ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 03/02/2021

חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 6), התשפ"א-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



141
ועדת החוקה, חוק ומשפט
03/02/2021


מושב שני



פרוטוקול מס' 196
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, כ"א בשבט התשפ"א (03 בפברואר 2021), שעה 15:50
סדר היום
הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 6), התשפ"א-2021
נכחו
חברי הוועדה: יעקב אשר – היו"ר
עמית הלוי – מ"מ היו"ר
עוזי דיין
רות וסרמן לנדה
אוסנת הילה מארק
אריאל קלנר
שלמה קרעי
חברי הכנסת
מיכל וונש
מוזמנים
איל זנדברג - ראש תחום משפט ציבורי, משרד המשפטים

שי סומך - מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

גאל אזריאל - מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אביטל שטרנברג - משפטנית, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

גבי פיסמן - משרד המשפטים

אפרת טפליץ - משפטנית, משרד המשפטים
משתתפים באמצעים מקוונים
אייל סיסו - ראש החטיבה הקונסולרית, משרד החוץ

מיקה ונקרט - מתמחה, משרד המשפטים

עופר מלכה - מנכ"ל המשרד, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

מיכל גולדברג - משנה ליועמ"ש משרד הבריאות, משרד הבריאות

מוהר בר - מכלול תעופה, משרד הבריאות

אשר שלמון - מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים, דוברות, משרד הבריאות

יעל כהן - סגנית בכירה ליועצת המשפטית, משרד ראש הממשלה

רועי כהן - יועץ מנכ"ל, רשות האוכלוסין וההגירה

יגאל דוכן - מנהל מינהל ביקורת גבולות, רשות האוכלוסין וההגירה

עירית ויסבלום - לשכה משפטית, רשות האוכלוסין וההגירה

אמנון שמואלי - מנהל אשכול נתב"ג, רשות האוכלוסין וההגירה

רון חלפון - יועמ"ש, רשות שדות התעופה

ענת סתיו - סגן בכיר ליועץ המשפטי, רשות שדות התעופה

יואל פלדשו - מנכ"ל, רשות התעופה האזרחית

מאיר מלכה-גרניט - רמ"ט מנכ"ל, רשות שדות התעופה

רננה שחר - היועצת המשפטית, רשות התעופה האזרחית

ענת ורשיצקי מכמל - יועצת למנהל, רשות התעופה האזרחית

מירה סלומון - ראש מינהל משפט וכנסת, מרכז השלטון המקומי

קרן חן סופר - מנהלת המחלקה המשפטית, איגוד לשכות המסחר

אביב חצבני - סגן ראש אגף כלכלה, התאחדות התעשיינים

רונן קרסו - סגן יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות

טלי לאופר - מנכ"ל, התאחדות משרדי הנסיעות
ייעוץ משפטי
גור בליי
ניצן רוזנברג
תמי סלע
מנהל הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
סיגל גורדון
הדר אביב
טלי רם




הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 6), התשפ"א-2021, מ/1392
יור >> היו"ר יעקב אשר
שלום לכולם, אני פותח בזאת את ישיבת ועדת החוקה, על סדר היום: הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 6), שעברה זה עתה במליאה, הכנה לקריאה שנייה ושלישית. אני כבר מבקש ממנהל הוועדה, תוציא מכתב עכשיו לוועדת הכנסת, שיאשרו לקריאה שנייה ושלישית.

חברים, לפני שנתחיל את הישיבה, יש נושא שהוא לפני כל הדיון בוועדה, אנחנו רוצים לאחל לעובד הוועדה המסור, מתן, שכל השנה נמצא אתנו כאן ועוזר לנו, לצערנו הוא נדבק בקורונה, הוא כבר מחלים, נמצא בביתו, אני רוצה לומר, מתן, אנחנו מתגעגעים אליך ומחכים שתחזור בריא ושלם, מאחלים לך רפואה שלמה וסופרים את הימים לשובך חזרה. אני אומר את זה לא רק בשמי, גם בשם מנהל הוועדה, הדוברות, הדוברת שלנו, היועצים המשפטיים וחברי הכנסת שנמצאים כאן. מתן, שוב לוועדה. רפואה שלמה.

אני מבקש מנציגי הממשלה שיציגו לנו את הצעת החוק שעומדת בפנינו, לאחר מכן נקרא יחד את הסעיפים, נדון בהם תוך כוונה להתקדם. אני רוצה לומר, אנחנו כמובן נקיים דיון אבל אנחנו רוצים שהצעת החוק תעבור כמה שיותר מהר כדי שזה יאפשר לממשלה להתקין את התקנות בצורה מסודרת ונכונה.

בפתח הישיבה אני רוצה לומר, היו מספר נקודות שאינן קשורות ישירות להצעת החוק, כלומר, הן לא מחייבות שינוי בחקיקה, נושאים שבשיחות עם משרד הבריאות העלינו - מספר בעיות שעלו הבוקר גם על ידי חבר הכנסת פינדרוס בוועדת הכנסת, גם על ידי בשיחה עם שר הבריאות והצוות שלו, עלו שלושה נושאים: האחד, מכיוון שעד עכשיו לא הייתה חקיקה אז בעצם אסרו בתקנות כניסה של מטוס זר, בעל מספר לוחית זרה, לארץ, גם פרטי וגם כללי. החוק הזה, כשיתקבל, זה כן יהיה אפשרי, כמובן בכפוף לתקנות שהממשלה תתקין. אחד הדברים שנגרמו מכך, הייתה בעיה הומניטארית של לוויות, של מת שצריך להעביר ממדינה למדינה. היו אנשים שתרמו את מטוסם הפרטי כדי להביא את המת לקבורה בארץ. אנחנו יודעים שבעולם הרחב יש הרבה מאוד אנשים שרוצים להיקבר בארץ הקודש ואנחנו כמובן מאפשרים את זה. מאחר ולא הייתה אפשרות לשלדה של מטוסים זרים, אז לא אשרו את הדבר הזה. אבל כרגע זה יכול להיות מבחינת החקיקה. מה שכן, זה יצטרך להיות בתקנות, התקנות מאפשרות את הדבר הזה. תיכף נדון ונראה האם גם בפרמטרים של ועדת ההיתרים, האם צריך לציין את זה, כן או לא? נעשה את זה בהמשך הדיון.

נקודה נוספת בנושא אזרחים שחיים כאן בארץ, יש לזה הגדרה בחוק, שמרכז החיים שלהם כאן בארץ, שהם אזרחים זרים, נקראים ארעיים, איך ההגדרה נקראת?
גור בליי
יש כל מיני קטגוריות, אשרה - - -
היו"ר יעקב אשר
מה שמתכתב עם מרכז חייו בארץ - אתם יודעים יותר טוב ממני - אם יש מישהו שנמצא בחו"ל ומשפחתו בארץ והוא נסע לחו"ל לפני שבועיים וצריך לחזור, עיקר חייו פה בארץ, שזה יהיה חלק מהאפשרויות בתקנות של ועדת החריגים, שוב, בכפוף לאותם חריגים שיוחלטו על ידי הוועדה או הממשלה, או בחקיקה. אז גם על זה יש הסכמה של משרד הבריאות. נציגת משרד הבריאות - למען הפרוטוקול - מהנהנת בראשה.
מיכל וונש (כחול לבן)
סליחה אדוני, תוכל לחזור על איך זה ייקרה? לא הסכמה עקרונית, איך זה ייקרה?
היו"ר יעקב אשר
זה ייקרה בתקנות, אבל אני רציתי לדעת שחקיקת החוק מאפשרת את זה. היום היא מאפשרת את זה, קודם היא לא אפשרה את זה בגלל שהחקיקה הייתה ככה. למה אנחנו מתכנסים פה היום? כי בעצם בא היועץ המשפטי לממשלה ואמר - - -
מיכל וונש (כחול לבן)
באמת שאלה טובה למה אנחנו מתכנסים פה היום.
היו"ר יעקב אשר
בגלל שהממשלה רצתה למנוע את זליגת המוטציות, תיכף תסביר את זה מיכל, נציגת משרד הבריאות. דבר אחרון, כיום יש טיסת חילוץ רק מפרנקפורט.
מיכל וונש (כחול לבן)
אמת.
היו"ר יעקב אשר
חברי, הרב פינדרוס, ואני באנו ואמרנו, הגלובוס הוא גדול, אירופה זה מקום אחד שיכול לכסות את כל אירופה, אולי חלק מאסיה, ובעצם זה טיסת חילוץ אחת מהמקום הזה. היום, כדי שאנשים יוכלו לבוא גם מארצות הברית, הם צריכים להגיע מארצות הברית לפרנקפורט, ומעשה שהיה כך היה אתמול, טיסה של דלתא הייתה צריכה להגיע לפרנקפורט כדי שאנשים מארצות הברית יעלו למטוס ויגיעו לארץ - כאלה שקיבלו אישורים - סופת שלגים קצרצרה וקטנה תקעה אותם, הלך יום שלם. אגב, רק דלתא עושה את הטיסה הזאת בשעות כאלה. לכן באנו וטענו טענה, צריך שיהיו שני מרכזי חילוץ, האחד, ביבשת אירופה, והשני, ביבשת ארצות הברית. אם היום באירופה זה יום יום, אז יהיה יום אחד מאירופה ויום אחד מארצות הברית. אבל אז נמנע מאנשים טלטולים מיותרים, מטורפים, כי הרי כשהם מגיעים לפרנקפורט עם טיסה, הם לא יכולים לצאת משדה התעופה, הם יושבים בתוך חדר קטן בשדה התעופה, עם המזוודות שלהם.
מיכל וונש (כחול לבן)
והבדיקה השלילית שלהם פוקעת מרוב שהם מחכים יותר מ-72 שעות.
היו"ר יעקב אשר
היא לא רק פוקעת, גם העצבים שלהם פוקעים, והם גם בני אדם.
מיכל וונש (כחול לבן)
אדוני היושב-ראש, כדי להבין לאיזה רזולוציות אתה מתכוון להגיע, כיוון שהמערכת הזאת כרגע לא עובדת, המנגנון לא עובד - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, תני לי רגע.
מיכל וונש (כחול לבן)
סליחה, אתה מסביר לי אז אני שואלת.
היו"ר יעקב אשר
לא, אני לא מסביר לך, אני מדבר לוועדה אבל לא סיימתי להסביר.
מיכל וונש (כחול לבן)
סליחה.
היו"ר יעקב אשר
דיברנו עם שר הבריאות, מבחינת הצוות המקצועי של משרד הבריאות, שזה הפן הרפואי, אין להם בעיה עם זה. עכשיו הכדור נמצא בידי משרד התחבורה. שוחחתי עם השרה ועם מנכ"ל המשרד, הם עכשיו בודקים. מאחר והיו מכרזים, הם בודקים את זה יחד עם רת"א, עם רשות שדות התעופה, עקרונית היא מסכימה לזה, מעשית הם בודקים את זה עכשיו, זאת שיחה מלפני שעה כי חיכינו קודם כל לאישור של משרד הבריאות, שהוא נותן את ההכשר הבריאותי לעניין. אני מאוד מקווה שבעזרת השם יהיו לנו בשורות גם בעניין הזה. שוב, זה לא קשור לחקיקה כי אין פה את החלק שקשור לחוק הזה, אבל זה הכיוון ואת הדברים האלה רציתי לומר בוועדה.

רציתי לומר דבר נוסף, התקנות, כשיגיעו אלינו אחר כך לאישור, אנחנו רוצים שיתכתבו עם ההסכמות הללו. כל ההסכמות הללו הן רק לדבר אחד, השיקולים של הוועדה הם שיקולים של הוועדה, ההחלטות הן החלטות, אבל כשיש כבר החלטות ויש את האנשים שיכולים ומותר להם להגיע, לפחות שזה ייעשה הכי אנושי שאפשר לעשות ולא שיסבלו בדרך. אלה שלושה דברים שרציתי לומר בתחילת הישיבה.

עכשיו אני מבקש ממיכל, תסבירי לנו למה אנחנו מתכנסים פה היום? כמו ששאלה קודם חברת הכנסת וונש. וממילא, גם תסבירי לנו את הצעת החוק. בבקשה.
מיכל גולדברג
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. כמו שאמרת, המטרה של הצעת החוק, לתת הסדרה כוללת לנושא של הגבלת כניסה ויציאה לישראל. אנחנו נמצאים כבר תקופת מה בגל תחלואה שלישי, עם עלייה מאוד משמעותית בכל המדדים של התחלואה, במאומתים, בשיעור הבדיקות החיוביות, מספר החולים הקשים כבר חצה את רף ה-1,000 חולים קשים, עומס מאוד קשה על בתי החולים. אחת הסיבות המשמעותיות לעלייה בתחלואה זה הווריאנט הבריטי שנכנס לישראל וגם יצר הדבקה הרבה יותר גבוהה וגם תחלואה כנראה קשה יותר. הניסיון שלנו להתמודד עם זה, אנחנו גם מנסים להתמודד עם זה באמצעות הסגרים – שתקופה משמעותית אנחנו נמצאים פה בסגר – אבל צורה נוספת ולא פחות חשובה של התמודדות, למנוע מלכתחילה כניסה של וריאנטים לישראל. כרגע ידועים עוד שני וריאנטים לפחות, הווריאנט הדרום אפריקאי - - -
מיכל וונש (כחול לבן)
אני יכולה לשאול שאלה? ההסבר הוא חשוב, אני יכולה לשאול שאלה? כבר הוגש בג"ץ. נכון שצריך לסגור את השמיים מפני כניסה של וריאנט, אבל מדובר באזרחי מדינת ישראל, אגב, רבים מהם הם עולים חדשים וותיקים, למה? כי עולים, מן הסתם, נוסעים יותר, יש הורים חולים, ויש עבודה. אבל נתתם את הדעת לכך שזה אזרחי מדינת ישראל שחייבים לשוב הביתה במענה הכולל הזה? יש לנו חיילים בודדים שלא מצליחים לחזור, משפחות שעלו ארצה, האבא נמצא שם, ופה נמצאת אימא עם חמישה ילדים על מזוודות. אנחנו מבינים עד הסוף את הדבר הזה לגבי אזרחי מדינת ישראל? אזרחי המדינה.
מיכל גולדברג
אני אשמח להסביר. כמו שהסברתי, נוצר צורך דחוף מידי למנוע כניסה של וריאנטים, וריאנטים נוספים, וריאנטים לא ידועים. יש לזה השפעה מהותית גם על מהלך של מבצע החיסונים ובכלל על רמת התחלואה במדינה. כדי להתמודד עם זה, הממשלה כבר נקטה, לפי הסמכויות שיש לה היום לפי החוק, בכמה וכמה כלים כדי, מצד אחד, לצמצם יציאה של ישראלים לחו"ל, כדי למנוע בהמשך את הכניסה שלהם עם אותם וריאנטים, וגם למנוע כניסה של ישראלים למדינת ישראל.
מיכל וונש (כחול לבן)
אבל מיכל, מדובר במי שכבר יצא, רבים מהם מחוסנים. הם אזרחים שומרי חוק, הם ייכנסו גם לבידוד של חודש, אבל מישהו נותן את הדעת על זה שאנחנו חוסמים כניסה של אזרחי מדינה? זה איזשהו תקדים כזה שצריך לתת עליו את הדעת.
מיכל גולדברג
כן, כן, אנחנו בהחלט נותנים עליו את הדעת, אשמח להמשיך. לכן יש כבר היום סמכויות שונות שהממשלה נקטה בהן והתקינה תקנות בנושא הזה, אבל אנחנו כן חושבים שטעונה פה איזה שהיא הסדרה כוללת, גם ננקטו פעולות על ידי שר הפנים, לפי הסמכויות שלו, ננקטו גם לפי סמכויות מנהל רשות התעופה האזרחית, אבל כן נתנו את הדעת כי חשבנו שדרושה פה הסדרה כוללת, תוך שימת לב לאותה זכות יסוד, נכון, יש זכות יסוד בחוק היסוד לגבי כניסה של אזרח ישראלי למדינת ישראל. לכן ההסדרה כאן, ההסדרה שאנחנו מבקשים כרגע בתיקון בהצעת החוק שמונחת בפני הוועדה: לאפשר לממשלה להתקין תקנות בנושאים האלה של הגבלת כניסה ויציאה של אנשים מישראל, כלומר, כניסה אליה ויציאה מישראל, כמובן שיילקחו בחשבון כל השיקולים, כשמדובר באזרח ישראלי, מן הסתם יינתן לזה משקל אחר. מה שאנחנו מבקשים כאן, שתהיה הסמכות, הסמכות תהיה ברמה של הסדרה כוללת. הסמכות היא סמכות כללית והסדרה ספציפית תהיה בתקנות. החוק עדיין לא קובע את האיסור עצמו, החוק מסמיך את הממשלה להתקין תקנות, שהתקנות יותקנו, בין היתר, בשים לב לכך שייקבעו חריגים, שהחריגים ייקבעו בהתאם לאותן נסיבות, בהתאם לסיטואציה שתהיה באותו רגע ורגע.
מיכל וונש (כחול לבן)
אדוני היושב-ראש, אני יכולה להציע לך משהו? אנחנו בסיטואציה הזאת כבר ממרץ שעבר. זה חייב לבוא כתוכנית מה הולכים לעשות עם האזרחים האלה, אי אפשר לאשר עוד פעם מראש. כבר היינו בסיפור הזה כל כך הרבה פעמים בשנה האחרונה, עכשיו אנחנו מדברים על מניעה של כניסת אזרחים - - -
היו"ר יעקב אשר
מיכל, אני רוצה לענות לך.
מיכל וונש (כחול לבן)
תענה לי על הכול.
עמית הלוי (הליכוד)
אף פעם לא היה דבר כזה.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה, אמרתי שאני רוצה לענות. בהזדמנות זו אני רוצה להודות לממלא מקומי בתקופה האחרונה, יכול להיות שתצטרך לעשות את זה תיכף, עוד פעם לכמה דקות, אשמח מאוד, אבל עדיין, כשאני פה, אני מנהל את הישיבה. ושלום לחברת הכנסת רות וסרמן לנדה, שיהיה לך בהצלחה.
רות וסרמן לנדה (כחול לבן)
תודה רבה.
היו"ר יעקב אשר
מה שאני אומר, קודם כל, הנושא הזה הוא נכון וחשוב אבל הוא נושא רחב כי גם מדובר בעולים אבל גם בהרבה דברים אחרים. תאמיני לי, שלכולנו יש הרבה נושאים רחבים חשובים מאוד.
מיכל וונש (כחול לבן)
- - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, אני לא מצליח להבין, הרי אתם האינטליגנטים, אני לא האינטליגנט הגדול.
מיכל וונש (כחול לבן)
אתה אינטליגנט מאוד, אדוני היושב-ראש.
היו"ר יעקב אשר
אבל אין לכם את הסבלנות לשמוע רגע - - -
מיכל וונש (כחול לבן)
אני מאחלת לך שלא תעשה את מאות השיחות שאני עשיתי עד הבוקר - - -
היו"ר יעקב אשר
למה את חושבת שאני לא עושה אותן?
מיכל וונש (כחול לבן)
ותשמע את הקולות הזועקים של אימהות שלא יודעות מה לעשות עם הילדים שלהן. אנחנו חייבים למצוא את הפתרון, זאת סמכות הפיקוח שלך.
היו"ר יעקב אשר
מיכל, אני לא ראיתי – וסליחה שאני אומר את זה – בשבוע האחרון או בשבוע לפני האחרון אני זוכר כותרות ראשיות בכל התקשורת בארץ: מחדל התעופה של בן-גוריון, שבין היתר מדבר על למה לא עשו את המעשים האלה שעושים היום? בלי דקדוקים למה ומו, תיכף נדבר על מה ומו. לא ראיתי אף אחד ואף אחת מבין חברי הכנסת, שבאו ואמרו – ואני כן זוכר כי הזיכרון שלי עדיין טוב – אני זוכר שכאן בוועדה הייתה המון ביקורת על העניין הזה, של אזרחים ישראליים שרוצים לחזור, כי אז היה ויכוח, אמרו, אם היועץ המשפטי עצר את זה או משרד הבריאות עצר את זה, חברים, פה בוועדה גם עצרו את זה, יכול להיות אפילו גם אני, באיזה שהיא צורה כשדיברנו אז - אני לא זוכר שמישהו מכם בא ואמר, רגע, זה לא מחדל, זה זכויות של אזרחים שרוצים לחזור לבית שלהם, עם כל הרגש שאת אומרת את זה, ואת אומרת את זה נכון אבל זה נכון להרבה מאוד אנשים. מה שאנחנו עושים כרגע, אנחנו לא נכנסים לרזולוציה של כל דבר.
מיכל וונש (כחול לבן)
חמור מאוד.
היו"ר יעקב אשר
כי ברזולוציה הזאת יש המון דברים הומניטאריים שגם את תרצי שיהיו. אנחנו בעצם נותנים לממשלה את הסמכות. בממשלה עצמה – ושם יש לך נציגים - - -
מיכל וונש (כחול לבן)
לי אין נציגים.
היו"ר יעקב אשר
אה, תגידי לי כי אני כבר לא יודע.
מיכל וונש (כחול לבן)
זה לא משנה, אדוני היושב-ראש, כי אני מייצגת את אזרחי מדינת ישראל, זה לא עניין של נציגים.
היו"ר יעקב אשר
גם אני.
מיכל וונש (כחול לבן)
אני חושבת שסמכות הפיקוח שלנו כוועדה - והיות שהיינו כבר בסיפור הזה ואנחנו מאשרים לממשלה בחוק - בהנחה שתהיינה התקנות, אני רק אומרת שהפעם זה יהיה בסיוג, שקודם יראו לנו את התוכנית, מה מתכננים כדי ליישם את החוק הזה? עכשיו. כי עכשיו אנשים תקועים בין שמיים וארץ, לא עד שיותקנו התקנות.
היו"ר יעקב אשר
מיכל, אני רוצה להזכיר לך, שגם התקנות הללו יגיעו לאישור הוועדה.
מיכל וונש (כחול לבן)
אמת.
היו"ר יעקב אשר
אם אנחנו ניכנס לחקיקה ראשית, לפירוט מלא של כל הדברים – זה לא אני אומר את זה, כבר לימדו אותי להגיד את זה – לפעמים אנחנו כן מבנים דבר אחד או שניים ומשאירים עוד מרחב פעולה. אם ניכנס לתוכו, יש המון דברים, לך יש שניים, לי יש עשרה ולעוד שלושה ח"כים יש חמישה, וכולם אגב, כולם צודקים.
מיכל וונש (כחול לבן)
אני מציעה להפלות, שאזרחי מדינת ישראל, מגיעה להם זכות יסוד להיכנס חזרה לביתם.
היו"ר יעקב אשר
אני מבקש מרגע זה לתת למשרד הבריאות לסיים. מי שרוצה לשאול שאלות או לדבר על הסעיפים, נדבר על זה אחר כך.
מיכל וונש (כחול לבן)
אשמח גם לשמוע את משרד המשפטים.
היו"ר יעקב אשר
לשאלות האלה נשמע גם תשובה של משרד המשפטים, בוודאי, זה נכון, את צודקת.
מיכל גולדברג
אדוני, כפי שהצגתי, המטרה היא לקבוע פה מסגרת כוללת שתיתן לממשלה את הסמכות להתקין תקנות בנושא. שגם הנושא של החריגים, כפי שהציגה חברת הכנסת, גם הם כמובן יוסדרו במסגרת התקנות. אני חושבת שהנושא שאת מלינה עליו עכשיו נובע מההסדרה הנוכחית וזה בדיוק מה שאנחנו רוצים לתקן בהצעת החוק הזאת. הצעת החוק הזאת יוצרת את המסגרת להסדרה ברורה של הנושאים האלה במסגרת אותן תקנות. הצעת החוק גם קובעת ועדת חריגים שתדון באותם מקרים פרטניים וכו' וכו'. כרגע הכניסה של אזרחים לישראל, מה שמונע את כניסתם לישראל זה האיסור על הטיסות ולכן נוצר פה כל העניין, המנגנונים וועדות החריגים וכו'. אבל את המצב הזה אנחנו נתקן כאן בהצעת החוק הזאת, זאת בדיוק ההסדרה הכוללת ולזה אנחנו נותנים מענה. כולל המעברים היבשתיים, שגם זה נושא שעלה בדיוני הוועדה השבוע, אותם חריגים שירצו להיכנס דרך המעברים היבשתיים, גם לזה ניתן עכשיו מענה דרך הצעת החוק, מכיוון שהכניסה של אנשים לישראל תוסדר בסט אחד של תקנות, אני מניחה, לפי הסעיף שאני מקווה נאשר כאן היום. מכוח אותן תקנות ניתן גם מענה לאותם חריגים שייקבעו. ועדת החריגים עצמה מוסדרת כבר בהצעת החוק שמונחת בפני הוועדה.
היו"ר יעקב אשר
ואחד הדברים הטובים שקרו, שהחליטו לשים שר בראשות הוועדה הזאת, נכון?
מיכל גולדברג
כרגע הצעת החוק לא קובעת מי יעמוד בראשות הוועדה.
היו"ר יעקב אשר
לא, אבל היא הורכבה כבר.
מיכל גולדברג
הוועדה שנקבעה כבר, הוועדה שכרגע קבועה זאת ועדה בראשות השר שטייניץ.
איל זנדברג
ועדה מסוג אחר לחלוטין ממה שמדובר פה, שונה לחלוטין בהרבה מאוד היבטים.
מיכל גולדברג
מה שנוצר כאן, בגלל שהסמכויות כרגע מוסדרות בסעיפים שונים, נוצרו כמה ועדות. אחת המטרות, להצעת החוק תהיה ועדה אחת שתטפל גם בבקשות היציאה וגם בבקשות הכניסה, זו תהיה אותה ועדה, החוק קובע את ההרכב. אני מציעה, כשנגיע לסעיף שדן בוועדת החריגים, נסביר בדיוק את העניין הזה.
היו"ר יעקב אשר
משרד המשפטים יגיד כמה מילים על הצעת החוק, גם להתייחס לדברים שאמרה חברת הכנסת וונש. אבל להתייחס, לא את מתייחסת עכשיו, מיכל, הם מתייחסים.
איל זנדברג
צוהריים טובים, הדברים שאמרה עו"ד גולדברג, עמיתתי ממשרד הבריאות, כל מה שהיא אמרה, אכן מציגים את הדברים. אני חושב שצריך להפריד בין המצב השורר היום בשטח, הבעיות המעשיות, הדרך שבה מיישמת הממשלה את הסמכויות שיש לה לבין הצעת החוק. אני מבין לחלוטין את הקשר מבחינת הסמכות, הפיקוח של חברי הכנסת, של הוועדה - אם כבר דנים בנושא, הוועדה יכולה לרצות לשאול על כל ההיבטים. אני יודע להתייחס להצעת החוק ולומר משהו על הסמכויות שמוענקות פה. אני בטוח שיש משרדים שמפעילים את המהלכים, תוכניות סדורות להציג ואפשר לדבר על איך הדברים קורים, אני לא יודע לתאר אותם, אולי אפשר לפנות ישירות למשרדים. הרעיון הוא, שכרגע –
היו"ר יעקב אשר
לא. כרגע הצעת החוק הזאת, האם מבחינתכם הדבר הזה – הרי בסופו של דבר, כמו שנאמר כאן, זה מניעה של אזרחים, יש ביניהם עולים חדשים - חוקתי, חוקי, ראוי? בזמן החירום כמובן.
איל זנדברג
השאלה התייחסה למה שקורה היום. המצב שקורה היום, אפשר לשאול עוד שאלות ברמה התפעולית, אבל היום הממשלה הגיעה להבנה שיש צורך למנוע כניסה ויציאה של אזרחים, שזאת אכן פגיעה בזכות יסוד מאוד משמעותית, שיש צורך בריאותי שמצדיק את זה, והיא עושה את זה מכוח הסמכויות שיש לה. באה הצעת החוק ואומרת, בגלל הרגישות של זכות היסוד, מוטב שהדברים ייעשו בדרך המלך, בהסמכה מפורשת וברורה וסעיפים שהכנסת תחוקק ויתייחסו להיבט הזה ולא דרך פרשנית עקיפה, שהיא אפשרית משפטית אבל - - -
היו"ר יעקב אשר
שזה המצב היום.
איל זנדברג
הוא המצב של היום. יכול להיות שיש מי שאינו מרוצה איך שהדברים מתנהלים כרגע, והאם כן או לא מאפשרים, כפי שאמרה חברת הכנסת וונש, להחזיר יותר או פחות אזרחים, או אזרחים כאלה ואחרים, זו טענה אפשרית. בלי כל קשר, תיקון החוק הוא דבר נכון וטוב כי הוא יעשה סדר והוא קובע הסמכות ויעניק לממשלה כלים יותר ברורים, מפורשים, שאתם, חברי הכנסת, תעניקו לממשלה.

בנוסף למה שאמרה מיכל, נציגת משרד הבריאות, מעבר לכותרת או האמירה שיש סמכות למנוע מאזרחים לצאת ולהיכנס, שזה דבר משמעותי, במאמר מוסגר אני אגיד, אנחנו בתוך חוק שמלכתחילה יש רצף של זכויות אדם שהחוק הזה מאפשר לפגוע בהם. זו הסיטואציה שאנחנו נמצאים בה. החוכמה היא לא לטמון את הראש בחול ולהגיד אי אפשר לפגוע בזכות הזאת, כנראה יש צורך, אלא להבטיח שהחוק עצמו קובע מראש מגבלות. המגבלות יכולות להיות של זמן ושל הליך ושל מהות, מתי יש סייגים שאי אפשר לקבוע בכלל, לתחום בדיוק את הסמכות ולא לכתוב דברים כלליים. לכתוב הוראות של מידתיות - - -
מיכל וונש (כחול לבן)
זה כל מה שביקשתי מהוועדה הזאת.
איל זנדברג
רק אחרי שנעשה שימוש בסמכויות אחרות, רק אז נגיע לסמכות הקיצונית. כל ההבניה הזאת אמורה להופיע בחוק ואני מניח שעל זה יהיה דיון. זאת הצעה ממשלתית שלדעתנו עומדת בסטנדרט אמת המידה החוקתית, אבל בסוף הכלי כנראה נדרש, צריך להבטיח שהממשלה מקבלת סמכות שתוכל להשיג את התוצאה האפקטיבית אבל במסגרת המידתיות לחוק הזה.
מיכל וונש (כחול לבן)
איל, כל מה שניסיתי לומר, שהדיון לא צריך להיות על האם אלא הכיצד.
איל זנדברג
אני מסכים. חלקו בהוראות החוק וחלקו בדרך שניישם את החוק.
מיכל וונש (כחול לבן)
אמת.
איל זנדברג
כמובן שנגעת בסוגיות אחרות שהן חלק מהפיקוח של הכנסת על הממשלה, הן לא בהכרח נוגעות כרגע או אפשר ללמוד מהן על העיצוב של החוק. אנחנו חושבים שהעיצוב של החוק, כפי הצעת החוק, נותנת מענה ומבטיחה שהממשלה תפעל במסלול יותר מוגדר, עם כל הקושי. שיהיה ברור, אנחנו לא מזלזלים, לא פתחתי בנאום על הפגיעה בזכויות וכדומה, אני חושב שזה מובן מאליו.
היו"ר יעקב אשר
ברור. הצעד הוא דרקוני - - -
איל זנדברג
לא לוקחים את זה כמובן מאליו ולא בקלות בשום אופן.
עמית הלוי (הליכוד)
שאלת הבהרה, אפשר?
היו"ר יעקב אשר
כן, עמית.
עמית הלוי (הליכוד)
תיקון סעיף 12 אומר, חובת מפעיל כלי טיס לדרוש מהנוסעים בדיקת קורונה. מה קורה לגבי אנשים שנכנסים במעברים היבשתיים, איפה מופיעה המחויבות שלהם לבדיקת קורונה?
איל זנדברג
אתה קופץ עכשיו לסעיף מאוד מסוים, אנחנו נגיע אליו.
עמית הלוי (הליכוד)
לא ראיתי איפה זה מופיע, עברתי על הצעת החוק, אני לא רואה שמופיעה מחויבות לבדיקת קורונה במעברים יבשתיים. אני רואה שזה מופיע רק לגבי כלי טיס.
איל זנדברג
זה מופיע ספציפית בסעיף 7א רבתי (א)(2): חובה על אדם הנכנס לישראל לבצע בדיקת קורונה במועד שייקבע בתקנות. זה מופיע. הרעיון הוא ליצור פה אחידות. החוק הקיים מדבר על תעופה, לא דיבר בכלל על - - -
ב היו"ר יעקב אשר
בדיוק, ולכן זה יצר אנומליה.
איל זנדברג
בסוף זה אזרח שרוצה להיכנס.
היו"ר יעקב אשר
זה יצר אנומליה כי אנשים טסו משם, הגיעו למעבר - - -
מיכל וונש (כחול לבן)
הגיעו לפרנקפורט, החזירו אותם לטקסס.
היו"ר יעקב אשר
חברת הכנסת רות וסרמן.
רות וסרמן לנדה (כחול לבן)
רציתי לשאול, התקנות, מתי ואיפה יידונו, בוועדה הזאת?
היו"ר יעקב אשר
אני לא זוכר כרגע בחלוקה, חלק כאן - - -
גאל אזריאל
התקנות לפי סעיף 7א המוצע, זה יהיה כאן. התיקון לסעיף 12, בוועדת הכלכלה, לפי שהיה - - -
היו"ר יעקב אשר
כמו שחוק הסמכויות מדבר. זה מתחלק לפני נושאים.
איל זנדברג
בהקשר זה אפשר עוד משפט שיעשה הבהרה?
היו"ר יעקב אשר
בוודאי.
איל זנדברג
כי מתבלבלים גם בציבור. יש הבדל בין הגבלה של המטוסים, של מפעילי כלי הטיס, שזה מה שנוהג היום. היום אין איסור על אזרח ישראלי להיכנס לישראל. הממשלה נקטה בפעולה שאומרת, אתם המטוסים הזרים לא יכולים לנחות פה. אם הם לא יכולים לנחות אז גם הנוסעים לא יכולים להגיע. החוק, וזה חשוב, תיכף נגיע לזה, מדבר על איסור כלפי האזרח, אומר, לך האזרח, אסור להיכנס, לא משנה איך. זה פוגעני אבל לפחות זה ישיר ואז כשהדברים ישירים אז גם אפשר להתמודד. צריך להחליט, מידתי, לא מידתי. כיום אין איסור על ישראליים להיכנס לישראל.
מיכל וונש (כחול לבן)
זה חלק ממה שיצר את זה.
איל זנדברג
ואז הבלבול, ואז ועדת החריגים הפועלת היום מכוח החלטת ממשלה היא לא ועדת חריגים, היא קובעת בתוך אותן טיסות שהמדינה מסייעת שיתקיימו, מי יש לו עדיפות והוועדה רק מסתכלת ואומרת, לאדם הזה יש נסיבות מיוחדות. זה לא שמי שהיא לא נותנת לו אישור, יש עליו איסור משפטי להיכנס לארץ. ולכן זה לא חריגים. המודל שאתם תראו פה הוא אחר, משיש איסור אז החריג הוא לאיסור, הוא לא העדפה - - -
היו"ר יעקב אשר
אוקי. טוב, נתחיל להקריא את החוק. מי שנמצא בזום, נעלה אחר כך את האנשים על הדברים הספציפיים, בבקשה. מי מקריא?
גור בליי
אני אקריא אבל לפני כן כמה הערות מקדימות. קודם כל, בראש וראשונה אני חושב שזה דיון של חקיקה ראשית בעניין הזה, משהו שהעלינו כבר בישיבות קודמות, שהדברים לא התבססו על כל מיני תקנות, על עניינים אחרים שגוזרים מהם כל מיני דברים אחרים. אז קודם כל, עצם ההסדרה בחקיקה ראשית היא כשלעצמה דבר מבורך, אבל כמו שנאמר פה, יש פה בהחלט פגיעה משמעותית בזכויות חוקתיות חשובות, זכות היציאה מישראל המוקנית לכל אדם וזכות הכניסה לישראל המוקנית לכל אזרח, שני הדברים האלה שמוגנים במפורש בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ולכן חשוב מאוד שהוועדה תעמוד, גם אם התכלית בוודאי ראויה, המאבק במוטציות וכן הלאה, לוודא שההסדרה היא מידתית גם ברמת החוק, אחר כך בתקנות אנחנו נתמודד, אבל הוועדה הזאת, ועדת הכלכלה בחלק מהדברים, שהדברים יהיו בחוק ככל הניתן לשמור על זה מבחינת מידתיות. יש גם דברים נלווים אבל בשביל לעשות סדר, יש פה שני דברים שמתמשקים אחד עם השני. האחד, הסעיף העיקרי שנדבר עליו, סעיף 7א רבתי, שעוסק בכל ההגבלה על האדם, האדם ביציאה והאדם בכניסה וכל ועדת החריגים. והחלק השני, הגבלה על מטוסים, שאמור להתכתב עם ההגבלה על האנשים. תיכף ניכנס לזה בהרחבה.
היו"ר יעקב אשר
בבקשה להקריא. התיקונים שיש כאן הם תיקונים של הוועדה, בהסכמה של הממשלה, נכון?
גור בליי
לא, לא על הכול.
גור בליי
"הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 6), התשפ"א-2021.

תיקון סעיף 1 1. בחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 1, אחרי ההגדרה "חוק חינוך מיוחד" יבוא:
"חוק הכניסה לישראל" – חוק הכניסה לישראל, התשי"ב-1952.

תיקון סעיף 4 2. בסעיף 4 לחוק העיקרי –

(1) בסעיף קטן (ג), במקום "כאמור בסעיפים 6 ו-7(א)", יבוא: "כאמור בסעיפים 6, 7(א) ו-7א(א)(1)".

(2) בסעיף קטן (ד)(2)(ב) ו-(ג), במקום "בסעיפים 6 ו-7" יבוא: "בסעיפים 6, 7 ו-7א(א)(1)".

הסעיף הזה בעצם, סעיף 2, מה שהוא עושה, זה אומר שהתקנות שמותקנות לגבי הגבלה של אדם לצאת או להיכנס לישראל, נכנסות במסגרת הקטגוריה של תקנות, שכל פעם הן בתוקף ל-14 יום ולוועדה יש שבעה ימים לאשר אותן. פה עולה שאלה מבחינת האיזונים בהקשר הזה, הרי בחוק הסמכויות יש לנו תקנות של 28 ימים, תקנות ל-14 ימים ותקנות במצב חירום מיוחד, בנושא שהיה בזמנו, בעיקר הנושא של הפגנות, של שבעה ימים. השאלה, נוכח הייחודיות, הפגיעה הקשה, האם אין מקום שגם התקנות בהקשר הזה, שוב, בשביל לעמוד בעקרונות של מידתיות, שהתקנות פה יהיו גם לשבעה ימים לגבי הכניסה ויציאה, או לכל הפחות - - -
היו"ר יעקב אשר
על איזה סעיף אתה מדבר עכשיו?
גור בליי
אני מדבר על סעיף 2.
היו"ר יעקב אשר
איך הגענו לסעיף 4?
גור בליי
לא, סעיף 2 מתקן את סעיף 4. זה הסעיף שקובע את קבועי הזמן, סעיף 4 לחוק הקורונה.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו לפי הסדר, נכון?
גור בליי
כן. --או לכל הפחות לעניין הכניסה לארץ, האזרח הישראלי שרוצה לחזור הביתה, שזאת מגבלה באמת מאוד חריפה, האם לא ראוי שלפחות הממשלה תידרש לדבר הזה כל שבעה ימים ולא כל 14 ימים? בסוף זה אנשים שרוצים לחזור הביתה ולא יכולים. זאת פגיעה מאוד קשה בזכות חוקתית.
היו"ר יעקב אשר
תשובה, בבקשה.
מיכל גולדברג
אני אתייחס. החוק, כמו שאמרת גור, יש פה כמה רמות. ברירת המחדל היא תקנות ל-28 ימים. לעומת זאת, תקנות שמגבילות את חופש התנועה של הפרט שמגבילות, לדוגמה, מה שאנחנו קוראים תקנות הסגר, שמגבילות אפשרות של אדם לצאת ממקום המגורים. לגבי זה נקבע בחוק שהן יהיו לתקופה של 14 ימים. ותקנות שנקבעו למקרים המאוד מאוד קיצוניים, שנעשה בהן שימוש עד היום רק פעם אחת וזה הגבלת זכות ההפגנה והתפילה. זה נקבע לתקופה מאוד קצובה של שבעה ימים עם עוד תנאים מיוחדים של הכרזה על מצב חירום מיוחד, כשכל ההגבלות האחרות, לפי החוק, בתוקף. זה נקבע להתמודדות, כשאנחנו מטילים מגבלה מאוד משמעותית ולתקופה מאוד קצובה. כאן אנחנו מדברים על מנעד שלם של הגבלות, ההגבלה יכולה להיות גם הגבלה קשה יחסית. אם במקרה הממשלה תחליט, אם חס וחלילה יהיה מצב קטסטרופאלי - אני מקווה שלא נגיע למצב הזה – שנצטרך לתקופה קצובה לאסור לחלוטין כניסה של אנשים למדינת ישראל. אני מקווה שלא תהיה סיטואציה כזאת אבל נכון, גם את זה החוק מאפשר. מצד שני, הוא גם מאפשר להגביל יציאה של אדם למטרות נופש, שאני לא מקלה בזה ראש אבל בחוק יש עוד הרבה הגבלות אחרות שהן גם ל-28 ימים - - -
מיכל וונש (כחול לבן)
זה בדיוק ההפרדה - - -
מיכל גולדברג
לכן אנחנו מבקשים כן לאפשר כאן – לא ביקשנו 28 ימים, הזכרנו שזה יהיה לתקופה הקצרה יותר של 14 ימים, שבעה ימים לא מאפשר לנו לעשות כלום, זה מאוד קצר, אנחנו כל פעם צריכים להגיש חוות דעת, כל פעם להגיע לממשלה, להגיע שוב פעם לכנסת לאישור, אנחנו כל הזמן נתרוצץ סביב הזנב של עצמנו ואנחנו מדברים פה על סיטואציה שבהחלט יכול מאוד שיהיה מדובר פה בהגבלה לתקופת זמן יחסית ארוכה.
היו"ר יעקב אשר
תודה. חברי הכנסת רוצים להתייחס לנקודה הזאת? אני אומר את דעתי.
גור בליי
לפני זה, יש לי הצעת ביניים. אופציה אחרת, אגב, אם את אומרת שיכול להיות שיהיו כל מיני דברים דיפרנציאליים - אני מבין לאיזה כיוון הולכים – אז אופציה אחרת - - -
היו"ר יעקב אשר
איך אתה מבין?
גור בליי
יש לי חושים.
היו"ר יעקב אשר
אני רציתי לקצר את זה לחמישה ימים ואתה עכשיו באת עם הצעה כזאת, הפכת לי את הראש. חבר'ה, גם ככה אני הפוך מהבוקר.
קריאה
למה אתה הפוך?
היו"ר יעקב אשר
אני פה מתשע בבוקר, התחלנו להעביר חוק חדלות פירעון לקורונה, חשוב מאוד, ישבנו פה שעות רבות, התחלנו אותו, עכשיו יש לנו שעות רבות – אני מקווה שלא.
גור בליי
בתוך התפריט של האופציות, גם אם את אומרת שבסיטואציות מסוימות יהיה לאורך זמן על חלק מהמדינות, בוודאי סיטואציה כמו שיש היום, שיש איסור כניסה כללי מכל מדינות העולם, לפחות בו אני חושב, שבעה ימים, בוא נגיע במינימום.
מיכל גולדברג
לא, לא.
היו"ר יעקב אשר
סליחה, אני רוצה להגיד רגע את דעתי. אני מבין מה שאתה אומר ואני גם מתחבר הרבה פעמים לנקודות האלה, אבל אני רוצה לומר דבר אחד. אני אומר לכם, לא חשבתי בחיים שנגיע לסוג החלטות כאלה, אף אחד לא חשב, ואין פה טובים יותר וטובים פחות - מיכל, אני מכוון אלייך – לפעמים כשאני אומר משהו, זה לא אומר שמיכל לא מעניין אותה הדבר הזה, מעניין אותה ואכפת לה, ואותו הדבר גם הפוך. אבל אני רוצה לומר לכם דבר אחד, אנחנו מתמודדים עם הלא נודע והלא נודע הזה גבה מאתנו מחיר כי אם לא היה לנו למשל את הבריטי החכם הזה שנכנס אלינו, לא משנה כרגע מי אשם במה שהיה או לא, היינו היום עם כמות של מאות בודדות נדבקים והיינו היום כבר באמצע "התו הירוק", היינו מתווכחים על "התו הירוק", כמה אני מחכה לריב אתכם על זה, כמה אני מחכה לזה. אבל מה, אנחנו לא מנהלים את העולם וכנראה גם הממשלה לא מנהלת את העולם, לכן אני אומר, אנחנו מתמודדים עם משהו שהוא לא נודע. אנחנו גם לא יכולים להעמיס על עצמנו בכל פעם, עוד פעם לחזור ועוד פעם לחזור. אין לי שום ספק, שאין אף אחד, לא בממשלה ולא בכנסת, שרוצה יום אחד מיותר של דבר כזה. יש לזה השפעות בינלאומיות, יש לזה השפעות כלכליות, יש לזה השפעות הומניטאריות. לכן אני אומר, ללכת, לא על הדבר הקיצוני כמו שעשינו בזמנו לגבי הפגנות ובתי תפילה, אני כן חושב, אנחנו לא זורקים את זה לממשלה אבל ברור שנבחן גם את החלטות הממשלה. בעצם התקנות שיבואו לפה – וזה חלק מהדו שיח שלנו עם הממשלה – אנחנו בוחנים את הדברים.

היום אנחנו מדברים בעצם על חקיקה שנותנת את המסגרת. הרי זה לא היה בחקיקה הגדולה, למה? כשישבנו פה על חוק הקורונה הגדול, למה זה לא היה? הממשלה לא ביקשה את זה וגם לא קיבלה את זה, למה? כי אף אחד לא חלם שנגיע אפילו לחשוב לדבר על זה. אנחנו שם. גם כשאני חושב שגור צודק מבחינה עקרונית, שכל דבר שאפשר לצמצם אותו, במיוחד בנושאים של פגיעה, עדיף לצמצם ולא להרחיב מבחינת הזמנים. במקרה הזה וגם בעקבות הביקורת הציבורית החזקה מאוד שהייתה על כולנו בעניין הזה של הכניסה לארץ, אנחנו מתמודדים כרגע בתוך הארץ, עושים חיסונים, בדיקות, מגבילים, עסקים קורסים, אנשים בוכים, ילדים הופכים מסטולים, זאת ההתמודדות שלנו בתוך הארץ. יכול מאוד להיות, שאנחנו נעשה את המיטב בתוך הארץ אבל יטפטפו לנו טפטופים מחו"ל.

אני אומר עוד פעם, הכתפיים שלי לא מספיק רחבות לעניין הזה ולכן אני אומר, בחקיקה אני מאפשר, דעתי לפחות, שכן להיענות לבקשת הממשלה. כמובן שבתקנות הם ישתמשו בזה במשורה ואנחנו נבקר את זה כמובן.
מיכל גולדברג
אדוני היושב-ראש, רק להזכיר, שעל פי החוק, הוועדה מוסמכת לקצר את התוקף. זאת אומרת, גם אם הממשלה לדוגמה תהיה סבורה שיש מקום להתקין תקנות ל-14 ימים - - -
היו"ר יעקב אשר
נכון, גם במקרה הזה וגם בכלל.
מיכל גולדברג
נכון, והוועדה עשתה בזה שימוש כמה וכמה פעמים.
מיכל וונש (כחול לבן)
בדיוק בגלל מה שאמרת עכשיו, שאנחנו לא יודעים לצפות מה צפוי בהמשך, עוד מוטציות, כן מוטציות, אנחנו צריכים להסתכל על זה בצורה ההוליסטית ביותר אבל שמבטיחה את סמכות הפיקוח של הוועדה הזאת.
היו"ר יעקב אשר
אז הנה, קיבלת תשובה.
מיכל וונש (כחול לבן)
אבל דווקא בנושא הזה של הכניסה לישראל, נכון לצמצם את הימים כדי שהפיקוח שלנו, הוא לא רק הפיקוח, הוא גם המסר לממשלה, שהיא חייבת לייצר תוכניות מידיות לכל דבר כזה. דווקא מתוך הצמצום אני חושבת שיש אמירה מאוד משמעותית שהוועדה הזאת בראשותך תבהיר לממשלה שלא ניתן לעשות סמכות שמאפשרת לה איזשהו אורך רוח בלתי נסבל שההשלכות שלו האנושיות, אדוני היושב-ראש, כפי שאתה יודע, על אנשים בחיים עצמם, השלכות בלתי נסבלות.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. אגב, אני אומר כבר עכשיו, מאחר והנוסח כרגע נמצא, מי שרוצה להגיש הסתייגויות, יכול להגיש אותן כבר עכשיו. אנחנו ממשיכים, גור. עמית, אתה יכול להחליף אותי לרגע? תודה.


(היו"ר עמית הלוי, 16:36)
גור בליי
תיקון סעיף 7 3. בסעיף 7(א)(1) לחוק העיקרי, בפסקת משנה (יח), במקום "יציאה לשדה תעופה" יבוא: "יציאה לתחנת גבול שנקבע לפי סעיף 7 לחוק הכניסה לישראל – אנחנו מציעים להוסיף פה – ובכלל זה לשדה תעופה ולמעבר גבול יבשתי או ימי".

זה בעצם רק תוספת מבהירה, זאת בעצם רק הבהרה להנגיש יותר את החוק, שיהיה ברור למה הכוונה. אני מבין שזה מקובל על נציגי הממשלה.
מיכל גולדברג
כן, מקובל.
גור בליי
אני ממשיך הלאה. אנחנו מגיעים עכשיו לסעיף העיקרי, אני אקריא רק את החלק הראשון כי יש פה חלקים שעוסקים בדברים שונים אז לא נבלבל.


הוספת סעיף 7א 4. אחרי סעיף לחוק העיקרי יבוא: "הגבלת היציאה מישראל והכניסה אליה"

7א. (א) הממשלה רשאית, מכוח סמכותה לפי סעיף 4, להתקין תקנות להגבלת היציאה של אדם מישראל וכניסתו אליה, לגבי כל המדינות או לגבי מדינות מסוימות, בעניינים כמפורט בפסקאות שלהלן ובתנאים המפורטים בהן.
אריאל קלנר (הליכוד)
שאלה, למה רק הנכנס – אני רוצה לשמוע מהנציגים פה – ולא היוצא?
גור בליי
לא, יציאה וכניסה. היציאה של אדם וכניסתו אליה.
אריאל קלנר (הליכוד)
אוקי, בסדר.
גור בליי
עכשיו, פה אני מקריא את הנוסח שכולל הצעות שלנו, שאני מבין שיש עליהן מחלוקות עם נציגי הממשלה. ההצעות שלנו הן באדום על הנוסח.

(1) איסור על יציאה מישראל או על כניסה אליה, ובלבד שלא תיאסר יציאה מישראל של מי שאינו אזרח ישראלי ושאין בידו אשרה ורישיון לישיבת קבע לפי חוק הכניסה לישראל – אנחנו מציעים להוסיף – של מי שיוצא מישראל אל מקום שהייה קבוע הנמצא מחוצה לה ושל מי שיוצא לצורך טיפול רפואי חיוני; לאיסור כאמור ייקבעו סייגים – אנחנו מציעים לשנות טיפה את הנוסח ולכתוב – שיאפשרו כניסה לישראל או יציאה ממנה למימוש צרכים חיוניים ודחופים, בשים לב לסיכון הבריאותי הנובע מכניסה או מיציאה כאמור;

(2) חובה על אדם הנכנס לישראל לבצע – פה אנחנו מוסיפים תיקון מבהיר שאני חושב שהוא כן מקובל על הממשלה – לאחר כניסתו לישראל, בדיקת קורונה מהסוג ובמועד שייקבע בתקנות.
אריאל קלנר (הליכוד)
פה זאת נקודה שרציתי להתייחס, למה שלא: חובה על אדם לבצע לאחר הכניסה לישראל בדיקת קורונה, אבל אני רוצה גם על מי שמבקש לצאת מישראל. למה מי שמבקש לצאת מישראל לא יעבור בדיקת קורונה?
איל זנדברג
למה שיעבור בדיקת קורונה?
אריאל קלנר (הליכוד)
הוא מגיע לנתב"ג, הוא נכנס למתחם סגור - - -
איל זנדברג
אבל כשהוא נכנס לקניון, הוא גם נכנס למתחם יותר סגור ויותר זמן הוא מבלה בקניון והוא לא צריך לעבור בדיקת קורונה. כל השאלה של כניסה לחללים סגורים ייבחן על ידי מה שקרוי "התו הירוק". משרד הבריאות יביא תפיסה כוללת של איך אנשים נכנסים למקומות עם תו ירוק, לא תו ירוק, מתחסנים, לא מתחסנים. שדה התעופה עצמו, אנשים לא באים לבלות, הם באים כדי להמריא. ברגע שהם יוצאים מהארץ, זה לא ענייננו אם יעברו בדיקה, אין שום סיבה לחייב אותם.
מיכל וונש (כחול לבן)
המדינה שאליה הם נוסעים יכולה לחייב.
איל זנדברג
נכון. השהייה בבית הנתיבות, הטרמינל, היא לא שונה, זה מבנה סגור שבו יש אנשים. רוב הפעילות בארץ, אנשים ביום יום הולכים לקניון, הולכים לעבודה, הולכים לתיאטרון, בכל המקומות האלה הם נכנסים למקום סגור, צריך יהיה להסדיר איך אנשים נכנסים. נכון להיום - - -
אריאל קלנר (הליכוד)
נכון להיום הכול סגור, התיאטרון סגור.
איל זנדברג
אני הולך לסופר, בסופר אני פוגש יותר אנשים ויותר צפוף בתור לעגבניות מאשר בטרמינל, שהוא אחד המקומות הכי שקופים שיש במדינה.
היו"ר עמית הלוי
אנחנו לא מדברים על הטרמינל, אנחנו מדברים על המטוס.
איל זנדברג
אבל המטוס יוצא מהארץ.
היו"ר עמית הלוי
אתה מאפשר לאנשים להיכנס למטוס סגור ואתה לא מגן עליהם בדרישה של קורונה לאנשים שעולים על אותו מטוס. זאת השאלה.
איל זנדברג
זה לא הסעיף. הסעיף כאן עוסק על איך אנחנו מגנים על ישראל מפני – כל הרעיון בכלל של הגבלת היציאה נובע מהעובדה שהאנשים האלה, משהם יצאו, יהיו רשאים לחזור. לפחות האזרחים והתושבים שבינינו. אחרת לא היינו מטפלים בהם.
היו"ר עמית הלוי
בסדר, הוא עוד נושא. זה מובן לגמרי.
איל זנדברג
זה לא הנושא הזה. הנושא של להגן, זה נושאים אחרים שיוסדרו בהקשר רחב. הממשלה לא סבורה בהצעה פה - זה לא הנושא שאנחנו עוסקים בו עכשיו - איך מגנים על אנשים שנכנסים לחלל סגור, זה לא הנושא של העניין. הנושא פה הוא היציאה והכניסה במובן שעוזבים את הארץ וחוזרים אל הארץ. ואם היינו עדים שמי שעוזב לא חוזר, בכלל לא היינו מגבילים אותו, אנחנו לא צריכים לטפל בבעיות שלו. אבל אזרחים רשאים לחזור ולכן אנחנו מטפלים ביציאה, זו הסיבה היחידה.
שי סומך
זה כרוך בנושא של התו הירוק, של מחלימים ומחוסנים, זה נושא שמחייב הסדרה אחרת.
איל זנדברג
החוק הזה צריך לעבור היום.
גור בליי
אבל אולי קודם תסבירו - - -
מיכל גולדברג
כן, אני אשמח להסביר את ההתנגדות שלנו לתיקונים - - -
גור בליי
אולי תסבירו קודם את הקונספט של שתי הפסקאות.
מיכל גולדברג
אולי נתייחס קודם לפסקה הראשונה. הפסקה הראשונה היא הפסקה שקובעת את הסמכות של הממשלה להתקין תקנות לגבי איסור על יציאה מישראל או על כניסה אליה. בחוק עצמו נקבע סייג אחד: ובלבד שלא תיאסר יציאה מישראל של מי שאינו אזרח ישראלי ושאין בידו אשרה ורישיון לישיבת קבע לפי חוק הכניסה לישראל. מכיוון שאדם שהוא לא אזרח ואין לו רישיון לישיבת קבע, מן הסתם הוא מתגורר מחוץ לישראל ולא יוכל גם כך לחזור לישראל. מה שמטריד אותנו בעיקר היא אותה חזרה לישראל. לפי הנוסח הממשלתי, אנחנו מבקשים שהחריגים לאותו איסור כניסה ויציאה לישראל, שאנחנו בהחלט מודעים לזה, מדובר באיסור שהוא בהחלט איסור משמעותי, זאת זכות שנקבעה בחוק יסוד, אבל אנחנו מבקשים שאותם סייגים לאיסור הכניסה ויציאה ייקבעו בתקנות והם ייקבעו בשים לב לצרכים חיוניים דחופים להיכנס לישראל, ובשים לב לסיכון הבריאותי שנובע מהכניסה ומהיציאה כאמור. זאת אומרת, הממשלה, כשהיא תקבע את הסייגים, היא תתחשב בהחלט בצרכים חיוניים שיש לאנשים להיכנס או לצאת מישראל, ובשים לב לסיכון הבריאותי שיהיה באותה סיטואציה. אנחנו מדברים פה על חוק שמסמיך לקבוע תקנות. אנחנו מבקשים שהסייגים ייקבעו בתקנות עצמן, בשים לב לסיטואציה המאוד ספציפית שנהיה בה באותו זמן שייקבעו התקנות. יכול מאוד להיות, כרגע לדוגמה, נקבעו סייגים, נקבעו סייגים גם ליציאה וגם לכניסה. לדוגמה, נקבע סייג של טיפול רפואי ומעבר של אדם למקום שהייה קבוע. אבל אנחנו לא רוצים מראש להגביל את עצמנו בחוק כי יכול להיות שיהיו – אנחנו מקווים שלא נגיע לסיטואציות האלה – סיטואציות קיצוניות של איזשהו נגיף קטלני בחו"ל, יכול להיות שכן תהיה סיטואציה שנרצה להגביל את הסייגים. לכן אנחנו מבקשים שהסייגים ייקבעו בתקנות ולא לקבוע אותן מראש בחוק.
גור בליי
מיכל, שתי שאלות בהקשר הזה.
מיכל גולדברג
סליחה, מדובר פה על איסור לגבי כלל המדינות או מדינה אחת. יכול להיות שתהיה איזה מדינה מסוימת ששם יהיה איזשהו סיכון מאוד משמעותי. אנחנו נדע שכרגע באותה מדינה יש איזשהו משהו, איזה שהיא מוטציה קטלנית, ואנחנו רוצים לאיזה תקופה, עד שנלמד את זה, עד שהעולם יידע מה קורה עם אותה מוטציה, להגביל כניסה של אנשים לאותה מדינה ספציפית. ולכן אנחנו מבקשים שכל הנושא הזה ייקבע בתקנות, לא להגביל מראש את הממשלה בעניין הזה.
גור בליי
אבל מיכל, יש פה שתי שאלות. קודם כל, הקונספט של החוק באופן כללי בכל הסעיפים, שיש בו חריגים שנקבעים כבר בחוק, לא הכול משאירים לתקנות.
מיכל גולדברג
לא בכל הסעיפים, אנחנו מדברים פה על סעיף - - -
היו"ר עמית הלוי
כרגע יש רק חריג אחד, מי שלא אזרח ישראלי ושאין בידו אשרה.
גור בליי
שלושה דברים: אחד, הקונספט, בכל הסעיפים יש גם חריגים בחוק עצמו. דבר שני, ככל שמדובר בסייגים שאנחנו מדברים רק על היציאה מישראל, אז תחסמי את החזרה שלהם. זאת אומרת, תחסמי את הכניסה. הרי הבעיה שלך עם הכניסה לארץ, מה מונע ממך להוסיף סייגים? באותו מצב של אותה מוטציה תגידי, יצאת, אתה לא תוכל לחזור והבן אדם יעשה את החשבון שלו. אפילו היום אתם לא עושים את זה. אני אומר, באותה סיטואציה תמיד עומדת בפניכם האופציה לחסום בחזרה. והנקודה השלישית, בכוונה אנחנו דיברנו על מי שיוצא מישראל, מקום שהייה קבוע, הנמצא מחוצה לה. זאת אומרת, היום ישראלי שירד מהארץ הוא עדיין אזרח ישראלי. הוא היה פה בביקור בארץ ליומיים לרגל הברית של הנכד, ובחו"ל יש לו עולם שלם ועבודה. הוא לא חי בארץ, הוא לא מתכנן לחזור, הוא חי כל ימיו בניו-יורק, למה את מונעת ממנו לצאת? כעניין עקרוני מבחינת התכלית. בכוונה מדובר על מקום שהייה קבוע, הוא לא יוצא לביזנס, לא לתיירות, הוא חוזר לבית שלו מחוץ לישראל.
היו"ר עמית הלוי
אני אחדד את השאלה האחרונה. קודם כל, הדבר הראשון שגור אמר, שהוא מאוד חשוב, לכאורה, הנימוק שהעלית רלוונטי רק לכניסה, אדם יכול לצאת לטיפול רפואי ואת תמנעי ממנו לחזור, הוא יעשה את החשבון, זה נשמע איזון נכון.

ודבר שני, פנה אליי אתמול אדם, חתם חוזה עבודה בארצות הברית, מי שמכיר, בחוזים עם החברות האלה אין תאריך, אבל הוא יוצא לשנה לארצות הברית, זמן סביר לכאורה, זה בוודאי אפשר להגביל רק את הכניסה, להשאיר את זה כגמיש ביותר מבחינת הממשלה. נשמע מאוד הגיוני ומאזן יותר בין הזכויות.
מיכל גולדברג
אני אשיב. קודם כל, מלכתחילה ההגבלה על היציאה היא כמובן כדי למנוע את הכניסה, מה שמטריד אותנו זה כמובן הכניסה. מלכתחילה, מי שרוצה לצאת שלא על מנת לחזור – אמרנו את זה גם בדיונים הקודמים בוועדה – אין לנו בעיה עם זה, אנחנו אומרים לו, שלום, תצא. אנחנו כמובן לא כולאים פה אנשים בכוח, הבעיה שלנו היא עם החזרה של אותם אנשים אחר כך. דווקא כשמדובר באזרחים ישראלים, קשה יותר לומר לאזרח ישראלי אל תיכנס לישראל. ספציפית לגבי החריגים האלה - - -
היו"ר עמית הלוי
שנייה, ולכן נגזר מזה שאפשר להטיל את זה עליו ולומר לו, קח בחשבון שלא תוכל להיכנס, אולי עוד חודש, אולי עוד חודשיים.
מיכל גולדברג
לכאורה כן, ולכאורה אפשר להשאיר את שני החריגים הספציפיים האלה בהצעת החוק. אני אתייחס בלי ההמשך כי ההמשך זה מה שדיברתי עליו, לחייב בעצם את הממשלה לקבוע סייגים כבר בשלב הזה. לגבי שני הסייגים האלה, אפשר להשאיר אותם בהצעת החוק אבל מה שאנחנו נבקש אז, לאפשר לנו כן איזה שהיא בקרה על אותם סייגים, לא במובן הפרטני אלא שנוודא שאותם אנשים אכן יוצאים לצרכים האלה.

(היו"ר יעקב אשר, 16:48)

כי לצערנו, בתקופה האחרונה, כרגע כשיש את איסור היציאה עם הסייגים שקבועים בתקנות, נוכחנו לדעת שיש אנשים שמצהירים שהם יוצאים לצרכים מסוימים, שזאת לא באמת מטרת היציאה ואחרי זה הם חוזרים חזרה וגם מתלוננים למה לא נותנים להם לחזור. לכן את אותם שני סייגים ספציפיים על היציאה שהוועדה הציעה, אפשר להשאיר בכפוף לזה שבהמשך נתקן לגבי ועדת החריגים, שלפחות תהיה הסמכות לדרוש איזה שהם אישורים או משהו בסגנון הזה.
עמית הלוי (הליכוד)
אני רק מבקש להרחיב את זה, אני אומר מראש, בהמשך למה שאמר גור, אני אומר שוב, הגבלה למתן מקסימאלי של הגבלות לממשלה, כמובן להגביל את הכניסה – השאלה באיזה דרך – מצד שני, לאפשר לאדם שרוצה לצאת, למשל, עם תצהיר שהוא יוצא למינימום חודשים או בהינתן שהוא יודע שהוא לא יכול לחזור אלא בהחלטה חריגה של ועדת החריגים, לדעתי זה דבר מצוין וככה צריך להיות.
היו"ר יעקב אשר
מה שבעייתי לי קצת בתיקון, התיקון עצמו הוא נכון רק הבעיה שפה אנחנו מצמצמים את שיקול הדעת. זאת אומרת, אם זה נשאר בחלק הקודם, זה כפוף להחלטה של מה שיוחלט.
מיכל גולדברג
זה מה שביקשנו מלכתחילה, אדוני.
היו"ר יעקב אשר
רגע, אני לא אומר את זה בגלל שביקשתם, אני אומר את זה כי אני מבקש. כי ברגע שאנחנו מצמצמים, השאלה, אם אני לא - - -
גור בליי
לא, יש ועדת חריגים. אדוני היושב-ראש, הרי כל החוק בנוי, אם אתה זוכר גם בסעיפים אחרים, גם בסגר, אתה לא יכול למנוע יציאה לתפילה - - -
היו"ר יעקב אשר
אני שואל, למשל, אני אייצג לרגע את העולים החדשים. עולה חדשה בארץ שאימא שלה נפטרה עכשיו ברוסיה והיא רוצה לבוא ללוויה, בעצם היא לא בעסק. אם אני הייתי ועדת חריגים, הייתי קורא את החוק ואומר, לא השאירו לנו פה שיקול דעת כי בעצם כתבו לנו את הדברים הללו. השאלה, האם זה לא הצר שווה בנזק המלך? זה או שאתה נכנס לפירוט של 20 דברים, שזה אי אפשר לעשות בחקיקה ראשית. אגב, שכנעתם אותי לא פעם ולא פעמיים לעשות את זה בחקיקות קודמות ואני באתי וביקשתי את זה לא פעם ולא פעמיים. אני חושש מזה.
גור בליי
אני חושב שהחוק הזה בנוי, סתם כדוגמה - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל אני מבנה להם עכשיו את החשיבה על שני נושאים בלבד.
גור בליי
אני לא חושב שזה נכון כי בחוק, גם במקרים אחרים אם אתה זוכר, הגבלת פעילות במרחב הציבורי, בחוק המקורי נתנו רשימה של סייגים שהם חייבים לתת ואחר כך בתקנות הם נתנו עוד סייגים. אני חושב שהם גם יכולים להגיד את זה, בפרוטוקול - - -
גאל אזריאל
נכון. גם כאן אפשר לעשות את זה מבחינת חקיקה. כמובן שאפשר לקבוע בחקיקה סייגים שהכנסת סבורה שחייבים שיתקיימו, וכמובן שבתקנות אפשר להוסיף עוד סייגים.
היו"ר יעקב אשר
את צודקת, אבל אם סייגים, יש לי עוד כמה.
גאל אזריאל
הוועדה יכולה להציע.
היו"ר יעקב אשר
לסבתא שלי, לא לי, ואני גם לא רוצה לפספס משהו שאולי אני לא יודע היום שהוא קיים.
שי סומך
מה שמיכל אמרה קודם, כשלא היית, שהחוק צריך גם להתאים את עצמו למצבים קיצוניים, זאת אומרת, שאם חלילה יהיה וריאנט שהחיסון לא יהיה יעיל כלפיו, לכן הממשלה זקוקה - - -
היו"ר יעקב אשר
לכן אומר גור, אני רוצה סייגים שגם אם נגיע למצב הזה, על זה זה לא ישפיע.
עמית הלוי (הליכוד)
גור אמר רק על היציאה.
היו"ר יעקב אשר
הבנתי.
עמית הלוי (הליכוד)
לכן זה לא משנה, לממשלה תהיה מלוא הסמכות ואת המנעד הכי רחב להגביל את הכניסה, יידע מי שיוצא, שממשלת ישראל לא תאפשר לו להיכנס בגלל וריאנט כזה או אחר, אלא בשיקול דעתה בלבד. אבל מה, ביציאה זה לא יהיה רק לעובד זר, למי שאין אשרה ואין לו שהייה, אלא גם לאדם שרוצה לצאת לעסקים.
היו"ר יעקב אשר
חברים, בואו נבין כי אנחנו סתם מתפלספים פה. בהמשך אתה כותב: לעיסוק כאמור ייקבעו סייגים שיאפשרו כניסה לישראל או ממנה למימוש צרכים חיוניים ודחופים - - -
גור בליי
זה הצעת החוק כתבה.
מיכל גולדברג
לא, לא, לתיקון השני אנחנו מתנגדים, הסברתי קודם גם למה.
היו"ר יעקב אשר
לכן אני אומר עוד הפעם, אני חושב - - -
עמית הלוי (הליכוד)
תקרא את התיקון השני. פה כרגע זה רק מי שיוצא מישראל, הוא יכול לצאת, עליו אין הגבלות, יוצא לטיפול רפואי. אומר גור בצדק, גם מי שיוצא לא לטיפול רפואי, הוא יוצא עכשיו לחצי שנה, יש לו עסקים בניו-יורק, תן לו לצאת, הוא יידע, הוא לא יכול להיכנס.
היו"ר יעקב אשר
זה לא מה שכתוב כאן.
עמית הלוי (הליכוד)
זה לא כתוב, הוא רוצה להרחיב את זה. לא רק אנשים שיוצאים אל מקום שהייה קבוע ואל מי שיוצא לצורך טיפול רפואי או סליחה, מי שאין לו אשרה.
היו"ר יעקב אשר
על זה הם מתנגדים, על הסיפא שלך הם מתנגדים.
מיכל גולדברג
אני אסביר. לתיקון שבסיפא, לאיסור כאמור ייקבעו סייגים – לזה אנחנו מתנגדים, הסברתי למה ואני אשמח להסביר שוב, כי אנחנו לא רוצים - - -
היו"ר יעקב אשר
על מה הוא מדבר?
גור בליי
על הסייגים הנוספים.
עמית הלוי (הליכוד)
על הסייגים, הם רוצים לשלוט בסייגים, אל תכניס להם בחקיקה את הסייגים.
היו"ר יעקב אשר
אבל הכנסת בחקיקה שני סייגים.
עמית הלוי (הליכוד)
לא, אני אמרתי רק לעניין היציאה.
גור בליי
אני רוצה לעשות רגע סדר. יש פה שתי נקודות שאנחנו הערנו לגביהן. נקודה אחת, הממשלה כבר נתנה סייג ליציאה, היא אמרה, מי שלא אזרח ישראלי או בעל אשרה או רישיון, הוא סייג כבר בחוק. לסייג הזה שכבר מופיע בחוק שהממשלה קבעה, סייג ליציאה, אני אומר, בוא נוסיף עוד שני - - -
היו"ר יעקב אשר
שהוא סייג ראשי, כותרת ראשית של העניין. למה? כי זה בעצם ההיגיון שעומד מאחורי זה, שאדם חי שם, הולך לשם. עכשיו אתה נכנס לרמה נוספת של אדם שלא חי שם.
עמית הלוי (הליכוד)
נכון, יש לו ביטוח, הוא רוצה לצאת, הוא יכול לצאת.
היו"ר יעקב אשר
אז למה אני צריך להיכנס לטיפול רפואי ודברים כאלה?
עמית הלוי (הליכוד)
הוא רוצה לצאת, אתה לא יכול למנוע ממנו לצאת.
היו"ר יעקב אשר
אני לא מונע ממנו.
עמית הלוי (הליכוד)
אתה מונע ממנו כרגע לצאת. אתה לא מסייג את זה. אם הוא יאמר, אני ארצה אחר כך להיכנס, זאת הרי הבעיה היסודית המובנית, לזה יש רשות לממשלה, ככל יכולתה, להגביל את כניסתו חזרה. יידע מי שיוצא לניתוח בארצות הברית, שהוא לא יוכל להיכנס שלושה חודשים עכשיו, הוא ייקח את זה בחשבון.
היו"ר יעקב אשר
אני שואל שאלה. אם אתם מקבלים, כולם, כולל משרד הבריאות, את זה שאדם שמושבו הקבוע הוא בחו"ל והוא יכול לצאת, למה אני צריך להוסיף את המילים טיפול רפואי?
גור בליי
לא, זה שני דברים שונים.
היו"ר יעקב אשר
אז משהו אני לא מבין פה. מהתחלה את כל הסעיף.
גור בליי
אני אעשה סדר. יש פה בסעיף, בפסקה אחת שלושה חלקים. החלק הראשון אומר, מותר לקבוע איסור על יציאה וכניסה, זה בסדר. הדבר השני, יש פה את שאלת הסייגים ליציאה בלבד. אתה לא יכול בתקנות להגביל ביציאה אף פעם. הדבר השלישי, החלק שאחרי נקודה פסיק, כרגע אנחנו לא מדברים עליו אבל הוא מדבר על זה שחוץ ממה שקבוע בחוק, בתקנות אתה יכול להוסיף עוד סייגים, בשים לב לעניין הבריאותי ולצרכים הדחופים האחרים. זה עניין שלישי. עד עכשיו לא דיברנו על העניין השלישי ולא דיברנו על העניין הראשון של עצם האיסור, דיברנו על העניין השני. העניין השני, איזה סייגים אי אפשר לעשות בתקנות, סייגים שכבר החוק אומר, כמו בהרבה סעיפים אחרים - - -
היו"ר יעקב אשר
אז סייג אחד ברור לכולם, מי שחי בחוץ לארץ.
עמית הלוי (הליכוד)
לא, מי שלא אזרח.
גור בליי
מי שלא אזרח ולא תושב ישראל. זה סייג שהממשלה כבר אמרה. אני אומר על זה, קודם כל, בוודאי שאם אתם אומרים שמי שאזרח ותושב, זה סייג שאתם הוספתם בממשלה, אז גם מי שמקום השהייה הקבוע שלו בחו"ל, לצורך העניין זה אותו הדבר.
היו"ר יעקב אשר
מה זה מקום שהייה, אזרח ישראלי?
גור בליי
למשל יורד מהארץ. למשל אזרח ישראלי שבא להולדת הנכד שלו לפה ליומיים ורוצה לחזור לבית שלו בניו-יורק. הוא אזרח ישראלי כי אזרח ישראלי, גם אם 30 שנה הוא בחו"ל הוא עדיין יהיה אזרח ישראלי. אז אותו היגיון שהממשלה אמרה על מי שהוא אזרח או שיש בידו אשרה ורישיון, חל גם על מי שיוצא מישראל, מקום שהייה קבוע, ככה הם כתבו בתקנות, ולכן אין שום היגיון, גם במצב חירום, הכי חירומי, מבחינת התכלית, לגבי הבן אדם הזה אין לך - - -
היו"ר יעקב אשר
אז על זה אתם מסכימים.
גור בליי
הסייג השני, שהוא ממשפחה אחרת, זה הטיפול הרפואי החיוני. כי האיש של הטיפול הרפואי החיוני באופן עקרוני כן יכול לחזור, זה נסיבות הומניטאריות, זה לא מאותו רציונל, זה ברמה אחרת. לגבי מקום שהייה קבוע, לדעתי אין על מה להתווכח על זה, זה אותו רציונל בדיוק כמו אזרח ועל זה בוודאי שאפשר להסכים. לגבי טיפול רפואי חיוני, זה ויכוח נפרד.
עמית הלוי (הליכוד)
סליחה, אני מתעקש לא רק על טיפול רפואי. אדם יוצא לעסקים לשנה, מה הקושי שלכם לאשר לו לצאת לעסקים לשנה?
איל זנדברג
יציאה לשנה למקום אחר זה יציאה למקום שהייה קבוע.
עמית הלוי (הליכוד)
אני לא יודע מה זה קבוע. מה זה קבוע?
איל זנדברג
שנה זה קבוע.
היו"ר יעקב אשר
רגע, בנושא הזה יש גם ועדת חריגים?
מיכל גולדברג
לא, זאת אחת הבעיות. הבעיה עם החריגים שגור מבקש שנקבע כבר בחוק, שלא תהיה על זה שום בקרה ולכן אנחנו מבקשים שכל החריגים ייקבעו בתקנות ותהיה על זה איזה שהיא בקרה של ועדת חריגים. אמרתי, בשבועיים-חודש, עם הניסיון שיש לנו עם התקנות שיש היום שקובעות כבר חריגים בתקנות בנוסף לוועדת חריגים, לצערנו לא מעט אנשים מנצלים את זה ומצהירים שהם יוצאים לבית שלהם בלונדון ויומיים אחרי זה חוזרים חזרה לישראל.
איל זנדברג
פה זה רק הסכמה, זה לא עניין של ועדת חריגים. אם כתוב שמישהו יוצא למקום שהייה קבוע, מן הסתם הוא צריך להראות שמתקיים התנאי, זה לא חריג. פה זה על המהות, האם אנחנו רוצים מראש לצמצם את הסמכות ולהגיד לממשלה, את לא יכולה למנוע את זה, או שלא ומאפשרים לתקנות מרחב - - -
עמית הלוי (הליכוד)
היא יכולה למנוע הכול בכניסה. הוא נוסע ללונדון, איך הוא חוזר? הוא לא יכול לחזור.
גור בליי
זה לא משהו חריג, זה משהו רגיל.
גאל אזריאל
נכון. הצורך להציג אסמכתא יכול להישמע כחלק - - -
היו"ר יעקב אשר
תאמין לי, יש לי עוד 1,000 תיקונים, לא פחות טובים. אני יוצא מנקודת הנחה אחת. מה שאני מקבל זה בעצם מה שאומרת הממשלה, היא אומרת, אנחנו לא רוצים להוציא יותר מדי אנשים החוצה שהם פוטנציאל של חזרה פנימה. ואת זה אני מבין. לא גילינו את אמריקה. יש לי דף עם 200 תיקונים טובים יותר וטובים פחות.

אם מקבלים את מה שגור הכניס כבר בסיבוב הקודם, שזה על שמו, אני מבקש שזה יהיה על שמו ולא שמשרד המשפטים ייקחו את הקרדיט על זה, לגבי הנושא של מקום מושבו הקבוע שם, כי הממשלה פספסה את זה בתקנות הראשונות, אם אני זוכר נכון. ברגע שיש לי את זה, אז קודם כל, יש פה הגדרה של אישיות שגרה שם עם כל האספקטים שלה. וכשיגיע אותו בן אדם, אם זה לקראת טיפול או אם זה לוויה של אימא שגרה שם – אם אני נכנס וכותב רק טיפול רפואי, אז אני מונע לוויה. אז אתם אומרים לי, לא, כי ישקלו את זה, כי מותר לכם לשקול את זה. נכון? אם ככה, אז עדיף לי לא לכתוב מאשר לכתוב. אם אני נכנס וכותב רק טיפול רפואי, אז אני מונע לוויה. אז אתם אומרים לי, לא, כי ישקלו את זה, כי מותר לכם לשקול את זה. נכון? אם ככה, אז עדיף לי לא לכתוב מאשר לכתוב.
עמית הלוי (הליכוד)
אבל לא לכתוב קבוע. קבוע זה מדי רחב.
היו"ר יעקב אשר
מה אמרו שקבוע?
עמית הלוי (הליכוד)
מקום שהייה קבוע.
היו"ר יעקב אשר
קבוע, כן.
היו"ר יעקב אשר
לא, לא קבוע. אם אדם הולך לשנה לעסקים - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל הוא אומר לך שזה הפרשנות.
עמית הלוי (הליכוד)
אני לא יודע מה זה פרשנות - - -
גור בליי
אתם רוצים לכתוב: מרכז חייו מחוץ לישראל?
היו"ר יעקב אשר
מרכז חייו, בסדר. אתם מבינים מה עמית מתכוון? תתרגמו את זה לעברית משפטית. הלאה.
גור בליי
אז מה סוכם? שאנחנו משאירים את זה?
היו"ר יעקב אשר
לא את טיפול רפואי ולא - - -
עמית הלוי (הליכוד)
רגע, אבל ניתוח זה לא מרכז חייו. בן אדם יוצא לניתוח - - -
קריאה
ניתוח זה סיפור אחר. זה שני נושאים שונים.
עמית הלוי (הליכוד)
מיכל, מטריד אותי מה שאת אומרת – מה, הוא יבוא באונייה? מה, במעבר אלנבי?
קריאה
רק שתדע שיש כבר אוניית מעפילים בדרך לפה.
היו"ר יעקב אשר
טוב, חבר'ה. יש לך זמן? לי לא.
עמית הלוי (הליכוד)
מה סוכם?
היו"ר יעקב אשר
מה שסוכם זה שתחליטו איך שתקראו לזה, או מקום שהייה קבוע או בהמלצת חברי הכנסת, מבחינתנו זה יכול להיות מרכז חייו בחוץ לארץ, ואת הסכמת לזה גם כן, אז מרכז חייו. וכל הנושא של צורך טיפול רפואי וחיוני יורד.
גור בליי
זה למעשה, מי שאינו אזרח ישראלי, אין בידו אשרה ורישיון לישיבת קבע, או שמרכז חייו נמצא מחוץ לישראל.
עמית הלוי (הליכוד)
מרכז חייו בשנה הקרובה. הוא לא נוסע לעשר שנים.
היו"ר יעקב אשר
לא. מרכז חייו. מספיק.
מיכל גולדברג
בסדר. ואיך הוא יציג אישורים על זה? איך הוא יוכיח? - - -
גור בליי
ואיך הוא מוכיח לך שיש לו אשרה ורישיון?
מיכל גולדברג
עם זה אין לי בעיה. זה במחשבים של - - -
גאל אזריאל
נצטרך לחשוב קצת על הנוסח, כי מרכז חייו מניח שכרגע מרכז חייו הוא בחו"ל. ואם מישהו מחליט שעכשיו הוא יוצא למשל, לדוקטורט לחמש שנים, אז כרגע בזמן הבחינה מרכז חייו - - -
עמית הלוי (הליכוד)
לכן הוספתי, מרכז חייו בשנה הקרובה.
גאל אזריאל
אבל לא בטוח שזה צריך להיות שנה.
מיכל גולדברג
צריך לחשוב פה על הנוסח וגם לעניין האישור.
גאל אזריאל
אנחנו לא נדייק בתקופה הרלוונטית, אבל נחשוב ביחד על הנוסח.
גור בליי
מתי? בימים הקרובים?
היו"ר יעקב אשר
לא, לא. בדקות הקרובות.
מיכל גולדברג
ולהוסיף את עניין האישור.
גור בליי
לא, לא צריך את עניין האישור.
היו"ר יעקב אשר
מה זה אישור?
מיכל גולדברג
איזשהו אישור שיציג ושנדע שהוא באמת מעביר את מרכז חייו לפה.
גור בליי
את זה תקבעו בתקנות.
קריאה
בתקנות נקבע מה הוא צריך להציג.
מיכל גולדברג
אוקיי, אז ייקבע בתקנות.
עמית הלוי (הליכוד)
ייקבע בתקנות זה מצוין. זה פותר גם את הבעיה הזאת.
גור בליי
ועכשיו גם לגבי החלק השני. מה ההסתייגות שלך מהתיקונים לחלק השני?
מיכל גולדברג
אני הסברתי. אנחנו כן רוצים לשמר לעצמנו את האפשרות שלא ייקבעו סייגים. במקרה שתהיה איזושהי קטסטרופה במדינה מסוימת, אז זו כן אפשרות שאנחנו רוצים להשאיר לעצמנו.
היו"ר יעקב אשר
אבל החוק לא שולל מהם לקבוע סייגים.
מיכל גולדברג
להיפך. הוא אומר שאנחנו צריכים לקבוע סייגים.
היו"ר יעקב אשר
צריכים לקבוע סייגים. אז מצוין. להשאיר את זה ככה. הלאה. אני מבקש הלאה. אני השתכנעתי וחבריי מהנהנים.
ניצן רוזנברג
אבל הנוסח הממשלתי לעמדתכם לא מחייב לקבוע סייגים? גם הוא אומר, לאיסור כאמור ייקבעו סייגים בשים לב לכך וכך.
עמית הלוי (הליכוד)
כן, הוא רצה להציע סייגים ספציפיים.
גור בליי
אנחנו לא שינינו את זה.
מיכל גולדברג
אם ככה, אני מבקשת להישאר בנוסח הממשלתי.
ניצן רוזנברג
אבל אנחנו רק רוצים להבין מה לעמדתכם הנוסח הזה אומר. אתם חושבים שהוא אומר שאתם לא חייבים לקבוע סייגים?
מיכל גולדברג
במקרים קטסטרופליים, כשיש סיכון בריאותי מהותי, כן, הוא מאפשר לי לא לקבוע סייגים.
איל זנדברג
אני לא חושב שאנחנו שותפים בדיוק, אבל אני חושב שהדגש הוא שצריך לשקול את קביעת הסייגים והשקילה הזו בוחנת צרכים חיוניים דחופים. אם יש צרכים חיוניים דחופים, אז אני מכין את הנוסח שמחייב לאפשר איזשהו סייג - - - זה יכול להיות שר - - -
ניצן רוזנברג
בהגבלת זמן, איל?
גור בליי
חייב להיות.
עמית הלוי (הליכוד)
אבל גם בהתייחס לסיכון הבריאותי הנובע מכניסה, וזה מה שהיא אומרת, שהיא תחליט אם הסיכון הבריאותי - - -
מיכל גולדברג
נכון, נכון.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. אפשר להמשיך הלאה את ההקראה? מיצינו את הדיון הזה.
גור בליי
אז אתה רוצה להחזיר לנוסח הממשלתי?
היו"ר יעקב אשר
אם יש חלק שיכולים לקבל את זה, אז כן. אם אתה שואל אותי, אני חושב שהממשלתי הוא הרבה יותר רחב, הוא מחייב אותם. אני לא מנתק את הקשרים עם הממשלה מחר בבוקר. אני לא עוזב את יהדות התורה.
גור בליי
אנחנו מלטשים את הנוסח.
איל זנדברג
אני חושב שהחובה לקבוע סייגים לא שונה בנוסח של הייעוץ המשפטי של הוועדה או של הממשלה. אבל להבנתי, גם בנוסח הממשלתי יש חובה לקבוע סייגים כפי שכתוב בטקסט. אנחנו כמובן מעדיפים את הנוסח הממשלתי, אבל - - -
היו"ר יעקב אשר
יש לך בעיה בהבנה הזאת שאתם צריכים לקבוע סייגים?
מיכל גולדברג
הסברתי, הנוסח שלנו מאפשר לנו וברירת המחדל היא שכן צריך לשקול - - -
היו"ר יעקב אשר
את אומרת, הוא גם מאפשר לכם בשעת חירום מטורפת להחליט על סייגים קטסטרופליים.
מיכל גולדברג
נכון מאוד.
איל זנדברג
אני לא בטוח שזו ההבנה. לא הספקנו לברר את זה. אני קורא את הטקסט אחרת.
עמית הלוי (הליכוד)
א', אפשר להבהיר את זה. אני מציע להבהיר את זה. היא צודקת.
איל זנדברג
בוא נקבע את הממשלתי.
עמית הלוי (הליכוד)
אז אני מציע להבהיר את זה מכיוון שמיכל מעלה פה טענה, ואדרבה, תבקשי להבהיר את זה.
היו"ר יעקב אשר
אני לא מבין. בהחלטה שעברה בממשלה היה כתוב ייקבעו סייגים?
מיכל גולדברג
היה דיון סביב זה, ובהחלט ביקשנו במפורש שיהיה הנוסח הזה. החלטת שהתקבלה הייתה לאפשר גם סיטואציה שלא ייקבעו סייגים.
היו"ר יעקב אשר
אבל הנוסח?
מיכל גולדברג
הנוסח, לדעתנו, מאפשר את זה.
היו"ר יעקב אשר
לא, אבל זה הנוסח שאושר בממשלה?
מיכל גולדברג
כן. אנחנו מבקשים להישאר עם הנוסח הממשלתי. הוא נקבע - - -
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה. הלאה.
גור בליי
בסדר. אנחנו נשאיר את הנוסח הממשלתי, רק אני חייב להגיד שאיך שאני קורא את הדבר הזה, זה שאתה חייב לתת מענה לצרכים חיוניים ודחופים. ככל שהסיכון הבריאותי הוא גדול, אז הצרכים החיוניים יותר צרים. אבל זה לא נוגע לאפס. זה תמיד יהיה קטן וגדול בהתאם לסיכון הבריאותי.
עמית הלוי (הליכוד)
גור, אנחנו בדיון רציני. זכותה של מיכל, ואני מצטרף לדרישה הזאת, לכתוב, ולמנוע כניסה אם הסיכון הבריאותי נובע מכניסה או מיציאה כאמור.
קריאה
- - -
עמית הלוי (הליכוד)
שנייה, דקה. אתה לא יכול לומר, אני אומר זו הפרשנות שלי, אתה מעלה פה לפרוטוקול את הפרשנות שלך, אחרי זה, מחר בבוקר תאמר, הנה, אני אמרתי שזה לא. אם אתה אומר, אז אנחנו דנים על זה ברצינות, ואני אומר את דעתי, שאני סומך על מיכל ועל משרד הבריאות שבמקרים קטסטרופליים ימנעו לגמרי, וטוב שכך. יחידים תמיד משלמים מחיר כשיש מלחמה וכשיש מצב חירום. ועל כן, להוסיף בהמשך להבהרה של מיכל, כיוון שמשרד המשפטים פה לא בטוח שהנוסח הזה אומר את זה, צריך לכתוב את זה, לכתוב: ולמנוע כניסה כוללת באופן כללי, באופן הרמטי, אם הסיכון הבריאותי הנובע מכניסה או מיציאה כאמור.

אם זאת הדעה, וגם עליי היא מקובלת, ואם זה דורש הבהרה כי משרד הפנים לא קורא ככה את החוק – אחרי זה יאמרו, לא קראנו ככה.
היו"ר יעקב אשר
עמית, מאחר שאני מכבד אותך מאוד ומכבד גם את גור, אני לא מקבל, לא את התיקון שלך בעניין הזה ולא את התיקון שלו.
היו"ר יעקב אשר
אתה משאיר את זה לפרשנות. זה הכול.
היו"ר יעקב אשר
ואנחנו ממשיכים הלאה. הולכים על הנוסח הממשלתי שהיה.
גור בליי
את סעיף (2) אני הקראתי קודם ואני אקריא שוב, עם תיקון שאני מבין שמקובל עליכם.

"הוספת סעיף 7א
4.
7א.
(א)
(2)
חובה על אדם הנכנס לישראל לבצע, לאחר כניסתו לישראל, בדיקת קורונה מהסוג ובמועד שייקבע בתקנות."
גור בליי
מיכל, התיקון מקובל?
מיכל גולדברג
לגבי התוספת "לאחר כניסתו לישראל" - - -
גור בליי
אתם ביקשתם להבהיר את זה, לא?
מיכל גולדברג
לא. אנחנו לא ביקשנו. אתם ביקשתם.
היו"ר יעקב אשר
אבל למה? אם תהיה החלטה לעשות קודם?
גור בליי
לא, קודם זה בסעיף של הטיסות. זה משהו אחר. זה קיים.
מיכל גולדברג
לגבי טיסות יש סמכות כבר היום, וקבענו בתקנות, חובה על אדם להציג תוצאת בדיקת קורונה שלילית שבוצעה ב-72 השעות האחרונות. ואז אמרנו שלגבי מעברי הגבול היבשתיים, למשל, אנחנו הבנו שהסעיף הזה יוכל להקנות לנו את הסמכות לדרוש מאדם לבצע לפני הכניסה לישראל.
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה לשאול שאלה כי יש פה סתירה בתוך זה. ברגע שאתה כותב: בדיקת קורונה מהסוג ובמועד שייקבעו בתקנות, אבל אתה כותב: לאחר כניסתו לישראל, אז זה לא מתכתב תמיד עם המציאות. אם תהיה החלטה או אם יש כרגע החלטה דרך חוק אחר, אז מה אכפת לי שזה יהיה קיים? אני לא נכנס לזה. אני לא כותב שהוא חייב - - -
גור בליי
אני אגיד לך למה. במקור חשבנו שלא צריך את זה. אבל היה לנו שיח מקדים ועלתה שאלה אם מישהו שעובר במעבר היבשתי לישראל, שאין עליו את חובת הבדיקה כמו בטיסה – אם אזרח ישראלי שרוצה להיכנס במעבר טאבה ולהגיד, אם יש לך בדיקה חיובית, אז לא תיכנס לישראל הביתה, אני חושב שזה לא מתקבל על הדעת. ולכן, דווקא לאור העובדה שמיכל אמרה שהיא מבינה את זה ככה – להגיד לאזרח ישראלי שהוא לא יכול לעבור את הגבול לישראל בשביל לעשות בידוד בבית שלו - - -
איל זנדברג
זה פשוט לא יקרה. תדמיינו, בא אזרח ישראלי עם המשפחה, עם מזוודות, למעבר הגבול היבשתי, אין לו בדיקת קורונה, והוא אומר, אני רוצה להיכנס הביתה, תשימו אותי בבידוד, תשימו אותי במעצר, מה שאתם רוצים – לא, עד שלא תעשה בדיקת קורונה, אתה לא יכול להיכנס. זה שונה לחלוטין מההוא שאנחנו אומרים לו בניו יורק, אתה לא עולה למטוס אם אתה לא מציג בדיקה. זה משהו אחר. זה לא יעבור, מעבר לזה - - - אבל זו בוודאי לא הייתה הכוונה. הכוונה הייתה שיש חובה לפני שנכנסת, לערוך בדיקה.
גור בליי
ולכן המילים האלו מוסיפות.
היו"ר יעקב אשר
אני אגיד לך איפה אתה טועה, כי אני חי בשטח. במעבר הגבול הזה הגיעו הרבה מאוד אנשים שעשו טיול בחצי עולם - - -
איל זנדברג
אתם מדברים על האירוע עכשיו. אבל החוק הזה ישרת אותנו חודשים קדימה. וגם אז, זה עדיין נכון, בן אדם שהגיע לישראל, אתה מאפשר לו להיכנס למדינה שלו.
קריאות
- - -
היו"ר יעקב אשר
אבל אם אני אומר לו, אם אתה מתכונן לחזור לארץ, תעשה בדיקה תוך 72 שעות. מה קרה?
גאל אזריאל
אבל צריך להבחין בין זה שאדם עולה על - - -
עמית הלוי (הליכוד)
למה? למה להבחין?
גאל אזריאל
והוא יכול להדביק את האנשים בתוך כלי התחבורה.
עמית הלוי (הליכוד)
לא, זה לא הפריע לכם ביציאה - - -
גאל אזריאל
ולכן אנחנו מבקשים ממנו לעשות בדיקת קורונה - - -
קריאה
אבל גם אדם שעובר במעבר גבול יכול להדביק.
גאל אזריאל
אני מציעה - - - את הצעת החוק הממשלתית.
היו"ר יעקב אשר
אני אגיד לכם למה נגרום. אני לא יודע למה אתם דוחקים אותי לפינה היום.
עמית הלוי (הליכוד)
לא כתוב - - -
גאל אזריאל
בהצעת החוק הממשלתית כתוב: נכנס לישראל.
עמית הלוי (הליכוד)
לא. כתוב: במועד שייקבע בתקנות.
גאל אזריאל
אבל כתוב, זה יוחל על מי שנכנס לישראל. זה לא תנאי לכניסה.
היו"ר יעקב אשר
סליחה. סליחה. אין רשות דיבור לאף אחד עכשיו. אני לא יודע למה אתם דוחקים אותי היום כל כך הרבה לתמוך במשרד הבריאות, ואני אחזור בתשובה בעניין ה זה. אבל אני אומר דבר אחד. זה משהו שילווה אותנו כמה חודשים, ואל תשכח שבסוף, אם יתחיל להיות בלגן, אז הממשלה תפנה ובצדק לשר הפנים להתלות – זה כמו שהוא התלה אתמול, ואנשים עמדו עם האף כבר בתוך הדלת.

אני לא רוצה שיהיו להם אשליות. אני לא רוצה שמישהו יעשה סיבוב בחצי עולם, ויגיד שמשם הוא יבוא, למה? כי מפה יותר קל להיכנס לארץ מאשר ממקום אחר. אני לא רוצה את זה. אני לא רוצה, כי בסוף לא אתם עומדים מול האנשים שעומדים על הדלת, אלא אנחנו. לכן עדיף לי להגיד ברור, כל אלה שבאים מחוץ לארץ, גם כולל פה, אתה בירדן? לך, תשלם 20 שקל או 50 לא יודע מה, תעשה בדיקה והוא ימצא מקום. אנשים מצאו יותר ממקום לדבר הזה.

חברים, אני מדבר בפרקטיקה. עזבו אותי כרגע בקטע הפילוסופי-משפטי של העניין הזה. יש משפט ביידיש שאומר שמים זה גנב, וואסר איז א גנב. כשבאים מים, הם מחפשים את החור מאיפה לצאת. אני לא רוצה להכווין את האנשים ולהפיל אותם בעניין הזה, כי בסוף פתאום אתה תראה שנמל התעופה יתרוקן ובמעברי הגבול יש תורות ענקיים. זה לא סימפטי ולא נכון. זה מה שאני חושב.
איל זנדברג
אני מבקש לומר לפרוטוקול. יש הצעה ממשלתית. אנחנו מבינים את ההצעה הממשלתית כמאפשרת לחייב בדיקה לאדם שנכנס אחרי שהוא נכנס, ואנחנו מבקשים לדבוק בהצעה הממשלתית. כמובן שחברי הכנסת יכולים להחליט מה שהם רוצים. אתם המחוקקים. רק שלא יהיה לפרוטוקול כאילו שהממשלה רוצה משהו אחר. דובר פה על כך שבמעברי היבשה, אדם נכנס וכשהוא נכנס תהיה סמכות לאכוף עליו, אבל אי אפשר למנוע ממנו את הכניסה לישראל. זו ההבנה שלנו - - -
היו"ר יעקב אשר
אז יש כרגע ויכוח בינך לבין מיכל על הפרשנות.
איל זנדברג
ואני מציע גם לחשוב לא לפתור את הבעיות ולחשוב על חוק שיסמיך וייתן כלים לחודשים קדימה לפי המקרה שבו הפתענו את האזרחים ולכן אנשים מסתובבים סביב העולם. ברגע שהדברים ידועים מראש, אנשים יכלכלו את צעדיהם וידעו מה מה מותר ומה אסור.
היו"ר יעקב אשר
בדיוק. זה מה שאני אומר.
קריאות
- - -
עמית הלוי (הליכוד)
- - - לא להשאיר את זה כוויכוח פתוח, כי אז הם יבואו מחר ויאמרו, מה פתאום, הייעוץ המשפטי לא אסר - - -
היו"ר יעקב אשר
משרד המשפטים, אם ככה, אז תבהירו שמדובר על בדיקות כפי שתחליט הממשלה. אם החליטו על 72 שעות, יהיה 72 שעות. תבהירו את זה. זה בסדר.
איל זנדברג
אכן אפשר יהיה לחייב אותו. אדם שייכנס לא יוכל ללכת הביתה. אפשר שהוא יהיה חייב ללכת לבידוד מטעם המדינה. לפי הסמכות הזאת אפשר יהיה לחייב אותו בבדיקת קורונה. השוטרים לא יחזיקו אותו בידיים. אם הוא לא יעשה את זה, אולי יטילו עליו קנס. יש אמצעי אכיפה. האפשרות למנוע מאזרח להיכנס למדינה היא לא הדרך היחידה לאכוף דברים. היא הדרך הכי מוזרה לאכוף דברים. ככלל, אם אדם נכנס למדינה, משהוא נכנס מגבילים אותו ומטילים עליו חובות ואיסורים. אבל לא אומרים לו - - -
היו"ר יעקב אשר
למה אני לא יכול להגיד למי שיצא מהמדינה ועבר את מעבר הגבול, הלך לטייל, הלך לחופש, תדע לך, כשתרצה לחזור, אם זה קורה בתקופות כאלה, אז אתה צריך 72 שעות קודם. תבהירו את זה וגמרנו.
עמית הלוי (הליכוד)
אתה אומר לו את זה גם בכלי טיס בחוק הזה.
גור בליי
אני חושב שצריך להבין את ההקשר. זה כתוב בצורה קצת מבלבלת בהצעת החוק. אחת הסיבות שיש מחלוקת בדבר הזה היא שכל התנאים המאוד-חריפים - - -
היו"ר יעקב אשר
אז אולי במקום מחלוקת תביאו פתרון?
גור בליי
הצענו פתרון.
היו"ר יעקב אשר
לא. אבל הפתרון שהצעתם אומר שממקום מסוים אתה נכנס עם בדיקה רק בתוך הארץ, וממקום אחר אתה צריך לעשות בחו"ל. ולזה אני לא מסכים.
גור בליי
אבל זה גם בגלל הסיכום שקשור לזה שאתה נכנס במטוס או בכלי שיט ואתה יכול להדביק אנשים.
היו"ר יעקב אשר
גור, שמענו - - -
עמית הלוי (הליכוד)
לא הבנתי. אתה מגן על - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, סליחה. סליחה, עמית.
עמית הלוי (הליכוד)
שאלת הבהרה.
היו"ר יעקב אשר
לא, לא. מותר לו להגיד את דעתו וזה מצוין.
גור בליי
על הזכות של ישראלי לחזור הביתה.
היו"ר יעקב אשר
אני מבקש דבר אחד, אני רוצה את הניסוח המשפטי שיבהיר, כדי שלא יהיה מצב שהם יפרשו את זה ככה, ואלה ככה, תוסיף את המילה, אבל הנוסח המהותי זה מה שמציע כרגע יושב-ראש הוועדה, ולפחות בתמיכה של כולם בעניין הזה. אני לא רוצה להיכנס כרגע, כי זה לא הצבעה.

משרד המשפטים, הוועדה לא רוצה לעשות הבדל בין הכניסה היבשתית לבין הזה, ואם חסרה לכם הבהרה, כדי שלא תהיה אי בהירות ואתם תפרשנו את זה ככה או אחרת, אז תבהירו את זה בנוסח עצמו. תודה.
איל זנדברג
החוק בידיכם. מה שתכתבו זה יהיה החוק.
היו"ר יעקב אשר
כן. אז אני מבקש מהיועצים המשפטיים לנסח את זה מול משרד הבריאות ומשרד המשפטים.
גור בליי
מה החידוד שחסר פה מבחינת ההבהרה?
היו"ר יעקב אשר
אני לא יודע. אתם משפטנים, אתם מבינים את השפה.
גור בליי
אני לא מדבר על איך לכתוב, אני שואל מה לכתוב. מה אתה רוצה? מה ההבהרה שחשובה?
היו"ר יעקב אשר
אתה הבנת מה שאני אמרתי?
גור בליי
לא. זה העניין. אני לא סגור על מה אתה רוצה להבהיר.
עמית הלוי (הליכוד)
גור, אני אעזור לך. אתה תעתיק מסעיף 5(ב) - - -
ניצן רוזנברג
לגבי מטוסים, יש חובה על המפעיל של כלי הטיס לא לתת לבן אדם לעלות אם הוא לא מציג את התוצאה של הבדיקה. כאן זה לא אותו דבר. זו לא אותה סיטואציה שאתה יכול להגיד - - -
היו"ר יעקב אשר
אז אני אומר, בכניסה יבשתית, הבן-אדם יצטרך לבדוק את זה. מה לעשות?
עמית הלוי (הליכוד)
אתה יכול לקחת משם: חובת נכנס לישראל להציג כתנאי לכניסה תוצאה שלילית בבדיקת קורונה. זה צריך להופיע גם בכניסה יבשתית.
קריאה
בכל מעבר.
היו"ר יעקב אשר
ולירדן הוא לא נוסע באוטובוסים?
עמית הלוי (הליכוד)
אנחנו בתוך המסגרת הכללית שבה אנחנו עושים דבר, וזה נכון שהוא בעייתי ומופיע - - -
גור בליי
אבל זה גם מה שמשרד הבריאות רוצה.
איל זנדברג
זה בדיוק מה שמשרד הבריאות רוצה.
מיכל גולדברג
על זה דיברנו.
גור בליי
אבל בסיטואציה רגילה את לא רוצה לעשות את זה כתנאי לכניסה. את אמרת שאולי - - -
מיכל גולדברג
יכול להיות. אני רוצה שתהיה הסמכות לממשלה בתקנות גם לחייב אדם שנכנס למעבר גבול יבשתי לבצע בדיקה לפני הכניסה - - -
היו"ר יעקב אשר
זה לא רק היא רוצה, גם חברי הוועדה רוצים. עכשיו אפשר לנסח את זה ככה או שצריך שאני אנסח? אני לא יודע לנסח.
מיכל גולדברג
אנחנו הבנו את הסעיף כפי שהוא בנוסח הממשלתי כמאפשר את זה. אם הוועדה רוצה להבהיר את זה, מבחינתנו כמובן שזה אפשרי.
היו"ר יעקב אשר
הלאה.
ניצן רוזנברג
להשאיר את זה בנוסח הממשלתי?
היו"ר יעקב אשר
אפשר בבקשה להמשיך את ההקראה?
עמית הלוי (הליכוד)
לא, לא להשאיר בנוסח. להבהיר, ניצן. להבהיר שבמועד שייקבע בתקנות, לרבות יכולת הממשלה - - -
היו"ר יעקב אשר
עמית, אל תציע הצעות. גור ינסח את זה. זה התפקיד שלו. הוא יעשה את זה בתיאום עם משרדי הממשלה.
איל זנדברג
צריך גם לוודא רק שמשרד הפנים שיצטרך לבצע את ההוראה הזאת, שאנחנו לא הבנו שהוא צריך לבצע – מישהו יצטרך לבדוק את בדיקות הקורונה האלה, לוודא שהן תקפות. אם מישהו מציג פטור רפואי כי הוא לא יכול לעשות בדיקת קורונה - - -
היו"ר יעקב אשר
יש נציג משרד הפנים? אז תבדקו.
איל זנדברג
כי זו עוד הוכחה שלא לכך התכוונו. היום מי שבודק זו חברת התעופה בחו"ל.
היו"ר יעקב אשר
את זה הבנתי. הבנתי את זה.
איל זנדברג
אם הם נמצאים בזום, אולי אפשר - - -
היו"ר יעקב אשר
מי נמצא בזום ממשרד הפנים? שם ותפקיד לפרוטוקול.
יגאל דוכן
יגאל דוכן, ראש מינהל ביקורת גבולות.
היו"ר יעקב אשר
אתה שמעת את הדיון הערני שהיה פה?
יגאל דוכן
אני שומע בקשב רב. מי שמבצע את הבדיקה כרגע הן חברות התעופה, ואם רוצים להשית את זה כלל המעברים, צריך להיות נציג רפואי שיבדוק את תקפות הבדיקה.
מיכל גולדברג
לא. אדוני, גם בשדה התעופה וגם בעלייה לכלי טיס אין נציג רפואי. לא צריך רופא בשביל להבין - - -
יגאל דוכן
אם ככה, אז אין בעיה. אם אין נציג רפואי, אז אין נציג רפואי.
מיכל גולדברג
אין צורך בנציג רפואי.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. תודה רבה.
קריאה
אבל שואל איל שאלה נכונה. אז מי מבצע?
איל זנדברג
יש פה פער בין שני משרדי ממשלה. רוצים לכתוב דברים שיבוצעו.
היו"ר יעקב אשר
והוא אמר שהוא לא מבצע את זה?
איל זנדברג
להבנתי, משרד הפנים כרגע אמר שהוא לא ידע לבצע את זה בלי נציג רפואי.
מיכל גולדברג
אז הסברתי, כנציגת משרד הבריאות, שאין צורך - - -
איל זנדברג
זו עמדתך. אבל הוא הציג עמדה אחרת, אפרופו הניסיון להבין איך מבצעים - - -
קריאה
אז מי כן מבצע, מיכל?
מיכל גולדברג
בטיסה? מפעיל כלי הטיסה, הדיילת - - -
היו"ר יעקב אשר
לא בטיסה. במעבר.
מיכל גולדברג
הבקר במעבר הגבול. פשוט צריך להראות לו נייר, עשיתי בדיקת קורונה - - -
היו"ר יעקב אשר
נייר? הוא לא עושה את הבדיקה?
איל זנדברג
לא, יש פטורים רפואיים מבדיקת קורונה - - -
יגאל דוכן
אבל מי בודק את התקפות של הבדיקה הזאת? אני יודע לעשות את הבדיקה הזאת?
גאל אזריאל
מה זה משנה, בסופו של דבר? הבקר בגבול.
יגאל דוכן
אם זה לא משנה, אז לא נעשה בדיקה.
גאל אזריאל
פה לא מדובר על תנאי להיכנס לישראל. מדובר על זה שחייבים לעשות בדיקה. נניח שהוא לא יעשה בדיקה, אז הוא ייתן לו קנס אולי. לא הבקר בגבול ייתן קנס.
מיכל גולדברג
זה גם נכון. אנחנו רק מסמיכים את הממשלה.
היו"ר יעקב אשר
זו רק הסמכה, והממשלה תפתור את הבעיות. חברים, כשאני משתכנע במשהו, אני לא רוצה להאיר בזרקור מקום שנכנסים בו בהנחה. זה הכול. אנחנו נגרום לאנשים עוול הרבה יותר גדול. האמינו לי. אתם יושבים במשרדים. אנחנו בשטח.
גור בליי
אנחנו נכתוב, בסופו של דבר – זו הרי הסמכה לכתוב חובה על אדם הנכנס לבצע לפני הכניסה או לאחריה בדיקה. בסדר, מיכל? זה מקובל?
יגאל דוכן
לא לאחריה. לפני הכניסה.
קריאות
או אחריה. לא רק לפני.
גור בליי
אנחנו מסמיכים אתכם לקבוע, או לפני או אחרי, לפי שיקולכם. חוץ מבמעבר עצמו - - -
קריאה
רק לא במעבר.
היו"ר יעקב אשר
ואם הם ירצו גם וגם?
גור בליי
או זה כולל ו-.
היו"ר יעקב אשר
אה, או ו-. יופי. הלאה. לא יכולת להגיד את זה לפני חצי שעה, תגיד לי? אתה לא חס על היושב-ראש שלך?
מיכל גולדברג
גם ככה כתוב בסיפה: במועד שייקבע בתקנות.
היו"ר יעקב אשר
בדיוק. הלאה. חברים, אפשר להמשיך את ההקראה? אני מבקש להתקדם, נו. תתקדמו.
גור בליי
"הוספת סעיף 7א
4.
7א.
(ב)

הממשלה לא תתקין תקנות כאמור בסעיף קטן (א)(1) אלא אם כן מתקיימים על אלה:






(1) הממשלה שוכנעה על סמך חוות דעת אפידמיולוגית מטעם משרד הבריאות, המתייחסת, בין השאר, לשיעורי התחלואה מחוץ לישראל או במדינות מסוימות, כי קיים סיכון מוגבר להגעת חולים לישראל מכל המדינות או ממדינות מסוימות," - -
גור בליי
פה זה תיקון נוסחי יותר ברור. לא הבנו למה הכנסתם, שנאסרה כניסה או לא נאסרה. אתם רוצים לקבל רשות להגיד על מדינות מסוימות או כל המדינות. לא הבנו כל כך את העניין של נאסרה.
היו"ר יעקב אשר
מקובל, מיכל?
מיכל גולדברג
התיקון הזה מקובל.
היו"ר יעקב אשר
הלאה.
עמית הלוי (הליכוד)
אני הייתי מוחק. אני יכול לומר הערה?
היו"ר יעקב אשר
ודאי. כל אחד יכול להגיד הערה. רק מהר וענייני.
עמית הלוי (הליכוד)
אני מבקש למחוק את המילים: על סמך חוות דעת אפידמיולוגית מטעם משרד הבריאות. מה זה הדבר הזה? לממשלה יש אחריות מיניסטריאלית. שר הבריאות הוא אחראי. הוא עושה דברים. זאת סמכותו.
היו"ר יעקב אשר
לא, לא, לא.
עמית הלוי (הליכוד)
הממשלה שוכנעה שקיים סיכון מוגבר - - -
היו"ר יעקב אשר
עמית, עמית, דקה. אנחנו נהגנו ככה בכל החקיקה.
עמית הלוי (הליכוד)
אולי על סמך שתי חוות דעת?
היו"ר יעקב אשר
לא, לא, לא.
עמית הלוי (הליכוד)
למה?
עמית הלוי (הליכוד)
כשהממשלה מחליטה על חלל, אז זה יהיה על סמך המכון הישראלי לחלל.
עמית הלוי (הליכוד)
בסדר. אז תשאיר לה את זה. חוות דעת המתייחסת – המון שיקולי מדיניות - - -
היו"ר יעקב אשר
עמית, הממשלה עצמה כתבה את זה ואין לי בעיה עם זה.
עמית הלוי (הליכוד)
לי יש בעיה. הערתי את הבעיה שלי.
היו"ר יעקב אשר
בסדר. ולי אין בעיה.
גור בליי
אז מכל המדינות או ממדינות מסוימות זה מקובל. לא הבנו כל כך את העניין של המדינות האסורות. ואחרי זה הסיפה:

"הוספת סעיף 7א
4.
7א.
(ב)

- - וכי יש בכניסה לישראל ממדינות כאמור סיכון מיוחד להחמרה משמעותית ברמת התחלואה בישראל;"
גור בליי
פה חשבנו שצריך להמיר את הסטנדרט.
מיכל גולדברג
רגע.
גור בליי
אני רק גומר לקרוא. לא יראו את שתיקתכם כהסכמה, מיכל.

"הוספת סעיף 7א
4.
7א.
(ב)

(2) הממשלה שוכנעה כי אין די בדרכי פעולה חלופיות, ובכלל זה בקביעת הגבלה לפי סעיף קטן (א)(2) או בהכרזה לפי סעיף 22ג;






(3) הממשלה שקלה את הצורך בתקנות מול מידת הפגיעה בזכות הכניסה לישראל והיציאה ממנה לפי סעיף 6 לחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו, בהתחשב, בין השאר, במשך ההגבלה הרצופה על כניסה ויציאה כאמור.
היו"ר יעקב אשר
מקובל?
גור בליי
רגע, שנייה, מיכל. לפני שתתייחסי להצעות שלנו, אני רוצה לחדד משהו. צריך שהוועדה תשים לב לכך שכל החומרות האלה של חוות הדעת חלות רק על (א)(1), רק על איסור הכניסה. בעוד שחובת הבדיקה הופכת להיות משהו די סטנדרטי. צריך להבין את הדבר הזה, כי התחולה פה היא רק על (א)(1).
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. מיכל, רק זריז. אם את מסכימה, אז תגידי בסדר. אם לא, תסבירי למה לא.
מיכל גולדברג
לתיקון בפסקה (3) אנחנו מסכימים. לתיקון בפסקה (1) סיפה, ההחמרה של הסטנדרט, אנחנו מבקשים להישאר עם הנוסח הממשלתי. כמו שאמרתי קודם, התקנות מאפשרות מנעד מאוד רחב של איסורים. זה יכול להיות איסור קל יחסית, וזה יכול להיות איסור מאוד מחמיר. ובהתאם לזה כמובן תתייחס חוות הדעת. אבל מראש לכתוב שבכל מקרה שיותקנו תקנות שיגבילו באיזושהי צורה - - -
היו"ר יעקב אשר
מה זה הסיפה? איזה מילים?
מיכל גולדברג
וכי יש בכניסה לישראל ממדינות כאמור – לפי הנוסח הממשלתי, וכי כניסה לישראל ממדינות כאמור עלולה להביא להחמרה ברמת התחלואה בישראל. זה הסטנדרט שאנחנו מבקשים שיישאר מבחינת התנאים הבסיסיים שיידרשו לצורך התקנת תקנות לפי הסעיף.
גור בליי
אבל מיכל, אני מסתכל על הפשט של הכתוב. עלולה להביא להחמרה – המשמעות של זה היא שאם היום יש בישראל 100 חולים ביום, ובמדינה אחרת יש 120 ח ולים, אז בהגדרה זה מביא להחמרה.
מיכל גולדברג
לא. ממש לא. כנראה שלא עיינת בחוות הדעת שהגשנו עד עכשיו. אנחנו כבר מזמן לא מדברים על מספרים.
גור בליי
אנחנו מדברים על מוטציות.
מיכל גולדברג
כרגע אנחנו מדברים על מוטציות. בעוד חודשיים זה יהיה אני לא יודעת מה, כמו שלפני חודשיים לא דמיינו את המוטציות. לכן אנחנו מדברים פה על הסטנדרט. הסטנדרט הוא לא מספר החולים, למרות שזה נשאר ברישה. יש פה שני תנאים. גם צריך כמובן להתייחס לשיעורי התחלואה בישראל לעומת מדינות אחרות – יש לנו פה בעצם שלושה תנאים.
היו"ר יעקב אשר
מיכל, סליחה. סיכון מיוחד ומשמעותי – לזה את מסכימה - - -
גור בליי
לא. היא לא מסכימה לסיכון מיוחד ומשמעותי. היא מסכימה למדינות או ממדינות מסוימות, שזה רק עניין של נוסח.
היו"ר יעקב אשר
וכי יש בכניסה לישראל ממדינות כאמור סיכון מיוחד - - -
גור בליי
זו התוספת שלנו שהיא לא רוצה.
היו"ר יעקב אשר
רגע. אני מנסה להביא פשרה. אם אנחנו משאירים את הסיכון המיוחד, העלולה להביא להחמרה משמעותית ברמת התחלואה בישראל – זה כן מקובל עלייך? זאת אומרת, כשחוזרות המילים 'העלולה להביא'.
גור בליי
להשאיר את ההחמרה המשמעותית, זה מה שמציע היושב-ראש.
היו"ר יעקב אשר
כן, זה בסדר. גם את מתכוונת לזה. אבל את אומרת, אני רוצה לכתוב העלולה להביא, ולא סיכון מיוחד אמורפי. האם אני מבין נכון?
מיכל גולדברג
כן. גם זה נכון. וגם הסטנדרט, אם אנחנו מדברים פה על החמרה או החמרה משמעותית. כמובן שזה סובייקטיבי.
עמית הלוי (הליכוד)
הרב יעקב, אנחנו משחקים פה במילים. הרי כולנו פה הולכים בניגוד לחוק כבוד האדם, כלומר, עושים פה תכלית ראויה, כמו שאומרים, משנים פה ומקשים על אדם לחזור לארץ. אנחנו בתוך המסגרת הזאת. אז משמעותית או לא משמעותית - - -
מיכל גולדברג
אפשר להשאיר את המילה משמעותית.
היו"ר יעקב אשר
אפשר להשאיר משמעותית, ואני אגיד לך למה. משמעותית פה זה לא הכמות. הרי מספיק וריאנט אחד, בן אדם אחד עם וריאנט אחד שנכנס, זה כבר סופר משמעותי, גם למשפטנים וגם לעוזרי משפטנים כמוני.
עמית הלוי (הליכוד)
אבל אחר הם אומרים שלא. זו כל הבעיה. אחרי זה הם אומרים, לא, זה לא משמעותי. עזוב, יעקב, למה צריך את זה?
היו"ר יעקב אשר
היא הסכימה לזה.
מיכל גולדברג
לפשרה של היושב-ראש, שיישאר 'משמעותית', אבל נחזור ל'עלולה להביא', ובלי 'סיכון מיוחד'.
היו"ר יעקב אשר
בסדר. זה מתחבר בשכל. הלאה.
מיכל גולדברג
את 'סיכון מיוחד' אנחנו מורידים.
היו"ר יעקב אשר
בסדר גמור.
איל זנדברג
לעניין מה שציין קודם לכן היועץ המשפטי של הוועדה שבאמת לא התחדד לי בעקבות התיקון קודם, המגבלות שבסעיף קטן (ב), כל מה שקראנו עכשיו: "הממשלה לא תתקין תקנות כאמור בסעיף קטן (א)(1) אלא אם כן מתקיימים כל אלה", זה משקף את המידתיות שדיברנו עליה בהתחלה ושחברי הוועדה שאלו עליה, ההליך והמהות. במקור הנוסח הממשלתי כיוון את כל אלה רק ל-7א(א)(1) כי שם דובר על הגבלת הזכות, בעוד שאנחנו הבנו שהבדיקה היא לא הגבלת הזכות, כי אתה נכנס לארץ, אז הזכות שלך להיכנס לארץ לא נפגעה, ומשנכנסת, שוב, לפי הבנתנו, החובה לעשות בדיקה לא קשורה לסעיף 6 לחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו. היא קשורה לאוטונומיה ולדברים אחרים.

אם הוועדה מבקשת לשנות ולקבוע את החובה, כפי שאני מבין קרה, היא מבקשת לקבוע שהחובה תהיה תנאי לכניסה - - -
קריאות
לא. לא. לא.
איל זנדברג
למה? כתבו שיש סמכות לחייב בדיקה לפני הכניסה.
עמית הלוי (הליכוד)
יש סמכות לחייב לפני. אתה צודק.
גור בליי
לא, לא. צריך להפריד פה בין שני דברים ואני רוצה להבין, ולכן לא סתם התעקשתי. יש פה אי בהירות.

עניין אחד – זה העיתוי של מתי מחייבים את הבדיקה, לפני או אחרי. עניין שני – האם הדבר הזה הוא תנאי לכניסה. אלה שני דברים נפרדים. אני הבנתי שהוועדה אומרת שלעניין טיסה אני שם בצד, אבל באופן עקרוני - - -
היו"ר יעקב אשר
אתה לא יכול לשים בצד, כי זה שני אנשים שאחד עובר טיסה ושם אתה כן מחייב אותו, ואדם שהולך ברגל עם תרמיל, אתה לא מחייב אותו.
גור בליי
לגבי המועד, אפשר לקבוע לגבי שניהם, גם לגבי הטיסה וגם לגבי המעבר היבשתי, שיעשה בדיקה לפני. השאלה השנייה הנפרדת היא מה המשמעות שהוא מקבל תוצאה חיובית. עד כמה שאני מבין, כשאתה נמצא בחו"ל ואתה מתלבט אם לעלות למטוס, ואתה מראה חיובי, אז אפשר להגיד לך לא, אתה לא תעלה על מטוס, אתה לא תסכן את כל האנשים במטוס. לעומת זאת, אם אדם נמצא במעבר יבשתי ומציג תוצאה חיובית, עד כמה שאני מבין, אבל שוב, הוועדה יכולה להגיד אחרת, אבל אז זה אולי משפיע על האיזונים פה, בן אדם אומר, אני מציג חיובי, אבל תראו, אני עם האוטו שלי, אני לא עולה על מטוס, אני נוסע ישר הביתה לבידוד או למלונית.
היו"ר יעקב אשר
אז אני אחזור בפעם העשירית. כן, זה מה שהוועדה מתכוונת, לפחות אותם חברי ועדה שהתכוונו, כי אחרת, בגלל המקרה הספציפי שאתה אומר אותו נגרם משהו אחר שאנחנו לא רוצים שיקרה, שיש במקום אחד חיוב ובמקום אחר אי אפשר לחייב.
גור בליי
לא. אתה מחייב בבדיקה. אולי הבדיקה אפילו 72 שעות לפני, אבל הוא אומר, אני עם האוטו שלי, זה לא כמו בן אדם שנמצא בחו"ל, בניו יורק, וצריך לטוס או לעלות לכלי שיט. הוא אומר, אני עם האוטו שלי נמצא פה באילת או בטאבה, אני מוכן לנסוע עם האוטו שלי ישר הביתה לבידוד או למלונית.
היו"ר יעקב אשר
כשמישהו עלה על מטוס והציג 72 שעות של בדיקה, הגיע לארץ, עושים לו עוד בדיקה?
מיכל גולדברג
נכון. כן, לפי הסעיף הזה - - -
איל זנדברג
לא. לא חייבים.
גאל אזריאל
כרגע אם הוא מעוניין בכך.
איל זנדברג
לא לפני כניסתו.
היו"ר יעקב אשר
לא, כשהוא מגיע לארץ.
מיכל גולדברג
כשהוא מגיע לארץ, כן. זו הסמכות שאנחנו רוצים לקבוע, לעשות עוד בדיקה.
היו"ר יעקב אשר
לפני ביקורת גבולות?
מיכל גולדברג
זה לא משנה.
איל זנדברג
זה כן משנה. זה מאוד משנה.
גאל אזריאל
לא. זה לא כתנאי - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל תנו לי רגע לדבר. אני שואל שאלה. אני שואל, מה קורה אם אותו בן אדם נהיה חיובי. בעצם מה שגור מנסה לומר זה שאני מחייב את האנשים ממעבר יבשתי לעשות שתי בדיקות. זה נשאר, הממשלה יכולה לחייב שתי בדיקות. אבל את האיסור כניסה לארץ, פה יש הבדל בין מישהו שדורך על אדמת ניכר ואומרים לו את זה לפני שהוא עלה למטוס לבין שהוא הגיע לארץ. כי הרי מה קורה לאותו בן אדם שהגיע לארץ? הוא עשה את הבדיקה של 72 שעות ועשה עכשיו את הבדיקה כשהוא נכנס לארץ ועכשיו הוא חיובי. מה עושים איתו?
מיכל גולדברג
לא ישלחו אותו חזרה לחוץ לארץ - - -
איל זנדברג
ברור שלא. אין סמכות לעשות זה.
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה שאתם עוזרים לי, אבל אני ממש מודה לכם.

ולכן אני אומר, פה אני כן יכול להבין את ההבדל, כי הוויכוח קודם היה לגבי הבדיקות, אם לחייב אותו.
מיכל גולדברג
לפני שהוא מגיע - - -
היו"ר יעקב אשר
אז אני אומר, לחייב אותו לפני עם ה-72 שעות, ולחייב אותו גם אחרי אם מחייבים את כולם. אבל במקרה שאדם נפל, והוא על החלון פה, והוא חיובי, אני לא מוציא אותו לשחיטה ואני לא תולה אותו.
מיכל גולדברג
נכון.
היו"ר יעקב אשר
אני גם לא אגיד לו, לך ברגל עכשיו 10 שעות.
מיכל גולדברג
נכון. אם הוא בישראל והוא עשה בדיקה והוא יצא חיובי - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל הוא לא בישראל. הוא רגל אחת בישראל, ואם פותחים לו את הדלת - - - הפה שאסר הוא הפה שהתיר, ולא בגלל שאני כזה חשוב. אני הלכתי עם לוגיקה מסוימת. אני לא רציתי שמקום מסוים יהפוך להיות זה. את זה מנעתי. מנענו ביחד בזה שאמרנו, אין מקומות אקסטרה, שאתה יכול לבוא - - -

פה יש עניין של אחוז קטן של חיוביים. אם בן אדם עבר טיסה, היה שלילי, הגיע לפה, נהיה חיובי במדרגות, נדבק מהדיילת, והוא כבר פה בארץ או לפני מעבר הגבול, רגל מהארץ - - -
איל זנדברג
הוא עומד על הר נבו ורואה את הארץ המובטחת.
היו"ר יעקב אשר
אני מודה לך, אתה מחזיר אותי למקורות לאט לאט. באמת.
עמית הלוי (הליכוד)
אני לא הבנתי, יעקב. הרי הוא הגיע למעבר הגבול עם בדיקה שלילית.
היו"ר יעקב אשר
נכון.
עמית הלוי (הליכוד)
נדרש לעשות בדיקה לפני. הוא עשה בדיקה לפני, ומי שיורד מהמטוס עושים לו עוד בדיקה אחרי שהוא יורד?
מיכל גולדברג
יש סמכות - - -
היו"ר יעקב אשר
אם הם יחליטו שלא, אז הם יחליטו ששם לא. גם ביבשתי.
גאל אזריאל
בהצעת החוק מוצע שתהיה סמכות כזאת. כרגע אין סמכות כזאת.
עמית הלוי (הליכוד)
אבל מי שעשה בדיקה - - - לפני שהוא עלה למטוס ונמצא חיובי, הוא לא יכול לעלות למטוס. חברת התעופה לא יכולה להעלות אותו.
מיכל גולדברג
נכון. הוא לא יכול.
עמית הלוי (הליכוד)
אבל באותה מידה, אם הוא בא למעבר הגבול היבשתי והציג בדיקה חיובית - - -
מיכל גולדברג
אז הוא לא יוכל לעבור.
עמית הלוי (הליכוד)
אז לא מובן לו שהוא לא יוכל לעבור.
איל זנדברג
אבל זו לא ההשוואה. ההשוואה היא למי שעומד בפני קצין הגבולות, פקיד ההגירה. אם הוא עומד בנתב"ג או עומד בטאבה, אז זה אותו דבר.
עמית הלוי (הליכוד)
זה לא אותו דבר כיוון ש - - -
איל זנדברג
זה אותו דבר.
עמית הלוי (הליכוד)
למה לא אותו דבר. לא.
איל זנדברג
למה זה לא אותו דבר? או אדם חולה שרוצה לקבל טיפול רפואי בישראל. הוא אזרח ישראלי. אתה אומר לו בטאבה, עכשיו סע בבקשה, קח את המונית חזרה לחושה בסיני, גילינו שאתה חולה ולא תבוא לקבל טיפול רפואי בישראל? אני חושב שזו הצעה שבשום צורה לא עמדה מבחינת הממשלה על הפרק.
עמית הלוי (הליכוד)
יש סיכוי כזה. כן. א', זאת עמדת הממשלה.
איל זנדברג
זו לא עמדת הממשלה.
עמית הלוי (הליכוד)
זאת עמדת הממשלה בדיוק. זאת הייתה עמדתה. אני גם הקשבתי פה. הנה היא פה.
איל זנדברג
את עמדת הממשלה אני יודע להציג. אתם המחוקקים, אבל להגיד מה עמדת הממשלה - - -
עמית הלוי (הליכוד)
לא. זאת עמדת משרד הבריאות.
איל זנדברג
זו לא עמדת משרד הבריאות.
עמית הלוי (הליכוד)
אה, לא? בוא נשאל אותה. הנה, היא פה לידך. אני שמעתי אותה כמה פעמים.
היו"ר יעקב אשר
- - - קודם זה לא היה ככה.
מיכל גולדברג
נזכיר שבחוק כרגע יש הסדר דומה לגבי איזורים תיירותיים. לגביהם כל אדם צריך לעשות בדיקת קורונה כדי להיכנס כתנאי לכניסה ברגע - - - והתושב של האיזור, אם הוא חיובי, ייתנו לו להיכנס.
עמית הלוי (הליכוד)
אני לא מסכים לזה. אני רק אומר - - - שנגלה אחרי שבועיים שנכנסה פה מוטציה. ואתה תאמר, כמו שאמרו על נתב"ג, מחדל מעבר יבשתי.
היו"ר יעקב אשר
איך נכנסה מוטציה?
עמית הלוי (הליכוד)
אני אומר בצורה מאוד ברורה. אם את רוצה, תבהירי את עמדתך, מיכל, כדי שיהיה ברור - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, ממעבר הגבול הוא הולך לבידוד במלון.
עמית הלוי (הליכוד)
לא, לא. הוא לא הולך לשום מקום.
איל זנדברג
בוודאי שכן.
עמית הלוי (הליכוד)
יש סמכות לממשלה, לפי הצעת משרד הבריאות, תאמרי לי אם הבנתי אותך נכון, מיכל, בצורה מאוד פשוטה. עמדת משרד הבריאות היא שאם אדם עשה בדיקה, צריך לעשות בדיקה, ויש להם סמכות בתקנות לחייב שהוא יעשה בדיקה לפני מעבר הגבול ונמצא חיובי, בסמכותם לא לתת לו להיכנס. זאת העמדה. האם זאת העמדה? היא יכולה לענות. היא ילדה גדולה. היא ילדה גדולה. זאת העמדה, ואני תומך בעמדה הזאת. אני תומך בעמדה הזאת, וזאת עמדה הגיונית והיא מאפשרת לממשלה במקרים של - - -
היו"ר יעקב אשר
עמית, שנייה. אני דיברתי על סיטואציה אחרת. על סיטואציה שאדם מגיע עם בדיקה שלילית. אני לא רוצה שאדם חיובי יבוא למעבר הגבול. לא רוצה. כמו שהוא ידע לנסוע לטיול, הוא ידע להוסיף עוד כמה לירות ולהישאר שם עוד כמה ימים, עד שהוא יהיה - - -
גאל אזריאל
צריך לזכור שהסיבה שאדם יצא מישראל היא לא רלוונטית לפסקה הזאת. יכול להיות שהוא יצא לטיפול רפואי דחוף או להלוויה או למשלחת שמייצגת את ישראל.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. בשביל זה יש שיקול דעת לוועדת חריגים. כל פעם אתם לוקחים מילה אחת שלי ועושים לה מוטציה על משהו אחר, וזה לא הוגן. אני דיברתי על דבר אחד; שהתנאים להיכנס מפה ומכאן צריכים להיות אותו דבר. אבל מה, אמרתי, סיטואציה שהיא נדירה מאוד שבה אדם הגיע עם תשובה שלילית, נכנס, עשה את הבדיקה ועכשיו הוא חיובי, אז לא יפתחו לו את הדלת ויגידו לו, תצא.
עמית הלוי (הליכוד)
לא יוציאו אותו. זה בסדר גמור.
היו"ר יעקב אשר
הוא יוכל להיכנס. אבל במפורש, אני תומך במה שאומר עמית הלוי, והייתי אומר את זה גם קודם, אבל לא שמתי לב לדיוק הזה. חד משמעית, אדם שיש לו בדיקה חיובית והוא יודע עליה, כמו שידעת להיות איפה שהיית – אלא אם כן זה רפואי והוא צריך לחזור לארץ, אז הוא יחזור לארץ במסגרת ועדת הזה. נקודה. מעכשיו והלאה, אני לא רוצה להתדיין על זה יותר. לא רוצה. מותר לי גם את זה. ואני מבקש לנסח את זה בצורה הזאת. אני מבקש מהייעוץ המשפטי להיות אחראי לניסוח של הדבר הזה בצורה הזאת. תודה. הלאה.
איל זנדברג
אדוני, אני מבקש להתייחס. אני לא יכול לא להתייחס. זה שינוי דרמטי בהצעה הממשלתית, פוגע בזכות יסוד ולא מוחלות - - -
עמית הלוי (הליכוד)
אתה פוגע בזכות יסוד גם כשאתה מטיל את זה על - - - של המטוס, אדוני.
איל זנדברג
אבל אדוני, מותר לי לומר את דבריי?
עמית הלוי (הליכוד)
רגע, שנייה. אני מדבר.
היו"ר יעקב אשר
רגע, מותר לו לומר את דבריו.
עמית הלוי (הליכוד)
מותר לו לומר, אבל הוא לא יכול להטעות את האנשים. הוא לא יכול להטעות את האנשים.
איל זנדברג
אדוני היושב-ראש, אני יכול להגיב בתור נציג הממשלה?
עמית הלוי (הליכוד)
בוא נאמר את הדברים בבהירות, אתה תומך בפגיעה בזכות יסוד המופיעה בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו, ואתה עושה את זה בצדק, לתכלית ראויה ובחוק - - -
גאל אזריאל
ובאופן מידתי.
היו"ר יעקב אשר
עמית, אני מודה לך.
איל זנדברג
אני מבקש זכות דיבור, אם אפשר.
עמית הלוי (הליכוד)
באופן מידתי, בסדר גמור. מי קובע את המידתיות? מיכל פחות מידתית ממך?
היו"ר יעקב אשר
נציג משרד המשפטים, סליחה, אני מבקש. עמית, עמית, - - -
עמית הלוי (הליכוד)
באיזו מידה מיכל פחות מידתית? אחרי זה אתם אומרים שיש עלילות דם. אחרי זה אתם אומרים שיש עלילות דם, נכון?
איל זנדברג
אנחנו מבקשים את הגנתך. אנחנו לא - - - חברי הכנסת.
היו"ר יעקב אשר
עמית, אני מבקש ממך. אני לא רוצה להוציא אותך מהדיון. אני צריך מחליף.
עמית הלוי (הליכוד)
אחרי זה הם אומרים שיש עלילות דם.
היו"ר יעקב אשר
אני לא יכול עכשיו שתדבר. אתה לא תדבר.
עמית הלוי (הליכוד)
לא ייאמן, הדבר הזה.
היו"ר יעקב אשר
לא תדבר.

אני אומר דבר אחד, כדי שתבינו, ושוב, אני בא מהמציאות. אתה יודע מה אתה יכול עוד לגרום בעניין הזה? כשאדם נמצא היום בקפריסין, באירופה, והוא חיובי, והוא יודע שהוא חיובי, הוא ייכנס לאיזו נסיעה, טיסה, אוטובוס, לא יודע מה, והוא יודע שבנמל התעופה הוא לא יוכל לעלות בגלל שיש לו בדיקה חיובית, הוא ייסע ישר למעבר הגבול, תן לו רק את הכתובת.

ולכן אני מבקש, הפרוטוקול שמע את מה שאמרת. יש לכם אפשרות למשוך את הצעת החוק. זה בסדר. שמענו אתכם באמת עד תום. ואני מכבד, ואתה יודע כמה אני מכבד. בעניין הזה זאת ההחלטה, בנוסח שאתם תצטרכו לנסח, שהבדיקות יהיו שוויוניות בכל המקומות, ואם אדם מגיע עם בדיקה חיובית למעבר הגבול, אז שלא יגיע, אלא אם כן הוא בתוך הכללים של הדברים המיוחדים, ההומניטריים והכול. נקודה.
איל זנדברג
אבל אני ביקשתי את זכות הדיבור. היא לא ניתנה לי. חבר הכנסת קטע אותי.
היו"ר יעקב אשר
אבל אתה הסברת את זה קודם - - -
איל זנדברג
לא, לא הסברתי. אני יודע להסביר את עצמי - - -
היו"ר יעקב אשר
אתה הצהרת את זה לפרוטוקול.
איל זנדברג
אם אפשר, שיאפשרו לי לומר את הדברים.
היו"ר יעקב אשר
בבקשה, בקצרה.
איל זנדברג
ראשית, נאמר פה, שוב יטענו עלילות דם. אני לא יודע למה מייחסים לנו דברים כאלה. אלה דברים שלא אירעו - - -
היו"ר יעקב אשר
לא, לא. אני מבקש, לא להפריע. עמית, לא להפריע.
איל זנדברג
נאמרו ויוחסו לנו דברים שלדעתי לא ראויים, עם כל הכבוד. אנחנו מנסים להיות ענייניים.
היו"ר יעקב אשר
בסדר. אנחנו לא שם. עזוב.
איל זנדברג
אני התחלתי בהערה ממקום אחר, והיא גלשה לה לאיזשהו מקום. אני חוזר ואומר, סעיף קטן (ב) של סעיף שאנחנו עוסקים בו מכיל הסדרים שאמורים להבטיח את המידתיות. בנוסחה הממשלתית דייקנו, והחלנו אותם רק על תקנות לפי סעיף קטן (א)(1) ולא (א)(2), להבנתי, כי זה נבע מכך שחשבנו ש-(א)(2) לא עוסק בכלל, לא נוגע בזכות להיכנס לישראל, ולכן לא היה צורך להחיל עליהם.

אז אני שם בצד את מה שנתפס פה כמחלוקת. גם לשיטת אדוני, שיטת הוועדה, בסוגריים, שנראית לנו בעייתית, תיכף נגיע לזה, צריך אם כך לתקן ולהחיל את כל המידתיות גם לכאורה על תקנות לפי סעיף קטן (2), משעכשיו, אם אני מבין נכון – ואני שואל גם את הייעוץ המשפטי לוועדה, אם אתם מבינים נכון, כי יכול להיות פה שינוי – אם התקנות לפי סעיף קטן (2) יכולות לפגוע בזכות להיכנס, אז כנראה צריך להחיל עליהן את אותה מעטפת של הגנות, אם הולכים בכיוון הזה.
היו"ר יעקב אשר
מה זה מעטפת הגנות? למה אתה מתכוון?
איל זנדברג
מה שמופיע בסעיף קטן (ב). מדובר על כך שהממשלה שוכנעה וכדומה. אין שם תהליך שצריך לעבור. הרי לא סתם סעיף קטן (ב) מתייחס אך ורק לתקנות לפי סעיף קטן (א)(1) ולא לפי (א)(2). למה זה נעשה?
גור בליי
וגם ועדת חריגים - - -
היו"ר יעקב אשר
ועדת חריגים גם תחול על זה. כן?
גור בליי
כל הדבר הזה חל מתוך ההיגיון ש-(א)(2) לא נוגע בזכות להיכנס לישראל. אם עכשיו מגיעים למצב שכך הוא הדבר, אם אני מבין נכון ואני מנסה להבין בעודי מדבר - - -
היו"ר יעקב אשר
- - -
גור בליי
וגם השבעה ימים - - -
איל זנדברג
כל המגבלות צריכות לחול עכשיו גם על תקנות לפי (א)(2). זו ההערה התמציתית שלי.

לגבי המהות שהוחלטה פה – אני רואה פה קושי חוקתי, אנחנו ננסה להתייעץ ולהבין במה הדברים אמורים. אבל לכל הפחות, תעשו את ההשלמה, כי אחרת זה יוצר אנדרוגינוס בין ההסדר שהוצע לבין התיקון שלא משלים אותו.
גור בליי
לכל אורך הדרך זה משפיע - - -
מיכל גולדברג
לא, לא. אדוני, אני מבקשת להבהיר. אנחנו מדברים פה על הוספת חובה של אדם לפני שהוא נכנס במעבר גבול יבשתי, להציג תוצאת בדיקה שלילית שהוא ביצע 72 שעות לפני הבדיקה. זו בדיוק אותה חובה שמוטלת על אדם לפני שהוא עולה על כלי טיס יבשתי, וזה בתקנות ל-28 ימים בלי חוות דעת ובלי כלום. אם רוצים, אפשר את ההצעה של חברי הכנסת ושל הוועדה לתקן לא כאן, אלא בכלל בתיקון של כלי הטיס, להבהיר שם שזה יחול גם לגבי כניסה במעבר גבול יבשתי.
היו"ר יעקב אשר
מאה אחוז. תתקנו את זה שם.
איל זנדברג
אני לא מבין למה. יש הצעה ממשלתית. אני מבקש שכולנו נדבוק בה, כל משרדי הממשלה.
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה לשאול שאלה אחת. אתה מסביר לי את הצעת החוק הממשלתית, הכול טוב ויפה. אני שואל אותך כרגע, ותתרגם לי את זה לחיים, בסדר? לא סעיף קטן (א)(1) וכל זה, כי בזה אני מתכדרר.

אמרנו את דעתנו בהחלטה. וכמו שאתה עושה עם החלטות ממשלה, אתה הרי מתרגם אותן, אף אחד לא מקריא לך אותן בצורה הזאת. נכון? אתם מתרגמים אותן. אני רוצה ואני מתחבר למה שאמרה מיכל – אין לי בעיה שזה לא יהיה פה אם זה עושה לך בעיה - - -
איל זנדברג
לא, זה לא העניין של המיקום.
היו"ר יעקב אשר
אני מתייחס לעלייה למטוס ולכניסה במעבר גבול אותו דבר. זה הכול. ולכן אני רוצה שתהיה בדיקה שלילית כשהוא מגיע לשם, זה הכול. ואם הוא יהיה חיובי, אז יש לו בעיה כמו שיש לו בעיה לעלות על המטוס. הרי גם אתה קובע את זה. לא חברת התעופה קבעה את זה, אתה קבעת את זה. אתה בסוף קובע את זה. לא חברת התעופה קבעה את זה. אתה קבעת את זה. אתה בסוף קובע את זה שהוא יעשה בדיקה 72 שעות קודם.
איל זנדברג
בוא ניקח דוגמה. נניח שהוא הגיע ממדינה שבה חברת התעופה לא בדקה, אין לה כוח אדם, היא לא בודקת, היא לא קיימה את החובה שלה לבדוק לפני העלייה למטוס - - -
היו"ר יעקב אשר
אני חושב שצריך שיהיה מחויב גם כן.
איל זנדברג
אבל הגיע הבן-אדם לנתב"ג וחברת התעופה לא קיימה את חובתה. זה יכול לקרות.
היו"ר יעקב אשר
רגע. סליחה. מיכל, האם החובה לעשות בדיקה לפני שמגיעים לארץ היא חובה גם בחו"ל או שהיא לא חובה גם בחו"ל? זאת אומרת, זה תלוי רק בחברת הטיסה?
מיכל גולדברג
לא, לא. חלה על האדם הספציפי, ובנוסף לזה הטלנו גם חובה על חברת התעופה כתנאי לאפשר בכלל לאדם - - -
עמית הלוי (הליכוד)
החובה היא על האדם. למה החובה היא על החברה?
היו"ר יעקב אשר
בדיוק. אז זה אותו דבר, גם פה, במעבר רגלי, החובה היא על האדם, ולא על חברת התעופה. זהו. תצאו להתייעצויות. אין לי בעיה.
עמית הלוי (הליכוד)
"חובת נוסע כאמור, להציג תוצאה שלילית."
היו"ר יעקב אשר
בדיוק.
איל זנדברג
אני יודע. אנחנו ניסחנו את זה. אני יודע מה כתוב. אבל ההשוואה שאתה עושה בין הרגע שהוא עומד בפני בקר הגבולות במעבר היבשתי לבין הרגע שהוא עולה אל המטוס בשדה התעופה אי שם בעולם, אני חושב שזו לא השוואה נכונה.
היו"ר יעקב אשר
אם האדם מגיע לשדה התעופה וחברת המטוסים לא עושה לו את הבדיקה הזאת - - -
איל זנדברג
והוא נוחת בישראל?
היו"ר יעקב אשר
רגע.
איל זנדברג
זו ההשוואה שאני עושה. אבל הוא מגיע כבר לפני לפקיד - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל בהנחיות שיצאו לציבור – אתה מבין מה שאתה עושה? אתה רוצה שאנשים יחפשו חברות שלא עושות את זה כי אז תנחת בישראל. אתה אומר לו, תכניס את הרגל שלך בחרך של הגבול ואז אתה תחסוך את זה. אני לא מבין את זה. הרי הולכות לצאת הודעות לציבור. איך תכתוב את זה? יבוא בן אדם ויעלה לטיסה וחברת הטיסה תגיד לו, נגמרו לנו המטושים, ובתקנות כתבת לו שהוא חייב, הוא יורד למטה. אבל אחד יותר חכם ויותר אמיץ, יגיד, רגע, יש לי חבר במשרד המשפטים שאמר לי שאם נפלתי עליהם פה בארץ, אכלו אותה.

אני לא מוכן לזה כחבר ועדה. אתם רוצים לשנות, תעשו מה שאתם רוצים. אני אמרתי את דעתי. יש רוב של חברי ועדה שחושבים ככה. הממשלה חושבת שזה לא טוב, תגידו לא טוב ותמשכו את החוק.
איל זנדברג
הצעתי - - - רק לתקן את (ב)(2), להפנות ל-(א)(2) ולא רק ל-(א)(1). זאת הצעתי כרגע.
היו"ר יעקב אשר
תגיע להסכמה עם משרד הבריאות כי אני לא יכול להיכנס כרגע - - -
עמית הלוי (הליכוד)
אני מציע לתקן את סעיף 12 - - -
היו"ר יעקב אשר
או לתקן, כמו שהיא אמרה, בסעיף שמדבר על הבדיקות. מצוין. ואז אני יודע שדין אחד לכולם.
גור בליי
אבל דווקא העובדה שזה נמצא ב-12 מבססת את ההבדל בין שני הדברים האלה, זה מבסס את ההבדל ששם אתה לא רוצה לסכן - - -
היו"ר יעקב אשר
לא. אז אמרתי לך, על זה לא. הסיפור של המטוס והמטוס ביחד ולסכן את האחרים, זה לא ההבדל. אתה יודע מה, ואם זו קבוצת מטיילים שנסעה בארץ ונסעו באוטובוס ארבע שעות מהג'בלאות שהם טיפסו בהן קודם.

חבר'ה, אני מבקש, סעיפים קטנים והגדרות – אנחנו אמרנו את דעתנו. זה שאני לא יודע לתרגם את זה לסעיף (א), אני מבקש שגם אל תשתמשו בזה.
ניצן רוזנברג
גם להבנתך, ועדת חריגים צריכה לחול על המצב הזה של הבדיקות?
מיכל גולדברג
לא, לא. לבדיקה 72 שעות מראש – לא.
היו"ר יעקב אשר
לא, לא אם נפטור אותו מזה או לא. אם הוא חיובי והוא חולה מסוכן, אז כן, ודאי שכן.
מיכל גולדברג
אדוני, יש פה הבדל מאוד מהותי. אנחנו לא אוסרים על בן אדם להיכנס למדינת ישראל. אנחנו אומרים, כל עוד אתה חולה, כתנאי לעלות על כלי טיס או כתנאי לעבור בתחנת גבול, אתה צריך להציג תוצאת בדיקה שלילית לבדיקת קורונה. זה התנאי כדי לעבור במעבר גבול או כדי לעלות על טיסה.
היו"ר יעקב אשר
נכון. אם הוא חיובי, הוא יישאר בירדן איפה שהוא היה. אם הוא חולה מסוכן, הוא יגיש בקשה ויתחשבו בזה.
מיכל גולדברג
המניעה היא מניעה זמנית. כל עוד אתה חולה, תתכבד ותישאר איפה שאתה נמצא. אתה לא תוכל להיכנס - - -
היו"ר יעקב אשר
אני שואל שאלה אחרת.
גור בליי
אין ועדת חריגים?
מיכל גולדברג
אין ועדת חריגים, ויותר מזה - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, תני לי לעצור אותך. אבל אם הוא חולה ופתאום מצבו התדרדר, אז הוא נשאר בירדן? זה לא מקובל.
איל זנדברג
ואם הביטוח הרפואי שלו נגמר, הוא נמצא בירדן, והוא צריך לשלם כסף, הוא לא יבוא לקופת החולים שלו בארץ, הוא אזרח ישראלי - - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, רגע. זנדברג, שכחתי את השם הפרטי שלך. אני לא מבין רק דבר אחד. מה הבעיה שלך שיחול עליו גם הדבר הזה. שתחול עליו ועדת חריגים. אם זה מקרה הומניטרי או לוויה, אמא שלו מתה – אותו דבר, כמו שאת עושה בכל דבר. למה לא?

אני אומר עכשיו הודעה למשרד הבריאות ולמשרד המשפטים. איך תנסחו את זה, ממש לא מעניין אותי. לא מעניין אותי. אנחנו נקריא את זה בסוף. אני מבקש שבמהלך 20 הדקות הקרובות תגיעו לנוסח שאומר, דבר ראשון, שוויון בזה שצריך שתי בדיקות. דבר שני, חלים על הדברים האלה אותן ועדות הומניטריות ואותו שיקול דעת, כי אי אפשר לחיות בלי שיקול דעת. אי אפשר. גם את לא יכולה לחיות בלי זה.
מיכל גולדברג
אני רק אגיד על חובת הצגת בדיקה שיש כרגע בכלי טיס – אין ועדת חריגים.
עמית הלוי (הליכוד)
מה היום עושה בכלי טיס מי ששלילי? נשאר בלונדון, נשאר בלונדון.
מיכל גולדברג
הוא לא יכול לעלות על מטוס, ואדוני, אני אוסיף עוד - - -
גאל אזריאל
כרגע בתקנות התעופה, ועדת חריגים היא ברמת התקנות ולא ברמת הצעת החוק.
מיכל גולדברג
חשוב לי לומר שכמעט כל המדינות בעולם קבעו את התנאי הזה, כולל מדינות מערביות, ארה"ב, כמעט כל המדינות בעולם קבעו את התנאי הזה כתנאי לכניסה אליהן, ודווקא מדינת ישראל, לצערי, הייתה בין האחרונות שקבעו את העניין הזה.
איל זנדברג
מה הכוונה, התנאי הזה?
מיכל גולדברג
הכוונה לתנאי של הצגת תוצאת בדיקת קורונה שלילית. ועוד פעם, מדובר פה על הגבלה זמנית כל עוד האדם חולה.
גור בליי
היה אפשר ללכת בצורה אחרת והרבה יותר דומה למה שעשינו בכניסה לאיזור תיירות מיוחד.
מיכל גולדברג
אבל זה משהו אחר לגמרי.
גור בליי
להגיד שאם בן אדם מגיע לגבול והוא חיובי, אז הוא יכול לחזור הביתה אבל בתנאי שהוא הולך בהתאם להוראות סעיף 20, בדרך המהירה, לא בתחבורה ציבורית - - -
עמית הלוי (הליכוד)
מה מפריע לך, מיכל, שוועדת חריגים תחול על זה? מה מפריע לך?
מיכל גולדברג
זה כשהוא כבר נמצא בישראל. כשהוא כבר נמצא בישראל, המטוס כבר נחת בישראל והוא יצא חיובי - - -
עמית הלוי (הליכוד)
אבל מה מפריע לך שתהיה ועדת חריגים גם על מי - - -
היו"ר יעקב אשר
מיכל, אני מבקש שתחול ועדת חריגים גם על זה.
עמית הלוי (הליכוד)
מה אכפת לך? מה אכפת לך?
מיכל גולדברג
אנחנו נבדוק את זה.
היו"ר יעקב אשר
מה?
מיכל גולדברג
אני אבדוק את זה, אדוני.
עמית הלוי (הליכוד)
לא. מה מפריע לך? לכאורה יש בזה היגיון. שתהיה ועדת חריגים, גם האדם הזה שנמצא והוא חיובי, יכולה להיות סיטואציה - - -
היו"ר יעקב אשר
נגמר. אני ביקשתי לנסח את זה בצורה הזאת, בהסכמה ממשלתית על הנוסח של היושב-ראש.
איל זנדברג
אנחנו תמיד מסכימים לנוסח של היושב-ראש, שיהיה ברור. אבל במקרה הזה אנחנו מנסים לשכנע אותו לשנות את דעתו כדי שנוכל להסכים איתו.
גור בליי
אבל יש פה כמה שאלות. יש פה ועדת חריגים. יש את הנושא של הסטנדרט של חוות הדעת ואת משך הזמן. אלה שלושה דברים. שלושת הדברים האלה באים בצוואת חדא.
היו"ר יעקב אשר
נו, מה הבעיה? מיכל, האמיני לי, עדיף נוסח אחד על הכול. זה לא פותח ולא פורץ שום דבר.
עמית הלוי (הליכוד)
רק שיהיה ברור שזה תנאי כניסה, גור. שום דבר אחר. חוץ מהגבלה על תנאי הכניסה.
היו"ר יעקב אשר
שזה לא הופך למקום דה לוקס בשביל להיכנס.
גאל אזריאל
רק כדי להבין - -
היו"ר יעקב אשר
למה להבין? סגרנו כבר.
גאל אזריאל
- - את הכוונה של היושב-ראש. אם רוצים להגביל את כל הדברים, האם צריך גם להגביל את העלייה למטוס או לכלי שיט לאותם התנאים? כלומר, הוועדה האפידמיולוגית, 14 ימים או שבעה ימים.
היו"ר יעקב אשר
הפוך. זה פינג פונג משפטי, מה שאתה עושה עכשיו. כי הוא אומר, תחיל על זה גם את זה ואת זה. ועכשיו את אומרת, אה, רגע, הוא הרים לי להנחתה, עכשיו אם ככה, אז תחילו. חבר'ה, אני לא יודע לשחק את המשחק הזה.
גור בליי
לא. זה יצר פשוט - - -
גאל אזריאל
כי זאת לא הייתה ההצעה. אנחנו מבקשים לדעת מה הוועדה מעוניינת לעשות.
היו"ר יעקב אשר
בסדר. אז אנחנו מתקנים את הצעת הממשלה. אנחנו מתקנים את זה. אני אומר דבר אחד. לדעתי, צריכה להיות אחידות בדברים הללו ככל הניתן. אתם אמרתם, יש יתרון במעבר יבשתי. אני לא רוצה שהיתרון הזה יהיה. לא קיבלתי את מה שאמר גור לגבי הנושא של טיסה ביחד וכל זה. זה נפל. מעבר לזה, מה שתחליטו מקובל עליי.
איל זנדברג
נציגת רת"א מבקשת אם אפשר לעלות אותה בזום.
היו"ר יעקב אשר
מי?
איל זנדברג
נציגת רת"א, עורכת הדין רננה לוי מבקשת לדבר.
מיכל גולדברג
אדוני, גם ד"ר שלמון ממשרד הבריאות גם מבקש להתייחס לנקודה.
היו"ר יעקב אשר
בבקשה, ד"ר שלמון.
אשר שלמון
אני עוקב בשקט אחרי כל הדיון, והיה לא מעט מה להגיד. נקודתית, לגבי אדם חולה יש כללים - - - מאוד מאוד ברורים איך נותנים לו להיכנס לישראל. זה מתבצע בהטסה רפואית תחת תנאי זהירות רבה מאוד. אנחנו הכנסנו עשרות רבות של חולים מאז תחילת המגפה לתוך ישראל בתנאים מבוקרים, ותודה לאל, לא היה אף מקרה של תקלה. כך שהעניין הזה כבר היום במסגרת הנוכחית פועל בצורה תקינה.
גור בליי
אתה יכול טיפה להסביר.
היו"ר יעקב אשר
לא טיפה להסביר. לא שמעת את ההתחלה. תחזור על הדברים.
אשר שלמון
אני חוזר על הדברים. אדם חולה בקורונה שצריך להיכנס לישראל, מגיש בקשה מסודרת דרך אחד הארגונים לפינוי רפואי. לרוב חברת הביטוח מטפלת בזה. יש כללים מאוד מאוד מסודרים איך מכניסים אדם כזה ארצה. אבל זה לא שאדם חולה מגיע לגבול, ואומר, תכניסו אותי, אני חולה. אדם כזה פונה מראש ויש הליך מסודר וזהיר ביותר איך עושים את זה.
איל זנדברג
האם מה שתיארת חל גם על מעבר יבשתי? אדם חולה מגיע לטאבה ורוצה להיכנס בצורה מבוקרת, מפוקחת.
אשר שלמון
כן, היו לנו. לצערי, כבר היו לנו כאלה. מגיע אמבולנס מסודר עם מיגון מלא, אוסף את האדם ומפנה אותו. היה לפחות מקרה אחד שאני יכול לזכור מטאבה.
איל זנדברג
כלומר, אין איסור על האדם להיכנס. הוא צריך להיכנס בתנאים שמבטיחים את הבריאות. זה ברור. אנחנו רוצים להגן על הבריאות. אבל פה מדובר על כך שיגידו לו, תסתמך על שירותי הבריאות בסיני.
עמית הלוי (הליכוד)
רגע, רגע. ועכשיו ההצעה היא להתנות את הדפיקה שלו בדלת בבדיקה עד 72 שעות. ואת האפשרות שלו להיכנס - - -
אשר שלמון
אם אדם נמצא חולה, הוא צריך לפנות מראש וכמובן צריכה להיות היערכות ברורה. אנחנו לא סירבנו להכניס אף אזרח ישראלי חולה.
עמית הלוי (הליכוד)
אומרת מיכל, זה בהתאם לוועדת חריגים.
קריאה
שייכתב שאזרח חולה ייכנס בתנאים שייקבעו. אין לנו כוונה להביא - - - חולים סתם.
היו"ר יעקב אשר
במקרה של אזרח חולה, אם אין לכם התנגדות לזה, בתנאים שייקבעו על ידי - - -
עמית הלוי (הליכוד)
רגע, יעקב, סליחה. ההצעה שהייתה קודם, שהחריגים או הסייגים, כמו שמוגדר בסעיף (א)(1) יחולו גם על כניסה אחרת. אבל אומרת מיכל, העיקרון שאנחנו יכולים – כיוון שזה היה לב הוויכוח כאן עם משרד המשפטים – להתנות את הכניסה בבדיקה, הוא העיקרון שאנחנו מבקשים לקבוע. האם יחולו עליו סייגים? אני בעד שיחולו סייגים, שבהחלט יהיה אפשר בתנאים חריגים שהממשלה תקבע, אם זה התקנות שאומר ד"ר סלמון, אם זה אחרים, אפשר יהיה להכניס את האדם החולה. אני לא נגד זה. בתנאים מסוימים., אבל התנאים ייקבעו בתקנות.

אם התקנות יהיו באותה ועדת חריגים, אם ייקחו את הוועדה הקיימת, רוצה מיכל עכשיו להחמיר ולומר, בגלל המוטציה אנחנו מתנים את זה, זה דבר שהתנגדתם אליו קודם. ודבר שני, באיזה תנאים, אני גם בעד מיכל, שתהיה אפשרות, בין אם זה התנאים שד"ר שלמון אומר, שתקבעו אותם בתקנות במשרד, הממשלה, ובין אם זה בדרך אחרת. אלו שני הדברים. אז לא צריך למסמס את התנאי.
איל זנדברג
אם כך ואם זאת הכוונה של הוועדה, צריך להוסיף ולומר שהממשלה תקבע תקנות לעניין דרך הכניסה של אזרח חולה לישראל - - -
עמית הלוי (הליכוד)
היא לא חייבת להכניס אותו.
מיכל גולדברג
לא, לא. זה לא בתקנות. זה באישור פרטני.
אשר שלמון
זה אישור פרטני. אני לא חושב שצריך תקנות. יש נוהל פנימי מאוד מסודר שעובד מצוין מאז תחילת המגפה.
עמית הלוי (הליכוד)
בסדר, אבל ד"ר שלמון, אנחנו אומרים כאן שזה לא מחייב את הממשלה להכניס אותו. הממשלה יכולה גם לא להכניס אותו, כמו שהיא מחייבת אדם בלונדון להישאר - - -
אשר שלמון
לא. יכול להיות מצב חירום בישראל שבו אין לנו מיטות אשפוז - - - הרושם שאדם נמצא בסכנת חיים, ונגיד לו, כרגע לא מסתדר. תיאורטית יכול להיות, אבל לא קרה מאז תחילת המשבר.
עמית הלוי (הליכוד)
בסדר גמור. אז אני אומר, ברור שבמקרים כאלו וגם אולי לא במקרים כאלו, אבל זה מותנה, אנחנו רוצים לאפשר את זה לממשלה, כמו שאנחנו אומרים שמי שעבר בדיקה ונמצא חיובי, לא יכול לעלות כלי תעופה. נכון? אתה לא אומר שיגיש טופס.
אשר שלמון
ברור. האדם חייב לטוס בכלי תעופה ייעודי. הוא לא יכול לעלות ולסכן נוסעים אחרים. יש בדיוק סדר מאוד מסודר איך הוא עולה ולאיזה כלי טיס הוא עולה, ואיך מתמגן הצוות בכלי הטיס. זה עובד בצורה מאוד ברורה.
מיכל גולדברג
אין בעיה. אז הנוהל הזה יכול להיכלל בתקנות, מיכל.
היו"ר יעקב אשר
אבל הוא אומר שחיובי הוא מכניס.
מיכל גולדברג
זה באישור פרטני, אדוני, ממשרד הבריאות.
איל זנדברג
למה אישור פרטני? יש תקנות שאומרות איך הוא ייכנס. ברגע שיגידו איך הוא ייכנס, שיגידו שהוא צריך שבע מסכות, אמבולנס ממוגן, מה שרוצים. אבל למה צריך להבדיל בין חולים?
אשר שלמון
גם חולה יהיה אישור פרטני כי כל מקרה כזה אנחנו דורשים שיגיע לבחינה שלנו, ואנחנו מוודאים שזה אכן מתבצע כמו שצריך.
איל זנדברג
בסדר גמור. אז אתה אומר גם כן, באישור פרטני, ד"ר שלמון?
אשר שלמון
נכון. אני מסכים עם מיכל שצריך להיות אישור פרטני.
איל זנדברג
סליחה. אישור פרטני – יש זכות לכל אזרח להיכנס כשהוא חולה. אם קובעים את התנאים, התנאים הם מהותיים, הם רפואיים. צריך לקבוע אמבולנס הכי מוקפד. ברגע שקבעו שזה צריך להיות באמבולנס עם שלושה פרמדיקים, מכוסה בניילונית על הפרצוף, אז מה זה משנה עם זה אזרח א' או אזרח ב'? למה זה אישור פרטני? למה זה אישור פרטני? למה צריך להבחין בין האזרחים? מה, מנכ"ל משרד הבריאות יחליט אם ייכנס יעקב ולא ייכנס לוי?
עמית הלוי (הליכוד)
זה לא יעקב, אייל. יש מחר מוטציה מפפואה גינאה - - -
איל זנדברג
אז זה יהיה כתוב בתקנות.
עמית הלוי (הליכוד)
זה לא יהיה כתוב, כי זה משתנה מהיום למחר. אי אפשר ככה לנהל מלחמה. אי אפשר לנהל מלחמה ככה. פשוט אי אפשר.
מיכל גולדברג
לכן זה בתקנות. את התקנות אפשר לשנות מהיום למחר.
איל זנדברג
זה לא החלטה אישית, - - -
עמית הלוי (הליכוד)
השוויון הוא מהותי. לא, לא, לא. אבל במלל הזה אתה לא מאפשר - - -
היו"ר יעקב אשר
תאמין לי, עברו פה דברים בוועדה הזאת, ולא ראיתי מלחמה כזאת על דבר שלדעתי הוא אפילו לא בתחום האסתטיקה המשפטית. סליחה שאני אומר.
איל זנדברג
זה בתחום זכויות אדם, אדוני היושב-ראש.
היו"ר יעקב אשר
סליחה, זה לא זכויות אדם מה שאתה אומר עכשיו.
שבח שטרן (הליכוד)
יש זכות גם לא לחלות ולא להידבק במחלות שמישהו אחר יביא. גם זאת זכות.
היו"ר יעקב אשר
מי זה? מי מדבר?
קריאה
חבר הכנסת שטרן.
היו"ר יעקב אשר
אני ממש מצטער שאנחנו בתוך העימות הזה כי אני אף פעם לא הולך לכיוונים האלה, בוודאי לא סתם. אבל אנחנו מדברים על החיים. אתם מדברים על משהו שהוא אמורפי. הוא לא החיים. זה לא החיים.

הצעתי משהו, שאלתם שאלה, השתכנעתי שטעיתי במציאות של החיים ושיניתי את זה. אני מבקש בפעם האחרונה, יש לכם אפשרות אחת, איל, לצאת החוצה, להתייעץ עם מי שאתה רוצה להתייעץ ולהוציא החלטה שאתם רוצים למשוך את החוק או משהו כזה.

אני מבקש שהניסוח יהיה, אדוני היועץ המשפטי, ואל תשאל אותי איך כי זה כבר מתחיל להיות לי הרגשה של פיליבסטר. אני אומר לכם את האמת.
איל זנדברג
חס וחלילה, אדוני, אנחנו ממש ממש לא. אנחנו רוצים - - - מהר ואנחנו מופתעים פה, ולכן - - -
היו"ר יעקב אשר
אני הבנתי הכול. אנחנו קבענו את גבולות הגזרה.
איל זנדברג
לא נערכנו לדברים האלה.
היו"ר יעקב אשר
קבענו את גבולות הגזרה, ואם זו הפרה של זכויות אדם, לדעתך, ומישהו ילך לבית משפט, שיפיל את זה, שיפיל את הכול.
איל זנדברג
אמרתי שזה נוגע לזכויות אדם. לא אמרתי שזה - - -
היו"ר יעקב אשר
דקה, דקה. אני אומר דבר אחד. זאת לא הפרה. ולא רק שהיא לא הפרה, אלא היא מניעת אפשרות לאנשים מתוחכמים יותר להגיע לארץ בצורות כאלה ואחרות. זה הכול. זאת הייתה הכוונה שלי. פה נשארה הכוונה שלי. אני מרגיש שאני הולך להאג תיכף, אני צריך עורך דין וגור תפוס עכשיו.
איל זנדברג
חס וחלילה. ניצן היא גם עורכת דין.
היו"ר יעקב אשר
אז אני מבקש, תרדו לפרופורציות, עם כל הכבוד. העברנו פה כבר דברים הרבה יותר הזויים. פה זה לא הזוי. פה הוא הגיוני, הוא נכון, הוא מתכתב עם החיים. יש בעיה מסוימת שבאופציה כזו או אחרת זה יכול להיראות כאילו זה. אני לוקח את האחריות על זה. נקודה. היו פה החלטות יותר קשות בבניין הזה, כשהייתי פה וכשלא הייתי פה.

ואני מבקש לצורך זה שנציג של משרד הבריאות ומישהו מכם, תשבו, תנסחו את זה, תראו את זה בבקשה, ביחד עם נציג או נציגה. אנחנו ממשיכים את הדיון. גור, בבקשה.
איל זנדברג
רננה לוי כתבה לי שלא שומעים אותה. אני לא יודע מה היא רוצה להגיד.
היו"ר יעקב אשר
רננה, בבקשה. רננה שחר. מי זו רננה לוי?
רננה שחר
אותה אחת.

אני רק רוצה להגיד שמבחינת החובה של מפעיל כלי הטיס או מפעיל כלי שיט לבדוק בדיקת קורונה שלילית לפני שהנוסע עולה, מבוססת על ההנחה שהמפעיל נכנס לישראל, כי זה גם מפעילים זרים. ואי אפשר להחיל חובות על מפעילי כלי תחבורה יבשתיים זרים מחוץ לישראל. באופן כללי זה לא אותו הסדר. מפעילי כלי טיס זרים נכנסים למרחב האווירי של ישראל לישראל וכך גם מפעילי כלי שיט. זה לא קורה במעברים היבשתיים, ולכן זה מעט שונה.
היו"ר יעקב אשר
תודה. מהמבט של כלי תחבורה, אם הייתי עכשיו לומד כלי תחבורה, את צודקת. אני מדבר מהאדם, לא מכלי התחבורה שלו. ואת זה כבר מהתחלה אמרתי, כי הבנתי את מה שאמרתי לי, גור. אבל אני מתייחס בסוף לאדם, כי אדם שירצה להיות תחמן, יחליף את כלי התחבורה, יעשה החלפות, במקום מטוס, הוא יבוא דרך גבול עם אוטובוס. הלאה. אפשר להמשיך את ההקראה? אבל אני מבקש שיהיה לנו לקראת הסוף את הניסוח.
גור בליי
רגע, הקראתי ועוד לא התייחסתם לתוספת ב-7א(ב)(3), "הממשלה שקלה את הצורך בתקנות" - - -
היו"ר יעקב אשר
היא אמרה שכן.
גור בליי
מקובל?
היו"ר יעקב אשר
כן. מרוב שאנחנו שם – היא אמרה, אפילו את זה אני זוכר. הלאה.
גור בליי
עכשיו אנחנו עוברים לסעיפים של ועדת חריגים.

"הוספת סעיף 7א
4.
7א.
(ג)
התקינה הממשלה תקנות לפי סעיף קטן (א)(1)" – ואנחנו נוסיף פה – "ו-(א)(2)" - -
היו"ר יעקב אשר
אם לא מקובל משהו, אז להגיד בהתחלה.
שי סומך
לא (א)(2). אישור של הטסה רפואית זה משהו רפואי לגמרי. צריכים להיות חריגים, אבל אני לא בטוח שזה צריך להיות לפי ועדת חריגים.
מיכל גולדברג
אני לא עקבתי.
היו"ר יעקב אשר
לא היית איתנו, אז זה לא טוב.
מיכל גולדברג
אני מצטערת.
היו"ר יעקב אשר
גור הקריא, אבל הוא הוסיף (א)(2).
גור בליי
אני לא רוצה. עכשיו אנחנו נדבר על זה. אני שם את זה כרגע על המדף.
היו"ר יעקב אשר
עוד פעם (א)(2) ההוא?
מיכל גולדברג
אז על זה נדבר בנפרד.
גור בליי
נדבר בנפרד. אני שם את זה עם כוכבית.

"הוספת סעיף 7א
4.
7א.
(ג)
- - "וקבעה סייגים לאיסור הכניסה לישראל או היציאה ממנה כאמור באותו סעיף קטן אשר בחינת התקיימותם מחייבת הפעלת שיקול דעת פרטני, יינתן האישור להתקיימות הסייגים כאמור בידי ועדת חריגים שהרכבה כמפורט להלן (בסעיף זה – ועדת חריגים):





(1)
עובד בכיר של רשות האוכלוסין וההגירה שימנה שר הפנים;





(2)
עובד בכיר של משרד הבריאות שימנה שר הבריאות;





(3)
עובד בכיר של משרד החוץ שימנה שר החוץ."
היו"ר יעקב אשר
מי ראש הוועדה הזו? אם הממשלה תרצה לשים פה שר לעניין, היא לא יכולה?
מיכל גולדברג
היא יכולה, אדוני. יש סעיף בהמשך, עוד לא הקראנו, סעיף קטן (י): "הממשלה תמנה" - - -
היו"ר יעקב אשר
היא יכולה או לא יכולה?
מיכל גולדברג
היא יכולה.
היו"ר יעקב אשר
היא יכולה. אז הלאה, תמשיך.
איל זנדברג
לא. היא לא יכולה לקבוע שר. היא יכולה לקבוע יושב-ראש לוועדה, אבל זו ועדה שמחליטה החלטות פרטניות, זה בדרך כלל החלטות אישיות פרטניות, 1,000 החלטות שיש ביממה עכשיו, עם סדר גודל של מאות רבות. לא אמור להיות גורם פוליטי שמחליט בעניינו של פלוני או אלמוני. זה לא עניין של מדיניות.
היו"ר יעקב אשר
לא, לא פוליטי. אני רציתי לדרוש איש ציבור. אני לא אמרתי שר וגם לא אמרתי מאיזו מפלגה.
איל זנדברג
ברור. אבל בדרך כלל בוועדות כאלה שרים לא אמורים לכהן בראשן או בתפקידים כאלה.
קריאה
ובוודאי לא בתקופת בחירות.
מיכל גולדברג
אדוני, אני אשמח להתייחס. בסעיף קטן (י) יש התייחסות ליו"ר הוועדה. בנוסח הממשלתי נכתב, הממשלה תמנה את יושבי-ראש ועדת חריגים וועדת ההשגות. הוועדה ביקשה להוסיף: "מקרב חבריהן". זה באמת מונע - - -
איל זנדברג
גם אם לא כתוב "מקרב חבריהן", הבסיס של משפט מינהלי הוא שיש גוף והיושב-ראש שלו הוא מבין חברי הגוף. הוא לא בא מלמעלה.
מיכל גולדברג
זה לא הסיכום.
איל זנדברג
זה בוודאי הסיכום. יש שלושה חברים ויש יושב-ראש. זה לא שפתאום הגוף הופך להיות זוגי כשבנו אותו אי זוגי. הסעיף הזה בנוי כך שיש חברים. הממשלה יכולה להרחיב לעוד שני נציגים, רצו לאפשר גמישות כי לא ידעו איזה משרדים, אז קבעו שלושה משרדים סטטוטורית שייקבעו בלשון החוק, ועוד שני משרדים הממשלה יכולה להוסיף כראות עיניה. אבל יושב-ראש של גוף, במשפט המינהלי, בא מתוך הגוף. יושב-ראש הכנסת הוא חבר כנסת.
קריאה
מי יהיו החברים בגוף?
גאל אזריאל
זה כתוב בהצעת החוק: עובד בכיר של רשות האוכלוסין, עובד בכיר של משרד הבריאות, עובד בכיר של משרד החוץ; כל אחד מהשרים הממונים על המשרדים יהיה אחראי למנות את הנציג שלו. ועוד, הממשלה רשאית לבחור עוד שני משרדי ממשלה רלוונטיים שהשר הממונה על המשרד ימנה את הנציג שלו שם.
עמית הלוי (הליכוד)
ומה הבעיה שיהיה יושב-ראש מחוץ לגוף? איפה קבעו בחוק שאסור? איפה כתוב בחוק שאסור?
היו"ר יעקב אשר
רגע, רגע, רגע.
מיכל גולדברג
אדוני, הסיכום הממשלתי היה שאפשר למנות את יושב-ראש הוועדה מחוץ לוועדה. הוא יכול להיות גם גורם שהוא לא חבר בוועדה, ולכן בכוונה בנוסח הממשלתי, בסעיף קטן (י), נאמר, הממשלה תמנה את יושבי הראש של ועדת חריגים ושל ועדת ההשגות. נקודה.

הייעוץ המשפטי של הוועדה מבקש להוסיף: "מקרב חבריהן", ולזה יש התנגדות כי זה בניגוד - - -שלנו כממשלה.
היו"ר יעקב אשר
להוסיף עכשיו?
מיכל גולדברג
אנחנו מבקשים לא להוסיף "מקרב חבריהן" , כדי לאפשר לממשלה - - -
היו"ר יעקב אשר
הבנתי. אני שואל, הנוסח הממשלתי שיצא יצא לא "מקרב חבריהן"?
מיכל גולדברג
נכון. בכוונה זה יצא כך.
היו"ר יעקב אשר
אז ככה הוא יישאר. ככה הוא יישאר, והממשלה תחליט מה שהיא תחליט, והיועץ המשפטי יגיד לה אם זה מותר או אסור. למה להכניס את זה לפה? לא מספיק ויכוחים היו לי פה היום? בשביל מה צריך עוד?
קריאה
רק לפי הבנתנו, לא יהיה שר שיהיה יושב-ראש.
קריאה
אם אין, אז בכלל אין בעיה.
היו"ר יעקב אשר
אני לא ביקשתי שיהיה שר. אני רק אומר דבר אחד. אני כן הייתי מכניס את זה, אבל אני משאיר את זה לשיקול דעת הממשלה עכשיו כי אני לא רוצה להיכנס לכל זה. אני חושב שצריך להיות פה נציג של משרד הרווחה או עובד סוציאלי במקצועו. אני חושב שצריכים להיות אנשים כאלה. לא מעניין אותי שר. איש ציבור אני רוצה. מישהו שהוא לא רק נציג של בריאות אפידמיולוגית, חוץ דיפלומטית ומי עוד? רשות אוכלוסין אולי כן צריך להיות.

צריך להיות עובד סוציאלי, צריך להיות איש ציבור, לא משנה באיזה תפקידים הוא היה. שר לשעבר, אוקיי? מה זה משנה? צריך פה מישהו אם טאצ' לחיים גם כן, כי זה החיים. אתם כל היום מתווכחים איתי על פסיקים, ואני מדבר על החיים. על זה אני מדבר.
שי סומך
אדוני, אני רק אסביר בשני משפטים - - -
היו"ר יעקב אשר
לא. אם אתה מתכוון להסביר לי למה לא שר – זה לא מעניין אותי עכשיו. את זה נעשה על כוס קפה בהזדמנות אחרי הקורונה. הלאה. מה הבעיה, גור?
גור בליי
פשוט קפצנו כבר לסעיף (י). אני רוצה להבין מה הכוונה - - -
היו"ר יעקב אשר
איזו כוונה? על מה?
גור בליי
את מי הם רוצים להביא מבחינת היושב-ראש. כי מקובל שאחד החברים הוא היושב-ראש.
היו"ר יעקב אשר
גור, אני הבנתי ואמרתי שאני נצמד לנוסח הממשלתי.
עמית הלוי (הליכוד)
רגע, אני רוצה להבין וחשוב שזה ייאמר לפרוטוקול, יעקב. לפי הנוסח הממשלתי, היושב-ראש נוסף לשלושה, יכול להיות נוסף לשלושה.
מיכל גולדברג
יכול להיות נוסף.
עמית הלוי (הליכוד)
אם זה לא ברור, אז צריך להבהיר את זה.
היו"ר יעקב אשר
זה ברור.
עמית הלוי (הליכוד)
לא, זה לא ברור. יש פה פרשנויות שונות.
היו"ר יעקב אשר
לא. הם אומרים משהו אחר - - -
עמית הלוי (הליכוד)
לא. הם אומרים שני דברים. תאמין לי שהקשבתי, יעקב. הם אומרים שני דברים. הם חושבים שהמינוי יהיה אחד משלושתם, אותו עובד ששר הפנים מינה - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל את זה הם אמרו. אני מדבר איתך על מה כתוב. עמית, אתה עורך דין ואני לא.
עמית הלוי (הליכוד)
גם אני לא. כשיש פרשנויות, תמיד אחרי זה אומרים, המחוקק השאיר חוסר בהירות.
היו"ר יעקב אשר
אז אני עושה את זה בלי פרשנויות. אני נצמד לנוסח הממשלתי בעניין הזה. ואם הממשלה תרצה שר ויגידו לה בממשלה שלא, אז זו בעיה שלכם.
עמית הלוי (הליכוד)
אז אני אומר את הצעתי. אני מציע שבסעיף (י) יהיה כתוב: הממשלה תמנה את יושבי-הראש של ועדת חריגים ושל ועדת ההשגות מתוך הוועדה או מחוצה לה.
איל זנדברג
אנחנו רוצים לדבוק בהצעה הממשלתית.
היו"ר יעקב אשר
אבל בהצעה הממשלתית הקראת את זה ככה.
קריאות
- - -
עמית הלוי (הליכוד)
לא כתוב - - -
היו"ר יעקב אשר
אז לא שמעת את מיכל.
עמית הלוי (הליכוד)
זאת הצעתי ואני גם אציע הסתייגות על זה. אני מראש אומר, אני מציע הסתייגות על הסעיף הזה.
היו"ר יעקב אשר
מה היא אומרת?
עמית הלוי (הליכוד)
ולא רק זה. שי, אני מסתייג מדבריך, מהמעט שאמרת, כאילו שר לא יכול להיות יושב-ראש. להיפך. בדיוק מה שאמר יושב-ראש הוועדה. אנחנו מנוסים בזה, תאמין לי. אני גם עבדתי בממשלה כמה שנים. אנחנו מנוסים בזה שדווקא הצורך באדם שיש לו טאצ' למדיניות ציבורית במובן הרחב, כמו שאמר היושב-ראש, לא משהו שכתוב במדף - - - בסוף השיקולים האלו של ועדת חריגים - -
היו"ר יעקב אשר
או דווקא מה שהממשלה בחרה, במקרה באמת אדם ראוי לעניין הזה.
עמית הלוי (הליכוד)
- - הם שיקולים קשים.

השר שטייניץ פנה אליי ואמר לי שנורא קשה לו, כמו שאמר פה איל, בגלל שזה המון החלטות, אז יכול להיות שיחליטו שאין לו זמן, יכול להיות. אבל לומר אפריורית כאילו הדבר הזה אסור – להיפך, זאת הסמכות של הממשלה, זו החובה שלה לשקול שיקולים רחבים מעבר לממד אחד ולקחת את כל הממדים בחיים. ולכן אני בעד. ואם לא, אני אגיש הסתייגות. כבר מראש תרשום את ההסתייגות, גור, שבסעיף (י) יהיה כתוב: הממשלה תמנה את יושבי-הראש של ועדת חריגים ושל ועדת ההשגות מתוך חברי הוועדה או מחוצה לה. אני מגיש את ההסתייגות הזאת, בבקשה.
היו"ר יעקב אשר
אני הבנתי קודם ממה שאת אמרת, מיכל - - -
עמית הלוי (הליכוד)
לא כתוב. ככה היא פירשה את זה.
היו"ר יעקב אשר
רגע. שזו לא פרשנות שלך. זה כתוב במפורש שהיא תמנה, אז ברגע שהיא ממנה היא יכולה למנות – אין פה הסתייגות שרק מקרב חבריה.
מיכל גולדברג
נכון. היא יכולה למנות. לכן אני התנגדתי להצעה של הייעוץ המשפטי של הוועדה כדי לאפשר את זה, כי בנוסח הממשלתי העניין הזה נדון וזה מה שהתקבל, שתהיה אפשרות למנות יושב-ראש לא מבין - - -
היו"ר יעקב אשר
אני מציע להיצמד לנוסח הממשלתי.
עמית הלוי (הליכוד)
לא, כי אני שומע פה - - -
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. תגיש את זה כהסתייגות. הלאה.
עמית הלוי (הליכוד)
הנה, הגשתי.
היו"ר יעקב אשר
תגיש כהסתייגות. הלאה.
גור בליי
"הוספת סעיף 7א
4.
7א.
(ד)
לעניין פעולתה של ועדת חריגים יחולו הוראות אלה:





(1)
החלטת ועדת חריגים תתקבל לפי אמות מידה שוויוניות," – פה אנחנו מציעים להוסיף – "שיפורסמו לציבור, ובשים לב לצורך" – ועכשיו זה רק שינוי ניסוחי – "ולמידת הדחיפות של אדם לצאת מישראל או להיכנס אליה;"
גור בליי
מקובל?
מיכל גולדברג
כן.
גור בליי
"הוספת סעיף 7א
4.
7א.
(ד)
"(2)
החלטת ועדת חריגים בבקשה שהוגשה לה תהיה מנומקת ותינתן בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ-24 שעות ממועד הגשת הבקשה."




(ה)
על החלטה של ועדת חריגים ניתן להגיש השגה לוועדת השגות שהרכבה כמפורט להלן (בסעיף זה – ועדת השגות):





(1)
ראש רשות האוכלוסין וההגירה או עובד רשות האוכלוסין וההגירה שהוא בדרגה בכירה מדרגת העובד שבסעיף קטן (ג)(1), שימנה שר הפנים;





(2)
המנהל הכללי של משרד הבריאות או עובד משרד הבריאות שהוא בדרגה בכירה מדרגת העובד שבסעיף קטן (ג)(2), שימנה שר הבריאות;





(3)
המנהל הכללי של משרד החוץ או עובד משרד החוץ שהוא בדרגה בכירה מדרגת העובד שבסעיף קטן (ג)(3), שימנה שר החוץ.




(ו)
החלטת ועדת השגות בהשגה שהוגשה לה, תהיה מנומקת ותינתן בהקדם האפשרי ולא יאוחר מ-24 שעות ממועד הגשת ההשגה.




(ז)
הוגשה השגה לוועדת השגות, תעמוד החלטת ועדת חריגים בתוקפה אלא אם כן התקבלה החלטה אחרת בהשגה."
גור בליי
שוב, זה הכלל הרגיל. אין עיכוב ביצוע אוטומטי.

"הוספת סעיף 7א
4.
7א.
(ח)
על החלטה בהשגה ניתן להגיש עתירה מינהלית לבית המשפט לעניינים מינהליים."
גור בליי
אחרי זה יש תיקון עקיף משלים של הדבר הזה.

"הוספת סעיף 7א
4.
7א.
(ט)
הממשלה רשאית להחליט כי בוועדת חריגים יהיו חברים נציגים של" – הממשלה אמרה – "שני משרדים נוספים כפי שתחליט;"
גור בליי
אנחנו מציעים: "משרדי ממשלה נוספים הנוגעים לעניין כפי שתחליט;"

אני חושב שזה הגיוני שיש רלוונטיות.
איל זנדברג
מהי רלוונטיות זו שאלה גדולה. ראית כאן, יש דעות שונות בקרב חברי הכנסת. בוא נשאיר לממשלה את הגמישות.
היו"ר יעקב אשר
כן, נשאיר את זה ככה. רק אני אומר, ואני פונה מכאן לנציגי הממשלה ותעבירו את זה, שאני חושב שצריך להיות נציג של משרד הרווחה ואדם עם הכשרה של עובד סוציאלי כי אלה דברים הומניטריים. יש מקצוע לכל דבר.

אני חושב שאם היו בונים – ועל זה הייתם צריכים להיאבק. לא להיאבק אם יהיה שר או לא יהיה שר. שר הוא טוב לי כי יש לך על מי לתת ביקורת. על פקידים אתה לא יכול להביא ביקורת על החלטות משונות. אם אתם רוצים באמת את החיים עצמם, לא את הדברים הנוספים – סליחה, קצת הצלחתם להרגיז אותי – אז הייתי שם אנשי מקצוע מהתחום, ומשרד הבריאות פה לא אפידמיולוג. אפידמיולוג זה אחד. אני הייתי שם גם רופא שיחליט על מצבים מסוכנים הומניטריים. אם זה סוכרת זה מסוכן, כן או לא. ועובד סוציאלי לעניין הזה. ושאותם יתכלל שר שיצטרך לעמוד מולם ולשמוע את חוות דעתם, ולקבל החלטה של חיים או מוות.

אין לי בעיה עם זה. אני מרגיש נהדר להסתכל על עצמי בראי בבוקר, גם אם זה יהיה שר, ובטח אם זה יהיה שטייניץ, בלי לפגוע באחרים.
אריאל קלנר (הליכוד)
לגבי ההחלטה בהשגה ניתן להגיש עתירה מינהלית לבית המשפט לעניינים מינהליים – מה הם זמני התגובה? לפני כן כתוב 24 שעות ויש תשובה.
מיכל גולדברג
בבתי משפט לענייניים מינהליים יש את סדרי הדין שלהם, כפי שהם פועלים כמובן.
עמית הלוי (הליכוד)
מה הם? יש מגבלה לבית משפט? הוא יכול לתת החלטה בעוד 20 שנה?
מיכל גולדברג
תיאורטית, כן. אבל בתי משפט לעניינים מינהליים נותנים החלטות במהירות. רק לאחרונה היה לנו דיון שבית משפט לעניינים מינהליים קבע ביום שישי.
גאל אזריאל
בדיוק השבוע היה לנו דיון ביום שישי שנגמר ביום ראשון. בתי המשפט יודעים לטפל בדברים האלה בצורה דחופה.
עמית הלוי (הליכוד)
אבל הוא מציע להגביל את זה בחוק. כמו שהגבלתם את ועדת ההשגות, הוא מציע לומר שגם בית המשפט יהיה חייב לתת החלטה תוך X שעות.
גאל אזריאל
זה מחייב לעשות תיקון עקיף.
אריאל קלנר (הליכוד)
מה נראה לכם הגיוני? מה נראה לכם סביר? 48 שעות? 24 שעות? 72 שעות? בוא נכניס את זה לחוק, כדי שאנשים לא ייכנסו למצב שבו זה גם לא ברור ואנשים ייפלו בין הכיסאות.
היו"ר יעקב אשר
24 שעות זה הנוסח הממשלתי?
גור בליי
לא. לגבי בית משפט אין התייחסות.
היו"ר יעקב אשר
אז משרד החוץ רוצים להביא את גולדפרב, - - - אחד משניכם, בעניין ועדות חריגים?
אייל סיסו
אני רוצה להתייחס לסעיף שקבעתם, בחקיקה לקבוע 24 שעות. אנחנו עוסקים בוועדה שקבעה הממשלה בראשות השר שטייניץ. קיבלנו כ-1,500 בקשות ואושרו כרגע 500. 24 שעות זה זמן בלתי ריאלי. אנחנו נעשה כמובן לעשות מאמצים ולתת כמה שיותר מהר תשובות לאנשים. אבל צריך להבין שאנשים לפעמים מגישים בקשות מהצד השני של העולם, בזמני עבודה שונים מישראל. לפעמים עד שאתה ניגש לבקשות, הפסדת כבר 12 שעות שחלפו בהפרשי זמן, ולקבוע 24 שעות בחקיקה, לדעתי, זה דרקוני מדי ובלתי אפשרי לעמוד בזה. כמובן, עוד פעם, השאיפה היא לתת כמה שיותר מהר. זו נקודה אחת.

נקודה שנייה, - - - להביא אנשים נוספים, אנשי רווחה וכולי, אנחנו כמובן בעד, לא מתנגדים. למרות שאנחנו מכירים ובקיאים, ובעלי ניסיון רב בנושא של מצוקות בחו"ל, לפחות במשרד החוץ אנחנו עוסקים בטיפול בישראלים במצוקה שנים על גבי שנים, מכירים את הבעיות ויודעים לטפל בהן, אבל כמובן נשמח אם עוד חבר ועדה כזה או אחר יצטרף עם ניסיון מתחומים שונים.

אני רק רוצה עוד פעם להדגיש, הנושא של הזמן הוא קריטי. 24 שעות בחקיקה זה בעייתי מאוד.
עמית הלוי (הליכוד)
יעקב, אני מציע בעקבות מה שהוא אומר, והוא אומר פה דברים חשובים, לאפשר שני הרכבים של ועדות, כי הוא אומר שהגישו להם 1,500 בקשות, הם הספיקו לדון ב-500, אתה מגביל אותם פה ל-24 שעות. אני מציע שני הרכבים.
היו"ר יעקב אשר
בלי להיכנס אם זה שני הרכבים, תגדילו מבחינתנו את כוח האדם לעניין הזה, וכמו שהמנכ"ל מינה בכיר אחד, שימנה עוד בכיר ויעבדו במשמרות. מה הבעיה? או במקביל, שני הרכבים.
גאל אזריאל
צריך לזכור שבאיזור מוגבל בחוק, ונראה לי שגם באיזור תיירות, הוועדות הן ל-12 שעות בלבד. זאת אומרת, הוועדה ביקשה לצמצם. הממשלה הציעה 24 שעות, ואתם ביקשתם שנצמצם את זה ל-12 שעות.
עמית הלוי (הליכוד)
אבל הוא לא מצליח. - - -
גאל אזריאל
יש גם כרגע נציגה של משרד המשפטים בוועדה - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל ההבדל פה, והוא מסביר לך מבחינתו כמשרד החוץ, שאלה דברים בין-לאומיים. זה לא כמו באיים הירוקים באילת. ולכן 24 שעות, אני מקבל את זה. למרות שאני מעדיף 12 שעות. הלוואי שזה היה 12 שעות, אבל אנחנו צריכים להיות גם זה.

אנחנו לא יכולים לרדת מ-24 שעות. אני רק שואל את מיכל ואת משרד המשפטים, אם מחר הממשלה רוצה לשבט את הוועדה הזאת לשתי ועדות, שהן בעצם מאותו כוח, אז יש בעיה חוקית בעניין הזה?
איל זנדברג
אני אבדוק. אבל אני חושב שצריך לתת לזה ביטוי בחוק כדי שלא תהיה בעיה. רעיונית, אין בעיה.
היו"ר יעקב אשר
אז תיתנו. אם הממשלה תרצה - - -
קריאה
מספר הרכבים לפי הצורך.
איל זנדברג
השאלה היא אם צריך לתת לזה ביטוי בחוק.
היו"ר יעקב אשר
באותם קריטריונים.
איל זנדברג
כן, כן. אני מבין. רעיונית, אין עם זה בעיה. השאלה היא אם צריך לכתוב משהו או שזה - - -
היו"ר יעקב אשר
אם צריך, תכתבו. ואם לא צריך, אל תכתבו. תודה רבה, אדוני. הלאה, אפשר להמשיך?
עמית הלוי (הליכוד)
צריך להוסיף הבהרה בסעיף (ג), שיתאפשרו הרכבים נוספים שונים, מספר הרכבים לפי החלטת הממשלה.
היו"ר יעקב אשר
כן, אבל עמית, אם הם יגידו שלא צריך ואפשרי - - -
עמית הלוי (הליכוד)
אבל אתה רואה שצריך. שמעת עכשיו בן אדם - - -
היו"ר יעקב אשר
לא, לא שלא צריך.
עמית הלוי (הליכוד)
הבנתי, אם צריך להבהיר את זה בחוק.
היו"ר יעקב אשר
אלא אם צריך להבהיר את זה בחוק.
עמית הלוי (הליכוד)
כתוב בוועדה המסוימת, עם שלושה – יש פה ספציפיקציה של האנשים.
היו"ר יעקב אשר
באותו הרכב, אותו דבר, מנכ"ל משרד - - -
עמית הלוי (הליכוד)
למנות נוספים - - -
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה שיבוט של זה.
עמית הלוי (הליכוד)
אז צריכה להופיע פה בסעיף (ג) אפשרות לשיבוט.
היו"ר יעקב אשר
שיבוט. זו לא ועדה שנוסח אשכנז וועדה בנוסח ספרד. הלאה. זה נוסחי תפילה.
אריאל קלנר (הליכוד)
מה אמרנו בסוף בנושא בית המשפט?
היו"ר יעקב אשר
לגבי בתי המשפט, אנחנו לא יכולים להיכנס לזה כי אתה נכנס פה לתוך מערכת. יש מה שנקרא סעד דחוף.
גור בליי
כן, וזה ניתן במקרים מתאימים. לא הייתי נכנס פה ומתחיל לפתוח - - -
היו"ר יעקב אשר
אין לדבר סוף, חברים. אין לדבר סוף. הלאה.
גור בליי
אני אמשיך ב-(ט).

"הוספת סעיף 7א
4.
7א.
(ט)
הממשלה רשאית להחליט כי בוועדת חריגים יהיו חברים נציגים של שני משרדים נוספים כפי שתחליט; החליטה כאמור, ימנה כל אחד מהשרים הממונים על אותם משרדים עובד בכיר ממשרדו שיהיה חבר ועדת חריגים וכן עובד בדרגה גבוהה יותר שיהיה חבר ועדת השגות," – פה הוספנו הבהרה – "אם המנהל הכללי של אותו משרד אינו חבר בה."
גור בליי
אם המנהל הכללי של אותו משרד אינו חבר בה, ברור שאם הוא החבר, אז אתה לא יכול למנות מישהו שיהיה מעליו שהוא כפוף לו. מקובל עליכם, נכון?
היו"ר יעקב אשר
מקובל עלייך? את איתנו? כי אני רואה שהיא לא איתנו.
מיכל גולדברג
כן, מקובל.
היו"ר יעקב אשר
אני לא רוצה להיזכר בזה בעוד שעה. איל, תדליף לה.
איל זנדברג
מה?
היו"ר יעקב אשר
תראה לה איפה - - -
עמית הלוי (הליכוד)
אז אם הוא מינה את עצמו כחבר ועדה, אז מי יהיה? - - -
איל זנדברג
הכוונה היא לא יצטרכו למנות. כתבנו את זה - - - ייווצר פער. הרעיון שוועדת השגות יושבת בוועדת - - -. גור צודק. לא יכול להיות - - -
היו"ר יעקב אשר
גם אני מבין את זה.
גור בליי
ישב הסמנכ"ל בוועדה הזו והמנכ"ל בהשגות. מה תשים, את המנכ"ל בוועדה, והסמנכ"ל ישב עליו?
איל זנדברג
אף מנכ"ל לא ירצה לשבת בוועדת חריגים. זה לא יעיל, זה לא הגיוני. אנשים - - -
היו"ר יעקב אשר
מיכל?
מיכל גולדברג
זה ברור מעליו. איך המנכ"ל ישב בוועדת חריגים? ברור שאז הוא לא - - -
איל זנדברג
אבל היו עוד דברים ברורים מאליהם בנוסח של החוק.
היו"ר יעקב אשר
אפשר להוריד את זה?
גור בליי
אם לא צריך, אז נוריד את זה.
היו"ר יעקב אשר
להוריד. הלאה. זה מופיע בפרוטוקול, אם תשכחו את זה אחר כך. הלאה.
גור בליי
"הוספת סעיף 7א
4.
7א.
(י)
הממשלה תמנה את יושבי-הראש של ועדת חריגים ושל ועדת ההשגות."



אז אנחנו חוזרים פה לממשלתית, בסעיף (י), ויש את ההסתייגות של עמית שרשמנו.

"הוספת סעיף 7א
4.
7א.
(יא)
התקינה הממשלה תקנות לפי סעיף זה, תקבע בהן דרכי פנייה נגישות וזמינות בשפות שונות לוועדת חריגים ולוועת ההשגות, ותפרסם לציבור" – חשבנו להוסיף: את התקנות ואת דרכי הפנייה לוועדות האמורות – "באופן בהיר ונגיש המותאם לקבוצות השונות באוכלוסייה, לרבות בשפות שונות" – ופה אנחנו מציעים להוסיף: והמידע יובא, ככל הניתן, לידיעת הנוגעים בדבר ובכלל זה לידיעת אנשים המבקשים להיכנס לישראל באמצעות שגרירויות וקונסוליות, פרסום בערותי תקשורת או בכל דרך יעילה אחרת שתמצא הממשלה לנכון בנסיבות העניין.
היו"ר יעקב אשר
מקובל? כי עליי זה מקובל מאוד.
מיכל גולדברג
כן.
היו"ר יעקב אשר
הלאה.
גור בליי
עכשיו אנחנו עוברים לפן המשלים בעצם, התוספת לנושא של הגבלת הטיסות. פה יש כמה דברים. בעצם התיקונים שאנחנו מציעים הם בעמוד הבא. עשינו את זה בנוסח משולב כי קצת קשה לקרוא את זה לא בנוסח משולב.
היו"ר יעקב אשר
מה המשמעות שלהם?
גור בליי
אני אסביר בדיוק את הדבר הזה.

אולי אני אתחיל קודם כל במה שלא בנוסח משולב, ושעליו אין הערות.
איל זנדברג
רק שאלה טכנית. איך יודעים מה התוספת שלך ומה התוספת הממשלתית בנוסח המשולב?
גור בליי
אני תיכף אסביר, כי זה באמת טיפה מבלבל. בלחץ הזמן לא עשינו את זה מספיק ברור. אני אסביר.
היו"ר יעקב אשר
תקרא, עד שתגיע לתיקונים.
גור בליי
בסדר. אני אקרא את סעיף 5.

"תיקון סעיף 12
5.
בסעיף 12(א) לחוק העיקרי –



(1)
בפסקה (8)(א) –




(א)
ברישה, במקום "וכן לעניין כניסת כלי טיס זרים לשטח ישראל, לרבות" יבוא "וכן לעניין כניסה לישראל של כלי טיס הנושא נוסעים או יציאה מישראל של כלי טיס כאמור, לרבות";" – פה יש לנו הצעות בעמוד הבא.




"(ב)
אחרי פסקת משנה (3) יבוא:"



אז שוב, הסמכה לתקנות לקבוע בהן,





"(4) חובת מפעיל כלי טיס הנושא נוסעים לישראל לדרוש מהנוסעים ומאנשי הצוות להציג, כתנאי לעלייה לכלי הטיס, תוצאה שלילית בבדיקת קורונה, וחובת נוסע או איש צוות בכלי טיס כאמור להציג תוצאה שלילית בבדיקת קורונה לפני העלייה לכלי הטיס.";"
היו"ר יעקב אשר
הלאה.
גור בליי
זה לא נכנס בנוסח המשולב. זה נשאר כפי שזה.
אריאל קלנר (הליכוד)
ומה קורה אם לא? דיברנו על זה קודם, אם יש חברת תעופה שמתרשלת בתפקידה - - -
מיכל גולדברג
החובה היא גם על הנוסע וגם על חברת התעופה. האמת היא שאלו הוראות שקבענו אותן כבר בתקנות בנושא תעופה שאושרו בוועדת הכלכלה ונקבע שם קנס מינהלי על חברת תעופה לגבי כל נוסע שהיא לא דרשה ממנו להציג בדיקת קורונה. אני לא זוכרת כרגע את הסכום, אפשר לבדוק אותו, יחסית משמעותי, על כל נוסע שהיא לא ביקשה ממנו להציג את התוצאה. וגם על הנוסע עצמו קבוע קנס מינהלי בסכום שאני יכולה לבדוק אותו אם הוועדה מתעקשת.
אריאל קלנר (הליכוד)
אני אשמח והנקודה היא להבין מה הסנקציות כי גם היום יש אנשים שאומרים, אנחנו מעדיפים לשלם 5,000 שקל ולא נכנסים לבידוד ולא שום דבר.
מיכל גולדברג
לחברת התעופה אסור להעלות אדם כזה למטוס. אם במקרה היא העלתה אדם שלא הציג תוצאה של בדיקת קורונה, הסנקציה כנגדה זה קנס, וכמובן גם נגד האדם עצמו. זו הסנקציה שקבועה כרגע, ומן הסתם גם תהיה בהמשך.
עמית הלוי (הליכוד)
היה מקום לומר שאם חברת תעופה עושה הפרה חוזרת של דבר כזה, אז צריך לקבוע סנקציה יותר חריפה.
גאל אזריאל
זה כלול כבר כרגע בתקנות - - -
עמית הלוי (הליכוד)
מה כלול?
גאל אזריאל
העבירה החוזרת.
עמית הלוי (הליכוד)
אבל זה כלול ככפל קנס, או משהו כזה, והיה ראוי לומר שחברה מפירה באופן סדרתי, צריך לתת להן סנקציה יותר חריפה.
היו"ר יעקב אשר
אני יכול להבין מה הבעיה ומה השינויים?
גור בליי
לא הגעתי לזה.
היו"ר יעקב אשר
תמשיך.
גור בליי
לגבי התיקונים שרצינו להציע קודם – באמת לא הספקנו להבליט את זה. הממשלה זה התיקון שמחוק פה באמצע. אני עובר לעמוד הבא, בעמוד 6 עשינו נוסח משולב. לכתוב, בלב הדבר הזה: "וכן לעניין כניסה לישראל של כלי טיס הנושא נוסעים או יציאה מישראל של כלי טיס". זה הגבלות על כניסה או יציאה של כלי טיס. דבר אחד זה ניסוחי, להעביר את זה להתחלה. אני חושב שזה יהיה יותר ברור. זה עניין רק של נוסח.

העניין של מהות שאנחנו מציעים, וזה גם לגבי כלי טיס וגם לגבי כלי שיט – גם לגבי 8 וגם לגבי 9, זה בעצם לעשות קשירה בין ההגבלה על כלי הטיס לבין הסייגים – וזה לא קיים פה בנוסח הממשלתי – שהממשלה תקבע בתקנות. זאת אומרת, כרגע הם אומרים, אנחנו יכולים לקבוע הגבלה על כניסה ויציאה של כלי טיס וכלי שיט. נקודה.
אנחנו מציעים לכתוב
ובלבד שהגבלות כאמור יאפשרו כניסה ויציאה של מי שכניסתם ויציאתם הותרה לפי סעיף 7א(א(1), כי אם הממשלה קובעת בתקנות שטיפול רפואי חיוני ולוויה, ודברים כאלה, אבל אחרי זה לא מאפשרת טיסות בכלל, אז זה לא מתכתב.
היו"ר יעקב אשר
משרד הבריאות, יש היגיון רב בעניין הזה.
מיכל גולדברג
אדוני, אנחנו מתנגדים לתיקון כאן, ואני אסביר למה.

אנחנו מבקשים ששתי הסמכויות יישארו כשתי סמכויות נפרדות. ברור שיש איזשהו קשר בין הסמכויות. ברור שהאדם שכניסתו מותרת לישראל כן יהיה ככל הנראה חריג בתקנות תעופה לכלי טיס שמביאים לישראל אנשים שכניסתם הותרה. אבל אנחנו מבקשים לא לקשור את זה ברמת החוק. אנחנו כן מבקשים שיישארו שתי סמכויות נפרדות - - -
היו"ר יעקב אשר
ואם אנחנו מכניסים את זה בצורה כזו: כשהממשלה תתקין את התקנות על פי הזה, זה יהיה בשים לב או בהתאמה - - -
קריאה
לוועדות אחרות.
היו"ר יעקב אשר
לא. אני מסכים לגמרי עם מה שאמר גור, ואני מבין את הבעיה שלך. אני מציע את הנוסח הזה. זה אפשרי בתקנות.
גור בליי
זה ברור. הכול בתקנות. אנחנו מדברים רק על תקנות.
מיכל גולדברג
אנחנו מתנגדים לנוסח כפי שהוא עכשיו בחוק, מכיוון שהוא אומר שכל מי - - -
היו"ר יעקב אשר
לכן אני אומר, בשים לב – התקנות הנ"ל יותקנו - - -
גור בליי
ההגבלות לעניין - - - ייקבעו בשים לב.
מיכל גולדברג
זה בסדר.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. הלאה. תנו לי קצת לנהל, כי כל אחד בא פה עם בונקר היום. אני לא יודע מה קרה. תנו לי חמש דקות, ואנחנו פותרים את הכול. נו, באמת. אני לא חדש בתפקיד.
גור בליי
ייקבעו בשים לב לאפשרות הכניסה והיציאה של מי שכניסתם הותרה – העברנו להתחלה, אני חושב שזה יותר טוב ניסוחית. אני מניח שלזה אין התנגדות.
מיכל גולדברג
אנחנו נראה אחרי זה.
ניצן רוזנברג
נסתכל על זה ביחד.
גור בליי
נסתכל על זה ביחד ברוח חיובית.
היו"ר יעקב אשר
כמו תמיד. כמו תמיד, חברים. מה יש לכם היום? הלאה.
גור בליי
"תיקון סעיף 37
6.
בסעיף 37 לחוק העיקרי, המתקן את חוק בתי המשפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000, בפרט 62 לתוספת הראשונה לחוק האמור" - - -
היו"ר יעקב אשר
הרב עמית.
עמית הלוי (הליכוד)
כן.
גור בליי
רגע, אנחנו מסיימים עוד שנייה.
היו"ר יעקב אשר
מה זה מסיימים עוד שנייה? אה, נכון. רגע, רגע, רגע. מנכ"ל משרד התחבורה, תיכף אנחנו נעלה אותו על הקו.
מיכל גולדברג
אדוני.
היו"ר יעקב אשר
הוא על הקו? נכון? מנכ"ל משרד התחבורה. אז תבדקו. אפשר לגמור להקריא?
גור בליי
כן.
מיכל גולדברג
שנייה. אם אפשר, אני מקווה שרננה מרשות התעופה האזרחית עדיין בזום, כי הייתה הצעה שרצו להעביר עוד הסמכה שכלולה באופן מאוד כללי כרגע בחוק, ורצינו לפרש אותה.
היו"ר יעקב אשר
את יכולה להסביר את זה?
מיכל גולדברג
פשוט אין לי את הנוסח המוצע כרגע, ולכן הייתי מעדיפה שהיא תציג את זה.
רננה שחר
לי יש.
היו"ר יעקב אשר
כן, בבקשה, רננה.
רננה שחר
אנחנו מבקשים להוסיף פסקה (5) – הגבלה על מועדי ההפעלה של כלי טיס או על מספר הטיסות או מספר הנוסעים בשדה התעופה. אנחנו רוצים שתהיה לנו גמישות לא לעשות הגבלות על נוסעים בדרך הזאת שדובר פה עד עכשיו, אלא לעשות גם אולי מכסות לפי היכולות של מדינת ישראל להתמודד עם בידודים, עם לקלוט את האנשים וכולי, נגיד המודל האוסטרלי שהוצג, לפי דעתי, במסמכים. אז אנחנו רוצים שתהיה לנו אפשרות לעשות דברים גם יותר ממוננים ופשוט שיהיו מכסות של אנשים שיכולים להגיע וניתן יהיה לקבוע את זה, וזה לא כתוב בצורה מפורשת.
היו"ר יעקב אשר
אני אגיד לך איפה הבעיה שלי בעניין הזה. בגלל שאם בבקשות שיעברו במסגרת הוועדה יגיעו למספר כזה וכזה, אני לא רוצה לקבוע מכסות. אני לא חושב שזה נכון. אני נורא מצטער.
שי סומך
אדוני, זה מתאים למצב שלמשל תהיה התחסנות מאוד גבוהה ובכל מקרה ירצו להכניס מספר מסוים של אנשים כי הסיכון קטן יותר, אז זה עוד כלי לממשלה לעשות הגבלה שהיא שונה - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל שוב, אנחנו הרי אומרים ששיקול הדעת של ועדת חריגים הוא הומניטרי בצל הסכנה, כדי לא להכניס הרבה אנשים. אבל אם אחרי שאמרנו את כל זה והוועדה החליטה שפלוני ואלמוני נכנסים, אני לא מוכן שמכסות יעצרו אותם.
רננה שחר
אז אפשר לכתוב את זה. אפשר לכתוב כמו שאמרתם, בשים לב לאנשים שמותר להם להיכנס, אז להחיל את זה גם על הפסקה הזאת.
היו"ר יעקב אשר
אבל זה מאוחר יותר. את קובעת מכסה היום למחר, ובינתיים הוועדה אישרה עוד - - -
שי סומך
זה משהו עתידי. לא לעכשיו. כרגע יש בעיה של דור המדבר שנשאר מחוץ לישראל והוא צריך להגיע. אבל אולי בעוד חודשיים תהיה התחסנות יותר גבוהה וירצו לשחרר קצת, אבל לא ירצו לשחרר לגמרי את הטיסות - - -
היו"ר יעקב אשר
אתה אומר שכשירצו להקל, שיוכלו - - - ואז זה יהיה תלוי לא בוועדה הומניטרית אלא בדברים אחרים. אבל השאלה היא אם לא יעשו בזה שימוש הפוך כמו שאני חושש. זו השאלה.
שי סומך
אז צריך להבין מרננה למה היא מתכוונת.
גאל אזריאל
זה גם לא יהיה סביר להגביל את מספר הטיסות למספר כל כך קטן שבעצם יעקוף את ההסדר של מניעת הכניסה או היציאה. גם כללי המשפט המינהלי חלים על הממשלה כשהיא מאשרת את התקנות.
היו"ר יעקב אשר
ענית לי תשובה מצוינת. ואני שואל שאלה אחת. אם ועדת חריגים אישרה ל-300 איש, האם הם יכולים לאשר מכסות רק ל-200?
קריאה
זאת לא הכוונה, אדוני.
היו"ר יעקב אשר
לא, זו לא הכוונה. השאלה היא אם החקיקה בצורה הזאת מאפשרת להם את זה.
גאל אזריאל
בסופו של דבר, הממשלה מתקינה את כל התקנות האלה. לא סביר שהיא תתקין מצד אחד ועדת חריגים שתאשר ל-300 אנשים, וביד השנייה תתקין תקנות שמאפשרות רק למספר יותר קטן של טיסות להיכנס לארץ.
גור בליי
מה שכתבנו קודם - - -
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. ובלבד שלא - - -
גאל אזריאל
בשים לב.
גור בליי
ובלבד דווקא.
היו"ר יעקב אשר
זה אני לא רוצה שיקרה, כי אז זה איזה ילד להוריד מהמשאית. כולם הומניטריים, ואז איזה ילד מורידים מהמשאית?

נמצא איתנו מנכ"ל משרד התחבורה. עופר, בבקשה.
עופר מלכה
יש כמה דברים שאני רוצה לומר מתוך זה שאנחנו כבר מעל שבוע בתוך הדבר הזה. לגבי המכסות, אני חושב שזה לא נכון. כל התקנות המיוחדות מביאות אותנו למצב מיוחד שכולנו תקווה שהתחלואה תרד והתקנות האלה ישונו ונוכל לחזור לשגרה. ולכן המכסות אינן במקומן. במצב של תחלואה גבוהה אנחנו פועלים מתוקף ועדות חריגים וועדות הומניטריות כפי שאנחנו עושים היום. ולכן אין מקום לתקנות. אין מקום לסבך את עצמנו ולהעמיד את עצמנו במצב חוקי שאנחנו יכולים או לא יכולים להכניס אנשים בגלל שקבענו מכסות. ומצד שני, כשאנחנו רוצים לקבוע מכסות אז אנחנו לא נוכל לעשות את זה כי קבענו מכסות שמאלצות אותנו להכניס אנשים. אז אני חושב שזה לא נכון. זה דבר ראשון.

הדבר השני, בקשר לבדיקות, אני ניסיתי לעלות לוועדה קודם, ואני חייב לציין את זה עכשיו. הבדיקות, לדעתנו, צריכות להיות גם לפני היציאה מהארץ וגם לפני חזרה לארץ, ודין המעברים היבשתיים כדין המעברים האוויריים והימיים כי בשלוש האפשרויות האלה חוזרים מחו"ל לארץ. וכל התקנות שמקפידות על הכניסה והיציאה מהארץ נועדו כדי למנוע את ייבוא הנגיפים, הווריאנטים, והמוטציות, גם אם זה אותו דבר, אבל זה הרעיון המסדר לשמו אנחנו עובדים. ולכן זה לא משנה מאיפה נכנסים, אם מדרך הים או מדרך היבשה או מדרך האוויר. לכן הדברים צריכים להיות זהים.

לגבי 72 שעות קודם, אנחנו חושבים שזה חשוב מכמה סיבות. האחת, מכיוון שיש פה רצף שנותן למשרד הבריאות את היכולת לאבחן את החולים, את נקודת ההידבקות ואת הווריאנט או המוטציה, ואנחנו צריכים אורך ימים. אם אדם לא עשה את הבדיקה לפני שיצא מהארץ, ונסע, לדוגמה, לנסיעת עסקים קצרת מועד – כשהוא יחזור, אין לנו 72 שעות אחורה ואנחנו מחייבים אותו ב-72 שעות אחורה כשהוא חוזר לארץ. אז אפילו בשל כך, צריך לעשות את הבדיקה הזו לפני שהוא יוצא.

ויש עוד הרבה סיבות אחרות שמשרד הבריאות יכול להסביר אותן טוב ממני, אבל זה חשוב, ולראיה, גם מדינות אחרות עושות את זה.

דבר נוסף, זה קונקשנים. הרבה מדינות דורשות בדיקות אחורה גם לצורכי קונקשן. יכול להיות שאדם נסע למקום שלא צריך בדיקה 72 שעות אחורה, לא ביקשנו ממנו, והוא מגיע לקונקשן ולא יכול להמשיך ואז הוא תקוע.

דיברתם על הסמכות – המשמעות של הסמכות היא תצהירים. אנחנו רואים שבתצהירים זה לא מילה, כמו שנאמר פה, יבוא חזרה וילך למלונית. מבין הנדרשים למלוניות, רק 30% מוצאים את עצמם במלונית. אתמול בטיסה של 109 אנשים שחזרו, רק 32 הופנו למלוניות, וגם זה כי זה היה מאוד מאוד מוקפד, עם הרבה יותר כוחות מאשר נוסעים, וזה לא קורה כל יום. זה קורה כשיש בשדה התעופה רק טיסה אחת ביום. זה לא יקרה כשיהיו הרבה יותר טיסות ביום.

ואנחנו חווינו את כל הסיפורים ואת כל המראות בשדה התעופה, שאנשים מתנגדים לצאת למלונית, רבים עם ועדות הבריאות ומינהל האוכלוסין עד כדי מכות, ומוצאים את עצמם לא הולכים למלוניות ומעדיפים קנס על פני מלונית.

ולכן, ביקשנו שלא יהיו שני דברים. האחד, שהתצהירים לא יהיו תצהירים. קרי: כל מי שרוצה לצאת ולחזור, יעבור בוועדת חריגים שהיא יודעת מה הקריטריונים לצאת ולחזור, ואין מקום שאדם יסמן, אני יוצא ללוויה, ואין לנו שום יכולת – אף אחד לא עומד בשער שדה התעופה ובודק אם באמת יש לוויה או אין לוויה. אין לנו את היכולת לפקח על זה. ולכן נדרשות כל האסמכתאות שיועברו לוועדת חריגים. יש לה 24 שעות לבחון את זה ולהחליט.

לגבי ועדת חריגים בתוך שדה התעופה, זו שקובעת על המלוניות, ביקשנו שיהיה תיקון והיא לא תהיה בשדה התעופה, אלא היא תהיה בכל מקום אחר. כך ביקשנו שיהיה מוגדר, שכן באותו רגע, בהתאם לנסיבות, אם יש לחץ בשדה התעופה, אם אנחנו חושבים שיהיו מכות בשדה התעופה או לחצים כאלה ואחרים, עדיף שיהיה שיקול דעת שיתיר לנו לעשות את ועדת חריגים במלונית. קרי: הגיעו כבר האנשים למלונית כי הם רוצים ועדת חריגים, אבל הם כבר במלונית, אז הרבה יותר קל לנו לסיים את התהליך כשהם במלונית מאשר רבים איתם בשדה התעופה.

אלו התיקונים שאני חושב שצריך לתקן. ביקשנו אותם.
היו"ר יעקב אשר
יש כאלה שמגיעים והם היו מוחרגים – אם זה ילדים שאין להם אפוטרופוס למלונית, איך תיקח אותם למלונית בהנחה שקורה כזה מקרה? נכים, שהחרגנו.
גור בליי
אדם עם מוגבלות, קטין, אלה אנשים שמלכתחילה אתה מחריג, אז דווקא אותם? - - -
איל זנדברג
להסיע אותם באוטובוסים? אנשים שחזרו מחו"ל עם ווריאנטים מכל העולם, לדחוף אותם לאוטובוס? - - -
היו"ר יעקב אשר
לגבי אדם עם מוגבלות, אתם צריכים לזקק את זה. אני מבין את מה שאתה אומר, ואתה אומר שבשדה התעופה קשה לכם לעשות את זה, למרות שאני חושב שאפשר היה במהירות לארגן מקום בשדה התעופה, אבל נגיד שלא, ואתם רוצים לשמור לכם את האפשרות לעשות את זה גם במקומות אחרים, ואגב, לאו דווקא במלונית. זה יכול להיות באיזה מתקן ליד שדה התעופה אם תרצו. כי לפעמים במלונית אתה כבר נכנס לעימות עם כאלה שאתה יודע מראש שבסוף לא תשלח אותם למלונית.
עופר מלכה
אבל הוא כבר במלונית, ולכן זה עדיף שהוא יהיה כבר במלונית. הוא יקבל את החדר, ואחרי שהוא התמקם בחדר, אם הוא רוצה לראות ועדת חריגים אז הוא יורד ללובי. אבל הוא כבר במלונית.
קריאות
- - -
עופר מלכה
זה שיקול דעת. אני לא אמרתי כאן או כאן. אני חושב שצריך לתת את שיקול הדעת למנהלים בשטח.
היו"ר יעקב אשר
אדוני המנכ"ל, אני שוחחתי עם השרה בעניין הזה והסכמתי איתה על עצם הרעיון של לתת לכם את האפשרות להחליט על מקום אחר. אבל כשאתה בא ואומר שבעצם התהליך הוא שאתה הולך להכניס אותם לחדר ולעשות להם את הוועדה אחרי יום או יומיים, ובינתיים יאכלו ארוחת ערב - - -
עופר מלכה
לא, לא. ממש בסיום הקליטה בחדר.
היו"ר יעקב אשר
אז אני אומר שבמקום סיום הקליטה בחדר - - -
עופר מלכה
אבל אמרתי, זה רק בשיקול דעת. זה לא בהכרח.
היו"ר יעקב אשר
בסדר, אבל זה לא חייב להיות במלון, כי אם זה מלון שהוא בצפון או מה, אז אתה לא חייב לקחת אנשים לצפון כדי להחזיר אותם למרכז אחרי שתבדוק ותראה - - -
עופר מלכה
המלוניות האלה הן בתל אביב ובירושלים. הם לא בצפון ולא במקומות אחרים.
קריאה
תהיה ועדת חריגים בכל מלון?
עופר מלכה
העובדה היא שפחות מ-30% שנדרשים למלונית מגיעים למלונית. וכל הבעיה בסוף מסתכמת בחוסר היכולת לאכיפה, מכיוון שאנשים מתנגדים, רבים, מרביצים, ומעדיפים בסוף גם לשלם קנסות וגם את הקנסות הם לא מתכוונים לשלם.
היו"ר יעקב אשר
אז אתה אומר שבגלל שבשדה התעופה אין לכם אפשרות לרכז אותם למקום אחד או להשתלט על זה, לכן אתה רוצה שזה יהיה במקום בטיחותי מבחינתך, שהם לא יכולים לברוח. נכון?
עופר מלכה
גם זה, וזה גם לקח של מינהל האוכלוסין וגם משרד הבריאות. אני לא יודע אם אשר ירד מהקו, אבל אנחנו עושים דיונים, אנחנו נמצאים בשטח כשמטוסים כאלה מגיעים. אתמול בלילה עד לפנות בוקר היינו עם טיסה כזו. בעוד שעתיים אמורה לנחות טיסה נוספת כזו. אנחנו חווים את הקשיים שחווים האנשים שמאיישים את שולחן ועדת חריגים, אנחנו רואים את האלימות כלפיהם, אנחנו רואים את ההתססה, ברגע שיש אחד, "מוביל דעת קהל", במרכאות, שהולך וצועק: לא נהיה במלוניות, ונהיה שם בלגן שלם, כולם פתאום לא רוצים ללכת למלוניות. אנחנו רואים את זה. זו בעיה, זו הבעיה, ולכן רק פחות משליש מגיע בסוף לאן שהוא אמור להיות. וכל האחרים גם לא עושים בידוד ביתי, אתם יודעים את זה, אתם קוראים עיתונים, אתם רואים בתקשורת, הם לא נמצאים בבידוד.

אז מה שאנחנו אומרים, תנו את שיקול הדעת – לא צריך להגביל רק בנתב"ג, תנו את שיקול הדעת לוועדה להחליט איפה היא רוצה בהתאם לנסיבות. היא רואה שיש קנוניה, היא רואה שיש הסתה, היא רואה שיש בעיות, היא אומרת לאנשים, חבר'ה, הכול בסדר, תעלו לאוטובוס, ועדת חריגים עוברת למלונית. כשהם מגיעים למלונית כבר יותר קשה להם לצרוח ולהיות מותססים. הם במלונית. אין ברירה.
קריאה
הוא מבקש גמישות. הוא לא מבקש הכרעה.
היו"ר יעקב אשר
אני לא יודע אם שמת לב, אבל אני אומר עוד פעם, כי כשהסברת לנו אז הסברת למה אתה רוצה להגיע, ולאן שאתה רוצה להגיע זה לא נשמע לי טוב. מה שנשמע לי טוב, זה שאפשר להחליט שבשדה התעופה הוא מקום בעייתי לעניין הזה או ליצור מתחם בשדה התעופה לעניין הזה. זה בסדר. אבל, יש כאן בעיה אחרת. לקחת אנשים, אתה אומר, שגם אותם חריגים שלא קשורים לוועדת חריגים, אלא יש חריגים מובנים – הרי אתה לא יכול לקחת קטין אם הוא בא לבד לארץ.
גור בליי
הרי במקור ועדת חריגים לא נועדה למה שאנחנו רואים עכשיו. במקור, והסעיף מדבר על זה, זה נועד לקטינים, אדם עם מוגבלות, אדם שמונה לו אפוטרופוס. דווקא את האנשים האלה, זו שאלה אם אתה רוצה לגרור אותם למלונית ואז לעשות. הדבר הזה לא פשוט.
אשר שלמון
אני יכול להסביר פרקטית מהשטח ולפתור את הדיון?
היו"ר יעקב אשר
כן. אשי, בבקשה.
אשר שלמון
במילה אחת, ברשותכם. מי ששחור-לבן, קרי: נשים בהיריון מתקדם, קשישים, נכים, חולים קשים, הולכים משדה התעופה הביתה, לא יגררו אותם למלונית. אנחנו מדברים על 90% מהפניות לוועדת חריגים, שהן, אני לא מסתדר בחדר סגור – לא משנה שהוא חזר מדובאי, שבועיים במלון, או אני סובל מלחץ דם, יש לי תרופות, ולא טוב לי להיות במלון, על אדם בן 45. סיפורים מהסוג הזה שבוועדת חריגים לרוב אי אפשר לתת להם מענה, ואז הם פשוט מתיישבים בהפגנתיות ובעצם תוקעים את כל ההליך.

אז המטרה היא, מי ששחור-לבן, עוד בשרוול מזוהה, ובחלק מהמקרים אנחנו אפילו יודעים עליהם מראש. אנחנו משחררים אותם מהחובה, נותנים להם צמיד מתאים והם יוצאים החוצה. כל מי שלא שחור-לבן, אלא טענות מטענות או מצב לא ברור, ילך למלון ושם יתכבד להגיש את הבקשה לוועדה.
היו"ר יעקב אשר
כן, אבל אני מבקש רק דבר אחד. ללכת למון זה מי שרוצה לעלות לחדר שלו אם הוא רוצה, כי היה נשמע קצת מדבריו של המנכ"ל שכאילו, בוא, נכניס אותו לחדר, וכבר זה, והוא כבר ילך לישון. ההליך חייב להיות בהתחלה. לא אכפת לי שאתה יוצר מתחם ליד המלון או בכניסה, הלובי של המלון מהווה את ועדת חריגים, או חדר או אולם. אבל לא שאדם חייב דווקא קודם כל לכרטס את החדר שלו. זה יעשה לך בלגנים יותר גדולים מכל דבר אחר.
אשר שלמון
זו כבר הטכניקה, ונחפש את הטכניקה הכי נכונה. בזה אין ספק.
אריאל קלנר (הליכוד)
אני חושב שכדאי לאפשר להם את הגמישות, יעקב.
היו"ר יעקב אשר
בתנאי שאותם אנשים שהם בהגדרות, מקבלים בשדה התעופה את - - -
אריאל קלנר (הליכוד)
נכון. וגם להם יש אינטרס להקל כמה שיותר ולהוציא אותם.
גור בליי
אבל אני רוצה להבין מה התיקון המוצע פה באופן פרקטי.
היו"ר יעקב אשר
אתה תגיד את התיקון.
גור בליי
לא. אני לא מדבר על הנוסח.
איל זנדברג
אין הצעה. הממשלה לא הציעה את זה. אני לא יודע, זו הצעה שאני לא מכיר. הממשלה החליטה מה הנוסח שהיא רוצה, היא פרסמה אותו והניחה על שולחן הכנסת, וזה הנוסח הממשלתי. אני לא יודע מה לומר על זה, חוץ מזה שזה לא נושא שבהכרח אנחנו מסכימים לו.
היו"ר יעקב אשר
יש לך התנגדות לזה? בדקת את עצמך?
איל זנדברג
כן. אני מוכן להסביר - - -
היו"ר יעקב אשר
לא, לא. רגע. לפני שאתה מסביר. אולי תבדוק, כי בעצם הנקודה שמגיעה מכאן היא נקודה פרקטית, מהחיים. במקום כזה כמו שדה התעופה טוענים האנשים שמבצעים בשטח, של משרד הבריאות ומינהל האוכלוסין - - -
איל זנדברג
פיקוד העורף - - -. משרד התחבורה, להבנתי, לא אחראי על העברה למלוניות, אבל אולי אני לא מבין. נדמה לי שפיקוד העורף דואג לדבר הזה. אולי צריך לשמוע אותם.
עופר מלכה
הוא לא אחראי להעברה למלוניות, אבל הוא האחראי על שדה התעופה, ובסוף הכול נדבק אלינו וכל הצרות האלה קורות בשטחנו. זה לא שאנחנו זורקים את תפוח האדמה הלוהט הזה, אלא אנחנו מנסים לייעל את זה לאור הניסיון בשטח כי אנחנו חווים באופן אישי את הטיסות האלה.
היו"ר יעקב אשר
ראינו את זה כולנו.
איל זנדברג
אני מבין, אבל פה צריך לחדד. מרגע שאזרח מגיע וצריך להחליט אם הוא עובר או לא עובר, מי שאחראי הם אנשי פיקוד העורף.
עופר מלכה
אתה צודק. מי שאחראי – כן, רק חבל שזה לא היה עד היום, כי עד היום ייחסו לנו את כל הבעיות של האחרים. אז חשוב להגיד את זה פה בוועדה. אתה צודק. האחריות היא של מינהל האוכלוסין, היא של משרדים אחרים, רק שבסוף זה נדבק למשרד התחבורה בטעות.
איל זנדברג
לכן הממשלה בוחנת את הדברים מראש - - -
עופר מלכה
אז אני מודה לך שחידדת שזה לא אנחנו.
איל זנדברג
אני לא יכול עם הזום. אבל אם יש משרדים אחרים שאכן מטפלים בזה, אז נראה לי לא כל כך הגיוני שאנחנו נשמע את המשרד – אני מבין לחלוטין את - - - של המנכ"ל, ומשרדים אחרים שהם מטפלים בזה ולא נמצאים כרגע בשיח, זה לא כלול בהצעה הממשלתית שהועברה בדחיפות, בלי תזכיר חוק, בבהילות בגלל החשיבות, ואנחנו רוצים לעשות שינוי שיש לו משמעויות - - -
עופר מלכה
אז מה אתה רוצה, שאם יש כשל אז אנחנו לא נצביע עליו כי הם לא בדיון.
איל זנדברג
ואני אומר, א', הנחות מוצא - - -
עופר מלכה
אני שואל – אם יש כשל, אז אנחנו צריכים לשתוק ולתת לכשל להמשיך כי מישהו לא עלה לדיון?
איל זנדברג
אדוני היושב-ראש, אני יכול לדבר ברצף?
היו"ר יעקב אשר
הלוואי שהוא שומע גם אותי.

אדוני המנכ"ל, כשאתה מדבר בזום אתה לא שומע שבינתיים הוא מדבר, אז נעשה את זה אחד-אחד.
עופר מלכה
מאה אחוז.
היו"ר יעקב אשר
אני אגיד לך במילה אחת, איל. הוא אומר, אני בשדה התעופה, זה נכון, הרי עובדה שלא הטילו עליו לקחת את האנשים למלונות. למה? כי זה לא הספציפיות שלו. עכשיו הוא אומר, אנשים הגיעו עכשיו לארץ, אני צריך לעשות להם ועדת חריגים - - -
איל זנדברג
לא, לא הוא. הוא לא צריך לעשות להם ועדת חריגים. זה בדיוק העניין. זה לא הגורם הממשלתי הרלוונטי.
מיכל גולדברג
אדוני, אולי אני יכולה לסייע.
איל זנדברג
- - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, בוא נשמע את משרד הבריאות.
איל זנדברג
אני יכול אולי לומר את דבריי?
היו"ר יעקב אשר
לא, הבנתי אותך. הבנתי.
איל זנדברג
אבל לא אמרתי כמעט מילה.
היו"ר יעקב אשר
אבל הבנתי. אמרת, הוא לא הגורם. היא רוצה רגע להציע - - -
איל זנדברג
אבל אני רוצה להגיב גם לגופם של דברים.

יש פה הנחות שאומרות שאי אפשר לבצע את הפעולה בשדה התעופה. זאת שאלה שצריך לברר אותה.
היו"ר יעקב אשר
הבנתי. אז צריך לשאול את פיקוד העורף והמשטרה.
איל זנדברג
ויותר מזה. הטענה שאומרת שרק 30% מגיעים או לא מגיעים, אנחנו מכירים את הנתונים האלה. אומנם אנחנו לא בשטח, אבל אנחנו מנסים להתקרב לשטח. והנתונים האלה קשורים גם לשאלה של אכיפה וגם לשאלה של היעילות שמבררים אותה. ולעניין האכיפה, אפשר לטפל. זה לא ישנה, אותה בעיית אכיפה ואלימות תתרחש, להבנתי, גם במלון. הבן אדם שלא רוצה ללכת וממציא תירוץ בגיל צעיר לכאורה, ויש לו תירוץ לא נכון, הוא לא יהיה רגוע יותר כשיעלו אותו לאוטובוס ויסיעו אותו לאיזשהו מקום.

לא תהיה ועדת חריגים בכל מלון. נכון? האם הדבר הזה יפגע ביכולת של האזרחים לקבל פתרון מהיר ויעיל? אני מניח שזה יקשה. זה יגרום לכך במציאות שיותר אזרחים שלא צריכים להגיע למלונית יגיעו לשם. הם ייסעו באוטובוס עם אנשים שאולי כן או לא ידביקו אותם כי הם יגיעו עם ווריאנטים מהעולם, ושמים אותם בפוזיציה כאילו הם חשודים. אם יש התפרעויות, בוא נטפל בהן. יש משטרה, היא יודעת לטפל באנשים עם התפרעויות. ולא מהסיבות האלה נמציא עכשיו על רגל אחת פתרון חדש.
עופר מלכה
כבוד היושב-ראש, אם אפשר, שני משפטים.
היו"ר יעקב אשר
עופר, שנייה אחת. אני רוצה לשמוע את עמדת משרד הבריאות ואחר כך נשמע אותך בקשב רב.
מיכל גולדברג
אדוני, כפי שהציג פה מנכ"ל משרד התחבורה וגם ממשרד הבריאות, זה לא סוד, יש בעיות בשדה התעופה עם הנושא של הפינוי למלוניות.
היו"ר יעקב אשר
ברור. ברור.
מיכל גולדברג
אנחנו רוצים להציע כאן הצעה נוספת לגבי סמכות שימוש בכוח לפינוי למלונית.
היו"ר יעקב אשר
אבל רגע, זה לא קשור.
מיכל גולדברג
הם כן קשורים אחד לשני. אני רק אגיד לגבי העניין הזה, של חובת שמיעת אדם שלא מעוניין להתפנות למלונית מטעמים הומניטריים או נסיבות מיוחדות, אותו סעיף שמנכ"ל משרד התחבורה מתייחס אליו, זה 22ג(ד). מה שמקשה עלינו כרגע זה שכרגע יש שם את הסיפה שאומרת שהחלטה תתקבל בהקדם האפשרי ולפני העברה למקום בידוד מטעם המדינה. זו תוספת שנוספה בוועדה. אנחנו הסכמנו לזה, אבל עם הזמן אנחנו רואים שזה מקשה. אולי אנחנו נבדוק בינינו ונגיע לוועדה, בדקות הקרובות אולי, עם איזשהו נוסח שיתייחס גם לעניין הזה - - -
היו"ר יעקב אשר
בינינו זה כולל את משרד התחבורה?
מיכל גולדברג
כמובן. אנחנו בקשר עם היועצת המשפטית של משרד התחבורה שתתייחס לנקודות האלה.
עופר מלכה
כבוד היושב-ראש, אם אפשר משפט.
עופר מלכה
עופר, מנכ"ל משרד התחבורה, בבקשה.
עופר מלכה
בקיצור, נאמר שלא רוצים להעלות לאוטובוס אנשים שיש סיכוי שהם עם מוטציות, ושוכחים שהם ירדו ממטוס והם היו דבוקים אחד לשני כמה שעות. באוטובוס לפחות יש תקנות של 50% מכמות הנוסעים המותרת, מה שאין במטוסים, כך שהם יושבים כמו סרדינים במטוס ועכשיו באוטובוס זה לא בסדר.
איל זנדברג
האוטובוס הוא כפייה מטעם המדינה ועל המטוס הם עלו כי הם רצו לחזור ארצה מבחירה חופשית. זה הבדל גדול מאוד. ליצור סיכון מיותר על אדם זה חבל. אם אפשר לא ליצור את הסיכון הזה, עדיף שלא.
עופר מלכה
מה זה משנה איך הם נדבקו, מכפייה או מרצונם החופשי? אם הם נדבקו, הם נדבקו.
אריאל קלנר (הליכוד)
אבל אם הם יודעים את התנאים, אז גם את זה הם צריכים לדעת.
איל זנדברג
אבל אנחנו מנסים למצוא דרך שתשמור על הבריאות ולא תגרום את הנזק הזה.
גור בליי
אבל אתה גם מערבב אותם מחדש.
איל זנדברג
- - - ההצעה שלנו מגינה על הבריאות באותה מידה.
עופר מלכה
מה שאני אומר זה שני דברים נורא פשוטים. האכיפה היום נכשלה. לא מצליחים לאכוף.
היו"ר יעקב אשר
איל, שנייה, רגע. רגע, רגע, רגע.
עופר מלכה
הדבר השני, אי אפשר להגיד שבאוטובוס נדבקים יותר מאשר כשהם היו סרדינים במטוס.
היו"ר יעקב אשר
אני מבקש לתת למנכ"ל לסיים את הטיעונים שלו.
עופר מלכה
סיימתי. תודה.
היו"ר יעקב אשר
רגע, רגע, אדוני המנכ"ל, אני מציע חלופה נוספת לשיקול דעתכם, ובכל מקרה זה לא ייקבע פה, אנחנו לא נקבע איפה ומה. אני כן מוכן ללכת על כיוון של מקום אחר שייקבע על ידי הוועדה. ואל תשכחו שהוועדה הזאת היא הומניטרית, אז היא תחשוב גם על דברים כאלה. אני כן ממליץ שזה לא יהיה לאו דווקא במלון פלוני או אלמוני. ואם כן, אז צריך לדעת. הרי הוועדה תהיה ועדת ניידת.
גור בליי
מי שקובע את זה לפי הסעיף זה המנהל, נכון? זו לא ועדת חריגים?
גאל אזריאל
נכון. זאת לא ועדה. זה מנכ"ל משרד הבריאות.
עמית הלוי (הליכוד)
אני רוצה להציע משהו, יעקב.
היו"ר יעקב אשר
רגע. ולכן אני אומר שאם היינו יודעים מה אתם רוצים בדיוק, היה אפשר יותר להתייחס לזה.
גאל אזריאל
אם היה מתקיים דיון בממשלה לפני, יכול להיות שהייתה לנו הצעה מגובשת.
עמית הלוי (הליכוד)
יעקב, אני רוצה להציע הצעה. הבקשה המדוברת כאן היא להוריד את הסיפה, כמו שאמרה פה מיכל. להוריד את הסיפה שבו כתוב, לפני שיפונה למקום כזה או אחר, ולהשאיר את הגמישות לאותו אחראי מטעם משרד הבריאות.

אני לא מקבל את השפה הזו, איל, שבא בן אדם שזו לא האחריות שלו, אבל הוא כעד רוצה בטובת המדינה, כולנו באותו צד של השולחן. השיחה הזאת היא שיחה שאתה יוצר את הניתוק בין החיים לבין המילים, ואחרי זה אתה בטענות אליהם. בא מנכ"ל משרד התחבורה, והוא לא אחראי, הוא לא הפונקציה שאחראי מינהלית על זה. הוא אומר לך, יש קושי בשטח, אנחנו לא מצליחים להשתלט. מה הוא אומר? תן לי את הגמישות לאפשר, במקום מסוים, אני אשתדל לעשות את זה בשדה התעופה. האינטרס שלהם זה לא להתרוצץ למלונית.

אומר לך אשר שלמון, 10% המקרים שכבודו התייחס אליהם, הילדים והחולים, הוא כבר יודע, כבר בשרוול הוא מוציא אותם - - - אז נשארו 90% שהוא מבקש גמישות.
היו"ר יעקב אשר
אחרת לא הייתי מתקדם עם זה.
עמית הלוי (הליכוד)
ברור שאין לו אינטרס, וטוב שאמרת את זה, אין לו אינטרס בזה. אלה שיוצאים בטיסה, אתה לא מחייב אותם בבדיקה. אתה אומר, תיכנסו, סרדינים, תסכנו. עכשיו אתה פתאום דואג לאלו שנכנסים לאוטובוס בלית ברירה והוא צריך לאזן בין דברים. הוא אומר, משתוללים לי שם. אני לא הייתי שם בשטח. אבל אני סומך על אדם כמו מנכ"ל משרד ממשלתי שאומר, משתוללים בשטח, תן לי, יעקב, את הגמישות ותוריד את שלוש המילים האלו "ובלבד שאחרי שיפונה". זה נראה לי סביר, הגיוני. אנחנו שומעים פה את הדברים.
היו"ר יעקב אשר
עמית, אתה רוצה דרשה, אני אתן לך.
עמית הלוי (הליכוד)
לא, לא. גמרתי.
היו"ר יעקב אשר
הצעות לסדר אני נותן הכול. אני אסביר לך, אני אגיד לך. אני הייתי בעד זה ואני גם בעד זה. אני רק חושש מדבר אחד, מחוסר הבהירות שיש פה. אני לא יודע מי זה הגורם שצריך להחליט בסוף על הדבר הזה.
עמית הלוי (הליכוד)
כתוב: המנהל - - -
היו"ר יעקב אשר
אני לא יודע מי זה המנהל. תגידו לי.
מיכל גולדברג
המנהל זה מנכ"ל משרד הבריאות או מי שהוא הסמיך לעניין הזה.
איל זנדברג
והגורם הביצועי זה פיקוד העורף.
היו"ר יעקב אשר
אני אומר דבר אחד, דווקא מהחיים. עזוב רגע את הניסוחים ואני מבקש לא להפריע לי. דווקא מהקטע של החיים, אני לא בטוח שיותר טוב התפרעות במקום גדול ורחב בטרמינל מהתפרעות בתוך אוטובוס. ואני גם לא רוצה מצב שאנשים מגיעים למקום שכבר בעצם אמרו להם, הנה, קיבלתם כבר את התשובה בזה שלקחנו אתכם לשם, עכשיו תחכו, תעלו לחדר. אני לא יודע איך עובדות הוועדות האלה. אני יודע דבר אחד. אין לי בעיה שיפנו האנגר גדול בתוך שדה התעופה, שלא קשור לטרמינל שאפשר לברוח ממנו, וכל הפרוצדורה הזאת תיעשה קודם.

אני קצת חושש מהקטע שכל הבלגן שהיה בשדה התעופה יעבור לתוך המלוניות, ושם היה לא פחות בלגן. ראינו מקומות, הפכו שולחנות, שברו רהיטים, השתוללו ולא יודע מה, וקפצו מחלונות וברחו גם כן. אז מה הרווחנו? מה הרווחנו?
עמית הלוי (הליכוד)
הם טוענים שהרווחנו. שזה מווסת.
היו"ר יעקב אשר
אבל דווקא בגלל שאני לא משפטן, אני דווקא בא מהחיים, מהמנכ"לות, ואני שואל את השאלה הזאת. אין לי בעיה. אני חושב שכן נכון לתת להם שיקול דעת, אבל - - -
אריאל קלנר (הליכוד)
אז זה בדיוק העניין. בוא ניתן להם שיקול דעת. אם זה לא יעבוד, הרי הם בעצמם לא ירצו להישאר עם זה. זאת אומרת, אין פה מטרה שדברים לא יעבדו. אם הם יראו שזה לא עובד, אז יחזרו למצב הקודם. וחוץ מזה, אפשר למצוא את זה אולי במקום אחר, אפשר למצוא את זה בשדה התעופה.

יעקב, ברגע שאתה נותן להם את שיקול הדעת, אז מחר הם יכולים להחזיר מפה לפה. ברגע שהכול מקובע - - -
מיכל גולדברג
אדוני, יש הוראה נוספת שאנחנו מבקשים להכניס.
אריאל קלנר (הליכוד)
רק להשלים.
היו"ר יעקב אשר
רגע, דקה. אני מבקש, איזה עוד נושאים קרדינליים או אתה יודע מה, לא קרדינליים, נושאים שהממשלה – אין לנו.
גור בליי
קודם כל, לא גמרתי להקריא את הנוסח עצמו. נשארו לנו סעיפים 6, 7 ו-8. חוץ מזה, עלה פה הנושא שרננה העלתה לגבי המכסה של המטוסים, כן או לא, היה על זה דיון.
היו"ר יעקב אשר
אמרנו שלא.
גור בליי
היה את הנושא שהוסיפו עכשיו.
היו"ר יעקב אשר
אבל רגע, רגע. תקרא, תקרא. תסיים את זה.
גור בליי
קודם כל, אני אקרא את 6, 7 ו-8.
היו"ר יעקב אשר
כן, תקרא את הדברים שהם בהסכמה.
גור בליי
ותיכף אני ארכז לוועדה מה עוד עלה בינתיים. סעיף 6 אומר כך:

"תיקון סעיף 37
6.
בסעיף 37 לחוק העיקרי, המתקן את חוק בתי המשפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000, בפרט 62 לתוספת הראשונה לחוק האמור המובא בו, במקום "לפי סעיף 22" יבוא "לפי סעיפים 7א ו-22"."



זה פשוט ההסמכה בחוק בתי המשפט לעניינים מינהליים להגיש עתירה על ועדת חריגים.
היו"ר יעקב אשר
מקובל?
מיכל גולדברג
כן.
היו"ר יעקב אשר
הלאה.
גור בליי
"תיקון סעיף 45
7.
בסעיף 45 לחוק העיקרי, אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:




"(ד) אין בהוראות לפי חוק זה כדי לגרוע מסמכויות הנתונות לפי חוק הכניסה לישראל, ובלבד שהוראות שיינתנו מכוח הסמכויות כאמור לא יסתרו את ההוראות לפי חוק זה.""



הכוונה פה היא?
שי סומך
למשל, הסמכות של שר הפנים למנוע כניסה של זרים לארץ.
שי סומך
אוקיי.
מיכל גולדברג
בין היתר. או למשל, שקצין בביקורת הגבולות יוכל להשתמש בסמכויות שלו וזה לא רק בשגרה, וזה לא רק הסמכויות שמוקנות לשוטרים או לפקחים לפי חוק הסמכויות.
גור בליי
אוקיי.
היו"ר יעקב אשר
סיימנו להקריא?
גור בליי
רגע, לא.
היו"ר יעקב אשר
רגע. יש שינוי בסעיף 7?
קריאה
לא, לא.
היו"ר יעקב אשר
הלאה, נו.
גור בליי
"תיקון סעיף 46
8.
בסעיף 46(א) לחוק העיקרי, במקום לפי סעיף 7(א)(1) ו-7(ב)" יבוא "לפי סעיפים 7(א)(1) ו-(ב) ו-7א(א)(1)"."



המשמעות של זה, וחשוב שהוועדה תשים לב, בגלל החומרה של הצעדים האלה, הם לא יכולים להתקבל על ידי קבינט הקורונה אלא על ידי הממשלה כולה, כמו סגר.
היו"ר יעקב אשר
בסדר, זה היה הנוסח של הממשלה.
מיכל גולדברג
נכון, בנוסח של הממשלה, ההצעה הייתה רק לגבי העניין של איסור כניסה או יציאה. אנחנו נצטרך לשוחח בעניין פסקה (2) שהורחבה בעניין הזה. אם תהיה הפסקה בוועדה, נוכל לגבש הסכמות ממשלתיות.
גור בליי
לפני ההפסקה, יש בעצם כמה נושאים שהועלו ושבעצם אתה צריך לתת עליהם את הדעת. נושא אחד שהעלתה רננה מרשות התעופה האזרחית זה על ההוספה של כפיית מכסה במטוסים, ואני מבין שהוועדה לא רוצה להכניס. נכון?
איל זנדברג
זה פשוט מבהיר ונותן כלי חיוני לממשלה. אני לא מבין למה לא לעשות את זה.
היו"ר יעקב אשר
אמרנו שלא. הוועדה הביעה את דעתה. אנחנו כבר סיימנו את הדיון. עכשיו אנחנו משאירים נקודות שהיו פתוחות. אתם רוצים שאני אקבל החלטה עכשיו על הכול ושלא יהיה דיון יותר?
גאל אזריאל
אנחנו רק רוצים להבהיר בעניין הזה שיש סמכות כבר. אנחנו חשבנו שנכון לכתוב אותה בצורה יותר מפורשת ויותר מפורטת כדי שלא יהיו הסדרים ראשוניים בתקנות, אבל אם הוועדה סבורה שלא צריך לכתוב את זה, ולהסתפק בהסמכה כללית - -
היו"ר יעקב אשר
כן. בדיוק כמו שאמרת. תאמיני לי, אין לי מילה לתקן אותך.
גאל אזריאל
- - כמובן שהמחוקק קובע.
היו"ר יעקב אשר
מה לעשות. כרגע.
גור בליי
הנושא השני הפתוח זה הנושא שעכשיו דובר עליו שהממשלה אמרה שהיא צריכה לעשות שיח פנימי, מה שעלה לגבי על המלוניות, איפה עושים את ועדת החריגים של המלוניות. זה נושא שני.
איל זנדברג
נגדיר את זה ככה. הנושא השני הוא האם למחוק את הסיפה ב-22, ובלבד אחרי - - -
היו"ר יעקב אשר
או להציע משהו אחר. ויש בקשה של משרד הבריאות שביקשו להוסיף גם את השימוש - - -
מיכל גולדברג
סמכות שימוש בכוח, משרד המשפטים ומשרד - - -
איל זנדברג
בקשה משותפת.
מיכל גולדברג
זו בקשה של משרד המשפטים ומשרד הבריאות.
היו"ר יעקב אשר
אתם רוצים להקריא את הנוסח?
גור בליי
לפני כן, אני רוצה לרכז.
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה את הדברים ביחד. היו עוד נושאים, אני לא אברח מהם, אני לא נועל את הישיבה.
גור בליי
פשוט שנגמור את התמונה. היו עוד נושאים שהוא העלה ממשרד התחבורה.
היו"ר יעקב אשר
בתחבורה היו כמה נושאים. אחד היה הנושא - -
גור בליי
של המלוניות.
היו"ר יעקב אשר
- - של לאפשר להם מקום אחר.
גור בליי
שתיים, הוא דיבר על תצהיר שזה נושא שעד עכשיו לא דובר.
היו"ר יעקב אשר
את נושא התצהיר אני לא הבנתי.
גור בליי
הדבר השלישי זה הבדיקות ליוצאים, נושא בדיקות היוצאים שהוא הזכיר, שגם לא ברור מה עמדת המשרד.
עופר מלכה
כבוד היושב-ראש, אם אפשר להסביר את זה.
היו"ר יעקב אשר
עופר, דקה. אני חושב שהסברת את העניין של היוצאים.
עופר מלכה
כן.
היו"ר יעקב אשר
אני מצליח להתחבר לזה, שוב, גם העניין שאמרת – ואני לא יודע לחשב את זה – שאדם הוציא ב-72 שעות, יכול להיות שאישרו לו טיסה לכמה שעות והוא חוזר חזרה ובעצם הוא על אותה בדיקה, אם הבנתי נכון.
עופר מלכה
אנחנו חושבים – אשי, תגיד מה דעתך, אני חושב שזה חשוב – שצריך גם לחייב בדיקה 72 שעות קודם ולא רק 72 שעות לפני חזרה. גם לפני יציאה.
היו"ר יעקב אשר
אשי שלמון, אתה יכול להסביר לנו למה?
ד"ר אשר שלמון
הנושא הזה עלה אתמול לדיון עם שרת התחבורה, יש לכך שורה של מטרות אבל אחת המטרות המשמעותיות לא להביא לתוך שדה תעופה אדם שהוא חולה, והיו לנו דברים מעולם. אנחנו מוצאים את זה בעיקר בקרב אנשים שהמדינות שאליהן הוא מיועד דורשות בדיקה ואז הוא מקבל בדיקה חיובית ובכל זאת מנסה את מזלו בלהגיע לשדה.

אני חושב שזה חשוב. מאידך, אני עוד לא הספקתי לדון עם המנכ"ל שלי בסוגיה הזאת. על פניו, זה נשמע הגיוני אבל נרצה להחזיר תשובה מסודרת.
היו"ר יעקב אשר
אז אני מבקש, תחזירו תשובה מסודרת, ורק לתשומת לבכם שנציגי משרד המשפטים אומרים שזה לא היה.
איל זנדברג
זה לא מופיע בהצעת החוק.
גאל אזריאל
זה אפילו מנוגד, זה סותר את הנוסח של הצעת החוק.
איל זנדברג
זה לא עמדה שלנו. צריך לקרוא מה כתוב פה, שזו ההחלטה. יש החלטת ממשלה.
היו"ר יעקב אשר
חבר'ה, מה קרה היום? אני יוצא להפסקה ותכף נמשיך את הנקודות, שנדע מה אנחנו צריכים.

בנושא הזה אני יכול להגיד את חוות דעת הוועדה, לפחות מה אני חושב, ויגידו חבריי. אני כן הייתי מעדיף להפוך את המקום הזה למקום כמה שיותר סטרילי, ואנחנו הרי בסך הכול באים ואומרים, אנחנו מאפשרים לאנשים לצאת מהארץ. הרי יכולנו - יש מקומות שמחליטים החלטות, סוגרים ולא בודקים כל כך הרבה במי פגענו ומי לא.

אומרים, אנחנו מוכנים לתת יציאה, אנחנו רוצים להיות בטוחים שהכול בסדר, אנחנו כל כך הרבה דברים עושים, אז כולם בתוך החבילה הזאת, גם אלה שיוצאים בשמחה הביתה למשפחותיהם אחרי שהיו פה הרבה זמן.

ולכן העמדה שלי כוועדה, ויגידו חבריי אם מישהו חושב אחרת, אני חושב שצריך להיענות לדבר הזה. מה שאני כן מבקש, ואנחנו נסכים לעניין, אני כן מבקש לנסות לעשות תיאום אם זה אפשרי, ואם לא, הוועדה תקבל את ההכרעה ומשרד המשפטים יגיד שזה בניגוד לדעתו, אז בסדר אבל הנושא לא לוויכוח מבחינת הוועדה.

תנסו להגיע לנוסח מוסכם בעניין הזה, יהיה מקובל עלינו, ואם לא, תציגו את ההתנגדות שלכם.
גור בליי
אני מבין שהם יסבירו את עמדתם בעניין הזה.
היו"ר יעקב אשר
הסבירו כבר את עמדתם.
שי סומך
לא. עדיין לא.
היו"ר יעקב אשר
גור, אני לא נכנס עוד פעם לדיון.
שי סומך
עדיין לא השלמנו.
גור בליי
אני רק אומר שהדבר הזה לא תואם את התכלית המוצהרת של החוק. החוק אומר אנחנו לא רוצים לייבא מוטציות. מה אכפת לנו לייצא מוטציות, באופן אמיתי?
עמית הלוי (הליכוד)
זה תוספת. אנחנו גם דואגים לעולם, לא רק לעם ישראל.
היו"ר יעקב אשר
אתה יודע מה, אני חושב שאם אנחנו מתנהגים בכזאת לארג'יות בעניין הזה - יכולנו להגיד, אל תבלבלו את המוח עכשיו, היית בארץ שנה, עבדת פה, שב בשקט, חכה שיעבור. הפוך. דווקא בזכות הוועדה, היועץ המשפטי ואחרים, אנחנו באים ואומרים, ואומרים לך אנשי המקצוע, אנחנו רוצים את השקט הנפשי שאני יודע שלא מסתובב שם, לא מדביק את האנשים. אני יודע שיש לי מקום אחד, אי ירוק. מה הבעיה? למה באילת זה יכול להיות ופה זה לא יכול להיות?

חבר'ה, מה קרה פה? אז מה, אז מבקשים מאדם – כמו שאתה מבקש ממנו לפני שהוא טס, אתה אומר לו, תעשה 72 שעות. אגב, רוב חברות התעופה יבקשו את זה ממנו בכל מקרה, אז מה הבעיה? מה קרה?
שי סומך
אדוני, אני מבקש, אני כמעט לא דיברתי. זה נושא שיש בו מורכבות. יש עובדים, יש צוותי אוויר, יש מחוסנים, יש מחלימים. זה נושא שלא נדון, הוא לא נראה לי בשל.
היו"ר יעקב אשר
במה הוא נדון לגבי הכניסה?
שי סומך
לא, זה פשוט, אבל למשל מה עם העובדים? אי ירוק, אז יש עובדים, הם גם צריכים להיות מחוסנים, ואם הם מחלימים? זה נושא שהוא לא בשל, לא נדון, זה נושא שיש בו מורכבות.

שמענו את הדברים האלה, בסוף זה לא נכנס.
היו"ר יעקב אשר
אני רואה בזה היגיון.
גור בליי
בסדר, אבל צריך לחשוב על הפרטים של זה.
היו"ר יעקב אשר
בסדר. היו ועדות בכנסת שהוסיפו עוד דברים. אתם רוצים לטעון נושא חדש, תטענו נושא חדש.
עמית הלוי (הליכוד)
לא, לא. אין סמכות ליועץ המשפטי לטעון נושא חדש, למרות שהוא איש מאוד רציני.
גור בליי
לא, אנחנו לא טוענים.
היו"ר יעקב אשר
לא אתה.
עמית הלוי (הליכוד)
יש פה תוספת. גור, אנחנו מקבלים את זה שיש תוספת כאן והתוספת היא ראויה.
היו"ר יעקב אשר
זו הוועדה הראשונה שעושה - - - ?
עמית הלוי (הליכוד)
מה שאתה אומר, שי, זה נכון, יש פה שתי תכליות. תכלית אחת שאמר ד"ר שלמון היא לגבי אזור שדה התעופה. אתה אומר – אני גם חושב שמותר למדינת ישראל לדאוג לאלה שטסים במטוס כמו סרדינים, כמו שהוא אמר, מותר לנו גם לדאוג להם, ואגב מותר ללאומיות הישראלית לדאוג לעולם. מותר לה לא לשלוח חולה לעולם, מותר לה.

ולכן, אתה אומר יש עובדים. עובדים זה משהו אחר, זה קשור למטוס, באמת צריך לשקול את זה אבל קו המינימום שהוא מדבר עליו זה שדה התעופה, כלומר לא לאפשר לנוסעים חדשים שמגיעים, להיכנס לשדה התעופה כשהם לא מביאים בדיקה חיובית.
איל זנדברג
הכוונה לנוסעים? רק להבין.
עמית הלוי (הליכוד)
לא. הוא צודק. שי אומר: אם אתה כבר דואג לכולם ואתה לא רוצה במטוס, מה עם הדיילת? אולי תחייב את הדיילת. הוא העלה פה משהו וכמו שהוא אמר, זה לא בשל. אתה רוצה למנוע במטוס, אז תחייב גם דיילות.
גאל אזריאל
הוא אמר הפוך, שזה מונע מעובדים, שזו פגיעה בחופש העיסוק.
עמית הלוי (הליכוד)
לא מונע מהם כי לא דיברנו עליהם. דיברנו רק על נוסעים.
איל זנדברג
אמרתי שאין הבדל בין העובדים של נתב"ג לעובדים של הקניון ועובדים בכל רחבי - - -
עמית הלוי (הליכוד)
אני מבין, אבל כרגע הם לא דיברו על עובדים. הם דיברו על אלה שבאים לטוס.
איל זנדברג
אם מדובר על נוסעים - - -
עמית הלוי (הליכוד)
מדובר על נוסעים. אני דווקא אומר שהוא מעלה פה משהו נכון, והפגיעה בחופש העיסוק, כמו הפגיעה בחוק כבוד האדם וחירותו בחופש התנועה, כמו שאת יודעת, זה נעשה פה בחוק לשם תכלית ראויה. אם את מתנגדת לזה, תתנגדי בכלל.
גאל אזריאל
באופן מידתי ולא מעבר לנדרש.
שי סומך
מה שאמרתי, יש מורכבות.
עמית הלוי (הליכוד)
אני מסכים, אני רק אומר, הוא ביקש רק נוסעים. להיפך. אתה עכשיו מעלה פה משהו שבאמת יש מקום לדון עליו, שגם דיילים אולי צריך לחייב.
איל זנדברג
הממשלה אמורה לבוא עם הסדר כולל למה שקרוי תו ירוק, איך אנשים יסתובבו בחללים, במבנים ברחבי הארץ, ובית הנתיבות, הטרמינל, הוא לא שונה מהקניון בהקשר הזה - זה שעוברים בדרך למטוס - אז אם מישהו עולה למטוס ונוסע, יש פה משהו מיוחד. זה לא כמו מישהו שבא לקניון, אבל אם אתה בא לשדה התעופה או בא לקניון זה אותו דבר.
עמית הלוי (הליכוד)
לא. מדברים על מי שטס.
איל זנדברג
הממשלה צריכה לבוא עם תוכנית מסודרת. משרד הבריאות עובד על זה ופה רוצים בחטף - - -
עמית הלוי (הליכוד)
לא. מדברים על מי שטס.
איל זנדברג
מי שטס, אז אנחנו שואלים מה ההיגיון.
עמית הלוי (הליכוד)
ההיגיון הוא לשמור על אלה שנתנו להם לטוס, לא לומר: נתנו לכם לטוס למרות הקורונה והכול, אבל אתם תהיו חולים במטוס.
היו"ר יעקב אשר
חברים, אנחנו גמרנו את הסימפוזיון הזה. אני אומר עוד פעם, דעתי ודעת הוועדה - - -
עמית הלוי (הליכוד)
אני רוצה להקריא פה משהו.
היו"ר יעקב אשר
לא רוצה להקריא עכשיו שום דבר. אני לא יודע. דעתי, אני חושב שהבקשה הזאת של האנשים שמפעילים בפועל את המקום היא בקשה נכונה. אני לא יכול לבחון אותה עד דק אם היא נצרכת ב-100% או ב-80% או ב-70%. אני חושב שההכבדה, סו קולד, שאנחנו מתרעמים עליה פה ואותו אדם שהלך וקנה כרטיס וגם ארז את המזוודה שלו וקיבל את הרשות מאותה מדינה שמארחת אותו פה כבר תקופה לא קצרה, ביקשו ממנו רק עוד דבר – מטוש אחד, זה הכול. זה הכול. לא פגענו בזכויות אדם. אולי אי אפשר להשוות את זה לקניון, הכול יכול להיות.

הדיון הסתיים. אני רק ממליץ ומבקש שמשרדי הממשלה יגיעו, אם יוכלו להגיע, להבנה נוסחאית בעניין הזה או עקרונית, אולי גם המשרד שלך ישמח מאוד לעשות את זה, משרד המשפטים, אני לא יודע. תהיה לכם הפסקה, תדברו על זה גם כן.

מה עוד נשאר לנו פתוח?
גור בליי
הנושא של הכוח הסביר. הם יציגו את הנוסח.
גבי פיסמן
ביקשת שנציג את הסעיף.
היו"ר יעקב אשר
זה היה בהחלטת ממשלה?
גבי פיסמן
זה היה בהצעת החוק הממשלתית הראשונית שהובאה לוועדה. בזמנו, כשזה נדון בוועדה, כל הנושא של שימוש בכוח לצורך פינוי למלונית, העמדה שלך הייתה - -
היו"ר יעקב אשר
נכון.
גבי פיסמן
- - שעדיף לעשות שימוש בסעיף 20 לפקודת בריאות העם. מבחינתנו, הסעיף הזה, בקריאה שלנו, מאפשר שימוש רק במקרים חריגים, בנסיבות שהבנינו אותן בזמנו.
היו"ר יעקב אשר
השימוש בכוח?
גבי פיסמן
השימוש בכוח, הוא מאוד מאוד - - -
היו"ר יעקב אשר
מישהו צריך לאשר את זה ברמת דרג גבוה?
גבי פיסמן
כמובן, גם היום לפי סעיף הפקודה זה בסמכות המנהל, אבל מאחר שהסעיף הוא לא תואם את חוק סמכויות, הוא סעיף אנכרוניסטי והוא גם לא מדבר בשפה של חקיקה מודרנית של הסמכה מפורשת לשימוש בכוח, יש כן אזכור לסמכות המעצר, אנחנו סברנו שיש קושי עם הפעלה רחבה של הסעיף הזה.

לכן, בנינו מודל, קונסטרוקציה מאוד מאוד מצמצמת של הסעיף. כדי לאפשר עכשיו מתן מענה לצורך בפינוי למלונית גם כשיש התנגדויות וסירובים וגם במקרים של התפרעויות, למעשה אנחנו מבקשים על דעת כל משרדי הממשלה להחזיר את אותו סעיף שהיה בהצעה הממשלתית, עם איזשהו ניואנס שבעצם מחדד את המידתיות של השימוש בכוח.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. אפשר להקריא את הסעיף?
גבי פיסמן
אני מקריאה. זה תיקון לסעיף הסמכויות בפרק של המלונית, תיקון לסעיף 22יא: לשם אכיפת ההוראות הקבועות בסעיפים - - -
גור בליי
גבי, להבין. זה להחליף את הנוסח הקיים בעצם. נכון?
גבי פיסמן
נכון.
היו"ר יעקב אשר
וזה מקובל עליכם, משרד הבריאות?
מיכל גולדברג
כן. מקובל עלינו, אדוני.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. תקשיבו חברי הוועדה כי אנחנו צריכים לקבל החלטה בזה.
גבי פיסמן
לשם אכיפת ההוראות הקבועות בסעיף 22(ב) עד 22(ה), יהיו נתונות לנציג המוסמך, לרופא המוסמך ולשוטר, הסמכויות המפורטת בסעיף 26. סירב אדם למלא אחר הוראות הנציג המוסמך או אחר הוראות הרופא המוסמך, רשאי שוטר, לבקשת הנציג המוסמך או הרופא המוסמך, לעשות שימוש בכוח סביר לשם העברתו למקום בידוד מטעם המדינה. לעניין פסקה זו יראו מי שסירב לדרישת הזדהות כמי שסירב למלא אחר הוראות הנציג המוסמך או הרופא המוסמך.

סעיף נוסף, סעיף קטן (3): על אף האמור בפסקה (2), לא יעשה שוטר שימוש בכוח לצורך העברה למקום בידוד מטעם המדינה אלא לאחר שהתקיים בירור לפי הוראות סעיף 22ב(ג) או סעיף 22ג(ד) - - -
קריאה
שזה?
גבי פיסמן
שזה בעצם בירור מול הנציג המוסמך, הבירור שקשור לטעמים ההומניטריים. הרעיון הוא שבעצם השימוש בכוח לא ייעשה לפני שניתנה אפשרות לאדם להיפגש עם הגורם שיבחן את הבקשה שלו באופן פרטני.

וניתן לאדם הסבר בדבר הצורך בשהייה במקום בידוד מטעם המדינה לשם מניעת התפשטות המחלה ואת משמעות סירובו. כלומר, הוא צריך להבין גם את המשמעות של הסירוב שלו וגם ניתנה לו הזדמנות לפני כן שכל טענותיו לעניין הבידוד במלונית יישמעו.

סעיף קטן (4): השימוש בכוח, כאמור בפסקה (2) ו-(3), ייערך על ידי בן מינו של האדם זולת אם בנסיבות העניין לא ניתן לעשות כן, ויש בדחיית העברתו למקום בידוד מטעם המדינה סיכון בלתי סביר לבריאות הציבור.
היו"ר יעקב אשר
מה אומרים, חברים?
עמית הלוי (הליכוד)
מה ההגדרה של כוח סביר?
גבי פיסמן
אנחנו בדרך כלל בחקיקה לא מגדירים כוח סביר. כוח סביר זה גם לפי הפסיקה כוח סביר בנסיבות העניין, הוא נבחן פר מקרה ובוודאי הוא צריך להיות הכוח המועט ביותר האפשרי לצורך מילוי הסמכות.

יש תוספת אחת קטנה ששכחתי בסעיף קטן (2). כדי לאפשר את השימוש בכוח סביר לא רק בפינוי למלונית אלא גם במקרה שאדם מנסה לצאת מהמלונית, אחרי המילים "לעשות שימוש בכוח סביר לשם העברתו למקום בידוד מטעם המדינה" נבקש להוסיף "או מניעת יציאתו ממנו".

אני אקריא שוב את הנוסח, שזה יהיה ברור?
היו"ר יעקב אשר
לא. אני שמעתי. אוקיי. תכניסו את זה כרגע בנוסח, אנחנו נקבל את ההחלטה שלנו. עוד פעם, אני אומר, ברור שזה יותר טוב מהנוסח שהוצג על ידכם – סליחה שאני אומר – לא, מיכל?
מיכל גולדברג
הנוסח הממשלתי המקורי?
היו"ר יעקב אשר
כן. לא המקורי, זאת אומרת הנוסח שאפשר בכוח סביר. פה, אני מבין שזה עם הרבה מאוד מחסומים עד שמגיעים לזה.
מיכל גולדברג
זה נוסח, כן, שהוסכם עם משרד המשפטים ועם המשטרה.
היו"ר יעקב אשר
חברי הוועדה, אז אמרנו את הדברים. אני מבקש, אנחנו נצא להפסקה של חצי שעה ואני מבקש לסיים עד אז. אם לא, אני אומר לכם, אני מנסח את זה, כולל מה שהיה בהתחלה – תזכירו לי.
עמית הלוי (הליכוד)
חובת אדם הנכנס. הבדיקה לאדם נכנס.
גור בליי
בדיקה חיובית.
היו"ר יעקב אשר
ואמרנו שוב. ההגדרה היא – אנחנו התכוונו למה שיקרה בפועל. תתרגמו את זה בבקשה עם סעיף זה או סעיף אחר, אבל בסופו של דבר מה שהוועדה החליטה זה הנוסח שיבוא לפה להצבעה.
איל זנדברג
זה כמו השיעורים בזום. לומדים כל היום בזום, ואז בהפסקה מקבלים שיעורי בית.
היו"ר יעקב אשר
אבל לפחות יש לך מורה נחמד. חצי שעה, ואני מבקש, תעשו מאמץ, אנשי הממשלה.

(הישיבה נפסקה בשעה 19:20 ונתחדשה בשעה 20:30.)
היו"ר יעקב אשר
אני פותח את הישיבה. אני רוצה לסכם כמה דברים כי אני נאלץ לצאת, וימשיך את הדיון עורך דין עמית. נכון?
עמית הלוי (הליכוד)
מספיק אשתי עורכת דין.
היו"ר יעקב אשר
מאז הסיפור אז עם דגל התורה, הייתי בטוח שאתה עורך דין. אוקיי. אז לא עורך דין עמית. יכול להיות, אדוני היושב-ראש, שיצטרכו לאחר מכן עוד טיפה זמן לגמור את הניסוח הסופי, אבל אני רוצה להעלות את הנקודות אחת לאחת ולומר את החלטת הוועדה, ואתם תדאגו לנסח את זה.
גור בליי
יש פה בכמה נקודות.
היו"ר יעקב אשר
כן. אני רוצה לדבר על הנושאים. יש את הנושא הראשון שדיברנו עליו, הכניסה היבשתית, כן או לא, והתוצאה השלילית בתנאי הכניסה למעבר יבשתי.

יש נוסח שמוסכם על כולכם, אז תציגו לנו.
איל זנדברג
לא הספקנו לנסח.
היו"ר יעקב אשר
מיכל, את רוצה לעדכן אותנו בהחלטה שלכם, של משרד הבריאות, כדי שאנחנו נוכל לקבל? יש שינוי אצלכם בהחלטה?
מיכל גולדברג
מבחינתנו, אנחנו הצענו להישאר עם הנוסח הממשלתי, וכפי שהוועדה ביקשה להבהיר בסיפה, חובה על הנכנס לישראל לבצע בדיקת קורונה מהסוג ובמועד שייקבע בתקנות לפני או אחרי הכניסה, וכאן גם חשבנו על איזשהו נוסח שיאפשר את אותם מקרים חריגים הומניטריים באישור פרטני של המנהל ובהתאם לתנאים שיקבע באישור.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. זה יהיה החלטה. משרד המשפטים, התנגדתם?
איל זנדברג
לא. האישור הפרטני, אם כבר בנוסח הזה שלא מלכתחילה, זה צריך להיות משהו רוחבי, לא צריך אישור פרטני כי אין הבדל בין האזרחים. בתקנות קובעים את הסטנדרט הבריאותי.
מיכל גולדברג
לא, לא.
איל זנדברג
אישור פרטני זה אומר שהמנהל יישב ויחליט שמשה כן וזה לא.
מיכל גולדברג
לא, לא. אין הסכמה.
גאל אזריאל
אפשר לקבוע משהו כללי, שאזרח חולה יוכל להיכנס בתנאים שייקבעו בתקנות ואז ננהל את השיח בתוך הממשלה.
מיכל גולדברג
לא, לא, לא.
איל זנדברג
האישור הפרטני לא מתאים - - -
קריאות
- - -
היו"ר יעקב אשר
לא סגרנו, אז עכשיו אנחנו סוגרים.
עמית הלוי (הליכוד)
שיהיה מובהר בסעיף הזה שהחובה הזאת היא תנאי.
קריאה
אבל אפשר להגיד שהאישור הפרטני יהיה לפי תנאים שייקבעו בתקנות.
עמית הלוי (הליכוד)
היא תנאי.
היו"ר יעקב אשר
את מסכימה שהאישור הפרטני יהיה לפי מה שייקבע בתקנות?
מיכל גולדברג
לא, לא, אדוני.
קריאות
- - -
היו"ר יעקב אשר
שאלתי אותה.
מיכל גולדברג
אנחנו מדברים על מקרים באמת מאוד חריגים כפי שהסביר פה נציג משרד הבריאות, שמאשרים טיסת אמבולנס מיוחדת לישראל. זה באישור פרטני. כמובן שמדובר פה בהחלטה מינהלית של מנכ"ל משרד הבריאות או מי שהוא הסמיך, זה כפוף לכל כללי המשפט המינהליים של שוויוניות וכו' וכו', לפי אמות מידה.
היו"ר יעקב אשר
הבנתי. אוקיי. לאחר ששמענו את דעת הצדדים – שמענו את זה גם קודם וגם עכשיו, לי לפחות הספיק, אני חושב שגם לחברי הוועדה – אנחנו נלך על הנוסח הזה שהציע משרד הבריאות שהוא נוסח אחר ממה שחשבנו קודם אפילו, הוא יותר מרוכך מהבחינה הזאת. זה יהיה הכיוון ויצטרכו לנסח את זה. את תקריאי את הנוסח אחר כך וזה ייכנס לנוסח של הוועדה.
תמי סלע
אפשר לשאול בעניין הזה?
היו"ר יעקב אשר
אני לא נכנס עכשיו לכל הדיון. הדיון יימשך אחר כך.
גור בליי
פשוט אני אומר, זה לא רק עניין נוסחי.
היו"ר יעקב אשר
בסדר. יהיה פה יושב-ראש.
מיכל גולדברג
אבל שיהיה ברור שלא מדובר בתקנות אלא מדובר באישור פרטני.
היו"ר יעקב אשר
בסדר.
איל זנדברג
יהיה תקנות. אישור פרטני לא יכול לבוא - - -
היו"ר יעקב אשר
סליחה. אני עכשיו אומר את זה בקצירת העומר, ירחיבו את זה אחר כך ואני מבקש עכשיו לא לדבר.

הנושא השני, לגבי הנושא של יושב-ראש הוועדה, בנוסח כפי שזה מופיע היום אבל שיהיה כתוב: מתוך הוועדה או מחוצה לה. על פי החלטת הממשלה ועל פי חוות דעת שייתן היועץ המשפטי לממשלה, לממשלה. אני לא רוצה לקבוע את זה.
קריאה
על מה זה?
גור בליי
י'.
היו"ר יעקב אשר
הלאה. לגבי הנושא של - - -
גור בליי
המלוניות.
היו"ר יעקב אשר
לא, לפני המלוניות. המלוניות אני רוצה בסוף כי מנכ"ל משרד התחבורה נמצא איתנו על הקו. לגבי הנושא של בדיקה לפני היציאה.
עמית הלוי (הליכוד)
העלייה למטוס. שרת התחבורה מתנגדת.
היו"ר יעקב אשר
משרד הבריאות, אני מבין שיש לכם שינוי בגישה? כי משרד התחבורה מאוד מבקש את זה, אני תומך בזה מאוד. השאלה, אם אין צורך מבחינתכם אז זה כבר סיפור אחר.
מיכל גולדברג
לדעתנו אין צורך, ולהיפך, זה עוד יכול לגרוע. אנחנו מבקשים את כל הנושא הזה להשאיר. מדובר פה בעצם בתו ירוק לנתב"ג, זו בעצם הבקשה ואנחנו מבקשים להשאיר את זה. נבחן את זה במסגרת הסיפור של התו הירוק כשנבחן את כל הנושא של התו הירוק.
עמית הלוי (הליכוד)
סליחה, מיכל. זה לא תו ירוק. זה תו ירוק או בדיקה.
מיכל גולדברג
לא. מדובר באם התחסן או בדיקה. זאת בדיוק המשמעות של תו ירוק.
עמית הלוי (הליכוד)
אוקיי.
מיכל גולדברג
אנחנו מבקשים כרגע לא להכניס את זה דווקא, ספציפית - - -
היו"ר יעקב אשר
גם אם זה לא מופיע עכשיו, אם תרצו תוכלו לאשר את זה.
מיכל גולדברג
נכון. במסגרת התו הירוק. נכון.
היו"ר יעקב אשר
מצוין. עכשיו אנחנו עוברים למלוניות. מנכ"ל משרד התחבורה, אני רוצה שתתאר לנו. שוב, אני לא מדבר כרגע על הניסוחים המשפטיים, אני רוצה רק לדעת איך זה הולך לעבוד על פי ההצעה שלכם. אני השתכנעתי וגם חברי הוועדה, שזה לא טוב לעשות את זה בתוך מתחם שדה התעופה. ראינו גם מה קרה, זה גם מקבץ את כולם, זה מאלץ אותך לקבל כמה טיסות ביחד או טיסה אחת כולה על אותם אנשים שנמצאים שם וכולם עומדים ביחד, וחגיגה.

אתם הצעתם הצעה. אני רק אומר את הקווים האדומים מבחינתנו. כל אותם – אני לא יודע אם צריך להכניס את זה בתוך החקיקה, אני חושב שלא כי לא נגיע לכל הפירוטים – אבל גם בשיחה שהייתה לי איתך עם השרה קודם אני מבין שמחלימים, מחוסנים, בעלי מוגבלויות, קטינים, נשים בהריון – שלא אמרנו קודם כי לא ידענו – כל אלה מקבלים את ההחלטה במקום, בעצם מקבלים את הפס הירוק שלהם והולכים הביתה.

כל השאר שהם בגדר ספק, שצריכים הכרעה, יועברו למלוניות, ובמלוניות מה מחכה להם? זה אני רוצה שתסביר, כי קודם אמרו – עולים לחדר, לא עולים לחדר. אני רוצה לדעת איך הולך התהליך דקה לפני שאנחנו נקבל את ההחלטה שלנו, ובקצרה.
עופר מלכה
מה שתיארת הוא נכון. כמו שד"ר אשי שלמון אמר, מי שהוא מקרה ברור – שחור ולבן הוא הגדיר את זה – מקבל צמיד אדום ויוצא החוצה להמשך התהליך.
היו"ר יעקב אשר
ירוק.
עופר מלכה
כל האחרים יועברו למלונית. בכל מלונית יהיו נציגים של משרד הבריאות שיהיו ועדת הבדיקה אם אפשר לשחרר מלונית או מתעקשים שאותו אדם פונה, יישאר במלונית. הם יעשו את זה. אנחנו יכולים, משרד הבריאות יודע להעמיד את הצוותים האלה ולפזר אותם גם במלונית.
היו"ר יעקב אשר
תוך כמה זמן בן אדם מקבל תשובה?
עופר מלכה
הוא מקבל את התשובה במקום, זה תלוי בכמות הפונים. כל אחד עובר את הבירור, מקבל תשובה ואו שהולך לבידוד ביתי או שעולה לחדר במלונית. הבדיקה היא במקום, אין השתהות מעבר לעמידה בתור.
היו"ר יעקב אשר
הבנתי. תודה רבה, אדוני.
עופר מלכה
ולא מטפלים בכולם בבת אחת.
ניצן רוזנברג
במקום, זה אומר עם ההגעה למלונית?
עופר מלכה
כן.
היו"ר יעקב אשר
כן. עם ההגעה למלונית. אני רוצה שזה יהיה ברור ואני מבקש ממך כי אני חושב שגם אתה לא רוצה שיקרה הדבר הזה. אם מישהו רוצה בינתיים לבקש חדר לנוח חצי שעה, שעה, שייקח חדר, מה אכפת לי, אבל אתה לא מכריח אף אחד להיכנס לחדרו. אתה אומר להם: הנה, ועדה או שתיים במלונית, כמה שצריך לפי הכמות כי הרי זה אנשי משרד הבריאות – אם צריך ארבעה אנשים אז יהיו שניים ושניים – ותוך זמן קצר, עם ההגעה למלון, מקבלים את התשובות שלהם לכאן או לכאן.
עופר מלכה
נכון.
היו"ר יעקב אשר
נכון. אוקיי. תודה רבה.
אפרת טפליץ
אני רוצה בהקשר הזה לחדד, זה מתקשר אחר כך לסמכות שימוש בכוח.
היו"ר יעקב אשר
לגבי זה, עוד פעם, אני בצער מקבל את ההצעה שלכם.
אפרת טפליץ
אני רק רוצה לחדד, להבהיר לוועדה שסמכות השימוש בכוח, היא מותנית בכך שנעשה בירור. כלומר, אם אדם מתנגד לעבור למלונית, יהיה צריך לערוך את הבירור בשדה התעופה, לא יהיה אפשר לעשות שימוש בכוח לפני כדי להעביר אותו למלונית.
היו"ר יעקב אשר
אם זה החוק, אז זה החוק. אני לא מתערב בזה.
גור בליי
זה התיקון שהם מבקשים עכשיו. צריך שהם יתכתבו אחד עם השני.
מיכל גולדברג
אולי רק להבהיר. הסעיף רק יאפשר במקרים מסוימים לקיים את הבירור אחרי נתב"ג אבל הוא כמובן לא מונע לקיים את הבירור בנתב"ג.
היו"ר יעקב אשר
אם כולם יענו כמקהלה אחרי שילמדו את הפרוטוקול של הוועדה ויגידו כולם אנחנו לא רוצים ללכת לבית מלון כרגע, אנחנו רוצים את התשובה פה ועכשיו - - -
עמית הלוי (הליכוד)
אז עיקרנו מתוכן את הסעיף.
היו"ר יעקב אשר
אז עיקרנו מתוכן.
מיכל גולדברג
ברור.
היו"ר יעקב אשר
מה ברור? ברור שכן או ברור שלא?
מיכל גולדברג
לא. הסעיף, מבחינת משרד הבריאות, הוא מאפשר חלק מהתשובות לתת אחרי נתב"ג, אבל הוא לא מונע מבחינתנו כמשרד הבריאות גם לתת תשובות במקרים אחרים בנתב"ג.
עמית הלוי (הליכוד)
מיכל, מה שאומר לך יעקב - - -
מיכל גולדברג
ואם יהיה ספציפית בן אדם שיתנגד ויהיה צורך להפעיל נגדו שימוש בכוח, זה לא מדובר בכל האנשים, גם אנשים שטוענים שיש להם נסיבות - - -
היו"ר יעקב אשר
לא, אבל אומרת נציגת משרד המשפטים שאם הוא מסרב לנסוע למלון, אפילו לצורך הוועדה הוא מסרב? הוא נוסע לוועדה, לא מכניסים אותו למלון.
מיכל גולדברג
אם הוא מסרב לנסוע למלון ונדרש לעשות - - -
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה שהיא תענה לי על זה.
אפרת טפליץ
לצורך שימוש בכוח.
עמית הלוי (הליכוד)
מה זה שימוש בכוח? אומרים לו, תעלה לאוטו. הוא אומר, אני לא עולה לאוטו, אז זה מעקר את המשמעות של מה שאנחנו עושים פה.
אפרת טפליץ
בסדר, אבל מיכל, מה שמשרד הבריאות אומר, שבמקרים כאלה – וההנחה היא שזה לא יהיו מקרים גורפים – כן, יינתן מענה בשדה תעופה.
היו"ר יעקב אשר
למה שלא יהיו מקרים גורפים?
מיכל גולדברג
כי הכוונה לאנשים שלא מוכנים, אחרי שמשכנעים אותם, אלה אנשים שבאמת צריך להפעיל נגדם כוח - - -
היו"ר יעקב אשר
נשאיר למציאות לעשות את שלה. אני לא בטוח.
גור בליי
אבל השאלה היא - - -
היו"ר יעקב אשר
יהיו עוד שאלות, אפשר לשאול.
איל זנדברג
מבחינה טקסטואלית, הכוונה היא להשמיט את הסיפה, לא לבנות פה עכשיו מנגנון חדש. נכון? הכוונה היא להשמיט את הסיפה כך שהממשלה, תהיה לה את הגמישות.
היו"ר יעקב אשר
כן. לשאלה אחר כך – עמית, תזכור שיש לגור שאלה. מבחינת הנוסח, אנחנו בעצם חוזרים להצעה שהייתה של משרד הבריאות, לא מפרטים בפירוט שמותר לקחת אלא אומרים - -
מיכל גולדברג
נכון.
היו"ר יעקב אשר
- - ייקבע על ידי – לא זוכר את הנוסח – תכף תקריאו את זה. אלה הדברים. זה רוח הדברים, אלה החלטות של הוועדה, ומרגע זה אני מעביר את ניהול הוועדה לעמית.
גאל אזריאל
אם אפשר רק להבין את ההסברים בהתחלה כשדיברנו על זה. אמרת אם הבנתי נכון שקטינים ובעלי מוגבלות, כלומר כל החריגים הברורים האלה, הם עדיין יהיו חייבים לקבל את הפטור כבר בשדה התעופה.
היו"ר יעקב אשר
במקום. הם הצהירו את זה.
גאל אזריאל
אז צריך להתאים את הנוסח.
גור בליי
השאלה אם לא כדאי להכניס את זה לחוק.
היו"ר יעקב אשר
אני חושב שלא, אגיד לך למה. או שתקרא לזה באופן כללי באיזשהו שם, אבל לא פרטני.
גור בליי
כן.
היו"ר יעקב אשר
לא פרטני. אל תקרא לזה שמות כי אם אתה תתחיל, אז שכחנו אישה בהריון, למשל.
תמי סלע
אז הומניטרי.
היו"ר יעקב אשר
אנחנו רק נפגע באנשים. זה לא הומניטרי רק, כי הומניטרי, כולם טוענים הומניטרי. זה מלכודת משפטית, זה לא עצה.
תמי סלע
זה שהם טוענים הומניטרי, זה לא הופך את זה להומניטרי.
היו"ר יעקב אשר
תמצאו את הנוסח. עמית.
גור בליי
אבל בכל מקרה אנחנו משאירים את בהקדם האפשרי. זה בכל מקרה נכון.
מיכל גולדברג
כן.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי. תודה. שיהיה לך בהצלחה, עמית. אני מצטער. אם יצטרכו עוד כמה דקות אחרי ההסכמות האלה, בבקשה.

(היו"ר עמית הלוי, 20:45)
היו"ר עמית הלוי
כיוון שלוח הזמנים הוא לא ארוך – אנחנו ברבע לתשע – מבחינתי, בנושאים שדיברנו, כלומר גם לגבי הניסוח של סעיף 2, ההבהרה שתוצאה שלילית היא תנאי כניסה אבל היא כפופה לחריגים באופן פרטני, כמו שאמרת קודם, מיכל, אז תציגי פה ניסוח מדויק.
גור בליי
אנחנו יושבים על זה.
היו"ר עמית הלוי
בניגוד ליעקב – אני רק אומר כדי שתכירו אותי – אני מבחינתי גם יודע לנסח. הכלל הוא ברור, שלא יהיו אחרי זה אי הבנות ואי הבהרות. אני מצביע מהר מאוד, אצלי ההצבעות הן מהירות אחרי דיון ארוך. דיון קצר, אז אפשר להרחיב את הדיון, אבל הדיון מוצה. חלק יש מחלוקות, חלק יש הבנות כאלה ואחרות, וזה לגיטימי. עכשיו אנחנו בקצה, כמו שסיכם יושב-ראש הוועדה יעקב, אני אומר את הדברים מאוד ברור שלא יהיו אי הבנות, גור. אני מנסח ומצביע. זאת עמדתי, שתדעו זאת.

הגדרנו, תוצאה שלילית – מיכל, תרשמי את הדברים שיהיה ברור ותנסחי, עם איל וכל מי שרוצה להצטרף, וגור כמובן, זה תפקידו. תוצאה שלילית חובה טרום הכניסה לארץ, אפשר גם אחרי אבל טרום הכניסה לארץ החובה בהצגת תוצאה שלילית כתנאי כניסה, למעט עם ההסתייגות של ועדת חריגים פרטנית. זה אחד.

גם במעברים יבשתיים, התיקון של מתוך הוועדה או מחוצה לה ליושבי-ראש. האפשרויות למלוניות באופן שהצגתם את זה עכשיו, בכפוף למה שאמרה הגברת שזה לא יעמוד בסתירה למודל הרך של השימוש בכוח. מבחינה זאת, בואו ננסה את זה שבוע, שבועיים, למרות שכמו שזה הוצג, יעקב אמר בצדק, המציאות היא אולי אחרת.

והסיפור של עלייה למטוס, אני רק רוצה לומר הערה. מבחינתי – אני לא יודע למה חזרתם בכם, משרד הבריאות – יש כלל.
מיכל גולדברג
לא ביקשנו.
היו"ר עמית הלוי
לא, בנושא דרישת בדיקה מוקדמת לפני עלייה, את אומרת זה במסגרת התו הירוק. אני רוצה לומר לך משהו.
מיכל גולדברג
זאת הייתה בקשה של משרד התחבורה.
היו"ר עמית הלוי
זה עוד לא קיים כרגע.
מיכל גולדברג
זה לא קיים כרגע, זו הייתה בקשה של משרד התחבורה, לא שלנו. אנחנו חושבים מקצועית – כרגע, משרד הבריאות, גורמי המקצוע, לא רואים כרגע - - -
היו"ר עמית הלוי
אז אני רוצה לומר לך משהו שאני רואה, לתשומת לבך. כיוון שאני ממלא מקום כאן והיושב-ראש לא התעקש על זה, למרות ששרת התחבורה מתעקשת על זה, יש כלל שהוא כלל גורף שעליו אמר הלל הזקן שהוא כל התורה כולה - כל התורה כולה, כל השאר זה פרטים - מה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך.

כשאת, כמשרד ממשלתי, כמייצגת את ממשלת ישראל, אומרת: אני לא מוכנה שאדם ייכנס אליי, אני מגבילה חברות תעופה, מטילה סנקציות של קנסות כספיים למי שיעלה מישהו למטוס, כשהוא לא עבר בדיקת קורונה, אבל את בכיף שולחת היום אנשים שילכו – לא משנה אם זה לבלגיה, להולנד, לארצות הברית או לטורקיה – זה מעשה שמבחינת הנורמות, הסטנדרטים שצריכים להיות במדינת ישראל, בעיניי הוא בעייתי מאוד.

אנחנו צריכים להקפיד על נורמות מוסריות שאנחנו דורשים מאחרים כלפינו גם כלפי אחרים, בזה לא צריכה להיות הבחנה.

לכן, אני שב על עמדתי בכל אופן. יש לנו ממילא כמה דקות עכשיו, נעשה איזושהי הפסקה, רק נשמע פה את רון שחיכה בסבלנות לגבי הנוסחים של ארבעת הדברים הללו ואחר כך אנחנו נגיע להצבעה אם הנוסחים האלה יהיו מוסכמים. רון חלפון הוא יועץ משפטי של רשות שדות התעופה. אתה רוצה להתייחס, רון?
רון חלפון
כן, תודה רבה. אני רציתי להתעכב שוב על הנקודה של בדיקות לפני הכניסה לטרמינל, כפי שאדוני ציין. אני מבין את עמדת משרד הבריאות שאולי הקונספט של נתב"ג ירוק עדיין לא בשל, אבל לכן יש תקנות שיגיעו בסופו של דבר אל ועדת הכנסת.

מה שאנחנו מבקשים כרגע, שיהיה סעיף שיסמיך את הממשלה לקבוע תקנות ובמהלך קביעת התקנות ייקבע ההסדר כולו. אנחנו לא חושבים שיש סיבה לא לעשות את זה. ההשוואה בין נתב"ג לקניון היא לא השוואה נכונה.
היו"ר עמית הלוי
למה?
רון חלפון
נתב"ג בסופו של דבר אמור לשרת את הציבור על מנת שיוכל ליישם את זכויות היסוד שלו, כמו שציין פה נציג משרד המשפטים.

לכן, לא נכון להשוות את זה לקניון וכשאדם בא לממש זכות יסוד שלו, רצוי שזה יהיה במקום נקי מקורונה ככל האפשר. זה צעד שהוא יחסית פשוט. רוב מדינות העולם כבר דורשות בדיקות PCR לפני עלייה לכלי הטיס, נשארת דלתא מסוימת שעליה אנחנו מעוניינים להתגבר כדי שבעתיד נתב"ג יוכל להיות מקום בטוח.
היו"ר עמית הלוי
למה ההתנגדות שלכם אגב להסמיך, לתת את האופציה לממשלה?
איל זנדברג
זה לא כל כך בשל אבל זו מין איזה אמירה. אם אני מבין את ההצעה כרגע, ושוב, יש פה פער בין הנוסעים לבין מי שאינו נוסע, לגבי הנוסעים, הרעיון – כך אני הבנתי, אדוני היושב-ראש – היושב-ראש הציע לדבר על הנוסעים, זה נגזרת אחת שאפשר, אני לא חושב שצריכה להיות לנו התנגדות אליה, ההיגיון שלה הוא מסוים.
היו"ר עמית הלוי
מה אתה אומר על החילוק - - -
איל זנדברג
לגבי הדבר הזה, האם הכוונה היא שיהיה סעיף שיאמר שהממשלה רשאית להתקין תקנות לעניין הגבלת הכניסה לבית הנתיבות?
היו"ר עמית הלוי
לבית הנתיבות ולעלייה למטוס.
איל זנדברג
ולעלייה. כן, אבל הדלתא.
היו"ר עמית הלוי
אבל ההבחנה מקובלת עליך, שנתב"ג הוא שונה מאשר קניון?
איל זנדברג
אני חושב שלא, אמרתי את זה עוד קודם. אני חושב שלא, אבל אם רוצים לכתוב את הסעיף כמו שהוצע, שהממשלה מוסמכת להתקין תקנות שיגבילו, שיקבעו כללים בדבר – נכון, הכניסה, היתר הכניסה לטרמינל - -
היו"ר עמית הלוי
לא מפריע לך.
איל זנדברג
- - על בסיס חיסון, החלמה, לא משנה מה יהיה הסיפה, זאת הסמכה. נראה לי זה לא אחיד, אבל אין לנו התנגדות. זו לא הצעה ממשלתית פשוט מאוד.
היו"ר עמית הלוי
אוקיי. אנחנו בשעה 21:00. זה בסדר, תשע דקות? אנחנו כבר אחרי המיצוי והדיונים. נכון?
גור בליי
לא. אנחנו צריכים עוד קצת זמן, צריכים לשבת. בואו נראה.
היו"ר עמית הלוי
אנחנו ב-21:10 מתכנסים כאן להצבעה. אני רק אשמח, לפני כן, כל מה שאתם סיימתם בחמשת הסעיפים הללו, אני מקריא אותם שוב. חמשת הסעיפים שעליהם אנחנו מדברים, שיהיה נוסח מדויק.
גור בליי
אחד ירד.
היו"ר עמית הלוי
לא ירד. למה ירד?
גור בליי
אמרו שהנושא של הכניסה ירד.
היו"ר עמית הלוי
תוצאה שלילית בתנאי כניסה למעבר יבשתי; יושב-ראש הוועדה מתוך הוועדה או מחוצה לה; האפשרות להוצאה גם למלוניות בתנאים שהזכיר פה מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה; הרביעי – סליחה, רק ארבעה – מה שביקשתי עכשיו במסגרת מה ששנוא עליך לא תעשה לחבריך, אני מציע לשקול את זה ואם משרד המשפטים פה גם אומר שבהגדרה הכוללת, הרחבה הזאת, זה לא מפריע לו, אז זה הנושא הרביעי.
איל זנדברג
לא. לפרוטוקול – זה לא תואם את ההצעה הממשלתית, זה לא בשל.
היו"ר עמית הלוי
לא בשל לתו הירוק.
איל זנדברג
אנחנו חושבים שנדבוק בנוסח הממשלתי.
היו"ר עמית הלוי
אני מניח שעד שהממשלה תקבע – אתם גם מעורבים בזה – אפשר לקבוע משהו כמו שאתה אומר רק לנוסעים באופן שמייצר איזושהי נורמה מוסרית. מדינת ישראל לא צריכה לומר אנחנו שולחים החוצה את האנשים שאולי הם חולים. אני גם חושב בכלל, הדרישה היא לא כל כך - - -

איל, אתה הזכרת לי קודם. אנחנו יוצאים להפסקה אבל רק דקה, אני חייב להקריא לך משהו. אולי קראת את הספר הזה, ספר נפלא של אלבר קאמי, אתה מכיר את זה? – "הדבר". יש שם סיפור מאוד מיוחד. אני אקריא את זה ובזה נסיים, ככה שיהיה טעם להפסקה:
"כשפורצת מלחמה, האנשים אומרים
זה לא יימשך הרבה זמן, זה טיפשי למדי. אומנם אין ספק שהמלחמה היא דבר טיפשי למדי" – אומר אלבר קאמי כמובן – "אבל אין זה מונע בעדה מלהימשך זמן רב. הטיפשות לא מוותרת לעולם. לולא חשב האדם רק על עצמו, היה משגיח בזה. מבחינה זו", אומר קאמי, "היו בני עירנו כמו כל בני האדם, הם חשבו על עצמם, ובלשון אחרת, הם היו הומניסטים, הם לא האמינו במגפות" – הומניסטים, אומרים: האדם הוא הכול, מה הווירוס פה יעשה לנו? אנחנו האדם הגדול, האדם שיחליף את הכול, בעידן החדש – "המגפה איננה לפי שיעור מידתו של האדם, לכן הוא אומר לעצמו שהיא דבר לא ממשי, חלום רע שיחלוף. אבל לא תמיד הוא חולף" – איל – "ומחלום רע לחלום רע, האדם הוא שחולף, ובראש ובראשונה" – קאמי אומר את זה מהמקום שלו, של האבסורד, של האקזיסטנציאליזם – "בראש ובראשונה חולפים ההומניסטים מפני שלא נקטו אמצעי זהירות."

אני אומר את זה לכם באהבה. אנחנו באותו צד, צד של מדינת ישראל. בואו לא ניפול, גם מתוך הומניזם מאוד מפותח, לא ניפול בטעות. הווירוס הזה הקטן, לא נזלזל, כאילו במסגרת השיח של זכויות ההומניזם וזכויות האדם אנחנו נחזיר את ההומניזם הזה כבומרנג, כמו שאומר כאן קאמי.

כמה דקות עכשיו נעשה הפסקה, ננסח את ארבע הנקודות הללו. ב-21:10 אנחנו נרצה להצביע כאן כיוון שחברי הכנסת מחכים והדברים כבר נדונו.
תמי סלע
סליחה. אפשר עוד שאלה לגבי משהו שעלה פה קודם ואני לא בטוחה שהוא נסגר עד הסוף?
היו"ר עמית הלוי
ארבע הנקודות האלה?
תמי סלע
כן. לגבי העניין של החובה לבצע בדיקה לפני הכניסה לישראל, עלה פה שהמשמעות שלה עם הסייג הנוסף, בעצם היא גם סוג של איסור כניסה במצבים מסוימים גם על אזרח ישראלי.
היו"ר עמית הלוי
נכון.
תמי סלע
ואז עלה שאולי לאור זה צריך להחיל חלק מהסעיפים שהחלנו על 1 ולא החלנו קודם על 2.
היו"ר עמית הלוי
אז אמרנו, היינו בעד חריגים, רק שאומרים משרד הבריאות - - -
תמי סלע
יש שם גם הבניה מסוימת של שיקול הדעת, למשל בחינה אל מול הפגיעה בזכות הכניסה לישראל, אל מול חלופות אחרות, שכל זה לא הוחל בזמנו על סעיף 2 כי הייתה מחשבה שזו בעצם רק קביעה של חובת בדיקה לנכנס לישראל ושאין פה עניין של זכות הכניסה לישראל. אז כרגע זה בעצם בנוסח לא חל כל הסעיפים האלה של הבניית שיקול דעת ושל ועדת החריגים.
היו"ר עמית הלוי
הכול זה אחרי שיקול הדעת. כן, זה יכול להיות בתוך ההבניה הזאת אבל באופן מעשי, בשורה התחתונה, שיקול הדעת, כולל שלוקח בחשבון את האיזון בין איסור הכניסה לבין מצב הבריאות של החולה, המדינה ממנה הוא בא, המוטציה אותה הוא מייצג, כל זה ייכלל, זה יכול להיכלל. אבל בסוף, השורה התחתונה שיש אפשרות מעשית למנכ"ל משרד הבריאות או לרגולטור האחראי לומר, הבן אדם לא נכנס אם הוא לא עובר את זה, וגם כשהוא עובר, תהיה ועדת חריגים פרטנית או אישור פרטני.
מיכל גולדברג
לא. אישור פרטני של מנכ"ל משרד הבריאות - - -
איל זנדברג
לא, הוא מדבר על משהו אחר.
גור בליי
אישור פרטני זה דבר אחד. כרגע אני שם את זה בצד שנייה אבל מה שהעלינו גם קודם – אני גם העליתי ובאמת יש אי בהירות, אני מסכים עם תמי, מה שקודם אמרתי ליושב-ראש וגם ממשיך וזו אחת הסיבות שאמרנו שזה לא בשל מבחינה זו שאנחנו צריכים עוד קצת זמן לסגור את הדבר הזה – זה לא רק העניין של ועדת החריגים.
מיכל גולדברג
א', זה לא ועדת חריגים. זה אישור פרטני של מנכ"ל משרד הבריאות.
גור בליי
בסדר. זה לא רק העניין של האישור הפרטני. יש עוד שני מרכיבים נוספים מיוחדים שחלים על הנושא של איסור כניסה ויציאה בגלל הרגישות של ההגבלה הזאת. האחד, שהתקנות הן רק ל-14 ימים ולא ל-28 ימים; שתיים, שהתנאי להתקנת התנאים האלה זה חוות דעת אפידמיולוגית ושהממשלה שקלה דברים יותר מחמירים.
מיכל גולדברג
לא. אדוני היושב-ראש, אי אפשר. כבר דנו בזה בדיון עצמו.
גור בליי
לא, אבל הייתה אי בהירות.
היו"ר עמית הלוי
שאלה: החובה שאת מטילה על נוסע במטוס, איפה זה עומד?
מיכל גולדברג
זה בתקנות לפי סעיף 12 לחוק, תקנות ל-28 ימים בלי שום דרישות מיוחדות.
היו"ר עמית הלוי
הבנתי. זה חובת הנוסע, באותה מידה החלטנו - - -
איל זנדברג
אבל זה לא מונע ממנו להגיע לארץ.
תמי סלע
זה לא מונע ממנו להיכנס מתחנה יבשתית - - -
קריאות
- - -
מיכל גולדברג
אנחנו מדברים בדיוק על אותו עניין.
היו"ר עמית הלוי
אנחנו החלטנו שאותה חובת נוסע שעומדת לאיש צוות בכלי טיס או לנוסע, אותה חובה חלה על אדם שמגיע במעבר יבשתי, משתי סיבות. אחת מנה היושב-ראש, בחוכמת החיים שלו שהוא יודע שזה ייצור מצב שאנשים פשוט יגיעו במקום מלונדון, מהית'רו, לנתב"ג, הם יגיעו לטאבה או לאלנבי. זה אחד, ופשוט המציאות תוביל, זה מין תמריץ שלילי שאת נותנת לאנשים להיכנס בדרך אחרת.

שתיים, כיוון שאנחנו לא מעוניינים – ואתה שאלת למה אמרתי עלילת דם, כי אני הקשבתי קשב רב ליועץ המשפטי לממשלה, שאמר לא פחות; אני יודע מה זה עלילת דם, מה זה 1840, אני יודע מה זה, שבא פקיד בכיר כמוהו ואומר: אתם האשמתם בעלילות דם, זה לא בחירה מקרית המילים האלה.

אז עכשיו אני אומר כאן – אני לא יודע מה היה אז, לא הייתי פה – מחדל נתב"ג, הקרוי מחדל נתב"ג, לא מאשים אף אחד, לא עלילה ולא אג'נדה ולא דם ולא כלום. אני עכשיו אומר כאן: אם מישהו בא לאלנבי, כמו שהוא עולה, שאתם הטלתם גם חובת גברא, לא רק חובת חפצא על המטוס, באותה מידה אותו גברא – בין אם הוא עומד שם – נכנס הבן אדם, כמו שאתה אמרת, נכנס הבן אדם, אנחנו נוהגים בו אחרת. יכול להיכנס מסיבות הומניטריות כי הוא חולה, יש חריגים. אני, יש לי הרגשה שההומניזם, גם במשרד הבריאות הם עוסקים בזה – אתה יודע, אצלם זה לא במילים, הם עוסקים באנשים, רובם שם רופאים, ד"ר אשי שלמון הוא רופא, אונקולוג לדעתי במקור, אני בטוח שהם ידאגו לזה.

כמה דקות, גור. אני אומר את זה ברצינות, גור. אני חייב לסיים את זה עד 21:15. עשינו את הדיון, אז יש פה עשר דקות, בואו נתכנס פה ב-21:15 עוד פעם להצבעה. הישיבה יצאה להפסקה אם זה לא היה ברור, עד 21:15. אנחנו נתכנס ונצביע, כמה פיות שיהיו פה, על ארבעת הנושאים הללו, תיקונים לארבעת הנושאים – מיכל, תעבדי על זה.
אסף פרידמן
מצביעים על כל החוק.
היו"ר עמית הלוי
על כל החוק, בסדר גמור. אנחנו כבר הקראנו את החוק, אסף. אנחנו נקריא את ארבעת התיקונים כפי שמיכל תעלה כאן, אחרי שתתייעצי עם איל ועם גור. נעלה פה את הנוסח הזה על ארבעת הנוסחים. אני, יש לי נוסח אגב – אם לא, אני אקריא את הנוסח שלי, אבל אני מציע שתעשו.

(הישיבה נפסקה בשעה 21:00 ונתחדשה בשעה 21:30.)
היו"ר עמית הלוי
ערב טוב לכולם, לילה טוב לכולם. ערב טוב, חברת הכנסת מארק, חבר הכנסת דיין ולכל המשתתפים ואזרחי ישראל הצופים בנו. אנחנו באישור הצעת החוק, הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 6), תשפ"א-2021. אנחנו בעצם אחרי כל הדיונים והנוסחים שכבר נכנסו והוטמעו, מצביעים עכשיו.
גור בליי
אני אסביר.
היו"ר עמית הלוי
אתה לא מקריא את הכול מחדש. הייתה פה הקראה מלאה, אנחנו מקריאים ארבעה שינויים.
גור בליי
רק את הנקודות.
היו"ר עמית הלוי
ארבעה שינויים שהוספנו, שקשורים ליציאה לישראל, להגבלת כניסה במעבר יבשתי – אנחנו לא מחפשים מחדל מעבר יבשתי, מחדל נתב"ג אלנבי, מחדל נתב"ג-נתב"ג – לכן אנחנו עושים. אנחנו לא עושים את זה בכיף – אזרח ישראל, ברור שאנחנו פה מגבילים את מה שהוגדר בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו, אנחנו עושים את זה לתכלית ראויה בנסיבות שנוצרו, וכל מי שעוקב אחרי המוטציות, אחרי ההשפעה של מקדם ההדבקה ונושא באחריות כללית על מה שקורה סביבו, מבין שאנחנו עושים את זה מתוך ניסיון לאזן בצורה רצינית ועניינית, ולכן אנחנו דנים פה עכשיו על ארבעת המרכיבים הללו. גור יציין אותם. אם יש נוספים, נוספים, נצביע כדי שנוכל להגיע הלילה למליאה ולהצביע. בבקשה, גור, תקריא את השינויים המדוברים.
גור בליי
דבר אחד, בהתאם לסיכום של הוועדה אנחנו הכנסנו באיסור יציאה את החריג הקבוע. בסוף הלכנו לניסוח שיהיה חריג מובנה של מי שיוצא מישראל אל מקום מגורים קבוע הנמצא מחוצה לה – לא אמרנו, לא מקום שהייה ולא מרכז חיים אלא מקום מגורים קבוע – שמבטא שזה יכול להיות מקום חדש, כמו שאתה התייחסת אליו, מרכז חיים מסתכל אחורה ואנחנו רוצים לאפשר יציאה למקום מגורים קבוע. זה דבר אחד.
היו"ר עמית הלוי
קבוע. אני אומר כאן לפרוטוקול – אין הכוונה שעכשיו הוא חייב לקנות בית. הוא הולך לחוזה שנה, לדוגמה המקרה של אתמול, הוא הולך לחוזה שנתי לעבודה, הוא יוכל לצאת.
מיכל גולדברג
נכון.
היו"ר עמית הלוי
זאת הכוונה. קבוע, אין הכוונה שהוא חייב לייצר איזשהם אישורים. הוא מביא לך חוזה. מול מי? מול איזה רגולטור הוא צריך להביא את הדברים האלה? למי הוא צריך להראות את האישור?
גאל אזריאל
זה ייקבע בתקנות.
גור בליי
זה ייקבע בתקנות.
מיכל גולדברג
נכון. ומאידך גיסא, מי שהתמזל מזלו ויש לו בית גם בישראל וגם בלונדון, הוא לא יכול לדלג בין שני הבתים אלא אנחנו מדברים על בן אדם שעוזב את ישראל שלא על מנת לחזור אליה לתקופה ארוכה.
איל זנדברג
אלא אם כן מרכז חייו בלונדון ויש לו גם דירה.
היו"ר עמית הלוי
זה ודאי. גם מי שלא מרכז חייו – אני רק אומר ואני מאוד מבקש, בתקנות שזה יהיה דבר נגיש, לא דבר מסובך, שיהיה אפשר להגיש את זה בקלות, ומי שיש לו חוזה שנתי של עבודה במקום אחר – שנה זה נותן לך פרק זמן מספיק.
מיכל גולדברג
כן.
היו"ר עמית הלוי
אני מקווה שאנחנו נגמור את הצרה הזאת עוד לפני כן.
גור בליי
זה 7א(א)(1).
היו"ר עמית הלוי
מאה אחוז.
גור בליי
7א(א)(2) זה סעיף שהיה לנו הרבה דיבור עליו. הנוסח שסוכם כרגע על דעת הוועדה שיהיה כתוב, ובנסחות אנחנו נעשה שיופים: חובה על אדם - עוד פעם, יש סמכות להתקין תקנות שכוללות - חובה על אדם הנכנס לישראל לבצע בדיקת קורונה מהסוג ובמועד שייקבע בתקנות לפני הכניסה ולאחריה, וכן לקבוע כי מי שבבדיקת הקורונה שביצע התקבל ממצא חיובי, לא יהיה רשאי להיכנס לישראל אלא לפי אישור שקיבל לכך מהמנהל ובהתאם לתנאי האישור. אני חושב ש"בנסיבות מיוחדות" פה זה מיותר לכתוב.
מיכל גולדברג
אנחנו מבקשים להוסיף "ובנסיבות מיוחדות" כדי שיהיה ברור שלא כל חולה קורונה יכול להיכנס - - -
איל זנדברג
העניין הוא שזה עניין של הסמכה. אם נכתוב פה "נסיבות מיוחדות", מגבילים את הממשלה אם היא תרצה להרחיב את זה.
מיכל גולדברג
נכון. אנחנו מבקשים - - -
איל זנדברג
ואני לא רואה סיבה שנגביל את הממשלה. כל הרוח של הוועדה כל הערב הזה וכל היום הייתה לאפשר גמישות ניהולית והתנהלותית. פה אנחנו כותבים שתי מילים שאחרי זה אנחנו יכולים גם להצטער עליהן לכיוון ההפוך.
מיכל גולדברג
אנחנו מבקשים שיהיה ברור שהכוונה היא באמת לא לאפשר לכל חולה קורונה להיכנס. זה ממש לא המצב הרצוי. להיפך. המטרה היא לשמור על - - -
איל זנדברג
זאת לא הכוונה אבל אנחנו מסמיכים את הממשלה. הממשלה לא תאפשר, אני לא מעלה על הדעת שהממשלה בתקנות שלה תאפשר דבר חמור כמו שחולי קורונה ייכנסו סתם, והיא תגביל את עצמה, אבל אם נכתוב בחוק והממשלה תרצה לאפשר יותר מרווח, אז אולי יהיה לה קשה.
גאל אזריאל
הממשלה תעשה את האיזונים בהתאם לעמדות של המשרדים השונים הרלוונטיים לעניין – משרד האוצר, משרד הכלכלה, משרד הרווחה, המשרד לאזרחים ותיקים – יש הרבה משרדים אחרים שרלוונטיים מבחינת הנושא - -
מיכל גולדברג
מה הקשר? עם כל הכבוד, מדובר פה בעניין בריאותי.
גאל אזריאל
- - ולכן הממשלה היא זאת שמוסמכת להתקין את התקנות.
איל זנדברג
זה ניסוח באמת מאוד מהיר וקשה לנו.
מיכל גולדברג
אז אם ככה, אנחנו מתנגדים לכל התוספת.
היו"ר עמית הלוי
כבר סיכמתי בחוץ – אני רק מזכיר לך, גור, שאך לא מכבר אתה ביקשת להוסיף החמרה משמעותית. נכון? ביקשת באחד הסעיפים פה לומר שרק אם יש החמרה משמעותית, לא החמרה רגילה, אז אני אומר שוב.

בחוק יש שתי מטרות. מטרה אחת, שאנחנו נוכל לאכוף אותו; מטרה שנייה, שלא נגיע אליו. נכון? גם מטרה, שלא נגיע אליו. מה שאומרת כאן נציגת משרד הבריאות - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
לתכלית ראויה. קודם כול, הוא צריך להיות לתכלית ראויה. התכלית הראויה פה היא המצב הבריאותי של החולים במדינת ישראל, ואני חושבת – באמת, עמית, אם אנחנו כבר החלטנו לשרוף פה את הלילה, אז יאללה, בכיף.
עוזי דיין (הליכוד)
כיף של מי זה בדיוק?
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
כיף שלי. יאללה, בכיף נעשה את זה. אני חושבת שבמצב התחלואה שיש פה במדינת ישראל וגם בגלל שאנחנו הולכים עכשיו לפתיחה של המשק – אנחנו רוצים להתחיל לפתוח בצורה דיפרנציאלית, לא דיפרנציאלית – אני חושבת שכל נגיעה בתקנות היא נגיעה לא נכונה כי עכשיו אם אתה אומר, אם משרד הבריאות עכשיו מוסיף מילה כזו, מילה אחרת, שכובלת את הממשלה, אנחנו נגיע עוד פעם לסיטואציה שאנחנו כובלים את הממשלה, ואת זה אנחנו רוצים למנוע. אני חושבת שזה לא נכון, עמית, לעשות את זה.
היו"ר עמית הלוי
לא, פה הממשלה אומרת ככה, אוסנת. אומרת נציגת משרד הבריאות שהיא רוצה להבהיר לציבור הרחב שנמצא בעולם היום ומגיע – בין אם הוא מגיע לשדות התעופה, שם יש לו הגבלת כניסה גם ככה. נכון? הוא לא יכול להגיע.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
נכון.
היו"ר עמית הלוי
עכשיו אנחנו דנים על המעבר היבשתי שבו אנשים מגיעים לאלנבי או לטאבה או למעברי גבול ורוצים להיכנס. אנחנו רוצים לומר להם מראש: תדעו לכם, אם אתם חולי קורונה, אתם תצטרכו אישור מאוד מיוחד; אם לא – תחכו שבוע מראש, תישארו שבוע, שבועיים, תחלימו ותגיעו, כיוון שאם תגיעו ואנחנו מתחילים לברר אם זה מוטציה חדשה שרק בשבועיים האלו נוצרה, מין זן כזה, הכלאה דרום אפריקנית - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
כן, אבל למה אתה צריך להיכנס לדקויות האלה?
היו"ר עמית הלוי
מה זה דקויות? הוויכוח הוא ויכוח מאוד קטן.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
הוא קטן והוא משמעותי.
היו"ר עמית הלוי
לא, הוא לא משמעותי.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
הוא משמעותי.
היו"ר עמית הלוי
הוא לא משמעותי כי בסופו של דבר - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אז למה משרד הבריאות מתנגד לזה?
היו"ר עמית הלוי
שנייה, אני אומר לך. כי אחר כך לחשה לי נציגת משרד הבריאות שאם זה לא נכתב, אחרי זה כשהיא באה להתקנת התקנות בממשלה, אומרים: לא, זה נסיבות רגילות וכו', אז היא רוצה מראש להבהיר גם לאזרחים הנמצאים בחו"ל וגם לדיון שעוד שנייה יקרה – אחרי שאנחנו נאשר בתקנות עצמן שהממשלה תקבע – שרק נסיבות מיוחדות יאפשר חולה קורונה.

זה ידרוש – לדעתי, זאת הערכה שלי – זה ידרוש פשוט מהממשלה לשבת על כל אחד. אם יש מקרה מיוחד, אנחנו נכניס אותו, נטפל בו כאן. אנחנו לוקחים אחריות על אזרח ישראלי, זו החובה שלנו וזה בסדר ויהיה מנגנון אישור פרטני. אבל, כדי שלא תצטרכי עכשיו להתחיל לברר איזו מוטציה הוא נושא, אומרים לו מראש: תדע לך, זה רק נסיבות מיוחדות.

את שואלת אותי אם יש בזה היגיון? יכולים לצדוק, משרד המשפטים, לומר: ממילא מיוחדות, לא מיוחדות, קובע האדם עצמו. זה גם נכון, אבל היא אומרת כי היא מנוסה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
מה זה האדם עצמו? יש ועדה.
גאל אזריאל
מי שיקבע אם יש נסיבות מיוחדות זה מי שיהיה מוסמך לפי התקנות לקבוע את זה.
איל זנדברג
התקנות יסדירו את זה.
גאל אזריאל
למה לכבול מעבר לנדרש את שיקול הדעת של הממשלה?
קריאות
- - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
גור, אני חייבת להגיד משהו. עכשיו כל נגיעה בכל אות שאנחנו נוגעים בה, אנחנו עולים על מוקשים. וחבל, מיותר.
היו"ר עמית הלוי
לא, שום מוקשים. שום מוקשים. אנחנו מצביעים עם אותה אצבע.
גאל אזריאל
אני אבקש להעיר שלא סתם חוק סמכויות מיוחדות הוא בסמכות ראש הממשלה כי בעצם יש השפעה על כלל הציבור ועל כלל משרדי הממשלה, ולכן הממשלה היא זו שמוסמכת להתקין את התקנות ולא רק משרד אחד בתוך הממשלה, למרות שברור שהשיקול הבריאותי הוא שיקול דומיננטי. יש שיקולים רבים נוספים רלוונטיים. ולכן, נכון לשמוע את משרדי הממשלה השונים ונכון שהממשלה תשקול את שיקול הדעת ולא לכבול את הממשלה מראש.
היו"ר עמית הלוי
הוויכוח הוא סמנטי כי בסוף, אפשר לנסח את זה גם כך וגם כך.
גאל אזריאל
הוא מאוד משמעותי והוא - - -
קריאה
הוא לא סמנטי.
היו"ר עמית הלוי
הוא סמנטי כיוון שבסופו של דבר את המיוחדות או לא מיוחדות, כמו שאת אומרת, קובע בעצמו אותו אדם שהוסמך לכך. נכון?
גאל אזריאל
לא.
איל זנדברג
התקנות.
גור בליי
התקנות.
קריאות
- - -
גאל אזריאל
אם אתה קובע בחוק נסיבות, זה כובל את שיקול הדעת של הממשלה מראש לא לאפשר, גם בנסיבות יותר רחבות – אם הממשלה תשתכנע שיש נסיבות יותר רחבות שמאפשרות לאדם להיכנס לישראל גם אם הוא חולה, כי הממשלה סוברת למשל - - -
היו"ר עמית הלוי
אבל בכל מקרה היא תעשה את זה רק דרך המנגנון של האישור הפרטני.
גאל אזריאל
נכון, אבל הממשלה מחליטה על זה.
גור בליי
אני רוצה להסביר משהו. כל התוספת הזאת - - -
מיכל גולדברג
אז אנחנו מתנגדים לכל התוספת. לא, גור, סליחה. זה לא יהיה בתקנות. הסכמנו שבנסיבות מיוחדות, במקרים מאוד מאוד מיוחדים, מנכ"ל משרד הבריאות או מי שהוא הסמיך - -
היו"ר עמית הלוי
יאשר. נכון.
מיכל גולדברג
- - יוכל לתת אישור פרטני לאדם חולה להיכנס לישראל.
גאל אזריאל
אנחנו לא הסכמנו לזה.
קריאות
- - -
מיכל גולדברג
לא הסכמנו לתקנות בעניין הזה.
היו"ר עמית הלוי
לא תקנות. סליחה, היא צודקת. אני חוזר, כיוון שאני ניסחתי, אני חוזר כי אנחנו עומדים להצביע עוד דקה. אני חוזר בדיוק על ההגדרה שדיברנו עליה גם לפני כן: למעט אם אושרה כניסתו באופן פרטני על ידי המנהל הכללי של משרד הבריאות ו/או מי שהוסמך מטעמו. בסדר?
גור בליי
כתבנו.
היו"ר עמית הלוי
לא תקנות. סליחה, היא צודקת.
גור בליי
אמרנו: לפי אישור שקיבל מהמנהל ובהתאם לתנאי האישור. אבל צריך להבין פה משהו. החידוד הזה התווסף במהלך הדיונים. צריך להבין גם, בנסיבות – כמו שעכשיו זה נכנס, בעינינו, זה מעורר קושי חוקתי עם הפגיעה בזכות של אזרח ישראלי, קושי חוקתי משמעותי. מדוע?

צריך להבין שהסעיף הזה הוא נפרד מכל ההגבלות של הכניסה והיציאה, הוא לא כפוף ל-14 יום, הוא לא כפוף לחוות דעת האפידמיולוגית המיוחדת של המוטציות. הדבר הזה אומר שגם אם המצב די נרגע, בעוד כמה חודשים אפשר למנוע כמעט בצורה טוטאלית כניסה.
קריאה
- - -
היו"ר עמית הלוי
ל-28 יום. לא?
גור בליי
28 יום. זה כמו התקנות ברמה יותר נמוכה, של תו סגול. הדבר הזה בעיניי מעורר קושי מבחינת מידתיות בגלל העובדה שזה גם כשהמצב יירגע. עכשיו, כשהמוטציות – בסדר גמור, אנחנו במצב יותר חירומי.
היו"ר עמית הלוי
אבל זה ל-28 יום.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אני רוצה להגיד את זה גם לנציג של משרד המשפטים. בכל מקרה, אני חושבת שאם אתה מכניס את התיקון הזה, הוא לא עומד בבג"ץ. שתדע, ואני חושבת שמשרד המשפטים מבין את זה.
היו"ר עמית הלוי
בסדר גמור. ילכו לבג"ץ.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
כי הפגיעה הזו היא פגיעה דרמטית.
היו"ר עמית הלוי
ילכו לבג"ץ.
גור בליי
אפשר עכשיו לרפא אותה אם אתה מתייחס לזה כמו בסעיף הראשון של איסור יציאה וכניסה, שזה כל 14 יום, זה קשור בחוות דעת אפידמיולוגית.
היו"ר עמית הלוי
לא, לא, לא. אני לא חוזר אחורה. סליחה, גור. מחילה, מחילה, אני לא חוזר אחורה. אני מקריא עכשיו את הנוסח.
גור בליי
לא, הקראתי.
היו"ר עמית הלוי
לא, אז תוסיף. נעשה את זה מאוד ברור ומי שירצה ילך לבג"ץ, כמו שאוסנת אומרת, וידון בית המשפט העליון לפי הכלים שהוא כידוע ניכס לעצמו, וזה בסדר.

עכשיו אנחנו דנים על הנוסח כמו שאנחנו מאשרים אותו כאן. ההיגיון הוא כזה. זאת האמירה שלנו היום, אני עומד מאחוריה. מי שב-28 ימים הקרובים הוא חולה קורונה שהגיע מחוץ לארץ ודופק בדלת במעבר אלנבי – כשהוא חולה קורונה מאומת, שהוא חיובי כמו שהקראת - - -
גור בליי
זה לא רק אלנבי. זה גם ב-JFK.
היו"ר עמית הלוי
נכון. גם ב-JFK, זה נכון. אז יש לו אישור פרטני, אמבולנס כזה, אמבולנס אחר, טיסת אמבולנס וכו'. למה? כיוון שאנחנו אומרים: אם היית בחו"ל ואתה מאומת באופן חיובי, יש לנו חשש – אני לא יודע לומר לך עכשיו אם זה 10% או 70% או 30% שאתה נושא מוטציה חו"ל, אתה לא חולה קורונה רגיל, יכול להיות מאוד שאתה לא חולה קורונה רגיל – ולכן אנחנו מבקשים, תתאפק עוד שבוע, למעשה עוד 14 יום עד שתחלים, תעשה עוד בדיקה ותגיע לארץ.

זה בעיניי סביר, ולכן אני מבקש שיתווסף הנסיבות המיוחדות. אנחנו עושים הצהרה.
גור בליי
אני אוסיף את זה. רק חשוב להבהיר.
היו"ר עמית הלוי
אמרת את ההערה שלך, הבהרת.
גור בליי
שיובהר העניין הזה – לא רק הבעיה החוקתית – אני אומר, גם להבין על מה הוועדה מצביעה. היא מצביעה על זה שגם כשכל חשש המוטציות שוכך, אזי - - -
היו"ר עמית הלוי
לא. רק ל-28 יום. תאמין לי, 28 יום.
גור בליי
ועוד 28 ועוד 28 - - -
היו"ר עמית הלוי
לא. יצטרכו אישור מיוחד.
איל זנדברג
לפי המבנה השל החוק, 28 יום זה ההגבלות הכי פחות חמורות.
גור בליי
זה ההגבלות הרגילות ביותר.
היו"ר עמית הלוי
אבל אחרי 28 יום מה קורה?
מיכל גולדברג
צריך להגיע שוב פעם לאישור.
היו"ר עמית הלוי
אנחנו נבוא. אני מודיע מראש למשרד הבריאות.
גאל אזריאל
זה הרף הנמוך ביותר. זה התו הסגול שצריך לשים מחיצות במשרד.
גור בליי
זה הרף של התו הסגול, זו בדיוק הבעיה החוקתית.
מיכל גולדברג
גור, אבל תבהיר לוועדה שכבר היום יש סעיף בתקנות תעופה שקובע את התנאי הזה כתנאי לעלייה למטוס.
איל זנדברג
לא קובע אותו דבר.
גור בליי
מיכל, שם לכל הפחות מתווספת הסכנה בהדבקה בתוך המטוס. אנחנו ראינו את זה כדבר העיקרי, אבל לכל הפחות זה מתווסף. את מדברת על סיטואציה גם אם אין סכנה במטוס, את רוצה לעשות את זה כעניין שגרתי - -
היו"ר עמית הלוי
נכון.
גור בליי
- - ולא כעניין מיוחד - -
היו"ר עמית הלוי
לא שגרתי. עוד 28 יום.
גור בליי
- - והדבר הזה מעורר קושי מבחינת מידתיות.
מיכל גולדברג
סליחה. אני רוצה את אותו הסדר – זה מה שהוועדה ביקשה – אותו הסדר שחל בעלייה למטוס יחול בכניסה בתחנת גבול יבשתית. זו הבקשה של הוועדה ומבחינת משרד הבריאות - - -
גור בליי
גם אם אין סיכון להדבקה בכלי התחבורה. זה העניין.
היו"ר עמית הלוי
נכון. אין סיכון. הוא לבד, אבל יכול להיות שהוא מסכן.
גור בליי
אבל גם בסיטואציה שאין מוטציות מיוחדות.
היו"ר עמית הלוי
לא, לא בטוח. אתה לא יודע.
מיכל גולדברג
מבחינת משרד הבריאות, הנוסח הממשלתי שאושר בקריאה הראשונה כלל כבר גם כך את הסמכות הזאת.
קריאה
איפה?
גאל אזריאל
נבהיר שוב שלעמדת משרד המשפטים שניסח את הצעת החוק, זה לא כלול בהצעת החוק הממשלתית, ולכן הצעת החוק נבנתה בצורה שונה בין הפסקה הראשונה לבין הפסקה השנייה ולכן יש תיחום אחר.
היו"ר עמית הלוי
החוק הקודם, זה היה רק על מטוסים, מיכל.
מיכל גולדברג
זה היה רק על מטוסים, נכון.
היו"ר עמית הלוי
נכון, אז עכשיו אנחנו מחילים את זה. אני מבקש לעצור.

אנחנו מרחיבים את זה. אני אומר שוב, שיקול הדעת, מי שרוצה להגיש הסתייגות – אם אוסנת רוצה היא מוזמנת – אנחנו מוסיפים את המילים "בנסיבות מיוחדות" נוכח העובדה – שוב, כולנו פה במה שאתה קורא קושי חוקתי, כולנו מגבילים פה את זכות היסוד של הכניסה לישראל שכלולה בכבוד האדם וחירותו. אני חושב שאנחנו עושים את זה באופן מידתי ולתכלית ראויה.

עוד 28 יום – אני אומר לך, גברת מיכל – אם ישתנה משהו במוטציות, אם היחס – שיקול הדעת שלי לפחות, אצבע אחת פה בוועדה – בין הסיכון שיהווה בן אדם שמגיע מחוץ ודופק בדלת מבחינת מוטציות ישתנה, אז אנחנו נשנה את זה ולא נחדש את זה באופן הזה. כרגע אנחנו מחדשים ומוסיפים "בנסיבות מיוחדות". עוד הערה?
גור בליי
נושא נוסף, רציתי לוודא שהוועדה רוצה את זה, שנוסיף את המילים לגבי ועדת חריגים וב-7א(ג): ועדת חריגים אחת או יותר.
היו"ר עמית הלוי
הרכבים. הרכבי ועדת חריגים, אחד או יותר. יכולים להיות כמה הרכבים כדי למנוע את מה שאמר פה מנכ"ל משרד התחבורה, שמתוך 1,500 פניות הוא עוד לא טיפל ב-1,000 פניות.
גור בליי
והנקודה האחרונה, לבקשת הוועדה, אנחנו נוסיף בסעיף 5, שבעצם מתקן את 12(א), זה הסעיף של כלי התחבורה, כמו שיש חובה של מפעיל כלי טיס הנושא נוסעים לישראל לדרוש מהנוסעים, מאנשי הצוות, להציג כתנאי עלייה למטוס שבא לישראל תוצאה שלילית, אנחנו ננסח את זה בדיוק אבל בעיקרון להגיד שפסקה (4) תחול גם על נוסע – רק על נוסע, לא על איש צוות – בכלי טיס הנושא נוסעים שיוצא מישראל.
היו"ר עמית הלוי
מצוין. לגבי סעיף י' גם, הנוסף?
גור בליי
אני אומר שיכול להיות שהדבר הזה יכול ליצור הסדרים שליליים במקומות אחרים, יש חשש כזה, אבל זו החלטה של הוועדה.
היו"ר עמית הלוי
בסדר גמור. תודה. יש עוד סעיף אחד.
מיכל גולדברג
סליחה, אדוני. זה לא יוצר הסדרים שליליים כי זה ספציפי לגבי נוסעים בכלי - - -
היו"ר עמית הלוי
טיס. לא לגבי הטרמינל ולא לגבי זה, כמו שהיא אמרה.
גאל אזריאל
כדי שיהיו הסדרים שליליים צריך שתהיה סמכות מלכתחילה.
גור בליי
רק להבין מבחינתכם, אנחנו מדברים פה רק על תוצאה שלילית, גם בנוסח המקורי שלכם וגם פה. תוצאה שלילית זה כולל גם מתחסנים, מחלימים? הם גם ייכנסו פה?
מיכל גולדברג
תוצאה שלילית זה כולל גם את הסמכות לקבוע בתקנות שהתנאי הזה של הצגת תוצאה שלילית בקורונה לא יחול על מחלים או על מתחסן, שזה לפי שיקול הדעת שייקבע בתקנות.
גור בליי
ואתם לא מעדיפים לכתוב את זה במפורש?
מיכל גולדברג
לא, אנחנו לא מעדיפים לקבוע את זה במפורש.
היו"ר עמית הלוי
למה לא?
איל זנדברג
יכול להיות שזה יעשה סדר.
מיכל גולדברג
יכולות להיות סיטואציות – וכבר דובר על זה – שתידרש בדיקת קורונה שלילית מכל אחד, גם ממחלימים.
גור בליי
זה הסמכה רק, זה לא אומר שאת חייבת.
מיכל גולדברג
אנחנו דנו בזה ואנחנו מבקשים להיצמד לנוסח הממשלתי.
איל זנדברג
אנחנו לא בנוסח הממשלתי מלכתחילה פה, אנחנו בעולם אחר.
היו"ר עמית הלוי
גור, עוד הערה, תוסיף את י': ובלבד שיהיה מתוך הוועדה או מחוצה לה, יושבי-הראש.
ניצן רוזנברג
צריך לסעיף הזה להבהיר שזה גם החובה על מפעיל כלי הטיס לדרוש.
היו"ר עמית הלוי
כן. המפעיל והנוסע, שניהם – כמו בכניסה.
גור בליי
כן, אמרתי. זה להחיל את פסקה (4) כמו שהיא, רק לא על אנשי צוות.
היו"ר עמית הלוי
לא על אנשי צוות, וממילא היא לא על הטרמינל בגלל ההערה של משרד המשפטים.
גור בליי
גם מפעיל וגם הנוסע, להציג בדיקה שלילית.
היו"ר עמית הלוי
זה לא על הטרמינל, זה רק על העלייה למטוס. סעיף י', אנחנו מוסיפים.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
גור, אתה יכול להסביר לי מה זה אנשי צוות?
היו"ר עמית הלוי
דיילים.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
הכוונה שגם אנשי הצוות לא חייבים יהיו בבדיקות? לא הבנתי.
תמי סלע
כן חייבים.
גור בליי
לפי הצעת החוק הממשלתית, אנשי צוות חייבים בבדיקות על טיסות שנכנסות לישראל, ועכשיו הוועדה אומרת שבטיסות שיוצאות מישראל, אנשי צוות לא חייבים אלא רק הנוסעים עצמם.
היו"ר עמית הלוי
אנחנו מחייבים את הנוסעים כשהם עולים למטוס, להיבדק.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
למה? כי רק נוסעים יכולים להידבק ואנשי צוות לא יכולים?
היו"ר עמית הלוי
לא, לא. אנחנו דיברנו על זה. בנכנס כתוב גם אנשי צוות?
גור בליי
כן.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
ברור. מה ההיגיון בזה?
היו"ר עמית הלוי
מה הנוסח של תיקון 12 בנכנס?
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
שלא אכפת למדינת ישראל לייצא את הקורונה אבל היא מפחדת לייבא אותה?
היו"ר עמית הלוי
לא, להיפך. אכפת לה, לכן הגבלנו. זה כל התוספת כאן, ההגבלה גם לייצוא.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
זה מה שאני אומרת.
גור בליי
הנוסח הממשלתי דיבר רק על כניסה, ואמר: חובת מפעיל כלי טיס הנושא נוסעים לישראל, לדרוש מהנוסעים ומאנשי הצוות להציג, כתנאי לעלייה לכלי הטיס, תוצאה שלילית בבדיקת קורונה, וחובת נוסע ואיש צוות בכלי טיס כאמור – זאת אומרת, זה שנכנס – להציג תוצאה שלילית.
היו"ר עמית הלוי
אותו דבר.
גור בליי
לגבי יציאה, אותו דבר?
היו"ר עמית הלוי
אותו דבר צריך להיות, כן.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
בוודאי שצריך להיות אותו דבר.
גור בליי
אז אם כך, לא צריך את (5). אנחנו נוסיף ב-(4) חובת - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
גור, זה צריך להיות אותו דבר רק ברמה המוסרית שלנו כאזרחים.
היו"ר עמית הלוי
בסדר גמור. קיבלנו, התקבל.
גור בליי
לישראל או מישראל, ויש את הנושא שהיושב-ראש דיבר עליו, שיו"ר ועדת חריגים יכול להיות מתוך הוועדה או מחוצה לה.
היו"ר עמית הלוי
כן. והחלטת הממשלה.
גור בליי
וגם הנוסח שהוקרא קודם לגבי שימוש בכוח סביר במלוניות.
היו"ר עמית הלוי
כן. המודל המרוכך.
גור בליי
זה גם נכנס. הדבר האחרון לגבי הנושא של איפה תתכנס – המנהל, ההחלטה לגבי המלוניות, מה שדיברנו על 22ג(ד), אז יירדו המילים "לפני העברה למקום הבידוד מטעם המדינה".

זאת אומרת, ב-22ג(ד) – במלוניות – המנהל רשאי לאשר בקשה של חוזר לשהות במקום בידוד אחר או בתנאי בידוד לא מלאים, מטעמים בריאותיים הומניטריים, עקב נסיבות אישיות מיוחדות אחרות, בכלל זה בקשה של קטין, אדם עם מוגבלות או אדם שמונה לו אפוטרופוס, ובתנאים שיורה המנהל באישור לעניין אותו בידוד; החלטה בבקשה תינתן בהקדם האפשרי, וזה עוצר פה.
היו"ר עמית הלוי
כן. בלי המילים: ובלבד לפני שהועבר.
גור בליי
יכול להיות אחרי או לפני, אבל כמובן מה שגם דובר קודם, ברור שזה יהיה בהקדם האפשרי וכמה שיותר מהר, גם במלונית כמה שיותר מהר.
היו"ר עמית הלוי
כן. יתרה מזאת. אמר כאן סמנכ"ל משרד הבריאות ואנחנו אומרים את זה כאן לפרוטוקול, שכל האנשים שממילא יש להם החרגה, כלומר אפוטרופוס, קטינים או נכים או אחרים, הם כבר בשרוול הולכים לאן שהולכים, וכל השאר אנחנו נדון בהם בהקדם, אם אפשר בשדה התעופה, ואם לא, לפי שיקול הדעת יהיה אפשר במלוניות.

לפני שאנחנו מצביעים אני רוצה לומר לאלה השוהים בחו"ל, כיוון שאני מאוד מזדהה – הקלנו פה בתקנות הללו קודם כול על אלה שרוצים לצאת, ואני מאוד שמח ומודה על העזרה לכולם כאן. אלה שרוצים לצאת ויכולים לצאת, יוכלו לצאת, זה דבר ראשון שעשינו כאן.

דבר שני, נהגנו בסטנדרט מוסרי גם ביציאה. אנחנו לא מייצאים קורונה, כשם שאנחנו לא רוצים לייבא אותה, מה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך.

הדבר האחרון, לכל האזרחים שלנו שנמצאים בחוץ לארץ, אנחנו דואגים לכם ורוצים לדאוג לכם ואנחנו אחראים לכם וכל הדברים שנאמרו כאן על ידי משרד המשפטים כנקודת מוצא, נכונים. אנחנו בסיטואציה חריגה מאוד, אתם תידרשו לאחוז בקצת סבלנות, להשלים במידה ואתם חולים באופן חיובי בגלל אי הוודאות שאנחנו נמצאים בה. תבינו אותנו, דווקא בגלל שאתם חלק מהכלל כאן, לא בגלל שאתם לא, להיפך. אנחנו דואגים לכם, תתאפקו שבוע, תחלימו, תגיעו לכאן, שטיחים אדומים יחכו לכם.

אנחנו עוברים להצבעה.
מיכל גולדברג
אדוני, אני מציעה להקריא את הנוסח של פסקה (2) כדי שהוועדה תדע על מה היא מצביעה.
היו"ר עמית הלוי
הקראנו את כל הנוסחים ואני גם אקריא אותם במליאה, תאמיני לי.
גור בליי
אני אקריא, ויש לי עוד שאלה קטנה לוועדה - כמובן בנסחות לפעמים עושים שינויים, אבל הרעיון. חובה על אדם הנכנס לישראל לבצע בדיקת קורונה מהסוג ובמועד שייקבע בתקנות לפני הכניסה או לאחריה, וכי מי שבבדיקת קורונה שביצע התקבל ממצא חיובי, לא יהיה רשאי להיכנס לישראל אלא לפי אישור שקיבל לכך בנסיבות מיוחדות מהמנהל ובהתאם לתנאי האישור.
שאלה אחרונה
האם אין צורך להוסיף פה איזושהי הוראת מעבר שאומרת שמי שקיבל אישור לפני חקיקת החוק להיכנס לישראל או לצאת מישראל, האישור יהיה תקף גם לאחר חקיקת החוק?
מיכל גולדברג
אנשים לא מקבלים אישורים להיכנס או לצאת מישראל. אני לא מבינה למה הכוונה.
גור בליי
למה? יש היום כבר כל מיני ועדות.
היו"ר עמית הלוי
יש ועדת חריגים, ודאי.
ניצן רוזנברג
הוראת מעבר.
מיכל גולדברג
אתה מדבר על ועדות חריגים שייתנו?
היו"ר עמית הלוי
יש היום ועדת חריגים, נכון.
מיכל גולדברג
אני לא חושבת שנדרש. ההסדר יהיה בתקנות, לא בחוק.
גור בליי
לא, אני יודע.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
גור, אבל תמיד כשנכנסת תקנה לתוקף, כמובן שמה שקדם לה ויש את מה שאחריה, אז לא צריך הוראה מיוחדת.
איל זנדברג
עניין מעשי, אנחנו לא רוצים לטרטר אנשים וגם לא לטרטר את הוועדה.
מיכל גולדברג
אם יהיה צורך, הוראת המעבר תיקבע בתקנות ולא בחוק.
גור בליי
בסדר. אז בתקנות יקבעו.
היו"ר עמית הלוי
מאה אחוז. אז אנחנו עוברים להצבעה.
איל זנדברג
לעניין הסתייגויות, אנחנו פשוט לא הספקנו לעדכן את השר – אני אומר את זה רק לשם הזהירות, לא ליצור פה שום גלים – אבל אנחנו רוצים את האפשרות לעדכן את השר ולראות מה יהיה. אני אומר לשם הפרוטוקול שאנחנו מבקשים לשמור את הזכות – אני מחויב להגיד את זה מראש – של הסתייגות מאת שר המשפטים. הוא לא יודע, אני אומר את זה רק על דעתי כרגע, רק כדי שתהיה לנו האופציה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
שר המשפטים, זה לא מעניין אותו, עזוב.
איל זנדברג
אני יודע לפי התקנות שאם אני לא אגיד את זה עכשיו, אז לא נוכל להגיד את זה אחר כך, אלא אם כן אני טועה תקנונית.
תמי סלע
צריך יהיה להביא בכתב, נכון?
ניצן רוזנברג
כן. בכל מקרה להביא בכתב.
היו"ר עמית הלוי
לא חושב שיש אפשרות להגיש הסתייגות אחר כך. יש אפשרות להגיש הסתייגות אחרי הצבעה?
איל זנדברג
בוודאי. לא הייתה הצבעה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
שר המשפטים אפילו לא יודע שהוא שר המשפטים.
איל זנדברג
אני רק אומר את זה לשם הזהירות.
קריאות
- - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אפשר להצביע, אדוני היושב-ראש?
היו"ר עמית הלוי
רק דקה. נבדוק את זה. אני לא מכיר את זה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
שמה?
היו"ר עמית הלוי
האם שר המשפטים יכול להגיש אחרי שנצביע פה?
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אני אומרת לך ששר המשפטים לא יודע שהוא שר המשפטים. יש לו כמעט שישה תיקים שהוא מחזיק, כבר לא אוחז ראש.
גור בליי
אתה צריך להגיד מה ההסתייגות. זה לא קארט בלאנש.
תמי סלע
צריך להצביע עליה.
גור בליי
צריך להצביע עליה. אין כזה דבר. או שאתה אומר מה ההסתייגות או שאין הסתייגות. מצטער.
איל זנדברג
אני מבין את הבעיה.
היו"ר עמית הלוי
אני אומר לך משהו, איל. אני מאוד בעד דיון פתוח ולשמוע את ההסתייגות.
איל זנדברג
הוא לא יודע. אני אומר את זה - - -
היו"ר עמית הלוי
גם אם הייתה הסתייגות, הדברים האלה, אני חושב שהם על דעת כל חברי הוועדה. טוב שהערת, אוסנת, וצירפנו את זה, עשינו השוואה מלאה של היציאה והכניסה. אנחנו נצביע כאן להערכתי בעד, ככה שגם אם היית מביא פה הסתייגות על אחת מהן – שלא תרגיש אי נחת שאתה לא עושה את עבודתך נאמנה לשר המשפטים, שזה טוב שתמיד הפקידות נאמנה לקובעי המדיניות, אני בעד – אבל ייתכן מאוד שגם אם שר המשפטים היה מציב פה הסתייגות, היא הייתה נדחית.

לכן, אנחנו נעבור להצבעה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
ואם יהיה לך קשר עם גנץ, תעדכן אותנו. קדימה, בואו נגמור עם זה. עזוב, גנץ, זה לא מעניין אותו.
היו"ר עמית הלוי
לא, לא. כל אחד, יש לו זכות לומר את עמדתו, זו זכותו לומר את עמדתו, רק שהוא לא נמצא כאן וכיוון שאתה לא אומר שום תוכן של הסתייגות בשמו, אז אנחנו נעבור להצבעה. אל תרגיש לא נוח כי אני מניח שגם ככה ההסתייגות על הסעיפים שדנו בהם פה בהרחבה וקיבלנו את עמדת משרד הבריאות – עם הערות פה ושם שלכם ושל אחרים – אז אנחנו עוברים להצבעה לגבי נוסח החוק לקראת קריאה שנייה ושלישית.

הצעת חוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (תיקון מס' 6), התשפ"א-2021, בהתאם למה שאמר כאן גור, התוספות. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד – 4
נגד – אין
נמנעים – אין
אושר.
היו"ר עמית הלוי
4 בעד, פה אחד. תודה רבה לכולם.
גור בליי
כמובן, זה כפוף לשינויי נוסח שנעשה עם הנסחות.
היו"ר עמית הלוי
כן. כל שינויי הנוסח שיעמדו – מראש אני אומר – אנחנו גם בלי ניקוד יודעים לקרוא, שיעמדו ביחס לדברים שנאמרו כאן, שלא יהיה רק הבהרות טכניות.

תודה רבה לכולם. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 22:00.

קוד המקור של הנתונים