פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



10
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
26/07/2021


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 1
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום שני, י"ז באב התשפ"א (26 ביולי 2021), שעה 9:45
סדר היום
בחירת יושב-ראש ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
נכחו
חברי הוועדה: אפרת רייטן מרום – היו"ר
מירב בן ארי
אלינה ברדץ'
מאזן גנאים
יוראי להב הרצנו
מופיק מרעי
חברי הכנסת
איתן גינזבורג
אחמד טיבי
יעקב מרגי
יבגני סובה
אוסאמה סעדי
בועז טופורובסקי
מוזמנים
יו"ר הכנסת מיקי לוי
יו"ר ועדת הכנסת ניר אורבך
מזכירת הכנסת ירדנה מלר הורוביץ
אלינור ימין – סגנית מזכירת הכנסת
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
חפציבה צנעני



בחירת יושב-ראש ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
ניר אורבך (יו"ר ועדת הכנסת)
בוקר טוב לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה המיוחדת של ועדת העבודה והרווחה. אקרא כרגע הודעה, ואני שמח להעלות להצבעה את הבחירה של חברתי, חברת הכנסת אפרת רייטן. הודעה: בהתאם להוראות סעיף 106(א)(1) לתקנון הכנסת, הוועדה תבחר יושב-ראש מבין חבריה לפי המלצת ועדת הכנסת. ועדת הכנסת החליטה להמליץ לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות לבחור בחברת הכנסת אפרת רייטן מרום כיושבת-ראש הוועדה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אין בריאות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
יש עדיין. עוד לא אושר במליאה.
ניר אורבך (יו"ר ועדת הכנסת)
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
אפרת רייטן מרום (העבודה)
מותר להצביע בעד עצמי?

הצבעה

בעד הצעת ועדת הכנסת – פה אחד
נגד – אין
נמנעים – אין
הצעת ועדת הכנסת לבחור בחברת הכנסת אפרת רייטן מרום ליושבת-ראש ועדת העבודה, הרווחה והבריאות נתקבלה.
ניר אורבך (יו"ר ועדת הכנסת)
אני שמח. מאז שהיכרתי אותך בכנסת, אני ממש שמח שאת מונית לראשות הוועדה הזאת, ואני סמוך ובטוח שתעשי אותה בצורה מקצועית וטובה. בבקשה, אני מעביר לך את השרביט. בהצלחה.

(היו"ר אפרת רייטן מרום, 09:45)
מירב בן ארי (יש עתיד)
בהצלחה.
יו"ר הכנסת מיקי לוי
בהצלחה.

שוב, בוקר טוב. זכות גדולה בסיבוב הראשון בכנסת להיות ראש ועדה ולא לעבוד בחפירות של הוועדות עצמן. עשיתי את זה כמעט תשע שנים, שמונה שנים ומשהו. זו זכות גדולה ובהחלט ראויה להערכה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ולא זכית להיות יושב-ראש ועדה?
יו"ר הכנסת מיקי לוי
לא.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הוא שודרג – ישר יושב-ראש כנסת.
יו"ר הכנסת מיקי לוי
אני יכול להגיד שאני ממש מצטער על כך שחברים, חברינו חברי הכנסת מהאופוזיציה, לא נמצאים כאן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אדוני, יש כאן חברי אופוזיציה.
יו"ר הכנסת מיקי לוי
מי?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
טיבי ואוסאמה.
יו"ר הכנסת מיקי לוי
בסדר. נכון. ברוכים הבאים. אבל, אני מתכוון למי שאני מתכוון.
מירב בן ארי (יש עתיד)
כל הכבוד.
יו"ר הכנסת מיקי לוי
למרות שהקואליציה הושיטה יד, באמת הושיטה יד לשלום, ועשתה מאמצים בלתי רגילים לשפר את היחס – אצלי במשרד עשו שלוש ישיבות לפחות בנוסף לעשרות טלפונים שאני עשיתי יחד עם החברים האחרים כדי לנסות לפייס את הצד השני - -
מיכל רוזין (מרצ)
וויתורים.
יו"ר הכנסת מיקי לוי
- - וארבע ועדות, ועדות ועדות, מעבר לוועדות משנה, העברנו לשליטת האופוזיציה ושיפרנו את היחס בוועדות עצמן, וגם אני התרציתי והסכמתי לתת חמישה סגנים ליושב-ראש כדי שהכנסת תתחיל לעבוד, אני חושב שאפשר היה לעשות את זה אחרת. אפשר לבוא בהידברות. אי-אפשר לעשות ברוגז על כל דבר. הכנסת אמורה וצריכה להתחיל לעבוד. צר לי שאנחנו עושים את זה ללא החברים שלנו מהסיעות האחרות ראוי – אתם יודעים מה? – שהם יבדקו את עצמם, ואולי גם אנחנו, למרות שעשינו מאמצים בלתי רגילים כדי לרצות את הצד השני. אני לא רוצה להזכיר נשכחות וכמה ועדות אנחנו קיבלנו כשהיינו באופוזיציה. זה לא על השולחן הזה. זה ממש כמה מילים מתוך הלב. קשה מאוד לנהל את הכנסת עם אוירה כזו. אנחנו יריבים פוליטיים, אבל בסוף אנחנו חברים, בסוף יש כאן כנסת לנהל ובסוף צריך לשנות את הסגנון. אתמול צפיתי בסרט – אני מזועזע ממנו – "חרבה ירושלים בגלל שנאת אחים". האווירה כאן צריכה להשתנות, ואני נחוש להוביל את הנושא הזה.

אני אומר את זה, כי אני מגיע אלייך, אפרת. נכון שלא היית שופט, אבל אין לי אפשרות אחרת להגדיר את זה – את המזג השיפוטי הנוח שלך ונעימת ההליכות, ואין לי בכלל ספק שגם בגלל האיכויות האחרות תצליחי להוביל את הוועדה המאוד חשובה הזאת לשיאים, לחוף מבטחים ולקבל כאן החלטות שהן לטובת הכלל, לטובת הציבור הישראלי.

זכות גדולה נפלה בחלקך – באמת תעריכי את זה. אני יודע להעריך את זה – להיות יושבת-ראש ועדה כזו חשובה. אני מאחל לך בשמי, בשם חבריי מכל הבית הזה, אופוזיציה וקואליציה – ואני אדבר גם בשמם והם יסלחו לי – הצלחה בהמשך הדרך. אנחנו כאן, כנסת ישראל, עובדי הכנסת, המזכירות, הייעוץ המשפטי, מזכירת הכנסת, כדי לתת לכם את השירות המיטבי כדי שתצליחי בתפקידך. הדלת שלנו פתוחה; ככל שתצטרכי, אנחנו ניתן סיוע.

בהצלחה. בהצלחה מכל הלב, ובאמת עם כל הנשמה. בהצלחה לך.
היו"ר אפרת רייטן מרום
תודה רבה.

האמת היא שאת הנאום הכנתי כבר לפני שבועיים. ידענו שהוועדה אמורה לקום כל יום, ובאמת שציפיתי – אני כבר מודה – שכן יגיעו כל חברי או כל נציגי מפלגות האופוזיציה לוועדה הזאת, וגם אני חשה תחושת אכזבה מסוימת, ואני מודה מאוד לחבר הכנסת אוסאמה סעדי ולחבר הכנסת טיבי שהגיעו לוועדה והגיעו לישיבה הראשונה, לישיבת הפתיחה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אגב, זו תקופת הזוהר שלי ושל אוסאמה.
היו"ר אפרת רייטן מרום
זה חקוק באותיות זהב, ואנחנו נזכור לך את זה, כי אנחנו ככה מגלים, אתה-יודע, עוד פן באישיותך, וזה חשוב לנו מאוד.

בסופו של יום, באמת מה שיהיה כאן זה ועדה שתעבוד ביחד על נושאים עבור הציבור כולו. כבר במגעים וכבר בשיחות שניהלנו קודם לכן גם עם חברי אופוזיציה – אגב, שאינם נמצאים כאן כרגע – דיברנו על שיתופי פעולה שיהיו כאן בוועדה, דיברנו על ועדות משנה ודיברנו על הרבה מאוד דברים שאנחנו צריכים לעשות ואנחנו גם נעשה ביחד. לכן, אני רואה את היעדרותם מהישיבה הזו כסוג של אקט מחאה מצידם, ואני אשים ליד זה כוכבית; אני מאוד מקווה, ושוב מזמינה אותם להצטרף גם לישיבה הזו וגם לבאות שיגיעו היום ובימים הקרובים.

ברשותכם, היות שכבר כתבתי את הנאום שלי לפני שבועיים, גם אקריא אותו. שוב, תודה רבה לכבוד יושב-ראש הכנסת הנכבד חבר הכנסת מיקי לוי וליושב-ראש ועדת הכנסת ניר אורבך, ואני מבקשת להודות גם למזכירת הכנסת ולומר שבאמת התקופה האחרונה הייתה מהקשות והמאתגרות שאנחנו ידענו כחברה וכפרטים, כשאנחנו באמת בלי יוצא מן הכלל, כל אחד מאיתנו נדרש להתמודד ולהסתגל לחיים שהם שונים ממה שידענו קודם לכן: ההתמודדות עם המגפה חסרת התקדים, עם העמידה שלנו בימי הלחימה בעזה וגם המאבקים היומיומיים הכלכליים, הנפשיים והחברתיים. את כל ההתמודדות הזאת אנחנו עושים, כשבעצם אנחנו מצפים מעצמנו, והחברה והמשפחה מצפות מאיתנו, להמשיך ולשמור על הערכים שלנו כפרטים וכחברה ולשמור על כבודנו ועל בריאותנו.

אני רוצה להודות לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת ה-23 בראשות חבר הכנסת חיים כץ, שפעלה באמת ללא לאות ועשתה כמיטב יכולתה למען הציבור ורשתות הביטחון הסוציאלי הנדרש. ליושב-ראש הוועדה לשעבר ובעיקר לצוות המקצועי המסור של הוועדה: תודה רבה בשם כולנו. אני חושבת שהעברתם אותנו, חברי הכנסת, ואת הציבור כולו שיעור בנחישות ושיעור בעשייה מעל ומעבר למען הציבור.

עם זאת, כולנו יודעים שהעבודה לא הסתיימה ושהמאבקים עדיין קיימים, והציבור שמסתכל עלינו בתקווה נושא עיניו אל הכנסת כמי שמייצגת אותו – עדיין נוכחים וקיימים.

אני מודה על ההזדמנות הזאת שנפלה בחלקי למלא תפקיד שכולו אנושיות והוא בעל השפעה מכרעת, לעתים, על חיי היומיום של כולנו בחברה. ברשותכם, אוכל גם לצטט מילים של יושבת-ראש ועדת העבודה והרווחה, כשבפעם האחרונה ישבה כאן אישה לפני 30 שנה, - -
רם שפע (העבודה)
אורה נמיר.
היו"ר אפרת רייטן מרום
- - אורה נמיר, חברת כנסת ממפלגת העבודה. היא הייתה חברה בכנסת ה-11 וה-12. הינה, אני רואה שירדנה מהנהנת וזוכרת היטב. היא אמרה כך: "ייחודה של החברה הישראלית היה מראשיתה הבטחת קיום הוגן לכול. היא חרתה על דגלה, לאחר מאבקים קשים, את הבטחת זכותו של האדם העובד להתפרנס מעבודתו ולחיות ממנה בכבוד כאדם עובד וגאה". אני רוצה להמשיך את דרכה ואת דרכם של כל יושבי-ראש הכנסת האחרים. מצד אחד, אינני נוהגת להפריח הבטחות ללא כיסוי, אבל אני כן מוכנה להבטיח כאן ועכשיו – הינה, זה מוקלט, ואנחנו יודעים שהדברים פה נשמרים לנצח – אני מבטיחה כאן לשמוע ולראות כל אדם וכל אזרח בכאבו, מצוקתו והתמודדותו, ולעשות כמיטב יכולתי להיאבק ולייצג את הקול של כל אדם שזקוק לכך תוך הפעלת שיקול דעת, תבונה ורגישות, ומתוך הבנה שליבת כוחנו ועוצמתנו כחברה ואחריות לעתידנו.

אני אשים דגש על ציבור הגמלאים, שלא יכול להיות שמדינת ישראל לא תדאג לרווחתם ולשלומם בשליש האחרון של חייהם.

אנחנו נהיה כאן עין בוחנת לילדים ולבני הנוער שהם עתידה של המדינה, למעונות היום לפיקוח והכשרת בעלי המקצוע הטובים שיעסקו בתחום.

אנחנו נביא לדיוני הכנסת את צרכי ציבור בעלי המוגבלויות, נכי צה"ל בפרט היקרים והקרובים ללבי. שוב, אנחנו נתקלים היום במאבק הצודק של הנכים למימוש אותו הסכם עם המדינה.

אנחנו נפעל לקדם וליישם את מסקנות דוח ברלינר.

אנחנו נבחן את השירותים החברתיים של מדינת ישראל, שניתנים במיקור חוץ או בהפרטה.

נביא לסדר-היום הציבורי את השינויים בשוק העבודה כגון: עבודה מהבית, מענה מספק לעלייה בשיעור הפרילנסרים.

נקדם שיעור בבטיחות העבודה. זה לא ייתכן שבני-אדם ממשיכים למות בכל אתרי הבנייה. מדי שבוע אנחנו שומעים על עוד ועוד פועלים שצונחים אל מותם או נהרגים בנסיבות אחרות. אנחנו נעשה הכול כדי לשמור על חיי בני-אדם כאן.

התחלתי בפנייה שלי לחברי האופוזיציה, ואני אסיים באותה פנייה. אני רואה בכם – בכלל, בכל חברי הוועדה – שותפים מלאים לכל דבר ועניין שאנחנו נעלה כאן. אני לא מאמינה שאפשר לקיים ועדה בלי שותפות מלאה ולעשות בעניינים כה חשובים, שמשפיעים כל כך כל חיי האנשים פה במדינה, בלי שאתם תקחו חלק פעיל בתוך הוועדה הזו. אני עדיין מאמינה בכל לבי שבנושאים שבהם נדון לא תהיה אופוזיציה וקואליציה. אנחנו נשתף פעולה. בסופו של דבר, מדובר במשפחות שלנו, בשכנים שלנו, בחברים שלנו ובילדים שלנו – כולם מימין ומשמאל.

אני יודעת – אני לא מאמינה ואני לא מקווה אלא אני באמת באמת יודעת – שאנחנו נגיע להישגים, ונוכל כולנו להיות גאים בהם.

תודה רבה לכולכם.
יושב-ראש הכנסת מיקי לוי
בהצלחה. אני מתנצל, כי יש לי עוד כמה עניינים.
קריאה
בהצלחה, אפרת.
היו"ר אפרת רייטן מרום
תודה רבה. אתם רצים לוועדות. תודה רבה לכם שהגעתם.
קריאה
בהצלחה.

(יו"ר הכנסת יוצא מחדר הישיבות.)
היו"ר אפרת רייטן מרום
אנחנו נאמר עוד כמה דברים.
קריאה
בהצלחה, אפרת.
היו"ר אפרת רייטן מרום
תודה רבה, תודה רבה.

אני, כמובן, אתן זכות דיבור לכל מי שהצטרף והגיע. ברשותכם, נתחיל בחבר האופוזיציה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כן, הנציג היחיד. בוקר טוב, סבאח אל-ח'יר. יש לנו עכשיו גם ועדת חוקה, ואני ממהר שם, אבל בכל זאת באתי לדיון הראשון של הוועדה החשובה הזאת, קודם כול, על מנת לברך אותך חברתי היקרה, אפרת רותם, על היבחרך לתפקיד המאוד חשוב הזה. הייתי בוועדה הקודמת – חבר בוועדת העבודה – טוב שציינת את פועלו של היו"ר היוצא, חבר הכנסת חיים כץ, שבאמת אני זוכר שהוא תמיד ניסה ולחץ ולא קיבל כדבר שבשגרה את הצעות החוק הממשלתיות ותמיד פעל ושינה המון גם בהצעות חוק ולחץ עליהם ולפעמים עיכב הצעות חוק עד שהאוצר הסכים להערות של חברי הוועדה. לכן, מדובר באמת בוועדה חשובה מאוד שדנה ועוסקת בהמון תחומים ששייכים, מטבע הדברים, גם לאוכלוסיות החלשות והמוחלשות, אם זה עובדים, אם זה שבכנסת הקודמת הייתה ועדת משנה למאבק בתאונות עבודה, ואנחנו עדים בחודש האחרון לעלייה - -
היו"ר אפרת רייטן מרום
תלולה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
- - מאוד תלולה במספר הקורבנות בתאונות עבודה, אם זה בכל הקצבאות ועכשיו אנחנו עדים למאבקם של הנכים ואני זוכר שאני הייתי ב-2018 אחד מחברי הכנסת שהשתתפו ועמלו על מנת להגיע להסכם עם הנכים, שאני מבין עכשיו שרוצים לסגת ממנו.

אני מצר על כך שאת כל נושא הבריאות לקחו מאיתנו בוועדה הזאת.
היו"ר אפרת רייטן מרום
אצלנו עוד שבועיים. ננצל את זה – נעביר את כל הרפורמות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
נעשה את הכול בשבועיים.

באמת מצפה לך עבודה קשה וגם חקיקה. הרבה מהחוקים באים לוועדה הזאת. כנציג הרשימה המשותפת, איך שהתנהגנו בכנסת הקודמת: כאשר יש חוקים טובים לאזרחים ולמוחלשים, לא התעסקנו בנושאים של "אנחנו אופוזיציה או קואליציה". הערנו, תמכנו וחוקקנו, וכך גם נעשה בוועדה הזאת.

עלי והצליחי.
היו"ר אפרת רייטן מרום
תודה רבה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כל הכבוד.
היו"ר אפרת רייטן מרום
תודה רבה רבה.

חברת הכנסת רוזין.
מיכל רוזין (מרצ)
בוקר טוב לכולם. אפרת, קודם כול, ברכות. בהחלט אין ראויה ממך לתפקיד הזה בכנסת הזאת. זה ניכר כבר בכל הפשרות שגיבשת בחודש האחרון, עוד לפני שהיית בתפקידך.

אני חייבת לומר – סליחה שאני מדברת על עצמי, "רק על עצמי לספר ידעתי" אמרה רחל – שזה היה החלום שלי. אוסאמה יודע. ישבתי איתו שעות, לילות כימים, בוועדת חוקה, אבל החלום שלי תמיד היה להיות חברת ועדת העבודה והרווחה. בקונסטלציה במרצ תמיד זה היה מאבק על הוועדה הזאת, כי זה אחד מהדגלים שלנו והמקום החשוב שבו באמת דואגים לאזרחים ולאזרחיות. אני רוצה לציין פה את חברי, חבר הכנסת אילן גילאון, שבמשך שנים ישב בוועדה ועשה נפלאות, ושתמיד היה אומר: אם כולם היו אנשים – כמעט ולא היינו צריכים חוקים. בסוף, הרבה מאוד מהחוקים שאנחנו מחוקקים הם דברים שאנחנו אומרים שאם כולנו נהיה בני-אדם לא נצטרך אותם, אבל בכל זאת צריך.

יש הרבה מאוד עבודה פה. אני חושבת שהחיבור של בריאות ורווחה הוא קריטי, אבל הוא לא נוצל מספיק לטובה גם כששני הנושאים היו מתחת לוועדה הזאת ולא נעשה מספיק החיבור הזה. בהרבה מאוד מקומות בעולם משרד הרווחה ומשרד הבריאות חד הם, ויש עבודה משותפת והבנה שהדברים נושקים. זה לא צריך לגרוע מאיתנו וזה לא צריך לרפות את ידינו. אפשר לעבוד כשתי ועדות – גם עם ועדות משנה משותפות וגם בעבודה משותפת. אנחנו, כנשים, יודעות לעבוד ביחד בשתי הוועדות. אני חושבת שאפשר לעשות נפלאות ושאפשר לקדם הרבה מאוד נושאים כשהחיבורים בין רווחה ובריאות קריטיים להם, וכמובן בנושא העבודה, שהייתי שותפה גם לשדולה הראשונה שהוקמה וגם עכשיו אני מקווה שנקים שדולה בנושא תאונות בניין ובכלל תאונות עבודה.

יש הרבה מאוד עבודה פה. אוסאמה, אומנם חיים כץ ידע בכוח הזרוע לעשות שינויים – אני חושבת שאפרת תדע לעשות את השינויים האלה מתוך שותפות, הכלה, הבנה - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
איש איש וסגנונו.
היו"ר אפרת רייטן מרום
בדיוק. כל אחד בדרכו בסוף - - -
מיכל רוזין (מרצ)
בדיוק. אני חושבת שהיא תביא להישגים גבוהים מאוד דווקא מהמקום של היכולת לייצר שותפויות ופשרות. אני חושבת שלפעמים בכנסת זה המפתח לקדם דברים.

אז, המון המון בהצלחה. אנחנו פה נסייע לך.
היו"ר אפרת רייטן מרום
תודה רבה, מיכל.

שוב, אנחנו מזמינים את חבר הכנסת חיים כץ שיבוא גם לוועדה ויתרום מניסיונו ומידיעותיו.
מיכל רוזין (מרצ)
בוודאי. אין ספק.
היו"ר אפרת רייטן מרום
חבר הכנסת יוראי להב.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
גבירתי יושבת-הראש, אני רוצה לברך אותך, כי, בעיניי, זו אחת הוועדות הכי חשובות בכנסת. היא עוסקת בסוגיות הכי רגישות בחברה שלנו – סוגיות שההכרעה בהן מגדירה, בעיניי, אותנו גם כפרטים וגם כחברה.

אני התעקשתי להיות חבר בוועדה הזאת גם בכנסת הקודמת וגם בכנסת הנוכחית, מבין כל הוועדות, כי אני באמת מאמין שהיא חשובה. אני חושב שתפקידנו לוודא – מאחר שאני מכיר את השרים הללו היטב, אני משוכנע שיש מקום וכר פורה לשיתוף פעולה יוצא דופן איתם כי שניהם אנשי רווחה. הם מגיעים מהמקום הזה של להבטיח לכולם מקום שווה ומלא. אני מסתובב עם צמיד שנקרא "אוטיסט זה לא קללה". אני מאמין שיש לנו הרבה מקום לעשות ולקדם את הנושא של אנשים עם צרכים מיוחדים במדינת ישראל. בסיורים שלי ברחבי הארץ – ואני מקפיד לעשות סיורים כמעט בכל יום שבו אנחנו לא נדרשים להיות כאן – אני מגלה איים של הזנחה, הזנחה פושעת, אם יורשה לי, ויש הרבה מאוד מקום לשיפור ולעבודה שלנו כאן.

אני מאוד מצפה לעבודה איתך. אני חושב שזו בחירה יוצאת מן הכלל, ואני מברך אותך באמת מקרב לב ובחום, ואני מצפה לעבודה משותפת עם כל חברי הוועדה. יאללה, לעבודה – תרתי משמע.
היו"ר אפרת רייטן מרום
אלינה.
אלינה ברדץ' יאלוב (ישראל ביתנו)
אין לי פה מיקרופון.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
תתחלפי אתי.
היו"ר אפרת רייטן מרום
תתחלפי עם יוראי.
ענת כהן שמואל
זה לא משנה.
מיכל רוזין (מרצ)
יש מקומות שבהם יש שני מיקרופונים, ויש מקומות - - -
אלינה ברדץ' יאלוב (ישראל ביתנו)
האמת היא שאני לא שומעת אפילו את עצמי.

חברת הכנסת אפרת רייטן, קודם כול, אני רוצה לברך אותך על קבלת התפקיד הזה.
היו"ר אפרת רייטן מרום
תודה רבה.
אלינה ברדץ' יאלוב (ישראל ביתנו)
לדעתי, זו אחת הוועדות הכי חשובות בכנסת. כך אני רואה את זה לפחות. אומנם יש ועדות יותר פריבילגיות ופחות פריבילגיות, אבל אני ממש התעקשתי לקבל את הוועדה הזאת. זה נורא נורא חשוב לי. אנחנו דיברנו איתך על נושא תאונות עבודה, והחלפנו כמה מילים. אחרי השיחה שלי איתך, דיברתי עם פועלת בניין שעובדת בגובה. היא סיפרה לי על העבודה השוטפת שלה – כמה תקלות יש בתהליך הזה. היא הסבירה לי דברים שאפילו לא חשבתי איפה יכולות לבוא התקלות האלה, מה הם נדרשים ועל מה הם מפוטרים – על איזה עבירות בנייה מפטרים נשים שעובדות בגובה, שממש מסכנות את החיים.

דיברתי גם לא מעט עם אנשים עם צרכים מיוחדים. אצלנו במפלגה היה אלכס פרידמן שביליתי איתו שעות ארוכות. הוא הסביר לי מהם הצרכים של אנשים נכים.

זו עבודה שתהיה לנו לא פשוטה ולא קלה, ואני בטוחה שאנחנו נעשה את זה כולנו יחד, קואליציה ואופוזיציה, כי אני מאמינה שהאקט הזה שהם עשו היום, שלא לבוא, לא בא מתוך שנאת אדם אלא ניסיון, אולי להראות איזשהם תהליכים בכנסת, שיכול להיות שלא היה במקום, אבל עדיין אני מאמינה בעבודה משותפת של קואליציה ואופוזיציה, ואני מאמינה בעבודה מצוינת איתך. ממה שהצלחתי לפחות להתרשם, את כוח הזרוע אנחנו לא נראה שם, אבל עבודה בשותפות - - -
היו"ר אפרת רייטן מרום
תתפלאי.
אלינה ברדץ' יאלוב (ישראל ביתנו)
זהו. יכול להיות שגם את זה, אבל ההתרשמות הראשונית שלי ממך הייתה שאת תדעי לעשות דברים בלי כוח הזרוע אלא בהידברות ואולי בשכנוע. יכול להיות שאני טועה ואנחנו נגלה את זה בהמשך.

אבל, אני מאמינה באמת בשותפות, בעבודה משותפת איתך, ואני כבר מצפה לעבודה.
היו"ר אפרת רייטן מרום
תודה רבה רבה על הברכות, אלינה.

יושב-ראש סיעת מפלגת העבודה, רם שפע.
רם שפע (העבודה)
קודם כול, כייף להיות פה ולברך אותך קודם כול כחברה. במה שרקמנו והתחלנו להכיר אחד את השני ממש לעומק בחודשים האחרונים, אני מאוד גאה בך שהצלחת לגרום לחלק מהאנשים פה לחשוב שאת לא הולכת להשתמש בנחת הזרוע. שמעתי את זה גם קודם.
היו"ר אפרת רייטן מרום
אתה יודע שהיה לי עבר כשחקנית, אז אני משתמשת בו מדי פעם.
רם שפע (העבודה)
יפה. זה ייאמר לזכותך.

ברצינות – ואלה אולי התכונה או הקו המאפיין הכי מובהק שלך ושייתן לך פה את היתרון הכי גדול – אני חושב שזו היכולת לשלב בין גישה אנושית מלאת אמפתיה, קשובה, כבת אנוש מאוד מאוד מאוד באמת מכילה, אבל את יודעת היטב, ואני רואה זאת יום-יום, לעמוד על שלך, וגם לעמוד, וטוב שכך, על קוצו של יוד, על משמעותה של הוועדה הזאת ועל מקומה של הכנסת. בממשלה הקודמת, אומנם מתוך הממשלה עשיתי זאת, אבל אני אומר שזה גם תפקיד שלנו, נאלצנו להילחם הרבה מאוד על מעמדה של הכנסת – וגם עכשיו; אומנם אנחנו בממשלת שינוי ואני חושב שהרבה דברים טובים הולכים לקרות פה, אבל זה תפקידנו כחברי כנסת. אנחנו רשות נפרדת. אני תמיד מקפיד להגיד את זה, וכל פעם שאני מברך את היושב-ראש: תשתפי פעולה מצוין עם השרים והשרות, אני בטוח, אבל לא תמיד מה שהם עושים זה מה שאנחנו צריכים, והציבור צריך אותנו פה כדי שנעמוד על המשמר בהוגנות ובשותפות אבל בקפדנות מאוד מאוד מאוד גדולה. אם מיכל רוזין מהנהנת, כנראה שאני אומר דבר נכון. באמת לפעמים קל לשמוע את זה; אנחנו בתוך מפלגות ויש פוליטיקה, מלא עניינים תוך כדי ותקציב והסדרים, והולכים להיות לנו פה חודשים של טירוף, אבל בזה אני מאוד מאוד מאוד רגוע. אני סומך עלייך. אני רואה את השיח שלנו בעניין הזה כל הזמן.

בעניין המקצועי, אני גם יודע כמה את כבר שוקדת. לדעתי, יום אחרי המינוי דיברנו בטלפון ואמרת לי שכבר צפית באיזה חמש ועדות ברצף מהשידורים שהיו פה או שקראת פרוטוקולים, ואני לא זוכר, ללמד את כולם.
היו"ר אפרת רייטן מרום
גם וגם.
רם שפע (העבודה)
זהו. באמת אני סומך עלייך ושמח בשבילך מאוד מאוד מאוד.
היו"ר אפרת רייטן מרום
תודה רבה.
רם שפע (העבודה)
יהיו לנו חודשים מהנים ומאתגרים, ואני לא מקנא במי שיצטרך לעבוד נגד. מי שאיתך – זה בסדר.
היו"ר אפרת רייטן מרום
יהיה בסדר.
רם שפע (העבודה)
בהצלחה מכל הלב.
היו"ר אפרת רייטן מרום
תודה רבה, רם, ותודה רבה לכל מי שהגיע לישיבה הראשונה. אנחנו נסיים אותה כעת. אני עוד מסתכלת לקבל חיזוקים והנהונים ממנהלת הוועדה, ענת.

אנחנו רוצים באמת להתחיל בעבודה, והעבודה היא רבה.

תודה רבה לכם שהגעתם.
רם שפע (העבודה)
לא אמרתי, אבל יש לך צוות נפלא באמת – גם אתם, ענת, כולם, היועצת המשפטית, באמת.
מיכל רוזין (מרצ)
נתחיל לעבוד.
היו"ר אפרת רייטן מרום
הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:26.

קוד המקור של הנתונים