ישיבת ועדה של הכנסת ה-24 מתאריך 26/04/2021

בחירת יושב ראש הוועדה

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וארבע

הכנסת



2
הוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית
26/04/2021





מושב ראשון


פרוטוקול מס' 1
מישיבת הוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית
יום שני, י"ד באייר התשפ"א (26 באפריל 2021), שעה 21:25
סדר היום
בחירת יושב ראש הוועדה
נכחו
חברי הוועדה: מנסור עבאס – היו"ר
חברי הכנסת
מכלוף מיקי זוהר – יו"ר הוועדה המסדרת
אבתיסאם מראענה
מוזמנים
יושב-ראש הכנסת – חבר הכנסת יריב לוין
מזכירת הכנסת – ירדנה מלר הורוביץ
ייעוץ משפטי
עידו בן יצחק
מנהלת הוועדה (במילוי מקום)
לאה קריכלי
רישום פרלמנטרי
מאיר פרץ


בחירת יושב ראש הוועדה
מכלוף מיקי זוהר (יו"ר הוועדה המסדרת)
שלום לכולם, היום יום שני, י"ד באייר תשפ"א, ה-29 באפריל 2021. אני פותח את הישיבה הראשונה של הוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית. היום נבחר יושב-ראש לוועדה. אקרא את הנוסח:

"בהתאם להוראות סעיף 106א(1) לתקנון הכנסת, הוועדה תבחר יושב-ראש מבין חבריה לפי המלצת ועדת הכנסת. לעניין זה מחליפה הוועדה המסדרת את ועדת הכנסת, וזו החליטה להמליץ לוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית לבחור בחבר הכנסת מנסור עבאס כיושב-ראש הוועדה".

נערוך הצבעה על בחירתו של חבר הכנסת מנסור עבאס לתפקיד יושב-ראש הוועדה. אני מבין שכשיושב-ראש הוועדה המסדרת מותר לי להצביע. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 2
נגד – אין
נמנעים – 1
אושרה.
מכלוף מיקי זוהר (יו"ר הוועדה המסדרת)
המינוי אושר. אני מעביר את השרביט לחבר הכנסת עבאס ומאחל הצלחה רבה.

(היו"ר מנסור עבאס, 21:27)
היו"ר מנסור עבאס
תודה, חברי מיקי, אני מברך את יושב-ראש הכנסת, מזכירת הכנסת, מנהלת הוועדה. לפני כשנה הכנסת אמרה את דברה כאשר הקימה את הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה והאלימות. בלי להתייחס לסמכויות ששואלים פה ושם, ומה היא תצליח לעשות ומה לא, בסופו של דבר עשינו כברת דרך ארוכה בשנה האחרונה. הנושא הזה הונח על שולחן הכנסת והממשלה ונכנס לדיון הציבורי. היום, מהלקחים שהיו לי בוועדה, חשבתי שאנחנו צריכים להשתדרג. אמנם הפשיעה והאלימות היו ונשארו הנושא המרכזי שמעסיק את החברה הערבית, אבל כדי שנוכל להתקדם למתן פתרון אנחנו צריכים לטפל בגורמי העומק שמביאים את התופעה הזאת להתפתח בצורה גואה בחברה הערבית. אני חושב שהשינוי שהכנסת עשתה היום כאשר היא הקימה את הוועדה הזאת זה הכיוון הנכון, להתחיל לטפל בגורמי העומק שמביאים לתופעה הזאת וגם לטפל בשאר הסוגיות שבוערות לחברה הערבית.

אני מסתכל על הצעד הזה כצעד בכיוון הנכון. שמעתי טיעונים מגוחכים מאוד כאילו שזה שעושים כרגע גטו לחברה הערבית ופוטרים את שאר ועדות הכנסת מהאחריות לטיפול בסוגיות. אני חושב מדובר בפופוליזם ובניגוח פוליטי שאין לו מקום. הוועדה הזאת תעשה את מלאכתה נאמנה, גם בכנסת וגם מול משרדי הממשלה. לא נפטור את הוועדות הסטטוטוריות של הכנסת מאחריותן. דווקא הניסיון שהיה לי בוועדה המיוחדת מלמד שאפשר לקיים שיתופי פעולה. אנחנו יושבים כעת בחדר ועדת הפנים, קיימנו דיון משותף עם ועדת הפנים ועוד דיונים משותפים עם ועדות אחרות. אני חושב שאיננו בונים חומות מסביב לסוגיות החברה הערבית, ההיפך הוא הנכון – אנחנו מפילים חומות.

אנחנו נמצאים בתקופה בה כולם צריכים להגיד בכנות שהצלחנו בתקופה הזאת להניח את כל הסוגיות של החברה הערבית על שולחן הכנסת ושולחן הממשלה ועל הדיון הציבור. הכיוון שלנו הוא השתלבות ולא התבדלות, לכן אני לא חושב שהטענות מוצדקות. אני מודה לחברי הכנסת שבחרו בי, לאלו שלא ולאלו שנמנעו, אנחנו נשתף פעולה עם כולם. מילה מיוחדת לחברי יריב לוין, יושב-ראש הכנסת: אני מקווה, כמו שהוא הושיט יד במשך השנה שעברה לוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית, ופתח דלתות ואמר לי שהוא מגויס, אני חושב שהוא גם ימשיך להיות מגויס, וכך נוכל להמשיך ולקדם את הנושאים ביחד. יושב-ראש הכנסת, בבקשה.
יושב-ראש הכנסת יריב לוין
טוב, סחבי אלעזיז מנסור, אני באמת שמח על הקמת הוועדה הזו וגם על כך שאתה הוא העומד בראשה. אני חושב שהקמת הוועדה הזאת זה אירוע מאוד משמעותי, לא הייתי מציע להפחית מהמשמעות שלו. אני חושב שזו נקודת ציון מאוד חשובה במסע משמעותי מאוד שיש לי זכות לקחת בו חלק מסוים ושאתה מוביל אותו ביד רמה של ניסיון להעלות את הבעיות לשולחן אבל לא רק במטה שהן תישארנה על השולחן כדי שאפשר יהיה לדבר בהן, אלא במטרה לנסות להגיע לפתרונות ולעשות צעדים אמיצים ולא פשוטים ומורכבים מאוד מתוך הבנה שרק במאמץ משותף של הממשלה, הכנסת, והנהגת הציבור הערבי בישראל אפשר להגיע ולקדם את הדברים. אני חושב שלוועדה הזו יש, בצדק, סמכויות רחבות. המאבק באלימות ובשאר הסוגיות הבוערות בחברה הערבית הוא לא דבר חד-ממדי. זה לא שאם מוסיפים שוטרים אז פותרים את הבעיה, זה לא שתעשה שני מבצעי איסוף נשק ועכשיו הכול טוב. מדובר במערכת שלמה שצריכה לטפל בחינוך, בדור הצעיר, בתשתיות, ביכולת לייצר מוביליות. אני חושב שהיכולת להצליח טמונה בטיפול במכלול הדברים ולא רק נקודה אחת שמנסים לטפל בה כאילו היא מנותקת מכל השאר.

בעיני, העובדה שאנחנו מקימים היום ועדה – שיש לה מנדט רחב והיא יכולה לתת פתרון ולטפל בדברים במישור הרחב שלהם – זה דבר הכרחי, זה דבר נכון, זה אחד הלקחים מהוועדה הקודמת למאבק בפשיעה. אני יכול לומר לך שההבנה שצריך לטפל בעניין הזה ושהבעיות הן בעיות של החברה הערבית אבל לא רק של החברה הערבית, הן משפיעות על כולם ומחייבות פתרון. הבנה זו הולכת ומעמיקה ואין לי ספק שאתה תזכה לסיוע ולעזרה ולגיבוי בהובלת הוועדה הזו. אגב, לדעתי מכל מי שיישב בכל תפקיד, אני חושב שהדבר הזה הוא דרוש ואני יכול לומר לך שבמישור האישי, למרות שתיארתי את החשיבות של הוועדה, אני הרבה יותר שמח שאתה חוזר להיות סגן יושב-ראש הכנסת ובמובן הזה אני בטוח שיהיה לנו עוד הרבה מה לעשות. ברכות גדולות, יישר-כוח והמון הצלחה.
היו"ר מנסור עבאס
תודה רבה. חבר הכנסת זוהר, בבקשה.
מכלוף מיקי זוהר (יו"ר הוועדה המסדרת)
ידידי, מנסור עבאס, ברכות לרגל המינוי ליושב-ראש הוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית וכן לתפקיד סגן יושב-ראש הכנסת. אני חייב לומר שהוועדה הזו היא כל כך חשובה שזה באמת מוזר שהיא לא הוקמה עד היום. אני עסקתי רבות בנושא המגזר הערבי - - -
אבתיסאם מראענה (העבודה)
החברה הערבית.
מכלוף מיקי זוהר (יו"ר הוועדה המסדרת)
עוררתי הרבה מאוד דיונים בנושא הפערים בחברה הערבית. כל דיון היה דיון מעולה והיו שם הרבה מאוד נושאים והרבה מהם קודמו. אף פעם לא הייתה ועדה שבאמת מטפלת באופן מקצועי ומחויב בחברה החשובה הזו, עכשיו יש. אני שמח על הקמת הוועדה כעיקרון ואני חייב לומר שהשילוב של החברה הערבית באופן כזה שהיא תהיה חזקה ודומיננטית – בדיוק כשאיפתך, חבר הכנסת עבאס – יכול לקרות כתוצאה מזה שנפתור את הבעיות הרבות. מדובר במיגור פשיעה, טיוב תשתיות, חינוך, תכנון ובנייה ועוד הרבה נושאים חשובים. כמובן שאעשה הכול כדי לסייע בנושא הזה ולא סתם, אם תוכל להסתכל על רשימת חברי הוועדה, תמצא את שמי מופיע כחבר ועדה. אני אישרתי לעצמי להיות חבר בוועדה משום שהיא חשובה בעיני. יש הרבה מה לעשות וזה חשוב. אני מאחל לך הצלחה גדולה, נעמוד לצדך בכל מה שיידרש.
היו"ר מנסור עבאס
תודה רבה. חברת הכנסת מרענה, בבקשה.
אבתיסאם מראענה (העבודה)
אני נמנעתי בהצבעה, אני חושבת שבלאו הכי החברה הערבית חיה בבידול משאר החברה הישראלית. אדוני, מנסור עבאס, השאיפה שלך היא לחבר בין שתי החברות ואתה מציע להקים ועדה לענייני ערבים. איני מבינה מה זה "ענייני ערבים" שלא יכולים להיות בדיונים בכל הוועדות ובכל שיח ציבורי ופוליטי. אני אשמח שתגדיר לפחות בחמישה סעיפים את העניינים הבוערים שאתה מתכוון לטפל בהן חוץ מאשר האלימות בחברה הערבית שלא רק היא מה שמטריד את האזרחים שלה.
היו"ר מנסור עבאס
תודה. לא אכנס לפרטים, אתן תשובה חלקית. התשובה האמיתית תקבלי אותה באופן מעשי כשתראי איך אנחנו מנהלים את הוועדה. בוועדה למיגור הפשיעה והאלימות נכנסנו אל עומקם של דברים במישורים שונים: חינוך, רווחה, כלכלה, תשתיות, בנקים, ועוד. בסופו של דבר הדו"ח המסכם נתן לנו לחשוב שהכיוון שלנו נכון, לגשת ישירות לבעיות ולא צריך כל תחילת ישיבה להסביר מה הקשר בין הפשיעה והאלימות לנושא החינוכי, נושא הרווחה, נושא הכלכלה ועוד. בואו ניתן לזמן לעשות את שלו.

ניהלתי את הוועדה הראשונה באופן מקצועי וללא פוליטיזציה ולכן זכיתי לתמיכה ולעזרה מכל חברי הכנסת, בימין ובשמאל, אנחנו נעשה את זה גם עכשיו. ניתן הזדמנות לחברה הערבית לבטא את עצמה דרך הוועדה הזאת וכמובן שניתן לכל חברי הכנסת, יש שורה ארוכה מכל סיעות הבית שרוצים לתרום את חלקם. התהליך שרע"מ מובילה הולך לשם – שילוב החברה הערבית בכל מוסדות הממשל ואנחנו נעשה את זה. אני מקווה שנזכה גם לשיתוף פעולה ממך ומשאר חברי הכנסת.

אנחנו נבנה אג'נדה לוועדה הזאת, נניח על השולחן שורה של נושאים. אם את בחנת אותי, כמובן שהטיפול בפשיעה והאלימות זה מספר אחד. אין ספק שההשלכות של הקורונה השאירו חותם בחברה הערבית, אבל מצוקת הדיור, בעיית היישובים הלא-מוכרים בנגב, ועוד שורה ארוכה של נושאים. בוועדה הזאת נדאג שהוועדות הסטטוטוריות תעשינה את שלהן, אנחנו לא נפטור אותם מאחריות. נקים ועדות משותפות, נקיים דיונים משותפים וכל הכנסת תהיה מעורבת בסוגיות של החברה הערבית. אנחנו לא מקימים מדינה בתוך מדינה ולא מקימים מחלקה רק לחברה הערבית. הוועדה הזאת תהיה דלת רחבה לכל הסוגיות גם ברמת הכנסת והממשלה וגם ברמת החברה הישראלית כולה. אנחנו הצלחנו עד עכשיו לעשות את זה ובואו ניתן הזדמנות לגישה החדשה. נסיים את הישיבה ונקבע כבר סדר יום.

אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 21:42.

קוד המקור של הנתונים