ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 08/03/2021

הצעת אישור תקציב ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-24 ולשנת 2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



22
ועדת הכספים
08/03/2021


מושב שני



פרוטוקול מס' 244
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, כ"ד באדר התשפ"א (08 במרץ 2021), שעה 10:45
סדר היום
הצעת אישור תקציב ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-24 ולשנת 2021
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
רות וסרמן לנדה
אחמד טיבי
מיקי לוי
אוסאמה סעדי
שלמה קרעי
חברי הכנסת
איתן גינזבורג
מוזמנים
אורלי עדס - מנכל"ית ועדת הבחירות המרכזית

דין לבנה - יועץ משפטי, ועדת הבחירות המרכזית

יעל אליהב - חשבת ועדת הבחירות המרכזית

טל ישראלי - רפרנטית אגף תקציבים, משרד האוצר
ייעוץ משפטי
שלומית ארליך
אייל לב ארי
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
הילה מליחי


הצעת אישור תקציב ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-24 ולשנת 2021
היו"ר משה גפני
אנחנו עוברים לסעיף הבא בסדר-היום: תקציב ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-24 ולשנת 2021. הבמה לרשותך.
אורלי עדס
אפשר להתחיל להציג? מונחת בפניכם הצעת התקציב של הוועדה למהלך הבחירות לכנסת ה-24 ולמהלך שנת 2021. הייחוד של התקציב הזה, אם אנחנו מדברים בדרך כלל על תקציב בחירות, הוא תקציב שיש בו המון מרכיבים של חוסר ודאות מלכתחילה מכיוון שאנחנו לא סוג של משרד רגיל שיש בו עובדים שידועים מראש, משרדים שידועים מראש, הפרויקטים – לא כולם ידועים מראש, ויש דברים שמתפתחים תוך כדי תנועה. הפעם הזו מרכיב חוסר הוודאות הפך למשהו מאוד מאוד משמעותי בעת הכנת התקציב, ולכן מצאנו את עצמנו מגיעים רק עתה, מכיוון שהנתונים הבסיסיים היו לגמרי חסרי ודאות, בהם, בין היתר למשל – אנחנו 16 ימים לפני הבחירות ועדיין יש חוסר ודאות לגבי מספר החולים שיהיו, מספר המבודדים שיהיו. כל הנתונים האלה משפיעים באופן ישיר על התקציב משום שמהם אנחנו גוזרים את מפת הקלפיות המיוחדות שתיכף אני אספר עליהן.

כל התוכניות שלנו מתגבשות תוך כדי תנועה. כך למשל רק בשבועיים האחרונים התגבשה תוכנית להסעת כל החולים המאומתים שמחלימים בביתם. ועדת הבחירות תסיע את כל החולים באופן אישי לקלפי המיוחדת, הייעודית, להצבעה, תמתין שהבוחר יסיים את ההצבעה, ותחזיר אותו לביתו. הסיבה לכך היא חשש להדבקה ופגיעה בבריאות הציבור, ולכן בהמלצת משרד הבריאות, על מנת למנוע כל חיכוך עם הציבור ואפשרות שאותו חולה ייסע בתחבורה הציבורית או אפילו ילך ברגל ויעבור דרך מקומות ציבוריים וחלילה, יסכן אחרים, אנחנו עושים את זה. זה פרויקט, לדוגמה, שמוערך בכ-20 מיליון שקל. כל פרויקט שהתפתח לאורך כל הדרך, היו לו משמעויות מאוד כבדות לתקציב. הקו המנחה שקבענו למערכת הבחירות הזו הוא שנקיים את מערכת הבחירות באופן תקין וראוי לפי כל ערכי היסוד של השיטה, תוך כדי מתן אפשרות לכל בעל זכות בחירה לבחור, וכל זה לצד הבטחת בריאות הציבור. ליישום הקו המנחה הזה קיבצנו מקבץ של פעולות. שוב, כמובן שלכל פעולה כזו יש משמעות תקציבית אדירה, כי תמיד אנחנו מדברים בהיקף מאוד מאוד גדול של קלפיות.

בין הפעולות שננקוט במערכת הבחירות הזו: אספקת כל אמצעי המיגון לקלפיות, כולל מסיכות, חומרי חיטוי, מגבונים, מחיצות בין הבוחרים לבין חברי ועדת הקלפי, ציוד מיגון יותר מחמיר בקלפיות קורונה. אנחנו נספק אמצעים לסימון תורים בקלפיות לשמירת מרחק, פרגודים נוספים. אנחנו נמנה מזכירים כפולים בכל ועדת קלפי. ימונו גם סדרנים לכל אחת - - -
אוסאמה סעדי (תע"ל – התנועה הערבית להתחדשות)
יהיו שני מזכירים בכל קלפי?
אורלי עדס
אנחנו מקווים, אם נצליח לגייס את כל כמות כוח האדם. זה לא קשור לדיון, אבל הפתעה גדולה – כל כך הרבה מובטלים לא כל כך רוצים לבוא ולעבוד. לצערי הרב, אנחנו במצוקה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
זה בהמשך לדיון שהיה לפני.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל זה לא אמור להפריע להם.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בטח שזה לא אמור להפריע להם, אבל הם מקבלים - - -
היו"ר משה גפני
רגע, לא שכולם ידברו ביחד.
אוסאמה סעדי (תע"ל – התנועה הערבית להתחדשות)
זה לא מפריע, נכון? זה לא מפריע.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אורלי לא מסוגלת לגייס אנשים ליום הבחירות כשהשכר הוא מדהים, למה? כי הממשלה משלמת להם 70% בלי לעבוד.
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל זה לא קשור, הם יכולים, זה לא פוגע.
אורלי עדס
זה לא אמור לפגוע בחל"ת.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
נכון. נכון. הוא מעדיף לשבת בבית ולקבל מהעבודה - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אבל זה לא פוגע.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בוודאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה לא פוגע לו, לא.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בוודאי שלא.
ינון אזולאי (ש"ס)
נכון שגם אדם שעובד יכול לקחת באותו יום ולעבוד בזה, וגם מי שבחל"ת?
אורלי עדס
הם מקבלים גם את החל"ת וגם את השכר.
אוסאמה סעדי (תע"ל – התנועה הערבית להתחדשות)
מנכים לו 25%.
היו"ר משה גפני
בבקשה, אורלי, הלאה.
אורלי עדס
מלבד זאת, כמובן שהפחתנו את מספר הבוחרים הרשומים בקלפיות. אם בעבר היו עד 800 רשומים בכל קלפי, הפחתנו את זה עד 650. כתוצאה מהמהלך הזה נוספו 1,100 קלפיות. רק כדי לסבר את האוזן, עלות קלפי רגילה במערכת בחירות רגילה ללא כל התוספות של קורונה, היא למעלה מ-22,000 או 23,000 שקל. אם לוקחים את 1,100 הקלפיות הללו, כבר יש לכם תוספת משמעותית. מלבד זאת, אנחנו מוסיפים קלפיות ייעודיות לחולי קורונה, קלפיות נפרדות למבודדים, קלפיות במחלקות קורונה, קלפיות שהיו אמורות להיות במלוניות, שאני מבינה שהן נסגרות היום, אבל אם הן ייפתחו יהיו גם שם, וקלפיות בבתי אבות, דיור מוגן ומקבצי דיור על מנת להגן על אוכלוסיית הגיל השלישי. כתוצאה מכל המהלכים הללו כמות הקלפיות גדלה בלמעלה מ-35%, שזה נתון דרמטי ומשמעותי לתקציב. תוספת כזו של קלפיות – אם עושים חישוב גס – היא בערך 75 מיליון שקל. זה מסביר חלק מהגידול בתקציב.

כפי שאמרתי, עדיין אין לנו את המספרים הסופיים של הקלפיות שיהיו, כשאנחנו 15 ימים לפני יום הבחירות, ועדיין לא כל הפרויקטים שעל הפרק כנראה יסתכמו. בנוסף לזה, מי שנמצא כאן בכנסת בימים האחרונים רואה את כל ההכנות למבצע ספירת הקולות של המעטפות הכפולות. כתוצאה מכל המהלכים הללו מספר המעטפות הכפולות צפוי להכפיל את עצמו כמעט. אם הוא היה בפעם האחרונה כ-330,000, הוא צפוי לעלות ל-550,000 עד 600,000. אתם רואים כאן את כל ההכנות.
אוסאמה סעדי (תע"ל – התנועה הערבית להתחדשות)
אנחנו רואים שהשתלטתם על הכנסת. זאת אומרת שאין לנו תוצאות ביום הבחירות. גפני, זה חשוב מאוד, זאת אומרת שאין תוצאות בליל הבחירות. יש לך 600,000 מעטפות כפולות, כמה מנדטים זה? זה בערך 15 מנדטים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אין לה ברירה. זה ייקח לה שלושה ימים אחר כך.
אורלי עדס
הלוואי שהיו שלושה ימים, יש את ערב פסח.
היו"ר משה גפני
יש לי בקשה אליך. ידיי נקיות בעניין הזה, אין לי עניין פוליטי לכאן או לכאן. אני רוצה שהבחירות יהיו טובות ומסודרות, ואני משבח את העבודה שלך כמנכ"לית ועדת הבחירות ואת מה שעושים. יש פה כמה בעיות שחלקן היו גם בפעם הקודמת. אנחנו מדברים על תקופה של שנתיים שבה יש ארבע מערכות בחירות. אנחנו נמצאים במערכת הבחירות הרביעית. מה שהיה צריך להיות אילולא הקורונה, היה צריך להביא את הביצוע של התקציב בבחירות הקודמות. זה היה לא מכבר, זה לא משהו - - -
אורלי עדס
זה מופיע כאן.
היו"ר משה גפני
תקשיבי לשאלה שלי בבקשה כדי שגם אני אהיה שלם עם עצמי, ונחליט מה אנחנו עושים. היה צריך להביא את תקציב הבחירות הקודם ולהוסיף קצת, כמה שצריך להוסיף, ובזה פחות או יותר לגמור את העניין הרגיל. אנחנו בפעם הקודמת אמרנו שהשוטף לא צריך להיות בתוך העניין. אני לא יודע למה צריך כל כך הרבה קבועים נוספים וחדשים. זהו. אחרי זה יש את הקורונה. הקורונה מעלה את התקציב ביותר מפי 2. זאת אומרת, תמונת המצב היא שאנחנו נמצאים במצב כלכלי קשה – אנחנו, הכוונה הציבור – והנה, הפוליטיקאים מאשרים תקציב שהוא תקציב ענק, הוא תקציב שלא היה כדוגמתו במערכות הבחירות הקודמות. א', הנושא של הקורונה – למה צריך כל כך הרבה? למה אי אפשר להסתפק בפחות? אבל לקורונה יש הצדקה כללית. אבל למה בשוטף? למה לא מעלים את מה שהיה בפעם הקודמת ואומרים: אנחנו ניתן יותר כסף בגלל שהייתה העלאה של – לא יודע מה. למה צריך עובדים קבועים נוספים, עכשיו, כשהמצב הוא כל כך קשה? תשאירי את זה לזמן אחר. זו השאלה שאני שאלתי.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אילולא מדובר בארבעה רבעים – אחרי כל המיליונים שאנחנו מוציאים, ארבעה רבעים זה שתי משרות. אני לא הייתי מדבר על זה.
היו"ר משה גפני
מיקי, אין מישהו אחר במערכת הזאת שמפקח על התקציב של ועדת הבחירות, רק אנחנו.
אורלי עדס
אני מוכרחה לחלוק על זה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
נכון, אבל ארבעה רבעים. ארבעה רבעים.
היו"ר משה גפני
מה זה ארבעה רבעים?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אלו שתי משרות בסך הכול. ארבעה רבעים היא מבקשת.
אורלי עדס
אדוני היושב-ראש, אני מוכרחה לחלוק על זה שאומרים שאנחנו לא מבוקרים. קודם כל, יש לנו ביקורת חיצונית של רואה חשבון חיצוני.
היו"ר משה גפני
לא על זה דיברתי.
אורלי עדס
דבר שני, יש ביקורת של מבקר המדינה.
היו"ר משה גפני
לא על זה דיברתי, אורלי, זה לא מעניין אותי. זה מעניין, אבל לא על זה דיברתי. כשאנחנו מביאים אישור של תקציב, מי שמפקח על זה הוא משרד האוצר וכולי. אנחנו התחנה האחרונה של מה עבר בממשלה וכולי. המקום היחיד ששם אנחנו לא צריכים לאשר תקציב, אבל הוא חייב לבוא לדווח על התקציב זה בנק ישראל. אנחנו צריכים לאשר תקציב של מבקר המדינה, אנחנו צריכים לאשר את תקציב הכנסת.
שלומית ארליך
הכנסת, בנק ישראל וועדת הבחירות.
היו"ר משה גפני
אנחנו צריכים לאשר את זה. אנחנו התחנה האחרונה. במקרה הזה, אנחנו גם התחנה היחידה. אני לא מדבר על רואה חשבון. אני סומך עליך שאת עושה את עבודתך יחד עם האנשים שעובדים שם. אני שואל אם זה הזמן, בשעה שיש כזה גידול, להוסיף את התקציבים האלה? בבקשה.
שלומית ארליך
אורלי, אולי נתייחס למה שהיה בפעם הקודמת. לפני כשנה בערך הגעתם לבקש שנאשר את התקציב הקודם. אז הבקשה הייתה על 402 מיליון שקלים שהורכבו מ-335 מיליון שקלים, שזה היה התקציב שאושר לבחירות לכנסת ה-22, ועוד תוספת של 66 מיליון שקלים, שזו התוספת שביקשתם לכנסת ה-23. אז, כפי שאמר חבר הכנסת גפני, ביקשנו לעשות הפרדה בין השוטף לבין התקציב שנועד לבחירות. הוועדה החליטה בסופו של דבר לאשר 392 מיליון שקלים מתוך ה-402. זאת אומרת, עשרה מיליון שקלים פחות שיועדו לתקציב אוגוסט עד דצמבר בשוטף. השאירו לכם את האפשרות לחזור חזרה לוועדה ולבקש שנאשר את תוספת עשרה מיליון השקלים האלה. ממה שאנחנו רואים בנתונים, הביצוע בפועל של התקציב עמד על 396 מיליון שקלים ולא חזרתם לבקש עשרה מיליון שקלים. אם את יכולה להתייחס בדברים.
אורלי עדס
אני אשתדל להתייחס לכל הדברים שנאמרו, רק תרשו להתייחס. תרשו לי להתייחס לכל הדברים שנאמרו. מה שלא אמרתי זה לגבי הליך האישור של הוועדה. זה לא שהצוות המקצועי מכין הצעת תקציב ומביא אותה לוועדת התקציב. התקציב הזה עבר הליך אישור של נציגי כל סיעות הבית במסגרת ועדת הבחירות המרכזית. לוועדת הבחירות המרכזית יש, כמו בכנסת, מוסדות: ועדת משנה לכספים, נשיאות, ומליאה. התקציב הזה עבר דיון בוועדת הכספים עם הנשיאות, ולאחר מכן, מליאת הוועדה, 35 חברים נציגי כל סיעות הבית, שאישרו ודנו פרט-פרט בכל סעיף שמוגש בפניכם. זאת אומרת, זה לא משהו שלא עבר תהליך.

לעניין השאלה מדוע צריך עובדים. לגבי התקציב – בסך הכול התקציב כאן עומד על 694 מיליון שקלים, כאשר 237 מיליון שקלים מהתוספת הם להוצאות הקורונה, ויש בפניכם פירוט. אני מוכנה לפרט בפניכם את כל ההוצאות הגדולות, למה הקורונה העלתה כל כך הרבה, נתתי רק דוגמאות. אני מיד אזכיר גם פרויקטים נוספים כי ועדת הבחירות פועלת בכל הגזרות ולא רק בגזרת הקורונה – אם זה בטוהר הבחירות, במישור הסייבר. אנחנו לא מפקירים גזרות אחרות כשיש קורונה. אני אתייחס גם לזה. יתר הפער נובע מתהליכי עבודה של ועדת הבחירות ומתוספת בגידול טבעי שיש בקלפיות ללא קשר לתוספת הקלפיות הרגילה. לשאלתך לעניין הצוות הקבוע, אני יכולה לומר לזכותנו שאילולא היה צוות קבוע בהרכב הזה לוועדת הבחירות בשנים האחרונות, כנראה שוועדת הבחירות לא הייתה יכולה לעשות ארבע מערכות בחירות ברצף, ובוודאי שלא עם האתגרים הקיימים. ועדת הבחירות נמצאת היום, מאז השינוי שחל בתהליך - - -
היו"ר משה גפני
אבל אישרנו לכם צוות קבוע בפעם הקודמת גם, עכשיו אתם רוצים תוספת.
אורלי עדס
מה שאישרתם לנו – אני אתן דוגמה. לוועדת הבחירות היה בתקן - - -
היו"ר משה גפני
לא דוגמה, תגידי מה צריך.
אורלי עדס
אני אתן דוגמה מה אישרתם בפעם הקודמת. היה לנו רק עובד וחצי באגף המחשוב. עיקר העבודה היום בתהליכי בחירות זה מחשוב-מחשוב-מחשוב. לא מחשוב תהליך ההצבעה, אלא מחשוב תהליך העבודה של ועדת הבחירות בכלל ההיבטים. אני לא אפרט כאן, אבל אנחנו מפעילים למעלה מ-20 מערכות ממוחשבות שהופעלו רק על ידי בן אדם וחצי. לכן באנו אליכם והתחננו בפעם הקודמת לתוספת תקינה לאגף המחשוב, שגם היום, בתקן הקיים, לא יכול לעמוד בכלל המשימות שמוטלות עליו מכורח תהליכי עבודה שהשתנו לחלוטין.
היו"ר משה גפני
מה אתם מבקשים עכשיו?
אורלי עדס
אנחנו מבקשים חמישה תקנים כי בסיס - - -
היו"ר משה גפני
מה זה?
אורלי עדס
אנחנו מבקשים תקן אחד מלא שמיועד לארבעה עובדים, חלוקה לארבעה עובדים – רבע משרה. לבסיס של הבסיס של הוועדה, ראשי אגפים, שחלקם לא עובדים בתקן הקבוע. ראש אגף הצבעות מיוחדות, ראש אגף ביטחון, ראש אגף הסברה ופניות ציבור וממונה על כל גיוס עובדי יום הבחירות, שמדובר בגיוס של 70,000 עובדים. מיד אחרי הבחירות יש לנו תהליכים שלא מסתיימים. הרי ב-23 במרץ מבחינת כולם כמעט מסתיים הליך הבחירות. אצלנו התהליך נמשך עוד חודשים ארוכים רק לסגור את המערכת, כשאין לנו את העובדים הללו, כי הם לא עובדים בצוות הקבוע, ואנחנו מתחילים תהליכים של הפקת לקחים. אז אני משתמשת ביחסים האישיים שלי כדי לבקש מהם להתפנות מהעיסוקים הרגילים שלהם ולבוא להשתתף בתהליכי הפקת הלקחים, ולא להגיע למצב שהם יבואו לתקופת בחירות וייווכחו בתהליכים החדשים שהם לא חלק מהם, והם צריכים לבצע אותם.

זה לא הגיוני שהשלד הבסיסי של העובדים לא קיים. זה לא קיים כי בבסיס בסיס, כפי שאתה זוכר אדוני – אתה מכיר אותנו עוד שנים רבות אחורה – הבסיס היה מאוד מאוד קטן, אבל מאז הוועדה עברה כברת דרך מבחינת תפיסת העולם שלה של איך היא מנהלת את מערכת הבחירות, שהיא לא גוף שרק שמבצע את הבחירות על פי הוראות הדין, היא גוף שיוזם ומשנה תהליכים ומביא שיפורים, ומחזק דברים. לכל זה יש משמעות בהיקף כוח אדם, כי מי שעושה את הבחירות זה לא מפעל יצרני. הבחירות נעשות על ידי בני אדם. התקנים הנוספים הם מנהל תחום תוכניות עבודה ונהלים, כפי שקיים בכל גוף שמכבד את עצמו. הכנסנו תהליך של תוכניות עבודה מאוד סדור החל מהשנה. מישהו צריך לנהל את זה. אם רוצים שזה יתנהל כראוי, מישהו צריך לעקוב אחרי זה. יש לנו עשרות רבות של נהלי עבודה, אני חושבת שלמעלה מ-150 נהלי עבודה, שמתקפים אותם כל הזמן כאשר משפרים תהליכים. מישהו צריך לעבוד עליהם. כל אחד מאתנו לוקח על עצמו עוד ועוד, אבל אם אנחנו רוצים להגיע לרמת המקצועיות הנדרשת בכלל ההיבטים, אנחנו צריכים את התקנים הללו.

אנחנו צריכים למממן תחום מכרזים בלשכה המשפטית. לפני שהוחלט על הקדמת מועד הבחירות ערכנו תוכנית עבודה בסיסית לשנת 2021 ומצאנו את עצמנו שבשנת 2021 לבדה, אחרי רידודים, אנחנו נידרש, ללא בחירות, למעלה מ-35 מכרזים. מי שמכיר את תקנות חובת המכרזים ואת חוק חובת המכרזים יודע שכל מכרז זה משהו כמו דוקטורט, שיש לו פן משפטי ויש לו פן מקצועי בתחום שלו. אנחנו צריכים כוח אדם בלשכה המשפטית שידע לבצע, אחרת יקרה לנו מה שקרה בשנים קודמות, שנאלצנו לתעדף פרויקטים. כתוצאה מזה אנחנו מגיעים - - -
היו"ר משה גפני
כמה עובדים יש לכם היום בוועדה?
אורלי עדס
יש לנו 28 תקנים, וב-28 תקנים נדמה לי שאנחנו עם 33 עובדים, שזה מתחלק כי יש לנו עובדים שעובדים חצי משרה. 28 תקנים, זה מה שיש לנו כרגע, ועם התוספת המבוקשת אנחנו נעמוד על 33 תקנים בסך הכול.
ינון אזולאי (ש"ס)
קבועים? מה שאתם רוצים קבועים?
אורלי עדס
כן. לגוף כזה, שאני חושבת שאני לא צריכה להכביר במילים מה אנחנו עשינו בשנתיים האחרונות – ושוב אני אומרת, אילולא הבסיס המוצק הזה, שגם בשבועות המעטים שחלפו בין כל מערכת בחירות, לא עשינו - - -
היו"ר משה גפני
יש לכם תוספת של 12 עובדים בשנה הזאת.
אורלי עדס
לא, משנה שעברה.
היו"ר משה גפני
משנה שעברה והשנה, מה שאתם מבקשים.
אורלי עדס
אדוני, אם בבסיס היה חסר באגף מחשוב, כולל עובד וחצי שמתפעל 22 מערכות ממוחשבות, ונדרש לכל כך הרבה פרויקטים בהיקפים עצומים, אם זה נראה סביר, עדיין, אני יכולה להגיד לך שזה לא מספיק. גם שבעת העובדים שהוספנו לאגף המחשוב, זה לא מספיק. מי שמכיר את עולם – חבר הכנסת קרעי הצטרף, והוא סגן יושב-ראש ועדה, והוא בעצמו מכיר כבר חלק מהפרויקטים שנוספו רק השנה בתחום המחשוב, שהם דברים מטורפים. אבל זה רק חלק קטן בתקציב.
היו"ר משה גפני
אני רק רוצה לדעת. אני אזרח שנמצא באיזשהו מקום, ואני נמצא במצוקה הכלכלית שכולנו נמצאים בה היום. כולנו הכוונה לציבור. הביצוע של התקציב ב-2020 היה 369 מיליון. זה היה הביצוע. בלי הקורונה אתם מבקשים בהצעת התקציב גידול ל-457 מיליון. בלי הקורונה.
אורלי עדס
יש פער של 65 מיליון שקל.
ינון אזולאי (ש"ס)
היה 392 והם מבקשים 456.
אורלי עדס
אילו הייתה מתקיימת עכשיו מערכת בחירות רגילה, ללא הקורונה, הפעם לעומת הפעם הקודמת היה 65 מיליון.
היו"ר משה גפני
ביצוע התקציב של 2020, בחירות 23 – 369 מיליון. אתם כותבים.
אורלי עדס
אני יכולה להסביר בגדול - - -
היו"ר משה גפני
שנייה. אני לא מדבר על הקורונה, הקורונה זה עוד דבר.
אורלי עדס
נכון, על התקציב הרגיל.
היו"ר משה גפני
בלי הקורונה את מבקשת 457 מיליון.
שלמה קרעי (הליכוד)
גם עכשיו הביצוע יהיה נמוך משמעותית. גם עכשיו לקחנו מרווחי ביטחון, ואני מעריך שהביצוע של התקציב הכולל יהיה נמוך.
היו"ר משה גפני
יהיה נמוך, אז בואו נעשה את זה עכשיו יותר נמוך. זה מה שנראה כלפי חוץ לא טוב.
אורלי עדס
רגע, מה שחשוב להבין שבתקציב של בחירות אנחנו חייבים שולי ביטחון. אני הסברתי, אנחנו בכל יום קמים בבוקר, ויש פרויקטים בהיקפים עצומים. אני אתן לכם דוגמה: מתחמי אוהלים שאנחנו הולכים להקים. אנחנו הולכים להקים עכשיו – אין היקף כזה – 500 מתחמי אוהלים בתוך 48 השעות שלפני יום הבחירות. אף גוף לא עשה דבר כזה, אני מקווה, בעזרת ה' ובעזרתנו, שזה יקום ויעמוד ויעבוד כמו שצריך. אם היינו באים אליכם לפני חודש וחצי בערך לבקש – אנחנו הערכנו את זה, כולל היועצת שהבאנו, ב-55 מיליון שקל. עכשיו, אחרי שעשינו הליך מכרזי באמצעות זוכה של החשב הכללי, זה עומד כרגע בהערכה – ואני חושבת שזה יעלה קצת יותר – כ-22-20 מיליון שקל. זאת אומרת, אם הייתי באה לפני חודש, זה היה עוד 30 מיליון שקל. לעומת זאת, אם הייתי באה לפני חודש, לא הייתי יודעת שאני צריכה להסיע 40,000 חולים ביום הבחירות, שזה גם משהו חסר תקדים במדינת ישראל, כי משרד הבריאות בשנה שלמה של קורונה לא הסיע עשרה חולים, ואנחנו מתבקשים להסיע את כל החולים במדינת ישראל ביום הבחירות. לפרויקט כזה יש עלות, גם היא מסתובבת סביב 20 מיליון שקל. זה דבר שלא היה ידוע.

מה שאני כן יכולה להבטיח לך אדוני, ולכם, חברי הכנסת, שוועדת הבחירות עושה, כמו תמיד, את מלוא המאמצים לחסוך בעלויות וכל יתרת תקציב שתישאר – נמצאת פה נציגת אגף התקציבים והיא יודעת, כאשר נשארות לנו יתרות תקציב אנחנו עושים הערכות מצב ומחזירים את הכספים האלה במהלך השנה על מנת שייעשה בהם שימוש לטובת תקציב המדינה ולסתימת חורים במקומות אחרים. אנחנו צריכים שולי ביטחון, ואי אפשר שוועדת הבחירות תידרש להגיע לכאן לכל פרויקט שיתווסף - - -
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ינון.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש לי מספר שאלות. קודם כל, לגבי ההיסעים שאתם אמורים לקחת – גם מבודדים או רק חולים?
אורלי עדס
כרגע סגרנו מתווה לגבי הסעת חולים. שוב, כל המתווה הזה נוצר על מנת להבטיח שאותם אנשים לא יעצרו עצירות ביניים בדרך וילכו לשתות כוס קפה, ייפגשו עם חברים, וחלילה, ידביקו. כעת אנחנו גם עובדים על מתווה – אני לא מבטיחה שהוא ייצא לפועל, אנחנו 16 ימים לפני הבחירות – אולי להסעת מבודדים או להשתתפות לפחות בהסעה שלהם. שריינו פה 2.5 מיליון שקל לצורך הזה, זה לא יספיק, אנחנו כבר יודעים, אבל כפי שאמר חבר הכנסת קרעי, אנחנו מניחים שיישארו יתרות לכל מיני סעיפים, ואז נוכל, אם נגיע לזה, לעשות את זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
איך מגיעים אליכם? יש לכם מוקד?
אורלי עדס
אנחנו נפרסם את כל הפרטים. החולה יידרש להתקשר למספר מסוים, לתאם עם החברה את מועד ההסעה. כל מי שיוכל לנסוע אלו החולים שיהיו בעשרת הימים האחרונים, והם יתאמו שעת הסעה. יהיו שעות להסעה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתם מאורגנים גם לאותו היום? חולים שבאותו יום מאומתים?
אורלי עדס
כן. כן. אבל זה יהיה עד לשעה מסוימת, עד שעה 16:00 או 15:00 – אנחנו נמצא שעה.
ינון אזולאי (ש"ס)
ברור, כדי שתוכלו להתארגן. מי החברים בקלפי של המבודדים?
אורלי עדס
אמורים להיות שני מזכירים, מפקח טוהר בחירות, סדרן ושלושה חברי מפלגה, נציגי סיעות. לצערי – הנה, אני אומרת כאן ואני אשמח אם שומעים אותנו – אנחנו לא מצליחים לגייס עובדים לקלפיות הללו. אין לנו. יש לנו כרגע רק בסביבות 300 עובדים מתוך בערך 4,000 עובדים שאנחנו צריכים לקלפיות קורונה. ואנחנו נותנים שם את כל האמצעים - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
הם מקבלים תוספת שכר?
אורלי עדס
לא, אבל יש שעות עבודה מעטות יותר, מ-08:00 עד 20:00 ללא ספירה. הקלפי תהיה ממוגנת לחלוטין, כולל מחיצות, כולל משקפי מגן. אני פניתי לכל ארגוני ההצלה, אני קוראת מכאן למתנדבי מגן דוד אדום, איחוד הצלה, זק"א – פניתי לכולם. איחוד הצלה גייס לנו כמו מאות, הרב אלי ביר נרתם למשימה, גייס את אגף המבצעים. אילולא הוא, אין לנו עובדים.
היו"ר משה גפני
אלי ביר?
אורלי עדס
אני פניתי אליו. אלי ביר. הוא נרתם והוא גייס את אגף המבצעים ושלח לנו כמה מאות. אנחנו צריכים קרוב ל-4,000 עובדים, ואין. אנחנו במצוקה קשה, כשעוד 16 ימים הבחירות. זה אגב הדברים שנאמרו כאן. תוספות שכר – אנשים אומרים אם לא תכפילו את השכר, אנחנו לא נבוא לעבוד. אותו דבר גם בקלפיות רגילות, עדיין חסרים לנו בערך 6,000 אנשים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אורלי, עוד שני דברים קטנים. לגבי הפרסום שלכם – אני מאמין שאתם עושים את זה, אבל אני מבקש שהפרסום במגזר החרדי והערבי יהיה שוויוני, בולט, שיהיה כמו כולם, גם במדיה, גם בעיתונות.
אורלי עדס
חלק מהגידול המשמעותי כאן, שהוספנו למעלה מ-12 מיליון שקלים, אם אתם רואים בתקשורת. יש לנו קמפיין זהה בעברית ובערבית. כל תשדיר שהפקנו בעברית – ותהיה סדרה של תשדירים שמסבירה את כל התהליכים גם בעברית וגם בערבית. יש לנו קמפיין מיוחד למגזר הערבי, כולל יועץ למגזר הערבי ולחרדי, כולל כל המגזרים. זה משהו שלקחנו על עצמנו להחדיר לתודעה בגלל כל הפרטים והצורך בהחדרת כל השינויים.
ינון אזולאי (ש"ס)
דבר אחרון, ביקשתם להוסיף עובדים בשוטף. אני חושב שבמערכת הבחירות שאנחנו נמצאים בה יום-יום, ככה אני קורא לזה – ואנחנו עדיין לא יודעים אם אנחנו מתקרבים לחמישית או לא – יכול להיות שבשלב הזה צריך לאשר את העובדים. אבל עם זאת, הייתי מבקש ממך, הרי יש נוהל מסודר בנציבות מה צריך – העובדים, מבחינת אנשים עם מוגבלויות, ערבים, חרדים, עולים. אנחנו מבקשים שלפחות אתם תתנו דוגמה שאחרים לא נתנו. שאתם תתנו דוגמה שזה יהיה לפי הכללים, לפי האחוזים שנקבעו בחוק.
אורלי עדס
כמה שאתה רואה, יש גם ייצוג נשי, ויש עוד הרבה נשים.
ינון אזולאי (ש"ס)
בדיוק, הכול. הכול.
שלמה קרעי (הליכוד)
בסוף הם יבקשו עוד תקנים.
אורלי עדס
יש לנו מגזר חרדי, יש לנו עובדת מוגבלת.
ינון אזולאי (ש"ס)
אנחנו מבקשים שהייצוג יהיה הולם כמו שכתוב, לכולם.
אורלי עדס
יש לנו מהמגזר הערבי ובוודאי - - -
ינון אזולאי (ש"ס)
זה שיש לנו, זה בסדר, אבל תסתכלו על האחוזים שצריך, גם לאנשים עם מוגבלויות, גם לעולים, גם לחרדים, גם לערבים, ייצוג נשים – הכול.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אדוני, אני מציע שנאשר את בקשתה של אורלי. אמרתי שאני מציע שנכבד את בקשתך. הבקשה היא בתחום גבולות ההיגיון. פעם רביעית – המחלקה הזו קורסת עוד מעט.
היו"ר משה גפני
תודה. אוסאמה, בבקשה. לאוצר יש מה להגיד? מי נמצא מהאוצר? אחרי חברי הכנסת.
אוסאמה סעדי (תע"ל – התנועה הערבית להתחדשות)
אדוני היושב-ראש, אני רק רוצה להדגיש עובדה אחת, שלא צריך לבוא בטרוניות לוועדת הבחירות. צריך לבוא בטרוניה לממשלה. מערכת בחירות רביעית בתוך שנתיים. אין תקדים כזה, אז מה אתה רוצה מוועדת הבחירות?
היו"ר משה גפני
אני לא רוצה מוועדת הבחירות כלום. אני היחיד שמפקח על התקציב הזה, שהוא ענק. זה הכול. אני שיבחתי, ואני חוזר ומשבח גם עכשיו את ועדת הבחירות ואת מנכ"לית ועדת הבחירות. אנחנו מכירים לא מהיום, זה הכול, אבל אני רוצה לדעת, אנחנו עומדים מול הציבור עם כל כך הרבה כסף.
אוסאמה סעדי (תע"ל – התנועה הערבית להתחדשות)
גם אני מצטרף. לא רק לאורלי, כדרכה, אלא גם לשופט יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית, עוזי פוגלמן, וגם לדין וגם לכל הצוות. תמסרו להם שהם עושים עבודה מעולה. אני רוצה להדגיש שחשוב מאוד בעניין הבידוד והקורונה שתהיה הסברה. דיבר על זה ינון. אני רוצה שתהיה הסברה כי הרבה חוששים לבוא – איפה נצביע? אתם צריכים להסביר את זה טוב מאוד בכל השפות, במיוחד בשבילנו בחברה הערבית.
אורלי עדס
אני שלחתי לך את סרטוני ההסברה אפילו בערבית, אפילו לא התייחסת.
שלמה קרעי (הליכוד)
אדוני היושב-ראש, קודם כל אני רוצה לומר, אתה אומר שאתה המפקח היחיד, אז תדע - - -
היו"ר משה גפני
לא אני, הוועדה.
שלמה קרעי (הליכוד)
תדע שלפני שזה הגיע לוועדה, אנחנו ישבנו לפני.
היו"ר משה גפני
כן, היא אמרה את זה. אורלי אמרה את זה.
שלמה קרעי (הליכוד)
גם לפני ישיבת הנשיאות. התקציב היה צריך להגיע אליך 713 מיליון שקל, ובישיבות שקיימנו הורדנו את זה ל-695 מיליון, כבר קיצוץ מסוים.
היו"ר משה גפני
גם פה אני רוצה להוריד מהרזרבה.
שלמה קרעי (הליכוד)
נכון. לפי הערכה שלי אחרי הישיבות שהיו לנו, אני חושב שהביצוע יגיע בסופו של דבר ל-620 או 630 מיליון.
אורלי עדס
לא בטוח.
שלמה קרעי (הליכוד)
לא בטוח, זאת ההערכה שלי. כרואה חשבון מבקר אני גם יודע לקרוא מספרים. לקחנו שם עודף של קלפיות בגלל הקורונה, שלא ידענו כמה יהיו, אז הערכנו כ-4,200 קלפיות מיוחדות, כשבפועל יהיו קרוב ל-3,000 תכפיל.
היו"ר משה גפני
אני חושב כמוך.
שלמה קרעי (הליכוד)
אלה העובדות. בפועל יהיו קרוב ל-3,000 ולא 4,200, אז כבר כל קלפי – תעריך אותה בכ-25,000 שקל, תכפיל, אלו עשרות מיליונים שהולכים לרדת. דבר נוסף, לגבי הפער שהזכרת, מה שלא קשור לקורונה. הפער נוצר ברובו מדרישות שהיו לנו בנוגע לשקיפות ולטוהר הבחירות. הנושא הזה של מפקח עם מצלמה - - -
היו"ר משה גפני
אני רציתי לשאול את אורלי, למה צריך בכל קלפי שלושה אנשים – שני מזכירים וממונה על טוהר הבחירות? שלושה אנשים יישבו בכל קלפי? זה בסדר? זה לא הרבה מדי?
אוסאמה סעדי (תע"ל – התנועה הערבית להתחדשות)
זו הדרישה של קרעי, לא של ועדת הבחירות.
שלמה קרעי (הליכוד)
אדוני יושב-הראש, הדרישה של מפקח טוהר הבחירות בכל קלפי הייתה דרישה שלנו. לשמחתי, זה עבר בנשיאות. הנשיאות שיתפה פעולה עם העניין הזה כדי שנוכל לסמוך את ידינו על תוצאות הבחירות, ואם יהיו אי סדרים או בעיות, נוכל לספור מחדש את הפתקים בווידאו. בכל קלפי יש לך תיעוד מצולם של כל תהליך ספירת הקולות.
אורלי עדס
כמובן, רק במקרה - - -
היו"ר משה גפני
התיעוד קיים בכל מקרה, השאלה אם צריך - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
לא, לא קיים. לא קיים.
היו"ר משה גפני
האם צריך שלושה אנשים, ששלושה מקבלים משכורת?
שלמה קרעי (הליכוד)
אני מסביר. אני מסביר. התיעוד לא היה קיים. עד היום אנחנו בבג"צים, עד היום יש דיונים על קלפיות ועל זיופים שהיו. אין היום תיעוד של תהליך ספירת הקולות בקלפיות. אם יש ויכוח, יכול להיות שמישהו זייף – בבחירות האלה בכל קלפי שתהיה לגביה בעיה, אתה יכול לבקש לצפות באותו וידאו ולראות.
אורלי עדס
ברשותך, אדוני היושב-ראש, אני רוצה לומר על החלופה שהייתה.
היו"ר משה גפני
רגע, חבר הכנסת קרעי באמצע הדיבור.
שלמה קרעי (הליכוד)
הנושא של שני המזכירים נועד לשני דברים: בעיקר הקורונה, שנוספו עוד מטלות לכל מזכיר. יש רישומים של שעות, ויש את הנושא של שמירה על הנחיות הבריאות, אז מזכיר אחד לא מספיק לעמוד בעומס של המטלות. בנוסף, מזכיר שני גם בשביל עומס המטלות, וגם בעיני, כשיש שני מזכירים וכשאחד יוצא החוצה או לא מגיע או לא מרגיש טוב, יש תמיד את הגיבוי. זה נותן לנו כיסוי נוסף בנושא של טוהר הבחירות.
היו"ר משה גפני
תגיד לי, בוועדת הבחירות כשאישרתם את התקציב הזה, שאתה אומר שגם הפחתתם, זו הייתה החלטה פה אחד?
שלמה קרעי (הליכוד)
פה אחד, נכון. החלטה פה אחד.
אורלי עדס
אדוני היושב-ראש, ברשותך, אחת האפשרויות שעלתה בתחילת הדרך כחלופה לתקציב הזה, כאשר דנו בוועדת הקורונה – בוועדת בחירות עשינו ועדת קורונה – כשהתחילו הרחשים על האפשרות להקדמת הבחירות הייתה לחלק את יום הבחירות, לפרוס אותו על פני שלושה ימים כדי להפחית את העומס. ועדת הקורונה.
היו"ר משה גפני
כן, אני זוכר. זה לא - - -
שלמה קרעי (הליכוד)
ואנחנו התנגדנו לזה.
היו"ר משה גפני
כן, זה לא לעניין.
אורלי עדס
זו הייתה חלופה שהייתה עולה בערך פי 3 יותר לאוצר המדינה במקרה הטוב. לכן החלופה הזו - - -
שלומית ארליך
זה תוקצב גם בפעם הקודמת. גם בפעם הקודמת הייתה התייחסות לשני מזכירי קלפי, וגם למצלמות, נכון?
אורלי עדס
אגב, ללא קשר לקורונה. זו החלטה משנת 2015. היא התקבלה בשנת 2015 בנשיאות הוועדה. בגלל שיש כל הזמן תוספת במטלות של המזכיר – המזכיר הוא שומר הסף בקלפי מבחינת ועדת הבחירות. הוא זה שמנהל את כל התהליך, הוא זה שמבצע את כל המטלות שהוועדה רק דורשת ודורשת ומשנה כל הזמן תהליכים, ולכן בגלל עומס המטלות, וכעת עם הקורונה, זה בכלל מקבל משנה תוקף. בבחירות לכנסת ה-23 היו ב-5,100 קלפיות מזכיר כפול. זאת אומרת, זו מגמה שהייתה, ללכת לקראת - - -
היו"ר משה גפני
עכשיו זה שלושה אנשים.
אורלי עדס
לא, אלו שני מזכירים ומפקח טוהר בחירות. בפעם הקודמת היו 5,000 מפקחים ב-11,000 קלפיות. היו - - - מזכירים כפולים ב-11,000 קלפיות.
היו"ר משה גפני
הבנתי. תודה. בבקשה.
שלמה קרעי (הליכוד)
דבר נוסף שהיה חשוב מאוד, שהיינו איתו בבג"ץ ולא הצלחנו לקבל בזמנו את הנושא המלא, סריקת הפרוטוקולים המלאים. רגע, אורלי.
אורלי עדס
קיבלתם, למעט עמוד אחד.
היו"ר משה גפני
רגע, אורלי. עכשיו אנחנו דנים בזה כאילו אנחנו ועדת הבחירות.
שלמה קרעי (הליכוד)
מה שהוספנו עכשיו בישיבת נשיאות הוועדה, שבתוך 48 שעות – מה שלא היה פעם – אנחנו נקבל סריקה, כל המפלגות, נציגי המפלגות יקבלו סריקה מלאה של הפרוטוקולים, כולל האירועים החריגים, שזה הדף שלא קיבלנו.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אבל מעבר לכך, אין אישור לחברי הקלפי לצלם את הפרוטוקול.
שלמה קרעי (הליכוד)
יש אישור. יש אישור לחברי הקלפי לצלם.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בסוף היום. בסוף היום, אחרי הספירה.
אורלי עדס
בסוף היום יש אישור, אחרי שהכול נארז. אחרי שהכול נארז.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אדוני היושב-ראש, גם אני יושב בנשיאות הוועדה. אורלי יודעת כמה אני מקפיד על התקציבים וכמה אני לא שש לאשר עוד תוספות, בטח לא בתקופה הזאת. כל מה שמגיע לכאן מגיע לאחר דיונים רבים ואחרי שניסינו – אני חושב שהסיטואציה של הקורונה שינתה הרבה מאוד דברים. התוספת של שלושה אנשים, שגם אני נעתי לא בנוח בכל הנוגע לזה, אני לא חושב שזה דבר שצריך לאמץ אותו לכל הבחירות, נראה לי שזה יותר מדי, אבל בסיטואציה המיוחדת שבה אנחנו נמצאים, נראה לי שזה נכון עכשיו לעשות. אמירה אחרת, מעבר לסיפור הזה, מכיוון שציינת בפתח הישיבה שאנחנו הגורם הראשון והאחרון לאישור התקציב הזה, מלבד הנשיאות ומליאת ועדת הבחירות, נראה לי שנכון לקיים דיון כזה - - -
אחמד טיבי (תע"ל – התנועה הערבית להתחדשות)
לגנוב מושב בוועדה זה בסדר, מנדטים זה לא.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אי אפשר לעמוד בפני הפנינים של חבר הכנסת טיבי.
אחמד טיבי (תע"ל – התנועה הערבית להתחדשות)
אדוני השר, אומנם הקדנציה קצרה - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מי זה השר?
אחמד טיבי (תע"ל – התנועה הערבית להתחדשות)
מגיע לו להיות שר. אם למישהו מגיע, אז לו. הוא עשה עבודה מצוינת.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני מודה לך.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
לא תמיד. שינה חוקי יסוד. אתה יודע מה זה לשנות חוקי יסוד?
אחמד טיבי (תע"ל – התנועה הערבית להתחדשות)
מגיעה לו מילה טובה. אני יודע מה זה חבר כנסת - - -
היו"ר משה גפני
אחמד, כשאתה נכנס לוועדה אי אפשר להתעלם ממך, אבל אל תיתן לאחרים להצטרף לזה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
שינוי חוקי יסוד למטרת שיתוף פעולה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני חושב שהוועדה צריכה להתכנס בתדירות, ולאו דווקא בסמוך לבחירות, אלא לבדוק את הסיפור הזה בצורה אחרת. הבעתי את עמדתי לגבי המנכ"לית, שגם נשיאות ועדת הבחירות לא צריכה להתכנס רק בתקופת בחירות, אלא כוועדה מתמדת בין בחירות – להפיק לקחים, לבנות תקציב בצורה מסודרת ולא לבוא בצוק עתים שבועיים לפני בחירות. נראה לי שהנוהל צריך להיות אחר וצריך להתחיל לבנות אותו.
היו"ר משה גפני
אני מסכים. תודה רבה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני בעד לאשר את התקציב.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני חושב שצריך להוריד מהרזרבה. אנחנו עומדים מול הציבור. בגידול כזה גדול אתה תראה שתהיה ביקורת עצומה. אנחנו יודעים שבכל מערכת בחירות – אמר את זה גם חבר הכנסת קרעי – הם חוסכים ולא משתמשים בכל התקציב שאנחנו מאשרים. כשאנחנו צריכים לאשר פה תקציב כזה גדול, אני מבקש שירד מהרזרבה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
למה צריך להוסיף פה משרות?
היו"ר משה גפני
רק שנייה. דקה. משרד האוצר – שם ותפקיד.
טל ישראלי
טל ישראלי, רפרנטית פנים. מדובר בהגדלה של 17% של התקציב ללא קורונה מהתקציב הקודם. זה בהחלט גידול מאוד משמעותי. ממה שאנחנו מבינים מוועדת הבחירות, הגידול נובע בעיקר מגידול בכוח האדם – גם תוספת של פקחים וגם תוספת של מזכירי קלפי. אנחנו מבקשים לראות את האסמכתאות לזה, את הפרוטוקולים של נשיאות ועדת הבחירות. עד שאנחנו לא נראה את זה ונראה את התאריכים, אנחנו מעמידים התנגדות. דבר נוסף, אנחנו - - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הבנתי שאגף התקציבים תומך – אתם רוצים בחירות או לא? אני לא מבין את זה עכשיו.
אורלי עדס
זו בדיוק הכוונה של ליבת החוק, שהתקציב הוא עצמאי והוא מגיע לכאן - - - לאוצר. בדיוק מהסיבה הזאת.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
קרעי, זה לא היה מתואם עם האוצר?
טל ישראלי
דבר נוסף שאנחנו רוצים להתייחס אליו זה הנושא של הקצאת - - -
היו"ר משה גפני
רבותיי, עם כל הכבוד. בבקשה.
טל ישראלי
תודה. דבר נוסף שאנחנו רוצים להתייחס אליו זה הנושא של הסעת מבודדים, שלהבנתי עולה מחר לדיון. זה נושא שאנחנו מתנגדים לו בכל תוקף. מדובר שמבחינה מהותית אין לו היגיון. מבודדים נוסעים פעמיים לעשות בדיקות במהלך תקופת הבידוד. אין סיבה שהם לא יוכלו ללכת גם - - -
אורלי עדס
תתייעצי עם משרד הבריאות לפני שאת אומרת את זה.
טל ישראלי
התייעצנו גם איתם.
אורלי עדס
אם היית מתייעצת, כנראה לא היית אומרת את זה.
טל ישראלי
מבחינתנו אין שום סיבה שמבודדים יקבלו הסעה שמוקצה לחולי קורונה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו נצביע עם רביזיה כדי שיהיה לה קל. נמצא פתרון.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
גברתי, על סמך מה? אני לא מבין את המקום הזה, שאת - - -
טל ישראלי
מדובר בתקצוב כוללני שצפוי להשתנות בצורה מאוד משמעותית מעכשיו ועד הבחירות.
היו"ר משה גפני
אורלי, למה לא מוסרים להם את המסמכים? מה היא אומרת?
אורלי עדס
לא בכדי נקבע סעיף 134 לחוק הבחירות שאומר שתקציב הוועדה נקבע על ידי הוועדה ומובא לאישור הוועדה הנכבדה פה - -
היו"ר משה גפני
אבל המסמכים.
אורלי עדס
- - ולא באמצעות – סליחה, עם כל הכבוד, היא מייצגת את הממשלה, ולא שיש לי משהו נגד הממשלה, אבל זה הרעיון שעמד מאחורי חקיקת הסעיף הזה. עצמאות הוועדה, ושלא תהיה התערבות בשיקול הדעת. היא רוצה לומר - - -
היו"ר משה גפני
מסמכים. מסמכים.
אורלי עדס
המסמכים. כי היא אומרת שהיא רוצה לראות מה היו השיקולים לשני מזכירים בקלפי - - -
היו"ר משה גפני
לא השיקולים.
אורלי עדס
זה מה שהיא רוצה לראות. היא לא יכולה להתערב, עם כל הכבוד - - -
טל ישראלי
אני רוצה לראות אסמכתאות.
היו"ר משה גפני
אני הבנתי ושאלתי משהו אחר. אני הבנתי שהיא אומרת שהמסמכים לא הועברו.
אורלי עדס
למה היא רוצה לראות מסמכים - - -
טל ישראלי
אני רוצה לדעת מתי התקבלה ההחלטה וממתי - - -
דין ליבנה
המסמכים שהיא מבקשת הם הפרוטוקולים של נשיאות הוועדה כדי להטיל ספק - - - של הנשיאות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
אני ממש מופתע ממה שאת אומרת.
אורלי עדס
אז אולי את רוצה לראות - - - כל ההחלטות - - - ממש חוצפה.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
עד שאני לא רואה אסמכתה, אני לא מאמינה למה שאתם אומרים. אתם תגידו לי – משרד האוצר יקבע אם צריך אוטובוס או לא צריך אוטובוס. שואלים אתכם שאלה לגבי הכסף, מה עכשיו את בוחנת את הסעיפים אם זה נכון או לא נכון? את תקבעי אם צריך אוטובוס או לא צריך אוטובוס? לא הבנתי.
טל ישראלי
כמו כל דבר, אנחנו - - - מתי התקבלה ההחלטה.
אורלי עדס
הם גם רצו להתערב בקלפיות למבודדים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
- - - מתי התקבלה ההחלטה, איזו מן תשובה?
היו"ר משה גפני
איתן, זה התפקיד שלה, היא באה לשאול שאלות.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
לא, היא לא שואלת שאלות – עד שאני לא רואה אסמכתה, אני לא מאמינה.
היו"ר משה גפני
אנחנו יכולים לקבל את זה או להתנגד לזה. אמרה נציגת משרד האוצר עד שאני לא רואה את המסמכים – זה מה שהיא אמרה – אני מביעה התנגדות. אתה יכול להצביע בעד ובזה נגמר העניין.
אחמד טיבי (תע"ל – התנועה הערבית להתחדשות)
- - - שהם יתערבו במפת הקלפיות בוועדת הבחירות - - -
היו"ר משה גפני
לא, משרד האוצר לא.
אורלי עדס
משרד האוצר, אגף התקציבים, רצה בראשית הדרך להתלוות אלינו לדיונים לקביעת קלפיות המבודדים.
היו"ר משה גפני
לא את זה שאלתי. היא מבקשת מסמכים, שאלתי למה אי אפשר לתת לה. אני לא שאלתי את זה, אני יודע שזה לא – ינון, בבקשה. בקצרה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני מציע שנעשה כמשרד האוצר – הרי גם אנחנו מבקשים תשובות ואומרים לנו בדיון הבא נצביע ונביא. אז גם אנחנו הפעם נצביע ובדיון הבא, אם יבקשו, אנחנו נשלח להם את הפירוט שהם רוצים, אבל קודם כל נצביע. נעשה כמו משרד האוצר.
היו"ר משה גפני
אני מציע להוריד מהרזרבות. אני אגיד לכם למה, גם לטובתכם וגם לטובתנו. בסופו של דבר, כל עוד שאני כאן יושב-ראש, אני בכל פעם מאשר את מה שאתם מבקשים, תמיד. גם בפעם הקודמת אמרתי אני מבקש להוריד מהסכום. אנחנו נעמוד מול הציבור מחר ואנחנו נגיד שאנחנו לקחנו תקציב – ויש לזה הצדקה, אני לא מתווכח עם ועדת הבחירות המרכזית, אני לא מתווכח עם הנשיאות שאתם ישבתם על זה. אנחנו מעלים את התקציב מ-392 מיליון ל-694 מיליון, עם הקורונה וכל מה שנלווה לזה. יגיד אדם רגיל שנמצא במצב כלכלי קשה – אני לא רוצה לתת דוגמאות – להם אין בעיה, הם מחלקים כסף. יש אפשרות להוריד מהכסף הזה את הרזרבה. אני מציע שאם יהיה מצב שבו בניגוד למה שהיה בעבר אכן יתברר שצריך את הרזרבה הזאת, אני מאוד שמח, שהם יבואו לכאן. לא דווקא ערב בחירות, אמרת נכון. בפעם הקודמת הם לא באו. הורדנו עשרה מיליון והם לא באו מכיוון שהסתדרו בלי זה במירב הכישרון שלהם.
אורלי עדס
ויודע חבר הכנסת - - -
היו"ר משה גפני
אם אכן יתברר שצריך את הרזרבה הזאת, הם יבואו לכאן ואני מבטיח שאנחנו מיד נקיים את הישיבה, אנחנו נשמע אותם וכנראה שאפילו נאשר. יכול להיות שהם בכלל לא יבואו. לפחות שאנחנו יכולים להגיד שאנחנו הורדנו מהסכום הזה את הרזרבה. זה מה שאני מציע.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש בקשה של השופט שאני רואה בסעיף 2, שהוא מבקש להעביר את העודפים משנת 2020 לשנת 2021.
אורלי עדס
זה סעיף קבוע. זה בדיוק כמו הסמכות של מבקר המדינה.
ינון אזולאי (ש"ס)
כלומר, לקחת מה-23 מיליון שנשארו לכם בשנה שעברה, שתוכלו להשתמש בזה השנה?
אורלי עדס
לא. הנה, דין יכול להסביר. להעביר את זה בתוך התקציב עצמו מתוכנית לתוכנית עד סוף השנה. אבל זה בהמשך, ואם זה מעל 15%, אנחנו מגיעים לוועדת הכספים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אז מה זה מ-2020 ל-2021? עוד פעם בחירות.
היו"ר משה גפני
נכון. אם מישהו מתנגד להוריד את הרזרבה - - -
אורלי עדס
חבר הכנסת גפני, אתה רוצה להפחית את כל הרזרבה או לצמצם אותה?
היו"ר משה גפני
להוריד אותה. להוריד אותה.
יעל אליהב
אבל אנחנו יודעים שיש כבר סעיף אחד שהוא לא מלא, ההסעים של המבודדים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
כמה זה? תעריכי מאחוזי הרזרבה, נדרוש את זה.
אורלי עדס
אנחנו בונים על זה שיישאר לנו אקסטרה מהקלפיות, אבל אולי להפחית את הרזרבה לחצי.
היו"ר משה גפני
תגידו כמה השוטף וכמה הבחירות, הרי זה חלק-חלק.
אורלי עדס
זה לא קשור.
היו"ר משה גפני
תורידו את הרזרבה. אני רוצה שתבואו לפה פעם נוסף.
אורלי עדס
חבר הכנסת גפני, אני חושבת שאחת המטרות של תקציב הוועדה היא שלא נבוא עם פרויקט מסוים, עם שיקולים - - -
היו"ר משה גפני
לא פרויקט מסוים. לא פרויקט, אני לא מבקש. פרויקט מסוים – יש את הנשיאות, יש את ועדת הבחירות, ולכולנו יש שם נציגים. אין לנו בעיה עם העניין הזה. אני משוכנע במיליון אחוז – אמר את זה גם קרעי, המציאות הזאת – לי ברור שהתקציב הגדול הזה לא יבוצע ב-100%, זה ברור לי לגמרי.
אורלי עדס
אני לא אתווכח אתך. - - - חבר הכנסת גפני - - -
היו"ר משה גפני
והיה אם יבוצע, אנחנו לא זרים זה לזה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אולי נוריד גם את ה-3% של אגף תקציבים וזה יהיה עוד יותר - - -
היו"ר משה גפני
אגף תקציבים – אתה תעשה איתם חשבון בסעיפים אחרים שמגיעים לכאן. דווקא בזה? אני עם משרד האוצר. אורלי, תסכימי לזה, גם ציבורית זה חשוב.
אורלי עדס
אנחנו - - - של ה-3%. הרזרבה של ה-3%, 120, בסדר.
היו"ר משה גפני
מי בעד אישור תקציב ועדת הבחירות המרכזית כפי שהובא על ידי אורלי עדס, להוריד את הרזרבה? מי נגד? מי נמנע?


הצבעה
בעד – פה אחד
תקציב ועדת הבחירות אושר פה אחד.
היו"ר משה גפני
תקציב ועדת הבחירות אושר. שיהיה לכם בהצלחה. אנחנו הורדנו את הסעיף של - - - ואני מקווה שלא נגיע לזה. תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:40.

קוד המקור של הנתונים