ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 29/06/2021

בקשת יושב ראש הוועדה הזמנית לענייני כספים להקדמת הדיון בהצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 225 והוראת שעה) (הוראות מיוחדות לעניין דמי אבטלה ודמי לידה), התשפ"א-2021 (מ/1420), לפני הקריאה השנייה והשלישית., הצעת חוק הדיינים (תיקון מס' 29), התשפ"א-2021, בקשת יושב ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט להקדמת הדיון בהצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 8) (הארכת תוקף), התשפ"א-2021 (מ/1407), לפני הקריאה השנייה והשלישית., קביעת ועדות לדיון בהצ"ח הבאות, לשם הכנתן לקריאה השנייה והשלישית: 1. הצ"ח קיום דיונים בהיוועדות חזותית בהשתתפות עצורים, אסירים וכלואים בתקופת התפשטות נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון) (מ/1419) 2. הצ"ח לתיקון פקודת התעבורה (מס 120)(תיקון מס' 2) (מ/1415)

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



2
הוועדה המסדרת
29/06/2021


01/08/2021
13:37
מושב ראשון


פרוטוקול מס' 18
מישיבת הוועדה המסדרת
יום שלישי, י"ט בתמוז התשפ"א (29 ביוני 2021), שעה 22:30
סדר היום
1. בקשת יושב ראש הוועדה הזמנית לענייני כספים להקדמת הדיון בהצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 225 והוראת שעה) (הוראות מיוחדות לעניין דמי אבטלה ודמי לידה), התשפ"א-2021 (מ/1420), לפני הקריאה השנייה והשלישית.
2. בקשת יושב ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט להקדמת הדיון בהצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 8) (הארכת תוקף), התשפ"א-2021 (מ/1407), לפני הקריאה השנייה והשלישית.
3. קביעת ועדה לדיון בהצעת חוק הדיינים (תיקון מס' 29), התשפ"א-2021
4. ערעורה של חה"כ אורית סטרוק על החלטת יושב ראש הכנסת והסגנים שלא לאשר דחיפות הצעתה לסדר היום בנושא "טיפול המשטרה בתקיפת בתי יהודים בשכונת שמעון הצדיק בירושלים"
נכחו
חברי הוועדה: איתן גינזבורג – מ"מ היו"ר
בועז טופורובסקי – מ"מ היו"ר
שרן מרים השכל
ווליד טאהא
עופר כסיף
אופיר כץ
רון כץ
יוראי להב הרצנו
מיכאל מלכיאלי
אבי מעוז
יבגני סובה
מיכל רוזין
שמחה רוטמן
רם שפע
חברי הכנסת
אוריאל בוסו
ולדימיר בליאק
קרן ברק
יאיר גולן
יריב לוין
אורי מקלב
אורית סטרוק
אוסאמה סעדי
מנסור עבאס
יצחק פינדרוס
יסמין פרידמן
ייעוץ משפטי
ארבל אסטרחן
מנהלת הוועדה
נועה בירן-דדון
רישום פרלמנטרי
תמר פוליבוי



1. בקשת יושב ראש הוועדה הזמנית לענייני כספים להקדמת הדיון בהצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 225 והוראת שעה) (הוראות מיוחדות לעניין דמי אבטלה ודמי לידה), התשפ"א-2021 (מ/1420), לפני הקריאה השנייה והשלישית
היו"ר איתן גינזבורג
חברי הכנסת, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכנסת. על סדר היום – בקשת יושב-ראש הוועדה הזמנית לענייני כספים להקדמת דיון בהצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 225 והוראת שעה) (הוראות מיוחדות לעניין דמי אבטלה ודמי לידה), לפני הקריאה השנייה והשלישית.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה הדיון עכשיו בכספים?
היו"ר איתן גינזבורג
כן.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
זה הדיון, נכון?
היו"ר איתן גינזבורג
מדברים עכשיו רק על הקדמת הדיון. ינמק את ההצעה חבר הכנסת יבגני סובה. אנחנו עכשיו מבקשים הקדמת דיון לקריאה שנייה ושלישית, בבקשה יבגני סובה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אז כפי שדובר בעבר, החוק הזה הוא חשוב מאוד.
אוריאל בוסו (ש"ס)
איזה חוק?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
החוק שמפלה אנשים מבוגרים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
מלכיאלי, אתה תקבל שלוש דקות. תן לו שלוש דקות, לא שתי דקות, כדי שיגיד מה שהוא רוצה, אבל אל תפריע. בשם יושב-ראש ועדת הכספים, חבר הכנסת אלכס קושניר, התבקשתי לבקש מהוועדה המסדרת להעניק פטור מחובת הנחה לחוק הזה, על מנת שוועדת הכספים תוכל לסיים אותו לקריאה שנייה ושלישית מחר, כי אנחנו יודעים שאם לא נסיים אותו השבוע, פג התוקף של החוק הזה ואנשים רבים לא יקבלו דמי חל"ת, כפי שהם מצפים.

מיכאל, לא הפרעתי לך. ביקשתי דקה נוספת בשבילך, נכון? אז אני מבקש, יש פה אחריות של כולנו, קואליציה, אופוזיציה. אנחנו מודעים לכל הטענות של האופוזיציה ואנחנו מודעים לכל הדברים שנאמרו כאן. אני חושב שהמקום לדיון בחוק הזה הוא ועדת הכספים, אבל אנחנו מבקשים שהוועדה תעניק פטור - - -
מאיר פרוש (יהדות התורה)
בתור חבר סיעה של ליברמן, למה ליברמן הגיש כזאת הצעה?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני חושב שנתתם כבר תשובה בעניין שר האוצר ליברמן. תודה רבה.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה, חבר הכנסת סובה. נעבור לסדר הדוברים, כפי שהתבקשו. ראשון הדוברים חבר הכנסת שמחה רוטמן.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. האמת היא שאני ניסיתי להבין את הצורך לגרור אותנו בשעת לילה זו לדיון שכזה. ניסיתי להבין את הצורך לקבוע ארבעה נושאים בשעת לילה מאוחרת. את הערעור, זו הצבעה בלבד, ובאמת אני קצת לא מבין מדוע אנחנו לא מעלים את הערעור להצבעה בלבד. אפשר להעלות ולהצביע, ולא צריך לעכב את תושבי שמעון הצדיק ואפשר יהיה לשמוע דיון לגופו של עניין כבר מחר במליאה.

החיבור הזה שמנסים שוב ושוב לעשות בקואליציה בין סוגיות של חיים ומוות – ואגב, אני כולל בזה גם את הבקשה שמול פנינו כרגע, גם אנשים שמחכים כרגע לדמי אבטלה, דמי לידה והוראת השעה שלהם עומדת לפוג, הם אנשים שנושאים את עיניהם לכאן. הם לא רוצים עיכובים, הם לא רוצים שתעשו משחקים פוליטיים על חשבונם. במקום שההוראה הזאת הייתה מגיעה אלינו בתחילת השבוע ללא עכבות וללא השהיות, אתם בחרתם בקואליציה לקדם כל מיני הטרלות, לקדם כל מיני חוקים שאין להם בכלל בסיס, בטח לא בשבוע הזה, וכל זה כדי לעכב דברים חשובים, כמו: סעיף 1 וסעיף 4 שעל סדר היום, אתם בחרתם לשים בשעה הזאת.

אני קורא לכם, חברי הקואליציה היקרים, השלטון נמצא בידיים שלכם, כדי שתעשו אתו דברים לטובת מדינת ישראל. אם אתם בוחרים לעשות בו שימוש לטובת משחקים ותעלולים פוליטיים, אתם בוחרים להשתמש בזמן היקר של הכנסת, בזמן היקר של ועדות הכנסת, כדי לקדם הטרלות ותעלולים, במקום לקדם חקיקה שאפשר היה להגיע אליה להסכמות ולסיימה לטובת אזרחי מדינת ישראל, או לקיים דיון על סוגיות ביטחון, ואתם במקום זה מנסים לעשות סחר מכר, כפי שראינו היום – הדבר הזה מוביל אותנו לשעות כאלה, הדבר הזה מוביל אותנו לסיטואציה שכזאת. אני קורא לכם להפסיק עם המשחקים האלה. תודה רבה.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה לחבר הכנסת רוטמן. חברת הכנסת אורית סטרוק.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
קודם כל, אני שמחה שאתה מנהל את הדיון, זה בדרך כלל הרבה יותר נעים, אז אני שמחה על כך.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אנחנו לא רוצים לחמם בתוך הקואליציה, אבל איתן הוא כמה מונים יותר טוב מהאחרים. בניגוד לאחרים מהמפלגה שלך, איתן הוא משהו משהו, איתן הוא מצוין.
היו"ר איתן גינזבורג
לא, כולם מצוינים.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
זאת אמירה שהיא - -
היו"ר איתן גינזבורג
חברים, כולם מצוינים.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
- - זאת אמירה אמיתית.
היו"ר איתן גינזבורג
כולם מצוינים. חברים, כולם מצוינים.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
איתן, יש לו הרבה בעיות, אבל - - -
היו"ר איתן גינזבורג
חברי הכנסת, זו שעת לילה מאוחרת. בואו נכבד את הדוברים. חברת הכנסת סטרוק ברשות דיבור, בבקשה גברתי.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
התכוונתי להגיד את זה רק על דרך החיוב, לא שום דבר אחר. תודה רבה.

אני רוצה לבקש פעם נוספת, שאנחנו נקדים את הדיון בנושא שכונת שמעון צדיק בירושלים. אנחנו יושבים כאן עכשיו, והם עכשיו יושבים בבתיהם בפחד, כאשר מסביב קולות פיצוצים. יורים עליהם זיקוקים. כרגע, כשאנחנו יושבים פה, זורקים עליהם אבנים.
היו"ר איתן גינזבורג
זה על סדר היום, גברתי.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני רוצה לבקש, שנצא קצת מהבועה שלנו. חושבים שהכנסת בועה, באמת זו בועה. אנחנו גם יכולים לריב ולהתכתש ואחר כך לשבת בפרסה בכיף ובסבבה, ברוך השם, חברים טובים, כל הדעות בצד. אבל הם יושבים בבית בפחד, וזה לא לילה ראשון ולא שני, וזה רק הולך ומחמיר. בחוץ יש התפרעויות סוערות, עם קריאות אלימות, עם אבנים שנזרקות עליהם, עם זיקוקים שנורים עליהם בכינון ישיר, בפנים יש ילדים שרועדים מפחד במיטות שלהם ובוכים. ואנחנו יושבים לנו כאן ועושים כל מיני שיקולים של קואליציה ואופוזיציה.

בואו נהיה בני אדם. רף המינימום זה שנקדים את הדיון עליהם לעכשיו, שנצביע כולנו. אני מניחה שאלה שתומכים במתפרעים, לא יצביעו אתנו. אבל אני חושבת, איתן, שרובנו, כולל אתה - -
קריאה
אתם תומכים במתפרעים.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
- - כולל אתה, אדוני היושב-ראש, וכולל בוודאי יבגני, וכולל בוודאי שרן ואחרים, אנחנו כולנו יכולים להתאחד ולהגיד לאחים שלנו, שנמצאים כעת בבית בפחד נוראי, שאנחנו איתם, זה הכול.

לכן אני מבקשת, מבקשת מאוד, בואו נהיה בני אדם, בואו נצביע קודם על הסעיף הזה ונצביע כולנו ביחד בעד, ניתן להם איזושהי זריקת עידוד ואיזשהו כיוון חיובי, שמחר גם יהיה דיון ויהיה דיון עם השר והעסק הזה יתחיל לעלות על פסים אחרים.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה, גברתי. חבר הכנסת מעוז, בבקשה.
אבי מעוז (הציונות הדתית)
אני מצטרף לבקשתה של חברת הכנסת סטרוק ובזה אני מסיים את רשות הדיבור שלי. תודה.
היו"ר איתן גינזבורג
אנחנו מאוד מודים לך על היעילות שבדברים.

חבר הכנסת מאיר פרוש.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
מטבע הדברים, כאשר יש קואליציה ויש אופוזיציה, הקואליציה מבקשת ומיד איש האופוזיציה יגיד: למה אני צריך לעזור לקואליציה? אפשר לשנות את הדברים האלה, זה לא חייב להיות כך שהקואליציה מבקשת והאופוזיציה צריכה להתנגד.

במה דברים אמורים? כותלי חדר זה יעידו שהיום – נדמה לי שכבר שאלתי את זה גם בשבוע שעבר, אבל היום גם שאלתי – אני חושב שהמספרים הם די ברורים, אני מבקש לדעת כמה עולה הסעיף הזה של החוק הנורבגי המורחב. למה אני אומר שזה קל לדעת את זה?
היו"ר איתן גינזבורג
אדוני, זה לא על סדר היום.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה לא עולה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
הרי כולנו כמה עולה הנורבגי הקטן, למה? כי שנה שעברה לפיד הביא את - - -
ווליד טאהא (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
כמה הוא עלה?
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אני לא זוכר, אבל זה רשום בדברי ימי הכנסת.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת להב הרצנו, חבר הכנסת גולן, חבר הכנסת סובה וחבר הכנסת כסיף, תפקידי כעת להגן על זכותו של חבר הכנסת פרוש לומר את דברו בלי הפרעות, ברשותכם.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זה משב רוח מרענן.
היו"ר איתן גינזבורג
גם אם אינני מסכים לדברים שאתה אומר, אלחם על זכותך לומר אותם.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
חבר'ה, תנו לפרוש לדבר.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אני רוצה לדבר בקצרה. קל מאוד להגיע לסכום הזה, כי אנחנו יודעים כמה עולה כאשר אתה עושה את הנורבגי עם X חברי כנסת, וכמה זה עולה כשאתה מכפיל את מספרם. אמרת אתמול לא להכפיל. כשאתה מבקש ממני שאני אעזור לך עם הוועדה לענייני כספים להקדמת הדיון בהצעת חוק הביטוח הלאומי, כולנו יודעים שאתה לא רצית לומר לי מדוע ליברמן קיצץ כל מיני דברים לעומת מה שהיה לפני שנה. אולי יש כסף לנורבגי הגדול. אם הייתי יודע שזה 40 מיליון שקל למשל, 80 מיליון שקל, הייתי אומר: קח את ה-80 מיליון שקל, תוותר על הנורבגי המורחב – לך הרי לא אכפת, מי שרוצה את זה, זה הח'ליף ולא אתה – שים את זה פה ונצביע על זה יחד. אבל הקואליציה לא טורחת לומר לי - - -
היו"ר איתן גינזבורג
אני רוצה לספר לך משהו, אדוני לא היה בכנסת הקודמת.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
הדבר היחיד שקשור לקדנציה הקודמת זה הסכום של הנורבגי הקטן.
היו"ר איתן גינזבורג
אבל חבר הכנסת פרוש, לא היית בקדנציה הקודמת. אולי אומר משפט עד הסוף? כי מילאת שליחות קדושה במשרד החינוך, אבל כשהעברנו את החוק הנורבגי הנוכחי, שעדיין קיים ובתוקף, קראו לו הגדול, אז אתה לא יכול להגיד שעכשיו מביאים גם גדול.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זה ה-big, זה ענק.
היו"ר איתן גינזבורג
תכיר את המונחים קודם, אתם מתבלבלים.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זאת הכפלה, כמידת הנוכלות.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני חושב שהוא לא מומש במלואו.
אוריאל בוסו (ש"ס)
לא, ההוא לא מומש וזאת הכפלה בגלל מספר הסיעות.
היו"ר איתן גינזבורג
זה המוגדל, זה ה-1.90 שקל.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
מה שאתה עונה לי זה תיקוני לשון. מה אני מצפה מהקואליציה? לך לקראתי, גרום לכך שנרצה להיות אתך, ואני רוצה להיות אתך, אבל אם תראה שאתה מתאמץ ותביא לי את הסכום. אתה יודע מה? יכול להיות שהסכום של הנורבגי הגדול הוא 14,000 שקל, אז אני אגיד ש-14,000 לא עוזר לי לעניין הזה, אני מוחל לך. אבל יכול להיות שזה 42 מיליון שקל. תן לי את הנתון הזה, שאני אחשוב, אולי אני אלך אתך. אבל אתה לא רוצה להגיד, אתה לא מנסה להתקרב אלי, זאת הבעיה שלך. תתקרב אלי ותגיד לי, יכול להיות שאחשוב.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת פרוש, אני אשקול להתקרב אליך.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
לא, בעניין הזה. אתה לא רוצה להתקרב אלי ואני לא רוצה להתקרב אליך.
היו"ר איתן גינזבורג
כל אחד והפרשנות של עצמו, רק בעניין הזה. בעניין הזה זה מודגש.

תודה רבה, חבר הכנסת פרוש. חבר הכנסת מלכיאלי, בבקשה, יושב-ראש סיעת ש"ס.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אני קודם כל רוצה לפתוח בבשורה טובה.
ווליד טאהא (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
מלכיאלי, אבל תגיב על דבריו של פרוש.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אם יהיו לי עוד שתי דקות. אני קודם כל רוצה לפתוח בבשורה טובה. היום הייתה לי שיחה טובה עם יושב-ראש הכנסת, מר מיקי לוי, שהוא אדם מאוד מוערך על ידי. סיפרתי לו על ההתנהלות של הוועדה המסדרת. מיקי לוי הבטיח להיכנס בעובי הקורה, לבדוק את הדורסנות שהייתה כאן בבוקר, והנה אנחנו מגלים פה משב רוח מרענן, כשאיתן גינזבורג שידוע כאדם נוח יותר ונעים הליכות יותר, גם בתוך הקואליציה יש אנשים טובים יותר – בוא נראה אותו מוציא אותי עכשיו. אני לוקח קרדיט שהוא יושב פה, כן.

שנית, ידידי חבר הכנסת סובה הביא לכאן הצעת חוק, שחבר הנסת סובה בעצמו מודה, שהצעת החוק הזאת לא טובה, למה?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא אמרתי, אמרתי "לא טובה"?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לא, אל תפחד, פה קצין הכנסת.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא אמרתי "לא טובה".
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אני אדאג לך לאבטחה, אל תדאג. אומר סובה, שהצעת החוק הזאת, למה היא לא טובה?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, הוא מעוות את דבריי, לא אמרתי שהיא לא טובה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
כי מאות זקנים מעל גיל 67 - - -
קריאה
- - - חסר סבלנות.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני סבלני 100%.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לפרוטוקול, סובה אמר שאין על החוק הזה, החוק הכי טוב שיש, בסדר?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
גם את זה לא אמרתי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אומר סובה: הצעת החוק הזאת גורמת למאות ואלפי אנשים מעל גיל 67 – הרי בינינו, מי הולך לעבוד אחרי גיל 67? מי שלא יכול להתקיים מקצבת הזקנה שלו, מסכן שצריך השלמת הכנסה. אומר לו איווט ליברמן: אני מקצץ לך את החל"ת.

שניים, בוועדה כאן הרבה דיברו על הפגיעה בנשים וסיפורים.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אבל הם תיקנו את זה, מלכיאלי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
הנשים שילדו, שגם ככה לא עובדות ולא מקבלות כסף, גם להן יקצצו בחל"ת.

אומר לי חבר הכנסת סובה, ואני סומך עליו - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני לא רוצה להיכנס באמצע דבריו, אבל הוא לא מדייק.
קריאה
אנחנו רוצים שתסביר בבקשה באופן מפורט - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני לא צריך להסביר, יש ועדת כספים שתסביר בדיוק. בוועדת הכספים יש דיון, אתה מוזמן להגיע לוועדת הכספים ולשמוע את ההסבר הזה, כי מענק ההסתגלות - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אומר חבר הכנסת סובה: נכון, זה לא טוב, בשביל זה יש ועדת כספים. הכנסת מפקחת על עבודת הממשלה, צודק, אבל בכנסת שלנו געענדיגט, אין יותר כנסת. געענדיגט זה כאילו נגמר. הכנסת, ועדת הכספים, נשלטת על ידי חברים מביתנו, שהם עושי דברו של איווט, שם יש יחסי מרות מאוד מאוד ברורים.

אני רוצה לראות את קושניר בא ליושב-ראש שלו, אומר לו: ידידי, זה אנטי חברתי, הצעת החוק הזאת אנחנו מתנגדים אליה, כי אלפי זקנים ונשים שילדו מפחדים מהחוק הזה, ואין ועדת הכספים שתפקח על משרד האוצר.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני נתתי תשובה היום במהלך הדיון - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לכן ידידי היושב-ראש, אני חוזר ואומר, אנחנו מודים לך שאתה יושב פה, כי אתה הרבה יותר נוח ורואים את זה לאורך הדיון. אנחנו מבקשים לדחות את הצעת החוק הזאת.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה, חבר הכנסת מלכיאלי.

חבר הכנסת אוסאמה סעדי, בבקשה ואני נועל את רשימת הדוברים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, חברי מלכיאלי הביא לנו בשורה, ואני רוצה לדבר על בשורה מרה מאוד. אני בא עכשיו מבית צפאפא. היינו בניחום אבלים, אני וחברי חבר הכנסת אחמד טיבי, וניחמתי שכנים. אני גם גר בבית צפאפא. ניחמנו שכנים שלנו, שנשרפו – נשרפו לפני שלושה ימים בבית צפאפא, בבית שלהם, חאג' מוסא עליאן ואשתו, והילדים שלהם נשרפו וניצלו מהשריפה, ואתם יודעים למה? כי שש יחידות דיור באותו בית, אין להן חיבור חשמל מלבד שעון אחד בלבד ושישה בתים עם שש משפחות, למרות ששילמו את כל האגרות ואת כל הטפסים.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
בהיתר בנייה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בהיתר בנייה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
איך אין טופס 4?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כי אין טופס 4.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
למה? למה?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אתה יודע מה, פרוש? גם אם אין טופס 4, זאת בנייה מלפני 20 שנה, שילמו אגרות, שילמו הכול. אתה, מלכיאלי וסטרוק הלכתם לאביתר. אתם מגינים שם על אנשים ורוצים לתת להם חשמל ובתים והכול – ופה אזרחים ישראלים שבנו בית לפני 20 שנה ושילמו הכול, אתם לא מגלים שום אמפתיה. אני מדבר על שריפה של זוג, של שני אנשים, ואתם מדברים על טופס 4?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
הפוך, אנחנו בעדך.
היו"ר איתן גינזבורג
חברים, אדם מדבר מדם לבו, לא להפריע לו באמצע, זה לא מכובד.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
רציתי לעזור.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לעזור זה לחבר את כל עשרות אלפי הבתים אצלנו בחברה הערבית, שנבנו לפני עשרות שנים, ויש בעיות עם טופס 4 ואפשר להסתפק בטופס 2 ולחבר אותם באופן חוקי. היו כמה שנים גם שריפות בלוד, בעספיא ועכשיו בבית צפאפא, אסור לתת למצב הזה להמשיך.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה. חבר הכנסת סעדי, אני מסכים אתך.

חבר הכנסת בוסו, בבקשה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אני מבקש רק לומר שאני רציתי לעזור לו.
היו"ר איתן גינזבורג
אני חושב שיש רגעים שבהם אדם מעדיף שלא יעזרו לו.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
איך אפשר לפתור את הפלונטרים האלה? עכשיו אני יכול לפנות למשה כהן, מנהל מחוז ירושלים, לעזור לו.
היו"ר איתן גינזבורג
אני מציע, חבר הכנסת פרוש, שתיקח אותו ותעזור לו. גם אני בתור יושב-ראש ועדת תכנון ובנייה, יודע כיצד אפשר לפתור את הדברים האלה.

בבקשה, בוסו.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אדוני היושב-ראש, עצם העובדה שחבר הכנסת מלכיאלי אמר שמוציאים זקנים מגיל 67 ממסלול העבודה וקוראים להם זקנים, כשהיום המגמה אולי בכלל להעלות את גיל הפנסיה ולא לזרוק את האנשים הללו. מי יקבל אותם בגיל הזה? אבל כשאני רואה שמנסור הגיע לוועדה, אמרנו שהוא הספרדי היחיד בקואליציה, והוא גם הדתי היחיד שנמצא שם. כשמדברים על נשים בהיריון, לפחות אני יודע שיהיה מי שיילחם בוועדה על הנושא הזה.

אנחנו לא רוצים לפגוע שלא יהיה חל"ת, אבל אלו ההתנגדויות שלנו, שאנחנו פוגעים באנשים, במרוץ הזמן הזה של החל"ת. צריך לעשות עבודה שלמה על כל נושא החל"ת, ללא ספק, כי אי אפשר לתת לאנשים לא לחזור למעגל העבודה, אבל לעצור את זה עכשיו, לא לאפשר לאנשים מעל גיל 67 ולפני כן לתת את ההסתייגויות הללו, זו הסיבה שאנחנו מתנגדים לחוק הזה, ועדיין כדאי לשקול ויפה שעה אחת קודם.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה.

חברת הכנסת יסמין פרידמן, אחרונת הדוברים.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
אהלן, אני יסמין, הנורבגית החדשה, אני רואה שכמה תהו מי אני.
קריאה
של מי?
יסמין פרידמן (יש עתיד)
נורבגית מבאר שבע, אגב.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לא תהו מי את, תהו מה זה הנורבגי הזה.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
של יש עתיד, אני הנורבגית של יש עתיד.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
תגידי מהקואליציה, לא יש עתיד, לא נעים.
קריאה
זאת הפעם הראשונה שיסמין מדברת, אל תפריעו לה.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת פרוש, אתה על סטרואידים, מה קרה? רגע, 11 בלילה, חברת כנסת חדשה רוצה לדבר, תן לה רגע.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
חשוב לי לומר שעד לפני שבועיים צפיתי בכם מן הבית במשך המון המון שנים, כי אני מאוד מעורבת. זה מאוד מרגש אותי לראות, איך פתאום כולכם דואגים לבני ה-67 פלוס בגלל הקורונה, אבל לבני ה-67 פלוס צריך לדאוג לאורך כל השנים. אתם אלה ש-12 ישבתם ושנה אחר שנה קיבעתם עוני, לא רק לבני ה-67 פלוס. מתי הצבעתם בעד העלאת קצבת זקנה, מתי? ועל העלאת קצבת השלמת הבטחת הכנסה?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
הצבענו.
אופיר כץ (הליכוד)
אני אגיש העלאת קצבה. יאללה, אני מצביע בעד. תצביעי בעד, אני מגיש.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
בסדר גמור, איפה הייתם 12 שנה? 12 שנה.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אני פה ארבע שנים והצבעתי בעד, חבל שהיא לא יודעת.
היו"ר איתן גינזבורג
חבל שאנחנו מדרדרים לשיח כזה בשעה כזאת. רבותי, תודה רבה.

חברים, ברשותכם אני עובר להצבעה. אנחנו מבקשים הקדמת דיון לפי בקשת יושב-ראש ועדת הכספים הזמנית בהצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מספר 225), מי בעד הקדמת הדיון?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
התייעצות סיעתית.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
איזה ועדה?
היו"ר איתן גינזבורג
הקדמת דיון למליאה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לפני שאמרת מי בעד, שאלתי לגבי התייעצות סיעתית. בבקשה איתן.
קריאה
מה הקטע לחכות? ראית שהוא בא להצביע.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא, הוא דיבר נורא מהר, אמרתי: שנייה, שנייה, התייעצות סיעתית לפני שאמרת מי בעד.
היו"ר איתן גינזבורג
לא, אני לא מדבר מהר. שמחה, נו באמת, אני אתן לך התייעצות סיעתית לסעיף הבא.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
תן לי התייעצות סיעתית 10 דקות על הסעיף הזה. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 17
נגד –9
נמנעים – אין
אושרה.
היו"ר איתן גינזבורג
17 בעד, תשעה נגד, אין נמנעים. אני קובע שבקשת הקדמת הדיון עברה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
רביזיה.
היו"ר איתן גינזבורג
רביזיה? נקבע מועד.



2. בקשת יושב ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט להקדמת הדיון בהצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 8) (הארכת תוקף), התשפ"א-2021 (מ/1407), לפני הקריאה השנייה והשלישית
היו"ר איתן גינזבורג
סעיף הבא – בקשת יושב-ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט להקדמת הדיון בהצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 8) (הארכת תוקף), לפני הקריאה השנייה והשלישית.

ברשותכם חברי הכנסת, התבקשתי על ידי יושב-ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט לנמק את הבקשה. תוקף חוק הסמכויות המיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש עומד לפוג, ומשכך ולאחר שוועדת החוקה, חוק ומשפט דנה בחוק ונמצאת גם באמצע הדיונים עליו, מבקשים להאריך את החוק.

התוקף של הצעת החוק הזאת אמור לפוג מחר, ולכן מכיוון שאנחנו רואים שהקורונה עוד לא עברה ועדיין הממשלה זקוקה לסמכויות שהעניק לה החוק להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש וכל התקנות שנובעות מכך, נובעות מהחוק הזה, אנחנו מבקשים להקדים את היום למחר, היום שבו יפוג החוק, כדי להצביע עליו לפני שהוא יתפוגג ולהאריך אותו עד ליום ה-30 בנובמבר 2021.

אני פותח את הבקשה לדיון. ראשון הדוברים חבר הכנסת מאיר פרוש, בבקשה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
צר לי שאני צריך לחזור שוב על אותה נימה. אלה שמנהלים את הממשלה עכשיו זלזלו בממשלה הקודמת וטענו שאלה שפעלו במשך השנה האחרונה, לא פעלו נכון. הם זלזלו בכל מבצע החיסונים, טענו שאין לנו מספיק חיסונים וכל ההתנהלות היא לא התנהלות נכונה. הם זלזלו גם בכך שמצאו פעם יום או יומיים שלא היו בדיקות בנתב"ג והטילו את האשמה על שרת התחבורה דאז ועל ראש הממשלה.

ומה קרה? שבועיים ויומיים יש לנו ממשלה חדשה. כשבאה הממשלה החדשה הזו, פרצה המגיפה מחדש, ואלה שמנהלים עכשיו את הממשלה, פשוט לא מתביישים, לוקחים העתק-הדבק את מה שהממשלה הקודמת עשתה, שזלזלה וצחקה על נתניהו, צחקה על משרד הבריאות וצחקה על כל מי שעסק בעניין הזה ואמרה שהתכנית של הממשלה, שהפסיקה לפעול לפני שבועיים, היא תכנית לא טובה.

אז מה אתה מבקש ממני? שאני עכשיו אאמץ את מה שהממשלה שלי, הממשלה שכרגע פעילה היא הממשלה של כל אזרחי מדינת ישראל, אתה מבקש לשכנע אותי שהתכנית שהממשלה שלנו אמרה עליה לפני שבועיים וחצי שהיא לא טובה, שהיא כן טובה. איך אתה רוצה לשכנע אותי?
היו"ר איתן גינזבורג
לא הבנתי אם אתה בעד או נגד.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אתה רוצה לשכנע אותי שאני אעביר את זה לוועדת החוקה.
היו"ר איתן גינזבורג
האם החוק שהצבעת עליו לפני חצי שנה הוא טוב או לא טוב?
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אני חייב לספר לך סיפור. אתה רוצה שאני אעביר את זה לוועדת החוקה?
היו"ר איתן גינזבורג
לא, אני רוצה להקדים את הדיון במליאה, על זה הדיון.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אבל מאיפה זה בא? מאיפה זה בא? זה בא מוועדת החוקה. אתה רוצה שאני אצביע על הדבר הזה? נראה לך?
היו"ר איתן גינזבורג
כן.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
איך זה נראה לך?
היו"ר איתן גינזבורג
ככה, יפה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אני אספר לך, אני הייתי פעם חבר מועצת עיריית ירושלים. טדי קולק היה נוהג אתנו כל - - -
היו"ר איתן גינזבורג
כמה שנים היית חבר מועצת העיר ירושלים?
מאיר פרוש (יהדות התורה)
13 שנים.
היו"ר איתן גינזבורג
13 שנים?
מאיר פרוש (יהדות התורה)
שבע וחצי עם טדי, והיתר עם אהוד אולמרט. טדי היה לוקח אותנו כל ערב יום כיפור לנשיא המדינה. הייתה שנה שחיים הרצוג המנוח היה הנשיא ובדיוק שבועיים לפני ראש השנה מועצת העיר ירושלים דנה מי יהיו הנציגים של העירייה למועצה הדתית. אנחנו הצבענו על X חברים, לא כללנו רפורמים ברשימה, אמרנו: אנחנו לא יכולים נגד המצפון שלנו לבחור במועמד רפורמי והם עתרו לבג"ץ. בג"ץ חייב אותנו לבחור מישהו מהרפורמים. שאלתי את הנשיא הרצוג, איך בג"ץ יכול לחייב אותי נגד המצפון שלי? יש לי בוחרים. שלחו אותי לבחור נציגים למועצה הדתית, הם רוצים שאני אבחר את מי שאני חושב, את מי שהבוחרים בוחרים. בג"ץ אז התחיל ברגל שמאל לדרוש ממני, שאני אצביע בעד מועמדים רפורמים. אני התחלתי את המאבק שלי עם הרפורמים אז, אז כבר לא רציתי שיהיה לי קשר ואתה אומר לי היום שאני אקבל - - -
היו"ר איתן גינזבורג
תודה. חבר הכנסת פרוש, אני מודה שמכיוון שהיית חבר מועצת עיר כל כך הרבה שנים, יש לי רגש מיוחד, סימפטיה מיוחדת, ולכן נתתי לך זמן כפול מהמקובל.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
הסיפור לא מעניין?
היו"ר איתן גינזבורג
הסיפור מאוד מעניין, מאוד מעניין.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
המסקנות פחות. הסיפור מעניין, המסקנות פחות.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה על השיתוף.

חבר הכנסת שמחה רוטמן.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
תודה רבה, אדוני יושב-הראש. אני, דבר אחד רק מפתיע אותי בכל הסיפור פה בדיון הזה. תקן אותי אם אני טועה, נראה לי שאתה זוכר את זה מה שנקרא מזמן אמת. האם החוק הזה זה מה שחבריך לקואליציה כינו בזמנו חוק ההסמכה? למיטב זכרוני, חוק הקורונה הגדול, כך קראתם לו, חוק ההסמכה באופוזיציה – אתה הפכת מאז קואליציה, אופוזיציה.
היו"ר איתן גינזבורג
אגב, אני התנגדתי לכינוי הזה בגלל הקונוטציות. הוא רחוק מרחק רב כמזרח ממערב בין מה שרצו לתאר לבין מה שהחוק הזה שאני הצבעתי בעדו בא לממש.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
זו הייתה שאלת הבהרה. אני פשוט זכרתי כך ורציתי לוודא שאני זוכר היטב.

הנורבגית של יש עתיד, אני פונה אליך, את אמרת שצפית מרחוק, אני מאוד מכבד את העובדה, שחוק שלדעתי דווקא היה חוק נצרך, שבזמן שהוא עלה, כאשר מפלגתך העקבית מחזיקה 12 שנה באותה עמדה ושיטה, הייתה באופוזיציה, היא השוותה את החוק הזה שאנחנו דנים עליו עכשיו לחוק של הנאצים, לא פחות, חוק ההסמכה.
קריאה
אתה מדבר על יש עתיד?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
כן, כן.
קריאה
לא קראו לזה ככה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא, כולם קראו לזה ככה, כולם באופוזיציה קראו לחוק הזה שאנחנו דנים בו עכשיו חוק הקורונה הגדול, חוק ההסמכה על שם אותו חוק הסמכה ישן.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת רוטמן, נא להתכנס לסיום.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
בסדר גמור, אבל יש פה ויכוח.
היו"ר איתן גינזבורג
לא לא, אין פה ויכוח, אתה לא מתווכח, אתה בזמן נאום.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
השם הזה שניתן לחוק הזה, בצדק יושב-ראש הוועדה בזמנו מחה כנגד הקונוטציות האלה. מאוד מאוד מרשים אותי, שהדבר הראשון, או כמעט הראשון, שסיעת יש עתיד עושה כשהיא נמצאת עכשיו בקואליציה זה להעביר חוק, שהיא עצמה כינתה בשם שהזכיר בקונוטציה את החוק של הנאצים, מה שנקרא – מישהו הזכיר את השיר הזה היום – "לקחת את ידי בידך ואמרת לי דברים שרואים מכאן לא רואים משם".
היו"ר איתן גינזבורג
"לקחת ידי בידך ואמרת לי: בואי נלך אל הים".
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
"אל הגן".
היו"ר איתן גינזבורג
"אל הגן", אבל מי שכינה את החוק הזה חוק ההסמכה, לטעמי לא היו אנשי יש עתיד, אלא קבוצה אחרת של מפגינים, אבל לא ניכנס לזה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
שאשא ביטון.
היו"ר איתן גינזבורג
חברת הכנסת אורית סטרוק, בבקשה.
קריאה
אבל זה הפך לשם מקובל.
היו"ר איתן גינזבורג
ממש לא מקובל, הוא מקובל בקרב אנרכיסטים אולי.
קריאה
מה פתאום, איזה שטויות.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אדוני היושב-ראש, תודה רבה. לפני שאנחנו מצביעים, אני הייתי רוצה לשמוע קצת יותר איך הולכים להתמודד – זה לא נכון להגיד שהקורונה עדיין פה, הנכון הוא שהקורונה עזבה אותנו, ברוך השם, והיא כבר פה מחדש, זה הנכון.
היו"ר איתן גינזבורג
לא, זה לא נכון, כי בכל רגע נתון, אני הייתי שר בממשלה הזאת, וכל יום קיבלנו, גם בתקופה שהייתי בממשלה שעמד בראשה בנימין נתניהו, קיבלנו כל יום מהמל"ל נתונים על מצב הקורונה במדינה. תמיד היו חולים, תמיד היו מאומתים, תמיד היו מאושפזים. המספרים היו נמוכים יותר, אך היא מעולם לא עזבה אותנו. להזכירך, גם התו הירוק התבטל רק לפני כשלושה, ארבעה שבועות. אבל הקורונה נשארה פה והדוח של המל"ל ממשיך להתעדכן כל יום ויום.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
על פי גורמי המקצוע, הם הגיעו מחו"ל. מחבר הספר איך לנצח את הקורונה, לא מימש את מה שכתוב בספר שלו.
היו"ר איתן גינזבורג
מלכיאלי, אני מוריד לך מזמן הדיבור, כי עכשיו סטרוק מדברת.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
לא לא, אל תוריד. אני מאמינה לכל מילה שלך, אתה אדם רציני.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
המחזה הזה של בועז, שימו לב, תראו.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת פרוש, אחרי ששמענו אותך ואת הסיפורים על מועצת העיר, שאני באופן אישי מחבב - - -
רון כץ (יש עתיד)
כל הכבוד.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
כל הכבוד לבועז, אלה הצדדים היפים של בועז, לא מה שראינו כאן בבוקר, שהוא צועק.
היו"ר איתן גינזבורג
בבקשה, חברת הכנסת סטרוק.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
מזל טוב ארבל.
היו"ר איתן גינזבורג
ארבל, מזל טוב.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני מאוד מעריכה את מה שאתה אומר, אין לי סיבה לחשוב שאתה משקר לי חלילה, אבל אני עדיין חושבת שהיה ראוי, שאם אנחנו נדרשים להצביע על חוק כזה שעוסק בקורונה וכמי שלא ישב בקבינט ולא מכיר את הנתונים כמוך, שאנחנו נקבל איזושהי סקירה מינימלית, שתסביר לנו למה צריך את זה בעינינו כאזרחים פשוטים.
היו"ר איתן גינזבורג
גברתי, הסקירה הזאת ניתנה היום בהרחבה בוועדת החוקה, חוק ומשפט שדנה בחוק. הוועדה הזאת דנה כעת רק בהקדמת הדיון במליאה, כדי שנוכל להצביע בעד החוק, כדי שהוא לא יפוג מחר, זאת מהות הדיון. אם את רוצה לשמוע על החוק עצמו ועל חשיבותו, יש הסבר בוועדה בקומה ראשונה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אז אל תקבעו את כל הדיונים במקביל.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת רוטמן, ברוך הבא לכנסת ישראל, כי ועדות הכנסת מתכנסות לעתים ועל פי רוב במקביל.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לפעמים גם כשיש מליאה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
הוא לא שם לב.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני בכל זאת מבקשת, אם זה לא מאוד מקשה, אני לא מדברת על סקירה ארוכה.
היו"ר איתן גינזבורג
מכיוון שאני נימקתי את הבקשה, אני אמרתי שאנחנו מבקשים את הקדמת הדיון מיום שני למחר, מהטעם שמחר החוק הזה פג; ואם מחר החוק יפוג, אי אפשר להגביל כניסה לישראל, אי אפשר לחייב בידודים, אי אפשר לחייב בדיקות, אי אפשר לעשות הרבה מאוד דברים שיונקים ונובעים מתוקף החוק הזה, שזה החוק הגדול, כשמתוקפו התקנות השונות, תקנות הקורונה. לכן זה חוק המסגרת שמאפשר לממשלה להפעיל את תקנות הקורונה ולהתמודד עם המצב שבו אנחנו נמצאים, בין אם יש הרבה קורונה או מעט קורונה. זו הסיבה שאנחנו מבקשים להכניס את הדיון למחר, כדי שלא ייווצר מצב שבו מחר ב-12 בלילה החוק לא יעבור חלילה, ואנחנו נהיה בלי מסגרת חוקית למגבלות קורונה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אנחנו מברכים את סיעות האופוזיציה שהן נכנסו לקואליציה ועושות בדיוק אותו דבר.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אגב, מה דעתה של שרת החינוך בעניין הזה?
היו"ר איתן גינזבורג
אני מבקש לא להפריע.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אמנם לא אתה היית צריך לתת את הסקירה, אבל תודה על מה שאמרת. מן הראוי שמישהו רשמי ייתן את הסקירה הזאת.
היו"ר איתן גינזבורג
מאה אחוז, תודה רבה.

חבר הכנסת עופר כסיף, ואני נועל בזאת את רשימת הדוברים.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אני רוצה להצטרף לקודמיי. אני הבעתי את דעתי נגד מצב חירום כבר מהרגע הראשון מסיבה מאוד פשוטה, למדינה מתוקנת יש אפשרויות ויש כלים להתמודד עם מצב, שבהחלט היה מצב יוצא דופן, בהחלט, אף אחד לא מתווכח. יש כלים להתמודד עם זה.

מצב החירום שהוכרז – ואמרתי את זה במליאה ובוועדה באפריל או מרץ שנה שעברה, ודעתי לא השתתנה, ועכשיו בוודאי שהיא יותר חזקה – אין שום הצדקה למצב חירום, חוץ מהרצון של הממשלה להחזיק בהרבה יותר כוח. זה היה נכון לפני שנה וזה נכון גם עכשיו, ולהשתמש בכוח הזה נגד אוכלוסיות שונות – אסור לתת לדבר הזה להתרחש. לכן צריך באופן חד-משמעי להפסיק את מצב החירום הזה, שלא הייתה לו הצדקה בהתחלה, ובוודאי ובוודאי שלא עכשיו.

נכון, הקורונה לא נעלמה, אבל יש כלים להתמודד איתה בלי לתת לממשלה כלים נוספים למעשה לעקיפה של הכנסת. אנחנו מזכירים פה לא פעם, שהממשלה לא מאפשרת לכנסת לעבוד, בין אם זה בחקיקה פרטית, בין אם זה בהצעות לסדר וכן הלאה. זה עוד כלי של הממשלה שמונעים באמצעותו את עבודת הכנסת, אסור לתת לזה יד. לכן אני קורא פה לכולם להצביע נגד.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה.

חברת הכנסת סטרוק, רק להסב את תשומת לבך, אני אקריא את כל מהות החוק שאנחנו מבקשים להעביר, כל כולו:

בחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 50, במקום "כ" בתמוז התשפ"א (30 ביוני 2021)" יבוא "כ'ו בכסלו התשפ"ב (30 בנובמבר 2021).
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אתם מאריכים את הקורונה בחצי שנה?
היו"ר איתן גינזבורג
מאריכים את החוק שמאפשר להתמודד עם הקורונה. אגב, כל חצי שנה הארכנו את החוק הזה, זה חוק חשוב, והממשלה מתכוונת להביא במהלך התקופה הזאת גם שינויים בכל הנוגע לאופן שבו יש פיקוח פרלמנטרי על החוק הזה, בעיקר על הדברים שדיבר חבר הכנסת כסיף.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, אני עכשיו בא מוועדת החוקה, חוק ומשפט שדנה בדיוק בחוק הזה. תראו איזה פלא, ממש הדבר מעיד על האידיאולוגיה ועל העקרונות. מי שעכשיו מנמק את ההסתייגויות נגד החוק הוא לא אחר מאשר סגן שר הבריאות הקודם, חבר הכנסת יואב קיש, שהוא זה שבא לוועדת החוקה, חוק ומשפט.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זה אותו לפיד שלוקח את החוק הנורבגי. זה אותו ניצן הורוביץ.
היו"ר איתן גינזבורג
עופר, איפה אתה?

זה יותר גרוע מפרוש שמתנגד.
מיכל רוזין (מרצ)
אין לתאר.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
אבל איתן, זה לא סותר. אנחנו הכי עקביים.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת כסיף, אין לי טענות אליך. יש לי ויכוח אתך, אך לא טענות.

לגבי סגן שר הבריאות לשעבר, שמנמק מדוע לא צריך להאריך את החוק הזה – כמה הוא נלחם עליו עד לפני כמה חודשים. אפילו חבר הכנסת פרוש לא יכול להסביר את הדבר הזה.
עופר כסיף (הרשימה המשותפת)
עם זה אני מסכים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, תגן עלי. אבל תראו, גם בצד השני, מי שמרימים יד בעד הארכת החוק הזה הם לא אחרים מאשר יש עתיד ומרצ אתי ועם עופר שהיינו בוועדת החוקה, חוק ומשפט. התנגדנו באופן התקיף ביותר, הגשנו הסתייגויות ביחד, ביחד. ועכשיו כנראה מי שמשנה מקום, לא משנה מזל, אלא משנה מקום – משנה עקרונות. תשמע אדוני היושב-ראש, לפחות אנחנו עקביים בעמדות שלנו, אמרנו מהרגע הראשון שהחוק הזה הוא חוק אנטי דמוקרטי, הוא חוק פשיסטי, הוא חוק שלא היה צריך להגיע בכלל לספר החוקים.

ועכשיו התהפכו היוצרות, מי שתמך בחוק עכשיו מתנגד, ומי שמתנגד עכשיו תומך בחוק, זה לא יאומן.
היו"ר איתן גינזבורג
אגב, אנחנו רואים שזה קיים בשני הכיוונים. כל היום שמעתי את הליכוד מסבירים איך יש עתיד מצביעים נגד הנורבגי וכו', אבל הנה, גם בליכוד עושים את זה, גם בליכוד עושים את זה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
איתן, יש שתי מפלגות עקביות בכנסת ישראל, המשותפת וכחול-לבן.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
עוד עדכון מוועדת הכספים בעניין החוק הקודם, הביטוח הלאומי. אדוני היושב-ראש, הגיעו שם להסכמות בעניין החוק, מורידים את כל ההסתייגויות, וכנראה שהחוק הזה עובר בהסכמה, כי גם הגיעו להסכמות לעניין גיל 67 וגם פחות מ-40. זה מה שאמר לי ינון אזולאי, אז אני חושב שלפחות אפשר לוותר על הרביזיה ולפחות את החוק הזה להעביר.
היו"ר איתן גינזבורג
מי שהגיש פה רביזיה, חבר הכנסת רוטמן, דבר אתו.

חבר הכנסת מלכיאלי.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אדוני היושב-ראש, התייעצות סיעתית של 10 דקות - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
מה שאוסאמה אמר לנו זה שהוא תמה על מי שהגיש את החוק פעם שעברה. ברשותך, אדוני היושב-ראש, לקרוא כמה משפטים. פסוקו של יום, מי אמר את המשפט הבא? אני רוצה להבין, איך למען השם, אפשרתם להכניס אוטוסטרדה של כל המוטציות לתוך מדינת ישראל?

אין מתים באוסטרליה, כי הם סגרו את שדות התעופה, כי הם התנהלו כמו שצריך. הוא מוסיף: כמה זה מסובך פשוט לסגור את נתבג"ג? מי שאמר את שני המשפטים האלה, מי זה? בנט וראש הממשלה לפיד.
אומרת שקד
זה הוא אחד - - -
היו"ר איתן גינזבורג
תודה, די.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
בגלל שהיא אישה?
היו"ר איתן גינזבורג
את מי אתה מכבד?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אני מחזק את דבריו של אוסאמה.
היו"ר איתן גינזבורג
מלכיאלי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
מכיוון שהיושב-ראש ביקש שאשתוק, אני אשתוק. תראו איזה כבוד, כשיש יושב-ראש שמכבד אותנו. איפה בועז?
היו"ר איתן גינזבורג
הוא מאוד מכבד אותך.

חבר הכנסת מעוז, בבקשה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
לעולם לא יבין.
אבי מעוז (הציונות הדתית)
אני לא הייתי חבר מועצת העיר ולא הכרתי את טדי קולק, אני מצטרף לדבריו של פרוש ומסיים את רשות הדיבור.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה. חברים, אנחנו נעבור להצבעה, מי בעד הקדמת הדיון בקריאה השנייה והשלישית לפי בקשת יושב-ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט בחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אין לכם 61 ותראו כמה נציגים יש לכם.
היו"ר איתן גינזבורג
מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

אושרה.
היו"ר איתן גינזבורג
15 בעד, שבעה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
רגע, תספור עוד פעם.
היו"ר איתן גינזבורג
אין נמנעים. אני קובע שהחוק יוקדם והדיון יתקיים מחר במליאה. סעיף אחרון בסדר היום.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
רק שתדע איתן, שאני סופר לך את ההתייעצות הסיעתית, עכשיו רבע שעה.
היו"ר איתן גינזבורג
קביעת ועדה לדיון בהצעת חוק הדיינים.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
רביזיה.
אבי מעוז (הציונות הדתית)
היו שמונה.
קריאה
שמונה נגד?
היו"ר איתן גינזבורג
חברים, 15 מול 8.
קריאה
כתבת שמונה נגד? אמרת שבעה.
היו"ר איתן גינזבורג
לא, שמונה.


3. קביעת ועדה לדיון בהצעת חוק הדיינים (תיקון מס' 29), התשפ"א-2021, מ/1417
היו"ר איתן גינזבורג
קביעת ועדה לדיון בהצעת חוק הדיינים (תיקון מס' 29), התשפ"א-2021 לשם הכנתה לקריאה שנייה ושלישית.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אמרת שזה סעיף אחרון לסדר היום.
היו"ר איתן גינזבורג
לא, אני טעיתי.

לפי הדיון במליאה הושמעו כמה בקשות, מעבר להצעת הלשכה המשפטית והממשלה לקבוע את ועדת החוקה, חוק ומשפט כוועדה שתדון בהצעת חוק הדיינים. השמיעו עוד הצעות, ועל כן הנושא הגיע לדיון בוועדה המסדרת. אם כך, אנחנו פותחים את הדיון. חבר הכנסת שמחה רוטמן, בבקשה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אדוני היושב-ראש, אני הייתי רוצה שהצעת חוק הדיינים תגיע לדיון כמה שיותר מהר, אבל לצערי כרגע אין ועדה בכנסת ישראל שיכולה לטפל בה.

מאחר שאנחנו עוסקים במינוים של דיינים, לכאורה כמובן כרגיל, העניין צריך להגיע לוועדת החוקה, חוק ומשפט. מאחר שמדובר בהצעת חוק שלראשונה בתולדות מדינת ישראל קובעת ביטול של ייצוג הולם לנשים, הרי היום בממשלה צריך למנות שני נציגים – הרעש מפריע, בייחוד מיכל. מיכל, פנייה ספציפית אליך. אני חושבת שאפילו את תסכימי אתי. יש פה חוק שלראשונה בתולדות מדינת ישראל מבטל ייצוג הולם לנשים – עד היום הממשלה צריכה למנות לפחות אישה אחת והיום אנחנו מוותרים על זה, כך שבמקום זה יהיו מתן כהנא ואלקין, שלמיטב ידיעתי נכון להיום אף אחד מהם איננו אישה.
מיכל רוזין (מרצ)
חכה, אנחנו במרצ עכשיו איתם בקואליציה. אנחנו מאמינים ב- gender fluid, אז אולי הם ישנו את מינם, נכון איתן?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אבל אני חושב שעל פי התקנון – ופה אני מבקש חוות דעת משפטית – ההצעה נמצאת בסמכותה הבלעדית של הוועדה לקידום מעמד האישה. אם אתה מבטל ייצוג הולם לנשים, אתה חייב את הוועדה לקידום מעמד האישה לצורך העניין הזה וצריכה להיות ועדה משותפת של ועדת החוקה, חוק ומשפט עם הוועדה לקידום מעמד האישה.

אני מוכן אפילו לגבש הסכמה על הקמת ועדה זמנית במעמד האישה, שהם יקימו ועדה משותפת לוועדה לקידום מעמד האישה ולוועדת החוקה, חוק ומשפט, שתדון בביטול ייצוג הולם לנשים.
קריאה
למה זמנית? בוא נקים את כל הוועדות.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אני בעד, ולכן רק ועדה שכזאת תוכל להחזיק בסמכות על פי התקנון לפי חוק שיווי זכויות האישה. תודה רבה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
תודה, אדוני יושב-הראש. האמת היא שכאשר אנחנו באים לדבר על הצעת חוק הדיינים, צריך להגיד את האמת, כמו שאנחנו אוהבים לעשות כאן בוועדה. כל הצעת החוק הזו נועדה, על פי מקורות זרים, לדאוג לאלקין ולקיים את ההסכם הקואליציוני אתו. זה לא שפתאום מישהו חשב שבממשלה יש יותר גברים חכמים ובכנסת יותר נשים חכמות. לא, היות ואלקין רצה לשבת בוועדה למינוי דיינים, מסיבותיו שלו, הוא חושב שהוא יודע למנות אנשים טובים יותר, הולכים לעשות כאן שינוי בחוק יסוד.

רבותי, זה לא חוק רגיל. שינוי חוק יסוד, מה המטרה של החוק הזה? 1. לדאוג לאלקין לתעסוקה; 2. למדר את הציבור החרדי, שלא יוכל להתמודד בחוק להיות חבר בוועדה. אין תקדים לזה בכנסת. ידידי יושב-ראש הוועדה, תחשוב שאני הייתי מנסח איזושהי הצעת חוק, שערבים למשל, שמאלנים או ימנים, לא יכולים להתמודד בוועדה מסוימת.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
תגיד אתיופים.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
או אתיופים או מרוקאים, לא משנה. השמים היו נופלים עלינו, אבל כאן כנסת ישראל, ממשלת ישראל, מביאה הצעת חוק, שממוקדת בציבור החרדי, שלא יוכל להתמודד, והפלא ופלא, הכול עובר בשקט. אני רוצה להבין, איפה כל אבירי זכויות האדם, שתמיד דואגים למיעוט? שיבואו לבדוק את זעקתנו.

אדוני היושב-ראש, היות ואנחנו בטוחים ביושרה שלך, אנחנו מבקשים ממך לא להעלות את ההצעה הזאת.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
מה תודה? אל תעלה אותה. זו הצעת חוק שדורסת את המיעוט בכנסת כדי לתת לאלקין תעסוקה. אנחנו אוהבים את זה, אבל למה שם?
היו"ר איתן גינזבורג
כדי שנוכל לקבל החלטה בנושא לפי החלטתך, בוא נשמע את שאר הדוברים.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לא, אל תעלה את זה לדיון.
היו"ר איתן גינזבורג
הבנתי, אבל אנחנו רוצים לשמוע גם מה יש לאוריאל בוסו לומר בנושא הזה. בבקשה, אדוני.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אדוני היושב-ראש, אמרנו את שלנו במליאה, עם כל ההסברים, גם המשפטיים, שזה דבר שנוגד כל מנהל תקין. הרי זאת אחיזת עיניים מה שהשר כהנא אמר, שהוא רוצה להביא ייצוג נשים בוועדה, כי אותו ייצוג יהיה, אבל זה עובר מהממשלה לכנסת, וכרגע הדיון הוא להעביר את זה לוועדת החוקה, חוק ומשפט.

בהתייעצות עם יושב-ראש הסיעה שלנו, אני הייתי מבקש דווקא להעביר לוועדה לקידום מעמד האישה, כי יכול להיות ששם יושב-ראש הוועדה ידאג לייצוג של נשים בממשלה. לא שמענו את ארגוני הנשים נלחמות. מיכל, תשע שרות סביב שולחן הממשלה, ודווקא הפעם אין שרה אחת?
מיכל רוזין (מרצ)
תמיד מילה טובה שיש תשע שרות בממשלה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
לא, אני לא יכול להגיד מילה טובה, כי רציתי לשמוע אחת מהן. אפילו שרה אחת לא ראויה להיות חברה בוועדה למינוי דיינים.
מיכל רוזין (מרצ)
תגיד מילה טובה על נשים בקבינט הביטחוני.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
מה רע במיכאלי? כל היום הסגנים שלה פה, שתהיה בוועדה למינוי דיינים.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
בוסו, יש פתרון מאוד טוב, תציבו נשים ברשימה ואז יוכלו להיכנס.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אבל אתם מזלזלים בנשים ברשימה שלכם.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
כשיהיו אצלכם פריימריז, הם - - -
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
יש פריימריז בסוף השנה.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
בתוך השבוע הזה רציתי לקחת 30 שניות, שנייה פסק זמן מכל הטרללת והבלגן הזה, ולומר תודה רבה – איפה היא? זה לא עוזר עכשיו. אני מבקשת את זכות הדיבור בעוד דקה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
היא רוצה להגיד מזל טוב לארבל.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
הפוגה של 30 שניות כדי לומר לך ארבל תודה רבה. אני חושבת שזה יום הולדת לא פשוט עם כל הטרללת והבלגן פה. את זמינה לנו 24/7, תמיד מייעצת לנו, עוזרת לנו. העבודה הזאת לא פשוטה, את חוטפת תמיד מכולם, מכל הכיוונים, גם קואליציה וגם אופוזיציה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לא מש"ס.
שרן מרים השכל (תקווה חדשה)
גם מש"ס ומכולם היא חוטפת, ובסוף עוזרת לכולנו. תודה רבה ומזל טוב, יום הולדת שמח.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לא מוחאים כפיים בוועדות.
היו"ר איתן גינזבורג
לא כל כך פרלמנטרי, אבל בשעת לילה מאוחרת זו, נאפשר.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אי של שפיות ביום הזה.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת מקלב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
עורכת הדין אסטרחן, אני רוצה להגיד לך שאם היא מברכת אותך על שבעה ימים 24/7, אנחנו מגבילים את הברכות שלנו ל-24/6, לא יותר מזה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
גם לא יכול להיות 24/6, 24/5.5.
אורי מקלב (יהדות התורה)
24/5.5, בוודאי לא 24/7.

אדוני היושב-ראש, אני דווקא הקשבתי יותר לדבריך. שמתי לב שבזמן שאתה יושב בראש הישיבה, אתה משתדל להסביר ולדבר אל המצפון שלנו. החוקים האלה חשובים מאוד, הם נחוצים מאוד. אם לא תוך 24 שעות, לא נוכל להפעיל את חוק הקורונה ולא נוכל לפקח על חוק הקורונה. אני חושב שעד היום, כל החוקים שדנו פה במהירות בפטור מהנחות, הסברתם היטב, שתוך 24 שעות לא נוכל לתת את החל"ת, אם היום לא מחליטים על החל"ת, אי אפשר לתת בכלל את החל"ת ולכן אנחנו צריכים לדון בזה עכשיו, יום ולילה, ולכן סדרי הדיון לא מתבטלים לעומת החשיבות של הנושא.

ראינו כאן אותו דבר לגבי חוק יסוד: הכנסת על סעיף התקציב. אנחנו צריכים להביא תקציב, אחרת הממשלה נופלת, ולכן מבקשים לתת הארכה לחוק.

בחוק הגיוס כאן, גם אמרתם שאחרי שלוש שנים, צריכים לחדש זאת.

מה קרה בחוק הזה? מישהו יכול לנמק, מה קרה שעכשיו פתאום צריכים לעשות שינוי בחוק? יש איזה מאורע, הוראת שעה אם לא יהיה מי שימונה ויוכל לבחור בוועדת הבחירות של הדיינים בגוף הבוחר? אבל אם הציבור לא יודע, אנחנו צריכים להגיד שיש הסכם קואליציוני בין תקווה חדשה לבין ימינה, שגם תקווה חדשה לא הסתפקה במינוי שיש לימינה והחליטה שהיא צריכה לתת לזאב אלקין, חבר כנסת מטעם תקווה חדשה, מקום שהוא יהיה בגוף הבוחר של הדיינים; לא רק הוא, גם ימינה רוצים. מה עושים במקרה כזה? איך עושים הסכם קואליציוני? יושבים החכמים, במקרה הזה אני מניח שזה לא היה בהנחייתה ובעצתה של עורכת הדין, והחליטו לשנות חוק יסוד. מאוד קל, לשנות חוק יסוד, לגרום לכך שהממשלה לא צריכה לשלוח אישה לגוף הבוחר.

החוק הקיים היום דורש מהממשלה וכן מהכנסת, שיהיה שוויון מגדרי בגוף הבוחר, שיש אישה בגוף הבוחר ויש גבר בגוף הבוחר. מה אתם עכשיו מבקשים? לבטל. ממשלת ישראל לא תשלח אישה לגוף הבוחר, היא תסתפק בשני גברים, ואין באמת שוויון.

אני רוצה רק להגיד לך מה המשמעות של הדבר הזה. אם זה היה קורה בקואליציה שלנו, היו מאשימים אותנו שיש רמיסה של שוויון, אנחנו רומסים את הנשים. אבל כשזה קורה בממשלה, שחלק ממנה אלה הן סיעות ומפלגות שהדגל המרכזי שלהן זה שוויון, אנחנו גם רואים מי המפלגות. איזה מפלגות דורשות את זה? שתי מפלגות, שמבחינת הייצוג לנשים הוא גם לא גדול, שתי נשים מתוך שש הן ממפלגות שבמיעוט בתוך הייצוג הזה.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
הדאגה שלך לייצוג נשים מעוררת השראה. היא מעוררת השראה, למה אין לך נשים ברשימה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
לי יש תשובות בעניין הזה, אבל אני לא דורש את זה גם. אבל יש כאן מפלגות שדורשות את זה, איך הן חברות בממשלה שלא שולחת אישה?
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה. חבר הכנסת אבי מעוז.
אבי מעוז (הציונות הדתית)
תודה. אני מצטרף לכל הדברים שנאמרו, הפעם אני לא אקצר, במחילה יש לי מה להגיד על החוק הזה. אני מצטרף לכל הדברים שאמרו על הדחיפות של הבאת החוק הזה כרגע. אני הבנתי במליאה, שהדחיפות היא רק שבהסכם הקואליציוני מדובר על העברת החוק תוך 30 יום. גם על זה דחיפות כזאת? עוד לא עברו 30 יום מאז הקמת הממשלה.

לעצם השאלה ועצם הדיון על איזו ועדה, אדוני יושב הראש, אני חושב בניגוד לחבריי באופוזיציה שאין פה הדרת נשים בכלל. אנחנו כנסת, חייבים לדבר על הכנסת, לא על נציגי הממשלה. בנציגי הממשלה באמת מה שהממשלה עשתה זה הדרת נשים, בכנסת זה הדרת גברים. 86 חברי כנסת לא יכולים להיות חברים בגוף הבוחר את הדיינים. 86 חברי כנסת גברים לא יכולים להיבחר, זו הדרת גברים, ולכן אני בתור חבר כנסת, מכיוון שהדירו אותי מהיכולת להיבחר לוועדה הזו, אני הייתי מציע שלפני שאנחנו מעבירים את זה לוועדת החוקה, חוק ומשפט – שגם לזה אני מתנגד – להקים את ועדת האתיקה, כדי שתהיה לי אפשרות איפה להגיש תלונה על הדבר הזה, הדרתי מהיכולת להיבחר לוועדה הזאת; ורק אחר כך להעביר את זה לדיון בוועדה.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה.

חבר הכנסת פרוש.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אני במליאה אמרתי, לא לקרוא לזה חוק הדיינים, אלא חוק החרם. הסביר את זה טוב חבר הכנסת אבי מעוז. אנחנו בעצם מוחרמים, 87 גברים בתוך מליאת הכנסת מוחרמים. את הסיבות לכך הטיב גם להגדיר חבר הכנסת הרב מקלב.

כמו שאנחנו מבינים שכאשר יש ראש ממשלה, הוא צריך לקבל את בלפור. בלי בלפור זה לא עובד. גם כשנתניהו לא רצה, לא הייתה ברירה, אמרו לו: אדוני היקר, יש ראש ממשלה חדש, תצא מבלפור. הציבור החרדי בנוי כך שיש לו תלמוד תורה שלו, יש לו בית ספר לבנות שלו, יש לו ישיבה שלו, יש לו כולל שלו, ויש לו הכול. הוא בנוי מגיל שלוש עד לאחר 120, כולל חברה קדישא, יש לו משלו. מי שנזקק לשירותי בתי הדין – לא אמרתי שעם ישראל, חלילה, לא רוצה להשתמש בזה, אבל לציבור החרדי יש זיקה גדולה לנושא הזה.

איך אפשר ללכת לבחירת דיינים, כאשר אתה לא נותן לציבור החרדי את האפשרות ששליחי הציבור שלו יוכלו להיות מיוצגים שם? סליחה שאני מביא את ההשוואה הזאת – זה כמו שאתה אומר לראש ממשלה: אתה נבחרת להיות ראש ממשלה, אבל לא יהיה לך את בלפור, לא יהיה לך בית שתוכל לקבל בו את האורחים.

מה זה לא לתת לציבור החרדי אפשרות שיהיו לו נציגים בוועדה לבחירת דיינים בתוך הכנסת? זה חוק חרם, אז באמת בואו נפנה – אני לא יודע למי. אבי מעוז הציע ללכת לוועדת האתיקה. שום דבר לא דחוף. אתמול בלילה הרב גפני הסביר פה בטוב טעם והצליח לשכנע את בועז, שלא קל לשכנע אותו, שאין שום דחיפות. הייתי אומר את זה גם אם הוא נמצא פה, אין שום דחיפות לדון בחוק הזה, אין שום דבר. למי צריך לספק את התאווה הזאת, שגם את זה הוא הצליח בשבועיים של הממשלה? אין שום דחיפות. גם אין מועמדים, האוצר כרגע עוד לא פינה את התקנים למנות דיינים חדשים, מה הסיבה שאנחנו ממהרים דחוף דחוף?
מיכל רוזין (מרצ)
בואו נבטל, לא צריך, בואו נבטל.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
מיכל, תביאי את זה כהצעת חוק ממשלתית, נשקול אותה.
היו"ר איתן גינזבורג
חברת הכנסת רוזין, תודה רבה. חברת הכנסת רוזין, גם לא נרשמת לדיבור וגם הרשימה נעולה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
תן לי לשאול אותה, באווירה טובה.
היו"ר איתן גינזבורג
לא, היא לא יכולה להשיב, כי אין לה רשות דיבור.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
היא יכולה לשאול כזו שאלה, כאשר היא לא מבינה מה שאני מסביר, שהציבור החרדי מבקש שיהיו לו דיינים מהציבור שלו, אז היא אומרת לי: תבטל את הרבנים.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל הדיינים שלכם לא דנים בציבור החרדי, הם דנים את הציבור החילוני.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
מה פתאום, מה פתאום.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת יריב לוין, יושב-ראש הכנסת לעבר, תודה רבה.
יריב לוין (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, אני מוכרח לומר שבעיניי ההצעה הזאת היא הצעה שדגל אדום מתנוסס. אני מבקש לשאול את היועצת המשפטית מספר שאלות. אני חושב שראוי שהוועדה תשאל את השאלות האלה. אני חושב שהיה צריך לשאול את השאלות האלה בפתח הדיון ולא לחכות לסופו, ואולי היה נחסך לנו הרבה מהדיון שמתקיים כאן.

היועצת המשפטית, אני אמרתי שבעיניי זה חוק שדגל אדום מתנוסס עליו, ואני מבקש לשאול אותך מספר שאלות. ראשית, האם בראייתך מצב שבו אני כחבר כנסת הופך לחבר כנסת סוג ב', כיוון שאני לא יכול להתמודד בוועדה, שאליבא דכולי עלמא היא ועדה שיש לה נגיעה אלי כחבר כנסת שבא מתוך הציבור היהודי, שיכול לבוא ולהתדיין בפני אותם דיינים שנבחרים שם, ואני בכוונה אומר את זה כי יש היגיון, כאשר מדובר למשל בוועדה למינוי קאדי מד'הב לומר: אנחנו נאפשר לחברי כנסת דרוזים, שתהיה להם עדיפות, או לפעמים אפילו בלעדיות ביכולת להיבחר לשם, כיוון שזה הציבור שהדבר הזה רלוונטי אליו, בסוף זה בית דין דתי, לא בית דין אזרחי שהוא פתוח לכולם, אלא מוגבל לעדה מסוימת.

האם את סבורה, שכאשר באים ואומרים לחברי כנסת: רק משום – אני אשתמש במינוח הזה, שלא תמיד אני אוהב אותו – המגדר שאליו הם משתייכים, אנחנו נאסור עליכם לשבת בוועדה הזאת? האם זה יכול להיות בכלל? האם זה מתקבל על הדעת? האם זה סביר? האם זה עומד בכל העקרונות של זכויות האזרח, זכויות הנבחר? האם זאת לא פגיעה בציבור ובזכות ההשפעה של אותם אזרחים שבחרו בנו? מי שמצביע לחבר כנסת ששייך למגדר מסוים, יודע שהוא לא יוכל לקבל ייצוג במקומות מסוימים? האם זה יעלה על הדעת בכלל? זו השאלה הראשונה.
מיכל רוזין (מרצ)
זה לא היה לך ברור מאליו שיש נשים עד לפני כמה שנים.
יריב לוין (הליכוד)
השאלה השנייה, האם יש הצדקה לקבוע הסדר כזה באופן ספציפי בוועדה למינוי דיינים, להבדיל מוועדות אחרות שהן בעלות אופי דומה, כמו הוועדה לבחירת שופטים? במה מיוחדת הוועדה הזו, שדווקא בה נכון לבוא ולומר, שביד אחת נחסום מהאפשרות של חלק משמעותי מחברי הכנסת לכהן בה, וביד השנייה נגזול את החובה של הממשלה לשלוח אישה שתכהן בה? מדוע חשוב יותר שתשב אישה מטעם הממשלה בוועדה לבחירת שופטים, וכדאי לתקן את המצב הקיים ולהוציא את חובת האישה שאמורה לכהן בוועדה למינוי דיינים? האם אין חשיבות, האם יש בכלל היגיון בדבר הזה? האם זה עומד באיזשהו מבחן, ולו מינימלי בכלל?

אני רוצה עוד שאלה אחת לשאול. האם אין קושי בעובדה שהתיקון הזה מתבקש, כאשר אנחנו עומדים פרק זמן קצר מאוד לפני תהליך המינויים והבחירה שצריכים להתקיים כאן בכנסת ובממשלה? האם מהדבר הזה לא עולה יותר מתחושה, עולה ריח של סירחון עז, של תפירת החוק לצרכים פרסונליים אישיים של אנשים מסוימים על חשבון עקרונות שצריכים להיות עקרונות ציבוריים של הצורך בייצוג הולם, רחב, רלוונטי בוועדה כל כך חשובה?

אני חושב שהתשובות לכל הדברים האלה הן ברורות מאוד, והן ברורות לכל מי שיושב כאן סביב השולחן.

אני אגיד יותר מזה. תראו רבותי, אני הייתי הרבה מאוד שנים בקואליציה, העברתי גם הרבה חוקים שלא הסכמתי איתם, שהיו נראים לי מאוד בעייתיים, אבל יש מינימום של מידה של סבירות. לא לכל דבר צריך להגיד אמן, כי איזושהי סיעה בקואליציה מכל מיני קוניונקטורות אישיות החליטה שהיא תסדר את החוק לפי בן אדם או לפי איזה אינטרס מסוים שלו, ובצדק רב חברת הכנסת השכל מורידה את הראש, גם אני הייתי עושה זאת. הרי היא האדם האחרון שיכול להאמין בחוק מהסוג הזה, כי אני מכיר אותך היטב. לפעמים צריך להגיד לאנשים: עד כאן.

אגיד לכם יותר מזה, אם כל זה לא מספיק, מנהלים את ההליך הזה באיזו מן מהירות שיא, כאילו זה הדבר הכי חשוב בעולם, כאילו אם אנחנו לא נסיים מהר מהר את הסידור הזה, העולם ייחרב, ואז מקיימים הליך מהיר, בלי שיקול דעת, בלי לבחון את המשמעות של הדבר הזה, בלי לבחון את השלכות הרוחב של הדבר הזה. ואני אתן לכם רק השלכת רוחב אחת שכדאי מאוד לחשוב עליה. צריך להבין, אם החוק הזה עובר, כל המהפכה הענקית שאנחנו עוד רחוקים מלהשלים אותה, ושהיא בעיניי כל כך חשובה, של שילוב נשים ושל ייצוג של נשים, כל המהפכה הזאת תרד לטמיון, מכיוון שביום שאנחנו בפעם הראשונה לדעתי בתולדות הכנסת ובתולדות המדינה, קבענו שאנחנו מורידים את הייצוג הנשי במקום מסוים, אני לא חושב שהיה לזה תקדים, ואני מסתכל על כל מי שכאן – אגב, אני לא מסתכל רק על הנשים, אני חושב שזה צריך להטריד אותנו הגברים לא פחות, אותי זה בוודאי מטריד. הרי ברור לכל אחד לאן זה יוביל אחר כך. גמרנו, הפתח הזה נפתח. כל הייצוג הנשי, שברור לכולם שלגעת בו זה אירוע – בעיניי היה נראה אירוע בלתי אפשרי, כי גם כך הוא לא מספיק, כל הדבר הזה היום נפרץ לחלוטין.

אני פונה אליכם ואומר לכם עוד פעם: תעשו חושבים, תעצרו את הדיון הזה, לכו תחשבו, קחו עוד יום. הרי אם בסוף תחליטו שייקוב הדין את ההר, יהיה לכם רוב. אל תעשו דברים שאסור לעשות, ואני הייתי מבקש גם לשמוע התייחסות של היועצת המשפטית. אני חושב שבחוק מהסוג הזה, היה ראוי שנייר מסודר יונח בפנינו מלכתחילה. התפקיד הוא לא רק לשבת פה, התפקיד הוא כשמובא דבר כזה, לבוא עם הנייר. שלא תהיינה אי-הבנות, ההחלטה היא שלנו, היא לא של הייעוץ המשפטי, אבל אני חושב שאת עמדתו היינו צריכים לשמוע כאן ברמה, בקול גדול, לא בהתכנסות בכיסא ובמצב שאפילו מילה לא נאמרת בעניין הזה, ואני אומר את זה דווקא מתוך ההערכה האישית שיש לי לארבל שנושאת בתפקיד הזה. עד כאן מה שיש לי לומר בעניין הזה.
קריאה
עכשיו אני מבינה למה מ-2018 אין לנו תקציב.
היו"ר איתן גינזבורג
בבקשה, בסוף רשות הדיבור תגובה ליועצת המשפטית.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
יש לי זכות דיבור, אבל אני אשמח קודם לשמוע את ארבל.
היו"ר איתן גינזבורג
רשימת הדוברים ננעלה כבר.
ארבל אסטרחן
חבר הכנסת לוין, אני מתפלאת שהטענה היא כלפיי שאני לא מגיבה, כי כפי שאתה יודע היטב, הדיון כרגע הוא על קביעת ועדה לדיון. מעולם בשלב של קביעת ועדה לדיון, אני לא נתתי פה חוות דעת מהותית על החוק. הדבר הזה ייעשה בוועדה, שבה תידון הצעת החוק, וברור ששם הייעוץ המשפטי ייתן - - -
יריב לוין (הליכוד)
אני מצטער, אני לא מקבל את זה, לא רק משום הניסיון שלי בוועדה הזאת, אלא משום העובדה שהחוק הזה נוגע לנושא שנוגע לכנסת עצמה, לבחירת נציגי כנסת.
ווליד טאהא (רע"מ – רשימת האיחוד הערבי)
אולי צריך חוות דעת של היועץ המשפטית של הכנסת ולא של הוועדה, כי זה משהו שקשור לכנסת.
ארבל אסטרחן
אבל לא דנים עכשיו בהצעת החוק.
יריב לוין (הליכוד)
אנחנו לא דנים בהצעת החוק, אבל אנחנו דנים במה יקרה עם הצעת החוק הזו, ואני חושב שכאשר מובאת הצעה כזאת, שיש בה פרובלמטיות באופן הזה, מן הראוי לשים אותה על השולחן, כי זה שיקול מהותי בשאלה, לאן מעבירים, מתי מעבירים, האם מעבירים.
אוריאל בוסו (ש"ס)
ארבל, את גם שחררת את זה למליאה.
יריב לוין (הליכוד)
זה דבר אלמנטרי, ברור לגמרי, שאפשר להתחמק ממנו.
ארבל אסטרחן
אני חייבת לומר שאני יושבת בוועדה הזאת כ-20 שנה. מעולם לא נתתי חוות דעת מהותית על הצעת חוק, לא בשלב הפטור מחובת הנחה, ולא בשלב קביעת הוועדה. הדברים יכולים להשתנות, אבל זה המצב. כאשר הצעת החוק תעבור לוועדה שתקבעו, בוודאי תהיה שם עמדה של הייעוץ המשפטי, כזו או אחרת.
אבי מעוז (הציונות הדתית)
מה הסעד שיש לי, אם אני רוצה להתלונן בוועדת האתיקה ועוד לא הוקמה ועדת האתיקה?
היו"ר איתן גינזבורג
בסדר, זה משהו אחר. זה אותו דבר - -
ארבל אסטרחן
לא ברור לי איך זה קשור.
היו"ר איתן גינזבורג
- - ואיך מעבירים חוק לוועדה שעוד לא הוקמה? זה אותו דבר. תפנה ליושב-ראש הכנסת, אדוני, שהוא היחיד שמקים את ועדת האתיקה, אפילו לא הוועדה הזאת, והוא זה שיכול להגיד לך. אם יש לך תלונה להגיש, אתה יכול להגיש או תלונה לוועדת הכנסת או ליושב-ראש הכנסת.
אבי מעוז (הציונות הדתית)
אפשר להגיש תלונה ליושב-ראש הכנסת?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
- - -
היו"ר איתן גינזבורג
חברת הכנסת אורית, אני נותן לכולם, אבל בשלב מסוים אני נועל את הרשימה. כולם נרשמו.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
נרשמתי.
היו"ר איתן גינזבורג
אני שואל אותך שאלה עכשיו ברצינות, זו אמירה קריטית?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
כן. בהמשך לדברים של יריב ופחות בהיבט החוקתי, שאני חושבת שחייבים לדון בו, יותר בהיבט החווייתי והערכי, אני רוצה להגיד שיש לי עם החוק הזה תחושת דז'ה וו קשה מאוד מאוד. אני נזכרת ממש בצער גדול בקואליציה שאני הייתי חברה בה בכנסת התשע-עשרה, שהייתה קואליציית ברית האחים עם לפיד.
מיכל רוזין (מרצ)
2013.
רון כץ (יש עתיד)
מיכל מתעקשת לבלבל עם עובדות.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
נכון, בכנסת התשע-עשרה. אני רוצה לומר לך איתן, יש פה מגמה שאני מרגישה פה את קצה הקרחון שלה, אבל הוא קצה קרחון בולט וכואב, ולדעתי הוא פתח לבאות. יש מגמה, ואני רואה אותה מגיעה, למעוך את החרדים.
רון כץ (יש עתיד)
חס ושלום.
רם שפע (העבודה)
אין מגמה כזאת.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני לא בחרדים, אני לא שם, בסדר? אבל אני לא מוכנה להיות שוב חלק בכנסת, שלוקחת ציבור גדול ופשוט מועכת אותו, אני לא מוכנה לדבר הזה. לקחת את החוק הזה, שהוא כשלעצמו מועך את החרדים, ולהעביר אותו דווקא לוועדה בראשות גלעד קריב - -
קריאה
אבל זו טרמינולוגיה לא נכונה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
טרמינולוגיה מאוד נכונה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
- - ועדה בראשות גלעד קריב, זה בעיניי מעשה חברתי מאוד מאוד שלילי, מגעיל, מסריח, שמוביל אותנו לעברי פי פחת והפוך לגמרי ממה שאתם מתפארים, שאתם הקמתם ממשלת אחדות. זאת לא אחדות, חברים.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
מה זה המילים האלה?
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אני אומרת לך, כי אני הייתי שם.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אל תחנכי אותה. חוצפנית, אל תחנכי אותה. 12 שנה לא עשית שום דבר, תהיי בשקט.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
מה אתה אומר? אתה לא תגיד לי להיות בשקט.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת שמחה רוטמן.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
חוצפנית, מה את מחנכת?
יסמין פרידמן (יש עתיד)
אני לא מחנכת, אני מעירה על מילים לא טובות.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת שמחה רוטמן, אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
מה את מחנכת אותה?
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת שמחה רוטמן, פעם שנייה.
רון כץ (יש עתיד)
שמחה, מי אתה שתקרא לה חוצפנית? אתה מכיר אותה בכלל?
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת רון כץ, תודה רבה לך, אני לא צריך עזרה.
רון כץ (יש עתיד)
לא, יש גם גבול לדברים האלה.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה לך, אני לא צריך עזרה. תודה רבה לך. הגזמתם ממש בשעה הזאת. בבקשה, נא לסיים את הדברים, משפט אחרון בבקשה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אין הרבה דברים שאני מצטערת ומתביישת שהייתי שותפה להם, אני מצטערת ומתביישת שהייתי שותפה לקואליציה, שברגל גסה מעכה את החרדים, ואני קוראת לכם חברים שלי בקואליציה, אל תהיו שותפים לדבר הזה. גם אני חושבת שלא צריכים להעביר את החוק הזה, ובטח ובטח לא בוועדה בראשות גלעד קריב.
אוריאל בוסו (ש"ס)
- - - אמר שהשותפות הייתה טעות והוא לא יחזור עליה.
היו"ר איתן גינזבורג
הרב מקלב, גם דיברת וגם הרחבת. לפנים משורת הדין, משפט לחבר הכנסת כץ ונעבור להצבעה.
אופיר כץ (הליכוד)
אני לא רוצה להגיד את זה כדי לחזור על ההצבעה, רק ראיתי ששלחו בסעיף הראשון את החוק של הביטוח הלאומי של החל"ת. אני הופתעתי, כי אני חבר גם בוועדת הכספים ואפילו לא סיימנו להקריא את החוק.
היו"ר איתן גינזבורג
זה לא קשור.
אופיר כץ (הליכוד)
זה כן קשור.
היו"ר איתן גינזבורג
אדוני, זה לא קשור. שמעתי, הבנתי מה הרעיון.
אופיר כץ (הליכוד)
הנוסח שאמור לבוא אלינו לוועדה אם לאשר את זה לשנייה ושלישית, צריך להיות הנוסח שהכינה הוועדה, הוועדה לא הכינה נוסח.
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת כץ, יש רביזיה, אפשר יהיה לדון בזה ברביזיה. אנחנו מקדימים דיון. כשייגמר הדיון – זאת לא פעם ראשונה שהוועדה הזאת דנה לפני.
אופיר כץ (הליכוד)
התקנון אומר להביא את הצעת החוק, כפי שהוועדה הניחה אותה. היועצת המשפטית, אני אומר משהו לא נכון?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
התייעצות סיעתית.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה.
קריאה
איתן, אתה הבטחת לי.
אופיר כץ (הליכוד)
ארבל, אפשר להביא חוק שלא הוכן בוועדה?
ארבל אסטרחן
יש נוסח - - -
אופיר כץ (הליכוד)
אין נוסח, זה לא הנוסח הנכון.
היו"ר איתן גינזבורג
חברים, בשעה 23:58 נתכנס כאן להצבעה אחרי התייעצות סיעתית. הפסקה.

(הישיבה נפסקה בשעה 22:53 ונתחדשה בשעה 22:59.)
היו"ר איתן גינזבורג
חברים, אני מחדש את הוועדה.

אנחנו עוברים להצבעה, מי בעד העברת הצעת החוק לוועדת החוקה, חוק ומשפט?
אבי מעוז (הציונות הדתית)
בועז, לפי בקשתך הם יצאו להתייעצות.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
איזה התייעצות?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
הם בהתייעצות, הם בחוץ, יריב פה בחוץ, אורית פה בחוץ ולא בהצבעה.
היו"ר איתן גינזבורג
מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

אושרה.
היו"ר איתן גינזבורג
16.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
ש"ס לא נמצאים פה.
היו"ר איתן גינזבורג
חמישה נגד, נמנעים – אין.

אני קובע שההצעה תעבור לוועדת החוקה, חוק ומשפט. יש רביזיה – אנחנו נתכנס בשעה 12:30 לדון בכל הרביזיות.

הישיבה יצאה להפסקה, בשעה 12:30 רביזיות. תודה.

(הישיבה נפסקה בשעה 00:00 ונתחדשה בשעה 00:30.)
היו"ר איתן גינזבורג
חברים, אני מחדש את הישיבה. ראשית, אנחנו נתחיל להצביע על הרביזיות.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אמרת סעיף ד', הבאתי את כולם שיצביעו קודם על ד', מה רביזיות עכשיו? קודם ד'.
יריב לוין (הליכוד)
אנחנו מבקשים לדעת, האם זה סביר והאם זה יכול להיות בשעה 12:30 לילה, שפתאום התווספו סעיפים לסדר היום באופן הזה, בטענה שאפשר בהתראה של חצי שעה להביא חברי כנסת לכאן, כאשר מליאת הכנסת נסגרה כבר מזמן ואנשים יודעים שבוועדה המסדרת - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
ארבל לא מקשיבה לך.
יריב לוין (הליכוד)
היא מקשיבה לי, היא יודעת.

- - אנשים יודעים שבוועדה המסדרת נידונים נושאים מאוד מסוימים שנסקרו בסדר היום.
אורי מקלב (יהדות התורה)
נאמר גם על ידי היושב-ראש שלא יתווסף שום דבר.
יריב לוין (הליכוד)
ואני מוכרח להדגיש, שכאשר שאלנו, נאמר לנו – ועל הבסיס הזה גם חברי כנסת עזבו ונסעו – שזה סדר היום וזה מה שיידון היום בוועדה המסדרת ולא יהיו דברים נוספים, כך נאמר לנו. אולי נאמר לנו לא נכון, אולי מי שאמר לנו לא ידע, כך נאמר לנו.

בשיחה, שלפחות עדכנה אותי מנהלת סיעתנו שקיימה עם יושב-ראש הוועדה, היא אמרה שאלה הנושאים על סדר היום. על הבסיס הזה אנחנו גם קיצרנו את הדיון שהיה במליאה בחוק חומרי הנפץ וראינו לנכון שלא למשוך כאן את הדיונים סתם לאורך שעות ארוכות, לאחר שנאמר לנו במפורש שזה סדר היום שיהיה ולא ישתנה. האם אפשר בנסיבות האלה בהתראה של חצי שעה להוסיף עכשיו סעיפים לסדר היום כחול אשר על שפת הים?
אוריאל בוסו (ש"ס)
זה אפילו לא להוסיף, זה סדר יום חדש.
יריב לוין (הליכוד)
לקבוע סדר יום חדש, שאף אחד מחברי הכנסת, למעט מי שבמקרה נמצא פה כרגע, לא יודע בכלל שהוא קיים, לא הודע מראש, אלא הודע להפך, שזה לא יקרה?

אני מוכרח לומר יותר מזה. אני חושב שכך לא מנהלים עניינים בכנסת, אף פעם לא ניהלנו כך עניינים. לפעמים יש מצבים שצריך להוסיף איזה סעיף לסדר-היום בגלל כורח, בדרך כלל זה נעשה בהודעה מראש, זה נעשה באור יום ולא באישון לילה. אני לא זוכר שהיו מצבים מהסוג הזה, שכך סתם מופיעים בשעה 12:30 בלילה ודוחפים כמה סעיפים. אני מבקש שוב לקבל בעניין הזה עמדה ברורה. אני גם פונה אליך, אדוני היושב-ראש, שמנהל כרגע את הישיבה, אני חושב שמן הדין, שגם אתה עוד לפני שנשמע את העמדה של הייעוץ המשפטי, תבוא ותאמר שיש לכל דבר איזשהו גבול שלא חוצים אותו ולא ייחצה גם הגבול הזה. אם הנושאים האלה, רוצים לדון בהם – תקבעו ישיבה למחר בבוקר, אפשר יהיה לקיים אותה והנושאים האלה יידונו ויוצבעו, ואני מניח שאפילו יימצא להם רוב. אבל לעשות דבר הזה בשעה כזאת באמצע הלילה, נדמה לי שהדבר הזה הוא בלתי מתקבל על הדעת, לא היה כאן, מייצר כאן סטנדרט עבודה שאף אחד לא רוצה שהוא יקרה ולא ראוי ולא נכון, ואני מבקש מאדוני היושב-ראש לנהוג במינימום של שיקול דעת ולא לאפשר את הדבר הזה.
היו"ר איתן גינזבורג
אני רוצה לומר שני דברים בהקשר הזה. אני תיכף אתן ליועצת המשפטית להתייחס, אבל אני התכנסתי כדי לדון בהצבעות על הרביזיות.
יריב לוין (הליכוד)
לא לא, על זה אנחנו לא מוחים.
היו"ר איתן גינזבורג
אז בואו נגמור את ההצבעות על הרביזיות ואז נדון בנושא הזה, ברשותך.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
ואמרת שתהיה גם הצבעה על - -
היו"ר איתן גינזבורג
- - וגם על סעיף הערעור, בסדר?

אז בואו נצביע קודם כל על הערעור ואז על הרביזיות, ואז נדון בדברים שהעלית, חבר הכנסת לוין.



4. ערעורה של חה"כ אורית סטרוק על החלטת יושב-ראש הכנסת והסגנים שלא לאשר דחיפות הצעתה לסדר-היום בנושא "טיפול המשטרה בתקיפת בתי יהודים בשכונת שמעון הצדיק בירושלים"
היו"ר איתן גינזבורג
נתחיל עם הערעור, כמבוקש – הערעור של חברת הכנסת סטרוק על החלטת יושב-ראש הכנסת והסגנים, שלא לאשר את דחיפות הצעתה לסדר-היום בנושא "טיפול המשטרה בתקיפת בתי יהודים בשכונת שמעון הצדיק בירושלים". לאחר שהתקיים דיון בוועדה הזאת, אנחנו עוברים כרגע רק להצבעה.

בעד זה קבלת הערעור, ונגד זה לא לקבל את הבקשה של סטרוק. חברים, תנו לי להבהיר, מי שמצביע בעד – מקבל את בקשתה של חברת הכנסת אורית סטרוק, והנושא הזה יעלה לדיון במליאת הכנסת. מי שמצביע נגד – מתנגד לערעור והחלטת הנשיאות נשארת בעינה.

אם כך, אנחנו עוברים להצבעה. מי בעד הערעור? מי נגד?
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
הקואליציה נגד.
אורי מקלב (יהדות התורה)
איפה ימינה, גם נגד?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
בושה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
נהדר, נהדר. עצוב ממש ממש ממש.
מיכל רוזין (מרצ)
דווקא זה לא עצוב.
היו"ר איתן גינזבורג
מי נמנע?

הצבעה

בעד – 8
נגד – 15
נמנעים – אין
לא אושר.
היו"ר איתן גינזבורג
שמונה בעד, 15 נגד, אין נמנעים. אני קובע שהערעור נדחה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
יש רביזיה על ההצבעה הזאת גם.
רם שפע (העבודה)
איתן, לא כולם רוצים את הרביזיה, יכול להיות שאפשר יהיה - - -
היו"ר איתן גינזבורג
באחת ורבע יהיה דיון על הערעור.



1. בקשת יושב ראש הוועדה הזמנית לענייני כספים להקדמת הדיון בהצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון מס' 225 והוראת שעה) (הוראות מיוחדות לעניין דמי אבטלה ודמי לידה), התשפ"א-2021 (מ/1420), לפני הקריאה השנייה והשלישית
היו"ר איתן גינזבורג
אנחנו נעבור לדיון ברביזיות – רביזיות על הקדמת דיון בהצעת חוק הביטוח הלאומי (הוראות מיוחדות לעניין דמי אבטלה ודמי לידה). שמחה רוטמן, בבקשה, תנמק את הרביזיה לסעיף מס' 1.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
הרביזיה להצבעה הזאת, כמו גם חלק מההצבעות האחרות שצריכים עליהן רביזיה, נובעת מכך – וראינו את זה בתוצאות ההצבעה האחרונות – שאין שום דבר ענייני באופן שבו מצביעים נציגי הקואליציה. יושבים אנשים ברגעים אלה ממש בביתם בשמעון הצדיק ומבקשים לדעת שהמשטרה תגן עליהם מפני אנשים שבאים להרוג אותם. אנחנו ביקשנו שיהיה על זה דיון. במשך למעלה מיום שלם, מיום שני לדעתי, הוגש הערעור. מאז אנחנו מנהלים דיונים ברצף, ואני אפילו חייב לומר שחלק מנציגי הקואליציה ניגשו אלי ואמרו לי: אנחנו נאשר את הדבר הזה, אם תמשכו הסתייגויות, זאת אומרת: אנחנו נאפשר לדון באיום על חיי יהודים בשמעון הצדיק, אם אתם תעשו אתנו סחר מכר על הסתייגויות בוועדות או הסתייגויות במליאה.

אני חושב שכל אדם בעל מצפון צריך לבטל את הצבעתו בכל הנושאים שעל סדר היום. בהנמקה של הרביזיה הזאת, אני התמקדתי בעיקר בנושא הזה. מלבד חוסר המוסריות וחוסר המצפון שבדבר הזה בכל הנוגע להצבעה על חוק הביטוח הלאומי, אני מבקש את התייחסותה של היועצת המשפטית ספציפית האם ההצבעה הייתה בכלל חוקית, בגלל שאנחנו הצבענו על בקשה של ועדת הכספים, לפני שוועדת הכספים סיימה את הדיון. פה זאת שאלה בכלל האם ניתן היה להצביע, ולא רק שאלה של הצבעה.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה.

בבקשה, ארבל.
ארבל אסטרחן
נושא הפטור מחובת הנחה השתנה במשך השנים. בעבר היה מקובל ממש כדבר שבשגרה, שהממשלה הייתה מבקשת פטור וועדת הכנסת הייתה נותנת פטור בכל הקריאות, זאת אומרת: גם לפני הקריאה הראשונה, כשיש חובת המתנה של יומיים, וגם לפני הקריאה השנייה והשלישית, כשיש חובת המתנה של יום.

בכנסות האחרונות החלו יושבי ראש ועדת הכנסת לנסות קצת למתן את בקשות הממשלה, ולכן בדרך כלל שמים על סדר-היום בקשה לפטור לפני הקריאה הראשונה, כדי לראות הקריאה השנייה בכלל לא יצטרכו את הפטור, למשל: החוק שהצבעתם עליו היום בקריאה שנייה ושלישית, לא היה צריך בכלל פטור, כי הספיקו להניח אותו אתמול.

אבל הסמכות קיימת – בקשות מזכיר הממשלה, שממשיכות להגיע לוועדה הזאת, כולל הבקשות על כל החוקים שדנתם בהם השבוע. בכולן הבקשה היא לפטור בכל הקריאות, אז הדבר אפשרי וקיים.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
כן אבל זאת לא בקשת הממשלה, פה כתוב שזאת בקשת יושב-ראש הוועדה.
ארבל אסטרחן
נכון, זה לא משנה. אם יושב-ראש הוועדה יודע שהכוונה היא לסיים את ההצעה ורוצים להניח אותה ולהצביע באותו יום, יכולה הוועדה הזאת לאשר את זה. אגב, יש גם בקשת ממשלה, כי כשהם הגישו את הבקשה - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
בסדר, אבל אנחנו לא הצבענו על בקשת ממשלה; הצבענו על בקשת יושב-ראש, שבעצם הוגשה לפני שהיה דיון.
ארבל אסטרחן
נכון, הבקשה היא בקשת פטור. החל הדיון, הוא לא הסתיים, אז אין כרגע בידיכם את הנוסח הסופי, אבל יש נוסח של ההצעה, יודעים על מה מדובר.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אז אנחנו עשינו אישור על בלנקו וזה חוקי?
ארבל אסטרחן
אני לא הייתי קוראת לזה "על בלנקו" בכלל.
היו"ר איתן גינזבורג
לא, זה לא על בלנקו, יש הצעת חוק. גם אם היא השתנתה בוועדה, עדיין אנחנו יודעים שיש פה הצעת חוק - - -

תודה רבה, גברתי. אנחנו נעבור להצבעה. מי בעד הרביזיה? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 8
נגד – 15
נמנעים – אין
לא אושרה.
היו"ר איתן גינזבורג
שמונה בעד, 15 נגד, אין נמנעים. אם כך, אני קובע שהרביזיה לא התקבלה.





2. בקשת יושב-ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט להקדמת הדיון בהצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 8) (הארכת תוקף), התשפ"א-2021 (מ/1407), לפני הקריאה השנייה והשלישית.

3. קביעת ועדה לדיון בהצעת חוק הדיינים (תיקון מס' 29), התשפ"א-2021, מ/1417
היו"ר איתן גינזבורג
אנחנו עוברים לרביזיה בנושא בקשת יושב-ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט להקדמת הדיון בהצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הארכת תוקף), לפני הקריאה השנייה והשלישית. שמחה רוטמן, בבקשה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני גם ביקשתי.
היו"ר איתן גינזבורג
אתה ביקשת? אז אורי מקלב.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני ביקשתי את הרביזיה משתי סיבות. סיבה ראשונה, כדי להקל על הקואליציה ולתת לכם את דרך המלך. זה עיכוב קטן של רביזיה. אבל הסיבה השנייה שביקשתי את הרביזיה, בגלל שאלה שלך שנשאלה, אולי הערה או קריאת ביניים, חברת הכנסת מיכל רוזין. אמרת: רגע, רגע, למה אנחנו כל כך מלינים? בעצם עד לפני כמה שנים לא הייתה חובה לבחור אישה לגוף הבוחר. אני לא חושב שנגעת בנקודה ולא הבנת באיזה נקודה אנחנו נוגעים.

גם לפני כמה שנים לא היה מצב שאם אישה הייתה נבחרת, לא הייתה יכולה להיבחר, זה עוד היה לפני התיקון שדרשנו שצריכה להיות שוויוניות וגם אישה צריכה להיות בגופים כאלה. מישהו מנע מאישה להיבחר? לא מנעו מאישה להיבחר. יכול להיות שלא בחרו, לא הייתה חובה לבחור.
מיכל רוזין (מרצ)
בחרו ממפלגות חרדיות, ולא היו נשים שם.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אבל לא היה דבר כזה מאז קום המדינה, הצעת חוק שמונעת מנשים להיבחר.
מיכל רוזין (מרצ)
זה אותו תרגיל כמו עכשיו, נו באמת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני לא אומר דברים נכונים? לא היה דבר כזה. מה שקרה בשנים האחרונות זה שיש חובה.

מה החוק הזה בא ואומר? אמנם לא לנשים. ההסכם הקואליציוני היה הפוך, בהסכם קואליציוני בקואליציה הזו, בין תקווה חדשה לבין ימינה, נקבע שחברת הכנסת יפעת שאשא ביטון תהיה נציגה מטעם הממשלה וחברת הכנסת שקד, ולכן היה מחייב להביא הצעת חוק כמו שאתם עושים עכשיו, שהכנסת לא תוכל לבחור נשים, רק שני גברים.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
הנורמה הזאת לא מקובלת עליך? חבר הכנסת מקלב, הנורמה לא מקובלת עליך, שאסור לנשים להתמודד?
אורי מקלב (יהדות התורה)
על זה אני מלין.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
אני שואל אותך, האם זה לא מקובל עליך שזו הנורמה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
הנורמה מקובלת עליך?
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
כי זו הנורמה, שהמפלגה שלך מיישמת החל מהקמתה ב-92'.
אורי מקלב (יהדות התורה)
זאת נורמה שמקובלת עליך שגברים לא יכולים להיבחר?
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
אני חושב שגברים הם לא קבוצה מקופחת.
אורי מקלב (יהדות התורה)
מה החוק הזה אומר? אני מביא לכם תמונת מראה של החוק הזה - -
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
אני תוהה לאור האמירה שלך, האם הנורמה לא מקובלת עליך, אדוני?
אורי מקלב (יהדות התורה)
- - במידה שההסכם הקואליציוני היה בדיוק הפוך, כששתי נציגות של הממשלה היו צריכות להיבחר לגוף הבוחר, והכנסת לא יכולה הייתה לבחור נשים, מה היה קורה פה? מה אתה היית אומר? מה את היית אומרת, חברת הכנסת רוזין? האם הייתם מסכימים לדבר כזה?
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
אבל זה מה שאתם מיישמים מ-92'.
היו"ר איתן גינזבורג
אני חושב שיש טעם בדברים של חבר הכנסת מקלב, ואלה דברים שצריכים להתברר בדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט. כרגע הדיון הוא רק על קביעת הוועדה שתדון בטענות הללו, ועל כן אני מעלה את הנושא להצבעה. מי בעד הרביזיה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 8
נגד – 15
נמנעים – אין
לא אושרה.
היו"ר איתן גינזבורג
שמונה בעד, 15 נגד, אין נמנעים. אני קובע שהרביזיה לא התקבלה.

הרביזיה האחרונה ביחס לקביעת ועדה לדיון בהצעת חוק הדיינים לשם הכנה לקריאה שנייה ושלישית. ביקש את זה חבר הכנסת מקלב. הרגע נימקת בדיוק את הנושא הזה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
כולנו הגשנו את הבקשה.
היו"ר איתן גינזבורג
אז נגיד לרוטמן להגיד שוב.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אני אנמק, כי אתה נימקת עכשיו ואמרת שרצית לדבר על הדיינים ודיברת על הקורונה. אתה רוצה עכשיו לדבר על הקורונה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
לא, אני דיברתי על הדיינים.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא משנה, אז צריך הצבעה מחדש. עזוב, הוא נימק.
היו"ר איתן גינזבורג
עבדתי לפי הסדר.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
בסדר, הדברים נרשמו, אנחנו נעביר אותם לפרוטוקול על הדיינים. אני אדבר על הקורונה ונעשה הצלבה.
היו"ר איתן גינזבורג
בבקשה אדוני, אני לא יכול להגיד לך מה להגיד.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
בסדר גמור.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
כל עוד זה לא חשוב לאלקין, זה לא יהיה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
האמת היא שאני חושב שעניין חוק הדיינים ראוי באמת לשתי רביזיות, ולכן אני כן אשתמש בדבריי בעניין חוק הדיינים. אני חושב – ויש בזה אולי גם קצת מענה למה שאמרה היועצת המשפטית של הוועדה ארבל ביחס למה שאמר יושב-ראש הכנסת לשעבר, חבר הכנסת יריב לוין – שיש הצעות חוק, והסמכות לכך כמובן קבועה בתקנון, שכבר בשלב הגשתן, צריכות לעבור איזושהי בדיקה. יש לה אלמנטים משפטיים ויש לה אלמנטים פוליטיים, ומדובר בהצעות חוק שפוגעות, שהן לא עולות בקנה אחד עם אופייה היהודי והדמוקרטי של מדינת ישראל.

גם מבחינת חוסר התקדימיות של הדבר הזה, שפגיעה בעיקרון השוויון הבסיסי ביותר בבחירות, שאומר שחבר כנסת שווה לכל חבר כנסת אחר, נוגדת את אופייה הדמוקרטי של המדינה. אמנם הסמכות – ואני בטוח שהיועצת המשפטית תוכל להבהיר – לא לאשר הצעות חוק קיימת למיטב זכרוני בתקנון רק על הצעות חוק פרטיות ולנשיאות הכנסת אין סמכות לא לאשר הצעת חוק ממשלתית מהנימוק הזה, אבל אין ספק שאותה הפעלת שיקול דעת צריכה להיעשות על ידי הוועדה הראשונה של הכנסת שנוגעת בזה ויכולה כן לדבר מעט לגופו של עניין.

הצעת החוק הזאת, היה ראוי לה שלא תעלה להצבעה בשום שלב, בשום גוף של הכנסת, ובוודאי ובוודאי לא בוועדה המסדרת, שהיא המחליפה של ועדת הכנסת שאמורה לשמור על כבודה של הכנסת. קביעה שחבר כנסת לא יכול להיבחר לתפקיד במדינת ישראל בשל מינו או מגדרו, היא קביעה שמנוגדת לאופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל. אנחנו היינו צריכים לא להעלות את הדבר הזה להצבעה, להוריד אותו מסדר היום לפני ההצבעה. חבל שעשינו את ההצבעה, אני מבקש רביזיה.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה. אנחנו נעבור להצבעה, מי בעד הרביזיה לקביעת ועדה לדיון בהצעת חוק הדיינים לקריאה שנייה ושלישית? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה

בעד – 7
נגד – 14
נמנעים – אין
לא אושרה.
היו"ר איתן גינזבורג
שבעה בעד, 14 נגד, אין נמנעים. אם כך, הרביזיה גם בנושא הזה לא התקבלה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
האם יש החלטה בעניין הוספת דברים בשעה כזאת, כבוד היועצת המשפטית?
היו"ר איתן גינזבורג
עכשיו אנחנו ניתן ליועצת המשפטית להשיב על השאלות ששאל יריב לוין, בבקשה.
ארבל אסטרחן
אם נאמר לחברי הכנסת שלא יתווספו נושאים לסדר היום, שהם משוחררים לנסוע הביתה, הייתי אומרת שלא ניתן להוסיף.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זה מה שנאמר.
ארבל אסטרחן
הייתי רוצה לשמוע את מי שאמר את זה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
גם עידית אמרה את זה.
ארבל אסטרחן
אני אשמח לשמוע מה היא אמרה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אני ניגשתי ליושב-ראש במליאה, הוא אמר לי: זה סדר היום, אלה הנושאים.
ארבל אסטרחן
אני לא שמעתי. ככל שנאמר - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
עידית סילמן אמרה את זה ליעקב אשר, והוא גם כתב את זה בקבוצה.

(היו"ר בועז טופורובסקי, 00:59)
היו"ר בועז טופורובסקי
אני הייתי ליד יעקב אשר, כשהיא אמרה. יעקב אשר שאל אותי, האם יש עוד נושאים לסדר היום. אמרתי לו: אני לא יודע.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אמרת לי לא.
ארבל אסטרחן
בוא נשמע את מי שאמר.
היו"ר בועז טופורובסקי
אוקי, עידית כאן.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אבל רגע, הוא אמר לי ברגע שביקשו ממני להחליף את חבר הכנסת מרגי במליאה - -
היו"ר בועז טופורובסקי
אמרתי: לפי דעתי לא, אבל ברגע שהתחלנו לדבר על הסכמות, אני אמרתי לכם שאם אין הסכמות, אנחנו מוסיפים נושאים לסדר היום.
ארבל אסטרחן
אבל אתה כאן דווקא, למרות שנאמר לך. כנראה אמרו להם שהם יכולים לנסוע הביתה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
לא משנה, אני מוגבל בזמן. ביקש ממני מרגי להישאר, אמרתי: אני רוצה לבדוק מה קורה. ניגשתי אליו, אמרתי לו: יש פה סדר יום. קודם כל שאלתי את היושב-ראש, אמרתי לו: המליאה תצא להפסקה או תיסגר? הוא אמר לי: תינעל. ניגשתי אליו ואמרתי לו: סדר היום בוועדה ישתנה? הוא אמר לי: לא, זה סדר היום. גם עידית אמרה לי, הם היו יחד.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
על בסיס זה גם - - - דיון בהסתייגויות.
ארבל אסטרחן
דווקא חבר כנסת שנמצא פה, לא יכול לדעת כמה חברי כנסת יהיו בדיון.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא, הדברים נאמרו. ארבל, הדיון הוא לא על השאלה מה הוא יודע, אלא האם הדברים נאמרו.
ארבל אסטרחן
ככל שניתנה התחייבות לחבר כנסת אחד, אני אשמח לשמוע את מי שנתן אותה.
היו"ר בועז טופורובסקי
וליעקב אשר לא היה חשוב לבוא לסעיף של אורית סטרוק?
יריב לוין (הליכוד)
גם למנהלת סיעת הליכוד ניתנה התחייבות כזאת.
ארבל אסטרחן
ככל שניתנה התחייבות כזאת - -
היו"ר בועז טופורובסקי
כל הזמן אמרתם לי על הסעיף של אורית סטרוק: זה הכי חשוב, והנה שמנו את זה - - -
ארבל אסטרחן
אז זה לא תקין להוסיף דברים לסדר היום, אם - - -.
אורי מקלב (יהדות התורה)
ארבל, אני לא חבר הוועדה המסדרת. יעקב אשר אמר לי שאלה נושאים, וזה מה שנאמר לו, ולכן אני נמצא פה.
היו"ר בועז טופורובסקי
אז יש לו מחליף ליעקב אשר.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לא, כבר כמה זמן הוא מחליף.
אורי מקלב (יהדות התורה)
גם ההוספה, גם בלי מה שנאמר.
ארבל אסטרחן
בואו נדבר על הדבר השני של עצם ההוספה.

כשזה נאמר, צריך לדעת שגם אם זה לא אידיאלי להוסיף נושאים לסדר יום של ועדה מתנהלת, גם בשעה כזו - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
ב-12:30 בלילה, באחת בלילה.
ארבל אסטרחן
- - בוודאי בשעה כזו, לצערי דברים כאלה קורים וקרו לא אחת.

התפיסה היא שכאשר מתקיימת ועדה, חברי הכנסת נמצאים פה ויכולים להיות שינויים כאלה, בוודאי כאשר כולם יודעים שאנחנו נמצאים בלוח זמנים מסוים, כשמדובר למשל כעת על שתי הצעות חוק שפוקעות בשבוע הבא לצד הצעות - - -
מאיר פרוש (יהדות התורה)
אבל הדיינים לא פוקעים.
ארבל אסטרחן
אבל לא הוסיפו את הדיינים.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
לא, אבל אם רצו לעשות את זה, לא היה צריכים לדון בדיינים.
ארבל אסטרחן
אבל מדברים על מה שהוסיפו.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
ידעו קודם שזה פוקע בשבוע הבא, אז למה לא לפני כן?
מיכל רוזין (מרצ)
אתם רוצים כל פעם שהיא תביע את עמדתה, ואז כשהיא אומרת, אתם תוקפים אותה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
למה אי אפשר לעשות את זה מחר בתשע בבוקר?
ארבל אסטרחן
יכול להיות שיש דברים שישאירו למחר.
יריב לוין (הליכוד)
ארבל, זה נכון שקרה לא פעם שהתווספו באמת נושאים לסדר היום, אבל זה נעשה כאשר המליאה הייתה פתוחה ובעקבות הצבעות במליאה, נדרשה הוועדה, למשל לקבוע לאן איזה חוק ילך וכו'. זה לא קרה ביחס לחוקים כשזה מכבר המליאה ננעלה, שמגיעים לכאן ללא שום הקשר של מליאה מתנהלת.
היו"ר בועז טופורובסקי
בטוח שזה לא קרה?
יריב לוין (הליכוד)
לא, לא, ב-12:30 בלילה, אחרי שנאמר בצורה ברורה שלא יהיו תוספות לסדר היום – לא קרה.
היו"ר בועז טופורובסקי
אדוני חבר הכנסת יריב לוין, מה יותר חמור לגישתך, הוספת סעיף לסדר היום לדיון בוועדה, רק העברה לדיון בוועדה, או קביעת ועדה חדשה, כשזה לא היה על סדר היום? כאשר אתה היית יושב-ראש ותוך כדי דיון על ועדות, יצאה הוועדה להפסקה, חזרה עם נושא חדש של הקמת ועדה לענייני ערבים שקמה והיא ועדה קבועה וקיימת עד היום, ועדה קבועה שהצביעו עליה. אני לא זוכר אותך כיושב-ראש הכנסת מונע את זה. אני לא זוכר אותך מונע את זה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
באיזו שעה?
היו"ר בועז טופורובסקי
אז עכשיו אנחנו לא מקימים שום דבר קבוע, אנחנו רק קובעים ועדה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
באחת בלילה, כשאתה צריך לגייס אנשים.
היו"ר בועז טופורובסקי
מה גם שאמרתי לך לפני יותר משעה, שאם אנחנו לא נגיע להסכמה, בדיוק מה אני מוסיף. אני בכל מקרה מוסיף את זה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אז תגיד את זה בבקשה בקול, שבגלל שלא הצלחת להגיע אתו להסכמות, הוספת עכשיו משהו, בלי שום קשר לאילוצים.
היו"ר בועז טופורובסקי
היינו מוסיפים את זה בכל מקרה.
רון כץ (יש עתיד)
וגם אין עם זה בעיה, כשעושים איזון.
יריב לוין (הליכוד)
חבר הכנסת טופורובסקי, אני אענה לך לשני הדברים. ראשית, אני מודה שאינני מכיר את האירוע שאתה מתאר לי. הוא לא הובא לפתחי, איש לא דיבר אתי עליו, לא שמעתי עליו, אני לא יושב פה בוועדה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
גם לא באחת בלילה.
היו"ר בועז טופורובסקי
אז הנה, נתתי לך דוגמה.
יריב לוין (הליכוד)
לא, אני לא יודע. אני אומר לך, שלו היית פונה אליך בטענה כזאת, כמו שלא פעם פנו אלי, ואתה יודע - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
היינו אופוזיציה שונה מכם. אז מה, זו העברה לוועדה. הדיון בוועדה לא יהיה עכשיו באחת בלילה, זו רק קביעת ועדה.
יריב לוין (הליכוד)
אדוני יושב ראש הישיבה, אתה יודע שכאשר פנו אלי לא פעם ונעשו דברים לא תקינים, מנעתי את זה שיקרו. זה לא סוד, ואתה יודע את זה היטב. זה דבר אחד.

לכן אני לא חושב שאתה יכול לגזור איזושהי גזירה, בוודאי לא לגבי עמדתי. אני אומר, לא מכיר, אני לא יודע, אולי זה היה ביום, אולי בלילה, אולי הודיעו, אולי לא הודיעו. אני לא מכיר את האירוע, הוא לא בא לפתחי לא אז, ולא שמעתי עליו עד רגע זה.

אני אומר לך בצורה ברורה ביותר, כאשר מליאה פתוחה ומתקיימים דיונים זה מצב אחד. כאשר מליאה נסגרה זה מכבר, כאשר הודע באופן מפורש לסיעות שונות ולחברי כנסת שונים, שלא תהיינה תוספות לסדר היום, ללא התניות, ללא שאלה של אם וללא שום דבר, באופן חד וברור זה מה שנאמר, אין בעיניי שום אפשרות ושום מקום לעשות את הדבר הזה.

אגיד לך עוד דבר. יש גם דברים שאולי מותר ואפשר, אבל לא עושים. אז יש לפעמים מצבי קיצון, אין ברירה, יש אילוץ זמן, יש באמת איזה קושי אמיתי שלא ניתן להתגבר עליו, קורה, יכול לקרות, אז עושים משהו שבמצב נורמלי לא נכון לעשות.
היו"ר בועז טופורובסקי
נגיד לנסות להעביר חוק מצלמות שבוע לפני בחירות, למשל.
יריב לוין (הליכוד)
אגב, לא עשינו שום דבר שלא היה מאושר ועבר.
היו"ר בועז טופורובסקי
כן, גם אני לא עושה משהו שלא מאושר.
יריב לוין (הליכוד)
אבל חבר הכנסת טופורובסקי, את זה עושים באמת במצבי קיצון בלית ברירה, לא עושים את זה כדבר שבשגרה באופן שיטתי. תסתכל על מה שעבר פה רק בשבוע האחרון.
היו"ר בועז טופורובסקי
אבל בוא נסיים, אנחנו לא עושים עכשיו דיון של שעה.
יריב לוין (הליכוד)
רגע, לא נסיים, אני אתחיל אתך משלב אחד קודם. אני יודע, לא נעים לשמוע, אבל את האמת הזו צריך לומר.
מיכל רוזין (מרצ)
אתה עושה פיליבסטר.
היו"ר בועז טופורובסקי
לך לא נעים לשמוע.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לא פיליבסטר, אתם עושים מעשה שלא ייעשה.
מאיר פרוש (יהדות התורה)
בואו נקום ונסגור את זה.
יריב לוין (הליכוד)
אני אומר לך, שגם בקשות פטור מחובת הנחה של הממשלה, אם מישהו חשוב לו כבוד הכנסת, הרי למה יש בכלל חובת הנחה? חובת הנחה קיימת כדי שהכנסת תוכל לראות את החוק, כדי שאפשר יהיה להפעיל שיקול דעת כדי שהדברים לא ייעשו במן רכבת כזאת שנוסעת ללא מעצורים. הנה אני אומר לך, על זה אני כן יכול להעיד, על מה שעשיתי, גם כאשר ישבתי על הכיסא הזה וגם כאשר הייתי יושב-ראש הכנסת, עצרתי את רוב, רוב בקשות הפטור שהממשלה הביאה, בוודאי חלק משמעותי מהן, למה? בגלל שאני חושב שלפעמים באמת יש צורך, אבל אי אפשר לעשות את זה על כל הדברים, כל הזמן, בכל שעה באופן אוטומטי.
מיכל רוזין (מרצ)
אבל אתה יודע שיש צורך, כי אלה חוקים שעומדים לפקוע, שהם בכלל של הממשלה שלכם, שאנחנו מאריכים. אני הייתי מעדיפה לא להאריך אותם.
יריב לוין (הליכוד)
אז אני אגיד לך - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
אני לא צריך שאתה תגיד לה, היא לא בזכות דיבור ואני מבקש לא להגיב לה.
יריב לוין (הליכוד)
את יודעת איך פותרים את זה? באים ואומרים: לאלה יש צורך אמיתי, ובדברים אחרים אין צורך ומתדיינים ומגיעים להסדר, וזה לא קורה פה. לא קורה פה.
היו"ר בועז טופורובסקי
אתה צוחק עלי? הבנתי. תודה רבה, חבר הכנסת יריב לוין. מכיוון שאין מניעה משפטית, אני רק רוצה להסביר - - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
היא אמרה שיש מניעה משפטית. היא אמרה שאם נאמר, יש מניעה משפטית, אתה לא מקשיב?
ארבל אסטרחן
- - נאמר שהם משוחררים, כי אין נושאים אחרים.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
כן נאמר, את אמרת שאם הדבר נאמר, יש – את לא מנהלת עכשיו משפט.
יריב לוין (הליכוד)
נאמר, מה זאת אומרת? אנשים עומדים שם ומעידים שנאמר.
מיכל רוזין (מרצ)
אל תצעק עליה, תירגע. שמחה, אל תצעק עליה ככה.
רון כץ (יש עתיד)
מספיק עם האלימות הזאת כבר.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
עכשיו את רוצה לפתוח משפט הוכחות אם זה נאמר, זה דיון אחר.
מיכל רוזין (מרצ)
מה זאת אומרת? אבל זה לא נאמר.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
מה זה הדבר הזה?
ארבל אסטרחן
בבקשה אל תצעק עלי.
היו"ר בועז טופורובסקי
חבר הכנסת שמחה רוטמן, אין לך אישור, אני לא אסכים שאתה תצעק על אף אחד מעובדי הכנסת.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אתה צועק, אז אל תצעק בבקשה. אז אל תצעק.
היו"ר בועז טופורובסקי
אני לא צועק, אתה צועק. אתה לא תצעק על אף אחד מעובדי הכנסת. בסופו של דבר, אני התחלתי לדבר, נא לא להפריע לי. מכיוון שאין מניעה משפטית - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
יש מניעה משפטית, ואמרה את זה עידית סילמן ליעקב אשר.
אוריאל בוסו (ש"ס)
היא אמרה גם לי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
וגם לו.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
היא אמרה שאם זה נאמר, על סמך זה הוא הלך.
היו"ר בועז טופורובסקי
- - מכיוון שנאמרו כאן הרבה דברים צבועים - - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
רגע, היא אמרה שיש מניעה משפטית.
היו"ר בועז טופורובסקי
נא לא להפריע לי, אני מדבר. אל תפריע לי, תחכה לסיום דבריי.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אתה קוטע אותם.
היו"ר בועז טופורובסקי
אתה קוטע אותי, חכה לסיום דבריי. מכיוון שהנושא לגישת, לא רק הממשלה, אלא גם לגישתי כיושב-ראש הוועדה עכשיו, הוא דחוף כי יש כמות לא מעטה של חוקים שעומדים לפוג בשבוע הבא - -
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
ויש לך מניעה משפטית להביא אותם.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
לא ידעת עליהם בערב?
היו"ר בועז טופורובסקי
חבר הכנסת מלכיאלי, אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה, מכיוון שפעם אחר פעם אתה מפסיק אותי באמצע הדיבור. בבקשה לא להפריע לי, יבגני.

- - ומכיוון שהחוקים עומדים לפוג ואנחנו רואים שבסדר הדיונים של הכנסת אנחנו לא מספיקים להגיע לחלק גדול וצריכים לעשות סדרי עדיפויות, ומכיוון שהוועדה הזאת מתכנסת והודענו על כינוסה, ומכיוון שגם אמרתי ללא מעט אנשים שיכול להיות שיתווספו נושאים לסדר היום, ומכיוון שהוועדה הזאת עוד הולכת כנראה להתכנס מספר פעמים במהלך הלילה הזה, היא לא הולכת להיפסק, אני מודיע לכם מראש, היא יוצאת להפסקה - - -
אוריאל בוסו (ש"ס)
עכשיו אתה מודיע?
יריב לוין (הליכוד)
אתה לא יכול לעשות את זה.
היו"ר בועז טופורובסקי
אני יכול לעשות.
יריב לוין (הליכוד)
אתה לא יכול לעשות את זה, אחרי שהודעתם באופן מפורש.
היו"ר בועז טופורובסקי
בגלל כל הדברים האלה, אני כן מעלה לסדר היום - - -
יריב לוין (הליכוד)
אני מבקש לשאול את היועצת המשפטית, מה הראיה שאנחנו צריכים להביא לכך, שזה נאמר לנו וקיבלנו התחייבות כזאת.
ארבל אסטרחן
בוא נשאל את מי שאמר, אני מבינה שאחד מחברי הכנסת אמר את זה.
יריב לוין (הליכוד)
מה זה לשאול? אנשים אומרים: אמרו לנו. מה זאת אומרת? ומי שאמר יגיד: לא אמרתי, נניח, אז מה? אז מה?
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
יעקב אשר אמר לי שעידית סילמן, שהוא ממלא מקומה עכשיו, אמרה שלא יהיה.
היו"ר בועז טופורובסקי
כל פעם שמישהו יגיד שמישהו אמר? כשאתם הקמתם ועדה קבועה בכנסת תוך כדי דיון על ועדות אחרות, באים ומדברים על גנבים בלילה? על קביעת ועדה לדיון? אין כאן חקיקה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
שעידית סילמאן תגיד לפרוטוקול שהיא לא אמרה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
על סמך זה הוא הלך מפה.
היו"ר בועז טופורובסקי
הצביעות שלכם קופצת מכל מקום.
יריב לוין (הליכוד)
הנה, תשמע את חבר הכנסת אופיר כץ.
אופיר כץ (הליכוד)
בועז, היו לנו 6,000 הסתייגויות. בגלל הסיכום בינינו, הצבענו על זה כמקשה אחת.
היו"ר בועז טופורובסקי
אני לא יכול להקשיב לך, בגלל שחבריך לאופוזיציה מפריעים.
יריב לוין (הליכוד)
היועצת המשפטית, אני חושב שחשוב שתשמעי את הדברים האלה.
היו"ר בועז טופורובסקי
אני רוצה שכולם ישמעו.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לא יכולים לשמוע אותך.
היו"ר בועז טופורובסקי
חבר הכנסת מלכיאלי, אני קורא אותך לסדר פעם שנייה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
תקרא פעם שלישית.
היו"ר בועז טופורובסקי
תפריע, אני אקרא.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
לא, זה לא יאומן.
היו"ר בועז טופורובסקי
חבר הכנסת מלכיאלי, אני קורא אותך לסדר פעם שלישית, צא בבקשה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
מה החוכמה, בועז?
היו"ר בועז טופורובסקי
אני אשאל אותו, צא בבקשה החוצה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זה לא קורה.
היו"ר בועז טופורובסקי
אתה רוצה לראות שזה קורה? קום, בבקשה צא. תודה רבה.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
אתה מתנהג כמו בריון, ולא ייתכן המחטף הזה.
היו"ר בועז טופורובסקי
עוד פעם? תמשיך עם עוד קללות.

(חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי יוצא מחדר הוועדה.)
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אתה בריון, אתה לא מתנהג כמו בריון, פשוט בריון.
היו"ר בועז טופורובסקי
חבר הכנסת רוטמן, אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אתה יכול לקרוא לי לסדר, זה בסדר גמור.
היו"ר בועז טופורובסקי
חבר הכנסת כץ, בבקשה.
אופיר כץ (הליכוד)
בועז, היה בינינו סיכום, גם בין הוועדה הזאת לוועדת הכספים.
מיכאל מלכיאלי (ש"ס)
זאת לא צורה, מגיע לפה בריון בשם הממשלה, כאילו זה של אבא שלו.
אופיר כץ (הליכוד)
היה לנו סיכום. היו לנו 6,000 הסתייגויות עכשיו בוועדת הכספים. בגלל הסיכום שהיה לנו - -
היו"ר בועז טופורובסקי
רק תסביר לי, איזה סיכום? סיכום שהיה לנו?
אופיר כץ (הליכוד)
שלנו, כן, שאנחנו לא מצביעים על כל הסתייגות בנפרד, שזה 6,000 הסתייגויות. היינו נשארים עכשיו שלושה ימים, הייתם מעלים להצבעה עוד שבוע. בגלל הסיכום הזה, עשינו את זה כהצבעה אחת, כדי לקצר את התהליך שתוכלו להעלות את החוק.

עכשיו אני שומע, שאחרי שאנחנו סיימנו, עמדנו בהסכם, במילה שלנו, עכשיו כבר אין לנו את ההסתייגויות כי סיימנו איתן, עכשיו אתה אומר שאתם מוסיפים חוקים בניגוד להסכם?
היו"ר בועז טופורובסקי
קודם כל, אם סיימתם - -
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אל תגיעו איתם להסכמות בפעם הבאה.
היו"ר בועז טופורובסקי
חבר הכנסת רוטמן, אתה נקרא לסדר פעם שלישית, צא החוצה בבקשה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
עכשיו לא אמרתי שאתה בריון, אבל אני שוב אגיד עכשיו שאתה בריון, כי ככה אתה נוהג.
מיכל רוזין (מרצ)
שמחה די, אתם מבזים את עצמכם.
אוריאל בוסו (ש"ס)
גם לך הוא אמר שלא יהיו עוד נושאים?
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
אמרתי משפט, קרא לי לסדר פעם שלישית סתם, בריון.

(חבר הכנסת שמחה רוטמן יוצא מחדר הוועדה.)
היו"ר איתן גינזבורג
חבר הכנסת אופיר כץ, הסתיים שם הדיון?
אופיר כץ (הליכוד)
כן, סיימנו עכשיו.
היו"ר בועז טופורובסקי
ועמדתם בסיכום?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
בועז, סיימנו - - -
רון כץ (יש עתיד)
אבל הוא מדבר, הוא מדבר.
אופיר כץ (הליכוד)
עמדנו בסיכום.
היו"ר בועז טופורובסקי
חבר הכנסת אוסאמה סעדי, אתה נקרא לסדר פעם ראשונה.
שמחה רוטמן (הציונות הדתית)
בריון, מותר לו לעשות הכול.
היו"ר בועז טופורובסקי
הבנתי, ומבחינתך זה הפרת סיכום? אם אנחנו מוסיפים קביעת ועדה לשני נושאים?
אופיר כץ (הליכוד)
אם הוספתם לא בהסכמה של יריב, שזה מה שעשינו מההתחלה ופתאום אתם מוסיפים בלי הסכמה, בטח שזאת הפרה.
היו"ר בועז טופורובסקי
אבל יריב ביטל את ההסכמה, אנחנו עד עכשיו ניסינו להגיע להסכמות.
יריב לוין (הליכוד)
איזה הסכמה ביטלתי? לא הייתה לנו הסכמה.
אופיר כץ (הליכוד)
ההסכמה היחידה מצדנו הייתה על ועדת הכספים, שכרגע עמדנו בה.
היו"ר בועז טופורובסקי
יש לי שאלה, אתם עמדתם בה?
אופיר כץ (הליכוד)
כן.
היו"ר בועז טופורובסקי
סבבה, אני יוצא להפסקה.
אופיר כץ (הליכוד)
בסדר, תבדוק עם אלכס קושניר. עכשיו סיימנו.
אוריאל בוסו (ש"ס)
הפסקה ואחר כך להוסיף נושאים? נסגרה הוועדה.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אני מבקש ממך לסגור את הוועדה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אבל יש גם רביזיה ב-1:15.
היו"ר בועז טופורובסקי
ב-1:15 אנחנו חוזרים להצבעה על הרביזיה.

(הישיבה נפסקה בשעה 01:14 ונתחדשה בשעה 01:14.)
היו"ר בועז טופורובסקי
חבר הכנסת לוין, אני פותח את הדיון, אתם מושכים את הרביזיה?
אורי מקלב (יהדות התורה)
אם אתה סוגר את הישיבה.
היו"ר בועז טופורובסקי
כן. אתם מושכים את הרביזיה?
מאיר פרוש (יהדות התורה)
כן.
היו"ר בועז טופורובסקי
תכניסו את שמחה רוטמן בבקשה.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
תבקש ממנו סליחה על הצורה שאתה מעיף אותו, גועל נפש כזה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
הוא קרא לסדר, מה צורה? הוא קרא לסדר, כי הוא הפריע לכץ.
אורית מלכה סטרוק (הציונות הדתית)
אז מה?
היו"ר בועז טופורובסקי
חברת הכנסת שירלי פינטו, בבקשה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
הוא לא דיבר לעניין וסתם עשה הטרלה. הוא עשה סתם הטרלה שהוא מדבר לעניין. גם צריך להקשיב לפעמים, מספיק.
היו"ר בועז טופורובסקי
בבקשה שקט, חברת הכנסת פינטו רוצה לדבר.
שירלי פינטו קדוש (ימינה)
(אומרת דברים בשפת סימנים, להלן תרגומם: אני באמת רוצה לבקש בקשה אחת. אני רואה לאורך כל הדיונים במהלך היום את הצעקות, את ההתלהמות שאנחנו מגיעים אליה, שאפילו לא מכבדת את החברים שעובדים פה בכנסת. כל העובדים פה בכנסת, זה לא משנה איזה צד פוליטי אתה, אנשים פה מתפרצים על עובדי הכנסת, וזה חייב להיפסק. לא הגיוני שיצעקו פה על עובדי הכנסת, זה מינימום של כבוד לבן אדם).
היו"ר בועז טופורובסקי
תודה רבה, חברת הכנסת פינטו.

שמחה רוטמן בדיון?
יריב לוין (הליכוד)
אגב, בהמשך לדברים האלה, אמרתי קודם לארבל – אני חוזר על זה גם בפני כולם – לא הייתה לי כוונה לפגוע בך. בעיניי זה נושא מקצועי, כפי שלפחות אני רואה אותו, ואם נפגעת, אני מתנצל, לא הייתה לי שום כוונה.
היו"ר בועז טופורובסקי
תודה רבה. ואני מוסיף, שמכיוון שהייתה הסכמה בוועדת הכספים ואנחנו ברוח טובה, אני מוכן שאנחנו נדון בשני הנושאים האלה במהלך הבוקר, שעה שיושבת ראש הוועדה הקבועה תיתן בזמן הקרוב אני מקווה.
ארבל אסטרחן
בהקדם.
היו"ר בועז טופורובסקי
אנחנו נבקש ממנה להודיע בהקדם, זה בסדר? היושבת ראש כאן?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
הרביזיה נמשכה?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
כן כן, נמשכה.
היו"ר בועז טופורובסקי
שמחה רוטמן לא כאן, אז אנחנו יכולים להצביע על הסרת הרביזיה, ברשותכם?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אם הוא הסיר את זה, לא צריך להצביע.
עידית סילמן (ימינה)
הוא הסיר.
היו"ר בועז טופורובסקי
שמחה רוטמן לא כאן. אני מעלה להצבעה את הרביזיה.
אוריאל בוסו (ש"ס)
אם הוא מסיר - - -
היו"ר בועז טופורובסקי
אבל הוא לא כאן.
ארבל אסטרחן
הוא לא כאן, כי הוצאת אותו.
היו"ר בועז טופורובסקי
כיוון שחבר הכנסת רוטמן לא נמצא, הרביזיה שלו - - -
קריאה
- - -
היו"ר בועז טופורובסקי
אבל אני קראתי לו.
אורי מקלב (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, חבר הכנסת רוטמן על הקו. השאלה שנשאלת כאן על ידי החברים, האם אתה מושך את הרביזיה, ובתנאי שאנחנו מסיימים את הישיבה עכשיו.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
מסירים מסדר היום את שאר הדברים.
אורי מקלב (יהדות התורה)
יותר בקול, תחזור. התשובה היא כן.
היו"ר בועז טופורובסקי
מאה אחוז, אני סוגר את הישיבה, תודה רבה. הרביזיה כמובן הוסרה.


הישיבה ננעלה בשעה 01:17.

קוד המקור של הנתונים