ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 19/05/2021

סיוע למורי התל"ן במסגרות הפורמליות והבלתי פורמליות, הצעתם של חברי כנסת: קטי שיטרית, עודד פורר, מיקי לוי

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



12
ועדת הכספים הזמנית
19/05/2021


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 13
מישיבת ועדת הכספים הזמנית
יום רביעי, ח' בסיון התשפ"א (19 במאי 2021), שעה 10:10
סדר היום
סיוע למורי התל"ן במסגרות הפורמליות והבלתי פורמליות, הצעתם של חברי כנסת: קטי שיטרית, עודד פורר, מיקי לוי
נכחו
חברי הוועדה: אופיר כץ – היו"ר
ניר אורבך
ינון אזולאי
קרן ברק
קטי קטרין שטרית
ולדימיר בליאק
גלעד קריב
יפעת שאשא ביטון
מיקי לוי
חברי הכנסת
יעקב מרגי
אלעזר שטרן
מוזמנים
מוחמד חלאילה - רפרנט חינוך, משרד האוצר

סימה עובדיה פורצנל - מנהלת אגף יישומי חוק ומדיניות במערכת החי, משרד החינוך

צמרת אביבי - מנכ"ל מפעילי חוגים במסגרות החינוך, מוזמנים שונים

רועי כהן - נשיא לה"ב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
איה לינצ'בסקי

סיוע למורי התל"ן במסגרות הפורמליות והבלתי פורמליות
היו"ר אופיר כץ
שלום לכולם, הנושא השני שעל סדר היום, סיוע למורי התל"ן במסגרות הפורמליות והבלתי פורמליות, הצעתם של חברי הכנסת קטי שטרית, עודד פורר, מיקי לוי, אתי חווה עטיה וקרן ברק. בבקשה, חברת הכנסת שטרית.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
למי שלא יודע, אנחנו מדברים על תכנית שהיא תכנית נוספת שמיועדת ללימודי העשרה בנוסף למקצועות הנלמדים בתכנית מערכת החינוך. אתמול דברנו על ענף הרופאים, היום דברנו על ענף התיירות, יש ענפים שכתוצאה ממגפת הקורונה נפגעו קשות.

אנחנו מדברים על ענף שמונה כ-10,000 מורים במעמד של פרילנסרים ועל 30,000 מדריכים שמדריכים במרכזי חוגים ומתנ"סים, שלפני הקורונה הדריכו בחוגים שההורים בחרו לשלוח את ילדיהם. למרות החזרה של מערכת החינוך לפעילות הרגילה, מורי התל"ן עדין לא חזרו לפעילות. אין שום תשובה משום גורם מוסמך במדינה שאומר למה מורי התל"ן לא יכולים לחזור לפעילות.

במדינות מתקדמות בעולם החינוך הבלתי פורמלי נמצא במקום גבוה מאוד בסולם העדיפויות. יש גם מחקרים שקראתי על חשיבות החינוך הבלתי פורמלי, אני מכניסה לזה גם את תנועות הנוער וכו', כל מה שקשור לחינוך הבלתי פורמלי של הילדים, החשיבות היא עצומה. זה יכול לגרום להורדת אחוזי הנשירה מבית הספר, הורדת הפשיעה, צמצום ההסתמכות על שירותי רווחה. גם משרד החינוך מפרסם בפרסומים אחרונים, שכתוצאה מהקורונה כל ילד שלישי מדווח על מצוקה רגשית.

אני לא רוצה להיכנס לשאלה אם כן או לא תל"ן בבתי הספר. במידה ומשרד החינוך החליט שלימודי העשרה הם חיוניים למערכת החינוך ולילדים אז אני רוצה להישאר בהצעות. אני מציעה שנתחיל להתייחס לתכניות האלה כחלק אינטגרלי בתכנית הלימודים. בימים אלו התכניות של שלבים ותכניות של קדימה מדע ועוד, שעסקו בילדים שנמצאים בבתים וזקוקים ללמידה שוטפת, זה עובר ממצב של קבלנים למצב של להיות חלק מתכנית הלימודים ומשרד החינוך הופך את אותם מורים למורים קבועים במערכת שלו.
יעקב מרגי (ש"ס)
לאחר שההפרטה נכשלה מחזירים את זה למשרד החינוך.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
לכן אני חושבת שאולי כדאי לחשוב מחוץ לקופסה ולהכניס את זה. גם משרד החינוך מצביע על המחקרים האלה פעם אחר פעם, שהם חיוניים לנפשו העדינה של הילד. אם המחקרים מראים שתכניות לימודים נוספות מאוד תורמות להתפתחותו של הילד, כדאי לשקול להפוך את זה לחלק אינטגרלי של תכנית הלימודים ולא כתוספת.

אני קוראת מכאן למשרד החינוך להחזיר לאלתר את המורים כי הורים שילמו עבור תל"ן ולא קבלו את התמורה. לכן, מתוך דאגה גם לפרנסתם של המורים, גם לרווחתו של התלמיד וגם להמשך החיים הרגילים במדינה שלנו וחזרה לשגרה, להחזיר את תכנית התל"ן לבתי הספר. תודה.
יעקב מרגי (ש"ס)
יש פה בלבול. תל"ן בהגדרה שלה היא תכנית לימודים נוספת. יש שעות הוראה תגבור, אז נפריד מהחינוך הבלתי פורמלי. כל מי שנפגע בעקבות הקורונה צריך לקבל סיוע מהמדינה, זה בלי שום קשר, אני כרגע לא יוצא נגד סקטור כזה או אחר, ההפך הוא הנכון. כל סקטור שנפגע מהקורונה, צריך לתת לו את המענקים הראויים.

כשאתה נותן את הכותרת של תל"ן יש בלבול ואני אסביר למה. תכניות לימודים נוספות מאושרות בוועדה של משרד החינוך, לצערי הרב, היד שם קלה על ההדק, הם מאשרים ולאחר מכן לא מבקרים ולא מפקחים בכלל האם בית הספר אכן נותן את השעות האלה, כי הוא גובה תמורה מלאה מההורים. יש עוד מגבלה, שהשעות האלה צריכות להיות מחוץ לשעות ההוראה. לא כל בתי הספר מקפידים על ההנחיה הזו וזה יוצר פערים חברתיים קשים בתוך בתי הספר.

משרד החינוך, אני אומר את זה בקביעה קטגורית, חלש בפיקוח בסוגיה הזו וסיבותיו עמו. כי יש סקטורים מסוימים שהתל"ן שם הוא סטארט-אפ רציני. לכן כשאתה אומר לסייע למורי התל"ן, זו הגדרה מסוכנת, כי בסוף אם לא מפרטים ואומרים בגלל משבר הקורונה, בסוף העלות נופלת בהגדרה החוקית על ההורים בלבד.

מה גם, לצערי הרב אני יכול לומר שלך שלא רק בתל"ן, יש הרבה פעילויות שבתי הספר גבו תשלום מההורים והם לא ניתנו בשנה הזו, בתי הספר ממאנים להחזיר להורים, בגיבוי של משרד החינוך. אז לא לבוא עכשיו באמירה מאוד כוללנית בלי שיודעים למה מתכוונים.

לגבי שיטת העסקה של מורי התל"ן, חלק מהמורים הם אותם מורים שהם עובדי משרד החינוך ומקבלים על זה בשעות - - - . שעת העסקה של מורים בפרויקטים האלה גבוהה יותר. ראינו את זה בפרויקט הילה, לכן צריך לשים את הדברים בצורה זהירה ומדויקת על השולחן.

לגבי החינוך הבלתי פורמלי, אין ספק. כל ענף שנפגע בגלל הקורונה צריך לקבל את המענקים והסיוע. אבל לא לערבב את המושגים בשוטף כי זו סכנה אם בסוף כל החלטה וכל דחיפה שתיתן לא יהיה חד משמעי על חשבון המדינה וזה יושת על ההורים. לצערי הרב ראשי הרשתות, בגיבוי של משרד החינוך, זה הסטארט-אפ שלהם ואסור לנו לשתף פעולה במשחק הזה.

בפיקוח שלנו שעשינו בזמנו בוועדת החינוך היה בית ספר במודיעין שהמחזור שלו מהתל"ן היה 12 מיליון ₪, 6 מיליון עברו להנהלה הראשית לצרכים אחרים וכשבדקנו את שעות ההוראה, מסתבר שאפילו ה-119% שמקבלים מהמדינה לא מולאו בזמן שהם גובים שעות תל"ן שהם לא נותנים אותם. הפיקוח חלש וכשמדברים על תל"ן אני נחרד.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אתה צודק כשאתה מדבר על הבעיה בטווח הארוך, אין צל של ספק שחייב להיעשות פה בדק בית. אני מדברת על הקורונה בלבד. כל הנושא של התוספתי יש את זה במשרדים ממשלתיים. היום יש משרדים ממשלתיים שהפקידים לא עובדים אבל לוקחים יועצים חיצוניים שעושים את העבודה במקום הפקידים. זו מחלה שנוגעת בכל המשרדים הממשלתיים. להביא יועצים חיצוניים שלא רשומים בכוח האדם, אתה משלם להם יותר לשעה כי היא גלובלית, בתוכה גלום הכול ושם גם חייבת להיעשות בדיקה, אבל כל זה לטווח הארוך.
קרן ברק (הליכוד)
חבר הכנסת מרגי היה יושב-ראש ועדת חינוך והוא נושם את הנושא הזה. בקטע הזה אפשר לראות את ההבדלים בין הערים, כמי שחיה בתל אביב אני רואה איך התל"ן יותר מושקע.
יעקב מרגי (ש"ס)
תתפלאי לשמוע אבל גם בירוחם וגם באופקים למדו את השיטה. החינוך מופרט. היום כל מנהלי הרשתות למדו את השיטה, אפילו בתי הספר שמקוטלגים שכונתיים, של המעמד הנמוך, גם שם זה זוחל ונכנס.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
גם במגזר הדתי לאומי יש בעיה מאוד קשה.
קרן ברק (הליכוד)
מכיוון שזה עולה כסף, אני מסתכלת לצד השני, שלפחות התמורה תהיה מעשירה וברמה גבוהה. יש מקומות בהם אתה משלם את הכסף אבל מקבל תמורה נמוכה. אז לפחות שהתכנים יעשירו את הילדים והנוער.

התכנסנו כאן, גם כהמשך לדיון הקודם שהיה, שמשום מה יש תחושה שמי שעוסק בתל"ן, שכחו אותם, שהם לא נספרים בשום מגזר. אני חושבת שהם אולי טועים ואם לא, אז זה הזמן לשים את הזרקור על זה כי אף אחד לא יכול ליפול בין הכיסאות. כל מי שנפגע צריך לקבל תשובה וברור שאנחנו זקוקים לזה שהילדים שלנו ימשיכו לקבל תכנים ברמה גבוה, כמה שיותר, מאנשים מקצועיים ואסור לנו לוותר על הענף הזה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
מדובר במפעל מבורך, לפחות אצלנו במודיעין. הילדה שלי הייתה רשומה לחמישה חוגי תל"ן לפני הקורונה ואני לא מבין למה החוגים לא חזרו. חייבת לצאת מכאן קריאה למשרד החינוך. אם נדרש סיוע צריכים לתת אותו. שמעתי בקשב רב את דבריו של חבר הכנסת מרגי וצריך להגביר את הפיקוח על זה.
ניר אורבך (ימינה)
ההיסטוריה שלי היא להגן בוועדי הורים. הנושא הזה רגיש וכמו שאמרה חברת הכנסת שטרית, זה עלה גם מוועדי הורים בבתי הספר ממלכתיים דתיים. ברגע שיש בעיה שהיא חלק מהתקופה, אי אפשר לזרוק את המורים בצדי הדרך וצריך לעזור להם. ראיתי שיש בעיה שהמדינה לא אישרה את הפעימה השנייה של הגביה מההורים. בתקופת הקורונה, כשההורים לא קבלו שירות, לא צריך לגבות מהם יותר כסף.

צריכים לטפל בבעיה של מורי התל"ן, זה צריך לבוא כמו בענף התיירות שהיו קודם וכמו שנתנו הלוואה לאל על וכמו שידענו לתת תקציבים במסגרת הארכת חל"ת, זה צריך להיות מושת על המדינה בלבד. לגבי ההורים, חבר הכנסת מרגי שם את האצבע לנושא שחייב להיות להערכתי מטופל באופן שוטף. אני לא נכנס לזה בכוונה כי לא נצא מזה היום, אבל הנקודה של השתת כספים נוספים על ההורים בתקופת קורונה כשהם לא קבלו את מה שהיו צריכים לקבל, זה בלתי הגיוני בעליל. לכן אני מסכים שאסור לזרוק את המורים בצדי הדרך, הם כמו כל העצמאים במשק נפגעו מהקורונה וצריכים לקבל את הסיוע, אבל מהמדינה ולא מההורים, חד משמעית.
גלעד קריב (העבודה)
אנחנו מדברים על סוגיה נקודתית מה יקרה בקיץ הקרוב. מכיוון שהחל"ת יסתיים ובכל שנה בתקופת הקיץ מורי התל"ן נקלטו בתכניות השונות של משרד החינוך, בית הספר של החופש הגדול והובטח להם סוג של רצף תעסוקתי עד חידוש שנת הלימודים. אנחנו נמצאים כרגע במצב בו החל"ת מסתיים בסוף יוני ולא ברורות התכניות לגבי מסגרות לימודים לא פורמליות או מסגרות פעילות לא פורמליות. אני מציע שאת הדיון הגדול והעקרוני והחשוב בסוגיית התל"ן נשאיר למועד אחר ונתמקד כרגע בניסיון שלנו להבטיח פרנסה לציבור של אלפי עובדים עם סיום החל"ת, נתמקד בסוגיה הזו.

בעניין הזה, יש בעיני זהות אינטרסים בין ציבור מורי התל"ן והחינוך הלא פורמלי שרוצים לדעת שגם ביולי ובאוגוסט הם יוכלו להתפרנס, לבין ציבור ההורים וציבור התלמידים. אחרי השנה שבה כמעט לא התקיימו לימודים, צריך לראות איך מנצלים את יולי ואת אוגוסט על מנת להפעיל תכניות שכבר נוסו בהצלחה. כמו בית הספר של החופש הגדול או תכניות אחרות לא פורמליות.

כאן צריך לשאול את משרד החינוך, האם חודש וחצי לפני סיום שנת הלימודים הפורמלית יש להם תכניות סדורות להפעלת מערכי חינוך בלתי פורמליים ביולי ובאוגוסט, כשהחשיבות שלהם השנה היא כפולה ומכופלת. אבל אנחנו נמצאים לצערי בהמשך של סוג של בלגן שראינו לאורך כל השנה בהתנהלות של משרד החינוך ושל מערכת החינוך הפורמלי. אנחנו חודש וחצי לפני סוף יוני, לא ברור האם מאריכים את שנת הלימודים? האם ביולי יהיה בית הספר של החופש הגדול? ואם תהיה תשובה ברורה על העניין הזה, מאיליו חלק גדול מהבעיה שמוצגת כאן תיפתר וגם מורי התל"ן ידעו שביולי נכנסים למסגרות של בית הספר של החופש הגדול. לכן זו התשובה שצריך לקבל ממשרד החינוך.
יעקב מרגי (ש"ס)
היינו במצב פוליטי דומה בכנסת ה-21 וראשי הגושים, אז כחול לבן והליכוד, הסכימו והוקמה ועדת החינוך. אני מצטרף לדברים, אנחנו לפני סוף שנת הלימודים והיערכות לתחילת שנת לימודים, כדאי שראשי הגושים יגיעו להסכמה על הקמת ועדת חינוך בתקופה הזו. יש נושאים כבדים וראיתם רק על קוצו של יוד כמה סוגיות.
היו"ר אופיר כץ
כשהוועדה המסדרת הייתה אצלנו, לפני הדיון הראשון תקפו אותנו שאנחנו משתיקים את הכנסת. מאז, שבועיים היא נמצאת אצל יש עתיד, פעם אחת היא לא כונסה.
גלעד קריב (העבודה)
אמרת שאין זמן, אז תבוא לפתור את הבעיה.
מיקי לוי (יש עתיד)
תגידו תודה שהיא לא התכנסה, מנענו מכם חוקים בעייתיים. מה הייתם עושים?
היו"ר אופיר כץ
יש גם נושאים חשובים.
מיקי לוי (יש עתיד)
מאוד חשובים. למנוע מראש ממשלה להמשיך לכהן.
היו"ר אופיר כץ
תודה. צמרת אביבי, מנכ"ל מפעילי חוגים במסגרות החינוך.
צמרת אביבי
בוקר טוב ותודה רבה על ההזדמנות לפרוש את משנתי ואת מכאובי. אנחנו ענף שקוף, אנשים שקופים, אני שקופה. לפני הכול אני מודה לכל חברי הכנסת שנרתמו לטובת המורים האלה והביאו את הנושא לקדמת הדיון.

הענף שאני מייצגת מונה 10,000 מורים בבוקר. לא כולם תל"ן למרות הכותרת של הדיון. אנחנו עובדים גם עם גילאי לידה עד שלוש וגם עם גילאי שלוש ומעלה. עובדים גם אחר הצוהריים בחוגים. יש שלושה תחומים שונים. בגילאי 0-3, גנים פרטיים ספגו מהלומה קשה ביותר, אין להם את התקציב להחזיר את המורים לעבודה. נמצאת פה סימה ממשרד החינוך שסוף סוף הזדמנות לי לדבר אתה, כי לא רצתה להיפגש אתי.
קריאה
לא יכול להיות.
צמרת אביבי
הכול מתועד פה.
יעקב מרגי (ש"ס)
זה לא אישי, זו הנחיה מלמעלה.
צמרת אביבי
תודה רבה לאלוהים שזיכה אותי בחוכמה לתעד את הכול. אני כועסת ואנחנו ממורמרים ואנחנו ענף שרמסו אותו כמו ג'וק. אני כבר לא יודעת מה לעשות עם עצמי ועם כל המורים, כש-90% מהם נשים, אימהות ומזלזלים בציבור הזה. אני לא מבינה את האנשים שיושבים פה ואת משרד החינוך שזורק אותנו לפח. סימה יודעת על מה אני מדברת. פניתי אליה בשאלה למה אי אפשר להחזיר את מחוז חיפה, נאמר לי שהפעימה השנייה לא אושרה. אתם פקידי ציבור שמקבלים את המשכורת שלכם כל ה-1 לחודש כשהחטא שלנו הוא שאנחנו עוסקים פטורים, עוסקים מורשים ואין לנו ביטחון כלכלי. אז מה אתם רוצים לעשות? לזרוק אותנו ולסגור לנו את החמצן?

אני דורשת מכל החברים כאן שביוני, יולי, אוגוסט וספטמבר, עד שתהיה פה ועדת חינוך, עד שיהיה כסף להחזיר אותנו לעבודה, שהמדינה, שסגרה את החמצן לעסקים שלנו, תשלם את זה. חברת הכנסת שאשא ביטון יודעת כמה בכיתי אצלה בוועדת הקורונה וכמה נלחמנו שיחזירו גם אותנו, אבל לא.
יעקב מרגי (ש"ס)
לא נכללתם במענקים?
צמרת אביבי
אני אומרת תודה רבה על החמצן שנתנו לנו ואני מודה לאלוהים שנתתם לנו את המענקים. המענקים טובים, מצוינים, אבל תמשיכו לנו אותם ביולי, אוגוסט וספטמבר. לא ייתכן שהמדינה תסגור את זה לאלתר לאוכלוסייה שלא יכולה לחזור לעבוד. אתם מרגישים כמה אני כועסת, כל הזמן הזה משרד החינוך ויושב-ראש ועדת החינוך לשעבר רם שפע, שנתן יד עם נהגת ההורים, יצאו בהחלטה פופוליסטית לא לתת לנו לחזור לעבודה.

הפעימה הראשונה אושרה ואז ב-17 לחודש נכנסנו לסגר ולא כל הרשויות הספיקו לאסוף כספים. אני יכולה לספור על כף יד אחת כמה רשויות חזרו לעבוד. יש למעלה מ-250 רשויות, ב-245 לא יכולים לחזור. יש לי העתק ממייל שהתכתבתי עם סימה לגבי זה.
גלעד קריב (העבודה)
לא אספו תשלומי הורים וכל הפרויקטים החינוכיים האלה - - -
צמרת אביבי
נאספו תשלומי הורים לפעמים, ספטמבר וינואר. בינואר היינו בסגר ובספטמבר לא הספיקו לאסוף. העיריות לא רוצות להתעסק עם זה.
יעקב מרגי (ש"ס)
גם הפעימה הראשונה לא הייתה צריכה להיגבות והמדינה הייתה צריכה לשפות אותם.
צמרת אביבי
זה לא הדיון עכשיו. הדיון הוא על מענה ליולי אוגוסט וספטמבר לאימהות האלה. לנשים כמוני שאין לנו חמצן לנשימה ואין לנו תקווה.
יעקב מרגי (ש"ס)
בגלל שאת מדברת מדם לבך אני מרשה לך לצעוק עלי.
צמרת אביבי
זה מדם לבי ואני כועסת ואני לא ישנה בלילה כי זה מדיר שינה מלבי. אתם לא מבינים איזו מצוקה יש במדינה. אם אתם רוצים, נפתח פה מאהל של נשים שובתות רעב. זה מה שאתם רוצים שיהיה במשמרת שלכם?
גלעד קריב (העבודה)
האם יש נתונים מה ההיקף הכספי?
צמרת אביבי
מדובר על עוסק פטור, עוסק מורשה, 150,000 מחזור בשנה, אנחנו לא עובדי משרד החינוך, אנחנו אנשים שקופים חסרי מעמד. גם כשהיו החיסונים, עובדי ההוראה קבלו ראשונים ואנחנו לא כי אנחנו תחת מסחר, עד שצמרת הגיעה ונלחמה שכולנו נקבל גם את החיסונים.
יעקב מרגי (ש"ס)
אם היית עובדת אצל יפה בן דוד היית מקבלת.
צמרת אביבי
אני בטוחה, אבל אנחנו חסרי מעמד.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מצטרף לזעקה שלך אבל צריך לחלק את זה לשניים. אמר את זה חבר הכנסת מרגי שהיה יושב-ראש ועדת החינוך, לא צריך לגבות מההורים, המדינה צריכה להכניס את היד לכיס בעניין הזה.
צמרת אביבי
זה לדיון אחר, כשתהיה ועדת החינוך.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש הורים שגבו להם בקורונה, אז באותם מקומות משרד החינוך יכניס את היד לכיס ומצדי שיוריד להם בתקצוב. כשהורה משלם בקורונה אני מתקומם. כי כמו שלמורה הזה יש חוסר בבית, גם להורה הזה יש חוסר בבית. גם ההורה הזה לא הלך לעבודה וישב בבית ויש כאלה שהגיעו לעוני כי לא קבלו את דמי האבטלה שלהם. גם להם צריך לעזור וגם בהם צריך להתחשב.

אז אני אזעק פה את הזעקה גם של 10,000 המורים שאני אתם אבל גם של מאות אלפי הורים מסכנים שעד עכשיו לא יכולים להחזיר את הילדים שלהם. גם בשבילם צריך לזעוק ושישמעו את הזעקה שלהם. אותם אלה שעשקו אותם וגזלו את הכסף מהם בתחילת הקורונה, להחזיר להם אותו. גם מפה צריכה לצאת הזעקה הזאת.

בוודאי שצריך לעשות הכול שמי שנפגע בקורונה, להמשיך את הסיוע בכל מיני דרכים כמו שדובר עליהם פה. אם הם עוסק מורשה צריך לדאוג להם להמשך המענקים וזה גם טוב לנו שההורים האלה יחזרו לעבוד, במיוחד שמדובר על חוגים והעשרה שכל הילדים צריכים להגיע לזה, זה עוזר להם ומחזיר אותם למסלול. צריך לעשות הכול שאותם 10,000 מורים לא יפסידו ולא יזרקו.
צמרת אביבי
אנחנו הפתרון לאוורור הנפשי של הילדים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני אתך ובעד לעזור להם חד וחלק ובמידי. כמו שמדברים על העסקים, צריך לעזור גם להם. אבל אני רק אומר שעל אותם אלה שלקחו מהם בפעימה הראשונה, צריך להחזיר להם ואני מצפה שגם מכם תצא האמירה שאותם אלה שעשקו אותם, אתם מבקשים שיחזירו להם את הכסף הזה. זו גם אמירה שצריכה לצאת ממך בתור אחראית, להסתכל על שני הצדדים.
יפעת שאשא ביטון (תקווה חדשה)
נניח שאנחנו בשנה רגילה, את אומרת שקבלתם סיוע שנתן לכם חמצן עד יוני. נניח שאנחנו לא בשנת קורונה, אנחנו מגיעים ליוני ויש את יולי אוגוסט. מה בעצם נמנע מכם היום?
צמרת אביבי
יש את לידה עד שלוש שכרגע הם בבית כי הגננות לא יכולות לשלם את החוגים כי אין כסף. בדרך כלל בגנים פרטיים אנחנו עובדים עד סוף אוגוסט ואז מתחילים שוב ב-1 לספטמבר, זה בגנים הפרטיים. בגילאי 3 ומעלה יש בית ספר של החופש הגדול, יש קייטנות, השנה כלום. משרד החינוך לא הוציא קול קורא, שום דבר.
יפעת שאשא ביטון (תקווה חדשה)
זה אומר שאתם לא חוזרים בגלל החלטת מדינה. אז זה דומה לדיון הקודם שהיה, שצריך לקחת את הענף הזה ולהמשיך לשפות אותו בהתאם לגזירות שהם מחליטים.
צמרת אביבי
הרבה מורים איכותיים סגרו את העסק ועזבו את התחום. מה שקורה הוא שהילדים שלכם נדפקים כי איכות ההוראה יורדת. אנשים לא נשארים במקום שאין בו ביטחון כלכלי. אני מנסה כמה שיותר לשכנע אותם לחכות, אבל בוא נראה אם מכאן תבוא הישועה.
היו"ר אופיר כץ
תודה. גברת סימה עובדיה, מנהלת אגף יישומי חוק ומדיניות במערכת החינוך, בבקשה.
סימה עובדיה פורצנל
בוקר טוב. תל"ן היא תכנית לימודים נוספת, העשרה וולונטרית. היא לא חלק מתכנית הלימודים. התכנית הזו מתקיימת כאשר הורים רוצים לקיים אותה. נדרשת הסכמה של כלל ההורים ואז נדרש אישור של מנהל בית ספר, אחר כך של מפקח ואז אפשר לגבות כסף מההורים.
צמרת אביבי
דרושים 100% חתימות מכל ההורים. איך בזמן הקורונה יש 100%?
ניר אורבך (ימינה)
החתימה של ההורים היא פורמלית לחלוטין. יושב-ראש ועד הורים חותם עם המנהלת, ההורים בכלל לא יודעים מה קורה.
קרן ברק (הליכוד)
למה לתאר תהליך שהוא לא נכון מראש? למה את מתארת את זה ככה? כולנו פה הורים, מעולם לא חתמנו על כלום.
יעקב מרגי (ש"ס)
היא הגדירה איך זה תל"ן בחוק היא לא אמרה לך שזה מה שקורה. תנו לה לדבר.
סימה עובדיה פורצנל
כדי לקיים תל"ן נדרשת הסכמה של הורים. התל"ן על חשבון הורים ולא על חשבון המדינה. כאשר הורים מבקשים לקיים ומתקבל אישור, אפשר לגבות תשלומי הורים. אני אתקן ואומר שהתל"ן הובא לידיעת ועדת החינוך של הכנסת, הסכומים לגבייה עבור תל"ן הובאו לידיעת ועדת החינוך של הכנסת באוגוסט 2020 ואושרו לשנה שלמה. נתנו שתי אפשרויות: אפשרות לקיים תל"ן שנתי ואפשרות לקיים תל"ן לאורך סמסטר אחד, לאורך מחצית אחת. הדגשנו בהנחיות שלנו, גם בחוזר המנכ"ל וגם בעל פה, שהשנה הזאת היא שנה מיוחדת, יש הוראות של משרד החינוך מי יכול להיכנס ומי לא. בקשנו מהמנהלים להפעיל שיקול דעת מיוחד האם ניתן לקיים תל"ן והאם זה מסתדר, לפני ששולחים את היד לכיס של ההורים וגובים תשלום. באמת, בהתאם לכך, הרבה פחות מוסדות חינוך קיימו תל"ן. 1,100 בתי ספר בקשו אישור במערכת אפיק לקיים תל"ן השנה, זה מתוך 5,000 מוסדות.
קריאה
כל התשלום הוא על חשבון ההורים?
סימה עובדיה פורצנל
הכול על חשבון ההורים. המדריכים ועובדי התל"ן הם לא עובדי הוראה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
חלקם גם מורים.
צמרת אביבי
- - -
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אני זימנתי את הדיון, את הופכת אותו לדיון לא ראוי. לאט לאט.
סימה עובדיה פורצנל
גם כאשר אותו מורה עובד בבוקר כמורה בבית הספר, נדרש אישור של העסקה נוספת.
יעקב מרגי (ש"ס)
אז הוא מבקש ששעת התגבור של התל"ן תהיה ביחד כדי שהוא לא יתקע ואז ילדים שלא שילמו תל"ן, נשארים בחוץ בזמן שעות הלימודים. אמרתי שיש חוסר פיקוח.
היו"ר אופיר כץ
הוא עושה את התל"ן לפני מתמטיקה?
יעקב מרגי (ש"ס)
ההנחיה היא ששעות התל"ן יהיו אחרי שעות התקן. זו הנחיית חובה. אסור למנהל בית ספר לשבץ תל"ן בתוך הלימודים. היא אמרה שזה לפי רצון, תגיד לרשת צביה שאני כהורה לא רוצה שהילדה שלי תשתתף, באותו רגע היא לא תלמידה בבית הספר. אם אני לא רוצה תל"ן, על הילדה שלי מופעל לחץ חברתי כי בשעות המערכת יש שעת תגבור מתמטיקה והיא יושבת בחוץ.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
זו הזדמנות שנמצאת פה סימה. התפקיד שלך הוא מדיניות המשרד. אתם פשוט לא עשיתם את הסוויץ' לגבי התפיסה מה זה תורם לילד ומה זה תורם לתכנית הלימודים. היום, לצערנו הרב כל שר שמגיע למשרד חושב שאם יעשה 5 יחידות מתמטיקה, 5 יחידות אנגלית, רפורמת עוז לתמורה, אז הוא יקבל את הכותרות שלו בתקשורת. מה מקבל הילד? כלום. התל"ן נותן לילד מרווח הבעה, הוא רוקד והוא שר. הפסקנו לתת את זה לילדים האלה. אני באה מתחום החינוך, זה מה שמחזיק את הילדים. בעת הזו שיש להם או מסך 24 שעות ביממה או מתמטיקה ואנגלית, הדברים האלה נותנים להם אוויר. כשהייתי ילדה למדתי חקלאות, למדתי תזונה, כלכלת בית, היינו מבשלים עם המורים, זה היה כיף לא נורמלי. את הילדים של היום מחזירים כל פעם למחשב, למסכים, זון העדיפות העליונה. התל"ן מציל חיים, אבל אל תפילו את זה רק להורים, תנו לזה מרחב במשרד. את ממונה על המדיניות, תבואי לממונים מעליך ותבקשי לשנות את התפיסה. התפיסה מעוותת.
יפעת שאשא ביטון (תקווה חדשה)
יצאה הנחיה נכון לקורונה ממשרד החינוך, שיהיו כמה שפחות שעות תל"ן.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
זה היה הפתרון, התל"ן זה הפתרון ולא הבעיה.
יפעת שאשא ביטון (תקווה חדשה)
בסוף אנחנו מפספסים את העניינים המהותיים. בסוף משרד החינוך יצר את המדיניות הזו שיהיו כמה שפחות שעות לתל"ן. במקום שהמדינה תשלם, כי זו הנחיה בעקבות הקורונה, הן משלמות.
סימה עובדיה פורצנל
כשאנחנו מאפשרים תל"ן אנחנו צריכים לייצר איזון מכיוון שהתל"ן הוא על חשבון ההורים. השנה ובשנה שעברה, לאור משבר הקורונה, היה לחץ מאוד גדול גם בתשלומי ההורים, להפחית כמה שיותר את תשלומי ההורים שנגבים. לכן אמרנו ככלל, תנו פחות שעות. בתי ספר שמבקשים לתת יותר, תראו לנו שאתם מסוגלים לתת את זה, שיש היתכנות לביצוע, שיש הסכמה של ההורים ואז יש ועדה שמאשרת. 111 בתי ספר בקשו לקיים מעל השעות שהמלצנו וקבלו אישור לזה.

צריך לזכור שהיו הוראות של משרד הבריאות לגבי כניסה של גורמים לבתי הספר. בחלק מהמוסדות לא ניתן היה לקיים, למשל בגני הילדים. לאחר הפסח פרסמנו שהוסרו המגבלות של משרד הבריאות וניתן להיכנס למוסדות החינוך. כל מוסד חינוך שמבקש יכול היה לקיים תל"ן של חודשיים. העניין הוא האם ההורים רצו או האם בית הספר רצה?
צמרת אביבי
היא מעוותת את הדברים.
היו"ר אופיר כץ
אני מבקש לא להפריע.
סימה עובדיה פורצנל
אני אוסיף ואומר שוועדת החינוך לא אישרה בתחילת השנה לגבות תשלום עבור מסיבת סיום ואישרה לגבות רק מחצית תשלום עבור טיולים בעל יסודי ועבור סל תרבות. משרד החינוך ביקש גם מיושב-ראש הכנסת וגם מיושבי ראש הוועדות המסדרות לכנס ועדת חינוך כדי לאפשר לבתי הספר לגבות תשלום בעד מסיבת סיום. בתי ספר נמצאים במצוקה מאוד גדולה שהם לא יכולים לגבות תשלום עבור מסיבת סיום ולא יכולים לקיים מסיבת סיום. אנחנו גם לא יכולים להיערך להשאלת ספרי לימוד לשנת הלימודים הבאה. אתם יודעים שמידי שנה אנחנו פונים לפני תום שנת הלימודים לוועדת החינוך של הכנסת לאשר את גביית התשלום בעד השאלת ספרי לימוד. השנה אנחנו לא יכולים לעשות את זה ואנחנו לא יכולים לאפשר את הגבייה. בתי ספר מתעכבים ולא יכולים לתקן ספרי לימוד, לרכוש ספרי לימוד לפרויקט ההשאלה, מה שבסוף עלול ליפול עוד פעם על כתפי ההורים שיצטרכו לרכוש ספרים במקום להשתתף בפרויקט ההשאלה ולשלם רק 280 שקלים.

לגבי תכניות הקיץ, המשרד עמל לגבש תכניות קיץ. אם התכניות האלה תצאנה לפועל, תינתן אפשרות למורי תל"ן להשתלב ככל שהם ירצו לעשות זאת.
גלעד קריב (העבודה)
אנחנו חודש וחצי לפני סיום שנת הלימודים, מה זה אם התכניות? מה זה אתם עמלים? האם אתם מתכוונים להפעיל ב-1 ביולי תכניות של בית הספר של החופש הגדול? כן או לא? האם הסיפור הוא סיפור תקציבי? מה התכניות?
יפעת שאשא ביטון (תקווה חדשה)
בלי פוליטיקה, אבל קוראים לזה ממשלת ישראל. הכול בדקה האחרונה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
בנושא חינוך אנחנו תמיד חושבות יחד, אבל התפקיד שלה הוא להתוות מדיניות. היא יכול להשפיע על הכלל. אתם עושים הנחות לפקידים. היא פקידה בכירה ויכולה לבוא לשר.
קרן ברק (הליכוד)
את מורידה ממנה אחריות, היא צריכה לקבוע מדיניות ולהביא לשר.
יפעת שאשא ביטון (תקווה חדשה)
הייתי בדיון עם משרד האוצר, אין להם עדין תקציב לבית הספר של החופש הגדול. הכול נערך במדינה הזו בדקה ה-200. זו עובדה.
היו"ר אופיר כץ
הוויכוח הזה לא מוביל לפתרון, אין לנו זמן לזה.
גלעד קריב (העבודה)
אפשר תשובה אם יש בית ספר של החופש הגדול או אין?
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, אני זימתי את הדיון ואני רוצה להעביר מסר לסימה. עבדתי כראש מטה של שר החינוך, של ראש התנועה של חברת הכנסת שאשא ביטון. יום אחד פניתי אליו ואמרתי שצריך להחזיר את חידון ירושלים. אף אחד במשרד לא הרים את הכפפה. אבל כשפניתי לפקידות שם זה התחיל לזוז. כשהפקידות מחליטה בתוך תוכה שמשהו חשוב, היא מבצעת אותו ונותנת את זה לדרג המדיני, אומרת שזה חשוב וצריך לעשות את זה. יש מגפה שאחרי המגפה. הילדים במדינת ישראל עברו שנה וחצי טראומטיים, גם המצב הבריאותי וגם במצב הביטחוני. התכניות הללו יכולות לשפר המון מבחינה רגשית. תעבירי את המסר הזה. זה משהו שאת יכולה להעביר.
היו"ר אופיר כץ
אנחנו חייבים לסיים, מוחמד, אני מבין שיש תכנית שאתם בונים כרגע לשלב ביולי אוגוסט. מה התכנית שלכם ושל האוצר, כי אם לא תצליחו לשלב אותם צריך למצוא להם פתרון לחודשים הקרובים, הם נשארים חסרי כל.
יפעת שאשא ביטון (תקווה חדשה)
הם לא יכולים למצוא להם פתרון, הם לא אחראים עליהם.
היו"ר אופיר כץ
אני מדבר על האוצר.
יפעת שאשא ביטון (תקווה חדשה)
אמרת שאם לא מוצאים פתרון ינסו לשלב אותם.
היו"ר אופיר כץ
היא אמרה שיש להם תכנית כלשהי שיכול להיות שהם ישתלבו ביולי אוגוסט. זאת אומרת שיכול להיות שהם יעבדו ואז הם בסדר. אם לא יצליחו לשלב או יצליחו לשלב רק חלקית, עכשיו אני עובר למוחמד, האם יש להם תכנית כזו ומה המענה שלהם?
סימה עובדיה פורצנל
רק אוסיף ואומר שמשרד החינוך עמל עכשיו על תכניות הקיץ. בכל שנה מורי התל"ן יכולים להצטרף ברשויות המקומיות, לעבוד בתכניות הקיץ.
היו"ר אופיר כץ
זו שנה יוצאת דופן, היא לא כמו כל שנה רגילה שהם יודעים מתי הם יכולים ומתי לא. במקרה הזה, אם הם לא יכולים, הם נשארים בלי כלום כמה חודשים. בבקשה מוחמד, רפרנט חינוך במשרד האוצר.
מוחמד חלאילה
אני מבקש להתייחס לסוגיה של בית הספר של החופש הגדול. בית הספר של החופש הגדול היא תכנית שפועלת בשנים רגילות, השנה היא שנת קורונה. בגלל שנצברו פערים לימודיים במהלך השנה, בימים אלה מתגבשת תכנית בין משרדי החינוך והאוצר, זה עדין לא סגור עד הסוף ואני לא יכול להתייחס לזה. התכנית בבניה, יש הרבה פרטים, ככל שהתכנית תצא לפועל אז מורי תל"ן כמו בכל שנה, ישתלבו ככל שהם רוצים וככל שיהיה מקום.
יפעת שאשא ביטון (תקווה חדשה)
בשביל לצמצם פערים לימודיים קודם כל צריך לתת להם העשרה.
היו"ר אופיר כץ
מתי נוכל לקבל את התכנית? מתי אתם מסיימים את העבודה?
מוחמד חלאילה
אני לא יודע לתת הערכת זמן.
שגית אפיק
אתם מתכננים להאריך לגביהם את המענקים? את החל"ת? יש גם תכניות בהקשר הזה?
מוחמד חלאילה
אני לא אמון על המענקים
קריאה
למה ב-20 במאי עוד לא יודעים מה יהיה ב-20 ביוני?
מוחמד חלאילה
כמו בכל שנה, מורי התל"ן לא מועסקים בחודשים יולי ואוגוסט במסגרת התל"ן אלא אם כן בתכניות הקיץ. השנה, ככל שתצא תכנית הקיץ לפועל, הם יהיו משולבים בה.
צמרת אביבי
מה עם כל המורים שלא עוסקים בתל"ן?
גלעד קריב (העבודה)
יש פה שתי אוכלוסיות, אחת צריכה לקבל מענה ברור במסגרת תכניות הקיץ של משרד החינוך, זה מה שהיה כל שנה. אי אפשר שדווקא אחרי שנת קורונה, הציבור הזה, שאולי הם לא עובדי משרד החינוך, אבל הם חלק ממערכת החינוך הישראלית, יפגע. אתם חייבים למצוא דרך לשלב אותם במפעלי הקיץ.

יש ציבור אחר, זו סוגיה יותר כבדה, מפעילות החוגים בגנים הפרטיים של 0-3 ואומרת נציגתם שבגלל המצוקה הכלכלית וזה שאי אפשר לגבות מההורים, הגננות כרגע ויתרו על הפעלת החוגים בגנים. יש פה ציבור של אלפי נשים, לצערנו אלה תמיד נשים ואימהות, שמה-30 ביוני, מסוף החל"ת, לא תהיה להם דרך לפרנס את עצמן ואת משפחותיהן. כאן הסיפור הוא יותר מורכב כי זה לא עניין של משרד החינוך, זו מערכת פרטית. חייבים לשמוע ממשרד האוצר האם הם מסוגלים לאתר את אותם מגזרי עובדים ועובדות ספציפיים, כמו בתחום התיירות, שלגביהם מוצאים איזשהו פתרון.
רועי כהן
תודה אדוני היושב-ראש על רשות הדיבור. גם הדיון הקודם וגם הדיון הזה עוסק בזה שיש בישראל שני עמים. אותם שכירים שיש להם רשת ביטחון ואותם עצמאים שאין להם רשת ביטחון. אותם עצמאים, כמו מורי הדרך, סוכני הנסיעות, מורי תל"ן ימצאו את עצמם ב-30 ביוני שהם לא יכולים לחזור לעבודה וללא כל רשת ביטחון. לעומת זאת, רשות שדות התעופה שעובדת כרגע על 0.1 מסך כל הפעילות שלה, כל העובדים שלה יחזרו מחל"ת ב-30 ביוני ויהיה להם מקור פרנסה ואף אחד לא יקבל הודעה מוקדמת ואת אף אחד לא יפטרו. את זה אנחנו רוצים לתקן.

כל חברי הסיעות שנמצאים כאן התחייבו להסדיר את הנושא של דמי אבטלה לעצמאים. יש לכם הזדמנות אמיתית לטפל בזה עכשיו ולהאריך לאותם עצמאים שנשארו מאחור ואין להם את היכולת לפרנס את עצמם בגלל אותם מגבלות הקורונה, לתת להם את רשת הביטחון. לא יכול להיות שהאנשים האלה ימצאו את עצמם בלי יכולת לקיים את המשפחות שלהם כאשר החטא היחיד שלהם הוא שהם הקימו עסק במדינת ישראל ורוצים להתפרנס.

אני מבקש מכם, תדרשו ממשרד האוצר להביא תכנית, לאתר עם פינצטה כל עצמאי שיכול וצריך לקבל את אותה רשת ביטחון. הם יודעים לעשות את זה, הם עשו את זה עם מבוטחים בביטוח הלאומי. אני מבקש מכם, חיכיתי לדבר כל הדיון, תודה לחברי הכנסת שפגשו את האנשים האלה שמקבלים סלי מזון הביתה, חברת הכנסת ברק פגשה אותם וראתה בעיניים את המצוקה. אנא אל תשאירו את זה באוויר, האנשים האלה זקוקים לעזרה. תודה רבה.
היו"ר אופיר כץ
לסיכום אני מבקש ממשרד החינוך שתוך שבוע נקבל את התכנית כיצד אתם מתכוונים לשלב אותם בחודשי קיץ. משרד האוצר, תעביר למי שמטפל במענקים, בקשה לתכנית שכמו בדיון הקודם, תהיה לפי ענפים, לפי סקטורים, איך אתם מתכוונים להמשיך את התמיכה בחודשים הבאים. אתם צריכים לשלב את זה ביניכם כי אם תהיה תכנית של משרד החינוך, זה מקצר מהמענקים שאתם כאוצר צריכים לתת. אם לא מצליחים, האוצר יצטרך לתת דין וחשבון על כל אותם מורים שיישארו בלי כלום.
גלעד קריב (העבודה)
בניגוד לדיון הקודם של התיירות יש פה בעיה נקודתית של חודשיים שלושה. שנת הלימודים תיפתח שנה הבאה כסדרה בזכות החיסונים. נחזור לשגרה שהייתה במערכת החינוך. זה לא סיפור גדול, אני אומר לאוצר, הקבוצה של עובדים ובעיקר עובדות, אין להם הגנה. הן לא מוחלשות כי הן מחנכות את הילדים שלנו, אבל אין להם ביטחון.
היו"ר אופיר כץ
בגלל זה אנחנו מקיימים את הדיון, כדי לנסות לסייע בהגנה שלהם. אני מבקש את התכנית גם של משרד החינוך וגם של משרד האוצר תוך שבוע שיוגש לחברי ועדת הכספים. תודה רבה הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים