ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 16/08/2021

תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות של מוסדות המקיימים פעילות חינוך והוראות נוספות), התשפ"א-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



10
ועדת החינוך, התרבות והספורט
16/08/2021


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 8
מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט
יום שני, ח' באלול התשפ"א (16 באוגוסט 2021), שעה 8:00
סדר היום
הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה)(הגבלת פעילות של מוסדות המקיימים פעילות חינוך והוראות נוספות), התשפ"א-2021
נכחו
חברי הוועדה: שרן השכל – יו"ר
סימון דוידסון
משה טור-פז
שירלי פינטו
יוסי שיין
מוזמנים
לירן שפיגל - ממונה ייעוץ משפטי ראמ''ה, משרד החינוך

אפרת אפללו - מנהלת המחלקה לחינוך ולקידום הבריאות, משרד הבריאות

אסתי ורהפטיג - עו"ד, לשכה משפטית, משרד הבריאות
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי


הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה)(הגבלת פעילות של מוסדות המקיימים פעילות חינוך והוראות נוספות), התשפ"א-2021
היו"ר שרן השכל
בוקר טוב לכולם. אני פותחת את הדיונים בוועדת החינוך של הכנסת. לפנינו טיוטת תקנות הקורונה: תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות של מוסדות המקיימים פעילות חינוך והוראות נוספות). אנחנו נתחיל בדיון. אני אתן ליועצת המשפטית לעבור על התקנות. נעבור תקנה-תקנה ותתחילו להסביר.
מירב ישראלי
משרד הבריאות בדרך כלל מקריא את התקנות ואז הוא מסביר כל תקנה, ואני מציעה שכשיש לנו הערה נציג את זה. גם הייתה לנו שיחה אתמול אחר הצהריים וסיכמנו כל מיני דברים.
היו"ר שרן השכל
בסדר גמור. נתחיל בהגדרות. משרד הבריאות, אתם רוצים להתחיל להקריא את זה כדי שנוכל לעבור סעיף-סעיף?
אסתי ורהפטיג
שלום. אני אסתי ורהפטיג מהלשכה המשפטית במשרד הבריאות. התקנות נועדו לחול על שנת הלימודים הקרובה שחלקה כבר התחילה עבור חלק מתלמידי ישראל וחלק מהתלמידים שחוזרים בשבועות הקרובות. התקנות קובעות את עיקרי הדברים. רוב התקנות שקבענו עכשיו היו כבר בסבבים הקודמים, בתקנות שהיו בעבר.

אני אגיד מהם עיקרי הדברים: ראשית, נקבעה חובת עטיית מסכה במוסד חינוך בשטח סגור על תלמידים החל מכיתה א'. זה נועד להיות חריג לכלל הרגיל שרק מגיל 7 יש חובת עטיית מסכה לפי הצו. אז כאן חשובה האחידה שכבר מכיתה א' תחול החובה גם אם יש תלמידים שעדיין לא הגיעו לגיל 7.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
למה זה נקבע מכיתה א' למרות שזה היה מגיל 7?
אסתי ורהפטיג
כדי שלא יהיה מצב שבמוסד חינוך לא יקרה מצב שחלק מהתלמידים, מכיוון שיום ההולדת שלהם הוא באמצע השנה אז חלק מהתלמידים יהיו חייבים וחלק לא. גם בגלל השהייה הארוכה במוסד החינוך עטיית המסכה היא חשובה. לכן בהקשר של חינוך חובת עטיית המסכה היא מכיתה א' לכולם. כך זה היה גם בשנה שעברה.
היו"ר שרן השכל
אנחנו נתנו לכם דגשים בפעם הקודמת שהבאתם את התקנות לתיקון. אני רק רוצה להזכיר בעניין המסכות שיש לא מעט ילדים עם בעיות שמיעה וביקשנו לדאוג למורים. חברת הכנסת שירלי פינטו העלתה את הנושא – לוודא שמורים יגיעו עם מסכות שקופות, ומשרד החינוך מסייע להם בזה, אם יש להם תלמידים עם הפרעות שמיעה בכיתה שלהם.
אסתי ורהפטיג
במשרד הבריאות אנחנו מאשרים את זה ואין קושי במסכות האלה. לגבי השאלה אם מספקים מסכות כאלה אני מציעה שאולי משרד החינוך יתייחסו.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
(אומרת דברים בשפת הסימנים. להלן תרגומם): אין התייחסות בסעיף 4. כתוב שחובה להשתמש במסכה במוסד לימודי סגור אבל לא רשום שום דבר על מסכות שקופות. לא כתוב על זה שום דבר. חובה שזה יהיה מצוין גם בתקנה – מסכה שקופה או אטומה.
אפרת אפללו
יש כל מיני סוגים של מסכות. הכוונה היא למסכת אף-פה.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
(אומרת דברים בשפת הסימנים. להלן תרגומם): כן, כן, אבל חשוב שיהיה מצוין גם מסכות שקופות בפנים.
אפרת אפללו
לא הבנו שזה מה שאתם רוצים שיהיה כתוב.
אסתי ורהפטיג
בסדר.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
(אומרת דברים בשפת הסימנים. להלן תרגומם): שיהיה כתוב שאם יש צורך זה חד-משמעית צריך להיות.
היו"ר שרן השכל
בסדר. אנחנו נשמח לשמוע גם אחרי זה ממשרד החינוך בעניין הזה ספציפית כשנגיע לסעיף. אני אתן לכם לסיים את ההצגה, קודם כול, בבקשה.
אסתי ורהפטיג
הכלל הבא שנקבע בתקנות זה לגבי מפעיל חיצוני. זה מי שאינו נמנה על צוות המוסד, אלא אדם שמגיע מבחוץ ומעביר פעילות לילדים. הכלל שנקבע הוא שמפעיל חיצוני צריך להציג, כתנאי לכניסה למוסד תו ירוק או תוצאה שלילית בבדיקת קורונה.

דבר נוסף שנקבע זה לגבי טיולים עם לינה. בכלל של טיולים עם לינה יש כלל שנקבע לגבי מערכת החינוך הלא פורמלית שזה בדומה ובהמשך לתקנות שהיו על מחנות הקיץ. זה אומר שבטיולים עם לינה מטעם מערכת החינוך הלא פורמלי, בעצם כל מה שהוא לא בית ספר יסודי ועל-יסודי, כדי להשתתף בטיול עם לינה צריך להציג תו ירוק או בדיקה. בהמשך להערת הוועדה בעניין זה ולליבון משפטי שנעשה החובה הזאת חלה גם על העובדים ועל כל מי שמשתתף בטיול ולא רק על התלמידים ועל המפעילים החיצוניים כמו שהיה.

לגבי בתי ספר יסודיים ועל-יסודיים, בעניין טיול עם לינה לא נקבעה חובה לתו ירוק או לבדיקה אלא נקבעו חובות אחרות שבעיקרן מדברות על כך שהתלמידים יהיו באותה קבוצה אורגנית שהם נמצאים בה יום-יום, כלומר באותה כיתה של התלמידים הקבועים שהם פוגשים, שיישמר מרחק בין הקבוצות השונות אבל לא תחול חובה לתו ירוק או לבדיקה.

דבר נוסף שנקבע זה הרמזור. אותה נוסחת רמזור שהייתה עד עכשיו בהחלטות ממשלה, שלפיה הרשויות דורגו לצבעים שונים ולסיווגים לפי הציון שלהן הנוסחה הזאת כרגע מעוגנת בתקנות כרגע. זה נועד למנוע כל פעם את הצורך לעדכן את התקנות. בעבר היינו מכניסים לתוספת התקנות רשימה ארוכה של רשויות וזה היה מאוד ארוך ומסורבל וגם דרש שכל פעם כשיש תיקון לבוא מחדש גם לקבינט וגם לוועדה. המנגנון היה מאוד מסורבל. מה שהוחלט עכשיו זה לקבוע את הנוסחה עצמה בתוך התקנות ואת הסיווג של הרשויות לפרסם באתר משרד הבריאות במנגנון מסודר של אחת לשבוע. לפני תחילת השבוע הבא מפרסמים את סיווג הרשויות שיחול ויחייב לקראת השבוע שלאחר מכן. הסיווג הזה רלוונטי לתקנה 8 שמדברת על פעילות של חוגים ותנועות נוער כי אם הרשות היא כתומה או אדומה זה אומר שהתחלואה בה עלתה והיא יחסית משמעותית, אז הפעילות של החוגים ותנועות הנוער עוברת לשטח פתוח. היא לא יכולה להתקיים בשטח סגור.
היו"ר שרן השכל
לפעילות של תנועות הנוער נדרשים גם תו ירוק ובדיקה?
אסתי ורהפטיג
לא. בפעילות רגילה לא. התו הירוק או בדיקה נדרשים אם יש פעילות עם לינה. אבל בפעילות רגילה לא צריך תו ירוק.
היו"ר שרן השכל
מה קורה בקשר לתיאטראות של ילדים?
אסתי ורהפטיג
התקנות שחלות על התיאטרון זה קשור להגבלת פעילות ולא בתקנות האלה. התקנות האלה חלות רק על מוסד שמקיים פעילות חינוך. תקנות הגבלת פעילות שהן התקנות הכלליות שחלות גם על אירועים ובכלל כל עולם התרבות חלות גם התקנות האלה גם בהקשר של ילדים.
היו"ר שרן השכל
אבל אצל ילדים הפעילויות התרבותיות הן שונות משום שהתו הירוק בנוגע למבוגרים שיכולים להיות מחוסנים, או אפילו בני נוער, זה משהו אחד. אבל יש לך תיאטראות לילדים קטנים.
אסתי ורהפטיג
אני לא מטפלת בתקנות האלה אבל אני יודעת שההסדר שם הוא של בדיקה. כלומר יש היום בדיקה מהירה ולילדים מגיל 3 עד גיל 12 היא חינם.
היו"ר שרן השכל
אז אם אני רוצה לקחת את הילד שלי בן 3 לתיאטרון בחופש הגדול, לפני כל הליכה לתיאטרון אני צריכה לעשות לו בדיקה?
אסתי ורהפטיג
כן. זאת בדיקה מהירה - -
היו"ר שרן השכל
אתם גוזרים פה גזר דין מוות לתיאטרוני הילדים. אני לא מכירה הורה שבשביל ללכת - -
קריאה
גם על בריכות.
היו"ר שרן השכל
אנחנו ועדת חינוך אבל אנחנו גם ועדת התרבות והספורט. אנחנו עכשיו בשבועיים האחרונים של החופש הגדול, ואני לא מבינה למה התקנות של נושא הספורט, לפחות לילדים, ושל נושא תרבות לא הגיעו אלינו.
קריאה
שלא לדבר על החוויה הלא נעימה.
היו"ר שרן השכל
אם אלה תקנות כלליות ולא הבאתם אותן לפה בצורה ייחודית בשביל הילדים אתם פשוט סוגרים את העסקים האלה וגם אירועי ספורט. הם נסגרים ולא יהיו.
אסתי ורהפטיג
השאלה לאיזו ועדה התקנות הולכות נקבעה בחוק עצמו. החוק מדבר על כך שהתקנות האלה, לפי סעיף 10, מגיעות לוועדת החינוך. תקנות אחרות שהן לא של מוסד המקיים פעילות חינוך, ותיאטרון הוא לא מוסד שמקיים פעילות חינוך, אלא מקום פתוח לציבור, ולכן משפטית התקנות האלה מגיעות לוועדת החוקה.
היו"ר שרן השכל
אבל נושאים של מקומות תרבות לא צריכים להגיע לפה?
מירב ישראלי
לפחות לפי סמכויות מיוחדות – גם ככה היה ויכוח גדול האם להעביר הכול לוועדת חוקה או לחלק את זה בין הוועדות. בסופו של דבר נקבע שלגבי מוסדות שמקיימים פעילות חינוך בלבד – יש כאן נושא של חינוך בלתי פורמלי של חוגי ספורט. זה כן נמצא פה כי חוגים נמצאים פה. אבל אירועים שמוסד שמקיים פעילות חינוך לא קשור אליהם, לפי החוק, הסמכות לגביהם היא בוועדת חוקה.
היו"ר שרן השכל
הם סיימו כבר - - - התקנות האלה בוועדת חוקה?
מירב ישראלי
זה מה שאסתי אמרה עכשיו על התקנות הכלליות. אתם הבאתם אותן לוועדת חוקה, נכון?
אסתי ורהפטיג
יש תקנות של ועדת חוקה אבל הן מתעדכנות כל הזמן. התו הירוק הורחב בימים האחרונים אז אני מבינה שיש עוד תיקונים.
סימון דוידסון (יש עתיד)
זה אכן מגיע לוועדת חוקה. אני חלק מוועדת חוקה ב-9:30.

אני רוצה לדבר על נושא תקנה 8 בנושא של חוגים.
היו"ר שרן השכל
עדיין לא הגענו לסעיפים.
סימון דוידסון (יש עתיד)
היא דיברה על תקנה 8.
היו"ר שרן השכל
היא כרגע מציגה את זה באופן כללי. הם נותנים לנו סקירה כללית ואז אנחנו עוברים סעיף-סעיף כדי לדון בו כדי שלא נתחיל לקפוץ כי אחרת לא נסיים עם זה גם כן היום.
היו"ר שרן השכל
אני אצטרך לדבר עם איתן גינזבורג על התקנות האלה. הוא מנהל את הישיבה בוועדת חוקה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
לא, זה גלעד קריב.
היו"ר שרן השכל
לא, הוא חולה. מי שמחליף אותו זה איתן גינזבורג.

תסיימו את הסקירה ואז נתחיל לעבור על הסעיפים.
אסתי ורהפטיג
סעיף נוסף עוסק בפעילות של פנימיות. ההסדר הוא די מורכב והיה גם בשנה שעברה. הוא מדבר על הבחנה בין מסלול פתוח למסלול סגור. מסלול פתוח הוא מסלול שיש בו קבוצות תלמידים קטנות יותר אבל ללא הגבלה על כניסה ויציאה. הם יוצאים ונכנסים באופן חופשי מהפנימייה. זה מתאים בדרך כלל גם למי שלומדים בבית ספר אקסטרני שהוא לא חלק מהפנימייה וגם לקטינים ולתלמידים בסיכון. על כל אלה חלות הוראות של מסלול פתוח. זה קבוצות של עד 36 תלמידים, וכאמור, ללא הגבלה על כניסה ויציאה.

המסלול השני הוא מסלול סגור שהמשמעות שלו היא שיש קבוצות גדולות יחסית של עד 50 תלמידים, ואחרי שבועיים שהם שוהים בפנימייה ולא יוצאים ממנה הם יכולים לאחד כמה קבוצות כאלה לקבוצה מאוד גדולה ללא הגבלה. הצד השני של זה שיש פה קבוצה מאוד גדולה של אנשים הוא שיש הגבלות על כניסה ויציאה. כלומר גם בשבועיים הראשונים אי אפשר לצאת במובן שמי שיוצא צריך לחכות או להתפזרות והתכנסות של הפנימייה או להצטרף לקבוצה חדשה של 50 תלמידים או להיות באיזשהו בידוד מניעתי. הכוונה היא שלא יקרה מצב שיש קבוצה מאוד גדולה ומיובאת אליה תחלואה מבחוץ או שהיא מביאה תחלואה.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
(אומרת דברים בשפת הסימנים. להלן תרגומם): בהתייחסות הזאת צוות ההוראה יוצא וחוזר?
אסתי ורהפטיג
במסלול הסגור לא. צוות ההוראה שבממשק עם התלמידים, חלות עליו גם כן אותן הוראות, ועל מנהל המוסד יש אפילו חובה להודיע לצוות לפני שהוא מתחיל שהם פועלים במסלול סגור, ויש לזה משמעויות. בשלב מסוים בשנה שעברה נוסף חריג. הבנו שבישיבות שמים מחיצות גבוהות שמפרידות לגמרי ויש מרחק ועוטים כל הזמן מסיכות – במצב כזה הוא כן יכול לצאת ולהיכנס אבל זה צריך להיות בהפרדה מוחלטת מהתלמידים. כי במסלול הסגור יש קבוצה מאוד גדולה של תלמידים שנמצאים יחד ויש חשש שאם תהיה הדבקה היא עלולה להתפשט לכולם בגלל התנאים הפנימייתיים.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
זה סעיף 4 אצלכם.
אסתי ורהפטיג
אתה מדבר על סעיף (4) בתקנה 9.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
זה מאוד מסורבל. זה מסורבל ברמה שאתה קורא את זה שלוש פעמים ולא מבין.
היו"ר שרן השכל
אנחנו נגיע לזה.
מירב ישראלי
ביקשנו מהם לעבוד על זה ולהבהיר את הניסוח.
אסתי ורהפטיג
אני חייבת להגיד שעשינו על הניסוח עבודה עוד מאז התקנות הקודמות. לא העתקנו כמו שהוא כי הנוסח היה עוד יותר נוראי. אז ניסינו לעשות עבודה אבל אנחנו מקבלים את ההערה.
מירב ישראלי
תנסו להבהיר את זה עוד יותר לפי מה שסיכמנו.
יהודית גידלי
רבותיי, אין פה רשימות מוזמנים בגלל התקלה. לכן כל אחד לפני שמדבר, בבקשה, שיגיד את שמו ואת תפקידו. הרשמת לא איתנו אלא בקומה אחרת, אז שכל אחד יגיד את שמו לפני שהוא מדבר כי אחרת היא לא יודעת למי לייחס את הדברים.
היו"ר שרן השכל
כולל דוברים. מי שמבקש לדבר נא להעביר לי בפתק, בבקשה. אם זה בזום נא לשלוח לי הודעה, ומי שנמצא פה, נא להעביר לי פתק, משום שאנחנו לא יכולים להדפיס דפים.
אסתי ורהפטיג
שני דברים אחרונים לגבי הפנימיות: א', תלמיד שיוצא לטיפול רפואי לא תחול עליו החובה להיות בבידוד מניעתי או להצטרף לקבוצה חדשה. כלומר הוא יכול לחזור לקבוצה גם במסלול הסגור. דבר נוסף, אותן הגבלות על פנימיות לא תחול על פנימייה ש-90% לפחות מהתלמידים בה מחוסנים או מחלימים. בכיתות ז'-ט' מספיק 70% מחוסנים או מחלימים כדי שההגבלות לא יחולו והם יכולים להתנהל כרגיל.
היו"ר שרן השכל
תודה. נתחיל לעבור על הסעיפים ועל ההגדרות.
מירב ישראלי
בדרך כלל הם מקריאים את התקנות וכשיש הערות נעצור. אני אומר לגבי סעיף ההגדרות שסיכמנו שיוספו שתי הגדרות: אחת לגבי מסגרת חוץ-ביתית שהייתה בתקנות קודמות והיא חסרה פה אז הם יוסיפו את זה; דבר שני, כשנגיע לתקנה 8 לגבי החוגים יש הבהרה שמדובר רק לגבי חוגים של קטינים אז הם יוסיפו הגדרה של חוג. אז בעצם יש שתי הגדרות שצריכות להיתוסף.
היו"ר שרן השכל
בסדר. בבקשה, אסתי.
אסתי ורהפטיג
תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות של מוסדות המקיימים פעילות חינוך והוראות נוספות), התשפ"א-2021


בתוקף סמכותה לפי סעיפים 4 ו-10 לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020 (להלן – החוק), ובאישור ועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת/ ולאחר שהתקיים האמור בסעיף 4(ד)(2)(א) לחוק, מתקינה הממשלה תקנות אלה:





הגדרות
1.
בתקנות אלה –



"אישור "תו ירוק"" – אחד מאלה:
(1) אישור שמנפיק משרד הבריאות, לאדם, המעיד על כך שהוא זכאי לתעודת מחלים או מחוסן;
(2) תעודת מחלים או מחוסן;
(3) אישור שקיבל אדם מאת המנהל על כך שהוא משתתף בניסוי קליני לחיסון נגד נגיף הקורונה שמתנהל בישראל;



"בדיקה" –בדיקת קורונה שבוצעה בשיטת PCR;
"בעל מוסד" – כל אלה
1. במוסד חינוך רשמי, כמשמעותו בחוק לימוד חובה – רשות החינוך המקומית;




1. במוסד חינוך מוכר כהגדרתו בחוק לימוד חובה – הגוף בעל הרישיון מהמנהל הכללי של משרד החינוך להפעלת מוסד החינוך לפי הוראות חוק הפיקוח;




1. במוסד חינוך תרבותי ייחודי ובמוסד חינוך במעמד פטור – מי שמפעיל את מוסד החינוך;




1. במוסד בפיקוח האגף להכשרה מקצועית ופיתוח כוח אדם במשרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים – מי שמפעיל את מוסד החינוך;




1. בפנימייה – מי שמפעיל את הפנימייה;




1. במקום המשמש או שנועד לשמש מקום שהייה יומי לחינוך ולטיפול בפעוטות – מי שמפעיל את המוסד;




1. במוסד תורני, למעט מוסד חינוך תרבותי ייחודי – מי שמפעיל את המוסד;




1. כל מוסד אחר המקיים פעילות חינוך – מי שמפעיל את המוסד;




1. בפעילות חינוך כמפורט בסעיף 10(ג)(8) עד (14) לחוק – מי שמפעיל את הפעילות;
היו"ר שרן השכל
מה עם הצוותים? או שאין צורך בהגדרה שלהם?
מירב ישראלי
יש בהמשך.
אסתי ורהפטיג
יש בהמשך הגדרה של איש צוות.
מירב ישראלי
אולי כדי לחסוך זמן מכיוון שההגדרות זה עניין טכני אני רק אומר שיש לנו עוד הגדרות של "מוסד", "המנהל", "מפעיל חיצוני" שזה כן חשוב אז אני אקריא:


"מפעיל חיצוני" – אדם המבצע פעילות חינוך או העשרה, לרבות תומך בעובדי הוראה ושאינו נמנה עם צוות המוסד;



"פנימייה" – מסגרת שבה מתגוררים תלמידים, המספקת לתלמידים מגורים ומעטפת חינוכית, חברתית או טיפולית במשך כל שעות היממה, לרבות מוסד תורני המקיים פעילות כאמור ופנימייה כאמור בסעיף 10(ג)(5) לחוק, ולמעט מסגרת חוץ-ביתית ;


מסגרת חוץ-ביתית הכוונה לחסרי עורף משפחתי וכדומה.


"צוות המוסד" - צוות העובדים הקבוע במוסד;


זה ההבדל בין צוות המוסד לבין מפעיל חיצוני. יש הגדרה של "צו בידוד בית", "תלמיד", "תנועת נוער" או "ארגון נוער" שזה כאלה שנתמכים לפי 3א לחוק זכויות תקציב או קבוצת מדריכים צעירים עירוניים וחניכיהם באחריות מחלקת נוער עירונית; תעודת מחלים או מחוסן; תקנות הגבלת פעילות – אלה התקנות הכלליות, ויש פה הפניות אליהן מדי פעם. כפי שאמרנו היתוספו שתי הגדרות של מסגרת חוץ-ביתית ושל חוג.
היו"ר שרן השכל
בסדר גמור. למישהו מחברי הכנסת יש הערה לגבי ההגדרות? לא. נמשיך בהקראה, בבקשה.
אסתי ורהפטיג
חובת פעילות בכפוף לתקנות

1.
בעל מוסד לא יאפשר הפעלת מוסד אלא בכפוף לקיום הוראות תקנות אלה.
מירב ישראלי
לגבי זה היה לנו דיון אתמול. לדעתנו, התקנה הזאת קצת כללית מדי ועמומה. זה לא מבהיר בצורה ברורה מה האחריות של בעל המוסד כלפי המוסד. לגבי מנהל צריך לפעול – יש הרבה חובות עליו בתקנות האלה. אנחנו גם נדבר על תקנה 3. המפעיל צריך לפקח, לפי מה שהבנו בשיחה אתמול, שהדברים מתנהלים כרגיל. ברגע שכתוב שהוא לא יאפשר הפעלת מוסד, אלא כפוף לקיום הוראות תקנות אלה זה אומר שבעצם על כל דבר שקורה במוסד הוא אחראי. זה לא משהו פיקוחי כללי אלא כל דבר. בתקנות קודמות היו נוסחים קצת אחרים, לא כאלה גורפים, וביקשנו מהמשרדים לעשות דיון מחודש על הנוסח של התקנה הזאת ולראות אם הם יכולים שמי שמפעיל את המוסד יידע בצורה ברורה יותר מה הוא אמור לעשות בדיוק ומהן החובות שמוטלות עליו.
היו"ר שרן השכל
יש לכם הצעה לנוסח?
אסתי ורהפטיג
יש לנו. במנגנון הזה של תהליך אישור בוועדה של התקנות אנחנו לא יכולים לעשות שינויים אבל בתיקון הבא.
מירב ישראלי
תגידו רק מתי הוא יהיה.
אסתי ורהפטיג
אמור להיות תיקון בקרוב מכיוון שהחלטת הקבינט האחרונה ביום רביעי האחרון הייתה להחיל תו ירוק בהשכלה הגבוהה. זה תיקון שנעשה בתקנות החינוך שאמור להיות היום בקבינט.
היו"ר שרן השכל
התקנות האלה מדברות גם על האוניברסיטאות?
מירב ישראלי
אלה לא.
אסתי ורהפטיג
התקנות הנוכחיות לא אבל נעשה להן תיקון.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
הם שלחו. אתמול בלילה קיבלתי.
אסתי ורהפטיג
לא, עוד לא.
היו"ר שרן השכל
מה המשמעות אם אנחנו מאשרים את התקנות בלי הסעיף?
מירב ישראלי
- - - כפוף לאישור הוועדה מכיוון שיש תקנות קרובות בנוסח הקרוב הם יביאו נוסח חדש. סמכות הוועדה היא רק לאשר או לא לאשר סעיף.
היו"ר שרן השכל
ואם אנחנו לא מאשרים את הסעיף הזה?
מירב ישראלי
אז לא יהיה סעיף של אחריות על בעל מוסד.
אסתי ורהפטיג
אני אסביר למה הסעיף הזה חשוב לנו. אנחנו מקבלים את ההערה של הייעוץ המשפטי שצריך לדייק אותו ולטייב את הנוסח שלו, אבל אנחנו חושבים שחשוב שתהיה גם אחריות על בעל מוסד ולא רק על מנהלי מוסדות. כי בעל מוסד הוא הבעלים והוא זה שיש לו בפועל השליטה בנכס, ואנחנו לא רוצים שיקרה מצב שאפילו לפעמים יש ניגוד עניינים ובעל המוסד אפילו מפעיל לחץ על מנהל המוסד שלא לשמור את הוראות התקנות כי זה יותר משתלם.
היו"ר שרן השכל
אבל כתוב פה: "מנהל מוסד יפעל לשם עמידה בחובותיו לפי תקנות אלה, לרבות בדרך של אימוץ המלצות המשרד המפקח עליו".
מירב ישראלי
גם על זה יש לנו הערה.
היו"ר שרן השכל
אבל זה בעצם אותו סעיף.
אסתי ורהפטיג
לא. זה שני דברים שונים. מנהל המוסד הוא לא בעל המוסד. אם אנחנו מדברים על בית ספר, יש מנהל בית הספר ויש הבעלים שהוא הרשות המקומית או עמותה. לכן חשוב שגם לבעל המוסד תהיה חובה כזאת כך שמנהל המוסד לא ימצא את עצמו בסוף שכל החובות מוטלות עליו, ואין לו היכולת והמשאבים למלא אחר הוראות התקנות.
היו"ר שרן השכל
אוקיי. מתי התקנות הבאות אמורות להגיע?
אסתי ורהפטיג
אני מבינה שהיום בקבינט התיקון הזה אמור לעלות ולאשר, וזה אמור להגיע עד היום בערב לוועדה ולהיכנס לתוקף ביום רביעי.
מירב ישראלי
זה אמור להיות מאוד קרוב. אני מקווה שאכן כך.
היו"ר שרן השכל
יש גם הערות לסעיף 2, חברי הכנסת?
סימון דוידסון (יש עתיד)
כן, בנושא הבעלים. מכללה פרטית שיש לה בעלים – התקנה הזאת תקפה גם לגבי המנכ"ל של המכללה וגם לגבי הבעלים עצמו?
היו"ר שרן השכל
המנכ"ל זה סעיף 3, והבעלים זה סעיף 2.
אסתי ורהפטיג
זה חשוב, בעינינו, ומתבקש אפילו שהחובות יחולו לא רק על המנהל שממלא תפקיד מסוים, אלא גם על הבעלים. אם זה עמותה פרטית אז בוודאי. אם יש רווח שנובע מזה אז בוודאי החובה צריכה לחול גם עליו.
היו"ר שרן השכל
המשמעות היא בעצם קנס לבעלים, קנס למנהל, קנס לצוות - -
אסתי ורהפטיג
כרגע אין הוראות פליליות בתקנות האלה. אין קנסות על הפרה. בתקנות הקודמות עשינו גם קנסות בעיקר על ההוראות של הפעלת מוסד בניגוד לאיסור פתיחה כשהיו סגרים, למשל, והיה ממש איסור לפתוח מוסד. שם היו קנסות פליליים ומנהליים. כרגע בתקנות הקיימות אין הוראות פליליות. אני יכולה לומר שבתקנות שאנחנו מכינים בעניין ההשכלה הגבוהה מכיוון שיש שם כניסה רק בתו ירוק עשינו הוראה פלילית בדומה להוראה שיש בתקנות הכלליות של הגבלת פעילות.
היו"ר שרן השכל
בסדר.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
(אומרת דברים בשפת הסימנים. להלן תרגומם): אני רוצה להתייחס לזה. קצת מפריע לי שאין הוראה פלילית. זה בעצם משאיר את זה בצורה של המלצה. מה הטעם בתקנות? הן חשובות, אבל הן נשארות כהמלצה. האפקט של ההשגחה לא קיים.
אסתי ורהפטיג
גם בתקנות הקודמות לא הייתה עבירה פלילית על כל הפרה. התפיסה היא שהעבירה הפלילית והמנהלית בהקשרים של החינוך צריכה להיות בהפרות שהן מאוד משמעותיות וגם מאוד ברורות. כלומר מאוד ברור מתי יש הפרה שלהן. אבל אנחנו נבחן מחדש את הנושא הזה.
מירב ישראלי
אני רק אומר שיכולות להיות השלכות משמעתיות במקרים מסוימים וגם אחריות נזיקית.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
(אומרת דברים בשפת הסימנים. להלן תרגומם): זה גם טוב, זה גם בסדר.
מירב ישראלי
זה מכוח הדין הכללי.
היו"ר שרן השכל
סעיף 3, בבקשה.
אסתי ורהפטיג
אחריות מנהל מוסד
1.
מנהל מוסד יפעל לשם עמידה בחובותיו לפי תקנות אלה, לרבות בדרך של אימוץ המלצות המשרד המפקח עליו.
מירב ישראלי
<< >>

זאת הייתה נקודת מחלוקת עיקרית בינינו. הסיפא פה של הסעיף "לרבות בדרך של אימוץ המלצות המשרד המפקח עליו" הוא בעצם צינור לשאיבה של חובות על המנהל שהוועדה לא ראתה אותן. זאת אומרת יכולים לקבוע נהלים בכל מיני הקשרים וגם במשרד החינוך, דרך אגב, שזה ממש התקנות האלה – ואולי גם משרדים אחרים – והוועדה לא תראה אותם. אנחנו נדבר אולי בהמשך בסוף על הנושא של סגירת מוסד חינוך שלא מופיע בתקנות האלה – הוא מופיע בנוהל, אמנם לפי בריאות העם – למשל בכל מיני נושאים של סגירת מוסד חינוך וכל מיני פרטים מתי מוסד חינוך פועל בכיתות מלאות ומתי לא. כל מיני דברים כאלה שלא מופיעים בתקנות והוועדה לא ראתה אותם. יש המלצות – אבל זה לא בדיוק המלצות כי בעצם המנהל מחויב לפעול לפיהן, לרבות לפי אימוץ המלצות – ולכן ביקשנו ממשרדים להשמיט את הסיפא הזה, וכל דבר שצריך להביא בפני הוועדה – כל נוהל שהם עושים מחוץ לזה – שפשוט יתקנו תקנות כמו שהיה בתקנות הקודמות. התקנות הקודמות היו הרבה יותר נרחבות. זה משהו שהם אמרו שהם גם צריכים לדון בו.
אסתי ורהפטיג
אנחנו עשינו דיון בנושא הזה. אנחנו יכולים מצדנו למחוק את זה. אני חייבת רק להבהיר שאין פה כוונה לעקוף את הוועדה או לעשות משהו מחוץ לה. זה סעיף כללי שגם היה בתקנות הקודמות.
מירב ישראלי
פשוט לאחר שהוועדה נוכחת שיש כל מיני נהלים של משרד החינוך שלכאורה נשאבים לזה חשבנו שאין מקום שתהיה הוראה כזאת בתקנות.
היו"ר שרן השכל
אז מוחקים את זה?
מירב ישראלי
אז מוסכם להוריד את הסיפא וזה גם יגיע בתקנות החדשות.
אסתי ורהפטיג
עטיית מסכה
1.
1. על אף האמור בסעיף 3ה(ב)(1) לצו בידוד בית, בפעילות בשטח סגור של מוסד תלמידים בכיתות א' ומעלה ואנשי הצוות יעטו מסכה, לרבות בהסעה לפעילות כאמור וממנה, למעט בעת אכילה או בפעילות גופנית.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
לרבות בעת אכילה?
אסתי ורהפטיג
לא, למעט. "לרבות" זה בהסעה.



1. מנהל מוסד לא יתיר כניסה למקום הפעילות של המוסד הנמצא בשטח סגור, של אדם המחויב בעטיית מסכה לפי תקנת משנה (א) וסעיף 3ה לצו בידוד בית ושאינו עוטה מסכה לפי אותם חיקוקים.



מפעיל חיצוני

1.
לא תתקיים פעילות מפעיל חיצוני במוסד אלא אם כן המפעיל החיצוני הציג למנהל המוסד או מי מטעמו אישור "תו ירוק" או תוצאה שלילית בבדיקה שבוצעה 72 שעות לכל היותר לפני כניסתו למוסד.
היו"ר שרן השכל
חברי הכנסת, הערה עד עכשיו? בסדר.
אסתי ורהפטיג
הגבלות על קיום טיול הכולל לינה
1.
1. על טיול הכולל לינה המיועד לתלמידים, למעט טיול מטעם בית ספר יסודי או על-יסודי, יחולו הוראות אלה:




1. לא ישתתף אדם בטיול הכולל לינה, ולא ייכנס למקום הפעילות של טיול כאמור, אלא אם כן הציג למנהל המוסד או מי מטעמו אישור "תו ירוק" או תוצאה שלילית בבדיקת קורונה שביצע 72 שעות לכל היותר לפני כניסתו למקום הפעילות.
היו"ר שרן השכל
זה התיקון שביקשנו מאנשי צוות.
אסתי ורהפטיג
כן. אין החרגה שאומרת שזה לא חל על אנשי צוות. זה חל על כולם.
מירב ישראלי
יש פה גם התייחסות לחלק מהערות הוועדה בישיבה - - -
היו"ר שרן השכל
מצוין.
אסתי ורהפטיג
1. מנהל מוסד לא יאפשר השתתפות של אדם בטיול הכולל לינה ולא יאפשר כניסה למקום הפעילות של טיול כאמור, אלא אם כן הציג אותו אדם אישור "תו ירוק" או תוצאה שלילית בבדיקת קורונה שביצע 72 שעות לכל היותר לפני כניסתו למקום הפעילות.
משה טור פז (יש עתיד)
יש לי שאלה שנוגעת להתייחסות ל-72 שעות: איך אתם רואים היום את נושא הבדיקות המהירות לעומת בדיקות ה-PCR? הרי 72 שעות נועדו, בין השאר, לכסות את הזמן שלוקח עד קבלת התוצאה שראינו שהוא 28-19 שעות, תלוי בקופת החולים. לעומת זאת בדיקות מהירות הן מיידיות. איך אתם מתייחסים להבדל הזה?
אסתי ורהפטיג
אפרת, את רוצה להתייחס להבדל?
אפרת אפללו
72 שעות זה לא בגלל קבלת תוצאה של הבדיקה. כל סוג של בדיקה בודק משהו אחר. הרגישות של הבדיקה המהירה היא הרבה יותר נמוכה. היא בודקת חלבון מסוים של הווירוס. אם יש תחלואה פעילה אז יותר קל לגלות את זה בבדיקה המהירה. בבדיקת PCR בודקים משהו אחר שאפשר לראות אותו כבר לפני שמתפתחת תחלואה פעילה, וזה נותן לך חיווי הרבה יותר זמן לפני כן ורגישות הרבה יותר גבוהה. זה לא קשור לתוצאה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
לא הסברת - - -
משה טור פז (יש עתיד)
אז מה ההבדל כאן של 72 שעות?
אסתי ורהפטיג
כשמדובר על בדיקת PCR הכלל הרגיל הוא של 72 שעות. כלומר אם אתה עושה בדיקת PCR ויצאת שלילי אז אנחנו יכולים להיות רגועים יותר שיש סבירות גבוהה יותר שאתה לא חולה וגם לתקופה ארוכה יותר. אם אתה עושה בדיקה מהירה הרגישות שלה נמוכה יותר, ואם אתה בתחילת תחלואה אנחנו יכולים בסבירות משמעותית יחסית לא לגלות את זה עדיין. לכן היא תקפה רק ל-24 שעות כדי שאם יש תחלואה שמתפתחת אז לא יקרה מצב שמפספסים אותה במשך כמה ימים.
משה טור פז (יש עתיד)
אני רוצה להעיר פה הערה. קודם כול אני רוצה להתחיל בכך שאני מברך על כך שלהבדיל מזה שבכנסת הקודמת כל ההחלטות התכנסו לוועדת חוקה, כאן אנחנו דנים בוועדת חינוך. כך צריך להיות.

יש פה נקודה שגם אם לא נענה עליה היום נידרש לה בקרוב מאוד: כמו שזה נראה כרגע המגפה נמשכת ואנחנו צפויים לראות כניסה אינטנסיבית מאוד של שימוש בבדיקות מהירות גם בדיקות ביתיות וגם ברמה שאנשים ידרשו או ירצו לעשות בדיקות מידי יום כדי לאפשר נורמליזציה של החיים. כאן התקנות כמו שהן כרגע לא נותנות לזה מענה.
היו"ר שרן השכל
אם אתה עושה כל 72 שעות, זה כל שלושה ימים. זה נותן לך הערכה טובה.
משה טור פז (יש עתיד)
ניקח מצב שמנהל מוסד חינוכי או תרבותי מקבל החלטה שלמוסד הזה באים באותו יום עם בדיקה מהירה שנעשתה בבית. ונגיד שהעלות שלה היא לא העלות היום אלא 10% מזה, וזה הכיוון שאליו זה הולך. הוא אומר – אליי באים כל בוקר עם בדיקה מהבוקר. זאת מציאות שאנחנו יכולים להגיע אליה בקלות מאוד כבר בחודשים הקרובים. ואז נידרש לשאלה האם זה יותר טוב או פחות טוב, האם זאת דרישה לגיטימית או לא.
אפרת אפללו
בדיקות אנטיגן זה הבדיקות המהירות שבודקות את החלבון; ה-PCR בודק את החומר הגנטי. אז, למשל, אם אנחנו נסתכל על "מגן חינוך" שזה אחד הדברים שאנחנו מתכוונים לפתוח בו את שנת הלימודים – אז מבחינת משרד הבריאות במשך שבוע אתה יכול לעשות בדיקת PCR אחת לכלל התלמידים או שתי בדיקות מהירות. זאת אומרת זה לא יכול להיות זה במקום זה.
משה טור פז (יש עתיד)
לי יש תחושה כרגע שעדיין לא התחלנו למצות את ההבנה מה עושות בדיקות מהירות וזולות לעולם החינוך וגם לעולמות משיקים.
אפרת אפללו
פיילוט כיתה ירוקה שדיברתי עליו בדיון הקודם – אנחנו מתחילים הרצה שלו. הפיילוט הגדול ייצא אחרי סוכות, ואנחנו מתחילים את ההרצה כבר במסגרות חינוך שפועלות.
היו"ר שרן השכל
רק בסוכות? למה?
אפרת אפללו
הרעיון הוא לעשות בדיקה מהירה כל יום לאותם ילדים שמוגדרים - -
היו"ר שרן השכל
והבדיקות הסרולוגיות שדיברתם עליהן?
אפרת אפללו
אני רק אסיים את הדברים על הבדיקות המהירות בהמשך למה ששאל חבר הכנסת. הילדים שמוגדרים במגעים הדוקים ואמורים להיות בבידוד יבואו לבית הספר אחרי שהם יעשו בדיקת PCR ראשונה. כל יום בבוקר יבדקו אותם בבדיקה מהירה. מי שחיובי ילך הביתה, כמובן, ויעשה בדיקת PCR בקהילה, ומי ששלילי יוכל להמשיך ללמוד. אנחנו נלמד מכל המהלך הזה שעשו אותו גם באנגליה בפורמט כזה או אחר וגם בשיבא עשו אותו בשנה שעברה, ואנחנו רוצים להסיק מסקנות לגבי הנושא הזה.
משה טור פז (יש עתיד)
אני רוצה להסביר למה זה דרמטי. לבדיקות המהירות בתצורות מסוימות בעולם יש בדיקות זולות מאוד ומהירות, ולהבדיל מתחילת המגפה – גם ברמת אמינות גבוהה יחסית.
אפרת אפללו
כל בדיקה מהירה במדינת ישראל חייבת לעבור תיקוף. יש כל כך הרבה בדיקות, השוק רווי.
משה טור פז (יש עתיד)
אני מבין.
היו"ר שרן השכל
אתה עלול להסתבך שם.
משה טור פז (יש עתיד)
ברור לי. אבל בואו נגיד שמשרד הבריאות - -
אפרת אפללו
כל בדיקה שאנחנו הולכים להשתמש בה באופן רוחבי חייבת לעבור תיקוף לפי נהלים של - -
משה טור פז (יש עתיד)
אז נשאל שאלה אחרת: נגיד שנגיע למצב שמשרד הבריאות יודיע שיש 4 סוגים שהם תקפים, ובואו נגיד שעלות הבדיקות תהיה מאוד זולה - -
אפרת אפללו
כבר יש עכשיו.
משה טור פז (יש עתיד)
- - יכול להיות מצב שכל תלמיד מורה נבדק מדי בוקר ויצא שלילי – ומגיע לבית הספר. ואז כל ההתמודדות שלנו משתנה דרמטית כי רמת היכולת שלנו לתת ביטחון שבאותו יום הילד לא חולה היא אחרת לגמרי.
היו"ר שרן השכל
תודה רבה, חבר הכנסת קינלי. עוד הערות? בבקשה.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
(אומרת דברים בשפת הסימנים. להלן תרגומם): אני עברתי על התקנות ואני אשמח להעלות פה גם מול יושבת-ראש הוועדה אולי בדיון נפרד, אבל מוסדות חינוך לילדים עם מוגבלות, לדעתי, זקוקים להתייחסות נפרדת; למשל: ילדים אוטיסטים מעל גיל 12 שצריכים גם משקפות שקופות, ובדיקות קורונה זה סיוט מתמשך בשבילם לעשות. אולי אפשר להביא לדיון נפרד את הנושא. אי אפשר להחיל עליהם את התקנות האלה מעל הראש. זאת אוכלוסייה שלמה שחייבת התייחסות נפרדת.
היו"ר שרן השכל
אני אשמח אם תוכלי לציין ספציפית בתוך הסעיפים איזה סעיפים מתאימים.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
(אומרת דברים בשפת הסימנים. להלן תרגומם): לדוגמה סעיף 4, סעיף 5, סעיף 6. הם מדברים על החיוב בבדיקות קורונה, חיוב במסכות שלא מצוין שהן שקופות; תו ירוק – ילדים עם אוטיזם או ילדים עם צרכים מיוחדים שיש להם כל מיני מוגבלויות – הרגישות הפיזית לעבור את הבדיקה באופן יומיומי ותדיר היא מאוד קשה וצריך לחשוב על פתרון יחד עם הארגונים וההורים של הילדים, לחשוב ולשמוע אותם. אי אפשר לאשר דבר כזה מעל הראש שלהם כי זה יכול לגרום לכאוס.
היו"ר שרן השכל
אני אגיד ככה: זה נכון אבל התחלואה לא פוסחת גם על המוסדות של החינוך המיוחד.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
(אומרת דברים בשפת הסימנים. להלן תרגומם): אני מסכימה חד-משמעית. אבל צריך למצוא פתרון.
היו"ר שרן השכל
אתמול הייתי בביקור ברחובות. שם הייתה תחלואה בקורונה של שבעה ילדים בחינוך המיוחד. אנחנו חייבים גם שם לתת מענה. הם לא יכולים להתחסן, אז מה, לא נעשה בדיקות יומיות? אם יש צורך בבדיקות יומיות 72 שעות זה נשמע לי סביר. אז כל שלושה ימים יצטרכו לעשות בדיקה. אבל התחלואה לא פוסחת עליהם. יותר מזה – התחלואה פוגעת בהם הרבה יותר שה מאשר - - -
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
(אומרת דברים בשפת הסימנים, להלן תרגומם): אני מסכימה ומודעת לזה, אבל לדוגמה, אתמול פנו אליי המון ארגונים. אחד מהם הוא ארגון אלו"ט. הוא ביקש שנעשה החרגה של ילדים עם אוטיזם. אני לא אומרת לתת פטור כי הקורונה פוגעת בבריאות של כולנו, אבל אולי בדיקה בצורה אחרת שהיא אולי פחות חודרנית ויותר נעימה וסימפטית שלילדים לא תהיה רגרסיה בהתנהגות כי הם רגישים פיזית יותר. אולי לעשות על זה איזשהו דיון ונבדוק מה האופציות. אולי בנשיפה.
היו"ר שרן השכל
השאלה אם יש בדיקות כאלה ואם הבדיקות האלה מהימנות.
אפרת אפללו
יש בדיקת רוק שכבר נמצאת פה על השולחן אבל היא צריכה לעבור תיקוף. מה זה תיקוף? זה אומר שבודקים אותה מספיק אנשים והיא יכולה לתת לנו תוצאה מהימנה ולא על שלושה, ארבעה אנשים. אנחנו לא יכולים לאפשר שימוש נרחב לבדיקה שלא תיתן תשובות מהימנות. אז זה נמצא על השולחן אבל זה בתהליך של החברה שמעוניינת להפיץ את ההנפקה.
מירב ישראלי
אני כותבת לי פה שיש חריגים בצו בידוד בית.
אסתי ורהפטיג
נכון. צו בידוד בית הוא הצו שמחיל את חובת עטיית המסכה באופן כללי ואנחנו מחילים אותו גם פה, אומר שאדם עם מוגבלות שמונעת ממנו לעטות מסכה פטור מעטיית מסכה. זה לא פותר את המורכבות שיושבת-הראש העלתה. נכון, יש גם סכנה לסובבים וגם סכנה לאותו אדם מהידבקות ולכן הפטור ממסכה נותן מענה לבעיה מאוד ספציפית של עטיית המסכה אבל הוא מעלה מורכבויות שאנחנו מתמודדים איתן. אז הדבר הזה קיים. אני גם רוצה להבהיר שהתקנות כרגע לא מטילות חובה לעשות בדיקה למעט לצורך השתתפות בטיול הכולל לינה. גם "מגן חינוך" וגם בדיקות אחרות של הפיילוט הן וולונטריות ונעשות בהסכמה, ואין כרגע שום חובה כזאת. זאת הבהרה חשובה כרגע.
היו"ר שרן השכל
תודה רבה. חבר הכנסת שיין, אתה רוצה להעיר?
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
רק רציתי לשאול שאלת הבהרה: התוצאות של הבדיקות צריכות להיות מוצגות 72 שעות מאז קיבלת את התוצאה. זאת אומרת שהבדיקה צריכה להיעשות - -
אסתי ורהפטיג
לא. צריך שמועד ביצוע הבדיקה יהיה 72 שעות לכל היותר לפני שאתה נכנס. למשל, המפעיל החיצוני שרוצה להיכנס - -
אפרת אפללו
כתוב ברמזור: הבדיקה תקפה עד תאריך כך וכך.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
בבדיקה שבוצעה 72 שעות לכל היותר לפני הכניסה.
אסתי ורהפטיג
נכון. ביצוע הבדיקה צריך להיות 72 שעות לפני כן ואז גם אם התוצאה מגיעה 24 שעות - -
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
32 שעות בקופת חולים כללית או משהו כזה אז - -
מירב ישראלי
אתם יכולים לעשות לנו סדר עם העניין של גיל 12?
אסתי ורהפטיג
סוגיה נוספת שקשורה לבדיקות PCR מהירות ולא מהירות זה סוגית המימון. היום ההסדר הקיים הוא כזה שעד גיל 12 ניתן לעשות בדיקות מהירות במימון המדינה, ואז ניתן להיכנס לאותן אטרקציות לילדים שמותנות בתו ירוק, למשל. מעל גיל 12 הבדיקות המהירות הן בתשלום. אבל על בדיקות PCR אין כרגע הגבלה. כלומר אם אדם נחשף לחולה והוא בבידוד, והוא רוצה לקצר בידוד והוא צריך לעשות בדיקות הוא מגיע למתחמים של פיקוד העורף או לקופות החולים ועושה בדיקת PCR, וזה ללא עלות. זה ללא הגבלה ולכן יש פה האיזונים שצריך לעשות. דווקא מכיוון שהיא ללא הגבלה המנגנון שנבחר לתו ירוק הוא כזה שמאפשר להטיל את העלויות על מי שלא התחסן והוא מעל הגיל שיכול והוא לא מנוע חיסון. גם למנועי חיסון יש מימון של המדינה, אבל לכל השאר המימון הוא פרטי.
מירב ישראלי
אם תעשו הסדר של בדיקות באופן וולונטרי או לא במערכת החינוך - -
היו"ר שרן השכל
איפה עושים את הבדיקות המהירות האלה?
אסתי ורהפטיג
יש כל מיני מוקדים שפרוסים ברחבי העיר וגם המפעיל הפרטי יכול להציב עמדה כזאת. זה צריך להיות גוף בודק שנרשם אבל הוא יכול להביא את אותו גוף שיעשה גם אצלו בדיקה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
כלומר אם הוא צריך ללכת לבריכת שחייה הוא הולך לעשות בדיקה במקום מסוים ורק אחרי זה הוא יכול להגיע לבריכה. כנ"ל כל מיני אטרקציות ופעילויות לילדים. אנחנו נגיע לזה אבל זה הזוי.
היו"ר שרן השכל
כן, כן - - - ועדת חוקה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
יהיו לזה גם השלכות על הסדרה קבועה.
היו"ר שרן השכל
אנחנו צריכים להתקדם הלאה. אני מבקשת ממשרד הבריאות להמשיך.
מירב ישראלי
הגענו לתקנה 7 – סיווג רשויות מקומיות.
אסתי ורהפטיג
עדיין לא הקראנו את (ב) בתקנה 6.

1. על טיול הכולל לינה המיועד לתלמידים מטעם בית ספר יסודי או על-יסודי יחולו הוראות אלה:



1. הטיול יתקיים באותן הקבוצות הקבועות שבהן לומדים התלמידים בשגרה;



1. המרחק בין קבוצה לקבוצה לא יפחת מחמישים מטרים לפחות בכל זמן;



1. על הפעלת רכב הסעה יחולו הוראות אלה:




1. בכל אוטובוס ייסעו שתי קבוצות קבועות לכל היותר במשך כל הטיול;




1. כל קבוצה קבועה תשב בנפרד ותתבצע הפרדה באמצעות השארת שתי שורות מושבים ריקות לפחות בין החלק הקדמי של ההסעה לבין חלקה האחורי;




1. בעת השהות בהסעה לא תתקיים אכילה;
משה טור פז (יש עתיד)
אני יכול להתייחס לזה?
היו"ר שרן השכל
משהו קריטי?
משה טור פז (יש עתיד)
כן. התקנה הזאת שגם הוחלה בשנה שעברה לא באה לידי ביטוי במשרד החינוך בפיצוי הרשויות המקומיות על צורך גדול יותר בהסעות. כלומר אנחנו יש פה תקנה שאין לה ביטוי כספי. סעיף ההוצאה על הסעות במדינת ישראל הוא מאות רבות של מיליונים וחייב להיות לזה ביטוי בדרך שבה משרד החינוך מתגמל את הרשויות המקומיות שמחויבות בהסעות, כולל החינוך המיוחד.
לירן שפיגל
אנחנו מדברים פה על הסעות לטיולים, לא על הסעות לבית הספר.
משה טור פז (יש עתיד)
אז זה לא ברור.
היו"ר שרן השכל
כמה כל קבוצה מונה? 30 תלמידים?
אסתי ורהפטיג
כיתה רגילה.
היו"ר שרן השכל
כיתה זה 30 תלמידים. מותר לקחת עד שתי קבוצות – זה 60 תלמידים. לאוטובוס אתה לא יכול להכניס יותר מ-60.
משה טור פז (יש עתיד)
פה אנחנו מקטינים את היכולת של אוטובוס ממוצע לקחת תלמידים ב-20%-10%.
היו"ר שרן השכל
באוטובוס ממוצע אתה יכול לקחת 50 תלמידים. כלומר כיתה אחת.
משה טור פז (יש עתיד)
נכון. אבל, שוב, קודם מה שעשו זה להכניס 50 תלמידים. עכשיו אם יש שכבה של 50 תלמידים יש פה בעיה של ירידה של 10 - - -
היו"ר שרן השכל
אם זה הבדל של שתי שורות אתה מדבר על שמונה מושבים. זה לא - -
משה טור פז (יש עתיד)
תחשבי על בית ספר שיש בו 1,000 תלמידים. הורדת לו מכל הסעה 15%, זה כסף, חברים. זה כסף גדול בשלב מסוים. אני מבין שזה מתייחס לטיולים אבל מה קורה עם הסעות של רשויות מקומיות לחינוך מיוחד? איפה זה עומד?
לירן שפיגל
אני מניח שמשרד הבריאות יתייחס לזה אבל אין הגבלה על הסעות רגילות כרגע. ההגבלה כרגע היא רק לגבי טיולים.
משה טור פז (יש עתיד)
זה לא מוזר?
מירב ישראלי
אני משערת שהם יביאו תקנות - - -
סימון דוידסון (יש עתיד)
אני לא הבנתי מה ההבדל בין טיולים לבין הסעות לבית הספר.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
ההבדל הוא שבהסעה קבועה יש אנשים קבועים שעולים על ההסעה ונוסעים. כאן השאלה היא הערבובים. זה מה שאני מבין מהתקנה.
היו"ר שרן השכל
זה בחינוך המיוחד.
משה טור פז (יש עתיד)
או במועצות אזוריות.
היו"ר שרן השכל
קודם כול, בטיולים הפגיעה נשמעת לי סבירה. שמונה מקומות באוטובוס כדי לשמור על הבריאות שלהם זה לא נראה לי פגיעה כלכלית דרמטית כל כך. בכל זאת בדרך כלל מוציאים לכל כיתה אוטובוס אחד. אז רוצים להכניס שניים אז אומרים שיש אפשרות אבל לשמור שמונה מקומות.
משה טור פז (יש עתיד)
אני מבין.
היו"ר שרן השכל
אני מניחה שגם עם הדלת אפשר אז אתה מדבר על שישה מקומות. זה לא נראה לי פגיעה מידתית, זה עדיין נראה לי מידתי.
משה טור פז (יש עתיד)
השאלה היא מי סופג את הפער. זאת השאלה שלי.
היו"ר שרן השכל
זאת פגיעה אבל היא מידתית. גם להגיד שצריכים מסיכות יש גם לזה עלות.
משה טור פז (יש עתיד)
נכון.
היו"ר שרן השכל
אני חושבת שזאת פגיעה מידתית. אני לא חושבת שבגלל שמונת התלמידים האלה אנחנו צריכים לבטל את הסעיף הזה.
משה טור פז (יש עתיד)
אני לא מבקש לבטל אותו. אני מבקש שיהיה לו ביטוי תקציבי. עכשיו אנחנו עוסקים רק בטיולים וגם טיולים בבית ספר גדול זה סעיף של מאות אלפי שקלים. אם הגדלת את האוטובוסים זה המרכיב הגדול ביותר.
היו"ר שרן השכל
חבר הכנסת קינלי, אני לא חושבת ששמונה מקומות באוטובוס – מה העלות התקציבית של זה לכל אוטובוס?
משה טור פז (יש עתיד)
אוטובוס ביום טיול זה 3,000 שקל. אם אנחנו צריכים עוד 15% אוטובוסים אז זה 450 שקלים לאוטובוס אחד. כל עוד זה נוגע לטיולים זה בשיקול הדעת של בית הספר לטייל פחות, לדוגמה, כי יש לו פחות כסף. אני בכוונה נוגע בנושא ההסעות.
היו"ר שרן השכל
אנחנו בתקופת קורונה. יש שיקולם שצריך לקחת. יש עוד המון הגבלות: לינה, מיקומים – לכול יש עלות כספית. ברגע שאתה מחליט להוציא טיול בתקופת קורונה אתה צריך לקחת את העלות הכספית. פתאום ילד חולה בקורונה ואתה צריך להסיע אותו לבד הביתה – אז מה, אז תיקח מונית, אז יש לזה עלות. אז מי ישלם על זה? בסוף אתה שומר על בריאות הציבור. אם החלטת להוציא את התלמידים לטיול של יומיים יש לזה עלות בתקופת קורונה שהיא גבוהה יותר מהרגיל. זה לא נראה לי משהו לא מידתי.
משה טור פז (יש עתיד)
לגבי טיולים אני מקבל. מה קורה לגבי הסעות החובה? לכאורה יחולו עליהם אותן חובות, נכון?
היו"ר שרן השכל
הסעות לבית הספר?
אסתי ורהפטיג
ההוראות לגבי ההסעות היומיומיות הן יותר מורכבות כי מדובר בילדים שהם לא בקבוצה הקבועה. כלומר זה לא תלמידים מכיתה אחת אלא לפי מקום מגורים ותלמידים מכיתות שונות. לכן גם ככה התועלת בשמירת הפרדה היא פחותה אבל עדיין יש לה משמעות. למשל, אם יש ילד חולה – האם מכניסים את כל ההסעה לבידוד או רק תלמידים שישבו בקרבתו?
משה טור פז (יש עתיד)
אז פה יש בעיה רחבה יותר.
היו"ר שרן השכל
פה יש בעיה מאוד רצינית.
מירב ישראלי
אתם מתכוונים להביא תקנות הסעה לגבי בתי הספר כמו שהיה בתקנות הקודמות?
אסתי ורהפטיג
אני עדיין לא יודעת. אנחנו נבחן את זה.
היו"ר שרן השכל
פה אתם מבלגנים את הכול.
משה טור פז (יש עתיד)
לגמרי.
היו"ר שרן השכל
אמנם יש תקנות מאוד יפות להגעה לבית ספר והגעה לפעילות אבל כולם מעורבבים בתוך הקבוצה בהסעה לתוך הפעילות.
אפרת אפללו
אני מתארת לעצמי שחלקכם עקבתם אחרי כל הדיונים בשנה החולפת. המטרה של משרד הבריאות הייתה כל הזמן ליצור קבוצה הומוגנית כמה שיותר – מהבוקר כולל הפעילות הבלתי פורמלית אחר הצהריים שביקשנו שתתקיים רק במקומות שאפשר לקיים את זה בקבוצות של הבוקר. יחד עם זאת עם ההבנה של המורכבות הזאת גם מצד משרד החינוך וגם העלויות התקציביות, כמו שציינת, אמרנו שאפשר לנסות בתוך האוטובוס. אם, למשל, יש ילדים שמגיעים מיישוב מסוים – שיישבו כל הילדים האלה מהיישוב יחד. אני גרה ביישוב קטן – שהילדים של הכיתה ישבו יחד עם בן זוג מהכיתה. זאת אומרת כמה שיותר ליצור את הפרצה הזאת.
משה טור פז (יש עתיד)
עושים את זה. אני גר במועצה אזורית - -
אפרת אפללו
לא קבענו את זה בתקנות אבל אלה המלצות שאנחנו הולכים איתם עם משרד החינוך; וכמובן, מסיכות באוטובוסים – מה שלא היה בהתחלה – לאוורר בהסעות כשאפשר, לנסות לעלות משתי דלתות האוטובוס. זאת אומרת יש עוד הרבה המלצות משניות שאתם לא רואים פה אבל הן קיימות.
משה טור פז (יש עתיד)
כל מה שאני מבקש מהוועדה שיהיה ביטוי לנושא ההסעות. זה נושא גדול גם בחינוך המיוחד וגם במועצות האזוריות. ברור שהדבקה באוטובוס של ילדים יכולה להיות דרמטית בנסיעה של רבע שעה או חצי שעה וגם שעה. כמו שאמרת היו ניסיונות מאוד יפים ויש כבר לקחים איך מסיעים ילדים ליישובים ומפרידים, וכדאי שזה יבוא לידי ביטוי באיזשהו מקום.
היו"ר שרן השכל
אז זה צריך להגיע בתקנות הכלליות. כי אם אתה מאפשר את זה בתקנות הכלליות אתה לא יכול להבדיל את זה מפה. אנחנו נצטרך לדון בזה בוועדת חוקה.
אסתי ורהפטיג
זה יכול להיות פה. אם זה הסעות שהן חלק ממוסד החינוך הן מביאות את התלמידים למוסד החינוך ואפשר להכניס את זה לכאן. אנחנו מקבלים את הצעת הוועדה.
לירן שפיגל
מר מור, סמנכ"ל במשרד נמצא בזום. הוא מבקש להתייחס לנושא ההסעות.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
יש גם התקנות שהתקנו ב-25 באפריל לגבי הסעות. אז אפשר לקחת משם – לא לשבת מאחורי הנהג וכל מיני דברים כאלה.
היו"ר שרן השכל
חבר'ה, יש לנו עוד 10 דקות לדיון הזה וזה אומר שאנחנו לא נצטרך לאשר את התקנות, אז יכול להיות שנצטרך לחזור לפה אחרי זה כדי לבוא ולאשר אותן. אז אני מבקשת הערות קונקרטיות ספציפית לתקנות ולתיקונים שלהן כי אנחנו לא עומדים בזמן.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אפשר להגיע לתקנה 8?
היו"ר שרן השכל
אנחנו עדיין לא שם.
מירב ישראלי
זה לא עד 9:30?
היו"ר שרן השכל
לא. זה עד 9:00. ב-9:00 יש לנו דיון נוסף.
מירב ישראלי
אז אולי כדאי בכל זאת להגיד את הנושאים של התקנות ואת הפרטים שלהן כדי בכל זאת להספיק, אם אפשר, לאשר אותן.
היו"ר שרן השכל
אנחנו לא נעשה חצי דרך. או שנאשר או שלא. אני לא עושה חצי.
מירב ישראלי
בסדר. פשוט מחר אנחנו יוצאים לחופשה מרוכזת.
היו"ר שרן השכל
אנחנו נצטרך לראות מתי אנחנו ממשיכים את זה.
אסתי ורהפטיג
יש תקופות מוגבלות לאישור התקנות, לפי החוק. יש לוועדה רק 14 ימים לאשר אותן.
היו"ר שרן השכל
נכון. אנחנו נצטרך לראות איך אנחנו מתמודדים עם זה. אנחנו לא נאשר את זה עכשיו בלי דיון לפי הסעיפים.
מירב ישראלי
בסדר גמור.
היו"ר שרן השכל
יש לנו עוד 10 דקות. אני מבקשת לעבור על התקנות. קודם כול אני מבקשת בלי התפרצויות. מי שיתפרץ – אני מצטערת, אני פשוט אחתוך אתכם. אנחנו נתחיל הקראה. מי שיש לו הערות קונקרטיות לתיקון התקנות או לביטולן, בבקשה, להגיד לי. הערות אך ורק באישור שלי. בואו ננסה.

בקשר לסעיף 6 אתם מעוניינים להוסיף פירוט של תקנות והסעות מיישובים וממקומות מסוימים?
אסתי ורהפטיג
אנחנו שומעים בעצת הוועדה. אנחנו נבחן את זה מול גורמי המקצוע במשרדים השונים, ואם יש הסכמה נוסיף את הדבר הזה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
של מה?
היו"ר שרן השכל
הם יבחנו את הנושא כדי להביא אותו בתקנות הבאות שמיועדות להסעה של תלמידים למוסד החינוכי. המשך הקראה, תקנה 7, בבקשה.
אסתי ורהפטיג
סיווג רשויות מקומיות
1.
1. בתקנה זאת -



"המועד הקובע" - המועד שבו נבחן ממוצע ציוני הרשות בשבעת הימים שקדמו לאותו מועד לצורך העדכון לפי תקנות אלה, והוא ביום רביעי בשעה 20:00 בכל שבוע;



"רשות מקומית" – או חלק ממנה, אם חולקה לחלקים במפה שבתוספת.



1. כל רשות מקומית תדורג בכל יום לפי הנוסחה שלהלן על סמך נתוניה:









בנוסחה זאת–




= מספר החולים החדשים בשבוע האחרון ברשות ל-10,000 תושבים;




= שיעור הבדיקות החיוביות החדשות ברשות בשבוע האחרון, בניכוי בדיקות סיקור;




= קצב גידול שיעור החולים החדשים ברשות בשבוע האחרון אשר יחושב לפי המנה המתקבלת מחלוקת מספר החולים החדשים בשבוע האחרון ל-10,000 תושבים, במספר החולים החדשים ל-10,000 תושבים בשבוע שקדם לו;




k = 2




m= 8



אפרת, רוצה להקריא את הנוסחה?
אפרת אפללו
Score זה הציון, i זה הרשות, k זה מספר קבוע שמופיע, + ln ובסוגריים: N – מספר החולים החדשים ברשות ל-10,000 תושבים, G זאת מנה.
היו"ר שרן השכל
רגע, לאט-לאט. זאת נוסחה מתמטית שתצטרכו להסביר כדי שנוכל להבין. מה זה k?
אפרת אפללו
k זה מספר קבוע, 2.
היו"ר שרן השכל
כלומר 10,000 איש?
אסתי ורהפטיג
לא, לא, זה מספר 2. כתוב פה k שזה 2. זה משקולות מסוימות שנוספו פה כדי שהציונים יהיו בטווח שרצינו בין 0 ל-10.
אפרת אפללו
בסוגריים יש N שזה מספר החולים החדשים בשבוע האחרון ל-10,000; G זה מספר החולים החדשים בשבוע האחרון חלקי מספר החולים החדשים ל-10,000 בשבוע שקדם. זה בעצם מנה - -
היו"ר שרן השכל
כלומר אתם לוקחים את החולים שנמצאים ברשות ואת החולים החדשים שמיתוספים כל שבוע למשוואה - -
אסתי ורהפטיג
זה בא לראות את השבוע האחרון לעומת השבוע שקדם לו. כלומר עד כמה יש קצב שעולה או יורד ומה היחס בין המספרים.
אפרת אפללו
P זה שיעור הבדיקות החיוביות החדשות בלי בדיקות סקר כי בדיקות סקר הן בדיקות יזומות בדרך כלל שאנחנו עושים והן עלולות לשנות את תמונת המצב. בדרך כלל אם עושים הרבה בדיקות סקר יכול להיות שמספר השליליים יהיה יותר גבוה, כי זה משהו יזום.
היו"ר שרן השכל
יש כאלה שאומרים שהם לא הולכים לעשות בדיקות, וביישוב אחר אומרים, לכו כולכם ותעשו בדיקות; אלה רוצים לרדת מתחת לרדאר, אלה אומרים שהם דואגים לבריאות הציבור. אז אתם מתגמלים את אלה שלא שולחים את התושבים שלהם לבדיקות?
אסתי ורהפטיג
לא, זה לא בדיקת סקר. בדיקת סקר זה, למשל, מגן חינוך; כשבאים למוסד ועושים בדיקה.
היו"ר שרן השכל
לא, בכלל.
אסתי ורהפטיג
בכלליות שיעור הבדיקות הכלליות. הוא עוסק גם בשאלה כמה יש אבל אני יודע שגם כשהיה ניסיון לא להצביע ולא ללכת לבדיקות כדי לא לייצר תחלואה בסוף זה כן התבטא פה כי אנשים שלא הרגישו טוב כן נבדקו. דווקא להפך, השיעור הוא בדרך כלל גבוה. דווקא שיעור בדיקות חיוביות במקומות שלא עושים בהם הרבה בדיקות הוא גבוה. זה אומר שמעט אנשים הולכים להיבדק והרבה מתוכם דווקא יוצאים חיוביים.
אפרת אפללו
גם m הוא מספר קבוע – 8.
היו"ר שרן השכל
יש הערה למישהו? לא. אוקיי.
אסתי ורהפטיג
1. רשות מקומית שממוצע ציוניה בשבעת הימים שקדמו למועד הקובע ובהתאם לאמור בתקנת משנה (ד), הוא כמפורט בטור א שלהלן, תדורג בצבע הקבוע בטור ב' לצדו:

טור א
ממוצע ציונים
טור ב
צבע

0 עד 4.49
ירוק

4.5 עד 5.99
צהוב

6 עד 7.49
כתום

7.5 עד 10
אדום




1. ממוצע הציונים כאמור בתקנת משנה (ג) יעוגל לשתי ספרות אחרי הנקודה העשרונית, ואם הוא גדול מ-10 ייחשב לציון 10, ואם הוא קטן מ-0 ייחשב לציון 0.



1. תחילתו של הדירוג לעניין תקנה 8 ביום ראשון שלאחר המועד הקובע בכל שבוע.

1. דירוגן של הרשויות לצבעים לפי תקנה זאת יפורסם באתר האינטרנט של משרד הבריאות, ביום חמישי בכל שבוע לא יאוחר מהשעה 14:00, תוך ציון תקופת תוקפה של הרשימה המעודכנת; באתר האמור יישמר תיעוד של הרשימות המעודכנות ומועדי תוקפן.

הוראות לעניין רשות מקומית המסווגת בצבע "אדום" או "כתום"
1.
פעילות מטעם חוג, תנועת נוער או ארגון נוער המתקיימת בשטח רשות מקומית המסווגת בצבע "כתום" או "אדום" לפי תקנה 7, תתקיים בשטח פתוח בלבד.
מירב ישראלי
כפי שאמרנו תהיה פה הגדרה של חוג שזה לקטינים בלבד, זה לא חוגים של מבוגרים. זה ייכנס לתקנות הבאות.
היו"ר שרן השכל
בסדר.
אסתי ורהפטיג
פנימייה

1.
1. בתקנה זאת- לא יפעיל בעל מוסד פנימייה בדרך של פתיחתה לתלמידים, אלא לפי תנאים אלה:



"יציאה מחוץ לשטח הפנימייה" – למעט מעבר רגלי בין אזור הלימודים לאזור מגורים סמוך;



"מסלול סגור" – כמשמעותו בתקנת משנה (ב)(3)(ב);



"מסלול פתוח" - כמשמעותו בתקנת משנה (ב)(3)(א).



1. לא יפעיל מנהל מוסד פנימייה בדרך של פתיחתה לתלמידים, אלא לפי התנאים אלה והוראות תקנה זאת:




1. מנהל המוסד ימנה אדם שיהיה אחראי על ביצוע הפעולות המפורטות בתקנה זאת (להלן – ממונה קורונה);




1. מנהל המוסד יידע את התלמידים השוהים בפנימייה בנוגע לכללים החלים בפנימייה, לרבות האמור בפסקה (3), ובכלל זה בעניין החלוקה לקבוצות והמסלול שקבע מנהל המוסד כאמור בפסקה (3)(ב);




1. מנהל המוסד יקבע ויפעיל מנגנון להפרדת השוהים בפנימייה לקבוצות קבועות נפרדות, למשך כל שעות היממה, לרבות בזמן פעילות לימודים, בזמן החופשי, באכילה ובלינה, במסלול פתוח או במסלול סגור כמפורט להלן ובכפוף לתקנת משנה (ג);





1. מסלול פתוח – בקבוצות של עד 36 תלמידים, ללא הגבלה על כניסה ויציאה מחוץ לשטח הפנימייה;





1. מסלול סגור – בקבוצות של עד 50 תלמידים, ויחולו לעניין כניסה ויציאה מחוץ לשטח הפנימייה הוראות אלה:






1. בשבועיים הראשונים שלאחר הגעתם לפנימייה התלמידים ואנשי הצוות לא יצאו מחוץ לשטח הפנימייה, אלא כאמור בפסקת משנה (4);






1. לאחר התקופה האמורה בפסקת משנה (1), ואם התלמידים במוסד מתכוונים לשהות בו לתקופה של עוד 30 ימים לפחות, ניתן לאחד קבוצה קבועה עם קבוצות קבועות אחרות שקיימו את האמור בפסקת משנה (1), ובלבד שאף אחד מהתלמידים בכל אחת מהקבוצות אינו חולה;






1. אוחדו קבוצות קבועות כאמור בפסקת משנה (2), לא תתאפשר יציאה מחוץ לשטח הפנימייה אלא כאמור בפסקת משנה (4);






1. יצא תלמיד או איש צוות מחוץ לשטח הפנימייה, לא יוכל לחזור לשטח הפנימייה, אלא אם כן הצטרף לקבוצה חדשה של עד 50 תלמידים המגיעים לפנימייה, כאמור בפסקת משנה (1); אם אין אפשרות להצטרפות לקבוצה חדשה כאמור, החזרה לשטח הפנימייה תהיה בכפוף לכך שהתלמיד שהה בבידוד במקום שהוקצה לכך בפנימייה, כאמור בתקנת משנה (ה), במשך 14 ימים או לאחר שקיבל תוצאה שלילית בבדיקה שביצע לכל המוקדם ביום השביעי לתקופת הבידוד, לפי המוקדם ויחולו הוראות סעיף 2(ז1) לצו בידוד בית; פסקה זו לא תחול על תלמיד שיצא מהפנימייה לטיפול רפואי.
היו"ר שרן השכל
תלמיד שיוצא משטח הפנימייה חוזר לבידוד אחר כך?
אסתי ורהפטיג
הוא חוזר או מצטרף לקבוצה חדשה או שהוא לא חוזר לפנימייה; או שהוא חוזר לבידוד מניעתי.
היו"ר שרן השכל
כלומר עד שהוא מקבל תשובה שלילית?
אסתי ורהפטיג
תשובה שלילית של בדיקה שבוצעה אחרי שבעה ימים לכל הפחות.
משה טור פז (יש עתיד)
המציאות ברוב הפנימיות היא שהילדים יוצאים וחוזרים באותו זמן. אם הוצאת אותם לחופשת סוף-שבוע אחרי שבועיים או חודש יש שתי אפשרויות: האפשרות הנפוצה היא שהם הופכים להיות קבוצת השבים לפנימייה עד 50 ילדים. כלומר אם הכיתה או השכבה חזרו יחד זה קבוצת החדשים. זאת המציאות ברוב הפנימיות. היות שיש עוד יציאות מחוץ למניין אז יש אפשרות שתלמיד שחוזר נכנס לבידוד.
היו"ר שרן השכל
השאלה היא אם יש פעילויות נוספות שבהן צריכים לצאת.
אסתי ורהפטיג
יש כל מיני יציאות חיוניות. אני זוכרת שבשנה שעברה רצו שנעשה פה חריג אם יוצאים לחתונה של קרוב משפחה מדרגה ראשונה. כמובן, אם תלמיד יוצא לחתונה וחוזר יכול להיות שהוא יידבק שם ויחזיר תחלואה למוסד. אני מזכירה שאנחנו מדברים כאן רק על מסלול סגור שבו הקבוצות יתאחדו ונוכל להגיע לקבוצות של מספר לא מוגבל של תלמידים, אפילו 1,000, 2,000.
היו"ר שרן השכל
אז אולי לפחות לאפשר פעילות בבדיקות יומיות.
אסתי ורהפטיג
משהו חשוב להמשך הדיון: המסלול הסגור לא חל על תלמידים שהם ללא עורף משפחתי. כל הפנימיות שהם לתלמידים ללא עורף ונוער בסיכון המסלול הסגור בכלל לא יכול לחול עליהם, והם פועלים רק במסלול פתוח. אני מבינה שמי שבעיקר משתמש במסלול הסגור זה ישיבות במגזר החרדי או ישיבות הסדר על-תיכוניות.
משה טור פז (יש עתיד)
זה לא ברור גם בהגדרות קודם כי לביטוי "ללא עורף משפחתי" יש משמעות מסוימת. רציתי לציין את זה קודם כשקראתם על מסגרות ההשמה החוץ-ביתית. למשל, אולפנה תיכונית של ילדים נורמטיביים שבאים ויוצאים – זה מה שנקרא "הקבוצה הפתוחה", נכון?
אסתי ורהפטיג
לא בהכרח. הם יכולים לבחור להיות מסלול סגור, ואנחנו מבינים שהם לא בוחרים לעשות את זה בפועל. כלומר זה מתאים יותר למי שמעוניין לשהות בפנימייה תקופות ארוכות של בערך חודש וחצי. כלומר בשבועיים הראשונים הם בקבוצות של 50, ואחרי שבועיים הם מתאחדים ונשארים עוד חודש שלם בפנימייה.
משה טור פז (יש עתיד)
אז נשאל את זה מהצד השני - -
היו"ר שרן השכל
רגע.
משה טור פז (יש עתיד)
אבל זה הדיון. יש 23 אלף ילדים כאלה בישראל. אז הם לא בתקנות?
אסתי ורהפטיג
לא, הם במסלול הפתוח.
משה טור פז (יש עתיד)
23 אלף ילדים בישראל שנמצאים במסגרות חוץ-ביתיות הם בכלל לא בתקנות האלה?
אסתי ורהפטיג
לא.
משה טור פז (יש עתיד)
כל כפרי הנוער לא בתקנות?
אסתי ורהפטיג
להבנתי, כל כפרי הנוער הם כן. מסגרות חוץ-ביתיות אלה מסגרות של הרווחה.
משה טור פז (יש עתיד)
לא בהכרח. גם כפר נוער זה מסגרת חוץ-ביתית, היא רק לא בהשמה או הועדה. אבל היא מסגרת חוץ-ביתית בהגדרה. לכן אני שואל על ההגדרות.
מירב ישראלי
אז אמרנו שצריכה להיתוסף הגדרה של מסגרת חוץ-ביתית. יש לכם?
אסתי ורהפטיג
ההגדרה בחוק מפנה לאחד הסעיפים.
מירב ישראלי
את זוכרת באיזה סעיף?
אסתי ורהפטיג
22א.
מירב ישראלי
כיוון שזה לא בסעיף ההגדרות הכללי ביקשנו מהם להפנות לסעיף הספציפי בחוק: "מסגרת חוץ-ביתית" – מסגרת המשמשת חלופת בית בפיקוח משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים בהפעלתו או מטעמו או בהפעלת המחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית או במטעמה". זאת מסגרת חוץ ביתית ולזה הכוונה פה.
משה טור פז (יש עתיד)
כלומר כפר נוער של משרד החינוך הוא לא בהגדרה הזאת.
לירן שפיגל
אבל הוא נכנס תחת ההגדרה של סעיף 10(ג)(5) בדרך כלל כי יש שם תלמידים שהם חסרי עורף.
היו"ר שרן השכל
אנחנו ניקח הפסקה מהדיון הזה. אם נוכל נמשיך את הדיון בהמשך היום.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
(אומרת דברים בשפת הסימנים. להלן תרגומם): אני יכולה לשאול שאלה קטנה?
היו"ר שרן השכל
לא, לא. אני עוצרת כרגע את הדיון משום שיש לנו עוד מוזמנים. יש לנו דיונים שנקבעו. ננסה להמשיך את הדיון הזה בהמשך היום, אם נוכל.
מירב ישראלי
אני אזכיר שבתקנות הקורונה אין לנו מגבלות של הפגרה.
היו"ר שרן השכל
אני עוצרת את זה פה. תהיו בקשב כדי להמשיך את הדיון הזה מחר או בהמשך היום, אם נצטרך. אני נועלת את הדיון כרגע על תקנות הקורונה. תהיו קשובים להמשך הדיון הזה. נצא להפסקה של חמש דקות ונתכנס שוב לדיון על נושא המחסור במנהלים. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:10.

קוד המקור של הנתונים