ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 26/01/2021

מעקב אחר התקדמות פרויקט 'הדרכון הירוק' למתחסנים ומחלימים ויישום סעיף 44א לחוק הסמכויות - קביעת הוראות לעניין מחלימים

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
ועדת החוקה, חוק ומשפט
26/01/2021


מושב שני


פרוטוקול מס' 188
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שלישי, י"ג בשבט התשפ"א (26 בינואר 2021), שעה 10:30
סדר היום
מעקב אחר התקדמות פרויקט 'הדרכון הירוק' למתחסנים ומחלימים ויישום סעיף 44א לחוק הסמכויות - קביעת הוראות לעניין מחלימים
נכחו
חברי הוועדה: יעקב אשר – היו"ר
איתן גינזבורג – מ"מ היו"ר
אלי אבידר
קארין אלהרר (באמצעים מקוונים)
ניצן הורוביץ
תהלה פרידמן
אריאל קלנר
איילת שקד
חברי הכנסת
מיכל קוטלר וונש
הילה שי וזאן
משה טור פז
מוזמנים
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
פרופ' נחמן אש - מנהל מגן ישראל, משרד הבריאות

מיכל גולדברג - עו"ד, משנה ליועמ"ש משרד הבריאות, משרד הבריאות

תומר לוטן - ראש מטה מגן ישראל, משרד הבריאות

פרופ' חגי לוין - יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בהר"י




משתתפים (באמצעים מקוונים)
רונה קיזר חצניוק - ראש אגף בכיר מערכות מידע ומחשוב, משרד הבריאות
ייעוץ משפטי
גור בליי
מנהל הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
מאיר פרץ


מעקב אחר התקדמות פרויקט 'הדרכון הירוק' למתחסנים ומחלימים ויישום סעיף 44א לחוק הסמכויות - קביעת הוראות לעניין מחלימים
היו"ר יעקב אשר
שלום לכולם, היום יום שלישי, י"ג שבט תשפ"א, ה-26 בינואר 2020. נושא הישיבה: מעקב אחר התקדמות פרויקט 'התו הירוק' למתחסנים ומחלימים ויישום סעיף 44א לחוק הסמכויות - קביעת הוראות לעניין מחלימים. אני מבקש ממנהל הוועדה שנושא הדיון הבא יהיה התכנסות על מנת לברך על הדבר הזה שמתחיל ומצליח. בפתח הדברים אני רוצה להגיד שאני איחרתי, אז שלא תחשבו שהשתניתי בתקופה האחרונה או שזו תופעת לוואי.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא היה חשש.
היו"ר יעקב אשר
שלום, קארין, מה שלומך? יש בשורה טובה: אלי אבידר נמצא פה היום.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
נו, תענוג. מאוד התגעגעתי לאלי.
היו"ר יעקב אשר
אני מודה לכבוד שר הבריאות עבור השתתפותו בדיון. אני מציע שלפני שניכנס לנושא התהליך שמשרד הבריאות מוביל הוא הכנה לשלב היציאה מהסגר. כשהתחילו להכין את התוכניות וכשעבדו על האפליקציה ועל הדברים האחרים, היינו כולנו בטוחים שבתקופה זו נהיה בתוך התעסקות אם תפקיד הדרכון הירוק בהווה. לצערנו הרבה המנדט הבריטי השתלט עלינו בתקופה האחרונה שוב, למי שלא יודע, אנחנו נמצאים עדיין במצב של סגר מהודק. לפי פרסום בעיתון יכול להיות שהוא אף יתארך. הייתי מציע שכבוד השר יסקור את המצב הנוכחי ואת תחזיות המשרד בעניין זה. לאחר מכן אנחנו ניכנס לדון בנושא של התו הירוק.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אולי נשאל את השר שאלות?
היו"ר יעקב אשר
ניתן לשר דברי פתיחה. אני מבטיח שכל חבר כנסת יאמר את כל שעל ליבו, כמו שקורה פה תמיד. אדוני השר, בבקשה.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
תודה, אדוני היושב-ראש, תודה לחברי הכנסת ולכל המוזמנים. חבריי, בתקופה האחרונה יוצא לי לא מעט, מכיוון שישראל מעוררת הרבה מאוד עניין בעולם כרגע מבחינת מבצע החיסונים המוצלח ביותר ברחבי תבל, יצא לי לא מעט לדבר עם התקשורת הזרה. שאלו אותי כמה מראיינים, כשהגבתי בחיוך לשאלות: "אתה כנראה שר הבריאות היחידי בעולם שמחייך". חשבתי על זה רגע ואמרתי: "לא, אני כנראה שייך לאותן מסיכות בתיאטרון העתיק של חצי פנים שמחייכות וחצי פנים שבוכות. מצד אחד אנחנו גאים בנתונים ההתחסנות המדהימים, היענות הציבור היפה בגילאי הסיכון. יש לי גם התפלגות לפי קופות חולים, באופן כללי ניתן לומר שמעל 80% של האוכלוסייה בסיכון התחסנו. אנחנו עדיין לא נרגענו, נכון לאתמול יש עדיין 252,000 אנשים שעונים להגדרת "אוכלוסייה בסיכון" שטרם התחסנו. לכן, ההנחיה החד-משמעית שלי לכל הקופות היא לא לרוץ אחרי המספר הכללי אלא לנסות כמה שיותר לחסן את בני ה-60 ומעלה ואת החולים במחלות כרוניות.
היו"ר יעקב אשר
המספר שהצגת הוא של ברי חיסון או שכולל גם מי שחלה והבריא?
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
זה המספר נטו. זה המספר של אנשים שיכולים להתחסן, צריכים להתחסן, ועדיין לא התחסנו. אנחנו מנסים להגיע למצב שהמספרים שם יהיו כמה שיותר גבוהים, אין דבר כזה 100%, אבל כמה שיותר גבוהים. שאלה שעלתה כמה פעמים לגבי מרותקי בית, יותר מ-60% ממרותקי הבית חוסנו, בסך הכול המספר הוא 108,000 מרותקי בית, 60% מהם חוסנו. יש, כמו שכבר דווח בעבר, בעיות לוגיסטיות עם מתן החיסון בגלל שיש שש מנות בבקבוקון אחד, אבל מנסים גם כאן להגיע למספרים מקסימליים ואופטימליים באוכלוסייה הזו. מהבחינה הזו הדברים מתקדמים יפה, אני חייב לומר – וזה גם לתשומת לב חברי הכנסת שיכולים להתבטא ולהשפיע – אם אתם זוכרים, גם בוועדה הזו וגם אדוני, אצלך, במהלך אישור כל מיני תקנות, עלה כל הזמן עניין של חיסון הצוותים החינוכיים, עד כדי התניה שאם הצוותים החינוכיים לא יתחסנו אז לא נאשר משהו ולא נאפשר משהו.

בנושא זה איני איש בשורות, חיסון הצוותים הרפואיים נמשך כבר הרבה זמן ואנחנו באחוזים מאוד, מאוד, מאוד נמוכים. יכול להיות שזה אותם פייק ניוז שמפיצים כל הזמן על כך שאסור לנשים צעירות להתחסן, למרות שאיגוד רופאי הנשים בישראל הוציא מכתב מפורט למה זה לא נכון ולמה הם מעודדים את החיסון. יכול להיות שיש סיבות אחרות, אבל אני חייב לומר שזה נתון מאוד מדאיג. מה גם שבמוקדם או במאוחר אנחנו נפתח את מערכת החינוך ויש לכך השפעה לא רק בנושאי התחלואה אלא גם בנושא הבידודים הבלתי-פוסקים – הדבר הראשון שתעודת מתחסן פוטרת ממנו הוא הבידוד. אני כבר לא כל כך יודע מה עוד אפשר לעשות עם הנושא.
היו"ר יעקב אשר
יש קריאה של הסתדרות המורים, יפה בן דוד, בעניין הזה?
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
לא יודע, אין לי כלים נוספים פרט - - -
היו"ר יעקב אשר
למשרד החינוך אין כלים נוספים? זו בעיה משפטית אם משרד החינוך מורה להתחסן?
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
אין אפשרות להורות למורים להתחסן.
נחמן אש
אפשר לעודד.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
אפשר לעודד.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
זה לא קשור למגבלת הגיל שלהם?
נחמן אש
אין מגבלת גיל.
איילת שקד (ימינה)
אין מגבלת גיל.
היו"ר יעקב אשר
בהוראה אין מגבלת גיל, זה בדיוק מה שאמר השר. לאור הדרישה שהייתה נתנו תיעדוף לכל המורים והגננות. ההיענות היא נמוכה.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
אין שום מגבלות גיל, יש כ-200,000 נשים וגברים שיכולים להתחסן על פי הגדרת צוותי הוראה על פי הקופות. אני יכול לומר לכם שהנתון הוא שבקופת חולים כללית התחסנו עד כה כ-31%; בלאומית – 27%; במכבי – 42%; במאוחדת – 31%. בסך הכול חוסנו 34% מצוותי החינוך.

לגבי גילאי 16–18, עדיין מוקדם לשפוט, כרגע יש היענות. במכבי –14%; מאוחדת – 16%; לאומית – 13%; כללית – 20%. יש תחילה של היענות, נראה מה יהיה בהמשך. כל זה לגבי החיסונים.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה האחוז הארצי?
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
לא עשיתי חשבון, אבל זה יהיה בסביבות 16%. לגבי החיסונים אלו הדברים העיקריים. עכשיו אדבר על חצי המסכה שאינה מחייכת: אנחנו נמצאים במצב מאוד קשה של תחלואה. קשה לתת הסבר מדעי, אבל ההסבר המתקבל על הדעת הוא שהמוטציה הבריטית כנראה אחראית על חלק גדול מן התחלואה כרגע במדינת ישראל, כולל העובדה שהוא כנראה תוקף גם בגילאים צעירים יותר.

אנחנו רואים מספרי שיא גם באחוז מאומתים מכלל הנדבקים, גם בחולים קשים שמאושפזים בבתי החולים, גם בחולים מונשמים. מדובר במספרים הגבוהים ביותר מאז פרוץ משבר הקורונה. יש הנתון היחיד שיכול לעודד הוא שיש ירידה במקדם ההדבקה הכלל-ארצי – בכל המגזרים ובכל החברות – הוא עומד כיום על 0.9 אבל אנחנו לא רואים מוטציה - - -
תהלה פרידמן (כחול לבן)
לגבי המוטציה הבריטית ותחלואת ילדים: דווח היום שבבריטניה רואים תחלואת ילדים, אבל אין מוות של ילדים.
נחמן אש
איננו יכולים לומר דבר לגבי חומרת המחלה בילדים. היו כמה מקרים, בזמן האחרון היו פרסומים אודות חמישה ילדים שנמצאים בטיפול נמרץ בגלל מחלה קשה. אנחנו לא יודעים אם זה קשור לווריאנט הבריטי. אין לנו נתונים אצלנו.
היו"ר יעקב אשר
ברור שזה מדבק מאוד ובעיקר בילדים. זה מה שהטיס את הסיפור הזה.
איילת שקד (ימינה)
אבל מכיוון שרואים שרמת התחלואה לא יורדת משמעותית – גם היום וגם אתמול אנחנו עומדים על 8,000 חולים – מה התוכנית?
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
נדבר על זה. כרגע, בתנאים הנוכחיים, אתמול קיבלתי מכתב מפרופסור צחי גרוסמן, יושב-ראש איגוד לרפואת ילדים. אני מזכיר לחברי הכנסת שמדובר בגוף שבסגרים הקודמים היה די ביקורתי לגבי הצורך בסגרים הקודמים בכל מה שנוגע לילדים, מכיוון שיש השלכות רבות לסגר על הילדים. כרגע, כותב פרופסור גרוסמן, ואני מצטט:

"לאור הנאמר לעיל, אני בעד פתיחת מערכת החינוך, אלא שבגל הזה התחברו נתונים נוספים. שיעור הילדים המאומתים בגל זה עולה על שיעורם בגלים הקודמים. בגילאי 0–9 שיעור המאומתים הינו 15% לעומת 10% ופחות בגלים הקודמים" וכן הלאה וכן הלאה "המוטציה הבריטית הינה בעלת פוטנציאל הדבקה גבוה ב-50%–70% מן הווירוס ה - - - מתפשטת מהר גם בקרב הילדים".

בקיצור, פרופסור גרוסמן מבקש שפתיחת מערכת החינוך תעשה בצורה הדרגתית לאור הנתונים האלה. אני מסכם ואומר שהנתון היחידי שנותן הבנה שהסגר עובד זאת הירידה במקדם ההדבקה. ההתפרצות נעצרה אבל המספרים מאוד גבוהים. אין את הצניחה שראינו אותה אחרי שהמקדם יורד, בסגרים הקודמים ראינו ממש נפילה. כרגע אנחנו לא רואים את זה.

שאלה חברת הכנסת איילת שקד מה התוכנית, מבחינתנו כרגע יש עניין להמשיך בהגבלות שקיימות, לראות שבתי החולים יחזרו למצב סביר יותר מבחינת המאושפזים.
משה טור-פז (כחול לבן)
- - - הגבלות הסגר ובכמה, אמרת: "ההגבלות הקיימות".
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
נכון, כרגע אנחנו תחת סגר. אני מזכיר לחברי, חבר הכנסת ניצן הורביץ, שאנחנו תמיד עושים את הסיבוב וחוזרים לאותה הנקודה. אני כבר עייפתי - - -
ניצן הורוביץ (מרצ)
- - -
היו"ר יעקב אשר
רגע, תן לו לסיים.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
תן לי לסיים את המשפט, אני לא בורח לשום מקום. תמיד אנחנו, כמשרד הבריאות, לא מכיוון שאני חכם אלא מכיוון שאני יודע לעבוד עם מומחים ולשמוע את כולם. אנחנו באים עם המלצה שאחר כך משנים אותה, ובסוף אותו מעגל אנחנו מגיעים בדיוק לאותה הנקודה. למה אני מזכיר את זה? כי אנחנו ביקשנו סגר לשבועיים, מסיבות אלו ואחרות שלא תלויות במשרד הבריאות זה קוצץ, עכשיו אנחנו מגיעים לאותה נקודה שתשעה ימים שנתנו לנו פשוט לא הספיקו.

אם תינתן לנו האפשרות נבקש את הארכת הסגר לפחות בשבוע ימים. אנחנו נראה עד כמה נצליח לשפר את הנתונים בשני מישורים. המישור הראשון הוא ירידה משמעותית במספר החולים הקשים. אני - - -
ניצן הורוביץ (מרצ)
אתה אומר שבוע, לפי מה שאמרת זה לא נראה ששבוע יעזור.
איילת שקד (ימינה)
אבל יולי, עוד שבוע נניח - - -
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
כשיש האטה בהתפרצות התחלואה אני חושב שזה ריאלי. איני חולים שנהיה ב-400 מאושפזים קשים, כנראה שהמספרים יהיו גבוהים יותר. צריך לומר ביושר, ואני מביע שום אי-אמון בצוותים הרפואיים המדהימים שלנו, אפרופו כל מיני אמירות מגעילות לגבי התמותה בישראל בשבוע האחרון. הצוותים הרפואיים עובדים בצורה יוצא מן הכלל, אין לגלגל אליהם בנושא זה שום אשמה כמו שמנסים לעשות כמה אנשים.

אין מה לעשות, אמרתי פעם אחר פעם, אפרופו השאלות שנשאלתי כאן לגבי הפרוטוקולים של דיוני קבינט הקורונה והממשלה או מה שזה לא יהיה. זה מופיע בכל הפרוטוקולים. אני התנצלתי ואמרתי שאיני רופא אז מותר לי לומר גם שכמה שיותר יהיו חולים - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
- - - בסדר?
היו"ר יעקב אשר
יש לך שאלה באוויר – תשאל. אבל אתה רוצה לדבר במסודר, אני לא יכול להפריע לדובר אחרי באמצע. אלי, מה קרה? אתה צריך ללכת?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אני רוצה לשאול שאלת הבהרה תוך כדי. חבל להגיע עד הסוף.
היו"ר יעקב אשר
שאלת הבהרה, בבקשה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
השר דיבר על זה שיש פייקים. פייקים נמנעים כאשר מפרסמים. זה שאמרת שאתה בעד פרסום הפרוטוקולים, כל הכבוד, מאז הדיון האחרון, האם העלית הצעת ממשלה לפתוח את הפרוטוקולים, כן או לא? אמרת שלא לימדו אותך לשקר.
הדבר השני
אתה פוגע בחירות. שאלנו אותך בישיבה הקודמת האם מיציתם את האלטרנטיבות, האם פתחתם בדיקות סרולוגיות חינם לציבור, האם הבאת בדיקות קורונה בשיטת ינשוף שמאפשרות תשובה מהירה כמו שיש בסין. אלו שתי שאלות שלא ענית עליהן.
היו"ר יעקב אשר
תודה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תודה רבה, יעקב. מה כבר ביקשנו?
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
צודק, כרגיל, חבר הכנסת אבידר, שהתרופה הטובה ביותר לפייק היא פרסום הנתונים, לכן אנחנו נוהגים כך. הדוגמה שניתן לתת לפייק היא ההודעה אתמול שמשרד הבריאות מסתיר כביכול את העובדה שיש מאות חולים שחלו אחרי החיסון השני ומשרד הבריאות מסתיר את זה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
פתח את הפרוטוקולים.
היו"ר יעקב אשר
אלי, סליחה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
הוא דיבר על פייק, הוא רומז לראש המפלגה שלי, פתח את הפרוטוקולים.
היו"ר יעקב אשר
אתה לא רוצה תשובה אבל אחרים גם רוצים לדבר - - -
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
הוא עונה על הכול מסביב, תענה על השאלה.
היו"ר יעקב אשר
אז אל תצביע לו.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אתה לא רוצה – אל תענה, אבל את תדבר מסביב.
היו"ר יעקב אשר
אלי, אני מבקש ממך, אני רוצה שהישיבה תתנהל בצורה מתורבתת גם אם אתה לא מרוצה .
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
כיוון שאנחנו אף פעם לא מסתירים שום דבר, אז אנחנו מיד, באמת, זה היה בשידור חי לעיני הפרויקטור - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אדוני, אתה מסתיר את הכול, אנחנו לא יודעים מה יש בפרוטוקולים.
היו"ר יעקב אשר
אלי, אני מבקש ממך, אני לא רוצה - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
מה זה אתה לא מסתיר כלום, אתה מסתיר את הכל - - -
היו"ר יעקב אשר
אני לא רוצה דיון כזה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
יעקב, תוציא אותי מהדיון אם אתה רוצה. אתה מסתיר את הכול.
היו"ר יעקב אשר
אני אוציא אותך.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
האם הבאת לממשלה הצעה לפתוח את הפרוטוקולים.
היו"ר יעקב אשר
אני קורא אותך לסדר בפעם הראשונה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
מצוין. תענה אם הבאת הצעה כזו.
היו"ר יעקב אשר
אני קורא אותך לסדר בפעם השנייה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
בשלישית אני אחליט.
היו"ר יעקב אשר
בדיוק, לכן הגעתי מהר לקריאה השנייה.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
אדוני היושב-ראש, זה הניסיון השלישי שלי להשלים את המשפט. מכיוון שהייתי במקרה באותו זמן בדיון יחד עם הפרויקטור ויחד עם דוקטור שרון אלרועי, וראיתי אותם די המומים מהפרסום הזה שהם לא ידעו מאיפה הוא נחת, אז תוך מספר דקות ביצענו בדיקה וגם פרסמנו אותה. נכון לאתמול, מתוך 428,000 אנשים שהם מחוסנים, זכאי תעודת מתחסן, יש 63 מקרים של תחלואה. זה 0.014%.
היו"ר יעקב אשר
אבל אתה לא יודע מתי הם נדבקו.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
זה פחות מהנתונים המקוריים שאיתם נכנסנו להתחסנות. במחקר של פייזר דיברו על 95%. אז הנתון הזה הוא - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
באיזה מצב החולים האמורים? להיות חולים זה לא העניין.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
זה מאוד מדאיג אם מישהו חולה בכל מקרה. למיטב הבנתי אין תחלואה קשה לאחר חיסון שני, אני אבדוק את עצמי שוב. אני חוזר ואומר שאנחנו גלויים. לגבי השאלה של חבר הכנסת אבידר, זה לא מתפקידי להביא הצעות לממשלה. מי שהביא הצעות אלו שרים מתחום המשרד באישור מזכיר הממשלה. בנושא הזה לא שמעתי שמשרד הבריאות אחראי על פרסום הפרוטוקולים. אם תהיה הצעה שכזו אני רק ארוויח ממנה אז אין לי שום בעיה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
איך תפתור את הפייק.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
כפי שאמרתי, אין שום - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אף אחד לא מאמין לכם, איך תפתור את הפייק.
היו"ר יעקב אשר
חבר הכנסת ניצן הורביץ, בבקשה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
רק שנייה, הייתה עוד שאלה לגבי הבדיקות הסרולוגיות ובדיקות הינשוף.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
גילוי נאות: קיימנו שיחה עם יושב-ראש הוועדה, הדיון נדחה וקיימנו שיחה, בשיחה זו אמרתי שצריך להבין שגם כשאנחנו נחסן מספרים אסטרונומיים של אנשים, וגם אם נגיע למצב שהילדים מתחסנים, שזה כנראה רק עוד כמה חודשים בתום הניסויים שהחברות מבצעות כרגע לגבי חיסון ילדים בגילאי 12–16, ברור לגמרי שהקורונה לא תיעלם באותו הזמן מן העולם. ניהול החיים שלנו יימשך בצורה של משולש: התחסנות המונית, בדיקות מהירות – בחיוך עצוב אומר שטעיתי ושמעתי עוד כמה מומחים שטעו כשאמרו שאין מה לבנות על חיסונים בתקופה הקרובה אבל הבדיקות המהירות יאפשרו לנו את החיים בצורה אחרת. כרגע, לצערי, הבדיקות המהירות, מנסים לעשות כמו ינשוף ולצערי הרב עוד לא קיבלו אישור - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
יעקב - - -
היו"ר יעקב אשר
אבל זה מעניין גם אותי. עם כל הכבוד, תרגיע את עצמך.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
אנחנו מדברים על בדיקות מהירות, זה לא אותו מצב שאתה ניגש לקניון, נושף לתוך שפופרת - - -
היו"ר יעקב אשר
זאת השאלה, בעצם. האם נבדקו הדברים הללו.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
התקיימו דיונים, הדברים נבדקים, כרגע אנחנו עם הבדיקות, אולי פרופסור אש יתאר זאת.
נחמן אש
אגיד שאנחנו בוחנים כל הזמן טכנולוגיות חדשניות וגם בדיקות קיימות. אנחנו בשלב האחרון לפני אישור מספר בדיקות מהירות. זה עדיין לא בדיקות ינשוף, אנחנו בוחנים גם בדיקות רוק מהירות לצורך זה. אני מקווה מאוד שזה יבשיל בשבועות הקרובים.
היו"ר יעקב אשר
אבל יש דברים שקיימים במדינות אחרות.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
למה זה עובד במדינות אחרות? למה אתם לא לומדים מהם?
נחמן אש
אנחנו לומדים מכל המדינות כל הזמן. אנחנו רוצים לתקף, יש פה דברים שהם לא מבוססים ואם נביא אותם הם יגרמו רק נזק. הבדיקות האלה, אחד המאפיינים שלהם הוא שהדיוק שלהם לא גבוה. אנחנו כן רוצים לבחור בדיקות שיש להן דיוק סביר על מנת שיוכלו לשמש בבדיקות דחופות.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
לגבי הבדיקה הסרולוגית: אנחנו משתמשים בבדיקה הסרולוגית, אנחנו לא במצב שאנחנו רוצים לעשות סקר של כל האוכלוסייה במדינת ישראל. יכול להיות שבשילוב עם החיסונים אנחנו דווקא העלנו מספר רעיונות שיכולים להיות לנו לעזר.
היו"ר יעקב אשר
לגבי הבדיקות הסרולוגיות, דיברתי על זה עם השר ועם הפרוקטור, אני מבקש ממשרד הבריאות, גם היום יש קונצנזוס במדינה שנושא החינוך צריך להיות הנושא הראשון שאנחנו נתקדם בו כשנוכל להתחיל לצאת. אני חושב שזה הפך להיות קונצנזוס, איני רוצה לומר בזכות מי כי אני לא אוהב פוליטיקה בדיונים מקצועיים. אלי אבידר תמיד אמר לי: "אל תכניס פוליטיקה בדיונים מקצועיים".
איילת שקד (ימינה)
יכול להיות שצריך לשנות את זה בגלל הווריאנט הבריטי.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
אז נכניס פוליטיקה בריטית.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תכניס קצת אמת בדיונים.
היו"ר יעקב אשר
רגע, רגע - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
קצת לספר לציבור - - -
היו"ר יעקב אשר
אלי, אתה בקריאה שנייה, אל תביא אותי לשם, זו תהיה הפעם הראשונה. אני אתן לך אם תהיה לך סבלנות.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא לקחתי ריטלין הבוקר.
היו"ר יעקב אשר
אתה אמרת שאתה רוצה לדבר עם ראש הישיבה שלי על האיחורים. אני רוצה לדבר עם המורה שלך על הריטלין. אני ביקשתי לבחון את הנושא של החינוך, אני חושב שזה נכון דווקא בגלל הווריאנט הבריטי, יש לבצע את הבדיקות הסרלוגיות, להאיץ אותן, להטיל על קופות החולים את זה. מדובר דווקא בגילאי 4–18. זה יעזור לנו מאוד בפתיחת הסגר ובפתיחת מערך החינוך. אם גילאי 16–18 מתחסנים, ופה אנחנו נקבל גם ידיעה כמה מתוך אלה כבר, הרי גם ילדים יש עוד דבר, כמה שהווריאנט הבריטי מכה בהם אבל הם רובם א-סימפטומטיים, אפילו יכול להיות שילד חלה ואף אחד לא יודע ואז יש לו נוגדנים.

בהמשך לשיחתנו אתמול, כבוד השר ואדוני הפרויקטור, אני מבקש להורות לקופות החולים לעשות זאת. אני הייתי ממקד את הבדיקות הסרולוגיות בגילאים הצעירים, במיוחד בבתי ספר שניכרת בהם התפשטות, במשפחות שהייתה בהם תחלואה. החיסונים מטפלים במבוגרים ובגיל הביניים, אני מבקש מאוד שהדבר הזה יקרה. חבר הכנסת ניצן הורביץ, בבקשה.
ניצן הורוביץ (מרצ)
אדוני השר, אמר יושב-ראש הוועדה שלא חשבנו שנגיע לזמן הזה, ינואר 2021, במצב שכזה. אנחנו בסגר שלישי, התחלואה מטורפת, החיסון לא מדביק את המוטציה. לא שמעתי שום תוכנית שמסבירה איך אתם הולכים להתמודד עם זה. אנחנו יודעים שהתחלואה מטורפת. דבר שני, וזה הפיל שעומד פה באמצע החדר, לא אמרת מילה על הדיפרנציאליות, על העובדה שיש מקומות שבהם תחלואה רבה, אדומה, ויש מקומות שבהם הרבה פחות. אבל האכיפה, התקנות, היחס, כל הדברים האלו – כולם בסגר. כל מערכת החינוך סגורה. דווקא במקומות האדומים, יעקב, פתוח, ואתה יודע בדיוק איפה. גם לכם יש אחריות בנושא.
היו"ר יעקב אשר
הכול פתוח, הכול פתוח.
ניצן הורוביץ (מרצ)
אתם מתעלמים מזה ומכניסים את כל המדינה לסגר. עכשיו השר אמר שיאריכו לפחות בשבוע והוא היה עדין כי זה יהיה הרבה יותר משבוע. עוד שבוע המספרים לא ירדו וזה יהיה עוד כמה שבועות. בינתיים העסקים סגורים אבל איפה שיש בעיה אתם לא מטפלים בגלל סיבה פוליטית, וזה המגזר החרדי, וצריך להגיד את זה כאן בצורה ברורה. עכשיו אני יודע שאנחנו במהלך קמפיין בחירות, כך גם אני, יש לי גם סיבה פוליטית בוודאי. אבל כשרואים מי סובל פה, רואים איפה יש חולים ואיפה אין, איפה סגור ואיפה פתוח, זה עולם הפוך. אנחנו כאילו פה בעולם של טירוף. אנשים אומרים: למה אני צריך לשבת סגור בבית, למה הילדים שלנו סגורים בבית כשבמקומות אחרים מצפצפים על החוק. אתה כשר הבריאות לא אומר מילה על ההבדלים האלה, כאילו הכול אותו דבר. בני ברק זה לא תל אביב וירושלים זה לא רמת גן. אם הייתם עושים מה שצריך – אכיפה דיפרנציאלית – מטפלים איפה שיש בעיה ולא מטפלים איפה שאין בעיה, כבר היינו יוצאים מהסגר הזה ומערכת החינוך כבר הייתה פתוחה. אבל בשל האינטרס הפוליטי של ראש הממשלה אתם עוצמים עין לנוכח ההפקרות בחברה החרדית. וגם, יעקב, ראשי הציבור החרדי נושאים באחריות כבדה ביותר. זה שאדמו"ר או שר או גדול תורה נותן הוראה מפורשת לפתוח בניגוד לחוק ואתם ממסמסים את הקנסות - - -
היו"ר יעקב אשר
מה לעשות שזה לא נכון?
ניצן הורוביץ (מרצ)
אתם לא עושים שום דבר, אי-אפשר ככה, אנשים נחנקים מהדבר הזה.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, גם לאחרים יש בחירות. איילת שקד, בבקשה.
איילת שקד (ימינה)
מה יעזור עכשיו סגר של עוד שבוע. הרי עוד שבוע נהיה ב-4,000–5,000. אתם תפתחו מהר ובגלל המוטציה נעלה מהר ל-8,000–10,000. אז מה התוכנית? אתם אומרים עכשיו "סגר לעוד שבוע" אבל זה לא באמת יעזור.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
בהמשך למה שאיילת שאלה, למה צריך להחליט על זה עכשיו? בדרך כלל מסתכלים על הנתונים יום קודם. הרי המקדם ירד מתחת לאחד, אתמול ישבה פה דוקטור פרייס ואמרה שבגלל שהמקדם ירד אנחנו לא צריכים לקבל את ההחלטות כרגע. עכשיו אתה אומר שצריך כבר מעכשיו לקבל את ההחלטה. למה לא לחכות עוד כמה ימים?
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
אני אענה על השאלות שנצטברו עד כה: אתחיל מן הסוף, ואל תקבלי את זה כהתנשאות חלילה, את חדשה כאן ובכל דיון שהיה על הסגרים ישבו חברי כנסת וצרחו איך אנחנו מנותקים ולא מבינים שהציבור צריך לדעת מראש והציבור צריך להתכונן והציבור צריך לדעת אם ביום ראשון הוא צריך להתארגן עם הילדים וראשי הרשויות כבר נמאס להם מאיתנו ומההחלטות בחצות הלילה על פתיחת הלימודים. הפרוטוקולים לא משקרים וכאן הם גם לא חסויים. זאת דילמה אמיתית.

אני, למשל, זוכר את עצמי לקראת פתיחת שנת הלימודים, הייתה אפשרות להחליט דברים שבועיים או עשרה ימים מראש אבל לא לדעת איך הנגיף יתנהג. או אפשרות כמה שיותר סמוך לקבל את ההחלטה ולדעת מה אפשר ומה אי-אפשר. אני חושב שכדאי לא לקבל את הציבור, לקבל החלטות תוך פרק זמן סביר גם אם אני לא יודע לומר לך במדויק מה יהיה מספר החולים הקשים ביום ראשון הקרוב. תאמיני לי שעל פי התחזית הוא לא יהיה פחות מ-1,000, לצערי.
ניצן הורוביץ (מרצ)
אבל לא צריך לדבר על הארכה של שבוע כי זה לא יהיה שבוע. ככה משגעים את האנשים.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
וככה ממש לא - - -
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
חבר הכנסת הורביץ, אני באמת מחשיב אותך כחבר. אל תפזר מלח על פצעיי, אנחנו אף פעם לא באנו וביקשנו שבוע, אף פעם ביקשנו עוד יום. תמיד מקצצים לנו, אנחנו אומרים את האמת.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אבל זו בדיוק הטעית הציבור. גם אתמול סגרנו את נתב"ג לשישה ימים כאשר יושבת פה דוקטור פרייס ואומרת שהיא מבקשת סגירה לחודש, זו הטעיה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אין להם תוכנית.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא הבנתי, מי שצועק יותר מקבל רשות דיבור?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תפסיקו להאשים את חברי הכנסת ותגידו מה התוכנית.
היו"ר יעקב אשר
השר באמצע לענות לשאלות שנשאלו עד כה.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
לגבי התוכנית, במדינות השונות רואים שיש למשל מדינות שהתוכנית שלהן מאוד פשוטה. יש מדינות באירופה שבהן הסגר יימשך עד חודש אפריל.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אבל אי-אפשר להשוות ביננו לבין אירופה, עם כל הכבוד.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
המצב שם קשה יותר. אנחנו מדינת אי. תשווה אותנו לניו-זילנד.
היו"ר יעקב אשר
אז אי-אפשר להגיד את זה? מה יש לכם, נו, חבר'ה - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
זה לא בר השוואה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
זה לא בר השוואה.
אריאל קלנר (הליכוד)
אלי, דיברת על אמת, אז תפסיק להשוות לניו-זילנד, זו לא אותה השוואה בכלל.
היו"ר יעקב אשר
אתה שלושה חודשים התפרנסת מהשוואות, הוא בא להשוות אז אסור לו? תן לו.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
יעקב, אני התפרנסתי שלושה חודשים בלשמור על זכות הפולחן.
היו"ר יעקב אשר
ואתה ממשיך.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אבל אתם, לא רוצה להגיד להם ממה אתם מתפרנסים.
היו"ר יעקב אשר
כל אחד שומר על הפולחן שלו.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
כמו שאמרתי, מדינות אירופה הודיעו על סגר בחלק עד אפריל ובחלק עד מרץ עם סגירות ברמות כאלו או אחרות של כל מיני תחומי חיים, כולל במדינות שהתחייבו ואמרו גם לנו שאצלם מערכת החינוך לא תיסגר ויהי מה. לא רוצה לגרום לאף מדינה מבוכה, אבל זה משפט שנשמע מפי גורמים מאוד בכירים במדינה אירופית מוכרת. כרגע במדינה זו סגרו את מערכת החינוך עד חודש אפריל.

לצערי הרב, ואמרתי את זה עשרות פעמים בממשלה, בקבינט הקורונה, בוועדות הכנסת וגם בתקשורת. אין שפנים בכובע, אין הוקוס-פוקוס, אין דברים כאלה. פחות מגיעים יגבירו את הסיכוי להוריד את אחוזי התחלואה. יותר מגיעים יעלו את התחלואה, אין שום פורמולה אחרת.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
היה כבר יותר זול שתקנה חליפות אסטרונאוט לכל אזרח.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
תאמין לי, אלי - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
חליפת אסטרונאוט לכל אזרח היה יותר זול.
היו"ר יעקב אשר
אלי, החברים אומרים שאתה לא נותן להם לדבר.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
בפוליטיקה אין חברים, יעקב, בטח לא בתקופת קורונה.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
אלי - - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
כל הכבישים מלאים - - -
היו"ר יעקב אשר
כולם עובדים חיוניים.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
יעקב, זה לא בסדר.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
אני רוצה להשלים במשפט אחד ולאפשר לחברי כנסת נוספים לשאול. אלי, תאמין לי שיש כמה שהייתי קונה להם חליפת אסטרונאוט על חשבוני וגם על חשבוני הייתי שולח אותם לחלל לתקופה ארוכה. תאמין לי, החיים במדינה היו - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
גם כאלו שהגדירו אותם, אני לא רוצה להגיד "חולים בראש" אבל נעבור הלאה.
היו"ר יעקב אשר
הוא רוצה להשלים תשובה, אני רוצה שהוא ישלים.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
ניצן הורביץ, גם כאן, בשונה מכמה קולות אחרים, גם את תחפשו אודותיי תוכלו לראות שאני עקבי. לפעמים התחלואה, לפני כחודשיים החברה הכללית סבלה מאחוזי תחלואה נמוכים והחברה החרדית סבלה מאחוזי תחלואה נמוכים. כשאמרתי שיש דברים שנפתחים בניגוד לחוק והתחלואה אצלם תעלה, ואחרי שבועיים זה לא קרה, אז הייתי גיבור של כל התקשורת החרדית: "תזחל, תתנצל, אידיוט, לא מבין" וכולי.
היו"ר יעקב אשר
אני מוחה.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
אתה מוחה אבל אתה יכול להעיד על כך, גם אתה לא תדע לשקר בנושא זה. נכון לעכשיו, בחברה הערבית שגם הייתה אחראית על חלק גדול מהתחלואה, אתם זוכרים את הערים בחברה הערבית שהיו תחת כתר. נכון לעכשיו המקדם של החברה הערבית הוא הכי נמוך במדינה – 0.83. מגיעים לחברה החרדית, החברה החרדית הייתה בהתפרצות איומה שעד עכשיו עוד לא ירדו המספרים הללו. כנראה ששם חדר אותו וריאנט בריטי בפעם הראשונה. נכון להיום בחברה החרדית המקדם עומד על 0.88. אם אנחנו לוקחים את המקדם הארצי הוא 0.9. יוצא איפה שהמסקנה הפשוטה שמופיעה גם מולי שהמקדם הגבוה ביותר הוא כרגע בחברה הכללית - -
תהלה פרידמן (כחול לבן)
אבל אחוז המאומתים בחברה החרדית הוא פי חמישה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
זה לא נכון אבל. למה, למה?
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
- - בניכוי החרדים והערבים. כרגע המקדם הגבוה ביותר הוא בחברה הכללית.

(היו"ר איתן גינזבורג, 11:35)
ניצן הורוביץ (מרצ)
אבל מספר המאומתים בחברה החרדית הוא עצום.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
ניצן, אני נותן את הנתונים. אני יכול לתת הערכות, אני יכול לספר לכם על כל מיני צרות, אבל הנתונים כרגע הם כפי שהצגתי. כל עוד שנחפש מה לא בסדר אצל האחרים אנחנו נישאר עם תחלואה מתפרצת. ברגע שסוף-סוף ייפול לנו האסימון שכדאי לחפש ליד הבית. אני גר באזור שאין בו ערבים וחרדים, באזור שלי יש המון הפרות שאני רואה אל מול עיני. חברים, בואו נפסיק להיתמם, "אצלם זה ככה", זה באמת לא בסדר אבל גם אצלנו זה לא מי יודע מה.

אלו הנתונים והם יכולים להשתנות, צריך להבין שזה המצב. פעם לתקוף את אלה ופעם לתקוף את אלה זה לא מה שיעזור.
איילת שקד (ימינה)
יולי - - -
היו"ר איתן גינזבורג
רגע, נעשה את זה מסודר. חברת הכנסת מיכל וונש, בבקשה.
מיכל וונש (כחול לבן)
אדוני השר, אני רוצה לדבר על חוסר בתוכנית לגבי המשך עלייה לארץ בתקופה זו. בפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל נסגרו השמיים בפני העלייה, אני רוצה לדבר באופן ספציפי על 300 יהודי אתיופיה שממתינים מזה כעשור להחלטות הממשלה שכרגע לא יכולים להגיע מתוך 1,300 הממתינים שעלו ארצה אחד זוהה כחולה. ניתן לבצע את הבדיקות ומדובר במקרה הומניטרי חריג. אני מבקשת ממך לתת לנו את התוכנית לגבי פתיחת השמים לעלייה שהיא הגשמת חזון של המדינה. האם ומתי מאפשרים ל-300 היהודים שהיו אמורים להגיע ביום שישי הקרוב להגיע ארצה.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה. חברת הכנסת פרידמן, בבקשה.
תהלה פרידמן (כחול לבן)
אני מבינה שהמקדם הוא נתון חשוב. אבל אחוז האימות בבני ברק הוא 20% ובתל אביב 4%, אני לא כל כך מבינה איך אפשר לומר שאין דיפרנציאליות וכולם אותו הדבר. בירושלים היו בשבוע שעבר 4,800 ילדים חולים, 80% מהם מהחינוך החרדי. הנקודה היא לא לומר שהם אשמים. אתה תיארת מקודם כתרים שהוצבו סביב ערים ערביות והיו אפקטיביים. השאלה היא, כל הזמן אנחנו מחפשים את הטיפול הדיפרנציאלי. אנחנו לא רוצים להאשים, פשוט לטפל בצורה דיפרנציאלית. יש כל הזמן הימנעות מהדבר הזה. היום ב-13.30 אנחנו נדון בחוק שהליכוד והמפלגות החרדיות מנסים למסמס של אכיפת סגירת בתי ספר. זה מאוד מתסכל, אני - - -
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
באלו מפלגות מדובר?
תהלה פרידמן (כחול לבן)
הליכוד והמפלגות החרדיות. יש לנו היעדר אכיפה דיפרנציאלית, לא נסגר בית ספר אחד, לא נשלל רישיון עסק מאולמות חתונות פתוחים, אין אכיפה. אז מה הטעם? יהיה עוד סגר ועוד סגר, אם זה לא נאכף אז מה הטעם? אין כאן הטלת האשמות, יש כאן ניסיון להציל חיים.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה. חבר הכנסת טור פז, בבקשה.
משה טור
אדוני השר, מה שאני מרגיש שחסר לציבור, והדיון הזה עוסק בתו הירוק, זה תוכנית אמינה ואופק. אני יודע שבוועדה הזו, לפני שהייתי חבר כנסת, עלה כמה פעמים הרצון לדון בתו הירוק. גם שלחתי מכתב למשרדך על כך שזה שדוחים את הדיון מוציא את האוויר מהריאות של הציבור. הבטיחו שאחרי החגים יתקיים בוועדה דיון אודות התו הירוק. הזמן עובר והציבור לא מקבל. יש 529,000 מחלימים, יש 1.26 מיליון אנשים שעברו חיסון שני. אלו אנשים שיכולים להיכנס למסלול של התו הירוק. אני חושב שחלק מאתגר החיסון וחלק מהאתגר של לתת לאנשים אור בעיניים בין הסגרים, זה להבין מתי אנשים יוכלו ללכת לתאטרון הבימה ומתי אנשים יוכלו להתפלל באופן חופשי. אם אנחנו ניתן לציבור את הדבר הזה ונאמר: "תשמעו, זה התו הירוק, זה מה שהוא יאפשר לכם" אז הציבור יבין שעכשיו קשה אבל יהיה הרבה יותר טוב. אני חושב שכאן משרד הבריאות צריך להוביל ולומר שזה מה שאנחנו צריכים לעשות וזה מה שבעיני חסר בדיון הזה.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה רבה. קארין אלהרר.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אדוני היושב-ראש ואדוני השר, הדבר שבעיני ממש חסר, מעבר לעוד סגר, זה להבין מה המדדים. אף אחד לא מבין מה המדדים, וגם משרד הבריאות, כשאני שומעת את נציגיו בתקשורת, הם אומרים שהם לא יודעים. אז אם אתם לא יודעים ואתם מבולבלים, מה אפשר להגיד לציבור בעניין הזה? יש צורך להבין בפני מה אנחנו עומדים. אם יש עלייה כל כך גדולה בתחלואה, צריך לתת את הסיבות לכך.
נושא בתי החולים הציבוריים
אי-אפשר להשאיר אותם במצוקה הזאת. אני שומעת את מנהלי בתי החולים. איני חושבת שאפשר להאשים אותם בפוליטיקה. יש מצוקה אמיתית שצריך לתת לה מענים. בסוף הם אלו שנותנים את המענה המידי לחולים. אני רוצה לדעת מה עושים בעניין הזה.
היו"ר איתן גינזבורג
תודה. נאפשר לשר להשיב ואז נעבור לסבב נוסף של שאלות. אחר כך אני חושב שכדאי לעבור לנושא הדיון – התו הירוק. אני מרגיש שאנחנו בשעת שאלות לשר.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
על מנת - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אם הפרוטוקולים היו פתוחים לא היינו שואלים שאלות, אדוני היושב-ראש.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
אבקש מפרופסור אש להתייחס לנושא הדיפרנציאליות. רק נזכיר לכולנו שהיינו בדיון דיפרנציאלי, כפי שחברי הכנסת הזכירו.
מיכל וונש (כחול לבן)
אדוני השר, מעולם לא היינו בדיון דיפרנציאלי.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
הדיון, האירוע הזה נחתם באותו היום - - -
מיכל וונש (כחול לבן)
זה קרה בוועדה הזו שלא הצלחנו ליישם את הניהול הדיפרנציאלי. זה ממש לא נכון. בוועדה הזאת מנענו את זה.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
טוב, אז כנראה שבאותו חודש לא הייתי בארץ. אבל מכיוון שאפילו לא הספקתי להנפיק דרכון דיפלומטי בתקופה הזאת אז כנראה שכן הייתי בארץ. כל פעם ניהלתי את ועדת השרים לעניין הכרזת אזור מוגבל בתוקף תפקידי, שם עשינו סגרים וכתרים על כל מיני רשויות - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אנחנו לא יודעים מה קורה שם. אתם לא מפרסמים את הפרוטוקולים, איך נדע?
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
- - - יחד עם איימן סייף ויחד עם רוני נומה.
מיכל וונש (כחול לבן)
היינו עם ארבע ערים אדומות ולא הצלחנו ליישם סגר דיפרנציאלי.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אנחנו לא יודעים מה קורה בישיבות שאתה מכנסת כי אנחנו לא רואים את הפרוטוקולים.
היו"ר איתן גינזבורג
כל אחד שאל את שאלתו ולא הפריעו לו, אני מציע שנאפשר לשר להשיב בלי הפרעות.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
פרופסור אש יתייחס לנושא הדיפרנציאציה ואני אתייחס לשאר השאלות.
נחמן אש
אני רוצה להתייחס לעניין מהבחינה המקצועית ולשים בצד את כל האמירות הקשורות בפוליטיקה. בהיבט המקצועי אני מסכים לאמירה שלא הצלחנו ליישם מדיניות דיפרנציאלית והיא לא עבדה והיא לא עובדת. יכול להיות שזה בגלל המאפיינים של המדינה הזאת – קטנה וצפופה ומעבר של אנשים ממקום למקום.
קריאות
- - -
היו"ר איתן גינזבורג
חברים, חברים, סליחה.
נחמן אש
לא דיברתי על אשמה, לא דיברתי על אשמה ובטח שאני לא מאשים את האזרחים. אמרתי שהיכולת שלנו לנהל מדיניות דיפרנציאלית להורדת התחלואה לא צלחה. ישבתי יום-יום, ביצענו סגרים עם ערים ויישובים אדומים. האפקטיביות של זה הייתה מאוד נמוכה. היא לא הצליחה להוריד את התחלואה ביישובים האלה. אני יכול לתת לכם דוגמאות: עשינו סגר של 21 יום במג'דל שמס ולא הצלחנו להוריד את התחלואה ביישוב.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אז למה לא לקיים את הדיפרנציאליות ההפוכה.
היו"ר איתן גינזבורג
חברים, אי-אפשר ככה.
נחמן אש
כל דיפרנציאליות הפוכה שניהלנו בצורה מובנת, למשל פתחנו חינוך בערים צהובות וירוקות, עשינו את זה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
לא, לא. עכשיו, למה לא לפרסם את נתוני החיסונים.
נחמן אש
אז אני אסביר - - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
לפרסם את נתוני החיסונים. אני כבר אשאל את השאלה הבאה.
היו"ר איתן גינזבורג
לא, אני לא אאפשר את זה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אבל הוא מדבר אלי.
היו"ר איתן גינזבורג
לא, יש פה רשימה של דוברים שרוצים תשובות, זה לא דו-שיח.
נחמן אש
אני הבנתי את השאלה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אסיים את שאלתי אחר כך.
נחמן אש
עכשיו אנחנו נמצאים בנקודת זמן שהתחלואה מפושטת בכל רחבי הארץ, בכל המגזרים. זה ברור שיש יישובים ירוקים, רובם קטנים, אין שום אפשרות לנהל היום מדיניות דיפרנציאלית. גם בתל אביב, שאני מסכים שאחוז הבדיקות החיוביות הוא נמוך בהשוואה לבני ברק, אבל הוא גבוה מאוד ביחס לתל אביב ויש שם תחלואה. אם נפתח בתי ספר בתל אביב היום, התחלואה תתפשט שם בצורה נוראית. אי-אפשר, צריך להוריד את התחלואה למטה.

יש לנו תוכנית יציאה, בנינו תוכנית יציאה בשלבים שזה חלק ממה שאנחנו רוצים להציג פה.
איילת שקד (ימינה)
תוכנית שתתאים גם למוטציה הבריטית?
נחמן אש
אז זו הבעיה, יש שחקן חדש.
איילת שקד (ימינה)
אז מה עם מדיניות אפס הדבקה, מישהו חושב על זה בישראל?
נחמן אש
כן, חושבים על זה. זה דיון ארוך, אני חושב שזה לא מעשי לדבר בנקודת הזמן הנוכחית על אפס הדבקה. דרוש סגר של שלושה חודשים בשביל להגיע למספרים הללו.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
תציגו את נתוני ההתחסנות כולל צוותי ההוראה ותתנו תמריץ. בשבוע החמישי של הסגר אתם חייבים לתת תמריץ.
נחמן אש
אני מסכים, התמריץ קיים, רק העיתוי לא מתאים עכשיו. כמה - - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אבל ברגע שאין דיפרנציאליות ואתה כולל את כולם כמקשה אחת - - -
היו"ר איתן גינזבורג
חברת הכנסת שי וזאן.
נחמן אש
לא הגענו למצב - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
חשוב מאוד שאתם אומרים שנכשלתם, זה מצוין.
נחמן אש
אין היום מצב של חסינות עדר, שאפשר לפתוח את הפעילות בצורה רחבה בלי לגרום להדבקה גדולה שתגרום לתחלואה קשה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
תפרסמו את נתוני ההתחסנות על פי יישובים.
נחמן אש
אין בעיה - - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
של צוותי הוראה - - -
נחמן אש
זה מפורסם.
היו"ר איתן גינזבורג
חברת הכנסת שי וזאן, אמרת את שלך.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
ביישובים שיש אחוזי התחסנות גבוהה, יש לאפשר פתיחה. אנחנו בשבוע החמישי כבר. ,
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
לגבי נושא העלייה, אני לא חושב שהנושא זר לי.
היו"ר איתן גינזבורג
אדוני היה גם עולה וגם שר קליטה לשעבר.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
אני מסכים עם הנושא ועם מה שהעלתה חברת הכנסת. כל נושא לגופו, אני מודה שיש מקרים יותר דחופים ומקרים פחות דחופים. ברור שבמקרה כמו של יהודי אתיופיה נעשה כל מאמץ. במקרים של מדינה ששם לא יאונה כל רע למי שידחה בשבועיים את הגעתו אז זה פחות בוער.
מיכל וונש (כחול לבן)
מתי נדע?
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
צריך לזכור - - -
מיכל וונש (כחול לבן)
מתי נדע, אדוני השר, העלייה שלהם היא ביום שישי הקרוב.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
בנושאים האלו, אמרתי את זה גם לשרת התחבורה וגם לראש הממשלה, אני מציע שקודם נקבל חוות דעת של מומחים. זה לא נושא שהוא בוויכוח פוליטי, למרות שפה מצליחים לעשות פוליטיקה מכל דבר. אין פה שום פוליטיקה, זה לא שמישהו באופוזיציה רוצה את העלייה ומישהו בקואליציה לא רוצה. הגורמים המקצועיים יתייחסו ליכולת להכניס את כל העולים מיד לבידוד במקום שהוא בידוד אמיתי, שלא תתפשט משם שום מוטציה.


(היו"ר יעקב אשר, 11:47)
היו"ר יעקב אשר
גם את מסכימה לזה.
מיכל וונש (כחול לבן)
זה ברור.
היו"ר יעקב אשר
ייאמר לשבחה שהנושא של העולים עולה על ידה לאורך כל הדרך.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
בסדר גמור, אני עם חברת הכנסת וונש בנושא הזה. לגבי מה שאמר הפרויקטור על הניהול הדיפרנציאלי, צריך להבין דבר אחד פשוט: מעל ממוצע ארצי מסוים הנושא הופך ללא רלוונטי. לגבי ההערות – שכמו שאמרתי, מכל דבר אפשר לעשות פוליטיקה – מי נכשל, איך נכשל. מעניין שאנשים לפעמים, חלק מהאנשים ניחנים בזיכרון סלקטיבי. דיברנו על הנושא הזה ואמרתי, תארו לעצמכם, לצורך העניין יישוב דרוזי של 10,000 תושבים שנמצא בסגר. אף אחד שם לא רוצה לעשות עבירות, המשטרה נערכה בצורה מצוינת, הכול סגור הרמטית. אני בקלות אומר לכם של-1,000 אנשים לפחות אני אצטרך לתת אישור לצאת משם כל יום. יש אנשי ביטחון, אנשי שב"ס, אנשי רפואה וכולי. החלום הזה שאפשר לבודד מקום במדינת ישראל ולומר שאין יוצא ואין בא זה חלום מאוד נחמד, שלא לדבר על המחיר אם עושים את האכיפה בתוך היישוב או לא עושים את האכיפה בתוך היישוב. הדברים הללו לא חדשים, כיף לחזור עליהם כי הדיון בשידור, אבל הם לא רלוונטיים.

אכיפה, חברת הכנסת פרידמן, אני מסכים שצריך באמת לבצע אכיפה הרבה יותר רצינית. אני מקווה מאוד שחוק הגדלת הקנסות יעבור. אני גם שואל - - -
מיכל וונש (כחול לבן)
- - -
תהלה פרידמן (כחול לבן)
איך יעבור?
היו"ר יעקב אשר
אתה מדבר על הקנסות של אלו שנוסעים בבוקר למקומות החיוניים.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
איך יעברו, יעקב, כיבדת אותו עד עכשיו.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
אני עושה חשבון פשוט, אתמול הייתי כבר במצב המביך להתחנן בפני מליאת הכנסת שיצביעו בעד החוק הזה. אני אומר, אני, לא מישהו אחר, אני הבאתי את הממשלה את ההצעה עוד עם הפרויקטור הקודם, תחשבו מתי זה היה, את ההצעה לקנסות. הנה, ראש המטה של שני הפרויקטורים, תומר, נמצא כאן. הקנסות שאנחנו הצענו היו הרבה יותר גבוהים ממה שמופיע היום בחוק.
תהלה פרידמן (כחול לבן)
לא ביקשנו קנסות. ביקשנו סגירת בתי ספר, שלילת תקציבים, שלילת רישיונות.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
הקנסות - - -
היו"ר יעקב אשר
אה, לא רצית קנסות? אז על מה הצבעת אתמול?
איתן גינזבורג (כחול לבן)
תקרא את החוק.
תהלה פרידמן (כחול לבן)
תקרא את החוק.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
הצבענו אתמול נגדך, יעקב.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
הקנסות שהבאנו היו גבוהים יותר והיו גם הצעות שלנו. וכשסוף סוף אלי אבידר יצליח וייחשפו הפרוטוקולים אז תוכלו לקרוא גם שביקשתי שלילת תקציבים ממוסדות חינוך.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אתה צריך לפתוח אותם, אל תבוא אלי. אני הולך לבג"ץ השבוע, אתה צריך לפתוח אותם.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
אני מאחל לך בהצלחה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
בוודאי, כי אין פתרון אחר, רק בג"ץ.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
לא רוצה לפגוע בך בבחירות ולא אחשוף שאתה פועל בשליחותי בנושא הזה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תעלה הצעה, עזוב את השליחות, תעלה הצעה.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
עם שליח כזה אני לא צריך לעשות כלום. אני אומר שהדברים האלה באמת הופיעו. ועדת השרים לחקיקה התכנסה בראשותו של שר המשפטים דאז, אבי ניסנקורן. להפתעתי רחמנים בני רחמנים שינו הרבה דברים בחוק הזה והוא הפך להיות מתון הרבה יותר מכפי שהובא, אם לכנות זאת בצורה קורקטית. אחר כך הגיע החוק לכנסת. נשאלת השאלה, אמרו לי שאין סיכוי שזה יעבור כי הח"כים החרדים וחברי הרשימה המשותפת מתנגדים, ואני פעם חמישית במהלך הדיון היום אומר שאני לא חזק בחשבון אבל אם אני עושה חשבון על 120 חברי כנסת ומוריד משם 100% של חברי כנסת חרדים ו-100% חברי כנסת מהרשימה המשותפת - -
איתן גינזבורג (כחול לבן)
זה לא הוגן מה שאתה עושה.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
- - אני עדיין רואה רוב עצום בכנסת להעברת החוק הזה. אבל מה? מכיוון שכל אותם האנשים שמפנים אצבע מאשימה ומספרים לנו שהתחלואה גואה ובתי החולים מלאים ואנחנו לא יודעים מה אנחנו עושים, ואנחנו לא נקטנו בזמן אמצעים וצעדים. כל אותם אנשים לא טרחו אפילו פעם אחת להרים אצבע בעד משהו שקשור בתחלואה. הגבלה כל שהיא, הצעה כל שהיא, פעם אחת זה לא קרה.
היו"ר יעקב אשר
רק במה שלא קשור אליהם.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
אז יש גבול. אגיד לכם גם מה התשובה: קל מאוד ללכת לטלוויזיה ולספר על זה שלא מבצעים אכיפה כלפי החרדים או כלפי הערבים, תלוי במי בא לטלוויזיה. החוק הזה לא מפריד בין אף אחד באוכלוסייה. מחר יבוא אליכם בעל חדר כושר שפתח בניגוד לחוק או בעל עסק שפתח בניגוד לחוק ואז כבר לא יהיה לכם נעים, כי הרבה יותר קל להיות פופוליסט ולספר שאנחנו דואגים לכולם. לסגור משהו? זה משרד הבריאות שיעשה. אני מוכן לקבל ביקורת בונה. יעידו אנשי המשרד שאנחנו דנים בהצעות חברי הכנסת מאוד ברצינות. ברם, איני מוכן לקבל ביקורת מאנשים שלא טרחו פעם אחת לעשות משהו על מנת להתגבר על התחלואה הארורה הזאת, ביקורת שאומרת: "אתם לא עשיתם, ולמה לא הבאתם, ולמה לא עצרתם". אנחנו עצרנו כי אני בבניין הזה עם ותק קצת יותר גדול משאר הנוכחים, אני יודע לעשות חשבון של אצבעות. החשבון היש לצדי לגמרי אילו היו באות כול הסיעות ומתחייבות להיות בעד ואומרות שאביא את החוק. אבל, משום מה ההצעה הזו לא הגיעה מאף סיעה.

התו הירוק, כפי שאמר - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אבל הוא לא ענה לי על השאלה.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
יש בתי חולים ציבוריים, חברת הכנסת קארין אלהרר צודקת לגמרי, במצב קשה מאוד. מדובר באירוע שנמשך מאז הקמת המדינה. חלק גדול מהזמן שלי במשרד, פרט לקורונה, מקדישים להדבקת הפלסטרים על החורים בתקציב של בתי החולים הציבוריים. אנחנו עושים זאת בצורה לא רעה, פלסטר על פלסטר. אבל באיזשהו שלב לאנשים הטובים האלה, ואני מציין שהם אנשים טובים כי אתם תשמעו אם תזמינו נציגים של כמה משרדים שהם נכשלו בניהול והם גירעוניים והם לא יודעים מה הם עושים, והם משלמים משכורות עתק.
היו"ר יעקב אשר
זה הכי קל לעשות.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
הדרג המקצועי במשרד הבריאות הציג לי את הנושא הזה פעם אחר פעם הרבה לפני המשבר. אף פעם לא שמעתי ממישהו במשרד הבריאות שמנהלי בתי החולים משלמים משכורות בזבזניות או מכניסים כסף לכיס שלהם. באיזשהו שלב לאנשים הטובים הללו הגיעו מים עד נפש והם עברו לצעדים שהם בעצמם מתביישים בהם, חלק אומרים בפה מלא שהם רופאים והם מתביישים שהם עושים זאת. אני מנסה לעזור להם בכל דרך. לא אכנס לכל הפרטים, חברי חברת הכנסת אלהרר, אנחנו העברנו כבר מבחני תמיכה בסכומים גבוהים מאוד, אבל זה עדיין פלסטר משופר, זה פלסטר עם קצת יוד וקצת משככי כאבים. הם דורשים פתרון כולל לבעיה שלהם ואני מאוד מקווה שהם ישיגו את הפתרון הזה. כל זאת בתוך מציאות מורכבת שאין תקציב קבוע, אבל אפשר - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
זו לא בעיה שלהם שלא העבירו תקציב.
היו"ר יעקב אשר
קארין, תודה.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
אבל הייתה לי עוד שאלה.
היו"ר יעקב אשר
דקה, הוא יענה לך, אבל גם אני רוצה להשתתף בדיון.
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
הוא ענה לכולם.
היו"ר יעקב אשר
קארין, הוא יענה לך. לגבי נושא בתי החולים הציבוריים, בהמשך לשאלת קארין. אני חושב שהדברים שאמרת הם נכונים ונכוחים לגבי ההתמודדות של בתי החולים הציבוריים וגם הניהול הבלתי-אפשרי שלהם, כי זה בנוי מבחינה היסטורית כפלסטר על פלסטר. כמו שאמרתי למנהלי בתי החולים שישבו במאהל, אני לא רואה את ישראל בתקופה של בחירות וקורונה עושה היום את מה שהיא לא עשתה 20 שנים ונכנסת לבדוק איך צריכה להיות התמיכה הממשלתית באותם המקומות.

הצעתי להם, ואני גם מבין שהם קיבלו את זהו ומתנהל משא ומתן בנושא, אני חושב, אדוני השר, והצעתי זאת גם לשר האוצר. כמו שידענו לקחת את התקציב בתקופה של היעדר תקציב ולבנות אותו על סמך ביצוע 2020 עם מקדמים כאלה ואחרים, צריך כרגע כדי להרגיע את העניין הזה, כדי לתת להם ודאות. אתמול ישבו אצלי מנהלי בתי החולים, אחד ממנהלי בתי החולים הבכירים והלא חרדים אמר לי שאין לו כסף לעוד כמה ימים לאוכל. זה דבר בלתי-אפשרי.

אני הצעתי ואני מבקש את התערבות השר, אני יודע שאתה בתוך העניין, דיברתי עם שר האוצר. לדעתי הסיכום צריך להיות כרגע כדלהלן: לקחת את 2020 ולעשות העתק הדבק, כמו שנעשה בכל מה שנוגע לעמותות חינוך וכדומה. כדי שיוכלו בינתיים לחיות, להזרים להם את הכסף. כשתיגמרנה הבחירות ותהיה ממשלה יציבה, בעזרת השם, וכשתיגמר הקורונה, יתחילו לדון ולראות איך לתקצב אותם אחת ולתמיד. כרגע יש ללכת על אינפוזיה בתוך הווריד ובגבולות מה שהיה ב-2020. 2020 לא הולכת להיות שונה מ-2021, אדוני השר. כאן הייתה קורונה בחודשים מסוימים וכאן גם כן, בתי החולים לא השתנו. אני פונה אליך שוב, לדעתי חבל, פקידי האוצר רוצים לשבת עכשיו ולבדוק כל בית חולים מהתחלה ועד הסוף. זה לא נכון, זה לא חכם, וזה יעלה יותר כסף. צריך ללכת כרגע על משהו כזה, זאת ההצעה שלי בעניין. קארין, מה השאלה שלא קיבלת עליה תשובה?
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
שאלתי לגבי נתוני יציאה מהסגר.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
חברת הכנסת אלהרר צודקת לגמרי, היא שמה לב לכך שאנחנו, להיפך, אני עשיתי מזה מדיניות כשאמרתי לא פעם בממשלה ובקבינט הקורונה שלא לדבר איתי בפרקי זמן, אני מבקש לדברי איתי רק במדדים – מה מקדם ההדבקה וכולי. כרגע, בפעם הראשונה אנחנו מדברים בפרקי זמן. הדבר נובע משתי סיבות: הסיבה הראשונה היא שכל יום נוסף שאנחנו מרוויחים מקדם אותנו מבחינת החיסונים. המספרים שנאמרו כאן, מיליון איש עברו כבר חיסון בשתי מנות. מדובר בנתון מדהים אבל יש עדיין דרך ארוכה. כל יום אנחנו מתקדמים בנושא זה. יש לתת את כל המחמאות לקופות החולים. 226,000 חיסונים אתמול. אני כבר הפסקתי לדבר במושגים של שיאים.
היו"ר יעקב אשר
בלי עין רעה.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
אני מבין שצריך להעביר ביקורת, אבל גם כאן, תחשבו על מדינות אחרות, תפתחו את הערוצים הזרים ותראו מה הדיווחים שם. הצד הפחות טוב הוא שעם ההשתוללות של המוטציה הרבה יותר זהירים לגבי ה-N אליו אנחנו רוצים להגיע. זו כמו השאלה על אפס תחלואה של חברת הכנסת שקד. אנחנו יכולים לבקש שלושה חודשי סגר, אכיפה ברוטאלית מסוג שלא מתבצע בשום מדינה דמוקרטית, ואז אולי נגיע למימדים האלה. כרגע, לשאלת חברת הכנסת אלהרר, אנחנו רוצים לראות מגמה מאוד ברורה של ירידה עם דגש על החולים הקשים.
היו"ר יעקב אשר
לפני שניתן לעוד חברי כנסת - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
יעקב, אני לא קיבלתי תשובה.
היו"ר יעקב אשר
על מה?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
שאלתי שאלות, הוא לא נתן תשובה, אני רוצה לחדד.
היו"ר יעקב אשר
אז תחדד אחר כך.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
יעקב, תן לי.
היו"ר יעקב אשר
יש חברי כנסת שעדיין לא דיברו, ביניהם אני.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אתה מדבר כל היום.
היו"ר יעקב אשר
אלי, תודה רבה שאתה עוזר לי.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
חידדת את כל העקרונות.
היו"ר יעקב אשר
אני רוצה לומר לגבי מה שאמרת, אדוני השר, בנוגע להצעת החוק שהוגשה לממשלה ובוועדת השרים היא שונתה. אני חושב שהצעת החוק שמדברת על 25,000 שקלים קנס שכל שוטר יכול להסתובב עם פנקס ולתת על כל הפרה זה דבר לא נורמלי. הייתה על זה ביקורת חריפה בוועדה מחרדים ומאתאיסטים.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אין פה אתאיסטים.
היו"ר יעקב אשר
בגלל שההצעה הייתה מופרזת ובגלל שהיא הייתה בשביל לרצות לחץ שהופעל, הגענו לכל הסאגה הזאת. אני יושב פה ואישרנו עשרות קנסות ועשרות דברים. מי אישר את כל הדברים האלו, מישהו אחר? אנחנו, חברי הוועדה, אישרנו. לא ידענו שיהיו בחירות, אבל אנחנו לא אוהבים להטיל קנסות. ישבנו כאן, היו ויכוחים על הדברים האלה? אני אומר - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
- - -
היו"ר יעקב אשר
אלי, אני יודע שאתה אינטליגנט ואתה לא מצליח להבין מה שאני מדבר איתך, אתה לא יכול להפריע לי, זה לא יהיה, מספיק. מה אתה מחייך, אתה כבר אדם מבוגר. אתה כבר בגיל שקיבלת חיסון, אפילו.

אני אומר שההצעה הראשונית הייתה רעה ולא טובה ולכן הדיון הפך להיות אחר. ההצעה השנייה, אנחנו נדון בה בוועדה ונבדוק אותה כמו שאנחנו בודקים כל נושא, בצורה שקופה ופתוחה. זה שאנשים באים ורוצים לראות כבר את התוצאות, ומכוונים את זה על אוכלוסייה אחת, זה חלק ממסע. אני מכיר את החברים שלי והם לא כאלה, יש לנו מוטציה פה בתוך הבניין. הרי כולם מבינים, אמר השר מקודם שהייתה תקופה שאף אחד לא הצליח להבין מה קרה אצל החרדים שלא הייתה הדבקה. אם היו הפרות אז הייתה הדבקה גם אז.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
מה אתה אומר פה בעצם?
היו"ר יעקב אשר
רגע, איתן, תן לי לדבר. כשאמרתי שיש פה אנשים שאני מאוד מעריך אותם, התכוונתי בראש ובראשונה אליך.
איתן גינזבורג (כחול לבן)
הבנתי את זה.
היו"ר יעקב אשר
כשהייתה תקופה שהמקדם צמח במקומות אחרים ודווקא בציבור החרדי לא – אז לא הבנו למה. יש כאלה שייחסו את זה לניסים, אנחנו לא יודעים למה וגם לא ידענו אז. מה שקרה בתקופה האחרונה, אנחנו יודעים שנכנסה מוטציה, יכול מאוד להיות שהיא נכנסה בציבור החרדי יותר מאשר במקומות אחרים. אבל מה שקרה, אנחנו מתמודדים עם מוטציה שלא הכרנו שמתפשטת במהירות ובמיוחד אצל ילדים. כל אדם בר דעת מבין שמוטציה כזו שמגיעה, גם עם היינו כולנו כלליים והיו מקומות שהיו בהם עשרה ילדים בממוצע בדירה ויש כאלו שלא, אז היינו קוראים לזה בשם אחר. אז השם "חרדי" זה שם נחמד וזה תופס כותרות, אבל כל אחד, גם אם הוא מתמחה יומיים, מבין שהמוטציה שפוגעת בילדים ומתפשטת במהירות תבוא לידי ביטוי במקום, חברים, אני הייתי ראש עיר, הגעתי למשרד החינוך כדי לדבר על גני ילדים, התחילו להראות לי מה ערים אחרים מקבלות כדי שלא תהיה אפליה, חלילה. אמרתי להם: "כמה ילדים יש בבניין ממוצע בשכונת בבלי". שם יש 30–40 ילדים. בבניין סטנדרטי בעיר חרדית, לא בגלל שהיא חרדית אלא בגלל שהיא מרובת ילדים. בואו נוריד את המילה "חרדית" ויהיו לנו חיים קלים יותר. בעיר כזו, ואני אומר את זה כראש עיר לשעבר, יש לעיתים 300 ילדים בכל בניין משותף. אז המוטציה הבריטית מבינה את זה ואתם לא מבינים את זה.
תהלה פרידמן (כחול לבן)
לכן כל כך התאמצנו לסגור בתי ספר.
היו"ר יעקב אשר
אל תפריעי לי. אני אומר עוד פעם ואני לא נכנס לדיון שיהיה בצהריים ויהיה דיון נורמלי ופתוח, אלא אם כן מישהו יבוא כבר קודם לכן עם החלטות. זה משהו אחר וזה בסדר גמור.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אם זה לא מגיע ממך - - -
היו"ר יעקב אשר
זה בסדר גמור, לא מגיע ממני כלום. אני מנהל את הדברים פה וחושב שמגיעה לי מילה טובה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תמיד.
היו"ר יעקב אשר
חברים, אנחנו הולכים לחיות פה ביחד עוד הרבה שנים. שלא יהיו עיוותים, יש הפרות והן בולטות יותר במקומות מסוימים כי הן בולטות יותר בהפרות של חינוך והרבה פחות במקומות עבודה. הרי אם נעשה עכשיו פשיטה על כל מקומות עבודה, אני רוצה לשאול האם יהיו שם רק חיוניים? בבניין משרדים בתל אביב ייכנס עכשיו השר אוחנה עם צוות של יס"מ, הוא ימצא שם רק עובדים חיוניים מהשב"כ, המוסד ומשרד החוץ? מה יש לכם? אנחנו צריכים לטפל בדברים ואנחנו מטפלים בדברים, אבל לא יכול להיות הדבר הזה.
דבר נוסף
אני רוצה להגיב על הדברים שהשר דיבר עליהם קודם, במיוחד לאור השאלה של ניצן הורביץ שלא נמצא. נושא הדיפרנציאליות: אני מסכים עם מה שאמר השר, כל אחד מכם שיעשה חשיבה במנותק מהמילים הנפוצות "חרדי, ערבי, כללי", מבין שמאוד קשה לסגור בתוך מדינה קטנה מקומות מסוימים בצורה הרמטית ומקומות אחרים בצורה לא הרמטית. רק הדוגמאות שנתן השר לגבי עובדים חיוניים ודברים כאלה, ובתי חולים, וביקור הורים קשישים וכולי. אני לא נגד דיפרנציאליות, אני פשוט חושב שהיא לא עובדת. ראינו את זה, היו מקומות שנסגרו לתקופה, העיר בית"ר נסגרה לתקופה ארוכה וזה לא עשה כלום. אני אגיד את זה גם על ערים שאין בה חרדי אחד וגם על ערים ערביות.

גם כשאנחנו צופים פני פתיחה של הסגר והולכים לצאת, הרי גם אז תהיינה ערים ירוקות ואדומות, אם נשנה את החשיבה ולא נדבר רק על סגר אלא נדבר, נראה מה הפתרונות הדיפרנציאליים, לא האנשה דיפרנציאלית. הנה, אני נותן לכם משהו בשליפה: אם יוחלט שפותחים את מערכת החינוך בשלב מסוים ויחליטו שבאזורים ירוקים וצהובים אפשר לקחת סיכון מחושב. באנו עם פתרון דיפרנציאלי זהיר שצריך ללכת איתו לאט ולא בפופוליזם, לדעתי מה שקרה בוועדת החינוך לפני חודש זה היה פופוליזם, אם לא היו באים ומשנים יכול להיות שהיינו היום במצב אחר, אני לא יודע, אבל עזוב. מותר לי גם לתת ביקורת לשתי קומות מעלי, ואולי כבר לא.

אם זה הפתרון לערים צהובות וירוקות, אני אומר שצריך למצוא פתרון דיפרנציאלי לערים כתומות ואדומות. זה לא רק חרדים או ערבים, אבל יכול להיות שרובן הן כאלה. אם אנחנו נכנסים לפתרונות אז אפשר לומר שמערכות החינוך בערים האדומות יעבדו חלקית. אם יש מתחסנים בגילאי 16–18 הם יוכלו ללמוד, אם יש מחלימים הם יכולים ללמוד. כך בתי הספר לא יהיו סגורים במאת האחוזים. אם נבוא כך, אז מי שבא לדאוג לכל האוכלוסייה ומסתכל על פתרונות דיפרנציאליים, לא הענשה דיפרנציאלית. אם אתם בכיוון הזה – אני שם.

אני זועק על זה כל הזמן. כשאני זעקתי על החתונות, ביקשתי, והייתה לי מחלוקת לגבי זה עם משרד הבריאות, הייתה גם הבנה עם משרד הבריאות ולצערי הרב זה התקלקל כשהגיע הצעה יותר טובה. יש ציבורים שלא חיים לפני חתונה ביחד. הצעתי הצעה שדיברה על 20 מכל צד, עם קפסולות, עם אוכל שיגיע מוכן ולא בהגשה, עם פיקוח. הכי קל זה להעלות קנסות שהציבור לא יודע להתמודד איתם. מבחינת הציבור הזה, יעלה לו מה שיעלה בקנס, הוא את הבת שלו רוצה לחתן. היא התארסה עם מישהו לפני שלושה חודשים, הם רוצים להתחתן ולא יכולים. רק האחרים של הכלה הם שמונה והאחרים של החתן הם שמונה.

אם נשנה חשיבה, אתם יודעים שאני חבר של כולם פה, בואו נשנה את החשיבה. איני פוסל את הדיפרנציאציה אבל תלוי מאיפה היא באה ולאן היא הולכת. אני לא רוצה לפתח את הדיון כי התכוונו לדון בתו הירוק. אריאל קלנר, בבקשה.
אריאל קלנר (הליכוד)
אני רוצה להצטרף אליך, אדוני היושב-ראש, ורוצה לחזק את שר הבריאות ואת הפרויקטור, ואת כל מי שעוסק במלאכה. אתם נמצאים בחזית ועושים את העבודה הזאת במציאות מאוד קשה ומאתגרת. אני נפגשתי עם הפרויקטור בנוגע למתווה שהצעתי כבר בתחילת החורף שקשור לשהות בתי הכנסת. אצלנו מתפללים בחוץ, בקור, שומרים מרחקים, ממש בצורה של מסירות נפש. חשבתי בזמנו שאפשר אולי אחרת. יעיד הפרויקטור שלא נדנדתי ולא המשכתי בנושא כי הבנתי שיש פה מציאות קשה שאנחנו חייבים להתמודד איתה כיחידה אחת וצריך לתת כתף לא רק בחיסון אלא בכלל.

בדיונים בוועדה חזרתי והתרעתי שסגר צריך להיות סגר. מתן פריווילגיות לקבוצות מסוימות בנוגע לסגר כי להם יש זכות קדושה – זה מה שיביא לפרימת הסגר. אוכלוסיות אחרות יראו את זה ויגידו: "למה אנחנו צריכים להיות הפראיירים היחידים שמקפידים". זה לא משנה אם יש תחלואה או אין תחלואה, סגר הוא סגר.

לצערי, מכל מיני סיבות ומשיקולים פוליטיים החליטו להחריג, אנחנו רואים את הקרנבלים והפסטיבלים שלא שומרים שם על שום הנחיות, רואים את התמונות בטלוויזיה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
זה לא מדגרות קורונה.
אריאל קלנר (הליכוד)
רואים את זה - - -
היו"ר יעקב אשר
אלי, הוא לא אמר שזה בלפור, למה אתה קופץ?
אריאל קלנר (הליכוד)
אולי לך יש אינטרס - - - בכל המקומות, אני לא יודע, אבל - - -
היו"ר יעקב אשר
אלי - - -
אריאל קלנר (הליכוד)
מה שקורה זה - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לי יש אינטרס שתתנצל בפני הנשים על זה שאמרת שאישה יכולה לקחת 10,000 שקלים.
אריאל קלנר (הליכוד)
יופי, הבאת את הקשקוש שלך.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
זה הקשקוש לך, עד לרגע זה לא התנצלת.
אריאל קלנר (הליכוד)
- - - הצד שלך ולא הצד של הבוס שלך.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
עד לרגע זה לא התנצלת אז אל תספר לנו סיפורים על ההפגנות.
אריאל קלנר (הליכוד)
אתה רוצה שאתנצל על השקרים שלך?
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
על השקרים שלך, אדוני, על חשכת ימי הביניים שיצאה ממך.
אריאל קלנר (הליכוד)
אתה תתנצל, כי אתה משקר - - - בנושא אחר לגמרי. אתה והמפלגה שלך משמשים סוכני כאוס שבאים - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
איזה מקום אתה ברשימה הדמוקרטית המפוארת?
אריאל קלנר (הליכוד)
אל תדאג למקום שלי, תדאג למקום שלך ושל הבוס שלך.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
הוא אמר משהו והגבתי.
אריאל קלנר (הליכוד)
לא הגבת לעניין כמו שאתם לא מגיבים לשום דבר לעניין. סוכני כאוס, זה מה שאתם, אתה והבוס שלך שרוצה שאנשים לא יתחסנו. העיקר - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
הבוס שלי דווקא התחסן, אבל
היו"ר יעקב אשר
- - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לגבי ה-10,000 שקלים, נשות ישראל מצפות להתנצלות מחבר כנסת.
אריאל קלנר (הליכוד)
תמשיך לסלף את הדברים שלי.
היו"ר יעקב אשר
חבר הכנסת קלנר.
אריאל קלנר (הליכוד)
אני רוצה לקרוא גם עכשיו לכל הציבור לשמור על ההנחיות. אדוני השר אומנם אחראי על הבריאות ולא על האכיפה, אבל אני חושב שהאכיפה צריכה להיות כלפי כולם, גם כלפי פולחן של כל הפריוולגים שעושים קרנבלים. גם שם צריכים לאכוף. מדינה אחת ועם אחד, כולנו צריכים לתת כתף בשביל לעבור את הקורונה בבריאות איתנה לכולם, גם לאלו שמסלפים ומשקרים.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
שלוש נקודות שלא קיבלתי עליהן תשובה: בדיקות סרולוגיות. אדוני השר, כאשר אתם תפתחו אותן בחינם אלו תהינה הבדיקות שכולם - - -
היו"ר יעקב אשר
הן בחינם.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לא, זה לא בחינם. אם יפתחו את זה, כולם ירוצו להיבדק. דבר שני, לגבי - - - לא נכון, אם אדם הולך לבדיקה סרולוגית זה עולה 300 שקלים. דבר שני, בדיקות ינשוף. מה זה: "אנחנו בודקים ונראה"? אנחנו באירוע הזה כבר כמה חודשים, מדינות עושות את זה, כאשר אתם הולכים לפגוע בחרות אתם קודם כל צריכים להראות שעשיתם את המקסימום. דבר שלישי, אדוני השר, כשהתמנית אמרת שסגר מבחינתך זה הכדור האחרון. אתה משתמש בכדור האחרון הזה כבר כמה חודשים, תתפטר, פשוט תתפטר. תתפטר כי נכשלת.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
התשובה היא לא.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
פשוט תתפטר.
היו"ר יעקב אשר
אה, זה גם אני יכולתי לענות.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אתה אמרת שזה הכדור האחרון ולא הצלחת, נכשלת, תתפטר.
היו"ר יעקב אשר
אני לא יודע אם זה הכדור האחרון, אבל זו המילה האחרונה ממך.
אריאל קלנר (הליכוד)
מה עם זה שאמר שיהיו רק עשרה מתים פה לאורך כל הקורונה, מה איתו?
היו"ר יעקב אשר
קלנר, תודה רבה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לנשים מותר - - -
היו"ר יעקב אשר
קלנר - - -
אריאל קלנר (הליכוד)
- - - אלי, אתה יכול יותר מזה, למה לשקר.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
נשים יכולות להוציא 10,000 שקלים, מר קלנר, תתנצל ותעבור הלאה.
אריאל קלנר (הליכוד)
למה אתה שקרן?
היו"ר יעקב אשר
אני קורא אותך לסדר בפעם הראשונה.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
תגיד את זה ויקחו אותך לאתיקה, חבל.
היו"ר יעקב אשר
אלי - - -
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
לנשים מותר להוציא 10,000 שקלים.
אריאל קלנר (הליכוד)
- - - לשקר.
אלי אבידר (ישראל ביתנו)
אולי תתן לו עוד קריאה ונצא ביחד. כך יולי יוכל לדבר כמה שהוא רוצה.
היו"ר יעקב אשר
השר הודיע לי מראש שהוא יכול להיות עד 12:20. מבחינתי חבל מאוד כי אני רוצה להמשיך את הנושא של התו הירוק ולא יהיה לנו הרבה זמן לכך. אני לא יכול לעצור את סדר היום של השר. אני מודה לך שהגעת, אני מבקש להוציא לפועל את התובנות שהעלינו. הנושא של האצת הבדיקות הסרולוגיות בדגש על הצעירים, זה יעזור לנו בפתיחת מערכות החינוך.
לגבי הנושא של התו הירוק, אנחנו נמשיך לשבת עם פרויקטור הקורונה ועם תומר לוטן.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
הגענו במיוחד לדיון על התו הירוק.
היו"ר יעקב אשר
גם אני. לא רק את, גם אני. בסוף יש כאן חברי כנסת, היה דיון חשוב.
שר הבריאות יולי יואל אדלשטיין
אני רק רוצה להגיד שהיום בשעה 08.30 בבוקר עשינו ישיבת הכנה מסודרת על כל הנושא של התו הירוק כי רצינו לבוא מוכנים לוועדה ולא לברבר. אני מכבד את הצורך שהיה לחברי הכנסת להעלות שאלות.
היו"ר יעקב אשר
כבוד השר, אני מבקש שנחמן אש ייתן לנו סקירה בכמה דקות. אבקש גם ממנהל הוועדה שיבקש מוועדת ההסכמות לאשר לנו דיון מסודר נוסף בנושא התו הירוק.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אולי שהפרויקטור יגיד במילה מתי זה צפוי.
נחמן אש
בתוכנית שלנו ליציאה מהסגר הזה, בנינו אותה בשלושה שלבים. השלב הראשון היה לחזור לכל הדברים שהיו לפני הסגר – מסחר, חינוך וכולי. השלב השני הוא שכעבור מספר שבועות, על פי התקדמות החיסונים, הכוונה הייתה לפתוח את השלב הראשון של התו הירוק: פעילויות שהן יחסית יותר בטוחות ומאורגנות. לוחות הזמנים ישתנו עכשיו להערכתי, זה נובע מכך שרמת התחלואה לא יורדת, בייחוד בהיבט של החולים הקשים.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
מה התנאים כדי להתחיל להחיל את התו הירוק?
נחמן אש
הדבר שמטריד אותנו ביותר הוא העומסים על בתי החולים.
היו"ר יעקב אשר
נחמן, היא שואלת - - -
נחמן אש
התנאים המתוכננים לתו הירוק היו שהתחלואה תהיה נמוכה, יצאנו מהסגר, המקדם נשאר סביב 1 או פחות מ-1.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אנחנו שם.
נחמן אש
לא, התחלואה לא ירדה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אתה מדבר על המקדם.
נחמן אש
אם המקדם יישאר כך זה יהיה מצוין.
היו"ר יעקב אשר
למקדם יש שני פנים: בזמן תחלואה ולא בזמן תחלואה.
נחמן אש
המקדם צריך להיבחן בפתיחה. בנוסף, אנחנו רוצים לעמוד ביעד מתחסנים שקבענו.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אז אתה לא מעריך שנגיע לזה בסוף פברואר.
נחמן אש
איני אומר חד-משמעית.
היו"ר יעקב אשר
הוא לא אמר סוף פברואר.
נחמן אש
לא נקבתי בתאריך.
היו"ר יעקב אשר
הוא לא ינקוב ואני גם אמליץ לו לא לנקוב. אבל - - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
הוא אמר שהוא לא חושב שניצמד לתכנון המקורי שהיה - -
היו"ר יעקב אשר
לא, אני אחדד - - - -
נחמן אש
אני לא אומר שאני חושב או לא חושב. אמרתי שאני לא יודע ואנחנו צריכים לראות בשבוע הקרוב ואז נוכל לצאת עם התוכנית.
היו"ר יעקב אשר
נחמן, האם יהיה נכון לומר שכל עוד הסגר המהודק נמשך אז ודאי שלא מתחיל התו הירוק.
נחמן אש
זה ברור.
היו"ר יעקב אשר
השלב הראשון של היציאה מהסגר, האם בשלבים הראשונים ליציאה ייכנס גם האלמנט של התו הירוק לפחות בחלק מהדברים ואת הפירוט שלהם נעשה תוך כדי תנועה.
נחמן אש
התכנון המקורי היה שבשלב הראשון של היציאה מהסגר לפעילויות שלא קשורות לתו הירוק זה להחזיר את מה שהיה קודם. כל המסחר לא קשור לתו הירוק, החינוך לא קשור לתו הירוק. אי-אפשר לפתוח בתי ספר בשלב הזה, עד שיהיו בדיקות ינשוף. זה ייפתח בשלב הראשון והתו הירוק יוחל בשלב השני. איני יכול לומר עכשיו מועד.
היו"ר יעקב אשר
אוקיי, אנחנו נקבע מועד חדש לצורך פירוט הדברים. האם מבחינה טכנית, הצגתם שיש אתר ויש אנשים שהנפיקו לעצמם את התעודה. האם אפשר לקבל בשלוש מילים - - -
נחמן אש
אולי רונה קייזר יכול לתת את הנתון הזה. אני אגיד באופן כללי שאנחנו מתקדמים בצורה טובה מהבחינה הטכנולוגית.
היו"ר יעקב אשר
אתמול התפרסם שיש תקלות.
נחמן אש
הייתה תקלה והיא בטיפול.
היו"ר יעקב אשר
ראיתי פרסום שאנשים קיבלו נתונים של מישהו אחר. האם מבחינה טכנית אנחנו מוכנים, או שהתחילו, כדברי תומר לוטן. כמה אנשים כבר הנפיקו לעצמם את התעודות הללו דרך האתרים או האפליקציות השונות והאם מדובר על כולם, גם על המחוסנים וגם על המחלימים. האם אתם מוכנים מבחינת המערכת הזאת.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
והאם כמות המתחסנים קשורה מבחינתכם להחלת התו הירוק - - -
נחמן אש
כן, כן.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
גם כמות מתחסנים וגם - - -
נחמן אש
מספר מתחסנים לא יהווה מכשלה כי אנחנו יודעים מה כמות המתחסנים.
תומר לוטן
הצגנו את זה גם בדיון הקודם של הוועדה, התמהיל בין כמות מחוסנים לכמות נבדקים משפיע על היכולת להפעיל באופן רחב את התו הירוק. ככל שעובר הזמן התמהיל משתנה לטובה.
היו"ר יעקב אשר
רונה, אפשר לקבל את התשובות לשאלות? תודה.
רונה קיזר חצניוק
שלום לכולם. עד כה הופקו 300,000 תעודות מתחסן בערוצים השונים. זה אומר שגם האתר שנמצא בהרצה ובכוונה פתוח לסירוגין כדי לבדוק עומסים, וגם בקופות. כרגע אנחנו נערכים להשקה מלאה של האתר. אנחנו יודעים שהיו תקלות, אנחנו מטפלים בהן לכל אורך הדרך. כמו כל אמצעי דיגיטלי, כל הזמן יחולו שיפורים באתר ובאפליקציה. אנחנו ממשיכים להיערך להמשך המבצע.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
זו לא תעודת התו הירוק, זו תעודת מתחסן.
רונה קיזר חצניוק
תעודת מתחסן, נכון.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
- - - בנקודה הזו תינתן תעודת התו הירוק ששם כן ייכנסו מחלימים וכל יתר הקבוצות.
היו"ר יעקב אשר
רגע, אני רוצה להבין את ההבדל. אותם 300,000 נכנסו דרך האפליקציה או באתר?
תומר לוטן
נעשה סדר: כשאנחנו אומרים "דרכון ירוק" אנחנו מדברים על שני רבדים: הרובד האחד הוא תעודת המתחסן שזה רובד שזמין לכל אדם שבוע לאחר שהתחסן במנה השנייה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
או תעודת מחלים במקביל.
נחמן אש
לא, לא באותו השירות.
תומר לוטן
נכון, זה ערוץ אחר. תעודת מתחסן זמינה שבוע לאחר המנה השנייה באתר משרד הבריאות ובאתרי הקופות. כאמור, 300,000 אנשים הנפיקו את התעודה לעת עתה וימשיכו להפיק בימים הקרובים. התו הירוק הוא כלי לפתיחת סקטורים שייפתחו בכפוף ללוחות הזמנים שייקבעו, היכולת להיכנס לאירוע מונגשת באפליקציה ובאמצעים נוספים שהוצגו בפני הוועדה בפעם הקודמת. האפליקציה הזו מושכת אליה מידע גם על מחוסנים, גם על מחלימים, גם על נבדקים, גם על בדיקות סרולוגיות. בסיכומו של דבר היא מציגה: "יכול או לא יכול להיכנס". היא לא מציגה תעודה עבור כל אחד מהאלמנטים, אלא מאפשרת בנקודת הכניסה הרלוונטית: ירוק – נכנס, לא ירוק – לא נכנס. זה גם שקוף לבודק, הוא לא יודע אם אתה מתחסן או נבדק או מחלים. צריך להבחין בין תעודת מתחסן שהיא פריווילגיה אישית שנותנת את הפטור מבידוד לבין התו הירוק שמופעל ככלי לכניסה לסקטורים השונים.
היו"ר יעקב אשר
האם בקצב הזה של הנפקת התעודות הללו שהן התנאי להיכנס לתוך האפליקציה.
תומר לוטן
זה לא תנאי. גם מי שלא הוריד תעודת מתחסן יכול להיכנס.
היו"ר יעקב אשר
מתי האפליקציה תהיה שמישה עבור אלו שהתחסנו לחלוטין. נגיד שקרה לנו מחר נס והמקדם יורד ואתם רוצים לרוץ לדרך. כמה זמן ייקח שמי שכבר מחוסן יהיה כבר בתוך.
נחמן אש
אומר זאת כך: הטכנולוגיה לא תעכב אותנו ביציאה לדרך. היא תהיה מוכנה בזמן.
חגי לוין
למה לא לבטל היום את מגבלת ה-1,000 מטרים למי שכבר מחוסן?
היו"ר יעקב אשר
זה לא קשור לנושא הזה.
חגי לוין
זה קשור.
היו"ר יעקב אשר
תקשיב, קודם כל, גם אחרי התייעצות עם היועץ המשפטי של הוועדה, צריך גילוי נאות ואני חושב שאתה צריך לעשות את זה. חברי כנסת בפועל זה משהו אחד וכאלו שמתמודדים לכנסת - - -
חגי לוין
אני חושב שכולם יודעים.
היו"ר יעקב אשר
לא, כולם מכירים אותך כמושג מקצועי. אני לא מתייחס כרגע למגבלות, זה לא נושא הדיון. אני ניסיתי למצות את הדקות שכבר אין לנו, ואני צריך להיות הוגן איתם כי זו כבר ישיבה שנייה שהם מגיעים לפה בעניין הזה. אני אומר את הדברים הבאים: חשוב לי לדעת, אני לוקח את מה שאמר פרופסור אש שהטכנולוגיה לא תהווה גורם מעכב אבל אפשר להתקדם עם זה.
נחמן אש
אנחנו מתקדמים.
היו"ר יעקב אשר
זה דבר, צאו במסע פרסום על מנת שאנשים ידעו שהם יכולים להיכנס לאפליקציה. אלו שאין להם אפליקציה אמורים לקבל כרטיס שהוא החלופה לאפליקציה. הדברים האלו חשובים כדי שנוכל לרוץ מהר קדימה. אני מבטיח גם לפרופסור לוין שנקיים ישיבה בקרוב וניתן לכולם לדבר. נמצאים פה הרבה אנשים בזום מכל מיני תחומים, נמצאים נציגים של בורסת היהלומים, נציגים של חדרי הכושר שאני חושב שהתו הירוק יכול לסייע להם.
נחמן אש
עוד היום.
היו"ר יעקב אשר
בהמשך לשיחות שלנו גם, הלא-פומביות, אני חושב שמקומות מאורגנים ואפשר לשלוט בתנועת האנשים אליהם, התו הירוק יכול להיות שובר שוויון. זה שיגעון שאני מדבר עליו כבר ארבעה חודשים. אני רוצה לראות שהוא מתקיים. לא הספקנו לשמוע את משרד החוץ בעניין - - -
קארין אלהרר (יש עתיד-תל"ם)
לא הבנתי, רוב הדיון בכלל לא עסק בדרכון הירוק.
היו"ר יעקב אשר
בוקר טוב, גם אני שמתי לב לזה.
אריאל קלנר (הליכוד)
משהו אחד לפרופסור אש: ראיתי שבנושא של התו הירוק יחסכו בידוד מאנשים שנחשפו לחולי קורונה.
נחמן אש
זה כבר היום.
אריאל קלנר (הליכוד)
עכשיו, לעניות דעתי, אדם שאנחנו לא יודעים מהי ההשפעה של החיסון בנוגע להדבקה, אני חושש שנשחרר החוצה אנשים שאמנם אין להם תסמינים כי הם התחסנו, אבל הם כן מדבקים.
היו"ר יעקב אשר
מדובר לאחר שהסגר נפתח.
אריאל קלנר (הליכוד)
אין בעיה - - - הרי אנחנו לא משחררים את הסגר - - -.
נחמן אש
גם היום נכון. גם היום מי שמחוסן לא נדרש לבידוד אחרי מגע עם מאומת. אני אסביר: יש פה סיכון מסוים, כל האירוע הזה כרוך בניהול סיכונים. אנחנו נעקוב אחרי התחלואה ונראה. אם יהיו סימנים שזה לא מגן על ההדבקות אז נדע לשנות את זה. זו ההזדמנות לקרוא לכולם להקפיד על עטיית מסיכות. אני מחוסן ואני לא מוריד את המסכה. אנחנו לא יודעים על העניין של ההדבקה, אבל אם נשמור על הריחוק, על המסכה ועל ההיגיינה אני מעריך שנוכל - - -
היו"ר יעקב אשר
תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:39.

קוד המקור של הנתונים