ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 20/10/2021

פרק י"ח (תכנון ובנייה), סימן א' - היתר שימוש להפעלת מעון מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



2
ועדת החינוך, התרבות והספורט
20/10/2021


מושב שני



פרוטוקול מס' 37
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום רביעי, י"ד בחשון התשפ"ב (20 באוקטובר 2021), שעה 23:00
סדר היום
פרק י"ח (תכנון ובנייה), סימן א' - היתר שימוש להפעלת מעון מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021 - רביזיה
נכחו
חברי הוועדה: שרן מרים השכל – היו"ר
אימאן ח'טיב יאסין
אלון טל
אמילי חיה מואטי
משה טור פז
סימון דוידסון
חברי הכנסת
אביר קארה
איתן גינזבורג
יבגני סובה
יום טוב חי כלפון
מוזמנים
שיר סגל
-
מנהלת מדיניות רגולציה, משרד ראש הממשלה

אביעד שוורץ
-
רפרנט תעסוקה, אגף התקציבים

דרור לוינגר
-
ייעוץ משפטי

רוסלאן עתמאן
-
משרד המשפטים

מירה סלומון
-
מרכז השלטון המקומי

יניב בר אור
-
התאחדות מעונות היום הפרטיים בישראל

חנן דגן
-
איחוד גני הילדים

קרן אוחנה איוס
-
עו"ד, מנכ"ל איחוד הגנים הפרטיים בישראל

לוסי חדידה
-
מנכ"לית ארגון גנים ברמה אחרת

קונסטנטין שוויביש
-
מנכ"ל רשת איגום
משתתפים באמצעים מקוונים
הודיה רוזנבלום
-
מנהלת תחום רגולציה, משרד הכלכלה
ייעוץ משפטי
תמי סלע
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
מיטט פורמוזה, חבר תרגומים

פרק י"ח (תכנון ובנייה), סימן א' - היתר שימוש להפעלת מעון מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021 – רביזיה
היו"ר שרן מרים השכל
אני שמחה לפתוח את ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. לעניין חוק התכנון והבנייה, היתר להפעלת מעון. הצעת חוק התכנית הכלכלית לשנים 2021-2020. אנחנו נדון כרגע ברביזיה שאני הגשתי ואני אתן אולי לסגן השר אביר קארה לנמק.
אביר קארה (ימינה)
כן חברים, אנחנו משעה 8:00 בבוקר, 7:15 חברים פה נמצאים. ובשבוע שעבר, שגם אני עברתי שרן, יום די קשה. אז באמצע אחת הוועדות בני בגין לוקח אותי ככה אחורה ואומר לי 'בוא, בוא, אני רוצה לספר לך משהו'. ונראה לי שזה מתאים שאני אחלוק את זה איתך פה עכשיו. הוא אומר לי 'אביר, תקשיב, חבורה של חרדים נוסעת לאירופה. נוסעים כולם באוטובוס באירופה ונהוג כשנוסעים באירופה ממקום למקום נהוג שכשיורדים מהאוטובוס נותנים לנהג טיפ. כל אחד שיורד נותן טיפ לנהג. יורדים החרדים באירופה. הראשון יורד, לא נותן טיפ לנהג. ככה השני, השלישי לא נותן טיפ, הרביעי לא נותן טיפ. כולם יורדים מהאוטובוס, לא נותנים טיפ לנהג. רק האחרון מגיע, אומר לו 'אדוני הנהג, הנה 300 דולר, זה טיפ בשביל כולם'. אומר לו הנהג 'תשמע, אני אגיד לך משהו עליכם, על היהודים. אני לא יודע, צלבתם את ישו, לא צלבתם את ישו, אבל את הנשמה בטוח הוצאתם לו'. וזה בדיוק מה שעשו לך כאן היום. אז קודם כל, אני מקווה שאנחנו נחייך ונצחק, נעביר חוק הסדרים עם בשורה אדירה ל-10,000 מעונות יום פרטיים. אני שמח מאוד שאנחנו עושים את זה ובעזרת השם נמשיך, נעשה ונצליח. מכל הדברים הקשים בסוף צומחים דברים טובים. תודה לך על היום.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה. חבר הכנסת סובה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני קודם כל רוצה להגיד, להודות לכל המשתתפים בדיון. אני לא חבר קבוע בוועדת החינוך. על זה אני רק יכול להצטער, אבל אין מה לעשות, יש תפקידים אחרים בכנסת.
היו"ר שרן מרים השכל
בסוף הבאת לנו את כל הדרמה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
שנינו פשוט יושבי ראש של הסיעות שלנו ולכן אנחנו הרבה זמן מנהלים בדיונים בהנהלת הקואליציה ובוועדת הכנסת. ולכן אני רק יכול להגיד שאני מפסיד שאני לא חבר קבוע בוועדת החינוך. אבל כבוד גדול לי להחליף את פרופ' יוסי שיין, שכרגע נמצא בשליחות חשובה בחוץ לארץ מטעם הכנסת. ואני שמח שהיום אנחנו קיבלנו את החוק הזה. אני בטוח שכל משרדי הממשלה שהיו מעורבים בהגשת החוק הזה הם רק ישמחו. אני חושב שגם בשורה להורים של הילדים. ואני בטוח שאנחנו בהמשך, אחרי שנעביר את התקציב ואנחנו בקצב טוב של העברת התקציב, אנחנו נוכל גם לחוקק חוק שייתן גם התקדמות בנושא של הגנים. זה נושא סופר חשוב. אנחנו יודעים שיש מקומות שבהם הכל טוב והכל מושלם. אבל יש מקומות שבהם לא הכל מושלם. ומטרתנו כמובן לשפר את הרמה של הגנים, כמובן בתיאום עם כל הגורמים. אם זה גורמי ממשלה, אם זה הרשויות המקומיות, השלטון המקומי. כל הדברים האלה אנחנו נעשה, אני בטוח שנעשה את זה בחוק הבא שיגיע לוועדה הזאת ואני אשמח גם לקחת חלק פעיל בדיונים, בוועדות. ואני חושב שלמרות כל הוויכוחים ולמרות כל הדברים שהיו פה, בסופו של דבר הגענו לתוצאה טובה. ואני מאחל לעם ישראל לילה טוב ושיחכו שבועיים עד שאנחנו נעביר את התקציב וחוק ההסדרים. תודה רבה.
היו"ר שרן מרים השכל
נהדר. תודה רבה חבר הכנסת סובה. אז בהזדמנות הזאת, אם כולם מספרים סיפורים ועל כל מיני טריקים והכל. אני אספר לכם אולי סיפור אחד קטנטן. שחבר הכנסת האוזר סיפר לנו ממש אתמול בערב באיזה ישיבה קטנטנה על טיול אחרי צבא, כשהוא נסע לנאפולי. שהיו שם ככה הרבה כנופיות והכל באותה תקופה שבה הוא טייל שם. והוא מגיע לנאפולי והוא מגיע לצ'יינג' כזה של כסף והוא מוציא מתוך מעטפה ככה וזה 100 דולר. והשער היה נראה לי 4.5 או משהו כזה. והוא מחליף את השטר של ה-100 דולר אצל ה- money exchange והוא נותן לו 430. עכשיו, הוא סופר, הוא אומר לא יכול להיות, עכשיו החלפתי, סופר, כן, 430. הולך למוכר, אומר לו תקשיב, אני עכשיו החלפתי וזה בסך הכל 430. אתה החסרת לי פה כסף. בא המוכר, מתחיל לספור ככה את השטרות אחד אחרי השני. הוא אומר לצביקה האוזר 'סליחה, אני מתנצל. וואי, זה בחיים לא קרה לי. בחיים, פעם ראשונה שהדבר הזה קורה לי'. הולך לשלט, מחליף מ-4.5 ל-4.3, אומר לו 'אני מצטער, זה לא יקרה עוד פעם'.

אז בהזדמנות הזאת, באמת, עם כל טריקים ושטיקים, קודם כל, לכל בעלי הגנים, המעונים, שנמצאים פה איתנו, שבאמת, גננות וסייעות, שמאזינות וצפו בנו גם כל היום. אני רוצה לנצל את ההזדמנות כדי לומר לכם תודה. תודה על החום ועל האהבה ועל האכפתיות ועל הסבלנות ועל ההשקעה שלכם בילדים של כולנו. בדור הצעיר של מדינת ישראל. אנחנו באמת מפקידים פה בידיים שלכם את הדבר הכי יקר לנו. באמת את האוצר שלנו. ואנחנו סומכים עליכם שתמשיכו לתת לו את האהבה ואת הכלים לצמוח ולגדול במדינה שלנו בצורה הכי טובה. ובהקלה הזו, שהיום חברי הכנסת והממשלה בעצם העבירה, אנחנו יש לנו הקלה אדירה בכל מה שקשור לרגולציה, לתשלום שאתם צריכים עכשיו לשלם על פתיחה של מעונות והכל. ואנחנו מבקשים מכם שזה יתורגם לשטח. אנחנו רוצים זמינות יותר גדולה של מעונות. אנחנו רוצים הוזלה במחירים של אותם מעונות. אנחנו רוצים את האיכות במעונות. ועכשיו זה עליכם להוכיח שהדבר הזה אפשרי. שעשינו את זה ובזכות זה אתם מיישמים את זה בשטח.

אז תודה רבה לכם. ובעזרת השם, גם בעוד שישה חודשים, אולי נצליח לעשות את זה גם לגני הילדים הפרטיים. אבל זה כבר נושא אחר לוועדה כדי לדון בה. יש עוד מישהו שרוצה לומר כמה דברים?
סימון דוידסון (יש עתיד)
אני אגיד משפט. אני חבר כנסת צעיר, למרות שיש פה עוד צעירים כמוני. אבל באמת, אחרי יום כל כך מתיש ואחרי הרבה שעות בדיונים, אני מרגיש מסופק. מרגיש שעשינו, חברי הוועדה ויושב ראש הוועדה, צעד באמת למען, כמו שאמרתי, למען הילדים שלנו. שלא יצטרכו לנסוע כמו שאני נסעתי 20 ק"מ כל בוקר כדי למצוא גן לילדים. אני מאחל לכולם בהצלחה. עשינו דבר חשוב מאוד. אביר, גם לך מחמאות.
היו"ר שרן מרים השכל
נכון. ישר כוח על הדחיפה של זה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
יושב ראש הוועדה שרן.
היו"ר שרן מרים השכל
זה באמת משימה מדהימה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
תודה רבה לחבר הכנסת סובה שהצטרף אלינו ובאמת פעל למען ההצלחה הזאת. ותודה רבה לכולם. בהצלחה.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה. אימאן חטיב. בסדר גמור.
אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ - רשימת האיחוד הערבי)
אז גם אני אגיד משפט וחצי. באמת אחרי יום ארוך כזה ועד שעות הלילה המאוחרות הרגשה של סיפוק שעושים משהו למען הילדים שלנו. אני מאוד מאוד מקווה שבקרוב מאוד אנחנו גם נצליח להביא בשורות לאותן גננות שעובדות במעונות היום, לגבי תנאי ההעסקה שלהם. ואז באמת התמונה תהיה יותר שלמה.
היו"ר שרן מרים השכל
נכון. נכון מאוד. ואני אומר אולי בהזדמנות הזאת שבאמת אנחנו סיכמנו על הקמת ועדת משנה, שאמורה לבחון את כל מה שקורה ולהביא מסקנות למליאת ועדת החינוך בעניין הזה. חבר הכנסת משה טור פז.
משה טור פז (יש עתיד)
אז אני אצטרף לברכות לכל חברי הוועדה ומצטרפיה. ליושבת ראש הוועדה, לאביר שנמצא איתנו ולכל האנשים. אני חושב שבאמת הייתה היום עבודה שהתחילה במידה מסוימת, הכותרת שהוגדרה כאן, של ההיתר, או כן תיקון לחוק בנייה, עושה עוול לנושא. כי באמת הנושא הוא חינוך. ועסקנו היום בחינוך מכמה זוויות שלו. וזה גם מה שאני חושב שאנחנו מייצרים כאן. וכל זה כחלק מבשורה הרבה יותר גדולה, שאנחנו חלק ממנה. שהגיל הרך מפסיק בעצם להיות בייביסיטר או מסגרת כלכלית. והופך בהדרגה, ואני מקווה שגם בוועדה הזאת, אני בטוח עוד נעסוק בזה הרבה, למסגרת חינוכית. ובעיניי זה חלק מהמסר שיוצא מכאן הערב. אז תודה.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה לך. אנחנו נסגור ונעלה את הדבר להצבעה. את הרביזיה להצבעה. ואני פותחת את הדיון אחרי שנימקנו לעומק את כל הנימוקים שהיו לנו לעניין הרביזיה.

מי תומך ובעד הרביזיה? מי נגד הרביזיה להרים את היד.

הצבעה
לא אושר
היו"ר שרן מרים השכל
הרביזיה לא עברה.

תודה רבה לכולכם. והמון בהצלחה. ומקווה שתתעסקו רק בחינוך ילדינו.


הישיבה ננעלה בשעה 23:06.

קוד המקור של הנתונים