ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 31/05/2021

מצבו הקשה של ענף התיירות, הצעתה של חברת הכנסת קרן ברק

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



19
ועדת הכספים הזמנית
31/05/2021


מושב ראשון


פרוטוקול מס' 23
מישיבת ועדת הכספים הזמנית
יום שני, כ' בסיון התשפ"א (31 במאי 2021), שעה 12:00
סדר היום
מצבו הקשה של ענף התיירות, הצעתה של חברת הכנסת קרן ברק
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
קרן ברק
אופיר כץ
מיקי לוי
גלעד קריב
חברי הכנסת
ולדימיר בליאק
מוזמנים
אמיר הלוי - מנכ"ל משרד התיירות

קרן שפר - רפרנטית תקציבים, משרד התיירות

הגר יהב - מנכ"ל, נשיאות הארגונים העסקיים

יוסי פתאל - מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת

יעל דניאלי - מנכ"ל התאחדות בתי המלון

טלי לאופר - מנכ"ל התאחדות משרדי הנסיעות

יונתן שפירא - יושב-ראש עמותת מורשת דרך, עמותת מורי הדרך בתיירות נכנסת
משתתפים (באמצעים מקוונים)
נעם דן - רפרנטית תיירות, משרד האוצר

רועי כהן - עו"ד ונשיא להב, לה"ב- לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל
ייעוץ משפטי
שלומית ארליך
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
מאיר פרץ


מצבו הקשה של ענף התיירות, הצעתה של חברת הכנסת קרן ברק
היו"ר משה גפני
שלום לכולם, אני פותח את הדיון בנושא הבא: מצבו הקשה של ענף התיירות, הצעתה של חברת הכנסת קרן ברק. אני מבקש מחבר הכנסת אופיר כץ שניהל את הישיבה הראשונה בנושא לתת תמצית. אחר כך ניתן למציעה להציג.
אופיר כץ (הליכוד)
בישיבה שמענו בתוך עולם התיירות את כל הענפים הקשורים – בתי מלון, סוכנויות שונות – כל מה שקשור לעולם התיירות. הפגיעה שלהם ממשיכה גם אחרי יוני. הם הציגו לנו דעה מגובה בעובדות. אם לא ניתן להם טיפול ממוקד לענף התיירות לפי הענפים שבתוכו אז עולם התיירות פשוט עלול לקרוס. לאחר ששמענו את הנציגים ואת חברי הכנסת, נאמר על ידי נציגי המשרדים שהם מגבשים תוכנית שתיתן מענה לכל אחד מענפי התיירות. קבענו דיון המשך שזה מה שאנחנו עושים עכשיו כדי לראות את התוכנית שגובשה.
היו"ר משה גפני
מי היה אמור לגבש את זה?
אופיר כץ (הליכוד)
משרד התיירות ומשרד האוצר.
קרן ברק (הליכוד)
לא, אגף התקציבים באוצר.
היו"ר משה גפני
אז הם צריכים להביא מתווה.
אופיר כץ (הליכוד)
מתווה סיוע לענף התיירות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה, אני מודה לך. קרן ברק, בבקשה.
קרן ברק (הליכוד)
תודה לאופיר ותודה לך, היושב-ראש. אנחנו החלטנו, אתה שמת את זה על סדר היום ואופיר גיבש את ההחלטה החשובה בדיון הקודם שהיה לפני עשרה ימים, אמרנו שענף התיירות צריך לקבל טיפול שונה לחלוטין מאשר ענפים אחרים. מדובר בתעופה, מורי דרך, סוכני נסיעות, מלונאים. אין ספק שאין תיירות נכנסת, אנחנו לא מקבלים תיירות בכלל, וגם סוכני הנסיעות שצריכים לטפל בתיירות יוצאת זה מאות מצומצם. אז אין מטוסים, ואין חדרים בבתי מלון, ואין סוכני נסיעות. האירוע הזה צריך לקבל התייחסות שונה לגמרי מהאחרים בגלל שזה ענף שלם. למה זה היה דחוף, כבוד היושב-ראש? כי אמרנו שחלק מהעובדים החל"ת ממשיך להם אבל חלק לא יחזרו בכלל מהחל"ת, הענף שלהם הצטמצם והם יצטרכו לקבל התראה של 30 יום מראש שזה עכשיו. אנחנו צריכים לקבל החלטה מה קורה עם חלק מהענפים ומי אמור לקבל 30 יום מראש התראה שהוא בעצם משוחרר.
היו"ר משה גפני
קיבלתי אתמול מכתב ממשגיחי הכשרות. הם אומרים שכתוצאה מהקורונה הם יצאו לחל"ת ועתה, כשהמשק נפתח באופן מלא, הם היחידים שאינם נקראים לעבודה מכיוון שאין תיירות חוץ בארץ.
קרן ברק (הליכוד)
זה אותו דבר, גם הם חלק מענפי התיירות.
אופיר כץ (הליכוד)
כל מה שקשור לעולם התיירות הפסיד.
היו"ר משה גפני
זה שכתב לי את זה הוא גם חבר שלי. הוא ראה את הדיון שהתקיים בשבוע שעבר והתקשר אלי. הוא אמר שהם נמצאים בחל"ת, אין להם דרך לחזור והם עלולים להישאר בלי פרנסה. כל זה בגלל שאין תיירות חוץ.
קרן ברק (הליכוד)
אין תיירות חוץ וגם אין תיירות יוצאת עבור סוכני הנסיעות. גם ענפים שמתעסקים בתיירות יוצאת נשארים סגורים. אנחנו אומרים שצריכים לתפור עבורם חליפות מתאימות. ראינו את הפרסום של משרד האוצר לגבי המשך החל"ת, הרי הם מדברים על חל"ת גורף, אנחנו חושבים שבתיירות צריך משהו יותר ממוקד כי יש מקומות שצריכים להחזיר לעבודה. בתי מלון צריכים לקלוט עובדים ואם ימשיכו את החל"ת של העובדים אז בכלל יש בעיה של עובדים. בתוך שיקום התיירות צריכים לדייק את הדברים.

אמרנו שנקבע פה דיון תוך שבוע כדי שנקבע להם לוחות זמנים שיוכלו להצטמצם אליהם כדי שהם יבואו אלינו עם תוכנית כדי שנוכל לבחון אותה, לטייב אותה, ולדעת מי נשאר ומי הולך. זה באמת לא הסתייע בשבוע שעבר וזה הגיע היום. אני חייבת להגיד שזה מן הסתם האינטרס הגדול של משרד התיירות, השחקן המשמעותי פה זה האוצר והם אלו שאמורים לתת תשובות.
היו"ר משה גפני
אם אני מסכם, המשמעות היא שאנחנו רוצים שאנשים יחזרו לעבודה, אנחנו רוצים שהמשק יחזור לסדר יום רגיל. אתם מעלים נושא שלפיו בעולם התיירות אנחנו לא יכולים להגיד להם לחזור מכיוון שיש סקטורים בתוך התיירות שאנחנו לא נותנים להם לחזור כי אין תיירות חוץ. השאלה היא איפה עושים את ההבחנה ואיפה המתווה הזה שאומר: אנחנו רוצים שיחזרו ולכן אנחנו הולכים לפגוע בחל"ת כדי שאנשים יחזרו לעבודה ולא ינצלו את זה לצורך קבלת כסף סתם, אבל אנחנו רוצים לעזור לאלה - - - שזה בעיקר במשרד התיירות בנושא של תיירות חוץ או דברים שהם מהסוג הזה. יש כאלה שאנחנו רוצים שיחזרו ויש כאלה - - -. משרד התיירות או משרד האוצר היה צריך להגיד מה המתווה.
אופיר כץ (הליכוד)
מה גם שקרן פתחה עכשיו אתר תיירות חדש, את נחל האסי.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, זה של משה ארבל.
קרן ברק (הליכוד)
זה משה ארבל וקרן. מדובר בעתירה של ש"ס.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה של חבר הכנסת משה ארבל וחבר הכנסת גפני יכול להעיד על זה.
אופיר כץ (הליכוד)
הוא עתר בגלל שהוא - - -
היו"ר משה גפני
לגבי הנחל אני לא יודע.
אופיר כץ (הליכוד)
למה הוא עתר? כי הוא ראה את המאבק של קרן.
קרן ברק (הליכוד)
ינון, אפילו משה יגיד לך שזה מאבק גם שלי.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, זה לא מאבק משותף.
קרן ברק (הליכוד)
מה "לא משותף"? אני כל חודש שם נלחמת שם בשיניים במקום הזה.
ינון אזולאי (ש"ס)
קרן, איפה זה נחל האסי?
קרן ברק (הליכוד)
כל חודש אני נמצאת שם.
היו"ר משה גפני
אנחנו מסכמים שזה מאבק משותף של קרן ברק ושל משה ארבל.
קרן ברק (הליכוד)
אופיר, זו עתירה של כל ש"ס, בגלל זה הוא.
ינון אזולאי (ש"ס)
- - - מהפריפריה, לא נותנים לא להיכנס.
היו"ר משה גפני
אני מציע שנגדיר את זה כמאבק משותף של קרן ברק ושל משה ארבל.
ינון אזולאי (ש"ס)
גפני איך - - - של ועדת כספים.
היו"ר משה גפני
לא הייתי.
אופיר כץ (הליכוד)
איך נילחם באופוזיציה ביחד עם ככה הוא מתנהג?
ינון אזולאי (ש"ס)
יש דברים יותר חשובים.
קרן ברק (הליכוד)
הוא מראה לך שהם מעט מאוד זמן יהיו באופוזיציה.
היו"ר משה גפני
טוב, רבותיי - - -
אופיר כץ (הליכוד)
אני רוצה להוסיף עוד משהו בנושא, כדי שנבין את הפגיעה. ביקשתי ממשרדי הנסיעות לראות מי נפגע. נתנו לי שמות סניפים שיש בהם יותר עובדים שיותר ממחצית מהם נמצאים בפריפריה: אשקלון, באר שבע, בית שמש, טבריה, כפר ריינה, מג'דל כרום, מגדל העמק, מעלות, נהרייה, נוף הגליל, נצרת, עפולה, קריית שמונה, קריית גת, שפרעם. שם העובדים של משרדי הנסיעות עלולים להיפגע ולהישאר בלי כלום - - - הפגיעה העיקרית.
היו"ר משה גפני
מנכ"ל משרד התיירות, בבקשה.
אמיר הלוי
תודה, אדוני, אני חושב שהזדמנות טובה פה לראות איפה אנחנו עומדים. תודה לחברת הכנסת ברק ולחבר הכנסת אופיר כץ, עזרתם לנו מאוד. אני יכול להגיד ברמת המקרו שאנחנו התחלנו בשבוע שעבר את מתווה כניסת התיירים של תיירות קבוצתית. זה סימן טוב, מצב שני אנחנו רואים כמה תהליך ההבראה יהיה ארוך וקשה ומחייב אותנו לנקוט בצעדים על מנת להחזיק את התעשייה הזו. ביום חמישי שעבר נחתו פה 12 תיירים ראשונים, היינו אמורים להיות בחגיגה על 12 מיליון, ברור שהתהליך יהיה ארוך, כואב וקשה, ולכן עלה בדיון הקודם – אנחנו בשיח עם משרד האוצר, עם אגף תקציבים – כמובן שיש פה גם החלטות משקיות. אנחנו מנהלים מול האוצר שיח מקצועי. אנחנו בודקים את עוצמת הפגיעה בעיקר מכיוון התיירות הנכנסת, כפי שנאמר פה מפי חברי הכנסת.

יושבים פה נציגים של המלונות, לשכות התיירות, מורי הדרך וסוכני הנסיעות, כל אלו חוו פגיעה גדולה. אם אנחנו רוצים שלא יקרה מה שקרה עם הרבה בעלי תפקידים בכירים בתעשייה הזו, שכבר עברו לעבוד בקופות חולים ובהיי-טק, זה מה שאנחנו צריכים לתשתית. במסגרת הרצון לשמר את התשתית אז אנחנו התקדמנו למתווה. עלינו לבדוק באילו ערים הפגיעה כי כשיש פגיעה מתיירות נכנסת אז אילת כמעט ולא נפגעה, למרות שיש לה תיירות נכנסת בשיעורים - - -
היו"ר משה גפני
למה אילת לא נפגעה?
אמיר הלוי
כי הישראלים ממלאים אותה ואת ים המלח וגם את טבריה.
קרן ברק (הליכוד)
אבל שם יש בעיה של עובדים.
אמיר הלוי
ירושלים, צפת, כל הערים האלה שניזונו - - - פגיעה קשה.
קרן ברק (הליכוד)
בתל אביב אפילו.
אמיר הלוי
לכן אנחנו אומרים להתאחדות המלונות מול מארגני התיירות - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
זה משפיע גם על העיריות עצמן.
אמיר הלוי
ברור, זה משפיע על הרבה מאוד עסקים בעיר. ברגע שמארגני התיירות לא מביאים את האוטובוסים אז המלונות ריקים, מדריכי התיירים לא עובדים, מסעדות ריקות, מדובר בהרבה עסקים שנפגעים. אנחנו מסתובבים ברחבי הערים הנזכרות ורואים את הפגיעה המדוברת.
ינון אזולאי (ש"ס)
עכו גם נפגעה?
אמיר הלוי
עכו זו פגיעה אחרת, ברור שהיא נפגעה, עכו היא לא עיר לינה. מצד אחד מדובר בעיר שיש בה מעט מאוד מקומות לינה - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
יש בה הרבה תיירות - - -
אמיר הלוי
כמיליון תיירים שהיו באים לשם בכל שנה אינם, אז ברור שזו פגיעה מאוד קשה. עכו זה טיפול מיוחד שאנחנו עובדים עליו יחד עם החברה לפיתוח עכו, החברה שלנו ששם. אני חושב שנכון יהיה לשמוע מאגף התקציבים סביב זה מה הם מציעים, כי הם מסנכרנים את זה מול הפתרונות המשקיים.
היו"ר משה גפני
מיד נשמע אותם. למשרד התיירות יש עמדה?
אמיר הלוי
ברור.
היו"ר משה גפני
מה היא?
אמיר הלוי
ברור שצריך פה מתווה לכל אחד - - -
היו"ר משה גפני
מה המתווה?
אמיר הלוי
המתווה הוא של סיוע כספי משמעותי כדי להחזיק את המלונות הסגורים וכל המלונות הנפגעים, כדי להחזיק את התשתיות - - -
היו"ר משה גפני
איפה עיקר המלונות הסגורים?
אמיר הלוי
בערים שציינתי. שוב, זה לא אילת או ים המלח, זה בכל שאר הערים כולל תל אביב. גם בתל אביב הרבה מאוד - - -
קריאה
וירושלים, כמובן.
אמיר הלוי
כולל ירושלים בוודאי, ירושלים זו עיר שנשענת על תיירות נכנסת. ירושלים היא יותר צליינית-יהודית, תל אביב היא גם עסקית. כמובן, כל הערים שציינתי קודם. צריך פה מול התאחדות בתי המלון, בהמשך לנוהל הקודם שאנחנו בעיצומו.
היו"ר משה גפני
אתם דורשים סיוע למלונות הללו.
אמיר הלוי
ברור, אגף התקציבים יודע מזה. דבר נוסף זה מארגני התיירות שאנחנו הצלחנו עד היום, באמצעים של המשרד ובעזרת אג"ת והקרן לשיווק, וכמובן עוד פעולות שעשינו מול מורי הדרך ועוד – סיורים, אוטובוסים, סיוע עקיף – אני חושב שצריך פה, היות ויש פה עניין שזה צריך להיות מתואם עם הפתרונות המשקיים אז אגף התקציבים צריך להוביל.
אופיר כץ (הליכוד)
יש לי שאלה, ברשות היושב-ראש, אנחנו מבינים שצריך פה סיוע כספי, מה שדיברנו בדיון הקודם זה על תוכנית. השאלה היא, לפני שנעבור לאגף תקציבים, האם העברתם להם תוכנית שאומרת שהסקטור הזה צריך כך וכך כסף וכולי, האם יש תוכנית מסודרת לפי צרכיו של כל סקטור ואז נשמע את האוצר אם הוא יכול או לא, האם הועברה תוכנית?
אמיר הלוי
אנחנו מנהלים מולם שיח שכולל מספרים ותוכניות. זה צריך להיות יחד איתם. כשהיה מתווה של 300 מיליון שקלים למלונות – אנחנו כרגע בפעימה השנייה שלו – אז זה נעשה הכול איתם. צריך לבדוק עוצמת פגיעה מול רשות המסים, זה תהליך שאנחנו עושים יחד איתם. אנחנו יודעים להגיד מה צריך אבל כשנסכם איתם את המספרים אתם - - -
היו"ר משה גפני
כמה זמן מתנהל השיח שלכם עם אגף התקציבים?
אמיר הלוי
בשבועות האחרונים, הפגישה שהייתה בשבוע שעבר עזרה לנו להאיץ ולכן אנחנו - - -
היו"ר משה גפני
אז אני שואל כמה זמן זה.
אמיר הלוי
הייתה פגישה עם שר האוצר ביום ראשון שעבר.
היו"ר משה גפני
כמה זמן מתנהל השיח הזה.
אמיר הלוי
כמה שבועות.
היו"ר משה גפני
ינון, בבקשה.
ינון אזולאי (ש"ס)
הנעלם הכי גדול שמקשה על כל מתווה שיהיה הוא שאנחנו לא יודעים מתי השמיים ייפתחו. אם היינו יודעים מתי השמיים ייפתחו אז אנחנו יודעים - - -
קרן ברק (הליכוד)
לא נפתחו, תדבר אפילו עם עובדי התעופה והם יגידו לך שהם לא עובדים.
ינון אזולאי (ש"ס)
כרגע אני אומר, מספרים, כאילו שזה לא נפתח. אנחנו מתסכלים על המלונות, על מורי הדרך. המלונות סגורים עדיין ואין להם מתווה, יש להם אנשים שעדיין באבטלה. גם באבטלה שתהיה, במה ששר האוצר רוצה להביא, אין פה באמת משהו שהוא יביא להם, זו לא בשורה, הבשורה היא כלום. קח את מורי הדרך, מה קורה איתם? חלקם בכלל בחשבונית. בשבילם זה לא אומר כלום, הם כבר לא יכולים להגיש. גם בחשבונית שהם כבר מגישים 50% - - - הם לא יכולים לפרנס משפחה, אפילו זוג לא יכול להתפרנס משם. צריכה להיות חלופה שתיתן לכל אחד את המענה שלו. זה יכול להיות גם הסעות, יש הסעות מיוחדות רק לתיירים שמגיעים, שרק הם יודעים את השפה שלהם. אם אנחנו לא נגיע - - -, אבל כל זה קורה, חבל שנציג משרד הבריאות לא נמצא שיגיד לנו צפי שאנחנו יכולים לפתוח. כל האנשים האלה, אני לא חושב שיש איזה משהו שאתה אומר: שמע - - -. אבל חייבים קודם כל להמשיך את האבטלה עם האנשים האלה, אנחנו נגד לתת אבטלה לכולם, זה לא נכון ולא ראוי, יש מספיק מקומות עבודה ושיצאו לעבוד, אבל יש מקומות שחייבים לתת. לגבי מורי דרך, אין עניין לתת להם עכשיו את האבטלה, צריך לחשוב מעבר לפיצוי, אין להם את ההוצאות הקבועות שיש בכל מקום אחר אבל הם צריכים להביא לבית אוכל, את הארנונה חייבים להמשיך עם בתי המלון. מעל 400 מיליון שלא נתנו להם אנחנו צריכים לתת - - -
היו"ר משה גפני
זה שייך לדיון הבא, ינון, תודה. מיקי לוי, בבקשה.
מיקי לוי (יש עתיד)
הדיון הוא לא מול מנכ"ל משרד התיירות, הוא יכול לבוא בידיים נקיות ולהכניס את הבעיות לתוך משבצות האקסל. מורי דרך בנפרד, סוכנויות נסיעות בנפרד, בתי מלון בנפרד. הוא יכול לבוא ולמקד לנו היכן הבעיה בכל מקום, למרכז אותה. אם אנחנו נלך על חבילה – אף אחד לא יקבל כלום. צריך לעשות תוכנית כוללת והשחקן המרכזי הוא אגף התקציבים. אם אגף התקציבים יקבל הוראה משר האוצר – ואני חייב להגיד ששר האוצר היה פה כמה פעמים ובא בידיים נקיות ובדיון הבא נדבר על 400 המיליונים – אם לא נפרוט את זה לפרוטות, הוא יכול להכין אחלה תוכנית, בסך הכול הכללי יושבים כאן נציגי הענפים שנפגעו. בתי המלון בנפרד, סוכנויות הנסיעות בנפרד, מורי דרך בנפרד, תיירות פנים בנפרד, תיירות חוץ בנפרד. אם יש את התוכנית הזאת למשרד התיירות אז השחקן המרכזי שצריך לבוא תוך שבוע ימים, שבוע, אין יותר, נמאס לנו. לבוא ולהגיד אם יש כסף או אין כסף אם אין כסף אז נדע מה לעשות. הוועדה הזו מקצוענית בלדעת אלו צעדים יש לנקוט מול האוצר. ברור לחלוטין שיש כאן ענף שלם שלא הצליח לצאת מהבוץ יחסית לאחרים.
היו"ר משה גפני
אמרנו לו לא לצאת, אמרנו. אגף התקציבים, בבקשה.
נעם דן
שלום, נעם דן ממשרד האוצר. אני מתנצלת שאני בזום, אנחנו במהלך יום עיון של המשרד.
ינון אזולאי (ש"ס)
יום פינוק.
אופיר כץ (הליכוד)
לא, לא, די.
ינון אזולאי (ש"ס)
- - - התיירות זה בסדר.
נעם דן
אני רוצה להגיד לגבי מה שנאמר, מה שגם המנכ"ל אמר, אנחנו בדיוק עובדים עכשיו על מודל הסיוע ומקווים שבימים הקרובים נוכל לעדכן אתכם. בימים האחרונים נפגשנו מספר פעמים גם עם התאחדות המלונות, גם עם - - - עם עוד ענפים, כמובן שאנחנו בשיח עם רשות המסים כדי לאמוד את היקף הסיוע, ועם משרד התיירות כדי לראות איך להעביר את הסיוע. יש עוד מספר פרטים לסגור ואני מקווה שבזמן הקרוב נוכל לעדכן אתכם.
היו"ר משה גפני
מה התקדמתם בינתיים?
נעם דן
יש התקדמות משמעותית מול המלונות. מדברים על פעימה רביעית במסגרת נוהל המלונאים. אנחנו ממשיכים לגבש את הפרטים.
היו"ר משה גפני
מתי הנושא הזה ייסגר?
נעם דן
בימים הקרובים.
היו"ר משה גפני
"ימים קרובים" זה יכול להיות או יומיים או שנתיים, למה את מתכוונת?
ינון אזולאי (ש"ס)
שנה.
נעם דן
לא שנתיים, שבוע או שבועיים. אנחנו מסתכלים על נתונים - - -
היו"ר משה גפני
את יודעת שבינתיים האנשים יתמוטטו כלכלית, המצב לא טוב.
נעם דן
אדוני היושב-ראש, מתווה הסיוע הנוכחי מסתיים בסוף יוני. אני מקווה שניתן תשובה לפני.
טלי לאופר
אבל העסקים צריכים לדעת מה לעשות קודם.
היו"ר משה גפני
רגע, לא להתפרץ בבקשה.
טלי לאופר
סליחה.
היו"ר משה גפני
נעם, את מבינה שככל שנוקפים הימים המצב חמור. יש אנשים שאין להם פתרון. אנחנו אומרים לאנשים לא לבוא לעבודה בגלל הקורונה.
קרן ברק (הליכוד)
ואנחנו רוצים שהעסקים הללו יישארו חיים.
היו"ר משה גפני
בדיוק.
קרן ברק (הליכוד)
אתה יכול להגיד שאתה רוצה להמית אותם, אבל אז אתה צריך לפתוח אותם מחדש. אנחנו רוצים שהם יישארו חיים עד יום סיום הקורונה, זה האירוע.
היו"ר משה גפני
מתי את מעריכה שנוכל לקבל תשובה.
נעם דן
אני מקווה שבשבוע הבא.
קרן ברק (הליכוד)
אבל היא אמרה את זה לפני עשרה ימים.
ינון אזולאי (ש"ס)
לכמה חודשים התוכנית שאתם מציעים?
נעם דן
לדעתי גם אתה דיברת על מתווה של פתיחת השמיים וכמה שזה באמת מורכב להעריף את - - - הסיוע. באמת השמים נפתחו ויש אי-ודאות בהיבט הזה של מה יהיה עוד חודשיים - - - השמיים ייפתחו לגמרי.
ינון אזולאי (ש"ס)
- - - שהשמיים נפתחים זה הזמן - - -
נעם דן
זה באמת מודל מאוד מורכב ואנחנו מנסים להגיע - - - אידיאלי - - - המגבלות.
היו"ר משה גפני
רק נשמע בקצרה את האורחים. יוסי פתאל, בבקשה. בקצרה, עיקר הדיון יהיה כנראה בשבוע הבא.
יוסי פתאל
ה - - - החשובים, כיוון שאנחנו לא מצליחים לגעת במספרים ואנחנו חיים חודש לפני סיום התמיכה בלי לדעת מה העתיד. תיירות נכנסת זה סגמנט שזה עיקר של הממשלה. 15% ממקומות העבודה זה תיירות נכנסת.
היו"ר משה גפני
נעם דן, בשבוע הבא אני ארצה תשובות. אני רוצה שתקשיבי לאנשים שמדברים עכשיו כי בשבוע הבא ארצה תשובות. אגב, אני רוצה לדעת תשובות גם לגבי משגיחי הכשרות אחרת אני, הוא חבר שלי, הוא יהרוג אותי לגמרי ובצדק.
קרן ברק (הליכוד)
זה אותו דבר.
היו"ר משה גפני
זה אותו דבר אבל אני רוצה תשובות. הנה, מר פתאל מדבר עכשיו ואני רוצה שתקשיבי לו, בסדר נעם?
יוסי פתאל
אדוני כבר קבע את העיקרון שככל שמגבילים אותנו כך צריך לתמוך בנו. זה צריך לבוא לידי ביטוי מספרי. התמיכה הייתה במסגרות העסקיות על פי נוסחה מסוימת בחוק הקורונה. כל עוד אנחנו מוגבלים וככל שאנחנו מוגבלים כך צריכה להיות התמיכה, באותה הפרופורציה ובאותם המספרים. כך אותו דבר לגבי החל"ת. אי- אפשר להחזיר עובד אז צריך לשלם כדי להחזיק אותו. מדובר ב - - -. ענף התיירות הנכנסת מכניס למדינה יותר מכל הייטקיסט. זה ענף הייצוא השישי בגודלו, כמעט כמו הייצוא הביטחוני של מדינת ישראל. אנחנו לא מקבלים את היחס המתאים, לפחות שהתמיכה במסגרות התקציביות תישאר באותה רמה כפי שאדוני אמר, ונוכל לא לאבד את העובדים שאם הם ילכו לא נוכל להחזיר אותם אחר כך, תודה.
היו"ר משה גפני
אנחנו איתכם, אנחנו חושבים שהטענה צודקת וזה נכון. אגב, גם נעם דן ממשרד האוצר לא מפקחת על זה, כולם - - -
יוסי פתאל
אף אחד לא אמר כמה, אדוני.
היו"ר משה גפני
בדיוק. אתה יודע, הבעיה היא בפרטים הקטנים. אני מבקש בשבוע הבא תשובה, שאנשים ידעו איפה הם עומדים בעולם ושגם אנחנו נדע.
מיקי לוי (יש עתיד)
אדוני, אפשר לקבל תוכניות כתובות מהאוצר עם מספרים. אני רוצה לעשות שיעורי בית, אני לא יודע לעבוד אחרת.
מיקי לוי (יש עתיד)
בדיוק.
היו"ר משה גפני
נעם, את הנציגה הבכירה של האוצר כאן. אני מבקש לקבל בכתב תשובה עד השבוע הבא – מה הולך להיות עם המתווה של התיירות. טלי לאופר, בבקשה.
טלי לאופר
תודה ליושב-ראש הוועדה ולחברי הכנסת אופיר כץ וקרן ברק. הכול נאמר כבר בפעם הקודמת, אני רק מחדדת בשני משפטים: אשליית השמיים הפתוחים שכולם מדברים עליה, אדוני, יש כרגע תשע מדינות שמשרד הבריאות אוסר לנסוע אליהן ועוד עשר מדינות שהן באזהרה חמורה, ועוד 20 מדינות שהן סתם באזהרה. זו מדיניות שמיים פתוחים? נוסיף לזה את החובה על כל מי שנכנס לארץ לשלם עבור בדיקות, ביציאה יש לשלם עבור בדיקות, אנטישמיות גואה בחו"ל וכולי. כך נראית מדיניות שמיים פתוחים? לאן אפשר לנסוע, לשלושה יעדים שיש לגביהם אזהרה חמורה? אין שמיים פתוחים והחנות של סוכני הנסיעות לחו"ל סגורה בהוראת המדינה בדיוק כמו כל עסק אחר. העובדים שלנו משוועים לחזור לעבודה.
קרן ברק (הליכוד)
מדובר בעסקים קטנים.
טלי לאופר
הם נמצאים בפריפריה, זה אימהות חד-הוריות, אנשים מעל גיל 50, צריך למצוא פתרון לעובדים ולעסקים כי אחרת אלו ואלו יקרסו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
טלי לאופר
- - - חוצה מגזרים. החנות שלנו סגורה, אדוני.
קרן ברק (הליכוד)
בחסות המדינה.
היו"ר משה גפני
היית ברורה, תודה רבה. יעל דניאלי, התאחדות בתי המלון, בבקשה.
יעל דניאלי
תודה רבה, אדוני. תודה גם לאופיר כץ ולקרן ברק יוזמת הדיון. משהו טוב קרה אחרי הדיון הקודם של הוועדה. החל תהליך מואץ שלנו יחד עם משרד התיירות ומול האוצר כדי לגבש מתווה סיוע המשכי. אני מודה לאדוני על זה שהוועדה תמשיך לעקוב, גם לנו חשוב פרק הזמן הזה כי בסוף יוני כל מעגלי הסיוע מסתיימים. אני רוצה להצטרף למה שאמרה טלי בקשר לעובדים: לנו יש 16,000 עובדים – מרביתם מהפריפריה – שעדיין יושבים בבית. כ-120 מלונות עדיין סגורים. מתווה האוצר להמשך החל"ת לא בא בחשבון, אנחנו חושבים שצריך לשבת ולדבר על מתווה ייעודי לענף שלנו שעל פי המדינה מסייעת לעסקים שרוצים להיפתח, רוצים להתחיל לעבוד, אבל לא מסוגלים לעבוד שבעה ימים בשבוע. מדובר בבתי מלון, יש בתי מלון שמאוד רוצים לחזור לפעילות אבל לא יכולים לעבוד באמצע השבוע כי אף אחד לא מגיע. אנחנו צריכים סיוע ומתווה משולב, נשמח שגם העניין הזה יקבל התייחסות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. יונתן שפירא, נציג מורי הדרך, בבקשה.
יונתן שפירא
תודה רבה, אדוני, תודה לקרן ברק. לגבי כל הארגונים שכרגע צוין שקיבלו תמיכה מסוימת – בתי מלון, חברות תעופה, סוכני נסיעות – מורי הדרך אינם ולא קיבלו דבר, פשוט לא דיברו איתנו, לא מהתיירות ולא מהאוצר. יש לנו כרגע 3,000 מורי דרך בתיירות - - -
היו"ר משה גפני
אמיר, אתם לא מדברים איתם?
יונתן שפירא
לא.
היו"ר משה גפני
לא שאלתי אותך, שאלתי את המנכ"ל, אתה לא מדבר איתם.
אמיר הלוי
דיברנו עכשיו בחוץ ושאלתי אותו למה הם לא מתאחדים בתקופה הקשה הזו.
היו"ר משה גפני
מתאחדים עם מי?
אמיר הלוי
עם אגודת מורי הדרך, הם מתעקשים לעבוד - - -
היו"ר משה גפני
רק רגע, זה מתחיל להיות מעניין.
קרן ברק (הליכוד)
תתאחדו עם משגיחי הכשרות, זה יהיה הכי טוב.
יונתן שפירא
יש הבדל מהותי בין תיירות פנים לתיירות חוץ.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להבין, אני רוצה לעזור לך אבל אני רוצה להבין. אתה יושב-ראש אגודת מורי הדרך?
יונתן שפירא
אגודת מורי הדרך לתיירות נכנסת בלבד.
היו"ר משה גפני
הבנתי. ולמה אתם לא ביחד כולם?
יונתן שפירא
כי עיקר עיסוקם הוא תיירות פנים שזה מקצוע אחר, עיסוק אחר, שרבים ממורי הדרך שלנו אינם יכולים להשתלב בזה כי זה בעברית - - -
היו"ר משה גפני
אז מה אכפת לך, אמיר הלוי, לקרוא לשני הגופים - - -
אמיר הלוי
עשינו את זה הרבה פעמים - - -
היו"ר משה גפני
הבנתי, אני מבקש מהמנכ"ל שתקרא לשני הגופים, אנחנו רוצים שגם הם לא ייפגעו, זו הפרנסה שלהם.
יונתן שפירא
הייתי רוצה לציין שאנחנו הגוף היחידי תחת רגולציה של משרד התיירות. אם אתם אחראיים עלינו אז גם תספקו לנו עבודה.
היו"ר משה גפני
מסכים.
יונתן שפירא
מורי הדרך, לעומת כל הסקטורים האחרים בתיירות, עובדים במתווה שלא ידוע פה. קרן, אנחנו עובדים תחת צו סיווג מבוטחים. מדובר בקבוצה מאוד קטנה שיש לה - - - שמונעות מאיתנו לקבל תמיכה. אנחנו לא רוצים אבטלה, אנחנו רק רוצים לעבוד.
אמיר הלוי
יש פה את מארגני התיירות שמעסיקים אותם, אנחנו - - -
יונתן שפירא
- - - ארגון המעסיקים הגדול ביותר - - - הסכם קיבוצי - - -
היו"ר משה גפני
יש בעיה לשבת איתם, אני לא הבנתי?
אמיר הלוי
בלי דמגוגיה.
היו"ר משה גפני
יש בעיה עם זה?
אמיר הלוי
לא, לא, אנחנו - - -
היו"ר משה גפני
תשמע - - -
אמיר הלוי
ישבנו איתם, נשב איתם לבקשת היושב-ראש.
היו"ר משה גפני
מר שפירא, המנכ"ל הוא לא פוליטיקאי. ביממה האחרונה אנחנו רואים פוליטיקאים שמבטיחים דבר אחד ועושים דבר אחר, זה לא אמור על מנכ"ל של משרד התיירות. המנכ"ל אומר לוועדה שהוא יישב איתכם ועם החברים האחרים, לא חשוב במה אתם עוסקים ובמה הם עוסקים. צריך לדבר איתכם, שאתם תהיו חלק מאותו פתרון שעליו נדון בשבוע הבא. המנכ"ל אומר שהוא יישב איתכם ואני סומך עליו שזה לא, יש מישהו שאני כבר לא סומך עליו, שהוא מבטיח דבר אחד ועושה דבר אחר אז אני לא סומך עליו.
גלעד קריב (העבודה)
יש אפילו אחד שחותם על הסכם בכתב ומפר אותו כל הזמן, עד כדי כך – לא הבטחות בעל-פה.
היו"ר משה גפני
לא יכול להיות.
גלעד קריב (העבודה)
יש אחד שחותם על הסכם, מניח אותו על השולחן, ומפר אותו לא פעם.
היו"ר משה גפני
אתה יכול להשתיק אותו שם?
אופיר כץ (הליכוד)
הוא מדבר על פיטר פן.
יונתן שפירא
אדוני, לגבי מדיניות השמיים הפתוחים: אנחנו עשינו הערכות, לא קיבלנו מאף גורם אחר, כמה אומר שמיים פתוחים על מנת לדעת להפעיל את הסוכנים, את יוסי פתאל, את המדריכים, את נהגי האוטובוסים ואת כל מי שנהנה. אנחנו מדברים על רבע מהכניסות של 2018, מדובר ב-85,000 אנשים בחודש שצריכים להיכנס בתיירות - - - אנחנו כרגע מדברים על קבוצה של 12 אנשים שנכנסה והיו סביב זה חגיגות. יש פה מתווה - - -
גלעד קריב (העבודה)
ברצוני לשאול האם מתווה החל"ת - - -
יונתן שפירא
אין לנו חל"ת, אנחנו לא עובדים בחל"ת.
גלעד קריב (העבודה)
שנייה. מורי דרך - - - אתם - - -
יונתן שפירא
חלקנו עובדים כעצמאיים.
גלעד קריב (העבודה)
אז אתם הייתם רק במתווה הסיוע לעצמאיים.
יונתן שפירא
חלקנו, אבל ברגע שהסיוע ייפסק - - -
היו"ר משה גפני
ברור. רועי כהן, בבקשה, למה בזום?
קרן ברק (הליכוד)
למה לא?
היו"ר משה גפני
בגלל שלא, אני לא רוצה. בפעמים הבאות אני לא אתן בזום.
רועי כהן
שלום לכולם.
קרן ברק (הליכוד)
היו גופים שרצו לבוא היום ולא נתנו להם, אמרו להם רק בזום.
רועי כהן
כפי שראית, אדוני היושב-ראש, ביום שלישי שעבר כשהייתי אצלך בדיון לגבי תקנות הפיצוי, ציינתי בסוף הדיון ששוב פעם יתקיים דיון ולא תגיע תוכנית, זה באמת מה שקרה. אנחנו דורשים מאדוני ומבקשים שתנחה שבשבוע הבא תוגש תוכנית ולא שוב פעם נגיע לעוד דיון, ועוד דיון ועוד דיון. כרגע נמצאים עשרות אלפי עסקים שבצורה כזאת או אחרת לא יודעים מה קורה איתם ב-30 ביוני. מדובר בסוכני נסיעות, חברות הסעות, מורי דרך, חנויות מזכרות. אנחנו לא יודעים לתת מענה לכל הגופים שפונים אלינו לגבי מה שיהיה לאחר ה-30 ביוני. אף אחד לא מדבר על העובדים ועל העסקים עצמם שגם שם דרוש מתווה לגבי המשך המענקים. אדוני היושב-ראש, גם את זה תדרוש שיתנו תשובה. כרגע רק מדברים על תוכנית - - -
היו"ר משה גפני
טוב שאמרת, בגלל שאחרת לא דרשתי. תודה, רועי.
ינון אזולאי (ש"ס)
לגבי הנושא של עכו, אני רוצה לדעת אם מתנהל שיח מולם.
היו"ר משה גפני
למה הייחודיות של עכו?
ינון אזולאי (ש"ס)
בגלל שבעכו יש תיירות של מיליון איש.
קרן ברק (הליכוד)
אתה יודע מה קרה עכשיו עם עכו.
היו"ר משה גפני
לעכו יש שתי בעיות, למה הייחודיות לגבי הנושא הזה?
ינון אזולאי (ש"ס)
אין שם מלונאות אבל יש מיליון תיירים.
יוסי פתאל
התיירות הנכנסת היא התרופה לבעיות שיש שם. התיירים שיחזרו לסמטאות יחברו בחזרה את העיר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז יש שם בעיה - - -
היו"ר משה גפני
מה אתה מבקש, ינון, אני לא הבנתי.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מבקש שנתפור חליפה מיוחדת לעיר כמו עכו כי שם זה משהו אחר לגמרי.
היו"ר משה גפני
רבותיי, אני מבקש בשבוע הבא מתווה, מיקי, מתווה בכתב. נא להגיש לנו את הפתרונות לענפי התיירות השונים. אדוני המנכ"ל, אתה עובד מול אגף התקציבים, אנחנו נעבוד מולם, אנחנו רוצים בשבוע הבא מתווה. התלבטנו האם להעלות את זה לסדר היום של היום, החלטנו להעלות את זה ולא להשאיר את זה ככה בגלל שאנחנו משאירים ענף שלם מאוד משמעותי ומאוד קריטי, הן מבחינת הכנסות המדינה והן מבחינת הפרנסה של העובדים שזה הדבר הכי חשוב. החלטנו להעלות את זה כשידענו שעדיין אין מתווה, ידענו, זה לא נפל עלינו כרעם ביום בהיר אבל אנחנו מאוד רוצים שהעניין הזה יסתיים. אם במהלך השבוע הקרוב מתעוררים קשיים ואתה רואה שזה לא מתקדם, אני מבקש שתדווח לי. תגיד לי: "היה מצב כזה שבו הם נסעו ליום עיון והם לא חושבים לדבר על הנושא הזה אלא בעוד שבועיים". בעוד שבועיים כולנו מתפללים שלא יהיה זכר לקורונה והכול יחזור אבל בינתיים אנשים צריכים להתפרנס. אתה, אדוני המנכ"ל, ממונה מבחינתי מטעם הוועדה לעמוד מול אגף התקציבים ולהגיד לנו במשך השבוע האם זה מתקדם והאם לקראת השבוע הבא נקבל מתווה בכתב.
גלעד קריב (העבודה)
אדוני, יש לי שאלה, בשבועיים האחרונים ניהלנו דיונים לגבי ענפים שמתמודדים עם הבעיה. ענף התיירות הוא אולי הכי גדול, אבל דיברנו גם על המורות בחינוך הלא פורמלי ועוד ועוד.
קרן ברק (הליכוד)
טוב, זה ענף שלם פשוט.
גלעד קריב (העבודה)
אני רוצה לשאול, מניסיונך, האם יש דרך לחייב את ממלא מקום מנכ"ל האוצר להגיע לכאן ולהציג מענה - - - נראה שהאוצר - - -
היו"ר משה גפני
האמת היא שחשבתי שתבין את זה לבד, אני אומר זאת ברצינות. המצב הפוליטי הוא מצב נורא. הנפקא מינה היא לגבי הרבה דברים שהעלית אתה והעלו הרבה חברים אחרים. מה הייתי עושה בימים רגילים? הייתי אומר להם: " או שאתם מביאים מתווה בכתב או שאל תבואו לפה". הם עושים את החשבון: "מי הוא בכלל שהוא מדבר, אולי בכלל בפעם הבאה יהיה מישהו אחר".
מיקי לוי (יש עתיד)
אין תחמושת.
היו"ר משה גפני
בדיוק. זאת הבעיה שאנחנו מתגלגלים איתה כבר שנתיים. פעם, אחד הדברים המרכזיים שעשתה ועדת הכספים היה העברות, העברות תקציביות. משרד התיירות צריך העברה תקציבית על מנת לשלם משכורות - - - זה מה ש - - -
גלעד קריב (העבודה)
ברור, ברור.
היו"ר משה גפני
על כל פנים, אני מבקש בשבוע הבא.
אמיר הלוי
אנחנו אופטימיים, עושה רושם שהפעם הם מבינים את המצוקה.
היו"ר משה גפני
גם אני חושב ככה.
קרן שפר
יש לנו איתם שיח ממש פורה.
היו"ר משה גפני
בסדר, אני רוצה להגיד להם, מה שדיברתי עם חברי הכנסת לא היה מיועד אליכם. לכם אני אומר שאני מתרשם שזה הולך לפתרון. אני מבקש שהמנכ"ל יעדכן אותי אם יהיו קשיים. לחברי הכנסת ניסיתי להסביר מה כוחה של ועדת הכספים, המשבר הפוליטי גורם לכך שאנחנו לא יכולים לעבוד. אני מבקש גם לגבי משגיחי הכשרות, אני לא יכול לחזור הביתה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מצטרף אליך כי גם אני צריך לחזור הביתה.
היו"ר משה גפני
גם ינון אזולאי. תודה רבה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 12:38.

קוד המקור של הנתונים