ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 27/07/2021

חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה) (תיקון מס' 7), התשפ"א-2021 , המלצה למינוי יושב ראש לוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי , ערעור על החלטת נשיאות הכנסת שלא לאשר דחיפות הצעות לסדר בנושא "עצירת פינוי תושבות ותושבי גבעת עמל", ערעורם של חברי הכנסת נעמה לזימי, עופר כסיף וגבי לסקי. , ערעור על החלטת נשיאות הכנסת שלא לאשר דחיפות הצעות לסדר היוום בנושא "הסדרת ההתיישבות הצעירה ביו"ש", ערעורם של חברי הכנסת יואב קיש ואורית מלכה סטרוק. , ערעור על החלטת נשיאות הכנסת שלא לאשר דחיפות הצעות לסדר היום בנושא "נוהל מפלה בבקשה לשינוי מעמד מתייר לעולה לזכאי חוק השבות", ערעורה של חברת הכנסת מיכל וולדיגר, ערעור על החלטת נשיאות הכנסת שלא לאשר דחיפות הצעות לסדר היום בנושא "מאבק הנכים ומחאתם על כוונת האוצר לגרוע כ 600 מלש"ח מהסכום המיועד להעלאת קיצבאות הנכים", ערעורו של חבר הכנסת אוסמה סעדי, קביעת סדרי דיון מיוחדים לפי סעיף 98 לתקנון הכנסת, לרבות פטור מחובת הנחה לפני הקריאה השנייה והשלישית בהצעת חוק הדיינים (תיקון מס' 30), התשפ"א-2021 (מ/1436), חוק הדיינים (תיקון מס' 29), התשפ"א-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



75
ועדת הכנסת
27/07/2021


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 9
מישיבת ועדת הכנסת
יום שלישי, י"ח באב התשפ"א (27 ביולי 2021), שעה 13:00
סדר היום
א. ערעורים על החלטת נשיאות הכנסת שלא לאשר דחיפות הצעות לסדר היום בנושא:
1. "עצירת פינוי תושבות ותושבי גבעת עמל", ערעורם של חברי הכנסת נעמה לזימי, עופר כסיף וגבי לסקי.
2. "הסדרת ההתיישבות הצעירה ביו"ש", ערעורם של חברי הכנסת יואב קיש ואורית מלכה סטרוק.
3. "נוהל מפלה בבקשה לשינוי מעמד מתייר לעולה לזכאי חוק השבות", ערעורה של חברת הכנסת מיכל וולדיגר
4. "מאבק הנכים ומחאתם על כוונת האוצר לגרוע כ 600 מלש"ח מהסכום המיועד להעלאת קצבאות הנכים", ערעורו של חבר הכנסת אוסמה סעדי


ב. המלצה למינוי יושב ראש לוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי.

ג. ג. בקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעת חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה) (תיקון מס' 7), התשפ"א-2021 (מ/1438), בכל הקריאות.
ד. ד. בקשת יושב ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט להקדמת הדיון בהצעת חוק שמירת הניקיון (הוראת שעה) (תיקון מס' 2), התשפ"א-2021 (מ/1413), לפני הקריאה השנייה והשלישית.
ה. קביעת סדרי דיון מיוחדים לפי סעיף 98 לתקנון הכנסת, לרבות פטור מחובת הנחה לפני הקריאה השנייה והשלישית בהצעת חוק הדיינים (תיקון מס' 30), התשפ"א-2021 (מ/1436).
נכחו
חברי הוועדה: ניר אורבך – היו"ר
בועז טופורובסקי – מ"מ היו"ר
מירב בן ארי – מ"מ היו"ר
איתן גינזבורג
שרן מרים השכל
ווליד טאהא
יבגני סובה
רם שפע
חברי הכנסת
אמיר אוחנה
משה ארבל
דוד ביטן
מיכל וולדיגר
רות וסרמן לנדה
עופר כסיף
אופיר כץ
אורלי לוי אבקסיס
נעמה לזימי
גבי לסקי
טטיאנה מזרסקי
מיכאל מלכיאלי
אורי מקלב
אורית סטרוק
עידית סילמן
אוסאמה סעדי
יצחק פינדרוס
יואב קיש
גלעד קריב
מיכל שיר
עאידה תומא סלימאן
מוזמנים
סיגל בארי - מתכננת הוותמ"ל, מינהל התכנון
ייעוץ משפטי
ארבל אסטרחן
גור בליי – יועמ"ש ועדת חוקה, חוק ומשפט
מנהלת הוועדה
נועה בירן-דדון
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים



ג. ג. בקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעת חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה) (תיקון מס' 7), התשפ"א-2021 (מ/1438), בכל הקריאות.


א. ערעור על החלטת נשיאות הכנסת שלא לאשר דחיפות הצעות לסדר היום בנושא:
1. "עצירת פינוי תושבות ותושבי גבעת עמל", ערעורם של חברי הכנסת נעמה לזימי, עופר כסיף וגבי לסקי.
היו"ר בועז טופורובסקי
שלום לכולם. אני פותח את ישיבת ועדת הכנסת, י"ח באב תשפ"א, 27 ביולי 2021. אני מתחיל בסעיף ג' שעל סדר היום וזה בקשת הממשלה להקדמת דיון בהצעת חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה) (תיקון מספר 7), התשפ"א-2021 (מ/1438), בכל הקריאות. יש מישהו שרוצה להגיד על זה משהו?
נועה בירן - דדון
צריך להסביר את זה.
רם שפע (העבודה)
למה התחלת בזה?
היו"ר בועז טופורובסקי
בבקשה, שם ותפקיד.
סיגל בארי
שמי סיגי בארי ואני מתכננת הוותמ"ל. אני רוצה לומר שהוותמ"ל פועלת מתוקף החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור. עד היום הוותמ"ל אישרה 260,000 יחידות דיור סך הכול, כל שנה אנחנו מהווים 35% מסך יחידות הדיור שמינהל הדיור מאשר, אנחנו גורם מרכזי בהגשמת היעדים הלאומיים להגדלת היצע יחידות הדיור ולכן יש דחיפות לקדם את החוק.
היו"ר בועז טופורובסקי
אוקיי. מישהו רוצה להתייחס?
רם שפע (העבודה)
כן, אני רוצה להתייחס. אתמול התקיימה פגישה די מקיפה, גם עם שרת הפנים וגם עם שר הבינוי והשיכון ועם הצוותים שלהם, עם נציגי מינהל התכנון, אבל גם עם נציגי המרחב הכפרי, גם בהיבטים של סביבה וגם בהיבטים של חקלאות ויש לנו לא מעט הסתייגויות מהאופן שבו הוותמ"ל מנוסח כרגע. אני אגיד מעבר לזה, גם אמרנו בצורה ברורה, גם מעל גלי האתר, שבאופן שבו זה מנוסח כרגע לא תהיה לזה תמיכה בוועדת הפנים. אני אמרתי את זה אתמול, אני אומר את זה גם יום, ולכן אתם צריכים לקחת בחשבון שבשביל להביא את זה אחרי קריאה ראשונה תצטרכו לקבל חלק משמעותי מההסתייגויות של אותם אנשים שמסתכלים גם על הבנייה, כמובן, זה חשוב לנו, כמו לכם, אבל גם על עוד אלמנטים שחשובים פה במרחב הישראלי.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אתה יכול, בבקשה, לפרט? זה מאוד מעניין.
רם שפע (העבודה)
אני יכול לפרט, את מוזמנת לוועדת הפנים לדון בזה, זה לא המקום, אנחנו רק פה במתן פטור, אבל זה משהו שאנחנו מדברים עליו בחוץ מאוד ברור ופתוח, אז אם את מחפשת משהו סוּפר מעניין פוליטית לא תמצאי פה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
חשבתי שכדאי להכניס את זה ל - - -
רם שפע (העבודה)
לא, ועדת הכנסת זה לא המקום להרחיב על הנושאים הענייניים העקרוניים, אבל תבואי, יהיה כיף.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה היה קשור להקדמת הדיון.
רם שפע (העבודה)
ברור, ברור, זה קשור להקדמת הדיון ולכן אני רק מבהיר פה את מה שאמרנו גם אתמול.
היו"ר בועז טופורובסקי
גם אנחנו אמרנו חד משמעית שכל עוד אין הסכמה - - -
רם שפע (העבודה)
כן, אני מדבר בשם די הרבה גורמים בקואליציה.
היו"ר בועז טופורובסקי
לא מקדמים את החוק כל עוד אין הסכמה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אז אתה נגד לקדם ואתה מעלה את זה לדיון?
היו"ר בועז טופורובסקי
לא אמרתי שאני נגד, אני בעד, אבל אני רוצה שאנחנו נעשה את זה בהסכמה בקואליציה.
רם שפע (העבודה)
בדיוק.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אנחנו בעד הקדמת הדיון והקדמת הדיון היא רק ב-24 שעות, לא הקדמת דיון משמעותית, אבל אנחנו אומרים לממשלה שככל שהם ירצו להביא את זה למליאה ההתניה תהיה בהסדרים בתוך חקיקה.
רם שפע (העבודה)
בין הקריאות.
סיגל בארי
אני רק אחדד את מה שאתה אומר, באמת הנושא הוא עניין של איזונים ואנחנו אמרנו שבמהלך ועדת הפנים אנחנו נברר את המחלוקות.
רם שפע (העבודה)
איזונים משמעותיים.
סיגל בארי
אנחנו מבינים, יש עניין של איזונים, אנחנו מודעים לזה לחלוטין.
היו"ר בועז טופורובסקי
אוקיי. יש עוד מישהו שרוצה להתייחס? אני צריך את מירב.
קריאה
אפשר לצאת להתייעצות סיעתית לפני זה.
היו"ר בועז טופורובסקי
לא, אנחנו נמשיך בינתיים עד שתגיע מירב לסעיף א' בסדר היום. אנחנו מדברים על ערעורים על החלטות נשיאות הכנסת שלא לאשר דחיפות להצעות לסדר היום, אנחנו כבר נאפשר למערערים לדבר, אבל אתה אולי רוצה להתייחס? הבנתי שאתה ממהר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא.
היו"ר בועז טופורובסקי
אתה לא ממהר?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני ממהר, אבל אני חייב להשיב לערעורים.
היו"ר בועז טופורובסקי
אוקיי, אז בואו נתחיל עם סעיף עצירת פינוי תושבות ותושבי גבעת עמל, ערעורם של חברי הכנסת נעמה לזימי, עופר כסיף וגבי לסקי. מישהו רוצה להתייחס?
נעמה לזימי (העבודה)
אני בטוחה שכולם רוצים, אני רק אתחיל. קודם כל אני אגיד שמדובר פה בהצעה לסדר שהיא דחופה עבורנו בגלל שהפינויים מתחילים מה-10 באוגוסט הקרוב, מה שאומר שלא סתם הגשנו את זה באיזה שהיא דחיפות, יש פה משפחות שהולכות להיות מפונות בחודשיים וחצי הקרובים, מה-10 באוגוסט 15 משפחות ראשונות ולאחר מכן, בחגים שלנו, להיות מפונים ללא כל, עם הרכוש זרוק ברחוב. זו סיטואציה מאוד בעייתית.

אנחנו שלושתנו כאן הלכנו וביקרנו בגבעת עמל, ראינו את המצב. אני חושבת שכששתי חברות קואליציה, גבי ואני, גם מגישות הצעה לסדר, המינימום זה גם להרים אלינו טלפון לדבר איתנו למה הגשנו, מה העניין. אנחנו הגשנו את הבקשה לא סתם, היינו שם השבוע, אנשים קשישים, מבוגרים, חולים, משפחות. זה באמת בהול ודחוף, הפינויים הם בין ה-10 ל-17 באוגוסט, פינויים ראשונים, ואז יגישו צווי פינוי ראשונים.

אני רוצה להגיד משהו נוסף, אנחנו, מפלגת העבודה, מגישים בחוק ההסדרים בקשה לפיצוי, הסיפור הוא כן סיפור גם של המדינה בגלל שהמדינה יישבה את התושבים האלה על הקרקע, בן גוריון קרא להם חלוצים מעל בימת הכנסת לכן יש כאן אחריות גם של המדינה בסיפור הזה ואנחנו נכניס סעיף פיצוי נוסף מטעם המדינה בחוק ההסדרים. אני קוראת לכל שאר הסיעות והמפלגות להכניס את הסעיף הזה גם כן כדי לוודא שאכן ייעשה איזה שהוא תיקון בנושא הזה. אני אתן לחברתי גבי להמשיך.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני ארצה להתייחס, רק תחליט אם זה לפני או אחרי ש - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
להתייחס לערעור הזה?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כולם צריכים לערער או שאחד מערער?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני ארצה להתייחס למה שאמרה נעמה.
היו"ר בועז טופורובסקי
כן, גבי. בבקשה. אני מאפשר להם. גבי, רק בקצרה בבקשה.
גבי לסקי (מרצ)
כן, ממש בקצרה. אני מלווה את שכונת גבעת עמל כבר בהיותי חברת מועצת העיר תל אביב, זה לא דבר מאתמול, ואחד הדברים המרכזיים זה שאנחנו נמצאים בדחיפות, ההצעה לסדר זה כדי לדון בנושא דחוף. יש פינוי שממש אמור לצאת לפועל בימים הקרובים כאשר, לצערנו, אישה גוססת על מיטת חולייה הייתה אמורה להיות מפונה ללא הסדר כאשר עדיין אין הסכמה לאן היא הייתה צריכה לצאת. בני 80 ומעלה, שהמדינה העבירה אותם לשם, זה דברים דחופים. אני חושבת שזה מכבד את הכנסת לדון בנושא הדחוף הזה דווקא בתקופה הזאת לפני הפינויים, כי לאחר מכן זה כבר יהיה דיון תיאורטי.
היו"ר בועז טופורובסקי
תודה רבה. חבר הכנסת כסיף, בקצרה, אני לא אמור לאפשר לכל אחד מהמערערים.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
משפט אחד. לצערי הרב אותה אישה גוססת נפטרה אתמול.
היו"ר בועז טופורובסקי
איום ונורא.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אי אפשר לנתק את הסבל שהיא עברה מהסבל שעוברת כל השכונה בגלל רדיפת בצע של כרישי נדל"ן ושיתוף הפעולה מצד עיריית תל אביב וגורמים אחרים. לכן הדיון הזה הוא דחוף, הוא חשוב ואני גם כן מצטרף לבקשה של חברתי חברת הכנסת לזימי בבקשה להכניס גם לחוק ההסדרים, גם אולי - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
תודה, חבר הכנסת כסיף. חבר הכנסת גינזבורג, תתייחס לזה, בבקשה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כן. הנשיאות דנה בכל ההצעות הדחופות לסדר היום שעלו, ועלו הרבה מאוד הצעות דחופות לסדר היום. כידוע לכם, אנחנו נמצאים שבוע וחצי לפני פגרה עם סדר יום עמוס מאוד במליאה לרבות רצף של חקיקה פרטית שתעלה מחר לסדר היום וחקיקה ממשלתית ועל כן החליטה הנשיאות לקבל הצעות דחופות לסדר שהיו להן מספר רב של מציעים וגם נושאים שהיו נראים הכי דחופים מכל הנושאים. זה לא אומר ששאר הנושאים לא דחופים, אבל באיזונים שבין הדחיפות של הנושאים לבין עומס המליאה ההחלטה של הנשיאות זו ההחלטה ואני מבקש מוועדת הכנסת לכבד את החלטת הנשיאות ולהותיר את הנושאים שנקבעו בה, והיו שם נציגים גם מהאופוזיציה וגם מהקואליציה, על סדר היום כפי שנקבע ולא להוסיף עוד נושאים שיכבידו על המליאה ויכולים גם למצוא ביטוי בדרכים אחרות.
גבי לסקי (מרצ)
אני חושבת שבגלל העומס הרב ולא בגלל שהנושא לא חשוב - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הכול חשוב.
גבי לסקי (מרצ)
אז אני הייתי מבקשת כן שאנחנו נסכים שנעביר את זה לדיון בוועדת כספים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אי אפשר, אין דבר כזה.
ארבל אסטרחן
זה לא כלי קיים. הבקשה היא לכלול בסדר היום של המליאה, אין סמכות לוועדת ה - - -
נעמה לזימי (העבודה)
גבי, אנחנו נגיש בקשה כחברי הוועדה.
ארבל אסטרחן
אפשר לכלול בסדר היום של המליאה ולהעביר אותו לוועדה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אפשר לשנות את התקנון.
ארבל אסטרחן
אפשר.
נעמה לזימי (העבודה)
אנחנו נעשה משהו אחר, שנינו חברי ועדת הכספים, עופר ואני, אנחנו נגיש בקשה, כמובן שגבי יחד איתנו, לדיון בכספים.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אין את זה, נגמר.
היו"ר בועז טופורובסקי
וגם בזכות זה שאתן עושות את זה, א', זה גם מאוד חשוב לדעתי, אני רוצה להצטרף אליכן להחלטה. תודה שאתם מסירים את ההחלטה.

לפני שאני עובר לסעיף השני אני חוזר לסעיף ג' שאיתו התחלנו, אני מעלה להצבעה. אני מדבר על בקשת הממשלה להקדמת הדיון בהצעת חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה) (תיקון מס' 7), התשפ"א-2021 (מ/1438), בכל הקריאות. מי בעד? קואליציה בעד. חמישה בעד. מי נגד? מי נמנע? תודה רבה, סעיף ג' עבר.

הצבעה
אושר.














































א. ערעור על החלטת נשיאות הכנסת שלא לאשר דחיפות הצעות לסדר היום בנושא:
2. "נוהל מפלה בבקשה לשינוי מעמד מתייר לעולה לזכאי חוק השבות", ערעורה של חברת הכנסת מיכל וולדיגר
היו"ר בועז טופורובסקי
אני חוזר לסעיף א' חלק 2, אנחנו מדברים על ערעור על החלטת נשיאות הכנסת שלא לאשר דחיפות הצעות לסדר היום, נוהל מפלה בבקשה לשינוי מעמד מתייר לעולה לזכאי חוק השבות, ערעורה של חברת הכנסת מיכל וולדיגר. בבקשה, מיכל.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
תודה. אז הצטרפו אליי גם יום טוב כלפון ואמילי מועטי, אבל הם נמצאים בוועדת חינוך ולכן לא יכלו להגיע, אני מקווה שהם יגיעו תוך כדי.
היו"ר בועז טופורובסקי
מאה אחוז.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
מדובר בנושא מאוד חשוב ובוער, שזו כבר פעם שלישית שאנחנו מעלים אותו. על פי חוק השבות כל יהודי זכאי לעלות למדינת ישראל, סעיף 1 לחוק השבות, ואז בעצם מה שקורה זה שיש כאן סעיף מפלה ביותר, מפלה ברמות שאי אפשר לתאר אותן, אם תסתכלו על הטופס, אני צירפתי למי שראה את הטופס, שבעצם אומר שכל מי שנכנס לישראל וזכאי לעלות לפי חוק השבות לישראל ובעצם רוצה להיחשב כעולה מה ששואלים אותו זה האם יש לו מחלת נפש.

אני מפנה אתכם לטופס. השאלה הזאת כנראה נשאלת, כנראה, אני יכולה להבין מתוך סעיף 1 בחוק השבות שמדבר על כך ששר הפנים רשאי לשלול את הבקשה לעלייה בין היתר אם האדם הזה עלול להוות סכנה לבריאות הציבור, כנראה מתוך כך בשנות ה-50 או ה-60 אפילו בנו את הטופס הזה וכתבו שכל בן אדם שנכנס לישראל ומבקש מ-א'5 לקבל את תעודת העולה שלו הוא צריך ל - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
חברת הכנסת וולדיגר, זה נשמע איום ונורא, אבל למה זה צריך להיות דיון בכנסת, במליאה?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
איך קשור א'5 לתעודת עולה?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם הוא רוצה לעבור מ-א'5 לעולה.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
לא, אני רוצה להסביר למה זה דחוף ולמה אני ביקשתי למחוק את הדבר הזה מהטופס ולא קיבלתי תשובה, אני רוצה להעלות את זה לדיון בפני שרת הפנים, שזה באחריות שלה, שהיא צריכה לטפל בזה. לא יעלה על הדעת שבן אדם שחולה, נניח שהוא חולה במחלת נפש, לא יוכל לקבל תעודת עולה בגלל הדבר הזה. מה שמשרד הפנים עושה ומה שעושה ועדת הקליטה, הם גורמים לו לסחבת ואומרים לו לחכות עוד: לך תביא את הטופס הזה, לך תביא לי טופס אחר, ובסופו של דבר אפילו מחייבים חלק גדול מהם, ואני מדברת איתך לא על בן אדם אחד, אני מדברת איתך על בסביבות 100 - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
אם זה נכון אין ספק שזה - - -
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
מה זה אם זה נכון?
היו"ר בועז טופורובסקי
אבל, שנייה, חבר הכנסת גינזבורג - - -
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
רגע, עוד משפט אחד. אני הגשתי את זה כהצעה לסדר יום, זה לא התקבל, הגשתי על זה ערעור. בגלל חג הקורבן אמרו לי למשוך את זה והבטיחו לי: תעלי את זה עוד פעם שבוע אחרי זה, אנחנו נעלה את זה לדיון. העלינו את זה לדיון, אמרו לי: חכי, תצרפי שניים מהקואליציה. צירפתי שניים מהקואליציה ואמרו לי שיעלו את זה לדיון.
היו"ר בועז טופורובסקי
מי זה אמרו?
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אתה רוצה שאני אגיד פה עכשיו בדיוק מי זה אמרו? אני אגיד מי זה אמרו, אני אגיד לך אחר כך בסוד מי זה 'אמרו לי', זה היה הסיכום.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
השאלה אם הוא בכיר בקואליציה או סתם זוטר.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אתה צודק. בכל מקרה זה עלה, צירפתי שניים מהקואליציה ועכשיו שוב דוחים לי את זה. זה נראה לי לא נכון, אבל עזוב אותי, זה בכלל לא אותי, זה אותם אנשים שמופלים - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
אם יש להם הבטחה, אני רק מנסה להבין.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אני רגילה לזה שמבטיחים לי וזה לא קורה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
רגע, הגעת יחד עם כל הסיעות של אלה שחתמו לה ל-61?
היו"ר בועז טופורובסקי
חבר הכנסת גינזבורג, בבקשה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תודה, אדוני היושב ראש. תראו, חברי הכנסת, אני מודה שהנושא שאת מעלה הוא נושא מקומם ונושא שצריך להידרש אליו, אני חוזר על הדברים שאמרתי קודם ואני ארחיב מעבר. לנשיאות הוגשו 16 הצעות דחופות לסדר כשאנחנו יכולים לאשר הרבה פחות, לאור סדר היום העמוס נאלצנו לבחור בקפידה נושאים שהם ממש על סדר היום הציבורי.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
נכון, כי בריאות הנפש זה לא על סדר היום הציבורי. איתן, אני רוצה שנייה - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני לא הפרעתי לך לדבר, אז לפחות תני לי את הכבוד לסיים את דבריי גם אם את לא מסכימה איתם.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אוקיי. זה היה מפחיד קצת הרעש, הצעקה, אבל בסדר.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בסדר, כי לא מקשיבים.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
מקשיבים מאוד, יש נושא שזה בוער, אתה יודע.
היו"ר בועז טופורובסקי
בבקשה, בוא ניתן לחבר הכנסת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הרציונל של הצעות דחופות לסדר הן הצעות שהן דחופות והן עלו על סדר היום הציבורי וצריך לדון בהן באותו שבוע על סדר יומה של הכנסת. עלו 16 הצעות כאלה, כולן לבטח דחופות בעיני אלה שהגישו אותן, אין חולק על הדחיפות של כל אחת, בטח במקום שממנו הוא מגיע, אני לא חולק על זה, אבל הנימוק שעכשיו אמרת, שאת ביקשת תשובה משרת הפנים ולא קיבלת, אז אני חושב שיש עוד דרכים פרלמנטריות לפנות לשרת הפנים ואני לא בטוח שהצעה דחופה לסדר היא הדרך לפנייה לשרת הפנים לקבל תשובות, חשובות ואולי אפילו מוצדקות כמו שהצגת אותן.

אני שוב מדגיש בפני החברים, סדר יום המליאה הוא סדר יום מאוד עמוס השבוע, בטח לקראת סיום פגרה כשהוגשו כל כך הרבה הצעות דחופות לסדר ויש סדר יום עמוס של חקיקה פרטית וחקיקה ממשלתית, נאלצנו לבחור נושאים. גם התקנון מורה לנו כמה נושאים לבחור ולבחור נושאים שבהם היו כמות רבה של חברי כנסת שהצטרפו אליה, אני לא אומר ששלושה זה לא הרבה, אבל חמישה זה יותר הרבה ומעבר לכך אני רק רוצה לציין בפני חברי הוועדה שהערעור שהוגש להצעה הזאת לא הוגש על ידי כל המציעים אלא רק על ידי חברת הכנסת וולדיגר, ולכן מכל הטעמים שאמרתי אני מציע לכבד את החלטת הנשיאות ולא לקבל את הערעור.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
ואני מבקשת להשיב, בבקשה.
היו"ר בועז טופורובסקי
בבקשה בקצרה, אבל את לא רוצה שאולי נמצא דרך אחרת לפנות לשרת הפנים?
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אני אגיד לך מה אני רוצה, אני רוצה, ואפילו דורשת, עומדים עכשיו שישה אנשים שאני מכירה, אבל יש עוד מספיק עורכי דין שמטפלים בתחום ואני לא מכירה את המספרים האלה, שהם אנשים שנכון, מה לעשות, לא סופרים אותם, הם אנשים שמתמודדים עם בריאות הנפש, הם לא נספרים והם מופלים לרעה, הם צריכים למלא טופס ולכתוב שהם חולים במחלת נפש, אבל לא די בכך, הם צריכים ללכת עכשיו, לפי הדרישה של משרד הפנים, לפסיכיאטר שנמצא בתוך גוף ממשלתי, בדרך כלל הם פרופסורים, הם צריכים לשלם, בדרך כלל זה בין 8,000 ל-10,000 שקל עבור חוות דעת שתאשר שהם לא מסוכנים לציבור.
היו"ר בועז טופורובסקי
אבל אנחנו לא עושים כאן את הדיון הזה.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
שנייה, שנייה. הם אמורים לחשוף את עצמם, צנעת הפרט - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
אבל כאן אנחנו עושים דיון על הערעור.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
רגע, שנייה, ולכן - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
אני רוצה לעזור לך, אני רוצה שנפנה אולי למשרד הפנים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מיכל, את לא מקשיבה.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
נכון, אני לא מקשיבה - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
אבל אם זה הכול או כלום אז נעבור להצבעה. אני מנסה להגיע איתך לאיזה שהוא פתרון.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
זה תמיד האיום עלינו.
היו"ר בועז טופורובסקי
לא, זה לא איום, ההיפך, אני מנסה לעזור.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אני הגשתי את המסמך הזה - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל את לא מקשיבה, מיכל.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אני מקשיבה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הוא מנסה להגיד לך שהוא רוצה לעזור לך, את לא מקשיבה לו.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
יש לי הצעה.
היו"ר בועז טופורובסקי
כן, חברת הכנסת סטרוק, אבל בקצרה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
תודה רבה, אני אומר ממש בקצרה רבה, שבדיונים קודמים שהיו כאן בערעורים על החלטות מהסוג הזה אפשרו גם לחברי כנסת שהשתתפו בדיון לדבר ולהביע את עמדתם. אז זה סתם אני אומרת לסדר.

עכשיו אני רוצה ספציפית לגבי הנושא שמיכל העלתה, שאני רואה על פניך, אדוני היושב ראש, שגם לך הנושא הזה כואב.
היו"ר בועז טופורובסקי
ברור, זה נשמע איום ואני רוצה לעזור, אבל אני לא חושב שצריך לדון על זה במליאת הכנסת.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
לא, בסדר גמור, ואני גם מסכימה איתך, אדוני היושב ראש, שייתכנו בהחלט במות וכלים אחרים, אולי אפילו הרבה יותר יעילים מאשר הצעה דחופה לסדר כדי לטפל בזה ואחד הכלים זה כלי שאנחנו הצענו וביקשנו והתחננו ואתם מסרבים לנו כל הזמן, אנחנו ביקשנו שאחת הוועדות שתעמוד לרשותנו כאופוזיציה תהיה ועדה לבריאות הנפש.
מירב בן ארי (יש עתיד)
למה? למה צריך להחריג את זה מוועדת הבריאות?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אתם יודעים היטב היטב - - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
למה? אז תקימי שדולה.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
כי 73 שנה - - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
אני מעולם לא שמעתי על כל כך הרבה ערעורים.
היו"ר בועז טופורובסקי
חברים, לא, לא, בואו לא נעשה את זה. חברת הכנסת בן ארי, בבקשה, אל תפריעי לה, זה בסדר.
מירב בן ארי (יש עתיד)
מקימים שדולה לחולי נפש.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
73 שנה לא טיפלו בנושא הזה, מירב, 73 שנה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
תקימו שדולה לביטחון פנים ולשירותים יהודיים.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
למה כלים חד פעמיים זה יותר חשוב על סדר היום מאשר נושא בריאות הנפש?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
תקימי שדולה לביטחון פנים ולשירותים יהודיים, גם תקימי שדולה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
ולעובדים זרים גם.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
תקימי שדולה לעובדים זרים ולגברת מזכרון יעקב.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
החוצפה שלכם. תקימי שדולה לשירותים יהודיים ולמטרו בתל אביב.
היו"ר בועז טופורובסקי
בבקשה, אני מבקש, חבר הכנסת פינדרוס וחברת הכנסת בן ארי, בבקשה, התפרצתם לאורית סטרוק, אבל, אורית, אנחנו הבנו את הרעיון. רצית ועדה, אני לא מקבל את זה, אני מעלה את זה להצבעה, אלא אם כן את רוצה ללכת בדרך אחרת.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אבל, בועז, אני רוצה - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
את רוצה ללכת בדרך אחרת?
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
עוד לא הצעת לי שום דרך אחרת.
היו"ר בועז טופורובסקי
שנפנה ביחד לשרת הפנים, נבקש דיון בוועדת הפנים, כל דרך שהיא פחות מדיון עכשיו במליאה על הסיפור הזה.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אתה יודע מה? אני רוצה לראות מי שיצביע פה נגד כי אני רוצה רגע להסביר לך משהו.
היו"ר בועז טופורובסקי
הבנתי, אז אנחנו מעלים את זה, לא צריך הסבר.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
יש כאן - - -
רם שפע (העבודה)
תעלה, תעלה. לא, מיכל, זה לא עובד ככה.
היו"ר בועז טופורובסקי
חברים, אני מעלה להצבעה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
בואנה, יש פה 20 יושבי ראש. הלו. תנו לה לדבר. כן עובד, לא עובד.
היו"ר בועז טופורובסקי
אנחנו מעלים להצבעה את הערעור של - - -
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
זה מעניין שכל אחד צועק, אני חייבת לומר פה משהו נורא ברור - -
היו"ר בועז טופורובסקי
את הערעור של חברת הכנסת מיכל וולדיגר.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
- - שיש כאן עניין מהותי - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
מי בעד קבלת הערעור של חברת הכנסת וולדיגר? שירים את ידו.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
מי נגד בריאות הנפש? מי נגד לעזור לנפגעי נפש?
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
לא, לא - - -
יואב קיש (הליכוד)
רגע, בועז, כמה חברים יש לליכוד בוועדה?
היו"ר בועז טופורובסקי
מי נגד הערעור? שירים את ידו.
יואב קיש (הליכוד)
אבל, בועז, שואלים אותך שאלה רגע.
היו"ר בועז טופורובסקי
לא באמצע הצבעה.
יואב קיש (הליכוד)
זה היה לפני, אתה רק לא מקשיב. כמה חברים יש לליכוד בוועדה?
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אני רק חייבת לציין שהבטחות לא מקיימים בקואליציה.
היו"ר בועז טופורובסקי
אתה בטוח שאני לא מקשיב?
יואב קיש (הליכוד)
כמה חברים יש לליכוד בוועדה? לפני שאתה מצביע.
היו"ר בועז טופורובסקי
אתה בטוח שאני לא מקשיב?
יואב קיש (הליכוד)
כן, אני - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
מה, אני נראה לך הליכוד? לך תשאל אותם.
יואב קיש (הליכוד)
אני לא רוצה להצביע כפול פה, אתה לא מבין?
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
זו פשוט שערורייה.
יואב קיש (הליכוד)
שני חברים. אז מי מצביע פה?

קקק
קריאה
הנה, אני.
היו"ר בועז טופורובסקי
מי בעד קבלת הערעור של מיכל וולדיגר? שירים את ידו.
נועה בירן-דדון
חמישה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
את לא יכולה, אני מצביעה בשבילך.
היו"ר בועז טופורובסקי
מי נגד הערעור?
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
מעניין מי מצביע נגד, בוא נראה.
יואב קיש (הליכוד)
עידית סילמן, מה את מצביעה? נגד?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
נגד, כן.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
לא, היא כן, היא בעד בריאות הנפש, עידית.
היו"ר בועז טופורובסקי
שבעה. מי נמנע? הערעור נפסל.

הצבעה
בעד – 5
נגד – 7
לא אושר.
יואב קיש (הליכוד)
עידית הצביעה נגד.
היו"ר בועז טופורובסקי
חבר הכנסת קיש, בוא נעשה ישיבה של - - -
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
עידית, תודה, עידית. בריאות הנפש.
עידית סילמן (ימינה)
אני מצביעה עם הקואליציה.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
עידית, יש נושאים שהם לא קואליציה אופוזיציה. לימדתם אותי פה בוועדה ש - - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
תספרי את זה לנפגעות האונס משבוע שעבר. תספרי את זה להן.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אתם בהחלט יכולים להוציא אותי מהוועדה, אבל יש נושאים - - -
יואב קיש (הליכוד)
ההבדל שזה עבר ואת זה הפלתם. מה את מתבכיינת? זה עבר. את זה הפלתם. אין לך בושה, את זה אתם מפילים.
עידית סילמן (ימינה)
יש לי שאלה, למה אנחנו לא מעלים את זה בוועדת הפנים?
היו"ר בועז טופורובסקי
חברים, אם אתם לא תכבדו את הוועדה אני אתחיל לקרוא לסדר את מי שלא יכבד את הוועדה.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אפשר לקרוא אותי לסדר, אני חושבת שיש נושאים שהם לא קואליציה אופוזיציה, פשוט בושה.
היו"ר בועז טופורובסקי
חברת הכנסת מיכל וולדיגר, את נקראת לסדר בפעם הראשונה, תודה רבה.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
פשוט בושה. אף אחד מכם כנראה לא מכיר את זה.























א. ערעור על החלטת נשיאות הכנסת שלא לאשר דחיפות הצעות לסדר היום בנושא:
3. "מאבק הנכים ומחאתם על כוונת האוצר לגרוע כ 600 מלש"ח מהסכום המיועד להעלאת קצבאות הנכים", ערעורו של חבר הכנסת אוסמה סעדי
היו"ר בועז טופורובסקי
מאבק הנכים ומחאתם על כוונת האוצר לגרוע כ-600 מיליון ₪ מהסכום המיועד להעלאת קצבאות הנכים, ערעורו של חבר הכנסת אוסאמה סעדי. בבקשה, חבר הכנסת.
עידית סילמן (ימינה)
רק נאמר שכאן מדברים על הצעה לסדר, נכון?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני שמעתי את נימוקי נציג היושב ראש, סגן היושב ראש, חברי איתן גינזבורג, שמדבר על חשיבות הנושא ושיהיה על סדר היום ואני תוהה איזה נושא יותר חשוב ועל סדר היום מאשר מאבק הנכים וההפגנות של הנכים.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
חוק הדיינים של אלקין.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ולכן כאשר הנושא הזה הוא מתייחס למאות אלפי נכים, בעלי מוגבלות, וכאשר כל אזרח במדינה מרגיש את זה על בשרו בהפגנות יומיומיות כשחוסמים את הכבישים, ואנחנו בעד מאבק הנכים, כאשר אנחנו, כל נציגי הכנסת, כל הסיעות בכנסת ה-20, קיימנו כנס בבית העיתונאים בתל אביב והובלנו ביחד עם יו"ר הקואליציה דאז, חבר הכנסת דוד ביטן, והגענו בסופו של יום להסכם וההסכם הזה לא מקוים ואנחנו מדברים על קצבת נכות שהיא 3,200, 3,500, אז אני לא מבין למה לא מאשרים הצעה כזו לדון. מתי נדון אם לא במליאה ולא בוועדות? אז איפה?
עידית סילמן (ימינה)
למה לא בוועדות?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
איפה, נו? איפה? אז הייתם אומרים, את יודעת מה, אם היו אומרים לי: תשמע, בוא נעביר את זה לדיון מהיר בזה, אז הייתי אומר - - -
עידית סילמן (ימינה)
בטח. הציעו כאן גם להעביר לשרת הפנים לשבת לדיון ולעשות בוועדות, אני לא מבינה למה רק הצעה לסדר?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
השרה לא רלוונטית.
עידית סילמן (ימינה)
בסדר, אוקיי, אז תציעו הצעות - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני חושב שכל חבר כנסת כאן שיצביע נגד העלאת הנושא הזה ודיון במליאה, אז מה זה, עוד רבע שעה, 20 דקות, איתן, מה יקרה? מאות אלפי הנכים שמסתכלים עלינו מחכים לפתרון, לא נמצא להם רבע שעה? אני מבין שיש סדר יום עמוס ושיש הצעות חוק ושאנחנו שבוע לפני הפגרה, אבל אני הצעתי את זה עם חבר הכנסת מלכיאלי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אוסאמה, אני חושב שאנחנו באופוזיציה מוכנים לוותר על רבע שעה של שעת דיבור בנאומים שיש לנו על מנת לקיים את הדיון הזה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני מסכים. לכן אני מבקש לקבל את הערעור.
עידית סילמן (ימינה)
אז רגע, אני רק רוצה להעיר כאן משהו.
היו"ר בועז טופורובסקי
בבקשה, חברת הכנסת סילמן. יושבת ראש הקואליציה רצתה, זה קשור לזה או שאת רוצה שמהנשיאות הוא יגיב?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אולי תיתן לי לדבר, אני אייצג את שנינו?
היו"ר בועז טופורובסקי
חכה שנייה, מלכיאלי. עידית, אז את או איתן?
עידית סילמן (ימינה)
איתן.
היו"ר בועז טופורובסקי
בבקשה, חבר הכנסת גינזבורג.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
חבר הכנסת סעדי, ראשית, אין חולק שהנושא הזה חשוב.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
נו, אם אין חולק אז מה?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אין חולק.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אז איך הכנסת לא תדון בו, מה?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הוא חשוב ועוד 15 נושאים אחרים חשובים ותיכף אורית סטרוק תבוא בלהט ותסביר למה הנושא שלך הוא הכי חשוב.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אבל לא נכון, אני - - -
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
לא, רק מה שהקואליציה חושבת זה חשוב, זהו, כל היתר לא.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני בנושא של הנכים מסכימה איתו ואני רוצה לראות מישהו סביב השולחן הזה שלא מסכים.
היו"ר בועז טופורובסקי
חברת הכנסת סטרוק, את הנושא הבא, אנחנו לא דנים עליו עכשיו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כל נושא שעולה על ידי חבר כנסת לנשיאות במסגרת הצעה דחופה לסדר, ברור שהוא חשוב ודחוף, בטח לאותו חבר כנסת, אבל גם במהות, ואפשר לראות ברשימה הארוכה שהוגשו הרבה מאוד נושאים חשובים שעל סדר היום, אבל בסוף תפקיד הנשיאות זה לעשות איזונים בין כל הבקשות והם יכולים לאשר מספר מוגבל של בקשות שקבוע בתקנון ולכן אין אפשרות להיענות לכולן.

אני מציע לחבר הכנסת סעדי, לאור העובדה שהוקמה ועדת עבודה ורווחה רק אתמול, להגיש דיון מהיר בוועדת העבודה והרווחה וככל שלא יהיו עוד בקשות - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מתי? אבל זה יהיה במושב הבא.
עידית סילמן (ימינה)
למה? יש עכשיו. יש עכשיו ועדות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
את יודעת מה? איתן, אם - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל תנו לי להשלים משפט.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בבקשה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה יעלה ביום שני לדיון בנשיאות, זה יכול להיות נדון ביום שלישי, יכול להיות נדון ביום רביעי הבא. אני מזכיר, בשבוע שעבר, בגלל תקופת ההסכמות עם חג הקורבן הרבה דברים - - -
עידית סילמן (ימינה)
לא יכלו לעלות, כן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
עמדו בצד וזה גרם למליאה להעלות הרבה נושאים ולהיות מאוד מאוד עמוסה. אי אפשר להעמיס על המליאה עוד ועוד ועוד ועוד, גם אם הנושאים מאוד חשובים. עכשיו, מדובר בהצעה דחופה לסדר, לכן אני מציע, אפשר להגיש את זה לדיון מהיר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
איתן, יש לי הצעה. אם אני מגיש רק בשבוע הבא, עד שתתכנס ואז לא יהיה דיון.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני אגיד לך עוד משהו, אפשר לדבר - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
איתן, אדוני היושב ראש - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אפשר לדבר עם יושבת ראש הוועדה, אפרת רייטן, שתעשה על זה דיון.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני מציע, בהסכמה, שנעביר את זה לדיון מהיר בוועדת העבודה והרווחה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אי אפשר.
היו"ר בועז טופורובסקי
זה לא משהו שאפשרי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
למה לא?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אין סמכות לוועדה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אין הליך כזה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כי אין סמכות לוועדה, אבל אני בטוח שאם תפנה לאפרת רייטן היא תסכים לקיים דיון של שעה וחצי וזהו.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז תמליצו.
היו"ר בועז טופורובסקי
אז בוא נעשה את זה. חבר הכנסת סעדי ויושב ראש סיעת העבודה, האם אפשר – חברים, אני צריך שיהיה שקט, האם אפשר שההצעה של חבר הכנסת סעדי לגבי הנכים ולגבי תוספת הקצבה, נבקש ביחד כולנו לדון עם יושבת ראש ועדת העבודה והרווחה לדון בנושא הזה לפני הפגרה?
רם שפע (העבודה)
מישהו דיבר איתה או שאתם שואלים עכשיו?
יואב קיש (הליכוד)
עבודה, רווחה ובריאות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אנחנו הגשנו הצעה דחופה, הגשתי ערר, אמרו לי לקיים דיון, אם יתקיים דיון לפני הפגרה אין לי בעיה, אני רוצה לקיים דיון.
היו"ר בועז טופורובסקי
אז בואו נעשה מאמץ.
רם שפע (העבודה)
אני אדבר איתה ואני מניח שמתי שייצא - - -
יואב קיש (הליכוד)
אוסאמה, היא תעשה מאמץ.
היו"ר בועז טופורובסקי
זה בסדר? אז חבר הכנסת אוסאמה, האם אתה מסיר את הערעור?
עידית סילמן (ימינה)
אוסאמה, אתה מסיר?
היו"ר בועז טופורובסקי
מאה אחוז. הנושא הבא.
עידית סילמן (ימינה)
אני רוצה להגיד משהו, בועז.
היו"ר בועז טופורובסקי
כן, חברת הכנסת סילמן. חברים, בבקשה, שקט.
עידית סילמן (ימינה)
אז אני רק רוצה לומר ואני אשמח להתייחס, כי אני נכנסתי ממש שניות לפני ההצבעה. מיכל וולדיגר, חברתי היקרה, אז אני אגיד שממש נכנסתי דקה לפני ההצבעה על הנושא הקודם והבנתי שיש ניסיון להגיע להסכמות ובאמת הרעיון של לנסות להגיע להסכמות, בטח על נושאים לסדר, כששבוע שעבר לא עלו הרבה דברים כי זה היה שבוע של הסכמות והשבוע, שאנחנו כאן מבלים שעות באמת בחקיקה ואף אחד מאיתנו, לפחות אני, לא יצאנו הביתה, כי יש לנו שעות של פיליבסטרים, וזה בסדר, זו זכותה של אופוזיציה וזכותה של קואליציה להעלות נושאים - - -
יואב קיש (הליכוד)
עוד מעט גם את זה לא ייתנו לנו.
עידית סילמן (ימינה)
לא, בהחלט.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
ישנו את התקנון. בקרוב ישתנה התקנון.
עידית סילמן (ימינה)
ולכן אנחנו נמצאים כאן, כדי להיענות באמת ולתת לאופוזיציה את דרישותיה ואם יש הצעות לסדר שלא הועלו אז אפשר להגיע להסכמות, בטח על דיונים בוועדות שבעיניי זה מכבד ומכובד הרבה יותר אם זה היה עולה להצעה לסדר במליאה, באמת דיון עומק ראוי, בטח על נושא בריאות הנפש שהוא נושא גבוה במעלה - - -
יואב קיש (הליכוד)
אז למה הצבעת נגד?
עידית סילמן (ימינה)
ולכן אני חושבת שיש אפשרות להעלות את זה לסדר גם בשבוע הבא, לא בלו"ז כזה צפוף שלא יקבל את המקום שראוי לו.
יואב קיש (הליכוד)
בשבוע הבא נגמר, יוצאים לפגרה.
עידית סילמן (ימינה)
ובטח גם לדיון בוועדה, יש ועדת בריאות, עבודה ורווחה שנמצאת כרגע על השולחן, עם אפרת רייטן המדהימה שבוודאי הייתה מסכימה, מוצע גם להביא לדיון מול השרים.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אני רוצה רגע להזכיר לך, עידית, שענבר עלתה - - -
עידית סילמן (ימינה)
רגע, שנייה, אני עוד לא סיימתי.
היו"ר בועז טופורובסקי
היא יכלה גם להגיש הצעה רגילה לסדר.
עידית סילמן (ימינה)
אני עוד לא סיימתי, אני אסיים ואז תגידי מה שאת רוצה.
היו"ר בועז טופורובסקי
אין זכות דיבור, אנחנו בערעור.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
רגע, ענבר עלתה לדוכן - - -
עידית סילמן (ימינה)
אני רק אומר, הוצע על ידי היו"ר המרכז את הוועדה כרגע לעשות גם דיון עם השרה ולכן אני חושבת שהיה יפה אם היו מגיעים פה להסכמות, בטח על נושא כל כך חשוב וראוי.
היו"ר בועז טופורובסקי
חברת הכנסת סילמן, תודה רבה, אנחנו לא פותחים את הנושא הקודם שהצבענו עליו לדיון.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אבל היא הזכירה את מיכל - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
חברת הכנסת, זה לא כאן המליאה, אין כאן דיון.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
לא, אבל - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
אני עובר לנושא הבא.
יואב קיש (הליכוד)
שנייה, נתת לה לדבר, תן לה גם לדבר.
היו"ר בועז טופורובסקי
אני עובר לנושא הבא, בבקשה.
















א. ערעור על החלטת נשיאות הכנסת שלא לאשר דחיפות הצעות לסדר היום בנושא:
4. "הסדרת ההתיישבות הצעירה ביו"ש", ערעורם של חברי הכנסת יואב קיש ואורית מלכה סטרוק.
היו"ר בועז טופורובסקי
ערעור על החלטת נשיאות הכנסת שלא לאשר דחיפות הצעה לסדר היום בנושא הסדרת - - -
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
בועז, אני חושבת שזה לא הוגן.
היו"ר בועז טופורובסקי
חברת הכנסת וולדיגר, את נקראת לסדר פעם שנייה. ברגע שאני מדבר את לא תפריעי לי.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
זה לא הוגן, כי רק לעידית מגיע.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
כבוד היושב ראש, מתי אני מדבר?
היו"ר בועז טופורובסקי
הסדרת ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון, ערעורם של חברי הכנסת יואב קיש ואורית מלכה סטרוק. בבקשה, חברת הכנסת סטרוק.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
כן, תודה רבה, אדוני היושב ראש. אני רוצה להגיד בפתיח, לפני שאני מסבירה למה הנושא הזה הוא דחוף, לפני הכול, אני חושבת שיש פה איזה שהוא חוסר איזון בכל הדיון בכל הנושאים הדחופים לסדר היום ואני מכוונת את דבריי בעיקר אליך, סגן היושב ראש, איתן, שאני מאוד מעריכה בדרך כלל את הפעילות שלך ואת שיקול הדעת שלך. אני רוצה להגיד דבר כזה, אנחנו מתקרבים לפגרה, אנחנו בשבועות האחרונים, בעצם בשבוע האחרון שאפשר להעלות נושאים ציבוריים לסדר היום.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא, גם בשבוע הבא אפשר.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
בסדר, אז שבוע וחצי, אוקיי? בסדר, עוד שבוע וזהו, ונגמר. עכשיו, יש פה שאלה כפולה, יש פה שאלה של סדרי עדיפויות, של נושאים ציבוריים בוערים שעולים על סדר היום ואני לא אומרת שרק הנושא של ההתיישבות הצעירה, שתיכף אני אסביר למה הוא בוער, הוא על סדר היום, כל הנושאים שעלו פה עכשיו, כל הנושאים, גם הנושא של הנכים, גם הנושא של תושבי גבעת עמל, שזה אירוע מזעזע, אני באמת מצטרפת לחברותיי מהשמאל בדרישה הזו שלהם וודאי וודאי הנושא של בריאות הנפש.

חברים, אנחנו, נכון, טוחנים פה ימים כלילות ולא מגיעים הביתה ועובדים קשה ויצאנו ביום שני בבוקר מהבית ונחזור ביום חמישי, ואני רוצה לשאול אתכם שאלה, מה יקרה אם נחזור ביום שישי? מה יקרה אם עוד כמה שעות לא נישן? אנחנו בכלל יכולים להשוות את העבודה שאנחנו עובדים, עובדים, ריבונו של עולם עובדים, עומדים במליאה ומדברים, יושבים בוועדות ומדברים, אנחנו יכולים להשוות את זה לאפס קצהו של סבל של נכה? לאפס קצהו של סבל של בן אדם שיש לו בעיה בבריאות הנפש? לאפס קצהו של האנשים בגבעת עמל שחבל שחברותיי כבר לא כאן, אבל הן צודקות במאה אחוז בסבל רב השנים שהם עוברים, בטרטור רב השנים שהם עוברים?
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אני רגיל להיות נוכח נפקד, אבל יש גבול.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אז אמר פה ידידי, חבר הכנסת מלכיאלי, אנחנו נוותר על עשר דקות, על 20 דקות מזמננו בפיליבסטר. לעניות דעתי לא צריכים לוותר על כלום, נוותר על עוד כמה שעות שינה, כאילו מי אנחנו? סליחה, עם כל הכבוד, חברי כנסת, יושבים, הולכים לישון, בואו, לא בחורבה, לא במאחז לא מוסדר בלי חשמל ולא במיטה של נכים ולא בבית בגבעת עמל שעומד בפני פינוי, אנחנו הולכים לישון בבית מלון עם כל הכבוד לנו, אז מקסימום אנחנו ישנים שעה. אוקיי, מה זה הזמן שלנו, סליחה, נבחרי ציבור, שליחי ציבור, אל מול הסבל של אנשים?
היו"ר בועז טופורובסקי
זו גם העבודה שלנו.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
סליחה, וגם כל החוקים האלה שאנחנו מעבירים פה, שחלקם הגדול לא דחוף בכלל, מה זה מול בעיות בוערות של אנשים שלא יהיה שום דיון על הנושא שלהם מעכשיו ועד אחרי החגים? על מה אנחנו מדברים, רבותיי, על נכים, על חולי נפש, על מה אנחנו מדברים? על אנשים שעומדים לפנות אותם מהבית? באמת, איפה אנחנו חיים? איפה הפרופורציות עם כל הכבוד?
היו"ר בועז טופורובסקי
במדינה בלי תקציב שנתיים וחצי.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
איתן, אני מדברת ברצינות, אני אומרת לך את זה בעצה, באמת מתוך הערכה, אתה יודע שאני מעריכה אותך ואני מעריכה את חברי הנשיאות, בואו תשקלו את זה, אני מדברת בגדול, אני מדברת לקראת שבוע הבא, תשקלו את זה קצת אחרת, הציבור שלח אותנו לפה, הוא לא מעלה בדעתו, הוא לא מצליח להבין איך יכול להיות שהנכים חוסמים כבישים בכל רחבי הארץ ופה בכנסת אין דיון על זה. הוא לא מצליח להבין, כי למה? כי מה? כי היה לנו חוק דיינים? כי אנחנו לא יכולים לא לישון עוד שעה? כי אנחנו לא יכולים לחזור הביתה ביום שישי במקום ביום חמישי? חברים, פרופורציות, פרופורציות, פרופורציות.
היו"ר בועז טופורובסקי
חברת הכנסת סטרוק, את רוצה שחבר הכנסת קיש ידבר על הערעור עצמו, על הנושא עצמו?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
עכשיו אני רוצה לדבר על הערעור עצמו.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
עד עכשיו זה לא היה על הערעור?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
עד עכשיו זה היה - - -
ווליד טאהא (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
היושב ראש, אי אפשר לנאום עשר דקות ואחרי זה - - -
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
זה קצת מוסר לכולנו. אנחנו יושבים פה בבית הזה, עובדים קשה - - -
ווליד טאהא (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
כל הזמן הוגשו הצעות לסדר, התקבלו חלק ונדחו חלק וזה היה בסדר. למה כל שבוע את צריכה לחזור על אותה מנטרה?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
סליחה, הכול נכון ו - - -
ווליד טאהא (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
וכל הנושאים הם ראויים ואין כזה דבר שרק הנושא שלך - - -
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
נכון, הכול חשוב. סליחה, תגן על רשות הדיבור שלי.
ווליד טאהא (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
אבל אי אפשר לעשות את כולם באותו שבוע ולקבל במה עשר דקות ואחרי זה להיכנס לנושא.
היו"ר בועז טופורובסקי
בואו ניתן לה לסיים, רק תקצרי, בבקשה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
תודה. עכשיו אני רוצה להסביר למה הנושא שלי - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
בקצרה, כי גם יואב קיש יסביר אחר כך.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני רוצה להגיד לך, ידידי, חבר הכנסת בועז טופורובסקי, שאם אני הייתי יכולה הייתי ממליצה לעשות, אתה יודע מה? אם יש מציאות של רביזיה אני מגישה רביזיה על כל מה שהיה ומציעה לעשות דיון מחדש על כל ההצבעות שלכם, גם בגבעת עמל, וגם – אפשר לעשות רביזיה על זה, ארבל? אז אני מגישה רביזיה על כל שלוש ההחלטות הקודמות שהיו כי אני באמת חושבת שאנחנו כחברי כנסת, כשליחי ציבור, איבדנו פרופורציות. אז זה לגבי מה שהיה, עכשיו אני אגיד על הנושא שלי.
היו"ר בועז טופורובסקי
עוד לא הגעת לנושא שלך? נו, חברת הכנסת סטרוק, אני לא רוצה לקצוב זמנים, את מדברת כבר הרבה זמן, אני יודע שמהלב, אנא סיימי.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני באמת חושבת שמגיע לכולנו איזה שהוא ניעור, איזה שהוא - - - בפרצוף, סליחה, על איך שאנחנו מתייחסים לסבל של האזרחים, באמת. אני שומעת, אני יושבת לפעמים במליאה שעות, שומעת חברי כנסת מדברים על הא ועל דא ועל דא ועל הא, בואו, יש פה ציבור שמצפה שנטפל בנושאים שלו.

עכשיו אני רוצה לדבר על הנושא שלי. אז אני קודם כל מגישה רביזיה על כל שלוש ההצבעות שהיו, בסדר, אדוני היושב ראש? על סעדי הייתה הצבעה?
היו"ר בועז טופורובסקי
עוד לא.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
עוד לא, אז על השתיים.
היו"ר בועז טופורובסקי
רק על מה שהיה הצבעה, בסדר גמור, גם אני מגיש רביזיות על הכול.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
עכשיו לנושא שלי, אני אנסה להסביר.
היו"ר בועז טופורובסקי
בקצרה, אני לא רוצה להפסיק אותך.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני אסביר בקצרה, אדוני היושב ראש, זה יהיה יותר קצר ממה שדיברתי קודם, מה שדיברתי קודם היה יותר מהותי, אבל עכשיו אני אסביר בקצרה חמש סיבות למה הנושא של ההתיישבות הצעירה לא יכול בשום אופן לחכות למושב הבא, לא יכול, ואני אסביר.

קודם כל אנחנו יודעים, ואם יש מישהו סביב השולחן הזה שלא יודע, אז אני מודיעה שבקרוב מאוד, כנראה בתחילת השבוע הקרוב, תעלה על סדר יומה של הממשלה הסדרת שלושה יישובים בדואים בנגב. היה מקובל בממשלה הקודמת, הובטח ששני הדברים האלה יקרו במקביל, הסדרת שלושת היישובים הבדואים והסדרת ההתיישבות הצעירה, הכול מוכן, הוכנה החלטת ממשלה שמי ששייף אותה עד המילה האחרונה היה שר הביטחון דאז והיום, בני גנץ, והיא מוכנה. עכשיו אני חושבת שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לא לדון בעניין הזה כשמצד אחד את ההתיישבות הבדואית מסדירים ומצד שני אני יודעת ואשמח להתבדות - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
חברת הכנסת סטרוק, אני נותן לך עוד דקה, כי פשוט את כבר מדברת עשר דקות.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
לא, לא, לא.
היו"ר בועז טופורובסקי
תכניסי מה שאת יכולה בדקה הקרובה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
סליחה, אתה לא נותן לי עוד דקה, סליחה. אז את הבדואים מסדירים, את ההתיישבות הצעירה לא מסדירים, זה אחת. שתיים, אנחנו יודעים שראש הממשלה מתכוון להיפגש בקרוב עם הנשיא ביידן, בקרוב מאוד, וחשוב מאוד שכשהוא נפגש איתו נושא הסדרת ההתיישבות הצעירה יהיה על סדר היום אחרת הוא יחזור משם בלי האפשרות המדינית לעשות את זה. זו סיבה שנייה. סיבה שלישית, ראש הממשלה הבטיח שההתיישבות הצעירה תוסדר בישיבת הממשלה הראשונה בראשותו, לא קרה. סיבה רביעית, והיא דחופה מאוד, היועץ המשפטי לממשלה - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
מה, את מופתעת שהוא שיקר?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
רגע, אל תפריע לי, בבקשה. היועץ המשפטי לממשלה נתן הנחיה לנציב, נו איך זה נקרא? נציב שירות המדינה לבחון מחדש את המינוי של מנכ"ל משרד הפנים בגלל שהוא גר בבית עם צו הריסה. למה הוא גר בבית עם צו הריסה?
היו"ר בועז טופורובסקי
אוקיי. סיימת? אני לא צריך לדעת למה הוא גר בבית עם צו הריסה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אז אני אומרת לך, משום - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
יש לך סיבה חמישית, רק תגידי אותה בקצרה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
הוא גר בבית עם צו הריסה משום שהוא מעוכב הסדרה ואיתו עוד 20,000 איש שחלק מהם משרתים בשירות הציבורי. וסיבה חמישית אחרונה, זה שאנחנו, כמו שאמרתי, אנחנו לא נדון בשום דבר עד אחרי החגים ואז אנחנו מגיעים לחורף עם ההצפות, עם הפסקות החשמל, עם הבעיות הקשות של החורף ביישובים האלה.
היו"ר בועז טופורובסקי
בהחלט, ופירטת את כל חמש הסיבות.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אם אנחנו רוצים שלאנשים האלה יהיו חיים נורמליים צריך לדון בזה עכשיו.
היו"ר בועז טופורובסקי
תודה. חבר הכנסת קיש, אתה רוצה להגיד משהו?
יואב קיש (הליכוד)
כן.
היו"ר בועז טופורובסקי
אפשר גם יותר בקצרה מחברת הכנסת סטרוק?
יואב קיש (הליכוד)
לא יודע, אני לא הולך להאריך, אבל כן חשוב לי לומר, אני פונה בעיקר, חבר הכנסת טופורובסקי, אני לא פונה לשכנע את אוסאמה סעדי ולא את עופר כסיף, אני חושב שגם אותך אני לא צריך לשכנע, אני לא חושב שאני יכול, אני כן רוצה לשכנע את חבר הכנסת ניר אורבך, את חברת הכנסת שרן השכל, אני אשמח אם תקשיבי לדבריי, ואולי גם את חבר הכנסת יבגני סובה.

הסיפור הוא פשוט, ההחלטה הזו הייתה צריכה לעבור בממשלה הקודמת, מי שבלם את העברת ההחלטה בממשלה הקודמת היה שר הבינוי והשיכון הנוכחי השר זאב אלקין. אלקין אמר שלא יכול להיות שעושים פה אפליה, מסדירים את היישובים הבדואיים ולא מסדירים את ההתיישבות הצעירה, ובגלל האמירה הזו שלו, חבר הכנסת אורבך, אתה יודע שההחלטה לא עברה בממשלה הקודמת.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זה אלקין של היום?
יואב קיש (הליכוד)
זה אותו אלקין שהיום קובע, השר המקשר ודמות מפתח.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
בן דוד שלו?
יואב קיש (הליכוד)
אני לא צוחק, אני מדבר ברצינות, חבר הכנסת מלכיאלי. פנינו אליו במכתב מסודר עם דרישה שלדעתי היו כ-40 חברי כנסת חתומים עליה ואני פונה פה לנציגיו, חברת הכנסת שרן השכל, שנמצאת באותה מפלגה איתו, ושהוא התנגד לעשות את זה ולכן אנחנו פה לא מבקשים להעביר את זה בממשלה, את הבקשה מהממשלה אנחנו עושים, אבל לפחות שנוכל להסדיר את הדבר הזה ולעשות דיון, לתת לנו את הצ'אנס להעלות את הנושא הזה לסדר היום. זה לא קורה עד עכשיו ואנחנו במאני טיים מה שנקרא מכל הבחינות של האירוע הזה ואם לא נצליח, אני אומר את זה עכשיו לכם, לחברי הכנסת ניר אורבך ושרן השכל ויבגני סובה, אם אנחנו עכשיו במהלך ההסדרה של הבדואים לא נסדיר את ההתיישבות הצעירה אנחנו כולנו נכשלנו מאוד ואני מצפה מכם להצביע בעד עכשיו.
היו"ר בועז טופורובסקי
תודה, חבר הכנסת קיש. חבר הכנסת גינזבורג.
רם שפע (העבודה)
לי רק חשוב להגיד שההתיישבות שם איננה צעירה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אתה צודק.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זו הבושה שיש.
יואב קיש (הליכוד)
אני לא מנסה לשכנע גם את רם שפע.
רם שפע (העבודה)
סתם, סתם.
יואב קיש (הליכוד)
אני גם לא מנסה לשכנע את חבר הכנסת רם שפע.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
הוא דואג להתיישבות ב - - -
רם שפע (העבודה)
תראי איך אני מתאפק יפה לא לענות.
היו"ר בועז טופורובסקי
חבר הכנסת גינזבורג, סגן יושב ראש הכנסת, להסביר את החלטת הנשיאות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
חברי הכנסת, אני רוצה להשיב למערערים, ברשותכם, אם זה מעניין אתכם.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
זאת לא התיישבות, אלה התנחלויות ואין מה להשוות עם אזרחים ש - - - לאדמות שלהם.
היו"ר בועז טופורובסקי
אפשר, בבקשה, לתת לחבר הכנסת גינזבורג לדבר?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
איתן, סליחה, אם אתה מוכן להתייחס גם לדברים העקרוניים שאמרתי, בבקשה, בפתיח?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני רוצה להתייחס לנימוקי הנשיאות. הבקשה הוגשה כבקשה לדיון דחוף, הצעה דחופה לסדר יום, אחת מני 16 בקשות שהוגשו על ידי הרבה מהחברים שיושבים פה סביב השולחן שלא ערערו על ההחלטה של הנשיאות. הנשיאות בסופו של יום צריכה למנות או לברור מתוך כל הבקשות את ההצעות שהיא חושבת שצריך להעלות אותן השבוע לסדר היום. אני מזכיר לכם שהתקנון מגביל אותנו במספר ההצעות. אנחנו מקיימים את הדיון, היה שם - - -
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
מה זאת אומרת התקנון מגביל את מספר ההצעות? כמה הוא מגביל במספר ההצעות?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
עד ארבע. אני מזכיר שבנשיאות יושבים גם נציגי האופוזיציה וגם נציגי הקואליציה וההחלטות מתקבלות אחר דיון ושיח בין כל הגורמים. אנחנו כמובן לא עושים איפה בין אופוזיציה לקואליציה, הרבה הצעות דחופות לסדר שהוגשו הוגשו על ידי אנשי אופוזיציה ולפעמים אפילו הצעות שרק על ידי חברי אופוזיציה והן אושרו. אנחנו לא מערערים על חשיבותם של נושאים כאלה ואחרים, חזקה על חברי הכנסת שמגישים הצעה דחופה לסדר שהנושא חשוב ודחוף ויקר לליבם ובוער, אבל בסוף אנחנו צריכים לעשות איזה מין סדר עדיפות ולהתחשב גם בסדר יומה העמוס של המליאה, בעומס החקיקה הפרטית, בעומס החקיקה הממשלתית שתקוע בגלל הקמת הממשלה וגם לאור העובדה שבשבוע הבא זה השבוע האחרון של הכנסת ולכן יש הצטברות של הרבה מאוד נושאים.

לכן אני אומר, גם הנושא של הסדרת ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון, כפי שהוגשה על ידי ארבעה חברי כנסת, אבל הוגש ערעור רק על ידי שניים מחברי הכנסת, לא על ידי כולם, אני מציע שהצעה כזאת תידון ב - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אי אפשר לבקש ש - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אפשר לבקש לדבר בלי הפרעה?
היו"ר בועז טופורובסקי
אפשר וגם ראוי שיקרה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני הייתי מציע להגיש הצעה רגילה לסדר היום ולא דחופה כזאת שצריכים לדון מהיום להיום כשיש סדר יום, שתשובץ בסדר יומה הרגיל של הכנסת, אפשר להעלות את זה לדיון גם בוועדת חוץ וביטחון ובעוד כל מיני פורומים אחרים. בסד הזמנים שבו אנחנו נמצאים, לאור עומס הבקשות הדחופות לסדר ולאור העומס, כל מה שדיברתי קודם, אני מציע בשלב הזה לא לקבל את הערעור לאור העובדה שרק שניים מהמציעים ערערו על הדבר הזה ו - - -
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
כמה הצעות דחופות לסדר אושרו?
היו"ר בועז טופורובסקי
תודה, חבר הכנסת גינזבורג. כן, חבר הכנסת קיש.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
יש חמישה, טעית. מבחינת התקנון חמישה נושאים - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני לא יכול לענות לך כי שום דבר שאת אומרת לגבי עובדות אין לי יכולת להתווכח איתך, כי כל מה שאת אומרת אני מסכים מראש.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
אבל בדקנו את התקנון. אז עובדה, יש גם ניסיון ויש גם ידע.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני לא מתווכח עם רמת הניסיון שלך ורמת ה - - -
קריאה
אבל היא שאלה שְאלה, למה אתה - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
אין בעיות, אני כבר אברר את זה. בבקשה, חבר הכנסת קיש.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
סעיף א(1) לתקנון – לא, אם סגן יושב ראש הכנסת נותן פה איזה שהוא - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יואב, הברירה היחידה שנשארה לנו זה להחתים היום 40 חתימות ולעשות - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
אני לא יכול לשמוע.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני לא תיקנתי אותך עם כל הסילופים שאמרת היום במליאה, המון אי דיוקים בעובדות, כמו שאת אוהבת - - -
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
בוא נדבר על עובדות, אתה אמרת שהתקנון - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
אנחנו לא פותחים את זה, אנחנו בדיון על ערעור.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
רגע, הערה לסדר. שאלתי אותו, כסגן יושב ראש הכנסת - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
לא, אל תעשי הערה לסדר על מה שהיה במליאה.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
לא, לא, לא, עכשיו עכשיו, שאלתי אותו לכמה אתם מוגבלים, כי הוא אמר שהתקנון מגביל אותם, אז הוא אמר לארבעה, לארבע הצעות דחופות לסדר. התקנון קודם כל לא מגביל לארבע, ועדיין אישרתם שלוש הצעות דחופות לסדר כשאפשר בכלל לאשר חמש הצעות דחופות לסדר.
היו"ר בועז טופורובסקי
הסברנו מקודם שיש גם סדר יום עמוס.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
לכן אני אומרת שבוודאי היה אפשר לאפשר עוד נושא דחוף לסדר והתקנון לא מנע את זה. אז כל פעם שמציגים את התקנון כאילו אנחנו חייבים להגיד 'אדוני היושב ראש', לא חייב.
היו"ר בועז טופורובסקי
תודה, חברת הכנסת אבקסיס.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
אני יודעת שבקואליציה - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
אבל אתם גם יכולים לפנות לסגני הנשיאים מטעם האופוזיציה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, אין סגני נשיא מטעם האופוזיציה.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
אתם מצטטים דברים - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא, לא ציטטתי, גברתי. כהרגלך את מסלפת דברים.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
סעיף ד(1) - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני אמרתי שאנחנו מוגבלים במספר הנושאים, את שאלת שאלה - - -
קריאה
מרגי היה שם.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, הדיחו אותו. את מרגי הדיחו יומיים קודם.
היו"ר בועז טופורובסקי
אתה מתבלבל - - -
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
אני מוכנה - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בסדר גמור, תסלפי גם את הדברים שלי, את רגילה לזה לאחרונה ונהנית מזה.
היו"ר בועז טופורובסקי
חבר הכנסת לוי אבקסיס. יואב קיש. נו די, איתן.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
איתן, תעשה שיעורי בית. תעשה לי טובה ואז - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני אבוא אלייך ואעשה שיעורי בית פרטניים.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
אין בעיה, יש לי תעריף מאוד זול.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אם את גובה תשלום אני אשקול זאת.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
אני יכולה ללמד הרבה מאוד מהח"כים החדשים פה ובטח מהנורבגים את הכללים בכנסת. אל תצטט תקנון כשאתה לא מכיר את התקנון.
היו"ר בועז טופורובסקי
חברת הכנסת לוי אבקסיס, בבקשה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא ציטטתי אותו.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
אמרת שהתקנון נותן לכם ארבע הצעות - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אמרתי - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
זכות הדיבור היא של יואב קיש.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אמרתי שהוא מגביל אותנו במספר ולא ציינתי מספר.
היו"ר בועז טופורובסקי
חבר הכנסת גינזבורג, די. חבר הכנסת קיש.
יואב קיש (הליכוד)
אני רק מילה בקצרה, אני ישבתי בעבר בכיסא שלך כיו"ר הוועדה, מעולם לא הייתי סגן יושב ראש אז מעולם לא באתי לנמק מדוע, אני רק אומר דבר אחד, בסוף ההליך הזה שאנחנו עושים הוא לא של ועדת קישוט, זאת אומרת יש לוועדה הזאת סמכות להפעיל override על החלטת הנשיאות המכובדת ככל שתהיה ועשינו את זה בעבר, זאת אומרת - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
גם אנחנו בשבוע שעבר.
יואב קיש (הליכוד)
איתן, לא הפרעתי לך.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
בשבוע שעבר עשינו את זה.
יואב קיש (הליכוד)
אני הפרעתי לדבריך? אני מבקש רגע לומר, מה שאתה אמרת פה ונימקת, אני שמעתי את זה בהרבה דיונים, סגני יושב ראש אחרים אומרים, וזה בסדר, אני לא בא אליך בטענות, אני מבין היטב את עמדתך, שיקול הדעת של חברי הוועדה פה צריך להיות, למרות שמה שנאמר על ידי נשיאות שמיוצגת על ידי סגן היושב ראש, האם אנחנו, כחברי כנסת, רוצים להפעיל שיקול דעת שניתן לנו לפי התקנות.
היו"ר בועז טופורובסקי
תודה. אני מעלה להצבעה.
יואב קיש (הליכוד)
רגע, לכן - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
לא, די, אני מעלה להצבעה את הערעור על החלטת הנשיאות - -
יואב קיש (הליכוד)
רגע, רגע, אני אסור לי להצביע - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
- - שלא לאשר דחיפות הצעות לסדר היום - - -
יואב קיש (הליכוד)
רגע, בועז, אני רוצה לשאול אם אני יכול - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
לא, אתה סיימת. אם אתה יכול להצביע?
יואב קיש (הליכוד)
כן.
היו"ר בועז טופורובסקי
לא, יש כאן שני חברי ליכוד.
ארבל אסטרחן
לא, מערער לא יכול להצביע.
היו"ר בועז טופורובסקי
הסדרת ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון, מי בעד הערעור? שירים את ידו. רק חברי ועדה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לא יאומן, עשר מעלות ימינה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
- - - ושרן, תצביעו איתנו, מה קורה לכם?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
שרן, זה עשר מעלות ימינה. איפה בנט?
היו"ר בועז טופורובסקי
מי נגד הערעור? שירים את ידו.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אורית, מה את מצפה? הם הצביעו נגד בריאות הנפש, את מצפה שיצביעו בעד? בחייך.
יואב קיש (הליכוד)
ביזיון.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
ביזיון.
יואב קיש (הליכוד)
נגד ההתיישבות הצעירה.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
ונגד בריאות הנפש.
אופיר כץ (הליכוד)
תקווה חדשה, ימינה, ישראל ביתנו, נגד ההתיישבות הצעירה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זה לא יאומן.
יואב קיש (הליכוד)
נגד ההתיישבות.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
ונגד בריאות הנפש. אתה יודע שעידית הצביעה נגד?
היו"ר בועז טופורובסקי
עשרה נגד, חמישה בעד, הערעור נדחה. אני עובר לסעיף הבא בסדר היום.

הצבעה
בעד – 5
נגד – 10
לא אושר.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
רביזיה.
יואב קיש (הליכוד)
רביזיה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לא יאומן.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
רגע, ספרו אותי? כי אני לא ידעתי מה מערך הכוחות.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
רגע, מתי אני מדבר, בועז?
יואב קיש (הליכוד)
אני מבקש רביזיה.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
לא, יש פה טעות בספירה, לדעתי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
מותר לקואליציה לטעות.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
רגע, אדוני היושב ראש - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
דרך אגב, אני רק רוצה להבין, איך יש עשרה לקואליציה?
יואב קיש (הליכוד)
כמה נציגים יש לליכוד?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
איך יש פה עשרה לקואליציה?
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
איך יש חמישה לאופוזיציה? אתה לא הצבעת?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני הצבעתי. מלכיאלי גם הצביע.


(היו"ר ניר אורבך)
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אדוני היושב ראש, אני רק רוצה להתייחס ברשותכם לערעור של אוסאמה סעדי. הגענו להסכמה עם יושבת ראש ועדת העבודה, הרווחה והבריאות שהנושא יידון שם בוועדה, לכן, אוסאמה, אם אתה מסכים - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן, אני ביחד עם חברי רם שפע ו - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כן, תשע מול שש.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אפשר שקט? פינדרוס.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זה טוב לבג"צ.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
פינדרוס.
יואב קיש (הליכוד)
פינדרוס, הקואליציה מדברת, לא להפריע לקואליציה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אה נו, אל תגזים. לאור ההצעה לפנות ליושבת ראש ועדת העבודה, חברת הכנסת אפרת רייטן, פנינו אליה ביחד עם חברי רם שפע, יו"ר סיעת העבודה - - -
יואב קיש (הליכוד)
שותפך לקואליציה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, והיא אכן חשבה מלכתחילה אפילו לקיים דיון ומפאת החשיבות, וזה נושא לא פוליטי ולא מפלגתי, יואב קיש - - -
יואב קיש (הליכוד)
אני בעד.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז לכן אני אומר - - -
יואב קיש (הליכוד)
אבל למה לנו זה לא עובד ולך זה עובד?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מסיבה אחת, הוא בקואליציה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זו היכולת של מפלגה שהיא בקואליציה לבין האופוזיציה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז חברת הכנסת רייטן תקיים השבוע או בשבוע הבא, אבל בכל מקרה לפני הפגרה, דיון בנושא החשוב של קצבאות הנכים ומאבק הנכים ולכן מאחר שהמטרה היא לקיים דיון, בין אם זה הצעה דחופה ובין אם זה דיון מהיר, אני מסיר את הערעור.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
איך זה שעידית סילמן לא הציעה לעשות אותו דבר עם בריאות הנפש? מעניין.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אני הצעתי. אני הצעתי את זה, היא אמרה: לא, אני רוצה הצבעה. אני אמרתי לה בואי נגיע להבנה.
אורלי לוי אבקסיס (הליכוד)
בואו נעשה רביזיה ואולי עוד נציל משהו.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז אני מבקש להסיר את הערעור. בועז, עשו על זה רביזיה?
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
כן.
































ב. המלצה למינוי יושב ראש לוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי.
היו"ר ניר אורבך
הנושא הבא, אנחנו כרגע בסעיף ב', המלצה למינוי יושב ראש לוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ההמלצה לבחור בחברת הכנסת עאידה תומא סלימאן כיושבת ראש הוועדה. לפני שאנחנו עוברים להצבעה, מישהו מחברי הכנסת רוצה להתבטא בעניין? חבר הכנסת סעדי, בבקשה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
תנו לשמוע את אוסאמה.
היו"ר ניר אורבך
חבר הכנסת סעדי, תן להם עוד רבע דקה. חבר הכנסת פינדרוס, או שאתם נשארים או שאני מבקש שתפסיקו פה - - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
לא, לא, אנחנו רוצים לשמוע את אוסאמה.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
תמשיך, הם רוצים לקחת חלק בוועדה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אבל תדבר, אוסאמה.
היו"ר ניר אורבך
עוד שנייה, מירב.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
שביטן יחליט מה הוא רוצה.
דוד ביטן (הליכוד)
ככה, כי זה הנושא של - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
חבר הכנסת ביטן, כשאני דיברתי הם הרגו אותי, רק ניר החליף אותי אתה עושה סדר.
מירב בן ארי (יש עתיד)
הוא בא לפה ואמר לכולם ללכת. קץ הדמוקרטיה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
יום שחור לדמוקרטיה.
היו"ר ניר אורבך
חבר הכנסת סעדי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב ראש, חבריי חברי הכנסת - - -
היו"ר ניר אורבך
חבר הכנסת סעדי, עוד רגע.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אפשר שקט?
מירב בן ארי (יש עתיד)
כן.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מירב, את רוצה לשמוע?
מירב בן ארי (יש עתיד)
אני מאוד רוצה לשמוע, בגלל זה באתי לפה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
תודה רבה. בהתאם לסיכום בין הרשימה המשותפת לבין השר אלקין בעניין הקמת והרכב הוועדות הגענו לסיכום שהרשימה המשותפת תקבל ראשות ועדה חשובה, הוועדה למעמד האישה, ואנחנו ברשימה המשותפת מציעים את חברתנו עאידה תומא סלימאן כיושבת ראש הוועדה החשובה הזו. אנחנו מייחסים חשיבות רבה לוועדה הזו, חברתנו עאידה הייתה בכנסת ה-20 יושבת ראש הוועדה והיא עשתה עבודה חשובה למען קידום זכויות ומעמד הנשים ואנחנו בטוחים שהיא תמשיך למלא את התפקיד הזה בהצלחה ואנחנו מאחלים לה הצלחה, הצלחתך היא הצלחה של כולנו ולכן אנחנו מבקשים להצביע בעד זה, אדוני היושב ראש.
היו"ר ניר אורבך
חבר הכנסת סעדי, תודה רבה. מישהו עוד רוצה להתבטא? אז אנחנו נעבור להצבעה. מי בעד ההמלצה לבחור בחברת הכנסת עאידה תומא סלימאן כיושבת ראש הוועדה?
קריאה
שמונה בעד.
היו"ר ניר אורבך
מיותר לשאול מי נגד, נכון?

הצבעה
אושר.
היו"ר ניר אורבך
פה אחד המלצת הוועדה היא חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן. עוד לא נאחל לה מזל טוב, אנחנו - - - בהמשך.
עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת)
תודה לכם.
היו"ר ניר אורבך
הודעה לפרוטוקול, בסעיף א'4 בסדר היום, הערעור של חברי הכנסת קיש וסטרוק, התוצאות האמיתיות היו תשע נגד וחמש בעד ולא כפי שספרנו מקודם, נספרו בטעות שני קולות במקום קול אחד ולכן תשע נגד ובעד חמש.

חברת הכנסת השכל נמצאת פה?
נועה בירן-דדון
יש פה מישהו מוועדת החוקה שיכול לנמק את הדחיפות לנושא הזה? מכיר את הנושא הזה?
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אף אחד כאן לא בוועדת חוקה.
היו"ר ניר אורבך
אנחנו נצא להפסקה של חמש דקות.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אתה לא רוצה לסעיף 98?
מירב בן ארי (יש עתיד)
רגע, בוא נמשיך, לא? אנחנו יכולים להמשיך ותביאו אותו. ניר, זה בסדר.
היו"ר ניר אורבך
לא, הבעיה היא שכתוב לי ששרן גם מנמקת את זה.
























ה. קביעת סדרי דיון מיוחדים לפי סעיף 98 לתקנון הכנסת, לרבות פטור מחובת הנחה לפני הקריאה השנייה והשלישית בהצעת חוק הדיינים (תיקון מס' 30), התשפ"א-2021 (מ/1436).
היו"ר ניר אורבך
אנחנו עוברים לסעיף ה', קביעת סדרי דיון מיוחדים לפי סעיף 98 לתקנון הכנסת, לרבות פטור מחובת הנחה לפני הקריאה השנייה והשלישית בהצעת חוק הדיינים (תיקון מספר 30), התשפ"א-2021, מ/1436. אני מבקש מחבר הכנסת טופורובסקי לנמק.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
תודה רבה, אדוני היושב ראש. להצעת חוק הדיינים הוגשו כ-190 הסתייגויות שחתומים עליהן 52 חברי אופוזיציה, לדעתי גם יש הסתייגות מהקואליציה, נכון?
היו"ר ניר אורבך
נכון, יש הסתייגות של חבר הכנסת יום טוב כלפון, נאפשר לו זמן גם כן לדבר.
ארבל אסטרחן
אפשר לתת לו שלוש דקות.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
ועוד מאות הסתייגויות חלופיות. אם אנחנו רוצים לאפשר את כל הדיון המלא אנחנו מדברים על למעלה מ-30 יממות, זאת אומרת למעלה מ-30 יום, ברור שאי אפשר לעמוד בכזה סדר יום ובכאלה זמנים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רוצה את זכות הדיבור.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אנחנו מדברים על הצעה זהה להצעה שהוסרה מסדר היום בקריאה שלישית לפני פחות משבועיים ובעצם ההצעה הזו עברה את כל הדיונים ואת הכול למרות שאנחנו עושים את תהליך החקיקה החדש, חלק לא מבוטל מההסתייגויות הן זהות וגם יש שאלה אם הן בכלל ענייניות, אבל זו שאלה של הצבעה, ולכן אנחנו רוצים לקצר את הדיון ולעשות אותו דיון מקוצר של - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רוצה להתייחס, אדוני היושב ראש.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אנחנו רוצים דיון של שלוש שעות פלוס חמש הצבעות שמיות לכל צד עם אפשרות כמובן ליושב ראש לאפשר לכל צד יותר הצבעות שמיות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רוצה להתייחס, אדוני היושב ראש, ואני ארצה גם חוות דעת שלך בעניין.
ארבל אסטרחן
כמה הצבעות?
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
חמש הצבעות שמיות לכל צד.
ארבל אסטרחן
לא, כמה הצבעות בסך הכול?
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
כמה הצבעות בסך הכול בהסתייגויות, יש 192 - - -
ארבל אסטרחן
יש 190 ויש עוד מאות חלופיות.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אז אני חושב, כמה היה לנו בפעם הקודמת?
היו"ר ניר אורבך
זה מגיע לקרוב ל-500.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
כמה סיכמתם, שרן?
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
אני לא יודעת בדיוק כמה סיכמנו, אבל בין שלוש לארבע שעות נראה סביר.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אוקיי, ולגבי הסתייגויות?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
טוב, אלקין סיכם עם אלקין. אני רוצה להתייחס, אדוני היושב ראש, ואני רוצה גם חוות דעת משפטית.
היו"ר ניר אורבך
עוד רגע אחד, אני אתן לך להתייחס.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כי הדיון הזה הוא הזוי לחלוטין.
היו"ר ניר אורבך
עוד רגע, חבר הכנסת.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, הוא דיון הזוי.
היו"ר ניר אורבך
אבל בסדר, אני אתן לך לדבר עוד רגע.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יש פה משהו מטורף. זה שאלקין מדבר עם אלקין זה חידוש גדול, אבל בכל אופן יש פה - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
ארבל, האם 75 הסתייגויות זה מספר ראוי לצורך העניין, גם בעצם זה שאנחנו עוברים על זה עוד פעם? זה 40%.
ארבל אסטרחן
צריך לדבר על כל הדבר אם הוא ראוי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
עורכת דין ארבל, אני חושב שיש פה משהו לא תקין בעליל בדיון הזה בכלל. א', אני חושב שיש משהו לא תקין בוועדה הזאת, שהאופוזיציה לא מיוצגת בה, כי 52 חברי כנסת מיוצגים פה על ידי חמישה חברים, זה נשמע לי הזוי, אבל - - -
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
הם היו פה, לאן הם הלכו?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זה אני אומר לפרוטוקול. 52 חברי כנסת מיוצגים בוועדה של 15 חברים על ידי חמישה חברים זה לא תקין.
היו"ר ניר אורבך
שישה.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
כשהיה להם חשוב הם הגיעו לפה, חבר הכנסת פינדרוס. זה כנראה לא חשוב להם מספיק.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אבל אני רוצה להמשיך הלאה, את אי התקינות של הוועדה, ואני מבקש מהיועצת המשפטית לשים לב. בשעה אחת בצהריים התחיל דיון בוועדת חוקה על ההסתייגויות, עד לרגע זה, השעה שתיים ושלוש דקות, אף אחד לא יודע כמה הסתייגויות, יכול להיות שיימשכו חלקן, בגלל עוד משהו הזוי, מגיש ההסתייגויות נמצא במליאה בנאום כבר שעה ורבע, זאת אומרת הוא אפילו לא יכול טכנית להגיע לוועדת חוקה ולקבל החלטה מה נמשך ומה לא נמשך.

פשוט דיון הזוי. אתם מנהלים דיון לפני שסיימו את הדיון בוועדת חוקה. יכול להיות שאנחנו נסיים את הדיון בוועדת חוקה עם שש, שבע, עשר, 12 הסתייגויות, ואתם היום פה מקבלים החלטה, עכשיו, כאילו הדיון בוועדת חוקה הסתיים, כאילו אין מליאה פתוחה כרגע כשכולם יודעים שמי שטיפל בהסתייגויות היה שלמה קרעי שנמצא במליאה ומדבר כרגע ואתם מנהלים דיון מנותק ושואלים את הגב' חברת הכנסת הנכבדת שרון השכל: הגעתם להסכמה? כנראה אלקין היה צריך להגיע להסכמה עם - - -
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
לא שרון, שרן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שרן השכל, הייתה צריכה להגיע להסכם, כנראה אלקין היה צריך להגיע עם גדעון סער להסכם או גדעון סער עם אלקין, אין לי מושג מי ומי ומה סוכם, שואל בועז טופורובסקי מה סוכם. משהו פה נשמע לי לא תקין, לא חוקי.

דבר פשוט מאוד, יסיימו את הדיון בוועדת חוקה, אולי יסיימו שם עם חמש, שש הסתייגויות עם 12 הסתייגויות, אני לא יודע. אתם מקיימים דיון תיאורטי בשעה שתיים כשבשעה שתיים התחיל, דרך אגב עכשיו התחיל הדיון בוועדת חוקה, עכשיו הוא מתקיים, כרגע ארבל יושב ומנמק את עשר ההסתייגויות הראשונות, יכול להיות שעם זה אנחנו נישאר. באיזה כוח אתם באים לפה וקובעים כרגע דיון ומתעלמים מהדבר הזה? נכון שהיו דיונים, אבל החוק נפל, בסוף ההליך מתחיל מההתחלה.

הדיון הזה, לדעתי, הגיוני הוא בטח לא, חוקי? אני לא מבין בחוקים, אני גם לא מתיימר להבין בחוקים ואני מעדיף גם לא להבין. לפי איך שאני רואה שמתעסקים פה עם חוקים אני מעדיף גם לא להבין בחוקים, אבל הגיוני הוא בטח לא. ואני אשמח שתהיה לנו התייחסות בכתב של היועצת המשפטית לשלוש השאלות ששאלתי, הדיון במליאה, דיון בוועדת חוקה, אף אחד לא יודע כמה הסתייגויות יש. דרך אגב, עד 12 ורבע היה אפשר להגיש אותן אז עוד לא התחיל דיון. עד 12 ורבע הגישו אותן, עד לרגע זה עוד לא יודעים איזה הסתייגויות נשארות בסוף הדיון בוועדת חוקה וכרגע מקיימים פה דיון על סעיף 98. נראה לי לא הגיוני, בטח בוועדה שכפי שאמרנו ביום הראשון, שהאופוזיציה אמרה: תקיימו את הדיון בסלון ביתו של ניר אורבך והכול יהיה בסדר.
היו"ר ניר אורבך
חבר הכנסת פינדרוס, תודה רבה. חברת הכנסת השכל, בבקשה.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
תודה רבה, יושב ראש ועדת הכנסת ניר אורבך. חשוב לי לומר כמה דברים לפרוטוקול משום שחברי הכנסת קמים בוקר וערב ומאיימים שהם יילכו עם זה לבג"צ ויבטלו - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני לא מכיר בבג"צ, מה זה בג"צ? יותר גרוע מהכנסת. אם בכנסת אין דמוקרטיה, בג"צ - - -
קריאה
אבל למה אתה מפריע? תן לה לדבר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מה זה בג"צ? זה בית משוגעים. פוי, אל תזכירי את השם הזה.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
כדאי שתאמר זאת לשותפיך במפלגת הליכוד שכבר טענו זאת כמה פעמים, אז כדאי שתזכיר להם את זה משום שהם כנראה לא מעודכנים. ובעניין הזה, קודם כל ממש לפני שלוש דקות נכחו כאן מספר רב של חברי אופוזיציה, החל ממפלגת הליכוד והציונות הדתית וש"ס וכל שאר מפלגות האופוזיציה, מה זאת אומרת? זה לא שהם לא יכולים להגיע לדיון, הם לא מעוניינים משום שהדיון הזה לא מספיק חשוב להם.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אמרתי, הם נמצאים בוועדת חוקה כרגע, לא אמרתי לא יכולים להגיע לדיון.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
הוא לא חשוב להם, אבל הנה, הפלא ופלא, כאשר הדיון היה חשוב הם דאגו לשריין את הזמן כדי להגיע ולומר את דבריהם.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני לא אמרתי שלא יהיו בדיון, אני אמרתי שלא יהיו בדיון? לא זה מה ששאלתי.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
הטענה ש - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
את עונה שלא ממין העניין, אבל את יודעת מה? כנראה את רגילה לבג"צ, שם אפשר להגיד גם שטויות.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
הטענה שלא יכולים להגיע, או שנמנע מהם להגיע - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מי מנע? מי דיבר על מניעה? אפילו לא הקשבת.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
- - הם לא קבילים. הם לא קבילים, פשוט מאוד ככה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מי דיבר על מניעה?
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
אז מדוע חברי האופוזיציה לא נמצאים?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא נמצאים כי הם לא בכוחם היחסי בוועדה. לא על זה דיברתי, אמרתי משהו אחר.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
אז אתם - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני מקווה שארבל הבינה את מה ששאלתי, כי את ממש לא מדברת לעניין. סליחה שאני אומר את זה.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
- - - אז איזה שהוא מרמור החליטה שבגלל שהם לא מרוצים אז הם לא יגיעו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אולי את באמצע הקלטה כמו עידית סילמן, אז זה משהו, זה כתבה, זה - - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
על מה הדיבור? לא הבנתי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כן, אני לא מבין על מה היא מדברת.
מירב בן ארי (יש עתיד)
על מה אתם מתווכחים?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני טוען דבר פשוט, אנחנו עדיין לא יודעים מה יש לנו בכלל.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אני בכלל לא מבינה על מה אתם מתווכחים.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
אני מעוניינת לומר דברים לפרוטוקול, כמו שאמרתי, משום שחברי הליכוד מעוניינים ללכת ולהגיש את העניין הזה לבג"צ על מנת לבטל את החוק.
מירב בן ארי (יש עתיד)
בסדר, אז שיגישו לבג"צ.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
אין בעיה, ולכן לי חשוב לומר דברים לפרוטוקול - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שמה? שמקודם הליכוד היה פה, הבנתי.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
נקודה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני מייצג לצורך העניין גם את הליכוד בעניין הזה.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
אז ככל שתמשיכו אני אשמח לומר עוד כמה דברים. הדיון שהתקיים ממש לפני שבועיים היה דיון בדיוק בדיוק על אותו החוק, על אותם סעיפים, בדיוק עם אותן ההסתייגויות, זאת אומרת שאותו חבר כנסת שכרגע - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
ממש לא, אני הגשתי שש הסתייגויות יחד עם עשרה ח"כים, לא קשורות.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
- - נמצא במליאה ומושך את זמננו, כפי שאמר חבר הכנסת פינדרוס, כבר נימק את כל ההסתייגויות האלה מספר פעמים בתוך הוועדות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
ממש לא.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
כולל פה בוועדה בפעם הקודמת.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
את אומרת דברים לא נכונים.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
ולכן גם העניין הזה לא קביל ומבחינתי לא נמצא על סדר היום או יש לו איזה שהיא רלוונטיות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
היא פשוט משקרת. כולם שקרנים שמה, ממשלה של שקרנים. אני אומר לכם, ממשלה של שקרנים.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
בסדר, הבנו את הטיעון.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
הדבר השלישי, ההסתייגויות עצמן, כפי שאנחנו רואים שהן נכתבו, הן לא באמת הסתייגויות רציניות. אני רוצה להפנות אתכם לאחת ההסתייגויות מתוך המאות שהוגשו שאמורות לכלות את זמננו במליאה: לפני סעיף 1, עוד בכלל לפני החוק, יבוא 'מטרת חוק זה לאפשר את הממשלה לחוקק חוקים ארדואניים. מטרת חוק זה לאפשר לממשלה לחוקק חוקים אירניים'.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זו טעות, זה חוקים פוטינים, לא ארדואניים.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
בואו, כל חבר כנסת שלוקח את עצמו ברצינות - - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
בחיאת שרן, נו, אפילו אנחנו יודעים שזה - - -
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
מירב, אני לא צריכה את ההערות האלה, תודה רבה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
די, זה כל כך - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אז אני אקריא שש הסתייגויות שהגשתי יחד עם עוד עשרה ח"כים, כשעוד לא היה דיון עליו, לא בפעם הקודמת וגם לא עכשיו. אני הגשתי.
היו"ר ניר אורבך
בסדר. חבר הכנסת פינדרוס, תנו בבקשה לחברת הכנסת - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אבל היא משקרת.
היו"ר ניר אורבך
אבל תיתנו לה לדבר.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
ולכן אני אומר ככה, שאותן ההסתייגויות שהוגשו לפני כן בעניין חוק הדיינים - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
תורידי אותן. אני מציע הצעה, את כל ההסתייגויות שהיו לפני כן תורידו עכשיו.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
הן לא באמת הסתייגויות מהותיות שבאו כדי לתקן, לשפר, לעשות, אלא פשוט נועד כדי לכלות את זמננו על מנת למנוע את העבודה השוטפת של הממשלה, של הכנסת ולמנוע מאיתנו לבצע את תפקידנו האמיתי כאן כחברי כנסת ולכן אני רוצה לחזק את דבריו של בועז טופורובסקי, חבר הכנסת, ובאמת לקבוע את סדרי הדיון האלה, בצדק. תודה רבה.
היו"ר ניר אורבך
תודה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
יאללה, אפשר להתקדם?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
ברשותך, יש פה משהו עכשיו, אני מדבר ענייני. אני הגשתי יחד עם עוד עשרה ח"כים שש הסתייגויות שקשורות אך ורק לחוק ואני מאמין שאתה יודע מאיפה אני בא אז אתה יודע שכל ההסתייגויות הן נטו מה שאני מאמין בחוק הזה, שש הסתייגויות יחד עם עוד עשרה ח"כים. ההסתייגויות האלה לא היו בחוק הקודם, עשר הסתייגויות, יחד עם עשרה ח"כים, שלא היו בדיון הקודם, עוד לא היה בדיון בוועדת חוקה כי הגישו אותן עד 12 ורבע, הדיון בוועדת חוקה התחיל בשעה אחת בצהריים.

מאיפה בועז טופורובסקי, שאני מכבד אותו מאוד, ושרן השכל, יודעים מה יהיו תוצאות הדיון בוועדת חוקה בראשותו של היושב ראש המהולל? מאיפה אתם יודעים שאתם כבר קובעים עכשיו סדרי דיון? אמרתי, יש לי עשר הסתייגויות יחד עם עשרה ח"כים, אני יכול להקריא אותן, תגידו לי מה לא ענייני בהסתייגויות האלה, אני אשמח לדעת.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
אז רגע, הנה, אני מבקשת מיושב ראש הוועדה לתת את הזמן לעשר הסתייגויות במקום למאות ההסתייגויות ש - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אין שום בעיה, אני מבקש עשר הסתייגויות שהוגשו על ידי עשרה ח"כים, תיתנו לי את זה, בסדר גמור.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
זה פתרון נהדר להגיע אליו.
היו"ר ניר אורבך
חבר הכנסת טופורובסקי, רצית להגיד משהו?
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
מה זה עשר ההסתייגויות? כמה זמן זה?
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
כמה זה זמן של עשר הסתייגויות?
מירב בן ארי (יש עתיד)
מצוין, מצוין.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
זה 50 דקות, תיתנו להם 50 דקות לנמק את עשר ההסתייגויות.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אתה מבקש 50 דקות דיון על החוק בקריאה שנייה ושלישית?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, כפול עשרה ח"כים.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
כל הסתייגות עשרה ח"כים?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני אומר לך עוד הפעם, עשר הסתייגויות כפול עשרה ח"כים, מה אתה רוצה? אני מדבר איתך, כמה שעות זה?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אתה רוצה 100 הסתייגויות כפול חמש דקות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, עשר הסתייגויות כפול עשרה ח"כים, לא 52, לא 200.
מירב בן ארי (יש עתיד)
כל הסתייגות זה שלוש דקות, לא?
ארבל אסטרחן
חמש.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
חבר'ה, עשרה ח"כים, עשר הסתייגויות כל אחד?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, אתה עושה חוק שאתה משנה ועדה אתה לא יכול לתת דבר כזה? באיזה סמכות אתה יכול לעשות דבר כזה?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אבל רגע, שנייה, דבר איתי בפשוט. כשאתה אומר עשרה ח"כים עשר הסתייגויות כל אחד זה 100.
היו"ר ניר אורבך
זה שמונה שעות, הוא מדבר על שמונה שעות, לא כולל הצבעה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
לא, לא, לא. ממש לא.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
למה?
מירב בן ארי (יש עתיד)
שמונה שעות?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
למה?
מירב בן ארי (יש עתיד)
למה? אני לא מצליחה להבין אתכם, בכנסת הקודמת הפעילו 13 פעמים את 98.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם יש לכם סמכות תעשו מה שאתם רוצים, אני אומר לכם שזה לא הגיוני לפני שהסתיים הדיון בוועדת חוקה לנהל את הדיון הזה. הדיון הזה לא יכול להיות עכשיו, נתתי לכם דוגמה, ראיתם כבר, זה לא דיון, זה לא משא ומתן בין קואליציה לאופוזיציה, אני לא מנהל שום משא ומתן כי אין לי שום אמון במערכת הזאת, אני רק אומר לכם את העובדות.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אתה יכול לעשות פה 98 בשקט, די. תיתן עוד שמונה שעות?
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
הם עדיין דנים בזה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בשביל אלקין, מגיע לו. בשביל שאלקין יהיה חבר ועדה תעשו את המאמץ, תעשו את המאמץ למען אלקין שיהיה חבר ועדה.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
נצביע - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
תעשו את המאמץ שאלקין יהיה חבר ועדה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
- - - אני לא מצליחה להבין את זה.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
נצביע על - - - עשר הסתייגויות וניתן לחמישה ח"כים ל - - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
וההיא יושבת פה ואומרת נישאר עד יום שישי - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אבל אנחנו צריכים להגיע לשלוש שעות.
מירב בן ארי (יש עתיד)
תישארי את, תניחי לי. יש לי ילדה בת ארבע, היא הולכת לגן, היא אומרת לי: אמא, למה באת? די, מה קרה? ובשביל מה? בשביל כלאם פאדי, אתה יושב וכל היום לרלורים. את צודקת על ההסתייגויות, אבל מספיק, 15 שעות על חוק יסוד הממשלה, תפעיל 98. מספיק, כלו כל הקיצין, באמת. 13 פעם הפעילו את 98 בכנסת הקודמת, אנחנו הפעלנו עד עכשיו, כמה? חמש?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני מציע שוב שהדיון הזה יתקיים אחרי שיסיימו בוועדת חוקה, נדע עם כמה הסתייגויות אנחנו נמצאים והדיון יהיה ענייני. כרגע הדיון הוא דיון לא ענייני ולדעתי הוא לא אמור להיות, אבל כידוע החוק הוא גמיש והתקנות בהתאם.
היו"ר ניר אורבך
חבר הכנסת פינדרוס, בתוך עמנו אנחנו יושבים וגם חבר הכנסת קרעי שנמצא עכשיו במליאה עושה את עבודתו נאמנה וברור לנו שיגיעו אלינו לפה מאות הסתייגויות, אנחנו יודעים, זה לא יסתיים, לא בעשר הסתייגויות ולא בעשרה מסתייגים. לכן מאוד הגיוני שיגיעו אלינו מאות הסתייגויות ולכן אנחנו נפעיל פה את סעיף 98.
מירב בן ארי (יש עתיד)
נכון, זה בסדר גמור.
היו"ר ניר אורבך
אנחנו נעלה תיכף את ההצעה מסודרת להצבעה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני לא משתתף בקרקס הזה ואני חושב שהוא לא חוקי ואני רוצה חוות דעת - - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
משפטית.
היו"ר ניר אורבך
בסדר גמור. אגב, השתתפת - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רוצה חוות דעת כתובה.
היו"ר ניר אורבך
לפרוטוקול, השתתפת.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לפני שנקבע כמה הסתייגויות יש. שעשיתם את ההחלטה הזאת לפני שיש כמה הסתייגויות.
מירב בן ארי (יש עתיד)
בבקשה. בינתיים 15 שעות כבר מתנהל במליאה דיון על חוק אחר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אתם בין כה וכה עושים מה שאתם רוצים, רק אל תטיפו לנו על ציונות ודמוקרטיה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אוה. די, באמת כאילו, אתה בסדר גמור, ניר, תעזוב את זה. בזמן שאנחנו מדברים יש 15 שעות במליאה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
ניר, מה התכנון עכשיו?
היו"ר ניר אורבך
אנחנו תיכף מצביעים, נקבל את ההצעה, נקריא אותו ונצביע עליה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
היועצת המשפטית, בעיקר על הנושא הזה שוועדת חוקה עוד לא החליטה כמה הסתייגויות יש אני רוצה חוות דעת כתובה משפטית.
ארבל אסטרחן
אני אתן את זה עכשיו.
מירב בן ארי (יש עתיד)
היא אומרת בעל פה.
ארבל אסטרחן
אבל אני יכולה להתייחס לזה עכשיו.
היו"ר ניר אורבך
בבקשה, כן, ארבל. חבר הכנסת פינדרוס, היא תתייחס עכשיו אז תשתתף עוד קצת בקרקס ואחרי זה תלך.
ארבל אסטרחן
כמו שאני אמרתי אתמול, ההפעלה של סעיף 98 צריכה להיעשות במשורה, היא לא צריכה להיות הכלל בכנסת, זה נאמר כבר כמה פעמים בוועדה הזאת, והיא באמת אמורה להישמר למקרים יוצאים מהכלל. במקרה הזה הוגשה באמת כמות גדולה מאוד, מאות רבות של הסתייגויות. עכשיו, זה נכון שוועדת החוקה עדיין דנה, אבל ההסתייגויות כבר הוגשו, הסתיים המועד להגשתן. עכשיו, כשחברי כנסת מגישים הסתייגויות הם צריכים לדעת שיש נפקות לדבר הזה ואחת הנפקויות היא שוועדת הכנסת יכולה על סמך זה לקבוע סדרי דיון. עכשיו, אם באיזה שהוא מועד מאוחר חברי הכנסת ימשכו את ההסתייגויות הם גם יודעים שיש את הדיון בוועדת הכנסת וגם - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הוא לא יודע, הוא במליאה מדבר. את מבינה שמשהו פה לא הגיוני, הוא במליאה.
ארבל אסטרחן
אוקיי, אבל הזימון לוועדת הכנסת יצא כבר אתמול.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא.
ארבל אסטרחן
כשהוא הגיש את ההסתייגויות הוא ידע שוועדת הכנסת מתכנסת היום בשעה אחת לדון בסדרי דיון מיוחדים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, הדיון היה – בארבע בבוקר לדעתי יצא זימון, בשלוש בבוקר. הזימון על 98 מתי יצא?
ארבל אסטרחן
לא זוכרת.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מתי יצא הזימון על 98?
נועה בירן-דדון
היום בבוקר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שיש דיון על סעיף 98 מתי יצא?
ארבל אסטרחן
היום.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
היום, תוך כדי המליאה.
ארבל אסטרחן
בסדר, אבל כשחברי כנסת מגישים מאות הסתייגויות הם יודעים שיש לדבר הזה משמעות. עכשיו, כמו שאמרה חברת הכנסת השכל, גם כשמסתכלים על התוכן של ההסתייגויות זה גם דבר שבסופו של דבר משפיע או יכול להשפיע על שיקול דעתה של ועדת הכנסת. אז יש כאן בעצם דברים מצטברים, כאשר מדובר בלמעלה מ-30 יממות, כאשר מדובר בהצעה שרק לפני שבועיים נפלה בקריאה השנייה לאחר דיון ארוך של כמה שעות שאז לא קבעו סדרי דיון מיוחדים, גם כולם זוכרים - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שגם כי נמשכו ההסתייגויות. אני מזכיר לך, כי נמשכו ההסתייגויות.
ארבל אסטרחן
נכון, נשאר אז דיון של 12 שעות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בגלל שנמשכו ההסתייגויות.
ארבל אסטרחן
בסדר. וניתן זמן דיבור רב לחברי האופוזיציה, אותם חברי אופוזיציה שיגישו עכשיו את ההסתייגויות וכולם פה זוכרים את הנסיבות שבהן הצעת החוק הוסרה מסדר היום. לכן במקרה הזה אנחנו חושבים שניתן להצדיק את הפעלתו של סעיף 98, כמובן באותם סייגים שאמרתי קודם.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני עדיין חושב שזה לא נכון, לא חוקי, היה צריך להמתין לסיום הדיון של ועדת חוקה לפחות, גם אם לא ממתינים לסיום המליאה, אבל כפי שאמרתי, התקדימים של שלטון השמאל ישמשו את שלטון הימין בעתיד.
ארבל אסטרחן
אני מצטערת שלא מגיעים לכאן חברי כנסת מהאופוזיציה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הם לא מיוצגים פה.
ארבל אסטרחן
למה? יש להם שישה חברים בוועדה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
חמישה מתוך 15 חברים.
היו"ר ניר אורבך
שישה, חבר הכנסת פינדרוס.
ארבל אסטרחן
שישה חברים מתוך - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שישה עם המפלגה שנמצאת כל הזמן בקואליציה - - -
היו"ר ניר אורבך
לא, עם זאת שהצבעתם איתם, עם זאת שהצבעתם נגד חוק האזרחות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
דייקתי, לא 58, אמרתי 52.
ארבל אסטרחן
אני אשמח מאוד אם הקואליציה והאופוזיציה יצליחו להגיע להסכמות בכנסת הזאת על הרבה דברים וביניהם גם על סדרי הדיון ועל משך הדיון בהצעות החוק.
היו"ר ניר אורבך
בסדר גמור, תודה, ארבל. אנחנו נדחה את ההצבעה לעוד כמה דקות.
ארבל אסטרחן
צריך להציג אולי את ההצעה.
היו"ר ניר אורבך
אני אציג את ההצעה ברגע שיהיה, אני מציע שעכשיו – סעיף ד'?
נועה בירן-דדון
זה ירד מסדר היום. אז יש לנו רק את הטענה לנושא חדש.
היו"ר ניר אורבך
אז קיבלנו עכשיו פנייה מיושב ראש ועדת חוקה, חוק ומשפט בדבר טענת נושא חדש.
ארבל אסטרחן
אבל צריך לאפשר לחברי הכנסת - - -
היו"ר ניר אורבך
מי הגיש את ההצעה?
נועה בירן-דדון
אורי מקלב ומשה ארבל.
היו"ר ניר אורבך
אז אנחנו נזמין אותם, אנחנו נצטרך להזמין אותם.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אז תקריא את סעיף 98 בינתיים.
היו"ר ניר אורבך
כן, רק שאני אקבל אותו.
מירב בן ארי (יש עתיד)
למה אנחנו לא מצביעים על ה-98?
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
מחכים שיביאו לו לקרוא את זה.
היו"ר ניר אורבך
כבר מגיע הנוסח ואנחנו נקריא אותו.
מירב בן ארי (יש עתיד)
חזרת?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, אין לי מה לחזור, זה פיקציה.
היו"ר ניר אורבך
אבל אמרת את זה כבר, אתה חזרת בשביל להגיד את זה עוד פעם. חבר הכנסת פינדרוס, תאמין לי, אנחנו מבינים אותך - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, היא שאלה אם חזרתי.
מירב בן ארי (יש עתיד)
התעניינתי בך.
היו"ר ניר אורבך
אני אקריא. אני מעלה להצבעה את ההצעה בדבר סדרי הדיון המיוחדים שמקובלים גם על יושב ראש הכנסת. סדרי דיון מיוחדים לפי סעיף 98 לתקנון הכנסת בקריאה השנייה והשלישית - - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
סליחה, רק שאלה, יש גם שעת הצבעה? בוא נעשה שעת הצבעה.
ארבל אסטרחן
עדיף שלא לעשות שעת הצבעה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
למה?
ארבל אסטרחן
כי אם עושים פה כמות קטנה של שעות אז - - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
שלוש שעות עשית?
ארבל אסטרחן
אני חושבת שצריך לאפשר לאופוזיציה –
היו"ר ניר אורבך
בסדר, בסדר. לתקנון הכנסת בקריאה השנייה והשלישית בהצעת חוק הדיינים (תיקון מספר 30), התשפ"א-2021 (מ/1436). להצעת חוק הדיינים (תיקון מספר 30) הוגשו כ-190 הסתייגויות ומאות הסתייגויות חליפיות נוספות, כולן בידי סיעות שלמות המונות יחד 52 ח"כים. כמות זו של הסתייגויות הייתה מאפשרת למסתייגים לנמק במליאה את ההסתייגויות במשך כ-35 יממות מלאות. זאת ועוד, מדובר בהצעת חוק קצרה, זהה בנוסחה להצעה שהוסרה מסדר היום בקריאה השלישית לפני כשבועיים על חודו של קול בשל טעות בהצבעה של יושב ראש הכנסת לאחר דיון ארוך מאוד בקריאה השנייה.

לפיכך החליטה הוועדה כי מדובר במקרה יוצא מן הכלל הנכנס בגדרי סעיף 98 לתקנון המאפשר לוועדה לקבוע סדרי דיון מיוחדים כדלהלן: אחת, הצעת החוק קיבלה פטור מחובת הנחה לפני הקריאה השנייה, שתיים, הנמקת ההסתייגויות והבקשות לרשות הדיבור תתאפשר במסגרת זמן של עד שלוש וחצי שעות. חברת הכנסת בן ארי, עד שלוש וחצי שעות. סיעות האופוזיציה יקבעו את חלוקת הזמן בסדר הדוברים של חבריהן, במקרה של היעדר הסכמה תחלק מזכירות הכנסת את הזמן בין הסיעות לפי גודלן. בנוסף תתאפשר הנמקה לחבר כנסת מהקואליציה במסגרת זמן של שלוש דקות. עם סיום הדיון תחל ההצבעה בקריאה השנייה על הסתייגויות שהגישו חברי הכנסת מהאופוזיציה - - -
ארבל אסטרחן
ח"כ מהקואליציה שהגיש הסתייגות.
היו"ר ניר אורבך
כן, חבר הכנסת יום טוב כלפון. על ההסתייגויות שהגישו חברי כנסת מהאופוזיציה יתקיימו בסך הכול לא יותר מ-75 הצבעות בקריאה השנייה. אם סיעות האופוזיציה לא יודיעו מהן ההסתייגויות עליהן הן מבקשות להצביע תתקיים הצבעה על ההסתייגויות לפי סדר רישומן.

ארבע, הוגשו לסעיף בהצעת החוק הסתייגויות וקבע יושב ראש הישיבה שהן במהותן הצעות שונות לתיקון פרט או מרכיב מסוים שבסעיף ובכלל זה שיעורים, כמויות, אחוזים, תאריכים, שמות, תיקוני לשון ותחביר וכיוצא באלה, להלן סדרת ההסתייגויות, יחולו בעת הקריאה השנייה הוראות אלה: א', היושב ראש רשאי להעמיד להצבעה כל סדרת הסתייגויות בחטיבה אחת, ב'1, קיבלה סדרת הסתייגויות רוב של המצביעים בהצבעה יעמיד היושב ראש להצבעה את ההסתייגויות הכלולות באותה סדרת הסתייגויות אחת אחת, 2, לא קיבלה סדרת הסתייגויות רוב של המצביעים יראו כאילו דחתה הכנסת את כל ההסתייגויות הכלולות באותה סדרת הסתייגויות. ג', הצביעה הכנסת על כל אחת מההסתייגויות הכלולות בסדרת הסתייגויות כאמור בסעיף ב'1 לעיל ולא קיבלה אף אחת מההסתייגויות רוב של המצביעים יעמיד היושב ראש להצבעה את הסעיף כהצעת הוועדה ובנוסח הכולל הסתייגויות אחרות שהתקבלו לאותו סעיף לפי העניין.

לעניין בקשה להצבעה שמית לפי סעיף 36(ב) לתקנון יתקיימו לא יותר משש הצבעות שיתבקשו על ידי הממשלה או חברי כנסת מהקואליציה, או רובם מהקואליציה, ולא יותר משש הצבעות שיתבקשו על ידי חברי כנסת מהאופוזיציה, או רובם מהאופוזיציה, בקריאה השנייה ובקריאה השלישית יחד. יושב ראש הכנסת רשאי לאשר מספר מקסימלי גדול יותר של הצבעות שמיות ממספר זה לאופוזיציה ולקואליציה.

זו ההצעה. מי בעד? ירים את ידו.
נועה בירן-דדון
שישה.
היו"ר ניר אורבך
מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד – שישה
נגד – אפס
נמנע - אין
אושר.
היו"ר ניר אורבך
פה אחד קיבלנו את ההצעה לסעיף 98.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
צריך רביזיה עכשיו?
היו"ר ניר אורבך
אז רביזיה, כן.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
על כל הסעיפים האלה הגשתי רביזיה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
רגע, תגיד מה אתה רוצה לעשות. מה עכשיו?
היו"ר ניר אורבך
עכשיו אני רוצה לעשות קודם כל הטענה לנושא חדש. אתה יכול להרגיע את חבר הכנסת פינדרוס שיש מאות הסתייגויות? הוא היה מאוד לחוץ פה, הוא חשב שאולי יהיו מעטות.
גלעד קריב (העבודה)
חבר הכנסת פינדרוס לחוץ?
מירב בן ארי (יש עתיד)
כן.
גלעד קריב (העבודה)
אז אני רגוע.
היו"ר ניר אורבך
עשיתי אותו שמח.
גלעד קריב (העבודה)
חוק כלים שלובים, הכול בסדר.
קריאה
הוא משך את ההסתייגויות.
ארבל אסטרחן
בסדר, אז נוריד את הסעיף של ההסתייגות של הקואליציה כי אין.
היו"ר ניר אורבך
אנחנו מחכים לחבר הכנסת מקלב, הוא מתכוון להגיע? אני אקריא את מכתבו של יושב ראש ועדת חוקה, חוק ומשפט לגבי טענה לנושא חדש ואני אתן אחרי זה לחברי הכנסת שהעלו אותה לנמק. הנדון: טענה לנושא חדש להצעת חוק הדיינים (תיקון מספר 30) התשפ"א-2021. ועדת החוקה, חוק ומשפט דנה היום בהצעת החוק שבנדון לשם הכנתה לקריאה שנייה ושלישית. במהלך הדיון הועלתה טענת נושא חדש לפי סעיף 85(ב) לתקנון הכנסת מפי חבר הכנסת אורי מקלב וחבר הכנסת משה ארבל על כל התיקונים בחוק הדיינים שנכללים בנוסח הצעת החוק שהונחה בפני הוועדה להכנה לקריאה שנייה ושלישית. אנחנו מביאים את זה כרגע להכרעת הוועדה. מי ראשון, חבר הכנסת מקלב? בבקשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
תודה רבה, אדוני היושב ראש. הזדרזנו בהצבעות למטה כדי שנוכל לעזור לקואליציה שלא תצטרך להתפזר ועוד פעם להתכנס, אנחנו לפעמים גם מתחשבים, שלא יחשבו שאנחנו תמיד רק מקשים.
היו"ר ניר אורבך
לגמרי, לגמרי.
אורי מקלב (יהדות התורה)
כפי שידוע לכולם אנחנו מדברים על הנושא של חוק הדיינים וחוק הדיינים מגיע פעם שנייה לכנסת אחרי שבפעם הראשונה הגיע לכנסת בקריאה ראשונה, עבר שנייה ושלישית בוועדה ובמליאה היא לא עברה, סעיף אחד לא עבר, ממילא החוק נפל ומגיע מחדש.

לידיעת כולם אני רוצה להגיד לכם, חבריי חברי הכנסת, שבהצעת החוק הראשונה, בניסוח הראשון, בכלל לא נמצא, אף מילה מתוך 18 המילים שיש בחוק הזה, בכלל לא הגיעה להצעת החוק שאנחנו דנים בה היום. הצעת החוק הראשונה דיברה על תמהיל בין הממשלה לכנסת, מי בוחר, מי נבחר, גברים, נשים, הוועדה, ועדת החוקה הביאה הצעת חוק אחרת. זה אפילו לא נושא חדש, כל ההצעה היא מחדש, כל כולה באה ומדברת על הסדר חדש בוועדה למינוי דיינים, מספר הבוחרים השתנה, מי נבחר, את מי מוסיפים, כמה הממשלה מקבלת, כמה מקבלים טוענים רבניים, מוסיפים חבר. חקיקה שלמה עם הוראות מעבר מאוד מאוד דרקוניות ופוגעניות, סעיפים רבים שלא – אין משהו שהוא יותר נושא חדש ממה שמגיע היום לפניכם, מה שהגיע היום לוועדה לקריאה שנייה ושלישית.

לכן הטענה לנושא חדש היא לא טענת סרק, היא לא טענה שעלתה במוחו של מישהו. לעיני כל צריך לבלוט הנושא החדש, איך אפשר לא לקרוא לדבר הזה, שמגיעה הצעת חוק שהיא לא כמותה בכלל, אין מילה אחת שבחוק בקריאה הראשונה נמצא, בניסוח בקריאה הראשונה, שנמצא בניסוח בקריאה השנייה. אם זה לא נושא חדש מה כן נקרא נושא חדש?

אבל עכשיו אני רוצה להוסיף עוד משהו אחד. את הטענה הזו טענתי גם פה והיא לא התקבלה על ידכם, אבל עכשיו, עורך דין ארבל, אני חושב שהוא הרבה יותר מפעם קודמת מכיוון שאז באו ואמרו שהוועדה לפעמים קורה שהיא מוסיפה מעצמה ומשנה חקיקה ומוסיפה משהו, כאן אנחנו כבר נמצאים אחרי שכבר הוועדה דנה, לממשלה היה ידוע, היועץ המשפטי לממשלה גם התייחס לזה בתוך דיון הממשלה, שמדובר על ניסוח אחר, הממשלה ידעה שהיא מדברת ובוועדה עבר משהו אחר. עם כל זה התעקש השר לענייני דתות ואמר: לא, אני רוצה את הניסוח הראשון, זה מה שהיה לנגד עיניי ולכן היועץ המשפטי פטר אותו מ-21 יום של הציבור בגלל שהוא אמר שהוא רוצה רק בנוסח הזה. על סמך זה הליך החקיקה היה מזורז יותר על תהליך שהיועץ המשפטי אמר. היום, כשאנחנו באים שוב פעם לוועדה ובאים עם ניסוח חדש שהוועדה מגיעה זה כבר ודאי וודאי ניסוח חדש, ודאי יהיה צריך לחזור על זה. על זה לא צריכה להיות מחלוקת בכלל, אני משוכנע שהייעוץ המשפטי ודאי תומך, ואני רואה לפי התכונה שיש מסביב שכנראה שזה מה שהיא הולכת להגיד כאן מכיוון שאני רואה שיש סביב - - -
ארבל אסטרחן
האמת שגורי יגיד.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ואני רואה שהיא קורעת את הניסוח, בטח עכשיו היא חוזרת לניסוח המקורי. משל למה הדבר דומה, אדוני היושב ראש? אני רוצה להגיד לך, אם זה לא נקרא ואנחנו נאפשר כזאת חקיקה הממשלה יכולה לעשות דבר אחד, להביא לממשלה הצעת חוק, לכתוב בוקר טוב ובזה נסיים ואחרי זה כשנגיע לוועדה זה מתווה הגג, זה הכול, ולא יגידו נושא חדש, לא יטענו, בגלל שזכותה של הוועדה לעשות מה שהיא רוצה. תודה.
היו"ר ניר אורבך
תודה לחבר הכנסת מקלב. חבר הכנסת ארבל, בבקשה.
משה ארבל (ש"ס)
מכובדי היושב ראש, חברי הכנסת, ממשלת ישראל בהביאה את חוק הדיינים בנוסח הראשון פעלה בניגוד להנחיית היועץ המשפטי לממשלה. חשוב לי שעורכת הדין ארבל אסטרחן, היועצת המשפטית, גם תשמע את הדברים, למרות שהיא האצילה מסמכותה ליועץ המשפטי של ועדת החוקה להשיב.

כאשר ממשלת ישראל מביאה את הצעת חוק הדיינים, בהתחלה בפעם הראשונה כאשר החוק הזה המדובר נפל בקריאה שלישית במליאה פורסם תזכיר החוק למשך 74 שעות כאשר שבת הייתה מתוכן, פניתי בכתב כמובן ליועץ המשפטי לממשלה וציינתי בפניו שהתהליכים הללו הפכו להיות נורמה, כאשר לא מפרסמים תזכיר, בטח לא ל-21 יום, גם לא בנושא חקיקה שהיא דחופה, מדובר בהתנהלות שהיא מנוגדת להנחיית היועץ המשפטי לממשלה. נמסר לי בעל פה שבאמת אמורים להפיק לקחים בעקבות הפנייה הזו.

וכאשר הגענו פעם נוספת להגשת אותה הצעת חוק בשנית ציינתי בפני היועץ המשפטי לממשלה שמדובר בהצעת חוק שונה לחלוטין מהצעת החוק שהוגשה בראשונה ואשר על כן נדרש פרסום תזכיר ל-21 יום. בקומבינה הוחלט לאפשר להגיש את הנוסח הראשון שפורסם עליו תזכיר גם לפרק זמן קצר, הנוסח שנפל, הנוסח הממשלתי הראשון, מתוך ידיעה ברורה שהנוסח הזה הוא לא הנוסח שיעבור בקריאה שנייה ושלישית כדי לעקוף את חובת פרסום התזכיר בפעם השנייה שמגישים את הצעת החוק.

ואם באמת כנים דברינו והיועץ המשפטי לממשלה סבור שיש כאן חוק אחר שמחייב פרסום תזכיר הרי שבוודאי ובוודאי מדובר בנושא חדש, כי אם לא היה מדובר בנושא חדש יכול היה היועץ המשפטי לממשלה להסתפק בפרסום התזכיר הראשון ולומר שפורסם תזכיר בעניין הזה, גם אם מביאים חוק בנוסח אחר הכול בסדר. לצערי הרב בדיון על הנושא החדש לא היו נציגי הייעוץ המשפטי לממשלה, בדיון בוועדת חוקה, אבל אני חושב שכל אדם שיש לו טיפה יושרה יודע לומר בוודאות שזו בוודאי חייבת להיות עמדת הממשלה כי אחרת אין שום סיבה לאפשר מתן פטור ובלבד שנצמדו לנוסח המקורי הראשון וניתנה הנחיה ברורה שבמידה שמביאים את הנוסח הזה, שמונח בפנינו עכשיו, הרי שצריכים להפיץ תזכיר למשך 21 יום. זה שלא הופץ תזכיר למשך 21 יום זה אומר במפורש שהייעוץ המשפטי סבור, והיה צריך לעשות את זה, שמדובר כאן בחוק אחר, חוק אחר שאילו היה מונח בקריאה ראשונה כמתכונתו היה מתפרסם עבורו תזכיר.

ולכן חובתנו, גם אם אנחנו עושים הליכי חקיקה משונים, ואני לא מדבר כאן עכשיו קואליציה ואופוזיציה, והשכל לא נמצא רק אצלנו, וגם אם הכנסת מחליטה בסוף על פי רוב לקבל עמדה של קואליציה עדיין זה חייב להיעשות בדרך המקובלת, בדרך הנכונה, יש כאן נושא חדש לכולי עלמא. עשו כאן כל מיני תרגילים כדי להימנע מפרסום תזכיר, אבל זה לא היה נכון לעשות את זה ולכן טענתנו לנושא חדש נומקה כעת גם על ידי חברי חבר הכנסת הרב מקלב, גם על ידי, ואני באמת מצפה מחברי כנסת שיתעלו על היותם בקואליציה או אופוזיציה ויילכו באמת עם היושרה הפנימית בנושא הזה ויצביעו בעד נושא חדש. תודה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני רק מבקש להוסיף שאת מה שאני אמרתי בשם היועץ המשפטי העברתי עכשיו לפרוטוקול, העברתי את מכתב התשובה שקיבלתי מהיועץ המשפטי לממשלה אתמול בלילה מאוחר. אני העברתי את זה ליועצת המשפטית של הוועדה כדי שהיא תתייחס גם ליועץ המשפטי ששם הוא משקף שהנוסח שבממשלה, צוין בפירוש שזה הנוסח שהממשלה מבקשת לאשר בקריאה ראשונה.
היו"ר ניר אורבך
חבר הכנסת מקלב, תודה רבה, חבר הכנסת ארבל, תודה רבה. נמצאים פה יושב ראש ועדת חוקה, חוק ומשפט והיועץ המשפטי, תנמקו מדוע זה לא נושא חדש, בבקשה.
גורי בליי
שלום לכולם. אנחנו כבר בעצם התייחסנו לסוגיה הזאת בסיבוב הקודם של התיקון לחוק הדיינים שגם אז נטענה טענת נושא חדש. מה שאמרנו גם אז, ואנחנו נשארים עקביים בעמדתנו, שההגדרות של נושא חדש או ההפעלה של סעיף 85 על נושא חדש מאפשרות חופש פעולה נרחב לוועדות הכנסת לתקן דברים בגדר אותו נושא של הצעת החוק. מכיוון שהצעת החוק הממשלתית עסקה בהרכב הוועדה לבחירת דיינים בצורה מסוימת וועדת החוקה בסופו של דבר, גם בסיבוב הקודם וגם עכשיו, בחרה לשנות את הרכב הוועדה ולבנות אותו בצורה אחרת, אבל בשני המקרים מדובר, גם בהצעת החוק הממשלתית וגם בתיקון שהוועדה עשתה, נוגע לאותו נושא, הנושא הוא הרכב הוועדה לבחירת דיינים, אז אנחנו סבורים שעל פי המבחנים המקובלים בכנסת אין מדובר בנושא חדש.

אני לא מתייחס פה לשיקולים הפנים ממשלתיים ולשיקולים שהם לא מענייננו לגבי הקריטריונים של היועץ המשפטי לממשלה כן להוציא תזכיר או לא לעשות תזכיר חדש וכו', מבחינתנו זו שאלה נפרדת שמונחת לפתחו של היועץ המשפטי לממשלה. בגדר שאנחנו עוסקים בו, של נושא חדש לצורך סעיף 85, איננו סבורים שמדובר בנושא חדש.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני לא משפטן, אבל המושג רגליים לדבר קיים גם במונחים המשפטיים. במושג התלמודי יש מושג שנקרא רגליים לדבר, אני לא מכיר, אני לא למדתי אף פעם משפטים. חברי חבר הכנסת ארבל, יש מגבלה לרגליים לדבר? רגליים לדבר, אני לא יודע, אבל בכל אופן בא להגיד במילה אחת שאם הממשלה ידעה בכל אופן במקרה הזה שהוועדה דנה ועם כל זה היא ידעה ואף אחד לא התריע בפניה ובא ואמר, הרי יכול להיות רגליים לדבר שאתם לא מתכוונים לזה ועם כל זה אישרתם רק את זה במתכונת הזאת בהצעה הראשונה, אז כשהתברר כבר - - -
גלעד קריב (העבודה)
הממשלה עמדה על דעתה, הממשלה שפועלת גם מכוח ההסכמים הקואליציוניים, הממשלה טענה לשיטתה שתזכיר החוק המקורי הוא התזכיר שהיא מעוניינת לקדם, גם בפעם הראשונה וגם בפעם השנייה, והיועץ המשפטי לממשלה בסופו של דבר שחיווה את דעתו על החוק, אני לא אומר פה מה דעתי, דעתו הייתה שאין לחוק מניעה חוקתית ומשרד המשפטים אמר שניתן, למרות ההצבעה על הקשיים, להעביר את החוק מכיוון שהוא מוסדר בחקיקה ראשית. הוועדה, גם בפעם הראשונה וגם בפעם השנייה, לא חשבה שזה הנוסח שצריך לצאת תחת ידינו ובאה בדין ודברים - - -
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל התברר שהוא לא רוצה.
גלעד קריב (העבודה)
ובאה בדין ודברים עם הממשלה. הדיון בנושא חדש לא קשור כהוא זה לכוונות הממשלה ולעמידתה של הממשלה בנהלים הפנימיים שלה בפרסום תזכיר החוק. הדיון של נושא חדש נוגע לסדרי עבודת הבית הזה ולא לסדרי עבודת משרד המשפטים. טענת נושא חדש, כמו שנדחתה לפני שבועיים מכיוון שהנושא שבו נוסח הוועדה זהה לחלוטין לנושא שבו עסקה הצעת החוק שאושרה בקריאה ראשונה, אז כשם שהיא נפלה לפני שבועיים, טענת נושא חדש, כך היא צריכה ליפול עכשיו, שום דבר לא התחדש. שאלת מדיניותה של הממשלה לא רלוונטית לשאלת הסמכויות של ועדת חוקה.
משה ארבל (ש"ס)
יושב ראש ועדת החוקה, וגם היועץ המשפטי, אם מדובר היה באמת באותו נושא שבסוף מרכיביו שונים, הסוגיות הנידונות שונות, היה ניתן לכאורה להסתפק בזה שהצעת החוק הממשלתית, בעקבות הסכמת הממשלה, תגיע בנוסח הזה. האמירה הברורה של משרד המשפטים שנוסח הוועדה מחייב פרסום תזכיר מחדש מעיד כאלף עדים, וכפי שאמר ידידי הרב מקלב, רגליים לדבר, זה ברור לנו שיש כאן נושא חדש לחלוטין.
גלעד קריב (העבודה)
היועץ המשפטי לממשלה הוא לא זה שמחווה את עמדתו ולא מתבקש לחוות את עמדתו על נוהלי עבודת הבית. עכשיו, אם הממשלה בחרה, הממשלה נתנה את הסכמתה, לא הממשלה יזמה את הנוסח החדש של הוועדה, מי שיזם את נוסח התיקונים בוועדה זה יושב ראש הוועדה, שאני מכיר באופן אישי, הממשלה לא יזמה את זה, לא - - -
משה ארבל (ש"ס)
הממשלה הסכימה על זה ורצתה לקדם את זה - - -
גלעד קריב (העבודה)
אז מה אם היא הסכימה? וברגע שההצעה נפלה הממשלה חזרה.
משה ארבל (ש"ס)
רגע, ורצתה לקדם את זה בקריאה ראשונה. כולנו יודעים את זה, זה נאמר, היא רצתה לקדם את הנוסח שהבאת בהסכמה לקריאה ראשונה. זה לא התאפשר לה כי היועץ המשפטי לממשלה אמר לה: תפרסמי תזכיר, כי זה חוק אחר. זה חוק אחר לחלוטין. עמדת הייעוץ המשפטי של ועדת הכנסת, נשמח לשמוע.
אורי מקלב (יהדות התורה)
צודק, חברי צודק.
גלעד קריב (העבודה)
חברים, כל זה לא קשור לטענת נושא חדש.
משה ארבל (ש"ס)
עורכת דין ארבל אסטרחן, עמדתך בנושא.
אורי מקלב (יהדות התורה)
הממשלה גילתה דעתה כי היא לא מעוניינת בניסוח, אחרת – הרי יש כאן טענת ממה נפשך, אם באמת היא הייתה מעוניינת היא הייתה צריכה להעביר את זה את כל התהליך. אם הממשלה עמדה על כך שהיא רוצה את הנוסח הזה היא גילתה דעתה שהיא לא מעוניינת בניסוח הקודם, היא לא מסכימה, אחרת היא הייתה צריכה – ואם בזה שהיא נתנה לזה לעבור כניסוח הזה ולא צריך את כל ה-21 יום סימן שאצלה מבחינתה זה נושא חדש אז קל וחומר שאנחנו חושבים שזה נושא חדש. נושא אחר. לא רק נושא חדש, נושא אחר.
היו"ר ניר אורבך
חבר הכנסת מקלב, תודה רבה.
ארבל אסטרחן
אני רק אגיד שאני מתואמת עם גור בעניין הזה וזו עמדתנו ואנחנו לא נכנסים לשיקולי הממשלה ולשאלת התהליכים שמתקיימים אצלה.
היו"ר ניר אורבך
בסדר גמור. אנחנו נעבור להצבעה כרגע. מי בעד הגדרת הנושא כנושא חדש?
נועה בירן-דדון
שניים בעד.
היו"ר ניר אורבך
מי נגד?
נועה בירן-דדון
שישה נגד.

הצבעה
בעד – 2
נגד – 6
לא אושר.
היו"ר ניר אורבך
ברוב קולות הנושא מוגדר לא כנושא חדש.
אורי מקלב (יהדות התורה)
רביזיה.
משה ארבל (ש"ס)
רביזיה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
גם אני רוצה רביזיה.
היו"ר ניר אורבך
אנחנו נחזור לפה בשלוש ועשרה. הרביזיה תהיה בשלוש ועשרה.

(הישיבה נפסקה בשעה 14:42 ונתחדשה בשעה 14:46.)









(היו"ר מירב בן ארי)
היו"ר מירב בן ארי
אנחנו מחדשים את פעילות הוועדה ואנחנו נעסוק עכשיו ברביזיה לגבי ערעורים על החלטת נשיאות הכנסת שלא לאשר דחיפות להצעות לסדר היום. נתחיל עם נוהל מפלה בבקשה לשינוי מעמד מתייר לעולה לזכאי חוק השבות, ערעורה של חברת הכנסת מיכל וולדיגר, הגישה את הרביזיה חברת הכנסת אורית סטרוק. בבקשה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
כן. אז תראי, חברתי מירב, יושבת הראש, לא היה אחד סביב השולחן הזה שלא הזדעזע ממה שסיפרה חברת הכנסת מיכל וולדיגר, לא היה אחד, ובמיוחד יותר מכולם הזדעזע יושב הראש שישב פה ולצדו נציג הנשיאות שישב פה, חבר הכנסת גינזבורג, הרי זה אירוע מזעזע. עכשיו, מה הסיבה שהנושא הזה לא עולה לסדר היום? בגלל סדר היום של הכנסת, אז צמצמו מחמש שבדרך כלל מקבלים, ואת יודעת יפה שגם מקבלים שש, תלוי לפי המצב, צמצמו לשלוש כי אנחנו עמוסים.

ואני אומרת, ואני בטוחה שאת תסכימי איתי, בעניין הזה אני בטוחה שאת תסכימי איתי, מה הכוונה אנחנו עמוסים? מה, אנחנו יושבים פה ימים כלילות? אנחנו לא ישנים מספיק? אנחנו ישנים במלון במקום בבית? אנחנו צריכים לשאת נאומים חוצבי להבות או לחכות שאחרים יישאו נאומים חוצבי להבות? הכול טוב ויפה, בואי, את יודעת, יש אנשים שעובדים הרבה יותר קשה מאיתנו במדינה, בואי נגיד את האמת, ואנחנו בכל הנושאים שעלו פה - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן, אבל למה היא לא מסכימה לעשות את זה כשאילתה? למה צריך דיון במליאה?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
סיפרה פה מיכל, את לא היית פה בדיון - - -
היו"ר מירב בן ארי
הייתי, ישבתי בסוף, הקשבתי לכול, ישבתי פשוט רחוק.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
סליחה, היא סיפרה שהיא ניסתה בכל מיני דרכים להציף את הנושא הכאוב והמביש הזה ולא קיבלה מענה בשום דרך, בשום דרך, לכן היא החליטה להגיע לדיון במליאה. ויותר מזה, היא גם סיפרה שהיא הגישה את הדיון הזה בעצם לפני שבועיים, אז בגלל שבשבוע שעבר המליאה בעצם לא באמת תפקדה אז אמרו לה: חכי לשבוע הבא, תגישי שוב וניתן לך את זה.

עכשיו, אני אמרתי כאן בדיון, ואני חוזרת על הדבר הזה, מירב, ואני חוזרת על זה כי אני יודעת שאת מעורבת בדברים ואכפת לך מהדברים האלה, אנחנו ביקשנו, וזו באמת המסגרת הנכונה לטפל, גם בפנייה הזו של מיכל וולדיגר וגם בפניות נוספות, ביקשנו להקים ועדה לבריאות הנפש. את יודעת שהנזקים הכלכליים שיש מהקורונה הם כאין וכאפס, כאין וכאפס, לעומת הנזקים בתחום בריאות הנפש. אני בטוחה שכל אחד מהאנשים שיושבים עכשיו סביב השולחן הזה ובכל רגע נתון מכיר מישהו שנכנס למצוקה נפשית כתוצאה ממצב הקורונה, אין אחד שלא מכיר, אני בטוחה.
היו"ר מירב בן ארי
כן, אבל למה לא לעשות דיונים בוועדת הבריאות? למה צריך עוד ועדה, עוד צוות? למה?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
ומי כמוך יודעת - - -
היו"ר מירב בן ארי
תקשיבי, אני הייתי ארבע שנים בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות כשהיו ביחד ועסקתי בבריאות הנפש ועשינו את הרפורמה בבריאות הנפש והנה אני אומרת לך, אם החליטו כבר לפצל את ועדת הבריאות, שוב פעם לדעתי הסתדרנו מצוין כל השנים, אבל בסדר, לפצל עוד פיצול על פיצול? קחי את בריאות הנפש, יש לך קשר מעולה עם יו"ר הוועדה, שהיא תיתן לך לנהל דיונים, תעשו אחלה. בטח אני אוכל לדבר על זה עם סילמן.

מיותר. תקשיבי, אני לא אומרת לך סתם, שנתיים לימדתי באזרחות סטודנטים להכשרה פוליטית ואם יש משהו שאמרתי, שעוד ועדה על עוד ועדה על עוד ועדה, והנה אני אומרת לך, גם הוועדה שלי לבטחון פנים, עד שלא קיבלתי את האישור המקצועי של מירי פרנקל שור, שהיא היועצת המשפטית הכי ותיקה פה, בין הוותיקות במשכן, שבאה ואמרה לי: מירב, יש החלטה מקצועית להקים את הוועדה לבטחון פנים. עד שהיא לא אמרה לי, כי אם היא הייתה יושבת כמו נעה בן שבת שהייתה אומרת לי לא, ואת יודעת כמה אני אוהבת את נעה, והייתה אומרת לי לא צריך, הנה אני אומרת לך שיש לי מספיק אמון בשביל להגיד לך שלא הייתי מקימה את הוועדה. אבל להקים עוד ועדה על ועדה - - -
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אז למה פיצלתם את הפנים לשלוש?
היו"ר מירב בן ארי
לא, על מה את מדברת, על העובדים הזרים?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
כן.
היו"ר מירב בן ארי
לא, עובדים זרים הייתה פה גם בכנסת ה-19.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
פיצלתם ונתתם סמכויות של נושא דת ו - - -
היו"ר מירב בן ארי
עזבי, אני אומרת לך את האמת, אני כמירב בן ארי, אם היו באים ואומרים לי: מירב, הוועדה שלך לא צריכה להתפצל, את יודעת מה? את מכירה אותי קצת, לא הייתי מפצלת. אבל אני אומרת לך, בריאות נפש אפשר בתוך ועדת הבריאות, לגמרי אפשר. לא צריך עוד ועדה, אורית.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
ואני אומרת לך שעד שזכינו שיש פה בכנסת חברת כנסת שמוציאה את נושא בריאות הנפש מהארון - -
היו"ר מירב בן ארי
ואני תומכת בה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
- - ודנה בו ומכירה אותו לכל פרטיו ודקדוקיו, אנחנו ככנסת מחויבים לדבר - - -
היו"ר מירב בן ארי
כן? אז תאמיני לי, את גם בכנסת ה-20 כשהייתי פה, היית מסתובבת כאן הרבה, היית נמצאת כאן הרבה במסדרונות ואת יודעת את האמת, שאם יש כבר ועדה סטטוטורית לבריאות אין שום בעיה שמיכל תיקח בה חלק פעיל, אפילו שסילמן תיתן לה לנהל.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
מה את אומרת על זה שעידית סילמן החליטה שלציונות הדתית לא יהיה אפילו נציג בוועדת הבריאות בראשותה? מה את אומרת על זה? וזה כשהיא יודעת שמיכל וולדיגר הגיעה לכנסת בשביל זה? מה את אומרת על זה?
היו"ר מירב בן ארי
קודם כל אחת, אני לא מכירה, שתיים, אציע לחברתי מיכל, אגב עוד משהו מניסיון, להקים את השדולה למען בריאות הנפש.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
היא הקימה.
היו"ר מירב בן ארי
זה גם משהו.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
היא הקימה, אבל שדולה זה נושא אחד וועדה זה נושא אחר.
היו"ר מירב בן ארי
טוב, למה אין ציונות דתית בוועדת הבריאות זה לא באחריותנו.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני חושבת שההתעקשות הדווקנית של הקואליציה לא להסכים בשום פנים ואופן, כשמקימים פה ועדה לכל קשקוש ולכל בלבוש, יכול להיות שאת, מירב, באמת, יכול להיות שאת מאוד אצילית ומאוד דמוקרטית ומאוד רצינית, ולא הסכמת לקחת בלי המלצה של היועמ"ש - -
היו"ר מירב בן ארי
אני אומרת לך את האמת, זה מה שהיה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
- - יכול להיות, אבל שימי לב מה עושים פה, איזה חוכא ואטלולא עושים מכל ועדות הכנסת ואיזה תתי ועדות מצ'וקמקות מקימים, אז מה אכפת לכם? איזה מין דווקנות זה שלא תהיה ועדה לבריאות הנפש בשעה שיש פה במדינה משבר בתחום בריאות הנפש, בעיקר בעקבות הקורונה, משבר אמיתי?
היו"ר מירב בן ארי
בסדר, אני אנסה לעזור לה, אבל הנה אני אומרת לך - - -
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
לא, זה כל כך לא במקום. את יודעת מה? ההרגשה שלי בנוגע לכל נושא הוועדות זה שהוועדה העיקרית שרוצים להציע לנו זו ועדת קישוט. בואו, יש פה חברי כנסת רציניים שיכולים להרים נושאים שהם דרך אגב חוצי מפלגות, חוצי מגזרים, חוצי הכול. באמת זה לא משהו שאמור להיות פוליטי, תנו לטפל בנושא הזה ברצינות. עד שסוף סוף הבאנו לפה חברת כנסת שבאמת אין מישהו בכנסת שיכול להתחרות בה בבדל - - -
היו"ר מירב בן ארי
טוב, אני אנסה לעזור לה בדרכי.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
ואני בטוחה, דרך אגב, שאם את תירתמי לזה, ואני מכירה אותך ואני יודעת - - -
היו"ר מירב בן ארי
יש עוד מלא כלים פרלמנטריים שאפשר לעזור לה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אבל אני חושבת שהדרך הנכונה לעזור, לא לה - -
היו"ר מירב בן ארי
לא, לה לקדם את הנושא.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
- - זה לציבור העצום הזה שהוא הציבור הכי בארון בעולם, בסדר?
היו"ר מירב בן ארי
אני מכירה אותו, תאמיני לי.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
הכי בארון בעולם. לעזור לציבור הזה ולהקים למענו ועדה שתיתן פוש לכל הנושא הזה זה הפתרון הנכון, אבל עד אז ראוי לכל הפחות להעלות את זה לדיון, וכמה זמן ייקח שמיכל וולדיגר תדבר על זה שלוש דקות ושרת הפנים תענה לה כמה דקות? כמה זה ייקח?
היו"ר מירב בן ארי
טוב, אורית, בואי נתקדם, הנקודה ברורה, הצגת בצורה מצוינת.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
תודה רבה.
היו"ר מירב בן ארי
באמת. עכשיו יש לנו גם ערעור על החלטת נשיאות הכנסת שלא לאפשר דחיפות להצעה לסדר יום להצעה שלך של הסדרת ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון. את מציגה, את וקיש.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני הסברתי בדיון הקודם ואני אסביר שוב שהנושא הוא דחוף מאוד, הוא חירום, הוא באמת חירום משום שאנחנו יוצאים לפגרה ומשום שבמהלך הפגרה הזאת יקרו דברים שאחר כך זה יהיה בלתי הפיך. אי אפשר יהיה לחזור אחורה ולתקן את מה שלא נעשה עכשיו, משום ש-א', הסדרת בדואים קורית עכשיו, קורית עכשיו, קורית בשבוע הבא, וזה אמור לקרות ביחד, ואחר כך זה יהיה בלתי הפיך, ב', ראש הממשלה נוסע לפגוש את ביידן ואחרי שהוא יפגוש אותו מה שהוא יסכם איתו שם זה שוב יהיה בלתי ניתן להשבה. אנחנו מכירים את הדברים האלה, היינו בסרטים האלה.

ג', יש עובדי מדינה שעכשיו בעצם הימים האלה, ובראשם מנכ"ל משרד הפנים בעצמו, מאוימים בביטול המינוי שלהם למשרות בכירות בגלל שהם מעוכבי הסדרה, וזה עוול שהוא זועק לשמים. את מתארת לעצמך שיפטרו, שיבטלו מינוי של מנכ"ל משרד הפנים בגלל שראש הממשלה מעכב את ההסדרה שלו? איפה נשמע דבר כזה?

והדבר האחרון, בסוף כשאנחנו נגמור ונחזור מהפגרה הזו אנחנו נהיה בפתחו של החורף ואנחנו לא רוצים שהאנשים האלה יעברו חורף קשה נוסף. אני באמת אומרת, זה נושא ש-20,000 איש מעוכבי הסדרה, ללא הצדקה, עם הבטחה מפורשת של ראש הממשלה הנוכחי שהוא מסדיר אותם בישיבת הממשלה הראשונה. ושוב אני אומרת, אז מה, אז אני אדבר שלוש דקות, יואב קיש ידבר שלוש דקות, לא יודעת מי שיחליטו מהממשלה שיענה לנו, אם זה ראש הממשלה או השר אלקין או אינני יודעת מי יענו לנו, יהיה דיון, תהיה התייחסות לנושא. מה אנחנו רוצים, להביא להם את זה בתור אתרוגים אחר סוכות?
היו"ר מירב בן ארי
הנקודה ברורה, אורית. אני מבינה אותך, לצערי אין לי, לפחות באירוע הזה לא אוכל לעזור, אבל אנסה לעזור למיכל.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
קודם כל אני מודה לך שתעזרי למיכל. דרך אגב, זה לא למיכל.
היו"ר מירב בן ארי
את יודעת מה הכוונה שלי. כשח"כ מקדם נושא, ככה אני מרגישה שיש לו אחריות, אבל ברור שזה לציבור, אנחנו שליחי ציבור.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
נכון.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
מירב, אפשר להגיד משפט?
היו"ר מירב בן ארי
כן.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
מאחר שיואב קיש הזכיר את שמי פה בעניין הזה, אני חושב שהנושא של ההתיישבות הצעירה הוא נושא סופר חשוב, אני תמכתי גם כשהייתי באופוזיציה ובכנסת הזו ואני גם יזמתי מכתבים לשר הביטחון גנץ ואני גם אמרתי שהחברים האלה לא צריכים לסבול. בין זה לבין מה שהסביר לך איתן גינזבורג, שהוא סגן יושב ראש הכנסת, אין שום קשר. מאחר שאת רצית לעשות את זה כהצעה דחופה, והוא הסביר את זה יפה מבחינת התקנון, אז אני חושב שמן הראוי שהנושא הזה לא יהיה במחלוקת פוליטית לפחות בשבועיים האלה.

אני חושב שיש מודעות גבוהה, גם בממשלה הזאת, לנושא של ההתיישבות הצעירה, אנחנו מבחינתנו אמרנו שאנחנו נעשה כל מה שאפשר, אני בטוח שהנושא הזה יעלה בממשלה ואני בטוח גם שהנושא הזה יבוא לטיפול, אבל אני מציע לך, אורית, באמת קטונתי מלתת לך עצות וגם ללמד אותך, אבל אל תהפכי את זה לקיצון הפוליטי בשביל שהחבר'ה האלה לא יסבלו בגלל הדברים הטכניים של אישור הצעה דחופה לסדר בנשיאות שאני לא בטוח שרוב האנשים מבינים את המשמעות הטכנית של העניין. לכן הוסבר לך פה, הנקודה הזו הוסברה לך, אני חושב שהנושא הזה חשוב, תגישו את זה כהצעה לסדר רגילה, לא דחופה, ותאמיני לי, תקבלי אוזן קשבת גם בתוך הממשלה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני רוצה לבקש משהו.
היו"ר מירב בן ארי
אנחנו חייבים לעבור להצבעה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה הכול, כי יש פה גם עניינים של קואליציה אופוזיציה. מירב, זה היה חשוב לי להגיד כי שמי הוזכר בהקשר לזה, זה הכול.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
לא, הוא אמר דברי טעם. מירב, אני רק - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה לא חוק, זה - - -
היו"ר מירב בן ארי
תן לה רגע לענות דקה ואני חייבת להגיע להצבעה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
חבר הכנסת יבגני סובה, קודם כל אני הקשבתי לך ממש ברוב קשב ואני אשמח שלא יפריעו לי ואני גם מאוד מעריכה את הפעילות שלך האישית, הנמרצת, בנושא ההתיישבות הצעירה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
תודה רבה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
ואני מעידה שאתה היית אחד האנשים הכי פעילים בתחום הזה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
ונמשיך, נמשיך גם לנסות לעזור.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
ואני רוצה להציע, כמו שמירב הציעה שהיא מצדה תנסה להרים את הנושא שחברת הכנסת וולדיגר הציגה פה בדרך אחרת, אז אני רוצה לבקש ממך, אתה מקורב מאוד לחבר בכיר מאוד בממשלה, לשר האוצר, ואתה יודע, כל מה שאני אמרתי פה, ואתה בטח הקשבת, אתה יודע שיש נסיעה לביידן, אתה יודע שיש הסדרה של הבדואים, אתה יודע שיש חורף, אתה יודע שיש איום על המינוי של מנכ"ל משרד הפנים, ואני אגלה לך בסוד שיש עוד בכירים בממשלה שגרים בהתיישבות הצעירה, אתה יודע את כל הדברים האלה. אני מבקשת ממך, קח בבקשה את הדבר הזה, אני מוכנה להסיר את הרביזיה שלי בשמחה מסדר היום ואני מבקשת ממך שאתה תדאג שהנושא הזה יעלה בדרגות הבכירות ביותר בממשלה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
תראי, אורית, אל תחלקי פה תפקידים, הנושא הזה, אמרתי, יש - - -
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני תפקידי לחלק תפקידים, אתה יודע.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, כי יש לך נטייה תמיד לקחת את זה ולעשות את זה איך שנוח לך. אז אני אומר, זה נושא חשוב, יש מודעות לנושא הזה, אני בטוח ומשוכנע שגם הממשלה הנוכחית תמצא מקום, חבל לי באמת, ואני אומר את זה בכנות, מכל הלב, חבל שהאופוזיציה היום היא לא קונסטרוקטיבית, חבל, כי הנושאים - - -
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אבל הנה, אני מסכימה - - -
היו"ר מירב בן ארי
אני מצטערת, אני מודה על הדיון שלכם - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני אומר שאתם, לא את אישית, אתם מחרימים את הדיונים, אתם עושים פיליבסטר, ופתאום כשיש את העניין - - -
היו"ר מירב בן ארי
יבגני, תעזור לי פה כי אני על זמן קצר. בבקשה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
- - - קואליציה אופוזיציה, כי זה לא צריך להיות קואליציה אופוזיציה, זה צריך להיות חשוב לאנשים בקואליציה כמו שזה חשוב ל - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
בוודאי שזה חשוב.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני מבקשת ממך שבגלל הדחיפות, עד שזה יעלה על סדר היום בממשלה - - -
היו"ר מירב בן ארי
חברת הכנסת סטרוק, את רוצה להסיר או ש - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אנחנו נחזור ונעלה את הנושא הזה, אנחנו לא נפקיר את התושבים.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני לאור הדברים החמים של חבר הכנסת יבגני סובה ולאור הדברים שלך בנושא של פגועי הנפש אני מוכנה להסיר את שתי הרביזיות ואני סומכת על שניכם, כל אחד בתחום שלו, שאתם תפעלו לקידום העניין. תודה רבה לכם.
היו"ר מירב בן ארי
נעשה את זה, אני אדבר עם מיכל בעניין.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
תודה לך, תודה רבה.
היו"ר מירב בן ארי
תודה רבה, אז הרביזיות הוסרו ואנחנו לא מצביעים, נחדש את הוועדה בשלוש ועשרה.


(הישיבה נפסקה בשעה 15:00 ונתחדשה בשעה 15:12.)

















































(היו"ר ניר אורבך)
היו"ר ניר אורבך
אנחנו מתכנסים פה שוב לנושא של הרביזיה, מגישי הרביזיה חבר הכנסת מקלב וחבר הכנסת ארבל לא מגיעים ולכן אנחנו רואים את הרביזיה כנדחית.
נועה בירן-דדון
כן.
היו"ר ניר אורבך
יש לנו פה עוד נושאים על סדר היום?
נועה בירן-דדון
לא, אפשר לסיים.
היו"ר ניר אורבך
תודה לכם. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 15:12.

קוד המקור של הנתונים