ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 17/10/2021

פרק ט' (ביטוח לאומי), רק סעיפים 20-19, מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



43
ועדת הכספים
17/10/2021


מושב שני



פרוטוקול מס' 121
מישיבת ועדת הכספים
יום ראשון, י"א בחשון התשפ"ב (17 באוקטובר 2021), שעה 17:15
סדר היום
פרק ט' (ביטוח לאומי), סעיפים 20-19, הבטחת הכנסה, מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021 (מ/1443), של חה"כ איימן עודה, חה"כ חיים כץ, חה"כ אתי חוה עטייה - הצבעות
נכחו
חברי הוועדה: אלכס קושניר – היו"ר
ניר אורבך
ולדימיר בליאק
אימאן ח'טיב יאסין
מאיר יצחק-הלוי
נירה שפק
חברי הכנסת
ינון אזולאי
שלמה קרעי
מוזמנים
דניאל בלנגה - רפרנט ביטוח לאומי, משרד האוצר

לבנה עזרא - מנהלת אגף, המוסד לביטוח לאומי
ייעוץ משפטי
שמרית גיטלין שקד
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

פרק ט' (ביטוח לאומי), סעיפים 20-19, הבטחת הכנסה, מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021 (מ/1443)
של חה"כ איימן עודה, חה"כ חיים כץ, חה"כ אתי חוה עטייה
הצבעות
היו"ר אלכס קושניר
טוב, אני רוצה לחדש את הדיונים של הוועדה. אנחנו ממשיכים לפי הלו"ז. היום פרק ט', חוק הביטוח הלאומי, סעיפים 20-19, הבטחת הכנסה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אלכס, אפשר שאלה לפני שתתחיל?
היו"ר אלכס קושניר
אני רק רוצה להגיד על מה אני מדבר.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא, לפני, כי זה לא קשור למה שאתה מדבר.
היו"ר אלכס קושניר
אוקיי.
שלמה קרעי (הליכוד)
באופן כללי לגבי התקציב, ההסתייגויות לתקציב. דיברתי עם טמיר, אמרתי, אני אשאל גם אותך בוועדה. הסתייגויות שאנחנו מגישים לתקציב, שהם לא רק שינוי מספר, אלא הוספה של סעיפים בתקציב. האם אנחנו נדון עליהם כאן בוועדה?
היו"ר אלכס קושניר
אני לא יודע, צריך לבדוק את הנוהל. מה הנוהל?
טמיר כהן
בדרך כלל אנחנו היינו לוקחים את הכול. הסברתי גם לחבר הכנסת קרעי. אין הבדל שאתה מוסיף תקציב שאתה רוצה לקדם דרכו משהו מסוים מאשר להוסיף סכום בסעיף אחר שגם דרכו אתה רוצה. אין הבדל ביניהם, מהותי.
שלמה קרעי (הליכוד)
אז בעצם אין שום דיון אמיתי על התקציב.
טמיר כהן
היה דיון על המשרדים והיה דיון על - - -
היו"ר אלכס קושניר
אני לא יודע, שלמה, אני צריך לבדוק את זה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אני אשמח אם תבדוק. תודה.
היו"ר אלכס קושניר
אני חושב שאנחנו היום עושים מהפכה אמיתית. אנחנו מעבירים חוק השלמת הכנסה לקשישים, שאני חייב להגיד בנימה אישית, עבדתי על החוק הזה עוד כשהייתי מנכ"ל משרד הקליטה, ונמצאת פה לבנה עזרא שהייתה עדה לזה. עברנו הרבה מאוד דיונים ביחד על הסוגיה הזאת, והנה החוק הזה קורם עור וגידים. אנחנו מבטיחים כמדינה שלא יהיה קשיש שיקבל פחות מ-70% משכר המינימום. אנחנו מגדילים את היכולת שלהם להשתכר ולעבוד. אנחנו מרחיבים את הזכאות שלהם לקבלת השלמת הכנסה, בכך שאנחנו מעלים את שווי הרכב שמאפשר לקבל השלמת הכנסה. אנחנו גם מתייחסים לכאלה שעובדים וכאלה שלא עובדים. אני רק רוצה שתבינו על מה מדובר. היום בישראל כ-250,000 קשישים מקבלים השלמת הכנסה.

הפסקה של עשר דקות. נחזור ב-17:30. תודה.

(הישיבה נפסקה בשעה 17:20 ונתחדשה בשעה 17:30.)
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רק אומר לך אם אנחנו המשכנו כבר, לגבי כל הרעשים. הבעיה זה שהולכים עכשיו, מוציאים את הפלסטיק, נישאר כולנו עם זכוכית. תשמעו לי, תוציאו מחוק ההסדרים את החד פעמי, השקט יחזור לאזורינו והכול יהיה בסדר.
נירה שפק (יש עתיד)
איך הצליח להפוך את זה לחד פעמי?
ינון אזולאי (ש"ס)
זה המציאות.
היו"ר אלכס קושניר
האנשים האלה שמאפשרים לנו כאן בכנסת לעבוד ולעשות את העבודה שלנו, הרבה פעמים אנחנו לא שמים לב. כשיצאתי החוצה וחיבקתי את ענבל, זה פשוט שיעור.
קריאה
אני גאה ברגישות שלך, אדוני היושב-ראש. צריך להגיד את זה. כל הכבוד.
היו"ר אלכס קושניר
לא, זה לא כל הכבוד.
ינון אזולאי (ש"ס)
הם עובדים לפעמים יותר קשה מאיתנו. אתה מסתכל על ציונה במליאה. לפעמים עד הבוקר היא נשארת. מגיע להם שאפו.
קריאה
קודם כל באמת כל הכבוד לך על התגובה.
ניר אורבך (ימינה)
בלי להיכנס עכשיו לנושא הפוליטי ובלי להיכנס למה צריך, זה נכון שמאוד חשוב לשמור על הגנת הסביבה והנושא הזה כלים חד פעמיים וכו', אבל בסוף לפני הגנת איכות הסביבה, יש את הנושא של העובדים, ואם זה מטיל עליהם דברים שהם לא יכולים לעמוד בהם, ואנחנו רואים מה קורה פה עם כלי הזכוכית, אז צריך לחשוב על זה טוב טוב. להדיח, לשטוף, להביא, להחזיר.
היו"ר אלכס קושניר
אני באמת מתרגש כי אנחנו פוגשים את האנשים האלה כל הזמן, הקשישים האלה שבעצם לא מצליחים לסגור את החודש והרבה פעמים צריכים לבחור בין לחם לבין פירות לבין מתנות לילדים, לתרופות לפעמים, והשינוי שאנחנו עושים פה הוא שינוי מאוד משמעותי, כי מעבר לאותם 500 שקלים שאנחנו מוסיפים ליחיד ו-900 שקלים שאנחנו מוסיפים לזוג, אנחנו מאפשרים להם להיות זכאים להשלמת הכנסה, שזה נותן להם הטבות נוספות, כי ה-800 שקלים בחודש בדמות הנחות כאלה ואחרות ועוד זכאות לקבלת סיוע בשכר דירה במידה והם נרשמים לתור לדיור הציבורי וכמובן גם אפשרות לקבל דיור ציבורי מאוחר יותר, אז גם הגדלנו את הדיסריגרד לרכב וגם הגדלנו את גובה הקצבה עצמה וגם הגדלנו את היכולת שלהם לעבוד כדי שהקצבה שלהם לא תקוזז, וזה באמת צעד מאוד גדול, מאוד משמעותי. זה החוב המוסרי שלנו כלפי אותם קשישים, ואחרי שהחוק הזה עובר, אנחנו מבטיחים שלא יהיה שום קשיש מתחת לקו העוני.

אני רוצה להגיד עוד דבר. אני מבקש, גבירתי היועצת המשפטית, להכניס תיקון נוסף לחוק, הצעת חוק מעמד ותיקי מלחמת העולם השנייה. אני חייב להגיד שמדובר בלוחמים יהודים שנלחמו במלחמת העולם השנייה בשורות הצבא האדום, בשורות צבא בעלות הברית, בשורות צבא ארצות הברית כדי שאנחנו כאן כולנו נוכל לחיות. התיקון שאני מבקש להחיל זה להגדיל להם את המענק השנתי. היום המענק השנתי הוא 35% מהשכר הממוצע, שזה בסביבות 3,600 שקלים. אני מדבר אתכם על מענק שנתי, ואנחנו מגדילים את זה ל-60% וזה יגיע ל-6,800 שקלים בערך. אני מזכיר לכם שכשדיברנו על הקפאת השכר הממוצע, את המענק הזה בין שאר המענקים אנחנו לא הקפאנו, אז הם יקבלו גם תוספת של 2.4%.

אני חייב להגיד תודה גם לשר האוצר, אביגדור ליברמן שהסכים לשינוי הזה, וגם עודד פורר שבמשך הרבה מאוד שנים נלחם עבור הוטרנים, וגם לחברי ולדימיר בליאק שהיה איתי ביחד כדי להביא את השינוי הזה. אני מבקש מכולם להצביע בעד ההסתייגות הזו.

עוד דבר אחד חשוב לומר לגבי החוק עצמו. החוק זה לא רק חוק של הקואליציה. גם חבר הכנסת חיים כץ וגם חבר הכנסת איימן עודה הצטרפו לחוק הזה ואנחנו הסכמנו למזג את החוקים, ומחר בוועדת הכנסת אנחנו נבצע את המיזוג, ככה שהחוק הזה מבטא באמת קונצנזוס של כל סיעות הבית, גם קואליציה וגם אופוזיציה, ואני מבקש מכולם באמת להצביע בעד, פה אחד, כמו שמצביעים על חוקים שהם בקונצנזוס. נירה, בבקשה.
נירה שפק (יש עתיד)
אני רוצה להצטרף למה שאתה אומר. אחד הדברים הבולטים בחוק הזה, שהוא מכבד את האדם. היום יש מלא גופים שבאים ותורמים כספים, ואנחנו רואים את האנשים האלה שאומרים, אני לא רוצה תרומות, אני רוצה לחיות בכבוד, וכבוד זה אומר שאני לא צריך להושיט יד אלא אני מקבל את מה שמגיע לי, והחוק הזה באמת מאפשר את הנושא של הקיום בכבוד, ועל זה אין מילים בפי. זה מעשה שהוא מדהים.
היו"ר אלכס קושניר
תודה רבה. ולדימיר.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
תודה רבה אדוני היושב-ראש, אני רוצה לברך על הצעד החשוב הזה, גם על החוק על העלאת קצבת השלמת הכנסה ל-70% משכר המינימום וגם על הגדלת המענק לוטרנים. אני רוצה להודות לך על המאבק העיקש שניהלת. זה הישג אדיר. זה באמת מבטא את המחויבות המוסרית שלנו לאנשים האלה שאנחנו בהחלט חייבים להם הרבה. תודה.
היו"ר אלכס קושניר
גבירתי היועצת המשפטית, אני מבקש שנצביע, כי הקראה כבר עשינו.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש הסתייגויות.
שמרית גיטלין שקד
יש הרבה תיקונים בנוסח.
היו"ר אלכס קושניר
אז בואי נעבור על התיקונים בנוסח.
שמרית גיטלין שקד
כפי שאמרת, הוועדה קיבלה החלטה למזג עוד שתי הצעות חוק פרטיות עם ההצעה הממשלתית. המיזוג כפי שאמרנו, כפוף לאישור ועדת הכנסת. ככל שוועדת הכנסת תאשר, אז ההצעות ימוזגו. ככל שוועדת הכנסת לא תאשר, אז ההצעות הפרטיות יישארו בוועדה והממשלתית תקודם - - -

כמו כן יש תיקונים בנוסח ויש הסתייגויות. קודם כל נקריא את הנוסח המתוקן.
שלמה קרעי (הליכוד)
היועצת המשפטית, רק כדי להבין את הנוהל. זה הצעות חוק פרטיות שעברו כבר איזשהו תהליך?
שמרית גיטלין שקד
כן, עברו קריאה טרומית ואנחנו מכינים אותם כהצעת חוק אחת. הם מצטרפים לחוק ההתייעלות הכלכלית.
שלמה קרעי (הליכוד)
אוקיי.
שמרית גיטלין שקד
יש לי עותקים פיזיים של הנוסח המתוקן. חילקתי למי שהיה מקודם. אם למישהו אין, אז - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
אפשר למזג רק הצעות שעברו טרומית?
היו"ר אלכס קושניר
כן.
שמרית גיטלין שקד
כן. אי אפשר למזג הצעה שלא, למיטב ידיעתי.
שלמה קרעי (הליכוד)
אחרת, יש הרבה הצעות חוק שצריך לנסות לדחוף לכאן.
היו"ר אלכס קושניר
נכון.
שמרית גיטלין שקד
תיקון חוק הבטחת הכנסה בחוק הבטחת הכנסה התשמ"א-1980, בסימן זה חוק הבטחת הכנסה

1. בסעיף 9א רבתי, בסעיף קטן (ב) "אחרי שקבע השר" יבוא "ולעניין תובע שחל עליו סעיף 5(א1), רכב ששוויו עולה על 60,000 שקלים חדשים", ובמקום "הסכום האמור יעודכן" יבוא "הסכומים האמורים יעודכנו".

אני אסביר. סעיף 9א בעצם קובע שתובע שהוא בעל שני כלי רכב או יותר או שהוא בעל רכב ששוויו עולה על סכום שקבע השר, לא יהיה זכאי לגמלה לפי חוק. הסכום האמור יעודכן באופן ובמועד שייקבע השר. כרגע הסכום שקבוע בתקנות, 41,373.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה לכאלו שהגיעו לגיל פרישה רק.
שמרית גיטלין שקד
הסכום הזה שאמרתי הוא חל לגבי כולם. כל הזכאים לגמלת הבטחת הכנסה, ברגע שיש להם רכב ששוויו עולה על 41,373, הם לא זכאים לחלוטין לגמלה. ברגע שיש להם רכב בסכום הזה, חלק מהגמלה שלהם מנוכה. תיכף נדבר בדיוק על הפרטים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, זה אצל כולם, לאו דווקא אצל אלה שבחוק. כל מקבלי הבטחת הכנסה.
שמרית גיטלין שקד
41,373 זה מה שחל היום לגבי כולם. עכשיו ההצעה היא רק לגבי אנשים שחל עליהם סעיף 5(א1). אני אקריא מי זה 5(א1). זה אנשים שהגיעו לגיל פרישה, משתלמת להם קצבת אזרח ותיק או קצבת שארים, למי משתלמת לו קצבת תלויים. אתה רצית 67 אבל ביטוח לאומי והאוצר רצו - - -
היו"ר אלכס קושניר
גיל פרישה זה יותר טוב.
שמרית גיטלין שקד
כן, גם גיל פרישה וגם יש עוד איזה קבוצה שהולכת איתם. כנראה מבחינה מחשובית זה יותר קל לביטוח לאומי שכולם - - -
היו"ר אלכס קושניר
מי אלה הקבוצה הנוספת?
שמרית גיטלין שקד
אני מקריאה: הגיעו לגיל פרישה, משתלמת להם קצבת אזרח ותיק, קצבת שארים, קצבת תלויים.
היו"ר אלכס קושניר
זה או, או, או?
שמרית גיטלין שקד
כל האוכלוסייה הזאת.
ינון אזולאי (ש"ס)
ולכמה זה יעלה?
היו"ר אלכס קושניר
ל-60,000.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש לי שם הסתייגות.
שמרית גיטלין שקד
לגביהם הסכום השולל רק לגבי הקבוצה הזו, נקרא להם המבוגרים למרות שיש שם אוכלוסייה נוספת. הסכום השולל יהיה 60,000 שקלים. התיקון פה, "במקום הסכום האמור יעודכן" יבוא "הסכומים האמורים יעודכנו", כלומר גם הסכומים שנקבעו בתקנות וגם הסכום של ה-60,000 יעודכנו באותה דרך, בדרך שנקבעה בתקנות.

תיקון נוסף. בסעיף קטן (ב1) במקום "שנקבע" יבוא "החל לגביו". אני אסביר מה זה. "השר ראשי לקבוע כי מגמלתו של תובע שבבעלותו רכב אחד ששוויו אינו עולה הסכום שנקבע לפי סעיף קטן (ב1), ינוכו סכומים שיקבע". כמו שאמרנו, גם מי שיש לו רכב שהוא לא שולל זכאות להבטחת הכנסה, 41,373, עדיין מנכים לו מהגמלה שלו - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
או 60,000 עכשיו.
שמרית גיטלין שקד
כן. למבוגרים 60,000. לכל השאר 41,373.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא, לכולם אנחנו מתקנים ל-60.
היו"ר אלכס קושניר
לא.
ינון אזולאי (ש"ס)
זו ההסתייגות שלי.
שמרית גיטלין שקד
רק למי שהגיע לגיל פרישה או זכאי לקצבת שארים.
ינון אזולאי (ש"ס)
למה כבר לא לעשות לכולם?
שלמה קרעי (הליכוד)
למה לא מתקנים לכולם?
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו נדרשנו באמת לסוגיה הזאת בשיחות הרבות שקיימתי סביב הסיפור הזה. ההבדל שעושים בין שתי הקבוצות זה שבעצם הקבוצה שהיא לפני גיל פרישה, ככל שאתה מכניס יותר אוכלוסיות להבטחת הכנסה, זה בעצם מייצר תמריץ שלילי להשתתפות בשוק התעסוקה, ולכן הייתה התנגדות מקצועית בסוגיה הזאת. לעומת זאת אלה שפרשו, התמריץ השלישי הזה מתבטל.
שלמה קרעי (הליכוד)
אבל דיפרנציאלי, אלכס. הרי מ-10,000 שאתה מתקן ועד 41,000, אתה מנכה חלק.
היו"ר אלכס קושניר
לא, לא. ה-10,000 זה הדיסריגרד. עוד מעט היא תסביר.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא, לא, זה משווי של ה-10,000 אתה מתחיל לנכות לו. זה מה שהיא הסבירה.
היו"ר אלכס קושניר
לא, לא, זה לא מדויק.
שמרית גיטלין שקד
כמו שאמרנו, בעצם מסכום שאתה מתחיל היום לגבי מי שלא עובד, זה מתחיל מ-9,309, אתה מתחיל לנכות מהגמלה שלו וכרגע מוצע לתקן את זה. לגבי מי שכן עובד, עד 17,583 לא מנוכים לו סכומים מהגמלה ומעבר לכך כן מנכים.
שלמה קרעי (הליכוד)
זאת אומרת, מנכים לפי השווי רכב שלו.
היו"ר אלכס קושניר
כן.
שלמה קרעי (הליכוד)
תנכה לפי השווי רכב אבל שהניכוי יתפרס יותר, לא בין ה-10,000 ל-40,000 אלא בין ה-10,000 ל-60,000.
היו"ר אלכס קושניר
אבל זה מה שקורה עכשיו.
שלמה קרעי (הליכוד)
היא אמרה שלא.
היו"ר אלכס קושניר
בואו נסביר. מה-60,000 מורידים כמה, 17%?
שמרית גיטלין שקד
מעל 60,000 אי אפשר בכלל.
היו"ר אלכס קושניר
מי ששווי הרכב שלו הוא 60,000, אם הוא עובד אז הדיסריגרד, כמה אתם מורידים לו?
דניאל בלנגה
הוא כרגע 17,584.
היו"ר אלכס קושניר
17,584, לזה אתה לא מתייחס ואתה מתחיל לנכות מ-43,000, 3%, נכון?
שמרית גיטלין שקד
3% בין 17,583 ל-41, לא מ-41 ומעלה.
היו"ר אלכס קושניר
לא, הפוך.
קריאה
אחרי התיקון לוקחים את 60,000, מורידים מהם 17,000, נותרים 43,000 ומהם מורידים 3%.
היו"ר אלכס קושניר
כן. המצב הקודם היה שהיה 41,000, מזה הורידו 17% ואז התחילו לנכות, זאת אומרת אנחנו נותנים את האפשרות ליותר אנשים להיכנס לתוך העולם הזה של השלמת הכנסה. בגלל שכשעשינו את החישוב ראינו שאלה שלא עובדים, בגלל שעושים את הדיסריגרד בתנאים הקודמים, יכולים להיות במצב שהם לא יקבלו השלמת הכנסה, אז שינינו שם את הקריטריון ובמקום כמה?
דניאל בלנגה
במקום 9,309 אנחנו מגדילים ל-10,000.
היו"ר אלכס קושניר
זאת אומרת, הדיסריגרד גדל. המדינה לא שמה לב ליותר כסף. אתה מבין למה אני מתכוון?
שלמה קרעי (הליכוד)
הבנתי, כן, אבל קודם כל השינוי הוא מזערי בין 9,000 ומשהו ל-10,000.
היו"ר אלכס קושניר
זה יכול להיות הבדל של 1,000 שקל בהשלמת הכנסה, הסיפור הזה.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא, אבל מדובר על השווי רכב שלו.
היו"ר אלכס קושניר
כן, אבל שווי רכב, הרי נתחיל לנכות. מתחילים לנכות 3% על כל שקל מתחת לסכום הזה, אז זה יכול להגיע למאות שקלים בשווי השלמת הכנסה בחודש, השינוי הזה.
דניאל בלנגה
זה משפיע על כל מי שיש לו רכב והוא נמצא היום בהשלמת הכנסה, ועל אנשים שיש להם רכב ובגלל שהשווי שלהם גבוה, הם לא נכנסו ועכשיו הם יוכלו להיכנס. זה משפיע על שתי האוכלוסיות האלה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אם השווי רכב שלו עד 60,000, עדיין הוא יקבל, אותו אחד?
דניאל בלנגה
זה תלוי בהכנסות האחרות שלו.
היו"ר אלכס קושניר
אם הוא זכאי לפי כל ההכנסות והרכב שלו עולה פחות מ-60,000 שקל, הוא יהיה זכאי להשלמת הכנסה וגם לסל הטבות, לעומת המצב הקודם שבו היה 41,000 שקל ואם הרכב שלו היה עולה 42,000 שקל, הוא לא היה זכאי כבר.
שלמה קרעי (הליכוד)
זאת אומרת שה-60,000 תקף לכולם.
היו"ר אלכס קושניר
מי שמעל גיל פרישה.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה מה שאנחנו אומרים, אנחנו רוצים את זה לכולם .
שמרית גיטלין שקד
מי שלא מעל גיל פרישה, יישאר לו הסף של 41,000.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אגב, איך שווי רכב נקבע?
היו"ר אלכס קושניר
לפי לוי יצחק?
דניאל בלנגה
לוי יצחק.
קריאה
בגדול לפי מחירון יצחק לוי עם כמה פרמטרים.
ינון אזולאי (ש"ס)
למה לא לכולם? זה מה שאנחנו שואלים.
היו"ר אלכס קושניר
עניתי לך.
שלמה קרעי (הליכוד)
שמרית, הבנתי ממנה משהו אחר. אותו אחד שהוא לא הגיע לגיל פרישה ומנכים לו 3% על כל שקל מעל 9,000 ועכשיו מעל 10,000. אם הוא עובד זה 17,000. אם הוא לא עובד זה 11,000. זה התיקון הזה של עכשיו, נכון?
שמרית גיטלין שקד
נכון.
שלמה קרעי (הליכוד)
איזה סכום יהיה לו שווי רכב שלא יקבל כלום כבר? 41,000?
שמרית גיטלין שקד
אחרי 41,373 אין לו - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
זה מה ששאלתי מראש, למה לא לפרוס את זה ליותר? שעד 60,000 יהיה ניכוי של 2%, לא של 3%.
היו"ר אלכס קושניר
אתה מדבר על מי?
שלמה קרעי (הליכוד)
אלה שלא הגיעו לגיל פרישה. אם אתה מכיר בזה שהרכב, היית צריך להעלות יותר, מ-41 ל-60,000 למעל גיל פרישה, זאת אומרת אתה מכיר בזה שרכב ששווה 50,000 לא מעיד על עושר.
היו"ר אלכס קושניר
חד משמעית לא מעיד על עושר.
שלמה קרעי (הליכוד)
ולכן לפרוס את הניכוי יותר, גם לאלה שמתחת לגיל פרישה.
היו"ר אלכס קושניר
אז אני אומר לך שאנחנו קיימנו את הדיון הזה מול משרד האוצר, ועניתי לך מה התשובה שלהם הייתה.
שלמה קרעי (הליכוד)
הבנתי מה ענית אבל אני אומר, אם תפרוס את הניכוי ותנכה אחוזים יותר נמוכים על כל שקל, זה עדיין לא יפגע במטרה אבל יביא לידי ביטוי את זה שאתה אומר שרכב ששווה עד 60,000, לא צריך למנוע לגמרי.
היו"ר אלכס קושניר
כרגע הנושא הזה של הבטחת הכנסה, אנחנו נידרש אליו כמובן אחרי חוק ההסדרים, והסוגיה הזאת תעלה, אבל לא תוך כדי חוק ההסדרים. לא בחוק הזה. זה הסיכום שהגענו אליו.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא, אבל זה תיקון פשוט. במקום 3% תנכה 2%. זה בדיוק ה-50,000 האלה.
נירה שפק (יש עתיד)
קרעי, זה שזה עובר עכשיו, זה יעזור לך אחרי. כרגע החוק הוא על זה. לא יפרצו את זה וחבל להפיל דברים.
היו"ר אלכס קושניר
כן, נכון.
שמרית גיטלין שקד
אני ממשיכה להקריא. בסעיף קטן (ב) "במקום שנקבע" יבוא "החל לגביו" ובסופו יבוא, "ואולם לעניין תובע שחל עליו סעיף 5(א1)", שוב, זה אוכלוסיית המבוגרים, תלויים, מקבלי שארים, "שאינו עובד, ינוכו מגמלתו סכומים רק בגין שווי הרכב שמעל 10,309 וזאת על אף האמור בכל דין". בעצם מתגברים על התקנות.
היו"ר אלכס קושניר
אז מה הבדל אפשרות א' לאפשרות ב'?
שמרית גיטלין שקד
ניסוחית.
היו"ר אלכס קושניר
אז איזה נוסח מקובל יותר?
שמרית גיטלין שקד
אפשרות ב'.
קריאה
ב' לדעתנו יותר ברור. אומר את אותו דבר.
היו"ר אלכס קושניר
אוקיי.
שמרית גיטלין שקד
אז כרגע התקנות אומרות שלגבי מי שאינו עובד והוא בעל רכב ששוויו עולה על 9,309 שקלים חדשים, מתחילים כבר לנכות לו מהגמלה. אנחנו אומרים שלעניין אנשים שהם מקבלים מגיל פרישה, ההבדל יהיה שהם יתחילו לנכות להם מסכום של 10,309.
היו"ר אלכס קושניר
אוקיי.
שמרית גיטלין שקד
בסעיף 12(ב), בסעיף קטן (א1) במקום 21.5% יבוא 23.5% ובמקום 25.5% יבוא 27.5%. תיכף אני אסביר. בסעיף קטן - - - במקום 21.5% יבוא 23.5% ובמקום 25.5% יבוא 27.5%.

סעיף 12(ב) רבתי קובע ניכויים. זה בעצם סכומי כסף ושיעורים שאנחנו מתעלמים מהם כשאנחנו מחשבים מה היא ההכנסה של הזכאי לגמלת הבטחת הכנסה. כרגע בסעיף קטן (א1) לגבי אותה קבוצה שהגדרתי מקודם, מי שהגיעו לגיל פרישה, מי שמשתלמת להם קצבאות אזרח ותיק, שארים או תלויים, בשלב הראשון אנחנו מתעלמים מסכום השווה ל-21.5% מהשכר הממוצע, וכאן מוצע תיקון שזה יחול 23.5% התעלמות ולגבי מי שיש לו בן זוג או שבאחזקתו ילד, השיעור יהיה במקום 25.5, 27.5.

בסעיף קטן (ב) יש איזושהי תקרת ניכוי וגם כאן מוצע לשנות אותה, במקום 21.5, 23.5. לגבי מי שיש לו בן זוג או ילד, 27.5 במקום 25.5.

בתוספת השנייה במקום טור א' יבוא: טור א', מי שהגיע לגיל הפרישה או מי שמקבל קצבת אזרח ותיק - - -
היו"ר אלכס קושניר
אבל זה כבר הקראנו בפעם הקודמת.
שמרית גיטלין שקד
כן, אבל למען הסדר הטוב בואו נקריא.
שמרית גיטלין שקד
אם טרם מלאו לו 70 שנים, 42.14, 66.58, 77.39, 88.19, 71.92 פחות הסכום הבסיסי לילד, 82.72% פחות הסכום הבסיסי לילד, 71.92 פחות הסכום הבסיסי לילד, 82.72 פחות הסכום הבסיסי לילד.

אם מלאו לו 70 שנים וטרם מלאו לו 80 שנים, 42.55, 67.24, 78.04, 88.87, 72.59 פחות הסכום הבסיסי לילד, 83.39 פחות הסכום הבסיסי לילד, 72.59 פחות הסכום הבסיסי לילד, 83.39 פחות הסכום הבסיסי לילד.

אם מלאו לו 80 שנים, 42.96, 67.89, 78.70, 89.5, 73.24 פחות הסכום הבסיסי לילד, 84.04 פחות הסכום הבסיסי לילד.

תיקון חוק הבטחת הכנסה תחילה ותכולה. תחילתם של סעיפים 9(א), 12(ב) רבתי וטור א' לתוספת השנייה לחוק הבטחת הכנסה כנוסחם בסעיף 19 לחוק זה, ביום כ"ח בטבת התשפ"א, 1 בינואר 2022 והוא יחול על גמלה המשתלמת בעד תקופה שמהיום האמור ואילך, כלומר התחילה והתחולה זה מ-1בינואר 2022.

יש לנו הסתייגויות. יש את ההסתייגות שלך, של חבר הכנסת קושניר. בחוק ותיקי מלחמת העולם השנייה, בסעיף 6(א) במקום 35% יבוא 60%.
היו"ר אלכס קושניר
צריכים להכניס תחולה גם?
שמרית גיטלין שקד
זה נכנס לחוק ההתייעלות - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
היושב-ראש, אתה לא צריך הסתייגות, אתה מכניס לנוסח.
היו"ר אלכס קושניר
בסדר, צריך להצביע. אני לא יכול להכניס לבד.
שלמה קרעי (הליכוד)
אתה יכול להכניס ומצביעים על הנוסח.
שמרית גיטלין שקד
זה לא משנה. היינו הך. אנחנו נמצאים בתוך חוק ההתייעלות הכלכלית. יש הוראה שאומרת שהתחילה היא ב-1 בינואר 2022. תחילתו של חוק זה ביום 1 בינואר 2022 אלא אם כן נקבע בו אחרת.
שלמה קרעי (הליכוד)
כמו שעשינו עם ההוספה של הקצבאות.
היו"ר אלכס קושניר
כן. טוב, מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה
אושר

ההסתייגות עברה פה אחד והוכנסה לנוסח החוק.
שמרית גיטלין שקד
אוקיי, אז ההסתייגות התקבלה.
שלמה קרעי (הליכוד)
יש חוק מעל התקנון. אנחנו בדמוקרטיה, לא בדיקטטורה. אי אפשר למנוע מחצי מהעם להצביע בוועדות. הייעוץ המשפטי היה צריך להיזעק, לקום על הרגליים האחוריות, להגיד לא, יש להם זכות הצבעה.
שמרית גיטלין שקד
אז ההסתייגות התקבלה, נכנסת לנוסח הצעת החוק.

יש לנו הסתייגות של קבוצת ש"ס, הציונות הדתית ויהדות התורה.
שלמה קרעי (הליכוד)
גם אנחנו מצטרפים להסתייגויות שלהם, ואני רוצה לומר משהו כללי לגבי ההסתייגויות גם שלנו וגם שלהם. ינון לא נמצא כאן, אז אני אדבר בשמו. ההסתייגויות שהן כביכול לא מהותיות, נצביע עליהן כמקשה אחת בגלל שהחוק הזה הוא חוק טוב.
שמרית גיטלין שקד
אנחנו צריכים לנהל את ההצבעה כמו שצריך.
שלמה קרעי (הליכוד)
אין לי שום בעיה. אני אומר שמבחינתנו ההסתייגויות שהגישו אופיר כץ וסיעת הליכוד, וההסתייגויות 5 עד 16 של ינון, שזה להחליף אחוזים, מבחינתנו אפשר הצבעה אחת. יש כמה הסתייגויות שהן מהותיות.
שמרית גיטלין שקד
זה מהותי.
היו"ר אלכס קושניר
אוקיי, קדימה.
שמרית גיטלין שקד
מישהו נמצא פה לנמק?
שלמה קרעי (הליכוד)
אני הצטרפתי ואני נמצא לנמק.
שמרית גיטלין שקד
בסדר, אז מה שהוא הציע זה בעצם לסעיף 20, במקום כ"ח בטבת התשפ"א, 1 בינואר 2022 סעיף 20, יבוא – ביום קבלתו בכנסת של חוק ההתייעלות הכלכלית, תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022. זה אומר בעצם הקדמה של התיקון מ-1 בינואר 2022 למועד מוקדם יותר.
שלמה קרעי (הליכוד)
כן. הנימוק פשוט. אם כבר עושים מעשה טוב, בואו נחיל אותו גם בשנה הנוכחית.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד ההסתייגות? מי נגד?

הצבעה
לא אושר
ההסתייגות לא התקבלה.
שמרית גיטלין שקד
ההסתייגות נפלה ותעלה למליאה.

חבר הכנסת קרעי, אם תוכל בקשה לנמק את ההסתייגויות האלה כולן כמקשה אחת.
שלמה קרעי (הליכוד)
אוקיי. יש לך גם כאן בסוף הסתייגויות לגבי סעיף 20, מה שהצבעת כבר.
שמרית גיטלין שקד
שם ביקשו להקדים את זה ליום קבלת החוק. פה מבקשים בסעיף 20 להקדים ל-1 בנובמבר, ופה 1 בדצמבר.
שלמה קרעי (הליכוד)
אז אלה שתי הסתייגויות תחולה. אמרנו, אם כבר רוצים לעשות משהו טוב, אנחנו מבקשים להקדים את זה קצת יותר, אבל אתם מתנגדים, יש לכם שבלונה כזאת שאיתה אתם הולכים, לא מסתכלים ימינה ושמאלה ומסתכלים רק שמאלה.

כל ההסתייגויות כאן זה בעצם ניסיון להגדיל את המענק. הייתה את ועדת שישינסקי שאמרה שזה שאנחנו נעלה קצת את הקצבה ונגיע לאיזשהו קו העוני כמו שהציגו כאן אז האוצר, אנחנו נעבור את קו העוני, אז זה הרי עבודה בעיניים כי מעצם קו העוני עולה ככל שאתה מעלה את הקצבאות ואז אתה משאיר עדיין אוכלוסיות מתחת לקו העוני, לכן המטרה היא בעצם לתת כמה שיותר עד כדי הגעה לשכר המינימום, שקצבה של אזרח ותיק, קצבאות כאלו של אנשים שלא הצליחו לחסוך, יוכלו לקבל בסופו של דבר השלמת הכנסה או הבטחת הכנסה שתביא אותם לשכר המינימום שיאפשר להם לחיות בכבוד. אנחנו יודעים שיש קושי רב לעשות את זה עם הסכומים גם אחרי ההעלאה שאנחנו מעלים כאן, ולכן יש ניסיון כאן בכל התוספות שיש לנו כאן, להעלות את האחוז קצת יותר גבוה. כל הסתייגויות שתקבלו כאן, במקום 42.55 ל-45, אז זה עוד תוספת קטנה. במקום 67 ל-75, עוד תוספת. אני ממליץ בחום לקבל לפחות את אחת ההסתייגויות, לעשות עוד קווץ' לטובת אזרחי ישראל שזקוקים לנו באמת.
נירה שפק (יש עתיד)
רק תזכיר לי מתי היו מסקנות ועדת שישינסקי? שנדע כמה זמן לקח להם להטמיע את ועדת שישינסקי.
היו"ר אלכס קושניר
חבל על הזמן, נירה.
נירה שפק (יש עתיד)
מה שרציתי לומר, אתה יודע, בעידן הנתונים, גם אם לא זכרתי את החודש, נורא קצר, גוגל, ואז אמרתי, אלוהים, כמה זמן לקח להם להפנים את ועדת שישינסקי. מזל שבאנו.
שלמה קרעי (הליכוד)
קודם כל עשו הרבה ותמיד צריך לעשות יותר, אבל אני אומר, אם כבר אתם באים - - -
נירה שפק (יש עתיד)
שישינסקי 1, שישינסקי 2. אגב שישינסקי, איך הפנמתם את קרן העושר.
היו"ר אלכס קושניר
שמרית, אני רוצה שנתחיל להצביע בבקשה.
שמרית גיטלין שקד
במקום 42.14 יבוא 50.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?
שלמה קרעי (הליכוד)
הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 42.14 יבוא 53.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?
הצבעה
לא התקבל
לא התקבל.
נירה שפק (יש עתיד)
כל אחוז אנחנו מצביעים בנפרד?
שמרית גיטלין שקד
אין פה הרבה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אני לא ביקשתי. אני ביקשתי להצביע מקשה אחת.
נירה שפק (יש עתיד)
תוריד אותם. תשאיר שניים ותוריד.
היו"ר אלכס קושניר
לא, הוא לא יכול. לא יהיה לו במליאה.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה גם לא אני לבד. יש כאן קבוצה שהגישה.
היו"ר אלכס קושניר
כן, קדימה, חבל על הזמן.
שמרית גיטלין שקד
במקום 66.58 יבוא 70.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שלמה קרעי (הליכוד)
אבל אני ביקשתי להצביע מקשה אחת.
שמרית גיטלין שקד
במקום 66.58 יבוא 75.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 77.39 יבוא 80%.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
אני בעד שהיושב-ראש יקבל החלטה גם אם זה - - -
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר

שמרית, אפשר להצביע ראשונה-אחרונה כמקשה אחת. אם זה לא עובר, אז נצביע אחת-אחת.
שמרית גיטלין שקד
אנחנו בדרך כלל עושים הסדרים מיוחדים כשיש לי כמות מאוד גדולה של הסתייגויות. אין לי כמות מאוד גדולה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אנחנו עושים את זה כל הזמן. אין שום בעיה כשאני מבקש להצביע מקשה אחת.
היו"ר אלכס קושניר
אם המסתייג מבקש, אפשר להצביע ראשונה-אחרונה. במידה ויש בעיה אז אנחנו - - -
שמרית גיטלין שקד
בואו נצביע - - -
היו"ר אלכס קושניר
כדי ששמרית תהיה רגועה, נצביע כפי שהיא רוצה. קדימה.
שמרית גיטלין שקד
במקום 77.39 יבוא 83.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה
לא אושר

לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 88.19 יבוא 95.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 88.19 יבוא 97.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה
לא אושר
שמרית גיטלין שקד
במקום 71.92 יבוא 75.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 71.92 יבוא 78.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
בטור הראשון יימחקו המילים "פחות הסכום הבסיסי לילד".
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה
לא אושר

לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 42.55 יבוא 45%.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 42.55 יבוא 50%.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 67.24 יבוא 70.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 67.24 יבוא 75.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 78.04 יבוא 80%.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 78.04 יבוא 85%.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 88.87 יבוא 90%.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 88.7 יבוא 95.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?
הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 72.59 יבוא 75.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 72.59 יבוא 78.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 83.39 יבוא 85.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 83.39 יבוא 88.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 72.59 יבוא 75.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 72 - - - יבוא 78.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 83.39 יבוא 86.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 83.39 יבוא 90.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 42.96 יבוא 45.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 42.96 יבוא 50.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?
הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 42.96 יבוא 55.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?

הצבעה
לא אושר

לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 67.89 יבוא 72.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר

לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 67.89 יבוא 75.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר

לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 78.70 יבוא 85.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר

לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 78.79 יבוא 90.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר

לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 89.5 יבוא 95.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה
לא אושר

לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 89.5 יבוא 98.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר

לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 73.24 יבוא 80.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר

לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 73.24 יבוא 85.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר

לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 84.04 יבוא 90.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?

הצבעה
לא אושר

לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 84.04 יבוא 95.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר

לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 1 בינואר 2022 יבוא 1 בנובמבר 2021.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר

לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
במקום 1 בינואר 2022 יבוא 1 בדצמבר 2021.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר

לא התקבל.
שמרית גיטלין שקד
ההסתייגויות האלה עולות למליאה. אם משרד האוצר רוצה לטעון הסתייגויות תקציביות, אז שישלח לוועדה איזשהו מסמך.
דניאל בלנגה
בגדול, הן כמעט כולן היו תקציביות.
שמרית גיטלין שקד
העלות של כל אחת מהן היא מעל הסכום שקבוע בחוק היסוד?
דניאל בלנגה
לא עקבתי אחרי כולן, אבל אחרי רובן זה מעל.
שמרית גיטלין שקד
אז אתה צריך לכתוב לנו איזה כן ואיזה לא. תשלח לנו מכתב לוועדה עם העתק אליי, לפרט איזה הסתייגויות הן תקציביות ואיזה לא.
ההסתייגויות הבאות
הסתייגות של חברי סיעת ש"ס ויהדות התורה. קיבלנו אותן עכשיו.
שלמה קרעי (הליכוד)
גם אני מצטרף להסתייגויות. סיעת הליכוד גם.
שמרית גיטלין שקד
כל סיעת הליכוד?
שלמה קרעי (הליכוד)
כן.
שמרית גיטלין שקד
בסדר. ההסתייגות הראשונה בעצם מדברת על שלילת הזכאות רק לגבי רכב של מעל 60,000, אבל הוא מתכוון לכולם, לכל זכאי הבטחת הכנסה.
היו"ר אלכס קושניר
אתה רוצה לנמק? בקשה.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה מה שהזכרתי קודם לגבי זה שאם אנחנו מחליטים שמכיוון שמחירי הרכבים יותר יקרים, ובעצם רכב שעד 60,000 לא מעיד על רמת עושר שתשלול קצבה מאזרח ותיק, אנחנו חושבים שגם כאלו שהם לא אזרחים ותיקים וכן שוללים מהם חלקיות של קצבה החל מ-11,000 או 17,000 או לא משנה מה, במדרגות מסוימות עד 41,000 כיום, אנחנו חושבים שצריך גם כאן להעלות את התקרה המקסימלית שממנה שוללים את כל הקצבה ל-60,000, אחרת בעיניי יש גם פגיעה בשוויון.

אתה מחליט ש-60,000 זה תקרה שמעליה לא שוללים לאזרח ותיק. למה אתה לא קובע את זה שגם לאזרחים אחרים שהם לא ותיקים, רק מעל התקרה הזו אתה מונע שלילה מוחלטת של הקצבה? יש כאן פגיעה אמיתית בשוויון בעיניי, וכל זה מתוך עצלות לשנות את הנוסחה עכשיו, להגיד, לא רוצים להיכנס לשנות. לשנות נוסחה פשוטה של הדיפרנציאליות של שלילת הקצבה, שתתחיל מהסכום שקבענו כאן אבל עד 60,000. מה הבעיה? זה נוסחה פשוטה, משוואה בנעלם אחד. מה האחוז שיגרום ל-60,000 לשלילת קצבה?
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו פה יותר ויותר נכנסים לשיעורי חשבון.
שלמה קרעי (הליכוד)
אבל זה באמת ככה. אני טוען לפגיעה בשוויון. היועצת המשפטית, אני רוצה לשמוע את חוות דעתה.
שמרית גיטלין שקד
פגיעה בשוויון של זכאים לגמלאי הבטחת הכנסה?
שלמה קרעי (הליכוד)
כן.
שמרית גיטלין שקד
זה שאלה שגם אנחנו שאלנו כאשר הוצג לנו התיקון. שאלנו באמת מה ההצדקה להחריג דווקא את המבוגרים מהצעירים. חבר הכנסת קושניר השיב לי על זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא מקודם אמר. השאלה אם זה מניח את דעתך מבחינה משפטית?
שלמה קרעי (הליכוד)
אני לא טוען לזה שלתת את כל הקצבה. הטענה של מה שאמר היושב-ראש מוצדק לגמרי. אנחנו לא רוצים לעודד יציאה משוק העבודה או לעבוד פחות, אבל אם אנחנו מרווחים את השלילה, במקום שיהיה בין 10,000 או בין 17 ל-40, שזה יהיה עד 60 במדרגות יותר נמוכות של שלילה, זה לא יפגע. אתה עדיין נשאר עם המטרה שלך ולכן אתה יכול לשלב, לא לפגוע בשוויון ומצד שני לעמוד במטרות - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, אם הוא יחזיק רכב של 100,000 שקל, הוא ייצא לעבוד בשביל להחזיר אותו, אז בכלל אתה תוציא עוד אנשים לשוק העבודה.
שלמה קרעי (הליכוד)
מה מבקשים כאן? לא משהו - - -
היו"ר אלכס קושניר
שלמה, אנחנו באמת עבדנו מאוד קשה על החוק הזה, ותאמין לי, עברנו את כל האפשרויות ובדקנו את כל האפשרויות.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא חשבתם על האפשרות שלי.
היו"ר אלכס קושניר
חשבנו על האפשרות הזאת גם. חשבנו על הרבה אפשרויות. בסופו של דבר כל שינוי בקריטריון לרכב בהבטחת הכנסה לאלה שעוד לא פרשו משוק התעסוקה, לגיל פרישה, מייצר תמריץ שלילי לחזור לשוק התעסוקה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אבל אני לא אומר, אל תשלול מהם. תייצר שוויון בתקרה.
ינון אזולאי (ש"ס)
היושב-ראש, אתה יודע שרכב של 40,000 זה כבר רכבים יותר ישנים. עולה להם לפעמים להחזיק אותו יותר מאשר רכב של 60,000.
נירה שפק (יש עתיד)
לאו דווקא.
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו באמת עבדנו מאוד קשה בשביל השינוי הזה. כל שינוי אחר פוגע בתמריץ לחזור לשוק העבודה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אל תשנה. אנחנו רוצים להכליל את הכול.
היו"ר אלכס קושניר
כן, אבל ברגע שאתה מעלה ל-60, אתה מעלה את התקרה. ברגע אתה מעלה את התקרה, אז אתה פוגע בתמריץ לחזור לשוק העבודה. חברים, תאמינו לי שעברנו על זה שעות של דיונים.
ינון אזולאי (ש"ס)
את הדעה של הביטוח הלאומי הייתי שמח לשמוע.
נירה שפק (יש עתיד)
אני רוצה להגיד משהו בהקשר הזה כי חשוב לי מה שהם אומרים. יש כאן סקטור שנפגע ורוצים לטפל בו. גם בהגדרת החוק וגם בממ"מ כשהם דיברו על זה בסקירה שהם הוציאו לנו, הם דיברו על אזרח ותיק. הם דיברו על אנשים שיש בעיה לתת להם מעבר להכנסה.

אנחנו מתעסקים הרבה פעמים בפלח של החוליה החלשה, במקום שבאמת ההשפעה הזאת יכולה - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל נירה, אנחנו לא מתנגדים לזה. את רואה שהדברים שלנו ענייניים. לא שמנו לכם 10,000 הסתייגויות על כלום. באמת דברים ענייניים, ואני חושב שיש פה עוד פלח שאם כבר את מתקנת משהו, יש פה אי שוויון.
שלמה קרעי (הליכוד)
את מבינה את חוסר ההגיון שיש בקו הזה של ההצעה? מצד אחד אתה אומר, רכב עד 60,000 לא שולל.
נירה שפק (יש עתיד)
אני מבינה את זה שאתה אומר שאם יש כלל, הוא צריך להיות על הכלל. מצד שני אני רוצה שתבין שאני מדברת על אוכלוסייה וקבוצה מסוימת שהמטרה, המהות כאן זה לתת מענה לקבוצה, ולכן אתה מסדר את זה. זה לא עכשיו איזה משהו רוחבי כללי.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא, אבל מסדרים כאן גם את השאר.
נירה שפק (יש עתיד)
אוקיי, אז אחרי זה. לא עכשיו.
שלמה קרעי (הליכוד)
כאן מסדרים. העלו מ-9,000 ל-10,000 את תקרת המינימום, את הבסיס.
נירה שפק (יש עתיד)
אני הבעתי את עמדתי פשוט. אני חושבת שאתה צריך להבין גם את הקטע הזה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אגב, נירה, לשאלתך, ועדת שישינסקי שדיברתי עליה, הגישה את המלצותיה בנובמבר 2017, שנה לפני פיזור הכנסת ה-20. מאז נעשה תהליך בנושא הזה ולא הספיקו. אני בעצמי הגשתי הצעות חוק להעלות את קצבת הזקנה, כבר ארבע כנסות.
היו"ר אלכס קושניר
טוב חברים, אני רוצה שנתקדם.

אני מעלה להצבעה את ההסתייגות. מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר
ההסתייגות לא התקבלה.
שמרית גיטלין שקד
ההסתייגות נפלה, עולה למליאה.
שלמה קרעי (הליכוד)
רגע, אני ביקשתי אז לקבל חוות דעת של היועצת המשפטית לכנסת, האם להכניס לפרוטוקול את ההצבעה בעד שלנו.
היו"ר אלכס קושניר
בסדר, שלמה, זה לא עכשיו.
שלמה קרעי (הליכוד)
למה לא עכשיו?
היו"ר אלכס קושניר
כי לא עכשיו. תן לי להעביר את החוק הזה. הוא כל כך חשוב לקשישים.
שלמה קרעי (הליכוד)
אלכס, אני יודע שזה חשוב ולכן ביקשתי גם הצבעה כמקשה אחת. זה בעיה שלך שאתה כיושב-ראש לא נוטל סמכות - - -
היו"ר אלכס קושניר
תקשיב, אני לא בא אליך בטענות על ההסתייגויות, אבל אני מבקש, נושאים שלא קשורים לחוק, בוא, יש לנו עוד דיון. בקשה.
ינון אזולאי (ש"ס)
הגשתי רק רוויזיה כי אני רוצה שבינתיים יחשבו על זה.
שמרית גיטלין שקד
רגע, מה הגשת?
היו"ר אלכס קושניר
רוויזיה על ההסתייגות הזאת.
שמרית גיטלין שקד
אז אתה הוצאת לטמיר הודעה?
היו"ר אלכס קושניר
נסיים את כולם ואז נוציא.
ינון אזולאי (ש"ס)
הם רגילים, אנחנו מתורגלים.
היו"ר אלכס קושניר
בבקשה.
שמרית גיטלין שקד
הוספת סעיף 14ג. בחוק הבטחת הכנסה, אחרי סעיף 14ב יבוא מענק קירור.

14. הזכאי לגמלה בעד אחד מהחודשים יולי או אוגוסט של שנה קלנדרית (לעניין סעיף זה-חודש הזכאות), יהיה זכאי למענק קירור בשיעור של 6.4% מהסכום הבסיסי, אם בחודש הזכאות או במועד מוקדם יותר הוא הגיע לגיל פרישה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה מכיר את זה?
היו"ר אלכס קושניר
מה?
ינון אזולאי (ש"ס)
את המענק קירור?
היו"ר אלכס קושניר
בטח שאני מכיר. העברנו את זה בכנסת הקודמת.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא. יש מענק חימום.
היו"ר אלכס קושניר
חימום וקירור זה ביחד.
ינון אזולאי (ש"ס)
בקשה, אז תכניס את זה. זה לא אותו דבר. יש לי את הפרוטוקול של פעם שעברה, שאמרו לך - - -
היו"ר אלכס קושניר
תקשיב רגע ללבנה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה הבעיה להכניס את זה?
היו"ר אלכס קושניר
לבנה.
לבנה עזרא
מחר ייכנסו כל המענקים. זה 563 שקל. זה פעם בשנה. אין הבדל בין אזורים חמים לאזורים קרים.
היו"ר אלכס קושניר
כולם מקבלים.
לבנה עזרא
אותו מענק, אותו סכום לכולם.
ינון אזולאי (ש"ס)
וזה כתוב בחוק?
לבנה עזרא
כן.
שלמה קרעי (הליכוד)
אבל זה מיועד לחימום.
לבנה עזרא
כן, כן.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה מענק שמיועד לחימום.
לבנה עזרא
התיקון נכנס בחוק.
קריאה
פעם, אכן זה היה מוגדר כמענק חימום על פי צו, רק באזורים קרים, אלא שלפני כמה שנים זה תוקן וזה לכל זכאי הבטחת הכנסה, כבר בלי אבחנה של אזורים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז בחוק זה מתוקן עכשיו לכל האזורים?
שלמה קרעי (הליכוד)
רגע, אבל לא שיניתם את גובה המענק מאז שהוא היה מוגדר לחימום. פשוט נתתם את זה לכולם. כשאנחנו מדברים גם על צורך בקירור בחודשי הקיץ, את זה לא הכנסתם. זה ששיניתם ומחקתם את המילה חימום אבל לא הכפלתם את המענק, לא עשיתם כלום.
קריאה
לא הכפלנו את המענק.
ינון אזולאי (ש"ס)
היושב-ראש, על זה אנחנו מדברים. אתה גם פעם שאלת אותם, יש מענק חימום ויש מענק - - - . מה שהם עשו, הורידו את זה.
היו"ר אלכס קושניר
כן, זה אותו מענק.
ינון אזולאי (ש"ס)
הם עשו עכשיו מענק מעונן חלקית.
היו"ר אלכס קושניר
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו אמרנו להוסיף.
שמרית גיטלין שקד
אז אתם מורידים את ההסתייגות?
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, אנחנו רוצים גם מענק קירור וגם חימום.
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו מצביעים על ההסתייגות. מי בעד ההסתייגות?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
ינון אזולאי (ש"ס)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
ינון אזולאי (ש"ס)
רוויזיה.
שמרית גיטלין שקד
בסדר.

תחולה חוק זה יחול גם על מי שהתקיימו בו תנאי הזכאות למענק קירור לפי סעיף 14ג לחוק העיקרי כנוסחו בחוק זה, וחודשי הזכאות כהגדרתם בסעיף 14ג לחוק העיקרי בשנה שקדמה לתחילתו של חוק זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
במקום מענק קירור תעשי את זה לפי מה שהם אומרים. התקציב הוא על 2021–2022, אז שיהיה גם על 2021.
שמרית גיטלין שקד
זה הולך עם מענק קירור.
ינון אזולאי (ש"ס)
אוקיי.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?

הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
ינון אזולאי (ש"ס)
רוויזיה.
שמרית גיטלין שקד
מציעים בעצם את כל טור א' להחליף מחדש.
שלמה קרעי (הליכוד)
זה הסתייגות אחת.
שמרית גיטלין שקד
אוקיי, אז אתם רוצים שכל המספרים האלה יהיו הסתייגות אחת?
שלמה קרעי (הליכוד)
כן. זה לפנים משורת הדין, אלכס. זה היה צריך להיות הסתייגות-הסתייגות.
היו"ר אלכס קושניר
אין לי בעיה, אני זורם.
שמרית גיטלין שקד
אז אנחנו ננסח את זה כהסתייגות אחת.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?
הצבעה
לא אושר
לא התקבל.
ינון אזולאי (ש"ס)
רוויזיה.
שמרית גיטלין שקד
אוקיי, אז עכשיו יש לנו עוד הסתייגות אחרונה. במקום המילים "ביום כ"ח בטבת התשפ"א, 1 בינואר 2021"
שלמה קרעי (הליכוד)
הצבעת עליה כבר.
שמרית גיטלין שקד
לא, זה אחת אחרת לדעתי. הצעתם נובמבר ודצמבר.
שלמה קרעי (הליכוד)
הייתה עוד אחת שהצבעת בהתחלה.
שמרית גיטלין שקד
זה היה "ביום קבלתו של החוק בכנסת".
היו"ר אלכס קושניר
לא משנה, בואו נצביע.
שמרית גיטלין שקד
בסדר.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד ההסתייגות?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?
הצבעה
לא אושר
ההסתייגות לא התקבלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
רוויזיה.
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו נחזור להצביע על הרוויזיות ב-18:45. יש לנו סעיפים שאין עליהם רוויזיה, שאפשר להצביע?
שמרית גיטלין שקד
הכול זה סעיף אחד. זה 19. גם בזה יש לי הסתייגויות.
היו"ר אלכס קושניר
יש גם לפני זה, לא?
שמרית גיטלין שקד
יש לי 19 ויש לי 20.
היו"ר אלכס קושניר
ויש לנו עכשיו את החדש על ותיקי מלחמת העולם השנייה.
שמרית גיטלין שקד
בואו נצביע על הכול ביחד.
ינון אזולאי (ש"ס)
שלמה ביקש שאני אמשוך את הרוויזיות, אז אנחנו מושכים את הרוויזיות.
היו"ר אלכס קושניר
תודה רבה.
שמרית גיטלין שקד
כל הרוויזיות נמשכו?
היו"ר אלכס קושניר
חברים, כל הרוויזיות נמשכו?
ינון אזולאי (ש"ס)
כן.
היו"ר אלכס קושניר
תודה רבה.
שמרית גיטלין שקד
אוקיי, אז בעצם אנחנו יכולים להצביע על כל נוסח החוק כמו שהקראנו אותו, כולל ההסתייגות שהתקבלה.
היו"ר אלכס קושניר
לא, לפי סעיפים.
שמרית גיטלין שקד
בסדר, אז נצביע. סעיף 19.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד סעיף 19 בחוק?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו לא יכולים להצביע.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?
הצבעה
אושר
פה אחד.
שמרית גיטלין שקד
סעיף 20.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד סעיף 20?
שלמה קרעי (הליכוד)
בעד.
היו"ר אלכס קושניר
מי נגד?
הצבעה
אושר
אושר.
שמרית גיטלין שקד
אוקיי. אני אנסח את הסעיף החדש שהוספתי כ-20א רבתי. עם ותיקי מלחמת העולם השנייה.
היו"ר אלכס קושניר
מי בעד? מי נגד?
הצבעה
אושר

אני באמת רוצה להגיד לכם תודה, לכל מי שהשתתף בדיון הזה ובדיונים הקדומים. זה חוק שאי אפשר להפריז בחשיבותו.
שלמה קרעי (הליכוד)
להמעיט. אי אפשר להמעיט. אל תהיה כמו עורכי הדין. עורכי הדין לא יודעים עברית. תמיד הם משתמשים במשפט הזה.
היו"ר אלכס קושניר
אז איך להגיד נכון?
שלמה קרעי (הליכוד)
אי אפשר להמעיט בחשיבותו.
היו"ר אלכס קושניר
אי אפשר להמעיט בחשיבותו. אנחנו נצא להפסקה ונחזור ב-18:30 לדון בסעיף הבא. תודה רבה. על החוק הזה אני מטיל רוויזיה.


הישיבה ננעלה בשעה 18:13.

קוד המקור של הנתונים