ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 13/10/2021

פרק כ"ג (יבוא) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



2
ועדת הכלכלה
13/10/2021


מושב שני


פרוטוקול מס' 52
מישיבת ועדת הכלכלה
יום רביעי, ז' בחשון התשפ"ב (13 באוקטובר 2021), שעה 9:00
סדר היום
פרק כ"ג (יבוא) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א–2021
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מרדכי ביטון – היו"ר
רון כץ
לימור מגן תלם
יבגני סובה
מיכל שיר סגמן
חברי כנסת
סימון דוידסון
מוזמנים
רינת בכר - מנהלת מחלקת תמרוקים, משרד הבריאות

אור אלדר - הלשכה המשפטית, משרד הבריאות

רותי אלגוזי - מנהלת יחידת תנאי ייצור נאותים, תמרוקים, משרד הבריאות

אסנת לוקסנבורג - ראש חטיבת טכנולוגיות, משרד הבריאות

הילה אורן שפיס - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד האוצר

נעם דן - רפרנטית תעשיה, מסחר ותיירות, אגף התקציבים, משרד האוצר

שי סומך - עו"ד, מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אנואר חילף - הממונה על חוקיות הייבוא, משרד הכלכלה והתעשייה

ליאור לוי - יו"ר פורום קנאביס במוצרי צריכה, התאחדות התעשיינים

הלנה ביילין - עו"ד, דיוטי פרי - ג'יימס ריצ'רדסון

ענת רוזה - חברת הנהלה, איגוד ענף התמרוקים, איגוד לשכות המסחר

אתי פלר - מנכ"ל, הרשות הלאומית להסמכת מעבדות

רחל גור - מנהלת תחום ממשלה, לובי 99

אייל מנצור - סמנכ"ל, איינשטיין בע"מ, יבואני תמרוקים

גולן אלבז - מנכ"ל ביוטיקייר, יבואני תמרוקים

צחי ברקוביץ - עו"ד, רשות התחרות
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
ד"ר עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
אלון דמלה

פרק כ"ג (יבוא) מתוך הצעת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א–2021, מ/1443
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוקר טוב. אנחנו ממשיכים בסדרת הדיונים שלנו בחוק ההסדרים, כולל מה שהם מכנים רפורמת הייבוא ששמה בחוק: פרק כ"ג מתוך הצעת חוק התוכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022). דיון בסעיפים 114–115 לחוק. אנחנו בשלב ההקראה של החוקים. השיטה שלנו היא להקריא סעיף או שניים ולקבל התייחסויות ספציפיות בלבד לסעיפים שמוקראים. יש סוגיות שהשארנו לדיון, לבדיקה. אנחנו נחזור אליהם בסוף ההקראה.

אנחנו בסעיף 55א12ג. ויש אנשים שקיבלו גם זכות התייחסות מהישיבה הקודמת. אנחנו ניתן להם את זה בהמשך. פשוט, בואו תתחילו מהסעיף הזה, בבקשה.
ענת מימון
אנחנו נמצאים בסימן ג', עמוד 13, ליבוא המקביל. את סעיף קטן (א) הקראנו בישיבה הקודמת. אני אמשיך מסעיף קטן (ב).






"
(ב) השר רשאי באישור ועדת החריגים ובאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, להסיר, בצו, תמרוקים מהתוספת הרביעית ב'1, ורשאי הוא להוסיף, בצו, תמרוקים לתוספת הרביעית ב'1; הודעה על הוספת תמרוקים כאמור תימסר לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת."



גם זה סוכם בישיבה הקודמת. אפשר יהיה להוסיף תמרוקים שאפשר יהיה לעשות בהם את הייבוא המקביל במסלול החדש שאנחנו עושים עכשיו, אבל זה יהיה רק בהודעה. ואפשר להסיר תמרוקים, כלומר, לאסור ייבוא מקביל במסלול הזה, אבל לזה צריך יהיה אישור גם של ועדת חריגים וגם של ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת.

אני ממשיכה, עמוד 14.

"ייבוא מקביל של תמרוק על בסיס אישור התאמה לתמרוק ייחוס
55א12
ד.
(א) לא התקין השר תקנות בהתאם להוראות סעיף 55א12ג עד ליום ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022), רשאי יהיה יבואן, על אף האמור בהוראות לפי סעיפים 55א10, 55א11, 55ג1 ו-55ז1 לייבא בייבוא מקביל תמרוק המנוי בתוספת הרביעית ב'1, למעט תמרוק רגיש, בלי שקיים את הוראות הסעיפים כאמור, ובלבד שניתן לו אישור ממעבדה מאושרת לפי סעיף קטן (ב) (להלן – אישור התאמה) והוא הודיע על כך למנהל לפי סעיף קטן (ג)."



אני רק עוצרת על (א) ומסבירה. אנחנו אומרים שיש ייבוא מקביל לפי תקנות שייקבעו בעתיד. ככל שלא יובאו תקנות עד דצמבר 2022, המחוקק בא ואומר: אנחנו לא נתעכב יותר עם ההסדר הזה ואנחנו וקובעים פה את ההוראות. אותו תמרוק לא יצטרך באמת הערכת בטיחות ולא יצטרך את תיק התמרוק. אלה הסעיפים שאנחנו מתגברים עליהם. אבל זה יהיה מסלול שיחייב בדיקה על ידי או מכון התקנים או מעבדה מאושרת שמשרד הבריאות כרגע בנוסח צריך לאשר את המעבדות.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
רק שאלה לגבי המעבדות. המעבדות הנוספות האלה אי-אפשר לאשר אותן כבר עכשיו, ולא להשאיר את כל העומס של הבדיקות רק על מכון התקנים בייבוא המקביל?
ענת מימון
אני רק אעיר שלפי הוראות המעבר שיש שלנו בתוך החוק, עד תום שנה צריך יהיה לאשר לפחות שלוש מעבדות נוספות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש זמן לאשר לפני כניסת החוק לתוקף. בואו נמשיך.
ענת מימון
זה אמור להתגבר.




"
(ב) המעבדה המאושרת תיתן אישור התאמה אם –






(1) מצאה כי קיימת זהות בין תמרוק הייחוס ובין התמרוק המיובא על סמך דוגמה של תמרוק הייחוס ודוגמה של התמרוק המיובא, לרבות תוויותיהם, בכל אלה:"



איזו זהות בודקים?






"
(א) שם יצרן תמרוק ושם התמרוק;







(ב) רכיבי התמרוק, הן בשמות הרכיבים והן בסדר הופעתם בתווית;







(ג) לגבי תמרוק ייחוס שיוצר במדינה ממדינות האיחוד האירופי – המדינה שבה יוצר תמרוק הייחוס בהתאם לתווית תמרוק הייחוס, ואולם אם צוין בתווית התמרוק המיובא כי יוצר באזור הסחר של האיחוד האירופי (EU) יראו אותו כזהה לתמרוק הייחוס לעניין זה;







(ד) לגבי תמרוק ייחוס שיוצר במדינה שאינה מדינה ממדינות האיחוד האירופי – כתובת אתר הייצור, אזור הייצור ומדינת הייצור של תמרוק הייחוס, בהתאם למצוין בתווית תמרוק הייחוס;







(ה) המרקם והצבע של התמרוק;







(ו) סוג האריזה והוראות השימוש בתמרוק;







(ז) תקופת השימוש בתמרוק לאחר פתיחתו, ככל שצוינה על גבי תמרוק הייחוס או אריזתו;







(ח) מטרת השימוש בתמרוק, ככל שצוינה על גבי תמרוק הייחוס או אריזתו;"



כלומר, זה מה שהמעבדה צריכה לבדוק, זהות מוחלטת בין תמרוק שמיובא לארץ במסלול רגיל לבין התמרוק שמייבאים עכשיו בייבוא מקביל. אני רק מעירה לגבי הנושא של מה רשום על מדינת הייצור. ההוראה כרגע אומרת שאם כתוב על תמרוק הייחוס מדינה אבל על התמרוק המיובא כתוב EU, כלומר שזה מיובא מכלל אירופה, זה מספיק. כלומר, אין זהות. זה לא שאנחנו מבקשים EU לעומת EU ומדינה כמו גרמניה לעומת גרמניה, אלא מספיק שהתמרוק המיובא הוא מאזור הסחר של אירופה. זה מה המנוסח כרגע.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
ולגבי תקופת השימוש בתמרוק לאחר פתיחתו? לא מדובר על תאריך.
ענת מימון
כשכתוב 24 חודשים, לדוגמה, מרגע הפתיחה זה טוב לשימוש, זה יהיה זהה.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אבל לא יהיה רגע הייצור או - - -
ענת מימון
בהמשך יש הקראה לגבי זה. אנחנו נגיע לזה.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אוקיי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הבנתי.
אסנת לוקסנבורג
האם היושב-ראש מוכן שאנחנו נתייחס?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עוד רגע. אנחנו גומרים את הקראה. הערות גם של הזום, גם של ח"כים, אבל ממוקדות לסעיפים האלה. לא לחזור להערות כלליות.
אסנת לוקסנבורג
רק לגבי הסעיפים האלה, אם אפשר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
אסנת לוקסנבורג
ראשית, אנחנו רוצים שיגיעו לפה תמרוקים שהם תמרוקים טריים, נקרא לזה ככה, כדי שהציבור הישראלי יקבל תמרוקים שהם תמרוקים שבאמת חדשים יחסית, גם עומדים בסטנדרטים החדשים ביותר שיש, וגם מבחינת חיי המדף שלהם והיכולת שלהם להשתמש. ולכן ככל שניתן צריך לשאוף לזה שאנחנו נמצאים עם תמרוקים שהם תמרוקים טריים, נקרא לזה ככה.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אבל יש תמרוקים שזה לא משנה מתי הם יוצרו, זה משנה מתי הם נפתחו. אלה שני דברים שונים.
אסנת לוקסנבורג
חלק-חלק.
רינת בכר
כן. אז יש משמעות גם לתאריך הייצור וגם לתאריך "טוב לאחר פתיחה". זאת אומרת, בדרך כלל, כתוב על תמרוקים תאריך של "טוב לאחר פתיחה", כי תמרוקים הם בדרך כלל עמידים לתקופה של - - -
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
תלוי באיזה תמרוק. באיחוד האירופי יש תמרוקים שזה קריטי והם כותבים באמת את התאריך, זאת אומרת, התאריך באמת מצוין מיום הפתיחה. ויש תמרוקים שזה לא מצוין בכלל, זה לא רלוונטי.
רינת בכר
לא. אז לפי ההוראה של האיחוד האירופי וגם לפי מה שנהוג בישראל היום, ואנחנו אימצנו את התקנות האירופאיות כבר לפני כמה שנים, לפי הצעת חוק של ח"כ זהבה גלאון, אנחנו אימצנו את המודל האירופאי שיש תמרוקים שאורך החיים שלהם הוא ארוך, ויש תמרוקים שאורך החיים הוא יותר קצר. חלק מסומנים בתאריך תפוגה, כמו תרופות ומזון, וחלק מסומנים בתאריך "טוב לאחר פתיחה". בכל מקרה, אני חושבת שאף אחד מאיתנו לא ירצה להשתמש בתמרוק שיוצר לפני עשר שנים.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אם אין לו שום בעיה, אם הוא יוצר לפני עשר שנים, אלא פג התוקף שלו מתחיל מרגע שהוא נפתח מהקופסה, מהוואקום שלו לצורך העניין, אז כן.
רינת בכר
כן. אבל בגבול הסביר. לא תמרוק שיוצר לפני עשר שנים ושכב באיזשהו מקום עשר שנים, כי כל נתוני היציבות של החברות לא הולכות כל כך רחוק אחורה. זאת אומרת, זה כמה שנים אחורה. וכמה שנים אחורה זה שלוש שנים אחורה, בדרך כלל.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
עדיין בייבוא המקביל אין שום – אם באירופה לא כותבים את התאריך כי התאריך לא רלוונטי, תאריך הייצור הוא לא רלוונטי, והם לא כותבים אותו על רוב התמרוקים שלהם.
רינת בכר
לא. הם כותבים אותו על כל התמרוקים. זה חלק משיטת קידוד אצווה. אם את זוכרת, היה לנו בנוסחים - - -
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
דיברנו על הקוד הזה.
רינת בכר
בדיוק. הקוד הזה שכתוב, מי שמכיר, היצרן שרואה את הקוד, יודע בדיוק באיזו שנה זה יוצר.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אבל ליבואן אין שום סיכוי.
רינת בכר
מה?
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
ליבואן אין שום סיכוי לדעת את זה.
רינת בכר
ליבואן יש דף הסבר של קידוד אצווה שאומר לו: המספר הראשון שמופיע זה השנה; המספר השני זה היום בשנה; ושתי האותיות אחר כך זה השם של המפעל. נותנים לו את הדף של ההסבר והיבואן יודע. יש כאן יבואנים, אפשר לשאול אותם. ואפילו באחת הישיבות עם היבואנים הסבירו לנו שאת שיטת הקידוד אפשר להוריד אפילו מהאינטרנט. זה לא משהו שהוא סודי. אפשר לדעת.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אוקיי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אבל שוב, אני רק רוצה לדעת שאין כאן התקטננות ברמת התאריך. סליחה על המילה "התקטננות" זאת לא הכוונה; הכוונה היא יותר נקודתיות.
רינת בכר
כן.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אז אני מתקנת את עצמי. האיחוד האירופי דורש רק תאריך פתיחה ולא תאריך ייצור, ואנחנו דורשים תאריך ייצור ומתעלמים מתאריך הפתיחה.
רינת בכר
לא. תאריך הייצור כתוב על כל התמרוקים באשר הם בעזרת - -
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
הקידוד הזה.
רינת בכר
- - שיטת הקידוד, ה-Batch Number, בעצם מס' האצווה. לפי זה יודעים את תאריך הייצור. והתמרוקים מתחלקים בין כאלו שיש עליהם תאריך תפוגה ובין כאלה שיש עליהם תאריך "טוב לאחר פתיחה". אחד מהם מסומן כשעון חול, זה תאריך תפוגה, ואחד מהם מסומן כקופסה פתוחה כזאת עם המכסה, ושם כתוב כמה חודשים לאחר הפתיחה.
אסנת לוקסנבורג
עכשיו, ככל שלתמרוק יש חיים יותר ארוכים, אז יכול להיות שהוא התגלגל ביותר מקומות, יכול להיות שבחלק מהמקומות תנאי האחסון שלו נשמרו או לא נשמרו מבחינת הדברים ופירוק החומרים, ויכול להיות – זה לא יכול להיות – אלא שהוא גם מיוצר לפי סטנדרטים שהיו לפני עשר שנים ולא לפי הסטנדרטים הנוכחיים. וגם ייצור לפי סטנדרטים ואיסור על חומרים מסוימים ודברים כאלה מתקדמים לאורך השנים.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
שאלה שלי היא איך יבואן מקביל – קודם כול, אנחנו מדברים על היצרן ועל יבואן. אז בסדר. איך יבואן מקביל, מי שעוסק בייבוא מקביל, אמור לדעת את זה?
רינת בכר
את מה? לפענח את שיטת הקידוד?
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
את התאריכים. הוא לא מכיר את הקידודים האלה.
רינת בכר
אז הוא שואל את הספק שלו. זה משהו שהוא לא איזה סוד נורא גדול. כמו שאמרתי קודם, אפשר להוריד את זה גם מהאינטרנט. זה מה שסיפור לנו מאיגוד לשכות המסחר. זה לא איזה מידע נורא סודי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בואו נגיד שגם אתם, מי שפנה אליכם להיות רשום כיבואן מקביל, יקבל את ההסבר הזה. בחוק הזה יש גם הדרכות, נכון?
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
לא. הם אומרים שלא מהם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. אבל המעבדות או מי שעובד מולו. יש דרישה בחוק הזה גם להדרכה, אם אני זוכר.
אסנת לוקסנבורג
לנציג אחראי לגבי תיק תמרוק בייבוא מקביל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז הוא יקבל הסבר איך קוראים את הקידוד.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
לא. אבל זה לא של ייבוא מקביל. זה מה שהיא אומרת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כל מי שיעסוק צריך לקבל הדרכה, לפי מה שראיתי. זה לא נכון.
רינת בכר
נכון. נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כל מי שיקבל אישור יבואן עובר איזושהי הדרכה.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
או מקביל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל בכל מקרה, הדבר הזה ידוע באירופה וגם יבואנים ישראלים יודעים לקרוא את הקוד הזה כבר היום.
אסנת לוקסנבורג
כן.
רינת בכר
כן. רוב האנשים פה צריכים, אבל אני זוכרת כשהייתי ילדה, אז הייתה איזו שיטה לפענח את הקוד על קופסת שימורים בשביל לדעת בדיוק. אני לא יודעת מי פה זוכר את התקופה הזו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני לא יודע. אנחנו לא היינו כמוך. פשוט אכלו את הקופסה. לא בדקנו את הקידוד. זו הסיבה שנהיית ד"ר לביולוגיה.
רינת בכר
אחר כך גם לימדו אותנו איך לקרוא על הצמיג, כשאנחנו מחליפים לרכב, מתי הוא יוצר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אמרתי לך. זה רק את. זה לא אנחנו.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
יש קידודים, אדוני היושב-ראש, יש קידודים, עם כל הצחוק, שהם סוד של היצרן. אין סיכוי ליבואן המקביל לדעת מה זה הקוד הזה. זה אומר שאם אנחנו מעבירים את זה ככה, לדעתי, אנחנו במקום לקחנו משהו שקוראים לו ייבוא מקביל ובלמנו אותו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. אבל את אמרת שאין חשיבות למועד הייצור. זה משפט לא נכון, כי גם לאירופה - - -
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
יש תמרוקים שאין קשר למועד הייצור הרלוונטי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, רגע. רגע. חכי. אמרת שאין חשיבות למועד הייצור בחלק מהמוצרים. זה משפט לא נכון.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
בחלק מהמקרים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. זה לא נכון.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
בחלק מהמקרים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. זה לא נכון. לכל המוצרים יש חשיבות למועד הייצור. חלקם רגישים לתאריך תפוגה ממועד הפתיחה. ואירופה מראה גם את הייצור וגם את מועד הפתיחה.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אין שום תאריך. יש את זה על הקוד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין מוצר שחיי המדף שלו לא מוגבלים בזמן.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אבל אדוני היושב-ראש - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
וגם אופן האחסון, נניח, לפי התאוריה שלך, יבואן ימצא מוצר בן עשר שנים, והוא אוחסן ב-40 מעלות חום - - -
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אבל ליבואן יש קשר עם היצרן ועם המפעל. הוא יכול להוציא את זה. יש לו את הקוד. ליבואן המקביל אין סיכוי להשיג את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אנחנו לא רוצים שיהיו פה מוצרים שישבו בצד ב-40 מעלות חום במכולה עשר שנים, כי החומר, כל חומר ביולוגי, שארוז בקופסה יכול להיפגע. וגם אירופה לא רוצה שמוצרים יתגלגלו עשר שנים. זה לא הרעיון. את צודקת, שהוא צריך לדעת איך מבינים מועד ייצור, והם אומרים שזה די פשוט בקוד הזה. ואנחנו נכניס שתהיה הדרכה ליבואנים כאלה, איך מזהים את מועד הייצור. אבל אני לא חושב שזה כזה אתגר.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
בואו נראה את התקנות האירופאיות, בואו. אפשר להראות לנו את זה?
רינת בכר
אין ייבוא מקביל באירופה. אין כזה דבר.
סימון דוידסון (יש עתיד)
הם לא צריכים ייבוא מקביל באירופה. עוד פעם חוזרים לאירופה.
רינת בכר
כן. נכון. בסדר, לא צריך. אבל גם אין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
טוב.
נעם דן
אני רק רוצה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רק שנייה, שנייה. הבטחנו לענת רוזה, נציגת איגוד לשכות המסחר, מהפעם הקודמת להשלים את דבריה. בבקשה.
ענת רוזה
בוקר טוב. תודה רבה. היה לי חשוב להגיע פיזית כי באמת בדיון הקודם כל מי שהיה נציג של איגוד לשכות המסחר נקטענו באינטרנט. אז תודה על ההזדמנות. לא יצא לנו בכלל בכל הדיון רק להביע – שנייה, זום אאוט – עמדה כללית של – אני מייצגת פה את ענף התמרוקים באיגוד לשכות המסר. באופן כללי, אני עובדת בחברה, אני מנהלת רגולציה בחברה, כבר למעלה, בתחום הזה של הרגולציה, כבר למעלה מ-15 שנה. ואני מלווה את האבולוציה של הרפורמה הזאת מתחילת דרכה. ואני כן רואה אבולוציה, זאת אומרת, מהנוסח הראשון, והייתי בכל דיוני הוועדה הקודמים.

ואנחנו כן רוצים להגיד, קודם כול, כעמדה כללית, שחשובה לנו הרפורמה. אנחנו רוצים בעצם לאפשר סחר כמה שיותר חופשי ולפתוח את השוק בישראל. אני כן רוצה לציין את אבולוציה במובן שאם זה בא לידי ביטוי בעובדה שהנוסח הזה שהוגש כאן הוסכם על ידי משרדי הממשלה השונים, ומגיעים לדיון בנקודה הרבה יותר בשלה מהפעמים הקודמות. זו נקודה שהיה חשוב לי להגיד.

באופן כללי, הרפורמה כמו שהיא מוצגת כאן – אני רוצה להתייחס בעצם למסלול הנוטיפיקציה שהוצע פה בעצם ליבואנים, היבואנים הרשמיים, נקרא לזה ככה. וזה בעצם מסלול נוטיפיקציה שמבוסס על זה שיהיה נציג אחראי, הוא יחזיק בתיק התמרוק והוא יעשה בעצם העלאה של תיק התמרוק הזה למאגר של תיקי תמרוק שמשרד הבריאות יקים. אנחנו רוצים להתייחס לנקודה הזו, שנכון שבאמת הוועדה עשתה תיקון בשבוע שעבר בהמשך להערה שנוגעת לסודיות של חלק מהרכיבים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ענת, אני מצטער לקטוע אותך. אנחנו לא פה בנאומי פתיחה על החוק הזה. זה כבר היה מזמן.
ענת רוזה
אוקיי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הערות על הסעיפים שהוקראו הרגע.
ענת רוזה
אוקיי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נתתי לך כי הפלו אותך בפעם הקודמת.
ענת רוזה
אז הסעיף שעברנו פעם קודמת שדיבר על תיק התמרוק, אני צריכה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. אז אמרנו שנחזור לנושאים שנותרו פתוחים, אחד מהם זה תיק התמרוק.
ענת רוזה
אה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא מופיע אצלנו כנושא פתוח, ואנחנו נשוב אליו.
ענת רוזה
הבנתי. אוקיי. אז אני אדבר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לימור מגן, בבקשה.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אני רוצה לחזור להערה שלגבי המעבדות הנוספות. אני רואה שבדברי הסבר לסעיף 55א12 באמת רשום שעד ה-1 ביולי יאושרו לפחות שלוש מעבדות. אני רוצה לשאול: איזה תוקף יש לזה? איזה תוקף מחייב יש?
ענת מימון
יהיה גם בחוק, בהצעת החוק.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
את יכולה להראות לי איפה? אני לא רואה. אני הסתכלתי וחיפשתי עכשיו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה בהמשך?
ענת מימון
בהמשך.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
איפה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז למה, לימור? זה בהמשך.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
לא. אבל אני הסתכלתי. אני בדקתי את הנקודה הזו, ואני לא רואה התייחסות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
את אישה רצינית.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אני רוצה עוד לשאול - -
ענת מימון
עמוד 27.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה?
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
- - באותו – שנייה – באותו עניין.
ענת מימון
עמוד 27, סעיף קטן (ז).
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איזה סעיף?
ענת מימון
עמוד 27, סעיף קטן (ז).
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עמוד 27, סעיף קטן.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אני כבר אסתכל. אבל אני רוצה לשאול: למה בעצם לדחות את זה, ולא להכניס מלכתחילה את הנושא של המעבדות הנוספות?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא דוחים. עד. מיידית.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
לא. למה לא ביחד עם מכון התקנים, שיהיו עוד מעבדות מראש? זה מה שאני שואלת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא דוחים. החוק נכנס לתוקף. מיידית יאשרו מעבדות.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
ברגע שהחוק נכנס לתוקף, כל ייבוא מקביל - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
פשוט נותנים זמן להיערכות.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
שנייה, אדוני היושב-ראש. אני רוצה רק להדגיש נקודה. ברגע שהחוק נכנס לתוקף ויש ייבוא מקביל, כל בדיקה שתיעשה על ידי מכון התקנים – תהיה אפשרות לעשות גם בדיקות במעבדות מקבילות?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בדיוק. כן.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אוקיי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו רוצים תחרות בכל התחומים.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
מלכתחילה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ולא, אנחנו לא רוצים תלות. אנחנו אוהבים את מכון התקנים. אבל לא בלעדיות. וכולם נערכים לדבר הזה. ויש כבר מעבדות בישראל שמתכוננות ומוכנות למהלך הזה. כן.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אני רוצה רגע לשאול לגבי הנושא של הקידוד, נושא של תאריך ייצור. הרי בסופו של דבר ליבואן הרשמי אין בעיה להשיג את זה מהיצרן.
רינת בכר
נכון.
סימון דוידסון (יש עתיד)
נכון. אנחנו פה רוצים לקדם את הנושא של ייבוא מקביל. ויבואן שעושה ייבוא במקביל לא יכול להשיג את זה מהיצרן.
רינת בכר
היום הוא משיג את זה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אז למה הם טוענים שהם לא משיגים? אני מרגיש שכל הזמן מצד אחד מספרים לנו סיפורים, מצד אחד עסקים שרוצים לעשות ייבוא מקביל, שכל הזמן יש חסמים. אני מגיע לפה, אני שואל שאלה ותמיד הכול בסדר. אז או שאני מקבל נושאים או נתונים לא נכונים או שאני מקבל מכם דברים שהם לא נכונים. משהו פה – איך היבואן המקביל היום יכול להשיג את הקידוד הנכון?
אסנת לוקסנבורג
כן הוא עושה את זה, רינת.
רינת בכר
מה?
אסנת לוקסנבורג
יבואן מקביל היום משיג את הקידוד, נכון?
רינת בכר
כן.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אז למה אין לנו ייבוא מקביל במדינת ישראל?
נעם דן
כיום יש קשר ליצרן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היו עוד חסמים. זה לא החסם הכי גדול שיש, סימון. אלה הבדיקות של המוצרים, זה אישור היצרן.
סימון דוידסון (יש עתיד)
לא. אני פה, בסעיף הזה. אמרת שנדבר על סעיף-סעיף.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. אתה שואל למה אין ייבוא מקביל. זה לא החסם, לדעת מתי נוצר המוצר.
רינת בכר
נכון.
סימון דוידסון (יש עתיד)
זה אחד מהחסמים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. החסם הוא שהיצרן לא היה מוכן לחתום לאף אחד אחר שהמוצר הזה זהה למה שהוא מייבא לארץ. ופה אנחנו עקפנו את היצרנים. אמרנו שהמעבדה תוכיח. לא זה שמכר. שנייקי אומרת עכשיו: אני מוכרת רק לאדם אחד – היא בעצם יצרה מונופול בארץ. כי נייקי מכרה לעוד חברות קטנות בישראל. ואז אנחנו באים, בעבר, ואומרים: תביא לנו אישור שזה מוצר של נייקי. נייקי לא נותנת את האישור. ואז אין ייבוא מקביל. ופה אנחנו אומרים: אל תביא לנו אישור מהיצרן; נעשה בדיקה שאלה מוצרים זהים; ניקח כמה פרמטרים. זה החסם המרכזי. השאר זה הרחבה בניסיון להגמיש עוד תהליכים גם בבדיקה, גם עם מסלול הצהרה. עד היום כל מוצר נבדק. היום תצהיר שהוא תקין, ואנחנו נדגום, לא כל מוצר יאושר אחרי בדיקה, אלא הצהרה מספקת. יש פה הרבה הקלות.

ואני אומר לך שאני צברתי שעות מחוץ לוועדה עם אנשי משרד הבריאות. ומה שהם אומרים לך זה מה שהם מאמינים בו. ואם הם לא מאמינים במשהו או מתנגדים לו, הם גם יגידו לך.
סימון דוידסון (יש עתיד)
יש לי שאלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
סימון דוידסון (יש עתיד)
שאלה של אדם מהשכונה, בסדר?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שאל.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אנחנו נסיים את כל הדיונים. אנחנו נשב פה שעות, נגיע למאני טיים. יהיה ייבוא מקביל למדינת ישראל. אז אנחנו יושבים פה וכל הזמן אני מרגיש עוד בלם ועוד בלם ועוד בלם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סימון, התנאים החדשים הם בשורה ליבואנים. בעיות, חסמים, התאמה של השוק, דברים שלא ידענו ונגלה בהמשך, כן יהיו. אבל להגיד ליבואן: אתה לא תלוי ביצרן – זו מהפכה. כי היום אתה רצית להביא ג'ילט, סכין, ויש יבואן בלעדי בארץ ושולט בשוק הסכינים באופן דרמטי, ואז אומרים לו: טוב, אתה רוצה להביא ממישהו אחר שקנה מג'ילט באירופה? תביא לנו רק אישור מהיצרן. הוא לא תמיד מוצא את האישור.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, ה"רק" הזה.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
ה"רק" הזה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
ה"רק" – רק – הוא מטורף.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה לא יהיה. לא. זה לא קורה עכשיו. לא. בייבוא המקביל אתה לא צריך להביא אישור.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
כשרוצים להוציא, זו עיקר הבעייתיות שיש.
סימון דוידסון (יש עתיד)
הלוואי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עכשיו חלק מהיבואנים שקונים מיבואן אחר באירופה, נניח, יבואן אחר באירופה מכר למישהו בייבוא מקביל, הוא נותן לו את האישור שלו. זה מספיק. אתה לא הולך ליצרן המקורי.
סימון דוידסון (יש עתיד)
מה האינטרס של היצרן בסופו של דבר לעשות ייבוא מקביל?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין לו אינטרס.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אין לו אינטרס.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היצרן בישראל – אז למה עושים את הרפורמה הזאת?
סימון דוידסון (יש עתיד)
מה בסוף יקרה? היצרן, בגלל שהוא עובד עם ספק מאוד גדול במדינת ישראל, שהוא יבואן הזה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה המצב כיום. זה המצב כיום.
סימון דוידסון (יש עתיד)
וזה מה שיישאר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. כי אתה לא חייב אישור יצרן.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אבל אתה חייב אינפורמציה מהיצרן. אז אין לך שום דרך לדעת את תאריך הייצור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אותו יבואן שקנה מהיצרן באירופה יש לו את האישורים האלה, והם מספיקים.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אבל יש הבדל בין יבואן לייבוא מקביל. יש הבדל מהותי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. הם מספיקים.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
מה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה קונה מאדם באירופה שקנה מהיצרן – לו יש את כל האישורים של היצרן. ואנחנו מסתפקים באישורים שלו. אנחנו לא הולכים ליצרן, לאותו אחד שלא נתן פה בארץ לעוד יבואנים אישור יצרן. זה מה שחסם ייבוא מקביל – אישור יצרן. זה היה החסם הגדול.
נעם דן
יושב-ראש הוועדה, זה מסמך מהיצרן. שיטת הקידוד זה המסמך שהוא מהיצרן. הוא חלק מהמסמכים של היצרן.
רינת בכר
אנחנו לא דורשים אותו אבל.
נעם דן
צריך להגיד את זה פשוט. פשוט צריך להגיד את זה, ששיטת קידוד זה מסמך מהיצרן.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
ואין אותה לאף אחד. עם כל הכבוד לד"ר גוגל, אתם - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בואו ניתן רק לרינת.
סימון דוידסון (יש עתיד)
כן, מיכל, לא יהיה פה שום ייבוא מקביל.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
לשלוח אנשים עכשיו לחפש בגוגל את הקידוד של היצרן - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בואו ניתן לרינת. בבקשה, רינת. כבר כיום יש ייבוא מקביל בתמרוקים.
רינת בכר
היום יש ייבוא מקביל בתמרוקים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אומנם לא בהיקפים גדולים.
רינת בכר
נכון. לא בהיקפים גדולים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז קודם כול, תסבירי איך זה מתרחש היום.
סימון דוידסון (יש עתיד)
באחוזים. את יכולה לתת לנו אחוזים? סתם לדעת, לסבר את האוזן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. היא מעולם הרפואה. היא לא מעולם המסחר.
סימון דוידסון (יש עתיד)
לא. אבל אם היא אומרת נתון כזה, אז אולי היא יודעת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל היא יודעת מה היא אישרה. היא לא עכשיו – סטטיסטיקה של ייבוא.
רינת בכר
אני יכולה להגיד כמה דברים. ייבוא מקביל קיים במדינת ישראל משנת 2001 מתוקף נוהל שמשרד הבריאות כתב בעקבות הוראה של בג"ץ. הייתה איזו תביעה, עתירה לבג"ץ על יבואן שרצה להביא בייבוא מקביל, ואז נכתב נוהל יבוא מקביל. בשנת 2001 התחילו להפעיל אותו במשרד הבריאות. הנוכל הזה נקרא נוהל 37. הוא נמצא באינטרנט.
ואנחנו מבקשים מספר דברים לצורך בדיקה שבאמת המוצר שהיבואן המקביל מביא הוא מוצר שתואם למוצר שמשווק כבר בארץ על ידי היבואן הרשמי, ושהוא הגיע מהיצרן המקורי אחרי שהוא עבר את כל שרשרשת אספקה. חלק מהדברים שאנחנו מבקשים במסגרת הנוהל הזה, ועל הדבר הזה מלינים כלפינו כבר הרבה פעמים יבואנים מקבילים שאלה מסמכים שקשה להם להשיג, זה את כל שרשרשת האספקה הזאת. זאת אומרת, אם אתה קנית עכשיו מאיזשהו סוחר בניו יורק והוא קנה מהיצרן המקורי, לא לכל היבואנים המקבילים הסוחר הזה בניו יורק מוכן להראות תעודת משלוח או משהו איזשהו מסמך שבאמת קושר את היצרן המקורי, כדי שנדע שהמוצר לא מזויף.
סימון דוידסון (יש עתיד)
עד היצרן.
רינת בכר
כי בעולם התמרוקים יש המון המון מוצרים מזויפים בניגוד לעולם המזון. אז זה מה שאנחנו מבקשים וזה הדבר שהכי קשה ליבואנים המקבילים להביא. לכן יש 14 יבואנים מקבילים, ואין 200 יבואנים מקבילים בשוק. לא כל יבואן מקביל, הסוחר שלו, הספק שלו מוכן לתת לו עדות שהוא באמת קנה את זה מקולגייט או באמת קנה את זה מלוריאל.
סימון דוידסון (יש עתיד)
למשל, קולגייט, חוץ מהיבואן הגדול הרשמי, יש יבואנים מקבילים?
רינת בכר
יש יבואנים מקבילים. עכשיו אנחנו נתנו לאנואר חילף ממשרד הכלכלה את כל הנתונים לגבי ייבוא מקביל שנרשמו אצלנו במערכת. והוא בדק את ההיקפים של הייבוא המקביל מבחינת כסף. אנחנו יודעים רק לראות את הרישיונות. זאת אומרת, אחרי שאנחנו נותנים רישיון למוצר בייבוא מקביל, אנחנו לא יודעים באמת כמה יחידות הוא קנה, כמה זה. אז אנואר יוכל, אני חושבת, לתת את ההיקפים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני רוצה להגיד – סימון, אני רוצה גם להגיד לכולנו, יש לנו - - -
סימון דוידסון (יש עתיד)
אם אשר, סימון, לא סיימון. אימא שלי לא מרשה לקרוא לי סיימון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סיימון וגרפונקל.
סימון דוידסון (יש עתיד)
גם ברדיו על כל העברית צחקו על סיימון וגרפונקל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היום זה היה, לא?
סימון דוידסון (יש עתיד)
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סימון.
סימון דוידסון (יש עתיד)
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לנו לכל ההקראה של החוק הזה שעתיים. יש לנו עשרות סעיפים. מה שלא נביא, כדאי שנביא את זה. אנחנו רוצים לא רק – הדיון האם הרפורמה הזאת פתוחה מאוד או סגורה מאוד הוא מאחורינו. אנחנו לא נוכל עכשיו להיתקע על זה. אני אומר, בואו נקרא סעיף-סעיף. נראה בסוף, ננסה להבין שאכן יש בשורה בחוק הזה. אם אין בו בשורה, אז אין מה לעשות.
סימון דוידסון (יש עתיד)
נכון, בדיוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אני אומר לכם שיש בו בשורה חלקית, לא מושלמת. הזהירות בנושא המזון והתמרוקים הייתה יותר גבוהה ממוצרים אחרים. וזה בסדר. אני גם לא רוצה להיות זה שיביא לשוק מוצרים מסוכנים או מזויפים. אני כן רוצה שמשרד הבריאות יגיד לי: נחה דעתי שפתחנו, אבל יש פה כמה דברים. אני אומר לכם, בואו נעבוד, כי מה שאנחנו חוזרים רוורס, זה דיון עיקרוני אם הרפורמה הזאת מספקת או לא. ולא נגיע.
סימון דוידסון (יש עתיד)
לא. פשוט אני אגיד לך מה ההרגשה שלי. אני באמת מאוד מכבד אתכם, באמת. שלא תחשבו אחרת. אבל כשאנחנו מדברים איתם זה נראה כאילו שהכול טוב. יש ייבוא מקביל והכול בסדר.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אין ייבוא מקביל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
דווקא לא, סימון.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אבל אין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
דווקא לא. הם דווקא הציגו פה עמדה של - - -
סימון דוידסון (יש עתיד)
לא. אבל הם אומרים שיש 14 יבואנים מקבילים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הם לא אמרו שהכול טוב. הם אמרו שזה אפילו לקיחת סיכון, פתיחת השוק הזה היא מסוכנת.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אבל יש גם דברים מדורגים שאשפר לעשות. אפשר גם להגיע לדרך האמצע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הם אמרו את זה פה בוועדה. מה?
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אפשר גם להגיע לדרך האמצע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הם הגיעו, מבחינתם, לקצה. לא לאמצע. הם טוענים שהם פתחו את זה למוצרים שהם לא התכוונו בהתחלה לפתוח.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אז למה לא לעשות תהליך הפוך, שכל שנה הרי דיברנו שצריך להכניס מוצרים, נכון?
סימון דוידסון (יש עתיד)
כן.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אז כל שנה מכניסים מוצרים קודם כול מאושרים. ואם אתם רוצים לגרוע, זאת אומרת, אם עליתם – תהליך הפוך – אם עליתם על משהו שהוא לא טוב - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גם זה הוצע.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
- - אז אתם צריכים לבוא לפה, לגרוע בפני הוועדה כאן.
רינת בכר
ואז אנשים ייפגעו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הם דיברו על קבוצות. מיכל, הם דיברו על קבוצות מוצרים וסוגי מוצרים וסוגי סיכונים שיש במוצרים.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
לא. אני אומרת לא מה נגרע. אני אומרת בואו נכליל, ואז אם יש משהו שלא עובד, להוציא אותו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל זה נאמר להם לא אצלך. זה נאמר להם במשרד ראש הממשלה, במשרד הכלכלה, וזה משא ומתן עם משרדי ממשלה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
כן. נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ובסוף הם אמרו: נלך אתכם עם רשימה של שנסכים עליה ונפתח את זה כל שנה עוד ועוד. זה העיקרון. לא הכול מותר ובואו נחריג, אלא רק מה שמוחרג מותר ולאט לאט נוסיף.
סימון דוידסון (יש עתיד)
מה שחברת הכנסת מיכל שיר אומרת הוא שהשיטה של האמריקאים יותר מקובלת עלינו, כי שם כולם בסדר. אבל אם תופסים אותך, אוי ואבוי. ואצלנו זה הפוך. כולם לא בסדר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל, סימון, האויב של הטוב זה המושלם.
סימון דוידסון (יש עתיד)
בסדר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואנחנו מכלים פה עשרות שעות על רפורמת הייבוא. ואני חושב שנביא - - -
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אבל אדוני היושב-ראש, כשמשהו לא בסדר, אז אתה מביא את זה לפה ואתה גורע אותו. ולא הפוך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אני אומר לכם שאנחנו כן מביאים בשורה ליבואנים.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
זה חוק כלכלי בסוף.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בתמונה הרחבה של רפורמת הייבוא, אנחנו מביאים בשורה. ואנחנו נתמיד פה שנה, שתיים, ותהיה לנו את ההזדמנות להכניס מוצרים נוספים. אנחנו עושים פה פתח, שהוא לא גדול, אבל הוא ילך ויגדל הפתח הזה. וזאת ההזדמנות שלנו. אבל אם לא נעשה עבודה שחורה של הקראת סעיפים עכשיו, אנחנו בצרות.
אסנת לוקסנבורג
יש לנו הצהרה קטנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, רחל גור, לובי 99, על הסעיפים הספציפיים, בבקשה.
רחל גור
תודה רבה, כבוד היושב-ראש. אני רציתי פשוט לחדד את השאלה של המעבדה המוכרת. זאת אומרת, היום יש מעבדות מוכרות ויש את מכון התקנים, ובעצם אנחנו מציעים לעגן בתוך החוק את האפשרות להכיר במעבדות הנוספות מעבר למכון התקנים. אבל לגבי מכון התקנים אין צורך לקבוע תנאים. זה כבר נמצא בפנים.
אז שוב השאלה היא
אם כבר היום משרד הבריאות עובד עם חמש מעבדות שמאושרות בבדיקות של משרד הבריאות, למה אי-אפשר להכניס את זה בחוק? כי כל דבר שנתנה בהחליטה עתידית הוא פחות - - -
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
זה בדיוק מה שאני שאלתי.
רחל גור
נכון. אני מחדדת את השאלה.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אני גם לא כל כך הבנתי את התשובה.
ענת מימון
השאלה היא: למה צריך אישור בנוסף?
רחל גור
כן.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
למה זה לא קיים היום? למה זה לא קיים היום? אני שוב מחדדת את השאלה הזאת.
רחל גור
אני אחדד עוד יותר. אם יש צורך במכרז או בקביעת קריטריונים נוספים כדי לעשות את הבדיקות האלו של משרד הבריאות, אז למה מכון התקנים נכנס ללא מכרז? כאילו למה אותו תהליך של קביעת קריטריונים לא חל עליו?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה, אסנת.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
זהו. זה מה שאני שאלתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אסנת, רינת.
רינת בכר
אוקיי. אז ככה. לגבי המעבדות, לצורך בדיקת המוצרים שמגיעים בייבוא מקביל במסלול הצהרה, אז בישיבה לא אחרונה, בישיבה לפניה, סגן השר חבר הכנסת אביר קארה הציע שהרשות להסמכת מעבדות תכיר במעבדות. ואנחנו הבטחנו ליושב-ראש שאנחנו נבדוק את הנושא הזה. ובאמת הרשות להסמכת מעבדות מבחינתנו היא גוף שהוא יותר טוב שיכיר במעבדות מאשר משרד הבריאות. אנחנו לא רוצים לייצר ביורוקרטיה מיותרת ולהתחיל לעשות מסלולים של הכרה במעבדות לצורך ייבוא מקביל. אז אין לנו התנגדות באמת שהרשות להסמכת מעבדות תכיר במעבדות לצורך בדיקות של ייבוא מקביל.
סימון דוידסון (יש עתיד)
הרשות היא משרד הבריאות?
רינת בכר
לא, לא. מה פתאום.
אסנת לוקסנבורג
לא. היא רשות להסמכת מעבדות. זו הייתה הצעה של משרד ראש הממשלה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אבל למה לא? היו שבועיים, אנחנו שבועיים מדברים על זה, נכון? שבועיים אנחנו מדברים על המעבדות. היו שבועיים להגיע לפה היום מוכנים.
אסנת לוקסנבורג
אנחנו מוכנים.
רינת בכר
אנחנו מוכנים.
סימון דוידסון (יש עתיד)
לאשר אותן. לא, לאשר אותן בחוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סימון, אתה תוקף אותן על החלק הלא נכון.
סימון דוידסון (יש עתיד)
לא. לאשר את המעבדות בחוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. אבל אתה לא מקשיב אפילו למה שהיא הסבירה לך. היא אמרה, היו לנו דרישות מסוימות. הוועדה אמרה: בואו נלך לרשות להסמכת מעבדות שהיא מקצועית וטובה. למה שהיא לא תסמיך? אמרו, דיברנו איתם.
סימון דוידסון (יש עתיד)
ומה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מקובל עלינו. הם הלכו, הסדירו את הכול.
נעם דן
יושב-ראש הוועדה, אני חושבת שאולי כדאי לשמוע את זה - - -
סימון דוידסון (יש עתיד)
למה הרשות לא הגיעה מוכנה היום ולהגיד: אנחנו מוכנים?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מי אמר לך שהרשות לא הגיעה מוכנה?
סימון דוידסון (יש עתיד)
אני לא רואה. אני רואה פה מישהו מהרשות?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז היא בזום. היא איתנו, כל יום היא איתנו.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אז שיעשו את זה היום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הם עשו תהליך של הגמשה. אמרנו להם: תבדוק עם הרשות להסמכת מעבדות. הם הלכו לבדוק, אמרו: מקובל עלינו.
סימון דוידסון (יש עתיד)
שיעשו את זה היום, בבקשה. על הכיפאק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז אנחנו צריכים לקבל את זה בנוסח המוסכם.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אז איפה הם?
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
יש מגבלת זמן, אגב, בחוק למעבדות?
רינת בכר
עד ה-1 ביולי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בתוך שנה צריכות להיות מינימום שלוש מעבדות שהוסמכו למטרה.
אסנת לוקסנבורג
לא. זה פחות משנה.
רינת בכר
עד ה-1 ביולי.
קריאה
1 ביולי 2021.
אסנת לוקסנבורג
חצי שנה לפני התחלת החוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
פחות משנה. עד ה-1 ביולי.
אסנת לוקסנבורג
חצי שנה לפני התחלת החוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
נעם דן
יושב-ראש הוועדה, יושב-ראש הרשות להסמכת מעבדות כתבה לי עכשיו שאף אחד לא דיברת איתה ושאין לה מושג על מה מדובר.
אסנת לוקסנבורג
אנחנו לא אמרנו שדיברנו איתה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
הינה, בבקשה.
רינת בכר
דיברנו עם משרד המשפטים.
אסנת לוקסנבורג
אנחנו לא אמרנו שדיברנו איתה. אמרנו שאנחנו עשינו את הבדיקה אצלנו בתוך המשרד, כמו שהתבקשנו פה על ידי הוועדה, אם אנחנו נהיה מוכנים להסיר את הצורך באישור של משרד הבריאות ובמקום זה יהיה אישור של הרשות להסמכת מעבדות שאמרה, היא הופיעה פה בדיונים הקודמים, ואמרה שהיא מכירה את המעבדות, היא יודעת את היכולות שלהן. ומתוך הדברים של סגן השר אביר קארה הובן שמבקשים מאיתנו שההכרה תעבור לרשות להסמכת מעבדות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסדר אנחנו נבדוק אם הם - - -
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
תוך כמה זמן המעבדה צריכה להחזיר תשובה?
אסנת לוקסנבורג
מה?
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
תוך כמה זמן אותה מעבדה צריכה להחזיר תשובה? נכנס מוצר לבדיקה, האם יש לו מגבלת זמן?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מיכל, זה לא עכשיו. בואו נתקתק את החוק הזה. חברים, אני אומר לכם, עוד שעתיים דיון, אין חוק תמרוקים.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אבל החוק הזה הוא על ייבוא מקביל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו נוציא את הפרק הזה. לא יהיה פרק תמרוקים.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אז צריך אינפורמציה מהיצרן - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין בעיה. אבל אני אומר לך שאת שואלת שאלות שהן לא לסעיף הזה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
לא. אבל הם שם. אם הם בזום, אז בואו נדבר איתם.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אז למעבדה אין זמנים מוגדרים, אז בואו נוריד את הפרק של ייבוא המקביל ולפחות נעשה מראית עין של ייבוא המקביל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יכול להיות. אני רק עכשיו את התשובה הבאה: אם אנחנו לא מתקדמים בסעיפי החוק בשעתיים הקרובות, אני מוציא את הפרק הזה מהרפורמה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אבל אם הרשות בזום, בואו נדבר איתם על הנושא הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו לא. אנחנו לא נדבר איתה.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
מוצר הוכנס למעבדה, כמה זמן לוקח עד שהוא מאושר? לא מאושר – נוציא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו לא דבר איתה עכשיו. אנחנו נעשה את הדבר הבא.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אני לא מבינה את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנשי האוצר ובריאות וכלכלה ומשפטים, תדברו עם הרשות. ואם הם מוכנים להיות אלה שמאשרים מעבדות, אני לא רוצה שהם יהיו בלעדיים. בחוק המקורי כתבתם שהמעבדות יאושרו על ידי משרד הבריאות. הגמשתם את עמדתכם היום שאפשר שהם יאושרו על ידי הרשות. ואני אומר שזה יהיה שני המסלולים. מי שרוצה ללכת לאישור משרד הבריאות – ילך; מי שרוצה ללכת לרשות להסמכת מעבדות – ילך, אחרי שנקבל את ההתחייבות וההסכמה שלהם שהם ערוכים לאשר. אני לא רוצה להגיע למצב שבחוק אתם הייתם צריכים לאשר מעבדות, והם יגידו: אנחנו לא ערוכים לאשר מעבדות – וניפול בין הכיסאות. זה לא לעכשיו. לא. זה לכו לבדוק עד הפגישה הבאה.
אסנת לוקסנבורג
אנחנו נעשה את זה.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
- - -
סימון דוידסון (יש עתיד)
מיכאל, היא בזום. היא נמצאת בזום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. לא רוצים תשובות עכשיו.
נעם דן
יושב-ראש הוועדה, יש תשובה לזה. אבל יש פה פשוט, אני מצטערת, יש פה פשוט הטעיה. כי המעבדות מוסמכות כבר על ידי הרשות להסמכת מעבדות. כל המעבדות של משרד הבריאות כבר מוסמכות.
אסנת לוקסנבורג
זה לא נכון.
נעם דן
אבל יש מוסמך ויש מוכר. ולהרשות להסמכת המעבדות אין סמכות לאשר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
החוק זה מדבר על שלוש מעבדות שיאושרו לעניין הייבוא הזה, נכון?
נעם דן
המעבדות של משרד הבריאות כבר היום הן מוסמכות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
החוק מדבר על אישור נוסף.
נעם דן
זו פשוט הטעיה. חבל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
החוק זה הטעיה? לא הבנתי מה ההטעיה. החוק אומר שיאושרו שלוש מעבדות. עד כאן זה נכון? זה אישור חדש שלא היה קיים.
נעם דן
אבל זה אישור שרק - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואת האישור הזה מי נותן?
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
משרד הבריאות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בחוק משרד הבריאות נותן אותו. ועכשיו משרד הבריאות אומר: לא אכפת לי שמישהו אחרי ייתן אותו. אבל עוד לא קיבלנו התחייבות שהרשות להסמכת מעבדות רוצה להיות או מחויבת להיות זאת שנותנת.
נעם דן
רק לרשות אין מסכות.
שי סומך
אנחנו נבדוק את זה, אדוני היושב-ראש.
נעם דן
לא. פשוט לא. אין לה סמכות לאשר מעבדות.
אסנת לוקסנבורג
אנחנו נעשה את מה שהיושב-ראש ביקש. נשב, כל המשרדים, עם הרשות להסמכת מעבדות ונביא לכם את הפתרון המוסכם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסדר. ליאור לוי, התאחדות התעשיינים, רק לסעיפים שהוקראו הרגע, בבקשה. לא שומעים אותך, ליאור. בואו נמשיך לאתי פלר, מנכ"לית הרשות הלאומית להסמכת מעבדות. אתי, אל תיתני לנו תשובה עכשיו, אלא תעשו את הדיון הזה.
אתי פלר
בוקר טוב. אני לא אתן תשובה עכשיו, אבל אני כן רוצה להגיד שנכון להיום יש חמש מעבדות פרטיות שמוסמכות לבדיקות קוסמטיקה. מעבדות משרד הבריאות שהוזכרו ומכון התקנים לא מוסמכים על ידי הרשות. ורק להערה הכללית לעניין האישור, הרשות על פי חוק מוסמכת להסמיך מעבדות על פי מפרט בדיקות או שהמעבדה מבקשת או שהרגולטור דורש. אבל תהליך של אישור או הכרה הוא רק בידי הרגולטור. וכיום ההכרה באותן חמש מעבדות נעשית על ידי מחלקת המעבדות במשרד הבריאות. תודה רבה, אדוני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אם החוק הזה יסמיך אותך לאשר מעבדות לעניין החוק, אז תבדקי.
אתי פלר
זה עניין משפטי, ומכיוון שזה חוק מתקדם יותר, יש דרישה משפטית להבהיר אם הוא לא עומד בניגוד לסמכויות שמוקנות לי בחוק הרשות הלאומית להסמכת מעבדות. ועל כך משרד המשפטים יצטרך לתת למענה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לכן אני לא רוצה שאת הדיון נעשה עכשיו, כי יש לזה מורכבויות.
אתי פלר
לא, ממש לא. אני גם לא יכולה כי אני לא משפטנית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסדר גמור. אז אני אומר לכם ככה: או שאנחנו נשארים בנוסח הקיים ומשרד הבריאות יאשר את אותן מעבדות נוספות עד יולי, או שמצאתם פתרון משפטי שלם. ואפשר גם להיעזר ברשות הלאומית להסמכת מעבדות לעניין זה. ואז בנוסח הסופי של החוק נעגן את זה.

אייל מנצור, מנכ"ל איינשטיין, רק לסעיפים שהוקראו, בבקשה. אייל מנצור, רק לסעיפים שהוקראו, בבקשה, התייחסויות.
אייל מנצור
בוקר טוב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אייל.
אייל מנצור
כן, האם שומעים אותי?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שומעים אותך, אבל אני מבקש שזה יהיה רק לסעיפים שהקראנו.
אייל מנצור
רק לסעיפים שהקראתם. אני רוצה להרגיע את החברים מסביב לשולחן לגבי – דיברתם על קוד אצווה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
על מה?
אסנת לוקסנבורג
שיטת קידוד.
אייל מנצור
דיברתם על קוד, אצוות קידוד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קוד האצווה. זה הקוד על המוצר, כן. דבר עברית לאנשים שהם לא יבואנים, בבקשה.
אייל מנצור
תאריך תפוגה של המוצר קיים על כל מוצר בעולם. ואין בכלל בעיה לפרש אותו. הוא קיים לפעמים גם באינטרנט. זה מבחינת הנושא הזה של לפענח את תאריך הייצור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אוקיי.
אייל מנצור
דבר נוסף, פשוט רק להגיד לכם שוב, כמו שאמרו אנשי משרד הבריאות, יש היום מעל 14, לדעתי, יבואנים מקבילים, מעל 100 מוצרים מקבילים. והייתי אומר שרק לגבי הנושא של השרשרת שקיימת היום, לפחות שתהיה הצהרה של הספק שהוא קנה את זה מהיצרן, כי גם לא בעיה להביא מהספק מה שאתה אומר, חבר הכנסת ביטון – לא בעיה להביא היום מסמך, שהספק יביא שהוא קיבל את הסחורה מהיצרן. הוא לא צריך להראות לי חשבונית. מספיק שהוא יביא לי מסמך שהוא קיבל תעודת משלוח, שזה לא סודי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
אייל מנצור
אין בעיה עם זה בכלל. אבל אם יש בעיה לאחרים, לפחות שהספק יצהיר שהוא קנה את זה מהיצרן, שלא יגיעו לפה מוצרים באמת או מזויפים או פגי תוקף, כאלה דברים.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אני יכול לשאול אותו שאלה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אדוני, אתה יבואן מקביל?
אייל מנצור
אני יבואן מקביל מעל 15 שנה.
אייל מנצור
ואתה היחידי, נכון? היבואן המקביל היחידי?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. יש 14.
אייל מנצור
אנשי משרד הבריאות אמרו שיש מעל 14 יבואנים.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אתה היחידי. אתה יבואן מקביל יחידי. אז אל – אתה היחידי.
אייל מנצור
סליחה, רגע. סליחה, אתה אומר שאני יבואן יחידי?
סימון דוידסון (יש עתיד)
יש לך הוכחות שאתה לא היחידי?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סימון, מה?
סימון דוידסון (יש עתיד)
נו, מה. באמת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
משרד הבריאות אומר שיש יבואנים רשומים אצלו.
אסנת לוקסנבורג
לנו יש נתונים.
סימון דוידסון (יש עתיד)
חבר'ה, נו, בסדר.
קריאה
מה ההיקף?
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
מעט מאוד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
12 הם אומר. הוא אומר 14. אז אתה אומר לו: אתה היחידי עכשיו, באמת, חברים. תודה, אייל.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
מה שמצחיק בעיניי זה שבעצם משרד הבריאות, המדינה בעצם באה ואומרת: בואו נשעין חוק על אתרים פירטיים בגוגל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא הבנתי.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
כדי לחפש את הקודים, כדי לחפש - - -
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
הקודים. הקודים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא נכון. מיכל, לא שמעת את זה. היא אומרת שזו שיטה בין-לאומית מובנת.
אסנת לוקסנבורג
זה לא נכון.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
זו לא שיטה. תראו לי את האתר. בואו, אתה רוצה להעביר פה חוק במדינת ישראל, אתה הולך להפיל על יבואן מקביל לחפש דברים שאין לו מושג מה הם. ואתה עוד שולח אותו לחפש בגוגל, באתרים פירטיים.
סימון דוידסון (יש עתיד)
לא. אבל למה אנחנו לא בודקים?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. זה לא מה שמשרד - - -
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אז אם יש אתר מסודר, תתכבדו, בבקשה, ותראו לנו. אני רוצה לראות את זה. אני מחר, מיכל שיר, רוצה להיות יבואן מקביל. תראו מה המשמעות. תראו לי את זה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
יש פה משרד הכלכלה שיציג נתונים. הינה, יש פה משרד הכלכלה.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אני רוצה להעביר פה חוק, תראו לי מה המשמעות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. זה סתם.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אנואר, מה שמך?
אנואר חילף
אנואר.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אנואר?
אנואר חילף
כן.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אני צריכה לנחש? אתם שולחים אנשים לגוגל.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אבל מיכל יש פה נציג משרד הכלכלה, שיציג נתונים.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אני רוצה לראות את זה. אני רוצה להיות יבואן מקביל, אפשר לראות מה זה אומר? אפשר לראות מה זה הקודים האלה שכולם מדברים עליהם?
סימון דוידסון (יש עתיד)
הינה, הוא פה. הוא פה.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אפשר לראות מה זה אתרים בגוגל? תראו לי את זה במצגת. לא בעיה, גוגל. מחוברים אינטרנט, בחיאת.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
רגע, תנו להסביר.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אז תגידי ליושב-ראש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תכף משרד הבריאות, אתם תתייחסו.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
מעלים לי יבואן מקביל אחד מ-14 או אחד מ-15. די. זה לא רציני. זה לא רציני.
סימון דוידסון (יש עתיד)
לא בריאות, כלכלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גולן אלבז, מנכ"ל ביוטיקייר. איתנו גולן? תפתח מצלמה, גולן.
גולן אלבז
בוקר טוב לכולם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
התייחסות לסעיפים שהוקראו.
גולן אלבז
אני ביקשתי להתייחס לסעיף של ייבוא מותג פרטי. אתם עדיין לא דיברתם על זה. אז אני לא רוצה לגזול את זמנכם. אני אשמח לחזור אם תגיעו לסעיף הזה בדיון הנוכחי. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. משרד הבריאות, הבהרות שרציתם לתת.
רותי אלגוזי
קודם כול, מבחינת הדרישה של שיטת קידוד, במסלול הזה אין דרישה כזאת. אין דרישה להחזקת שיטת קידוד.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
ומבקשים תאריכים. תאריכים נמצאים אצל מי שנותן אישור.
רותי אלגוזי
רגע. לא. השוואה, אני רוצה ממש להדגיש את הסעיף. כתוב: תקופת השימוש בתמרוק לאחר פתיחתו ככל שצוינה. אם לא צוין PAO, אין דרישה להשוואה. רינת הסבירה את שיטת הקידוד בהקשר שאתם אמרתם שאם יש PAO זה אומר שהמוצר טוב לנצח. וזה לא נכון, כי הדרישה האירופית וגם הדרישה שלנו מתי יהיה מוצר ומתי נדרש לסמן PAO שבעצם עם חיי המדף שנקבעו הם מעל 30 חודשים, אז באים אומרים: אל תרשמו תאריך תפוגה; תרשמו PAO. עכשיו זה אומר שתאורטית אני יכולה לייצר מוצר שהוא טוב לארבע שנים מהרגע שייצרתי אותו, אבל החובה לפי החוק היא לכתוב עליו PAO. זה אומר שאם המוצר הזה ישב למישהו במחסן עשר שנים, המוצר הזה כבר לא טוב, גם אם לא פתחו אותו בכלל.

אז כרגע אין דרישה לשיטת קידוד. אין חובה כזאת. אנחנו אמרנו שלא נרצה מוצר שהוא עשר שנים, וגם הספק יכול להגיד לו מתי המוצר הזה יוצר. כלומר, אין חובה לשיטת קידוד, כי זאת הייתה הדרישה של משרד האוצר כשלא היו מסמכים שמקורם מהיצרן. כל המסלול הזה לא דורש מסמכים שמקורם מהיצרן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה על ההבהרה.
נעם דן
אני רק לענות פה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רק לענות, אנחנו לא נגיע. סליחה, ההבהרה הזאת מספקת. היא הייתה חדה וברורה ההבהרה הזאת. יועצת המשפטית, כן.
ענת מימון
אני רק רוצה להגיד שבשנתיים האחרונות כן דרשתם, עד 2024 אתם כן מבקשים תאריך ייצור.
רותי אלגוזי
אפשר את זה על סמך הצהרת הספק? אנחנו לא חייבנו שיטת קידוד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בהצהרת ספק. בהצהרה.
ענת מימון
איך הוא יצהיר?
רותי אלגוזי
הספק יודע.
קריאה
מה?
רותי אלגוזי
הספק, ישאל את הספק לפני או את מישהו – הוא יודע, כי באירופה אסור לו להחזיק מוצרים שהם כבר פגי תוקף. הוא יודע מתי זה יוצר. אז אנחנו לא חייבנו שיהיה לו את הפענוח של שיטת הקידוד היום על אדמת ישראל. למרות שאנחנו אומרים לכם באותה נשימה שמי שמגיע דרכנו כן מצליח להשיג את זה. אנחנו לא חייבנו. אין דרישה כזאת להחזקת שיטת הקידוד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין דרישה כזאת.
אסנת לוקסנבורג
במסלול הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זו הבהרה חשובה. בואו נמשיך בהקראה, בבקשה.
ענת מימון
אנחנו בפסקה (2), עמוד 15. אנחנו נמצאים במסמכים שצריכים להיות מוגשים למעבדה.





"
(2) הוגשו לה כל אלה –







(א) הצהרה ולפיה –








(1) היבואן רכש את התמרוק מספק באירופה שעיקר עיסוקו בשיווק תמרוקים או מוצרי צריכה; בהצהרה כאמור יצהיר היבואן על שם הספק וכתובתו;








(2) לגבי הצהרה שהוגשה לפני יום ל' בכסלו התשפ"ה (31 בדצמבר 2024) – התמרוק המיובא יוצר לכל היותר 24 חודשים לפני רכישתו;"



כלומר, משהו בשנתיים הקרובות כן צריך להגיד מתי יוצר.







"
(3) התמרוק בטוח לשימוש והאצווה של אותו תמרוק לא הורדה מהמדפים או הוחזרה באופן יזום משיווק;








(4) קיימת זהות בין תמרוק הייחוס ובין התמרוק המיובא;







(ב) אחד מאלה:








(1) חשבונית מכירה לקמעונאי במדינה מוכרת או רכישה מקמעונאי במדינה מוכרת;








(2) תעודת משלוח לקמעונאי במדינה מוכרת;








(3) אישור סחר חופשי במדינה מוכרת;








(4) מסמך אחר שקבע השר; לא ייקבע לפי פסקה זו מסמך שלשם השגתו או שימוש בו נדרש קשר ישיר בין היבואן" – אני לא יודעת אם נצטרך להבהיר שזה המקביל – "לבין יצרן התמרוק, לרבות מסמך מהיצרן;






(3) מצאה כי מתקיימים כל אלה, על סמך תוצאות בדיקות שביצעו מכון התקנים או מעבדה מוסמכת על ידי גוף החבר בארגון הבין–לאומי של גופי הסמכת מעבדות וגופי פיקוח (ILAC), שהוגשו לה על ידי היבואן ובלבד שביום הגשת תוצאות הבדיקות לא חלפה שנה מיום ביצוען:







(א) עומס מיקרוביאלי, בהתאם לגבולות שנקבעו בתקן ISO 17516;







(ב) שלילת הימצאות שמרים ועובשים בהתאם לגבולות שנקבעו בתקן ISO 17516;







(ג) שלילת הימצאות חיידקים פתוגנים בהתאם לגבולות שנקבעו בתקן ISO 17516;







(ד) זהות בערך ה–PH בתמרוק המיובא ובין הערך האמור בתמרוק הייחוס; לעניין זה, יראו בערך PH בתמרוק המיובא העולה או פחות מלא יותר מעשרה אחוזים מערך ה-PH בתמרוק הייחוס, כערך PH זהה ובלבד שהערך כאמור בתמרוק המיובא לא יפחת מ-3.5 ולא יעלה על 8.6;







(ה) בתמרוקים המכילים, על פי תווית התמרוק חומצה סליצילית – שלילת הימצאות חומצה סליצילית בריכוז העולה על הריכוז שנקבע בדרישות חוקיות הייבוא באיחוד האירופי;;







(ו) בתמרוק מסוג לק לציפורניים ובתמרוק המיועד על פי תווית התמרוק לשימוש בשיער – שלילת נוכחות החומר פורמלדהיד;







(ז) בתמרוקים שאריזתם מכל לחץ או מכל אירוסול – בדיקת אטימות סגירה;







(ח) בתמרוק מסוג אפטרשייב – שלילת הימצאות מתנול בריכוז העולה על 0.2%;







(ט) בתמרוק שהוא מוצר איפור – שלילת הימצאות עופרת בריכוז העולה על 5 PPM;





(ג) הודעה על קבלת אישור התאמה תוגש למנהל באופן מקוון ועם הגשתה יונפק ליבואן, באופן אוטומטי, אישור על קליטת ההודעה במערכת המקוונת; אישור על קליטת הודעה ייחשב כאישור ייבוא לעניין סעיף 62(ג)(2) לפקודת המכס.





(ד) יבואן ישמור את כל המסמכים והפרטים שהוגשו למעבדה המאושרת לשם קבלת אישור התאמה, אצל הנציג האחראי וכן את אישור ההתאמה שניתן לו לפי סעיף קטן (ב), לתקופה שלא תפחת" – בנוסח כתוב: משבע; הייתה בקשה שעכשיו זה יהיה עשר שנים –"מיום שחרור משלוח התמרוקים האחרון שיובא לפי סעיף זה מהמכס.





(ה) תמרוק שיובא לפי סעיף זה יסומן בסימון שלהלן, אשר יוצג במקום בולט על גבי אריזת התמרוק: "תמרוק בייבוא מקביל אשר נבדק על ידי מכון התקנים או מעבדה מאושרת אחרת."
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בואו נעשה גם את אישרו מעבדה מאושרת, ואז נפתח להתייחסויות.
ענת מימון
"אישור מעבדה כמעבדה מאושרת
55א12ה.
(א) המנהל" – כרגע זה באמת מנכ"ל משרד הבריאות – "רשאי לאשר מעבדה כהגדרתה בחוק הרשות הלאומית להסמכת מעבדות, התשנ"ז–1997, כמעבדה מאושרת, ורשאי הוא להתנות את אישורו למעבדה בכך שתעביר למשרד הבריאות, באופן מקוון, מידע בדבר אישורי התאמה שנתנה וכן להורות על תנאים נוספים למתן אישור כאמור.





(ב) מעבדה מאושרת תפעל לפי הוראות פרק זה ולא תפעיל סמכות הכרוכה בהפעלת שיקול דעת הנתונה למנהל על פי דין.





(ג) המנהל רשאי לבטל אישור שנתן למעבדה מאושרת, או להתלותו לתקופה שיקבע, לאחר שנתן למעבדה המאושרת הזדמנות לטעון את טענותיה, בהתקיים אחד מאלה:






(1) האישור ניתן על יסוד מידע כוזב או שגוי;






(2) חדל להתקיים תנאי מהתנאים למתן האישור;






(3) קיימות נסיבות מיוחדות שבשלהן המעבדה המאושרת אינה ראויה לשמש כמעבדה מאושרת;






(4) עבודת המעבדה המאושרת אינה מבוצעת ברמה מקצועית נאותה.





(ד) המנהל לא יבטל אישור ולא יתלה אותו, לפי הוראות סעיף קטן (ו)(2) או (3), אלא לאחר שדרש מהמעבדה המאושרת לקיים את התנאי או ההוראה שחדלו להתקיים או שהופרו כאמור באותו סעיף קטן, או לתקן את הטעון תיקון, באופן ובתוך המועד שהורה, והוא לא עשה כן; ביטול ההסמכה או התלייתה יכול שייעשו בלא דרישה כאמור אם לא ניתן לקיים את התנאי או ההוראה שחדלו להתקיים או שהופרו או אם מצא המנהל כי יש בהשהיית ביטול או התליית האישור כדי לפגוע בבריאות הציבור.





(ה) דינם של עובדים, מנהלים, נושאי משרה ובודקים במעבדה מאושרת, לעניין תפקידם לפי פרק זה, כדין עובדי המדינה לעניין חיקוקים אלה:






(1) חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם–1979;






(2) חוק שירות הציבור (הגבלות לאחר פרישה), התשכ"ט–1969;‏






(3) חוק העונשין, לעניין ההוראות הנוגעות לעובדי הציבור."
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. אנחנו ניתן לאנשים בזום להעיר. ומשרד הבריאות, אנשי המקצוע ומשרדים אחרים יאספו את ההערות, אם יש הערות ספציפיות של חברי הכנסת לסעיפים הספציפיים, וכך נתקדם סעיף-סעיף. יש לנו בקשות בזום לסעיפים האלה?
עידית חנוכה
לא. לא הספיקו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא הספיקו.
ענת רוזה
- - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
ענת רוזה
גם בסעיף הזה וגם בקודם תמרוק הייחוס - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רק שנייה. אני מבקש שקט. סליחה, סליחה, אני מבקש שקט.
ענת רוזה
אלא אם כן פספסתי. אני אשמח אם אפשר להבהיר, תמרוק הייחוס, לפי מה הוא נקבע?
רותי אלגוזי
זה התמרוק שמיובא כדין למדינת ישראל והוא יכול להגיע או ברישיון או בנוטיפיקציה.
ענת רוזה
הבנתי.
רותי אלגוזי
יש הגדרה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. יש לנו בקשות בזום לסעיפים האלה?
עידית חנוכה
דקלה, תגידי שם.
קריאה
ליאור לוי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ליאור לוי, בבקשה. ליאור לוי. חברים, לא לדבר. אני לא יכול לנהל ישיבה ככה. מי שרוצה לדבר שיצא החוצה. סליחה, שיר, אל תדברו. מי שרוצה לדבר שיצא החוצה. ליאור, בבקשה.
ליאור לוי
אדוני היושב-ראש, תודה רבה על זכות הדיבור. אבל אני ביקשתי בזום זכות דיבור על רישיון יצרן, סעיף 55א3, כמדומני, ואתם לא שם. אני שומר את זכות הדיבור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היום קראנו אותו?
ענת מימון
לא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה היה בעבר, אדוני.
ענת מימון
לא ניתן לחזור.
ליאור לוי
אבל יש תיקונים של משרד הבריאות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה תשלח לנו התייחסות כתובה, ואם יש בדברים יכולת להתייחס ולשלב את ההערה שלך, אנחנו נעשה את זה.
ליאור לוי
אוקיי. תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ח"כים, התייחסות לסעיפים הספציפיים? בואו נמשיך בהקראה.
ענת מימון
עמוד 20.

"מאגר תיקי תמרוק
55א12ו.
(א) המנהל יקים מאגר שבו יישמרו תיקי תמרוק של תמרוקים שיובאו לישראל בהתאם להוראות פקודה זו (בסעיף זה – המאגר).





(ב) המאגר ישמש את המנהל לצורך בדיקת התאמת תמרוק המיובא בייבוא מקביל לפי צו פיקוח או ברישיון ייבוא מקביל לפי סעיף 55ג1(ז) לתמרוק הייחוס, ולא לכל מטרה אחרת.





(ג) נציג אחראי ימסור למנהל את תיק התמרוק או יאפשר למנהל גישה מקוונת לתיק התמרוק, לצורך שמירתו במאגר.





(ד) המנהל ישמור בסוד את המידע בתיק התמרוק, לא יעבירו לאחר ולא יעשה בו כל שימוש אלא לפי הוראות פקודה זו.





(ה) תיק תמרוק השמור במאגר יישמר בדרך שתבטיח הגנה על סודיות המידע שבתיק התמרוק.";"



אנחנו כבר דיברנו על תיק התמרוק ומה הוא מכיל. זה הסעיף שקובע שיוקם מאגר. חשוב לשאול לכמה זמן המאגר, כלומר, כל תיק במאגר לכמה זמן הוא יישמר וגם מי אמור לבצע את העדכון של התיק. כלומר, משרד הבריאות מקבל גישה או את התיקים. ככל שיש עדכון בתיקים, אתם מצפים שבאופן שוטף יעדכנו את התיק שנמצא אצלכם?
רינת בכר
אם במאגר מופקד איזשהו קישור לתיק המוצר, אז לא צריך לעדכן אותו כל פעם, כי ברגע שנכנסים לקישור, אז מופיע תיק המעודכן. כמו תיק תמרוק, גם התיקים שנמצאים בתוך המאגר הם לנצח. זאת אומרת, כמו בחוק באירופה, יבואן שמביא מוצר ועושה נוטיפיקציה בפורטל באינטרנט, הוא מחזיק את התיק, והנוטיפיקציה הזאת היא Forever. זאת אומרת, לא צריך כל פעם לחדש או לתת תוקף לתיק או לנוטיפיקציה. צריך לשנות, לעשות נוטיפיקציה חדשה רק אם עושים שינויים בתיק, בהרכב או במוצר עצמו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה. סיימת להקריא?
ענת מימון
כן. אם יש הערות על זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
על זה ספציפי, כן.
עידית חנוכה
ענת רוזה, תציגי את עצמך, בבקשה.
ענת רוזה
אני ענת רוזה. אני מייצגת את ענף התמרוקים, חטיבת התמרוקים באיגוד לשכות המסחר. הנקודה הזאת של מאגר תיקי תמרוק היא נקודה מאוד מאוד קריטית. אני התחלתי קודם ואמרתי שבעצם שאני עדה לאבולוציה הזאת וכן לנכונות של משרד הבריאות לבוא ולתת ארבעה מסלולי ייבוא לתמרוקים, בעצם שניים נוספים למה שקיים היום. המסלול הנוסף הזה של הנוטיפיקציה שבעצם בא ומציע שאנחנו – מאפשר לנו לעשות נוטיפיקציה לפי בעצם העקרונות של הרגולציה האירופית. בעצם דורש מאיתנו אחד שנציג אחראי פה יחזיק את תיק התמרוק, ושניים – יעלה אותו למאגר.

אני רוצה להתייחס לבעייתיות בזה. תיק תמרוק, בניגוד לתיק מסמכים שאנחנו מגישים היום תחת משטר הרישיונות, מדובר בתיק עב כרס יותר גדול שמורכב מהרבה יותר מידע. אני חושבת שבהיקף, אני לא אגזים אם אני אגיד שהוא פי 100 ביחס למה שהיום נדרש במשטר הרישיונות, בטח בחברות גדולות. כדי להחזיק את תיק התמרוק, זה לא בן אדם אחד שאחראי גם אם יש נציג אחראי – וזו הסיבה שיש איזשהו תאגיד, בעצם קבוצה של אנשים שבעצם מתחזקים את הדבר הזה, כי חלק מתיק המוצר נמצא במפעל, כל מה שקשור ל-GMP, לתנאי האחסון; חלק נמצא במעבדות, כל מה שקשור לבטיחות המוצר; חלק נמצא במקום אחר שזה תיק ראיות לטענות השיווקיות. ולכן מעבר לנקודה שהועלתה בשבוע שעבר – ואני יודעת שהוועדה התייחסה לזה, לעניין של הסודיות של תיק המוצר – תיק מוצר זה מסמך כבד וחיי. והדרישה שנציג אחראי יחזיק אותה פה היא דרישה מאוד, לחלק גדול מהיבואנים, היא לא ישימה לחלוטין, כי היצרנים פשוט בחו"ל לא יסכימו לשתף אותה אפריורית ולעשות לה upload, זו גם דרישה שלא קיימת בשום מדינה אחרת. והדבר השני הוא שלחברות שזה כן יהיה ישים, המשמעות תהיה הכבדה משמעותית בנטל הרגולטורי בהשוואה למה שקורה היום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בואו נשמע את ההבהרות להערה לך.
ענת רוזה
אני רק רוצה להשלים עוד משפט.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
ענת רוזה
אתייחס פשוט למה שרינת אמרה בהקשר הזה שעושים upload ולשים לינק, קישור, לתיק מוצר. זה לא עובד ככה. אני באמת באתי בתור מי שחיה את השטח ובעולם המקצועי ומה האופרציה של זה. אין לי אפילו לינק. יש עניין של הרשאות, וזה לא עניין שאנחנו מקבלים לינק ועושים Upload. זה לא עובד ככה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בואו נשמע. אני רוצה לשמוע את ההבהרות. החוק הזה לא אמור לייצר הכבדות. הקלות. אז את מתארת תהליך שזו לא הייתה כוונה.
ענת רוזה
נכון, נכון. ואם אני אוכל להשלים את זה, ברור לי שזאת לא הייתה הכוונה. עכשיו, חלק מהעניין שניכר פה באבולוציה הוא ההבנה שייקח זמן גם לתעשייה וגם לרגולטור להיערך לזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני רוצה לשמוע את ההבהרות, ברשותך, גברתי.
ענת רוזה
אוקיי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
רינת בכר
טוב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם אתם יכולים, בשפה פשוטה. לא באיזה דיאלוג ביניכם, GMP וכאלה. פשוט שפה פשוטה. מה היה נדרש עד היום ואם זה מקל או מחמיר.
רינת בכר
אוקיי. המסלול של היום הוא מסלול מתוקף צו פיקוח משנת 1973. הוא המסלול הכי מכביד, מכיוון שהיבואן צריך להגיש מסמכים למשרד הבריאות. משרד הבריאות בודק לפי הקצב שלו, ולפי התור שבו הבקשות מגיעות אלינו. יש פיקים של זמן תגובה. זו יוצאת לחופשת לידה. זה יוצא למילואים. יש לנו הרבה תנודות בזמן התגובה שלנו. אנחנו יכולים על פי צו הפיקוח לבקש כל מסמך שאנחנו רואים לנכון, לצורך הנפקת הרישיון ולבדיקת התיק במלואו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה המצב עד היום.
רינת בכר
וזה המצב היום, והוא המצב הכי מכביד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
וכמה זמן בממוצע המתינו לאישור כזה מכם עד היום?
רינת בכר
אז היו תקופות שהמתינו חצי שנה, והיו תקופות שהמתינו חודש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אוקיי. תודה על הכנות.
רינת בכר
עכשיו, לגבי יצרנים באירופה – אז אנחנו נפגשנו עם יצרנים באירופה. יש להם אכן קושי לתת את תיק המוצר הסודי ליבואן במדינה אחרת. אבל אין להם קושי לתת תיק מוצר לנציג אחראי שהם חותמים מולו על הסכם של סודיות. הבעיה היא עם היבואן שהם לא תמיד רוצים שיהיה שותף לסוד המסחרי שלהם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אצל מי עובד הנציג האחראי?
רינת בכר
הנציג האחראי ממונה על ידי יצרן או על ידי יבואן. יצרן בארצות הברית שרוצה לשווק מוצר באירופה ממנה נציג אחראי באירופה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מי משלם לו משכורת?
רינת בכר
או היצרן או היבואן. זה לא משנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה ביניהם?
רינת בכר
זה לא משנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני שואל לפי חובת הנאמנות שלו. למי הוא נאמן – ליבואן או ליצרן?
רינת בכר
בדרך כלל, ליצרן. אבל הרגולטור האירופאי לא מתערב בהסכמים האלו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ולאיש הזה יש את הסודות?
רינת בכר
לאיש הזה יש את הסודות, והוא מחזיק באחריות כלפי הרגולטור באירופה. עכשיו, אין לנו בעיה שגם פה ימונה נציג אחראי, והיצרנים ייתנו לנציג האחראי את ההרשאה לתיק המוצר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, בואי תעצרי פה רגע. ענת, יש לך כזה דבר נציג אחראי בעשייה שלך?
ענת רוזה
בישראל או באירופה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
במה שאת עושה, יש לך את הפונקציה הזאת היום?
ענת רוזה
כיום, לפי השיטה שנהוגה בישראל, אין עדיין נציג אחראי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין.
ענת רוזה
אז הרעיון יהיה שבאמת יהיה נציג אחראי. לצורך העניין, כאשר קיים נציג אחראי – אני עושה שנייה זום אאוט כדי להסביר בשפה פשוטה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה שאני הבנתי בשפה פשוטה הוא שכל המסמכים שאת אמרת שקשה יהיה לקבל, נציג האחראי יקבל בקלות מהיצרן.
ענת רוזה
שנייה, קיים נציג אחראי באירופה שמחזיק בכל המידע הזה. חלק מחברות, אוקיי? שיש להן נוכחות, נציגות מקומית, יש להן אפשרות לקבל את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אני חושב שבחוק הם לא דרשו שהנציג האחראי יהיה בארץ, נכון?
ענת רוזה
הם דרשו שיהיה בארץ.
רינת בכר
כן. כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. מה?
סימון דוידסון (יש עתיד)
אבל למה? מה הסיבה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שיהיה בארץ?
אסנת לוקסנבורג
משפטית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שנציג האחראי יהיה בארץ?
אסנת לוקסנבורג
משפטית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אוקיי.
סימון דוידסון (יש עתיד)
את משרד המשפטים?
רינת בכר
מה? לא. היועצים המשפטיים.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אני לא מבין את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברים, סימון.
שי סומך
איך אפשר יהיה לנקוט – אם נציג האחראי לא מבצע את הפעולות שלו או מבצע עבירה, איך אפשר יהיה לפעול נגדו אם הוא נמצא באירופה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אכיפה מולו. נציג אחראי צריך להיות בארץ. הלאה, בואו נמשיך.
אור אלדר
אני רוצה גם להתייחס לכמה נקודות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. אני לא רוצה. אני רוצה הבהרה. עדיין לא קיבלתי הבהרה למה שענת אמרה. אנחנו רוצים בסבך הזה להבין. אני רוצה תשובות ישירות לדאגות שלה.
רינת בכר
אוקיי. לגבי הסעיף השני, היא אומרת שלא קיימת בשום מדינה דרישה שיהיה נציג אחראי עם תיק שהוא מחוץ לאירופה. אז אנחנו בהמלצת משרד ראש הממשלה, יצרנו קשר עם בריטניה שעשתה חקיקה חדשה בעת שהיא יצאה מאיחוד האירופי, ועשתה את ה-Brexit, וגם בבריטניה מבקשים נציג אחראי על אדמת בריטניה ותיק מוצר על אדמת בריטניה. אז זאת המדינה שגם דורשת את מה שאנחנו דורשים.

לגבי הדבר השלישי שענת ציינה – המאגר הוקם לצורך ייבוא מקביל בלבד. זאת לא דרישה, זה לא משהו שנחוץ לנו לצורך נוטיפיקציה שעושים יבואנים ורוצים לבוא במסלול באמת נוטיפיקציה, והשאיפה שלנו הייתה לפתוח את השוק באמצעות הנוטיפיקציה. המאגר הזה, הדרישה להפקיד את התיק גם במאגר, זה רק לצורך ייבוא מקביל, לא לצורך שום דבר אחר. אם אתה נותן ליבואן לעשות נוטיפיקציה, אנחנו יכולים לקבוע איתו ולבוא לבדוק את התיק. אנחנו לא צריכים בשביל זה מאגר. אנחנו צריכים מאגר רק לצורך הייבוא המקביל.
שי סומך
אני רוצה להוסיף, אדוני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, היועץ המשפטי. כן, ענת.
ענת רוזה
אתה שאלת שאלה נכונה קודם, מי הנציג האחראי ומי משלם לו ומי נושא נטל שלו. לצורך העניין, אם המשמעות היא שעכשיו – אנחנו לא חולקים, אגב, על עניין הנציג האחראי והרישום שלו בארץ. אנחנו חולקים אחד על מה תחום האחריות שלו ועל העובדה שאנחנו צריכים להחזיק פה תיק מוצר שהוא הרבה הרבה יותר מקיף בשביל – זאת אומרת, היבואן הרשמי רשאי לבחור במסלול הנוטיפיקציה. אם הוא עושה נוטיפיקציה, הוא נדרש להעלות את התיק למאגר התמרוקים הזה כדי לאפשר ייבוא מקביל. אני אומרת פה שככל ששני המסלולים הקיימים של רישום בתהליך הנוכחי ובנוטיפיקציה, שניהם יהיו פתוחים, יבואנים – או כי זה לא יהיה ישים בשבילם או כי זה לא יהיה כדאי – לא ילכו למסלול הזה. הם ימשיכו במשטר הנוכחי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קודם כול, המשטר הנוכחי, מי שהוא טוב, הוא טוב.
ענת רוזה
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו רוצים לספק אלטרנטיבה למי שאין יכולת ייבוא ישירות מהיצרן.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אז הינה, עוד פעם חוזרים שהכול טוב. אני הייתי רוצה לשמוע ממשרד הכלכלה כמה יבואנים מקבילים באמת יש במדינת ישראל. מספר 14 נשמע מדהים.
אנואר חילף
אני אשמח להציג את הנתונים.
אסנת לוקסנבורג
אתה רוצה גם שמות? גם יש לנו שמות.
רינת בכר
אנחנו העברנו את כל הנתונים למשרד הכלכלה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
יש פה משרד הכלכלה אבל.
רינת בכר
14, ספרנו.
סימון דוידסון (יש עתיד)
בואו נשמע אותו. אפשר לשמוע אותו?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הם המאשרים. סימון, הם המאשרים.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אז בואו נשמע אותו.
אנואר חילף
לא, אבל המספרים אצלנו, כבוד היושב-ראש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
אנואר חילף
ובאמת משרד הבריאות נתן לנו את רשימת היבואנים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז הוא נתן לכם. אז יפה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אז מה המספר?
אנואר חילף
היקף הייבוא המקביל 2018–2020 נע בין 45 מיליון ל-50 מיליון שקל, שזה 2.4% מסך הייבוא בתחום התמרוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. וכמה יבואנים הוא רוצה לדעת יש.
אנואר חילף
יש 14, מתוכם כחמישה, כולל גדולים, שזה מעל מיליון דולר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אוקיי. זה לא כזה הרבה כסף.
סימון דוידסון (יש עתיד)
2.4% מכלל הייבוא?
אנואר חילף
מכלל הייבוא. זה שיעור שנחשב מאוד נמוך אם משווים את התחומים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
סימון דוידסון (יש עתיד)
2.4% מכלל הייבוא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל מה זה קידם אותנו בחוק הזה, סימון? אני אומר לך שאנחנו על זמן שאול. אני אומר לך עוד שעתיים, אם אני לא התקדמתי עם החוק הזה, אני מוציא אותו.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אני מבין. אבל רק לשים על השולחן שבמדינת אין ייבוא מקביל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מודיע פה עכשיו גם לכנסת - - -
סימון דוידסון (יש עתיד)
2.4% זה לא ייבוא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סימון, אני מודיע פה גם לכנסת וגם לחברי הקואליציה שאם בשעתיים האלה לא מתקדמים - -
סימון דוידסון (יש עתיד)
שאני אשם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. - - אם לא מתקדמים עם הקראת החוק, אין, אני מוציא את החוק הזה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
לא. רק חברת הכנסת - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. אני מוציא אותו.
סימון דוידסון (יש עתיד)
- - היא לא הייתה פה, רק להגיד לה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מוציא את החוק הזה מרפורמת הייבוא.
סימון דוידסון (יש עתיד)
מיכאל, רק להגיד לה שהיום 2.4% מכלל הייבוא הוא ייבוא מקביל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם הוא לא מקובל על הקואליציה – סימון.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אני שותק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, אתה לא חייב לשתוק. אבל אם החוק הזה לא מקובל - - -
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
חברי הכנסת כאן הם לא חותמת גומי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סליחה, מיכל.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
ומותר לנו לדבר. חובתנו לשאול שאלות, חובתם לתת תשובות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מבקש ממך. אני קורא אותך קריאה ראשונה. אני קורא אותך קריאה ראשונה, תשמעי אותי עד הסוף.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
מה זה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם הקואליציה רוצה לפתוח הכול מחדש בוועדה ולא מקבלת את ההסכמות שבוצעו בין המשרדים, זה לא יקרה פה. אנחנו פשוט נוציא את הפרק הזה. מי שרוצה לדון בכל מחדש, שלא יעשה את זה פה. שיוציא את זה מחוק ההסדרים לחלוטין. החוק הזה לא יהיה פה. החוק הזה הוא הסכמות של משרדי ממשלה והסכמות של הקואליציה. תיקון קטן פה, תיקון קטן שם. הטלת ספק בכל החוק, בקשה להוציא מחוק ההסדרים - - -
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
- - - דרמטי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני קורא אותך פעם שנייה לסדר. זו הבהרה, שתדעו לפרוטוקול. אם לא נתקדם בעבודה השחורה של הקראה והערות, אני מוציא את הפרק הזה מחוק ההסדרים.

נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות, בבקשה. מנכ"ל משרד הבריאות, אתה איתנו? הוא לא איתנו. בואו נמשיך בהקראה. בהמשך ניתן לו, בבקשה.
ענת רוזה
אפשר רק להשלים את המשפט?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. אי-אפשר.
ענת רוזה
של מה האלטרנטיבה שאנחנו מציעים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. אי-אפשר.
ענת רוזה
אוקיי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קיבלת הרבה זמן מסך פה מכל אנשי המקצוע האפשריים. אז המידתיות מחייבת.
ענת רוזה
אני מסכימה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז חכי, רגע.
ענת רוזה
- - - לא רוצים לפסול את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ענת, חכי.
ענת רוזה
בסדר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה שאת יושבת פה ולא שם לא נותן לך זכויות יתר להעיר על כל דבר.
ענת רוזה
הבנתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה.
ענת מימון
אנחנו בעמוד 20, פסקה 10.

"(10) לפני סעיף 55א13 יבוא:
"סימן ד'
שונות";

(12) בסעיף 55א13 –


(א) בסעיף קטן (ב)(2)(א), ברישה, במקום "על האמצעים שנקט לפי פסקה (1), ואם" יבוא "אם";


(א1) בסעיף קטן (ב), אחרי פסקה (3) יבוא:



"(4) יתעד אצלו את האמצעים והפעולות שנקט לפי פסקאות (1) ו-(3), וישמור את התיעוד לתקופה של עשר שנים לפחות ממועד שנקט את האמצעי או הפעולה כאמור."


(ב) בסעיף קטן (ד), במקום "רשאי הוא לפעול" יבוא "רשאי הוא להורות לעוסק בתמרוקים לנקוט אמצעים לפי סעיף קטן (ב)(1), או להורות לעוסק בתמרוקים הוראות בדבר תיקון ליקויים בתמרוק המזיק, אם מצא כי קיים בתמרוק פגם הניתן לתיקון באופן שאינו מסכן את בריאות הציבור, וכן רשאי הוא לפעול";"



אני חייבת להעיר, זה תיקון שהוספנו. במהלך הדיונים ביקשו בוועדה להוסיף שבמקום רישיון כללי לעסוק בתמרוקים, שיהיה מרשם עוסקים בתמרוקים. זה היה בדיון הראשון. ישבנו והכנו איזשהו נוסח. ויש הרבה תיקונים נגררים בעקבות אותו שינוי, שאחד מהם זה מה מופיע בפניכם בפסקה (12א), שאנחנו מוסיפים זכות השגה על החלטה של מנהל לתת רישיון או לרשום במרשם. אז אני אקריא את זה, וכמובן שאנחנו נחזור לנושא של המרשם כשנחזור לנושאים הפתוחים.

"(12א) בסעיף 55ב1 -


(א) בפסקה (1) במקום "לפי סעיף 55א1" יבוא "לפי סעיף 55א1(א4)"


(ב) בפסקה (2) במקום "הגבלת רישיון תמרוקים" יבוא "הגבלת רישום במרשם העוסקים בתמרוקים" ובמקום "סעיף 55א3" יבוא" – הסעיף המתאים שימוספר;


(ג) בכל מקום, במקום "אישור נציג אחראי" יבוא "רישום נציג אחראי";"



גם זה בעקבות שינוי שבמקום לבקש לרישום אנחנו עושים איזשהו רישום של נציג אחראי בלי אישור.

"(13) בסעיף 55ג1 –


(א) אחרי סעיף קטן (א) יבוא:



"(א1) על אף האמור בסעיף קטן (א), שר הבריאות רשאי להתיר ייבוא תמרוקים ממדינות שאינן מוכרות ורשאי הוא לקבוע כי יידרש רישיון לייבואם ולשיווקם ואת התנאים למתן רישיון כאמור, והכל באישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת; הוראות לפי סעיף קטן זה יקבעו בשים לב לכללים, להוראות ולהוראות המינהל שחלו לעניין זה לפי צו הפיקוח, ערב יום התחילה של חוק זה, כהגדרתו בחוק התכנית הכלכלית."



לבקשת הוועדה הוספנו הסמכה מפורטת לקבוע תקנות לעניין ייבוא במסלול שקיים היום לפי צו הפיקוח, שכאמור צו הפיקוח יעמוד בתוקפו לכמה שנים. כרגע כתוב: שנתיים. הוועדה ביקשה ארבע שנים, ולאחריו אמורות תקנות להחליף אותו. זה סעיף הסמכה והתקנות האלה ייקבעו בשים לב להורות הצו שעמד בתוקפו היום.


"(ב) בסעיף קטן (ו), במקום "סעיפים קטנים (ג)" יבוא "סעיפים קטנים (א) ו-(ג)";


(ג) אחרי סעיף קטן (ו) יבוא:



"(ו1) על אף האמור בסעיף קטן (א), רשאי יבואן לייבא תמרוק לישראל אף אם אין לו תעודת שיווק חופשי של התמרוק המיובא על ידו, ובלבד שיש לו –




(1) חשבונית מכירה לקמעונאי אירופי או מקמעונאי אירופי או תעודת משלוח לקמעונאי אירופי או מסמך אחר שיקבע השר; וכן –




(2) הצהרה של יבואן התמרוק כי התמרוק המיובא על ידו זהה לתמרוק שאליו מתייחס המסמך שצורף להצהרתו לפי פסקה (1).



(ו2) על אף האמור בסעיף קטן (א), יבואן המייבא תמרוק שיוצר בעבורו תחת שמו או סימנו המסחרי, רשאי לייבא תמרוק אף אם אין לו תעודת שיווק חופשי, אם יש לו הצהרה החתומה בידי יצרן התמרוק ובידי הרשות המוסמכת לכך במדינה מוכרת, שלפיה התמרוק מיוצר באותו הרכב, איכות ותנאים הנדרשים לפי התקן המנוי בתוספת הרביעית א' ומשווק במדינה מוכרת תחת שם או סימן מסחרי אחר.";"



אנחנו נמצאים פה בפרק של הוראות הייבוא הרגיל, לא הייבוא המקביל, ואלה המסמכים שאפשר להביא. כעיקרון, נדרש תעודת Free Sale בייבוא כזה. יש מסמכים שאפשר להביא גם אם זה לא Free Sale. ויש סעיף ספציפי על המותג הפרטי, אדוני, זה מה שהקראתי, שגם אפילו לא Free Sale, ולא את המסמכים שמראים קשר, אלא הצהרה חתומה על ידי היצרן שרשות מוסמכת באותה מדינה שייצרה, גם אם זו מדינה מוכרת, צריכה לחתום לו על זה.

אתה רוצה לחזור להערות או להמשיך להקריא?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. בואי תעשי עוד איזה שני סעיפים, ואז הערות.
ענת מימון
"(14) אחרי סעיף 55ז יבוא:

"הנגשת מידע בדבר רכיבי תמרוק
55ז1.
יצרן או יבואן של תמרוק יבטיח כי מידע בדבר שמות הרכיבים, כמות הרכיב לגבי רכיב שהוא חומר מסוכן, וכן מידע קיים לגבי אזהרות ותופעות לוואי של התמרוק, ולגבי חומר בישום – גם שם החומר, מספר הקוד ומידע בדבר זהות הספק, יהיה נגיש בקלות לציבור באמצעים נאותים, כמפורט בהוראות שיקבע השר בשים לב להוראות דרישות חוקיות הייבוא של האיחוד האירופי בעניין זה.";"



אני מציעה שנפסיק. אנחנו כבר מגיעים לסעיפי העונשין עוד מעט.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אוקיי. בזום, הערות? מנכ"ל משרד הבריאות איתנו?
רינת בכר
אני מבינה שהוא שומע אותנו, אבל משום מה הוא לא יכול לדבר. הוא אמר לי כרגע שהוא יסמס לי במידה שהוא ירצה לדבר ולהתבטא. אבל הוא שומע את כל הדיון. הוא מודה על האפשרות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסדר. גולן אלבז, סמנכ"ל פיתוח ביוטיקייר. בבקשה, גולן.
גולן אלבז
בוקר טוב. שמי גולן אלבז, מנכ"ל ביוטיקייר. לצידי אחי אלון, שהוא סמנכ"ל הפיתוח. הסעיף שהיא כרגע הקריאה וגם הסתבכה רותי – וההסתבכות שלה כנראה לא בכדי – הסעיף הזה מהווה חסם ייבוא מוחלט לכל ייבוא של מותג פרטי ממדינה לא מוכרת. הדרישה להשיג אישור ממדינה מוכרת כאשר אני מייבא מדינה אחרת לגמרי היא דרישה שאינה לה שום ייתכנות מעשית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גולן, אתה יבואן מקביל?
גולן אלבז
אני יבואן של מותג פרטי. אנחנו רשת חנויות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה עכשיו יבואן של מותג פרטי, חלים עליך כללים מסוימים.
גולן אלבז
בדיוק. נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
והסעיף הזה מחמיר את מצבך?
גולן אלבז
לא רק שמחמיר את מצבי. הסעיף הזה סוגר לי את הביזנס. נקודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אוקיי.
גולן אלבז
יש פה דרישה שהיא אות מתה; היא לא ניתנת ליישום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הבנתי. הבנתי. גולן, חכה. מה התשובה לשאלה שלו?
רותי אלגוזי
אז קודם כול, אנחנו מזכירים שהמסלול נשאר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
המסלול הקיים נשאר? מה זה אומר המסלול הקיים? הוא יכול לפעול כפי שהוא פועל עד היום?
רותי אלגוזי
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ולא יחולו עליו דינים חדשים?
רותי אלגוזי
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לכמה זמן הוא יכול?
גולן אלבז
לכמה זמן?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לכמה זמן?
רותי אלגוזי
אנחנו אמרנו לפחות לשניים, הוועדה ביקשה לפחות לארבע שנים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ארבע. זה יהיה ארבע. אבל מה קורה אחרי ארבע שנים?
רינת בכר
לאחר ארבע שנים או התקופה שהוועדה תקבע, ייקבעו תקנות, לא יהיה ניתן גם לבטל את הצו בלי שהותקנו תקנות כאלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ולמה צריך להחמיר את מצבו אחרי ארבע שנים?
רותי אלגוזי
אנחנו רוצים להגיד שאנחנו לא מחמירים. אני רוצה רק להסביר אולי מה זה מותג פרטי ולהסביר את הדרישה שלנו. מותג פרטי הזה מוצר שנמכר עכשיו בחו"ל והוא רוצה להביא אותו לארץ ולשים עליו את השם שלו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
רותי אלגוזי
אוקיי? אנחנו נגדיר באירופה ביוטיקייר ייחשבו יצרן, אבל פה בארץ הם לא רצו להיחשב יצרנים. הם ביקשו להיחשב יבואנים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ביקשתם להיחשב יבואנים, גולן?
גולן אלבז
זו דרישה הזויה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסדר. אבל רגע. גולן, גולן, בוא, אתה יודע, כדי לעצור את הוויכוחים. יש לך ארבע שנים איתנו וגם בשנים האלה לא יוכלו לתקן תקנה שתפגע בך בלי שזה יבוא לוועדה הזאת. אתה מבין?
גולן אלבז
תראה, קודם כול, יש פה הכבדה ויש פה החמרה שאני לא מבין למה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. אבל כרגע אתה יכול לפעול כמו שאתה פועל, גם בעתיד.
גולן אלבז
אבל יש פה שתי בעיות. קודם כול, ברגע שאתה נותן לי אופק של ארבע שנים, מה אני עושה, מה עושה אחרי ארבע שנים?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. זה לא אומר שהתקנות העתידיות יפגעו בך.
גולן אלבז
אבל אם הפקודה עוברת כפי שהיא כרגע, היא מכילה דרישה שהיא לא ניתנת ליישום. אתם תעבירו חקיקה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בגלל שהוא מקבל מעמד של יצרן?
רינת בכר
לא.
גולן אלבז
לא, לא. לא קשור. כרגע הפקודה כפי שהיא רשומה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה? יבואן?
רותי אלגוזי
יבואן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואם הוא ירצה להיות יצרן?
רותי אלגוזי
אז אני אסביר.
גולן אלבז
איך אני יכול להיות יצרן?
רותי אלגוזי
הוא לא רוצה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, רגע. אנחנו מנסים לחשוב בשבילך, גולן, איך אנחנו לא פוגעים בך.
רותי אלגוזי
הוא רוצה להיות יצרן?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא עוד לא החליט מה הוא רוצה להיות.
רותי אלגוזי
אז אני יכולה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל הוא לא רוצה שיחולו עליו כללים שפוגעים בו. זה כל מה שהוא רוצה.
רותי אלגוזי
באירופה הוא יצרן.
גולן אלבז
זה לא נכון. זה לא נכון. הטענה הזו עולה וחוזרת ונשנית והיא שגויה מיסודה. באירופה היבואן הוא יבואן, נקודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גולן, עזוב אותך עכשיו. אני לא רוצה וכחנות בשולחן הזה.
גולן אלבז
זה לא וכחנות. אני אוכל להסביר גם, אדוני היושב-ראש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני אומר עוד פעם, היום אתה יכול לפעול ויש לך ארבע שנים ואתה אומר: גם ארבע השנים האלה מדאיגות אותי, מה יהיה אחר כך.
גולן אלבז
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואני שואל מה חל עליו אחרי ארבע שנים?
גולן אלבז
כבוד היושב-ראש, רק זה. גם כשכולם ירוצו קדימה מהר, אני אהיה עם היד קשורה מאחורה. כי אני יכול להיות רק במסלול הנוכחי. אני לא יכול להיות במסלול החלופי. ולמה? אין שום סיבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה הוא יכול להיות במסלול החלופי?
רותי אלגוזי
אני לא יודעת למה הוא אומר שהוא לא יכול.
גולן אלבז
אז אני אסביר למה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, תן לה להבהיר. חכה רגע.
רותי אלגוזי
היום אתה גם נדרש לספק הצהרה. במידה שאין לך יכולת להביא דוגמה שמוכיחה לנו שהמוצר נמכר בחו"ל, היום אתה נדרש לספק את ההצהרה הזאת.
גולן אלבז
במדינת המקור, נכון. במדינת המקור, זה מה שאני רוצה שיהיה.
רותי אלגוזי
רגע. כל מסלול הנוטיפיקציה כולו, לא רק בהקשר של מותג פרטי, מתייחס למדינות מוכרות וכל ההקלה היא למדינות אירופה, כפי שמסלול של הייבוא הוגדר על פי האוצר. אז זה שהוא עכשיו רוצה לייצר בסין ולא מקבל את ההקלות, זה לא הרפורמה הזאת.
נעם דן
סליחה, מה זה הוגדר על ידי האוצר? אני לא מבינה. את מדברת על הצעת החוק הממשלתית?
רותי אלגוזי
הרפורמה.
רינת בכר
רפורמת הייבוא מאירופה.
נעם דן
הממשלתית? מה זה הוגדר על ידי האוצר?
רותי אלגוזי
לא. אבל האוצר, ההגדרה שלכם באוצר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברים.
נעם דן
לאוצר אין בעיה שלא יהיה שיווק לאירופה - - -
אסנת לוקסנבורג
הרפורמה הבסיסית שמדברים עליה היא על מוצרים שמשווקים באירופה ומגיעים מאירופה. וזאת הכוונה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, שנייה. שנייה. הרפורמה מתייחסת לאימוץ התקן האירופאי.
נעם דן
נכון. ולא לשיווק באירופה. נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא מייצר בסין. איפה הוא מייצר? איפה אתה מייצר, אלבז?
גולן אלבז
בסין, בטורקיה, בקוריאה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
טורקיה זה אירופה?
גולן אלבז
טורקיה זה לא אירופה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא נחשב. אז למה בעצם אתה נסער? אתה ממשיך בתהליכים שלא קשורים לאירופה.
גולן אלבז
אני אגיד לך. קודם כול, עסק צריך אופק. אני לא יכול לנהל עסק כאשר אין לי אופק להסתכל קדימה. גם ארבע שנים זה לא מספיק. אני צריך לדעת שאני יכול להמשיך לעבוד. אם הפקודה הזאת עוברת, יש מצב שמוצרים שאני היום מוכר, מכרתי אותם עשרות שנים בבטחה, אני לא יכול להמשיך למכור אותם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה התשובה שלכם לדאגה שלו, חברים?
אסנת לוקסנבורג
קודם כול, אנחנו מדברים שוב על המסלול הקיים שיימשך ארבע שנים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה לא מספיק.
אסנת לוקסנבורג
ואנחנו - - - במהלך התקופה הזאת. שנית, אנחנו מבחינתנו – המותג הפרטי רוצה להיות בשני עולמות. אנחנו נצטרך באיזה עולם הוא פועל ולפי זה. להבנתי, ויכול להיות שאני טועה ויתקנו אותי החברים אם אני טועה, לפי החקיקה האירופית או הדירקטיבה האירופית לגבי מוצרי קוסמטיקה, הפעילות כמו שלו צריכה להיחשב כפעילות של יצרן.
גולן אלבז
אני יכול להעיר על זה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חכה.
אסנת לוקסנבורג
אתה יודע מה, היושב-ראש? אנחנו מוכנים לשבת ולבדוק איתו כנציג של המותגים הפרטיים ולתת תשובה בישיבה הבאה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. רק שאנחנו כבר כמעט באפס חמצן על החוק הזה, וכל סעיף פתוח לא מציל אותנו. אז מצד אחד, אני חצי רגוע שהוא לא נפגע מיידית, אבל אני גם לא רוצה שהוא ייפגע אחרי ארבע שנים.
אסנת לוקסנבורג
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז אנחנו כבר אומרים לכם שזה לא שנתיים, שזה יהיה ארבע שנים, שלאנשים יהיה זמן היערכות. אבל אם תשבו איתו ותנסו ללמוד את המיוחדות של מותג פרטי ואילו השלכות יש לחוק הזה שלכאורה לא קשור אליו, כי הוא מביא מסין ולא מאירופה. אבל עדיין אני רוצה שתשבו ותראו שלא עזרנו לקבוצה אחת והכבדנו על קבוצה אחרת.
אסנת לוקסנבורג
בסדר. אנחנו נעשה את זה עד לישיבה הבאה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז תשבו איתו ממש ביום, יומיים הקרובים.
אסנת לוקסנבורג
לישיבה הבאה ביום ראשון אנחנו נבוא עם תשובות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ביום, יומיים הקרובים תעשו משימה כזאת. אנחנו ממשיכים בהקראה, בבקשה.
ענת רוזה
אפשר רק להוסיף על החומרים?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. ענת, בבקשה.
ענת רוזה
אני אשמח גם אם אוכל לקבל הבהרה לגבי הסעיף הנגשת מידע בדבר רכיבי התמרוק. לא כל כך ברור לנו מה ההגדרה, לפי איזו הגדרה זה חומר מסוכן כאן. והיינו שמחים אם אפשר היה לקבל הבהרה מה המשמעות – כאילו, הנגשת המידע היא לציבור? למשרד הבריאות? אנחנו מנסים להבין למי זה מיועד.

"מידע קיים לגבי האזהרות", שוב, תלוי למי זה מיועד. האזהרות מחויבות על פי חוק. גם היום יש אזהרות על התווית, אם צריך להימנע ממגע בעיניים זה שם. אז השאלה היא על אילו אזהרות מדובר. אותו דבר "מידע קיים על תופעות לוואי". אלה חומרי בישום. יש פה דרישה לשם החומר, מספר קוד, ומידע בדבר זהות הספק. כל הנתונים האלה הם נתונים סודיים. גם היום כשאנחנו מגישים תיק לרישום ויש חומרי בושם, אין את הפירוט הזה.

אז היינו שמחים לקבל הבהרה לגבי הסעיף, למי מונגש המידע ומה ההגדרות האלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה.
רינת בכר
טוב. הסעיף הזה מועתק מילה במילה מהרגולציה האירופית, כמו שאת מכירה אותה היטב, סעיף 21. את יכולה להסתכל. זה תרגום מדויק מאנגלית לעברית. מדובר כאן על אנשים שסובלים מרגישויות מיוחדות או ממחלות כרוניות וצריכים מידע ספציפי. הם פונים לנציג האחראי, זה לא קשור למשרד הבריאות. הנציג האחראי והחברות, היבואנים, חייבים להנגיש מידע לאזרח כשמבקש את המידע הזה, מידע ספציפי. לא צריך לפרסם את זה בישראל היום בתפוצה של כל עם ישראל.
ענת רוזה
ברור. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה בסדר, התשובות?
ענת רוזה
ברור. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יופי. ממשיכים בהקראה.
שי סומך
רק במשפט.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היועץ המשפטי וגם נציג רשות התחרות שלא נתתי לך קודם. היועץ המשפטי, בבקשה.
שי סומך
אדוני, דיברת על נושאים פתוחים. אז יש נושא שאפשר לסגור אותו. ההצעה שהרשות להסמכת מעבדות תכיר במעבדות היא לא אפשרית מבחינה משפטית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא אפשרית. אז ממשיכים במסלול החוקי כפי שניסחתם בחוק. כן, רשות התחרות, הייתה לך הערה.
צחי ברקוביץ
כן. ביחס למידת התחרות מהייבוא המקביל, כמו שכבר גם אנואר ציין בנתונים, הייבוא המקביל הוא זניח ולא מצליח להגיע בצורה סדירה. ויכולים להיות גם 50 יבואנים מקבילים, אבל זה לא הכמות, זה האיכות. וחסמים בפני הייבוא המקביל לא יאפשרו, מסמכים מהיצרן, לא יאפשרו לייבוא המקביל להתקיים. אגב, אני ציינתי בדיון הקודם שיש חשיבות גם בלאפשר ייבוא מקביל לא רק למי שיש לו קשר עם היצרן, כי הרבה פעמים הייבוא המקביל מסתמך על רכישה מסיטונאי. וליבואן הרשמי, ליצרן קל מאוד לנתק את הקשר של יבואן מקביל ברגע שהוא מזהה את המפיץ המקומי, אם זה מפיץ שנמצא איתו בקשר, שממנו הגיע הייבוא המקביל, הוא עוצר את הדרך הזאת. ולכן יש חשיבות גם שהייבוא המקביל יוכל להגיע גם מסיטונאי. זהו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. אנחנו ממשיכים בהקראה.
ענת מימון
פסקה (15) בעמוד 22. אנחנו עכשיו עושים תיקונים בסעיפים העונשיים ובסעיפי עיצומים הכספיים שממילא קיימים כבר בפקודה מכוח התיקון שנעשה בשנת 2016. אני רק מעירה כמובן שתמיד הסעיפים הם תמונת ראי של הסעיפים הנורמטיביים שנותנים את ההוראה. ולכן ככל שייעשו שינויים זה יחייב גם שינויים פה. גם פה יש כבר שינויים שהם בעקבות השינוי במקום "רישיון" שזה יהיה "מרשם העוסקים בתמרוקים". אני מקריאה.


"(א) בסעיף קטן (א) –



(1) בפסקה (6א), במקום "בעל רישיון תמרוקים" יבוא "מי שרשום במרשם העוסקים בתמרוקים" ובמקום "בבקשה לקבלת רישיון תמרוקים" יבוא "בבקשה לרישום במרשם העוסקים בתמרוקים" ובמקום "סעיף 55א2" יבוא "סעיף 55א" – שוב, אנחנו נמספר אותו בהמשך;



(2) בפסקה (6ב), במקום "סעיף 55א10" יבוא "55א10(א)";



(3) בפסקה (6ג), במקום "בעל רישיון תמרוקים" יבוא "מי שרשום במרשם העוסקים בתמרוקים";



(4) אחרי פסקה (6ג) יבוא:




"(6ד) מפיץ תמרוקים שהפיץ תמרוק בלי שהתקיימו התנאים האמורים בסעיף 55א12א(א), בניגוד להוראות אותו סעיף;";


(ב) בסעיף קטן (ב) –



(2) במקום פסקה (26א) יבוא:




"(26א1) מי שייצר, ייבא, ייצא, עסק באחסון סיטונאי של תמרוק או הפיצו בלי שנרשם במרשם העוסקים בתמרוקים, בניגוד להוראות לפי סעיף 55א1א(א);";"



פה גם ככל שיהיו גם רישיון וגם מרשם, אנחנו נוסיף גם את הסעיף לגבי הרישיון. אנחנו נבהיר את זה בהמשך.


"
(3) אחרי פסקה (26ב) יבוא:




"(26ב1) יצרן או יבואן של תמרוק ששיווק תמרוק בישראל בלי שהיה בידי הנציג האחראי של התמרוק תיק תמרוק, בניגוד להוראות סעיפים קטנים 55א10(ב)(1)–(5);""



אני רק מבהירה את התיקון שעכשיו הקראתי. העבירה הפלילית תהיה על החזקת תיק תמרוק במסמכים שמפורטים ב-(1)–(5), שאלה מסמכים שדובר עליהם לגבי האריזה ושיטת ייצור וכו'. לגבי העניין של ניסויים בבעלי חיים, בגלל שלבקשת הוועדה הוספנו גם אפשרות לדווח לפי ההוראות הדין אירופי ויש בעיה להפליל על ההוראות שהן לא בתוך הדין הישראלי, אז את אותה פסקה הוצאנו מהפללה פה בסעיף הזה.

"
(4) בפסקה (26ד), במקום "בעל רישיון תמרוקים" יבוא "מי שרשום במרשם העוסקים בתמרוקים";



(5) אחרי פסקה (26ד) יבוא:




"(26ד1) מי שייחס לתמרוק סגולה של ריפוי הגוף או אחד מאיבריו או מערכותיו או של מניעת מחלה, ריפוי שלה, הקלה או סיוע בהתמודדות עימה או עם תסמיניה, בניגוד להוראות סעיף 55א12ב;




(26ד2) יבואן שלא שמר אצל הנציג האחראי את כל המסמכים והפרטים שהוגשו למעבדה המאושרת לשם קבלת אישור התאמה" – ואני מוסיפה, וגם את אישור ההתאמה הוא לא שמר – "בניגוד להוראות סעיף 55א12ד(ד).";"
רון כץ (יש עתיד)
מה זה אישור ההתאמה?
ענת מימון
כשמעבדה בודקת תמרוק ייחוס לתמרוק בייבוא מקביל, היא נותנת לו אישור שהתמרוקים זהים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בגלל שאתה לא מצליח לקבל מהיצרן את האישור שזה מוצר אורגינל, ככה הוא מונע ייבוא מקביל, אז יש בדיקת התאמה בין מוצר, בין הייחוס המקורי שיובא כדין לבין שיובא בייבוא מקביל.
רון כץ (יש עתיד)
אוקיי.
ענת מימון
אז פה העבירה היא על אי שמירת המסמכים ועל אישור ההתאמה.


"
(6) בפסקה (27), במקום "שהתקין שר הבריאות לפי סעיף 55ב" יבוא "המנויות בחלק א' לתוספת רביעית ג'";"



היא עדיין ריקה, תוספת רביעית ג'. אני מפנה למשרד הבריאות. כאילו, אין שם כרגע הוראות. רוצים לבדוק ולחזור אליי?
רותי אלגוזי
כן, כן. סליחה, אני מתנצלת. אין שם כרגע הוראות, אבל יש לנו סמכות לתקן את התוספת ולהוסיף הוראות באישור הוועדה.
ענת מימון
"
(7) בפסקה (29), במקום המילים "המנויות בתוספת" יבוא "המנויות בחלק ב' לתוספת רביעית ג'";


(ג) בסעיף 60ד –



(1) בסעיף קטן (א), אחרי פסקה (5) יבוא:




"(6) מפיץ תמרוקים שהפיץ תמרוק בלי שהתקיימו התנאים האמורים בסעיף 55א12א(א), בניגוד להוראות אותו סעיף;";"



פה אנחנו נמצאים בסעיפים של העיצומים הכספיים.


"
(2) בסעיף קטן (ג1) –




(א) בפסקה (1), במקום "בעל רישיון תמרוקים" יבוא "מי שרשום במרשם העוסקים בתמרוקים" ובמקום "בבקשה לקבלת רישיון תמרוקים" יבוא "בבקשה להירשם במרשם העוסקים בתמרוקים";"



אני מעירה גם פה לפרוטוקול שאנחנו נתאים את הסעיף לתיקונים שנעשה במרשם.



"
(ב) בפסקאות (6) עד (10), במקום "בעל רישיון תמרוקים" יבוא "מי שרשום במרשם העוסקים בתמרוקים";




(ג) בפסקה (8), במקום "55א10" יבוא "55א10(א)" ואחריה יבוא:





"(8א) יצרן או יבואן של תמרוק ששיווק תמרוק בישראל בלי שהיה בידי הנציג האחראי של התמרוק תיק תמרוק" – גם פה רק המסמכים שמנויים בפסקאות (1)–(5) ללא העניין של ניסויים בבעלי חיים – "בניגוד להוראות סעיף 55א10(ב);";"



"
(ד) אחרי פסקה (10) יבוא:





"(11) מי שייחס לתמרוק סגולה של ריפוי הגוף או אחד מאיבריו או מערכותיו או של מניעת מחלה, ריפוי שלה, הקלה או סיוע בהתמודדות עימה או עם תסמיניה, בניגוד להוראות סעיף 55א12ב;





(12) יבואן שלא שמר אצל הנציג האחראי את כל המסמכים והפרטים שהוגשו למעבדה המאושרת לשם קבלת אישור התאמה" – וגם פה בעיצום הכספי, אנחנו מוסיפים שמירה של אישור ההתאמה שניתן לו – "בניגוד להוראות סעיף 55א12ד(ד).";"



(3) בסעיף קטן (ג2) –




(א) בפסקה (1), המילים "בלי שיש בידו רישיון תמרוקים תקף או" – יימחקו;




(ב) אחרי פסקה (1) יבוא:





"(1א) מי שייצר, ייבא, ייצא, עסק באחסון סיטונאי של תמרוק או הפיצו בלי שנרשם במרשם העוסקים בתמרוקים, בניגוד להוראות לפי סעיף 55א1א(א);"" – גם בתוספת לאור המרשם שהוספנו.




(ג) בפסקה (4), במקום "בעל רישיון תמרוקים" יבוא "מי שנרשם במרשם העוסקים בתמרוקים";

(15א) בסעיף 61, אחרי פסקה 3א יבוא:


"(3א1) לשנות את תוספת רביעית א'1"" – זה הסעיף שמסמיך שינוי של התוספת. הוספנו פה את התוספת שקבענו בה את ההגדרה של רכיב ננו שדובר עליו בישיבה הראשונה.

(16) אחרי התוספת הרביעית א' יבוא:

"תוספת רביעית א'1


רכיב בלתי מסיס או רכיב עמיד מפני פירוק ביולוגי, המיוצר באופן מכוון כך שאחד או יותר מהמדדים החיצוניים או המבנה הפנימי שלו יהיה בטווח גודל של 1 עד 100 ננומטר" – זו ההגדרה של רכיב ננו.

(17) אחרי התוספת הרביעית ב' יבוא:

"תוספת רביעית ב'1

(סעיף 55א12ג) – הייבוא המקביל.


(1) אפטרשייב;


(2) דאודורנט רול־און ללא אלומיניום;


(3) דאודורנט סטיק ללא אלומיניום;


(4) פודרה דחוסה;


(5) סומק דחוס;


(6) שימר דחוס;


(7) קרם רגליים ללא חומצה סליצילית;


(8) לק לציפורניים (שאינו ג'ל);


(9) שעווה לרגליים;


(10) שמפו;


(11) מרכך;


(12) סבון גוף;


(13) קרם גוף;


(14) קרם ידיים;


(15) קרם לשיער."



סעיף 115 זה כבר סעיף תחילת תחולה והוראות מעבר. להקריא?

"פקודת הרוקחים – תחילה, הוראות מעבר ושמירת תוקף צו הפיקוח
115.
(א) תחילתו של סעיף 114" – שזה בעצם כל התיקון – "ביום ח' בטבת התשפ"ג (1 בינואר 2023) (בסעיף זה – יום התחילה); שר הבריאות רשאי, בצו, באישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, לדחות את יום התחילה בתקופה אחת נוספת שלא תעלה" - -
רון כץ (יש עתיד)
אישור איזו ועדה?
ענת מימון
מה?
עידית חנוכה
עבודה.
רון כץ (יש עתיד)
עבודה?
ענת מימון
עבודה.



- - "לדחות את יום התחילה בתקופה אחת נוספת שלא תעלה על תשעה חודשים אם שוכנע כי לא הושלמה ההיערכות הנדרשת לצורך הפעלת סמכויות האכיפה התומכות בהוראות פקודת הרוקחים כנוסחה לפי סעיף 114 לחוק זה.



(ב) הוראות סעיפים 55א5, 55א10, 55א11 ו־55ג1 לפקודת הרוקחים, כנוסחם בסעיף 114(5), (7), (8) ו-(13) לחוק זה, לא יחולו על תמרוק שערב יום התחילה היה לגביו רישיון לתמרוק פלוני לפי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (תמרוקים), (בסעיף זה – צו הפיקוח), וזאת עד תום תוקפו של הרישיון האמור" – כלומר, רישיונות שניתנו ימשיכו לעמוד בתוקפם בתנאים הקיימים.



(ג) הוראות סעיף 55א1 לפקודת הרוקחים כנוסחו בסעיף 114(4) לחוק זה, לא יחולו על מי שמייצר, מייבא, מייצא, עוסק באחסון סיטונאי של תמרוק או מפיצו, שערב יום התחילה היה לו רישיון תמרוקים כללי לפי צו הפיקוח, וזאת עד תום תקופת תוקפו של הרישיון האמור.



(ד) צו הפיקוח יעמוד בתוקפו לתקופה שלא תפחת מארבע שנים" – נכון אדוני? אני פשוט משנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
ענת מימון
"מיום התחילה וזאת כל עוד לא נכנסו לתוקפן תקנות לפי סעיפים 55א11(ב) ו־55ג1(ו) ו-(ז) לפקודת הרוקחים וכל עוד לא בוטל בידי שר הבריאות, ויראו אותו, החל מיום התחילה, כאילו הותקן מכוח הסעיפים האמורים; בתקופת תוקפו של צו הפיקוח כאמור, המנהל כהגדרתו בפקודת הרוקחים יהיה רשאי לתת רישיון תמרוקים לפי צו הפיקוח ולפי תנאיו אף בלי שמבקש הרישיון עמד בהוראות לפי סעיפים 55א4 עד 55א12, 55ג1(א) ו־55ז1 לפקודת הרוקחים כנוסחם לפי סעיף 114(5) עד (8), (13) ו-(14) לחוק זה והוראות סעיפים אלה לא יחולו על מבקש הרישיון.



(ה) שר הבריאות יתקין תקנות ראשונות לפי סעיפים 55ג1(א1), (ו) ו-(ז) לפקודת הרוקחים לא יאוחר מתום שנתיים" – אלה תקנות שצריכות להגיע לאישור הוועדה – "מיום התחילה.



(ו) הוראות מינהל ותנאים למתן רישיונות לפי צו הפיקוח הנוגעים לשימוש בחומרים, לרבות חומרי גלם וחומרים מסוכנים בתמרוק, ימשיכו לחול וינהגו לפיהם עד שיותקנו הוראות והגבלות לפי סעיף 55ב(2) לפקודת הרוקחים שיחליפו אותן.



(ז) עד יום ב' בתמוז התשפ"ב (1 ביולי 2022) יאשר המנהל לפחות שלוש מעבדות מאושרות, בהתאם להוראות סעיף 55א12ה(א), כנוסחו בסעיף 114(9) לחוק זה."



זה הסעיף שקובע שצריך, בתוך חצי שנה, כלומר, חצי שנה לפני תחילת החוק, לאשר שלוש מעבדות נוספות.


"(ח) עד יום תחילתן של הוראות לפי סעיף 55א10(א) לפקודה, כנוסחו בסעיף 114(7) לחוק זה, ייערכו הערכת הבטיחות המקצועית ודוח הבטיחות הנדרשים בסעיף האמור, בהתאם להוראות בעניין זה הקבועות בדרישות חוקיות הייבוא באיחוד האירופי, כמשמעותן בסעיף 55א לפקודת הרוקחים כנוסחו בסעיף 114(2) לחוק זה.



(ט) עד תום שנה מיום התחילה, יוסיף שר הבריאות, בצו, לתוספת הרביעית ב'1 לפקודת הרוקחים, כנוסחה בסעיף 114(16) לחוק זה, מכוח סמכותו בסעיף 55א12ג(ב) לפקודת הרוקחים, כנוסחו בסעיף 114(9) לחוק זה, תמרוקים נוספים מסוג איפור, מוצרי גילוח ודאודורנטים מסוגים שונים, ויבחן את האפשרות להוסיף לתוספת האמורה תמרוקים לשימוש בחלל הפה; השר יפרסם לציבור את החלטתו בתום הבחינה כאמור."



זה הסעיף שקובע שבתוך שנה צריך להוסיף מוצרים נוספים שאפשר יהיה - - - ייבוא מקביל, וגם צריך לבחון הוספה של מוצרים לשימוש בחלל הפה.
רון כץ (יש עתיד)
יש לוועדה הזו איזשהו תפקיד בשנה הזו? הם באים לפה? הם מדווחים?
ענת מימון
כדי להסיר מוצרים, יצטרכו לבוא לאישור. וכדי להוסיף, הם צריכים רק להודיע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לפגוע ברפורמה הם צריכים את האישור שלנו. להוסיף מוצרים, הם לא צריכים אישור.
רון כץ (יש עתיד)
לא. למה הם לא באים לדווח לוועדה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו נכניס סעיף דיווח.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
פעם בשנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בעוד שנה יבוא דיווח. זה לא בעיה להכניס דיווח.
ענת מימון
אני יכולה רק לשאול שאלה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
ענת מימון
צריך תשובה ממשרד המשפטים או ממשרד הבריאות. יש הוראה שצריך לאשר שלוש מעבדות בתום שנה. מה המשמעות אם לא מאושרות אותן מעבדות בתום אותה שנה?
סימון דוידסון (יש עתיד)
כן, בדיוק מה שרציתי לשאול.
אסנת לוקסנבורג
שוב, אנחנו - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, אסנת. אנחנו מבינים ככה. משרדי בריאות וכלכלה הסכימו על הרעיון שרשות להסמכת מעבדות יכולה לאשר את המעבדות החדשות.
נעם דן
זו בדיוק הבהרה שמשרד המשפטים אמר מקודם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע. היועץ המשפטי של משרד המשפטים אמר שהוא בדק וזה לא אפשרי. א', למה לא? ב', האם קיימתם דיאלוג? ו-ג', למה למהר? יש לנו עוד דיון אחרון ושם תביא את זה.
שי סומך
הרשות להסמכת מעבדות היא תאגיד סטטוטורי, היא לא חלק מהמדינה. והעברת סמכויות מהסוג הזה לרשות היא לא קבועה בחוק של הרשות, היא לא נעשתה עד היום. והייתה התנגדות לעשות את זה. זו הפרטה. יש כאן בעצם הפרטה כפולה. גם המעבדות אמורות לתת את האישור של הייבוא המקביל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
שי סומך
ואם הרשות גם תסמיך את הוועדות, אז זו הפרטה בריבוע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז השאלה הבאה הייתה: מה קורה אם עד יולי, לפי החוק, עד יולי יוסמכו לפחות שלוש מעבדות – מה קורה אם לא אושרו על ידי משרד הבריאות?
שי סומך
אין תוצאה. זאת אומרת, ברמה הציבורית יש כאן בעיה. אם תוגש עתירה לבג"ץ נגד משרד הבריאות, אנחנו לא נוכל להגן על משרד הבריאות כשהוא לא עומד בתנאים. יכולה להיות חובת דיווח.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. אבל אילו השלכות? עזוב עתירות. אילו השלכות יש ליישום הרפורמה?
שי סומך
תראה, יכולה להיות חובת דיווח לכנסת. במסגרת חובת הדיווח - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יכול להיות שנבדוק אתכם באפריל על הדבר הזה.
ענת מימון
אני יכולה להציע הצעה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה.
ענת מימון
יש היום חמש מעבדות, אם הבנתי נכון, שכבר מאושרות על ידי משרד הבריאות לבצע בדיקות אחרת.
רון כץ (יש עתיד)
בדיוק. וזה מה שצריך לעשות.
ענת מימון
אפשר לקבוע שאם לא נקבעות שלוש לעניין החוק הזה, אז אותן חמש מעבדות שמשרד הבריאות מכיר בהן יוכלו לבצע. רק שואלת.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
ייכנסו אוטומטית לתוקף. זה חייב להיות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, רגע. הצעה יצירתית.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
מצוינת אפילו.
רון כץ (יש עתיד)
כן, הצעה טובה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יפה.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אבל השאלה היא אם אין תוקף – מוצר נכנס למעבדה ואין דד-ליין למעבדה לקבל תשובה על המוצר, יכולים לדחות גם את הכנסת משנה לשנה ולהגיד: סליחה, יש תור; אנחנו עוד לא סיימנו את הבדיקות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. דווקא המעבדות האלה יגיבו מהר. מה שאמרו במשרד הבריאות בכנות הוא שבשיטות הקיימות לפעמים הם עיכבו אישור למוצר גם חצי שנה. בדבר החדש, זה צריך לקרות בשבועות ספורים.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
אבל זה לא מעוגן בחוק.
רון כץ (יש עתיד)
אבל צודקת היועמ"שית, שהביאה הצעה טובה.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
זה לא מעוגן בחוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו יכולים לתת גם דד-ליין למעבדה. ואם המגיש עמד בכל התנאים, מה המועד המקסימלי לאישור אותו מוצר. גם את זה אפשר לעשות.
רון כץ (יש עתיד)
כך, אדוני, ואני חושב - - -
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, אפשר להגיב?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, רגע. יש לנו הרבה סעיפים פתוחים. אנחנו אומנם גמרנו את הקראת החוק.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
הללויה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לנו בין שבעה לעשרה נושאים שאנחנו רוצים לחדד אותם ולסגור אותם כדי שנוכל לנוע לכיוון של נוסח מוסכם. אז בואו נעשה את זה באופן שיטתי. אחד, לגבי ההצעה היצירתית שסביר שתעמדו ביעד, שעד יולי אתם תאשרו שלוש מעבדות לעניין החוק הזה. אני כן הייתי מכניס בחוק שבאפריל ידווחו לוועדה רק את הסעיף הזה, עמידה בסעיף הזה. ועוד גדר שאומרת שבמידה שלא הצלחנו, אותן חמש מעבדות שמוכרות על ידי משרד הבריאות בתקופת הביניים, עד לאישור הספציפי של כל אחת מהן, יוכלו להיות המאשרות של המוצרים.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
מעולה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
האם זה דבר שאפשר, אסנת?
אסנת לוקסנבורג
קודם כול, אנחנו כמובן מתכוונים לעשות כל מאמץ לעמוד במחויבות שלנו ולהגיע עד ה-1 ביולי. אנחנו נצטרך לבדוק את הנושא של מה המשמעויות אם לא. וכן הייתי מבקשת, ברשותך, שכן יתבצע לפחות שיח, שאנחנו נוכל לשבת עם המשרדים האחרים לגבי הנושא של הרשות להסמכת מעבדות, כי שמעתי את היועץ המשפטי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. אנחנו נסמן פה, אסנת.
אסנת לוקסנבורג
אבל לנסות להבין איפה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו נסמן כמה דברים שעוד מחייבים בדיקה בין המשרדים השונים. אבל אנחנו נקבע את האפשרויות פה. זאת אומרת, מה אלטרנטיבות ומה ברירת המחדל אם נתקענו. את זה אנחנו רוצים לקבוע כדי שזה יהיה לכם Guidelines.

לובי 99, בבקשה.
רחל גור
תודה רבה, יושב-ראש הוועדה. אני כמובן תומכת בהצעה. אני חושבת שזו הצעה מצוינת של היועצת המשפטי, שאנחנו נעגן את זה כבר בחוק עכשיו. זאת אומרת, במידה, כפי שבאמת היועץ המשפטי אמר, במידה שמשרד הבריאות לא מאשר את המעבדות הנוספות, אין לזה שום משמעות. אין שום סנקציה. אף אחד לא רוצה להגיע לבג"ץ, ובפעול זה פשוט מתן סמכות למכון התקנים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. אנחנו לא עוסקים פה בבג"צים. עוסקים פה בעמידה ביעדי החוק ויישומו.
רון כץ (יש עתיד)
וענת הביאה הצעה מצוינת.
רחל גור
רגע. יש לי הצעה נוספת שאפשר להכניס לתיקון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
רחל גור
זאת אומרת, גם כיום אנחנו נותנים סמכות בדיקה למכון התקנים ללא מכרז. אז מה שאני מציעה פה שאם אי-אפשר לאשר את המעבדות הפרטיות, גם אי-אפשר לאשר את מכון התקנים. למה הם מקבלים סמכות בלי מכרז?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, יקירתי. אמרת שהרעיון טוב. זה מספיק. את סומכת ידייך על היועצת המשפטית.
רחל גור
אני סומכת את ידיי, אבל למה הם קיבלו סמכות אישור ללא מרכז?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז בואי נתקדם. חבל על המילים. חבל על המילים. מה שאני מבקש – רינת, רגע, חכו כולם – שמי לנו כמו מפה את אותם דברים שהם פתוחים וגם שמשרד הבריאות לקח על עצמו ללכת לבדוק. מבחינתי, הוא לקח את הנושא של מותג פרטי, ללכת ולהידיין מול אנשים של מותג פרטי. עדיף לא אחד – שניים, שלושה. מה מעמדם העתידי, יצרנים, יבואנים. איך פעילותם הקיימת לא תיפגע מתוקף חוק חדש. איך יהיה להם אופק וידיעה כלכלית שלא מרחפת עליהם חרב של פגיעה בתפקוד עוד ארבע שנים.

לגבי תיק התמרוק, גודלו, עומקו, היקפו, משקלו, ושזה באמת חל רק על הייבוא המקביל, אם אני מבין את תיק התמרוק.
רינת בכר
מאגר. מאגר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מאגר. אני מבקש שתעשו עוד דיון עם ענת רוזה מה אפשר שם. אנחנו לא יכולים להעביר חוק שלא עובד. וכשמישהו אומר לי: קיבלתי את הדין ואני אדאג להביא תיק כזה או אחר – אז זה בסדר. אבל כשמישהו אומר לי: דרישה מסוימת עלולה להיות אבן נגף לביצוע – אז אני רוצה הידיינות ובדיקה מחודשת של הדרישות. אז תעשו בדיקה עם ענת על תיק התמרוק, המאגר וכל ההתייחסויות שהיא הביאה פה שלא נוכל להעמיק בהם פה.

לגבי המעבדות, למרות מה שאמר היועץ המשפטי, תעשו עוד בדיקה. הדיון שלנו ממשיך עד 12:00, לידיעה, אם נידרש, יכול להיות שלא נידרש. אבל קיבלנו אישור להאריך את הישיבה הזאת בגלל הדחיפות ולוחות הזמנים. המעבדות, למרות הערתו של היועץ המשפטי, עוד הידיינות משרד המשפטים, אוצר, כלכלה, בריאות והרשות להסמכת מעבדות, אם ניתן להיעזר בהם בחוק הזה. אם עמדתם ביעד, בבקשה. אם לא, ברירת המחדל היא שמשרד הבריאות יאשר שלוש מעבדות לפחות.

באפריל יהיה מועד דיווח לנו שאכן אושרו מעבדות כאלה. וייתכן שנכניס סעיף שדיברנו עליו עכשיו, שבמידה שהמשרד לא עמד ביעדו, חמשת המעבדות המאושרות שלו יקבלו זכות לתקופת ביניים לאשר את המוצרים עד שכולן יעברו את האישור הספציפי לעניין החוק הזה.

עכשיו, תוסיפי לנו נושאים שנשארו פתוחים מהעבר.
ענת מימון
אוקיי. אז הנושא הראשון זה מה שהוזכר כמה וכמה פעמים בישיבה הוא הביטול של רישיון תמרוקים, ועוסק בתמרוקים כללי, ומעבר למרשם. אנחנו הצענו איזשהו מודל ואנחנו רוצים להציג אותו. אנחנו בדין ודברים מול המשרדים. אבל כעיקרון, מה שיהיה זה איזשהו מודל של מרשם, שאפשר להירשם בהתקיים אחד מהדברים או הצהרה על עמידה בתקן מסוים או לבקש רישיון ממשרד הבריאות. אבל זה באמת היענות של הוועדה לבקשה שעלתה מהשטח.

הנושא הנוסף הוא הנציג האחראי. אנחנו נציג את המודל של המרשם של הנציג האחראי במקום האישור. זה גם משהו שעלה בוועדה ותוקן. דבר נוסף לגבי התיק התמרוק, כרגע הבנתי שיש בעיה לגבי –אם אדוני זוכר, דיברנו על התיאור הכללי של שיטת הייצור בלי לחשוף סוד מסחרי. גם על זה הבנתי שעכשיו יש בעיות. אז גם את זה צריך להעלות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מבקש, ענת, שכל נושא שאנחנו מעלים כלא סגור, נקבע את המתווה לסגירתו. אז כבר החלפת נושא, נכון?
ענת מימון
אז רגע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נושא ראשון.
ענת מימון
מרשם לרישיון אנחנו כמעט קרובים להגיע להסכמה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה המתווה לפתרון? מה המתווה?
ענת מימון
אז אני מסבירה. עכשיו כבר, כיום כל מי שעוסק בתמרוקים צריך רישיון תמרוקים כללי שנותן משרד הבריאות. הועלתה בקשה שזה מאוד מכביד. אם עוברים למסלול של נוטיפיקציה, למה צריך גם רישיונות. ואז משרד הבריאות בא ואמר: אנחנו מוכנים לבוא לקראתכם ולאמץ את זה; נעבור למרשם. כלומר, מישהו יגיש מסמכים, יירשם במרשם ולא צריך לבקש רישיון.

הבנתי שבכל זאת מהשטח עלתה בקשה להשאיר את האופציה של רישיון, שיש כאלה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שגם וגם. הכרתם בזה, רינת, לא? או מרשם או רישיון, כל אחד יבחר.
רינת בכר
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה בסדר. זה נסגר הנושא הזה.
רון כץ (יש עתיד)
זה בסדר.
ענת מימון
זה דורש הרבה תיקונים והרבה מלל משפטי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זו בעיה שלך.
ענת מימון
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל האמת היא שזה כבר הוסכם מקודם. זה כבר היה צריך לבוא מנוסח. אבל בסדר.
ענת מימון
זה מנוסח כבר בנוסח.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כל עוד יש הסכמות, אתם תעשו המון עבודה שחורה של תיקונים ונוסחים. אז הנושא הזה מאחורינו. הלאה. נושא הבא.
ענת מימון
וגם נושאים אחרים מאחורינו.
עידית חנוכה
צריך להקריא אותו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה?
עידית חנוכה
צריך להקריא אותו. זה מה שהיא אומרת, בישיבה הבאה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא.
ענת מימון
את הנוסח נקריא.
רון כץ (יש עתיד)
את הנוסח המתוקן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו נקריא כי הנוסח המתוקן לא הוקרא. בסדר.
ענת מימון
כנ"ל לגבי מרשם של נציג אחראי.
שי סומך
אנחנו נציע תיקון שם.
ענת מימון
אתם מציעים תיקון? בסדר. גם זה נוסח שנמצא כבר בפניכם בעותק, בעקוב אחר שינויים. אבל זה לבקשת הוועדה, ואנחנו נציג אותו בישיבה הבאה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הנושא הזה פתיר או לא פתיר?
שי סומך
פתיר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
פתיר. הלאה.
ענת מימון
הנושא הגדול שאדוני הציג של תיק התמרוק, בתוכו יש את העניין של מה יהיה כתוב בתיק התמרוק. ויש את הנושא, אם אתם זוכרים, שדובר על תיאור הליך הייצור של התמרוק שהוספנו שהתיאור יהיה תיאור כללי של שיטת הייצור.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
שלא יחשוף סודות מסחריים. זה היה הרעיון.
ענת מימון
ואמרנו שזה לא יחשוף סוד מסחרי. אני הבנתי שכרגע למשרד שהבריאות יש בעיה עם הסיפה הזאת, להגיד שזה לא יחשוף סוד מסחרי.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
זה עיקר הבעיה. זה עיקר האישו.
ענת מימון
צריך לדון בזה, אדוני, בנושא הזה.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
זו סוגיה חשובה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
רגע. את יכולה להבהיר רגע את הנקודה הזאת, שיהיה ברור. היבואן מפחד שהיצרן לא ימכור לו אם הוא חושף את הסוד?
ענת מימון
כן.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אז בואי תבהירי את הנקודה כי זה חשוב. כי זה בעצם מהות הרפורמה. אם אנחנו עכשיו מונעים פה בשלב הזה, אז מה הטעם שאנחנו – אם אתם אומרים שהיצרנים לא ימכרו ליבואנים. אז בואו נתעקש פה בסוגיה הזו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, לא, לא. יבגני, הדבר הזה צריך להידון שעות רבות. אין צורך בחשיפת הסודות המקצועיים. יש גם נציג אחראי שהוא אדם שמוסמך על ידי היצרן או היבואן לדעת את כל הסודות. לא כולם צריכים לדעת. אדם אחד בלבד ידע מטעם היצרן או היבואן או משניהם. יש פתרונו לזה. אבל אני יותר ספציפי, חוץ מהידיינות עם ענת רוזה על השאלות שלה והאפשרות שזה אכן פוגע, ההערה של ענת שלנו, מה אנחנו עושים. איך אנחנו מתמודדים עם זה?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
איך מגדירים את תיק התמרוק, זו השאלה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא רק. מה יהיה בו.
רינת בכר
תיק התמרוק מוגדר בחוק באירופה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
שזה מה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תמשיכי, רינת. תמשיכי, תמשיכי.
רינת בכר
יש לתיק הרכב מפורט ברגולציה האירופית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כשהיא אומרת לך שהוגדר באירופה, יבגני.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו כל הזמן אומרים שאנחנו רוצים להיות אירופה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
כן, כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז כשהיא מביאה את אירופה, לפעמים באים אליה בטענות. אז היא אומרת: קודם כול, זה מה שכתוב באירופה. אז כן.
רינת בכר
הרכב התיק. זאת אומרת, כל יצרן מכל מדינה בעולם שרוצה לשווק באירופה מוסר את התיק של המוצר כמו שהוא מוגדר בחקיקה בצורה מפורטת עם כל הסעיפים. הוא מוסר אותו לנציג אחראי באירופה. אותו דבר בבריטניה שהיא כבר לא חלק מאירופה, היא כתבה עכשיו חקיקה חדשה כשהיא עשתה את ה-Brexit. אותו דבר, הנציג אחראי בבריטניה והתיק בדיוק לפי הרכב שלו באירופה יהיה בידיי הנציג האחראי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הנציג לא של הממשלה.
רינת בכר
נכון. לא יבואן. לא יבואן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זאת אומרת, אין פגיעה בסודיות?
רינת בכר
נכון. הנציג האחראי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זאת אומרת, הוא מוסמך על ידי אותו - - -
רינת בכר
יצרן. נכון. הנציג האחראי לא חייב להיות יבואן. זאת אומרת, יש מקרים שבהם יצרן לא מוכן למסור את התיק שהוא כולו סודי.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
כן.
רינת בכר
כל התיק סודי, שיטות הייצור, חומרי הגלם, ההרכב המדויק, הניסויים שנעשו, הערכת הבטיחות, הכול בתיק הזה סודי. ברור שהוא סודי. אבל לפעמים היצרן לא מוכן לתת את התיק הזה ליבואן.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
ליבואן. כן.
רינת בכר
הוא רוצה לתת לנציג אחראי שיש לו מולו הסכם סודיות, והוא אחראי באופן פלילי. הוא אחראי כלפי החוק, כלפי הרגולטור.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
הנציג זה שומר – זה למעשה מאגר?
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
כן.
רינת בכר
לא. זה לא מאגר.
אסנת לוקסנבורג
לא, לא, לא. זה לא מאגר.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אז איפה הנציג הזה שומר את המידע? כי, למשל, אם אנחנו כבר מסתמכים על הדוגמה האירופית, יש כאלה מאגרים.
רינת בכר
לא, לא, לא. רגע, רגע, רגע. יש פה את העניין של תיק המוצר.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
נו?
רינת בכר
שהוא נמצא אצל הנציג האחראי או אצל היבואן, לבחירת היצרן באמת למי הוא נותן את התיק. ויש מאגר. המאגר זה משהו - - -
אסנת לוקסנבורג
וזה, רגע.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
רק שנייה, מה?
אסנת לוקסנבורג
וזה עבור מסלול ליבואנים שרוצים או ליצרנים שרוצים להשתמש במסלול מקוצר, לא לקבל אישור משרד הבריאות, אלא רק לקחת נציג אחראי שיעשה במקום משרד הבריאות את העבודה ויבדוק את כל הדברים שצריך. ואז הוא יוכל רק להודיע: בדקתי, זה הנציג האחראי שלי. הוא מכניס נתונים לתוך מערכת ממוחשבת ויוצא לשוק. ואנחנו בודקים בדיעבד. זה מסלול ייבוא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה ליבואן שלא רוצה לעבור רישיון של משרד הבריאות.
אסנת לוקסנבורג
כן. עוד אפשרות. עוד מסלול. הטבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ומי שירצה ללכת במסלול של רישיון משרד בריאות, יעבוד מולכם.
אסנת לוקסנבורג
בוודאי. אנחנו נשארים באותו מסלול, מאפשרים לו גם מסלול נוסף.
רינת בכר
עכשיו, המאגר.
רון כץ (יש עתיד)
רגע, שאלה. מיכאל, שאלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, ענת. רגע, חכה. ענת, כן.
ענת רוזה
אני רוצה שנייה אחת לחדד אם זה לא היה ברור קודם. בעוד ארבע שנים כשייגמר משטר רישיונות - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה?
ענת רוזה
אמרתי שאני רוצה לחדד את המצב. בעוד ארבע שנים כשתיגמר האפשרות לייבא בצורה, במשטר רישיונות של יבואנים הרשמיים, חלק נכבד מהיבואנים לא יוכלו לייבא את התמרוקים יותר. והסיבה לכך היא כי המשמעות של להחזיק פה תיק תמרוק –וזה נציג אחראי, אוקיי? שיחזיק פה בארץ – זו הכבדה משמעותית מאוד לחלק מהחברות, ולחלק אחר היא פשוט לא ישימה. האמירה הזאת שהיצרנים בחו"ל מסכימים לתת את תיק המוצר לנציג אחראי בארץ – אני מייצגת את הענף, אוקיי? יש חברות שאומרות במפורש: בדקנו עם היצרנים, הם לא מוכנים.

עכשיו, אני רק רוצה להסביר משהו חשוב ומה האלטרנטיבה שאנחנו מציעים. אנחנו מרוצים שהרפורמה הזאת תקדם. כדי שאנחנו נלך במסלול של נוטיפיקציה, יש לנו מצד אחד נטל האחריות עובר לנציג האחראי, ולכן באמת הרגולטור מעביר אלינו את האחריות הזאת, מצד שני דורש מאיתנו להחזיק את תיק התמרוק פה. מה שאנחנו מציעים, אוקיי? הרי המודל האירופאי, בגלל שהתיק תמרוק הוא הרבה יותר מקיף ממה שאנחנו היום מגישים, הוא מתאים לשוק ענק כמו כל האיחוד האירופי, ולכן מספיק שבמדינה אחת יושב הנציג האחראי ושם נמצא תיק התמרוק, כל המדינות מסביב יכולות להסתמך על הנוטיפיקציה הזו ועל תיק התמרוק שם. כשיש בעיה בבלגיה למוצר מסוים, ותיק התמרוק יושב בצרפת, רשות הבריאות הבלגית לא פונה לנציג החברה בבלגיה, היא פונה לנציג בצרפת.

מה שאסנת דיברה בדיון הקודם – רק כדי שהמנגנון זה, ישראל תוכל להיות מזה, אנחנו צריכים הסכם הכרה הדדית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. אנחנו עוד לא חלק מהאיחוד האירופי.
ענת רוזה
נכון. נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו חלק מהתקן האירופי, רוצים להיות. אבל לא מהאיחוד האירופי.
ענת רוזה
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל יש פה מצב ביניים, שהם עדיין זהירים.
ענת רוזה
רק להשלים את אותה הנקודה. עד שיקרה, ועם זה שאנחנו מבינים, אנחנו מסכימים שברגע שאם יהיה מצב כזה של הכרה, כי בעצם מה שאסנת אמר: אני לא יכולה לפנות לרגולטור ברצפת ולהגיד לו: אני מבקשת שתסתכל אצל הנציג האחראי בתיק מוצר. מה שאנחנו מציעים הוא שהנציג האחראי פה בישראל, שיהיה פה, רשום בישראל, תהיה לו חובה לוודא שקיים תיק התמרוק. אפשר להחליט על אלמנטים מסוימים מתוך תיק התמרוק כמו שאנחנו בודקים אותם היום ומגישים. לוודא שהם באמת נמצאים. ובעצם לקבל התחייבות, לעגן את ההתחייבות הזו בחוזה או במה שלא צריך, שבמידה שמשרד שהבריאות עושה פיקוח, אוקיי? אז ניתן להנגיש, בעצם לתת להם את התיק המוצר בתוך תיק - - - עבודה - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
וזאת בדיוק הבעיה. הם לא רוצים.
ענת רוזה
- - או במקרה חירום, אם יש כמובן איזשהו חשש לבריאות הציבור, בתוך 24 שעות. וחשוב לי פה להתייחס למכתב שגם הועבר ליועצת המשפטית של הוועדה מהנציבות האירופית. זה מכתב שהנציגות האירופית, ה-EU Commission, כתבה לפני שלוש שנים, כשהיה את הדיון בתקנות, והוא הבהיר את הנושא של זמינות תיק המוצר. אם יורשה לי, זו פסקה אחת, אני אוכל לקרוא אותה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. לא, יקירתי. אני נתתי לך זמן, זמן לשבת איתם לעבוד.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
סליחה, זו בדיוק הבעיה. משרד הבריאות, אתם רוצים את המאגר. אתם רוצים את כל הדברים, נכון? זו הבעיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. יבגני, יבגני, יבגני.
אסנת לוקסנבורג
אנחנו מבקשים גישה למאגר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חלק מהמשימות לפני חקיקת החוק הזה, זה שאתם הולכים לישיבת עבודה. אם תשכנעי ברעיון היצירתי שלך, שחלק מהתיק פה והתחייבות שקיים תיק שלם באירופה והבאתו תוך 24 שעות או כל מודל אחר שמשנה את החוק – אבל זו פגישת עבודה ביניכם, בסדר.
ענת רוזה
בסדר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סגרנו את הפגישה הזאת.
ענת רוזה
תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היועץ המשפטי, בבקשה.
שי סומך
שני דברים. קודם כול, צריך להגיד – אני לא יודע, אצלי אין קלסרים. זאת אומרת, יש תיקים דיגיטליים. מדובר הרבה פעמים על קישור לתיק. לא צריכים ניירות. אני לא יודע, לי אין ניירות כמעט. דבר שני, צריך להבין כאן את המאגר, מה זה המאגר. קודם כול, אנחנו עוברים משיטה לשיטה. בשיטה הקיימת, כל התיק נמצא במשרד הבריאות. ואז כשמשרד הבריאות רוצה, לפי נוהל 37, לעשות ייבוא מקביל, אז הוא יכול לבדוק את ההתאמה לתיק התמרוק. אבל כשעוברים לשיטת נוטיפיקציה והתיק נמצא אצל מישהו אחר, אז משרד הבריאות חייב לשאול שאלות את הנציג האחראי של היבואן. ואז מה אמרו היבואנים המקבילים? יבואנים המקבילים אמרו: ברגע שאתה שתשאל את היצרן ותברר כל מיני שאלות, יודעים כבר שיש איזשהו ייבוא מקביל שמתבשל, והם יכולים לעצור את זה דרך היצרן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
שי סומך
ולכן, הם טענו את זה כל הזמן ב-2016.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אוקיי.
שי סומך
ולכן באנו וחשבנו בממשלה מה אפשר לעשות. וזה בעצם היה הרעיון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שמה?
שי סומך
שיהיה תיק תמרוק שהוא יהיה במשרד הבריאות, ואז הוא יהיה רק לצורך הייבוא המקביל. זאת המטרה שלו. לא לצורך בריאות הציבור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אמרו שתיק ת מרוק הולך לנציג האחראי, לא למשרד הבריאות.
שי סומך
לא, לא. אני מדבר על המאגר. אני מדבר על המאגר.
אסנת לוקסנבורג
הוא מדבר על המסלול של הייבוא המקביל.
שי סומך
אני מדבר על המאגר.
אסנת לוקסנבורג
הוא מדבר על הייבוא המקביל ללא קשר ליצרן - -
שי סומך
לפי נוהל 37.
אסנת לוקסנבורג
- - שעבורו יש דרישה למאגר של נתונים כדי שאפשר יהיה לבדוק את המוצר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
נעם דן
רגע, יושב-ראש הוועדה, אני רוצה לחדד את זה. זה לא הייבוא המקביל מעביר תיק תמרוק. לא נכון.
שי סומך
שנייה, אני רק אסיים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תני לו לסיים.
רינת בכר
הוא הבין, הוא הבין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תנו לו לסיים, בבקשה.
שי סומך
אם המאגר נמצא במשרד הבריאות, והוא רק לצורך הייבוא המקביל, לא לשום דבר אחר, אז משרד הבריאות לא צריך לשאול את היצרן או את הנציג האחראי. ואז הם לא יודעים שיש איזה ייבוא מקביל שנמצא בדרך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה אומר שזה נעשה לעודד תחרות.
שי סומך
זאת הייתה ההצעה. כן. סליחה, מה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה אומר שזה נועד לעודד תחרות.
שי סומך
בדיוק. זאת המטרה. עכשיו, לפי ההצעה שהוצעה כאן על ידי ענת רוזה, לא יהיה תיק תמרוק, כי תיק התמרוק בכלל לא יהיה אצל הנציג האחראי. אז לא יהיה תיק תמרוק. זה בעצם פוגע במאגר של תיקי התמרוק שבוודאי יצרנים רשמיים, יבואנים רשמיים לא רוצים אותו, כי הוא פוגע בייבוא המקביל. רק צריך להבין את המשמעות של ההצעה מבחינת המאגר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה.
שי סומך
ושוב, אני אומר, לא צריכים את הקלסרים. מספיק קישור. גם הפנייה לתיק התמרוק היא מספיקה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. כן.
נעם דן
יושב-ראש הוועדה, תודה. חשוב לי להדגיש שמאגר תיקי התמרוק הוא נדרש עבור כל היבואנים הישירים. כלומר, כל יבואן ישיר שעכשיו רוצה לייבא תמרוק לארץ, צריך להעביר את כל תיק התמרוק הגדול הזה, זה לא משנה אם זה בקישור דיגיטלי. אם היצרן לא נותן את זה, הוא לא נותן את זה. הוא יצטרך להעביר את זה למאגר משרד הבריאות.

חשוב לי גם להדגיש, כי אנחנו כל הזמן מדברים על זה, שזה לא משהו שיש באירופה. זו לא דרישה שיש באירופה. ולעניין מה שאמר - -
רינת בכר
כי לא מוכרים באירופה.
נעם דן
אני אשמח לסיים.
רון כץ (יש עתיד)
זה מה שרציתי להגיד.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
נכון.
נעם דן
- - נציג משרד המשפטים על הייבוא, הייבוא המקביל נבדק בכניסה על ידי מעבדת מכון התקנים וללא תלות במאגר הזה. או אם יש המאגר או אין את המאגר, הוא עדיין ייבדק בכניסה על ידי מעבדה.
מיכל שיר סגמן (הליכוד)
לא צריך מאגר. הוא ייבדק ללא תלות במאגר.
רון כץ (יש עתיד)
לא צריך.
נעם דן
לא תלוי במאגר.
שי סומך
לא. אני מדבר על נוהל 37. נעם, אני מדבר על נוהל 37. אני לא מדבר על הייבוא המקביל החדש.
נעם דן
נוהל 37. אז הוא מקבל רישיון מוקדם עבור כל תמרוק שהוא משווק ממשרד הבריאות.
רינת בכר
נוהל 37.
שי סומך
נכון, אבל משרד הבריאות צריך לבדוק את ההתאמה שלו לתמרוק הייחוס.
נעם דן
אין שום קשר למאגר.
רינת בכר
יש קשר.
שי סומך
אם הם לא רוצים את המאגר - - - אגב, הוא אינטרס לאומי, שלא של פלוני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברים, הפינג-פונג הזה לא יקדם אותנו לחוק.
רינת בכר
לא. לא יקדם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני פה מוטרד מיותר מדי שאלות על תיק התמרוק הזה ועל ההתנהלות שלו ועל מה הוא משפיע. אז יש לנו עוד ישיבת דיונים, נכון?
עידית חנוכה
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואחרי זה הצבעה. אין לנו, לא נקבע. אבל הדיון הזה יהיה מאוד מאוד ממוקד. אני רוצה שאתם תעשו – אני אתן לכם את הכללים, מה שנקרא. כשהאוצר והבריאות והמשפטים ישבו ועשו רפורמות, הם עשו ביניהם משא ומתן וזה מה שהם הביאו לנו לשולחן. הוועדה מטבע הדברים לא תחזיר שום חוק כפי שהוא הגיע אליה, והיא תשפר אותו והיא תקבע בו בקרות או תמנע פגיעה בקבוצות כאלה ואחרות כמו שהארכנו את הזמן במקום שנתיים לארבע שנים וכן הלאה. זאת אומרת, אנחנו יודעים לתקן. אנחנו לא יודעים לגרום לממשלה להסכים אחד עם השני. לפעמים אנחנו מצליחים. הייתם אמורים לבוא מתואמים עד הסוף, ולא להתווכח פה. הדבר הזה חוזר כמעט בכל – לא בכל – אבל ברוב החוקים שהובאו בפנינו.

עכשיו זה טבעי שבין משרדי הממשלה יש ויכוחים ואיזונים. אבל ברגע שהצגתם חוק כתוב לוועדה, הנחת הוועדה היא שזה מה שהסכמתם עליו. אם כל הסיפור של תיק תמרוקים לא מוסכם או יוצר בעיות כאלה, כמו שהעירה נציגת האוצר, אז תעשו עוד סבב ביניכם וגם תקשיבו לשטח מה ההשלכות של הדרישות הללו. אני מבין ואני מכיר בדאגה של משרד הבריאות, שהוא רוצה להיות בטוח שהוא לא מסכן יתר על המידה את הציבור. אני גם לא רוצה להיות אחד שקידם חוק שסיכן את הציבור.

אבל אני שם לכם משימה להגיע אלינו עם נוסח מוסכם על כל משרדי הממשלה אחרי ששמעתם את ענת רוזה ואת אחרים לגבי הסוגיה הזאת של תיק התמרוק שמעוררת פה יתר על המידה אי שביעות רצון.

עכשיו אני רוצה שתצייני עוד נושאים שלא סגרנו.
ענת מימון
טוב. את תיק התמרוק - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואחרי זה, בסוף הישיבה, אני אתן את כל הכותרות של הנושאים, שנזכור אותם.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
שאלה חידוד חצי שנייה פה להוסיף.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
הרי כל הסיפור הזה שאתם צריכים לענות על השאלה למה צריך מאגר, כי כל הוויכוח הזה הוא בין תיק התמרוק למאגר. אז בואו תיתנו תשובה, כי אני מבין שאתם לא תסכמו ביניכם, ויכול להיות שהוועדה תצטרך להיות המתווך. כי למה צריכים מאגר? תסבירו למה צריך מאגר והכול ייפתר.
אסנת לוקסנבורג
צריך להסביר שאנחנו קצת מאשרים פה שני מסלולים יחד, אוקיי? יש את שני המסלולים הקיימים היום. והיום הצעת החוק מביאה עוד שני מסלולים נוספים כדי להקל על התחרות, להוריד חסמים וכו'.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
את זה אנחנו הבנו. אוקיי.
אסנת לוקסנבורג
אחד זה מסלול נוטיפיקציה. בוא יבואן רשמי, רוצה לעשות ולחסוך לעצמו את התור, הוא צריך נציג אחראי שמקבל את כל תיק התמרוק - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
כן, הבנו.
אסנת לוקסנבורג
- - על כל שלביו, שצריך לשבת במדינת ישראל, שצריך לעבור על כל הנתונים, על כל הדברים, ולהגיד לנו: משרד הבריאות, אני בדקתי במקומכם; אנחנו רגועים שאפשר לצאת לשוק והמוצר יוצא לשוק; תבדקו אותנו בדיעבד.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אוקיי. זה אחד.
רון כץ (יש עתיד)
עד כאן אנחנו בסדר.
אסנת לוקסנבורג
לצורך זה, כל תיק התמרוק, כמו שהוא מופיע בחקיקה האירופית - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. רגע. רגע. פה חברי הכנסת אומרים: עד כאן אנחנו בסדר. ענת אומרת: לא בסדר. עכשיו, את מה? את היום יבואנית, נכון?
ענת רוזה
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
את יבואנית?
ענת רוזה
אני במקרה נציגת חברת - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
במסלול של רישיון של משרד הבריאות?
ענת רוזה
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
והמסלול הזה מתקיים גם בעתיד?
ענת רוזה
לארבע שנים.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
לארבע שנים. זהו, כמו שהוא דיבר בזום - - -
אסנת לוקסנבורג
אז אם אנחנו נראה - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
עם זה אין בעיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע.
קריאה
יש בעיה. עם זה יש בעיה. יש בעיה.
אסנת לוקסנבורג
כן, כן. בוודאי.
ענת רוזה
אני רוצה לציין שקודם כול ההסבר שמשרד המשפטים נתן פה ללמה נוצר המאגר הזה, שבעצם הוא נוצר כדי למנוע מצב שלא ידעו, שהיבואן הרשמי לא ידע שיש ייבוא מקביל. א', אני שמחה להבין שזה מה עומד מאחורי זה, כי לא הבנו. הרי אסנת הרגע הסבירה - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא. זה לא מה שהבנו. סליחה, כן? משרד הבריאות לא משרת את היבואן. זה לא מה שאני הבנתי.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
היא לא הגיעה לזה. שנייה.
ענת רוזה
רגע, רגע. עוד לא הגעתי לדבר על זה.
רון כץ (יש עתיד)
איך הם יודעים את זה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה?
רון כץ (יש עתיד)
מי אמר את זה? איך יודעים את זה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא אמר. הוא אמר את זה.
ענת רוזה
אם אנחנו עכשיו עושים - - -
רון כץ (יש עתיד)
רגע, שנייה, שנייה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זו אחת מהעילות. אבל בסדר. כן.
ענת רוזה
אם אנחנו עכשיו עושים ייבוא במסלול של נוטיפיקציה – נשים שנייה בצד את היבואן המקביל, אוקיי?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
ענת רוזה
גם לכל המוצרים האלה שיתחילו להיות בתהליך של נוטיפיקציה, משרד הבריאות – הרי התפקיד שלו כרגולטור למוצרים האלה יהיה לעשות בעצם בחינה בשוק בדיעבד - -
אסנת לוקסנבורג
נכון.
ענת רוזה
- - לפי תוכנית ניהול סיכונים, ובמקרים של איזשהו חשש אקוטי לבריאות הציבור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
ענת רוזה
זה אומר שכשהוא פונה אלינו, ליבואן, לנציג האחראי של היבואן הרשמי, הוא אומר: אני רוצה לעשות ביקורת.
אסנת לוקסנבורג
נכון.
ענת רוזה
בשלב הזה הוא לא מחויב אפילו להגיד לי אם הוא עושה ביקורת למוצר הייחוס או למוצר המקביל. זאת אומרת, על המוצר הרשמי, הוא אומר: אני רוצה לעשות ביקורת, לראות את תיק התמרוק. הוא לא חייב לתת לי הסבר. במקרה הזה, אם הוא אומר: אני עושה ביקורת כי אני עכשיו בודק, לא יודעת מה, נושא מסוים, אז - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש מצב יותר קיצוני של אירוע בריאותי.
ענת רוזה
בדיוק. אז הוא אומר לי: עכשיו יש אירוע בריאותי, ראיתי את המוצר הזה. הרי סביר להניח שאם הייתה בעיה במוצר גם בייבוא מקביל, יש מצב שגם בייבוא הרגיל, אוקיי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
ענת רוזה
יש בעיה. הוא פונה ואומר: אנחנו נתקלנו בבעיה, מבקשים לראות את תיק התמרוק בתוך 24 שעות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה כל כך קשה לך להחזיק בארץ תיק תמרוק?
ענת רוזה
שאלה מצוינת. תיק תמרוק, כמו שהקראתם פה בסעיפים, מאחורי כל שורה כזאת – עולם ומלואו. היום כשאנחנו מגישים תיק מסמכים למשרד הבריאות - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא רלוונטי לדיון היום. היום את יבואנית ברישיון משרד הבריאות.
ענת רוזה
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
המסלול הזה עומד לרשותך. את רוצה להיות עכשיו יבואנית בנוטיפיקציה.
ענת רוזה
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה את לא יכולה שיהיה פה תיק תמרוק? אני לא מבין את זה.
ענת רוזה
כי אחד, חלק מהחברות יכולות להשיג את זה, כי הנציגות של היצרן בחו"ל פה, והיא תיתן את המידע. חלק מהחברות אומרות - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע. אני רוצה להבין. יבואן בנוטיפיקציה - -
ענת רוזה
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
- - או שהוא יבואן ישיר מהיצרן, אז הוא יקבל הכול.
ענת רוזה
לא בהכרח.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה לא בהכרח?
ענת רוזה
עובדתית, יש הרבה מאוד יבואנים שיש להם פה – הם לא נציגות של החברה בחו"ל שנמצאת פה בארץ, אלא הם יבואנים של כמה יצרנים מחו"ל.
אסנת לוקסנבורג
אבל הם לא קשורים ליצרן?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, רגע. יש להם קשר ישיר.
ענת רוזה
קשורים ליצרן, אבל היצרן לא מוכן לתת להם את תיק העבודה.
אסנת לוקסנבורג
הם קשורים ליצרן.
קריאה
נכון. הוא לא מוכן לתת להם את התיק התמרוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל רגע, ענת. יש פה Give and take, as we say in English. נתנו לך רק להגיד שהכול תקין ונתנו לך לרוץ בייבוא ואמרו לך: תחזיקי תיק.
ענת רוזה
אוקיי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עכשיו, רובכם בקשר ישיר עם היצרן. אחרים לא.
רון כץ (יש עתיד)
אבל היא אומרת שדווקא לא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. בקשר ישיר עם היצרן, הם כן.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא. שהם לא היבואנים הרשמיים של החברות עצמן.
רון כץ (יש עתיד)
מיכאל, הייבוא המקביל - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. זה משהו אחר.
רון כץ (יש עתיד)
אפשר חיבור קטן?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, הם בקשר ישיר עם היצרן. מי שלא בקשר עם היצרן זה היבואן המקביל.
רון כץ (יש עתיד)
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל הם בקשר עם היצרן.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
עכשיו אני הבנתי.
שי סומך
אבל אפשר לעשות סדר?
רון כץ (יש עתיד)
נכון. אבל המקביל פה זה הבעיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז אני אומר לך, ענת – סליחה, אני לא רוצה שנאריך – שמעתי את הרעיון שלך על חלקיות תיק התמרוק בארץ, ונציג אחד באירופה שיש לו תיק מלא וזמינותו. אני לא יודע אם זה יהיה מקובל עליהם, אבל אני אומר לך במידתיות שפותחים פה את שוק הייבוא. אומרים: רק תגיד לנו שהכול תקין. לא לדעת שיש בארץ אדם אחד שיודע מה קורה בתיק הזה, זה לא דבר שאנחנו כמחוקקים רוצים לחיות איתו בשלום. זאת אומרת, יש פה גבול בין פתיחה אין-סופית לבין זה שאתה אומר: אני לא מסוגל להביא את המידע. זה נראה לי תמוה.
שי סומך
נכון. בדיוק.
ענת רוזה
אני מסכימה איתך לחלוטין - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
ענת רוזה
- - על העובדה שבה אנחנו לא רוצים לעבור מאפס למאה, זאת אומרת, מרגולציה מלאה להיפוך של זה. אבל צריך לקחת בחשבון כמה דברים. אחד, שתעשיית התמרוקים היא תעשייה בטוחה יחסית. כאילו הוחרגו מתוך התעשייה הזאת בשמים, שאין עליה שום פיקוח, ובסך הכול, טפו-טפו, אנשים חיים, אוקיי? אבל אנחנו לא רוצים לעבור לקיצון הזה של אפס רגולציה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
ענת רוזה
אני מסכימה איתך שיש פה איזשהו רעיון של פתיחה. אבל עובדתית, לצורך העניין, אתה אומר לי: נתנו לך, רק תגידי לי שהכול בסדר. כדי שאני כנציג אחראי, אוקיי? אגיד שהכול בסדר, כפי שהחוק כאן אומר לי, ואני אעלה את כל התיק הזה, התיק הזה מורכב – קודם כול, צריכים מומחיות בהרבה תחומים שונים, גם בחומר של תיק תמרוק אחד.
אסנת לוקסנבורג
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אני לא מוכן שתייבאי דבר שאין לך מומחיות בו. אם את אחראית על המוצר הזה כיבואן, את תדעי מה יש בו ואיך הוא נעשה.
אסנת לוקסנבורג
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואם היצרן לא מוכן להגיד את המידע הזה ליבואן, אומר לו: תקנה ממני מוצר אבל אני לא אגיד לך ממה הוא עשוי או איך עשיתי, ועדיין תמכור אותו כי הוא בסדר.
ענת רוזה
אני חושבת שיסביר את זה יותר טוב – בדיוק הכוונה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני לא. אני נתתי לכם זמן. אבל מה שמדאיג אותי הוא שאתם תחזרו אלינו במבוי סתום.
אור אלדר
אני אשמח להגיד כמה מילים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זו כבר חזרה לשאלה פשוטה לגבי המאגר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אנחנו חוזרים לאותה שאלה שהיא תוקעת את כל התהליך הזה. סנכרון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. מה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה קורה עם המאגר? למה אתם מתעקשים על המאגר? זו השאלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. וגם אני מקבל פה עדכון.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא. זה כבר הבנו. הבנו את ההסדר. הבנו את המסלולים המקבילים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מקבל פה עדכון שגם ברפורמות הקודמות שניסו לבצע בייבוא ולהקל נתקעתם על התיק.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
הבנו שיש בעיה. מיכאל, דרך אגב, לא יודעים גם כמה יבואנים יתקשו לקבל את זה. אבל לגבי המאגר, אפשר לקבל תשובה פשוטה לשאלה למה אתם מתעקשים על מאגר, ולא מסתפקים בתיק המוצר? זה העניין.
רון כץ (יש עתיד)
זה יפתור את כל הבעיה.
אסנת לוקסנבורג
רוצה להגיד?
אור אלדר
אני רוצה לענות על שתי שאלות.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
רק תציגי את עצמך, בבקשה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה.
אור אלדר
שמי אור אלדר. אני מהלשכה המשפטית.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
איך?
אור אלדר
אור אלדר.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אור, אוקיי.
אור אלדר
אור אלדר, מהשלכה המשפטית של משרד הבריאות. ואני רוצה לענות פה, קודם כול, על החשש שהעלתה ענת רוזה ולענות גם על השאלה שלך. לגבי החשש של ענת, ברפורמה בשנת 2016 נקבע שהנציג האחראי יהיה אדם בשר ודם, הוא לא יוכל להיות תאגיד. ובאמת בזמנו החברות העלו את החשש שיצרנים לא יעבירו את תיק התמרוק לאדם שהם לא מכירים. ולכן, ברפורמה הנוכחית אנחנו הכנסנו את האופציה שהנציג האחראי יהיה גם תאגיד.

עכשיו, באירופה פועלים תאגידים רבים שמפעילים בעצם נציגים אחראים עם מומחיויות שונות. וזה עובד שם ככה. עכשיו גם הוספנו אופציה בעקבות ההערות בוועדה שיוכלו לפעול גם כנציגים אחראים נציגויות בישראל של אותן חברות בחו"ל. כך שאני מקווה שזה יוכל לענות על החשש שיצרנים לא יסכימו להעביר תיקי תמרוק.

לגבי השאלה על מאגר תיקי התמרוק, למה אנחנו מבקשים את זה? כרגע בעצם יש שני מסלולים לייבוא תמרוק בייבוא מקביל. אחד, ייבוא בלי מסמכים מהיצרן.
אסנת לוקסנבורג
כן.
אור אלדר
השנייה. ייבוא אחד בלי קשר למשרד הבריאות. יש מעבדה או מכון התקנים שנותן אישרו התאמה. המסלול השני הוא ייבוא ברישיון של משרד הבריאות. חייב להיווצר פה מצב שברגע שחלק מהתמרוקים בייבוא רשמי יהיו ברישיון וחלק מהם יהיו בנוטיפיקציה, למשרד הבריאות כבר לא יהיה שום מידע על הרכבים, על המאפיינים.
רון כץ (יש עתיד)
למה שלא יהיה מידע?
שי סומך
כי זה בנוטיפיקציה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כי הוא רק הודיע. הוא אמר: יש לי את כל המסמכים.
רון כץ (יש עתיד)
אבל יש את אותה פונקציה שאמורה לשמור את החומר. אם הם צריכים את החומר, יבקשו, יקבלו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל היא אמרה שהיא לא יודעת להחזיק פונקציה כזאת בארץ עם כל התיק.
רון כץ (יש עתיד)
לא. פונקציה. איש קשר למידע.
אור אלדר
אדוני היושב-ראש, אני אשמח גם על זה להסביר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איש הקשר הזה נקרא נציג אחראי.
אור אלדר
רגע. תנו לי רגע להסביר. אני מבטיחה שהכול יהיה ברור.
רון כץ (יש עתיד)
אין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואני חושב שאנחנו לא יכולים לוותר על נציג אחראי במסלול של הנוטיפיקציה.
ענת רוזה
רגע, את אמרת שלמשרד הבריאות אין נתונים לגבי המסלולים השני.
אור אלדר
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ומה המידע שהוא יחזיק? הוא צריך להחזיק הרבה מידע.
ענת רוזה
- - -
אור אלדר
שנייה, שנייה. אני רק אשמח להשלים את הדברים. אני חושבת שהכול יהיה ברור ככה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
אור אלדר
אוקיי. אז אדם מבקש לייבא תמרוק בייבוא רשמי בנוטיפיקציה. הוא מודיע מספר הודעות למשרד הבריאות. אבל אין לי כמשרד הבריאות את הפרטים על ההרכב המלא של התיק, על ניסויים הקליניים שהוא עשה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
אור אלדר
כל מיני דברים שהיום אני יודעת אותם ומחר אני לא אדע. לכן אני צריכה גישה לאותו תיק כדי לבדוק שהייבוא המקביל שרוצים לייבא והייבוא הרשמי הם זהים. מדובר באותו מוצר.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
רגע, סליחה. את שמה אותו למעשה באותו מסלול הראשון, כי הוא בעצם במה הוא שונה? איך אנחנו מקדמים את התחרות כשהוא בעצם צריך לעשות בדיוק כמו במסלול הראשון?
שי סומך
לא. אבל לא יקבל רישיון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. רישיון. פה הוא מודיע ומתקדם. מוציא הודעה וזהו.
שי סומך
בדיוק. רק מודיע.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
"מודיע ומתקדם", במה הוא מתקדם?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בייבוא. בייבוא. שיחזיק את כל המידע, יודיע שהכול תקין ויתקדם. שם הוא צריך לעבור רישיון שלקח לו חצי שנה ויותר.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
כן, אבל הם דורשים פה – אתם עדיין דורשים לקבל פה, מעבר לנוטיפיקציה, אתם רוצים פה מה במסלול הזה?
רון כץ (יש עתיד)
אנחנו סתם מתעכבים על משהו מאוד פשוט.
קריאה
מאגר.
אור אלדר
ייבוא רשמי בנוטיפיקציה לא מצריך שום אישור מוקדם של משרד הבריאות. אתה מגיש את המסכמים ואת הנתונים שמפורטים בהצעת החוק ואתה מייד מקבל אישור אוטומטי. אין שוב מעורבות. משרד הבריאות לא חותם פה עכשיו. אין רישיונות.

עכשיו, ב-2016 עלתה אפשרות, או זה היה קצת יותר מאוחר מ-2016, עלתה אפשרות שמשרד הבריאות יפנה ליבואן הרשמי ויבקש גישה לתיק התמרוק כדי לתת רישיון לייבוא מקביל. ואז נוצר פה מצב שהיבואנים הרשמיים עלולים ליצור קשר עם היצרן כדי להגביל את הייבוא המקביל.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
זה ירד. אוקיי. החשש הזה ירד.
אור אלדר
זה ירד. ועכשיו נשאלת השאלה: אז איך אני אתן רישיון למוצר שאני לא יודעת מהו?
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
מה יש בתיק.
אור אלדר
ולכן אנחנו זקוקים למאגר.
רון כץ (יש עתיד)
אני אחכה בסבלנות.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
זו התשובה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה אחלה. אז הסבלנות שלך משתלמת. קדימה, רון.
רון כץ (יש עתיד)
תודה. אז אני מלווה את התהליך הזה מקרוב כבר הרבה זמן. ואני מבין את משרד הבריאות. זה לא שאני לא מבין. יש פה אחריות גדולה על משרד הבריאות, ואתם צריכים בסופו של דבר לדאוג לשלום הציבור, וזה בסדר, וזו העבודה שלכם.

מצד שני, וזה צריך לחלחל כבר, יש פה מטרה לפתוח את השוק לתחרות. ואי-אפשר לפתוח את השוק – להגיד מצד אחד אנחנו רוצים לפתוח את השוק לתחרות, ומצד שני להעמיס רגולציה שהיא כמעט בלתי אפשרית. אנחנו רוצים להיות אירופה, אז אנחנו לא יכולים להיות אירופה פלוס ישראל. אנחנו צריכים להחליט או שאנחנו ישראל או שאנחנו אירופה. ובאירופה אין את הדרישה למאגר.

ואני אומר משהו שאני באמת מאמין בו. אני חושב שאתם כן יכולים למצוא את דרך המלך ולמצוא את הפתרון. אבל כן חשוב לי לחדד שאנחנו לא רוצים להיות אירופה פלוס ישראל. אנחנו רוצים להיות אירופה. ואם זה טוב ל-400 מיליון איש באירופה, זה טוב גם לישראל. ואותו אחד שיהיה לו את הגישה למידע, לדעתי, אם מישהו יכול להביא את המידע תוך כמה שעות – בואו נקבע בחקיקה, תוך 24 שעות הוא צריך להביא את המידע. אם אין לו תוך 24 שעות את המידע, תשללו לו את הרישיון. אבל אי-אפשר להקים מאגר שלם לחברות – אני לא מדבר על הגדולות; הגדולות הכול בסדר, לא צריך לדאוג להן. הקטנים שרוצים להיכנס לשוק הזה, לעולם לא יצליחו להיכנס לשוק הזה, כי אין להם את המידע הזה לבקש.

תחשבו שאם אנחנו רוצים להוריד מחירים, להוזיל את יוקר המחיה במדינת ישראל, זה בדיוק מה שאנחנו צריכים לעשות. ואני עוד פעם מחדד וחוזר על הדברים החכמים. כל מה שתוקע פה את הדבר הזה זה המילה "מאגר". לא צריך אותו. זו הדעה שלי. תודה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אגב, יש לכם גישה למידע? נניח, אתם רוצים לקבל מידע, אז לפי החוק, אתם יכולים לקבל מידע?
שי סומך
גם גישה מספיקה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
מה?
שי סומך
לא צריך להביא את המסמכים לשם. גם גישה למידע.
רון כץ (יש עתיד)
מיכאל, נגדיר את זה. תוך X שעות תתחיל להביא להם את המידע.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא. היום. היום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זו אחת ההצעות שהייתה פה. לא עברה. היה רעיון אחר.
אסנת לוקסנבורג
היום אנחנו אומרים שהמידע נמצא במשרד הבריאות. כשנכנס מוצר הוא נבדק לפני שהוא נכנס.
רון כץ (יש עתיד)
הם פשוט לא רוצים שום דבר. זאת הבעיה.
אסנת לוקסנבורג
במסלול הזה כל המידע יהיה אצל הנציג האחראי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני לא רוצה להיות זה שלא הסכים למשרד הבריאות.
אסנת לוקסנבורג
ומשרד הבריאות במסגרת הפיקוח, כמו שנאמר פה, ניהול סיכונים וכו', יגיע לאותו נציג אחראי ויבדוק את כל הפרטים לראות שכל עובד בצורה מדגמית. אנחנו לא נבדוק את הכול. אנחנו נבדוק לפי ניהול סיכונים ובצורה מדגמית. ואלה המוצרים שישווקו במדינה. בהסתמך על זה שהיה נציג אחראי שבדק הכול.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תגידו, הנציג האחראי מחזיק תיק תמרוק.
אסנת לוקסנבורג
מלא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אין העתק במשרד הבריאות?
אסנת לוקסנבורג
לא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ואתם נגשים לתיק הזה רק לפי צורך.
שי סומך
לא. היום יש.
רון כץ (יש עתיד)
יש. יש.
אסנת לוקסנבורג
שואל היושב-ראש, בצדק. לפי השיטה של הנוטיפיקציה, ברגע שיהיה נציג אחראי - -
רון כץ (יש עתיד)
לא. הוא מדבר על השיטה היום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
- - והוא יבדוק את הכול, אנחנו לא נחזיק אצלנו תיק תמרוק במיוחד לנושא נוטיפיקציה, אלא נלך אליו ונראה שהכול - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. לפי הצורך.
רון כץ (יש עתיד)
זה לא. זה לא מה שכתוב בחוק.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זו בדיוק התשובה שלא צריך מאגר, אם יש לה גישה, נכון?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לפי הצורך.
רון כץ (יש עתיד)
זה מה שאני אומר.
אסנת לוקסנבורג
אנחנו הסברנו - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
תראה, יש פה איזשהו קצר בתקשורת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. אין קצר, יבגני. אין קצר.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
מה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה נאמר כבר פה. זה לא נכון. אנחנו לא נפיל עליהם דברים. את זה הם אמרו. למה אני אמרתי את זה? כי הם אמרו את זה כבר. צריך הקשיב להם, לא רק לתקוף אותם.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא. אף אחד לא תוקף אותם. רוצים לדעת את הדברים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הם אמרו שברגע שיש נציג אחראי עם תיק תמרוק מלא, הם לא צריכים להחזיק את התיקים האלה.
קריאה
אבל המאגר מחייב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
המאגר הוא שונה. הוא מידע אחר.
קריאה
אבל הוא מחייב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא כל מה שבתיק תמרוק מופיע במאגר.
קריאה
זה בדיוק אותו מידע. זה בדיוק אותו מידע.
אור אלדר
לא. מדובר באותו המידע. אבל מה הסברתי הוא - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני עוד פעם שואל. תיק – חבר'ה, שקט.
רון כץ (יש עתיד)
הינה, יש שאלה טובה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תיק התמרוק נמצא אצל הנציג האחראי. בינתיים אנחנו רוצים אותו בארץ עם תיק תמרוק מלא במסלול של נוטיפיקציה.
אסנת לוקסנבורג
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
התיק הזה לא יושב במשרד הבריאות.
קריאה
כן. אבל זה מה שכתוב בחוק. למה אתם אומרים לא?
ענת מימון
- - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה?
ענת מימון
המאגר שיישמרו בו תיקי תמרוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
המאגר שיישמרו בו תיקי תמרוק.
רון כץ (יש עתיד)
כן. זאת הבעיה.
קריאה
בטח. בטח.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז כן יושב במשרד הבריאות או לא?
רון כץ (יש עתיד)
כן. מיכאל, כן.
קריאה
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מצוין. נתתם לי תשובות.
שי סומך
מה שאומרים הוא שמספיק הקישור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, חברים.
קריאה
איזה קישור?
קריאה
מה זה הקישור? מה זה הקישור? תגידו לי. מה זה הקישור?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אדוני, אני אוציא אותך. אני אוציא אותך. עוד הערה שלך, אתה יוצא החוצה. תנו לנו לנהל את הדיון. כן. אמרתם לי דבר והיפוכו עכשיו.
רינת בכר
אם אני יכולה משהו להבהיר משהו, כי כל פעם אנחנו מגיעים לנקודה שאנחנו חושבים שכבר הבהרנו את הכול ואז עוד פעם חוזרים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נו?
רינת בכר
המאגר הזה, צריך להבין, שאנחנו רואים מוצר מייבוא מקביל גם היום וגם בעתיד, אחרי שתעבור הרפורמה, אנחנו צריכים איכשהו להשוות אותו למוצר הייחוס, ולא יהיה לנו - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חכי, רגע, רינת. לא לבלבל אותי. לא לבלבל אותי. ייבוא רגיל בנוטיפיקציה. אל תלכי למקביל. ייבוא רגיל בנוטיפיקציה. יש נציג אחראי?
רינת בכר
יש נציג אחראי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש תיק תמרוק?
רינת בכר
יש תיק תמרוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתם מחזיקים מאגר תיקי תמרוק כאלה?
רינת בכר
המאגר הוצע למשרד הבריאות, אבל - - -
קריאה
כן. כן. התשובה היא כן.
רון כץ (יש עתיד)
כן. התשובה היא כן.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אפשר להגיד כן או לא? אני לא מבין.
רינת בכר
אני מבטיחה שיהיה ברור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז, בבקשה. קודם תתחילי בכללי. תתחילי במסלול נוטיפיקציה כללי, אחרי זה תעברי לייבוא מקביל.
רינת בכר
אוקיי. במסלול נוטיפיקציה של יבואן רשמי, לא ייבוא מקביל, הוא לא צריך למסור למשרד הבריאות לא את תיק המוצר, לא למאגר, לא שום דבר מבחינתנו.
קריאה
זה לא מה שדובר.
רינת בכר
רגע. אבל תנו לי להשלים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני לא מבין. היא אומרת שהוא לא צריך, והאוצר מתנגד? מה את עושה ככה?
רינת בכר
רגע. רגע. רגע.
נעם דן
זה לא לפי החוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה?
רון כץ (יש עתיד)
היא אומרת שזה לא לפי החוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז אם זה מה שהיא אומרת, נכתוב את זה.
רינת בכר
רגע. תנו לי לסיים. אי-אפשר ככה. אנחנו לא נגיע למצב שמבינים הכול.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה.
רינת בכר
מסלול נוטיפיקציה לא מחייב מאגר באירופה, לא מחייב מאגר מבחינת משרד הבריאות. המסלול הזה של הנוטיפיקציה הוא מסלול שנועד לפתוח את השוק לתחרות ליבואנים הרשמיים, להקל עליהם, שהם יודיעו בפורטל של משרד הבריאות בנוטיפיקציה: יש לנו נציג אחראי, יש לנו תיק, אנחנו יוצאים לשוק; בבקשה, זה השם של הנציג, זה השם של המוצר, את כל הפרטים בפורטל ונגמר הסיפור.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אמרת יבואן רשמי. את אמרת יבואן רשמי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע.
רינת בכר
ייבוא רשמי. ייבוא רשמי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ייבוא רשמי. הלאה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא על זה אנחנו מדברים?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. גם על זה, כי עלו פה הסתייגויות.
רינת בכר
עכשיו אני אסביר נולד המאגר. המאגר נולד מכיוון שכשיש מסלול נוטיפיקציה ומשרד הבריאות צריך לאשר או לבדקו ייבוא מקביל הוא צריך להשוות אותו למשהו. בניגוד להיום שיש למשרד הבריאות את כל הנתונים מתוך התיק, בעתיד כשיהיה מסלול נוטיפיקציה לא יהיה למשרד הבריאות מידע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אוקיי.
רינת בכר
והמאגר הוצע למשרד הבריאות כאיזשהו Reference שאנחנו נוכל לגשת אליו רק לצורך בדיקה של ייבוא מקביל. זה כתוב בחקיקה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תאימות מוצר.
רון כץ (יש עתיד)
כלומר, יש מאגר לכל הייבוא המקביל.
רינת בכר
לא. המאגר הוא של התיקים המקוריים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. המאגר ישמש לבדיקה של מוצרים בייבוא מקביל.
רון כץ (יש עתיד)
נו, בדיוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מול מי שייבא אותם בנוטיפיקציה ולא עבר רישיון של משרד הבריאות. כי אחרת, אין למה להשוות.
רינת בכר
נכון. בדיוק.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
בדיוק. פה הנקודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה?
שי סומך
וזה כדי למנוע פגיעה בייבוא המקביל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה?
רון כץ (יש עתיד)
זה כדי למנוע פגיעה בייבוא המקביל, כי אם הם ישאלו - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. ואז יש שאלות.
קריאות
- - -
שי סומך
זה אמור לשמור על - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הבנו. האוצר, אני לא מבין, נציגי האוצר.
שי סומך
אולי כדאי לשמוע את היבואנים המקבילים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נציגי האוצר, אתם עכשיו עושים לנו הידיינות בין-משרדית מול הוועדה?
נעם דן
לא. עונים לך שוב שתדעו מה כתוב בחוק. מה כתוב בחוק.
הילה אורן שפיס
לא. אנחנו עונים לשאלה של חברי הכנסת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה כתוב בחוק?
הילה אורן שפיס
אנחנו עונים לשאלה של חברי הכנסת. אנחנו ממש לא עושים הידיינות. חברי הכנסת שאלו, וגם אתה, מה ההבדל בין המאגר לבין קיומו של תיק התמרוק. ואנחנו רוצים להסביר את הקישור זה. רינת התייחסה לתכלית שבגינה הוקדם המאגר. אבל אחרי שדיברנו על התכלית, מה התוצאה הסופית?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
הילה אורן שפיס
התוצאה הסופית היא שיבואן, נציג אחראי צריך למסור את תיק התמרוק, אוקיי?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גם יבואן – שקט. שקט, בבקשה. גם יבואן - שקט, בבקשה.
הילה אורן שפיס
בנוטיפיקציה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שקט, בבקשה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
רגע, שנייה, שנייה. תנו לו לדבר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גם יבואן במסלול נוטיפיקציה עם קשר ישיר ליצרן יידרש למסור את תיק התמרוק שלו.
הילה אורן שפיס
נכון מאוד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כדי שנרצה להשוות מוצרים בייבוא מקביל לאותו מוצר.
קריאה
נכון. בדיוק.
נעם דן
ומה שנאמר פה בעצם הוא שכרגע בחוק יש למשרד הבריאות סמכות לבקש בכל רגע נתון לראות את התיק התמרוק של היבואן הרשמי.
רינת בכר
נכון.
נעם דן
ולכן שאלה פה הנציגה של היבואנים: למה צריך גם מאגר? וזו שאלה, לדעתי, לגיטימית.
רון כץ (יש עתיד)
גם אני מצטרף לשאלה זאת, וחוזר על ההצעה שלי, שהיא בן אדם שתוך X זמנים שאפשר לבקש ממנו. מה הבעיה לעשות את זה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אז הם אמרו שאם המאגר לא אצלם והוא רק אצל היבואן והם יפנו אליו בשאלות, היבואן הרשמי יבין שמתחיל ייבוא מקביל וינסה לבלום אותו.
נעם דן
הוא יבין את זה. הוא יבין את זה ככה או ככה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז מה? עכשיו משרד הבריאות הוא הדובר של השוק החופשי? ואתם נגד השוק החופשי?
קריאה
לא. לא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. לא להרים ידיים, כי אנחנו לא נגיע ככה.
אסנת לוקסנבורג
אנחנו לא מבקשים את המאגר הזה. אנחנו מוכנים לוותר על המאגר הזה.
רינת בכר
אנחנו לא צריכים את המאגר הזה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
ומה?
אסנת לוקסנבורג
שלא יהיה, בתנאי שתיק התמרוק יהיה פה בארץ אצל נציג אחראי ותהיה לנו זמינות מיידית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אוקיי. לא יהיה מאגר אבל תיק התמרוק בארץ.
אסנת לוקסנבורג
יהיה פה, ותהיה לנו זמינות מיידית כשאנחנו נצטרך.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה מקובל על היבואנים? אם אנחנו - - - אני חושב שפתרנו את הסוגיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו לא שואלים את היבואנים. אנחנו לא שואלים את היבואנים. אנחנו עושים מה שטוב לאזרח, לא מה שטוב ליבואנים.
רון כץ (יש עתיד)
אבל אם הסיפור הוא זמינות, אז את זה אפשר לפתור, בטח היום בעידן הדיגיטלי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, לא. אבל יש גבולות, רון. אנחנו פותחים את עולם הייבוא ומספיק שאתה מצהיר, אבל אני רוצה לדעת שיש פה נציג אחראי. הוא גם יעמוד לדין. אם לא יהיה פה נציג אחראי עם כל התיק, יגיד: זה לא אני; זה מישהו אחר באירופה.
רון כץ (יש עתיד)
לא. זה חייב להיות מישהו שיעמוד לדין. זה ברור. אבל הוא לא חייב להחזיק פה פיזית את כל - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז הוא צריך שיהיה לו את כל המידע. אז הוא יגיד: זה לא אני. ייקחו אותו לבית משפט, יגידו לו: פה יש תקלה, הרעלה. הוא אומר: לא, אני רק אחראי על קצת. האיש באירופה.
רון כץ (יש עתיד)
לא. אבל זה מה שאנחנו נבקש בתקנות שלנו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
המאגר מוותרים עליו?
שי סומך
אני מציע שתשמעו את היבואנים המקבילים לפני זה. כי הם טענו את זה ב-2016.
אסנת לוקסנבורג
אנחנו נוותר בתנאי - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
רגע. זה חשוב. אמירה חשובה לפרוטוקול גם.
שי סומך
תשמעו את היבואנים המקבילים לפני שאתם מחליטים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. אני לא מבין גם את אנשי האוצר. פה הטענה הייתה שהמאגר נועד לסייע לייבוא מקביל.
נעם דן
אני לא טענתי את הטענה הזאת. אם משרד הבריאות יודע מה טוב ליבואנים מקבילים, אז - - -
אסנת לוקסנבורג
אני לא יודעת מה טוב ליבואנים מקבילים. אני יודעת מה טוב לבריאות הציבור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הם דיברו עם יבואנים מקבילים.
אסנת לוקסנבורג
אנחנו מבחינתנו, לאור הבקשה פה של הוועדה ושל היושב-ראש להקל על הדברים, במידה שזאת הבקשה של הוועדה, אנחנו לא נתנגד להורדת המאגר בתנאי שאנחנו שנדע שיש פה נציג אחראי עם תיק תמרוק מלא - -
קריאה
מצוין.
אסנת לוקסנבורג
- - כמו שקיים באירופה ובזמינות מיידית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כמו בריטניה, מה שנקרא. כמו בריטניה ב-Brexit.
רון כץ (יש עתיד)
בסדר.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה בסדר גמור.
רון כץ (יש עתיד)
זה בסדר גמור. וזה עונה על כל הצרכים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אז לא צריכים לשבת. פתרת את הסוגיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, יבגני. אתם אומרים בסדר, אבל העומק של המאגר הזה היה היכולת להשוות בקלות מוצר מקביל ולהיות בטוחים שהוא תקין. ואם אין להם את המאגר ואם על כל ייבוא מקביל יפנו ליבואן הרשמי, יכולים להיות פה תרגילים של בלימה ברגע ששואלים אותו שאלות.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
מצד היבואן הרשמי?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. הוא שומע.
רינת בכר
נכון. נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
משרד הבריאות אומר לו: תגיד לי, המוצר הזה והזה מה הפרטים שלו. אז הוא אומר: אה, למה הם מתעניינים פתאום? לא בגלל רגולציה על בריאות הציבור, כי מישהו אחר מביא את המוצר לארץ. ואז הם יתחילו לבלום אותו.
רון כץ (יש עתיד)
אבל זה לא בדיוק - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז הם אומרים: אם היה לנו את המאגר, אנחנו רק לעניין הזה נבדוק תאימות מוצר, כי יש לנו את המאגר אצלנו.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אבל מצד שני, אם יבואן הרשמי לא מספק את המידע אז הוא גם יסתכן מן הסתם, נכון?
שי סומך
תמיד יש לו את תיק המוצר, כי לפי הרגולציה, תיק המוצר נמצא אצל היבואן הרשמי.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
נו?
שי סומך
אז כל מה שהוא צריך זה לתת גישה, אם צריך.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
טוב. כי הוא חייב. הוא מחויב, נכון? לא צריכה להיות בעיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
טוב. אנחנו נעשה הפסקה בדיוק הזה.
רון כץ (יש עתיד)
מיכאל, אבל הוא חייב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, לא. רגע, רגע.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
הוא חייב. בטח שהוא חייב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הדיון הזה עד 12:00, חבר'ה. אני נותן לשלושה אנשים להתייחס מהזום בעיקר בגלל שגם הקראנו בסוף את כל הסוגיות של הענישה וכו', ואנחנו רוצים לאפשר גם את ההתייחסות להקראה האחרונה שלנו

אתי פלר, מנכ"לית הרשות הלאומית להסמכת מעבדות. רק לסעיפים האחרונים שהקראנו, אתי.
אתי פלר
שלום לכולם. שומעים?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
אתי פלר
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אני מודה למשרד המשפטים שהביאו מיידית את חוות הדעת. רק נקודה אחת – משרד הבריאות צריך לפרסם את רשימת הדרישות שלו למעבדות המוסמכות. ואם זה רק מה שמופיע בחקיקה, צריך לפרסם את זה למעבדות הפרטיות. ואלה שאינן מוסמכות לתקנים שציין משרד הבריאות, ירחיבו את ההסמכה.

לעניין לוחות הזמנים, הרחבת ההסמכה היא עניין של חודשים ספורים, ובוודאי אם זה יפורסם בשבועות הקרובים, עד המועד שהוזכר, יולי 2022, המעבדות שירצו בכך יוכלו להיות כבר מוסמכות למה שמפורט בחוק. תודה רבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. אייל מנצור, סמנכ"ל איינשטיין.
אייל מנצור
שלום. רציתי לבדוק כמה דברים להבהרה ולשאול. לגבי מה שאמרת על תיק התמרוק, זה נכון מאוד שאם היבואן לא יהיה במאגר, אז יוכלו לעצור הרבה ייבוא מקביל. זה אחד. לגבי התווית, אני לא יודע איך אתם רוצים שיהיה רשום, שהמעבדות לא יהיו מאושרות על ידי משרד הבריאות והיה לנו בידול. זה ייראה לא טוב שייבוא מקביל עבר מעבדה ויבואן רגיל יש לו אישור משרד הבריאות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אנחנו עוד חושבים על הנוסח שייכתב. אבל אנחנו גם לא רוצים להטעות את הציבור. יש הבדל בין מוצר שנבדק על ידי משרד הבריאות או מוצר שנבדק על ידי מעבדה שהוסמכה על ידי כך וכך. יכול להיות בסוף יהיה כתוב משפט ארוך שאנחנו עוד חושבים עליו, על כל התהליך שהמוצר הזה עבר.
אייל מנצור
חשוב שיהיה רשום לפחות שמשרד הבריאות הסמיך את המעבדות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו חושבים על הנוסח בדבר הזה. או שיופיע שזה נבדק על ידי מעבדה שאושרה או שאנחנו נוסיף נוסח ארוך של כל שרשרת הבקרה. אנחנו בודקים את זה.
אייל מנצור
זה בדיוק מה שאני אומר. אם יהיה רשום שרק מעבדה שאושרה, אז מן הסתם אנשים שנכנסים לסופר לקנות ורואים: זה באישור משרד הבריאות וזה על ידי מעבדה – יגידו שכנראה שזה זול ולא ירגישו שהם קונים מוצר אמיתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. אבל יש באמת הבדל בין מוצר שבאמת נבדק עד הסוף על ידי משרד הבריאות למוצר שלא נבדק עד הסוף על ידי משרד בריאות. יש הבדל בין המוצרים.
אייל מנצור
אנחנו הולכים להביא את אותו מוצר. אז אין הבדל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אחד נבדק ואחד לא. מי שרוצה להמשיך לבדוק מוצרים על ידי משרד הבריאות, שיעבדו לפי משרד הבריאות. מי שרוצה להסתמך על אחרים ולבדוק על ידי מעבדה, זה גם בסדר. אבל עדיין יהיה בידול. אנחנו נחשוב על הנוסח.
אייל מנצור
אוקיי. דבר נוסף אחרון שרציתי הוא שהספק יצהיר שהוא באמת הביא את זה מהיצרן, שלא יהיה קשר ליצרן. אין בעיה. למרות שגם זה לא בעיה. הקשר הזה שעושים ממנו בעיה הוא לא כזה בעיה, כי כל ספק שקונה ממישהו יש לו תיעוד ממי הוא קנה ואין לו בעיה למסור את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יצהיר שהמוצר?
אייל מנצור
שהמוצר, שהוא רכש אותו מהיצרן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אם הוא רכש אותו ממשווק שקנה מהיצרן?
אייל מנצור
אז יש בעיה באמת. כמו אמרתי בוועדה הקודמת, אנחנו נהיה בבעיה, גם היבואנים וגם הצרכנים וגם כולם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל ייבוא מקביל לא תמיד נרכש מהיצרן. הוא יכול להירכש ממשווק שקנה מהיצרן.
קריאה
כן. הוא רוצה שהמשווק יקנה אצלו.
אייל מנצור
היום, במשך שנים יש מספר יבואנים לא קטן שמייבא מספקים שקנו ישירות מהיצרן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
אייל מנצור
ואין לנו בעיה עם זה. אתם חושבים שיש פה איזושהי טעות מהותית, שהטעות היא בעצם שאם תהיה כביכול פתיחת שוק, אז המחירים ירדו. אבל זה לא הדיון. אני לא אכנס לזה כרגע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
את זה כבר אמרת לנו בפעם האחרת על הרשתות.
אייל מנצור
בדיוק. בדיוק. אבל אני אומר עוד פעם - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה נושא שאנחנו עוד נכנס אליו, רשתות השיווק והמזון בישראל.
אייל מנצור
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גולן אלבז, מנכ"ל ביוטיקייר.
גולן אלבז
כן. תודה, כבוד היושב-ראש. אני רוצה להעלות שלוש נקודות לגבי שני המסלולים שיכולה להיות לגביהם אי הבנה. חשוב להבהיר, הסעיף, סעיף 115(ב) מנוסח באופן שרק תמרוק שערב יום התחילה היה לגביו רישיון הוא מוחרג. ואז מה שיקרה הוא שלא נוציא רישיונות חדשים לתמרוקים חדשים בחלוף ארבע השנים, במהלך ארבע השנים – לא רק בחלוף. חשוב שמשרד הבריאות יאמר בצורה מפורשת שגם בתקופה הזאת אנחנו נוכל לייבא מוצרים חדשים, לא רק לחדש רישיונות למוצרים קיימים. זה א'.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יתוקן. הלאה.
אור אלדר
לא דרוש תיקון כבר. פשוט בתום ארבע השנים יותקנו תקנות שיאפשרו - - -
ענת מימון
לא. הוא מדבר על - - -
גולן אלבז
אני מדבר על במהלך ארבע השנים.
אסנת לוקסנבורג
הוא שואל אם עוד חצי שנה הוא יוכל לקבל אישור.
אור אלדר
אה. לא, לא. קיימת הוראה, אבל אנחנו נעבור על הנוסח לוודא.
ענת מימון
זו לא הכוונה.
גולן אלבז
הניסוח של החוק בסעיף 115(ב) הוא קצת מטעה. כתוב: לא יחולו על תמרוק - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יתוקן. יתוקן. יתוקן שבארבע השנים האלה שגם מוצרים חדשים נוספים.
גולן אלבז
שנוכל לייבא מוצרים חדשים במסלול רישיון.
קריאה
כן. כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עוד, תמשיך.
גולן אלבז
דבר נוסף, צריך שהמסלולים יהיו גמישים, שהמסלול יהיה פר תמרוק ולא פר ח.פ. זאת אומרת, אני לא אצטרך להיות תקוע במסלול מסוים על כל המוצרים. אנחנו היום מייבאים מוצרים מפולין. אני רוצה שבמוצרים האלה - - -
אסנת לוקסנבורג
זה פר תמרוק.
רינת בכר
זה פר תמרוק. זה פרוק.
גולן אלבז
יופי. יופי. מצוין. דבר נוסף אחרון, יש סוגיה שבגללה בדיונים הקודמים, יושב-ראש הוועדה אלאלוף וחברות הכנסת שרן השכל ומירב בן ארי הגישו הצעת חוק פרטית על הסוגיה שמדינת ישראל - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אלבז, אלבז, באימא שלך, עזוב אותי עכשיו מהסקירה.
גולן אלבז
אז תן לי להגיע לנקודה. אין בעיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. תעצור, תעצור. אני בכלל נותן לך להעיר הערות שלא קשורות לסעיפים שהקראנו. תעיר רק לסעיפים.
גולן אלבז
לא. זה כן רלוונטי. סעיף 115, מהסעיפים האחרונים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קדימה. אל תתחיל עכשיו סקירה היסטורית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז לא. אוקיי. אני מדבר על העובדה שברגע שייגמר תוקף של רישיון, אני לא אוכל לעשות לו תיק תמרוק, למרות שהוא שווק בישראל. אני רוצה שתמרוק ששווק בישראל ניתן יהיה לעשות לו תיק תמרוק - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כבר סיכמנו שהם יושבים איתך עד הפגישה הבאה. אז למה אתה משגע אותנו עכשיו?
גולן אלבז
לא. כי - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, כי מה? אמרנו שישבו איתך, ישמעו אותך. והם הסכימו לשמוע אותך.
גולן אלבז
זה לא קשור רק לייבוא מותג פרטי, זה כללי. זה לא קשור רק לזה. אני אומר שתמרוק ששווק בישראל ואין לו אישור ממדינה מוכרת כלשהי, צריך שמדינת ישראל, לצורך העניין, תיחשב למדינה מוכרת. הרי התמרוק שווק פה. הוא נבדק. הוא בטוח. למה לא ניתן יהיה לעשות לו תיק תמרוק מלא במקום להביא אישור ממדינה מוכרת? ישראל, לצורך העניין, תהיה מדינה מוכרת. אנחנו לא מדינה מוכרת? זה קצת אבסורד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לכם התייחסות להערה הזאת?
אור אלדר
שנייה, אני בודקת את הפקודה. אבל אנחנו כבר נחשבים למדינה מוכרת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בינתיים, כשאתם בודקים - - -
אסנת לוקסנבורג
אנחנו בודקים את זה, אבל בכל מקרה - - -
ענת מימון
לא. ישראל היא לא מדינה מוכרת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, נציגת הדיוטי פרי יש לה גם דאגות. בבקשה.
הלנה ביילין
קודם כול, תודה רבה. אני דיברתי עם משרד הבריאות.
עידית חנוכה
תציגי את עצמך, בבקשה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תציגי את עצמך.
הלנה ביילין
שמי הלנה ביילין, עורכת דין. אני עורכת דין חיצונית לדיוטי פרי, אבל עורכת דין קבועה שלהם הרבה מאוד שנים.

ישבתי עם משרד הבריאות, כפי שאדוני הציע. הגענו לאיזושהי הבנה. כרגע אנחנו לא מעירים פה הערות, כי יש לנו איזושהי הבנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יש לכם הידיינות ואתם תנסו להגיע להסכמות.
הלנה ביילין
כן. גם פה וגם בתקנות. אנחנו נביא את זה. יש לנו הסכמות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
טוב.
אסנת לוקסנבורג
שלא תגידו שמשרד הבריאות לא עושה עבודה בין לבין הישיבות ומנסה ליישב את כל הבקשות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עושה, עושה. מה אמר את זה? מי אמר את זה, אסנת?
רון כץ (יש עתיד)
אנחנו בטוחים שכולם עושים פה עבודה חשובה.
אסנת לוקסנבורג
לא, לא. אני רק אומרת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עובדים. ועלק, גם אנחנו עושים בין לבין משהו. אלבז, סיים, בבקשה, כי אין לי זמן.
הלנה ביילין
הם גם עושים, עושים את זה בנועם. בהחלט בנועם. תודה רבה.
גולן אלבז
אז אני ביקשתי רק, לצורך העניין, שישראל תהיה מדינה מוכרת. אני חושב שאם אנחנו לא מכירים בעצמנו, זה קצת בעייתי. ישראל צריכה להיות מדינה מוכרת, ובאופן הזה כשיפוג תוקף של רישיון אחרי שאכנס למסלול, אני אוכל לעשות תיק תמרוק על סמך זה שהמוצר שווק במדינה מוכרת, דהיינו, ישראל.
אסנת לוקסנבורג
זו סוגיה יותר מורכבת שיש לה הרבה מאוד השלכות לכך שהיא מדינה מוכרת.
רון כץ (יש עתיד)
זה יפה מאוד, אבל זה רעיון ישים?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע. כן, מה?
אסנת לוקסנבורג
אנחנו נשב איתו. אנחנו נבין בדיוק מה הוא מציעים ואנחנו נחזור לפה.
רון כץ (יש עתיד)
רעיון יפה אבל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רעיונות יש בשפע.
רון כץ (יש עתיד)
יפה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני עכשיו רוצה ככה לאתגר את כל משרדי הממשלה שמדי פעם ראיתי גם חריקות וחוסר תאימות בעמדות עד כדי התקוממות.
עידית חנוכה
- - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. זהו. מספיק להיום מהזום, כי אנחנו לקראת סיום.

אני רוצה שעל כל הסוגיות שאת אתאר עכשיו – ואת תוסיפי, ענת, אם יש עוד משהו – יהיו פגישות עבודה בתוך משרדי הממשלה ופגישות עבודה עם הנציגים האותנטיים של הבעיה הזאת. אז לגבי מותג הפרטי, משרד הבריאות ישב עם אנשים שעוסקים בייבוא של מותגים פרטיים. אני כן מזכיר שפה מדובר גם בייבוא מארצות שבכלל לא מאירופה. ואז אנחנו לא יכולים לפתור את כל הבעיות בחוק הזה, אבל לא רוצים לפגוע באנשים האלה בחוק הזה. אז לעשות דיון ולנסות להגיע להסכמות.

לגבי תיק תמרוק, היה פה דיון ארוך. משרד הבריאות מוכן לוותר על המאגר, אבל לא לוותר על נציג אחראי עם תיק תמרוק מלא בארץ. יש היגיון לדרישה הזאת. אם אתם תשתכנעו מפגישה עם ענת רוזה על חלקיות התיק בארץ ותיק שלם באירופה עם זמינות מידע של 24 שעות וכן הלאה, כל מסלול יותר גמיש, תבוא עליו ברכה. אנחנו רושמים לפנינו שהמשרד מוכן מבחינתו לוותר על המאגר של תיקי התמרוק. אבל לחברי הכנסת אני אומר שהמאגר הזה יכול היה לסייע בייבוא מקביל ובצורה די פשוטה להשוות את המוצר שמביאים בייבוא מקביל למידע שקיים, ולא לפנייה ליבואן המקורי או ליצרן. ואז אולי עצם המהלך הזה פוגע בסיכויים לייבוא מקביל. אבל אנחנו רושמים לפנינו שאתם מוכנים להוריד את הדרישה למאגר תיקי התמרוק, אבל מאוד מאוד חשוב לכם תיק תמרוק בארץ עם נציג אחראי, תיק תמרוק מלא. ועדיין אני שולח אתכם לפגישה הזאת עם ענת ולשמוע את הדאגות שלה.

לגבי הסמכת מעבדות, משרד המשפטים אומר שזה לא אפשרי. אבל עדיין אנחנו נותנים לאוצר, למשרד הבריאות, לכלכלה ולמשרד המשפטים לבדוק אם הרשות להסמכת מעבדות יכולה להיות זאת שתאשר את שלושת המעבדות ומעלה לעניין החוק הזה, או שהיא יכולה לעשות את זה או שגם היא יכולה לעשות את זה. זאת אומרת, או שנשארים בחוק הקיים כשמשרד הבריאות מאשר את שלושת המעבדות או שגם הן יהיו אפשרות לאישור המעבדות.

אנחנו כן קבענו כבר שיהיה פה דיווח באפריל על התקדמות אישור המעבדות לעניין חוק זה, מועד דיווח מיוחד לסעיף זה. אנחנו כן קבענו מה עלול לקרות במידה שאף אחד לא אישר את המעבדות עד יולי. ואחת ההצעות היא שבאופן אוטומטי ובאופן זמני, נניח, לשנה או שנתיים, יוסמכו כל המעבדות שיש להן רישיון משרד הבריאות, רישיון כללי. ובזמן הביניים הזה הן יוסמכו באופן ישיר לחוק זה. אז גם את הניסוח הזה כבר להכניס לחוק.

לגבי אופן הרישום מרשם או רישיון, הוסכם שהולכים לכיוון מרשם ומתקנים את הנוסחים של החוק בהתאם. סוגיית נציג האחראי - -
ענת מימון
זה מרשם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
- - זה חלק מהסיפור של המרשם. סוגיית הדיוטי פרי, אתם בהסכמות. תנסחו אותן ותראו שזה לא פוגע במצב המיוחד של הדיוטי פרי.

סוגיית בדיקת התאמה, בקשת מיכל שיר, שייקצב זמן לבדיקת ההתאמה במעבדות. זמן סביר, זמן שמאפשר פעילות מסחרית ותגובה מהירה. נהוג לקבוע מועד שגוף רגולטורי משיב. לבחור את המועד הסביר לאישור מוצר מסוים.
רינת בכר
זה לא גוף רגולטורי, סליחה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה לא גוף רגולטורי?
רינת בכר
המעבדות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. אבל הן מוסמכות מטעם המדינה להיות רגולטור. הן סוג של רגולטור. הן זרוע ארוכה של הרגולטור. הן ישמחו לבדוק עבורו נשואים מסוימים. והן יצטרכו, אני לא יודע, חודש, חודשיים, להגיב. לא פתאום לחזור למצב שגם אצלן זה לוקח חצי שנה. אז מה הועילו חכמים בתקנתם? רצינו שהשוק יזוז מהר ואישורים יגיעו מהר ובדיקת המוצר מהר. אז לקבוע זמן סביר, שמחייב אותן להשיב. יש פה המון עבודה.
ענת מימון
- - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תכף אני אתן לך להוסיף.

יש פה המון עבודה. אם החוק הזה יהיה פרוץ ובוויכוח בין משרדי ממשלה ואם נמשיך עם מה שקרה פה היום – היום היו פה רק חברי קואליציה מהכנסת, ורמת ההסתייגויות הייתה הטלת ספק בחוק – אם זה יהיה המצב בדיון הבא, אני אודיע לכם שאני מוציא את החוק הזה מחוק ההסדרים. אני גם אעדכן את שר האוצר, את מי שצריך, מי שהחוק הזה היה בנפשו. לא ייתכן שחברי קואליציה יטילו ספק בחוק שהממשלה הביאה. יכולים לתקן אותו, אבל לא להטיל ספק בעצם קיומו או איך שהוא הגיע. תיקונים – כן; בלימה – לא. ואם רוצים לבלום – אנחנו היינו פה רק חברי קואליציה היום. אם רוצים לבלום את החוק, ועלק, אנחנו יודעים לעשות את זה. אם רוצים לקדם חוק שהממשלה הביאה לפנינו ולתקן אותו ועשינו בו תיקונים יפים, נעשה את זה.

אז לכן מה שאמור לקרות בדיון הבא הוא 90%–100% נוסחי חוק מוסכמים לכל הסוגיות שכתבתי פה. יושבים עם היועצת המשפטית, ישבתם עם הגופים, זה הנוסח. ואנחנו נקריא בדיון הבאה רק נוסחים שלא הוקראו, ושהיו בהם אי הסכמות. כל מה שהוקרא והוסכם, לא יוקרא שוב.

וגם לחברי הקואליציה אני אומר, אנחנו רוצים הרבה יותר. אבל אותן סיעות שאנחנו חלק מהן יושבות בממשלה, אותם שרים מהמפלגות שלנו, וזה מה שהם הניחו בפנינו. ואנחנו עוד שיפרנו את זה. אבל אם יש למישהו ספק בעצם החוק, אז נשאר לו רק להצביע נגדו. אבל לא לבלום את עבודת הוועדה.

ואנחנו יודעים להיות קשובים להערות ענייניות. אבל לא לשלילת העבודה של כל מי שעשה פה עבודה. עכשיו יש פה איזונים בין בריאות לאוצר, לכלכלה, למשפטים. יש פה איזונים. ואנחנו מקבלים שאף אחד לא קיבל את כל תאוותו בידו. כל אחד הלך כברת דרך מקסימלית בסוגיות שהונחו בפנינו.

יש לכם המון עבודה. תבואו עם נוסחים. תבואו עם הסכמות. ענת, תעדכני אותי בזמן אמת. היום יום רביעי. הדיון הבאה ביום ראשון. זאת אומרת, רביעי, חמישי, שישי, מוצ"ש לעבודה ולפגישות ולניסוחים כדי שביום ראשון תגידי: מתוך שמונה, תשעת הנושאים, לשבעה יש נוסחים, באחד הוועדה צריכה להכריע בין העמדות. זה סביר, כדי שנגמור את ההקראה ביום ראשון ונקבע לכם מועד הצבעות והסתייגויות.

תודה רבה לכולם. אני נועל את הישיבה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:46.

קוד המקור של הנתונים