ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 16/08/2021

תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות של מוסדות המקיימים פעילות חינוך והוראות נוספות), התשפ"א-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



2
ועדת החינוך, התרבות והספורט
16/08/2021


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 11
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שני, ח' באלול התשפ"א (16 באוגוסט 2021), שעה 14:00
סדר היום
הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה)(הגבלת פעילות של מוסדות המקיימים פעילות חינוך והוראות נוספות), התשפ"א-2021 – המשך דיון
נכחו
חברי הוועדה: שרן מרים השכל – היו"ר
סימון דוידסון
משה טור פז
אלון טל
אמילי חיה מואטי
יוסף שיין
מוזמנים
משתתפים באמצעים המקוונים: רון פריזלר - מנהל אגף חינוך והדרכה בפנימיות, חינוך התיישבותי, משרד החינוך

אסתי ורהפטיג - ממונה לשכה משפטית, משרד הבריאות
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים




הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה)(הגבלת פעילות של מוסדות המקיימים פעילות חינוך והוראות נוספות), התשפ"א-2021
היו"ר שרן מרים השכל
אני פותחת את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט בעניין תקנות הקורונה. אנחנו נמשיך מאיפה שעצרנו בפעם הקודמת. אנחנו סיימנו את סעיף 9?
מירב ישראלי
לא, עדיין לא סיימנו אותו, הגענו לנושא של החריג של הטיפול הרפואי של תלמיד שיוצא לטיפול רפואי.
היו"ר שרן מרים השכל
איזה סעיף?
מירב ישראלי
9(ב)(4).
משה טור פז (יש עתיד)
חברתי יושבת הראש, אני יודעת שחבר הכנסת סימון דוידסון רצה להתייחס לסעיף 8 בהקשר של תנועות נוער וספורט.
היו"ר שרן מרים השכל
כן, בבקשה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
זה עלה כבר, הנושא הזה?
היו"ר שרן מרים השכל
כן, דיברנו עליו לפני כן.
סימון דוידסון (יש עתיד)
טוב. אני אחרי דיון של יום שלם בוועדת חוקה. הדבר שמתברר לכולנו, שמשרד הבריאות וכל הנושא הזה של בדיקות לילדים קטנים, אני מדבר עד גיל 12, לא ערוכים. לדעתי זו תהיה קטסטרופה של כל נושא הבדיקות לילדים. זה הולך לקרות ממש בעוד יומיים ועדיין לא עשו את ההכנות המלאות, עוד לא נסגר הנושא של המכרז אפילו לחברות שהולכות לבצע את הבדיקות, זה אמור להיסגר היום. התקנות האלה עדיין לא הגיעו לוועדת חוקה, כנראה שזה יגיע רק מחר, וכל העולם של הילדים, אני מדבר על הנושא של הבריכות והחוגים והבלתי פורמלי והתרבות של הילדים, כל הנושא הזה זה פשוט גזרת מוות על כל העולם הזה.

אני מדבר גם על הנושא העסקי, שכבר שבועיים העולם הזה מדמם מפני שאנשים כבר מפחדים ויודעים שהולכים לקראת תו ירוק לילדים קטנים, ולצערי הרב מה שאנחנו נראה בעוד כמה ימים זה שכל העולם הזה פשוט לא עובד.
היו"ר שרן מרים השכל
מה נקבע בוועדת חוקה?
סימון דוידסון (יש עתיד)
בוועדת חוקה לא הגיעו התקנות בגלל שהממשלה עדיין לא אישרה אותן וכנראה שמחר בבוקר אנחנו נגיע כדי לדון בנושא של התקנות. השאלות שאנחנו שאלנו היום היו שאלות קשות, גם את משרד הבריאות, גם את הפיקוח, אין להם תשובות. אנחנו לפני גזירת מוות על כל העולם הזה. עכשיו, הכי קל זה לאשר והכי קל זה להיות חותמת גומי של כולם, אבל בסופו של דבר יש לנו אחריות.
היו"ר שרן מרים השכל
חבר הכנסת דוידסון, אני מסכימה איתך, אתה צודק, אני גם אמרתי בתחילת הוועדה, אתה יודע, זו ועדת התרבות ותקנות התרבות לא הגיעו אלינו. אני לא מדברת על התו הירוק, מילא, לתיאטראות, שגם ככה נמצאים במצוקה אחרי שנת קורונה, אבל תיאטרון ילדים, חודש אוגוסט, תיאטרון ילדים, עכשיו כל הצגה שתרצה לקחת את הילד תצטרך לעשות לו בדיקה? זה לא הגיוני.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אני שואל איפה ההורים שצריכים לעבוד, מי ייקח אותם לבדיקות? מדברים על עד 15 קילומטר מהבית ללכת לבדיקות, יהיה גם עומס ואנשים לא יצליחו - - -
היו"ר שרן מרים השכל
זה נכון. עכשיו - - -
סימון דוידסון (יש עתיד)
שנייה, הנושא הזה הוא לא סימן שאלה, אני בטוח שזה יהיה קטסטרופה, אין לי ספק, כמו שבדברים אחרים אנחנו בקטסטרופה. עד היום דיברנו על נושא של כניסה למדינה, בנושא הזה אנחנו גם בבעיה.
היו"ר שרן מרים השכל
אני אומר ככה, אסתי, אני מבקשת שתשימו לב טוב טוב למה שאנחנו נאמר כאן - - -
סימון דוידסון (יש עתיד)
רק משפט אחרון, סליחה, שרן. היום הגיעו פקחים למקומות שכבר מבקשים תו ירוק, עם השלטים החדשים, והודיעו להם שממחר חייבים לאכוף את הנושא הזה ויש בלגן שלם בנושא הזה. לפני שדנו בכנסת בנושא הזה כבר פקחים מגיעים.
היו"ר שרן מרים השכל
אסתי, את איתנו?
אסתי ורהפטיג
כן, אני איתכם.
היו"ר שרן מרים השכל
אני אומר לך ככה, אנחנו נוטים לאשר אצלנו את התקנות בוועדה, אבל העניין של התקנות בנושא הספורט והתרבות, שאמורות להיות נדונות פה נדונות בוועדת חוקה, אנחנו לא נקבל את זה, אני חוזרת, אנחנו לא נקבל את זה שילדים בגילאים קטנים יצטרכו לעבור בדיקת CPR יומית, אנחנו לא נקבל את זה שמוסדות של הצגות ילדים, בריכות ילדים וכו', יפשטו את הרגל בחודשים היחידים שבהם הם אמורים לעשות איזה שהוא רווח על שנה שלמה של הפסדים. יש לך פה תיאטראות שעומדים בפני סגירה ופשיטת רגל וכבר ביטלו הצגות, יש לך בריכות שפשוט אף אחד לא יגיע, אף אחד לא יילך עכשיו לבריכה כשהוא צריך – אני אומרת לך, אני ואחותי, אמא שלי עם אחיינים מתזזת בין הצגה לבין בייביסיטר לבין פה ושם, נראה לך שעכשיו הסבים והסבתות יילכו ויעשו בדיקה לילדים האלה, ילדים בני שלוש שיתחילו לבכות ולצרוח בכל בוקר רק בשביל להפעיל אותם? זה לא מתקבל.

אני אומרת לך, יחד עם חבר הכנסת דוידסון שנמצא בוועדת חוקה, הוא חבר בוועדת חוקה, אני חברה בוועדת חוקה, יש לנו עוד שני חברים מתקווה חדשה בוועדת חוקה, אני כבר אומרת לך שאתם תיתקלו שם בקשיים. התקנות עדיין לא אושרו בממשלה, תביאו להם תקנות הגיוניות לגילאים הקטנים כי אחרת אנחנו פשוט לא נקבל שום דבר, שום דבר מזה, לא בצורה כזאת, לא בחודש אוגוסט.

אז כשזה ברור, מבחינתנו תקנה 8, אנחנו נקבל את זה ספציפית כי זה ארגוני נוער, ותנועות נוער, עם ההסתייגות הזו, ואנחנו נמשיך בהקראה של הסעיפים.
מירב ישראלי
הגענו בהקראה בנושא של החריג של הטיפול הרפואי. רצינו להפנות את תשומת הלב לכך שההגדרה של טיפול נגזרת מחוק זכויות החולה, לפי חוק סמכויות מיוחדות וההגדרה היא כזאת: לרבות פעולות אבחון רפואי, טיפול רפואי מונע, טיפול פסיכולוגי או טיפול סיעודי. זה אומר שההגדרה של טיפול רפואי היא רחבה ביותר.

הפנינו את השאלה למשרד הבריאות ולמשרד החינוך שלמעשה יכול להיות שצריך להדק את החריג הזה כדי לא לאפשר – כאן הם פשוט יוצאים ונכנסים בלי שום הגבלות לפנימייה וצריך לבדוק אם אפשר להדק את הדבר וגם לבדוק מה הנוהל, אולי או רק לטיפולים רפואיים חיוניים וגם איזה מסמכים צריך להביא, אחרת כל אחד שאומר שהוא יוצא לטיפול רפואי בעצם יכול לצאת ולהיכנס. אז פשוט רצינו להפנות את תשומת הלב לנושא הזה.
היו"ר שרן מרים השכל
אוקיי, שיצטרכו להביא איזה שהוא סוג של מסמך רפואי.
מירב ישראלי
משהו שיהיה איזה שהוא בידוק של החריג הזה.
היו"ר שרן מרים השכל
אסתי, אתם מקבלים את הדבר?
אסתי ורהפטיג
מה שהסברתי ליועצת המשפטית זה שהעניין של הטיפול הרפואי עלה מצד שרת החינוך באופן פרטני, זה משהו שממש נדון בקבינט וזאת הייתה ההחלטה, אז אנחנו נביא את הדברים בפני הגורמים ונביא את עמדת הוועדה ככל שזו עמדת הוועדה ונראה אם הם - - -
מירב ישראלי
כן, לפחות שיהיה איזה נוהל או משהו ברור.
היו"ר שרן מרים השכל
כן, כי כל אחד פשוט יכול ללכת ולהגיד - - -
מירב ישראלי
כן, להגיד שהוא יוצא לטיפול רפואי ולחזור בלי שום הגבלה.
היו"ר שרן מרים השכל
אוקיי, אז אני מבקשת גם להתייחס לזה בתקנות הבאות, תדונו בבקשה במשרד החינוך, כי אחרת כל אחד יכול ללכת לחברים ולהגיד שהוא הולך לבדיקה רפואית.
מירב ישראלי
או ללכת לרופא ואז להסתובב במקומות אחרים.
היו"ר שרן מרים השכל
טוב, פה לא תהיה להם אפשרות, גם אם הם הולכים.
מירב ישראלי
אבל אי אפשר לדעת.
אמילי חיה מואטי (העבודה)
זה תלוי בגילים של הילדים.
מירב ישראלי
כן.
משה טור פז (יש עתיד)
לא נמצאים פה נציגים ממשרד החינוך, אבל אני שואל, אנחנו קוראים עכשיו את התקנות של המסלול הפתוח והסגור בפנימייה, מה קורה עם פנימייה, כפר נוער נגיד, שיש בו גם וגם? האם זו אפשרות? כלומר בוא ניקח כפר נוער שיש בו 900 ילדים אקסטרנים ועוד 300 ילדים אינטרנים, כלומר שהם רק בפנימייה, ואם יש מנהל לכפר, זה הרוב אפילו, האם מנהל הכפר יכול להפעיל עבור אלה מסלול פתוח ועבור אלה מסלול סגור? זה לא ברור.
היו"ר שרן מרים השכל
לדעתי אסתי אמורה לענות על זה.
אסתי ורהפטיג
אז התשובה היא שכרגע לפי הנוסח של התקנות לא, צריך לבחור, אבל אני חייבת לומר שהתקנות, אותם מסלולים, היו בתוקף במשך כל השנה ואף פעם לא קיבלנו פנייה כזו של רצון לעשות איזה שהיא הפעלה מקבילה. אם רוצים זה משהו שאפשר להכניס אותו עקרונית כל עוד באמת יש הפרדה ברורה במתחמים נפרדים כי זה באמת הוראות מאוד שונות. אפשר לעשות את זה באופן עקרוני, אבל אני חייבת לומר שלא קיבלנו פנייה כזו.
היו"ר שרן מרים השכל
אם הם לא קיבלו פניות –
משה טור פז (יש עתיד)
שווה בדיקה.
היו"ר שרן מרים השכל
אנחנו מקריאים כרגע. קדימה, אסתי, בבקשה, סעיף (ג).
אסתי ורהפטיג
(ג) מנהל מוסד פנימייה יפעיל אותה במסלול פתוח או סגור בכפוף להוראות אלה:
(1) פנימייה המיועדת לתלמידים עד גיל תיכון והיא מהסוג האמור בסעיף 10(ג)(5) לחוק, תפעל במסלול פתוח בלבד;
(2) פנימייה המיועדת לתלמידים עד גיל תיכון ושאינה מהסוג האמור בסעיף 10(ג)(5) לחוק, תפעל במסלול פתוח או סגור, ואולם על פי האמור בתקנת משנה (ב)(3)(ב)(4) יצא תלמיד פנימייה מחוץ לשטח הפנימייה, לא יוכל לחזור לשטח הפנימייה אלא אם כן הצטרף לקבוצה חדשה של עד 50 תלמידים, או לאחר פיזור וכינוס מחדש של כל תלמידי הפנימייה לפי תקנות אלה.

אני אסביר רגע כי ההוראה הזו באמת קצת מורכבת. הכוונה קודם כל של פסקה (1) הייתה שפנימייה שהיא לתלמידים ללא עורף משפחתי והם קטינים, כלומר עד גיל תיכון, פועלת רק במסלול הפתוח וקודם כל כדי שבאמת לא יהיו במוסד, לא ייאלצו להיות בו תקופות יותר מדי ארוכות.

פסקה (2) מדברת על זה שכשזה לא תלמידים ללא עורף משפחתי, כלומר פנימייה שהיא לתלמידים עד גיל תיכון שלא מתקיים בו אותו חריג, אז היא יכולה להחליט גם שהיא פועלת במסלול סגור, אבל גם אם היא פועלת במסלול סגור אז אין את האופציה של בידוד מניעתי, בגלל שבכל זאת מדובר בקטינים אז הקטין לא יהיה בבידוד מניעתי. אם הוא יוצא מהפנימייה אז או שהוא יחכה שהפנימייה מתפזרת ומתכנסת מחדש, או שהוא מצטרף לקבוצה חדשה של עד 50. בגלל שלא מדובר בתלמיד שהוא ללא עורף משפחתי אז האופציה הזאת של פשוט לחכות שהפנימייה תתפזר ותתכנס היא כן אופציה שהיא קיימת, זה לא שאין לו לאן ללכת.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אני לא הבנתי, כשקראתי את זה, הוא יוצא מהפנימייה, הוא יוכל לחזור עם קבוצה חדשה שבאה לפנימייה, זה העניין? זאת אומרת כשמגיעה בוא נגיד קבוצה - - -
מירב ישראלי
זה מספר ילדים ספציפי.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
ברור, אבל הוא לא יוכל לחזור לבד, הוא יוכל לחזור רק עם קבוצה. למה הוא יוכל לחזור עם קבוצה, מה הלוגיקה? כי הם יחזרו והם ייכנסו לבידוד בתוך המערכת הזאת ולכן הוא לא יהיה שחקן בודד, הם יצטרכו לעשות אקומודציה לכל החבורה הזאת, זה מה שזה.
מירב ישראלי
נכון.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
עכשיו השאלה שרציתי לשאול, בתוך ההקשר הזה כשקראתי את זה, יש הנחה שעומדים להיכנס עוד 50 חבר'ה לפנימייה, זאת אומרת שיש קבוצה גדולה כזאת.
מירב ישראלי
לא, אז מה שאסתי הסבירה - - -
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
כמה זמן הוא יכול להיות בחוץ? בוא נגיד שהוא לא מוצא קבוצה כזאת, לאן הוא הולך, כמה זמן הוא יכול להיות בחוץ בתוך הדבר הזה? מתי הקבוצה הזאת מתארגנת?
היו"ר שרן מרים השכל
לא, הוא אמור להיות בבידוד.
מירב ישראלי
לא, מה שאסתי הסבירה קודם זה שבפנימיות הם מוציאים קבוצה ביחד.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אני הבנתי, לכן אני אומר, אבל עדיין - - -
היו"ר שרן מרים השכל
אני מניחה שהם מוציאים גם שניים, או חמישה או עשרה עד 50, ומבודדים אותם בחדר נפרד.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אם את מסתכלת בפנימייה שהלכתי לראות שם, כשביקרתי שם בהרצליה הצעירה, אז הם יוצאים, החבר'ה מהפנימייה חוזרים ונכנסים, חלקם גרים שם, אז אני לא יודע מתי נכנסות כאלה קבוצות גדולות.
היו"ר שרן מרים השכל
אין קבוצות גדולות, מספיק גם חמישה אנשים. גם אם חמישה אנשים יצאו ונכנסו אז הם נכנסים ביחד והם בבידוד ביחד.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
לא, הוא לא יכול לעשות את זה. אם יצאת, זה שני מסלולים שונים.
משה טור פז (יש עתיד)
יש פה ככה, ילדים שהם פנימיסטים לגמרי, נגיד בשבוע שעבר דנו על ילדי נעל"ה, יש להם משפחה בארץ, אז משאירים אותם בפנימייה זמן רב ככל הניתן, מוציאים אותם לחופשה מרוכזת ואז כשהם חוזרים לבידוד קבוצתי.
היו"ר שרן מרים השכל
כן, אבל אז הם יכולים ללמוד ביחד.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
זה בדיוק מה שהם התכוונו, לזה הם התכוונו, שבבידוד הקבוצתי מי שיצא יוכל לחזור אך ורק לקבוצה שתיכנס לבידוד קבוצתי, אחרת לא יוכלו לעשות לו אקומודציה בבידוד אישי.
יהודית גידלי
יש מישהו ממשרד החינוך שרוצה להגיב לזה, רון.
רון פריזלר
שלום לכולם, אנחנו שמחים שניתן להגיב, אנחנו מהבוקר רוצים להגיב על השאלות. נמצאת איתי ריטה, שהיא ממונה קורונה במינהל ההתיישבותי, יש לנו תשובות לכל השאלות לגבי החינוך הפנימייתי, נהגנו כך שנה וחצי. בעיקרון הקבוצות, כרגע סיכמנו במתווה של הבוקר, הן של 36, שהן קפסולות נפרדות במסלול פתוח. פתוח זה אומר שהם באים לעד שבועיים, כל יציאה היא יציאה מרוכזת של הקבוצות האלה. במידה שיש יציאה של בודדים הבודדים האלה חוזרים או לבידוד או לקבוצה אחרת שחזרה, לא חוזרים לקבוצה הגרעינית שלהם עד שמוודאים שהם לא קיבלו את הנגיף.

אם יש לכם שאלות לגבי איך מתנהל הסיפור הפנימייתי נשמח להשיב לכם כאן, אנחנו באמת עם הרבה ניסיון בתחום הזה ולשמחתנו עם רמת תחלואה ומאומתוּת נמוכים ביותר לאורך כל התקופה.
היו"ר שרן מרים השכל
בסדר גמור, אז אם יהיו שאלות אנחנו נפנה את זה אליכם. תודה.

נעבור לסעיף הבא.
אסתי ורהפטיג
(ד) מנהל מוסד פנימייה יקבע ויפעיל מנגנון להקצאת מרחבי פעילות ומתקנים נפרדים לכל קבוצה כאמור בתקנת משנה (ב)(3), ובכלל זה אזור מגורים, חצר, חדרי לימוד, שירותים, מקלחות וכיורים, ולמניעת מעבר של תלמידים בין מרחבי הפעילות והמתקנים.
(ה) התברר למנהל מוסד פנימייה מהסוג האמור בסעיף 10(ג)(5) לחוק כי תלמיד בפנימייה חייב בבידוד לפי צו בידוד בית, ידאג מנהל המוסד למקום בידוד בשביל התלמיד ולרווחתו במהלך הבידוד ויפעל לפי סעיף 22טו לחוק.

אני רק אומרת, שוב, מדובר על פנימייה לילדים ללא עורף משפחתי ולכן התלמיד יעשה את הבידוד בתוך הפנימייה וחל סעיף 22טו שבו המנהל אמור לפנות לגורם במשרד הבריאות שיאשר שאכן יש שם תנאים לקיים בידוד כזה.

(ו) בפנימייה שנקבע כי פעילותה תתקיים במסלול סגור, ידאג מנהל המוסד כי טרם כניסת עובד למוסד יוסברו לעובד כללי הפעלת המוסד לפי מסלול זה, לרבות לעניין כניסה, יציאה ושהייה, ולא יאפשר את כניסת העובד למוסד אלא לאחר שחתם על טופס הסכמה לעבודה ולקיום תנאי המסלול הסגור; אין באמור בתקנה זאת כדי לגרוע מזכותם של מנהל מוסד ועובד המוסד להסכים על תנאים נוספים לצורך הסכמת עובד כאמור בפסקה זאת, ובלבד שלא יהיה תוקף לתניה המתגברת על הוראות תקנות אלה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
בפנימיות רוב האנשים מחוסנים או שלא?
אסתי ורהפטיג
בפנימיות של העל-תיכוני לפי מה שאנחנו הבנו אז כן. בפנימיות נגיד של המכינות ומי שממונה על זה הוא משרד ההתיישבות, אני לא יודעת אם הם נמצאים פה, אז אני מבינה שיש שיעור שהוא מעל 90%.


(ז) תקנה זאת לא תחול על פנימייה שבה אחוז התלמידים שהם בעלי אישור "תו ירוק" מתוך כלל התלמידים בפנימייה הוא מעל 90% או יותר, ובפנימייה המיועדת לתלמידים בכיתות ז' עד ט' – אם אחוז התלמידים בעלי אישור "תו ירוק" הוא 70% או יותר.
היו"ר שרן מרים השכל
אוקיי, זה מצוין, האמת היא שזה גם תמריץ להם לחסן את הילדים.
אסתי ורהפטיג
10. ביטול.
תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (מוסדות המקיימים פעילות חינוך), התשפ"א-2021 – בטלות.

אלה התקנות של מחנות הקיץ שבעצם נכנסו לפה ולכן ביטלנו אותן.

תחילה. 11.
(1) תחילתן של תקנות אלה, למעט כמפורט בתקנת משנה (ב), ביום ה' באלול התשפ"א (13 באוגוסט 2021).
(2) תחילתה של תקנה 8 ביום ז' באלול התשפ"א (15 באוגוסט 2021).

תקנה 8 זו התקנה של החוגים ותנועות הנוער שאומרת שאם היישוב הוא כתום או אדום אז הם יפעלו בחוץ והתחילה שלה הייתה אתמול ולא ביום שישי כדי כן לאפשר להם לראות את סיווג הרשויות שהיה לקראת סוף השבוע.

תוקף. 12.
תוקפן של תקנות אלה עד יום ג' בתשרי התשפ"א (9 בספטמבר 2021).

בתוספת יש מפות שמחלקות את הרשויות המקומיות לאזורים שונים, לרובעים מה שנקרא, וצבע הרמזור הוא לפי הרובעים השונים כדי שאם יש רובע אחד שהצבע שלו נהיה כתום אז לא בהכרח ישפיע על כל העיר. זה מיועד לערים של מעל 200,000 תושבים, ככה גם עשינו בכל השנה האחרונה.
היו"ר שרן מרים השכל
יפה מאוד.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
אז למעשה עד ראש השנה אנחנו - - -
היו"ר שרן מרים השכל
כן, עד ראש השנה ובראש השנה יביאו לנו תקנות חדשות שאותן אנחנו נצטרך לאשר עם התיקונים שביקשנו עכשיו.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
לפי הדאטה שיהיה לנו? לפי מה הם יקבעו תקנות חדשות, או שזו הארכה של אלה?
היו"ר שרן מרים השכל
לא, הם ייתנו תקנות אחרות כולל התיקונים שאותם ביקשנו עכשיו וזה גם תלוי במצב התחלואה.
מירב ישראלי
והמוסדות להשכלה גבוהה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
זה דבר אחר.
מירב ישראלי
אז אמורים להביא תיקונים לתקנות האלה - - -
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
לא הבנתי, השכלה גבוהה שדיברנו בבוקר?
היו"ר שרן מרים השכל
פלוס, בנוסף.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
זאת אומרת המוסדות להשכלה גבוהה בונים את התקנות שלהם?
היו"ר שרן מרים השכל
יגיעו ב-16, ביחד איתם. עם התיקונים האלה יבואו גם התקנות של ההשכלה הגבוהה.
אסתי ורהפטיג
זה יהיה בעצם תיקון לסט הזה, הסט הזה הוא יהיה הסט המרכזי שנעשה עליו את התיקונים בתקופה הקרובה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
ואין עוד תקנות להשכלה הגבוהה?
אסתי ורהפטיג
התיקון שנוגע להשכלה הגבוהה אמור לעלות היום לאישור הקבינט.
היו"ר שרן מרים השכל
והוא מגיע לתקנות בוועדת חוקה או שהוא מגיע אלינו?
אסתי ורהפטיג
אליכם, לוועדת החינוך.
היו"ר שרן מרים השכל
נהדר, אז תתכוננו בשבוע הבא.
מירב ישראלי
רציתי להעלות עוד שני נושאים שדיברנו עליהם עם נציגי משרדי הממשלה, האחד זה הסוגיה של סגירת מוסדות חינוך עקב התפרצות שחלה בהם. יש הסמכה ספציפית בחוק הסמכויות לגבי סגירה של מוסדות חינוך במקרה של התפרצות ולמרות זאת בתקנות האלה אין הוראות לגבי סגירה. מה שנאמר לנו בישיבה זה שלמעשה יש היום נוהל סגירה מכוח פקודת בריאות העם של מנכ"ל משרד הבריאות.

יש לנו מחלוקת, אני אומר משפטית, עם משרד הבריאות בנושא הזה, אנחנו סבורים שהנושא של סגירת מוסדות חינוך צריך להגיע לוועדה גם כן, הוא צריך לעבור ביקורת של הוועדה. זה משהו שאנחנו נדון מולם.
היו"ר שרן מרים השכל
אוקיי, אז אני מבקשת שבמקרים של עיר אדומה תקנות שאמור לסגור בתי ספר, הדיון יפוצל ויגיע לוועדת החינוך על מנת שאנחנו נוכל לאשר את התקנות של סגירת מוסדות חינוך. יש פה רגישויות מאוד מאוד גדולות ואני מבקשת לפצל את זה מוועדת חוק, חוקה ומשפט ולהביא אותן לפה.
מירב ישראלי
למעשה, לפי הבנתי כרגע, זה בכלל לא באישור, אסתי תתקן אותי, ואז זה בכלל לא מובא לכנסת ואנחנו סבורים שלאור ההוראה המפורשת בחוק הסמכויות זה נושא שכן צריך להגיע לוועדה שלנו, הנושא של מוסדות חינוך. אנחנו נקיים דיון משפטי מולם בנושא הזה.

הנושא השני זה מה חל כרגע על פנימיות של משרד הרווחה, כי בעצם פנימיות של משרד הרווחה מוחרגות מהתקנות האלה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
למה?
מירב ישראלי
יש סעיף הסמכה ספציפי לגביהן בחוק, אבל למיטב הבנתנו כרגע אין תקנות שחלות עליהן. אז גם את זה רצינו להציף.
היו"ר שרן מרים השכל
אסתי, אתם קיבלתם את זה?
אסתי ורהפטיג
לגבי הנושא הראשון אנחנו נקיים על זה שיח גם עם משרד המשפטים, אנחנו שוקלים גם תיקון של החוק בהקשר הזה. בכל מקרה אני רוצה להבהיר שלא מדובר על סגירת מוסדות חינוך בעיר אדומה, אלא על סגירה מאוד פרטנית של או כיתה או שכבה, או אפילו מוסד שלם, אם יש בו התפרצות תחלואה, אבל לא מדובר על סגירה גורפת של נגיד כל מוסדות החינוך בעיר או משהו כזה, מדובר על מה שקורה כשיש התפרצות תחלואה. זה נושא שהתרחש גם כשלא היו תקנות חינוך, היו לנו התפרצויות תחלואה והיינו צריכים לסגור כיתות לפעמים, שכבות. משתדלים שהסגירה תהיה כמה שיותר ספציפית, אבל בכל מקרה זאת המאטריה ואנחנו בוחנים את העניין הזה.

לגבי מוסדות הרווחה, אז באמת כמו שנאמר, הסעיף המסמיך הוא סעיף 11, זה לא הסעיף הזה של תקנות החינוך. עד עכשיו לא היו הוראות שחלות, אנחנו נבדוק עם גורמי המקצוע מה לעשות בעניין הזה ובאמת אם יש מקום לעשות תקנות ייחודיות. זה כמובן יהיה בסט אחר.
מירב ישראלי
ועוד דבר טכני קטן, אסתי. קיבלנו הערה תוך כדי הדיון הקודם שהיום הנושא של האגף להכשרה מקצועית ופיתוח כוח אדם הוא לא במשרד העבודה והרווחה אלא במשרד הכלכלה והתעשייה.
אסתי ורהפטיג
כן, אנחנו כבר מכניסים לתיקון של היום.
מירב ישראלי
כן, באמירות של בעל מוסד. זה משהו טכני. זהו, מבחינתנו.
היו"ר שרן מרים השכל
אוקיי, אנחנו נסכם את הדברים כאן ואני מבקשת שתביאו את הדברים לוועדה חזרה.

אני מעלה את התקנות כפי שהן להצבעה. מי בעד? להרים את היד. מי נגד? ההצעה עברה.

הצבעה
אושר.
היו"ר שרן מרים השכל
תודה רבה לכם, חברי הוועדה, אני סוגרת את הישיבה. אנחנו כנראה ניפגש בימים הקרובים, תהיו מוכנים לקבל התראה לגבי תקנות קורונה על ההשכלה הגבוהה.



הישיבה ננעלה בשעה 15:00.

קוד המקור של הנתונים