ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 14/10/2021

פרק ט' (ביטוח לאומי), רק סעיפים 20-19, מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, הצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון - גמלת הבטחת הכנסה לקשיש), התשפ"א-2021, הצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון - הגדלת הגמלה בגיל פרישה והצמדתה לשכר הממוצע), התשפ"א-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



6
ועדת הכספים
14/10/2021


מושב שני



פרוטוקול מס' 115
מישיבת ועדת הכספים
יום חמישי, ח' בחשון התשפ"ב (14 באוקטובר 2021), שעה 9:00
סדר היום
פרק ט' (ביטוח לאומי), רק סעיפים 20-19, מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021 (מ/1443)

1. הצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון – הגדלת הגמלה בגיל פרישה והצמדתה לשכר הממוצע), התשפ"א-2021 (פ/1544) של חברי הכנסת חיים כץ ואתי חוה עטייה

2. הצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון – גמלת הבטחת הכנסה לקשיש), התשפ"א-2021 (פ/1540) של חבר הכנסת איימן עודה
נכחו
חברי הוועדה: אלכס קושניר – היו"ר
ולדימיר בליאק
מאיר יצחק-הלוי
עופר כסיף
אוסאמה סעדי
נירה שפק
חברי הכנסת
איימן עודה
ייעוץ משפטי
שמרית גיטלין שקד
ראש תחום פרלמנטרי בוועדה
ליאת קרפטי
רישום פרלמנטרי
אירית שלהבת



פרק ט' (ביטוח לאומי), רק סעיפים 20-19, מתוך הצעת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, מ/1443

הצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון – הגדלת הגמלה בגיל פרישה והצמדתה לשכר הממוצע), התשפ"א-2021 (פ/1544)

הצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון – גמלת הבטחת הכנסה לקשיש), התשפ"א-2021 (פ/1540)
היו"ר אלכס קושניר
בוקר טוב לכולם. היום יום חמישי, ח' בחשוון התשפ"ב, 14 באוקטובר 2021. אנחנו ממשיכים בדיונים על חוק ההסדרים וחוק התקציב. אבל לפני שנעבור לדיון על מס גודש, פרק ז', אני שמח מאוד שאנחנו מצביעים על מיזוג של עוד שתי הצעות חוק פרטיות שמצטרפות לנוסח הממשלתי. אני מדבר על הצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון – גמלת הבטחת הכנסה לקשיש),
נירה שפק (יש עתיד)
יש לי הצעה לסדר.
היו"ר אלכס קושניר
קודם נצביע על המיזוג.
שמרית גיטלין שקד
יש לנו שתי הצעות חוק פרטיות. האחת היא הצעת חוק פרטית של חברי הכנסת חיים כץ וחוה אתי עטייה, הצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון – הגדלת הגמלה בגיל פרישה והצמדתה לשכר הממוצע), התשפ"א-2021. הצעת החוק השנייה היא של חבר הכנסת איימן עודה, הצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון – גמלת הבטחת הכנסה לקשיש), התשפ"א-2021.
היו"ר אלכס קושניר
המטרה היא למזג את שתי הצעות החוק הללו להצעת החוק הממשלתית. התחלנו את הדיון על הצעת החוק ואנחנו נמשיך לדון בשבוע הבא.

אני מעלה את זה להצבעה. מי בעד המיזוג? מי נגד?

הצבעה

בעד – 4
נגד – אין
נמנעים – אין
ההצעה למזג את הצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון – הגדלת הגמלה בגיל פרישה והצמדתה לשכר הממוצע), התשפ"א-2021 ואת הצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון – גמלת הבטחת הכנסה לקשיש), התשפ"א-2021 עם הצעת החוק הממשלתית, אושרה.
היו"ר אלכס קושניר
המיזוג אושר.
שמרית גיטלין שקד
אני רוצה להעיר שלפי תקנון הכנסת המיזוג טעון אישור של ועדת הכנסת. אנחנו נעביר את זה לאישור ועדת הכנסת.
איימן עודה (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב-ראש, תרשה לי לדבר. תודה רבה.

כבוד היושב-ראש קושניר וחברי הוועדה, למה החוק הזה חשוב? מזה שנים יש תוכניות לגבי קבוצות מוחלשות, יהודים וערבים, זה דבר מאוד מאוד ברור. אני רוצה להגיד משהו ספציפי לגבי האוכלוסייה הערבית וחשוב לי שכבוד היושב-ראש קושניר יהיה קשוב לנושא הזה.

לגבי האוכלוסייה הערבית חשוב לי שדווקא בוועדת הכספים ודווקא כבודו יפנים נושא מאוד מאוד חשוב, שמצד אחד אתה רואה הצלחות חסרות תקדים באוניברסיטאות, בבתי חולים, בהייטק, ברוקחות, ואתה שואל את עצמך: איך מיעוט כזה מצליח בצורה מסחררת, בצורה מצוינת בכל המובנים? מצד אחר, אתה רואה את הפשיעה, ואתה אומר: איך בחברה אחת מצד אחד יש עלייה בלתי נתפסת בהישגים, ומצד אחר יש פשיעה בצורה הרדודה ביותר? זו חברה אחת? אני אומר לך שאנחנו עלולים להפוך לשני ציבורים בקרב האוכלוסייה הערבית אם לא נשקיע במוחלשים. כלומר אם התפיסה של משרד האוצר תהיה רק מה שנקרא כסף טוב, כלומר הייטקיסטים, אנשים שמחזירים מיסים למדינה, צריך להשקיע בהם כי הם מחזירים מיסים למדינה, אם זו התפיסה הבלעדית אז אנחנו נהפוך לשני ציבורים – ציבור כל כך מצליח וציבור שנמצא בעוני ובפשיעה.

לכן ההצעה הזו נמצאת בליבו של המקום האידיאולוגי הכי נכון – להשקיע במוחלשים. אני מקווה שהתפיסה שלך, של ועדת הכספים, של אנשים שיש להם רגש חברתי, תהיה מופנית כמה שיותר לשכבות המוחלשות. ההצעה הזו באה בדיוק במקום הזה.
היו"ר אלכס קושניר
חבר הכנסת עודה, אני חייב להגיד לך שאני באופן אישי מוביל את הרפורמה הזאת כבר שנתיים, אפילו יותר. התחלתי אותה כאשר הייתי מנכ"ל משרד הקליטה, אז התחלנו להגות את הרעיון הזה. זאת הייתה דרישה קואליציונית ראשונה במעלה של המפלגה שלי, של ישראל ביתנו. כמובן כשהתחלנו לדון בחוק התקציב אז ברור שזה היה הדבר הראשון שנכנס פנימה.

זו בהחלט בשורה. הרפורמה הזאת לא תשאיר קשישים במדינת ישראל מתחת לקו העוני. יש פה בשורה באמת ענקית. יש עוד כמה תיקונים שאנחנו עושים בקריטריונים להשלמת הכנסה, כדי לאפשר ליותר אוכלוסיות להיכנס פנימה. אני שמח מאוד שגם אתה וגם חבר הכנסת חיים כץ מצטרפים ליוזמה הזאת. זה באמת לא קואליציה ולא אופוזיציה, לא ימין ולא שמאל. זה פשוט מעשה צודק ונכון. אני מקווה מאוד שהתקציב יעבור והרפורמה הזאת תאושר והחל ב-1 בינואר 2022 לא יהיו יותר קשישים במדינת ישראל מתחת לקו העוני. אז תודה רבה שהצטרפתם.

אם אנחנו מתחילים בהצעות לסדר אז נירה שפק, בבקשה.
נירה שפק (יש עתיד)
קודם כול, אני מתנצלת מראש שלא אשאר בישיבה. יש ישיבה מקבילה בנושא נגישות, שזה לא פחות חשוב, במוסדות בריאות ורשויות מקומיות, ואני רוצה להגיע לשם.

אני רוצה להעלות נושא שמתחבר גם לדיון הבא שלנו היום וגם לדיון בשבוע הבא, לנושא המענה בתחבורה ציבורית. בדיוק אותו דבר, אנחנו צריכים להסתכל על החוליה – אני לא קוראת לה החלשה, אלא החוליה שמתקשה להגיע להישגים בזכות עצמה כי אין לה לובי, כי אין לה את התקציבים שלה. אנחנו הולכים לדבר על מס גודש וכבר העליתי את הנושא הזה, שמס גודש יש לו בכפיים, יד ועוד יד, את נושא המענה בתחבורה ציבורית. בשבוע הבא אנחנו הולכים לאשר את תקציב משרד התחבורה. אני מבקשת ששוב בכל הצגה יציגו לנו את כל המעגל.

למה אני מעלה את זה? כי העליתי את נושא התחבורה לדרום לאור חשמול הרכבת. נאמרו תשובות, כולל בשאילתה שהגשתי, שיש מענה. אנחנו לא ויתרנו, הלכנו לבדוק את זה, אני והתושבים. בשישי-שבת אין שאטלים, כלומר חיילים שביום שישי יוצאים מרמת הגולן או מהדרום או מכל מקום ורוצים להגיע לנגב המערבי – אין שאטלים. נכנסנו לאתר הרכבת וכתוב בפירוש: ראשון עד חמישי. זאת אומרת, ההצהרה שהושב המצב לא נכונה. ניקח את העיר שבה אתה גר, גם בזמנים של השאטלים משעה מסוימת אין דו-כיווני. זאת אומרת, אתה יכול להגיע מתל אביב לאשקלון, אבל אם אתה אשקלוני שרוצה לנסוע לתל אביב – אין. לכן אני מבקשת השוואת תנאים. אנחנו צריכים להתעקש על זה בכל תוכנית.
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו נתעקש על זה.
נירה שפק (יש עתיד)
אני מבקשת מן הוועדה שהנושא הזה יעלה גם בדיון בנושא הגודש וגם להודיע למשרד התחבורה שנושא הביצוע והסנכרון יהיה חלק מאישור תקציב המשרד, כדי שלא אגיע לכאן ביום הזה ואבקש ואז יגידו לי: אנחנו נבדוק, תרשמי שאלה. אני כבר שלושה חודשים בלרשום שאלה ולקבל תשובה. זה יהיה חלק מאישור התקציב. תודה רבה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, חבריי חברי הכנסת, בוקר טוב. לא כל כך טוב – היה עוד רצח בחברה הערבית, בחור צעיר מהכפר השכן לי, דיר חנא, ג'יהאד חמוד נורה ונרצח אתמול בכפר שלו, ועוד שניים נפצעו באופן קשה. אנחנו כבר עוברים את מחסום 100 ההרוגים, 103, 104. זה אומר שדיבורים לחוד ובשטח עדיין הפשע משתולל וארגוני הפשיעה עדיין חוגגים. אני חושב שצריך לעבור למעשים ולפסים מעשיים. אי אפשר, אדוני היושב-ראש, להסתפק עוד ועוד בעוד תוכניות. פעם מכניסים לנו יחידות מסתערבים, פעם מכניסים שב"כ, פעם צבא, פעם יחידת סיף. מאז שהוקמה אותה יחידת סיף היו עשרות נרצחים, ואפילו אני לא שומע בשבועות האחרונים על שום פעולה של היחידה הזאת. עכשיו יש פרויקטור שנפגשנו איתו. יש כוונות, יש דיבורים, באמת אנחנו מזהים צליל שונה, אבל בשטח המצב עדיין מדמם.

אני רוצה לברך את חברי איימן עודה וגם את חיים כץ ואתי חוה עטייה, וגם את הממשלה, על הצעת החוק שעושה כבוד לאנשים הוותיקים, לקשישים. אמרתי אצלך וגם בוועדה פה, המינימום הוא שכר המינימום, אבל זה צעד בכיוון הנכון, אז חשוב מאוד שאנחנו ניתן בשורה לעשרות אלפי אנשים. יש העלאה של 500 שקל – זה סכום יפה.
היו"ר אלכס קושניר
אגיד לך, אוסאמה, שזה הרבה יותר מ-500 שקלים, ואסביר למה. ההעלאה הבסיסית היא באמת בסביבות 500 שקלים אבל יש פה עוד כמה תוספות משמעותיות מאוד. אדם שזכאי להשלמת הכנסה גם זכאי למגוון הטבות והנחות, בשווי של בערך 800 שקלים בחודש. בגלל שאנחנו מעלים את רף ההכנסה המינימלית שהמדינה מבטיחה לכל קשיש יהיו הרבה מאוד אוכלוסיות נוספות שהיום לא זכאיות להשלמת הכנסה וכן ייכנסו, כלומר יקבלו גם את התוספת הכספית וגם את הזכאות להרבה מאוד הטבות. ויותר מזה, אנחנו גם מעלים את הדיסריגרד לעבודה. כלומר אנחנו נאפשר לאנשים להרוויח יותר. אגב, כשאתה עושה את הניכוי של הדיסריגרד אז זה לא שקל מול שקל. על כל שקל יורדות רק 60 אגורות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לאנשים ששומעים אותנו ולא מבינים את השפה המקצועית, הדיסריגרד זה הכנסת המינימום שאדם יכול להשתכר ועדיין לקבל אותו גובה קצבה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
בלי שיקצצו להם.
היו"ר אלכס קושניר
אגב, חשוב להבין, ואנשים לא תמיד מבינים את זה, גם אם אדם עובר את הרף זה לא אומר שהוא לא זכאי להשלמת הכנסה. אולי הוא זכאי לפחות השלמת הכנסה אבל אותן ההטבות שמגיעות לו נשארות.

מה שעוד חשוב לזכור, וזה באמת לכל האזרחים, השלמת הכנסה לא משולמת באופן אוטומטי. כדי לקבל אותה צריך להגיש בקשה לביטוח הלאומי. כאשר הרפורמה הזאת תעבור אנחנו גם נבקש מן הביטוח הלאומי לבצע איזו פעולה אקטיבית.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הסברה.
היו"ר אלכס קושניר
אגב, בכל השפות, כדי לוודא שאנשים מבינים את הזכאויות שלהם.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
שיגישו ושיממשו אותן.
מאיר יצחק הלוי (תקווה חדשה)
נושא לסדר והצעה לסדר. העליתי בפעם השלישית את נושא בדיקת בסיס חיל הים והתכנסותו לצדו המזרחי של כביש 90. אתמול גם יצאה הודעה לתקשורת. אני מיד מיהרתי לצייץ. אני ממש מבקש גם מן הוועדה וגם מגורמים נוספים שהנושא הזה יבוא לידי סגירה סופית.
היו"ר אלכס קושניר
מה הייתה ההודעה בתקשורת?
מאיר יצחק הלוי (תקווה חדשה)
ההודעה הייתה שיש כבר החלטה ואו-טו-טו. מסתבר שעדיין דנים בכופתאות, בגרושים.
היו"ר אלכס קושניר
עד כמה שאני זוכר דנים בכופתאות כבר כמה שנים טובות, אבל הכופתאות נגמרו.
מאיר יצחק הלוי (תקווה חדשה)
ניהלתי שיחה עם מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל והוא אמר לי: אנחנו בשבוע שעבר סגרנו מבחינתנו את ההסכם. אני מבקש שתהיה פה דחיפה. מדובר פה בנושא שאני חושב שהגיע זמנו להיסגר. התחלתי לטפל בזה ב-2004.
היו"ר אלכס קושניר
אפשר היה לפתור את כל הכופתאות.
מאיר יצחק הלוי (תקווה חדשה)
נושא נוסף הוא הצעה לסדר לגבי הוועדה. נדמה לי שפעם חמישית או רביעית דנים כאן בנושא הגודש. אני השתתפתי בשלוש ישיבות. אני ממש מבקש בכל לשון של בקשה לא לאפשר למחזר דיונים. יש כאן העלאת גירה בלתי נסבלת. כל פעם מישהו בא, מעלה שוב נושאים. אי אפשר לעבוד כך, זה לא הגיוני. אני מבקש, מי שלא היה בדיון שילמד את החומר ויבוא כבר מבושל. גם כשאני לא הייתי בישיבות ביקשתי לדעת מה אירע, שאלתי את ולדימיר, שאלתי אחרים מה קרה כדי לדעת. אחרת, אנחנו ניפגש פה בפסח ועדיין לא נסיים לדון בגודש.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה ממילא עוד כמה שנים טובות אז אפשר למשוך.
היו"ר אלכס קושניר
ברגע שנעבור לסעיף הבא אעדכן מה אנחנו הולכים לעשות.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
בקצרה, אני רוצה להצטרף לדבריו של חבר הכנסת מאיר יצחק הלוי בהקשר לאגרת הגודש. אני מציע היום להמשיך בהקראות בלי יותר מדי הפרעות וחזרה אל הנושאים שכבר נדונו כאן לא פעם.
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו יוצאים להפסקה מתודית קצרה של כמה דקות ונחזור בשעה 9:25.

תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 09:18.

קוד המקור של הנתונים