ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 13/10/2021

פרק י"ח (תכנון ובנייה), סימן א' - היתר שימוש להפעלת מעון מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



48
ועדת החינוך, התרבות והספורט
13/10/2021





מושב שני

הכנסת העשרים-וארבע

מושב שני


פרוטוקול מס' 28
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום רביעי, ז' בחשון התשפ"ב (13 באוקטובר 2021), שעה 9:25
סדר היום
פרק י"ח (תכנון ובנייה), סימן א' - היתר שימוש להפעלת מעון מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021
נכחו
חברי הוועדה: שרן מרים השכל – היו"ר
עלי סלאלחה
עופר כסיף
משה טור פז
מאיר פורוש
יוסף שיין
חברי הכנסת
איתן גינזבורג
יעקב מרגי
אורית סטרוק
מיכל רוזין
מוזמנים
עמיחי פישר - ראש אגף בכיר לטיוב רגולציה, משרד ראש הממשלה

שיר סגל - מנהלת תחום אגף רגולציה, משרד ראש הממשלה

ביאן אסמעיל-אעבד - עו"ד בלשכה המשפטית, משרד האוצר

אורלי ליימן עיני - רפרנטית חינוך באגף תקציבים, משרד האוצר

אביעד שוורץ - רפרנט תעסוקה באגף תקציבים, משרד האוצר

קרן גלאון - עו"ד, סגנית יועמ"ש כב"ה, המשרד לבטחון פנים

טפסר משנה גיא מור - רמ"ח חקירה ורגולציה, הרשות לכבאות

יקירה גבאי - עו"ד, מנהלת מחלקה בכירה ייעוץ משפטי, מינהל התכנון

מירה סלומון - ראש מינהל משפט וכנסת, מרכז השלטון המקומי

קרן אוחנה איוס - עו"ד, מנכ"ל חיב"ה - ארגון הגנים הפרטיים

לוסי חדידה - מנכ"לית ארגוני גננות "גנים ברמה אחרת"

יניב בר אור - מנכ"ל התאחדות מעונות היום
מוזמנים באמצעים מקוונים
יערה יפרח - מנהלת מחלקה בכירה ייעוץ משפטי רישוי מוסד, משרד החינוך
ייעוץ משפטי
נירה לאמעי רכלבסקי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
מיטל פורמוזה, חבר תרגומים


פרק י"ח (תכנון ובנייה), סימן א' - היתר שימוש להפעלת מעון מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021
היו"ר שרן מרים השכל
בוקר טוב לכולם. אני שמחה לפתוח את ועדת החינוך של הכנסת. אנחנו נפתח היום את הדיון בפרק התכנון והבנייה, היתר שימוש להפעלת מעון בחוק התכנון והבנייה. אנחנו אמנם אמרנו שאנחנו נתחיל היום מיד עם ההקראה, אחרי ששמענו את כל הדברים. אבל ביקשו כמה גופים לומר כמה מילים וגם כמה חברי כנסת. אז מה שנעשה, אני אאפשר אחד אחד ואני מבקשת לעמוד רק במסגרת הזמן. כי כן התקיים דיון מאוד ארוך בפעם הקודמת. אני אתן שתי דקות לכל אחד להציג את הדברים וחברת הכנסת אורית סטרוק, אני אתן לך את זכות הדיבור הראשונה. בבקשה, לרשותך שתי דקות.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
תודה רבה גברתי יושבת הראש. הדיון שאתם הולכים לעסוק בו, ואני לא אשתתף בו, הוא דיון חשוב. אז באמת אני לא אגזול מזמנכם. אני רק רוצה להציף פה, גברתי, בשיא הכאב, את הבעיה של התשלום למעונות. בשני היבטים: אחד, נכון לרגע זה, הורים משלמים תשלום מלא למעונות. אין סבסוד בכלל, כי לא קבעו מה יהיה הסבסוד. רצו לשנות את כללי הסבסוד, לא שינו כלום. הכל בהמתנה. הכל ב-hold ואני מקבלת פניות מהורים שמשלמים אלפי שקלים. שזה משהו שהמשפחות לא יכולות לעמוד בו. והם גם לא יכולים להוציא את הילד מהמעון, כי כבר לא יהיה להם מקום אחר כך. זה טירוף הדעת, שצריכים לתת עליו את הדעת. אני פניתי לשרה, לשרה אורנה ברביבאי, שהבטיחה לבדוק. אבל אני מבקשת שגם הוועדה הזאת תבדוק את זה ובאופן דחוף. אני חוזרת, הורים משלמים תשלום מלא, בגלל שלא הוחלט מה יהיו הקריטריונים לסבסוד, כרגע.

דבר שני, אני רוצה להעלות פה את הצעקה והזעקה של נשות האברכים. שההחלטה לשנות, להכניס כנראה את הדברים לומדי התורה לשוק העבודה דרך הכיס היא החלטה שפוגעת בהן כנשים. כנשים עובדות, כנשים לומדות. כנשים שמנסות לפתח את עצמן בצד גידול ילדים. ומי כמוך גברתי, שאת בעצמך מתמודדת יום יום עם הדילמות הקשות שיש לאישה שגם עושה קריירה וגם מנסה לגדל משפחה. מי כמוך מבינה שאסור למאבקים מהסוג הזה לבוא על חשבונן של נשים. עם כל הכבוד, גם אם יש שאיפה, שאיפת על של הממשלה לדחוף כמה שיותר גברים לצאת מעולם התורה לעולם העבודה, שאני כשלעצמו לא מסכימה עם הגישה הזאת. כי אני, כידוע, חושבת שעולם התורה זה עולם מאוד מאוד חשוב. לא פחות מעולם העבודה. ואני בעצמי הייתי שנים אשת אברך ואני שמחה על זה מאוד. גם אם זה הביא אותי למצוקות כלכליות לא פשוטות. אבל עדיין אני אומרת, גם אם זו המגמה של הממשלה, לא יכול להיות שזה יבוא על חשבון היכולת של נשים לפתח את עצמן בלימודים או בעבודה. ואני מאוד מבקשת גברתי, לא על חשבון הדיון הזה. אני מבינה, הדיון הזה הוא מאוד חשוב. לא באתי לבוא על חשבונו. אני מבקשת שהוועדה ברשותך תעסוק בנושא הזה. אפילו בלי בקשה לדיון מהיר. פשוט קחי את הכפפה הזאת ותרימי את זה. את כאישה, שמבינה את החשיבות. תרימי את הנושא הזה.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
כרגע הנשים נאנקות ולא יודעות את נפשן, ממש.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה חברת הכנסת סטרוק.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
תודה. אני מודה לך מאוד על זכות הדיבור.
א היו"ר שרן מרים השכל
אנחנו כמובן נוגעים פה בוועדה בדיונים בנושא הזה. אני יודעת ששבוע הבא אמור להתקיים דיון בעניין הזה בוועדה לשלום הילד. חברת הכנסת מיכל, שהיא יושבת ראש הוועדה, עדכנה אותי.
יעקב מרגי (ש"ס)
שזה היבטים, היבטים לא פחות חשובים.
כ היו"ר שרן מרים השכל
כן, כן.
יעקב מרגי (ש"ס)
הילד והאישה. אבל גם הילד.
היו"ר שרן מרים השכל
מה?
ה יעקב מרגי (ש"ס)
היא ציינה את הפן של האישה, הפגישה באישה. אני טוען שיש פגיעה נוספת. בילדים, בהתפתחות של הילדים.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
בוודאי יש פגיעה בילדים.
היו"ר שרן מרים השכל
אני אתן לך אז עכשיו באמת את זכות הדיבור.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
כי הדילמה היא להעביר אותם למעונות לא מוסמכים. זו דילמה קשה.
היו"ר שרן מרים השכל
אז חבר הכנסת מרגי, בבקשה, לרשותך גם 2 דקות.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
תודה רבה גברתי.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה לחברת הכנסת סטרוק.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני מודה לך על זכות הדיבור. תודה.
יעקב מרגי (ש"ס)
תודה רבה ליושבת הראש, תודה רבה חברי הכנסת. אני, מאחר והיא התייחסה לנושא הזה, רק משפט רציתי לומר. הפגיעה בהתפתחות הילד וחוסר השוויון, רק בשבוע שעבר היה פה יום שוויון הזדמנויות. שוויון בחינוך. אני טענתי שאין שוויון בחינוך. שוויון הזדמנויות בחינוך. לפגוע בילדים, בפעוטות, לא לאפשר להם התפתחות שווה וזהה בתחילת החיים שלהם - העקומה רק תלך ותגדל. לכן, אם רוצים לעשות תכנית כלכלית לעידוד מאן דהוא לצאת לעבודה, יש דרכים אחרות. לא על הגב של הפעוטות. זה אחד. זה מאחר והיא העלתה את זה, אז אני אומר את זה.

אני רוצה לומר, להזכיר, הייתה פה קריאה בוועדה אתמול. את לא היית, היה משה טופז. אני בנשיאות ראיתי שהעבירו נושאים של ועדת הכלכלה לוועדת החינוך, כאילו אין לוועדת החינוך מה לדון. ואין בכנסת, במדינה ובעולם, חוץ מחוק ההסדרים אין כלום. אני קראתי לך, קראתי לוועדה, לא לדון בנושא כלכלה. יש הרבה נושאים בחינוך. זה אחד המשרדים הגדולים, שדורשים נגיעה בכל. ואמרתי, הלוואי והייתי יכול לקבוע ששר חינוך לא יהיה בקדנציה פחות מ-10 שנים. כי כל 4 שנים או שנתיים וחצי או שנה וחצי, עד שאתה מתחיל להביא את המנכ"ל או את השר או השרה למרכז החדר, לטפל בבעיות העיקריות - מתחלף שלטון ומתחילים הכל מחדש. אז אני יודע שיש לך הרבה נושאים. ועדה מצוינת לקחת ולא כדאי להביא נושאים כלכליים לפה. תתעסקי בחינוך, יש הרבה נושאים. תיזמי, גם אם חברי כנסת לא יזמו. זה משרד ענק, תפעילי את המשרד. אני אומר לך מאחורי הקלעים מנהלי אגפים אמרו לי 'הפעלת אותנו, הנעת את המשרד'. יש לך, ויש לך את זה. אני מאחל לך הצלחה.

לגבי הסוגיה הזאת של המעונות. אני באתי לכאן כדי א' לתרום, צריך לעשות הכל כדי שהמחסור במעונות יום מפוקחים יגמר סוף סוף במדינה הזאת. אני שמח שהדיון נמצא היום בוועדת חינוך. לא זכיתי בתקופתי. זה היה בוועדת העבודה, כלכלה, כל פעם מקום אחר. אני שמח שהשיח השתנה. זה התחלה של משהו טוב. אני חושב שהכל חינוך, כולל מעונות היום והגיל הרך. אני מקווה שהמהלך הזה יושלם ויופעל כמו שצריך. לכן אני אמרתי, צריך לעשות הכל כדי להקל ברגולציה, ברישוי. ולאפשר כמה שיותר מעונות. הלוואי והמדינה הייתה יכולה לבנות, להספיק. הרשויות המקומיות הלוואי והיו מתוקצבות ויכולות להקצות שטחים ולעשות הכל. אני חושב שזה נכון לדון בהקלות ברישוי. יש לזה הרבה השלכות. אני ראיתי פן אחד שלא ראיתי התייחסות אליו. המנהל היום בהלכת קמיניץ יכול לדרוש שותפות בהכנסות. אם משק למגורים, שזה אדמות מנהל שמשמש לעסק יכול להוות דוגמה במשק חקלאי. אם מישהו עשה עסק כלשהו, המנהל יכול לעשות לו שומה. כל ההכנסות שהוא עשה בשנים שהוא השתמש בנכס, לצורך עסק ולא מגורים, ידרוש את הסכום. אני מבקש לשאול אם זה עלול לסכן את בעלי הדירות האלה מחר מחרתיים.
היו"ר שרן מרים השכל
שבעצם ידרשו מהם ארנונה עסקית?
יעקב מרגי (ש"ס)
או על הכנסה משכר דירה, את השותפות ברווח של ההכנסה. או אפילו עם מפעיל המעון. אני לא יודע מה הדיוקים המשפטיים. אני לא יודע לומר לך, אבל צריך לבדוק את זה. היום, בשנים האחרונות, המנהל הפך להיות, ובצדק בחלק מזה, מאוד אגרסיבי.
היו"ר שרן מרים השכל
כן.
יעקב מרגי (ש"ס)
אומר אני לא אוכף, לפחות אני אגבה את ההכנסות מהשימוש שעושים בנכסים. לכן כדאי לבדוק את זה ולקבל תשובות. שלא נמצא שסיבכנו את בעלי הנכסים. הלוואי ותהיה תשובה כבר. אם לא, אז אפשר גם לבדוק את זה בהמשך.

דבר שני, אני חושב הסוגיה הזאת של השלטון המקומי. כדאי למצוא את דרך האמצע. לא להטיל על השלטון המקומי כל מיני מטלות ברישוי. גם ככה היום להוציא היתר בנייה ברשויות המקומיות זה סיפור לא קל. יש את התכניות של הוועדות המקומיות. יש, רוב הרשויות המקומיות עשו קוד בבינוי. בינוי בכמויות גדולות מאוד. ועכשיו להכניס להם כל מיני הליכי רישוי כאלה. לבדוק איתם מה הם כן מוכנות לעשות, מה לא מוכנות לעשות. מה שכן, שלא יהיה, אני אומר לך, גם חרד לסוגיה הזאת שאנחנו, משפט אחרון, שאנחנו נותנים.
היו"ר שרן מרים השכל
אז באמת, משרד הפנים, אני עוד מעט אבקש תשובה בעניין הארנונה העסקית.
יעקב מרגי (ש"ס)
שלטון מקומי גם כן. גם שלטון מקומי.
היו"ר שרן מרים השכל
ואכיפה.
יעקב מרגי (ש"ס)
מרכז השלטון יכול להביא את דעתו על הקטע הזה גם כן. אני בא ואומר, מאשרים מעון, זה ברכה, זה מבורך. זה נותן היצע גדול יותר. וגורם לפיקוח גדול יותר. אבל הייתי רוצה לדעת גם שהשכנים מאותו יום החיים שלהם לא הלכו לגיהנום. גם זה צריך לחשוב על זה. אז זה בהיבטים טרום הדיון.
היו"ר שרן מרים השכל
או. קיי. בסדר גמור. עוד מישהו רוצה להעיר מחברי הכנסת?
עלי סלאלחה (מרצ)
כן. אני רוצה לשאול את השאלה מה לגבי החברה הערבית והדרוזית. הנושא הזה של המעונות שם הוא נושא פרוץ נדמה לי. נראה לי שהכל עושים אותו מתחת לבתים. שאין את האווירה באמת לטפל בפעוטות באופן הנכון והראוי. ולכן אני חושב שיש מקום לבקש לעשות דיון בוועדת החינוך לגבי המגזר הזה.
היו"ר שרן מרים השכל
כן. אני הבנתי שדווקא אצלכם במגזר יש את האתגרים הכי קשים בהוצאה של היתר שימוש חורג.
עלי סלאלחה (מרצ)
נכון.
היו"ר שרן מרים השכל
בין אם דרישות למדרכה יותר רחבה. דרישות לחניה.
עלי סלאלחה (מרצ)
היא מקיימת.
היו"ר שרן מרים השכל
לך תמצא בתוך איזה כפר שיש שם רק סמטאות עכשיו חניה להורים, לעצור מחוץ לגן. או איזה שהיא מדרכה שתהיה רחבה מספיק. או פתאום ממ"ד שפתאום יש איזה דרישה. או דברים כאלה שבאמת המבנים הם מאוד עתיקים.
עלי סלאלחה (מרצ)
כל התנאים הם לא תנאים.
היו"ר שרן מרים השכל
ואין את היכולת. אז דווקא שם ממש הכל פרוץ. ואף אחד, גם לא נרשם כמעונות בצורה, כלומר, במשרד הכלכלה לא נרשמים. בגלל שמנסים ככה לחמוק מתחת לרדאר, כדי שלא יתפסו בעצם את אותו הגן. אז דווקא במגזר שמענו שזה חלק מהאתגרים הכי קשים. והמטרה שלנו, כמו שאמרתי בהתחלה, היא באמת לעודד רישום על פי חוק הפיקוח על המעונות של כל המעונות במדינת ישראל. רק ככה אנחנו נדע שיש פיקוח אמיתי על הילדים שלנו, כפי שקבעו בחוק. ואנחנו לא רוצים אנשים שיהיו מתחת לרדאר, כמו פיראטים יפעלו. אנחנו גם לא רוצים שגננות יהיו עברייניות פליליות, בגלל שהייתה איזה חריגת בנייה בתוך המבנה בעבר ואחר כך ביטלו לה את היתר השימוש החורג והעמידו אותה לדין ופשוט היא נגמרת עם, ממש עם עבירה פלילית. העמדה לדין. משהו מטורף. כן?
עלי סלאלחה (מרצ)
אז אני מבקש באמת לקיים דיון ממצה. להביא את העניין הזה לידיעת המוסד הזה ולהסיק מסקנות. ובסופו של יום גם להגיע למצב טוב יותר לפעוטות שלנו, לילדים שלנו. וכמובן לעתידם שיהיה זוהר יותר ויהיה טוב יותר.
היו"ר שרן מרים השכל
מצוין. תודה רבה. חבר הכנסת כסיף או פורוש, הערות לפני שאנחנו מתחילים? או. קיי, חבר הכנסת פורוש הגיש הסתייגות. אתה רוצה להציג אותה? רגע, היא לסעיף ספציפי או?
נירה לאמעי רכלבסקי
היא לכל מיני סעיפים.
היו"ר שרן מרים השכל
או. קיי. אז שנייה. אז רגע, חבר הכנסת פורוש, ברשותך, אני מניחה שתרצה להציג את ההסתייגויות. אז לפני כן, אני רק רוצה לתת לעו"ד גלאון משירות הכבאות שאמרה שלא נתנו לה בעצם את זכות הדיבור בדיון הקודם. ואמרה שמאוד חשוב שנשמע אותה. אני די, כן חשבתי שעברנו על כל הרשימה שהעבירו לנו בדיון הקודם. אבל אני אתן לך באמת לדבר לפני שנתחיל בעצם הקראה והסתייגויות בעניין החוק. אז קרן גלאון?
נירה לאמעי רכלבסקי
גלאון.
היו"ר שרן מרים השכל
גלאון. נמצאת איתנו או שהיא בזום? בזום. אם ניתן להעלות אותה.
גיא מור
קרן בדרך לכאן. אני גיא מור, רמ"ח חקירה ורגולציה ברשות הכבאות.
היו"ר שרן מרים השכל
שלום גיא מור.
גיא מור
נעים מאוד. תודה לכולם. אני אתייחס בקצרה, ואם אפשר יהיה גם לתת לקרן להתייחס בהמשך.
היו"ר שרן מרים השכל
או. קיי.
גיא מור
רק חשוב לנו לציין בהקשר של הדיון הקודם, שקיימות היום דרישות שלנו מכוח הוראת נציב לגבי מוסדות חינוך. בין היתר לגבי מעונות יום לפעוטות. הדרישות האלה קיימות היום ונאכפות. וחשוב לנו לראות איך אנחנו משמרים אותם במסגרת של המהלך הזה. אבל כמובן שאנחנו לא מתנגדים לייצר את הפטור משימוש חורג.
היו"ר שרן מרים השכל
או. קיי. אז ככה, כמה דברים. דברים שעלו גם כן בדיון הקודם לפני כן. אנחנו שאלנו האם יש תכנית היום כלל ארצית בעניין מה שירות הכבאות דורש מגננות או מגני ילדים. ונענינו בשלישה.
גיא מור
אז אני מבקש לדייק כאן. היום יש דרישות. גם למוסדות חינוך שהם בתי ספר, גם גני ילדים. גם מעונות לפעוטות.
היו"ר שרן מרים השכל
לא בתי ספר, פעוטונים.
גיא מור
גם לפעוטונים. גם לפעוטונים.
היו"ר שרן מרים השכל
אתה יכול להציג בפנינו את הדרישות האלו שיש היום למערך הכבאות?
ב גיא מור
וודאי. אני אפתח אותן. הן גם זמינות באינטרנט, אני ממש אפתח אותם כרגע.
היו"ר שרן מרים השכל
תכוון אותנו איפה באינטרנט.
גיא מור
אני כותב "הוראת נציב 523"
נירה לאמעי רכלבסקי
הוראת מה?
גיא מור
הוראת נציב כבאות מספר 523. היא הוראת נציב שעוסקת בסידורי בטיחות אש במוסדות חינוך. אני פותח אותו ממש תוך כדי שאנחנו מדברים. אפשר גם לפתוח אותה בעצמכם, אני גם אוכל לשלוח אותה לוועדה אם תבקשו. סעיף 5 מדבר על מעונות יום. כותרתו "מעונות יום". מדבר פה על חומרי הבנייה והציפויים, על דרכי המילוט, על אמצעי כיבוי, על אספקת מים, על מערכות לגילוי אש ועשן. אלה הדרישות שקיימות. זו הוראת נציב מ-2010. היא עודכנה ב-2014.
היו"ר שרן מרים השכל
במעונות יום פרטיים או מפוקחים?
קרן אוחנה איוס
במעונות שנבנו מלכתחילה כפרוגרמה לתכנון מעונות יום ומסגרות לפעוטות ולא מתייחסות למעונות שמתקיימים בדירות מגורים. משפחתונים, פעוטונים שקיבלו או מנסים להגיש בקשה לפטור מהיתר לשימוש חורג, שאז הדרישה היא שונה. היא על פי היתרי בנייה ולא על פי היתרים למעונות יום.
גיא מור
צריך להתאים את הדרישות האלה למעונות יום פרטיים במבנה מגורים.
קרן אוחנה איוס
הדרישות האלה לא מקבילות למבנה מגורים.
היו"ר שרן מרים השכל
רגע, רגע, אני, סליחה. גיא, תראה, יש לנו הכבוד וההערכה למערך הכבאות. אנחנו מבינים שאתם עוסקים בדיני נפשות ואתם בעצם שומרים על בטיחות האזרחים. אבל תקשיב, יש פה תקנות שהן בוודאי לא כלל ארציות ובטח שלא מותאמות לפעוטונים האלה שאנחנו מדברים עליהם היום. אתה רוצה להגיד לי שפעוטון עם 10 ילדים.
קרן אוחנה איוס
בסלון בית.
היו"ר שרן מרים השכל
מישהי רוצה לטפל ב-10 ילדים בדירה שלה.
יעקב מרגי (ש"ס)
בחוק אין פעוטון.
היו"ר שרן מרים השכל
רגע.
יעקב מרגי (ש"ס)
בחוק יש מעון יום, לא משנה. אין משפחתון, אין פעוטון.
היו"ר שרן מרים השכל
היא צריכה בעצם לשפץ את רוחבם ומספרם של פתחי, אני יודעת? בהתאם לתקנות התכנון והבנייה,
יעקב מרגי (ש"ס)
היא תתקין ספרינקלרים גם.
היו"ר שרן מרים השכל
התקפות ביום הקמת המבנה או ביצוע שינוי הייעוד? כלומר, להתחיל לעשות שיפוץ של פתחי יציאה? אתה מבין שהכבאים אחר כך מגיעים לאותה גננת, שבסך הכל ביקשה אישור להיתר שימוש חורג מהעירייה כדי לטפל ב-10 ילדים.
קרן אוחנה איוס
בסלון ביתה.
היו"ר שרן מרים השכל
על זה אנחנו מדברים. סליחה, אני לא צריכה עזרה. תודה רבה. מגיע אותו בחור מהכבאות, אומר 'חבר'ה, כל הדלתות בדירה שלך לא טובות. את צריכה להרחיב אותן ב-10 ס"מ'. היא צריכה עכשיו להשקיע, אני יודע? 100,000 שקלים בלהרחיב את כל הדלתות בדירה שלה, כדי לטפל ב-10 ילדים? כאשר משפחה מרובת ילדים חיה ככה יום יום, ללא שום הפרעה וללא שום בעיה. אבל פתאום, כשזו מטפל עם 10 ילדים מגיע אותו נציב כבאות. ואני אומרת לכם, באמת, בסוג של התעללות באותם אנשים, דורש שיפוצים בסכומים בלתי אפשריים.
יעקב מרגי (ש"ס)
אם יקרה אסון, מה?
היו"ר שרן מרים השכל
אמצעי כיבוי ואספקת מים. כאילו, מערכת לגילוי עשן. בסדר. תקשיבו, התקנות האלה בטח שלא מתאימות לאותם פעוטונים. יותר מזה, אם היו את התקנות האלו, מדוע הם לא נכנסו בחוק הפיקוח על המעונות?
גיא מור
בחוק, מה שנכנס במסגרת חוק הפיקוח אני מציע לשאול את מי שגיבש את החוק הזה, משרד העבודה או משרד האוצר. אנחנו לא אמונים על חוק הפיקוח ואנחנו לא קבענו.
היו"ר שרן מרים השכל
אין בחוק הפיקוח שום התייחסות.
יקירה גבאי
אין בחוק הפיקוח שום התייחסות לתכנון ובנייה. כל התכנון ובנייה זה אמור להיות מוסדר במסגרת חוק התכנון והבנייה.
היו"ר שרן מרים השכל
לא, אתם דורשים מהם באמת התקנה של ברז לחץ. כאילו, תקשיבו, זה,
יעקב מרגי (ש"ס)
איפה הבלבול? סליחה, איפה הבלבול? הבלבול, מכובדי, א' אני מסכים שהילדים שלנו צריכים להיות מוגנים. בוא, בפתיח אני אומר לך.
היו"ר שרן מרים השכל
"ליד כל ברז כיבוי יותקן"
יעקב מרגי (ש"ס)
ואני לא רואה הבדל, הנה אני אומר לך, למרות שלדעתי צריך לעשות הקלה רגולטורית.
היו"ר שרן מרים השכל
"יותקן ארון לציון".
יעקב מרגי (ש"ס)
סליחה, שרן, ברשותך. התפרצתי אמנם. הקלות רגולטוריות כדי לעודד את, שיהיה לנו מלאי, סליחה, במושגים של מלאי ואמצעים. של מעונות ומסגרות מפוקחות. הבלבול פה זה שהדירה עכשיו מקבלת אישור להפעיל מעון היא לא הופכת להיות מבנה ציבור. יש פה בעיה קרדינלית בהגדרה משפטית. אפילו יושבת הראש אמרה פעוטון. משפחתון. אני היום התברר לי שהמילה משפחתון ופעוטון בכלל לא מוגדרת בחוק הזה. כולם, כל מסגרת היא מעון יום.
היו"ר שרן מרים השכל
כן, כתוב.
יעקב מרגי (ש"ס)
כל מסגרת היא מעון יום וזה יוצר את הבלבול. אני לא חושב שהתקנות האלה באו לתת הגדרה לאותה דירה הגדרה של מבנה ציבור. ואם זה לא מבנה ציבור, אני לא יודע, אני לא חושב שאתה נכנס לזה בכלל.
היו"ר שרן מרים השכל
ועם כל הכבוד, אני רוצה לשאול. האם היום, כאשר כל גננת מבקשת היתר לשימוש חורג, אתם דורשים ממנה את כלל התקנות האלה על מנת שיעמדו בתקן?
גיא מור
אז אני אשיב לגברתי יושבת הראש וגם לחבר הכנסת. באופן, רק במשפט של מבוא: התפיסה שלנו בהקשר של מעונות יום היא שפעוטות, בניגוד לאנשים אחרים שיכולים למלט את עצמם, לברוח מהמקום. אם בחדר הזה תהיה שריפה כולנו יכולים לברוח. מעונות יום צריך להוציא את הילדים החוצה וזה מאריך את זמן המילוט. כי הם לא יכולים לברוח.
יעקב מרגי (ש"ס)
תדבר עכשיו לאוזן של מרים נאור.
גיא מור
עכשיו אנחנו, אני מסכים שדרישות צריכות להיות ישימות ועם ישימות גם פרקטית וגם כלכלית. אנחנו כרגע בשיח עם חברינו בתוך הממשלה לייצר בעצם תוספת להוראת הנציב הזאת. שבעצם תהיה מיועדת למעונות יום בדירות מגורים, בתוך בניינים קיימים. כדי לראות איך אפשר לייצר סידורי כבאות, אבל להתאים אותם למתאר ולאילוצים האלה. בין היתר לאילוצים כלכליים וגם לאילוצים שהבניין עומד וזו דירת מגורים.
לוסי חדידה
שכירויות. דירה שכורה. לא דירה, זה גם.
יעקב מרגי (ש"ס)
לא משנה. הוא מבחינתו,
היו"ר שרן מרים השכל
אם הייתם באים ואומרים לי שאתם דורשים מכל דירה את הדברים האלו, משום שבדירה שיש בה 10 נפשות יש סכנה בכל מה שקשור ל-פתאום אם פורצת שריפה. אז הייתי אומרת לכם או. קיי, נתקין את זה. אבל לא מדובר. זאת אומרת, זה לא התקן שאתם מחליטים לדירות בין אם זה מגורים. אגב, יש גם דירות שיש בהן 12 ילדים, גם 15 ילדים פלוס שני הורים. מדובר על 17 איש בדירה אחת.
נירה לאמעי רכלבסקי
השאלה אם יש משהו מודולרי ל-36 ילדים. כי החוק מאפשר עד 36.
יעקב מרגי (ש"ס)
אם את נכנסת, את מוציאה מהכלל את ה-36.
היו"ר שרן מרים השכל
אבל לא כולם הם 36. יש פה,
נירה לאמעי רכלבסקי
לא, לא, אני רק אומרת. השאלה אם יש התייחסות אחרת אם,
היו"ר שרן מרים השכל
יש פעוטונים עם 10, עם 17. אני רוצה שהם יהיו רשומים.
יעקב מרגי (ש"ס)
מה תהיה ההתייחסות ל-36?
היו"ר שרן מרים השכל
מה תהיה ההתייחסות?
יעקב מרגי (ש"ס)
מבחינתכם, אם הוא ידרוש בדירת מגורים את כל האביזרים האלו? מה תהיה ההתייחסות?
היו"ר שרן מרים השכל
תראה, בדירת מגורים, אם אתה טוען בפניי שמגיעים לדירת מגורים וזה הדבר הנדרש על מנת לוודא שיש את בטיחות הציבור בכל מה שקשור, אני אומרת לך בסדר גמור, מצוין. אבל בואו נתקן את הדברים האלו בתוך החוק שהתכנון והבנייה הכללי. ששם צריך להיות, זה צריך להיות מתוקן.
יעקב מרגי (ש"ס)
לא, בדירת מגורים הוא מבחינה מקצועית הוא אומר לך אני לא צריך את כל האביזרים האלה. גם אם יהיו שם 50 נפשות. בדירת מגורים אני לא צריך. אומר, את רוצה לקיים מסגרת של מעון יום? והוא אמר לך את השקפת העולם. אלה ילדים חסרי ישע, לא יכולים למלט את עצמם. עכשיו, אם את אומרת, בכוונה אני אומר את מתכנסת ל-10 ילדים, 15. ואם זה יהיה, בתקנות זה גם אפשרות שאני ארצה לקיים בתוך הבית שלי מסגרת של 36 פעוטות.
היו"ר שרן מרים השכל
האם אתם טוענים שכל הדברים האלה נחוצים בפעוטונים גם של 15 ילדים?
גיא מור
לגבי מספר ילדים אפשר לבדוק את זה. אנחנו כרגע מה שאנחנו מגבשים בתוך הממשלה הוא מבוסס על הנתונים לפי חוק הפיקוח. זאת אומרת, מספר הילדים במסגרת לפי חוק הפיקוח. ובהתחשב לא לפי מספר הילדים, אלא לפי העובדה שמדובר בדירת מגורים. אז אפשר לתקוף את הסוגיה הזאת מכל מיני כיוונים. אני כרגע מציג את העבודה שנעשית כרגע אצלנו כדי לתת מענה לסיפור הזה.
היו"ר שרן מרים השכל
חבר הכנסת, כן, רצית להגיב להם?
משה טור פז (יש עתיד)
כן. אני חושב שיש פה מצב ביניים שאנחנו צריכים, זו הסיבה שאנחנו מגיעים אליו. מוסדות החינוך הרי בישראל כולם יושבים במבני ציבור. ובמידה ולא, אז שוכרים מבנה ואז מתאימים אותו לסטנדרט של מבנה ציבור. הנוהל היום הוא בעצם חריג. קודם כל, כי רגולטורית הוא יושב במקום ביניים ורק בינואר הוא ייחשב סוג של מוסד חינוכי. סוף סוף אחרי מלחמה של עשרות שנים. אבל אני חושב שלא סתם שאל חברי, ח"כ מרגי, ואת שואלת בצדק גברתי יושבת הראש. אם עכשיו יש לנו משפחה שיש בה שני הורים ו-10 ילדים. יושב לידי ח"כ פורוש. אני מניח שכמוני הוא מכיר כמה משפחות כאלה. אז עכשיו, האם ממשפחה הזאת דרשנו ספרינקלרים ודלתות רחובות וכו'? התשובה היא לא. אז מה, מה בעצם שונה מעון היום ממשפחה מרובת ילדים? האם בה אנחנו לא שומרים על בטיחות הילדים? התשובה היא כן. אז אני חושב שיש פה יציר ביניים ובוודאי אי אפשר לדון בו כמו גן ילדים ציבורי רגיל. ביום שבו מדינת ישראל תתחיל לספר מבני ציבור לכל מעונות היום, הדרישות הרגולטוריות של גני הילדים יחולו גם על מעונות היום. ולדעתי אנחנו צריכים לשאוף לשם כוועדה. אבל במצב הביניים הנוכחי אי אפשר להציב סטנדרט ציבורי למקום שהוא חצי פרטי או שלושת רבעי פרטי.
נירה לאמעי רכלבסקי
צריך לזכור שהחוק הזה מאפשר עד 36 ילדים. חוזרים על המספר 10. אני אומרת רק שבתיקון הזה מתייחסים למעון ששוהים בו 7 עד 36 ילדים.
יעקב מרגי (ש"ס)
למה עד 36? אם יש לי בית ענק שיכול להכיל 50?
נירה לאמעי רכלבסקי
אני מתרשמת שזה מספר יחסית שרירותי.
היו"ר שרן מרים השכל
חברים, אני מבקשת בלי דיוני צד. בלי דיוני צד בבקשה. חבר הכנסת פורוש, בבקשה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
קודם כל, אני יכול להיות בוויכוח עם הקואליציה על הרבה דברים. אבל אם יש דבר טוב שאני רואה אותו בעיניי בהצעת החוק הזו, עם הדרך להקל בהפעלת מעונות יום. אז אני מברך על זה. אני רק שואל ותמהה ומבקש ולכן גם הגשתי הסתייגות. שהדבר הזה יחול גם על גני ילדים. מדינת ישראל היא זו שבעצם בונה בתי ספר, גני ילדים, לשירות אוכלוסיית התלמידים, שזה קרוב ל-2 מיליון נפש או מעל ל-2 מיליון נפש. אבל לא תמיד היא מספיקה לבנות גני ילדים או בתי ספר בזמן. אז אני לא בא לדבר כרגע על בתי ספר, זו סוגיה בפני עצמה. אבל אם אנחנו מדברים על מעון ילדים, שהוא יוכל לקבל הליך מזורז ולקבל את היתר ההפעלה מצד העירייה בדיני התכנון והבנייה - אני חושב שהדבר הזה צריך להיות גם בגני הילדים, לאלה שהם אין להם מבנים שהמדינה לא הספיקה לבנות עבורם. ויש כאלו.
יעקב מרגי (ש"ס)
וידוע שהיא לא מספיקה.
היו"ר שרן מרים השכל
רגע, החוק חל רק על מעונות? לא על גנים?
נירה לאמעי רכלבסקי
החוק חל על מעונות.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
ההגדרה בסעיף 151 זה מעון ילדים.
נירה לאמעי רכלבסקי
הוא מדבר על מוסדות מוכרים לא רשמיים, אם אני מבינה נכון.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
לא, גם גן פרטי.
נירה לאמעי רכלבסקי
על גנים פרטיים, לא חל.
היו"ר שרן מרים השכל
על גנים פרטיים?
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אין מושג של גנים פרטיים. כל גן ילדים. כל גן ילדים הוא נרשם בעירייה. זה לא משנה אם הוא חילוני או חרדי, כולם נרשמים בעירייה. כן? ולצורך העניין הזה הכל נמצא אחר כך במשרד החינוך. משרד החינוך גם בונה גני ילדים. ותלמודי תורה הוא בונה את מבני בית הספר. הפרוגרמה אלה 11 כיתות, מכיוון שיש 3 גילאי גן. נדמה לי זה 11. כל הילדים רשומים בעירייה. כולם יודעים על, זה רישום רגיל. אבל הוא לא מוגדר בהגדרה של ממלכתי או ממלכתי דתי או מוכשר.
נירה לאמעי רכלבסקי
אתה מדבר על גילאי 3 בעצם.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
לא, מדבר על גילאי חובה. מה שנקרא גילאי חובה.
נירה לאמעי רכלבסקי
3 עד 6. כן.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
שזה 4-5, לא? זה 4-5 היום, או 3 גם?
נירה לאמעי רכלבסקי
3, 4, 5.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
3, 4, 5.
היו"ר שרן מרים השכל
או. קיי. שנייה. משרד ראש הממשלה, נכון?
עמיחי פישר
כן.
היו"ר שרן מרים השכל
למה בעצם זה על פעוטונים ולא על גני ילדים גם כן?
יעקב מרגי (ש"ס)
באיזה אגף משרד ראש הממשלה?
עמיחי פישר
אגף רגולציה.
יעקב מרגי (ש"ס)
רגולציה. איך קוראים לכם?
עמיחי פישר
חלק מהעבודה שלנו.
יעקב מרגי (ש"ס)
תגידו לטובת הכלל.
היו"ר שרן מרים השכל
למה בעצם אנחנו מחילים את זה רק על,
יעקב מרגי (ש"ס)
לפרוטוקול, בואו. כיו"ר ועדה אני,
עמיחי פישר
עוד לא התחלתי.
יעקב מרגי (ש"ס)
כיו"ר ועדה חדש, אני מייצג את הפרוטוקול. אני חסיד זה שהפרוטוקול מקליט הכל ולומד הכל.
היו"ר שרן מרים השכל
אז בבקשה שם לפרוטוקול ותפקיד.
עמיחי פישר
עמיחי פישר, ראש אגף רגולציה.
היו"ר שרן מרים השכל
ותסבירו לנו באמת למה זה רק על פעוטונים ולא על,
עמיחי פישר
ראש אגף רגולציה, משרד ראש הממשלה. החוק הזה בא לפתור בעיה שקיימת אצל מעונות בבתים פרטיים. שזה רובם המוחלט, זה גם מה שהובא אלינו לאורך עשרות ומאות דיונים. זה בגילאי 0 עד 3. כי מגנים, מעל הגיל הזה, מכיוון שזה ציבורי,
יעקב מרגי (ש"ס)
עברנו לוועדת חינוך, זה לידה עד 3.
עמיחי פישר
לידה עד 3, סליחה.
היו"ר שרן מרים השכל
או. קיי. אז בעצם הכל שייך למדינה?
עמיחי פישר
ולכן מעל הגיל הזה לא הובא בפנינו שיש בעיה, כי כולם ציבוריים ומתקיימים במבני ציבור ולא בבתים פרטיים.
היו"ר שרן מרים השכל
כולם ציבוריים?
עמיחי פישר
מ-0 עד 3 יש חוק,
מאיר פרוש (יהדות התורה)
הלוואי וזה היה כך, מה זאת אומרת?
היו"ר שרן מרים השכל
רגע, יש גנים שהם לא ציבוריים בגילאים האלה?
עמיחי פישר
יש את גני המוכשר הפרטיים.
היו"ר שרן מרים השכל
כמה? במה מדובר?
יעקב מרגי (ש"ס)
באחוזים אמרו לך, אני לא יודע לומר, לא זוכר את האחוזים. יש אחוז לא מבוטל לדעת שבגלל שאין להם מענה בציבוריים המפוקחים, הם בבתים פרטיים וכל מיני מתקנים.
לוסי חדידה
כ-70%. 68% נמצאים בבתים פרטיים. עם מסגרות,
היו"ר שרן מרים השכל
לא, אבל גני ילדים. לא, אני לא מדברת על פעוטונים. גני ילדים.
עמיחי פישר
גני ילדים פעם אחרונה שנאמר לנו היה 1,700.
היו"ר שרן מרים השכל
כמה גני ילדים יש שהם בעצם פרטיים והם לא ציבוריים?
קרן אוחנה איוס
גברתי יושבת הראש, יש לנו נתונים מדויקים לגנים ששייכים למוכר שאינו רשמי. זה גנים פרטיים, מחצית פרטי, מחצית ציבורי. שהם חלק ממשרד החינוך, שההורים בוחרים להישאר בחינוך פרטי. שמתקיימים בתוך בתי מגורים שמושכרים לטובת העניין, בפיקוח משרד החינוך. הם עומדים על,
מאיר פרוש (יהדות התורה)
איפה הרישום של הילדים?
קרן אוחנה איוס
במשרד החינוך.
עמיחי פישר
עוד לא סיימתי.
קרן אוחנה איוס
הרישום נעשה במשרד החינוך. הרישום נעשה במשרד החינוך באמצעות הרשות המקומית.
היו"ר שרן מרים השכל
או. קיי.
קרן אוחנה איוס
כאשר הילדים האלה שייכים למגזר הפרטי ויושבים במבנים פרטיים.
היו"ר שרן מרים השכל
או. קיי. אז אני מבינה שיש. רגע.
עמיחי פישר
רגע, לא סיימתי.
היו"ר שרן מרים השכל
כן, בבקשה.
עמיחי פישר
זה חצי מההנמקה. החצי השני של ההנמקה שבגלל שחל חוק הפיקוח על גילאי לידה עד 3 והבנו שהשימוש חורג מהווה חסם מלרצות להירשם, מה שלא קיים בגני ילדים. ולכן היה חשוב לנו לפתור את הבעיה הזאת, כדי שנוכל באמת לדעת. לדעת על הגילאים האלה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
תסביר למה זה לא מופיע בגני ילדים? גן ילדים, נניח שאתה גר בשכונה שאין בה מבנים שמשרד החינוך בנה וצריך גני ילדים. מה אפשר לעשות עם הילדים האלה?
עמיחי פישר
אני אומר, חוק הפיקוח חל מגילאי, זה חוק חדש שחל מלפני שנתיים שלוש.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
לגבי מעונות.
עמיחי פישר
נכון. והוא זה שעורר את הבעיה. הוא נכנס כולו לתוקף. כן, כן, הוא נכנס לתוקף.
יעקב מרגי (ש"ס)
כולו? כולו נכנס לתוקף?
אביעד שוורץ
כן, כן. משנת הלימודים הנוכחית הוא נכנס. יש תקנות כבר.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
על גני ילדים יש גם חוק פיקוח מתשכ"ט. מ-1969.
היו"ר שרן מרים השכל
רגע, אני רוצה לשמוע את עמדת משרד החינוך בבקשה. משרד החינוך?
אביעד שוורץ
אני משרד האוצר, לא משרד החינוך. אבל אני אשמח גם.
היו"ר שרן מרים השכל
אתה מטעמם אבל?
אביעד שוורץ
אני רק למה שנאמר, שבסוף בגילאי 3 ומעלה יש רישומי משרד החינוך. הוא נעשה, גם יש תקצוב במשרד החינוך. גם לגני המוכר שאינו רשמי יש תקצוב חלקי. אבל לעומת,
היו"ר שרן מרים השכל
אבל עדיין מדובר בבעיה בגנים שהם חלקם, כלומר, בבעלות פרטית.
אביעד שוורץ
אני אומר, יתכן. יש גם,
היו"ר שרן מרים השכל
הם עדיין נדרשים להיתר שימוש חורג גם.
אביעד שוורץ
זה נכון שאם הם יפעלו במבנה מגורים הם ידרשו להיתר לשימוש חורג. עוד פעם, לפתחנו, כמו שעמיחי אמר, פחות הגיעו הבעיות על התופעה הזאת. ולכן אנחנו ניסינו לתת מענה לתופעה שהגיעה אלינו, של מעונות היום של גילאי לידה עד 3.
היו"ר שרן מרים השכל
זה בדרך כלל בדיוק האוכלוסייה שהיא גם לא מתלוננת ולא נרשמת ולא.
אביעד שוורץ
לא, אני רק אחדד שהם כן נרשמים וגם יש חובה.
היו"ר שרן מרים השכל
נראה לי. כי זה באמת רק בעיקר באוכלוסייה החרדית.
אביעד שוורץ
אבל עוד משהו שבשונה ממעונות היום, כן לרשות המקומית יש אחריות על הילדים. זאת אומרת, יש חוק חינוך חובה בגילאים האלה. זאת אומרת, גם משרד החינוך גם יש אחריות,
היו"ר שרן מרים השכל
ועדיין זה אומר שהעירייה תוכל להחליט לאיזה מוסדות היא כן תיתן היתר שימוש חורג ולאיזה מוסדות היא לא תיתן היתר שימוש חורג.
אביעד שוורץ
נכון, היא יכולה. זה נכון.
היו"ר שרן מרים השכל
ולמעשה הדין שלהם הוא בידיים של פקיד. ואם הם ירצו להתעלל באותו מוסד ולא לתת לו היתר שימוש חורג, כי לא בא להם גן כזה בשכונה שלהם, אז המועצה המקומית או העירייה תעשה להם את המוות ולא תיתן להם את ההיתר הזה, למרות שהם קיבלו אישור ממשרד החינוך.
לוסי חדידה
ובאותו רחוב קיימים עוד ארבעה מקומות.
היו"ר שרן מרים השכל
אבל אם ראש העיר כן חפץ באותו מעון ילדים, אז הוא ישחרר את ההיתר שימוש חורג.
אורלי ליימן עיני
אפשר להתייחס בבקשה?
היו"ר שרן מרים השכל
כן, רגע. נציגת משרד החינוך?
אורלי ליימן עיני
לא נציגת משרד החינוך, אני,
היו"ר שרן מרים השכל
שנייה, אני ביקשתי את משרד,
אורלי ליימן עיני
אני רפרנטית חינוך במשרד המשפטים, בייעוץ וחקיקה. אז אם אתם רוצים אני יכולה.
היו"ר שרן מרים השכל
כן, בבקשה.
אורלי ליימן עיני
לדייק. אני לא יודעת אם משרד החינוך נמצאים בדיון. אבל אני,
יעקב מרגי (ש"ס)
אולי בזום, אולי הם בזום. תבדקו אם משרד החינוך בזום.
אורלי ליימן עיני
בכל מקרה, מה שאני מנסה להגיד. הנציגים של הלשכה המשפטית של משרד החינוך בזום. אז אני יכולה, אפשר, הם יכולים לדבר. אני רק רוצה להסביר שיש כאן הבדל מהותי בין המעונות לבין הסיפור של הגנים הפרטיים.
יעקב מרגי (ש"ס)
ברור, נשאלת שאלה.
אורלי ליימן עיני
אנחנו לא מבטלים. התיקון הזה של חוק ההסדרים לא מבטל את האישור בשימוש חורג. אנחנו לא אומרים אנשים לא צריכים היתר לשימוש חורג. אנחנו משנים את התנאים שלהם. זה דבר ראשון.
יעקב מרגי (ש"ס)
למה? את מוכרת בחלק מהמקרים.
היו"ר שרן מרים השכל
רגע, רגע, תן לה שנייה להשלים את הדברים בבקשה. אני מבקשת לא להתפרץ לדברים.
אורלי ליימן עיני
לא, זה חשוב להבין שאנחנו לא מבטלים את הצורך בשימוש חורג. אנחנו עדיין רוצים שהם יגיעו לרשות המקומית. כאילו, לוועדה המקומית.
היו"ר שרן מרים השכל
ברור. אבל אנחנו קובעים את הסט של התנאים.
עמיחי פישר
אנחנו לא יכולים להבין מה היא אומרת.
היו"ר שרן מרים השכל
שעל גביהם הם יקבלו את אותו היתר. כן, בבקשה חברים, לא להפריע.
אורלי ליימן עיני
חוק ההסדרים כאן בא לתת מענה לבעיה שנוצרה סביב חוק הפיקוח. יש לנו את חוק הפיקוח למעונות היום. והוא דורש שמעונות יום פרטיים יבקשו רישיון ממשרד הכלכלה, בעתיד ממשרד החינוך. הבעיה היא שבעצם ההליך הרגולטורי והבחינה העלתה שהרבה מוסדות, מעונות יום פרטיים, לא נרשמים אצלנו, אצל המדינה, בגלל החסם הזה של ההיתר לשימוש חורג והדרישות המרחיבות. כמו שהם חווים, כמו שהם תיארו לנו בפעם הקודמת. זאת אומרת, אנחנו עושים כאן איזה הוא ויתור בעולם התכנון ובנייה. כאילו, אנחנו אומרים אנחנו לא נבדוק כל מיני דברים, כי אנחנו יש לנו מטרה אחרת. אני רוצה לדעת, להכיר את כל מעונות היום שנמצאים מתחת לרדאר. ככה אני מציפה אותם ואני אדע סוף סוף בתור מדינה מי נמצא כאן. הבעיה הזאת לא קיימת ביחס לגני ילדים במוכשר או גנים פרטיים. ולכן זה גם לא האיזון שאנחנו עושים במקרה הזה. ואם החברים שלי מהממשלה.
יעקב מרגי (ש"ס)
גברתי המלומדת, אני חולק עלייך. ב-ב/1 את מעניקה פטור למסגרת עד 6 ילדים. אל תאמרי שאנחנו לא נותנים פטור באופן גורף. את משפטנית.
אורלי ליימן עיני
אבל גם חוק הפיקוח על מעונות היום הוא לא חל על 0 עד 6.
יעקב מרגי (ש"ס)
את אומרת שאנחנו לא מעניקים פטור. את מעניקה פטור.
אורלי ליימן עיני
אתם, אתם,
מאיר פרוש (יהדות התורה)
את מקלה בבירוקרטיה.
היו"ר שרן מרים השכל
חברים, רגע. את טוענת שהמטרה פה היא אך ורק, כלומר, לעודד את אותו רישום של אותו גן בפיקוח.
אורלי ליימן עיני
עמיחי ממשרד ראש הממשלה התייחס,
היו"ר שרן מרים השכל
שנייה. אני מבקשת לא להתפרץ לדבריי.
אורלי ליימן עיני
סליחה.
היו"ר שרן מרים השכל
אנחנו פה למטרה נוספת. המטרה הנוספת היא להקל על צורך אמיתי של הורי ילדים במסגרת לימודים לילדים שלהם. עכשיו, לא סתם מסגרת לימודים. אנחנו רוצים מסגרת לימודים איכותית שתהיה במחיר סביר. לכיס של כל הורה במדינת ישראל, שצריך לצאת לשוק העבודה או שרוצה לתת חינוך לילדים שלו. עכשיו, התהליך הזה, אני מבינה גם כן את הצורך. והצורך ברישום הוא אחד הדברים שאותו אנחנו רוצים לפתור פה. אבל יש פה עוד משהו. כאשר אותם בעלים, בין אם זה מעון או בין אם זה גן ילדים, צריכים לעבור מסכת יסורים. וכמו שאת רואה, דרישות עכשיו להרחבת הדלתות בכל הבית, רק בשביל מסגרת עם 12 ילדים. והם צריכים עכשיו להזיז את המטבח ולבנות עוד כיור. ועכשיו לקחת את הממ"ד שבנוי ולהזיז אותו בעוד 10 ס"מ ימינה, כי זו הדרישה בעצם. העלות פה היא עלות שנאמדת, כפי ששמענו בדיון הקודם, בין חצי מיליון שקלים למיליון שקלים. רק בשביל הקבלה של ההיתר שימוש חורג. עכשיו, אני מבינה שברוב המקרים אין בעיה כזו בגני ילדים, כי ברוב האוכלוסייה וברוב המדינה אלו גני עירייה, שהם דואגים לתקן כפי שצריך ואלו נמצאים במבני ציבור.

אבל יש פה פלח. נכון, זה פלח כנראה מאוד מאוד קטן ומאוכלוסייה שלרוב לא תבוא להתלונן. בדיוק אתמול דיברנו על הבעיות גם של המורים במערכת החינוך במגזר החרדי. שהמורות מקבלות לפעמים פחות משכר מינימום ועדיין לא יכלו להתלונן. כי הם לא מגיעים להתלונן על הדברים האלה. אז גם אם זה פלח קטן, דווקא בגלל זה יש לנו אפשרות עכשיו לתקן ולסייע. ודווקא במגזר החרדי, בגני הילדים הפרטיים לייצר סוג של מסגרת. שאגב, גם כן לא תפחד לבוא ולהירשם. אבל גם תוכל להוזיל להם את אותן עלויות לאותו מעון. אז אם יש להם סבסוד של 50% ממשרד החינוך בסך הכל, אז אולי זה יוזיל קצת את העלות לאותם הורים. ויכול להיות שישקיעו קצת יותר בחינוך של אותם ילדים. זה משהו שאנחנו מעוניינים בו. זה משהו שאנחנו רוצים לעודד.
יעקב מרגי (ש"ס)
תזמי דיון אחר.
היו"ר שרן מרים השכל
לא. אני, אני אומר כך: אני מקבלת את ההערה של חבר הכנסת פרוש.
אורלי ליימן עיני
אני יכולה להתייחס מבחינת דיני התכנון והבנייה?
אביעד שוורץ
רגע, תנו לה לסיים.
היו"ר שרן מרים השכל
רגע, רגע, מי?
אביעד שוורץ
תסיימי, לא שומעים. לא סיימת, היית באמצע משפט והפריעו לך.
היו"ר שרן מרים השכל
שנייה. אני אתן לכם הזדמנות להתייחס. אבל אני אומרת אני מקבלת את דבריו של חבר הכנסת פרוש. ואני הייתי מבקשת להוסיף באמת שזה הכותרת תהיה פעוטונים וגני ילדים בכל דבר. בייחוד אם זה פלח קטן.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
הכותרת אמרה,
היו"ר שרן מרים השכל
אני אתן התייחסות אחרי זה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
הכותרת זה הדבר המרכזי. אבל מאחר,
היו"ר שרן מרים השכל
כן. כי ברגע שבכותרת יכניסו את זה לתוך החוק, בכל מקום שיהיה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
בכל מקום שכתוב מעון צריך שכתוב גן ילדים גם.
היו"ר שרן מרים השכל
אז אנחנו ניתן זמן להתייחסות. אבל אני מבקשת.
אורלי ליימן עיני
אפשר בבקשה? אנחנו פה.
היו"ר שרן מרים השכל
חבר'ה, אני מבקשת, אני אתן זמן התייחסות. זו הערה שלי ליועצת המשפטית, שבכל מקום שכתוב גם פעוטון אני רוצה להוסיף גם את גני הילדים.
נירה לאמעי רכלבסקי
לא בטוח שהנוסח יוכל לחול על גני ילדים כמו שהוא כרגע. נצטרך לעשות התאמות.
היו"ר שרן מרים השכל
בסדר.
נירה לאמעי רכלבסקי
אם באמת נרצה.
היו"ר שרן מרים השכל
בבקשה.
יקירה גבאי
יקירה גבאי, ממנהל התכנון. בעצם אנחנו מדברים כאן על חוק התכנון והבנייה. אז אני רק רוצה להבהיר. כי יצא בעצם הכל זה התעמרות והתעללות בגננות. אז אני רוצה רגע להסביר. כשמוגשת תכנית, בדרך כלל אם רוצים לעשות שימוש שנוגע לגני ילדים, צריך לבקש במסגרת התכנית הזאת. התכנית מסמנת גן ילדים. היא בודקת מבחינה תכנונית מה צריך לעשות באזור. יש התנגדויות של הציבור. ובעצם התכנית קובעת בסופו של דבר שיהיה גן ילדים באותו מקום. מה שקרה כאן זה שבעצם רוצים לעקוף תכנית שההליך שנקבע בה בחוק ובתי המשפט אמרו שהבסיס שלה זה התנגדויות הציבור. זה שיקול דעת לוועדה לבדוק את כל הנושאים האלה. בעצם תכנית, היא לא קבעה שיהיה גן ילדים במקום הזה. כלומר, לא עשתה את כל הבדיקות התכנוניות. ובעצם התכנית קבעה שזה יהיה רק למגורים.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אבל גם מעון כך יהיה. גם מעון.
יקירה גבאי
עכשיו מבקשים, רגע. עכשיו מבקשים שימוש חורג. שימוש חורג הוא חורג. הוא חריגה בעצם ממה שהתכנית קבעה. הוא אומר שלמרות שהשימוש שהותר בתכנית, אחרי כל הבדיקות התכנוניות האלה, היה למגורים, אנחנו רוצים להוסיף שם גן ילדים. ובעצם, כשעושים את זה, אחרי שדירת המגורים הזאת נבנתה ולא בדקו שיהיה שם גן ילדים, אז לא נתנו את כל התנאים הנדרשים לגן ילדים. את התנאים הבטיחותיים ואת התנאים,
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אז לא יוכלו להפעיל גן ילדים.
יקירה גבאי
או. קיי. רגע. אז לא נתנו את התנאים האלה. ולכן, אני רק רוצה להשלים.
יעקב מרגי (ש"ס)
אתה יודע מה יקרה הרב פרוש? לא יתאמצו לבנות גנים.
יקירה גבאי
באותו מקום לא עשו את כל הבדיקות הללו.
היו"ר שרן מרים השכל
רגע, אני, שנייה.
יקירה גבאי
אז רגע, אני רק רוצה להשלים. ובעצם באמצעות השימוש החורג עושים את כל הבדיקות.
היו"ר שרן מרים השכל
רגע, שנייה, אני, אני מבקשת. רגע.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
בהצגת הדברים אני רוצה לתקן. חוק הפיקוח בחינוך אומר,
יקירה גבאי
הוא לא בודק היבטים של תכנון ובנייה.
לוסי חדידה
הוא בודק. יש יועץ.
יקירה גבאי
הוא לא בודק.
היו"ר שרן מרים השכל
שקט. אני מבקשת לא להתפרץ.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אני אסביר לך. חוק הפיקוח תשכ"ט אומר לגבי בית ספר או גן ילדים. מסוג הדברים שראינו שהם לא במקום שנבנה לצורך כך צריך לקבל רישיון. נכון?
יעקב מרגי (ש"ס)
ודאי.
יקירה גבאי
הוא לא בודק היבטים של תכנון ובנייה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
הוא צריך לקבל רישיון. משרד החינוך צריך לתת לך רישיון.
יקירה גבאי
מקבלים רישיון שלא נכלל,
מאיר פרוש (יהדות התורה)
משרד החינוך צריך לתת רישיון הפעלה. רישיון ההפעלה ניתן רק אחרי שיש אישור בטיחות. רק אחרי שיש אישור בריאות.
יקירה גבאי
לא, אבל מבחינה משפטית.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
את אומרת לי לא?
יקירה גבאי
אבל אני רוצה, מבחינה משפטית, בחוק הפיקוח וגם בוועדה שהייתה כאן, אמרו שלא בודקים היבטים של תכנון ובנייה במסגרת חוק הפיקוח. לא בודקים. אז מה שהוועדה כאן מבקשת לעשות זה לא לבדוק היבטים של תכנון ובנייה גם,
מאיר פרוש (יהדות התורה)
בדיוק כמו שלמעון.
היו"ר שרן מרים השכל
רגע, אני,
מאיר פרוש (יהדות התורה)
בדיוק כמו מעון שאת לא הולכת לבדוק את זה.
יעקב מרגי (ש"ס)
אם הבניין הוא על היתר בנייה, למה צריך לבדוק?
היו"ר שרן מרים השכל
חברים, רגע, אני מבקשת.
יקירה גבאי
כי היתר בנייה למגורים הוא לא כמו היתר בנייה לגן ילדים.
יעקב מרגי (ש"ס)
זה הדיון.
יקירה גבאי
תסכים איתי שזה לא אותו דבר.
יעקב מרגי (ש"ס)
רגע, רגע.
היו"ר שרן מרים השכל
עו"ד גבאי, תראי. היום חל חוק חינוך חינם בעצם גם על גילאים שהם מעל גיל 3. רוב הרשויות המקומיות חיסלו את השוק הפרטי. יעידו כאן אותם ארגונים של מעונות וגני ילדים.
יקירה גבאי
המדינה גברתי,
היו"ר שרן מרים השכל
השוק, שנייה, רגע. אני מבקשת. בתוך, בואי נקרא לזה בקהילה החילונית או הציבור הדתי לאומי, למיטב הבנתי, וגם בציבור החרדי - זה כמעט ולא קיים. מדובר פה על פלח מאוד מאוד מאוד מצומצם וקטן. של אוכלוסייה מאוד מאוד מצומצמת, שלא מקבלת את המענה שלו היא נדרשת מאותה יריעה שממקמת את אותם גנים במבנים ציבוריים שעוברים את כל האישורים התכנוניים. עכשיו, מעבר לזה, הם עדיין יצטרכו לעבור את הוועדה המקומית.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
משרד הבריאות.
היו"ר שרן מרים השכל
כלומר, עדיין נמצאים דרישות. הם עדיין יצטרכו לעבור את חוק הפיקוח.
יקירה גבאי
לא, אבל את לא נותנת לוועדה המקומית סמכות. את לא נותנת לה סמכות לבדוק את הנושאים הללו.
היו"ר שרן מרים השכל
איזה נושאים? באיזה נושאים לא נחה דעתך?
יקירה גבאי
הנושא העיקרי שלא נחה דעתי זה בעצם הנושא של כבאות. שמדובר בילדים חסרי ישע והדיון הזה לא,
היו"ר שרן מרים השכל
או. קיי. אז אני, שנייה. עו"ד גבאי, בנושא הכבאות לא נחה דעת המשרדים הממשלתיים גם בנוגע לפעוטונים וגם בנוגע לגני הילדים. אין פה אפליה ביניהם.
יקירה גבאי
לא, נכון. רציתי אבל להגיד,
היו"ר שרן מרים השכל
ואני אומר לך את האמת, גם לא נחה דעת הוועדה במאה אחוז בעניין הזה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
יושבת הראש. יושבת הראש?
היו"ר שרן מרים השכל
רק שנייה. ואנחנו נגיע גם כן לסעיפים האלו. מערך הכבאות נמצא פה. גם לזה אנחנו נמצא פתרון. אבל הדרישה שלי היא למצוא לזה פתרון גם בפעוטונים וגם בגני הילדים.
יקירה גבאי
אני רק רוצה להגיד שבגלל שזה תהליך חריג, אז בעצם הייתה איזה שהיא ועדה של הממשלה ובמסגרת גם מחלקת רגולציה אצלנו, שבדקו את הנושא הזה לילדים בגילאים האלה. אנחנו לא בחנו את הנושא לילדים מעל גיל 3. ואני חושבת שזה בעייתי לבוא ולהוסיף את זה בלי לבחון האם יש הבדלים מהותיים בין ילדים עד גיל 3 לבין ילדים מעל גיל 3. אפילו ברמת החצר, ברמת הבטיחות. הנושא הזה פשוט לא נבדק. ואני חושבת, וישבנו על המדוכה במשך שנתיים כדי לאפשר את הדבר הזה עד גיל 3. ועכשיו כשמרחיבים את זה מעל גיל 3 בלי שום בדיקה, אני חושבת שזה בלשון המעטה, בעייתי.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אני מבקש להציג את הדברים כמו שהם. משרד החינוך לא נותן להפעיל גן ילדים אם לא נחה דעתו שיש חצר. שיש את כל שאלות הבטיחות כל פעם.
יעקב מרגי (ש"ס)
יש דלתות מוגנות.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
הוא לא נותן.
היו"ר שרן מרים השכל
אבל היועצת המשפטית של הוועדה אולי יכולה להסביר מה בודקים במסגרת חוק הפיקוח ומה במסגרת התכנון והבנייה.
נירה לאמעי רכלבסקי
אבל חשוב להגיד שבנוסח הזה אנחנו לא התנינו את היתר הבנייה ברישיון. ואנחנו חייבים ליצור כאן, ההסדרים של הדבר הזה לא יכולים לחול כמו שהם על גני ילדים. כי כאן למשל אנחנו לא התנינו את ההיתר בקיום רישיון מחוק הפיקוח על מעונות. למשל.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
גם פה צריך להיות. גם בגני ילדים צריך להיות כך.
נירה לאמעי רכלבסקי
יכול להיות. אבל אנחנו, יש כאן הסדרים דיפרנציאליים. זה לא יכול לחול as is עכשיו על גני ילדים.
היו"ר שרן מרים השכל
רגע, אנחנו,
מאיר פרוש (יהדות התורה)
בלי רישיון את כבר, גם בגני ילדים. גם בגני ילדים לא יינתן הרישיון רק אם יש רישיון היתר בנייה.
היו"ר שרן מרים השכל
יש חוק פיקוח ויש דרישה לאישור ולרישיון.
נירה לאמעי רכלבסקי
אבל צריך לעשות אבחנה.
היו"ר שרן מרים השכל
בסדר גמור. אבל כל עוד הם לא יקבלו את אותו רישיון לגני ילדים, ברור שהם לא יוכלו לפתוח מעון. היתר שימוש חורג לא מאפשר פתיחה של גן ילדים. והוא לא מאפשר פתיחה של פעוטון.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
נכון. חייב לעבור את,
היו"ר שרן מרים השכל
חבר'ה, אל תנסו לבוא ולעבוד פה על חברי כנסת. נראה לי שיש לנו טיפה ניסיון.
נירה לאמעי רכלבסקי
את צודקת.
היו"ר שרן מרים השכל
ההיתר שימוש חורג בסך הכל מקל על הדרישות התכנוניות. עדיין יש דרישות תכנוניות כפי שנאמר לפני כן. אבל הוא מקל. ואותם גני ילדים עדיין נדרשים. שנייה, אני שמה, חברים, אני שמה את זה בצד. אני ביקשתי כרגע מהעוזר שלי שילך להביא לי נתונים על גני ילדים פרטיים במדינת ישראל. אני אתן התייחסות רק למירה מהרשויות.
מירה סלומון
תודה גברתי. תודה. מהמרכז השלטון המקומי, מירה סלומון. שלום לוועדה. אז כמובן שיש לנו גם התייחסות לנוסח הצעת החוק. אז כמובן שיש לנו התייחסות והסתייגות רבה. לא הסתייגות במובן של הסתייגויות של חברי כנסת, אלא הסתייגות במובן המילולי של זה. הסתייגות רבה ממה שכתוב בעניין הצעת החוק. אנחנו העברנו לוועדה גם כן מכתב, עוד לפני דבריו של חבר הכנסת פרוש. עוד ביחס למעונות היום. העברנו גם מכתב הבהרה לוועדה בעניין מרחב שיקול הדעת של הוועדה המקומית, בבואה לבחון השפעה מרחבית משמעותית. אנחנו מתנגדים לכך שהסמכות שלה מתקיימת אך ורק אם קיימת התנגדות של שכנים. ועדה מקומית היא לא טריבונל שיפוטי. היא לא נועדה לייצר הסדר בין סכסוכי שכנים. ועדה מקומית תפקידה לבדוק אם יש פגיעה סביבתית משמעותית. והפגיעה הזאת היא בין אם שכן העלה את זה באופן יזום או בין אם הוועדה מצאה את זה באופן עצמאי משלה. אחרת, היא חוטאת לתפקידה. וזה רלוונטי גם כמדובר במעונות יום, בלי קשר לגני הילדים ולבקשה של חבר הכנסת פרוש.

כאשר אנחנו מדברים גם על גני ילדים, אז אני מבקשת להעמיד דברים על דיוקם: המדינה, במסגרת ועדה של, של פרופ' טרכטנברג, שלימים הפך לחבר הכנסת טרכטנברג והיום חזר לאקדמיה. המדינה,
מאיר פרוש (יהדות התורה)
לא, גם כשהוא היה חבר כנסת, נשאר פרופסור.
מירה סלומון
גם כשהיה חבר כנסת, אבל חזר לאקדמיה. נשאר פרופסור, אבל חזר לאקדמיה. המדינה קבעה להחיל את חוק חינוך חובה גם על גילאי 3 ו-4 ולא רק על גילאי 5 ו-6 כפי שהיה לפני כן. ובכך יצרה מסלול של מוכר שאינו רשמי ולמעשה ביטלה, מוכר שאינו רשמי גם בגילאים האלה. גם בגילאי 3 עד 4. ולמעשה ביטלה את היכולת להפעיל גני ילדים פרטיים בהדרגה. זו הייתה החלטה של המדינה. והסיבה שהיא עשתה את זה, זה כיוון שכנגד הביטול של המסלולים הפרטיים היא סבסדה, היא העבירה תקציבים לגילאי 3 ו-4. אנחנו לא נמצאים באותה סיטואציה בכלל ביחס לגני ילדים. גם כשמדובר במסלול המוכר שאינו רשמי. באותה סיטואציה בגילאי 3 ו-4 לעומת גילאי לידה עד 3. אנחנו לא נמצאים באותה סיטואציה. אנחנו נמצאים בהסדר אחר לגמרי. לא נכון לשים גילאי 3 ו-4, מרגע שהמדינה לקחה עליהם חסות וגם מתקצבת אותם וגם מייצרת להם תכניות פדגוגיות ולקחה אחריות מלאה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אבל לא בנתה מבנים. אבל לא בנתה מבנים.
מירה סלומון
גם, גם סוגיית המבנים.
היו"ר שרן מרים השכל
מירה, אני אתן לך, אני אתן לך דוגמה. אני הייתי לפני שבועיים בעפולה. בעפולה יש גידול מטורף באוכלוסייה ויש מחסור אדיר גם במקומות לבתי ספר וגני ילדים. יש כרגע, אגב, כ-100 תלמידים שלא נכנסו ולא התחילו את שנת הלימודים בעפולה, בגלל בעיות במבנה וכו'. שמו אותם באיזה שהוא מבנה שחילקו אותו לחמישה. חלק אחד זה גן ילדים, חלק אחד זה שכבת ז' מבית הספר הזה. חלק זה ישיבה חרדית. ממש כאילו דברים מטורפים.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
רב תכליתי.
היו"ר שרן מרים השכל
כן, מה זה רב תכליתי, חבל על הזמן. יעילות שלא ראינו כדוגמתה, אגב, על חשבון אותם תלמידים. עכשיו תקשיבי, יש שם התפתחות מטורפת למשל של כמה שכונות חרדיות. לראש העיר אין אפשרות לטפל בזה. אין אפשרות. הרי נותנים להם מסגרות של גני ילדים,
מאיר פרוש (יהדות התורה)
למה? בעוד 8 שנים משרד החינוך יבנה להם.
היו"ר שרן מרים השכל
עוד 8 שנים. ועד אז הם יגיעו כבר לבית ספר יסודי.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
זה הקצב.
מירה סלומון
גברתי, מצוקת כיתות הלימודים גם בחינוך הרשמי ידועה. מצוקה. קיימת מצוקה. קיימת מצוקה שקשורה גם בתקצוב.
היו"ר שרן מרים השכל
כן. אבל אלו מענים. עכשיו, במידה וראש העיר באמת מכיל והולך לקראתם הוא מוצא פתרונות. אבל דיברנו כבר, יש ראשי ערים, אני לא אציין שם עיר. אני מכירה, כי אני מטפלת במקרה שראש העיר לא מעוניין לפתוח מוסדות חינוך חרדים בעיר שלו. לא מוכן. אני אומרת לך, הייתי בבית ספר לחינוך מיוחד. משהו מדהים. שלא לומדים שם רק ילדים מהחינוך המיוחד חרדים, גם מהמגזר אפילו חילוני הוא מכניס. גם תושבי המקום. אני לא יודעת, כמו שאמרתי, לא אציין את שם העיר. הוא לא מוכן לתת להם אישור בשום פנים ואופן. הם יצטרכו לעבור עיר. ההורים שם בוכים שהם יצטרכו בהסעות ומה לא. תקשיבי, הדבר הזה קיים. עכשיו, הוא לא קיים, הוא לא קיים במגזר החילוני, הוא לא קיים בדתי לאומי. אבל כן יש בעיה במספר גידול הילדים במגזר, זה לא בעיה, סליחה. זה לא בעיה. יש אתגר עם גידול האוכלוסייה החרדית. וצריך למצוא לה פתרונות מהירים. וחלק מזה זה מסגרות פרטיות. ביקשתי עכשיו לשמוע באמת את מספר גני הילדים האלה. כמה נמצאים. אמורים להביא לנו את הנתונים, אנחנו נדון בזה עוד מעט.
מירה סלומון
אבל כפי שאומרת גברתי, המספר הזה עוד צפוי לגדול. ומצוקת כיתות לימוד קיימת בכל המגזרים. לא נכון,
היו"ר שרן מרים השכל
אז שראשי הערים יתנו לזה פתרון?
מירה סלומון
אז גברתי,
היו"ר שרן מרים השכל
פתרון עירוני. ואז לא יצטרכו לעלות את זה.
מירה סלומון
הפתרון הוא לא בביטול הסמכויות שקיימות מכוח חוק התכנון והבנייה. הפתרון למציאת מצוקה כזאת זה בתקצוב, זה בבנייה. בהאצה של בנייה. גם בחינוך הרשמי. שוב אומר, לא רק בחינוך המוכר שאינו רשמי. ולקבוע את המסלול שגם ככה הוא מסלול מוקצה.
היו"ר שרן מרים השכל
בסדר.
מירה סלומון
אך ורק ביחס לכיתות גני ילדים של המוכר שאינו רשמי. גברתי, אנחנו מתנגדים לכך נחרצות.
היו"ר שרן מרים השכל
או. קיי. תודה רבה לך מירה מהשלטון המקומי. אני מבקשת לתת את זכות הדיבור למשרד החינוך. ואחרי זה אני אתן לך חבר הכנסת עופר כסיף. אני יודעת שאתה ממתין פה מתחילת הדיון. ממשרד החינוך, יערה יפרח? איתנו בזום? שלום יערה, בוקר טוב.
יערה יפרח
כן, אני כאן. שלום. אני רוצה להתייחס באמת לנושא גני הילדים. הדרישה לשימוש חורג זו דרישה שקיימת גם כמובן בגני ילדים. העניין הוא שמשרד החינוך התערב במקרים כאלו, כאשר אנחנו מקבלים תלונה. תלונה על מוסד שהרשות פועלת כנגדו, מאחר שאין לו שימוש חורג. ובמקרה כזה המשרד באמת יפעל בהיבט של הרישיון. במקרים אחרים, משרד החינוך לא הגורם שאוכף את היעדר האישור לשימוש חורג. כך שככל שאין ממש התנגדות זה לא משהו שאמור לפגוע במתן הרישיון למוסד החינוך.
יעקב מרגי (ש"ס)
אז אין בעיה.
יערה יפרח
לגבי, סליחה?
יעקב מרגי (ש"ס)
אם אין תלונה אז אין בעיה אם כך?
מאיר פרוש (יהדות התורה)
לטעמה.
יערה יפרח
אם אין, משרד החינוך הוא לא הגורם שאוכף. עכשיו, אני רוצה גם להזכיר שבגני ילדים, להבדיל ממעונות יום, אז יש לנו באמת יותר גנים. יש לנו יותר גנים, סליחה, יש יותר גנים שיש באמת מבנים שהם מתאימים. מדובר בפחות גנים שהם פועלים מדירות וזקוקים לאישורים האלה. יש עדיין, אבל פחות. ובכל אופן, לגבי הדרישה להתייחס גם לגני הילדים במסגרת החוק. במקרה הזה, זה משהו שאנחנו נצטרך לבחון הרבה יותר לעומק ולהעביר עמדה מסודרת. זה לא יכול להיעשות באופן הזה.
יעקב מרגי (ש"ס)
עופר, ברשותך, שאלה על מה שהיא אמרה, אפשר? אני רוצה להבין. אם אני עכשיו מבקש מכם סמל לגן ילדים, את לא תבקשי ממני אישור לשימוש חורג? במכלול הבקשות שלך?
יערה יפרח
הדרישה, או. קיי.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
היא כן מבקשת. מבקשת.
יערה יפרח
הדרישה לשימוש חורג היא קיימת. אז אם לא יהיה לך,
יעקב מרגי (ש"ס)
תודה, תודה, ענית לי.
יערה יפרח
רגע, אנחנו מבקשים כמובן לראות את,
יעקב מרגי (ש"ס)
אנא, אנא חכמים, היזהרו בדבריכם. משפטנים, תדייקו יותר.
היו"ר שרן מרים השכל
ממש. או. קיי.
יערה יפרח
הקליטה שלי היא לא כל כך טובה. מדברים, אני לא, אני לא שומעת. אני רק אתייחס לזה. אנחנו במסגרת הליך הרישות, אני רק אסביר. אנחנו בודקים את כלל ההיבטים. אנחנו בודקים בטיחות, אנחנו בודקים תברואה, בודקים שיש היתר בנייה. אנחנו בודקים את כל הדברים האלה. עכשיו, במקרה שכל מה שחסר כאן זה באמת ההיתר שימוש חורג, במקרים שהם פחות ממעונות יום ואין תלונות, אז זה לא אמור לפגוע ברישיון. אנחנו לא אלה שאמורים לאכוף את הנושא הזה מבחינתנו.
היו"ר שרן מרים השכל
או. קיי.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אבל העירייה, משרד החינוך לא יתן אישור הפעלה של גן ילדים בלי היתר. או היתר בנייה או שימוש חורג. הוא דואג לזה שזה יהיה. בלי זה הוא לא נותן.
יקירה גבאי
אבל אתם רוצים בשימוש החורג לא לבדוק את הנושאים האלה. אז השימוש החורג הוא לא, אז הוא לא,
מאיר פרוש (יהדות התורה)
היא אמרה גם שהיא מבקשת בטיחות, היא מבקשת בריאות. את הכל היא דואגת.
יקירה גבאי
אבל זה בטיחות. אני חייבת להבהיר. זה בטיחות בנושאים מסוימים. בטיחות שקשורה לנושאים של החינוך ולא בטיחות בתכנון ובנייה. בחוק הפיקוח כתוב באופן ברור שלא בודקים, היועצת המשפטית של הוועדה יכולה להסביר.
יעקב מרגי (ש"ס)
גברתי, את מבחינתך,
מאיר פרוש (יהדות התורה)
משרד החינוך בודק. משרד החינוך בודק אם יש,
יקירה גבאי
לא, הוא לא בודק.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
איך המרצפות של החצר נראים.
יקירה גבאי
אני מצטערת,
מאיר פרוש (יהדות התורה)
הוא בודק גם אם יש הצללה.
יקירה גבאי
אבל הוא לא בודק את הבניין. הוא לא בודק את הקונסטרוקציה. חוק הפיקוח אומר לו לא לבדוק.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
הבניין נבנה, הבניין נבנה עם היתר.
יקירה גבאי
הבניין נבנה בשביל דירה. אבל הוא לא נבנה בשביל גן ילדים.
מירה סלומון
לא תמיד גן ילדים, לא תמיד חבר הכנסת פרוש.
יקירה גבאי
הוא לא נבנה בשביל גן ילדים. זה שני דברים שחייבים להעלות אותם.
מירה סלומון
זה אחד הדברים לעלות אותם.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אבל משרד הבריאות בודק. משרד הבריאות דובר אם יש גומיות כדי שלא יצבטו, הכל הוא בודק.
יקירה גבאי
אבל מבחינה קונסטרוקטיבית הוא לא בודק, הוא סומך על הוועדה המקומית. וכאן אתם אומרים שהוועדה המקומית לא תבדוק את זה. חייב להבין את הנושא הזה. כאילו, לא בודקים.
מירה סלומון
ואחד הדברים שהצעת החוק כאן אומרת זה שהוועדה לא יכולה לבדוק. לקחת בחשבון אם ניתן היתר או לא ניתן היתר.
יקירה גבאי
אני לא אומרת דברים לא נכונים.
מירה סלומון
אם יש הפרת בנייה או אין הפרת בנייה.
יקירה גבאי
אני לא ממציאה. זה דברים שבודקים במסגרת היתר בנייה ושימוש חורג, לא נבדקים כאן. זאת לא המצאה, אני מצטערת. וכשמאשרים את הצעת החוק הזה, חייב להבין שמאשרים אותה בלי שהיבטים האלה יבדקו, בשביל הילדים. והילדים הם הנושא הראשון.
לוסי חדידה
בשביל הילדים צריך לדאוג קודם כל לחינוך ברמה יותר איכותית ולהשקיע את הכספים שם.
היו"ר שרן מרים השכל
חבר'ה, אני מבקשת, תודה רבה לכולם. ככה: קודם כל, קיבלתי כרגע נתונים מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. גילאי 3 עד 4, סך הכל מדובר בערך על 30,000 גני ילדים. פרטיים. אז,
מירה סלומון
גברתי, ברגע שאמרת גני ילדים, דיברת על 3 עד 6, אני רק חייבת להבהיר. את הנקודה הזאת. גני ילדים זה 3 עד 6. לא גילאי 3 עד 4. ו-30,000 גני ילדים זה,
היו"ר שרן מרים השכל
כן, אבל 5, 6 ו-7 אין מספרים. זאת אומרת, הם, מבחינתם,
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה 7? מה זה 7? 7 זה לא גן ילדים, 7 זה כיתה א'. מה זה 7?
היו"ר שרן מרים השכל
בסדר. אני אומרת 5 והלאה אין נתונים. כלומר, כנראה שזה אין שם.

זה מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בסדר. בואי, אנחנו לא, אם אנחנו נסמוך עליהם בדברים של החיים.
היו"ר שרן מרים השכל
רגע. אני מבקשת לתת לחבר הכנסת עופר כסיף את זכות הדיבור, בבקשה.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
תודה רבה. קודם כל, אני חושב שהדיון פה מכל מה שעולה וגם מחומר שקראנו, למשל אותי, אני קראתי פה, אני מניח שלא רק אני, פנייה מהמועצה לשלום הילד. יש פה דברים מאוד מטרידים לגבי הנושא של הבטיחות וקבלת היתרים על בסיס הבטיחות. אני חושב שצריכים למצוא פה את האיזון הנכון. זאת אומרת, זה לא רק, זה לא שחור או לבן. צריך למצוא את האיזון הנכון. מצד אחד, שהילדים יהיו בטוחים. קודם כל, כי כמובן it goes without saying, אבל בכל זאת אני אגיד. שהבטיחות של הילדים זה הדבר החשוב ביותר. על זה אין ויכוח אני מניח. הדבר השני הוא שלא יושת על הגנים מחירים או עלויות שהם לא ריאליות, הן לא אפשריות. הם יובילו לסגירה של עשרות אחוזים. יש כאלה שאומרים למעלה ממחצית הגנים. אז גם פה, צריך למצוא את האיזון.

יש לי בהקשר הזה כמה שאלות. קודם כל, שאלה ראשונה. לפי החוק הפיקוח על מעונות היום יש הבחנה בין מעון קטן, מעון בינוני ומעון גדול. והמספרים שם שונים לגמרי ממה שמופיעים בחוק הנוכחי. אני רוצה להבין את פשר ההבדל. למה כאן, שאל קודם חבר הכנסת מרגי, ואני שואל גם, איך הגיעו למספר 36? בהגדרה של החוק הפיקוח מעון קטן הוא לא יותר מ-20. מעון בינוני הוא בין 21 ל-50 ומעון גדול הוא בין 51 ומעלה. אני לא מבין למה, מה 36 פה. זה דבר אחד. שנייה. דבר שני, אני לא שואל לגבי המספר בעלמא. משום שהמספרים האלה יש להם גם משמעות בהמשך למה שאמר קודם מהכבאות, אני רואה שהוא כבר לא פה. אה, עברת מקום. משנה מקום, משנה מזל. אז זה יכול להיות קשור גם לפה.

עוד שאלה שקשורה לזה. מה, אני לא זוכר פשוט. אני מניח שזה מוגדר. אני חיפשתי, לא מצאתי. אם מישהו יוכל לומר לי. מה הדרישה על פי חוק למספר סייעות פר ילדים? זאת אומרת, גם זה משנה. נניח, היפותטית, בלי להיכנס כרגע לסוגיה של המקום הגרוע מאוד של ישראל בכלל במערכת החינוך בהשוואה למדינות ה-OECD בהקשר של מספר מחנכות פר ילד. בלי קשר לזה, המספר פה הוא משמעותי. מדוע? אם למשל באמת אנחנו מדברים בשפה של החוק, שכרגע הזכרתי, על פעוטון קטן ופעוטון בינוני. ומספר הסייעות, נניח שאני אופטימי ויש סייעת על כל חמישה. אני יודע, זה אופטימי עד כדי אוטופי. אבל בכל זאת.
מירה סלומון
לא טעית בהרבה.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אז כמובן שזה גם משמעותי מבחינה מה שהזכיר קודם, מה שמך? סליחה, מהכבאות.
גיא מור
גיא.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
מה שהזכיר קודם גיא מבחינת צורך בחילוץ. אם אין מספיק סייעות, אז זה מקשה. כלומר, יש פה כמה סוגיות שצריך לקבל עליהן תשובה כדי לדעת גם איך אנחנו יכולים להתייחס לחוק הזה וגם אולי להגיש הסתייגויות מותאמות.

הדבר האחרון, נניח שבאמת יש עלויות גדולות. זאת הסתייגות שאני בכוונתי להציע. שבמידת הצורך, יהיה סבסוד מדיני לעלויות האלה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
מה זה מדיני? מדינתי אתה מתכוון.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
מדינתי, כן.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אתה צודק לגבי ה-OECD והדוח שלו לגבי הזה. אבל יש פה שאלות ואני חושב שצריך לצמצם. אני חושב שיושבת הראש מנסה להגיע לנושא הרגולציה. בנושא הכבאות למשל, וזה שאלות שאנחנו שואלים. אם יש לנו, ושוחחתי על כך עם אנשי האוצר. אם יש לנו גן של שישה, לא גן, פעוטון, של שישה ילדים או שבעה. אז אני מניח ששם אנחנו היינו רוצים שתהיה רגולציה של, איך זה נקרא?
היו"ר שרן מרים השכל
מטף.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
מטף כיבוי. שידעו איך להפעיל מטף כיבוי. אנחנו לא יודעים אם יש ספרינקלרים, אנחנו לא, זה משהו אחר לגמרי. אם יש לנו גנים של 36, רוצים פה להגדיל ל-45, זה דבר אחר לגמרי. זאת אומרת הרגולציה היא common sense ברמה הזאת. היא לא, אתה לא הולך לעשות פה חדר גדול ולשים פה חיבורים לכיבוי אש בצורות שונות. אני חושב שפה צריך פשוט להפעיל את ה-common sense איפה? וזה יעזור לנו לתת את ההגדרות. כי מה שאתה אומר חבר הכנסת כסיף, ואני מקבל, ואני קראתי את הדוח של ה-OECD. אבל זה דבר גדול מאוד.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אמרתי שאני לא מתייחס לזה. זאת הייתה הערת אגב. אני רק אומר, אני חוזר עוד פעם.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
לכן זה שאלות באמת, לרדת לפרטים עד, אתה יודע, איך אומרים? The devil is in the details אני לא יודע איך לתרגם את זה.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
השטן בפרטים הקטנים.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
השטן בפרטים. זה זה. כי צריך פה באמת קצת להפעיל שיקול דעת.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
זה מה שאני קראתי איזון. צריך למצוא את האיזון. אבל אני מבקש תשובה לשאלות ששאלתי, כי זה חלק, המענה לשאלות זה חלק מהפתרון.
גיא מור
אבל הפרטים האלו צריכים להיות בחוק הפיקוח.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אני לא אמרתי שלא צריכים. אבל צריך שיהיה רגולציות טבעיות. תראה, גם בבית היום,
היו"ר שרן מרים השכל
מותאמות, מותאמות.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
גם כשאתה קונה דירה היום, אני בדקתי את זה. אז הקבלן חייב לתת לך עם מסירת הדירה מטף אש כזה, שאתה מכבה. הוא מניח לך את זה לפני הדלת, לפני שאתה נכנס לדירה. זה לא היה פעם. ושמים לך ספירנקלרים, מה שלא היה פעם. אז אנחנו הולכים ומשתפרים ברמות האלה. ופה צריך לתת לרגולציה טבעית לתוך הדבר הזה.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אני רק מבקש לקבל תשובות. כי זה חלק, זה יעצב את העמדה שלי גם לגבי החוק עצמו. אז שאלתי שלוש שאלות ואני אשמח לקבל תשובות.
היו"ר שרן מרים השכל
כן, משרד ראש הממשלה, בבקשה.
שיר סגל
אהלן. שיר סגל ממשרד ראש הממשלה, מאגף רגולציה. קודם כל, לגבי העניין של שכבות הגיל. כשזה נכנס בחוק מעונות היום לא היה לנו נתונים, כי לא ידענו עליהם כלום. כי הם לא היו רשומים. עשינו איזה שהן הערכות, לפחות למה נראה לנו מעון קטן, מה מעון גדול. ובעיקר זה נועד כדי לעשות שני דברים. אחד, לקבוע גובה עיצומים בהתאם לדבר הזה. וגם חשבנו שאולי תהיה הדרגתיות בתכולה, מה שבסוף לא קרה. אז זה היה המניע. ואם יש משהו שבסופו של דבר קרה, זה שבזכות הרישום שקרה לאורך הדרך, יש לנו יותר מידע היום, על אף שעדיין חסר מידע, על מעונות היום. המספר שנקבע כאן נעשה על סמך המידע שיש לנו מהרישומים. מספר הילדים, שוב, נתונים של המעונות שנרשמו נכון להרגע זה אחוז עדיין קטן מהשוק ולכן אנחנו כאן. אבל הנתונים שבידינו שזה פחות או יותר הממוצע. זאת אומרת, אם אנחנו רוצים לתת מענה ושלא יסגרו מחר המעונות והילדים יישלחו הביתה, ששם הם נפגעים יותר, לפי כל המחקרים וכל הנתונים. אז אז אנחנו רוצים לתת מענה שייתן את הדבר הזה. אז זה לגבי המספר.

לגבי דרישות התקינה, היחס הוא, אם אנחנו מדברים עד גיל, עד 15 חודשים זה 1 עד 6. ככל שאנחנו עולים הלאה, בלי להיכנס עכשיו,
אביעד שוורץ
1 עד 11.
שיר סגל
9 וכשהם ילדים גדולים יותר זה הופך ל-1 עד 11. באופן עקרוני, אני מבינה את הטענה שלך לגבי יחס התקינה משפיע על הסטנדרט. וזה דורש רגע לעשות את העבודה ולהבחין איזה סטנדרט אנחנו מחילים. דרישות הכבאות, כמו שציינתם היום הן דרישות שלא לוקחות את הפרמטר הזה בחשבון. אני הבנתי שבמקומות מסוימים כן לוקחים את הפרמטר הזה בחשבון. בשיחות שקיימו בעבר,
משה טור פז (יש עתיד)
איזה פרמטר לוקחים בחשבון?
שיר סגל
את יחס התקינה בילדים, כדי להבין איזה סטנדרט עושים מבחינת דברים מסוימים. אבל כרגע הדרישות כפי שהן, הנחיות הנציב המפורסמות היום לא לוקחות את הדבר בחשבון. ובאמת, כל הטענות שהעליתם כאן קודם הן טענות שבאמת גם אנחנו מקבלים אותן מהשוק. שהדרישות היום לא רלוונטיות ומקשות וסוגרות את המעונות. ולכן אנחנו מנסים למצוא את האיזונים האלה שאתה באמת הזכרת קודם.
היו"ר שרן מרים השכל
כן. אנחנו, אנחנו כן מודאגים מהעניין באמת של הפיקוח הבטיחותי. המקום המיועד, או איפה שזה צריך להיות ולא כל פעם ששמים פלסטר על פלסטר על פלסטר בחקיקה הישראלית. המקום שבו הוא מיודע, זה בעצם בחוק הפיקוח על המעונות. ששם בעצם על מנת לקבל היתר או רישיון למעון, שם צריכה להיות דרישה וצריכות להיות תקנות אחידות כלל ארציות מאוד מאוד ברורות. למה גננת נדרשת על מנת שאותו הגן יהיה בטיחותי. צריכה להיות איזה שהיא התייחסות לגנים קטנים, בינוניים, גדולים. הרי ברור שמישהי שרוצה מעון של 10 ילדים הדרישות הבטיחותיות של הכבאות יהיו שונות ממעון שבו יש 40 או 50 ילדים. ולכן הדברים האלה צריכים להיות ברורים. אני לא חושבת, מהשיחות שלי עם הגננות, יש בלבול אדיר. פעם אחת באים ומבקשים ככה ופעם אחת באים ומבקשים ככה.
שיר סגל
אין אחידות.
היו"ר שרן מרים השכל
זה לא רק שאין אחידות. מגיעה הכבאות, אומרת שהדלת צריכה להיפתח החוצה. מגיע משרד פיקוד העורף, רעידות אדמה, אומר הדלת צריכה להיפתח פנימה. עכשיו, או שאתה עובר עבירה מבחינת הכבאות או שאתה עובר עבירה מבחינת פיקוד העורף. בואי תחליטי איך את רוצה, איך אותה גננת צריכה לפתור את זה. ואז מתחילות העלויות והייעוץ המשפטי והאדריכלים ומה לא. פשוט שמים דלת על שני צירים, יכולה להיפתח גם החוצה וגם פנימה ופתרנו את הסיפור של הרגולציה. אבל זה לא צריך להיראות ככה.
שיר סגל
מבחינת- - -
היו"ר שרן מרים השכל
שנייה, שנייה. אני רוצה לשאול באמת את היועצת המשפטית. האם אנחנו יכולים בחקיקה שמובאת לפנינו היום לשים בתוך חוק הפיקוח על המעונות, להוסיף ככה בעצם להוסיף סעיף שבו אנחנו דורשים בתוך נגיד שישה חודשים, ממערך הכבאות להציב תקנות אחידות כלל ארציות. מפורטות, כיצד נדרשות הגננות לטפל בעניין הבטיחות בגני הילדים.
קריאה
בבתי מגורים.
היו"ר שרן מרים השכל
שנייה רגע. חבר'ה, שאלתי את היועצת המשפטית של הוועדה ולא אף אחד אחר. תודה רבה.
נירה לאמעי רכלבסקי
אפשר לקבוע שכרגע לתקופה מסוימת, שאנחנו נקבע אותה, חצי שנה או שנה, לא יהיו הוראות לגבי בטיחות אש. ובעוד שנה יהיו כאלה. ואז באמת במקביל הרגולטור לענייני כיבוי אש יצטרך לתת את התשובות. אנחנו יכולים להחליט כרגע.
היו"ר שרן מרים השכל
או. קיי. במידה ואנחנו עושים את זה, מערך הכבאות, אני מבקשת, אל תבואו עם טלאים ועם דברים שקשורים לחוקים אחרים. זה לא מקובל עלינו ואנחנו לא נקבל את זה. אני אבקש שזה יגיע לוועדת החינוך, על מנת לאשר אותם. הדבר שאתם הגשתם היום ממש לא מקובל. זה קשור למבני ציבור. זה ממש לא מתאים למעונות של 10 ילדים, של 15 ילדים. אני יודעת, בואו, אל תעבדו עלינו בעיניים. לא היו תקנות עד היום. הגננות לא נדרשו לדבר הזה. כל אחד בא, היה בא וקובע לפי מה שמתחשק לו. בסוף זה, ככה זה עבד עד היום. וזה מהעדויות בשטח שאני שמעתי מגננות. אנחנו,
קרן גלאון
אפשר להתייחס?
היו"ר שרן מרים השכל
שנייה. אם אנחנו נעשה את הסדר הזה, אני מבקשת שתגיעו בצורה מסודרת, עם תקנות הגיוניות, ברורות. שלא עכשיו איש ביטחון או אדריכל או מישהו מקצועי צריך לקרוא. שכל גננת במדינת ישראל תדע מה היא צריכה לפני שהיא מבקשת בקשה לרישיון. שהיא לא תשכיר איזה מקום ופתאום יתגלה ש-אה, רגע, לא קראתי את זה נכון. ולא הבנתי וזה כתוב באיזה שפה מאוד אמורפית שלא מובנת לכל אזרח ואזרח. אז אני אתן למערך הכבאות להגיב. ולאחר מכן אני אתן לחבר הכנסת איתן גינזבורג גם כן את זכות הדיבור.
קרן גלאון
אני קרן גלאון, סגנית יועמ"ש רשות הכבאות. לפני שגיא ימשיך ברובד המקצועי, חשוב לי לחדד שהעמדה של רשות הכבאות שאי אפשר לתת ולו יום אחד של פער ולהגיד כרגע אנחנו לא דורשים.
היו"ר שרן מרים השכל
אבל היה לכם פער עכשיו של כמה שנים.
קרן גלאון
לא. אז אני אסביר.
היו"ר שרן מרים השכל
כן, סליחה. עם כל הכבוד, אם אלו היו הדרישות הייתם צריכים לבקש את זה בחוק הפיקוח על המעונות. הייתם צריכים לבוא ולהסדיר את זה. כי התקנות האלה, זה דברים שאתם נדרשים למבני ציבור. כאשר גננות מגיעות הן לא עומדות בפני התקנות האלו. אגב, גם הן לא הגיוניות. ואני אומר לך יותר מזה, אני לא אתפלא, אישה באה, שוכרת דירה. בדירה שלה היא רוצה לקחת, את לא היית פה בתחילת הדיון. אבל היא רוצה להביא 10 ילדים כדי לשמור עליהם, בשביל לפתוח מעון. מה זה 10 ילדים? יש משפחות מרובות ילדים עם יותר ילדים מ-10 ילדים.
קרן גלאון
אז ברשותך.
היו"ר שרן מרים השכל
אז היא נדרשת כאן לפי התקנות שלכם להתחיל לעמוד ולהתחיל לשפץ את הבית ולהרחיב את כל יציאות החדרים שלה בתוך הבית. אם הדבר הזה אתם אומרים שהוא נדרש, אז אתם צריכים לבקש את זה בכל דירה. משום שאתם לא יודעים אם היא תהיה שמתגוררות שם משפחות מרובות ילדים. אם זה התקן הבטיחותי שאותו אתם דורשים.
קרן גלאון
אז אני חושבת שנפלו כמה טעויות. ברשותך, אני רגע אבהיר. הדרישות של הכבאות הן בהחלט בתוקף. הן חלות מעל 10 ילדים, נכון להיום. לא מתחת ל-10 ילדים, הן חלות רק מעל 10 ילדים. יש לנו יותר מ-1,200 מעונות שהועברו להם הדרישות והם בהליכי הסדרה או הסדירו את זה. זה בהחלט דרישה בתוקף. המצב שאנחנו נפקיר פעוטות חסרי ישע בלי דרישות בטיחות ולו דקה אחת, אנחנו תפקידנו ואחריותנו להגיד שזה מאוד מסוכן. עכשיו רק רגע. ההתאמה שרשות הכבאות באה והציעה, היא בדיוק ההתאמה שאנחנו חושבים שנכון לעשות ביחס לדירות מגורים, נוכח כל השינויים שיש פה. אבל הדרישות בהחלט היו קיימות ואנחנו חושבים שהן צריכות אכן להיות ידועות, כדי שאנשים יוכלו לתכלל את מצבם.
עוד הערה אחת לפני שגורם המקצוע ממשיך. הדרישות אינן מתייחסות למה שדיברו פה. לא על פתחי יציאות ודברים כאלה. אלא על דרכי מילוט. כמו לוודא שיש מספיק חדרי מדרגות באותו בניין שנמצאים ביחס לכמות הילדים. וכן הלאה.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה. חבר הכנסת איתן גינזבורג.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל נציג הכבאות לא דיבר, אז.
גיא מור
גברתי, אני אבקש להתייחס בקצרה.
היו"ר שרן מרים השכל
סליחה. גיא מור, בבקשה, תגיב.
גיא מור
גם למה שאמרת וגם למה שאמרו פה יתר חברי הכנסת. בראייתנו קודם כל, אנחנו מגבשים עכשיו, אנחנו גם העברנו בתוך הממשלה טיוטה של תוספת להוראת הנציב הזאת, כדי בהקדם האפשרי להכניס את זה ולאפשר מסלול שהוא מתחשב במתאר של דירות מגורים. כדי שכל המעונות שהם בתוך דירות מגורים יהיה עליהם מענה. כמו שאמרה קרן, הדרישות שלנו כיום וגם במסגרת ההצעה הזאת, זה מעל 10 ילדים. זאת אומרת, מתחת ל-10 ילדים אני לא נכנס לשם. ואנחנו רוצים לראות איך אנחנו מייצרים פתרונות שהם ישימים בשטח. אבל מה שכן חשוב, אנחנו דווקא חושבים שהמהלך הזה הוא נכון. חשוב שחוק הפיקוח יהיה הנקודה שכולם נכנסים אליה. אנחנו עד היום היינו דרך הנושא של היתר לשימוש חורג. אנחנו חושבים שחשוב שבמסגרת חוק הפיקוח יידרש אישור כבאות. אנחנו נדאג מהצד שלנו שיהיו דרישות שהן ישימות ואפשר ליישם אותן. אבל שלא יצא מצב שבו אנחנו מאפשרים איזה שהיא תקופה שנפתחים פעוטונים בלי שיש בהם סידורי כבאות. ואז נבוא אליהם בדיעבד.
היו"ר שרן מרים השכל
אתה מעריך שבתוך שישה חודשים אתם יכולים להביא לוועדה תקנות בעניין?
גיא מור
לנו אין סמכות לקבוע תקנות, מכוח הוועדה הזאת. יש לנו הוראות נציב שאני יכול לקבוע אותן בפרק זמן הרבה הרבה יותר קצר.
נירה לאמעי רכלבסקי
אבל זה לא משתנה בחוק ההסדרים כרגע, העניין הזה של הוראות נציב? יש איזה שהוא שינוי.
קרן גלאון
אנחנו יכולים להביא תקנות. אנחנו אומרים, התנאי הוא שלא תהיה דקה של וואקום. צריכים למצוא פתרון לתקופת הביניים.
גיא מור
ואין צורך להמתין גם שישה חודשים. אנחנו יכולים לייצר הוראת נציב שהיא ברת תוקף מחייב, בתקופה הרבה יותר קצרה, כדי שלא יווצר הוואקום. וגם כדי שהמעונות, הם יוכלו ליהנות מאותם הקלות שאנחנו מגבשים היום.
נירה לאמעי רכלבסקי
יש עוד קונסטלציה. אנחנו יכולים לכתוב בנוסח הזה שאנחנו מכפיפים את ההיתר לאישור של כבאות. אבל ההוראה הזאת לא תחול כרגע. היא לא תחול בחצי שנה או שנה הקרובה. היא תחול רק עוד שנה.
שיר סגל
צריך להגיד שאז אין עדיין דרישות, זה אומר שבפועל יחולו הנחיות הנציב עוד שנה. וכל עוד אין עדיין דרישות או דרישות,
היו"ר שרן מרים השכל
רגע, יש פה טענה של מערך הכבאות. מעבר לזה שכבר יש להם תקנות, אבל אנחנו לא מרוצים להם. נמצא פה באמת הגורם המקצועי מהכבאות, גיא מור. תוך כמה זמן אתם חושבים שאתם יכולים להתקין תקנות?
גיא מור
דווקא תקנות? כי יש לי מסלול הרבה הרבה יותר מהיר, עם חוק. מסמכות מכוח חוק ראשי של הכנסת. נציב כבאות.
היו"ר שרן מרים השכל
מה? לחוק הפיקוח על המעונות?
גיא מור
לא. חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה מסמיך את נציב הכבאות לקבוע הוראות נציב. ויש להם תוקף מחייב ממש כמו כל דבר. זו ההוראה שחלה היום.
היו"ר שרן מרים השכל
כלומר, אנחנו לא צריכים להכניס את זה לא להיתר שימוש חורג ולא לחוק הפיקוח על המעונות. אלא אתם יכולים להתקין את התקנות מבחינת החקירה של חוק נציב הכבאות?
גיא מור
כן, אני יכול לעשות את זה. ואני יכול לעשות את זה מהר.
היו"ר שרן מרים השכל
בכמה זמן? רגע, רגע חברים. שנייה. כמה זמן אתה מעריך?
גיא מור
אני רוצה רגע להתייעץ עם השותפים שלי בממשלה. גם ממשרד החינוך, גם עם השלטון המקומי. ואני רוצה גם לייצר שיתוף ציבור, עם הפעוטונים שזה יחול עליהם. כי אני רוצה לייצר תוצר איכותי. אז אני לא רוצה כרגע להתחייב על לוח זמנים. אם גברתי תאפשר לי, אנחנו נעשה איזה התייעצות ונחזור אלייך עם עדכון בנושא הזה.
היו"ר שרן מרים השכל
או. קיי, בסדר.
קרן גלאון
בסופו של יום זה חייב להיות גם דרך הפיקוח על המעונות. בהינתן שאנחנו,
היו"ר שרן מרים השכל
חבר'ה, העדיפות שלי להכניס את זה לחוק הפיקוח על המעונות. כי אני אוהבת שדברים מסודרים. אני שונאת שאנחנו רואים חקיקה שפתאום מכניסים איזה סעיף מפה לחוק הזה וסעיף משם, כי היו צריכים לתקן את מה שעשו לפני 20 שנה ולפני 10 שנים ולפני 50 שנה. חבר'ה, תבטלו את החוק. תביאו חוק חדש, מסודר. כמו שצריך. זו העבודה שאני הייתי מצפה באמת מממשלה טובה ואיכותית לעשות. ואני חושבת שגם הקואליציה הזאת, שהיא קואליציה טובה, שהיא עובדת בשיתוף פעולה. למרות פערים אידיאולוגיים, אנחנו מצליחים להגיע להסכמות. אם אנחנו יכולים להגיע להסכמות, אין לי ספק שהמשרדים הממשלתיים גם יכולים להגיע להסכמות. אז בעניין הזה, אני רואה לנכון הכנסה של זה לחוק הפיקוח על המעונות.
נירה לאמעי רכלבסקי
צריך לראות אפשרות לתיקון עקיף שנעשה עכשיו.
היו"ר שרן מרים השכל
תראו, חבר'ה, יש לנו גם המון אפשרויות. אנחנו יכולים גם להוסיף שהחוק יחול בעוד כחודש. ניתן לכם חודש להיערך לדבר הזה. יש המון פתרונות. תשבו, תדונו בזה. תבואו אליי בבקשה עם תשובה לפני הדיון הבא. לדעתי הוא נקבע ליום שני. או אפילו עוד היום. בסדר? אז אני משאירה את הדבר הזה, את העניין של כבאות פתוח. נשאיר את זה לדיון הבא. אנחנו משאירים גם את העניין של חוק הגנים. ואני רוצה, אני אתן לחבר הכנסת גינזבורג לומר כמה דברים ואנחנו ננסה להתחיל את ההקראה, כמו שאמרנו בפעם הקודמת. בבקשה, חבר הכנסת גינזבורג.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תודה רבה. אני מגיע מתוך, אחד שחי את החיים האלה. עסק בתחום שנים רבות. נתן היתרים לשימושים חורגים למעונות יום, לגני ילדים פרטיים במסגרת תפקידי כיושב ראש ועדת תכנון ובנייה. מכיר את כל הסוגיה הזאת מלפני ומלפנים. גם מהכיוון של הורה, לילדים שרק עכשיו סיימו גן פרטי. גם מהכיוון של רשות מקומית. גם מהכיוון של גננות.
מיכל רוזין (מרצ)
באיזו עיר?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה חשוב?
מיכל רוזין (מרצ)
סתם אני שואלת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
רעננה, מבשרת ציון, קרית יערים ואבו גוש.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
חברנו היה ראש עיריית רעננה. הוא צנוע.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא, אבל גם הייתי יושב ראש ועדה של מרחבית הראל, גם שם. אני הייתי גם חרדים, גם ערבים, גם מבשרת ציון וגם רעננה. ראשית, צריך לברך את הממשלה על זה שהביאו את החוק הזה. מכיוון שההליך של הוצאת שימוש חורג למעונות יום וגני ילדים פרטיים באמת היה קצת מסובל. ואני בעיקר מברך על הפטור מהיטלי השבחה. לא היה שום טעם לתת היטל השבחה ואני שמח שהדבר הזה בא לפתרונו בחוק הזה.
יש לי כן הערה לגבי ההליך התכנוני. ואני מתייחס בעיקר למה שכתבו, לא הגעת להקראה, אבל אני בכל זאת רוצה להתייחס למה שכתוב בכל הנוגע ליכולת להתנגד. אנחנו עוסקים פה בעשרות אלפי מבנים ברחבי הארץ. החוק הזה דן בעשרות אלפי מבנים שאנחנו לא יכולים לדבר עליהם, כי אנחנו לא יודעים מה מצבם. אנחנו לא יודעים איך הם נראים, אנחנו לא יודעים מה השיקולים, היכן הם ממוקמים. ומי שבקיא בכל הדבר הזה, זה הרשות המקומית. בסופו של דבר, הוועדה המקומית יודעת בדיוק איפה אפשר ואיפה אי אפשר. ואם אפשר, מה ההשלכות של הדבר הזה. והיא צריכה לעשות את השיקולים האלה. השיקולים הציבוריים שמחד אין לה פתרון לילדים מגיל לידה עד גיל 3, כאמירה אחת, ולכן היא צריכה לתת להם פתרונות והיא נותנת להם פתרונות במסגרת האפשר. ומן העבר השני, שפתרונות יהיו ראויים, גם למשתמשים, קרי להורים, לילדים ולגננות כמי שמתפעלות. אבל גם לסביבה, לראות שזה ראוי וכו'. ותאמינו לי, ראיתי בקשות להיתרים לשימושים חורגים למעונות יום, שאלוהים ישמור. שאלוהים ישמור. במקומות לא ראויים, באזורים לא ראויים, במבנים לא ראויים. ולכן אי אפשר לעשות פה דין אחד לכולם. ולא נשמע פה סיפור אחד קורע לב ומפה נגזור שחוק על כל המדינה. זה לא עובד ככה. ולכן, אני אומר שהדברים האלה צריכים להיות הרבה יותר פשוטים, כפי שהחוק בא לתקן. אבל צריכים גם לשים תשומת לב לפרטים הקטנים. ובסוף הפרטים הקטנים לא נידונים פה גברתי, הם נידונים בעיריות. אני הייתי מבקש מהוועדה דבר ראשון לשקול, לא לשקול, אני חושב שזה דבר בסיסי. שמעון יום לא יהיה במבנה שלא קיבל היתר בנייה. מבנה ללא היתר, הוא מבנה ללא רישיון, הוא מבנה שלא נבדק. הוא מבנה שנבנה שלא כדין. וזה דבר שלא יכול להיות.
היו"ר שרן מרים השכל
חבר הכנסת גינזבורג, אני רק אומר, אנחנו דנו פה לפני כן בבעיה מאוד רצינית שקיימת במגזר הערבי, הבדואי והדרוזי. יש שם המון המון מעונות שלא נרשמו בגלל שהם לא קיבלו בעצם את היתר,
מיכל רוזין (מרצ)
אין היתרי בנייה.
היו"ר שרן מרים השכל
היתר שימוש חורג, כי אין להם היתרי בנייה. ביקשו מהם להרחיב את המדרכות, אין שם מדרכות בכלל. ביקשו מהם חניות, אין שם חניות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא, יש הבדל. גברתי, יש הבדל.
היו"ר שרן מרים השכל
ובגלל זה, דווקא שם אנחנו חייבים שהם יירשמו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
שנייה. יש הבדל בין דרישות ועדה מקומית להרחבת דרך, ליצירת חניות וכו'.
מיכל רוזין (מרצ)
לא, היתר בנייה, טופס 4, אין להם. כל המגזר. זו בעיה. זה לא גני ילדים. זה יכול להיות מקומות הרבה יותר ראויים מאשר אפילו ברעננה, אבל אין להם היתרי בנייה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אז מה את מציעה, מה את מציעה חברת הכנסת?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
טופס 4,
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אני חושב שאם אין להם, צריך להתחיל שיהיה להם.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל אין להם.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אז אין להם. אנחנו חייבים להתחיל, תראו.
מיכל רוזין (מרצ)
אז לא יהיה להם גנים?
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אחר כך, אנחנו הרי אי אפשר להחיל חוק. אם מדינת ישראל היא מדינה,
מיכל רוזין (מרצ)
חבר הכנסת שיין, אז לא יהיה להם גנים?
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אז אם מדינת ישראל היא מדינה,
מיכל רוזין (מרצ)
לא הבנתי.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
שיש כאלה שיש להם וכאלה שאין להם. ואז אנחנו רואים בגלל שלאלה אין להם, אז לכל אלה שיש להם גם לא יהיה להם.
מיכל רוזין (מרצ)
אתה מקפח אוכלוסייה במשך 73 שנים.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אני לא מקפח. אני לא מקפח.
מיכל רוזין (מרצ)
לא נותן להם היתרי בנייה. ואז אתה מעניש אותם שלא יהיה להם גני ילדים יותר?
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
זה תזה הפוכה. זה מה שנקרא,
מיכל רוזין (מרצ)
לא, לא, לא. תתחיל קודם לתקן.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
לא נכון. אתמול היה אצלי. חברת הכנסת רוזין, זה לא נכון פשוט.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
יושבת ראש הוועדה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
זה לא נכון.
מיכל רוזין (מרצ)
מה לא נכון?
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
זה לא נכון פשוט.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
יושבת ראש הוועדה, אפשר לקבל את הזכות לדבר?
היו"ר שרן מרים השכל
כן. סליחה חברים, בבקשה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז מה אתה מציע?
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אז אני אגיד לך מה אני מציע.
היו"ר שרן מרים השכל
חבר הכנסת שיין, אני מבקשת. נא לתת לחבר הכנסת גינזבורג את ההזדמנות לסיים את דבריו. תודה רבה חבר הכנסת גינזבורג.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני מציע שיתנו לי לדבר. ראשית, צריך שהמקומות האלה ששומרים על ילדים יהיו מבנים בהיתר. במקרים שבהם אין היתר, צריך לדון בזה. אבל אי אפשר לקבוע ככלל, שמקום שנבנה ללא רישיון, ללא פיקוח. זה מבנה, חבר'ה. אנחנו רואים מה קורה במבנים היום. ששם ישכנו את הילדים הקטנים. חסרי הישע כמו שמישהו כינה אותם. צריך להתייחס לזה. אבל אל יקל הדבר בעיניכם. וטופס 4 לא קשור להיתר. היתר ניתן לפני טופס 4.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל אין להם היתרים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בסדר. אני רק אומר שצריך,
היו"ר שרן מרים השכל
שנייה, חברת הכנסת רוזין, שנייה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אי אפשר לגרום ליוצא מן הכלל להשפיע על כל הכלל. בואו, אם יש יוצאים מן הכלל, תתייחסו ליוצאים מן הכלל. אבל אי אפשר לגרום ליוצא מן הכלל לשים את זה על כל הכלל. זו אמירה אחת.
אמירה שנייה, יש פה תוספת של הוועדה, אני לא יודע מי הוסיף את זה. אולי היועצת המשפטית נירה, אולי אתם הוספתם את זה.
נירה לאמעי רכלבסקי
מה?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לגבי פגיעה מרחבית משמעותית. שתי נקודות בהקשר הזה: ראשית, אני סבור שוועדה מקומית, מכיוון שהיא רואה את מכלול השיקולים וראייה רחבה, ראשית לסרב לבקשה להיתר מנימוקים שיירשמו ונימוקים תכנוניים תמיד זה צריך להיות. לא סתם נימוקי בא לי. ודברים שגם, גם נרשמים וגם אפשר לערער עליהם מבחינה תכנונית.
ושנית, אני לא יודע גברתי בעולם התכנון והבנייה מה המשמעות של פגיעה מרחבית משמעותית.
היו"ר שרן מרים השכל
את זה אנחנו דנו בזה. ואנחנו כן מעוניינים להגדיר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה זה גברתי?
נירה לאמעי רכלבסקי
זה הגיע בנוסח של הצעת החוק. וגם אנחנו שאלנו את אותה שאלה למה הכוונה. ודחקנו בנציגי הממשלה לקבל איזה שהיא הגדרה. והייתה הפניה לשלושה פרמטרים בסיסיים שזה אשפה, רעש ודרכי גישה, מבחינת חניות.
היו"ר שרן מרים השכל
חניה ועומס תנועה.
נירה לאמעי רכלבסקי
ותנועה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אז אני הייתי אומר שבהקשרים האלו,
מיכל רוזין (מרצ)
זה אומר שאף גן ילדים לא יקום.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא נכון.
היו"ר שרן מרים השכל
לא, לא, זה לא. זה צריך פגיעה חמורה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא נכון.
היו"ר שרן מרים השכל
יש להם חניות. יש כאילו,
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה נכון שנושא החניה הוא נושא קריטי. כי אי אפשר להוריד את הילד ולהגיד לו תלך לבד. הוא ילד בן שנתיים, בן שלושה חודשים. ולכן בהכרח צריך מקום לשים את החניה. ואנחנו יודעים שאנשים משאירים את האוטו במקומות חניה שאינם מורשים, חוסמים דרכים, עולים על מדרכות. הדברים האלה קורים ולכן צריך להתייחס פרטנית.

שתיים, גברתי יושבת הראש. שתיים, גברתי יושבת הראש, לא יעלה על הדעת שלמוסד תכנון לא יהיה שיקול דעת לסרב אם לא הוגשה התנגדות. אין דבר כזה. מוסד תכנון יש לו ראייה יותר רחבה מאשר שכן או בעל נכס שמתנגד. יש לו ראייה הרבה יותר רחבה וגם הרבה יותר אחראית לעיתים. לפעמים יש התנגדות בגלל סכסוך שכנים לא רלוונטי. ואם לא היה סכסוך שכנים והעירייה רואה שיש שם בעיה, אז יגידו 'לא, לא, לא הוגשה התנגדות, אי אפשר להתנגד לבקשה הזאת'. זה לא סביר. פשוט לא סביר. ולכן, הניסוח כאן צריך לכלול שלרשות מקומית יש את הסמכות להתנגד מבחינה תכנונית. זה א'-ב' של חוק התכנון והבנייה. אלה ההערות שלי כרגע. אנחנו נגיע להקראה ואני אדבר פרטנית. תודה גברתי.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה לך חבר הכנסת גינזבורג.
עלי סלאלחה (מרצ)
אני רוצה להעיר כמה הערות.
היו"ר שרן מרים השכל
אנחנו נמצאים עם כמה,
עלי סלאלחה (מרצ)
בקיצור.
היו"ר שרן מרים השכל
שתי דקות. אני מבקשת לא להרחיב. ממש במשפט, כי אני רוצה להתחיל.
עלי סלאלחה (מרצ)
חברים, חברי הכנסת. כולכם הייתם בכפרים הערביים והדרוזים. כולכם ראיתם את המצב שקיים שם. כולכם הבטחתם את כל ההבטחות הטובות ביותר שהכפרים האלה יהיו גני עדן. אבל למעשה 73 שנים כל הברדק הזה נמצא בכפרים ולא עזרתם ולא עשיתם ולא תכננתם ולא אישרתם תכניות. אנא מכם, בואו נתקן את המעוות. בואו נאפשר לאנשים לחיות עד שסוגרים את העניין הזה של טופס 4 ושל התכנון ושל הבנייה. כל יום אומרים אנחנו מתכננים. פתאום אין כסף להמשך תכנון. אז מה אנחנו נעשה? הירח עוד לא כשר שאנחנו נגור שם. איפה נלך? חברים, אנא מכם, אני מבקש, כל בקשה, בואו ניתן לאנשים לחיות. נאפשר להם לפנים משורת הדין, עד שאנחנו נקבע את הסטנדרטים שאתם מבקשים אותם.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אני חושב שזו בקשה ריאלית. זו בקשה ריאלית מאוד.
עלי סלאלחה (מרצ)
כן.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אתה לא יכול לעשות שינוי כזה. לכן אמרנו. לכן אמרנו שיש פה common sense.
היו"ר שרן מרים השכל
טוב חברים, אנחנו קיימנו דיון לדעתי בין הארוכים בחוק ההסדרים בנוגע לחוק הזה. אני חושבת ששמענו באמת מכל המגוון. אנחנו כבר לדעתי ב-5-6 שעות של דיונים על החוק הזה. אני מבקשת, נשארו לנו 5 דקות עד לפתיחת המליאה. ולכן מה שאנחנו נעשה, אנחנו נתחיל לפחות אולי בסעיפים הראשונים להקראה, עד שייגמר לנו הזמן. ואנחנו נתכנס מחדש, אנחנו נקבע דיון נוסף ביום ראשון. משום שאנחנו חייבים כבר להתחיל להתקדם עם ההקראה. אני לא אתן יותר זכות דיבור גם מבחינת הדיון. כי באמת שמענו, סליחה?
קריאה
יש אנשים שביקשו ולא דיברו.
היו"ר שרן מרים השכל
אני יודעת, אבל אני מבקשת התייחסות אך ורק לסעיפים הספציפיים, ככל שאנחנו נקרא אותם. אם יש הערות לסעיף הספציפי להרים את היד, לשלוח לי פתק ואנחנו נדון בו. אנחנו נתחיל קודם כל בהקראה. איפה שתהיה מחלוקת אנחנו נשים את הסעיפים בצד. איפה שאין, אנחנו נתחיל בעצם להעביר אותם.
נירה לאמעי רכלבסקי
אני רוצה לומר שהנוסח שפורסם ושמופיע כאן על שולחן חברי הכנסת הוא עם תיקונים ודיוקים של הייעוץ המשפטי. מה שמופיע בצבעוני הוא בעצם הצעות ודיוקים של הייעוץ המשפטי. מה שמופיע בשחור זה הנוסח המקורי של הקריאה הראשונה. לא קיבלנו הערות כרגע על הדיוקים. הם בעיקר דיוקים ניסוחיים. בחלקם גם יש הערות מהותיות. אני מתחילה: הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, מ/1443. פרק י"ח תכנון ובנייה. סימן א', היתר שימוש להפעלת מעון. בחוק התכנון והבנייה.
היו"ר שרן מרים השכל
רק כמו שאמרתי, איפה שכתוב מעון, כרגע לשים את זה גם מעון וגם גני ילדים, בכל מקום.
נירה לאמעי רכלבסקי
או. קיי.
היו"ר שרן מרים השכל
ואנחנו נדון בזה ביחד עם האנשים הרלוונטיים לקראת הדיון הבא.
קרן אוחנה איוס
גברת יושבת הראש, אנחנו ביקשנו.
היו"ר שרן מרים השכל
אני,
קרן אוחנה איוס
לא, זה לסעיף הזה. אם אפשר לכתוב מסגרות חינוך פרטיות, כדי שיכללו בהם גם צהרונים. כי זה לא רק פעוטונים, גנים. יש מסגרות חינוך לגילאי 3, 4, 5. שהם אינם,
היו"ר שרן מרים השכל
אבל הן מתקיימות בתוך אותה המסגרת.
קרן אוחנה איוס
לא בהכרח. הם יכולים להתקיים רק בצהריים ומבקשים היתר לשימוש חורג. אם אפשר לכתוב מסגרות חינוך לגיל הרך. ואז זה כולל פעוטונים, משפחתונים, צהרונים וגנים. מלידה עד 6.
יקירה גבאי
כאמור, הנושא הזה בכלל לא נבדק על ידי הממשלה ועל ידי הצוות.
קרן אוחנה איוס
מסגרות חינוך לגיל הרך.
אביעד שוורץ
יקירה, את צודקת. הממשלה לא התייחסה אליהם, לגופים אחרים. למסגרות אחרות שאינם מעונות היום. זה לא מה שנדון. זה לא מה שהממשלה דיברה.
נירה לאמעי רכלבסקי
זה מה שנקרא עוד חזית חדשה.
היו"ר שרן מרים השכל
עוד חזית חדשה. או. קיי. אני מבקשת שאנחנו נתכנס ביום ראשון על מנת להקריא ולקבל הערות ספציפית לסעיפים האלו. אני מבקשת גם את תגובת המשרד בעניין ההערות בעצם של מסגרות פרטיות. אני אשמח לקבל את זה גם אליי ואז נקבל החלטה אם נכניס את זה כאיזה שהיא הגדרה כוללת או לא. אז אנא שלחו לי את הערותיכם. אני נאלצת, בגלל שהמליאה נפתחת, למעשה לסגור את הדיון. אנחנו נתכנס מחדש ביום ראשון. אני לא אתן זכות דיבור, אלא אם כן הנושא קשור לסעיף הספציפי בלבד. תודה רבה לכם. נתראה בשבוע הבא.


הישיבה ננעלה בשעה 10:58.

קוד המקור של הנתונים