ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 28/07/2021

תקנות התעבורה (הוראת שעה) (מס' 6) (תיקון), התשפ"א-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



2
ועדת הכלכלה
28/07/2021



מושב ראשון


פרוטוקול מס' 3
מישיבת ועדת הכלכלה
יום רביעי, י"ט באב התשפ"א (28 ביולי 2021), שעה 9:30
סדר היום
הצעת תקנות התעבורה (הוראת שעה) (מס' 6) (תיקון), התשפ"א-2021
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מרדכי ביטון – היו"ר
בועז טופורובסקי
רון כץ
לימור מגן תלם
יבגני סובה
חברי הכנסת
יעקב אשר
איתן גינזבורג
אוסאמה סעדי
רם שפע
מוזמנים
עינת סגל - מנהלת אגף הרכב, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

דוד טמיר - עו"ד, יועמ"ש בפועל, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
משתתפים באמצעים המקוונים
אבנר פלור - סמנכ"ל תנועה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אריאל הבר - רפרנט תחבורה, אגף התקציבים, משרד האוצר

שי עג'מי - מנהל תחום רגולציה, משרד ראש הממשלה

רפ"ק סימונה זילבר - ראש תחום ייעוץ וחקיקה, המשרד לבטחון פנים

עינת שגיא אלפסה - דוברת בטרם-המרכז הלאומי לבריאות ובטיחות ילדים

מיטל בק - עו"ד, ראש תחום חינוך, בריאות ורווחה, המועצה הלאומית לשלום הילד

גדעון קופרמן - מנכ"ל חברת babyflag
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
נעמה דניאל
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
ס.ל., חבר תרגומים


הצעת תקנות התעבורה (הוראת שעה) (מס' 6) (תיקון), התשפ"א-2021
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוקר טוב, חברים. אנחנו מתחילים את ישיבת ועדת הכלכלה בנושא חשוב מאין כמותו, שיש בו פיקוח נפש ומאמץ ממשלתי למנוע את אחת התופעות הקשות ביותר, פגיעה בילדים במצבים חמורים בעשור האחרון של מאות תאונות שבהם ילדים נשכחים ברכבים ומתוכם גם עשרות הרוגים. הנושא הזה הוא בנפשנו, כל מקרה שיש בו פיקוח נפש, כל שכן ילדים שלא יכולים להגן על עצמם, חובתנו המוסרית בכנסת ובממשלה, כאנשי מקצוע, למצוא את הפתרון. האירוע הזה שבו יותר ויותר ילדים נשכחים ברכבים כנראה נגזר ממציאות מודרנית של מערכת עומסים ולחצים על הורים צעירים, כולל גם מציאות של שינוי אקלים, של חום קשה מאוד שבכמה דקות יכול לגרום למצב של אובדן חיים צעירים.

אנחנו מתבקשים לטפל בהצעת תקנות התעבורה (הוראת שעה) (מספר 6) (תיקון), התשפ"א-2021, שעיקרה כניסה לתוקף של תקנה שמחייבת אדם שמסיע ילד בן פחות מגיל ארבע להתקין אמצעים טכנולוגיים ודיגיטליים שהממשלה מכירה בהם, להתריע ולמנוע מצב של השארת ילדים ברכבים. הנושא הזה חשוב, הנושא הזה דחוף, אנחנו לא נאפשר גרירת רגליים ולא נאפשר דחיינות בשל העובדה שמדובר בילדים ובהצלת חיים.

יחד עם זאת אנחנו כן מבינים שלא הכול מוכן ולא הכול ערוך, אנחנו נשמע את הדוברים ואת הצדדים ואת אנשי המקצוע ובסופו של הדיון הזה נגבש את לוחות הזמנים הראויים למצב הזה שנקלענו אליו. בוועדה הזאת יש סדר וכל חבר כנסת שנוכח ידבר, אנשי מקצוע ידברו לפי הזמן שיש לנו ונאפשר לכולם להביע את דעתם קצר ולעניין, מכובד ומכבד.

אני מבקש מעורך דין דוד טמיר, היועץ המשפטי בפועל של משרד התחבורה להציג את הנושא ולאחריו נשמע מספר דוברים ובהמשך נאפשר גם לחברי הכנסת להתייחס אל הדברים. בבקשה.
דוד טמיר
כבוד היושב ראש, תודה על זכות הדיבור. אני חושב שהפתיחה שלך הייתה פתיחה שאנחנו מסכימים לכל מילה שבה, גם על החשיבות וגם על הקושי של הבעיה הזאת. אנחנו בעצם בהתאם לתיקון שעבר בחודש מרץ שחלף היינו מחויבים להביא דיווח לוועדת הכלכלה ביום 1 בדצמבר דיווח על היערכות השוק ומוכנות השוק ליישום של התיקון הזה לפני שתחל האכיפה מכוחו. לצורך ההיערכות לדיון הזה ולעדכון של הוועדה אנחנו קיימנו מעקב שוטף על מצב השוק וההיערכות לקראת יישום התיקון שעבר.

מכוח המעקב הזה שעשינו ראינו שעד למועד זה למעשה יש לנו שיעור הצטיידות מאוד נמוך במערכות להתראה למניעת שכחת ילדים ברכב. מאוד נמוך זה אומר שאנחנו מדברים על סדר גודל שלפי הנתונים שלנו כ-50,000 מערכות שנרכשו בערוצי השיווק הישירים אל מול פוטנציאל של כ-800,000 מערכות שהוערכו בתהליך החקיקה.

לנוכח הנתון הזה ובעצם כצעד מקדים לפני כניסת התיקון לתוקף ב-1 באוגוסט אנחנו הבנו שנדרשת חשיבה נוספת גם לבחון את ההסדר שנקבע וגם כדי לאפשר לשוק הזה להיערך בצורה יותר טובה להחלת הנורמה, לכן אנחנו כאן, כבוד היושב ראש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. עוד מישהו מהממשלה שלא דיבר?
יעקב אשר (יהדות התורה)
השאלה הנשאלת, אדוני היושב ראש, ברשותך, אם אפשר?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אדוני חבר הכנסת יעקב אשר, זה בוער לעכשיו?
יעקב אשר (יהדות התורה)
שאלה לגבי מה שהוא אמר. הפוך, אני גם רוצה לשמוע קודם את אנשי המקצוע ורק אחרי לחוות את דעתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן, בבקשה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
קודם כל שיהיה לך בהצלחה רבה בוועדה הזאת, אני הייתי פה הרבה שנים טובות ביחד עם הצוות המדהים שיש מימינך ומשמאלך, אז שיהיה לך באמת בהצלחה למען כולם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה, ידידי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
השאלה שלי לממלא מקום היועץ המשפטי, אנחנו מכירים גם את הציבור הישראלי, זאת אומרת כשאומרים לך שעוד חמישה-שישה חודשים נכנס לתוקף משהו, אז מתי ישראלים פותרים את הבעיה? יום לפני, היא אומרת, אני אומר אולי יומיים, בוא נדון אותם לכף זכות. השאלה, ודאי שאנשים פחות רוצים להוציא הוצאה, וודאי שגם האלמנט פה של כמה זה אמור לעלות משחק תפקיד, הרי כבר בחודש האחרון התפרסם שרוצים לדחות את זה ואולי לבטל את זה, או לא יודע מה, מה שדובר, אז יכול להיות שזו גם אחת הסיבות שאנחנו אוחזים ב-50,000 רכבים ולא ביותר, השאלה אם זה נלקח בחשבון.
דוד טמיר
אני חושב שהתשובה לשאלה הזאת היא בלוחות הזמנים. לוחות הזמנים הם שהתיקון פורסם בחודש מרץ ובעצם מחודש מרץ היה דיון ציבורי ער ביחס לסוגיה הזאת, אני חושב שמעט אנשים מהאוכלוסייה הרלוונטית לא הכירו את הדרישה ואני חושב שהדיונים שהיו אצלנו בחודש האחרון, אני לא חושב שהם אלו שהביאו למספרים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, אתה אומר לא הכירו את הדרישה, מצד אחד, ומצד שני גם אלה שכן הכירו מבינים שיש דחייה של העניין הזה, זה מביא תוצאה בסופו של דבר.
דוד טמיר
ולכן חלק מהעניין, גם כפי שאדוני ודאי מכיר את ההסדר שנקבע, ההסדר שנקבע זה הסדר מדורג של כניסה, תחילה ב-1 באוגוסט ותחילת אכיפה רק ב-1 בינואר, בגלל שבמהלך הדיונים אחד הנושאים המרכזיים שעלו זה יכולת של השוק להיערך לדרישה ולכן גם בתיקון שאנחנו מבקשים עכשיו הבקשה היא לדחייה שמאחדת את המועדים כדי שייתכן שההפרדה הזאת, יכול מאוד להיות שגם היא הייתה אחד מהגורמים לתופעה שאדוני ציין ואנחנו מנסים גם את זה לתקן במסגרת התיקון שאנחנו מביאים כאן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה, עורך דין טמיר. חברי הכנסת שאיתנו, קודם כל ברוכים הבאים, כל אחד מכם יגיד את דברו, אבל אנחנו רוצים לדעת שאתם רוצים לדבר, אז תרימו יד לעידית שהיא תדע שאתם רוצים, כי לפעמים מחכים לשמוע את כולם, לגבש דעה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה בהגדרה, כולם רוצים לדבר תמיד. זה הנחת יסוד בוועדת הכלכלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה צודק, אבל עכשיו או בהמשך?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
השאלה אם זה לפני המומחים או אחרי המומחים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שאלה, בבקשה, חברת הכנסת לימור מגן.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אנחנו התרגלנו בשנה האחרונה שכולנו מדברים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ברוך ה', לעניין, אם ידברו לעניין זה טוב. בבקשה.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
בהמשך לדברים של ממלא מקום היועץ המשפטי אני רציתי לקבל יותר פרטים לגבי חוסר המוכנות של השוק. הבנתי שנושא אחד זה שלא נרכשו מספיק ערכות, אבל בנוסף לזה איזה עוד חוסר מוכנות של השוק? לא הבנתי.
דוד טמיר
כשאנחנו מדברים על חוסר מוכנות בעצם הוא מתחלק לשני מרכיבים, זה לא מספר ערכות שנרכשו, זה גם מספר הערכות שזמינות לרכישה, לפחות על פי היבואנים.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
יש נתונים לגבי הביקוש? זאת אומרת יש ביקוש ואין מוכנות לספק?
דוד טמיר
לפי הנתונים שיש בידינו, על פי בדיקות שאנחנו עשינו מול היבואנים, כמו שאמרתי בדיקות רציפות מאז שהתיקון נכנס לתוקף, אנחנו מבינים שיש כ-300,000 מערכות שנמצאות בשלבי רכש כאלה או אחרים מצד כ-20 היבואנים שכבר אושרו בישראל לייבא את המערכות האלה, להביא מערכות כאלה לישראל. אני מסייג את הדברים שאני אומר בזה שאין לנו נתונים על רכישות בערוץ היבוא האישי באתרי אינטרנט מקוונים, את הנתונים האלה אין לנו דרך להכיר, אבל זו המשמעות, שהשוק לא ערוך, לא ברמת הלקוחות ולא ברמת הספקים.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
נתונים לגבי הביקוש יש?
קריאה
זה חובה, זה לא ביקוש.
דוד טמיר
אנחנו ניזונים מהיבואנים שאיתם אנחנו בקשר, אין לנו נתונים מעבר לכך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. נמצא איתנו סמנכ"ל משרד התחבורה בזום, אבנר פלור.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
למה הוא בזום ולא כאן?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה יכול לשאול לפרוטוקול.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אני שואל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קודם כל ברוך הבא, חבר הכנסת טופורובסקי.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
שלום, אדוני היושב שראש, בהצלחה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני חושב שהשאלה הזאת של ידידי בועז הייתה נכונה יותר לפני שלושה שבועות, כשאנחנו רואים היום את הנתונים אפשר להבין את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה אומר שהזום על המפה, הזום חזר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לפני שבועיים הוא היה צודק במיליון אחוז.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז אני מבקש מסמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר, להשיב לנו גם על שאלות נוספות, א', ברמה המערכתית שלכם, מה מנע מכל המערכת הזאת לפעול מיידית כבר בתאריכים שנקבעו מראש בתקנה, ו-ב', מדוע או אם ישנה מחשבה לעודד את ההורים או את כל מי שמסיע ילדים באמצעות אותו מהלך שעשיתם למשל בהתקנת מערכות טכנולוגיות ברכב לנהיגה עצמאית, לתמרץ את האנשים בהנחה באגרת רכב או כל פתרון אחר לעומת השתה מלאה של העלות הזאת על הורים, סבים וסבתות וכו'. בבקשה.
אבנר פלור
קודם כל בוקר טוב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה לא מראה לנו את התמונה שלך? בבקשה, כן. אנחנו באופן כללי מצפים מאנשי הזום להראות את פרצופם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
הוא מנסה להסביר שיש לו תקלה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אגב, יש סרטוני הדגמה או משהו למערכת הזאת? מיכאל, הוצגו סרטונים שמעידים על כיצד המערכת הזאת תפעל? יש לכם? זו מערכת התראה, איך זה עובד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חבר הכנסת סובה, תן לי בבקשה לנהל את העניינים. גב' סגל, ראש האגף לתחבורה, תתייחסי לשאלות שהעליתי.
עינת סגל
לעניין שהעלית לגבי המוכנות ומה נעשה, אז קודם כל אני חייבת לציין שאני מלווה את הנושא הזה כבר חמש שנים, מהיום הראשון שלי בתפקיד במשרד התחבורה, ועשינו כברת דרך, כי אם היינו לפני חמש שנים ואפילו לפני שנה בלי מערכות בכלל היצע לשוק היום אנחנו עם 17 מערכות ואני צופה שזה אפילו יגדל, מערכות טובות, טכנולוגיות, שעובדות באופן אוטומטי ומבחינתנו זה מצב אידיאלי וטוב והיינו רוצים שהשוק הזה ימשיך להתפתח.

שוב, אני יכולה להוכיח, לבוא ולהציג עכשיו למה כן לחייב, אני יכולה גם להציג למה לא לחייב, לכאן או לכאן יש לנו יתרונות וחסרונות, המצב האידיאלי מבחינתנו זה שהשוק יעשה את שלו ושהורים יבינו שיכול לקרות להם כזה מצב, בכל יום בשנה, בכל שעה משעות היום, והם ירכשו את זה באופן וולונטרי, מבחינתנו זה המצב האידיאלי. ההורים, לצערנו, שחושבים שלהם זה לא יקרה ולא רוכשים והנתונים מדברים בעד עצמם, כי עד עכשיו נרכשו רק 6% מהפוטנציאל, אנחנו מבינים שצריכים לעשות כאן איזה שהיא פעולה ואיזה שהיא התערבות.

כרגע יש מצאי של 300,000 מערכות שזה מהווה בערך 35% מהפוטנציאל ולכן בנקודת זמן זו זה קצת בעייתי למעשה לחייב כשאני לא יכולה לתת את ההזדמנות לכל אחד ואחד לרכוש, וכנראה זה באמת נבע מהסיבה שהפרדנו בין שני התהליכים של חיוב ואכיפה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
מה לגבי מה שאמרת, היושב ראש, בנושא של עידוד הרכישה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תמרוץ והשתתפות בעלויות.
עינת סגל
אז קודם כל אנחנו מתמרצים לייבא רכבים שיש בהם כבר מערכות בִּילְד-אִין בקו הייצור, לייבא אותם לארץ ומקבלים על זה תמרוץ והנחה במיסוי.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
איזה הנחה במיסוי? איפה מקבלים על זה הנחה במיסוי?
עינת סגל
היבואנים, יבואני הרכב.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
איפה? איפה הניקוד?
עינת סגל
דרך המכס.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
במה הניקוד מתבטא?
עינת סגל
בהנחות במס קנייה, במיסוי.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
כמה נקודות מקבלים על מי שנותן מערכת כזו? איפה יש? אני מכיר את הניקוד, אני לא זוכר כזאת מערכת.
עינת סגל
יש נוהל עכשיו, הנוהל האחרון, נוהל 03-13 שלמעשה מתגמל ומתמרץ על מערכות בטיחות בכלל, הכנסנו גם את המערכת הזו. אם אני לא טועה אני חושבת שזה חצי נקודה, אבל אני באמת לא זוכרת, משהו כזה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רגע, מה לגבי תמרוץ לאנשים הפרטיים? אדוני היושב ראש, אני מרים את הדגל שאתה הרמת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה בור סוד שאינו מאבד טיפה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
משתדל שלא.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה ממוקד מטרה. בבקשה, גברתי.
עינת סגל
אחת הסיבות שאנחנו רוצים לדחות את המועד זה כדי להתארגן עם הנושא של סבסוד, זה יכול להיות סבסוד דרך עמותות למעוטי יכולת, חשבנו אפילו על מנגנון - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
זה לא המדינה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
את לא נציגת משרד הרווחה, את נציגת משרד התחבורה, איפה אתם במיסוי שלכם בדברים אחרים - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא הבנתי, אתם תמליצו לעמותות לסבסד, או שתשלמו לעמותות לסבסד?
עינת סגל
שוב, אמרתי שאנחנו בוחנים דרכים לסבסד את זה, אמרתי שזה יכול להיות בצורה כזו, זה יכול להיות גם בדרכים אחרות. מישהו כאן אמר, כמו שסבסדתם מערכות בטיחות לרכב, זה שונה, כי כאן מדובר פה אדם, זה לא לרכב, זה לא משהו שמותקן ברכב ונשאר שם for ever, אלה מערכות ניידות, זה יותר קשור לאדם שרוכש אותן ולא לרכב שזה מותקן בו, אז זה קצת שונה ואנחנו צריכים לחשוב על איזה שהיא דרך יצירתית איך כן לסבסד את זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. בועז, משהו דחוף לעכשיו?
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
לא דחוף, אני רוצה רשות דיבור.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
גם אני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל חבר הכנסת אשר אמר: תן לי לבשל קצת לפני, אתה גם?
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אני אמתין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עכשיו, יבגני, אתה רוצה?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, אני אשמע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בהמשך. בוא נשמע עוד כמה כי יש פה אנשים חשובים איתנו בזום.
יעקב אשר (יהדות התורה)
את כל הדעות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עורכת דין מיטל בק, ראש תחום חינוך, בריאות ורווחה במועצה הלאומית לשלום הילד, בבקשה.
מיטל בק
תודה רבה. תודה ליושב ראש הוועדה על האפשרות לקחת חלק בדיון החשוב הזה, אנחנו גם מברכים את הוועדה על התכנסותה, על התחלת העבודה, אני מאחלת לחברי הכנסת ולצוות הוועדה בהצלחה.

אני אתחיל מהסוף, אנחנו מאמינים שזו תהיה טעות גדולה לדחות את המועדים, זו עשויה לעלות בחיי אדם - - - אנחנו משתתפים בכל הדיונים בנושא הזה ובכל ישיבה במשרדה של השרה. אנחנו מאמינים שאפשר להציל את הילדים, מדובר בחיים של הילדים, אנחנו אפילו לא יודעים מי יהיו, אנחנו לא רוצים לשמוע סיפורים כמו הסיפור שהיה בשבוע שעבר, אותה פעוטה בת 3 שנשכחה ברכב ומצאה את מותה בנסיבות טרגיות. אנחנו לא רוצים לשמוע את הסיפורים האלה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
איך קראו לה, לפעוטה הזאת? לכל איש יש שם ולכל תינוק יש שם ואנחנו לא מתייחסים לפעוט כדבר פעוט. צריך להגיד את השם שלו, כמו כל אדם.
מיטל בק
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מישהו יודע איך קראו לתינוקת שנהרגה? בשבוע שעבר זה קרה?
מיטל בק
בשבוע שעבר, נכון.
עינת סגל
- - - אני לא זוכרת כרגע את שם המשפחה.
מיטל בק
תודה. הבעיה הזו של השארת ילדים ברכב היא בעיה אקוטית, במיוחד בעשור האחרון עשרות ילדים נהרגו, אבל אנחנו יודעים שהתקנות יעשו חלק מהעבודה - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
ילדים, לא מפרסמים שמות הרבה פעמים.
מיטל בק
דיברנו כאן על הוזלה וסבסוד של המערכות, כאן לטעמנו טמונה הבעיה, והדבר נדרש באמת - - - לרכוש את המערכת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רק שנייה, חבר הכנסת שפע מפריע לי, או שתצאו או שתשבו. כן, מיטל.
מיטל בק
אני אומרת שהסיפור של הסבסוד של המערכות הוא חשוב מאוד, גם אנחנו קראנו בכל הדיונים שצריך לסבסד את המערכות, אבל אסור לשכוח את הערך העליון שהוא ההגנה על הילדים, אין שום ספק שהמערכות האלה יכולות וימשיכו להציל חיים.

ההסברה היא חשובה, חלק מהסיפור זה האמון של הציבור, שירגיש אמון במערכות, אבל היא לבדה לא יכולה להציל את הילדים שאפשר להציל. אנחנו כבר קוראים מ-2016 למשרד התחבורה, כולל מכתבים בנושא הזה, אנחנו יודעים שהמשרד עובד על זה כבר שנים, הוא עשה כבר כברת דרך, עבודת עומק, גם של חקיקה גם של איכות המערכות, אסור לזרוק את העבודה הזאת לפח.

הדחייה הזאת לא תביא אותנו למקומות טובים, יש לנו עד ה-1 בינואר, מדובר על חמישה חודשים שבהם אפשר לנצל את הזמן הזה גם לעשות עבודה מעמיקה של הסבסוד, של ההסברה לציבור, אפשר להיערך, אפשר לעשות את ההיערכות הזאת, אין שום סיבה לדחות את התקנות. אנחנו לא רוצים לשמוע על עוד ילדים שנשארים ברכבים לוהטים, אנחנו גם בתקופה החמה עכשיו של הקיץ, המקרים האלה קורים ביתר שאת. אין פה ויכוח, צריך להוזיל את העלויות, צריך לסדר את הסיפור של הבטיחות של הכיסאות, אבל לדחות את זה? זה לא יהיה מסקנה שאנחנו צריכים לקבל אותה, זו תקופה שצריך לנצל אותה וצריך לעשות את זה כמה שיותר מהר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה. תודה לך.
מיטל בק
- - - בנייר העמדה שהגשנו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן, קראנו אותו. גדעון קופרמן, מנכ"ל babyflag, חברה למערכת למניעת שכחת ילדים, בבקשה.
גדעון קופרמן
שלום רב. אני מצטרף לכל הברכות של מיטל. אנחנו חברה שפיתחנו מוצר למניעת שכחת ילדים ברכב. כמו שעינת סגל ציינה קודם, אני מכיר אותה חמש שנים, אני מלווה את כל התהליכים בכנסת, בכל הדיונים, אני חושב שנעשתה על ידי משרד התחבורה והצוות המקצועי עבודה מאוד מאוד יסודית לאורך כל השנים, מחקר - - - ההתייחסות הייתה מאוד עניינית ומאוד עקבית.

אני אישית נכנסתי לסיפור הזה בגלל מקרה אישי שלי ואני חייב לציין בתחילת דבריי שאנחנו נמשיך בכל מקרה במסע החברתי שלנו וזו המטרה שלנו. יחד עם זאת אני חושב שההחלטה שהתקבלה ושפורסמה שרוצים לקבל אותה, לדחות את התקנות, אני חושב שזה פוגע בראש ובראשונה באמון הציבור בכל התהליך. אנחנו נמצאים במשא ומתן ובדיונים ובעבודה השוטפת מול ספקים ומול יצרנים, גם בארץ מול גופים שרוצים לקנות, מפיצים, קבוצות, ארגונים וכל הדברים האלה, ברגע שאין החלטה מסודרת וקיימת שנמשכת לאורך זמן הדברים האלה פוגעים באמון הציבור וגורמים שילדים עלולים להיפגע. בדברים האלה צריכים להבין שהמקרים שמדווחים הם רק קצה הקרחון של המקרים שקורים בארץ, רוב המקרים אינם מדווחים, אנשים שחוו טראומה קשה, נשכחו ברכב, גם אם לזמן קצר, היו בסכנה איומה והרבה פציעות כלל אינן מדווחות - - - 'בטרם' וכל הארגונים האחרים.

אנחנו נערכנו, כמו שאמרנו, בהתאם לדרישות החוק, זה אומר כמויות ייצור, מערכי ייצור, יבוא, סיווג, כל הדברים האלה, בשביל להגיע למצב שאנחנו מצליחים להגיע למקום שבו אנחנו יכולים לעמוד, כמו שדובר פה לפני כן, הכניסה לחוק הייתה באוגוסט ותחילת האכיפה בינואר, התקופה הזאת מראש ניתנה על מנת שהשוק יתחיל להגיב, יתחיל לרכוש את המוצרים וימשיך לרכוש את המוצרים ואנחנו נמשיך להיערך. אנחנו נערכנו גם בהגברת כושר הייצור שלנו, ברכישה של חלקים, בהגברת הכמויות שאנחנו מביאים לארץ, הטסה של חלק גדול מהמשלוחים בשביל שנוכל לעמוד בזה ודחייה של הרגע האחרון בצורה כזאת כמובן תגרום לנו נזק מאוד מאוד משמעותי, כלכלי, ואני חושב שלא פחות חשוב מכך נזק מהותי בכל התהליך הזה שמשרד התחבורה הוביל בהרבה תבונה ובהרבה רגישות.

אני שוב חייב לשבח את הצוות המקצועי של משרד התחבורה שיצא לי לעבוד איתו שנים רבות כמו שציינתי קודם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גדעון, תגיע לסיום, תגיד משפט סיום.
גדעון קופרמן
אני חושב שהדבר שחשוב להגיד, מראש דובר על זה שמשרד התחבורה יבוא לכנסת ב-1 בדצמבר עם נתונים ולפי זה יוחלט איך ומה להמשיך, אני חושב שהתהליך הזה הוא היה הנכון. חשוב לעשות את תחילת העבודה כבר ב-1 באוגוסט, כמו שהוחלט, ב-1 בדצמבר ישקלו את כל המהלכים, זו הדרך הנכונה, כל דחייה אחרת תפגע מאוד בתהליך ותפגע בכולנו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה, גדעון. אנחנו נשמע עוד שניים-שלושה אנשי מקצוע וארגונים ואז נעשה סבב חברי כנסת. שי עג'מי, מנהל תחום רגולציה, משרד ראש הממשלה.
שי עג'מי
שלום ותודה רבה על זכות הדיבור. אנחנו ליווינו גם את עבודת התקנות יחד עם משרד התחבורה בסבב הקודם ואני חושב שמה שמשרד התחבורה כאן הציע הוא דבר נכון, בסוף יש כאן תקנה שהולכת לחול באופן מאוד רחב על כמיליון איש וצריך לעשות את זה בתעדוף ולכן גם הוועדה בסבב הקודם הכניסה סעיף שהיא רוצה לראות את הציבור מצטייד בכיוון הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שי, אתה תומך בדחייה של שנה ככה בקלילות כזאת, בלי להגיד לנו את ההשלכות של זה על חיי ילדים? כאילו יש תקנות, יש חוק ואפשר שנה לדחות, כי אפשר? על מה זה יושב הקצב הזה? אתה ברגולציה, לא? שם אמורים לעבוד מהר ולבצע מהר, אז איך פתאום אפשר לדחות שנה בנחת רוח כשיש ילדים הרוגים במכוניות?
רם שפע (העבודה)
מיכאל, אל תרדד את הדיון. אתה לא יכול – טוב.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה אני לא יכול, רם?
רם שפע (העבודה)
אני חושב שזה מרדד את הדיון להגיד למישהו במשרד ראש הממשלה שזה או לדחות או זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סליחה, אתה - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, הוא מהממשלה הקודמת.
רם שפע (העבודה)
לא משנה, אני לא יודע מי הוא בכלל.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הוא איש מקצוע שנים והוא מבקש לדחות את זה בשנה והייתי רוצה לדעת איך הוא מחליט את זה כל כך מהר.
רם שפע (העבודה)
תגיד את זה לחברי הכנסת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל הוא שאל אותו שאלה.
רם שפע (העבודה)
בסדר, אמרתי את דעתי, זו דעתי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה איש הרגולציה שרוצה לעבוד מהר ולבצע מהר.
רם שפע (העבודה)
אבל לשים רגולציה מול ילדים הרוגים, בעיניי זו לא דרך - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה מה שעכשיו נידון פה, רגולציה וילדים הרוגים, זה הנושא של הוועדה הזאת.
רם שפע (העבודה)
בסדר גמור. אמרתי את דעתי, אפשר להמשיך. זו דעתי, בכנות, באהבה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה.
שי עג'מי
אני חושב שברגע ש-4% מהציבור הרלוונטי בכלל הצטייד, אני חושב שבתור ממשלה זה אומר דרשני ויכול להיות שזה דורש שאנחנו צריכים שנייה לראות מה אנחנו יכולים לעשות כדי לשפר את זה, בין אם זה - - - כמו שאמרו פה, לראות אולי אפשר לדייק את הדברים, מה אפשר ל - - - אבל בוודאי הציבור אומר, קנו 4%, זה אחוז שלכולנו ברור שהוא בעייתי והציבור מנסה לשדר לנו משהו. זה שאנחנו כממשלה צריכים לבוא ולראות מה הרמת הדגל הזאת אומרת ולנסות לבוא ולחדד ולצורך זה צריך לקחת מאנשים תגובה. הוועדה הכניסה בכוונה סעיף שאומר שתראו מה הציבור אומר ובמובן הזה הממשלה פועלת לפי הנחיות הוועדה, לפי מה שהוועדה ביקשה, ואני תומך בעבודה של משרד הכלכלה, רגולציה צריכה להיות גם חכמה - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני מבקש להקדים את רשות הדיבור שלי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אוקיי, רק תן לנו אחד אחרון שחשבתי שהוא יכול להוסיף לנו. עינת שגיא אלפסה מארגון 'בטרם', בבקשה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
כן, זה חשוב.
עינת שגיא אלפסה
כן, קודם כל אני מברכת על הדיון ובכלל גם את כל התהליך. אני חושבת שזה נושא מאוד מאוד חשוב, אנחנו עוסקים בנושא כבר הרבה מאוד שנים, אבל אני מצטרפת לשי עג'מי במשרד ראש הממשלה משום שאני חושבת, שטאלין, הילדה שנהרגה בכפר עוזרייר לפני שבוע, אם התקנה הייתה נכנסת לתוקף זה לא היה עוזר לה בגלל שההורים שלה לא היו קונים את המערכת, הם לא היו מה-4 או 5% שקנו את המערכות האלה.

מה שקורה, ואנחנו יודעים את זה, שילדים במצב סוציואקונומי נמוך נמצאים בסיכון גבוה יותר לפעמים מילדים במצב סוציואקונומי גבוה. ברגע שהמערכות האלה כל כך יקרות ולכל ילד צריך לקנות מערכת משלו וכאשר יש יותר מרכב אחד ויותר מאדם אחד שמסיע את הילדים צריך לקנות עוד ועוד מערכות, מדובר פה באמת בהוצאה מאוד מאוד גדולה ודווקא כאלה שזקוקים למערכות האלה יותר מכול לא יכולים לעמוד בה. לכן לקבוע כרגע את התקנה כרגע כמו שהיא זה פשוט לגרום לציבור גדול להיות עבריין. אנחנו חושבים שצריך לדחות מעט את התקנה, כן לעשות תהליך בציבור - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כשאת אומרת לדחות מעט, את גם אומרת לדחות שנה? תגדירי מעט.
עינת שגיא אלפסה
אני חושבת שהשנה הזאת זה זמן נכון, אני חושבת שבזמן הזה אנחנו יכולים לדבר עם הציבור, באמת להציג את המערכות שכבר קיימות ואת אלה שהן יותר בטוחות, להסביר את הנושא הזה בצורה קצת יותר עמוקה ולעודד לקנות ותוך כדי גם לבדוק עניין של סבסוד, כי באמת המשפחות שיצטרכו את המערכות האלה יותר מכול לא יוכלו לקנות אותן. אני חושבת שהתהליך צריך להתארך פה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה, עינת. אנחנו נעבור לסבב חברי כנסת. יעקב אשר, בבקשה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
כן, אדוני היושב ראש, תודה רבה. אין ספק שאנחנו מדברים על משהו שהוא מאוד מאוד חשוב, על פיקוח נפש אמיתי, ושמענו באמת את כל הדברים, אבל אני חושב שהשאלות שמתבקשות כאן הן, א', שאלתי גם את בועז, כי אני אולי פחות נחשף למדיות כאלה ואחרות, האם היה קמפיין רציני של משרד התחבורה בעניין הזה? כי אנחנו מדברים בעצם, אתם באים היום לוועדה כדי לבחון חקיקה, החקיקה לא באים לבחון, אדוני היועץ המשפטי, את הנוסח של החקיקה, עד דצמבר, או עכשיו בעצם, בתקופה הזאת, או קצת קודם, היו צריכים לבוא ולשמוע באמת מה קורה, איך השוק מגיב, איך אנשים מגיבים, איפה הכשלים, מה הבעיות וכו'.

אתם מציגים את ה-4% או את ה-5%, אין ספק שיש לזה סיבות. סיבה ראשונה זה באמת אותן השכבות שהן נגיד באוכלוסייה 40% או 50%, ואולי יותר, של הסוציואקונומי הנמוך שקשה להם עדיין עם המחיר הזה, זה דבר אחד, דבר שני, אני לא יודע מה נעשה על ידי משרד התחבורה מבחינת קמפיין פרסומי, להכניס את זה למודעות, להזהיר את אותם אנשים שכן יכולים. הרי בוא נאמר שהאנשים שיכולים לרכוש את זה אלה לא רק 4% באוכלוסייה, אתם מסכימים איתי, נכון? אז היינו צריכים להגיע ל-20%, 30%, 40%.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל גם תזכור שזה לא נכנס לתוקף אז בן אדם רואה בזה המלצה, לא איזה אירוע - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל אתה יודע, אדוני, בקמפיין, אמנם זה לא המקצוע שלנו, אבל לפעמים אתה צריך להבין בזה גם כן, אתה יודע שכשאתה מטמיע משהו אתה מתחיל מה שנקרא קודם כל בהסברה ולהכניס את זה לראש ואז אתה מכניס לראש את ההתראה שאוטוטו הדבר הזה הולך לעלות לכם בקנס, גם זה לא נעשה. אז הבחינה היום היא בחינה לא נכונה ולא אמיתית ואני חושב שהמשרד צריך, עם כל החלטה שלא תהיה, אדוני היושב ראש, חייבים להיות לזה כמה אגנים נוספים שבהם המשרד יקדיש סכום נכבד מאוד לקמפיין רציני וחזק לאיזה תאריך שלא ייקבע פה היום.

וכמובן, מה שאמר היושב ראש בהתחלה, תבואו עם איזה שהוא רעיון איך מקלים על אנשים בעניין הזה בשכבות הסוציואקונומיות, או בתשלום מיסוי כזה או אחר של רכב או במשהו כזה או אחר שחייב לבוא.

עוד שלושה דברים קצרים, אדוני היושב ראש. אני חושב קודם כל, אני לא יודע אם זה אפשרי, אדוני היועץ המשפטי, אולי אפשר להחיל כן את החובה לפחות על היבואנים, זאת אומרת שהחובה הזו תתחיל עכשיו. תיתן לי תשובה אחר כך על הכול. אדוני היושב ראש, הרי זה לא קשור לסוציואקונומי, זה לא קשור ל - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן, שלא נאבד שנתון של רכב.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אפשר להחיל את זה עכשיו, אני לא יודע איך זה הולך עם השנתונים. כמו שאמרתי, כל דחייה שתהיה חייבת להיות קשורה קשר ברור עם איזה שהוא מתן סבסוד כזה או אחר שיכוון לשכבות שצריכות לקבל את זה, או אם אין ברירה אז יהיה לכולם.

הדחייה, אדוני היושב ראש, צריכה להיות קצרה ולא ארוכה, שנה זה הרבה זמן. אני מתפלא מאוד לשמוע מה שאמרו ב'בטרם', אני מכיר את 'בטרם' וגם אתה ודאי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
היא אמרה דחייה מעט, בסוף היא ככה - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
כן, מעט נהיה - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל היא התכוונה להתארגן כמו שצריך, נלמד עליה זכות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
כראשי ערים לשעבר אנחנו יודעים ש'בטרם' היו שותפים נאמנים שלנו בהרבה מאוד דברים בהצלת חיי ילדים. וצריך להיות ברור עוד דבר אחד, אני מדבר עוד פעם על שיווק וקמפיין, שכל החלטה שתהיה פה שיהיה ברור לחלוטין שלא תהיה דחייה נוספת, כי אחרת הציבור אומר רגע, בוא נחכה, בוא נראה מה קורה, ההוא אמר, זאת אמרה, זה אמר. תודה רבה, אדוני.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן, רצינות. חבר הכנסת יבגני סובה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
תודה רבה, אדוני היושב ראש. קודם כל אני בהזדמנות רוצה לברך אותך, אני לא השתתפתי בדיון הקודם אז אני מאחל לך הצלחה, אני חושב שהוועדה הזאת היא אחת החשובות בכנסת וכולנו נתרום לכך שנצליח בוועדה הזאת.

לגבי הנושא הזה, גברתי, עינת, אמרת שיש 17 מערכות שמותקנות היום ברכבים - - -
עינת סגל
לא אמרתי מותקנות, שמוצעות למכירה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
שמוצעות. 17 מערכות שבעצם אמורות - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
שאושרו.
עינת סגל
שאושרו למכירה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
שאושרו על ידי משרד התחבורה. אני לא יודע, שוב, לגבי המקרה הספציפי האחרון, אבל אם אנחנו מסתכלים על המקרים שבהם ילדים נשכחים ברכב ונהרגים, אני לא בטוח שיש בכלל שלוש או ארבע מערכות שמותקנות באותם רכבים. זו הערה אחת.

שתיים, יכול להיות שאני אגיד פה דבר שהוא נשמע נורא, אבל בואו גם נקשיב לדבר הזה, איפה הקורלציה בין מזג האוויר, בין העונה, לבין מספר הילדים המתים? זה מאוד חשוב. למה אני אומר את זה? משום שאם אני רוצה עכשיו לתת לכם דחייה כוועדת הכלכלה, אז אני לא רוצה שזה יתחיל ב-1 באוגוסט, אני רוצה שזה יתחיל ב-1 במרץ, ואז אני אדע שבחורף, ברוך ה', לא נהרגים ילדים משכחה ברכב, ואז במקום שנה אנחנו יכולים לתת לכם שישה חודשים ואז כל האכיפה והפיקוח יחלו בתקופה שמגיע הקיץ, שזה אפריל-מאי. כשזה מגיע ב-1 במאי אנחנו יודעים שהטמפרטורות עולות לכן - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
למה? בחורף לא מתים? הם לא מתים, אבל - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מוכנים בקיץ כראוי אם עובדים בחורף, כמו נמלה, לעבוד בחורף.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני רק אומר שאין מצב להשאיר את זה ל-31 ביולי.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסדר גמור.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
ועוד נקודה נוספת, לגבי המחיר. 500 שקל זה יקר.
עינת סגל
300.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אוקיי ואנחנו יודעים שמי שעלול להיפגע מהדבר הזה זה כל האנשים ש – אני מסתכל היום יש אנשים שנוסעים ברכבים שעולים 4,000 שקל, אז 10% מעלות הרכב זו המערכת הזאת שצריך להתקין הנהג או האבא או האמא של הילד.
יעקב אשר (יהדות התורה)
נו, אז תביא את שר האוצר שיעזור לנו פה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
עוד הפעם, אני יוצא מנקודת הנחה שלמשרד התחבורה מגיע 100 ימי חסד, בטח לשרת התחבורה החדשה, שזו גם הזדמנות לאחל בהצלחה, כמה אנחנו כבר, 40 יום מהקמת הממשלה? אז 60 יום לפחות. אז אני דווקא פה בעניין הזה כן לתת איזה שהיא דחייה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
60 יום, אני בעד.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, אבל בטח לא שנה, אני חושב שזה מוגזם, אני חושב שצריך להיערך, כמו שאמרתי, בהתאם למזג האוויר החם במדינה שלנו ולכן לדעתי שישה או שבעה חודשים זה די סביר, כמובן בלי לפגוע בחשיבות של כל הדברים שמנינו כאן וכמובן לכולנו יש ילדים ואנחנו חרדים לילדים ובטח ובטח זה יכול לקרות חלילה לכל אחד ואחת, אז בואו נמצא פה איזה פתרון, אולי נתקן את הדבר הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה, חבר הכנסת יבגני סובה. עכשיו בועז טופורובסקי, אחרי זה חברת הכנסת לימור ואחרי זה חבר הכנסת רם שפע, בבקשה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
תהיו איתי בבקשה, כי אני ליוויתי את הסיפור הזה מהתחלה וחבר הכנסת סובה, אין 100 ימים של חסד. בתאונות דרכים מתים כל יום וביום ראשון כבר יש דיונים בממשלה על התקציב ואני מבין כבר שיש בעיה הרבה יותר גדולה, שאנחנו אסור לנו כאן בוועדה לתת לזה להיות. אני הייתי בכנסת הקודמת יושב ראש ועדת המשנה של הבטיחות בדרכים, למרות שהייתי באופוזיציה היושב ראש הקודם מצא לנכון למנות אותי, אני גם מקווה ודיברנו, שהיושב הראש הנוכחי ימצא לנכון כי נושא הבטיחות בדרכים זה נושא שלא מספיק מתייחסים אליו ולא לוקחים אותו ברצינות במדינת ישראל, בכנסת, בממשלה ובמשרד התחבורה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חבר הכנסת טופורובסקי, יש מעטים בכנסת ישראל שמחויבים לנושא כמוך. אצלך זה אמיתי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
יש פה שני ראשי ועדות לשעבר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל טופורובסקי כל שבוע במליאה מקריא את שמות ההרוגים מתאונות דרכים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
נכון, אני משבח אותו על זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כמסע סיזיפי. אנחנו יודעים - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
התמונה עם הקסדות שהוא עשה פה עדיין יש לי בראש. זה מראה שהוא חזק, אנחנו שיבחנו אותו על זה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז הנה, בועז, אמנם אתה עוד לא ניצחת את כל הנושא הכואב הזה, אבל הערכה על פועלך יש.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
נכון, כל הכבוד.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
ובשבוע שעבר ראינו איך ביום שהודיע משרד התחבורה שהוא רוצה לדחות את התקנות מתה טאלין בגיל 3 משכחה ברכב. אני זוכר שלמרות שהייתי באופוזיציה המשרד כולו דיבר איתנו אז, ישב איתי המנכ"ל, חלק מהאנשים כאן ובזום ישבו איתי, הסבירו לנו איך התקנות עובדות, עשו עבודה עם חברי הוועדה, עשו עבודה עם חברי ועדת המשנה, וכאן אף אחד לא דיבר. פתאום נעלמתם.

אני אומר לכם עוד פעם, אני רוצה שתדעו טוב מאוד, אם אז הייתי באופוזיציה, עכשיו אני בקואליציה, אני ביקשתי את הוועדה הזאת רק בגלל נושא בטיחות בדרכים והדברים האלה לא יעברו בשתיקה. יש כאן מחדל של משרד התחבורה, מחדל רציני. אנחנו ישבנו כאן, דיברו על כל הדברים, ישב כאן חבר הכנסת פינדרוס ובזמנו הוא אמר: אתם תראו איך התקנה הזו לא תצא לפועל, אתם עושים צחוק, אתם משיתים את זה על האזרחים, ודיברנו אז על משרד האוצר ואתם אמרתם במשרד התחבורה שאתם תעבדו עם משרד האוצר לקראת התקציב. לא דיברתם עם משרד האוצר, משרד האוצר גם לא כאן, לדעתי, אולי הוא בזום. אז הוא צחק כשאני אמרתי מה עם מימון של משרד האוצר על זה, הם צחקו על זה. על מוביליי, שזה חשוב מאוד, ידעו לעזור ולממן, אבל כשזה מציל חיים וזה הרבה יותר זול, הרבה יותר זול, הרי אם זה היה במימון מדינה זה לא היה עולה 200 או 300 שקל למערכת, זה היה עולה 40 שקל למערכת ואז כולם היו מקבלים את זה.

רוצים להטמיע דברים, לא היה קמפיין, ואני לא מכיר במדינת ישראל שאומרים בוא נקבע סנקציה פלילית ואז כשמגיע המועד אומרים: אה, הציבור לא מקבל את הסנקציה הפלילית אז בואו נבטל אותה. הרי אנחנו רואים עד עכשיו איך לא מבטלים, למשל, להבדיל אלפי הבדלות, את הסנקציה הפלילית על משתמשי קנביס למרות שהציבור לא מקבל אותה. אז כאן שזה חיים של בני אדם, הציבור לא מקבל את זה אז בואו נדחה את זה בעוד שנה וימותו עוד ילדים סתם, סתם בדרכים?

אתם מבזים את הוועדה, אתם מבזים את עצם העבודה שעשינו כאן על התקנה הזו. גם שרת התחבורה, למרות שהיא כאן והיא חלק מהקואליציה שאני נמצא בה, זו התנהלות לא תקינה. ביום ראשון הממשלה יושבת על התקציב, אני לא מכיר שום רפורמה שעושים בבטיחות בדרכים, אני לא מכיר שום כסף שמוסיפים לבטיחות בדרכים, אני לא מכיר שינוי בסדרי עדיפויות, אני לא מכיר שום דבר שעושים.

עכשיו אני באתי ואני מבקש להיפגש עוד פעם עם האנשים במשרד התחבורה וכולם מחכים שאני אפגש עם השרה. עם מירי רגב זה היה לי וגם היא בסוף הבינה את זה. כאן, עם שרה שהיא מהקואליציה, אפילו מהגוש שלי, לא היה לה זמן להיפגש איתי. לאף אחד מהאנשים המקצועיים במשרד התחבורה, אין להם זמן להיפגש עם אנשים שמתעסקים בזה בגלל שצריך אישור של שרה שמשום מה לא מגיע.

אז אני אומר לכם, אין מצב שהתקנה הזו נדחית ל-1.6, והנה, יש כאן קואליציה שאומרת את זה. הגיע הזמן שתעבדו כמו שצריך ולא תנוחו ומבחינתי לא תישנו בלילות, כמו שאנחנו לא ישנים כאן, עד שהדברים יקרו ושזה יהיה בכל רכב. זה לא צחוק ונגמר הצחוק שאתם יכולים לעשות מהוועדה הזאת ומאזרחי ישראל. אנחנו כשקיבלנו את ההחלטה הזאת עמדנו בפרץ מול כל האזרחים שאמרו שאנחנו משיתים את זה על האזרחים, למה? כי זה מציל חיים, ועשינו את זה בתקופת בחירות, גם השרה הקודמת, גם המנכ"ל הקודם, גם אנשים מהמפלגות האחרות שהיו כאן, זה היה בתקופת בחירות, זו הייתה החלטה הכי לא פופולרית לעשות, אבל למען הצלת חיים אנחנו עשינו את זה.

אז עכשיו אתם אחרי בחירות באים ואומרים כי הציבור לא קיבל את זה? איפה ראיתי פרסום אחד? או שאתם שלא רציתם את התקנה, וזה חמור מאוד, ואז גם שיקרתם כאן כי אז הסברתם, אתם ואבנר שהיה כאן, אז הוא הגיע לכאן, למרות שהייתה קורונה, חבר הכנסת אשר, הוא הגיע לכאן, הסברתם טוב מאוד למה זה חשוב, שינינו את התקן או את הקלות שאפשר להשיג אישור, כי אמרנו שזה מסובך מדי, אמרנו שמספיק שיצהירו שזה עומד באיטליה, במה שהאיטלקים אמרו וזה מספיק. מה אתם עשיתם? כל הדיבורים כאן זה דיבורים מבזים ומביישים, ואני רוצה שאתם תלכו לבקר את ההורים של טאלין ותסבירו להם את זה.

אני לא יודע מה 'בטרם' אמרו, שההורים של טאלין לא היו שמים את זה? זו בעיה של המדינה, מה זה לא היו שמים את זה? איפה נשמע כזה דבר שמדינה יכולה להגיד משהו ואז היא תראה אם האזרחים יקבלו את זה או לא. מה זה, זו מדינה של המלצות?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני מעדיף לקרוא לך חבר הכנסת בועז, טופורובסקי מסבך אותי כל הזמן, ואתה דיברת מדם ליבך ולכן אי אפשר לקטוע אותך ואמרת דברים נכוחים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ויחד עם זאת אני כן רוצה לומר שכששר חדש נכנס, הייתי פעם שר, אתה יודע, מותר לו להגיד: תנו לי זמן. פה כמובן אנחנו נמצא את שביל הזהב - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
סליחה, אדוני היושב ראש, אתה יושב ראש ועדת כלכלה, השרה דיברה איתך, הסבירה לך למה היא רוצה שייתנו לה זמן? היא שאלה אותך או שהיא שלחה לך צו לתקן שתאשר לה כמו עובד שלה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז אני רוצה להגיד את האמת, שדיברה איתי המנכ"לית, אמרתי למנכ"לית שלא תקין שהשרה לא דיברה איתי, השרה חייגה אליי במהלך הדיון כבר, אני אדבר איתה, אנחנו ניתן לה את הזכות להצליח.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
השרה לא התפטרה בנורבגי, היא במליאה, זה פשוט יום ארוך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני אומר לכם, ניתן לה את הזכות להצליח גם במשימה הזו. בועז, אני רוצה להיות כמוך, אחד שניצח עוולות ודברים שנשכחו, אנחנו נבנה פה איזה מתווה שלא יהיה שנה, שהוא יהיה ראוי ומעשי ונשכני ועם בקרות שלנו בזמן הקרוב.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
בוא נראה. אבל אם זה צו אנחנו לא יכולים לשנות את התאריך, אנחנו יכולים לאשר או לא לאשר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יכולים לתת הארכות.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, שהם יחזרו עם הצו המתוקן אם אנחנו נחליט שאנחנו רוצים לשנות אותו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בין הדברים הנוקבים שלך להצעות הראשוניות של, תרשו לי לקרוא לכם בשם פרטי, לי מותר, לא?
יעקב אשר (יהדות התורה)
בטח.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ליבגני שהציע פה איזונים, אנחנו נבנה איזה כיוון. בבקשה.
דוד טמיר
כבוד היושב ראש, אני מבקש רק להגיב על הדברים של חבר הכנסת טופורובסקי.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
שיגיב אחרי. סליחה שנייה, אני רוצה להגיד משהו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חכה שכלל חברי הכנסת ידברו ואז תתייחס לכול.
דוד טמיר
כי פשוט נאמרו דברים שאני חושב שלא היה ראוי ש - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אני לא יודע מי אתה, אבל תגיד לי מה אתה עשית עם האוצר בשביל להשיג לזה תקצוב, אחרי זה, אחרי שתקבל רשות דיבור.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, אדוני. אני רוצה להגיד לך שבועז טופורובסקי הוא לא מהמתלהמים, והמחברים והמחבקים, אבל כשבדם ליבו יש הרוגי תאונות דרכים והארץ שלו זועקת אז הוא זועק את זעקתם. לא לקחת את זה אישי, לקחת את זה קבוצתי.
דוד טמיר
כבוד היושב ראש, אנחנו לא מבזים את הוועדה ואנחנו לא עושים צחוק מהוועדה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אתם כן, אתם כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה תגיד, תהיה לך זכות תגובה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אני אומר לך שאתה כן, עצם זה שאתה באת עם הבקשה הזאת זה כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, בועז.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אנחנו דיברנו אז בוועדה ואמרנו ש-1 באוגוסט זה מאוחר מדי כי יהיה את יולי שאנשים ימותו ואת יוני שאנשים ימותו ועכשיו אתם רוצים לדחות את זה לעוד שנה, כאילו שגם באוגוסט ימותו ובספטמבר ימותו, כי גם חם בספטמבר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בועז היקר, הדברים שלך נשמעו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ואני כופר בזה שרק בקיץ מתים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גם בחורף יש סכנות.
דוד טמיר
יש לנו נתונים שאני אבקש להציג אותם בעניין הזה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו ניתן לך, תרשום את הנקודות. חברת הכנסת מגן, שהתנהגה פה בנימוס, לא להפריע לה, בבקשה.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
אז אני רוצה לומר שאני גם חשה מאוד לא בנוח עם הנושא של דחיית התקנות וכניסתן לתוקף כשמדובר בחיי פעוטות. אני יכולה להבין את הנושא שהשוק לא ערוך, אבל אני הייתי רוצה לראות או לקבל החלטה על דחייה קצרה הרבה יותר באופן משמעותי. מה שחשוב לי, ואני רוצה לבקש מאדוני היושב ראש, שאנחנו נכנס את הוועדה ונדון באיך אפשר לעודד את המוכנות של השוק.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בדיוק.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
פשוט שהוועדה הזאת תתכנס ותחשוב יחד מה אנחנו יכולים לעשות כדי לעודד ולתמרץ - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
ויבגני יעזור לנו באוצר.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
- - ואז כשנגיע לכניסת התקנות לתוקף שאנחנו נגיע עם אמירות ועם פעולה מה עשינו כולנו כדי שנגיע כשהשוק מוכן וערוך. אז אם אדוני יוכל לקבוע לזה דיון מיוחד אני מאוד אודה לה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
א', את צודקת, ב', לא נרפה, אנחנו כל חודש נבדוק מה העניינים ויותר מזה, גם בבלתי פורמלי, ואנחנו נביא את התוצאה הזאת.
לימור מגן תלם (ישראל ביתנו)
מצוין, תודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אנחנו מברכים את חבר הכנסת אוסאמה סעדי שהצטרף, לאט לאט אתה תיכנס לעניינים ותבקש לדבר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חבר הכנסת רם שפע, בבקשה.
רם שפע (העבודה)
קודם כל, מיכאל, אמנם הייתי פה גם בדיון הברכות, אבל ברכות, אחת הוועדות החשובות בכנסת והולך להיות לנו פה הרבה מאוד דברים לעשות ביחד. שנית, טופורובסקי, תכננתי לפרגן לך רגע לפני שהתחלת לדבר, אז למרות הדברים שעם חלקם אני כמובן לא מסכים - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
תיקון תוך כדי תנועה, מה שנקרא.
רם שפע (העבודה)
אני רוצה להגיד שנייה במהות, ברצינות, שנים שהוא מתעסק בזה ומקדם את זה, לא רק בהקשר של התקנה הספציפית, אלא באופן כללי בטיחות בדרכים ובעיקר זה לא מובן מאליו כי רוב חברי הכנסת אוהבים להתעסק בדברים שמביאים כל הזמן ערך תקשורתי וזה לא תמיד העניין ובאמת מכל הלב זה דבר מוערך בעיניי.

אני גם קצת מסתייג מחלק מהדברים שאמרת, למרות שאני מהמפלגה של מרב, כידוע, השרה, בינינו חברי הכנסת תמיד לגיטימי מאוד להגיד דברים, זה בסדר, זכותנו, אבל דווקא מול אנשי המקצוע, אני לא יודע מה הם עשו ולא עשו, חשוב רגע לוודא ולהבין מה היה בחודשים האלה. בעיניי אנחנו קצת מפספסים בדיון את המהות. אגב, בסוגריים, רק בשביל הפרטים, יש לי ילד בן ארבע וילד בן שנה, נראה לי שהנושא הזה מאוד מאוד מאוד ברור לי ובאחד מהרכבים שלנו גם מותקנת אחת המערכות.

אני חושב שהשאלה איך אנחנו גורמים לזה לקרות שיהיו הרבה יותר הורים שיתקינו ברכב את המערכת. העיסוק בתזמון של התקנה, כל עוד הוא לא משנה את המציאות, המשמעות שלו דלה יותר. נגיד שאנחנו לא נאשר את זה והחל מ-1 באוגוסט התקנה תיכנס לתוקף והכול טוב, אבל ההורים לא יתקינו את זה ברכב, אז האם נציל חיי אדם כפי שכולנו רוצים, וזאת הרי המטרה? אנחנו מבינים שלא, כלומר לפי הנתונים שהמשרד מדבר עליהם. לכן השאלה בעיניי היא איך אנחנו גורמים לזה לקרות, ובעיקר, ופה אני אומר את זה לי וליבגני, אבל כולם כמובן יכולים לעזור, וגם טופורובסקי בעניין הזה, איך אנחנו מייצרים מצב שהאוצר ומשרד התחבורה מסכמים על תקציב כדי לגרום לזה שיהיה סבסוד וההורים יוכלו לממן את זה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זהו.
רם שפע (העבודה)
הרי אותן שכבות, שלצערנו הרב, ככל שאני מבין, אני לא מכיר את הנתונים, תיכף תגידו, שיש בהם הרבה מקרים, אלא אותן שכבות שלא יכולות להרשות לעצמן לממן את אותן מערכות ואז אותם מקרים מזעזעים, שאף אחד מאיתנו לא יכול להעלות בדעתו קורים ו - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אפשר לעשות לפי שווי רכב.
רם שפע (העבודה)
את הדבר הזה אפשר לתכנן, אני אשמח אחרי זה שתתייחסו גם לפרטים אם יש לכם איזה שהוא פילוח לאוכלוסיות, גם לזה יש ערך, אבל בעיקר לתזמון, ובסוגריים אני מסכים עם חברי, חבר הכנסת אשר, שגם בחורף גם אם הנזק הוא פחות מיידי לאור הטמפרטורות זה עדיין מאוד מאוד משמעותי, אני מניח שיש הרבה מקרים שקורים גם בחודשים האחרים.

ולסיכומו של עניין אני מציע שאחרי שכל הדוברים ידברו נעצור להתייעצות סיעתית וננסה לחשוב איך אנחנו מוצאים פתרונות פרקטיים לזה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא סיעתית.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סיעתית זה אתה עם עצמך.
רם שפע (העבודה)
התייעצות, היא יכולה להיות סיעתית. אני אגלה לך, מותר להתייעץ עם עוד סיעות.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רם אומר את זה, אבל אני רוצה לומר דבר אחד, אופוזיציה וקואליציה, בנושאים הללו אין אופוזיציה ואין קואליציה ואני יכול לריב איתו עוד שעה בוועדה המסדרת ולצעוק עד השמים, אבל נבוא לפה ואנחנו נדבר אותו דבר ואנחנו נחשוב אותו דבר.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
תתקדם, יעקב, אין פה ועדה מסדרת.
רם שפע (העבודה)
בסדר, התייעצות משותפת לכל חברי הוועדה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
שפע, אנחנו נביא מתווה מוסכם, אבל משמעותי יותר ושלם ומהיר יותר מבקשת הדחייה שהוצגה פה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
מיכאל, אפשר עוד חצי משפט?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
קודם כל אני מתחבר מאוד לדברים של חברי בועז טופורובסקי ובאמת בועז הוא לא מהאנשים שמתלהמים ואני רואה אותך פה ואתה באמת מדבר פה, שכנעת אותי בזה שלא צריך לתת אפילו שישה חודשים, צריך להוריד פה אפילו פחות.

אני רוצה להגיד, במסגרת הדיונים של ועדת הכלכלה לא פעם ישבו פה קצינים ממשטרת התנועה והציגו פה נתונים לדעתי מפחידים, למשל מספר הנהגים שנוהגים ללא רישיון, זה הגיע למאות אלפי אנשים. אז כשאנחנו מדברים על אכיפה של המערכת הזאת אנחנו צריכים לקחת בחשבון גם את העניין הזה שהרבה אנשים פשוט לא ירצו להתקין את זה ואיכשהו אנחנו צריכים להתמודד עם הנתון הזה. אנחנו יודעים שאנשים שנכנסים לאוטו ונוהגים ללא רישיון, אז בטח ובטח בנושא הזה, הם פשוט לא יתקינו ולא אכפת להם מזה. צריך גם לתת איזה שהיא דעת בעניין הזה.

וכמובן, כמו שאמרתי, צריך להציג נכונות יותר רחבה בשביל שוועדת הכלכלה תקבל את זה, כי הוועדה הזאת אמורה לפקח, היא לא אמורה להסכים לכל דבר שמשרד התחבורה מציע, להיפך, הוועדה הזאת צריכה לתת את הדעת בעניין שלה והרבה פעמים אנחנו אלה שדוחפים שהמשרדים יקבלו את ההצעות שלנו ולכן זה חשוב ששמעתם את כל הדיון הזה פה היום.
יעקב אשר (יהדות התורה)
היושב ראש, עוד משהו קטן שאני חושב שהוא גם חובה, גם חובה כאנשים כי באמת גם שיבחנו את הפעילות של בועז, אבל מאחר שיש חילופי ראשי ועדות, פה היו בחירות באמצע והיה ככה והיה ככה והיה ככה, אבל צריך להגיד באמת, וזה להגיד לך, כי אתה איש ביצוע בסופו של דבר, לוועדה הזאת יש כוח בנושא של תאונות דרכים, לא הרבה מאוד, אבל כשהיא מתעלקת היא יושבת על זה ולא תעזוב את זה. ואני רוצה לומר לשבחו של היושב ראש איתן כבל שהפך את הנושא הזה לנושא מאוד מאוד חשוב, עשו פה ועדת בדיקה, אני חושבת שהיא הייתה חסרת תקדים, עם דוח שלם שלאחר מכן ועדות המשנה המשיכו - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
רובו לא יושם.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אמרתי תמיד שאיתן כבל לא פה, תקשיב טוב, זה נזק לבניין הזה, הוא באמת אחד הפרלמנטרים ואנשי הביצוע הטובים שיש, אבל אני אומר לך את זה, כי אני יודע שאתה בא לעבוד, העיר ירוחם יכולה להעיד על זה, כל אבן מאבניה יכולה להעיד על זה, לכן אני אומר שהנושא הזה, אם תיקח אותו, אני ראיתי בעיניים שככל ששיגענו את אנשי המשטרה והתחבורה, היו עשר ישיבות של ועדת הכלכלה לפחות בקדנציה אחת ו-22 ישיבות של ועדת משנה לנושא של בטיחות בדרכים עם מעקבים והכול וקרו דברים ויקרו דברים. אני ממליץ לך להרים את הנושא הזה הכי גבוה שרק אפשר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חבר הכנסת יעקב אשר, אנחנו כיוונו לדעת גדולים כי אחת הדרישות שלנו ממשרד התחבורה, בנוכחות השרה, כבר להציג, רצינו תוך חודש, אבל השרה אמרה שהיא צריכה טיפה יותר זמן, את כל הסוגיה של תאונות הדרכים.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אבל אז יגידו שלא היה תקציב.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בדיוק, אבל איפה תקציב?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בועז, אז כנראה שהדיון הזה יהיה לפני תקציב המדינה, לפני שהוא עובר, אבל הוא לא יהיה הראשון ולא האחרון, אני יודע גם בפועל שמצד אחד היו פרלמנטרים שנאבקו את המאבק, לא תמיד מצאנו שרים שזה הנושא בליבם ובנפשם, דווקא פה קיבלנו איתות שהנושא הזה חשוב לשרה והיא רוצה להתמסר אליו, אז אנחנו נותנים את הכבוד ואת הזמן.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
האוצר אולי?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, שנייה. אנחנו נשמע את עורך דין דוד טמיר, התייחסות. חבר'ה, יש לי פה הרבה דוברים ולא כולם ידברו, אבל אתה תדבר, אחרי זה הסמנכ"ל, אחרי זה אריאל הבר ממשרד האוצר, אחרי זה סימונה זילבר מהמשטרה, יש פה עוד יצרנים של פתרונות לרכב שהנוכחות שלהם איתנו מבורכת, אם אני אצליח אני אאפשר לאחרים לדבר. זה סדר הדוברים, בבקשה, דוד.
דוד טמיר
ראשית אני אפתח ואני אגיד שהיו קשים לי הדברים של חבר הכנסת טופורובסקי. אני חושב שלהגיד עלינו שאנחנו מבזים את הוועדה הזאת או עושים ממנה צחוק, אני חושב שזה באמת, מעבר לזה שאין קשר בין האמירה לבין המציאות, אני חושב שזה לא נעים גם בפן האישי, אנחנו היינו ביחד בדיונים הקודמים ואני חושב שזה לא ראוי. אתה ראית את העבודה שאנחנו עשינו, גם הניסיון שלנו היום לבוא הנה בפני הוועדה זה ניסיון שנעשה אחרי עבודת חשיבה משמעותית שנעשתה במשרד. אין כאן דברים שנעשים, ודאי שלא בכיוונים האלה, אני חושב שברמת השיח, אני חושב שגם מול עובדי ציבור שמגיעים לוועדה, אני חושב שזה לא היה ראוי.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אבל זה לא אישי, אל תיקח את זה אישי. אל תהפוך את זה לאישי.
דוד טמיר
לא, אני חושב שיש קלות להגיד - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, לא אמרנו עליך משהו אישי, כי יש לצערי במשכן הזה, מדברים דברים אישיים, אין פה שום דברים נגדך.
דוד טמיר
אני לא לוקח את זה אישית, אני אומר שהדברים לא היו מכובדים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה - - - לגמרי, עזוב את הניסוח.
דוד טמיר
אני רוצה להיכנס עכשיו לתת מענה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אתה רוצה שאני אשווה בין איך אותם אנשים התייחסו לחברי הוועדה לאשר את התקנות ואיך הם לא התייחסו עכשיו כשהם מבקשים לדחות אותן? אתה רוצה? אני יכול לעשות השוואה ואז אנשים יגידו אם עכשיו - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
בואו נתקדם.
דוד טמיר
אני חושב שאמרתי את הדברים, אני חושב שאנחנו יכולים להמשיך הלאה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הרב בועז, דבריך נאמרו, נשמעו ומהדהדים פה וישפיעו על כולנו, ודוד אומר: אני רוצה לשמור על כבוד אנשי המקצוע ולא להתבוסס בעניין, בואו נתקדם.
דוד טמיר
לגבי הטענות הענייניות שהוצגו, אז דיבר חבר הכנסת אשר לגבי קמפיין, הוא אמר שהוא לא יודע אם היה קמפיין. נמצאים איתנו כאן נציגים של הרלב"ד, אנחנו כבר כמה חודשים בקמפיין תקשורתי שנעשה בנושא הזה ספציפית, בקמפיין שנעשה, מפולח לגבי מגזרים שונים, באפיונים שונים, והקמפיין הזה בתוקף באוויר. אנשי הרלב"ד יוכלו לתת נתונים ביחס לקמפיין.
עינת סגל
שגם מזכיר את ה-1.8.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תראו, אני שאלתי את בועז אם הוא מכיר את זה, כי אני פחות מסתכל במדיות שאתם - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני חייב להודות שאני אישית גם לא נחשפתי לשום קמפיין למרות שאני איש תקשורת לשעבר ואנחנו כולנו עוקבים.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני לא מכיר את זה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא נחשפתי לאף פרסומת.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא נחשפנו, אז משהו לא עובד.
דוד טמיר
הקמפיין רץ ברדיו, ברדיו אני אישית שמעתי, הוא נעשה במדיה החברתית.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני באמת לשמוע, אני רוצה לשמוע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברי הכנסת היקרים שלי, אתם כל אחד דיבר בלי שהפריעו לו. יש עשרות אנשים בזום, לא נצליח לשמוע אותם, אני מבקש מכם להתאפק עכשיו ולאפשר לאנשי המקצוע לדבר ולעוד כמה עמותות, אחר כך נצא להפסקה, חברי הכנסת, נגבש מתווה ונחזור. בבקשה, תסיים.
דוד טמיר
מעבר לקמפיין שנעשה במדיה החברתית אני יכול להגיד שלמשרד התחבורה ענף מדיה חברתית מאוד חזק שפועל, הנושא הזה של מערכות התראה למניעת שכחת ילדים ברכב היה אחד הדפים הנצפים ביותר במדיה החברתית של משרד התחבורה, כך שאני חושב שאי אפשר להגיד שהציבור לא מכיר ולא יודע. זה לעניין הקמפיין.

לעניין ההארכה שאנחנו מבקשים, הובאה כאן איזה מין אמירה כאילו שמשרד התחבורה ביקש לדחות בשנה, סוג של דחייה של אחרינו המבול או משהו בסגנון הזה. אני רוצה לתקן את הדברים האלה, על פי הנתונים שיש לנו, שזה נתוני 'בטרם', שאלה הנתונים שכל הטיפול בנושא הזה מתבססים עליהם, אני מקריא, בחודשים ינואר, פברואר, מרץ, במשך העשור האחרון לא נרשם אף ילד שנהרג כתוצאה מהתופעה, כנ"ל גם לגבי חודש נובמבר. בחודש דצמבר, בעשור האחרון היה ילד אחד שנהרג מהתופעה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
חורף.
דוד טמיר
וגם כשהיה דיון בסבב הקודם אנחנו אמרנו את זה והדברים הובהרו.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אז אם לא צריך תבטלו את הכול, נו מה הבעיה?
דוד טמיר
אנחנו אמרנו שהבעיה, ולא צריך להיות מהנדס בשביל להבין שהבעיה רלוונטית במיוחד בחודשי הקיץ כאשר הטמפרטורות עולות ולכן הדחייה שלנו בעצם הייתה דחייה, אנחנו נמצאים עכשיו בחודש אוגוסט, דחייה של שלושה חודשים או ארבעה חודשים הייתה מביאה אותנו לחורף וזה לא מספיק זמן, מה גם שהיתרון שאנחנו נשיג בזה, אנחנו חושבים שהוא לא יתרון מסכן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
דוד, הנקודה הובהרה. תודה רבה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אני לא מסכים עם החורף, אם ילד יקבל איזה שהוא הגבלה או שיתוק בגלל זה והוא לא מת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
נכון, גם החורף מסוכן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
גם בחורף הרבה פחות רואים שילד תקוע באוטו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
גם החורף מסוכן, גם השמשה לא שקופה, גם לא רואים טוב.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא שקופה, אדים, סיפורים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסדר, עכשיו אני מבקש, הסמנכ"ל אבנר, אתה רוצה להשלים? לכל דובר עכשיו יש דקה בלבד, נאומים בני דקה, כמו במליאה. אבנר פלור.
אבנר פלור
אני רוצה להשלים כמה דברים. אנחנו מאז שהתקנה חוקקה עשינו המון המון צעדים כדי להגיע ל-1 באוגוסט עם כמות מערכות לציבור, חלק מהמהלכים שעשינו זה מה שנאמר פה בנושא של הקמפיין, שתיים, מה שעשינו, יצאנו עם הדרישות שלנו ועובדה שמחודש אפריל-מאי שהיו שלושה יצרנים ויזמים הגענו ללמעלה מ - - - יזמים ויצרנים. המחיר שהתחיל 500, 600, 700 שקל ויותר הגיע עכשיו למחיר של 300 שקל ו-250 שקל ואפילו פחות. כל הנושא הזה של מתן התמריצים לכלי הרכב החדשים שהתחלנו מינואר זה גם עוד איזה שהוא מהלך שיש כבר למעלה מ-8,000-7,000 כלי רכב שהמערכת נמצאת בהם עם הקנייה, כלומר כל מה שהמשרד יכול היה לעשות, הן בהיבט ההסברתי, הן בהיבט של ההקלות בדרישות המקדמיות ליבוא של המערכות, להכנסת מערכות ביבוא אישי וכו', זה נעשה.

אחרי כל הצעדים האלה ואחרי כל מה שנעשה כנראה שזה לא מספיק ועובדה שמתוך 800 או מיליון מערכות שאמורות להיות כאן ולספק לאזרחים יש רק 300,000 ומתוכם מכרו רק 50,000. כל הכוונה שלנו זה להגיע מוכנים ולתת לציבור את המערכת במחיר הסביר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבנר, תודה רבה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
רק הסיפור על המכס הוא חצי מדויק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אתה יודע שאמרו פה בלי שתדע שאתה מהטובים באנשי המקצוע.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
נכון.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אז רק שתדע את זה שיש כאלה פה שמכירים אותך ויודעים לפרגן על עשייתך. אני מבקש לשמוע את נציג האוצר, בבקשה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אבל זה רק חצי, היה מכס למוצרים מסין, רק מאירופה לא היה מכס. אז המוצרים הזולים לא היו זולים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, בועז. נציג האוצר דקה. אני רוצה למקד אותך, איך אפשר להביא מתווה כפי שעשיתם עם אמצעי נהיגה אוטונומית, שסבסדתם לנהגים שיתקינו, איך אפשר לעודד גם במקרה הזה, אולי באגרת הרכב או באותו מודל שעשיתם? בבקשה, אריאל.
אריאל הבר
ברשותך, אני אתייחס, אני אשתדל לעמוד במגבלות ואתייחס לנקודה אחת שעלתה מוקדם יותר. אני חושב שבשנה האחרונה כן נעשו שיקולים גם בממשלה ובכנסת בנוגע לתקנות, שלא רוצים שהציבור יעבור על החוק אז צריכים להתקין תקנות גם שניתן לעמוד בהן. זו נקודה אחת.

נקודה נוספת ביחס לשאלה שהעלית עכשיו, קיים חשש שהחלת חובה ובטח סבסוד דווקא יעלו את המחיר של המערכות, לא יורידו אותן, כמו שכולנו מנסים וכמו שמשרד התחבורה פועל כבר תקופה די ארוכה להוריד את מחירי המערכות. לא התקיים דיון בחודשים האחרונים - - -
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל יש לך שוק היום, תקבע סף.
אריאל הבר
אנחנו כמובן פתוחים לדיונים כאלה ולוקחים הכול ברצינות. ברור לכולם שהדבר הזה יבוא על חשבון דברים אחרים והשאלה על מה, על חשבון מה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
משרד התחבורה לא דן איתו וכמובן תחבורה את האוצר לא מעניין.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אומרים ביהדות שפיקוח נפש דוחה דברים רבים, אבל אנחנו מציבים בפניך אתגר וזה לא אחריותך, משרד התחבורה שמתכנן את תקציבו יידרש להציג לנו מול האוצר הסכמות גם בסיוע למימון המערכות ברכבים הקיימים מול החדשים, שזה כבר מושת על היבואנים.

אני מבקש מרב פקד סימונה זילבר, אם את יכולה ככה בדקה להציג לנו מה שחשוב לך. בבקשה.
סימונה זילבר
בוקר טוב. גם אנחנו מצטרפים לברכות לוועדה, ברכות ליושב הראש. העמדה שלנו מלכתחילה הייתה תומכת בתקנות האלה שהן מצילות חיים, לתקנות האלה נצבע קנס של 250 שקל וארבע נקודות ומרגע שזה ייכנס לתוקף אנחנו נאכוף במסגרת הפעילות השוטפת שלנו להצלת חיים.

מה שהבהרנו בדיון קודם של הוועדה בנושא הזה, בדיון בינואר, את מגבלות האכיפה שלנו ואני מבקשת שוב להבהיר את זה. אנחנו בעצם נוכל לבדוק רק אם יש מערכת או אין מערכת, הדרישה המקדמית שעלתה בתקנות לבקשתנו שהמערכות יהיו מסומנות הייתה דרישה של סימון בר קיימא והדרישה הזאת נמחקה מהנוסח הסופי של התקנות והומרה בסימון של האריזה. סימון של האריזה, ברור לכולכם ששוטר לא יכול לאכוף, אז רק לסבר את האוזן שמערכות שהן לא מוצרים בפס הייצור מה שאנחנו נוכל לבדוק זה אם יש מערכת או אין מערכת על בסיס מה שהנהג ידווח.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה, סימונה. שני חברי כנסת יאמרו ממש קצר ולעניין ואנחנו נתכנס, חברי הכנסת, בחדר נפרד ואז נחזור אליכם. אוסאמה, בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן, בוקר טוב, אדוני היושב ראש, חבריי חברי הכנסת. קודם כל לא יצא לי להיות בישיבת הפתיחה וזו הזדמנות לאחל לך בהצלחה ואני בטוח שאתה תצליח ותמלא את תפקידך, כמו שאני מכיר אותך.

הנושא הזה, אדוני היושב ראש, הוא נושא כאוב מאוד, במיוחד בחברה שלנו, בחברה הערבית, אם אנחנו מדברים על מספרים אז מאז 2015 עד 2020 17 ילדים נפטרו בגלל ששכחו אותם ברכבים, מהם תשעה מהחברה הערבית. גם אפרופו תאונות דרכים, תמיד אני מנצל כל הזדמנות לשבח את חברי בועז על העבודה ועל ההתמדה, אפילו כשהוא מקריא את השמות מדי יום, אז גם בתאונות דרכים אחוז הנפגעים מקרב החברה הערבית הוא כמעט 30% כאשר האחוז שלנו מכלל האוכלוסייה הוא 20%, 20% ומשהו. אז באמת צריך לטפל בעניין הזה.

אני גם חייב לשבח ולציין את עבודתו של חברנו לשעבר חבר הכנסת יוסף ג'בארין שהיה יושב ראש הוועדה לזכויות הילד שעסק בנושא הזה. הקורבן האחרון היא ילדה בת 3, רויא חליל אבו עג'אג' מכסייפה ב-20.6 היא נשכחה ונפטרה ברכב. אני חושב שגם אז אמרנו שהאוצר צריך להכניס את היד לכיס ולסבסד ולא להטיל את כל המעמסה הכספית על ההורים, במיוחד אם יש כמה ילדים במשפחות ברוכות ילדים אז העלות היא רבה, אבל אני אמרתי עכשיו בוועדת חוץ וביטחון ובוועדת חוקה שכשבאים ורוצים להאריך את ההכרזה על מצב החירום לעוד שנה וגם כאן עוד שנה ואני חושב שהממשלה הזאת, אם היא נקראת ממשלת שינוי, אז היא צריכה להתחיל לעבוד מהר. אז אני לא אומר, בסדר, חודש ומשהו, אבל לבוא לבקש שנה ולעבור את הקיץ הגיהינום הבא - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה שטוב אצלך, חבר הכנסת אוסאמה סעדי, שאתה דפקת איחור אופנתי וסיכמת לנו את הדיון שהיה פה, כי בועז קיבל מחמאות וכל מה שאמרת - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
קלעתי לדעת גדולים תמיד, אדוני היושב ראש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אבל אנחנו שמחים שאתה איתנו. חבר הכנסת רון כץ, בבקשה, ואז אנחנו נתכנס פה בחדר נפרד, בבקשה.
רון כץ (יש עתיד)
היושב ראש, אני - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בוא איתנו לחדר ונעדכן אותך.
רון כץ (יש עתיד)
בדיוק, בוא נתכנס, יש לי דעה בנושא זה ואני מבקש לבנות אותה מחדש.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
עשר דקות הפסקה, בבקשה, חברי הכנסת.

(הישיבה נפסקה בשעה 10:42 ונתחדשה בשעה 10:52.)
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברים, מליאת הכנסת תיכף מתחילה ואנחנו רוצים להגיע למתווה. חברים, יש לנו שמונה דקות לסכם. בשביל השקיפות והיושרה, ניהלנו דיון עם השרה לנסות לגבש מתווה שגם היא תוכל לעמוד בו ולבצע, שמענו את המגבלות שלה ואת האילוצים ואנחנו מביאים מתווה קרוב מאוד לרצונה שהוא על דעת כלל חברי הכנסת, אני מקווה גם שרם יצביע בעדו.
רם שפע (העבודה)
אתה פה, אז אני לא מצביע.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
השרה ביקשה לאשר את הכניסה לתוקף ואת האכיפה באפריל, אנחנו כחברי כנסת קבענו את המתווה את הבא, בנוכחות השרה יתקיים דיון על תוכנית העבודה למניעת שכחת ילדים ברכבים בנובמבר ולפני אישור תקציב המדינה, אם תקציב המדינה יאושר קודם אז היא תגיע קודם, מיד לאחר הפגרה. בוא נגיד ככה, בין 15 באוקטובר עד 1 בנובמבר השרה תציג פה את תוכנית העבודה שלה לנושא הזה.

התקנות ייכנסו לתוקף ב-1 בינואר וב-1 במרץ תחל אכיפה, למה אנחנו עושים את זה בחורף, דווקא במועד שיש סיכון פחות גבוה? המערכות ייכנסו, הנהגים יפתחו מודעים, כך שבאפריל-מאי כשהטמפרטורות עולות כל המערכת התכווננה וגם קמפיין יחל בחורף וכו'.

בנובמבר אנחנו מצפים מנציגי האוצר ונציגי התחבורה להציג לנו מתווים מעשיים לסיוע למשפחות שאמורות להתקין את זה ברכבים ותיקים כשכמובן ברכבים החדשים זה יותקן מראש ולא יושת על ההורים או בעלי הרכב. זה דבר דרמטי עבורנו, נעשו תקדימים במשרד התחבורה לעודד התקנות של טכנולוגיה מצילת חיים בנהיגה אוטונומית של רכב באותו מתווה בעלויות הרבה פחות גבוהות לסייע להורים ולכל מסיעי הילדים בעלויות.

אני מבקש מהיועץ המשפטי שלנו להקריא את הדברים, נצביע, אני מקווה פה אחד.
יעקב אשר (יהדות התורה)
רק נושא קמפיין, שיקדישו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כמובן, בנובמבר נקבל את תוכנית העבודה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אולי ננקוב את התאריך בנובמבר. מיכאל, לא במהלך חודש נובמבר, אלא עד תאריך מסוים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, קבענו מה-15 באוקטובר עד ה-1 בנובמבר.
איתי עצמון
צריך להקריא את תיקון התקנה.
רם שפע (העבודה)
אני אשמח רק שתתייחס ל – אני מודה שלא הבנתי את המשמעות של ינואר ומרץ.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל לא יהיו לך תקנות עוד חמש דקות.
רם שפע (העבודה)
בסדר, מה לעשות? אתה רוצה להצביע - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני אסביר לך, רם. אמרנו שהתקנות נכנסות לתוקף ב-1 בפברואר וב-1 במרץ יש אכיפה.
איתי עצמון
האכיפה נכנסת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
זה פער של חודש בין בקשת השרה למה שאנחנו אמרנו וזה סביר ומידתי.
איתי עצמון
האם יהיה דיווח אחד של השרה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, יהיה דיווח בנובמבר שקבענו בין ה-15 באוקטובר עד ה-1 בנובמבר בנוכחות השרה וכמובן לקראת היישום בפועל באזור אפריל השרה שוב תציג לנו איך המשרד מבצע הלכה למעשה שכן התקנות בתוקף.
איתי עצמון
גם הדיווח באפריל הוא בהשתתפות השרה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני חושב שהנושא הזה כל כך חשוב ואנחנו נעתרנו פה ל-90% מבקשת השרה והיא תכבד אותנו בנוכחותה ורצינותה להוביל את המהלך הזה.
רון כץ (יש עתיד)
יש לי רק שאלה לפני זה, היושב ראש. יש היום כיסאות עם התקנים מובנים בתוך הכיסא, אנחנו מדברים גם עליהם בתקנה הזו?
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
כן.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן. עכשיו, חבר'ה, אין זמן כי המליאה מתחילה ואנחנו רוצים לסיים.
איתי עצמון
צריך להקריא את התקנות.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בבקשה, דוד.
דוד טמיר
תקנות התעבורה (הוראת שעה) (מספר 6) (תיקון), התשפ"א-2021

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 69א(א) ו-70(17ד) ו-(17ה) לפקודת התעבורה (להלן – הפקודה), לעניין תקנה 2(2) -בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 ולעניין תקנות 2(1) ו-3- באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקינה תקנות אלה:

תיקון הפתיח.
1. בתקנות התעבורה (הוראת שעה) (מספר 6) (תיקון), התשפ"א-2021 (להלן – התקנות העיקריות) במקום הפתיח יבוא:
"בתוקף סמכותי לפי סעיפים 69א(א) ו-70(17ד) ו-(17ה) לפקודת התעבורה (להלן – הפקודה), לעניין תקנה 1(ב) -בהסכמת שר המשפטים ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 ולעניין תקנות 1(א) ו-2- באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מתקינה תקנות אלה:"

תיקון תקנה 1.
2. בתקנה 1 לתקנות העיקריות –
(1) בתקנת משנה (א), בפתיח –
(1) במקום "כ"ג באב התשפ"א (1 באוגוסט 2021)" יבוא – אני מבין שהתאריך הוא 1 בפברואר 22'. אנחנו נתקן כמובן את המועדים.
(2) במקום "י"ג באב התשפ"ג (31 ביולי 2023)" – אנחנו משאירים את זה יבוא "כ"ה בתמוז התשפ"ד? או שאנחנו נתקן את זה בהתאמה?
איתי עצמון
עד לשנתיים.
דוד טמיר
לשנתיים בעצם מיום התחילה.
איתי עצמון
הוראת השעה הייתה לשנתיים אז זה בעצם 31 בינואר 24'.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
קיבלנו עשר דקות הארכה לחרוג מזמן המליאה אז לנצל את הזמן, בבקשה, לא לרכילות, לעבודה.
דוד טמיר
(1)(ב) תוקן לשנתיים מיום התחילה בהתאם.

(2) בתקנת משנה (ב) בפתיח –
(1) במקום "כ"ח בטבת התשפ"ב (1 בינואר 2022)" –

זה מועד תחילת האכיפה שהיה קבוע, אנחנו דוחים את זה, אני מבין, ל-1 במרץ 2022?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן, קדימה.
דוד טמיר
(2) במקום "י"ג באב התשפ"ג (31 ביולי 2023)" יבוא – שנתיים ממועד התחילה בהתאם.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אל תגיד תאריכים, תעשו בהתאם, הכול בסדר.
דוד טמיר
תיקון תקנה 2.
3. בתקנה 2 לתקנות העיקריות, במקום "כ"ג בכסלו התשפ"ב (1 בדצמבר 2021)" יבוא –

זה בעצם מועד הדיווח של משרד התחבורה לוועדת הכלכלה?
איתי עצמון
כאן יהיו שני דיווחים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן, שני מועדים, עד 1 בנובמבר דיווח ראשון.
איתי עצמון
עד 1 בנובמבר וסמוך לו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
ועד 15 במרץ דיווח שני. שני המועדים האלה.
דוד טמיר
15 במרץ, קרי, כבוד היושב ראש, זה אחרי תחילת התקנות?
יעקב אשר (יהדות התורה)
תחילת התקנות ולפני היישום שלהן.
איתי עצמון
לא, יש שני דיווחים, אם אני מבין נכון. יש דיווח אחד לפני כניסה לתוקף.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
כן, עד ה-1 בנובמבר ראשון ובסמוך וב-15 במרץ השני.
יעקב אשר (יהדות התורה)
נכנס לתוקף, אבל עדיין לא קנסות.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, זה אחרי אכיפה.
דוד טמיר
לא, תחילת האכיפה נקבעה ל-1 במרץ.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אוקיי, אז אחרי, כן.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
האכיפה מתחילה ב-1 במרץ.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אז ב-15 יהיה דיווח.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
שבועיים אחרי תחילת האכיפה.
דוד טמיר
השאלה אם רוצים לקיים את הדיון לפני תחילת האכיפה או לאחר תחילת האכיפה?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, חכה שנייה, אני רוצה להגיד לכם עוד משהו קטן, תגידו לי. טופורובסקי, השרה אומרת הבנתי מרץ, תנו לי גם מועד האכיפה וגם התוקף במרץ.
רם שפע (העבודה)
שיהיה באותו תאריך.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מה אתם אומרים?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
מה זה נותן?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חבר'ה, השרה ביקשה.
רם שפע (העבודה)
אני רק רוצה להגיד - - -
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
רגע, רם, אני מייצג את זה מספיק טוב.
רם שפע (העבודה)
חד משמעית.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
זה מה שאתה רוצה, אדוני היושב ראש?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
אני חושב שאם היא אומרת: אני מחויבת ומרץ מקובל עליי, גם אכיפה וגם תוקף.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בסדר גמור.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
זה גם לפני פסח.
יעקב אשר (יהדות התורה)
אבל ובתנאי שיהיה קמפיין רציני ויהיה את תוכנית העבודה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יהיה, אנחנו נדאג שיהיה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לא, אתה לא יכול לדאוג שיהיה.
רם שפע (העבודה)
ואני רק מוסיף שאנחנו צריכים בימים הקרובים כולנו ביחד ללחוץ על תקציב, גם על משרד התחבורה וגם על האוצר, כי המשמעות היא שצריך עכשיו ללחוץ, לא באוקטובר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חבר'ה, קיבלנו עשר דקות הארכה ואני לא אחרוג מהן. בבקשה, דוד. הבנתם את התיקון?
איתי עצמון
לעניין הדיווח לוועדת הכלכלה אני רק רוצה להפנות את תשומת הלב לתקנה שקיימת היום כבר, אני פשוט רוצה לוודא שכל המרכיבים שכתובים בדיווח היום רלוונטיים גם לשני הדיווחים שאתם מבקשים. מה שכתוב היום, שהשרה אמורה לדווח לוועדת הכלכלה לגבי יישום התקנות, היערכות לאכיפה, זמינות מערכות להתראה להשארת ילדים ברכב לרכישה בישראל, מחיר המערכות ומספר היבואנים המייבאים מערכות כאמור לשם שיווק בישראל.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
במימון המדינה.
איתי עצמון
בדיוק, בחינת האפשרות למימון המדינה או להשתתפות של המדינה בעלויות.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, בלי בחינה, בלי המילה 'בחינה'.
איתי עצמון
לא, זה דיווח, מדובר על דיווח. מה ידווחו?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
כמה מימון המדינה נותנת.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
בסעיפים אחרים לא כתבת בחינה, תכתוב כולל האפשרויות לסבסוד במימון המדינה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
בדיוק, שהיא תדווח כמה המדינה מממנת, לא בחינה של הדבר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
ההצעות למימון וסבסוד.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
יפה. מה עוד, חברים?
איתי עצמון
עוד דבר קטן. מכיוון שהתקנות, אם לא היינו דוחים אותן הן היו נכנסות לתוקף ב-1 באוגוסט ואני אינני יודע אם במשרד המשפטים יספיקו לפרסם אותן עד 1 באוגוסט, אני מציע שנקבע כבר שמועד התחילה של התיקון הזה יהיה 1 באוגוסט.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
של התיקון של?
יעקב אשר (יהדות התורה)
של עכשיו.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
של מועד התחילה?
איתי עצמון
התחילה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
מקובל עלינו, היועץ המשפטי. יש עוד דברים שצריך להגיד ברגע הזה?
איתי עצמון
אני רק מבהיר, הוראת השעה בעצם כולה תהיה לתוקף לשנתיים ב-1 במרץ.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כי הכול נדחה בהתאם.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אז אנחנו נשארים ב-1 בפברואר?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
לא, מרץ שניהם, תוקף ואכיפה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה מקובל?
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
כן.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
מקובל. אני לא יודע אם זה מקובל על היבואנים.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
סגל, קצר.
עינת סגל
קצר מאוד. אני רוצה לנצל את המעמד ואת הפורום קודם כל להגיד תודה ליבואנים שעשו באמת עבודת קודש בזמן מאוד מאוד קצר ולבקש מכם, אם אתם יכולים - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
לתבוע את המדינה.
עינת סגל
להתחיל בשיווק שלכם. זה לא מצחיק, כי השיווק שלהם מאוד אפקטיבי וזה ממש לא מצחיק, מספיק תראו סרטון של אחד מהם אז תבינו כי השיווק שלהם פונה למקום אחר, הוא פונה ל - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, כשהמדינה אוכפת לא צריך שיווק.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
חברים, אנחנו בסוף הדיון.
עינת סגל
הוא פונה בסופו של דבר לבעיה האמיתית כשהבעיה היא 'לי זה לא יקרה'.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
הפרגון שלך במקום, תודה רבה, כי בלעדיהם לא נוכל להביא את המערכות האלה, היו צריכים להיערך ולדעת שהמדינה רצינית ושהכול נכנס לתוקף. הדיווח השני של השרה יהיה ב-15 במרץ על המימוש בפועל של כל מה שנידון פה.

אנחנו מצביעים. מי בעד?

הצבעה
אושר.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
פה אחד. גאה בכם. מודה גם לאנשי המקצוע, גם אם היו פה רגישויות, בסוף זה להצלת חיים ובוא נביא את הדבר הזה וזכינו להציל נפשות בישראל, גם דוד.
דוד טמיר
תודה רבה, בהצלחה.
היו"ר מיכאל מרדכי ביטון
תודה רבה לכם.


הישיבה ננעלה בשעה 11:04.

קוד המקור של הנתונים