ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 01/12/2021

יוקר המחיה בישראל - ההשלכות הכלכליות של העומסים בנמלי ישראל

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



77
ועדת הכלכלה
01/12/2021


מושב שני



פרוטוקול מס' 104
מישיבת ועדת הכלכלה
יום רביעי, כ"ז בכסלו התשפ"ב (01 בדצמבר 2021), שעה 9:00
סדר היום
יוקר המחיה בישראל – ההשלכות הכלכליות של העומסים בנמלי ישראל -דיון ביוזמת חה"כ מיכאל מרדכי ביטון וחה"כ יעקב מרגי
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מרדכי ביטון – היו"ר
אורי מקלב
חברי הכנסת
יעקב מרגי
אביר קארה
מוזמנים
עופר אלישר - מנהל אגף תכנון פיננסי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

דנה דובר - אג"ת, משרד האוצר

נדב פודולר - מנהל תחום צוות מאקרו ותחזיות באגף הכלכלנית הראשית, משרד האוצר

מאיר דוד - מנהל מינהל ההסדרה והאכיפה, משרד הכלכלה והתעשייה

מעיין מור - עו"ד, ראש צוות תחבורה, רשות התחרות

יגאל מאור - רב חובל, מנהל רשות הספנות והנמלים

אלעד נצר - מנהל המחלקה לכלכלת עסקים, התאחדות התעשיינים

יצחק איסטריק - יו"ר חטיבת הפלדה, איגוד לשכות המסחר

מנדי זלצמן - מנכ"ל, נמל חיפה

משה זנה - מנכ"ל, נמל אשדוד

אלי בר יוסף - סמנכ"ל לקוחות, נמל אשדוד

צבי שכטרמן - מנכ"ל מספנות ישראל ומספנות חיפה, מספנות ישראל

אריק מגל - עו"ד, סמנכ"ל השיווק, כרמית מיסטר פיקס בע"מ, איגוד יבואני התבואות

איתי רון - יו"ר האיגוד מנכ"ל ובעלים של חברת צנציפר, איגוד יבואני התבואות

רועי בליטנטל - מנהל חטיבת מטה ורגולציה, ההסתדרות הכלכלית החדשה

ניר אבני - מנכ"ל צים ישראל, חברת צים

מיכאל שרייר - מנכ"ל טמבור

שלום חתוקה - מנכ"ל, שינטרקו בע"מ

יורם גינור - מנהל פיתוח עסקי, לוגיסטיקה ממגורות
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
הדר אביב

יוקר המחיה בישראל – ההשלכות הכלכליות של העומסים בנמלי ישראל
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוקר טוב. אנחנו מתחילים את ועדת הכלכלה בנושא חשוב מאוד שמשפיע על יוקר המחיה בישראל בעצם ההשלכות הכלכליות של העומסים בנמלי ישראל. אבל בבוקר הזה אי אפשר שלא להתייחס למה שאירע בלילה, הרוגה נוספת בתאונת דרכים. לצערנו, ההרוגה היא אימא של מנהלת סיעת תקווה חדשה וראש המטה של גדעון סער, קרן דקל. אנחנו שולחים נחמה לקרן ולמשפחה. אבל האסון הזה, כמו גם מספר ההרוגים בתאונות דרכים השנה לא מניח את דעתנו וזה המשך ישיר לדיון שקיימנו אתמול ונקיים כדי לראות שאכן ממשלת ישראל כולה מתגייסת לסוגיית התאונות בדרכים.

אתמול גם התפרסם מידע נוסף, ואני חוזר לענייני הוועדה, מה הן הערים היקרות בעולם. מתוך חמש הערים היקרות, כולל פריז, ציריך, הונג קונג, סינגפור, ניו יורק, ז'נבה, קופנהגן, לוס אנג'לס ועוד, היקרה ביותר היא העיר תל אביב. והאמת, גם בתל אביב חיים אנשים שנאבקים על הקיום. גם בתל אביב יש עשרות אלפי צעירים שמנסים לקיים פרנסה, הולכים לעבוד, ולא מצליחים להעמיד לרשותם בית ולגמור את החודש בפלוס.

יוקר המחיה בישראל מושפע מהמון תחנות, והוועדה עוסקת ותעסוק ביוקר המחיה. אחת הבעיות ביוקר המחיה זה שכל אחד, כל תחנה ביוקר המחיה מטילה את האחריות על תחנה אחרת. כל שלב בשרשרת המזון ושרשרת האספקה מטיל את האחריות על העלויות של יוקר המחיה על חוליה אחרת בשרשרת האספקה.

הוועדה הזאת עשתה את רפורמת הייבוא ותקל על יבואנים ועל הביורוקרטיה ועל הרגולציה כדי לייבא לארץ בפשטות ובהיקפים גדולים, ולהגיע להיקפי סחר שמחזקים את הכלכלה הישראלית ומביאים מגוון מוצרים למדף. הייבוא משפיע לא רק על המוצר הסופי שמיובא, אלא גם על הייצור הישראלי. כשאי אפשר לייבא חומרי גלם, ואנחנו לא מדינה שיש לה את כל המחצבים ואת כל המשאבים, כמו מתכות ודברים אחרים, אז אנחנו תלויים בייבוא של חומרי גלם כדי לייצר גם בארץ.

היום זימנו דיון חשוב מאין כמוהו בנושא ההשלכות הכלכליות של העומסים בנמלי ישראל. למה זה סוגיה של יוקר המחיה? כי אין אינסוף נמלים ואין תחרות אמיתית ביכולת של אדם לייבא לישראל. והמציאות הזאת של יוקר המחיה שנובע מעלויות השינוע זה דבר שהחמיר בצורה דרמטית. הנתונים מראים שביוני 2020, להביא מכולה מסין לארץ עלה כ-2,000 דולר. ביוני 2021, שנה אחר כך, ההובלה עולה 15,000 דולר.

חלק מעלויות השינוע נובעות מהמצב בעולם, מהקורונה, מהעיכובים במשלוחים, מתורות. אבל יש עוד נתון. יש חברות שינוע שהגיעו לרווחי שיא השנה. זאת אומרת, כלכלת השינוע היא כלכלה רווחית, והשנה היו פה רווחי שיא. ראיתי נתון של חברת צים בהיקף של 500 מיליון דולר רווחים, אולי הרווחים הגדולים שהיו פה אי פעם בתחום השינוע.
קריאה
1.5 מיליארד דולר ברבעון השלישי. זה הרווח.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אולי זה היה רבעון אחד או משהו.
קריאה
לא, הרבעון השלישי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו בעד רווחים, בעד צמיחה, בעד יציבות. אבל הפרדוקס הזה שבו רווחי שיא לשינוע, והמכולה הכפילה את עצמה במאות אחוזים, הדבר הזה משפיע על כולם, ובשרשרת האספקה ובשרשרת המזון, אם לא ניגע בתחנה הזאת של עלויות השינוע, לא נגיע לשום מקום.

מה שמדאיג אותי זה פנייה של נשיא איגוד לשכות המסחר, מנובמבר 2021, ובעבר פנייה שלו אל רשות התחרות. והתשובה של רשות התחרות היא די מדאיגה. היא כן מתייחסת לזה שיקום פה נמל ותהיה תחרות. אבל סעיף אחרון של התשובה של רשות התחרות: נוכח האמור, משנושא פנייתך מטופל במסגרת רחבה ומקיפה, אין אנו רואים מקום להמשיך את הטיפול בפנייתך.
יעקב מרגי (ש"ס)
אינני רואה מקום לקיים את רשות התחרות בכלל בצורה שהיא מתנהלת עד היום. סליחה שהתפרצתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם היית אומר את זה בלי מסכה, זה היה נרשם יותר טוב בפרוטוקול. אתה יכול להוריד את המסכה ולהגיד את זה?
יעקב מרגי (ש"ס)
בדברי הפתיחה שלי אני בשמחה אומר את זה. איך שמתנהלת רשות התחרות עד היום, היא מיותרת בכלל, הייתי מוותר גם עליה. אם היא לא תשתנה, חבל על קיומה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם היינו במקום בעולם שיש בו 40 נמלי הגעה ו-20 חברות שמנהלות את הנמל, ואתה מחליט לאיזה נמל, ואיזו מכולה ואיזו חברה תביא לך את המכולה, הייתי אומר שרשות התחרות יכולה - - -. אבל אנחנו יודעים שהעסק הזה הוא בין מונופול לקרטל. והתשובה של רשות התחרות – אנחנו לא מתכוונים להתערב בנושא. טוב, אולי אחרי הדיון הם יחליטו להתערב. אולי כשייכנס מנכ"ל או מנכ"לית.
אביר קארה (ימינה)
יש פה מישהו מרשות התחרות?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש בטח מישהו מרשות התחרות. מה אתה אומר, קארה? תוריד את המסכה.
אביר קארה (ימינה)
זה לא סביר, הדבר הזה. יש פה מישהו מרשות התחרות?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עוד מעט ניתן להם להתייחס. זה היה רק פתיח. אבל אנחנו במשבר אמיתי, בעלויות השינוע הימי שמשפיעות על כל מעגלי הכלכלה ומעגלי החיים. יש הרבה דוברים. כולם יידרשו לדבר קצר ולעניין. אתם יודעים שהוועדה שלנו מוקפדת ואנחנו משתדלים לתת לכמה שיותר דוברים.

לב דרוקר, סגן בכיר לכלכלנית הראשית, תן לנו תמונת מצב של הנושא.
נדב פודולר
שלום. אני נדב פודולר, מאגף הכלכלנית הראשית. אנחנו פרסמנו סקירה לפני כמה חודשים. היא מתבססת בעיקר על נתוני הרבעון הראשון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תתקרב למיקרופון ודבר בקול. לא שומעים אותך.
נדב פודולר
אני אומר שפרסמנו סקירה לאחרונה, שמבוססת בעיקר על נתוני הרבעון הראשון, וההערכה שלנו היא שהתרומה של הגודש בנמלים לאינפלציה היא 0.1%. אם אנחנו מדברים על תחזית אינפלציה לשנה על משהו כמו 1.5% בממוצע, או 2.8% דצמבר מול דצמבר, ומתוך זה ההערכה שלנו היא שהמצב בנמלים תורם 0.1%.
יעקב מרגי (ש"ס)
היה יותר טוב אם הייתם מצמידים את זה לעלות יוקר המחיה, יותר מאשר לאינפלציה.
נדב פודולר
למה הכוונה? אני לא בטוח שהבנתי.
יעקב מרגי (ש"ס)
היית רואה נתונים יותר גבוהים. ברגע שאתה מפשט את הנזק מהסוגיה הזו לכלל הנושא הכלכלי במדינת ישראלית, אתה מנמיך את הגרף. אם אתה ממקד את עליית המחירים בעקבות כל המשבר בנמלים, היית רואה שיש ענפים שהם בקפיצה גבוהה של תורמים. יש ענפים אחרים שממתנים את האינפלציה.
נדב פודולר
זו הערה נכונה. אני רוצה להבהיר, א', שאנחנו דיברנו רק על - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
לא, אנחנו לא בוועדת הכספים. אנחנו פה במשבר הנמלים. לכם היה חשוב שתביאו את הנתון - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נושא הוועדה הוא יוקר המחיה, ההשפעה של השינוע על האזרח. אז אם תיתן לו שיעור בכלכלה עכשיו על 0.1% באינפלציה, אני לא יודע אם הוא יבין מה אתה רוצה.
יעקב מרגי (ש"ס)
אפשר לסגור את הדיון אם זה רק 0.1%.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו רוצים שתסביר ותמקד את משמעות העלויות האלה לאזרח הקטן ביוקר המחיה.
נדב פודולר
כשמסתכלים על אינפלציה, מסתכלים על סל מחירים וזה בסופו של דבר מה שהאזרח רואה. זאת אומרת, מתוך עלייה של 1.5%, לפי הערכה שלנו, 0.1% מגיע בעקבות הגודש בנמלים. זה לא כולל את כל ההשפעות של ההתייקרות של מחירי השינוע, אלא רק ממש ספציפית הגודש בנמלים, וזה מאוד משמעותי. זה לא נכון לומר שלא רואים כאן את ההשפעה על יוקר המחיה.
יעקב מרגי (ש"ס)
רואים, אבל זה ממזער.
נדב פודולר
אנחנו כן מסתכלים על המקרו, אנחנו מסתכלים על כל סל המוצרים. מוצרים ספציפיים התייקרו הרבה, ומוצרים אחרים לא יושפעו.
יעקב מרגי (ש"ס)
יש מקומות יעילים שמוזילים, ואתה מעניק את כל היעילות מעניק כמתנה לנמל אשדוד או למצוקה של נמל חיפה. זה לא נכון. אני לא בא אליך בטענות. אתה מציג את האינפלציה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נדב, תגמור את ההצגה שלך. תעשה את ההצגה מסודרת. לך לשורות אחרונות של הבדיקה שלכם.
נדב פודולר
השורה התחתונה היא 0.1% עלייה ביוקר המחיה של אזרחי ישראל, של האינפלציה בעצם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סיימת, נדב?
נדב פודולר
כן, תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עופר אלישר, בבקשה.
עופר אלישר
אני מנהל אגף תכנון כלכלי במשרד התחבורה.

קודם כל, הנושא של העומס בנמלים מטריד אותנו מהרגע שהוא התחיל, מכיוון שהוא משליך על כל המשק, משליך על יוקר המחיה וכולי. ומאחר שזה מדאיג ומטריד אותנו, אנחנו העלינו את זה לדרגת ההנהלה הגבוהה ביותר. זאת אומרת, יש כאן מנכ"לית משרד התחבורה שמקיימת ישיבות סטטוס שוטפות עם היו"רים של הנמלים ועם הנהלת הנמל כדי למצוא פתרונות כבר תקופה אחרונה.
יעקב מרגי (ש"ס)
ברשותך, משפט אחד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בשביל הפרוטוקול, אתה פנית בנושא הזה וביקשת שאני אקיים דיון.
יעקב מרגי (ש"ס)
רק משפט.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אני רוצה לקבל נתונים. יש לנו שעתיים. תן לנו לחמם מנועים.
יעקב מרגי (ש"ס)
רק משפט שאמרה לי השרה, כדי שהוא לא ייכשל. השרה אמרה לי בשבוע שעבר, הדיון מיותר, פתרנו את הבעיה בנמלים. יש לי את זה גם במכתב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה יכול להקריא לנו את המכתב?
עופר אלישר
אני אפרט.
יעקב מרגי (ש"ס)
אני לא אפריע לו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תן לו להציג, ואתה תקבל את זכות הדיבור הבאה. בבקשה.
עופר אלישר
אם אנחנו רוצים להיות הוגנים ולדבר בהגינות, אז צריך לשים את האצבע על מקור הבעיה. יש לנו כאן בעיה גלובלית, כמו שאמרת, היושב-ראש. יש לנו את בעיית הקורונה שגרמה לחוסר סינכרון בהובלה הימית הגלובלית שיצרה פיק של עומס משמעותי בזמן הזה. זה מצד אחד.

מצד שני, בצירוף מקרים ממש קוסמי אנחנו מדברים על כניסת המתחרים החדשים לשוק, על חברת נמל המפרץ ועל נמל הדרום, וחברות הנמל הקיימות לא נערכו להתרחבות אלא לצמצום מאחר שהן נערכו לתחרות. שני הדברים האלה יוצרים לנו פה נקודתית עומס בנמלים, נקודתית ולטווח קצר. והדבר הזה, למרות שהוא לטווח קצר, אנחנו רוצים לפתור אותו. זאת אומרת, אנחנו נותנים פתרונות לטווח הקצר, הבינוני והארוך.

מבחינת הטווח הארוך, אנחנו בונים כאן שני נמלים – בנינו, הם כבר פעילים, הם פעילים במכולות ריקות ועוד מעט יהיו פעילים גם במכולות מלאות, וזה ייקח הרבה מאוד מהיקף המכולות. וזה חוק כלים שלובים, כל שאר המטענים ייהנו מזה. אבל זה תהליך שלוקח בהדרגה. הם לאט-לאט נכנסים לזה. אז הכנסנו גם נמלים חדשים לקיבולת והכנסנו גם תחרות. התחרות גם נותנת משהו משמעותי ביותר, והיא גם משפרת את הנמלים הקיימים. אנחנו כבר רואים את זה.

נקודתית לעניין הזמני הזה, ישבנו וחשבנו על כל הפתרונות הזמניים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תן לי לשאול אותך. אתה אומר, התחרות כבר מתקיימת.
עופר אלישר
התחילה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם תחרות התחילה, אז המחירים יורדים.
עופר אלישר
לאט לאט. זה תהליך - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איך לאט? זו העלאה במאות אחוזים.
עופר אלישר
התהליכים הם יותר ארוכים.
אביר קארה (ימינה)
לא, התחרות היא לא בכל הסחורות.
יעקב מרגי (ש"ס)
ולא בכל האוניות.
עופר אלישר
נכון. התחרות המרכזית היא במכולות, אבל יש כאן חוק כלים שלובים. ברגע שיש לנו יותר משאבים במכולות, יהיו לנו יותר משאבים בכל שאר - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גם בשביל האזרחים וגם בשביל העסקים שיום אחד ירצו להיכנס לעולם הייבוא – אדם רוצה לייבא לארץ ייבוא, מה האפשרויות שלו? כמה חברות יכולות להביא לו מכולה לארץ? כמה פעמים הוא יכול לבחור באיזה נמל זה יגיע? מה דרגות החופש שלו?
עופר אלישר
אני חושב שהולכת להיכנס כאן תחרות מאוד - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תן לי מידע. אני רוצה להביא מכולה לארץ. כמה חברות יש לי? ובאיזו גמישות אני בוחר באיזה נמל יפרקו את הסחורה הזאת, אם בכלל?
עופר אלישר
אם לפני כן הייתה לך תחרות בין חברת נמל אשדוד לחברת נמל חיפה, היום יש לנו ארבעה נמלים גדולים שנותנים תחרות; שניים בחיפה ושניים באשדוד. זו תחרות משמעותית ביותר.
יעקב מרגי (ש"ס)
הם מסוגלים לייבא אותו דבר, באותה מידה, באותן אוניות, באותה רמת אוניות, כל הארבעה?
אביר קארה (ימינה)
לא, לא. זה רק עם הרגליים. שתי הידיים קשורות מאחורי הגב. זה לא תחרות.
יעקב מרגי (ש"ס)
תודה רבה. זה לא תחרות.
אביר קארה (ימינה)
תחרות זה משהו קצת שונה. לא יכול להיות שאי אפשר להביא מספוא, ואפשר להביא אולי רק מנמל אשדוד.
עופר אלישר
אתה צודק. במכולות.
אביר קארה (ימינה)
אז צריך לציין את זה. במכולות התשובה היא כן, וגם פה, יש לך בחירה בין כל מיני דברים. בסוף אתה קיים עם מחסנים במקום מסוים, אתה צריך לחשב את עצמך, זה לא ממש נכון. וצריך להגמיש את זה כמה שיותר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל קארה, אתה הולך לכיתה ג'. אני בכיתה א'.
יעקב מרגי (ש"ס)
עדיין לא הגענו לשם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה האפשרות שלי כיבואן? מכמה חברות אני יכול להזמין מכולה לארץ וזה יגיע? אני יודע על צים. כמה כאלה יש? כמה אפשרויות? אני עכשיו בוחר או צים, שראיתי שמרוויחים הרבה, בא לי ללכת לחברה אחרת. כמה כאלה יש לי?
עופר אלישר
יש לך שוק תחרותי של חברות שילוח.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כמה חברות מביאות מכולות לארץ? שאני יכול לבחור אותן ואני עושה זאפ מחירים של מכולות. הולך, בודק מחירים באינטרנט.
דנה דובר
אני אשמח להתייחס. אני דנה דובר מאגף תקציבים באוצר, רפרנטית שאחראית על תחום הנמלים. אני רוצה להתייחס ולהפריד בין שתי שאלות שנשאלו. אחת מהשאלות ומה שגורם ליוקר בעלויות ההובלה הן המחסור במכולות, שמביא לעלייה של מחיר פר מכולה. זה אירוע שלא מדבר על התשתית הנמלית, זה אירוע כלל עולמי - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה זה מחסור? לא בנו קופסאות?
דנה דובר
נכון. יש היום מחסור בקופסאות כאלה בעולם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה? העולם גדל פי שניים?
אביר קארה (ימינה)
פוסט קורונה.
דנה דובר
כי הביקושים עלו. יש לא מעט סיבות לזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל הקורונה קיימת שנה ושלושה, אז לא ידעו לייצר את הקופסאות האלה בשנה ושלושה?
דנה דובר
אני רוצה להפריד את הנקודה. ספציפית יש מחסור עולמי במכולות שמנסים להתמודד איתו והחברות המסחריות הפרטיות לחלוטין יעשו את ההתאמות שלהן בשביל להגיע לאיזון ושיווי משקל שוקי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אולי הן לא רוצות להגיע? אם יש רווחי שיא לצים, למה שהיא תייצר עוד מכולות? אני צריך הסבר על הדבר הזה.
קריאה
גם יש הרבה מכולות ריקות שתקועות בנמלים.
דנה דובר
רגע, רגע. אני ממש אשמח להתייחס.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
דנה דובר, אנחנו ניתן לך. את רצית הבהרה ואנחנו הפרענו לאיש משרד הכלכלה ולא סיימנו איתו. אז את תארגני את הדברים שלך וניתן לך הצגה סדורה.

אני רוצה לשאול את איש משרד הכלכלה. אתה אחראי כל תחום הכלכלה והתחבורה. נכון?
עופר אלישר
תחבורה. אני במשרד התחבורה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אתה אחראי על כלכלה ותחבורה. סמנכ"ל כלכלה?
עופר אלישר
מנהל אגף תכנון כלכלי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה חושב שרשות התחרות הייתה צריכה להתערב בנושא הזה של המחירים הגואים?
עופר אלישר
אני לא יודע להגיד לך.
דנה דובר
עופר, אם זה בסדר - - -
עופר אלישר
כן. בבקשה, דנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז את עושה לנו סקירה? בבקשה, דנה.
דנה דובר
דיברנו כרגע על עלויות ההובלה של השוק הפרטי, ואם נתייחס לשאלתך, היושב-ראש, שאלת למה לחברת MSC לצורך העניין תרצה להביא עם הרווחים שלה בשיא? כי יכולה להיות חברה אחרת שבאותה מידה תגיד שאם היא תוריד באחוז מאוד קטן את המחיר שלה מתחת ל-MSC, אז הלקוחות ירצו לעבור אליה, וכך עוד חברה ועוד חברה. וכאן אנחנו מדברים על שוק תחרותי לחלוטין שיגיע לשיווי המשקל שלו ויתאזן. הוא עבר זעזוע בגלל הקורונה, ואנחנו מקווים שזה יקרה במהרה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, אני לא מסתפק בתשובות האלה. מה נתח השוק בישראל?
קריאה
אולי נציג את השרשרת הלוגיסטית?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. יש לנו שאלות ספציפיות. מה נתח השוק של מכולות לפי חברות, חמש הגדולות שמביאות מכולות לארץ באחוזים?
דנה דובר
אני לא יודעת לענות על השאלה הזאת. אני אבדוק ואענה. אני רק רוצה להפריד את הדיון לתשתית הנמלית, ואני חושבת שפה היכולת של הממשלה לבצע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל את יודעת לענות בקלות שיש תחרות וכל אחד יבחר באיזו מכולה ובאיזו חברה שהוא רוצה? אולי נתחי השוק לא מראים על התחרות שאת מדברת עליה? לפי מה שאת אומרת, אנחנו נראה נתחים קטנים, המון חברות עם נתחים קטנים.
עופר אלישר
יש מאות משלחים שיש תחרות ביניהם. יש עשרות חברות הובלה ימית. ויש לנו נמלים. זאת השרשרת. יש לנו ארבעה נמלים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה הנתחים של חברות ההובלה בישראל? נתח שנתי לפי חברות בחמש הגדולות. אמורים לדעת את הנתון הזה, לא? אדוני, הרמת יד. אתה יודע את הנתון הזה?
אלי בר יוסף
זה מידע בסיסי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תציג את עצמך.
אלי בר יוסף
אני אלי בר יוסף, סמנכ"ל לקוחות, חברת נמל אשדוד. MSE מחזיקה בערך 25% נתח שוק בישראל. היא הולכת להפעיל גם את הנמל החדש, נמל הדרום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתם מדברים בעברית? זה חברת צים?
אלי בר יוסף
MSC זו החברה מס' 2 בעולם היום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
MSC, חברה בין-לאומית. יש לה 25% מנתח השוק בישראל, והיא תגדל.
אלי בר יוסף
והיא תפעיל את נמל הדרום באשדוד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כמה מוערך שם בשני המקומות בסך הכול?
אלי בר יוסף
הקיבולת של נמל הדרום אמורה להיות בסוף הדרך בסביבות 1.5 עד 1.8 - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז כמה יהיה נתח שוק שלה?
אלי בר יוסף
אני מעריך שהם ישמרו על נתח השוק הזה.
יעקב מרגי (ש"ס)
היא תהיה ריכוזית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ומי הבאה בתור?
אלי בר יוסף
הבאה בתור זו חברת צים. לצים יש בערך 16% עד 18% נתח שוק. אחריה חברת מארסק שהיא החברה הכי גדולה בעולם, והיא בערך עם 15% או 12% נתח שוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז איך קרה שבישראל דווקא החברה השנייה היא הגדולה, אם מארסק היא הגדולה בעולם?
אלי בר יוסף
הפער ביניהן קטן מאוד ברמה עולמית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז אתה מציע שכל אחת מהן באיזור 20% פלוס מינוס? אז אתה יודע למה זה דומה, לא? זה אולי דומה לקרטל, זה לא דומה לתחרות משוכללת.
אלי בר יוסף
גם בנמלים החדשים היא תפתח את התחרות - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז היא תקטין את הנתח של חמש החברות הגדולות?
אלי בר יוסף
להערכתי, היא תגדיל את הנתח - - -
דנה דובר
היושב-ראש, אני אשמח - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
דנה, איפה למדת כלכלה?
דנה דובר
באוניברסיטת תל אביב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בפכ"מ? גם פילוסופיה וגם כלכלה?
דנה דובר
כן, גם משפטים וגם מדעי המדינה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואת כל זה למדת?
דנה דובר
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ולא הלכת לבדוק את נתחי השוק של החברות האלה? אם היינו מדברים עכשיו על בנקים והייתי אומר לך שיש להם 20% כל אחד, אז היית אומרת, זה קרטל, זו בעיה.
דנה דובר
אני ממש אשמח להגיב לטענה הזאת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, אני לא צריך תגובה לטענה.
יעקב מרגי (ש"ס)
למה זה עניינו של אגף התקציבים כרגע? למה זה עניינך? למה זה מקפיץ אותך כל שנייה? כשאני מנהל דיון, אני יודע שאני צריך את אגף תקציבים בסוף לפתרון בעיות. כשמציגים את הבעיות ואגף תקציבים קופץ, זה מלחיץ אותי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל היא לא מסכימה איתך.
אביר קארה (ימינה)
אבל לא מציגים פה את הבעיה בצורה נכונה.
יעקב מרגי (ש"ס)
נכון, מתפזרים.
אביר קארה (ימינה)
עושים פה שלושה דברים. מדבר דובר מנמל אשדוד ולא מספר על הציוד הישן שיש לו, הוא לא מספר על עובדים לא יעילים, הוא לא מספר על תוספת משמרות. הוא מדבר על חברות, מסיט את הדיון למקום אחר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היא אומרת לך שהיא משפיעה על - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
אני מוכן לשמוע אותה, אבל לא עכשיו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל היא מביאה בחוק ההסדרים רפורמות. היא רוצה לעשות רפורמות בייבוא.
יעקב מרגי (ש"ס)
שתעשה. שתציג לי את בסוף, לא בתוך הצגת העובדות.
אביר קארה (ימינה)
אבל מרגי, מציגים פה דברים שהם לא נכונים. אתה לא רואה שהולכים פה מסביב? היא לא סתם קופצת. מישהו פה הולך מסביב, מסביב, מסביב. אם מציג מישהו מנמל אשדוד ולא מציג את הציוד הישן שיש לו, אני לא מבין את מי אתה מציג, את מי אתה מייצג. יש להם ציוד ישן שהם לא צריכים להתמודד איתו.
דנה דובר
חבר הכנסת, אני אשמח לתאר את הבעיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה. את יכולה, דנה.
יעקב מרגי (ש"ס)
זו לקונה בסיסית, אם אגף תקציבים מציג את הבעיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני חושב שזה טוב שהוא מציג, כי בעוד שנה הוא יבוא בחוק ההסדרים ויביא לנו את רפורמת הנמלים. אז נדע כבר היום.
אביר קארה (ימינה)
כל מי שהציג פה את הבעיה, הציג אותה בצורה לא נכונה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה, דנה, תמשיכי.
אביר קארה (ימינה)
זה להסיט את הדיון למקום אחר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני אפשרתי קצת לחבריי, אבל חוזרים.
דנה דובר
אני חושבת שאנחנו מדברים על הבעיה כרגע בשוק הנמלי, אנחנו צריכים להסתכל על התשתית הנמלית ועל התחרות שהנמלים נותנים ולא חברות ההובלה. חברות ההובלה הן חברות פרטיות.
יעקב מרגי (ש"ס)
על זה אני מסכים איתך.
דנה דובר
בסדר, מעולה. אז זו הנקודה שהיה לי חשוב לחדד.
יעקב מרגי (ש"ס)
רק ההבדל ביני לבינך הוא שאני בלי רשות דיבור. אני לא יכול לקפוץ. הייתי אומר את זה מראש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תמשיכי.
דנה דובר
ולכן, כשאתה שואל על התחרות, היושב-ראש, אז אני רוצה לנסות לתאר לך בהמשך למה שאמר - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן, אבל לא נראה לך מוזר ששלוש חברות שולטות ב-70% מהשוק? נראה לך תקין? לא מדליק לך נורה אדומה בעולם הכלכלה והתחרות?
דנה דובר
כשאנחנו מדברים על הבעיה בשוק הנמלי, אנחנו מדברים על ההיצע של חברות הנמל ולא על חברות ההובלה כרגע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל לא ענית על השאלה. כשבודקים נתחי שוק של פעילות כלכלית ומגלים ששלוש חברות זה בערך 70% מהשוק, זה לא מדאיג אותך?
דנה דובר
אני חושבת שחסמי הכניסה כרגע לעולם חברות ההובלה הם נמוכים משמעותית, ולכן אני חושבת שיש פה איזשהו איזון. וכשאנחנו מדברים כרגע על העומס בנמלים והצעדים שצריך בשביל לפתור אותו, כמו שעופר התחיל להציג, אנחנו צריכים ל התמקד בסוגיות אחרות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אוקיי. עוד משהו את רוצה להוסיף?
דנה דובר
לא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יפה. מרגי, תגיד מה שיש על ליבך, בבקשה.
יעקב מרגי (ש"ס)
אדוני היושב-ראש, קודם כל, אני מודה על קיום הדיון. טוב מאוחר מאשר בכלל לא. אלה דיונים שהתחילו בשלהי הממשלה הקודמת בהיותי יושב-ראש ועדת הכלכלה. כמובן שנמל אשדוד היה שמח יותר, ובכלל חברת נמלי ישראל הייתה שמחה יותר אם זה היה נדחה, כדי לא לחשוף את ערוותם. אבל הגיע הזמן שמישהו פה ייקח את הסוגיה של הפקקים בנמלים בצורה רצינית. משרד התחבורה, לצערי הרב, לא לוקח את הנושא הזה ברצינות, והייתי אומר, אפילו מגחך ומזלזל לאור המצב.

אני מתריע על זה כבר יותר משנה. ואני אומר לך, אדוני היושב-ראש, הבעיה העיקרית כרגע בטרם נבוא לבחון את סוגיית רווחי החברות המשלחות זה הפקקים הגדולים ותורי ההמתנה לתוך מדינת ישראל. זה פוגע בתדמיתה הכלכלית של מדינת ישראל, זה תורם ליוקר המחיה בצורה ישירה. ועוד משהו, אי אפשר לבקש תחרות אם לא נעשה צעדים משמעותיים. ברגע שנמל אשדוד יכול לקלוט אוניות מסוג כזה, ונמל חיפה לא מסוגל לקלוט אוניות מאותו סוג, אז אין תחרות.

כשנמל אשדוד לא מבוקר בצורה יסודית ומשרד התחבורה ומשרד האוצר, אדוני היושב-ראש, כן, הגיע הזמן, תקבעו להם מדדים – התור התפעולי בנמל אשדוד זה לא נחלת ועד העובדים. התור התפעולי בנמל אשדוד זה צורכי הכלכלה הישראלית במדינת ישראל. אני הייתי רוצה לדעת ושיציגו לי פה גרף לפי סוגי סחורות, תבואות, מכוניות, כמה מחכה אונייה של מכוניות, כמה של תבואות, כמה של סחורות. אי אפשר לעשות מיקס אחד מכל הנתונים.

כשבאים לדיון בוועדת הכנסת צריך לבוא עם נתונים מדויקים, עם גרפים מדויקים. יש פה התעללות ביבואנים. יבואן בוחר בצוק העיתים לבחור אונייה קטנה יותר, יקרה יותר, כדי שתיסע לחיפה ותפרוק סחורה בחיפה וישנעו אותם במשאיות לדרום עם פקקים, עם זיהום אוויר, עם תאונות דרכים. למה? בגלל שזה לא בוער למשרד התחבורה? בגלל שזה לא צהוב ונותן כותרות כמו המזגנים ברכבות?

מדברים על יוקר המחיה. יש פה סגן שר שזה הייעוד שלו – רגולציה. והוא שומע את זה והוא מתפוצץ מהנתונים שאתם הולכים סחור-סחור. צריך לשים את האצבע על הדלקת, על המורסה. המורסה זה הפקקים בנמלים. נמל אשדוד, יש רתיעה לגעת בו, לבדוק אותו. מה קרה? הגיע הזמן שייקחו אותו, ואדוני, אני מציע לך, קח את סוגיית נמל אשדוד, תכין שאלות נוקבות, שיבואו ויציגו לך נתונים על השנתיים האחרונות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מנכ"ל נמל אשדוד פה, לא?
משה זנה
חיובי. אני ממתין לתורי על מנת להתייחס.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה עוד מעט תדבר.
יעקב מרגי (ש"ס)
אני סיימתי, אדוני. לעת עתה אני סיימתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסדר. בהמשך לדברים שמרגי אמר, מי יכול לתת לנו את ההחמרה בתורים? מבחינת ימים, ממוצעים, עובדות? לא, לא. מנכ"ל אשדוד, עוד מעט אתה. נציג משרד התחבורה, בבקשה.
עופר אלישר
במבט על אני יכול להגיד שיש לנו שיפור במצב התור. אם לפני כמה חודשים היו לנו 60 אוניות ויותר שמחכות - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
כמה זמן? כמה זמן חיכו אוניות מסוימות?
עופר אלישר
היו אוניות שחיכו הרבה מאוד זמן, חודש ימים.
יעקב מרגי (ש"ס)
כמה קנסות שילמו היבואנים על האונייה הזו?
עופר אלישר
אנחנו מוטרדים מזה. אמרתי מהתחלה.
יעקב מרגי (ש"ס)
כמה קנס ליום, לאונייה? לטובת הציבור שצופה בנו. אתה יודע, חנוכה, הם מובטלים, ערוץ 99, הם רואים. תאמר, כמה האזרח משלם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עופר, אתה כמעט בן אדם אופטימי. קודם אמרת, יש תחרות.
יעקב מרגי (ש"ס)
גם השרה שלו אופטימית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אמרת, יש תחרות, אין אוניות מחכות. אני קיבלתי את דוח האוניות המחכות בנמל.
עופר אלישר
יש מגמות. תראו את המגמות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא לא ידע איך היא חיכתה בלילות. הרוח שוב מוסרת הודעה לים.
יעקב מרגי (ש"ס)
אתה יכול לנגן את זה גם על תופים?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה?
יעקב מרגי (ש"ס)
אתה יכול גם לשיר את זה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שיר אהובת הספן הנשכחת, שיר הנשים המחכות. שיר היבואנים הסובלים. מסכנים, עומדים על הנמל ומתפללים שתבוא אונייה. ומה עם הנזק למוצרים? ומה עם חברות שלא מוכנות? - - -
אביר קארה (ימינה)
ואם היה מגיע מנופאי, המנוף מלפני 50 שנה, המנוף נתקע באמצע היום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש חברות שלא מוכנות להביא אוניות לארץ בגלל המצב.
אביר קארה (ימינה)
מסכן הספן.
קריאה
הנתב הולך לנוח. גם את זה קיבלנו. למה? כי יש רק אחד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נתב?
קריאה
כן. 80,000 שקל בחודש, אדוני.
אביר קארה (ימינה)
תגיד, איך הם מסדרים את המשמרות? באיזו שעה הם קובעים משמרות?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עינינו לא צרה במשכורת של בן אדם.
קריאה
לא, ממש לא צרה. אבל כשמפעל עומד - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אתה מדבר בלי זכות דיבור. מה התפקיד שלך?
קריאה
אני סמנכ"ל בקבוצת חברות שנקראת אינרום תעשיות בנייה, מחזור מכירות של כ-1.5 מיליארד שקל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז תחכה. עוד מעט.
עופר אלישר
תיכף נספר לכם מה אנחנו התעשיינים עוברים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה תמתין עוד קצת. אז תן לנו נתונים על כמה אוניות עכשיו. אני הבנתי שבסביבות 40 או 37 מחכות.
עופר אלישר
היום בבוקר 38 אוניות מחכות מחוץ לנמל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ראית שהיינו בדיוק בנתון. אבל כמה זמן הן מחכות?
עופר אלישר
יש לנו נתון ממנהל רשות הספנות והנמלים – אוניות מטען כללי וצובר, המתנה ממוצעת היא 10 עד 14 יום ומצטמצמת.
קריאה
אתה חי בסרט. שלושה שבועות פלוס.
יעקב מרגי (ש"ס)
כמה התבואות? כמה המכוניות?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כמה בעולם נהוג שאונייה מחכה?
אביר קארה (ימינה)
למה זה חשוב? אנחנו רוצים להגיע למקומות הראשונים בעולם. מה זה חשוב?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קארה, קארה, תן לי שנייה. הוא בן אדם עם ראייה כלכלית גלובלית.
עופר אלישר
רשות הספנות והנמלים יכולה להציג לך שבכל העולם יש עומסים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עומס זו מילה כללית. זה מכבסה. אפשר לחכות שלושה ימים ואפשר לחכות שבועיים. עומס זו מילה לא טובה. אנחנו במספרים ונתונים. 40 אוניות מחכות, לפי מה שאתה אומר, מעל 10 ימים כדי לפרוק סחורה.
יעקב מרגי (ש"ס)
אירופה מתניידת בתחבורה. לנו אין את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
10 ימי עלויות לאונייה.
קריאה
21 יום. לא 10 ימים.
עופר אלישר
אנחנו פועלים ביחד עם הנמלים לתת פתרונות לטווח הקצר, הבינוני, והארוך. לדוגמה, לנושא של הגרעינים אנחנו בונים מסוע באשדוד שיפעל בערך בעוד שנה, והוא יתחרה במסוע בנמל חיפה והוא ייתן - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
הבטיחו לי שזה כבר מסתיים.
אביר קארה (ימינה)
בינתיים יש חברות שמקבלות קנסות של מיליון דולר על עיכוב של חודש וחצי בשביל לפרק מספוא.
עופר אלישר
- - -
אביר קארה (ימינה)
את הפירוק הכי פשוט שיש תנו לנמל הפרטי לפרק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קארה, קארה, תן לי שנייה. רב חובל יגאל מאור, מנהל רשות הספנות והנמלים, תציג לנו מה שאתה יכול להגיד על המצב, בזום.
יגאל מאור
בוקר טוב, כבוד יושב-ראש הוועדה ולאנשים.

יש לי כמה נקודות שעלו פה בדיון. קודם כל, לגבי הטענות נגד חברות הספנות – אני רוצה להזכיר שרוב העיסוק של חברת צים הוא בכלל לא בישראל, אלא רוב הרווחים שלה מגיעים מעבודה בשוק של האוקיינוס השקט והאוקיינוס האטלנטי, בלי קשר לישראל, וזה אחרי תקופה של קרוב לעשור כשהחברה כבר הגיעה לסף פשיטת רגל.

הדבר השני הוא לגבי מחירי ההובלה במכולות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, להערה הראשונה. לפי הנתונים פה היא השנייה בגודלה בישראל, היא לא כזאת שולית בישראל.
יעקב מרגי (ש"ס)
הרווחים שלה לא מישראל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן, אבל היא שנייה בגודלה פה. זה לא דבר שולי.
יגאל מאור
אני לא חושב שהיא שנייה. אני חושב שהיא שלישית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה הנתון שקיבלנו עכשיו. תגיד לי, אתה אומר שהיא הפסידה הרבה כסף והיא סוף סוף עלתה על רווחיות.
יגאל מאור
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רווחי השיא האלה לא אמורים להוזיל קצת את העלויות?
יגאל מאור
לא, כי עוד פעם, המחירים שמשלמים בישראל ומשלמים בכל העולם זה מחירים גלובליים. זה לא קשור בכלל במדינת ישראל. יש מה שנקרא, תעריפי שוק מאסיה למזרח הים התיכון, ואלה מחירים לכל המדינות מאיטליה ומזרחה. ומדינת ישראל נמצאת בתוך המחירים האלה. אין משחקים בדברים האלה כי אלה מחירים שלא מוכתבים על ידי - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הנתונים שלנו מראים שזה עלה ב-700%. יכול להיות?
יגאל מאור
זה עלה ביותר מ-700%. אם אנחנו מדברים על מכולה של 40 רגל לפני שנתיים מאסיה למזרח הים התיכון ב-2,000 דולר – ראינו גם מחירים של 20,000 דולר בתקופה האחרונה, למרות שיש ירידה מסוימת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ומה לגבי צוואר הבקבוק? מתי הוא הולך להסתיים, אותן 40 אוניות שמחכות מעל 10 ימים? מתי הולך להיגמר הברדק הזה?
אביר קארה (ימינה)
אפשר לגמור את זה בשלושה ימים.
יגאל מאור
מבחינת מספר האוניות, אנחנו מדברים הבוקר על 31 אוניות שמחכות בכניסה לנמלים, ומרביתן אוניות של פלדות. ויש לנו גם מעט אוניות של תבואות, בעיקר מספוא. אני מעריך שהמספרים האלה מסוגלים גם לרדת הלאה, אבל זה לא משהו שייגמר תוך שבוע, שבועיים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה אתם עושים כדי להוריד את המספר הזה ואיזה חסמים עומדים בפניכם לדאוג להכריע את הסוגיה? ומה אתה חושב שהבעיה? איפה הבעיה בכלל?
יעקב מרגי (ש"ס)
מזכ"ל ההסתדרות קיבל 50 מיליון לסתום את הפה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, אדוני. הלאה, תמשיך, בבקשה.
יגאל מאור
אני רוצה לדבר על הזווית הגלובלית, ואני אחזור מיד לענות על השאלה שלך, כבוד היושב-ראש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
דבר על ישראל. איזה גלובלית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ששש. בבקשה, אדוני.
יגאל מאור
קריאות ביניים לא יעזרו, כי אם רוצים להבין מצב, רוצים להבין מצב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הלאה, תמשיך.
יגאל מאור
ההיבט הגלובלי - - - היום בסחר הכי דומיננטי, ואני מדבר על סחר המכולות, מדברים על מאות אוניות שמחכות בנמלים בכדור הארץ. מספיק להסתכל על הנמלים בארה"ב עם המתנות של שישה שבועות, ולהסתכל על נמלים בצפון אירופה - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
אבל לנו אין אופציה אחרת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מרגי, אני לא יכול ככה. אם לא נשמע את האנשים, לא נגיע. נתתי לך לפתוח ואתה דיברת מדם ליבך, והדברים נשמעו. אבל אם לא נאפשר את ההצגה הסדורה, אנחנו בבעיה. קדימה.
יגאל מאור
בנמלי אירופה אנחנו מדברים על המתנות של שבועיים לאוניות. בנמלי אסיה אנחנו מדברים גם כן על המתנות של שבועות של מאות אוניות. כתוצאה מהאוניות הגדולות האלה נוצר מצב של חוסר במכולות, כי הרבה מאוד מכולות, במקום לעבוד, נמצאות על האוניות שעוגנות מול הנמלים. ולכן נגרם המחסור במכולות, ששאלת עליו קודם, היושב-ראש, למרות הקצב המהיר מאוד יחסית שבו מנסים לייצר מכולות כדי להדביק את החוסרים האלה.

במדינת ישראל, בגלל עבודה של משרד התחבורה במשך עשור, אין המתנה של אוניות מכולה היום מעבר ל-12 שעות.
קריאה
נכון.
יגאל מאור
הדבר הזה לא קיים בשום מקום בכדור הארץ. במקום לבוא למשרד התחבורה ולנמלים בנושא המכולות – ותיכף אני אגיע לנושא התבואות – ולציין את מדינת ישראל, שהיא המדינה היחידה על כדור הארץ שאין בה תור למכולות, אין שום תור לאוניות מכולה. כל אוניית מכולה שמגיעה נכנסת ישר למקום ופורקת את רוב רובם - - - של מדינת ישראל. אין שם שום התייקרות שנובעת מתור של המתנה, ונהפוך הוא. אני חושב שנעשתה עבודה מדהימה על ידי הנמלים, על ידי המשרדים, וגורמים אחרים שהביאו אותנו למצב הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, אני רוצה להבין. אתה אומר שמכולות בישראל, עד 12 שעות נפרקות?
קריאה
זה לא נכון.
יגאל מאור
עד 12 שעות כשהאונייה נכנסת. נכון מה שאתה אומר. נכון, מתחילות להיפרק, גג, בהמתנה מקסימלית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז הבעיה של אוניות שממתינות לא עוסקת במכולות, אלא במוצרים אחרים?
יגאל מאור
נכון מאוד. רוב מוצרי הצריכה של מדינת ישראל, רובם ככולם, מוצרי הצריכה, דהיינו, מה שהאזרח הקטן צורך, מגיעים באוניות מכולה, ושם אין עיכוב בכלל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ולמה אי אפשר לפתור את האפשרויות האחרות? לכאורה, מכולה זה הרבה פרטים, זה מאות מכולות לאונייה, ופה זה בטח מוצר אחד מסיבי שפורקים אותו. למה נוצרה ההפרדה הזו, שבמכולות אין תור ובשאר מחכים שבועיים?
יגאל מאור
ההפרדה הזאת נוצרה בגלל שבמכולות האוניות מגיעות בצורה הרמונית, בצורה מסודרת, כמו במטוסים. אנחנו יודעים בדיוק מתי הן מגיעות ומתי הן צריכות להיכנס לנמל, ואפשר לארגן את לוח הזמנים שלהן. יש שיטה שנקראת חלונות סלוטים, כמו בשדה תעופה. כל האוניות מגיעות בזמן שלהן, נפרקות, יוצאות החוצה. נכון, הייתה בעיה מסוימת עם פינוי של מכולות ריקות, אבל זה נפתר לאט.

אבל אני חוזר עוד פעם, מבחינת יוקר המחיה, מוצרי הצריכה של האזרחים - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא ענית לי על השאלה. אתה אומר שהאוניות של מכולות כמעט לא עומדות בתור. למה בתחומים האחרים יש תור? אם הצלחתם במכולות, למה לא הצלחתם בדברים אחרים?
קריאה
תפזורת, אדוני. תפזורת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תפזורת. תפזורת של מתכת, של תבואה, של בטון, אני לא יודע של מה. אפשר לקבל תשובות ספציפיות? ולא עכשיו מצב העולם. למה במכולות עובד ובתפזורת לא עובד? ולכאורה, יותר פשוט. למה?
יגאל מאור
לענות לשאלתך, היושב-ראש?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן, אבל לשאלה.
יגאל מאור
אז אני עונה. התחלתי לענות. שאלת אותי למה במכולות לא, ואמרתי למה לא, אז אתה מתרגז. מבחינת התפזורת, מדובר על רציפים אחרים לגמרי. אלה שיטות פריקה שונות לחלוטין. אנחנו מדברים על מצב שבחיפה, כרגע, כמו שציין קודם עופר אלישר, יש לנו מתקנים שעובדים יחסית בסדר; חברת גדות ממגורות שפורקת את האוניות בצורה די מהירה יחסית.
קריאה
פלדה, פלדה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה עם הפלדה?
יגאל מאור
אני לא יכול לענות. אתם - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תמשיך, תמשיך.
יעקב מרגי (ש"ס)
הוא היה רב חובל. הוא לא עומד בלחץ.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תמשיך.
יעקב מרגי (ש"ס)
אחד-אחד, בבקשה. לא כולם ביחד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תמשיך.
יגאל מאור
בנושא התבואות, בחיפה גדות ממגורות פורקות את האונייה כמו שצריך, פחות או יותר. באשדוד יש לנו בעיה של בניית מסוע שהייתה קודם. לצערי, בגלל נושא הקורונה הייתה בעיה של הגעה של טכנאים זרים. היו קצת עיכובים בעבודות, והסיום של המסוע נדחה בחודשים מעטים. אני מקווה שבשנה הבאה הוא כבר יעבוד, ואנחנו נראה קצב פריקה של תבואות שהוא מהיר יחסית והרבה יותר טוב ממה שאנחנו רואים היום.
יעקב מרגי (ש"ס)
זה בדיוק מה שהוא - - - לפני חצי שנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יגאל, החברות שהלכו לנמל השני, החדש, המופרט, זה הוזיל להם את העלויות?
יגאל מאור
לא, אין הוזלת עלויות בנושא הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין הוזלה? הרעיון היה שאם יהיו עוד נמלים העלויות יוזלו, לא? זה היה הרעיון המסדר.
יגאל מאור
הרעיון המסדר הוא נכון מאוד, משום שברגע שנבנו התשתיות האלה במשך עשור – וסליחה, אני עונה לשאלתך, אני סוטה עוד פעם מהנושא. שלא תתרגז אחרי זה שאני לא עונה לך לשאלה הזאת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה.
יגאל מאור
הנמלים האלה מנעו בעצם הבנייה שלהם את העובדה שהאוניות יעשו שיטעון זה אומר שהן מגיעות לישראל, הנמלים לא מתאימים לעבודה, הם פורקים את המטען שלהם בנמל אחר, ואחרי זה מעבירים אותו לישראל. זו שיטה נהוגה מאוד במדינות, במיוחד כאלה שאין להן נמלים מספיק מפותחים. והדבר הזה מעלה את סדר הגודל, את העלויות למכולה, בסדר גודל של בין 200 ל-500 דולר למכולה. את הדבר הזה הצלחנו למנוע בעבודה אינטנסיבית מאוד, של עשור, אמרתי קודם. אני לא רוצה לקשור כתרים כי יש עדיין בעיות, כמו שציינו, על התבואה ועל המתכות, שאני תיכף אגיע אליהם, ברשותך.

אבל הסיפור הגדול שהוזכר עוד בעבר הוא חיסכון שמגיע היום לסדרי גודל בגלל מניעת שיטעונים בתחשיב שלנו של מעל מיליארד, ומתקרב היום לשני מיליארד שקל, כולל גם הזמנים של הגעת המכולות בזמן לישראל. מדובר על חיסכון אדיר. את הנקודה הזאת אף אחד לא מעלה, חבל. אבל אני אחזור, ברשותך, לסיים את נושא התבואות.

בנושא התבואות יש עדיין בעיות. גם בתוך התבואות יש לנו שני סוגים של מטענים. יש סוג מטענים אחד שנפרק באמצעות מדלים, באמצעות דרך מאוד מודרנית, ויש סוג מטענים שני שהוא יותר אבקתי, וצריך לפרוק אותו בשיטות שהן יחסית די ישנות. לצערנו, שם אנחנו לא רואים ישועה גדולה בנושא הזה. מדובר בעיקר במוצרים שהם מוצרי מספוא או מזון לבעלי חיים, נקרא לזה מוצרים אבקתיים יותר. זה לגבי התבואות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מתי הבעיות האלה ייפתרו, להערכתך?
יגאל מאור
אני מעריך שבנושא הגרעינים, נושא המסוע יפתור בצורה די משמעותית את הצורך באותן משאיות שהזכיר אותן חבר הכנסת מרגי, ואני מקווה שזה יקרה תוך ארבעה או חמישה חודשים כשהמסוע הזה יוכל להתחיל לעבוד. אולי עוד חודש, חודשיים יותר, ואז אפשר יהיה להתחיל להגיע לקצב פריקה הרבה יותר מהיר ממה שאנחנו רואים היום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יגאל, להבנתך, אתה חושב שהמערכות של הנמלים פועלות בשיא היעילות ובשיא התכולה או שיש גם בתחום הזה בעיות?
יגאל מאור
אני לא חושב. יש בתחום הזה בעיות, והבעיות האלה, אני חושב שניתן גם לנמל להגיב עליהן. אבל הוזכר קודם על ידי חבר הכנסת קארה, הוא אמר באמת כמה דברים בקשר לנושא של קצבי עבודה, של המנופים, של כל מיני דברים אחרים. ואגב, בהערת שוליים, אני רוצה לומר פה, למרות שהוזכר על ידי מישהו מחברי הכנסת המכובדים שמשרד התחבורה מגחך או לא מתייחס ברצינות לבעיה - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
אני מרגי. רק מרגי יכול להגיד דבר כזה.
יגאל מאור
אני לא זוכר שמות.
יעקב מרגי (ש"ס)
כשאומרת לי השרה שנגמר, אין תורים בנמל, חשבתי שאני באיי סיישל.
יגאל מאור
היות ואני נמנה על עובדי משרד התחבורה, אנחנו לעולם לא מגחכים על דבר כזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה מדבר על שרת הכלכלה?
יעקב מרגי (ש"ס)
לא, לא. שרת התחבורה אמרה לי. ההצעה לסדר שלך מיותרת. אנחנו כבר גמרנו את התורים בנמלים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קיבלת מכתב?
יעקב מרגי (ש"ס)
היא אמרה לי במליאה, פנים אל פנים.
יגאל מאור
שרת התחבורה צדקה במאה אחוז במה שהיא אמרה. לפני שבועיים-שלושה הגענו למצב שבנמל אשדוד הייתה אונייה אחת בהמתנה. לצערי, המספרים עולים - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז למה הם עולים? ואתה גם לא נתת תשובה כנה. אם יורשה לי, אני לא יודע מה מונע ממך. שאלתי שאלה פשוטה. אל תגיד לי מה קארה אמר. האם המערכת הקיימת, הנמלים עובדים ב-full capacity וביעילות, לפי הבנתך?
אביר קארה (ימינה)
הוא אמר, לא.
יגאל מאור
עניתי לך בתשובה כנה מאוד שלא. אני מצטער שאתה לא שומע את מה שאני אומר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא שמעתי את התשובה. הם לא עובדים ביעילות.
יגאל מאור
אמרתי לך במפורש קודם שלא - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז מה צריך לעשות שם?
יגאל מאור
אז אני אומר, אני עונה על השאלה. אתם קוטעים אותי כל הזמן כשאתם מעבירים ביקורת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
החלטת לא להיות חבר כנסת. אבל גם מנהל בכיר מתמודד עם עומסים והתנגדויות בישיבת דירקטוריון. אז תחשוב שזו ישיבת דירקטוריון סוערת, ואתה צריך להשיב להנהלה שלך עם הפרעות ביניים. אז כן, תן לנו תשובה מה צריך לקרות מבחינת תפקוד ויעילות של הנמלים הקיימים.
יגאל מאור
אני עונה לכם שקודם כל, מה שנאמר במשרד התחבורה לא נכון. מנכ"לית משרד התחבורה יושבת על נושא הבעיות בנמלים בקצב של ישיבות יומיות לפני חודש, ואנחנו מדברים היום על ישיבות שבועיות לקבל עדכון ולקבל הסברים ולהבין מה קורה.
קריאה
שקר.
יגאל מאור
היו מאמצים אדירים להוסיף עובדים זמניים לתוך הנמלים. לצערי, הסיפור הזה כרגע על ידי ההסתדרות נדחה, ויכול להיות שיצטרכו לוותר על העובדים הזמניים שהקלו מאוד על הקטנת העומסים. אני חושב שבנושא הזה שווה שמנכ"ל חברת נמל אשדוד יענה על הטענות כנגדו על איכות הציוד ועל נושא העובדים.

מבחינת משרד התחבורה, אנחנו עוקבים על בסיס יומי אחרי כל אונייה ואונייה בתור, ומבקשים - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איך הגעתם למצב שהייתה רק אונייה אחת ופתאום נהיו כמעט 40? מה קרה? מה השתבש?
יגאל מאור
מגיע בבת אחת שטף של אוניות, וכמות גדולה של אוניות, והנמל לא מצליח להתגבר על התורים - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אמרת שיודעים מראש מי מגיע ומתי, כמו בשדה תעופה כשבאים מטוסים.
יגאל מאור
במכולות, במטען הכללי, בצוברים, אין לנו שום מושג ואין שם שום תכנון. פשוט האוניות מגיעות ברצף כל הזמן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין תכנון לאוניות של תפזורת? הן באות מתי שבא להן?
קריאה
מה פתאום?! יש הודעות ויש דוח אוניות - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואי אפשר בעולם גלובלי שיהיה תיאום מתי אונייה יצאה לדרך? זה כמו שלמדנו בבית הספר; אונייה יצאה מהנמל, בעוד כמה שעות היא תגיע אם מהירותה היא כך וכך? אז לא יודעים את זה?
יגאל מאור
אני מרוצה מבית הספר הזה כי במעט מאוד בתי ספר מלמדים על אוניות. אין לוח זמנים ברמה כזאת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
טוב, יגאל, אולי נשוב אליך עוד מעט. מנכ"ל נמל אשדוד, בבקשה.
משה זנה
בוקר טוב, קודם כל, אני שמח על הזימון. אני רוצה להבהיר נקודה אחת. ברגע זה, בנמל אשדוד יש שמונה אוניות מחוץ לנמל שממתינות ימים בודדים. והאמירה שהפקקים מאחורינו - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, שנייה. שמונה באשדוד?
משה זנה
שמונה אוניות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז 30 זה בכל המדינה? מה זה בדיוק?
משה זנה
כן. כשדיברו על 30 דיברו על מפרץ חיפה - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
איזה אוניות יש באשדוד בהמתנה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, רגע, מרגי. שמונה אוניות ממתינות באשדוד.
משה זנה
רק בבקשה מכם, תנו לי כמה דקות לתת לכם סקירה על כל מה שנאמר - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אנחנו נידרש להבהרות כי אנחנו מקבלים נתונים סותרים ואנחנו מתבלבלים. באשדוד, שמונה אוניות.
משה זנה
באשדוד ברגע זה - - -
קריאה
למה אבל? למה?
משה זנה
חבר'ה, אני מבקש לא להפריע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני גם אוציא את מי שיפריע.
משה זנה
תודה רבה. עכשיו אני אתן סקירה של כמה דקות. אני אתן לכם עובדות, מספרים ונתונים. ולא אמירות ונפנופי ידיים. ברגע זה שמונה אוניות, כמו שאמרתי, ממתינות מספר ימים. כשהשרה אמרה, הפקקים, התור התפעולי פחת משמעותית, שוב, ציין את זה מנהל רספ"ן, שתי אוניות בודדות חיכו בשבוע שעבר. עכשיו אנחנו לא מונעים. אוניות מגיעות, וזה בסדר. האחריות שלנו היא לפרוק אותן ולטעון אותן - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שמונה הקיימות, כמה זמן הן ממתינות?
משה זנה
משמונה האוניות – האונייה שממתינה הכי הרבה זמן היא תשעה ימים. האונייה הצעירה הגיעה רק הבוקר. כך שאנחנו מדברים על ממוצע של ארבעה ימים כי אנחנו ממצעים כל הזמן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
וזה המצב הרגיל בחודשים האחרונים או שזה הישג של הימים האחרונים?
משה זנה
ההישג הזה בא בזכות דבר אחד, בזכות מלחמה של שרת התחבורה יחדיו עם משרד התחבורה, שהבאנו את ההסתדרות והצלחנו לגייס עוד עובדים, גם לנמל אשדוד וגם לנמל חיפה.
יעקב מרגי (ש"ס)
תציין את הלחץ של ועדת הכלכלה גם.
משה זנה
שנייה. בבקשה מכם.
יעקב מרגי (ש"ס)
זה גם הישג של ועדת הכלכלה.
משה זנה
בבקשה. 90 עובדים שגייסנו לנמל אשדוד, הם הפכו לנו את הלימון ללימונדה, ובאמת הביאו כוח. צוין קודם, הנמלים היו במצב של ירידה בתפוקות כתוצאה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
העובדים האלה הם מוכשרים, עם הסמכות?
משה זנה
הכשרנו אותם בתהליך מזורז מאוד, עם הסמכות מלאות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אלה משימות מורכבות, לא?
קריאות
- - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, קארה. תנו לי. אני רוצה עכשיו לקבל ממנו תשובות. אל תפריעו, בבקשה. תמשיך.
משה זנה
העובדים האלה הוכשרו על פי כל התקנון. הם יודעים לעבוד ועובדים בתוך הספנות, והם אלה שגרמו להורדת התור התפעולי בחברת נמל אשדוד.

לצערי, בסוף החודש הזה הם מסיימים חצי שנה כי קלטנו אותם לטובת מענה להפחתת התור התפעולי בלבד מתוקף ההבנה ששני הנמלים ייפתחו וייכנסו לתוך העבודה. לצערי, התהליך מתעכב. אני כן חושב שחשוב להאריך להם את החתימה של הזמניות, וזאת כן בשורה שאני חושב שכדאי שנדבר עליה כי כרגע יש התנגדות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ולמה לא מאריכים?
יעקב מרגי (ש"ס)
הסתדרות. ועד עובדים.
משה זנה
ההסכם, למען הגילוי, נחתם לחצי שנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מדינת ישראל עכשיו, הכלכלה שלה תלויה ב-90 עובדים, אם אפשר להמשיך להם את ההעסקה. לזה הגענו? זה מצב המשק הישראלי?
משה זנה
90 העובדים האלה באים בנקודה קריטית - - -
אביר קארה (ימינה)
אני מתפלא עליך. זה כל הבעיות שיש לך?
משה זנה
שנייה. בבקשה, אני מבקש לענות על השאלה.
אביר קארה (ימינה)
אבל זה כל הבעיות שיש לך? למה אתה לא מדבר על ציוד ישן שיש לך?
משה זנה
אני מבקש לענות על השאלה.
אביר קארה (ימינה)
אבל זה מה שאתה צריך לענות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה מפריע לו. אתה לא נותן לסיים את דבריו, קארה.
אביר קארה (ימינה)
הרי כל אחד מהעובדים המוכשרים שלך, ויש לך עובדים מוכשרים - - -
משה זנה
אני מבקש לענות על השאלה.
אביר קארה (ימינה)
יש גם עובדים מוכשרים. העובדים המוכשרים שלך נתקעים כל יום במאה תקלות.
משה זנה
יש לי עובדים מעולים, מצוינים.
אביר קארה (ימינה)
למה אתה לא אומר את זה? אמרתי, יש לך עובדים מצוינים, ואתה מבזבז את הזמן שלהם על מאה תקלות ביום. אבל אתה לא מעלה את זה. זה מדהים שאתה לא מעלה את זה.
משה זנה
חברת נמל אשדוד תסיים השנה את - - - הכי גבוהה שעשתה אי פעם. אתם יכולים להתעלם מעובדות. אני מבקש בכל זאת לדבר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קארה, אני קורא אותו לסדר. 2.9, יש לא עוד 0.1, כמו האינפלציה שעולה. עוד 0.1 אתה זז מפה.
אביר קארה (ימינה)
הוא שולח לי קפה עם לבבות על הבוקר, ואחרי זה הוא מוציא אותי מהוועדה. ראית דבר כזה?
יעקב מרגי (ש"ס)
הוא משחד אותנו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל הם לא יודעים שיש להם חומר מרדים בקפה.
משה זנה
אני מבקש מספר דקות לשים את כל העובדות, ואני אדבר גם על הציוד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה, מנכ"ל הנמל.
יעקב מרגי (ש"ס)
אדוני, אני תובע את עלבונה של הוועדה שלך. הוא היה צריך לומר ביושר שזה הישג של ועדת הכלכלה, 90 העובדים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו מטפלים רק בכישלונות של המשק. הישגים זה מישהו אחר. אנחנו רק כישלונות של המשק. תביאו לנו את כל הכישלונות. הישגים תחלק למישהו אחר.
משה זנה
חשוב שתבינו מה זה עבודה נמלית. כשמסתכלים על כל העוגה של 100%, המכולות מהוות 60% עד 70% מסך כל הפריקה. כמו שאמר מנהל רספ"ן, אין אוניות מכולות שמחכות, ציין את זה עדני סימקין, מנכ"ל MSC, שהוא למעשה המוביל. המצב במדינת ישראל הוא הטוב בכל העולם בתחום פריקת מכולות. ועכשיו אני מסייג את המכולות, מזיז את המכולות הצידה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
השמונה שממתינות, איזה סוגים?
משה זנה
מטען כללי בלבד. אין אוניית מכולה אחת שממתינה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כל השמונה זה התפזורת?
משה זנה
זה לא תפזורת. זה אוניות ברזל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תשהה את דבריך רגע. אז יש עוד 20 ומשהו מכולות לא אצלך. איפה הן נמצאות?
קריאה
אוניות. לא מכולות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אוניות. עוד 20 ומשהו אוניות לא ממתינות אצלו. איפה הן ממתינות?
עופר אלישר
בחיפה. מספנות ישראל. וחלק קטן בדרום ובמפרץ.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בנמלים החדשים?
עופר אלישר
לא, לא. אוניות מחוץ לנמל יש באשדוד, בחיפה ובמספנות ישראל.
יעקב מרגי (ש"ס)
מה זה מספנות ישראל?
עופר אלישר
מספנות ישראל נמצאת בתוך חיפה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אלה שממתינות – בנמלים החדשים שהקמתם יש פחות המתנה?
קריאה
לא. אין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין המתנה? אין כללי?
קריאות
- - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה תמשיך. הייתי חייב לדעת את התמונה.
משה זנה
אני רוצה לעשות לך סדר. 60% עד 70% שזה המכולות, בוא נזיז אותם הצידה. בוא נדבר על המטען הכללי. גם את המטען הכללי צריך לחלק. דרך אגב, אנשי התבואה שיגידו שיש עיכובים, אני כן יכול לקבל אותם. וחבר הכנסת מרגי, בתפקידו הקודם כיושב-ראש ועדת הכלכלה, אני התחייבתי כמנכ"ל הנמל, בנינו בהשקעה של 500 מיליון שקל מכספי הנמל, לא מכספי המדינה, השקעה במסוע על מנת לשפר את קצב - - -
אביר קארה (ימינה)
מה זה לא מכספי המדינה? אין דבר כזה.
קריאה
הנמל שייך למדינה.
קריאות
- - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תן לו לסיים, קארה.
משה זנה
אני יכול לסיים כמה דקות, חבר הכנסת קארה?
אביר קארה (ימינה)
אבל אין דבר כזה. אתם חייבים להבין שאין דבר כזה, כי זה כספי ציבור.
משה זנה
בסדר גמור. אתה צודק. אני חברה ממשלתית. אוקיי? הלאה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קארה אומר שהמדינה צריכה להשקיע בכם יותר. הוא מאמין בערכים האלה.
יעקב מרגי (ש"ס)
הוא הקים מדינה לפני חמישה חודשים, ואתה פוגע לו בה?
משה זנה
אני התחייבתי בפני חבר הכנסת מרגי כיושב-ראש ועדת הכלכלה שעד סוף השנה נסיים לבנות את המסוע, נריץ אותו, ובמחצית השנייה של 2022, מצב הפריקה, שימו לב, מה שאני פורק היום במשמרת של שמונה שעות, אנחנו הולכים לפרוק בשעה. זה ההבדל וזו הבשורה.
יעקב מרגי (ש"ס)
למה היום זה שמונה שעות?
משה זנה
כי היום אין לנו את המסוע שיש בדגון, ולכן אנחנו בונים אותו.
יעקב מרגי (ש"ס)
לכן הבאנו עוד פועלים ועוד עובדי נמל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל הפועלים הולכים, מרגי.
משה זנה
אבל זה לא קשור לפועלים. זה קשור כבר ליכולת פריקה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נציג ההסתדרות נמצא פה?
משה זנה
אבל אני מאוד אשמח אם תיתן לי עוד כמה דקות לסיים את - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, אין לנו הרבה דקות. אתה יכול שני משפטי סיום, המנכ"ל.
משה זנה
הייתה בעיה של תור תפעולי. בעקבות גיוס העובדים, התור התפעולי טופל. צריך להמשיך ולעשות מאמץ על מנת להשאיר את העובדים - - -
אביר קארה (ימינה)
כמה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, קארה. אני לא מוכן יותר.
אביר קארה (ימינה)
אם אני אבוא בבוקר, אני אראה 30 עובדים - - - או לא?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קארה, קארה, אני לא יכולה ככה.
משה זנה
צריך להמשיך ולהשאיר את העובדים הזמניים עד שייפתחו שני הנמלים החדשים - -
יעקב מרגי (ש"ס)
הוא צודק. זה אחד הסיכומים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוודאי. בוודאי.
משה זנה
- - על מנת להמשיך ולשמור על תור תפעולי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז אני פונה לנציג ההסתדרות. יש פה בעיה לאומית ש-90 עובדים פותרים, ויש משבר ויש קורונה ויש פקקים, ויש - - - בעולם. אז למה לא תואילו לתת עוד שנת עבודה לעובדים האלה?
רועי בליטנטל
תודה על השאלה, אדוני. שמי רועי בליטנטל, מנהל חטיבת מטה ורגולציה באיגוד עובדי התחבורה בהסתדרות החדשה. זה האיגוד שמאגד את הארגון היציג בנמל חיה ובנמל אשדוד. אני רוצה להגיד כמה דברים, אדוני, ואני אענה כמובן גם על שאלתו של אדוני.

ההסתדרות נתנה הסכמה לגיוס לא של 90 עובדים. של 130 עובדים, כמו שנאמר. 90 בנמל אשדוד, 40 בנמל חיפה. כמו שאמר מנכ"ל נמל אשדוד, כך גם בנמל אשדוד וגם בנמל חיפה, גיוס העובדים נעשה בהסכמת ההסתדרות בהליך מזורז, בניגוד לכל הכללים וההסכמים שקמים בנמל, על ידי ההנהלות בלבד, בהתאם לשיקול דעת בלעדי של ההנהלות, ללא הליכי מיון, ללא ועדות קבלה.
יעקב מרגי (ש"ס)
אם לא הכבוד שאני רוכש לך, הייתי מתפוצץ עכשיו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אל תתפוצץ. אני חושב לשלוח אותך שוב עם שר הביטחון למרוקו. אתה היית יותר רגוע שם. חזרת לי עצבני מהנסיעה הזו.
יעקב מרגי (ש"ס)
אבל אי אפשר לשמוע דברים - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה צודק. אבל חלק - - -
אביר קארה (ימינה)
מרגי היה במרוקו? לקחו אותו קיזוז?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אותך לא לוקחים למרוקו. אתה תישאר פה. כן, בבקשה, אדוני.
יעקב מרגי (ש"ס)
לא קיזוז. פשוט בני גנץ לא מצא ידיד יותר טוב ממני בקואליציה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה, אדוני.
רועי בליטנטל
אפשרנו העברה של עובדים מסקטור אחד לסקטור אחר. דיברו פה על דגון ממגורות בחיפה – אפשרנו עבודה בשבת. אפשרנו כל מה שההנהלות היו צריכות כדי לתת להם עוד ידיים עובדות ועוד יכולת תפעולית וגמישות תפעולית.

בוצע גם תהליך התייעלות חסר תקדים של פרישת מאות עובדים משני הנמלים. העובדים עובדים סביב השעון כדי - - -
קריאה
לפחות תחסוך לנו את זה.
קריאה
אל תספר סיפורים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רועי, תחסוך לנו את זה. בוא ניכנס לבעיות. יש לכם נכונות לתת עוד שנת העסקה כדי להוריד לחצים, להגיע לאיזונים? מה מונע מכם לאפשר את זה?
רועי בליטנטל
אדוני, שום דבר לא מונע כרגע. כמו שידענו להגיע להסכם הזה, אני משוכנע שנדע להגיע להסכמים אחרים. יש עוד חודש לתוקפו של ההסכם הנוכחי - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו לא יכולים לחיות באי ודאות של חודש. כלכלת ישראל צריכה להיות עם חרב על צווארה עוד חודש אם יהיו לה עוד 90 עובדים? אני בהלם מהמצב הזה.
אביר קארה (ימינה)
אם יחזיקו את המדינה בני ערובה עוד קצת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו גם לא דיברנו, לא על עובדים דור ב' ולא קבועים, ולא עניינים. פתרון זמני.
אביר קארה (ימינה)
תגיד לי, למה הם בכלל צריכים להיות חלק מהמשחק, חלק מהשאלה בכלל?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קארה, אתה מפריע לי. רועי, האם אתה חושב שאפשר לאשר את העובדים הזמניים האלה עד שהנמלים יגיעו לאיזונים הקודמים?
רועי בליטנטל
אדוני, הדבר הזה נמצא במשא ומתן בין הנהלות הנמל ליו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, ואני מאוד מקווה ומשוכנע שנמצא - - -
אביר קארה (ימינה)
תודה רבה ליו"ר. באמת תודה רבה לו. אנחנו מודים לו מאוד מקרב לב. למה הם בכלל צד בעניין? היושב-ראש, הם לא צד בעניין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רועי, אני הייתי פה בחוק ההסדרים. ניסו בכמה מקרים ועמדו לפגוע במאות ואלפי עובדים של מכון התקנים ובעוד עניינים, ואני לא הייתי מוכן לאשר רפורמת ייבוא בלי ניוד עובדים פשוט של עובדי מכון התקנים לתפקידים אחרים של פיקוח על הייבוא ומעבדות.
אביר קארה (ימינה)
מזל שמי שטיפל בהם זה אתה ולא הם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אל תפריע לי עכשיו. אני אומר לך שהוועדה הזאת קשובה היטב להסתדרות. אני חושב שעשינו עשרות דברים שמגינים - - -
אביר קארה (ימינה)
לעובדים. לא להסתדרות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אל תפריע לי. עשרות מקרים שבדקנו שלא פוגעים בעובדים. ולא היו לנו הרבה בקשות. אני פה כבר חצי שנה. לא ביקשנו כלום מההסתדרות. תעביר להנהלת ההסתדרות שוועדת הכלכלה מבקשת שבשנה הקרובה יהיו גם 200 עובדים זמניים, שלא יהיה צוואר בקבוק בנמלים. את האתגרים הכלליים של המשק והסכמים במשק לא נעשה על גב צוואר הבקבוק הזה של נמלי ישראל. זו תהיה הבקשה וזו תהיה הדרישה של ועדת הכלכלה. ואני אדבר גם עם יושב-ראש ההסתדרות בנושא הזה.

אם אתה רוצה משפט אחרון, בבקשה.
רועי בליטנטל
רק להדגיש שוב, אדוני, למרות מה שנאמר פה, בין בקריאות הביניים פה מהחברים ובין מחברי הכנסת הנכבדים, בסוף, כמו שאמר מנכ"ל אשדוד שמכיר את הנושא הכי טוב פה מכולם, ואני בטוח שמנכ"ל נמל חיפה גם שותף לדעתו – מי שפירק ופתר את התור התפעולי בנמלים זה העובדים ואל אף אחד אחר.
יעקב מרגי (ש"ס)
פרס ישראל ביום העצמאות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מרגי רוצה לשאול שאלה. בוא נראה כמה נמשכת השאלה. מרגי, בבקשה.
יעקב מרגי (ש"ס)
כשאנחנו באים בביקורת לנמל אשדוד, אתה צריך להודות לנו, אדוני המנכ"ל, כי אתה יודע בדיוק איפה אתה מוגבל לעשות מה שאתה חפץ ורוצה לעשות. אני חושב שהיה צריך לשים את הנתונים האלה על השולחן. יש הסכמי עבודה בנמל. אני לא בעד פירוק כמו אביר קארה. יש שעת חירום כלכלית. ענף הבנייה סובל ממצוקה. אתה יודע למה התור התפעולי הצטמצם בחלקו באשדוד? כי הפסיקו להביא אוניות גדולות לאשדוד. כשאתה מקלל את האימ-אימא של המדינה כשאתה עומד בפקקים, תבין שחלק גדול זה המשאיות שמסיעות ומדלגות על הממגורה באשדוד. בידיים שלנו אנחנו הופכים אותה לפיל לבן שם.

התפלאתי למה בטוויטר אני מקבל מספנות ישראל, פרקנו פלדה, פרקנו פלדה. לא הבנתי, אם המצב כל כך טוב אני מבין שהצרה צרורה. ענף הבנייה – אתם יודעים באיזה אחוזים קופצים מחירי הדיור? אני כל הזמן האשמתי את הקבלנים והחזירות שלהם. אבל גם הקטע הזה, גם התשומות האלה, מי נותן? אדוני המנכ"ל, אתה צריך להתפלל שיהיו דיונים כאלה. וההסתדרות צריכה להתגייס בחצי השנה הקרובה לתת את המענה עד שהמסוע - - -
אביר קארה (ימינה)
אבל הוא לא ביקש את הדברים הנכונים, והוא לא סיפר שיש סכסוך בין העובדים לבין ההנהלה. יש דברים שהם לא מספרים.
יעקב מרגי (ש"ס)
אביר, אני לא בעד לפרק הסכמים - - -
אביר קארה (ימינה)
אבל זה לא רק כי יש להם עובדים מיותרים - - - הם לא לוקחים אותם למקומות שצריך. אלה הדברים שהוא צריך להעלות, שנעזור לו לפתור את הבעיה.
יעקב מרגי (ש"ס)
והמכוניות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה שאני אוהב אצל קארה זה שהוא סגן שר בממשלה, אבל את הבעיות שלו הוא רוצה לפתור בוועדות הכנסת. צריך לשלוח אותו לישיבות הממשלה.
יעקב מרגי (ש"ס)
רק שאלה אחרונה. הייתי אומר, לטובת המאזינים, כמה כל עובד נמל ותיק מקבל על הסעת המכונית מלב האונייה לנמל? בהתוספת.
אביר קארה (ימינה)
אם הוא עושה את העבודה, מה אכפת לנו? שיקבל. אנחנו אוהבים. יש להם עובדים שלא עושים את העבודה. הם נמצאים בסכסוך עבודה מול ההנהלה ולא מניידים עובדים למקומות הנכונים, והמנכ"ל לא מעלה את זה כסוגיה. זאת לא סוגיה בעיניו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
משה, תודה רבה לך. ניר אבני, אנחנו הזכרנו הרבה את צים ויש לך את הזכות להתייחס. מנכ"ל צים, ניר אבני, בבקשה.
אביר קארה (ימינה)
בעצם אנחנו הולכים לגייס עוד עובדים, שיהיה עוד סכסוך עבודה עם ההנהלה ויהיה עוד חוסר יעילות. אבל לא נטפל בבעיות הקיימות שיש. אני מתפלא על זה, באמת שאני מתפלא איך הם לא מודיעים כאן על נושא הציוד המיושן שיש שם שתוקע לעובדים את העבודה. יש עובדים מצוינים בנמל. והם לא מעלים את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מנכ"ל צים, בבקשה. חברים, שקט.
ניר אבני
בוקר טוב. תודה ליגאל ששם את הדברים בפרופורציות. בניגוד למה שאמרתם, רוב - - - לא הגיע בסחר הישראלי. פחות מ-10% מהפעילות של צים קשורה לישראל היום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ומה נתח השוק שלכם בישראל?
ניר אבני
אני מתאר לעצמי שמשהו בסביבות 20%.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ומה הגמישות שלכם בלהציע מחירים שונים?
ניר אבני
את מחירי השוק קובע השוק. ותסלח לי שאני עונה טיפה בזווית שונה – כישראלים, אנחנו בכלכלת אי. כל הייבוא שלנו מגיע באוניות. 99% מהביזנס, מהווליום, מהמשקל, מגיע דרך הים. אנחנו צריכים לדאוג שלישראל תהיה אספקה, שהאוניות יבואו לפה. אם אני מפעיל קו מהמזרח הרחוק למזרח הים התיכון, אני צריך להחליט כמה לוקציה, מקום באונייה, אני נותן לישראל, וכמה אני נותן לטורקיה וכמה אני נותן למדינות אחרות. בסוף, כמו שיגאל אמר, הכלכלה ומחיר השוק נקבע לאיזור גיאוגרפי, ואני עושה מלחמות בשביל שהכמויות יגיעו למדינת ישראל.

החלוקה שדיברת עליה, מבחינתי, סליחה שאני חושב אחרת - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מותר לחשוב אחרת.
ניר אבני
- - היא בכלל לא קשורה לאיזשהו תיאום או מונופול או קרטל. כל חברת ספנות בוחרת איזה קווים היא מפעילה בים. אנחנו לא מתחרים בהכרח על אותם קווים. יכול להיות שה-20% שלי ו-20% של המתחרים שלי מגיע מאיזורי סחר שונים לגמרי בעולם. אנחנו לא עושים את זה באותה צורה. אנחנו לא עושים את זה באותו גודל אוניות, לא באותם קווים, ובטח לא באיזשהו תיאום של מחירי שוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה הגורם שעזר לצים להיות רווחית כל כך מעבר למנכ"ל הכישרוני שלה? מה היה הנתון שהוביל את השינוי?
ניר אבני
אחד הדברים שצים עשתה בתקופה הזאת היה, כמה שזה נשמע קלישאתי, לחשוב מחוץ לקופסה. והבעיה העיקרית שקרתה בקורונה הייתה ירידה מאוד משמעותית בתובלה האווירית. בחשיבה חריגה לחלוטין, צים פתחה שלושה קווים – זה התחיל בקו אחד, גדל לשלושה, ואחרי זה לשניים נוספים – ונתנה שירותים למה שכולנו קונים, קניות האינטרנט, הקניות המקוונות. בנינו קווים מהירים מסין לארה"ב. אלה היו הקווים הכי רווחיים שלנו בכל התקופה הזאת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
במקום מטוסים, אוניות?
ניר אבני
כולנו אומרים, מטוס נוסע ב-12 שעות. בסוף גילינו שמטוסי המטען לא מביאים שום מטען ב-12 שעות. יש להם "האבים". אנחנו מגיעים בסוף לשישה ימים עד שלקוח רואה את זה. ואנחנו בנינו שלושה קווים ייעודיים שידעו להביא מטען ב-12 יום מהמזרח הרחוק לארה"ב. אז אומנם לקוחות שילמו אולי קצת יותר כסף, אבל הם שילמו בערך חמישית ממה שהם שילמו במטוס.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה שילמו יותר?
ניר אבני
כי הקווים נסעו במהירות הרבה יותר גבוהה, באוניות מיוחדות, לאיקומרס.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
באונייה מיוחדת שיש לה מהירות גבוהה?
ניר אבני
אבל הם שילמו חמישית ממה שהם שילמו במטוס. זה היה win-win בכל העולם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה לקוח של הנמלים בישראל הרבה שנים. כמה זמן אתה בתחום?
ניר אבני
26 שנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
באוניות ושינוע?
ניר אבני
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כל השנים בצים?
ניר אבני
ב-26 האלה כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גדלת בצים?
ניר אבני
גדלתי בצים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כולם עזבו את האונייה הטובעת ואתה נשארת? והנה היא צפה.
ניר אבני
היא צפה טוב מאוד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כל הכבוד. אז אתה לקוח של הנמלים בישראל?
ניר אבני
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה ראית? נער היית וגם זקנת. מה ראית? שיפור? בעיות? אפשרויות? אנחנו עוסקים פה בצוואר הבקבוק הזה כלקוח.
ניר אבני
התשובה שלי יכולה להיות רחבה, ואולי היא תעשיר טיפה את הידע. המצב במכולות, אכן, כמו שנאמר פה, הרבה יותר טוב מהמטען הכללי, ומעל 50% מהמטען לארץ מגיע במכולות. חברת צים ואני מברכים מאוד על התחרות והכנסת המסופים, הטרמינלים החדשים גם בחיפה וגם באשדוד. למען הגילוי ושיהיה ברור לכולם, הנמלים האלה לא התחילו לעבוד עדיין. הם עדיין מתרגלים פינוי של מכולות ריקות מישראל. הפינוי של המכולות הריקות – אם דיברתם קודם על כמות התבואה שנוסעת בכבישים בין חיפה לאשדוד, אז אותו דבר יש כמות אדירה של משאיות עם מכולות ריקות שנוסעות מאשדוד לחיפה בשביל שחברות הספנות יוכלו לפנות מכולות ריקות מישראל. המצב הזה אולי ישתפר, אבל הוא רחוק מלהגיע לאיזשהו - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ומה נכון שיקרה, מבחינתך?
ניר אבני
אני אסביר את זה בצורה לוגיסטית-תפעולית מאוד פשוטה. חברת ספנות מביאה מכולות לנמל מסוים, למדינה מסוימת, לגיאוגרפיה מסוימת. אני מביא 1,000 מכולות, אני פורק 1,000, אני מצפה להוציא 1,000. הכלכלה של ישראל לא מאוזנת. ישראל מביאה בערך 1.3–1.4 מיליון מכולות ייבוא בשנה, אבל מוציאה 500 אלף עד 550 אלף מכונות בייצוא. זאת אומרת, כל חברות הספנות מוציאות מאות אלפי מכולות ריקות מישראל.

רוב הסחר של מדינת ישראל, אם היו שואלים את הלקוחות, היו רוצים אשדוד. עיקר - - - של מדינת ישראל היא באשדוד, בייבוא, לא בייצוא. אבל הרבה פעמים אנחנו מביאים את המטען לחיפה כי אי אפשר לפרוק אותו באשדוד. הסטנו עשרות אוניות, רק אנחנו, לפריקה בחיפה. פרקנו אותן בחיפה, ואת הריקות אתם רואים בכבישים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אי אפשר לשנע מכולות על קו הרכבת? למה צריך בכבישים?
ניר אבני
הרכבת עושה את המקסימום שהיא יכולה. אנחנו משתמשים בה הרבה. אולי זה הערת אגב, בשני הנמלים החדשים אין בכלל רכבת ולא צפויה בשנתיים הקרובות. התשתיות לא מוכנות באותם קבועי זמן. אנחנו משתמשים ברכבת. לרכבת יש capacity מוגדל, היא נותנת בערך 120 קרונות ליממה, משחק סכום אפס בין כל חברות הספנות.
אביר קארה (ימינה)
איזה שתי עצות זהב היית יכול לתת ליושב-ראש הוועדה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עכשיו הוא עושה לי קואוצ'ינג, קארה. אחרי זה אני אחשוב על עצת הזהב שאני אתן לך. לקארה אני אתן ביצת זהב, או תרנגולת מטילה ביצי זהב.
יעקב מרגי (ש"ס)
חשבתי, בעיטת זהב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בעיטת זהב זה מראדונה. זה היד הנעלמה.
יעקב מרגי (ש"ס)
איך אומרים ביצה בארמית? ביעא, כמו בעיטה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ראיתם, גם השכלה קיבלנו. אבני, תתעלם מהשאלה של קארה, אלא אם כן אתה ממש רוצה. הוא התכוון עצה לפתור את הבעיות פה.
ניר אבני
הנמלים זקוקים לכוח אדם גם בחיפה וגם באשדוד. זה לא משהו שנולד היום. אנחנו צועקים את זה שלוש עד חמש שנים. כל הסיפור עם ההסתדרות זה סיפור של חצי השנה האחרונה. וגם, עם זמן ההכשרה אנחנו רואים את התועלת, את התפוקות שלהם רק עכשיו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז עצה אחת, לקלוט עובדים בנמלים, להגיע ל-full capacity. הלאה.
ניר אבני
וכניסה כמה שיותר מהירה של הנמלים החדשים.
אביר קארה (ימינה)
לתת להם להביא הכול? לתת להם להכניס הכול?
ניר אבני
לא. עזוב הכול. להפעיל נמל זה לא לבנות שתי קוביות בלגו. מהרגע שהנמל יתחיל לעבוד עד שהוא יהיה נמל יעיל זה חצי שנה לפחות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני כבר רואה שהוא לא יעיל כי אף אחד לא הביא לנמלים החדשים שלוחה של רכבת. זה לא היה אמור להיות, הדבר הזה?
יעקב מרגי (ש"ס)
אדוני היושב-ראש, כמה רציפים פנויים יש באשדוד כרגע?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא לא יכול בלי השאלה הזאת. יש רציפים פנויים?
משה זנה
כל הרציפים מלאים. 21 אוניות בזה הרגע נפרקות ונטענות בנמל אשדוד.
יעקב מרגי (ש"ס)
וזה המצב תדיר?
משה זנה
זה המצב הקבוע של כ-20 אוניות בכל רגע נתון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבני, תודה על עצות הזהב לוועדה. דממה באולם. שמשון ויובב, אתם מפריעים לי. שתי דקות כל אחד.
אלעד נצר
אני אלעד נצר, מהתאחדות התעשיינים. תודה רבה, כבוד היושב-ראש.

לצערי, כבר מעל שנה אני מקבל כל שבוע טלפונים ממפעלים שהפסיקו את הייצור שלהם. מפעלים שלא עובדים, שלא יודעים מה לעשות עם העובדים שלהם. זה מהשבוע – מפעל עם מחסן ריק. לדברים האלה שאני סובל כבר מעל שנה ומקבל את הטלפונים של התעשיינים המיואשים, יש גיבוי של אגף הכלכלן הראשי שאמר כמה זה עולה. ואם סומכים את המספרים, ומשרד האוצר עשה את זה באחד המכתבים שהוא הוציא, רשום שם מאות מיליונים בחודש. מאות מיליונים בחודש זה מיליארדי שנים בשנה, שלוקחים מצית ושורפים אותם וכל האזרחים צריכים לשלם על זה.

כל זה קורה כשנמל מספנות ישראל ביקש להפעיל את רציף הדלקים שהוא לא בשימוש. קיימים רציפים בחיפה כרגע שהם פשוט לא בשימוש. רציף הדלקים – נמל מספנות ישראל הוציא באוגוסט מכתב למשרד התחבורה, תנו לנו להפעיל אותו, למה לשרוף מיליארדי שקלים?

נמל המפרץ, רציף 7-8, הוציא למשרד התחבורה מכתב, תנו לנו להפעיל אותו. מה משרד התחבורה עשה? תנחשו. כלום. זו התמונה. זה יכול לפתור לנו את הבעיה. משרד התחבורה לא עושה כלום. לא האמנתי, נסעתי לנמל המפרץ. הגעתי, אני מסתכל, אני רואה תור של אוניות. מסתכל ימינה, לא האמנתי. אני רואה תור של אוניות. מסובב את הראש שמאלה, אני רואה את הרציפים ריקים. אני תופס את הראש, מה קורה פה? מה קורה? איפה ההיגיון פה?
יעקב מרגי (ש"ס)
אתה חולק על הרב-חובל?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, עד שהוא מדבר לעניין, אתם מפריעים לו. תנו לו להשלים.
אלעד נצר
כל האזרחים משלמים מיליארדי שקלים בשנה כי משרד התחבורה לא יכול לעשות את התפקיד שלו, ולאפשר, לחתום על דף נייר שאפילו רציפים שכולנו שילמנו עליהם, רציפים קיימים, שלושה רציפים, 7, 8 והדלקים עומדים ריקים גם עכשיו. שאל אותי כמה זמן לוקח? זה רשום פה במכתב. תוך שעות הם יכולים להפעיל את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה השם שלך?
אלעד נצר
אלעד נצר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אלעד, אני חושב שהעלית סוגיית אמת. תנו לי תשובה רק על ההערה הזאת. למה לא מפעילים את הרציפים האלה? תחבורה, אוצר, מישהו, מה התשובה? למה לא מפעילים את הרציפים האלה?
קריאה
אף אחד לא ייתן לך תשובה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע. לא להפריע לנו. לחברי הכנסת יש זכות לעשות ברדק. זה תפקידם. אתם לא.
יעקב מרגי (ש"ס)
אני מצדיע להם על האיפוק. כל הכבוד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הם מאופקים. אבל הם על הכיפאק. תחבורה, למה לא פותחים את הרציפים האלה?
עופר אלישר
כל הפתרונות עלו ונבחנו במשרד התחבורה ובמשרד האוצר. לכל אחד מהדברים יש את התשובות שלו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לזה ספציפית.
אביר קארה (ימינה)
הוא אומר לך שתוך שעות זה יכול לעבוד.
עופר אלישר
זה לא נכון. זה פשוט לא נכון.
יעקב מרגי (ש"ס)
מה האילוצים? נעזור לך.
עופר אלישר
יש אילוצים מכרזיים. יש אילוצים הנדסיים. יש הרבה אילוצים.
אלעד נצר
המכתב הגיע ביולי. לא נעשה כלום עד היום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קיבלתם תשובה על המכתב הזה?
אלעד נצר
כלום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שלחתם מכתב ביולי? מי שלח את המכתב?
אלעד נצר
נמל המפרץ שלח ב-25 ביולי מכתב שמיועד למנכ"לית משרד התחבורה ולמנכ"ל משרד האוצר שאומר שיש עומסים אדירים, ואני מבקש לפתוח את הרציפים הקיימים שכבר נמצאים, רק תנו לי את האישור, משרד התחבורה. והם לא עושים כלום. ומספר ימים אחר כך המפרץ שלח על עוד רציף קיים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עוד בקשה? וקיבלתם תשובה על המכתב? לא קיבלתם תשובה?
אלעד נצר
לא, קיבלנו אונייה שממתינה עוד. זה מה שאנחנו מקבלים.
קריאה
אני רוצה אולי להסביר מה זה אומר העומסים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, אל תסביר. יש לי פה סדר. אתה, תציג את עצמך.
יצחק איסטריק
אני יצחק איסטריק, יושב-ראש חטיבת הפלדה בלשכת המסחר.

לצערי, אני צריך להצטרף לאנשי התאחדות התעשיינים. אם שאלת על תאריך – מכתב שלנו לשרת התחבורה מה-26 ביולי, ועד היום לא נענינו, בנושא של לפרוק בנמל המפרץ, הנקודה שהעלה האיש היקר הזה. שלוש פעמים נקבעו לנו פגישות על מנכ"לית משרד התחבורה. את שלושתן היא ביטלה שעה לפני הפגישה, אפילו ללא בקשת סליחה, ללא שום סיבה. ביטלה ולא נפגשה.

מספר פה יגאל מאור סיפורי מעשיות. חבר הכנסת מרגי, ביקשת שייתן תשובות – הכול סיפורי מעשיות. אמר פה מנכ"ל נמל אשדוד, אין בעיה של מכולות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אדוני, איך קוראים לך?
יצחק איסטריק
יצחק איסטריק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם אתה רוצה שאני אעזור לך, את הבעיה אמרת, והעליתם פה נקודה אמיתית שלא עלתה בדיון. לא להאריך, תן לנו לעבוד על הבעיה. תאמין לי שהמנכ"לית תפגוש אותך, אבל תן לנו לעבוד על זה.
יצחק איסטריק
הבעיה היא לא מכולות. אמר שיקו שתוך 12 שעות הם פורקים מכולות, וזה נכון. אין לנו בעיה במכולות במדינת ישראל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו בתפזורת. הבנתי.
יצחק איסטריק
המטען הכללי - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ויש אפשרויות וזה לא מבוצע.
יצחק איסטריק
הגברת מהאוצר מדברת על 0.1%. כולם יודעים מה הבעיה בתעשיית הבנייה בארץ. אם אין פלדה, אי אפשר לבנות בניינים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. אמרת את הדברים. בבקשה, אדוני.
איתי רון
שמי איתי, ואני יושב-ראש איגוד יבואני התבואות ובעלים של חברה בשם צנציפר, שמביאה תבואות לארץ. אני שומע פה את מה שמדברים, ואני לא פחות ממתפוצץ.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה יכול עם מרגי להתפוצץ ביחד.
איתי רון
כן, כן, כן.
יעקב מרגי (ש"ס)
הוא לא מרוקאי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא לא מרוקאי והוא מתפוצץ? אתה צריך להיבדק.
איתי רון
אנחנו ישבנו בוועדה לפני שנה ולפני חצי שנה, ובהתערבות של חבר הכנסת מרגי ישבנו ודיברנו. וביקשנו לפני שנה מכל הגורמים, תנו תוכנית להוריד את התורות בנמלים. כל הקשקושים האלה שהתור נגמר זה קשקוש. זה קשקוש. יש היום תור של שבועיים המתנה בנמל חיפה, בדגון חיפה. אומר נמל אשדוד והוא צודק, אין תורים בנמל אשדוד כי כל האוניות ברחו לחיפה, כי נמל אשדוד בתשעה חודשים פרק כמות שהוא פורק ברבעון, ברבעון, זאת אומרת, שליש מהכמות הוא פרק. כל המשאיות ברחו צפונה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה?
איתי רון
כי מגיעה אונייה והיא מחכה 51 ימים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה אשדוד לא רוצה תפזורת?
איתי רון
אני אגיד לך מה קורה. יש לו מצוקת כוח אדם. הוא נתן השנה פחות מ-20%, 16% היענות לידיים. מה אומר מנכ"ל הנמל? הוא אומר בצדק, כל האוניות ברציפים. איזה יופי. במקום לחכות בחוץ, שיחכו ברציף. אבל הן לא פורקות, כי "אדון נמל" נותן משמרת אחת ביום במקום שש.
אביר קארה (ימינה)
איך הם קובעים את המשמרות? איך הם קובעים?
איתי רון
את הסידור התפעולי שלהם הם נותנים קודם כל למכולות, אלה שאין להם תור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אל תיתן לו להסיט אותך מהדיון.
אביר קארה (ימינה)
אבל זה הדיון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה מייבא תפזורת ואתה סובל מהדבר הזה.
איתי רון
כל המדינה סובלת. אתה משלם על הלחם שלך יותר יקר. אתה משלם על הביצים שלך יותר יקר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מבין. ולכן זימנו את הדיון הזה.
איתי רון
נכון. ואתה משלם מאות מיליוני שקלים, אתה ואני וכולנו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מנכ"ל אשדוד, משמרת אחת מול האפשרות לשש משמרות, זה נתון אמיתי?
משה זנה
ממש לא. אנחנו מקבלים בברכה כל אונייה שמגיעה. מי שלא מגיעה, אני לא אומר לה אם להגיע לחיפה או לאשדוד.
אביר קארה (ימינה)
אבל הבוקר - - - אוניות לחיפה. תגידו את האמת כבר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע. משה, הטיעון שבעבר ידעת את מה שעשית בתשעה חודשים לעשות ברבעון, יש לך התנגדות עקרונית לתפזורת או יש בעיה בדבר הזה?
משה זנה
אני אדייק את איתי. עד כה, חברת נמל אשדוד הולכת לפרוק השנה מעל 24 מיליון טון, יותר ב-10% ממה שפרקנו בשנה שעברה, וזה, דרך אגב, עם אותם מתקנים, עם אותם אנשים פלוס 90.
קריאות
- - -
משה זנה
שנייה, חברים, נשאלתי שאלה. אני אסיים לענות עליה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תנו לו לסיים את התשובה.
אביר קארה (ימינה)
ולמה לא פותחים את הרציפים החדשים?
משה זנה
זה לא קשור אליי.
אביר קארה (ימינה)
לא קשור אליך? כי אם יפתחו את הרציפים החדשים, תהיה שביתה או לא תהיה שביתה?
משה זנה
אני יכול לסיים את התשובה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה יכול.
אביר קארה (ימינה)
אבל אתם צריכים כבר לגעת בבעיה. תגיד שזו הבעיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קארה, קארה.
אביר קארה (ימינה)
יש אבל פקק. אתם לא אומרים את הבעיה. סתם מערבבים מכל הכיוונים. אי אפשר את הערבוב הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קארה, אתה פרומיל מללכת לחדר שלי לרבע שעה.
יעקב מרגי (ש"ס)
אבל הוא צודק. תשמע אותו. הוא צודק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
פרומיל. 2.999.
יעקב מרגי (ש"ס)
צריך לשים את הפיל במרכז החדר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה?
יעקב מרגי (ש"ס)
הפיל נמצא במרכז החדר.
אביר קארה (ימינה)
ולא מדברים עליו. הולכים מסביב. אתה הולך אליו, הוא מסבן את הפיל מהצד הזה, זה מסבן את הפיל מהצד הזה. מדבר פה בן אדם על רציפים שלא פתוחים. תעשייה שלמה, אנשים - - -, מיליארדי שקלים בשנה. אם יפתחו את הרציף, אתם תפתחו בעיצומים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל זה לא קשור אליו.
אביר קארה (ימינה)
ואז יושב פה נציג ההסתדרות ומספר סיפורים למדינת ישראל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עומרי, תוציא את קארה לחדר שלי. קח אותו לחדר. רבע שעה צינון.
אביר קארה (ימינה)
לא, זה כבר לא הגיוני אבל. אז הם יושבים ומתפוצצים ואף אחד לא מעז להגיד את האמת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קארה, צא החוצה. צא החוצה.
אביר קארה (ימינה)
די כבר.
יעקב מרגי (ש"ס)
אל תעשה את זה. אל תעשה את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא הולך לחדר שלי. לרבע שעה הוא הולך.
יעקב מרגי (ש"ס)
תמחל לו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איזה מחילה?
יעקב מרגי (ש"ס)
סולידריות - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא כבר הרג אותי. לך לחדר, לך.
אביר קארה (ימינה)
לא קיבלתי ממך היום לבבות?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לך לחדר. רבע שעה. תחזור עוד מעט.
אביר קארה (ימינה)
אני לא מאמין שאתה מוציא אותי מהחדר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עומרי, תראה לו איפה החדר שלי.
אביר קארה (ימינה)
נתת להם 40 דקות לדבר, לקשקש, לסבן את כל הפיל מכל הכיוונים. נו, באמת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז בוא נסכם שאנחנו מאפשרים לאנשים. משה, תסיים.
משה זנה
איתי צודק שקצב הפריקה בחברת נמל אשדוד הוא איטי יותר מבחיפה, ואני מסכים איתו. לכן השקענו במסוע חדש. שוב, אנחנו מדברים על מסוע שבסוף החודש הזה, כבוד היושב-ראש, הוא עומד. ייקח לנו עוד שלושה חודשי הרצה, ובעזרת השם - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. תודה על ההבהרה.
קריאות
- - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הבא בתור.
איתי רון
אבל לא נתנו לי לסיים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לך משפט סיום.
איתי רון
קודם כל, המספרים שהוא אומר פשוט לא מדויקים. יש לי נתוני רספ"ן. השנה פרקו 10% פחות משנה שעברה. אני נותן את לך את זה בעצמי.
יעקב מרגי (ש"ס)
עם ה-90 או בלי?
איתי רון
דבר שני, המסוע זה אחיזת עיניים. כולנו יודעים את זה. המסוע הזה יודע להוציא 1,000 טון בשעה, אבל הממגורה בצד השני לא יודעת לקבל את זה ולא יודעת להוציא את זה. אז המסוע יפרוק 1,000 טון, אבל אחרי כמה שעות של עבודה פשוט ייסתם וגמרנו. הם היו צריכים להרחיב את הממגורה ב-2015, כבוד היושב-ראש. ב-2015 זה כבר אמור לעבוד. אנחנו בפיגור של עשרות שנים בתשתיות. עד היום אין אפילו תוכנית - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זאת אומרת שאתה תלוי בנמל אשדוד. זאת אומרת שאין תחרות בשירות.
איתי רון
איזה תחרות?!
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל לפי רשות התחרות אין סיבה להתערב?
אביר קארה (ימינה)
לא, לא. אין סיבה להתערב בצים. שאלתם את השאלה הלא-נכונה. אין סיבה להתערב בחברות הספנות
איתי רון
כבוד היושב-ראש, במדינת ישראל חצי מהביקוש הוא באשדוד, ופחות מ-20% נפרקים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איתי, תן לאחרים.
שלום חתוקה
שלום. קוראים לי שלום חתוקה, אני בעלים של חברת ייבוא תבואות בשם שינטרקו, ואנחנו מייבאים בעיקר לאיזור הדרום. המחסנים שלנו ממוקמים באיזור אשדוד, ולכן אנחנו מגיעים לאשדוד, משתדלים להביא במשותף עם עוד יבואנים דרומיים על מנת שנפרוק לאשדוד.

לצערנו, הציוד בנמל אשדוד, ולא משנה אם הוא חדש, לא פועל. אתה יכול לקבל משפך ירוק על פי דרישות איכות הסביבה, וכשאתה מביא אותו לאונייה, הוא לא עובד. יש משפך שני, תביא את המשפך השני, בינתיים עוברות ארבע שעות, הוא גם לא עובד. ויש משפך שלישי שנמצא שם רק ליופי. אתה נמצא עם ציוד חדיש שאנשים לא יודעים לתפעל אותו, ואתה עומד משמרת שלמה עם פריקה של שעה. אתה עומד, משאיות בורחות לך, הלקוחות לא יכולים לחכות בנמל. אתה מגיע, אומרים לך, אוקיי, נעביר אותך למנוף. המנוף לא תקין. העובדים מסכנים, נמצאים בזמן מהבוקר, אבל אין ציוד. הציוד לא תקין. הציוד למראית עין. יש ציוד, אבל הוא לא תקין.

יש דרישה של איכות הסביבה שנעבוד עם שואבים את התבואה. שואב כזה, אני לא יודע מי קנה אותו ולמה קנו אותו, אבל שואב כזה עושה 1,000 טון למשמרת אם הוא עובד.
קריאה
אותו שואב עבוד בדגון פי ארבעה בכמות. בדיוק אותו שואב.
שלום חתוקה
ואז אתה עומד שם עם אונייה של 30-40 אלף טון, ואתה צריך לעבוד. כשהחליטו שפותחים את רציף 21 סוף-סוף במדינת ישראל באשדוד, אני העברתי אונייה והרציף היה ריק. עלה לי מעל מיליון דולר הרצון הזה לבוא לאשדוד לפרק את האונייה. זה נורמלי?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה זאת אומרת, הרצון לבוא לאשדוד? היו לך אפשרויות אחרות?
שלום חתוקה
כן, יכולתי להישאר בחיפה. היה עולה לי פחות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ולמה לא הלכת לחיפה?
שלום חתוקה
אמרו שרציף 21 מוכן ומזומן לעבודה. חברת נמל אשדוד הודיעה בפרסומים שלה שרציף 21 - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, חברים. אני עושה הפסקה עם הגופים. אני רוצה את נציג התחרות. יש פה מישהו? עורכת דין מעיין מור, אחרי שאת שומעת שעה וחצי דיון כזה, את חושבת שאולי התשובה שלכם היא שאין לכם מה לעשות בתחום השינוע הימי כלום?
מעיין מור
בוקר טוב. אני שמעתי את הדיון ואנחנו מכירים את הנושאים האלה מאוד מקרוב. מזה שנים ארוכות טילנו ואנחנו עדיין מטפלים בכל תחום הנמלים במגוון אספקטים, אם זה באכיפה נגד נמל אשדוד כמונופולין, תיק שתלוי ועומד כרגע בבית המשפט העליון, ואם זה בהכרזה על קבוצות ריכוז. זה בענייני אכיפה. אנחנו גם מקדמים תחרות באופן אקטיבי וגם כתבתי את זה במענה למר אוריאל לין, שהנושא שהוא התלונן עליו זה בעצם בעיות העומסים. הוא לא העלה טענה על הפרה של חוק התחרות הכלכלית, ובהקשר הזה נסגרה פנייתו, בגלל שלא הייתה הפרה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מעיין, אני אמקד אותך. עומס יכול לנבוע ממצב אובייקטיבי, פשוט גל של אוניות לא צפוי, ועומס יכול להיות מניצול הכוח של מישהו שיש לו מונופול על מקום או על תשתית, והוא יוצר עומס שלא אמור להיות. איך גורמים לו לעבוד? איזה סנקציות גורמים על עומס שהוא לא אובייקטיבי שפרוס על כולם? אלא עומס שנובע ממונופול מקומי, מכוח שיש למישהו.
מעיין מור
הטענות בתלונה לא היו על כך שמופעל פה איזשהו כוח, סוג של מונופול, בצורה של ניצול מעמד לרעה וכדומה. היה פה עניין שהוא מובן לחלוטין, שיש עומס בנמלים והוא נוצר מכוח עבודה כזה או אחר, היצע כזה או אחר, בעיות בהיטלים שמושתים בסוף על יבואנים. ובכל הנושאים האלה אנחנו עדיין פועלים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני אומר לך שלא הבנתם את המכתב של אוריאל לין. הבן אדם אינטליגנט ומנוסה. אם הוא היה חושב שאין לכם מה לעשות במשחק הזה, באירוע הזה, הוא לא היה שולח לכם מכתב. אם הוא שולח לכם מכתב, הוא מתכוון שמישהו מנצל את כוחו, את המונופול ואת הקרטל, או לא משנה איזה כוח יש לו, כדי לא לאפשר את השוק מבחינת זרימת מוצרים.
אביר קארה (ימינה)
אבל מי זה המישהו הזה? זה לא חברות הספנות. זה לא החברות הפרטיות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רשות התחרות, אתם ידעתם לתקוף ספק שמאיים על רשת מזון שהוא לא יספק לה. הוא בעצם מונע את הזרימה של המוצרים. פה יש מצב שמישהו מאט או לא עושה את כל מה שהוא יכול.
מעיין מור
סליחה, אני מבקשת להשלים את המשפט - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני אתן לך משפט סיום, אבל אני אגיד לך שתגידי לצערי, אין כבר מנכ"ל קבוע לרשות התחרות כבר זמן רב מדי. אחד הנושאים הכואבים ביותר במשק וגם פה אין לנו כתובת קבועה. אבל המסר של ועדת הכלכלה הוא, תעשו חשיבה מחודשת על זה שהסרתם אחריות מבדיקת ניצול האפשרות של התשתיות והמונופולים למניעת זרימת מוצרים ותחרות בשוק השינוע ובשוק הנמל.
מעיין מור
אדוני, אנחנו ממש לא הסרנו אחריות. אנחנו עדיין מטפלים.
אביר קארה (ימינה)
מה הייתה התשובה שלהם? היא אומרת, לא הסרנו אחריות, אבל התשובה שלכם הייתה שאין חסימה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מעיין, שני משפטי סיום, בבקשה.
מעיין מור
רשות התחרות ממשיכה לפעול בתחום הנמלים במסגרת רפורמות משמעותיות. אנחנו מייעצים בכל מה שקשור להפרטה של הנמלים הממשלתיים. אנחנו מקדמים את התחרות גם בכל מה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו לא מדברים על רפורמות. סליחה, מעיין. אנחנו לא מדברים על רפורמות. אל תשתמשי בסיסמאות של רפורמות. אנחנו מדברים על בעיה היום. היום, היום, עכשיו. בימים האלה יש בעיה. ואתם לא צריכים להגיד לי רפורמות. אתם צריכים לבדוק אם מישהו ניצל את כוחו, ולא להגיד לאוריאל לין, זה לא תפקידנו. טוב, אנחנו נגיד את זה למנכ"ל הבא שייכנס לתפקיד.
מעיין מור
זה לא מה שנאמר, אדוני. אנחנו בהחלט מטפלים בזה. גם מבחינה של ניצול מעמד לרעה, אנחנו מעולם לא נרתענו. עד היום תלוי ועומד תיק על ניצול מעמד לרעה של נמל אשדוד בבית המשפט העליון לאחר שבית הדין להגבלים עסקיים - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כשרציתם נכנסתם, כשרציתם פעלתם. אז למה אתם משיבים לו שזה לא תפקידנו? טוב, עוד נעמיק בזה.
מעיין מור
- - - לא התלונן על הפרה של החוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. דנה מהאוצר, יש לך הבהרות, בבקשה.
דנה דובר
רק רציתי לציין שהנמלים החדשים התחילו לפעול. הם עוד לא פורקים וטוענים אוניות מלאות. אבל לבקשת המדינה, ובניסיון למזער כמה שאפשר את המצוקה שהייתה בנמלים, הם קיבלו לפני כמה חודשים כתב הסמכה זמני שיאפשר להם לפרוק מכולות ריקות, גם לצמצם את הביקוש למכולות שיש, גם להוריד את העומס משטחי הלוגיסטיקה של הנמלים שיכולים לפרוק מכולות מלאות בשביל יכולות תפעול טובות יותר, וגם בשביל לנסות לסייע לבעיה - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
מה הסיבה שהם לא יכולים לעבוד בפול טיים? תאמרו לנו. אנחנו חברי ועדה. אנחנו רוצים לדעת מה הנסיבות.
דנה דובר
כרגע יש לנמלים החדשים את היכולת לפרוק מכולות מלאות - - -
יעקב מרגי (ש"ס)
לא קיבלתי תשובה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
דנה, ידעת על זה שיש רציפים ריקים ומכתב בקשה להפעיל ושאין אישור?
אביר קארה (ימינה)
היא יודעת שיש רציפים ריקים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ולמה אין אישור לרציף הזה?
דנה דובר
כמו שעופר כבר התייחס לאירוע, אין לי מה להוסיף - - -
אביר קארה (ימינה)
זה הכול עניין של הוועדים. אם הם יפתחו את הרציפים האלה, יסגרו אותם. היא לא יכולה להגיד את זה. היא לא יכולה להגיד את זה כי היא מהאוצר. אבל זו האמת.
יעקב מרגי (ש"ס)
אנחנו נעזור לכם, רק שימו את זה על השולחן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
דנה, את גזרת על עצמך שתיקה?
אביר קארה (ימינה)
לא, היא לא יכולה להגיד את זה. אסור לה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בפילוסופיה אין חופש דעה להגיד מה אתה חושב?
אביר קארה (ימינה)
לא. במדינת הסתדרות אין חופש דעה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה אל תפיל הכול על ההסתדרות. אל תפיל הכול על ההסתדרות. תאמין לי, לא הייתה קמה מדינה אם לא הייתה הסתדרות.
אביר קארה (ימינה)
לא, לא. אתה רוצה להיכנס לוויכוח הזה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. אני לא רוצה.
אביר קארה (ימינה)
הם עושים את הכול יותר מהר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז אל תתחיל עכשיו.
אביר קארה (ימינה)
לסבא שלי, עצמאי שלא נתנו לו לעבוד במדינת ישראל כמו שצריך, הוא לא יכול היה להיות בקופת חולים, שהוא לא יכול היה להיות רשום. כל הזמן אם תעשו פרצופים. אבל זאת המציאות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קארה, קארה.
אביר קארה (ימינה)
יש מציאות בישראל. כל מי שרצה להיות בעל יוזמה פרטית, במדינת ישראל שקמה לא נתנו לו. האם אפשר היה יותר מהר? התשובה היא כן. מאה אחוז היה אפשר יותר מהר. וכמה חסימת עבודה ייקח עוד פעם שנים.
יעקב מרגי (ש"ס)
אני מאפשר לו כדי שתתגעגע אליו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני רוצה לשלוח אותו לישיבת הממשלה הבאה.
אביר קארה (ימינה)
אבל לא צריך ללכת אחורה. לא צריך ללכת אחורה כי זה פשוט לא נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני חושב ששם יהיה לו קהל יותר אוהד לקדם את ענייניו.
אביר קארה (ימינה)
זה עיוות של המציאות, כי במשך שנים אם הם לא היו מחזיקים כמו - - - את קופות החולים עד שנות ה-90 שעשו הפרטה, אז גם לא היית מקבל שירותי רפואה - - - זה מה שהם עושים היום בנמל. זה אותו דבר. איפה שהם נמצאים יש בעיות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קארה, יש לי הצעה. מרגי, יש לי הצעת חוק שסגן שר בממשלה לא יוכל להופיע בוועדות בכנסת. הוא מטריד את הכנסת.
אביר קארה (ימינה)
אתה תהיה בבעיה. אבל אני גם חבר כנסת. אתה תהיה בבעיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא לא מטריד את הממשלה.
אביר קארה (ימינה)
אני בחרתי לא להיות נורבגי כדי להגיע לפה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לך תטריד את הממשלה.
רועי בליטנטל
אדוני, אני חייב להגיד, נשמעים פה - - -
אביר קארה (ימינה)
אסור לסגן שר לדבר. אבל לכם מותר לעכב במדינת ישראל סחורות, לגרום ליוקר מחיה. להעלות את המחיה גם ביוקר הדיור, לדאוג שלאנשים לא יהיה מה לאכול במדינת ישראל – וסגן שר לא ידבר. וגם היא, מהאוצר, לא יכולה לדבר. תשאל אותה למה היא לא יכולה להגיד את האמת.
קריאות
- - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
דנה, למה את לא נותנת תשובה מפורטת? את ראית שני מכתבים שהם מבקשים לפתוח רציפים. הם יכולים בתוך יומיים-שלושה לצאת לדרך. למה לא עזרת להם לפתוח?
יעקב מרגי (ש"ס)
ובאותה נשימה, למה את לא מאפשרת, כאגף תקציבים, להשאיר את 90 העובדים עד שהמצב יתאזן?
דנה דובר
אני אשמח לענות על כל השאלות. דבר ראשון, לגבי פתיחת הנמלים החדשים, אני רק אסיים את מה שאמרתי קודם. הם פועלים כבר מעכשיו בשביל להשלים את כלל הפעולות הרגולטוריות הנדרשות בשביל להפעיל אותם, ואין כאן חסמים. באמצע חודש דצמבר צפויה להגיע אונייה מלאה ראשונה לנמל המפרץ, ובתקווה שלאט-לאט קצב העבודה יעלה יותר - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה לא פותחים את הרציפים האלה? אפשר לקבל תשובה ספציפית? יש לכם מכתב. פגשת את המכתב הזה?
דנה דובר
כמובן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז למה לא אמרתם כן?
דנה דובר
כרגע הממשלה – אגף תקציבים יחד עם משרד התחבורה בוחנים את האפשרות להביא לתחרות הגבוהה ביותר שיכולה להיות בשוק הנמלים, ולתת את השירות הטוב ביותר - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני שואל אותך על מכתב, ואת עונה לי אגדות. את יכולה להחליט עכשיו באיזה תחום אנחנו, בכלכלה או בפילוסופיה. קיבלת מכתב לפתוח שני רציפים. למה הם לא קיבלו תשובה חיובית? יש פקק, יש עומס. מה מנע מכם להגיד להם, כן, יוצאים לדרך? תשובה ממוקדת על המכתב – מה התשובה?
אביר קארה (ימינה)
אבל זאת לא עמדה של האוצר. האוצר יעזור להם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא לא עזר. היא לא עונה לי. למה הם לא קיבלו תשובה? דנה, למה הם לא קיבלו תשובה חיובית על המכתב הזה?
דנה דובר
כי יש כאן מכלול שיקולים מאוד-מאוד מורכב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה הם?
דנה דובר
ומטרתנו בסופו של דבר היא להביא לשירות הנמלי הטוב ביותר שניתן לתת כרגע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תאמיני לי, אנחנו ניקח אותך לרשימה לכנסת. אמרת הכול ולא אמרת כלום.
אביר קארה (ימינה)
היא לא יכולה להגיד את זה. נו, תרד ממנה. מה שאני אמרתי לך, זאת המציאות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אמרה הכול ולא אמרה כלום. עוד מעט את יכולה להגיד שהכלכלה נועדה לייצר שוק משוכלל לתחרות - - -
אריק מגל
אולי אני אסביר לה איזה נזק זה עושה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה חיכית יפה, בבקשה.
אריק מגל
רק תמונה מהימים האחרונים. תסתכלו, חברה שמוכרת 320 מיליון שקל בשנה נעצרת בגלל שהיא לא מקבלת חומר גלם. מגיעה מקפריסין, תשע שעות, ועומדת כאן בהמתנה שבוע ימים, וכמה כסף אנחנו משלמים על המתנה יומית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כמה?
אריק מגל
5,000 דולר מדי יום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לאונייה?
אריק מגל
מי ישלם את זה? לא רק זה, כבוד היושב-ראש. אנחנו שולחים משאיות ריקות כי אומרים לנו שהיום בבוקר יפרקו, ונתב לא מגיע או כן מגיע, והם מחזירים את המשאיות האלה חזרה, הלוך ושוב, הלוך ושוב, כי אין פריקה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה לא הלכתם לנמל אחר?
אריק מגל
אדוני, לא הלכתי לנמל אחר בגלל אותן בעיות שהוא ציין. כשהלכתי לנמל אשדוד, אמרו לנו, אדוני, כאן אתה לא יכול לפרוק, אין זמן, אין מקום, לך לחיפה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
משה, מה התשובה שלך לטענה הכואבת הזאת?
משה זנה
הוא לא הגיע אלינו, אז אין לי מה להתייחס.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא לא הגיע אליך?
משה זנה
לא. מה שהוא מדבר, אם אני לא טועה, תקן אותי - - -
אביר קארה (ימינה)
מה הצעות הייעול של משה? הוא מנהל את הנמל. מה הצעת הייעול שלך?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ששש. אל תענה לקארה. תענה לי. מה התשובה שלך למה שהוא אמר?
משה זנה
מה? מה אמרת? מי שאל משהו? לא הבנתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא אמר. אתה בנמל הזה של אשדוד?
אריק מגל
לא, אדוני, אני בנמל חיפה לא מצליח לפרוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איפה מנכ"ל נמל חיפה?
קריאה
בזום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנא, תעלו אותו בזום. מנכ"ל נמל חיפה, מנדי זלצמן, בבקשה.
מנדי זלצמן
צהריים טובים. הייתי רוצה לומר משפט כללי, ואחר כך להתייחס לשאלה שהופנתה אליי.

במשפט כללי, אני לא יודע באיזו פקולטה יוקרתית למד רמי לוי משיווק השקמה, ולפני כשלושה שבועות הוא הכין את הצופים לעלייה רצינית ביוקר החיים כשהוא אמר, מכולה עלתה מ-2,000 דולר ל-20,000 דולר בלהביא אותה לישראל. והוא תמצת את כל הנושא הזה של יוקר המחיה שהוועדה נדרשת אליו.
יעקב מרגי (ש"ס)
העיקר לא התורים? העיקר לא התורים בנמל?
מנדי זלצמן
ודאי שלא. זה בטל בשישים, כבודו.
יעקב מרגי (ש"ס)
לא מעניין אותי.
מנדי זלצמן
בסדר. בטל בשישים לנושא יוקר המחיה.
יעקב מרגי (ש"ס)
אני כרגע בדיון על התורים. כרגע הדיון הוא על התורים.
אביר קארה (ימינה)
איך בטל בשישים? יש דוח של הכלכלן הראשי באוצר.
מנדי זלצמן
אני אתייחס לסוגיה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ולהערות הספציפיות שהועלו פה, על המקרה הזה שהוצג פה אצלך. אתה שמעת את המקרה הזה?
מנדי זלצמן
אנחנו קושרים אוניות לפי תור תפעולי מסודר שאותו קבעה מדינת ישראל, והוא ברגולציה של רשות הספנות והנמלים. אנחנו לא יכולים להקדים ולו רק כי מפעל מסוים כואב לו, אלא אם כן הוא פונה בטיעונים האלה אל רספ"ן, ורספ"ן מקדים את קשירתו. יואיל המתלונן לפנות לרספ"ן, רספ"ן תיתן לנו הנחיה לקשור, הוא יכול להיקשר מעכשיו לעכשיו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הבנתי.
קריאה
ולמה אונייה שקשורה לא פורקים?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ששש. רגע, בלי קריאות ביניים. צביקה שכטרמן, מנכ"ל נמל מספנות ישראל, האם תרצה להגיד משהו? צביקה שכטרמן בזום? אין. מיכאל שרייר, מנכ"ל טמבור, בבקשה.
מיכאל שרייר
אני מנכ"ל טמבור, 24 שנים בטמבור. טמבור מעסיקה 800 עובדים, שישה מפעלי ייצור בלכ הארץ, וכולם בפריפריה. רוב החומרים שלנו הם חומרים מיובאים, חלקם הגדול בתפזורת. אנחנו מביאים גם מכולות וגם תפזורת באמצעות אוניות צובר, מה שנקרא מטען כללי. יש לנו אוניות שעומדות במטען הכללי הזה בין ארבעה ימים לשלושה שבועות בהמתנה. נאמר פה קודם מספר. אצלי, בגלל גודל האוניות, אני משלם בין 10,000 ל-18,000 דולר ליום לאונייה שעומדת.

חומרי טמבור, מן הסתם, נמצאים כמעט בכל בניין בישראל.
יעקב מרגי (ש"ס)
אתה לא יכול להסיט אותה לחיפה?
מיכאל שרייר
אני מביא את הרוב דרך חיפה. על אשדוד אני מוותר ממילא ומוביל דרך היבשה. גבס מאוד קשה לפרוק שם, לוקח הרבה זמן, וגם יש תור ענק. כנ"ל גם בחיפה. מעבר ל-10,000 דולר או 18,000 דולר שעולה כל יום, אני לא מדבר על המפעל שבניתי באשקלון וסיימתי אותו לפני שנה בהשקעה של למעלה מ-100 מיליון שקל מהכספים של טמבור, לא הכספים של המדינה, שום שקל לא קיבלנו מהמדינה – המפעל הזה עומד חודש כי אין לו אבני גבס שהוא יוכל לייצר. טיח גבס הולך לכל בניין בישראל כמעט.

גם אנחנו מובילים יבשתית. כמו שאלעד מההתאחדות ציין קודם, יש פתרון קצר ומהיר. מיכאל, אנחנו מסתובבים מסביב לזנב של עצמנו. אני מקשיב לדיון מ-9 בבוקר כשהוא התחיל. דבר אחד, זה הרציפים הפנויים שהוא דיבר עליהם. דבר שני, זה הנמלים החדשים, למה לא פתחו את הנמלים החדשים לפריקת מטען כללי? למה רק למכולות? מי אמר? העובדים שצריך להאריך – תנו להם עובדים. אני נמצא במפעל היום, אני מסתכל, אני רואה את האונייה מהמפעל ואני לא יכול להכניס אותה.

העלויות האלה מתגלגלות לציבור. אני לא יכול לספוג הכול, כי אם אני אספוג הכול אני אסגור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש נוהל שרשות המסים מסוגלת להכיר במצב שכוחות או השפעות לא שגרתיות מנעו מאונייה לפרוק את סחורותיה בזמן, והיא יכולה להקל על אותו בעל עסק במיסוי? יש חוק כזה, שאם יש עיכובים שהם כוחות עליונים, משהו שלא נובע מדבר שגרתי, מקילים במיסוי על מי שהזמין את האונייה. האם אתם זכיתם להקלה כזאת?
מיכאל שרייר
לא קיבלתי שקל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה מכיר את הדבר הזה?
מיכאל שרייר
לא מכיר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מישהו מכיר את זה? את מה שאמרתי עכשיו?
קריאה
לא. חידוש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מנהל המכס רשאי לפטור יבואנים מלשלם מכס על עלויות הובלה בלתי צפויות שנגרמו עקב נסיבות מיוחדות שאין ליבואן שליטה עליהן. האם קורונה היא לא סיבה כזאת?
קריאות
אין לנו מכס בייבוא. אין מכס על המוצרים. אין מכס, אז לא צריך לפטור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין לכם בכלל מכס?
קריאות
לא. זה חומרי גלם לתעשייה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז זה לא רלוונטי. והאפשרות לשיפוי על האובדן הזה?
קריאה
אני לא מכיר דבר כזה. זה נופל על היצרנים ועל הציבור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נציגת האוצר, מה את אומרת?
דנה דובר
אני לא מבינה את השאלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הייתה קורונה, האוניות נתקעות, אתם מסבירים שזה לא רק בעיות תפקודיות, אלא העולם באמת השתגע באוניות. ואם נניח שבועיים באונייה של 20,000 דולר, 14 כפול 20,000 ליום, הלך מיליון וחצי שקל רק על ההמתנה. מישהו מתייחס? בקורונה חילקנו מיליארדים לעסקים.
דנה דובר
אני לא חושבת שנכון כרגע לקשור את הדברים שקרו בקורונה לתור בנמלים שיש כיום. אני חושבת שאנחנו צריכים לפעול בשביל לצמצם את התור בנמלים כמה שיותר. אני לא חושבת שזה עונה להגדרות לשיפוי בגין קורונה. לא בדקתי את הנושא הזה.
אביר קארה (ימינה)
זה גם ערבוב של הבעיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש בעיות שנובעות מהמבנה של המשק שלנו, ובעיות תפקודיות - - -
אביר קארה (ימינה)
זה לא מבנה משק שלנו. מחיר המכולות עלה בכל העולם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל נאמר פה שחלק מהברדק נובע מהקורונה בעולם. אז למה אנשים צריכים לספוג את העלויות האלה?
אביר קארה (ימינה)
אבל אדוני היושב-ראש, זה יעלה את הלחץ בנמלים ויעלה את התור. אם אנחנו נוריד את המס לחלוטין, ונהפוך את הייבוא עכשיו ליותר שווה, זה לא יפתור את בעיית התור, זה יגדיל את התור וזה ייצור בעיה יותר גדולה. והמחירים יישארו ויעלו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, לא אמרתי להוריד מס. אז תקנוס את הנמל ותחזיר כסף לבן אדם שהתייבש. הבן-אדם התייבש שבועיים. מה הוא צריך לספוג את העלויות האלה? מה, הכיס שלו פתוח?
אביר קארה (ימינה)
לא, הוא לא היה צריך להגיע לזה אפילו. להיפך, זה לא בעניין של לקנוס את הנמל. הייתי רוצה לדעת את משמרות העבודה שלהם. כמה אנשים רשומים היום במשמרות עבודה בנמל אשדוד ברזרבה? כמה אנשים היום בנמל אשדוד – אני רוצה לראות סידור עבודה. כמה משמרות הם עובדים? האם הם הגדילו את מספר המשמרות? האם אתם פורקים 24/7? פורקים 24/7? אנחנו בחירום. פורקים 24/7?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אביר, אביר, נניח שכנעת אותנו. שכנעת אותנו. הם לא עושים את תפקידם, אז למה הוא צריך לשלם על העיכוב? שיקנסו את הנמל ויעבירו לו את הכסף.
אביר קארה (ימינה)
אבל הדברים שהוא משלם זה לא רק לנמל. זה יום עיכוב על האונייה, הוא משלם לחברת הספנות, הוא צריך לשלם על המשאיות שמגיעות לפרוק, הן לא קשורות לנמל. המשאית שמגיעה עכשיו לפרוק, אם היא לא יצאה מלאה, הוא משלם עליה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל מישהו עיכב אותו, אז שישלמו לו.
דנה דובר
ומי זה שישלם? אתה ואני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
או הנמל או המדינה או מישהו.
מיכאל שרייר
צריך להבין, האוניות האלה שגובות את הקנס הזה על ההמתנה לא רוצות לבוא לפה אחר כך. הן לא רוצות את הקנס הזה. הן רוצות לעבוד. אוניות לא רוצות לבוא לישראל, ואין הרבה אוניות מטען כללי. הן פשוט לא רוצות לבוא. זה פתרון פשוט. זה שלושה רכיבים: 1. זה הרציפים הפנויים. 2. זה עובדים. 3. זה שתפתחו את הנמלים החדשים גם לפריקת מטען כללי.

משרד התחבורה קיבל את זה כבר לפני שנה מאיתנו כי אנחנו נתקענו עם אוניות גיר ארבעה שבועות, והקדימו לי למשמרת ועוד הייתי צריך לשלם כפול על כניסה ויציאה, ולא טיפל בזה. אבל במקום זה, בשביל להוסיף חטא על פשע, משרד התחבורה מוציא תקנה בחודש אוקטובר שבה במקום לצמצם את התור התפעולי ויש לו שלושה פתרונות מאוד פשוטים, הוא קובע עדיפות ליבואני מלט בייבוא בכניסה לנמל לתור התפעולי. וזו הצעה שמונחת, לדעתי, על השולחן פה, ואמורה להיות מאושרת.

בעיניים שלי זו הצעה הזויה. אני תעשיין בשיראל, אמור לשבת עם אונייה שגם היום אני משלם עליה עיכוב של שבועות ולחכות, ועכשיו מגיע סוג א'. אני סוג ב', כי אני יצרן ותעשיין פה בישראל ואני מפרנס את המשפחות פה בישראל ועובד בפריפריה, ואני אמור לפנות את הרציף למישהו שהגיע עכשיו כי הוא אוניית מלט. אז במקום לפתור את הבעיה ולצמצם את התור התפעולי, נותנים עדיפות בתור כמו בהסתדרות של פעם, "אני רק שאלה", בקופת חולים, אני באתי עם אוניית מלט.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מי מחליט על העדיפות הזאת?
קריאה
יגאל מאור, יגאל מאור שהיה פה על הלוח לפני זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לו סמכויות בחוק לתעדף את זה? זה בחוק?
קריאה
הוא עכשיו מגיש הצעה לזה. רספ"ן, רספ"ן, כן, יש לו עדיפות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
משרד התחבורה?
קריאה
רשות הנמלים מטפלת בתור התפעולי. יגאל, אתה רוצה לענות על זה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
למה יש רווח יותר גדול באונייה? - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שעתיים דיברנו על הדברים האלה. אז חכה רגע. שרייר, אמרת שאתה חושב שיש שלושה דברים, העובדים, הרציפים, מה הדבר השלישי?
מיכאל שרייר
הרציפים הפנויים, והנמלים החדשים שאמורים להיפתח ועדיין לא עובדים, שיפרקו מטען כללי, לא רק מכולות. אני לא מצליח להבין למה הגבילו אותם רק למכולות. אם אומרים שבמכולות אין בעיה ויש בעיה במטען כללי - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה.
אביר קארה (ימינה)
אם לא הבנת, זה פשוט מאוד. יש בישראל מלחמה מסוכנת של מגזר ציבורי ומגזר פרטי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קארה, קארה, אנחנו צריכים לסיים את הדיון. אתה כבר מגזים. מספיק.
יורם גינור
אני מייצג את הזכיין בממגורה בנמל אשדוד, לוגיסטיקה ממגורות וטחנת קמח בתל אביב. לגרעינים צריך להתייחס בצורה שונה מאשר לכל האחרים. הם משפיעים אם מדברים על מדד, מדברים על מלאי חירום, מדברים על פיקוח על מחירים, הם עומדים לפני דברים אחרים. הנמל כשל, כפי שאמר יושב-ראש האיגוד, באופן טוטלי בנושא של הטיפול בגרעינים כי זה לא כדאי לו, לא מסיבה אחרת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה לא כדאי לו?
יורם גינור
לא כדאי לו תמחירית, לא כדאי לו כספית, יש לו מטענים אחרים יותר טובים. הוא אומר את זה בגלוי. הוא לא מכחיש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
והוא יכול להחליט לקחת מה שבא לו לקחת ומה לא בא לו?
יורם גינור
תן לי להמשיך, בבקשה. הדיבורים על המסוע, כפי שאמר גם איתי, יהפכו לברווז אחד גדול במדינת ישראל. הנמל ארבע שנים מחכה ולא מכניס ציוד לאיכות הסביבה שהתחייב להכניס לפני ארבע שנים; מדלים מכניים שהיו יכולים לשלש ולרבע את התפוקות בנמל. אותם מדלים פניאומטיים שעובדים היום והיו יכולים כבר לעשות רציף מתמחה ומדובר על זה – הנמל דחה את הטיפול בזה, הוא התנגד ואמר, נעשה את זה רק כאשר יהיה מסוע.

ואני אומר לכם, רבותיי, כשיהיה מסוע, רוב היבואנים לא יבואו לאשדוד כי אין תנאים שווים בין אשדוד לבין חיפה. יש אפליה של הרבה שקלים גם בתעריפים, בתעריפי ההובלה, בתעריפי השימוש בממגורה, ולכן אין תחרות אמיתית בין חיפה לבין אשדוד. הדברים מוצגים ומטויחים פה על ידי הנמל. כל החלונות שמדברים, חלונות מקריים. זה קורה בספנות שיש הצטברות של אוניות ויש מצב שבו ידלדלו. הנמל לא עשה שום דבר חוץ מהעובדים שהוא ציין שהביאו – העובדים האלה עד שנכנסו ועד שהתחילו להפעיל, לענף הגרעינים לא הביאו שום תועלת.

אני סופר את מספר הצוותים שעובדים כל יום בנמל. הגידול הוא מזערי, מזערי בסך הכול, והגרעינים לא מקבלים כי הם נכנסים לאותו רציף שבו עובדים כמו שאמרו עמיתיי, מדלים שלא מתוחזקים, שלא מטופלים, שהם בעדיפות אחרונה-אחרונה מבחינת הנמל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה.
יורם גינור
רק עוד מילה אחת, בבקשה. נמל אשדוד כשל בעניין הזה, והמטרה של מדינת ישראל צריכה להיות שכמו בחיפה, האחריות מהתחלה עד הסוף תהיה אחריות אינטגרטיבית של פריקה, של מסוע ושל ממגורה, כמו בדגון בחיפה. ואם הדבר הזה לא יסתייע, ובגלל עובדים ובגלל ועדי עובדים הנמל ייאחז בסיפור של הפריקה, כפי שכתב בדוח שלו יו"ר האיגוד, צריך להחיל פרמטרים מאוד מוגדרים של ביצוע, של עבודה, של זמן, כי אחרת הענף לא יבוא.

טחנת הקמח שאני מייצג בתל אביב, 35 ק"מ מאשדוד, לא תפלוט ולא תשלח את הסחורות לאשדוד. היא תפרוק בחיפה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הבנתי. תודה רבה לך, אדוני. חבר הכנסת מקלב, בבקשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תודה רבה לך, אדוני, על עצם קיום הישיבה. עקבתי אחרי הדיון ואני מתנצל על האיחור, אבל יש כאן העדפה לדברים כלכליים ומכניסים יותר, ובעצם אנחנו דוחים דחייה של גרעינים – אם אנחנו מדברים על מזון ועל ביטחון במזון, זה הדבר הראשון שצריך עוד לפני שאר הדברים. ולכן, אם אנחנו רואים כאן כשל התנהלותי, אני חושב שוועדת הכלכלה נמצאת פה ויודעת לעשות את זה בראשותך, אז להכניס רגולציה ולתת מכסות ולחייב את הנמלים, כמה צריך להכניס מתוך כל המטענים, מה העדיפות וכמה מכולות כאלה של מטען כללי.

חייבים להיכנס כאן בגלל שאם ניתן רק למשא ומתן בינם לבין הנמל, אני מניח שהם לא יגיעו לשום הבנות. כאן צריכה להיכנס רגולציה ותגיד, אנחנו דורשים ואנחנו מחייבים את הנמל לקחת כך וכך, בגלל שאצלנו זה בעדיפות ראשונה, זה מה שנקרא מזון נצרך, דברים שהם הכרחיים ואנחנו צריכים לתת להם את העדיפות ואת האינפוט הנכון שאנחנו צריכים לתת להם.

אני לא מדבר על כך שבחיפה יש לזה השלכות על תאונות דרכים ועל משאיות רבות שצריכות להוביל את זה כל זה. אנחנו נמצאים היום בפקקים, ושים לב, חלק גדול מהפקקים זה המשאיות הענקיות האלה. כמה שאנחנו יכולים לחסוך במשאיות שייצאו אל הכביש – זה דבר שצריך להוביל אותנו בעניין הזה. ועם חומר נצרך כזה, טוב שיש בכלל במדינת ישראל לא רק שני נמלים, אלא ודאי כשיש חלוקה גיאוגרפית מסוימת בייבוא ובפריקה של אותם גרעינים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה לך, חבר הכנסת מקלב. אנחנו קיבלנו אישור מיושב-ראש הכנסת להארכה קטנה של הדיון, אבל אנחנו רוצים לסיים אותו. זה היה דיון ארוך.

איתי, מילה אחת, בבקשה.
איתי רון
אחת הבעיות שלא נאמרו פה וזה חייב להיות פה על השולחן, ואני אומר את זה פה בריש גלי, דגון חיפה עובד בלי הפסקה. השנה הוא מגיע ל-94% ניצולת. לא 16%. 94% ניצולת. המשמעות האמיתית היא שאם מחר בבוקר קורית תקלה ולו גם הקטנה ביותר בדגון חיפה וב-2006 מלגזן פגע בטעות בגשר של דגון חיפה והשבית חלק מיכולת הפריקה שלו למשך מספר חודשים, אז אדוני היושב-ראש, לך לא יהיה חלב לשים בקפה שלך, כי אין שום יתירות בפריקה. המדינה מושתתת כולה על דגון חיפה. אין שום יתירות בפריקה, ואם תהיה איזושהי תקלה, אני לא מדבר על משהו בומבסטי שממש ישבית את הממגורה, אפילו תקלה למספר חודשים, אנחנו עלולים להישאר בלי אוכל. והאבסורד זה שכולם יודעים את זה. כולם יודעים את זה ומתעלמים, וזה מרתיח אותנו, את כל יבואני התבואות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה התשובות שקיבלת?
איתי רון
אני מתבייש להגיד לך שהשרה אפילו לא השיבה לנו, ופנינו אליה לפחות חמש פעמים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
השרה העדכנית הנוכחית?
איתי רון
גם הקודמת לא השיבה. אל תדאג. זה חוצה גבולות. ודרך אגב, אני אומר לך שוב, הנתונים האלה הוצגו בכל פורום אפשרי. כולם יודעים את זה. זו סכנה. זה לא משחק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
והרציפים שהציעו להפעיל אותם יכולים היו לפתור?
איתי רון
הם יכולים להקל את הלחץ. הממגורה באשדוד צריכה להיות מורחבת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
באשדוד מורחב?
איתי רון
בוודאי. תחשוב, אדוני היקר, על מצב תיאורטי של מלחמה ובטעות נופל טיל אחד בנמל חיפה. אף אונייה לא תפרוק לך בדגון. אתה כולך תצטרך את המזון שלך לפרוק באשדוד. איך תפרוק ארבעה מיליון טון באשדוד? באיזו דרך? אתה לא יכול לפרוק היום 500,000 טון בלי תורים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה, איתי. צביקה שכטרמן, מנכ"ל נמל מספנות ישראל, אני מקווה שעכשיו אתה בזום, בבקשה.
צביקה שכטרמן
שלום לכולם. קודם כל, למי שלא מכיר אותנו, במספנות ישראל אנחנו לא פועלים בתחום המכולות. אנחנו פועלים בתחום המטען הכללי והצובר בלבד. פחות או יותר, מתחילת השנה הזאת אנחנו נמצאים במצב של תעסוקה מלאה. אנחנו עובדים 24/7, ואנחנו נותנים מקסימום יכולת של מה שאנחנו יכולים לפרוק. עם מגבלה של אורך הרציפים שלנו, בסופו של דבר, יש לנו 800 מטר רציפים, אז יש איזושהי מגבלה.

מתחילת השנה הזאת אנחנו רואים עומס של אוניות שעומדות בחוץ, שממתינות לשירות שלנו. אני כמובן לא מתייחס למתחרים שלנו. ואנחנו עובדים הכי מהר שאנחנו יכולים. יש כמה דברים שיכולים להקל עלינו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסך הכול קיבלתם מחמאות בדיון הזה. לא היו פה הרבה מחמאות, אבל אמרו בהקשר חיובי את מספנות ישראל. אז אתה צריך לשמור על הרקורד הזה.
צביקה שכטרמן
בסופו של דבר, אנחנו נמל פרטי, אנחנו נותנים שירות, אנחנו עובדים 24/7. ציינו פה קודם מטמבור שפתרו בעיות, אז זה אנחנו אלה שפתרנו את הבעיותואם יש לנו חלון של שמונה שעות, לא משנה איך, אנחנו מוצאים את הפתרונות. אין לנו בעיה של כוח אדם, יש לנו בעיה של אורך רציפים, אבל יש כמה נקודות שכן אפשר לעזור לנו בשביל שנוכל לנסות לתת מענה. אחד מהם זה עבודה בשבת.

בנמל חיפה יש אישור עבודה בשבת, ואנחנו מוצאים את עצמנו כל פעם מבקשים אישור. שבת זה 17% מהזמן. מבחינתי זה כמו עוד רציף. בשבת האחרונה קיבלנו אישור. קיבלנו אישור כל פעם מוגבל בזמן וכל פעם אנחנו צריכים לנסות - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתם מקבלים את האישורים לשבת כדבר משתנה? לא משהו קבוע?
צביקה שכטרמן
נכון. אנחנו קיבלנו את האישור בפעם האחרונה עד אפריל. והתשובה שקיבלנו היא זה פעם אחרונה שאתם מקבלים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה הפתרון? זה הפתרון במדינת היהודים? הפתרון הוא לעבוד בשבת? שעובדים יצטרכו לחלל את השבת?
קריאה
עובדים שם גויים, אדוני. עובדים שם גויים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה זה גויים? - - -
צביקה שכטרמן
אנחנו משתדלים לעשות את העבודה עם גויים, נכון מאוד. אבל בסופו של דבר, יש גם מקרים שאנחנו צריכים להביא קבוצה - - - שהם לא גויים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תגידו לא יהודים.
צביקה שכטרמן
בעבודה בשבת, אני אתן לכם דוגמה, בשבת האחרונה אנחנו פרקנו ארבע אוניות. אלה ארבע אוניות שלא המתינו בתור, זה ארבע אוניות שלא שילמו עוד 5,000 דולר - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מי מספק לכם את האישורים לשבת?
צביקה שכטרמן
משרדי הממשלה. מי שעוזר לנו זה משרד האוצר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מי הסמכות באישור לעבודה בשבת מולכם? מי הגורם?
דנה דובר
משרד העבודה.
צביקה שכטרמן
משרד העבודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מישהו מסוים שם? המנכ"ל? מי? משרד העבודה והרווחה?
קריאה
כן, כי אסור על פי חוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
והודיעו לכם שזה פעם אחרונה שתקבלו?
צביקה שכטרמן
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
באיזה נימוק?
צביקה שכטרמן
אין נימוק רציני. בסופו של דבר, צריך לזכור שהעומס הזה בנמלים עולה למשק סכומי עתק של כסף. זה לא רק האוניות שממתינות בחוץ, והיום אתה יכול ללכת ברגל מישראל לקפריסין על האוניות שעומדות בחוץ.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הנמל בסלוניקי נסגר בשבת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
התכוונת פעם, בימים ההם, כשהייתה קהילה יהודית.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא לפני הרבה זמן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אתה צודק. זו לא הערה סתמית. הנמל בסלוניקי נוהל על ידי יהודים, ומרוב שהוא היה תלוי בקהילה היהודית, הוא היה סגור בשבת. זאת עובדה היסטורית נכונה.
צביקה שכטרמן
עוד נקודה אחת, ברשותך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
צביקה, אנא תגיע לסיום דבריך.
צביקה שכטרמן
יש פרויקט במדינת ישראל שנקרא לילה טוב, והמדינה קידמה אותו, לסבסד משאיות שמוציאות מכולות בלילה. אם ירחיבו את הפרויקט הזה למטען כללי, זה יאפשר לנו להוציא סחורות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה לא מרחיבים אותו?
צביקה שכטרמן
פניתי לחני וקיבלתי עכשיו דווקא גישה מאוד-מאוד חיובית. רק צריך לקדם את זה. הנמל מכניס סחורות, אם הסחורות לא יצאו החוצה, אני נחסם. ולכן עוד דרך להוציא זה להוריד משאיות מהכבישים ביום. אני חושב שזה אינטרס של כולם. פניתי לחני. איציק בלומנטל מאוד אהב את הרעיון, רק צריך לראות שמקדמים את זה, שמשרד האוצר יעזור לנו וכולם יעזרו לנו לקדם את זה. זה ייתן לנו עוד דרך לעזור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה, צביקה. דנה, אמרת שזה משרד העבודה, אבל זו זרוע העבודה במשרד הכלכלה.
דנה דובר
נכון. אתה צודק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אביר קארה יגיד כמה דברים. נמל אשדוד יתייחס כי הוא קיבל הזדמנות, האוצר והתחבורה, ונסיים. קארה, בבקשה.
אביר קארה (ימינה)
אני אעשה את זה די זריז כי חלק מהדברים כבר קראתי בקריאות ביניים כזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קריאות ביניים כזה? פוצצת לנו את המוח. קריאות ביניים כזה?
אביר קארה (ימינה)
כי יש דברים שאי אפשר לשמוע. יושבים פה אנשים שמשקיעים כסף, מביאים כל מה שרוצים, והאמת היא שתורמים למשק הישראלי הרבה יותר מאחרים שיושבים פה מסביב לשולחן, והם מתפוצצים ולא יכולים להגיד מילה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תפסיק להשמיץ. אני לא אוהב את זה. אותה הסתדרות שאתה משמיץ נתנה אור ירוק לרפורמה בייבוא שאתה כל כך מתפאר בה, ולא הפריעה במילימטר.
אביר קארה (ימינה)
אני באמת מודה לכם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אל תתחיל עכשיו להשמיץ.
אביר קארה (ימינה)
אני באמת מודה לכם. תודה רבה לכם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אמרת שיש לך הצעות. אל תתחיל. בלי השמצות. דבר לעניין.
אביר קארה (ימינה)
אני לא רוצה להתייחס אליהם, אני רוצה להתייחס להערות. אז רק בגדול.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אמרת, המלצות אופרטיביות.
אביר קארה (ימינה)
בגדול, בגדול. אני עושה את זה מאוד מהר.

במדינת ישראל יש מלחמה מסוכנת במגזר הפרטי שמנהל המגזר הציבורי, בראשות ההסתדרות כמובן, והמלחמה המסוכנת הזו עולה לנו בכסף, עולה לנו בתורים, וזה מה שהיא מייצרת. לאן אני חותר? יש נמלים חדשים, צריך לאפשר להם לפרוק את כל סוגי הסחורות, וצריך לפתוח את השוק לתחרות. אני חושב שזה אחד הדברים המרכזיים. אותי מעניינים בנמל אשדוד דברים חשובים.

צריך לזכור שהמגזר הפרטי הוא לא אויב של המגזר הציבורי. הוא שותף שלו. וכשותף, אני רוצה להסתכל על נמל אשדוד ולהבין מה חסר בנמל אשדוד. יש שם ציוד מיושן שנתקע כל רגע, יש שם עובדים מצוינים. הנה, אני הולך להפתיע אתכם. חלק מהעובדים שם, לא רק שמגיע להם השכר, אולי מגיע להם אפילו שכר גבוה יותר. הייתי רוצה לשמוע את כבוד המנכ"ל מספר פה איך הוא מכפיל משמרות בזמן כזה, כדי ליצור מצב שאנחנו הופכים להיות הנמל הכי מהיר והכי יעיל בעולם. איך הוא מכפיל את ההכנסות שלו לאותו נמל באותה תקופה. ואני חושב שהפתרונות צריכים לכלול בתוכם גם את נושא הציוד המיושן בנמל אשדוד, צריך לחדש אותו בצורה די מהירה.

אבל אני הייתי מצפה, או בפעם הבאה, אם יתנהל כזה דיון, הייתי רוצה לראות את לוח המשמרות של נמל אשדוד, ממש ככה בעיניים, ולראות כמה עובדים יש שם ברזרבה. יש את המילה רזרבה – אם תרצו להציג את לוח המשמרות שלהם. במקביל, אני חושב שבכל הסכמה עם ההסתדרות צריכה להיות התחייבות שאם אנחנו פותחים רציפים חדשים, אז לא יהיו עיצומים מצד אותם עובדים. אז גם אם אנחנו מאשרים עכשיו עובדים נוספים להסתדרות, אז אין שום בעיה עם זה כי אנחנו צריכים כנראה עוד עובדים.

אבל אנחנו רוצים לדאוג ליעילות, ולפיכך, אני רוצה לחייב את ההסתדרות שלא יהיו עיצומים ולא יהיו שביתות, ולא יהיו איומים אם ייפתחו רציפים נוספים בחיפה כמו הרציפים שעומדים כרגע סגורים. ובמקביל, הייתי כופה על נמל אשדוד פשוט לעבוד יותר שעות, 24/7, כדי לפרק את כל התבואה של מדינת ישראל, פלדות וכולי, כמה שזה יעלה. אנחנו מעדיפים לשלם לעובדים טובים גם על שעות נוספות, ופחות סיפורים. יש להם שם הרבה מאוד סכסוכי עבודה פנימיים. הם אלה שחוסמים את העובדים החלשים והם בעצם יוצרים אותם, אז עדיף פשוט להיכנס לתוך השטף הזה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אמרתי לך לא להשמיץ. סיימת בהשמצה.
אביר קארה (ימינה)
אלה הדברים. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רועי, אני אתן לך להתייחס כי יש לך זכות כי הוא השמיץ אתכם יותר מדי.
אביר קארה (ימינה)
לא, לא השמצתי אותם. אמרתי להם את האמת. זה לא להשמיץ. להשמיץ זה להגיד משהו שהוא דבר שקר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מאיר דוד, מנהל מינהל ההסדרה והאכיפה במשרד הכלכלה, בבקשה.
מאיר דוד
שלום, אדוני היושב-ראש, שלום לכולם. אני הממונה מטעם משרד העבודה ומואצל סמכות מטעם השרה לתת הסברים להעסקה במנוחה שבועית, ואני זה שנתתי את ההיתר לנמל מספנות ישראל.

ככלל, אדוני היושב-ראש, אנחנו לא אוסרים על עבודה בשבת של אף עסק במדינת ישראל. אנחנו נותנים היתר להעסקה של עובדים ייעודיים שיום המנוחה שלהם זה שבת, וזה ההיתר שאנחנו אמורים לתת. מספנות ישראל פנו אלינו בגלל הבעיות בנמלים ובגלל העומסים. נתנו להם היתר זמני, והבקשה הייתה להתחיל ולגייס עובדים שיום המנוחה שלהם הוא לא שבת והם לא יהודים, כדי שיוכלו לתת מענה גם ביום שבת. זה נכון במספנות ישראל וזה נכון לנמל המפרץ החדש שפנה אלינו בבקשה.

אם נפתח נמל חדש, וכבר 10 שנים הוא נבנה, אז אין שום סיבה שלא ייערכו נכון ויגייסו עובדים לא יהודים כדי שיוכלו לתת מענה 24/7. אין שום סיבה לבקש היתר העסקה לעובדים יהודים בשבת כשאפשר לעשות מאמצים ולגייס עובדים לא יהודים. נתנו היתר לחצי שנה והארכנו אותו בעוד חצי שנה בגלל הנמלים, בגלל העומסים, בגלל ההתחשבות, אבל עדיין צריך לפעול ולעשות את העבודה עם עובדים שאינם יהודים ביום שבת.

ולראיה, לא כל הנמלים מבקשים היתרים לעבודה בשבת ולא כולם צריכים את ההיתרים האלה. ובמיוחד בחיפה, שזה איזור שבו יש המון עובדים לא יהודים, והעבודה בנמלים היא מתגמלת. אני לא רואה קושי לגייס עובדים לא יהודים לעבודה בשבת בנמלים. אז אפשר גם לגייס עובדים לא יהודים כדי שהנמל יוכל לפעול גם בשבת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מאיר, תודה רבה על ההבהרה. משה זנה, מנכ"ל נמל אשדוד, בבקשה.
משה זנה
שלושה משפטים. חברת נמל אשדוד תמשיך לעסוק יומם ולילה על מנת להוריד את התור התפעולי. נקודה שנייה, נדרש להאריך את ההסכם עם העובדים הזמניים, שהוא לחצי שנה. יש לנו שיח עם ההסתדרות, אבל זה מבחינתי נקודת השינוי. וחברת נמל אשדוד, רק לסבר את האוזן, משקיעה 2.5 מיליארד שקל בחידוש הנמל, בבניית רציפים, ברכישת ציוד חדש, כולל המסוע שרק בו הושקעו 250 מיליון שקל, ולכן האמירות שחברת נמל אשדוד לא משקיעה בציוד ולא מתחזקת אותו, לצערי, לא רק שהן לא נכונות, הן שקריות.
קריאה
איזה מנוף חדש רכשתם לאחרונה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה עם התבואה והתפזורת?
משה זנה
אמרתי, זה המסוע שלנו. את התפזורת, אמרתי, זה נקודת תורפה לגרעינים - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל למה נאמר פה שהמסוע לא יציל אותנו? כי אין פתרון כולל ואין את הממגורה.
משה זנה
חברת נמל אשדוד אחראית על המסוע. הממגורה לא שייכת לנמל אשדוד, וכדאי לשאול את מי ששייכת לו הממגורה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אוקיי. תודה רבה לך.
קריאה
ציוד הפריקה שלך - - - בעשר שנים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, אדוני. אנחנו כבר בסוף הדיון. היינו ביחד המון זמן. רועי בליטנטל מההסתדרות, בבקשה.
רועי בליטנטל
הורדתי רגע את עיניי כדי לרשום לי כמה נקודות כדי לענות לדבריו של כבוד השר, וכשהעליתי את עיניי חזרה, אני רואה שהוא יצא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סגן השר.
רועי בליטנטל
סגן השר, סליחה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אתה יכול להגיד כי זה יירשם בפרוטוקול.
רועי בליטנטל
ואני בכל זאת אגיד כי זה מספיק חשוב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
וזה גם נצפה על ידי אלפים. אתה יכול להגיד וזה נרשם בפרוטוקול.
רועי בליטנטל
תודה, אדוני.

סביב השולחן נשמעו הרבה מאוד טענות בהרבה מאוד נושאים מצד הרבה מאוד גורמים. לא נשמעו פה טענות, למעט אותה הערה כללית על נתב שהולך הביתה - - - מצד סגן השר קארה, כנגד העובדים או כנגד היעילות שלהם.

אנחנו אפשרנו בשני הסכמים להנהלות חיפה ואשדוד את מרב הגמישות לקליטת עובדים, לניהול עובדים ולתפעול עובדים כדי לפתור את התור התפעולי, וזה מה שפתר את התור התפעולי. אנחנו ברי שיח ונמשיך להיות ברי שיח עם שתי ההנהלות ככל שיידרש.

בניגוד לדבריו של כבוד סגן השר קארה, ההסתדרות החדשה היא-היא הגורם המוביל במשק שדואג לזכויות עובדים ועובדים חלשים. סגן השר קארה מצד אחד ואמר, צריך עוד עובדים ועוד עובדים, ואתם לא נותנים, ומצד שני, הוא גם אומר, יש עובדים ברזרבה. אז שיחליט מה הטיעון שלו. זה הכול, אדוני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. דנה מהאוצר, בשעתיים וחצי הללו למדת משהו שלא ידעת? יש תובנות או אסימונים? כמי שרואים את הכלכלה באופן כולל באוצר, למדת פה על בעיות שאת הולכת להתמודד איתן, לטפל בהן?
דנה דובר
אנחנו סביב הסיפור של התור בנמלים. העמקנו בנושא, נפגשנו עם כולם. גם עם איתי דיברנו לא מעט, ניסינו ללמוד את הנושא לעומק, ואנחנו פועלים ככל שניתן בשביל לספק את הפתרונות הכי טובים שיביאו לתחרות ולשירות הכי טוב שיכול להינתן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ובאופן ספציפי, יש משימות שהאוצר לוקח מהדיון הזה לקידום?
דנה דובר
אני חושבת שהרבה מאוד מההערות שניתנו כאן הם לא דברים בסמכויות האוצר. למשל, הארכת תקופת העובדים הזמניים זה לא משהו - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
את יודעת שכשהאוצר רוצה לעשות רפורמה, הוא עושה. הוא מביא גם חמישה משרדי ממשלה.
דנה דובר
אני אתמוך בכל מהלך. אני לא חושבת שנכון שאני איכנס בין הנמל לוועד העובדים בהסכם הארכה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש הבדל בין לתמוך לבין להוביל. את משאירה אותם להתמודד לבד. הרעיון שהאוצר מקדם רפורמות במשק שמורידות את יוקר המחיה, את זה לא אני המצאתי.
דנה דובר
נכון, וכך גם הרפורמה בנמלים שקורית ומתממשת ברגעים אלו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ככה עשינו רפורמה בבנקאות, רפורמה בייבוא. ועכשיו אנחנו רואים בעיה מערכתית, ואת אומרת, ישחקו הנערים לפנינו?! מה האוצר הולך לעשות בנושא הזה?
קריאה
ועדת המחירים שהיא באחריות האוצר יכולה להשוות - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אני לא אמרתי לה מה להגיד. אני רק רציתי שהיא תתייחס ספציפית לשעתיים וחצי דיון, ולא אמירה כללית על תחרות באוניות. מה המשימות שאתם הולכים לעשות?
דנה דובר
המשימות שכבר עשינו, ואנחנו מנסים ונמשיך לנסות בשביל להביא למטרה הזאת של תחרות ושירות טוב בנמלים, הם לא נעשו עכשיו כי הבעיה הזאת קיימת כבר הרבה מאוד זמן. ולכן פעלנו בכל מיני צירים, בין אם בציר של הקדמת כתבי ההסמכה בשביל לאפשר לנמלים החדשים לפרוק מכולות ריקות, בין אם לדחוף ולגבות את הנמל מול ועדי העובדים בתוספת של עובדים בשביל לתת שירות טוב יותר במהלך הזה. ובין אם לבחון עוד מהלכים רבים נוספים בדיונים שקורים לא מעט ובמסמכים וניירות שהכנו, כי אנחנו מבינים את גודל הבעיה, בשביל להגיע לפתרון ואנחנו נמשיך לעשות כך.
מיכאל שרייר
אבל הבעיה קיימת כבר יותר משנה. היא לא התחילה עכשיו. זו לא בעיה של השבועות האחרונים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע. שרייר, לא מפריעים לי. רק הח"כים יכולים באמת להפריע לי.

מה לגבי הערתו על ועדת המחירים?
דנה דובר
בסופו של דבר, המשק הנמלי, בגלל שאנחנו נמצאים במקום של היעדר תחרות כוללת, זה שוק שיש בו פיקוח על מחירים. בשביל להביא בקשה לuועדת המחירים, יש תהליך ארוך מאוד, ואנחנו לא יכולים להחליט על שינוי המחירים. אנחנו יכולים לפנות בבקשה לוועדה, והוועדה צריכה לבחון את טענותינו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואתם תעשו את זה?
דנה דובר
אנחנו כבר בתהליך ארוך ומעמיק מאוד, ללא כל קשר לעומס ועוד לפניו, בשביל לנסות ולצמצם כמה שיותר את העיוותים בשוק הנמלי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. עופר, מה המשימות שאתה לוקח מהדיון הזה?
עופר אלישר
אנחנו מכירים את כל מה שנאמר כאן והרבה יותר. אנחנו במשרד התחבורה ובאוצר בוחנים את מכלול השיקולים הרגולטוריים, ואנחנו עושים אופטימיזציה, אבל יש לנו אילוצים, וחלק מהאילוצים נאמרו פה. גם בנושא של תחרות, תעריפים, תשתיות, תפעול, מערכות הסכמים, היבטים מכרזיים, משפטיים ועוד הרבה.
מיכאל שרייר
רציפים פנויים.
עופר אלישר
כן. תשתיות ותחרות.
מיכאל שרייר
אבל זה לא קורה. זה כבר שנה. זה לא קורה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שרייר, אם אומרים משהו ארבע פעמים, לא בטוח שזה מקדם אותנו. אבל אתה תראה שיקרו דברים.
עופר אלישר
אנחנו מכירים את הדברים האלה. זה לא שאנחנו לא מכירים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עצם הדיון שזימנו התחילו לזוז עניינים ויזוזו יותר. אתה תראה את זה. תן לנו לנהל את העניינים.
עופר אלישר
אנחנו ממשיכים לפעול ברמת התעריפים וברמת מערכות ההסכמים בין חברת נמל אשדוד, חברת נמלי ישראל, שיאושרו על ידי השרים, לעשות דברים יותר אופטימליים ולמצוא פתרונות גם לטווח הקצר, גם לטווח הבינוני וגם לטווח הארוך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. אני מקריא את סיכום הישיבה הזאת. היא לא אחרונה. בעוד שלושה חודשים הוועדה תעשה ישיבת מעקב על כל מה שאני אקריא עכשיו, ואנחנו מצפים ממשרד התחבורה, האוצר והכלכלה, וכל גורם אחר במשק שיכול לתרום לפתרון הבעיה, לפעול בנמרצות ונחישות בשלושת החודשים, ואנחנו נעקוב ונדווח על התקדמויות, ובעוד שלושה חודשים נקיים דיון מעקב על תוצאות הדיון הזה.

הוועדה מוטרדת מהעומס בנמלי ישראל וסבורה שיש לכך השלכות ישירות על יוקר המחיה. ללא טיפול בצוואר הבקבוק הזה לא יעזור שנעשה רפורמה בייבוא ולא יעזור שנעשה רפורמות אחרות שמשפיעות על יוקר המחיה בישראל.

הוועדה דורשת ממשרד התחבורה ומההסתדרות, וזו בקשה אישית שלי, שההסתדרות תאריך בשנה את האפשרות להעסיק את אותם 130 עובדים כדי להגיע למצב שצוואר הבקבוק הזה יורד. ואחר כך, אם אין צורך, אז לא מעסיקים את העובדים האלה. אבל אם סך היקף הייבוא והיקף הפעילות בנמלים ממשיך וגדל, אז אפילו לא צריך לדבר על העסקות זמניות. לקלוט 70–80 עובדים קבועים, מוכשרים ומיומנים, ולהתחיל לעבוד. לא יודע אם זה דור ב' או דור ג'. זה כבר עניינים שלכם.

לא יתכן שבמדינת ישראל בעיה תתנקז ל-100 עובדים. האבטלה במשק גואה, אנשים רוצים פרנסה, יש מאיפה לשלם את המשכורות האלה, ובגלל ביורוקרטיה וכיפופי ידיים, הדבר הזה לא מתקיים. יש לי מספיק זכויות על דברים שעשיתי עם ההסתדרות בזמן האחרון, ופה זו בקשה של הוועדה, לפתור לנו את הבעיה עם 130 עובדים לשנה הקרובה.

לוועדה נמסר כי לפני מספר חודשים מספנות ישראל פנתה למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בבקשה לאשר לה לתפעל רציפים כדי להקל על העומס. אנחנו מבקשים תשובות חיוביות לבקשות האלה, ובשלושת החודשים הללו לפתוח את כל הרציפים האפשריים. לא יתכן שיש תשתית שהיא לא מנוצלת ואנחנו מדברים על תורות. עוד נמסר לוועדה כי נמל המפרץ פנה אף הוא בבקשה לתפעל את רציפים 7 ו-8. וגם שם לא התקדמו.

הוועדה מבקשת ממשרד האוצר וממשרד הכלכלה לאשר בקשות של מספנות ישראל להאריך את ההיתר שלהם לעבוד בשבת, והערתו של מאיר דוד, מנהל מינהל ההסדרה והאכיפה היא נכונה. אנא תואילו לאתר את העובדים בצפון. לא בעיה לאתר ולהכשיר עובדים לא יהודים לעבודה בשבת שהיא מתגמלת באחוזים גבוהים, ולהגיע למצב שתקבלו היתרים לעבודה בשבת על בסיס עובדים לא יהודים.

הוועדה סבורה שיש להאיץ תהליכים ולהביא לתפעול של המסוע לפריקת מטענים בתפזורת בנמל אשדוד, ואת ההליכים לתפעול מלא של הרציפים בנמל המפרץ בחיפה ובנמל דרום באשדוד. התפזורת היא כנראה הבעיה היותר-קשה שעלתה פה בדיון. זה מה שהובהר פה בדיון. המכולות פחות או יותר מגיעות בקצב טוב, ובתפזורת זה גם תקוע אבל גם יש שרירותיות. ואני מבקש גם ממאיר דוד וגם ממך, עופר, וגם מדנה, שההחלטה מי מביא תבואה ומי מביא מתכת לא תהיה גחמה של מנהל נמל, שנמלים לא יתעדפו מכולות על פני תפזורת או שלא יאפשרו תבואה או פלדה כי זה לא נוח או לא רווחי או כל טענה שנאמרה.

אני לא יודע מי צדק פה. אני יודע שזה צוואר הבקבוק, חומרי הגלם הללו, ואני מקווה שאין מצב שמישהו בשרירות ליבו מחליט שאוניית מלט קודמת לאוניית תבואה. אם אין חוק כזה אז אין סמכות כזאת. ואם יש הוגנות במסחר, אז מי שהגיע קודם פורק. וגם את הסוגיה הזאת של הרגולציה על הפריקה והטיפול בתפזורת, אני מבקש שתבדקו את עצמכם, תעשו בדק בית ותראו עד אחרון המחליטים שאין פה ניצול כוח לתעדף מישהו או משהו מסוים. הדבר הזה קשור לביטחון התזונתי של ישראל.

ההערה של איתי על כך שאנחנו תלויים יותר מדי ברציף של דגון היא חמורה. מדינה לא יכולה להיות תלויה בדבר אחד. חייבים מה שקראת לו יתירות, חייבים עוד שניים, שאם יש התקפה במקום מסוים, אנחנו יכולים להסיט את המאמצים למקום אחר. הדבר הזה הוא ממש ביטחון לאומי. אני לא יודע אם הוא מונח על שולחנכם, אני לא יודע אם עסקתם בו, אבל הוא חמור ביותר. צוואר הבקבוק וההזנה של ישראל לא יכולים להיות במסלול אחד. הדבר הזה הוא לא הגיוני. אז נא להעמיק בסוגיה הזאת ולייצר יתירות, ולייצר לפחות עוד אפשרות אחת או שתיים שמזרימה לנו מזון וחמצן באופן שוטף גם בימי חירום.

אני מתנצל על משך הדיון, אבל הוא היה חשוב. אני מודה לכולכם. אני נועל את הדיון. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:30.

קוד המקור של הנתונים