פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



55
ועדת הכספים
22/11/2021


מושב שני



פרוטוקול מס' 152
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, י"ח בכסלו התשפ"ב (22 בנובמבר 2021), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (תיקון מס' 96), התשפ"ב-2021
נכחו
חברי הוועדה: אלכס קושניר – היו"ר
ינון אזולאי
ולדימיר בליאק
משה גפני
אימאן ח'טיב יאסין
מאיר יצחק-הלוי
אופיר כץ
יצחק פינדרוס
ג'ידא רינאוי-זועבי
נירה שפק
חברי הכנסת
קרן ברק
יואב קיש
יעל רון
מוזמנים
צחי דוד - סגן ממונה תקציבים, משרד האוצר

יניב כהן - מנהל תחום בכיר שומת מקרקעין , רשות המסים, רשות המסים

גיא גולדמן - ממונה חקיקה, רשות המסים, רשות המסים

שי אהרונוביץ - סמנכ"ל בכיר מסמ"ק, רשות המסים, רשות המסים

ראול סרוגו - נשיא, התאחדות בוני הארץ
ייעוץ משפטי
אייל לב ארי
שלומית ארליך
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
הדס צנוירט

הצעת חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (תיקון מס' 96), התשפ"ב-2021, מ/1460
היו"ר אלכס קושניר
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. הים יום שני י"ח בכסלו התשפ"ב, 22 בנובמבר 2021. אנחנו ממשיכים בדיון על הצעת חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) לקראת ההכנה לקריאה שנייה ושלישית. זה דיון שני. נשאלו פה שאלות על-ידי חברי הכנסת ואני מבקש מנציגי הממשלה לענות, אבל לפני כן נירה שפק, בבקשה.
נירה שפק (יש עתיד)
אני רוצה לדבר על נושא שמתמשך ואנו מדברים פה עליו רבות – מענקי הקורונה. כל פעם אנחנו מדברים, מתקדמים ונעצרים. ההרגשה שכל פעם צריך לעצור פה ולתת את הפוש הבא – שלושת הנושאים האחרונים שדיברתי פה - אחד, המענקים לבעלי עסקים, שאמרו שהתמ"א נסגר, פעם שנייה שיצרו קשר עם שני בעלי מפעלים כדי לסדר את זה, אז באותו יום הרימו טלפון, דיברו איתם ומאותו יום זה נתקע. אני מחזיקה אצלי את מספר הפנייה. לא יכול להיות. אני מבקשת לקיים דיון כמו שביקשנו פעם שעברה אלכס, אחוז הבקשות התקועות. מה המשך. אתה ביקשת את זה.
היו"ר אלכס קושניר
נעשה את זה בשבוע הבא.
נירה שפק (יש עתיד)
ובינתיים אני מבקשת לאותן ארבע בקשות שהבאתי ונאמר שמטפלים בהן אישית – מעבר לשיחת הטלפון לא התקדמנו ואני מבקשת שרשות המיסים – איתם דיברתי. זה ממש לא בסדר. התפקיד שלנו זה לא לעשות בייביסיטר.
היו"ר אלכס קושניר
רשות המיסים. מי איש הקשר?
נירה שפק (יש עתיד)
כל פעם הביאו מישהו אחר. סינקופה, מפעלים. אני לא רוצה לומר שמות של אנשים ספציפית אבל יש להם השמות. הם יצרו קשר וגם שיבחתי אותם על כך, אבל המטרה היא לא רק ליצור קשר אלא לפתור את הבעיה. תודה.
היו"ר אלכס קושניר
תודה. ינון אזולאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רוצה להשתתף בצערה של משפחת קיי על הנרצח אתמול אליהו דוד שסך הכול רצה ללכת לעוד יום עבודה, להיות משרת ציבור למען עם ישראל במדינה שלנו, במקום הקדוש לנו, ונרצח על-ידי אדם מהחמאס שמקבל משכורת מעיריית ירושלים על החינוך, שמחנך במקום, ולאחל לפצועים רפואה שלימה. אני קורא למדינת ישראל לעשות הכול כדי שכולנו נוכל לעבור במקום שלנו, של עם ישראל, במדינת היהודים, בדרך לכותל ובכותל, ובכל מקום מתחת לבית שלנו ובכל מקום בבטחה. לא יכול להיות שנחשוב פעמיים אם אנחנו עוברים שם או לא, דרך שער שכם או לא. מדינת ישראל, מדינת היהודים היא המדינה שלנו. אסור לתת לטרור להרים ראש בשום פנים ואופן. כשאני מסתכל על השותפים בקואליציה שלא שמעתי את הגינוי של מנסור עבאס אתמול. הוא לא גינה באופן מלא – אלא לשניהם, אבל היה פה רצח שרצח את הצד היהודי, ולכן אני אומר – אנחנו כיהודים מגיע לנו בזכות ולא בחסד להיות במדינה שלנו, לחיות במדינה שלנו ולהסתובב בה בכל מקום. אדם שהלך עם תפילין, להתפלל, הוא נפגע, ובנס ניצל עם התפילין שלו, שכדור פגע בתפילין שלו ושפשף את הזרוע. תנו לנו לחיות במדינה שלנו, במדינת היהודים. תודה רבה.
נירה שפק (יש עתיד)
מצטרפת.
היו"ר אלכס קושניר
תודה. אנחנו חוזרים לדיון. בבקשה, צחי.
צחי דוד
אתייחס למספר שאלות שעלו פה בפעם הקודמת. השאלה המרכזית שעלתה פה שלא התייחסנו אליה בסקירה שלנו זה שאלת ההשפעה על השכירות. ראיתם פה שני שקפים בפעם הקודמת – אחד של רכישות ומכירות משקיעים, ונאמר פה גם על-ידינו וגם על-ידכם שיש אפקט מקזז של מכירות משקיעים על היצע הדירות לשכירות, ושתיים, ראיתם את עליית מחירי הדירות שהיא נמוכה יותר, עקבית ורציפה עם פחות באמפים בגלל שינויים כאלה ואחרים.

אם אנחנו מסתכלים בנוסף על המקומות האחרים שמגדילים את היצע השכירות, בין אם זה דירות ירושה שלא נראות פה בעסקאות כי הן לא מדווחות, בין אם זה דירה להשכיר שהקפיץ את המחירים שלה – הצגנו את זה פה אגב התיקונים לחוק עידוד ולקרנות- - - ואם זה כמובן חוק עידוד עצמו, אנו רואים שוק שכירות שמקבל את הגידול המשמעותי גם בהינתן ירידה מסוימת כשעולה מס הרכישה. בנוסף, אותו זוג צעיר שקונה במקום משקיע גם נגרע מהשוכרים, ולפיכך אנו רואים השפעה – מהביקוש לשכירות לצד גריעת דירה מהיצע השכירות, ולכן אנו רואים השפעה שהיא בעינינו לא גבוהה ואנו לא חוששים מהשפעה שלילית ברמה הארצית על שוק השכירות, במובן של עליית דמי השכירות. כמובן, באופן לוקלי בשכונה כזו או אחרת יכולים להיווצר אנומליות - אנחנו לא יודעים לבחון את הזה ברזולוציה כזו.

עלתה שאלה לגבי המגזר הערבי. צוין פה ששיעור המשכנתאות שם הוא 2%. אתייח לסה בקצרה, פחות קשור להעלאת למס רכישה. נכון, במסגרת החלטת ממשלה 550 תוכנית החומש החדשה לחברה הערבית יש צוות מיוחד לנושא המשכנתאות בראשות מנכ"ל האוצר, ולאור הגידולים הצפויים בשיווקים בחברה הערבית בגלל תוכניות ותמ"ל שהתעשרו אנו חושבים שכן צריך לראות איך מאפשרים גם גידול בעולם המשכנתאות שם, אנחנו משווקים דירות – צריך מי שיקנה אותן, לפתור את בעיית המימון שם.

סוגיה נוספת שעלתה מחברת הכנסת שפק היא שאלת המכלול של צעדי הממשלה וההשתלבות של העלאת מס רכישה באותו מארג צעדים. כפי שאמרתי בדיון הקודם, עיקר פעילות הממשלה הוא בצד ההיצע ואנו רואים מספרים. גם מאז הדיון הקודם הם משתפרים כלפי מעלה – עבודה של המינהל, של משרד השיכון. במסגרת חוק ההסדרים והתקציב, אם אנו מסתכלים על שרשרת הייצור של דירה, אין נקודה שלא ננגעה או ברפורמה או בתקציב. אם אנחנו מתחילים מתכנון, ערב התקציב אושר חוק הותמ"ל. אם אנחנו מסתכלים על שיווקים, ניתנו לרמ"י כלים תקציביים ובתחום הכיתות, בתחום התחבורה כדי לשפר את יכולה לשווק יחידות דיור ולהגיע להסכמות עם ראשי ערים, אם אנחנו מגיעים לרישוי אז רפורמה ברישוי, רפורמה של רישוי עצמי שמקלה גם על יזמים בבניינים של עד 9 קומות להוציא היתר לעצמם וגם מפחיתה מאוד את הפקק במחלקות רישוי לגבי כל האחרים. טופלו ההתחדשות העירונית. אתם מכירים – לא אכביר במילים - גם הורדת הרוב המיוחס, גם ברירת מחדל של 25% היטל השבחה ולא 50% קביעה מרחבית שלו, גם שינויים במיסוי שמקלים על הדיירים בהתחדשות עירונית. שוק השכירות – מספר צעדים – גם אפשרות לוועדה מקומית להגדיל זכויות בנייה בשוק השכירות, גם חוק עידוד שאושר פה בוועדת כספים שמאריך את התקופה מ-5 ל-15 שנה שהדירות עומדות להשכרה, גם קרנות הרי"ד שחודשו, חודשה ההוראה לגביהן. קידום המטרו שהינו תשתית סופר מרכזית שמאפשרת להגדיל את ההיצע בלב אזורי הביקוש, תקצוב משמעותי.
משה גפני (יהדות התורה)
מה המטרו קשור? אתה יכול לומר שגם הסכם שלום עם האמירויות.
ינון אזולאי (ש"ס)
יכול להיות שמהאמירויות יבואו וישקיעו פה, אם אתה אומר על האמירויות.
צחי דוד
המטרו מלווה בתוכנית שנקראת תמ"א 70- -
משה גפני (יהדות התורה)
כלומר המחירים הולכים לרדת.
צחי דוד
- - שמטרתה לצופף את הבנייה סביב תחנות המטרו- - - תוצאה באזורי הביקוש. אנחנו רואים בזה צעד שתומך ביכולת שלנו להמשיך לשווק באזורי הביקוש, איפה שאנשים רוצים לרכוש דירות.
משה גפני (יהדות התורה)
לכן צריך להעלות את מס הרכישה.
צחי דוד
ואז אנחנו מגיעים לצד הביקוש. במקביל יש תוכנית מחיר מטרה, 60% משיווקי המינהל הם במחירים מופחתים של 20% ממחיר הדירה, כולל מענקים בפריפריה, איפה שההנחה לא מגיעה ממרכיב הקרקע, יש כ-100,000 שקל מענק והפחתה בדמי הפיתוח, ואז אנחנו מגיעים לצד הביקוש. אחרי כל אלה הראינו לכם פה את הנתונים לגבי המשכנתאות ועלייה משמעותית בביקושים שהיא תולדה של תחושה בסוף 2020, הורדת מס רכישה, העלאת מרכיב הפריים בהלוואות ושנה פחות טובה בתחום השיווקים. התחיל כדור שלג של ביקושים. הציבור רואה מחירים עולים, לכן הוא מבקש להקדים ולרכוש. בעינינו ריסון משקיעים הוא צעד קריטי מול היקף הביקושים האלה. בסופו של דבר המדינה תומכת בכלים שונים, ברכישה של זוגות צעירים, ובסופו של דבר השוק לא יודע להכיל כאלה היקפים של ביקושים לצד דירות ביד ראשונה ויד שנייה, והריסון הזה הוא קריטי בעינינו. זה גם היה המצב מ-2015 עד 2020. ראינו ירידה משמעותית – הראינו לכם בפעם הקודמת - בביקושי המשקיעים עד 13% אפילו 11% שיעור משקיעים מתוך העסקאות, כשלפני זה ואחרי זה אנחנו בלמעלה מ-20%. בעינינו זה מראה על הפחתה משמעותית בביקושים ומגבה את מדיניות הממשלה שמטרתה הגדלה בצד ההיצע בצד שהוא מיידי יותר באופיו, שינוי במס. זה רוב השאלות שנשאלנו.
משה גפני (יהדות התורה)
מה העמדה שלכם, אם יש יתום שקונים עבורו דירה, מה העניין עם מס רכישה?
צחי דוד
ניתן לרשות המיסים להתייחס.
אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
שאלה – דיברת בקשר לחברה הערבית. אמרת שבודקים את האפשרויות לקראת כל מה שבתוכנית 55. אנחנו כבר אוטוטו, חודש ומתחילה שנה חדשה, וכל הסוגיה של ניצול תקציבים היא בעיקר סוגיה של חסמים. לכן יש לשים את הפתרונות כמה שאפשר מהר. האם יש לוחות זמנים שאתם אומרים שבתאריך הזה יהיו לנו תשובות ברורות ותוכנית ברורה לגבי מה הולכים לעשות?
צחי דוד
לגבי משכנתאות, הוקם צוות מתוך עבודת המטה על התוכנית. המסקנה ש-2% משכנתאות במגזר הערבי זה נתון שלא משקף את הצורך האמיתי ברכישת דירות במציאת משכנתאות.
יואב קיש (הליכוד)
בשביל זה לא צריך להקים צוות. את המסקנה הזו אפשר לקבל ישר.
צחי דוד
ישבנו עם הרשות לפיתוח כלכלי וגם כלל הגורמים – בנק ישראל, והמסקנה היתה שיש בעיות יסודיות גם בתחומי הרישום, גם בתחומי שכירות נכס. יש לומר - התוכנית כן כוללת רפורמות שיגיעו לוועדת הפנים בחודשים הקרובים בתחום הרישום שמטרתם להקל על נטילת משכנתאות. זו משכנתא, נוטלים מול נכס שניתן למשכן. זה נכס רשום. זו אחת הבעיות וכבר יש צעדים שגיבש משרד המשפטים ונכללים בתוכנית ויגיעו לחקיקה.

לגבי נושאי התקצוב, גם בתחום השיכון וגם ב- - - מוניציפליים וביתר התחומים – חלק כבר נמצאים, מה שזה הסטות של משרדים, כבר מבוצע כלומר כבר נמצא בבסיס התקציב. חלק מהתוספות יגיעו כפניות לשנת 2021 – עובדים על זה היום בין משרדי הממשלה לאגף תקציבים. אני מניח שכבר שבוע הבא או עוד שבועיים בשינויים התקציביים תראו חלק מהדברים. צריך לומר שחלק מהכללים שנקבעו, למשל הקצאה של כיתות, כבר בוצעה הקצאת כיתות לפי הכללים החדשים, למשל 25%, זה מה שהוקצה כבר שבוע שעבר במשרד החינוך – הדברים כבר מתחילים לזוז. זה חלק מהאתגר.
משה גפני (יהדות התורה)
אז מה התשובה על הערבים? כשאני עוזב את הכנסת, אני בא לעבוד באגף התקציבים, לחלק תה.
היו"ר אלכס קושניר
היות שעד כה כל הבעיות נפתרו, עכשיו לאדף תקציבים אין כל כך מה לעשות. אני חושב שזו פעם ראשונה שמתייחסים ברצינות לסוגיה הזו של משכנתאות בציבור הערבי. אתמול גם היתה לי פגישה עם המפקח על הבנקים. דיברנו על הרבה דברים כולל זה. מה שאומר צחי הוא נכון – יש ועדה בראשותו של מנכ"ל משרד האוצר שמטפלת בסוגיה ומנסה להגדיל משמעותית את אחוז המשכנתאות שניתנות בחברה הערבית, ואני מאוד מקווה שבקרוב נראה תוצאות של צוות הוועדה.
משה גפני (יהדות התורה)
למה זה כל כך מעט במגזר הערבי?
היו"ר אלכס קושניר
אני לא כזה מומחה בתחום הזה. אנשי המקצוע עובדים וייתנו תשובות. מה לגבי יתום?
יניב כהן
הרי אנחנו בחקיקה במס רכישה, אנו מסתכלים על התא המשפחתי כמכלול מבחינת מספר הדירות. כאשר מדובר במקרה מצער של יתום משני הורים שהוא בעצמו קונה דירה, אנו לא רואים בעיה ביחס למצב הקיים כיום.
משה גפני (יהדות התורה)
הוא יתום. קונים לו.
יניב כהן
לא יודע אם קונים מתרומה או ממקורות חיצוניים. אנחנו לא רואים במצב החוקי היום בעיה. לצורך הדוגמה- - -
ינון אזולאי (ש"ס)
יש גם יתום רק מהורה אחד.
שלומית ארליך
תתייחס בבקשה למצב שבו האפוטרופוס הוא מחוץ למשפחה ומצב שבו הוא בתוך המשפחה.
משה גפני (יהדות התורה)
כי הכנסתם כן את הסיפור של יתום משני ההורים. כשיש בעיה. כשאין בעיה, אין בעיה.
יניב כהן
במצב של יתום משני הורים, החשש שאתם מעלים, שברגע שהוא ירכוש דירה, יחשבו שזו דירה נוספת לאור דירות אחרות. כאשר מדובר בשני ילדים, נאמר, שהתייתמו משני הוריהם ועכשיו קונים לכל אחד דירה ממקורות כספיים כאלה ואחרים, בסיטואציה הזו אנו לא רואים הצדקה במצב החוקי היום לאחד את שניהם כתא אחד, וכל אחד יוכל ליהנות מהמדרגות של דירה יחידה. זה לגבי המצב הראשון.

לגבי המצב השני, יתום מהורה אחד, אם ההורה קונה דירה נוספת ורושם אותה על שם הילד, אנו לא רואים צורך לעשות הבחנה מהמצב החוקי היום. דירה כזאת צריכה להתמסות לפי דירה נוספת, אין צורך לעשות הקלה אחרת, ומעבר זה מקרים אחרים שיכולים להיות, כשנרכשות דירות ממקורות חיצוניים של התא המשפחתי, שהעברנו לייעוץ המשפטי של הוועדה הוראה שלנו של רשות המיסים שמקלה במקרים מסוימים, בהם הדירה נרכשה על-ידי הקטין - לאו דווקא במקרה של יתום אלא גם במקרים אחרים, שנרכשה על שם הקטין ממקורות חיצוניים של התא המשפחתי ותזכה להקלה של דירה יחידה ככל שהמימון מגיע ממקורות חיצוניים.
ינון אזולאי (ש"ס)
כלומר גם אם לא יתום, נאמר מטופלים על-ידי אפוטרופוס מכל סיבה שהיא, גם שם זה ייקרא מחוץ לתא המשפחתי?
יניב כהן
אני מדבר על מקרים שהמקורות לרכישת הדירה באו מחוץ לתא המשפחתי. למשל, קטין שכתוצאה מבעיה רפואית קיבל פיצוי כספי והיתה החלטה לרכוש בפיצוי הזה דירה עבורו, קיבל את אישור בית המשפט, כל הכספים מהדירה מנוכרים מהתא המשפחתי והם רק עבורו, אז במצב הזה לא נספור לו את הדירה של ההורים. זו הוראת ביצוע כתובה של רשות המיסים.
ינון אזולאי (ש"ס)
כלומר גם יתום מאחד ההורים, גם יתום משני ההורים, וגם אם יש בעיה כמו נכות, או נגיד שהילדים נמצאים במשפחה אומנת, או שיש להם אפוטרופוס כי ההורים לא יכולים לתפקד, אנחנו מחריגים אותם?
יניב כהן
לגבי הנכות, הדוגמה שנתתי שזה כספים שהגיעו מחוץ לתא המשפחתי כתוצאה מפיצויים נניח על נכות שקרתה לו בלידה, בתאונה וכיוצא בזה. לגבי היתומים – משני הורים – הבנת נכון. יתום מהורה אחד, אני מחדד – אם יש מצב שהורה שנותר בחיים קונה דירה נוספת ורושם אותה על שם הילד, במקום על שמו, זה לא מקרה שאנו חושבים שצריך לחרוג מהמצב הרגיל. לכן זו תהיה דירה נוספת.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם יש אפוטרופוס במשפחה, כלומר האמא לא מתפקדת או מי שנשאר בחיים לא מתפקד, ויש אפוטרופוס שקונה דירה נוספת ואומר שזה לילד - האם הוא מוחרג?
יניב כהן
צריך לבחון האם זה נכנס למצבים שבהוראת הביצוע שמתייחסת למצבים של מקורות חיצוניים מהתא המשפחתי.
ינון אזולאי (ש"ס)
כלומר אתה אומר: זה לא על אוטומט – אנחנו א יודעים מה יהיה.
יניב כהן
הוראת הביצוע מדברת באופן כללי על מקרים שבהם המקורות לרכישת הדירה באו מחוץ לתא. יכול להיות שכן.
משה גפני (יהדות התורה)
אם מדובר בילד קטין שעבר תאונת דרכים, שקיבל על זה פיצויים, ועם הכסף של הפיצויים קנו לו דירה. יש הנחיה של היועץ המשפטי לממשלה שזה מחוץ לתא המשפחתי. זה לא נכלל, וזה היה בפעם הקודמת - אני מסכם את דבריך. יש מצב אחר, שמדובר ביתום שהוא פחות מגיל 18. אספו לו תרומות או לא חשוב באיזושהי צורה, וקנו לו דירה. הוא יתום. האם הוא נכלל בעסק המשפחתי, שיש שם דירה שרשום גם על שמו כי הוא פחות מגיל 18, ועכשיו קנו לו דירה, אנחנו מעלים לו את מס הרכישה למקרה הזה? המקרה הראשון - אני מכיר, זה היה פה בדיון. היועץ המשפטי הנחה שזה לא צריך להיות חלק מהנושא המשפחתי. מה יהיה במקרה הזה?
היו"ר אלכס קושניר
חבר הכנסת גפני, המקרה שאתה מתאר, יש לו דירה.
משה גפני (יהדות התורה)
לא. הוא קטין. הוא שייך לדירה של המשפחה שכאילו יש לו דירה.
היו"ר אלכס קושניר
יתום מהורה אחד או משני הורים? זה משנה מאוד.
משה גפני (יהדות התורה)
תגדיר את זה איך שאתה רוצה. בשני המקרים מדובר ביתום שהשכנים אספו לקנות לו דירה.
היו"ר אלכס קושניר
מה קורה במקרה כזה, חברים?
משה גפני (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, זה דבר שהוא חסר היגיון שאנחנו מעלים את מס הרכישה ופוגעים- - -
היו"ר אלכס קושניר
אני רוצה תשובה.
יניב כהן
יש פה עוד שאלות שעולות. כדי להגיע להחלטה בכל מקרה ומקרה צריך לבחון את כל המכלול לגופו – גם מה קורה עם דמי השכירות מדירה - האם הם מנוכרים מהתא המשפחתי, לא מנוכרים. לכן אמרנו עקרונית – ככל שהדירה נרכשת ממקורות חיצוניים לתא המשפחתי, והיא מנוכרת מהתא המשפחתי לא רק לגבי הרישום הקנייני אלא גם בפועל מהנאה מהפירות.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה פירוש נהנה מהפירות? דמי השכירות לאן אתה רוצה שילך?
יניב כהן
למשל, בסיפור של הקטין שעבר תאונה – זה שמור לו בקרן עבורו לצרכיו.
ינון אזולאי (ש"ס)
השכירות עוזרת לתא המשפחתי לחיות ביום-יום. אז אתה אומר שאם היא עוזרת לתא המשפחתי ביום-יום, אתה קורא לזה דירה שנייה?
יניב כהן
לרשום את הדירה על שם ההורים וליהנות מהדירה ביום-יום, אז למה ההבחנה?
ינון אזולאי (ש"ס)
כי זה ליתום כי כרגע יש ארבעה יתומים בבית, כרגע כולם שותפים באותו בית. לא לכל אחד מהם יש דירה.
שלומית ארליך
אבל אז גם יש משמעות מה החלק היחסי שלך בדירה. אם יש לך ארבעה אחים, יש לך פחות מ-50%.
יניב כהן
נכון, לכל אחד יש רבע. הם דיברו על מצב שיש להורה דירה, ואז קונים עוד דירה. זה משהו אחר.
ינון אזולאי (ש"ס)
הילדים גרים איפה?
שלומית ארליך
אם אתה יתום משני הורים ויש לך שלושה אחים, אתה מתחלק לרבעים, אז הדירה השנייה, ממה שאני יודעת, תהיה הדירה הראשונה שלך.
יואב קיש (הליכוד)
כלומר לשני אחים יש בעיה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו מדברים על בעיה של יתום שאספו לו כסף לקנות לו בית.
שלומית ארליך
עולם אחר הוא עולם שבו יש לך הורה אחד. אם אתה יתום רק מהורה אחד, והדירה הראשונה רשומה על שם ההורה הראשון, ואז אספו לך תרומות ואתה קונה בהן דירה לילד שהוא יתום מהורה אחד - זה כן נתפס כאותו תא משפחתי.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה לא אמור להיות, זה הולך לילד, לא להורה. צריך לעשות תיקון, כי אם אספו לו כסף, התאספו השכנים, המשפחה, קופה - כי אין לו הורים שיעזרו לו. כשאין שני הורים אתה אומר – זה משהו אחר. אני מדבר איתך על ילד שיש דירה למשפחה שהורה אחד גר בה, גר בה והוא גר איתם, קטין. נשאר לגור עם האמא. האמא מכלכלת אותו. יש לה פחות הכנסה. אני קונה לו דירה, ואתה אומר: זה בתוך התא המשפחתי. למה זה פחות בתא המשפחתי אם אני אומר שזה לילד פחות מגיל 18?
היו"ר אלכס קושניר
במקרה כזה למה לא לקנות דירה אחרי גיל 18? לקחת את הכסף, לשים- - -
ינון אזולאי (ש"ס)
זה השקעה טובה שעכשיו יקנו לו, כי המחיר יעלה. כשהברזל חם – תכה. כשיש הטרגדיה – זה הזמן לאסוף את הכסף. אחרי גיל 18 יגיד: הוא הסתדר. המקרה הכואב הוא עכשיו לאסוף את הכסף. כמדינה אני לא מבקש שתקנה לו דירה, אבל אל תפגע לו בזכויות לקנות את הדירה.
משה גפני (יהדות התורה)
אם רשות המיסים היתה באה, היינו מנהלים ויכוח וזה היה הגיוני. אם לוקחים את הדירה הזאת ומשכירים אותה למישהו בחוץ, אז רשות המיסים היתה אומרת: הדירה הזאת אמנם היא ליתום אבל עושים מזה רווח כלכלי שהוא מחוץ לעניין. אנחנו מדברים על המקרה שקנו לו דירה והיא לא מושכרת למישהו אחר. רשות המיסים לא מגיעה למסקנה כזאת. קודם כל, למה הם לא מסכימים לבסיס? אם קונים דירה ליתום הזה, והיא בחזקתו, האם גם אז צריך לשלם את מס הרכישה? אם הם משכירים, נדון. שרשות המיסים תגיד שעושים בזה רווח חיצוני.
יואב קיש (הליכוד)
אבל איך מקרה כזה קורה? הוא עם הורה שלו. קנו לו דירה. האמא גרה בדירה אחרת.
משה גפני (יהדות התורה)
הוא ימשיך לגור איתה.
יואב קיש (הליכוד)
אז אתה נכנס ל-100% מקרים שהדירה תושכר.
ינון אזולאי (ש"ס)
קודם כל שיכירו בזה.
יניב כהן
אם הדירה הזאת נרכשה מחוץ לתא המשפחתי, מקורות מחוץ לתא המשפחתי, וגם הדירה עצמה מנוכרת מהתא המשפחתי, כלומר לצורך העניין אם היא מושכרת, הכול שמור בקרן לטובת הקטין וכו', זה סיפור אחר ועם זה אנו יכולים לראות בזה הפרדה. מצב שבו החליטו לעזור להם ולקנות להם דירה נוספת כדי שהפירות ישמשו אותם ביום-יום, אני לא רואה הבדל בין מצב כזה לגם לא יתומים.
היו"ר אלכס קושניר
כלומר אם הדירה נרכשת ממקורות חיצונים, והפירות שלה, השכירות, נשמרים בצד לטובת הקטין בקרן מיוחדת, מבחינתכם מדובר בדירה שלא תמוסה. נכון?
יניב כהן
כן. היא תיספר לפי מה שיש לאותו קטין. כיום יש הוראת ביצוע שמדברת על זה, לפי החוק היום.
היו"ר אלכס קושניר
נבדוק את זה. היו עוד שאלות שנשאלו?
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא אומר שאם אתה לוקח את הכסף הזה, ולא משנה אם זה יתום אחד או שניים, ושמת את הכסף בקרן שאתה פותח אותה לאותו קטין היתום, אין להם בעיה עם זה.
יואב קיש (הליכוד)
מס הרכישה יהיה כמו דירה ראשונה. יקבל כאילו דירה ראשונה. יש להם הוראה כזו, והיועצת המשפטית תבדוק את זה.
היו"ר אלכס קושניר
אז יש פה פתרון, רק צריך לבדוק שזה באמת כתוב בהוראת הביצוע.
ינון אזולאי (ש"ס)
שתי שאלות – אחת, ביקשתי לדעת כמה הכנסות היו למדינה מ-2015 אז של הצמדה, שהיה ה-8%, שזה עלה, כמה הכנסות המדינה הכניסה ממס הרכישה הזה. גם אז שאלתי - כמה דירות בסך הכללי של דירה שנייה ומעלה, כלומר דירה שנייה כמה יש ודירה שלישית ומעלה. אני שואל במלאי.

והדבר האחרון, כמה אתם מעריכים שיהיה היצע על השוק מהסיפור הזה? פעם שעברה לא קיבלנו את הנושא הזה. ושאלתי גם פעם שעברה – שהפעם אתם חושבים שממס הרכישה הזה יהיה הכנסות 0 למדינה. ישבתי עם כלכלנים. בדקתי. לא מובן לי איך לא יהיו הכנסות למדינה או תהיה הכנסה שולית למדינה.
צחי דוד
יש לנו פה אומדן מאוד נוח, כי היינו ב-5%, עלינו ל-8% וחזרנו ל-5%. אנחנו יודעים לבדוק את השינויים יחסית בקלות. לפני שעלינו ל-8% השיעור של עסקאות משקיעים היה מעל 20%, אפילו 25%, לקראת העלאת מס רכישה קפץ נקודתית. רגע אתעלם מזה. השיעור הממוצע אחרי שהעלינו את מס רכישה ירד ל-13%. בתקופת מסוימות אפילו 11%.
ינון אזולאי (ש"ס)
לקחתם בחשבון כמו שעכשיו תיקח בחשבון שהיה מסת קניית דירת יד שנייה, כי ידעו שהולכים להעלות, אז אתה עושה ממוצע שנתי? או אתה אומר: אני לא שם לב לחודש הזה, כי בו כולם הלכו לקנות את הדירות שחשבו? זו שאלה נכונה לחישוב. אתה לא יכול לומר: לא חישבתי.
יואב קיש (הליכוד)
כלומר אסור להתעלם מהפיק, אבל קח את הפיק ותוסיף אותו לאחרי, כי זה דירות שנקנו בגלל המהלך שלך.
צחי דוד
לפיק אנחנו פחות יודעים להתייחס. זה אירוע נקודתי שאנחנו פחות יודעים לאבחן אותו.
יואב קיש (הליכוד)
אתה יודע לומר כמה דירות היו בפיק. קח אותה כמות ותפזר אותה על השנה אחרי זה, שזה מה שהיה קורה ואז אתה מגלה אמיתית מה היה המצב.
ינון אזולאי (ש"ס)
ואז אתה מסתכל על הפיק שהיה ב-2014, שמת אותו ב-2015.
צחי דוד
אנחנו לא בהכרח יודעים לנתח את הפיק הזה ואת המקורות לו וכמה הוא יהיה הפעם. אנחנו מסתכלים על נתונים של חמש שנים שהיינו ב-8%. רואים את הירידה בהיקף העסקאות. רואים את המס שנגבה על אלה שעשו יותר עסקאות, כלומר עלינו מ-5% ל-8%, כלומר עלייה של כ-60% במס, ובמקביל ירידה של 50% ולמעלה מכך במספר העסקאות. אנחנו בודקים, אם אנחנו במרחב של אדישות מבחינת המספרים. את הפיק אני לא יודע לנתח מה מקורו ולמה אני צריך לייחס אותו.

לגבי שאל המלאי, ראיתם את הזרם של דירות להשקעה שנכנסות ויוצאות מהשוק. מזין את שוק השכירות גם דירות ירושה שזה משהו שלא מדווח. לא צריך לדווח על העסקה הזאת לרשות המיסים.
יואב קיש (הליכוד)
למה הכוונה?
צחי דוד
אדם שירש דירה לא צריך לדווח על העסקה. גם לא מדווח. לכן האומדנים שלנו של גודל שוק השכירות לא נובעים משאלת העסקאות אלא יש מגוון מקורות מידע, גם למ"ס, גם בדיקות שעושים מעת לעת. 28% בערך. ישראל במובן הזה היא קצת פחות מהמקובל בעולם המערבי. איפה שאנחנו חריגים מאוד זה מה שנקרא אצלנו בשכירות מוסדית, שאצלנו זה 1% מהשוק, שכירות ארוכת טווח, שבעולם המספרים בעשרות אחוזים גבוהים מאתנו, לכן ראיתם פה המון צעדים שנוגעים לשכירות ארוכת טווח.
משה גפני (יהדות התורה)
ברגע שאני משלם יותר על הדירה, אני משלם מס רכישה גבוה יותר, אני גובה שכירות יותר גבוהה. לא צריך להעלות את מס הרכישה.
היו"ר אלכס קושניר
לא היתה עלייה בשכירות.
משה גפני (יהדות התורה)
בהיגיון, השכירות תעלה.
היו"ר אלכס קושניר
עובדה שהשוק מתנהג אחרת.
משה גפני (יהדות התורה)
למה?
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה כסף זה הכניס ב-2015? וכמה אתה צופה שעכשיו, דירות שזה יציף את השוק בדירות?
צחי דוד
הצפי שלנו הוא לאילו שיעורי משקיעים נגיע. אנחנו רוצים לחזור לבין 11% ל-13%. זו הציפייה.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה מה שדיברנו פעם שעברה, וזה מה שאמרתי: אל תסתכל כמה מניעת קנייה יש אלא כמה הצפה. אם אסתכל כמה מניעת קנייה יש – אף פעם לא אציף את השוק. אני שואל מה הצפי שלכם בדירות שיצופו בשוק. כמה דירות יימכרו בעקבות זה? כמה דירות חדשות ייכנסו לשוק, שלא היו בדירה שנייה? לצורך העניין, כל שנה נמכרים – סתם אני זורק מספר – 40,000 דירות, דירה ראשונה. עכשיו עושים מס רכישה. כמה עכשיו שאנחנו מעלים את זה הצפי שלכם לקבל רוכשי דירה ראשונה? זה הנקודה שאנחנו עלולים להקטין או לעלות.
צחי דוד
השוק, כשאנחנו באזור 5% מס רכישה, גם לפני שעלינו ל-8, ואני מאמין שזה הנתונים כרגע – השוק מתחלק בערך 40-40-20, כלומר 40% דירה ראשונה, 40% משפרי דיור – מוכרים דירה אחת, קונים דירה אחת, וכ-20% משקיעים, קצת יותר. כשהיינו ב-8%, הירידה של המשקיעים התפלגה – אני אומר בזהירות – לא בדקתי ביחס לשאלתך, אבל בערך התפלג שווה בשווה בין עסקאות משפרי דיור לבין עלייה ברוכשי יד ראשונה, כלומר השוק מתפלג, 45, 45, 10. זה פחות או יותר ההתנהגות.
ינון אזולאי (ש"ס)
ולגבי הכסף של אז, של 2015?
צחי דוד
בהמשך.
אייל לב ארי
זה התפלגות. זה לא מבטיח כמה דירות השתחררו.
צחי דוד
במס רכישה אני לא מדבר על דירות שהשתחררו.
אייל לב ארי
אם אני מבין נכון, מה שחבר הכנסת אזולאי שאל – מה תהיה התוצאה של העלאת מס הרכישה על דירות להשקעה מבחינת הדירות שהשתחררו לטובת קוני דירה ראשונה ולטובת משפרי דיור.
צחי דוד
הירידה בשיעור ההשקעה זה מה שהשתחרר לטובתם.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא אומר שלא תהיה השפעה, במילים אחרות. גם פעם שעברה ראיתם שזה חופף זה לזה, זה מה שאתה אומר. אז בעצם לא עשינו כלום. כלומר יותר מזה – וזו תוספת על השאלה – גם מה זה יעשה לנו בשוק במחירי הדיור? אם לא תביא את זה, לא תביא את זה. זה ביצה ותרנגולת. על זה לא קיבלנו תשובה.
אייל לב ארי
מתי היה שחרור לאחרונה – כשהיה תיקון 76 במסגרת חוק ההסדרים של 13', 14', כשהשתנה שינוי השבח, היה שחרור, והיתה הוראת מעבר לגבי מי שהיתה להם יותר מדירה אחת כדי לעודד אותם למכור. יותר מדירה אחת.
צחי דוד
ינון, השאלה שלך היא הסיבה שאנו נמצאים פה. אנו רואים במשקיעים סוג של ביקוש עודף. אנחנו לא הולכים להגיד לזוגות צעירים: אל תקנו דירה. מי שהולך לקנות דירה - אנחנו לא הולכים להקשות עליו. הפוך – אנחנו מקלים עליו. משפרי דיור – אנחנו בסוג של אדישות לגביהם. קונים דירה אחת, מוכרים דירה – אנחנו יחסית אדישים לגביהם. משקיעים, בסופו של דבר, קבלן, יד שנייה, מסתכל קצת אחרת מהזוג הצעיר. זוג צעיר רוצה לגור במקום מסוים. יש לו אמצעים כספיים, הון עצמי, נטילת משכנתא, הוא רוצה למצוא את הדירה הכי טובה עבורו. משקיע – אין לי טענה כלפיו כמובן – רואה תשואה, ריבית, דמי שכירות, ומתוך זה גוזר מחיר דירה שמוכן לשלם ביחס לנכס השקעה אלטרנטיבי הוא יכול להשקיע את הכסף שלו. בסביבת ריבית נמוכה מאוד, שקיימת מאז 2009 ברצף, ובתקופות מסוימות – קורונה, בורסה רועדת, דברים כאלה – דירה היא השקעה מאוד אטרקטיבית בסופו של דבר במשרד המכירות, וכשמראים דירת יד שנייה, זה לא משנה - המשקיע מתחרה עם הזוג הצעיר. אם זה כדאי לו, הוא ישלם את השקל יותר, והם דוחפים את השול כלפי מעלה. כשאתה מעלים במירכאות 10% מעסקאות המשקיעים, המשמעות של זה לאנשים שמגיעים למשרדי המכירות ומשתתפים ברכישות בשוק, היא כמובן אפילו למעלה מכך – אתה משפיע ומרסן ביקושים. בסופו של דבר שוק הדירות הוא שוק. יש קונים ויש מוכרים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה צודק, אבל אין לך הערכה. אתה לא יכול לומר לי: בשנת 2022 יירדו 5% ממחירי הדירות, ובשנת 2023 יירדו עוד 5% ואז מתחילים להיות שלילי.
צחי דוד
כפי שעניתי קודם לשאלת חברת הכנסת שפק - אנחנו במכלול של צעדים בשוק הדיור. נתח מהם זה הצד המרכזי שמטפל בצד הביקוש. עיקר הטיפול שלנו, ושם הוא נשאר, בצד ההיצע. המספרים בצד ההיצע אופטימיים מאוד, אבל יש לומר, למרות שאנחנו לא רוצים לדרבן באמירות האלה את הנטייה ללכת לקנות דירות, המספרים הם כאלה שאנחנו בעלייה די משמעותית. אנחנו מגדילים מאוד את ההיצע. אם אני קבלן שהיום מציע הצעות במכרזים של המינהל, שצופות פני עתיד עליית מחירים נוספת, אני הייתי יותר זהיר.
יואב קיש (הליכוד)
השוק עושה ההפך ממך לגמרי – משלם פרמיות מטורפות על הקרקע ואתם נותנים להם להשתולל.
צחי דוד
אנחנו רואים שההצעות כנראה גם כוללות ציפייה לעליית מחירים נוספת.
ינון אזולאי (ש"ס)
תראה את הדירה להשכיר באור יהודה, מחיר קרקע לדירה להשכיר עלה יותר מאשר מחיר קרקע למכירה.
יואב קיש (הליכוד)
בנתניה, עיר ימים, נדמה לי, זה היה אתמול בלילה בחדשות 12, במקום 990,000 נסגר מכרז בקרוב למיליון וחצי ליחידת קרקע. אז מה אתה מצפה שיקרה עוד חצי שנה או שנה?
היו"ר אלכס קושניר
אתם מחזקים את הצורך לנסות לראות איך אנחנו מצננים את הביקושים. עליית המחירים על קרקעות נובעת גם מזה שיש ביקושים עודפים ויש היצע נמוך. לכן מחירי הקרקע גם עולים.
יואב קיש (הליכוד)
אני מסכים, אבל במקום לומר משהו אמיתי – למשל: כל הדירות עד 4 חדרים, עד עסקאות של 3 מיליון שקלים – פטור ממס שבח לשנה. זה עולה כסף אבל מצנן את השוק. מוציאים מלאי החוצה. ברגע שאתה לא עושה את זה, ורק שם חצי פלסטר שלא עושה כלום למשקיעים – בסוף את הקרקעות במכרזים – אתה לא שם במכרזים מחיר קאפ עליון. אתה לא פותר את הבעיה האמיתית של עליות מחירי הדיור ואתה משחק בפלסטר על חשבון הציבור כאילו זה יעזור. אנחנו משלים את עצמנו והמחירים ימשיכו לעלות. אגב, זה שאלה של ינון – מדוע לא נותנים פטור ממס שבח כדי לעודד את זה? לא מתייחסים לזה.
ינון אזולאי (ש"ס)
היושב-ראש אמר לי שצריך להיות על זה דיון מיוחד, על מס שבח.
היו"ר אלכס קושניר
תוך כדי הדיונים פה עלו הרבה מאוד הצעות יעילות וטובות, איך אנו יכולים לשפר את נושא הדיור. אני מתחייב שנעשה על זה דיון בוועדה ונעשה עבודה משותפת, קואליציה אופוזיציה, גם מחוץ לוועדה בפגישות עבודה כדי לראות איך אנו יכולים לעשות פעולות נוספות.
צחי דוד
לגבי עליית המחירים של הקרקעות – הנתונים אפילו התעדכנו מאז הדיון הקודם - המינהל עשה 55,000 עסקאות. השיא עד היום – אני לא מדבר 30 שנה אחרונות אבל 20 שנה אחרונות היה 45,000. כמו שזה נראה כרגע, נגמור את השנה עם יותר מ-60. זו עלייה משמעותית בהיצע. אני בטוח שזה ישוקלל למיתון עליית מחירי הדירות. זה היקפים מאוד גדולים. אנחנו הרבה מעבר לתיקון של 20.
ינון אזולאי (ש"ס)
שקלתם להוריד את מס הרכישה על הקרקעות? לקבלנים שבונים כמויות.
צחי דוד
יכול לקזז, אבל קודם אענה על מבצע מס שבח – היה פה מבצע של מס שבח של מכירת שתי דירות נוספות. התיאוריה שזה יכול להניב זריקה של עשרות-אלפי דירות לשוק לא הוכחה. נתנו שני פטורים נוספים לאדם.
היו"ר אלכס קושניר
אמרתי שנקיים על זה דיון נפרד.
יואב קיש (הליכוד)
זה הוא צודק. זה נכון.
ינון אזולאי (ש"ס)
כשאתה אומר מס רכישה – אם היית מבטל לקבלנים את מס הרכישה - כי אנחנו יודעים מה קורה במינהל – מחירים מטורפים – הם יכלו להביא במחירים יותר זולים. אתה מביא העלאה של מס רכישה – אין בעיה, אבל תחשוב איך אתה מציף את השוק.
היו"ר אלכס קושניר
נדבר על זה. אופיר כץ.
אופיר כץ (הליכוד)
יש לנו מידע לגבי – אנחנו מדברים על מי שיש לו דירה אחת ומי שיש לו שתיים. אנחנו יודעים כמה אנשים יש להם דירה אחת, שתיים, שלוש? אין? האם עושים הבחנה בין אדם שיש לו דירה אחת, ומי שיש לו שתיים ומעלה? זה יכול להיות מעמד ביניים- - -
היו"ר אלכס קושניר
המטרה היא לצנן את הביקוש למשקיעים, גם כאלה שקונים דירה שנייה.
אופיר כץ (הליכוד)
אבל אם אתה מצנן את הביקוש, שזו המטרה – לנסות להוריד את המחירים, שזה סוג של מהלך נוסף, אבל למה להתייחס לאותו אדם שהולך לקנות דירה, אם הדירה ה-20 במספר שלו או דירה שנייה – שהם ישלמו אותו סכום? יש פה משהו מעוות. למה לא לחשוב על משהו דיפרנציאלי? יש הבדל בין אדם שיש לו שתי דירות לאדם שיש לו 20 דירות. למה זה שקונה את הדירה ה-20 ישלם אותו מס כמו זה שקונה את הדירה השנייה שלו? נכון שהמטרה היא לצמצם 2 ו-20, אבל נראה לי שמעוות שאדם עשיר שקונה 20 דירות- - -
היו"ר אלכס קושניר
זה לא עניין של המצב הכלכלי של המשקיע. זה עניין של להוציא את המשקיעים מהשוק. לא משנה אם יש לו 2 דירות או 100 דירות.
אופיר כץ (הליכוד)
זה כן משנה, כי אדם שקונה דירה שנייה לאדם שקונה אתה-20, אם הוא יודע שבדירה ה-20 הוא משלם 15% לבין 8%, יכול להיות שזה כן יעשה את ההבדל.
היו"ר אלכס קושניר
לא חושב כי שם הכספים ממונפים.
אופיר כץ (הליכוד)
אני חושב שזה לא נכון להתייחס לאדם שיש לו דירה שנייה למי שיש לו הרבה יותר דירות, כאותו דבר. חבל שאין מידע, אולי זה משהו שצריך לאסוף.
ינון אזולאי (ש"ס)
ביקשתי מהממ"מ שיעשו את זה. לאוצר יש. מתי האוצר יוציאו את זה – כשהממ"מ יביאו, אז יגידו: זה לא נכון הנתונים של הממ"מ.
משה גפני (יהדות התורה)
לגבי הנושא של משפחה שגרה בברית המועצות או בארצות הברית, לא חשוב, ורוצים לעלות ארצה. הם מכינים דירה. העולה הזה רוכש דירה, רוצה לא סתם לבוא באוויר, להכין את הדברים, ואז רכש דירה. האם יצטרך לשלם מס רכישה של 8%?
היו"ר אלכס קושניר
היום בתקנות של רשות המיסים קיים עיוות שלא תוקן במשך הרבה מאוד זמן. ההטבה לעולה לא בדיוק קיימת – היא בדיוק הפוכה. עד 1.85 עולה חדש אמור לשלם 0.5% מס, ועד 1.75 כל השאר האזרחים במדינה משלמים 0%, כלומר זה לא הטבה אלא הרעה. במסגרת השיח מול משרד האוצר אנחנו הולכים לעשות את התיקון גם שם כדי לתת לעולים הטבות בנושא של מס על רכישת דירה, אבל לא נביא את זה בחקיקה הזאת, כי זה בתקנות.
משה גפני (יהדות התורה)
אבל אדוני היושב-ראש, אנחנו איתך בעניין. אנחנו רוצים לשבת, קואליציה, אופוזיציה. אנחנו לא שלמים עם זה, ולפי דעתי גם אתה לא שלם שזה בטח יוריד את מחירי הדירות.
היו"ר אלכס קושניר
יצנן את הביקושים.
משה גפני (יהדות התורה)
הייתי שם כבר. אבל יש דברים שאנו לא רוצים שיקרו, שכתוצאה מזה שמעלים את מס הרכישה גם ייעשה עוול. למשל הנושא של ילד יתום שאני עוד לא שלם עם התשובה, אבל הנושא של ילד יתום, אף אחד מאתנו לא רוצה שהוא ייפגע. אני גם לא רוצה שתיפגע המשפחה הזאת, שהיא עולה ארצה ורוכשת דירה. אפשר לשנות את זה פה.
יואב קיש (הליכוד)
איך יודעים שהיא עולה לארץ?
משה גפני (יהדות התורה)
היא נמצאת במעמד של הביטוח הלאומי. הוא לא נקרא אזרח ישראלי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הוא לא התאזרח. הוא גר פה, עוד אין לו מעמד של אזרח ואז הוא משלם 8%.
יניב כהן
יש בחקיקה הקיימת היום, בלי קשר לנושא של עולה, שאם אני קונה דירה והופך להיות תושב ישראל לראשונה או תושב חוזר ותיק תוך שנתיים מהיום שקניתי את הדירה, אני יכול ליהנות ממדרגות של דירה יחידה בהנחה שאין לי- - -
יואב קיש (הליכוד)
אתה מקבל החזר?
יניב כהן
הפרוצדורה היא שאם שילמת הכול – תקבל החזר. יש גם אפשרות- - -
משה גפני (יהדות התורה)
לפני שאתה ממשיך – אנחנו מדברים על מקרים שבהם האיש בא לארץ. הוא נמצא. הילדים שלו הולכים לבית הספר. הוא משלם. תחזיר לו עוד שנתיים? מה תעשה? למה לא לפטור אותו מההעלאה של 8%?
יניב כהן
אם הוא קנה את הדירה בהיותו תושב ישראל - זה לא עובד על בסיס אזרחות אלא על בסיס תושבות. אם הוא קנה את הדירה בהיותו תושב ישראל, אם זו דירה יחידה שלו, הוא זכאי למדרגות של דירה יחידה. ההגדרה של תושבות ישראלית היא לא רק- - -
משה גפני (יהדות התורה)
אתה נראה מהסס.
יניב כהן
מבחן מרכז החיים בישראל.
שי אהרונוביץ
אם לפי מבחן מרכז החיים הוא תושב ישראל, גם אם אין לו אזרחות ישראלית.
היו"ר אלכס קושניר
בבקשה.
ראול סרוגו
תודה. ראשית אני רוצה לתקן משהו שאמרתי בישיבה הקודמת והיה שגוי ואני לא רוצה להטעות אף אחד. טענתי שאין מס רכישה בשום מדינה בעולם חוץ מישראל ושגיתי. אכן יש – אמנם במינונים יותר נמוכים, במדרגות יותר נמוכות, אבל יש את זה במספר לא קטן של מדינות, ולא רציתי להיתפס כמישהו שמטעה את חבר הכנסת.
משה גפני (יהדות התורה)
אבל אנחנו מדברים על ישראל.
ראול סרוגו
ראינו בשקפים של משרד האוצר שהוצגו בישיבה הקודמת שהמשקיעים, בד בבד עם קניית הדירות, הם מוכרים דירות באותה כמות, כלומר הם לא פקטור משמעותי, ושוב – הם תופסים את דירות יד השנייה. חשוב לומר את זה ולהדגיש, וגם כשאדוני מדבר על צינון הביקושים – הרי מה עושה המשקיע – הוא משכיר את הדירה, כלומר את הצרכים אתה לא יכול לצנן. הצרכים שאנשים צריכים דירות – קיים. לכן ברגע שאתה מרחיק את המשקיעים, או הם מורחקים באמת ונשפכות דירות לשכירות או הם מגלגלים את השכירות על השוכר. לכן פגעת בשוכרי הדירות. אמר כאן גם צחי מפורשות, שיש עלייה בשכירות – הוא לא יודע להעריך כמה זה; לדעתו היא מינורית. אנחנו לא שמענו בשום שלב שהוא ניתוח מסודר, מה השפעות החוק. היה פה אמירה של צחי, שכאילו אנחנו נמצאים בתנאי מעבר, שכשהעלו את מס הרכישה ל-8%, כמות המשקיעים ירדה מ-20% ל-11% או 13%. איפה מחיר למשתכן פה בתמונה? אנחנו רואים לפי הגרפים של האוצר שחצי שנה אחרי עליית מס הרכישה בפעם הקודמת, המשקיעים המשיכו לקנות דירות. מתי הפסיקו לקנות דירות – כשנכנס לתוקף ההגרלות והביצוע בפועל של מחיר למשתכן. הוא גם הסתיים בד בבד עם הורדת מס הרכישה של ישראל כץ. זו הסיבה האמיתית למה משקיעים ירדו ל-11%, לא עליית מס הרכישה. ואני חוזר – כאשר הם רואים מה אומרים היזמים שקונים קרקעות במחיר גבוה, שצופים שמחירי הדירות יעלו - שר האוצר בעצמו אומר שיהיה הישג למדינת ישראל אם עליית המחירים ב-2022 תהיה 6%. כלומר יהיה 8%. הישג יהיה 6, אבל בפועל אולי יהיה 8. אז המשקיע אתה חושב שיילך הביתה בגלל שהעלית לו ב-3% את מס הרכישה? לא. משקיע שרואה שמחירי הדירות בעלייה קונה דירות, ומממש באותה עת, את דירות יד השנייה שקנה לפני עשר שנים, וכאשר הוא רואה שהשוק עלול להיות במגמת ירידה, שם זה ייעצר. לכן הצעד הזה כפי שאמרתי בפעם שעברה, הוא גורע, הוא פוגע במאמצי הממשלה כי מחירי השכירות יעלו ובעקבותיהם מחירי הדירות יעלו. אתה דוחף את השוכר שרצה לשכור דירה - לקנות דירה, אנחנו בעידן של ריבית נמוכה כי מחירי השכירות עולים, אז הוא חושב: עדיף לי לשלם לעצמי את המשכנתא מאשר לבעל דירה ולבזבז את הכסף.

הצרכים לא משתנים, אדוני היושב-ראש. הצרכים שלנו במדינת ישראל הם 70,000 דירות בשנה, וטוב עושה האוצר והממשלה ושלושת השרים, שפועלים בעיקר בהגדלת ההיצע, ואני מברך על כך. היינו שותפים להליכים גם במסגרת העבודות בכנסת וגם לפני כן, אבל הצעד הזה אינו טוב. זה דבר והיפוכו. יש פה קניבליזם בדברים הטובים שנעשו. לכן אתם חייבים להודיע פה שזו הוראת שעה ולא משהו קבוע כי מהר מאוד תיווכחו לדעת שהמשקיעים לא ייצאו מהשוק, ומחירי הדירות והשכירות ימשיכו לעלות. תודה.
היו"ר אלכס קושניר
נצא להפסקה כי יש כמה סוגיות שאנחנו צריכים לפתור, גם לבקשת חברי הכנסת, גם מהקואליציה גם מהאופוזיציה, יואב, ינון, אופיר וחבר הכנסת גפני, וגם כמה שאלות שיש לנו לאוצר. נחזור לקראת 12:00 – נודיע מתי.


(הישיבה נפסקה בשעה 11:20 ונתחדשה בשעה 12:20.)
היו"ר אלכס קושניר
אני מחדש את הישיבה. נעבור להקראת החוק ולהצבעה על סעיפיו והסתייגויות. אני רוצה להכריז על השינויים שהוכנסו לחוק לבקשתה של הוועדה, לבקשתם של חברי הכנסת גם מהקואליציה וגם מהאופוזיציה.

לעניין החוק עצמו, הוועדה מבקשת שהחוק לא יהיה הוראת קבע אלא הוראת שעה לשלוש שנים עם אפשרות להאריך לשנתיים נוספות באישור הוועדה.

בנוסף, כדי לעודד זוגות צעירים שרוכשים דירה ראשונה, הועלתה פה דרישה על-ידי יואב קיש, ינון אזולאי וחברי הכנסת גפני, אופיר כץ, ולדימיר בליאק ונירה שפק, שלא נמצאת כאן, לבדוק אפשרות לרווח את מדרגות המס הראשונות לרוכשי ראשונה. כאן סוכם, שהוועדה תביא הצעת חוק פרטית שתיתמך על-ידי הממשלה בנושא הספציפי הזה. כאן אני רוצה לשמוע לפרוטוקול את אגף התקציבים שמסכים לזה.
ינון אזולאי (ש"ס)
לסכום של המדרגה הראשונה והשנייה שדיברנו, לסכום שזה יגיע.
היו"ר אלכס קושניר
כן. אנחנו מבקשים לא לומר את המדרגות כדי לא להכווין את השוק.
צחי דוד
עשינו את הבירורים גם במשרד האוצר, במתכונת שתיקבע - הצעת חוק פרטית או אחרת - נתמוך בזה. כמובן, זה יצטרך לבוא עם צד מאזן. נקווה שזה יבוא כמה שיותר מהר.
היו"ר אלכס קושניר
ועוד שני דברים נוספים שנהיה חייבים לעשות – אחד, לוודא שהחוק הזה לא חל על משקיעים שנמצאים במסגרת חוק עידוד השקעות הון. זה יידרש לבדיקה טיפה יותר מקיפה כדי לוודא שאין משקיעים נוספים שמופלים לרעה במהלך הזה. נביא את זה בתיקוני החקיקה בקרוב.
ינון אזולאי (ש"ס)
בתיקוני החקיקה האלה.
היו"ר אלכס קושניר
כן, במסגרת המהלך. ודבר נוסף – אמרתי בתחילת הדיון - שוועדת הכספים תיכנס לעבודת מטה משמעותית של כל חברי הכנסת, קואליציה ואופוזיציה, כדי להביא צעדים נוספים שיעודדו את הזוגות הצעירים לרכוש דירות, יוזילו עבורם את העלויות כדי להקל עליהם, להשיג את החלום של רכישת הדירה. אבקש מהיועצת המשפטית.
ראול סרוגו
אפשר להתייחס במשפט? תודה. אל"ף, אני כמובן מברך את האיזונים שנעשו פה עכשיו בוועדת הכספים ואותך אדוני היושב-ראש, על שהסכמתם, את חברי הכנסת שהבאתם את הדברים. צעדים בולמים בכיוון הנכון. אני חושב שהוועדה תצטרך להתכנס שוב בנושא הזה של מס הרכישה וההשפעה של זה על שוק משקיעים בעוד מספר חודשים ולבחון האם הצעדים הלו הושגו.

אני מבקש, שאת הצעת החוק הפרטית של הוועדה, ואני לא רוצה להיכנס למספרים – יש על זה השפעה על כל השוק החל מרגע זה – שיהיה מהיר מאוד ולא ייקח שבועות. אחרת יש לזה השפעה מכרעת בשוק.
היו"ר אלכס קושניר
כן.
משה גפני (יהדות התורה)
מדובר בימים הקרובים.
היו"ר אלכס קושניר
נקבל את הפטור מחובת הנחה וכל מה שצריך כדי להריץ את החקיקה הזו מהר ככל הניתן.
משה גפני (יהדות התורה)
אני מבקש את היועצת המשפטית לגבי הנושא של היתומים.
שלומית ארליך
הסתכלנו על ההנחיה. ההנחיה אומרת, כשמדובר בדירה בבעלות קטין, כשהיא נרכשת עבור קטין שנמנה על יחידי התא המשפחתי - לפי ההנחיה, דירה בבעלות קטין, כשנרכשת דירה עבור קטין שנמנה על יחידי תא משפחתי שלא ממקורות התא המשפחתי וללא קשר וקרבה כלשהי אליו, והפעולה טעונה אישור בית משפט על-פי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, למשל כמו שדיבר נציג רשות המיסים ואמר שמדובר ברכישת דירה מכספי פיצויים עקב תאונת דרכים, והדירה עומדת לטובתו של הקטין בלבד לכשיתעורר הצורך בכך - דירה שהתקבלה בידי קטין במסגרת ירושה לא תימנה במניין דירות התא המשפחתי גם אם התקבלה מקרובי המשפחה, ובלבד שהיא עומדת בשאר התנאים. מאידך אומרת ההנחיה, יודגש שדירה שניתנה במתנה לקטין או דירה שנרכשה על-ידי מכספים ומקורות מימון שהועמדו לטובתו על-ידי בני משפחה או קרובים תימנה במניין דירות התא המשפחתי, כלומר אם מי שנותן את הכסף זה קרובי משפחה, היא כן תימנה וזה גם אם היא עומדת בתנאים של ניכורה מרכוש התא המשפחתי. זה מה שאומרת ההנחיה.

כלומר במצב שבו אוספים כסף ממקורות שהם לא בני המשפחה, ההנחיה לא מתייחסת לזה באופן מפורש. יש לך יתום שאוספים עבורו את הכסף לא מתוך גורמי המשפחה.
יניב כהן
התייחסנו לזה וזה בדיוק מה שהקריאה עכשיו היועצת המשפטית של הוועדה - האם זה מגיע ממקורות חיצוניים לתא המשפחתי, לצורך העניין ארגון תרומה חיצוני כזה או אחר, והדירה שנרכשת מנוכרת מהתא המשפחתי ולא רק הרישום הקנייני אלא גם השימוש בה בפועל והפירות ממנה והכול מיועד ונשמר בקופה בצד לטובת הקטין, זה לא יימנה במניין הדירות של התא המשפחתי.
היו"ר אלכס קושניר
זה נאמר לפרוטוקול. אם יש מקרה הפוך, נביא אותו ונעבור מהפרט אל הכלל.
ינון אזולאי (ש"ס)
שאלה על מה שהקריאה שלומית – זה אומר שאם משפחה קנתה לקטין כסף, הוא כן ישלם את המס על זה. אבל לא מהירושה.
משה גפני (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, אותי מה שהוא אמר, זה מספק. אני רק מבקש שנכניס את זה בהוראות הביצוע.
יניב כהן
זה מופיע בהוראת הביצוע.
משה גפני (יהדות התורה)
זה לא מופיע. היועצת המשפטית אמרה שלא מופיע.
היו"ר אלכס קושניר
בסוף הם אלה שמפרשים.
יניב כהן
וגם בסופו של דבר בהוראת ביצוע אתה נותן כלל. אתה לא נכנס לעשרות דוגמאות.
היו"ר אלכס קושניר
זה נאמר לפרוטוקול. וזה לא משתמע לשני פנים. יותר מזה – אם אתם מכירים שיש מקרה שהוראת הביצוע הזו לא מתבצעת, אז נדרוש לתקן אותה ולדייק אותה. היועצת המשפטית.
שלומית ארליך
צריך לעשות התאמות בהתאם לשינויים. אני מקריאה עם ההתאמות תוך כדי תנועה את הנוסח.

הצעת חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (תיקון מס' 96), התשפ"ב-2021.
משה גפני (יהדות התורה)
מתי אתה מביא את המועצות הדתיות?
היו"ר אלכס קושניר
היום לא נספיק. מחר. 09:30.
שלומית ארליך
אני מקריאה מהכחול – אומר כשיש תיקון.

תיקון סעיף 9(1). בחוק תיקון מיסוי מקרקעין, שבח ורכישה, התשכ"ג-1963 (להלן – החוק העיקרי) – בסעיף 9. פסקה (1) שמתקנת את סעיף קטן (ג1ג). אותה אנחנו מורידים. היא מדברת על תקופה שמיום 1 באוגוסט ומחליפה את זה היום שלפני יום תחילתו של חוק מיסוי מקרקעין. אנחנו מורידים את 1א. אנחנו עוברים ל-1ב. היום כתוב: אחרי פסקה (1). זה יהיה: לפני סעיף קטן (ג2). נכניס את זה כסעיף. הסעיף יהיה (ג1ו1): על אף האמור בסעיף קטן (ג1ג1) במכירת זכות במקרקעין, שהם בניין או חלק ממנו שהוא דירת מגורים, אנחנו מוסיפים פה: שלא חלות עליה הוראות פסקה (2) של הסעיף הקטן האמור זה ההוראות שמתייחסות לדירה יחידה, שנעשתה מיום תחילתו של חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה)(תיקון מס' 96), התשפ"ב-2021, כלומר מהיום שבו מתחיל החוק הזה עד יום ל' בכסלו התשפ"ה – 31 בדצמבר 2024 - זו הוראת השעה של שלוש השנים – ישולם מס רכישה בשיעור משווי הזכות הנמכרת הקבוע להלן. זה בהתאם לנוסח הכחול. 1. על חלק השווי שעד 5 מיליון ו-348,565 שקלים חדשים – 8%, 2. על חלק השווי העולה על 5 מיליון ו-348,565 שקלים חדשים – 10%.

נוסיף פה פסקה (2) שתאמר: שר האוצר רשאי בצו, באישור ועדת הכספים של הכנסת, להאריך את התקופה הקבועה בפסקה (1) בתקופה נוספת של שנתיים, כלומר שר האוצר באישור הוועדה יוכל להאריך את דצמבר 2024 עד דצמבר 2026.
משה גפני (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, החוק הזה הוא העלאת מיסים. גם על חלק השווי מעל 5 מיליון. גברתי היועצת המשפטית, זה חוק של העלאת מיסים.
שלומית ארליך
אנחנו חוזרים למצב שהיה לפני.
משה גפני (יהדות התורה)
אני לא מדבר היסטוריה. החוק הזה עושה העלאת מיסים.
היו"ר אלכס קושניר
הנושא של מס רכישה על דירה ראשונה הוא לא עניינו של החוק הזה. אנחנו על המשקיעים.
שלומית ארליך
את סעיף קטן (ג) שמופיע בכחול - אנחנו מורידים.

בסעיף קטן (ג2) במקום מה שמופיע לכם בהגדרה מדד הבסיסי יהיה ברישא, במקום ג1א ו-ג1ג, יבוא: ג1א, ג1ג ו-ג1ו - זה אנחנו מכניסים את הפסקה שהקראתי, ג1ו.

(ב) ישתנה, זה לא יהיה: בסופה יבוא. זה יהיה בהגדרה: מדד הבסיסי, בסופה יבוא.

לעניין תיאום הסכומים הנקובים – בסעיף קטן (ג1ו) – זה הסעיף שעכשיו הקראנו – המדד שיפורסם ביום ב' בשבט התשפ"א, 15 בינואר 2021, רשות המיסים תסביר למה צריך למדד את זה שוב.
גיא גולדמן
כדי שלא תהיה קפיצה גדולה במידוד, שהמידוד יתחיל מהמדד הקרוב כמדד בסיס.
שלומית ארליך
כלומר קובעים הוראת מידוד ל-15 בינואר 2021, ונצטרך להכניס פה עוד פסקה שאומרת: בסעיפים קטנים (ג3) ו-(ג4) בכל מקום במקום ג1א ו-ג1ג יבוא: ג1א, ג1ג ו-ג1ו.

גיא, תסביר את משמעות ההוספה של הסעיפים הקטנים.
גיא גולדמן
אלה סעיפים כלליים שנוגעים לסמכות שר אוצר לשנות תחומים. נוסיף את סעיף קטן (ג1ו) לכל הסעיפים הקטנים.
שלומית ארליך
(ג3) מדבר על זה שהמנהל יפרסם בהודעה ברשומות את סכום השווי, ו-(ג4) מדבר על זה ששר האוצר באישור ועדת הכספים רשאי בצו להעלות את הסכומים הקבועים.
גיא גולדמן
זה אולי מיותר כי ממילא יש לנו סמכות שר אוצר ייעודית לזה. אפשר בלי (ג4).
שלומית ארליך
אשאיר את זה בינתיים כי כל הסעיפים מופיעים פה. השווינו את התיקון זה לתיקון שהיה לפני כן, לתיקון 81.
גיא גולדמן
יש פה שתי סמכויות שמתנגשות.
שלומית ארליך
סעיף 2. תחולה. סעיף 9 לחוק העיקרי כנוסחו בסעיף 1 לחוק זה – זה כל מה שהקראתי עד עכשיו – יחול על מכירת בניין או חלק ממנו שהוא דירת מגורים שנעשתה ביום תחילתו של חוק זה או לאחריו. תסביר.
גיא גולדמן
התיקון ייכנס לתוקף ויחול על עסקאות שבוצעו ביום פרסום החוק או לאחריו, כלומר כל העסקאות שמבוצעות בינתיים – גם היום, גם בימים האחרונים, לא חל לגביהם התיקון. זה לא מוחל רטרואקטיבית.
היו"ר אלכס קושניר
נעבור להצבעה על הסתייגויות.
שלומית ארליך
יש הסתייגויות של סיעת הליכוד ושל חברי הכנסת יואב ושלמה קרעי, זה סך הכול סדר גודל של כמעט 80 הסתייגויות.
משה גפני (יהדות התורה)
אני רוצה לדעת – שלומית, החוק הזה מעלה מיסים על הדירה השנייה. אם אנחנו רוצים את החוק שאנחנו מדברים עליו לעשות הצעת חוק פרטית, אמנם מהר, אם אנחנו רוצים להכניס את זה פה כהסתייגות, למה יש בעיה? הרי זה חוק שמעלה מיסים. במשפט אחד – אני מקבל את מה שאת אומרת. אבל החוק הזה מדבר על הורדת מחירי הדירות. כך הסבירו לנו. הוא מדבר על העלאת מס הרכישה בדירה להשקעה. אנחנו אומרים שאם זה החוק שמעלה את מס הרכישה בדירה להשקעה, בדירה הראשונה צריך להגדיל את הפטור, ולכן צריך לעשות איזון. למה אני לא יכול להכניס את זה בהסתייגות? זו הכוונה של החוק, זה הרוח של החוק.
היו"ר אלכס קושניר
מה שאנו מתכוונים לעשות, ובכוונה אני רוצה להשאיר את זה ככה כדי שנשב על המספרים אחר כך ונסגור הכול כמו שצריך – אנחנו רוצים לרווח את המדרגות התחתונות אבל להוריד את העליונות. המשמעות של זה, שעבור הדירות היקרות תהיה העלאת מס. כדי שהדיון יהיה ממצה בנושא, אנחנו מבקשים שזה יבוא- - -
משה גפני (יהדות התורה)
זה חלק ממכלול.
שלומית ארליך
יש פה שני אלמנטים שצריכים לבוא לידי ביטוי: אחד, הצעת החוק מדברת על דירות השקעה. העולם הזה הוא עולם של דירות יחיד ולא דירות השקעה – זה פעם ראשונה. פעם שנייה, מדובר בפעולה מאזנת שהממשלה אמרה שהיא צריכה להביא בחשבון, ואז מדובר בהעלאת מס – זה לא נכלל במקור בהצעת החוק.
ראול סרוגו
אדוני היושב-ראש, הורדת המס בדרגות העליונות יעשה בדיוק ההפך - יגרום למשקיעים לקנות שתי דירות.
היו"ר אלכס קושניר
דיברנו על פעולה הפוכה.
משה גפני (יהדות התורה)
לא דובר על זה.
היו"ר אלכס קושניר
אמרתי להוריד את גובה המדרגה כדי להגדיל את המס.
ראול סרוגו
אבל אז המשקיעים יקנו שתי דירות בשווי נמוך במקום דירה אחת בשווי גבוה.
היו"ר אלכס קושניר
אין דיון יותר.
שלומית ארליך
יש הסתייגויות של סיעת הליכוד וחברי הכנסת יואב קיש ושלמה קרעי, סדר גודל של 80 הסתייגויות, יש לנו ההסתייגות של חבר הכנסת יעקב אשר שהוגשה בנפרד לגבי היתום, ויש לנו הסתייגויות מטעם חברי הכנסת של סיעת ש"ס ויהדות התורה.
ינון אזולאי (ש"ס)
והציונות.
שלומית ארליך
זה סדר גודל של 142 הסתייגויות.
היו"ר אלכס קושניר
מה שאני מציע, חברי הכנסת, היות שהגענו להסכמות – אני מבקש מכל סיעה לנמק את ההסתייגויות שלה ביחד ואז נצביע עליהן, לפי הקצב שהיועצת המשפטית תקבע. בבקשה.
יואב קיש (הליכוד)
קודם כל, אנחנו בוועדה הזו הגענו להסכמות, כאשר עקרונית, כמובן האופוזיציה מתנגדת לחוק. ההסכמות הן לאור כך שאנו כן מקבלים הישגים מסוימים לאופוזיציה אבל באופן עקרוני, אנחנו מתנגדים לחוק, חושבים שהוא לא מועיל, מה שהציע ינון אזולאי – לתת, אם באמת רוצים להגדיל מלאי - לתת הגנת מס בפטור ממס בתקופה מסוימת כדי שאנשים יוציאו דירות לשוק. זה הדברים הרלוונטיים. מס הרכישה, העלאה שלו – מתנגדים לחוק, לא מאמינים שיעשה משהו.

אני חוזר מניסיון להגיע להסכמות. כנראה שלא תהיה ברירה ותפעילו סעיף 98 על החוק כי אנו לא מסכימים לחוק זה. כן הגענו בוועדה הזאת להסכמות על דברים שאני חושב שגם הקואליציה הסכימה איתם. לא אומר שזה נעשה בניגוד לעמדת הקואליציה בצורה מובהקת, אבל דברים שאנחנו באופוזיציה הובלנו - אחת, אני שמח לשמוע שהתיקון של ינון בנושא הוראת השעה 3 פלוס 2 זה הכי הגיוני. אני שמח שזה נכנס כבר עכשיו.

עוד שני נושאים שחשוב לי, צחי, שתשמע אותם, כי זה גם על דעתכם – אני לא רוצה להפתיע אף אחד – אחד, יש הנושא של חוק לעידוד השקעות הון, שצריך למצוא פתרון לעיוותים שקורים בו, וצריך להעביר אותו מהר. אני חושב שאולי נוכל להשתמש באותו כלי שדיברת עליו בהתחלה, שזה הגדלת מגן מס לרוכשי דירה ראשונה. אני שם את זה בצד, לא נכנס אליו, זה עבודה שאתם תצטרכו לעשות ומהר - נביא נוסח כדי שנוכל לתקן את העיוות הזה, הוא חשוב.

לגבי הנושא השני שדיבר עליו הרב גפני, ואכן הוא צודק. אני לא מסכים עם העמדה של הייעוץ המשפטי, שזה דורש מהלך חדש. דיברנו על זה גם בחדר. אני חושב שזה בסמכות הועודה לעשות את השינוי הזה. נכון לעשותו. לכן, כדי לעבוד בצורה שוטפת עם הייעוץ המשפטי, הסיכום שלנו, ואלכס, חשוב לי שתשמע אותו ותאשר, כי לא הייתי כשאמרת, למרות שדיברת איתי בטלפון וזה היה על דעתי, אבל חשוב לי שאכן תאמר לי שהנושא הזה מאושר. הסיכום שלנו הוא, הרב גפני, בהמשך למה שאמרת בצדק שהיה צריך להכניס כבר עכשיו את ההקלות לרוכשים לדירה ראשונה, הסיכום שלנו- - -
משה גפני (יהדות התורה)
אני לא חושב שצריך איזונים. אנחנו נותנים פה הרבה כסף.
יואב קיש (הליכוד)
למרות עמדת האוצר שחושב שאין פה – יש פה, וזה ברור. לכן אנו לא חושבים שצריך איזונים אבל אם יידרשו, הם ייעשו במדרגות הגבוהות. הסיכום שלנו הוא להקל על שתיים-שלוש מדרגות הנמוכות יותר. נשב על המספרים, נקדם את זה בצורה מהירה מאוד בחקיקה פרטית. אני מודה שכל חברי הוועדה יצטרפו לחקיקה פרטית שאני אכין אותה, ונעשה את זה ממש היום או מחר כדי לגמור את זה. הכוונה שתוך שבועיים נסיים את החקיקה הפרטית הזו, ודאי לפני סוף השנה כדי שנתעדכן, אז על המספרים בדיוק נשב יחד עם היושב-ראש ונסגור את ההסכמה. כל חברי ועדת הכספים יהיו שותפים למהלך הזה וזה יבוא בקצב מהיר עם פטור מחובת הנחה וכל מה שצריך. אני לא יכול להשיג את הדברים האלה אז אתם תשיגו אותם - זה הסיכום.
היו"ר אלכס קושניר
נכון.
יואב קיש (הליכוד)
והסיבה שאנחנו פה לא הולך לנמק שעות את ההסתייגויות – המליאה זה יהיה סעיף 98 – לא קשור – אבל הסיבה שלא ננמק עכשיו את ההסתייגויות זה בדיוק בגלל ההסכמה על שלושת הדברים האלה – הוראת השעה, הרחבת הפטור לדירה ראשונה והנושא של תיקון העיוותים בחוק עידוד השקעות הון. אני מבין שהדברים האלה מסוכמים אתכם.
צחי דוד
כן.
שלומית ארליך
בכל זאת אנחנו רואים הבחנה – ושאל פה חבר הכנסת גפני - בין מה שפורסם בכחול שזה אכן העלאת מס, אבל העלאת מס שהציבור היה עד לה, שפורסמה בטיוטת תזכיר, שעברה תהליך שלם גם בממשלה וגם כאן, והגיעה הנה אחרי שהציבור ראה ואפשר היה להגיש הערות, זה הובא לידיעתו, לבין הליך שבו אנו מבקשים עכשיו להכניס העלאת מס שעליה לא דובר, לא פורסמה קודם לכן, הציבור לא יודע ממנה, לא הוגשו לגביה הערות, ולעשות את זה לראשונה במהלך הדיונים בוועדה. זה ההבדל מבחינתנו לכן לא ראינו לנכון שאפשר לעשות את זה בהצעה הזאת.
היו"ר אלכס קושניר
תודה. בבקשה.
משה גפני (יהדות התורה)
אל"ף, אני רוצה לשבח אותך על הנושא של הוראת השעה של שלוש שנים. היה מישהו שישב בראש הוועדה ועשה את הוראת השעה לחמש שנים.

אני לא מקבל את עמדת האוצר בעניין. אני לא מסכים. מדובר בתכלית מאוד משמעותית של הוזלת מחירי הדירות. הפירוש הוא שלפי דעת האוצר, אני חושב שזה לא ישנה במחירי הדירות אבל לפי דעת האוצר, הנושא של המיסוי של מס הרכישה, יש לו משמעות של הוזלת מחירי הדירות, פחות השקעה וכל מה שנלווה לעניין. מטבע הדברים, האוצר צריך להסכים, אם כנות כוונותיו, שבדירה ראשונה שזוג צעיר רוכש, עד משהו בסביבות 2 מיליון שקל הוא יהיה פטור. כמו שהיום זה מיליון ו-700 – אז עשינו את זה מיליון וחצי אבל זה גדל עם המדדים. אם אנחנו מדברים על 2 מיליון שקל, מה שביקשנו כאן פחות או יותר, אני חושב שזה מה שהיה צריך לעשות. לבוא עכשיו ולומר: תיתנו לנו לאזן את זה בדברים אחרים – אני חושב שזה לא הגון כלפי הוועדה, זה לא נכון. לא היה צריך לעשות את זה. אני מקבל את הסיכום שהיה אצלך שיצטרכו לעשות הצעת חוק פרטית שהאוצר אומר שיתמוך בה, אבל זה מיותר לחלוטין כי זה לא מעלה ולא מוריד. זה מעלה אצלי את החשש של מה שאני אומר כבר הרבה זמן. האוצר לא מתכוון להוזלת מחירי הדירות אלא מתכוון לקבל כסף, והאמירות שלו שהחוק הזה לא מכניס כסף אני חושב שזה לא נכון. זה חוק שמכניס כסף לאוצר. לכן ברגע שאנו אומרים שצריך להעלות את הפטור לדירה הראשונה, היו צריכים להסכים לזה, לכן ההסתייגויות שהגשנו.

חבר הכנסת אזולאי, אני מקבל את הדברים - מה שנאמר בנושא, שהמשמעות של העניין, שמה שמופיע בהוראות הביצוע זה מראה מקום למה שמדובר בפועל. כלומר מה שהעלינו את העניין הזה שאם יש יתום שרוכשים עבורו דירה מכסף חיצוני והוא לא קשור לנושא של המשפחה אכן לא תהיה לגביו הנושא של מס הרכישה שעליה אנו מדברים. אני מקבל את זה. אני חושב שזה פותר את הבעיה.

אמר היושב-ראש, אם ניתקל בבעיה כזו שלא יהיה מישהו שיחזור בו ויגיד אחרת כי זה לא כתוב שחור על גבי לבן בהוראות הביצוע. אבל זו הפרשנות שלכם.
היו"ר אלכס קושניר
עכשיו זה כתוב שחור על גבי לבן בפרוטוקול הוועדה.
משה גפני (יהדות התורה)
אני מקבל את זה. אנו מגישים את ההסתייגויות, וחושבים שצריך להחליף את הממשלה.
היו"ר אלכס קושניר
חבר הכנסת אזולאי, בבקשה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מברך, כי בסופו של דבר גם כשאנחנו לא מסכימים על עצם העלאת המס, אבל אפשר להגיע להבנות, אני קורא לזה לצמצם נזקים. הגענו להבנות ולהסכמות בנושא של הוראת השעה שדרשתי ואני שמח שזה התקבל.

כשמדברים על הוראת שעה, בהתחלה היתה טענה – השוק לא יגיב טוב כי הוא יהיה באי-ודאות. אף אחד לא שומע אותנו. אנחנו רוצים שלמשקיעים תהיה אי-ודאות, למשקיעים האלה, כי אנחנו רוצים שהוודאות תהיה לזוגות צעירים. זו ההסתכלות שלי, לזוגות הצעירים ולאותם רוכשי דירות בדירה ראשונה. אם למשקיע אין ודאות – בסדר. שישקיע בהייטק, לא בדירות. זו אמירה שלי כי ככה אני מסתכל על זה, כי אני חושב שצריך לעשות פה מעשה שסוף-סוף נגיע למצב שמחירי הדירות יירדו.

יחד עם זאת אנחנו כתנועת ש"ס כנגד העלאת מיסים בכל דבר, ואני חושב שיש פה העלאה במס, ונראה את זה גם מחר במס של השמנים, ונראה את זה בעוד דברים וראינו את זה בעוד דברים של העלאת מיסים – בחד-פעמי, במתוקים. זה העלאת מיסים לכל דבר, אי-אפשר לומר שלא. לא משנה למי זה כרגע. לצערי גם לא קיבלתי תשובות בנושא של מה אנו צופים. אין הערכה. קיבלתי תירוץ, לא תשובה. אני מקווה שניפגש פה בעוד מספר חודשים ותנו לנו עדכון ותגידו: עשינו מעשה, והלך, או לא הלך, וצריך לעשות משהו אחר, כמו שהיושב-ראש אמר, משהו מעמיק על מס השבח. אני חושב שככל שנוריד את המס השבח אני חושב שנגיע למקום מס שבח, פטור ממס שבח, נתחיל להציף את השוק, אנשים יתחילו לנשום ולקבל דירות בשוק, דירות שאמורות להגיע לזוגות הצעירים ולאותם אלה שאין להם דיור.

יחד עם זאת, הנושא של עידוד השקעות הון חייב להיכנס בחשיבה שכשאנחנו נותנים להם פעם אחת, לא לקחת להם מהכיס השני. אני אומר, בוא נוותר להם על מס הרכישה, נוריד אותו כמעט למינימום, כדי שאותם אלה שקונים – לא זה שבא לדירת קרקע – אני לא בעד זה. קבלן שבונה דירות, 50 דירות בבניין, 20 דירות – נקבע את הרף - מוציא דירות בשוק – ניתן לו. ואם מוציא לדירות ש-40 הקונים דירה ראשונה, אדרבא – זה הזמן לתת כדי להציף את השוק הזה. הדבר חשוב לנו. הרצון של כולנו כאן שתהיה ירידה במחירי הדירות. אני לא חושב שיש מישהו שלא רוצה את זה – לא האוצר ולא רשות המיסים ולא אנחנו כחברי ועדה. כולנו רוצים שתהיה ירידה, שתהיה הצפה, שזוג צעיר יוכל לגור בדירה ואפילו יותר מכל הפרויקטים שעושים לדירה לשכירות. אני מאמין שברציונל תהיה לנו, כל זוג שמתחתן, שתהיה לו דירה. לכן אני מברך על השינויים שעשינו פה, ויואב ביקש דבר מאוד חשוב – להעלות את הרף של הדירה הראשונה בפטור בגלל עליית המחירים, ונשמח לבוא לפה ולהוריד את הרף הזה אם המחירים יירדו למחירים שפויים. בגלל שהם לא שפויים אני חושב שזו ברכה, מה שעשינו. אני גם מברך על מה שהעלית לגבי העולים החדשים שצריך לתת להם – לא יכול להיות שנגרע אותם, כי עולה חדש עשה תפנית – עקר ממקום מושבו בחו"ל, בא לעשות ציונות בארץ הזאת, וחשוב לעזור לו לעשות את הציונות הזו.
משה גפני (יהדות התורה)
אני העליתי.
היו"ר אלכס קושניר
טוב שהזכרת לי.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה העלית שבא לקנות את הדירה שמוגדר בביטוח לאומי, שזה דבר שנכון לעשות אותו כדי לשכנע אותו לגור פה. גם הנושא של היתומים שהעלית שהוא דבר מאוד חשוב, הרב גפני. יש לנו פה הישגים כאופוזיציה, ונצביע עליהם.
היו"ר אלכס קושניר
תודה רבה, חבר הכנסת ינון אזולאי. תודה שהזכרת לי סוגיה שדנו עם משרד האוצר ורשות המיסים במהלך סוף השבוע – לגבי הטבות מס לעולים החדשים. אמנם לא נמצאות בחוק אבל בתקנות. שם קיים עיוות היום, שעולים חדשים שקונים דירה ממוסים מהשקל הראשון 0.5% לעומת האוכלוסייה שלא ממוסה בכלל, אז גם נביא את התיקון בתקנות כדי לפטור את העולים גם מהדרגה הראשונה וגם מהדרגה השנייה ממס, כדי שהעולים החדשים שמגיעים לארץ יחשבו וירגישו שהמדינה עוזרת להם, תומכת בהם ומאפשרת להם לרכוש פה דירות.
ינון אזולאי (ש"ס)
גם בדרגה השנייה?
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו מדברים על זה אבל אני מאמין שזה מה שיהיה.
שלומית ארליך
נתחיל עם ההסתייגויות של סיעת הליכוד. כמובן, נעשה אחר כך את ההתאמות בהתאם לתיקונים שקיבלנו ולסעיפים שהשתנו. ההסתייגות הראשונה. לפני סעיף 1 יבוא: ''הוראות סעיף 1. המוצע לא יחולו במחוזות צפון ודרום כהגדרתם בהודעה על חלוקת שטח המדינה למחוזות ולנפות ותיאורי גבולותיהם, וביהודה ושומרון ''.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
''הוראות סעיף 1. המוצע יחולו רק על מי שכבר ברשותו שתי דירות ''.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
''הוראות תיקון זה יחולו כהוראת שעה לתקופה של שנתיים מיום תחולת התיקון ''.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אנחנו עוברים להסתייגויות של חברי הכנסת יואב קיש ושלמה קרעי:

''הוראות תיקון זה יחולו כהוראת שעה לתקופה של ארבע שנים מיום תחולת התיקון''.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום המילים ''היום שלפני תחילתו של חוק מיסוימקרקעין (שבח ורכישה)(תיקון מס 96), התשפ''ב – 2021, יבוא': עד ה01.01.2023''.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום ''שהוא דירת מגורים'' יימחקו ובמקום יבוא ''המשמש בפועל למגורים .''
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
המילים ''שנעשתה ביום תחילתו של חוק מיסוימקרקעין (שבח ורכישה), יבוא ''שנעשתה ביום 01.01.2023''.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף 1 בפסקה (1) בסעיף קטן (ב) המילים ''או חלק ממנו לא ייקראו .''
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי המילים ''כקבוע להלן'' יבוא ''ובלבד שיש ברשות רוכש הזכות כבר שתי דירות משלו .''
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף 1 בפסקה (1) בסעיף קטן (ב)(1) לא תיקרא ובמקום יבוא: על חלק השווי שעד 2,000,000 שקלים חדשים – 5%.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
על חלק השווי העולה על 2,000,000 שקלים חדשים ועד 4,000,000 שקלים חדשים– 6.5%.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
על חלק השווי העולה על 4,000,000 שקלים חדשים ועד 5,300,000 שקלים חדשים – 8%.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
על חלק השווי העולה על 5,300,000 שקלים חדשים – 10%.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
על חלק השווי שעד 5,348,565 שקלים חדשים – 8%. על חלק השווי העולה על 5,348,565 שקלים חדשים – 10%.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקרה של בית שנבנה בתחילה ללא היתר והוסדר, ישולם מס רכישה בשיעור משווי הזכות הנמכרת כקבוע להלן: על חלק השווי שעד 1,000,000 שקלים חדשים – 5%; על חלק השווי העולה על 1,000,000 שקלים חדשים ועד 2,000,000 שקלים חדשים – 6.5%; על חלק השווי העולה על 2 מיליון שקלים חדשים ועד 2,650,000 שקלים חדשים – 8%; על חלק השווי העולה על 2,650,000 – 10%.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף 1(1ב) בסעיף היבוא (1ד) במכירת זכות במקרקעין במחוז צפון, דרום או יהודה ושומרון, הוראות סעיף קטן זה לא יחולו.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף קטן (ג1ג2) אחרי המילים ''שרכש דירת מגורים ''יבוא ''בשטח במדינת ישראל ובאזור, כהגדרתו בסעיף 378 לחוק הביטוח הלאומי .''
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי המילים ''דירתו היחידה'' יבוא ''או השנייה .''
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הדירה נמצאת באחד מן המחוזות הבאים: צפון, דרום, יהודה ושומרון.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף (ג1ג2ב) המילה "24'' תימחק ובמקום יבוא '' 48''.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום 12 – 24.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי המילים ''דירתו היחידה'' יבוא ''או השנייה''.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום ''ארבע שנים" - ''שנתיים''.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
המילים' 6.5 שנים 'יימחקו ובמקום יבוא ' שלוש שנים''.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום 18 חודשים - 36 חודשים.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי המילים 49ה(א)'' יבוא: ''אך לעניין זה מספיק שיתקיים אחד מן הקריטריונים המפורטים בסעיף".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי המילים ''ישלם מס רכישה בשיעור'' יבוא ''מופחת".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום המילים '' 1,470,560'' יימחקו ובמקום יבוא '' 2,000,000 ''.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
על חלק השווי שעד 2,000,000 שקלים חדשים – לא ישולם מס.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
על חלק השווי העולה על 2,000,000 שקלים חדשים ועד 4,000,000 שקלים חדשים – 3.5%.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
על חלק השווי העולה על 4,000,000 שקלים חדשים ועד 5,300,000 שקלים חדשים – 5%.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
על חלק השווי העולה על 5,300,000 ועד 15,000,000 שקלים – 8%.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
על חלק השווי העולה על 00,0000,15 שקלים חדשים – 10%.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף קטן (1ג1) לחוק העיקרי בפסקה (4) סעיף משנה (א) יימחק.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
לחילופין, המילים ''שהיא דירתו היחידה'' יבוא ''שהיא אחת מעד שתי דירות שבבעלותו''.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום ''שנתיים'' יבוא ''שלוש שנים .''
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף קטן (1ג1ב) בסיפה יבוא ''ובלבד שקיים את כל זכויותיו האזרחיות".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
המילים ' וילדיהם שטרם מלאו להם 18 שנים, למעט ילד נשוי'' יימחקו.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסיפה יבוא: הכנסות לקופת המדינה לפי סעיף קטן זה יוקצו למשרד הביטחון כתוספת לשכר חיילי הסדיר.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי ''היום שלפני תחילתו של חוק מיסוי מקרקעין, יבוא ''עד 30 יום לאחר השבעת הכנסת ה- 25''.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי ''במכירת'' יבוא ''או בהעברת.''
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
המילים ''על אף הוראות פסקה (1) יימחקו.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
המילים "או חלק ממנו'' יימחקו.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי המילים "או לאחריו" יבוא "ועד ה01.01.2024''.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
המילה ''ישולם'' תימחק ובמקומה יבוא ''רוכש הזכות במקרקעין ישלם".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי המילים ''ישולם מס רכישה'' יבוא ''שמטרתו לממן את הוצאות המדינה על הלבנת הבנייה הבלתי חוקית במגזר הערבי.''
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
המילה ''כקבוע'' תימחק.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אם יעדיף, הרוכש יוכל להעביר ישירות הסכום המס לחשבון הבנק של התנועה האסלאמית. לעניין זה ''התנועה האסלאמית'' – כולל עמותות הסיוע שלה הפועלות ברחבי העולם ''.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי המילים ''על אף הוראות פסקאות) 1( ו-)1א('' יבוא ''ועל אף הבטחות הבחירות של שר האוצר .''
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף 1 בפסקה (1) סעיף קטן (ג) יימחק.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף 1 בפסקה (1) בסעיף קטן (ג), אחרי המילים ''על אף הוראות פסקאות) 1( ו-)1א('' יבוא "ו-(1ב)".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף 1 פסקה) (2) תימחק.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף 1 בפסקה (2) המילים ''ב' בשבט התשפ''א (15 בינואר 2021)'' יימחקו ובמקומם יבוא ''ט' בשבט התשע''ט (15 בינואר 2019).
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף קטן (ג2) לחוק העיקרי, המילה ו-(ג1ג) לא תיקרא.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף קטן (ג2) לחוק העיקרי, אחרי מילים ''יתואמו בהתאם'' יבוא ''לצרכי מימון דרישות רע''מ, עלויות הח''כים הנורווגים והאכלת חתולי הרחוב.''
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף קטן (ג2) לחוק העיקרי, המילים ''ב-16 בינואר'' לא ייקראו ובמקום יבוא ''ב-29בפברואר .''
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
המילים ''יום העדכון'' לא ייקראו ובמקום יבוא ''יוםהעלאת המס".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף קטן (ג2) לחוק העיקרי, המילים ''לעומת המדד הבסיסי לא יקראו .''
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי המילה ''יעוגל'' יבוא ''עלפי מטה".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
המילים ''מכפלה של 5 ש''ח'' לא ייקראו ובמקום יבוא ''מכפלה של 100 ש''ח .''
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
המילים ''המדד החדש – המדד שיפורסם לאחרונה לפני יוםהעדכון'' לא ייקראו ובמקום יבוא ''המדד החד''ש – מדד דמי ההתפקדות למפלגת חד''ש .''
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
המילים ''כנוסחו ב סעיף 1 לחוק זה'' לא ייקראו.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
''או חלק ממנו'' יימחקו.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
סעיף 2 ימחק.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף 2 בסיפה יבוא ''ובלבד שהרכישה לא התבצעה בחודש אדר. לעניין זה דין אדר א' כדין אדר ב' '.'
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
שר הפנים, בהתייעצות עם שר האוצר, רשאי להקפיא את החלת תיקון זה.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי המילים ''תושב ישראל'' יבוא ''או תושב חוץ לארץ ששירת בצה''ל. ''
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי המילים ''עיכוב מהותי'' יבוא ''או ליבתי .''
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
המילים ''לפי העניין ''יימחקו.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
המילים ''שאינן בשליטתו'' יימחקו ובמקום יבוא ''שלא ניתן להוכיח שהיו בשליטתו המלאה .''
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
המילים ''ולא היו ידועות במועד רכישת הדירה בקבוצת הרכישה'' יימחקו .
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
נעשה התאמה לכל מה שמופיע בסעיפים או לא, כי יש פה דברים שאני רואה שלא מופיעים בסעיפים המקוריים.

אחרי המילים ''עבודות להקמת הבניין'' יבוא: למעט.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי המילים ''שאינה מקובלת ברכישת דירה במסגרת קבוצת רכישה.'' יבוא ''אומדן החריגות ייקבע על ידי הרב הראשי לישראל, בהתייעצות עם מליאת מועצת הרבנות הראשית לישראל ''.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
''עיכוב ליבתי ''– כל עיכוב שנגרם במישרין או בעקיפין בשל החלטות ממשלת ישראל ה-36.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
למרות האמור לעיל, במידה והזכות המועברת היא על מקרקעין הנמצאים באחד מיישובי הפזורה הבדואית שהוסדר אחרי ה 01.07.21 הוראות פסקה (1א) כן יחולו.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף קטן (1ג1) לחוק העיקרי בפסקה (3) בסיפה יבוא: חייל משוחרר הרוכש תוך חמש שנים מיום שחרורו דירה שהיא דירתו היחידה יהיה פתור מתשלום המס.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
המילים ''רכישת הדירה' 'יימחקו ובמקום יבוא ''מסירת הדירה".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בפסקה (4) יבוא: ''דירת מגורים ' – כל מבנה המשמש בפועל למגורים, לרבות מבנה עראי מפח.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף משנה (ד) אחרי המילים ''הנכס הבנוי'' יבוא ''או המיועד לבנייה".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
זה קובץ אחד. לגבי ההסתייגויות של חבר הכנסת יעקב אשר, את זה אנחנו מקריאים?
ינון אזולאי (ש"ס)
תקראי. רק תצרפי את יהדות התורה וש"ס.
שלומית ארליך
אחרי "למעט ילד נשוי" יבוא "או ילד יתום מאב או מאם".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אנחנו עוברים לקובץ של סיעת ש"ס, יהדות התורה.
משה גפני (יהדות התורה)
אנחנו נמצאים פה. אם אנחנו מסכימים, אנחנו מייצגים את ש"ס ויהדות התורה, מסכימים שזה יהיה בחבילה אחת כל ההסתייגויות.
שלומית ארליך
אי-אפשר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז תרשמי: חברי הכנסת של סיעת ש"ס ויהדות התורה. גם הציונות הדתית. הראשון את יכולה למחוק, זה 3 ועוד 2. גם את 2. את 3 הייתי רוצה להשאיר, הוראת שעה לשלוש שנים, בלי שנתיים.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
יתווסף סעיף כדלקמן: "מדרגות מס הרכישה יחולו באופן הבא - על דירה שניה 6% ועל דירה שלישית ומעלה 9% בתנאי שהדירות (השניה והשלישית) נמכרו בסכום של 2,500,000 ₪ ומעלה".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום המילים "ועד ליום שלפני תחילתו של חוק" יבוא "ועד ליום 1 בינואר 2022"".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
במקום המילים "ועד ליום שלפני תחילתו של חוק" יבוא "ועד ל- 3 חודשים לאחר תחילתו של חוק"".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
יתווסף סעיף כדלקמן: "העלאת מס הרכישה לדירה שניה ואילך לא יחול על קרקע".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?


הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
יתווסף סעיף כדלקמן "מס רכישה לא יחול על רכישת קרקע".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
תחולת החוק - " תחילתו של חוק זה רק לאחר שכל בעלי דירה שניה ימכרו את דירתם".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
תחולת החוק - "תחילתו של חוק זה לאחר החלפת הממשלה הנוכחית בממשלת ימין חדשה".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?


הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף (1)(ב)(1) במקום האמור בסעיף יבוא: 6% – על חלק השווי שעד 1,294,770 ש”ח”. 7% – על חלק השווי העולה על 1,294,770 ש”ח”. 8% – על חלק השווי העולה על 3,884,295 ש”ח”. 9% – על חלק השווי העולה על 5,348,565 ש”ח”. 10% – על חלק השווי העולה על 17,828,555 ש”ח (ועד בכלל)”.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
הפחתת שיעורי מס הרכישה לגבי דירה יחידה - "על אף האמור בפסקה 2 של סעיף 1ג(9 א) לחוק מיסוי מקרקעין, יחיד שרכש דירת מגורים מיום תחילתו של חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) תיקון מס' 96 התשפ"ב-2021; והתקיים בו אחד התנאים כאמור בפסקאות (1) ו- (2) או של פסקה (א) (2) ישלם מס רכישה בשיעור משווי הזכות הנמכרת כקבוע להלן: בסעיף 9(ב1)(3) יבוא: (א) על חלק השווי שעד 2,073,190 שקלים חדשים – לא ישולם מס; (ב) על חלק השווי העולה על 2,073,190 שקלים חדשים ועד 3,000,000 – 3.5%; (ג) על חלק השווי העולה על 3,000,000 שקלים חדשים ועד 5,348,565 שקלים חדשים – 5%; (ד) על חלק השווי העולה על 5,348,565 ועד 17,828,555 שקלים חדשים – 8%; (ה) על חלק השווי העולה על 17,828,555 שקלים חדשים – 10%;
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
אחרי סעיף (1א) המוצע יבוא סעיף (1ב) כדלהלן: "האמור בסעיף לעיל מתייחס לדירה שלישית ומעלה”.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף 1(ג) בסיפא יבוא "ו-(1ב)"".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף 2(ב) במקום המילים "המדד שפורסם ביום ב' בשבט התשפ"א (15 בינואר 2021)" יבוא "המדד שפורסם ביום ג' בשבט התשפ"ב (15 בינואר 2022)"".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף 2 לאחר המילים "שהוא דירת מגורים" יבוא "לאחר 3 חודשים מיום תחילתו של חוק זה ואילך"".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
יתווסף סעיף דלקמן: "האמור בתיקון זה לא יחול על דירות הנקנות בפריפריה"".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
יתווסף סעיף כדלקמן: מוכר שמכר את דירתו השניה יזכה להנחה בשיעור מס השבח של 50% במידה ולא ירכוש דירה חדשה במשך תקופה של 4 שנים.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
יתווסף סעיף כדלקמן: "מדרגות מס הרכישה ביחס לדירה שניה ומעלה לא יחולו על יישובים בפריפריה חברתית לפי דירוג המדד החברתי-כלכלי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
יתווסף סעיף כדלקמן: "מדרגות מס הרכישה ביחס לדירה שניה ומעלה ביישובים הנמצאים בפריפריה (גאוגרפית) יחולו רק מדירה שלישית ומעלה".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
יתווסף סעיף כדלקמן: "מדרגות מס הרכישה ביחס לדירה שניה ומעלה ביישובי נגב גליל יחולו רק מדירה שלישית ומעלה ומסך של 2,000,000 ₪ במכירת הדירה".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
יתווסף סעיף כדלקמן: "מדרגות מס הרכישה החדשות (8% לדירה שניה ומעלה) לא יחולו בדירה שניה שנרכשה לילד או לאדם עם מוגבלות".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
העלאת מס הרכישה לדירה שניה ואילך לא יחול ברכישת דירה לצורך ילד יתום לצורך מגוריו".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
העלאת מס הרכישה לדירה שניה ואילך לא יחול על דיור להשכרה בחוק לעידוד השקעות הון (הן בחוק הקיים והן בתיקון החדש).
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
את זה אני אקרא.

פטור במכירת דירת מגורים מזכה - בלי לגרוע מהוראות פרק חמישי 1 לחוק מיסוי מקרקעין, מוכר המוכר בתקופה שמיום שלפני יום תחילתו של חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה)(תיקון מס' 96), התשפ"ב – 2021 עד 18 חודשים מיום התחילה (בסעיף זה – התקופה הקובעת), את כל הזכויות במקרקעין שיש לו בדירת מגורים מזכה, יהיה זכאי על פי בקשתו, שתוגש במועד הגשת ההצהרה לפי סעיף 73 לחוק מיסוי מקרקעין, לפטור ממס, מלא או חלקי, במכירתה, בהתאם להוראות אלה: (1) היה שווי המכירה עד לסכום של 2,200,000 שקלים חדשים (בסעיף זה – סכום התקרה) – תהיה המכירה פטורה ממס; (2) עלה שווי המכירה על סכום התקרה – יחויב המוכר במס בסכום המתקבל מהכפלת סכום המס שהיה עליו לשלם במכירת הדירה, אלמלא חלו לגביו הוראות סעיף זה, בהפרש שבין שווי המכירה לבין סכום התקרה, כשהוא מחולק בשווי המכירה; (3) המוכר מתחייב שלא לרכוש דירה נוספת במשך תקופה של 5 שנים, היה ורכש דירה בניגוד להצהרותיו ישלם מס כפול על הדירה החדשה. (3) במכירת דירת מגורים מזכה שלדעת המנהל התמורה המשתלמת בעדה הושפעה מזכויות לבנייה נוספת – יהא שווי המכירה, לעניין פסקאות (1) ו- (2), הסכום שיש לצפות לו ממכירתה של הדירה ממוכר מרצון לקונה מרצון בלא הזכויות לבנייה הנוספת כאמור (בפסקה זו – סכום שווי הדירה); היה סכום שווי הדירה נמוך מהסכום לפי סעיף 49 ז(א)(2) לחוק מיסוי מקרקעין, יהא המוכר זכאי לפטור נוסף בשל הזכויות לבנייה נוספת כאמור לפי הוראות אותו סעיף;
הוראות סעיף 49 ז(א)(4), (א1) ו-(ב) לחוק מיסוי מקרקעין יחולו, בשינויים המחויבים, לעניין מכירה שחלות לגביה הוראות פסקה זו; (4) במכירת חלק מדירת מגורים מזכה – יקראו את סכום התקרה באופן יחסי, בהתאם לחלקו של המוכר בדירת המגורים המזכה”.

(ב) הוראות סעיף קטן (א) לא יחולו כאשר מכירת דירת המגורים המזכה היא מכירה לקרוב; בסעיף קטן זה, "קרוב" – כהגדרתו בסעיף 1 לחוק מיסוי מקרקעין”.

(ג) פטור ממס, מלא או חלקי, לפי הוראות סעיף קטן (א), לא יינתן למוכר אחד יותר מפעמיים”.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
תיקון סעיף 20 לתקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה): א. בסעיף 20 לאחר המילים "במכירת זכות במקרקעין" יירשם: "או במכירת זכות באיגוד מקרקעין"" – אתה מתקן את התקנות – אי-אפשר. מורידים.

פה יש מקבץ. 27. בסעיף 1(1)(ב)(1) במקום "5,348,565 שקלים חדשים" יבוא "2,000,000 שקלים חדשים"".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
קופצים ל-34. במקום "5,348,565 שקלים חדשים" יבוא "3,148,515 שקלים חדשים"".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
גם פה יש מקבץ. 35. במקום 8% יבוא 7%.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
37. במקום "8%" יבוא "5%"".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
בסעיף 1(1)(ב)(2) במקום "10%" יבוא "8%"".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
41. בסעיף 1(1)(ב)(1) במקום "10%" יבוא "6%"".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
42. במקום "2021" יבוא "2027".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
עד 84. במקום "2021" יבוא "2069".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
85 – תמחקי.
שלומית ארליך
תחולת החוק "הוראות חוק זה יחולו כאשר תוקם מערכת מטרו תת קרקעית בין עכו לנהריה.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
פה יש מקבץ. קופצת ל-99. תחילתו של חוק זה כאשר קו 100 שנוסע ממחלף שפירים לירושלים יכנס עד לפתחה של הכנסת".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
100. לפני סעיף 1 יבוא: "מטרת החוק: העלאת מיסים והכבדה על השכבות החלשות במשק".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.
שלומית ארליך
את מטרות החלופיות אתה רוצה חלופיות או מצטברות?
ינון אזולאי (ש"ס)
חלופיות.
שלומית ארליך
אז קופצת ל-142. מטרת החוק: בנוסף, "מטרת חוק זה הינה לאפשר לממשלה לאשר לבדואים בנגב לבצע התחברות פיראטית (גניבה) למים”.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה

בעד ההסתייגות – 2
נגד – רוב גדול
ההסתייגות לא התקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
ההסתייגות לא התקבלה.

סיימנו הצבעה על הסתייגויות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רוצה רביזיה על כל ההסתייגויות.
היו"ר אלכס קושניר
אבל תמשוך.
ינון אזולאי (ש"ס)
משכתי.
היו"ר אלכס קושניר
תודה. אני מעלה להצבעה את הצעת חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (תיקון מס' 96), התשפ"ב-2021. מי בעד החוק? מי נגד?

הצבעה

בעד החוק – רוב גדול
נגד – 3
החוק עבר.
היו"ר אלכס קושניר
החוק אושר ויעבור למליאה לקראת קריאה שנייה ושלישית. אנחנו יוצאים להפסקה של 10 דקות, נחזור ב-13:30 לדון בסעיף הבא שעל סדר-היום.

תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:20.

קוד המקור של הנתונים