ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 07/01/2021

תקנות בתי המשפט (אגרות) (הוראת שעה) (הוראת שעה), התשפ"א-2021

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
ועדת החוקה, חוק ומשפט
07/01/2021


מושב שני



פרוטוקול מס' 182
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום חמישי, כ"ג בטבת התשפ"א (07 בינואר 2021), שעה 21:15
סדר היום
הצעת תקנות בתי המשפט (אגרות) (הוראת שעה) (הוראת שעה), התש"ף-2020
נכחו
חברי הוועדה: עמית הלוי – מ"מ היו"ר
מוזמנים
אהוד לנדאו - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

שירי לנג - הנהלת בתי המשפט

פנחס מיכאלי - לשכת עורכי הדין
ייעוץ משפטי
גור בליי
מנהל הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם



הצעת תקנות בתי המשפט (אגרות) (הוראת שעה) (הוראת שעה), התש"ף-2020
היו"ר עמית הלוי
ערב טוב לכולם, אנחנו בתיקון לתקנות בתי המשפט (אגרות) (הוראת שעה), התש"ף-2020.
גור בליי
תקנות בתי המשפט (אגרות) (הוראת שעה) (הוראת שעה), התש"ף-2020

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 83 ו-109 לחוק בתי המשפט (נוסח משולב), תשמ"ד-1984,
באישור שר האוצר לפי סעיף 39ב לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, ובאישור
ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

הוראת שעה 1. בתקופה שעד יום י"א באב התשפ"א (20 ביולי 2021) יקראו בתקנות
בתי המשפט (אגרות) (הוראת שעה), תשע"ז-2017
(1) תקנה 1 – בטלה;

(2) פסקה (3) בתקנה 4 – בטלה;
היו"ר עמית הלוי
נציג משרד המשפטים, תסביר למה עד ה-20 ביולי, ומה המשמעות של ביטול תקנה 1 וביטול פסקה (3) בתקנה 4.
אהוד לנדאו
יש הוראת שעה שנכנסה לתוקף במרץ 2018 ומטילה אגרות על בקשות ביניים במסגרת הליכים –אגרה בסכום שכיום עומד על 36 שקלים. הוראת השעה נועדה מלכתחילה לחמש שנים, כדי לעשות בחינה של ההשפעה של האגרה הזאת על ויסות כמות בקשות הביניים. היא נועדה למנוע בקשות סרק ושציבור המתדיינים ישתתף בעלות הבקשות ובעלות הדיון. בעקבות המצב הכלכלי של אנשים רבים בתקופת הקורונה, אנחנו מבקשים לבטל באופן זמני את הוראת השעה. הוראת השעה שקבועה מ-2018, תסתיים ב-2023. בגלל שכרגע התקופה מבחינה כלכלית קשה, ביקשו לבטל אותה לפחות עד יולי. עד אז אנחנו מקווים שהמצב במשק יחזור לקדמותו ויהיה אפשר לחזור לפיילוט שנקבע מלכתחילה בהוראת השעה שנקבעה ב-2018.
גור בליי
למה דווקא עד ה-20 ביולי? למה זה התאריך שנקבע?
אהוד לנדאו
זה מועד סיום מושב הקיץ של בתי המשפט.
היו"ר עמית הלוי
אני לא בטוח ש-36 שקלים מהווים חסם מאוד עמוק לבקשות ביניים, בהתחשב בממוצע השכר במשק ובעוד כמה דברים, אבל אנחנו רק בביטול העניין הזה לטובת התקופה הזאת. הנהלת בית המשפט, מה השינוי הדרמטי בכמות בקשות הביניים שהוגשו מ-2018 ומ-2018 עד 2020?
שירי לנג
בתום ארבע שנים מיום התחילה של התיקון אנחנו נדרשים לדווח לוועדה נתונים רלוונטיים שיתנו איזו שהיא תמונת מצב לגבי ההשלכה של גביית האגרות על ויסות הבקשות. אני לא חושבת שאנחנו במקום שאנחנו יכולים לומר שלא הייתה לזה שום השפעה, או שהוראת השעה לא השיגה את המטרה שלה. אני גם לא יכולה לומר הפוך. הדברים עדיין נבדקים. חשוב לציין שיש בקשות רבות שפטורות מאגרה, שגם לזה יש את האפקט שלו. אני מציעה שנמתין. בתום ארבע שנים נגיש את כל הנתונים ונוכל לתת תמונת מצב מלאה.
היו"ר עמית הלוי
בסדר, אנחנו בהמתנה.
פנחס מיכאלי
אנחנו סבורים שנכון לבטל לגמרי את האגרה הזאת, כי היא פוגעת בשכבות החלשות, בציבור. החברות הגדולות, אלו שלא צריכות את הכסף הקטן, משתמשות בזה - - האזרח הקטן הוא זה שנפגע מהאגרות האלו, הוא זה שצריך לחשוב פעמיים אם להגיש בקשה. אנחנו תומכים בהצעה הנוכחית, אבל ההסכמה שלנו היא מתוך ההבנה הכללית שלנו שהאגרות האלו לא נכונות בכלל. על כל דחייה ועל כל ביטול שלהן, גם לתקופה זמנית, אנחנו מברכים. אנחנו מבקשים לשקול את הביטול הקבוע שלהן.
היו"ר עמית הלוי
שירי, יש הזדמנות בחודשים האלה לעשות סיכום ביניים, כדי שמי שיהיה כאן ביולי 2021 יוכל לקבל החלטה אם לבטל את זה בכלל או לא.
פנחס מיכאלי
אולי אפשר להציע שבסוף התקופה החידוש יהיה באישור ועדת חוקה.
היו"ר עמית הלוי
אני לא מעריך שזה היה חסם משמעותי, למרות שאני לא מזלזל באף שקל של אף בן אדם. מי שהגיש בקשה לבית משפט, לקח עורך דין, אני לא יודע אם ל-36 שקל הייתה השפעה. תשתדלו בהנהלת בתי המשפט לעשות כמה שיותר מהר איזה שהוא דוח ביניים. אם תעשו את זה עד ה-23 במרץ, אני מבטיח בעצמי להיות על זה.
גור בליי
תקנה 1 שמבטלים מוסיפה את עצם האגרה בבקשה בכתב, ופסקה (3) בתקנה 4 זה מה שקובע את הסכום. כינסנו את הישיבה, כדי שההטבה הזאת תגיע כמה שיותר מהר לציבור.
פנחס מיכאלי
מה הסעיף שמבטלים?
גור בליי
מבטלים את תקנה 1: בתקנות בתי משפט (אגרות), אחרי תקנה 6 יבוא: אגרת בקשה בכתב – בבקשה בכתב בהליך אזרחי תשולם אגרה לפי פרק 36 בתוספת; בפתח הבקשה יציין המבקש אם הבקשה חייבת באגרה או פטורה מאגרה כאמור בתקנות אלה; (ב) על אף האמור בתקנות אלה, אגרה ששולמה לפי תקנת משנה (א) לא תוחזר. הדבר השני שמבטלים פה זה את הסכום. פסקה (3) בתקנה 4 אומרת: אחרי פרט 35 יבוא: 36. בקשה בכתב בהליך אזרחי – אגרה של שלושים וחמישה שקלים.
היו"ר עמית הלוי
אנחנו מצביעים על תקנות בתי המשפט (אגרות) (הוראת שעה) (הוראת שעה), התש"ף-2020 - אישור לתקנות שהתקין שר המשפטים לביטול האגרה לתקופה האמורה. מי בעד?

הצבעה
אושר.
היו"ר עמית הלוי
לילה טוב, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 21:28.

קוד המקור של הנתונים