ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 11/10/2021

דיווח שרים לוועדות לפי סעיף 123(ז)(2) לתקנון הכנסת , הצעת חוק האנטומיה והפתולוגיה (תיקון מס' 3) (המרכז הלאומי לרפואה משפטית), התשפ"ב-2022, בקשת יושבת ראש הוועדה המיוחדת לזכויות הילד לקביעת ועדה לדיון בחקיקת משנה מכוח חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018, הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון - צמצום פערים בין הפריפריה למרכז), התשפ"א-2021, בקשת יושבת ראש הוועדה המיוחדת לזכויות הילד לקביעת ועדה לדיון בחקיקת משנה מכוח חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, שתשע"ט-2018, בקשת יושבת ראש הוועדה המיוחדת לזכויות הילד לקביעת ועדה לקבלת דיווחים מכוח חוק סיוע לקטינים נפגעי עבירות מין ואלימות, התשס"ח-2008, הצעה לסדר היום בנושא: "מאבק המטפלות והחינוך לגיל הרך"

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



2
ועדת הכנסת
11/10/2021


07/12/2021
08:52
מושב שני

פרוטוקול מס' 21
מישיבת ועדת הכנסת
יום שני, ה' בחשון התשפ"ב (11 באוקטובר 2021), שעה 11:00
סדר היום
1. דיווח שרים לוועדות לפי סעיף 123(ז)(2) לתקנון הכנסת.
2. הסמכת הוועדה המיוחדת לזכויות הילד לעניין חקיקת משנה ודיווחים מכוח החוק.
3. בקשת יושבת-ראש הוועדה המיוחדת לזכויות הילד להעברת ההצעה לסדר-היום בנושא: "מאבק המטפלות והחינוך לגיל הרך", של חברי הכנסת קטי קטרין שטרית, איתמר בן גביר, ינון אזולאי ועאידה תומא סלימאן מוועדת הכלכלה לדיון בוועדה המיוחדת לזכויות הילד.
4. בקשת יושבת-ראש ועדת הבריאות, חברת הכנסת סילמן, להעברת הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון - צמצום פערים בין הפריפריה למרכז), התשפ"א-2021 נושא >> (פ/432/24), של חה"כ יעל רון בן משה, מוועדת העבודה והרווחה לדיון בוועדת הבריאות.
5. קביעת ועדה לדיון בהצעת חוק האנטומיה והפתולוגיה (תיקון - חובת רצף פעילות בגוף שנותן שירות לנתיחת גוויה), התשפ"א-2021 (פ/2049/24) – של חברי הכנסת ווליד טאהא, מנסור עבאס ומאזן גנאים, לשם הכנתה לקריאה הראשונה.
נכחו
חברי הוועדה: ניר אורבך – היו"ר
איתן גינזבורג
ווליד טאהא
בועז טופורובסקי
אחמד טיבי
עידית סילמן
חברי הכנסת
ינון אזולאי
יעל רון בן משה
מאזן גנאים
אורית מלכה סטרוק
מאיר פרוש
מיכל שיר סגמן
מוזמנים
סגנית מזכירת הכנסת אלינור ימין
ייעוץ משפטי
ארבל אסטרחן
מנהלת הוועדה
נועה בירן - דדון
רישום פרלמנטרי
הילה מליחי
הצעת חוק האנטומיה והפתולוגיה (תיקון - חובת רצף פעילות בגוף שנותן שירות לנתיחת גוויה), התשפ"א-2021
היו"ר ניר אורבך
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכנסת. היום יום שני, ה' בחשון תשפ"ב, 11 באוקטובר 2021. בשמי ובשם הוועדה, אני משתתף בצערה של חברתנו, חברת הכנסת אורית סטרוק על פטירת אמה. מן השמיים תנוחמו.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
תודה רבה.
היו"ר ניר אורבך
תודה שהגעת לפה היום.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
ברשותך, יש לי הצעה לסדר שאני רוצה להגיד לפני הכול.
היו"ר ניר אורבך
ברשותך, אני מתחיל את הנושא הראשון. כמו שאת יודעת, יש דיונים במקביל בוועדות, ויש יושבי-ראש ועדות שהגיעו לפה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
גם לי יש דיון במקביל בוועדה, וזאת הסיבה שאני רוצה לומר את דבריי בפתח הדיון, והם לא יהיו ארוכים, ברשותך.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל יש לנו ועדת פנים - - -
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני הולכת לוועדת פנים, בדיוק בגלל זה אני רוצה לדבר פה כמה שיותר - - -
ווליד טאהא (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
יו"ר ועדת הפנים הוא כאן כדי שילך לדיון שאת תרצי לדבר בו. אם אני לא אצא, גם הדיון שם לא יתחיל.
היו"ר ניר אורבך
אני רוצה להתחיל את הדיון. אנחנו נתחיל בסעיפים, ואז אני אתן לחברת הכנסת אורית סטרוק להציע הצעה לסדר. הנושא הוא קביעת ועדה לדיון בהצעת חוק האנטומיה והפתולוגיה (תיקון - חובת רצף פעילות בגוף שנותן שירות לנתיחת גווייה), התשפ"א-2021, פ/2049/24, של חברי הכנסת ווליד טאהא, מנסור עבאס ומאזן גנאים, לשם הכנתה לקריאה ראשונה. המלצת הלשכה המשפטית היא להעביר את זה לוועדת הבריאות. אני רוצה לומר מילה אחת לגבי הנושא הזה. גם אצלנו, אצל היהודים, וגם אצל המוסלמים, כל הנושא של הלנת המת הוא משהו מאוד מאוד משמעותי, ולכן אנחנו מכבדים את החוק שלו ואת החשיבות שלו. אנחנו מכבדים את האזרחים המוסלמים ואנחנו רוצים לבוא לקראתם. ברגע שוועדת הכנסת תחליט על העברה לוועדה, אני קורא ליושבת-ראש ועדת הבריאות למצוא את האיזונים בין שמירת כבוד המת מצד אחד והחשיבות שלו, לבין הנושא של שמירת השבת שלנו, של היהודים. אני מאמין שנוכל להגיע לאיזונים הנכונים.

לפני שאנחנו עוברים להצבעה, מישהו רוצה להתייחס לדבר הזה?
ווליד טאהא (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
אני רוצה להגיד שני משפטים. א', תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אני אמרתי בדברים שלי על הדוכן במליאה שאכן אין כוונתנו לפגוע בדת היהודית, לא חשבנו על כך. אנחנו רק רוצים לממש את הזכות של האזרח הערבי, שבגלל אילוצים של סדר עבודה שנקבע למכון, דווקא הזכות שלנו בעניין הזה נפגעת. אנחנו רוצים להגיע לנוסחה שמצד אחד מכבדת את המת ומביאה אותו לקבורה מהירה, מצד שני גם לא לפגוע בדת היהודית, זה כלל שאנחנו נדאג למצוא את הניסוחים בשבילו. תודה רבה.
היו"ר ניר אורבך
תודה רבה לך, חבר הכנסת טאהא. חבר הכנסת מאיר פרוש. אחריו – חברת הכנסת אורית סטרוק. בבקשה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אם בחרת להתחיל דווקא בסעיף האחרון הזה, צריך להתחיל עם הדבר הראשון שיש לנו. כדי להקים את המדינה פה, לפני תש"ח-1948, כאשר בן גוריון רצה לומר בפני האומות המאוחדות שהוא מקים בית לאומי לכל יהודי, הוא חיבר מסמך. למסמך הזה קוראים מסמך הסטטוס-קוו. אחד מארבעת הסעיפים במסמך הזה היה שיום המנוחה של מדינת ישראל הוא יום השבת. אני, חלילה, לא מדבר נגד הרגשות של הערבים המוסלמים, חלילה וחס. נמצא פה אחמד ועומד מעלינו כאן. אני לא תמים דעים איתו, לפעמים אני עושה מעשים שמפריעים לו, או עשיתי מעשים, כשהייתי במשרד השיכון, שהפריעו לו, אבל בהחלט לא כדי להתגרות. אף פעם אני לא עושה פעולות כדי להתגרות בפלסטינים, זו לא דרכי.

אני חושב שכדי להתחשב ברגשות של המוסלמים, אנחנו פותחים את המכון לרפואה בשבת ובזה אומרים שמה שבן גוריון התגאה בו ואמר: אני מקים בית לאומי לכל יהודי, והמסגרת שלו תהיה ששומרים על המוסדות, שומרים על המתקנים של הממשלה ביום השבת, זה יום המנוחה; אז גם אם אני רוצה להתחשב בערבים המוסלמים, למה לעשות את זה כפגיעה בדת היהודית? כבר הציעו חברים - - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אגב, הייתה הצעה מעולה של גפני.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
רגע, רגע, למה אתה מפריע לי? הייתה הצעה לפני ההצבעה, וכולם היו אמורים ללכת בפה אחד על זה, שבבית החולים של נצרת יקימו סניף של אבו כביר.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אין תקציב.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
ייתנו תקציב, מה שאתה רוצה תקבל. תעשו את זה שם, אבל למה בריש גלי צריכים לתת את החוק הזה כדי לאפשר לרמוס את הדת היהודית, את השבת? אדם שלא מבין בכל הדברים האלה, מה הוא רואה? שבמדינת ישראל ממשלת ישראל מחוקקת חוק כדי לפגוע בשבת. אני אומר, אני לא רוצה לפגוע בערבים, אני לא רוצה להישמע כך, אבל זה לא הוגן לעשות דבר כזה. אז אני מבקש להמתין עם זה, ואולי יחד עם המציעים נחכה, שזה לא יעבור כחוק. אני לא חושב שמותר שיהיה כזה דבר, שניתן יד לדבר כזה.
היו"ר ניר אורבך
תודה רבה לחבר הכנסת פרוש.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני רוצה, ברשותך, בלי קשר להצעה לסדר, להצטרף לדברים של חבר הכנסת פרוש ולהוסיף עליהם. להוסיף עליהם. אנחנו נכנסים עכשיו בפרשיות השבוע לפרשיות של אברהם אבינו. אנחנו נקרא על סדום ועמורה. וישנה שאלה ידועה של חכמינו: מה הייתה הבעיה הגדולה בסדום? הרי היו עוד חברות ועוד מקרים שבהם לא נהגו הכנסת אורחים ולא נהגו לפי כללי המוסר והצדק. הבעיה הייתה שבסדום הם הפכו את ההתנהגות הלא מוסרית לחוק. יש הבדל אם אנשים פועלים בצורה לא מוסרית, אבל זה לא החוק של המדינה, לבין אם המדינה מחליטה שנושא מסוים שלא תואם את הערכים שלה הופך לחוק. כמו שאמר חבר הכנסת פרוש - - -
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אני אומר את זה בשם אומרו: הגאון הרב קוליץ, רבה של ירושלים, כשאני הייתי חבר בעיריית ירושלים והלכו לעשות את חוק ההסמכה, שבדרום ירושלים יהיו חילולי שבת, ובצפון ירושלים, איפה שהחרדים נמצאים לא יהיו חילולי שבת. אז הוא אמר: מה ההבדל בין סדום לאחרים? בסדום עשו את מעשי התועבה בחוק. לעשות חוק.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
בדיוק. זה בדיוק כל העניין, כי כפי שאמר חבר הכנסת פרוש, יש מספיק דרכים להסתדר וללכת לקראת אוכלוסייה כזאת או אחרת, ואנחנו מכירים את המציאות כולנו. אבל להכניס לספר החוקים של מדינת ישראל חוק שעניינו חילול שבת – זה סדום. זה צעד שלא עושים. זה בדיוק צעד שלא עושים. אני מבקשת ממך, חברי יושב-ראש הוועדה – אני יודעת שהשבת יקרה לך מאוד. אני מבקשת מאוד לשקול את הדבר הזה פעם נוספת. המון דברים אפשר לסדר שלא בחקיקה. רק לפני שבועות ספורים עמדה חברת הכנסת סילמן והסבירה למה את הצעת החוק של מיכל וולדיגר לא צריכים להעביר בחוק, צריכים - - -
עידית סילמן (ימינה)
לא, אני לא אמרתי דבר כזה אף פעם.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אמרת, ואני במו אוזניי שמעתי. עמדתי לידך ושמעתי אותך מסבירה את זה.
עידית סילמן (ימינה)
לא אמרתי את זה. אמרתי שיש הרבה דרכים, לא אמרתי את זה.
היו"ר ניר אורבך
חברת הכנסת סטרוק, קטונתי - - -
עידית סילמן (ימינה)
אמרתי שיש הרבה אופציות, כמו שכאן יש הרבה אופציות.
היו"ר ניר אורבך
את ודאי תגידי מה שאת רוצה להגיד, אני הייתי מציע, כדי שנוכל לטפל בסוגיה הזאת - -
עידית סילמן (ימינה)
אל תגידי בשמי.
היו"ר ניר אורבך
- - שנתמקד בסוגיה הזאת, כי אחרת אנחנו סתם מתפרסים.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
בסוגיה הזאת אני מדברת. אתה בעצם מקדם הליך חקיקה – מי כמוך יודע שישנם חוקים שאתה לא מקדם. לדוגמה: חוק הסדרת ההתיישבות הצעירה שוכב אצלך כבר כמה וכמה חודשים, לא קידמת אותו לשום ועדה. אז יש חוקים שאתה עוצר אותם פה ולא מקדם אותם. אני מציעה מאוד, אדוני היושב-ראש, מכיוון שהסמכות בידך, ובידך בלבד – בכלל, אין לי עסק עם אף אחד מהיושבים פה, אפילו לא עם חברת הכנסת סילמן, יושבת-ראש הקואליציה. יש לי עסק איתך, הסמכות היא בידך. בידך לעצור את הדבר הזה ולפנות לראשי הקואליציה ולנהל שיח ביניכם איך פותרים את הבעיה הזו לא באמצעות חקיקה, כי החקיקה תהיה כתם נוראי על מדינת ישראל.
היו"ר ניר אורבך
תודה רבה, חברת הכנסת סטרוק. אני תיכף אתן לחברת הכנסת סילמן להתייחס, זה אמור לעבור אליה. א', אני מאוד מכבד את דבריכם. ההשקפה שלכם ושלי היא זהה לחלוטין בדבר הזה לגבי הנושא של אופייה ומעמדה הציבורי והחוקי של השבת פה במדינת ישראל. שקלתי לעכב את הדבר הזה, אבל בשיג ושיח שהיה לי עם חבר הכנסת טאהא ודברים שאני שקלתי, נחה דעתי במובן הזה שכשזה יגיע לוועדת הבריאות, אנחנו נדע למצוא את האיזונים שישמרו על מעמדה של השבת גם בנושא של העבודה במכון הפתולוגי, וגם תוך שמירת האיזון בנושא של הלנת המת וכבודו. חברת הכנסת סילמן, את רוצה להוסיף משהו בעניין לפני שאנחנו עוברים להצבעה?
עידית סילמן (ימינה)
בוקר טוב, תודה רבה. אני מבינה שקביעת הוועדה שאנחנו דנים בה עכשיו – החקיקה הזו אמורה להגיע לוועדה שלי, ועדת הבריאות. אני רוצה לומר שיש הרבה דברים שנמצאים על סדר-יומה של הכנסת שמגיעים בצורה של חקיקה שאפשר להעביר אותם, כמו שנאמר פה, גם לא בחקיקות אלא בצווים ובתקנות. אני חושבת שבכלל, ככל שאפשר להימנע בדברים מסוימים מחקיקה, ואפשר לקדם אותם – נכון שחקיקה מהווה מנוף, בטח בקריאות טרומיות והלאה, זה מנוף שהוא טוב כדי לקדם נושאים מסוימים ולהביא אותם אל סדר-היום, ויכול להיות שגם בנושא הזה או נושאים אחרים שנמצאים על סדר-יומה של הכנסת ונמצאים כרגע לפני קריאה ראשונה או אחרי קריאה טרומית, או בכלל, יכולים להמשיך להתנהל בצורה כזאת או אחרת של משא ומתן והגעה להסכמות. הרי בסוף הבית הזה הוא בית של הסכמות. יש שרים שמעוניינים להגיע להסכמות, וככל שזה ייעשה גם בעניין הזה, זה יכול להיות פתרון משמעותי.

כמובן שהדברים יגיעו לוועדה ואנחנו נבחן – אין לי בכלל ספק שכבודה ושמירתה של השבת היא ערך עליון והיא חשובה לנו פה במדינת ישראל , וגם לי באופן אישי. ולכן כאשר אנחנו מגיעים לעולמות של אותם ערכים מתנגשים, אנחנו נשב ונדון בדברים כדי לשמור את האיזונים והבלמים הנחוצים ונצרכים, בטח אצלי בוועדת הבריאות. ואנחנו נתייעץ עם הגורמים הרלוונטיים כדי לעשות את זה בדרך הכי טובה, בין אם זה צריך להיות בחקיקה, ובין אם לא ויגיעו להסכמות אחרות, ובין אם אנחנו נצטרך לעשות את זה בדרך כזאת או בדרך אחרת. ואני שמחה שיש מקום שאפשר לשבת ולדון בו על הדברים בצורה רצינית ועמוקה, ולשמור על הערכים שלנו שבשמם ועבורם הגענו לכנסת. בהחלט תודה על הדברים.
היו"ר ניר אורבך
תודה רבה, חברת הכנסת סילמן. לפני שנעבור - - -
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
לא ממש הבנתי, לא אותך ולא אותך. אם אתם באמת לא חושבים שזה צריך להיות בחוק, אז - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אנחנו הבנו. אנחנו הבנו.
היו"ר ניר אורבך
חברת הכנסת סטרוק, גם אני לא כל כך הבנתי את המכתב ששלחתם אתמול.
עידית סילמן (ימינה)
יכול להיות שנצליח לשכנע.
היו"ר ניר אורבך
יש דברים שאת מבינה אותי ויש דברים שאני מבין אותך, ויש דברים שפחות. אנחנו נעבור עכשיו, ברשותכם, להצבעה. מי בעד להעביר את הצעת החוק לוועדת הבריאות, שירים את ידו. מי נגד?


הצבעה
בעד – פה אחד
ההצעה להעביר את הצעת חוק האנטומיה והפתולוגיה (תיקון - חובת רצף פעילות בגוף שנותן שירות לנתיחת גוויה), התשפ"א-2021, לוועדת הבריאות אושרה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אני בעד לא לקדם שום דבר בעניין הזה, קודם כל להידבר. אסור שהחוק הזה יתגלגל פה בכלל.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
כן. עצם הקידום. עצם הקידום הוא הבעיה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני הצבעתי בעד, אבל שר הבריאות אומר שהוא פתר את זה באופן מינהלתי וקיבל החלטה.
היו"ר ניר אורבך
נכון.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
ב', גפני העביר הצעה להעביר את זה לבית החולים בנצרת כדי שלא לפגוע בשבת. חשוב לנו, לציבור הערבי, שהדברים יתנהלו. אנחנו סובלים – בכל שבת אנחנו מוצפים בכל פעם שיש מוות, בקריאות. אז אפשר למצוא איזון בלי לפגוע במפלגות החרדיות ובאנשים שמאמינים בשבת, ולפתור את הבעיה של הציבור הערבי בנתיחות בשבת.
היו"ר ניר אורבך
המפלגות החרדיות וחברי הכנסת הדתיים במפלגות האחרות.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
הח"כים הדתיים במפלגות אחרות זורמים.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
יש מסורתיים גם בליכוד.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
לא, בזהות מדינת ישראל, עם כל הכבוד, לא בחבר כנסת פלוני אלמוני, ממפלגה זו או ממפלגה אחרת. זו הזהות של מדינת ישראל.
היו"ר ניר אורבך
חברת הכנסת סטרוק, בכל הכבוד, אני לא צריך שיטיפו לי - -
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
לא הטפתי, רק חידדתי.
היו"ר ניר אורבך
- - ואני מציע גם להמשך היחסים הפרלמנטריים בינינו, אני לא צריך שיטיפו לי על זהותה היהודית של המדינה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני לא הטפתי, אני דייקתי את המינוח משום שדיברו פה על חברי כנסת - -
היו"ר ניר אורבך
פעם אחרי פעם – אתם התיישבתם באיזשהו כיסא. אני התייחסתי אתמול למכתב שלך - - -
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
- - או על מפלגה, ואני אומרת שהשבת היא לא עניין של מפלגה - -
היו"ר ניר אורבך
חברת הכנסת סטרוק. חברת הכנסת סטרוק - -
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
- - זו הזהות של מדינת ישראל כמדינה. כמדינת העם היהודי.
היו"ר ניר אורבך
- - את לא צריכה לשכנע אותי בזה, אני אמרתי את הדברים האלה, וזה ברור לי, ואני חי את זה יום-יום - -
עידית סילמן (ימינה)
נראה לי שגם אחמד טיבי מבין את זה.
היו"ר ניר אורבך
- - ואני יודע גם להגיע להידברות כדי שהדברים האלה יישמרו, ואני גם סומך על חברתי, חברת הכנסת עידית סילמן, שכשזה יגיע אליה לוועדה, שהיא תדע לשמור על האיזונים בדיוק לטובת הדברים האלה. אנחנו חונכנו וגדלנו על הדברים האלה, וגם אם יש לאנשים עניין או אינטרס להגיד שדברים פה השתנו, אז התשובה היא לא, אנחנו נמצאים באותו מקום שהיינו בו כל החיים שלנו, ובעזרת השם, גם נישאר שם. תודה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אתה עונה על דברים שלא אמרתי.
היו"ר ניר אורבך
אני אומר דברים ביחס להתייחסות שלך.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
זה בסדר שאתה עונה לי על דברים שאני לא אמרתי.
היו"ר ניר אורבך
דברים שאמרת.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני רק אמרתי שהשבת איננה עניין של מפלגה כזו או אחרת, זה עניין של זהותה היהודית של מדינת ישראל.
היו"ר ניר אורבך
אז אני מסכים איתך. אני מסכים איתך. אני מסכים איתך. ולכן יש גם את חוק שעות העבודה והמנוחה, ולכן יש גם איזונים בחקיקה נוספת שישמרו על כבודה של השבת, ואנחנו נדאג לזה. אנחנו נמצאים בדיוק במקומות שאפשר לדאוג לזה. חברת הכנסת סילמן, יש עוד משהו?
עידית סילמן (ימינה)
אני רוצה להוסיף משפט ולומר שהממשלה הזאת לראשונה לוקחת על עצמה לטפל בנושאים שקשורים לפשיעה ולאלימות, שהיא בלתי נשלטת, בחברה הערבית.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
יש ערבים שנהרגים באופן טבעי.
עידית סילמן (ימינה)
נכון. גם אצלנו, בכל חברה, זה לא רק שם. אבל אני אומרת שאם אתם מרגישים שבסופי השבוע יש עומסים בתחום הזה, אני רק חושבת שהממשלה הזאת מביאה בשורה גם עם צוות השרים המיוחד שקם בהובלתו של סגן השר יואב סגלוביץ', והשרים הנוספים - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
מה זה קשור למכון אבו כביר, הבשורה?
עידית סילמן (ימינה)
- - ואני מאוד מקווה שזה יסייע בטח בפתרון הנושאים האלה גם ויתרום להם, ויהיה לנו פחות במה להתעסק בנושאים האלה כי זה יהיה יותר נשלט ויטפלו בשורש הבעיה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
עידית, אני מכבד אותך. לא היית צריכה לקשור בין הבשורה של המלחמה בפשיעה להעברת חוק על מכון אבו כביר לטפל בגופות.
עידית סילמן (ימינה)
אני לא אומרת, אני רק אומרת שאולי זה גם יקל. אני מקווה.
מאזן גנאים (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
הייתי מצפה שתגידי שממשלות ישראל נרדמו בשמירה כל הזמן, אז - - -
עידית סילמן (ימינה)
בדיוק, תודה, חבר הכנסת מאזן גנאים, לזה התכוונתי.
מאזן גנאים (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
נכון, תגידי את זה.
עידית סילמן (ימינה)
אז אנחנו לא נירדם בשמירה ואנחנו נעשה את העבודה שלנו, ואני מקווה שלא נצטרך את זה גם.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
בינתיים מספר הנרצחים וההרוגים בממשלה הזאת יחסית יותר מאשר בעבר.
עידית סילמן (ימינה)
לא ראיתי את זה עדיין, חבר הכנסת אחמד טיבי. אני אשמח שתגבה את זה בנתונים.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
עוד לא ראית? אנחנו קוברים את המתים שלנו כמעט כל יום, מה לא ראית?
עידית סילמן (ימינה)
אתה יודע, מה שלא טיפלו בו 12 שנה, כל מה שיגלגלו אלינו, אנחנו נטפל. תודה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
בינתיים ההצעות של הממשלה הזאת הן מעצרים, שב"כ, צה"ל. עדיין לא הצעתם חיסולים, זה נכון.
עידית סילמן (ימינה)
חבר הכנסת אחמד טיבי, לראשונה בממשלה הזו נמצאים נציגים של החברה הערבית, שגם יטפלו בחברה הזאת וידאגו לה ממקום אמיתי וטהור שהם רוצים למגר את הפשיעה ואת האלימות הבלתי החוקית. שמים כאן תוכנית ומתעסקים בנושאים אזרחיים שחשובים לחברה, ולכולנו יש אינטרס שהחברה הזאת תצעד בדרך הנכונה בדיוק כמו כל חברה אחרת שאנחנו דואגים לה פה במדינה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
בינתיים אנחנו ממשיכים לדבר.
עידית סילמן (ימינה)
וזה מה שצריך להיות. ולא בכל מה שלא טופל 12 שנה אנחנו נוכל לטפל בתוך חודש. אני מקווה שהממשלה תחזיק ארבע שנים ותוכל לטפל בזה.
היו"ר ניר אורבך
חבר הכנסת אחמד טיבי וחברת הכנסת סילמן, תודה רבה לכם.




דיווח שרים לוועדות לפי סעיף 123(ז)(2) לתקנון הכנסת
היו"ר ניר אורבך
אנחנו נמשיך, ברשותכם, בסדר-היום לפי הסדר הרגיל. אנחנו עכשיו בסעיף א', דיווח שרים לוועדות לפי סעיף 123(ז)(2) לתקנון הכנסת.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
רגע, יש לי הצעה לסדר.
היו"ר ניר אורבך
סליחה, בסדר. בבקשה. סליחה, חברת הכנסת סטרוק.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
בסדר. אדוני היושב-ראש, אני רוצה להעלות לסדר-היום את הפנייה שפנינו אליך אתמול, חברי להנהלת שדולת ארץ ישראל, חבר הכנסת קיש ואני. אנחנו שמנו לב שבתקופה האחרונה יש מתח גדול בין מפלגת רע"מ לבין ראשי הקואליציה סביב דרישות שגם ראשי הקואליציה – לפחות לפי מה שנאמר בתקשורת והם בעצמם כותבים בפייסבוק ובטוויטר – רואים בתור דרישות מאוד מאוד חמורות, קשות ובעייתיות של רע"מ; כמו למשל הסירוס המוחלט של חוק קמיניץ, כמו למשל הסדרה של המאחזים הבדואיים בנגב באופן שלא הולם את דרישות הסף שהציבו השרים שקד ואלקין, כמו למשל חיבור לחשמל של אלפי מבנים ערבים בלתי חוקיים שאין להם אפילו אופק הסדרתי, ועוד דרישות שכבר גלוי לעין כל שיש עליהן ויכוח.

לי יש ניסיון פרלמנטרי לא קטן, ולא ראיתי מעודי דבר כזה, שקואליציה שחפצה להצליח מול מי שמנסה לכופף אותה נותנת בידי אותו חבר כנסת או אותה מפלגה שרוצה לכופף 12 נקודות לחץ שבאמצעותן הוא יכול לכופף את הקואליציה. וזה בדיוק מה שעשיתם, ובתשובתך כלפיי מעל דפי ערוץ 7 אתה כתבת שאנחנו לא היינו כאן בזמן ההצבעה על החלוקה לוועדות, אז אני מציעה להסתכל בפרוטוקול, אני הייתי כאן. וכתבת בואו לעבוד, אז לידיעתך, מאז שקמתי מהשבעה של אמי אני לא מפסיקה לעבוד ולא מפסיקה להיות נוכחת בוועדות, ואתה יכול לבדוק את זה, גם אני וגם חבריי האחרים. אנחנו עובדים. אנחנו עובדים קשה, ויש דברים שברוך השם, אנחנו גם משלבים ידיים כי כך צריך, אבל כאן יש נושא שהוא בנפשנו. אלה דברים שגם אתם, גם ראשי המפלגה שלך, גם ראשי מפלגת תקווה של חברת הכנסת מיכל שיר שיושבת כאן אתנו, גם אתם חושבים שאלו דברים שבהם אסור לוותר. אני ראיתי כבר הרבה מאוד פעמים שאפילו הקימו ועדות מיוחדות וועדות משולבות, ועשו כל מיני פטנטים כדי לא לתת נקודות לחץ בידי מי שרוצה להשיג הישגים שהקואליציה סבורה שלא טוב שהם יושגו.

אז אם אכן אתם חושבים שהדברים האלה שבעינינו כאנשי שדולת ארץ ישראל מסכנים את עתיד הנגב, מסכנים את עתיד הגליל, אם אתם חושבים שאסור להיכנע בהם, אנחנו מבקשים ממך כיושב-ראש ועדת הכנסת – וזה לגמרי בסמכותך – להעלות מחדש את 12 חלקיו, פיצוליו, של חוק ההסדרים שנמסרו לידי חבר הכנסת ווליד טאהא כיושב-ראש ועדת הפנים, להעביר אותם לוועדות אחרות, אפילו להקים ועדות מיוחדות שידונו בהם, ובלבד שלא יהיו 12 נקודות לחץ שבאמצעותן הקואליציה, הממשלה, תיכנס לרע"מ ומדינת ישראל תפסיד את הנגב ואת הגליל. אני אומנם שלחתי לך במייל את המכתב הזה, אבל אני רוצה גם לתת אותו בידך ממש. זאת הבקשה שלנו.
היו"ר ניר אורבך
קראתי את בן שמעון בקבוצה הפרלמנטרית, זה בסדר. תודה רבה. אני מדגיש, חברת הכנסת סטרוק, מאחר ואני באמת מכבד אותך - -
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
גם אני מכבדת אותך.
היו"ר ניר אורבך
- - ויש בינינו חילוקי דעות אולי בהתנהלות - - -
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
לכן אני פונה אליך. אם לא הייתי מכבדת אותך, לא הייתי פונה אליך.
היו"ר ניר אורבך
בבסיס יש בינינו הסכמות רבות, בוודאי אידיאולוגיות. קודם כל, אני מחדד, ועדת הכנסת היא לא ועדת כספים. בדרך כלל לא נהוג להעלות הצעות לסדר, אבל אפשרתי לך את זה כי, שוב, אני מכבד אותך.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
בזה אני לא מסכים איתך.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני בטוחה שזה נכון, אבל - - -
ארבל אסטרחן
כך היה בוועדת הכנסת, זה נכון.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
לא היו פה הצעות לסדר?
היו"ר ניר אורבך
זה לא מקובל.
ארבל אסטרחן
בוועדת הכנסת זה לא מקובל. בוועדת הכנסת זה לא מקובל.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
בתחילת הדרך פה בקדנציה הזו, היו רק הצעות לסדר.
היו"ר ניר אורבך
זו הייתה הוועדה המסדרת, ואני לא יודע – אני השתתפתי בוועדה המסדרת, לא הייתי כל כך - - - מההתנהלות בוועדה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
קודם כל, חבר כנסת שרוצה לדבר, לא ייתנו לו לדבר?
היו"ר ניר אורבך
חבר הכנסת פרוש, אני השתתפתי בוועדה המסדרת, אני לא הייתי לוקח משם דוגמה להתנהלות, ברשותך. אני מניח שגם אתה לא.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אבל חבר כנסת שרוצה לומר משהו, אתה לא נותן לו?
היו"ר ניר אורבך
זו הצעה לסדר.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אני חבר בוועדת הכנסת לפני 15 שנה, היה הכול בסדר.
היו"ר ניר אורבך
אני, חס וחלילה, לא סותם פיות, ואני חושב שפה בוועדה – אני לא חושב שמישהו יצא מפה ולא הוציא את כל – עניינית. עניתי אתמול ואני עניתי לתקשורת כי דקה אחרי שזה הגיע אליי זה כבר היה בתקשורת.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אבל בסוף אנחנו מדברים על משהו פרלמנטרי, ומן הראוי שהדברים יידונו כאן וייכנסו לפרוטוקול.
היו"ר ניר אורבך
אני אגיד את אותם דברים. אני מאמין לך ואני מכיר אותך שהדברים שאת אומרת, את באמת מאמינה בהם. אני רואה את זה אחרת במובן שיש פה איזושהי יצירת תמונה שלא תמיד מתכתבת עם המציאות ולפיה גם גזירת הבקשות. אני לא שמעתי את הדרישות הסחטניות של רע"מ לגבי הנושא של תקציב המדינה. חוק קמיניץ עלה במשאים ומתנים הקואליציוניים. בסופו של דבר ההחלטה שלי אם להיכנס לממשלה הייתה כשכל הנושא הזה ירד מהפרק והוא לא חזר לשולחן. לגבי דברים אחרים, אני לא שמעתי. אני אומר שוב, יש פה איזושהי התנהלות, היה פה דיון על הדברים האלה. יש פה הסכמים, יש הבנות בתוך הקואליציה. אני לא עושה עכשיו ערכת ערעור על הישיבות שכבר היו פה בוועדת הכנסת. את פנית אליי שאני אקיים דיון חוזר. חבר הכנסת אבי מעוז פנה לבג"ץ ואמר ההחלטה שקיבלו בנושא של הכנסת הכשרות לרפורמה בוועדת הכנסת לא הייתה נכונה, ביקש גם לכנס את הוועדה. אין לזה סוף. יש כללי התנהלות פה במשכן, במליאה.

אני אומר עכשיו, חברת הכנסת סטרוק, ואני אומר את זה באמת מעומק ליבי, בשלושה-ארבעה החודשים האחרונים – אני לא יודע מה היה לפני כי אני לא הייתי פה – כולנו גרמנו לכנסת לרדת לדיוטות תחתונות, גם בנושא של השיח, גם בנושא של ההתנהלות בוועדות. יש דברים שהם יותר משפיעים ויש דברים שהם פחות משפיעים, אבל בסוף כל דבר משפיע. היה פה דיון בוועדה – אני אומר את זה בצער עכשיו, בלי להפנות אצבע מאשימה. רוב האופוזיציה לא הייתה בדיון הזה. רוב האופוזיציה לא הייתה בהצבעות בגלל שהיא איבדה את הזכות שלה - - -
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני הייתי בדיון? אני הייתי בדיון?
היו"ר ניר אורבך
כן.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
תודה. ניר, תקשיב רגע, אתה אומר שאתה לא מכיר.
היו"ר ניר אורבך
עוד רגע אחד. עוד רגע אחד. עוד רגע אחד.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני - - -
היו"ר ניר אורבך
רגע אחד, לא, לא, חברת הכנסת סטרוק, עזבי. הטענות שהעלית, אני קראתי אותן, הגבתי אליהן, ועכשיו אני מגיב עוד פעם פה. אני לא רוצה לפתוח בזה יותר דיון כי אני אומר לך, שורה תחתונה – לא יהיה דיון נוסף על הדברים האלה. הדברים שאת אומרת, חלקם לא מתכתבים עם המציאות, חלקם, מה שכן, תאמיני לי שבמקומות שאנחנו נמצאים בהם, יש לנו את יכולת ההשפעה שלנו, ואת יודעת איך עובדת ממשלה, את היית בממשלה. ואת יודעת איך עובדים חברי כנסת שהם בקואליציה, את היית בקואליציה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
דווקא מתוך שהייתי אני אומרת את זה. דווקא מתוך שהייתי.
היו"ר ניר אורבך
עוד רגע אחד. רגע אחד. לא, לא, לא, רגע אחד.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
כשאני הייתי בקואליציה, ראיתי איך 'תחמנו'. אם ככה, שהם לא יגיעו לידיים הלא נכונות.
היו"ר ניר אורבך
אבל חברת הכנסת סטרוק, יש סכנות. יש סכנות באידיאולוגיה שהן מסכנות אותך, את האידיאולוגיה שאת מייצגת, ויש מורכבויות שיכולות לסכן, ויש דברים שאת יודעת שנעשים במישור החיובי, שמטבע הדברים, האופוזיציה לא תגיד. אז אני אומר לך שבהתנהלות בתוך הקואליציה, במישור שאנחנו נמצאים בו ולא ברמת ההצהרות ולא ברמת האמירות, אני אגיד לך את זה פה, הימין לא מסכן שם, למרות הניסיונות לצייר את זה ככה. ברשותך, אני רוצה לעבור לנושא הבא.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
רק עוד משפט אחד, ברשותך, ואני בכלל יוצאת כי אני רוצה ללכת לוועדת הפנים כדי שלא תגיד שאני לא עובדת, אני עובדת כל הזמן. אני רוצה לומר כך, אם אתה אומר שאתה לא מכיר שיש לרע"מ דרישות שראשי הקואליציה - -
היו"ר ניר אורבך
אני לא אמרתי את זה. לא אמרתי את זה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
- - הדרישות שאני הזכרתי – הזכרתי שלוש דרישות: - -
היו"ר ניר אורבך
לא אמרתי את זה. לא אמרתי את זה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
- - שנייה. סירוס חוק קמיניץ, חיבור לחשמל של אלפי מבנים ללא אופק הסדרתי והסדרת המאחזים הבדואיים, שעד היום ההחלטה לא הובאה לממשלה בגלל אי הסכמות. נניח שאתה לא מכיר את זה - - -
היו"ר ניר אורבך
גם בגלל שנפל חוק האזרחות, ואת יודעת למה, ואני לא אכנס – לא אמרתי את זה, אבל אני רוצה לדייק. אני לא אמרתי שאני לא מכיר. לא אמרתי שאני לא מכיר, אני לא מכיר כוונה להתנות את התמיכה בתקציב – ויש הבדל גדול בזה. יש גם הרבה - - -
ב אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
בסדר, אתה לא מכיר כוונה.
היו"ר ניר אורבך
יש גם הרבה דברים שאני מנסה לקדם, אבל אם הם לא עוברים, אני לא מפיל את התקציב.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
זורמת איתך, אתה לא מכיר כוונה, אז אני אגיד לך דבר אחד, אדוני היושב-ראש, יש לפחות 30 עיתונאים ששנינו מכירים שכן מכירים כוונה כזו. אני מציעה דבר אחד – דבר אחד, אל תעשה עכשיו כלום – יש לכם מדי פעם הפסקות בין הדיונים, קח שיעורי בית, תבדוק, אולי 30 עיתונאים לא טועים.
היו"ר ניר אורבך
אני לא אבדוק את זה דרך עיתונאים. אני לא אבדוק את זה דרך עיתונאים.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
תחשוב מה אתה – אני אגיד לך, אתה חבר כנסת ויושב-ראש ועדת הכנסת, יש לך סמכות אדירה, שאין לרוב חברי הכנסת בבית הזה. תחשוב איך אתה יכול באמצעות הסמכות שלך להגן על הגליל ולהגן על הנגב ולא להפקיר אותם. זה הכול. תבדוק את הנתונים ותחשוב מה אתה יכול לעשות. תודה רבה.
היו"ר ניר אורבך
בסדר גמור. תודה רבה לך, חברת הכנסת סטרוק.

אנחנו עוברים כרגע לסעיף א', דיווח שרים לוועדות לפי סעיף 123(ז)(2) לתקנון הכנסת. יש פה נוסח שמוצע לדיון. היועצת המשפטית ארבל, בבקשה.
ארבל אסטרחן
כידוע, כל ועדות הכנסת רשאיות לזמן שרים להופיע בפניהן, כמו שמזמינים עובדי מדינה והם חייבים להגיע ולמסור מידע. אבל בנוסף להוראה הכללית קובע התקנון בסעיף 123(ז) כך: שר שענייני משרדו נידונים בוועדה קבועה יופיע בוועדה לדווח על ענייני משרדו אחת לכנס של הכנסת. בדיווח כאמור יסקור השר לפני הוועדה את פעולות משרדו, את תוכנית העבודה של המשרד ואת אופן ביצוע תקציב המשרד. כמו כן ישיב השר לשאלות של חברי הוועדה, לרבות שאלות שהועברו אליו מראש באמצעות יו"ר הוועדה. כלומר, זה משהו מובנה של דיווח אחת לכנס. ואז מוסיף התקנון ואומר: ועדת הכנסת תקבע – זה מה שאתם מתבקשים לעשות עכשיו – לגבי כל שר לאיזו ועדה יימסר הדיווח ורשאית היא לקבוע יותר מוועדה אחת. יו"ר הוועדה ימסור לשר הודעה על מועד הדיווח לפחות 30 ימים מראש.

מאחר ובממשלה הזאת השתנו קצת שמות השרים והרכבי המשרדים וגם בכנסת השתנו הוועדות הקבועות – כזכור, הוקמו שלוש ועדות קבועות חדשות – מוצע לעבור שוב על הרשימה הזאת ולשנות את מה שצריך מאז הקביעה שנעשתה בכנסת הקודמת.

מונחת בפניכם טיוטה שמסודרת לפי שרי הממשלה בממשלה הנוכחית, הממשלה ה-36, ומול כל אחד הוועדה שאליה ידווח. אני אעבור על זה מהר, אבל רק צריך לומר שכמובן הדבר הזה לא שולל מכל הוועדות, אלה שמנויות כאן והוועדות האחרות, את הסמכות לזמן שרים ולבקש מידע. צריך גם לומר שיש משרדים שיש בהם איזשהו תחום שהוא לא תחום עיקרי ששייך לוועדה אחרת. שאלו אותי למשל על רשות התקשוב שנמצאת במשרד הכלכלה, ובעבר בנושאים האלה דיווחו לוועדת המדע. לא כתוב כאן ששרת הכלכלה תדווח גם לוועדת המדע, אבל ברור שוועדת המדע יכולה לזמן אותה, או את כל אחד ממשרדה, ולבקש דיווחים ולשאול שאלות בעניין הזה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
סליחה שאני שואל, אולי התייחסת ולא שמעתי, כתוב בחקיקה או בתקנות שהשר ידווח – יש חובת דיווח?
קריאה
יש את זה בתוך החוק. בתוך חקיקה יש לך.
ארבל אסטרחן
זה בדיוק מה שאנחנו אומרים עכשיו. מה שאמרתי, לכל ועדה יש סמכות לזמן שרים. בנוסף, יש הוראה שאומרת שכל שר יגיע לוועדה קבועה שמפקחת על המשרד שלו פעם בכנס, ואז הוא צריך לתת דיווח מובנה על התקציב, על הפעילות, להשיב לשאלות, אפשר למסור לו שאלות מראש, צריך להודיע לו על זה 30 ימים מראש. זאת אומרת, זה אמור להיות עניין מובנה של דיווחי שרים שוטפים. בואו נעבור על הרשימה שנמצאת כאן ונראה שהיא מקובלת על הוועדה. זה מסודר לפי ועדות, כך עשינו גם בעבר.

לוועדת החוץ והביטחון ידווחו השרים הבאים: ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ, שר המודיעין, השר לשיתוף פעולה אזורי ושר ההתיישבות. לוועדת הכספים ידווח שר האוצר. לוועדת הכלכלה, זו ועדה שחולשת על הרבה משרדים, אז יש פה הרבה שרים: שר האנרגיה, שר הבינוי והשיכון, שר החקלאות ופיתוח הכפר, השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שר התיירות, שר התקשורת, ושר הכלכלה והתעשייה, שהוא ידווח גם לוועדת הכלכלה וגם לוועדת העבודה כי כל ענייני העבודה נמצאים שם במשרד. זה מס' 15 בטבלה.

אני עוברת למס' 16. ועדת הפנים תקבל דיווחים משר הפנים והשר להגנת הסביבה. ועדת ביטחון הפנים החדשה תקבל מהשר לביטחון הפנים, וגם, תראו, במס' 19 רשמתי את השר לחיזוק וקידום קהילתי. יש החלטת ממשלה לבטל את המשרד הזה, אז ברגע שהוא יבוטל זה כבר לא יהיה רלוונטי, אבל זה עדיין לא קרה. השר לשירותי דת, מס' 20, ידווח לשתי ועדות: לוועדה החדשה של מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים בנושאי שירותי הדת היהודיים, אבל יש גם שירותי דת של לא יהודיים שעליהם הוא ידווח לוועדת הפנים והגנת הסביבה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
למה שרת התחבורה לא צריכה לדווח לוועדה הזו? למה שרת התחבורה לא צריכה לדווח לוועדה למיזמי תשתית לאומיים?
ארבל אסטרחן
זה נכון שאולי בענייני המטרו יהיה דיווח גם של שר התחבורה לוועדה הזו, פשוט אין לה דברים מוגדרים. אנחנו לא כל כך יודעים כרגע מה זה מיזמי התשתית הלאומיים. אפשר להוסיף לשר התחבורה - - -
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אני לא מחפש תעסוקה ליוליה, אבל אני שואל אתכם, לכאורה שרת התחבורה צריכה להגיע.
ארבל אסטרחן
אפשר היה להוסיף לשר התחבורה גם לוועדה הזו בעניינים שנדונים בה. פשוט הם לא מפורטים אז לא כל כך ברור איזה מיזמים יהיו שם.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
על שירותי דת אני יודע שיוליה פעילה כבר. תני לה תעסוקה בנושאים אחרים, אז אולי היא תפסיק כבר עם העניין הזה.
ארבל אסטרחן
אמרתי, זה לא סותר את הסמכות של ועדה לזמן שר. בגלל שהמטרו נקוב בסמכויות הוועדה הזאת – אני פשוט לא יודעת איזה עוד מיזמים יהיו שם. המטרו נקוב, אז אפשר בסמכות של שר התחבורה להוסיף את ועדת הכלכלה פלוס הוועדה הזו לענייני המטרו.
יעל רון בן משה (כחול לבן)
לא, לא, אז אני מבקשת לקיים על זה דיון. משרד התחבורה באופן קבוע מדווח לוועדת הכלכלה, שם נמצאת הסמכות. המטרו גם ככה הוחרג. אם יש איזשהו צורך ספציפי, אז בואו נדון על זה אבל לא נעלה את זה עכשיו.
ארבל אסטרחן
בכל מקרה צריך לזכור שכל ועדה יכולה לזמן שר ולדרוש ממנו דיווחים ומידע. סעיף 21, שר המשפטים לוועדת החוקה. לוועדת העלייה ידווחו שר העלייה והקליטה ושר התפוצות. לוועדת החינוך, התרבות והספורט ידווחו שלושה שרים: שר החינוך, שר התרבות והספורט והשר לענייני ירושלים ומורשת. שר הרווחה והביטחון החברתי ידווח לוועדת העבודה והרווחה. השר לשוויון חברתי גם לוועדת העבודה והרווחה וגם לוועדה לקידום מעמד האישה. שר הבריאות לוועדת הבריאות החדשה ושר החדשנות, המדע והטכנולוגיה לוועדת המדע והטכנולוגיה. זאת ההצעה, שכאמור, מבוססת על מה שהיה בעבר ועל הסמכויות החדשות של הוועדות.
היו"ר ניר אורבך
מישהו רוצה להעיר עוד משהו? חברת הכנסת רון בן משה? אז אנחנו נעבור להצבעה. מי בעד ההצעה כפי שהוצגה על ידי ארבל – ירים את ידו.

הצבעה
בעד ההצעה – פה אחד
ההצעה אושרה פה אחד.
היו"ר ניר אורבך
זה אושר.



הסמכת הוועדה המיוחדת לזכויות הילד לעניין חקיקת משנה ודיווחים מכוח החוק
היו"ר ניר אורבך
אנחנו עוברים לנושא הבא, הסמכת הוועדה המיוחדת לזכויות הילד לעניין חקיקת משנה ודיווחים מכוח החוק. ארבל.
ארבל אסטרחן
הבקשה היא של יו"ר ועדת - - -
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
שתי בקשות.
ארבל אסטרחן
כן. ישנם חוקים שנחקקו בעבר בוועדה המיוחדת לזכויות הילד. כידוע, ועדה מיוחדת מוסמכת לחוקק. בדרך כלל הן לא מחוקקות הרבה, אבל הוועדה הזו דווקא חוקקו כמה חוקים.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
כשאנחנו מחוקקים, אנחנו עושים את זה בצורה איכותית.
ארבל אסטרחן
כידוע, כאשר ועדה קבועה מחוקקת, הרבה פעמים היא מסמיכה את עצמה לעניינים שונים, בעיקר אישור חקיקת משנה. דיברנו על זה גם בהקשר של חוק הוועדות לאחרונה. זאת אומרת, הרבה פעמים אם למשל ועדת החוקה מחוקקת איזשהו חוק, אז היא אומרת השר באישור ועדת החוקה רשאי להתקין תקנות. כאשר מדובר בוועדה מיוחדת, אנחנו לא נוקבים בשמה בחוק כי לא יודעים אם היא תהיה קיימת בעתיד כאשר יגיעו תקנות. זה נכון גם לאישור חקיקת משנה, גם לדיווחים וכולי. לכן בשלושה חוקים שחוקקה הוועדה לזכויות הילד ניתנו סמכויות של אישור חקיקת משנה לוועדה, אבל לא ננקב שם הוועדה אלא נקבע שזו ועדה שתקבע ועדת הכנסת. החוקים שאנחנו מדברים עליהם הם חוק סיוע לקטינים נפגעי עבירות מין או אלימות שנחקק בתשס"ח-2008. שם יש סעיף שאומר: השר ממונה על ביצוע החוקה והוא רשאי באישור הוועדה להתקין תקנות. הוועדה הוגדרה כוועדה מוועדות הכנסת שהנושא נמצא בתחום סמכויותיה כפי שתקבע ועדת הכנסת. החוק השני - - -
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
ובכל שנה אכן הוועדה לזכויות הילד משנת 2008 מקבלת דיווח. כלומר, זו רוטינה שנמשכה משנת 2008. את הדיווח האחרון קיבלנו במאי האחרון.
ארבל אסטרחן
שני החוקים הנוספים הם מ-2018 שניהם: חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות. גם הוא חוק שנחקק בוועדה לזכויות הילד והוגדרה הוועדה כוועדה מוועדות הכנסת שחוק זה הוא בתחום ענייניה שקבעה ועדת הכנסת. גם שם יש סמכויות: השר, באישור הוועדה, יכול לקבוע כל מיני דברים. החוק השלישי הוא חוק התקנת מצלמות לשם הגנה על פעוטות במעונות יום לפעוטות.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אלו שני חוקים שמאוד קשורים אחד לשני, אי אפשר להגיד חוק הפיקוח בלי חוק המצלמות.
ארבל אסטרחן
שניהם נחקקו בתשע"ט-2018. גם שם הוגדרה ועדה באופן דומה, גם שם יש סמכויות לוועדה. צריך לציין שבכנסת הקודמת הסמיכה ועדת הכנסת את הוועדה המיוחדת לזכויות הילד כוועדה לעניין שלושת החוקים האלה. אבל שוב, מאחר שזו ועדה שאינה קבועה וקמה בכל כנסת מחדש, נדרשת שוב ההסכמה, ככל שהוועדה אכן רוצה לתת את הסמכות הזאת לוועדה לזכויות הילד.
היו"ר ניר אורבך
תודה רבה. מישהו עוד רוצה להוסיף משהו לפני שנעבור להצבעה? תודה. אז אנחנו עוברים להצבעה.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
הוועדה פשוט כל הזמן דנה.
היו"ר ניר אורבך
אנחנו עוברים להצבעה. אנחנו מציעים לקבוע כי הוועדה המוסמכת לעניין שלושת החוקים היא הוועדה המיוחדת לזכויות הילד. מי בעד – ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?


הצבעה
בעד ההצעה – פה אחד.
ההצעה אושרה פה אחד.
היו"ר ניר אורבך
ההצעה עברה.



בקשת יושבת-ראש הוועדה המיוחדת לזכויות הילד להעברת ההצעה לסדר-היום בנושא: "מאבק המטפלות והחינוך לגיל הרך", של חברי הכנסת קטי קטרין שטרית, איתמר בן גביר, ינון אזולאי ועאידה תומא סלימאן מוועדת הכלכלה לדיון בוועדה המיוחדת לזכויות הילד
היו"ר ניר אורבך
אנחנו עוברים לסעיף ג': בקשת יושבת-ראש הוועדה המיוחדת לזכויות הילד להעברת ההצעה לסדר-היום בנושא: "מאבק המטפלות והחינוך לגיל הרך", של חברי הכנסת קטי קטרין שטרית, איתמר בן גביר, ינון אזולאי ועאידה תומא סלימאן מוועדת הכלכלה לדיון בוועדה המיוחדת לזכויות הילד. חברת הכנסת שיר סגמן, את רוצה להציג את זה?
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
חברת הכנסת שטרית הייתה צריכה להיות כאן כדי להציג את זה. אני שוחחתי איתה בנושא, אני רק לא יודעת איפה זה נמצא כרגע. באופן כללי הוועדה לזכויות הילד עוסקת באופן קבוע בלידה עד שלוש. פיתחנו סוג של מומחיות לנושא. באופן כללי, כל הנושא של ילדים, על אחת כמה וכמה בגיל הרך, אין לו לגמרי בית, אין לו לגמרי גג. מאחר שהוועדה לזכויות הילד היא זו שמאגדת ועוסקת לעומק בנושא הזה, חברת הכנסת שטרית, שעמה שוחחתי, והיא זו שהעלתה את ההצעה לסדר, מעדיפה – פה אני קצת מדברת בשמה, אבל היא מעדיפה – להעביר את ההצעה לסדר לדיון בוועדה לזכויות הילד במקום לוועדה שאליה נקבעה במליאה.
היו"ר ניר אורבך
בסדר גמור. אני רק מעיר שיושב-ראש ועדת הכלכלה הסכים להעביר את ההצעה הזאת לוועדה לזכויות הילד.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אני מודה מאוד ליושב-ראש ועדת הכלכלה, חברי הטוב.
היו"ר ניר אורבך
נעשית עבודה מדהימה מאחורי הקלעים.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
תראו מה זה, קואליציה, אופוזיציה, סיעות שונות.
היו"ר ניר אורבך
מדהים, זה מרגש לעומת מה שמוצג בחוץ. אנחנו נעבור להצבעה. מי בעד להעביר את ההצעה לסדר-היום בנושא הזה לדיון בוועדה המיוחדת לזכויות הילד – ירים את ידו בבקשה. מי נגד? מי נמנע?


הצבעה
בעד הבקשה – פה אחד
הבקשה אושרה פה אחד.
היו"ר ניר אורבך
קיבלנו את ההצבעה והיא עוברת להמשך דיון לוועדה המיוחדת לזכויות הילד. כמובן, בכפוף לאישור המליאה.



בקשת יושבת-ראש ועדת הבריאות, חברת הכנסת סילמן, להעברת הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון - צמצום פערים בין הפריפריה למרכז), התשפ"א-2021 נושא >>
היו"ר ניר אורבך
סעיף ד': בקשת יושבת-ראש ועדת הבריאות, חברת הכנסת סילמן, להעברת הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון - צמצום פערים בין הפריפריה למרכז), התשפ"א-2021, פ/432/24, של חברת הכנסת יעל רון בן משה מוועדת העבודה והרווחה לדיון בוועדת הבריאות. מי רוצה להציג את זה?
יעל רון בן משה (כחול לבן)
אני אגיד. זו הצעת חוק שעברה בדיון מוקדם לפני ארבעה חודשים. באותה העת ועדת הבריאות עוד לא פוצלה מוועדת העבודה, הרווחה והבריאות. לשמחתי, במליאה הייתה תמיכה של כל סיעות הבית בהצעה, ובאופן טבעי פה בוועדת הכנסת זה עבר לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות. משהוקמה ועדת הבריאות שבראשותה עומדת חברת הכנסת סילמן, גם לשם משרד הבריאות מגיע, מדווח, השר שבסופו של דבר תיקון החקיקה שלי מדבר יגיעו לוועדה הזו, אני חושבת שיהיה נכון להעביר את המשך החקיקה לוועדה. לשמחתי, יושבת-ראש הוועדה מאוד מאוד רתומה לנושא, גם להשפעות נוספות במערכת הבריאות בכלל, גם בנושאים כמו בריאות הנפש וגם בצמצום פערים. היא מובילה את זה ביד רמה ומאוד הייתי שמחה שנצביע על העברה לוועדה שלה.
היו"ר ניר אורבך
ב-12:20.
קריאה
הוא רוצה לנמק הסתייגות על המעונות לזכויות הילד.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
רביזיה הוא מבקש?
היו"ר ניר אורבך
מישהו עוד רוצה להוסיף? אנחנו נעבור להצבעה להעביר את הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי, התיקון שאמרנו, של חברת הכנסת יעל רון בן משה לדיון בוועדת הבריאות. מי בעד – ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד ההצעה – 4
ההצעה אושרה.
היו"ר ניר אורבך
עבר בכפוף לאישור במליאה. אנחנו נצא להפסקה עד 12:20 ואז נשמע את הנימוקים לרביזיה של חבר הכנסת ינון אזולאי בנושא המעונות. תודה לכם והמשך יום נעים לכולנו.


הישיבה ננעלה בשעה 11:50.

קוד המקור של הנתונים