ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 04/07/2021

חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 120) (תיקון מס' 2), התשפ"א-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



12
הוועדה הזמנית לענייני כספים
04/07/2021


מושב ראשון

פרוטוקול מס' 47
מישיבת הוועדה הזמנית לענייני כספים
יום ראשון, כ"ד בתמוז התשפ"א (04 ביולי 2021), שעה 10:55
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 120) (תיקון מס' 2), התשפ"א-2021 (מ/1415)
נכחו
חברי הוועדה: אלכס קושניר – היו"ר
ינון אזולאי
ולדימיר בליאק
משה גפני
מיכל וולדיגר
יצחק פינדרוס
שלמה קרעי
יעל רון בן משה
חברי הכנסת
אורית סטרוק
אוסאמה סעדי
ג'ידא רינאוי זועבי
מוזמנים
חוה ראובני - עו"ד, סגנית היועץ המשפטי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

לנה גרשקוביץ - מנהלת תחום כלכלה, מינהל תנועה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

נעה אבירם - מנהל אגף בכיר תחבורה ציבורית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
משתתפים (באמצעים מקוונים)
אריאל הבר - רפרנט, אגף התקציבים, משרד האוצר

תמרה לב - עו"ד, מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

פריד אברהם - יו"ר ארגון מוניות השירות בישראל



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
אביגל כספי
גאיה בלומנפלד (מתמחה)
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אירית שלהבת



הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 120) (תיקון מס' 2), התשפ"א-2021, מ/1415
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו עוברים לדיון בהצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 120) (תיקון מס' 2), התשפ"א-2021.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אני מוסרת את ההסתייגויות שלנו.
היו"ר אלכס קושניר
המשרד הרלוונטי הוא עדיין משרד התחבורה, בבקשה.
חוה ראובני
תיקון פקודת התעבורה (מס' 120) הוא חוק שעבר בשנת 2018, שמטרתו רגולציה חדשה של ענף מוניות השירות בישראל. אם עד החוק הזה ענף המוניות התנהל בצורה של קווים בודדים, עם מפעילים בודדים, שלכל אחד מהם היו תנאים וקווים, מפת הקווים הייתה ברמת קווים בודדים ובעיקר מבוססת על קווים שייסדו אנשים לפי שיקוליהם ולא על חשיבה תחבורתית מסודרת של מה נכון או לא נכון שיופעל באמצעות מוניות שירות. אנחנו ביקשנו לשלב את מוניות השירות בתפיסה הכוללת של התחבורה, באופן שהן ייתנו שירות ברמה תחבורתית ראויה, באשכולות, במקומות שאנחנו נגדיר שיש שם דווקא ערך מוסף לשירות של מוניות שירות. אמרנו: נצא להליכים תחרותיים, שיהיו מפעילים מקצועיים עם יכולת טכנולוגית, עם ניהול צי רכב, עם לוחות זמנים ועם רב-קו, על ידי הליכים תחרותיים.

במקביל, מכיוון שברור שתהליך כזה, של יציאה לתהליכים תחרותיים, לוקח זמן, ניתנה סמכות למפקח על התעבורה לאפשר לקווים הוותיקים להמשיך לתת שירות, גם כדי שהמפעילים שלהם יתפרנסו ותהיה להם תקופת מעבר, בין אם ישתלבו במפעילים החדשים ובין אם יפנו לעיסוקים אחרים, וגם כדי לתת לציבור שירות במקביל, עד שההליכים התחרותיים יושלמו.

בוצע הליך מיון מוקדם ונבחרו המפעילים הפוטנציאליים של כל אשכולות הקווים ויצאנו למכרזים על הליכים תחרותיים לעשרה אשכולות קווים. התוצאה הייתה פחות טובה מן הצפוי. היה קושי גדול מאוד לזוכים להיכנס להפעלה. היה אחד כמדומני שוויתר בכלל. היה להם קושי להצטייד בציוד. מפעילי מוניות שירות גילו שלהפעיל את זה במתכונת החדשה זה עולם אחר לגמרי ממה שהם הורגלו לו.
ינון אזולאי (ש"ס)
את יכולה לפרט קצת את המתכונת החדשה?
חוה ראובני
דובר קודם כול על אשכולות ולא על קווים בודדים, עם רב-קו, עם לוחות זמנים מחייבים, עם מעקב ציי רכב, עם טכנולוגיה, עם שילוביות. כל זה לא היה בעבר. בעבר רוב קווי מוניות השירות פעלו בתור קו אחד שנסע את המסלול הלוך וחזור מתי שבא לו ומתי שהשתלם לו. בשעות שפל כשזה לא היה כדאי הוא לא נסע.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
גם עם פיקוח על מחירים?
חוה ראובני
המחירים מפוקחים, מוניות שירות מפוקחות.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
בכל חלקי הארץ, כלומר גם בפריפריה?
חוה ראובני
בהחלט.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
לפי מה שקראתי, כאשר חוקקתם את החוק דובר על 117 קווי מוניות חדשים על פני 23 אשכולות. את מדברת כרגע רק על עשרה?
חוה ראובני
במכרזים פורסמו הליכים תחרותיים לעשרה בשלב ראשון, בתהליך הדרגתי, כדי להתחיל להכניס אותם. הרעיון היה לצאת בהדרגה למקבצי אשכולות.

עד שהתחילו העשרה האלה לפעול, זמן קצר אחר כך נכנסה הקורונה לחיינו ושיתקה את הפעילות – אין נוסעים, אין נסיעות, אין קווים. אי אפשר היה ללמוד כלום. להם כמובן היה קושי עצום להתפרנס ואנחנו לא יכולנו ללמוד שום דבר על איך זה עובד כדי להפיק לקחים לאשכולות הבאים.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אבל זה לא התחיל לעבוד רק עם פרוץ משבר הקורונה.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
ביולי 2019 פורסם המכרז, לפי מה שאני יודעת.
חוה ראובני
גם כשיש מכרז מיון מוקדם, אחר כך היה מכרז אשכולות, וגם אחרי שזוכים יש חודשים רבים של היערכות עד שנכנסים לפעילות. לכן הגענו כבר ממש עד סף משבר הקורונה.

הקווים הוותיקים שהמשיכו לפעול לאט-לאט הידלדלו. היום מדובר על עשרה קווים על ידי המפעילים הוותיקים מן השיטה הקודמת עם כ-200 מוניות. אנחנו מבקשים להמשיך לאפשר להם לפעול בחצי השנה הקרובה. אנחנו שוקלים לאור הלקחים ממה שקרה, מן היכולת להוציא קווי שירות, מן הניסיון שנצבר, איך נכון לפעול. יש שרה חדשה שתרצה בוודאי להיכנס לתמונה ולקבוע מדיניות בנושא. בינתיים, בזמן שזה קורה אנחנו רוצים לאפשר לעשרה קווים, ל-200 המוניות האלה להמשיך להתפרנס, ללקוחות של הקווים האלה להמשיך לקבל שירות למשך חצי השנה הקרובה, עד שאנחנו נגבש את המשך צעדינו.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אני מרגיש שאני קצת חוזר על עצמי מן הדיון הקודם. האחריות הכוללת מחייבת אותנו כמובן להאריך את התוקף עד סוף השנה כי פשוט אין לנו ברירה ככל הנראה. אבל אני חייב לצטט פה את ההודעה שלכם במשרד התחבורה משנת 2018. בהודעת המשרד נכתב כי "הרפורמה בענף מוניות השירות תושלם עד סוף שנת 2018 ותשפר באופן דרמטי את שירותי התחבורה הציבורית ותאפשר שילוב אופטימלי של המוניות במערך." אני שואל: כמה זמן צריך כדי להפעיל את הרפורמות? הרושם הוא – אני לא בטוח, אני מסייג את עצמי – שמישהו פה מנסה למנוע את התחרות, או במשרד או מחוץ למשרד. זה הרושם שנוצר אצלי. כמה שנים צריך כדי להפעיל את הדבר הזה?
נעה אבירם
אשמח להתייחס. אני מנהלת אגף בכיר תחבורה ציבורית במשרד התחבורה. אומר כמה מילים על לוחות הזמנים. לקראת סוף שנת 2018 פורסמו המכרזים הראשונים להפעלה. זוכים נבחרו בסוף אותה שנה. נכנסנו לתקופה של כתשעה חודשים, תקופת היערכות, כאשר בזמן הזה המפעיל החדש צריך להצטייד ברכבים, להצטייד בטכנולוגיות, להיכנס לכל אותה מערכת של הפעלה. זה היה האשכול הראשון. באמצע גם הגענו לבית המשפט בכל מיני נושאים וזה גם עיכב כמובן את התהליך. כפי שאמרה היועצת המשפטית, הגענו סמוך מאוד לתחילת הקורונה, כאשר בזמן הזה בעצם התאגידים, שרובם ככולם תאגידים חדשים, בלי היסטוריה של הכנסות, מצאו את עצמם במקום מאוד מאוד בעייתי מבחינת רשת הביטחון שניתנת להם.

לכן מה שאנחנו יודעים להגיד עכשיו הוא שאם נפרסם עכשיו ואילו היינו מפרסמים בשנה האחרונה מכרזים לא היינו מצליחים לקבל הצעות כי התאגידים האלה היו במצב קשה מאוד.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אתם במשרד לא קובעים לעצמכם איזו מסגרת של זמן?
נעה אבירם
בוודאי הייתה מסגרת של זמן. לכן גם פורסמה אותה הודעה מ-2018. על זה אגיד שני דברים.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אבל זה אות מתה. דיברתם פה על סוף 2018 ואנחנו עוד מעט בסוף 2021.
נעה אבירם
בסוף 2018 אכן פורסמו המכרזים כמתוכנן.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אתם סבורים היום שתצטרכו הארכה נוספת אחרי 31 בדצמבר?
נעה אבירם
צריכה להתקבל החלטת מדיניות לגבי אופן המשך יישום הרפורמה.
היו"ר אלכס קושניר
עוד שאלות? מיכל, בבקשה.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אני רוצה להתחיל בהערה כללית. אני עורכת דין כבר 30 שנים. לי די נשבר מן המילה "פקודה". זה קריאה לשרת התחבורה החדשה. הייתי מופיעה בבתי המשפט. כל הפקודות זה טלאי על טלאי על טלאי, בן אדם נורמלי לא יכול לקרוא את זה וגם עורך דין נורמלי לא יכול לקרוא את זה, פשוט קטסטרופה. הגיעה העת במקום פקודה להעביר לחוק ולחוקק חוק נורמלי במקום כל הטלאים. זו קריאה אחת. הנה הזמן.
ינון אזולאי (ש"ס)
שואל ולדימיר למה לא עשיתם את זה עד עכשיו, איפה הייתם עד עכשיו.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
נכון, אני מפנה את השאלה אליך.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אני בכלל לא הייתי בכנסת. זו ממשלת שינוי אז יאללה שיעשו שינויים. זה דבר אחד.
ינון אזולאי (ש"ס)
יחי המאמין. תאמיני לי, התמימות שלך, זה בסדר.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
זה פשוט ייקח קצת יותר זמן בגלל הפיליבסטר שלכם.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
דבר שני, מדובר על 117 קווי מוניות חדשים ברפורמה. אני רוצה להבין כמה קווים נמצאים היום כבר בפועל ברפורמה. נכון, הייתה קורונה אבל עדיין אני מניחה שבקורונה הקווים האלה היו יותר פעילים מאשר אוטובוסים. כמה השתמשו? מישהו מדד את הרפורמה הזאת? יש מדדים כאלה ואחרים? מישהו בדק האם זה שיפר את המצב, האם האזרחים במדינת ישראל הועשרו על ידי הרפורמה הזאת או לא?

כן הייתי רוצה לדעת עוד, אני לא יודעת אם ב-2018 היו Get taxi וכל הדברים החדשים שנכנסו לעולמנו, אני מניחה שלא.
היו"ר אלכס קושניר
ב-2018 בטח שהיה.
חוה ראובני
זה מוניות ספיישל, זה משהו אחר.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
עדיין יש לראות מה ההשפעה של כל הדברים החדשים שנכנסו מאז החקיקה על הרפורמה הזאת. האם זה באמת מצריך את כל הרפורמה שאנחנו מתייחסים אליה?

דבר אחרון שאני רוצה להעיר – אמנם שוב זה לא ישירות לכאן אבל זה כן חשוב, זה קשור לתעבורה כמובן – הוא לגבי תקנות בעניין שכחת ילדים ברכב. זה נושא כאוב מאוד. פונים אליי בלי סוף.
היו"ר אלכס קושניר
סליחה, מיכל, אני מבקש. אפשר להעלות פה את כל הסוגיות שבעולם. בשביל זה יש הצעות לסדר. אנחנו כרגע מדברים על הצעת החוק. אני מזכיר לך, זה ועדת הכספים, לא ועדת הכלכלה, לא ועדת התחבורה, לא ועדת הפנים ולא ועדת שום דבר אחר. שכחת ילדים ברכב זה נושא סופר חשוב, רק לא בעניינה של הוועדה.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
400 שקל על כל רכב זה פשוט קטסטרופה.
היו"ר אלכס קושניר
כן, אבל זה לא לעניינה של הוועדה הזו. בואו נתמקד בהצעת החוק שבה אנחנו דנים כרגע. משרד התחבורה, תשובות למיכל, בבקשה.
נעה אבירם
לשאלתך, במסגרת האשכולות שפורסמו – כאמור פורסמו עשרה אשכולות – מתוכם הגיעו לשלבים של הפעלה שמונה אשכולות, בכל אשכול קווים בודדים. זה סדר גודל של כמה עשרות קווים שהיו אמורים לפעול.
היו"ר אלכס קושניר
באחוזים את יודעת להגיד את זה?
נעה אבירם
כמחצית. בתקופת הקורונה לא היו כמעט בכלל קווים ותאגידים שהיו מסוגלים להפעיל. כזכור, היינו במגבלה של 50% תפוסה, של 75% תפוסה. זה הציב למעשה את מוניות השירות במצב שהם לא יכולים בכלל להרוויח על הנסיעה בגלל מגבלת מספר הנוסעים. בתקופת הקורונה הם גם פנו אלינו וקיבלו הקלות לאור המצב המיוחד, קיבלו הקלות בנוגע להפעלה, כולל תקופות שבהן הם לא הפעילו בכלל.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
איזה הקלות?
נעה אבירם
בעיקר לא להפעיל בכלל. הם אמרו: אנחנו מפסידים. המצב הזה כמובן ברור, כל המשק היה בבעיה. לכן התקופה הזאת לא ניתן ללמוד ממנה דבר על הצלחת הרפורמה. מה שאנחנו יודעים להגיד זה המורכבות והאתגרים, שמחייבים אותנו בהחלט לחשוב ולהבין מה נדרש כדי שהענף הזה יצליח לעבוד.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אני חייב לציין, מעדכנים אותי עכשיו שאותם טיעונים השמעתם גם בינואר 2020.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני לא מאמין שיכול להיות דבר כזה...
ינון אזולאי (ש"ס)
זה קבוע, זה ככה, בכל המשרדים אותו דבר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יש לי חדשות בשבילך: גם בינואר 2018.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מבקש לדעת – אם ולדימיר אומר אני סומך עליו, שאותן טענות הושמעו, אז מעניין מה העניין של אותן טענות להמשיך.

מיכל וולדיגר התחילה לדבר על שכחת ילדים ברכב. בתשובה לדברי היושב-ראש, אני אומר קודם כול דבר עקרוני. ברגע שאנחנו מביאים לוועדה הצעת חוק ופותחים את הנושא – אפשר לפתוח את החוק על מה שאתה רוצה.
היו"ר אלכס קושניר
כן, אבל זה לא רלוונטי לכאן.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
זאת הסתייגות שלי, שאם לא דנים בזה לא דנים בכול.
נעה אבירם
אשמח לענות בהמשך.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל זה פתח את החוק. היועץ המשפטי, זה נקרא לפתוח חוק או לא? במילה אחת: פתחת חוק.
היו"ר אלכס קושניר
ינון, נכון, אפשר לדבר על הרבה מאוד דברים חשובים. אבל בסוף אפילו מהות החוק לא אמורה להידון. אנחנו דנים בהארכת הוראת השעה.
ינון אזולאי (ש"ס)
כי הגיע סופה. נכון? אתה יודע שגם פג התוקף של הילדים שאפשר לשכוח אותם ברכב? למה לא?
היו"ר אלכס קושניר
ינון, אל תיקח אותי לשם. אני יכול לדבר אתך על עוד אלף דברים. נו, באמת.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אפשר להציב את זה כהסתייגות. אני מסתייגת.
היו"ר אלכס קושניר
אפשר להציג כהסתייגות כל דבר. אני לא בא בטענה אל אף אחד אבל אפשר לקחת את הדיון הזה למקום מהותי על הארכת הוראת השעה, האם משרד התחבורה עמד במה שהוא הבטיח או לא עמד; אפשר להעלות שאלות שקשורות לשאלה האם משרד התחבורה מתחייב לעמוד בהבטחותיו עד לסיום תוקף הוראת השעה החדשה – זה כן. אפשר גם להעלות סוגיות אחרות, רק אני מנסה שהדיון יהיה בתוך מסגרת, זה הכול.
ינון אזולאי (ש"ס)
לגבי הקווים שאתם רוצים להשאיר, כעשרה קווים שנשארו, כפי שאני מבין מן היועצת המשפטית, הייתי מבקש לדעת איפה הקווים האלה נמצאים, מה החלוקה שלהם. תנו לנו קצת נתונים עליהם. האם יהודה ושומרון בפנים? עד כמה הפריפריה בפנים? בתוך הערים? מחוץ לערים? בין-עירוני? תנו לנו קצת מידע. תודה.
נעה אבירם
קודם כול, לגבי ההערה, שאותן הערות נשמעו בינואר 2020 - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
כל הכבוד שאת עונה לנו על זה, בדרך כלל לא עונים לנו על זה.
נעה אבירם
אין לי מה להסתיר. רק לדייק: כמובן שעל הקורונה לא דיברנו בינואר 2020. בינואר 2020 העלינו שאכן עם תחילת יישום התהליך נתקלנו בבעיות שלא ידענו לצפות אותן מכיוון שלא עשינו יישום של מוניות שירות. נתקלנו בבעיות שנוגעות למשל להצטיידות ברכבים האלה, וזה מה שהצגנו. הבעיה הזאת עודנה קיימת. לכן אנחנו אומרים: נדרש להבין פה איך לעשות את התהליך הזה בצורה מיטבית. כפי שאמרתי קודם לכן, תקופת הקורונה לא אפשרה לנו ללמוד באמת מה בכלל פוטנציאל השימוש ומה המקום של מוניות השירות.

לגבי השאלה איפה הקווים פועלים – אנחנו מדברים על הקווים הוותיקים.
ינון אזולאי (ש"ס)
ולהבא מה הפריסה שאמורה להיות?
נעה אבירם
כאמור, זה רישיונות ותיקים, זאת אומרת שזה לא הסדרה משלנו.
ינון אזולאי (ש"ס)
היא אמרה שנשארו רק עשרה קווים, כך הבנתי.
נעה אבירם
מדברים על שתי קבוצות קווים: קבוצת קווים שהמפעילים שלהם נבחרו בהליך תחרותי, שבו המשרד אמר: אני רוצה שיהיו קווים כאן וכאן וכאן; וקבוצת קווים שהם היסטוריים, אותן חברות שפועלות כבר שנים ארוכות והצליחו לשרוד גם בתקופה הזאת. אלו בעיקרם קווים בין-עירוניים – למשל תל אביב–ירושלים, קווים בצפון, קווים עירוניים בנתניה.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש קווים בפריפריה? זה מה שחשוב לי. קו תל אביב–ירושלים זה בסדר. השאלה שלי היא על באר שבע וירוחם, קריית שמונה וצפת.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
בבאר שבע יש.
נעה אבירם
אשוב ואפריד בין שתי קבוצות הקווים. בקבוצת הקווים שעברה הליכים של מכרז, ששם המשרד אמר: אני רוצה קווי מוניות שירות במקום הספציפי הזה, יש קבוצת קווים בבאר שבע ובמרחב הדרומי.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
ובצפון?
נעה אבירם
לא פורסמו עד כה מכרזים בצפון. בתאגידים הישנים יש עדיין כמה קווים שפועלים בצפון. בגדול, התאגידים הוותיקים, מכיוון שהם לא מסובסדים ומכיוון שבעצם כל ההכנסה שלהם היא מנוסעים, מטבע הדברים הם פועלים במקומות שבהם יש יותר נוסעים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל בשיקול שלכם, אני מסכים איתך, נכון, זה שיקול פיננסי, אבל כמשרד, כמדיניות אנחנו חייבים לשים את הפריפריה בראש מעייננו.
נעה אבירם
באשכולות הקווים שפורסמו, שהמכרז הגדיר איפה הוא רוצה להיות, בהחלט פורסם ויש זוכה באשכול במרחב באר שבע.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
בעכו, בנהרייה?
נעה אבירם
הצפון אמור היה להיכנס בטקטים הבאים, גם הצפון וגם יהודה ושומרון. כפי שאמרתי, כרגע אנחנו לא מוצאים לנכון לפרסם באופן מיידי מכרזים נוספים עד לקבלת החלטה איך מתקדמים בענף הזה.
ינון אזולאי (ש"ס)
בסדר, אבל כרגע נשארים בלי הקווים.
משה גפני (יהדות התורה)
כל הזמן רוצים להאריך דברים.
היו"ר אלכס קושניר
למה? כי מישהו תקע אותם.
משה גפני (יהדות התורה)
הממשלה לא עשתה כלום עד עכשיו?
היו"ר אלכס קושניר
ביומיים שהיו לה?
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
שלושה שבועות.
איתי עצמון
רציתי לשאול את נציגי משרד התחבורה: האם יש מקומות שבהם יפעלו גם בעלי רישיונות ותיקים וגם בעלי רישיונות שזכו במכרזים? או שאין בכלל מצב כזה?
נעה אבירם
אין מצב כזה.
פריד אברהם
אני מארגון מוניות השירות. צודקת הגברת ראובני שצריך להאריך את הוראת השעה כי בפועל מתוך 2,289 מוניות שירות שפעלו עשרות שנים נכון להיום פועלות אולי 200, אולי פחות אפילו. עם התחבורה הקיימת היום באמת זקוקים להארכה של הוראת השעה כדי להשלים את העניין. אין ויכוח בקטע הזה בכלל. אנחנו מקווים שעם ההארכה הזאת יינתן גם פתרון לקטע שבו אותן מוניות שפעלו, שניהלו איתן משא ומתן משנת 2010, משא ומתן של "או-טו-טו עומד להסתיים, או-טו-טו", יבוא על פתרונו גם כן בקטע של המרה או פיצוי או משהו בנוסח הזה. אני מסכים עם גברת ראובני שאכן צריך להאריך את הוראת השעה כי צריך לתת פתרון בכל מצב.
ינון אזולאי (ש"ס)
לכמה זמן להאריך, לעשר שנים?
פריד אברהם
מי כמוני יודע כמה זמן הוארך והוארך והוארך כל פעם מחדש. אני מקווה שהפעם יש ממשל, יש קואליציה שתסיים דברים, תשים אותם על השולחן ותגמור אותם. זה הכול, זה מה שאני מבקש וכולנו מבקשים.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
למרות שנאמר פה שהשרה חושבת לעשות חשיבה מחדש לגבי הרפורמה הזו, כך הבנתי.
נעה אבירם
נאמר שאנחנו מעוניינים להציג לשרה את הדברים כי נדרשות פה החלטות על מדיניות, נדרשת פה למידה ממה שנעשה עד עכשיו.
ינון אזולאי (ש"ס)
רק תעשו טובה, תנו למוניות עדיפות מהמיזוג ברכבות.
היו"ר אלכס קושניר
עוד הערות לעניין המיזוג במוניות? יש עוד הערות להצעת החוק הזאת?
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
כן אחזור להסתייגות שלי.
היו"ר אלכס קושניר
בסדר גמור, אבל מיכל, כשנדון בהסתייגויות תהיה לך הזדמנות לנמק אותן.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
אבל ההסתייגות הזאת לא כתובה אז אני רוצה לנמק אותה.
ינון אזולאי (ש"ס)
כולנו מצטרפים להסתייגות הזאת.
היו"ר אלכס קושניר
עוד לא שמעת אותה. אולי אתה נגד?
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מצטרף למיכל בעיניים עצומות, תאמין לי.
היו"ר אלכס קושניר
על הכול? אתה בטוח?
ינון אזולאי (ש"ס)
על זה אני סומך. היא מדברת על שכחת ילדים באוטו.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
זה טקס מסירת ההסתייגויות. אנחנו כמובן מצטרפים להסתייגויות של חבריי האחרים.

אני רוצה להעיר פה על הסתייגות אחת. מבחינתי בעניין שכחה של ילדים ברכב – פנו אליי לא מעט הורים וגם סבים וסבתות, שצריכים על כל כיסא להתקין מתקן כזה והעלויות הן בלתי סבירות. לא יעלה על הדעת שזוג צעיר שיש לו שלושה ילדים עם כיסאות לרכב יצטרך על כל כיסא וכיסא לשים התקן שעולה 400 שקל – בסך הכול 1,200 שקל, וכך גם הסבים והסבתות, על כל כיסא. זה חשוב, צריך לדון בזה, לטפל בזה, להכשיר כמה שיותר. אני יודעת שלאחת מן העמותות, נדמה לי יד שרה, יש התקן כזה שעולה 40 שקל, אבל הוא לא קיבל אישור על פי פקודת התעבורה. בעיניי זה עול ענק על הציבור, על האוכלוסיות ממעמד הביניים שצריכות את הדבר הזה. זה פשוט נורא ואיום. צריך לטפל בנושא הזה. זה חלק מן העניין, אי אפשר להתעלם מזה. תודה.
משה גפני (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, לא הספקנו להכין הסתייגויות, הכנו רק 1,090.
היו"ר אלכס קושניר
אין בעיה, בסדר גמור. חברת הכנסת זועבי רצתה לדבר.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא רק אומר שהוא איתנו, אנחנו ביחד שותפים.
היו"ר אלכס קושניר
אין שום בעיה, אין לי שום ספק שאתם שותפים.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
אני רוצה להדגיש בפני הצוות המקצועי, כאשר אתם מגישים את ההמלצות לשרה, אני מבקשת להתמקד בנושא של מוניות שירות ובכלל תחבורה נגישה בצפון. זו סוגיה כואבת. הצפון סובל ממחסור בנגישות של תחבורה, לא רק במוניות שירות, גם ברכבות. כל זה מונע מאנשים להגיע לתעסוקה וגם להשכלה גבוהה. זו סוגיה כואבת מאוד בצפון וצריך לתת עליה הדגש.
היו"ר אלכס קושניר
תודה רבה. נעבור להקראת הצעת החוק, בבקשה.
חוה ראובני
הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 120) (תיקון מס' 2), התשפ"א–2021

"תיקון סעיף 15
1.
בחוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 120), התשע"ח–2018, בסעיף 15, בסעיף קטן (א), במקום "מיום ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020)" יבוא "מיום כ"ז בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021)"."
משה גפני (יהדות התורה)
אני רוצה להבין, אדוני היושב-ראש, במשך תקופה ארוכה המערכת הפוליטית לא כל כך עבדה. אבל לכם אין תוכנית במשרד שאתם יכולים להביא אותה בפנינו במקום לבקש הארכה? כולם מבקשים לראות תוכנית. יש לכם תוכנית כזאת? תביאו את התוכנית.
נעה אבירם
כפי שאמרתי, כאמור נעשתה תוכנית, אבל הדבר החכם, הנכון והמקצועי לעשות הוא לבחון את עצמנו אל מול דברים שבוצעו ויושמו עד כה לאור הקשיים שאנחנו רואים ביישום הנוכחי.
משה גפני (יהדות התורה)
מה למשל? איזה קושי יש?
נעה אבירם
אנחנו רואים בפועל שהתאגידים לא מצליחים להתפרנס כפי שהם צפו.
משה גפני (יהדות התורה)
אז אין תוכנית.
נעה אבירם
כפי שאמרתי, יש תוכנית, נעשתה תוכנית והיא פורסמה להערות הציבור.
משה גפני (יהדות התורה)
אני מן האופוזיציה, אני מוכן לתמוך. תגידי רק מה לעשות.
היו"ר אלכס קושניר
חבר הכנסת גפני, כרגע אנחנו לא מדברים על התוכנית אלא על הארכת הוראת השעה, אחרי שנים שהיא הוארכה והוארכה.
משה גפני (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, אני אזרח פשוט, הכניסו לי בראש כל הזמן, ואני צרכן תקשורת, שהממשלה הקודמת לא שווה ולא עשתה. בסדר, קיבלתי את זה. יש ממשלה חדשה שיש לה תוכנית בכל הדברים, בכל התחומים. הם אמרו את הדברים האלה. אז אם מגיעה עכשיו תוכנית לגבי תיקון פקודת התעבורה, שיביאו את התוכנית. נשמע את התאגידים, נשמע את כולם.
היו"ר אלכס קושניר
אין בעיה, במהלך חצי השנה הקרובה הם יביאו את התוכנית לאישור ועדת הכלכלה.
משה גפני (יהדות התורה)
הם לא יכולים להביא לוועדת הכלכלה בגלל שלא מקימים ועדות.
היו"ר אלכס קושניר
זה נושא אחר. יקימו ועדות וזה יידון בוועדת הכלכלה. ובמידה ולא אז זה יגיע לוועדה הזאת ואנחנו נתווכח.
משה גפני (יהדות התורה)
בסדר, אז שיהיה בוועדה הזאת, שהם יגידו מה התוכנית.
נעה אבירם
בקשת המשרד היא להאריך את התוקף הנוכחי על מנת שלא לייצר מצב שבו נגרע שירות מן הציבור מבלי שיש איזו חלופה.
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו יוצאים להפסקה. נחזור בשעה 12 ונתחיל לדון בהצעת חוק משק החלב.

נודיע על מועד ההצבעה על שתי הצעות החוק שדנו בהן עכשיו.

תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:22.

קוד המקור של הנתונים