פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



2
ועדת החוקה, חוק ומשפט
12/09/2021


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 53
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום ראשון, ו' בתשרי התשפ"ב (12 בספטמבר 2021), שעה 9:00
סדר היום
היערכות מערך בדיקות הקורונה ליום הכיפורים וחג הסוכות
נכחו
חברי הוועדה: גלעד קריב – היו"ר
ענבר בזק
סימון דוידסון
אוסאמה סעדי
חברי הכנסת
איתמר בן גביר
שמחה רוטמן
מוזמנים
אילנה גנס - ראש מטה בריאות הציבור, משרד הבריאות
משתתפים באמצעים מקוונים
רלי מרגלית - מפקד מפקדת אלון, פיקוד העורף

סלמאן זרקא - פרויקט הקורונה, מנכ"ל המרכז הרפואי זיו

משה פדלון - ראש עיריית הרצליה ויו"ר ועדת הבריאות בשלטון המקומי, מרכז השלטון המקומי

אבי אלקבץ - ראש עיריית עפולה, מרכז השלטון המקומי

ערן זליגמן
ייעוץ משפטי
גור בליי
מנהל הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

היערכות מערך בדיקות הקורונה ליום הכיפורים וחג הסוכות
היו"ר גלעד קריב
בוקר טוב לכולם, שבוע טוב, גמר חתימה טובה לכולם, תודה לכל המצטרפים לדיון שאנחנו זימנו בדחיפות לבחינה של היערכות משרד הבריאות בתחום הבדיקות, לאור הדיווחים התקשורתיים וגם הידע האישי שיש לרבים מאיתנו על האתגרים הגדולים שהיו בימי החג ולקראת ראש השנה בכל הנוגע לבדיקות ה-PCR.

אנחנו נקיים דיון שמטרתו גם להבין את האתגר שאיתו יתמודד מערך בדיקות ה-PCR וחשוב יותר מכך, מה הם הצעדים של משרד הבריאות ושותפיו, מה הם הצעדים שננקטים על מנת למנוע את ההישנות של התופעה הזו. כמובן האפקטיביות של מערך הבדיקות הוא אבן יסוד בהשגת שתי מטרות, הראשונה מניעת התפשטות התחלואה והשנייה היא לאפשר את מדיניות הממשלה לקיים עד כמה שניתן שגרה משקית, שגרה חינוכית בצד המאבק בתחלואה. אין ספק שאם מערך הבדיקות איננו מתפקד כפי שצריך, הדבר יוצר קושי בהשגת שתי המטרות המדוברות.

בוקר טוב לחבר הכנסת בן גביר ולחבר הכנסת סעדי. אפשר לברך על החלמתך?
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
כן, אז ברכה הדדית, אגב.
היו"ר גלעד קריב
אז ברכת ברוך רופא חולים. בוקר טוב לחבר הכנסת סעדי. נמצאת איתנו כאן בחדר הדיונים אילנה גנס, נציגת משרד הבריאות, ראש מטה בריאות הציבור, ונמצאים איתנו בזום גם פרויקטור הקורונה, פרופסור סלמאן זרקא ונציגים נוספים של משרד הבריאות ופיקוד העורף. נמצאים איתנו גם נציגים חשובים ומכובדים של השלטון המקומי שנשמע גם אותם, ובתוכם ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, וראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, וכמובן גורמים נוספים.

אני מציע, מכיוון שלדיון הזה אנחנו הקצנו כשעה כי כינסנו אותו בדחיפות, שניגש ישר לקבל את הדיווח מצד משרד הבריאות. אני מניח שפרויקטור הקורונה הוא זה שיציג את הדברים. פרופסור זרקא, נשמח לשמוע ממך על המסקנות שלכם מתפקוד מערך הבדיקות בימים האחרונים, וכפי שציינתי, חשוב מכך, מה הם הצעדים הננקטים בימים אלו לשיפור מערך הבדיקות והימנעות מהישנות התמונות שראינו, של תורי ענק שנמשכים מספר שעות, אז ברוך המצטרף ובבקשה.
סלמאן זרקא
בוקר טוב, בריאות שלמה והחלמה מלאה. אני רוצה כמה דברים קודם להקדמה. אחד, אמנם ראינו איזושהי אופטימיות מסוימת סביב ירידת מקדם ההדבקהR וסביב כמות החיוביים, אבל הזהירות הזאת שאנחנו מדברים עליה כל הזמן, הזהירות מאוד גדולה כי אנחנו צופים עלייה בתחלואה גם סביב האירועים בחגים וגם סביב פתיחת בית הספר, וזה חלק מהעלייה הזאת שמשתקף דרך הבדיקות. לא רק דרך הבדיקות, גם דרך כמות החולים הקשים בבתי החולים וכמות החולים המונשמים שבסוף השבוע הייתה עלייה קלה, כך שאם דיברנו על איזושהי ירידה, אז לפחות בתחום הזה של עומסים על בתי החולים בדגש על חולים קשים, מונשמים ואקמו, דווקא צפינו עלייה בסוף השבוע. אני אומר את זה לנו, משרד הבריאות ובטח לציבור ולוועדה המכובדת, שחשוב שנבין שהתחלואה עדיין כאן והיא עדיין ברמה גבוהה. אופטימיות נכון להרחיק, אבל זה לא תוכנית עבודה. נמשיך לעקוב אחרי הדברים.

קרה לנו בפתיחת שנת הלימודים מבצע אנטיגן שבוצע בצורה ראויה על ידי משרד החינוך והייתה לו מטרה גם להוציא את המקרים החיוביים וגם להעביר את המסר שאנחנו חיים יחד עם הקורונה, ולכן מדי פעם נכון שנבדוק את עצמנו בערכות הביתיות או נבדוק את הילדים שלנו או אנשים לא מחוסנים בשביל להבטיח שאפשר לקיים סדר בלי סכנת הדבקה. גם התהליך הזה של בדיקות האנטיגן ייצר עוד תוספת לתוך מערך הבדיקות, דבר שלא היה בעבר כחלק מתופעות הלוואי של לייצר בדיקות אנטיגן המוניות לתלמידי ישראל, וגם כחלק מההיערכות בחגים, כך שאני מנסה לומר שהעלייה שקרתה לנו, חלקה נובעת מאותו שינוי תפיסות או שינוי מדיניות או החלטות לגבי בדיקות האנטיגן שנעשו ערב פתיחת בתי הספר ובערב החג, ובטח החיוביים התנקזו לתוך בדיקת ה-PCR.

הדבר הבא ברמת העקרונות שחשוב להגיד, זה שאנטיגן מהיר שזה בדיקה שמתבצעת בחברת איכילוב וול במרכז ומד"א ברחבי הארץ, היא הבדיקה שמשמשת לתו ירוק, כך שמה שנכון שיקרה, ויש לנו בהחלט בנושא הזה מה לעשות בהקשר של ההסברה וההסדרה, זה כל מי שמעוניין לעשות בדיקה לתו ירוק בשביל להיכנס למסעדה או לכל מיני מקומות שדורשים תו ירוק, היה נכון שיעשה בדיקת אנטיגן מהירה בתחנות איכילוב וול ומד"א ולא להגיע לבדיקות ה-PCR במתחמים של פיקוד העורף.

אנחנו ראינו שכנראה הציבור מבולבל. אולי חלק מזה נובע גם מאינסנטיבים נוספים, כי בדיקת האנטיגן עולה 52 שקלים למי שלא מחוסן, ילדים עד גיל 12 פטורים, ובדיקת ה-PCR היא חינם, כך שיותר זול ללכת ולעשות PCR מאשר לעשות בדיקת אנטיגן. אני עצמי ביקרתי ביום רביעי, בחג השני בתחנה עמוסה בנשר ושוחחתי עם הציבור. שוחחתי עם אישה שהגיעה מעכו לעשות לבת שלה בדיקת PCR לחתונת האחות, ולא עשתה בעכו בדיקת אנטיגן, ומייד הראיתי לה שאפשר לקבוע במיידית בדיקת אנטיגן במד"א, אז בין אם היא לא ידעה, בין אם חששה לתשלום, אני אומר, זה אחריות שלנו להסביר את הנושא מחדש לציבור בשביל שהדברים יהיו יותר ידועים.

יש בלבול אחד בהקשר שלPCR שנותן אינדיקציה לתו הירוק, וזה לילדים שנוסעים לבתי מלון, שגם בתקופה הזאת היה באופן יחסי בתי המלון מלאים, אז סיבה נוספת לעלייה זה ילדים שעושים בדיקת PCR ונוסעים עם המשפחות לבתי מלון. כל סוף השבוע ניהלנו דיונים והבוקר היינו בהערכת מצב עם ראש הממשלה. אנחנו הולכים לעשות הסדרה בנושא הזה. אנחנו בוחנים שבדיקת ה- PCRלא תהיה לטובת בתי המלון אלא בדיקת האנטיגן, וזה משהו שנקבל עליו החלטה עד מחר.

אחרי שבחנו ובדקנו את כל בדיקות ה-PCR שהיו בימים העמוסים, אנחנו רוצים מצד אחד להסביר לציבור וגם למצוא את הדרך לעזור לציבור לקבל בדיקות אנטיגן ולא בדיקות PCR. תהליך כזה אמור להוריד את העומס בתחנות ה-PCR. הדבר השני שאנחנו עושים, החליט ראש הממשלה להגדיל את כמות הצוותים הדוגמים ב-30 נוספים, שכבר מחר יכנסו 20 צוותים לפעולה, דבר שיש פה פוטנציאל לצמצם את העומסים ולהגדיל את הפוטנציאל של המערכת.

הדבר האחרון שאנחנו עושים, קופות החולים כחלק מימי החג, חלק מהפעילות הייתה יותר מצומצמת, אולי בעיקרה היה בחברה הערבית. אנחנו מבינים שאנחנו לא יכולים לוותר על תרומה של קופות החולים בימים עמוסים אלה, ולכן גם בנושא הזה הייתה פגישה של ראש הממשלה יחד עם מנכ"לי הקופות ביום שישי, בנושא הזה של פתיחת מתחמי הקופות לביצוע בדיקות גם בערבי חג, וסוכם שזה חלק מהדברים שאנחנו נותנים מענה.

כרגע יש לנו תוכנית פריסה עד סוכות מבחינת המתחמים, מבחינת הימים, מבחינת הפעילות והשעות. אנחנו לא צופים עומס נוסף. חייב להגיד שהעומס הזה הוא עומס חריג. לא ראינו אותו בימים אחרים ואנחנו לא צופים עומס נוסף, ובכל זאת אנחנו מתארגנים - - -
היו"ר גלעד קריב
פרופסור זרקא, אתה שומע אותנו?
סלמאן זרקא
שומעים אותי?
היו"ר גלעד קריב
כן.
סלמאן זרקא
אז מבלי לחזור על הדברים, נסכם, אחד, מגדילים את כמות הצוותים. שניים, עוסקים בהסברה ובהכוונה לבדיקות האנטיגן המהירות שהתור שם הוא מעכשיו לעכשיו. שלוש, מאריכים לימים הקרובים מבחינת החגים גם בזמינות של פיקוד העורף וגם בזמינות של קופות החולים. אנחנו לא צופים עלייה נוספת בנושא הזה אבל בהנחיות שציינתי כולל הגדלת כמות הצוותים, אנחנו מאמינים שגם אם תהיה עלייה נוספת, נוכל לתת לה מענה.
היו"ר גלעד קריב
פרופסור זרקא, תודה. בסופו של דבר אנחנו עדיין נמצאים היום במצב שבו תלמיד שנכנס לבידוד בעקבות חשיפה למאומת, נדרש לשתי בדיקות PCR?
סלמאן זרקא
אכן. נדרש בהתחלה לבדיקתPCR ואחר כך בשביל לצאת מהבידוד.
היו"ר גלעד קריב
אני ראשית אומר שבמצב הזה ולאור הנתון של קרוב ל-150,000 תלמידים שנמצאים עכשיו בבידוד, אז העומס הוא כמעט נתון ודאי. הצטרפה כמות דרמטית של ישראלים, צעירים במקרה הזה, שנדרשים לשתי בדיקות PCR. במובן הזה דומני שטריוויאלי שככל שאנחנו נבדוק במדיניות של המשך קיום שגרת לימודים, ההיערכות צריכה להיות לכך שציבור של עשרות אלפים, למעלה מ-100,000 ידרשו לפעמיים בדיקות, ואני מניח שכאשר תלמיד נחשף לבדיקה ונוסע עם ההורה שלו לתחנת PCR, אלא אם תשנו את המדיניות, ההורה גם עובר בדיקת PCR כי הוא כבר נמצא שם והוא נחשף לילד, אז אנחנו מדברים למול עונת הקיץ על תוספת של מאות אלפי בדיקות כל שבוע. האם זה לא תמונת המצב?
סלמאן זרקא
אכן יש עלייה בגלל פתיחת בית הספר ולנו היה חשוב כחלק מהמסר של קיום שגרה לצד הקורונה, כן לפתוח את בתי הספר. העלייה הזאת היא חלק מהסיבה למה אנחנו מגדילים את כמות הצוותים, כי אם היינו סבורים שיש כאן עלייה רגעית, אז אין הצדקה - - -
היו"ר גלעד קריב
הקשר הוא קשה אבל אני אציין שיש להעלות את השאלה מדוע הדבר לא נעשה מראש כחלק מהצעדים לפתיחת שנת הלימודים. תמיד מוטב מאוחר מאשר בכלל לא, אבל התחושה היא שהנקודה הזו, ואנחנו קיימנו כאן דיון בהארכה האחרונה של התקנות, ומתוך הדיון גם משרד הבריאות התמקד בעיקר באיכות מערך הבדיקות המהירות לקראת החגים במסגרת התו הירוק, ולא שמענו דבר וחצי דבר על היערכות במערך ה-PCR לאור פתיחת שנת הלימודים, וזה נקודה שצריך לתת עליה את הדעת.

בהסתכלות עתידית מה שברור הוא, שהתופעה של העלייה בביקוש לבדיקותPCR לא עתידה להיעלם אלא עתידה להתרחב. ככל שאנחנו נקפיד בשגרת לימודים, אנחנו מאוד שמחים שיש שגרת לימודים אבל ברגע שנסיים את החגים ונחזור למצב של 20 ימי לימודים בחודש ולא שישה, אז כמות התלמידים שיהיו בבידוד רק תעלה.

ערן זליגמן איתנו?
ערן זליגמן
כן, אתכם, שלום.
היו"ר גלעד קריב
תודה על ההצטרפות שלך. בהמשך לדבריו של הפרויקטור, של פרופסור זרקא שכרגע ניתק איתו הקשר, התוספת של ה-30 צוותי בדיקה, איזה שיעור של הרחבה מדובר?
ערן זליגמן
קודם כל אני רק רוצה רגע לצבוע בפני הוועדה המכובדת את הכמויות שהיו. מסתכלים גם על חודש ספטמבר, אז הממוצע ליום הוא די דומה לממוצע ליום גם של חודש אוגוסט, כ-130,000 בדיקות. זה כולל כמובן נתב"ג, הסקרים השונים והמתחמים. העניין הוא פה שימי הפעילות היו בצורה שהיא התנהגה פחות לינארית אל מול החגים, וכמו שאמר הפרופסור, הנושא גם של קופות החולים שבערבי החג והחג היו בתפקוד נמוך וגם הביקוש הגבוה בערבי החג ובחג בשונה מתקופות קודמות, הביא לעומסים גדולים.

30 הצוותים שהצטרפו השבוע יעזרו לעשות שיפור של השירות. הכוונה היא לא להרחיב את הפריסה של המתחמים, כמו רגע לשפר את השירות במתחמים, להוסיף עוד מסלול ואולי לפצל מתחמים מאוד גדולים דוגמת ראשון לציון, למתחם נוסף שיהיה באיקאה בתאום עם הרשות, ואז זה ייתן עוד מענה.

עוד דבר שהתייחס אליו הפרופסור ונכון להדגיש פה זה החשיבות של ההבחנה וההסברה של מה בין תו ירוק ובדיקות מהירות לבין PCR. גם פה ההנחיה ש-PCR יאפשר כניסה לבתי כנסת ל-96 שעות הביא גם כן לעלייה משמעותית בביקוש, וגם ה-PCR למלונות, ואנחנו חושבים שצריך לעשות פה שני דברים: אחד, להפריד בצורה דיכוטומית ביןPCR שנועד לבידוד, לסימפטומטיים ולצרכים כאלה לבין תו ירוק שאמור להתבסס על אנטיגן. יש עבודה במשרד הבריאות שמובילה שרון אלרועי, לבחון הגדלת התוקף של הבדיקות המהירות ל-48 שעות ולא ל-24 שעות וככה לעודד את האנשים לא לחפש את חלופת ה-PCR. זה נוסף להסברה.

עוד נושא שעלה זה הנושא של תמיכה ושותפות עם הרשויות, שככלל תמיכה ושותפות יוצאת דופן לטובה, אבל גם בתקופת הערב חג והחג היו כמה רשויות שביקשו שלא לפתוח מתחמים, מה שגרם לעומס במתחמים אחרים שכן היו פתוחים, וגם את זה צריך לראות לקראת ערב החג והחג, שכלל הרשויות נעתרות לפניות או לתכנון של פיקוד העורף ושלנו כן לפתוח את המתחמים.

צריך להבין שהמשק הזה, בסוף יש לו גם קיבולת. הקיבולת היא המעבדות. ככל שנגדיל את כמות הדיגומים, ולעולם הביקוש יעלה אקספוננציאלית באירועים האלה ויכולת המעבדות תגדל לינארית, ולהגדיל יכולת של מעבדה זה כוח אדם ומכשור ותהליכים מאוד מורכבים, אנשי המקצוע מבינים את זה, אבל לדעתי בכל מערכת תפעול זה נכון, אז ה-SLA והתשובה תגיע קצת יותר מאוחר, ולכן צריך לראות שגם יש לנו בסוף מגבלה לכמות הבדיקות שאפשר לבצע אל מול המעבדות הנתונות והיכולות שקיימות במדינת ישראל, שהיא דרך אגב מהמצטיינות בנפש, לכמות הבדיקות לנפש הכוונה.
היו"ר גלעד קריב
ערן, אתה יכול לתת לנו עוד נתונים, כמה מתחמים וכמה צוותים פועלים כיום לפני התוספת?
ערן זליגמן
היום פועלים כ-130 צוותי דיגום לפני התוספת. נמצא פה גם לדעתי מפקד מפקדת אלון, רלי. רלי, אתה איתנו?
היו"ר גלעד קריב
כן, הוא איתנו. אנחנו מייד נפנה אליו.
ערן זליגמן
מאה אחוז, אז אני אומר שבגדול יש כ-130 צוותי דיגום שפרוסים. זה גם למעברים הקרקעיים וגם למתחמים השונים לעוד דיגומים פה ושם שצריך לעשות במקומות ייחודיים. הם מתפרסים על פני שעות היממה בתאום עם הרשויות ובהתאם לניסיון ולידע שלנו אל מול הביקושים, ובתאום עם הדסקים השונים במשל"ט, בין אם זה הדסק הכללי, דסק חרדים או הדסק של המגזר הערבי. משתדלים לתת מענה לביקושים ולהבנה שלנו איפה צפוי העומס, אבל זו שמיכה שהיא בסוף מוגבלת.
היו"ר גלעד קריב
התוספת של ה-30 צוותים, שעל פי הוראת ראש הממשלה משקפת בערך עלייה ב-25% במספר הצוותים. מייד נפנה למפקד מפקדת אלון. אני אציע לחבריי שנשמע את הדיווח של מפקד מפקדת אלון.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
אולי מבחינת הנתונים, אני רוצה קצת אולי שיעשו לנו סדר. היושב-ראש כאן שאל שאלות חשובות מבחינת 130 הצוותים. 130 צוותים, זה אומר כל צוות בתחנה אחת? איך זה עובד בדיוק?
היו"ר גלעד קריב
זה אני מניח מפקד מפקדת אלון שאחראי על העניין הזה, ייתן לנו את התשובה, כי פיקוד העורף מפעיל את המתחמים האלה.
ערן זליגמן
אם אפשר כבוד יושב-ראש הוועדה לענות לחבר הכנסת בן גביר.
היו"ר גלעד קריב
כן, בקשה.
ערן זליגמן
כל צוות דיגום, הוא מכיל בעצם ארבעה או חמישה אנשים. זה שני דוגמים, שני רשמים ועוד ראש צוות, שגם הרשמים והדוגמים הם חלופיים, וצוות דיגום כמובן מוגבל גם בשעות שלו. צוות דיגום שעובד שמונה שעות, אז אם אני רוצה לפתוח מתחם ליותר מזה, אז אני צריך בעצם שני צוותים על אותו מתחם או אפילו במתחמים שאם יש שישה ושבעה צוותים, כי בסוף אנחנו רוצים לפתוח כמה מסלולים וכל צוות הוא בגדול מסלול, אבל כל צוות זה לא בן אדם אחד.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
מה שאני תוהה, ואני בטוח שכנראה אני לא מבין את זה כל כך, אני רואה כאן סיכום של דיון ועדה מיום 5.9.21, שנציגי הממשלה דיברו שם על זה שיש בימי שישי ושבת 240 תחנות.
היו"ר גלעד קריב
לא, זה הבדיקות המהירות, חבר הכנסת בן גביר. זה שני דברים שונים. לקראת החגים הדיון היה על התו הירוק, והתו הירוק מתמקד בבדיקות אנטיגן למעט ההחרגה של מתפללים שקיבלו הפעם היתר בגלל אורך ראש השנה, לבוא לעשות PCR. הדיון התמקד בנושא האנטיגן, שם באמת ראינו שלא היו בעיות דרמטיות והתעוררנו למציאות שדווקא בתחום ה-PCR יש, ולכן קבענו את הדיון.

ערן, בין אם אתה ובין אם תעביר את זה לפיקוד העורף, כמה מתחמים מופעלים היום? אני לא מדבר על הגבולות.
ערן זליגמן
אני חושב שנכון שמפקד מפקדת אלון יתייחס.
היו"ר גלעד קריב
בסדר גמור, אז אנחנו מייד נבקש ממפקדת אלון להציג את הדברים. אני רק רוצה לשאול את אילנה גנס, לקראת יום הכיפורים שבו בעצם בדיקות האנטיגן לא יכולות לסייע למתפללים, ואנחנו מדברים על ציבור ישראלי רחב מאוד שיגיע, האם תהיה תשובה לגבי הרחבת תוקף בדיקות האנטיגן כדי למנוע תורי ענק במתחמים מחר ומוחרתיים?
אילנה גנס
בדיקות אנטיגן ספציפית ליום כיפור פחות תהיינה רלוונטיות כי אנחנו מדברים לפחות ארבעה ימים שאנחנו צריכים תוצאה של בדיקה בתוקף, ולכן גם PCR ברגיל, אנחנו מאשרים אותו ל-72 שעות. בחגים, במסגרת התקנות אישרנו הרחבה ל-96 שעות בדיוק לצרכים האלה.
היו"ר גלעד קריב
מכיוון שציבור גדול מאוד יגיע גם ביום שלישי בערב וגם ביום רביעי לבתי הכנסת, וביום כיפור להבדיל מראש השנה אין בדיקות אנטיגן.
אילנה גנס
בשלישי ורביעי עדיין ניתן לעשות בדיקות אנטיגן.
היו"ר גלעד קריב
סליחה, רביעי וחמישי. ציבור גדול יגיע ברביעי וחמישי. האם אתם עדיין מתכוונים לשלוח את כל ציבור המתפללים לעשות בדיקות PCR?
אילנה גנס
אין ברירה, כן. אנטיגן לא ייתן לנו מענה לכל כך הרבה זמן. מדובר על 96 שעות.
היו"ר גלעד קריב
מדובר על 36 שעות, לא?
אילנה גנס
לא. יש לך בעצם רביעי, חמישי, שישי, שבת.
היו"ר גלעד קריב
טוב, אבל ליום שישי זה לא חג. אנחנו מדברים על ערב יום רביעי ועל יום חמישי. יום שישי לא רלוונטי לעניין. זה לא 96 שעות.
אילנה גנס
לא, אז מי שעושה ביום רביעי בבוקר בדיקה, היא תהיה בתוקף ליום חמישי כמובן.
היו"ר גלעד קריב
גם אם זה בדיקת אנטיגן?
אילנה גנס
כן. בדיקת אנטיגן, התוקף שלה הוא 24 שעות.
היו"ר גלעד קריב
לא, אז זה לא רלוונטי. אם בן אדם עושה בערב יום הכיפורים, הוא רוצה לגשת לבית הכנסת ביום רביעי בערב וביום חמישי בערב.
אילנה גנס
אז לחמישי בערב זה לא יהיה בתוקף.
היו"ר גלעד קריב
אז מה הפתרון שלכם? אתם שולחים עכשיו את חצי מהציבור הישראלי היהודי שפוקד את בתי הכנסת לרוב פעמיים במהלך יום כיפור, לעשות בדיקות PCR?
אילנה גנס
כן.
היו"ר גלעד קריב
ומה ההיערכות שלכם לזה גם מבחינה הסברתית? אם זה המצב, אז כבר היום הייתם צריכים לומר לציבור, תדעו, מי שרוצה לגשת פעמיים או יותר לבית הכנסת ביום הכיפורים עם ילדים, אתם צריכים להביא PCR.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
אבל גם אז, איך יהיה להם יכולת לקלוט כל כך הרבה?
היו"ר גלעד קריב
אני גם לא מבין.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
אנחנו עכשיו על 130 ועוד תוספת של 30.
היו"ר גלעד קריב
אני לא מצליח להבין. אתם מתקשים להתמודד עם 130,000 בדיקות במתחמי הבדיקה של פיקוד העורף.
ענבר בזק (יש עתיד)
למה בעצם ה- PCRכבר היום לא מוכר לתו הירוק?
היו"ר גלעד קריב
הרציונל הוא שה-PCR, שזאת בדיקה יותר מורכבת שמחייבת מעבדה וכו', אותה שומרים לאנשים שנחשפו למאומתים ולסימפטומטיים, וכל מסלול התו הירוק פועל דרך בדיקות האנטיגן, לכן הקלו בראש השנה על המתפללים, אבל יש פער גדול בין המתפללים בראש השנה לבין יום הכיפורים, וגם מבחינת האורך. ראש השנה הוא באמת פרוס על פני כמעט 72 שעות.

אילנה, בכל מקרה התשובה היא מאוד בעייתית מכיוון שעל פי הנתונים שלכם לא ברור לי איך אתם תעמדו בנושא הזה.
אילנה גנס
אנחנו נשקול את זה.
היו"ר גלעד קריב
אני מבקש תשובה האם ניתן להאריך את תוקף בדיקות האנטיגן ליום הכיפורים ל-48 שעות לאלתר, ולהודיע על זה לציבור. התשובה תצטרך להגיע אלינו היום. אנחנו מאוד מוטרדים מסיפור יום הכיפורים כי יקרה אחת משתיים, אני רוצה לומר את זה לפרוטוקול.
ענבר בזק (יש עתיד)
הציבור פשוט לא יעמוד בזה. יהיו הפרות.
היו"ר גלעד קריב
כן.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
הציבור יבוא לבתי הכנסת.
היו"ר גלעד קריב
הדבר ייבדק. אילנה בודקת את העניין. יש פה איזשהו בירור.
אילנה גנס
קיימת האופציה הזאת אבל זו אופציה שעדיין לא אושרה.
היו"ר גלעד קריב
ברור.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
אין יותר מדי זמן ליום כיפור.
היו"ר גלעד קריב
כן, אז אני רוצה לבקש, אילנה, אם יהיה אפשר, יש לנו היום עוד יום ארוך ביחד. אני מבקש שתינתן תשובה ממשרד הבריאות לפחות לגבי הכוונה, האם בטיוטת התקנות שנאשר ביום שלישי תהיה החרגה של יום הכיפורים כך שבדיקות אנטיגן יתפסו ל-48 שעות ואז הציבור ידע שבבוקר של ערב יום הכיפורים, וזה גם מחייב אתכם להסברה, שייגשו בבוקר לעשות בתחנות של הבדיקות המהירות, בדיקות שיאפשרו להם להגיע גם בערב יום הכיפורים וגם במוצאי יום הכיפורים.

אני שמח שנמצא איתנו בדיון יותם ארונוביץ' שהוא מוביל תחום הבדיקות המהירות למרות שהדיון היום הוא על ה-PCR. זה יחייב אתכם לוודא שביום שלישי בשעות אחר הצוהריים והערב וביום רביעי, ערב יום הכיפורים בבוקר, יש פריסה הולמת של תחנות בדיקה מהירה. אם אתם הולכים על המהלך הזה, ואני מאוד ממליץ שתלכו על המהלך הזה של אישור בדיקות מהירות ליום הכיפורים. זה גם יוריד את העומס מה-PCR.

אני מציע, חברי הכנסת, שאנחנו נשמע רגע את סקירת פיקוד העורף ואז נעלה עוד שאלות מצדכם, ואז נפנה לשלטון המקומי.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
רגע, אף אחד לא מגיע לכאן כי לא יכולים או כי יש את האלטרנטיבה של הזום?
היו"ר גלעד קריב
יש היום גם פקקים קשים, אבל חבר הכנסת בן גביר, צריך לומר, אנחנו קבענו את הדיון הזה ממש בערב החג. יחסית אנשים מגיעים לדיונים.

תא"ל רלי מרגלית, מפקד מפקדת אלון, תודה על ההצטרפות שלך. נשמח לדיווח ולסקירה שלך.
רלי מרגלית
שלום לכולם, תודה לכם מכובדיי. אני רוצה להגיד שמערך הבדיקות עומד בעומסים גדולים מאוד מטבע הדברים בשבועות האחרונים, עם ביקושים שהם גדולים, כאשר הבעיה המרכזית היא לא המספר הכללי והממצאים, אלא הבעיה זה הפיקים. הרבה פחות דיבר על זה זליגמן. הוא קרא לזה התנהגות פחות לינארית, אבל זה פשוט התנהגות שהיא התנהגות שעובדת בפיקים, מה שמקשה כמובן על ההתמודדות.

המערך של פקע"ר הוא מערך משלים למערך קופות החולים. זה מערך שעובד בצורה משותפת. יש המון פעולות נוספות שקורות במערך הבדיקות, בין אם זה מגן אבות, בין אם זה בדיקות של אנשים שנדרשים להגיע לבתים שלהם, בדיאליזה, התפרצויות כאלה ואחרות, בתי ספר, מעברים וכיוצא בזה.

אנחנו באמת עמלים קשות עם משרד הבריאות על לנסות לראות רגע אחד מה היו הבעיות שגרמו לעומסים הגדולים ואיך אפשר לפתור את זה. צריך להגיד כמה דברים שאנחנו הבנו. אחד, זה באמת ירידה כמו שפרופסור זרקא ציין, ירידה של קופות החולים שבסופו של דבר גרמה לאנשים לנוע למקומות אחרים. היו לנו קצת בעיות של תיאומים כאלה ואחרים. מאחר וכל ההסתכלות היא הסתכלות מרחבית, ואני אגיד אחרי זה כמה דברים על זה בפתרונות, אבל בהסתכלות המרחבית הסגירה של מתחם כלשהו, אני אתן סתם כדוגמה, אתמול סגרנו מתחם בחיפה כתוצאה ממשחק כדורגל שהיה, בתאום כמובן עם הרשות. הדבר הזה יצר עומסים כבדים על פרדס חנה, אז הדברים האלה נורא משפיעים ואנחנו צריכים כמובן למצוא לזה פתרונות טובים יותר.

מעבר לזה יש לנו עלייה של ביקושים של הילדים. ציין את זה פרופסור זרקא. הקריאה של משרד הבריאות שהיא נכונה מאוד בעיניי, היבדקו לפני שאתם נפגשים עם המשפחות שלכם, אז כמובן שההתייחסות לזה הייתה אמורה להיות אל מול אנטיגן, אבל חלק מהציבור פנה וביקש את זה דרך ה-PCR.

חשוב מאוד להבין. אנחנו בניצול מוחלט ומלא של כלל המשאבים שמוקצים. 130 הצוותים האלה, לשאלתו של חבר הכנסת בן גביר, מתחלקים לכ-50 מתחמים פחות או יותר. זה לא כל יום 50 מתחמים. לפעמים הם גדולים יותר וגדולים פחות. למשל, יש מתחמים מסוימים שאני משקיע בהם שמונה צוותים. יש את המתחמים הגדולים. כלומר, שמונה צוותים מתוך ה-130 הולכים לשם. ה-130 צוותים האלה, הקפסיטי המקסימלי שלהם במיצוי מלא ואפילו קצת מעבר, זה של 75,000 בדיקות ביום. זה מה שה-130 צוותים יודעים לתת, קרי, הוספה של 30 נוספים תגדיל בעוד 17,000 פחות או יותר בדיקות. ההשלמה למספרים של מעבר הם באותם דברים שדיברתי עליהם, הם צוותים נוספים של מגן אבות, של טיסות. יש חזרה מהטיסות של בן גוריון, של קופות החולים כמובן וכו'.

צריך להגיד שהגענו בפיק מסוים. אמנם היה פיק מאוד לא נעים מבחינת השירות לאזרח, אבל הגענו עד כדי 230,000 בדיקות. זה מספר מטורף שהוא הרבה מעבר לקפסיטי של המערכת, ובכל זאת מי שמגיע בסופו של דבר, כמובן ייבדק.

דיברתי על התלות בין המתחמים. היא תלות שהיא משמעותית מאוד. אני רוצה שתדעו שברוב הזמן, וממעקב מאוד צמוד על הדבר הזה, רוב הזמן אין תורים גדולים. זה נכון שיש פרקי זמן מסוימים שבהם יש תורים ולפעמים הם תורים בלתי נסבלים ואנחנו מאוד מוטרדים מזה, אנחנו מסכימים עם זה, אבל ברוב הזמן אין תורים, וכמובן כשיש תורים אז זה גורם ללחץ גדול ולתלונות רבות, ושוב, בצדק. הפתרונות שאנחנו מבינים אותם: אחד, הרחבת המענה במוצאי חגים עד חצות, כלומר שנקבל אנשים קצת יותר מאוחר. צריך להבין שאם אני מושך את זה גם אחרי חצות, אז זה פוגע לי ביום שאחרי והניהול של זה, ולכן עד חצות בחלק מהמתחמים. כמובן מוצאי חג ובמוצאי שבתות.

היום יש לי בצוהריים דיון איך אנחנו מוסיפים עוד מתחמים במוצאי החג, בשבתות שהם הפיקים הגדולים. אנחנו מגדילים את הצוותים כפי שנאמר, בכ-30 צוותים בהנחיית ראש הממשלה. הרחבת קופות החולים, דיבר על זה פרופסור זרקא, אז לראות שבאמת אין לנו פה איזה שהם פיקים של ירידה. אני חושב שההסברה וההכוונה היא מאוד משמעותית. היא נעשית הרבה אבל צריך לשפר את זה.

אפרופו שאלת האנטיגן, זאת שאלה שבטח פרופסור זרקא יוכל לענות עליה טוב ממני, אבל זה שאלה שנידונה, להרחיב את זה ל-48 שעות. זאת לא שאלה חדשה וצריך לתת על זה את המענה כמובן, וכמובן יהיו שינויים בהתוויות של התו הירוק בכדי לאזן את זה. אנחנו אחרי לא מעט דיונים שמנסים באמת לפתור את העניין הזה.

אני חושב שיהיה לנו בשבועיים הקרובים עוד פיקים מסוימים של עליות. אני לא חושב שהם יגיעו לפיקים שהיו עד עכשיו. אני חושב שהפתרונות שאנחנו מציעים הם סבירים לעת הזאת. גם אי אפשר להגדיל את זה עד אין-סוף, אבל אני חושב שאחרי החגים, אחרי סוכות תהיה ירידה משמעותית בביקושים.

משפט אחרון שאני רק אגיד. יום כיפור הוא כמובן מייצר לנו מורכבויות קשות מאוד בהקשר של המענה. בערב יום כיפור אנחנו נעבוד עד השעה 12:00. אנחנו מנסים לראות אולי טיפה להרחיב את זה, אבל בטח אי אפשר עוד הרבה, כי אחרי שגומרים לדגום יש את התנועה למעבדות וכו'. המעבדות יבדקו בצורה חלקית במהלך כיפור. לא יהיו בדיקות במהלך יום כיפור וגם בצאת יום כיפור, מאחר וצאת יום כיפור יוצא רק בשעה 19:30 ועד שנצליח לפרוס, כבר יהיה 21:30–22:00 בלילה, אז גם כן לא יהיה שם אלא יהיה רק בבוקר שאחרי, שם אנחנו ננסה להגדיל את המקסימום בכדי לקבל את כל אותם מה שהיה לנו ביום כיפור. אני מקווה שעניתי.
היו"ר גלעד קריב
אני מבקש להבין כמה דברים. ראשית, האם ההרחבה של ה-30 צוותים היא הרחבה קבועה או תחומה בזמן כרגע?
רלי מרגלית
היא כרגע מאושרת למספר שבועות וככל שיידרש, אז היא תמשיך הלאה. כל הצוותים תחומים בזמן.
היו"ר גלעד קריב
ברור, אבל זה לא שזה תוספת לשבוע.
רלי מרגלית
לא, לא, זה ליותר. ככל שיידרש.
היו"ר גלעד קריב
שאלה שנייה, האם ישנו סיכום לידיעתך עם קופות החולים לגבי מתווה העבודה שלהם בערב יום הכיפורים סביב בדיקות ה-PCR וביום שישי שלאחר החג?
רלי מרגלית
הייתה שיחה למיטב ידיעתי, פרופסור זרקא פה, של מנכ"ל המשרד עם קופות החולים. היום אני אקבל את כל הפירוטים ובכל מקרה חשוב שתדעו שאנחנו פועלים בצורה משותפת. זה ארגון אחד מבחינתנו. המערך שלנו ומערך קופות החולים, אנחנו מתאמים אותו ביחד ותופרים אותו ביחד. אני חושב שבערב יום כיפור מה שנסגר, זה שיהיה שם תפקוד גבוה מאוד אל מול הצורך.
היו"ר גלעד קריב
וביום שישי שאחרי החג, לאור העובדה שמוצאי יום הכיפורים אין?
רלי מרגלית
כנ"ל.
היו"ר גלעד קריב
טוב, אז נבקש אישור ממשרד הבריאות. מה שאנחנו עוד מצפים לשמוע ממשרד הבריאות זה עניין האנטיגן ליום הכיפורים וגם ההיערכות של ההסברה. למשל, הציבור צריך לדעת שלמוצאי יום הכיפורים אין תחנות בדיקה, כי הורים שירצו להוציא את הילדים מהבידוד כך שהם ילכו אולי בשישי ובוודאי בראשון לפני סוכות, אז הם צריכים לקבל את המידע הזה. אני חושב שהייתה בעיה מאוד קשה והתרענו עליה בוועדה, והיה לי את התכתובת עם עוזרי השר באמת גם בערב ראש השנה, שלא הייתה היערכות ראויה להסברה ברשת ומנועי החיפוש לא עבדו כמו שצריך. קיבלנו על זה הרבה מאוד תלונות.

חשוב לי לומר, הציבור לא מצליח להגיע למידע, איפה יש תחנות, איפה אין תחנות. זימון התורים שזה רלוונטי לבדיקות המהירות, עבד בצורה מאוד לא טובה בערב החג. אני בדקתי את הדברים באופן אישי, אבל המידע הזה של הציבור, איזה מתחמים פתוחים בערב יום הכיפורים וביום לפני, זה שאין מתחמים במוצאי יום הכיפורים, שאנשים לא ייסעו סתם, ושביום שישי יש פריסה רחבה. אני מקווה שביום שישי המתחמים יעבדו באמת פרק זמן ראוי. שבת, אני חושב נכנסת לקראת 18:30. ברור שאי אפשר להגיע לרגע האחרון אבל חשוב שביום שישי ומוצאי שבת הדברים יעבדו.

חבר הכנסת בן גביר, בבקשה.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
אני רוצה לשאול. אמרת לגבי 75,000 בדיקות. השאלה היא גם לגבי המעבדות. המעבדות מסוגלות להכיל את כמות הבדיקות הללו? עוד שאלת הבהרה אחת. הבדיקות האלה כוללות את הבדיקות של כל מי שעושה? דוגמה, איחוד הצלה עשו לי כשאני הייתי חולה, בדיקת PCR. הם גם נכללים בתוך הבדיקות האלה?
רלי מרגלית
לשאלתך השנייה, התשובה היא כן. זה כולל את כלל הבדיקות. איחוד הצלה זה כמויות מאוד קטנות באופן יחסי אבל כן, זה כולל.

המעבדות, יש להן קפסיטי מסוים אל מול לוחות הזמנים שאנחנו קובעים להם, שאנחנו דורשים את התוצאה. הדרישה שלנו המבצעית היא שש שעות מרגע שדגימה ועד הגעה למעבדה, ועוד 18 שעות מקסימום עד לקבלת התשובה. כלומר, בן אדם שנדגם צריך לקבל תוך 24 שעות. זאת הדרישה שלנו. כאשר יש יותר בדיקות, המעבדות יקבלו את הכול, רק מה שיקרה זה שהתשובה שלהן תהיה מתארכת קצת יותר. למשל, בפיקים הגדולים שלנו הגענו עד כדי 30, 30 וקצת שעות עד תשובה.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
אבל כמה הם מסוגלים לקלוט? ביום נתון של עבודה אם יש 75,000 בדיקות, אז כמה המעבדות יכולות לקלוט?
רלי מרגלית
חבר הכנסת בן גביר, אין גבול לקליטה. הם יקלטו כל מה שצריך.
היו"ר גלעד קריב
השאלה הזאת היא מאוד חשובה כדי להבין איפה צוואר הבקבוק, כי אם היה מסתבר שצוואר הבקבוק הוא רק מספר הצוותים, אז אולי הוועדה צריכה ללכת לראש הממשלה ולומר, בוא תמצא דרך שלא רק 30 צוותים אלא 60 צוותים, אבל אין טעם לעשות את זה אם בסופו של דבר למעבדות יש קפסיטי יומי. ברור שהמעבדות יכולות לערום על המדפים את הבדיקות, אבל חייב להיות מספר של כמה בדיקות ניתן לבצע במעבדות מדי יום. מה הקפסיטי של המעבדות? זה נתון מאוד חשוב כי אז אתה יודע אם יש מקום ללחוץ על הגדלת תקציבים לעוד צוותים, לעוד מתחמים, או שבסופו של דבר עקב אכילס נמצא דווקא במעבדות. כמה בדיקות ביום מסוגלות המעבדות בישראל למצות?
רלי מרגלית
התשובה היא שלנו יש יכולת של כ-170,000 בדיקות שאנחנו יכולים לתת אותם בלוחות הזמנים שקבענו.
היו"ר גלעד קריב
של ה-24 שעות.
רלי מרגלית
בדיוק. זה ההסכם, ובהנחה ויש יותר בדיקות, הם כמו שאתה אומר יערמו על המדפים. אנחנו הולכים בשיטת פיפו בעניין הזה, נכנס ראשון יוצא ראשון.
היו"ר גלעד קריב
ברור.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
אבל אז אפשר להגדיל את הצוותים.
היו"ר גלעד קריב
על פי מה שנאמר כרגע, יש 130,000 בדיקות ביום.
גור בליי
לא, חלק מהימים יש 150 גם.
היו"ר גלעד קריב
כן, זה הפיקים.
רלי מרגלית
אנחנו יודעים לעמוד בעד 170,000 בדיקות ביום. אנחנו יכולים לקבל אותם בתורים סבירים. זה לא שלא יהיה תורים. בתורים סבירים ובלוחות זמנים כאלה שאפשר לקבל את הבדיקה בערך תוך 24 שעות.
היו"ר גלעד קריב
אז זה אומר שאנחנו קרובים למיצוי של המתחמים. אנחנו שמענו מנציג משרד הבריאות שהממוצע לא בימים של העומסים, היה באזור ה-130,000 בדיקות גם באוגוסט וגם בספטמבר למעט הימים המאוד חריגים, אז פה צריך לראות האם ה-30 צוותים הנוספים שזה עוד 25%, באמת מביאים אותנו למיצוי היכולת.
איתמר בן גביר (הציונות הדתית)
הוא אמר 17,000 בדיקות ל-25 צוותים.
היו"ר גלעד קריב
נכון.
רלי מרגלית
אני חושב שיש פה רגע איזשהו בלבול. 130,000 זה בהחלט היה ממוצע. אני יודע להתחייב לכם לסדר גודל של 170,000 בדיקות שהציבור לא יעמוד לוחות זמנים מאוד גדולים בתור, פעם אחת, ופעם שנייה, שהוא יקבל את התוצאות שלו בסך הכול תוך 24 שעות. לכשנגדיל בעוד 30 צוותים, 30 צוותים יתנו לנו נגיד 17,000, נגיד 20,000 בדיקות נוספות. המעבדות לא יודעות לקבל את זה עדיין. שם יהיה כן פער ולכן הם יקבלו את זה בעוד כמה שעות דחייה.
היו"ר גלעד קריב
ברור. אתה יודע לומר לנו מתי ה-30 צוותים אמורים להיכנס לפעולה?
רלי מרגלית
בעזרת השם מחר יכנסו כמו שפרופסור זרקא אמר, כ-20 צוותים. אני מקווה מאוד שזה יקרה. צריך להבין שברגע שמחליטים כזאת החלטה, יש גם פרק זמן של החברה להיערך לזה. זה חברה אזרחית. עשינו את כל הפעולות. אני מקווה מאוד שמחר 20 ובתחילת שבוע הבא עוד עשרה.
היו"ר גלעד קריב
ברור. תודה. מכיוון שנמצאים איתנו שני ראשי ערים, וכפי שציינת, תא"ל מרגלית, שיתוף הפעולה עם השלטון המקומי הוא קריטי והוא קיים, אז תודה לך על ההצגה. אנחנו נעבור אליהם אבל אני אומר לפרוטוקול, ואנחנו מקפידים לומר את זה כאן בוועדה, שבצד הפיקוח שלנו והדרבון שלנו לטפל בליקויים וכשלים, אנחנו מלאי הערכה על העבודה המאומצת, ואנא העבר את המסר הזה לכל דרגי העשייה והפעולה, וצריך לברך את צה"ל שעמס על עצמו גם את המשימה החשובה הזו, פיקוד העורף, אז באמת תודה. זה צוותים שעובדים עד כניסת חג ועבדו במהלך ראש השנה עצמו, אז תודה לך ולכל הצוותים בכל הדרגים.
ענבר בזק (יש עתיד)
יש איזה שהם נתונים לגבי זמן המתנה? כי אני מקבלת פידבקים על זמני המתנה מאוד ארוכים.
היו"ר גלעד קריב
זמני המתנה בתור לבדיקה?
ענבר בזק (יש עתיד)
בתור לבדיקה. יש לנו איזה סטטיסטיקה?
היו"ר גלעד קריב
אנחנו שאלנו. אמרו שהיו כמה ימים של פיקים שבהם התורים באמת הגיעו לכדי שעות. תא"ל מרגלית, האם ישנו איזשהו מעקב אחרי זמני ההמתנה בתור?
רלי מרגלית
התשובה היא כן. אנחנו עוקבים אחרי זה. אין לנו מעקב אלקטרוני אבל יש לנו מעקבים שאנחנו מנסים לראות. אנחנו מעבר לזה גם עושים פעולות בכדי לשקף את זה לציבור, כולל הוספת מצלמות. זה רק ייקח עוד קצת זמן, אבל שנוכל באמת לעשות איזשהו קישור למצלמות. זה לפחות היעד שאנחנו רוצים להגיע אליו לפחות במתחמים הגדולים, אבל יש מעקבים.
ענבר בזק (יש עתיד)
אולי אם יהיה חובת הזמנה? אני יודעת שאיפה שאני הזמנתי, היית חייב להזמין ואז אנשים יראו איפה פנוי.
היו"ר גלעד קריב
חובת הזמנה ב-PCR? קביעת מועד? באנטיגן.
ענבר בזק (יש עתיד)
גם וגם.
רלי מרגלית
אני רואה שפרופסור זרקא רוצה להתייחס.
ענבר בזק (יש עתיד)
אני למשל יודעת שבאנטיגן הייתי צריכה להזמין מקום.
היו"ר גלעד קריב
כן, כן, בבדיקות המהירות יש הזמנה.
ענבר בזק (יש עתיד)
ברגע שאתה מזמין מקום, אתה פחות או יותר מאזן את זה, כי יסומן באפור ברגע שהמכסה התמלאה או משהו.
היו"ר גלעד קריב
כן, יש פה שאלה, שמעת תא"ל מרגלית על היכולת להיערך לכך שגם לבדיקות ה-PCR תהיה הזמנת תור.
ענבר בזק (יש עתיד)
זה קיים.
אילנה גנס
בקופות זה כן קיים.
היו"ר גלעד קריב
בקופות החולים זה קיים, לא במתחמים של פיקוד העורף.
רלי מרגלית
אני אענה ואני מייד אתן לפרופסור זרקא להתייחס. דבר ראשון, זאת משימה שקיבלנו מפרופסור זרקא לבחון את העניין הזה. זה בהחלט נדון. לצד יתרונות רבים יש לזה גם חסרונות ומורכבויות. כמו שאמרתי, המערך הזה הוא מערך משלים שהוא בעצם מאפשר גם לאזרח שלא מזמין את התור, לבוא להיבדק, וזה מעודד מאוד את הבדיקה. זה אחד. שניים, בן אדם שעמד עכשיו בתור והגיע, ונגיד שאין לו את הזימון תור, מסובך לסובב אותו. ההגעה פיזית פה היא הרבה יותר מורכבת מאשר הגעה לקופת חולים עם התורים, ושוב, אני ממש לא פוסל את העניין הזה. אנחנו בוחנים את זה ומה שיוחלט זה מה שיקרה.
היו"ר גלעד קריב
צריך לומר שמבחינת המספרים שמסרתם, פיקוד העורף, הוא ממש לא המערך המשלים, הוא חוט השדרה כרגע של נושא הבדיקות במספרים שכרגע קיימים, אז גם שבחים לכם, אבל גם להבין עוד פעם שזה באמת לא המערך המשלים. מהרבה מאוד סיבות הציבור כנראה מעדיף להגיע למתחמי הדרייב אין ולא לקופות החולים, וגם על זה צריך לחשוב איך מפרסמים לציבור שהפריסה של קופות החולים היא הרבה יותר רחבה ברחבי הארץ. אני מניח, אילנה, שבכל סניף של קופת חולים, בגדול, עושים בדיקות PCR, לא?
ענבר בזק (יש עתיד)
לא בכל סניף.
אילנה גנס
מטעמים של בטיחות בקטריאלית אנחנו לא מאפשרים בכל מסגרת. לרוב זה מתחמים פתוחים.
היו"ר גלעד קריב
כמה מתחמים של קופות חולים יש היום?
אילנה גנס
חלקם לא דוגמים במרפאות של הקופות עצמן אלא הם מייצרים מתחמי דיגום ספציפיים, כמובן עם מבנים ייעודיים.
היו"ר גלעד קריב
כמה כאלה יש?
אילנה גנס
יש מאות רבות של מתחמים כאלה בפריסה ארצית.
היו"ר גלעד קריב
טוב, זה עדיין הרבה יותר ממתחמי פיקוד העורף מבחינת מספר.
אילנה גנס
מתחמי דיגום, כן, אבל אם אתה מסתכל על סך הכול דגימות שנלקחות במתחמי דרייב אין או במתחם רגלי שפיקוד העורף מנהל ביחד עם רשויות מקומיות, מספרית זה יותר.
היו"ר גלעד קריב
לא, אז ראינו את זה. אני רק בא ואומר שיכול להיות שבכל מה שנוגע להסברה, הציבור מזהה בדיקות PCR עם המתחמים של פיקוד העורף, ומפספס את היכולת כנראה בהרבה יותר קרוב לביתו, במאות מתחמים של קופות חולים עם הזמנת תור לעשות את בדיקת PCR. אני לא מדבר על אדם שכרגע יצא לו אנטיגן חיובי, אז הוא רץ הכי קרוב למתחם ויושב באוטו הממוזג, אבל הורים שנערכים, הם יודעים מתי הם צריכים לעשות בדיקת PCR כדי להוציא את הילד מהבידוד, אז הרבה יותר הגיוני דרך ההסברה לנתב אותם לקופת החולים.
רלי מרגלית
אחד הדברים שאנחנו נתקלים זה שאותו בן אדם שבאמת צריך את הבדיקה, הוא מנסה להזמין תור לעיתים בקופת חולים, ואם אין תור זמין אז הוא מייד יגיע אלינו בסופו של דבר בכדי שזה לא יעכב לו את היכולת - - -
היו"ר גלעד קריב
את היציאה. ברור.

לפני פרופסור זרקא, ברשותך אדוני הפרויקטור, נמצאים איתנו שני ראשי ערים שחשוב לי שאתה תשמע את דבריהם ותוכל להתייחס אליהם. אין לנו עוד הרבה זמן לדיון כי אנחנו בדיון חשוב נוסף בנושא האכיפה.

ראש עיריית הרצליה, מר משה פדלון, שהוא גם יו"ר ועדת הבריאות בשלטון המקומי, תודה אדוני שהצטרפת אלינו. נשמח לשמוע את התייחסותך לנושא.
משה פדלון
בוקר טוב, שבוע טוב נכבדי היושב-ראש, מכובדיי כולם, כל אחד במעמדו, תפקידו ותרומתו לבריאות התושבים.

אנחנו זיקקנו את כל הבעיות והתלונות מהשטח, מראשי הרשויות המקומיות מכל רחבי הארץ, וחברים, בואו נעשה סדר מהמסד ועד הטפחות. עד לרגע זה הניתוח הצליח והחולה מת. אני יכול לתת תשעה חסמים, בעיות עיקריות וחשוב לשמוע אותן. העומסים: העומסים הלא הגיוניים גורמים לפקקי ענק, סגירת כבישים, תורים של שעות ארוכות ואף מקרי אלימות. תסכול התושבים מופנה אלינו, לראשי הרשויות. גם תוספת של 5,000 בדיקות יומיות והקצאה כספית להפעלת סדרנים לא תענה על הביקוש המאסיבי בתקופת החגים הבאים עלינו לטובה. ברור לכולם שאי אפשר להשאיר את המצב כמו שהוא. בנוסף לחוסר הנוחות זה גורם למשבר אמון מול הציבור. אני מציע להקים מתחמי בדיקה נוספים ברחבי הארץ מעבר לקיים, והרחבת שעות הפעילות גם בלילות בצוותים מתחלפים.

כדי לתת מענה מיידי לחגי תשרי ומענה רחב יותר לחזרה ללימודים והמשך הפעלת המשק אחרי החגים, נדרשת הפרדה בין בדיקות PCR לבין בדיקות האנטיגן, הבדיקות המהירות המשמשות לצורך קבלת תו ירוק.

אני רוצה להתייחס ל-PCR. צריך להקים מערך דיווח בין פיקוד העורף למשרד הבריאות, תשאול לגבי סיבת הבדיקה. מי שנבדק מתחת לגיל 12, מדווח למשרד הבריאות על כניסה לבידוד רק עקב חשיפה. צריך להפעיל מערך בדיקות של קופת חולים גם במהלך שבתות וחגים, אנחנו במצב חירום, כדי להוריד עומסים ממתחמי פיקוד העורף. צריך לבדוק האם נחוצה בדיקת PCR בשביל לצאת מבידוד. אולי ביציאה מספיקה בדיקה מהירה? אולי צריך לעשות PCR רק בכניסה לבידוד? לעודד את הפיילוט של הכיתה הירוקה, שבדיקתPCR יעשו בשטחי בתי ספר וכיתות שלמות לא יצטרכו להיכנס למתחמי בדיקה.

אני רוצה להתייחס לבדיקות האנטיגן. יסופקו להורים עם ילדים בגיל 3 עד 12 באמצעות מרשמי זכאות מקופת חולים, וההורים יוכלו לאסוף אותם מכל בתי המרחקת, מה שנקרא שוק חופשי. לאפשר להורים בגילאי 3 עד 12 להביא איתם בדיקות מהירות למקומות בהם נדרש תו ירוק. לבצע בעצמם בכניסה לאטרקציה ולהציג לבודק.

חברים, הבעיה היא גם במעבדות שמקבלות את הבדיקות. הן נמצאות בסכנות קריסה ולכן גם נדרש לעבות את כוח האדם, כולל בגמלאים שפרשו, תוך מתן עידוד שכרי. אני אתן דוגמה מבית חולים פרטי אסותא. תמורת תשלום אתה מקבל את בדיקתPCR אחרי שעתיים, זה אומר שיש כוח אדם. הסיפור הוא תגמול כספי.

לסיכום, הסברה, הסברה, הסברה. הציבור מבולבל. הצעתי בזמנו לראש הממשלה שכל יום בשעה 19:00 בערב מאולפן פיקוד העורף המשוכלל ישדרו לכל ערוצי הטלוויזיה כדי להסביר לתושבים מה עושים, מי עושה, מתי עושים, איפה עושים, למה עושים. חברים, בואו תשמעו את השטח. הציבור מבולבל. אני מסתובב ברחבי העיר שלי ואנשים מבולבלים. תקבלו החלטות אמיצות.

לסיכום חברים, ככה לא בונים חומה וזה נדון גם בעתיד לכישלון. הגיע הזמן להקים צוות סיעור מוחות, צוות חשיבה אסטרטגי בהשתתפות משרד הבריאות, פיקוד העורף, קופות חולים, רשויות מקומיות, משרד החינוך ואפילו שיעמוד יושב-ראש ועדת החוקה של הכנסת. הגיע הזמן. אנחנו חשים את השטח. המצב בכי רע. בואו תשמעו אותנו. אנחנו יכולים ללמד את כולם איך לעשות, מתי לעשות וכמה לעשות. תודה רבה.
היו"ר גלעד קריב
תודה רבה אדוני ראש עיריית הרצליה. אנחנו מייד נשמע גם את ההתייחסות של פרופסור זרקא אבל לפני כן, ראש עיריית עפולה, אבי אלקבץ, עמיתך ביקש להתייחס למצב בצפון הארץ ובדרומה, אז מר אלקבץ, בבקשה. תודה מר פדלון.
אבי אלקבץ
שלום, בוקר טוב לכולם, שבוע טוב. ההורים העצורים כאן בקופות החולים, ולנו יש מתחם אחד, לא רחוק, משהו כמו ארבעה קילומטר מעפולה, במכללת עמק יזרעאל. התורים העצומים שנמצאים כאן מביאים את האנשים לכעס עצום על העירייה, על הרשות. יש לנו כאן קופת חולים מרכזית של כללית שמקיימת כאן בדיקות לא רק לעיר עפולה אלא לכל האזור, והתורים כאן מגיעים לשעות מחוץ לקופה עצמה. אני לא חושב שמישהו יוכל למדוד את השעות האלה. יש לנו כרגע כ-300 תלמידים מאומתים ועשרות גנים ועוד עשרות כיתות שנמצאים בבידוד, וכל חולה מאומת כזה מביא איתו לפחות 30 או 40 ילדים שאמורים להיבדק על פי הכללים.

אני חושב שאם לא נעשה פה שינוי מהותי גם בכמות המקומות שבהם ניתן להיבדק וגם בשיטה עצמה, אנחנו יוצרים לעצמנו מדגרות נוספות כי בתורים האלה נמצאים גם אנשים מאומתים ומי שעומד לידם שעה או שעתיים בתור, מגדיל מאוד את הסיכוי להידבק ולהיות מאומת בעצמו, ואנחנו רואים את העלייה המאוד משמעותית מאז ה-1 בספטמבר. בארבעה ימים האחרונים אנחנו עולים בחזקות מיום ליום ולכן אני חושב שגם צריך לפתוח הרבה יותר מקומות וגם לעבור לשיטה אחרת. אני מאמין שאנשים שמגיעים היום להיבדק, אפשר לסמוך עליהם, אפשר לבקש בדיקות אנטיגן, אפשר לשנות את הכללים במתכונת שהשלטון המקומי הציג, ולהפחית את התורים ולהפחית את ההדבקות בתוך התורים האלה.

לגבי יום כיפור, אני חושב שמאחר וכאן כולם הציגו שלא ניתן לבצע את הבדיקות ביום כיפור, ובערב כיפור הולכים לסיים מוקדם, אז אני חושב שנצטרך לעבוד על אמון בלבד ולחלק ערכות לכל מי שאמור להיבדק, שיעשה את הבדיקה באופן עצמאי ועם הבדיקה הזאת יהיה אפשר להתקדם הלאה ליום אחרי כיפור.
היו"ר גלעד קריב
תודה, אדוני ראש עיריית עפולה. לגבי נושא יום הכיפורים אנחנו נמתין לתשובת משרד הבריאות לגבי בדיקות האנטיגן.

לקראת סיכום הדיון אני רק אציין שנציג איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופסור חגי לוין העלה את השאלה האם לא צריך לוותר על הבדיקה הראשונה של ה-PCR במערכת החינוך, ואני אבקש את ההתייחסות של פרופסור זרקא לעניין. זה מוריד אוטומטית עשרות אלפי בדיקות כשיש לנו 140,000 תלמידים מאומתים.

פרופסור זרקא, אנחנו נבקש ממך לסכם את הדיון לקראת המעבר שלנו לדיון בנושא האכיפה שגם הוא כמובן חשוב, ואני מתנצל על העיכוב בהתחלת הדיון החדש, אז פרופסור זרקא, אנחנו נבקש ממך גם להשלים את דבריך אבל גם להתייחס באמת לסוגיות שעלו כאן. נושא האנטיגן לקראת יום הכיפורים, אני הזכרתי, אבל סוגיית פעילות קופות החולים בערב יום הכיפורים וביום שישי שמייד לאחר החג, הנושא של ויתור על בדיקת PCRראשונה לתלמידים מבודדים וסוגיות נוספות.

אני רק אוסיף אמירה אחת, שהדיון שלנו היום מתמקד ב-PCR אבל כל מה שאמרנו על נושא האנטיגן לקראת ראש השנה מאוד רלוונטי לקראת חג הסוכות, וביום שלישי כשאנחנו נעסוק בקובץ התקנות של התו הירוק שאני מניח שהממשלה תבקש שהתוקף שלהם יכלול את חג הסוכות, נצטרך גם נתונים, אני אומר מראש לבריאות הציבור, על נושא בדיקות האנטיגן בתקופת החגים ולוודא שאין צניחה במספרים, כמו שעשינו לקראת ראש השנה. אנחנו נבקש לראות את התכנון. כמובן אנחנו מצפים לראות עוד כמה שינויים בתקנות של הממשלה שיובאו אלינו ביום שלישי. יש על זה לא מעט שיחות עם צוות השר ועם מנכ"ל המשרד. אתם מכירים את הדברים.

יש לנו סוגיה שפה כבר מככבת שישה שבועות בנושא הבריכות ואנחנו לא מתכוונים להמשיך את הסחבת בנושא הזה. זה אמרתי בצורה מאוד ברורה, אבל גם סוגיית הבדיקות תעלה ביום שלישי בדגש על הבדיקות המהירות הפעם, כי זה נושא התו הירוק, אז פרופסור זרקא, אנחנו איתך לסיכום הדברים ואז אנחנו נחתום. בבקשה.
סלמאן זרקא
בוקר טוב שוב, אני מתנצל על הנפילה במערכות המתוחכמות. שמעתי את רוב הדברים ובהחלט הקשבתי גם לראשי הערים. חשוב לשים את הדברים בקונטקסט הנכון. העלייה שהייתה והתורים הארוכים הם לא בסדר ואנחנו צריכים לתקן את זה. התייחסתי בתחילת דבריי לדברים שכבר נעשים וגם שמעתם את תא"ל רלי, הדברים שאנחנו הולכים לקדם בתוך הנושא הזה. חשוב לומר שהעלייה לא הייתה בכל התחנות. היו תחנות שבהן נצפו תורים ארוכים והיו גם תחנות שבהן לא נצפו תורים ארוכים, וזה מביא אותי למחשבה, אנחנו בוחנים את זה מחר, לאפשרות של זימון תור גם למתחמי דרייב אין של פיקוד העורף. יכול להיות שהדבר מן הסתם יאפשר לנו תיאום ציפיות טוב יותר מול הציבור וגם יאפשר לנו ניהול טוב יותר של המערך, שאם מראש נדע שבראשון יש הרבה דרישה ובחיפה יש פחות, אז ככל שניתן להעביר צוותים, יכול להיות שזה כן יאפשר לנו. שוב, טרם החלטתי. אני אדון בזה מחר. הכוונה בנושא הזה היא בהחלט להקל על הציבור ולתאם ציפיות מול הציבור ולא להביא אותו לתור של ארבע שעות.

יחד עם זאת חשוב להגיד שכל פעם ששמים מחסום בדרך כמו תור, אז זה גם מייצר פחות בדיקות או אנשים לאו דווקא באים להיבדק. צריך למצוא את האיזון בין שני הדברים. חשוב לומר שמבחינת אפידמיולוגיה, מבחינת טיפול במגפה, זמינות בדיקות היא מרכיב מאוד משמעותי ביכולת שלנו להבין מה קורה והיכולת שלנו לאתר את התחלואה. חסר לנו חלילה שמקרים חיוביים או חשודים לא הגיעו להיבדק, בין אם חלילה בגלל התור, בין אם בגלל חסמים בדרך לתור, אז זה חלק מהדברים שאנחנו רוצים לקדם.

אני מודה ולוקח על עצמי, למרות שאנחנו מסבירים, אנחנו צריכים להסביר עוד. אני מקבל את האמרות של ראש העיר הרצליה. אנחנו צריכים להסביר עוד. דרך אגב, אנחנו עושים פעמיים בשבוע מהאולפן שגם הוא טוב, של משרד הבריאות, של משל"ט הקורונה, תדריכים לעיתונות. אנחנו חייבים לוודא שבסוף הציבור מבין את מה שאנחנו אומרים. אנחנו נסביר את זה עוד יותר. אני אשוחח איתך, מר פדלון, ככל שיש לך רעיונות, נשמח לקבל ולראות איך מקדמים את ההסברה מעבר למה שאנחנו כבר עושים בנושא הזה.

אני חייב שוב לומר, המסרים שלנו ילכו לכך שבדיקת אנטיגן מהירה, מד"א, איכילוב וול, זה מה שמיועד לטובת התו הירוק, ובדיקות ה-PCR מיועדות למגעים, לחולים ולכל השאר. נבהיר את הנקודה ונראה שאנחנו מסדרים גם את הנושא של בתי המלון.

לגבי אפשרות של מיקום בדיקת אנטיגן בכניסה לאטרקציה או בכניסה להבימה או בכניסה להופעה, הדבר הזה אפשרי כבר. מאז שיצאנו לדרך, אני אישית דיברתי על כך בוועדה המכובדת הזאת בדיון שהיה לפני שלושה שבועות. ניתן לעשות את זה. יוצרים קשר עם איכילוב וול או עם מד"א ומסדרים את הנושא ללא שום בעיה. ככל שהבדיקה מחוברת למערכות המחשוב של משרד הבריאות, אז היא נותנת תו ירוק ל-24 שעות, וככל שהיא לא מחוברת, היא נותנת אישור רק לאותו אירוע. התייחסנו לזה. נסביר את זה עוד פעם. חשוב שהדברים יהיו בחלק הזה מאוד ברורים.

לגבי בדיקתPCR של מגע, דנו בנושא הזה. אנחנו חושבים שבדיקת האנטיגן לא מספיק טובה בהקשר הזה. אנחנו לא חושבים שאפשר לוותר לגמרי על בדיקות, ככה שיכניס אנשים למגע ולבדוק אותם רק בסוף תקופת הבידוד. אנחנו רוצים בחלק מהמקרים כמו אנשים מחוסנים, לוודא שהם לא חיוביים. הרי הבידוד הוא לא אוטומטי. שוב, נחזור לבחון את הנושא הזה, אם אפשר לעבור לבדיקת אנטיגן בלי בדיקת PCR.
היו"ר גלעד קריב
זה לא לחלוטין לוותר על בדיקת PCR. ההצעה של איגוד רופאי הציבור היא לוותר על בדיקת ה-PCR הראשונה, לא על השנייה ביציאה מהבידוד. זאת הייתה ההצעה.
סלמאן זרקא
אמרת קודם לגבי הורה שמגיע עם הילד ועושה בדיקה. יש הבדל בין מגע לבין, נקרא לזה, מגע של מגע. אם הילד היה במגע בבית הספר והוא אישית לא חיובי, אז הוריו לא צריכים לעשות בדיקה כי הם לא מגע, אבל אם הילד חיובי, זה עכשיו משנה את כל התמונה. כל הסביבה של הילד הופכת למגע.
היו"ר גלעד קריב
זה ברור. השאלה הייתה האם אפשר בבדיקה הראשונה של ה-PCR, לעשות אותה כאנטיגן אם הילד ממילא נכנס לבידוד, אבל בסדר, אתם תבחנו את הסוגיה הזאת.
סלמאן זרקא
אז נבחן את זה בסוגיה המקצועית. בהחלט יש לנו ממה ללמוד מהפיק שקרה לנו, אבל חשוב גם שכולנו ניקח אותו באיזושהי הבנה שהוא פיק בודד. נערכים בהתאם לפיק גם ליום כיפור וגם לסוכות.

אמרת אדוני היושב-ראש ובצדק, מגיע גם לפיקוד העורף וגם לקופות החולים הרבה שאפו על העבודה הגדולה שהם עושים בתחום הזה ובכלל. לגבי יום כיפור, ערב יום כיפור, בדיקת האנטיגן תהיה תקפה עד ליציאת יום כיפור, כך שכל המקומות, בתי כנסת, תפילות שמחייבות תו ירוק, בדיקת האנטיגן לא תוגבל ל-24 שעות אלא תוכל לשמש גם ל-36 שעות, קרי עד ליציאה מהצום בדיקת האנטיגן תקפה, ובטח לא ציפינו שאף אחד ישבור את הצום בשביל ללכת לעשות בדיקת אנטיגן חוזרת. ממש לא. זה המסר ונוודא שהוא גם ידוע בנושא הזה לציבור.

אני רוצה להודות על ההזדמנות, דיון חשוב, לאחל שנה טובה וחתימה טובה.
היו"ר גלעד קריב
תודה רבה. תודה רבה פרופסור זרקא על הזמן שאתה איתנו. אנחנו יודעים שסדר יומך עמוס מאוד. אנחנו רושמים לפנינו את הדברים. נמשיך כמובן לעקוב.

חבר הכנסת דוידסון ביקש הערה אחת ואז אנחנו חותמים.
סימון דוידסון (יש עתיד)
ההרגשה שלי היא מאוד לא נוחה. בדרך לפה בפקקים הנוראיים ממש התהפכה לי הבטן ואני אגיד לך למה. אנחנו יושבים פה חברי הכנסת בוועדה מאוד חשובה. אני מרגיש שהשליחות שלנו זה לבקר את העבודה של ממשלת ישראל ולהאיר עם פרוג'קטור על תקלות ובעיות. זה התחיל עוד לפני חודש. אני הצגתי את הנושא הזה של הבדיקות, של התורים הגדולים ושל ההכנה של מערך הבדיקות לעתיד הבא לפנינו. אתם מדברים על פיק. אתה מדבר על זה שבמקומות מסוימות לא היה תורים. אתם לא מספיק מבינים כנראה, כי אני מסתובב בשטח ולקחתי את זה כמשימה.

ארבע וחמש שעות אנשים מחכים במכוניות עם ילדים לבדיקות. זה מטורף הדבר הזה. אי אפשר להגיד, זה יהיה בסדר, ואי אפשר להגיד אנחנו נשתפר, כי אנחנו הערנו את הנושא הזה. אנחנו ידענו שזה מה שהולך לקרות וביקשנו להתכונן לזה. אני לא אשכח את השיחה עם יותם ממשרד הבריאות שאמר לנו יום לפני הנושא של התו הירוק, רק היום בערב אנחנו נדע מי זכה במכרז, ואנחנו ישבנו פה בוועדה כשמחר בבוקר היו צריכים לעשות את הבדיקות האלו ופשוט היינו בשוק, חברי הכנסת. היינו בשוק מהנושא הזה. למוחרת אמרו לא, אנחנו נגדיל.

למה לחכות שיש התפוצצות ושיש תורי ענק ושאנשים מחכים עם ילדים חמש שעות כשיודעים שזה הולך לקרות? ידענו שזה הולך לקרות. אנחנו דיברנו עם יותם פעם, פעמיים ושלוש והערנו את הנושא הזה וביקשנו להגדיל ולהגדיל ולהגדיל, ואני יושב פה עכשיו ואני שומע, זה לא כל כך נורא, זה יהיה יותר טוב, יגדילו את מספר המקומות. זה טעות, וחבל.

אתם עושים עבודה נהדרת ואנחנו תמיד נופלים על זה שבסוף מגיעים לתורי הענק האלו וזה מה שמשודר בטלוויזיה וככה רואים את ממשלת ישראל, למרות שהיא עושה הכול כדי לא להגיע לסגר ולעשות את הדברים המדהימים שהממשלה עושה. זה שורף לי בבטן. צריכים לחשוב קדימה לעשות איזה שיטת עבודה שלא נגיע לדבר הזה. הרי אין לנו בעיה לא של כסף ולא של אנשים שיעשו את זה. פשוט צריך להגדיל את מספר המקומות. בנתניה אתמול לא היה מקום אחד לבדיקות. אנשים נסעו 20 דקות לא יודע לאן וחיכו חמש שעות, אז סליחה שאני ככה מתלהם אבל זה מרתיח אותי הדבר הזה, ואחרי זה מכניסים את הבריכות עם השטות.
היו"ר גלעד קריב
סוגיית הבריכות תיגמר ביום שלישי, אני אמרתי את זה.
ענבר בזק (יש עתיד)
אני רוצה להוסיף משהו למה שסימון ידידי אמר, ואני מתחברת לכל מילה. הבעיה הכי גדולה זה שאנחנו מאבדים את אמון הציבור. ישבתי בסוף השבוע הזה וקראתי, וזה ברמה של מאות תגובות ספציפית על התו הירוק. 700 תגובות ואתה רואה ש-90% מהאנשים יוצאים נגד התו הירוק, כאשר אם זה היה לוקח עשר דקות כמו שדיברתי, 10–15 דקות טרחה, לא נעים, עוברים בדרך לבילוי או בדרך לבית ספר, זה היה מחליק בגרון.
היו"ר גלעד קריב
חייבים לזכור, וזה חוזר לנושא ההסברה. אנחנו נמשיך ביום שלישי גם בנושא הזה אבל אני רוצה להזכיר, כרגע מוקד הבעיה היה בבדיקות ה-PCR. אנחנו לא קיבלנו דיווחים דרמטיים על בעיות בתחנות הבדיקות המהירות אחרי שקיימנו, אני מזכיר, שבוע שעבר דיון וקיבלנו את ההתחייבות להרחבה. בהקשר הזה פרופסור זרקא, למרות שההתמקדות שלנו היא בנושא ה-PCR, ובהמשך לדבריו של חבר הכנסת דוידסון, גם ברגע זה, והדבר נבדק עכשיו, האתר של מד"א, שזה השחקן המרכזי בנושא הבדיקות המהירות, הנתונים שם לא הגיוניים.

עולה מהאתר של מד"א שאי אפשר לקבוע בדיקות מהירות ברוב חלקי הארץ. זה דבר שאנחנו התרענו עליו לפני שבוע. אנחנו הראינו כאן בדיון על הבדיקות המהירות, איך האתר של מד"א מאפשר קביעת בדיקות רק בארבעה-חמישה אתרים בארץ, בשעה שכאן האחראי במשל"ט הבדיקות המהירות אומר בצדק, בדף של משרד הבריאות אפשר למצוא מאות אתרים. זאת התרעה שניתנה כאן לפני ראש השנה ואנחנו נמצאים רגע לפני יום הכיפורים והדברים עוד לא טופלו, אז אם מגן דוד אדום זה השותף המרכזי של משרד הבריאות בקביעת בדיקות מהירות, לא יכול להיות שמי שמגיע לדף של מד"א לקבוע בדיקות, לא מצליח לקבוע בדיקות, והתשובה, טוב, אז שיחפש בדף של משרד הבריאות, היא לא מתקבלת על הדעת, כי כשכותבים במנוע החיפוש של גוגל, ועוד פעם, תראה בפרוטוקול, זה דבר שנאמר לפני שבוע.

כשעושים "בדיקות מהירות קורונה", הדבר הראשון שקופץ זה מד"א, זה לא משרד הבריאות, אז גם הדברים האלה של הנגשת השירות לציבור זה לא החלק העודף של המאמץ. כמו שאמרה חברת הכנסת בזק, הכול פה תלוי באמון הציבור. אנחנו הראינו בשבוע שעבר שבמגילות ובשדה אליהו יש לך בדיקה מהירה, אבל בתל אביב אין, בעפולה אין, בנהריה אין. לא יכול להיות שייקח עשרה ימים לתקן בעיה בדף של מד"א.
סלמאן זרקא
אפשר להתייחס, אדוני היושב-ראש?
היו"ר גלעד קריב
כן.
סלמאן זרקא
אכן הוועדה עושה את תפקידה, לא שאני נותן לה ציונים בהקשר הזה, והיא מבקרת את עבודת הממשלה ואת העבודה שלנו כפקידי ממשלה, ובהחלט הדברים שעולים כאן, ניקח אותם לתשומת ליבנו ונראה איך מתקנים. לא הייתה לי שום כוונה להמעיט בבעיה, ממש לא. גם אני מבקר בשטח ולא יושב רק במזגנים. גם באומן וגם ציינתי שהייתי בנשר. בנשר פגשתי אישה שהגיעה מעכו לעשות בדיקה לבת שלה לקראת חתונה בערב, ויחד עם האישה קבענו תור במד"א מיידי לאותו יום בערב, כך שהשטח מבחינת זמינות הבדיקות של מד"א הוא אחר. זה שצריך לסדר את האתר, לחלוטין נעסוק בזה מיידית ונראה שגם את האתר ישקף את המציאות שאנחנו כן רוצים מבחינת הזמינות לציבור.
היו"ר גלעד קריב
פרופסור זרקא, תודה. אני רוצה לחתום את הדיון. המשפט האחרון שלי, ואנחנו מייד נעבור לדיון בנושא האכיפה, להודות לכל המשתתפים. אנחנו נמשיך במעקב על זה, יתכן ויהיה בוועדת הבריאות. אנחנו נתייעץ עם ראשי הוועדות האחרות הרלוונטיים. הנושא הזה פחות קשור בתו הירוק אבל אנחנו נוודא פיקוח פרלמנטרי על הנושא.

המשפט האחרון שלי הוא מכוון בעיקר אליך, פרופסור זרקא וגם אל תא"ל מרגלית. תחושת הבטן שלי והערכה שלי היא קצת אולי שונה ממה שנשמע כאן. אני חושב שברגע שנחזור לשגרת לימודים רציפה, המספרים של התלמידים המאומתים יעלו בהרבה על 140,000, ואני חושב שהשאלה הגדולה היא לא מה קורה ביום הכיפורים ובסוכות. הציפייה שלנו היא חד משמעית שאתם תיערכו. אנחנו מצפים שהדיונים שמתקיימים עכשיו במשרד הבריאות לא יעסקו רק ביום הכיפורים ובסוכות אלא בעיקר במה קורה כשמפעילים את מערכת החינוך על 2.5 מיליון תלמידיה באופן רציף, כי להערכתי מספר התלמידים שיהיו בבידוד יגדל בצורה מהירה.

כל עוד אתם עומדים על שתי בדיקות PCR כדי להחזיר את התלמידים האלה לשגרה, צריכה להיות היערכות בעיניי הרבה יותר רחבה לעידן הזה. לאו דווקא צריך להפעיל אותה אבל הציפייה שלי, שלנו, היא שכבר היום משרד הבריאות ידע לומר לנו מה ההיערכות כשיהיו 250,000 תלמידים מבודדים ומה ההיערכות כשיהיו 300,000 תלמידים מבודדים ואיך כבר היום, לא שבועיים אחרי, יודעים שכשיהיו 250,000 תלמידים מבודדים, אז מגדילים את ה-30 צוותים שהוספו בעוד 70 צוותים, ובמקום 50 מתחמים יש 80 מתחמים, וקופות החולים מתחייבות להפעיל עוד כך וכך מתחמים. זה דבר שצריך להישמע כבר היום בתוכניות המטה שלכם ולקבל את האישור התקציבי. הסיפור הגדול הוא היום אחרי חג הסוכות.

אני אומר עוד פעם, יכול להיות שהנושא הזה שייך יותר לוועדת החינוך, יכול להיות שהוא שייך לוועדת הבריאות. אני אדווח לחבריי בוועדה שאני התחלתי שיח עם חמש יו"רי הוועדות שאחראים על נושא הקורונה, נושא הקורונה פה מבוזר בין הרבה ועדות, לראות איך אנחנו מגבירים את התיאום בין הוועדות. אני אומר עוד פעם, יכול להיות שזה לא נושא שלנו אלא של ועדות אחרות אבל ההיערכות שלכם לשנת הלימודים השוטפת חייבת להיות כבר בימים הקרובים, ואנחנו נצפה באחת מוועדות הכנסת לשמוע על זה.

תודה פרופסור זרקא, תודה לכל המשתתפים האחרים. חתימה טובה לכל המציינים את השנה החדשה. תודה רבה על ההשתתפות. הדיון נעול.


הישיבה ננעלה בשעה 10:23.

קוד המקור של הנתונים