פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



39
ועדת הכספים - זמנית
06/07/2021


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 54
מישיבת ועדת הכספים - זמנית
יום שלישי, כ"ו בתמוז התשפ"א (06 ביולי 2021), שעה 13:33
סדר היום
מתווה הסיוע לענף התיירות
נכחו
חברי הוועדה: אלכס קושניר – היו"ר
ינון אזולאי
קרן ברק
מיכל וולדיגר
אחמד טיבי
בצלאל סמוטריץ'
שלמה קרעי
אפרת רייטן מרום
חברי הכנסת
מאזן גנאים
ג'ידא חינאוי זועבי
טניה מזרסקי
אוסאמה סעדי
נירה שפק
מוזמנים
הראל שליסל - אגף תקציבים משרד האוצר

פיני שני - סמנכ"ל בכיר מינהל חוויית התייר, משרד התיירות

רועי בליטנטל - עו"ד, מנהל חטיבת מטה ורגולציה, ההסתדרות החדשה

שרון בן יצחק - יו"ר מועצת עובדי אל על

יהודית גריסרו - סמנכ"ל משאבי אנוש, אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ

יצחק אליאב - רו"ח, אל-על נתיבי אויר לישראל בע"מ

טלי לאופר - מנכ"ל התאחדות משרדי הנסיעות

צ'רלס פישבאום - נציג, התאחדות משרדי הנסיעות

אלי ברגמן - נציג, התאחדות משרדי הנסיעות

מידן בר - יו"ר איגוד הטייסים

עמוס אלדאג - נציג איגוד הטייסים

גיורא זלץ - ראש מועצה אזורית גליל עליון

יוני שפירא - יו"ר מורשת דרך, עמותת מורי הדרך בישראל

סהר פוקס - יו"ר ארגון פלנטו

מרק כצנלסון - יו"ר האגודה הישראלית לתיירות מרפא

רונית פיין - סמנכ"ל כספים, אהבה ים המלח

יואב ירושלמי - צופה בוועדה
ייעוץ משפטי
שיר שפר
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
עופרה ארגס – חבר תרגומים

מתווה הסיוע לענף התיירות
היו"ר אלכס קושניר
צהרים טובים. אנחנו ממשיכים את דיוני הוועדה ועוברים לנושא השני על סדר היום. מתווה הסיוע לענף התיירות. קצת רקע, בשבוע שעבר קיימנו פה דיון על חוק החל"ת ובמסגרת הדיונים הנושא של ענף התיירות והסיוע לענף התיירות עלה בצורה מאוד משמעותית וביקשתי ממשרד האוצר ומשרד התיירות להגביר את המאמצים במציאת המתווה ואנחנו נמצאים כאן היום כדי שהמשרדים יציגו את המתווה ואנחנו נבחן אותו, ונוכל לקבל החלטות הלאה.

אני חייב לומר שאני שומע מהרבה מאוד גורמים בענף התיירות שיש התקדמות משמעותית בחלק מהדברים, אני לא בטוח שיש לנו את כל הפתרונות אבל קודם כל אנחנו נשמע מה יש ומשם אנחנו נמשיך. חברי הכנסת, אתם מעדיפים קודם כל לשמוע את הפתרונות ואחר כך לדבר? חבר הכנסת סמוטריץ'?
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
אם אפשר הצעה לסדר של חצי דקה?
היו"ר אלכס קושניר
אין בעיה.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
רק בהקשר לדיון הזה ודומה לו, ודיברתי גם עם אדוני היו"ר מאחרי המליאה על זה, אני חושב שמן הראוי לייחד דיון עם משרד האוצר והכלכלה והחינוך על כמה קבוצות שהן ייחודיות שנפלו בין הכיסאות כמו מורי התל"ן, מפוטרי הקיץ, אלה שאין להם כרגע מענה כי ניצלו כבר את החל"ת. כל שנה הם יוצאים לחל"ת, וזה כשלעצמו תופעה מאוד בעייתית אבל איך שהוא עוד שורדים עם ראש מעל למים כי יש להם יכולת לקבל חל"ת, השנה הם ניצלו את החל"ת סביב משבר הקורונה, כשהם - - - עכשיו שלושה חודשים כולל חגים בלי כלום.

אני לא רוצה להיות פופוליסט ואני לא חושב שלהכל יכולים להיות פתרונות מושלמים באחריות המדינה, אבל אני חושב שלפחות פתרונות חלקיים. אז אם תמצא לנכון למצוא זמן לאיזה שהוא דיון, יש שלוש או ארבע קבוצות ספציפיות מאוד מוגדרות, מאוד ייחודיות וגם לא גדולות אני חושב, שעוד פעם, הכל בהתבסס על הרציונליים שדיברנו עליהם בחוק שהעברנו בשבוע שעבר, שלא יכולות כרגע להשתלב בשוק התעסוקה או שוק התעסוקה הוא כזה שרק יתחיל באוקטובר וצריך לראות שאנחנו לא משאירים אותם בלי שום מענה. שוב, אני מציע לזמן דיון, להביא את המשרדים הרלוונטיים, לחשוב איתם ביחד. זה יכול להיות גם אפילו דיון אצלך בחדר, אתה תקבע איך בדיוק לעשות את זה אבל שננסה לתת את הדעת גם לאוכלוסיות כאלה, מאוד דומה לאוכלוסיה הספציפית הזאת עכשיו של מורי הדרך או ענף התיירות שהוא ייחודי בתוך המשבר הזה.
היו"ר אלכס קושניר
אוקיי. אנחנו בהחלט ננסה למצוא לזה פתרונות בשבוע הבא, ננסה לפתור את זה קודם כל בצינורות הפנימיים ובמידה ואנחנו לא נמצא פתרון אז אולי גם נעשה דיון על זה. קרן, את רוצה לפני הצגת המתווה?
קרן ברק (הליכוד)
כן. אני רק רוצה פשוט להזכיר לחדשים בוועדה, אנחנו מתעסקים בוועדה בנושא התיירות ממש כל שבועיים בערך אנחנו עושים כאן דיונים בדיוק על האירוע הזה שקורה כאן עכשיו כי אנחנו אמרנו 'בואו נקדים תרופה למכה', ידענו שב-30.6 נגמר החל"ת, לא ידענו מה קורה באמת עם ה-, המענקים זה בכלל הרבה יותר גרוע, ואמרנו שעד ה-30.6, שלצערי הרב אנחנו כבר אחרי התאריך הקובע הזה, אנחנו צריכים לתת מענה לענף הזה. זה ענף שבשיאו העסיק אלפי עובדים, זה ענף שבתקופות, ממש זו הטרגדיה, שדקה לפני שנכנסנו למשבר הקורונה ואחרי זה המבצע הצבאי, היה בשיא כל הזמנים, בוודאי של תיירות נכנסת. זה ענף שגם מעסיק וגם לנו כמדינה חשוב מאוד להשאיר אותו כל הזמן חי ובועט ונושם עם ראש מעל למים, אנחנו לא רוצים שהוא ייהרס ונתחיל לבנות אותו מהתחלה, אנחנו רוצים שהוא יישאר כמו שהוא, הוא כולל בתוכו עסקים קטנים שזה סוכני הנסיעות, מורי הדרך, זה כולל בתוכו גם עסקים גדולים שזה כל ענף התעופה וענף המלונאות, וגם זה וגם זה חשובים לנו לכלכלת ישראל.

אני גם יו"ר השדולה לעסקים קטנים ובינוניים וגם יו"ר השדולה לתיירות כך שבכל כובע אפשרי הנושאים האלה מטרידים אותי וכל מי שיושב פה והוא לא חדש יודע שאני באמת מתעסקת בזה כל הזמן, כל הזמן מתריעה. לצערי הרב הגענו אחרי הזמן קצת אבל אני מאוד מודה לך, יו"ר הוועדה, שראית לנכון לקיים את הדיון הזה ולחשוב על פתרון.

אני רק מבקשת פה מכולם שזה באמת יהיה פתרון פרקטי כי יש כמה דברים שנתנו להם פתרונות גם בשבוע שעבר, שהם נחמדים על הנייר ובפרקטיקה פחות אפשר לבצע אותם ובאמת לא נותנים פתרון, ולכן אני מבקשת שמה שנצא מפה היום זה יהיה משהו שבאמת ובתמים לא על הנייר ולא אות מתה, להשאיר את העסקים האלה חיים בתקופה הזאת עד שנצא מזה ואחרי זה הם יוכלו בזכות עצמם לעמוד על הרגליים ולהתקדם. תודה.
היו"ר אלכס קושניר
אוקיי. מי יציג את המתווה? התיירות או האוצר?
הראל שליסל
אני רכז תעשיה מסחר ותיירות באגף תקציבים. אני אציג ואחר כך גם תיירות יתייחסו.
היו"ר אלכס קושניר
מי נמצא פה ממשרד התיירות?
פיני שני
אני פיני שני, סמנכ"ל חוויית התייר וקרן שפר. נציג משרד התיירות.
היו"ר אלכס קושניר
כן הראל בבקשה.
הראל שליסל
שלום לכולם. אני רק אקדים ואומר שכמו שרובכם או כמעט כולכם יודעים במהלך הקורונה המדינה בעצם העניקה רשת בטחון רוחבית לעצמאים, שהיא בסוף מה שסייעה לעסקים לצלוח את המשבר, ועם התאוששות המשק הוחלט על הפסקת הסיוע הרוחבי ומיקוד באותם ענפים פרטניים שעדיין יש עליהם באיזה שהוא מקום מגבלות, אבל האמירה הזאת שהמשק בסוף יוצא מהמשבר וצריך לחזור לפעילות וצריך להפסיק את הסיוע הרוחבי, היא אמירה חשובה וחשוב לציין את זה גם בפתח הדיון.

באמת לאור העובדה שתנועת התיירים לא חזרה באופן מוחלט, הוחלט על ידי שר האוצר, ופה צריך גם לציין את מעורבות הוועדה ויו"ר הוועדה, על גיבוש מתווה ייחודי לענף התיירות, כשאני אדגיש, פתרון שהוא מבוסס על הכלים הקיימים בעיקר מתוך מחשבה של רצון גם להצליח במתווה ולא להמציא עכשיו כלים שרק כדי ליישם ייקח עכשיו כמה חודשים ולכן זה גם היה משהו שעמד לנגד עינינו, לנסות ולהשתמש בכלים הקיימים ולהרחיב אותם במקרה הצורך.

חשוב להגיד שהמדינה לא יכולה להאריך ולהנשים עסקים עכשיו למשך שנתיים-שלוש קדימה, ולכן מבחינתנו אנחנו מציגים פה מתווה שהוא לחצי שנה, בעצם עד לסוף השנה, מתוך ציפייה שככל שלא תהיה איזו שהיא התפרצות קורונה קיצונית, אז זה מתווה שהוא סופי עד לסוף השנה, והעסקים צריכים להיערך לזה, כלומר הם צריכים לעשות את השיקולים שלהם ואת החשיבה שלהם, שוב, אני מסייג, אם יהיה עכשיו גל נוסף חדש של קורונה שיטרוף את כל הקלפים, זה כמובן אירוע אחר לגמרי, אבל חשוב לציין את האמירה ולחדד את ההבנה שהמדינה לא תוכל להחזיק עכשיו עסקים למשך שנה, שנתיים, שלוש עד בלי די.

אני אפרט עכשיו את עיקרי הסיוע ואז, יו"ר הוועדה או חברי הוועדה, תגידו אם תרצו שאני ארחיב בנקודות מסוימות. לגבי המלונאים, אנחנו נמשיך את הסיוע על בסיס הכלי הקיים של המענק הקיים שלפי חדרים. חשוב להגיד שהסיוע יינתן בדגש על מלונות שחוו ירידה משמעותית במחזור. יש מלונות שהיום יודעים ליהנות מאד מהתיירות הפנימית שיש, למשל באילת, והדגש שלנו הוא גם על מלונות שחוו ירידה משמעותית במחזור, לפחות ירידה של 40% וגם מלונות שהם מוטי תיירות נכנסת, בעצם מלונות שמשקל התיירות הנכנסת בהם הוא משמעותי.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
40% על איזו תקופה?
הראל שליסל
על התקופה לפני הקורונה.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
לא, אתה מודד עכשיו 40% על שנה וחצי, על שנה? על החודשיים האחרונים?
הראל שליסל
תקופה מקבילה. לפני הקורונה.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
כל חודש, כל חודשיים?
פיני שני
כל שלושה חודשים. שלושה ושלושה. מיולי עד ספטמבר.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
יולי-אוגוסט-ספטמבר מול יולי-אוגוסט-ספטמבר לפני שנתיים, לא שנה שעברה.
הראל שליסל
נכון. 2019.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
כל מי שיש לו ירידה של 40% יקבל- - -
הראל שליסל
מענק. כן.
היו"ר אלכס קושניר
לפני שנתיים זו הייתה תקופת השיא של התיירות, נכון?
הראל שליסל
כן.
קרן ברק (הליכוד)
כשיריב לוין היה שר התיירות, מה לעשות.
היו"ר אלכס קושניר
לפני שהפך להיות יו"ר הכנסת ואחר כך יו"ר האופוזיציה.
קרן ברק (הליכוד)
זה היה באמת שיא, עשינו סרטונים, עשינו על זה קמפיין.
היו"ר אלכס קושניר
כן. נכון. הסרטונים עבדו.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
דיברת על תנאים, התנאים מצטברים?
הראל שליסל
כן. צריך את שניהם. צריך שני תנאים.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
גם 40% וגם מבחינת ה- - -
הראל שליסל
כן. בדיוק. אני יכול גם להסביר מה ההיגיון מאחרי התנאים.
קרן ברק (הליכוד)
יש לי רק שאלה אחת. זה לא קטע של אופוזיציה-קואליציה, אני מדברת רגע בנתונים. לפני שישראל כץ עזב את משרד האוצר, אני אישית יודעת שהוא ישב והכין תכניות. אלה אותן תכניות או שהן עברו שיפטינג?
הראל שליסל
אני לא יודע לענות לך עכשיו על בדיוק מה היו התכניות.
קרן ברק (הליכוד)
אתה היית חלק בטח מה- - -
הראל שליסל
לא, אני לא יודע להתייחס לשאלה הזאת.
קרן ברק (הליכוד)
כי אני בעניין הזה הייתי מאוד מאוד וישבתי לו, אז היה לי קל, על הווריד, וידעתי שהוא יוציא משם תכניות לענף התיירות בנפרד ולענף התעופה עוד יותר, זאת אומרת בכלל לתחבורה היה מתווה משל עצמו עוד יותר - - -
הראל שליסל
אני לא יודע להתייחס למה היו בדיוק התכניות - - -
קרן ברק (הליכוד)
אתה לא רוצה להתייחס.
הראל שליסל
לא, אני באמת אפילו גם לא זוכר בדיוק מה היה - - -
קרן ברק (הליכוד)
זה לפני שבועיים.
הראל שליסל
לא, זה לא לפני שבועיים. היו כל מיני תכניות שרצו, הדברים האלה לא נסגרו עד ממש לא מזמן, זה כן אני יכול להגיד בצורה מוחלטת, זה היה משא ומתן ארוך של שבועות רבים. שאלת על שני התנאים. התנאי הראשון של ירידה במחזור הוא תנאי בעיני שהוא מובן מאליו, בסוף יש מלונות שלא ירד להם המחזור ואין שום סיבה בעולם שהם יקבלו סיוע מהמדינה. התרגלנו לעולם של סיוע, סיוע, אבל בסוף זה כספי מיסים, צריך לסייע איפה שצריך ולא למי שלא צריך.
מאזן גנאים (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
מה עם אלה שקיבלו וצריכים להחזיר? שלא מגיע להם?
הראל שליסל
לא, עכשיו אמרתי מי מקבל. אני לא מתייחס - - - אנחנו פה כרגע לא לוקחים לאף אחד.
פיני שני
הפרקטיקה מתקיימת גם היום. אם מלון היום מרוויח הוא לא יקבל.
הראל שליסל
הסיפור של התיירות נכנסת בסוף, הרי יש מלונות שנהנים מהתיירות הפנימית, ככל שמלון הוא מוטה תיירות פנימית, אם עכשיו ירד לו המחזור, יש סיכוי מאוד גבוה שירד לו המחזור מסיבות אחרות כי החסם שיש הוא חסם על כניסת תיירים מחוץ לארץ. אם יש מלון לצורך העניין שהיה מושתת רק על תיירות פנימית יכול להיות שהסיבה שעכשיו יש לו ירידה במחזור בכלל לא קשורה. הרי הבעיה היא סגירת הגבולות, נכון? או הקושי על הכניסה לישראל. הקושי הזה לא רלוונטי אליו. זה מלון שמאז ומעולם – והקצנתי, כן? – מלון שמאז ומעולם היה מבוסס על תיירות מקומית, ישראלים שנוסעים לצורך העניין לחופשה.
מאזן גנאים (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
אבל בצפון כולם חיים מהדבר - - -
הראל שליסל
רגע, לא - - -
קרן ברק (הליכוד)
אתה יכול להציג את המתווה לפני ה-,
היו"ר אלכס קושניר
הוא מנסה אבל אתם כל פעם קוטעים אותו.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
כן, הוא מנסה להסביר את השלב הראשון של המתווה.
הראל שליסל
בגדול זו אמורה להיות קורלציה מאוד גבוהה בין סוגי המלונות, כלומר מלונות שהם מוטי תיירות נכנסת זה המלונות שנפגעו במחזור כי מה שאין זו תיירות נכנסת. תיירות מקומית יש פה הרבה יותר ממה שהיה לפני כן.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
עכשיו. עכשיו יש תיירות מקומית, אבל במהלך השנה האחרונה לא הייתה.
הראל שליסל
הם קיבלו. עד אז לא הייתה טענה. קיבלו. אנחנו מדברים על סיוע של עכשיו. לא אחורה. אז זה בעצם לגבי המלונאים.
היו"ר אלכס קושניר
רגע הראל יש לי שאלה.
קרן ברק (הליכוד)
אז מה לגבי המלונאים? רגע, תחזור על זה עוד פעם שאני אבין.
הראל שליסל
אני אומר, המשך הסיוע על בסיס המענק הקיים תחת שני תנאים: צריך שתהיה ירידה בפעילות של 40% ושהמלונות הם לפחות 40% תיירות נכנסת. וזה עד סוף השנה.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
ובכפוף למגבלות חדשות שככל שמשרד הבריאות עכשיו מדברים עליהן.
היו"ר אלכס קושניר
בסדר. זה ברור. הראל אני רק רוצה לחדד איזו שהיא נקודה. האם ההתייחסות היא למלון או לעסק, לרשת?
הראל שליסל
לא, ההסתכלות היא ברמת ח"פ, כלומר יכול להיות רשת למשל שהרוויחה מאוד במלונות מסוימים ומלון אחד ספציפי היא לא הרוויחה אז יכול להיות שהיא לא תעמוד בתנאי של 40%, כי אנחנו מסתכלים עליה כעסק.
היו"ר אלכס קושניר
זאת אומרת לצורך העניין אם יש מלון קטן בטבריה שהוא מבוסס תיירות נכנסת בעיקר, אז הוא בעצם יקבל את הסיוע?
הראל שליסל
אני לא רואה סיבה שלא.
היו"ר אלכס קושניר
בסדר.
קריאה
זה מתווה לתיירות או מתווה למלונאים?
היו"ר אלכס קושניר
זה מלונאים.
הראל שליסל
רגע, אנחנו מדברים על מתווה תיירות, זה ספציפית המלונות. לגבי מארגני תיירות נכנסת פה חשוב לי להגיד, יושב איתי פה לצידי יוסי פתאל. היה לנו שיח מאוד ארוך, הוא יכול להגיד גם מאוד מייגע, עד אתמול בשעות הקטנות של הלילה ועד ממש לפני, היום בבוקר, גם יו"ר הוועדה היה מאוד מעורב בלנסות ולהצליח לסגור את האירוע הזה, הצלחנו בסופו של דבר להגיע לסיכום עקרוני על המסגרות, סדר גודל של 40-45 מיליוני שקלים, עוד צריך באמת לטייב את המספרים, זה סיוע שיתבסס בעצם גם על קרן השיווק, גם על קרן שימור העובדים הקיימת ואנחנו כנראה נכניס עוד איזה שהוא מנגנון נוסף, עוד איזו שהיא דרך טיפה להרחיב את הכלים הללו, אני אומר שוב, זה סיכום עקרוני על המסגרות. מפה נשאר לנו עוד קצת לסגור את הפרטים אבל ברמת העקרון הייתי אומר 95% מהעבודה מאחורינו וגם האירוע הזה אני שמח להגיד שהוא נפתר כי באמת זה סקטור שבאמת - - -
היו"ר אלכס קושניר
אז זה בעצם קרן השיווק של משרד התיירות?
הראל שליסל
בגדול כן, אבל אנחנו נרחיב אותה גם - - -
היו"ר אלכס קושניר
אתה יכול לפרט טיפה?
פיני שני
כן, זה שני אמצעים שהקרן יודעת לעשות ועושה מזה שנים, סיוע בפעולות שיווק וסיוע בשימור עובדי השיווק, ובנוסף כמו שהראל אמר יהיה אלמנט נוסף שכרגע מתגבש, שייתן את הסיוע להמשך הדרך. הקרן עובדת, עבדה בכל תקופת הקורונה ועוד שנים רבות, והיא עובדת עכשיו במשנה מרץ מכיוון שהמצב לא טוב.
טניה מזרסקי (ישראל ביתנו)
יש גם ניסיון של משרד התיירות להעסיק את מורי הדרך שנשארו - - -
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו נגיע למורי הדרך.
הראל שליסל
זו הנקודה הבאה.
היו"ר אלכס קושניר
בבקשה.
הראל שליסל
אוקיי. הסיפור של מורי הדרך, עשינו בדיקה, אולי משרד התיירות יוכל לפרט יותר מממני על הנתונים, עשינו איזה שהוא פילוח של מורי הדרך ולהבנתי על בסיס הנתונים של משרד התיירות, מרבית מורי הדרך הם מעל גיל 45 ויוכלו ליהנות בעצם מהארכת החל"ת הרוחבית שנעשתה. רוב מורי הדרך הם שכירים ויוכלו ליהנות מזה, וכמובן מי שמתחת לגיל 45 יוכל ליהנות ממודל החל"ת הגמיש מה שמכונה. מתוך הבנה אבל כן שצריך לנסות ולסייע גם למורי הדרך העצמאיים עשינו כמה שיתופי פעולה יחד עם משרד התיירות, משרד החינוך כמו שהוזכר, רשות הטבע והגנים וניסינו לייצר כל מיני אפיקים שבעצם ייצרו היצע עבודה למורי הדרך. זה נעשה קודם כל במסגרות הקיץ המסובסדות, מה שמכונה בית הספר של החופש הגדול שהרחיבו אותו השנה, במקום כיתות א'-ג' לגן עד כיתה י"א, בעצם הרשויות המקומיות יכלו פה להעסיק את מורי הדרך. אנחנו עוקבים אחרי זה לראות איך זה מתפתח וממה שהבנו כרגע יש נתוני הרשמה מאוד גבוהים, אני לא יודע להגיד בשלב זה הרבה מעבר.

גם ברשות הטבע והגנים יש תקציב שמיועד למתן סיורים חינם, מסובסדים, כלומר לציבור, וגם בזה מורי הדרך יכולים להשתלב. התקצוב שם היה סדר גודל של 10 מיליון שקל - - -
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
לא, לא כסף. כמה מורי דרך אמורים להשתלב בכל המיזמים האלה מתוך מורי הדרך העצמאיים שנמצאים כרגע - - -
הראל שליסל
אז אני אומר, סך הכל מורי הדרך שנשארים לדעתנו שלא מקבלים מענה מהחל"ת להבנתנו זה כמה מאות בודדים.
קריאה
מעט מאוד, לא נכון. חשבתי שאני יודע אבל אנחנו - - -
היו"ר אלכס קושניר
רגע, מי זה מדבר מאחור? אני לא מבין.
מאזן גנאים (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
זה אחד הנפגעים.
היו"ר אלכס קושניר
בסדר, אבל זה לא סדר הדיון. בסדר? יש פה נציג שיושב והוא יכול לבקש את זכות הדיבור ולדבר. אין פה הערות מאחור.
הראל שליסל
ואכן לשאלתך, ח"כ בצלאל סמוטריץ', ההבנה שלנו שהכלים האלה יכולים לסייע ויכולים לייצר עבודה אמיתית למורי הדרך. זה כרגע הכלים שיש לנו לסייע למורי הדרך, צריך להבין, אנחנו בסוף מתבססים על כלים קיימים וזה מה שכרגע אפשר לעשות. עד כאן.
יצחק אליאב
מה עם כל התעופה?
קרן ברק (הליכוד)
וסוכני הנסיעות.
היו"ר אלכס קושניר
רגע. מה שמך?
יצחק אליאב
איציק אליאב. אני סמנכ"ל הכספים של אל על.
היו"ר אלכס קושניר
חברים, אני מבקש, בפעם הבאה שמישהו מדבר בלי רשות שלי, שישר ייצא החוצה. אין דבר כזה. מי שנותן זכות דיבור בוועדה הזאת זה אני. מי שרוצה לדבר, תרימו יד, תמיר ירשום ואנחנו נקיים את הדיון. אחרת זה לא יתקדם לשום מקום. לא יהיה פה בלגן. חברי הכנסת, אני מבקש שתתייחסו - - -
מאזן גנאים (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
אני מעדיף שנשמע את הכאב שלהם - - -
היו"ר אלכס קושניר
שניה חבר'ה, אנחנו עוברים סעיף-סעיף. כרגע אנחנו במורי הדרך. אני מבין שיש פה פער בין נתונים שמוצגים על ידי ארגון מורי הדרך לבין הנתונים שנמצאים בידיים של משרד התיירות ומשרד האוצר. משרד התיירות, אני מבקש שתציגו את הנתונים ככל שאתם יודעים על כמות האנשים שמדובר. במאמר מוסגר, אני יחד עם חברת הכנסת אפרת רייטן אתמול קיימנו פגישה עם הארגון, הם טוענים שמתוך 6,000 מורי הדרך כ-3,000 הם מתחת לגיל 45 ולכן הם לא זכאים לסיוע כלשהוא. אני מבין שלכם יש מספרים אחרים. משרד התיירות בבקשה.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
כבוד היו"ר, אולי רק עוד מילה ברשותך.
היו"ר אלכס קושניר
כן, בטח.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
בהמשך למה שכמובן תיארת אתמול על הפגישה אתמול עם מורי הדרך ובקש למתווה של האוצר, אז גם מבחינת הנתונים, הפער בין הנתונים של מורי הדרך אשר מועסקים או שהתחילו את התכניות שעליהן האוצר דיבר אם זה בחינוך ואם זה בסיורים החינמיים האלה, אנחנו שומעים כאן מהנציג מטעם האוצר שמדובר על הצלחה ועל נתונים גבוהים של רישום, אני לא בטוחה שאלה הנתונים שאתה ואני שמענו אתמול ממקור ראשון, אז גם אם אפשר להתייחס לנקודה הזאת.
קרן ברק (הליכוד)
וגם סוכני הנסיעות, אתה לא דיברת על זה.
היו"ר אלכס קושניר
שניה, אנחנו על מורי הדרך. נגיע לסוכני הנסיעות, נגיע לכולם.
יצחק אליאב
כבוד היו"ר סליחה שאני, התעופה, מדברים עליה פה?
היו"ר אלכס קושניר
כן, מדברים עליה פה.
קרן ברק (הליכוד)
כן, כן, מדברים.
יצחק אליאב
רק לדעת את זה וזהו. תודה רבה. כי זה לא הובן.
היו"ר אלכס קושניר
מדברים על כולם.
מאזן גנאים (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
כל ענף התיירות.
קרן ברק (הליכוד)
גם אם התעופה ייחשב תחבורה זה עדיין תיירות בהקשר הזה פה של הדיון. כי הם צריכים לעבוד.
היו"ר אלכס קושניר
כן. בבקשה ח"כ זועבי.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
תודה רבה. א. אני מבינה שיש פער בנתונים, אנחנו חייבים לדעת על מה אנחנו מדברים. ממה שאני הבנתי, רוב מורי הדרך הם עצמאיים ואין להם מענה במתווה הקיים as is. זה אחד. דבר שני, אני מבינה גם שביטוח לאומי התנה את דמי האבטלה ומענקי ההסתגלות באישורים של ניכויים ממעסיק והרבה מהמועסקים אין להם יכולת לקבל את האישור. דבר שלישי, אני מבינה גם שביטוח לאומי ביקש איזו שהיא התייחסות להכנסות שהיו להם בינואר-פברואר, כשינואר-פברואר כמובן לא הייתה תיירות, אז צריך גם לשים לב האם זה המצב ודבר רביעי, צריך גם לתת מענה לנושא של מורי הדרך שהם מעל גיל 67, אני חושבת שכולם יסכימו שאין אפשרות לאיזה שהוא מתווה של הסבות, של הכשרות. גיל 67 צריך להתייחס לזה כאל אוכלוסייה ספציפית שצריך להמשיך את מענקי החל"ת או מענקים אחרים.
היו"ר אלכס קושניר
אוקיי. אפשר עכשיו לשמוע את הנתונים של משרד התיירות?
פיני שני
צהרים טובים. קודם כל אני אפתח ואומר שהנושא הזה נמצא בשולחנו של שר התיירות החדש בעצם מיום כניסתו לתפקיד ובזה עיקר זמנו. 2. צריך לציין שאמנם במשורה, אבל יש מתווה של כניסת תיירים נכון להיום לישראל, קיים מתווה של כניסת תיירים לארץ שנכנסים, עד כה נרשמו לכניסה 70 קבוצות לארץ ואנחנו מקווים שהקצב ילך ויתגבר. אנחנו לא יודעים מה יקרה ב-1 לאוגוסט מבחינת פתיחת השמיים לתייר הבודד אבל אנחנו מניחים שאותו מתווה ימשיך ויחיה, ניתן אישור מיוחד של ראש הממשלה להמשך השימוש במתווה הקבוצות גם במהלך חודש יולי ואנחנו עושים שזה יקרה גם בחודשים הבאים, מה שכמובן יקל את מצוקת כל העוסקים בענף ככל שיגיעו לכאן יותר תיירים.

לגבי מספרי מורי הדרך - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
על המתווה הזה של תיירים, אנחנו יש לנו מלא פניות של אזרחים שהם נשואים עם משפחות שלהם והאישה או הילדים אין להם אזרחות, רק לאחד מבני הזוג, הבעל, ואנחנו נתקלים מדי יום שהם רוצים לבוא לארץ ולא - - -
היו"ר אלכס קושניר
אוסאמה זה משרד התיירות, זה לא - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, אבל הוא דיבר על המתווה.
היו"ר אלכס קושניר
לא, אבל זה משרד התיירות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אז יש חלק מהם תיירים.
היו"ר אלכס קושניר
מי שאחראי על מתן אישורי כניסה לישראל זה לא משרד התיירות.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל אין ועדת חריגים, אנחנו כבר לא יודעים למי לפנות. זה רק קבוצות?
פיני שני
קבוצות בלבד, מה שאתה מתאר זה באחריות רשות האוכלוסין וההגירה, אני לא רוצה לדבר בשמם.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא שייך אליכם. בסדר.
פיני שני
לגבי מספרי מורי הדרך, יש בישראל 6,420 מורי דרך בעלי רישיון, מורי דרך מקבלים רישיון במשרד התיירות ולכן המספר בדוק. חלק מאותה אוכלוסייה, ואנחנו לא יודעים את המספר של אותו חלק, אינו עוסק במקצוע הזה. זה אנשים שמחזיקים ברישיון כי הם רצו לעשות רישיון ולא מתעסקים בזה. חלק משמעותי מאותה אוכלוסייה עובד בתיירות הפנים ותיירות הפנים כמו שאתם יודעים לא נפגעה.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
מה זה חלק משמעותי? דבר באחוזים.
פיני שני
תיכף אני אגיע, אני אתן לך את המספר של העוסקים בתיירות נכנסת. מספר העוסקים בתיירות נכנסת להערכת המעסיקים שיושבים פה בחדר הוא כ-2,000 בזמן שגרה בשיא ה- - -
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
כמה שכירים, כמה שכירי יום כאלה שמקבלים תלוש יומי ואז אין להם חל"ת, וכמה עצמאים?
היו"ר אלכס קושניר
רגע, תנו לו, הוא ישלים את התמונה חבר'ה. אחר כך נשאל שאלות במידה ולא נבין משהו.
פיני שני
סדר גודל של 2,000 איש ועוד מספר של עצמאים - - -אשכול לא מאוד גדול. אנחנו מעריכים שהמספר של אנשים שהם עסקו בתיירות נכנסת והם מתחת לגיל 45 ואין להם היום מענה במסגרת החל"ת הוא סדר גודל של בין 500-700 איש. זה הנחת העבודה שלנו. אנחנו יודעים שהפתרון שניתן למורי הדרך במסגרת התכניות שאנחנו מציעים הוא לא אידיאלי, אבל הוא פתרון שיודע לייצר ימי עבודה ברשות הטבע והגנים. הם לא פה בחדר אז אני אצטט אותם, הם די מתקשים למצוא מורי דרך לעבודה כי מורי הדרך עובדים.
מאזן גנאים (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
אז עדיף - - - הסתגלות. שילמד שפה ואז אפשר להעצים אותו על חשבון המשרד.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
אתה אומר משהו אחר, אתה אומר שיש - - -
פיני שני
לא, אני הבנתי מה הוא אומר. מספר ימי ההדרכה שמוצעים על ידינו ברשות הטבע והגנים, אנחנו מוכנים כמעט להציע כל יום כמה סיורים שנדרש, כל עוד מתקיימים שני תנאים: 1. יש מורה דרך שרוצה לעבוד, כי המטרה של התכנית הזאת היא בסוף לייצר ימי עבודה למורי הדרך, ו-2. שיש מי שמשתתף בסיור. אבל זו פחות בעיה. שוב, אנחנו יושבים ומקווים שנצליח לבוא עם עוד פתרונות בהמשך בעיקר בכניסה של תיירים.
היו"ר אלכס קושניר
פיני אני רוצה לשאול שאלה. הרבה מאוד ממורי הדרך, היתרון היחסי שלהם זה שליטה בשפה זרה כי הם בדרך כלל עובדים מול תיירים שבאים מחו"ל ולכן הם לא תמיד יכולים להיות רלוונטיים להדרכה של תיירות פנים. האם חשבתם על איזה שהוא משהו שיכול לסייע לקבוצה הזאת, כי זו לא קבוצה קטנה.
פיני שני
צריך להגיד שכל מורי הדרך ללא יוצא מן הכלל, בראש ובראשונה יש להם רישיון להדרכה בעברית ואנחנו מבינים שהרבה מורי דרך עבדו עם אוכלוסייה מסוג מסוים לאורך השנים, שהם התרגלו לעשות את זה ואני מבין גם למה יותר קל להדריך קבוצה של תיירים גרמנים שעושה מסלול והם מאוד סטנדרטיים ומנומסים וקשה לעשות את השיפט לישראלים, אבל המציאות כפתה עלינו מצב שלצערי - - -
היו"ר אלכס קושניר
למה, אל תכפיש את התייר הישראלי. הוא הכי טוב בארץ.
פיני שני
לא הכפשתי. אף פעם לא מכפישים את הקליינט, אבל בסופו של יום זו המציאות ונכון להיום עם כל הצער שבדבר, אנחנו בראש ובראשונה רוצים לראות את התיירים שחוזרים לישראל. אין פה מספיק תיירים בשביל להעסיק את כל הקבוצה הזאת ואנחנו מחלקים את אותה עוגת תיירות פנים עד כמה שניתן על מנת שיהיה מקור פרנסה לכל מי שרוצה בכך.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
כמה באמת מבחינת התכנית, מבחינתכם זו כבר הצלחה? אתה אומר שאתם לא מצליחים למצוא מורי דרך, כמה נרשמו, כמה עובדים?
פיני שני
אם תרצי אחרי זה אציג לך את ניתוח הסיורים. תוקצב שם 10 מיליון שקל - - -
אפרת רייטן מרום (העבודה)
זה אני יודעת.
פיני שני
עוד יש תקציב שלא נוצל. הסיורים עד כה היו בהחלט הצלחה, אבל צריך לזכור ש- - -
אפרת רייטן מרום (העבודה)
יש לכם נתונים קשיחים של כמה מורי דרך נרשמו?
פיני שני
כן. אם תרצי אחר כך אני אתן לך אותם.
היו"ר אלכס קושניר
לא, אני אשמח אם תציג את זה במספר.
פיני שני
ברצון.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
כי אנחנו פשוט מקבלים נתונים שונים לחלוטין אז אולי ננסה להדביק את הפער. גם לגבי זה וגם לגבי אותה תכנית עם בתי הספר.
היו"ר אלכס קושניר
לא, אני לא בטוח שיש להם נתונים על זה.
פיני שני
קודם כל נפתח ונאמר על התכנית יחד עם רט"ג שפתחנו אותה לכל האפשרויות. אם רשות מקומית מבקשת לארגן סיור היא יכולה לקבל את אותו מורה דרך. אם עמותת תיירות, לדוגמה עמותת הר הנגב מקיימת פסטיבל וביקשה שיהיו שם מורי דרך שידריכו אפשר לעשות את זה. אם סוכני תיירות הפנים שיושבים פה בחדר מבקשים להוציא מוסד גמלאים או איזה שהוא ארגון אחר לסיור קיבלו גם אוטובוס על מנת לתמרץ אותם לצאת ולעשות את זה, וכמובן רשות הטבע והגנים בסיורים עצמאיים שהיא ארגנה.

לשם העניין אורגנו בחיפה והגליל המערבי 45 ימי סיור. בטבריה 31, בירושלים וים המלח 123, באילניה ועוד, בתל אביב, 94 ימי סיור, זה מסתכם למאות ימי סיור, מאות ימי הדרכה. שוב, אנחנו ערוכים להגביר את הקצב ככל שיהיה צורך בכך.
היו"ר אלכס קושניר
אוקיי. ינון אזולאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
שלום וברכה. אני מבקש לדעת, אני מבין שאנחנו מדברים בעיקר כרגע, אתה מדבר על מורי הדרך. לפי החלוקה שיש לך, מה שאנחנו מבינים שיש לך כמה מאות של סיורים אבל כשאתה בונה תכנית אתה יודע בעצם כמה מורי דרך יש לך גם מתחת לגיל 45, אתה יודע גם ברשות הטבע והגנים כמה מדריכים היום הם צריכים, כי אנחנו יודעים שגם כשאתה בא ואתה אומר - - - גם להם הרי היה איזה שהוא ואקום וגם עכשיו הישראלים יוצאים אז אתה יודע שיש, המורי דרך שלהם יכול להיות שגם הם היו צריכים להחזיר אותם באיזו שהיא דרך והם עכשיו נמצאים שם. מי אמר שמורי הדרך שעוזרים לתיירות חוץ יכולים היום למצוא את העבודה שלהם במקום הזה. אין לנו כל כך הרבה שאתה יכול להציף. מדובר אם אני לא טועה על מאות מורי דרך - - -
קריאה
אלפי.
ינון אזולאי (ש"ס)
אלפי מורי דרך. הוא דיבר על 700, ומהנתונים שיש לנו באמת זה לא כך. אז קודם כל אם עשיתם עבודה של כמה יש לך כרגע מתחת ל-45, והדבר השני, אם באמת יש לכם עבודה מול רשות הטבע והגנים ועוד מקומות אחרים שאתם כן אומרים 'תשמע, כרגע אנחנו צריכים 100 מורי דרך'. זה שיש לך מאות טיולים זה עדיין לא מביא מאות מורי דרך כי אם יש לך ביום ארבעה מקומות שאתה צריך, אז בסדר, אז יש לך ארבעה מדריכים. אז השאלה אם עשיתם את העבודה והאם מורי הדרך בכלל שותפים למתווה, שזה הדבר הא'-ב אני חושב לפני שמתחילים מתווה.
פיני שני
מורי הדרך שותפים למתווה, הרי הם עובדים במתווה. המתווה לא היה מתקיים ללא מורי הדרך.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, שותפות זה שאתה קורא לו, אתה יושב איתו וביחד אתם בונים תכנית ולא לבוא ולשים לו על השולחן, להגיד לו 'תשמע, לך תתחיל לעבוד'.
פיני שני
אנחנו בשיח עם מורי הדרך עם כל אגודות מורי הדרך שאת חלקן אני רואה פה בחדר וחלקן אני חושב שהם בזום, ואנחנו מקיימים את השיח הזה ובסוף יש דברים שאנחנו יודעים לעשות כגוף ממשלתי ויש דברים שאנחנו לא יודעים לעשות. וכמו שאמרנו פה גם נציג האוצר וגם אני התכנית שאנחנו מציגים פה היא לא אבסולוטית. אני לא יודע לתת מענה של 100% לכל צרכי מורי הדרך לשפות אותם על הפרנסה שהייתה להם או כל דברים אחרים. אנחנו עושים את המיטב במסגרת הכלים הקיימים ולהדגיש בפניך זה שלא מדובר על צרכי רשות הטבע והגנים שאומרים 'יש לי במצדה, אני צריך ארבעה מדריכים' מדובר על סיורים שרשות הטבע והגנים בדרך כלל לא עושים, זה לא תפקידם ביום-יום. לבקשתנו הם נענו והם עושים את הסיורים האלה כאקס טריטוריאלי - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה יודע לפרוט את זה למספרים, להגיד לנו 'אנחנו יודעים, כרגע, התכנית שלנו ליולי-אוגוסט נמצאת שיש לנו כך וכך מדריכים שהם יהיו משובצים' - - -
אפרת רייטן מרום (העבודה)
כמה נרשמו, כמה עובדים. נראה שיש פער מאוד גדול. אני שומעת בעיקר את הכוונה והכוונה נשמעת מצוינת ועל הנייר זה נשמע מעולה אבל נראה לי שבמציאות זה לא ככה. יש פער מאוד גדול.
פיני שני
מתוכננים מאות סיורים לתקופה הקרובה. הרישום של האנשים נעשה לפני הסיור. אני לא יודע להגיד ב-15 באוגוסט כמה ישתתפו בסיור בתל אביב. אבל אנחנו מקווים שיהיה ביקוש מלא, וגם אם יש מעט משתתפים אנחנו לא מבטלים. שוב, התכנית נולדה לא על מנת לתת לחם ושעשועים לקהל הישראלי, על מנת ליצור מקומות תעסוקה למורי הדרך. זה הסיבה הראשונית.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
אז מתוך ה-500 אנשים שמתחת לגיל 45, אתה יכול לומר לנו שבשיעור, 50%, אתם דואגים להם? איזה שהם שיעורים שאפשר להתייחס אליהם?
פיני שני
אני יכול להגיד שאנחנו צריכים שאותם 500 יבואו ויגידו 'אנחנו רוצים' ויפנו לרשות הטבע והגנים ויבקשו לעבוד, ואני מניח שנגיע למספרים האלה ואפילו יותר. אני אדגיש, שוב, להגיד לך שהם יקבלו משכורת מלאה - - -
אפרת רייטן מרום (העבודה)
לא, זה אני חושבת שגם הם מבינים היטב.
פיני שני
חלק מהתעסוקה הם - - -
היו"ר אלכס קושניר
אני רוצה שאנחנו נתקדם קצת. טטיאנה מזרסקי בבקשה.
טניה מזרסקי (ישראל ביתנו)
אני רוצה, כבוד יו"ר הוועדה, אני רוצה להתייחס להעסקה ויצירת הזדמנויות על ידי משרד התיירות למורי הדרך. גם ברשות הטבע והגנים וגופים נוספים, גופים ממשלתיים, הבנתי, גם שמענו מנציג משרד האוצר שהושקע סכום של 10 מיליון שקלים לטובת העסקת מורי דרך במקומות שלא היו מועסקים קודם, ואתייחס גם למארגני התיירות הנכנסת שנבדקות שתי אפשרויות סיוע נוספות. א. זה הקלת התנאים לסיוע באמצעות קרן השיווק של המשרד, מה שגם הזכרנו והשניה זה סיוע באמצעות הרשות לעסקים קטנים ובינוניים. נכון? קרן את מעודכנת, כי את גם מהשדולה? שהם אוספים ומכנסים, מאגנים משאבים כדי לתת סיוע. לגבי מלונות, משרד התיירות פנה, ואגף תקציבים ומלונאות, רוצים להגיע לסיכום על הסיוע לכל הענף.
היו"ר אלכס קושניר
כן הוא הציג את זה.
טניה מזרסקי (ישראל ביתנו)
כן. תיכף אנחנו נגיע וכאן צריכה להיות גישה ספציפית לענף התיירות. משרד האוצר מחפש פתרונות, זה נכון, אבל אלה פתרונות שמתאימים למשק הכללי ונותנים פתרונות רוחביים, ופה צריכה להיות גישה מיוחדת וספציפית שמתייחסת רק לתיירות. התיירות מכניסה מיליארדים רבים למשק הישראלי והתיירות הראשונה שנפגעה והאחרונה שתיפתח שוב לפעילות.
היו"ר אלכס קושניר
תודה רבה. ח"כ סמוטריץ' בבקשה.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
אדוני היו"ר, אני מקווה לא להרגיז כאן בדבריי הרבה אנשים. קצת כמו בדיון בשבוע שעבר, לי באופן אישי נורא קשה להבין את האירוע ובטח לגבש לגביו עמדה. כי אין לנו נתונים, קודם כל ברמת המקרו. דיון כזה היה צריך להתחיל בסקירה של משרד האוצר, לשים לנו רגע שקף של מה זה בכלל עולם התיירות. הרי יש מורי דרך ויש מלונאות ויש תחום התעופה ויש היסעים שעסקו בזה הרבה מאוד שנים ויש משרדי נסיעות.

אנחנו צריכים קודם כל להבין את ההתנהגות של כל אחד מהחלקים האלה של הענף בתקופה האחרונה. הצפי להתאוששות. הייתי שר התחבורה תקופה מאוד קצרה אבל כשישבנו על עולם התעופה אז היינו חייבים להסתמך על כל מיני מודלים של חברות בינלאומיות, מה צפי ההתאוששות של השוק, מה היקפי המחזור היום, מה היו היקפי המחזור. אמרתי קודם שאני לא רוצה להרגיז, יש פה קצת חוסר פרופורציה. אז יש 500 מורי דרך, אנחנו מתעסקים בזה חצי שעה, לא נתנו פתרון לנשים הריוניות שיש כנראה הרבה יותר מזה, בשבוע שעבר, או נתנו מענה חלקי.
אז בסוף צריך שניה אחת להסתכל על כל העולם הזה של התיירות. להבין אותו רגע, לקבל את הנתונים שלו אחורה, הווה ובעיקר צפי עתידי. שוב, אני לא אהיה פופוליסט, אם נניח אין לנו צפי בחצי השנה הקרובה להתאוששות של הענף, אז צריך להגיד למורי הדרך הצעירים 'חברים, תלכו למצוא עבודה זמנית אחרת'. אני לא מדבר עכשיו על מבוגרים, אבל מורה דרך צעיר בן 30 שעשה רישיון יכול להיות מלצר חצי שנה. נורא נחמד לגלגל את כל האחריות על המדינה. בואו נראה מה קורה עם משרדי הנסיעות.

הניסיון פה - - - עכשיו אנחנו נשב ונראה, תיכף נרד לרזולוציה, תגידו לנו רק באיזה פארק ברט"ג יש עכשיו סיורים, באיזה ימים באיזה שעות וכמה בדיוק מורי דרך אמורים להיות מועסקים שם. אני אומר את זה לא בזלזול, אבל אי אפשר בלי לראות תמונת מקרו, אי אפשר בלי להבין צפי. כשאתם ישבתם ובניתם תכנית, על איזה מודלים בניתם? אתם מעריכים שהשוק יתאושש, מחר, מחרתיים, עוד שלושה חודשים, עוד חצי שנה, עוד שנה. כשהחלטתם שאתם רוצים לתת מענה.

אז שוב, אם ההערכה היא שהשוק אמור לחזור למה שהוא היה קודם, ואני גם לא פותח עכשיו דיון ארוך האם יש לנו אינטרס לשמר אותו כזה או לא, האם עולם התיירות בכלל לפחות במונחי מקרו כלכלה, תורם לתמ"ג, לא תורם, שווה השקעה של 2.5 מיליארד שקל סובסידיה בכל מיני דרכים של פטורים ממע"מ וכולי או לא, אני לא נכנס כרגע לזה, זה אירוע שצריך לעשות אותו בתקציב עם חוק הסדרים. אבל נניח שאנחנו בעולם הישן שמה שהיה הוא שיהיה, זה ריאלי, לשם אתה חוזר או שאתה אומר 'חבר'ה הענף הזה לא יחזור למה שהיה'.

יושבים פה אנשי התעופה. אנחנו הערכנו שעולם התעופה לא יחזור להיות מה שהיה, ולכן בוא נגיד עכשיו, ניקח את 6,000 עובדי אל על ונשאיר אותם as is. זה לא עובד. אז הייתה תכנית וחלק פרשו, וחלק יצאו לפנסיה מוקדמת, וחלק עברו למודלי העסקה אחרים וחברות מסוימות נמכרו, וחברות מסוימות, אתה מתכנן את השוק ככל שאתה רוצה להתערב בו כמדינה. אתה יכול להגיד 'אני לא מתערב' אבל החלטנו להתערב כמדינה, אז מרגע שהחלטנו להתייחס לענף ספציפי חייבים להבין אותו איך הוא מתנהג, מה צפי ההתנהגות ההמשכי שלו, למה אנחנו חושבים או בתוך הנתונים העובדתיים האלה לאן אנחנו חושבים שנכון לקחת אותו ואולי הוא לא יחזור להיות מה שהיה. לפעמים זה נורא כואב, אתה יודע, כשעולם משתנה אז צריך לעזור לאנשים לחפש דברים אחרים, לתת להם – ודיברתי על זה גם בפעם הקודמת – הסבות מקצועיות והכשרות מקצועיות.

אני מרגיש שאנחנו כאילו עומדים קצת בלחץ פוליטי כי אלה קבוצות שעובדות נכון מבחינתן, ואני לא בא בטענות, אז עכשיו שמים פוקוס על הדבר הזה. נכון, לא נכון, צודק, לא צודק, הוגן לא הוגן מול קבוצות אחרות שלא הצלחנו לתת להן מענה. ואני אומר את זה גם ביחס למה שאני פתחתי לקבוצות אחרות. אם לא תהיה לנו תמונת מקרו נורמלית, ואני באמת אומר, קחו שניה את כל עולם התיירות, מפו לנו אותו רגע לענפים - - -
קרן ברק (הליכוד)
יש להם את זה. אני אומרת לך שהם הכינו תכניות.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
אז אדוני היו"ר, משפט אחרון, אני אומר לך כיו"ר וזו באמת החלטה שלך, אם באנו לדיון נחמד ציבורי, כל אחד יוכל להעלות אחרי זה לסטורי שלו סרטון של מה שהוא אמר והוא דאג לחבר'ה, והכל טוב, זה מצוין. אם אנחנו באמת רוצים דיון אמיתי שיש לו השפעה אתה כיו"ר צריך לתבוע מאנשי המקצוע שבאים פה להציג 'תציגו מצגות נורמליות, תנו לנו את הנתונים, תסבירו לנו את הרציונל למה החלטת שללכת על המתווה של 40% פחות במלונות לפי חדרים ודווקא ל-X חודשים זה בסדר, ולא משהו אחר. למה החלטת שזה המענה שלך למורי הדרך, למה זה לחברות ההיסעים, למה זה לסוכנויות הנסיעות, תסביר שניה'. אני לא יודע, אני עוד לא יודע אם כן או לא.
קריאה
למה זה לא לסוכני הנסיעות. לא נתנו להם כלום.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
אבל בסוף אם אנחנו לא נבין את עולם התיירות על ענפיו השונים, תמונת מצב של כל אחד ובעיקר צפי, בוא נבין לאן הדבר הזה הולך. אז בסדר, שמנו פלסטר, זה נורא נחמד, זרקנו עוד קצת כסף. ואני לא מזלזל, עזרנו לאנשים. בסוף כל אחד הוא עולם ומלואו, להחזיק את המים בתקופה קשה, אז בסדר, אפשר לחלק פה כסף להמון אנשים שאין להם במדינה. זו לא המטרה. ואם לא נכון לשמר את השוק הזה כמו שהוא אז לא צריך לשמר אותו כמו שהוא, גם מזה לא צריך לפחד.

אני מבחינתי כרגע באתי, זה נורא נחמד, נביע סולידריות, כולנו תומכים בכם, הכל טוב, תצביעו לנו בבחירות הבאות. זה כל כך לא רציני שזה, אי אפשר - - -
היו"ר אלכס קושניר
אני רוצה להתייחס למה שאמרת בכמה היבטים. 1. הוצגו פה פתרונות שבסך הכל משביעי רצון לשני ענפים.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
מי אמר שהם פתרונות טובים? מי אמר שהם משביעי רצון? מה תעשה בעוד חודשיים-שלושה כשהם ייגמרו ולא יהיה שום שינוי בתמונת המצב, ונחזור לפה עוד פעם.
היו"ר אלכס קושניר
בצלאל לא הפרעתי לך.
יצחק אליאב
כבוד היו"ר, פתרון לעובדי אל על לא הוצג פה. לא דובר אפילו על אל-על.
היו"ר אלכס קושניר
עוד לא הגענו לשם.
יצחק אליאב
כי האוצר לא התייחס בכלל לאל-על.
היו"ר אלכס קושניר
עוד לא הגענו לשם.
יצחק אליאב
הוא התייחס למורי הדרך. הוא לא התייחס לאל-על בכלל.
היו"ר אלכס קושניר
אדוני אתה בקריאה ראשונה. אני לא צוחק. אתה בקריאה ראשונה. אני אמרתי שאנחנו נגיע לתעופה, אנחנו נגיע לתעופה. אם תהיה לך סבלנות אז נגיע. אם תפריע ייגמר הזמן כי ב-15:00 אני עובר לדיון אחר. ואז זה יידחה.

דיברנו כרגע על שלושה סקטורים. שניים מאוד גדולים, אחד ספציפי. אחד זה נושא של המלונאות שההסכם שהושג, הוא הושג בשיתוף פעולה ומשא ומתן מול ענף המלונאות ואני מבין שהוא לשביעות רצון של שני הצדדים.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
כמה כסף זה?
היו"ר אלכס קושניר
כמה כסף זה, מה המסגרת?
הראל שליסל
סדר גודל של 60 מיליון שקלים.
היו"ר אלכס קושניר
ואני מבין שזה עד סוף שנה, נכון?
ינון אזולאי (ש"ס)
כולל מלונות שסגורים היום?
קרן ברק (הליכוד)
הוא אמר את המתווה וזה משא ומתן ארוך. אבל יש עוד כמה ענפים שלא - - - איתם בכלל למשא ומתן.
היו"ר אלכס קושניר
שניה. זה ענף אחד. הענף השני זה כל מה שקשור למארגני תיירות נכנסת, שגם שם ברור לכולם - - -
אפרת רייטן מרום (העבודה)
לא הבנתי, מה המשפט?
קרן ברק (הליכוד)
מארגני תיירות, זה כנסים.
היו"ר אלכס קושניר
שגם שם ברור לכולם שהענף הזה מאוד מאוד נפגע מתוקף העובדה שפשוט אף אחד לא נכנס למדינה. רק במשורה, כפי שאמרו הנציגים של משרד התיירות. וגם שם זה תוצאה של משא ומתן שהוא גם, אני מבין, לשביעות רצונם של גורמי המשק, שאני חושב שזה מאוד מבורך שמשרד האוצר ומשרד התיירות לא מקבלים החלטה מהשמיים ובאים ומנחיתים אותה. לכן על זה צריך לברך.

כל הסוגייה של מורי הדרך, אני מסכים איתך שמדובר בקבוצה קטנה יחסית שאנחנו משקיעים בה המון מאמץ, ואגב אם אתה שואל אותי, אני נגד מתווה תמיכה. כפי שבחוק החל"ת אנחנו הצגנו כל מיני פתרונות לעידוד התעסוקה לאוכלוסיות כאלה ואחרות גם כאן אני חושב שזו הדרך, ולכן מה שאני מבקש לעשות זה לשבת יחד עם הארגון, אנחנו ישבנו יחד עם אפרת אתמול עם הארגון הזה, מעבר לשתי התכניות שאתם הצגתם שזו התכנית של רשות הטבע והגנים והשתלבות בבית ספר קיץ של משרד החינוך, יש להם עוד רעיונות שאני חושב שאתם חלקם אפשר ליישם. הפתרונות שלהם גם הם מבוססים על עידוד תעסוקה. הראל, מה המסגרת של ה- - -
הראל שליסל
כרגע יש סדר גודל שם, נשאר משהו כמו 5 מיליון שקל בעולם של ה- - -
היו"ר אלכס קושניר
אני מבקש לבדוק אופציה להגדיל את המסגרת הזאת, לפחות בעוד 5 מיליון שקלים מתוקף ההבנה שאנחנו א. לא יודעים מה המספר של מורי הדרך, שאגב, החבר'ה במשרד התיירות, נראה לי שאפשר איך שהוא להצליב נתונים ולבדוק את המספר הזה.
נירה שפק (יש עתיד)
מהממ"מ ניתן שבמארס 4,000.
היו"ר אלכס קושניר
כן, 4,000 אבל כמה עצמאים וכמה מתחת לגיל 45 וכמה מקבלים חל"ת וכמה לא מקבלים חל"ת זה אירוע קצת מורכב, אתה מציג סקר שראיתי אותו אתמול והסקר הזה לא מבוסס על מדגם מייצג, אז גם אליו אני לא יכול להתייחס בצורה מוחלטת. זה לא מדגם מייצג סטטיסטית כי אתה לא יודע - - - לכן זה לא סקר שאפשר להתייחס אליו במעמד קבלת ההחלטה.

לכן מה שאני מבקש, משרד התיירות, אני יודע שיש לכם רצון לסייע ושר התיירות עושה באמת מאמצים לסייע גם לאוכלוסיה הזאת, תנסו לשבת ביחד ולהקשיב גם לשטח לראות פתרונות שיש להם, ואולי אפשר להכניס לאותה מסגרת, הראל, תבדוק אם אפשר להגדיל אותה, האם אפשר להכניס לאותה מסגרת פרויקטים נוספים שיגבירו את ההשתתפות של מורי הדרך כפתרון תעסוקתי. בסדר?
הראל שליסל
בסדר. נבדוק, אני אחזיר תשובה.
קרן ברק (הליכוד)
ובמיוחד אני חושבת ומאוד מסכימה עם אלכס, אני חושבת שעצם זה שלא ישבתם איתם בכלל היא תקלה חמורה.
פיני שני
זה לא נכון אבל. יוני, אנחנו ישבנו לפני שבוע?
יוני שפירא
לא.
פיני שני
מה לא? לנה היא לא סגנית שלך?
יוני שפירא
היא דיברה בטלפון רבע שעה - - -
פיני שני
לא נכון.
היו"ר אלכס קושניר
חבר'ה, פיני - - -
פיני שני
זה פשוט שקר. אין הגדרה אחרת למה - - - זה לא נכון, ישבתי עם הסגנית - - -
היו"ר אלכס קושניר
פיני, אני יודע שישבתם ודיברתם, אבל בסוף אתה יודע, אם תשבו עוד פעם לאף אחד לא ייפול הכתר מהראש. תשבו ותדברו.
פיני שני
אנחנו יושבים ומדברים. בואו, צריך לשים, זה לא ככה אבל. ברשותך רק לשים דברים על דיוקם, ישבנו ושמענו - - -
היו"ר אלכס קושניר
לא, חבר'ה, אנחנו יוצאים פה מפרופורציה. לא יכול להיות שעל אוכלוסייה של 6,000 איש אנחנו מדברים רוב הדיון. אני רוצה להתקדם.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אגב, אוכלוסייה של 6,000 איש זה דבר חשוב מאוד.
היו"ר אלכס קושניר
נכון. אבל אנחנו פה מציעים פתרון. אנחנו פה כן מתקדמים לכיוון פתרון. זה גם לא דיון אחרון ח"כ טיבי. כן, חברי הכנסת שרצו לדבר. אוסאמה בבקשה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
רק משפט אחד אדוני היו"ר. מדובר בסוגיה כואבת מאוד שבאמת אני מברך את אדוני היו"ר שנכנס לעניין וקיים דיון ויש באמת, צריך להתחיל משא ומתן בין משרד התיירות והאוצר עם הקבוצה הזאת, איך שמצאו פתרונות למלונאות ולארגוני התיירות הנכנסת צריך גם למצוא פתרון לעניין הזה של מורי הדרך. עניין רשות הטבע והגנים זה חשוב, אני מזכיר לכולנו שהיו סכומים ניכרים מאוד בעניין ההכשרות המקצועיות, שזה לא נוצל כי זה הלך, הייתה מחלוקת בין משרד האוצר למשרד העבודה וכל הכספים האלה נתקעו. אז אפשר לנצל חלק מהכסף הזה - - -
היו"ר אלכס קושניר
הכסף הזה קיים - - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לכן אני אומר, זה יעזור בפתרון.
היו"ר אלכס קושניר
הכסף הזה קיים ויותר מזה, אני מזכיר לך שבמתווה החל"ת מי שנכנס להכשרה מקצועית מקבל 100% דמי אבטלה. אז גם זה משהו שצריך לקחת בחשבון. כן. נירה בבקשה.
נירה שפק (יש עתיד)
צהרים טובים. אני רוצה להגיד כמה דברים ובצלאל, חשוב לי להתייחס למה שאמרת כי דיברת על נתונים ועל עכשיו ועל כרגע, אז אני רוצה כרגע בהוגנות לקחת גם אחורה ולומר שכבר במארס 2020 הממ"מ עשו עבודה מאוד רצינית על נושא ענף התיירות על כל המרכיבים שלו. לא רק שהוצגו הנתונים והכל, גם הוצגו התרחישים, הוצג גם מה נעשה במדינות אחרות. בעצם הדיון שהיה בממשלה הקודמת היה צריך להגיד 'אוקיי, לא לחכות היום למשבר' אלא מה עושים וללמוד מה עשו באיסלנד ומה עשו בפורטוגל ומה עשו בכל המקומות האלה. אז ככה הערה בינינו, בקטע של לכבד אחד את השני - - -
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
אבל מה ההערה? הייתי באופוזיציה גם בממשלה הקודמת, זה בסדר. אני פטור מאחריות.
נירה שפק (יש עתיד)
לא, אני אומרת, אני מדברת על זה שהייתה כאן ממשלה. אני הבנתי מדבריך שכאילו לא, כאילו מה אנחנו עושים עכשיו.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
לא, אני דיברתי רק על הדיון בוועדה הזאת. אני לא מכיר את הממ"מ הזה ואני גם לא בטוח שמשרד האוצר חותם על מה שכתוב שם ובנה את המתווים שלו בהתבסס על זה.
נירה שפק (יש עתיד)
אז קודם כל כולנו, כל חברי הכנסת פה ולא משנה כמה קשה אנחנו עובדים וזו אמירה, צריכים לבוא וללמוד את הנתונים האלה. הם קיימים. זה יקל עלינו בקבלת - - -
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
אני רק אומר לך מניסיון, זה לא אומר שיש הלימה בין הנתונים של הממ"מ לנתונים של משרד האוצר ומשרד התיירות.
נירה שפק (יש עתיד)
אז יבואו, אנחנו נלמד אותם וכמו שאני הולכת לשאול את הנתונים פה, כמו שאמרתי 4,000 ואומרים 2,000 או כל מיני דברים אחרים, והגופים שיושבים כאן, כולל ח"כים מהממשלה, אני שואלת מה נעשה בשנה ומשהו הזה שהביא אותנו לברוכ הזה. עכשיו בעצם יש שר תיירות שנדרש לתקן את כל מה שלא עשו ולא תכננו ולא עשו תיקון סטיות תקן במשך שנה ומשהו. זאת השאלה הראשונה שאנחנו צריכים לשאול. ואם אנחנו גוף לבקרה כי אנחנו ועדה אז אחד הדברים שאנחנו צריכים לתחקר שלא נגיע עוד פעם למקום הזה, ונראה למה לא עשו שנה ומשהו. אז ההערה הזאת הייתה מאוד חשובה לי.

אני אשמח לדעת, מהגופים לא שמעתי בהתייחסות, אני אשמח לשמוע, מה נעשה לאור הוועדה שהייתה במארס ומה קיבלתם ואיך אתם, כי היו גם הערות להיערכות הגופים, איך לקדם, לצמצם, כדי שנכיר ותשלימו את התמונה כי היא לא קיימת לי. תודה.
היו"ר אלכס קושניר
כן. חבר הכנסת מאזן גנאים בבקשה.
מאזן גנאים (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
אדוני, אנחנו יכולים לדבר עד מחר. אם לא נשמע את האנשים שבאמת כואב להם, אני מרגיש שהם יושבים על קצה - - -
היו"ר אלכס קושניר
אז אנחנו רוצים להתקדם אבל ברגע שחבר כנסת מבקש לדבר אני נותן לו.
מאזן גנאים (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
אתה יודע מה, אני מוותר. אני רוצה לשמוע אותם כי אני חש את הכאב שלהם אז בואו נשמע אותם. חבל.
היו"ר אלכס קושניר
בסדר גמור. כן, חבר הכנסת ינון אזולאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
לגבי הענף של סוכני הנסיעות, אני מאמין שתיכף ידברו אבל אני גם לא יודע, אנחנו כן נבקש לדעת כמה כסף הוקצה וכשמדברים על שנה - - -
היו"ר אלכס קושניר
אבל דיברו על זה.
קרן ברק (הליכוד)
לא דיברו על זה.
היו"ר אלכס קושניר
גם דיברו על הכסף.
קרן ברק (הליכוד)
לא, דיברו רק על מלונאות.
היו"ר אלכס קושניר
לא, חבר'ה, הוא אמר, 40, 45 מיליון שקל מסגרת לסוכני הנסיעות. דיברו על זה. לא, לא לסוכני הנסיעות. סליחה. לתיירות נכנסת. סליחה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז אני מבקש לדעת גם על סוכני הנסיעות בדיוק את החלוקה ואיך בדיוק הפתרון בשבילם והדבר הנוסף זה התעופה. אני מאמין שאתה תיתן גם לחברת אל על ולכל היושבים פה כמובן שידברו. אבל סתם שאלתי קודם, אלכס, דיברנו על המתווה של ה-45. שבוע שעבר ישבו פה אל על שאמרו שיש להם כ-2,000 עובדים ושאלנו אותם כמה יש להם מתחת ל-45. מדובר על כ-1,100 עובדים שנשארים שיצאו מהמסגרת של החל"ת שהם מתחת לגיל 45. כלומר שיש עדיין למעלה מ-50% של עובדים שאין להם מענה והיה חשוב לדעת פה עכשיו מה המענה לאלה. אני לוקח את אל על כדוגמה כי היא חברה אולי שמובילה, אבל יש פה עוד חברות תעופה וצריך לשמוע על כולם מה באמת המענה לאותם אלה שמתחת לגיל 45. כי אנחנו רק רואים שהקורונה עולה ועולה ויכול להיות שגם את השמיים עוד מעט יסגרו לנו. מה אנחנו עושים, איך אנחנו מתקדמים.
שלמה קרעי (הליכוד)
ינון, צריך להדגיש שהם בהסכם הבראה של המדינה. המדינה הוציאה אותם לחל"ת עד סוף השנה. זה לא יצאו מעצמם. הם גם לא יכולים להתפטר. אי אפשר לפטר אותם גם.
היו"ר אלכס קושניר
אוקיי. נציגי אל על בבקשה. סליחה. אחמד טיבי.
יצחק אליאב
לפני שאנחנו אומרים את דעתנו אפשר לשמוע את הפתרון?
היו"ר אלכס קושניר
לא, קודם כל חברי כנסת. אחמד טיבי.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
נושא מורי הדרך הוא נושא כואב. אנחנו בקשר עם מורי הדרך במיוחד בתקופה האחרונה. יש רושם שהם לא קיבלו את היחס הראוי, למשל באמצעות פגישת עבודה ישירה להקשיב לטענות שלהם למצוקה בכל תקופת הקורונה. הפתרונות שהוצעו להם הם פתרונות שבלשון המעטה אפשר לומר שהם לא מספקים, ולכן אני חושב שזה המקום לתת להם הרגשה שהוועדה תעשה הכל כדי ש-6,000 משפחות, וזה מספר גדול, קרן, 6,000 משפחות - - -
קרן ברק (הליכוד)
עכשיו גם אתה, אל תיתן לי הערות.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
לא, אני אגיד לך הערות, במיוחד לחברי כנסת ש- - -
היו"ר אלכס קושניר
חבר'ה, אנחנו מבזבזים את הזמן של הדיון. באמת. יש לנו 35 דקות ויש עוד הרבה ענפים שאנחנו צריכים לדבר עליהם.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
כי אמרת שהם רק 6,000.
קרן ברק (הליכוד)
אני לא אמרתי את המשפט הזה. תצטט לפחות את מי שאמר את זה. לא אני אמרתי.
מאזן גנאים (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
אבל לא זו הבעיה.
קרן ברק (הליכוד)
לא, אני לא אמרתי את זה. אז לפחות תצטט את מי שאמר והוא גם חזר בו, אז למה אתה מצטט אותי כמי שאמרה את זה?
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
סתם כי בא לי. אני רוצה לחזור לנושא. אנחנו, ועדת הכספים חייבת לעמוד לצד מורי הדרך וצריך לומר את זה גם למשרד התיירות, אבל מתחת ידיה של ועדת הכספים יוצאות החלטות לגבי קורונה, לגבי מענקים, ואסור שהם ילכו לאיבוד. תודה רבה.
היו"ר אלכס קושניר
תודה. הראל יש לך תשובה לגבי המסגרת?
הראל שליסל
אתה יכול לחדד את השאלה? מסגרת של מה, של מורי הדרך?
היו"ר אלכס קושניר
כן.
הראל שליסל
אז כן. דיברתי עם ה-, כנראה שתהיה אפשרות לעשות מה שאתה מציע. נשמח לראות רק איך בדיוק וכמה, אבל ברמה העקרונית זה משהו שהוא אפשרי.
היו"ר אלכס קושניר
אני אשמח אם תוכלו להודיע על זה מוקדם ככל שניתן. הוועדה מבקשת, ואני חושב שזה בהסכמה של כולם, להכפיל את המסגרת של- - -
הראל שליסל
אז אני אומר, זה אפשרי, רק צריך לראות עבור מה בדיוק צריך להכפיל.
היו"ר אלכס קושניר
אז כדי לסיים את האירוע של מורי הדרך, אני מבקש ממשרד התיירות לקיים דיון, פגישת עבודה עם מורי הדרך, לראות האם אפשר לראות ולשמוע את הפתרונות שיש להם לעידוד התעסוקה ולהכניס את זה באותה מסגרת תקציבית שאנחנו כרגע קבענו ואני מקווה שנקבל עליה אישור מיוחד.
פיני שני
נקיים ברצון ישיבה כזאת בדיוק כמו שקיימנו עם סגניתו של יוני שפירא שנמצאת פה במשך שעה וחצי לפני כשבוע וחצי. זה שיש לו אמנזיה רגעית - - -
היו"ר אלכס קושניר
אני לא רוצה חבר'ה, באמת, בסוף לא תמיד התחושות הן זהות משני הצדדים לכן אני מבקש לקיים עוד פגישת עבודה בלי שום בעיה. מיכל וולדיגר בבקשה.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
יש לי רק הערה קטנה לגבי חברות, כלומר, הבנתי פה שיש מלונות שבאמת הפסידו 40% וכולי. האלה אם אין מדד אובייקטיבי לדוגמה כי יש גם חברות שהן קטנות, כל מיני סוגים של עסקים, ש-90% מההכנסות שלהן היו מתיירות והם נפגעים. כלומר אין תיירות נכנסת, הם נפגעים ואין להם שום פיצוי כי הם לא נכנסים למלונאות. מה עושים עם אלה? למה לא קובעים איזה מתווה, אם כבר עושים את המתווה הזה, של אוקיי, יש קריטריונים שהעסק הוא 90%, 100% - - -
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
איזה קריטריונים? אנחנו לא נגמור עם זה. מה, חנות יודאיקה שבנויה על תיירים, לא נגמור עם זה.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
צריכים להוכיח - - -
היו"ר אלכס קושניר
תקשיבו חברים, אני חייב רגע לשים פה מסגרת לדיון הזה. צריך להבין, ואגב, אני פה מתחבר מאוד למה שבצלאל אמר. בסופו של דבר למדינה אין יכולת וזה גם לא יהיה אחראי לנסות לחזור למסלול שהיה במהלך שיא משבר הקורונה, זאת אומרת סיוע רוחבי לכולם. לכן צריך לקבוע איזה שהם גבולות גיזרה. אנחנו כרגע התקדמנו בשלושה נושאים ויש לנו, לפחות לי, עוד שלושה נושאים שעליהם אנחנו צריכים להספיק לדבר. ואני גם יודע שלשלושת הנושאים האלה כרגע אין פתרונות ואנחנו צריכים לראות איך אנחנו מייצרים את הפתרונות. אז הסקטור הראשון שאני רוצה לעבור אליו שכרגע יש לנו שם בעיה ועוד לא הגענו לפתרון זה סקטור התעופה ששם כרגע אין לנו איזה שהוא מתווה. לכן אני אשמח לשמוע קודם כל את נציגי אל על כדי להבין שוב, אבל אני מבקש קצר חברים כי יש לנו עוד אנשים.
יצחק אליאב
נעשה את זה קצר.
היו"ר אלכס קושניר
תחליטו או סמנכ"ל כספים או יו"ר הוועד - - -
יוני שפירא
· - -
היו"ר אלכס קושניר
יוני, אני חושב שהתקדמנו מאוד בנושא של מורי הדרך, אני חושב שאין טעם להרחיב יותר בוועדה - - -
יוני שפירא
כבוד היו"ר, שתי מילים.
היו"ר אלכס קושניר
שתי מילים.
יוני שפירא
כאשר יש לי פה מורה דרך שיושב כאן שהוא נרשם בראשית המתווה לפעולות רט"ג והוא קיבל שלושה ימי עבודה לאוגוסט הקרוב, זה לא פתרון עם רט"ג. רט"ג נותן פתרון למורי דרך בתיירות פנים.
היו"ר אלכס קושניר
יוני, ביקשת שתי מילים. אני אומר לך שוב פעם, תשבו לפגישת עבודה, תציג את הדברים האלה במסגרת פגישת העבודה. כל הנתונים האלה הם כואבים אבל הם לא יביאו לפה, בוועדה, לשום פתרון. כדי למצוא פתרון חייבים פגישת עבודה אז תעשו את הפגישה. בסדר? בבקשה נציגי אל-על.
יצחק אליאב
יש לי קודם כל שאלה להראל ולמשרד האוצר. יש לכם מתווה שהכנתם לתעופה שאתם רוצים לחלוק איתנו?
הראל שליסל
פה אין מתווה לענף התעופה, יש פה מתווה לענף התיירות, מה שהצגתי זה מה שיש - - -
יצחק אליאב
אני רוצה שניה להבהיר את הנקודה שאנחנו נמצאים בה עכשיו. אנחנו בחודש פברואר, בסוף ינואר החליטה המדינה לסגור את נתב"ג הרמטית, אנחנו לא נכנסים לשיקולים אם זה טוב או לא טוב. אחרי זה היה מאמץ אדיר להגיע להסכם, מתווה של כל 2020, לקבל איזה שהוא מתווה סיוע, לא קיבלנו מתווה סיוע. קיבלנו אפשרות למכור כרטיסים למדינה מראש, 210 מיליון דולר. גם זה לקח חודשיים עד שקיבלנו. בסוף מאי קיבלנו 210 כדי להחזיר כסף ללקוחות, כדי לסגור את הפערים של פיטורים של 2,000 עובדים. אנחנו מיד התחלנו בפיטורים והיפרדות של 2,000 עובדים, שליש, ויש פה את נציג הוועד, גם זה היה, אחרי שקיבלנו את הכסף מהמדינה היינו צריכים לסגור עם הוועדים, להסכים על 2,000 עובדים על מתווה שמיד נתחיל עם הפיטורים. ואנחנו בשלבי סיום של 2,000 עובדים שהם שליש ממצבת כח האדם.

עכשיו אנחנו נמצאים אחרי "שומר החומות" שרק הקשה עלינו ברמה התזרימית וברמת התפעול, רק הוכיח כמה שלא ניתן לעבוד ללא אל על והתעופה האזרחית כי הייתה סכנה, ואני לא ארחיב במילים, הייתה סכנה על כל ענף התעופה, להשבית את התעופה האזרחית וללא עבודה נמרצת שלנו בערב שבועות לפתוח את השמיים ולייצר תעופה תחת טילים ותחת מתווה חריף של המדינה שהשביתה את התעופה גם לפני כן, אנחנו נמצאים במצב שב-1 ליולי דחו את כניסת התיירים לארץ ל-1 לאוגוסט ומי יודע מתי זה ייפתח. אנחנו נמצאים עם מתווה שהמדינה לא הסירה את ההגבלה של חזרה מבידוד של ילדים. למעשה כל ענף התעופה והתיירות חוץ מושבת לגמרי. אנחנו נמצאים במצב שאנחנו נותנים שירות למדינה, ואני לא אכביר, בנושאים שהשתיקה יפה להם, נותנים שירות באמת עם 32 מטוסים שהם חצי ריקים, מנסים להברי את החברה אחרי שכבר פיטרנו את העובדים, אנחנו נמצאים במצב שאנחנו מנסים להמריא, במקום זה המדינה מחליטה, אנחנו לא מתערבים כרגע, אנחנו לא אומרים אם פתרון הוא טוב, הוא פתרון של למצוא פתרון שחיים עם הקורונה או פתרון שמשביתים את המדינה וממגרים את הקורונה. אבל אנחנו אומרים שאם המדינה מחליטה שוב לסגור את השמיים, לסגור את תיירות החוץ. אנחנו מבקשים, אין לנו אפשרות אחרת, אנחנו נמצאים במצב שגם ככה מחצית מהעובדים נמצאים בחל"ת, אנחנו פיטרנו שליש מהעובדים, אנחנו נמצאים עם 2.2 מיליארד דולר חובות, כשאנחנו עושים את המקסימום כדי להצליח ולא מקבלים מהמדינה שום דבר.

הייתי אצל החשכ"ל לפני חודש וביקשתי לפתוח לנו את המתווה של הלוואה בערבות מדינה. אנחנו עובדים עם בנקים זרים, יש לי הצעה ביד שיכולה לתת לנו סיוע. רק תתנו את הערבות שאנחנו לא קיבלנו. סתם לדוגמה, ישראייר קיבלו, ארקיע קיבלו, אנחנו לא קיבלנו הלוואה לעסקים גדולים. תפתחו לנו את הסיפור הזה.

יושבת פה לידי סמנכ"לית משאבי אנוש ויושב שרון בן יצחק יו"ר ועד העובדים. אנחנו נמצאים במצב שאנחנו כל הסיוע הזה להשלמת הכנסה לעובדים זה לא רלוונטי אלינו. אנחנו נמצאים במצב שאנחנו לא צריכים עובדים. אנחנו עכשיו עם מצבת עובדים של 2,500 עובדים, אנחנו רוצים לשחרר חזרה 1,000 עובדים הביתה. ההיפך. אין לנו ביקוש לעובדים. אנחנו מבקשים את מה שצריך לעשות כדי לעזור לנו לשרוד. אי אפשר שהמדינה תחליט, תבינו, אי אפשר שהמדינה תחליט לסגור את השמיים ולסגור את התעופה ובד בבד תגידו 'תסתדרו'. זה לא עובד ככה.
היו"ר אלכס קושניר
תודה רבה. אני אתן לשרון, שניה. אז אני מבין שהבעיה של אל על היא מעבר לעובדים שנמצאים בחל"ת. יש בעיה יותר מורכבת.
יצחק אליאב
אנחנו צריכים שיפתחו לנו קודם כל את ההלוואה בערבות מדינה לעסקים גדולים, כי אנחנו מעולם לא קיבלנו אותה, עם כל האנדרלמוסיה שהייתה בשנה שעברה, לא קיבלנו הלוואה בערבות מדינה. זה מיד אפשר לפתוח את זה, יש לנו ערוץ מול אגף תקציבים והחשכ"ל, רק שיתייחסו אלינו. לאחר מכן אנחנו צריכים פתרון לנושא של החל"ת והעובדים, יושבת פה יהודית סמנכ"לית משאבי אנוש ושרון בן יצחק, אם תואיל בטובך לשמוע מילה לגבי המצוקה של העובדים, שהיא קשה ביותר, קשה ביותר. אז גם לנושא של החל"ת אנחנו צריכים פתרון מעבר לגיל 45. כי אנחנו, אחרי שנוציא עכשיו לחל"ת אנחנו נהיה עם עוד 1,500 עובדים מהמצבת הקבועה שתישאר אחרי ההתייעלות שהם מעל גיל 45 שאין להם פתרון.
היו"ר אלכס קושניר
אוקיי. אני רוצה להתקדם. שרון בבקשה.
שרון בן יצחק
צהרים טובים. מכובדיי, אני לא מכיר מקום עבודה, ארגון, גוף, שספג את המכה, כל אחד ברמה שלו, כמו אל על במדינה, שספג את המכה כמו שהוא ספג אותה. ריכוזיות של 6,500 עובדים שיום בהיר אחד הכל נסגר, הכל נאטם, וכמו שהזכיר הסמנכ"ל לקחנו את האחריות, חתמנו על הסכמים, כמו שאמרתי בפעם האחרונה. אין לנו אפשרות, רבותיי, אני מתריע בפני כולם פה. לא לחינם מניית זהב עדיין שמורה לחברת אל על. ממשלת ישראל מחזיקה מניית זהב, זו החברה הלאומית של כולנו. יש פה אחריות לאומית לשמור על החברה.

אני מתריע פה היום על סכנה קיומית תרתי משמע. סכנה קיומית לחברה, אני אפרט, וסכנה קיומית לעובדים. רבותי, יש לנו 2,000 עובדים, 1,000 מהם הזכיר ינון, את הנתון הזה, 1,200 מתחת לגיל 45 ואין להם פתרון. רבותי, אלה עובדים מוחלשים, אלה עובדים עם הכשרות מיוחדות. אי אפשר, הם גם חתומים תחת הסכם, הם לא יכולים לחפש שום מקום עבודה אחר ולא כמו פתרון ששמעתי פה שאפשר תקופה מסוימת ללכת לעבוד לתקופה. אי אפשר. אם אנחנו נאבד את העובדים האלה רבותיי, ביום שאנחנו נחזור לטוס לא תהיה לכם תעופה לאומית בישראל. אלה עובדים שלוקח 10 שנים, 12 שנים לחתום על מטוס. מטוס באוויר, אפס תקלות, אני מזכיר.

אין אפשרות רבותיי, רבותיי בכל העולם לקחו והבינו הממשלות, ונתנו מענקים לחברות התעופה הלאומיות שלהם. הם לקחו, ואין להם את הפריבילגיה של מדינת ישראל של אי נצור, אי, אני לא צריך להזכיר, אני לא אחזור על דברים שכולנו מכירים. אין את הפריבילגיה. אם כל העולם עשה את זה, נתן מענקים, אנחנו דרשנו מענקים, לא רצינו להיכנס לפיטורים המוניים, נכנסנו לפיטורים האלה כבוד היו"ר, פיטרנו 2,000 עובדים. נכון לרגע זה אם אתם לא תקבלו החלטה ואני מבין שיש לכם את כל העולם על השולחן שלכם, וזה נכון, יש כאלה - - -
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
שרון, מה שאתה אומר שפיטרתם 2,000 ונשארתם עם 4,500.
שרון בן יצחק
נשארתי 4,500 מתוכם 2,000 בחל"ת, 1,200 מהם מתחת לגיל 45. עליהם אנחנו דנים פה כרגע. אנחנו מבקשים למצוא פתרון ל-1,200 האלה - --
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
לאיזה היקף פעילות חזרתם היום מול - - -
יהודית גריסרו
אני אענה על זה ברשותך.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
אבל אני לא שאלתי שאלת משאבי אנוש. שאלתי לאיזה היקף פעילות - - -
יצחק אליאב
אנחנו כרגע ב-35% ביוני. ציפינו להיות ביולי ב-40% אבל כרגע זה רק הולך ומידרדר.
היו"ר אלכס קושניר
בהשוואה למה?
יצחק אליאב
ב-2019.
היו"ר אלכס קושניר
בהשוואה לחודש זהה ב-2019?
יצחק אליאב
נכון.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
רגע, וכל ההסכם עם המדינה שנחתם פה לפני שנה-שנה וחצי, שכלל הלוואה בערבויות מדינה וכלל כניסה של החשכ"ל מול הבנקים על ערבויות על המטוסים שיש ואולי קצת - - - היו דיונים על שאלת הבדק, מוציאים/לא מוציאים.
יצחק אליאב
אני אסביר. אנחנו קיבלנו, שנה שעברה ב-2020 אל על הפסידה 590 מיליון דולר. 590 מיליון דולר הפסדנו בשנה שעברה.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
לא כדאי לך להיכנס לזה, זה לא שנה ראשונה שהיא מפסידה.
יצחק אליאב
לא, אבל הפסדנו אולי 30, 50 מיליון דולר, כל הזמן הייתה טרוניה, הנה התייעלנו, שליש ממצבת כח האדם התייעלנו, פתחנו הסכמים קיבוציים הפחתנו שכר. בואו נשים את זה כרגע מהשולחן, הגיעה הנהלה חדשה, הגיע ועד.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
מה מתוך הסיכומים שהיו עם המדינה - - -
יצחק אליאב
עכשיו אנחנו הגענו עם הפסד של 590 מיליון דולר ב-2020, אנחנו קיבלנו, עשינו מתווה, בסוף לא קיבלנו הלוואה בערבות מדינה - - -
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
לא קיבלתם 400 מיליון דולר?
יצחק אליאב
לא, לא קיבלנו.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
כי לא רציתם או כי לא היו מוכנים לתת?
יצחק אליאב
לא, כי האוצר החליט שהוא הולך על מתווה אחר. האוצר נתן לנו הלוואה אחרת, הלוואה של 210 מיליון דולר כנגד כרטיסי טיסה לשירות הבטחון ומטוסאים שטסים במטוסים. ההלוואה הזאת אמנם ל-20 שנה, אבל ההלוואה הזאת, 210 מיליון זה טיפה בים כי רק ההחזרים ללקוחות שהיו לנו ערב הקורונה עמדו על 350 מיליון דולר. אנחנו החזרנו לפני ההלוואה 150 מיליון דולר, יש לנו פיצויים מוגדלים ופיטורים שהגענו להסכם עם הוועד 70 מיליון דולר, זאת אומרת הכסף הזה התאדה ביומיים אחרי זה. אגב, שליש ממנו נכנס מיד לקופת נאמן. זאת אומרת הסיוע הזה היה נקודה אחת שקשורה להיסטוריה, לא הספיקה לכסות, אולי שליש מ-2020.

אנחנו נמצאים במצב שלקחנו על עצמנו אחריות, הכנו תכנית התייעלות, אנחנו עומדים בה פיקס. אני רק רוצה להגיד שכרגע, כל תכנית ההתייעלות, אם אנחנו ממשיכים עם דאגה רק לבריאות בלי דאגה - - - אחרת, אנחנו לא יכולים להתמודד. לא יכולים. צריכים את ההלוואה בערבות מדינה.
היו"ר אלכס קושניר
חבר'ה, שניה.
שרון בן יצחק
אדוני היו"ר רק משפט סיום.
היו"ר אלכס קושניר
שניה, שרון, האירוע ברור.
שרון בן יצחק
אבל הפריעו לי באמצע, משפט סיום ברשותך.
היו"ר אלכס קושניר
בבקשה. משפט סיום.
שרון בן יצחק
תודה. מכובדיי, אי החרגה של העובדים האלה, אני אומר לכם, טיפת האויר האחרונה. הם שנה וחצי בחל"ת, הם תחת חובות, קשה קשה מאוד, תחשבו, שנה וחצי, מכת האויר האחרונה, אם אתם לא תחריגו אותם האנשים האלה ברחובות ולא מתוך איום. האנשים האלה ברחובות. תודה רבה. זה אצלכם.
היו"ר אלכס קושניר
תודה. חבר הכנסת סמוטריץ'.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
אני קצת מכיר את סוגיית אל על, עסקתי בה בראשית משבר הקורונה. אין דרך לפתור את סוגיית העובדים באל על, אנחנו חיים במדינה עם שוויון, אין דרך להחליט שעובדי אל על יקבלו ועובדי לא יודע מה, שופרסל - - -
קריאה
אבל - - -
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
רגע, אני רוצה לעזור. אני בצד שלך.
קריאה
כן אפשר להחריג.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
אי אפשר להחריג.
קריאה
כן אפשר.
היו"ר אלכס קושניר
אדוני, עוד פעם אחת אתה תצא החוצה.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
אין דרך ישירות לעובד בעולם של שוויון לקבוע שעובד פלוני מקבל, עובד אלמוני לא מקבל. וגם מורי הדרך לא מקבלים חל"ת, אנחנו מנסים לתת להם עבודה במידה ונצליח. מתווה אל על בעיני לא צריך להיות חלק מעולם התיירות. אפשר וצריך לדון באל על כאל על, אם המדינה מחליטה שיש לה אינטרס לאומי בשימור אל על כשימור תעופה אזרחית על ההיבטים האסטרטגיים ומה שאתם לא רוצים, שוב, אין פה פרומיל מהנתונים. הרי הסיבה שלא קיבלתם, זה היה עוד לפני שנכנס הבעלים החדש. הסיבה שלא קיבלתם 400 מיליון דולר ערבות מדינה זה לא כי המדינה חזרה בה, זה היה כי לא הצלחתם לגייס בנקים שהסכימו לתת לכם על רקע - - -
יצחק אליאב
היום יש.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
שניה. לא הצלחתם ואני לא בא בטענות. אבל נתוני, לא כדאי לך שאני אחשוף פה, נדמה לי שאני גם חתום על סודיות בעניין הזה. אבל הנתונים של החברה הם כאלה, יחס הלימות ההון שלך הוא כזה שקשה נורא למצוא בנקים אפילו במתווה ערבות המדינה שהמדינה הסכימה לתת ולכן הלכו לנתיבים אחרים. בסופו של דבר הסיוע יהיה לאל על. חלק מההסכם יהיה איך אל על דואגת לעובדיה בתצורות כאלה ואחרות. דווקא אני חושב שזה נכון לנתק את זה לחלוטין מאירוע התיירות, זה לא תיירות, זה אל על. כאינטרס לאומי בשימור יכולות תעופה אזרחית למדינה, אירוע מאוד מורכב שקשור לעובדים וקשור למטוסים וקשור למוסכים וקשור - - -
קרן ברק (הליכוד)
אבל בצלאל היה מתווה עבורם לפני חודש. מישהו מחק אותו.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
רק רגע. וקשור למתווה הבטחון, לאגף הבטחון של אל על. יש פה אין ספור אירועים שבסף תרצה או לא תרצה הם עולם אחד, אי אפשר לבודד אותם. אגב זה גם משא ומתן. יש משא ומתן רציני מאוד בין אל על לבין משרד האוצר לבין השב"כ על איך נראה אגף הבטחון ביום שאחרי זה. זה לא ה-2.5% שאתם רוצים להשלים ל-98, זה כנראה יותר מזה. לכן אני אומר, אם אתה רוצה כיו"ר, אפשר ללוות את זה כוועדה אבל זה אירוע נורא מורכב.
היו"ר אלכס קושניר
אני הבנתי שמדובר באירוע - - -
קריאה
כבוד היו"ר משפט אחרון - - -
היו"ר אלכס קושניר
לא. לא. זהו. לא, אין משפט אחרון, יש לי עוד שני ענפים לדבר עליהם ויש לי 18 דקות. אז כדי לסכם את זה אני מבקש שנקיים פגישת עבודה עם אל על, גלעד.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
בדיוק. אין לך אפילו מאגף תקציבים פה את הרפרנטים הרלוונטיים.
היו"ר אלכס קושניר
כן. בדיוק. אז אני מבקש לקיים פגישת עבודה. לא במליאת הוועדה אלא פגישת עבודה כדי להבין קצת יותר לעומק את האירוע כדי שבאמת נוכל לראות איך למצוא כלי סיוע נכונים כדי לסייע לאל על, ואגב, אני לא יודע מה המצב של ישראייר וארקיע - - -
קריאה
אני אגיד לך - - -
היו"ר אלכס קושניר
לא, לא עכשיו. אני רוצה לעבור לסוגיה הנוספת שכרגע אין עליה פתרון.
קריאה
מתי אתה רוצה לקיים את הפגישה?
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו ננסה לקיים אותה במהלך השבוע הבא.
קריאה
כבוד היו"ר אפשר להתייחס לתעופה?
היו"ר אלכס קושניר
אדוני אני אומר לך שלא, כי אני עומד פה בלחץ של זמן, יש לי עוד אנשים שהגיעו מרחוק לפה כדי לשמוע.
קריאה
יש פה פשוט ארבע חברות.
קריאה
יש כאן ענף שלם שעוד לא קיבל התייחסות.
היו"ר אלכס קושניר
בגלל זה אמרתי שיש עוד חברות שגם - - -
קריאה
צריך לעשות פשוט את הדיון עם כולם.
היו"ר אלכס קושניר
יכול להיות שזה נכון, נחשוב על זה. בכל מקרה הנושא של התיירות היוצאת, אני מבין שגם לנושא הזה כרגע לא נמצא פתרון והסיבות לכך הן רבות. מה שאני מבקש לעשות, משרד האוצר אגף תקציבים, אני מבקש לנסות לקבל נתונים על הירידה במחזור בענף הזה. כי מצד אחד אני מבין שיש מצוקה והמחזורים יורדים, אבל מצד שני אני רואה שהמטוסים מלאים.
קרן ברק (הליכוד)
לא נכון. אין טיסה.
היו"ר אלכס קושניר
חבר'ה, עכשיו, בשלב הזה של המתווה שאנחנו נמצאים, אין דרך להוציא את התיירות היוצאת מתוך כלל הענפים האחרים במשק. אי אפשר. וכדי לנסות ולהגיע לאיזה שהוא מתווה צריך קצת יותר נתונים. כרגע אני מתנהל בלי נתונים ואני לא מסוגל לעשות את זה. לכן מה שאני מבקש מאגף תקציבים לפנות לרשות המעסים וגם אנחנו כוועדה נפנה לרשות המעסים כדי לנסות לקבל את הנתונים. אני יודע שגם לרשות המעסים קשה מאוד לייחד את הענף הזה אבל אולי איזו שהיא בדיקה מדגמית יחד עם נציגי הענף, אפשר להוציא כדי לראות מה קרה. עכשיו אני מבקש מטלי לאופר לדבר כנציגה של הענף.
טלי לאופר
אני מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות. מה שהאוצר עושה בתכנית שלו כאן זה להפקיר ענף שלם. והאוצר עושה את תפקידו. אני יושבת עם הראל, אני מדברת, התפקיד של האוצר זה להגיד לכם למה לא וזה בסדר גמור. התפקיד שלכם כנציגי ציבור זה לקיים הבטחות שניתנו לענף הזה במשך שנה שלמה שלא יפקירו אותנו מאחור. אתם משאירים אותנו פצועים בשטח.
היו"ר אלכס קושניר
בשביל זה אנחנו עושים את העבודה שלנו.
קרן ברק (הליכוד)
דברי על עסקים קטנים.
טלי לאופר
אנחנו מאות משרדים, שניה, חשוב לי, אתם יודעים כמה זמן חיכיתי. זה אלפי עובדים וזה מאות משרדים וחשוב לי מאוד להגיד את הדבר הבא, המדינה פוגעת לנו בחופש העיסוק מסיבותיה היא. סיבותיה הלגיטימיות. היא פוגעת לנו בחופש העיסוק. היא אומרת לא לנסוע למדינות, ראש הממשלה שלנו עומד וקורא לאזרחים לא לצאת זה בסדר, זאת זכותו. לקחתם לנו את היכולת להתפרנס, תתמכו ותמשיכו.

כולכם הייתם כאן באוהל המחאה שלנו שנה שעברה וכולכם אמרתם שלא תפקירו אותנו וזה הזמן שלכם כנציגי הציבור שלנו, שאנחנו בחרנו בכולכם, אופוזיציה וקואליציה לשמור עלינו ולוודא שהענף הזה לא נזרק לרחוב כי מה שיקרה, אני מבקשת מכם לא להצביע בשביל תכנית שלא כוללת את הסיוע למשרדי הנסיעות ולסוכני הנסיעות, לא להצביע על תכנית כזאת. כי אתם תמצאו את כל הענף ואת כל אלפי העובדים שלו ואת כל המשרדים ברחוב תרתי משמע. במחאות ברחוב וזרוקים לרחוב. אני קוראת לכם לא להצביע לתכנית - - -
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
טלי מה אתם - - -
אתם לא קיבלתם פיצוי? לא קיבלתם מענקים?
טלי לאופר
שניה, ועוד דבר, ועוד דבר אני רוצה להגיד. עוד דבר חשוב לי להגיד. אנחנו לא מבקשים - - -
קרן ברק (הליכוד)
טלי תתמקדי רגע- - -
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא קיבלתם מענקים? לא קיבלתם פיצוי?
טלי לאופר
אנחנו לא מבקשים תמיכה לנצח. אנחנו כן אנשים אופטימיים ואנחנו כן אופטימיים. לא יכול להיות ששנה וחצי תמכתם, נשארו שלושה-ארבעה חודשים, אנחנו נצליח לצאת מזה. תנו לנו את החמצן, עכשיו לזרוק אותנו לרחוב? איפה ההגיון הכלכלי?
קרן ברק (הליכוד)
טלי תגידי מה קרה מאתמול למחר ומה את מבקשת ברור.
טלי לאופר
אני מבקשת ברור שיימשכו מענקי החזר הוצאות ומענקי התמיכה למספר חודשים ספור לחברות שעוסקות בתיירות, לעצמאים, לפרילנסרים, ולשכירים בעלי שליטה. לשלושה-ארבעה חודשים תמיכה. זה מה שאנחנו מבקשים.
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
על כמה כסף מדובר?
טלי לאופר
האוצר יודע, אין נתון שביקשו מאיתנו ולא קיבלו. ואני רוצה להגיד עוד פעם - - -
בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית)
טלי על כמה כסף מדובר.
טלי לאופר
שניה, רק עוד משפט אחרון למה שכבוד היו"ר אמר ביחס לענפים אחרים. יש לי שני דברים להגיד על זה. ראשית, אין עוד ענף במצב הזה, לא תמצא עוד ענף במצב הזה אז יש סיבה - - -
היו"ר אלכס קושניר
בגלל זה אני רוצה לקבל נתונים.
טלי לאופר
ודבר שני, המדינה סוגרת אותנו. אם ראש הממשלה היה עומד וקורא לאזרחי המדינה לא להיכנס למסעדות הוא היה נותן פיצוי למסעדות. הוא לא היה משאיר אותן - - - הוא לא היה מפקיר אותן וזורק אותן לרחוב.
קריאה
אבל שואלים אותך כמה זה עולה.
קרן ברק (הליכוד)
את צודקת לגמרי ואנחנו כאן כדי - - -
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
מה העלות התקציבית של ההערכה?
טלי לאופר
ארבעה חודשים מענקים - - - יש את כל הנתונים - - -
קריאה
אז תגידי לנו.
קריאה
האוצר צריך להגיד, לא היא.
טלי לאופר
יש בענף הזה, תראו, זה משתנה. יש לנו משרדים קטנים של שלושה אנשים בפריפריה שמפרנסים משפחות שלמות ויש חברות נסחרות בבורסה שמספקת את התעסוקה לכל העובדים בענף הזה וכולם צריכים סיוע. אנחנו מדברים על 140 חברות, אנחנו מדברים על כ-4,000 שכירים שזרוקים עכשיו בלי חל"ת ברחוב ואנחנו מדברים על סדר גודל של 2,000 עצמאיים.
ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ)
אפשר שאלה לגבי נציגי האוצר, מה העלות.
היו"ר אלכס קושניר
שניה.
אלי ברגמן
אני רוצה לשאול את נציג האוצר שאלה.
היו"ר אלכס קושניר
מה שמך?
אלי ברגמן
אלי ברגמן.
היו"ר אלכס קושניר
אני מבקש לבקש רשות דיבור לפני שאתה מדבר, ואני לא נותן לך כרגע. מסיבה אחת פשוטה כי המצוקה היא מאוד ברורה, ואנחנו פה, טלי, ושאר הנציגים, כדי לפתור את הסוגייה.
קריאה
אבל אני חושבת שאתם לא מבינים את המצוקה באמת.
אלי ברגמן
נציג האוצר אומר לנו לסגור את העסקים.
היו"ר אלכס קושניר
רגע, חבר'ה, עוד מילה אחת אתם בחוץ. כדי לפתור את הסוגייה אפשר לשבת ולשמוע מצוקות אבל אפשר גם לקבל נתונים וזה מה שאני ביקשתי. לקבל נתונים. ברגע שיהיו לנו נתונים אנחנו כוועדה נראה מה אפשר לעשות, נדבר עם האוצר, נדבר עם כולם כדי למצוא פתרון. בשביל זה אנחנו מקיימים את הדיונים האלה. אם היינו, אני לא יודע במה מדובר.
טלי לאופר
מי צריך לבקש ממני נתונים? הראל יבקש ממני נתונים? בסדר.
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו נקבל את הנתונים, אני מאוד מקווה בקרוב, ואז נוכל באמת לראות איך אנחנו יכולים להתכנס לפתרון.
טלי לאופר
תודה כבוד היו"ר.
היו"ר אלכס קושניר
תודה רבה. אני רוצה לעבור לענף נוסף.
קרן ברק (הליכוד)
רגע, גם איתם תעשה פגישות?
היו"ר אלכס קושניר
כן. כמובן.
סהר פוקס
יש מילה אחת שאני מבקשת את הרשות לומר. שמי סהר ואני יו"ר ארגון בשם פלנטו שמאחד 90 חברות ומשרדי נסיעות בינוניים וקטנים בענף התיירות ואני גם בעלים של חברת תיירות בעצמי. אני חושבת שיש בעיה עקרונית בהבנה של ענף התיירות היוצאת מהיום הראשון של המשבר הזה. אני חושבת שאף אחד לא לקח ולמד את הפרמטרים שמאחדים אותנו כי הנוסחאות שהאוצר הציב למענקים עד כה לא מתאימים לחלק ניכר מהמשרדים. אני חושבת שיש כמות גדולה מאוד של אנשים שנופלים בין הכסאות, גם בשכירים בעלי שליטה. אני בעצמי שבעה חודשים לא קיבלתי שקל מהמדינה הזאת. צריך להקים ועדה שתבין את הפרמטרים הייחודיים שלנו. אומרים 'המשבר מאחורינו' אבל אנחנו בשיא המשבר. ואין לנו זמן שיבחנו את זה.
היו"ר אלכס קושניר
אז תחליטי, או שאת רוצה להקים ועדה שתדון שנה כדי למצוא לך פתרון, או שאת רוצה להקים קבוצת עבודה וזה מה שאני מתכוון לעשות, אחרי שאנחנו נקבל את הנתונים, כדי לנסות להגיע לפתרון.
סהר פוקס
אפשר בבקשה לקצוב את זה בזמן?
היו"ר אלכס קושניר
אני קודם כל רוצה לראות את הנתונים. אנחנו נהיה איתכם בקשר ונודיע לכם.
סהר פוקס
תודה רבה.
טלי לאופר
אלכס, דבר אחד אחרון שיעזור לכולכם. לא מדובר פה בתקציבי ענק. אני מבקשת לציין, כל התקציבים שחולקו פה לכל הגופים אנחנו פרומיל מזה.
היו"ר אלכס קושניר
כן ח"כ אוסאמה סעדי.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני רוצה להגיד שאנחנו נפגשנו עם חלק מסוכני הנסיעות בחברה הערבית שגם הם חלק מהארגון ובאמת מצבם קשה מאוד אדוני היו"ר, במיוחד אחרי סיום החל"ת ב-1.7, ואמנם עשינו חוק אבל גם אז אנחנו התרענו ואני אישית התרעתי מה עם כל העובדים שהם פחות מגיל 45 והם לא יהיו בחל"ת ולא יקבלו. ואמרנו שצריכים למצוא להם פתרונות. במיוחד עכשיו שראש הממשלה והממשלה באים ואומרים 'אל תסעו לחו"ל', אז צריך למצוא פתרונות.

אני מסכים להצעה שלך שצריך צוות עבודה רק לעניין ה- - -
היו"ר אלכס קושניר
קודם כל צריך לראות את הנתונים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
במיוחד שמדובר אולי בחודש חודשיים או שלושה, לא בתקופות ארוכות.
טלי לאופר
אני רק מבקשת מחברי הוועדה שלא תאושר התכנית עד שהנושא הזה לא סגור. כי ברגע שהתכנית פה תאושר של הסיוע לענף התיירות בלעדינו, פה זה נגמר. מבקשת מאוד מכל חברי הוועדה.
היו"ר אלכס קושניר
יש עוד ענף שכרגע אין לנו פתרונות בשבילו ויש לו שם תיירות בתוך שם של הענף, אבל הוא לא שייך לא למשרד התיירות מצד אחד, מצד שני הוא נופל בין הכסאות בין משרד הבריאות לבין משרד התיירות, אנחנו מדברים על ענף תיירות מרפא.

במהלך השבוע הזה גם אני ניסיתי לחפש כל מיני דרכים לסייע ולצערי הרב לא הספקתי להיפגש ולדבר עם שר הבריאות. לכן אני רוצה להציג, אני לא יודע אם זה מתווה, אבל זה כיוון פעולה. אבל אני בטוח שאתם תסכימו איתי שאם אני אגיד לכם שאפשר לחזור לעבודה אז אתם לא תבקשו שום סיוע. ולכן אני אומר שדווקא במקרה הזה של תיירות מרפא, היות ומדובר באנשים מאוד ספציפיים שבאים לפעולה מאוד מאוד ספציפית, ומאוד מאוד מוגדרת ונמצאים ושוהים במקום אחד, אולי אפשר לחשוב על איזה שהוא מתווה של אישור כניסה לישראל, כמובן בהתאם לכל הבדיקות שצריך לעשות לפני, תוך כדי ואחרי.

לצערי הרב סיוע כלכלי כרגע אי אפשר למצוא. ניסינו גם דרך משרד התיירות שבאמת באמת ניסה, וגם משרד האוצר, כולם ניסו, אי אפשר. ולכן הדרך הנכונה ביותר זה לנסות להחזיר אתכם לפעילות ככל שניתן. בשבוע הבא אני אנסה להיפגש עם משרד הבריאות כדי לנסות ולהגיע לאיזה שהוא מתווה בסוגיה הזאת ואני אעדכן אתכם.
מרק כצנלסון
אפשר להוסיף משהו?
היו"ר אלכס קושניר
כן בבקשה.
מרק כצנלסון
אני יו"ר האגודה הישראלית לתיירות מרפא. אנחנו נמצאים באותה בעיה, אנחנו חלק מתיירות נכנסת, יוצאת, זו תיירות. הריבון לא מרשה לנו לעבוד. יש פה אלפי אנשים שמתחננים להגיע למדינת ישראל. משרד הבריאות, רשות האוכלוסין וההגירה עושים פה דברים שלא עולים על הדעת. ילדים אונקולוגיים מתחננים להגיע לישראל, אימהות בוכות ואומרות 'תנו לנו להיכנס', יושבים פה שבועיים בבידוד, עושים את כל הבדיקות, מחוסנים ומשרד הבריאות לא מרשה להם להיכנס. מנהלי בתי חולים מתחננים לכסף, מתחננים. 70% מההכנסות ישירות מגיעות לבתי החולים. זה בסוף מגיע לישראלים, ולא נותנים לנו לעבוד. 20 שנה התפתחנו לבד בלי שהמדינה השקיעה גרוש, ועכשיו המדינה מחסלת. וזו ההזדמנות או לתת לנו לעבוד או להמשיך לתת סיוע.
היו"ר אלכס קושניר
לכן אני אומר שהדרך הנכונה ביותר לפי דעתי להחזיר את הענף שלכם לחיים היא באמצעות אישורי כניסה. אבל שוב, אני חייב לומר שצריך להיות פה גם טרייד-אוף וגם אחריות בין סיכונים שקיימים בהכנסת זרים לישראל ואם אפשר, לגדר את האירוע הזה מבחינה רפואית, עוד פעם, אני לא רופא לכן אני לא אמליץ אבל זה כיוון הפעולה שאני רוצה לעשות.

מפאת קוצר הזמן אני רוצה לסכם את הדיון. אני רוצה לומר כך: בשבוע שעבר ביקשנו ממשרד התיירות וממשרד האוצר לנסות לגבש מתווה מהר ככל שניתן וקבענו פגישה לשבוע הזה. במהלך השבוע הזה משרד האוצר ומשרד התיירות, שר האוצר ושר התיירות הצליחו להגיע לפתרונות בשלושה נושאים שעמדו על הפרק. אחד זה ענף המלונאות, השני זה ענף התיירות הנכנסת ושלוש זה מורי הדרך אבל במורי הדרך אני חייב לומר שיש עוד עבודה לעשות כדי לנסות ולהגיע לפתרון מושלם. ועל כך צריך לברך.

יחד עם זה, האירוע לא הסתיים, ויש לנו עוד שלושה נושאים לפחות שצריך לטפל בהם, אחד זה ענף התעופה, אל על ולא רק אל על, ועל כך אנחנו נקיים דיונים בשעות העבודה בעיקר כדי להבין קצת יותר את הנתונים לעומק ומה אפשר לסייע, האם כמו שאמר בצלאל שהסוגייה היא בעצם סוגיה של חברת התעופה הלאומית על כל מורכבויותיה ואז אני לא בטוח שבכלל לוועדה יש כלים להתמודד עם זה ללא נתונים שאנחנו נקבל מהמשרד. הסוגייה השנייה זה ענף התיירות היוצאת שגם שם אני מבקש לקבל נתונים כדי להבין את עומק הבעיה, בכמה נפגעו המחזורים, בכמה עסקים מדובר. ואגב, נציגי הענף, אם יש לכם נתונים כאלה אני מאוד אשמח לקבל אותם גם.
טלי לאופר
מאה אחוז.
היו"ר אלכס קושניר
והסוגייה השלישית זה תיירות המרפא ושם הפתרון הוא לנסות להחזיר אתכם לפעילות בהידברות עם משרד הבריאות. ברגע שאנחנו נוכל להתקדם טיפה עם המתווים אנחנו נקיים עוד דיון. אם נמצא פתרון, ואני מקווה שנמצא פתרון, אז לא נצטרך לקיים דיונים.

אני רוצה קודם כל להודות לכם לכל הנציגים שהגיעו לפה על הסבלנות.
טלי לאופר
תודה ליו"ר הוועדה.
היו"ר אלכס קושניר
אנחנו לא מפקירים אתכם. מנסים את כל מה שאנחנו יכולים, גם אנחנו, אני וגם חברי הוועדה כולם, קואליציה/אופוזיציה, אין פה במקרה הזה לא קואליציה ולא אופוזיציה. ואני אומר לכם, יש גם נכונות במשרד התיירות ושר התיירות וגם במשרד האוצר ושר האוצר, מנסים למצוא פתרונות במקומות שאפשר, ושוב, במאמר מוסגר אין פה כוונה לחזור לעולם של מענקים רוחביים לכולם. זה משהו שלא נעשה, אבל בפתרונות נקודתיים, במקומות שאפשר, נשתדל לסייע. תודה רבה.
ינון אזולאי (ש"ס)
יחד עם זאת רק מילה, המלונאות, אני לא יודע אם הערתם את זה בהתחלה או לא אבל חשוב, רק לגבי המלונאים. אנחנו יודעים ונחשפים כרגע למחירים מופקעים - - -
היו"ר אלכס קושניר
כן. דיברנו על זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מבקש שהוועדה גם תקרא להם שחשוב ש- - -
היו"ר אלכס קושניר
כן. זו אמירה מאוד חשובה חברים. אנחנו רואים לאחרונה עליה במחירים במלונות בארץ ואנחנו קוראים פה לענף המלונאים, תבואו רגע לקראת הציבור, תנסו להתחשב בציבור שגם הוא נפגע במהלך משבר הקורונה ואם אפשר קצת להוריד את המחירים, ולהיכנס לפרופורציות, אנחנו כולנו נגיד לכם תודה. אנחנו נתכנס ב-15:05 כדי לדון בנושא התאמות המס לישובים. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 15:00.

קוד המקור של הנתונים