ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 10/05/2021

הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה רשימה שסימנה 19-342-21, הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין - רשימה שמספרה 19-344-21

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



5
ועדת הכספים הזמנית
10/05/2021


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 6
מישיבת ועדת הכספים - זמנית
יום שני, כ"ח באייר התשפ"א (10 במאי 2021), שעה 9:45
סדר היום
1. הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה - רשימה שסימנה 19-342-21
2. הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין - רשימה שמספרה 19-344-21
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ניר אורבך
ינון אזולאי
קרן ברק
מיכל וולדיגר
אופיר כץ
מיקי לוי
יואב סגלוביץ'
גלעד קריב
מוסי רז
יפעת שאשא ביטון
קטי קטרין שטרית
חברי הכנסת
ג'ידא רינאוי זועבי
מוסי רז
מוזמנים
שר האוצר ישראל כץ
ארז אורעד - מנהל תחום בכיר מוסדות ציבור ומלכ"רים, רשות המסים, משרד האוצר

תמיר כהן - ראש המטה הכלכלי של שר האוצר, משרד האוצר
ייעוץ משפטי
שלומית ארליך
שיר שפר
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אושרה עצידה


הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה - רשימה שסימנה 19-342-21
היו"ר משה גפני
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכספים. אני מבקש שהצעות לסדר, וישנם כמה דברים שאני גם רוצה להגיד, יהיו לאחר שנסיים נושא זה. אני לא אעכב אותם,

נדון תחילה בסעיף הראשון שהוספנו לסדר היום: הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 ולעניין סעיף 61. ארז אורעד, בבקשה.
ארז אורעד
בוקר טוב לכולם. אני מתכבד להביא בפני חברי ועדת הכספים וכבוד היושב-ראש, הרב גפני, את ההצעה, את הרשימה, לאישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46. מוסדות הציבור מופיעים ברשימה שקיבלתם, שמספרה 19-342-21, לעניין 46, ועניין 61 לאחר מכן.

האם ישנן איזשהן שאלות?
היו"ר משה גפני
יש שאלות?
מיקי לוי (יש עתיד)
לא. אני עברתי אחרי כל הרשימה כרגיל. אני לא רוצה לעבור אחד-אחד כי אני מכיר את התשובות, אבל יש שם כאלה שאין להם אישור ניהול תקין עוד פעם.
ארז אורעד
נכון.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני סומך עליך במאת האחוזים. הכנסתי את זה לסעיף תזכורת. אתה מכיר אותי, לא חשוב איפה אני אהיה, בעוד שנה אני בודק אם הם תיקנו והביאו טופס אישור ניהול תקין. אני סומך עליך, ארז.
ארז אורעד
תודה רבה על האמון שאתה נותן בי.
ינון אזולאי (ש"ס)
ארז, יש פה את מספר 34: רפואה ועזרה- חצור הגלילית, שקיבלה אישור לשנה בגלל המחזור. יש מחזורים יותר קטנים ונתנו להם יותר משנה. מה העניין?
ארז אורעד
יכול להיות שהם הראו את המאזן הבוחן של השנה הקרובה, ובשנה הקרובה אנחנו רואים גידול של מאות אלפים, וכיוצא בכך. אם תיתן לי מישהו שיש לו את זה, אוכל לבדוק את זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו רואים ברשימה עצמה.
ארז אורעד
בדרך כלל, באופן עקרוני וכללי, מחזור הרף הוא בין 30,000 לעד 50,000 שקל לשנה.
ינון אזולאי (ש"ס)
כן, אבל מ-300,000 אתה מוריד אותם. כמה פחות הם הביאו? תן לי את הנתונים.
ארז אורעד
לא, זה שווי מתנדבים.
ינון אזולאי (ש"ס)
בסדר, תסתכל במחזור.
ארז אורעד
יפה. שווי מתנדבים – כיוון שזה לא מחזור כספי, אנחנו לא לוקחים אותו כמחזור. אנחנו לוקחים רק את התרומות. יש שם תרומות בשווי של 36 אלף ו-296 אלף שקל, ושווי המתנדבים הוא ב-303,197. אתה יכול להיכנס לנתונים ולראות את זה בגיידסטאר. היה על זה דיון עכשיו בתקן מספר 40 של דיווחים של מלכ"רים. שווי מתנדבים הוא סוגיה כי אי אפשר לכמת את זה, זה לא מחזור כספי. אני יכול להביא כמה חבר'ה ולהגיד ששכר העבודה שלהם שווה כך וכך. כל מספר דוחה - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אני לא יודע ספציפית בעמותה הזו, אבל אם יש לך, למשל, מתנדבים שבאופן קבוע מתנדבים פעם בשבוע במשך שלוש שעות. אתה יודע שאלו לא מתנדבים שהבאת אותם, אלא אתה יודע שהם נמצאים במערכת ושזה משהו מסודר, זה ארגון גדול. שם אתה כן יכול לקחת את שווי המתנדבים.
ארז אורעד
עלית על סוגיה נכונה מאוד שנמצאת כבר שנים על השולחן. בסך הכול, רשות המסים מקדמת דנן לא מחשיבה שווי מתנדבים לצורכי מחזור – לטוב ולרע, גם לקטע שאם תבוא עמותה מסוימת ותגיד: יש לי רק מתנדבים, אין לי תרומות בכלל, לא נביא אותה פה לשולחנכם, וגם לעניין הדיווח. נניח, בשיטת החשבונאות – אם יש לה מחזור גדול של שווי מתנדבים, לא נבקש ממנה ניהול ספרים ברמה הגבוהה יותר. זאת אומרת, זה לטוב ולרע. הסוגיה הזו נמצאת כרגע בדיון בלשכת רואי חשבון, במכון לתקינה חשבונאית. לא שהם מחייבים אותנו, אבל אנחנו נלך גם לאורם. השאלה היא נכונה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אם כך, אני מבקש לעניין הזה, למרות שאמרתי מה שאמרתי, בסימוכין 19-342-21, שיירשם בפרוטוקול עמותות שאין להם ניהול תקין בתוקף: 4, 51, 55, 67, 79, 86 ו-96 ברשימה.
ארז אורעד
בסדר גמור. העמותות שהקריא חבר הכנסת מיקי לוי מקבלות לשנה בלבד. רק לאחר שנבחן שהם בסדר, - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
חזון שמעון – חריש, עמותה מס' 84 – מומלץ לאישור לשנה ולא כתובה הסיבה. האם יש לך את הסיבה?
ארז אורעד
אני אכנס מייד לרישומים שלי. יש לנו דברים שאנחנו לא מפרטים אותם. מספר 84 - זו שאלה יפה. פה לבקשת המפקח, למרות שפה לכאורה יש אישור ניהול תקין ויש פה מחזור שהוא מחזור מספק, אבל זה לפי בדיקת המפקח. הוא העלה את זה בוועדה הציבורית שבראשותי. הוא רוצה לבדוק שם מספר עניינים של העסקת קרובי משפחה. הוא ביקש מהם לא להעסיק קרובי משפחה כי הייתה שם תקלה כזו. הוא נתן לשנה על מנת לראות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אוקיי, תודה.
היו"ר משה גפני
רבותיי, קודם נצביע לפי סעיף 46 ואחרי זה נעבור ל-61. מי בעד אישור הרשימה כפי שהסביר אותה ארז אורעד – 102 עמותות, נכון?
ארז אורעד
כן, 102 עמותות.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מי בעד האישור? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרשימות אושרו.
היו"ר משה גפני
הרשימות, כפי שהביא אותן ארז אורעד, אושרו.



2. הצעת אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין - רשימה שמספרה 19-344-21
היו"ר משה גפני
אנחנו עוברים לסעיף 61 – שתי עמותות. ארז, בבקשה.
ארז אורעד
אני מתכבד להביא בפניכם את אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין, ברשימה שסימנה 19-344-21 . למעשה, הרשימה הזו כוללת שתי עמותות שביקשו לקבל סעיף 61. למי שלא יודע, אלו הטבות במיסוי מקרקעין, פטור ממס שבח.
ינון אזולאי (ש"ס)
לגבי עמותת אבני ברזל - עדיין אין שם אישור ניהול תקין. זה בסדר שנותנים להם גם את ה-61?
ארז אורעד
אנחנו נותנים אישור 61 רטרואקטיבי לעמותות האלה. אני יודע שלעמותה הזו כן יש אישור ניהול תקין.
ינון אזולאי (ש"ס)
תסתכל בגיידסטאר, אין לה אישור ניהול תקין. עשיתי שיעורי בית לפני. תבדוק, יכול להיות שאנחנו טועים. האם אפשר לתת לה לפי סעיף 61 גם כשאין לה אישור ניהול תקין?
היו"ר משה גפני
אתה יכול לתת להם אישור לפי סעיף 61?
ארז אורעד
לפי סעיף 61 אני כן יכול לתת להם.
ינון אזולאי (ש"ס)
בסדר, אם אתה יכול זה משהו אחר. לגבי השני – אגודת יורדים, מחזור של 2,420. כרגע דיברנו שאתה נותן לשנה על ניהול תקין על 36,000 שקל. פה כשאתה על 2,420 אתה נותן להם כנראה גם את ה-46 וגם את ה-61, וזה קצת נשמע - - -
ארז אורעד
לאגודת יורדי ים – זבולון – ישראל יש הקצבות ממכבי ישראל של סך 90,000 שקל. אני לוקח את זה גם מהמחזור.
ינון אזולאי (ש"ס)
תן לי דוגמה להקצבות שאתה לוקח.
ארז אורעד
אם אתה מקבל הקצבות ממשרד החינוך, כל דבר כספי או שיש לו שווי כספי שניתן לכימות. זאת אומרת, כסף, מלאי, מניות. שווי מתנדבים – זה בעייתי.
ינון אזולאי (ש"ס)
מצד אחד, אתה אומר לי מלאי ושווי כסף, אבל כשאני מדבר איתך על מתנדבים אתה אומר לי שזה לא שווי כסף.
ארז אורעד
לא, זה שווי כסף. העמדה של רשות המסים - מכיוון שזה כל כך נזיל, אי אפשר בכלל להתמודד עם זה. זאת אומרת, אני צריך לשים גדודים של בקרה שם ולראות בדיוק אם הוא באמת שלוש שעות בשבוע קבוע. אלו דברים מסוימים שאנו דנים בהם עכשיו. בהתאם לגילוי דעת 40, אני מקווה שיהיו לי בשורות בחודשים הבאים, אחרי שש שנים כבר שרשות המסים לא מכירה בזה.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה רק מחזק מה שאמרתי קודם, שצריך כן להסתכל גם על שווי מתנדבים שאנחנו יודעים שבאים בשעות מסוימות, כפי שאתה מסתכל על דברים שהם לא כסף אלא שווי כסף - - -
ארז אורעד
חבר הכנסת ינון אזולאי, השאלה מאוד מאוד נכונה.
ינון אזולאי (ש"ס)
תודה רבה.
היו"ר משה גפני
האם יש עוד אגודות יורדי ים בארץ או שזו האגודה היחידה?
ארז אורעד
אני חושב שזו האגודה היחידה, לא נתקלתי בעוד דברים שכאלה. המטרה שלה היא לחנך ספנים עבריים ולפתח את הנושא בקרב בני הנוער העברי. אני לא נתקלתי בדבר כזה. אולי יש בתי ספר ליורדי ים, אבל זהו.
היו"ר משה גפני
אתה מבקש שנאשר את שתי העמותות האלה.
ארז אורעד
כן. רשימה שמספרה 19-344-21: מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור שתי העמותות האלה, כפי שהביא אותן ארז אורעד, ירים את ידו? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
הרשימות אושרו.
היו"ר משה גפני
הרשימות אושרו. תודה רבה, אני מודה לך.
ארז אורעד
תודה רבה לכם.
היו"ר משה גפני
חברי הכנסת, עכשיו הצעות לסדר. בשבוע שעבר דיברנו על שני נושאים: אחד מהם היה אל על. אנחנו ביקשנו לאשר את המתווה עם חברת אל על. שמענו גם את הקושי הגדול שיש בעניין הזה, גם לעובדים וגם לגמלאים. בסוף הישיבה דיברתי גם עם מזכיר הממשלה וגם עם שר האוצר וביקשתי שיאשרו את זה. מה שאמרו – אמרו, אבל אתמול זה עבר בממשלה ואני שמח על כך.

הדבר השני, שעליו אני לא שמח, זה המאפייה בקריית שמנה שעליה גם דיברנו. ינון, תיכף אאפשר לך להגיד. אני רק רוצה לספר לחברים שביום חמישי דיברתי עם שר הביטחון בני גנץ. אמרתי לו: אנחנו לא מתערבים בהחלטות בית המשפט ובכל מה שנלווה לזה, אבל אתה צריך לדעת קודם את המציאות. ישנו גם הנושא הציבורי, וכשר הממונה על משרד הביטחון אתה צריך לדעת את זה.

המאפייה שזכתה במכרז בקריית שמונה מבקשת ממשרד הכלכלה הוצאות גדולות יותר על הלחם האחיד. הם אמרו למשרד הכלכלה שהעלות שלהם היא 5.7 או 5.6 - אולי אני פה קצת טועה.
מיקי לוי (יש עתיד)
היום זה 5.2, מבקשים העלאה.
היו"ר משה גפני
כן, זה יותר מ-5.5. הסבירו באותות ובמופתים למה העלות של הייצור של הלחם האחיד הוא כל כך גבוה. במכרז הזה בקריית שמונה הם ביקשו 3.5 - 3.6 על ייצור ושיווק הלחם של משרד הביטחון. פתאום התברר מחירי הפסד. מי ישלם את זה? כולנו נשלם את זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
הם ביקשו 2.7.
היו"ר משה גפני
כן, הם ביקשו אבל בסוף הם אמרו שבסדר. אבל זה ברור שהחוק רחוק מאוד ממה שהם אומרים שעולה הייצור.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני הגדרתי את זה כמחיר טורפני כדי למותת את המאפייה.
היו"ר משה גפני
נכון.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
מיקי, מה שיקרה אחר כך זה שהם יתחילו עם הסכום הזה ואחר כך הם יבואו למשרד הביטחון ויגידו: תעלו לנו את זה. זה הפטנט – תוך כדי תנועה.
היו"ר משה גפני
אמר לי שר הביטחון: אבל מה אני יכול לעשות? שני דברים: ראשית, זה המכרז, ובמכרז הם זכו. אני לא יכול להתערב. בית המשפט או הפרקליטות אומרת שאי אפשר לעכב את המכרז הזה. אמרתי לו: מה זאת אומרת אי אפשר לעכב את המכרז? בשביל זה יש שר, לא פקיד שאומר שיש מכרז. הרי פה יש דבר צורם ומפריע בכל היבט שאתה מסתכל עליו. אמרתי לו: לא היינו פונים אליך אילולא זה שמדובר על קריית שמונה, על פריפריה במובן הכי פשוט של המילה, שבה לא תהיה עבודה. הוא אומר: לא, יש שם מפעל והעובדים האלה יכולים לעבור לעבוד שם בלואו-טק.

אגיד לכם את האמת, אני עדיין לא אופוזיציה, אני עדיין קואליציה. בני גנץ הוא חבר בקואליציה ולכן אני לא יכול לתקוף יותר מדיי. אבל זה משהו שאי אפשר להאמין שהוא קיים בכלל. בשביל זה יש שר. זה פשוט לא להאמין כי המשמעות של העניין הוא שקריית שמונה הולכת לאבטלה. הוא יגיד לאנשים שם: יש שם מפעל אליו אתם יכולים לעבור. חלק מהאנשים שם הם אנשים מבוגרים שעובדים הרבה שנים במאפייה בקריית שמונה, חלקם לא יתקבלו במקום עבודה אחר. צריך לבדוק את זה, זה מריח רע. מה זה הדבר הזה? מאותה ממשלה הם מבקשים תוספת לתשלום על הלחם האחיד, ובאותה ממשלה הם משתתפים במכרז והם מבקשים חצי מחיר – שאנחנו נממן את המלחמה שלהם נגד המאפייה האזורית בקריית שמונה.

אין לי תשובה, הוא אמר שהוא יבדוק את זה עוד הפעם. הוא צריך לחזור אליי עם תשובה. אני מרגיש מאוד רע עם הדבר הזה כי את המדיניות קובעים השרים. לגבי הדבר המרובע הזה שכך היה במכרז ואת זה הפרקליטות אומרת – צריך לחשוב יותר בהיגיון. שר האוצר אמר שהוא מוכן לספוג את ההפסדים אם הוא יידרש לשלם קנסות. קריית שמונה תישאר בלי מקום עבודה מאוד משמעותי.
אמרתי לו
אם אתה חושד שאני עושה פה פוליטיקה, אני חושב שאף אחד לא הצביע שם ג'. יכול להיות שכן, יכול להיות שלא – אפילו לא בדקתי. זו מציאות שאי אפשר להסכים איתה.

אם אלך לאופוזיציה, וחס וחלילה הבעיה הזו לא תיפתר, אשחרר את חרצובות לשוני על ההתנהגות הזו. היום אני נזהר - בכל אופן, אחריות. אבל אני מחכה לתשובה שלו.

ינון, בבקשה.
ינון אזולאי (ש"ס)
האמת היא שאין הרבה להוסיף. אני אומר הפוך מדבריך, יש לנו שם מצביעים, אבל לא בגלל זה אנחנו שם. אולי בגלל זה מנסים לפטר אותם – יכול להיות, אבל אני במקום הזה בכלל.
היו"ר משה גפני
לא בדקנו את העניין הזה בכלל.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני לא הולך לדאוג להם כמצביעים אלא לדאוג לפריפריה. קודם כול, חובת המדינה כאשר יושבים פה נציגים של משרד הביטחון היא שלא ירמו אותנו, כי בד בבד שהם יושבים פה הם הולכים וסוגרים עם ברמן להמשיך עם המכרז. הם שיקרו פה במצח נחושה והם צריכים לתת על זה את הדין, עם כל הכבוד.
היו"ר משה גפני
אמרתי לו את זה. הם אמרו פה דברים שקריים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם שר הביטחון בני גנץ לא יודע לנהל את המשרד שלו, שלא יחפש עוד משרדים. אני בינתיים יחד איתך בקואליציה ואני יכול לשחרר את חרצובות לשוני, וזה רק חלק ממה שאני אגיד עליו. ההתנהגות שלו, ההתנהגות של הבן אדם הזה, נמאסה. הוא מתנער מכל דבר. התנהגות בממלכתיות היא לא להתנער מכל דבר אלא התנהגות בממלכתיות היא גם לפתור את הבעיות. אם הוא לא יודע לפתור בעיות, שיסיק את המסקנות שלו. זה לשלוח 120 משפחות לחרפת רעב. מצד אחד, כשמבקשים מהמשרד הזה להוריד את המחיר במכרז הם מורידים, ומצד שני, רוצים לעשוק את כל הציבור, את כולנו, ולהוסיף עוד 3 שקלים מעבר למה שהם לוקחים במכרז. על מה? על מה לתת לו את זה כשהוא מתנער מאיתנו וכשהוא אומר: זה משפטי, זה לא אני. הכי קל להגיד: זה לא אני, זה היועצים המשפטיים. זה לא היועצים המשפטיים, זה קודם כול אתה. כשר תנהל את המשרד שלך.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
מה גם שניתן פתרון. שר האוצר אמר את זה.
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו ביקשנו בישיבה האחרונה שמנכ"ל משרד הכלכלה ומשרד הביטחון יגישו בקשה לבית המשפט. אדוני, האם זה בוצע?
היו"ר משה גפני
משרד הביטחון פשוט שיקר את הוועדה, ואמרתי את זה לבני גנץ. אנחנו ביקשנו את מה שאתה אומר עכשיו. ביקשנו שהמנכ"לים ייפגשו, וביקשנו שעד אז יבקשו דחייה בביצוע פסק הדין. ישבה פה נציגת משרד הביטחון והיא אמרה: כן. ישב פה מנכ"ל הכלכלה ונציגת משרד הביטחון אמרה: אכן, אנחנו מבקשים את הדחייה, אנחנו גם כן מצטרפים לזה. התברר שהם לא מבקשים דחייה, הם מיישמים את פסק הדין. הם לא רוצים כלום. אמרתי לבני גנץ: יושבת פה ועדה מכובדת, נמצאים פה נציגים מכל המפלגות, יושבת הנציגה שלך ואומרת: כן, אנחנו מסכימים לדחייה? האם אתם משקרים אותנו? אתם מיישמים את זה. אתה אומר: בגלל שאין לך ברירה, אתה צריך לעשות את מה שבית המשפט אומר. ההתנהגות הזו היא מתחת לכל ביקורת.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
יכולת לראות את האדישות שלהם. הם הרי ישבו שם בפינה והתייחסו בזלזול.
היו"ר משה גפני
כן.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
זה מזכיר לי את הביקור שלי אתמול באגף השיקום של הלומי הקרב. אני מדברת עם הפקידים וכאילו לא מדובר בחיילים שחרפו את נפשם. חיילים אומרים: עדיף להגיע כבר מת מלהיות מת מהלך – זו האדישות.
היו"ר משה גפני
היה פה מעשה שלא ייעשה. אני לא מתכוון לשתוק על זה. אני אומר לכל אחד מאיתנו: כל מי שיכול לדבר עם שר הביטחון – שיידבר, כי קריית שמונה הולכת לתקופה מאוד קשה מבחינת אבטלה.
אופיר כץ (הליכוד)
הרב גפני, אני באמת רוצה להאמין שאף אחד לא מסתכל על זה מנקודת מבט פוליטית.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
תבדוק כמה גנץ קיבל בקריית שמונה ותבין את התשובה לבד. לצערנו הרב, כך זה כנראה מתנהל או הולך להתנהל.
מיקי לוי (יש עתיד)
אין קואליציה-אופוזיציה פה.
אופיר כץ (הליכוד)
קטי, אני מקווה וגם מאמין שגם בני גנץ לא מסתכל על זה מנקודת מבט פוליטית. יחד עם זאת, אני חושב שזהו נושא שהשקענו בו הכי הרבה זמן בוועדה והכי הרבה דיונים.
היו"ר משה גפני
לא הכי הרבה זמן, אבל הרבה זמן השקענו.
אופיר כץ (הליכוד)
אנחנו כל הזמן שומעים על שיחות עם גנץ, כל פעם הוא בודק, יבדוק. אני דורש ממנו להביע את עמדתו ודעתו בעניין הזה. אי אפשר, אנחנו כבר כמה חודשים והוא לא אומר מה הוא חושב, מה הוא רוצה לעשות, איך הוא מתכוון לטפל בזה. זה תחת אחריות המשרד עליו הוא ממונה כשר והוא צריך להביע עמדה ולהגיד איך הוא הולך לטפל בזה. אנחנו לא יכולים. זה כבר כמה חודשים, וזהו, המפעל נסגר, והוא עדיין לא אומר את דעתו.
קרן ברק (הליכוד)
אופיר, תגיש שאילתה במליאה והוא יצטרך לתת תשובה.
היו"ר משה גפני
תודה. קטי, בבקשה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, אני רוצה להעלות שלושה נושאים, אבל את הנושא השלישי, את נושא הפסיכולוגים, תציג מיכל. אני אציג שני נושאים מאוד מאוד קצרים: הנושא הראשון הוא הבטחות שניתנו כאן בוועדת הכספים ולא מומשו. אולי כדאי להזכיר ולנער אבק מהשטיח לכל אלה שישבו כאן והבטיחו לעשות את מה שהבטיחו.

נתחיל בזה שמערכת הבריאות היום מתחילה שביתה עליה הכריזו עליה הרופאים, וזאת למרות הבטחות משרד הבריאות ומשרד האוצר להוסיף 600 תקנים של רופאים בעקבות פרישה של רופאים. הייתה עלייה מבורכת מברית המועצות שבעקבותיה היו הרבה מינויים של רופאים, אבל רובם נמצאים בשלבי פרישה וצריך להכניס אחרים במקומם. אנחנו מדברים על 600 תקנים שתוקפם יפוג ב-30 ביוני. זאת אומרת, 600 רופאים שנקלטו בתקופת הקורונה, שכמובן לא מכסים את המחסור ברופאים שקיים היום. משמעות ביטול התקנים היא פגיעה חד משמעית.
היו"ר משה גפני
זה מונח אצלי.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
מצוין. גם הנושא השני מתייחס לזה שאנחנו ממשיכים את ההבטחות שלא מומשו ואף הורעו. אדוני היושב-ראש זוכר את הדיונים הרבים שעשינו על גני הילדים של החינוך המיוחד של המוכשר. שים לב למה שקרה. הרי פה בוועדה קיבלנו החלטה על העברה של 80 מיליון שקלים. אדוני היושב-ראש, עד עכשיו העבירו פירורים, העבירו 25 בסך הכול - זה הסכום. לא רק זה, ניתנה לגננות תוספת של 14%. מיקי, היית מעורב גם בזה, ואתה זוכר שההחלטה הייתה תוספת של 30% לגננות. הם אמרו להם לא. הם החליטו על דעת עצמם, למרות ההחלטות שנעשו פה. משרד החינוך פשוט פשע משום שפה היו החלטות של נבחרי ציבור, שנבחרו על-ידי העם לייצג את העם, ופשוט משרד החינוך החליט שהוא מעביר להם רק 14% ולא 30%, שזה כמעט מחצית.

את הנושא השלישי לגבי הפסיכולוגים מיכל תציג. אנחנו נמצאים עכשיו במצב קטסטרופלי וגם הם מתחילים בעיצומים. אני מאוד מקווה שמישהו יתפקח שם ויעיר את המצב. אנחנו נמצאים בתקופת קורונה.
היו"ר משה גפני
שלום השר.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, אתה זוכר שאמרתי המגפה שאחרי המגפה? אנחנו לקראת המגפה שאחרי המגפה.
היו"ר משה גפני
מיקי, בבקשה, בקצרה.
מיקי לוי (יש עתיד)
חבל שאין כאן מישהו מהאוצר.
קריאות
השר נמצא.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מתנצל. אדוני השר, אנחנו יחד עם עוד חברים דואגים לאורך השנים כל פעם מחדש למכון הוולקני בבית דגן. המכון הוולקני לא קיבל את התקציב הראוי שהגיע לו עוד בבסיס התקציב הישן. עכשיו עשו תיקון קטן ונתנו 30 מיליון. מדובר שם בפטנטים ובפיתוחים שמדינת ישראל מפתחת בחקלאות ולא ניתן לרשום אותם. אני והיושב-ראש גפני, וחברים נוספים, כל שנה מוצאים את עצמנו מתמודדים עם הסוגיה הזו. אם לא ירשמו פטנטים, מדינת ישראל לא תקבל את הכסף חזרה וכו' וכו'. בסך הכול כרגע מדובר ב-30 מיליון שקלים. היה מדובר ב-60. קיבלתי הודעה ש-30 נתנו ושחסרים 30. אדוני השר, 30 מיליון שקל בבליל הגדול הזה זה לא הרבה. אני מבקש את התערבותך. באמת מפאת כבודך אני לא רוצה להגיד. אני אצביע נגד וגפני הצביע נגד בפעמים הקודמות. זה 30 מיליון שלגביהם אין פה אופוזיציה-קואליציה.
היו"ר משה גפני
בשעתו הם העבירו.
מיקי לוי (יש עתיד)
אני מדבר על התקציב החדש.
היו"ר משה גפני
כן, דיברנו על זה בשבוע שעבר.
מיקי לוי (יש עתיד)
אומר שר החקלאות: מה אעשה? האוצר לא נותן לי. בחייאת ראבק, תדפוק על השולחן, תביא 30 מיליון שקל לרישום פטנטים. אדוני, אני מבקש את התערבותך. כל הסיפור הוא 30 מיליון שקל עבור המכון הוולקני. אני מודה לך.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. מיכל, בבקשה.
מיכל וולדיגר (הציונות הדתית)
תודה רבה. אני ממשיכה את דבריה של קטי בנושא בריאות הנפש. שוב, גם פה אין קואליציה-אופוזיציה. כולנו מודעים לכך שתחום בריאות הנפש הוא החצר האחורית של החצר האחורית. צריך לטפל בזה. אני כן אתמקד בנקודה ספציפית. היום התחילו 3,200 פסיכולוגים חינוכיים בעיצומים. זה לא רק בגלל הקורונה, זה עוד לפני הקורונה ולפני כל המשברים. היום חסרים תקנים במדינת ישראל לפסיכולוגים חינוכיים. על-פי הנייר יש פסיכולוג חינוכי אחד על כל 1,000 תלמידים. בפועל, זה 3,000 תלמידים. זה לא מספיק. לא די בכך, התיקון לחוק חינוך מיוחד, שהוא תיקון מבורך, הכפיל וריבע את כמות הוועדות שהפסיכולוגים החינוכיים צריכים לשבת בהם ואת עבודתם. הם לא מספיקים להתפנות לעבודה עם התלמידים ועם הוריהם. לזה צריך לצרף את הקורונה ואת האסון במירון. הם צריכים לעשות עבודה בלי סוף. אין להם זמן לעשות את כל מה שהם צריכים לעשות, הם צריכים להתעסק בוועדות. אם לא די בכך, גם לא מממנים אותם ולא נותנים להם כספים על הישיבות הארוכות שהם צריכים לעשות. אני מבקשת להעלות את הנושא הזה לסדר ולקבוע ישיבה דחופה בנושא הזה שתשפר את התנאים ושתאפשר עוד תקינה כי זה פשוט הכרח לילדים של כל אחד ואחד מאיתנו. החוסן הנפשי של הילדים שלנו זה אנחנו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. רבותיי, זו הצעה לסדר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני אנצל את זה ששר האוצר נמצא פה. הייתי רוצה שיקשיב כי זה מאוד חשוב דווקא בסוף תקופה. כבוד השר, מונחים אצלך על השולחן במשרד האוצר תבחינים של מעונות היום, מבחני ההכנסה של מעונות היום, שמהם נגזרים הסבסודים. בפעם האחרונה בקורונה לא הוגשה הטבלה הזו בזמן ומה שקרה הוא שבחודש מרץ-אפריל יכלו להגיש את הבקשה להנחה למעונות היום. מה שקורה עכשיו זה שעדיין זה לא נחתם אצלך במשרד, ולכן אנחנו עלולים להגיע לאותו מצב כפי שהיה בפעם שעברה, שבחודש מרץ-אפריל ההורים לא יוכלו לקבל סבסוד. מדובר בהורים מהשכבות הכי חלשות כמו אימהות חד הוריות ואנשים ממש הכי מסכנים שזקוקים לגופי הרווחה. הם לא יוכלו לקבל את הסבסוד והם יצטרכו לשלם תשלום מלא עבור ילדיהם במעונות היום כפי שקורה עכשיו.
היו"ר משה גפני
אמרת לי את זה בטלפון, זה נכון. אתה צודק.
ינון אזולאי (ש"ס)
אדוני השר, זה נמצא אצלך. אני מבקש ממך שיחתמו על זה כמה שיותר מוקדם.
שר האוצר ישראל כץ
זה נמצא אצלי לאישור?
ינון אזולאי (ש"ס)
לאישור, כן.
היו"ר משה גפני
לחתימה.
ינון אזולאי (ש"ס)
תמיר, אתה יודע על מה מדובר. זה אצל איציק דניאל.
תמיר כהן
אעשה סדר. קודם כול, חבר הכנסת אזולאי אכן פנה אלינו ואנחנו מטפלים בזה. זה לא משהו שמצריך חתימה ישירה של שר האוצר. על מבחן תמיכה, כפי שיודע חבר הכנסת אזולאי, אחראי שר העבודה והרווחה. דרגי המקצוע צריכים לשחרר משהו. תמיד שר אחד עושה מבחן תמיכה.
ינון אזולאי (ש"ס)
עשיתי שיעורי בית לאחר שחזרת אליי. דיברתי עם איציק דניאל והוא אמר שזה מונח אצלו. תטפלו בזה.
היו"ר משה גפני
ינון, נדבר איתם אחר כך. אסור שזה ייסחב.

קרן, בבקשה, בקצרה.
קרן ברק (הליכוד)
קודם כול, שאפו גדול על מה שהיה אתמול לגבי אל על, כבוד השר. עבדנו על זה מאוד קשה וכל הכבוד על כך. בשעה טובה החברה נכנסת לתהליך חדש ולפרק חדש. זה היה מאוד מאוד חשוב וכל הכבוד לשר. אנחנו מודעים על כל המאמצים. אפרופו אל על – מי שעצר את זה אז היו שרי כחול לבן שניסו כל הזמן להביא עוד הישגים. גם עכשיו יש עוד נושאים שתקועים ונעצרים על-ידי כחול לבן. אתה זוכר שבינואר אישרנו פה את הפטור או את ההקלה בארנונה לעסקים גדולים, מעל 400 מיליון שקל, ולעסקים קטנים חדשים שנפתחו בשנת הקורונה. אנחנו אישרנו פה, נלחמנו על זה והבאנו את ההישג. שר האוצר מביא את זה כל פעם לממשלה וכחול לבן לא מסכימים לאשר את זה, שזה יהיה על הממשלה. אנחנו מדברים על משהו שכבר אושר כאן בוועדה בינואר והוא תקוע ולא מאושר בממשלה בגלל הפריטטיות של הממשלה הזו. לכן, מאוד חשוב שתצא מפה קריאה של הוועדה שלך שאנחנו חייבים לאשר את זה.
שר האוצר ישראל כץ
גם חדרי הכושר – אותו הדבר.
קרן ברק (הליכוד)
גם המתווה של חדרי הכושר וההקלה מהארנונה – 95%.

אנחנו נלחמים על זה, זה חייב להיות החלטת ממשלה. הוא מביא את זה כל פעם והם עוצרים את זה. לכן, צריכה לצאת מפה קריאה שלא סתם את הפטור/הקלה בארנונה, זה צריך להיות.

בנוסף, מונחת על שולחנך בקשה מאוד מאוד חשובה שלי לגבי ענף התיירות – הצעה לסדר מה אנחנו עושים עם כל החל"ת של ענף התיירות. זה חשוב כי בסוף יוני נגמר החל"ת, אבל חלק מהעובדים לא יוכלו לחזור לעבודה ולכן הם צריכים לקבל התראה של חודש מראש. זאת אומרת, אנחנו במהלך מאי חייבים לראות מה קורה עם האנשים האלה כי אם צריכים לתת להם חודש מראש אז זה צריך לקרות כבר עכשיו. זה כל ענף התיירות, זה גם עובדי אל על וגם המלונאים, סוכני הנסיעות, מורי הדרך. אנחנו חייבים לעשות על זה דיון לפני מאי כדי שהם יידעו מה קורה איתם הלאה.
היו"ר משה גפני
זהו נושא חשוב. אחרון הדוברים גלעד קריב, בקצרה.
גלעד קריב (העבודה)
אדוני היושב-ראש, מונח על שולחנך מכתב של חבר הכנסת פורר, שלא נמצא כאן, וחברים נוספים, שעוסק בעובדה שישנם כ-10,000 מורים.
היו"ר משה גפני
כן, הם פנו אליי. הגברת דיברה איתי.
גלעד קריב (העבודה)
הנושא הזה דחוף מאוד כיוון שאנחנו באמצע חודש מאי. עם סוף החל"ת, בהיעדר התארגנות, 10,000 איש ייפלטו מהמערכת בקיץ. אין הסדרים של הקייטנות של החופש הגדול ובית ספר של החופש הגדול. אנחנו מבקשים לקיים על כך דיון דחוף עם משרד החינוך ומשרד האוצר.
היו"ר משה גפני
ישנם מספר נושאים שחברים ביקשו. יכול להיות שאני אעשה יום אחד של דיונים, על כל אחד מהנושאים האלה בנפרד. היא דיברה איתי.
גלעד קריב (העבודה)
אני מבקש שתינתן עדיפות לכל הסוגיות הקשורות לסיום החל"ת ובעובדה שיש מגזרים שלמים שאין להם פתרון ב-1 ביולי.
קרן ברק (הליכוד)
יש גם את המורים של החוגים.
גלעד קריב (העבודה)
זו הסוגיה הזו.
שר האוצר ישראל כץ
אדוני היושב-ראש, אני מבקש להתייחס לסיום החל"ת. אנחנו קיימנו דיונים רבים במשרד האוצר כדי להיערך. פרצנו שנה קדימה, עד סוף יוני, את נושא החל"ת והמענקים ושאר הדברים. זה היה דבר נכון מאוד שאפשר יציבות ורשת ביטחון. עובדה שהאבטלה מתחילה לרדת. אמרו שהמובטלים לא רוצים לחזור לעבודה. אבל זה כבר הגיע ל-8% באמצע אפריל, ולדעתי עד סוף החודש יהיה פחות ולאחר מכן פחות. אני לא רוצה להתנבא על מספר מדויק, אבל תהיה עוד ירידה עד סוף יוני. אבל מאחר ויש כאלה שבאופן מובנה או מכל מיני סיבות לא יוכלו לחזור לעבודה כמו: חברות תעופה או תיירות פנים או דברים מהסוג הזה, אנחנו מגבשים את הכללים לגבי ההמשך כדי להביא אותם לממשלה לדיון והחלטות בכנסת. הייתי שמח שתשתלבו בדיון הזה בהמשך. זו אחריות לאומית כוללת של מדינת ישראל כפי שעשתה את זה במשך השנה, בערבות הדדית, בצורה נכונה, שהוכחה כנכונה, וצריך להמשיך את זה באותה הדרך, כמובן שבקנה מידה הרבה יותר קטן כי הביקוש יותר קטן. ככל שמובטל חוזר למקום עבודתו או לעבודה אחרת, יש פחות בעיה בנושא הזה, ולכן ודאי שיצטרכו להיקבע כללים, כולל בנושאים שאתם העליתם כאן.
קריאה
זה צריך להפוך לטיפול ממוקד.
שר האוצר ישראל כץ
אגב, המענקים למרץ-אפריל ישולמו. כבר נפתחו המענקים של מעל 300,000 וכבר ניתן היה להגיש מאתמול, נדמה לי, והיום ומחר גם כן עד 300,000, כך שהדבר הזה ממשיך. כל מי שייפגע ב-25% יקבל את המשך המענקים. זה מאפשר להחזיר את כל העסקים לעבודה מלאה תוך כדי תמיכה במי שעדיין נפגע במידה שמחייבת פיצוי. כל הדברים האלה הם דברים שצריכים להכין לקראת סוף יוני תחילת יולי, כדי להמשיך לעשות דבר שהיה נכון. עובדה שמדינת ישראל נמצאת בכל חברות הדירוג ובכל המדדים במקום טוב ביחס למשבר ובין המדינות שבאופן יחסי לעולם נמצאת בעמדת זינוק טובה. אני מקווה שמה שיוחלט פה היום הוא במישור המלווה של התשתית וההשקעות. יש תוכנית האצה, שאני מניח שהממשלה החדשה גם תביא במהירות לאישור ממשלה ומה שצריך לאישור הכנסת, וכך המשק יוכל תוך ערבות לאנשים שנתנו אותה, והיא נכונה, וצריך להמשיך אותה לפי הצרכים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:30.





הכנסת
יו"ר הוועדה הזמנית לענייני כספים
סימוכין
2021-043900
ירושלים, כ"ח אייר התשפ"א
10 במאי 2021


לכבוד
מר ערן יעקב
מנהל רשות המסים
משרד האוצר
ירושלים
הנדון
אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין (רשימה שמספרה: 19-344-21)
אישור מוסדות ציבור לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה (רשימה שמספרה: 19-342-21)
מכתבך מיום
2.5.21, כ' אייר התשפ"א


הנני מתכבד להודיעך כי הוועדה הזמנית לענייני כספים,בישיבתה היום, החליטה לאשר את העמותות הבאות:
לפי סעיף 61 לחוק מיסוי מקרקעין
1.
אבני ברזל – ערד -
מאושר רטרו מיום 23/4/2020
580678712

1.
אגודת יורדי-ים - זבולון – ישראל –
מאושר רטרו מיום 8/1/2020
580089555
לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה
1.
"בית ברוך" מינסקער 
580641769

2.
בית הכנסת גבורי ישראל - ירושלים –
מאושר לשנה
580605608

3.
הבית היהודי ברסלב (גמ''ח מוה''רן)- מאושר לשנה
580695336

4.
היכל התורה דחסידי גור - מאושר לשנה
580680833

5.
עמותת הלב היהודי לנפש חיה
580396349

6.
המוסדות המאוחדים "אור תורה" - ישיבת אור תורה רבי מאיר בעל הנס תלמוד תורה אור תורה

580043230

7.
חסידי נדבורנה - ירושלים
580604601

8.
ישיבת פני מנחם לעמלי תורה- מאושר לשנה
580691392

9.
אגודת "כתר תורה" בית-וגן 
580093508

10.
מרכז תורני - אביר יעקב אור לישרים - מאושר לשנה
580651602

11.
נווה גאולה חב"ד חיפה
580624278

12.
נוף הרים בגליל
580648558

13.
עמודי ארץ - מאושר לשנה
580685675

14.
צדקת "משמחי לב"
580665180

15.
קרן ישראל גיבס
580484681

16.
בית כנסת קהילת אור ישראל ברעננה
580655835

17.
רובין פוד
580638856

18.
רשת המרחבים הקהילתיים לעולים מארצות דוברי צרפתית
580477495

19.
תפילת אבות - מאושר לשנה
580157816

20.
תרבות בירושלים ללא גבולות
580643682

21.
אביהוא שרווד - למען חיות הבר
580656627

22.
איגוד הבדמינטון בישראל
580244853

23.
ארגון משפחות נרצחים ונרצחות
580482750

24.
המרכז לעולים חדשים בירושלים - מאושר לשנה
580671766

25.
הפורום הכלכלי הערבי
הפורום למחקר כלכלי - חברתי ותכנון אסטרטגי
580524213

26.
יסודות - למדיניות ציבורית ולציונות מעשית
580685238

27.
"לנצח נשאר" העמותה להנצחת זכרו ופועלו של אמיר פרישר גוטמן ז"ל
580685485

28.
לשנות עולם - מאושר לשנה
580614451

29.
מועדון ארוחת הבוקר ירושלים - עמותה לקידום הריצה- מאושר לשנה
580474062

30.
מרכז גרנות
580612083

31.
משאלות - אנשים ומעשים טובים
580618692

32.
עמותת פיסגה תל אביב ג'ודו - לקידום הג'ודו ואומנויות הלחימה בעיר תל אביב
580595460

33.
פאגסוס - אומנויות לחימה - מאושר לשנה
580531556

34.
רפואה ועזרה - חצור הגלילית- מאושר לשנה
580628626

35.
רפואה ותקווה
580615300

36.
שמרו נפשם - מאושר לשנה
580643161

37.
חותם - לקידום שוויון הזדמנויות בחינוך בע"מ (חל"צ)
515674901

38.
יש פיתרון
580634517

39.
מתחזקים בתורה
580566727

40.
להבין ולהשכיל - המרכז למורשת מרן
580601060

41.
קופת גמ''ח אלון שבות
580633659

42.
ארננה - לתרבות
580598787

43.
עמותת בוגרי בי"ס כדורי - מאושר לשנה
580460046

44.
אלרפאה - עמותה לענייני רווחה בכפר ברא
580333862

45.
גנזי דוד
580223931

46.
סגולת הרב משה בשארי ז"ל ע"ש אבא שלום שבזי זצוק"ל
580390581

47.
עמותת בית הכנסת מזל אריה - ירושלים
580454445

48.
מורשת יהדות תימן בפסגות אפק מתחם בי- מאושר לשנה
580646198

49.
תורה וחסד ליד בית-הכנסת בית-חנה- מאושר לשנה
580008035

50.
חניכי הישיבות פסגת זאב
580665404

51.
מוסדות מראה כהן- מאושר לשנה
580712156

52.
בית כנסת פסגות אפק ראש העין
580649648

53.
שערי תורה ותפילה ונתיבות החינוך והחסד- בית שמש - מאושר לשנה
580481836

54.
אור ישראל - הר חומה
580591113

55.
בית הכנסת זכרון שמואל בית וגן ירושלים - מאושר לשנה
580680551

56.
מרכז הרבי ירושלים - אור מנחם
580553006

57.
ללמוד להצליח
580660629

58.
בית חב''ד - באר גנים
580662344

59.
קסימבה

580669331


60.
ישראל חופשית
580512184

61.
חסדי רחל אמנו 

580650877


62.
המסלול החדש ע"ש אדמונד לוי ז"ל
580621365

63.
עמותת מוסדות צמח צדיק אשדוד 

580220184


64.
משא למסע
580618031

65.
חדוותא - מפעלים חינוכיים

580668200


66.
מחוברים לנוער
580656536

67.
מתוק לנפש - מאושר לשנה

580678654

68.
חב"ד שיכון ותיקים ונוה רמז חולון- מאושר לשנה
580690311


69.
תהלליה
580530954

70.
בית כנסת אהבת ישראל גן יבנה
580407591

71.
בית הכנסת המרכזי שבזי טירת שלום- מאושר לשנה
580579563

72.
עמותת מתפללי כרמית
580659274

73.
הדר - עוז וענווה - מאושר לשנה
580612182

74.
ארגון נוער-תגדלם- מאושר לשנה
580689180

75.
ללכת בדרכיו
580640696

76.
יצחק ירנן - חסד ואמת
580659316

77.
אבני שוהם
580566750

78.
אור שאול- מאושר לשנה
580688703

79.
מוסדות נחלת חיי'ם ביתר עילית- מאושר לשנה
580658805

80.
צעירי גנים 2011, בית כנסת לצעירים - פתח תקוה
580545259

81.
דודאי ראובן
580331619

82.
בית חב"ד גבעת עדה שע"י צעירי אגודת חב"ד - המרכז
580285096

83.
מסילות חכמה וחסד ע"ש התנא רבי מאיר בעל הנס זיע"א
580584670

84.
חזון שמעון – חריש - מאושר לשנה
580669943

85.
משכנות שלום
580261238

86.
אשכילה- מאושר לשנה
580670859

87.
ואי אר - תקווה
580651446

88.
משנת הנחל
580350262

89.
כולל חצות נחלת יהושע- ביתר עילית
580493914

90.
זכרון יונה יוסף אלעד- מאושר לשנה
580681534

91.
מרכז התורה כרמיאל
580650075

92.
בית חב"ד לסטודנטים שער הנגב שע"י צעירי אגודת חב"ד
580581478

93.
מוסדות לעשות רצונך
580672095

94.
בית תלמוד להוראה פני מנחם ירושלים - מאושר לשנה
580692887

95.
בארי פרדס חנה
580658011

96.
ילדי התהילים- מאושר לשנה
580669372

97.
שפרה - פשוט לאהוב
580621316

98.
עמותת קרן שלום - אלעד
580486165

99.
מוסדות סלונים אלעד
580508042

100.
בית דוד למען הקמת בית כנסת בשכ שרת לעדה הגרוזינית בלוד
580180321

101.
כנסת מאור
580564839

102.
כולל כי טוב- מאושר לשנה
580683753



בכבוד רב,


ח"כ משה גפני
יושב ראש הוועדה הזמנית לענייני כספים





העתק: מר ארז אורעד, מנהל תחום בכיר מוסדות ציבור ומלכ"רים, רשות המסים בישראל

קוד המקור של הנתונים