ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 12/10/2021

היערכות לקראת הרפורמה בשוק הקנאביס - עמדת החברהה האזרחית והעסקית

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



19
הוועדה המיוחדת לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים בישראל
12/10/2021


מושב שני



פרוטוקול מס' 6
מישיבת הוועדה המיוחדת לענייני התמכרויות, סמים ואתגרי הצעירים בישראל
יום שלישי, ו' בחשון התשפ"ב (12 באוקטובר 2021), שעה 12:09
סדר היום
היערכות לקראת הרפורמה בשוק הקנאביס - עמדת החברה האזרחית והעסקית
נכחו
חברי הוועדה: רם שפע – היו"ר
מוזמנים
נועה בראל - מנהלת חברה, חקלאי הערבה

מיקי עופר - רוקח ראשי BOL פארמה
משתתפים באמצעים מקוונים
יפעת קריב - סמנכ"לית קשרי ממשל וקהילה - תיקון עולם

חץ דוד - יו"ר מפלגת עלה ירוק

איתי רוגל - סמנכ"ל פיתוח עסקי בזלת פארמה

עמרי פריש - עו"ס, נשיא ומייסד כפר איזון

אווי זיו - המרכז הישראלי להתמכרויות

אורי עקביה - חוקר לענייני רגולציה, פורום קהלת

שי לאל - התנועה להגנת הציבור מנגע הסמים

נתיב קארו - מועצת התלמידים והנוער הארצית

רן גורליק - מנכ"ל חברת קורונוס

יובל לנדשפט - ראש היק"ר

שירה כסלו - מנכ"לית

יעל שכטר - מנכ"לית פורום הקנאביס הרפואי, התאחדות התעשיינים

גיל קיטאי - מטופל קנאביס ופעיל לגליזציה
מנהלת הוועדה
בת שבע פנחסוב
רישום פרלמנטרי
עופרה ארגס – חבר תרגומים

היערכות לקראת הרפורמה בשוק הקנאביס - עמדת החברה האזרחית והעסקית
היו"ר רם שפע
שלום לכולם. צהרים טובים. אני מתנצל על האיחורון, הדיון הקודם פה נמשך מעבר לצפוי. תודה רבה גם למי שמכבד אותנו בנוכחותו. הדיון הזה מבחינתי הוא אחד המשמעותיים ביותר מכיוון שהוא מאפשר לי ולכולנו להניח רק לרגע בצד את כל העמדות הרשמיות של משרדי הממשלה ולשמוע מה קורה באמת, מה קורה בשטח מכמה שיותר נציגים, גם של מגדלים וגם של ארגונים וגם של הרבה מאוד אנשים שהמון שנים גם עסוקים בזה תקשורתית ובעוד הרבה מאוד אלמנטים של מה באמת קורה ביום-יום במדינת ישראל ביחס לקנאביס, בהמון המון היבטים. העמדה שלי היא באופן יחסי די ברורה ואני לא רוצה עכשיו להכביר במילים אלא בעיקר לשמוע.

אני כן אגיד שבסופו של דבר התפקיד שלנו כחברי כנסת, אני ודאי מרגיש את זה על עצמי, גם בימים הספציפיים האלה, זה להבין שההתייחסות כרגע בתוך הקואליציה, בתוך הכנסת לקנאביס היא מורכבת ורגישה, וזה מכריח אותנו וודאי אותי לעשות עבודה אמיתית של הבשלה גם עם חברי הכנסת, גם עם משרדי הממשלה, ולהגיש את הצעת החוק בבשלות המיטבית גם כדי שהיא תעבור בכנסת וגם כדי שמשרדי הממשלה יהיו שותפים לתהליך. אני חושב שבסופו של דבר מטרתנו בסוף זה להיטיב עם כל כך הרבה, מאות אלפי אזרחים שכבר הרבה שנים גם בעיני נעשה להם עוול, בכל היבטי ההפללה וגם ודאי המדינה לא נתרמת מהאופן שבו זה מטופל.

אבל אני עוצר פה ואומר שבסוף הדיון הזה אני ממש אציג בקצרה את התכנית שלי לאיך נכון להוביל את השינוי בתפיסת הקנאביס של מדינת ישראל. אבל את זה אני אעשה ממש בסוף הדיון. עכשיו אנחנו נתחיל ממש לשמוע כמה שיותר נציגים ונציגות. אני אומר מראש שככל שתהיו יעילים ותמציתיים נצליח לשמוע יותר קולגות שלכם, אז גלו התחשבות. זה נכון בשביל השותפים.

אנחנו נתחיל עם יפעת קריב, גם ח"כ לשעבר וגם עסוקה כבר המון שנים בתחום. היא סמנכ"לית קשרי ממשל וקהילה בתיקון עולם ורלוונטית מאוד לדיון. בבקשה יפעת. צהריים טובים.
יפעת קריב
תודה רבה על זכות הדיבור. קודם כל אני רוצה להודות לך ולכל חברי הכנסת שמתעסקים בנושא הזה, זה מאוד חשוב, פתחת ואמרת על המעורבות הלא פשוטה שיש היום בכנסת סביב הנושא של הקנאביס וקודם כל התעשייה רוצה להודות לכם על כל העניין בדיון הזה.

מה שלנו מאוד חשוב זה קודם כל רם שפע, ח"כ, להזמין אותך ואת חברי הוועדה לביקור במפעלים ופגישה עם כל מנכ"לי החברות. מבחינתנו זאת אמירה מאוד משמעותית כי יש מפגש מאוד משמעותי עם המטופלים, עם החקלאים ועם התעשייה. אנחנו גם מזמינים אתכם בשם כל התעשייה לבוא ולהיפגש עם מנכ"לי כל החברות כי אנחנו מאמינים שיש עבודה מאוד משמעותית לרגולטור ולתעשייה כדי לקדם את הקנאביס בישראל.

ההשקעה שנעשתה היום במפעלים היא השקעה עצומה. אנחנו רוצים לתת למטופלים את המוצר הטוב ביותר שמתאים לתקנים הישראליים ומתאים בעצם לתקנים האירופאיים. כשבעצם המטרה תמיד לראות את המטופל במרכז, לראות איך אנחנו מנגישים לו את המוצר הטוב ביותר, אבל לחזק את המו"פ, את המחקר, את צורות המתן, כמובן את הייצור.

אם אנחנו נסתכל על הרפורמה ונסתכל על דו"ח מררי, על עמוד 93, בעמוד 93 במסקנות הוועדה נאמר באופן מפורש, יש לי את הציטוט ואני אקצר אותו, שיש צורך להכיר במציאות שבה יש שימוש מרובה בקנאביס באוכלוסייה הישראלית. נוצרה מציאות שלמה שבה ציבור שלם עובר על החוק. בעצם מה קורה היום? ציבור שלם בישראל משתמש בקנאביס, לאו דווקא בקנאביס הרפואי שמגיע מהמפעלים, קנאביס שאנחנו יודעים לפי דו"ח מררי שהופק על ידי הכנסת, אנחנו יודעים שבעצם הוא מדבר על הלגליזציה ועל אי ההפללה, יש שם שימוש נרחב במוצרים שהם לא חוקיים ובעצם אנחנו באים ואומרים, התעשייה, 'בואו נהפוך את זה לחוקי'. המטופלים אומרים את זה, התעשייה אומרת את זה, דו"ח מררי אומר את זה, ופה צריך להיות השיתוף פעולה הכי משמעותי שלנו.

איך הופכים את כל התעשיה לחוקית, זה צריך להיות מהלך באמת פשוט, ואני רוצה שזה יקרה בכנסת הזאת. לא רק אני, כולנו רוצים. לא לגלגל את זה לכנסת הבאה, לא לגלגל את זה עוד שנים קדימה. יש פה מהלך מאוד משמעותי והתעשייה מוכנה לשתף פעולה בכל מה שצריך. אנחנו רוצים לעבוד יד ביד, ההצלחה זה שיתוף פעולה בין המגזר העסקי לבין הרגולטור, אנחנו רוצים להגיד עוד משהו, נושא ה-CBD, התקנה מוכנה. היא מוכנה. צריך רק להעלות אותה אצלך בוועדה או בוועדה אחרת שאתם תחליטו עליה. התקנה נכתבה, מוכנה לחקיקה. אל תעכבו את זה יותר, בואו נעלה את זה, הכל כתוב, הכל מוכן. בכנסת הקודמת זה הגיע לדיון האחרון בוועדה ובאותו בוקר בכלל לא עלה לדיון. פשוט לקחת את החומרים ולהעלות אותם.

בכל העולם כבר מאשרים CBD, הוא מחוץ לפקודת הסמים, בישראל עדיין השימוש ב-CBD גורם שוב פעם לאוכלוסיה להיות עבריינים, לעבור על החוק. צריך לשנות את זה.

דבר אחרון שאני אתייחס אליו כדי לתת לכולם את זכות הדיבור, זה הנושא שבעצם הכנסות מלגליזציה או הכנסות השימוש הנרחב בקנאביס באופן חוקי יאפשר להקים קרן במימון ציבורי לקנאביס הרפואי למטופלים ולחולים. היום בעצם הנושא של המימון הציבורי או הכנסת המוצרים לסל התרופות לא קורה בפועל. מתוך דאגה אמיתית למטופלים, הכנסות הלגליזציה, הכנסות שכל התעשיה הזאת תהיה חוקית יאפשרו לנו לתת למטופלים גם עוד מחקר, גם מו"פ, גם פיתוח של צורות מתן ובעיקר מימון ציבורי. שזו המשימה המשותפת של כולנו, לעזור למטופלים.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. הלוואי וכל הדוברים/דוברות יהיו כאלה יעילים ותמציתיים, אבל בכל זאת אני רוצה לשאול. אמרת 'כל המנכ"לים'. תגידי רגע את הממשק שיש ביניכם, בסוף אנחנו מדברים על תעשיה. נשמח בכל זאת להבין.
יפעת קריב
בשם התאחדו התעשיינים בישראל יש פורום שמרכז את כל המנכ"לים של המפעלים בארץ שבעיקר מתעסק בנושאים של רגולציה. אני באה להגיד רק בשם הפורום שנשמח שחברי הוועדה יבואו לבקר באיזה שהוא מפעל, כל מפעל טוב בעינינו. ייפגשו עם פורום המנכ"לים ובעצם יקשיבו, קודם כל לתעשייה. זו תעשיה שהולכת יד ביד עם הרגולטור ויד ביד עם המטופלים. אנחנו ביחד.
היו"ר רם שפע
את משתמשת בביטוי 'מפעל', אני אתייחס לזה אחרת, אבל כמה כאלה יש?
יפעת קריב
יש בארץ שישה עד שמונה מפעלים שהושקעו בהשקעה כספית של מאות מיליוני שקלים. בעצם כל המפעלים מיועדים לייצר את התקן הגבוה ביותר והאיכותי ביותר של ה-IMC, GMP של הקנאביס הרפואי, אבל כל המפעלים גם מוכנים לייצוא לחו"ל וכרגע נמצאים בהליכים של קבלה של תקן EU GMP שזה תו התקן האירופאי שיאפשר גם יצוא מישראל ויאפשר כמובן יצירת מקומות עבודה וירחיב את כל התעשיה הזאת. דרך אגב, כמו שעשו בקנדה. קנדה מייצאת, דרך אגב, לא מקבלת סחורה מישראל, אבל כן מייצאת לישראל, אבל התעשיה הזאת היא תעשיה שיש בה הרבה מאוד יצוא, היצוא שוב, יאפשר לחזק את תצורות המתן למטופלים בישראל, את המחקר וכמובן את הכלכלה הישראלית ביצירת מקומות עבודה, וזה גם משליך על החקלאות. אז נשמח לארח אתכם.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. אני תיכף אספר, הייתי כבר בכמה מקומות, אבל בסדר גמור. תודה רבה. זו הזמנה חשובה והשיתוף איתכם הוא, חשוב מאוד לשמוע. לא צריך להסכים להכל אבל חשוב מאוד לשמוע חד משמעית.
יפעת קריב
משפט אחרון. בואו נהפוך את התעשיה הזאת לחוקית. הלא חוקי פוגע בכל המדדים בחברה הישראלית.
היו"ר רם שפע
אנחנו בכיוון. נראה לי שזה די ברור. אני אחרי זה אתייחס לאיך ואפילו ללוחות זמנים משוערים. אני רוצה עכשיו לעבור לנעה בראל, מנהלת חברה, חוות גידול להבנתי, ותיכף תספרי עוד דברים, ואת גם מהערבה שזה מבחינתי תמיד נקודת זכות אבל זה בהקשר אחר. בבקשה.
נועה בראל
קודם כל באמת שלוום ותודה שאתם מייצרים בכלל את הפורום הזה, זה לא מובן מאליו וזה סופר מרגש. אני גם חקלאית קנאביס בערבה ואני גם אמא לארבעה ואני מציינת את זה כי אני מעריכה שבהמשך הדיון גם יכולים לעלות חששות ובתור אמא אני מאוד מבינה אותם ומזדהה איתם ואני חושבת שצריך גם לתת להם מקום.

אם הייתי צריכה להגיד במשפט את מה שבאתי להגיד היום, הייתי אומרת חברים, תתעוררו. יש חוף, החוף קיים, חוף הים קיים, ועכשיו בואו פשוט נשים שם את המציל שיכווין את זה ויעשה את זה בצורה הנכונה. למה אני מתכוונת? כבר היום אנחנו יכולים לראות שהשוק השחור, מתגלגלים בו מיליארדים של שקלים בכל שנה, זה כסף על הרצפה, זה כסף שיכול להיות ממוסה, ולחזור למטרות סופר חשובות כמו חינוך.

על ידי לא לדבר על הנושא, על ידי לא להנגיש אותו, אנחנו לא משפרים את המצב, אנחנו רק מעלימים ממנו עין ונותנים לשוק השחור בעצם להמשיך לגמרי לשלוט. מעבר לזה, כשמדברים על לגליזציה ומדברים על הסדרה של כל העניין הזה, אני כבר אגיע למשבצת שלי בתור חקלאית מהערבה, פשוט הנושא הזה בוער אני חושבת בהרבה מאיתנו שעוסקים בנושא, אבל כשמדברים על לגליזציה לא מדברים רק על תפרחות. יש עוד המון תעשיות שיכולות להנות מזה, אם אני מדברת עכשיו על המחקר שכבר מאוד מאוד משגשג, אם אני רואה המון תעשיות שנגזרות מזה, רפואה, תיירות, בדומה לענף היין יש כאן פוטנציאל שהוא מאוד מעניין ובתור תושבת הערבה כשאני מסתכלת על הערבה ומה אני הייתי רוצה בשבילה, אני חושבת שיש כאן איזו שהיא הזדמנות שהיא מאוד מאוד חשובה. אז גם כשמדברים על לגליזציה לנסות לפתוח את הראש ולא רק לדמיין עכשיו ג'וינטים בכל מקום.

האספקט הכלכלי, טיפה דיברתי עליו, הייתי רוצה לתת את הערבה בתור דוגמה קצרה ואני מבטיחה שאקצר ולא אאריך מדי. בערבה מאז הרפורמה שנעשתה הוקמו ארבע חוות לקנאביס רפואי. אנחנו מדברים על עשרות משרות שהן יותר איכותיות מהרגיל, שהן רק עבור ישראלים. רם אני גם יודעת שהיית בסיור בערבה ושפגשת את 'עבודה עברית'. אני לא יודעת אם אתה יודע, אבל 30% מהחבר'ה של 'עבודה עברית', למי שלא מכיר אני אספר שזו תכנית לצעירים אחרי צבא שרוצים לבוא ולעבוד בעבודה מועדפת בחקלאות ונותנים להם את המעטפת הזאת על ידי עמותת 'בין השיטים' שפועלת בערבה, נותנים את המעטפת הזאת.

היום 30% הולכים לעבוד בחוות קנאביס. אני לא יודעת אם אתם מבינים כמה זה מרגש בשבילנו לראות את כל הצעירים האלה. יש המון חיים סביב התעשיה. הושקעה בתעשייה הזאת רק בשנים האחרונות כמעט מיליארד שקלים, זה כסף שנשאר בארץ. זה כסף שמייצר תעסוקות ובעיני זה דבר שהוא מאוד מאוד משמעותי.
היו"ר רם שפע
רק בשביל הקוריוז אני את העבודה המועדפת שלי גם עשיתי בערבה במושב עין-יהב. אז, ב-2009-2010 עוד לא הייתה כזאת תעשיה משגשגת של קנאביס וחבל.
נועה בראל
ואם הייתה היית בא.
היו"ר רם שפע
חד משמעית. אז הפלפלים פרחו אבל זה כבר סיפור אחר ומאז קרו הרבה דברים. אוקיי. בבקשה.
נועה בראל
העניין הזה שבישראל באופן כללי כל הדבר הזה וכל האוטופיה הזאת שאני מדברת היא נורא בסכנה, כל הדבר הזה יכול להתפוצץ לנו בפרצוף בתוך שניה. היום אנחנו מסתכלים על עודפי ייצור שבעצם קורה, חוות היום מגדלות וגם דברים שהם מצוינים, בלי יכולת לשווק אותם. גם בגלל היבוא, שזה בכלל לא נושא שאני מתכננת להיכנס אליו וזה לא המקום ולא הזמן, אבל חייבים לראות איך לומדים מטעויות העבר.
היו"ר רם שפע
אני מכיר את עודפי הייצור אבל תגידי שני חסמים רגולטוריים שיושבים עליכם ומשפיעים מאוד והיית רוצה שישתנו.
נועה בראל
קודם כל אחד מהם, ואני אומרת את זה בשיא הכבוד לכל העוסקים בתעשייה, אחד מהם זה הכורח להעביר במפעלים היום. הכורח להעביר במפעלים פוגע באיכות והוא פוגע גם בחקלאים בסוף וזה לייצר עוד חוליה שלא צריך. באופן כללי גם בדיקות המעבדה בכל התהליך הם מוגזמים קצת. הדבר השני, ואני אומרת את זה שוב מתוך זה שאנחנו בשיתוף פעולה מדהים עם המשטרה שנותנים לנו שירות מאוד מאוד טוב במשרד לביטחון פנים ובמשטרה, אבל העניין האבטחתי הוא עול מאוד מאוד כבד מבחינתנו. אני חושבת שבכלל עודף רגולציה בתעשייה הזאת זה משהו שצריך לתת עליו את הדעת ואם עכשיו יוצאים במסע לטובת לגליזציה צריך להיות שולחן עגול עם כל הסקטורים, עם הסקטורים שבאים מהשטח, בדומה למה שקורה עכשיו ולראות איך לא הורגים את התעשיה בסוף עם עוד רגולציה.

יש המון מודלים בעולם, יש 17 מדינות רק בארצות הברית ויש לנו את קנדה שכולנו מכירים, מדינות נפלאות שאפשר ללמוד מהמודלים שלהן ולראות איך בסוף לוקחים ועושים את זה בצורה חכמה. ואני כן עכשיו אדבר כאמא, מייצרים את החינוך ולוקחים את כספי המיסוי למקומות הנכונים, ולקחת שוב את התעשיה, להסתכל בצורה רחבה וללמוד וזהו. תודה.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. חלק מהכיוונים האלה, אנחנו ממש עסוקים בלתכנן אותם, בעיקר כדי לפגוש כמה שיותר. בבקשה מיקי עופר. אני מאוד אוהב לתת קדימות למי שנוכח, אנחנו אחרי זה נחזור לזום. בבקשה. רק תציג גם את תפקידך לפרוטוקול.
מיקי עופר
שלום לכולם. אני הרוקח הראשי של BOL פארמה, זו חברה שיש בה גם גידול גם מפעל וגם בית מסחר. אני רוצה קצת להרחיב ולהוסיף על דבריה של יפעת קריב. ב-2016 פורסמה החלטת הממשלה 1587. החלטת הממשלה הזו הייתה לגבי קנאביס רפואי. בעקבותיה הוקמו תעשיות עתירות ידע ועתירות כסף. כ-10 מפעלים, הרבה מאוד חממות וקיבלנו תקנים ועמדנו בכל התקנים הבין-לאומיים כמו שיפעת הציגה, IMC GMP, IMC GAP, good agriculture practice ו-good manufacture practice.

עכשיו לגבי אותה רפורמה, לגבי הלגליזציה ולגבי הורדת הרגולציה. תראו, אנחנו הולכים לשפוך את התינוק עם המים. מכיוון שאנחנו רוצים שכל תושבי מדינת ישראל יקבלו את המוצר הכי טוב שיש. המוצר הכי טוב שיש זה מוצר ללא חיידקים, ללא עקת חיידקים, ללא חומרי הדברה, ללא מים מזוהמים שאיתם משקים, ולכל הדברים האלה יש את התקנים.

בהסדרה הישנה לא בדקו שום דבר. לא בדקו עקת חיידקים, לא בדקו חומרי הדברה, לא בדקו כלום. אף אחד לא ידע כלום. היום העניין מסודר. יכול להיות שהרגולציה כרגע טיפה יותר קשה, יכול להיות שאפשר להקל, יכול להיות שהמחירים גבוהים. כולם יודעים שיש ועדת מחירים שיושבת על המדוכה כדי להוריד את המחירים. אבל ללכת ולעשות גידול שכולם יקבלו אותו ולא יהיה עליו שום פיקוח, אני חושב שזה בבחינת שפיכת התינוק עם המים.
היו"ר רם שפע
חשוב לי להגיד, לא הסברתי את זה מספיק בהתחלה. בסוף בעיני גם הקנאביס הרפואי, גם הקשרים של ניסיונות לחקיקה נפרדת של אי הפללה, כולם צריכים להיכנס לתוך מערך הרבה יותר גדול של מטריה רחבה, שעושים מהפכה בהתייחסות לקנאביס. הכללית. מבחינתי זו הסדרה, לגליזציה, כל אחד שיקרא לזה איך שהוא רוצה. ברגע שנעשה את זה אז נוכל גם לתקן את העוולות המאוד מעמיקות בתעשיית הקנאביס הרפואי אבל בוודאי גם להיטיב עם החברה באופן כללי, עם הצרכנים שהם בצריכה עצמית, ואז גם כמובן נפתור את בעיית ההפללה. אבל בעיני זה צריך להיות מהלך רחב שכולל בתוכו את התחומים האחרים ולא הפוך. לצד הדחיפות המאוד ברורה של כ-100,000 מטופלים שמחר בבוקר צריכים שהמדינה תשנה את האופן שבו מתייחסים אליהם.
מיקי עופר
אני רוצה להוסיף, בנושא ה-CBD, כמו שיפעת אמרה, תקשיבו, ההצעה כבר קיימת. CBD חופשי ברוב מדינות העולם. מדוע הוא לא חופשי בישראל? הוא לא אמור להיות סם מסוכן. הוא בבחינת סם מסוכן כאילו שהוא קוקאין או מורפיום.
היו"ר רם שפע
זה נכון, אנחנו נגיע גם לנושא הזה. חד משמעית יש פה עיוות שדורש תיקון. נמצא איתנו עו"ד חץ דוד יו"ר מפלגת עלה ירוק המחודש.
חץ דוד
אני נמצא אבל עדיין לא הגעתי למקום שאני יכול לדבר, אז ניתן לבא בתור ואני אדבר אחר כך.
היו"ר רם שפע
אוקיי. אנחנו סקרנים, אבל בסדר גמור. נעבור לעמרי פריש מכיוון שקודם בדיון הקודם לא הספקתי לתת לו את זכות הדיבור, אמנם בנושא אחר אבל נשמע את הזווית הזו. בבקשה עמרי. תציג גם את תפקידך החשוב לפרוטוקול.
עמרי פריש
שלום. תודה על הזימון. אני הקמתי את כפר איזון לפני 21 שנה, פרויקטים בהודו של מיזעור נזקים, לפני שנה וחצי בית מאזן. אני מזמין אתכם לביקור בכפר שגם הסוגיות של תחלואה כפולה מהדיון הקודם שאי אפשר היה להיכנס לעומק, אפשר יהיה לצלול קצת יותר לעומק.

אני רוצה להגיד משהו על סוגיית הקנאביס. אני חושב שאנחנו נמצאים היום במקום, גם אנחנו בכל העולם, שהדיון הוא כבר לכל מי שיש לו עיניים בראשו, זו רכבת שכבר מזמן יצאה מהתחנה וצריך רק לעסוק בסוגיית התועלת מול הנזק, אבל לעסוק בזה בצורה מאוזנת ומקצועית. את הצד הפוליטי אני אשים בצד. כיוון שאת הצד של הביזנס לא צריכים אותי, יש מספיק יחסי ציבור ומספיק בעלי אינטרסים, לא משנה, אני הייתי 25 שנה חקלאי, אז לכל אחד ולחברות.

אני רוצה להציג את הצד השני ולהגיד לכם דבר כזה שאתם צריכים לדעת. יש מאות ואלפי פניות שאנחנו מקבלים, אנחנו מקבלים אלפים, אני מדבר על מאות אנשים שנפגעו רק מקנאביס, זה לא אומר שצריך לעצור את המהלך, זה אומר שצריך לתת תשובות לכל מיני סוגיות ואני מתכוון למה שאני קורא הגידור, לקחת כמה נושאים שחייבים לתת עליהם את התשובה, אני אגיד אם אתם לא יודעים, שאותה ועדה בין-משרדית של הלגליזציה שהגישה את המסמך המסודר שלה, ארבע פעמים נתנה לנו ולבוגרי הכפר את הזכות להופיע בפניהם, בפעם הרביעית הם אפילו באו לשש שעות לכפר, וכשאני מתכוון גידור, אני לא אצליח לפרט שום דבר, זה להגדיר אוכלוסיות בסיכון ולהגיד מה עושים איתם, להגדיר את נושא בני הנוער והצבא, מה עושים עם שתי הסוגיות האלה, להגדיר את נושא הנהיגה. אני לא ארחיב על כל אחד מפאת קוצר הזמן. את הזליגה של ארגוני פשיעה לתוך העניין, את הזליגה של הקנאביס לשוק הפנאי, אני מקווה שאתם יודעים שהיום אני מעריך ש-80%-90% משוק הפנאי של הקנאביס הוא קנאביס רפואי ולא שום דבר אחר. אמנות בין-לאומיות שאנחנו חתומים עליהן, להגדיר סוגים וכמויות ברזולוציה מדויקת של אנשים שבקיאים ולעשות הפרדה בין קנאביס וחשיש ושמן וזנים ו-CBT, לא ניכנס עכשיו לכל הדברים האלה, לתת תשובה לסמים הקלים החדשים שנכנסו ברגע שהקנאביס פינה את מקומו, לאורך שנים הקנאביס היה במשבצת הזו בעיני הצעירים וכפי שאתם מבינים הוא כבר מזמן לא שם כי הוא לא נתפס יותר כסמים אצלם, ולכן ה-MD והקטמין נכנסו, צריך לתת לזה תשובה.

הדבר האחרון זה הנושא של התקציבים, לא יעלה על הדעת שזה יישאר באיזו שורה אחת כמו שמי שקרא היטב את החוק להיעדר הפללה יודע שבסוף כתוב שם שכל התקציבים מהקנסות וזה ילכו כולם למניעה ולטיפול, אפילו שקל אחד לא הגיע לשם. צריך להסדיר בצורה מאוד מאוד מסודרת את הדברים האלה ולהיערך לדור החדש של נפגעי הסמים שהם נפגעי קנאביס שהם צריכים מענים אחרים, גישה אחרת. זה לא אומר לעצור.

רק דבר אחרון אני אגיד, בקרב מקבלי החלטות אני חושב אבל לא פחות הורים למתבגרים ולצעירים ומשתמשים בעצמם, הערבוב הזה בין לגליזציה והיעדר הפללה וקנאביס רפואי הוא בלבול שגורם להרבה אי הבנה והרבה בלאגן בשטח, אני מתכוון של המשתמשים וההורים, ושם צריך לעשות סדר. תודה שנתתם לי זמן.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. אני חושב שהתייחסתי קודם לעניין הזה אבל אולי אני אתייחס עוד פעם. בסופו של דבר, כשאנחנו מדברים על לגליזציה וכשאנחנו מדברים על שינוי תפיסה של מדינת ישראל כלפי הקנאביס בחקיקה ראשית, אנחנו מבינים שאחת הסיבות הגדולות, ראשית כי יש מציאות, כולנו דיברנו על זה כל אחד בזווית שלו, אי אפשר יותר, המדינה לא יכולה לעצום עיניים לנוכח העובדה שיש מעל מיליון משתמשים שהם צורכים לצרכי פנאי. אני שם רגע בצד את אחוז המתמכרים, אני שם בצד את השימוש הרפואי כי הוא רפואי ויש לו צרכים אחרים, סיבות אחרות, גורמים אחרים וגם דרך רגולטורית אחרת לטפל בו.

במשך המון שנים המדינה מפלילה אין-ספור אנשים, למרות שבזמנו עם גלעד ארדן עבר חוק שלא בדיוק גם מיושם כלשונו או כפי שהתכוון דאז המחוקק. ובסופו של דבר אנחנו גם רוצים לעשות את זה, וזה בעיני אחד הדברים החשובים, אני בטוח שזה יעלה פה מגורמים אחרים, על ידי ובמקביל לשיפור האופן שבו המדינה מתמודדת עם מתמכרים ומתמכרים, גם בהיבטים של תקצוב, דרך ההכנסות שנועה התייחסה אליהן, ודאי דרך מענים הרבה הרבה יותר טובים של משרדי הממשלה וגם של האפשרות של אותם גופים רבים, שלך ועוד המון גופים, לתת טיפול מיטבי. אני חושב שזה בא ביחד. כלומר מבחינתי זה ודאי לא מהלך סותר.

כל הסיפור של בני הנוער, אני פשוט דיברתי על זה גם בדיון הקודם שעשינו בהקשרי לגליזציה, ותיכף נשמע פה את המרכז הישראלי להתמכרויות, אני מניח שבאופן יחסי בזה אנחנו רואים עין בעין, האופן שבו מתייחסים כרגע לבני הנוער. המיעוט הכמעט מוחלט של העיסוק בבתי הספר בסוגיית הקנאביס ובכלל בשיח על סמים, זה כמעט לא קיים, אף אחד כמעט לא מתעסק בזה. השאיפות שלי שאנחנו עושים שינוי חקיקתי זה כדי גם לאפשר טיפול הרבה יותר טוב בבני הנוער, בשיח עם בני הנוער, בקרב הצעירים ודרך אותן הכנסות באמת במיליארדים, בין 4-6, כל אחד מעריך את זה קצת אחרת, לייצר פשוט שינוי אדיר במציאות.
עמרי פריש
אפשר ברשותך עוד חצי דקה. המספרים שאתה אומר, אני מכיר אותם היטב, הם אפילו יותר גבוהים. מעריכים בארץ שיש כ-1.5 מיליון צעירים נורמטיביים שמשתמשים, וגם אם נלך למספרים הנמוכים כי יש שנוקבים בהרבה יותר, שרק 10% ייפגע כי יש כאלה שטוענים שיותר, אז 10% מ-1.5 מיליון זה 150,000. זה לא דבר שאפשר לא להתייחס אליו.

הדבר האחרון, קחו גם את ארצות הברית לדוגמה. מספר המדינות בארצות-הברית שאישרו כבר קנאביס הוא כבר 36 ולגליזציה רק 15. זאת אומרת גם ארצות-הברית יודעת לעשות הפרדה בין היעדר הפללה ולגליזציה.
היו"ר רם שפע
אנחנו לא לא יודעים לעשות הפרדה. אני רק חושב שאולי התיקון הדרמטי שיש לי למה שאמרת, הוא שאותם 1.5 מיליון ניקח אותם כדוגמה, הם קיימים כיום, כך שאותם מתמכרים שדיברת עליהם, בין אם הם 10% או יותר, הם קיימים כיום.

אז השאלה מה נעשה היא קצת פחות רלוונטית. עכשיו יש בעיה. הבעיה היא גם עצימת העיניים וגם היכולת של המדינה לתת טיפול מיטבי למתמכרים/מתמכרות ולכן צריך לעשות שינוי ולהיטיב. אני לא יודע אם אתה מסכים איתי, אבל אני אומר, זה לא שאם עכשיו לא נעשה כלום אז לא יהיו 150,000 כאלה, נכון? הם כבר פה נמצאים בשטח, חלקם מחפשים מענה, חלקם מקבלים אותו. אנחנו מסכימים על זה?
עמרי פריש
אני אומר, אני מזמין אתכם לבוא לבקר שנוכל להרחיב קצת יותר. במסגרת של שתי דקות פה אי אפשר לצלול לעומק.
היו"ר רם שפע
אני שמח שאתה מסכים איתי. לא, סתם, בסדר גמור. אנחנו גם נבוא לבקר.
עמרי פריש
באופן מברקי לחלוטין אמרתי את דעתי.
היו"ר רם שפע
לא, זה בסדר גמור. הכל ממש בסדר, זו הייתה הלצה. אני רוצה לעבור לאווי זיו מהמרכז הישראלי להתמכרויות. בבקשה, אני גם לא הייתי קודם שדיברת אז זה תיקון גם מבחינתי.
אווי זיו
בסדר גמור. אני אמרתי שאני מביאה את הקול של השטח. כעובדת מהשטח, אני רוצה גם להביא את הקול של המרכז הישראלי להתמכרויות שיש הרבה בסיס לחששות סביב הלגליזציה. אני רק יכולה לחזור על כל מה שעמרי אמר, הבעיה היא לא עם החומר, זה אותן אוכלוסיות סיכון שמשתמשים בחומר ואנחנו גם רואים במחלקה לתחלואה כפולה בלב השרון שמגיעים הרבה מאוד חבר'ה צעירים בעקבות התפרצות של פסיכוזה אישפוז ראשון, אז ככה ש- - -
היו"ר רם שפע
באיזה גילאים בממוצע?
אווי זיו
20, 25 פלוס. כך שזה מאוד מאוד מדאיג. אשפוז ראשון דווקא. אז החששות שלנו שסביב הלגליזציה הדבר החשוב זה להתוות תכנית מתוקצבת למניעה, הכשרה של אנשי מקצוע והקצאת תקנים לפסיכיאטרים בהתמכרויות. הרי מאחר והסצנה משתנה, גם אותם אנשי מקצוע צריכים לקבל הכשרה מתאימה. איך מתמודדים עם מתמכרים צעירים שזה אשפוז ראשון, או אלה שמגיעים למרפאה, איך מתמודדים עם המשפחות. זה מה שאנחנו מציעים, תכניות הכשרה עבור מטפלים.
היו"ר רם שפע
מכיוון ששוחחתי גם עם קולגות שלך מהמכרז, מה אתם חושבים שבכל זאת תהיה ההשפעה, אם נאמר והלגליזציה תהיה מנוהלת כך שהיא נותנת מענים יחסית טובים גם לדברים שדיברת עליהם, האם אתם רואים שזה יאפשר טיפול טוב יותר, טיפול פחות טוב? כמובן זאת הערכה.
אווי זיו
זה צריך להיעשות באופן מבוקר, מלווה, כנראה שאנחנו הולכים לקראת הלגליזציה, אבל זה צריך להיות מלווה מספיק טוב. ללא היערכות מתאימה אנחנו נראה איזו התפרצות לדעתי של, גם ככה יש סביבה כל כך קשה של שימוש בחומר רפואי.
היו"ר רם שפע
אנחנו לא ניכנס לכל הנתונים מהעולם, אבל כמעט בשום מקום ודאי לא רואים התפרצות בעקבות לגליזציה. יש מדינות שבשנים הראשונות דיווחו על עליה, אנחנו רואים עכשיו את רוב המדינות שהן, בטח בקרב בני נוער, מדווחים על ירידות ולכל הפחות סטגנציה. אני מבין את החשש, אנחנו אחראים ושקולים אבל צריך להגיד, הנתונים מראים דברים קצת אחרים, וממש רק לאחרונה פורסם עוד מחקר מאוד גדול שנעשה בארצות הברית.
אווי זיו
כן. יכול להיות שזה איזה שהוא חשש מ- - -
היו"ר רם שפע
כן, גם חששות כאלה, את רואה רוב היום שלך, אני אומר את זה לזכותך, ופוגשת את אותם אנשים שעליהם את חוששת, אבל בסוף כשבודקים המציאות קצת אחרת.
אווי זיו
זה מרגיע קצת, ואם תהיה מספיק היערכות של הצוותים, נוכל להתמודד עם זה.
היו"ר רם שפע
זו אחת הסיבות שאנחנו מתכוננים ופוגשים כמה שיותר כדי באמת לשמוע לעומק. נמצא איתנו גיל קיטאי בזום.
חץ דוד
אולי אני אדבר עכשיו?
היו"ר רם שפע
בסדר גמור. עו"ד חץ דוד, רק תאמר את תפקידך לפרוטוקול.
חץ דוד
אני יו"ר עלה ירוק. אני מתנצל אם אני עשוי להגרר לפאתוס, מכיוון שאני בניגוד לדוברים לפניי לא עוסק בעסק הפרטי שלי ואני לא עוסק ברצון החשוב מאוד לפתח תעשיה, ברצון החשוב מאוד לעזור לחקלאות הישראלית או לתעשיית הגמילה שהיא תעשייה מפוקפקת כשלעצמה, אבל לא זה הנושא.
היו"ר רם שפע
רגע, מה מפוקפק בתעשיית הגמילה? אני יודע מה תיכף תגיד וזה מצוין, רק אני סקרן, מה הכוונה.
חץ דוד
מכיוון שאין לי מספיק זמן לדבר על זה, אז אני מזמין אתכם למפגש אצלנו בעלה ירוק, שלא כולל להציג אנשים עם פגיעות נפשיות ורגשיות שעברו התעללות בכל הילדות שלהם, ואז מפילים את כל הבעיות שלהם בכך שהם צרכו איזה שהוא חומר ועל ידי כך מתעלמים מהבעיות החברתיות האמיתיות שקיימות והתעללויות הוריות והתעללויות של החברה. אבל אני שם את הנקודה הזאת בצד מכיוון שלא באתי לדבר עליה, למרות שגם הסוגייה הזאת היא סוגיה שערורייתית שבה מפלים לרעה את צרכני הקנאביס וגם מצרפים אליהם בצורה שהיא די, אפילו הייתי אומר מרמה, צרכנים של חומרים סינתטיים שאין להם שום קשר לקנאביס והם לא קשורים לקנאביס.

אבל שוב פעם, כמו שאמרתי, לא באתי לדבר על תעשיות למרות שספקי צרכני וצרכניות הקנאביס כן אני רואה בהם אנשים שאני מייצג אותם פוליטית. אבל מה שאני בא זה לדבר זה על צרכני הקנאביס. כי הסיפור הוא לא הקנאביס, הסיפור הוא לא אם הצמח הזה יגדל, אם הצמח הזה ייסע לחופשה בחו"ל או באילת. הסיפור הוא שיש פגיעה המונית בזכויות אדם בסיסיות של צרכני קנאביס. הסיפור הוא שיש מאות אלפי ומעל מיליון אנשים שצריכים לקום בבוקר בהבנה שהמדינה היא האויב שלהם, ושהמשטרה היא זרוע של אויב. אם מישהו לא מבין, אומר 'אה, אתה מגזים. מה אתה אומר 'אויב', זו מילה לא יפה'. אז אני אשאל אתכם שאלה. נניח שהייתם יודעים על איזה שהוא ארגון והארגון הזה היה רוצה לפגוע בכם, לקחת לכם את הכסף, להרוס לכם את החיים, למנוע מכם לעבוד, לתת לכם רישומים פליליים, להכניס אתכם לכלא. הארגון הזה הוא לא ארגון שהוא לטובתכם בשום צורה. צרכני קנאביס היום לא יכולים לקרוא למשטרה אם גנבו להם, אם פרצו להם לבית, מתוך חשש שיעשו להם בדיקה כי בדיקת קנאביס נמשכת חודשיים. צרכני קנאביס למעשה אסור להם לנהוג, כי המשטרה החליטה שאם מוצאים שרידים של חומצה שאומרת שאולי צרכת קנאביס בשבועיים הקודמים, זה גם מספיק כדי לשלול לך את הרשיון. צרכני קנאביס בקושי יכולים להתגרש, מכיוון שאם במהלך הליך הגירושין בריב על החזקת ילדים, משמורת, יגידו שהם צרכני קנאביס, אפילו ברשיון, רוב השופטים במדינת ישראל יגידו שיש בזה פגיעה בכשירות ההורית.

כלומר אנחנו מדברים פה על אפלייה גסה ובוטה לכל אורך הדרך והשיא שלה, זה עבירה של שלוש שנות מאסר על צריכת קנאביס. תמיד אומרים 'מה, כל האנשים לא שמים חגורות בטיחות אז נבטל את העבירה? לא, בואו נשווה את עבירת הקנאביס לחגירת חגורת בטיחות, ואז 40,000 איש שיש להם רישום פלילי על צריכת קנאביס, רישום פלילי זה הגלייה. הגלייה בתוך החברה. אנשים שלא יכולים לעבוד, שמרחיקים אותם מכל מקום, שהם לא יכולים אפילו למצוא בני זוג, אלה דברים ממש בסיסיים, זה פשוט מעשה מכוער.

מה שאני רוצה לומר, אני רוצה לפנות פה בעיקר לשתי מפלגות. קודם כל לליכוד ולאנשים פה, חברי היקר יואב קיש שעולה בכנסת ומתנגד להצעת חוק להפסקת ההפללה של צרכני קנאביס, רחמנא ליצלן, צרכני קנאביס כבר לא יהיו עבריינים שהעונש שלהם הוא שלוש שנות מאסר. ומה הוא אומר על גב הכנסת? הוא אומר 'איזה מן חוק זה, זה חוק לא טוב, אני אגיש חוק הרבה יותר טוב בשבוע הבא', ושבוע אחרי זה הוא מגיש את אותו החוק. אז אני כבר לא יודע לאן הגענו.

ויש לנו את מנסור עבאס, שהוא, וזה בסדר גמור, סוחט את הממשלה בכל צעד ושעל שלה, והוא סוחט גם על העניין של הקנאביס, והוא מצמיד את זה לאסלאם, למרות שזה לא אמת. האיסלאם לא קובע שלוש שנות מאסר לצרכני קנאביס, הוא קובע 70 מלקות. איך אתה מצמיד 70 מלקות לשלוש שנות מאסר. זה איסלאם זה? למה לא מספיק לך חודש מאסר, ואז אין רישומים פליליים?

אז הכל פה פשוט, צרכני הקנאביס הם אסקופה נדרסת של המדינה הזאת שאנשים לא הבינו שמדובר פה באנשים בעלי זכויות. ויותר חשוב מזה, מדובר פה ב-27% לפי הנתונים, של מדינת ישראל, שחותכים את החברה. כלומר האנשים האלה, רם שפע, אתה במפלגת העבודה, הצביעו לך צרכני קנאביס, אבל גם ליואב קיש וגם לבנימין נתניהו הצביעו צרכני קנאביס, גם למנסור עבאס, 44% מהמגזר המוסלמי הם צרכני קנאביס, גם למנסור עבאס הצביעו צרכני קנאביס. מה אתה אומר למצביעים שלך, לאנשים שאתה מייצג? גם לליצמן, גם לגפני הצביעו צרכני קנאביס, 24%, מה אתם אומרים להם? זה אנשים שלכם. זה לא האנשים שלי. הם הצביעו לכם, הם שייכים למגזר שלכם, הם מקשיבים לרבנים שלכם, לאנשים שלכם, לכם. עיניהם אליכם. ואתם הופכים לראשי האויבים שלהם?
ת היו"ר רם שפע
נסה לתמצת, תחתור לסיום.
חץ דוד
אני מסיים. אני רוצה לשים את הנקודה. באמת, זה ממש חשוב שתהיה תעשיה טובה ובעיני גם האנשים שהיום מייצרים את הקנאביס באופן בלתי חוקי, צריך לנקות את הרישומים הפליליים שלהם ולהכניס אותם לתעשייה ולא להגיד שהבעיה זה הבדואים בנגב, שאני רוצה מפה לשלוח את תודתי להם על כך שהם עוזרים לצרכני קנאביס לקבל קנאביס איכותי. ומספיק עם זה בבקשה, ותפסיקו לעכב כי זו פגיעה, זו סחיטה בחיי אדם. אתם פוגעים בחיי אדם וזכויות בסיסיות. זה לא כסף. תודה רבה.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. חלק גדול מהדברים שלך אני מסכים, אני חושב שיש עוול אדיר למאות אלפי ישראלים, ודאי אותם אלה שגם עצורים ומופללים, חלק מהדברים שאמרת אני חושב שהם קצת חרגו מהנורמה פה והרבה אישומים שאני לא יודע עד כמה הם בדיוק מדויקים, אבל על המהות ודאי אנחנו לא חלוקים בכלל. צריך לשנות את המדיניות של המדינה כלפי אותם צרכנים, בזה אנחנו שותפים מלאים, הדרך צריכה להיות כמובן מכובדת, גם לאותם מוסדות שעסוקים בגמילה, אנשים שעושים עבודת קודש, מתמודדים עם הרבה מאוד אתגרים, עם מדינה שגם אותם לפעמים היא קצת מזניחה. אז אני אומר את זה לך כשותף, אנחנו צריכים גם לדעת לכבד את הקולגות שלנו, והמהלך הזה צריך להיות בעיני כמה שיותר רחב. אגב, גם כלפי מנסור עבאס, אוקיי, כדוגמה. התפקיד שלי כשותף שלו לקואליציה זה להבין מורכבויות ולנסות לפתור אותן ביחד. לא לחפש את המפריד בינינו. ברוך השם יש כזה. אני רואה שאתה רוצה להגיב ואני אתן לך, אני רק אומר, אנחנו צריכים לדעת לכבד את השותפים שלנו. ודאי הפוליטיים, אבל את כולם. זה גם עובד יותר טוב בדרך כלל.
חץ דוד
יש לי כבוד מלא לא רק לשותפים הפוליטיים שלי, גם לאויבים של מי שאני מייצג. אויבים. כי צריך להבין. פה אתם מדברים על התקפה כוללת שמשתמשת בכל משאבי המדינה כנגד קהילת צרכני וצרכניות הקנאביס.
היו"ר רם שפע
אבל את זה אנחנו מתכוונים לשנות.
חץ דוד
יש לי כבוד עצום גם לאויבים שלי. אני הייתי שוטר. במג"ב אמנם, בסדיר, אבל אני הייתי שוטר. אני יודע על מה אני מדבר. אבל אני חושב שגם יאיר לפיד וגם בנט וגם גדעון סער וגם האנשים שתומכים וגם מירב מיכאלי וגם ראשי הקואליציה, אני חושב שהנושא הזה לא כזה מעניין אותם. הוא לא אכפת להם, כי הם חושבים שזה 'מה, קנאביס', איך אמרה הגברת בהתחלה, 'שלא יחשבו שזה ג'וינטים'. אז זה לא ג'וינטים, זה פגיעה בבני אדם, במאסרים.
היו"ר רם שפע
את זה היא אמרה דווקא כדי לחזק את מה שאתה אומר, אבל אני לא רוצה לדבר בשם כל המפלגות, אני מוכן להבטיח לך שהנושא הזה את מירב מיכאלי מעסיק, חוץ מזה שהיא נמצאת איתי הרבה שעות בשבוע ואי אפשר לא להתעסק בנושא הזה כשנמצאים לידי, אבל גם ברמה האישית. תודה רבה. חשוב מאוד.
חץ דוד
תודה לך. מכל הלב.
היו"ר רם שפע
קודם פניתי לגיל קיטאי ואני לא יודע אם הוא עדיין נמצא איתנו, אם כן, נשמח לתת לו את זכות הדיבור, אם לא, אפנה למישהו אחר. אולי נשמע את אורי מפורום קהלת. אני חושש לפני שאתה מדבר שיכול להיות שנסכים, אז אולי זו הזדמנות טובה. בבקשה.
אורי עקביה
מצוין. אז תודה רבה ח"כ על רשות הדיבור. אני חוקר רגולציה במסגרת פורום קהלת. התעסקנו באמת רק בסוגים של לגליזציה ואיזה חוקים אפשר ליישם כדי להסדיר את השוק, לא עסקנו בהיבטים בריאותיים או חברתיים, זה לא משהו שאני אישית מבין בו אז יסלחו לי, אני אתעסק רק בלגליזציה. סקרנו כמה מודלים מהעולם ובלטו שניים במיוחד, אחד הלגליזציה בקולורדו שהצליחה והשני זה הלגליזציה בקליפורניה שהיא פשוט נכשלה וההבדל טמון ברגולציה שהחילו שם. בקולורדו יש כללים מאוד פשוטים, אם אתה רוצה לפתוח חנות לקנאביס, אתה צריך להגיש בקשה לרשיון, צריך לשלם אגרה, צריך לעמוד בכל מיני דרישות, גם בטיחותיות, שלא יגנבו לך את הקנאביס, גם לגבי העובדים, אתה צריך כמובן, אתה עומד בדרישות לגבי האיכות של החומר, שלא יהיה מעורבב בכל מיני חומרים אחרים. אבל בסך הכל זה לא מאוד מסובך, ופתחו הרבה חנויות קנאביס בקולורדו, יש גם מיסוי שמכניס הכנסות מאוד גדולות למדינה, לסטייט, שהיא קולורדו, והתוצאה היא שכמעט כל הקנאביס שנקנה ונצרך בקולורדו הוא חוקי וזה מאפשר למדינה כמובן לפקח על זה, לפקח על האיכות, לפקח שלא מוכרים לקטינים וכדומה.

בקליפורניה הנהיגו לגליזציה כמה שנים קודם לכן אבל קבעו רגולציה מאוד מאוד מורכבת, הכל למטרות טובות כמובן. התוצאה היא שגם מסובך לעמוד ברגולציה שהחילו על חנויות קנאביס וגם מאוד יקר. אז יש גם את העלויות הישירות של המיסוי, גם את העלויות העקיפות של עמידה ברגולציה והקנאביס החוקי בקליפורניה הוא יקר יותר. אני לא יודע מה לגבי האיכות אבל הוא יקר יותר מהקנאביס של השוק השחור, והרבה מאוד אזרחים בקליפורניה המשיכו פשוט לקנות מסוחרי סמים לא חוקיים, שקונים ממגדלי קנאביס לא חוקיים.

ההערכות הן ש-80% מהקנאביס שנמכר בקליפורניה נמכר בשוק השחור. מה שזה אומר לגבי הממשלה הוא שאין אפשרות למנוע מכירה של זה לקטינים, אין אפשרות לפקח על האיכות, לא יודעים מאיפה זה מגיע ולאן זה מגיע, כמובן שאי אפשר להטיל מיסוי כי עבריינים לא משלמים מס, כי הכל מתחת לשולחן, וכל הכסף מהתעשייה הענקית הזאת מפרנס עבריינים. חלקם בסך הכל מוכרים קנאביס, חלקם אולי גם אלימים. אז זו באמת דוגמה על איך שהרגולציה, ככל שמנסים להחמיר יותר, ככל שמנסים לפקח יותר, מגיעים למצב שלא מצליחים לפקח בכלל והכל נשאר בשוק השחור.

צריך להבין שזה תהליך די טבעי. יש למעשה אינרציה של השוק השחור. האינרציה זה שבני אדם ממשיכים לעשות את מה שהם רגילים. בכל ענף נורמלי אנשים נוהגים לעשות דברים בצורה החוקית, רק אם יש להם איזה תמריץ ממש חזק לעבור על החוק. בקנאביס כולם כבר במילא רגילים לקנות מסוחרי סמים שהם כרגע עבריינים ושהם קונים ממגדלים שהם כרגע עבריינים, ואם הלגליזציה לא תיעשה בצורה נוחה ופשוטה, יהיה קשה להיכנס לשוק החוקי, אנשים פשוט יישארו בשוק הלא חוקי.

אנחנו הרכבנו המלצות כיצד לעשות לגליזציה בישראל, יש לנו נייר שהדפסנו ממש לאחרונה ונשמח לשלוח לכל מי שמתעניין. שלחנו תקציר שלו לכל חברי הוועדה, אשמח אם תעיינו. ההמלצות שלנו הן קודם כל שרישוי העסקים יהיה פשוט וקל. כלומר, אפשר וצריך להטיל דרישות על כל מי שעוסק בתחום, הן צריכות להיות דרישות שהן באמת חשובות ובאמת משיגות מטרה מסוימת ושהעלות שלהן היא סבירה.

מיסוי שלא יהיה גבוה מדי, כי מיסוי גבוה מדי יביא להכנסות נמוכות ממסים, זה קצת פרדוקס אבל זה מה שקרה בקליפורניה. הם הטילו מיסוי גבוה על הקנאביס וההכנסות נמוכות כי הכל נשאר בשוק השחור. עוד דבר, לא להדיר אנשים עם עבר הפלילי מתעשיית הקנאביס. עשו את זה בהרבה מדינות, אמרו שכל מי שרוצה לעבוד בחנות לממכר קנאביס יכול, אלא אם כן יש לו עבר פלילי. אבל דווקא הרבה אנשים שהם היום בתחום הקנאביס, הרבה אנשים שיש להם אולי ניסיון בתחום יש להם גם עבר פלילי, ואת האנשים האלה היינו מאוד רוצים לראות יוצאים מהעולם הלא חוקי ועוברים לעולם החוקי ועובדים בעבודה מסודרת שגם משלמים בה מיסים. לכן אנחנו ממליצים לא להדיר אנשים כאלה.
היו"ר רם שפע
תנסה לחתור לסיום בבקשה.
אורי עקביה
כן, המלצה אחרונה, זה הסעיף האחרון, להתיר גידול לצריכה עצמית וכן החזקה של 30 גרם או אפילו קצת יותר, כי בסופו של דבר אנחנו רוצים לאפשר לאנשים לצרוך קנאביס, לא רק למסור את השוק הלא חוקי לידי תאגידים גדולים, אלא לאפשר לכל מי שרוצה לעשות את זה, לגדל ולצרוך, במסגרת כמובן מה שיותר, אבל לא למנוע גידול בבית. אלה ההמלצות שלנו.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. ההשקעה בנושא מבורכת. אני חושב שהמדינה צריכה להיזהר מלייצר תהליכים עם רגולציה כל כך מועטה כמו שהיית רוצה, אבל אני כן מסכים שסירבול ונסיון לשלוט בכל אחד משלבי התהליך לא יועילו. זה גם לא יוביל אותנו לשום מקום. זה דבר אחד. דבר שני צריך להגיד, נכחתי גם בחלק מהדיונים של הוועדה שהפיקה את דו"ח מררי וגם שוחחתי עם הרבה אנשים. יש גם תהליכי הבשלה, בסופו של דבר כדי שהחקיקה תשתנה משרדי הממשלה יהיו מעורבים ויש שם הרבה מאוד תהליכים שייקחו זמן. אני מדבר גם על הגידול הביתי שוודאי לא תמצא אותי בחזון למי שמתנגד לזה, אבל אני אומר יש הבשלה וצריך גם אותה לקחת בחשבון. אבל תודה רבה על הדברים שלך.

אני רוצה לחזור רגע לעוד זווית בהקשר של המגדלים מכיוון קצת אחר. אנחנו נשמע את שי לאל.
שי לאל
תודה רבה על האפשרות להגיד ולהתייחס.
א היו"ר רם שפע
אנחנו פתוחים לשמוע את כולם.
שי לאל
אני עומד בראש התנועה להגנת הציבור מנגע הסמים ואני אתן פה את נקודת המבט הפחות פופולארית בקרב אולי חלק מהנוכחים כאן. זה לא יעזור, ברגע שאתה עושה לגליזציה אתה סותר כל חינוך שייעשה להסברה על נזקים של קנאביס, זה סותר לגליזציה. הצעירים ובני הנוער יתפסו את הלגליזציה כהיתר להשתמש בסם ולא משנה כמה יסבירו להם. אולי ההסברה והחינוך טיפה יוריד את זה, אבל בסופו של דבר השימוש יעלה.

כולנו כאן מדברים, אני שומע שוב ושוב על קנאביס בעולם. אין לגליזציה של קנאביס בעולם. יש שתי מדינות בלבד שעשו את זה, קנדה ואורוגואי, המצב באורוגוואי קטסטרופה. אף אחד פה לא מדבר על אורוגוואי כי אנשים פה לא מכירים את המצב שם. בני נוער שם מסטולים בשיעורים והמצב שם הוא פשוט קטסטרופה, יש שם שימוש בסמים, כל סוגי הסמים כולל קנאביס, הכל זינק וקפץ, אז הגיע הזמן לפוצץ את הבועה הזאת כי עליה אף אחד לא מדבר.
היו"ר רם שפע
מה קורה בקנדה? פשוט דיברת על זה - - -
שי לאל
בקנדה 13% עליה בשימוש בשנה אחת בקרב בגירים. אני מכיר את הנתון על 45% ירידה בקרב בני נוער, הנתון הזה מסומן בכוכבית על ידי הממשל בקנדה. הם מסמנים את זה בכוכבית ואומרים שצריך להתייחס לנתון הזה בזהירות. למשל אם ניקח לדוגמה את קולורדו, אז בקולורדו לפני שנה- - -
היו"ר רם שפע
סליחה שאני קוטע אותך, אני רק רוצה לוודא. אתה התחלת להגיד שבוודאות, לא משנה מה, יש לגליזציה יש עליה בשימוש, אבל אמרת בצדק שהמחקרים, ממש המחקר האחרון בקנדה מדבר על ירידה של 45% בקרב שימוש בבני נוער. אני צודק? כוכבית, לא כוכבית, זה הנתון שקנדה פרסמה.
שי לאל
זה הנתון שהם פרסמו עם כוכבית. הם מתייחסים לנתון הזה בעצמם בזהירות, וצריך להבין - - -
היו"ר רם שפע
בזהירות זה בסדר, אבל זה הנתון שהם גילו. רק צריך להגיד את זה.
שי לאל
כן, אבל יש נתונים מקולורדו שסותרים את הנתון הזה. יש נתונים גם מקליפורניה וגם ממדינות בארצות-הברית שסותרות את הנתונים האלה לגבי בני נוער, שלא לדבר על צעירים. כולם פה מדברים על בני נוער זה נכון וזה דורש התייחסות אבל מה עם הצעירים, בני ה-18, 25, 27, 30. החבר'ה האלה נפגעים, מגיעים לתחלואה כפולה, יש למעלה מ-1,000, לפחות, 1,000 נפגעים בתחלואה כפולה מקנבינואידים כל שנה. לפני עשר שנים היו 100. היום יש 1,000. חבר'ה צריכים להתעורר, כי לגליזציה זה נזקים.

מדברים גם על ההכנסה האדירה שיש, שוכחים שכדי להילחם בשוק השחור אתה צריך להוריד את המיסוי, ואז ההכנסה הגדולה שכל כך בונים עליה לא תהיה. וזה גם לא יעזור, מכיוון שהשוק השחור תמיד יהיה יותר זול, ורואים את זה גם בקולורדו.

הדובר הקודם דיבר על השוק השחור בקולורדו. השוק השחור בקולורדו פורח. יש להם שם נתונים על עליה בשימוש, על מכירות, על תפיסות ודיבר על זה התובע הכללי של קולורדו, רק לפני שנה בזום מול חברי הוועדה של הכנסת הקודמת והסביר שהם נדהמו מהפריחה של השוק השחור. מה שנאמר לגבי קליפורניה, 80%, זה נכון, זה נתון רשמי וזה רק מוכיח עד כמה זה בעייתי, הניסיון הזה להקטין את השוק השחור. זה לא יעזור. אנחנו נטבע פה בתחלואה, אנחנו נטבע פה בנפגעים וכל החינוך וההסברה יהיו כוסות רוח למת.

בואו נדבר רגע על צה"ל. המצב כיום בצה"ל זה שבכל היחידות הקרביות של צה"ל יש משתמשים בסם. אם אנחנו נעשה לגליזציה וגם אם נגביל אותה למעל גיל 21 המצב רק ילך ויחמיר, אנחנו נמצא צה"ל מסטול מול חיזבאללה צלול. זה מה שיהיה פה.
היו"ר רם שפע
ומה קורה עכשיו?
שי לאל
זה כבר קורה היום, והמצב רק יחמיר. צריך לזכור שחלק לא קטן בצה"ל הוא מעל גיל 21. אם היום כבר יש שימוש בקרב חיילים קרביים, המצב יהיה הרבה יותר גרוע כאשר תהיה לגליזציה כי לגליזציה זו לגיטימציה לשימוש בסם. זו הסיבה אגב שצה"ל מתנגד ללגליזציה, אבל משתיקים להם את הקול.
היו"ר רם שפע
אף אחד לא משתיק אף קול, אגב, אני לא יודע מי.
שי לאל
גנץ למיטב ידיעתי תומך במערך הזה, לצבא קשה להתמודד מול שר בטחון שמצדיק אותו.
היו"ר רם שפע
רק רגע, באופן כללי העובדה שלשר יש עמדה לא מעידה על כך שהוא משתיק מישהו אחר. זה שהוא תומך במהלך זה בסדר, לצה"ל יש את הזכות וודאי ככל שהתהליך יתקדם ברמה החקיקתית אז בוודאי שהם יביעו את דעתם בדיוק כמו כל גוף אחר. אז בוא נדייק בפרטים. אף אחד לא משתיק.
שי לאל
אני רק אומר שמידיעה אישית צה"ל מתנגד למהלך הזה ובצדק, כיוון שזה מזמין אסון על המדינה ועל החברה בישראל.

הדרך להתמודד עם הכמות של הסמים, הכמות של הקנאביס שנמצאת כבר במדינת ישראל כרגע זה לא לגליזציה. זה חינוך, זה הסברה, זה להשקיע, מה לעשות, משאבים ולא כל כך הרבה, כדי לעצור את השימוש ולהסביר. בני הנוער היום - - -
היו"ר רם שפע
אני יכול לשאול אותך שאלה? אני קוטע אותך הרבה אבל אתה מציג עמדה סופר חשובה והיה לי חשוב לשמוע אותך, באמת אני רוצה לשמוע מה לדעתך יכול לעזור. אתה מדבר על תופעה, כולנו יודעים אותה אבל גם אתה מתייחס אליה. תופעה רחבה בכל מקום. בצה"ל, בכל חלקי החברה הישראלית. מה אתה מציע לדעתך שיפתור את זה. אני לאו דווקא מסכים אבל אני מנסה להבין. מה ההצעה?
שי לאל
קודם כל צריך להתייחס לנתון שאתם חוזרים עליו ללא סוף. 27% משימוש זה בקרב בני 18-65, זה לא בקרב בגירים. 27% זה שימוש לפחות של פעם בשנה. לפחות פעם בשנה זו רמה של התנסות. לבוא ולהציג את כל עם ישראל כמשתמשים בסם באופן קבוע זה לא נכון. הנתון הזה הוא נתון שמעוותים אותו.
היו"ר רם שפע
א.זה נתון מלפני כמה שנים, ב. אני מזכיר לך שלמרות שהמחקר הזה היה אנונימי, ככל הנראה כמו כל דבר אחר, מדובר בלענות תשובה על 'פעולה לא חוקית שביצעת' ולכן כל חוקר שידבר איתך יגיד לך שככל הנראה יש הרבה יותר מאותם מדווחים, אבל זה רק כדי לסבר את האוזן.
ו שי לאל
יש גם טיעון הפוך שאמר ג'ורג', התובע הכללי של קולורדו, הוא אומר שבני הנוער משקרים בסקרים האלה ולכן בסקרים האלה מקבלים נתונים על שימוש פחות בקרב בני נוער אחרי לגליזציה, בעוד שבפועל השימוש גבר כי יש סקרים האחרים שמעידים שהשימוש עלה בקרב אותם בני נוער שהסוקרים אומרים שהם אמרו להם בשאלון שהם משתמשים פחות, אגב הטיעון מקודם.

אבל אם אלך רגע למה ששאלת מה צריך לעשות כדי להתמודד עם הקנאביס, דבר ראשון צריך לעצור את ההטעייה שקיימת היום בכלי התקשורת שלה שותפים גם חברי כנסת ושותפים גופים עם אינטרסים כלכליים, אני מדבר על תעשיית הקנאביס הרפואי שזו בעצם תעשיית טבק מס' 2, תעשיית טבק מס' 1 משתלטת עליה בארצות הברית וזה גם יקרה בארץ, אנחנו נמצא את עצמנו עם תעשיית קנאביס רפואי תחת שליטה של הטבק, ואת אותם טיעונים שלפני 50 שנה אמרו על סיגריות, אומרים כבר היום לגבי הטבק. שיש מחקרים שסותרים, אף אחד לא מדבר על כך שהמחקרים האלה ממומנים על ידי תעשיית הקנאביס הרפואי, אלה מחקרים שיש גורמים אינטרסנטיים שעומדים מאחריהם, וכל הסיפור הזה זה סיפור שיתפוצץ לנו בפנים.

כדי לעצור את השימוש יש לפעול בדרכים המסורתיות. יש להילחם על ידי משטרה, יש להילחם על ידי חינוך והסברה בקרב הצעירים ובני הנוער. אין דרכי קיצור. לגליזציה זה בדיוק ההיפך וכל מי שחושב שהלגליזציה תפחית את השימוש, זה כמו שאני אבוא ואטען 'ניתן לכולם רישיונות לנשק ואז כמות הנפגעים מירי בחברה תפחת'. זה לא יקרה. זה פשוט לא יקרה וזה יתפוצץ לנו בפנים.

אני קורא מפה לכל מי שמתנגד לטעות הקטסטרופה של לגליזציה של קנאביס, ליצור איתי קשר ולשתף פעולה כדי לעצור את זה בכל הרמות. אגב, אין אף מומחה איש מקצוע שתומך בלגליזציה. כולם או שמתנגדים או שמגמגמים פה ושם, חלק מהם שמענו פה בדיון, אבל כל בעלי המקצוע שעוסקים בסמים ובקנאביס מתנגדים לזה והם יודעים היטב למה הם מתנגדים לזה.
היו"ר רם שפע
אוקיי. קודם כל תודה רבה על הדברים שלך, אני מאוד מכבד את עמדתך. חשוב לי להגיד, כמו שהערתי גם לעו"ד חץ שהוא מהצד השני, אני מעיר גם לך. להגיד בסופו של דבר שאין אף איש מקצוע שתומך זה א. עושה עוול לאנשי המקצוע. ב. אני אישית פגשתי, לא דיברתי בטלפון, פגשתי אנשי מקצוע שתומכים וזה פשוט מחליש את שאר הטיעונים שלך, אני אומר את זה בכנות, אין טעם להגיד משפטים כאלה כוללים, הם גם לא נכונים והם וודאי מחלישים את היכולת להקשיב לכל שאר הטיעונים שהצגת לפני שאת חלקם אני מקבל וודאי מעוררים חשש. אני לא מתעלם מזה, אני רק אומר לך את זה כשותף שלי לפחות להתמודדות עם הדילמה עם הסיטואציה הזאת, אין טעם בהכללות האלה.
שי לאל
אין לי שם של בעל מקצוע אחד שתומך.
היו"ר רם שפע
בסדר גמור. כמובן שאני לא אנקוב בכל השמות של האנשים שדיברתי איתם אבל דיברתי עם הרבה, וחלקם ממש מובילים מרכזי התמכרות. תודה רבה. נעבור לזווית אחרת, אני אשמח לשמוע את עומר שחר, יו"ר מועצת התלמידים הארצית שנמצא איתנו בזום.
נתיב קארו
שלום לכולם. קודם כל אני רוצה להודות על ההזדמנות לבוא ולהשמיע גם פה בוועדה הזאת את הכיוון של הנוער. לפני זה אני רוצה להגיד שאם אנחנו נרצה עכשיו לגרום לדג לחיות בתוך שקית של מים, אנחנו נהיה חייבים לדאוג שאין חורים בשקית ובמידה ויש, לדאוג לסתום אותם.

כלומר כרגע כשאנחנו לפני איזה שהוא תהליך מסוים ורצון להוביל לאיזה שהוא שינוי, חובה לסגור את כל החורים שמסביב בשביל שהדבר הזה באמת לא יפגע. אני רוצה להגיד מכיוון בני הנוער, אם בני נוער כיום ירצו להשיג איזה שהוא חומר, איזה שהוא סם, הם ישיגו אותו. הם ימצאו דרך, אפשר היום בלחיצת כפתור, אפשר בבקשה מאחים גדולים או ממכרים שהם מעל גיל 18, זה היום מאוד מאוד זמין.

אבל המטרה שלנו ולפי דעתי הדבר שצריך לשים לב אליו, זה לגרום להם לאותם בני הנוער, לא לרצות להגיע להשתמש בחומרים האלה, לא לרצות להגיע לתוך הדבר הזה. וזו צריכה להיות הסתכלות שהיא הרבה יותר קדימה. דיברו פה המון על חינוך, אבל אני אומר לכם, החינוך צריך ל - - - צריך ליצור מעטפת לא של פעם אחת בשנה, משהו שהוא תהליך, משהו שהוא מתמשך יותר, משהו שהוא כבר מגיל צעיר מסביר את הדבר הזה, מסביר את הסכנות, מסביר את ההשלכות של זה. משיחות שאנחנו ערכנו עם בני נוער שהשתמשו ואומרים לנו ומסבירים כמה זה פגע בהם, חשוב לדעת איך גם לתת להם את המענה הזה של לפנות לאנשים, אבל גם לתת להם את החינוך עוד קודם לדעת לעצור את זה ולא להתקרב בכלל.
היו"ר רם שפע
אוקיי. תודה רבה לך. קיימנו אתכם פגישה בנושא הזה, עם עומר כיו"ר ועוד כמה נציגים. בהקשר הזה מבחינתי הקול שלכם מאוד משמעותי והוא צריך להישמע. נמצא איתנו רן גורליק מנכ"ל קורונוס. רן, זכות הדיבור שלך אם אתה רוצה לדבר.
רן גורליק
לא, אין לי מה להוסיף. אני מקשיב.
היו"ר רם שפע
אוקיי. גם טוב. בסדר גמור. הרבה פעמים אני מחפש אנשים כאלה. יש פה נציגים של משרד החקלאות? פשוט יש להם כמה זוויות שהן בעיני רלוונטיות לדיון, למרות שאנחנו פה שומעים הרבה מאוד מהחברה האזרחית. לא. אוקיי. אני אאפשר זכות דיבור גם לכאלה שלא נרשמו מראש. ירים יד מישהו שירצה להוסיף שהוא משמעותי בשבילו. שירה את כמובן גם תוסיפי. איתי רוגל בבקשה. אוקיי, אין פה הרבה מזל למי שרוצה לדבר היום. יש לידו עוד מישהו שרוצה לדבר. בבקשה.
יובל לנדשפט
אני מכיר את רוב הדוברים ואנחנו מכירים ואני רוצה לחזור ולשים כמה אמיתות על השולחן, אבל תחת באמת אמירה לא שלי, של מישהי דווקא מארצות הברית, שאמרה 'פרספקטיבה ראויה ראוי לגבש על סמך שליטה בחומר ובעובדות'. וטיעונים צריכים להתבסס על ידע, על עובדות ולא על גיבוש תפיסה מפייסבוק, טוויטר, שמועות או גרוע מכך, טוקבקים. וזה שיהיה בכותרת של כל מה שאנחנו אומרים, כי עלו פה מספר דברים שעליהם עדיין מתקיים דיון.

למען הסר ספק, שר הבריאות, ואנחנו ערכנו איתו דיון ממש בשבוע האחרון, לפני יומיים, תומך בלגליזציה של קנאביס, תוך כדי באמת אחריות המדינה כלפי האזרחים, כמו שנאמר בדו"ח ועדת מררי, כאשר גם אז הדו"ח שנערך דיון מעמיק, היקפי, סיכמתם את זה בדיון הקודם ועמדת רוב חברי הצוות הייתה כי הנזק בשימור המצב הקיים שבו צריכה של קנאביס היא עבירה פלילית, וזו הייתה גם עמדת המשרד דאז, לעומת מדיניות של לגליזציה צריכה להשתנות, זאת אומרת הנזק בשימור המצב הקיים גדול מחיבור מדיניות אחרת לקראת משהו שונה, לקראת משהו חדש, בכפוף אבל להבטחת, וזה כולם יסכימו איתי, מנגנון הסברה, כמו שאמר נציג מועצת התלמידים הארצית, כמו שאני מניח שיאמרו גם אחרים, מנגנוני הסברה ומנגנוני טיפול בנפגעים ובנזקים ככל שיהיו. וזה גם מה שסוכם בישיבה הקודמת, גם אז נכחנו בה.

יחד עם זה יש פה מספר דברים שאנחנו כמשרד הבריאות חייבים לומר, אני חושב שזה גם מתממשק למה שאמר אורי עקביה לגבי הדרישות איכות, לגבי מה שאמרה יפעת לגבי דרישות איכות, נועה בראל והיק"ר מבצע את החלטת הממשלה 1587 כמו שנאמרה, למדיקליזציה, כאשר נושא הלגליזציה הוא מהותו של הדיון ומה יהיה בו בתחום.

אבל כמו שאנחנו במשרד הבריאות חושבים שלא צריך לאשר ומדיקליזציה, מהי? להקביל ככל הניתן את השימוש בקנאביס רפואי למטרות רפואיות, חשוב להדגיש את זה, מקביל ככל האפשר לזה הניתן בתרופות. השפה המקצועית תכשירים, מתוך הנחה שקנאביס הוא סם מסוכן, זו הגדרתו בחוק נכון לעת הזו, ההנחה שהקנאביס, כמו תרופות אחרות, איננו תרופת פלא לכל מחלה, ברור שלא כל אינדיקציה רפואית צריכה להיכלל בהתוויות אבל יש לבחון את כל ההתוויות על מנת לדעת באופן מבוקר ומבוסס EBM, מידע מדעי מהימן ככל הניתן, על מנת האם להכניס את ההתוויה או לא להכניס אותה למניפת ההתוויות ואת כל זה כבר אמרנו יותר מפעם אחת, אבל זה חלק מאותו משפט שאמרתי קודם, שאנחנו חייבם להתבסס על ידע, עובדות ולא על גיבוש תפיסה.

עוד דבר שנראה, היק"ר לא קובע חוקים. את החוקים קובעת כנסת ישראל, וככל שיש בכנסת חוק היק"ר פועל כי יש הרבה עמדות שהיק"ר יכול לשנות את החוק. היק"ר לא יכול. וגם משרד הבריאות. הרחבת מניפת ההתוויות נשקלת ואנחנו חייבים להפריד את הדיון בין הרפואי, ואנחנו שומעים הרבה על תקלות וכשלים במדיקליזציה, פה אנחנו ערים לטענות, חלקן מתבררות בבית משפט, כמובן בית משפט, סוגיית המחיר גם היא סוגיה, גם בה מתבצעת עבודה על ידי ועדת המחירים באוצר, היק"ר לא בסמכותו לקבוע מחירים.

כמו שמשרד הבריאות לא סבור שיש לאפשר שימוש בתרופה ללא תשתית מדעית, על בטיחות ויעילות, כך גם לגבי קנאביס. אני אומר בטיחות ויעילות. כמו שאנחנו במשרד הבריאות לא מאשרים רישום של תרופה לטיפול במחלה מסוימת והאינדיקציה בלי שהוכח שהיא בטוחה ומסייעת, כך גם לגבי הקנאביס, וגם לגבי הקנאביס מאושר, לגבי התוויות שהצטבר די מידע. שזה ברור, מגובה בהרבה מאוד אומץ רגולטורי של ועדת ההתוויות ומנכ"ל משרד הבריאות.

לאור הישיבה שהייתה עם שר הבריאות מנכ"ל משרד הבריאות ערך גם דיון אתמול ואני מניח שיהיו עוד צעדים, על כך יעודכן כשתתגבש המדיניות המשרדית לפרטיה ולפרטי הפעולה. אבל אני רוצה לומר שכיום בישראל 102,000 מטופלים. לפני ההסדרה, מה שקוראים הסדרה ישנה, שכמו שאמרו פה אחרים, ואמר פה מיקי עופר מ-BOL או נועה בראל, לא היו כללי איכות, היו מספר מועט של עוסקים בתחום, מגדלים, שמונה במספר. היום יש 36 חוות ריבוי, 32 חוות גידול, תשעה מפעלי ייצור וכולם עומדים בתקינה. תקינה שמטרתה להבטיח שהמטופל יקבל את המוצר הטוב ביותר, האיכותי ביותר תוך כדי בקרות שלא גורמים לו נזק, גם בהתחשב שהקנאביס עדיין, רוב הקנאביס נצרך בעישון ועמדת משרד הבריאות לגבי סוגיות העישון, ואני רואה פה את שירה, היא ידועה. רק נכון לעת הזו אין פתרון אחר.

אני מסכים לחלוטין עם מה שאמרו שאנחנו צריכים להוסיף בהסברה, אנחנו מסכימים לגמרי, גם במשרד, שצריכים לקיים את הדיון על מנת להבין לפרטים ולקבוע תכנית פעולה איך לקדם את החלטות הדרג המדיני, ואנחנו מקיימים את החלטות הדרג המדיני, ואנחנו שמחים על הדיון. אנחנו שמחים גם על הדיון שנערך פה בוועדה, אבל דבר אחד אנחנו מבקשים, היו פה כמה סיסמאות שלא תמיד מתחברות עם המציאות, לפחות אצלנו כמו שכסף מונח על הרצפה, כמו שאפשר לעשות הכל, כמו שכל הזליגה לשוק הפנאי מגיע מהמטופלים בקנאביס הרפואי, זה קצת מוזר לי כי הקנאביס הרפואי מייצר כ-4, נגיד אפילו 4.5 טון בחודש, זה על פי הרישיונות. נוסיף על כך את כל מה שמיובא, אנחנו לא מגיעים, ואם אמרנו שיש מיליון משתמשים והרחיבו ל-1.5 משתמשים בתחום הפנאי, על 10 גרם בחודש זה כבר יוצא 10 טון לחודש. ברור לנו שיש פה גם ארגונים אחרים, קנאביס שמגודל בשוק השחור שאין לנו מידע לגבי האיכות שלו, זה לא טוב, גם זה פוגע בבריאות הציבור שהיא נר לרגלינו במשרד הבריאות.

לכן אני מקווה שהוועדה, וראיתי שפנית למרכז המחקר והמידע של הכנסת בבקשה למחירים, סוגיית המחיר גם היא לנגד עינינו, אנחנו גם על זה מדברים, אבל אני מבקש להפריד את הדיון בנושא הלגליזציה או הצעדים לקראתה מנושא המדיקליזציה. כי הרכיבה של הלגליזציה, מה שקורה, והרבה פעמים קורה גם בתקשורת, והרבה פעמים אומרים לנו גם רופאים. אנחנו עדיין חושבים שכל מטופל שיש לו רישיון עבר את הצד הרפואי שמונחה, הוא מטופל, הוא חולה שמגיע לו להשתמש בקנאביס, זו עמדתנו כמשרד הבריאות, יחד עם זאת אנחנו ערים לסוגיה, אנחנו לא עיוורים לחלוטין, שיש כאלה שאומרים שיש רופאים גמישים, נקרא להם בעדינות. אני מבקש מהוועדה לפחות שתפריד את הסוגייה של הלגליזציה מהסוגייה של המדיקליזציה שאמורה להיות כמו שניתן בתרופות.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. תיכף גם אשאל אותך שאלה, הוועדה מפרידה, אני ודאי מפריד. אבל יש חלק מהאלמנטים שמה לעשות, הם בממשק. וכשהמדינה מייצרת רגולציה גם על הגידול וגם על השינוע ועוד על כמה אופנים די משמעותיים, זה ודאי משליך. ולכן כשאתה רוצה לעשות תהליך של הסדרה רחבה, לעשות לגליזציה לשוק כל כך גדול, אי אפשר להתעלם מכל ההיבטים. צריך להגיד את זה על השולחן.

התייחסו לכך גם מקודם, הייתה רפורמה בכל מה שקשור לקנאביס הרפואי, למדיקליזציה, כבר לפני כמה שנים. אתה ער לזה ודאי שיש חוסר שביעות רצון עמוק מאוד אצל עשרות אלפי אנשים, אני אישית מכיר אנשים שהתסכול שלהם הוא אדיר. והתעלמת מזה או לא התייחסת לזה. אז אני כן אשמח לשמוע אם אתה שבע רצון מאיך שהדברים מתנהלים כרגע, ואם לא, אני מניח כך לפחות, מה לדעתך צריך לשפר בכל מה שקשור ספציפית עכשיו לרפואי, מכיוון שבסוף אתה אחראי על היחידה לקנאביס רפואי.
יובל לנדשפט
אנחנו במשרד ערים לביקורת, חלקה עניינית, אנחנו מתייחסים אל כולה כעניינית. אנחנו רואים את הנושא, אמרתי, חלקה של הביקורת מופנה אלינו גם בבית המשפט העליון במסגרת עתירה של עמותת הקנאביס הרפואי ועל כך תשובותינו ניתנו, גם עמדת הר"י, לאחרונה יצא מסמך של הר"י על נייר עמדה של הלשכה לאתיקה על שימוש בקנאביס במסגרת טיפול רפואי ואני מציע גם לקרוא אותו. אנחנו ערים לביקורת, אנחנו מנסים ליישם גם לקחים וללמוד ולטייב, הסוגייה שעמדה לנגד עינינו בהתחלה, ממש בתחילת הדרך היא קיצור וטיוב הטיפול, קיצור משך הזמן שמטופלים מחכים, כמו גם שבעבר מטופלים היו מגיעים רק לנקודה אחת. התשובה לכך היא גם בגידול החד שחל במספר המטופלים. מי שיראה את הגרף, ואם תרצו נשלח לכם את הגרף של הגידול במספר המטופלים לפני ההסדרה ועם ההסדרה. מדובר במהלך מורכב מאוד.

מדובר במהלך למדיקליזציה, זה לא מהלך של מה בכך. מדובר במהלך מורכב מאוד שבסוף הוא יקר מדי, שמצד אחד אומרים מטופלים 'לאט מדי' אומרים חלק מהגורמים הרפואיים וגורמי ממשל לפעמים שהיק"ר זז מהר מדי, אנחנו מנסים לעשות את המהירות האפשרית כי אמרתי, המטופל הוא לנגד עינינו. סוגיית המחיר שהיא עיקרה של הטענה, אינני יודע אם פגשת עשרות אלפי מטופלים או קיבלת דעות, אנחנו מקבלים דעות, קיבלנו ממאות מטופלים, אנחנו ערים גם למה שקורה וגם לשיח. אנחנו עדיין יודעים לפעול אך ורק על פי מה שהחוק נותן לנו והאמצעים שממשלת ישראל הקצתה. לכן אמרתי, לקבוע מחיר זה לא בסמכות היק"ר. זה נדון בוועדת המחירים באוצר ונדון גם במסגרת אותו בג"צ מטופלים וכך גם סוגיות אחרות שהיו בבג"צ, ואני ממליץ לקרוא ולראות, וקיבלו על כך תשובות.
היו"ר רם שפע
ברור. אנחנו רוצים שתגיד מילה לסיום, אני פשוט רוצה לכבד גם אנשים אחרים כי אנחנו מתקרבים לסיום. אוקיי. אם יש לך נתונים שלא שלחת לנו אנחנו מאוד נשמח להתעמק בהכל. תודה רבה. אני אשמח לשמוע את שירה כסלו מהמיזם למיגור העישון. בבקשה.
שירה כסלו
שלום. אני מנכ"לית המיזם למיגור העישון. כבוד היו"ר, תודה על קיום דיון מאוד חשוב. אני רוצה להתייחס לסוגיה של הסדרת הקנאביס לפנאי, לשימוש חברתי. כיום הקנאביס מוגדר כסם מסוכן במסגרת פקודת הסמים המסוכנים ובעצם אסור לייבא, לייצר, לשווק ולהפיץ בארץ לצרכי פנאי.

כחלק מההסדרה אנחנו נצטרך להבין איך יוגדר הקנאביס לפנאי ובהתאמה כמובן, מי יהיה הרגולרטור. אנחנו המיזם למיגור העישון מתנגדים להפיכה של הקנאביס לפנאי למוצר צריכה, כמו לדוגמה מוצרי טבק וניקוטין ואני אנסה להסביר את זה מאוד בקצרה בשלוש דוגמאות.

1.איסור מכירה לקטינים. גם ועדת מררי דיברה על זה, אנחנו רוצים שיהיה איסור מכירה לקטינים עד גיל 21, כיום לגבי מוצרי עישון יש איסור מכירה למוצרי עישון לקטינים אבל אין מנגנון פיקוח ואכיפה, יש ויכוח בין משרד הבריאות, משרד המשפטים והמשטרה גם לגבי הסמכות וגם לגבי המנגנון. עד שהנושא הזה לא ייפתר לא נכון להוסיף את הקנאביס לפנאי תחת אותה רגולציה.

2. פיקוח על תכולה. כיום אין פיקוח על התכולה של מוצרי טבק וניקוטין כי הוא מוצר צריכה, למעט ההגבלה של סיגריות אלקטרוניות וריכוז הניקוטין ל-2%, וגם כשיש את ההגבלה הזאת, אין מנגנון פיקוח ואכיפה. לא קיים מנגנון בדיקה של תכולה והתנייה של אישור לפני שיווק בארץ. הדוגמה השלישית היא נקודות המכירה. כיום שרת הפנים מקדמת צעד שיוביל לבטל את חובת רישוי עסקים לנקודות לממכר מוצרי עישון, מהלך שיאפשר בעצם לכל גורם שירצה למכור מוצרי עישון לעשות את זה בלי שום מנגנון פיקוח ואכיפה. כבר היום כל אחד מכם שייכנס לחנויות של מוצרי עישון, ימצא לפחות קיר שלם של מוצרים הנלווים לתעשיית הקנאביס. צריך לקחת בחשבון שגם אם לדוגמה בהסדרה יוחלט שיהיו רק חנויות ייעודיות לנושא הזה, מה יקרה בחנויות למוצרי עישון כשאין בעצם רגולציה עליהן?

עבור קנאביס רפואי נקבע הרגולטור, משרד הבריאות. יש לנו לפעמים השגות לגבי העניין הזה, אבל נקבעו תנאים לייצור, יבוא שיווק ומתן מרשם רפואי. האם אנחנו רוצים לדוגמה שהפיקוח על התכולה של הקנאביס לפנאי יהיה שונה או פחות מהפיקוח על התכולה של הקנאביס הרפואי? האם אנחנו רוצים להגיע למצב שיהיו לנו שני רגולטורים במדינת ישראל לקנאביס? אחד לקנאביס רפואי והשני לקנאביס לפנאי?

אני בטוחה שיש עוד המון שאלות כשנגיע לנושא של הסדרה, אני גם מזכירה לכם שוועדת מררי לא עסקה בכלל בנושא של הסדרה, למעט איזה שתיים וחצי המלצות קטנות, אבל אנחנו נצטרך לדון במה ההגדרה המתאימה ביותר.
היו"ר רם שפע
לא הבנתי. מה הכוונה 'לא עסקה בנושא של הסדרה'?
שירה כסלו
זאת אומרת שכל הנושא של ההסדרה, היא עסקה מאוד בנושא של לגליזציה וההשלכות שלה אבל מי הרגולטור, איך זה ייראה, מה מנגנוני ההסדרה, לא היה שם דיון לעומק. אני חוזרת רק בשביל הסיכום - - -
היו"ר רם שפע
הייתי מציג את זה קצת אחרת, אבל אני מבין למה את מתכוונת.
שירה כסלו
לא נכנסו, שוב, להיבטי הרגולציה הכבדים. אני חוזרת לעמדה המאוד ברורה של המיזם. מהניסיון שלנו מרגולציה של מוצרי טבק. אנחנו מתנגדים להפיכה של קנאביס לפנאי למוצר צריכה. הדבר הזה בפועל מוביל למציאות שמתעדפת שיקולים כלכליים על פני שיקולי בריאות הציבור ובסופו של דבר מייצרת חור גדול בהגנה על בני נוער וצעירים מהתמכרות. תודה.
נועה בראל
רם אני יכולה להגיב למה שהיא אמרה?
היו"ר רם שפע
בבקשה.
נועה בראל
אני רק רוצה להגיד לך לגבי מה שאמרת עכשיו שזה בעצם מקדם את העניין של השימוש. זה מה שפתחתי איתו קודם, צריך להבין שכבר יש בין מיליון ל-1.5 מיליון משתמשים. זה בדיוק להיפך. כאן צריך להכניס את הרגולטור ולהכניס את הרגולציה ולהכניס את התקנים ולפקח על כל הדבר הזה, כדי דווקא לשמור על בריאות המשתמשים. למשתמשים יש זכות לקבל תוצרת שהיא איכותית והיא מפוקחת. על מידת הפיקוח, על איך מפקחים, זה שצריך לפקח זה ברור. איך וכמה ומי, אלה שאלות שצריך לשאול. אבל אני חושבת שאף אחד פה לא רוצה להפקיר אף אחד והמטרה היא דווקא לקדם את הבריאות תוך כדי השימוש כי השימוש הזה לא הולך לשום מקום, צריך כבר להכיר בזה. תודה.
היו"ר רם שפע
אני מסכים, אני חייב להגיד. יש בסוף וגם אמרתי את זה כמה פעמים בשנתיים האחרונות, בסוף גם חלק מהתפקיד של נבחרי ציבור להחליט באיזה סוגיות אתה נלחם למרות המציאות בשטח והציבורית ואיזה סוגיות אתה מבין, ופה אני מתייחס לכמה אנשים שאמרו שאפשר להילחם, שהמלחמה היא בעיקר לא משיגה תוצאות ואני חושב שבמציאות הנוכחית, מעבר לזה שאני מאמין שזה הדבר הנכון, היא שאי אפשר לעצום עיניים ולחשוב שהמלחמה תנצח. יש מגמה ברורה. כל אחד דיבר על כמה מדינות בעולם כבר עשו לגליזציה או עשו חצי לגליזציה, אבל המגמה היא כמעט חד צדדית לחלוטין. רוב המדינות מתקדמות לשם ולא הולכות אחורה ומשנות כמו שאנחנו שינינו פה את השם של הוועדה לנגע הסמים כי הן מתחילות להבין שצריך להתנהל עם זה אחרת. זה דבר אחד.

דבר שני, שירה, אני מאוד מכבד את הדברים שלך וגם מעריך מאוד את העשייה, רק תיקון קטן, אני חושב שמה שנכון להגיד על דו"ח מררי הוא שהוא קבע את המדיניות, הוא התווה את הדרך של איך בעיניו כוועדה שייצגה כמעט את כל משרדי הממשלה הרלבנטיים, במה הדרך שבה צריך לצעוד. זה נכון שלא נכנסו שם לנבכי האיך נכון לייצר את הרגולציה, כמה כסף יושקע ברגולטור, כמה אנשים יעבדו שם והרבה דברים האלה, בדיוק בשביל זה קיים תהליך החקיקה. כלומר יש מדיניות שהממשלה דאז הציגה, הממשלה הזאת מאמצת אותה, אני וגם ח"כ שרן השכל שהחוקים שלנו, היוו את הבסיס לדו"ח, גם היינו בקודמת וגם עכשיו אנחנו מבינים שצריך להמשיך את הקו הזה אבל החקיקה בדיוק נועדה כדי להיכנס לעומק של השאלות הרגולטוריות ולהחליט מה אנחנו עושים איתם. אנחנו לא באיזו מחלוקת עמוקה.
נועה בראל
רק שלא נקבע אפילו הרגולטור עדיין.
היו"ר רם שפע
בסדר. אני אישית מקיים על זה הרבה מאוד שיח. אני רואה שמישהי מרימה את היד בנחישות לדבר אז אאפשר לך, יעל, את תהיי אחרונת הדוברים אלא אם כן עוד מישהו יהיה מאוד נחוש.
יעל שכטר
אני מנהלת פורום הקנאביס הרפואי בהתאחדות התעשיינים. אני לא אחזור על כל הדברים החשובים שאמרו, רק אציין שאנחנו מאוד נשמח שאתה כיו"ר הוועדה החשובה הזאת וחברי כנסת נוספים ייפגשו עם התעשייה כחול לבן שבעצם אחראית על ייצור הקנאביס הרפואי ותבואו לסייר במפעלים כדי שבאמת תוכלו לראות בעצמכם את כל הפעולות הרבות שבהן נוקטים המפעלים כדי להוציא לשוק מוצרים איכותיים לפי התקינה של משרד הבריאות.

בנוסף אני רק אגיד שאנחנו בהחלט בעד לקדם שוק חוקי של קנאביס תחת פיקוח ורגולציה, וחשוב לנו לסייע לכם לאור הניסיון הרב של החברות בשטח, להקים מנגנון איכותי, יעיל לשמר את תעשיית כחול לבן בישראל ולשמור על בריאות הציבור. תודה ותודה רבה על הדיון החשוב. אם זה בסדר, אבקש להעביר את זכות הדיבור לאיתי רוגל מחברת בזלת שהיא יצרנית בעצמה ולא הצליח לדבר קודם. תודה.
היו"ר רם שפע
זה היה יצירתי, אבל מכיוון שקודם פניתי אליו אני באמת אאפשר את זה. בבקשה איתי. אחרי זה אתייחס למה שאמרת על הביקור בתעשייה. בבקשה איתי.
איתי רוגל
אני רוצה לומר כמה דברים רק בקצרה דווקא, אלך לתחילת הדיון. נועה מהחווה בדרום דיברה על זה שאפשר אולי גם לחסוך את הפעולה של המפעלים, אולי נחסוך כמה שקלים. זה צורם קצת לאוזן להבין עד כמה השרשרת שנוצרה בהסדרה החדשה וברגולציה הנוכחית כי היא באמת מבטיחה בסופו של דבר מספיק איזונים, בלמים ובקרה כדי לייצר מוצרים שתואמים את תפיסה של בריאות הציבור.

אז אם מישהו חושב שגם בעתיד גם בעולם של לגליזציה ייצרו מוצרים בסטנדרט נמוך יותר, שלהיפך, במקום שהוא יילך לפחות אנשים הוא יילך ליותר אנשים, אז אני חושב שהוא שוגה. כדאי שגם יו"ר הוועדה וגם חברי כנסת שונים יבינו שנוצרה פה למעשה שרשרת של מגדלים באיכות יותר גבוהה, של יצרנים, רק אצלנו במפעל יש למעלה ב-40 אנשי מקצוע שעוסקים בנושא של בקרת איכות ובדיקות מעבדה. האם מישהו מעלה על הדעת, בטח שבעקבות ניסיון החקיקה כרגע של ח"כ השכל שאני מצטער, ואומר את זה בבוטות, פשוט מונע מאינטרסים ומחוסר הבנה מסוים של מה שאנחנו עושים, האם מישהו יעלה על הדעת שאיזו שהיא חווה תעמוד בסטנדרטים כאלה? מפעל הוא מעבר להכל מלבד הצרכים או השיקולים המסחריים שלנו, אנחנו בסופו של דבר גם זרוע של הרגולטור כדי להבטיח איכות. זו לא אמירה סתם, זו אמירה אמיתית.

אני רוצה לומר משהו לגבי הנושא של דיון על לגליזציה, אני חושב שקצת חבל לי במובן מסוים שאנחנו גם לא מסתכלים על זה מזווית קצת אחרת. נוצרה פה למעשה, יש פה שוק שיש בו למעלה מ-100,000 בעלי מרשם במדינת ישראל. אני לא חושב שגם אתם חברי הכנסת וגם גורמים מקצועיים נוספים, גם אלה שמתנגדים נחרצות לנושא הלגליזציה, אני לא חושב שנעשו מספיק מחקרים, בדיקות כדי להבין על אותם אנשים מעבר לנושא הרפואי. זאת אומרת זה קל לבוא ולהגיד 'טוב, אבל הם חולים', אבל הם גם בני אדם. אותן השפעות שקשורות להשפעות חברתיות, כלכליות, פסיכולוגיות וכדומה, גם הם חווים אותן, שלא חווים אותן, ולכן אני חושב שאם הייתם מסתכלים או מקיימים את הדיון על הלגליזציה בפרספקטיבה של המדיקליזציה. זאת אומרת, אם היום לצורך העניין בזמן הזה שמקיימים דיונים וממשלות מתחלפות וועדה על ועדה, הרי בזמן הזה היה אפשר לאפשר ליותר אנשים במדינת ישראל תחת מרשם רפואי ותחת פיקוח הדוק בדיוק כמו שקורה היום, לקבל את הקנאביס לכל מיני תסמינים ולכל מיני מחלות ובזמן הזה לחקור בצורה מסודרת לעומק את כל הרבדים השונים של ההשפעות שיש לקנאביס על החברה הישראלית ועל בריאות הציבור וכל מה שכרוך בזה. אני חושב שצריך להסתכל על זה דווקא מהזווית הזאת, להשתמש בהבנה שהשוק המדיקלי דווקא יודע לתת לא מעט מידעים גם לנושא הגדול הזה שנקרא לגליזציה ולהיבנות משם.
היו"ר רם שפע
תודה רבה. אני חייב לומר שאני לאו דווקא מסכים עם כל מה שאמרת וזה בסדר גמור. אני אתחיל מהנושא השני. אני לא חושב שהפריזמה של הלגליזציה צריכה, זה בסדר גמור לתפוס את ההיבטים ולראות מסקנות שנעשו, אבל אנחנו פשוט מדברים על סיפור אחר לגמרי. צריכה עצמית לצרכי פנאי היא איננה צריכה רפואית, אני מניח שאתה מבין את זה כמוני, ולכן זה לא נגזר. בסדר, יכול להיות שאנחנו לא מסכימים, זה לגיטימי, זה לא נגזר מזה. המטרה היא אחרת, המחשבות הן אחרות, אני לא חושב שזה נובע בכלל מאותו המקום, מי שיש לו צרכים רפואיים המדינה צריכה לעשות הכל כדי לאפשר לו לקבל את מה שהוא צריך בצורה המיטבית, ואגב, אנחנו יודעים שזה לכל הפחות לא קורה בצורה מספיק טובה, אני אומר את זה בעדינות, וגם מהיכרות אישית. זה דבר ראשון.

דבר שני, אנחנו לא ניכנס פה לכל השאלות שבין החוות למפעלים, אבל אני לא בטוח שכל מה שאמרת הוא חד משמעי עם סימן קריאה. יש כל מיני דוגמאות בעולם לרגולציה, ואני מדבר ספציפית על הרפואי, זה לאו דווקא מדויק .יש הרבה מאוד תהליכים שאפשר לעשות לחסוך חלק מהתהליכים בשרשרת הייצור, זה גם לפעמים חוסך כסף, זה גם חוסך ברגולציה. נכון, זה אולי לא תמיד עוזר לתעסוקה אבל זה לא בטוח יפגע בתהליך.

מי שיודע, אני התעסקתי לא מעט עכשיו בסיפור של הרפורמה בחקלאות וגם שם ראינו הרבה מאוד פעמים שהשרשרת הכל כך רחבה הזו עוזרת, לא במחיר ולא באיכות. אז אני לא קובע פה קטיגורית, לא מספיק צללתי. אני אומר את זה בצניעות המתבקשת, רק אומר שזה לא חד משמעי, שמעתי כל מיני דעות. אם אתה רוצה, מכיוון שאתה על המסך וכולם רואים שאתה לא שבע רצון אני מאפשר לך להגיב דקה וזה בסדר, אבל אנחנו לא נמשיך את זה אחר כך.
איתי רוגל
אני אודה לך אם תיתן לי רגע להגיב. זה לא - - - גם כשבאים לדבר על פיקוח מחירים, יש לא מעט דווקא גורמי מדינה או נציגים של משרד האוצר וכדומה שמתנגדים לקונספט. יש לזה סיבות שבסופו של דבר נעוצות בדבר הזה שכשחושבים שמפקחים על מישהו או מקלים עליו בכל מיני מקומות אז פתאום נחסכים השקלים. אני מבטיח לך שאם מחר זו תהיה החווה שתארוז לשיטתכם, על כל הקונספט הזה, שממנה זה יישלח לאן ש הוא, אם אתה חושב שזה יוריד כמה שקלים לשקית אתה טועה כי דרישות בקרת האיכות יהיו כאלה שבסופו של דבר יובילו את כולם לאותו מקום. יש איזו תפיסה, אני מצטער שאני קצת בוטה, אבל יש איזו תפיסה שהיא, אתה יודע, או שפעם אחת הפוליטיקאים ופקידי הממשל הם נגד החקלאים ופעם הם נגד התעשייה. תבואו, תהיו עם הרגליים שלכם, בואו תראו את המפעלים, בואו תראו את החוות החדשות לעומת חוות שהיו לפני עשור, ואחר כך תקבל איזה שהוא החלטה מובנית שאומרת 'תשמע, באמת כל הדבר הזה ייחסך'.

אני גם מזכיר לכולם שמחירי הקנאביס הרפואי במדינת ישראל הם מהזולים בעולם, אנחנו כמעט רבע מהמחיר האירופאי, אנחנו יותר נמוכים מהשוק האמריקאי שהוא הרבה יותר משמעותי בגודלו וגם בשוק הקנדי. אז אתה יודע, תמיד - - - אז אם אנחנו מדברים כדי להשוות את מה שהיה לפני עשור שלמעשה זה היה איזה שהוא מחיר שלא היה בו שום קשר למציאות כלכלית, בסדר. אבל זה לא מקור להשוואה.
היו"ר רם שפע
בסדר. תראו, אמרתי את זה גם קודם, המטרה לא הייתה להתעמק בכל ההקשרים של הקנאביס הרפואי, זה לא הדיון הזה. אגב, אנחנו כן נקיים דיון עוד יותר מעמיק בקנאביס הרפואי אבל זה יהיה רק בעוד כמה שבועות, רגע אחרי התקציב. אני רק אתייחס למה שאמרת, לא קבעתי שזה בוודאות מה שצריך לקרות, אני רק אומר שאתה התייחסת לזה עם סימן קריאה וזה לא המצב היחיד או הדרך היחידה שבה אפשר לנהל. אגב המחיר קריטי בעיני אבל הוא ודאי לא הדבר היחיד שאנחנו שוקלים לנגד עינינו. יש עוד הרבה הקשרים בסוף עם האיכות, בטח בהקשר הרפואי, כי מי שיש לו צורך והוא לא מקבל את מה שהוא צריך ואת הזן שהוא צריך, בכלל, לא התחלתי לדבר על כמות ה-THC, לא נכנסנו לזה, אז ברור שזה גם לא טוב. כלומר הנושא מורכב, הוא פשוט לא חד משמעי. זו הייתה הסיבה להערה שלי.

אנחנו צריכים לסיים את הדיון עכשיו.
גיל קיטאי
אני מבקש לדבר.
היו"ר רם שפע
אני באמת במצב רוח טוב וגם יחסית יש זמן אז אתה תהיה האחרון. אם עוד מישהו רצה לדבר ולא הספיק אנחנו נפנה אליו בדרכים אחרות או שהוא יפנה אלינו.
קריאה
אני פעיל חברתי של תחום הקנאביס הרפואי, פעיל לגליזציה,
היו"ר רם שפע
רגע, אני מעריך מאוד את האסרטיביות שלך אבל פניתי לגיל שידבר, אם אתה רוצה להגיד משפט כדי שלא אוריד אותך, משפט אחד ממש.
קריאה
יש לי קצת יותר ממשפט. תן לגיל לדבר ותחזיר אותי אחרי זה. יש לי יותר ממשפט.
היו"ר רם שפע
לא, אני לא יכול כי אנחנו צריכים לסיים את הדיון. אני מתנצל. אני למוד אנשים שיש להם קצת יותר ממשפט. אני מתנצל, תשלח לנו ותשוחח איתנו, נשמע את כל מה שיש לך להגיד, אני מבטיח. גיל בבקשה.
גיל קיטאי
שלום לחברי הוועדה ושלום ליושב בראש רם, תודה לך על ההזדמנות לדבר בפני חברי הוועדה ולהשמיע קול אחר. קוראים לי גיל קיטעי, אני פעיל לגליזציה ומטופל קנאביס. אני באמת רוצה להשמיע לכם זווית אחרת בתור אחד מתוך אותם אלפים שיש להם תיק פלילי על שימוש בקנאביס. באמת לצערי בתוך השיחות פה רובכם מפספסים את הנקודה המרכזית. בזמן הזה שאתם חושבים, בזמן הזה שאתם מנסחים ומושכים את השינוי בחוק, יש אזרחים ואזרחיות שממשיכים לסבול וכל פעולה שמתבצעת כנגד האזרחים זה אתם, חברי הכנסת, שמבצעים אותה. זו היד שלכם שפועלת כנגדם.

בזמן שאתם חושבים על השינוי יש אזרח או אזרחים שעוברים חיפוש משפיל ברחוב, ברכב ואפילו בבית שלהם בעקבות שימוש בקנאביס, ותזכרו תמיד, זו היד שלכם של חברי הכנסת שנותנת לזה לקרות. בזמן שאתם מנסחים יש שוטר או שוטרת שבאמת מנסים לבצע את העבודה שלהם וזה לרוב לעכב ולעצור צרכני קנאביס. ותזכרו, זאת היד שלכם חברי הכנסת שמעכבת ועוצרת את אותם צרכנים וצרכניות.

בזמן שאתם מנסחים את החוק הזה יש אלפי כתבי אישום שמנוסחים כנגד צרכני וצרכניות הקנאביס, ותזכרו זאת היד שלכם חברי הכנסת שמנסחת את אותם כתבי אישום. ובזמן שאתם מושכים את החוק הזה כבר שנים, יש כבר יותר ממיליון וחצי צרכנים וצרכניות של קנאביס שצורכים קנאביס בישראל. זה המצב. ואתם חברי הכנסת, כן, אתם, אתם נתתם לזה לקרות בזמן שחשבתם, ניסחתם ומשכתם.

לסיכום אני יודע שאתם כבר מבינים את זה. הגיע הזמן שב-2021 היד שלכם, חברי הכנסת, תפסיק את ההפללה והאלימות הממוסדת כנגד צרכני וצרכניות הקנאביס בישראל. תודה.
היו"ר רם שפע
אוקיי. האמת שאני יכול להגיד, סליחה על הציניות, אבל הדגמת יפה איך אפשר להגיד משפט אחד, אמנם אמרת אותו כמה פעמים אבל הצלחת להעביר את המסר שלך בצורה ברורה. אני חושב שאתה מבין גיל, שיש יותר ויותר חברי כנסת שדעתם דומה לשלך, בטח ביחס להפללה, ואני מקווה שהיא גם הרוב, נכון, מה לעשות, הלוואי, גם אני משתוקק שזה היה לוקח הרבה יותר מהר ממה שהמציאות מכתיבה לנו. מה לעשות, הכנסת היא מקום שלא הכל קורה בו בקצב שאנחנו רוצים, אני יכול לתת לך עוד אלפי דוגמאות לדברים שהם גם דחופים וחשובים בהקשרי רווחה וחינוך, והמון דברים שאנחנו לא מצליחים לקדם בקצב שהיינו רוצים.

אנחנו נעצור פה את הדיון. אני אגיד כך, קודם כל תודה גדולה למי שנכח וגם הגיע וכיבד אותנו בנוכחותה ונוכחותו וגם בזום. אמרתי את זה כבר כמה פעמים ואני אומר את זה גם עכשיו, לי יש הליך סדור לאופן שבו אני רואה את התהליך הזה קורה, אני מקיים גם היום המון המון פגישות עם חברי כנסת מכל הקשת, גם מהאופוזיציה, וודאי מהקואליציה שאני חבר בה. ואני חושב ומתכוון ממש מיד אחרי התקציב להעלות שוב את הצעת החוק שלי ללגליזציה, בתקווה שכמה שיותר חברי כנסת יצטרפו. זה הזמן הנכון להתחיל מחדש להוביל את התהליך, להביא אותו לקריאה טרומית ואחר כך כמובן להשלים בסדרת מהלכים.

יש הרבה שותפים לזה גם פה, וגם חשוב לי להגיד, כל מי שאמר ודיבר וחשש בהתנגדות, אני אפגוש גם אתכם, אנחנו, הצוות שלי, נקשיב גם לכם. אנחנו לא דורסים אף אחד ולא עיוורים למורכבויות שיש לתהליך הבאמת סבוך הזה, אנחנו רואים את זה בכל העולם, אנחנו קשובים ואחראיים. אנחנו גם מאוד נחושים. אבל אנחנו גם קשובים.

תודה רבה לכולם. המשך יום טוב. אני נועל את הישיבה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:49.

קוד המקור של הנתונים