ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 09/06/2021

צו להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה) (הארכת תקופת הזכאות למענק סיוע לעצמאי ולשכיר בעל שליטה בחברת מעטים) (הוראת שעה מס' 3), התשפ"א-2021, צו התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה) (הארכת תקופת הזכאות למענק סיוע לעסקים בעד השתתפות בהוצאות קבועות) (מס' 3), התשפ"א-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



11
ועדת הכספים הזמנית
09/06/2021


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 33
מישיבת ועדת הכספים הזמנית
יום רביעי, כ"ט בסיון התשפ"א (09 ביוני 2021), שעה 10:32
סדר היום
1. הצעת צו להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה) (הארכת תקופת הזכאות למענק סיוע לעצמאי ולשכיר בעל שליטה בחברת מעטים) (הוראת שעה מס' 3), התשפ"א–2021
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
מיכל וולדיגר
אופיר כץ
יוראי להב הרצנו
חוה אתי עטייה
יצחק פינדרוס
גלעד קריב
חברי הכנסת
נירה שפק
מוזמנים
מירי סביון - משנה למנהל רשות המסים, משרד האוצר

אמיר דהן - מנהל מחלקת פיצויים, רשות המסים, משרד האוצר

ישי פלרמן - עוזר ראשי משפטית, רשות המסים, משרד האוצר

תמיר כהן - ראש המטה הכלכלי של שר האוצר, משרד האוצר

נתנאל אשרי - רכז מינהל ומיסוי באגף תקציבים, משרד האוצר

אלעד סלומיאנסקי - מתמחה, משרד המשפטים

נתנאל היימן - ראש אגף כלכלה, התאחדות התעשיינים בישראל

פיטר סמיט - נציג, המשמר החברתי
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
שלומית ארליך
אייל לב-ארי
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אסתר מימון
הצעת צו להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה) (הארכת תקופת הזכאות למענק סיוע לעצמאי ולשכיר בעל שליטה בחברת מעטים) (הוראת שעה מס' 3), התשפ"א2021
היו"ר משה גפני
אנחנו עוברים לצו להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה. מי מסביר את הצו?
ישי פלרמן
יש פה שני צווים, בדומה למה שעשינו פה כבר מספר פעמים. אנחנו מבקשים להאריך את תקופת הזכאות של שני המענקים של הקורונה. אני אזכיר, נקבע שאת הצו נצטרך להאריך בכל חודשיים, לבחון את המצב העובדתי בשטח ולהחליט אם להאריך את התקופות. השר מציע להאריך את התקופות של שני המענקים גם לחודשי מאי-יוני.
היו"ר משה גפני
מה זה שני המענקים?
ישי פלרמן
יש מענק הוצאות קבועות והמענק הסוציאלי. אלה שני הצווים שמבקשים להאריך.
ישי פלרמן
צו להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה) (הארכת תקופת הזכאות למענק סיוע לעצמאי ולשכיר בעל שליטה בחברת מעטים) (הוראת שעה מס' 3), התשפ"א–2021



בתוקף סמכותי לפי ההגדרה "תקופת הזכאות" בסעיף 18כד לחוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום פערים חברתיים (מענק עבודה), התשס"ח-2007 (להלן - החוק), כנוסחו בסעיף 6 לחוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), התש"ף-2020 (להלן – חוק התכנית לסיוע כלכלי), ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מצווה לאמור:





קביעת תקופת זכאות לגבי מענק סיוע לעצמאי ולשכיר בעל שליטה בחברת מעטים
1.
מענק לפי פרק ג'3 לחוק כנוסחו בסעיף 6 לחוק התכנית לסיוע כלכלי יינתן לגבי התקופה שמיום י"ט באייר התשפ"א (1 במאי 2021) עד יום כ' בתמוז התשפ"א (30 ביוני 2021) כאמור בפסקה (7) להגדרה "תקופת הזכאות" שבסעיף 18כד לחוק.
היו"ר משה גפני
תסביר.
ישי פלרמן
זה מענק סוציאלי, ואפשר יהיה לקבל את המענק הסוציאלי גם בגין ירידה של מחזור העסקאות בחודשים מאי-יוני.
היו"ר משה גפני
שאלות.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
שמעתי בשיחות סלוניות כאלה ואחרות שעצמאים מעבירים את ההכנסות שלהם לתקופה אחרת כדי להקטין את המחזור שלהם, שזה כואב. אני נמצאת פה כרגע מהצד השני. יש לנו קופה וצריך לחלק אותה גם לבריאות הנפש לדוגמה, אי-אפשר הכול לחלק למקומות האלה. איך אנחנו מונעים – מצד אחד אני מבינה – שעצמאים שנפגעו, יש גם כאלה שנפגעו - - - אני לא אוהבת את ההנחה שאנחנו תמיד מחוקקים חוקים בהנחה שכולם רמאים, אלא אם כן יוכיחו אחרת. לא, כולם בסדר. אבל יש גם תופעות יותר שליליות. איך אנחנו מגנים על זה שאנשים לא ידחו את ההכנסות שלהם ובכך יקבלו את המענק, ויקבלו אותו חודשיים, או שלושה, או ארבעה, או חצי שנה אחר כך. האם יש לזה פתרון, איזה הגבלה כלשהי?
היו"ר משה גפני
תשובה.
מירי סביון
התשובה לא קשורה לחקיקה או לתקנות. בעבודה של רשות המיסים - - -
היו"ר משה גפני
הם צריכים לעקוב אחרי זה.
מירי סביון
- - - מקיימים פעולות של אכיפה ובקרה, ומשתדלים עד כמה שניתן להפחית את - - -
היו"ר משה גפני
תודה. תודה רבה.

מי בעד אישור הצו, ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

הצו אושר.
היו"ר משה גפני
הצו אושר. הצו השני, בבקשה.
ישי פלרמן
צו התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה) (הארכת תקופת הזכאות למענק סיוע לעסקים בעד השתתפות בהוצאות קבועות) (מס' 3), התשפ"א–2021


בתוקף סמכותי לפי ההגדרה "תקופת הזכאות" בסעיף 7 לחוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה), התש"ף-2020 (להלן - החוק), ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מצווה לאמור:





קביעת תקופת הזכאות לגבי מענק סיוע בעד השתתפות בהוצאות קבועות
1.
מענק לפי פרק ו' לחוק יינתן לגבי התקופה שמיום י"ט באייר התשפ"א (1 במאי 2021) עד יום כ' בתמוז התשפ"א (30 ביוני 2021) כאמור בפסקה (7) להגדרה "תקופת הזכאות" בסעיף 7 לחוק.
היו"ר משה גפני
תסביר.
ישי פלרמן
זה אותו דבר. הארכה של תקופת הזכאות לעניין המענק השני, לעניין מענק הוצאות קבועות, גם התקופה לירידות מחזורים שהתרחשו במאי-יוני.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. שאלות.
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה נוצל במענקים? יש לנו ניצול שאנחנו יודעים?
מירי סביון
אתם רוצים נתונים על המענקים?
קריאות
כן.
מירי סביון
טוב.
גלעד קריב (העבודה)
במקרה הכינותי מראש.
היו"ר משה גפני
האמת היא שאנחנו לא רוצים, בגלל שאתם אומרים שתביאו ואתם לא מביאים.
ינון אזולאי (ש"ס)
האמת, הפעם את הפתעת אותנו.
היו"ר משה גפני
אנחנו כבר התכוונו להגיד: "למה את לא מביאה?".
מירי סביון
אז תגידו.
גלעד קריב (העבודה)
אדוני היושב-ראש, בהזדמנות הזאת, מכיוון שמדברים על מאי-יוני, משרד האוצר התחייב להביא לנו תוכנית לפתרון לחודשים יולי-אוגוסט-ספטמבר לכמה ענפים, למשל למורות תל"ן. היה פה דיון, התחייבו, אין שום פתרון. אולי בהזדמנות חגיגית זו, שמאשרים את מאי ויוני, מבין מה אתם מתכננים.
היו"ר משה גפני
מאה אחוז. יש לך קצת בעיה, לא בגלל שאתה בטוח שהמשיח הגיע. זאת אומרת, אחרי שמירי אמרה שיש לה נתונים, אתה בא עכשיו להכניס הכול בחבילה. אפשר להביא גם את מתווה התיירות שהם צריכים להביא.
גלעד קריב (העבודה)
אני פשוט מפחד מה יקרה שלא תהיה פה היושב-ראש, על הרצף של העיסוק בנושאים.
היו"ר משה גפני
אם מישהו חושב שהוא הולך לחופש, הוא פשוט טועה. מירי, בבקשה.
מירי סביון
עד נכון לאתמול בבוקר שילמנו יותר מ-36 מיליארד שקלים סך כל המענקים.
היו"ר משה גפני
36 מיליארד?
מירי סביון
יותר מ-36 מיליארד שקלים בכל המענקים, גם הסוציאלי, גם הוצאות קבועות, גם מענקים לעסק קטן, ויותר מ-4.5 מיליון תשלומים. זאת אומרת, צריך להביא בחשבון גם מבחינת המערכות שלנו שמשנות בצורה אוטומטית. הדברים שנאמרו על המערכות, צריך להבין שמדובר פה באופרציה עצומה מבחינת כמות התשלומים ששולמו, ויש עסקים שקיבלו כמובן מספר מענקים, גם סוציאלי, גם הוצאות קבועות וגם לאורך מספר תקופות.

אם נרד לפירוטים, אז במענק הסוציאלי שולמו למעלה מ-2.3 מיליון מענקים, בסכום כולל של קרוב ל-18.5 מיליארד שקלים, מעט מתחת לזה. מענק הוצאות קבועות - - -
היו"ר משה גפני
את מדברת על כל התקופה.
מירי סביון
על כל התקופה. זה סך הכול עד עכשיו מהמענקים של מרץ-אפריל. מענק הוצאות קבועות לעסקים קטנים עד 300,000 קלף שקל, זה המענקים הקטנים בסכומים הקבועים, שולמו יותר מ-1.5 מיליון תשלומים, והסכום ששולם הוא יותר מ-4.5 מיליארד שקלים. מענק הוצאות קבועות לעסקים היותר גדולים, מעל 300,000 אלף שקלים, שולמו יותר מ-380,000 מענקים, בסכום כולל של בערך 11.7 מיליארד.
ינון אזולאי (ש"ס)
שולמו מתוך כמה בקשות באחוזים?
מירי סביון
אני מציעה שאני אעבור על הנתונים ואחרי כן אני אשתדל לענות על פירוטים נוספים, ככול שיש לנו.

מענק הפגיעה הנמשכת זה המענק החד-פעמי שעשינו בסוף השנה למי שנפגע לאורך תקופות ארוכות. שולמו יותר מ-200,000 בקשות, בסכום כולל של 1.390 מיליארד. זה הסך הכול. ואני אומרת שוב, בטוטל אנחנו מדברים פה על יותר מ-36 מיליארד שקלים רק בחלק הזה של המענקים.
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה הוקצה למענקים?
מירי סביון
אני אומרת שוב, צריך לזכור שהמענקים עדיין משולמים. אנחנו עדיין משלמים גם את המענקים של מרץ-אפריל, יש גם רכיב של מאי-יוני שישולמו. המענקים עדיין משולמים.
ינון אזולאי (ש"ס)
היה 45 מיליארד מענקים.
היו"ר משה גפני
מה 45 מיליארד?
מירי סביון
התקציב המקורי. צריך לזכור שגם לגבי תקופות קודמות יש מענקים שעדיין פתוחים להגשה, בוודאי מרץ-אפריל, יש גם תקופות קודמות שעדיין מתנהלים בירורים מסוימים. זאת אומרת, כל הזמן עוד ממשיכים לצאת סכומים מאוד משמעותיים.
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה אחוזים מאלה שביקשו - - -
היו"ר משה גפני
כמה אחוזים מהבקשות?
אמיר דהן
בהוצאות הקבועות – 97.5% מהבקשות הסתיים בהן הטיפול.
ינון אזולאי (ש"ס)
היו כאלה שביקשו מהם בחזרה כסף, נכון? יש לכם נתון מכמה ביקשו?
אמיר דהן
הרבה מהם זה מקרים כמו שהציגה חברת הכנסת.
ינון אזולאי (ש"ס)
אמרנו שמי שבא לרמות, אין לנו בעיה לאכוף. היו כאלה שהעלנו פה, שבדין ודברים מגיע להם או לא מגיע להם, ופתאום לקחתם בחזרה.
היו"ר משה גפני
מדובר במקרים רבים? על איזה סדרי גודל מדובר שביקשתם חזרה? ינון, מדובר על תופעה?
נירה שפק (יש עתיד)
כמה זה באחוזים? 5? 10? 40?
מירי סביון
מה שביקשנו עד עכשיו זה אחוזים בודדים בחלק של ההוצאות הקבועות.
היו"ר משה גפני
תודה. רבותיי, מי בעד אישור הצו, ירים את ידו. מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

הצו אושר
היו"ר משה גפני
הצו אושר. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:44.

הישיבה חודשה בשעה 10:44.
היו"ר משה גפני
אני מחדש את הישיבה. טיפלתי בנושא של מירון למעלה מ-15 שנה, באמת, ברצינות ובלי חוכמות בעניין הזה. היה כאן דיון. טיפלתי בזה עוד בהיותי יושב-ראש ועדת הפנים והייתי בוועדת הביקורת, אבל טיפלתי בזה פה. וכולם ידעו. כולם. לא היה ספק בעניין הזה שמירון לא בנוי להכיל כל כך הרבה משתתפים, זה היה ברור לגמרי. היו ניסים כל הזמן.

אני ביקשתי ואושרה ועדת חקירה פרלמנטרית. ביקשתי את זה לבד. אחרי זה הלכו לבחירות וזה לא יצא לפועל. לא משנה כל הדברים האלה. לא ראיתי סיוע מאף אחד בשלטון, ועברנו כמה ראשי ממשלות. לא ראיתי סיוע בעניין הזה.

עכשיו גם כן אמרתי שאני רוצה ועדת חקירה ממלכתית, אמרתי שצריך לפצות, דיברנו על זה כאן. כל חברי הוועדה היו בדעה שצריך לפצות. 45 הרוגים עם כל מה שנלווה לעניין הזה, ביניהם כאלה במצב כלכלי בלתי מתקבל על הדעת.

הוגשה הצעת חוק, שגם אני חתום עליה, וביקשנו שהיא תשוחרר מחובת הנחה. פניתי לראש הממשלה ופניתי לקארין אלהרר, גם בכתב וגם בעל פה, ואמרתי לה: תניעי בבקשה את החוק הזה, הוא לא יחוקק בסוף. הוא יבוא לקריאה טרומית, ואז יתחילו לדון, ואז יביאו את הביטוח הלאומי. ואני מסכים לגמרי, הביטוח הלאומי צריך להיכנס לעניין, אותו דבר כמו שהיה באסון ורסאי. הייתי שם בעניין, אני יודע את זה. משום מה היא לא מביאה את זה לדיון לשחרור מחובת הנחה. פתאום אני רואה בהסכם קואליציוני בין ימינה לבין יש עתיד – אני רואה שמקימים ועדת חקירה ממלכתית במירון.
גלעד קריב (העבודה)
לזה אתה לא מתנגד.
היו"ר משה גפני
לא מתנגד. אבל אם אכן מירון היא כל כך חשובה בעיניך, שאתה שם את זה אפילו בהסכם קואליציוני – אנחנו עשינו הרבה הסכמים קואליציוניים, מה שלא היה חשוב, לא שמנו, היינו מדברים - - -
גלעד קריב (העבודה)
ועדת חקירה זה יותר טוב.
היו"ר משה גפני
אין בעיה, אבל אתה צריך לעבור - - -
חוה אתי עטייה (הליכוד)
תקרא את החוק שהם הגישו.
היו"ר משה גפני
אתה צריך לבוא לנושא הזה בידיים נקיות. והידיים הנקיות לפני ועדת חקירה, שהיא באמת תהליך ארוך יותר – קודם כול לדבר עם המשפחות.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
ומה עם הפיצויים?
גלעד קריב (העבודה)
נטפל גם בפיצויים וגם בוועדת החקירה.
היו"ר משה גפני
אתה עוד לא מטפל. ביקשתי את הדבר הפשוט ביותר.
נירה שפק (יש עתיד)
אני מזכירה לך שעבר חודש כשיש כאן ממשלה וזה לא טופל. את מדברת על לתת כסף?
חוה אתי עטייה (הליכוד)
אין יושב-ראש ועדה - - -
היו"ר משה גפני
אני לא מדבר על זה, אני מדבר על שחרור מחובת הנחה.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
גפני, המשפחות רוצים גם את הכסף, עדיין לא שילמו להם.
גלעד קריב (העבודה)
זה יטופל.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
אין יושב-ראש ועדת עבודה.
היו"ר משה גפני
לא שחררו את זה מחובת הנחה, ולכן רציתי שהרוויזיה הזאת תהיה מנוף, כדי שאני אוכל לבוא ולבקש שם.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
אולי תדבר על זה במליאה.
היו"ר משה גפני
ביטלו את הרוויזיה.
ינון אזולאי (ש"ס)
קיבלת במה יותר טובה.
אופיר כץ (הליכוד)
גם פה הבמה מאוד מכובדת.
ינון אזולאי (ש"ס)
קיבלת במה במגרש הביתי שלך.
מוסי רז (מרצ)
נעשה שינוי תקנון שבוועדת הכספים - - -
היו"ר משה גפני
שמה?
מוסי רז (מרצ)
שלוועדת הכספים מותר - - -
חוה אתי עטייה (הליכוד)
זה ייקח זמן.
היו"ר משה גפני
למדתי במשך כל השנים שהרבה פעמים יש לך איזה משהו מיידי שאתה צריך לעשות, ואחר כך זה פועל כבומרנג נגדך. לכן אני מדבר על ליבה של קארין אלהרר שהיא תביא את זה, שזה יניע את הגלגלים.
מוסי רז (מרצ)
בשבוע הבא תהיה ועדת כנסת.
היו"ר משה גפני
על כל פנים, המציאות הזאת של הבקשה בהסכם קואליציוני, לשים את הנושא של ועדת חקירה על מירון, זה לעג לרש. ועדת חקירה על מירון – ממשלה יכולה להתכנס, היא יכולה להתכנס בשבוע הבא, היא יכולה להביא ועדת חקירה על מירון, ובזה נגמר העניין.
מוסי רז (מרצ)
עכשיו הבנתי למה אתה נגד הממשלה.
היו"ר משה גפני
לא, אני בעד. דווקא זה הסעיף היחיד שאני בעד, לכל האחרים אני נגד.
מוסי רז (מרצ)
למה? אתה נגד הממשלה?
היו"ר משה גפני
נגד הממשלה זה בגלל סיבות אחרות.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא הבנתי. האם אתה יכול לחזור על תחילת הדברים שלך, כי לא הבנתי מה היה?
היו"ר משה גפני
אמרתי שבמציאות אני זה שטיפלתי בזה 15 שנה. היה פה דיון לגבי הנושא של מירון, לגבי הנושא של תשלום פיצויים. ביקשנו הצעת חוק, ביקשתי מקארין אלהרר בוועדה המסדרת, שהיא תביא את זה לשחרור מחובת הנחה, שזה יניע את הגלגלים. שמו את זה בהסכם קואליציוני, היה ברור לי שהבוקר זה יהיה בוועדה המסדרת, הרי זה חלק מהעניין.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה הונאה.
היו"ר משה גפני
כן. לא שמו את זה בוועדה המסדרת. לשים את זה בהסכם הקואליציוני? מי שמכיר את עבודת הכנסת יודע שחוק - - -
גלעד קריב (העבודה)
הרב גפני, זה לא בהסכם עם ימינה, זה כחול לבן.
היו"ר משה גפני
- - - חוק ועדת חקירה ממלכתית קובע שהממשלה רשאית להקים בנושא ציבורי גדול ועדת חקירה ממלכתית. כתוב בחוק. אפשר לכנס את הממשלה בשבוע הבא ולעשות את זה.
גלעד קריב (העבודה)
אפשר גם השבוע. למה בשבוע הבא? יש ממשלה בישראל?
היו"ר משה גפני
אני לא יודע.
גלעד קריב (העבודה)
אתה חלק מהממשלה.
היו"ר משה גפני
אני לא חלק מהממשלה.
גלעד קריב (העבודה)
תכנס את הממשלה ותקימו ועדת חקירה.
היו"ר משה גפני
אני לא חלק מהממשלה. לא חלק מהממשלה.
גלעד קריב (העבודה)
שהשר דרעי יקים ועדת חקירה ממלכתית.
היו"ר משה גפני
יש דברים ששמעתי בתקשורת, אני לא כל כך יודע, שאמרו שראש הממשלה מחליט לבד, בשביל זה עושים ממשלה אחרת. הממשלה האחרת, נראה מה היא עושה. נחכה לראות.
גלעד קריב (העבודה)
אל תדאג. נקים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:51.

קוד המקור של הנתונים