ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 05/09/2021

חוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע (תיקון מס' 3), התשפ"ב-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



10
ועדת הכספים
05/09/2021


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 81
מישיבת ועדת הכספים
יום ראשון, כ"ח באלול התשפ"א (5 בספטמבר 2021), שעה 11:30
סדר היום
הצעת חוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע (תיקון מס' 3), התשפ"א-2021
נכחו
חברי הוועדה: אלכס קושניר – היו"ר
ולדימיר בליאק
ג'ידא רינאוי-זועבי
נירה שפק
חברי הכנסת
משה גפני
צבי האוזר
עידית סילמן
מוזמנים
חיים הופרט - ראש אגף התקציבים, משרד הבריאות

מתן מור - מרכז תקציב קורונה, משרד הבריאות

רועי קאהן - רפרנט אגף תקציבים, משרד האוצר
ייעוץ משפטי
שיר שפר
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם



הצעת חוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע (תיקון מס' 3), התשפ"א-2021, מ/1400
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו עוברים לנושא השלישי: הצעת חוק מיסוי רווחים ממשאבי הטבע (תיקון מס' 3), התשפ"א-2021, מ/1400 – בקשה לדיון מחדש. חבר הכנסת גפני, בבקשה.
משה גפני (יהדות התורה)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אני מדבר על הדיון שהתקיים בעניין הזה, כשהמציאות היא שרשות המיסים איננה נותנת שומה נכונה ברוב המקרים, תמיד יש את הדיונים איתם ומתנהל מו"מ בין הנישום לבין פקיד השומה. פה מדובר על שומות של ארבע שנים קודם, של שנים 2016,2017, ממש זמנים ארוכים. גם לא מדובר כאן על קרן העושר. לקרן העושר הכסף ייכנס, הוא לא תלוי בעניין הזה. מה שקורה במציאות זה שכנראה השנה יהיה כבר את הכסף שאנחנו, הכנסת, קבענו. אנחנו קבענו כמה כסף צריך להיכנס כדי שיוכלו להעביר לקרן העושר, וזה כנראה הולך לקרות עם זה ובלי זה. זה לא הנושא של קרן העושר. אמרתי בדיון, ואני אומר גם עכשיו, זה יביא שינוי גם בחוק ההסדרים, ואכן את אשר יגורתי בא. יכול להיות מישהו שיש לו עסק קטן שעושה את מלאכתו נאמנה, מוסר את הדיווח לרשות המיסים כמו שצריך. פקיד השומה יכול לקבל כסף שיכול במהלך הדיונים להתברר שאותו עסק איננו חייב לשלם אותו. אותו עסק הולך ונותן הלוואה למדינת ישראל, נותן הלוואה לרשות המיסים, שזה דבר שהוא חסר תקדים מבחינת החקיקה, מבחינת כל מה שנלווה לעניין הזה. אני טענתי, ואני טוען גם עכשיו, שאי אפשר לשנות סדרי בראשית, אי אפשר לבוא ולהגיד: יש לי עסק, אפילו אם אני עשיר.. אין לי עניין לא עם הטייקונים ולא עם העשירים, אבל יש כאלה שיש להם קשיי נזילות, יש כאלה שזה בשבילם בעיה קשה, במיוחד כשזה הולך להיות גם על עסקים רגילים, שזה מה שמופיע בחוק ההסדרים. המשמעות של העניין זה שאני בא לרשות המיסים, אני אומר שמגיע להם מיליון שקל, אבל אז בא פקיד השומה ואומר שזה צריך להיות שלושה מיליון. על פי החוק הזה והבא יצטרכו לשלם על פי האמירה של מנהל רשות המיסים, של פקיד השומה. אני חושב שזה דבר שהוא לא צודק, לא נכון, ואמרתי את זה בדיון בוועדה. אני מנסה לדבר על ליבכם. אני מבין שיש עמדה של יושב-ראש הוועדה. אני חולק עליה. אני חושב שהיא עמדה לא נכונה, כי היא לא צודקת. אתם, רשות המיסים, אמורים לקבל את הכסף? תעשו את הדיון יותר מהר, אל תחכו שלוש שנים, ארבע שנים. הם עוד ביקשו בחוק הזה להמשיך עוד שלוש, ארבע שנים.
היו"ר אלכס קושניר
ולא נתנו להם.
משה גפני (יהדות התורה)
לא נתנו, אבל אתה רואה את המגמה, אתה רואה את הכיוון.
צבי האוזר (תקווה חדשה)
מה הריבית שמקבלים?
היו"ר אלכס קושניר
ארבעה אחוז.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
ארבעה אחוז פלוס הצמדה.
משה גפני (יהדות התורה)
זה בכלל לא משנה.
צבי האוזר (תקווה חדשה)
העסקה הכי טובה בעיר.
משה גפני (יהדות התורה)
העסקה הכי טובה בעיר זה כשאני מחליט לעשות את העסקה הזאת, לא כשאתה מחייב אותי בחוק. צודק היושב-ראש שאמר שהוועדה לא נתנה להם את זה, אבל הם ביקשו להאריך את המועדים. אם הם מוכנים לשלם את הריבית הגבוהה, למה הם מבקשים בכלל את התהליך הזה? למה הם לא יכולים בתוך שנה אחת לתת תשובות לאנשים? למה אנחנו משחקים לידיים שלהם ואומרים: אתם תתעצלו, תעבדו לאט לאט, הכל בסדר, בלאו הכי תקבלו חלק מהכסף עכשיו ואם תצטרכו להחזיר אז תצטרכו להחזיר את זה עם ריבית גבוהה? למה אנחנו, שאנחנו צריכים לפקח פרלמנטרית על העבודה שלהם, נותנים להם את זה? למה אנחנו לא אומרים להם: תעשו את העבודה? אם הם באים ואומרים: אנחנו צריכים שנה, זה גם דיון שצריך לקיים אותו, אבל הם מבקשים ארבע שנים, שלוש שנים ושנתיים. אנחנו פשוט לוקחים את האנשים, לוקחים את האזרחים שעובדים, שמתפרנסים, שלא רוצים לתת את ההלוואה הזאת, ואנחנו מכריחים אותם לשלם כסף שלא מגיע. למה? ולכן ביקשתי רביזיה.
היו"ר אלכס קושניר
אני אחזור על עמדתי, ואני לא טוען שהיא נכונה בעיני כולם, היא נכונה בעיני הרבה מאוד אנשים.
משה גפני (יהדות התורה)
הם, אגב, ניסו להביא את זה אצלי, אבל לא הסכמתי.
היו"ר אלכס קושניר
אני יודע. היות ומדובר במס על רווחי היתר של חברות שמשתמשות במשאבי טבע שהם אפילו לא שלנו אלא של הילדים שלנו, אני חושב שההצעה שעברה כאן בוועדה יצאה נכונה. לגבי החוק שנמצא בחוק ההסדרים שאמור להטיל מקדמה על מס שבמחלוקת על חברות גדולות בסכומים של 20 מיליון שקל מחזור בשנה או שומה של 20 מיליון שקל, אני חושב שההצעה הזאת מאוד מאוד בעייתית. אנחנו נדון בה כאן בחוק ההסדרים. אני לא בטוח שההצעה תעבור או תעבור כפי שהיא נמצאת היום. אין קשר בין שני הדברים. בסוף, אתה יודע, לא נשאר הרבה זמן עד שנגיע לזה. אנחנו נשב ונדבר על זה כאן.
משה גפני (יהדות התורה)
אנחנו יודעים שבכנסת עובדים על פי תקדימים בחלק גדול מהמקרים. למה הם הביאו את החוק הזה אם יש את זה בחוק ההסדרים?
היו"ר אלכס קושניר
אלה דברים שונים.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
חבר הכנסת גפני, לא מדובר בתגמולים, לא מדובר במס חברות, מדובר ברווחי יתר בלבד. אני מצטרף לעמדה של אלכס בנוגע לחוק שנמצא בתוך חוק ההסדרים שנדון בו בכובד ראש.
היו"ר אלכס קושניר
חברים, 20 מיליון שקל זו חנות מכולת.
משה גפני (יהדות התורה)
לא הסכמתי לזה גם כשהייתי חבר בכיר בקואליציה. אני אומר בכיר, בגלל שהייתי בתפקיד כלכלי משמעותי.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אולי זה חלק מהסיבות שבקרן העושר יש רק 740 מיליון שקלים.
משה גפני (יהדות התורה)
זה קשור לקרן העושר? את קרן העושר אני עשיתי, עם כל הכבוד.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
בסדר גמור. אם כבר עשינו, בואו נמלא אותה.
משה גפני (יהדות התורה)
ולדימיר, זה לא קשור לקרן העושר. זה נושא לא צודק.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
זה שאתה מדבר על תקדים, אני מבין ומסכים, רק אני טוען שהמקרה הזה הוא מקרה שונה.
משה גפני (יהדות התורה)
הוא לא מקרה שונה, מכיוון שעל הגב שלו מגיע גם חוק ההסדרים.
היו"ר אלכס קושניר
חבר הכנסת גפני, בעוד שבועיים, שלושה נדון בנושא הזה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
20 מיליון שקל זו לא המכולת.
משה גפני (יהדות התורה)
עם כל הכבוד, מספיק להיכנס לאנשים בצורה כזאת. תעשו את החשבון האמיתי, מה אתם מחכים ארבע שנים?
משה גפני (יהדות התורה)
יש דברים שאני רוצה להצביע בעד, שזה לא המקרה, ויש דברים שאני לא אוכל להצביע איתך אפילו שאני חושב שזה נכון, בגלל שבעיני רוחי עומדים הילדים ועומדות האימהות שלא תוכלנה לצאת לעבודה כי לא יהיה להן מעון.
היו"ר אלכס קושניר
אלא אם כן הבעלים שלהן יצאו לעבודה.
משה גפני (יהדות התורה)
תשנה את אורחות החיים של האנשים? בפועל אתה פוגע בילדים ופוגע באימהות. מה, תשנה את אורחות החיים שלהם?
נירה שפק (יש עתיד)
עצם היציאה לעבודה זה למידה, זה התמקצעות. גם לצעירים הייתי אומרת: עצרו רגע מלהסתכל על המחיר, שהוא חשוב, ותצברו את הכלים למדרגה הבאה. במה שאתה אומר עכשיו אתה מוריד את כל השלב הזה, וזה לא נכון.
משה גפני (יהדות התורה)
אני מוריד? אני על זה דיברתי.
נירה שפק (יש עתיד)
עצם היציאה מהבית היא חשובה, עצם היציאה מהבית היא מלמדת, היא פותחת.
משה גפני (יהדות התורה)
היא רוצה להתקדם.
נירה שפק (יש עתיד)
אין סיבה שלא יצאו.
צבי האוזר (תקווה חדשה)
הוא בעד שנשים יצאו, הוא פחות בעד שגברים יצאו.
משה גפני (יהדות התורה)
אני לא בעד כלום, אני רק בעד זה שנשים תצאנה לעבודה. אחד המרכיבים כדי שאישה תצא לעבודה ותתקדם זה שיהיה פתרון לילד. אם אין פתרון לילד או לילדים, היא לא תצא, זה לא ישתלם לה.
נירה שפק (יש עתיד)
במציאות של היום צריכים לצאת.
משה גפני (יהדות התורה)
אבל אתם גורמים לה שהיא לא תצא.
נירה שפק (יש עתיד)
מי גורם לה? ההחלטה היא של האישה בפני עצמה. אף אחד לא גורם.
משה גפני (יהדות התורה)
אפשר להתווכח איתי, אפשר להגיד כל דבר, אבל זה לקחת את הנשים האלו ולזרוק אותן הביתה.
נירה שפק (יש עתיד)
אני לא מסכימה איתך.
היו"ר אלכס קושניר
אני רוצה להעלות להצבעה את הבקשה של חבר הכנסת גפני לדיון מחדש על הצעת חוק מיסוי רווחים ממשאבי הטבע (תיקון מס' 3), התשפ"א-2021, מ/1400. מי בעד הרביזיה, מי נגד?

הצבעה
הרביזיה לא אושרה.
היו"ר אלכס קושניר
הרביזיה לא התקבלה. החוק הוכן לקראת קריאה שנייה ושלישית בוועדה, ויעבור למזכירות הכנסת.

אנחנו חוזרים לנושא השני. ביקשנו תשובות לשתי סוגיות.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
ביקשתי לדעת מה מתוך העברה הזאת יועבר לחברה הערבית. ביקשתי נתונים לגבי הנושא של החיסונים, עם פילוח גילאי. 41% התחסנו בחברה הכללית בקרב אנשים בני 40, לעומת 14% בחברה הערבית. קטסטרופה מה שאנחנו הולכים עכשיו לראות. אני מבקשת שתראו לי איך אתם הולכים לתקצב ביתר תקצוב את החברה הערבית בנושא של הסברה, כמו שאמרתי, בנושא של הבדיקות ובנושא של חיסונים עד הבית.
היו"ר אלכס קושניר
ראש אגף התקציבים של משרד הבריאות, בבקשה.
חיים הופרט
אני אגיד מה שקורה בבתי החולים הציבוריים העצמאיים. במהלך יום חמישי שעבר התקיימו פגישות מאוד ארוכות שבהן נכחו מנכ"ל משרד האוצר, מנכ"ל משרד הבריאות, החשב הכללי במשרד האוצר, ראש אגף התקציבים ושבעת מנהלי בתי החולים. סוכם על מתווה מאוד מסודר, אחרי שנערכו במהלך השבוע האחרון עשרות שיחות טלפון ועשרות דיונים, גם פנימיים, גם חיצוניים וגם פרטניים, עם כלל המנהלים והדרגים הבכירים ביותר במשרדי הבריאות והאוצר. גם היה דיון בוועדת הבריאות במהלך השבוע באותו נושא. סוכם שהמשרדים יעשו מאמץ להגדיל את המקדמות של כלל מבחני התמיכה, ואכן עברו כבר כ-550 מיליוני שקלים מכלל הסכום. המשרדים פועלים להגדלת המקדמות בהתאם להוראות התק"ם. מנהלי בתי החולים מכירים את ההבנות האלו, הם היו שותפים לקבלת ההבנות האלו. אמור להיות פורום משותף לאורך החודש הקרוב שאמור ללוות את כל התהליכים, כולל קביעת מדדים לבתי החולים לאורך השנה הקרובה.
צבי האוזר (תקווה חדשה)
הבנו שההליך של מבחני התמיכה אמור להסתיים בתוך כמה ימים, אבל בהינתן שאנחנו בחודש תשרי, בחודש חגים, בפועל הסכומים יגיעו, בעזרת השם, רק בסופו של חודש זה. הבנו שיש מקדמה של 100 מיליון שקל וכ-300 מיליון שקל על המדוכה. האם את המקדמה זאת של ה-100 מיליון שקל שנמצאה הדרך להעביר אפשר להגדיל בשים לב לסיטואציה הייחודית של קורונה ושל חודש תשרי, שזה חודש שיקשה על הרשות המבצעת לנהל תהליך שבחודש רגיל מתקיים במשך שבוע?
חיים הופרט
לפני כשבועיים עברו קצת יותר מ-100 מיליוני שקלים לבתי החולים. אותם 100 מיליוני שקלים נועדו להגדיל את סכום התמיכה ובאמת לאפשר לבתי החולים לעבור את חודש החגים שהוא חודש שיש בו פחות ימי עבודה. לא מדובר רק בפחות ימי עבודה של הממשלה, מדובר גם בפחות ימי עבודה של המערכת הבנקאית שדרכה עוברים הכספים. נושא הגדלת המקדמות מסור לחשב הכללי במשרד האוצר, והם עושים את המאמצים מבחינתם. הסכומים הם לא גדולים בהגדלת המקדמות. אני מניח שבמהלך היום נשמע על הגדלה מסוימת. כל מבחני התמיכה, למעט אחד, נמצאים כבר באוויר. במקדמות שחולקו היה ניסיון מאוד מקיף של החשב הכללי לקחת את זה עד הקצה. צריך לזכור שבדרך כלל מקדמות ניתנות על בסיס החלטה של ועדת התמיכות המשרדית, או על בסיס קבלת נתונים. באמת נעשתה פה עבודה של החשב הכללי להגדיל את המקדמות עד כמה שניתן. גם הם התחייבו לעשות בדיקה נוספת. הצוות אצלי מנטר את מצב בתי החולים העצמאיים באופן סדור ויום יומי. אנחנו יודעים להגיד על המצוקות שלהם, אנחנו יודעים לסמן בדיוק את הנקודות הבעייתיות. הדברים האלה הוצגו בישיבות בין מנכ"ל משרד הבריאות למנכ"ל משרד האוצר, החשב הכללי וראש אגף התקציבים.
משה גפני (יהדות התורה)
הדברים שנאמרו על ידי החשב של משרד הבריאות ידועים לנו. אנחנו יודעים שניתנו 100 מיליון שקל מקדמה, אנחנו יודעים שישבו ביום חמישי. אני גם הייתי בדיון בוועדת העבודה והרווחה בעניין הזה. הרי אלה בתי חולים שלא עוזבים את הארץ ונוסעים למקום אחר, אלה בתי חולים שנמצאים כאן, שצריכים את הגיבוי של משרד הבריאות ואת הגיבוי של משרד האוצר. המציאות היא שבתי החולים האלה עדיין שובתים. אנחנו לא מדברים על איזה עסק שאם הוא לא יקבל היום הוא יקבל בעוד שבוע. כולם מודים, גם בקואליציה וגם באופוזיציה, בעובדה שמדובר בסכנת חיים, בסכנת בריאות. שאל חבר הכנסת האוזר, שאלו חברים אחרים, וגם אני שואל, האם אי אפשר לתת עכשיו את המקדמה כדי שהשביתה תיפסק, כדי שיקבלו את החולים, כדי שיטפלו בחולי הקורונה. ריבונו של עולם, זה לא יאומן שאנחנו חיים במדינה כזאת שככה מתייחסים לנושא הזה של בריאות, של חיי אדם.
עידית סילמן (ימינה)
צריך לומר שחבר הכנסת גפני הגיע בשבוע שעבר לוועדה והביע את עמדתו גם שם. הוועדה התכנסה, צריך לומר, תוך כדי הפגרה, באישורו של יושב-ראש הכנסת מיקי לוי שכאן המקום להודות לו, בגלל שאנחנו בתור קואליציה רואים את החשיבות של הנושא הזה. בתי החולים הציבוריים זה לא דבר שהגיע לפתחנו כדבר חדש, זה משהו שכבר נמצא כאן על השולחן מממשלות קודמות. אנחנו באנו לתקן, חבר הכנסת גפני, ואנחנו נתקן.
משה גפני (יהדות התורה)
הרי אני סיכמתי ושר האוצר חתם על זה. למה קלקלתם?
עידית סילמן (ימינה)
זה דבר שהובא לפתחנו, ואכן בתקציב הקרוב שעובר, במבחני התמיכה אתם תראו מבחני תמיכה שונים, מבנה אחר שהולך להגיע לתוך ה-cap, לא מבחני התמיכה הנוכחיים שבאמת לא מוכיחים את עצמם והם בירוקרטיים ומאוד מסורבלים. משרד הבריאות יחד עם משרד האוצר יצר כאן מנגנון אחר שדרכו יעברו הכספים לבתי החולים האלה, ואני מברכת על זה. זה יידון בוועדת הבריאות. בוועדת הבריאות העלינו את הנושאים האלה, אבל לא הפסקנו שם, לקחנו את זה לאוצר ולמשרד הבריאות. בימים האחרונים ישבו מנכ"ל משרד הבריאות, מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב עם בתי החולים ועם הנציגים שלהם. הדברים נמצאים כרגע לפתחם של בתי החולים. הייתה איתם ישיבה מאוד טובה ומאוד מסודרת. אני בעצמי נמצאת איתם בקשר כל הזמן. אני מאמינה שהיום, ממש בשעות הקרובות הנושא הזה יבוא לסיום. הממשלה הזאת תדאג ותטפל בכל מה שצריך לטפל, בטח בבריאות של אזרחי מדינת ישראל. בתי החולים הציבוריים, אני מאמינה, שבדברים שהגיעו איתם בישיבות אנחנו היום נתקדם הלאה ותגיע בשורה חדשה לפתחנו. אני חושבת שהדברים שעלו בתוך הישיבות האלו היו מאוד עניינים מכל הצדדים. לא יקרה מצב במדינת ישראל שבתי חולים ציבוריים שובתים, לא יקרה מצב שאזרחים לא מקבלים שירות ומדינת ישראל נאלצת לא לתת שירות במקום אחד כדי למצוא אותו במקום אחר. לזה בתור ממשלה, בתור ועדת בריאות, בתור ועדת כספים, לא ניתן יד. כולם עשו כאן כל מה שהם יכולים כדי לשפר את המציאות הזאת. ואני רוצה להודות פה גם לשר האוצר, גם לשר הבריאות, וגם לחברים מהקואליציה ומהאופוזיציה. כן, גפני, חשוב שאתם תהיו נוכחים בוועדות, חשוב שתבואו ותביעו את דעתם.
משה גפני (יהדות התורה)
ראינו כמה זה אכפת לכם.
עידית סילמן (ימינה)
מכאן אני קוראת לכם כן לקבל את ההסדרים וההצעות שהצענו והבאנו לפתחכם. מדובר בהצעות מצוינות, בהצעות טובות, בהצעות שעושות סדר בעבודת הכנסת ונותנות לכם גם דברים שביקשתם. אני דורשת מהאופוזיציה למלא את התפקיד שלשמו התכנסנו בבית המחוקקים - לייצג את מדינת ישראל ואת אזרחיה, הן קואליציה והן אופוזיציה. הנוכחות שלך פה חשובה, אני מברכת עליה, ויישר כוח.
משה גפני (יהדות התורה)
תודה רבה על מה? אתם אלה שקלקלתם את המתווה לבתי החולים. זה כבר היה מסודר. זה לא היה צריך לקרות. שר האוצר היה צריך להעביר את הכסף.
עידית סילמן (ימינה)
כבר אצלכם זה לא היה צריך לקרות, לא אצלנו.
היו"ר אלכס קושניר
אני בטוח שבעניין בתי החולים הציבוריים יהיה היום פתרון שכולנו נוכל לברך על המוגמר, כולל החברים באופוזיציה. כדי שנוכל להתקדם לאותה העברה תקציבית, יש עוד שתי תשובות שאנחנו צריכים לקבל. תשובה אחת היא לגבי המערכות של רשות המיסים בנוגע לקורונה ול"שומר החומות".
צבי האוזר (תקווה חדשה)
אני מבקש שהוועדה תרשום לפניה את האמירה של ראש אגף תקציבים של משרד הבריאות על כך שהיום נבחנת ונשקלת גם ההצעה להגדיל את המקדמות.
היו"ר אלכס קושניר
שמענו את יושבת-ראש ועדת הבריאות שמטפלת בנושא הזה שאמרה שהיום יהיה פתרון.
עידית סילמן (ימינה)
אני מאמינה שבתי החולים יקבלו את הדברים. כולנו כאן עושים את המיטב.
היו"ר אלכס קושניר
לגבי המערכות של רשות המיסים דיברתי באופן אישי עם אמיר דהן ועם ערן יעקב. המערכות עובדות. גם התחילו לשלם מקדמות של 60% בנושא של "שומר החומות".
נירה שפק (יש עתיד)
בהפסקה קיבלתי הודעה מבעלי עסקים בעוטף שאמרו שגם ב"שומר החומות" המערכת נפלה. אני מזכירה לכם ש"שומר החומות" היה במאי, והיום אנחנו בספטמבר. נאמר להם אז שאפשר לחכות עד שישה חודשים. את אותו סגנון ואת אותה מדיניות אנחנו שומעים גם בדבר אחר. שמעתי את הכאב בהודעות הקוליות שאנשים שלחו לי. לאנשים אין אפילו מקדמות לדבר הזה. אני מאוד מודה לך, אדוני היושב-ראש, שטיפלת בזה באותו הרגע.
היו"ר אלכס קושניר
נירה, היות ואת מייצגת בכבוד את האנשים והעסקים בעוטף עזה, אני מבקש ממך שכשאת מקבלת עוד פניות כאלו את תיידעי אותנו כדי שנוכל לבדוק אותן באופן מיידי מול רשות המיסים, כדי שנוודא שהמערכות עובדות, כי אין שום סיבה שהן לא יעבדו.
נירה שפק (יש עתיד)
לגבי "שומר חומות" יינתנו עכשיו מקדמות של 60%?
היו"ר אלכס קושניר
כן.
נירה שפק (יש עתיד)
זו בשורה לאנשים לפני החג.
היו"ר אלכס קושניר
הייתה שאלה בנוגע להתייחסות לחברה הערבית במשבר הקורונה.
רועי קאהן
בכל המיליארדים שחולקו עד עכשיו הוקצו כספים רבים גם לחברה הערבית. בעולמות הדיגום והמעבדות שמופנים לקופות החולים יש תמרוץ יתר לבדיקות בפריפריה.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
מה זה תמרוץ יתר?
רועי קאהן
זה אומר שאם על בדיקה רגילה הם מקבלים x, אז על בדיקה בפריפריה הם מקבלים x פלוס 20 שקלים. כחלק מהפנייה הזאת מוקצים 20 מיליון שקלים לקופות החולים, כדי ממש לעודד את כל המבוגרים שעוד לא עשו חיסון אחד. עיקר הכסף הוא הבוסטר השלישי, אבל חוץ מזה אנחנו מקצים כסף כדי שקופות החולים יתקשרו לאנשים.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
כולל בערבית?
רועי קאהן
אני לא מכריח אותם להתקשר בערבית, אני מייצר להם תמרוץ.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
איך יכול להיות שמתקשרים לאנשים מבוגרים ערבים בעברית כדי לעודד אותם?
רועי קאהן
אני מניח שמי שמתקשר בחברה הערבית הוא רופא המשפחה הערבי באותו יישוב. אנחנו ייצרנו להם עכשיו תמריץ מאוד גדול להביא את האנשים שעוד לא עשו אף חיסון.
מתן מור
משרד הבריאות מפעיל עמדות התחסנות במקומות עם אחוזי התחסנות נמוכים, כש-60% מהעמדות האלו נמצאות ביישובים הערביים. 30% מכל תקציב ההסברה שניתן לחיסונים ולסוגיות הקורונה מוקצה להסברה בחברה הערבית, בשפה הערבית, כשהסכומים ב-2021 הם 30 מיליון שקל.
היו"ר אלכס קושניר
אני רוצה להעלות להצבעה את הבקשה לשינוי בסכומים המוקצים להתמודדות עם משבר הקורונה עקב התפשטות הקורונה – פנייה מס' 3.
משה גפני (יהדות התורה)
הייתי מחכה עד שהם יעבירו את הכסף לבתי החולים. מכיוון שאתה לא מחכה, אני רוצה לומר שאני תומך בהעברה הזאת אבל אני לא יכול להצביע בעדה כי עיני נשואות לאותם ילדים, לאותן אימהות שצריכות לחזור הביתה כי הן לא יכולות לצאת לעבוד.
היו"ר אלכס קושניר
או שבעליהן צריכים לצאת לעבוד ואז הכל יסתדר.
משה גפני (יהדות התורה)
תשנה את אורחות החיים? כרגע האימהות יחזרו הביתה בגלל שלילדים לא יהיה מעון.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
זה לא מה שקרה ב-2013.
היו"ר אלכס קושניר
זה גם לא מה שקרה ב-2003. אני מעלה להצבעה את העברה התקציבית. מי בעד, מי נגד?

הצבעה
העברה אושרה.
היו"ר אלכס קושניר
אני רוצה לאחל לכולם שנה טובה. שתהיה שנה טובה יותר, מתוקה יותר, בריאה יותר, בטוחה יותר, שקטה יותר, יציבה יותר, ושנעשה טוב לאזרחי ישראל כולנו יחד. שנה טובה לכולם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:15.

קוד המקור של הנתונים