פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



16
הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
23/11/2021


מושב שני


פרוטוקול מס' 20
מישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
יום שלישי, י"ט בכסלו התשפ"ב (23 בנובמבר 2021), שעה 10:00
סדר היום
הצטרפות ישראל לאמנת איסטנבול למאבק באלימות כלפי נשים
נכחו
חברי הוועדה: עאידה תומא סלימאן – היו"ר
נעמה לזימי
גבי לסקי
חברי הכנסת
ענבר בזק
קרן ברק
סימון דוידסון
מאיר יצחק הלוי
אחמד טיבי
אלון טל
עופר כסיף
איימן עודה
סמי אבו שחאדה
מוזמנים
שר החוץ יאיר לפיד
שר המשפטים גדעון סער
שר העבודה, הרווחה והשרותים הקהילתיים מאיר כהן
ד"ר רועי שיינדורף - משנה ליועץ המשפטי לממשלה, משרד המשפטים

פרופ' רות הלפרין קדרי - ראשת המרכז, פרופ' בפקולטה למשפטים, מרכז רקמן, אוניברסיטת בר אילן

איריס פלרונטין - סמנכל"ית בכירה, ראשת מינהל לשירותים אישיים וחברתיים, משרד הרווחה והביטחון החברתי

יהודית סידיקמן - נשיאה, אל הלב
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
דלית אזולאי
רישום פרלמנטרי
חבר תרגומים




הצטרפות ישראל לאמנת איסטנבול למאבק באלימות כלפי נשים
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בוקר טוב לכולם, בוקר טוב לכולן, אני פותחת את ישיבת הועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון המגדרי, היום ה-23 בנובמבר, 2021 ואנחנו נתמקד בהצטרפות ישראל לאמנת איסטנבול למאבק לאלימות כלפי נשים. אני קודם כל רוצה לברך את השרים ולהודות להם על זה שכיבדו אותנו בנוכחותם היום, כבוד שר החוץ חבר הכנסת יאיר לפיד, כבוד שר המשפטים מר גדעון סער וגם כן כבוד שר הרווחה והביטחון הקהילתי חבר הכנסת מאיר כהן, חברי וחברות הכנסת שהצטרפו ושיצטרפו תוך כדי הדיון והאורחות והאורחים. היום הכנסת מציינת את היום המיוחד למאבק נגד נשים, את האמת יזמתי את היום המיוחד הזה והנשיאות אישרה אותו ערב היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים, החל כל שנה ב-25 לנובמבר ואושר על ידי האו"ם, אנחנו מתייחסות ליום הזה כיום של חשבון נפש, כיום שבו אנחנו ממקדות את המאמצים שלנו ומנסות לבדוק איפה וכמה עברנו בדרך של לעקור ולמגר את תופעת האלימות נגד נשים.

לצערנו הרב ביומיים האחרונים שמענו על כמה וכמה מקרים של אלימות כולל לצערנו רצח של אישה, רצח של עיישה עבאדי מכפר ג'דיידה מאכר וגם על שני ניסיונות רצח אחרים שהתחוללו ואני מאוד שמחה שנכשלו והנשים ממשיכות להיות איתנו. אבל היו גם הרבה מקרים שלא שמענו עליהם, אני בטוחה שיש הרבה, אלפי מקרים של אלימות נגד נשים שהתחוללו בשבוע, בשבועיים האחרונים ולא שמענו עליהם וכנראה לא נשמע עליהם כי נשים עדיין מרגישות פחד לבוא ולהתקדם ולחשוף את הבעיה. אני חייבת להגיד שבשנה האחרונה גם כן הרגשנו את השבריריות של המאבק שלנו בלמגר את תופעת האלימות נגד נשים, בשנתיים האחרונות אנחנו גם כן חיים תחת צל המגיפה, המגיפה של קוביד 19 או הקורונה ושם אנחנו גם הצלחנו לראות איך שוב האלימות נגד נשים גוברת בצל איומים אחרים ואיך הכניסה חזרה הביתה עלולה להיות להרבה מהנשים, זה להיכנס למלכודת שוב וזה להיות ולחיות בצל האלימות וראינו טיפוס ועלייה במקרי האלימות נגד נשים.

אנחנו היום מתמקדות באמנת איסטנבול, אני עדיין זוכרת בכנסת ה-20 כשהתחלנו לדון באמנה, האמנה שנחתמה ויצאה לאור ב-2011 אבל התחילה כפרויקט שהביאו אותו מועצת אירופה והפכה לאמנה בינלאומית שעושה סטנדרטיזציה ממש, קריטריונים וסוג של מניואל של מדריך איך ממגרים, איך המדינות יכולות למגר את תופעת האלימות. קיימנו דיון בכנסת ה-20 ואני זוכרת טוב מאוד והזכירו לי גם כן כשדיברנו על ההסתייגויות והעיכובים של המדינה, למה מדינת ישראל חושבת בינתיים אז לא להצטרף ב-2017 והביאו בפניי את ההסתייגויות ואמרתי הצלחתם לעלות על הסתייגויות שהן מעבר לעניין של דמי אישות ואני היום למרות שזה יום קשה, למרות שאנחנו מציינות יום קשה, אני חושבת שההתפתחויות שקרו בחודש האחרון והרצון שגילינו שהממשלה שוקלת ומתקדמת לכיוון השעה המיוחלת מאוד הכניס בליבנו זקיק של תקווה, בוא נגיד.

אנחנו יודעות שאמנה לא תעקור את ולא תמגר את התופעה אבל הרצון הפוליטי המוצהר של להדק את המאבקים וכן לחתום ולהיות מוכנים לכל שאלה שתבוא בעתיד וכל דוח שנצטרך לחתום, זה מעיד על רצון טוב. אני היום פונה לשרים ופונה לכבוד שר החוץ, חבר הכנסת יאיר לפיד, אנחנו רוצים לשמוע, מה בכוונתכם ומה בכוונת המשרד מבחינת האמנה, אמנת איסטנבול, בלי שום קונוטציה לאיסטנבול שדיברנו עליה בשבועיים האחרונים, זאת איסטנבול אחרת וזאת אמנה אחרת, בבקשה כבוד השר.
שר החוץ יאיר לפיד
בוקר טוב, אני קודם כל , יושבת הראש מברך אותך גם על הדיון החשוב הזה, גם על היום הזה, גם על כל היוזמות שאת מובילה. כמו שיודעת וצריך לדעת כל אדם אלימות היא לא נושא אחד, זה לא התעללות פיסית, זה מרחב של נושאים, אלימות פיסית אלימות פסיכולוגית, אלימות מינית, אלימות כלכלית ואנחנו צריכים לגשת ולגעת בכל אחד ממרחבי הנושאים האלה ואנחנו צריכים לבטל כל הסתתרות הזכרת את הרציחות של הימים האחרונים, מאחורי נושאים תרבותיים, אין ככה זה אצלנו, אין זו המסורת בחברה שלנו, באף חברה זה תמיד לא מוצדק.

אני אומר מראש את עמדת משרד החוץ, משרד החוץ יפנה למועצת אירופה וזו עמדתי זו עמדת המשרד ויבקש הצטרפות של ישראל לאמנה, אני קיימתי על זה סדרה של דיונים עם שר המשפטים, אני עוד הבוקר דיברתי על זה עם שר המשפטים הוא בוודאי ידע להרחיב יותר ממני, אנחנו לא אומרים שאין בעיות, כל הבעיות הן פתירות וכל הבעיות אנחנו נפתור במהלך העבודה מול מועצת אירופה ועד שנגיע לחתימה ואנחנו נאיץ את התהליך, לא נטאטא, יש סתירה מבוימת הרי בין האמנה לבין אמנת הפליטים, אנחנו צריכים לטפל בזה זה קשור גם לפסק הדין בנושא מילת נשים ונצטרך לטפל גם בזה ונעבוד בזה עד שזה ייפתר, יכול להיות שנצטרך פה ושם הערה פרשנית בשביל לוודא שהדבר יעבור ויהיה חוקי ולא יהיו סתירות בין החוק הישראלי לבין האמנה, יש נושאים של החלת האמנה לאזורי סכסוך, על הנושא של נישואים בכפייה, בישראל לצערי אולי לא לצערם של אחרים, אין נישואים אזרחיים, עד שיהיה נצטרך לייצר איזושהי הערה פרשנית, שר המשפטים יידע טוב ממני להסביר, לא את הבעיות, אלא את הפתרונות כי המטרה היא להגיע לפתרונות ואנחנו נגיע לפתרונות אני מבין שאפילו שההסתייגויות האחרונות שהיו קצת במשרד הפנים במקומות אחרים, הוסרו וממשלת ישראל יושבת הראש עומדת מאחורי האמנה הזאת, עומדת מאחורי הקידום של האמנה הזאת והפיכה שלנו לחלק מהמדינות שחתומות על זה.

המחלקה המשפטית במשרד החוץ כמובן עומדת לרשותכם ולרשות התהליך כולו. יש פה את הנציגים שלנו, אם אחר כך תרצו בדיון המקצועי לקבל הסבר איך הדבר הזה מתרגם את עצמו לפנייה לכל המדינות הרלבנטיות, אנחנו נעשה את זה. אז הסיכון שלי אומר כן יהיו קשיים, אנחנו נפתור את הקשיים, אנחנו נלך, אנחנו נהיה נחושים גרירת הרגליים הייתה מיותרת לחלוטין ומהסיבות הלא נכונות וזה חלק מחובתה של הממשלה החדשה לוודא שגרירת רגליים הזאת תסתיים ואנחנו נחתום על האמנה, אנחנו גם זה לא פוליטיקלי קורקט לומר, כגבר אני מרגיש מחויב לנושא הזה מפני שחלק גדול כך מהאלימות כלפי נשים מבוצע או החלק הארי של האלימות כלפי נשים מבוצע על ידי גברים, לפיכך חובתם של גברים אחרים להיות חלק מהמאמץ המתמיד למגר כל סוג של אלימות כלפי נשים, אז אני מודה לך מאוד ומשרדי כולו עומד לרשותך ולרשות היוזמה החשובה הזאת.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה, את האמת מי שנמצא במאבק כל כך הרבה שנים לא מצפה בדרך כלל אפילו כשאני שומעת חדשות הטובות עדיין חושב על עיכובים ואני חושבת ששר המשפטים מר גדעון סער נאמר שאתה אחראי על הפתרונות ואני יודעת שיש ביכולתך ואת המחויבות שלך לנושא, גם הכרנו כשעמדת בראש הוועדה הזו, אני בטוחה שעכשיו עם הכוח שיש לך והיכולת והמעמד אני בטוחה שתסביר לנו מה העמדה ולאן אתם מובילים, בבקשה.
שר המשפטים גדעון סער
תודה גברתי היושבת ראש, אני קודם כל מברך את שר החוץ את חברי יאיר לפיד על ההודעה שלו, אני פניתי לשר החוץ בסוף חודש אוקטובר מכיוון שמשרד החוץ הוא הגורם שבכוחו ליזום מול מועצת אירופה, את ההצטרפות שלנו לאמנה, אבל בעצם אנחנו היינו כבר אחרי תהליך של כמה חודשים של עבודת מטה שרוכזה על ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, משפט בינלאומי רועי שיינדורף שנמצא פה ומי שהיה ראש המטה הקודם שלי בלשכתי, שביט מס שבעצם עבדו מול כל משרדי הממשלה לפתור את כל הנשואים והנושא האחרון שחתמנו היה מול שר הרווחה, חברי מאיר כהן שנמצא כאן כי היחידה הרלבנטית שתרכז את העבודה מול האמנה היא נמצאת במשרדו.

סוכם גם על בנושא אחד שבו תהיה הסתייגות, יש נושאים אחרים שבהם תהיה אמירה פרשנית שלנו, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה יוכל לפרט אותם אבל בסך הכול אין שום סיבה לשום עיכוב ואנחנו צריכים להצטרף לאמנה, להצטרף לאותן 34 מדינות בעולם שכבר עשו את זה, הנושא נגרר משנת 2015 בעצם הנושא נמצא בבחינה על ידי מגינת ישראל, היו גם בתקציב המדינה האחרון תגבור תקציבי לחלק ניכר מהנושאים ואני היום לומר שרוב הסטנדרטים של אמנת איסטנבול ישראל עומדת בהם גם היום ומה שלא אנחנו נשפר ולכן לפי דעתי אין שום סיבה לעיכוב בנושא הזה ואנחנו יכולים לעשות את זה ואני שמח שיש היום שותפים בממשלה שהם כולם רואים באותו אופן את חשיבות המהלך הזה.

אנחנו עושים עוד הרבה מאוד דברים בנושא של מאבק באלימות נגד נשים, היום אנחנו גם נביא למליאת הכנסת הצעת חוק לקריאה ראשונה, פיצוי כספי לנפגעי עבירות מין, ניסיון לרצח ולמשפחות שנפגעים בעבירות המתה של תשלום פיצוי כדי לסייע בהליך שיקום, יש עוד הרבה מאוד דברים אחרים שנמצאים בתהליכי עבודה, גם הרחבת סיוע משפטי לנפגע ונפגעות עבירות מין שבסופו של דבר קרוב מאוד להגיע לכנסת וגם דברים שעשינו בכנסת בהחלה של סדרי דין של תקנות למניעת אלימות במשפחה, גם בבתי הדין השרעיים וגם בבתי הדין הדרוזים ובסך הכול יש התקדמות יפה בכל התחומים האלה, גברתי ציינה באמת, אני מהכנסת הראשונה שלי הייתי חבר הוועדה הזאת מ-2003 וזכיתי לעמוד בראשה במשך שנתיים.

אני חושב שהיום היא שעת כושר שבתפקידים המתאימים נמצאים אנשים שרואים את החשיבות של העשייה בנושא הזה, אנחנו רואים מה קורה ממש כוללת השבוע, בנושא של אלימות נגד נשים, אנחנו סופרים את הנרצחות אבל ההיקף של הנפגעות מאלימות במעגל המשפחה הוא אדיר, הוא כמעט בלתי נתפס ואני מאוד מקווה גברתי שאנחנו נוכל בכנסת הזאת, אנחנו גם עשינו את כולל בהצעות חוק פרטיות חלקם שלך, חלקם של חברות כנסת אחרות להתקדם בנושא הזה באופן משמעותי יותר מכנסות קודמות. אני מציע רק אולי תהיה השלמה מתי שגברתי תקבע של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה כי הוא מכיר היטב את כל הסוגיה המשפטית.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כן, בטוח אבל את האמת אנחנו התחלנו באמת בהצהרה החשובה, אני חושבת שאנחנו אולי חלק מהנוכחים והנוכחות כן מבינים את חשיבות ההצהרות ששמענו עכשיו, אנחנו ביום בעיני היסטורי, להרבה מארגוני הנשים ולנשים אולי לאישה העוברת אלימות עכשיו בביתה אולי היא בשבילה לדבר על אמנות ואמנות בינלאומיות לא כל כך מדבר אליה, אבל אנחנו כמי שעסקו בנושא ויודעות כמה האמנה הזו חשובה כדי להסדיר מאבק של שנים רבות, שהוא הובל על ידי ארגוני הנשים והצטרפו אליו גם גברים שהאמינו בדרך הזו, אני חושבת שאנחנו מבינות שהיום אנחנו בהצהרה הזו, גם מממשים את האמירה, כשיש רצון פוליטי אפשר באמת לעשות את השינוי, ואני מרגישה שהגענו ליום הזה שהרצון הפוליטי אומר כן אנחנו רוצים ואנחנו נפעל לחתום על האמנה וזה יום היסטורי עבורי, אני מודה לשני השרים ואני מתכבדת להזמין גם את השר שיהיה בעצם מוטלת עליו את העבודה הקשה של לממש, בבקשה השר מאיר כהן.
שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים מאיר כהן
שלום גברתי, תודה רבה לך ולאדוני שר האוצר ואדוני שר המשפטים, איריס פלורנטיני יושבת כאן בצד ואני חושב שברור למשרד הרווחה וברור לכולנו שהעקרונות של אמנת איסטנבול הם עקרונות שמקובלים על כולם, לגמרי אין שום ויכוח, כשאנחנו רואים את הפעילות שאנחנו עושים, בוודאי ובוודאי יש הלימה כמעט מוחלטת של העקרונות ושל הפעילות שאנחנו עושים וככל האמנה או דרכה אפשר לטפח עוד מענים אז בוודאי ובוודאי שלא רק שנאמץ את זה, אלא שהאמנה תהפוך לארגז כלים בתוך המשרד, אנחנו מחויבים בזה, לכן אני שמח על כך ואנחנו כגוף המבצע נשמח בשמחה גדולה שהאמנה הזאת תיחתם וכמו שאמרתי תהפוך תוכנית העבודה שלנו. אני רוצה להגיד נתונים שהבוקר אנחנו קיבלנו, יש עלייה בעקבות הקורונה של למשל ברשויות המקומיות, יש עלייה של 4,000 מקרים של אלימות, שאנחנו מדווחים עליהם, יש קפיצה משמעותית בפניות לעו"סיות משטרה שזה תחום חדש במשרד.

כ-1,000 נשים קיבלו סעד, יש כבר פניות של 1,000 איש שאנחנו עדיין עושים את הקשר עם הנשים בכדי למצות את הזכויות שלהן, אבל אפשר לספר על דבר טוב, אנחנו פותחים מרכזים שנקראים אלומה, אני לא יודע אם האנשים נמצאים כאן, פתחנו מרכז כזה בעכו, אנחנו לפני שלושה שבועות, זה מרכז שהוא סוג של חדר מיון שפתוח 24 שעות ליד הבית, ויש שם עובדים סוציאליים וכל מה שצריך ונשים מהרחוב נכנסות ואומרות באנו לחדר מיון, זה הדבר שהכי מעניין אותנו, בזה אנחנו רוצים שתטפלו, יש בשלושה שבועות גברתי היושבת ראש יש פניות של 80 נשים. ברגע שמנגישים את הטיפול האנשים מגיעים, אנחנו הולכים לפתוח עוד ארבעה מרכזים כאלה ברחבי הארץ כמובן מרכז גם באחד מהיישובים הערבים, אז תודה רבה לך ושיהיה בהצלחה לכולנו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה, את האמת אמרתי את זה בחצי חיוך, אבל זה אמיתי, זה ממש ליד הבית שלי ואני רואה את הנשים מגיעות, אני רואה אותן לפעמים לפנות בוקר שאני יוצאת בדרכי לירושלים, יוצאות מהמרכז, וזה המבנה הכי יפה, נכון וזה נראה טוב וזה נותן הרגשה טובה גם להיכנס אליו. כל הכבוד, אני חושבת שגם כן ההצהרה על תגבור התקציב למאבק באלימות הוא סימן טוב שאנחנו חיכינו לו, אני עדין זוכרת את שביתת הנשים הראשונה במדינת ישראל, לפני שנתיים יצאנו לרחובות, שלוש שנים סגרנו את הרחובות וכבישים ראשיים כדי באמת להשיג את התקציב ועכשיו קיבלנו תקציב שאני רק מקווה שילך ויתוגבר עד שנמצא את הדרך לעשות. אני רוצה לתת לחברי הכנסת וחברות הכנסת להתייחס ואחר כך ניכנס יותר עמוק, או שננסה גם לשלב בין חברי כנסת והדיון המקצועי, אני רוצה לתת לחבר הכנסת אלון טל ואחריו חבר הכנסת איימן עודה בבקשה.
אלון טל (כחול לבן)
תודה רבה גברתי היושבת ראש, אני חושב שאני מדבר בשם כל הנוכחים, אני מברך אותך, ההתמדה היא אכן תכונה חשובה ואפשר להצליח והניסיון שלך להעביר את ההצטרפות לאמנת איסטנבול אנחנו מצדיעים לך היום, זה באמת הישג בלתי רגיל ואני מודה לשלושת השרים על ההתגייסות. אבל בכל זאת, אני לא רוצה לקלקל את האווירה החגיגית, אבל בואו נדבר על המציאות ואמנם צדק שר החוץ שאמר שיש פה מגוון של עבירות, אבל היות ובשבת אנחנו קראנו על אולי מקרה המתועד הראשון של אונס, אני רוצה רק להגיד כמה מילים על המצב בישראל כי אני חושב ממה שאני קורא בעיתונות מסוימת מאוד מפריע. בשנת 2020 בישראל, הפרקליטות פתחה ב-918 תיקי אונס וזה לעומת 930 ב-2019 והנה כמה פרשנים הזויים אמרו הנה התקדמות והמצב, ואנחנו יודעים שזה לא המצב שבסך הכול מרכזי הסיוע מדברים על 50,000 תלונות שזה עלייה של כ-50 אחוז מאז 2015 וזה רק אחוז קטן מהעבירות בפועל, מה זה אומר?

אנחנו צריכים להבין שמרבית המקרים בכלל לא מדווחים וכאשר הם כן מדווחים לא הולכים למשטרה ואנחנו לא מצליחים לספק את המרחב הבטוח לנשים שבכל זאת נפגעות ואנחנו חייבים לשפר את המצב הזה. אני שמח מאוד שהתקציב הנוכחי גם משפר את הטיפול הרפואי וכו' אבל יש פה בעיה תרבותית וזה בעצם מנציח את הבעיה. אני חושב שבסופו של דבר אנחנו יודעים שיש לנו אתגר שהוא חינוכי ואנחנו חייבים להביא את אותם מסרים שנאמרו פה לבתי ספר וגם לציבור הגברי כי אני מזכיר 89 אחוז מהתלונות זה נגד גברים. אני מודה לך שוב על המאמצים ואנחנו חברי הכנסת, 40 חברי הכנסת חתמו וזו רק התחלה, מחזקים את ידך ובכלל את השרים מממשלת ישראל, ממשלת שינוי שמביא שינוי מאוד מבורך לשינוי כל כך חשוב.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה חבר הכנסת אלון טל אני חייבת להגיש שחבר הכנסת הפתיע אותי ביום יומיים אולי אחרי שנכנס לכנסת, ניגש אלי ואמר אני לקחתי על עצמי לקדם את הנושא של לחתום אמנת איסטנבול בקדנציה הזו ואני רוצה לעזור תגידי מה אפשר והוא התחיל להחתים את חברי הכנסת, זה לא היה מובן מאליו, תודה רבה. חבר הכנסת איימן עודה ותשימו לב, עד עכשיו כל הדוברים היו גברים, אני יודעת לפני שמתחילים את הביקורת עלי אני אומרת את זה, מקדימה, אבל זה טוב, זה אומר שאנחנו מגייסים גם כן את הגברים למאבק הזה.
שר החוץ יאיר לפיד
כל הגברים שמנוהלים בבית ביד רמה בידי אישה.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
כבוד היושבת ראש, הרבה הערכה על המאמץ על העקביות וההצלחה, אני מעריך מאוד את הנוכחות והשותפות של השרים, יאיר לפיד, גדעון סער ומאיר כהן, הרבה הערכה. אני רוצה להצביע על שתי נקודות, הנקודה הראשונה היא ההכחשה מקרב חלקים גדולים מהגברים באלימות נגד הנשים, אני שומע את זה ברחוב, אני שומע את הטוקבקיסטים אני שומע אנשים שמעירים לי, אני שומע אנשים שמכחישים ואומרים, אבל הרצח בכל מקום וההרג בכל מקום ותסתכל כמה צעירים ואנשים ערבים נהרגו. יש גם מאפיינים ייחודיים לאלימות נגד נשים, זה גם כוח, זה גם בעל מימדים היסטוריים, לכן צריך הרבה הסברה בכל הרמות, גם בבתי ספר, גם בכל מקום ואני חושב שיחד עם זה שהמדינה חותמת על אמנת איסטנבול שיהיה ממש מערך הסברה גדול מאוד.

אני רוצה קצת לקלקל את האווירה החיובית באמירה שאני לא רואה שמצב הנשים והאלימות נגדם הוא מחוץ למצב הכלכלי, למדיניות כלכלית או לצדק חברתי, אני לא חושב שזה יוצא מהאווירה שאנחנו חיים במשך עשרות שנים, של המשך כיבוש, של תפיסה של מלחמה, של הגבר הלוחם, אני חושב שכל הדברים הללו שזורים אחד בשני, לכן מי ייתן ונחייה באווירה של שלום וזכויות עמים וצדק חברתי שאלו הם התשתית לשוויון אמיתי גם בקרב בין נשים לגברים, תודה רבה לכם.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה, חבר הכנסת איימן עודה, אני רוצה אם ירשו לי חברי הכנסת לתת לחברי הכנסת ואחר כך חברת הכנסת נעמה לזימי ואחריה חבר הכנסת עופר כסיף, שהגיע ראשון והפליתי אותו לרעה. בבקשה.
נעמה לזימי (העבודה)
תודה עאידה יו"ר הוועדה, תמיד בדיונים אצלך אנחנו פוגשות רק נשים, חברות הכנסת, אז אני אומרת שדווקא היום הזה הוא באמת יום טוב יותר בו יש לנו את השותפים לצידנו, חברי הכנסת שנמצאים כאן, אצלך בוועדה.

אז כמוך אני גם מתרגשת מהבשורה הזאת הבוקר, מבחינתי זה ממשלת שינוי יותר מהכול, הצעדים לחתום על אמנת איסטנבול, האמנה שממשלות קודמות גררו רגליים מלחתום עליה בגלל כל מיני שיקולים די מבוהלים, מכל מיני סעיפים בתוך האמנה, זה דבר משמעותי מאוד ברמת המדיניות הכוללת ההצהרתית, המחויבת, לא פחות להבעיר תקציב שמאפשר 150 מיליון לתוכנית למיגור אלימות ורצח נשים, ואם היו עוגנים חברתיים בתקציב הזה, זה כנראה העוגן המרכזי ביותר בתוכו, במשרד שלי יש את הפוסטר המקופל שהיה לי, אני אישה אני שובתת, זה כאיזה סמל מהדהד לשביתה הזו שעשינו, שביתה של כל המשק בישראל, של כל ארגוני הנשים, של כל הרשויות, אנחנו דחפנו את חיפה להיכנס לזה, הייתה הרשות הגדולה השנייה לדעתי שהצטרפה לתוך השביתה וכלום לא קרה, וזה היה מטריף דעת, לחשוב גם אחרי האקט הכי קשה שאפשר לעשות הוא להשבית את המשק וגם אז עולם כמנהגו נוהג והנה אנחנו נמצאות כאן היום ורואות שלתהליכים יש את הדרך שלהם והם חלק מרצף מאוד גדול של שותפות ופעילות של הפעילות שלך כל השנים עאידה, של עוד חברות כנסת של עוד שותפות מהזירה האזרחית שגם נמצאות כאן איתנו ואנחנו בבוקר של בשורה, של תהליך משמעותי וחתימה על אמנת איסטנבול ולא פחות חבר הכנסת אלון טל, לא מובן מאליו בעיני שהביא ולוקח צעד ומחתים על הדבר הזה מתוך סולידריות, נכון שזה אולי מובן מאליו בעיניך, אבל בטח אנחנו נבין כמה זה יוצא דופן בתוך הספירה שבה אנחנו עוסקות לשוויון מגדרי ושינוי המדיניות הזאת. אז אני רוצה להגיד קודם כל ברכות, תודה לכל השותפים שיש כאן, כן, אנחנו גם רוצות להגיד לכם תודה שאתם איתנו וגם יום אחרי היום הזה תישארו אתנו, את המאבק הזה ננצח רק ביחד, לא לבד, תודה לכולם ואני מברכת על היום הזה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה ויסלחו לי חברי הכנסת אם אני אבקש באמת לנסות ככה להתכנס לשתי דקות כי נרצה גם לשמוע את הצוותים המקצועיים שעוסקים בנושא. כן, חבר הכנסת עופר כסיף.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
תודה רבה, אני גם מצטרף כמובן לכל הברכות בראש ובראשונה אני מברך את חברתי חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן על כל העשייה במשך שנים, גם עוד לפני הכנסת, על אחת וכמה בכנסת וכן אני גם מברך את השרים, את חברי הכנסת והשרים שהגיעו ומובילים גם כפי ששמענו את המהלך המאוד חשוב הזה אז באמת מגיעות לכם ברכות. אני רוצה להגיד שני דברים, דבר אחד שהוא בגדר בקשה, ודבר שני שהוא בגדר נקרא לזה אמירה, שמדובר על בקשה ואני פונה לקובעי המדיניות, תשימו לב שבאמנת איסטנבול בין שאר הדברים יש שני דברים לדעתי שצריך לתת עליהם את הדעת והם קשורים לשיח הציבורי.

אחד מהדברים זה שהאמנה קובעת זה פעילות נגד סטריאוטיפים מגדריים, הדבר השני שאני רוצה להזכיר זה הימנעות מהאשמת הקורבן, אלה שני דברים שלצערי הרב אנחנו עדים להם במחוזותינו, פעם אחר פעם, כולל דרך אגב למרבה הצער, גם פה בבניין, אנחנו שומעים לא פעם את האשמת הקורבן ואנחנו שומעים לא פעם מחברי כנסת שימוש בסטריאוטיפים מגדריים מבישים, אז אני קודם כל אומר תשימו לב שהדברים האלה גם קיימים באמנת איסטנבול ואני מאוד מקווה שתיעשה פעולת שורש אמיתית ועמוקה ברמת החינוך וכן הלאה, כדי שהדברים האלה ייפסקו אחת ולתמיד. הדבר השני שלא מופיע באמנה ואני חושב וזה קצת מהדהד את הדברים שאמר חבר הכנסת איימן עודה קודם, אין באמנה התייחסות לנושא החברתי כלכלי, או כמעט אין התייחסות, ואני חושב שזה דבר שאנחנו צריכים לתת עליו את הדעת.
שר החוץ יאיר לפיד
יש.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
שולי, שולי לטעמי
שר החוץ יאיר לפיד
לא במונחים כמותיים.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
לא מדבר על זה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
עופר מדבר על זה שלא ברמה המספקת עבורו.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
נכון, אבל אני חושב ובזה אני אסיים, אני חושב שאחד המאפיינים של המערכת הכלכלית הקיימת זה ההתייחסות אל האישה כאל רכוש, לזה אני מתכוון ואני חושב שגם זה דבר שצריך היטב לשים עליו את הדעת בכל הרמות, איך גם לזה שמים קץ.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה עופר ואני אבקש מחברי הכנסת לעשות מה שחברינו אילן גילאון היה אומר, שאנחנו נלך לפי החבר כנסת בן אדם, הוא היה אומר את זה ואני את האמת אהבתי המושג. דוקטור רועי שיינדורף המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ואחר כך נחזור לחברת הכנסת ענבר בזק, בבקשה אדוני.
רועי שיינדורף
בוקר טוב גברתי, בוקר טוב לשרים הנכבדים, לכל חברי הוועדה ולאורחים, פעם ראשונה שאני מופיע בכנסת הזאת, בוועדה בזאת, אז אני מבקש לנצל את ההזדמנות לברך אותך על התפקיד החשוב ולאחל לך המון הצלחה בקידום הנושאים החשובים שנמצאים על השולחן של הועדה. ההצטרפות לאמנת איסטנבול היא מהלך כמו שנאמר כאן, מהלך חשוב, מהלך היסטורי שהממשלה מובילה, אני חושב שהוא מבטא את הנחישות של הממשלה להילחם בנגע הרע הזה של אלימות נגד נשים שרווח לצערנו במספרים גדולים בכל רחבי העולם ואפילו החמיר עוד יותר בתקופת מגיפת הקורונה.

שר המשפטים בפגישה הראשונה שלנו סמוך לכניסתו לתפקיד הנחה אותי לפעול כדי לקדם כמה שיותר לקדם את המהלך, זה חשוב בהזדמנות הזאת להודות באמת למשרדי הממשלה השונים, נדרש כאן הרבה רצון טוב, גם של הגורמים המשפטיים והתקציביים, בסוף זה מהלך משמעותי שאנחנו צריכים להיות מסוגלים לעמוד מאחוריו ואני שמח שהגענו לרגע הזה שבסופו של דבר יש לנו הסכמות. האמנה היא אמנה חשובה ביותר, היא אמנה ראשונה בעצם ברמה הגלובלית שעוסקת בנושא של אלימות נגד נשים, היא משקפת את מה חושבים עליו הרבה פעמים בתור הגולד סטאנדרט הסטנדרט הגבוה ביותר בתחום הזה ואני חושב שזה דבר נהדר שמדינת שיראל יכולה לשייך את עצמה לקבוצות האלה, צריך לומר, שממדברים על גולד סטנדרט תמיד יש בזה איזה מרכיב של שאיפה, לא הכול כמו שאנחנו יודעים מושלם כאן, אבל מה שברור הוא הנחישות שלנו להתקדם ולעמוד בסטנדרטים הגבוהים של האמנה.

אני מאמין שכבר היום אנחנו עונדים בהם, אבל בהחלט יש עוד דברים שנוכל לעשות ואני חושב שהדיאלוג שהתקיים במסגרת האמנה, עם המדינות האחרות שחברות, יוכל גם הוא לסייע לנו להמשיך ולהשתפר. נאמר כבר על ידי השרים, אנחנו יש תחומים מסוימים שבהם האמנה אולי הולכת רחוק מדי לטעמינו, שבהם זה אולי יותר קשה לנו לקבל את ההסדרים שמוצעים באמנה, אחד מהם זה באמת נושא המדיניות ההגירה וכחלק מההסכמות שאפשרו לנו להגיע לרגע הזה והסכמנו עם רשות ההגירה על הסתייגויות והצהרות פרשניות מתאימות שיאפשרו לנו להמשיך ולקיים את מדיניות ההגירה שלנו בהתאם בין היתר אמנת הפליטים, כמו שאמרתי היו הרבה מאוד שותפים למהלך הזה, משרד הרווחה, משרד הבריאות, משרד החוץ, המשרד לביטחון פנים, המשרד לשוויון חברתי, משרד החינוך, רשות האוכלוסין וההגירה, זה באמת מהלך ממשלתי משמעותי מאוד, זה גם הזדמנות להגיד תודה לאנשי החברה האזרחית, אני גם רואה פה את פרופסור הדרי שדיברה איתי הרבה בנושא הזה לאורך השנים ואני כמובן עומד פה לרשותכם, ככל שיש שאלות פרטניות לגבי האמנה, אני אשמח להבהיר את הדברים, תודה רבה גברתי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה, למרות שזאת ישיבה רגילה של הוועדה, אבל אני חייבת להגיש היא מקבלת את הפן החגיגי כי אין מה להמעיט מערך ההצהרה הפוליטית בנושא הזה, נשמח אחר כך לקיים פגישות יותר לעומק שנדון גם על ההסתייגויות וגם על הפרשנות המיוחדת שהמשרד שולח בנושאים מסוימים כך שנבין יותר לעומק על מה מדובר.
שר המשפטים גדעון סער
מה שחשוב זה שאנחנו עומדים מאחורי הסטנדרטים של האמנה, זה הדבר היסודי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני חושבת ששני הדברים, גם עומדים מאחורי הסטנדרטים וגם מקבלים את הגישה שאומרת בלי סנכרון ובלי עבודה מערכתית שמאגמת את כל המשאבים הקיימים, זה הדבר שמאוד ייחודי לאמנה. חברת הכנסת ענבר בזק.
ענבר בזק (יש עתיד)
קודם כל אני מצטרפת לברכות, ליו"ר הועדה חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן, לשרים כמובן לחבר הכנסת אלון טל על ההובלה של הנושא. אני רוצה להגיד בכאב שהפכנו לחברה אלימה ונכון שהישיבה הזאת עוסקת באלימות כלפי נשים, אבל אני רוצה לדבר על אלימות באופן כללי ואני חברת כנסת די חדשה, אני פה חמישה חודשים בסך הכול, וזאת הישיבה החמישית שאני יושבת בה שעוסקת באלימות, אלימות נגד נשים, אלימות בחברה הערבית, אלימות כלפי נבחרי ציבור, אלימות כלפי עובדי ציבור ואלימות ברשתות החברתיות באופן כללי. אני מאוד מסכימה עם מה שאמר חבר הכנסת איימן עודה שיש מאפיינים מיוחדים לאלימות כלפי נשים אבל בסופו של דבר שהחברה כולה הופכת לאלימה ואנחנו רואים עלייה בכל התחומים אז גם עלייה באלימות כלפי נשים עולה ובסוף אני רואה את האחריות שלנו כנבחרי ציבור, כמי שיושב פה בפרלמנט והציבור נושא אליו את העיניים, זאת אחריות שלנו, האחריות שלנו היא קודם כל בהצהרות והיום הזה הוא באמת יום מיוחד וחגיגי כי אנחנו בעצם מצהירים פה הצהרה שהיא מאוד חשובה, אבל יותר חשוב מזה האחריות שלנו היא במעשים בהקצאת תקציבים בהקמת מרכזי תמיכה, אגב גם לנשים וילדים שהם נפגעי אלימות אבל גם באותם פוגעים מרכזי שיקום, מרכזים שיעזרו להם לצאת מהמעגל, אבל בעיקר לפני הכול האחריות שלנו היא בדוגמא אישית ואני קוראת פה בהזדמנות החגיגית הזאת לחברי הכנסת מהקואליציה מהאופוזיציה, מכל הסיעות, את הדוגמא האישית להפסיק באלימות המילולית, הפכנו בתקופה האחרונה למקום שאני באופן אישי לפעמים מתביישת שילדים שלי צופים בשידורי הכנסת, האלימות מתחילה בדיבורים ואנחנו צריכים לתת את הדוגמא האישית ואז אנחנו נראה את זה גם מחלחל לשאר התחומים, תודה רבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה לך, חברת הכנסת, אני רוצה באמת לתת זכות הדיבור לשותפה לדרך הזו, שהיא עבדה קשות כדי להגיע גם כן ליום הזה לא רק בתוך הכנסת ובישיבות עם המשרדים השונים אבל גם כן בספירה הבינלאומית ובחברה האזרחית, פרופסור רות הלפרין קדרי, ראשת מרכז רקמן , בבקשה גברתי, אני יודעת שתרמת שנגיע ליום הזה, בבקשה.
פרופ' רות הלפרין-קדרי
תודה רבה באמת גברתי יושבת הראש, את יושבת הראש של הועדה, שר המשפטים, שר החוץ, חברות חברי כנסת, נציגי הממשלה ושותפותינו שותפינו בחברה האזרחית, זה באמת רגע היסטורי, ונאמרו כאן הרבה מאוד דברים חגיגיים, זה אכן אירוע מרגש וחגיגי כמעט לברך שהחיינו וקיימנו והגענו לזמן הזה. זה חגיגי במיוחד עבורנו במרכז רקמן כמי שבאמת היו הראשונים להסב את תשומת הלב של הגורמים הרלבנטיים בממשלה לכלי העצמתי והחשוב הזה של אמנת איסטנבול, אבל אני רוצה לשחק רגע את התפקיד של פרקליטת השטן כמי שחובשת גם את הכובע של האקדמיה ושל הארגונים שידועים בגישה לא פעם ביקורתית סקפטית והרבה פעמים לאורך החמש שנים האחרונות, טענו נגדנו כשהיינו עסוקות במאמצי השכנוע שזה בסך הכול דיבורים, שזה רק חתימה על עוד נייר ושזה לא ישנה שום דבר, לא עומד מאחורי זה כלום, אבל אז אני שמה את הכובע האחר שלי של מי שהייתה 12 שנים חברה וסגנית נשיאה של וועדה שמפקחת על יישום אמנה בינלאומית אחרת, האמנה לביעור אפליה נגד נשים ואני מכירה מבפנים איך הדברים עובדים.

אני ראיתי מבפנים את ההשפעה העצומה שיש לכך שמדינה היא חלק ממנגנון גדול ממנה, כשמדינה לוקחת על עצמה לא רק את השורה הזאת של המחויבויות המשמעותיות כפי ששמענו עד כה אלא גם את המנגנון שמבקר שמפקח, שמחייב את הבדיקה הפנימית והעצמית, מה שנקרא האחריויות, הבדיקה הפנימית הזאת, המתמדת, יחד עם ההשוואה השוטפת למדינות אחרות, יחד עם מתן הנחיות והפקת לקחים, ואני יכולה לומר בפה מלא שזה עובד, ההצטרפות שלנו לאמנת איסטנבול תהיה גיים צ'יינג'ר, זה בדיוק שינוי הפרדיגמה שהיינו זקוקות לזקוקים לו נואשות, על רקע הדריכה במקום במאבק נגד האלימות מבוססת מגדר נגד נשים והאלימות במשפחה.

דריכה במקום למרות שאנחנו כאילו יודעים בדיוק מה צריך לעשות, הרי כבר ארבע שנים מונח לפנינו הדוח המקיף של הועדה הממשלתית העליונה ועדיין דברים לא זזו בגלל הכשל המערכתי המובנה, היעדר תיאום ותכנון ותכלול מקיף שדרש את השינוי הפרדיגמאטי גם מבפנים וגם מבחוץ וזה בדיוק מה שהצטרפות איסטנבול תעשה, היא תכריח אותנו לעשות כל מה שצריך כדי להתמודד בצורה רב מערכתית עם האלימות הזו, היא תכריח אותנו ללכת בעקבות מפת הדרכים כפי שהוזכר כאן, המדויקת שהמדינה צריכה ללכת בה, מניעה, הגנה, העמדה לדין וענישה ותכלול וסנכרון של כל המנגנונים והמערכים המדינתיים.

זה בעצם יהיה ה-OECD של האלימות נגד נשים, ישראל מצטרפת היום למועדון לא פחות מכובד, לא פחות יוקרתי ואולי המועדון הכי חשוב לחיים עצמם ובדיוק כמו שההצטרפות ל-OECD הביאה שינוי באופן שבו הגורמים הממשלתיים בוחנים את עצמם, אוספים נתונים השוואתיים, מציגים מידע בדרך שלא נותן יותר מקום לטיוח ולהתחמקות, זה מה שאנחנו נעשה היום ונביא איתנו לזירה הכואבת והמדממת של האלימות מבוססת מגדר נגד נשים ואלימות במשפחה וזה יעבוד רק אם המדינה על כל רשויותיה ימשיכו להפגין את הנחישות , המחויבות, לקיחת האחריות, באמצעות היישום האמיתי, כפי שיושבת הראש אמרה, הרצון הפוליטי שימשיך להתקיים בהמשך למהלך המבורך שהביא ליום החגיגי הזה, תודה רבה לכל מי שהביאו אותנו עד היום.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה פרופסור רות. חבר הכנסת סימון דוידסון ואחריו גם נצטרך לתת עוד לחברי הכנסת, כי פשוט התברכנו היום בנוכחות גדולה של חברי וחברות הכנסת, בבקשה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
בוקר טוב, קודם כל אני רוצה לברך את הדיון הכול כך חשוב הזה, לברך את יושבת הראש, לברך את שר החוץ יאיר לפיד ואני רק אומר לכם הדוגמא הטובה ביותר זה הלשכה של שר החוץ יאיר לפיד שהוא מוקף בנשים, חזקות, מבריקות שבעצם מנהלות יחד איתו ובעזרתו את משרד החוץ, אני רוצה לברך את שר המשפטים גדעון סער שהגיע לדיון כל כך חשוב, אני מבין כמה זה חשוב לו ואני אתחיל עם משהו אישי, אני לצערי גדלתי בסביבה של אלימות, של גברים נגד נשים, אני לא אכנס לפרטים, אבל כל חיי זה היה בסביבה שלי והיום כאבא לשלוש בנות ובמשך כל שנות הגידול כהורים, היה לי ולאשתי מאוד חשוב שהבנות יהיו חזקות, שיהיו מאוד עצמאיות וזה הדבר הכי חשוב בסופו של דבר, שאנחנו מגדלים את הבנות שלנו, שהן יהיו חזקות, אמיצות שידעו שהן יכולות לעמוד גם בפני עצמן וככה גידלנו אותן ושאני חושב על פתרונות לנושא הזה, אני שוב חוזר לעולם שאני מייצג בכנסת הזאת, ספורט.

היום במדינת ישראל יש נתון מאוד נמוך של נשים ודיברתי על זה עם יושבת ראש הועדה ואנחנו סיכמנו שנקיים דיון רציני יחד עם ועדת משנה לספורט בראשותי. רק 22 אחוז מהספורטאים הרשומים במדינת ישראל באגודות הן ספורטאיות, רק 26,000 בנות רשומות באיגודים, המספר הזה כל כך נמוך שהוא אפילו מפחיד אותי, הספורט הוא בעצם הדימוי העצמי, המסגרת הטובה ביותר לדימוי עצמי של נשים, שיהיו חזקות לא רק פיסית, שיהיו חזקות נפשית, שידעו לעמוד מול כל דבר בחיים, וזה דבר שאנחנו צריכים לעבוד כדי להגדיל את המספר הזה, שנשים יותר יעסקו ויהיו באגודות ובאיגודים ויהיו חזקות בנושא הזה גם של הספורט, אז זה אחד מהדברים שצריך לעשות בכנסת ובכלל הדיון הזה הוא צריך להיות דיון שהוא דגל לכנסת, אנחנו צריכים לחזור עליו ולעשות ריפיט על הדיון הזה עוד ועוד כדי שבסוף הנושא הזה יצליח, שהנושא הזה יעבור שלב, אז אני מברך את כולם, את כל מי שהגיע לפה הנושא הזה הוא מאוד חשוב לכנסת ישראל, תודה רבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה לך חבר הכנסת דוידסון, תודה גם על השיתוף וגם על בעצם שהבאת אותנו למקור האלימות היא תוצר של אי שוויון ושל מבנה כוח שונה שמרוכז בידי גברים וזה לא במקרה לדבר גם על ספורט כאחד המקומות שאין בהם שוויון, תודה. חבר הכנסת אוסאמה סעדי ואחריו אני רוצה לעורכת דין הילה טנא גלעד עוד שותפה בדרך, בבקשה חבר הכנסת.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן, בוקר טוב לכולם לך גברתי היושבת ראש, לכבוד השרים, אני ביקשתי לדבר ולצאת כי אני גם עם שר המשפטים חייבים להיות עוד מעט בוועדת החוקה.
שר המשפטים גדעון סער
זה נדחה ל-11:20.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
זה נדחה, אין תירוץ. שנייה רגע, אני מתנצלת שאני קוטעת אבל הודיעו שני השרים שיצטרכו לצאת באיזשהו שלב ועכשיו שר החוץ יוצא, אבל אנחנו נשחרר אותו עד שיגיד לנו מתי הוא מוציא את המכתב.
שר החוץ יאיר לפיד
הועדה המשפטית פה, תענו בבקשה.
קריאה
זה יכול לקחת מהר מאוד, אנחנו רק מקווים שמה יקרה אחרי זה, יום אחרי זה, שיעזרו לנו באמת שנוכל להצטרף.
שר החוץ יאיר לפיד
אז הדיון מתכנס ב-27 בינואר בשטרסבורג ההודעה תצא קודם.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מאוד מבקשת הרבה לפני שלא יהיו תהליכים שצריך לעבוד עד הישיבה ואנחנו נעמוד בזה.
שר החוץ יאיר לפיד
את תציבי לי את לוח הזמנים ואנחנו נפעל.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
איזה כיף, אפשר בכל דבר?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
יאיר ואני אזכור שאתה יצאת בדיוק בזמן שאני דיברתי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה כבוד השר. בבקשה אוסאמה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אמנת איסטנבול היא השם המלא זה האמנה למאבק במניעת אלימות כלפי נשים ואלימות במשפחה והיא אושרה ב-2011 ונכנסה לתוקף ב-2014 ונכון להיום 45 מדינות חתומות על האמנה הזו וטוב שאנחנו היום מתבשרים שגם מדינת ישראל מצטרפת לאמנה הזו איך שהציע גם שר המשפטים וגם שר החוץ, חשוב מאוד שאנחנו נהיה חלק מהמאבק הזה נגד אלימות, נגד נשים ואלימות במשפחה ובמיוחד אנחנו בישראל וגם בחברה הערבית בפרט שאנחנו באמת יש סרטן כזה של רתח של נשים ואלימות נגד נשים רק שלשום עוד רצח בג'דיידה מאכר, עיישה עבאדי זיכרונה לברכה וגם עכשיו נמצאת על מיטת החולים אחרי שריססו אות גופה בכמה קליעים, חמישה ששה קליעים מנהלת בית הספר מהישוב שלי, מנהלת בית ספר שירו בה עם הילד שלה בפני התלמידים, בפני המורים, זו זוועה, בעראבה, היא עכשיו נמצאת בבית חולים פוריה. אמרנו שעברנו קווים אדומים אדוני השר, אין קווים אדומים, לא איפה שהיתי בבית קברות שבוע שעבר והייתי עד לרצח ממש מול עיני וכל איד מאיתנו יכול להיות הנרצח, מחמוד עודה מג'לג'וליה, מנהלת בית ספר, בחתונות, אז לפחות הצעד הזה שאנחנו עושים היום, אם אנחנו נציל אישה אחת מרצח אני חושב שעשינו מלאכת קוד, תודה לך גברתי היושבת ראש וכולם לכולם על המאמץ שעשו בעניין הזה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה, אני נתתי את זכות הדיבור לעורכת הדין הילה טנא גלעד ואני יודעת שחבר הכנסת מאיר יצחק התייצב מהראשונים שישבו, אז אחר כך נעבור.
הילה טנא-גלעד
תודה רבה גברתי, אני מאוד שמחה להגיע לכאן למעמד, אני מאוד נרגשת, אנחנו מלוות את המהלך הזה מאז 2013, פחות או יותר המאמץ נמשך באמת תודה לך ההתעקשות ועל העשייה באמת שורה של עורכות דין ומתמחות מדהימות עזרו כמו שגברתי יודעת ועבדנו באמת עם כל משרדי הממשלה כדי לקדם את זה גם במרכז רקמן, באמת תודה לכולם אנחנו כמובן נמשיך את העבודה בניסוחים של ההסתייגויות והפרשנויות עם כל העמיתים שלנו כדי להגיע בכיליון עיניים להסכמה של מועצת אירופה, תודה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה ותודה גם לכם מי ששוקדים יום יום על העשייה המקצועית ואני יודעת שיש לכם הרבה קשיים גם בדרך, אבל נתגבר עליהם, חבר הכנסת מאיר יצחק הלוי ואני רק מודיע לחברי וחברות הכנסת שהצטרפו אני רושמת אתכם לפי הכניסה ואני אגיע גם.
מאיר יצחק הלוי (תקווה חדשה)
קודם כל תודה גברתי היושבת ראש, אני מקדם בברכה באמת את היוזמה ואת הנחישות שלך ונגיד תודה גם לשרים, שר המשפטים ושר החוץ, על העבודה החשובה שהם עושים, את יודעת, אני מלווה את הנושא הזה הרבה מאוד שנים, גם כראש עירייה באילת ואני שואל מה קורה בעצם? אני מסתכל לאחור 18 שנים ואנחנו רואים שהתופעה הולכת ומחמירה של אלימות כלפי נשים ואלימות בכלל, והשאלות הן שאלות קשות ונוקבות ואני אגיד לך לכם מהניסיון שלי כמי שהייתה לו הזכות להוציא את תוכנית עיר ללא אלימות לאוויר העולם, והתחבטנו עם הסוגיות הללו, אני חושב שבראש ובראשונה צריך לטפל בטיפול הוליסטי בתופעת האלימות באשר היא, כאשר קהילה שלמה צריכה להוקיע את התופעות הללו, אנחנו מגלים בזמן האחרון ואני גם אמרתי את זה בישיבות קודמות שגיבורי היישוב זה עבריינים, העבריין הנוהג על הג'יפ מרצדס והולך עם הכובע מצחיית נייק וזה הופך להיות הכוכב העירוני, יש כאן איזשהו מהלך של לגיטימציה בלתי נסבלת של החברה באירועים האלימים הללו.

זאת אומרת יש לנו גיבור מקומי חדש, וצריך לדעת לטפל בו, זה נושא אחד, הנושא השני זה הנושא של אפס סלחנות, אני שומע בשיחות של אלימות כלפי נשים שיש מי שמתחיל לברר את ההתנהלות של האישה וזה דבר איום ונורא ואני אומר אפס סובלנות לדברים הללו, צריך לראות מה הפרופיל של הגבר המכה ולהתחיל לבנות תוכנית טיפול לגבר המכה, כל שיח שמופנה כלפי אישה מעוות את היכולת שלנו לטפל בצורה איכותית בסוגיה הזאת. דבר נוסף, ואמר פה שר המשפטים, אני חייב להגיד אמנם הוא יושב ראש שלי אבל אי אפשר שלא לפרגן על מהלכים משמעותיים שלך כי גם בנושא האלימות שהיו בארבעה החודשים, לא היו הרבה שנים לאחור בדברים שקורים הלכה למעשה שכל תכליתם הורדת האלימות וכל התמיכה, אני מאלה שטוענים אפס סובלנות לכל תופעת אלימות באשר היא ועוד שני נושאים שאני רוצה להציג פה, אחד זה אלימות ברשתות החברתיות, אנחנו רואים הטרדות מיניות, אנחנו רואים אלימות כלפי נשים דרך המדיות האיומות הללו שאיבדו כל רסן ולכן ב-14 לחודש יתקיים פה יום שעניינו הטיפול ברשתות החברתיות לאור האלימות הקשה, שרון פרי תהיה המנחה של הכנס הגדול והיא עצמה חוותה חוויית אלימות קשה ואני מזמין כל מי שנמצא כאן להגיע ולזעוק את הזעקה הזאת כי אני טוען שזו הלקונה החברתית הקשה ביותר, כל מה שקורה לנו עם הרשתות החברתיות.

הדבר הנוסף, כהצעה קטנה שלי, כאיש חינוך כבר הרבה מאוד שנים, דיברנו אתמול על עוד פעולה יפה שלשמחתי אנחנו שותפים לה גם בעשייה, זה הנושא של להעביר את מעונות היום לאחריות משרד החינוך, כדי שיהיה רצף חינוכי מגיל לידה צפונה. אני הצעתי שכל בית כזה, ושרת החינוך אתמול אמרה שהיא בהחלט קשובה, יהפוך להיות גם מרכז תמיכה גם לזוגות צעירים וגם למשפחות חד הוריות, בסוף צריכים לייצר גם העצמה של אישה אם אנחנו בוחנים את מה שקורה בדואט הזה בין האישה המוכה לבין הגבר ולכן צריך פה העצמה של אישה, העצמה של אישה בהרבה מאוד מקרים צריכה להיות תחת אותו רעיון שקראנו לו המעונות, או מרכזי ילדים הופכים להיות בשעות אחר הצהריים כבתים רב תכליתיים, הופכים להיות מרכזי העצמה לנשים בחלק ההורי בחלק של העצמה אישית בחלק של הביטחון האישי וכן הלאה, זה חלק מהאמירה שלי שאומרת שכל הקהילה צריכה להתגייס מול המשימה הזו ואני מאוד מקווה שבשנה הבאה עלינו לטובה נוכל להראות נתונים שמלמדים שיש קיטון בתופעות הקשות הללו, תודה רבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה, אפרופו גישה הוליסטית, אתה בעצם הגשת גישה הוליסטית לנתח את העניין ואני שמחה מאוד לשמוע על הגישה שאומרת שהופכים את מעונות היום למרכזים, זה יכול להיות באמת שינוי מאוד עוצמתי, חברת הכנסת קרן ברק, בבקשה.
קרן ברק (הליכוד)
קודם כל כמובן שאני מברכת על הישיבה החשובה הזאת ועל ההצהרה של הממשלה בנושא הזה, אם מאיר עשה פרומו לאירוע שלו אז אני אעשה פרומו לאירוע שיהיה בצהריים לציון היום למאבק לאלימות נגד נשים שהשדולה שלנו למניעת אלימות נגד נשים וזה קורה היום בצהריים, אבל אני שואלת פה בעצם, נשארו פה בעצם משרדי ממשלה, אני מתנצלת קודם כל שאיחרתי ולא הייתי ממש בהתחלה של הדיון, אז הפסדתי את הדברים שנאמרו על ידי השרים, קודם כל נראה לי שאני היחידה פה מהאופוזיציה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני מהאופוזיציה.
קרן ברק (הליכוד)
אפילו אתמול בערב את הצבעת עם הקואליציה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
קרן אני לא אחליק את זה, אני תמיד אומרת, אנחנו מצביעים עם העיקרון, אנחנו גם יש אנשים שמטיחים בפנינו שאנחנו מצביעים לפעמים עם הליכוד, אני אומרת, אני לא מצביעה לא עם הליכוד ולא עם הקואליציה, אני מצביעה על העיקרון.
קרן ברק (הליכוד)
אני חושבת שזה דיון אחר אבל גם אני לא אחליק את זה, מבחינתנו מרגע שמחלקים לכם תפקידים בנפרד מהאופוזיציה אז אתם חלק מהקואליציה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
בואי תעזבי, אני לא רוצה את זה, אני מתמקדת עכשיו באלימות נגד נשים, קרן הדיון הוא על אמנת איסטנבול ואלימות נגד נשים מזכירה.
קרן ברק (הליכוד)
ולכן אני אומרת שזה יום חשוב והמהלך הזה הוא חשוב ואני מקווה מאוד שמעבר למילים של ההצטרפות לאמנה יהיו פה גם מעשים, יש הרבה מאוד חוקים שצריך לקדם אותם כנגזרת של האמנה הזאת, חלק מהחוקים כביכול אפילו חוקים שלנו שאנחנו של האיזוק האלקטרוני עברו, אבל גם את וגם אני יודעות שזה לא עבר בוועדת שרים בהתחלה, זאת אומרת שמשרד המשפטים עצמו ואינני פונה אליך השר אלא למשרד עצמו מסתייג בהרבה מאוד מהדברים שכתובים באמנה הזאת כתפיסת עולם ולכן זה לא יכול להיות אות מתה ומילים ריקות החתימה הזאת, זה חייב להיות מפורט לתוכנית עבודה אמיתית כשגם בכירי משרד המשפטים ובוודאי הפרקליטות יבינו שאנחנו מדברים פה על חברה שצריך להגן עליה.

כשאנחנו רוצים להגן על חברה אמנם אנחנו רוצים תמיד לשמור כי אנחנו מדינה דמוקרטית על זכות העבריין, אבל חשוב יותר, לא פחות, יותר לשמור על החברה מפני העבריין, זה תפקידנו כמחוקקים זה תפקידנו, כנבחרי ציבור וזה גם תפקידו של משרד המשפטים לשמור על החברה וכשאנחנו מדברים לשמור על החברה מפני העבריינים, אנחנו צריכים שהם לא יתנגדו ויגישו עמדת התנגדות לחוק שכבר עבר מאה פעם לפני כן והיה צריך לקדם אותו, שיהיה חוק שלהם, לא פרטי, שהאיזוק האלקטרוני שיגן על נשים וישמור אותן בבתים שלהם ולא במקלטים, אני לא יודעת גם מה קרה לחוק אלימות כלכלי שעבר כבר בכנסת הקודמת בקריאה ראשונה זאת אומרת כל מה שצריך לעשות זה דין רציפות והאירועים האלה שבו אנחנו רוצים באמת להגן על נשים לא רק מאלימות פיסית, גם מאלימות נפשית וגם מאלימות כלכלית וגם מאלימות רגשית, אישה שנמצאת בתוך כלא, גם אם לא חוטפת כל היום מכות, אלא מתעללים בה בצורה רגשית ונפשית, היא אישה שאנחנו צריכים להגן עליה ולהוציא אותה מתוך המקום הזה, ולכן מה שאני מבקשת וכמובן הקמת בתי הדין הייעודיים לאלימות במשפחה שזה מירב מיכאלי יזמה והיא חברה בממשלה, אני שמחה שיש פה אווירה חגיגית אבל צריך לפרוט את זה ולהביא את זה לחקיקות מסוימות, אני כמובן אתמוך אבל זה מאוד חשוב, תודה רבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני גם כן שמחה שהעלית את הנושאים, אמנם חלק מהם גם קיבל התייחסות בתחילת הישיבה ואני מנסה לקדם את האיזוק האלקטרוני, להזכיר להם עבר בקריאה טרומית ב-2016.
קרן ברק (הליכוד)
2018.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא, פעם ראשונה אני העברתי את זה ב-2016 בכנסת ה-20 כשעוד היה גם אפשר והייתה יכולת לקדם אותו, לצערי הרב לא הממשלה הקודמת קידמה ועזרה לי לקדם אותו ולא עכשיו, אני מאוד מקווה ואני יודעת שאתם רוצים לקדם אותו.
שר המשפטים גדעון סער
אני יכול לעדכן אם יושבת הראש רוצה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כן בבקשה.
שר המשפטים גדעון סער
רק בשתי הנקודות הללו ואני אוסיף עוד דבר אחד כי אני צריך לצאת לדיון אחר בוועדת החוקה, אחד לגבי חוק האלימות הכלכלית, נתתי אוקי לקדם אותו, עשינו כמה תיקונים קלים בנוסח, יש היבט תקציבי מול משרד הרווחה שצריך לסגור, אבל שוחחנו על זה גם בכינוס הראשון לפני יומיים של הועדה לשוויון מגדרי של ועדת השרים והדבר הזה יבוא לכנסת להערכתי עוד במושב הזה. לנושא מחלקות ייעודיות כתבתי אתמול ליושבת ראש הוועדה, זה נושא של עבירות מין שאנחנו נצא לפיילוט זאת אומרת אני מדבר על דעת פרקליט המדינה ועל דעת המשטרה במחוז או במחוזות אנחנו נקבע את ההיקף המדויק אבל יש נכונות לפיילוט גם במשטרה וגם בפרקליטות בהקשר הזה.

גישת הנהלת בתי המשפט בנושא הזה שונה, אבל בכל מקרה אנחנו נתקדם ברשות המבצעת גם בפרקליטות וגם במשטרה, אני רוצה לציין עוד דבר אחד שלפי דעתי הוא מזמן השתכנעתי שהוא במוקד העניין ואנחנו מאוד חלשים בו, צריך לשים דגש על נושא השיקום, נכון שיקום של גברים אלימים תוך כדי ריצוי המאסר, אני חושב שדרך המלך לזה היא לא חקיקה דווקא, אפשר לדבר על זה, נכון, תוך כדי המאסר, תוך כדי ריצוי המאסר ולאחר השחרור ממאסר, תוך כדי ליווי בזמנו היה מעון כזה בראשון לציון. אני ראיתי שם איך בעצם המטרה היא למנוע והדרך כל עוד נשים דגש על מימד השיקום ההצלחה יכולה להיות חלקית בלבד ואני חושב שבזה גם כן הוועדה יכולה למקד את המאמץ שלה ואני מבטיח לסייע.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אני גם רוצה להזכיר לכולם, אנחנו בשבוע הבא, זה צריך להגיע את הצעת החוק בעניין טיפול בגברים אלימים, חיוב בטיפול לגברים אלימים ובקשת תזכירים על ידי בתי משפט, זה כבר עבר בקריאה ראשונה, חל עליו החלת דין, הכנו אותו לקריאה שנייה ושלישית, יגיע לוועדת שרים שאני מאוד מקווה שתתן לו דחיפה ויגיע לכנסת.
שר המשפטים גדעון סער
זה הגיע אלינו לעניין דין הרציפות?
היו"ר עאידה תומא סלימאן
כבר נתתם ואנחנו הכנו אותו ואני מאוד מקווה שיתחיל באמת לעבוד ואני יודעת שחלק מהתוכנית הלאומית מקצה הרבה משאבים ותוכניות לטיפול ושיקום לגברים אלימים, אני גם שמחה ומזכירה לכולם שהבנתי שמביאים גם כן את החרגת הנושא של שחרור מנהלי דבר שדיברנו עליו גם כן בוועדה ופניתי כמה פעמים בנושא הזה, זה סוף סוף קורה, זה חשוב, כי זה גם מאפשר תקופה שבה יצטרך גם הבנאדם לקבל טיפול, השחרורים עד עכשיו בעצם שחררו גברים לפני כל שיקום או טיפול בתוך בית הסוהר ואני מאוד שמחה שקיבלתם סוף סוף את ההחלטה. חבר הכנסת גבי לסקי ואחריה חברת הכנסת אמילי מואטי. תודה לכבוד השר על הגב ועל הדיון החשוב.
גבי לסקי (מרצ)
תודה כבוד היושבת ראש, אני גם צריכה לרדת לועדת חוקה, אבל ממש בקצרה, אז קודם כל באמת מברכת את השר, את שני השרים, שר המשפטים ושר החוץ, והאמת היא שגם את מכון רקמן על העבודה המאוד אינטנסיבית בעניין הזה בהעלאת נושא האמנה למודעות וליושבת ראש על היוזמה וגם אני יודעת שחברי אלון טל שזה גם חשוב שהנושא לא יישאר רק בידיים של נשים, שגם מבקש לקדם את זה.

ממש בקצרה, 21 נשים נרצחו בשנת 2021 עד היום והשנה עדיין לא הסתיימה, כל מספר מעל לאפס הוא מספר בלתי מתקבל על הדעת והוא מזעזע, האמנה הזאת באמת היא מבוססת על ההנחה שאין סוכנות או מוסד אחד שיכול להתמודד לבד עם אלימות נגד נשים ואלימות במשפחה ולכן המענה האפקטיבי לאלימות כזאת דורש פעולה מתואמת על ידי שחקנים רבים ושונים ולצערי היינו צריכים גם בין היתר להמתין לאמנה הזאת. האמנה עוסקת במספר נושאים, שזה גם מניעה, הגנה ותמיכה לנפגעות במיוחד ילדים, תביעה ותיאום מדיניות, אבל הדברים האלה נאמרו על ידי חבריי קודם לכן, אני רוצה להעלות נושא חדש וחבל ששני השרים כבר לא פה.

ההליך של אישור וקליטה של אמנות בינלאומיות בישראל אינו מסודר בחוק בעצם הממשלה היא זאת שחותמת האמנות, אבל אין בכך די כדי להכניס את האמנה אל תוך המשפט הפנימי הישראלי, זאת אומרת שזה אכן חגיגי שיראל עכשיו חותמת על האמנה, אבל זה שזה נחתם זה לא חלק מהמשפט של הדין הישראלי, בהיעדר חקיקה מי שקבע את הכללים איך הדבר פועל זה בית המשפט והפסיקה של בית המשפט שקבעו מספר כללים, איך אנחנו מאמצים את הדוח בדין הישראלי, במיוחד הדינים של המשפט הבינלאומי, במצבים של לקונה וכו'. אני הייתי מציעה, אני רוצה לקדם גם חקיקה של קליטה ישירה של אמנות בינלאומיות, כי זה לא מספיק שישראל חותמת על האמנות והן לא הופכות אינהרנטי לחלק מהמשפט הפנימי והייתי מציעה שהאמנה הזאת בכלל חשיבותה, מרכזיותה תהיה האמנה הראשונה שנאמץ את השינוי בתפיסה ונקלוט אותה באופן ישיר אל המשפט הפנימי, תודה רבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה, האמת זה יכול להיות מהפך בגישה לכל הנושא של החוק הבינלאומי ואמנות בינלאומיות, אני בר רואה את החיוכים בצד השני של החדר, את יודעת שאני בעד. חברת הכנסת אמילי מואטי.
אמילי חיה מואטי (העבודה)
מכיוון שקודמותיי וקודמיי אמרו את הדברים באמת החכמים שהתכוונתי להגיד, רק אמרו את זה בצורה יותר חכמה ממה שהתכוונתי, אז אני ארדד את הדיון לרמה הפוליטית. באוקטובר האחרון הייתי באסיפה פרלמנטארית של מועצת אירופה, התקיים שם דיון צד, אחד מדיוני הצד על אמנת איסטנבול ושאלתי את חבריי למשלחת מטעם הכנסת, איפה ישראל עומדת מהבחינה הזאת? ונאמר לי כן יש איזה דיבור, תראו כמה מדהים, כשאומרים יש איזה דיבור, זה בדרך כלל כמו להגיד לעצמאי שוטף פלוס מאה, לא יקרה ותראו כמה מהר הדברים קורים, אני פשוט לא מאמינה שאנחנו יושבים כאן עכשיו.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
לא כל כך מהר, אנחנו כבר עובדות על זה שנים.
אמילי חיה מואטי (העבודה)
לא, רגע רגע, מהרגע שפקיד ממשלתי אומר לך יש דיבור, עד הרגע שזה קורה, ברור שעובדים על זה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
אנחנו כבר מדברות על זה מ-2015 ולפני.
אמילי חיה מואטי (העבודה)
אני יודעת ואפילו הייתי באחד הדיונים האלה שהתקיימו ב-2016 על אמנת איסטנבול ועדיין אני חושבת שאפשר להחמיא גם לקובעי המדיניות וגם לשר המשפטים גדעון סער וגם לגברתי יושבת הראש ולשר החוץ על המהלך החשוב הזה. אלימות כלפי נשים כמובן זה הקצנה של יחסי הכוחות ושימוש עודף ומסוכן בכוח של הפטריארכיה נגדנו. הנקודה שבה הענישה היא לא תמיד הפתרון, היא נקודה חשובה שאני חושבת לתת עליה דיונים נוספים, טיפול יותר ענישה פחות ושוב אנחנו אמנם הדיון הוא רק הצהרתי וצדקה חברת הכנסת גבי לסקי לגבי המעבר הזה שצריך לעשות בין הצהרות למערכת המשפט, אבל הצהרות משנות מדיניות ומדיניות משנה מציאות ואני באמת מאמינה שאנחנו בדרך לשם ואני מקווה שבאמת ב-7 בינואר בשטרסבורג אנחנו כבר נהיה חלק מהמדינות שהצטרפו לאמנת איסטנבול. תודה רבה ותודה לחבר הכנסת אלון טל על העלאת הנושא גם מהצד הפרלמנטארי, תודה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה, איריס פלורנטין ממשרד הרווחה, אני יודעת שבסופו של דבר העבודה תתרכז לידיים שלך ואת תהיי האחראית לפקח על הכל, אז בבקשה אנחנו נשמח לשמוע איך אתם מתכוננים ומתכוננות לעניין הזה.
איריס פלרונטין
קודם כל תודה רבה על הדיון ותודה רבה על ההובלה של התחום, בהחלט מורגש ואני מודה לחברי הכנסת וכמובן לשרים שהיו היום, אני חושבת שזה יום מרגש ומבורך אני ערה לעבודה שנעשתה ואני גם ערה לקשיים. אני חושבת, אני רוצה לומר שמדינת ישראל עושה הרבה מאוד עבודה בתחום של אלימות במשפחה, יש הרבה מאוד דברים, יש עבודה מסונכרנת, אני לא אפרט כאן.

המשרדים יודעים לעבוד יחדיו, להוציא תוכניות, השר מאיר כהן הציג את הכמות הגדילה של האנשים, הגברים שמגיעים לטיפול, כי הנגשנו הרבה מאוד שירותים בשנה וחצי האחרונה, זו הייתה עבודה מאוד רצינית של כולם וראוי לדעת את זה. אנחנו גם נחזק את החוק שעבר בקריאה ראשונה להבאה של גברים לטיפול, אנחנו גם שמנו הרבה מאוד משאבים כדי לעשות את זה, מאמינים בלגעת בגברים, לטפל בנשים, לתת מענים רבים מאוד לכל האוכלוסיות.

אני רוצה לבוא ולומר כאן שהחלטת הממשלה שמובילה את הטיפול והועדה הבין משרדית שמתכנסת בתדירות גדולה מאוד לקבוע תוכניות עבודה ומוציאה אותן לפועל בנויה על בסיס אמנת איסטנבול. אם תסתכלו על מה שיש בהחלטת הממשלה, על התוכניות הרבות מאוד שיצאו לדרך הם ברוח אמנת איסטנבול ואנחנו נתארגן לקראת היציאה לעשות את העבודה, כן נכון אנחנו לא נוכל לעשות את הכול, אנחנו עושים את כל המענים שרשומים שם, לא בפריסה הארצית ונצטרך לראות איך אנחנו לאט לאט מגדילים, אנחנו עושים עבודה רצינית מאוד ואני רוצה להגיד את זה פה, בהתייחס לאמנה, ואנחנו ניקח את הדברים קדימה כפי שעשינו בשנתיים האחרונות, תודה רבה.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
תודה רבה איריס, את האמת אני חייבת להגיד שאחת מנקודות הכוח של האמנה הזו שאני מאוד מעריכה ולכן לקחתי על עצמי מהכנסת ה-20 לנסות לקדם את החתימה שיש שם סטנדרטים מאוד ברורים שהמדינה צריכה להתייחס אליהם וצריכה ללכת לקראתם וגם כן את הערך את הניטור ואת המכניזם של הניטור והבקרה וחובת הדיווח של המדינה, איך היא מתקדמת לקראת הסטנדרטים שנמצאים היא דבר מאוד חשוב בעיני שיהווה גם לנו סוג של מפת דרך, גם למקבלי ההחלטות וגם הפקידים המקצועיים שיבינו, שיש לו"ז ויש משימות, שצריך לעשות וצריך לעמוד בהם ואני חושבת זה דבר שמאוד היה חסר לנו בשנים האחרונות בכל העניין והמאבק שלנו נגד האלימות נגד נשים.

אני זוכרת את המאבקים הקשים כדי להקצות את התקציב של התוכנית הלאומית שאושרה על ידי השרים ולפני זה גם כן המאבק שניהלנו כדי שתאושר התוכנית שעשתה אותה או הכינה אותה ועדה שהחליטו עליה בממשלה, כלומר לא זה לא תמיד מובן מאליו, אם הממשלה מחליטה החלטה שהביצוע שלה יבוא בקלי קלות, אנחנו חייבות להמשיך וחייבים להמשיך את המאבק הזה ומפת דרך מאוד ברורה עם משימות ברורות ועם חובת דיווח ובקרה ושקיפות, זה מה שחשוב, אנחנו מאוד נחוץ לנו השקיפות מול מקבלי ההחלטות שמקבלי ההחלטות ידווחו גם לציבור אבל גם כן איך שנאמר למועדונים האקסקלוסיביים בעולם שבאים מצהירים, כי בסופו של דבר יש אנשים שיגידו אוקי, אז אנחנו צריכים שינויים חקיקתיים והנגשת שירותים והקמת שירותים, מה מדינת ישראל מקבלת מזה? אני חושבת שעצם העובדה שמדינת ישראל מצטרפת או במקשת להצטרף זה גם כן הצהרה מסוימת פוליטית אבל גם כן מעמד שמדינת ישראל מקבלת אותו בעולם.
פרופ' רות הלפרין-קדרי
זאת תהיה המדינה הראשונה מחוץ לאירופה שתצטרף, זה מאוד משמעותי.
היו"ר עאידה תומא סלימאן
נכון ואני חושבת שאם גם כן, עם הזכויות של שותפות עם האיחוד האירופי בהרבה מהתוכניות של האיחוד האירופי וישראל נחשבת למדינה שותפה, לא שותפה באיחוד אלא שותפה לאיחוד בהרבה מהפרויקטים כדאי מאוד גם למלא את חובות, כלומר את מה שבא עם החבילה הזו, זה גם כן חשוב מאוד. אני חושבת שדיון שצולל יותר לעומק בהחלטות המתחייבות מחתימה על האמנה שזה כולל גם כן את המסמך שתגיש המדינה מבחינת ההסתייגויות והפרשנויות וההערות, פרשנות אני חושבת שנצטרך לקיים דיון נוסף שבו גם נבקש לדעת מי הרשות, או לא הרשות, זה נקרא מטה בתוך משרד הרווחה שעובד על יישום ועל קידום התוכניות, נקיים דיון מיוחד המשך, נתעדכן על הגשת בקשת ההצטרפות ואיפה זה עומד ונשמע גם על העבודה המקצועית שנעשית הרבה פעמים מאחורי הקלעים אבל אנחנו מאוד מעריכים אותה.

בעוד חצי שעה באולם הזה תתקיים עוד ישיבה של הוועדה אני בעיני לא פחות חשובה, אנחנו נשמע ממרכז המידע והמחקר בכנסת על הנתונים האחרונים בנושא האלימות ואחר כך נתוודע לפרויקטים ומיזמים מיוחדים, חדשניים שעושים בשטח למיגור תופעת האלימות, שמענו את קולות הממשלה והמשרדים, עוד מעט נשמע את קולות השטח, תודה לכולכם אני נועלת את הישיבה, ניפגש בעוד חצי שעה, תודה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:31.

קוד המקור של הנתונים