פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



8
ועדת החוקה, חוק ומשפט
29/06/2021


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 1
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שני, י"ח בתמוז התשפ"א (28 ביוני 2021), שעה 23:50
סדר היום
בחירת יושב-ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט
נכחו
חברי הוועדה: עידית סילמן – יו"ר הוועדה המסדרת
גלעד קריב – היו"ר
זאב בנימין בגין
יום טוב חי כלפון
גבי לסקי
אוסאמה סעדי
חברי הכנסת
רות וסרמן לנדה
לימור מגן תלם
יבגני סובה
אפרת רייטן
רם שפע
מוזמנים
יושב-ראש הכנסת מיקי לוי
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי
ייעוץ משפטי
גור בליי
מנהל הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
הילה מליחי


בחירת יושב-ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט
יו”ר הוועדה המסדרת עידית סילמן
שלום, ברוכים הבאים לכולם. הודעה לוועדת החוקה, חוק ומשפט: בהתאם להוראות סעיף 106(א)(1) לתקנון הכנסת, הוועדה תבחר יושב-ראש מבין חבריה לפי המלצת ועדת הכנסת. הוועדה המסדרת, המחזיקה בסמכויות ועדת הכנסת לעניין זה, החליטה להמליץ לוועדת החוקה, חוק ומשפט, לבחור בחבר הכנסת גלעד קריב כיושב-ראש הוועדה. ברכות לחבר הכנסת גלעד קריב. תודה ליושב-ראש הכנסת, חבר הכנסת מיקי לוי, שנמצא כאן אתנו. אנחנו נעבור להצבעה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מבקש התייעצות סיעתית.
יו”ר הוועדה המסדרת עידית סילמן
התייעצות סיעתית. אני חושבת שאמרתי שאנחנו עוברים להצבעה עוד לפני.
ינון אזולאי (ש"ס)
ברגע שאת אמרת, יש לי את האפשרות להגן.
יו”ר הוועדה המסדרת עידית סילמן
בסדר גמור, 01:34, בבקשה, חמש דקות התייעצות סיעתית, אין שום בעיה. עד 01:39 אנחנו פה.


(הישיבה נפסקה בשעה 01:34 ונתחדשה בשעה 01:39.)
יו”ר הוועדה המסדרת עידית סילמן
חזרנו. אנחנו עוברים להצבעה. הודעה לוועדת החוקה, חוק ומשפט: בהתאם להוראות סעיף 106(א)(1) לתקנון הכנסת, הוועדה תבחר יושב-ראש מבין חבריה לפי המלצת ועדת הכנסת. הוועדה המסדרת, המחזיקה בסמכויות ועדת הכנסת לעניין זה, החליטה להמליץ לוועדת החוקה, חוק ומשפט, לבחור בחבר הכנסת גלעד קריב כיושב-ראש הוועדה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה
בעד – רוב
נגד – מיעוט
נמנעים – אין
ההצעה למנות את חבר הכנסת גלעד קריב ליושב-ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט נתקבלה.
ינון אזולאי (ש"ס)
רביזיה.
יו”ר הוועדה המסדרת עידית סילמן
אין בעיה. בסדר גמור, מותר. הכול בסדר. 02:10 – רביזיה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אפשר לברך?
יו”ר הוועדה המסדרת עידית סילמן
אפשר לברך, כן. בינתיים אפשר לברך.


(הישיבה נפסקה בשעה 01:40 ונתחדשה בשעה 02:10.)
יו”ר הוועדה המסדרת עידית סילמן
אנחנו ממשיכים, רביזיה. ינון אזולאי לא פה, אפשר למשוך. תודה רבה, אנחנו רוצים להודיע בהתאם להודעת ועדת החוקה, חוק ומשפט כי בהתאם להוראות סעיף 106(א)(1) לתקנון הכנסת, הוועדה תבחר יושב-ראש מבין חבריה לפי המלצת ועדת הכנסת. הוועדה המסדרת, המחזיקה בסמכויות ועדת הכנסת לעניין זה, החליטה להמליץ לוועדת החוקה, חוק ומשפט, לבחור בחבר הכנסת גלעד קריב כיושב-ראש הוועדה. ברכות לחבר הכנסת גלעד קריב. בהיעדר מגיש הרביזיה, אנחנו מאשרים את ההצבעה שהתקיימה. ברכות לחבר הכנסת גלעד קריב.


(היו"ר גלעד קריב, 02:11)
היו"ר גלעד קריב
תודה גברתי.
יושב-ראש הכנסת מיקי לוי
תודה רבה. בבקשה, אדוני יושב-ראש ועדת החוקה, חבר הכנסת קריב, מוסרים לידיך את אחת הוועדות היותר חשובות בכנסת ישראל. ביליתי כאן לא מעט ימים. אין לי ספק שהחשש שמלווה את המינוי שלך יפוג במהרה. אתה אדם חושב, עם ראייה לטווח ארוך. אני רואה את ההתנהלות שלך גם במליאה וגם בהבעת הדעה שלך, ואני חושב שהמינוי ראוי מאוד, הימים יוכיחו זאת. נכון, אנחנו יריבים פוליטיים. בסופו של דבר, צריך לזכור, חברים, שאנחנו חברים מאחורי הקרב של היריבות הפוליטית, יושבים ושותים קפה יחד.

לצערי, בשבועות האחרונים – אני מציין את זה כי השיח הפך להיות שיח מאוד מאוד אלים, מאוד מאוד בוטה – יורדים לגופו של אדם ולא לגופו של עניין. אפשר לתקוף רעיון. אפשר לתקוף סגנון. אפשר לתקוף הכול. כשמתחילים לתקוף אדם, זה נראה לי מוגזם, ואני חושב שעברנו בימים האחרונים את הגבול הזה. הצוות של הוועדה, שאני מכיר אותו היטב, ימשיך ללוות אותך. ביליתי פה לא מעט לילות כדי להעביר חוקים וכדי למנוע חוקים. צריך הרבה מאוד סבלנות ואורך רוח. יש כאן חברים ותיקים, ותדע בהחלט להתמודד איתם, אתה בחור חכם. אני מאחל לך הצלחה מכל הלב. ההצלחה שלך היא הצלחתה של כנסת ישראל, לא הצלחתו של אף אחד. אני מאחל לך הצלחה מכל הלב. בהצלחה.
היו"ר גלעד קריב
תודה, אדוני היושב-ראש. קודם כל שרת התחבורה.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. ברכות ותתחדש. ועדת החוקה, מעבר להיותה ועדה חשובה באופן מיוחד, ובשנים האחרונות חשובה עוד יותר, מיוחדת בזה שהיא מועדון אקסקלוסיבי במיוחד בכנסת ישראל. יש פה חברות וחברים קבועים שהולכים איתה שנים. אתה מתברך בזה שיהיו לך בוועדה חבר הכנסת אוסאמה סעדי, שהוא הסגן הלא מוכתר של כל יושבי-ראש הוועדה. חבר הכנסת בני בגין, שהוא היהלום שבכתר. חברת הכנסת מיכל רוזין, שעלתה למסדרת, אך תשוב במהרה.
קריאה
לא, לא.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
עכשיו גבי. המשפטנית המהוללת.
גבי לסקי (מרצ)
היא לא תהיה.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי
היא תהיה, תאמיני לי שהיא תהיה פה. אבל אין בזה כדי לקחת, חס וחלילה, במקומך. השנה גם חדשות וחדשים, ובוודאי חברת הכנסת אפרת רייטן, שיושבת פה למרות שהיא תהיה יושבת-ראש ועדת העבודה והרווחה, אם תרצה השם והכול יהיה בסדר. אני מאמינה שגם היא תבקר כאן מדי פעם.

אני לא בטוחה, תגידו אתם אם אתם זוכרים, לדעתי זאת פעם ראשונה שיהיה בראש הוועדה הזאת משפטן ורב באותו אדם. זה ציון לוועדה ולכנסת.
היו"ר גלעד קריב
צריך לבדוק אם למשה אונא הייתה סמיכה לרבנות, אני לא בטוח. צריך לבדוק.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי
זה שווה בדיקה, כי אם לא, אתה תהיה המשפטן והרב הראשון בראשות הוועדה, וזה דבר שראוי לציון ולעיון. גלעד קריב אדם שמבלה כל כך הרבה משנות חייו במאבקים למען הדמוקרטיה הישראלית, אך לדעתי ראוי ומתבקש שאתה תשב בראש הוועדה הזאת. אתה זוכה בצוות מהמם בצורה בלתי רגילה – גם אסף, מנהל הוועדה והצוות שלו, וגם גור, היועץ המשפטי והצוות המשפטי של ועדת החוקה, באמת צוות מדהים. אין לי אלא לאחל שתיעשה כאן עבודה מעולה לטובת מדינת ישראל תחת כולכם. הלוואי ואמן.
היו"ר גלעד קריב
מכובדיי, בניגוד למנהגי, אני מבטיח לא להאריך. ראשית, תודות – ואני בכוונה רוצה לפתוח דווקא בצוות הוועדה, אדוני היושב-ראש, ולהודות למי שנמצא כאן: לאסף, לגור, לנטלי ורונית, ובאמצעותם גם לכל חברי וחברות הצוות שלא נמצאים כאן. תודה לך, אדוני היושב-ראש. תודה רבה לחברתי, יושבת-ראש מפלגת העבודה, השרה מרב מיכאלי – ראשית על האמון, וגם על השותפות, וכל חברי סיעת העבודה. להנהלת הקואליציה, ליושבת-ראש הוועדה המסדרת, ולכל החברים. וכמובן, לשותפים ולשותפות כאן בוועדה, החברים והחברות. כראשון ליושבי-ראש הוועדות הקבועות של הכנסת הזו, אני מקווה שהבחירה הזאת היא סימן לבאות ושהסימן יתממש במהרה בימים הקרובים.

כפי שהשרה מיכאלי ציינה, אני הגעתי במשך 20 שנה לבניין הזה כנציג התנועה הרפורמית ותנועת ההתחדשות היהודית הפלורליסטית. חלק ניכר מהפעמים שביקרתי כאן בבניין הזה, באתי לוועדה הזו, לדיונים בוועדה הזו, שהתנהלו תחת השרביט של דמויות ראויות לחיקוי, כדוגמת חברי לשעבר הכנסת מיכאל איתן, פרופ' מנחם בן ששון. אני נרגש להיכנס לנעלי חברי כנסת מימין ומשמאל ששימשו כיושבי-ראש הוועדה הזו, שתמיד נתפסה בעיניי כיהלום בכתר הכנסת.

כיושב-ראש מטעם הקואליציה, אחת מן המשימות המרכזיות היא לסייע לממשלה בקידום המדיניות שלה לטובת החברה הישראלית על כל חוגיה וקהליה, ולטובת כל האזרחים והאזרחיות במדינת ישראל. לצד המשימה הזו – ובמידה רבה גם למעלה מן המשימה הזו – אני מקווה ביחד איתכם ואיתכן, חברי וחברות הוועדה, לשקוד על חיזוק ההגנה על זכויות האדם וביצור החוסן הדמוקרטי של מדינת ישראל, ולטיפוח העצמאות של מערכת המשפט, שאני רוחש לה כבוד עמוק ויסודי, תוך הבטחת הנגישות לצדק, יעילות והיכולת של האזרח והאזרחית בישראל למצות את זכויותיהם עד תום. והכול מתוך מחויבות עמוקה, שאני בטוח שאתם שותפים לה, לעקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל.

אני מבקש לומר שבמיוחד בתום השנה של מגפת הקורונה, ובתום שנתיים מורכבות מאוד מבחינה פוליטית ומשטרית, אני מקווה שהוועדה הזאת תחזק גם את הפיקוח הפרלמנטרי על פעולת הרשות המבצעת מתוך שיח פורה עם משרדי הממשלה ועם אנשי ונשות השירות הציבורי, שגם להם אני רוחש כבוד עמוק מאוד. למרות שהוועדה הזאת פטורה על פי התקנון מדיוני מעקב אחרי פעולת הרשות המבצעת, אני בהחלט מתכוון להשתמש יחד איתכם בכלי החשוב הזה. לוועדת החוקה, כידוע לנו, יש מעמד מיוחד בכל מה שנוגע לייזום חקיקה דרך הוועדה, וגם בכלי הזה אני מתכוון להשתמש ולפעול מתוך שיח ותיאום עם שותפיי בקואליציה לטובת ביצור חוקי היסוד ולטיפול בתחומים נוספים, שמן הראוי שאנחנו כוועדה נעסוק בהם וניזום בהם מהלכים.

אין זה סוד שאנחנו נמצאים בתקופה מורכבת ומתוחה פוליטית, שיושב-ראש הכנסת התייחס אליה, והדבר בא לידי ביטוי גם בהתייחסות במליאה ובוועדה המסדרת למינוי שלי. ודווקא משום כך אני מקווה שנדע, בצד השיח הסוער והנוקב – שאני מעולם לא חששתי ממנו ולא פחדתי ממנו – לפעול גם במשותף לטובת אזרחי ישראל, ובמיוחד לטובת האזרחים המוחלשים והקהילות והקבוצות המודרות שסובלות מאפליה ומחוסר נגישות לזכויות יסוד פוליטיות וחברתיות.

אנחנו מקיימים את הישיבה הראשונה החגיגית הזו בשבוע שבו אנחנו קוראים את פרשת פנחס, הפרשה שבה בנות צלופחד מביאות את עניינן בפני משה, ובאמצעותו לפני בורא עולם, ודורשות משפט צדק. אני מקווה שנדע לנהל ביחד בוועדה הזו שיח מכבד וקונסטרוקטיבי, שיח של מחלוקת לשם שמיים ושל אהבה למדינת ישראל ולחברה הישראלית שאינה תלויה בדבר. ברוח הזו אני מבקש לחתום את הדברים שלי במילים מתוך תפילת רבי אלימלך מליז'נסק:

ותשמרנו מן הפניות והגאות ומן הכעס והקפדנות והעצבות והרכילות ושאר מידות רעות. ותצילנו מקנאת איש מרעהו, ולא תעלה קנאת אדם על ליבנו ולא קנאתנו על אחרים. אדרבא, תן בליבנו שנראה כל אחד מעלת חברינו ולא חסרונם ושנדבר כל אחד את חברו בדרך הישר והרצוי לפניך ואל תעלה שום שנאה מאחד על חברו, חלילה.

תודה לכולם, ובהצלחה לכולנו.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי
רק לעניין הפיקוח על הממשלה, יש פה שלל משרדים שמחויבים לבוא ולדווח לוועדה פעם בשנה על כל מיני דברים, ומן הסתם, הם לא עשו את זה הרבה מאוד זמן. נראה לי שאפשר מיד לפתוח בסדרה של הדבר הזה.
היו"ר גלעד קריב
נידרש לעניין הזה בהחלט.
יושב-ראש הכנסת מיקי לוי
הגבולות טושטשו בין המבצעת למחוקקת, ואנחנו נחזיר אותם. מישהו ריסק את הגבולות האלה. אינני מדבר על השופטת, שיש לי כבוד ראוי אליה. אנחנו נחזיר את הגבולות ונצבע אותם מחדש בעזרתכם.
היו"ר גלעד קריב
תודה, תודה, אדוני היושב-ראש.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
אני רוצה לומר לך, ברשותך, כבוד יושב-הראש של ועדת החוקה – דיבר מקודם גם יושב-ראש הכנסת על סוג של חשש שקשור לכאורה למינוי שלך. אני לא מוצאת בו דבר וחצי דבר, בחשש הזה. אני שומעת את התגובות הסוערות, שלא יושבות על שום בסיס, לא רק מהיכרותי איתך, אלא גם עקבתי אחר עבודתך במהלך השנים, גם אני יודעת מה אתה מייצג, ואתה מייצג בדיוק את ההיפך ממה שאנשים חוששים מפניו, שזה הדבר האבסורד. אני בטוחה שתעשה את עבודתך פה בצורה מופתית. הראש שלך הוא ראש פתוח. אתה יודע להקשיב. אתה יודע לחפש את הצדק ואת ההיגיון, את האיזונים, בכל דבר שהוא. ובעיקר אני יודעת כמה הדמוקרטיה חשובה לך, וכמה אתה תעשה הכול, כמו שאמרת מקודם, לבצר גם את שלטון החוק וגם את הדמוקרטיה. אני בטוחה שיהיו לך כאן עוזרים ואנשים פה בוועדה – כולם פה, מההיכרות שלי איתם, אנשים נאמנים. אין לי ספק שאתם תעשו פה עבודה מצוינת.

ואולי מילה אחרונה בעניין הדמוקרטיה, החששות שהיו במהלך השנה האחרונה – לא מעט מאתנו זעקנו כי חששנו על הדמוקרטיה שהולכת, ובכל זאת הדמוקרטיה פה בישראל הראתה את החוזק שלה והראתה את איתנותה. הדבר הזה הוא בהחלט משמח, אני חושבת, את כולנו. אין לי ספק שאתם תעשו בתקופה הקרובה מהלכים חשובים שלא רק יבצרו, אלא יעמיקו כאן את התהליך הדמוקרטי, ומי ייתן שמפה תתקדמו לכיוון חוקי יסוד חדשים, חוקה לישראל וכן הלאה. בהצלחה גדולה.
היו"ר גלעד קריב
נתחיל בשוויון.
אפרת רייטן מרום (העבודה)
נתחיל בשוויון.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, קודם כל, מברוכ, בהצלחה. המילים ששמעתי כאן – מזמן לא שמעתי אותן. למרות שאומרים שאני חבר כנסת ותיק, ותמיד גור צוחק, אני חבר כנסת ותיק עם חמש קדנציות, אבל בקושי שלוש שנים. המילים האלה – אני אמרתי פעם בטקס פרידה ממנהלת הוועדה לפני אסף, דורית המיתולוגית, והיו יושב-ראש הוועדה ויושבי-ראש מיתולוגיים, הזמינו את מיכאל איתן ועוד כמה וכמה. אמרתי חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו – הכנסת שדיברתי עליה אז הייתה הכנסת ה-20, בוודאי הכנסת ה-21, ה-22 וה-23 וה-24 – לא היה עובר בוועדה, ובוודאי לא במליאה. אני מקווה שהיום, שאני שומע שאתה מדבר על זכויות אדם, דמוקרטיה, שוויון וזכויות חוקתיות, זכויות בסיסיות, זה מרנין את הלב לשמוע שהערכים האלה עדיין שווים. אני תמיד נאבק למען הערכים האלה.

אני מייצג את הרשימה המשותפת ואנחנו לא בקואליציה. בחוקים שאנחנו חושבים שהם חוקים לא נכונים ולא ראויים, אנחנו ניאבק בהם כמיטב היכולת שלנו, ויש לנו יכולת, אבל נעשה את זה בדרך ארץ. יושב-ראש הכנסת דיבר על אלימות – זו לא הדרך שלנו. אבל בחוקים שאנחנו תומכים בהם ובחוקים חברתיים ובחוקים שהם לטובת החברה והאזרחים בכלל, אתה תמצא אותנו, ואותי באופן אישי, כעזר, ואתה יכול לסמוך שאנחנו כמו יושבי-ראש אחרים. השרה מיכאלי, אנחנו היינו חברים בוועדה הזאת כמה שנים טובות. נלחמנו על כמה חוקים והצלחנו. יצא לי לנהל חלק מהדיונים בחוקים מקצועיים, והעברנו את זה לטובת - - -
רם שפע (העבודה)
יש פה רמז.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא, לא, לא. הפעם אנחנו לא 15, אנחנו שישה. אבל אני ביקשתי, ואני אהיה חבר בוועדה הזאת כי זו ועדה חשובה מאוד. הלוואי שנגיע ליום שזו לא תהיה רק ועדת חוק, אלא גם חוקה ומשפט. היא נקראת חוק, חוקה ומשפט. יש לך פה חברים – בני בגין, עכשיו גם גבי, שהיא משפטנית מעולה, ויש לך צוות נהדר, אני יכול להגיד לך, ולסמוך את הידיים על מה שאמרה מרב. יש לך מנהל ועדה מצוין, צוות משפטי מעולה, וקדימה לעבודה.
היו"ר גלעד קריב
אני יכול, כבודו, לומר לך שבשיחה שבה יושבת-ראש המפלגה שלי הודיעה לי שהיא מטילה עליי את המשימה, היא כבר ציינה שככל הנראה יהיה סגן לא רשמי שאוכל להיעזר בו, בין אם הוא בקואליציה ובין אם לא. צריך לומר שעם היועץ המשפטי של הוועדה למדתי לתואר ראשון, עם חברת הכנסת לסקי למדתי לתואר שני. אני מציע למי שרוצה להצטרף אליי בלימודי תואר שלישי – בסדר גמור.
רם שפע (העבודה)
אני אומר כמה מילים. אני חושב שאתחיל בדבר החשוב, שאני בטוח שאתה תעמוד בכל התחייבויותיך פה במהלך הדיונים, זאת בניגוד קל להתחייבות הראשונית לנאום קצרצר.
היו"ר גלעד קריב
זה קצר. בסטנדרטים שלי זה ממש ממש קצר.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי
האיש רב.
היו"ר גלעד קריב
בדיוק הדבר היחיד שמשותף לרבנים מכל זרמי היהדות זה אורך הדרשות.
רם שפע (העבודה)
וברצינות, יש משהו מרגש ברמה האישית שאתה מקבל לידיך את אחד מהיכלי הקודש של המשכן הזה. כמי שהיה פה שנים, התעסק בכל האתגרים הדמוקרטיים החוקיים של החברה הישראלית, בעיניי זו סגירת מעגל, או פתיחתו של מעגל נוסף מאוד מאוד עוצמתי. אני יודע כמה זה בוער בך, כולנו מרגישים את זה. יש בזה משהו מאוד מאוד משמח. אפרת התייחסה לזה ומיקי התייחס לזה – יש אנשים שהמינוי הזה גורם להם לאיזושהי חרדה או פחד. בעיניי זה רק מחזק את ההבנה שלנו כמה זה נכון, ואני גם סומך עליך שאתה תעשה את זה בכבוד, בשום שכל, תוך הקשבה לכל הדעות שיעלו פה. לא מספיק התייחסנו לעובדה שיגיעו לפה הדברים המשמעותיים ביותר שאנחנו נתעסק בהם בממשלה, בקואליציה.
היו"ר גלעד קריב
חלקם.
רם שפע (העבודה)
חלקם. לא אמרתי כל, אבל הדברים החשובים יכולים להגיע לפה, ויש ערך אדיר לאופן שבו הם יתנהלו פה ולאופן שבו תבחר להוביל אותם. אני יודע שזה יהיה בצורה הטובה ביותר, וכולנו פה לעזור, להוביל. אני שמח בשבילך מאוד מאוד מאוד.
היו"ר גלעד קריב
תודה. תודה. מורי ורבי, חבר הכנסת בגין.
בנימין זאב בגין (תקווה חדשה)
סליחה, גבי. אנחנו הולכים לפי הסדר בדרך כלל. יעידו אנשי הצוות.
גבי לסקי (מרצ)
תודה. בקצרה. אני שבוע בכנסת. זה הרגע המזוקק ביותר, היחיד שנאמרו בו דברים ענייניים, שבשביל זה הגענו למקום הזה, בדיוק, בשביל לשמור על הדמוקרטיה, לחזק את ההגנה על זכויות האדם, כדי לחזק את בתי המשפט. אני מאוד נרגשת לברך אותך, גלעד, חברי, כי אני יודעת שאתה מתכוון למה שאמרת. עם הצוות שיש פה, ועם האנשים השותפים שיש פה – קואליציה ואופוזיציה – אני חושבת שאפשר יהיה להצדיק את העובדה שהגענו לפה כי רצינו לשנות ורצינו לעשות טוב. אני ממש נרגשת. תודה.
בנימין זאב בגין (תקווה חדשה)
אומרים שאני ותיק, אבל האמת היא שלא כל כך. אומנם הזדקנתי בוועדה הזאת – הגעתי אליה בגיל 72 ויצאתי ממנה בגיל 76, ועכשיו נוספו עוד כמה מספרים – זה בית ספר מעולה. החברים מייחסים לארבע השנים האלה בערך שנתיים לתואר ראשון במשפטים, יש גם שמפליגים עד כדי משפטאי. זה בית ספר מהמדרגה הראשונה, כשם שמניסיוני, ועדת החוץ והביטחון של הכנסת היא בית הספר הטוב ביותר שאפשר לחשוב עליו לביטחון לאומי. אבל מתאים לנו, למרות מה שאומרים האחרים, שאתה כאן בגלל שיושב-ראש סיעתי או מפלגתי החדשה, חברי גדעון סער, שר המשפטים, מתכוון למה שהוא אמר וכבר מוכיח את זה בהחלטותיו הראשונות – לא להרוס, לשנות, והוא רוצה לערוך כמה רפורמות. מי יותר טוב לנו לסייע בהבאת רפורמות לסיומן מאשר רב רפורמי? יכולות להיות כל מיני פרשנויות, אבל ככה צריך לעבוד ולהתקדם. תודה.
היו"ר גלעד קריב
תודה. תודה.
יום טוב חי כלפון (ימינה)
אני אצטרף לברכות. קודם כל, אדוני היושב-ראש הנבחר, יצא לנו להכיר קצת בקמפיין דווקא משני צדי המתרס.
היו"ר גלעד קריב
מי האמין בפאנלים לקראת הבחירות שאנחנו נשב בקואליציה ביחד?
יום טוב חי כלפון (ימינה)
נכון מאוד. באותה קואליציה, באותה ועדה. אבל אני מאוד שמח על ההיכרות הזאת עם היושב-ראש הנבחר. אני כמובן מצטרף לברכות. הייתי מקודם מחליף במסדרת, הייתה אווירה קצת אחרת. אני חייב לציין שזה מאוד מעודד, כפי שנאמר מקודם, שפה מרגישים יותר ענייניות. בעיניי זו ועדה – אני ביקשתי להיות חבר בוועדה הזאת – חשובה מאוד. לדעתי זו הוועדה היחידה שמתעסקת באופי המכונן של המשכן הזה, של האסיפה המכוננת, הכנסת, ובעיני זו ועדה מאוד מאוד חשובה. אני מקווה, כפי שנאמר על ידי חבר הכנסת בגין, שנוכל לקדם פה דברים לטובת מערכת המשפט, לטובת שיפורה ותיקונה בכיוון חיובי, בענייניות ובשיתוף פעולה, אני מקווה. בהצלחה ליושב-הראש ולכולנו.
היו"ר גלעד קריב
חבריי וחברותיי, תודה. אנחנו כבר מחר ב-11:00 בבוקר מתחילים לעבוד על החוקים.
בנימין זאב בגין (תקווה חדשה)
אני לא בירכתי אף אחד ב-02:30 לפנות בוקר, זה לא קרה לי.
היו"ר גלעד קריב
אנחנו כבר מחר ניפגש. תודה לכולם ולכולן. תודה חברים וחברות. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 02:40.

קוד המקור של הנתונים