ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 11/03/2021

תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית) (הוראת שעה) (תיקון), התשפ"א-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



7
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
11/03/2021


מושב שני



פרוטוקול מס' 139
מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
יום חמישי, כ"ז באדר התשפ"א (11 במרץ 2021), שעה 11:00
סדר היום
הצעת תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית), (הוראת שעה ) (תיקון) , התשפ"א-2021
נכחו
חברי הוועדה: חיים כץ – היו"ר
אוסאמה סעדי
חוה אתי עטייה
מוזמנים
עופר לוי - לשכה משפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים
משתתפים באמצעים מקוונים
עו"ד רויטל לן כהן - יו"ר קואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים
אלכס פרידמן - יו"ר עמותת נכה לא חצי בן אדם
עו"ד מיכל שיק הרטוב - ממונה תביעות ארצית, נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
רישום פרלמנטרי
תמר פוליבוי



הצעת תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית), (הוראת שעה ) (תיקון) , התשפ"א-2021
היו"ר חיים כץ
בוקר טוב, היום יום חמישי. עוד פעם, כדרכנו בקודש בכנסת לא סבירה, אנחנו מתכנסים 11 יום לפני הבחירות. ואלה, לא מכיר, לא יודע, אבל מה לעשות, תמיד לומדים...

היום יום חמישי, ה-11 במרץ 2021, כ"ז באדר התשפ"א. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות. הנושא הצעת תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית) (הוראת שעה) (תיקון), התשפ"א-2021. בבקשה גברתי, תסבירי.
ענת מימון
אני אאפשר למשרד התחבורה להציג, אלה תקנות שלו. אני רק אסביר שבחודש פברואר אושרו פה בוועדה תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית). יש תקנות מכוח הסדרי הקורונה, שקובעות הגבלה על מספר הנוסעים באוטובוסים, בכלי תחבורה.

מכיוון שיש הגבלה על מספר הנוסעים, צריך היה לתגבר את קווי האוטובוסים, והתגבור נעשה לעתים עם אוטובוסים בין-עירוניים, ששם ההנגשה שלהם היא שונה מההנגשה של האוטובוסים העירוניים. לכן הוועדה קבעה לתקופת הוראת השעה, כלומר לתקופה שיש תקנות קורונה שמגבילות את מספר הנוסעים, הקלה בדרישות הנגישות של אותם אוטובוסים שמתגברים. יש אוטובוסים עירוניים, שהם כמובן מונגשים לפי התקנות, אבל האוטובוסים שמתגברים – בהם יהיו ההקלות. הוועדה קבעה שהתדירות של אותם אוטובוסים - - -
היו"ר חיים כץ
למה בדרך כלל האוטובוסים האלה לא מונגשים? למה יש אוטובוסים לא מונגשים?
ענת מימון
יש הוראות שונות לגבי הנגשה של אוטובוסים עירוניים ובין-עירוניים. בבין-עירוניים ההנגשה היא חושית בעיקר. בבין-עירוניים אין עדיין הנגשה פיסית מלאה.
היו"ר חיים כץ
למה? שם אנשים יכולים לעלות על הידיים?
ענת מימון
עוד לא הותקנו התקנות, מחכים לזה כבר הרבה זמן.
ענת כהן שמואל
על זה משרד התחבורה אולי יענה לך.
היו"ר חיים כץ
הוא יכול להגיד מה שהוא רוצה, אבל הוא יהיה בצד של המסבירים למה אין, אבל אם אין - - -
עופר לוי
נכון לימים אלה, בתקנות ובחוק נקבע שרק האוטובוסים העירוניים יונגשו הנגשה מלאה.

בימים אלה, עם כניסתה של שרת התחבורה לתפקיד, היא הורתה לנו למצוא פתרונות להנגשת האוטובוסים הבין-עירוניים. כרגע אנחנו מנהלים פיילוט.
היו"ר חיים כץ
הורתה לכם למצוא פתרונות תוך כמה זמן?
עופר לוי
כרגע אנחנו מנהלים פיילוט - - -
היו"ר חיים כץ
למה אתם צריכים פיילוט?
עופר לוי
משום שהעלות של החלפת כל - - -
היו"ר חיים כץ
מה זה מעניין? אם אתה צריך נגישות, מה מעניין אותי עלות?
עופר לוי
ברור שאת אדוני זה לא מעניין. העלות כרוכה בהערכה של בין שמונה ל-10 מיליארד שקל, ואנחנו כרגע בוחנים מתכונת של הפעלה של אוטובוסים - - -
היו"ר חיים כץ
כשאתה מחייב לשים ברכב "זוכר תינוקות", מעניינת אותך העלות?
עופר לוי
אני לא מעורב בנושא הזה.
היו"ר חיים כץ
לא אתה, משרד התחבורה. אתה הנציג של משרד התחבורה, לא אתה בשם שלך.
עופר לוי
אמנם זה לא הנושא, אבל מאחר שהיום הגענו לשנת 2021, ובשונה מהתקופה שבה הותקנו תקנות הנגישות, יש מתכונות שונות להפעלת תחבורה ציבורית, כמו: הזמנה לפי קריאה, הפעלה גמישה, ולכן אנחנו בוחנים את האופן ואת המתכונת הנכונה להפעיל תחבורה ציבורית בין-עירונית באופן שתיתן מענה לאותם אנשים שזקוקים באופן פרטני לאוטובוס נגיש.
היו"ר חיים כץ
אימא שלי, עליה השלום, אמרה: יש מצליחים ויש מסבירים. יכול להיות שאתה מסביר טוב, אבל אנחנו נכשלנו.
ענת מימון
מה שמבקשים כעת זה להאריך את התקנות האלה, שהן מקלות. הבקשה שהוגשה לוועדה היא עד 3 באפריל. אני אציין שהתקנות בוועדת הכלכלה, שקובעות את ההגבלה על מספר הנוסעים, הוארכו השבוע עד 3 באפריל. שם הן מוגבלות להארכה ב-28 ימים כל פעם, כי אלה תקנות קורונה, והחוק מגביל את זה ל-28 ימים.
היו"ר חיים כץ
ואת מצמידה אותן אליהן?
ענת מימון
אני חייבת לציין שה-3 באפריל נופל על שבת, חג שני. אני חושבת שאולי כדאי לתת טווח רחוק יותר לתחולה ולקבוע שזה יחול, כל עוד חלות התקנות ההן כמובן. כלומר, אם לא יאריכו את ההגבלה על מספר נוסעים, מן הסתם ההוראות האלה לא יחולו.
היו"ר חיים כץ
והם מגבילים כל 28 יום?
ענת מימון
הם מוגבלים לפי חוק סמכויות מיוחדות.
היו"ר חיים כץ
כמה ימים יש באפריל, 30 או 31?
ענת מימון
אני חושבת ש-30. אנחנו חשבנו דווקא לתת את מאי, יוני, בגלל שזאת גם תקופה של בחירות.
אוסאמה סעדי (תע"ל – התנועה הערבית להתחדשות)
באפריל יש 30 יום.
היו"ר חיים כץ
עד ה-30 באפריל. איזה יום יוצא 1 במאי? אז ה-30 באפריל.
ענת מימון
דבר נוסף, התקנות שאנחנו בזמנו חוקקנו, כבר פג תוקפן בתחילת השבוע, ב-7 במרץ. להבנתנו, הן לא הופעלו, כלומר: עד היום לא היה צורך בתגבור הזה ובהקלות, כי חברות האוטובוסים הסתדרו עם האוטובוסים. לכן אנחנו לא רוצים לתת תחולה רטרואקטיבית, כי גם אין לה משמעות. אנחנו רוצים לקבוע בתקנות, שבתקופה שהן חלו – הן חלו, ובנוסף הן יחולו גם בתקופה שמיום הפרסום עד ה-30 באפריל, כמו שאדוני ביקש.
היו"ר חיים כץ
מצוין.
מיכל שיק הרטוב
אני מיכל מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. אני מצטרפת לדברי אדוני לגבי אוטובוסים בין-עירוניים. אני חושבת שבשנת 2021 זאת באמת תעודת עניות לנו, שעדיין אין אוטובוסים בין-עירוניים נגישים, כאשר בעולם זה קיים.

אנחנו ביקשנו בדיון הקודם שתינתן עדיפות לאנשים עם מוגבלות בניידות לאוטובוסים עירוניים נגישים, מכיוון שהם לא יכולים לעלות על האוטובוסים הבין-עירוניים הלא נגישים, ונענינו בשלילה. בסופו של דבר, הותקנה הוראת השעה הזאת. לכן אנחנו רק מבקשים שבדיון הבא – מכיוון שהתגבור למעשה לא התקיים ולא יושם, בגלל שהיה סגר, כנראה לא היה ביקוש ועכשיו כן יהיה ביקוש ממשרד התחבורה – נקבל מידע ממשרד התחבורה: כמה אוטובוסים בין-עירוניים תוגברו בפועל; והאם היו תלונות מצד אנשים עם מוגבלות, שלא יכלו לעלות על האוטובוסים הנגישים בגלל העומס?

אני קוראת מכאן שוב פעם למשרד התחבורה – עשתה זאת גם חברת הכנסת פלוסקוב בדיון הקודם – לקדם קמפיין להגברת המודעות בקרב הציבור, שייתנו עדיפות לאנשים עם מוגבלות, בעיקר בניידות, שיוכלו לעלות לאוטובוסים העירוניים הנגישים.

משרד התחבורה קידם איזושהי מדבקה, שקוראת לתת קדימות לאנשים עם מוגבלות. אנחנו חושבים שהמדבקה הזו לא מספיקה, וראוי וצריך לעשות עוד דברים כדי שנחלחל את המודעות הזאת לציבור.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז, תודה רבה.
עופר לוי
אפשר בבקשה לומר משהו?
היו"ר חיים כץ
לא. עוה"ד רויטל לן כהן.
רויטל לן כהן
תודה רבה על רשות הדיבור. אני מקואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. אני רוצה לחדד משהו שאמרה מיכל לפניי, ולבקש אותו שוב. כאשר יש אדם עם מוגבלות בניידות שעומד בתחנה ומגיע אוטובוס, הסיכוי שלו לעלות ראשון לאוטובוס הזה הוא קלוש, כי מי שיותר קל רגליים, עולה לפניו.

אנחנו מבקשים שוב את מה שביקשנו גם בפעם הקודמת – כן לתת עדיפות, שזה יהיה בצורה מסודרת, שיאפשרו לאנשים בעיקר עם מוגבלות פיסית, לעלות ראשונים לתחבורה ציבורית. אלה לא רק אנשים עם מוגבלות פיסית, אלה יכולים להיות גם אנשים מבוגרים, שיותר קשה להם ואחר כך כשיגיע אוטובוס לא נגיש, הם לא יוכלו להרים את הרגליים כדי לטפס על המדרגות.

לכן אנחנו כן מבקשים מאדוני, למצוא את הדרך להכניס לתקנות האלה את החובה הזאת – לתת להם את העדיפות; אחרת הם יישארו בתחנה. גם ככה, כדי להגיע ממקום למקום שהוא בין-עירוני, הדרך היחידה שלהם היא הרכבת, וכדי להגיע לרכבת הם צריכים את התחבורה בתוך העיר, ואז התוצאה תהיה שגם לתחבורה הבין-עירונית הנגישה, הם לא יוכלו להגיע. אני מאוד מבקשת מאדוני כן לתת על זה את הדעת כבר עכשיו. תודה רבה.
אלכס פרידמן
חיים, אתה לא היית בדיון הקודם, אבל אני חייב לשתף אותך באבסורד, שבפעם שעברה כשהעלינו את הבקשות שהועלו פה עכשיו, בהתחלה משרד התחבורה אמר לנו שאי-אפשר לתת עדיפות לאנשים עם מוגבלות, כי אם הנהג ירצה להכניס את הנכה קודם לכן, יפוצצו אותו במכות, שתבין את האבסורד.

אני לא אחזור על מה שאמרו פה החברים והחברות לפניי, אני פשוט רוצה לשתף אותך גם בזה, שאנחנו בימים האחרונים שוב קיבלנו במייל בקשה להתייחסות לדיון הזה. כולנו ישבנו וכתבנו התייחסות ודרשנו לתת עדיפות לאנשים עם מוגבלות. אתה מכיר אותי, אני אדם עם מוגבלות קשה. ישבתי, כתבתי מייל, השקעתי זמן, אבל הם פשוט מתעלמים מהבקשה הזאת. התעלמו בפעם שעברה, מתעלמים גם היום.
היו"ר חיים כץ
היום לא, זה לא יעלה היום, כי היום יש תקנות, אבל אני אדאג – אני לא יודע, אני אומר לך "אני אדאג", זה לא רציני, כי אנחנו הולכים לבחירות ואנחנו לא יודעים מה יהיה בבחירות. סביר להניח שאני אבחר לכנסת, מקום 10 בליכוד ייבחר וגם אוסאמה ייבחר, מקום שני ברשימה המשותפת.
אוסאמה סעדי (תע"ל – התנועה הערבית להתחדשות)
לא, לא שני, הגזמת.
היו"ר חיים כץ
אתה בשבילי מספר 2 ברשימה המשותפת ואחמד הראשון.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
חיים, אני רוצה להגיד משהו קטן, שבמושב האחרון הגשתי את הצעת החוק בנושא, שרת התחבורה הבטיחה לי. היא אמרה שאין מקום להעביר את זה בהצעת חוק. היא הבטיחה לי שהיא מוציאה קול קורא. חצי שנה שאני בקשר עם השרה, וגם דיברתי אתך בדיון הקודם, ואתם לא מזרזים את הנושא.
היו"ר חיים כץ
יש להם זמן. אלכס, סיימת נכון? תודה רבה.
עופר לוי
בקשר לדברים שאמרו בפורום, אנחנו הוצאנו הנחיות למפעילי התחבורה הציבורית, מעבר למדבקה. אני יכול להראות את המדבקה לאדוני. המדבקה תהיה הרבה יותר גדולה כמובן, היא תודבק על האוטובוס. בכוונה הסמל הוא לא של אדם שמתנייד בכיסא גלגלים, אלא סמל שהוא מבוגר או זקוק למקל הליכה, או לעזר כלשהו אחר להתניידות.

במסגרת ההנחיות שלנו, הורינו למפעילי התחבורה הציבורית לפרסם גם בפרסומים מקומיים וגם בפרסומים באתר האינטרנט שלהם את קווי השירות שבהם יחולו התגבורים ואת שעות הפעילים שלהם, שהם כמובן מעבר לשעות הפעילות הרגילות. זאת אומרת שאדם שזקוק לאוטובוס נגיש והאוטובוס הנגיש שלו מגיע בשעה 8:05, האוטובוס הזה יגיע; רק אחריו יגיע אוטובוס שהוא לא נגיש ואחריו יגיע שוב אוטובוס נגיש כמובן.

מעבר לכך, הורינו גם למפעילים לתדרך את הנהגים להשתדל לעבוד עם אוטובוס אינהרנטי שלהם, והנה כאן קיבלנו כבר הצעה של מפעיל אחד, שמבקש לתגבר את האוטובוסים שלו בבית שמש. יש שם תחבורה ציבורית באמת מאוד עמוסה. בין היתר המפעיל מתחייב לגבי תכנית לפרסום ויידוע הציבור בקו – אנו נפרסם במקומון העיר בית שמש - -
היו"ר חיים כץ
בסדר, אל תקריא לי הכול עכשיו.
עופר לוי
- - לרבות את מתן הקדימות, לרבות תדרוך של נהגים. באספקט הזה אנחנו לחלוטין משתדלים לפעול כדי לקדם את מה שאני אגיד בעניין החינוך או הטמעת התודעה של הציבור לתת עדיפות לאנשים בעלי מוגבלות לעלות לאוטובוס.
ענת מימון
בדיון הקודם זה גם עלה וביקשנו נתונים. מכיוון שכרגע עוד לא הפעילו ואין נתונים, לדיון הבא אני מציעה לוועדה כן לבקש נתונים כמובן.
עופר לוי
בין היתר הורינו גם למפעילים לפרסם במפגיע מקום שאפשר להתלונן, כדי שנוכל לבוא לוועדה הבאה עם כל הנתונים.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז, תודה.
ענת מימון
אני אקרא את התקנות:

תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית) (הוראת שעה) (תיקון), התשפ"א-2021

בתוקף סמכותנו לפי סעיף 19(ג) לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998 (להלן –
החוק), בהתייעצות עם הנציבות, עם נציגויות של מפעילי תחבורה ציבורית ועם ארגונים העוסקים
בקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של
הכנסת, אנו מתקינים תקנות אלה
תיקון תקנה 1 1. בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה
ציבורית) (הוראת שעה), התשפ"א-2021 בתקנה 1, ברישה, אחרי "כ"ב באדר
התשפ"א (6 במרס 2021)" יבוא "ובתקופה שמיום תחילתן של תקנות שוויון זכויות
לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית) (הוראת שעה)
(תיקון), התשפ"א-2021 עד יום 30 באפריל 2021".

אנחנו מאריכים את התקנות עד ה-30 באפריל. ככל שיהיה צורך, יצטרכו לבוא שוב לוועדה להאריך את זה.
היו"ר חיים כץ
מאה אחוז. מי בעד התקנות?

הצבעה

בעד – 3
נגד – אין
נמנעים – אין
אושרו.
היו"ר חיים כץ
כל חברי הכנסת שנמצאים פה, והם שלושה במספר, הצביעו בעד והתקנות אושרו. תודה רבה. תתייחסו למה שנאמר לכם.
עופר לוי
אם אפשר בבקשה - - -
היו"ר חיים כץ
אי-אפשר, נגמר, הצבענו.
עופר לוי
זה ל"ג בעומר.
היו"ר חיים כץ
נגמר.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:18.

קוד המקור של הנתונים