ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 01/12/2021

הארכת החלטת ועדת הכנסת בדבר השתתפות חברי כנסת בישיבות ועדה בדרך של היוועדות חזותית בתקופת התפשטות נגיף הקורונה , הצעת חוק רכבת תחתית (מטרו) (תיקון), התשפ"ג-2023 , הצעה לסדר היום בנושא: "פרשת מותו של הנער אהוביה סנדק ז"ל", הפרסומים על "חקירה מזוהמת" בעניינו של אהוביה סנדק, ההפגנות בעניינו ואלימות המשטרה נגד המפגינים, הצעה לסדר היום בנושא: "הצורך במענה הולם לחרדים המבקשים להשתלב בשירות המדינה", הצעת חוק למניעת אלימות במשפחה (פיקוח טכנולוגי להבטחת קיומו של צו הגנה, והערכת מסוכנות – הוראת שעה), התשפ"ב–2022, הצעת חוק למניעת אלימות במשפחה (פיקוח טכנולוגי להבטחת קיומו של צו הגנה, והערכת מסוכנות – הוראת שעה), התשפ"ב–2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



17
ועדת הכנסת
01/12/2021


מושב שני


פרוטוקול מס' 46
מישיבת ועדת הכנסת
יום רביעי, כ"ז בכסלו התשפ"ב (01 בדצמבר 2021), שעה 9:00
סדר היום
1. הארכת החלטת ועדת הכנסת בדבר השתתפות חברי כנסת בישיבות ועדה בדרך של היוועדות חזותית בתקופת התפשטות נגיף הקורונה
2. בקשת יושבת-ראש ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים למיזוג הצעות החוק הבאות:
א. הצעת חוק רכבת תחתית (מטרו) (תיקון), התשפ"א-2021 (מ/1446).
ב. פרק כ"א (רכבת תחתית (מטרו), סימן ג' בפרק ב' (המועצה המסדרת) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021 (מ/1443).
3. קביעת ועדות לדיון בהצעות לסדר היום בנושאים הבאים:
1. "פרשת מותו של הנער אהוביה סנדק ז"ל", של חה"כ איתמר בן גביר.
2. הפרסומים על "חקירה מזוהמת" בעניינו של אהוביה סנדק, ההפגנות בעניינו ואלימות המשטרה נגד המפגינים, של חה"כ מיכאל מלכיאלי.
3. "הצורך במענה הולם לחרדים המבקשים להשתלב בשירות המדינה", של חברי הכנסת ינון אזולאי ויעקב אשר.
4. קביעת ועדות לדיון בהצעות חוק הבאות:
1. הצעת חוק העונשין (תיקון – חלופת מאסר לנשים הרות ואמהות), התשפ"א-2021 (פ/1100/24), של חה"כ אבתיסאם מראענה.
2. הצעת חוק העונשין (תיקון – חלופת מאסר לנשים הרות ואמהות), התשפ"א-2021 (פ/1699/24), של חה"כ עאידה תומא סלימאן.
3. ב. הצעת חוק למניעת אלימות במשפחה (תיקון - פיקוח אלקטרוני על אדם שהוצא כנגדו צו הגנה), התשפ"א-2021, של ח"כ יוראי להב הרצנו
4. הצעת חוק למניעת אלימות במשפחה (תיקון - פיקוח אלקטרוני על אדם שהוצא כלפיו צו הגנה), התשפ"א-2021, של ח"כ עאידה תומא סלימאן
נכחו
חברי הוועדה: ניר אורבך – היו"ר
מירב בן ארי
בועז טופורובסקי
עידית סילמן
חברי הכנסת
מופיד מרעי
אורית סטרוק
עאידה תומא סלימאן
ייעוץ משפטי
ארבל אסטרחן
מנהלת הוועדה
נועה בירן - דדון
רישום פרלמנטרי
שלומית יוסף


הארכת החלטת ועדת הכנסת בדבר השתתפות חברי כנסת בישיבות ועדה בדרך של היוועדות חזותית בתקופת התפשטות נגיף הקורונה
היו"ר ניר אורבך
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכנסת. היום יום רביעי, חנוכה, כ"ז בכסלו תשפ"ב, ה-1 בדצמבר 2021. אנחנו נתחיל בנושא הראשון שעל סדר-היום, הארכת החלטת ועדת הכנסת בדבר השתתפות חברי כנסת בישיבות ועדה בדרך של היוועדות חזותית בתקופת התפשטות נגיף הקורונה. אני מבקש מהיועצת המשפטית ארבל להציג את הנושא.
ארבל אסטרחן
שלום. זו לא פעם ראשונה שהעניין הזה מגיע לשולחן הוועדה. כזכור, באפריל 2020 נדונה כאן השאלה האם חברי כנסת יוכלו במקרים מסוימים להשתתף בישיבות ועדות הכנסת בזום, אחרי שמוזמנים אחרים התחילו להשתתף בזום, אחרי שהתרחבה התופעה של אנשים חולים ומבודדים, ואז קיבלה הוועדה שקבעה תנאים מסוימים שבהם יוכלו חברי כנסת להשתתף בזום. הרעיון היה של קביעה די מצומצמת, זאת אומרת זה לא משהו שהוא לפי בחירתו של חבר הכנסת אלא קבעו תנאים שבגדול זה מי שחולה בקורונה, מי שמבודד, או קבעו תנאי נוסף, מי שסובל ממחלה קשה או דיכוי חיסוני כרוני ונמצא בסיכון חריג להידרדרות מסכנת חיים במצבו הרפואי ותנאים נוספים, והכול לפי אישור של רופא הכנסת. זאת אומרת, גם כן משהו מאוד מצומצם. הרעיון היה שחברי הכנסת – זה מקום עבודתם, וגם בתקופות של בידודים והגבלות הם צריכים להגיע לכנסת ולהשתתף בישיבות ככל שהם רוצים ולא לעשות את זה מהבית. ההחלטה הזאת נקבעה מלכתחילה לתקופה מוגבלת, ואחר כך הוארכה מספר פעמים. ההארכה האחרונה נעשתה עד אתמול, 30 בנובמבר, ולכן נשאלת השאלה האם לאפשר את ההארכה שלה. אומנם באפריל 2020 חשבנו שזה יהיה עניין קצר, אבל לאור העובדה שאנחנו רואים שהקורונה עדיין איתנו, צריך להחליט האם להאריך את זה ולאיזו תקופה.

בינתיים נחקק כידוע חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה, שגם הוא הוראת שעה שמוארכת מדי פעם. ההארכה האחרונה נעשתה השבוע עד סוף חודש ינואר, ולכן מה שחשבתי להציע – אפשר להאריך את זה לתקופה מסוימת, זאת אומרת להגיד שזה עד סוף ינואר, אפשר להאריך את זה עד סוף 2022, אפשר גם להצמיד את זה לחוק סמכויות, להגיד שההחלטה תהיה בתוקף כל עוד חוק סמכויות מיוחדות בתוקף, ואפשר גם לומר אולי שכל עוד מצב החירום מכוח החוק בתוקף. אבל בסופו של דבר חברי הכנסת ומנהלי הוועדות צריכים לדעת אם ההחלטה בתוקף או לא, ולכן חשבתי שהכי פשוט יהיה לעשות את זה כל עוד חוק סמכויות מיוחדות עומד בתוקפו, ואז לא יהיה צורך להאריך את זה כל פעם לפי תקופות.
מופיד מרעי (כחול לבן)
מתי בפעם האחרונה חבר כנסת הופיע לדיון בוועדה בזום?
ארבל אסטרחן
זה לא קורה הרבה, כי לשמחתנו חברי הכנסת לא מבודדים. בוועדת הכנסת פה זה קרה אולי פעמיים.
מופיד מרעי (כחול לבן)
אני לא זוכר שזה קרה.
ארבל אסטרחן
נכון, זה לא אמור לקרות הרבה. כמו שאמרתי, זה אמור להיות במקרים מאוד מצומצמים. אבל רצינו להשאיר את האופציה הזאת למקרה שחבר כנסת חוטף קורונה או מבודד. זה קרה לא מעט.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
מובן לחלוטין.
מופיד מרעי (כחול לבן)
נכון. גם ההצמדה לחוק היא מובנת לדעתי.
ארבל אסטרחן
השאלה היא האם ללכת כך שזה יוארך כל עוד חוק סמכויות מיוחדות עומד בתוקפו.
היו"ר ניר אורבך
אני חושב שזה הנכון. בסדר גמור.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני אומנם לא מצביעה, אבל אני חושבת שזה הגיוני. בהתאם לשיטת שלמה קרעי אני יכולה גם להצביע.
היו"ר ניר אורבך
אורית, תודה על הרוח הגבית.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
חלום חיי הוא שאנחנו פה, מהשולחן הזה, נביא סוף לסיפור של הוועדות. זה באמת כל כך קל לפתרון. בסך הכול צריכים לגלות קצת רוחב לב, זה הכול.
היו"ר ניר אורבך
אני מסכים איתך.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אז יאללה, תקדם את זה. לא סתם נתנו לך תפקיד כזה חשוב.
היו"ר ניר אורבך
ברשותכם, נעבור להצבעה. מי בעד ההצעה שהחוק יהיה כל עוד חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה יעמוד בתוקפו? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 2
נגד – אין
נמנעים – אין
היו"ר ניר אורבך
עבר.



בקשת יושבת-ראש ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים למיזוג הצעות החוק הבאות: א. הצעת חוק רכבת תחתית (מטרו) (תיקון), התשפ"א-2021 (מ/1446). ב. פרק כ"א (רכבת תחתית (מטרו), סימן ג' בפרק ב' (המועצה המסדרת) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, מ/1443
היו"ר ניר אורבך
אנחנו עוברים לסעיף הבא, בקשת יושבת-ראש ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים למיזוג הצעות החוק הבאות: א. הצעת חוק רכבת תחתית (מטרו) (תיקון), התשפ"א-2021 (מ/1446). ב. פרק כ"א (רכבת תחתית (מטרו), סימן ג' בפרק ב' (המועצה המסדרת) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, מ/1443. יש מי שיציג את זה?
ארבל אסטרחן
אגיד בקצרה. כזכור, כשהגיע חוק ההסדרים דובר על כך שעיקר הנושא של המטרו יפוצל ויובא כחוק נפרד, וכך אכן קרה. זה 1446, חוק נפרד שהממשלה הביאה. בנוסף היה הנושא שנכלל בתוך חוק ההסדרים, אבל חלק נשאר וחלק פוצל. כעת מבקשת ועדת מיזמי תשתית לאומיים את החלק שפוצל מתוך חוק ההסדרים בעניין המטרו וחוק המטרו הנפרד שהממשלה הביאה למזג כדי להכין אותן ביחד לקריאה שנייה ושלישית. אלה הצעות חוק שעוסקות שתיהן בנושא המטרו ונדרש אישור ועדת הכנסת לעניין הזה.
היו"ר ניר אורבך
תודה רבה. מישהו מחברי הכנסת רוצה להעיר על זה לפני שנעבור להצבעה?

מי בעד למזג את הצעות החוק? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 2
נגד – אין
נמנעים – אין
היו"ר ניר אורבך
הצעת המיזוג עברה.




קביעת ועדות לדיון בנושא: הצעת חוק למניעת אלימות במשפחה (תיקון - פיקוח אלקטרוני על אדם שהוצא כלפיו צו הגנה), התשפ"א-2021, פ/895/24
הצעת חוק למניעת אלימות במשפחה (תיקון - פיקוח אלקטרוני על אדם שהוצא כנגדו צו הגנה), התשפ"א-2021, פ/34/24
היו"ר ניר אורבך
אנחנו עוברים לקביעת ועדות קביעת ועדות לדיון בנושא: הצעת חוק למניעת אלימות במשפחה (תיקון - פיקוח אלקטרוני על אדם שהוצא כלפיו צו הגנה), התשפ"א-2021, פ/895/24, של חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן. ההמלצה היא להעביר לוועדת החוקה, חוק ומשפט. וכן הצעת חוק למניעת אלימות במשפחה (תיקון - פיקוח אלקטרוני על אדם שהוצא כנגדו צו הגנה), התשפ"א-2021, פ/34/24, של חבר הכנסת יוראי להב הרצנו. ההמלצה שלנו היא להעביר לוועדת החוקה, חוק ומשפט. נשמעו הצעות במליאה להעביר את זה לוועדה לביטחון פנים או לוועדת הכספים.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
גם לוועדה לקידום מעמד האישה.
היו"ר ניר אורבך
זה מה שכתוב לי פה.
ארבל אסטרחן
אפשר להציע פה עוד הצעות. הוועדה הזאת לא כבולה למה שהוצע במליאה.
היו"ר ניר אורבך
אז נשמע גם את ההצעה לוועדה לקידום מעמד האישה. חברת הכנסת סלימאן, בבקשה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב לכולם. תודה רבה, כבוד היושב-ראש. אני ביקשתי את הצעת החוק הזאת שהגשתי, וכבר עברה פעמיים בטרומית בקדנציות קודמות, להעביר לוועדה לקידום מעמד האישה, כאשר אנחנו יודעים בצורה מאוד ברורה שאנחנו צמודים לשינויים שמתבקשים על ידי הממשלה בעניין הזה.

למה אני אומרת לוועדה לקידום מעמד האישה? כולם יודעים שכל הנושא של אלימות נגד נשים וכל הנושא של פיקוח וניסיון להגן על נשים, בדרך כלל דנים בו בוועדה לקידום מעמד האישה. יש לנו המיומנויות, ההבנה, הרגישות לכל הנושא הזה. אומנם אני יודעת שיש בזה שינויים שחשבו שוועדת החוקה, חוק ומשפט צריכה לטפל בזה. אני אהיה מוכנה לעבוד, גם כמציעה של הצעת החוק וגם כיושבת-ראש הוועדה, בצמוד לייעוץ המשפטי, וגם בהתייעצות עם גורמי הקואליציה.

אני חושבת שיש עוד סיבה אחת. כולנו יודעים את הצורך לזרז את הנשוא של האיזוק האלקטרוני. הוא כבר תקוע ארבע שנים. אני חושבת שלוועדת חוקה יש עומס בלתי רגיל לחקיקה בכל מיני נושאים. הגיע הזמן גם לתת לוועדות אחרות מומחיות בנושא לקדם את זה בצורה מהירה, ואני מקווה מאוד שנעשה את זה כדי לענות על הצרכים של הנשים. אני חייבת להגיד שהנושא הזה, אני כבר מעלה אותו מ-2015. הצעת החוק כבר עברה בטרומית ונתקעה שלוש קדנציות. אני חושבת שכל מקרה של רצח של אישה שהגבר שלה היה ידוע כאלים, היה ידוע שהוא מסוכן – אנחנו צריכים להיות מאוד מודאגים בכל מקרה כזה, כאשר אנחנו יודעים שתקועות לנו הצעות חוק שיכולות להציל חיים. ואני חושבת שכדאי מאוד לתת לוועדה לטפל בזה גם כדי להקל בעומס ובפקק של החקיקה שנמצא בוועדת חוקה, חוק ומשפט.
היו"ר ניר אורבך
תודה רבה, חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני מבקשת להתייחס.
היו"ר ניר אורבך
עוד רגע אחד, חברת הכנסת סטרוק. אני רוצה לשמוע את ההמלצה של הלשכה המשפטית לגבי ועדת החוקה, חוק ומשפט.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אולי הלשכה המשפטית תשמע אותי וזה ישנה לה את ההמלצה.
היו"ר ניר אורבך
אני מקבל. בבקשה, חברת הכנסת סטרוק, שכנעת אותי.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני חושבת, אדוני היושב-ראש, שההצעה הזאת חייבת להגיע לוועדת החוקה, ובוודאי לא לוועדה למעמד האישה. אם כבר אז אולי לוועדה לביטחון פנים, אבל אני חושבת שיותר נכון לוועדת החוקה. אני קודם כל אסביר למה לא לוועדה למעמד האישה.

הנושא של החוק זה מניעת אלימות במשפחה. אלימות במשפחה יכולה להיות משני הצדדים, והנתונים המספריים הסטטיסטיים אומרים שהיא אכן משני הצדדים. באופן מפתיע, די שוויוני ואפילו יותר לצד השני.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
את לא שמעת שהמשטרה התנצלה על הטעות במספרים שאת מסתמכת עליהם?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני לא שמעתי. אני חושבת שהמקום הנכון והמקצועי לדון בהצעה הזאת הוא בהחלט ועדת החוקה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
המקצועי?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
כן.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
למה, אנחנו משחקים בוועדה לקידום מעמד האישה?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
סליחה, אני הפרעתי לך לדבר?
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אני לא פגעתי באף אחד כשדיברתי.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
גם אני לא פגעתי בך.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
ולא דיברתי דברים לא נכונים.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
סליחה, דיברת דברים לא נכונים לטעמי ולא הפרעתי לך, מה זה הדבר הזה?
היו"ר ניר אורבך
חברת הכנסת סלימאן, הנוהל בוועדה הוא שכל אחד מדבר בלי הפרעות. אם יש לך עוד הערות, אתן לך אחר כך את אפשרות הדיבור.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
ועדת החוקה היא אומנם ועדה עמוסה, זה נכון, אבל אני דווקא מתרשמת – אפילו אתן פה מחמאה ליושב-ראש הוועדה – שהיא עובדת בצורה מאוד יעילה ומאוד מקצועית ומאוד מעמיקה. ואני חושבת שחוק כזה, שהוא באמת נוגע לזכויות אדם משני הצדדים, כי בסוף כשיש איזוק אלקטרוני או כשאין איזוק אלקטרוני יש לזה השלכה על זכויות אדם משני הצדדים, ולכן צריך פה דיון עומק שמתאים ליכולות ולידע ולמטריה שעוסקת בו ועדת חוקה, ולכן אני חושבת שהחוק הזה חייב להגיע לשם. אם לא שם, אז אולי בוועדה לביטחון פנים, אבל אני חושבת שבגלל שוועדת החוקה היא בכל זאת ועדה עם רקע חקיקתי עשיר גם בתחומים האלה, אז לשם זה צריך ללכת.
היו"ר ניר אורבך
חברת הכנסת סטרוק, תודה רבה. חברת הכנסת סלימאן, בבקשה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אני רק אתייחס לזה שחברת הכנסת סטרוק חדשה וכנראה לא יודעת שהוועדות הפרלמנטריות הן כולן ועדות מקצועיות, כל אחת בתחום שלה. אי אפשר לדרג את הוועדות כאילו יש ועדות יוקרה שהן יודעות ומקצועיות ודנות לעומק, ויש ועדות שהן ועדות חפיפניקיות.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
לא אמרתי את זה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אני חושבת שהגיע הזמן גם כן להפריך שוב ושוב. עשיתי את זה בפתיחת הישיבה. אי אפשר להתייחס למידע שיצא מהמשטרה, המשטרה בעצמה אמרה שזה מידע שהוא מוטעה, הם עשו טעות אנוש, ייחסו את מספר הפניות של הנשים כאילו גברים פנו בעניין אלימות. אנחנו מודעים לכך שיש אלימות במשפחה, אנחנו מודעות לכך שיש לפעמים אלימות מצד נשים. אבל אי אפשר להפוך, וזאת אחת הסיבות למה צריך שזה יהיה בוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי. שוכחים שהוועדה הזאת היא גם לשוויון מגדרי. אני לא רוצה שיעסקו בזה במקומות שלא מבינים את התופעה, לא מבינים את הרגישות, אין להם המידע המדויק. ויש לנו בדיוק עכשיו דוגמה איך יכולים לא לטפל נכון כאשר לא מבינים ולא יודעים על מה אנחנו מדברים.
היו"ר ניר אורבך
חברת הכנסת סלימאן, תודה רבה. רק הערה אחת. את אמרת שחברת הכנסת סטרוק היא חברת כנסת חדשה. היא חזרה לכנסת, כבר הייתה חברת כנסת ב-2013.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
עדיף מאשר לייחס לה עניינים אידיאולוגיים. עשיתי הנחה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
לא אמרתי שהוועדה למעמד האישה היא לא ועדה מקצועית. כל הוועדות הן ועדות מקצועיות ברוך השם. אוי ואבוי לנו אם לא. אמרתי שהוועדה המקצועית לעניין הזה של איזוק אלקטרוני היא ועדת החוקה.
היו"ר ניר אורבך
תודה על החידוד. חברת הכנסת סילמן, את רוצה לומר משהו בנושא הזה?
עידית סילמן (ימינה)
אני מסכימה פה עם חברת הכנסת אורית סטרוק לעניין של התיקונים. את דיברת, חברת הכנסת אורית סטרוק, על מניעת אלימות במשפחה, נכון?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
בוודאי.
עידית סילמן (ימינה)
אז אני התכוונתי לחוק העונשין עכשיו. עוד לא הגעתם לזה?
היו"ר ניר אורבך
עוד לא. חבר הכנסת מופיד מרעי, בבקשה.
מופיד מרעי (כחול לבן)
אני חושב שלעסוק כאן בהבחנה איזו ועדה טובה מוועדה אחרת זה לא נכון. כל הוועדות טובות, כל הוועדות מקצועיות. כולם גם בעד כל חקיקה נגד תופעה של אלימות במשפחה, אף אחד מאתנו לא רוצה שתהיה אלימות במשפחה, לכן אני חושב שכן צריך להביא את זה לדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט. שם זה הנושא המרכזי.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
תזכירו לי מתי בפעם האחרונה ועדת החוקה, חוק ומשפט דנה בזה.
עידית סילמן (ימינה)
עאידה, לדעתי יש כאן היבטים שהם משפטיים יותר.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
את לא סומכת עלינו שנדון גם בעניינים המשפטיים? להזכיר לכם, הוועדה לקידום מעמד האישה היא ועדה מחוקקת בפרלמנט הזה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
עוד הערה קטנה. אשמח גם להתייחסות של היועצת המשפטית להערה הזאת.
היו"ר ניר אורבך
חברת הכנסת סטרוק, אני מציע שנעבור להצבעה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
אתם חושבים שאני ארשה שהצעת החוק שלי תיפול?
מירב בן ארי (יש עתיד)
אבל זה חוק חשוב.
היו"ר ניר אורבך
חברת הכנסת בן ארי, ברוכה הבאה.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
להזכיר לקואליציה שהם אלה שקבעו שבוועדה לקידום מעמד האישה יש רוב אופוזיציוני.
מירב בן ארי (יש עתיד)
נכון. אני לא אוהבת את זה, אגב.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
כאילו קבעתם מלכתחילה שאסור לחוקק בוועדה הזאת.
עידית סילמן (ימינה)
עאידה, לא נכון.
היו"ר ניר אורבך
אני רוצה לעבור להצבעה. חברת הכנסת סילמן, מיד אבקש ממך להסביר מדוע סעיפים 1 ו-2 יורדים כרגע מסדר-היום. אני רוצה לעבור להצבעה על סעיפים 3 ו-4.
מירב בן ארי (יש עתיד)
זה עובר לוועדה לביטחון פנים?
היו"ר ניר אורבך
לא.
מירב בן ארי (יש עתיד)
לא, אבל סיכמנו.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
רואים בדיוק מה השיקולים. אם יש ועדה מקצועית בנושא הזה היא הוועדה לקידום מעמד האישה.
היו"ר ניר אורבך
זו דעתך, זה בסדר גמור והיא נשמעה היטב.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
חבל מאוד שזה מה שהקואליציה רואה בוועדה הזאת.
היו"ר ניר אורבך
חברת הכנסת סלימאן, זו דעתך ואנחנו מכבדים אותה. יש עמדות אחרות ואנחנו מכבדים גם אותן, ואנחנו נעבור להצבעה.
עידית סילמן (ימינה)
ביטחון פנים.
היו"ר ניר אורבך
אנחנו מדברים על הצעת חוק למניעת אלימות במשפחה (תיקון – פיקוח אלקטרוני על אדם שהוצא כנגדו צו הגנה).
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
תורידי את כל ההסברים על למה ועדת חוקה, חוק ומשפט. עובר לוועדת ביטחון פנים. ככה. זאת המקצועיות ואלה בדיוק הדברים שצריך לקחת בחשבון.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני מבקשת להעיר. תעשה לי טובה.
היו"ר ניר אורבך
חברת הכנסת סטרוק, אני אעשה לך טובה ואני מנהל את הישיבה, עם כל הכבוד. גם דברים שלא תמיד נשמעים לנו נעימים אני מאפשר אותם, ועכשיו נעבור להצבעה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אבל אני מבקשת להעיר.
היו"ר ניר אורבך
חברת הכנסת סטרוק, הבנתי. אני עובר עכשיו להצבעה על שתי הצעות חוק למניעת אלימות במשפחה, גם של חבר הכנסת יוראי להב הרצנו וגם של חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן. מי בעד להעביר את זה לוועדה לביטחון פנים? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 4
נגד – אין
נמנעים – אין
היו"ר ניר אורבך
הצעות החוק עוברות לדיון בוועדה לביטחון פנים.

חברת הכנסת סילמן תסביר לנו למה אנחנו מסירים כעת את סעיפים 1 ו-2 מסדר-היום.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני חושבת שזה חבל מאוד שלא שמעת אותי, כי רציתי להציע הצעה.
היו"ר ניר אורבך
חברת הכנסת סטרוק, אני מבין אותך. יש לנו סדר-יום ואני צריך להתקדם. שמעתי אותך בכבוד ונתתי לך פעמיים זכות דיבור, מה שלא מקובל בדרך כלל לפני הצבעה פה. אז לא להגיד בבקשה שאני לא שומע אותך. לא מקובל. אני שומע אותך היטב ואני מצטער שאני עכשיו ממשיך. את עוד תדברי במהלך הדיון הבא, אני מאמין.

בבקשה, חברת הכנסת סילמן תסביר לנו.
עידית סילמן (ימינה)
לגבי הצעת חוק העונשין (תיקון – חלופת מאסר לנשים הרות ואימהות) הוסכם בוועדת שרים לחקיקה שזה עובר בטרומית בכפוף להתניות, וההתניות היו שבאמת מגיעה חקיקה ממשלתית שהיא כבר בשלבים של סיום, ממש די מתקדמים. ולכן אנחנו נאלצים להמתין לחקיקה הממשלתית, כי ישנן התאמות ביחס לחקיקה הזאת, ולכן כשתבוא החקיקה הממשלתית זה יעבור לוועדה. לכן כרגע אנחנו משהים את זה. זה מה שסוכם בוועדת שרים, זה סיכום גם פנימי של הקואליציה ביחד עם הסיעות השונות, שהחקיקה הזאת עוברת בכפוף. אני מבינה שיש כאן לעאידה תומא סלימאן את אותה הצמדה, וכמובן שזה יעבור ביחד ברגע שתגיע הממשלתית.
היו"ר ניר אורבך
תודה רבה. הוועדה מכבדת את הסיכום של ועדת השרים והנהלת הקואליציה.
ארבל אסטרחן
המציעה הראשונה גם מודעת לזה?
עידית סילמן (ימינה)
מודעת לזה וזה היה הסיכום בזמן החקיקה.
היו"ר ניר אורבך
תודה רבה, חברת הכנסת סילמן.


קביעת ועדות לדיון בהצעות לסדר היום בנושאים: "פרשת מותו של הנער אהוביה סנדק ז"ל", של ח"כ איתמר בן גביר (מס' 844).
הפרסומים על "חקירה מזוהמת" בעניינו של אהוביה סנדק, ההפגנות בעניינו ואלימות המשטרה נגד המפגינים, של ח"כ מיכאל מלכיאלי (מס' 839).
היו"ר ניר אורבך
אנחנו נעבור לסעיף ג', קביעת ועדות לדיון. נעבור לסעיף הראשון, פרשת מותו של הנער אהוביה סנדק ז"ל, שהייתה במקור של חבר הכנסת איתמר בן גביר.

אני חייב להגיד שהמוות הזה לא היה צריך לקרות. זה היה מוות מיותר. הרבה פעמים נוער הגבעות זה נוער שאנחנו לא מבינים לעומק, ויש שם תחושה שהשלטונות לא מבינים מה קורה. אני חושב שזו סיטואציה שונה לחלוטין, אבל מאוד דומה בתחושות, זה כמו שהיה לנו בתקופת ההתנתקות. אני זוכר את המעצר של הנערות. ציבור שלא מבינים אותו, שלפעמים השלטונות לא נוהגים כלפיו במידת האובייקטיביות הראויה. לכל אזרח במדינת ישראל מגיע שיתנהגו בו בצורה שוויונית. גם ראינו את ההפגנות שהיו על גשר המיתרים בדרישה לחקירה. אני לא הייתי שם, אבל לראות נערה בת 14 מובלת באזיקים לבית מעצר אלה דברים שלא ייתכנו אצלנו. לכן כאשר חבר הכנסת בן גביר העלה את ההצעה שלו אנחנו פנינו, גם חברת הכנסת סילמן וגם אני, גם אליו וגם לחברת הכנסת מירב בן ארי, בבקשה שיהיה דיון בוועדה לביטחון הפנים. אני שלחתי מכתב לפני זה בנושא המעצר של הנערה. אני משבח פה את חברת הכנסת בן ארי שלקחה את זה קדימה, היא פנתה מיוזמתה לחבר הכנסת רם בן ברק בהצעה לעשות דיון משותף של הוועדה לביטחון פנים ושל ועדת החוץ והביטחון בנושא שהוא אפילו קצת יותר רחב. הרחיבו אותו טיפה והלכו לנושא של התנהלות כוחות הביטחון באופן כללי כלפי מה שמכונה נוער הגבעות. אני שמח גם שחבר הכנסת בן גביר שיפר את ההצעה שלו. היה שיח שחצה קואליציה-אופוזיציה, ואני חושב שאולי כמו שחברת הכנסת סטרוק בתחילת הדיון, יכול להיות שמפה תצא הבשורה גם של יכולת להתנהל ביחד בהמשך. ולכן אנחנו מעלים פה את הנושא הזה עם הצעה להעביר לדיון משותף. אני מבקש מחברת הכנסת בן ארי לומר כמה מילים על זה, ואחר כך נאפשר דיון.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אני אגיד שתי מילים. יש דיון משותף של ועדת חוץ וביטחון והוועדה לביטחון פנים. הדיון הזה יתקיים בהקדם, כמו שהבטחתי.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
דיון אחד?
מירב בן ארי (יש עתיד)
דיון אחד. אם נצטרך יהיה לזה המשך. אם לא נסיים הכול בתוך הדיון של שעתיים.
היו"ר ניר אורבך
אני חייב להעיד שחבר הכנסת בן גביר, כשהוא שמע שזה בניהולה של חברת הכנסת בן ארי, הוא אמר שהוא רגוע כי זה יהיה דיון הוגן.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
בסדר גמור. גם אני סומכת על מירב. אני רוצה שמירב תאמר עכשיו, כי אני מאמינה שלא נספיק בדיון אחד, שאם יהיה צורך תקיימי סדרת דיונים בנושא.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אני אומרת לפרוטוקול, אם יהיה צורך נקיים סדרת דיונים. את מכירה אותי ואת יודעת שזה מה שיהיה.
היו"ר ניר אורבך
אני רק אחדד את מה שאמרת מבחינת הזמן. דיברנו על כך שיהיה תוך שבועיים, אז ננסה לעשות.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אין בעיה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
הדיונים יהיו פתוחים?
מירב בן ארי (יש עתיד)
בוודאי. סילמן ואורבך ביקשו, אורבך גם התנהל מולי במכתבים על העניין הזה. באופן כללי, כולל בית המעצר של מגרש הרוסים, כולל ההתנהלות עם הבואש. אגב, יש דיון גם על הבואש שקשור לחרדים, נכניס גם את זה. אנחנו נתעסק בנושא הזה, ההתמודדות מול המשטרה, אבל גם מול הצבא, ולכן יהיה דיון משותף. אם נצטרך, יהיו כמה דיונים. ברשותכם, אני אלך לוועדה שלי.
היו"ר ניר אורבך
תודה רבה, חברת הכנסת בן ארי.
עידית סילמן (ימינה)
מירב בן ארי, אנחנו רוצים להודות לך על הנכונות ועל ההיענות, ואני רוצה לומר שזה היה אך מובן מאליו, זה לא היה משהו שהיינו צריכים להיאבק עליו או להילחם עליו. זה היה ברור להם שבנושאים האלה מקיימים דיונים, וגם מעצרים וגם התייחסות לנוער הגבעות צריכה להיות מתאימה, מותאמת.
היו"ר ניר אורבך
לפני שאנחנו עוברים להצבעה, אומנם חבר הכנסת מלכיאלי לא נמצא פה, אבל אני מציע שגם הסעיף שלו יהיה חלק מהדיון המשותף.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
בוודאי.
היו"ר ניר אורבך
אז אעבור עכשיו להצבעה על סעיפים 1 ו-2 ביחד. מי בעד להעביר לדיון משותף?
ארבל אסטרחן
צריך לומר, פורמלית זה עובר לוועדה לביטחון פנים. נשמעה כאן התחייבות של יושבת-ראש הוועדה לקיים דיון משותף.
היו"ר ניר אורבך
יפה. מי בעד להעביר את זה לדיון בוועדה לביטחון פנים? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 4
נגד – אין
נמנעים – אין
היו"ר ניר אורבך
פה אחד. תודה רבה, מירב.


קביעת ועדה לדיון בהצעה לסדר היום בנושא: "הצורך במענה הולם לחרדים המבקשים להשתלב בשירות המדינה", של ח"כ יעקב אשר, ינון אזולאי (מס' 82).
היו"ר ניר אורבך
יש פה סעיף נוסף. אני רואה שחבר הכנסת אזולאי וחבר הכנסת יעקב אשר לא הגיעו. הנושא הוא הצורך במענה הולם לחרדים המבקשים להשתלב בשירות המדינה. הייתה הצעה להעביר את זה לוועדת עבודה, חינוך וכלכלה. יש למישהו משהו להגיד בנושא הזה?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
האם שאלו את חברי הכנסת המציעים איפה הם רוצים שזה יידון?
היו"ר ניר אורבך
חבר הכנסת ינון אזולאי ביקש שזה יהיה בוועדת כלכלה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני חושבת שמן הדין לשאול את חברי הכנסת.
עידית סילמן (ימינה)
שאלו ואמרו לה כלכלה.
היו"ר ניר אורבך
שאלת אותי ועניתי. חבר הכנסת ינון אזולאי ביקש בוועדת כלכלה. למה הוא ביקש את זה? הייתי שמח לדעת.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
וחבר הכנסת יעקב אשר?
היו"ר ניר אורבך
פנינו אליהם, אנחנו בשיח איתם גם. אני לא יודע למה הם מבקשים ככה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני רוצה התייעצות סיעתית ולדבר איתם.
היו"ר ניר אורבך
אנחנו חוזרים ב-9:40 אחרי התייעצות סיעתית.

(הישיבה נפסקה בשעה 09:35 ונתחדשה בשעה 09:40.)
היו"ר ניר אורבך
אנחנו חוזרים לדיון. אני מחדש את הדיון בעניין הצורך במענה הולם לחרדים המבקשים להשתלב בשירות המדינה, של חברי הכנסת ינון אזולאי ויעקב אשר. ההצעות שנשמעו במליאה הן ועדת עבודה ורווחה, ועדת חינוך תרבות וספורט וועדת כלכלה. כמחווה לחברי הכנסת יעקב אשר וינון אזולאי, וגם בתיאום עם חברת הכנסת סטרוק שביקשה את זה, אני מציע להעביר את זה לוועדת הכלכלה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 3
נגד – אין
נמנעים – אין
היו"ר ניר אורבך
עובר לוועדת הכלכלה.

אני נועל את הישיבה. תודה לכם ויום טוב.


הישיבה ננעלה בשעה 09:40.

קוד המקור של הנתונים