ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 20/01/2021

תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות) (תיקון מס' 7), התשפ"א-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



3
ועדת הכלכלה
20/01/2021


07/02/2021
06:43
מושב שני



פרוטוקול מס' 181
מישיבת ועדת הכלכלה
יום רביעי, ז' בשבט התשפ"א (20 בינואר 2021), שעה 09:00
סדר היום
הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות) (תיקון מס' 7), התשפ"א–2021
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
אימאן ח'טיב יאסין
בועז טופורובסקי
מטי יוגב
אוסנת הילה מארק
יבגני סובה
חוה אתי עטייה
יצחק פינדרוס
הילה שי וזאן
חברי הכנסת
ולדימיר בליאק
מיכל וונש
מוזמנים
עופר מלכה - מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

רננה שחר - יועמ"ש, רשות התעופה האזרחית

שי סומך - מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

ליאנה בלומנפלד - משרד המשפטים

אשר שלמון - מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים, דוברות, משרד הבריאות

טל פוקס - לשכה משפטית, משרד הבריאות

אייל סיסו - ראש החטיבה לעניינים קונסולריים, משרד החוץ

עירית ויסבלום - עו"ד, לשכה משפטית, רשות האוכלוסין וההגירה

גיל סתיו - סמנכ"ל שווק, ישראייר

ליהוא הכהן - סמנכ"ל מבצעים, אל על

יוסי פתאל - מנכ״ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל

ניר צדיקביץ - יו"ר מנהלי התחנות בנתב"ג מטעם יאט"א

מידן בר - יו"ר איגוד הטייסים, האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל

עמוס אלדאג - נציג איגוד הטייסים, האיגוד הארצי לטייסי נתיבי אוויר בישראל

הלנה ביילין - שדלנ/ית, עו"ד חיצונית, דיוטי פרי – ג'יימס ריצ'רדסון

ליאור לינהרד - שדלנ/ית, עו"ד בריטיש איירווייס

שירלי קציר - שדלנ/ית, עו"ד בריטיש איירווייס

יעל גויסקי - שדלנ/ית, עו"ד, התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות בישראל
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
נעמה דניאל
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
ירון קוונשטוק


הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות) (תיקון מס' 7), התשפ"א–2021
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת, ה-20 בינואר 2021, ז' בשבט תשפ"א. הנושא על סדר-היום: הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות) (תיקון מס' 7). אני הייתי מציע שקודם כול היועץ המשפטי של הוועדה ייתן לנו תמונת מצב איפה אנחנו, לקראת מה אנחנו הולכים ועל מה אנחנו הולכים לדון, לפני שנעלה את המבקשים של התקנות להתייחסות.
איתי עצמון
שהם אלה שיסבירו כמובן בפרטי פרטים את התיקון. התיקון הוא, כפי שנאמר, לתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש, שעוסקות בהגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות. אלה תקנות שאושרו כאן בוועדה לראשונה בחודש אוגוסט, מאז מוארכות מעת לעת לפי החוק. התקנות ככלל הן בתוקף ל-28 יום בכל פעם, אלא אם כן הוועדה מחליטה על קיצור התקופה.

אני רוצה כאן להדגיש, שמדובר על תיקון לתקנות העיקריות, שאיננו קשור מבחינה משפטית להגבלות החדשות או להידוק הסגר. כלומר, זה תיקון שישולב מעתה ואילך בתקנות שעוסקות בהגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות. התקנות האלה כרגע בתוקף עד ה-3 בפברואר, אלא אם כן הוועדה עכשיו – הוועדה בעצם עכשיו לא יכולה להחליט על קיצור, מכיוון שזה התוקף של התקנות העיקריות. התיקון הזה ישתלב באותן תקנות.

מדובר בהגבלות חדשות על כניסת אנשים למדינת ישראל וחובה להציג אישורים שונים. אני מציע שאת המסגרת הכללית יציגו נציגי הממשלה שהגישו אתמול את התקנות לאישור הוועדה.
היו"ר יעקב מרגי
משרד הבריאות, טל, תחשבי שאנחנו בהמשך של אותו דיון שהיה השבוע. מה השתנה? מה נוסף לנו? בסוגיית המגבלות שמשרד הבריאות מבקש לאשר, אחר כך נרחיב את זה לתחום התעופה.
טל פוקס
בסדר גמור. אז באמת התיקון מתמקד בהטלה של חובה להיבדק. בעצם החובה היא לא לעלות לטיסה מבלי שמתקיים בך אחד משלושה דברים: האפשרות הראשונה, והיא בעצם דרך המלך, היא לבצע בדיקה במהלך 72 השעות שלפני הטיסה, בדיקת קורונה, ולקבל תוצאה שלילית לפני העלייה למטוס; אפשרות אחרת היא להציג אישור החלמה או אישור התחסנות רשמי של ישראל, שניתן על ידי משרד הבריאות; ואפשרות נוספת, באמת במקרים שאנחנו ניסחנו "צורך הומניטרי" או "צורך אישי מיוחד", שאין אפשרות בעצם לקיים את הבדיקה, יש אפשרות להגיש בקשה לוועדת חריגים, ולקבל אישור פרטני לעלות לטיסה בלי אלה. וכמובן שהרעיון הוא שבמקרה של בן אדם שנמצא במקום שאין לו ברירה, הוא לא יכול לעבור לעיר אחרת שכן ניתן לבצע את הבדיקה, באמת כמה שיותר לצמצם את המקרים האלה, כדי שמי שיעלה לטיסה כן יעמוד באחד מהתנאים האלה.

אני רוצה לציין, שהאיסור לעלות חולה לטיסה זה איסור שכבר היה לפני כן, ואנחנו רואים את התיקון הזה כתיקון שהוא נלווה, והוא בעצם בא לוודא בצורה יותר טובה שאכן לא עולה חולה. כי לפני כן היה אסור לעלות חולה, אבל בן אדם לא ידע אם הוא חולה או לא תמיד. ולכן הרבה פעמים יכול להיות שעלה בן אדם חולה, למרות שהוא לא ידע שהוא חולה. וכאן אנחנו רוצים לעשות וידוא יותר משמעותי על זה שהוא לא חולה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אני רק שואל שאלת הבהרה: אם בא אזרח ישראלי ואין לו את אחד משלושתם, הוא לא עולה על הטיסה?
היו"ר יעקב מרגי
רגע, תעשי סדר. עד עכשיו נתת סקירה לטיסות היוצאות?
טל פוקס
כל התיקון מדבר רק על נוסעים נכנסים. החובה היא על נוסע שנמצא במדינה אחרת שהיא לא ישראל לפני שהוא מגיע לישראל.
היו"ר יעקב מרגי
תשיבי לו, אני אשלים למה התיקון הוא רק על הנכנסים, כי ליוצאים הם מסתמכים על זה שחברת התעופה, אם היא תעלה חולה מאומת לא לפני הנהלים של המדינות, היא תצטרך להחזיר אותו בעלויות שלהם. כמו שבמדינות שיש ויזות, אם חברת התעופה מעלה אדם ללא ויזה, האחריות להחזיר אותו היא עליה. אבל תשיבי לו.
טל פוקס
- - - מה לגבי אזרח שיגיע לישראל – אז התקנות האלה חלות גם על אזרחים, ובעצם החובה היא על כולם.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
לא, אני אחדד: אם אני אזרח ישראלי, נמצא עכשיו בטורקיה, רוצה לחזור לישראל, ואין לי את אחד משלושת הדברים – בדיקה, אישור החלמה או ועדת חריגים – לא יעלו אותי על הטיסה?
טל פוקס
זו החובה. כן, יש חובה מקבילה על מפעיל אווירי, על חברת תעופה, לא להעלות אדם שלא מחזיק באחד מהאישורים האלה על טיסה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אם מעלים זה רק קנס. זאת אומרת, אם אני מגיע לישראל, ואיכשהו הצלחתי לעלות על טיסה, אז אני משלם קנס וחברת התעופה משלמת קנס.
טל פוקס
נכון.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
ואני נכנס לישראל.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אתה צריך קודם כול שיתברר שאתה חיובי.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
למה? לא.
טל פוקס
לא, זה לא קשור, עצם זה שעלית בלי בדיקה, גם אם – יכול מאוד להיות שהמקרים שיעלו עליהם זה מקרים שבהם יתברר שאדם היה חולה והוא לא עשה את הבדיקה. אבל גם אם בן אדם מגיע לישראל, יורד מהמטוס בישראל, שוטר יכול לבקש ממנו: תראה לי את האישור הזה. אין לו את האישור הזה, גם הוא עבר את העבירה, וגם חברת התעופה שהעלתה אותו בלי זה עברה את העבירה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
ואז הוא ישלם קנס, חברת התעופה, והוא נכנס לישראל כרגיל.
היו"ר יעקב מרגי
הולך לבדיקה.
טל פוקס
זה מכוח סמכויות אחרות, אבל כן, לפי התקנות האלה לא יהיה אפשר להחזיר אותו, כי בחוק הסמכויות יש סמכויות מוגבלות, ואין סמכות כזאת בחוק הסמכויות, וכן יש סמכויות לקנס. אבל החובה היא גם על המפעיל האווירי לא להעלות אותו מלכתחילה. לכן בפועל מראש לא אמור להיכנס לכאן אדם שאין לו את אחד מהאישורים האלה. אבל אם הוא כבר הגיע לכאן, הסמכות היא לתת קנס ולא לגרש.
ולדימיר בליאק (כחול לבן)
מה הקריטריונים לוועדת חריגים?
טל פוקס
הקריטריון הוא קודם כול מאוד דומה לקריטריון שאנחנו מפעילים היום בנושא של טיסה יוצאת, שהיא לא לאחת מהמטרות - - -
היו"ר יעקב מרגי
חברים, אומנם זה לא הדיון, אבל בכוונה נתתי פה התייחסות למשרד הבריאות, כי גם לנו וגם לציבור זה חשוב לדעת על מה מושתתות התקנות שאנחנו הולכים לגעת בהן. בבקשה.
טל פוקס
אז ועדת החריגים מדברת על צורך הומניטרי או צורך אישי מיוחד לעלות לטיסה למרות שאתה לא מחזיק באחד מהאישורים האלו. ואחת מהאפשרויות או הדוגמה שמוצגת, שהיא דוגמה חשובה למקרה כזה של צורך אישי מיוחד או צורך הומניטרי, זה בן אדם שיש לו קושי ממשי של היעדר נגישות לבדיקה. לגבי איך יפרשו את זה, ד"ר אשר שלמון ממשרד הבריאות יוכל להרחיב, אבל הפרשנות באמת מצומצמת ככל האפשר, כי זה לא שאנחנו מונעים להיכנס אלא אנחנו צריכים לראות שבאמת יש לך איזשהו צורך אישי מיוחד, שלא מאפשר לך להמתין לתוצאה של בדיקה או ללכת ולבצע בדיקה, שבסופו של דבר אנחנו מקווים ומניחים שברוב מוחלט של המקרים לא יצטרכו להגיע לוועדה הזאת.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
ועוד שאלה בנושא הספציפי הזה: האם באמת בפועל ניתן להשיג את האישור הזה? כי מדובר פה על קבוצה של אנשים.
טל פוקס
מה זה אומר קבוצה?
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
יש את כל התנאים שחייבים להעלות אותו לטיסה למרות הכול, אבל הוא צריך את האישור הזה.
היו"ר יעקב מרגי
לכן הקימו את ועדת החריגים.
טל פוקס
ועדת החריגים תצטרך להיות בזמינות מאוד גבוהה, זה ברור לנו. לא אמרתי, אבל חשוב להגיד: התקנות האלה נכנסות לתוקף ב-23 בינואר. ולכן יש באמת שלושה ימים – היום, מחר, מוחרתיים – להיערכות גם בשביל האנשים, הנוסעים, שיוכלו להתארגן על בדיקות, גם בשביל חברות התעופה, וגם בשביל ועדת החריגים הזאת, שתוכל לקום.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מבין למה הדחיפות? כל שעה קודם זה רווח נקי.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
בסדר, תיכף נגיע לדחיפות. אני חוזר לאותה דוגמה בטורקיה, אם אני עכשיו לא מוצא מקום לעשות בדיקה – זה מבחינת ועדת חריגים עבר?
טל פוקס
שוב, אני מציעה שגם אשר שלמון יתייחס לזה, אבל אני כן אגיד, שאני חושבת שיש מקום גם לשאול: איך הגעת למצב שאתה נמצא במקום שאתה לא יכול לבצע פה בדיקה? כן, אנחנו מצפים מאנשים שהם יתכננו את הנסיעה.
היו"ר יעקב מרגי
לא יכול להיות שבטורקיה אפשר לעשות השתלות שיער, השתלות שיניים והכול, ובדיקת קורונה אי-אפשר.
טל פוקס
אנחנו מצפים שאנשים יתכננו את הנסיעה באופן שיאפשר להם לבצע בדיקה. יכול להיות שאם יש עכשיו מישהו שם הוא כבר לא יכול לתכנן את זה, אבל בעוד כמה ימים אז כן כבר שיתכנן את זה, ויגיע למקום שהוא יכול לבצע בו בדיקה. בסך הכול סוג הבדיקה הנדרשת זה הבדיקה הכי שגרתית.
היו"ר יעקב מרגי
טל, תודה. רת"א, בבקשה.
רננה שחר
בוקר טוב לוועדה, אני היועצת המשפטית לרשות התעופה האזרחית. אני רוצה להגיד שבמה שאנחנו נתרכז היום זה להכין חומר מנחה לחברות התעופה, כי ברור לנו שחברות צריכות להבין מה הן נדרשות לראות, כדי שהן יוכלו למלא את החובות שהוטלו עליהן, את האיסורים שהוטלו עליהן. ולכן אנחנו היום, יחד עם משרד הבריאות, נעשה את מרב המאמצים, כדי שהם יבינו איך נראה אישור מחלים, איך נראה אישור מתחסן, איך נראה אישור ועדת חריגים. ובדיקת COVID-19 negative אני מניחה שלא צריך יותר מדי הנחיות.

אז בוא נגיד, שבזה אנחנו נתרכז היום, משום שהקושי של הימים הראשונים נראה לי מאוד ברור. זה לא אותו דבר למי שקונה עכשיו כרטיס – או עכשיו בכלל אי-אפשר לקנות כרטיסים, סליחה. אבל זה ברור שמי שכרגע נמצא בחו"ל זה יותר קשה להתחיל להתארגן עכשיו על כל הדברים. אז אנחנו היום נתרכז בדבר הזה, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
איתי.
איתי עצמון
אני רוצה לשאול את נציגי הממשלה, איך בדיוק נעשית ההיערכות להסברת התקנות החדשות לציבור? האם אתם תפרסמו איזשהן הודעות, שבהן ירוכז מידע בעניין ההסדר החדש, לרבות למשל איך פונים לוועדת החריגים, הסבר לגבי תעודת מחלים וכו'?
טל פוקס
אז קודם כול, כמו שכל המידע לגבי כל הנושאים מפורסם באתר משרד הבריאות, גם זה. כבר אתמול עסקנו בהתחלה של פיתוח של מה שצריך לעלות לאתר. גם בתוך הצהרת הבריאות, בעצם ההצהרה על זה שאתה ביצעת את אחד מהדברים האלה, את הבדיקה, או שיש לך את אחד מהאישורים האחרים, היא גם תהיה חלק מההצהרה. בן אדם יצהיר על זה, וגם יהיה לו את המידע הזה במייל שנשלח אליו בחזרה, אחרי שהוא ממלא את ההצהרה, וגם יעלה מידע לאתר.
איתי עצמון
ההסבר שתעלו יהיה בכמה שפות?
טל פוקס
כן.
איתי עצמון
ואיך פונים לוועדת החריגים?
טל פוקס
גם זה יפורסם.
איתי עצמון
אנחנו רוצים לשמוע. אני מניח שתהיה גם דרך מקוונת לפנות לוועדת החריגים באופן נגיש, פשוט?
טל פוקס
אנחנו נעשה את מיטב המאמצים כדי שזה יהיה הכי פשוט והכי נגיש ככל האפשר. זה ברור לנו שצריכה להיות פה זמינות גבוהה וצריכה להיות בהירות בצורת הפנייה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
הקריטריונים יהיו ברורים?
טל פוקס
ואני לא יכולה להגיד לך עדיין איך בדיוק זה יהיה, אבל אנחנו לחלוטין על זה ועובדים על זה ומבינים את הצורך בבהירות ובזמינות.
היו"ר יעקב מרגי
ד"ר אשר שלמון, בבקשה.
אשר שלמון
בוקר טוב לכולם. לגבי שאלת שתי הבדיקות, לא ריאלי לבקש שתי בדיקות מהאנשים לפני הגעה, וגם אני לא מכיר מישהו בעולם שדורש את זה. פרקטית יש פה שתי בדיקות, כי אדם נבדק עד 72 שעות לפני טיסה פעם ראשונה, ולאחר נחיתה פעם שנייה. נותן לנו מרווח מאוד בטוח לזהות את רוב האנשים שנושאים נגיף בכניסתם לישראל.

לגבי ועדת החריגים – ההצעה הייתה שהוועדה הקיימת ההומניטרית, שמשותפת לרשות האוכלוסין, למשרד החוץ ולנו, תתפקד גם בסוגיה הזו. נצטרך לראות איך לעשות את זה באמת בדרך גמישה ומהירה. בעינינו חריגים זה אחד משניים: או באמת מיד, שאין שום דרך פרקטית להיבדק בו. דרך אגב, אני לא כל כך מכיר כאלה, גם לא במדינות הקטנות באפריקה.
היו"ר יעקב מרגי
אשי, סליחה, כשאתה רוצה להסתמך על אותה ועדה זה לגיטימי, רק קח בחשבון שהמצב משתנה, שפה גם ישראלים מאומתים לא יוכלו להיכנס, הזמינות של הוועדה לדיוני חריגים צריכה להיות זמינות גבוהה יותר מאשר היא הייתה עד היום לגבי אותה ועדה שהזכרת.
אשר שלמון
אני אזכיר רק במאמר: הוועדה מתנהלת בקבוצת ווטסאפ, ומניסיוני, כולל הלילה, היא פעילה מעל 18 שעות ביממה. אני לא מכיר היום ועדה ממשלתית שזמינה ברמה כזו. לכן גם חשבנו - - - זה לא ברור לי שהחברים האחרים בוועדה יסכימו לזה. המטרה היא לא לאשר חולים, חולים לא ייכנסו דרך הוועדה הזו. מי שחולה וחייב להגיע ארצה, יתכבד ויזמין הטסה רפואית, יגיע בהסטה רפואית, עשינו כבר עשרות רבות של כאלה. מדובר באנשים שלא יכולים להיבדק ועדיין צריכים לעלות לטיסה. שוב, מקרה קלאסי: הלוויה, חלילה, אירוע רפואי קיצוני וכדו'. אני מניח שזה יתנקז בעיקר אליי, ובכוונתי לאשר.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי. תודה. עופר מלכה, משרד התחבורה.
עופר מלכה
בוקר טוב לכולם. אני חושב שטל ורננה הסבירו את המצב לאשורו, ובצורה טובה ונכונה. מה שאני רציתי להוסיף, אני רואה שוועדת החריגים עלה כשאלה, אז אני יכול להעיד בתור מי שאמון על ועדת החריגים – ליוצאים, לא לחוזרים – פיתחנו את המתודולוגיה שעברה גם לוועדה לחוזרים: מגישים טופס באתר משרד התחבורה, זה עובד מצוין, הטפסים מגיעים אלינו, אנחנו מגיבים מהר מאוד, ובמקסימום תוך ארבע-חמש שעות. לדברים מאוד מאוד דחופים אנחנו מגיבים אפילו במקום. יש לא מעט אנשים גם מיושבי החדר שיכולים להעיד על זה. אנחנו מקבלים את הבקשות ופועלים במהירות.

לגבי השאלה של חבר הכנסת טופורובסקי לגבי החזרה של חולים, אני רוצה לציין שאנחנו פנינו למספר מדינות, ולאור ריבוי המבקרים בדובאי אני דיברתי עם הרת"א הדובאי לגבי אפשרות ביצוע של בדיקות מקדימות. ונאמר לי שבאמת אין שום בעיה לבצע בדיקות בדובאי ובכל מקום אחר, יש הרבה מעבדות ויש נוהג שחברות תעופה מתקשרות עם מעבדות מסוימות, כל חברת תעופה מייצרת קשר עם מעבדה מסוימת, מקבלת מחירים מיוחדים, מפרסמת את זה ללקוחות שלה והדבר הזה עובד.

אבל זה הוביל לדרישה, לדוגמה בדובאי, כשבאים להוציא ויזה, הדובאים דורשים לראות גם ביטוח רפואי, כך שכמו שאמר ד"ר שלמון, אם היה צורך להחזיר את האדם בהטסה רפואית, הרי שהוא מבוטח לכך ומכוסה לעשות את זה. ואז לא נתקעים בבעיות של מימון של אשפוז, חס וחלילה אם נדרש, או הטסה רפואית או כל דבר אחר. אז אלה הדברים שרציתי להוסיף אם יש עוד דברים אנחנו נשמח לענות.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו עכשיו נעבור לפרקטיקה של העבודה, ואחר כן אני מאמין שיהיו שאלות. רננה.
אייל סיסו
אני אשמח אם ניתן להתייחס, משרד החוץ.
היו"ר יעקב מרגי
משרד החוץ, בבקשה.
אייל סיסו
בוקר טוב, אני ראש החטיבה לעניינים קונסולריים במשרד החוץ. אנחנו כבר פועלים במשך עשרה חודשים בוועדת החריגים לכניסת זרים לישראל, יחד עם רשות האוכלוסין ועם משרד הבריאות. כפי שד"ר שלמון אמר, אנחנו עושים את זה ברמה היום-יומית בווטסאפ, 18 שעות ביום.

מיד אחרי פרסום התקנות אנחנו התייחסנו וביקשנו שלא תהיה ועדת חריגים, ואנחנו ביקשנו לא להיות בוועדת החריגים הזו, מהסיבה הפשוטה שיש פה עניין של החלטה רפואית. אנחנו לא יכולים להחליט האם לפטור אנשים לבדיקה או לא לפטור אותם מבדיקה. למשרד החוץ אין את הכלים להחליט אם אפשר לפטור בן אדם מבדיקה. אנחנו כן יכולים לתת רשימת מדינות, איפה אפשר לבצע בדיקה ואיפה לא ניתן לבצע בדיקה. כפי שאמר ד"ר שלמון, ברוב המדינות היום ניתן לבצע בדיקה.
היו"ר יעקב מרגי
מה הוחלט בסוף, שאתם חלק מוועדת החריגים?
אייל סיסו
הוחלט שאנחנו חלק מוועדת החריגים.
היו"ר יעקב מרגי
אני הינוקא אומר לך שהם צדקו, אפילו צדקתם יתירה על כך, ואני אסביר לך למה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
זה האחריות של משרד החוץ - - -
היו"ר יעקב מרגי
אי הוודאות לעיתים לגבי מדינות כאלה ואחרות, וסעד שצריך לתת לאזרחים ישראלים במדינות כאלה ואחרות כדי לממש את זכותם, ועל פי הקריטריונים שאנחנו נאשר, צריך לעיתים את היחידות של משרד החוץ. ואני שמח שהשאירו אתכם חלק מוועדת החריגים.
אייל סיסו
צריך את היחידות וצריך הכול, אנחנו יכולים לתת מידע כללי, אבל להתחיל לדרוש מאיתנו לפטור אנשים עכשיו מבדיקה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני לא מאמין שמשרד הבריאות ישחרר את הסמכות הזו ממנו אליך בוועדת החריגים. אל תדאג.
אייל סיסו
אני לא רוצה שישחרר, ההיפך.
היו"ר יעקב מרגי
לכן אמרתי לך: הם לא ישחררו, אל תדאג. אתה יודע מה? גם אם בסוף בסוף חלקכם יהיה זעיר בוועדה, אם בכלל, היה עדיף שתהיו שם למקרים כאלה ואחרים. תודה. אם כבר משרדי ממשלה, אז רשות האוכלוסין גם ביקשו התייחסות, עו"ד עירית ויסבלום.
עירית ויסבלום
בוקר טוב. אני מבקשת להביא את ההתנגדות שלנו. בדומה למה שאייל אמר, רשות האוכלוסין וההגירה היא חלק מוועדת החריגים שישנה היום לעניין של אישור חריגים שהם זרים, ובתחום של זרים יש לנו את המקצועיות בהיבטים של כניסה לישראל וכדומה. אנחנו עד היום לא עוסקים בכניסה לישראל של ישראלים כמובן, אנחנו לא מגבילים את זה בשום אופן. כרגע על השולחן יש בעצם משהו שמגביל כניסה של ישראלים, וראש רשות האוכלוסין וההגירה מתנגד להיות חלק מוועדת החריגים שנמצאת כרגע בתקנות האלה, אנחנו אמרנו את זה גם מראש. אין לנו שום ערך מוסף או מקצועיות מיוחדת בעניין של ישראלים - - -
היו"ר יעקב מרגי
עו"ד עירית, אני אומר לך מה שאמרתי לנציג משרד החוץ.
עירית ויסבלום
אבל אין לזה פה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו לא בורחים מאחריות. את יודעת מה? יכול להיות אחד מ-1,000 מקרים שדעתכם והתערבותכם נדרשת, וחשוב שתהיו בוועדת החריגים. תודה.
קריאה
אין לזה שום יתרון.
טל פוקס
הוועדה היא גם לגבי זרים, ככה שלפחות לגבי ההיבט הזה הם כן מסכימים שיש להם - - -
עירית ויסבלום
- - - היא כמות מאוד קטנה היום.
היו"ר יעקב מרגי
עירית, תודה. בבקשה, איתי.
איתי עצמון
רציתי באמת לשאול, ציינת את התחולה לגבי אזרחים של מדינות אחרות: איזה תעודת מחלים של משרד הבריאות הישראלי הם יכולים לקבל?
טל פוקס
קודם כול יש להם את שתי האפשרויות האחרות, של בדיקת PCR וועדת חריגים. והם גם יכולים לפנות לוועדת החריגים, אם יש מקרה שהוא חירום ודחוף זו אופציה שפתוחה.
איתי עצמון
אני מניח שלא כל כך פשוט לאזרח שאינו דובר את השפה, מישהו שהוא לא אזרח ישראלי, להתחיל לפנות לוועדת חריגים שיושבת כאן, וצריך מן הסתם לפנות אליה בכתב. זה לא הליך פשוט. לא שקלתם לאפשר גם כן תעודת מחלים שניתנה מאת רשות מוסמכת אחרת בחו"ל? אולי אפילו תעודת מתחסן, יכול להיות שהאדם כבר מחוסן?
טל פוקס
אז התשובה היא שזה נשקל. אני רק אבהיר שההגדרה של מחלים היא, כמו שאמרתי בהתחלה, מוגדרת בהוראות מנהל שלנו, זאת הגדרה שבעצם משתנה בהתאם לעמדות המקצועיות, אלה הוראות מנהל מאוד מקצועיות. וכרגע אדם שפעל רק בחו"ל, אין הכרה בו בישראל כמחלים וגם לא כמתחסן. זה בעצם תואם את הבידוד, שכרגע בן אדם מגיע לכאן, אומר שהוא התחסן, הוא צריך להוכיח כאן שהוא החלים, זה כרגע הנוהל. וצריך לעשות פה עוד סרולוגיה חיובית, כדי להראות באמת שאתה מחלים. הסיבה היא שיש המון אישורים, המון מדינות, כל מדינה מתייחסת לזה אחרת, והחשש הוא שבאמת ינצלו את הפרצה הזאת כדי להראות אישורים שאנחנו לא יודעים מה המהימנות שלהם.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
רגע, אבל אם הוא מחלים בארץ?
טל פוקס
יכול להיות. אני רק אוסיף, הנושא הזה נבחן והוא עוד לא נסגר, ויכול מאוד להיות שבעוד כמה שבועות כן תתפתח שיטה להכיר בצורה מהימנה באישורים אחרים של מדינות אחרות, ויכול להיות שזה ישתנה. אבל כרגע האישורים של מחלים והאישורים של התחסנות הם רק על מי שהתחסן בישראל. אגב, אני רק אוסיף, שיש אנשים זרים, לא מעט אפילו, שכבר היו בישראל – אפשר לקבל את האישור הזה, זה לא שזר לא יכול לקבל אותו – יש אנשים שהיו בישראל, קיבלו את האישורים האלה, ואז יצאו וחזרו שוב, ולהם כן יש את האישורים האלה.
איתי עצמון
את תעודת המחלים הישראלית?
טל פוקס
כן.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
רק שאלת הבהרה נוספת: מכל הבדיקות האלה, מישהו שעמד בבדיקות האלה, עדיין יש חובת בידוד בכניסה לארץ? זה לא במקום?
טל פוקס
כן, זה לא במקום חובת הבידוד בכניסה לישראל.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
כולל מחלימים?
טל פוקס
כרגע אין חובת בידוד למחלים.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
לא משנה, גם אם זה מדינות אדומות וגם אם זה מדינות ירוקות.
טל פוקס
נכון. מי שמחלים כרגע לא חייב בבידוד.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
לפחות קצת היגיון יש - - -
היו"ר יעקב מרגי
כן. אבל אל תשמחי, כי יש דיונים אחרים מקבילים, ביקום מקביל, לגבי התו הירוק או הדרכון הירוק, שמה יתחמו את זה בתאריכים. אבל זה לא הדיון.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אני שואלת, כי אנחנו פה בדיוק בגלל כל מיני הוראות סותרות. ברגע שמשרד הבריאות לא מחייב בידוד לאנשים מחלימים, אז לא יכול להיות שכשהם נכנסים לארץ הם יחויבו בבידוד.
טל פוקס
נכון. זה אותו דבר, יש פה קוהרנטיות של שתי ההוראות.
היו"ר יעקב מרגי
אימאן, רצית שאלה?
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
רציתי להגיב.
היו"ר יעקב מרגי
אז תגיבי.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
הדיון הזה על פניו הוא דיון באמת חשוב ונחוץ. אבל בתוכו יש משהו שמריח מאוד לא טוב. והדבר הראשון, שיש בזה סוג של הפקרת אזרחים בחו"ל. ועל הנקודה הזאת צריך לתת את הדעת, כי אי-אפשר להפקיר אזרחים במדינות אחרות, בלי לתת פתרון הרמטי למצב שלהם. נכון, יגידו: במקרים חריגים יש אישורים חריגים, אבל את הסוגיה הזאת של החריגים צריך לסגור עד תום – מה הקריטריונים, מי זכאי, איפה הוא יכול לעשות את הדברים; השירות נגיש בטלפון, וניקח בחשבון שיש אנשים שאין להם גם טלפון חכם שיכולים לעשות את זה מתוך הטלפון.

אז כל הדברים האלה שקשורים לאישור החריג צריכים עבודה מרובה. אין ספק שצריך לעשות גם עבודה מקדימה, ולחייב את חברות התעופה מלכתחילה לעשות את העבודה הזאת. אני כאזרח שהולך לקנות כרטיס טיסה למדינה מסוימת, בחברת התעופה אני צריך לקבל את כל האינפורמציה שנותנת לי איפה אני יכולה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אמרה רננה ביושר בתחילת הדיון, שזה מה שהם הולכים לעשות עכשיו, גם להעביר הנחיות בהתאם לתקנות האלה לכל חברות התעופה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
זה מה שהם הולכים לעשות עכשיו. אבל שמענו גם שייקח להם שבועות.
היו"ר יעקב מרגי
לא על זה.
טל פוקס
לא. ועדת החריגים זה משהו שיהיה מוכן בזמן.
היו"ר יעקב מרגי
וגם אמר היועץ המשפטי לגבי זמינות המידע.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
זמינות המידע והמעבדות, איפה צריך לעשות את הבדיקות. עוד משהו, בבקשה.
היו"ר יעקב מרגי
אני מציע לך לחכות להקראה, כי שם זה יעלה. אבל אין לי בעיה, אם את רוצה, את ברשות דיבור.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רוצה להגיב.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
עוד נקודה, בבקשה.
היו"ר יעקב מרגי
פינדרוס, לפני הקראה? אני מעדיף בהקראה, כי לכל אחד יש מה להגיד.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, לא נאום, נאום אני אגיד לאומה. אני רוצה בסוף להבין - - -
היו"ר יעקב מרגי
אז תן לה לסיים.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
עוד דבר שאני רוצה לזרות עליו קצת אור: זה טוב שמחייבים עכשיו את כולם בביטוח רפואי. אני חושבת שזה דבר נכון, זה לא מי יודע מה, מי שיוצא לטיסה ישלם עוד 20–30 דולר כחלק מהתשלום ויהיה מבוטח. אבל אני חושבת שצריך גם לעשות במנגנון הזה עוד תהליך, שיבטיח לאותו נוסע בטיסה שאחרי, כשיהיה צריך לעשות את הטיסה, בלי לחייב אותו עוד הפרש תשלום.
היו"ר יעקב מרגי
זאת אומרת, אם הוא לא עלה לטיסה בגלל, בטיסה שתהיה לו - - -
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
כן, בטיסה שהוא עולה, שלא ישלם עוד כסף.
היו"ר יעקב מרגי
אבל זה לא התקנות האלה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
זה לא התקנות, אבל צריך לקחת את הדברים כמכלול, כי אנחנו דנים בסוגיה שצריך לתת עליה את הדעת מכל הצדדים, לא להשאיר דבר פה ואחר כך - - -
היו"ר יעקב מרגי
הוא יצטרך להאריך את זה, כי הביטוח הרפואי הוא לפי ימים.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אני לא מדברת רק על הביטוח הרפואי, אני מדברת על זה שאתה הולך לשנות מועד טיסה, אתה גם משלם על זה.
היו"ר יעקב מרגי
טוב, זה חברות התעופה. אוקיי, נדבר.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
אוקיי. לכן חברות התעופה זה דבר חשוב - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
יש לי שאלה.
היו"ר יעקב מרגי
אתה לא בן יחיד. רגע. אומנם באת מהראשונים, אבל קיבלת. רבותיי, מאחר שבתקנות האלה יש חידושים ויש שינויים, מי שאחר לא שמע את הסקירה, פתחנו בהסתכלות של משרד הבריאות, כל הסוגיות של ההגבלות הרפואיות. ואני מציע להקריא סעיף של התקנות, ולפתוח את זה, כי השאלות יתעוררו על פי הסעיפים. אז חבל שעכשיו נדבר, וכשנקריא – אלא אם כן תתעקשו, אין לי בעיה עוד כמה דקות, עוד חמש דקות אין לי בעיה. מה אתם מחליטים?
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
להקריא.
היו"ר יעקב מרגי
הקראה ונתחיל - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שנייה אחת. יש לי מה לומר ומה לדבר, זה אני אעשה אחרי ההקראה ובמסגרת ההקראה. אני רק רוצה אולי, העו"ד של הוועדה, להסביר לעמך פשוט: מה מטרת השינויים האלה? זאת אומרת, במשפט אחד.
היו"ר יעקב מרגי
זה מה שעשינו 40 דקות. בסדר, הוא ייתן לך.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא מה העמדה של זה, עמדה של זה, אני רוצה לדעת שורה תחתונה: מה השינוי עושים שלא היה עד עכשיו? במשפט אחד.
איתי עצמון
למה בדיוק אתה מתכוון – מה מטרת התיקון?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כן.
איתי עצמון
מטרת התיקון היא לקבוע הגבלות חדשות על כניסה לישראל, תהיה מחויבות להציג אישורים שונים – אישור על בדיקה שלילית או תעודת מחלים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מצוין. הבנתי. יש פה – ואני חיפשתי – התייחסות אם זה אזרח ישראלי או לא אזרח ישראלי או שזה לא קיים פה?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא קיים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא קיים. תודה.
איתי עצמון
אני רק אזכיר, שלפי חוק המסגרת, התקנות שמובאות עכשיו צריכות להיקבע בהתחשב בזכותו של אזרח ישראלי להיכנס לישראל. ואני מניח שנציגי הממשלה, מהסיבה הזאת, הוסיפו לתקנות האלה הוראה לעניין ועדת החריגים. אני מניח שזה היה הטעם להוראה הזאת.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בגלל האזרחים הזרים?
איתי עצמון
לא, אני מדבר על זכותם של אזרחים ישראליים להיכנס לישראל. זה כבר קיים בחוק המסמיך.
היו"ר יעקב מרגי
רננה, בבקשה, גברתי.
רננה שחר
אתה לא מעדיף שטל תקריא, משום שהיא נמצאת ויהיה יותר קל לוועדה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אין לי העדפות. אני רוצה את הדיון הכי טוב, זו ההעדפה היחידה שיש לי. טל, בבקשה.
טל פוקס
טיוטת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות) (תיקון מס' 7), התשפ"א–2021. בתוקף סמכותה לפי סעיפים 4, 12 ו-23 עד 25 לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף–2020 , ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, או ולאחר שהתקיים האמור בסעיף 4(ד)(2)(א) לחוק - - -
איתי עצמון
זה באישור ועדת הכלכלה, מכיוון שאנחנו דנים לפני הפרסום.
טל פוקס
נכון, במקרה הזה. מתקינה הממשלה תקנות אלה:

תיקון תקנה 17
1.
בתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות), התש"ף–2020 (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 17 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (א) –




1. בפסקה (1), המילים "לעניין זה מחלים לא ייחשב כחולה" – יימחקו;




1. בפסקה (2), בפסקת משנה (א), בסופה יבוא ", למעט אדם שלאחר מועד תחילת התסמינים ביצע בדיקת PCR וקיבל תוצאה עם ממצא שלילי ל-nCov;";




1. אחרי פסקה (2) יבוא:





"(2א) אם הוא שהה במדינה אחרת מעל 72 שעות, ומגיע לישראל לתקופה של מעל 72 שעות, מתקיים בו גם האמור בתקנה 30(א)(3).";




1. בפסקה (3), בפסקת משנה (א), בסופה יבוא " ואם שהה במדינה אחרת מעל 72 שעות כאמור בפסקה (2א), העביר בנוסף אישורים המעידים על קיום האמור בתקנה 30(א)(3)."
איתי עצמון
לפני שאת מסבירה, אני רק אגיד שאנחנו הפצנו וחילקנו לחברי הכנסת נוסח משולב, שכולל בעצם את התיקונים המוצעים על ידי הממשלה בתוך התקנות העיקריות, כך שניתן לעקוב במקביל להקראה אחרי השינוי שנעשה בסעיף שקיים היום בתקנות.
טל פוקס
המשמעות של השינוי – קודם כול, זאת תקנה שעוסקת באנשי צוות, ובעצם כבר היום המנגנון הקיים הוא שמפעיל אווירי צריך לדרוש מאנשי צוות, וגם צריך להפעיל איזשהו מנגנון, שמוודא שאנשי צוות לא עולים בניגוד לתנאים מסוימים. התנאים שהיו זה שהוא לא חולה, שהוא לא חייב בבידוד מכל מיני סיבות, או שהוא היה במגע הדוק ב-14 ימים האחרונים או שהיו לו תסמינים. ובעצם הפסקה הזאת באה לעשות כל מיני התאמות בתנאים, שיתאימו לתיקון שדיברנו עליו.

אז התיקון הראשון, האמת שזה יותר תיקון של נוסח, "לעניין זה מחלים לא ייחשב כחולה" – חשבנו שזה כמה מילים מיותרות. האיסור הוא לעלות חולה. התיקון השני מדבר על מקרה של אדם שהיו לו תסמינים ב-14 הימים האחרונים, והיום אדם כזה שהיו לו תסמינים לפני 14 ימים לא חייב בבידוד, הבידוד הוא רק במקרה של מחלת חום, 48 שעות אחרי מחלת חום. בתקנות תעופה הוחמר התנאי הזה, נקבע שאתה לא יכול להגיע גם אם היו לך תסמינים לפני 14 ימים, ובעצם כאן ביחד עם התיקון הנוכחי נוספה האפשרות לאותו אדם, שכבר הופיעו לו תסמינים והוא ביצע בדיקת קורונה לאחר תחילת התסמינים, אם הוא יצא שלילי בבדיקה הוא יכול לעלות. אם הוא חייב בבידוד מסיבה אחרת, אותו אדם לא יוכל לעלות. בדיקת הקורונה עוזרת רק במקרה שאתה לא חולה או חייב בבידוד מסיבה אחרת.
איתי עצמון
ומספיקה בדיקה אחת?
טל פוקס
כן, אבל זה רק במקרה שאתה לא חייב בבידוד מסיבה אחרת. אם היית במגע הדוק ואתה חייב בבידוד, אתה לא יכול לעלות לטיסה עדיין. זה רק לעניין התסמינים, זה הכול.

התיקון הבא שחשוב פה מדבר על מתי האיסור שקבענו, שדיברנו עליו כאן בהתחלה, יחול על אנשי צוות. באופן כללי, אנחנו קבענו שאם אתה נמצא מחוץ לישראל פחות מ-72 שעות התקנה הזאת לא תחול עליך. הרעיון היה שיש חשש שבן אדם לא יספיק לבצע בדיקה ולקבל את התוצאה, אם הוא נמצא פחות מ-72 שעות מחוץ לישראל. לכן אם אתה נוסע לנסיעה קצרה, שהיא פחות מ-72 שעות, גם אנשי צוות וגם נוסעים לא יהיו חייבים לבצע את הבדיקה הזאת. לא רצינו שאנשים יאריכו את הנסיעה רק כדי שהם יוכלו להספיק, כי בסופו של דבר אנחנו חוששים מהנסיעות האלה וחוששים מהשהייה בחו"ל, ולכן לא רצינו שיאריכו את הנסיעה רק כדי להספיק לבצע את הבדיקה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
סליחה, שאלה כללית, לא משפטית: האם ידוע לנו, אנשי צוות אוויר התחסנו? באופן כללי מישהו פה יודע לומר?
היו"ר יעקב מרגי
גם אם לא, אז חלים עליהם אותן הנחיות כמו - - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
ברור. אבל אנחנו רוצים להפחית סיכונים על הנוסעים, אז אני חושבת שהתשובה לשאלה רלוונטית, אם בכלל הייתה הוראה לצוותי אוויר להתחסן, כדי פחות לסכן את הנוסעים.
היו"ר יעקב מרגי
אחרי שתעבור הקורונה הייתי באמת רוצה, רק בשביל הסקרנות שלי, לקבל דוח - - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
לא סקרנות, זה מאוד חשוב לבריאות הנוסעים.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, תני לי, אני אומנם עם מסיכה, לא רואים את הבעות הפנים שלי. אחרי שנירגע ותעבור המגיפה, הייתי באמת רוצה לקבל דוח ממשרד הבריאות, לראות לפי תעודת זהות ותאריך לידה ותאריך חיסון. ואז נראה הרבה דברים מעניינים.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אל תדאג, ועדת החקירה תסתכל גם על זה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אנחנו הרי באים פה לתקן משהו שממשלה הייתה צריכה לעשות כבר לפני 100 ימים לפחות ולא עשתה.
היו"ר יעקב מרגי
שאלה במקום.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אז אני אומרת, כחלק מההתמודדות צריך להבין בכלל, או שגם זה ייזכרו עוד חודש להגיד: צוותי אוויר – צריך להורות להם להתחסן.
היו"ר יעקב מרגי
צוותי האוויר מבודדים, הם בתא נפרד, בקוקפיט.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אגב, אין פה בכלל בתקנות את החיסון.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
למיטב ידיעתי, הם יורדים למלון וחוזרים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני לא מבין, מזכיר הממשלה לא יודע שיש חיסונים? הוא לא מעודכן?
טל פוקס
מה הכוונה?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בממשלה לא יודעים על זה שיש חיסונים כרגע? למה זה לא נכנס לתקנות?
היו"ר יעקב מרגי
תנו לה להשלים את ההסבר.
טל פוקס
זה כן נכנס.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זה לא נכנס.
טל פוקס
אמרתי קודם שכן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זה נמצא פה בתקנות? הדרכון הירוק לא מוזכר - - -
טל פוקס
הדרכון הירוק הוא לא חלק מזה, אבל יש התייחסות למישהו שהתחסן, שמוכר כמתחסן בישראל.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
באיזה סעיף?
היו"ר יעקב מרגי
נגיע לזה. טל, מרגע זה, לפרוטוקול, אליי זה אומר, ואת תמשיכי להסביר את מה שהקראת.
טל פוקס
בסדר גמור. אז רציתי להגיד, שלאנשי צוות אוויר יש פה בעצם התייחסות נוספת, שאולי רננה יכולה להסביר למה היא נדרשת, אבל איש צוות אוויר שהגיע לישראל לתקופה של פחות מ-72 שעות לא יידרש לקיים את התנאים כאן.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
למה?
טל פוקס
אני אשמח שרננה תסביר.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
צריך 72 שעות כדי שידביק? אני לא מבינה את ההיגיון.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
ב-72 הוא לא נדבק?
טל פוקס
נפנה את השאלה הזאת לרננה מרת"א אני מציעה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
צוות אוויר ישראלי או בין-לאומי?
טל פוקס
כל צוותי האוויר. אם הם מגיעים לישראל לפחות מ-72 שעות הם לא נדרשים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, אבל זה סביר.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
מה סביר?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
הם לא נמצאים במגע עם אנשים. אנשים שלא נמצאים במגע עם אנשים במטוס, למה הם צריכים - - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
כי הם יורדים מהמטוס.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אבל הם לא נמצאים במגע עם אנשים.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
הם מגיעים למלון?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה לא קשור. בואו, לא ניכנס פה להיסטריה מוחלטת. אבל יש גם היגיון בחלק מהדברים. אנחנו פה, אדוני היושב-ראש, בוועדת הכלכלה, דיברנו מספיק פעמים על המתווה של החזרה של הטיסות, ואמרנו: אם היינו מסתכלים בהצעות שהוגשו לוועדת הכלכלה, מזמן היינו מוציאים כבר את כל הטייסים מהמשוואה הזאת, כי כל צוותי הטייסים בכלל לא נמצאים במגע עם הנוסעים.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אבל עכשיו זה לא המצב הקיים, כי יש לך חיסונים, אתה יכול לדרוש - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא. מה זאת אומרת?
הילה שי וזאן (כחול לבן)
למה לא?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
מה הקשר חיסונים? אני צריך לדרוש שטייס שלי יתחסן כתנאי שימשיך להיות טייס?
הילה שי וזאן (כחול לבן)
בוודאי.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
סליחה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
טייס נכנס למלון - - -
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
כמו שמחייבים צוותי הוראה, זה אותו דבר.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
עוד פעם, אני חושב שיש אנשי מקצוע בתחום התעופה, שהניחו בפני ועדת הכלכלה מתווה, ושם כתוב איך אפשר להגן על הטייסים.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
לפני החיסונים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זה לא קשור.
היו"ר יעקב מרגי
הילה, זו דעתו. אוקיי, תודה.
טל פוקס
רק אני אומרת, שגם ד"ר אשר שלמון מבקש להתייחס לשתי השאלות.
היו"ר יעקב מרגי
אז מה אם הוא מבקש, טל? את רוצה לנהל את הדיון?
טל פוקס
לא, רק העברתי את הבקשה.
היו"ר יעקב מרגי
אז בבקשה. יוסי פתאל, בבקשה.
יוסי פתאל
תודה רבה. ממש בקצרה בעניינים האלה, קודם כול, כפי שאמרת, אדוני, יש קשר לדיון בנושא של הדרכון הירוק, ואני חושב שצריך להיות חיבור בין הדברים. חשוב לי להגיד, שנאמרים כאן דברים שמבחינת ההיתכנות האופרטיבית שלהם לא קיימים. מה זה למשל בדיקת אישור? מגיע בן אדם עם איזשהו נייר ואומר: נבדקתי או יש לי חיסון. לדברים האלה היום בעולם יש איזשהם סטנדרטים גלובליים שמשרד הבריאות בישראל עוד לא התחיל להתעסק איתם. הוא חושב שזה ילך לכיוון של הסכמים בילטרליים, דבר שכנראה לא יקרה. גם לגבי חיסונים.

אגב, לגבי ישראלים, יש כבר ברשות ההגירה את המידע לגבי מחלימים ומחוסנים. כשהם מגיעים לשדה שמים להם סרט ירוק על היד והם הולכים ישר למזוודות, אחרים שמים סרט אדום והם הולכים לבדיקה ולמסלול אחר וחייבים ללכת לבידוד. במה שקשור לישראלים המדינה די מסודרת. ביציאה זה לא כל כך מעניין ולא עושים שום בדיקה.

לגבי הדיון שהוא בעיקר על יוצאים מן הכלל ולא על הכלל, חשוב לי להגיד שבעולם כולו הנושא של תיקוף האישורים – בייחוד שהולכים להיות מעמדות בין סוגי החיסונים, שהעולם לא מכיר נגיד בחיסון הסיני והרוסי והוא מכיר רק בחיסונים של ה-FDA – הנושא של בדיקת סוג החיסון יתחיל ליצור מצבים של הגבלות תנועה בעולם, דורש איזשהו תיקוף, ולידציה, והתחברות למערכות ואפליקציות בין-לאומיות שכבר היום מנהלים. לצערי ישראל עדיין לא הצטרפה לעניין והיא מנסה לייצר סטנדרט משלה. אין לי זמן עכשיו להתחיל לדבר על איך זה נראה, אבל השיטות האלה כבר קיימות ופועלות.
היו"ר יעקב מרגי
גם לנו - - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
ישראל גם לא תכיר, סליחה שאני קוטע. שמענו את הפרויקטור וגם שר הבריאות אמר שזה יכול ליצור בעיה בין-לאומית עם המדינות.
היו"ר יעקב מרגי
יבגני, בסדר.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אז אני אומר: אין אשליות פה, ישראל לא תכיר בחיסונים שלא קשורים ל-FDA.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
יוסי פתאל
משפט אחרון. המבנה הזה של התקנות, לגבי תנועה של תיירים שהם אינם ישראליים משדה התעופה, מאפשרת רק 10% מהתנועה שהייתה ב-2019, מכיוון שזרים נאלצים לעבור תהליכים של תשאול וכו', ואופרטיבית התקנות האלה טובות כל עוד לא תהיה תיירות. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. זו הכוונה. התקנות האלה טובות כל עוד יש לנו קורונה. ניר צדיקביץ. בבקשה, אדוני, תציג את עצמך, לבקשת הפרוטוקול וחברי הכנסת.
ניר צדיקביץ
בוקר טוב, אני יושב-ראש מנהלי התחנות בנתב"ג, ומשמש גם מנהל התחנה של דלתא איירליינס. יש לי כמה שאלות לגבי התקנות החדשות: אחד, האם התקנה החדשה, שבה אמורות חברות התעופה לבדוק את בדיקת ה-PCR לפני העלייה למטוס מחו"ל לארץ מבטלת את הצהרת הבריאות הקיימת? זה אחד.
היו"ר יעקב מרגי
תרשמו את השאלות, טל ורננה, כי תשובות בסוף.
ניר צדיקביץ
שתיים, האם ברגע שהנוסע מבצע את הבדיקה 72 שעות לפני העלייה למטוס לארץ, הוא כבר לא יצטרך עוד פעם את הבדיקה בכניסה, כפי שקיימת היום?
היו"ר יעקב מרגי
תודה. גיל סתיו.
גיל סתיו
שלום, אני מישראייר. מספר נקודות. הנקודה הראשונה היא כל נושא האחריות והשיטור. כיום חברות התעופה הפכו להיות השוטר או השומר לכל - - - הכניסה לארץ. אני מזכיר שבדיונים קודמים של הוועדה עלה כל הנושא של הסטנדרטיזציה - - -
היו"ר יעקב מרגי
תשפר את האיכות, לא שומעים איתך. ליהוא הכהן. לא הצלחנו לשמוע אותך, אני מצטער.
ליהוא הכהן
שלום לכולם, אני סמנכ"ל מבצעים בחברת אל-על. אני רוצה להתייחס למגבלה על הצוותים ולהגיד את הדברים הבאים: אנחנו למעשה בחודשים האחרונים חיים ומתנהלים לפי כללים מאוד נוקשים של רת"א ומשרד הבריאות, שאומרים את הדברים הבאים.
היו"ר יעקב מרגי
עם הכללים הנוקשים הבאנו לפה את כל המוטציות האפשריות בעולם. בבקשה, אדוני, אל תתייחס לדברים שלי.
ליהוא הכהן
אני אגיד ככה: הצוותים שלנו, ברגע שהם נוחתים בחו"ל, הם הולכים למלון ליד שדה התעופה או בתוך שדה התעופה, בעצם נכלאים בחדרים שלהם, לא יוצאים מהחדר. כל תקופת השהייה שלהם הם אוכלים בחדרים, אסור להם לבוא במגע עם אף אחד, לא בינם לבין עצמם ולא עם האוכלוסייה המקומית, בעצם עד זמן טיסה, ואז הם חוזרים לארץ. זה הכללים שאנחנו היום מחייבים את כל צוותי הטיסה שלנו, אנחנו בודקים אותם, עושים להם ביקורות שאכן הם עומדים בכללים הללו, כללים מאוד נוקשים.

ולכן אנחנו מבקשים בעצם לפטור את הצוותים הישראלים מחובת הבדיקה בחו"ל, כי עכשיו המשמעות היא להתחיל להסיע אותם לכל מיני מרפאות מקומיות בהסעות, חשיפה עם נהגים מקומיים, או לעמוד בתורים עם אוכלוסיות מקומיות, ולהערכתנו הדבר הזה מסכן אותם. זו הבקשה שלנו. ולחילופין, אם הבקשה לא תתקבל, אנחנו מבקשים לפתוח את המגבלה ל-120 שעות, כדי שבאמת נוכל לראות שכל הטיסות שלנו מתופעלות בתחום הטווח הזה. זו הבקשה. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
אורי סירקיס איתנו?
אשר שלמון
אני רק רוצה לענות לכמה דברים - - -
היו"ר יעקב מרגי
לא עכשיו, שלמון.
אשר שלמון
כי פתחתם לי מיקרופון. אין לי בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
לא חייבים לקפוץ על כל מציאה. בבקשה, אדוני. אם סירקיס לא נמצא, אמיר רוגובסקי, אל על.
גיל סתיו
אם אפשר שוב את רשות הדיבור, גם בשמו של אורי? פשוט מקודם לא שמעתם אותי.
היו"ר יעקב מרגי
אם שיפרת את איכות הקו – כן, בבקשה, אדוני.
גיל סתיו
כן, שיפרתי את איכות הקו.
היו"ר יעקב מרגי
רק קח את הסיכונים עליך, במקומו של אורי סירקיס אני לא הייתי - - -
גיל סתיו
בוא נראה. כפי שעלה בדיונים קודמים של הוועדה, בעצם חברות התעופה הפכו להיות סוג של שוטר במי נכנס לארץ, מי לא נכנס לארץ, ראינו את זה גם בנושא של הצהרות הבריאות. וחלק מהתהליך שקורה פה כל הזמן, שמשיתים ומעלים את הקנסות על חברות התעופה. במקרה שאנחנו מדברים כרגע, אנחנו עובדים עם תחנות בחו"ל. אנחנו מדברים על טווח של עוד שלושה ימים, עד אז לא ניתן יהיה להכשיר את כל האנשים, את כל הצוותים הזרים, כדי להבין מה זה תעודת מתחסן ישראלי ומה זה תעודת מחלים ישראלי. ולכן בתחילת הדרך יהיה פה איזשהו - - -
היו"ר יעקב מרגי
שמעתי, תודה. אני אענה במקום כל הצוותים. הוכחתם לנו במקרים אחרים שאתם יודעים לתפקד גם תוך 24 שעות, כשזה עסקי וכלכלי. תודה.
גיל סתיו
נכון. ברשותך, אני אסיים את כל הנקודות, גם לגבי הצוותים ואז - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה לך. אורי סירקיס – לא איתנו; אמיר רוגובסקי – לא נמצא? עמוס אלדאג.
עמוס אלדאג
שלום לחברי הוועדה, אני קברניט בחברת אל על, מייצג פה את איגוד הטייסים. אני רק מחזק ורוצה לתת טיפה אינפורמציה לגבי נושא של צוותי טיסה בחו"ל, בתור אחד שמבצע את הטיסות האלה באופן סדיר. ראשית - - - הבידוד, אז לפי תקנות משרד הבריאות, חברות התעופה מקפידות על בידוד הצוותים. גם במהלך טיסה, במידה וזו טיסה עם נוסעים, לצוותי האוויר אין שום מגע עם הנוסעים, למעט צוותי הקבינה שמטפלים בנוסעים. צוותי הטיסה מבודדים לחלוטין. כל הצוות עובר לבית מלון בחו"ל, מבודד, סגור בחדרים, אוכל בחדרים, לא יוצא מהחדרים עד לאיסוף, לטיסה בחזרה. וכך אנחנו מקיימים בידוד מלא בכל השהיות שלנו בחו"ל, ומקפידים באופן מלא - - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
עמוס אלדאג
חן חן.
היו"ר יעקב מרגי
מידן בר, השלמה.
מידן בר
הרבה להוסיף על מה שקברניט עמוס - - -
היו"ר יעקב מרגי
תציג את עצמך, לא כולם מכירים.
מידן בר
סליחה, קברניט מידן בר, יושב-ראש איגוד הטייסים הישראלי. אני מצטרף לשלוש נקודות מהוועדה. קודם כול צריך להגיד גם מילה טובה: באיחור אפשר לעשות גם דברים טובים. זה דבר ראשון. דבר שני, למי שמאוד דאג לטייסי ישראל ונזכר עכשיו, אז כמו שקברניט עמוס אלדאג אמר, אנחנו שוהים בבידוד בחו"ל. לא דבר נעים, אבל בכדי לקיים תעופה בישראל זה מה שאנחנו עושים. דרשנו להקדים גם את החיסונים, אני שמח שגם זה קורה. ואני מצטרף לקריאה של אל על, שלא לחייב עכשיו בנוסף את צוותי האוויר ב-72 שעות בדיקה, כי זה מאוד מאוד מקשה על התפעול ולא נדרש.
הדבר האחרון, והוא הבקשה
תסתכלו טיפה קדימה. כרגע אנחנו מדברים על אישורי מעבר ודרכון ירוק. זה יקרה לנו בעוד שבוע-שבועיים, נצטרך לדון בזה גם. אנחנו כבר רואים שמנכ"לי חברות התעופה, איגוד חברות התעופה, וחברת אמירטס ואיתיחאד מן הסתם הולכות לעשות פיילוט בעולם על דרכון ירוק. אבל מדינת ישראל, שהיא המובילה בעולם בחיסונים, צריכה להיכלל בפיילוט הדרכון הירוק. זה יגיע לפתחה של הוועדה. אני חושב שצריך לקיים על זה דיון די בקרוב.
ואני שוב אומר
אני רוצה להגיד לכם תודה. זה דבר טוב מאוד שקרה. אנחנו אומרים את זה כבר עשרה חודשים, וטוב שהוא קרה. תודה רבה לכם.
היו"ר יעקב מרגי
תיקון תקנה 17. הצבעה. מי בעד?
איתי עצמון
היו לי שתי הערות קטנות לעניין - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
- - -
היו"ר יעקב מרגי
מה אתה רוצה? עד עכשיו לא דיברת?
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אנחנו לא דיברנו.
היו"ר יעקב מרגי
על תקנה 17 לא דיברתם?
הילה שי וזאן (כחול לבן)
לא.
היו"ר יעקב מרגי
אז על מה דיברתם?
הילה שי וזאן (כחול לבן)
על כל מיני דברים.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי, ניתן לכם רשות דיבור. לא נגמור את הדיון בלי שתדברו. בבקשה, אדוני.
איתי עצמון
אתם מתייחסים כאן לבדיקת PCR, שהיא איננה מוגדרת כאן בתקנות. אני מסב את תשומת הלב לכך שבחוק המסמיך, בסעיף ההגדרות, יש הגדרה ל"בדיקת קורונה" – בדיקת נשאות לנגיף הקורונה. צריך לעשות איזושהי האחדת מונחים. ככלל ההגדרות שקיימות בסעיף ההגדרות נשאבות לתוך חקיקת המשנה. זאת הערה אחת.

הערה שנייה, לעניין האישורים שמעידים על קיום האמור בתקנה 30(א)(3) – אני מתייחס כרגע לפסקה (4) בתקנה 1 – מדובר, אני מניח, על אחד מהאישורים, לא צריך את כל האישורים שמנויים שם. אז זה איזשהו תיקון נוסחי, שיש לו משמעות מהותית כמובן, וצריך יהיה לעשות אותו. כרגע אנחנו כאמור לא יכולים לתקן את נוסח התקנות, אבל כשהן יובאו מחדש להארכת תוקף, התקנות האלה פוקעות ב-3 בפברואר, אני מבקש שתבחנו את שינוי הנוסח.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
במושגים פה אני לא רואה את המחוסן.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
כן, אין התחסנות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רואה פה מחלים, אני רואה פה בדיקה, ואני רואה אישורים - - -
היו"ר יעקב מרגי
יכול להיות שהייתי צריך לקרוא את כל התקנות, אבל לא נורא. תעני גם ליועץ המשפטי - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, פה זה לא מופיע - - -
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
זה לא מופיע בכלל בתקנות החיסונים.
טל פוקס
אני אסביר לגבי שתי השאלות. קודם כול השאלה הזאת לגבי מתחסן – אז כתוב בדברי ההסבר, ולכן אני גם אומרת את זה כאן לפרוטוקול: ההגדרה כרגע בישראל של מתחסן היא בתוך ההגדרה של מחלים. בעצם ההגדרה של מחלים קובעת, כרגע נכון לעכשיו, ששבוע לאחר קבלת המנה השנייה בן אדם הופך למתחסן, ושמתחסן שווה ערך למחלים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מה זה בפסקה (1): "המילים "לעניין זה מחלים לא ייחשב חולה" – יימחקו"? אז איפה הוא נמצא?
טל פוקס
אה, זה מפנה לתקנה 30. בגלל זה היושב-ראש אמר שהיה נכון אולי להקריא את תקנה 30.
היו"ר יעקב מרגי
היינו צריכים להקריא את כל התקנות. אני אתן לכם טיפ: אתם מכירים את התקנות, אתם מגישים לנו אותן.
טל פוקס
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
לא רציתי להעמיס על הדיון הרבה פרטים. אבל אם אתם, אנשי המקצוע, חושבים שהיה עדיף שנלמד את כל התקנות, אז להבא להעיר את זה.
טל פוקס
בסדר גמור.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בסעיף 2: "מי שבידו אישור החלמה תקף שניתן כדין בידי משרד הבריאות בישראל" – אני רק רוצה לחדד את זה – מבחינתכם אישור החלמה זה גם אישור חיסון?
טל פוקס
כן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מה שכתוב פה בסעיף 2 בתקנה 30.
טל פוקס
שבוע לאחר המנה השנייה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בסדר גמור.
היו"ר יעקב מרגי
טל, תקריאי הכול, נעשה הצבעה אחת. הכי טוב.
איתי עצמון
לא, אבל אני מציע, כמובן, לאחר הקראת כל סעיף צריך להיות הסבר, ולשמוע הערות.
היו"ר יעקב מרגי
כמובן, יהיה הסבר.
איתי עצמון
ההצבעה בסוף.
היו"ר יעקב מרגי
ההצבעה בסוף על הכול. בבקשה.
איתי עצמון
רגע, התייחסות למה שאני הערתי?
טל פוקס
אתם רוצים עכשיו או בסוף?
איתי עצמון
לא, בוודאי שעכשיו.
טל פוקס
פשוט זה אני מציעה שאשר שלמון יסביר.
היו"ר יעקב מרגי
אשי שלמון, בבקשה.
טל פוקס
מה זה אומר בדיקת PCR?
איתי עצמון
אני לא שאלתי מה אומר בדיקת PCR, שאלתי מבחינה משפטית מה ההבחנה בין בדיקת PCR לבדיקת קורונה שקבועה בחוק. זו שאלה משפטית, לא שאלה מקצועית.
טל פוקס
אוקיי. בדיקת הקורונה לא מדברת דווקא על בדיקת PCR.
היו"ר יעקב מרגי
תני לאשי, שיתייחס גם לשאלה הזו.
אשר שלמון
אנחנו כן רואים חשיבות בבדיקת PCR ולא בבדיקות מסוג אחר, כמו אנטיגנים.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יכול לתת לנו הסברים? מאחר שהעליתם את המושג הזה, ואנחנו לא נפספס, תסביר לנו מה ההבדל, מה כל בדיקה.
אשר שלמון
בדיקת PCR היא בדיקה שבה בודקים את הרצף הנגיפי ברמת מולקולת ה-RNA. בדיקת אנטיגנים מחפשת חלקיקי חלבון של הנגיף. היא בדיקה פחות אמינה, פחות טובה, ובהרבה מאוד מקומות אי-אפשר לסמוך עליה, היא כמעט כמו זריקת מטבע - - - דורשים PCR.
היו"ר יעקב מרגי
והבדיקה שאנחנו עושים בארץ?
אשר שלמון
בארץ להגדרת מחלה והחלמה אנחנו דורשים PCR, לא בדיקת אנטיגן. בדיקות אנטיגן הן - - - מהירות.
היו"ר יעקב מרגי
רצית להתייחס? אתה כבר ברשות דיבור.
אשר שלמון
כן, יש שורה של שאלות, פשוט ברמה העובדתית אשמח להתייחס. חיסון צוותי אוויר – אנחנו נתנו הוראה לחסן עכשיו את כל צוותי האוויר הרלוונטיים, גם טייסים, גם דיילים, בכל החברות הישראליות. אני מניח שהם יסיימו את זה בשבועיים הקרובים, לפחות את המנה הראשונה.

לגבי הייחוד של צוותי האוויר, שהעלתה חברת הוועדה – ענו קצת אנשי התעשייה, אבל אני אגיד יותר. אנחנו פוטרים צוותי אוויר, כרגע לפי התקנה, עד 72 שעות. ב-72 שעות האלה הם שוהים בחו"ל תחת תנאי הגבלה. לא בידוד בדיוק, אבל הגבלה מאוד חמורה.

רת"א פנו הבוקר, ביקשו שנשקול בגלל הצוותים בארצות הברית, בצפון אמריקה, להאריך ל-96 שעות. אנחנו נבדוק ונשקול. בכל מקרה, לדעתנו, גם אם הם פטורים מבדיקה בארץ המוצא, אנחנו כן ממליצים שהם ייבדקו בנחיתה בארץ, לפחות שתהיה בדיקה אחת.
היו"ר יעקב מרגי
מה עם צוותי האוויר? שואלים כאן על צוותי האוויר.
אשר שלמון
כן, אני מדבר רק על צוותי האוויר עכשיו.
היו"ר יעקב מרגי
לא, אתה דיברת על הטייסים, אני מדבר על כל - - -
אשר שלמון
לא, אני מדבר על טייסים ודיילים כאחד. דיילים יותר חשובים, כי הם במגע.
היו"ר יעקב מרגי
כאחד. זו אותה התשובה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
הוא ממליץ. יש המלצה.
אשר שלמון
דיילים באים במגע עם נוסעים. היה ויימצא דייל שנחת בארץ והוא חולה, אני אצטרך להכניס כנראה את כל המטוס לבידוד. גם את זה צריך לזכור.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, הוא לא שמע את כל השאלה. הנחיתם לחסן את הטייסים. אנחנו שואלים האם הנחיתם לחסן גם את צוותי האוויר?
אשר שלמון
בהחלט. אני אומר שוב: בעיניי לחסן את הדיילים לא פחות חשוב מאשר את הטייסים, כי הם באים במגע עם הנוסעים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
אשר שלמון
יוסי פתאל העלה את סוגיית ההיערכות של משרד הבריאות לתווי תקן בין-לאומיים לסוגיית הדרכון הירוק. אז בניגוד למה שנאמר פה, אנחנו במגעים עם כל הארגונים הבין-לאומיים, כולל ה-OECD, כולל ה-WHO, שכרגע מתנגד לעניין מסיבותיו, וכולל הרבה מאוד מדינות מרכזיות. דיברנו עם צרפת, גרמניה, איטליה, בריטניה, ברמת שרים, ברמה המיניסטריאלית על הסוגיה הזו.

יש כרגע הרבה מאוד שאלות, אנחנו בהחלט מתכוונים להיות יחסית בחזית התהליך. להערכתנו ייקח זמן עד שנראה את זה בעולם, בעיקר כי אירופה מתחסנת מאוד לאט, ויש גם סוגיות אתיות, משפטיות ומקצועיות שקצת מעכבות את כל התהליך. להערכתי נצטרך להגיע בהתחלה להסדרים בילטרליים, ובהמשך להצטרף לכל יוזמה בין-לאומית שתיראה ראויה לטובת העניין הזה.

בדיקה לא פוטרת הצהרה, אני כבר אומר את זה שוב. והגדרת PCR אני חושב שאמרתי. עד כאן.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אנחנו ממשיכים הקראה.
טל פוקס
תיקון תקנה 30
1.
בתקנה 30 לתקנות העיקריות –



1. בתקנת משנה (א)-




0. ברישה, בסופה יבוא "וכן לא ישהה אדם בטיסה אם לא התקיים בו התנאי האמור בפסקה (3)"




0. בפסקה (1), המילים "לעניין זה מחלים לא ייחשב כחולה" – יימחקו;




0. בפסקה (2), בפסקת משנה (א), בסופה יבוא ", למעט אדם שלאחר מועד תחילת התסמינים ביצע בדיקת PCR וקיבל תוצאה עם ממצא שלילי ל-nCov;";




0. אחרי פסקה (2) יבוא:





"(3) על נוסע נכנס ששהה מעל 72 שעות מחוץ לישראל יחולו גם הוראות אלה :






1. אם הוא נוסע נכנס – מתקיים בו גם אחד מאלה:







1. הוא קיבל ממצא שלילי ל-nCov בבדיקת PCR שביצע במהלך 72 השעות שקדמו למועד ההמראה המתוכנן של כלי הטיס, ולעניין נוסע שהגיע בטיסה הכוללת מעבר, קיבל ממצא שלילי כאמור בבדיקת PCR שביצע במהלך 72 השעות שקדמו למועד ההמראה המתוכנן של הטיסה הראשונה, ובלבד שזמן ההמתנה המתוכנן בין הטיסות אינו עולה על 24 שעות;







1. מי שבידו אישור החלמה תקף שניתן כדין בידי משרד הבריאות בישראל;
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
ובהגדרה החוקית היום דרכון ירוק זה אישור החלמה?
טל פוקס
לא המותג דרכון ירוק, אלא שבוע לאחר - - -
היו"ר יעקב מרגי
היא תעצור בסעיף 1, היא לא תמשיך הכול.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, אני רק רציתי לחדד. האם זו הכוונה?
טל פוקס
כאן נכנס המתחסן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זה בהגדרה אישור החלמה?
טל פוקס
כן.
ולדימיר בליאק (כחול לבן)
המחוסן הוא גם המחלים.
טל פוקס
(ב) על אף האמור בפסקת משנה (א), ועדת חריגים הכוללת את המנהל הכללי של משרד רשות האוכלוסין וההגירה, המנהל הכללי של משרד הבריאות או המנהל הכללי של משרד החוץ או נציגיהם (להלן בפסקת משנה זו – ועדת החריגים) רשאית לאשר בקשה של נוסע נכנס ששהה מחוץ לישראל מעל 72 שעות, לעלות לטיסה לישראל, גם אם לא התקיים בו האמור בפסקאות משנה (1) או (2), אם שוכנעה כי צורך הומניטרי או צורך אישי מיוחד מצדיק זאת, ובכלל זאת אם קיים קושי ממשי של היעדר נגישות לבדיקות קורונה במקום ההמראה; החלטה לעניין אישור כאמור תהיה בכתב ומנומקת.";



1. בתקנת משנה (ב1) –




1. ברישה, אחרי "לא יעלה כנוסע לטיסה בין-לאומית" יבוא "ולא ישהה בה" אחרי "הציג למפעיל האווירי" יבוא "את כל אלה:";




1. המילים "אישור על מסירת הצהרה כאמור בתקנת משנה (ב)" יסומנו כפסקה (1) ואחריה יבוא:




"(2) אישור על ממצא שלילי ל-nCov בבדיקת PCR כאמור בתקנה משנה (א)(3)(א)(1) או אישור החלמה כאמור בתקנה (א)(3)(א)(2) או אישור ועדת חריגים כמפורט בתקנת משנה (א)(3)(ב);".
איתי עצמון
אני מציע שכאן נעצור.
היו"ר יעקב מרגי
תסבירי לנו מה הקראת כאן.
טל פוקס
אני אסביר. זה לב התיקון, הסעיף האחרון שהקראתי. הוא מורכב משני חלקים. חלק אחד זה האיסור להיות נוסע בטיסה, לעלות לטיסה לישראל כנוסע, אם לא מתקיימים בך אחד מהתנאים שדיברנו עליהם, או בדיקה או אישור מחלים, שכולל אישור מתחסן, או את האישור של ועדת החריגים. והסעיף השני מדבר על החובה גם להציג את האישור הזה למפעיל האווירי, לחברת התעופה, לפני שאתה עולה לטיסה, וגם חובה של מפעיל אווירי לדרוש את האישור הזה מכל אדם שעולה לטיסה – אחד מהאישורים שהקראתי.
היו"ר יעקב מרגי
והחלק השני?
טל פוקס
להמשיך?
איתי עצמון
לא, רגע. לגבי ועדת החריגים, אנחנו מבינים שההרכב שלה כולל את מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה – יש כאן טעות, זה לא משרד רשות האוכלוסין וההגירה – מנכ"ל משרד הבריאות – זה לא "או", יש כאן "או" מיותר – והמנהל הכללי של משרד החוץ. כלומר ההרכב כולל ייצוג לשלושת המשרדים האלה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
או מי מטעמם, יש לי תחושה שלא הם ישבו.
איתי עצמון
או נציג שלהם.
טל פוקס
נכון.
איתי עצמון
אוקיי, אז זו טעות שבאמת צריך יהיה לתקן. אגב, כאן אתם מדברים על בדיקות קורונה ולא בדיקות PCR – אם קיים קושי ממשי של העדר נגישות לבדיקות קורונה במקום ההמראה, שזה בעצם אחד הטעמים או נסיבה ששוקלים אותה לצורך מתן אישור מאת ועדת החריגים, אם אני מבין נכון.
טל פוקס
נכון.
איתי עצמון
כלומר, רואים בזה כצורך אישי מיוחד.
טל פוקס
קושי ממשי זה מונח שהוא - - -
איתי עצמון
נתון לפרשנות.
טל פוקס
לא, אבל זה תלוי נסיבות.
היו"ר יעקב מרגי
הוועדה תחליט, יש לה סמכות.
איתי עצמון
אבל אני אומר: אם יש קושי, והוועדה מחליטה אם יש קושי ממשי.
טל פוקס
כן.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי, נמשיך, תיקון תקנה 35.
טל פוקס
תיקון תקנה 35
1.
בתקנה 35 לתקנות העיקריות –




1. בפסקה (13), אחרי "בלי שהציג למפעיל האווירי" יבוא "אישורים לקיום האמור בתקנה 30 ו-"; ואחריה יבוא:




"(13א) נוסע נכנס ששהה מחוץ לישראל מעל 72 שעות, השוהה בטיסה בלא שיש לו ממצא שלילי, אישור החלמה או אישור ועדת חריגים כאמור בתקנה 30(א)(3) ובניגוד לתקנה זו;"




1. בפסקה (14) אחרי "הציג למפעיל האווירי" יבוא "אישורים לקיום האמור בתקנה 30 ו-".



להקריא כבר את תיקון תקנה 36?
איתי עצמון
לא.
היו"ר יעקב מרגי
לא, תסבירי לנו את 35.
טל פוקס
אוקיי. תקנה 35 עוסקת בעבירות הפליליות. היא גם מתקנת את העבירות הפליליות, וגם קובעת עבירה פלילית נוספת.
היו"ר יעקב מרגי
קנס.
טל פוקס
בעצם כבר היום מי שעלה לטיסה בלי אישור שהוא נתן הצהרת בריאות באתר משרד הבריאות, כבר עכשיו זאת עבירה פלילית, למעשה גם לעלות לטיסה בלי זה וגם לא להציג את האישור הזה, וגם על חברת התעופה להעלות אדם בלי הצהרת הבריאות הזאת. ההתאמות שעשינו בתקנה הן כדי שגם האישור הזה, אחד מהאישורים שדיברנו עליהם, עלייה למטוס בלעדיהם, גם היא תהיה עבירה פלילית. לכן יש תיקון של תקנות קיימות, כי זה לא עבירה חדשה, זה בעצם במסגרת אותה חובה, צריך לבדוק עכשיו גם עוד משהו.

ולגבי העבירה נוספת, אני אגיד כמה מילים, שמה שהיה בנוסח עד עכשיו זה חובה להציג את זה ולא לעלות לטיסה בלי זה, ומה שעכשיו קבענו זה שיש חובה לשהות בטיסה עם זה. המטרה היא לוודא שאדם יהיה חייב להחזיק את זה איתו לאורך כל הטיסה, כדי שכשהוא יורד מהטיסה בישראל יהיה אפשר לבקש ממנו את האישור הזה, ככה שאם לא יהיה לו אותו, יהיה דרך לגלות את זה שהוא עלה לטיסה בלי האישור הזה.
איתי עצמון
יש לי שתי שאלות, אחת לגבי ההוראה המהותית בתיקון תקנה 30, שמתקשרת גם לתקנה הזו שעניינה העבירות הפליליות. אתם מדברים על איסור לשהות בטיסה, אני לא כל כך הבנתי איך האיסור הזה ישים – זה או שבן אדם עולה לטיסה או שהוא לא עולה לטיסה.
היו"ר יעקב מרגי
אז היא אמרה, היא ענתה.
טל פוקס
אז אני עניתי מה המטרה. לגבי הניסוח, אני לא יודעת אם משרד המשפטים, המחלקה הפלילית כאן.
היו"ר יעקב מרגי
משרד המשפטים איתנו?
ליאנה בלומנפלד
כן, בהחלט.
היו"ר יעקב מרגי
שמעת את השאלה של איתי?
ליאנה בלומנפלד
כן, שמעתי את השאלה של איתי, ובעצם אני חייבת לומר, שאני לא כל כך מבינה את התהייה לגבי זה. אנחנו באמת הרחבנו פה את העבירה, כדי להפוך אותה גם לעבירה שנעברת בישראל, כדי לאפשר אכיפה כאן בארץ. כי ברור לנו שהשארת האכיפה רק בחו"ל, כך שרק בעלייה למטוס צריך להציג את האישור לא מספקת את האפשרות לאכוף כאן את העבירה.

ולכן כשאנחנו אומרים שהעבירה הופכת להיות עבירת שהייה במטוס, זה אומר שכשאדם יורד מהמטוס, וגם סמוך לאחר מכן בשלבים הראשונים שלו בארץ, ככל שמתרחקים וכבר מגיעים ליציאה מהטרמינל, אז כבר אי-אפשר לומר שזה בדיקה אם נעברה עבירה, אבל בשלבים הראשונים כשהוא יורד מהמטוס ובבידוק יכול לבוא פקח ולבדוק האם הדבר הזה התקיים, האם הוא הציג את האישור במהלך הטיסה. ולכן באמצעות הדבר הזה אנחנו מאפשרים את האכיפה כאן, שהיא מאוד דרמטית לדבר הזה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אנחנו תהינו קודם, ועכשיו כשהשבת לנו והבהרת לנו, התהייה שלנו הוסרה. לא, כי לא הבנת קודם למה תהינו, אז הסברתי לך למה תהינו. תודה.
ליאנה בלומנפלד
מצוין. תודה.
איתי עצמון
ועוד שאלה לעניין ניסוח העבירות הפליליות, וכאן צריך להיות מאוד מאוד מדויקים כאשר מנסחים עבירה פלילית. האיסור הוא לעלות למטוס בלי שהצגת אישורים לקיום האמור בתקנה 30 – כל תקנה 30. איזה בדיוק אישורים קיימים בכל תקנה 30? אתם דיברתם על אישורים מאוד מאוד ספציפיים עם הפניות ספציפיות לתקנות המשנה בתקנה 30. ואישורים ברבים? זה גם לא אישורים ברבים.
טל פוקס
יש פה שני אישורים: כל אחד צריך להראות אישור על הצהרת בריאות, שהוא מילא הצהרת בריאות באתר, והאישור השני - - -
איתי עצמון
זה לא נכון מה שאת אומרת. אני מקריא לך את פסקה (14), עם התיקון: מפעיל אווירי שהתיר לנוסע לטוס בלי שאותו נוסע נכנס או נוסע במעבר הציג למפעיל האווירי – וכאן מגיע התיקון – אישורים לקיום האמור בתקנה 30 – כל האישורים, אני לא יודע איזה אישורים – ואישור על מסירת הצהרה כאמור בתקנה 30(ב1). אז צריך מאוד לחדד כאן את האישורים שנדרשים. כפי שאמרתי, מדובר בעבירה פלילית.
טל פוקס
בסדר גמור. נבהיר את זה.
היו"ר יעקב מרגי
אז לתקן בהתאם. טוב, ממשיכים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
דרך אגב, את מה שהיועץ המשפטי אומר עכשיו ראיתי גם בפועל. בסגר הקודם, כשסגרו את שדות התעופה, אנשים מילאו הצהרת בריאות וחשבו שזה מספיק, ולא הבינו שהם צריכים אשרה מיוחדת לכניסה, והם הגיעו לפה לארץ וכמעט החזירו אותם.
היו"ר יעקב מרגי
36.
טל פוקס
תיקון תקנה 36 – זאת התקנה שעוסקת בעבירות המנהליות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אתם צריכים לאחד באיזשהו מקום את הטופסולוגיה. זאת אומרת, בן אדם התבלבל, הוא חושב שהוא מילא טופס אחד והוא סיים, הוא לא קיבל אישור, ואז הוא לא מבין. או כמו שהוא אומר, תאחדו את זה, שיהיה בטופס רובריקה של הבדיקה שתהיה בתוך אותו טופס, ולא להחזיק שני טפסים נפרדים, ואז הבן-אדם באמת יוצא מבולבל, כי הוא בטוח - - -
הילה שי וזאן (כחול לבן)
גם חברות התעופה, לא רק הוא.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
קחי בחשבון שמדובר גם באנשים שלא תמיד העברית זה השפה הראשונה שלהם. חלק מהאנשים שעל המטוסים. ואז באמת יוצא להם שהם מתבלבלים. תאחדו אולי את הטופס, כמו שאמר היועץ המשפטי. אם באמת נדרשים שני הדברים, תאחדו את הטופס גם.
טל פוקס
זה לא טופס, זה הצגה של אישור.
איתי עצמון
ובכל מקרה העבירה צריכה להיות ברורה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
נכון, כי הבן-אדם הגיע לעבירה פלילית.
איתי עצמון
או שצריך להבהיר על איזה אישורים מדובר, אבל אי-אפשר לנסח עבירה פלילית בצורה כל כך רחבה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אבל בסוף גם צריך להיות פרקטי.
איתי עצמון
זה ברמה הפרקטית.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אם אתה עושה באותו טופס את שני הדברים, אז הבן-אדם יודע שאם הוא לא מילא שדה חובה - - -
טל פוקס
לא, אבל רק לעניין הזה, כן חשוב להבהיר, שאת האישור שמציגים, אתה לא מעלה את האישור לאתר של משרד הבריאות, אלא אתה מביא את האישור הזה לחברת התעופה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
בסדר, אבל שמענו גם מחברות התעופה שיש בלבול מאוד גדול.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני מבקש בקשה אחרת: בהצהרת הבריאות, שתהיה רובריקה שהוא חייב למלא: יש בידי PCR בתוקף. שיהיה בתוך הצהרת הבריאות.
טל פוקס
כן, זה יהיה באותו טופס.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
טל פוקס
תיקון תקנה 36
1.
בתקנה 36 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (א), בטבלה –




1. במס"ד (10), בטור ב', במקום "500" יבוא "2,500";




1. אחרי מס"ד (10) יבוא:



אני לא אקריא את הטבלה, אבל עבירה מנהלית נוספת – (10א) – העבירה היא על הפרת תקנה 35(13א), והסכום הוא 2,500.




1. במס"ד (11), בטור ג' במקום "1,500" יבוא "2,500".
איתי עצמון
אני מבקש שתגידי מה העבירות שבוצעו כאן לקבוע ומה הקנס שיהיה לצידן.
טל פוקס
בסדר גמור. כמו שאמרתי, העבירה החדשה הנוספת היא העבירה שהסביר משרד המשפטים, עבירה על שהייה בטיסה, כדי שיהיה אפשר לאכוף כאן בישראל. אז זאת העבירה שנוספה. הקנס עליה הוא 2,500. זה אותו דבר כמו הקנס על עלייה למטוס מבלי להציג את אותו אישור. לכן גם העלייה מ-500 ל-2,500. למה זה עלה? הרצון הוא באמת לתמרץ כמה שיותר לעשות את הבדיקה הזאת, קנס של 500 לא נראה לנו מספיק.
היו"ר יעקב מרגי
אגלה לך סוד: מי שרוצה להגיע לארץ, גם ב-2,500 יגיע. אבל יותר טוב מכלום.
טל פוקס
גם 2,500 כנראה לא מספיק. אבל יותר טוב מ-500. ואני רק אגיד שהתיקון האחרון, שהעלייה מ-1,500 ל-2,500 היא לגבי כלי טיס קטן יותר.
איתי עצמון
על מי מוטלת כאן החובה? על מי בעצם תחול העבירה?
טל פוקס
זאת העבירה על המפעיל האווירי להעלות אדם לטיסה, מבלי שאותו אדם הציג את אחד מהאישורים שדיברנו עליהם. וכבר היום על כלי טיס גדול העבירה הזאת היא 2,500. בעצם עשינו קנסות קצת יותר נמוכים לכלי טיס שהם קטנים יותר.
היו"ר יעקב מרגי
לא יכולים לעשות מדרג.
טל פוקס
לגבי העבירה הזאת ספציפית חשבנו שלא נכון לעשות מדרג, בגלל שהעבירה היא על כל אדם כזה שאתה מעלה, ואז בכל מקרה יש התייחסות לגודל, כי אם כלי הטיס הוא קטן, עלו חמישה אנשים, אז זה 2,500 כפול חמש, ואם זה כלי טיס גדול, עלו 200 אנשים – 2,500 כפול 200.
איתי עצמון
ותזכירי לוועדה, מי הגורמים שמוסמכים להטיל את אותם קנסות?
טל פוקס
אז על אנשים פרטיים – המשטרה; ועל חברות התעופה – גם רשות התעופה האזרחית.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
זאת אומרת, שאם נכנס מטוס עם 100 נוסעים, ואף אחד לא עשה את הבדיקות האלה – 250,000 שקל?
טל פוקס
כן, הרעיון הוא להפחיד מאוד.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
לא, בסדר, רק רציתי לוודא.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
לא מספיק הכסף של הדוחות ביישובים הערבים, אז צריך עוד.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. תיקון התוספת השלישית.
שי סומך
אני יכול להעיר הערה, אדוני היושב-ראש, לגבי הערה שהעיר איתי עצמון?
היו"ר יעקב מרגי
מי הדובר?
שי סומך
שי סומך ממשרד המשפטים.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, אדוני.
שי סומך
איתי, הערת לגבי הנושא של הגדרת בדיקת קורונה. עכשיו, ההגדרה בחוק היא יותר רחבה מבדיקת PCR, היא כוללת גם בדיקת קורונה מיידית. והכוונה של התקנות היא שהבדיקה תהיה בדיקת PCR, שלפי מה שאני יודע היא בדיקה יותר אמינה מבדיקת הקורונה המיידית.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו דרשנו הסבר, ואשי נתן לנו אותו כמו שצריך.
איתי עצמון
והגדרה כפי שמקובל לכתוב בחקיקה. לא היה לי שום ויכוח עקרוני, אפשר לקבוע כל מיני סוגים של בדיקות, צריך פשוט להגדיר, כי אנחנו בכל זאת עוסקים בחקיקה.
היו"ר יעקב מרגי
בוא אומר משהו שנכון גם לחדשים, גם לוותיקים, גם לפרוטוקול, גם לאורחים: שאלות שמתעוררות פה – קודם כול טוב ללמוד, אנחנו לא יודעים הכול, אבל לפעמים גם כשיודעים צריך לשאול, כדי שזה ייאמר וכדי שזה ייכתב. וצאו מתוך הנחה שלא כולם חיים את ההוויה המשפטית שלכם או התעופתית או הבריאותית, ולכן צריך כשאומרים מושגים להסביר אותם. תודה.
איתי עצמון
תקנה 5.
טל פוקס
תיקון התוספת השלישית
1.
בתוספת השנייה לתקנות העיקריות - -
איתי עצמון
אז כותרת השוליים זה תיקון התוספת השנייה, לא השלישית.
טל פוקס
- - בחלק ג', בפרט (3)(א), בסופו יבוא " למעט אדם שלאחר מועד תחילת התסמינים ביצע בדיקת PCR וקיבל תוצאה עם ממצא שלילי ל-nCov;", ואחרי פרט (3) יבוא:



"(3א) מתקיים בו האמור בתקנה 30(א)(3)"
היו"ר יעקב מרגי
שהקראנו והסברנו, נכון.
איתי עצמון
מה זה התיקון הזה?
טל פוקס
התיקון הוא במטרה להתאים את הצהרת הבריאות לתיקונים שעשינו כאן.
איתי עצמון
כלומר, אלה הפרטים שיהיו כלולים בהצהרת הבריאות של הנושא? ואתם מתאימים את מה שאמור להיות בטופס, כאן התוספת כוללת רק את הפרטים, הטפסים יותאמו לתיקון שעכשיו הוועדה דנה בו.
טל פוקס
בדיוק.
היו"ר יעקב מרגי
ועכשיו תחילה.
טל פוקס
תחילה
1.
תחילתן של תקנות אלה ביום י' בשבט התשפ"א (23 בינואר 2021).
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
יש לי שאלה.
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו חברי הכנסת.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
קודם כול שאלה: אם תחילתן של התקנות מלכתחילה הייתה אמורה להיות ב-23 בינואר, למה היה דחוף לממשלה שאתמול נאשר את זה?
היו"ר יעקב מרגי
מה אתה שואל אותה? תשאל אותי.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
לא היה דחוף.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
שגית אמרה לי שזה היה דחוף לממשלה.
היו"ר יעקב מרגי
כן, הממשלה אמרה לי.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
למה היה להם דחוף אתמול?
הילה שי וזאן (כחול לבן)
כי אחרי חודשים שלא הייתה ודאות, רצו לתת ודאות.
היו"ר יעקב מרגי
תראה, אותי לימדו, כשמשהו לא ברור לך, ויש סיכוי שלא תקבל תשובה – אל תשאל, שלא ישקרו לך. במקרה הזה אני לא הולך לשקר לך. הוא לא הצליח לשכנע אותי מה דחוף, אני הבנתי שזה לשדר חירום, לשדר דחיפות, לאשר את זה כמה שיותר מהר. לא היה איזה משהו שהסבירו לי שאתמול בלילה או היום.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
כנ"ל חוקה.
היו"ר יעקב מרגי
במיוחד שאיתי כבר בדיון המקדים – ברגע שוועדת החוקה ביטלה, לא עמד לנו הצידוק של הדחיפות, אמרנו: ממילא הכול מתעכב, אז ביטלנו. אבל נתנו כבר מענה בחוק לגבי תקנות הקורונה, שאם הוועדה לא מתכנסת ולא מאשרת זה נכנס לתוקף.
איתי עצמון
זה בכל מקרה אחרי 24 שעות מתפרסם ונכנס לתוקף.
היו"ר יעקב מרגי
השאלה שלך במקום.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
אז, ברשותך, אני גם לוקח את זכות הדיבור בקצרה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
לדעתי פשוט הממשלה הזאת בפניקה אחת גדולה.
היו"ר יעקב מרגי
מותר לך להגיד מה שאתה רוצה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
המחדל של נתב"ג זה מחדל לאומי, שעוד ייחקר ובטוח ייבדק בוועדת החקירה שתקום סביב כל נושא הקורונה. וכל הקורונה הגיעה למדינת ישראל דרך נתב"ג, כל המוטציות יובאו לישראל דרך נתב"ג. והפניקה הזאת גרמה עכשיו לסגירת נתב"ג בצורה של פניקה. רצו להביא את זה באישון לילה בכדי למנוע דיון ציבורי אמיתי, בכדי שאנשים לא יוכלו לבוא ולהגיד את זה. עוד פעם, טוב שזה קרה, ברור שנצביע בעד – זה קרה מאוחר מדי, עם יותר מ-4,000 הרוגים ומתים סתם. חבל שזה קרה. ואני מקווה שמעכשיו ועד שנתגבר על הקורונה לא יהיו עוד מחדלים כאלה, ואנחנו כאן בשביל למנוע אותם.
היו"ר יעקב מרגי
מחאתך התקבלה, נשמעה והושמעה. בבקשה, גברתי.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
שני דברים: אני כן מסכימה עם כל הבעייתיות של ההתנהלות בנתב"ג. ובלי שום ספק, המוטציות החדשות לא היו מגיעות אלינו אם - - -
היו"ר יעקב מרגי
רק אני רוצה להזכיר לחברים, אנחנו כאן בוועדת הכלכלה - -
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
רצינו לפתוח.
היו"ר יעקב מרגי
- - סנטנו במשרד התחבורה, ודרשנו מהם לפתוח לאלתר את שדות התעופה ואת השמיים.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
נכון. אז אני אמשיך את המשפט שלי.
היו"ר יעקב מרגי
אני חייב לומר את זה בהגינות.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
ועדיין זה לא סותר לגבי הבדיקות. זה לא סותר.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
על פי רוב כל אלה שאמרו שלא יהיו חיסונים, כועסים על זה שלא נותנים חיסונים.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
זה לא סותר. הצבענו על הצורך בבדיקות לצד פתיחת השמיים.
היו"ר יעקב מרגי
הילה, היא ברשות דיבור עכשיו.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
זה החצי הראשון של הדברים שלי. החצי השני של המשפט, שהיה צריך לפעול ולעשות את כל מה שצריך, כדי לבדוק ולוודא שלא נגיע למצב הזה.

הדבר השני, אני לא בטוחה שכולנו צריכים להצביע בעד. אני אישית לא רואה לנכון, כי יש כאן דברים מסביב שהם לא סגורים. ואני לא יכולה לקבל את זה שזה קשור לדברים אחרים. אם אנחנו מצביעים על דבר, צריך לתת את כל החבילה, שיהיה סגור הרמטית מכל הצדדים, גם להגן על הנוסע וגם להגן על העובד בשדה התעופה וגם להגן על האזרח שאחר כך יפגוש את אותו אזרח שחזר מחו"ל.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. בבקשה, אדוני. זו הזדמנות לכולנו לברך אותך. בהצלחה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
בירכנו אותו כשהחלפתי אותך.
היו"ר יעקב מרגי
אני שמח שעשית את זה וגילית רגישות, אבל עומדת לי הזכות. בבקשה.
ולדימיר בליאק (כחול לבן)
תודה רבה. אני אומנם חבר כנסת רק שבועיים, אבל הדיון הזה, אדוני היושב-ראש, היה אמור להתקיים כאן לפני עשרה חודשים לפחות. בינתיים מתחילת המשבר 750,000 אנשים נכנסו לארץ בלי בדיקות, לא פחות מ-4,000 ישראלים מתו מהמחלה. עכשיו שר הבריאות אומר שב-21 בדצמבר לראשונה הם העלו את הסוגיה. סליחה, 21 בדצמבר? הפכו את שדה התעופה לתחנת ייבוא והפצה של המחלה.

הבוקר פורסם, אדוני היושב-ראש, ש-56% מהעצמאים לא עובדים כמעט שנה. ההכנסה הממוצעת של העצמאים ירדה ב-47%. הציבור נחנק בסגרים והתחלואה בשיא. אני חושב שמדובר במחדל, כמו שחבר הכנסת טופורובסקי אמר, ובצדק, שעוד ייחקר. אנחנו מאשרים היום את התקנות בכאב גדול, כי מחיר ההפקרות הוא כואב. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. הילה, בבקשה.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
מה שאמרת, כבוד היושב-ראש, הוא נכון. אנחנו פה פתחנו את השמיים, התעקשנו על פתיחת השמיים. אני חושבת שעדיין, גם במצב שאנחנו נמצאים בו היום, אנחנו יכולים לקחת שבועיים קדימה, שבועיים אחורה, אנחנו חוזרים על אותה אמרה ברורה: צריך ללמוד לחיות עם הקורונה. עם זאת, אני הייתי בביקור למשל בנתב"ג עם הוועדה לביקורת המדינה, ושם כבר לפני חודשים הצביע מנכ"ל נתב"ג והצביעו הגורמים המקצועיים: בבקשה, תתעקשו בשבילנו שיבדקו את האנשים, או בצאתם או בכניסתם. ביקרנו במעבדה, המעבדה הייתה קיימת, יכולה לפעול. בסופו של דבר מה שאנחנו רואים זה רק באמת חילופי האשמות בין שר התחבורה הקודם לשרת התחבורה הנוכחית.
היו"ר יעקב מרגי
לבין משרד הבריאות ומשרד המשפטים וכו'.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
יפה. ואני רק אומרת בצורה ברורה: אכן, אני מסכימה פה עם חבריי, היה פה מחדל שלצערי גם גרם למספרים המאוד-מאוד גבוהים, וגם השלכותיו לגבי המתים עוד יתבררו. אני אומרת בצורה שחייבת להיאמר פה, לצד קשירת הכתרים המאוד-חשובים לגבי מערך החיסונים היעיל שמתבצע פה בארץ: צריך גם לקחת אחריות. וצריך שיבוא הבן-אדם שייקח אחריות, מעבר להייתה אי הבנה, מי קיבל פה את ההחלטה, או יותר נכון מי לא קיבל את ההחלטה? מי דחה את הגורמים המקצועיים שהצביעו על כך? ולא לגלגל את זה לגורמים משפטיים, שהינה הרי ראינו, ברגע שהממשלה אמרה בצורה ברורה: אני רוצה, הגורמים המשפטיים ידעו לבצע. ואנחנו עושים את תפקידנו פה כחברי ועדת הכלכלה, אבל גם תפקידנו, לא פחות מלאשר את התקנות האלה, הוא להצביע, כדי שהיום יילמד לפני הטעות הבאה.
היו"ר יעקב מרגי
יבגני.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, אני כבר אמרתי אבל אני חוזר על הדרישה שלי: יש להקים ועדת חקירה ממלכתית מיד לאחר הבחירות, וההתנהלות של נתב"ג וההתנהלות של הקמת מעבדות בנתב"ג זה נושא שחייב להיחקר. ואם אנחנו משווים אותנו ואת משבר הקורונה למלחמת יום הכיפורים, אז גם שם הייתה ועדה שחסמו את זה ל-30 שנה, ואני מת לדעת מה נתניהו ראש הממשלה מפחד שידעו על ההחלטות שהתקבלו בסבב הראשון של הקורונה. אני רוצה לדעת. אם כבר אתה משווה – אני לא השוויתי את זה ליום כיפור – ראש הממשלה משווה את הקורונה ליום כיפור, אז שנדע מה הוא מסתיר מהציבור. שמעתי בקצה האוזן ששר הבריאות שלו לא מתנגד לחשיפה. אז בוא נחשוף את הדברים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
שנייה, עוד לא סיימתי. תן לי שלוש דקות לפחות. אני רוצה שהציבור ידע על ההתנהלות של הממשלה, וגם ידע כיצד הממשלה היום מנהלת את המשבר הזה, כי אני אמרתי פעם בוועדה, שמדינת ישראל זה כמו אי. אז אני לא רוצה להשוות לגואנטנמו, אני רוצה להשוות לדרום קוריאה, לניו זילנד ולקפריסין. שם אף אחד אפילו לא חושב על חיסונים – ניצחו את הקורונה, ויש גם תעופה. זה מה שאני מבקש שאנשים יחשבו כשאנחנו מסתכלים על הפתרון של משבר הקורונה. זה הכול.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. יצחק פינדרוס.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני חייב לומר שהקורונה זה החגיגה לפוליטיקאים, זה הסבל של האזרחים והחגיגה לפוליטיקאים.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
ואתה לא פוליטיקאי.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
ואני אגיד גם למה. כי יכול לשבת אותו פוליטיקאי באותה ועדה יום אחרי יום – ביום הראשון לצעוק שצריך לפתוח את השדות בצורה חופשית, וביום השני לצעוק למה פתחו את השדות וזה שערורייה. ותאמינו לי, אני יושב פה ופשוט מתמוגג מהדבר הזה.

מדינת ישראל מתמודדת עם משבר שכל העולם מתמודד, שאין תו"ל איך להתמודד איתו. ואתה מקבל החלטות חדשות בכל יום, וכל יום אתה מנסה לעשות את הטוב ביותר. ואתה יודע מה? בסיכומם של עשרה חודשים, באופן יחסי למה שאני רואה, תסלח לי, ברוב המדינות המתקדמות, מדינת ישראל עשתה צעדים, לא חושב שבגלל חוכמתו של מישהו כזה, אז ניסתה לעשות כמו כל מדינה, אבל הייתה לה סיעתא דשמייא, כמו כל מדינה את המקסימום שהוא יכולה לעשות.

הדבר הזה הוא נכון, וצריך לעשות אותו וצריך לגבות אותו. צריך, כמו שאמרו כולם, גם לפתוח יותר, גם לסגור יותר. הכול נכון. וזה נחמד, אתה יכול לשבת בוועדה ולהגיד. התקנות האלה באות, צריך לאשר אותן. כמו שאמרתי, בגלל שהתקנות האלה מוגבלות, אם היה דיון גם על כל הנושא של ועדת החריגים, ומי נכנס לארץ, מי לא נכנס לארץ, יש לי הרבה מה לומר על ההתנהלות של משרדי הממשלה. יש לי גם ביקורת, כי אני גם בסוף פוליטיקאי. אבל אני חושב שאנחנו צריכים לאשר את התקנות האלה, ויפה שעה אחת קודם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מטי.
מטי יוגב (הליכוד)
אז קודם כול, אני מסכימה איתך, ידידי היקר, זו בהחלט חגיגה לפוליטיקאים. ואני כאן גם שומעת כל פעם הסתייגויות וצעקות. ומצד שני, כשמתחברים לקהלים כאלו ואחרים, אז מסכימים איתם ואומרים: לא, צריך לשחרר קצת. צריך לבדוק אכן איך התנהלנו כאן במהלך המשבר הזה, אבל ראוי לציין שאנחנו נמצאים בניסוי וטעייה, תוך כדי אנחנו לומדים, ותוך כדי מסיקים מסקנות, וטוב שהגענו להחלטות הללו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. פינדרוס, יש שדרן – מה אני אעשה, אני נוסע הרבה לכאן, וזה יוצא באותן שעות – בהגבלות הקודמות כשהיה פייק סגר – למה אין מחסומים בכבישים? כששמו מחסומים בכבישים – למה הם שמים מחסומים בכבישים?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כן, חגיגה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, אין מחסומים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
למה מביאים חיסונים? למה לא מחסנים את כולם?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אתה שם מחסום ואתה בודק מכונית אחת מ-50? זה לא מחסום.
היו"ר יעקב מרגי
נכון.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אז תעשה מחסום, תעצור כל מכונית חמישית.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זה הבוקר. מחר כשלא יהיה מחסום, אתה תצעק: למה אין מחסומים?
היו"ר יעקב מרגי
רבותיי, הרצאה חשובה. אתם החטאתם את המטרה. עוד לא קם הפוליטיקאי שמראיין את איש התקשורת. אבל הפסקתי אותך באמצע.
מטי יוגב (הליכוד)
אז מה שאני אומרת, אני מברכת על כל צעד שאנחנו מקבלים בעקבות איזשהם נתונים שמגיעים לשולחן הזה או לשולחנות אחרים. אנחנו חייבים להיות קשובים לצרכים מצד אחד, ומצד שני לתוצאות. ויפה מאוד עושה ראש הממשלה, כשהוא מנהל את המשבר הזה כפי שהוא מנהל.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. גברתי, בבקשה.
מיכל וונש (כחול לבן)
תודה, אדוני היושב-ראש. אני אורחת פה בוועדה.
היו"ר יעקב מרגי
את לא אורחת, חברת הכנסת מן המניין.
מיכל וונש (כחול לבן)
אורחת בוועדה הזאת. עוד לפני שאתם מצביעים, אני כן רציתי להשמיע פה את זעקת העולים שאני משמיעה בכל ועדה בבית הזה מתחילת משבר הקורונה. אני רוצה להסביר, שיש עולים ותיקים וחדשים, שהגשימו את חזון, ייעוד וערכי מדינת ישראל עם עלייתם ארצה. הם לא ראו לא את ההורים ולא את הילדים שלהם ממרץ, ללא שום מדיניות ברורה ושקופה. כל מה שהצלחתי לעשות זה להרחיב קריטריונים, כדי שחיילים בודדים, בנות שירות ומי שילדו בארץ לבדם יזכו לביקורים כאלה.

אני מאוד מקווה, אדוני היושב-ראש, שהתקנות האלה שאתם מצביעים עליהן היום ייקחו בחשבון גם את הקהל הענק, העצום הזה של עולים ותיקים וחדשים, וינגישו בשפות שונות את ההשלכות, כיוון שאי-אפשר לחשוב ולרגע לא להבין את הקושי הגדול אל מול המשבר הכלכלי, החברתי, הבריאותי הגדול שפקד את כל החברה הישראלית. ואני מאוד מקווה שתתעקשו על כך לפני שאתם מצביעים על התקנות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
לא, פשוט חזרו מההסכמות. בהקשר למה שמיכל אומרת, היה דיון בוועדת העלייה והקליטה, היו הסכמות עם רשות האוכלוסין וההגירה, דוד ביטן, שכרגע נאבק על חייו ואנחנו מאחלים לו החלמה מהירה, סיכם עם רשות האוכלוסין וההגירה, ולצערי אחר כך קיבלנו מכתב ששר הפנים, שראש המפלגה שלך, כנראה לא רוצה לקחת סיכונים. זה הכול. אז אתה מסכם, ואתה חוזר מההסכמות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. רגע.
מיכל וונש (כחול לבן)
כיוון שהכול בכפוף להנחיות משרד הבריאות, אף אחד - - -
היו"ר יעקב מרגי
בסדר, כרגע אנחנו לא שם. כרגע התקנות האלה - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אמרתי את זה בתחילת הדיון, הסבירו שאין הבדל.
היו"ר יעקב מרגי
אני יכול לדבר?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
זו דוגמה לחוסר ההתנהלות. אתה מבין, יעקב? זו בדיוק הדוגמה. אתה מסכם משהו, אתה אומר: בוא נעשה את זה במסגרת, בוא נכניס, ואתה מפר את ההסכמות. ואתה מתפלא אחר כך שהמדינה לא מתנהלת.
היו"ר יעקב מרגי
רבותיי, התקנות האלה מגבילות אפילו ישראלי חולה, שהוא לא יכול לעלות לארץ. לגבי מידע, בוודאי שצריך להנגיש אותו בכל השפות ולתת להם את כל המידע. תודה רבה.

ועכשיו אנחנו ניגשים להצבעה על כל התקנות. מי בעד?
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
יש פה הסכמות, זה לא העניין. היישום, זה מה שחשוב פה.
היו"ר יעקב מרגי
מי נגד? אחד נגד. מי נמנע? אין נמנעים.

הצבעה

התקנות אושרו.
היו"ר יעקב מרגי
התקנות אושרו.

אני מודה לכל החברים. אין ספק - - -
עופר מלכה
יושב-ראש הוועדה, אפשר משפט?
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אני אומר משפט. אני אומר לכם: ראו, משרדי הממשלה, היינו בתקנות תעופה פעם, פעמיים, שלוש. חלקן אושרו כאן, והתברר בדיעבד שלא קוימו. כדי שלא מחר נזרוק את זה על משרד כזה או יועץ משפטי כזה, אם יהיה קושי, הינה אני מודיע את זה לוועדה: אם יהיה קושי ליישם סעיף אחד מהתקנות האלה, אני מבקש לחזור לוועדה, לדווח לנו. לא אחרי שנמצא את עצמנו עוד פעם לפני שוקת שבורה. תודה רבה.
איתי עצמון
כך או כך לפני ה-3 בפברואר תהיה תחנה נוספת להארכה, ואז כל ההסדר נבחן שוב.
היו"ר יעקב מרגי
עופר מלכה, לפני שאני נועל את הדיון, רצית להתייחס?
עופר מלכה
כן, היו פה כמה שאלות שאני חייב להתייחס.
היו"ר יעקב מרגי
בוא, הדיון הוצבע. חבל, עופר. הדיון הוצבע וגמרנו.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:43.

קוד המקור של הנתונים