ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 10/10/2021

פרק י"ג (רישוי עסקים) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה


הכנסת



157
ועדת הפנים והגנת הסביבה
10/10/2021

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



2
ועדת הפנים והגנת הסביבה
10/10/2021


מושב שני



פרוטוקול מס'26
מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
יום ראשון, ד' בחשון התשפ"ב (10 באוקטובר 2021), שעה 11:06
סדר היום
פרק י"ג (רישוי עסקים) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021
נכחו
חברי הוועדה: ווליד טאהא – יו"ר
שרון רופא אופיר – מ"מ יו"ר
סמי אבו שחאדה
איתן גינזבורג
רון כץ
מוסי רז
חברי הכנסת
גדי יברקן
יצחק פינדרוס
מוזמנים
שי עגמי - מנהל תחום רגולציה, משרד ראש הממשלה

עמיחי פישר - ראש אגף בכיר מדיניות רגולציה, משרד ראש הממשלה

דוד ימין - עו"ד, ממונה לשכה משפטית מדיניות רגולציה, משרד ראש הממשלה

חוה מונדרוביץ - ראש אגף בכיר רישוי עסקים, משרד הפנים

עידו מירז - מנהל אגף טיוב רגולציה, משרד הפנים

שחר פרלמוטר - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הפנים

גילי צימנד - ראש אגף רישוי עסקים, המשרד להגנת הסביבה

ליאורה עופרי - עו"ד, הלשכה המשפטית, המשרד להגנת הסביבה

עמיר יצחקי - ראש המערך הארצי לבריאות הסביבה, משרד הבריאות

שקד כסליו - הלשכה המשפטית, משרד האוצר

מעין ספיבק - רפרנטית פנים, אגף תקציבים, משרד האוצר

רפ"ק טל בסון - עו"ד, תובעת רישוי ארצי, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק עידן כץ - עו"ד, ייעוץ משפטי, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

נילי מרטינז - רע"ן רישוי חקיקה כב"ה, המשרד לבטחון פנים

אבישי לדני - רמ"ד טיוב רגולציה כב"ה, המשרד לבטחון פנים

תומר חזות - יועמ"ש הכנה מאש כב"ה, המשרד לבטחון פנים

אילנית אייש - מתמחה יועמ"ש כב"ה, המשרד לבטחון פנים

נפתלי קאייקוב - יו"ר איגוד מנהלי רישוי עסקים, מרכז השלטון המקומי

איילת וסרמן - מנהלת אגף רישוי עסקים, עיריית תל אביב, וסמנכ"לית רגולציה באיגוד רישוי עסקים ארצי

ישראלה מני - סמנכ"לית אגף כלכלה ומסים, איגוד לשכות המסחר

רוני סורקיז - מנהל רישוי עסקים, איגוד לשכות המסחר
משתתפים באמצעים מקוונים
ענת לובזנס - סגנית סמנכ"ל היחידה הכלכלית, מרכז השלטון המקומי

ד"ר ליהי שחר ברמן - מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה חיפה

שי ברמן - מנכ"ל איגוד המסעדות בתי קפה וברים

פרופ' חגי לוין - נציג איגוד רופאי בריאות הציבור, ההסתדרות הרפואית בישראל

ד"ר דורון יקיר - גזבר, ארגון הרופאים הווטרינריים הפרטיים

אביתר כהן - מנהל רישוי עסקים, רשת ויקטורי

הילה דוידיאן - מנהלת איכות, רשת רמי לוי

לילך דחוח - עו"ד, קצינת ציות, שופרסל

תמר מירסקי - מכוני כושר

הדס פרבר - עו"ד

אביב חצבני
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
לירון אדלר מינקה
מנהלת הוועדה
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
חבר תרגומים


פרק י"ג (רישוי עסקים) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, מ/1443
הכנה לקריאה שניה ושלישית
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו ממשיכים היום דיון שני, בנושא של רישוי עסקים, מצטערים על האיחור הקל שאשם בו היועץ המשפטי של הוועדה. הנושא כמובן פרק י"ג (רישוי עסקים) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2021 ו- 2022), התשפא- 2021, מ/1443, הכנה לקריאה שנייה ושלישית.

כבר היינו עם דיון ראשון, כולם דיברו, כולם הציגו. היום אנחנו נפתח בייעוץ המשפטי עם תומר ולירון, הם יתחילו את שלב ההקראה, כל אחד מתבקש לרשום את ההערות. לרשום את ההערות המהותיות לגבי הסעיף שהם יקריאו. אף אחד לא ידבר כללי בנושא ספציפי של סעיף. אז אם יש הערה לגבי סעיף ספציפי, אני אאפשר שמי שירצה להגיב שיגיב אבל אם הוא ירצה לדבר בכללי, אז יהיה לו זמן לעשות את זה אחרי שמסיימים הקראה או בדיון הבא. אז בבקשה תומר ולירון.
תומר רוזנר
כן. בוקר טוב אדוני היושב ראש בפני חברי הכנסת מונחים 3 מסמכים בטאבלטים. הנוסח המשפטי בנוסח הכחול, הנוסח המשולב שמפרט את השינויים בתוך החוק הקיים כדי שאפשר יהיה לראות את ההקשר והנוסח של הצעת החוק עם הערות הייעוץ המשפטי שמסומנות בעקוב אחרי שינויים באדום. אנחנו נפתח ב- 3 תיקונים, הצעת החוק פותחת ב- 3 תיקונים נקודתיים, לחוק רישוי עסקים לגבי עסקים ספציפיים שלגביהם נקבעו הוראות בחוק והממשלה מבקשת לבטלן במסגרת הצעת החוק הזו. הנושא הראשון הוא עסקים שעוסקים במכירת משקאות משכרים.

בחוק הקיים בעצם נקבעו שתי הערות שהממשלה מבקשת לבטל, ההוראה הראשונה קובעת בעצם את שעות הפתיחה בהן מותר למכור בעסקים מסוג זה, והוראה שנייה קובעת סמכות לקבוע שלטי אזהרה שניתנת גם לשר ביטחון הפנים וגם לשר הבריאות לקבוע את שלטי האזהרה הרלוונטיים. לגבי ההוראה הראשונה אנחנו חשבנו שאין מקום לבטל אותה במסגרת הצעת החוק, משני טעמים עיקריים.

טעם ראשון קביעת שעות פתיחה וסגירה של עסקים עם פירוט של סוגי עסקים בהן ניתן לקבוע את אותן הוראות, היא בהחלט ראויה לחקיקה ראשית ועלול להיווצר קושי בחקיקתן בחקיקת משנה. בנוסף לכך בחוק נקבעה הוראה אחרת, בסעיף 23.א.1 שבה בעצם ניתנה סמכות מיוחדת למשטרה לסגור עסקים מסוג זה שמפרים את ההוראה הזו שמוכרים אלכוהול שלא בשעות הפעילות הרגילות. לדעתנו לפחות לפי המידע שנמסר לנו על-ידי גורמי איכפת החוק, הבעייתיות של מכירת משקאות משכרים בשעות הלילה וכו', לא פסה מן העולם ולא רצוי לבטל את ההוראה הזו שהמחוקק קבע כדי להילחם בתופעה. במיוחד במיוחד שהדבר הזה גם גוזר את ביטול הסמכות המיוחדת של המשטרה לסגור את אותם עסקים. אז קודם כל צריך לשמוע את עמדת הממשלה לגבי הדבר הזה.
לירון אדלר מינקה
להקריא קודם את הנוסח?
תומר רוזנר
אנחנו נקריא את הנוסח בלי ביטול הסעיף שמדבר על סגירת שעות הפתיחה. לגבי ביטול השלטים, ביטול סמכות לקבוע שלטים, הצעת הממשלה שנראית לנו ראויה היא להעביר את הסמכות הזו לסמכות הכללית של השרים לקבוע תקנות מכוח החוק. וכפי שתראו בסוף הצעת החוק בהוראות שמופיעות בסוף הצעת החוק משמרת הצעת החוק את תוקפן של התקנות שכבר הותקנו שבהן נקבעו סדרי השילוט בכל הנוגע לעסקים האלה.
מעין ספיבק
להציג את עמדת הממשלה בהקשר?
תומר רוזנר
רצוי.
היו"ר ווליד טאהא
את רוצה לדבר אחרי שהיא מקריאה?
תומר רוזנר
כן. כן.
היו"ר ווליד טאהא
כן.
תומר רוזנר
פרק יג' רישוי עסקים, סעיף 69 תיקון חוק רישוי עסקים. בחוק רישוי עסקים תשכח 1968 בפרק זה חוק רישוי עסקים. 1 וסעיף 2 סעיף קטן ג' בטל. ב' בסעיף קטן ד' במקום סעיף קטנים א' 1 וג' יבוא סעיף קטן א' 1.
היו"ר ווליד טאהא
כן מעיין.
מעין ספיבק
טוב. אז באמת אחרי שהשלכה המשפטית של ועדת הפנים הציגה את עמדתה, אנחנו קיימנו על זה דיון ארוך ובאמת הגענו למסקנה שאנחנו מקבלים את העמדה, כי בסוף הסעיף הזה סעיף 2 א' 1 קטן, מאפשר לפעול לפי סעיף 23א שהוא סעיף שמאפשר סגירה מידית של עסק אם הוא לא פועל אם הוא לא פועל לפי ההחלטה הזו ואין דרך אחרת לאכוף את אותה אפשרות בעצם, את אותה דרישה לסגור. מכיוון שאנחנו לא עוסקים בשאלה מה נכון או לא נכון שיהיה בחוק רישוי עסקים ככלל ואם נכון לסגור או לא לסגור עסק, אלא רק באים לעשות סדר בחוק ולייעל אותו, אנחנו לא ראינו לנכון לבטל סעיף שבעצם יש בו מהות. אז קיבלנו את עמדת הלשכה המשפטית ואנחנו משאירים את הסעיף.
רפ"ק עידן כץ
אפשר רק - -
תומר רוזנר
להקריא את הסעיף? או אפילו לעבור הלאה?
היו"ר ווליד טאהא
אף אחד לא מבקש, אתה רוצה שנעורר אותם?
תומר רוזנר
חלילה. חלילה.
היו"ר ווליד טאהא
תמשיך. בזום רוצים הערה על הסעיף?
תומר רוזנר
תגיד שמי שבזום צריך לרשום. מי שרוצה חייב לשלוח בצ'אט.
היו"ר ווליד טאהא
כן. הם יודעים. תאמין לי הם יודעים.
רפ"ק עידן כץ
אני רוצה להגיד רק דבר אחד לגבי הוראת אפשר ברשות היושב ראש?
היו"ר ווליד טאהא
כן. בבקשה. אבל תציג את עצמך.
רפ"ק עידן כץ
בוודאי. עו"ד עידן כץ מהלשכה המשפטית של משטרת ישראל.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי.
רפ"ק עידן כץ
קודם כל כמו שנאמר ובצדק מטעם הייעוץ המשפטי של הוועדה ואני מודה גם לחברתי ממשרד האוצר, מדובר בתיקון לחוק שנעשה בעקבות חוק המאבק בתופעת השכרות שלמעשה מעניק למשטרה בנסיבות מסוימות, חזקה עובדתית לתפוס אלכוהול בדיוק בשעות האלה שמוצהרות גם כשעות האסורות בעצם 23 בלילה עד 6 בבוקר, וסמכות תפיסת אלכוהול ושפיכתו, אז זה גם מתחבר בעניין הזה שלא בכדי הסעיף הזה תוקן 4 חודשים אחרי חוק המאבק בתופעת השכרות. לגבי הוראות המעבר אני מבקש רק מהייעוץ המשפטי לתשומת לבו לגבי סעיף 73 ב' לנוסח המוצע שמדבר למעשה שצריך לתקן גם אותו בעצם לגבי ביטול תוך 3 שנים תוך מחיקת סעיף 2א1 וסעיף קטן ד' בהתאמות הנדרשות.
לירון אדלר מינקה
אוקיי. בסדר גמור.
תומר רוזנר
בסדר גמור.
רפ"ק עידן כץ
תודה.
תומר רוזנר
תודה על ההפניה.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי. בסדר. אז יש לנו בזום את ד"ר ליהיא שחר ברמן, מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה, חיפה. יש לך התייחסות ספציפית לסעיף שהוקרא? ד"ר ליהיא? שומעת?
ד"ר ליהי שחר ברמן
כן. שלום. שומעים אותי?
היו"ר ווליד טאהא
כן. יש לך התייחסות ספציפית לסעיף שהוקרא?
ד"ר ליהי שחר ברמן
לא. יש לי התייחסות לתיקון בחוק רישוי עסקים בנוגע לוועדה המסדרת.
היו"ר ווליד טאהא
לא אמרנו - -
ד"ר ליהי שחר ברמן
אז תגידו לי מתי.
היו"ר ווליד טאהא
אמרנו שאנחנו נאפשר התייחסות ספציפית לסעיף שלירון מקריאה. עם התייחסויות כלליות תקבלי זכות דיבור בהמשך.
ד"ר ליהי שחר ברמן
בסדר גמור.
היו"ר ווליד טאהא
אבל אם אין לך התייחסות ספציפית לסעיף הזה, אז נעבור לדוקטור דורון יקיר גזבר ארגון הרופאים הוטרינריים. לך יש התייחסות ספציפית לסעיף? דורון יקיר? הוא איתנו?
ד"ר דורון יקיר
שומעים?
היו"ר ווליד טאהא
עכשיו שומעים. שומעים אותך ורואים.
ד"ר דורון יקיר
אני גם כן רוצה להתייחס בהמשך.
היו"ר ווליד טאהא
יופי. אז אין לנו אף אחד שירצה. תמשיכי לירון.
תומר רוזנר
כן. הסעיף תקריאי את זה.
לירון אדלר מינקה
הסעיף הבא הוא סעיף ממש טכני, יש בעצם איזושהי הפניה בחוק לסעיף שהוא כבר לא קיים, ובעצם אנחנו מציעים לבטל אותו פשוט במסגרת הזו של תיקון החוק. 1א בסעיף 2אב1 הסיפא אחרי המילים בערעור עליו תימחק. אני קוראת עוד את שני הסעיפים הבאים 2 סעיף 2 ד' בטל 3 סעיף 2 ו בטל.
תומר רוזנר
אוקיי. שני סעיפים, הסעיף הראשון כמו שאמרה לירון הוא סעיף טכני של ביטול מנגנון ערעור שכבר בוטל מזמן בחוק רישוי עסקים ומתוך שכחה כנראה שכחו לבטל את ההפניה אליו כאן. אז זה באמת תיקון טכני לחלוטין. ביטול של סעיף 2 ד' ו2 ו שני הסעיפים האלה, סעיף אחד עוסק בהסדרת מכוני כושר, והסעיף השני עוסק בהסדרת מדי רעש באולמות שמחות, גני אירועים ודיסקוטקים. כאשר את הסעיף האחד מה שיחליף אותו אתם תראו בהמשך, יחליף אותו הסדר שמאפשר לשר התרבות והספורט לקבוע תקנות מכוח חוק רישוי עסקים לעניין מכוני הכושר. לגבי סעיף שני של מדי רעש בעצם, מבטלים את הסמכות ומעבירים אותה לסמכות הכללית של השר להגנת הסביבה ואין שינוי במצב המשפטי.

אנחנו הערנו וכנראה אתם תראו את זה בסוף הצעת החוק, שיש בסעיף הזה עבירה פלילית שחלה על כל אזרח שמבקשת למנוע עריכת שיבושים במדי הרעש. בהידברות מוקדמת עם הממשלה, הבנו שאין מניעה מבחינת הממשלה להעביר את הסעיף הזה כהוראה מהותית בחוק למניעת מפגעים ואנחנו נציע לוועדה לאשר תיקון עקיף בחוק למניעת מפגעים שבו בעצם יכנס התיקון הזה שדיברנו עליו. שיחליף את התיקון.

זאת אומרת שני התיקונים בעצם, לא משנים את המצב המשפטי אלא מסדרים במירכאות את החוק כך שהוא לא ידון בעסקים ספציפיים אלו אלא במסגרת הכללית. התקנות שהותקנו מכוח הסעיף הזה נשמרות גם הן בסוף הצעת החוק. כך שבעצם גם לגבי מכוני הכושר וגם לגבי מדי הרעש אין שינוי במצב המשפטי למעט עניין אחד שאנחנו רוצים להפנות את תשומת הלב אליו, בעניין מכוני הכושר נקבע בחוק רישוי עסקים שאחד מהתנאים שצריכים להיקבע זה ביטוח הסדרת הביטוח של המתאמנים. המתאמנים במכון הכושר. החובה הזו בעצם מתבטלת. אני רוצה שהממשלה תסביר מה עמד מאחורי החובה המהותית הזו, שאותה בעצם מבקשים לבטל.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
באיזה עמוד אתם נמצאים בהקראה?
לירון אדלר מינקה
עמוד 1.
היו"ר ווליד טאהא
יש למישהו הערה?
לירון אדלר מינקה
1 , בפסקאות 2 ו-3.
מעין ספיבק
תומר אם תוכל להגיד על איזה סעיף תרצה שנסביר את המהות?
תומר רוזנר
הנושא של מכוני כושר. ביטול חובת ביטוח של המתאמנים.
מעין ספיבק
אוקיי. אני אגיד.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רוצה לשאול שאלה בעמוד 3. לא השיבה הוועדה בחלוף 30 יום?
לירון אדלר מינקה
לא. לא. לא. בעמוד 1 בעמוד ראשון פסקה 2 ו3.
תומר רוזנר
לטובת חבר הכנסת פינדרוס, אני אסביר. אנחנו דנים עכשיו בשני סעיפים שמבטלים סעיפים קיימים בחוק רישוי עסקים שעניינם הסדרת מכוני כושר ומדי רעש באולמי שמחות. הסברתי שמדובר בשינוי שבעצם מיועד לניקיון הדעת יותר מאשר שינוי מהותי, כי אין בו שינוי מהותי של ההסדרים. למעט שני דברים. אחד זה הנושא של העבירה הפלילית של שיבוש מד רעש שאותה, בסעיף היא "תעבור דירה" במירכאות, לחוק למניעת מפגעים. אז גם שם לא יהיה בעצם שינוי במצב המשפטי. וגם בנושא של מכוני הכושר אמרתי שהשינוי המהותי הוא החובה שבעצם מטיל חוק רישוי עסקים עד היום לבטח את המתאמנים במכון הכושר שחובה זו מבקשים לבטל. אתם יכולים לראות בנוסח המשולב בפניכם גם את הסעיפים הקיימים.
מעין ספיבק
אז לנושא של תיקון סעיף 2ד אנחנו בעצם מבקשים למחוק את הסיפא שלו. בעיקר כי מדובר פה על כפל ביטוח המתאמנים הקיים בביטוח הבריאות הסטנדרטי ולכן אין צורך לציין את זה. התיקון הזה מתואם עם משרד התרבות והספורט, לא הייתה להם כוונה לייצר פה איזה שהוא כפל או איזה שהוא עומס, לא על מכוני הכושר ולא על האנשים שמתאמנים בו. אז מדובר רק על הבהרה שמורידה ספק.
היו"ר ווליד טאהא
אתה מסופק תומר?
תומר רוזנר
זה אמרתם צריכים להיות מסופקים.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
לא, לא. אני אשמח שתחדדו את זה שוב.
תומר רוזנר
אוקיי.
היו"ר ווליד טאהא
אז לא הבנו מעיין.
היו"ר ווליד טאהא
תחדדי את זה.
תומר רוזנר
בחוק רשות רישוי הקיים, קיים הסדר ספציפי לגבי מכוני כושר שההסדר המהותי אותו מבקשים לבטל, אם תראי בנוסח המשולב את יכולה לראות בסעיף עצמו כפי שהוא היום.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
יש לנו את הנוסח המשולב?
תומר רוזנר
כן. בוודאי.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
ככה אני צריכה לצאת מזה, אוקיי. לא, לא. בסדר. אני מקשיבה לך.
תומר רוזנר
אוקיי. אחת החובות המהותיות - - -
היו"ר ווליד טאהא
אבל אפשר להדפיס לחברי הכנסת?
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אז זה הרבה יותר נוח, אנחנו לא צריכים לדלג פשוט.
היו"ר ווליד טאהא
רק תבקשו שרון.
תומר רוזנר
אחת החובות המהותיות שיש שם, כי שאר החובות בעצם נשמרות בהסדרים אחרים, חובה שמבטלים אותה חובה מהותית, היא חובה לבטח את המתאמנים לפי - - -
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
זה אחד התנאים לקבלת רישיון עסק.
תומר רוזנר
היום כן.

אותו מבקשים לבטל. היום יש תקנות שמסדירות את החובה הזו. חובה של ביטוח, לא גבוה במיוחד אני חייב לומר. ביטוח החובה עד 100 אלף ש"ח, למקרה פציעה או מוות או כזה. אומרת נציגת האוצר שבעצם מבחינתם הביטוח, ביטוח הבריאות, שיש לכל אחד מאיתנו מכסה את העניין הזה. אני לא כל-כך בטוח שבמקרה של תאונה כמו שהייתה לא מזמן של מתאמן שנפגע קשה במהלך האימון.
היו"ר ווליד טאהא
זה עדיין נכון. זה עדיין פגיעה במהלך פעילות.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
לא, אבל אם זה מכסה דרך ביטוח בריאות עד סכום של 100 אלף ש"ח.
תומר רוזנר
לא.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
הסכום הוא כמו שאמרת באמת.
תומר רוזנר
לא, לא. שנייה.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
לצערי סכום זניח.
תומר רוזנר
שנייה. יש הבדל. ביטוח בריאות מכסה את הטיפול הרפואי מן הסתם שהוא יקבל.
היו"ר ווליד טאהא
כן.
תומר רוזנר
אני מניח שכמו כל אדם שנפצע או קורה לו איזשהו משהו באירוע.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
פה אתה מדבר על אחריות.
תומר רוזנר
אחריות נזיקית יותר.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
בעצם מסיר ממנו.
תומר רוזנר
כאילו נזיקית יותר.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אוקיי. הבנתי.
תומר רוזנר
זה ספק בעיניי. אני לא נכנסתי לבדיקה, הטענה של משרד האוצר נראתה לי מכיוון שמדובר בביטוח שהוא בסכום יחסית לא גבוה, הוא לא באמת אפקטיבי אני חשבתי שזה לא משהו שצריך להתעקש עליו אבל זה החלטה של הכנסת מן הסתם. של הוועדה.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אוקיי. ומעיין, את הסברת שזה בעצם מכביד על הרגולטור? זאת אומרת זה כמו הכבדה רגולטורית למתן רישיון?
מעין ספיבק
מדובר פה בעצם, מכון הכושר נדרש לוודא שהלקוחות שלו הם מבוטחים. בעצם. עכשיו .
תומר רוזנר
לא, לא.
היו"ר ווליד טאהא
רגע, הוא צריך לבטח אותם או הם יבטחו את עצמם?
תומר רוזנר
הוא צריך לעשות ביטוח.
היו"ר ווליד טאהא
הוא צריך לעשות ביטוח. כי מה הקטע?
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
החבות הנזיקית חלה עליו. הם נמצאים בשטח שלו. זה בעצם כמו שאת עושה ביטוח צד ג'.
היו"ר ווליד טאהא
נכון. נכון.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אם מישהו חלילה נופל אצלך בבית.
תומר רוזנר
בדיוק.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
נכון? הבנתי נכון?
תומר רוזנר
בדיוק.
היו"ר ווליד טאהא
זה כמו ביטוח צד ג' בכל עסק.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
בדיוק.
מעין ספיבק
אני אגיד רק דבר כזה. אם אתם רוצים להרחיב את הדיון על זה, אז אני מציעה שנעלה את משרד התרבות וספורט לדיון בסדר? אני אומרת שאנחנו היינו בדיון על זה. משרד התרבות והספורט, אמרו שמבחינתם במהות לא הייתה כוונה לייצר פה ביטוח נוסף. אלא שמדובר בכפל. לכן - - -
תומר רוזנר
מה זה מבחינתם? זה לא המצאה של זה לא - - -
היו"ר ווליד טאהא
לא, לא.
תומר רוזנר
מה שמשרד התרבות והספורט.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
רגע. רגע. רגע. לא מדובר בכפל.
מעין ספיבק
אז אפשר להעלות את משרד התרבות והספורט.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
איפה יש כפל?
תומר רוזנר
אני לא יודע איפה יש כפל.
היו"ר ווליד טאהא
רגע. ביטוח מקורי, אין להם אין להם קשר אליו. הוא ביטוח של מערכות הבריאות. נכון?
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
איפה הכפל?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, לא. היא צודקת.
תומר רוזנר
ביטוח הבריאות קיים תמיד לכל אדם.
היו"ר ווליד טאהא
והוא קיים תמיד.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
ביטוח צד ג' כל מכון עושה.
היו"ר ווליד טאהא
אבל זהו, אז ביטוח צד ג' מה קשור לביטוח המקורי?
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
לא. לכן אני שואלת. כאילו האם רגע. רגע. אם יש לחדר כושר ביטוח צד ג' כבר ממילא - - -
היו"ר ווליד טאהא
נכון.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אז הוא לא צריך לבטח כל מבוטח ומבוטח.
תומר רוזנר
בוודאי. לא. אין כוונה כזו.
היו"ר ווליד טאהא
לא. הוא צריך להגדיר מס' אנשים.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
בסדר. במסגרת ביטוח צד ג'.
תומר רוזנר
נכון.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אבל הוא לא צריך. פה יש כן הכבדה אם אני יורדת לסוף דעתם.
תומר רוזנר
לא. לא. לא.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
שבנוסף לצד ג' בוא גם תבטח כל מתאמן ומתאמן?
תומר רוזנר
לא. לא. לא.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אז? מה הכוונה?
תומר רוזנר
הכוונה היא שאותו ביטוח צד ג' שאת מדברת עליו, הרי אין חובה בחוק בעל עסק לעשות ביטוח.
היו"ר ווליד טאהא
כן.
תומר רוזנר
אין חובה כזו.
היו"ר ווליד טאהא
נכון.
תומר רוזנר
החוק קבע שלגבי מכוני כושר בגלל כנראה אני לא, אני לא ירדתי לסוף זה.
היו"ר ווליד טאהא
מסוכנות יותר גבוהה .
תומר רוזנר
בגלל מסוכנות יתר יש חובה בעצם.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי.
תומר רוזנר
חובה לעשות ביטוח צד ג' בגבולות מסוימים.
מעין ספיבק
אני מציעה, אם רוצים להרחיב בנושא הזה נעלה את נציגת משרד התרבות והספורט.
היו"ר ווליד טאהא
אז מצד אחד אני חושב שאף אחד לא רוצה להכביד. על התהליך. מצד שני, צריך לוודא שאנשים לא יאכלו אותה אם הם יעברו תאונה במכון כושר.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
חד-משמעית. אגב, לא רק אנשים. גם בעל העסק.
היו"ר ווליד טאהא
אז צריכים למצוא את האמצע.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מי שיאכל אותה יהיה בעל העסק.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
כי אם היום לבעל העסק יש אינטרס לעשות ביטוח.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בדיוק.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אני אגיד למה. אתן דוגמא.
היו"ר ווליד טאהא
נכון. שלא יתבעו אותו. כן.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
הרי המחוקק סייג פה לחדרי כושר. אני אגב, הייתי מרחיבה את זה לכל העסקים וזה לא עניין רגולטורי.
היו"ר ווליד טאהא
נכון.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
כי אם אני היום חלילה הולכת במסעדה ונפלתי, היה שמן על הרצפה, אז אני לא אגיד תביעה נגד המסעדה?
היו"ר ווליד טאהא
נכון.
מעין ספיבק
אני אגיד דבר כזה.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
כן.
מעין ספיבק
בהקשר של הביטוח, באופן כללי, ככל שכל בעל עסק מחליט אם לבטח את עצמו או לא, הוא עושה איזושהי עלות תועלת, תוחלת סיכונים, ושואל את עצמו האם במידה ואני אבטח את עצמי אני אשלם סכום נמוך יותר מאשר אם יתבעו אותי.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אם חלילה.
מעין ספיבק
עכשיו לצורך העניין, אם אנחנו אפילו עשויים להגיע למצב בו אם אנחנו מחייבים את העסק לבטח את עצמו אז הוא לא נוקט בכל אמצעי הזהירות שהוא היה נוקט בהם אלמלא היינו מחייבים אותו.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אוקיי.
תומר רוזנר
זה לא נכון.
מעין ספיבק
כי הוא אומר גם ככה אני ביטחתי. כשכל עסק עושה את זה, בעצמו, בסוף הוא יכול לבחור אם כן או לא. למה אנחנו בהקשר הזה צריכים להיות הפטרונים של מכוני הכושר ספציפית ולהגיד אתם כן מחויבים בביטוח?
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
בגדול גם זה נכון.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
דיברתי קודם על כפל ביטוח. את רוצה להוציא את כל הנושא של הביטוח מהחוק, זה הגיוני.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
כן.
מעין ספיבק
אני מציעה להעלות את משרד התרבות והספורט.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מכון כושר לא אמור להיות - - -
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אבל לא מכון כושר. למה דווקא רק מכון כושר?
מעין ספיבק
אני מציעה להעלות את משרד התרבות והספורט אם אתם רוצים להמשיך בדיון הזה. הם יוכלו לייצג את עמדתם בצורה הנאמנה ביותר.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
זה מוזר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זה מוזר.
היו"ר ווליד טאהא
הם נמצאים בדיון?
תומר רוזנר
מתוקף הצעת חוק פרטית בעקבות שהיו בכנסת אז דנו ספציפית בעניין.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יש פה הסכמה בין קואליציה לאופוזיציה.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
כי זה נשמע מוזר.
תומר רוזנר
נכון. נכון. בגלל זה אגב הם מבקשים לבטל את זה. בדיוק בגלל זה.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
בסדר. לא, אבל מאוד יכול להיות שכן צריך בואו נוציא את כל - - -
מעין ספיבק
אז אני מציעה שאנחנו נקיים איתם דיון, ונביא את הסעיף הזה לדיון הבא.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי, בסדר, אז ההצעה לקיים דיון עם משרד הספורט כדי להגיע לנוסחה.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי. מישהו אחר יש לו הערה? תמשיכי.
לירון אדלר מינקה
אוקיי.
תומר רוזנר
הסעיפים הבאים הם סעיפים טכניים שבעצם אין להם מהות. הם פשוט יוצרים איזושהי - - -
היו"ר ווליד טאהא
מאיזה סעיף עד איזה סעיף?
לירון אדלר מינקה
3א' עד 3ד'.
היו"ר ווליד טאהא
מ3א' עד 3ד'.
לירון אדלר מינקה
זה באותו עמוד.
היו"ר ווליד טאהא
באותו עמוד.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
מה זה מפעלי ים המלח?
תומר רוזנר
לא, לא. עוד לא בחוק.
לירון אדלר מינקה
לא. לא. לא.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
לא בחוק?
תומר רוזנר
פסקאות בתיקון כאילו.
לירון אדלר מינקה
אני אבהיר רגע.
היו"ר ווליד טאהא
זה יש להם משמעות טכנית לא מהותית.
לירון אדלר מינקה
אני מקריאה את הנוסח שהוא נוסח לדיון.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אוקיי.
לירון אדלר מינקה
אנחנו לחברי הכנסת שמנו נוסח משולב שאפשר יהיה לראות את התיקונים.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אוקיי.
היו"ר ווליד טאהא
הנה היא מביאה לך.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
יופי תודה.
לירון אדלר מינקה
אז הנוסח המשולב מודפס עכשיו?
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
מצוין, יופי תודה. זה ככה הרבה יותר פשוט.
לירון אדלר מינקה
אז מה שאני מקריאה זה הנוסח הרשמי.
תומר רוזנר
זה התיקונים עצמם.
לירון אדלר מינקה
התיקונים עצמם.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
מצוין.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי.
לירון אדלר מינקה
אז בנוסח המשולב זה נמצא, הסעיף הראשון שאנחנו מתקנים זה בסעיף 6ג'.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
תגידי באיזה עמוד זה.
לירון אדלר מינקה
בעמוד 14 במשולב. בסדר?
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
הרבה יותר נוח ככה.
לירון אדלר מינקה
להסביר?
תומר רוזנר
תקריאי קודם. קודם כל תקריאי.
לירון אדלר מינקה
אוקיי.

(3א) בסעיף 6(ג)(1) אחרי "בהתייעצות עמו" יבוא "(בחוק זה – השר נותן האישור)";

(3ב) בסעיף 6א(א) במקום "כל אחד מן השרים שקביעתו של עסק כטעון רישוי נעשתה בהתייעצות עמו" יבוא "כל אחד מהשרים נותני האישור";


3ג בסעיף 6א 1 א' בסעיף קטן א' 1 במקום כל אחד מן השרים שקביעתו של עסק טעון רישיון נעשתה בהתייעצות עמו, יבוא כל אחד מהשרים נותני האיש. ב. בסעיף קטן ד' 3 במקום נדרשים מטעם רשות רישוי לפי סעיף 6ד ו-7 יבוא שפורסמו במפרט הרשות יהיה לפי סעיף 7ג 3. ג. בסעיף קטן ז' 1.1 במקום באתר האינטרנט שלה יבוא במפרט הרשותי. 3ד בסעיף 6א 3 א במקום כל אחד מהשרים שקביעתו של עסק כטעון רישוי נעשתה בהתייעצות עמו יבוא כל אחד מהשרים נותני האישור.
תומר רוזנר
השינויים כפי שאמרתי, זה שינויים טכניים. בסעיף ראשון אנחנו פשוט מגדירים מונח כדי שהוא לא יחזור 10 פעמים על משפט שלם שמגדיר אותו. מי הם השרים נותני האישור, השרים שבהתייעצות איתם נקבע עסק כעסק טעון רישוי. אנחנו פשוט מקצרים את המונח וקובעים אותו כמונח קצר יותר. זה פשוט תיקון טכני לחלוטין.

תיקון טכני נוסף הוא בעקבות תיקון שאתם תראו בהמשך שהוא המהותי שנדון בו מן הסתם בהרחבה והוא נושא המפרט הרשותי, ההפניה פה היא הפניה לנוסח הקודם של החוק. זה גם שוב, תיקון טכני שאין בו מהות.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי.
לירון אדלר מינקה
אפשר להמשיך?
היו"ר ווליד טאהא
כן. יש פה דברים טכניים לא צריך להתעכב.
לירון אדלר מינקה
בסעיף 6ב אחרי סעיף קטן ג' יבוא אני אקרא את הנוסח שמופיע פה ואז אני אגיד. 1. סעיף קטן א' לא יחול על עסק אשר השר ממונה על רשות ההסדרה פרסם או שינה מפרט אחיד לעסקים מסוגו. למעט מפרט אחד חלקי אלא אם כן נקבע במפרט אחיד כי יש לצרף בבקשה לרישיון או להיתר את המסמכים האמורים בסעיף אלו כולם או חלקם. לעניין חוק זה "רשות האסדרה" כהגדרתה בחוק יסודות האסדרה, התשפ"א- 2021.

אני רק אציין שהממשלה רצתה למחוק את סעיף קטנים א' עד ג'.
תומר רוזנר
לא למחוק. לא להפעיל.
לירון אדלר מינקה
זאת אומרת לא להחיל אותם על העסקים להם פורסם המפרט האחיד. זה בעצם בסעיף שמדברים על חובה לצרף לכל בקשה לרישיון מפה מצבית, תכנית עסק, ועוד מסמך. רגע. ותרשים סביבה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
ותרשים סביבה.
לירון אדלר מינקה
שסעיף א' קובע את חובת צירוף המסמכים, סעיף ב' קובע שאם מצרפים את המסמכים הם צריכים להיחתם בידי בעלי מקצוע מסוימים וסעיף ג' נותן לשר הפנים את הסמכות לקבוע את אותם בעלי מקצועות. אנחנו מציעים למחוק רק את סעיף א' בעצם.
תומר רוזנר
לא למחוק.
לירון אדלר מינקה
בעצם לא להחיל על עסקים שיש לגביהם מפרט אחיד. זאת אומרת רק את הנושא של הפטור מהמסמכים. אבל כן להשאיר שאם כבר יש חובה להגיש את המסמכים האלה, שהם ייחתמו בידי אותם בעלי מקצועות שמנויים בסעיף קטנים ב' וג'. הנושא של להסמיך בעלי מקצועות זה משהו שצריך לעשות בתקנות.
תומר רוזנר
נכון.
לירון אדלר מינקה
ולא במפרט. ולכן אנחנו מציעים את הסעיפים האלה לא למחוק כפי שהיה בהצעת הממשלה.
תומר רוזנר
אני רק אסביר במה עסקינן.
היו"ר ווליד טאהא
מעיין תהיי עם תומר.
תומר רוזנר
על-פי החוק המקורי נקבעה הוראה גורפת שכל בקשה לרישיון עסק צריכה להיות מלווה אוטומטית ב- שלושה מסמכים. תרשים סביבה, מפה מצבית ותכנית עסק.

ברפורמה של 2018, הכנסת ביקשה והממשלה קיבלה את הצעתה, שהחובה הזו לא תהיה חובה גורפת כי זה לא הגיוני שכל עסק צריך את שלושת הדברים האלה. ברור שיש עסקים שלא צריכים את שלושת הדברים האלה ולכן הוסמך שר הפנים לקבוע עסקים בהם לא תחול החובה הזו.

שר הפנים אכן עשה שימוש בסמכותו וקבע רשימה של עסקים לגביהם לא תחול חובת צירוף שלושת המסמכים או חלקם. כלומר, לגבי חלק הוא קבע שלא צריך לצרף בכלל לגבי חלק הוא קבע שצריך לצרף חלק ולגבי אחרים הוא השאיר את המצב הקבוע שצריך לצרף את כל שלושת המסמכים הללו.

פה מוצע לאפשר לשר בעצם לאותם עסקים בהם ייקבע מפרט אחיד שזה כפי שאנחנו נדבר בהמשך בהרחבה, חלק גדול מהעסקים הקטנים והבינוניים ברירת המחדל תהיה שאם לא קבעו משהו אחר במפרט, לא צריך לצרף. אם צריך לצרף אז צריך לקבוע את זה במפורש במפרט. זאת אומרת זה בעצם סוג של היפוך ברירת המחדל. ברירת המחדל היא שלא צריך לצרף ואם רוצים שיצרפו צריך להגיד את זה במפורש במפרט.

בעינינו זו נראית הצעה מצוינת אנחנו חשבנו אותה גם ברפורמה הקודמת לא התקבלה הצעתנו אז. עכשיו היא הגיעה, הגיעה ההצעה בצורה יותר טובה. אני רק אעיר משהו שלא הערנו לממשלה בסיבוב הקודם אבל עכשיו כן צריך להעיר. שהמפרטים לפי החוק כפי שיהיה בסופו של דבר, לא ייקבעו בהכרח על-ידי השר הממונה על ההסדרה ולכן ייתכן שאנחנו נצטרך לשנות פה את הנוסח כי במקרים מסוימים המפרטים נקבעים על-ידי גורמים אחרים או על-ידי הממשלה או על-ידי השר נותן האישור, ולכן נצטרך אולי להפנות דרך אחרת למפרטים אחידים אבל לאו דווקא אם נקבעו על-ידי השר הממונה על האסדרה. אבל זה טעון בדיקה ניסוחית מה שנקרא.
שקד כסלו
אני רוצה להתייחס. שקד כסליו, מהלשכה המשפטית באוצר.
תומר רוזנר
ברוך רופא חולים.
שקד כסלו
תודה רבה. אנחנו נבקש להכניס לסעיף הזה גם התייחסות לתנאי האחיד שאנחנו נגיע אליו בהמשך, כך שבמצב שבו נכנס תנאי אחיד למפרט אחיד למרות שמפרסם אותו השר הממונה על רשות האסדרה, זה לא אומר שבמצב הזה כל מסמכי היסוד לא מחייבים. כלומר, להחריג אבל שבו תוקן מפרט אחיד רק לעניין תנאי אחיד כפי שנגיע לזה בהמשך.
תומר רוזנר
עוד פעם? תסבירי. לא כל-כך הבנתי.
שקד כסלו
במצב שבו נכניס תנאי אחיד, אני לא רוצה להרחיב עכשיו כי אנחנו עוד לא שם בנוסח, אבל שיכניסו תנאי אחיד אל תוך המפרט, אנחנו לא מצפים שבמצב הזה הוועדה או השר יצטרכו לדון בכל המפרט אלא רק בתנאי האחיד שמבקשים להכניס כי עברה שנה.
תומר רוזנר
אוקיי.
שקד כסלו
לכן אנחנו חושבים שבמצב הזה חייבים להחריג אותו. מכיוון שלא ידונו בכל המפרט אז אי-אפשר להגיד שאז לא יידרשו מסמכי היסוד.
תומר רוזנר
אוקיי.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי.
תומר רוזנר
תציעו נוסח בעניין כאילו?
שקד כסלו
הצענו נוסח בעניין, נציע כן.
תומר רוזנר
לא, אז אנחנו לא נחזור לנוסחים. אז אם יש לך נוסח שאת מוכנה איתו אז - - -
היו"ר ווליד טאהא
יש לך נוסח?
שקד כסלו
יש לי נוסח. אני אצטרך למצוא אותו רגע.
היו"ר ווליד טאהא
אז תעבירי.
תומר רוזנר
לא. אז פשוט תקריאי אותו. כי חבל שאנחנו נחזור לזה שהולכים להקראות.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי. אז תקריאי את הנוסח.
שקד כסלו
הנוסח שאנחנו הצענו אומר: סעיף קטן א' לא יחול על עסק אשר השר הממונה על רשות האסדרה פרסם או שינה מפרט אחיד לעסקים לסוגו, למעט מפרט אחיד אלא אם כן קבע זאת השר האמור. ומה שאנחנו הוספנו: " או אם מדובר על תנאי אחיד לפי סעיף 7א.2" , ששם כרגע מוסדר התנאי האחיד.
תומר רוזנר
טוב. זה נוסח.
לירון אדלר מינקה
נבדוק את זה.
תומר רוזנר
נצטרך לבדוק את הנוסח.
שקד כסלו
כן. בוודאי.
היו"ר ווליד טאהא
בסדר. נדבר על הנוסח. אוקיי. יש מישהו צריך להעיר גם על הסעיף הזה? אז כנראה שלא. אז תמשיך תומר ולירון.
תומר רוזנר
אנחנו מגיעים עכשיו לסעיף המהותי הראשון. סעיף 7 נכון?
לירון אדלר מינקה
כן.
תומר רוזנר
כן. בעצם אנחנו מקדימים טיפה את המאוחר אבל זה בעצם השינוי המרכזי בהצעת החוק שבעצם מעביר את הסמכות לקבוע את המפרטים האחידים של העסקים לשר הממונה על רשות ההסדרה. נקרא לו מעכשיו כדי לקצר את הדברים השר הממונה. אוקיי? עד היום המפרטים האחידים כל עסק יש מס' נותני אישור לפי סוג העסק בין 2 ל- 4, לפעמים אפילו רק 1 שנותנים אישור. לצורך העניין אני אשמח אם משרד הפנים יעזור לי. מסעדה דורשת אישור של משרד הבריאות, של המשרד להגנת הסביבה, של רשות הכבאות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
משרד הבריאות וכיבוי אש.
היו"ר ווליד טאהא
של המשטרה.
תומר רוזנר
אני לא זוכר אם משטרה גם או לא.
היו"ר ווליד טאהא
משטרה בכל כמעט.
תומר רוזנר
במסעדה צריך משטרה?
לירון אדלר מינקה
כן.
תומר רוזנר
אוקיי. אז למסעדה.
היו"ר ווליד טאהא
שלא יחליקו על השמנים.
תומר רוזנר
למסעדה יש לצורך העניין ארבעה נותני אישור. המצב עד היום הוא היה, עוד לפני הרפורמה, כל מסעדה הייתה הולכת לאחד מהגורמים האלו ומקבלת ממנו תנאים. המשטרה הייתה אומרת מה היא צריכה, משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה וכו'. ברפורמה של 2010 וברפורמה של 2018 הייתה כוונה שיהיה מפרט אחיד שייקבע לאותם עסקים קטנים ובינוניים שבעצם יאחד את כל אותם תנאים, כך שיהיה פשוט ויעיל לעסקים לקבל את כל התנאים מראש ובצורה מאוחדת ויעילה.

כפי שעלה בדיון הקודם, התקווה הזו לא כל-כך צלחה. חלק גדול, פרק זמן ארוך בכלל לא נכתבו מפרטים לרוב העסקים וגם שנכתבו בשנתיים, שלוש האחרונות מפרטים לרוב העסקים בעצם הם נכתבו בצורה שלפחות חלקם, לא השיגו את המטרה שהייתה לנגד עיני הממשלה והכנסת והיא מטרה של ייעול פישוט ותמצות התנאים בצורה ברורה ובהירה לעסקים.
היו"ר ווליד טאהא
קיצור דרך.
תומר רוזנר
לכן בעצם הממשלה מציעה פה להעביר את הסמכות הזו לקביעת המפרטים האחידים, לשר הממונה. כאשר בהמשך אתם תראו יש הליך מאוד מפורט של איך בעצם השר הממונה יקבע את המפרטים הללו. אבל כדי שהשר הממונה יוכל לפרסם את המפרטים הללו אנחנו סברנו שיש להבהיר, שגם הסמכות שלו, יש לו סמכות ראשונית לקבוע את התנאים. כי המפרט הוא רק כלי המקור. הוא הסמכות של השר בעצם לבוא במקום נותני האישור או השרים כפי שאמרנו, גורמי נותני אישור בריאות, כמו שאמרת לצורך העניין בריאות, סביבה, כבאות ומשטרה במקרה של מסעדה. הוא בא במקומם ובעצם לאחר תהליך שאתם תראו אותו בהמשך, של ועדה מאסדרת ושיתוף של גורמים נותני האישור וכו', השר בעצם קובע את התנאים.
היו"ר ווליד טאהא
לאחר שקבע את הקריטריונים. מול כל משרד.
תומר רוזנר
נכון.
היו"ר ווליד טאהא
כן.
תומר רוזנר
אבל בסופו של דבר הסמכות לקבוע את התנאים, לא רק לפרסם, היא סמכות שלו.
היו"ר ווליד טאהא
שלו. נכון.
תומר רוזנר
ואנחנו חשבנו שצריך לבטא את הדבר הזה בחוק שיש לו את הסמכות הראשונית לקבוע את התנאים. למעט אותם מקרים בהם החוק יגדיר במפורש מקרים של סמכותם של שרים אחרים או של הממשלה לקבוע את התנאים במצבים אחרים אבל הסמכות הראשונית עוברת בעצם בהצעה הזו, לשר הממונה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אפשר שאלה אדוני? צהריים טובים. אני רוצה לשאול לגבי הקטגוריה, קטגוריות של עסקים. מדובר פה על גודל העסק? קטן ובינוני זה הולך לפי גודל השקעה של העסק? גודל העסק?
היו"ר ווליד טאהא
לא. הסעיף הזה שהוא מדבר עליו עכשיו הוא עקרוני. מי נותן סמכות, מי נותן אישור. אין לו קשר לגודל ולסוג.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני חושב שהוא שאל מה המקור של זה. יש פרטי רישוי יש 200 ומשהו פרטי רישוי. לזה אתה מתכוון?
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אוקיי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שעליהם כותבים מפרטים. אם אין פריט רישוי - - למשל מסעדה זה פריט רישוי. אם אין פריט רישוי לא כותבים מפרט. הוא מתייחס כרגע למפרט ולמי שיש את הסמכות לכתוב את המפרט וגם אנחנו מזכירים שב-70 שנה האחרונות לא נכתבו מפרטים, רק בכמה השנים האחרונות.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
המפרטים הולכים לפי סוג העסק או גודל העסק?
תומר רוזנר
סוג העסק כן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כן, כן. סוג עסק. יש עסקים שאין להם.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
זה הולך לפי סוג עסק.
תומר רוזנר
נכון.
תומר רוזנר
אני אמרתי את המילה עסקים קטנים ובינוניים כדי לאפיין את רוב העסקים שאנחנו מדברים עליהם. זה לא בהכרח מבחינת, זה יכול להיות - - -
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
כן. הבנתי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הקטגוריה היא סוג עסק ולא - - -
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי.
תומר רוזנר
הכוונה היא לסוגי עסקים. הכוונה היא שעסקים מורכבים וגדולים כמו מפעלים מסוכנים או מפעלים שיש להם מפעלי תרופות או דברים שיש להם השפעות מורכבות, תחנות כוח לצורך העניין, הם לא יהיו במסגרת המפרטים האחידים. הם לא נקבעו במסגרת המפרטים האחידים. אבל זה לא קשור לגודל העסק. גם נגיד רשת שיווק שיש לה הרבה מאוד מרכולים עדיין תהיה במפרט של מרכולים. זאת אומרת זה לא קשור. יכול להיות עסק גדול במובן פיננסי אבל שהוא מפעיל נגיד כמו שאמרתי רשת של מרכולים עדיין יהיה בתוך ההסדר הזה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בדיוק.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי. חבר הכנסת אתה רוצה לדבר על הסעיף הזה ספציפי כן?
מוסי רז (מרצ)
כן.

אני רוצה בעיקרון לשאול כדי להבין. כי אני לא בטוח שאני מבין.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי.
מוסי רז (מרצ)
אוקיי. אז יהיה שר באחריותו לקבוע
היו"ר ווליד טאהא
הממונה, אוקיי.
מוסי רז (מרצ)
באחריות לקבוע את כל המפרט. איך זה מול המשרדים הקיימים? כלומר, אותה מסעדה שנתת איך זה מול המשטרה שהיום? מה? משטרה אין לה Say?
תומר רוזנר
לא, לא.
היו"ר ווליד טאהא
אני חושב שדיברנו על זה בדיון הקודם דווקא.
תומר רוזנר
עיקר ההצעה מופיע בהמשך.
היו"ר ווליד טאהא
כן.
תומר רוזנר
חבר הכנסת רז. המשך ההצעה יש הסדר מאוד מאוד מאוד מפורט.
היו"ר ווליד טאהא
נכון.
תומר רוזנר
איך זה נעשה בפועל. זאת אומרת זה לא השר פועל בחלל ריק.
לירון אדלר מינקה
יש אסדרה.
תומר רוזנר
יש הצעה להקים ועדה מאסדרת.
מוסי רז (מרצ)
כן. אבל ועדה מאסדרת לא כל המשרדים האלה מיוצגים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא. מיוצגים.
היו"ר ווליד טאהא
לא. כל משרד רלוונטי לסוג העסק מיוצג.
תומר רוזנר
אנחנו נגיע לזה. נגיע לוועדה המאסדרת. אני אומר פה אנחנו מדברים רק על העיקרון, שבמסגרת ההצעה שכשהסמכות הראשונית לקבוע את התנאים היא של השר. הפירוט איך זה נעשה ומה המעורבות של המשרדים האחרים שזה כמובן בעצם לב ההצעה שאתם תראו בהמשך, זה מופיע בהמשך.
לירון אדלר מינקה
זה בעצם סעיף כללי לגבי הסמכות להתנות תנאים ברישיון. או בצורה של מפרט אחיד או בצורה של התנאים פרטניים ברישיון שזה גם אפשר במסגרת החוק. זה הסעיף בעצם שאומר באופן כללי את הנושא הזה של הסמכות. אחר-כך כל הפרוצדורות, הסדרים, איך זה הולך ומה היחסים, מפורטים יותר מאוחר.
גילי צימנד
סליחה.
לירון אדלר מינקה
אבל זה הסעיף העקרוני.
תומר רוזנר
רק תקריאי.
לירון אדלר מינקה
אני אקרא.
גילי צימנד
לירון סליחה.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי.
לירון אדלר מינקה
אז רגע, רק אני אקרא רגע. אני מקריאה את הפסקה של סעיף 7.
היו"ר ווליד טאהא
שנייה. רגע. היא רוצה להגיב על משהו שקדם.
גילי צימנד
שמי גילי צימנד מהמשרד להגנת הסביבה.

ביחס לתשובה שלירון נתנה כרגע. רק לדייק. אם אני מבינה נכון, הסמכות שניתנת לשר לרגולציה היא רק ביחס למפרטים אחידים.
לירון אדלר מינקה
כן, כן.
תומר רוזנר
נכון.
גילי צימנד
לא ביחס לתנאים פרטניים כפי שהשבת.
לירון אדלר מינקה
נכון.
גילי צימנד
אז לדייק את התשובה. שלא תהייה אי הבנה.
לירון אדלר מינקה
נכון. הכוונה שלי הייתה שסעיף 7 מסדיר באופן עקרוני את כלל הסמכויות להתנות תנאים מסוגים שונים. התנאים פרטניים לעסקים פרטניים שהם לא כלולים במפרט האחיד הם רק אצל המשרדים. הסמכות שהיא למפרט שנוגעת לעסקים שכלולים במפרט אחיד זה בעצם החידוש שנכנס כאן שבעצם גם לשר הממונה יש.
גילי צימנד
אז אולי כדאי לדייק את זה באמת?
לירון אדלר מינקה
אז אנחנו עכשיו נקריא את הנוסח.
תומר רוזנר
עכשיו נקריא את הנוסח.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי.
גילי צימנד
שהסמכות היא לעניין המשפטי.
היו"ר ווליד טאהא
עוד מעט היא תקריא את הנוסח. אבל אנחנו רוצים לשמוע גם ישראלה מני מאיגוד לשכות המסחר.
ישראלה מני
את מרבית חברי הוועדה אנחנו מכירים כבר שנים רבות.
היו"ר ווליד טאהא
יש לך הערה ספציפית על הסעיף שהוקרא?
ישראלה מני
כן.
תומר רוזנר
עוד לא הוקרא.
ישראלה מני
יש לי הערה כי זה חשוב לי להבהיר דבר אחד.
היו"ר ווליד טאהא
דובר עליו.
ישראלה מני
כי אני מבינה שעלולים, סליחה אדוני היושב ראש?
היו"ר ווליד טאהא
כן. בבקשה.
ישראלה מני
אוקיי. הנושא הזה של כל הוועדה המאסדרת והשר שאמור לעשות אסדרה לא נולד יש מאין. הוא נולד בגין העובדה שהמגזר העסקי במשך שנים אוכל חצץ מנותני האישור. לא מכולם. בדרך-כלל זה בא מרצון טוב, כי כל אחד רוצה לשמור על הסמכויות שלו. ואנחנו בצר לנו לאורך שנים.
היו"ר ווליד טאהא
מה ההערה על הסעיף? ישראלה?
ישראלה מני
שנייה. חשוב לי להבהיר את הדברים האלה לחברי הכנסת.
היו"ר ווליד טאהא
כן. אבל עשינו על זה דיון דיברנו על זה. את צודקת ומסכימים. מה ההערה הספציפית?
ישראלה מני
אוקיי. אז בואו נמשיך.
תומר רוזנר
מה נמשיך?
היו"ר ווליד טאהא
מה ההערה הספציפית?
ישראלה מני
ההערה הספציפית שצריך להבין שכשאנחנו מדברים על אסדרה, מבחינתנו זה לא רק מפרטים אחידים. זה צריך להבין. אנחנו צריכים שיהיו פה סמכויות לוועדה המאסדרת לבוא שאנחנו מקבלים למשל שיש עסק שלנו מקבל הוראה מאיזה שהוא נותן אישור שהיא לא נמצאת בתור המפרט האחיד, והיום אני פונה לראש הממשלה, אני בוכה להם, אני אומרת להם בבקשה תתערבו ואין להם כוחות היום להתערב.

אני צריכה היום שלוועדה המאסדרת ולשר תהיה יכולת להתערב ותהיה לו סמכות על אותו נותן אישור, לבוא להגיד לו ,הגזמת זה לא יקרה. אין היום שום גורם שיכול לקחת את כל התהליך הזה ותכלול אותו. עכשיו, לבוא להגיד שזה יהיה רק על מפרטים אחידים? מבחינתי זה אומר שאותו נותן אישור יבוא מחר בבוקר יחליט משהו אחר, ולי אין שום יכולת לפנות לוועדה המאסדרת.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי. אוקיי. בסדר גמור. בהמשך גם נתייחס ספציפית.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זה בסעיף 3.
היו"ר ווליד טאהא
כן.
ישראלה מני
נכון.
היו"ר ווליד טאהא
אז נהיה יותר ממוקדים. בסדר גמור. תקריאי לירון.
לירון אדלר מינקה
כן. אני מקריאה בעצם את הפסקה הראשונה בסעיף 7. בנוסח המשולב זה נמצא בעמוד 22. בסעיף 7.1א סעיף קטן א' האמור - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
איפה את? איך הגעת לסעיף 7?
היו"ר ווליד טאהא
היא בעמוד 2.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רואה כן. סעיף 7. כן, כן.
לירון אדלר מינקה
עמוד 2 בנוסח שאני מקריאה בנוסח המשולב זה בעמוד 22.
מעין ספיבק
תסתכל לפי הדף לא לפי הטאבלט.
לירון אדלר מינקה
בטאבלט אני מקריאה את הנוסח הרשמי.
מעין ספיבק
עמוד 22.
לירון אדלר מינקה
יש נוסח משולב שהוא לא רשמי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני קורא את מה שאת קוראת פה אני בעמוד 2.
מעין ספיבק
כן.
לירון אדלר מינקה
בסעיף 7-

(1א) בסעיף קטן (א), האמור בו יסומן "(1)" ואחריו יבוא:

"(2) על-אף האמור בפסקה (1), לעניין עסקים שלפי הוראות חוק זה יש לקבוע לגביהם מפרט אחיד, תהא הסמכות להתנות תנאים כאמור באותה פסקה במפרט האחיד, נתונה לשר הממונה על רשות האסדרה, בהתאם להוראות סעיף 7ג1 ובסייגים האמורים בו;

(3) אין בהוראה האמורה בפסקה (2) כדי לגרוע מסמכותם של נותני האישור לפי חוק זה להתנות ברישיון או בהיתר לעסקים כאמור תנאי מוקדם, את תנאי רישיון או תנאי נוסף ברישיון, אם ניתנה להם סמכות כאמור בהוראות לפי חוק זה"
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני פה אדוני היושב ראש.
היו"ר ווליד טאהא
כן. בבקשה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
גם בסעיף 3 אני אקפוץ בכוונה לעמוד הבא שיש פה עוד מעט שני סעיפים שנוגעים. נשאר פה איזהשהו באלאנס מאוד יפה. אבל השאלה באה מבחינה פרקטית. אם לשר הממונה על האסדרה יש את הסמכות, עכשיו יבוא לצורך העניין השר הממונה על הכיבוי, בסדר? השר הממונה על ההסדר אמר צריך בכיבוי שני מטפים.
לירון אדלר מינקה
כן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
קם בבוקר השר הממונה על הכיבוי הוציא הוראה שצריך שלושה.
תומר רוזנר
הוא לא יכול. הוא לא יכול.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם הנושא הוא שבסוף יש שר שממונה, שומע את מקבל את העמדה ונמצא בוועדה אצלו השר הממונה על הכיבוי, ונמצא אצלו בוועדה השר הממונה על החיידקים כן? השר הממונה על אין בעיה. אבל בסוף מי מקבל החלטה? מה שאתה אומר פה,אין בהוראה האמורה בפסקה 2 כדי לגרוע מסמכותם של נותני האישור לפי חוק זה להתנות ברישיון וזה וזה והוא נותן להם סמכות כאמור בהוראות. עכשיו אני אומר זה עוד יותר חזק.

אם תשימו לב. מגיע אחר-כך בעמודים הבאים, שהשר בעצם יכול פתאום לחזור בו ולהגיד לא, לא מתאים לי הסיפור הזה. אני הבנתי, רשות האסדרה לא קיבלה את מה שאני אמרתי אז אני עכשיו אוציא הנחיה מפה. אז אנה אנו באים? אז לא עשינו כלום. עכשיו, אם אני הייתי השר זה מה שהייתי עושה הייתי אומר לרשות האסדרה תמשיכו לדון.

תקבלו החלטה ואני מוציא הנחיה.
היו"ר ווליד טאהא
אבל פינדרוס, מה אתה מבקש? מה אתה מבקש לחדד?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שזה פוטו מורגנה. בגלל שאם אני יכול בסוף אחרי שאתם החלטתם לא לעשות כן, אז אני אמתין בסבלנות אתן לשר הממונה להגיד שלא אני אגיד שכן.
שי עגמי
שמי עג'מי מאגף רגולציה, אני אשמח שנייה להתייחס כדי להבהיר נקודה אם אפשר.

באופן רוחבי. הסעיף הזה הוא סעיף שנועד להבנתי לתת את העיקרון, בסדר? העיקרון אומר שהשר הממונה על האסדרה הזו, שקובע את המפרט האחיד. סעיף 3 אומר שככל שניתנה סמכות פרטנית ספציפית שעוד מעט נגיע אליה בהמשך, לשרים נותני האישור, לשר הממונה על החיידקים להוסיף תנאי כזה או אחר, אז יש לו את האפשרות הזו. זאת אומרת זה נועד לבוא להגיד את המסגרת. עקרונית השר הממונה על האסדרה קובע את המפרט. איפה שהחוק קובע סמכות פרטנית נקודתית שנתנה לשר נותן האישור אפשרות להתערב במקרה דחוף.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
למה הוא לא חוזר לרשות האסדרה?
שי עגמי
עוד שנייה נגיע לזה. בהמשך אני אגיד דוגמא למשהו כזה, שאם נניח התעורר מקרה דחוף שמייצר סכנה אנחנו לא רוצים שזה יגיע לפרוצדורה של הוועדה. זה לוקח זמן ובינתיים צריך לטפל בסיכון שנוצר. אז חוק נותן במקומות מסוימים סמכות ספציפית לעשות התערבות או לדוגמא מקרה אחר.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
שר אסדרה?
שי עגמי
לא, לא. לשר נותן האישור.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שר האסדרה זו הבעיה.
שי עגמי
זאת אומרת אם נקבע מפרט.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
איפה הבאלאנס בין השר נותן האישור לשר האסדרה?
שי עגמי
שנייה. הבאלאנס העקרוני.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
איפה הבאלאנס הזה?
שי עגמי
הבאלאנס העקרוני נמצא בסעיף של עבודות האלו שעוד לא הגענו אליהם. כרגע הסעיף הזה קובע באופן עקרוני את הדברים. יש את המפרט שהוא הדרישות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זאת אומרת אתה אומר שיש יוצאי דופן שאנחנו נראה אותם אחר-כך.
שי עגמי
נכון.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אתה מציע לי להמתין.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
נחכה.
היו"ר ווליד טאהא
נכון.
שי עגמי
בדיוק.
שקד כסלו
אני אשמח רגע לחדד.
היו"ר ווליד טאהא
אבל כדאי לרשום את ההערות. בהמשך, אם יהיו תשובות להערות ,אז אוקיי. אם לא, אז נחזור לדון בזה.
שקד כסלו
אני אשמח רק להשלים את ההתייחסות. המפרט האחיד קובע את התנאים הכלליים העקרוניים לאותו סוג עסק. אנחנו מקבלים את זה שיש מצבים שבהם בעסק ספציפי בגלל המאפיינים מיוחדים של העסק הספציפי, צריך לקבוע לאותו עסק ספציפי תנאים, למרות שהוא סוג עסק שיש לו מפרט אחיד.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני מציע, אני עוד לא ראיתי את הסעיף הזה.
שקד כסלו
לא.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני מציע שהסעיף, סעיף 3 אין בהוראה בפסקה 3.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
יופיע אחרי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יהיה מוגבל בזמן.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
כן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
תתני לו 60 יום.

אז זה יחזור לרשות האסדרה. כי אם לא, אני אומר לך, אם אני הייתי השר ואני לצורך העניין עכשיו רוצה לקדם את אג'נדת החיידקים הייתי עושה דבר פשוט מאוד. אני הייתי נותן לאסדרה לזרום, אז מוציא הוראה חד-משמעית - - -
שי עגמי
אבל אז נראה - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לכן הייתי מגביל את זה בזמן.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
בסוף זה מגביל את זמנו. יכול להיות שזה היה צריך להיות בתהליך בסוף. לעכשיו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שהוא חייב לחזור לרשות האסדרה.
שקד כסלו
זה לא הכוונה . הכוונה בסעיף - - -
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
כאילו לא ברור.
שקד כסלו
הסעיף הזה מפנה להסדרים אחרים שיש בחוק. הוא לא קובע את ההסדרים בעצמו.
תומר רוזנר
מיד אתם תראו. אנחנו מיד מגיעים.
שקד כסלו
סעיף 3 אומר רק אם אין סמכות אחרת.
תומר רוזנר
מיד אנחנו מגיעים. שנייה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני אומר, אני הייתי מגביל את זה בזמן.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אבל יש ספציפית.
שי עגמי
יש הגבלות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
נתקדם.
תומר רוזנר
אני אבקש מלירון תכף להקריא את הסעיף. מיד אנחנו מגיעים לדוגמא למקרים בהם עדיין משמרים את הסמכות של השרים נותני האישור או של גורמים מטעמם לקבוע תנאים פרטניים למרות שיש מפרט אחיד.

מקרה ראשון הוא מקרה כפי שהוזכר פה כבר כרגע, הוא המקרה שבו יש נסיבות מיוחדות מסוימות לעסק ספציפי מסוים, למשל אני אתן לכם דוגמא. אנחנו מדברים על מסעדה שמיקמו אותה מעל מפעל לייצור חומרים מסוכנים. צריך כנראה לאותו מקום, לקבוע תנאים מיוחדים כדי להבטיח שהסועדים לא יתפוצצו. אוקיי? לא חשבו על זה במפרט האחיד כי המפרט האחיד הוא כללי לכל הארץ כל מקום כל זמן וכל חפץ.

אז הסעיף הראשון שאתם תראו פה מתייחס לאותה אפשרות לקבוע תנאים מסוימים מיוחדים לעסק מסוים. הסמכות הזו נשארת בידי אותם גורמים ארציים של המשרדים נותני האישור. זו אפשרות ראשונה.

אפשרות שנייה, שיש מצבים בהם נקבע מפרט אחיד למשל ועכשיו התעורר צורך דחוף בשינוי התנאים. למשל דוגמא שכולנו לצערנו חווינו, יש עכשיו גל פיגועים והמשטרה צריכה לשנות את מערך האבטחה באופן דחוף למסעדות ודורשת עכשיו, מה שלא היה עד היום, להציב שומר. אם היא תצטרך ללכת במתכונת הרגילה של קביעת המפרט, זה ייקח בערך כמה חודשים עד שיבואו למפרט וישנו וזה. צריך לתת אפשרות לתת הוראות דחופות במקרים מסוימים, זאת הדוגמא שתכף תראו בנוסחים. אם תקראו בנוסח המשולב אתם תראו, תבינו באותם סעיפים (א2), (א4), זה סעיפים שבעצם משמרים את הסמכויות של נותני האישור לקבוע תנאים פרטניים למרות שיש מפרט אחיד.

הניסיון של המחוקק לעשות כאן הוא בעצם לתחום ולגדור את הסמכויות האלה, למצבים מאוד מוגדרים וספציפיים כדי שלא ייווצר מצב שבעצם המפרט יעמוד כאיזושהי המלצה אלא רק באותם באמת מקרים מאוד מוגדרים וספציפיים יוכלו לעשות את זה ובתנאים שהחוק מגדיר אותם.

אז אני מציע שלירון תקריא את הסעיף ואז ננסה לפרט אותם.
לירון אדלר מינקה
בסעיף 7-

(1) בסעיף קטן (א1)-

(1) ברישה, במקום "בדרך הקבועה בסעיף 7ג3" יבוא "במפרט רשותי" ובמקום "או עם גורם מוסמך ארצי קבע תנאי כאמור בהתקיים אחד מאלה" יבוא "ואולם רשאי גורם מוסמך ארצי לקבוע תנאי כאמור לעסק מסוים אם נוכח כי התקיים אחד מאלה";

(2) בפסקה (2), אחרי "לגבי העסק" יבוא "המסוים" והמילה "דחוף" תימחק;

(3) אחרי פסקה (2) יבוא: "(3) מתקיימות בעסק המסוים, במבקש או בבעל הרישיון או ההיתר נסיבות מיוחדות שבשלהן נדרש לקבוע תנאי כאמור, ובכלל זה נסיבות הנוגעות למבנה בו פועל העסק או למיקומו.

(2) בסעיף קטן (א2), אחרי "בהחלטה מנומקת ובכתב" יבוא "מצא גורם מוסמך ארצי כי תנאי כאמור נדרש באופן דחוף לעניין שיעור ניכר של עסקים מאותו סוג (בחוק זה- תנאי אחיד)-יקבע את התנאי לתקופה שלא תעלה על שנה מיום תחילת תוקפו, אלא אם כן התנאי נקבע עד המועד האמור בחיקוק או במפרט האחיד או בהתאם להוראותיו.";

(3) בסעיף קטן (א3), אחרי "תנאי נוסף לעסק" יבוא "מסוים", ואחרי "לתקופה שיורה" יבוא "בכפוף לאמור בסעיף קטן (א2).";

(4) אחרי סעיף קטן (א3) יבוא:

"(א4) תנאי אחיד כאמור בסעיף קטן (א2) אשר מחייב שינוי במבנה בו פועל העסק, לא ייקבע אלא באישור הוועדה לאסדרה; לא השיבה הוועדה בחלוף 30 ימים מיום שהועבר לאישורה תנאי כאמור, יראו את התנאי כאילו אושר על-ידה; סירבה הוועדה לאסדרה לאשר תנאי כאמור, תודיע על סירובה לשר הממונה על רשות ההסדרה";


"(א5) אחת לשישה חודשים יעבירו כל רשות רישוי ונותן אישור הודעה לוועדה לאסדרה שבה יפרט את התנאים שקבע גורם מוסמך ארצי מטעמו לעסק מסוים, בגין הנסיבות המפורטות בסעיף קטן (א1)".
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אדוני היושב ראש, אני רוצה להתייחס כאן למה שבעצם אמרתי קודם, שפה הוא חוזר על עצמו ביתר תוקף. א' בסעיף ב' בסעיף קטן (א2) השר בסופו של דבר נכנס לאיזה שהוא ויכוח עם ועדת האסדרה ועם השר לענייני אסדרה 'דבר ראשון נתתי לו שנה, לקבוע תנאי. שנה זה המון זמן שנינו מבינים ואחרי השנה הזו הוא יכתוב אותה שוב עוד פעם לשנה. בעצם אתה מעקר את הוועדה המסדרת.

זאת אומרת צריך להיות כתוב כאן אני אגיד כל מה כן. צריך להיות כתוב פה שבסוף אם ועדת האסדרה קיבלה מאיזו שהיא סיבה שהיא, שהיא לא מקבלת את התנאי הזה, אני לא מחכה לא שנה ולא חודשיים ולא יום, מבחינתי לא רלוונטי. זאת אומרת, זה אין פה מסלול עוקף את ועדת האסדרה. זה אחד.

שתיים, פה אני סתם מתפלא. לא השיבה הוועדה בחלוף 30 ימים מיום שהועבר לאישורה תנאי כאמור, יראו את התנאי כאילו אושר על-ידה. אני עברתי הלאה, קראתי גם הלאה, בסופו של דבר אתה נותן 30 יום להערות הציבור, 30 יום להערות המשרדים.
תומר רוזנר
לא, לא. זה לא קשור.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
ואת אותם 30 יום הוא עכשיו קיבל את ההערות. היה לו 30 יום לקבל הערות כי זה מה שכתוב הלאה, הוא ב- 30 יום האלה ברור שלא יענה כי אם השר הממונה יענה פחות מ-30 יום לפני שהוא קיבל הערות, הוא לא עשה את תפקידו. כי תפקידו הוא לבדוק. אתה אומר, ככה, 30 יום זה אותו יום. תגיד 30 יום לבדוק ו-30 יום לענות בעצם אתה אומר הוא חייב לענות 30 יום מיום שהועבר לאישורו, את אותם 30 יום הוא בדק עם הציבור וחוזר אליו שוב. לכן אני מרגיש שבסוף אנחנו רוצים טוב אבל באיזה שהוא מקום אפשר להיתקע עם זה, אם אני הייתי בצד השני אני מנסה להציג את עצמי אם אני הייתי בצד השני
שקד כסלו
התנאי האחיד לא עובר את המסלול הרגיל, שעובר המפרט האחיד. כלומר, אין את ה- 30 יום להערות הציבור ברור שמדובר על תנאי שצריך לקבוע אותו בדחיפות לכן הוא לא עובר את המסלול הרגיל של המפרט האחיד.


אין את ה- 30 יום להערות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אז תכניסו לפחות הערה שאם הוא עבר את ועדת ההסדרה ולא אושר אז לא אושר.
שי עגמי
אני אנסה להציג.
שקד כסלו
אנחנו חושבים שזה מה שכתוב.
לירון אדלר מינקה
מבחינתנו זה אמור ברור. אם זה לא ברור - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
גם בהערת היועץ המשפטי של הוועדה, כוונתי לדעת גדולים כותב על הערה ואתה והיועץ המשפטי של הוועדה, הערה מאוד יפה.
שקד כסלו
כן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
נדרש מנגנון הכרעה שנותן האישור רוצה לקבוע תנאים הוועדה מסרבת. כי זה בולט בעין. בסוף - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בעצם יש לו מסלול עוקף ועדה.
תומר רוזנר
נכון.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לשנה.
תומר רוזנר
אנחנו חשבנו אנחנו חשבנו שבמסגרת הזו צריך לקבוע כדי שבאמת זה לא יהפוך להיות מנגנון עוקף ועדה. צריך לקבוע באמת איזה שהוא מנגנון שאומר, שאם רוצים להפוך את זה לחלק לא משהו קבוע שיהיה קבוע באופן כזה, אז צריך לקבוע איזה שהוא מנגנון, שבעצם השר ואפילו לא הגורם המוסמך הארצי אלא השר שהוא נותן אישור הוא הדרג המדיני בעניין הזה, הוא חייב לנקוט פעולה מיד. לא לחכות את השנה הזו.
שקד כסלו
לגמרי.
תומר רוזנר
זאת אומרת הוא צריך לפנות לוועדה המאסדרת שתטפל בעניין הזה בתוך תקופה מסוימת. אנחנו הצענו איזה שהוא - - -
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
כמה זמן הצעתם?
תומר רוזנר
אנחנו הצענו 45 יום אבל אפשר לחשוב על זמנים אחרים. שהוא בעצם
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
כתבתם את זה?
תומר רוזנר
לא, לא. לא כתבנו.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
זה סוכם?
תומר רוזנר
זה עוד לא סוכם ואנחנו מציעים את זה, כמשהו שבעצם נביא בפני הוועדה. אם הוועדה תרצה אנחנו נוכל לפרט. אנחנו הצענו את המנגנון שאומר ככה כדי שזה לא יהפוך להיות מנגנון עוקף של הוועדה. קודם כל אם נקבע תנאי כזה על-ידי גורם מוסמך ארצי שזה מה שנקרא תנאי רוחבי, הוא חייב לדווח על כך לוועדה המאסדרת תוך 7 ימים ולא להמתין. אם השר חושב שזה תנאי שצריך להיות חלק מהמפרט האחיד ומשהו באופן קבוע, הוא צריך לפנות לוועדה המאסדרת ולבקש שהיא תטפל בעניין הזה, ותחליט אם להכניס את זה לפרט אחיד או לא, תוך 45 יום ממועד שבו נקבע אותו תנאי. אם לא בסופו של דבר השאלה שאתם צריכים לחשוב עליה היא בעצם מה שקורה במצב שבו בעצם יש מחלוקת בין השר בין הוועדה המאסדרת.
היו"ר ווליד טאהא
מעיין.
תומר רוזנר
במצב שבו השר כן פנה לוועדה המאסדרת וביקש להכניס משהו במפרט והוועדה המאסדרת אומרת לו לא, כמו שאמר חבר הכנסת פינדרוס צריך לראות כפי שכתבנו בהערות שציינו.
רון כץ (יש עתיד)
מה אתה מציע במקרה כזה פה תומר?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
החוק אמור להיות שהוועדה המאסדרת היא הסמכות.
שקד כסלו
חבר הכנסת רון כץ תגיד לנו בעצם מה אתה מציע.
תומר רוזנר
אנחנו מציעים איזה שהוא אנחנו נציע, אם הוועדה תרצה אנחנו נציע איזה שהוא מנגנון אנחנו צריכים לחשוב על מנגנון זה לא כל-כך פשוט לראות איך מטפלים בהתנגשות הזו כי זה בהחלט התנגשות שיכולה לקרות. אבל צריך לחשוב על איזה שהוא מנגנון שמכריע את הדבר הזה. אני חייב לציין שבמקרה אחר הממשלה הציעה בהצעת החוק מנגנון הכרעה, במצבים הפוכים. זאת אומרת שהשר הממונה רוצה לעשות משהו והשר נותן האישור לא מסכים. הממשלה הציעה מנגנון בהשוואה פונים לממשלה להכרעה, ואם הממשלה לא מכריעה אז השר נותן האישור בעצם הוא יכול לפרסם את המפרט שלו. ואם הוא אבל המילה האחרונה נתונה לשר הממונה שיכול לחזור בו מהיוזמה. אתם תראו את זה בהמשך זה מפורט.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בסוף צריך להיות שר.
היו"ר ווליד טאהא
חברת הכנסת שרון רופא בבקשה.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אין מחלוקת שאנחנו חייבים להסדיר את הנושא של רישוי העסקים ולהעביר אותו למסלול פשוט, וקל בהרבה ונהיר בהרבה. כדי שבאמת יגרום לבעלי העסקים להבין שפנינו אליהם, אבל אם אנחנו כחברי הוועדה לא כל-כך מצליחים להבין, זה עושה רושם שרצינו לברר - - -
היו"ר ווליד טאהא
כן. לא לגמרי ברור. כן.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
וסרבלנו הרבה יותר את התהליך.
היו"ר ווליד טאהא
כן.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
זאת אומרת אני לא מרגישה שהוא מפושט. אם אנחנו לא לגמרי מבינים אותו אז משהו פה כנראה לא ברור לגמרי. אז קודם כל, את זה תיקחו לתשומת לבכם.
היו"ר ווליד טאהא
שבעל העסק לא ייפול בין מי צריך לקבל את ההחלטה ומי מבטל אותה.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
נכון. אני עדיין לא סיימתי. אני רוצה להגיד עוד משהו.
היו"ר ווליד טאהא
כן.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אז קודם כל, שזה באמת יהיה מאוד-מאוד ברור. אולי היה קל בהרבה אם הייתם מביאים אלינו איזה שהוא דף, תתייחסו אלינו רגע כבעלי עסקים ותביאו לנו את הדף מה היה שונה? מה יש היום? מה יהיה מחר?

יש לי עוד שאלה לשאול. אם אני מבינה נכון כל המנגנון כאן שתהיה פה רשות חדשה לרגולציה שתזרז הליכים.
מוסי רז (מרצ)
זה רישוי עסקים.
תומר רוזנר
זה רישוי עסקים. כן.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
שזה חלק מהעניין. שאתה מוציא רישיון עסק יש לך לעתים 6 גורמים שאתה צריך להתנהל מולם.
רון כץ (יש עתיד)
אם לא 8.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אם לא 8. מישהו פה צריך לעשות סדר בבלגן. אז אני שואלת למה בעצם צריך שזה יחזור לשר הממונה אם גם אתה תוכל להתייחס, וגם אתם. למה זה צריך לחזור לשר הממונה? למה שזה לא צריך להיות מראש, בידיים של מי שעומד בראש הרשות הזו? או בראש מי שמקצר את ההליך הזה? אותה ועדה או אותו שר שיעמדו בראש אותה רשות. זאת אומרת אם אנחנו כבר הולכים להסדרה קצרה ומהירה למה פה אנחנו נופלים בפלפולי פלפולים?
תומר רוזנר
לא.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
יחזור לשר יחזור בחזרה לשר.
שי עגמי
אני רוצה להציג את המורכבות כי אתם נוגעים בליבת העניין.

אנחנו כרגע דנים איך מגבשים איך המפרט האחיד. בסדר? מה שעשינו עכשיו אנחנו מנסים לייצר איזונים בין העולם שבו נותן האישור היה כותב את המפרט האחיד בעצמו באופן בלעדי, בין מנגנון שמייצר עכשיו איזונים. ובעצם האיזון שאנחנו הצענו פה זה שבאופן עקרוני בדרך המלך מי שקובע את המפרט זו היא הוועדה על כלל חבריה במנגנון שנראה בהמשך.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אין אוטומטית. אין בלנקו. שר רוצה לא עובר את רשות ההסדרה הולכת בחזרה מוציא לבד אחר-כך משהו אחיד.
שי עגמי
אז בעצם ליבת העניין פה זה פה מייצרים את האיזונים הנדרשים. ההצעה שכאן באופן עקרוני אני אומר בהצעה הזו לאו דווקא בסעיף הספציפי הזה, זה שכדרך המלך הוועדה וכלל חבריה כי זו שממליצה לשר הממונה והוא זה שחותם. מתוך הבנה שבוועדה יהיה איזון של כלל האינטרסים שנמצאים בפני הוועדה. מהצד השני, כדי לאפשר לשרים הרלוונטיים האחראים על ההסדרה והאחראים על היישום לתת להם את האפשרות להתנהל בשטח מול דברים שקורים באופן מקומי ולא לקחת להם את הכוח במקומות האלה כדי שהם לטפל בדברים באופן נדרש.

לכן נוצר המנגנון הזה. כדרך המלך הולכים עם הוועדה, במקרים יוצאי דופן הולכים עם פרוצדורה מול השר נותן האישור, כדי לאפשר את הכלים להתמודד עם המציאות שנוצרה. אז המצבים האלה זה כמו שנאמר פה זה מקרה דחוף. מה לעשות הוועדה לא תוכל לדון בזה אלא צריך מישהו בקצה שיבוא ידע לטפל בזה. דבר שני זה מקרה פרטני של עסק.

משה מרחוב וייצמן יש לו מקרה ספציפי שהבניין לידו זה גן ילדים הוועדה לא תוכל לדון בזה. זה לא יוכל לקרות. המקום השלישי יוצא הדופן זה מקום שיש בו פטור ממפרט שבו הוועדה בוודאי לא קובעת והשרים האחראיים הם אלו שעושים את זה. זו הבעיה הרעיון האיזוני בין דרך המלך למקרים הפרטניים. זו ההצעה שלנו עכשיו זה הפרטים שלה שאפשר לדון אם צריך לדווח אחרי 7 ימים או 21 יום וכאלה אבל זו ההצעה ששמנו.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
הבנתי. תומר תוכל להתייחס לזה גם בבקשה?
תומר רוזנר
כן אני רוצה להתייחס. אני מבין את התסכול של חברי הכנסת, אבל צריך להסתכל על התמונה המלאה. בעצם מבחינת הרפורמה הזו פחות היא נוגעת בסופו של דבר לבעלי עסקים כמובן אבל בעל העסק לא יזדקק לכל מה שכתוב כאן. בסופו של דבר בעל העסק יראה מפרט אחיד שהוא צריך לעבוד לפיו. כאן אנחנו מדברים על הקומה העליונה שהיא קומת קביעת המפרט האחיד, לגבי בעל העסק הרפורמה כבר נעשתה ב-2018 ונקבעו המסלולים המהירים לרישוי עסקים שזה מסלול באמצעות הגשת תצהיר, מסלול באמצעות מסלול מזורז שמחולק לשני מסלולי משנה.

אבל זה לא משנה. מבחינת בעל העסק הרפורמה החשובה כבר נעשתה. זאת אומרת יש הרבה מאוד עסקים שבעצם התהליך שהם עוברים הוא תהליך מאוד-מאוד פשוט, שמגישים תצהיר לרשות המקומית אומרים אנחנו עומדים במפרט האחיד הנה התצהיר. אנחנו פותחים. זאת אומרת מבחינת בעלי העסקים - - -
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
זאת אומרת אין פה בשורה לבעלי העסקים?
תומר רוזנר
לא. לא. לא. עכשיו אני אסביר מה הבעיה. הייתה הבעיה.

כל התהליך שנקבע לגבי בעלי העסקים התבסס על כך שיהיו מפרטים אחידים.

אבל עכשיו המפרטים האחידים לא נעשו כמו שצריך, ואנחנו עכשיו מדברים על איך אנחנו מתקנים את הקומה העליונה. הקומה העליונה זה הקומה שבעלי העסקים לא נחשפים אליה ביום יום. זאת אומרת בעל עסק ביום יום לא מגיע לשר הזה והשר ההוא ולוועדה המאסדרת וכו' וכו'. זאת אומרת אנחנו - - -
שקד כסלו
רוצים לסדר את עבודת הממשלה.
תומר רוזנר
בדיוק. הרעיון הוא לסדר את עבודת הממשלה שהייתה אמורה להניב מפרטים אחידים ברורים ופשוטים.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אבל זה בסוף יפגוש בקצה את אותו שולמן את אותו בעל עסק.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שולמן יתפוס ההוראה בסוף של אותו משרד רלוונטי שנותנים לו עכשיו סמכות.

זה שצריך גם בסעיף יוצאי דופן כי תמיד מכל כלל יש יוצא דופן ואדוני היועץ המשפטי אני חושב שזה חשוב מאוד, שבסופו של דבר ייכתב שלוועדה המאסדרת גם בהחלטה חדשה, גם במשהו זמני, גם משהו זה, יש לוועדה המאסדרת את הסמכות לא ביקשתי תמיד, הוא לא חייב להפעיל את זה. יש לו סמכות בתוך 30 יום 60 יום, להודיע רבותיי עם כל הכבוד לא צריך 3 מטפים מספיק 2.

בדרך שהוא יודע להפנות.

אחר-כך נסדיר אותו. אבל שלוועדה המאסדרת בסוף בסוף יש לו את הסמכות העליונה.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
זו הסמכות האחרונה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
היא השר.

אחרי השר בסוף.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אתם מציעים לנו - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כמו שאמרת יש פיגועים. גם הוועדה המאסדרת וגם השר הממונה יודעים שיש פיגועים. מגיע השר לביטחון פנים לצורך העניין, ולא בשביל לפגוע באנשי המשטרה שיושבים פה ואומר אני רוצה 3 שומרים. בסוף יש לו 60 יום יש לוועדה 60 יום להגיב על זה. יש 60 יום להגיב על זה.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
זאת אומרת לתחום את זה בזמן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
נראה לנו לא נראה לנו.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
לתחום את זה בזמן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם לא זה הפתח תאמינו לי זה הפתח הכי קל. אני יודע את זה במשרד החקלאות.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
טוב.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כל מיני דברים מוצאים איזה מומחה לאיזה חיידק.
תומר רוזנר
אז יש פה שני - - -
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
כן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא סתם אמרתי ממונה על החיידקים.
תומר רוזנר
נכון.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
נכון.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אז אתה עומד בתור ואין לך עם מי לדבר. אתה מדבר לקיר. בסוף צריך להיות מישהו עם סמכות.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
מה התייחסותכם, תומר?
תומר רוזנר
יש פה 3 מנגנונים שעל אחד מהם אציע להרחיב יותר בעקבות ההערות שנשמעו כאן. קודם כל אנחנו נציע שאת מנגנוני הדיווח יחולו גם על תנאים מסוימים שקובעים. כדי שבאמת הוועדה המאסדרת תוכל לקבל תמונה על אותם תנאים ספציפיים שנקבעים. שלא נעשה פה איזה שימוש שנרחב מדי, באותם תנאים ספציפיים שנקבעים לבעלי עסקים. זה מה שאני מציע לממשלה.
מעין ספיבק
תנאים ספציפיים לא על תנאי אחיד?
תומר רוזנר
נכון. גם על תנאים ספציפיים, כדי שבאמת תתקבל תמונה. כי הרי אחת הטענות של בעלי העסקים שקובעים להם התנאים ספציפיים בבקשה המפקח וקובע להם התנאים ספציפיים.
מעין ספיבק
אוקיי.
תומר רוזנר
אז שידווח על זה, קודם כל שידווח על זה.

אם הוא חושב שמוישלה מגן הילדים זה תנאי ספציפי אז יכול להיות שהוועדה המאסדרת תקבל את זה, תגיד זה בסדר אם יש גן ילדים ליד הפלאפל אז באמת צריך לעשות גדר יותר גבוהה.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
כן.
תומר רוזנר
אני לא יודע או משהו כזה.
היו"ר ווליד טאהא
נוהל.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אז זה בהיבט הזה.
תומר רוזנר
בהיבט הזה קודם כל שתהיה חובת - - -

(היו"ר שרון רופא אופיר)
היו"ר שרון רופא אופיר
מבחינת מניין הימים?
תומר רוזנר
מבחינת מניין הימים מה שמוצע כאן, זה שיש פה כרגע בהצעה יש שתי מגבלות זמן. אם זה נקבע על-ידי המפקח המחוזי במחוז יש לו 60 יום שהוא יכול לעשות.
היו"ר שרון רופא אופיר
אז יש 60 יום באמצע.
תומר רוזנר
רגע. מעל זה יש את הממונה הארצי שהוא ממונה, קובע יכול לקבוע תנאי שתוקפו - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
שם כמה זמן?
תומר רוזנר
עד שנה.
היו"ר שרון רופא אופיר
אז אולי צריכים להוריד את פרק הזמן של עד שנה.
תומר רוזנר
לא. רגע. זה כבר שאלה שאתם צריכים לדון בממשלה.

ויש פה דבר נוסף שהוא יותר חשוב לטעמי. הם אומרים אם התנאי שאותו גורם ארצי רוצה לקבוע הוא בלתי הפיך במובן זה שהוא דורש השקעה ממונית כזו שהיא לא ניתנת לביטול, מה שנקרא שינוי במבנה למשל, את הדבר הזה הוא חייב לקבל אישור של הוועדה להסדרה תוך 30 יום.

אז זה נכנס. זו ההצעה כרגע של הממשלה.
היו"ר שרון רופא אופיר
טוב. בואו נתקדם. חבר הכנסת רון כץ בבקשה.
רון כץ (יש עתיד)
תודה רבה. אז באמת רישוי עסקים זה אחד התחומים הסבוכים ביותר הקשים ביותר ויש עסקים שלא פותחים את העסק שלהם בגלל שעודף הרגולציה שקיימת במדינה הזו כמעט בלתי אפשרית. מה שאנחנו יוצרים פה היום היא אבל שהוועדה הזאת לא מבינה איך העסק הזה אמור לפעול בשביל מה להתנהל, המטרה שלנו זה משהו שחשוב כל פעם להזכיר לעצמנו שאנחנו דנים בנושא הזה, היא איך אנחנו מפשטים את תהליך פתיחת העסק, איך אנחנו מקלים על עסקים במדינת ישראל איך אנחנו יחד כולנו כל מי שיושב סביב השולחן הזה חושב איך פותחים יותר עסקים במדינת ישראל ועושים את המדינה יותר נגישה לכל מיני סוגים של עסקים.

אני לדוגמה יושב ראש שדולת ההיי-טק, אני שומע על חברות בין-לאומיות שלא מוכנות לבוא לישראל בגלל רוצים - - ורישוי עסקים של מדינת ישראל. זו מצב הזוי. עכשיו מה אנחנו מבקשים לעשות פה? לוקח לנו אנחנו יושבים כבר 10 דק' מנסים להסביר אם השר הוא זה שיחליט או הוועדה שמייעצת לשר תחליט שהשר יבין ואם השר לא מחליט זה יחזור לוועדה ואם הוועדה תחליט לא להחליט זה יחזור בחזרה לשר איזה בעל עסק ואיזה חברה בין-לאומית רצינית תיקח את הסיכון שבמדינת ישראל ככה מתנהל פתיחת עסק? בטח עסק גדול. בואו חבר'ה, אין בעיה להגיד רגע קחו את הזמן. תעשו לנו אפילו בתור ועדה אני רוצה לדעת אני רוצה לדעת להסביר את זה גם הלאה. תזרים איך פותחים עסק במדינת ישראל.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן. אני מסכימה.
רון כץ (יש עתיד)
עכשיו בן-אדם פותח עסק, לדוגמה הוא רוצה עכשיו לפתוח מכבסה, מה השלב הבא, מה השלב הבא אחריו ומה השלב הסופי? והוא צריך להיות מהיר הוא צריך להיות נכון הוא צריך להיות טוב. כי עודף הרגולציה הזו מביאה את זה שהעסקים הטובים עוברים לחו"ל, עסקים טובים לא נפתחים במדינת ישראל ומי שכן פותח עסק במדינת ישראל, כל מי שיושב פה בוודאי מכיר את זה, מסתייע או בעורכי דין שמקדמים את זה. אני באתי ברשות מקומית אני לא רוצה להסביר לכם איזה טיפוסים מסתובבים ברישוי של רשויות מקומיות בשביל לפתוח עסק במדינת ישראל. למה זה צריך להיות ככה? למה שלא נפשט את הדבר הזה?
היו"ר שרון רופא אופיר
תוך כמה זמן יהיה לך? אמרת שאתם עובדים על מסמך כזה?
תומר רוזנר
כן. חברת הכנסת רופא אני מזכיר שביקשת את זה כבר בישיבה הקודמת.
היו"ר שרון רופא אופיר
נכון. ביקשתי את זה פעם קודמת.
שי עגמי
אני רק לחדד, אני חושב שיש פה משהו שחוזר על עצמו.
היו"ר שרון רופא אופיר
תודה רבה.
שי עגמי
יש משהו שחוזר על עצמו אני חושב במטרת מה שמונח לפנינו. בסדר? מה שמונח לפנינו זה לא התהליך שבעל העסק עובר. אוקיי? התהליך שבעל העסק עובר כדי לקבל רישיון עסק הוכרע ברפורמה ב-2018 שזה בעצם הרפורמה של המסלולים המקוצרים על-בסיס תצהיר. בעל העסק מגיע לרשות המקומית ברוב המקרים, עם תצהיר שהוא עומד בתנאי המפרט האחיד. ואז הגלגל עובר למשרדי הממשלה ורשויות מקומיות לבדיקה, הרבה פעמים הוא יכול להיות להתחיל לעבוד אחרי 21 יום.
רון כץ (יש עתיד)
פה הבעיה. הגלגל שהוא עובר והבדיקה זה הזמן שהוא הבעייתי.
שי עגמי
רגע. זה לא מה שמונח בפנינו.
היו"ר שרון רופא אופיר
אז מה מונח?
שי עגמי
אז מה שמונח בפנינו זה איך הממשלה מחליטה מה יהיה כתוב במפרט. היינו, האם יהיה שם שני ספרינקלרים או ספרינקלר אחד זה הדוגמה שכולם אוהבים.
רון כץ (יש עתיד)
לא, אז למה זה לא מראש? אם אנחנו עכשיו דנים - - -
מעין ספיבק
אני רוצה רגע להוסיף, בעצם, אמר תומר בישיבה אחרת שהיינו בדיון, אם חוק רישוי עסקים היה מסמך שעסקים צריכים להתמצא בו בשביל לפתוח עסק עבדנו זה ברור. אנחנו לא מתקנים את מה שהעסק צריך לדעת להתמצא בו אנחנו מתקנים את מה שאנחנו צריכים לדעת לעבוד לפיו.
רון כץ (יש עתיד)
אבל זה אותו דבר.
מעין ספיבק
רגע.
רון כץ (יש עתיד)
זה ביצה ותרנגולת.
מעין ספיבק
לא. זה לא היה. עבודת הממשלה. עכשיו שאנחנו מסתכלים על סעיף 7 קטן א' 1 אנחנו רואים שכיום כבר נמצא בתוך המנגנון, נמצאת האפשרות של נותני האישור לתת תנאים ייחודיים. הדבר הזה אנחנו באים לתקן את הפרצה הזו, שאנחנו מכירים שיש איתה היום הרבה מאוד בעיות לכן יש פה התייחסות ספציפית למצבים בהם אפשר לתקן ואפשר לדרוש תנאי איכותי. ואנחנו מגדירים פה כמה דברים שמגדרים את האפשרות.
היו"ר שרון רופא אופיר
אבל אני רוצה לשאול. אתם אומרים אתם פתאום שמתאם הספוט על עבודת הממשלה ואני מבינה אבל האם זה לא כמו שאמר רון כץ, זה ביצה ותרנגולת.
מעין ספיבק
לא, לא. אני אסביר - -
היו"ר שרון רופא אופיר
כי הרי בסוף שעבודת הממשלה תתייעל יותר הצרכן שזה אותו בעל עסק שרוצה לקבל רישיון, יקבל עבודה יותר טובה, ומהירה יותר.
רון כץ (יש עתיד)
בדיוק.
מעין ספיבק
אני אגיד ככה חברת הכנסת.
היו"ר שרון רופא אופיר
אני מבינה נכון?
מעין ספיבק
יכולנו לכתוב משהו מאוד פשוט, יכולנו לכתוב שאסור להם לתת כל תנאי ויכולנו לכתוב שמותר להם לתת כל תנאי וזה היה הרבה יותר פשוט. מה לעשות? אנחנו לא יכולים לכתוב לא את האפשרות הזו שאסור להם לתת שום תנאי כי אז אנחנו לא מתייחסים למצב שבו מתגלה משהו חדש לגבי גורם זיהום סביבה או בריאות, ואנחנו לא יכולים להגיד שמותר בכל תנאי. לצערנו אנחנו נדרשים לקבוע מנגנון, שהוא מורכב אולי להבנה, אבל בתקווה יהיה פשוט ליישם אותו. עכשיו מה אנחנו אומרים? אנחנו אומרים, תנאי ייחודי שנדרש הוא חייב להיות דחוף.
רון כץ (יש עתיד)
מעיין איך זה משנה את התנאים של בעל עסק?
מעין ספיבק
רגע אחד וצריך לנמק למה הוא דחוף. ומהבחינה הזו זו התשובה אליך.
רון כץ (יש עתיד)
אני רוצה לדעת מה בעל עסק איך אנחנו מייעלים ומקלים עליו.
היו"ר שרון רופא אופיר
לחלוטין.
מעין ספיבק
בסוף בעל העסק צריך לדעת מה מותר ואסור לדרוש ממנו. הוא צריך לקבל לצורך העניין
רון כץ (יש עתיד)
אבל אנחנו לא אומרים לו את זה עכשיו.
מעין ספיבק
אני רוצה להגיד. קודם כל, תומר קודם התייחס לזה שהוא אמר שאנחנו רוצים ככל שנותן אישור דורש תנאי ייחודי הוא לא יוכל לדרוש את זה משום מקום. אני גם חושבת וזו יכולה להיות ההחלטה של הוועדה, שאם עסק מקבל תנאי שהוא מחוץ לתנאים שהם מחויבים על-פי המפרט, יידרש נימוק. בתוך רישיון עסק יהיה כתוב קבוע.
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי. בסדר.
מעין ספיבק
נימוק למה זה נדרש.
היו"ר שרון רופא אופיר
זה כתוב?
מעין ספיבק
אז בעצם אנחנו קודם כל מאפשרים - - -
רון כץ (יש עתיד)
לדעתי זה נדרש. זה לא נדרש?
מעין ספיבק
אז בעצם אנחנו מאפשרים לו קודם כל הבנת המצב.
היו"ר שרון רופא אופיר
אם זה קיים אז מצוין.
מעין ספיבק
אוקיי. אז זה דבר אחד.

דבר שני, יש פה סוגיית ערעור אפשרות ערר אל הוועדה שגם היא בעצם, מאפשרת לבעל העסק להגיד - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
תוך כמה זמן?
מעין ספיבק
אנחנו נגיע לזה בהמשך אבל דרשו ממני דרישה שהיא לא לפי המפרט האחיד.
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי. מצוין.
מעין ספיבק
אז ברגע שאנחנו נותנים לעסק שתי האמירות האלה אתה קודם כל שתי אמירות האלה קודם כל אתה תדע למה דורשים את זה ממך ולכן אם יש לך גן ילדים ליד מפעל.

ליד בתים תהיה לך דרישה אחרת אבל אתה תבין למה זה, ואם לא קיבלת את זה את זה אתה אמור להיות סגור והמפרט האחיד הוא מה שרלוונטי. אז זה מבחינת איך שזה ייראה בסוף לעסק. עכשיו מבחינת איך אנחנו סוגרים את המנגנון? זה מה שאנחנו דנים בו כרגע. באיזה מצבים אנחנו נאפשר לנותני האישור בכלל לדרוש דרישה חדשה? אנחנו סוגרים את המנגנון הזה, אנחנו מצמצמים את האפשרויות. מה יהיה המקום של הוועדה המאסדרת הוועדה להסדרה כן להגיד מקובל לא מקובל, התייחסנו באופן פרטני לתנאים שהם תנאים מבניים שמהבחינה הזו יש לה גם עלות יותר גבוהה וגם במהות שלהם הם לא זמניים ולכן אנחנו לא מאפשרים שינויים מבינים באותו המנגנון. אוקיי?
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי. עכשיו זה נשמע כבר - - -
רון כץ (יש עתיד)
זה מתקרב.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן. זה נשמע כבר יותר ברור. תודה מעיין.
מעין ספיבק
בסדר?
רון כץ (יש עתיד)
כן.
לילך דחוח
לילך דחוח קצינת ציות בשופרסל.

אחד הדברים שרציתי להגיד על הסעיף הזה, למרות שזה כבר נאמר והתקיים דיון, אבל כן חשוב לנו לחדד. הדבר הראשון שרצינו להגיד שאנחנו באמת חוששים מכך שזה יהיה איזו שהיא דרך כי אנחנו חיים את הפרקטיקה. אני מאוד מבינה את הדיון כאן גם היינו בדיון ברפורמה, תמיד הדיונים פה הם דיונים עם כוונות טובות אבל בסוף שכל מיני משרדים או כל מיני גורמים אחרים באים ליישם את אותם הדברים, הדברים מאוד רחוקים מהדיונים המאוד טובים שמתקיימים בכנסת ולכן מאוד חשוב שהדברים יקבלו ביטוי מדויק בחוק, כדי להבהיר בסוף למי שנותן את התנאים ומי שקובע אותם שלא כל תנאי הוא יכול להיות לקבוע. הגם שלשיטתו ואני רוצה לחדד את מה שמעיין אמרה.

זה שיש כאן איזו שהיא חובת נימוק לא תמיד גם זה עוזר. צריך להבהיר אולי שצריכות להתקיים איזה שהן נסיבות מיוחדות כדי לתת את אותו תנאי. לא סתם לנמק כי הרבה פעמים הגורמים מנמקים את זה במשפט כללי שזה גורם לאיזה שהוא יש חשש לפגיעה בבריאות הציבור בלי להבהיר את הנסיבות הספציפיות והמיוחדות שהם בשלם חושבים.
היו"ר שרון רופא אופיר
אולי את יכולה לתת לנו איזו שהיא דוגמה איפה זה פוגש אתכם? תני לי דוגמה מהשטח.
לילך דחוח
רוני נמצא בוועדה.
היו"ר שרון רופא אופיר
איפה זה פוגש אתכם?
לילך דחוח
יכול להיות שרוני יכול לתת דוגמאות ספציפיות על המקרים האלה. כי נתנו הרבה מאוד דוגמאות למקרים שפוגשים אותנו בשטח בהקשר של מפרט רשותי וזו הייתה ההערה השנייה מכיוון שהסעיף הזה נותן גם סמכות ותתקנו אותי אם אני טועה כאן תומר, בניסוח שלכם. שלא רק השר או המשרד הרלוונטי שנותן אישור שאגב זה מה שנקבע בחוק רישוי עסקים ברפורמה אז, שמי שקובע את המפרט האחיד יהיה המשרד שממונה על זה אלא יש כאן מונח שנקרא מפרט רשותי וזה אומר שגם רשויות יוכלו לקבוע תנאים כאלה, ואז זה לא ברור גם איך זה נכנס בתוך איזה שהוא תהליך של בחינת אני לא יודעת שיקולים, הוגנים מדתיים ראויים. כי אנחנו היום נמצאים במצב שבו אנחנו נמצאים גם מול נותן אישור ארצי, גם מול רשויות מקומיות, לא תמיד יש בהירות אחידות בוודאי שאין.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן.
לילך דחוח
יש לנו הרבה מאוד דוגמאות בהקשר הזה. וכן יש לנו בעיה. אני חושבת שפה אמנם הדיון הזה טיפונת מקדים את עצמו אבל הוא כבר כאן הוא נמצא פה בסעיף הזה.
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי.
לילך דחוח
כי זו הפרקטיקה ואני אשמח אם רון יוכל להדגיש דוגמה.
היו"ר שרון רופא אופיר
מי זה רון? רון נמצא איתנו?
רוני סורקיז
צהריים טובים, התחלנו בבוקר כן. ראשית אני רוצה להבהיר משהו מאוד-מאוד חשוב לטעמי מכיוון שנוקטים פה כל הזמן ותומר נקט במיוחד בעובדה והאמירה שהמפרט האחיד הוא מפרט כללי. אז אני חייב לומר שאני קראתי את המפרטים האחידים שיצאו עד עכשיו על-ידי נותני האישור השונים, הם מפרטים עומסים, מורכבים מאוד-מאוד רחבים מכילים באמת את כל הקשתות האפשריות של הגנה ושל סגירת מעגלים כאלה או אחרים, כך שאני לא יכול לבוא לומר, ואני נמצא שנים רבות בענף הזה של רישוי עסקים ושל תחומים אחרי. שהושמטו דברים. מעבר לזה, אני חייב לומר - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
אתה מדבר על מפרטים שאושרו כבר ב-2018.
רוני סורקיז
אני מדבר על המפרטים האחידים וזו רוח המפרטים. אני דרך אגב מבין את נותני האישור.
היו"ר שרון רופא אופיר
נציגי הממשלה יוכלו להביא לנו לדיון הבא לראות איך נראה מפרט כזה? כדי שנבין? נתרשם?
רוני סורקיז
אני חושב שזה כדאי מאוד.
היו"ר שרון רופא אופיר
יש?
רוני סורקיז
דרך אגב אני חושב שהמפרטים האחידים מה שחשוב לומר זה לא מפרט אחיד לצורך העניין את יודעת לאטליז לבוא לומר.
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי.
רוני סורקיז
אלא זה מפרט לאטליז שמפנה גם לחוקים אחרים לתקנות אחרות ולהנחיות אחרות, ודברים אחרים שדרך אגב, זה יצא בגלל סיבות כאלה או אחרות כמו תמיד אצלנו בנושא של הרגולציה.
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי.
רוני סורקיז
כך שבדרך כלל המפרטים האחידים לכאורה הכלליים מאוד-מאוד ממצים. זה דבר ראשון. צריך לבוא לומר את זה. לכן, אני חושב שיש מקום לבוא לשים מוסרות מאוד חזקות על-גבי האפשרות להעלות משהו מעבר למפרט האחיד. לגבי תנאים ספציפיים של נותני האישור בוודאי שכן. ואני קשה לי לקבל את האמירה שמישהו אומר, פתאום מגלים שליד בית אוכל יש מפעל כימי כזה או אחר. לא. כי הגופים שאחראים בעצם על התחומים האלה הן סביבה והן בריאות - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
זאת אומרת אתה אומר שלא יכולות להיות הפתעות.
רוני סורקיז
הם מבקשים תכנית סביבתית.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן.
רוני סורקיז
הם מבקשים בעצם את הפרטים האלה מבעוד מועד .
היו"ר שרון רופא אופיר
אז מה אתה אומר בעצם, שמה היית רוצה?
רוני סורקיז
אז מה שאני אומר זה שצריך להיות מאוד-מאוד זהיר עם הדבר הזה, ועם מתן האפשרויות ומתן כוח לנותני האישור מעבר למה שהם קיבלו.

אני כן מבין את הצורך שלהם לפקח.

אבל צריך לשים על זה באמת אותה ועדה היא ועדה מבורכת.

מבורכת, ואני חושב שהיה צריך למצות את הנושא של הוועדה והמפרטים האחידים ואחר-כך, בכלל לבוא לדבר על דברים אחרים כי אנחנו רואים היום - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
100 אחוז. כן
רוני סורקיז
הבדלים בין רשות לרשות, בין מחוז למחוז, בין נפה לנפה. בכל התחומים.

לכן הבקרה חייבת להיות מאוד הדוקה.
היו"ר שרון רופא אופיר
תודה רבה.
רוני סורקיז
דוגמאות יגיעו אחר-כך.
היו"ר שרון רופא אופיר
נמצאת איתנו בזום דוקטור ליהי שחר.
ליהי שחר ברמן
כן. אני דוקטור ליהי שחר ברמן, מנכ"לית איגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה. אני מדברת היום בשם 7 מנכ"לי איגודי ערים במדינה כולם חתומים על מכתב שנשלח לוועדה בנושא של הוועדה המאסדרת ושל השינויים בחוק רישוי עסקים. קודם כל, בהמשך לדיון שהיה כאן קודם אני רוצה לתת כמה דוגמאות חשובות לאותם מפרטים אחידים מילה גדולה שאנחנו לא בטוחים מה היא חובה. אז למשל מפרט אחיד של מוסכים מפרט אחיד של מוסכים מסדיר את הטיפול בשמנים, מסדיר פינוי מסודר של מצברים.

נגריות שיוצרות הרבה פעמים מפגעים של הרבה חלקיקים אז מפרט אחיד של נגריות מסדיר את התנאים של פליטת חלקיקים. מכבסות בדיון הקודם הייתה התייחסות למכבסות והמפרט האחיד של מכבסות. אז בישראל חשוב שתדעו יש שימוש בחומר שנקרא פרק שזה חומר מאוד-מאוד מסרט שנאסר לשימוש בניו-יורק כבר בשנות ה-80 בישראל הוא עדיין בשימוש אז במפרט האחיד של מכבסה, אתם תראו את הטיפול בחומר הזה. את העובדה שאפשר להשתמש במכונות ייבוש רק במכונות ייבוש חדשות.
היו"ר שרון רופא אופיר
מה את רוצה לומר לנו? מה את רוצה לומר לנו בעצם? ליהי בואי נחדד את זה.
ליהי שחר ברמן
אני רוצה שתבינו את המשמעות של אותם מפרטים אחידים שכאשר אתם אומרים - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
שהם בעייתיים? את אומרת במילים אחרות שהם בעייתיים?
ליהי שחר ברמן
לא. אני אומרת שהתוכן שלהם הוא תוכן מקצועי שנוגע לסביבה בריאות ובטיחות. ושבדיון הקודם של הוועדה דיברנו על אכסניה שאכסניה לוקח לה הרבה מאוד זמן לקבל רישיון עסק כי היא נדרשת לעמוד במפרט אחיד שהוא עב כרס מה שנקרא.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן.
ליהי שחר ברמן
עכשיו אנחנו מבינים למה. כי אם למשל אותה אכסניה מחזיקה מכבסה, אז היא צריכה את אותם תנאים שמטפלים באותו חומר מסרטן מצד שני היא מחזיקה בר משקאות אז בהיבט גם לשמור את האלכוהול בצורה מסודרת, שאף ילד בן 12 לא יגנוב בקבוק וודקה באמצע הלילה.
היו"ר שרון רופא אופיר
ליהי סליחה. סליחה, רגע ברשותך, ברשותך אעצור אותך רגע. אני רוצה לדייק אותך. מה בעצם את רוצה לומר? המפרטים הם לא מפרטים טובים? הדיון כרגע לא עוסק במפרטים הוא עוסק בהסדרת עבודת הממשלה כדי להקל אותה ועדיין המפרטים לא טובים? מה את אומרת?
ליהי שחר ברמן
הדיון לא. אני אומרת שיש הבדל גדול בין תוכן המפרטים לבין פעולת הממשלה. אני אומרת שתוכן המפרטים עצם העובדה של הניסוח - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
אז זו הרפורמה.
ליהי שחר ברמן
נכון.
היו"ר שרון רופא אופיר
אז לכן יש רפורמה.
ליהי שחר ברמן
אז אני אומרת הרפורמה של 2018 היא רפורמה מבורכת.
היו"ר שרון רופא אופיר
ועכשיו?
ליהי שחר ברמן
שבמסמך אחד בעל עסק לא צריך לעבוד מול הרבה מאוד כפילויות של אנשים גורמים שונים.
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי. ועכשיו?
ליהי שחר ברמן
כאן מה שאנחנו מנסים לעשות בתיקון מס' 34 בחוק רישוי עסקים, זה ליטול את הסמכויות של הרגולטורים, כל רגולטור בתחומו שזה הגנת הסביבה, בריאות, כיבוי אש.
היו"ר שרון רופא אופיר
למה ליטול סמכויות?
ליהי שחר ברמן
עסק ומשרד החקלאות. כי הסמכויות - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
להיפך להסדיר אותן.
ליהי שחר ברמן
לתקן את אותם מפרטים אחידים, הסמכות לתקן את אותו מפרט אחיד שזה גם כולל לשנות מפרטים קיימים. זה מאפשר לבטל מפרטים קיימים. זה הסמכות לחתום על מפרטים חדשים, עוברת לגורם אחר, שהוא גורם כלכלי. שזו אותה וועדה המאסדרת, מי שעומד בראש רשות ההסדרה.
היו"ר שרון רופא אופיר
אני לא חושבת.
מעין ספיבק
הדברים פה לא מדויקים.
תומר רוזנר
היא מתנגדת.
היו"ר שרון רופא אופיר
הבנתי. בסדר. בסדר. 100 אחוז.
ליהי שחר ברמן
לא, לא. אני לא אומרת. שנייה. אני רוצה להגיד אנחנו בעד רפורמות שיקלו על בעלי עסקים אבל אני אומרת שאי-אפשר להשתמש בקושי של אותם בעלי עסקים ועוד לקדם אותן ויש פה המון-המון קולות שאומרים אנחנו רוצים מעבר לאותם מפרטים אחידים. מה שאנחנו רואים שכבר קורה כאן שיש משחקי חתול ועכבר, שהרגולטור ימצא לעצמו כל מיני דרכים ותקנות בשביל לעקוף את המפרטים האחידים שנשללו ממנו ואז תבוא אותה וועדה המאסדרת ותסתום את אותן פרצות. הדיון כאן הוא על פרצות כשבעצם המהות עצמה היא שהעבודה של הגנת הסביבה, של בריאות, של כיבוי אש צריכה להיות בידיים של אנשי המקצוע. ובדיון קודם נציגת אגף תקציבים מעיין, אמרה שעם הזמן לאותה וועדה המאסדרת יהיה את הניסיון ואת הידע, והם יוכלו לתת מענה במפרטים אחידים באותם כל מגוון הנושאים. אז אני אומרת לא יכול להיות שאנחנו מייתרים את הפעילות של אותם רגולטורים ונותנים את הסמכות לאותה וועדה המאסדרת ומאפשרים גם מדרון חלקלק לכיוון של תשתיות נוספות ותקנות וחוקים. אנחנו צריכים - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
את אומרת את זה - - -
ליהי שחר ברמן
אני בטוחה שאף אחד כאן בישיבה לא היה רוצה שבמפרט אחיד לא יהיו כל התנאים ששומרים על בריאות הציבור ובריאות של הילדים שלו, באף אכסניית נוער לא יהיה אחסון של חומרי הדבר בצורה לא מסודרת. אלו החיים עצמם. אלו הדברים שמופיעים באותם מפרטים אחידים ואסור לזלזל בזה.
היו"ר שרון רופא אופיר
אבל את אומרת, ליהי, את אומרת את הדברים למרות שבוועדה ישבו נציגים של המשרד להגנת הסביבה? ונציגים של משרדים שונים?
ליהי שחר ברמן
לא ישבו נציגים. ישב נציג אחד.
תומר רוזנר
שניים.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא.
ליהי שחר ברמן
נציג של משרד אחד.
היו"ר שרון רופא אופיר
ישבו שניים.
ליהי שחר ברמן
יהיו 6 נציגים.
היו"ר שרון רופא אופיר
קודם כל ישבו שניים.
ליהי שחר ברמן
אוקיי.


אבל יהיו ששה נציגים שונים של משרד ראש הממשלה של אגף תקציבים של משרד המשפטים.
היו"ר שרון רופא אופיר
ליהי סליחה רגע ברשותך. כשאת אומרת זה יהיה מנוהל כי גורמים כלכליים תדייקי, שני גורמים מהמשרד להגנת הסביבה, זה לא גורמי כלכליים. זאת אומרת שאת מסתכלת על זה את מסתכלת בעיניים מפוקחות?
ליהי שחר ברמן
אז אני אדייק. אז נכון יהיה גורם אחד או שניים אני ראיתי גורם אחד. אבל שני נציגים של הרגולטור, האחראי זה יכול להיות כיבוי אש זה יכול להיות משרד הבריאות זה יכול להיות המשרד להגנת הסביבה. לא כולם. אבל שאר חברי הוועדה, שזה רוב מוחלט.

ואנחנו יודעים איך מתקבלות החלטות הכוח הוא בעיניים כלכליות שאני מאוד מעריכה, אבל אני אומרת שהוועדה הזאת שהיא חשובה צריכה לטפל בהליך עצמו, ודווקא לקחת את אותם מפרטים אחידים ולהנגיש אותם ולפשט אותם ולבאר אותם לאותם בעלי עסקים שבהחלט אוכלים חצץ.
היו"ר שרון רופא אופיר
אבל זו המטרה.
ליהי שחר ברמן
לא. המטרה היא לא להנגיש. המטרה היא לכתוב את אותם מפרטים אחידים, להגיד מה יהיו התנאים. שני מתזים או שלושה מתזים. לבדוק אטימות לתחנות דלק.


שנה שעברה כמעט היה פה אסון בחיפה על תחנת דלק שלא היה לה מיכל אטום.
שרון רופא אופיר
אנחנו נתכנס לסיום כי יש פה עוד הרבה אנשים שרוצים לדבר. אז משפט אחרון.
ליהי שחר ברמן
אז משפט אחרון. אתם דנים פה כרגע על פרצות אני מדברת על המהות עצמה. והסמכות להגנה על הסביבה, על בריאות ובטיחות צריכה להיות בידיים של הרגולטורים ואותה וועדה המאסדרת שאני מברכת עליה צריכה להנגיש את אותם מפרטים אחידים לבעלי עסקים ולא ליטול את הסמכות מהרגולטורים שאחראים על הנושאים האלה היום.
שרון רופא אופיר
מסכימה לחלוטין.
ליהי שחר ברמן
תודה.
שרון רופא אופיר
ליהי תודה רבה. אנחנו נעבור לשי ברמן מאיגוד המסעדות. שי איתנו?
שי ברמן
שלום. אהלן. שי ברמן מנכ"ל איגוד המסעדות. אין לי קשר ממשפחתי לדוברת הקודמת דוקטור ליהי ברמן. ככל שידוע לי כן. ואני גם לא מסכים עם דבריה.

בעצם אנחנו מייצגים בערך 14 אלף עסקים שפשוט כורים תחת נטל הרגולציה. זה כבר נהיה בלתי נסבל. ואנחנו היינו שחקנים אני חושב מאוד משמעותיים, גם ברפורמה הקודמת. ואני רוצה להצטרף גם לדברים של שי עג'מי ממשרד ראה"מ וגם לדברים של מעיין ממשרד האוצר. הרפורמה הקודמת עסקה בקונסטרוקציה. היו שם דברים מאוד-מאוד חשובים שנגעו בתהליך לקבלת רישיון עסק.

היו שם הישגים גם חשובים. המסעדות היום יכולות לקבל רישיון עסק ל- 10 שנים, במקום ל- 3 שנים. כלומר, התהליך הזה, צריך לעבור אותו פעם אחת ב- 10 שנים ולא פעם אחת ב- 3 שנים. והיו עוד הישגים גדולים, וחשובים, אבל כמו שנאמר פה בוועדה בישיבה הקודמת, בסופו של דבר בעלי העסקים מצבם בהשוואה ל- 2018 שהרפורמה יצאה לדרך, מצבם היום הרבה יותר גרוע. ואני רוצה להסביר למה. וזה בדיוק, המהות של הדיון הזה שאתם מדברים עליו ששי ומעיין הזכירו, זה עניין המפרטים. התוכן בסופו של דבר, זה המפרט. זה המפרט הוא ואיום ונורא. הוא פשוט ואיום ונורא.
היו"ר שרון רופא אופיר
את זה אנחנו מנסים לתקן. אז אתה מחזק את הרפורמה.
שי ברמן
אז אני יודע אז אני רוצה לתת דוגמה, בגלל שביקשת דוגמה.

אני רוצה להגיד לוועדה וחשוב מאוד שתדעי מה קרה למה זה נהיה יותר גרוע? לפני 3 חודשים, פרסם משרד הבריאות, את המפרט שלו למסעדות. לפני שלושה חודשים זה קרה. מי החליט על המפרט הזה?
קריאה
זה לא נכון.
שי ברמן
החליט עליו בן-אדם אחד במשרד הבריאות.
קריאה
זה לבתי קפה.
היו"ר שרון רופא אופיר
אבל שי, שי.
שי ברמן
אני לא בא אליו אפילו בטענות.
היו"ר שרון רופא אופיר
שי ברשותך. הרי בדיוק על זה אנחנו דנים. זה מה שמונח על שולחננו. יש פה רפורמה, הממשלה מבינה את המצוקה שלכם, רוצה ליעל את התהליך וזה הדיון שמתנהל כאן כרגע בוועדה. האם יש לך איפה השקל תרומה שלך לטובת הדיון למה לדייק את זה יותר.
שי ברמן
אז אני אשמח לדייק את עצמי.
היו"ר שרון רופא אופיר
מה ימהר את זה יותר.
שי ברמן
אני אגיד מה את הזה. מכיוון שנשמעים פה דעות לכאן ולכאן, אני חייב להגיד גם לתאר את המצב בשטח. ולתאר את מה שקורה עם המפרט של משרד הבריאות. ואני שמח שביקשת לראות את המפרט הזה של משרד הבריאות. אני מפנה אותך גם שאת מסתכלת על המפרט הזה, תבקשי גם את המפרט של משרד הבריאות האוסטרלי. תביני את הכול. באותו רגע.
היו"ר שרון רופא אופיר
בהקשר של מסעדות?
שי ברמן
למסעדות כן. תראי מפרט שהוא 2 עמודים. ותסתכלי אחרי זה על המפרט של משרד הבריאות, של מה שהוא דורש פה ממסעדות ותביני את הטירוף. זה פשוט טירוף. אני היום קיבלתי הודעה, הנה דוגמה, מסעדה, כיור, רוצים 7 כיורים. הוא צריך לפתוח עסק לכיורים. לא מסעדה. תשטוף את הכלים בזה, תשטוף את זה את הירקות רק בכיור אחד. תשטוף את הדגים רק בכיור אחר.

זה פשוט מטורף זה הזוי. זה המצב וזה קורה כי קבע את זה בן-אדם אחד. ובסופו של דבר הוועדה המאסדרת שהיא ועדה שהיא צריכה לקום וצריך להיות בה נציג של הרשויות המקומיות של נותני האישורים וצריך להיות שם גם נציג של בעלי העסקים לא ייתכן שלא נהיה שם. ייתכן שלא ישמעו את קולנו. אנחנו יודעים הכי טוב. לא כי אנחנו יודעים חכמים, יכול אנחנו חיים את זה ביום יום. אנחנו יום מה קורה. אז לא תקשיבו לנו? אל תתנו לנו להחליט. אנחנו יודעים שאנחנו לא נחליט. אנחנו יודעים שבסוף המשקל יהיה של משרד הבריאות ושל משרדי הממשלה השונים. אבל לפחות תנו לנו להשמיע את קולנו. אנחנו יודעים מכירים את כל האבסורדים.

אז זה הדבר המשמעותי שאני מבקש שתשימו לב אליו. שהקמת הוועדה המאסדרת היא תהיה כזו שתשמע גם את הקול של בעלי העסקים. היא תשמע גם את הקול של אילת וסרמן, ושל נפתלי קייקוב או של כל נציג של הרשות המקומית שהם בסופו של דבר אחראים לנושא הזה.
תומר רוזנר
הוועדה מאוד קשובה לנושא הזה.
מעין ספיבק
הוא הופץ אליכם עכשיו.
היו"ר שרון רופא אופיר
עכשיו הופץ אלינו המפרט? לבקשתי? שי תודה, דברים חשובים, שמחנו לשמוע אותך.

הילה דוידיאן מרמי לוי איתנו? אבל אני מבקשת התייחסות לסעיף שדנו בהם עכשיו , לא באופן רוחבי לרפורמה והתכנית. התייחסות ממוקדת.
הילה דוידיאן
קוראים לי הילה דוידיאן אני מנהלת איכות של רשת חנויות רמי לוי.

קודם כל אנחנו מברכים על הוועדה הזו היא חשובה לנו מאוד. המציאות שאנחנו מתמודדים איתה, היום, בנושא של רישוי עסקים גם אחרי המפרטים קשה מאוד. יש חשיבות שהוועדה תדון במפרטים גם ואם יש כמו בסעיף שאנחנו דנים בו עכשיו, אם משרד מסוים רוצה להוסיף איזה שהוא סעיף או המפרט הרשותי שאנחנו גם נדון בו עוד פעם חשוב מאוד שגם יעלה לעניין הוועדה.

אני רוצה לתת לכם דוגמה פשוט קטנה כדי להמחיש את המצב וכל העמיתים שלי פה יוכלו לתת דוגמאות נוספות. אני באחד הסעיף שלנו שיניתי מיקום של מקרר גיבוי שהעלות שלו היא כמה עשרות אלפי ש"ח, 3 פעמים בשנתיים האחרונות. עברתי במשרד הבריאות שני מחלקות שונות, בגלל שינוי פריט רישוי ושילוב של העירייה והשירות הווטרינרי גרם לנו להוצאות לא מבוטלות שבסוף חזרנו גם למצב הראשוני. אנחנו רשת שספגנו את זה, שבעל עסק קטן לא יוכל לספוג את זה. הסמכויות שהיום יש והמפרטים שלא באמת מציגים את התנאים, מפרט אמור להיות נורא ברור. זה מותר זה מותר זה אסור זה מה שנדרש.
היו"ר שרון רופא אופיר
הילה ברשותך אני רוצה לפקס אותך רגע. אנחנו לא מדברים בדיון הזה על מפרטים. בדיון הזה אנחנו מדברים על רפורמה של עבודת הממשלה. אם יש לך התייחסות לטובת הנושא הזה נשמח לשמוע אותך.
הילה דוידיאן
אוקיי.
תומר רוזנר
בנושא הספציפי.
הילה דוידיאן
אנחנו נמשיך ובהמשך הסעיף אנחנו נתייחס.
היו"ר שרון רופא אופיר
אני ממתינה. כן בבקשה. בהמשך. 100 אחוז תודה. אז אנחנו לאיילת וסרמן ואני רוצה שוב לחדד, אם אתם רוצים להתייחס לסעיף שאנחנו דנים בהם כרגע לא לעניין המפרטים של שנת 2018. למה שכרגע מונח על השולחן אז בבקשה איילת.
איילת וסרמן
תודה. אני כאן.

איילת וסרמן אגף רישוי עסקים עיריית תל-אביב. סמנכ"לית רגולציה באיגוד רישוי עסקים ארצי. יו"ר האיגוד דיבר במושב הראשון, ואמר שאנחנו בעד ההסדרה הזו.

אנחנו בעד הקמת ועדה. אנחנו חושבים שהגיע הזמן לקחת את ההליך הזה ואני כן מדברת על המהות של הוועדה ולעטוף אותו במשהו אחר. להסדיר אותו קודם כל תהליכית. שימו רגע את הסמכויות בצד. להסדיר אותו תהליכית. לכתוב אותו נכון שיהיה ברור. לא יכול להיות שבעלי עסקים יצטרכו להתמודד עם מפרט של דפי זהב. אי-אפשר להבין את זה. גם אני לא מבינה את זה. הגיע הזמן שנעבור ל- 4 עמודים מכוונים. עכשיו, החשש באמת אני חושבת שבסוף - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
מעיין פניכם לשם?
מעין ספיבק
אני אגיב לזה עוד מעט.
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי. תגיבי לזה אני אשמח.
איילת וסרמן
שבסוף החשש אני חושבת שהוא יהפוך למשהו שמח. אני חושבת שגם המשרדים שבאמת, נאבקים לכל אורך השנים האחרונות לכתוב מפרטים טובים והם חברים שלנו, וגם להם קשה, גם להם יש חוסר במשאבים כדי לכתוב את המפרטים האלה פתאום תהיה להם ועדה שישבו שם אנשים שיכולים גם לסייע להם. להביא להם חומר מהעולם לעזור להם לטייב. לעשות ריא. עד היום אף משרד יכול להיות אני טועה יכול להיות שחלק מהנושאים כן עושה, צריך לעשות ריא של עלות תועלת. יכול להיות שכל דרישה היא חשובה. השאלה היא מה העלות שלה, עד כמה תועלת היא מניבה. איך הופכים מפרטים לתבנית אחידה.

זה החלק החשוב, עכשיו אני כן אני אגיד משהו אחד קטן בנוגע למפרטים שדרך אגב יהווה דוגמה הרפורמה הזו שגם שי דיבר עליה וגם הקודמים, שסומכה לאחרונה שהיא רפורמה טובה בעינינו אוקיי? היא קבעה שינוי מסלולי רישוי מקוצרים. במאי 2021 עכשיו, לפני 4 חודשים, 5 חודשים, אם אני סופרת לא נכון, קבעו מפרט אחיד חדש לבתי קפה. הרפורמה - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
מי קבע את המפרט האחיד החדש לבתי קפה?
איילת וסרמן
המשרדים.
היו"ר שרון רופא אופיר
משרד הבריאות.
איילת וסרמן
כולם. זה הרי מפרט שכולל את כל המשרדים.
מעין ספיבק
לא, לא את כולם.
היו"ר שרון רופא אופיר
משרד הבריאות.
איילת וסרמן
זה פורסם ברשומות.
מעין ספיבק
משרד הבריאות. כבאות.
איילת וסרמן
פורסם ברשומות. נכון.

המסלול המקוצר הזה שמאפשר לבית עסק הזה לבית קפה להוציא רישיון עסק, תוך 21 ימים מחולק ל- 2 מסלולים. עד 150 מטר ו-150 מטר הוא כבר במסלול המחמיר יותר. בואו נסתכל רגע על המפרט שנכתב עכשיו לא לפני שנים. עכשיו. הוא לא מחלק את המסלולים ל- 2. אז מה?
תומר רוזנר
לא הבנתי לא הבנתי.
איילת וסרמן
בעל בית קפה קטן של 40 מטר מרובע צריך לעמוד באותן דרישות של בית קפה של 300 מטר מרובע?
היו"ר שרון רופא אופיר
זאת אומרת שלפני כן זה כן היה מחולק ל- 2 ועכשיו לא?
איילת וסרמן
לא, לא.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא. כי את אומרת שהיה.
איילת וסרמן
לא חולק בכלל.
היו"ר שרון רופא אופיר
היה סייג עכשיו לא?
איילת וסרמן
באה רפורמה חדשה שחילקה ל- 2 מסלולים מקוצרים.
היו"ר שרון רופא אופיר
ועכשיו הם טרפו את הקלפים וזה לא חולק?
איילת וסרמן
המפרט שעכשיו נכתב עכשיו ופורסם ברשומות לא עסק בשני מסלולים.

כלומר, מה בעל עסק מבין? שהוא צריך לעמוד בדרישות של 300 מטר מרובע?
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי. אז אני חושבת ואני אשמח - - -
איילת וסרמן
אותו דבר המספרות. המסעדות ששי דיבר עליהן.
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי.
איילת וסרמן
מדובר על עב כרס מסמך עב כרס שנכתב ב-2015.
היו"ר שרון רופא אופיר
זה עדיין מסמך עב כרס?
איילת וסרמן
עדיין. זה המסמך. אם אנחנו - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי. אז מעיין ושי.
איילת וסרמן
עוד דבר הכי חשוב ברשותך. עוד משפט אחד. הנוכחות של נציגי האיגודים העסקיים בוועדה הזו כדי להגיד קול אחר כדי להגיד מה קורה בשטח, הוא חשוב מאין כמוהו. לנו מאוד חשוב שהם יהיו שם. ולנו מאוד חשוב להיות שם.

כמו שאתם שומעים אותנו ככה בוועדה נלחמים על הדברים החשובים שיהיו ככה אנחנו גם נהיה בוועדת ההסדרה כדי שכולם בסוף יצאו מרוצים. כי יכול להיות שגם בסוף לילי - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
איזה נציג יכול להיות מטעמכם?
איילת וסרמן
הגנת הסביבה. נציג של שלטון מקומי.
היו"ר שרון רופא אופיר
מישהו מטעם השלטון המקומי, אבל את זה כבר ביקשנו בסעיף הקודם.
תומר רוזנר
כן. נגיע לסעיף הזה.
היו"ר שרון רופא אופיר
עוד לא הגענו.
תומר רוזנר
לא.
היו"ר שרון רופא אופיר
אבל אני רוצה זה עלה אנחנו ביקשנו שיהיה. אני רוצה את ההתייחסות שלכם. נכון, שהדיון פיקסתם אותנו לעניין הפרמטרים והתנהלות הממשלה אבל כמו שאתם רואים, נושא המפרטים שב ועולה ושב ועולה גם מצידנו כחברי הכנסת וגם מצד האנשים. בואו כן תעשו פה איזה סדר. איך זה הולך לעבוד? איך זה יכול להיות שבאמת פנינו לרפורמה אבל לפני חודשיים הגישו מפרט חדש? איך זה יעבוד פה עכשיו? מה יהיה שונה? מה הבשורה החדשה?
מעין ספיבק
אני קודם כל לגמרי בסופו של דבר אנחנו מתכוונים שהמפרטים ודרישות מהעסקים יהיו יותר סבירות. זה כן בסוף צריך להתגלגל לזה. זה שני הדברים שאני רואה אותם כדברים נפרדים. אחד שהדרישות עצמן יראו את העולם העסקי שבו העסקים חיים ומה בעצם זה דורש מהם דבר שני שהוא יהיה יותר ידידותי למשתמש. עכשיו דוגמה לקחה איילת שגודל שעסק יכול להוות סיבה לדרוש דברים מסוימים ודברים אחרים לא לדרוש.

נניח נדמיין אבל שבו אני רוצה לפתוח עסק בית קפה אני נכנסת לאתר שמסביר לי מה אני צריכה. אז יהיה לי איזה שהוא שאלון ששואל אותי על הדברים העקרוניים ואחרי שהוא מוודא איתי אם אני מגישה גם מוצרים שדורשים טיפול יותר מדוקדק וגם מוצרים יותר פשוטים, ואיזה גודל אני אגיד אם כך אלו הם הדברים שאת צריכה לדרוש.
היו"ר שרון רופא אופיר
הרפורמה מתייחסת לזה?
תומר רוזנר
כן.
מעין ספיבק
כן. הרפורמה מתייחסת.

קודם כל לדיגיטציה וחוץ מזה באמת לתוכן מבחינת זה, שכל סוגיה תישקל יידרשו כמה חלופות והן יישקלו לאור המשמעויות הכלכליות שלהן. ותידרש גם השוואה בין-לאומית. אלו דברים שהיום משרדים מסוימים כן בדברים מסוימים עשו את זה. בדברים רבים לא בשל היעדר משאבים, כוח אדם, עומס, חוסר פוקוס. מגוון של דברים. עכשיו אני אומרת בסוף אנחנו רוצים שהוועדה גם תעשה את הדברים האלה תדרוש אותם וגם תדע להגיד אלו הן החלופות שבחנו וזה מה דרשנו.

דוגמת הכיורים היא דוגמה מצוינת בזה שכנראה מי שבא ודרש את זה, ראה לנגד עיניו איזו שהיא איזה שהוא תהליך סטריליזציה חשוב. אבל מאוד חשוב לבדוק אם יש דרכים אחרות שאפשר להגיע לאותה מטרה, בדרך שאולי תהיה יותר זולה או אפילו להציע כמה חלופות לבעלים עסק כדי שהוא יוכל להחליט אם הוא מעדיף מבני או שהוא מעדיף טיפול יום יומי יותר אינטנסיבי. אז כן, אלו ממש הדברים שהוועדה אמורה לטפל בהם. לסוגיית אורך המפרט אני אגיד בהגינות גם בהגינות כלפי המשרדים נותני האישורים שעובדים בזה. יש נושאים שהם מורכבים. זה אין מה לעשות אם אתה עסק של - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
אז למה הנושאים המורכבים האלה יכולים להיות בעלי שני עמודים באוסטרליה כמו שהוא נתן דוגמה? אצלנו פחות חכמים?
מעין ספיבק
אז אני אגיד, רגע. אני אגיד שבמהלך עבודתנו לקראת הרפורמה נכנסנו לכמה דוגמאות ממדינות נוספות וראינו שבנושא בתי קפה ומסעדות המפרטים הם הרבה פעמים כן ארוכות ומורכבים.
תומר רוזנר
הוא כל הזמן מנסה לדבר.
מעין ספיבק
סליחה. אין בעיה. אחזור רק על המשפט האחרון, כן במהלך העבודה שלנו לקראת הרפורמה נכנסנו ובחנו מפורטים או דרישות מעסקים מבתי קפה מסעדות מקומות אחרים וראינו שגם שם יש דרישות שיכולות להיות ארוכות ומפורטות.

יש מצבים שבהם זה נכון.
היו"ר שרון רופא אופיר
יש כאן נציג של משרד הבריאות? אולי שיוכל גם להתייחס? עמיר? כן.
מעין ספיבק
אז אני אגיד רק שיש מצבים שבהם זה נכון. אבל באמת צריך להבין איך מנגישים את זה בכל זאת בצורה הכי ידידותית ורואים את העלויות לעסקים ורואים אותן בדרישות .
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי. עמיר בבקשה. נציג משרד הבריאות.
עמיר יצחקי
אני צר לי אבל יש נטייה לעשות לומר כל מיני דברים אני קורא לזה בהשמצות בלי שבאמת מראים ומוכיחים את הדברים. מפרט אם אנחנו מדברים על בית אוכל מדובר על מפרט מורכב מכיוון שבעצם, יש בתוכו את סל הדרישות לכל הסיטואציות האפשריות. אם אתה מחליט להכין סוג מסוים של מזון, או שאתה מכין מגוון רחב התפריט שלך מאוד-מאוד רחב. וזה משפיע על ההנחיות שאתה צריך כאילו לעמוד בהן. מי שמכיר את התקינה והחקיקה בעולם, היא בסדר גודל אחד יותר גבוהה הדרישות הן הרבה יותר חמורות קודם כל יש דרישה - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
זאת אומרת אתה אומר שאנחנו פה במשרד הבריאות הישראלי פחות מחמיר?

מה שם רוצים 14 כיורים?
עמיר יצחקי
אנחנו אני לא מדבר על כיורים אני מדבר על - - -
רון כץ (יש עתיד)
לא, לא. אני אשמח בגלל שאני מכיר את התחום טוב. אני אשמח לרדת לרזולוציות על מה אתה מדבר. כי אני נכנסתי למטבחים לחו"ל ראיתי איך נראים מטבחים בחו"ל איך נראים מטבחים בארץ ואנחנו הרבה יותר מחמירים מכל העולם אבל בוא תסביר לנו במה אנחנו פחות מחמירים. בוא נלך הפוך. לא בסיסמאות. במה אנחנו פחות מחמירים.
עמיר יצחקי
אנחנו, אני אתן לך במה קודם כל אנחנו פחות מחמירים. בהכשרה המקצועית של העובדים. קודם כל, בעולם המערבי יש דרישה שהעוסקים בתחום יעברו הכשרה בתחום - - -
רון כץ (יש עתיד)
בוא תנסה לענות לי. מבחינת בינוי.
עמיר יצחקי
סליחה. אז גם יהיה להם קל הם יכירו את המושגים, יבינו על מה - - -
רון כץ (יש עתיד)
לא, לא. אני אומר הפוך.
היו"ר שרון רופא אופיר
אנחנו ניתן לו רגע רון.
רון כץ (יש עתיד)
אין בעיה. אבל אני אומר בואו נשאל לגבי הבינוי.
היו"ר שרון רופא אופיר
שנייה. בואו ניתן לו לסיים, הוא יסיים את דבריו ואז ניתן לחבר הכנסת כץ.
רון כץ (יש עתיד)
לא, לא. זה דברים כאלה - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
תרשום לך.
רון כץ (יש עתיד)
אני חי את זה כבר 10 שנים.
היו"ר שרון רופא אופיר
אני מבקשת שאנחנו לא ננהל פה דיאלוג.
רון כץ (יש עתיד)
בסדר גמור.
היו"ר שרון רופא אופיר
תרשום לך את ההערות בצד. כן. בבקשה אתה יכול להמשיך.
עמיר יצחקי
אז אני אומר שבעולם המערבי יש דרישה מבעל העסק לערוך הערכת סיכונים בעסק שלו. כל מסעדה, בית קפה, צריך לבצע מסמך של הערכת סיכונים בעסק שלו לבצע בקרה עצמית בעסק שלו. יש מגוון רחב. ויש שונות במדינת ישראל שהיא שונות היא לא קשורה למשרד הבריאות.
היו"ר שרון רופא אופיר
של מה?
עמיר יצחקי
שונות כתוצאה מהכשרות, יש הפרדה בין חלב לבשר.
היו"ר שרון רופא אופיר
זה מייצר הכבדה במפרטים?
עמיר יצחקי
זה לא נוגע במפרט של משרד הבריאות.
היו"ר שרון רופא אופיר
אז איפה זה פוגש אותנו במשרד הבריאות?
עמיר יצחקי
אבל זה גורם לזה שמישהו בא לראות מטבח במדינת ישראל, לעומת מטבח אחר, אז יש הפרדה כאילו יש חלק מהדברים כפולים.
היו"ר שרון רופא אופיר
זאת אומרת אתה אומר 7 כיורים זה עדיין לא מתחלק כי זה לא זוגי. כי צריכים 2 בשרים 2 חלבי.
עמיר יצחקי
לא, לא. שוב.
רון כץ (יש עתיד)
או בנפרד דגים נפרד בשר.
עמיר יצחקי
זה תלוי מה אתה עושה.
רון כץ (יש עתיד)
נפרד פירות נפרד ירקות איך זה קשור לכשרות? אבל אני אשמור את השאלות.
היו"ר שרון רופא אופיר
בסדר. כן. בבקשה.
עמיר יצחקי
אני לא אוסיף כי אני רואה פה כאילו את הגישה. תאמין לי - - -
רון כץ (יש עתיד)
מה זה את הגישה? בוא אנחנו - - -
עמיר יצחקי
הגישה. אני לא מצפה - - -
רון כץ (יש עתיד)
תשמע, אני במשך 8 שנים הייתי חבר מועצה ברשות מקומית סגן ראש עיר ממלא מקום ראש עיר. הגיעו אליי אלפי עסקים שלא הצליחו לפתוח כי דרישות של משרד הבריאות זה כיור מיוחד לירקות אין קשר לכשרות. לירקות בנפרד לדגים בנפרד לפירות בנפרד.
עמיר יצחקי
נכון.
רון כץ (יש עתיד)
לבשר בנפרד.
עמיר יצחקי
הנה. אבל זה פרקטיקה מקובלת בעולם.
רון כץ (יש עתיד)
אין בזה שום היגיון. זה לא מקובל בעולם. אנחנו מחמירים.
היו"ר שרון רופא אופיר
רגע.
רון כץ (יש עתיד)
אנחנו מחמירים פי כמה וכמה.
עמיר יצחקי
בוודאי שזה מקובל.
רון כץ (יש עתיד)
לא רק באוכל.
היו"ר שרון רופא אופיר
רגע. סליחה. חברים אנחנו לא מנהלים ככה את הדיון. אתה סיימת לומר את מה שרצית לומר?
עמיר יצחקי
כן.
היו"ר שרון רופא אופיר
בבקשה. סליחה. חבר הכנסת כץ.
רון כץ (יש עתיד)
תודה. תודה. פשוט באמת הנושא הזה זה נושא שמי שהגיע גם גברתי פה מכירה את זה, שמי שהגיע יודע כמה קשה וכמה נאבקים ומנהל אגף רישוי דווקא בעירייה שלי הוא סופר משתף פעולה סופר מנסה לעזור הוא גם באיגוד ואני מאוד מעריך הזה שכן סוף-סוף רוצה ללכת צעד אחד קידום ואת רשות הרגולציה וכל מי שלוקח חלק בעוול הזה שנגרם לבעלי עסקים במדינת ישראל שסוף-סוף יש פה ממשלה שרוצה לשנות את זה. כי עד עכשיו אף אחד לא התעסק בזה וזה לא עניין אף אחד וזה היה בעל העסק נגד מדינת ישראל. זה לא צריך להיות ככה.

מדינת ישראל צריכה לעודד פתיחת עסקים צריך להקל ברגולציה ומשרד הבריאות שהוא אחד הגורמים החשובים ביותר בפתיחת עסק, חייב להבין מה זה לפתוח עסק. יושבים אנשים שמעולם לא פתחו עסקים ומעמיסים דרישות כאילו דרישות וממשיכים עם זה. ובואו אני רוצה לתת לך דוגמה אתה יודע כמה זמן לוקח למפקח של משרד הבריאות לבוא לפתוח עסק? מישהו פה בשולחן הזה יודע? יש פה נציגים של רישוי עסקים אז הם יודעים. כמה קשה לתאם. אתה יודע כמה פעמים ביקשו ממני לעשות טובה לבקש מאותו נציג של משרד הבריאות רק להגיע?
קריאה
צריך לחזק את משרד הבריאות.
רון כץ (יש עתיד)
אני בעד לחזק. אני בעד לחזק.
עמיר יצחקי
כי אין במשרד הבריאות תקנים של - - -
רון כץ (יש עתיד)
אבל להוריד רגולציה. לא יכול להיות שיש לנו רגולציה - - -
עמיר יצחקי
אתה צודק. אתה צודק.
רון כץ (יש עתיד)
לא יכול להיות שיש לנו רגולציה כל-כך כבדה על עסקים לא משמעותיים. אתה יודע מה צריך לעשות בשביל איך אפשר מכבסה? מכבסה, אני לא מדבר על אוכל. מכבסה במדינת ישראל יותר קשה לפתוח מכבסה במדינת ישראל מאשר בית חולים בארצות הברית. זה לא הגיוני הדרישות של רישוי עסקים במדינת ישראל. עוד פעם אני אומר - - -
מוסי רז (מרצ)
אין היבטים שיש - - -
רון כץ (יש עתיד)
נכון. עוד פעם אני אומר - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
אגב ברפורמה - - -
רון כץ (יש עתיד)
זה לא נכון. זה לא נכון. כי מי שפתח עסק במדינת ישראל - - -
מוסי רז (מרצ)
מה לא נכון?
רון כץ (יש עתיד)
יודע שזה בלתי אפשרי לעשות את זה.
היו"ר שרון רופא אופיר
רגע. רגע, חבר הכנסת רז, תכף אתה תתייחס.
רון כץ (יש עתיד)
אין שום בעיה שתתייחס.
היו"ר שרון רופא אופיר
זה נושא מאוד אמוציונאלי אני מבינה.
רון כץ (יש עתיד)
אין בעיה לשמוע פה את כולם. אבל השורה התחתונה יש פה בעלי עסקים שנאבקים וחבל שסגן השר קארה לא פה ואני אשמח לייצג אותו תמיד בכל דיון כזה כי הוא צודק. חייבים להוריד את הרגולציה חייבים לעזור לבעלי העסקים. יש לנו מטרה אחת בשולחן הזה, מי שבסופו של דבר מניע את הכלכלה במדינת ישראל - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
זה העסקים.
רון כץ (יש עתיד)
ודואג שכולנו נשב פה ונוכל לדבר - זה העסקים של מדינת ישראל, הגיע הזמן לעזור להם. תודה.
היו"ר שרון רופא אופיר
תודה חבר הכנסת כץ. אגב רק הערת אגב ברפורמה הקודמת כן נכנס שאם מפקח מטעם משרד הבריאות לא מגיע הוא מקבל את האישור אוטומט.
רון כץ (יש עתיד)
אבל זה לא עובד. במציאות זה לא קיים.
היו"ר שרון רופא אופיר
כי עוד לא הפעילו את זה. ואנחנו פועלים שעכשיו זה יופעל. זה חלק מהעניין.
רון כץ (יש עתיד)
נכון להיום נכון להיום אני אומר לך שיש עסקים שמדברים איתי שמחכים חודשים רבים לרישיון עסק ולא מקבלים אותו. הזוי
היו"ר שרון רופא אופיר
אם אני מבינה נכון, לטובת מי שמאזין לנו, אני מניחה שיש רבים שמאזינים ואני מקבלת המון תגובות, בעצם מה שבסוף התהליך הזה יקרה יש פה איזה שהוא שילוב בין הרפורמה שהייתה לרפורמה של עכשיו, כדי שהדברים ינועו ויעבדו כמו שצריך.
רון כץ (יש עתיד)
דרך אגב רק משפט אחרון. אני לא מדבר על עסקי מזון.
היו"ר שרון רופא אופיר
בכלל.
רון כץ (יש עתיד)
אני מדבר על כל עסק באזורים רגישים.
היו"ר שרון רופא אופיר
באופן רוחבי. כן. חבר הכנסת רז.
מוסי רז (מרצ)
רק שוב תראו הרפורמה הזו היא חשובה והרצון לעשות עסקים במדינת ישראל צריך לעזור לעסקים ולקבל רישיון עסק כמה שיותר מהר בצורה מיטבית. אבל מסגנון הדברים ששמעתי קודם קודם כל האמירה שיש לנו רק מטרה אחת שיהיה קל לעשות עסקים האמירה שנאמרה הייתי מציע שיתחמק מהפרוטוקול.
רון כץ (יש עתיד)
לא . אני לא מסכים.

אני עומד מאחוריה. המטרה שלנו שיהיה קל לעשות עסקים במדינת ישראל.
היו"ר שרון רופא אופיר
עסקים קטנים ובינוניים הם מנוע צמיחה.
רון כץ (יש עתיד)
נכון.
היו"ר שרון רופא אופיר
עם זה אתה מסכים?
מוסי רז (מרצ)
אנחנו לא - - -
רון כץ (יש עתיד)
מוס בוא אני ישבתי אתמול עם פורום ראשי קהילת ההיי-טק של מדינת ישראל אתה צריך לשמוע אותם עסקים בין-לאומיים לא מגיעים לפה בגלל רגולציה.
מוסי רז (מרצ)
אתה לא היחיד שמדבר עם אנשים.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן.
מוסי רז (מרצ)
אני רוצה להגיד בשום פנים ואופן זה לא המטרה היחידה. זה מטרה חשובה. הבריאות מטרה חשובה אפילו יותר. הסביבה מטרה חשובה אפילו יותר.
רון כץ (יש עתיד)
זה לא סותר.
היו"ר שרון רופא אופיר
למה זה לא צריך לעמוד בהלימה?
מוסי רז (מרצ)
זה סותר.
רון כץ (יש עתיד)
זה לא סותר.
מוסי רז (מרצ)
סליחה. לא הפרעתי. אתה סתרת בזה שאמרת שיש לנו רק מטרה אחת.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא, לא.
מוסי רז (מרצ)
אנחנו הכנסת של מדינת ישראל, צריכים לשמור בריאות התושבים.
רון כץ (יש עתיד)
מוסי זה לא סותר.

אתה נתת דוגמה של ארצות הברית שבה תוחלת החיים של גבר ירדה ל- 74. שש שנים פחות מאשר - - -
רון כץ (יש עתיד)
אבל זה לא קשור. מה זה קשור לעסקים?
מוסי רז (מרצ)
זה קשור כי אתה אמרת שיש רק מטרה אחת.
היו"ר שרון רופא אופיר
מה בעצם אתה אומר?
מוסי רז (מרצ)
ואין רק מטרה אחת.
היו"ר שרון רופא אופיר
אבל בוא תתייחס לגופו של עניין.
מוסי רז (מרצ)
יש הרבה מטרות. אנחנו צריכים לשמור על האיזונים.
רון כץ (יש עתיד)
אבל אנחנו מדברים על רישיון עסק.
היו"ר שרון רופא אופיר
חבר הכנסת רז.
מוסי רז (מרצ)
בוא זה אני לא יודע.
רון כץ (יש עתיד)
אני שואל.
מוסי רז (מרצ)
יש לנו מטרה שיהיה קל לעשות עסקים.
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי.
מוסי רז (מרצ)
אבל זה בשום פנים ואופן לא מטרה אחת בלבד.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא, אבל אתה חושב שיש איזונים?
מוסי רז (מרצ)
והסגנון של הדקות האחרונות, הוא סגנון בלתי מתקבל על הדעת. גם ההפרעה לנציג משרד הבריאות. גם הזלזול בבריאות. אני לא שותף לזה.
רון כץ (יש עתיד)
אף אחד לא מזלזל. אני בן של רופא ואח של מתמחה.
מוסי רז (מרצ)
זלזלת מאוד.
רון כץ (יש עתיד)
אף אחד לא מזלזל.
מוסי רז (מרצ)
זלזלת מאוד.
רון כץ (יש עתיד)
בוא מוסי. מוסי בוא.
מוסי רז (מרצ)
מאוד.
רון כץ (יש עתיד)
אני חי את רישוי העסקים כבר 10 שנים.
מוסי רז (מרצ)
אבל בסדר. אבל אני לא רוצה למות - - -
רון כץ (יש עתיד)
אני לא יודע מתי התעסקת עם ללוות
מוסי רז (מרצ)
בגלל שאתה חי את רישוי העסקים.
רון כץ (יש עתיד)
לא, לא. אף אחד לא מת מזה, זה לא סותר אחד את השני.
מוסי רז (מרצ)
לא, אז תדבר בצורה יותר מאוזנת. ולא כל-כך קיצונית.
רון כץ (יש עתיד)
מוסי תאמין לי את האיזון אני מכיר. אני עבדתי בזה 10 שנים.
מוסי רז (מרצ)
אז תדבר בצורה יותר מאוזנת.
רון כץ (יש עתיד)
אני אומר לך אני עבדתי בזה 10 שנים. בוא אני לא רוצה להתחיל מי מה.
מוסי רז (מרצ)
שמעתי אז תמשוך את הדברים שלך.
רון כץ (יש עתיד)
להיפך אני עומד מאחורי הדברים שלי ואני אומר הנה עוד פעם ועוד 10 פעמים ורשות הרגולציה פה שומעת.
היו"ר שרון רופא אופיר
טוב. חברים.
רון כץ (יש עתיד)
תלכו קדימה.
היו"ר שרון רופא אופיר
אני מציעה ככה, בואו רגע נרגיע את הדיון. נחזור שנייה אחת אם אתם עדיין חוזרים את הסיפור של חדרי כושר. אנחנו ביקשנו התייחסות.

אל תדאג העניינים יחזרו להיות לוהטים. פה אגב, קודם כל ברוך הבא. העניינים פה בוועדה בוועדת הפנים תמיד מעניינים ולוהטים.
קריאה
זה בהחלט אירוע צריך לשמור לציין שמישהו מהליכוד משתתף.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא. כבר השתתף חבר הכנסת דוד ביטן. אנחנו שמחים גם בבואך. אבל אני רוצה לאפשר דקה אחת. כי אנחנו ביקשנו נציגה מטעם משרד התרבות והספורט. הדס פרבר איתנו או קודם תמר? אז תמר מרסקי ממש כמה דק'. אחרי זה הדס. ומוסי אל תברח כי אנחנו תכף חוזרים לדיון הזה.
מוסי רז (מרצ)
לא, לא בורח. אני אחרי זה צריך ללכת.
היו"ר שרון רופא אופיר
אז תחכה עוד מס' דקות. תמר איתנו? אתם זוכרים מה היה הנושא עם חדרי כושר? או שכבר שכחנו בלהט הדיון?
תמר מירסקי
היי. צהריים טובים.
היו"ר שרון רופא אופיר
אז תמר תחזיר אותנו. כן. בבקשה התייחסותך לעניין שעלה כאן.
תמר מירסקי
כן. לגבי הנושא של מכוני הכושר עשינו ביחד תיקון בחוק בשיתוף פעולה בין משרדי לגבי הנושא של הביטוח במכוני הכושר. מכוני הכושר היו מחויבים לעשות לכל המתאמנים שלהם ביטוח תאונות אישיות. זה מה שהיה בחוק. זו הדרך נוצר שהם צריכים לעשות ביטוח תאונות אישיות שזה יחסית דרגה גבוהה של ביטוח? אחרי שהם מכוסים גם בצד ג' וגם בביטוח ממלכתי.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן.
תמר מירסקי
ביטוח בריאות של מדינת ישראל.
היו"ר שרון רופא אופיר
למה גם וגם?
תמר מירסקי
זה בעקבות תיקון שהיה לפני כמעט 30 שנה שמה שעמד מאחוריו שמי שמתאמן במכון כושר יש לו סיכון גבוה מאוד ולכן הוא יבוטח כמו שספורטאי מבוטח על הפעילות שלו. עכשיו, היום אנחנו הרבה שנים אחרי זה, היום מכוני כושר זה משהו שהרבה אנשים עושים. אוכלוסייה גדולה עושה הרבה אנשים עושים את זה גם במכוני כושר ולעתים עושים את זה גם בגנים ציבוריים ומתקנים שהעירייה עושה לה בחוץ. עושים פעילות דומה.
היו"ר שרון רופא אופיר
נכון.
תמר מירסקי
לכן היום ההבנה שמכון כושר הוא ספורט עממי, הוא לא ספורט מקצועי. לכן השכבה של הביטוח של תאונות אישיות יכול להיות שהוא כבר לא נכון להיום.
היו"ר שרון רופא אופיר
זאת אומרת את אומרת צד ג' כן תאונות אישיות לא.
תמר מירסקי
לכן גם על ההסכמה על זה, סליחה?
היו"ר שרון רופא אופיר
את אומרת צד ג' כן תאונות אישיות לא.
תמר מירסקי
כן. צד ג' הם עושים וגם ביטוח ממלכתי, והגענו להסכמה הרחבה של כל המשרדים שאכן באמת ניתן היום, זה כבר ניתן להוריד את השכבה הזו של הביטוח.

וזה התיקון שנעשה לחוק רישוי עסקים.
היו"ר שרון רופא אופיר
חברי הכנסת רוצים לשאול משהו? זה ענה על שאלתנו? אני מבחינתי זה ענה על השאלה. חבר הכנסת כץ?
רון כץ (יש עתיד)
לא.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא? זה בסדר? אז תודה רבה, תודה תמר.
תמר מירסקי
בבקשה. תודה.
היו"ר שרון רופא אופיר
הבא בתור בהקשר הזה, הדס פרבר.
הדס פרבר אלמוגי
עורכת דין הדס פרבר אלמוגי, יועצת משפטית משרד התרבות והספורט.

אנחנו מלווים את הנושא של ביטוח חדרי כושר מזה תקופה ארוכה. הייתה הסכמה די רחבה שאכן הביטוח הזה הוא מיותר. עשינו בזמנו בירור עם רשות שוק ההון שגם היא סברה.
היו"ר שרון רופא אופיר
ביטוח תאונות אישיות נכון?
הדס פרבר אלמוגי
כן.
היו"ר שרון רופא אופיר
את מדברת עכשיו על ביטוח תאונות אישיות?
הדס פרבר אלמוגי
כן. לא צד ג.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא צד ג. אוקיי.
הדס פרבר אלמוגי
אני לא אכנס כרגע לנימוקים. אבל זו הייתה השורה התחתונה לכן אנחנו שמחנו גם שזה נכנס לחוק רישוי עסקים ואנחנו ביקשנו ביטול שהוא בפועל ביטול מידי. אנחנו חושבים שגם שזה מגזר שנפגע מאוד-מאוד קשה בקורונה.
היו"ר שרון רופא אופיר
בהחלט. בהחלט.
הדס פרבר אלמוגי
לכן גם אנחנו מבקשים לעשות פה איזו שהיא הקלה בשבילם. אנחנו לא חושבים שזה יפגע בצרכנים. כלומר, מי שרוצה יכול לעשות ביטוח תאונות אישיות לעצמו באופן פרטי.
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי, כן.
הדס פרבר אלמוגי
כמובן יש את הכיסוי הסטנדרטי הרגיל של קופות חולים. הביטוחים המשלימים שמכסה גם אם מישהו נופל לו משקולת על הרגל בחדר כושר.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן. וללא קשר גם יש ביטוח צד ג'.
הדס פרבר אלמוגי
כן.
תומר רוזנר
שהוא וולונטרי כמובן.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן. אבל הוא וולונטרי ביטוח צד ג'.
הדס פרבר אלמוגי
הוא כרגע וולונטרי. אפשר כמובן לחשוב - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
אז אולי אפשר לחשוב על כן לחייב ביטוח צד ג'.
הדס פרבר אלמוגי
כן.

שזה משהו שצריך לחשוב עליו במסגרת תנאי הרישוי החדשים במסגרת התקנות החדשות שיותקנו מכוח החוק הזה.
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי. תרצו לשאול משהו? ברור לנו הנושא? משהו בהקשר הזה שאתה רוצה לומר?
מוסי רז (מרצ)
בהקשר שדיברנו לפני.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא, לא. רגע. רגע. אני מודה לך מאוד.
הדס פרבר אלמוגי
תודה רבה.
היו"ר שרון רופא אופיר
תודה הדס. תודה.

אנחנו חוזרים לנושא הסוער שלנו נרגענו קצת. נשמנו אוויר. הכול בסדר. חבר הכנסת כץ אתה רוצה לתת את ההסבר שלך לדברים שחבר הכנסת רז העלה?
רון כץ (יש עתיד)
כן. קודם כל תוך כדי אני מקבל את ההבדלים בין מדינת ישראל לשאר מדינות העולם ברגולציה, עוד מעט אני אקרא את זה. אתם תתפלאו שיש דברים שאפילו אני לא ידעתי כמה אנחנו מחמירים במדינת ישראל. אבל זה לא ה- Issue. הנושא המרכזי אני באמת לא נכנס לאיזונים שאנחנו עושים מול דברים אחרים כי אני בטוח שאנחנו עושים את זה בצורה נכונה ושקולה. אבל צריך להגיד אבל גדול. מה שטוב לאיחוד האירופאי ומה שטוב לארצות הברית גם צריך להיות חבר הכנסת למדינת ישראל. אין שום סיבה בעולם שדווקא אנחנו מדינה קטנה שאין לנו פה משאבי הנה עמוס יסכים איתי, משאבי טבע אדירים בשביל להתקיים ממנה, חייבים - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
אין לנו גם קרן עושר עדיין ממשאבי הטבע. עם זה הוא בטוח יסכים איתך.
רון כץ (יש עתיד)
כן.

חייבים לעודד את העסקים הקטנים הבינוניים וכן גם הגדולים, להשקיע במדינת ישראל לפתוח עסקים במדינת ישראל, להתפתח במדינת ישראל. ואחד הדברים המשמעותיים ביותר בלפתוח עסק הוא לבדוק את הרגולציה באותה מדינה. עסקים קטנים ובינוניים כנראה לא יבדקו את הרגולציה כי הם נמצאים פה ולא ילכו למקום אחר. עסקים גדולים שמדינת ישראל מתקיימת מהם ולא מספיק מדברים על זה לאט-לאט אנשים לא שמים לב לזה. לא פותחים פה עסקים.

רק שלשום ישבתי בנשיאות איגוד ההיי-טק של מדינת ישראל. יושבים שם חברות ענק כמו אינטל, ופיליפס. החברות הכי גדולות בעולם אומרים הבורדים לא מגיעים לישראל, בגלל עודף רגולציה. אתם שומעים מה אנחנו עושים לעצמנו? בקרוב מאוד אם לא נתאפס על עצמנו הצעירים שלנו יתחילו לעבור לחו"ל. הצעירים המוצלחים שמובילים את התחום הזה יעברו לחו"ל כי שם עסקים יפתחו. ואיפה ממה מדינת ישראל תישאר? זה רק תחום אחד שאני נוגע בו וזה היי-טק. אנחנו מדברים על זה גם על חדרי כושר וכל תחום אחר. אין שום סיבה בעולם שלא נתפתח חוק רישוי עסקים הוא חוק עתיק הוא חוק ישן הוא חוק שצריך לשנות אני אומר לכם מי שחי את זה ברשות מקומית יודע ומבין את זה.

לפתוח עסק במדינת ישראל, צריך שילוו אותך עורכי דין, אנשים שיעזרו לך הרבה רצון טוב ושלטון מקומי שרוצה לעזור לך, אחרת אין שום סיכוי שתפתח עסק חוקי עם רישיון. אתה תפתח עסק במדינת ישראל אבל לא יהיה לו רישיון, יהיה לו רישיון זמני, לא יהיה לו טופס. כל הדברים הזמניים ילוו אותך במשך הרבה מאוד זמן. זה לא צריך להיות ככה. צריך להיות מאוד קל לפתוח עסק במדינת ישראל. אנחנו מדינה צעירה מדינה חכמה. מדינת ההיי-טק. בירת אנחנו צריכים להיות בירת העסקים של העולם. פה צריך להיות הכי קל לפתוח עסקים בעולם.

קחו את זה לתשומת לבכם. אני מבין שזה לא אתם אשמים בזה, וזה משהו שאנחנו סוחבים איתו הרבה מאוד שנים, אבל דווקא עכשיו זה המקום שלנו, כל אחד שיושב פשוט לעשות את השינוי. בואו נהיה חלק מההיסטוריה. תודה.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן תודה רבה חבר הכנסת כץ. בבקשה חבר הכנסת יברקן. רצית להשיב לו?
מוסי רז (מרצ)
לא. אגב כמה שהוא אמר עכשיו אני כן מסכים.
היו"ר שרון רופא אופיר
אתה כן מסכים.
מוסי רז (מרצ)
מה שהוא אמר עכשיו כן.
היו"ר שרון רופא אופיר
אז קודם כל ראיתם מה שקרה, בזכות ה- 5 דק' הגענו להסכמה. כן. בבקשה.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
לא. הם הסכימו לא להסכים על הפרק הקודם.
מוסי רז (מרצ)
אני מצטער.
היו"ר שרון רופא אופיר
אתה חייב ללכת בסדר.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
קודם כל אני חייב להגיד שחבר הכנסת מוסי רז כנראה היה צריך את חבר הכנסת כץ - - -
מוסי רז (מרצ)
אני מקשיב לך.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
כנראה היה צריך את חבר הכנסת כץ שאתה ואני נסכים על כמה דברים. אני בהחלט מסכים - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
תראו מה קורה פה היום.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
מה?
היו"ר שרון רופא אופיר
מצוין.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
אני מסכים איתך עם ההערות שלך בתחילת דבריך.
רון כץ (יש עתיד)
אנחנו מזמינים אותך אלינו לחזור הביתה.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
אני בבית. מה שחשוב אני קודם כל רוצה להגיד שבעניין של הרפורמות אני מסכים עם המהות. שכן חייבים לעשות רפורמה. הרפורמה הזו היא מאוד חשובה. אם היא לא הייתה חשובה היא לא הייתה עולה לדיון. אבל יש לי בעיה עם הסגנון של הדבר הזה.
היו"ר שרון רופא אופיר
מה זאת אומרת?

מה? עם הסגנון שמציגים את הרפורמה?
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
כן. קודם כל אני שומע עכשיו את חבר הכנסת כץ כאילו היום מדינת ישראל הוקמה. הוא אומר כאילו עד היום לא היה שום דבר.
רון כץ (יש עתיד)
משתפר.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
הגיעה ממשלה.
רון כץ (יש עתיד)
מדינת ישראל משתפרת.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
כאילו אתם מגלים את אמריקה.
היו"ר שרון רופא אופיר
להיפך. הוא לא אומר שלא היה שום דבר. הוא אומר שמה שהיה היה עקום.
רון כץ (יש עתיד)
נכון. זה בדיוק מה שאני אומר.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
אני מבין ששניכם מדברים באותו לשון אבל תנו לי להסביר לכם למה אני חושב.
רון כץ (יש עתיד)
אתה רואה מה זה קואליציה? מסכימים.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
בלי לדבר אפילו.
רון כץ (יש עתיד)
אתה רואה מה זה?
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
אתה בעד רישוי עסקים, אבל הצבעתם נגד על הטבות לעסקים קטנים ואנשי עסקים.
רון כץ (יש עתיד)
לא. הצבענו נגד חוק פופוליסטי שהעליתם שאין לו שום אחיזה למציאות, שום עבודת מטה, ואנחנו נביא חוק הרבה יותר טוב בהקדם.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
בוודאי.
רון כץ (יש עתיד)
בעזרת שר האוצר.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
אני לא רוצה לקחת אותך לפוליטיקה, אני רוצה לדבר איתך על המהות.
רון כץ (יש עתיד)
בסדר.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
מהות אני חושב שזה לא מכובד ולא מכבד, לא את הכנסת ולא אותנו במקרה הזה, לבוא לתקוף את עובדי ציבור נאמנים שמגיעים להשמיע את דעתם המקצועית.
רון כץ (יש עתיד)
אף אחד לא תוקף.
היו"ר שרון רופא אופיר
אבל מי תקף?
רון כץ (יש עתיד)
אף אחד לא תוקף.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
סליחה. איך שאתה דיברת, הוא לא סיים את דבריו ואתה כבר תוקף אותו.
רון כץ (יש עתיד)
אף אחד לא תוקף. רק אתה הבנת את זה. אבל אף אחד לא תוקף. אמרנו את זה גם בשביל שלא בטעות ישתמע משהו אחר, אנחנו כולנו בעד מטרה אחת לשפר את עשיית העסקים במדינת ישראל.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
כדי לשפר את עשיית העסקים תעשייה גם צריך לשפר את הסגנון. אתם רגילים לגדף לרמוס ופה עכשיו גם זה מה שאתם עושים עכשיו לעובדי ציבור מסורים. אני אומר אני בעד הרפורמה. אני חושב שהרפורמה צריכה להיות.
היו"ר שרון רופא אופיר
אז מה בעצם אתה רוצה לומר?
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
אבל לא יכול להיות שרק לכם יש סגנון כזה בוטה, ואת חושבים אתם מורמים מהעם ומדברים על המדינה בסגנון כזה.
קריאה
על מה אנחנו מדברים לא הבנתי?
רון כץ (יש עתיד)
אני לא הבנתי מה זה קשור? חוץ מדף מסרים מה זה קשור לרישוי עסקים?
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
אנחנו בינתיים - -
רון כץ (יש עתיד)
אנחנו מדברים על רישוי עסקים.
קריאה
גברתי יושבת ראש אמרו לי ניגשתי לישיבה ברפורמה לרישוי עסקים. עד עכשיו לא הבנתי על מה מדברים.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
בדיוק. אני מסכים איתך. גם אני לא הבנתי על מה מדברים.

אז אם אפשר להשלים מילה.
היו"ר שרון רופא אופיר
אבל אני אשמח שתתייחס עניינית לרפורמה.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
זה מה שאני מתייחס.
היו"ר שרון רופא אופיר
אנחנו מחכים לשמוע אותך.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
זה לעניין שדיברתם לא עניינית?
היו"ר שרון רופא אופיר
שבינתיים אתה מתייחס עניינית לחבר הכנסת כץ.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
תציגו את הרפורמה, טוב, לא טוב, נצביע עליה אין בעיה. אבל למה לתקוף את עובדי המדינה?
היו"ר שרון רופא אופיר
הנקודה הזו הובנה.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
בסדר.
היו"ר שרון רופא אופיר
מה אתה רוצה לומר בהקשר לרפורמה?
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
וגם עוד טעות שלך שאתה ניסית להסביר עכשיו - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
אם אתה רוצה להעמיד את חבר הכנסת כץ על הטעויות שלו - - -
רון כץ (יש עתיד)
כן.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
גברתי היושבת ראש, מותר לי להגיד מה שאני רוצה. אם את לא יודעת את זה אני מציע לך - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
אבל אנחנו מבקשים להתקדם.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
אז אני אדבר על מה שאני רוצה.
היו"ר שרון רופא אופיר
שיש פה תמימות דעים.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
אז תרשי לי להשלים.
היו"ר שרון רופא אופיר
חבר הכנסת יברקן.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
לא, לא.
היו"ר שרון רופא אופיר
יש פה תמימות דעים שאנחנו רוצים לקדם את הרפורמה.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
אז תרשי לי להשלים את המשפט.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
בבקשה.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
תנאי להפקדת התכנית לזרוק סיסמאות באוויר כאילו אתם בקמפיין פוליטי זה לא נכון. הוא בא ואומר שהוא נפגש עם אנשי עסקים מהטופ שבטופ בהיי-טק. המדינה מתערבת רגולציה לכן אנשי עסקים לא מגיעים. בוקר טוב, מדינת ישראל פורחת בהיי-טק. אם יש פה משהו שמדינת ישראל לא מתערבת בו זה ההיי-טק.
רון כץ (יש עתיד)
אני בדיוק מקבל הודעות מהם. אני בדיוק מקבל הודעות מהם.

אתה רוצה לראות אותן?
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
עזוב. עזוב. מה אתה חושב?
רון כץ (יש עתיד)
יש ארגון. ארגון מייצג.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא, לא. סליחה. אני מצטערת. אני רוצה להפסיק את הדיון הזה.
רון כץ (יש עתיד)
אני חייב לחדד. יש ארגון מייצג שלהם.
היו"ר שרון רופא אופיר
אנחנו צריכים להתקדם.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
אתה פשוט מדבר - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
תסלח לי. אני אבקש להוציא אותך.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
מילים ללא קשר.
היו"ר שרון רופא אופיר
אני אבקש להוציא אותך. אתה מפריע לי בניהול הדיון.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
מותר לי לדבר.
היו"ר שרון רופא אופיר
סליחה.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
מותר לי לדבר.
היו"ר שרון רופא אופיר
מותר לך בהחלט לדבר.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
את רוצה להוציא אותי אני אצא.
היו"ר שרון רופא אופיר
מותר לך.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
אני חבר בוועדה הזו.
היו"ר שרון רופא אופיר
מותר לך.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
אני רוצה להגיד את דעתי.
רון כץ (יש עתיד)
זה סקופ.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
את תשמעי אותה גם אם טוב לך ולא טוב לא. בסדר?
רון כץ (יש עתיד)
יש בליכוד סוף-סוף שיבוצים.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
בסדר? אני אגיד את מה שאני רוצה להגיד.
היו"ר שרון רופא אופיר
אז אני, אני - -
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
את לא תשתילי לי מילים לפה. אני אגיד מה שאני רוצה להגיד.
היו"ר שרון רופא אופיר
אף אחד לא רוצה, אף אחד - - -
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
זה שאתם מתנהלים פה כפיל בחנות חרסינה - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
אתה תקשיב לי רגע.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
גם לחברי הוועדה.
היו"ר שרון רופא אופיר
סליחה אדוני חבר הכנסת.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
גם לעובדי הממשלה.
היו"ר שרון רופא אופיר
אתה תקשיב לי.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
זו בעיה שלך לא שלי.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
אני פעם ראשונה - - -
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
זה שאתם - -
היו"ר שרון רופא אופיר
אני קוראת אותך לסדר פעם ראשונה.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
אז תקראי לי פעם שלישית גם.
היו"ר שרון רופא אופיר
אתה תהיה - - -
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
תקשיבי למה שאני אומר.
היו"ר שרון רופא אופיר
אתה תהיה רגע אחד בשקט.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
את רוצה לנהל את זה לבד.
היו"ר שרון רופא אופיר
אני מבקשת שתצא מהדיון.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
ככה את רוצה לעשות את זה?
היו"ר שרון רופא אופיר
אני מבקשת שתצא מהדיון.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
בוודאי שאני אצא.
היו"ר שרון רופא אופיר
תודה.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
זה הדבר היחיד שיש לכם לעשות.
היו"ר שרון רופא אופיר
אנחנו ממתינים.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
פשוט בוטות וחסרי אחריות.
רון כץ (יש עתיד)
לא אמרת כלום. דיברת פה על רישוי עסקים ולא אמרת כלום.
היו"ר שרון רופא אופיר
אמרת ש- - לא, אנחנו לא- -
רון כץ (יש עתיד)
עזוב לא משנה. חבל על הדיון.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
אני דואג לבריאות הציבור.
רון כץ (יש עתיד)
חבל על הדיון.
דסטה גדי יברקן (הליכוד)
אתה מגיע לפה - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
חבר הכנסת, אחד אני מבקשת שתצא. שתיים אני אשמח שתחזור אחרי שתשב עם עצמך 5 דק' ותשב ותדבר על הרפורמה כל מה שאתה רוצה לומר. נשמח לשמוע את דבריך החכמים. תודה רבה אדוני חבר הכנסת. כן. אנחנו מתקדמים. יש איתנו בזום את חגי לוין?

(חבר הכנסת דסטה גדי יברקן יצא ממליאת הוועדה)
חגי לוין
אני כאן כנציג ההסתדרות הרפואית, איגוד רופאי בריאות הציבור. תראו קודם כל, אנחנו כפי שגם הראינו בתקופת הקורונה, אנחנו חושבים שהפעילות של העסקים הקטנים ובינוניים קריטית למשק וגם לבריאות. ולכן נלחמנו לפעמים גם כנגד משרד הבריאות, בעד הפתיחה שלהם. בכל מיני אירועים. אבל כפי שדרשנו שגם שיש אירוע חמור של סכנת מגיפה, נמשיך לשמור על הכלכלה ועל העסקים כך כדי להגן על העסקים, צריך גם לשמור על הבריאות שמפעילים אותה.

וגם אם המטרה היא לעזור לעסקים וזו בהחלט מטרה ראויה שאנחנו תומכים בה, אי-אפשר לבוא בגישה שזו המטרה היחידה זו טעות איומה שתפגע בעסקים. אם אנחנו לא נשמור העסק והעסק בסוף יגרום להרעלת מזון או להרעלת מים או לסיכון חמור לבריאות הציבור, הוא יצטרך לשלם והציבור יאבד אמון באותו עסק. לכן אנחנו חייבים מקצועיות ואיזון. ולצערנו ההצעה שמוצעת כאן אין בה איזון. היא מוחקת לחלוטין ומפקירה, את בריאות הציבור. לא ייתכן אין את זה במדינות אחרות.

זה לא דבר מקובל.
היו"ר שרון רופא אופיר
אתה יכול בבקשה חגי, לדייק במה היא פוגעת בבריאות הציבור?
חגי לוין
תראי, אנחנו היום מדברים על גישה של בריאות בכל מדיניות. למשל דיברנו עם חברינו בנורבגיה, יש בנורבגיה בכל רשות מקומית רופא בריאות הציבור. אז שמקבלים החלטה יש עם מי להתייעץ מבחינה מקצועית.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא. אבל אתה יכול להתייחס עניינית.
חגי לוין
אצלנו אין - -
היו"ר שרון רופא אופיר
למה שמונח בפנינו?
חגי לוין
עניינית.
היו"ר שרון רופא אופיר
עכשיו אנחנו לא הולכים למנות רופא לבריאות הציבור.
חגי לוין
עניינית שיש ועדה - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
אני מדברת על הרפורמה.
חגי לוין
ועדה שאמורה להסדיר. ועדת ההסדרה.
היו"ר שרון רופא אופיר
ובוועדת ההסדרה אין נציג של משרד הבריאות?
חגי לוין
איפה הבריאות שם?
היו"ר שרון רופא אופיר
אין?
חגי לוין
צריך להיות בכל דיון נציג ציבור שעוסק בבריאות הציבור ונציג משרד הבריאות. זה לא קיים. אז איך אפשר לדאוג לבריאות, אם אין בכלל מי שישמיע את הקול של הבריאות?
היו"ר שרון רופא אופיר
זה לא נכון. אם אנחנו הבנו נכון יש נציגים של משרד הבריאות.
תומר רוזנר
שניים.
היו"ר שרון רופא אופיר
יש שני נציגים של משרד הבריאות.
חגי לוין
בכל דיון בכל נושא, או רק אם זה - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
בכל דיון. בכל דיון שרלוונטי.
חגי לוין
אה. שרלוונטי. אז הנה אמר פה חבר הכנסת למה צריך מכבסות? אז סליחה. מכבסות למשל מפזרות חומר שעלול להיות רעיל. לכן גם המכבסות צריך להיות פיקוח.


קודם כל הגורם הבריאותי יכול לקבוע אם זה רלוונטי או לא רלוונטי. אי-אפשר להחליט מראש על-ידי גורם עליון.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן. אבל תראה חגי, אם פנינו לרפורמה בעצם אתה מבקש במידה מסוימת להשאיר את המצב על כנו. כי אתה אומר, שכל אחד יהיה סוברני להחליט אם זה רלוונטי או לא רלוונטי. ואנחנו רוצים להיות בכל דיון שהוא רלוונטי. אז איפה הרפורמה? איך נוכל להתקדם? באה הרפורמה- - -
חגי לוין
הרפורמה לא אומרת - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
עוד לא הגענו לחלק שדן בהרכב הוועדה, אבל כחלק מהרכב הוועדה יהיו 2 נציגים של משרד הבריאות. זה לא שלא יהיו נציגי משרד הבריאות. אני מסכימה איתך בריאות זה דבר מאוד חשוב. זה מונח לנגד עינינו. אבל מצד שני צריך להתקדם פה, צריך לייצר פה איזונים ובלמים לתהליך הזה.
חגי לוין
אז קודם כל אנחנו מסכימים שצריך איזונים ובלמים.
היו"ר שרון רופא אופיר
מצוין. כבר טוב.
חגי לוין
צריך גם נציג של הציבור שעוסק בבריאות הציבור. צריך שגם יהיה מי שייצג את האינטרס הציבורי האמיתי. ואנחנו לא יכולים לדרוס את הבריאות. אמר פה נציג משרד הבריאות - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
למה? למה יש לכם תחושה שמישהו פה דורס את הבריאות? אני חייבת להבין.
חגי לוין
לא, קודם כל נאמרות פה אמירות - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
יש פה לדעתי איזו שהיא אי-הבנה שאולי נורא חשוב שכולנו כוועדה ניישר פה קו. בריאות זה דבר מאד חשוב. אני חושבת שחבריי יסכימו איתי. אף אחד מאיתנו לא היה רוצה לרמוס את בריאות הציבור. אנחנו הציבור, אנחנו לא רוצים לרמוס את בריאות הציבור. אנחנו רוצים רק לייעל תהליכים. זו המטרה של כל הדיון הזה. באה הממשלה הציגה X אנחנו דונם ים בזה ב- Y נגיע בסוף לעמק השווה. אז קודם כל תוציאו מהראש שמישהו פה רוצה לרמוס אתכם. מסכימים פה כולם אני מתארת לעצמי.
חגי לוין
אמר פה חבר כנסת מאוד מכובד, באמת. אמר יש רק מטרה אחת,
הגישה הזו היא גישה מסוכנת. כפי שבקורונה אין רק מטרה אחת למגר את הקורונה - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
אז חבר הכנסת כץ אתה רוצה להבהיר?
חגי לוין
גם ברישוי עסקים אסור להיות בחשיבה.
היו"ר שרון רופא אופיר
אני חושבת שחבר הכנסת כץ רגע עורר פה פולמוס שאולי הוא לא מדוייק.
רון כץ (יש עתיד)
כן. אני אחדד את זה שוב. קודם זה היה לחידוד לפרוטוקול כי זה היה חבר כנסת מהאופוזיציה, עכשיו זה חידוד חשוב אני גם מתכוון אליו. אין לי שום כוונה באמירה שלי אין לי שום כוונה לפגוע בבריאות הציבור. בריאות הציבור חשובה לי לא פחות משהיא חשובה לך. כן יש לי כוונה להקל על עסקים כמה שאפשר במדינת ישראל. מבלי לפגוע בבריאותם.
חגי לוין
מטרה חשובה, מטרה מאוד חשובה.
רון כץ (יש עתיד)
תודה רבה. אנחנו לפחות מסכימים.
חגי לוין
אז אני רוצה להדגים לך את זה באופן ספציפי. תראי למשל בנושא של שימוש בחומרי הדברה או כל תחום אחר. למשל אמרתם קודם על הנושא של כיורים נפרדים. כן אנחנו יודעים שבהרעלות אחד הכללים הבסיסיים במזון זה הפרדה בין מזון גולמי למעובד. צריך להקפיד על הדבר הזה. צריך להדריך את העובדים בהרבה מדינות בעולם יש חוקים הרבה יותר נוקשים לגבי הדרכת העובדים בהיגיינה בדברים חשובים מאשר אצלנו. יש הרבה מדינות שבכל גלידרייה תלוי השלט של הפיקוח התברואי אם יש בעיה אז הציבור מיד יכול לראות את זה. אצלנו אין את הדברים האלה. לכן דווקא עושים רפורמה, טוב שעושים רפורמה.

אבל החוכמה שלנו איך אנחנו משתמשים ברפורמה הזו כדי לחזק את הבריאות של התושבים בישראל, ולא כדי להחליש את הבריאות.
רון כץ (יש עתיד)
אני רוצה לחדד את הנקודה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
חגי אני יכול להגיד לך - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
הגשת התנגדות שנייה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כמי שעמד בראש רשות ראש רישוי עסקים בעיר שלו, ראיתי את הדרישות לעתים של משרד הבריאות, בוא, אי-אפשר להתגרות בכל דבר. לא הכול במסגרת בריאות. אני אתן לך דוגמה. הדרישה לעניין כביסת מגבסות במספרה וייבוש שלהן. היום בכלל אין התייחסות לזה שאף אחד לא עוסק בזה בכלל. מביאים את זה מבחוץ בכלל - - -
חגי לוין
יש לזה התייחסות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
משלמים למישהו שיכבס את זה ויביא את זה מסודר בתוך שקית, או הדרישה הנחיות לעובדים כיצד לשטוף ידיים מפרק כף היד עד קצה האצבע במשך 20 שניות ולסובב לצד ימין אחרי זה לסובב לצד שמאל. הדברים האלה לא מומצאים. הכול כתוב בהנחיות משרד הבריאות. כחלק מתנאי לקבלת רישיון עסק. ומספרה לא יכולה לפתוח ולקבל רישיון עסק אם היא לא שמה שם איזה מכונת כביסה שהיא בכלל לא צריכה מכונת כביסה. ולא עוסקת בכלל בכיבוס של מגבות כי היא מקבלת את זה. מה עושים במשרד הבריאות לא מוכנים לדברים האלה.
רון כץ (יש עתיד)
אני רוצה להוסיף לדברים החיים של איתן רק משפט אחד.


במאפייה במדינת ישראל צריך בשביל לקבל רישיון עסק שתי מקלחות: שתי מקלחות לגברים שתי מקלחות לנשים.
היו"ר שרון רופא אופיר
למה?
רון כץ (יש עתיד)
למה צריך את זה? למה צריך את זה?
היו"ר שרון רופא אופיר
כן. אנחנו נשמח להתייחסות.
חגי לוין
אז אני אגיד רק באמת אולי גם יגיד נציג משרד הבריאות - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
הכול מתוך כבוד הדדי.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
שנייה חגי. מעבר לפלסטיקה של הדברים אני רוצה שנייה להתכנס למקום הרציני שלהם. אין ספק שמשרד הבריאות הוא גורם מאוד חשוב בכל הסיפור של רישוי עסקים אי-אפשר בלעדיו. שום רישיון עסק שקשור לבריאות הציבור לא יעבור ולא יקבל רישיון עסק בלי אישור משרד הבריאות בלי שיש הסדרה מוסדרת וכו'. אבל צריך להיות היגיון בתוך השיגעון. לכן כל הרצון לשים היגיון בתוך השיגעון ולומר תבקשו את הדרישות הנדרשות באמת לתפקוד וקיום העסק דברים שבאמת חשובים אבל לא יכול להיות שכל גחמה הכי קטנה של כל עובד ציבור נאמן, ויש כאלה. רבים כאלה. רובם כאלה. אבל אנחנו מכירים אני אומר את זה גם מהצד של אדם שפתח עסק ובא במגע עם משרד הבריאות עם אגף רוקחות וגם אדם שנתן רישיונות עסק ויודע מה אני בדיוק דרשתי מאותם בעלי עסקים שרוצים לפתוח.

אני אומר לך לעתים שתהיה בלתי הגיוניות ובסוף מי שקובע אותן זה לא השר זה גם לא הוועדה. בסוף זה אותו עובד ציבור שנמצא בקצה השרשרת, ואם לא תביא את מה שהוא דורש, שלא כתוב בשום מקום, או אפילו אם הוא הצליח בסוף לעגן את מה שהוא דורש בכתובים ומישהו אפילו אישר את זה נגיד מנהל המחלקה שלו או ראש האגף שלו ואפילו אולי המנכ"ל שבטח לא קרא את כל הדברים. בסוף נשארים עם המילה הכתובה לא הגיונית שאי-אפשר להתקדם קדימה בגלל הדבר הזה. אז את זה רוצים לתקן.
היו"ר שרון רופא אופיר
תודה רבה חבר הכנסת גינזבורג. אני אשמח להתייחסות שלכם משרד הבריאות כי בסוף אתם מבינים, אנחנו חוזרים אליכם כל הזמן בגלל שאתם כל-כך חשובים. לכן זה מונח פה באמצע השולחן. כן, התייחסות שלכם איך אתם רואים את ההקלה של הרגולציה של הרפורמה. איפה זה פוגש אתכם?
עמיר יצחקי
אני אתייחס לדבריו של חבר הכנסת גינזבורג. יש מפרט אחיד למספרות במפרט אחיד למספרות יש לבעל העסק שתי אפשרויות. אפשרות אחת לעשות את הכביסה אצלו אפשרות שנייה לקבל את השירות הזה מבחוץ. צריך להיות לו מקום לכביסה מלוכלכת מקום לכביסה נקייה זה לא יכול להיות באותו מקום. אני חושב של הדרך הזאת בסיסי וזה מובן. תמיד יכולה להיות בעיה של הטמעה. מה שהוא כתוב ובסוף איזה שהוא עובד, לא מבצע את מה שכתוב כמו שצריך. יש מנגנונים בחוק רישוי עסקים גם של השגה. ויש מנגנונים נוספים שאנחנו מפעילים עוד לפני המנגנון של השגה. ועסק יכול לערער על ההחלטה אם היא נראתה לו לא נכונה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה תפקידך אדוני?
עמיר יצחקי
אני ראש המערך הארצי לבריאות הסביבה.
תומר רוזנר
הוא כותב את המפרט.
עמיר יצחקי
אז יכולים לבוא אבל לדוגמה שהובאה כאן במשרד הבריאות, היא דוגמה לא נכונה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
חווית פעם בחייך הוצאת רישיון עסק אדוני? אתה יודע איזה ויה דה לה רוזה?
עמיר יצחקי
אני לא פתחתי בעצמי שום עסק אבל אני עוסק בכך הרבה מאוד שנים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כן. אבל האם חווית? האם הבנת רק מתוך רצון - - -
רון כץ (יש עתיד)
להבין את התהליך.
עמיר יצחקי
אני מבין.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
האם ליווית פעם בעל רישיון, אדם שרוצה לפתוח עסק? רק מכיוון החוויה, כדי להבין מה אני כרגולטור דורש ממנו?

אני למשל כשהייתי חותם על היתרי בנייה ברעננה או במקומות אחרים, הייתי יושב ראש ועדות מרחביות אחרות. פעם אחת כמה פעמים ליוויתי את האדריכל ואת בעל הרישיון לראות מה הוא חווה. ראיתי כמה זמן דורש ומה דורשים, למדתי מזה וזה. האם משרד הבריאות אי פעם חווה את הליך הוצאת הרישיון?
עמיר יצחקי
בוודאי.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא מכיוון ההסדרה, מכיוון ההוצאה.
עמיר יצחקי
לא רק זה - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כי אתה מדבר איתי על מנגנון השגה, אלוהים יודע בכלל אם בעל עסק יודע שהוא יכול להשיג על מישהו ואם פעם בחודש הוא יתכנס וידון בבקשה.
עמיר יצחקי
אז לא. אני לא רק חוויתי אני הגעתי לעבוד במשרד הראשי אבל אני 17 שנים עבדתי מול עסקים. אני מכיר היטב הרבה מאוד - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
אתה יכול להבין את התסכול שלהם?
עמיר יצחקי
עסקים. אני יכול גם להגיד שאני לפני כמה שנים והצגתי את זה בוועדה הבין משרדית לרישוי עסקים, אני לקחתי עשיתי סקר שביעות רצון של מגישים, אנשים שהגישו בקשות לרישוי עסק, בבתי אוכל ומרכולים, ולמרות - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
מה מצאת?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
98 אחוז מרוצים.
היו"ר שרון רופא אופיר
98 אחוז מרוצים?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
98 אחוז מרוצים.
עמיר יצחקי
לא אמרתי.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני שואל.
עמיר יצחקי
לא. אני גם מוכן להציג את הזה כאילו - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
האם עשית זאת בתור, נגיד, מנהל בחינה של הרגולציה?
עמיר יצחקי
אבל התשובה היא כן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
האם אפשר להקל על מישהו.
היו"ר שרון רופא אופיר
חבר הכנסת גינזבורג בוא ניתן לו להשיב. כן.
עמיר יצחקי
אני לא זה, אני אומר שעלו שם, איפה שעלו הבעיות, עלו בעיות של זמנים, לא עלתה בעיה של הגינות של עובדים דווקא הציונים שהמפקחים קיבלו שעוסקים בזה היו ציונים גבוהים יחסית. אז עכשיו, האם יש מה לעשות? האם יש מה לתקן? אני חושב שיש. אנחנו הצענו לעשות - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
לא, באמת בואו נתקדם.
עמיר יצחקי
שלושה תחומים: של בתי אוכל, של שיווק מזון של מרכולים, ושל טיפול לא רפואי בגוף האדם שזה מרכז את מרבית העסקים הקטנים והבינוניים בתחום של משרד הבריאות. ללכת בדרך המלך בשלושת התחומים האלה ולעדכן את התקנות.
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי טוב.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
רפורמות כאלה נולדות - - -
עמיר יצחקי
כדי לתקן תקנות ולעשות להביא את זה לשולחן פה של הוועדה הזו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני מחכה למפרטים של כלל משרדי הממשלה לא רק של משרד הבריאות. למפרט של תקנות שהוגשו לפני כמה שנים, אני לא יודע כמה זמן מחכים למפרטים האלה.
עמיר יצחקי
בסדר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה דרך המלך אגב. דרך המלך שהייתה בתקנות.
עמיר יצחקי
אני אעדכן אותך.
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי.
עמיר יצחקי
כל המפרטים - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
האם כבר קיבלתם את המפרטים האלה? כמה אנשים אצלך במשרד עובדים במפרטים? בדרך המלך שקבוע היום בחוק אדוני. רפורמות כאלה
היו"ר שרון רופא אופיר
זה מה שביקשנו קודם. זו הייתה הבקשה.
עמיר יצחקי
אגב אלו שהיום, המפרטים שהיו צריכים להיות לפי לוח הזמנים המפרטים הנפוצים,

כולם נעשו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
רפורמות כאלה - -
עמיר יצחקי
ואני אגיד, אני אגיד שרוצים לעשות רפורמה - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
לא, אבל הם נעשו סוף-סוף? זה היה צריך להיעשות לפני 10 שנים כבר.
עמיר יצחקי
הם נעשו.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מ-2010.
היו"ר שרון רופא אופיר
2010. כן. זה 11 שנה אפילו אתה צודק. זה לא 10.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
רגע. אבל המילה האחרונה.
עמיר יצחקי
שרוצים לעשות רפורמה ורוצים שתהיה רגולציה חכמה ואני חייב להגיד את זה פה כי זה נכון לגבי רשויות מקומיות, ונותני האישור האחרים. רוצים לעשות את זה, בעולם משקיעים הרבה משאבים כדי לייצר את הרגולציה החכמה. פה לא מייצרים.
קריאה
כמה אנשים יש במשרד הבריאות שיושבים על המפרטים האלה?
עמיר יצחקי
אז מעט מאוד.
היו"ר שרון רופא אופיר
למה?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הוא עם תקנים משנות ה-70. אין לו אנשים.
עמיר יצחקי
בדיוק. כי אני נמצא עם תקינה משנת תרפפ"ו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אדוני, בסוף בסוף אנחנו לא באים אליך, בוודאי לא אישית. אבל אני רוצה לומר לך משהו, רפורמות כאלה נולדות - - -
עמיר יצחקי
לא, לא אני, אבל כשאתם מקבלים פה החלטה אתם צריכים לדאוג - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
רפורמות כאלה נולדות, אדוני, אחרי תקופה שבה רואים שהעסק לא עובד כמו שצריך. תקופה ארוכה, ארוכה מדי, ארוכה מאוד. והרפורמות האלה מגיעות שאנחנו כל אחד ברגולציה שבה הוא עוסק ואני מגיע מתוך מקום רגולטורי הייתי ברשות מקומית גם שם יש לא מעט רגולציה. שהרגולטור לא עושה לעצמו בקרה לא מנסה להשתפר כי הוא לא מנסה להבין שיש כל מיני דרישות הארכאיות שאנחנו מבקשים וכבר לא צריך אותן.
היו"ר שרון רופא אופיר
אז יש בעיה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
ואני אומר את זה כאחד שעשה את זה בתוך הבית פנימה. אם אנחנו לא ניגע בדברים האלה, בסופו של יום התוצאה היא רגולציה כזו. התוצאה היא רפורמה כזו. אם דיברת על רשויות מקומיות, בעולם שממנו אני מגיע, התכנון והבנייה, נעשתה לזה רפורמה מאוד מקיפה עם תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה.
תומר רוזנר
תיקון 101. נכון. נכון.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
שעשה שינוי דרמטי אחרי ששנים הרשויות המקומיות קפאו על השמרים בכל הנוגע להוצאת היתרים.
היו"ר שרון רופא אופיר
נכון.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הדבר עדיין לא משביע רצון אבל השתפר בריאותית. לכן אני לא מציע לשום משרד ממשלתי לעמוד על הרגליים האחוריות ביחס לרפורמה. הרפורמה חשובה, הרפורמה צריכה להתקיים. דרך המלך הקיימת היום היא לא דרך המלך. היא דרך חתחתים. היא דרך שמובילה אותנו אתה יודע כוונות טובות מובילות לאן. לכן הייתי מציע לכולם להתגייס, לראות איך אפשר לשפר את החוק שמונח בפנינו. ולא להיעמד על הרגליים האחוריות על דרך המלך הקיימת היום כי הדרך היום לא עובדת.
היו"ר שרון רופא אופיר
תודה רבה חבר הכנסת גינזבורג.
עמיר יצחקי
אני רוצה להשלים בקצרה.
היו"ר שרון רופא אופיר
שנייה. אני מיד אתן לך. אני רוצה שאנחנו נתקדם לסעיף הבא מזווית אחרת. זה בעצם לב העניין. אני בטוחה שהוא יעורר עוד הרבה מאוד אמוציות נתקדם לסעיף הבא והתייחסותם אחר-כך.
תומר רוזנר
אני רק אציג בקצרה. הסעיף הזה בכלל כולל לראשונה מה התוכן של המפרט איזה שיקולים צריכים להילקח בחשבון, ואיך מתבצע הליך הכנת המפרט כל התהליך מתחילה עד סוף. כלומר, בעצם יש פה הבניה של הדרך שבה הממשלה תעבוד משרדי הממשלה יעבדו בכל הנוגע לכתיבת המפרטים האחידים דבר שעד היום החוק נמנע מלעשותו כפי שאמר חבר הכנסת גינזבורג, כנראה שאין מנוס מכך שהמחוקק יתערב בעניין הזה.

לגבי נוסח הסעיף, הסעיף ברובם מכיוון שהסעיף היו מפוזרים במקומות שונים בהצעת החוק, רוב רובם של הסעיף, הם פשוט אוחדו כאן למסגרת אחידה אחת כדי שבעצם הקורא שינסה להבין מתוך החוק מה הוא מפרט אחיד ומה יש בו ואיך עושים אותו בעצם יהיה לו סעיף מרכזי אחד שבו כלולים כל ההסדרים הרלוונטיים. ההסדרים הוצעו בהצעת החוק כפי שאמרתי בסעיף שונים ופשוט אנחנו על דעת הממשלה לשמחתי אחדנו אותם בעצם לסעיף אחד מרכזי שמגדיר את כל הדברים בצורה מסודרת. אז אני מציע שלירון תקרא את הסעיף.
לירון אדלר מינקה
בסדר. אני בנוסח בעמוד 5 ובנוסח המשולב זה נמצא בעמוד 28. פסקה 6. במקום סעיף 7.ג 1 יבוא 7ג 1 מפרטים אחידים א' 1. השר הממונה על רשות ההסדרה יפרסם בדרך שנקבעה לפי סעיף 7ג 2 מפרט המאחד את כל במסמכים ותנאים הנדרשים מטעמו ומטעם נותני האישור לפי סעיף 6 ד' ו-7 לפי סוגי העסקים, בהחלט זה המפרט האחיד.

2. על-אף האמור בפסקה 1, השר הממונה על רשות ההסדרה לפי הצעת הוועדה להסדרה ובהסכמת כל אחד מהשרים נותני האישור, ביוזמתו או לפי בקשתו של שר כאמור, רשאי לקבוע בצו סוגי עסקים לגביהם לא יפורסם מפרט אחיד, או שלגביהם יפורסם מפרט אחיד חלקי הכולל רק חלק מהמסמכים הנדרשים מטעמו או מטעם נותני האישור. בצו כאמור יפורטו לצד כל סוג עסק שנקבע בו נותני האישור שרשאים לדרוש מסמכים ותנאים לגבי אותו סוג עסק. ואם פורסם לגביו מפרט אחיד חלקי ותנאי אישור שרשאים לדרוש מסמכים ותנאים נוספים על אלו המפורטים באותו מפרט. ב' 1 במפרט אחיד יובאו כלל התנאים המוקדמים ותנאים ברישיון או בהיתר הנדרשים לעניין כל סוג העסק וכן מסכימים הנדרשים לבחינת בקשה לרישיון או להיתר לעסק מסוגו לרבות אישורים דוחות חוות דעת תכניות ותרשימים. וניתן לקבוע מסמכים ותנאים שונים לאזורים שונים בארץ או לעסקים שמתקיימות בהן נסיבות מיוחדות המצדיקות זאת. מפרט אחיד יכלול גם התנאים ומסמכים כאמור שנקבעו כמתחייבים לפי חיקוק לגבי עסק מאותו סוג ואולם אין באי-פרסומם במפרט האחיד כאמור כדי לפתור מהדרישה להגשים או למלאם.

3. במפרט האחיד יצוינו מועד פרסומו ומועד כניסתם לתוקף של תנאים ומסמכים הנדרשים בו ולעניין עסק קיים מועד כניסה לתוקף לפי סעיף 7 ג 4. ג' השר הממונה על רשות ההסדרה יפרסם את המפרט האחיד או כל שינוי בו, לפי הצעה שתגיש לו הוועדה להסדרה והכול בכפוף להוראות סעיף זה. ד על הצעת המפרטים האחידים ועריכת שינויים בהם יחולו הוראות אלו 1 הוועדה להסדרה תקבע את סדר הדיון במפרטים האחידים שבהם תדון לצורך גיבוש הצעה לפרסום או שינוי מפרט אחיד בתיאום עם נותני האישור הנוגעים לעניין, בין השאר בהתחשב בהשפעה הכלכלית ומשקית של סוג העסק, מס' העסקים הקיימים אשר למפרט אחיד יש השפעה עליהם, ועלות ההסדרה המוטלת על עסקים מסוג מסוים בהיעדר פרסום מפרט אחיד, או נוכח מפרט אחיד החל עליהם.

הוועדה להסדרה תקבע את סדר הדיון במפרטים כאמור, כך שעד ליום 1.6.25 יפורסמו מפרטים אחידים אשר יש בהם השפעה על לפחות 50 אחוז מהעסקים. הוועדה להסדרה תפרסם עד מדי שנה סוף חודש נובמבר, את תכנית העבודה השנתית שלה לשנה עוקבת לעניין סעיף קטן כזה באתר האינטרנט של משרד ראש הממשלה. 2 טרם דיון הוועדה להסדרה במפרט אחיד סוג עסק מסוים תודיע הוועדה לשרים נותני האישור, לאותו סוג עסק, כי בכוונתה לדון במפרט האחיד כאמור ותיתן להם תקופה של 4 חודשים להביא בפניה את הצעתם, לחלקם במפרט האחיד. 3 בלי לגרוע מהמטרות שקביעתו של עסק טעון רישוי נועדו להבטיח לפי סעיף 1א בגיבוש הצעתה לפרסומו או שינויו של מפרט אחיד רשאית הוועדה להסדרה לבחון גם את אלו א' מיפוי סיכונים והערכת נזק אשר קביעת סוג העסק טעון רישוי נועדה למנוע מיפוי חלופות שונות להתמודדות עם סיכונים כאמור.

ב' עלויות ישום אמצעי שנדרש מעסקים מאותו סוג, כתנאי מטעם נותן אישור או שהוצע על-ידי נותן אישור, וקיום מטרה אשר לשם הבטחתה נקבע העסק טעון רישוי. עסקים קיימים ועסקים חדשים והערכת התועלת הצפויה מיישום האמצעי לרבות התועלת מהפנמת העלויות החיצוניות על-ידי העסק. ג' האפשרות לקיים את המטרה אשר לשם הבטחתה נקבע עסק טעון רישוי על-ידי קביעת חלופה, שעלותה לעסק נמוכה יותר, או על-ידי קביעת תוצאה נדרשת, וכן האפשרות לקבוע במפרט דרישות מותאמות לפי גודל העסק ומידת הסיכון שהוא יוצר. ד' השוואה לדרישות מעסקים דומים במדינות ייחוס בקרב ארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי OECD. ה' השפעת התנאים המוקדמים או תנאים ברישיון כפי שייקבעו על עסקים שיש בהם שימושים המשלבים יותר מסוג עסקים טעון רישוי אחד ככל שנדרש תציע הוועדה להסדרה הוראות ייעודיות לעסקים כאמור.

4. טיוטה של הצעת הוועדה להסדרה למפרט אחיד או לשינוייו בליווי דברי הסבר פירוט נתונים ושיקולים, שישמשו בסיס להצעה תפורסם באתרי האינטרנט המנויים בסעיף 7ג 2א ותעמוד לעיון הציבור במשרדי הוועדה להסדרה. המידע שתפרסם הוועדה להסדרה כאמור לא יכלול מידע שאין למוסרו לפי סעיף 9א לחוק חופש המידע, תשנ"ח 1998 וחוק חופש המידע, ורשאית שלא לכלול בפרסום כאמור מידע שאין חובה למוסרו לפי סעיף 9ב לאותו חוק. לצד ההצעה יצוינו אופן ומועד להגשת ההערות להצעה, הייתה הצעה בשינוי המפרט האחיד, תפורסם הערה להצעה לשינוי לצד הוראה במפרט מוצע לשנותה. הוועדה להסדרה תעביר הודעה על פרסום טיוטת ההצעה נותני אישור לשר הפנים לארגון המייצג את מרבית העיריות והמועצות המקומיות וארגון המייצג את מרבית המועצות האזוריות, ולארגונים המייצגים לדעת הוועדה את מרבית העסקים טעוני הרישוי.

5. כל אדם רשאי להגיש לוועדה להסדרה הערות לטיוטת הצעה למפרט אחיד או שינוייו תוך 30 יום ממועד פרסומה, הוועדה להסדרה תדון בהערות ותחליט אם לשנות את ההצעה למפרט אחיד ותגיש לשר הממונה על רשות ההסדרה את הצעתה. ה' 1. הוגשה לשר הממונה על רשות ההסדרה הצעת הוועדה להסדרה על מפרט אחיד, לגבי סוג עסק או שינוייו והיה בכוונת השר לפרסמו, יודיע על כוונתו לכל אחד משרים נותני האישור לעניין אותו סוג עסק. 2 התנגד שר נותן אישור לחלקו במפרט האחיד כאמור, רשאי הוא להביא בפני הממשלה תוך 45 יום מיום שנמסרה לו הודעה הצעה חלופית לחלקו במפרט האחיד והממשלה תדון בחלופות ותקבל החלטה.

הממשלה תהיה רשאית להפעיל את סמכותה לפי סעיף קטן זה באמצעות ועדת שרים כפי שתחליט בסעיף זה ועדת השרים. 3 הממשלה תחליט בעניין תוך 30 יום מהיום שנמסרה לה הצעת השר נותן האישור, אלא אם כן האריך את תקופה זו ב- 30 יום ובהתקיים תנאים מיוחדים על כך ב- 30 יום נוספים. 4 המפרט האחיד יפורסם או ישונה בידי השר הממונה על רשות ההסדרה לפי סעיף קטן א בהתאם להחלטת ממשלה.

6. לא החליטה הממשלה בתקופה הקבועה בפסקה 3 יראו את הצעת השר נותן האישור כאילו התקבלה, אלא אם כן יחזור בו השר הממונה על רשות ההסדרה מהודעתו לפי פסקה 1 טרם סיום התקופה האמורה. לא חזר בו כאמור, יפרסם את המפרט האחיד או השינוי בו לפי הצעת השר נותן האישור. ו' שר הפנים רשאי לקבוע בתקנות הוראות לעניין אופן קביעת המסמכים, ותנאים הנדרשים מטעם נותני האישור המפורטים בצו לפי סעיף קטן א 2 לגבי סוגי העסקים המפורטים בו וכן לעניין אופן השינוי הוספה וגריעה של המסמכים ותנאים הנדרשים כאמור.
היו"ר שרון רופא אופיר
תודה רבה.
מעין ספיבק
אם אפשר להסביר.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן. אני אשמח אבל יש לי שאלה שאני רוצה לצרף להסבר. נקבע פה רגע. בואו נראה איפה הסעיף הזה נמצא. שעד ליום ה- 1.6.25 יפורסמו מפרטים אחידים אשר יש בהם השפעה על לפחות 50 אחוז מהעסקים. אני שואלת למה 4 שנים? אי-אפשר לצורך קצת את הזמן?
מעין ספיבק
אני אשמח, קודם כל אפשר לגשת לדיון על לוחות הזמנים והמשרדים נותני האישור יכולים להסביר את המשמעות של קביעת מפרטים. כך גם אנחנו. אני כן אבל אשמח לעבור על כל הנוסח.
היו"ר שרון רופא אופיר
בטח.
מעין ספיבק
קצת להסביר.
היו"ר שרון רופא אופיר
בבקשה.
מעין ספיבק
אז גם נתייחס באמת לשאלה הזו, אוקיי. אז באמת עברנו פה עכשיו, על ליבת איך זה ייראה. אז אני רוצה להגיד - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
סוף-סוף הגענו לליבת העניין.
מעין ספיבק
כן. לליבה של המנגנון. ובעצם העבודה של הוועדה - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
כן.
מעין ספיבק
אז בעצם מה שנאמר פה קודם כל? השר הממונה על רשות ההסדרה הוא זה שיפרסם את המפרט.
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי.
מעין ספיבק
אוקיי. אנחנו הסעיף הראשון אני מתייחסת לסעיף סליחה. 7ג 1 א 2.
היו"ר שרון רופא אופיר
איפה זה אצלנו בנוסח המשולב בואי תפני אותנו אם אפשר?
מעין ספיבק
7ג 1 א 2.
היו"ר שרון רופא אופיר
בעמוד 32?
מעין ספיבק
הוא ממש מתחיל ב- על-אף פסקה 1 השר הממונה על רשות ההסדרה לפי הצעה.
היו"ר שרון רופא אופיר
איזה עמוד אנחנו?
מעין ספיבק
28.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן. עדיף שזה יהיה במשולב זה הרבה יותר נוח.
מעין ספיבק
בעצם פה מדובר על קבוצת הפריטים שמחויבים במפרט אחיד או לא מחויבים.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן.
מעין ספיבק
אז לפני שנכנסנו לשאלה איך מפרסמים מפרט אחיד, אז השאלה מי מחויב במפרט אחיד ומי לא.

אני מזכירה הוועדה בעצם מוסמכת לטפל רק מה שבתוך המפרטים האחידים. אם יש פריט רישוי שהוא מחוץ למפרטים האחידים זה עדיין נשאר תחת טיפול המשרדים השונים, נותני האישור השונים, אז יש פה בעצם התייחסות למנגנון בו ניתן להחליט אילו פריטי רישוי נכנסים לדרישה למפרט אחיד. גם מפרט אחיד חלקי יכול להיות פתרון כשמפרט אחיד חלקי נותן גם הוא ודאות לעסקים? כי בעצם הם אומרים לפחות בתחום של הגנת הסביבה או בתחום של הבריאות אני יודע מה נדרש ממני. אז מפה ואילך יש ברור לי שאקבל דרישות פרטניות. אז יש פה בעצם התייחסות לזה שהשר הממונה על הרגולציה, בהסכמת השרים נותני האישור, יכול לקבוע שפריט רישוי מסוים יכנס או יצא ממפרט אחיד או מפרט חלקי.
תומר רוזנר
לא. חשוב להבהיר, מעיין, רק פה ברירת המחדל היא שיש מפרט אחיד ורק אם קובעים רוצים לקבוע שלא, אז צריך כאילו.
מעין ספיבק
זה נכון. אבל כבר נקבע אילו פריטים הוחרגו מהדרישה הזו. אז בעצם עכשיו אפשר.
היו"ר שרון רופא אופיר
במפעלים גדולים.
תומר רוזנר
נכון. תחנות כוח.
היו"ר שרון רופא אופיר
בסדר.
מעין ספיבק
נכון. וגם דברים נוספים שנמצאים מחוץ לזה, כל מיני סוגים של נגריות לדוגמה. יכול להיות שאפשר להכניס אותם על המפרט האחיד ובזה את זה יכול להציע השר וצריך את אישור השרים. יש סוגים מסוימים שכן ויש סוגים אחרים שלא.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן. תתקדמי מעיין.
מעין ספיבק
טוב. נמשיך.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן.
מעין ספיבק
לגבי האופן שבו מפרט אחיד ייקבע ממש מוגדר פה התהליך. שבעצם קודם כל מפרט אחיד כמובן כולל את כל התנאים הנדרשים. זה באופן כללי גם לגבי המפרט האחיד. וכמה נוהלים פרוצדוראליים. ואני לא יודעת איפה זה בנוסח המשולב אבל בעצם אנחנו מתייחסים קודם כל אני מתייחסת עכשיו לסעיף ד' לסעיף הזה. סעיף קטן ד' ובעצם אנחנו אומרים קודם כל את סדר הדיונים. בעצם הוועדה מתחייבת לסדר הדיונים שהיא קובעת בתיאום עם נותני האישור. והיא עושה את זה כמו שדיברנו בדיון הקודם בעצם גם בבחינה של ההשפעה הכלכלית שתהיה על המשק, בתיקון של מפרט, או בפרסום של מפרט טרם פורסם. לדוגמה בתי קפה, יש הרבה מאוד בתי קפה בישראל. עשרות אלפים. אז תיקון של זה יכול להיות משמעותי כלכלית.

ויש פה באמת התייחסות להתחייבות של הוועדה ללוחות זמנים. שפה ההתחייבות היא עד ל- 1 ביוני 2025 שבעצם כן צריך להגיד שדיברנו עליו 3 וחצי שנים.
היו"ר שרון רופא אופיר
מה? יוני 25?
מעין ספיבק
סליחה. 4 וחצי שנים מהיום המוקדם ביותר שבו הוועדה יכולה להתחיל את עבודתה גם.
היו"ר שרון רופא אופיר
למה לא ניתן לקצר את משך הזמן הזה? זאת אומרת איך קבעתם את משך הזמן הזה? תסלחו לנו. למה זה יוני 2025?
מעין ספיבק
זו ההצעה שהוועדה שמה.
תומר רוזנר
לא, לא.
היו"ר שרון רופא אופיר
אנחנו כוועדה? זה הצעה שאנחנו שמנו?
תומר רוזנר
לא, לא. ממש לא זה הצעה שלכם.
היו"ר שרון רופא אופיר
למה עד יוני 2025?
רון כץ (יש עתיד)
עם זה אנחנו אפשר לקצר.
מעין ספיבק
לא, לא. אם זה אנחנו והטעות שלנו אנחנו רוצים לקצר.
רון כץ (יש עתיד)
כן.
תומר רוזנר
אנחנו מקבלים את זה. זה בסדר.
מעין ספיבק
אם הטעות שלנו אנחנו נקצר.
שי עגמי
אנחנו רוצים להסביר יש בזה הרבה מורכבות בסדר?
תומר רוזנר
אנחנו איתך. בהצעה הממשלתית לא היה לוח זמנים כל שהוא. אנחנו ביקשנו מהם לוח זמנים.
היו"ר שרון רופא אופיר
ביקשנו לוח זמנים. זה מה שהיה בדיון הקודם.
תומר רוזנר
נכון.
היו"ר שרון רופא אופיר
זו הייתה הבקשה.
תומר רוזנר
זה מה שהממשלה הציעה פשוט.
היו"ר שרון רופא אופיר
הממשלה הציעה יוני 2025.
עמיר יצחקי
אנחנו נסביר שנייה את המורכבות.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן שי.
שי עגמי
כן. בעצם קביעת לוח הזמנים יש בזה הרבה מורכבות. כי לייצר מפרט מ-0 איפה שאין מפרט - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
כמה מפרטים חסרים?
שי עגמי
יש בעצם 75 מפרטים שפורסמו באופן רשמי.
היו"ר שרון רופא אופיר
אז כמה חסרים?
שי עגמי
חסר משהו כמו 100 וקצת. בסדר? אבל המאה האלה - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי. וכמה זמן לקח לפרסם את ה- 75?
קריאה
10 שנים 11 שנים כמעט.
רון כץ (יש עתיד)
השאלה מה מפרט.
שי עגמי
בדיוק. בדיוק. אני נכנס למורכבות לכן אני רוצה שנייה להסביר על המורכבות.
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי.
שי עגמי
כמובן לעיון הוועדה ונשים מה עמד לנגד עינינו ששמנו את זה. יש בעצם ה- 75 מפרטים האלה חלים בערך על 80 90 אחוז מהעסקים טעוני רישוי. משמע כל ה- 110 חלים על משהו כמו 10 אחוז מהעסקים, שזה הרוב היום העסקים היותר גדולים שאולי גם העלויות שם יותר גדולות. זאת אומרת הכמות עסקים לעומת השפעה על כל עסק זה אחד כנגד השני. לכתוב אותם לכתוב מפרט שלא קיים זה בעצם מאמץ מסוג מסוים, לעומת ללכת לשנות מפרט קיים. דבר שני - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
מה יותר מורכב?
שי עגמי
לייצר מ-0 כמובן. כי זה לייצר את התשתית.
היו"ר שרון רופא אופיר
נורא תלוי.
תומר רוזנר
לא בטוח.
היו"ר שרון רופא אופיר
אני לא בטוחה בכלל דרך אגב.
שי עגמי
רגע. אני אסביר שנייה למה.
היו"ר שרון רופא אופיר
לפעמים יותר קל ליצור בפלסטלינה משהו חדש מאשר לבוא ולשנות משהו קיים.
שי עגמי
זה נכון. אבל זה לא יצירה מ-0. כי יש מצב קיים בשטח.
תומר רוזנר
עובדה שבן 11 חודשים יותר קשה. עדיף לעשות חדש.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן.
שי עגמי
רגע. רגע. לא. אבל אני אסביר שנייה. יש מצב בשטח. היום נניח בוא נגיד גם מפרט שאין לו עסק שאין לו מפרט יש תנאים בשטח. יש מצוקה בשטח.
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי. אבל אתם מעריכים שלוקח בערך 4 שנים לייצר מפרט?
שי עגמי
לא, לא. למה? לא אמרנו 4 שנים לייצר מפרט.
תומר רוזנר
שי כמה זמן לוקח?
מעין ספיבק
4 שנים זה לא מפרט אחד.
שי עגמי
זה לא מפרט אחד.
תומר רוזנר
את כל המפרטים כמה אתה מעריך?
שי עגמי
בואו ניקח כבנצ' מרק כל משרד ב- 3 שנים האחרונות פורסמו - - -
תומר רוזנר
הרבה גם צריך התאמות דברים אתה יודע. זה עסקים משיקים זה לא אתה צריך להמציא. אבל בוא כמה זמן אתה חושב שצריך בשביל זה?
שי עגמי
אז אני אגיד רגע. בוא לא נשכח שלכל מפרט יש כמה נותני אישור. זאת אומרת בדרך-כלל יש כבאות שהם קבועים בכל המפרטים, ועל זה מתוספים הרבה פעמים משרד הבריאות,משטרה. זאת אומרת שאנחנו מדברים על מפרט זה לא נושא אחד לפעמים במפרט אחד יכול להיות 4 נושאים שזה 4 עולמות תוכן שונים לחלוטין. אם ניקח כבנצ' מרק בעצם התיקון מ-2018 קבע שנתיים לייצר להשלים את המפרטים הנפוצים שזה היה אם אני לא טועה כמות של בערך 30 מפרט. יתקנו ויש החברים. ואז אנחנו לקחנו על עצמנו את האפשרות לתקן מתוך זה שזה מנגנון חודשים לחלוטין העבודה בוועדה אנחנו נצטרך ללמוד אותו להבין איך הוא עובד בתוך הממשלה.
היו"ר שרון רופא אופיר
אולי אפשר לייצר כאן מדרג. בואו נייצר מדרג. נבוא נגיד שאנחנו מבקשים שזה יהיה בתוך שנתיים. אני חותכת את זה בחצי אני מניחה שחבריי יסכימו. ועוד שנתיים זאת אומרת המקסימום שהם יוכלו זה יהיה עד יוני 2025. שאנחנו מבקשים שזה יהיה תוך שנתיים. היה ולא נתכנס פה שוב ונבין למה מה איפה זה נתקע. מה קרה.
שי עגמי
אין בעיה.
היו"ר שרון רופא אופיר
אז בואו נעשה שתי תחנות. שיהיו.
שי עגמי
אני הייתי רוצה.
קריאה
אני הייתי מוסיף עוד תחנה לעדכן את הוועדה הזו אחרי מה קרה אחרי שנה.
היו"ר שרון רופא אופיר
יפה.
שי עגמי
אין שום בעיה. גם יש סעיף שאומר שמעדכנים . הוועדה הכניסה סעיף שהוועדה תעודכן.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא, אבל שכן שיהיה רשום שתוך שנתיים.
תומר רוזנר
לא. אני אציע לכם הצעה.
היו"ר שרון רופא אופיר
שמה? מה אתה מציע תומר?
תומר רוזנר
תראו יש 3 או 4 או 5 מפרטים מאוד-מאוד נפוצים המפרטים החשובים של בתי אוכל של מרכולים. אני לא יודע אם יעזרו לי אנשי רישוי עסקים ברשויות מקומיות. ישוב 3 או 4 או 5 מפרטים שהם באמת המפרטים.
עמיר יצחקי
תחומים אפשר להגיד.

זה תחומים כי בבתי אוכל יש 3.
תומר רוזנר
אוקיי. אז בבתי אוכל יש 3.
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי.
תומר רוזנר
בסדר. 3.
עמיר יצחקי
כאילו שיווק מזון. יש גם כן 3.
היו"ר שרון רופא אופיר
נכון.
תומר רוזנר
אוקיי. אבל יש
עמיר יצחקי
ובטיפול לא רפואי בגוף האדם. אני ציינתי את זה. קודם.
תומר רוזנר
שוב אני אומר תראו, יש אני חושב שהוועדה צריכה ככה לדרוש לוח זמנים קצת יותר מוגדר. יש את המפרטים החשובים שהם המפרטים שמשפיעים על רוב חלק גדול מהעסקים הקטנים ובינוניים. וזה באמת הנושא של בתי אוכל הנושא של מרכולים או שיווק מזון. ואולי עוד נושא אחד או שניים שצריך.
רון כץ (יש עתיד)
תומר הבעיה אני אף פעם לא מפריע לך אבל הבעיה זה פה באמת שזה נושא בוער בי. הבעיה פה שאנחנו לא מדברים על עסק ספציפי.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן.
רון כץ (יש עתיד)
סתם דוגמה קח מלונאות, שאף אחד לא חושב עליהם פה בכלל.
תומר רוזנר
כן.
רון כץ (יש עתיד)
יש הבקשה של משרד הבריאות לקרות 35 אחוז מהבריכה בניגוד לזה יש תקנה שמבקשת 15 אחוז. מי מטפל בזה?
היו"ר שרון רופא אופיר
אז מי צודק?
רון כץ (יש עתיד)
ואין להם רישיונות עסק.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא. גם מי צודק?
רון כץ (יש עתיד)
לא רק מי צודק רוב המלונות במדינת ישראל אין להם רישיונות עסק בגלל הדבר הזה.
עמיר יצחקי
יש בתקנות התכנון והבנייה.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא. אבל חבר הכנסת כץ זה בעצם מה שהחוק - - -
רון כץ (יש עתיד)
אני אומר לך עכשיו תוך כדי ממשרד התיירות מעלים את זה. שזו הבעיה הקשה.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא. אבל רגע. שנייה.
עמיר יצחקי
אבל זה לא נכון.
היו"ר שרון רופא אופיר
רגע. אבל רגע. חבל.
רון כץ (יש עתיד)
בואו נפתור. כמה הם צריכים? מה מלון צריך לעשות?
עמיר יצחקי
קודם כל, זה פריט של בריכת שחייה.
רון כץ (יש עתיד)
כן.
עמיר יצחקי
לא של מלון.
רון כץ (יש עתיד)
של בריכת שחייה אז מה צריך לעשות?
עמיר יצחקי
אז בריכת שחייה בריכת שחייה של בוגרים, צריך לקרות 25 אחוז משטח הבריכה. בריכת שחיה של פעוטות 75 אחוז משטח הבריכה. בכל המקומות בכל הזה, ויש גם אפשרות, הרעיון שיהיה צל. מאוד יכול להיות שיש בריכה מסוימת שינוי לה צל כתוצאה מהמבנה או כתוצאה ממה שהוא אחר.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא. אבל אנחנו חוזרים אחורה.
עמיר יצחקי
ולכן האחוזים של הקירוי הנוסף הם נכונים.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא, לא.
רון כץ (יש עתיד)
צריך להיות פרופסור במדינת ישראל בשביל - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
רגע. רגע חברים, אנחנו חייבים להתקדם.
עמיר יצחקי
לא פרופסור די עם - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מה להתקדם רצתם ריצת מרתון. מה זה להתקדם?
רון כץ (יש עתיד)
גברתי היו"ר - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יצאתי כמה דק' אתם כבר ב- 30?
היו"ר שרון רופא אופיר
יצאת כמה דקות? וואו. אתה לא היית פה בחלק הכי מרתק של הדיון.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
א' אני מוחה, המרתק הוא שאני נמצא.
רון כץ (יש עתיד)
זה נכון.
היו"ר שרון רופא אופיר
לכן אמרתי שחסרת לנו מאוד.
רון כץ (יש עתיד)
אני חושב שצריך לשמוע את נציג משרד ראה"מ בנושא הזה.
היו"ר שרון רופא אופיר
אנחנו נשמח לשמוע את נציג ראה"מ. אבל בואו רגע.
רון כץ (יש עתיד)
ספציפית על הנושא הזה.
היו"ר שרון רופא אופיר
אנחנו מדברים שנייה. שנייה. שנייה אחת. אנחנו מדברים רגע על חבר הכנסת פינדרוס הצטרף לדיון. אנחנו מדברים על הוועדה על המפרטים ועד מתי יוגשו המפרטים והמועד שנקבע אתה יכול לראות בעמוד 30 בנוסח המשולב יש לך את הנוסח המשולב מודפס. אין לך אותו בטבלט.
תומר רוזנר
גם בטבלט אבל בנפרד.
היו"ר שרון רופא אופיר
בנפרד הוא צריך להסתכל על כל אחד, לשלב בין שני חלונות. תראה את הנוסח המשולב ונקבע שיוגשו עד ליום 1 ביוני 2025. אנחנו שואלים לפחות 50 אחוז מהעסקים במשק. אנחנו שואלים אם ניתן לקצר את משך הזמן. אז על זה כרגע מתקיים הדיון בעצם. נציג משרד ראה"מ בדיוק ענה. אבל נציגת המשרד להגנת הסביבה רוצה להתייחס בהקשר הזה. כן. בבקשה.
גילי צימנד
כן. אני אשמח תודה.
היו"ר שרון רופא אופיר
תציגי את עצמך.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יכול להיות אני טועה. אתם ב- 30 פה הבנתי. אבל איפה אתם נמצאים בעמודים שהוגשו לוועדה?
היו"ר שרון רופא אופיר
באיזה סעיף?
תומר רוזנר
בסעיף רשמי?
היו"ר שרון רופא אופיר
סעיף 7.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אז לא רצתם כל-כך.
תומר רוזנר
עמוד 7.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן. בסדר? אתה חוזר בך. כן. בבקשה.
גילי צימנד
שמי גילי צימנד אני מנהלת אגף תעשיות ורישוי עסקים במשרד להגנת הסביבה. אם אני לא טועה, אני היחידה שמלווה פה את רישוי עסקים מהרפורמה ב-2010 והרפורמה ב-2015 והרפורמה ב-2018 הנה התכנסנו פה שוב לאותו דבר.

אנחנו חוזרים ודנים באותו עניין שוב ושוב ושוב. כל פעם ברור לנו מעל לכל ספק שכולנו רוצים לייעל את התהליכים ולסייע לבעלי עסקים ומצד שני, להגן על הציבור, ואנחנו מדברים על איזון. לכן זה כל-כך קשה ומורכב. אבל אני שוב מתייחסת להערתך היושבת ראש להצעה לקבוע מועד ואז נתכנס שוב. אז אני רוצה לומר שברפורמה של 2018 קבעו לנו בחוק, לוחות זמנים. לעשות את המפרטים מהר. למה התכנסנו?
היו"ר שרון רופא אופיר
מה היו לוחות הזמנים אז? את יכולה לחדד?
גילי צימנד
כבר היינו צריכים לעשות הרבה יותר ואנחנו לא שם.
היו"ר שרון רופא אופיר
זה היה זמן יותר קצר מ-3 וחצי שנים ?
גילי צימנד
כן.
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי.
גילי צימנד
ולמה אנחנו פה? כדי להבין - - -
תומר רוזנר
לא. לא, לא.
גילי צימנד
רגע.
תומר רוזנר
סליחה. המפרטים נקבעה, חובת הכנת המפרטים נקבעה ב-2010.
גילי צימנד
נכון.
היו"ר שרון רופא אופיר
למשך כמה זמן?
תומר רוזנר
לא.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא נקבע.
תומר רוזנר
המחוקק היה אופטימי.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא נקבע.
גילי צימנד
רגע. תנו לי למצות את העניין.
היו"ר שרון רופא אופיר
אם יש מחוקקים אסרטיביים אנחנו רוצים לדעת עד מתי.
גילי צימנד
אני רוצה לומר. שעברה רפורמה בלי משאבים.
תומר רוזנר
נכון.
גילי צימנד
ברגע שעברה רפורמה בלי משאבים, וזעקנו וצעקנו, קובעים פה - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
אז מה בעצם את אומרת עכשיו?
גילי צימנד
לא הצלחנו. יש אדם אחד במשרד להגנת הסביבה שאחראי - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
גם היום את מי שיכתוב את המפרטים?
גילי צימנד
כן. אני מבקשת רק - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
גברתי היושבת ראש למה צריך, היום בכל משרד אני נכנס אמור להיות לו מפרט.

אם לא שילך הביתה. נכנסתי לבריאות שיהיה מפרט.
היו"ר שרון רופא אופיר
רגע, חבר הכנסת פינדרוס, אני מבקשת.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני לא רוצה לתת לו זמן.
היו"ר שרון רופא אופיר
אני מבקשת חבר הכנסת פינדרוס.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
48 שעות.
היו"ר שרון רופא אופיר
חבר הכנסת פינדרוס, אני מבקשת לתת לגברתי לסיים ואז חברי הוועדה יתייחסו. בבקשה.
גילי צימנד
אני רוצה ברשותכם להשלים. קודם כל כמו שאמר חבר הכנסת יש לנו מפרטים קיימים כל הדיבור פה מדבר על הצורך לשפר אותם. לטייב אותם. להפוך אותם.
היו"ר שרון רופא אופיר
אז כמה שנים לוקח לשפר?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שלא ישפר שישפר אחר-כך. קודם שייתן לי מה יש.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא. אבל כמה שנים לוקח לטייב?
גילי צימנד
אז אני רוצה לספר לכם מה זה עבודת הכנת מפרטים זה מה שרציתי לומר. למשל במפרטי הגנת הסביבה, הם מכסים היבטים של מניעת זיהום אוויר, מניעת זיהום קרקעות, מניעת זיהום מים - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
שנתיים לא מספיק?
גילי צימנד
אם אפשר לסיים, עוד לא סיימתי מה הם מכסים. גם את ההיבטים של מניעת סיכונים מאסבסט מניעת סיכונים מזיקים. ורשימה ארוכה של מפגעים שפוגעים בציבור ומסכנים את חייו.
היו"ר שרון רופא אופיר
אנחנו מבינים ואנחנו ערים לכך. האם שנתיים זה משך זמן שלא מספיק?
גילי צימנד
זה כמו לשאול כמה עולה חליפה ליתום. זה תלוי סקטור.
היו"ר שרון רופא אופיר
אז למה 3 וחצי שנים? זה נשמע לי מאוד אמורפי . זה לעשות ככה בואו נראה מה קורה.
גילי צימנד
אז אני רוצה להגיד במסגרת הכנת המפרטים אנחנו בודקים חקיקה בחו"ל. אנחנו בודקים עלויות.
היו"ר שרון רופא אופיר
ועדיין אני שואלת את גברתי. האם שנתיים זה משך זמן שלא מספיק?
גילי צימנד
למפרט אחד זה מעל ומעבר אבל אנחנו לא עושים מפרט אחד בו-זמנית. אנחנו עושים מפרטים רבים בו-זמנית. אם למשל אצלנו אדם אחד - - -
היו"ר שרון רופא אופיר
אדם אחד? שעושה את כל המפרטים?
גילי צימנד
כן.
רון כץ (יש עתיד)
אז תבקשו עוד תקנים.
מעין ספיבק
רגע. לא. סליחה.
רון כץ (יש עתיד)
העסקים לא צריכים לממן את זה. הנה האוצר פה שומע אם צריך עוד תקנים תנו להם עוד תקנים.
היו"ר שרון רופא אופיר
את אומרת רגע. רגע. אם אני צריכה לסכם רגע. את אומרת במילים אחרות מאחר וחסרים לנו תקנים משך הזמן שאתם מציעים כוועדה הוא לא רלוונטי.
רון כץ (יש עתיד)
יש נציג ראה"מ מנומס שמחכה.
גילי צימנד
רק להשלים ולומר. ככל שמשך הזמן יוצמד למשאבים, בהחלט ניתן יהיה לבחון את זה ולראות. זה חייב לבוא ביחד.
היו"ר שרון רופא אופיר
מצוין. אוקיי תודה. תודה רבה. חבר הכנסת פינדרוס בבקשה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רוצה להתייחס לשני דברים. קודם כל הנושא שדיברת עליו, אני לא מוכן לקבל יותר מ-48 שעות זמן סביר לענות תשובה על המפרטים אני אסביר גם למה אני מתכוון. אני לא ביקשתי עוד לשפר. לא ביקשתי לשדרג. לא ביקשתי כלום. יש לכם מפרט שקיים היום? יועילו בטובם אותם משרדים להעביר את המפרט לרשות להסדרה לשר הממונה על ההסדרה. יהיה בסדר יפרסם אותו לא יהיה בסדר יחזיר אותו להערות ותיקונים. ככל שאתם תרצו לשפר, בעזרת השם בשנת 2026 יהיה לכם מספיק תקנים, תשפרו ותשדרגו. כרגע מה שיש אנחנו רוצים לפרסם אותו לציבור. באישור השר הממונה על ההסדרה. זה כל מה שאנחנו רוצים עכשיו.
היו"ר שרון רופא אופיר
אבל זה כבר נעשה לא?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא רוצים לא לשפר לא לשדרג. לא לשנות.
היו"ר שרון רופא אופיר
זה כבר נעשה לא? זה כבר פורסם.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מה? לא. אבל אני רוצה עכשיו את מה שהם רוצים שהשר הממונה על ההסדרה יוכל לנהל איתם דו-שיח ודיאלוג על זה.
שי עגמי
יש 75 מפרטים שכבר פורסמו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אותו דבר אותו עיקרון.
היו"ר שרון רופא אופיר
מה? רגע. אנחנו לא יכולים לנהל פה דיון. מה בעצם אתה מציע?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מה שאני מבין אולי לא הבנתי נכון. מה שבאה רשות ההסדרה פה לעשות, זה שיהיה בסוף שר ממונה, שהוא יהיה אחראי בסוף.
היו"ר שרון רופא אופיר
רשות ההסדרה באה לעשות סדר. כשמה כן היא.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הוא יעבוד והוא יעבוד בשטח. עכשיו ככל שמשרד מסוים רוצה לשדרג לשנות את החיידקים לשנות את הנוהלים, לשנות את הדברים. זכותו המלאה.
היו"ר שרון רופא אופיר
שיעשה את זה בזמנו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שיעשה את זה בזמנו החופשי.
היו"ר שרון רופא אופיר
אתה אומר למה לכרוך דבר בדבר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יש לו עד 2032.
היו"ר שרון רופא אופיר
אתה אומר למה לכרוך דבר בדבר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כן. לא לכרוך דבר בדבר כי אם נכרוך אותו אז אנחנו צריכים לכל משרד הרבה יותר פקידים.
היו"ר שרון רופא אופיר
אבל זה בעצם התהליך. זה לב ליבו של העניין הרי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא.
היו"ר שרון רופא אופיר
זה מה שמציעה הרפורמה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא. הרפורמה מציעה שבסוף שיתכנסו למשהו שיהיה בן-אדם שממונה עליו. זאת אומרת שלא יקום משרד יבוא ואני אגיע פה גם לסעיף הבא. יבוא עם איזה שהוא רעיון חדשני מאוד. רעיון אמרו מעניין אבל בסוף זה לא יתכנס כי העסק לא יכול לקום. בתנאים האלה. זה הרפורמה של רשות ההסדרה. בסוף יש כתובת. יש כתובת לכאן. כתובת שמבקרת כתובת שזה.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא, אבל לא רק. לא רק. אתה החמצת חלק מהדיון. אני אשמח שתתייחס לזה. הרפורמה גם באה ואומרת יש פה בלגן גדול והכבדה בכל הנוגע למפרטים. ומה שאנחנו רוצים לעשות זה לייצר מפרטים נהירים יותר, ברורים יותר. פשוטים יותר. אז ישנם כבר 75 שכן ועוד כמה חסר? 100 בערך? אמרת?
שי עגמי
100 כן.
היו"ר שרון רופא אופיר
פחות או יותר גרוסו מודו. אז הם באים ואומרים, את אותם מפרטים אנחנו ניתן להם אפשרות לתקן לשפר לייעל עד יוני 2025.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יוני.
היו"ר שרון רופא אופיר
תתקן אותי תומר.
תומר רוזנר
כן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זה המון זמן.
מעין ספיבק
רגע. רגע. אני רק אחדד את התהליך גם קראנו אותו עכשיו במהירות ולא הגענו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אבל אני רוצה להתייחס עכשיו לסעיף 5.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
סעיף 5, תחת תקנה 7. אצלי זה 11 אני לא יודע איפה זה אצלכם.
היו"ר שרון רופא אופיר
לירון את יכולה להגיד לנו?
תומר רוזנר
כן, כן. זה עמוד 11.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זה בסעיף 7.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא, לא. אצלנו זה לא 11 כבר.
תומר רוזנר
אה. במשולב.
לירון אדלר מינקה
במשולב זה בזה.
היו"ר שרון רופא אופיר
עמוד 33?
לירון אדלר מינקה
32.
היו"ר שרון רופא אופיר
איפה? 32?
לירון אדלר מינקה
סעיף 5?
היו"ר שרון רופא אופיר
סעיף 5. כן. כל אדם רשאי? זה שמתחיל?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, לא. לא החליטה הממשלה.
היו"ר שרון רופא אופיר
זה ב- 33. לא החליטה הממשלה. כן. כן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
נשים את זה פה.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן, כן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
נכון. כן. זה ב- 33 סליחה.
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי. לא החליטה הממשלה?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא החליטה בתקופה הקבועה בפסקה 3 יראו את הצעת השר נותן האישור כאילו התקבלה. אנחנו חוזרים בעצם ל- 2010. אם אני קורא את התקנה הזו בעברית אנחנו חוזרים ל- 2010 בעצם.
היו"ר שרון רופא אופיר
אתה יכול להסביר למה? מה זאת אומרת?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני קורא לא החליטה הממשלה בתקופה הקבועה בפסקה 3 יראו את הצעת השר נותן האישור לצורך העניין כרגע זה שר החקלאות שר לביטחון פנים. שר בריאות או כל מי שזה. כאילו התקבלה. אלא אם כן יחזור בו השר הממונה על רשות ההסדרה מהודעתו לפי פסקה 1 לא חזר בו כאמור, יפרסם את המפרט האחיד או השינוי בו לפי הצעת השר נותן האישור.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בעצם, אתה מעקר את זכותו של השר הממונה על ההסדרה שוב כמו שאמרתי בהערה הקודמת שהייתי פה מעקר את הסמכות של השר נותן ההסדרה.
היו"ר שרון רופא אופיר
כן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
להיות בסוף ה- Say האחרון. אם זה לא קורה כל מה שאנחנו מדברים עליו זה אנחנו חוזרים בחזרה לאותו סייג.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כן. אבל על הסעיף הזה הרי היה דיון שלם. אבל תומר נשמח להתייחסותך.
תומר רוזנר
כן. לא, אני רק אומר בסופו של דבר לפי ההצעה המונחת בפניכם, כרגע, אכן מדובר בפינג-פונג יוצא דופן הייתי אומר, בנוף החקיקתי שלנו. שבו יש שיח בין שרים, והמביאים לממשלה וכו'. אבל השורה התחתונה שבסופו של דבר השר נותן, השר הממונה על ההסדרה הוא אומר את המילה האחרונה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בסעיף 5 לא כתוב ככה.
תומר רוזנר
כן, כן. אם הוא חוזר בו מיוזמתו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, לא. הפוך אבל. אם הוא לא חוזר בו.
תומר רוזנר
אבל ההחלטה היא שלו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, לא.
תומר רוזנר
ההחלטה היא שלו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם הוא לא חוזר בו הוא נשאר בעמדתו. לצורך העניין אני אומר שוב, שר החקלאות אני אגיד את זה אני אומר את זה כמשל, הממונה על משרד החקלאות, החליט שצריך בשביל למכור ירקות בסופר, 3 אלפים מטר מרובע . ככה הוא החליט. למה? כמו שאמרו קודם עוד לא הספיקו לבדוק אם ה- 100 מטר מספיק, אז בינתיים זה 3 אלפים. לא לוקחים סיכונים.

שר ההסדרה מקבל את זה אומר לו האיש שלו שלוחש לו לאוזן אומר לו תקשיב, אין דבר כזה 3 אלפים מטר מרובע כי אין סופר כזה במדינת ישראל. אז הוא מודיע לשר החקלאות אדוני, לא יכול להיות 3 אלפים מטר מרובע. אם הוא לא חזר בו, אז זאת אומרת שהוא נשאר בדעתו שצריך 3 אלפים מטר מרובע.

מה שאתה דורש זה 3 אלפים מטר מרובע.
תומר רוזנר
לא.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זה מה שכתוב פה.
היו"ר שרון רופא אופיר
אם אני מבינה נכון זה לא ככה זה בדיוק הפוך.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כן. יש השר הממונה על רשות ההסדרה אומר דעתו שהוא לא מסכים, הוא לא מסכים, יקבע הודעת משרד החקלאות לצורך העניין.
תומר רוזנר
לא.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לוכסן ביטחון פנים לוכסן איכות הסביבה.
היו"ר שרון רופא אופיר
רגע. יש פה מישהו ממשרד ראה"מ?
דוד ימין
היי. עורך דין ימין דוד הלשכה המשפטית בראה"מ. אני לא מביע עמדה.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא, לא. רק תסביר.
דוד ימין
אני לא מביע עמדה. אני אומר שמה שאומר חבר הכנסת יצחק פינדרוס מדויק.
היו"ר שרון רופא אופיר
מדויק?
דוד ימין
המצב כזה כזה.
תומר רוזנר
ממש לא.
דוד ימין
תומר אנחנו תכף ננהל את הדיון אם זה מדויק או לא. אבל אני אגיד.
היו"ר שרון רופא אופיר
אנחנו רואים את זה הפוך לגמרי.
דוד ימין
בסדר. יכול להיות שוב פעם, לפי המצב היום יש שני מצבים יש מצב שיש לי לפי המצב שמופיע היום בחוק, יש מצב שבו יש לי מפרט מוכן, יש כבר מפרטים מוכנים שכנראה לעסקים קשה לחתום עליהם ולכן אנחנו רוצים לתקן אותם.
היו"ר שרון רופא אופיר
אוקיי.
דוד ימין
באה הוועדה ומכינה הצעה - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
נגדית.
דוד ימין
לתיקון המפרט. היא מביאה את ההצעה. היה והשר נותן האישור לצורך העניין כמו שאמרתי כבוד חבר הכנסת יצחק.
היו"ר שרון רופא אופיר
שר החקלאות.
דוד ימין
שר החקלאות, אומר אני לא מסכים לתיקון שלכם אני רוצה להישאר עם איך שזה היה. לממשלה יש 30 או 60 יום שהיא יכולה להאריך ל- 60 יום, לקבל החלטה שהיא מחליטה או לטובת זה או לטובת זה. אם היא לא קיבלה החלטה, לגבי אף אחד מהם, מי שמנצח זה שר החקלאות.
היו"ר שרון רופא אופיר
אז מה הואילו חכמים בתקנתם?
דוד ימין
זה אני לא. אמרתי אני לא מביע עמדה אני רק מתאר את המצב בחוק. ככה הגיע החוק. זה מה שכתוב בחוק.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הם העריכו שהם כתבו את זה, אחרי אנג'לה מרקה שנכנסת לממשלה על זה הממשלה תדון כנראה.
דוד ימין
אחרי שזה מה שכתוב בחוק אפשר לנהל דיון.
תומר רוזנר
זה מחזיר אותך לדיון - - -
דוד ימין
לא, שנייה. הכנסת יכולה להחליט כל מה שהיא רוצה זה מה שהממשלה הגישה. השאלה אם תומר חושב שאני לא הסברתי נכון את מה שכתוב בחוק.
לירון אדלר מינקה
יש עוד שלב אחרון.
היו"ר שרון רופא אופיר
לא, זה כי אנחנו הבנו את זה הפוך.
לירון אדלר מינקה
יש עוד שלב אחרון.
היו"ר שרון רופא אופיר
אני רוצה התייחסות של לירון ושל תומר ואחרי זה אנחנו נצא להפסקה של 20 דק', אני לא אתן כרגע להגיב, עוד 20 דק' נחזור לדיון הסוער הזה. בכל אופן אנשים צריכים רגע לחלץ איברים, אני רואה שאתה עומד בטח כואב לך הגב. 20 דק' ניתן הפסקה ונחזור לדיון.
לירון אדלר מינקה
אני רק אוסיף שיש עוד שלב אחרון בתהליך בהצעה שהגישה הממשלה שאם הממשלה קיבלה החלטה, לא קיבלה החלטה סליחה. והשר המקצועי אומר שלדעתו לא צריך לקבל את השינוי והוא אומר שהוא לא מכון לקבל את הישוב, השר הממונה על ההסדרה, יכול למשוך את הצעתו לשינוי.
דוד ימין
שזה אומר שחוזרים למצב הקודם.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הפוך. הוא יכול להיות לרשום את השינוי לא את מה שהוא רוצה.
היו"ר שרון רופא אופיר
תומר אני אשמח להתייחס.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יותר גרוע. את מחזקת את דבריי.
היו"ר שרון רופא אופיר
הוא צדק במה שהוא אמר. אז תזכרו שנשארנו בנקודה של מה בעצם השינוי.
שי עגמי
אנחנו נשמח להסביר את האיזון שעשינו.
היו"ר שרון רופא אופיר
אני אשמח, אתה הבא בתור שמדבר.

אני נועלת את הוועדה להפסקה.

(הישיבה נפסקה בשעה 14:05 ונתחדשה בשעה 14:30.)

(היו"ר ווליד טאהא)
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו מחדשים את הדיון. שרון אמנם לא כאן, אני רוצה להודות לה על שלקחה את ניהול הוועדה בתקופה שלא יכולתי להיות כאן. אז אנחנו ממשיכים מהנקודה שהוועדה יצאה בה להפסקה. הבנתי ששי עג'מי רוצה להגיב על סעיף 7.ג.1 ועוד נושאים אחרים. מוכן?
שי עגמי
כן. מוכן. תודה. כן. תודה רבה. נגיד לעניין הסעיף שעוסק בעצם באותו איזון שפתחנו ואמרנו איך אנחנו בעצם מייצרים מפרט שמביא לידי ביטוי את כלל האינטרסים. אבל בעצם הסעיף המדובר זה הסעיף כמו שחבר הכנסת פינדרוס בעצם שאל, סעיף ההתנגדות של השר נותן האישור למפרט שהציעה הוועדה להסדרה. בעצם, אנחנו בממשלה היה על זה הרבה דיונים זה לא סוד. וההסדר שהגענו אליו על-מנת לאפשר לכולם, להביע את עמדתם במסגרת הליך העבודה על המפרט, זה בעצם ההסדר הבאה שהוועדה מציעה את הצעתה לאחר עבודת המחקר שכתובה בחוק, ואיך המפרט אמור להיראות ונותן האישור יכול להתנגד, מתוך הנחה שהדברים יאזנו אחד את השני. הוועדה יהיה לה אינטרס להגיע כמה שיותר לאיזונים.

והשר נותן האישור מן הסתם לא יגיע לממשלה על כל דבר פעוט. ובסוף זה יצור מצב ותהליך שיביא את כולם לידי הסכמות ואיזונים למפרט הטוב ביותר. וזה עניין שהיה לי חשוב לחדד בגלל שהיה על זה המון דיון והמון קשב בממשלה. רציתי לשים את זה בפני חברי הכנסת לאור הערותיהם.
היו"ר ווליד טאהא
כאילו הדיון הלך לכיוון אחר?
שי עגמי
כן.
היו"ר ווליד טאהא
שרון?
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אני מצטערת נכנסתי עכשיו.
שי עגמי
זה לעניין הדיון על התנגדות השר נותן האישור השר המקצועי מה שנקרא.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
כן, כן. אנחנו נעצרנו בנקודה מאוד קריטית אדוני היושב ראש. היה פה דיון מאוד סוער ועצרנו בנקודה קריטית שבה שאלנו מה הועילו חכמים בתקנתם אם הכול נשאר עולם כמנהגו נוהג.
היו"ר ווליד טאהא
זה מה שאמרתי בערך.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
ואתם אמרתם שאתם תתנו על זה מענה.
שי עגמי
כן. אז אני אגיד אני אסביר. בעצם לא השארנו עולם כמנהגו נוהג, בעצם נוצר כאן איזון חדש. בסדר? אם בעצם במצב הישן כל נותן אישור היה כותב את המפרט זה היה מוכר זה המצב הנוכחי, בעצם המצב המוצע כאן, הוועדה להסדרה היא זו שמגבשת את המפרט לאור עבודת המטה שכתובה פה השוואה בין-לאומית זיהוי סיכונים חלופות וכו'. ובעצם היא זו שמציעה את המפרט היא שמה אותו על השולחן והשר נותן האישור, אם הוא מתנגד הוא יצטרך להגיע לממשלה ולשכנע את השר הממונה על ההסדרה - - -
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
למה הוא מתנגד.
שי עגמי
למה הוא מתנגד. מה הנימוקים והוא יצטרך להגיש את זה לממשלה. אנחנו יודעים בסופו של יום אנחנו יודעים ששני הכוחות
היו"ר ווליד טאהא
בסוף התהליך?
שי עגמי
שני הכוחות המנוגדים האלה בעצם יולידו את זה שהוועדה להסדרה - - -
היו"ר ווליד טאהא
כדי לא לחזור לדיון עוד פעם. לסוף התהליך?
שי עגמי
בסוף התהליך אני חושב שזה יגרום לכולם להתכנס לנקודה יותר מוסכמת. זה יגרום לוועדה - - -
היו"ר ווליד טאהא
אם לא יסכימו אז מי מחליט?
מעין ספיבק
אז אני יכולה רגע לתאר בצורה סכמתית איך הדברים נראים?
היו"ר ווליד טאהא
כן.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אם זה חוזר בחזרה לשר המאשר אז בעצם מה השתנה?
היו"ר ווליד טאהא
כן.
מעין ספיבק
תרשו לי אני אתאר בצורה מאוד סכמתית איך הדברים אמורים להיראות בסדר? אז קודם כל אנחנו מדברים על מפרט, הטיוטה למפרט יש לה לנותן האישור את הזכות להניח את הטיוטה שהוא מבקש לדון בה ואז עליה דנה הוועדה. הוועדה דנה הלוך ושוב בוחנת את המשמעויות הכלכליות השוואה בין-לאומית, יש ויכוחים יש הצבעות מגיעים למפרט. עכשיו בעצם המפרט מונח על שולחנו של השר הממונה הרגולציה, עכשיו היה והשר נותן האישור רואה במפרט באמת פגיעה בערכים בריאותיים, סביבתיים, הוא עדיין יכול לבוא להגיד למה. זאת אומרת זה בעצם הסעיף הזה מאפשר לשר נותן האישור להגיד רגע אחד אני מבקש שכן תשקלו את השיקולים הבאים. והבנתי שהשר לענייני רגולציה לא מסכים איתי אבל אני חושב שכן צריך לקחת בחשבון את הדברים הבאים. אז הוא שם מפרט נוסף לצד מפרט של שר הרגולציה והממשלה חייבת לדון בזה. הממשלה ניתנים לה בעצם 90 יום במצטבר. 30 ועוד 30 ועוד 30 במצבים מיוחדים ואז היא חייבת להכריע. עכשיו מה קורה אם הממשלה לא מכריעה?
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
זה חוזר לשר ההוא.
מעין ספיבק
אם הממשלה לא מכריעה באופן אוטומטי ההצעה של השר נותן האישור היא זו שמתקבלת. עכשיו למה?
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
זה מה שאנחנו שואלים, למה?
מעין ספיבק
אז זהו אז על זה שי קצת פירט. אבל רגע אחד, ואני אגיד שכן היה והוועדה להסדרה מתרשמת שהכיוון שאליו זה הולך הוא לא טוב בעיניה הוא פחות טוב מאשר להשאיר את הדברים על כנם היא יכולה למשוך את כל הדיון אחורנית ואנחנו נשארים עם המפרט או עם התנאים הנדרשים כפי שהם היום. אז זה בגדול, איך שהתהליך נראה. עכשיו למה? בעצם, בא קודם כל הנושא נולד ואולי ירחיבו על זה המשרדים שהם בעצם אלו שהתעקשו על זה. הנושא נולד מדאגות של השרים נותני האישורים למה הוא המשקל שלהם בסיפור. אז בעצם מתוך זה, התגבש המנגנון הזה. אבל באמת, בהקשר הזה, אולי המשרדים ירחיבו מה זה בא לעשות.

אני כן מצטרפת לשי ואומר זה בסוף מנגנון שהוסכם על-ידי הממשלה. זה מנגנון שאנחנו חושבים שיביא לעבודה טובה של הוועדה, שהיכולת של השר נותן האישור לבוא על כל שינוי להגיד לממשלה אני לא מקבל את מה שעשיתם אני לא מקבל את מה שעשיתם זה גם כאב ראש בשבילו, וגם בסוף המאושרת אנחנו מאמינים לרוב, תתכנס ותקבל החלטה. אנחנו היינו רוצים להאמין שהממשלה כן תבוא ותכריע בנושאים.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
ובנוגע לקיצור משך הזמן ששאלנו? אנחנו ביקשנו אדוני היושב ראש לקצר.
היו"ר ווליד טאהא
זה נושא זה נושא נוסף. אבל ליאורה את רוצה להגיב?
ליאורה עפרי
ליאורה עפרי הלשכה המשפטית במשרד להגנת הסביבה. אני חייבת להגיד פה באמת שזו הייתה נק' מחלוקת מאוד גדולה שנעשה פה מאמץ רב בין כל גורמי הממשלה גם של אוצר וראה"מ להגיע להבנות האלה ואנחנו מאוד היינו רוצים שכמובן שזה יישאר, אבל כל החלטה פה אם לשנות אנחנו לגמרי נצטרך לעלות בחזרה לאישור הממשלה מחדש. כי מבחינתנו זה ממש הייתה נק' שהיה לנו חשוב להשיג את ההחלטות האלה.
היו"ר ווליד טאהא
כולכם חושבים שהיא בסדר?
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
לא, לא כולם. זה נקודה במחלוקת.
ליאורה עפרי
אני די צופה - - -
היו"ר ווליד טאהא
לא. אבל אחרי המחלוקת כבר לא?
לירון אדלר מינקה
לא. זה מה שבסוף - -
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
בסדר.
ליאורה עפרי
אוקיי. מה שחשוב לומר, זה שהסיבות המקצועיות ותכף תפרט פה - - -
היו"ר ווליד טאהא
זה כאילו הסכמה ביניהם. אוקיי.
ליאורה עפרי
ותביא דוגמה הגורם המקצועי כאן, שיכולות להיות סיטואציות שהן עדיין לא נבחנו ואנחנו באמת לא יכולים למנות את המקרים. אבל כן בהינתן המצב שבו, הוועדה להסדרה תסבור שתנאי מסוים הוא מיותר ואנחנו נסבור שהוא תנאי מאוד חיוני, לטובת הסביבה והציבור, אז אנחנו - - -
היו"ר ווליד טאהא
זה לא רק אתם. אתם, או כל משרד רלוונטי אחר. כמובן.
ליאורה עפרי
זה מסוג הדברים שאנחנו בהחלט נכיר אליו כי לא צופה - - -
היו"ר ווליד טאהא
כן. בסדר. אוקיי. בסדר. בכל זאת, בכל זאת, למה באמת קבעו 2025? מה לא מתכוונים להתחיל עם זה?
מעין ספיבק
זו סוגיה באמת נפרדת ואני יש לי הצעה לגביה. אני חושבת שבעצם, קיימנו כאילו זה שיחה קצרה על לפחות בהפסקה עם נציגת המשרד להגנת הסביבה, גילי צימנד. אנחנו אני הייתי מציעה שאנחנו נשב יחד עם המשרדים הממשלתיים ונראה אם אנחנו יכולים להביא לשולחן הכנסת הוועדה איזו שהיא הצעה מצומצמת.
היו"ר ווליד טאהא
בסדר.
מעין ספיבק
אני אגיד שיש פה סוגיות שהמשרדים הם אלו שצריכים להתחייב עליהם בראש ובראשונה. כמובן הוועדה כתוצאה מזה.
תומר רוזנר
הייתי מבקש שבשיח הזה תשלבו כבר עכשיו את נציבות שירות המדינה, כדי שגם הם יתחייבו ללוח זמנים כדי להקצות את המשאבים הנדרשים למשרדים. אני יודע שאתם באוצר כבר נתתם את ההסכמה שלכם להקצאה של התקנים אבל הקצאה של תקנים זה לא מספיק צריך גם לממש אותם. וזה חלק אינטגרלי מלוח הזמנים. אני מציע שתצרפו לשיח הזה את הנציבות, ואני לפחות הייתי מציע לוועדה לבקש - - -
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
שיהיה פה נציג של נציבות שירות המדינה.
תומר רוזנר
בדיוק.
עמיר יצחקי
שמי עמיר יצחקי משרד הבריאות. תומר, הקצאת המשאבים נעשתה לגבי איזה שהוא ניתוח שעשינו אותו למצב כפי שהוגש על-ידי הממשלה. מרגע שרוצים לקצר תהליכים וליצור עומסים האחרים צריך לבחון את זה.
תומר רוזנר
הממשלה, בהצעה הממשלתית, לא הציעה לוח זמנים.
עמיר יצחקי
מה? 4 שנים עד 2025.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
זה אנחנו ביקשנו.
תומר רוזנר
לא, לא.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
לא. זה לבקשתנו.
תומר רוזנר
לא, לא. הממשלה לא הציעה. אני אסביר את תהליך העבודה. אנחנו ישבנו בישיבות מקדימות עם נציגי הממשלה אמרנו להם שהרצון שיהיה מאוד מוזר תבוא בפני הוועדה ההצעה הממשלתית כמו שהיא, בלי לוח זמנים כל שהוא. ואמרנו לממשלה אתם תציעו את לוח הזמנים כי אנחנו לא יודעים כמה זמן זה לוקח. אתם תגידו כמה אתם חושבים. זו הצעת הממשלה. הצעת נציגי הממשלה כפי שבאו בפני הוועדה כרגע. היא לא הייתה בהצעת החוק הממשלתית המקורית. לכן לא היה בהצעת החוק הממשלתית לוח זמנים כל שהוא. זה לוח הזמנים שכרגע מוצע.
היו"ר ווליד טאהא
קצת מוגזם.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אנחנו היינו רוצים לקצר אותו בחצי.
היו"ר ווליד טאהא
כן. אם המצב הנוכחי הוא כל-כך טוב אז למה בכלל להגיש פרמטרים, אבל אם הוא לא כל-כך טוב אז 2025 זה כאילו אנחנו במצב טוב.
עמיר יצחקי
אני חושב שצריך שמפרטים וזה עלה כאן שהרגולציה תהיה חכמה, נכונה, שיבדקו מה קורה בעולם. שתהיה עבודה - - -
היו"ר ווליד טאהא
הם מכירים מה קורה בעולם. ניגשו לרפורמה אחרי שלמדו מה קורה בעולם.
עמיר יצחקי
לא. אנחנו מדברים עכשיו על מפרטים לא על הרפורמה. שתהיה עבודה איכותית.
היו"ר ווליד טאהא
כן. כן. מפרטים. בעולם מפרטים כוללים נייר אחד, בישראל כולל 400 עמודים.
עמיר יצחקי
עכשיו המפרטים, לא, זה ממש לא נכון. מי שאמר את זה שיציג את זה.
היו"ר ווליד טאהא
ראינו. ראינו. לא רק מי שאמר. ראינו את המפרטים אבל לא נחזור לזה רבותיי.

אז המסר שלנו שצריך לחשוב שוב על השנה בסדר?
תומר רוזנר
אולי כמו שאמרה חברת הכנסת שרון רופא אופיר במהלך הישיבה הקודמת באמת להציע איזה שהוא מדרג יותר מפורט, לוחות זמנים יותר קצרים. לחלק מהמפרטים.
היו"ר ווליד טאהא
טוב. להתייחסות ספציפית על הסעיף שדיברנו עליו עכשיו, ד"ר ליהי שחר ברמן מאיגוד ערים רוצה להתייחס.
ד"ר ליהי שחר ברמן
אני רוצה להתייחס ספציפית לסעיף הזה ולהגיד שלא סתם אותם משרדים רגולטוריים, התעקשו על כך שתהיה אפשרות לשר המקצועי האחראי, לתת את המשקל שלו. שימו לב מה אנחנו עושים כאן, מה שאנחנו עושים זה נוטלים את הסמכויות מאותם רגולטורים בין אם זה המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות, כבאות, משטרה ומעבירים אותן לאותה וועדה המאסדרת. אותו ראש רשות ההסדרה. עכשיו לא ייתכן אבל, זה מפרטים אחידים שהם מגדירים את התנאים ברישיון עסק לכל סוג של עסק זה תנאים שאני פרטתי קודם של שמירה על בריאות ובטיחות של כמה מתזים לכיבוי אש, ואיך לאחסן חומרים מסוכנים ואיך לאטום מיכלי דלק, ואיך לאחסן חומרי הדברה.

אנחנו צריכים חברי הוועדה, אנחנו צריכים להבין שאנחנו בסוף או אתם הוועדה שמקבלת את ההחלטה הזו, תצטרך להסביר איך זה יכול להיות שתנאים במפרטים האחידים השתנו לרעת בריאות הציבור. עכשיו, ראינו כאן קודם, אנחנו צריכים להבין מה הבעיה שאנחנו מנסים לפתור. אם הבעיה שמנסים לקבל רישיונות עסק יותר מהר אז צריך לכל מי שכותב את המפרטים האחידים האלה להוסיף לו את התקנים. המשרד להגנת הסביבה אמר שעברה הרפורמה - - -
היו"ר ווליד טאהא
את זה כבר עברנו. הויכוח הזה עברנו.
ד"ר ליהי שחר ברמן
לא התווספו תקנים.
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו דנים עכשיו ברפורמה.
ד"ר ליהי שחר ברמן
אז אני אומרת צריך להוסיף את התקנים. צריך לזרז את התהליכים.
היו"ר ווליד טאהא
הבנו. אוקיי.
ד"ר ליהי שחר ברמן
אותה וועדה המאסדרת צריכה לייעץ ולהנגיש לבעלי העסק ולפשט את אותם מפרטים אחידים. אבל לא יכול להיות שהסמכות לסביבה ובריאות נלקחת מאותם משרדים אחראים ועוברת לוועדה המאסדרת. על זה אני רוצה להתעקש. על זה שהשר המקצועי יינתן לו משקל ולא יכול להיות של הישוב הפשרות שהוגשו וכל זה. בסוף כל הפשרות שלקחו אותם רגולטורים - בעצם הוועדה מחליטה לבטל את הפשרות האלה, ולא להשאיר את המשקל - - -
היו"ר ווליד טאהא
המסר שלך עבר.
ד"ר ליהי שחר ברמן
אבל כן הולכים לכיוון של קיצור לוחות זמנים.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי. תודה רבה. העברת טוב את המסר. שי תמשיך בבקשה.
דוד ימין
עורך דין ימין דוד מהלשכה המשפטית במשרד ראש הממשלה. רק להבהיר אנחנו לא לוקחים סמכויות של שרים, הסמכויות של השרים לקבוע את כל הרגולציה בחוקים ותקנות, נשארת. זאת אומרת זה פשוט תשובה לפעמיים שהעלו את הטענה הזו. סמכויות השרים במקומן נשארות לקבוע את כל הרגולציה שהם רוצים בחוקים ותקנות וכל מה שהם יקבעו בחוקים ותקנות יהיה במפרט.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי, 100 אחוז.
דוד ימין
זאת אומרת זה לא שאני יכול במפרט לבטל מה שנקבע על-ידי שר. שיהיה ברור פשוט.
היו"ר ווליד טאהא
ברור. ברור. שי, סיכמת או אתה רוצה להמשיך?
שי עגמי
סיימתי, לא.
תומר רוזנר
אפשר להמשיך? יש הערות נוספות?
רוני סורקיז
רוני סורקיז איגוד לשכות המסחר, שופרסל. אני רוצה לציין בהקשר למה שנאמר פה, ב-2015 חוקק חוק ההגנה על בריאות הציבור מזון. בחוק הזה נכתב בצורה ברורה שאת החוקים והתקנות והצווים, ומי שעשה את זה זה שירות המזון במשרד הבריאות, הם יעשו תוך כדי ניהול סיכונים. אלא שלא ירצו איזה שהוא גוף מלמעלה שמפקח שאכן כל הדברים האלה יקרו באמת תוך לקיחת שיקול דעת. אני חושב שהוועדה הזאת היא במקום כי כל אחד מנותני האישורים ואני מבין אותם, אני גם כן הייתי בצד כזה. הוא רואה את העולם שלו באופן מוחלט בזירו טולרנס, אבל החיים עוברים באיזה שהוא מקום באמצע ולכן אני חושב שהוועדה הזו מבורכת, יש צורך בגוף ממתן.
היו"ר ווליד טאהא
לא, לא. לא מתווכחים על הוועדה.
רוני סורקיז
לא. אני מדבר על כך גם שנותן אישור הוא לא אבסולוטי. כלומר יש מעליו איזו שהיא היררכיה מסוימת שבוחנת את מה שנאמר.
היו"ר ווליד טאהא
הנוסח המוצע הוא טוב מבחינתך?
רוני סורקיז
אני עם הנוסח המוצע כפי שהסבירו אותו כן. יש לי בעיה עם זה שבמידה ולא נענה תשובה אז ההחלטה או ההצעה של נותן האישור, מתקבלת באופן אוטומטי. עם זה יש לי בעיה.
היו"ר ווליד טאהא
אתה רוצה בכל זאת שההחלטה של הממונה?
רוני סורקיז
לא. אני אומר שבמידה והממונה הציע הצעה והממשלה לא קיבלה החלטה, אז אי-אפשר לקבל אותה ככתבה וכלשונה. צריך שכן יהיה פה איזה שהוא מנגנון, שהדבר לא ייתכן שתינתן הצעה לממשל ולא תתקבל תשובה. זה מה שאני רוצה לומר.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי. תודה רבה לך. ותודה לשרון שהיא עוררה דיון מעניין. תמשיכי לירון.
לירון אדלר מינקה
בסדר גמור. אני בסעיף 7.ג.2 זה עמוד 11. בנוסח הרגיל בעמוד 33. למטה.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אוקיי.
לירון אדלר מינקה
בסעיף 7.ג.2 א' בסעיף קטן א' במקום באינטרנט בפורטל יבוא באתר האינטרנט של משרד ראש הממשלה ומשרד הפנים ובפורטל. אחרי ממשל זמין יהיה במתכונת אחידה באופן בולט לעין במיקום שיועד לכך באופן שיבטיח את יכולת אחזור המידע באתר, והפקת פרק ממנו ושיאפשר מעקב אחרי שינויים ותיעודם לאורך זמן. הוועדה להסדרה רשאית לפרסם באתר האינטרנט של משרד ראש הממשלה הנחיות לעניין מתכונת הפרסום לפי סעיף זה. בסעיף קטן ב' במקום המנהל הכללי של משרד הפנים יבוא השר הממונה על רשות ההסדרה, ובלבד שמועד קביעתן של ההוראות לא יקדם ליום פרסום ההודעה. ג' סעיף קטן ג' יימחק אנחנו מציעים בעצם למחוק פה את הסעיף כי הוא מוסדר לפי ההצעה במקום אחר בחוק. תומר.
תומר רוזנר
כן. אני אסביר רק בקצרה זה פה סעיף שהוא בעיקרו, אין בו הרבה מהות. הוא מגדיר מרחיב את חובת הפרסום של המפרטים גם באתרי גם בפורטל המידע הממשלתי המרכזי וגם באתרי אינטרנט נוספים. הוא בעצם מבטל את ההסדר של המסמכים לצד המפרט האחיד כך שכל המסמכים הרלוונטיים ייכללו במפרט האחיד עצמו, ולא לצידו. והדבר הנוסף שבעצם הלו"ז המרכזי הוא שהגורם שמפרסם את המפרטים יהיה השר הממונה על הרגולציה על ההסדרה סליחה, ולא שר הפנים. זה בעצם שינוי שהוא נלווה לשינוי הקודם שדובר.
חוה מונדרוביץ
אפשר להעיר? חווה מונדרוביץ' משרד הפנים.

שני דברים. ראשית, הנושא של הפרסום באתר האינטרנט היום באמת מפורט שזה בפורטל ממשל זמין אבל בעבודה השוטפת מולו הבנו תוך כדי עבודה שזה קל ונוח ומהיר יותר לעשות את זה באתר האינטרנט של משרד הפנים ולכן כפי שפורט פה שזה יפורסם באתרי האינטרנט של משרד ראש הממשלה ומשרד הפנים לדעתי מייתר את הצורך לפרסם גם באתר ממשל זמין. מקסימום אפשר לשים שם קישור לאתרים שלנו כי בסוף זה יפורסם ב- 3 אתרים שונים והעדכון לעדכן אותם לעדכן את האתר גם בעצמו יכול להיות שייצור מצב הם הרי לא חברים בוועדה להסדרה נושא שיעודכן מאוחר יותר. ואז ייווצר פינג-פונג.
היו"ר ווליד טאהא
את אומרת שצריך לפרסם רק באתר של משרד הפנים?
חוה מונדרוביץ
ומשרד ראה"מ. לא באתר הפורטל ממשל זמין.
שי עגמי
אני מציע אתר אחד. אני חושב ששני אתרים שני משרדים שונים זה מתכון לבלגן.
חוה מונדרוביץ
אני אומרת ש3 זה מתכון לבלגן.
שי עגמי
אני מציע שיהיה מקום אחד.
חוה מונדרוביץ
2 אנחנו יכולים להסתדר בינינו.
שי עגמי
לא. בוודאי ש-3 מתכון לבלגן, אבל גם 2 מתכון לבלגן, אין שום סיבה שיהיה 2. יש שיהיה מקום אחד מסודר.
היו"ר ווליד טאהא
כתוב בשניהם.
תומר רוזנר
זה הממשלה הציעה.
היו"ר ווליד טאהא
זה מה שהם הציעו.
שי עגמי
בסדר אז טעות שלי, סליחה. אבל אני מציע גם לממשלה - אני לא חושב שצריך שני אתרים.
היו"ר ווליד טאהא
זו ההצעה שלך.
שי עגמי
אם רוצים שזה יהיה משרד הפנים שזה יהיה משרד הפנים אנחנו לא בקטע כזה, שיהיה מקום אחד, אין טעם לעשות בלגן.
תומר רוזנר
באיזה אתר אתם מבקשים?
לירון אדלר מינקה
איפה היום האתר המרכזי?
חוה מונדרוביץ
היום זה באתר משרד הפנים.
שי עגמי
היום זה אתר ממשל זמין נכון?
חוה מונדרוביץ
לא. זה עבר למשרד הפנים. בדיוק כמו מה שתיארתי. שהיה תהליך שאפשר היה לשלוט בתכנים וכל הזמן לבקש תיקונים על תיקונים על תיקונים.
עמיר יצחקי
אפשר לכתוב האתר הממשלתי המיועד לכך.
תומר רוזנר
לא. לא. לא.
שי עגמי
אם רוצים אנחנו נגיש שיהיה משרד אחד.
תומר רוזנר
אתם תבדקו.
שי עגמי
נתאם בינינו ויהיה אתר אחד אין צורך ב- 2. אם זה הנוסח הממשלתי אני חושב שלאף אחד לא אכפת אלא אם כן מישהו פה - - -
היו"ר ווליד טאהא
טוב אז אתם תחדדו את הסעיף הזה.
שי עגמי
אין בעיה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
צריך להיות מקום אחד. בדיוק.
היו"ר ווליד טאהא
יש עוד הערות על הסעיף?
חוה מונדרוביץ
כן. הייתה לי עוד הערה אחת על זה, על הנושא שכל המסמכים שהם לפי חוק רישוי עסקים זאת אומרת שהם כבר קבועים היום בחוק או בתקנות, היום כתוב שהם יפורסמו לצד המפרט האחיד וכאן מוצע שהם יפורסמו בתוך המפרט האחיד. בסוף זה באמת טכני. זה לא משנה אם בסוף יהיה חוברת אחת שתכלול גם את התנאים בתוך מפרט אחיד וגם את התנאים הם בחוק. האם זה יפורסם בפנים או לצידו? זה באמת טכני.

אבל אני רוצה להעיר רק שהיום בכל מקום שרשום נגיד גם בתצהיר שבעל העסק מצהיר, גם בכבאות גם במסלולי תצהיר למיניהם, כתוב אפשר להכניס עומד בתנאים של המפרט האחיד ולצד המפרט האחיד. זה אומר אם אנחנו עכשיו נתקן פה משהו טכני במהותו, נצטרך עכשיו לחזור ולתקן את כל התצהירים וכל מה שכבר כתוב שם היום לצד המפרט האחיד. לכן אני אומרת בואו נשקול את זה שנית.
לירון אדלר מינקה
לי זה נראה סביר מאוד שאם יש את השר לענייני רגולציה זה יהיה אתר אינטרנט שנמצא במשרד בו השר לענייני רגולציה נמצא. אם זה במשרד ראה"מ, משרד ראה"מ כרגע.
תומר רוזנר
טוב. תבדקו מה אתם רוצים לעשות.
שי עגמי
בסדר. נבדוק את זה.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
פשוט תדייקו את זה.
היו"ר ווליד טאהא
אמרנו שזה צריך להיות נוחות דעת מהצד שלכם.
שי עגמי
סליחה, מה לגבי השאלה של חווה? מה ההתייחסות?
לירון אדלר מינקה
אנחנו רק לגבי השאלה השנייה של חווה.
היו"ר ווליד טאהא
לצד ובתוך.
שי עגמי
כן. כי אני לא מבין אפילו מה ההבדל במהות. אני שואל.
לירון אדלר מינקה
רק נבהיר את הכוונה סעיף ג' קבע שאם יש חוץ מהמפרט האחיד, כל מיני תנאים ברישיונות שהם קבועים בתקנות, או בחוקים אחרים, זה יפורסם לצד המפרט האחיד ובגלל שזה בתקנות או בחוק, אם זה לא נכלל במפרט האחיד בטעות או משהו כזה, אז עדיין צריך לעמוד בתקנות האלה. כי זה תקנות זה לא רק במפרט האחיד. עכשיו, כשהממשלה הציעה את סעיף 7.ג.1 הקודם שקראנו בעצם ההצעה הייתה שכל מה שיש בתקנות ודברים כאלה ייכתב כבר בתוך המפרט האחיד.

אנחנו הוספנו שם משפט את אותו משפט שהיה בסעיף קטן ג' הוספנו שם משפט, שגם שם אם במקרה לא מכניסים את התקנות אל תוך המפרט האחיד עדיין הן ממשיכות לחול בגלל שזה תקנות. את זה כל ההסדר נמצא בסעיף 7.ג.1. מעירה פה חווה, שבאופן טכני המונח מסמכים לצד המפרט האחיד מופיעים לאורך כל אורך החוק, ובתצהירים ודברים כאלה שנמשיך להשתמש במונח. אבל השינוי המהותי הוא שינוי שאתם עושים אז יכול להיות שזה יהיה מבלבל.
חוה מונדרוביץ
אני אחדד גם, אני חייבת להגיד לירון שאין לי בעיה שבעצם הוועדה להסדרה תדון גם בעניינים האלה של המסמכים לצד המפרט האחיד, אבל עדיין שזה ייכתב פה בחוק לצד המפרט האחיד כדי שלא נצטרך לתקן את כל התקנות.
לירון אדלר מינקה
אני לא חושבת שתהיה התנגדות מהבחינה הזו.
תומר רוזנר
אני אסביר. זה עניין טכני שהממשלה צריכה להכריע בו איך שהיא רוצה. הממשלה הציעה בהצעת החוק בזמנו זה נכלל בסעיף 12 שכל המסמכים כולל הסדרים בחיקוק וכו', ייכללו בתוך מפרט אחיד. ההצעה שבעינינו בסוגריים אני אומר מאוד הגיונית. זה סותר את הסעיף הזה שאומר שמסמכים כאלה שייכללו לצד המפרט האחיד. עכשיו אם הממשלה רוצה - - -
עמיר יצחקי
יש תיקון.
היו"ר ווליד טאהא
אתה לא יכול לדבר כשאתה עומד. תשב. אי אפשר ככה.
תומר רוזנר
אם הממשלה רוצה לחזור בה מההצעה הקודמת ולהשאיר את המצב הקיים שזה מסמכים לצד, אין לנו בעיה. זה לא עניין טכני.
חוה מונדרוביץ
תומר השאלה אם אי-אפשר לומר שכמובן שכל הדברים שהם בחיקוק יהיו בתוך המפרט האחיד ככל שזו תהיה הכוונה. אם משהו לא יהיה הוא עדיין מחייב. ובכל זאת בנוסח נקרא לזה בתוך ולצד. או משהו שלא יצור את אותן תקלות.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
בסדר. רק תציעו הצעה.
תומר רוזנר
אין בעיה, תציעו הצעה. תציעו הצעה, זה עניין טכני שאתם צריכים לקבל עמדה. תבואו עם תשובה. כאילו זה לא משנה את המהות שהייתה בבסיס הרפורמה והיא מאוד חיובית בעינינו שיהיה מסמך אחד שכולל הכול.
היו"ר ווליד טאהא
נכון, בסדר גמור.
לירון אדלר מינקה
אני אציע הצעה לנוסח.
תומר רוזנר
כן.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי. תמשיכי לירון .
לירון אדלר מינקה
סעיף 7.ג.3. 8 בסעיף 7.ג.3 א' בסעיף קטן א', במקום במסמכים הנדרשים מטעם רשות רישוי יבוא רשות רישוי תפרסם מפרט המאחד את כל המסמכים הנדרשים מה טעמה. במקום יפורסמו יבוא בחוק זה המפרט הרשותי, המפרט הרשותי יפורסם ובסופו יבוא באופן בולט לעין במיקום שיועד לכך, באופן שיבטיח את יכולת אחזור המידע באתר והפקת פרק ממנו ושיאפשר מעקב אחרי שינויים ותיעודם לאורך זמן. ב' אחרי סעיף קטן א' יבוא א' 1 הודעה בדבר פרסום הוראות, מפרט רשותי ומועד תחילתן כפי שנקבע במפרט הרשותי פורסם ברשומות על-ידי ראש רשות רישוי, ובלבד שמועד תחילתן של הוראות לא יקדם ליום פרסום ההודעה. א 2 פורסמה הודעה כאמור בסעיף קטן א' 1 תועבר על-ידי ראש רשות רישוי לוועדה להסדרה, הועברה הודעה כאמור תפרסמה הוועדה להסדרה גם באתרי האינטרנט האמורים בסעיף 7.ג.2.א. לצד המפרט האחיד החל על העסקים שהמפרט הרשותי חל עליהם.

לעניין זה יראו הפנייה למפרט הרשותי כפי שפורסם באתר האינטרנט של רשות רישוי כפרסום באתרי האינטרנט לפי סעיף קטן זה. ג' בסעיף קטן ב' אחרי בסעיף קטן א' יבוא לפרט לאלו שנקבעו בחוקי עזר ובסופו יבואו לגבי אלו שלא פורסמה לגביהם, הודעה ברשומות.
תומר רוזנר
קצת רקע. לצד המפרטים שגם המצב הנוכחי לצד המפרטים שקובעים נותני האישור שזה משרדי הממשלה השונים, ניתנה בחוק סמכות לרשות הרישוי המקומית זאת אומרת לרשות המקומית, ברוב המקרים, לקבוע את התנאים שלה. אבל לגבי אותם עסקים שלגביהם יש לקבוע מפרט אחיד נקבע שהיא היא צריכה לעשות את זה מראש ובשקיפות ובהחלטה מראש ולא כל עסק פרטני והיא צריכה לפרסם את זה באתר האינטרנט שלה זה המצב גם היום.
רון כץ (יש עתיד)
בדיוק. מה שונה מהיום?
תומר רוזנר
לא שונה מהיום. למעשה כאן לא ביקשו לעשות שינוי במהות אלא רק יותר הבהרות נוסח שזה ייקרא מפרט רשותי שזה לא יכנס לתוקף לפני שזה פורסם שזה גם המצב לדעתי גם היום. ושהוסיפו חובת פרסום ברשומות. אין פה שינוי במהות. אני חייב לציין שקיבלנו הרבה הערות לגבי הנושא הזה על המפרט הרשותי, הוועדה קיבלה הרבה הערות מגורמים שונים לגבי המפרט הרשותי. למעשה, צריך לשים את הדברים על השולחן כל הנושא של המפרט הרשותי הוא מחוץ לעבודתה של ועדת ההסדרה ונותר בשיקול דעתה המלאה של רשות רישוי.
רון כץ (יש עתיד)
זה מעקר מתוכן את כל מה שאנחנו מדברים.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
לגמרי.
שקד כסלו
ראוי לומר שהמפרט הרשותי זה כבר ממילא משהו שקיים היום, משהו שהחוק רק נתן לעדכן - - -
תומר רוזנר
אין בעיה. אנחנו יכולים לשנות את זה אבל לא חייבים להסכים לזה.
שקד כסלו
לא. יש את זה כבר היום בחוק מ-7.ג.3.
תומר רוזנר
הכול בסדר. אנחנו עכשיו דנים בחוק. מה שאנחנו אומרים זה דבר כזה, קודם כל יש את התהליך שאנחנו דנים עכשיו ואם רשות זה לא מקובל עליה היא תעשה את ההחרגות שלה.
שקד כסלו
אנחנו אומרים זה היה כבר קיים היום.
תומר רוזנר
אין בעיה אז בואו נשפר את זה.
שקד כסלו
אנחנו מדברים להקנות עוד ודאות ולומר א' נתנו לזה שם רק כדי שיהיה נוח. ולהגיד המקום שבו יפרסמו את התיקונים זה לא יהיה רק באתר האינטרנט של הרשות אלא תידרש הודעה ברשומות.
תומר רוזנר
מסכים איתך.
מעין ספיבק
אני רוצה רגע להסביר. אז אחר-כך כמובן חברי הכנסת יכולים להחליט שהם מוסיפים תיקונים. מה אנחנו באנו לעשות בהקשר הזה. באנו להגיד לעסקים תהיה אפשרות לדעת מה הרשויות המקומיות דורשות. זה יהיה מפרט אחיד, כלומר, היום הרשויות המקומיות לא נדרשות לפרסם את המפרט שלהן.
תומר רוזנר
לא, לא. נדרשות. נדרשות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
נדרשות. חברים זה - - -
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
רגע. רגע. תסבירו לנו. לפני שעוברים תסבירו לנו שוב.
תומר רוזנר
השינוי אני אומר השינוי שמוצע פה הוא שינוי קוסמטי. רק ברשותכם, בגלל שנכנס חבר הכנסת שהוא היה גם ראש רשות וגם סגן, חשוב שיבין. אני רוצה לחבר אותך לדיון.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
גם הייתי ראש רשות וגם סגן ראש רשות.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
זה בדיוק מה שהוא אמר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אמרת סגן.
תומר רוזנר
אמרתי ראש וגם סגן. יש פה עכשיו סעיף שאנחנו דנים עליו בעצם שמאפשר לרשות המקומית להחריג את - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אין רשות החרגה.
שי עגמי
לא להחריג. לקבוע איזה תנאים שהיא רוצה.
תומר רוזנר
לקבוע איזה תנאים שהיא רוצה.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
זאת אומרת שהוועדה תחליט א' רשות מקומית
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
גם לא נכון.
תומר רוזנר
מה שהיא רוצה לגבי רישוי עסקים בעיר.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אבל עכשיו הם בדיוק אומרים ואחרי זה אנחנו נתייחס.
מעין ספיבק
אני אומרת דבר כזה אנחנו דרשנו תוספת של פרסום גם ברשומות בסדר? זה דבר נוסף שאנחנו דרשנו כאן. מעבר לזה אין שינוי לא נגענו במה שניתן לעשות במפרט על-ידי הרשויות המקומיות.
רון כץ (יש עתיד)
למה? למה בעצם? לא רוצים לגעת בזה?
מעין ספיבק
מה זאת אומרת?
שקד כסלו
אני חושבת שמשרד הפנים יוכל להתייחס לזה בצורה יותר מיטבית.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני מוכן לענות לך על זה, אני יכול גם להגיד לך כראש רשות - - -
רון כץ (יש עתיד)
מעניין לדעת.
היו"ר ווליד טאהא
משרד הפנים נמצא פה אם הוא רוצה הוא יתייחס. אבל לפני זה חברי הכנסת. אז אוקיי תסביר פינדרוס.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני אסביר גם את ההיגיון. אני האמת באתי על הסעיף הקודם שדיברתי לפני שיצא - - -
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
הוא היה עוד כולו.
היו"ר ווליד טאהא
כן. אוקיי. סיכמנו אותו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אבל אני אגיד גם כראש רשות, זאת אומרת כראש רשות לשעבר וכסגן ראש רשות. אני רוצה להגיד משהו אחד על הרציונל ורגולציה. בסדר? אני רוצה לדבר על הרציונל. יכול להיות שנציגי הממשלה לא יאהבו את זה כי אני על-פי רוב לצידם בעניין הזה אבל הפעם אני חושב קצת אחרת. אני אסביר מה. הבעיה המרכזית בכל רגולציה איפה נופלים? הרי בסוף אתה צריך טובת הציבור, ואתה צריך לשמור על בריאות הציבור, אתה צריך לשמור על בטיחות אתה צריך לשמור על זה, והכול נכון.

אבל מצד שני, איפה הבעיות נוצרות? הבעיות נוצרות שיושב בירוקרט לצורך העניין, באיזו שהיא מגדל שן קובע משהו, ובמבחן התוצאה זה לא עובד. זה לא יכול לעבוד. זה לא מסוגל לעבוד. הוא צודק מבחינת הראייה הצרה שלו. הפלוס הוא שברשויות מקומיות בסוף נותן השירות והרגולטור והאדם שעומד מול הקהל זה בעצם אותו גוף. וזה הפלוס כששלטון המקומי מנהל משהו. זאת אומרת אני לצורך העניין בכוונה אומר, אם ראש רשות מקומית אני אביא דוגמה בגלל שוליד ישוב פה לא ברמה זה. יש דוגמה בטייבה יש מצוקה גדולה מאוד של רעש בשעה 12 בלילה, ברמדאן. אנשים רוצים שיוכלו לקום ב- 4 בבוקר שיהיה שקט.
רון כץ (יש עתיד)
אבל פה אתה מדבר על רישוי עסקים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שנייה. כן. אז בא ראש רשות בטייבה וקובע ברישוי עסקים כן? נכניס את הנושא של הרעש, שהוא רוצה עד 20 בערב רעש. הוא בסוף נותן את התשובה גם לעסקים ונותן את התשובה גם לתושבים. איפה הבעיה? שמשרד ממשלתי מחליט את זה לצורך העניין, זה לא הבן-אדם האיש שהחליט במשרד להגנת הסביבה על הרעש הוא לא הבן-אדם שצריך לתת את התשובות לתושבים שהעסק לא פתוח.
רון כץ (יש עתיד)
לא. אבל אני רוצה לשאול אותך שאלה .
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני מסכים שזה יכול לפעמים ליצור עיוותים אבל בסוף יש איזה שהוא היגיון, כי רשות מקומית היא עומדת מול התושבים היא מכירה את הצרכים שלה היא מכירה את הבעיות שלה. היא מקלה איפה נופלים איפה לא נופלים. איפה אפשר להקל איפה אפשר להחמיר.
רון כץ (יש עתיד)
לא. אבל רעש זה קל.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אותו ראש רשות גם צריך לתת תשובה לתושבים למה אין אטליז בשכונה.
רון כץ (יש עתיד)
למה רשות צריכה להתעסק בלפתוח מכבסה? רעש זה קל. עזוב רעש זה בסדר. או כל עסק אחר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אתה נכנס אני אומר לך כרגע באופן כללי. אני לא יודע יכול להיות שמכבסה גם כן.

המכונות גורמות לרעש. וראש רשות רוצה שיהיה פה אזור מגורים יותר שקט והוא לא רוצה שיהיה פה מכבסה עם מכונות כביסה. לכן יש בזה היגיון.
רון כץ (יש עתיד)
אין בעיה, אבל יש עמדה - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
איפה הבעיה מתחילה? כשאותו פקיד במשרד הבריאות חקלאות, זה, לא אמור לענות לתושבים בכלל הוא בכלל לא רלוונטי הוא יושב קבע כללים. עכשיו תחפש אותו ותגיד פה בצדק, נציגת הממשלה שאין לו מספיק כוח אדם אפילו לבדוק את זה, את הרגולציה.
רון כץ (יש עתיד)
זה לא משנה. מה שאנחנו מדברים פה זה עודף. מה שהם עושים זה קיים. עכשיו זה עודף. הרשות יכולה להוסיף.
רוני סורקיז
ממש לא עודף.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני אומר בסוף אני לא הייתי כופה על רשויות מקומיות - - -
היו"ר ווליד טאהא
טוב. חברי הכנסת.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני חושב שצריך לתת אחריות.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי. תודה רבה חבר הכנסת פינדרוס.
רון כץ (יש עתיד)
אם רשות מקומית לבד מחליטה את זה זה מבורך ומקובל.
היו"ר ווליד טאהא
תודה חבר הכנסת רון.
רון כץ (יש עתיד)
לא גם וגם.
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו נחזור להתווכח. אנחנו ניתן לרוני סורקיס מנהל רישוי עסקים באיגוד לשכת המסחר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אבל מה החלטנו לגבי סעיף - - -
רוני סורקיז
בשופרסל, ואיגוד לשכת המסחר. נכון.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מה החליטו לגבי הסעיף שעלה לפני הפסקה?
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
7.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
סעיף 7. כן.
היו"ר ווליד טאהא
נחזור אליו. כן רוני.
רוני סורקיז
אני רוצה לומר קודם כל מספר דברים. מטרת הרפורמה הייתה וכל התהליך הזה הייתה לאחד את התהליך לעשות אותו סדיר אחיד בכל הארץ. ברגע שעסק צריך לעמוד במפרט אחיד ולצידו במפרט רשותי או כל מפרט אחר שיקראו לו עיקרון האחידות פג. לא יכול להיות אנחנו חווים את זה היום. בשטח. מעיר לעיר. אנחנו מקבלים דרישות נוספות. אנחנו מקבלים שהוראות לאישורים של גורמי אישור שלא קיימים בצו רישוי עסקים. ואנחנו מקבלים הרבה. אנחנו מוציאים הוצאות.
תומר רוזנר
מר סורקיז אתה יכול להביא דוגמה שנבין אותך?
רון כץ (יש עתיד)
נכון. נכון.
רוני סורקיז
כן. אני יכול לתת הרבה דוגמאות.
רון כץ (יש עתיד)
צודק.
רוני סורקיז
אני יכול לתת לכם לדוגמה מרכול בלי טיפול במזון לא נדרש לאישור המשרד להגנת הסביבה. יש ערים שיש להן את היחידה הזו בעירייה אצלם.
רון כץ (יש עתיד)
נכון.
רוני סורקיז
אז אנחנו מבקשים להביא אישור בדיקות שפכים, פינוי שומן. שזה בסדר אנחנו עושים בשוטף. להמציא תכניות סניטריות חדשות עם הנחיות - - -
רון כץ (יש עתיד)
יש לי שאלה. זה ברור לגמרי. אבל אני רוצה לשאול למה אתם לא עושים שני מסלולים?
היו"ר ווליד טאהא
לא.
רון כץ (יש עתיד)
אם אתם רוצים לתת לרשות לקבוע - - -
היו"ר ווליד טאהא
אתה לא מתכוון, אתה שואל את מי, את הממשלה או את - - -
רון כץ (יש עתיד)
את מי שהגה את הרעיון.
רוני סורקיז
לא. אני רוצה, אני אמשיך ואני- - -
היו"ר ווליד טאהא
לא, לא. מספיק לקטע הזה מספיק. אנחנו רוצים לעבור לאביב חצבני התאחדות התעשיינים.
אביב חצבני
אדוני היושב ראש תודה על האפשרות באמת להתייחס. אני מצטרף למה שאמר חברי מלשכות המסחר. קודם כל אני אקח אותנו חצי צעד אחורה ברשותך ב- 30 שניות.
היו"ר ווליד טאהא
לא. אנחנו מדברים על הסעיף הזה ספציפי. כן.
אביב חצבני
נדבר גם על הסעיף הזה ספציפי.
היו"ר ווליד טאהא
לא, לא. רק על הסעיף הזה ספציפי. בבקשה.
אביב חצבני
נדבר על הסעיף הזה ספציפי בהרחבה.
היו"ר ווליד טאהא
כן.
אביב חצבני
אנחנו אומרים בסוף הדרך, בשורה תחתונה כמו שנאמר פה אם המטרה היא בסוף לבצע האחדה ובאמת לתת סמכות לוועדת ההסדרה לא יכול להיות שיהיו מפרט אחיד מפרט רשותי, תקנות שחיות לצד אותו פריט רישוי. העסקים עצמם עם כל הכבוד לא יודעים לחיות בג'ונגל הזה.
רון כץ (יש עתיד)
נכון. זה מטורף.
אביב חצבני
לא עסקים קטנים לא מפעלי תעשייה לא מספרות לא משנה על מי אנחנו מסתכלים. בהיבט זה אם אנחנו באמת רוצים לעשות רפורמה אמיתית צריך לאחד את הכול לפריט רישוי אחד פשוט קריא, שכל בעל עסק שבא לפתוח יודע בדיוק מה מצופה ממנו שלא תהיה שום ציפייה ממנו עכשיו לפתוח אין סוף פסקי חקיקה או כל דבר אחר לעניין הזה אדוני היושב ראש. בהרחבה צריך להבין שגם עסקים קמים בבוקר כדי לשמור על בריאות בטיחות וביטחון גם של העובדים שלהם, מצד אחד, וגם של העוברים ושבים מצד שני. כל השיח כרגע לצורך העניין עוסק בטקטיקה וצריך לזכור שהאחריות שלנו גם נמצאת שם כמובן נוסף על הנושא של רישוי עסקים שכולנו בסוף רוצים לקום בבוקר ולהיות אנשים שומרי חוק. תזכרו, היום 30 יום העסקים קמים בבוקר כשהם עבריינים. שכונתי אין להם רישיון עסק בתוקף תודה.
היו"ר ווליד טאהא
אז אתה בעד הסעיף?
אביב חצבני
אנחנו לצורך העניין רוצים נגד כל סעיף שהוא כרגע מה שנקרא, פריט רישוי. מה שנקרא פריט רשותי ו/או מה שנקרא נספחים חלקיים או פריט רישוי חלקי וכן הלאה.
רון כץ (יש עתיד)
צודק. אם אפשר - - -
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי. בסדר. לילך דחוך שופרסל. היא תגיד מה זה. כן.
לילך דחוח
תודה רבה על רשות הדיבור. אני רק אחזק ואוסיף כמה דוגמאות כי אתם צריכים להבין שאנחנו נמצאים במצב של סתירה. קבעו ברפורמה שיש נותן אישור אחד, היום המצב בפועל שיש סתירה. אם אני כבר עשיתי את כל האמצעים עמדתי בתנאים של נותן אישור ראה ערך נגיד משרד הבריאות אני מגיעה למצב שבו אני צריכה לעמוד גם בדרישות של וטרינר, של רשות מקומית, דרישות סותרות שונות.

קחו לדוגמה את זה שיש מיקום מסוים כדי להעביר סחורה, זה עמד בדרישות של המפרט ושל משרד הבריאות אחרי שעברנו הרבה מאוד סאגות בעניין הזה, עכשיו לא, וטרינר מקומי מבקש שיהיה מסדרון אחר להעביר סחורה. לא מכאן ולא מכאן. לא יינתן אישור לא יינתן רישיון עסק עד שאני לא אעמוד בדרישת רשות רישוי, באישור מקדים של וטרינר שגם זה לוקח זמן. ויש לו הערות, ויש לו דוח ביקורת אז הוא יחזור וכו'. עוד דברים. יש מחיצה קיימת היום במפרט של משרד הבריאות. לא. וטרינר מקומי דורש ממני לבצע מחיצה גבוהה יותר כמעט פי 2. בין מכירת בשר למכירת עוף. בלי שום היגיון.
היו"ר ווליד טאהא
בסדר. גם לנו לוועדה יש מחיצות.
לילך דחוח
מה שאנחנו רוצים להציע זה שאם יש מפרט אחיד שנותן אישור, רשות רישוי לא יכולה לקבוע מפרט נוסף. אנחנו מבינים שיש חוקי עזר, אנחנו מבינים שיש דברים אחרים, שאנחנו צריכים לעמוד בהם. אבל היא לא יכולה לקבוע מפרט נוסף והיא לא יכולה גם נותן אישור שלא קיים בצו רישוי עסקים.
היו"ר ווליד טאהא
תודה רבה, אתם בוודאי מקשיבים ושומעים.
לילך דחוח
אגב יש לנו עוד המון דוגמאות שאנחנו יכולים לתת.
היו"ר ווליד טאהא
תודה, תודה לילך. ניתן את זכות הדרך לחבר הכנסת רון כץ, בבקשה.
רון כץ (יש עתיד)
תודה רבה אדוני. אני רגע רוצה להתייחס ממש בקצרה ספציפית לסעיף הזה. אני מאוד מסכים עם התאחדות התעשיינים שאומרים לא יכולים שדין רמת-גן לא יהיה כדין באר-שבע. ודין באר-שבע לא יהיה כדין תל-אביב. אי-אפשר אם עסק אחד עכשיו רוצה לפתוח סניף נוסף עסק קטן רוצה לפתוח סניף נוסף בעיר סמוכה אליו פתח-תקווה וקריית-אונו. לא יכול להיות שהבן-אדם הזה יצטרך ללמוד עוד פעם מחדש את כל התורה בשביל לפתוח עוד סניף אחד קטן. אנחנו צריכים להחליט או אנחנו רוצים המטרה של כולנו וזו המטרה להקל על העסקים בפתיחת העסק שלהם אז צריך להיות צ'ק ליסט לגבי איך אנחנו פותחים עסק במדינת ישראל. אם רשות מסוימת רוצה להחריג אנחנו צריכים לעשות את זה מטעמים מיוחדים שיירשמו ולא צריכים לאשר כל החרגה וצריך להיות משהו מאוד-מאוד ספציפי. כמו למשל נגיד רעש. אחרי שעה מסוימת או כל דבר אחר.

את זה אפשר לקבל. אבל לא יכול להיות שכל ראש רשות ייתן לעצמו איזה שהם רעיונות שיש לו ועסקים במדינת ישראל יצטרכו בכל רשות שהם מגיעים ללמוד את התורה מההתחלה. המטרה שלנו לזה לפשט את פתיחת העסקים במדינת ישראל לעזור להם לפתוח עסקים כמה שיותר מהר, להקל עליהם כמה שאפשר. ואני בא מרשות מקומית אני חושב שאם כבר היינו רוצים לעשות מהלך באמת חכם היינו מעבירים את כל הסמכות לרשות המקומית. כי הם אלו שמתמודדים עם אותו עסק והם אלו שיודעים הכי טוב איך לפעול מול אותו עסק ומה טוב לתושבים שלהם ומה מפריע לתושבים שלהם.
תומר רוזנר
את זה סותר את עצמך.
רון כץ (יש עתיד)
אבל אם אנחנו לא מאפשרים - - -
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אתה סותר את עצמך.
רון כץ (יש עתיד)
לא, לא. בגלל זה אני אומר, אם אנחנו לא מאפשרים את זה. אם אנחנו לא מאפשרים את זה כבר אז אני אומר אל תעשו עכשיו טלאי על טלאי. לא מאפשרים את זה אז לא מאפשרים את זה. הולכים על המסלול של המדינה הוא מסלול אחד הוא מסלול אחיד ואם יש איזו שהיא בעיה ספציפית אמיתית באיזו שהיא עיר או רשות שם אנחנו צריכים לעשות את זה מטעמים מיוחדים שיירשמו אבל בטח לא מסלולים מקבילים ועוקפים, בדיוק לאותו דבר בסופו של דבר לפתוח עסק במדינת ישראל.
היו"ר ווליד טאהא
טוב. תודה רבה חבר הכנסת רון כץ. אני חוזר אליך.

עכשיו תומר ולירון יסכמו לך מה היה. אביתר, כן בבקשה.
אביתר כהן
צוהריים טובים תודה רבה יו"ר הוועדה. אני רוצה להתייחס לדברים שנמצא פה אני לא אלאה ואחזור עליהם.
היו"ר ווליד טאהא
כן. תתייחס לסעיף ספציפי. האחרון.
אביתר כהן
בעיניי הניסוח שנעשה פה הוא לא שינוי קוסמטי כלל. לכתוב שיבוא מפרט רשותי, זה בעצם לקחת את הרצון של הרשות המקומית, והוא רצון לגיטימי לחלוטין, לקבוע מדיניות, אצלה בתוך העיר ובמקום לשלוח את העיר לעשות חוק עזר כמו שנדרש, על-מנת לבצע מדיניות עירונית, לדחוף את כל מה שהם רוצים בתוך המפרט הרשותי, וזה מבהיל אותי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אתה יודע מה התהליך ליצור חוק עזר דרך אגב? ניסית פעם ליצור חוק עזר דרך אגב?
אביתר כהן
התהליך מאוד ארוך.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני שואל אם אתה יודע מה התהליך ליצור חוק עזר?
היו"ר ווליד טאהא
הוא אמר התהליך מאוד ארוך.
רון כץ (יש עתיד)
זה לא כזה קשה. אני עשיתי.
היו"ר ווליד טאהא
תמשיך אביתר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מאוד קשה. מאוד מאוד.
רון כץ (יש עתיד)
תלוי. לא, לי היה פשוט - - -
היו"ר ווליד טאהא
חבר הכנסת.
רון כץ (יש עתיד)
תלוי ביועמ"ש.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כמעט בלתי אפשרי תאמין לי.
היו"ר ווליד טאהא
בבקשה תמשיך.
אביתר כהן
אז אני אומר שוב פעם, הרצון של הרשות לקבוע מדיניות - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
רוב החוקים הם מנדטוריים בגלל שאי-אפשר לשנות.
רון כץ (יש עתיד)
אני אומר לך .
אביתר כהן
נכון זה טוב בתוך יש תהליך של חוק עזר לטובת העניין הזה בתוך מפרט רשותי לא ייתכן שיעשו את זה וזה מה שיקרה, לא היום עוד שנה עוד שנתיים. עכשיו, לכתוב שהרשות יכולה תוכל לפרסם איזה מסמכים נדרש להביא על-מנת לקבל רישיון עסק, היא תוכל גם לכתוב שמחר אני צריך גם להביא אישור של וטרינר כמסמך שנדרש להציג, כשווטרינר הוא לא חלק מצו רישוי עסקים באותו פריט.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
נכון.
אביתר כהן
עכשיו, אין לזה סוף. זה יכול להיות ארוך מאוד מתיש מאוד גם ככה זה כמעט בלתי אפשרי. אני אתן דוגמה קטנה, יש לי חנות שהייתה סופר מרקט 20 שנה ברשות מקומית, הגיע וטרינר. היא עברה לרשות ויקטורי לפני 3 שנים, הגיע וטרינר עירוני ראה את החנות החליט שצריך מעבר אחורי בנינו מעבר אחורי. באה ועדה לתכנון ובנייה חריגת בנייה. באנו להסדיר את זה אי-אפשר. אין לך אחוזי בנייה עכשיו. עכשיו, או תסגור את החנות או תהיה עבריין. אבל באמצע אתה לא יכול להיות.
היו"ר ווליד טאהא
או תפתח דלת צדדית לא אחורית.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אתה יצירתי, אדוני היושב ראש.
אביתר כהן
אבל זה בדיוק העניין, זה התמודדות יום יומית.
רון כץ (יש עתיד)
נכון. זה בדיוק מה שיקרה אם נאשר את זה.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אבל זה בדיוק ככה.
היו"ר ווליד טאהא
טוב. תודה רבה. תודה רבה אביתר.
אביתר כהן
עוד חצי מילה כבוד היושב ראש. עוד מילה אחת.
היו"ר ווליד טאהא
כן.
אביתר כהן
יש היום תהליכים סדורים שהם חובה. בסדר? או רשות, אני היום יכול לבחור אם אני פונה למשרד הבריאות על-מנת לקבל חוות דעת מקדמית. וואנס עשיתי את זה קיבלתי חתימה, משרד הבריאות לא יכול לבוא לחזור אחורה, מהחתימה שלו בשטח. עובדתית זה קורה. חנויות שעבדו תחת חוות דעת מקדמית וקיבלו את החתימה, מגיע מפקח פתאום זה לא מתאים לו. עכשיו, תשנה תשבור קירות. צריך מפרט אחד ברור שיהיה כתוב. שאני יודע ואני יודע לקרוא חוקים ברוך השם. אני אקרא את החוק כמו שצריך, ברור לי מאילת עד מטולה איך בונים סופרמרקט. או לא משנה מה, מכבסה, אני לא יודע מה.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי, הבנו, בסדר גמור. תודה רבה. חברת הכנסת שרון רופא בבקשה.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אני אגיד רק שני משפטים. נדמה ככל שאנחנו נוכל ומעמיקים בדיון ואנחנו מעמיקים בדיון זה פעם ראשונה שאנחנו מתדיינים בנושא הזה ואנחנו פה מ-11 בבוקר והנושא באמת נושא שמעורר הרבה מאוד אמוציות. אבל מורגש כאילו שמצד אחד, יד אחת באה רצתה לעשות רפורמה ויד שנייה רצתה להתחשב בכל הנוגעים בדבר. וכדי להתחשב בכל הנוגעים בדבר אנחנו בעצם לא יכולים להתקדם לשום מקום. אז אני רוצה להגיד שקודם כל כדי לייצר רפורמה בואו נסכים קודם כל כולנו על הבסיס. שאנחנו רוצים לעשות שינוי.

אנחנו כבר מספר שעות צוללים עמוק בתוך הדיון בנושא המאוד חשוב הזה וזה דיון שני שמתקדם, ואני חייבת להגיד אדוני היושב ראש שככל שאנחנו צוללים בתוכו פנימה, אני מגלה להפתעתי ואולי לצערי שמצד אחד - - -
היו"ר ווליד טאהא
מושכים אותנו חזרה. כן.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
יד אחת רוצה להוביל רפורמה. יד שנייה נורא רוצה ללטף את כל הנוגעים בדבר, לצאת בסדר עם המרכז לשלטון מקומי ועם משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, ושאף אחד לא יגיד לי שנייה נגד מישהו.
היו"ר ווליד טאהא
נכון. גם אני מרגיש אותו דבר.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אני לא נגד אף אחד. אני בעד רפורמה וכדי לעשות רפורמה חברים אני מציעה לכל אחד לאפסן קצת את האגו בפנים בתור המגירה. אם לא לא תהיה פה רפורמה. אי-אפשר להתחשב במרכז לשלטון מקומי, במשרד הבריאות שלא רוצה, במשרד להגנת הסביבה שזה לוקח לו יותר מ-4 שנים להביא מפרט. סליחה. זה לא עובד ככה. אז או אתם צוחקים עלינו ולא רוצים להעביר רפורמה או או ברפורמה עסקינן בואו נעסוק באמת ברפורמה. כל רגע מישהו אחר אמשיך טלאי על טלאי של קושי. אז איזה רפורמה זו?
היו"ר ווליד טאהא
נכון. אז שי ומעין אתם צוחקים עלינו או רוצים רפורמה?
מעין ספיבק
משתדלים לא לצחוק עליכם.
היו"ר ווליד טאהא
יופי.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
מדהים.
מעין ספיבק
אבל בנוגע לסוגיות שעולות כאן לגבי רשות רישוי אנחנו פתוחים לשמוע.
נפתלי קאייקוב
כבוד היושב ראש אני יכול להתייחס בבקשה? יש לי הרבה מה להגיד על זה.
היו"ר ווליד טאהא
לא, לא.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
הוא כבר ביקש הרבה פעמים.
היו"ר ווליד טאהא
אז תגיד את השם בבקשה.
נפתלי קאייקוב
שמי נפתלי קאייקוב, אני ראש אגף רישוי עסקים של עיריית נתניה, ויושב ראש איגוד ארצי שיקול רישוי עסקים בשלטון מקומי.
היו"ר ווליד טאהא
אורח אצלנו אפילו קבוע.
נפתלי קאייקוב
באמת יש פה פאנל מאוד גדול של אנשים שהיו ראשי רשויות.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
כן.
נפתלי קאייקוב
סגני ראשי ערים. אני מרגיש בנוח בזירה של השלטון המקומי, והם נמצאים כרגע היום ברשות המחוקקת. אבל תראו, הזירה של העסקים נמצאת בשלטון המקומי. למעט אזורים דלילים שמשרד הפנים מופקד עליהם אבל יחסית היסח 90/10 או משהו כזה.

כל רשות מקומית יש לה ראש רשות שמנהל אותה. הוא מסדיר את העסקים במרחב המוניציפאלי. תשווה בנפשך שיפתחו חנויות סקס בטמרה או שנייה. כי בצו רישוי עסקים מופיע חנויות סקס. או בבני-ברק. מה ראש הרשות היה עושה? זאת אומרת עם כל הכבוד למילים הגבוהות של הרפורמה ואנחנו אלו שמובילים את הרפורמה הזו עדיין עדיין עדיין, יש את הרוכל הקטן מפתח-תקווה שכן מותר רוכלות אין רוכלות? צריך לכתוב מדיניות. אנחנו לא מבקשים שום הטבות נוספות. אנחנו ביקשנו שיהיה מפרט, או שיש מפרט או אין מפרט.
רון כץ (יש עתיד)
צודק.
נפתלי קאייקוב
כמו משרד הבריאות או כמו איכות סביבה.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
צודק.
נפתלי קאייקוב
אמרנו אם אין מפרט חוקי המדינה קובעים. אלו היו הדברים שקבועים כאילו. זה לא המצאה. כבוד היושב ראש זה מה שכתוב עכשיו.
תומר רוזנר
מר קאייקוב, בוא תענה למה שעלה כאן.
נפתלי קאייקוב
שנייה. אני רוצה לסיים. אני מתייחס אתה באמצע הפאתוס ככה אתה יודע, אני באמצע ההתלהבות שאתה לוקח אותי. מה שאני רוצה להגיד ככה, עם כל הכבוד למפרטי הממשלה ואיגודים מקצועיים שאני מאוד מכבד אותם, עדיין יש מטרות לחוק רישוי עסקים לשמור על מטרות שהן מטרות שקבועות בחוק.

ראש רשות מקומית שהוא שלטון מקומי הוא רואה את המכלול ברשות שלו. ורשאי להגיד איך הוא רוצה לראות. אם הוא רוצה להיות עם ויטרינה או בלי ויטרינה. רוצה להיות עם שילוט לד או שילוט אותיות בודדות. חייב להיות חלק מהתכנית של המפרט הרשות. לכן אנחנו אמרנו אנחנו בדיוק, שבים למשרדי הממשלה. תראה מה שאמר חבר הכנסת רון כץ זה הרי ה- wishful thinking, הרי הקמנו מרכז שירות משותף. רצינו להגיע למצב שכל נותני האישור יאצילו סמכות על הרשות המקומית כיבוי משטרה משרד הבריאות, ואז לא יצטרכו להשתגע עם ועדות למיניהן בתוך הזירה המקומית יהיה באותה עיר בדיוק מה צריך ומתקדמים עם זה. זה הרעיון שאליו צריך לשאוף ולהגיע. אבל אם כרגע אני מדבר על הנתונים עצמם, חייב להיות מפרט רשותי. או שאין מפרט רשותי או לפעול לפי חוקי מדינה. אני מסכים זה כתוב. אם רשות כתבה מפרט רשותי היא צריכה לעמוד.

דרך אגב כבוד יושב הראש עוד משפט אחרון. אם רשות קבעה מפרט רשותי תתקן אותי נציגת משרד הפנים, הוא קבוע ל- 3 שנים אי-אפשר לגעת בו. לא תוסיף את זה תביא את זה. יש סטנדרטיזציה שהיא חייבים לעמוד בה, ולכבד את כללי המשחק. גם למשרדי הממשלה וגם לשלטון המקומי. לכן אנחנו נאה דורש נאה מקיים. תודה.
רון כץ (יש עתיד)
נכון.
היו"ר ווליד טאהא
תודה רבה גם לך. לירון?
לירון אדלר מינקה
טוב. אני חושבת שהכוונה וזה לא סותר לגמרי את מה שאמרת. הכוונה הייתה לאורך השנים בחוק שהמפרט הרשותי יתייחס לדברים שם ייחודיים לרשות, רעש, לילה, סגירת חורף.
נפתלי קאייקוב
נכון.
לירון אדלר מינקה
דברים כאלה. הטענה שעולה כאן ותענו אולי לזה, שהרבה פעמים רשויות מקומיות דורשות במפרט הרשותי דברים שהם נוגעים לדרישות של נותני האישור.
תומר רוזנר
וסותרות אותן.
לירון אדלר מינקה
וסותרות או מוסיפות. שנייה.
נפתלי קאייקוב
אנחנו מעולם לביקורת להיות אובר רולינג על כבאות או על משטרה. מקובלת.
היו"ר ווליד טאהא
אוקיי. בסדר. בכל זאת הבהרה של לירון חיונית כן. אני חושב שמיצינו את הסעיף הזה חברים.
תומר רוזנר
מה החלטנו פה?
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו צריכים לסיים ב־15:45 שיהיה ברור.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
עכשיו לדיון של איך קוראים לזה בסעיף 7.
היו"ר ווליד טאהא
כן. אולי בכל זאת לטובת חבר הכנסת יצחק פינדרוס, לעדכן מה היה בסעיף 7.1 אתה מתכוון. לא. 7.ג.1.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
בואו נסיים את הסעיף הזה ואז נחזור.
תומר רוזנר
כן. בדיוק.

מה שעלה כאן על-ידי העסקים מעורר קושי. כפי שאמרה חברת הכנסת רופא אופיר הנושא הזה מחזיר אותנו קצת אחורה לחוסר ודאות ואי-אחידות בדברים. יכול להיות שבאמת כפי שאמר נציג הרשויות המקומיות צריך לייחד את המפרט הרשותי לאותם עניינים השם באמת ייחודיים לאותה רשות. לא יכול להיות בעיניי לפחות, שווטרינר של הרשות יבוא עכשיו יתערב בעניינים שמשרד הבריאות החליט בהם או שמשרד החקלאות החליט בהם לצורך העניין. זה לא מקבלת על דעת שעכשיו ברשות שבמפרט כפי שנאמר פה אם יש מצב כזה, שבעסק שאין לגביו דרישה של איכות הסביבה, יבוא עכשיו הנציג המקומי במסגרת דרישות הרשות יתחיל לדרוש דרישות של איכות הסביבה. זה לא מתקבל על הדעת.
היו"ר ווליד טאהא
איך אתה מסדיר את זה?
תומר רוזנר
צריך לחשוב איך להסדיר את זה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יש אפשרות לראש רשות לנהל את השכונות שלו. איפה הוא רוצה רעש בלילה, איפה הוא לא רוצה רעש בלילה.
תומר רוזנר
זה משהו אחר. זה צריך להשאיר בידיו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יפה. אבל בחוק אל תיקח לו את זה.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
זה צריך להיות מסודר.
רון כץ (יש עתיד)
זה יהיה או זה או זה אי-אפשר גם וגם.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
אי-אפשר גם וגם בדיוק.
לירון אדלר מינקה
שזה יתייחס למשהו אחר פשוט.
רוני סורקיז
אני מבקש לומר ככה, קודם כל לגבי מדיניות רעש - - -
היו"ר ווליד טאהא
תגיד את השם עוד פעם בבקשה.
רוני סורקיז
רוני סורקיז. מדיניות רעש. קודם כל אנחנו מדברים על עסקים טעוני רישוי ישנם עסקים שהם לא טעוני רישוי אז לכן המנגנון הזה הוא לא נכון. המנגנון הנכון הוא באמצעות חוק עזר עירוני. 2 אני רוצה להגיד אם מישהו חושב - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אתם לא עברתם. אני הייתי מחוקק של חוקי עזר.
רוני סורקיז
שנייה. אם מישהו חושב - - -
רון כץ (יש עתיד)
לא. זה לא כזה נורא. אצלי זה לא היה נורא.
רוני סורקיז
קודם כל שני דברים. המפרט הרשותי אין בסמכותו להקל הוא יכול אך ורק להכביד על העסקים זה צריך לקחת בחשבון גם כן. אין להם שום מנדט לבטל את מה שאמר נותן האישור.

הדבר אחרון, לא יכול להיות מצב שבו אנחנו העסקים שפרוסים על פני כל המדינה, יש לנו בעיר אחת אנחנו דורשים את הגנת הסביבה, בעיר שנייה אנחנו דורשים וטרינר כל זה מתבטא בנזקים כלכליים קשים כבדים ואין לזה שום הצדקה. אם מישהו חולק על מה שכתב נותן אישור במפרט, היה לו את ההזדמנות להעלות את זה שהציגו את המפרטים לעיון הציבור. הדבר הזה חלף, המפרטים אושרו. מפרט רשותי אין לו מה לעשות במקום שנותני אישור אנחנו נותנים את האמירה שלהם. תודה.
היו"ר ווליד טאהא
כן. מצד שני לא יכול להיות שרשות כאילו אתה שם רשות הצידה, בנושא שבמתנהל בתוכה. היא אחראית גם על העיצוב של פני העיר, על הרבה מאוד נושאים.
רוני סורקיז
נכון.
היו"ר ווליד טאהא
אתה מבקש להוציא אותה מכל הסיפור.
רוני סורקיז
לא. אני מדבר על משרד הבריאות.
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו מדברים, רבותיי סליחה שנייה. סליחה.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
שלטון מקומי מלכתחילה - - -
היו"ר ווליד טאהא
תומר, צריך אולי למצוא את הנוסחה שרק תעדן את הנושא הזה. ותעשה אותו יותר מסודר.
תומר רוזנר
חריגים.
שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו)
גם.
היו"ר ווליד טאהא
אין מצב שהרשות תהיה מחוץ לעניין הזה.
תומר רוזנר
נכון.
היו"ר ווליד טאהא
מצד שני, כולנו שותפים לחשיבה שצריך לעשות משהו שבגדול יהיה כללי, אבל עם מתן הדגשים רשותיים ששונים ממקום למקום.

המפרט הרשותי מופיע היום בתוך תנאים רוחביים, הם כותבים מה שהם רוצים שם. בניגוד לגורמים מאשרים.
רון כץ (יש עתיד)
אז את זה בדיוק צריכים לתקן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
חוק הרעש בירושלים, הוא כבר 15 שנה בהתדיינות בין מועצת העיר למשרד הפנים. 15 שנה. לפי חוק הרעש הקיים היום בירושלים, אדוני אני לא בטוח שאתם רוצים שנפעיל אותו. עד 19 אתה חייב לסגור את כל העסקים ובימי שלישי מ-14 עד 16. אני מציע לך לא, סליחה כל השבוע. מ-14 עד 16 עד 19. לפי חוק הרעש הקיים.
היו"ר ווליד טאהא
כן אדוני אתה לא מנהל ויכוח עם חבר הכנסת עם כל הכבוד. אתה לא מנהל ויכוח עם חבר הכנסת.
רוני סורקיז
חס וחלילה.
היו"ר ווליד טאהא
בסדר. הוא אומר מסיים את הדברים שלו ואחרי זה אני מנהל את הישיבה.
רוני סורקיז
אני מתנצל.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני עדיין אומר - - -
היו"ר ווליד טאהא
כנראה שבדיון הבא נדבר על זה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, לא. אני רוצה לדעת מה סוכם עד עכשיו. כי גם סיכום כנראה לא הספקתי להגיע.
היו"ר ווליד טאהא
כן. זה משהו שנעשה לפני שהוא חזר לוועדה אבל אפשר לעשות את זה גם מחוץ לדיון הרשמי. בסדר פינדרוס?

סגנית סמנכ"ל היחידה הכלכלית ומרכז השלטון המקומי בבקשה.
ענת לובזנס
נעים מאוד תודה רבה על זכות הדיבור. אני רוצה לציין רק את הצד אולי הדמוקרטי שלטוני של הרשות המקומית, שמנהלת איזו שהיא רגולציה מקומית, וכמו שנאמר פה כל רשות היא קצת שונה מאחרת מטעמים וסיבות שונים. ראש רשות נבחר בבחירות ישירות גם המועצה של הרשות והתושבים של הרשות סומכים עליהם שיובילו אותם ויובילו את הקהילה והדמוקרטיה המקומית למקום שמתאים לה. להכפיף את המפרט הרשותי ככה למפרט אחיד שלא נותן שום התייחסות לזה, זה איזו שהיא אפשר להגיד פגיעה בשלטון המקומי לגמרי.

אני מסכימה איתך שמצד אחד אני מבינה את הוועדה שרוצה לקדם פה איזו שהיא יכולת לנהל רגולציה מקלה, ולצד שני צריך לתת לרשות את המקום שראוי לה, וכבר יש תיקון 34 לחוק רישוי עסקים שנותן איזה שהם איזונים, ואנחנו מבקשים שעדיין תהיה לרשות כמו שנאמר פה, זכות לקבל החלטות בעצמה בהתאם למה שקורה בתחומה.
היו"ר ווליד טאהא
תודה רבה לך. אנחנו חושבים אותו דבר כנראה. אז בנימה חיובית זו של הסכמות.
תומר רוזנר
לפני שאתה סוגר את הדיון.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אבל אני רוצה לפרוטוקול ביקשת שנדבר מחוץ לפרוטוקול. הבנו שלושתנו שהיינו בדיון הקודם שההערה לא התקבלה. אז אני אומר לך שוב, על דעת כל חבריי, זה כמעט מעקר את התכנית ההערה הזו. על דעת כל חבריי.
היו"ר ווליד טאהא
אנחנו נדון בסעיף הזה, גם בדיון הבא יש לנו עוד מה לדבר יש לנו עוד מלא.
רון כץ (יש עתיד)
וליד אנחנו נבוא אליך בלי קשר.
היו"ר ווליד טאהא
כן. בסדר גמור. אנחנו נעשה את זה. אז אני רוצה להודות לכולם.
תומר רוזנר
סליחה. אדוני.
היו"ר ווליד טאהא
תומר.
תומר רוזנר
לסעיף קודם של המפרט הרשותי אני רוצה להפנות את תשומת הלב שתידרש כנראה הוראת מעבר לגבי מפרטים רשותיים שכבר נקבעו שיצטרכו להתפרסם ברשומות בפרק זמן שנקבע אבל צריכה להיות הוראת מעבר לעניין הזה.
היו"ר ווליד טאהא
תודה רבה תומר. תודה רבה לכל המשתתפים. עוד נותר לנו דיון אחד או אולי יותר, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 15:31.

קוד המקור של הנתונים