ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 30/12/2020

תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות בתחום התחבורה) (תיקון מס' 6), התשפ"א-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



7
ועדת הכלכלה
30/12/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 172
מישיבת ועדת הכלכלה
יום רביעי, ט"ו בטבת התשפ"א (30 בדצמבר 2020), שעה 10:00
סדר היום
הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) הגבלת פעילות בתחום התחבורה) (תיקון מס' 6), התשפ"א-2020
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
אימאן ח'טיב יאסין
מוזמנים
עופר לוי - לשכה משפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

נעה אבירם - מנהלת אגף בכירה רישוי ותפעול תח"צ, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית
היוועדות חזותית
אליאס מטר - מנהל אגף בכיר רכבות, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
רכזת הוועדה
דקלה טקו
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי


הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) הגבלת פעילות בתחום התחבורה) (תיקון מס' 6), התשפ"א-2020
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת, 30 בדצמבר 2020, ט"ו בטבת תשפ"א. על סדר היום: הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) הגבלת פעילות בתחום התחבורה) (תיקון מס' 6), התשפ"א-2020. משרד התחבורה איתנו?
עופר לוי
כן, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, אדוני, תסביר לנו מה אתה רוצה עוד פעם – בדגש על "עוד פעם".
עופר לוי
אנחנו מבקשים להאריך שוב את תוקף התקנות שאושרו בדיון האחרון בוועדה, למעט שני דברים שאנחנו מבקשים לשנות. השינוי הראשון הוא להתאים את ההגדרה של החיקוק המתאים שממנו שואבות התקנות האלה את חלוטן, ושנית, להוסיף את האפשרות של נוסע עם מוגבלות שלא יכול לכופף את הרגל, לשבת במושב הקדמי של מונית ספיישל, מה שנקרא מונית מיוחדת, למען האמת. אלה הם שני העדכונים שמתבקשים בתקנות האלה.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו סיימנו את הישיבה הקודמת עם שיעורי בית, מטלות.
עופר לוי
נכון, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
זוכר אותן?
עופר לוי
בוודאי, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
מה יש לנו?
עופר לוי
יש לנו הנושא של החשמול של הרכבות שבעניינו יעלה עוד מעט אליאס מטר, מנהל המסילות; שנית, נושא התגבורים באוטובוסים בין-עירוניים; ושלישית, נושא הפקחים.

אני, ברשותך, אוכל להתייחס לשני הנושאים האחרונים. בנושא התגבורים שרת התחבורה אישרה נוסח שהעברנו לה לתיקון תקנות הנגישות בהוראת שעה. הנוסח הזה בלוויית דברי הסבר, בלוויית הליך ההתייעצות שערכנו עם כל הארגונים, לרבות הנציבות, הועבר לאישורו של שר האוצר. אחרי ששר האוצר יאשר נעלה את זה, כמובן, לוועדת הרווחה, כפי שמורה אותנו חוק השוויון.

לגבי הפקחים, בדיון האחרון של ועדת המכרזים בשיתוף עם משרד האוצר קיבלנו לעניין הזה תוספת תקציבית להעסקת 400 פקחים – סדרנים, סדרנים - -
היו"ר יעקב מרגי
ראית איך איתי נדרך? - - -
עופר לוי
רציתי לקרוא אותו לסדר, לראות אם הוא מקשיב.
היו"ר יעקב מרגי
כי הוא גם בדק אותך. ראית שהוא בודק אותך אז החזרת לו.
עופר לוי
אני כל הזמן בלחץ כשאיתי לידי כי הוא ער לכל נקודה ופסיק.
היו"ר יעקב מרגי
זה נכון לעשות את זה.
עופר לוי
לעניין הזה קיבלנו תוספת תקציבית עד חודש פברואר להעסקת 400 סדרנים שיועסקו בקווים העמוסים של קווי השירות, בהכוונת הציבור, בבקשה לעטיית מסכות וכל הנדרש מהם.
היו"ר יעקב מרגי
תתייחס גם לתדירות ולאחוז.
עופר לוי
בשלב זה אנחנו מבקשים – וכך גם הוגשו התקנות – להאריך את המתכונת של ההפעלה שהייתה קודם לכן מאחר שגם בתי הספר ברוב חלקי הארץ ממשיכים לפעול כרגיל. אין לנו ירידה בביקושים של הנוסעים בעקבות הסגר האחרון, ולכן אנחנו חייבים לספק את השירות לציבור.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
מה התדירות?
היו"ר יעקב מרגי
מה התדירות ומה התפוסה? תזכיר לנו. אני כבר יומיים לא השתמשתי בתחבורה הציבורית אז תזכיר לי איך זה עובד.
עופר לוי
התפוסה בכל כלי התחבורה היבשתית היא 75%, מבחינת תדירות – עובדת כרגיל, כסדרה בהתאם לרישיונות הקו - -
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
מה זה כרגיל, 100%?
עופר לוי
100%.
היו"ר יעקב מרגי
למה השמועות אומרות שהורדתם את התדירות?
איתי עצמון
יש פרסומים על הורדת התדירות.
היו"ר יעקב מרגי
יש פרסומים שהורדתם את התדירות של הקווים.
עופר לוי
יושבת כאן מנהלת אגף רישוי. אני מניח שהיא תוכל לציין. אנחנו לא הורדנו תדירות, לא שינינו את התדירות, והמטרה של שמירת התדירות כשמספר האוטובוסים הוא מעל 100% מהתפוסה הרגילה, כי אנחנו מעסיקים גם אוטובוסים שהיו אמורים לצאת לגריטה - -
היו"ר יעקב מרגי
זאת אמירה שטוב שתיאמר ועדיין לא נאמרה.
עופר לוי
- - אז אנחנו מפעילים את כל אותם אוטובוסים כדי לצמצם את הלחץ ואת מספר הנוסעים באוטובוסים. נועה תוכל להשלים את הדברים טוב ממני.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, גברתי. תציגי את עצמך לפרוטוקול, בבקשה.
נעה אבירם
אני נעה אבירם, מנהלת אגף בכיר תחבורה ציבורית ברשות לתחבורה הציבורית. כמו שנאמר, אין כל שינוי בתדירות הקווים, בשעות פעילות הקווים, בימי הפעילות. אנחנו משאירים פעילות מלאה כדי לאפשר כמה שיותר מרווח ומרחב לנוסעים בסיטואציה של העלייה בתחלואה. כך היה גם בפרסומים שלנו. ככל שפורסם אחרת זה שגוי. אני חוזרת ומדגישה: לא נגענו בקווים, הכול נשאר כסדרו כפי שהיה לפני הסגר.
היו"ר יעקב מרגי
מי אמור לתת לנו סקירה על הרכבת?
עופר לוי
אליאס מטר.
היו"ר יעקב מרגי
אליאס מטר, קח בחשבון שארגון ההיסעים אורב לך. כבר שלושה ימים הוא יושב בפוזה הזאת בוועדה.
עופר לוי
רק רציתי לומר שקודם ציינתי שקיבלנו תקציב תוספתי להעסקת הפקחים עד פברואר, ולמעשה, סגרנו הרשאה תקציבית עד אפריל כפוף לקבלת תקציב נוסף. רק רציתי לומר שכל התוכניות היפות והטובות שיש במשרד התחבורה כדי לשפר את השירות לציבור דווקא בעת הזאת של הקורונה, כולל תגבורים - -
היו"ר יעקב מרגי
אבל תגיד את האמת, הלחץ הציבורי של חברי הכנסת ושל הציבור עשה את שלו.
עופר לוי
אין כמו כנסת ישראל, עליי לציין. אבל רציתי לומר ולהדגיש, אדוני, שכל הכוונות הטובות של המשרד גם בהעסקה של 120% ממספר האוטובוסים הסטנדרטי שעובדים, התגבורים הבין-עירוניים שבכוונתנו להפעיל ודברים טובים נוספים, כמובן הכול כפוף לכך שהמשרד יזכה לקבל תקציבים ממשרד האוצר. כולנו יודעים כרגע שהמצב של התקציב לוט בערפל ולכן מנכ"ל המשרד והצוות המקצועי של המשרד עומדים כל הזמן בהיכון מול משרד האוצר כדי לקבל תקציבים נוספים.
היו"ר יעקב מרגי
למה אתה אומר את זה, כי אתה צריך עזרה מול האוצר?
עופר לוי
אני אשמח לקבל עזרה מול האוצר מאדוני.
היו"ר יעקב מרגי
אני במקומך לא הייתי אומר את הסיפא הזאת. אנחנו מאשרים דברים ולא מתלים שום דבר.
עופר לוי
אני לא התליתי דבר. אני מתנה את צרותיי.
היו"ר יעקב מרגי
כשאנחנו מקבלים דיווח לוועדה אנחנו צריכים לדעת אם זה ישים או לא ישים. אתה מצד אחד הרמת אותנו לגבהים ומצד שני אתה אומר: אל תתלהבו, חכו.
עופר לוי
ברור, אדוני, שכל תכנית שאנחנו - - - כרוכה בכסף.
היו"ר יעקב מרגי
אני יוצא מתוך הנחה שאם יצאתם לגיוס של 400 סדרנים יש סדרי שלטון, ולפי חוק יסודות התקציב, בעל תפקיד במדינת ישראל לא יכול לצאת לשום מטלה, שום מכרז ושום גיוס אם אין לו כיסוי.
עופר לוי
לזה יש לנו כיסוי. קיבלנו כיסוי עד פברואר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
איתי עצמון
מה לגבי מפקחים? הוועדה אישרה לכם בזמנו בתקנה 22 שורה ארוכה של גורמים שמוסמכים להטיל קנס מנהלי, דהיינו, לפקח על הוראות התקנות: מפקחים ממשרדי הממשלה, מרשויות הטבע והגנים, מרשויות מקומיות.
עופר לוי
נדמה לי שהמשרד צריך לעמוד בקשר עם הצוותים המקצועיים של המשרד.
איתי עצמון
סדרנים זה עוד גיוס כוח אדם חדש.
עופר לוי
לא. אנחנו מעסיקים כל הזמן מעבר לאותם 500 פקחים – אם כבר אפשר לקרוא להם פקחים - -
איתי עצמון
לא, סדרנים. אבל אני שוב מדגיש, לסדרנים אין סמכויות.
עופר לוי
אנחנו מעסיקים עוד 400 סדרנים. כרגע אני מציין בפניי שנעמוד בקשר עם הרשויות המתאימות.
היו"ר יעקב מרגי
השאלה אם אתם מנצלים את המשאב של פקחים עם סמכויות או לא.
עופר לוי
ככל הידוע לי, בשלב זה לא.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי. אליאס מטר, בבקשה.
אליאס מטר
בהמשך לדיון הקודם הקווים שנתחיל להפעיל בסופי שבוע אחרי הסגר הזה בתחילת שבוע זה הקווים מכרמיאל לחיפה ומנהריה לחיפה. מחזירים לפעילות את קו העמק מבית שאן, עפולה לחיפה ומחזירים את הנסיעה מבאר-שבע לתל-אביב.
היו"ר יעקב מרגי
מה יישאר סגור בסופי שבוע?
אליאס מטר
מה שיישאר סגור זה הרבה קווים. אני רוצה להתייחס לסיבה שבגינה הקווים האלה לא יופעלו. למעשה, אנחנו מתעסקים ברכבת ישראל בשלושה פרויקטים מרכזיים שהם הליבה של תכנית החומש: פרויקט החשמול שדיברנו עליו הרבה; הפרויקט השני הוא החלפת מערכות הבטיחות ומערכות האיתות של הרכבת שזה פרויקט שהתחלנו איתו השנה ואנחנו אמורים לסיים אותו בעוד שלוש שנים; והפרויקט השלישי זה קליטת ציוד נייד חשמלי שאנחנו צריכים להעלות עליו נהגים לנסיעות ולהרצות. מי שתופס את המסילה הכי הרבה זה פרויקט תשתיות החשמול. תשתיות החשמול זה התקנה. זה קידוח והצבה של עמודים והתקנה של מערכת החשמול לאורך כל תוואי הרכבת. כרגע הפרויקט הזה נמצא בהאצה בגלל הקורונה. המשמעות של ההאצה היא שאנחנו עובדים בקטע שבין - -
היו"ר יעקב מרגי
רק שלא תגידו שאתם מקווים שהקורונה לא תיגמר כדי שתספיקו לחשמל הכול.
אליאס מטר
עוד פעם?
היו"ר יעקב מרגי
יש כאלה שמתפללים שהקורונה לא תסתיים. זה עשה להם טוב.
אליאס מטר
אני חושב שלעולם התשתית הקורונה עשתה דברים טובים.

בוא נדבר על מה שלא יופעל: מחדרה לתל-אביב אנחנו בעבודת חישמול. המשמעות היא שהקווים מבנימינה ודרומה, אין משמעות להפעיל אותם כי המסילה תפוסה לעבודות חשמול החל מחמישי בלילה. כנ"ל מנתניה לתל-אביב – קווי הרכבת מנתניה לרחובות ומנתניה לאשקלון - -
היו"ר יעקב מרגי
בקיצור, אתה אומר לי שפרט לארבעה קווים שתשחררו ב-1 בפברואר, כל השאר ימשיכו להיות מושבתים בסופי שבוע בגלל החישמול.
אליאס מטר
אתה צודק.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. לא שיש לנו הרבה ברירות, רק יש לי תחושה שבמדינות אחרות זה היה קורה יותר מהר. התחושה שלי נכונה, מר מטר?
אליאס מטר
אני אגיד לך משהו אחד: מה שנעשה בשנה וחצי האחרונות מבחינת קצב עבודה, תשומות ומשאבים שאנחנו משקיעים אנחנו נמצאים היום בפרויקט שנמצא כרגע בסטנדרטים האירופיים המקובלים ואף מעבר לכך. אנחנו נשמח לזמן אותך לבוא ולהתרשם מהפרויקט הזה ומהתשומות שמושקעות. על אף הקשיים להביא יועצים ועובדים זרים מחו"ל ומגבלות כאלה ואחרות החוק הזה מתפקד די טוב אחרי שנים שהוא לא תפקד בצורה שהמשרד כיוון אליה. היום קצבי החישמול מעולים. קו ירושלים שבהתחלה חשמלנו אותו מאוד לאט היום השלמנו אותו עד הרצליה, ותוך כתשעה חודשים מהיום אנחנו אמורים להעביר את הקו העמוס ביותר של הרכבת מהפעלה בדיזל להפעלה חשמלית, אבל אני שב ומזמין אותך לבוא ולהתרשם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. בלי קשר סגרתי אתמול עם מנכ"ל משרד התחבורה שתתקיים ישיבה אצלו או אצלנו עם אנשי הרכבת. הצטברו אצלנו הרבה תלונות גם בדיונים וגם באופן אישי וכל מיני השגות ובקשות בפרויקט הרכבת המזרחי: סוגיית התחנות, סוגיית הרציפים, הדפו. אז ההזמנה שלך באה במקום כי היא כבר מתקיימת. תודה.

נקריא, בבקשה.
עופר לוי
טיוטת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת
פעילות בתחום התחבורה) (תיקון מס׳ 6), התשפ״א־ 2020
בתוקף סמכותה לפי סעיפים 4, 8, 23,12 עד 25 ו-27 לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות ע□ נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש״ף-2020 (להלן - החוק), (באישור ועדת הכלכלה של הכנסת/ ולאחר שהתקיים האמור בסעיף 4(ד)(2)(א) לחוק], מתקינה הממשלה תקנות אלה:תיקון תקנה 1
תיקון תקנה 7
תיקון תקנה 26
תחילה
תיקון תקנה 1
תיקון תקנה 7
תיקון תקנה 26
תהילה

תיקון תקנה 1 1. בתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות
בתחום התחבורה), התש״ף־ 2020 (להלן־ התקנות העיקריות) בתקנה 1, בהגדרה "תקנות
הגבלת הפעילות" במקום האמור בה יבוא "תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה
החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות). התש"ף- 2020״

תיקון תקנה 7 2. בתקנה 7(א)(3)(ד) לתקנות העיקריות, בסופה יבוא: " ואולם נוסע שהוא אדם עם מוגבלות רשאי לשבת
במושבים שליד הנהג גם ללא מחיצה כאמור ובלבד שמחמת מוגבלותו הוא אינו יכול לשבת אלא
בהם".
תיקון תקנה 26 3. בתקנה 26 לתקנות העיקריות, במקום "ט״ז בטבת התשפ״א (31 בדצמבר 2020)״ יבוא "ט״ו בשבט
התשפ״א (28 בינואר 2021)״.
תחילה 4. תחילתן של תקנות אלה ביום י״ז בטבת התשפ״א (1 בינואר 2021).
היו"ר יעקב מרגי
על כל תקנות הקורונה ראש הממשלה חותם?
איתי עצמון
כן.
היו"ר יעקב מרגי
פעם ראשונה ששמתי לב.
איתי עצמון
תקנות של הממשלה.
היו"ר יעקב מרגי
יש הערות לתקנות? אם אין הערות אנחנו נצביע.

אני רואה שאין הערות. אני שמח לשמוע שאתם אכן קשובים גם לציבור וגם לוועדה. קיבלנו עדכון לגבי החישמול. אמנם מעט מזער, מה שנקרא, אבל אנחנו רוצים שהכול יחושמל. אנחנו רוצים שזה יהיה כמה שיותר מהר ויותר אפקטיבי ולשחרר גם את הלחצים בסופי שבוע של התחבורה הציבורית מהכבישים. יש תחושה שדברים זזים במשרד התחבורה. זה עובד, גם רואים. יש מחיר לצמיחה הכלכלית. אמנם אני לא יודע אם אי פעם תדביקו את הקצב, אבל לא בגלל זה לא נעשה כלום. רואים את הפיתוח, את התשתית: גם כבישים, גם רכבות וגם כל המיזמים האחרים שהמדינה משקיעה בהם מיליארדים רבים – בכל סוגיית הרכבת הקלה, התחתית, הרכבת המזרחית. אני מקווה שנגיע למצב שגם החברה הישראלית – אני אומר את זה בנימה אישית – הכי קל לזרוק על הממשלה, אבל גם החברה הישראלית צריכה לפתח תרבות הסעת המונים פחות אנוכית ויותר יעילה. ואז יהיו פחות פקקים.

מי בעד אישור התקנות?

הצבעה

התקנות אושרו.
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים, אין נמנעים. התקנות אושרו. אני מקווה שזאת הפעם האחרונה.
עופר לוי
תודה רבה, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
המשך יום נעים, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:25.

קוד המקור של הנתונים