ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 03/10/2021

פרק י' (תחבורה) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



5
ועדת הכלכלה
03/10/2021


מושב שני



פרוטוקול מס' 24
מישיבת ועדת הכלכלה
יום ראשון, כ"ז בתשרי התשפ"ב (03 באוקטובר 2021), שעה 18:45
סדר היום
פרק י' (תחבורה) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021
דיון בסעיפים 56(1) עד (11) ו-(19) – תיקון פקודת התעבורה (מוניות שירות – רישיון קו שירות מותאם).
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מרדכי ביטון – היו"ר
לימור מגן תלם
חברי הכנסת
אורי מקלב
שירלי פינטו קדוש
מוזמנים
רן שדמי - סגן מנהל ראשות ארצית לתח"צ, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

עופר לוי - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
משתתפים באמצעים מקוונים
יובל וגנר - יו"ר עמותת נגישות ישראל

מיכל שיק הרטוב - עו"ד, עמותת נגישות ישראל

מיטל להבי - סגנית ראש העיר תל אביב-יפו
ייעוץ משפטי
מירב תורג'מן
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים





פרק י' (תחבורה) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021, מ/1443

דיון בסעיפים 56(1) עד (11) ו-(19) – תיקון פקודת התעבורה (מוניות שירות – רישיון קו שירות מותאם).
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו מתחילים ישיבה חמישית של ועדת כלכלה היום. פרק י' (תחבורה) מתוך הצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"א-2021. ניתן לנציג משרד התחבורה, עו"ד עופר לוי מהלשכה המשפטית, להציג את התיקונים והתייחסות של האוצר. רוב הדברים כאן הם ללא התנגדויות אבל נשמע קצת הערות מהמשתתפים ב-זום ונזוז לכיוון של הקראה.
עופר לוי
ערב טוב. המטרה של התיקון הזה היא להסדיר שני דברים בחקיקה – להסדיר רישיון קו שירות לאוטובוסים מותאם ביקוש ולאפשר גם למוניות שירות להפעיל מתכונת של הפעלה מותאמת ביקוש. זה בגרוסו מודו התיקון הלכה למעשה.

לכן עדכנו הגדרה של קו שירות מותאם ביקוש בהגדרות בפקודה ומזה תיגזרנה ההוראות של הפעלת קווי השירות באוטובוסים מותאמי הביקוש וגם תיקנו את ההגדרה ואת הוראות הביצוע של הסעיפים שנוגעים להפעלה של מוניות שירות בכל מה שכרוך בהפעלה של תחבורה ציבורית מותאמת ביקוש במוניות שירות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תסביר לנו את הפיילוט. מה עובד היום, איך זה עובד, מה יעבוד בהמשך.
עופר לוי
כרגע הפיילוט עובד בארבעה מוקדים. בתל אביב, מה שנקרא באבל, בחיפה ובירושלים מה שנקרא תיק-תק ובעמק חפר. כל ההפעלה כרגע נמצאת מעל ההפעלה הרגילה והסתירה של התחבורה הציבורית וכל המטרה היא לבדוק את מתכונת ההפעלה כדי לעודד להעלות מה שנקרא מקם הפיצול. קרי, להעביר אנשים שלא נוהגים לנסוע בתחבורה ציבורית לנסיעה בתחבורה הציבורית. לכן יצרנו רובד שירות טכנולוגי שבמהותו הוא יותר טוב, יותר יעיל מהרובד של קווי האוטובוסים הרגילים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו בעידן של רפואה מותאמת אישית, בנקאית מותאמת אישית, תחבורה מותאמת אישית.
עופר לוי
אנחנו מנצלם את היכולות הטכנולוגיות ואת האינטגרלים שיש מאחורי המערכת האלה כדי לייצר נסיעות שיתופיות מותאמות ביקוש. קרי, כשנוסע מבקש לצאת מהבית למקום עבודתו בבוקר, הוא מזמין באפליקציה נסיעה, ככל שיש רכב באזור שלו ולעתים גם אין רכב, ולעתים הבקשות נדחות, או במסגרת זמן מסוים שקבענו, מגיע אליו רכב. המסלול נקבע בהתאם לכמה הזמנות, ככל שיש, בדרך ולא עובר במסלול רגיל, בתחנות רגילות. הוא עובר מהזמנה להזמנה עד למקומות היעד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יפה.
מירב תורג'מן
כמה זמן הפיילוט הזה עובד ומכוח איזו סמכות?
עופר לוי
הפיילוט הזה עובד למעלה משנתיים. הוא הוגדר במסגרת צו פיקוח על מחירים, שם נקבעים המחירים של תעריפי הנסיעה ומכוח סמכותו של המפקח לתת רישיונות למפעילי התחבורה הציבורית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. האוצר מוותר על הדיבור?
קריאה
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עורכת דין מיכל שיק הר טוב, נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלויות. תציגי התייחסות חשובה לאירוע הזה.
מיכל שיק הרטוב
אנחנו מברכים על השירות. השירות הוא מאוד יעיל, מאוד נוח, אפילו הילדים שלי עושים בו שימוש ונהנים ממנו ואנחנו מברכים על הקדמה ועל הצורך באמת להקל על הגודש בכבישים. יחד עם זאת, אסור לנו לוותר על אנשים עם מוגבלות, על האוכלוסייה הזאת שגם היא רוצה לעשות שימוש בשירות הזה. נכון להיום באזור גוש דן, מה שנקרא ה-באבל דן - מתוך פול של 100 רכבים, בשלושה רכבים בלבד מותקן מעלון. מעלון אחורי לטובת אנשים עם כיסאות גלגלים. כמו כן אין שם עוד אלמנטים של נגישות שנדרשים וקיימים באוטובוסים עירוניים רגילים.

אנחנו דורשים שכן תינתן כאן התייחסות לנגישות דרך חוק שוויון ולא דרך התנאים שיקבע משרד התחבורה ברישיון שהוא נותן למפעילים על פי ראות עיניו, אלא דרך חוק שוויון. הרי חוק שוויון, יש תקנות נגישות בכל תחום ותחום – בחינוך, בתעסוקה, בשירותים, במבנים - ונקבע בחוק שוויון ובאמנה הבין-לאומית בדבר זכויות לאנשים עם מוגבלות שאומצה על ידי מדינת ישראל, שחייבים שזה ייעשה בהתייעצות עם אנשים עם מוגבלות, בהתייעצות עם הנציבות ובאישור ועדת העבודה והרווחה. כך צריך להיות גם בנושא הזה ולא שיעקפו את זה ויקבעו את זה בתנאי הרישיון מול המפעילים. זה חייב להיעשות בשיתוף הציבור.

חשוב לי לומר שהשירות הזה, בגלל שהוא מצוין, הוא הולך ומתרחב. עופר אמר כאן שזה מתקיים בעמק חופר. אני יודעת שבעמק חפר ממש בוטלו קווי אוטובוס רגילים ובמקומם השירות הזה מופעל.
עופר לוי
ממש לא.
מיכל שיק הרטוב
אלה לפחות הפרסומים בחדשות.
עופר לוי
ממש לא.
מיכל שיק הרטוב
אנחנו מבקשים ועומדים על כך שתינתן התייחסות לנגישות דרך חוק שוויון ולא בדרך אחרת.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
שאלה. יש שעות קבועות של הרכבים המונגשים? שעות שהציבור שנזקק להם יודע?
עופר לוי
הם פועלים לאורך כל שעות הפעילות של הפיילוט.
מיכל שיק הרטוב
אבל ברגע שיש לך רק שלושה רכבים כאלה, אז אדם עם מוגבלות יחכה יותר זמן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו נתייחס. ההערה הזאת חשובה ובטח מחרה ומחזיק אחריך יובל וגנר. אנא התייחסותך.
יובל וגנר
כבוד היושב ראש, תודה על ההזדמנות ותודה לכל חברי הוועדה וחברי הכנסת שתומכים בעניין. משרד התחבורה מוביל מהלך שמטרתו לעודד שימוש בתחבורה ציבורית. עד כאן כולם מברכים. יותר מזה, גם עמותת נגישות ישראל שפועלת לקידום הנגישות לכל סוגי המוגבלויות בכל תחומי החיים, רואה בשירות של תחבורה חכמה פריצת דרך אדירה לקידום הנגישות.

אבל קורה כאן משהו שהוא פשוט בלתי נתפס ובלתי יאומן. הקהל הכי גדול שמשתמש בתחבורה הציבורית – אלה הקשישים, אנשים עם מוגבלות שבתוכם יש עיוורים ומוגבלי ניידות בכיסאות גלגלים, חירשים, אנשים בקלנועיות - הם בשירות הזה ובדרך שזה נעשה מופלים לרעה. אם אתם הולכים להעביר את התקנה הזאת כמו שהיא, תבינו טוב שאתם גוזרים מעצר בית למאות אלפי אנשים שבמקום שהשירות הנפלא הזה שבסך הכול – כמו שמיכל שיק מהנציבות אמרה - צריך לבוא ולהגדיר שמתחייבת נגישות במסגרת חוק הנגישות והגדרות שכולם מכירים, אותן הגדרות שקיימות על אוטובוסים נגישים, צריכים להיות קיימים על המיניבוסים של התחבורה לפי הביקוש ודרך אגב, יש כאלה גם בארץ. זה פשוט מחדל.

יותר מזה, דבר אחרון שאני רוצה לומר. לא יאומן שאנחנו לא לומדים מהניסיון. האוצר אמנם ביקש לא לדבר בדיון ואני פשוט לא מבין איפה מעורבות האוצר בעניין. ידוע שמנגישים מראש, העלות היא שולית, מונעים פערים חברתיים ומייצרים נגישות. כאן הולכים למהלך שהוא לא נגיש ומה שיקרה, אנחנו ניאבק, אנחנו כבר עכשיו – אנחנו וארגון בזכות, נגישות ישראל וארגון בזכות – נמצאים במגע בדיוק על השערורייה הזאת ובג"ץ לא ייתן לאפליה הזאת לעבור כמו שהיא. מה יקרה? המדינה תצטרך להוציא עוד מיליוני שקלים על השערורייה הזאת שמתרחשת.

לכן כל מה שאנחנו אומרים, אנחנו קוראים לוועדה, לאוצר ולמשרד התחבורה לעשות את הדבר הנכון והפשוט. אנחנו אתכם בדבר הזה. תחבורה נגישה מראש במסגרת חוק שוויון, נגישה לכל סוגי המוגבלויות, זה הדבר הנכון והדבר שצריך לקרות. אנחנו מצפים מהוועדה להתנות את התקנות האלו בנגישות מלאה. תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה. מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל אביב-יפו. לאחר מכן התייחסות חברי הכנסת. אנחנו כמובן לא נעבור לסדר היום בסוגיית הנגישות. יכולים לקרות כמה תסריטים, שתשבו עם הגופים האלה של החברה האזרחית וגופים סמי ממשלתיים.
עופר לוי
אדוני, יש לי מה לומר בעניין הנגישות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו ניתן לך לומר אבל כרגע מתוך 100 יש שלושה רכבים שהם נגישים ב-באבל בתל אביב. זה לא מספר שנוכל לחיות אתו.
עופר לוי
אני אסביר לאדוני את כל עניין ההפעלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו ניתן לך להתייחס. הסוגיה הזאת יכולה להיות אבן חוצץ בקידום החוק הזה. הנציבות לשוויון היא במשרדי הממשלה, במשרד המשפטים. בכלל, חקיקות כאלה לא כדאי לקדם בלי שמקבלים את ברכת הדרך של עוד גוף ממשלתי ושלא יבוא לוועדות הכנסת ויתנגד למשהו שמשרד ממשלתי אחר עושה. אבל זה כבר אבוד.
עופר לוי
אני אסביר לאדוני כשתינתן לי זכות הדיבור בדיוק את המעורבות של משרד המשפטים ולמה הוועדה הזאת הוטעתה בפנייה של הנציבות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מציע לך הפוך. אני מציע לך עצה מעשית. אנחנו כאן כבר קידמנו כמה דברים. ההתנגחות לא תועיל.
עופר לוי
אין כאן בכלל התנגחות אדוני. אנחנו מראש הנגשנו – למרות שעשינו פיילוט, למרות שעשינו פיילוט מעבר - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עוד לא נתתי לך את זכות הדיבור. חכה רגע.
עופר לוי
כשאדוני ייתן לי את זכות הדיבור, אני אשלים.
מיטל להבי
תודה רבה ליושב ראש ותודה רבה על הדיון הזה. אני קודם כל רוצה לברך. אנחנו בעד תחבורה חכמה ותחבורה על פי ביקושים. זה מתפתח בכל העולם וזה מאוד ראוי.

אני רוצה להעיר שבהסבר להצעת החוק אנחנו מבחינים בין שניים: בין מוניות שירות לבין מוניות מותאמות ביקוש. בעצם דיברו כאן על מוניות מותאמות ביקוש, דוגמת באבל. אני רוצה לחזק את יובל וגנר ואת מה שנאמר על נגישות ולומר שגם מוניות שירות היום וגם מוניות מותאמות ביקוש - היום לא מותאמות לנגישות. לבוא ולומר ששלוש מתוך 100 זאת התאמה ואפס כלים במוניות שירות, זאת באמת התייחסות לא ראויה לאנשים בעלי מוגבלויות שכמו שאמר יובל הם משתמשים בתחבורה הציבורית ואנחנו לא רוצים רכב לכל נכה עם חניה אישית לכל נכה ועוד חניות נכים בכל הערים. אנחנו צריכים להתאים את התחבורה הציבורית לצרכים שלהם.

אבל לגבי ה-באבל והתיק-תק. ראשית, נאמר שזה פועל שנתיים. קודם כל, אני בעד החוק. שלא אובן שאני לא בעד החוק אבל אני חושבת שנכון היה להוביל סקר שביעות רצון של משתמשים, אפילו ככלי שלא מונע את החקיקה ואת התיאום שלה אבל כאשר יוצאים למכרזים הבאים, שידעו גם את הביקורות וגם את הדברים הטובים. כרגע זה לא פעיל בכלל בבוקרי שישי ולא במוצאי שבת. זאת אומרת, זה שירות שפועל חמישה ימים בשבוע ולאנשים קשה ההסתמכות עליו.

אני רוצה לומר שכמו שהטקסט כתוב עכשיו, זאת לא מונית שירות וזה לא באבלס. באבל מחויב בתחנות קבועות. כשאני מנסה להכניס את באבל לשכונות נוספות בעיר שלי, אם זו שכונה עם רחובות קטנים שאוטובוס לא נכנס אליה ואין בה תחנת אוטובוס, אנחנו מתקשים לעשות את זה כי כרגע באבל עוצר ליד תחנות אוטובוס. צריך לבטל את ההפניה ב-באבלס ובתיק-תק, שלא יחייב תחנות קבועות ויוכלו לעצור.

בעיר כמו תל אביב, אין שירות בדרום העיר. אין ביפו. אין במזרח העיר. זאת אומרת, יש לי עיר עם חלק מהאוכלוסייה שמקבל שירות וחלק אחר שלא מקבל שירות ולצערי דווקא החלק המוחלש לא מקבל את השירות הזה שמסובסד על ידי המדינה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה אין ביפו ובדרום תל אביב.
מיטל להבי
אני לא יודעת להגיד לך. אנחנו ביקשנו. אנחנו כל הזמן מבקשים להרחיב את הפוליגון אבל הם או מרים שאם הם מרחיבים את הפוליגון של השירות, הוא יהיה פחות יעיל. אם כן, דווקא אין ביפו, היכן שחפרו את הרכבת הקלה ואין במזרח העיר, בכל האזורים של רמת הטייסים.

אני גם חייבת לומר שיש כמה שכונות בצפון שאין אליהן שירות אבל בדרום ובמזרח זה מאוד בולט. גם זה דבר שצריך להבין. אם נכנסים לעיר, אז נכנסים לעיר. הם קובעים פוליגון, צריך עם ראייה סוציאלית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רק נלמד זכות שהמושג שמשתמשים בו הוא פיילוט. כשמדברים על הרחבה, ההערות שלך חשובות.
מיטל להבי
אנחנו הולכים לחקיקה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תחשבי על כך שאת מהווה 33 אחוזים מהפיילוט במדינה.
מיטל להבי
אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולהעיר על מוניות שירות כמה הערות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה קשור לחוק הזה?
מיטל להבי
זה קשור לחוק. הוא מתייחס גם למוניות שירות. לא? או שאני טועה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רק מה שקשור לחוק. רק באופן ישיר לתיקונים האלה.
מיטל להבי
בהבהרות של סעיף א(4) כתוב שיש או רישיון קו שירות למונית וגם רישיון קו שירות מותאם ביקוש למוניות אבל אי אפשר שני רישיונות בו זמנית. זה או זה או זה. אני הייתי רוצה שגם מוניות שירות יוכלו לעבוד בפוליגון במקומות שהגיוני לתת להן לעבוד כך. אני חושבת שצריך לבחון את האפשרות להרחיב את השירות על ידי גורמים שכבר פועלים בשוק ושצריך להרחיב להם את מנעד האפשרויות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו ניתן להם להתייחס.
מיטל להבי
מוניות שירות זה מוצר מאוד אהוב בראשון. אני רואה כאן נציג מראשון. הם מייחלים להגעתן. בנתניה. בהרבה מקומות ואנחנו נאבקים שהמכרזים יצאו. צריך להתייחס גם לזה, אם לא במסגרת הדבר הזה, אז במסגרת הסעיפים הקטנים ולתת גם להם את התנאים שיאפשרו את הפעילות שלהם ואת מתן השירות שהיה מאוד אהוב על התושבים ועכשיו, בעקבות המכרזים החדשים, הם נעלמים מהשוק. יש פה כשל שצריך לבדוק אותו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה.
מיטל להבי
תודה. סליחה אם סיבכתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. לא סיבכת. את משרתת ציבור נאמנה עשרות שנים. רק מספיק להתבונן במפות שבגב שלך ויודעים שהנושאים האלה בנשמה שלך.

חברת הכנסת לימוד מגן תלם, בבקשה.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אני רוצה לומר שאני מברכת על הפיילוט ועל המיזם הזה. בחיפה הוא עובד מאוד מאוד יפה. גם הבת שלי משתמשת בו. אני בעד החוק הזה.

לעניין הנגישות, הייתי רוצה לשמוע יותר פרטים, גם מציגי משרד האוצר, כי אם זה שלוש מוניות מול מאה, אולי זה באמת מעט. אני אבקש להתייחס רק אחרי שאני אשמע את הנתונים בעניין הנגישות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. חבר הכנסת אורי מקלב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תודה רבה לך אדוני היושב ראש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שמחים שאתה כאן.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה הדדי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שירלי, את אחרי מקלב . אנחנו כל כך שמחים שאת כאן. באמת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אדוני היושב ראש, אני כבר עברתי הרבה יושבי ראש בוועדה, אני מהוותיקים כאן, עוד מ-2017, ועשינו כאן בוועדת הכלכלה דברים. זו ועדת הבית שלי. אני מאוד שמח על קבלת הפנים החמה שלך ואני ממשיך להרגיש כאן בבית.

במקרה הזה, זה יותר מרק דיון רגיל אצלנו מכיוון שכשאני הייתי בוועדת התחבורה כסגן השרה, התחלנו את הפיילוט בירושלים, את התיק-תק בירושלים. זה היה לפני כשנה. ליווינו את זה בסוג של חשש ואני שמח לשמוע היום שזה מצליח ושיש לזה ביקוש וזה מתרחב. אם אני מבין נכון, לא הייתי בפתיחת הדיון, אבל אני מניח שאם אתם מרחיבים את זה, זה בגלל שזה מוצלח. בירושלים קוראים לזה תיק-תק ואני מבין שבתל אביב זה באבל אבל זאת אותה מתכונת. גם בחיפה זה נקרא תיק-תק. אני אומר נכון שזה מצליח? זה מתרחב?
רן שדמי
רוצים להסדיר את זה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אולי אחרי ההסדר תהיה יותר הצלחה. אני רוצה לתת לכם עצות, איך להרחיב את זה. כפי שאמרה מיטל, זה רק שירות חלקי. השירות הוא לא מלא. להחדיר לאנשים כמה שיותר רחב, כך זה יותר מצליח. מצד שני אני מבין שקשה לכם להכניס את זה כי מדובר בהשקעות רבות ובעלות מאוד מאוד גבוהה. אבל ככל שזה מתרחב, במיוחד אם ניקח מקום כמו ירושלים, כמו שזה התרחב בשכונות, כך אנחנו נראה הצלחה יותר גדולה.

אדוני היושב ראש, כל דרך שהיא כדי לצמצם, כדי להפעיל את התחבורה הציבורית, הטכנולוגיה מתחדשת, זה דבר טוב אבל צריך לקחת בחשבון שאנשים עם מוגבלויות, יש עוד מוגבלויות ליישומון וזה היישומון עצמו. לאוכלוסיות גדולות מאוד אין את האפשרות להשתמש ביישומים. אנחנו צריכים לחשוב איך אנחנו פועלים כאן. אנחנו יודעים שלאותם אנשים יש פתרונות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לדעתי לא בשמיים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
פעם היה איזה מכשיר לתחבורה ציבורית, כמעט אלקטרוני הייתי אומר, מכשיר שאומר היכן אתה נמצא. הוא מדבר על כך שאין טלפונים חכמים.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אין מוקד טלפוני?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. זה עובד באינטרנט. זאת אפליקציה.
עופר לוי
בעמק חפר אפשר להזמין טלפונית. זה סוג אחר של שירות. בעמק חפר זה שירות בין-עירוני, זה שירות ארוך טווח. בפוליגון העירוני זה שירות הרבה יותר מהיר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוא נגיד שרשאיות אוכלוסיות שהן לא חובבות אפליקציות ליהנות מתחבורה מותאמת אישית. יש לכם זמן לחשוב על רעיון עם סגן השר לשעבר שיש לו המון ניסיון בתחבורה. תביאו רעיון טכנולוגי. עוד איזה פיילוט ועוד איזה מרחב הגיוני, בני ברק, ביתר עילית.
אורי מקלב (יהדות התורה)
במיוחד שעל פי רוב יש השקה בין האוכלוסייה הזאת שמשתמשת בתחבורה ציבורית ל - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לחלק מהקהילה החרדית יש ניידים כולל נייד שמאפשר אבל להרבה אין וצריך את הרעיון של טלפון או SMS או שנרשמת לשירות. צריך לחשוב על רעיונות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה מקשישים ועולים חדשים ועד אוכלוסיות. אני רוצה לומר לך שאני לא מומחה בזה אבל אני יודע שכבר היום קיימים בשוק מה שנקרא מתווכים שלכם יש את היישומון והוא יודע לזהות היכן אתה נמצא והוא יודע לדבר אתך באופן אוטומטי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה דרוש עיון. צריך לשבת ולבנות פיילוט כזה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ודאי. כדי להיות היום בתחבורה השיתופית, גם אוכלוסייה שאין לה טלפון חכם - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
צריך להתחיל לשבת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתה מתקשר למספר ולהוא יש את היישומון. זה פיתוח שהוא מזהה אותך, יודע לזהות אותך.
עופר לוי
אם יורשה לי ההגדרה – כשנגיע להקראה נראה שכתוב – באמצעות אמצעי טכנולוגי ובכלל זה יישומון. זאת אומרת, הנושא מבחינת ההגדרה בדין יאפשר באמצעות שימושים טכנולוגיים אחרים שהם לא יישומון.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני לא מדבר אתך על הדין. אני מדבר אתך על הפרקטיקה.
עופר לוי
אנחנו כמובן נצטרך למצוא פתרון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו ננחה אתכם, לא עכשיו מיידית כי אתם לא ערוכים, אבל לגבש בחצי השנה הקרובה פיילוט ופתרונות טכנולוגיים לסוגיה הזאת. אנחנו העברנו לקשישים בזמן הקורונה לענות על טאבלט בווידאו קונפרס בירוק ובאדום. מכשיר כזה עלה 200 שקלים, רק לענות בשני כפתורים. יש אין סוף פתרונות ורעיונות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
במאמר מוסגר, גם היום משרד התחבורה מכוון לשימוש באפליקציה שנקראת מובי והתחנה שהיא לא נגישה לכולם. ככל שעכשיו חוק ההסדרים יקבע שלא יהיה ערך צבור ברב-קו, אני מניח שיהיו הרבה שירצו לעבור לאפליקציות האלה. האפליקציות האלה ייתנו הנחה. משרד האוצר ביטל את הערך הצבור בתך הר-קו. מה שנקרא כרטיסיה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בעיה גדולה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הכרטיסייה שאתה יכול לקבל הנחה על נסיעות עירוניות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זאת בעיה. לנוער, לפריפריה.
עופר לוי
הנחה שלא קשורה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זה מאוד קשור. למי שאין הנחה מובנית כמו נוער, כמו קשיש, אלא אזרח רגיל קיבל עד עכשיו - על כל 20 נסיעות, ארבע נסיעות או חמש נסיעות. משרד האוצר לצערי – אחת הפגיעות שיש היום באוכלוסייה במסגרת חוק ההסדרים – ביטל את אותה הנחה שהייתה והמחירים עולים. המחיר היום של תחבורה ציבורית יעלה לאנשים האלה. לאנשים הרגילים שמשתמשים בתחבורה הציבורית והם לא מוגדרים לא כנוער ולא קשישים, סטודנט או משהו כזה – ייפגעו. אם הן יעברו לאפליקציה, תהיה להם פגיעה יותר קטנה כיוון שהפער בין התחבורה הוא נניח שני שקלים ובאפליקציה זה יהיה בערך שקל. מי שאין לו את הטלפון הזה לא יכול לעבור. אתם צריכים לתת את דעתכם גם על זה.

האם הזמנה טלפונית מראש או בדרך טכנולוגית אחרת, האם הוא מחויבת או שאותו מפעיל יקבע מראש שהוא עוצר פה ושם, בתאריכים ובשעות אלה ואלה? אתם מקפידים על כך כדי שזאת לא תהיה תחבורה ציבורית. השאלה אם זה במסגרת הרישיון.

שאלה מקדימה, האם זה מצריך רישיון? האם כל אחד שיש לו אוטובוס ציבורי, אוטובוס ציבורי יכול להחליט שהוא עושה את זה או שהוא צריך להירשם ויש לכם מעקב ורגולציה?

אני רוצה להבין, ואני מקווה מאוד, שסעיף 71(7)(א) לפקודת התעבורה, שמסדיר איסור הפעלת תחבורה ציבורית בימי מנוחה, יחול גם על השירות הזה? אחרת נמצא את עצמנו בסוג של תחבורה ציבורית בימי מנוחה ואני לא חושב שאדוני היושב ראש רוצה את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה מצב השירות כיום?
עופר לוי
אדוני, אין שום שינוי מהדין ומהסטטוס קוו הקיים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
השאלה מה הסטטוס קוו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברת הכנסת שירלי פינטו, בבקשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא כל כך הבנתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה שאלת שלוש שאלות. הם ישיבו. גם אחרים שאלו. חברת הכנסת פינטו תדבר ואחר כך הם יתייחסו.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
תודה רבה. ערב טוב לכולם. ערב טוב ליושב ראש הוועדה. תודה על הדיון הזה. פעם ראשונה שאני כאן בדיון הוועדה ואני מאוד שמחה על כך. לפני הכול, לפני שאני אגיע לעיקר הדברים, אני רוצה להעלות כאן נושא יותר כללי. אני מאוד מאוד מאמינה במעורבות, שברגע שיש קבלת החלטות בנושא מסוים שמשפיע על כלל האוכלוסייה של אזרחי מדינת ישראל, מי שמקבל את ההחלטות, חייבים שיהיו נציגים מעורבים מכל אוכלוסייה ואוכלוסייה כדי שאותה החלטה תשקף ותיתן מענה לצרכים של כל האוכלוסייה באופן מקיף ואמיתי, בזמן אמת.

במקרה הזה של התחבורה, אני מברכת על המהלך הזה על הפיילוט, ואני חושבת שבאמת יש כאן איזושהי מטרה, לשפר את יעילות הניידות של אזרחי מדינת ישראל לנקודה איקס לנקודת ואי בזמן יותר מהיר, יותר קצר, יעיל וזה מבורך. אבל כמובן שיש לי כמה נקודות, בעיות ששמתי לב אליהן ואני מחויבת מתוקף תפקידי להעלות ולהתייחס אליהן.

לפי מה שאני רואה, מהמסמכים שקיבלתי עולה שלא הייתה כל התייחסות וכל מעורבות של אנשים עם מוגבלות בקבלת ההחלטה הזאת. שום חשיבה, אנשי מקצוע, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, עמותות, אנשים עם מוגבלויות בעצמם. מה שהוביל לתוצאה היום שמוניות שירות, באבל, תיק-תק, כל השמות שציינתם כאן, הם לא נגישים. לא חושית, לא פיזית, לא קוגניטיבית, לא יישומון, לא ראייתי. כלום, שום דבר. אין שום התייחסות לאנשים עם מוגבלויות באף סוג מוגבלות ומעצם טבעה של המונית, של כלי הרכב, הוא לא נגיש. צריך לשבת בשיתוף פעולה עם כל הנציגים של כל האנשים עם מוגבלויות ולומר איך מנגישים את הדבר הזה. לא מדובר כאן על מספר מועט של אנשים אלא מדובר קרוב לשני מיליון אנשים עם מוגבלות במדינת ישראל שהולכים לסבול בגלל חוסר ההנגשה שהתקנה הזאת מעבירה. זה חייב לקבל מענה ואני בטוחה שהעבירו לך, היושב ראש, מסמכים כמו שהעבירו אלי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
דיברו. דיברו כאן קודם גם נגישות ישראל וגם נציבות שוויון. את הדוברת הכי אוטנטית.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
בדיוק במקום הזה אני מבקשת, גם כחברת כנסת חירשת, אישה שבאה לייצג את כל אותם אנשים עם מוגבלויות, שחווה בעצמי באופן יום יומי מגיל אפס על בשרי את הקשיים בתחבורה הציבורית, אי אפשר שהתקנה הזאת תעבור כך ללא כל הנגשה, ללא כל התייחסות לכלל האנשים עם מוגבלויות. זה דבר שחייב להיות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. אני אומר לכם שהיא מתרגשת לבוא לוועדה אבל אני מתרגש שבכנסת ישראל יש נגישות.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
כנסת ישראל היא אחד המקומות שעושה את מירב המאמצים להנגיש את המקום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם זה כך, אפשר לעשות נגישות בעוד מקומות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אתה רואה שהטכנולוגיה לא הצליחה לעשות את מה שעושה המוח האנושי. התבטאות כל כך יפה וכל כך ברורה ובצורה כזאת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. הצמד הזה, זה משהו מיוחד. אם היית רואה את נאום הפתיחה של שירלי פינטו.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
אנחנו כבר שמונה שנים עובדות ביחד.
אורי מקלב (יהדות התורה)
שמעתי את הנאום. מרגש מאוד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה היה משהו נדיר מאוד.

עכשיו זה הזמן שלכם להתייחס לכל השאלות וההערות. אני אומר לכם כבר עכשיו שלא נוכל לקבל הרחבות ושינויים דרמטיים בשירות הזה, גם אם הוא פיילוט, בלי שלפחות יש כיוון או התייחסות לסיפור של נגישות. יכול להיות שתבואו ותאמרו שתעשו כך וכך, תבקשו שלושה חודשים לתקן חוק, תבקשו לבוא עם תוכנית, אבל התעלמות שהיו כאן בסוגיית הנגישות – זה דבר שלא נוכל. אני מבקש שתתייחסו. בבקשה.
עופר לוי
נושא הנגישות הוא הנושא הכי בוער. משרד התחבורה הוא משרד מאוד פרו נגישות, בוודאי ובוודאי עם השרה מיכאלי. השירות הזה התחיל כפיילוט והשירות הזה נגיש.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
באיזה אופן הוא נגיש? יש דוגמאות?
עופר לוי
השירות הוא נגיש ואני אחלק את זה לשני חלקים. אני אשים בצד קודם כל את הנגישות לאנשים שמתניידים בכיסאות גלגלים ואני אתחיל בנגישות החושית. היישומון שמופעל כדי להזמין את השירות הוא יישומון נגיש במלואו, עבר ביקורות וחוות דעת של מורשי נגישות ורק עם אישור, לאחר קבלת אישור שהיישומון עומד בתקנה 35(ג) והוא ברמה AA של נגישות, אנחנו התרנו למפעילים להפעיל את היישומון. אם כן, היישומון הוא נגיש לחלוטין.

דבר שני. הרכב כשלעצמו הוא נגיש בנגישות חושית, גם מבחינת הסימונים ברכב, גם מבחינת העובדה שברכב יש מסך שמתאר את מסלול הנסיעה ואת שמות הנוסעים. יש מסך עם שמות הנוסעים וכל נוסע רואה במסך מתי הוא צריך לרדת. בנוסף לכך מתקבלת ביישומון הודעה שיכולה להפוך להודעה קולית שמתריעה בפני נוסע עיוור שהוא צריך לרדת.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
זה אומר שברכב עצמו אין קול? ברכב אין הנגשה קולית?
עופר לוי
אין כריזה ברכב משום שהמסלול הוא מסלול מותאם ביקוש. זה לא מסלול קבוע שמדלג מתחנה לתחנה כמו אוטובוס רגיל, כמו שאנחנו רגילים.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
ואם לבן אדם נגמרת הסוללה והוא עיוור?
עופר לוי
יופי, מצוין. היתרון של הרכב הזה, היתרון של ההסעה הזאת, גם לאנשי שזקוקים לנגישות חושית, גם מבחינת שמיעה, גם מבחינת ראיה ובוודאי מבחינה קוגניטיבית ואנשים שיש להם בעיות של אוטיזם וכולי, זה הקשר הבלתי אמצעי שיש עם הנהג. אנחנו הנחינו את כל המפעילים להעביר הדרכות בנושא של נגישות חושית. לדוגמה, נוסע עיוור שלא התמצא והגיע לאזור התחנה והנהג מחכה לו ורואה שהנוסע לא מגיע. הנהג מתקשר אליו לטלפון ואומר לו, הנה, אני כאן, ומדריך אותו להגיע אל הרכב. יש קשר בלתי אמצעי. כאשר נוסע נמצא ברכב, נוסע עיוור – קודם כל, כמובן כלבי נחיה וכלבי שירות עולים לרכב – לנהג יש קשר בלתי אמצעי עם הנוסע כשהוא יודע שמולו נוסע עם מוגבלות. הוא מסייע לו גם בעלייה וגם בירידה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הנהג או שאפשר גם לשפר את האפליקציה שהיא דבר דינאמי.
עופר לוי
האפליקציה היא בדיוק בהתאם לתקנות נגישות לשירות, לסעיף 35(ג).
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו לא בקרב מולך.
עופר לוי
חס וחלילה אדוני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו באמת רוצים ללכת הביתה. אנחנו מ-8:00 בבוקר כאן, אבל אנחנו לא יכולים ללכת הביתה כשהנושא לא פתור. אנחנו עושים את זה בנועם שיח. נניח שאדם נרשם לשירות והוא כותב אני עיוור, אני חירש, אני אילם, אני אוטיסט או כל דבר אחר, יופיע לנהג באפליקציה מולו במסך שעלה אדם עם צרכים מיוחדים. אתה דיברת על כך שהנהגים מוכוונים לנושא, הם ראש גדול והם אנושיים והם ילווה נוסעים כאלה, וברכב אין הרבה נוסעים והוא יכול לטפל טיפול פרטני. זה אם אני מבין אותך נכון.
עופר לוי
זה אחד היתרונות שיש בסוג הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בעיניי זה מאוד משמח כשאתה אומר שהגישה והדרישה מהנהג והחברות היא להיות מודעים, להכשיר, להדריך ולסייע לאנשים עם צרכים מיוחדים. תמשיך את הסקירה שלך.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
אני אשמח להתייחס.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע. לא. אני רוצה שעופר לוי יסיים את ההתייחסויות שלו.
עופר לוי
זה באספקט של הנגישות החושית. כשאנחנו הוצאנו את זה, למרות כל מה שנאמר כאן, הבסיס הוא שאנחנו הוצאנו את השירות הזה כפיילוט ולא משרד התחבורה, לא הוצאנו את השירות הזה גם כפיילוט ללא שהוא יהיה נגיש מבחינה חושית וגם בנגישות מסוימת מבחינה פיזית לאנשים שמתניידים בכיסאות גלגלים.

שוב, השירות הוא לא שירות רגיל של אוטובוס – סליחה שאני קורא לו כך – טיפש שלא יודע איזה נוסעים מחכים לו בתחנה. הנהג יודע בדיוק איזה נוסע ניצב לפניו. כשניצב לפניו נוסע שזקוק לסיוע של כיסא גלגלים, למעלון, הנהג יודע שנמצא לפניו נוסע כזה ולכן האינטגרל כבר שולח את הרכב שהוא נגיש אל הנוסע הזה.

נכון, אנחנו כרגע בפיילוט באמת מנסים למצוא את נקודת האיזון. נאמר כאן קודם שיש בג"ץ על הנושא ובבג"ץ נאמר על ידי עמותה בבית המשפט, ואנחנו בהחלט מסכימים לגישה הזו, שאנחנו צריכים להגיע לשוויון תוצאתי בין נוסע שנקרא לו נוסע רגיל לבין נוסע שנקרא לו נוסע עם מוגבלות בהתניידות. אנחנו צריכים למצוא את נקודת האיזון שכל הנוסעים יקבלו בדיוק את אותה רמת שירות ולכן זה חלק ממה שנעשה כרגע בפיילוט. להגיד ששלושה רכבים זה לא מספיק, אנחנו לא יודעים את זה ואף אחד לא יודע את זה כרגע. זה מה שאנחנו מנסים לעשות בפיילוט.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
למה לא כל הרכבים יהיו נגישים? כל המאה יהיו נגישים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא. יש סוגים שונים של נגישות. אפילו לא כל האוטובוסים בישראל, יש להם מקום לנכה עם כיסא גלגלים.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
על זה אני עובדת עכשיו מול משרד התחבורה, להכניס אוטובוסים נגישים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בין מאה אחוזים של רכבים שאין מקום לכיסא לבין שלושה אחוזים בפיילוט של באבל.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
אבל אם אנחנו מתחילים כאן איזשהו פיילוט מאפס ומשהו שאנחנו מחוקקים מחדש, למה לא לעשות אותו נגיש?
עופר לוי
בכל הכבוד, מאחר שמדובר בשירות מותאם ביקוש, ומאחר שבהזמנה כשלעצמה מוזמן אוטו, כמו שמזמינים מונית לשבעה אנשים ולא לחמישה כאשר כל המוניות הרגילות הם לחמישה אנשים, ובתחנת המוניות יודעים שכרגע שולחים מונית לשבעה אנשים ולא מונית סטנדרטית חמישה אנשים – בדיוק באותו אופן יודע ספק השירות שהוא צריך לספק אוטו נגיש.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
אני רוצה לרדת לשורש העניין. לפני הכול, הופתעתי לשמוע על כל נושא הנגישות שדיברת וציינת שחשבתם שקיים. אני אשמח שהכול יהיה מחויב, יהיה מסודר, יהיה כתוב ויהיה ברור לציבור, נגישות א', ב', ג', ד', באיזה דרכים. שהכול יהיה כתוב בצורה ברורה. חשוב שהכול יהיה רשום. זה מה שאני רוצה כדבר ראשון .
עופר לוי
ברשותכם, אני אוסיף עוד דבר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע. הוא לא סיים את הסקירה. חברת הכנסת פינטו, אני יודע שהנושא הזה הוא בנפשך אבל אני רוצה לתת לו לסיים ולהשיב גם לחבר הכנסת מקלב שכבר צריך ללכת.
עופר לוי
אני רוצה לומר שהנושא הזה גם בנפשנו. זה נושא שמאוד חשוב לנו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוא נעשה סדר. חבר הכנסת מקלב צריך ללכת. תתייחס גם להערות שלו ואחר כך נמשיך את הדיון על הנגישות.
עופר לוי
רן יתייחס להערות סגן השרה לשעבר מבחינתי.
רן שדמי
אני אתייחס לנושא של הזמנה מראש אם אנחנו רוצים לאפשר את השירות הזה שלא באמצעות מערכת סלולרית או הזמנה סלולרית, בעצם אנחנו מדברים כאן בהזמנה מראש. בעולם של השירות, שירות גמיש, כמו שהוא נעשה עכשיו, שבעצם יש סוג של הזמנה, כמעט אפשר לקרוא הזמנת און ליין, היכולת לעשות את זה בשיטה שהיא לא אפליקציה, בלי לדעת מיידית איפה נמצא הנוסע ואיפה הוא רוצה לעלות, יש קושי מאוד מאוד גדול.
קריאה
בעמק חפר זה עובד.
רן שדמי
בעמק חפר יש את האופציה של ההזמנה מראש של מספר שעות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חבר הכנסת מקלב, אני לא מאמין שנקבל תשובות כי צריך כאן מחקר ובדיקה. תגידו לי אם מקובל עליהם ועליו. אנחנו רוצים שבסיכום הדיון הזה, מעבר לקידום החוק הספציפי, יוסכם שבתוך חצי שנה משרד התחבורה יפתח דרכי לנסיעה מותאמת אישית שלא רק תלויה בטלפון חכם, יבחן לפחות, יבחן ויפתח פיילוט או אפשרויות כאלה?
רן שדמי
יבחן ויפתח, אתה יודע - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
הייתי הולך לנוסח יותר מחמיר. הנוסחים האלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יבחן. בוא נתחיל עם יבחן. ניפגש עוד חצי שנה. יבחן ויפעל למצוא פתרונות. או שיביא תוצאות או שלא יביא תוצאות.
עופר לוי
לכן כך זה מנוסח.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני שומע מעוזריי שזה קיים בטקסטים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חבל על הפינג פונג הזה. כן, אני רוצה לשחרר את מקלב ולכן אני רוצה לומר שאנחנו נסכם בוועדה שאנחנו דורשים ממשרד התחבורה בתוך חצי שנה לבחון ולפעול לפיתוח תחבורה מותאמת אישית, בדומה לפיילוטים הקיימים, שלא תלויה רק במערכת של טלפונים חכמים וסלולריים ולדווח לוועדה בעוד חצי שנה מה התקדם בנושא. בזמן הזה כמובן לשבת עם מקלב ואחרים עם הידע שלהם. זה יכול להיות סיכום שאתם תחיו אתו?
רן שדמי
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יופי. עכשיו אנחנו חוזרים לשאלת הנגישות.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הבנתי שצריך רישיון. מדובר בשירות שניתן רק דרך מיניבוסים.
עופר לוי
אוטובוס ציבור זעיר. זה סדר גודל של מיניבוס. עד 5,000 קילו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
דיברנו על השאלה האם זה לא משהו עוקף סטטוס קוו של נסיעות בשבת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הם אמרו שהם לא עקפו. אני לא יודע.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תחבורה ציבורית בימי העומס, אתם רוצים להקל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני שאלתי שאלה ולא קיבלתי תשובה ברורה אבל העדפתם את העמימות. המערכות האלה עובדות עכשיו בשבת? באבל, תיק-תק?
עופר לוי
לא אדוני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא עובדות. אז מה אתה רוצה? ברוך השם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם זה מה שיישאר, זה בסדר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
המערכת לא עובדת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
השאלה אם החוק מאפשר להם או לא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כשיתווכחו על תחבורה ציבורית בשבת, זה יכלול גם אותם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כשהיום אתה עושה חקיקה, אתה צריך להפעיל את סעיף 71(7א) שמדבר על איסור עבודה בימי מנוחה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל כרגע זה לא עובד. הם לא חריגים.
עופר לוי
לא חרגנו בשום דבר מסעיף 71(7א).
מירב תורג'מן
אין התייחסות לתיקון הזה, לסעיף 71(7א).
אורי מקלב (יהדות התורה)
אז זה חל על זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה לא פוטר אותם מזה.
מירב תורג'מן
זה לא פוטר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה סוג של תחבורה ציבורית.
עופר לוי
קווי השירות כפופים לסעיף 71(7א) ולתקנה 386(א).
אורי מקלב (יהדות התורה)
וזאת ההגדרה של האוטובוסים האלה. שתדעי גם איך לכתוב את זה. שזה יהיה ברור.
מירב תורג'מן
אין צורך לכתוב את זה כיוון שהסעיפים האלה ממילא חלים. לפי מה שאני מבינה בכל חריגה מהם, צריך אישור השר.
עופר לוי
כל חריגה דורשת כניסה תחת כנפיה של התקנה האהובה עלי, 386(א) לתקנות התעבורה. מאחר שמדובר בקווי שירות באוטובוסים, הרישיון ניתן במסגרת קווי שירות לאוטובוסים וסעיף 71(7א) חל על האוטובוסים, להבדיל ממוניות שירות ששם יש את הסטטוס קוו מימים ימימה, כמו שאדוני יודע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסדר. לעת עתה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תכתוב אוטובוסים זעירים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
למה אתה צריך את זה?
עופר לוי
אדוני, זה לא קשור לגודל של האוטובוס. זה קשור לסוג הרישיון. הרישיון הוא כמו רישיון של קווי שירות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חבר הכנסת מקלב, אתה יוצר את הבידוד.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ברחל בתך הקטנה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אתה יוצר את בתך הקטנה כשלא צריך כי היא כבר גדולה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אנחנו למודי ניסיון. זה טוב לפרוטוקול שהדברים נאמרים בצורה ברורה. אני רואה שגם היועצת המשפטית ערה לדבר הזה ואז לפחות אנחנו נמנעים מעוד עתירות כאלה ואחרות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסדר. תודה רבה חבר הכנסת מקלב. אנחנו חוזרים לדיון על נגישות. אני מעדיף, עופר, שאם יש לך עוד תיאור של מעשים שעשיתם למען נגישות, תאמר את זה בתמצית. אתם באים עם תיקוני חקיקה, אתם רוצים לקדם משהו ואנחנו אומרים לכם שצריך להתייחס לנגישות. תציגו לנו רעיונות אך אתם הולכים לעשות את זה.
עופר לוי
אדוני, בכל הכבוד, אני חושב שאנחנו לכתחילה, עת יצאנו להליך הזה של החקיקה, ועמדנו מול משרד המשפטים ומול דן אורן שמופקד על הנושא הזה במשרד המשפטים, לרבות מול הנציבות, אנחנו התחייבנו כמשרד התחבורה שאנחנו נקיים הליך של התייעצות מול הנציבות.
מיכל שיק הרטוב
תעשה תקנה. למה לא דרך חוק שוויון?
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
למה זה לא מופיע בתוך התקנות שהגשתם לנו?
מיכל שיק הרטוב
אם הכול כל כך קל, בוא תקדם תקנות בחוק שוויון, שלנו תהיה סמכות אכיפה.
עופר לוי
סמכות האכיפה שלכם, אני רואה איך אתם מפעילים אותה היום. תנוחי.
מיכל שיק הרטוב
לא. תנוח אתה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע. עופר, זה לא מתאים.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
זה לא מקובל. אני מבקשת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אצלי בוועדה אפילו חברי הכנסת מדברים יפה, אז אנשי מקצוע ודאי.
עופר לוי
אני משתדל לדבר מאוד יפה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מבקש לא לרדת נמוך ולא בשפה פוגענית.
עופר לוי
אני לא מדבר בשפה פוגענית אבל אני באופן אישי מאוד נפגעתי כשאני ראיתי את המכתב של הנציבות. במכתב של הנציבות נאמר למה לא מקיימים התייעצות, מדירים ציבור שלם, לא מתייעצים עם הנציבות. זה ממש לא נכון. אנחנו הוצאנו מכתב מפורש בשיתוף דן אורן ממשרד המשפטים ובשיתוף הנציבת.
מיכל שיק הרטוב
לא. לא. זה לא היה על דעתנו. מה זאת אומרת?
עופר לוי
אתם ידעתם על זה ואנחנו במכתב התחייבנו שאנחנו ננהל הליך התייעצות מלא מול הנציבות ומול כלל הארגונים שקשורים לנגישות כדי לבדוק את כל הטענות ואת כל הצרכים כדי להנגיש את השירות הזה בצורה מיטבית.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
וההליך הזה התנהל? הוא היה? ואם כן, למה זה לא מופיע בתקנות? למה זה לא מצוין בכתב?
עופר לוי
רק רגע בבקשה. זה מופיע בכתב במכתב שאני שלחתי לדן אורן.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
בתקנות. כתבים הם מכתבים ואנחנו מדברים כאן על חקיקת חוק ועל תקנות. בוא נבדיל בין מכתב לבין תקנות.
עופר לוי
חברים, הפינג פונג הזה לא יציל אותנו. אני מנסה לחשוב כאן על איזה פתרון. עופר, לך אתי ואולי נתקדם. בינתיים לא התקדמנו. עברה שעה ויותר ולא התקדמנו. מה מבוקש בתיקוני החקיקה? בשפה פשוטה, מה מבקשים עכשיו? הרחבת פיילוט? מה המהות שלה?
עופר לוי
אנחנו לא מבקשים להרחיב את הפיילוט ואנחנו לא משנים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה מבקשים עכשיו?
מירב תורג'מן
אדוני, אם יורשה לי, הם מעגנים את הסמכות לתת למפעילים רישיונות לקו שירות מותאם ביקוש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חדשים או לקיימים?
עופר לוי
לא. כרגע אנחנו לא רוצים חדשים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אם תיקוני החקיקה יעברו, הם פותחים את האפשרות הזאת. זה לא מוגבל.
עופר לוי
האפשרות הזאת קיימת גם עכשיו.
מירב תורג'מן
לכן שאלתי מכוח מה הם עשו את זה. היום הם עשו את זה מכוח הסמכות של המפקח על התעבורה ברישיון ניסיוני לפרק זמן מסוים. עכשיו הם פשוט מסדירים את זה בחקיקה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מסדירים את הפעילות הקיימת אבל היא לא משמשת כרגע להרחבת הפעילות.
עופר לוי
לא. בכל הכבוד, אנחנו לא רוצים להשתמש בזה להרחבת הפעילות או לקבע פעילות שהיא לא ניסיונית. אנחנו כרגע, כמו שאמרתי קודם, עדיין בשלב הניסוי והתהייה כדי לייצר שירות יותר טוב, כדי להבין את הצרכים של השירות הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עכשיו לנשום ולא להפריע לי. עכשיו מה אתם מבקשים? תגיד את המשפט בו עצרת.
עופר לוי
אנחנו מבקשים לקבוע בפקודת התעבורה הגדרה לרישיון של קו מותאם ביקוש גם בקווי השירות באוטובוסים וגם בקווי השירות במוניות השירות.

שכחתי להוסיף לכתחילה שבמסגרת התיקון הזה אנחנו גם מייעלים את השירות וגם לאנשים עם נגישות. מאחר והיום קווי השירות מוגבלים בנסיעה מתחנה לתחנה ומוניות השירות מוגבלות בנסיעה רק במסלול קבוע, אנחנו מייעלים את השירות בתיקון הזה בכך שהשירות הזה יאפשר נסיעה, מה שנקרא בעגה המקצועית, דור טו דור. זאת אומרת, במקום שאדוני יזמין מביתו את השירות הזה ויישלח לתחנה שהיא קרובה בפרימטר של כ-400 מטרים מהבית של אדוני וכשירצה להגיע ליעד, יעצרו לו בתחנה שהיא באזור של הפרימטר של 14 מטרים - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זו גם תשובה לסגנית ראש העיר תל אביב.
עופר לוי
בדיוק.
אורי מקלב (יהדות התורה)
שתהיה הורדה בבית ושזה מאוד טוב לאנשים עם צרכים מיוחדים.
עופר לוי
בהחלט. גם לאנשים עם מוגבלות.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
אני שואלת למה זה לא כתוב בתקנות. אתה לא עונה לי על השאלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
השאלה היותר גדולה היא איך ומתי.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
קודם כל למה. אתה שעה מסביר לי כמה זה נגיש, כמה זה טוב אבל אני שואלת אותך למה זה לא מצוין בתקנות. אמרת שהתייעצתם גם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות ועם עמותות, למה זאת לא דרישה שכתובה בתקנות? תשבו ותעשו את זה.
מיכל שיק הרטוב
אני נסעתי בשירות הזה עם אדם עיוור וזה לא היה נגיש כפי שתיאר את זה עופר.
עופר לוי
אנחנו עשינו את השירות הזה עם אדם עיוור שהיה מאוד מרוצה מהשירות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הבנתי שאנחנו קצת במבוי סתום בדיון הזה, לצערי, אבל אני אומר לכם מה אני מוכן לעשות ואתם תגידו מה אתם מוכנים לעשות. מה שעוצר את תיקוני החקיקה הללו, שהם בסך הכול מבורכים, רצויים, טובים והפיילוטים האלה מעולים והרוח הזאת טובה, מה שעוצר כרגע זאת תחושה – עכשיו צריך לדעת אם היא אמיתית או לא – שלא נתנו מספיק את הדעת על היבטי הנגישות. אתה דיברת ונתת דוגמאות.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
יסלח לי יושב ראש הוועדה אבל זה לא לתת את הדעת. זה לא כתוב בתקנות גם אם תנו את הדעת. בתקנות זה לא קיים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע. לתת את הדעת זה לשים בתקנות. בסוף זה מגיע לחוק. לתת את הדעת זה לעגן את הדברים.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
בדיוק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ולכן אני מבקש את הדבר הבא. לצערי אני מסיים את הישיבה הזאת, אני שולח אתכם להתדיינות ביניכם ולהגיע לכל הסכמה בין ארגוני הנגישות, נציבות שוויון מול משרד התחבורה באיזה אופן - לשביעות רצון הגופים הללו והנציבות - תינתן הדעת והעיגון בחקיקה, בין אם בתקנות או כל חקיקה אחרת ובאיזה פרק זמן יבוצעו תיקוני החקיקה בתקנות הללו שמתייחסות להיבט של נגישות של אנשים עם צרכים מיוחדים.

אני מוכן, אם אתם זריזים ודנתם השבוע, להביא את זה שוב בשבוע הבא.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
אני אשמח להוסיף עוד בקשה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אם הגעתם להסכמות, ביום רביעי הקרוב תהיה הקראה וחקיקה. אבל אתם תהיו חייבים לשבת.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
אני רוצה לבקש התייחסות לשני דברים. כמו שאמרת, דבר ראשון, לבוא עם איך מנגישים לכל אוכלוסייה ואוכלוסייה באופן כתוב, לא באוויר, לא במכתבים אלא שזה יהיה כתוב בתקנות. ומה קורה אם יש הפרה. אם בן אדם מגיע, מי אוכף, מה העיצומים, שיהיו עיצומים, שיהיה חוק עם שיניים ולא מכתבים, לא דיבורים ולא הכול טוב ויפה. אני רוצה לראות את זה כתוב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני רוצה להעיר משהו לשירלי. עולם התחבורה הציבורית בכללותו חייב לשפר את הטיפול באוכלוסיות מיוחדות. אנחנו לקחנו כאן פרק קטן מהעולם זה. זה עולם ענק של רכבות ואוטובוסים ודברים אחרים. בפרק הזה הספציפי אתו הם באים ושהוא כן טוב וכן עוזר לאדם שנהג באופן אנושי, באוטו קטן מחכה לוקח אותו הביתה, אנחנו לא רוצים לפגוע בשירות הקטן הזה שיש ולבלום אותו.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
חס ושלום.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו רוצים שהוא ייתן התייחסות מפורשת לסוגיית הנגישות, מה התוכניות שלהם ואיך הם מתחייבים לתקן את התקנות. אבל בואו לא נהפוך את האירוע הזה לאירוע שאם אין את כל תקנות הנגישות לכלל התחבורה בישראל ושכל האוטובוסים יהיו נגישים, אז לא התקדמנו. את זה לא נעשה. זה דיון אחר שנעשה אותו.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
אני לא אומרת להפיל את זה. אני חושבת שאם כבר עושים משהו מאפס, מעגנים אותו בחוק, בוא נעשה כמו שצריך ולא אחר כך פלסטר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. כמו שצריך. אני אומר שהתקדמות דרמטית ולא תופעה מושלמת. רוצים התקדמות דרמטית ולא הישגים מושלמים כי המושלם לא יביא אותנו לשום מקום.
רן שדמי
אנחנו פועלים כאן בשני שלבים. צריך להגיד שיש קו שירות כזה בתקנות או בפקודה. אני אומר שזה השלב הראשון. אנחנו באנו ואמרנו שלגבי מה יכלול הרישיון, גם אנחנו לומדים בדיוק את כל המרכיבים. אנחנו בפיילוט לא רק בעולם של נגישות אלא בעוד הרבה סוגיות אחרות לא פחות מורכבות. אנחנו כן אמרנו שבעולם של נגישות חושית, זה ימשיך. אמרנו שאנחנו מדברים בעולם טכנולוגי, בעולם של התאמת הביקוש להיצע, אנשים עם מוגבלות צריכים לקבל בדיוק את אותה רמת שירות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זאת הצהרת הכוונות. זה בסדר.
רן שדמי
כשאני אומר את זה, זה לא אומר שכל האוטובוסים צריכים להיות מונגשים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסדר גמור. גם אני לא חושב כך.
רן שדמי
לכן אני חושב שנכון שמה שאנחנו בעצם התחייבנו לעשות, זאת הדרך הנכונה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני רוצה להציע לך משהו פרקטי. קח את הפיילוט, וזה רק פיילוט וזה לא קורה בכל המדינה אלא ב-4-3 מקומות, אתה מעגן את המעמד החוקי של הפיילוט הזה כדי לפעול עם גב חקיקתי סדור על פיילוט, נותן לדבר הזה מעמד חקיקתי טוב יותר, בניגוד לאיך שזה הופעל פעם מתוקף דברים אחרים. בתוכו תזרע כמה דברים שבשלב הזה יהיו שיפור דרמטי עבור אנשים עם צרכים מיוחדים. אם בעבר היו שלושה רכבים מתוך מאה, אתה תגיד שעכשיו עשרים אחוזים מהרכבים החדשים יהיו נגישים לאנשים עם כיסא גלגלים. אתה תגיד שתהיה גם הודעה קולית בחוץ. אתה תגיד שלושה, ארבעה, חמישה דברים - כשזה רק פיילוט, אתה צודק – שמשפרים לאנשים עם צרכים מיוחדים. מה הם הדברים האלה שאתה תגיד ונשים אותם בתוך הניסוח, או התחייבות שלכם להביא אותם בזמן מסוים, זה מה שאני רוצה שתעשו ביניכם. לא את כל ההישגים של נגישות תחבורה ציבורית בישראל אבל בתוך פיילוט קטן וצנוע שהוא העתיד של התחבורה שכבר יהיו דברים משופרים בצרכים מיוחדים, לשביעות הרצון. אף אחד לא יקבל את כל תאוותו בידו ולא יהיה מושלם אבל תהיה התקדמות, מגמה של שיפור השירות לאנשים עם צרכים מיוחדים.
רן שדמי
אני חושב שבהחלט הלכנו לכיוון הזה.
מיכל שיק הרטוב
אם הפיילוט לא יהיה נגיש, לא תדע.
רן שדמי
אבל הפיילוט נגיש.
מיכל שיק הרטוב
הוא לא נגיש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא נגיש חלקית אבל הווכחנות בטוח לא תקדם. למרות הוויכוחים, למרות שזאת הייתה התדיינות מעט מתוחה, תנקו את הלבבות, תנקו את הרגשות, כמו שאנחנו חברי הכנסת יודעים לעשות, שבו לפגישת עבודה. גם לשירלי יש להט אבל היא מוח רציני ולב. שבו ותעשו סיעור מוחות באווירה טובה. יש לנו דיון נוסף אליו תנסו לבוא עם מינימום שאתם יכולים לחיות אתו ומקסימום שמשרד התחבורה יכול לספק בשלב הזה של פיילוט. מינימום שאתם יכולים לחיות אתו בפיילוט ומקסימום שהם יכולים לספק בזמן קצר בפיילוט. זה מה שאני רוצה שתביאו לדיון הבא ואם תביאו אותו מראש, אנחנו נעבור להקראה ונאשר את תיקוני החקיקה.

תודה רבה. אני סוגר את הישיבה.


הישיבה ננעלה בשעה 19:56.

קוד המקור של הנתונים