ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 12/10/2021

פרק כ"ג (יבוא) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



17
ועדת הכלכלה
12/10/2021


מושב שני



פרוטוקול מס' 50
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, ו' בחשון התשפ"ב (12 באוקטובר 2021), שעה 14:00
סדר היום
פרק כ"ג (יבוא) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021
נכחו
חברי הוועדה: רון כץ – מ"מ היו"ר
מוזמנים
נעם דן - רפרנטית תעשייה, מסחר ותיירות באגף תקציבים, משרד האוצר

הילה אורן שפיס - עו"ד בלשכה המשפטית משרד האוצר, משרד האוצר

דודי קופל - היועץ המשפטי בפועל, משרד האנרגיה

יניב גיאת - מהנדס, משרד האנרגיה

יחזקאל ליפשיץ - סמנכ"ל, משרד האנרגיה

שבתי אלבוחר - ממונה ייעוץ משפטי, משרד האנרגיה

רחל גור - מנהלת תחום ממשלה, לובי 99
משתתפים (באמצעים מקוונים)
רז הילמן - סמנכ"ל יבוא מכס ותקינה, איגוד לשכות המסחר

אלישבע בר - יועמ"ש, סיסטם מעבדות
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח


פרק כ"ג (יבוא) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, מ/1443
היו"ר רון כץ
שלום לכולם. אני פותח את הדיון הנוסף בנושא: פרק כ"ג (יבוא) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2021), התשפ"א-2021. קדימה. אחרי הדיון האחרון הגענו יותר מגובשים?
קריאה
כן.
היו"ר רון כץ
גם בנושא המשפטי? אז בואו ננסה להתכנס ואולי נגיע להסכמות כדי שנוכל לזקק את הדברים ולהתקדם יותר מהר בוועדה. אנחנו כולנו פה בגישה אחת שרוצים לאפשר את זה ולעשות את זה כמה שיותר מהר.
איתי עצמון
תזכיר במילה רק על מה מדובר. אני מציע שנעבור ממש סוגיה-סוגיה, וככל שיש איזה שהוא עיקרון שהוא מוסכם, תוכלו להציג אותו ונגיד מה התיקון שיידרש, ולאחר מכן תצטרכו להעביר נוסח שכולל את כל התיקונים האלה, והנוסח הזה יידון בוועדה אלא אם כן יש כאן עיקרון שהוא מוסכם, והוועדה תסכים לגביו, נביא אותו גם להצבעה.
היו"ר רון כץ
כן. ככל שאפשר, אנחנו נשמח מפאת סעד הזמנים – יש דברים שאנחנו מסכימים ואפשר כבר היום להצביע עליהם ולהתקדם - -
איתי עצמון
לא להצביע, להסכים.
היו"ר רון כץ
להסכים, נכון.
נעם דן
בסדר גמור. אז אני רק אזכיר במה מדובר: הרפורמה בייבוא לעניין נצילות אנרגטית אומרת שיש מסלול הצהרה על מכשיר חשמלי, מסלול אירופי – יבואן שרוצה לקחת חלק במסלול הזה צריך להביא טופס doc - Declaration of Conformity, בעברית – מסמך הצהרת התאמה לתקן האירופי בתוספת תווית נצילות אנרגטית, ככל שאותה תווית נדרשת לרגולציה של האיחוד האירופי או בדיקת מעבדה ממעבדה מוסמכת שהסמיך גוף החבר בארגון ILAC או מאת מכון התקנים הישראלי או מעבדה מאושרת אחרת, כהגדרה בחוק התקנים. אם יש לו את המסמך הזה, הוא יכול להיות במסלול האירופי, שבמסגרתו הוא מצהיר שזה עומד בדרישות נצילות, ונראה לי שלעניין התזכורת זה מספיק. זה במקום המצב הקיים שמצריך בדיקה בכניסה של כל מכשיר חשמלי על עמידה בדרישות הנצילות.

כל המכשירים החשמליים שנדרשים בדרישות הנצילות האנרגטית מפורטים בתוספת השלישית לחוק.
איתי עצמון
אוקי. אז אני מציע שנעבור נקודה-נקודה. אני אזכיר ואתם תמשיכו – הנקודה הראשונה שדנו בה בוועדה בדיון הקודם היא לגבי דרישות חוקיות הייבוא האירופיות. אתם הצעתם להגדיר אותן ככללי האסדרה הנהוגים באיחוד האירופי לעניין דרישת נצילות אנרגטית. אנחנו שאלנו קודם כל לעניין המילה "נהוגים", האם הם קבועים באופן פורמלי – כן או לא, וביקשנו לדייק את ההגדרה הזאת כך שיהיה ברור האם מדובר על דירקטיבה, תקנה, תקן וכולי.
הילה אורן שפיס
אז הקשר הזה, יש נוסח שאנחנו רוצים להציע, שמחדד את הדברים: כללי האסדרה, הם כמו שאתה אומר, הם לא רק נהוגים אלא הם קבועים בדירקטיבה של האיחוד האירופי ויש שני סוגים כלליים – יש דירקטיבה ויש תקן. הדירקטיבה קובעת את דרישת הנצילות האנרגטית שהמכשיר החשמלי צריך לעמוד בה, והתקן קובע את שיטת הבדיקה. לכן, בהמשך להערה של הוועדה, אנחנו מציעים לחדד את דרישות חוקיות הייבוא כך שיהיה ברור, ואני אקריא את הנוסח המוצע:

"כללי האסדרה הקבועים בדירקטיבה של האיחוד האירופי הקובעת את דרישת הנצילות האנרגטית של אותו מכשיר חשמלי ובתקן הקובע את שיטת הבדיקה". ואז זה ברור יותר למה מופיע, ומה חל על כל מכשיר.
היו"ר רון כץ
אוקי, זה מקובל.
איתי עצמון
אתה רוצה לשמוע הערות?
היו"ר רון כץ
אם יהיו הערות, תוך כדי נעלה אותן אם יהיה משהו ספציפי לגבי הסעיפים.
איתי עצמון
אני כן אזכיר שלעניין ועדת החריגים אני מציע כרגע לדלג מכיוון שוועדת החריגים היא מנגנון רוחבי שחל על כל הנושאים בפרק היבוא – מוצע להסדיר אותה בפקודת הייבוא והייצוא לעניין חוק התקנים. גם כאן, בפרקי המזון והבריאות, והנושא הזה עדין - - - וכמובן, מה שיוחלט לגבי שאר הפרקים יחול גם כאן בשינויים. אנחנו כן הערנו שצריך לקבוע סעיף אופרטיבי, שקובע במפורש שכל ההוראות שחלות לגבי ועדת החריגים בפקודת הייבוא חלות גם כאן, ובאילו שינויים. אז בינתיים, אני מציע שנפסח על ה - -
היו"ר רון כץ
בסדר גמור, אז בואו נמשיך.
נעם דן
אני חושבת שהפער הבא היה הנושא של דרישת השיווק במדינה אחת לפחות - -
איתי עצמון
תפני בכל פעם לאיזה סעיף את מתייחסת.
נעם דן
פיסקה (5) "אישור על פי הצהרה של מכשיר חשמלי - -
איתי עצמון
רגע, היה לנו הערות גם לפסקה (3) "הצהרה לעניין מכשיר חשמלי במלול האירופי". אני רק אזכיר שהחוק היום מסמיך את שר האנרגיה להתקין תקנות לגבי דרישת נצילות אנרגטית שיחולו לגבי מכשירי חשמל כפי שיקבע. זה נושא שעלה בדיון הקודם, וכאן צריך להבין מה היחס בין ההוראה הזו לבין המסלול החדש, ההוראה החדשה, שלפיה אותם מכשירי חשמל מנויים בתוספת.
נעם דן
אז החלטנו לפתור את זה כך: סמכות משרד האנרגיה לקבוע את התקנות לעניין דרישות נצילות אנרגטית עדין קיימת. התקנות הקיימות יבוטלו על-מנת שלא ייווצר סטנדרט כפול אל מול הסטנדרט של המסלול האירופי, ועד שייקבעו תקנו תקנות חדשות המסלול האירופי יעמוד לבד ויהיה אפשר להצהיר על עמידה רק בדרישות נצילות אנרגטית של האיחוד האירופי - -
איתי עצמון
את תוכלי לחדד – אם התיקון הזה נכנס לתוקף אז יש שלושה מסלולים: יש את האישור של הממונה, יש את מסלול לפי הצהרה ויש מסלול לפי הצהרה לפי הדרישות האירופיות.
נעם דן
לא.
שבתי אלבוחר
לא, יש רק שני מסלולים.
נעם דן
שבתי, אני רק אחדד את זה ותראה אם יש צורך להרחיב במה שאני אומרת: מהרגע שהמסלול הזה, המסלול האירופי נכנס לתוקף, אז יבואן יכול להגיש בדרכים שהצגתי – זה הכל הצהרה אבל להצהרה את צריך לצרף טופס הצהרת תאימות מהיצרן או בדיקת מעבדת ILAC או מעבדה מאושרת מכון תקנים שיש בישראל, וזה המסלול היחיד. התקנות הקיימות יבוטלו - -
איתי עצמון
סליחה שאני קוטע אבל אני שואל לגבי סעיף 3(ג) לחוק, שאומר שאפשר להמציא שלושה סוגי אישורים: יש אישור על-פי הצהרה של עמידה בדרישות, אישור מאת הממונה, שזה המסלול המחמיר יותר, וככל שהחוק יתקבל יהיה אישור על-פי הצהרה במסלול האירופי, שזו הצהרה קצת אחרת.
נעם דן
נכון, אתה צודק, התוצאה היא בסופו של דבר שיש שלוש דרכים כמו שתיארת. סעיף 3ה – אנחנו לא נוגעים בו והוא נשאר כסעיף וולונטרי, ואם יש יבואן שמבקש לפעול לפי סעיף 3ה, אז הוא יוכל לעשות את זה כי ב-3ה כתוב: יבואן או יצרן המבקש לקבל את אישור הממונה.
היו"ר רון כץ
אז בעצם זה מסלולים לפי בחירה.
נעם דן
כן, נכון. סעיף 3ה יוחל כשיכתבו את התקנות הרלוונטיות.
היו"ר רון כץ
אוקי.
נעם דן
זה לעניין 3ב1, והתוצאה היא שצריך לחדד בנוסח את סעיף 3ב1 ולכתוב: על אף האמור בסעיף 3ב(א), הוראות פרק זה יחולו על מכשירים חשמליים המפורטים בתוספת השלישית. ואז זה מסביר את היחס הנכון בין סעיף 3ב הקיים והתקנות שייכתבו מכוחו לבין המסלול האירופי, שאנחנו עכשיו מביאים לאישור הוועדה.
היו"ר רון כץ
והיבואן יוכל לבחור?
נעם דן
מהרגע שיכתבו התקנות, הוא יוכל לבחור האם הוא רוצה אישור מאת הממונה על עמידה בדרישות נצילות אנרגטית או להיות במסלול של הצהרה. עד שהתקנות יובאו זה יהיה רק אישור על בסיס הצהרה.
היו"ר רון כץ
ואם הוא מבקש להיות במסלול של הצהרה, איזה סמכויות יש למשרד האנרגיה בנושא הזה מבחינת התקנות?
נעם דן
אז כרגע, כל המוצאים שהם במסלול הצהרה מפורטים כבר עכשיו פה, בחוק. משרד האנרגיה החליט איזה מוצרים הם על בסיס הצהרה. אם הוא רוצה להוציא מוצר מהמסלול, הזה יידרש אישור של ועדת חריגים והוועדה.
איתי עצמון
אבל זה קשור כבר לאותו מנגנון, כפי שאמרתי קודם - - -
קריאות
נכון.
היו"ר רון כץ
אני מתעכב רגע לגבי המוצרים עצמם: יש לנו מוצרים שלא נמצאים במסלול המהיר הזה, שאנחנו רוצים להוציא אותם?
הילה אורן שפיס
בהקשר הזה, זה קצת שונה מהמנגנונים האחרים. במקרה הזה של חוק מקורות אנרגיה, מוצרים שלא מפורטים בתוספת, המשמעות היא שלא חלה עליהם רגולציה, ולכן זה ממש ההיפך ממה שאנחנו מדברים בהקשר של תמרוקים.
היו"ר רון כץ
הבנתי.
נעם דן
לא נדרשת נצילות אנרגטית בגינם.
היו"ר רון כץ
מצוין.
איתי עצמון
פסקה (5).
נעם דן
בפסקה (5), כמו שאמרתי, עלה פער לעניין דרישת השיווק באחת ממדינות האיחוד האירופי והוחלט להסיר דרישה זו.
היו"ר רון כץ
מה היה לגבי השיווק?
נעם דן
פסקה (5) אומרת שיבואן או יצרן שמבקש אישור על פי הצהרה של המכשיר החשמלי בהתבסס על דרישות חוקיות הייבוא האירופיות, הוא צריך להגיש את המסמכים שמראים על עמידה בדרישות חוקיות הייבוא האירופיות. בנוסף, הייתה דרישה לשיווק באחת ממדינות האיחוד האירופי, ויצרנים או יבואנים שלא משווקים באירופה אמרו שיש בעיה עם הדרישה הזאת.
היו"ר רון כץ
יש דבר כזה, שיש מוצר אירופי שלא משווק באירופה?
נעם דן
לא, זה לאו דווקא מוצר אירופי, זה כל מוצר שעומד בדרישות חוקיות האירופיות.
היו"ר רון כץ
ויש כאלה? אתם מכירים?
נעם דן
כן, יש מוצרים שמיוצרים במיוחד לישראל. הם יכולים לעמוד בדרישות הנצילות האנרגטית האירופיות אבל הם מיוצרים במיוחד לישראל, ואז אותם יבואנים ויצרנים העלו את הטעם שהם לא משווקים באיחוד האירופי, ולכן לדרוש את הדרישה של השיווק – היא תמנע את הייבוא של המוצרים האלה לישראל. אז הם אומרים: אנחנו עדין עומדים בדרישות הנצילות של האיחוד האירופי, אנחנו עומדים ברגולציה, אבל אנחנו לא משווקים באירופה.
היו"ר רון כץ
אוקי.
נעם דן
איתי, לסעיף הזה יש עוד פער?
איתי עצמון
כן. בסעיף הזה מוצע לקבוע את החובות להגיש מסמכים מסוימים אז אנחנו שאלנו לגבי פסקה 2 של סעיף ד(א) – יש כאן את אותו מסמך הצהרת התאמה, יש תעודת בדיקה ויש כל מסמך אחר שיורה לו עליו הממונה. אז שאלנו כמה שאלות גם לגבי המסמכים וגם על היחס של שתי הפסקאות הראשונות, של הצהרת התאמה ובדיקה ובין כל מסמך אחר, האם המסמך הזה הוא חלופי, האם הוא בנוסף?
נעם דן
אז לגבי מסמך הצהרת התאמה – השאלה שנשאלה זה האם יש דוגמה למסמך כזה? אז נוסיף אמירה בסיפא, שהממונה יפרסם באתר האינטרנט של משרד האנרגיה מסמך התאמה לתקנים האירופים אשר ישמש כדוגמה אפשרית למסמך כאמור.
איתי עצמון
זה ברמה של כמו שירות לציבור היבואנים, לא כמשהו מחייב.
נעם דן
נכון מאוד. לגבי סעיף (ב) – אז כמו שאמרתי, נשאלה שאלה על גוף החבר בארגון ILAC – אז יש הגדרה והוספנו את הגדרה בסוף הסעיף: לעניין זה, ארגון ILAC, הארגון הבין-לאומי של גופי הסמכת מעבדות וגופי פיקוח – international laboratory accreditation cooperation .

שאלה נוספת שנשאלה זה האם סעיף (ב), שבמסגרתו ניתן לצרף בדיקת מעבדה הוחל רק על יצרן ישראלי ולא על יבואן? אז הורדנו את התחלת הסעיף הזה – "יצרן ישראלי", מה שמאפשר גם ליבואן להגיש הצהרה ולצרף בדיקת מעבדה.
איתי עצמון
כלומר, המילים "יצרן ישראלי רשאי להגיש" נמחקו, ואז אפשר להגיש אחד מאלה: או במסמך תאימות או תעודת בדיקה, ועכשיו נשאלת השאלה לגבי המסמך הנוסף.
נעם דן
מחקנו את סעיף (ג) של המסמך הנוסף כך שיהיה או בדיקת מעבדה או טופס doc.
הילה אורן שפיס
בסעיף הבא נרחיב לאן הוא עבר.
היו"ר רון כץ
לפני הסעיף הבא, יש לנו הערות בזום. נמצא אתנו רז הילמן, סמנכ"ל יבוא מכס ותקינה מלשכות המסחר.
רז הילמן
תודה רבה. צהרים טובים לכם. אני רציתי להתייחס לנושא שמדובר במסלולי הצהרה בלבד, בכל אותן רגולציות מאומצות מאירופה, שאנחנו כמובן מברכים על הכיוון הזה אבל במידה ויבואן מתגלה כלא אמין, אז אין אפשרות להעביר אותו למסלול שהוא לא מבוסס הצהרה? לא הבנתי את האמירה שכרגע כל עוד לא יתקינו תקנות, אין אפשרות שהוא יהיה במסלול שמחייב בדיקות בצורה שוטפת יותר?
נעם דן
כרגע הסנקציה היא שאפשר פשוט לבטל אותו מהמרשם, נכון? להוציא אותו מהמרשם וכל דרך אכיפה אחרת אבל עד שלא יהיו תקנות, הסמכות שאומרת שהוא לא בהצהרה אלא שהוא עובר לבדיקה לא קיימת עד שלא יהיו תקנות.
היו"ר רון כץ
במקרים כאלה אנחנו נחמיר מאוד, והוועדה פה תדגיש את החשיבות באכיפה רצינית בנושא הזה. אנחנו רוצים להקל ולפתוח את המשק ומצד שני, אנחנו גם רוצים להגן ולשמור על שלום הציבור. באיזון הזה, אנחנו נעשה חשיבה רצינית על כמה לא יהיה כלכלי וכדאי להיות מאותם האנשים שדווקא יפרו את האמון שהמדינה רוצה לתת.

יש לך עוד שאלה, רז?
רז הילמן
יש לי התייחסות לתוספת, אז בהמשך.
היו"ר רון כץ
כן, בהמשך. תודה רבה. נמצאת אתנו עורכת-דין אלישבע בר, מ"סיסטם מעבדות".
אלישבע בר
צהרים טובים. יש לי שאלה ליועצים המשפטיים, זו הערה קצת עקיפה לחוק שלדעתי קצת התפספס ולא נתנו על זה את הדעת: בפקודת הייבוא והייצוא, אני רוצה להפנות אתכם לסעיף 2ג(ב), ששם נאמר שבמקרה שמבצעים בדיקות במעבדה בארץ, אז הן יכולות להסתמך על אישורי בדיקה של מעבדות בחו"ל רק אם יש הסכמי הכרה. הסעיף הזה היה מיועד ברפורמה הקודמת למרבית המקרים כי הנושא של ההצהרה היה מינורי. עכשיו, כשהנושא מתהפך ואנחנו הולכים לרפורמה של הכרה באישורים מחו"ל, אני מניחה שהסעיף הזה ייוחד לאותם מקרים חריגים שוועדת החריגים תשאיר אותו כמקרים שצריכים בדיקה אבל מכיוון שאנחנו כרגע הולכים למסלולים של הכרה בבדיקות שממציא היבואן, בתיק שמסתמך על בדיקות שמבוצעות במעבדות באירופה, אני חושבת שצריך לתת את הדעת גם לסעיף הזה ולשנות את החיוב שהמעבדות בישראל צריכות לבצע הסכמי הכרה כדי להשתמש באותן בדיקות, כמו שיבואן מסתמך ונותן לנו בדיקות של מעבדות באירופה, אני חושבת שהמעבדות בארץ יכולות להסתמך גם ללא הסכמי הכרה, וזו נקודה שאני מפנה אותה ליועצים המשפטיים, שצריך לעניות דעתי לתקן את פקודת היבוא והייצוא במקביל.
נעם דן
אוקי, אנחנו נבחן את זה. אני יכולה לדייק - -
איתי עצמון
זה נושא שונה.
נעם דן
זה נושא שונה. אני יכולה לדייק לגבי מפר אמון? לשאלתו של רז הילמן מאיגוד לשכות המסחר: בסעיף 3יג יש למשרד האנרגיה סמכות של מפר אמון, והממונה רשאי לקבוע כי יבואן או יצרן או מפר אמון, אם הגיש אישור על-פי הצהרה – והמשמעות של זה היא שיבואן מפר אמון לא רשאי לקבל אישור על-פי ההצהרה. כלומר, הסנקציה פה של מפר אמון היא למעשה הרבה יותר חמורה מאשר להחזיר אותו למסלול של בדיקות ורישיונות, זה אומר שהוא יותר לא יקבל אישור ועד שלא יקבעו תקנות לעניין קבלת אישור או רישיון מוקדם, הוא לא יוכל לייבא.
היו"ר רון כץ
נעם, זו הגישה שצריכה להיות, שיבואן שמפר אמון לא צריך לקבל רישיון פעם נוספת, זה לא צריך להיות במדרג. זה צריך להיות ברור וחד-פעמי בשביל שהסיכון לא יהיה כדאי בזה, ובסופו של דבר זו הסנקציה הכי יעילה שיש לנו.
נעם דן
בסדר גמור.
היו"ר רון כץ
בואו נמשיך.
איתי עצמון
רגע, לגבי המסמכים, עוד שאלה שנשאלתם לגבי הסיפא: האם נדרשת תווית כאמור בדרישות חוקיות היבוא האירופיות. שאלנו לגבי היחס בין הדרישה הזאת לבין הסעיפים המפורשים בחוק כנוסחו היום, והם גם מתוקנים עכשיו, בתיקון הזה, שמחייבים תווית דירוג אנרגטי. השאלה אם כרגע להשאיר את הסיפא אם נדרשת תווית כאמור, גם ב-(א) וגם ב-(ב)? או שאתם רוצים לבחון את זה בהמשך.
הילה אורן שפיס
פה, בהקשרים של (א) ו-(ב) – כאן כן צריך להשאיר את הסיפא אם נדרשת תווית כאמור בדירקטיבה האירופית. אנחנו כן נחדד בדיוק ונפנה לדירקטיבה ספציפית שמבהירה אם נדרשת תווית או לא, ואז זה יהיה יותר ברור האם יש צורך - -
איתי עצמון
תפנו פה, כתיקון לחוק עכשיו? לא הבנתי.
איתי עצמון
כן. נעשה את זה בתופסת.
היו"ר רון כץ
בסדר גמור. בואו נמשיך. מה זה אומר בסעיף ג' – כל מסמך שיורה עליו הממונה?
הילה אורן שפיס
אז הדרישה הזאת כאן נמחקת, האפשרות של כל מסמך אחר שיורה הממונה, ואנחנו מבקשים להסדיר את זה בסעיף קטן (ג) שיש כאן מתחת, שכתוב בו: על אף האמור בסעיף קטן (ב), היה לממונה חשש – אנחנו רוצים ליצור מנגנון שאם עולה לממונה חשש שאותו מכשיר חשמלי לא עומד בדרישת הנצילות האנרגטית, אז במקרה כזה הוא יוכל לבקש מסמך מעבר לטופס doc או ל-ILAC.
איתי עצמון
כלומר, לא חלופי אלא מסמך נוסף.
היו"ר רון כץ
ומה זה אומר: ראיה ללא חשש? מה למשל?
הילה אורן שפיס
אז כאן, בהקשר הזה, הולכת להיות מערכת ממוחשבת של ניהול סיכונים, ואז יש גם את סעיף (ד) מתחת, שאומר שהממונה צריך לבצע מהלך של מחשבה של ניהול סיכונים, לראות אם זה יבואן מסוים שהוא יודע שכבר היו כמה פעמים שאחר-כך הוא גילה – הוא צריך לנהל את הסיכונים שלו, ובמקרים כאלה לא יונפק אישור על-פי הצהרה – סליחה, הוא יכול לפעול בשתי אפשרויות: שלא יונפק אישור על-פי הצהרה ואז הוא יעביר אותו למסלול של אישור או שהוא יבקש ממנו מסמך נוסף, שזה קצת יותר פשוט, וזה מה שמשרד האנרגיה ביקשו לבדוק – יכול להיות שרק עוד איזו הבהרה קטנה תוכל להשקיט אותי ולהרגיע אותי. אלה שתי האפשרויות שאנחנו רוצים לאפשר.
היו"ר רון כץ
אוקי. מתי המערכת הזאת תתחיל לעבוד, משרד האנרגיה?
טל אבישי
המערכת תלויה במערכת של משרד הכלכלה.
היו"ר רון כץ
המערכת מוכנה? היא קיימת?
טל אבישי
היא עוד לא מוכנה, כרגע זה בשלב של הערכת פערים בין מה שמשרד הכלכלה צריך לעשות, להתאים את המערכת הקיימת שלו גם למוצרים שלנו, של משרד האנרגיה, וגם לרפורמה שלו, של משרד הכלכלה.
היו"ר רון כץ
כמה זמן זה ייקח?
טל אבישי
הם מעריכים שזה ייקח בין חודשיים או שלושה להעריך את הפערים, ואז גם ידעו העלאת לוחות זמנים.
היו"ר רון כץ
אין לכם סדר גודל?
טל אבישי
לצערי לא. אתמול דיברנו גם עם הנציגים של שני המשרדים יחד, וכרגע זה אצל חברה חיצונית שממפה את הפערים.
היו"ר רון כץ
בכל מקרה, חשוב בשיח ביניכם שהרפורמה הזאת לא תתעכב.
טל אבישי
ברור, הם גם יודעים. ביקשנו להסביר שגם הרפורמה בתחום האנרגיה וגם בתחום הכלכלה – שתי הרפורמות צריכות להיות מוכנות בזמן.
נעם דן
אלה ממש רפורמות משלימות כי בעצם מכשירי החשמל שנדרשים לדרישות הבטיחות לפי הממונה על התקינה, הם גם נדרשים לדרישות נצילות אנרגטית לפי משרד האנרגיה. ולכן, על-מנת שמכשיר חשמלי יוכל להיכנס בהצהרה באופן מלא, הוא צריך לעמוד בשתי הדרישות האלה, וששתי הדרישות יזדהו במסגרת מערכת המחשוב הזאת.
היו"ר רון כץ
אוקי. אני מבין את הצורך, אני רק צריך לחדד שזה לא ייקח עכשיו תקופה ארוכה, ונעשה עבודה על החוק ובסופו של דבר נתעכב בגלל מערכת ממוחשבת, ואת זה חשוב לחדד.

בואו נמשיך.
איתי עצמון
גם לגבי סעיף קטן (ה) – אני מציע שבינתיים נפסח עליו, הסמכות של השר לקבוע בתקנות תנאים נוספים לקבלת אישור ההצהרה – אנחנו הערנו כאן בשני היבטים, גם לגבי אישור ועדת החריגים, שהיא כאמור ועדה של פקידות בכירה וגם לעניין הוספה של תנאים לקבלת אישור על-פי הצהרה ללא פיקוח פרלמנטרי.
היו"ר רון כץ
אז למה אתה פוסח עליו?
איתי עצמון
אני פוסח עליו מכיוון שכל המנגנון של ועדת החריגים עוד לא סגור.
היו"ר רון כץ
הבנתי.
נעם דן
אז אפשר לעבור לתוספת, איתי?
איתי עצמון
עוד לא. הם מציעים לתקן בפסקה 9 את הסעיף שעניינו צירוף תווית דירוג אנרגטי – אישור על-פי הצהרה – בואו נגיד ככה: התפיסה שעל בסיסה נחקק התיקון הקודם לחוק, לפני כשנה, הייתה שלאותם מכשירים חשמליים תצורף תווית שתשקף את הדירוג האנרגטי, והתווית הזאת תועבר לאחר שהמכשיר יגיע לארץ בייבוא, למשווק. בסעיף 3(יא) נקבעו חובות מפורשות למשווק שקיבל את התווית, להדביק את התווית ולהציג אותה כדי שיהיה איזה גילוי נאות לצרכן, מה הדירוג האנרגטי של המכשיר החשמלי שהוא רוכש, ואפילו הוספנו סמכויות גם לרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן בעניין הזה.

השאלה שעלתה בעקבות התוספת בסיפא לעניין מסמך התאימות ותעודות הבדיקה, שכתוב: אם נדרשת תווית כאמור דרישות חוקיות היבוא האירופיות, איך ההוראות האלה משתלבות או האם הן עולות בקנה אחד? נראה שלא כל-כך.
היו"ר רון כץ
כן, זה נשמע שזה סותר.
הילה אורן שפיס
אז בהקשר הזה, מה שאנחנו נבקש לעשות זה להפנות לתוספת. בתוספת, על חלק מהמוצרים שרשומים בה לא תידרש לגביהם תווית מכיוון שמשרד האנרגיה ערך עבודה מקצועית משמעותית בעניין הזה וראה שגם באירופה לא על כל המוצרים נדרשת תווית.
היו"ר רון כץ
כלומר, יש מיפוי על-פי נושאים?
נעם דן
כן, ואז התוספת תחולק לשלוש.
הילה אורן שפיס
נכון.
איתי עצמון
אז לגבי חלק מהמכשירים שהם במסלול האירופי – לגבי חלקם, ככל שלא נדרשת תווית לפי הדרישות החוקיות באירופה, לא תידרש גם כאן. זה מה שאתם אומרים?
קריאות
נכון.
הילה אורן שפיס
אנחנו לא נכביד על הרגולציה האירופית בהיבט הזה. זה לא רק לגבי מה שבמסלול האירופי, זה באופן כללי לא תידרש. למשל, - - - זה בעיקר לגבי מכשירים או מוצרים שהם לא בשימוש צרכני אלא זה מוצרים שהם ב"בק-אופיס" ואין משמעות לתווית, ואז לא תהיה דרישה להצגת התווית הזאת. אז הדרישה הזאת לא תחול לגבי המוצרים שיפורטו בתוספת.
איתי עצמון
אז אתם תצטרכו בנוסח שתגישו לנו לקבוע הוראה אופרטיבית בעניין.
נעם דן
גם תכף נגיע לתוספת, אבל אני יכולה לתת דוגמה שבתוספת יש חלוקה לשתיים, שהחלק השני מדבר על מכשירים הנדרשים לעמוד בדרישת הספק במצב המתנה. למשל מיקרוגל – הוא לא עובד כל ואולי נציגי משרד האנרגיה יוכלו להסביר את זה מבחינה מקצועית אבל הוא עומד בדרישות נצילות אנרגטית אבל הוא לא מצריך את התווית. אנחנו נעשה איזו שהיא הבהרה בתוספת שאומרת שהם נדרשים לעמוד בדרישת ההספק אבל הם לא מצריכים את התווית.
שבתי אלבוחר
אני שואל למה צריך לפרט את זה? ברגע שכתבנו למעלה בעניין המסמכים – אם נדרשת תווית, זה מכסה אותה. ככל שנדרשת תווית - -
איתי עצמון
זה לא מכסה אתכם כי יש סעיפים מהותיים-אופרטיביים בחוק שמחייבים תווית גם לגבי המכשירים שהם במסלול האירופי. הנושא הזה גם עלה בדיון הקודם.
שבתי אלבוחר
אבל למיטב זכרוני תיקנו את זה, לא? כתבנו לפי הסעיפים של השיווק בהתאם לחוקיות היבוא האירופאי, וככל שחוקיות היבוא האירופאית, לפי זה לא נדרשת תווית, אז - -
היו"ר רון כץ
התשובה הקודמת מספקת. בתוספת תפרטו את זה.
שבתי אלבוחר
בתוספת זה נראה לי מיותר לכתוב מלל בעניין התווית.
היו"ר רון כץ
בסדר, נבדוק.
איתי עצמון
זה לא בתוספת, הסעיף צריך להיות סעיף מהותי כמובן.
היו"ר רון כץ
הנושא של התווית הוא נושא קריטי אבל בסופו של דבר, מה שאנחנו מבקשים לראות שם הוא מהותי לגבי השימוש במוצר. בגלל זה, זה חשוב ואם עשו על זה עבודה במשרד האנרגיה אז לא אמורה להיות בעיה.
איתי עצמון
לגבי ההפרות בפסקה 12, אלא אם כן יש משהו לפני כן שרציתם להציג לוועדה?
נעם דן
לא.
איתי עצמון
מדובר על הצורך, ככל שישנו, להוסיף הפרות?
דודי קופל
כן, מדובר על הצורך להוסיף הפרות בשני עניינים שכבר - -
איתי עצמון
סליחה, "הפרות" הכוונה להפרות של יבואן או של יצרן שניתן להטיל בגינן עיצום כספי.
דודי קופל
אז מדובר על עניין שיש פה מחוסר כבר כיום אבל כמובן יוכל לשמש אותנו גם בהמשך, אחרי שהרפורמה הזו תיכנס לתוקף. זה דבר אחד.

היעדר הסנקציה שיש כיום לגבי מסירת מסמכים למפקח – זה קיים בסעיף 4(ב) לחוק, ואנחנו מוסיפים על זה עיצום כספי ביחס לזה, למקרה שלא נמסרו מסמכים למפקח. הקושי השני הוא כאשר היום החוק מסמיך את המפקח ליטול דגימות – כלומר, ליטול מכשיר אחד מתוך קונטיינר של מכשירים כדי למדוד את העמידה שלו בסטנדרטים המתאימים, ואין סנקציה לגבי יבואן או משווק שמסרב למסור את הדגימה הזאת. אנחנו רוצים להוסיף את הסנקציה הזאת - -
איתי עצמון
זה דגימה או מכשיר?
דודי קופל
הדגימה היא מכשיר.
איתי עצמון
כלומר, יש איזה שהוא מלאי, ולוקחים מתוך המלאי הזה מכשיר אחד כדי לבדוק את הנצילות שלו.
דודי קופל
נכון מאוד.
היו"ר רון כץ
היום אין לזה שום סנקציה?
דודי קופל
נכון, היום אין לזה סנקציה ואנחנו מעוניינים להוסיף אותה. אחרי התייעצות אתמול עם המחלקה הפלילית במשרד המשפטים, מה שהוצע ומה שאנחנו נציע זה מתן סמכות לממונה לתת הוראה במקרה שעולה חשש לכך שהמכשיר לא עומד – כלומר, אם נחשוב על זה בצורה מילולית, המפקח ניגש ומבקש דגימה, והדגימה לא נמסרת לו – זה כשלעצמו יעלה את החשש הזה, ואז הממונה יוכל לתת הוראה בכתב לאותו יבואן או משווק או יצרן לתת לו את הדגימה הזאת. ככל שהוא לא ייתן את זה לממונה או למי מטעמו של הממונה אז תופעל עליו הסנקציה.
היו"ר רון כץ
מה הסנקציה?
דודי קופל
עיצום כספי. אני לא זוכר כרגע את הסכום - רגע, אני אסתכל מה הצענו: ליחיד 25,000 שקלים, לחברה 50,000 שקלים.
איתי עצמון
אני רק רוצה להשלים את מה שאמרת – יש היום סמכות למפקחים של משרד האנרגיה בין היתר ליטול דגימות של מכשירי חשמל. זו גם הוראה שנוספה בתיקון האחרון, ויש כאן איזה שהוא מנגנון של השגה על החלטה של מפקח לממונה ממשרד האנרגיה, ואתם תערכו התאמות של המנגנון הזה לעניין הסמכות החדשה של הממונה?
דודי קופל
נכון.
היו"ר רון כץ
המנגנון נשאר גם לעניין סמכות ערעור? כלומר, כל המנגנון נשאר ואתם מוסיפים לו רק את ה - -
דודי קופל
נכון. נחיל אותו על סמכות הממונה החדשה שנוספה – נחיל מנגנון זהה - -
איתי עצמון
שמי יוכל לדון בהשגה?
דודי קופל
אנחנו מציעים את המנהל הכללי של משרד האנרגיה, שיוכל לדון במקום הממונה שדן בהשגה על המפקח.
איתי עצמון
מבחינת משרד המשפטים התוספות האלה מקובלות?
דודי קופל
כן. הם עוד לא חזרו אלינו לגבי העניין של מנכ"ל משרד האנרגיה, אנחנו אמורים לקבל תשובה - -
איתי עצמון
ולגבי ההפרות החדשות?
דודי קופל
ההפרות החדשות מקובלות על משרד המשפטים.
היו"ר רון כץ
ובעצם אתם מבקשים להטיל את אותם עיצומים גם על מי שלא העביר מסמכים וגם על מי שלא העביר דגימה?
דודי קופל
נכון.
היו"ר רון כץ
אותו סכום?
דודי קופל
כן.
היו"ר רון כץ
זה לא נשמע לכם שזו לא אותה עבירה? בין להעביר מסמכים, שזו יכולה להיות תקלה ודגימה –
מישהו שמתעלם מבקשה להעביר דגימה, אני חושב שזה יותר חמור.
דודי קופל
אנחנו יכולים לחשוב, אנחנו נבחן את זה.
היו"ר רון כץ
לגבי המנהל הכללי של משרד האנרגיה זה הגיוני, זה צריך להיות מישהו שמבין בתחום.
נעם דן
לגבי התוספת – אז כמו שאמרתי, התוספת תחולק כך שיהיה ברור אילו מכשירים חשמליים נדרשים גם בתווית ואילו מכשירים חשמליים נדרשים רק בדרישות נצילות, אם זה מסוג הספק במצב המתנה ואם זה מסוג אחר. אני מניחה שיהיו שאלות לעניין המכשירים שמנויים פה - -
איתי עצמון
אני שוב מבקש שתחדדי את דרישות הספק במצב המתנה ולא דרישת נצילות.
הילה אורן שפיס
זה כן דרישת נצילות. דרישות הספק במצב המתנה זה גם סוג של דרישת נצילות ולכן, זה כן נכנס לפרק הזה. אם היה לנו חשש שזה לא בדיוק דרישת נצילות – גם על זה עשינו שיעורי בית, זו דרישת נצילות לכל דבר ועניין ולכן, אין לנו פער של מה ההוראה הנורמטיבית שחלה, זה פשוט חידוד בדיוק כמו שעשו באירופה, שהמוצרים שדרישת הנצילות האנרגטית לגביהם נוגעת רק לדרישה במצב המתנה – אז עליהם לא צריך את ה - - - ובגלל זה הקישור. דרישת הנצילות קיימת באותו אופן בשניהם.
איתי עצמון
שאלה מקצועית: אתם מדברים על דרישת תווית באיחוד האירופי. אנחנו יודעים מה קורה למשל בארצות-הברית או בקנדה? כלומר, אנחנו הולכים לפי מה שקורה באירופה אבל מכשירי חשמל מגיעים מכל מיני מקומות.
יניב גיאת
אני מהנדס במשרד האנרגיה. בעיקרון, המסלול שאנחנו נדרשים לגביו להתאים את עצמנו זה התאמה לדרישות החוקיות האירופית. בארצות-הברית יש כמובן את צורת ההצגה שלהם, את התווית שלהם בחלק מהדברים. אנחנו רוצים להתאים את עצמנו לאירופה, לדרישות החוקיות באירופה. כמובן שאם יש יצרן שמייצר בארצות-הברית ורוצה לשווק באירופה, אז כמובן שהוא יתאים את עצמו לאירופה.
היו"ר רון כץ
בעצם מכשירי החשמל האמריקאים לא מתאימים לישראל?
נעם דן
הם מתאימים אם הם משווקים באירופה.
היו"ר רון כץ
ואם הם לא משווקים באירופה?
נעם דן
והם לא עומדים גם ברגולציה?
היו"ר רון כץ
הם עומדים ברגולציה של ארצות-הברית.
נעם דן
אם הם לא עומדים ברגולציה של האיחוד האירופי – הם לא מתאימים.
היו"ר רון כץ
למה לא חשבתם להוסיף את הרגולציה של ארצות-הברית גם?
נעם דן
משרד האנרגיה עשה עבודה די מקצועית ומעמיקה לעניין הרפורמה הקודמת עוד, ובחר לאמץ את תקנות האיחוד האירופי לעניין נצילות אנרגטית.
היו"ר רון כץ
מישהו עשה בדיקה כמה מוצרים יש שמיוצרים ומשווקים רק לארצות-הברית ולא משווקים לאירופה? האם זה שוק גדול, זה שוק קטן? יש טעם להתעסק בזה בכלל?
יניב גיאת
אפשר לומר היצרנים המרכזיים משווקים מאירופה. לא נשכח שיש שינויים די מהותיים בין ארצות-הברית לישראל, אם זה בהיבטי חשמל ודברים כאלה, המתח שלנו קצת שונה מארצות-הברית ויש לזה משמעויות.
היו"ר רון כץ
הבנתי, בסדר גמור.
איתי עצמון
למעשה, אני חושב שסיימנו אלא אם כן יש עוד נושאים שאתם רוצים להציג לוועדה. אני חושב שבעניין מועד התחילה – צריך לראות את כל התמונה של כל הפרק אז אני חושב שלא נכון לדון כרגע על מועד התחילה של התיקון לחוק מקורות אנרגיה, זה מנותק מהתחילה של שאר חלקי פרק...
היו"ר רון כץ
יש לכם עוד משהו שאתם רוצים להוסיף? איתי?
איתי עצמון
לא.
היו"ר רון כץ
אז אני שמח שאחרי עבודה הגענו להסכמות בנושא הזה. אנחנו נבקש – מתי הנוסח יכול להיות מוכן?
הילה אורן שפיס
היום, מחר.
היו"ר רון כץ
בסדר גמור. בהקדם האפשרי, כמה שיותר מהר. כל מי שבחדר הזה, אנחנו באותו צד ובאותה דעה שאנחנו רוצים את זה כמה שיותר מהר ושזה יתחיל לעבוד.
אני שוב מחדד את הנושא של המערכת הממוחשבת – זה נושא שיותר מדאיג אותי, זו חברה חיצונית, בין המנמ"רים, וצריך לתת לזה "פוש" ולוודא שזה עובד.

תודה רבה. הישיבה ננעלה.


הישיבה ננעלה בשעה 15:13.

קוד המקור של הנתונים