ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 13/07/2021

בחירת יו"ר ועדת החוץ והביטחון

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



7
ועדת החוץ והביטחון
13/07/2021


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 30
מישיבת ועדת החוץ והביטחון הזמנית
יום שלישי, ד' באב התשפ"א (13 ביולי 2021), שעה 11:00
סדר היום
בחירת יו"ר ועדת החוץ והביטחון
נכחו
חברי הוועדה: רם בן ברק – היו"ר
ניר אורבך – יו"ר ועדת הכנסת
יאיר גולן
איתן גינזבורג
צבי האוזר
משה טור פז
אמילי חיה מואטי
יוסי שיין
נירה שפק
מוזמנים
יושב-ראש הכנסת מיקי לוי
מזכירת הכנסת ירדנה מלר-הורוביץ
היועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק
ייעוץ משפטי
מירי פרנקל-שור
עידו בן יצחק
מנהל הוועדה
שמואל לטקו
ראש תחום בכיר לביטחון
דפנה סידס כהן
רישום פרלמנטרי
ירון קוונשטוק


בחירת יו"ר ועדת החוץ והביטחון
ניר אורבך (יו"ר ועדת הכנסת)
אדוני היושב-ראש הכנסת, אני אעשה את זה פורמלי. קטונתי מלהציג את רם. גם להבדיל מהוועדה הקודמת, שבה אני נבחרתי, פה הוא כבר הוכיח את עצמו, אני צריך עכשיו להתחיל. אז אני אעשה את זה פורמלי, אני אקריא את ההודעה, נעבור להצבעה. אנחנו ממשיכים הלאה לוועדת הכספים לעשות את אותו תהליך.
צבי האוזר (תקווה חדשה)
בדרך לעוד לקוח מרוצה.
ניר אורבך (יו"ר ועדת הכנסת)
בהתאם להוראות סעיף 106(א)(1) לתקנון הכנסת, הוועדה תבחר יושב-ראש מבין חבריה, לפי המלצת ועדת הכנסת. הוועדה המסדרת, המחזיקה בסמכויות ועדת הכנסת לעניין זה, החליטה להמליץ לוועדת החוץ והביטחון לבחור בחבר הכנסת רם בן ברק כיושב-ראש הוועדה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

אושר.
ניר אורבך (יו"ר ועדת הכנסת)
פה אחד חבר הכנסת רם בן ברק נבחר ליושב-ראש הועדה. אני מעביר לך, בבקשה, את השרביט.
היו"ר רם בן ברק
תודה רבה.
יושב-ראש הכנסת מיקי לוי
בוקר טוב, אני לא רוצה לחזור על הדברים שאמרתי בוועדה הקודמת, ועדת הכנסת, כי יש כאן יותר אנשים שהיו בוועדה הקודמת ושמעו מה אני אומר. אבל לאלה שלא היו: אני מצר על כך שלא הצלחנו להגיע, למרות המאמצים, לידי איזשהן פשרות בגישור בין האופוזיציה לבין הקואליציה. עשינו מאמצים אדירים.

אני רוצה שתדעו, שבמוצאי שבת הוצאתי מכתב, והזמנתי את כולם אליי, למשרד שלי, לשעתיים, ואף ביטלתי את הוועדה המסדרת באותו ערב. חלק הגיעו, חלק לא הגיעו. ביום ראשון בערב, כשהלכתי לביתי, הרגשתי מין מפח נפש על זה שכשלתי בניסיונות שלי לעשות איזשהו קירוב לבבות בעניין הזה ולהגיע לאיזשהו הסדר.

צר לי על כך שאף אחד מהאופוזיציה לא מגיע לכאן. אפשר להמשיך ולהילחם, אבל להחרים נראה לי לא לעניין. אבל קטונתי מלהגיד להם מה לעשות ואיך לעשות ואיך להתנהג, וזה חבל. אחרי שכשלנו בניסיונות במשך חודש ימים – חודש ימים – אני שיניתי את היחס, יחד עם היועצת המשפטית, מזכירת הכנסת, את היחס של האופוזיציה בתוך הוועדות עצמן. כמובן שאף פעם זה לא מספיק, אבל אני יכול להגיד לכם שעשיתי כמיטב יכולתי, למרות שזה לא בדיוק התפקיד של יושב-ראש הכנסת. התפקיד שלי הוא להקים את ועדות הכנסת.

לכן אני אומר שזה חבל, חבל לי שהגענו למצב הזה. אבל מאידך כיושב-ראש הכנסת אני לא יכולתי להרשות לעצמי לא להקים את ועדות הכנסת. ועדות הכנסת הן הלב הפועם של הבניין הזה. בלי ועדות הכנסת אנחנו נוכל לצעוק במליאה ולנאום ולעשות, אבל תכלס לא נוכל לקדם עניינים בכל מיני נושאים לטובת מדינת ישראל, אזרחי מדינת ישראל.

רם ידידי – אני יכול להגיד את זה חד משמעית: רם ידידי – באמת האופי שלך, אני לא יודע מה מקביל לאופי שיפוטי. לא יודע להגיד. אופי שיפוטי היה שגור אצלי כמעט חצי מהחיים.
קריאה
מזג נוח.
יושב-ראש הכנסת מיקי לוי
אוה, מזג נוח. מזג שיפוטי לא טוב - - -
אמילי חיה מואטי (העבודה)
לא, ההפך ממזג שיפוטי.
יושב-ראש הכנסת מיקי לוי
בהחלט, לרם מזג נוח, עתיר ניסיון, באמת עתיר ניסיון במגוון תפקידים שביצע לטובת מדינת ישראל. אין לי בכלל ספק שהוועדה הזאת תתרומם. היא אחת הוועדות באמת החשובות. נגזרים פה גורלות מדינה, אזרחי מדינת ישראל, עם ישראל, עתידו בארץ הזו. אני תמיד נוהג להגיד: אחרי 2,000 שנה חזרנו הנה, והוועדה הזו היא בדיוק הלב הפועם, שלא נאבד את המדינה הזו פעם נוספת ויוציאו אותנו לגלות. נעשה את הכול למען הנושא הזה.

אני מאחל לך הצלחה מכל הלב, ידידי היקר. כשאני עצבני, לפעמים אני מתקשר אליך, ואז אתה מתעצבן יותר. אני מאחל לך הצלחה מכל הלב.
היו"ר רם בן ברק
תודה רבה, אדוני היו"ר. ותודה רבה לכולכם.
יאיר גולן (מרצ)
רוצים גם לברך.
היו"ר רם בן ברק
בבקשה, לפי הסדר, חבר הכנסת גולן.
יאיר גולן (מרצ)
אז, רם, קודם כול באמת ברכות. זה מסוג המעמדים שבהם אתה אומר: האיש הנכון במקום הנכון בזמן הנכון ולא מרגיש עם זה רע כי זה קלישאתי. אז באמת הרבה הצלחה. ואני חושב שאני אומר את זה בשם כולנו: מלוא שיתוף הפעולה, ונכונות לעבוד קשה והרבה, כדי שהדברים פה באמת יהיו על הצד הטוב ביותר, ולמען המטרה המשותפת, כפי שציין יושב-ראש הכנסת.
יושב-ראש הכנסת מיקי לוי
אני מתנצל – אה, סליחה, חשבתי שסיימת, יאיר.
יאיר גולן (מרצ)
משפט אחרון, והוא דווקא נוגע אליך, יושב-ראש הכנסת. אז דיברת על המזג הנוח ועל הסבלנות, ואני בהחלט מזדהה עם האמירה הזאת ביחס לרם. ואני אומר את זה להפתעתי אפילו, מתוקף היכרותי אותך מהאופוזיציה, שגם אתה מגלה רמה גבוהה של סבלנות ואורך רוח, ובהחלט ראוי להמשיך כך. ועם זאת, אני חושב שבאמת אנחנו צריכים לסכל את הניסיונות לחבל בעבודת הכנסת, להעלות פעם אחר פעם הסתייגויות שהן לא לכבודה של הכנסת, לא לשם כך בכלל נוצר המושג הסתייגות. להחזיר אווירה של רצינות ואחריות, ולוודא שבאמת כולנו, בלי יוצא מן הכלל, עושים את הדברים הכי נכונים למען אזרחי ישראל.
יושב-ראש הכנסת מיקי לוי
תודה. אני מבקש סליחה, ועדת כספים זה אותו תהליך, ועדה מאוד חשובה. אז אני מבקש את סליחתכם. אני מסתכל על הצוות, לא אמרתי מילה – אחד-אחד, כל אחד מומחה בתחומו, שרק יוכלו להוסיף. תודה לכל חברי הוועדה. בהצלחה לכם. חברים, בהצלחה.
נירה שפק (יש עתיד)
רם, אני גם צריכה ללכת לכספים. אני רוצה להגיד, שממש כיף לי שאתה יושב-ראש הוועדה. בוועדה הזמנית, שהיית היושב-ראש שלה, ראינו מה אתה מסוגל לעשות, וזה היה רק בקטנה, אנחנו מחכים לראות בגדולה ובקבועה. תודה.
היו"ר רם בן ברק
תודה רבה. משה.
משה טור פז (יש עתיד)
רק מברך אותך, רם, מכל הלב, ונעבוד טוב ביחד.
היו"ר רם בן ברק
תודה רבה.
צבי האוזר (תקווה חדשה)
רם, באמת ברכות. אני חושב שמעבר למינויים, מה שמתרחש עכשיו בכנסת, המינוי הזה, הוועדה הזאת היא ועדה מאוד חשובה. ואני מאמין, מקווה וחושב שזה גן נעול, שיחסית מגודר מכל מה שמתרחש כאן בכנסת. יש לזה יתרונות ויש לזה חסרונות, אבל היתרונות הם רבים על החסרונות. בהינתן שזאת הוועדה הכי פחות מצולמת, שככל שהעניינים שנדונים בה הם יותר חשובים כך יש בהם יותר חשאיות, מה שמבטיח מקדם ענייניות משמעותי. ובהקשר זה אתה רק זוכה, וזה מה שצריכים כולנו לשאוף.

זאת ועדה חשובה. היא ועדה שבהקשרים מסוימים היא הגורם היחידי שמנהל דיאלוג קונסטרוקטיבי ביקורתי מול מערכות. היא נבחנת ביכולתה לאתגר את הדרגים המדיניים ואת הדרגים המקצועיים, במקומות שבהם אף אחד לא מאתגר אותם מפאת חוסר מידע – לא התקשורת, לא החברה האזרחית, ולעיתים גם לא מה שמתרחש כאן סביבנו בבית הזה, בכנסת הישראלית.

ולכן כמו שאני אומר, זה מקום חשוב. האדם הנכון בזמן הנכון במקום הנכון, ובאמת הצלחה מכל הלב. אני מרשה לעצמי לדבר בשם כולנו, כולנו כאן לרשותך, לעשות את אותה מלאכה שאני מגדיר אותה כמלאכת קודש.
היו"ר רם בן ברק
תודה רבה. איתן.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני מרגיש דז'ה וו, כי היינו במעמד הזה רק לפני כמה שבועות.
יאיר גולן (מרצ)
אין פה משהו בכנסת שלא יגרום למישהו דז'ה וו בקצב הזה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אבל בכל זאת, אנחנו באותו מעמד, רק פעם שעברה לא הזדמן לי לברך אותך בגלל שנאלצנו ללכת להצביע בדיוק באותו מקום בוועדת הכספים. אז הפעם אני אנצל את ההזדמנות לדבר יותר בנחת, ואברך אותך על הבחירה הקבועה כיושב-ראש הוועדה החשובה מאוד הזאת. אני מצטרף לכל הדברים שנאמרו על ידי חבריי, הדברים של צביקה, יושב-ראש הוועדה הקודם. זו ועדה חשובה, אין ספק בכך. והעובדה שאתה תעמוד בראשה, העובדה שאתה מגיע מהמקורות שמהם אתה מגיע, זה דבר שאני רואה אותו כמשהו מרענן. אגב, שאתה מגיע מתוך מערכת הביטחון, אתה לא מגיע מתוך המערכת הצבאית, שהיא מושא הביקורת הגדול של הוועדה הזאת, ויש בזה הרבה הרבה טעם.

אני באופן אישי די נלהב לחדש את הפעילות של הוועדה באופן קבוע. וכפי שאמר צביקה, אנחנו עומדים לרשותך, ואני בטוח שאת הביקורת ואת הפיקוח הפרלמנטרי, וגם את שני הגרוש שכל אחד מאיתנו יוכל לשים, אני חושב שבעבודה משותפת נוכל לממש את שליחותנו, ונאחל לך באמת הרבה מאוד הצלחה.
היו"ר רם בן ברק
אמילי.
אמילי חיה מואטי (העבודה)
חברים יקרים, רם יקר, מכל הסיבות הנכונות במהלך כל מערכות הבחירות ביקשתי לא להופיע איתך בפאנלים, כי אתה פשוט מאוד מעמיק, מאוד מכבד ומאוד מרחיב דעת.
היו"ר רם בן ברק
אני דווקא ביקשתי להיות איתך.
אמילי חיה מואטי (העבודה)
על כן מצאתי את עצמי, בפעמים שזה כן קרה, בתקלות שנוצרו, מהנהנת, וכשמגיע תורי לדבר אני פשוט מסכימה עם כל מילה של רם, אז אין לי מה להרחיב. לעומת זאת, אני כל כך כל כך שמחה להיות כאן וללמוד. אני חושבת שזו ועדה חשובה, ואני שמחה מאוד מאוד מאוד שזה אתה. תודה רבה על ההזדמנות.
היו"ר רם בן ברק
תודה רבה.
יוסף שיין (ישראל ביתנו)
- - - פטור בלא כלום. קודם כול, אני מאוד שמח להיות כאן. כשבאתי לכנסת אמרתי שזה המקום באמת, ואני שמח שהגעתי לכאן, וגם ברכות לרם ולכל החברים. ואני מצפה באמת לעבודה פורייה כאן, כי זה דבר חשוב. בהצלחה.
היו"ר רם בן ברק
תודה רבה. תודה רבה לכולם. אמרתי, אולי נעשה את זה פעם בשבועיים, אני עלול להתרגל לזה. תראו, אחרי שלושה שבועות בתפקיד, אומנם הוועדה לא כל כך עבדה, אבל אני מנסה להיכנס עמוק לתוך העניינים. זו באמת ועדה מרתקת מאוד, עם יכולת השפעה מאוד גדולה על מה שקורה כאן ויכולת בקרה מעמיקה, ואני מאוד שמח על התפקיד שיצא בחלקי לקבל בכנסת הזאת.

ואני מאוד שמח על חברי הוועדה המגוונים שנמצאים איתנו כאן, כפי שאני חושב שזה טוב שיש כאן אנשים שיש להם ניסיון צבאי רב – יאיר גולן – וזה טוב שיש כאן אנשים שבאים בתולים לעניין הזה, כי זה תמיד מרענן את המחשבה. אנחנו לפעמים קצת מקובעים. לי יצא להציג בפני הוועדה הזאת לא מעט פעמים בתפקידיי הקודמים כראש אגף מבצעים וכסגן ראש המוסד, ככה שאני גם יודע את הטריקים, איך עובדים על הוועדה, ומהבחינה הזאת יש לי יתרון. ואני מאוד שמח ואני מודה לכולכם על האמון.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אתה אומר שבתחבולות זה תמיד עובד, בכל רובד של החיים?
היו"ר רם בן ברק
כן. תהיה לנו ועדה טובה, ואנחנו נזכה לשיתוף פעולה, מפני שזה האופי של המדינה שלנו.

אני רוצה לנצל את ההזדמנות שאנחנו כאן. תראו, עדיין לא הקמתי את הוועדות, כי אני נותן עוד צ'אנס עד סוף השבוע, שהאופוזיציה תיתן את האנשים שלה ונעשה את זה בצורה יותר מסודרת. הוועדה היחידה שאני כן רוצה להקים ולהצביע עליה כאן עכשיו זו ועדת המשנה למודיעין, שאני רוצה להתחיל לעבוד איתה. את שאר הוועדות נקים לכל המאוחר, אני מקווה, ביום שני הבא – את הוועדה של אמילי, של צביקה, את שאר הוועדות.

את ועדת משנה למודיעין, שאני עומד בראשה, כרגע מי שאמור לעמוד – אני צריך להקריא את זה עכשיו? זה הזמן?
קריאה
כן.
היו"ר רם בן ברק
אני מכריז לפי סעיף 120(ב)(2) לתקנון הכנסת, שהישיבה אינה חסויה.
מירי פרנקל-שור
כל הישיבה אינה חסויה.
היו"ר רם בן ברק
כל הישיבה אינה חסויה, אוקיי.

אז ועמ"ש מודיעין יכלול אותי כיושב-ראש הוועמ"ש, אלי אבידר מישראל ביתנו, צביקה האוזר מתקווה חדשה, איתן גינזבורג מכחול לבן, יאיר גולן ממרצ הם חברי הוועדה. אני שומר שני מקומות לאופוזיציה, שנמלא אותם כשהם ייתנו את השמות. אז אני רוצה להכריז על הוועדה.

אז מי בעד ועמ"ש המודיעין, כפי שהוקרא?
שמואל לטקו
כולם.
אמילי חיה מואטי (העבודה)
מי עומד בראש הוועדה?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
היושב-ראש.
היו"ר רם בן ברק
מי נגד? אין נמנעים.

הצבעה

אושר.
היו"ר רם בן ברק
אז ברוכים הבאים לוועדת המשנה למודיעין, שתתחיל את ישיבתה הראשונה בתחילת שבוע הבא. ואני מקווה שביום שני תהיה לנו את האופציה להקים את שאר הוועדות. בסך הכול יהיו כתשע ועדות משנה מאוד חשובות, ואני שמח על כך.

אז תודה רבה והמשך יום נעים. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:22.

קוד המקור של הנתונים