ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 30/12/2020

דיון מהיר בנושא: "סכנת קריסה כלכלית ליישוב קצרין בירת הגולן"

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



17
ועדת הכספים
30/12/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 226
מישיבת ועדת הכספים
יום רביעי, ט"ו בטבת התשפ"א (30 בדצמבר 2020), שעה 10:20
סדר היום
דיון מהיר בנושא: "סכנת קריסה כלכלית ליישוב קצרין בירת הגולן"
נכחו
חברי הוועדה
ינון אזולאי – מ"מ היו"ר
אלכס קושניר
חברי הכנסת
צביקה האוזר
מוזמנים
דימי אפרצב - ראש מועצת קצרין, מרכז השלטון המקומי
משתתפים באמצעים מקוונים
סיון להבי - מנהל אגף בכיר תקצוב ופיתוח ברשויות, משרד הפנים

צחי דוד

סגן מנהל אגף תקציבים, משרד האוצר
ייעוץ משפטי
שיר שפר
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אתי אפלבוים
דיון מהיר בנושא
"סכנת קריסה כלכלית ליישוב קצרין בירת הגולן"
מ"מ היו"ר ינון אזולאי
בוקר טוב. אני פותח את ישיבת ועדת הכספים. על סדר-היום: דיון מהיר בנושא "סכנת קריסה כלכלית ליישוב קצרין בירת הגולן".

אנחנו מקדמים בברכה את ראש המועצה דימה. ביקשתי את הדיון המהיר הזה יחד עם חברים נוספים, עודד פורר, מיקי לוי וצביקה האוזר שגם פנה באופן אישי ונמצא איתנו פה.

קצרין זאת בירת הגולן. קצרין זה אחד המקומות היפים שכיף לטייל בהם. יחד עם זאת, הם נמצאים בחזית מול סכנות קיומיות יומיומיות. צביקה, כיושב-ראש ועדת חוץ וביטחון אתה מכיר את הנושא. כשאנחנו מדברים על סכנת הקריסה אנחנו יודעים שבכל השנים האחרונות ראש המועצה סגר את השנה בצורה מיטבית וגם קיבל את פרס הניהול התקין. הוא באמת עושה הכול כדי לנהל את המועצה הזאת. ביקרתי במועצה עוד כשהייתי יועצו של שר הפנים, שר הנגב והגליל אריה דרעי. אני מכיר את הרגישות שלו והיינו שם לא פעם ולא פעמיים ומשתדלים לעזור.

השנה נקלענו למצב שאין החלטת ממשלה. לצערי, המשרדים לא ניצלו את הזמן הזה כדי להאריך את החלטת הממשלה. כבר לפני 5 שנים הזהירו שזה לא יספיק ל-5 שנים וצריך החלטת ממשלה ל-10 שנים. תמיד היתה הבטחה שזה יהיה ל-5 שנים נוספות. לצערי זה לא קרה והנה אנחנו מגיעים לנקודת משבר במועצה.

ראש המועצה יגיד כמה מילים ואחר-כך נמשיך בדיון.
דימי אפרצב
אדוני היושב-ראש, חברי כנסת נכבדים. אני מאוד מודה לך על ההירתמות. אני מודע ללוח הזמנים המאוד צפוף בסוף השנה. מרגע שהיתה פנייה היתה הירתמות ורצון טוב וזה באמת מחמם את הלב.

אני חייב לשתף אתכם בכך שאני נמצא בתחושת בלבול ואכזבה מאוד עמוקה מההתנהלות של ממשלת ישראל. במשך העשור האחרון המדינה והממשלה בעצם קידמה את התפתחות רמת הגולן בצורה מיטבית. הושקעו מאות מיליונים לאורך כל אותה תקופה. אנחנו גם זוכרים את המעורבות האישית של ראש הממשלה בכל התהליכים. לאחרונה, ההישג האדיר מלפני שנה וחצי כאשר הממשל בארצות-הברית הכיר בריבונות ישראלית ברמת הגולן. כולנו מאוד שמחנו על ההזדמנות והנה עכשיו סוף סוף יממשו תכניות גדולות של צמיחה והכפלה והמדינה תיתן פוש לשלב הבא.

אני אתן ממש על קצה המזלג נתונים של צמיחה מדהימה של בירת הגולן ובכל נפת הגולן. ביחס ל-2013, מספר התושבים גדל בקצרין ב-34%, מ-6,300 ב-2013 ל-8,600 השנה לפי נתוני משרד הפנים. לגבי שיווק מגרשים, ב-2013 מדובר על 68 מגרשים והיום אנחנו מדברים על מעל 1,000 מגרשים ששווקו, שתי שכונות. בתכנית "מיתר" הארצית קצרין אמורה תוך עשור, במידה והממשלה תרצה, להשליש את עצמה ולהגיע למעמד של עיר בת 25,000 תושבים עם 4 שכונות ועם כל מה שמשתמע מזה.

גם בתחום התעסוקה ופיתוח כלכלי ב-2013 היה מדובר על 21 דונם שמומשו כאזור תעשייה ומסחר והיום אנחנו מדברים על צמיחה מדהימה של 352%, מעל 100 דונם.

מה אני רוצה להגיד? כמו מטוס שממריא מנקודה מסוימת והוא אמור להגיע מעל האוקיינוס למקום הבא, ברור לכולם שמטוס קטן יצטרך תדלוק באמצע. למטוס הזה עלו חברי ממשלה וביחד הגענו למרחקים מאוד גדולים. אבל באמצע ההמראה מחליטה ממשלת ישראל לרדת מהמטוס ולקחת משם את המצנחים האחרונים. אנחנו מ-13,000 רגל היום, מבינים היטב שאנחנו לא יכולים לנחות, זאת התרסקות.

מה המשמעות של התרסקות של קצרין בירת הגולן? זה באופן מיידי הקפאה של תוכניות הצמיחה. באופן מיידי הפסקה של בנייה חדשה למגורים. זאת הידרדרות אחורה של כל התהליכים שהחלו במשך עשור ובמיוחד בחמש השנים האחרונות, הגענו להצלחות כאלה. למעשה, כל הפרויקטים המשותפים עם המועצה האזורית גולן בתחומים של חברה, חינוך, רווחה וכל השאר, הכול יורד לטמיון.

אני חייב להגיד שאני לא מבין את ההתנהלות הזאת. אני לא יודע להתמודד עם ההתנהלות הזאת, במיוחד כשאני יודע בוודאות שרמת הגולן היתה בסדרי עדיפויות גבוהים ויש הוכחות לזה. אבל, נכון לעכשיו, למרות כל הרצון הטוב, גם אצל פקידי ממשלה, שרי ממשלה וראש הממשלה ושאר המשתתפים באירוע, אנחנו מרגישים מופקרים, עזובים.

לכן פנינו לכנסת ישראל כדי שנוכל להחזיר שפיות לממשלת ישראל. גם להציל את הכסף שכבר הושקע וגם להמשיך תהליכי צמיחה. מכאן אני קורא לממשלת ישראל להתעשת מהר ככל האפשר ולעשות שני דברים: אחד, עכשיו באופן מיידי, בבור התקציבי שנוצר כתוצאה מהפסקת כל המענקים הממשלתיים – על זה דיברנו במשך שלוש שנים ואמרנו שנגיע למצב הזה. מדובר על 7 מיליון שקלים. בנוסף, הוצאות צמיחה מואצת שהם הביאו אותנו למחסור תקציבי של 9.5 מיליון שקלים. צריך לתת לזה מענה של גישור באופן מיידי לשנת 2021 וגם להתחייב ב-2021 לעשות את מה שלא נעשה ב-2018, 2019 ו-2020. דהיינו, לעשות החלטת ממשלה המשכית שתכלול בתוכה גם את היישובים הדרוזים, גם מועצה אזורית גולן וגם קצרין על מנת להבטיח שבחייץ הבטחוני הכל-כך מורכב ולא פשוט, עם ישראל יישב חזק.

אני משוכנע שגם צה"ל וגם כוחות הביטחון מעוניינים שברצועה הצרה הזאת של 70 קילומטר אורך על 24 קילומטר רוחב, מול גבול מבעבע – אתם כולכם שומעים את זה בחדשות ואין לי אפשרות לספר על זה – אנחנו מהווים את חוסנה של מדינת ישראל בגבול המאוד בעייתי. אנחנו מצפים שממשלת ישראל תתעשת ותחזור לאזור ותמשיך להשקיע בפריחה, בצמיחה ובפיתוח. תודה רבה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
תודה רבה לראש העיר, ידידי דימה אפרצב. אדוני היושב-ראש, אנחנו לא מקיימים כאן דיון טקטי, דיון כלכלי, דיון של בעיה בירוקרטית בהקשר מוניציפלי כזה או אחר. אנחנו מקיימים כאן בראש ובראשונה דיון אסטרטגי. צריך להבין, רמת הגולן היא שטח בעל חשיבות אסטרטגית למדינת ישראל. שטח שהיה ויש שיגידו עדיין נמצא במחלוקת. מדינת ישראל איננה מתנהלת בדרך שבה מדינה שנאבקת על העניינים שלה, על האינטרסים שלה, כך צריכה לעשות.

אני אגיד יותר מכך ואולי בצער. רמת הגולן במשך שנים רבות הוחזקה כפיקדון לעת שלום. מדינת ישראל לא השקיעה בשטח לאורך הרבה מאוד שנים. הייתי אומר שחמש ממשלות בחמש הזדמנויות שונות, ניהלו משא ומתן על עתידו של השטח. כך ממשלת רבין ז"ל הראשונה ניהלה משא ומתן. ממשלת נתניהו הראשונה ב-1996 ניהלה משא ומתן על ירידה מרמת הגולן. ממשלת ברק ניהלה משא ומתן על רמת הגולן, ממשלת אולמרט ניהלה משא ומתן על רמת הגולן וגם ממשלת נתניהו השנייה בעצם עד 2011, עד היריות שהיו בחצרות הבתים בדמשק, ניהלו משא ומתן על ירידה מהרמת הגולן. לכן החזיקו לאורך כל השנים את האזור הזה קפוא, לא מפותח, לא בנוי, בנתונים עלובים של התיישבות והיאחזות בקרקע.
היו"ר ינון אזולאי
אתה חוזר יותר מידי אחורה, אנחנו צריכים ללכת קדימה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
ב-2011 סוף סוף היה שינוי והבנה לאחר מלחמת האזרחים היתה צומת דרכים שבה ירד האסימון ואולי נפלה החלטה לצאת מאותה נקודת מבט, בעיניי היתה שגויה ומוטעית. היום אנחנו מברכים על כך שאף אחד מאותם ניסיונות לא הצליחו ולא הביאו את הסורים לשכשך רגליהם בכנרת.

אבל, אדוני היושב-ראש, וזה האבל הגדול. העשור האחרון הוא עשור אבוד לרמת הגולן. הגם שהיתה הכרה אמריקאית בריבונות הישראלית ואני מברך על-כך. זה מעשה ראוי וחשוב, אבל אי-אפשר להסתפק באותו מכתב שהציגו אותו לכאן ולכאן ולהשאיר את השטח כפי שהוא.
היו"ר ינון אזולאי
יש שם שלט "רמת טראמפ".
צבי האוזר (דרך ארץ)
יש 27,000 מתיישבים ברמת הגולן שהייתי מגדיר שזה הישג עלוב ב-50 שנות שליטה וב-40 שנות לכן אני קורא לממשלה, לפקידות במשרד האוצר ובמשרד ראש הממשלה, להבין שלא עוסקים פה במהלך עסקים רגיל אלא באירוע בעל משמעויות הרבה יותר גדולות מעניינה של עיר. אלה משמעויות לאומיות וצריך לתת את אותו מענה מידי ודחוף כדי לבסס את היכולת של קצרין לקפוץ קפיצה מדריגה כאינטרס לאומי ועל ידי כך להקפיץ את רמת הגולן קפיצת מדרגה.

ביישובים רחוקים כמו נהריה יש 60,000 תושבים, באילת 52,000 ובכל רמת הגולן יש 27,000 ישראלים לצד אותם כפרים דרוזים. לכן אנחנו צריכים לפעול פעולה שהיא פעולה אסטרטגית בפרט אל מול אותו עשור אבוד, כמו שאמרתי. בפרט אל מול העשור העתידי כפי שאנחנו רואים. המשך הסיפור הזה של ייבוש הגולן, הקפאת הגולן, יהיה לזה מחירים משמעותיים כבדים בעתיד.

לכן קצרין היא טבורו של האזור. היא עיר הבירה של האזור. הזנחה והקפאה של קצרין ועצימת עיניים לזה שהיא נמצאת במצוקה, המשמעות היא לגזור גזירה על כל השטח, על כל רמת הגולן.

לכן אני קורא לממשלה, לפקידות במשרד האוצר ובמשרד ראש הממשלה, להבין שלא עוסקים פה במהלך עסקים רגיל אלא באירוע בעל משמעויות הרבה יותר גדולות מעניינה של עיר. אלה משמעויות לאומיות וצריך לתת את אותו מענה מידי ודחוף כדי לבסס את היכולת של קצרין לקפוץ קפיצה מדריגה כאינטרס לאומי ועל ידי כך להקפיץ את רמת הגולן קפיצת מדרגה.
היו"ר ינון אזולאי
תודה רבה ליושב-ראש ועדת חוץ וביטחון, חבר הכנסת האוזר. תמיד הדברים שלך מעניינים.

חבר הכנסת אלכס קושניר, בבקשה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אחרי הסקירה ההיסטורית המעניינת של צביקה, אני רוצה להגיע לתכלס. ברור לכולם שנוצר פה בור תקציבי שהמועצה לא יכולה להתמודד איתו לבדה. ברור גם לכולם שהממשלה עסוקה בעצמה ואין לה זמן להקצות קשב למקומות כאלה ואחרים, במיוחד לרמת הגולן. זה לא מסתדר עם כל החגיגות שהיו רק לפני שנה ברמת הגולן כשהכירו בריבונות שלה. ראש הממשלה הגיע לשם והצטלם ויש לנו את "רמת טראמפ".
היו"ר ינון אזולאי
יש שם שלט.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
חוץ משלט אין שם שום דבר. לכן אני מנסה להגיע לתכלס. יש בעצם שלושה גורמים בממשלה שיכולים לפתור את זה היום. כולנו מבינים שהחלטת ממשלה בתקופה כזאת כנראה לא תהיה. לכן יש את משרד הפנים שבמסגרת תיקון עיוותים יכול להגיע לסכום של 2.75 מיליון שקלים. אני חושב שזה נמצא בידיים של השר ובידיים של אגף התקציבים של המשרד הזה. אין שום סיבה שזה לא יקרה. פה רק צריך רצון. זה בתחום שיפוטו של המשרד.

דבר נוסף. במסגרת הסיוע לרמת הגולן שסוכם בין משרד ראש הממשלה למשרד האוצר, אפשר להגדיל שם את הסכום ולהגיע למצב שמועצת קצרין מקבלת את מה שמגיע לה. אנחנו פה כחברי כנסת חייבים לדחוף שהדבר הזה יקרה. אני יכול להגיד שמתקיים שיח מול משרד האוצר בנושא הזה כדי להגדיל את הסיוע הכולל לרמת הגולן וכך אפשר יהיה להגדיל את הכסף שיגיע לעיריית קצרין. אני מאוד מקווה שנצליח לעשות את זה.

אדוני ראש הממשלה, אני רוצה לומר לך יישר כוח על הנחישות שלך. על זה שאתה דוחף. אני חושב שבבניין הזה אין אדם אחד שלא קיבל ממך טלפון או ווטסאפ או שיחות כדי שהדבר הזה יקרה. אני מכיר אותך מספיק שנים כדי לדעת כמה העשייה שלך והעיר הזאת חשובים לך. בכלל רמת הגולן חשובה לך וההתיישבות ברמת הגולן חשובה לך. אנחנו כאן לצידך. נעשה את כל שאפשר כדי שקצרין תקבל את כל מה שמגיע לה.

לא יכול להיות שמצד אחד, אנחנו אומרים שזאת בירת רמת הגולן אבל מצד שני, אנחנו מייבשים אותה בכסף. המעשים והרטוריקה חייבים להיות יחד אחרת אנחנו על מסלול התרסקות כמו שאמר ראש העיר.
היו"ר ינון אזולאי
חבר הכנסת אלכס קושניר תודה רבה. אני מסכים איתך. אני יודע ותכף נשמע את משרד הפנים. אני יודע שמשרד הפנים נמצא בקשר ועשה מאמץ וגם בנושא שאתה מדבר עליו על תיקון עיוותים. לגבי מספר השנים שאתה מכיר את ראש המועצה, נראה לי שאני מכיר אותו קצת יותר אז אחר-כך נתווכח על זה. הוא לא מהמפלגה שלי, שתבין.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
לפני יומיים פורסמו תפקידים של חברי מפלגת ש"ס מבחינת המטות שלהם. ראיתי שמטה עולים לא קיים ואמרתי שאני רגוע.
היו"ר ינון אזולאי
כי הם נמצאים אצלנו.
דימי אפרצב
כל האירוע הזה התקיים בתקופת חנוכה. כשפניתי אליך ופניתי גם לחברי כנסת אחרים, אני חייב להגיד לכם שזה מאוד מחמם את הלב. כאזרח פשוט שחי בפריפריה וגם הוא רואה שהכנסת מאוד מורכבת ויש בה הרבה מאוד שסע, הרבה מאוד אי הסכמות. זה כל-כך חימם לי את הלב וגם לרבים אחרים, שסביב נושאים מסוימים כמו הנושא הזה של רמת הגולן וקצרין אין מפלגות ואין מחנות וכולם נרתמים ורוצים לעזור. אני מאוד מקווה שתצליחו להדביק ברוח המיוחדת הזאת של נס חנוכה, שאז זה התחיל, גם את האחראים לא רק על מדיניות אלא גם על ביצוע.

אני מחזיק את הרשימה של הקיצוצים שעשינו כתוצאה ממחסור תקציבי של 10 מיליון שקלים. אני רק מסתכל על תחומים כמו חינוך, רווחה, קהילה, תברואה - - -
היו"ר ינון אזולאי
אבל תצטרך לקצץ 800,000 שקלים בחודש בשנה הקרובה מהדברים הבסיסיים.

ראש המועצה אנחנו רוצים לשמוע את משרד הפנים ואת משרד האוצר.
דימי אפרצב
- - שרוצים לעלות לרמת הגולן, אנחנו נמנע מהם להגיע.
היו"ר ינון אזולאי
אני חייב להגיד לך שהשבוע היה פה שר האוצר ישראל כץ. היה גם יו"ר הוועדה מר גפני שגם איתו היית בקשר ואתה יודע עד כמה הוא מחבב גם אותך וכמובן את רמת הגולן. העלינו את זה בפני שר האוצר. אגב, אם הרב גפני היה יכול, הוא היה מגיע לנהל את הוועדה היום כי הוא מרגיש מחויבות לרמת הגולן. אבל אני אומר לך שגם שר האוצר אמר שהוא ביקש ונתן הוראה שיבדקו את האפשרויות. תכף נשמע ממשרד האוצר ועד כמה הם מכבדים את מילת שר האוצר ואת הוועדה. אני מאמין ששלחו לנו לא פחות מסגן באגף התקציבים אבל תכף נראה.

ממשרד הפנים, סיוון להבי, מנהל אגף בכיר, בבקשה.
סיון להבי
בוקר טוב אדוני, בוקר טוב חברי הכנסת, בוקר טוב לדימי. אני חושב שבתחרות של מי משוחח הרבה דימי, מעריך את העשייה שלו ואוהב את הדמות שלו, אני אולי אנצח את כל מי שנמצא פה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
ניצחת, רק תביא את הכסף.
היו"ר ינון אזולאי
האמת, שניכם בחורים מבריקים, תרתי משמע.
סיון להבי
נמצאים איתנו בזום גם ממלא מקום הממונה על המחוז של מחוז צפון מר אורי אילן וגם סגנו סאלח חוטבה. קיימנו גם שיחות במהלך השבוע.

קצרין היא רשות שלאורך שנים משרד הפנים במיקוד מאמץ לסייע לה. עם זאת, הרשות היא רשות מונשמת. רשות שלאורך השנים קיבלה פתרונות כאלה ואחרים כדי לסייע לה להתאזן. הפתרונות האלה חלקם הסתיימו כתוצאה מהליכים משפטיים. חלקם היו זמניים כתוצאה מהחלטות ממשלה למספר שנים. אבל תמיד, כששאלנו את עצמו, אם אנחנו עושים פיילוט של רשויות בתוכנית רב תחומית, אז שלוש רשויות נכנסו לפיילוט: ירוחם, קצרין וחצור. קצרין אצלנו בראש סדרי העדיפויות.

בשנים האחרונות ניסינו לסייע לרשות גם דרך תוכניות התייעלות. במסגרתם הרשות השתתפה במאמץ לאזן את התקציב והעלתה תעריפי ארנונה. אנחנו יודעים שבפרסום האחרון של המדד הסוציו אקונומי, הרשות ירדה במדד לצערנו. זה מעיד על חולשה של אוכלוסייה במקום. זה אמנם אולי יגדיל מעט את התקציבים הממשלתיים אבל צריך לקחת גם את זה בחשבון.

לגבי 2020 אני מרגיש שהרשות תסיים באיזון. זה גם מה שאני מתרשם מהגזבר ומראש הרשות. לגבי הכותרת של הדיון שנקראת סכנה לקריסה כלכלית, אני מעריך שהכותרת היא מעט אולי מוגזמת. יש לנו רשויות בסיטואציות כלכליות הרבה יותר מדאיגות. בקצרין בסך הכול אין גירעון מצטבר. החובות שלהם לספקים מאופסים, גם בזכות העשייה של משרד הפנים.

יש לקצרין קושי לגבי איזון תקציב 2021. אני מניח שהוא ייפתר במספר פתרונות. ברגע שיהיו דיוני תקציב של 2021 בממשלה, אנחנו בהחלט נביא דרישה להמשך שיפוי הרשות במסגרות כאלה ואחרות, אם זה בהמשך מתווה של התיישבות צעירה או בהמשך החלטת הממשלה. כרגע הכנסת פוזרה והממשלה תתקשה לדעתי לקבל החלטות בעניין הזה. לכן נצטרך להמתין בסבלנות עד שנוכל לחזור לעשייה מלאה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אז בעצם אין פתרון.
סיון להבי
לגבי איזון התקציב של 2021 דיברנו עם הרשות. אנחנו חושבים שצריך לתת פה פתרון שהוא פתרון זמני על-ידי אישור תקציב על-ידי מרכיב שאנחנו קוראים לו "הוצאה מותנית בהכנסה". ברגע שנתחיל את השנה ונראה מה משמעות מענק האיזון ואיך אפשר לקדם את החלטות הממשלה ואיך אפשר לגייס פה מענקים מיוחדים, נוכל לסייע.

משרד הפנים לא יכול לסייע כשאין לו תשתית חוקית לסייע. אי-אפשר לתת לרשות כספים ייחודיים בלי שהממשלה קיבלה על זה החלטה או בלי שמשרד האוצר ומשרד המשפטים נתנו לזה גיבוי.
דימי אפרצב
אדוני היושב-ראש, ברשותך אני רוצה להגיב. סיוון, אני באמת מופתע ממה שנאמר כרגע ובטח מההגדרה של קצרין, שלאורך 44 שנות קיומה היא רשות יציבה ואתה קורא לה רשות מונשמת. אני ממש מזועזע מהתגובה שלך אבל נשים את זה כרגע בצד.

רשות קצרין מתנהלת באופן תקין עם פרסים של מנהל תקין 44 שנים. מעולם היא לא צברה גירעון והיא מתנהלת באחריות. רשות קצרין כל סוף שנה מדברת על שנה הבאה ולא על שנה אחרת. לקרוא לרשות הזאת רשות מונשמת, בעיניי זה דבר מאוד לא אחראי. אני לא מדבר אפילו על כך שכשרשות מקיימת את הסיכומים שלה עם משרד הפנים ומשרד האוצר, אני לא בטוח עד הסוף ולא נרחיב, שמשרד הפנים במקרה הספציפי הזה מקיים את ההסכמים. הרשות העבירה בתקופה הקשה ביותר החלטה של העלאת ארנונה. אני כראש רשות חטפתי ביקורת ציבורית ובצדק כי זה היה בתקופת קורונה. בסופו של דבר מחתימים את השר על מסמכים שמטעים את השר ובסופו של דבר במקום עליית ארנונה של 5% אנחנו מקבלים חתימה של השר על הפחתה של 2.5%. אז אפילו שהרשות מסיימת את השנה הזאת באיזון מוחלט תוך כדי סיכום ועזרה. אני לא מטיל שום דופי על התנהלות של משרד הפנים במקצועיות וחברות אבל לקרוא לרשות הזאת רשות מונשמת זאת הגזמה פרועה.
היו"ר ינון אזולאי
יכול להיות שלפניך הרשות היתה חולה. כשהחולה מדרדר והוא מונשם אז הרופאים לא הצילו. אז אנחנו פנים לרופאים. סיוון, אתה חלק מהמחלקה הרפואית של בית החולים הזה. אולי תגיד לנו למה הם ממשיכים להיות מונשמים ולא לתת להם את מכשיר ההנשמה?

ראש המועצה שואל למה אתם קוראים להם רשות מונשמת. אני אומר שאם היא מונשמת, אז תעזרו. הפסקתם לעזור, כלומר אתם מוציאים את מכשיר ההנשמה. זה בדיוק מה שאתם אומרים. אז אתם הולכים להרוג את המועצה הזאת. אתם הולכים להרוג את בירת הגולן.

לכן אנחנו מבקשים את הפתרונות והסיוע. אנחנו נמצאים בדקה ה-99 ורוצים לדעת איך מתקדמים מפה. מה אתם מציעים כמשרד הפנים על-מנת שבפעם הבאה שתבוא לא תגיד לנו שהיא מונשמת אלא שהיא חיה בכוחות עצמה?
סיון להבי
רשות מונשמת זאת רשות שהיא לא עצמאית. זאת רשות שלא פיתחה מספיק מקורות הכנסה עסקיים שהיא יכולה להיות רשות עצמאית ללא תמיכה ייחודית. הרשות קיבלה לאורך השנים מענק איזון על פי הקריטריונים פלוס תוספות ייחודיות. זאת ההנשמה שאני מתייחס אליה. האיזון שנוצר ברשות לאורך השנים נוצר באופן שהממשלה תמכה ברשות מעבר לתמיכה שכלל הרשויות במדינת ישראל מקבלות. זה נעשה על-ידי מענקים מיוחדים של התיישבות צעירה או על-ידי החלטת ממשלה. זה מה שהתכוונתי.
היו"ר ינון אזולאי
מה עכשיו?
סיון להבי
לכן צריך להמשיך ולתת לה מיקוד מאמץ ולהמשיך לתת לה סיוע יוצא דופן וייחודי מעבר לכלל הרשויות במדינת ישראל. את זה אפשר לעשות על-ידי החלטת ממשלה ייעודית, או קבלת החלטה על המשך המתווה של התיישבות צעירה. בכוונת המשרד להביא את זה לדיוני התקציב במסגרת תקציב 2021 לכשיתקיימו. כרגע, בעת הזאת, לא ניתן לגייס כספים ייחודיים מכיוון שאין דיוני תקציב.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אבל תקציב 2021 זה במקרה הטוב.
היו"ר ינון אזולאי
קודם כל, כולנו מסכימים שהחלטת ממשלה זה הדבר הכי טוב והכי בריא והכי בטוח. אנחנו מסכימים ואנחנו איתכם בעניין הזה. אנחנו בטוחים שאתם כמשרד הפנים עדיף לכם שתהיה הצעת מחליטים ואתם תדחפו את זה. אנחנו גם דורשים שתדחפו את זה ואני בטוח שלא צריך לדרוש כי אתם תעשו את זה.

יחד עם זאת, השאלה היא האם יש פתרון עכשיו כדי שלא יגיעו ב-2021 בכל חודש לחוסר בתקציב מהדברים המינימליים של רווחה, בריאות, חינוך ב-800,000 שקלים. אפילו בהלוואת קורונה הם מוחרגים. אתה יודע כמה זה היה יכול לעזור להם ואפילו בזה הם מוחרגים? למה הם מוחרגים? בגלל שאתה קוראים לה מועצה מונשמת. בגלל שהיא מקבלת את כל הסיוע היא לא יכולה לקבל את ההלוואה הזאת. איך אתם רוצים שהדברים הבסיסיים האלה יעברו?
סיון להבי
ידידי, מ"מ יו"ר הוועדה. אנחנו בשיח שוטף עם הרשות ואנחנו נוכל לפתח איתם פתרונות. אמרתי שכרגע כדי לאשר את תקציב 2021, אין מנוס אלא לשים שם סכום נכבד של הוצאה מותנית בהכנסה וההכנסות יתבהרו במהלך השנים. הקיצוצים שהעירייה מצביעה עליהם, אפשר כרגע לדעתי להמתין איתם ולראות איך תתפתח השנה ואיך ייראה מענק האיזון. האם מתווה הלוואות האיזון של הרשויות המקומיות יוארך גם ל-2021? האם אפשר יהיה לתקן את נושא הארנונה שראש המועצה דיבר עליו? אנחנו נעבוד עם הרשות באופן צמוד ושוטף כדי לתת לה מענים ופתרונות.

מענקי ממשלה ייחודיים בתקופה של הטווח הקצר, אני לא אופטימי.
היו"ר ינון אזולאי
לגבי הארנונה. אם ראש המועצה ביקש את העלייה והגעתם לירידה בארנונה, אז מאוד מבקשים שתעשו את הכול כדי למלא את בקשתו ולבדוק את זה שוב.

בנושא ההלוואות וזה שהם מוחרגים, אני מבקש ממך כמשרד הפנים שתבדקו מה ניתן לעשות.

תכף נשמע את משרד האוצר, בטח הוא בא עם חבילה של כסף וזה יפתור לנו את הבעיה. עד שנגיע לאוצר, אנחנו מבקשים מה שנוגע למשרד הפנים.
סיון להבי
לגבי הארנונה. הנושא הזה של העלאה מדורגת הוא הנחיה של משרד הפנים שנבעה ממשבר הקורונה באופן כזה שגם תושבי קצרין ועסקים בקצרין נמצאים במשבר והרצון היה לסייע להם ולהטיל עליהם עלות תוספתית של ארנונה באופן מדורג. זה יצר איזה פער בהכנסות לרשות ל-2021. הציפייה היא לטפל בפער, לא בהכרח דרך - - -
היו"ר ינון אזולאי
אין בעיה, תטפלו בפער. גם תבדוק את הנושא של ההלוואה של הקורונה שיש איתם בעיה ולמה הם לא מקבלים ומוחרגים.
דימי אפרצב
אני מבקש לציין שעליית ארנונה זאת לא היתה יוזמה של הרשות. זאת היתה דרישה של משרד הפנים.
היו"ר ינון אזולאי
היתה דרישה אבל מכיוון שהיתה קורונה - - -
דימי אפרצב
זה היה חלק מהסכם שאנחנו מצידנו ביצענו.
היו"ר ינון אזולאי
קודם כל, שתושבי רמת הגולן ידעו שראש המועצה לא רוצה ולא רצה להעלות ארנונה. אני מאמין ויודע זאת. סיוון, אני אומר שהגענו למצב של הקורונה שהוא ביכולתנו וביוזמתנו ולכן הוא יבדוק את האפשרות לשפות בפער ולא להשית על העסקים והתושבים כי זה לא מה שאנחנו רוצים.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
ינון, נאמר פה משפט שאולי פספסנו. סיון אמר שמבחינתו הרשות יכולה להמתין עם הקיצוצים והם יתחשבנו אחר-כך. האם זאת אמירה לפרוטוקול והאם אני הבנתי אותה נכון? הוא אמר שהעירייה יכולה כרגע להמתין עם הקיצוצים ולהמשיך לפעול ואז משרד הפנים יתחשבן איתו אחר-כך. זה מה ששמעתי ממנו. סיון, האם זאת אמירה לפרוטוקול?
דימי אפרצב
לא, בטח שלא.
סיון להבי
אמרתי שעירייה יכולה להעביר את התקציב במליאה על-ידי רישום של הוצאה מותנית בהכנסה ולהמתין עם הקיצוצים עד שתתבהר התמונה של 2021.
דימי אפרצב
הנייר סובל הכול וזה מצוין. כראש רשות אחראי שלא רוצה להיות מונשם על-ידי אף אחד, אני חייב לקצץ ב-800,000 שקלים בינואר, 600,000 שקלים בפברואר. כך אני צריך להמשיך כי אני לא יכול לדעת מתי המדינה תתכנס כדי לתת לנו פתרונות ומענים. אני לא יודע להתנהל ככה. אני ב-1.1 חייב להוציא 20 מכתבי פיטורים ולסגור את מתנ"ס קצרין. אני צריך להפסיק פעולות רווחה. אני צריך להפסיק לטאטא רחובות, כי אני לא יודע להסביר לקבלן שמבצע עבודה שנתחשבן איתו בעוד חצי שנה. על הנייר זה נשמע נהדר. זה אומר שמה שיקרה למועצה מקומית קצרין וכמו מועצות אחרות מסביב, שהיא תיכנס לתוכנית הבראה ואז יש פתרונות. זאת אומרת, הרשויות הנכשלות יש להן פתרונות ולכן יישוב יציב צריך לדרדר אותו למצב של יישוב נכשל.
היו"ר ינון אזולאי
מכיוון שביקשתי שסגן אגף תקציבים באוצר יעלה ועדיין אנחנו לא מקבלים אותו, אנחנו יוצאים להפסקה ומחכים שסגן אגף התקציבים מהאוצר יעלה כדי שנוכל לתת מענה יותר הולם. אנחנו נחזור כאשר יהיה מענה. נקווה מאוד שמשרד האוצר יפסיק לזלזל ונחזור.

סיוון, בינתיים תנסה לגייס ממשרד האוצר קצת כסף ואנחנו נחזור אליך. תודה.


(הישיבה נפסקה בשעה 11:01 ונתחדשה בשעה 11:11.)
היו"ר ינון אזולאי
אנחנו ממשיכים את הישיבה בנושא קריסתה הכלכלית של העיר קצרין. אנחנו לא רוצים לעכב. כיבד אותנו והואיל בטובו, סגן אגף תקציבים באוצר, צחי דוד, שנמצא בזום. נשמח לשמוע את עמדתך. מה יש לך לבשר להם בנושא קצרין?
צחי דוד
שלום לכולם.
היו"ר ינון אזולאי
צחי, רק שתדע שזה לא מכובד שאנחנו צריכים להפסיק ישיבה בנושא חשוב כזה ולא לספור את ועדת כספים. אני חושב שזה לא ראוי ולא מכובד. אמרו לי שאתה אדם רציני עוד לפני הישיבה. אני לא יודע, אולי בגלל שבסוף הרצינות כן התגלתה אז כן באת אלינו לוועדה בזום. אני מודה לך על זה אבל תיקח את הביקורת כביקורת בונה.
צחי דוד
אני חושב ששלחנו לדיון נציגה שבקיאה בדברים.
היו"ר ינון אזולאי
טוב. תרשה לי להגיד שבפעם הבאה אם אתה רוצה את ישיבת ועדת כספים עם העוזרים הפרלמנטריים, אנחנו גם מוכנים לעשות את זה. בסדר? עזוב, תכבדו. אנחנו מכבדים אתכם. אתה יכול לקבל את הביקורת כביקורת בונה. אני לא מזלזל באף פקיד ובאף פקידה. אנחנו מכבדים אותה ואם היא תרצה לדבר, אנחנו ניתן לה לדבר. אנחנו מכבדים אותה בכבוד הראוי המגיע לה. אבל כשאנחנו מבקשים במקרה כזה יבוא סגן אגף תקציבים באוצר, אני חושב שמן הראוי שאתם תכבדו ותעשו את זה. אני לא אומרת את זה חס ושלום כדי להיכנס בך. הביקורת היא נטו ביקורת בונה. אנחנו רוצים לעשות טוב לעם ישראל, רוצים לעשות טוב לרמת הגולן. אני חושב שזה גם הרצון שלכם. לכן הערתי את זה. אני לא מזלזל ביועצים הפרלמנטריים שלנו שעושים עבודת קודש ולא בפקידים שעושים עבודת קודש, לא בחברי הוועדה ולא באף אחד וגם אתם אל תזלזלו בנו, תודה.
צחי דוד
אני לא חושב שאני מזלזל באף אחד. אני שוב אומר, זאת בקשה שהגיעה שעה לפני הישיבה. אני מבקש שנסתפק בזה בהקשר הזה, ברשותך.

לעניין קצרין. רשויות מקומיות רבות סבלו בתקופת הקורונה בהיבטים התקציביים שלהם. הממשלה העמידה סיוע בצורת הלוואות, כלי סיוע להתמודדות עם הבעיות שהקורונה יוצרת. קצרין היא חלק מהרשויות האלה. היא ספגה ירידה מסוימת בהכנסותיה. חלק מהדברים בדומה לרשויות אחרות, חלק יכול להיות יותר או פחות. הסיטואציה איננה מאוד חריגה ויש כלי סיוע מתאימים.

במסגרת המהלכים של סוף השנה נמצאים בדיאלוג שוטף עם דימה. גם הצוותים במשרד הפנים גם הצוותים שלנו נמצאים בדיאלוג עם דימה עצמו מספר פעמים בשבוע וגם עם אנשי המקצוע מטעמו. אנחנו נעמיד אפשרויות לקצרין להגיע לשנת 2021 עם תקציב מאוזן, חלקו מותנה בהכנסה, חלקו נטילת הלוואה על-ידי הרשות המקומית שככל שתגיע בקשה מסודרת הנטייה לגביה היא חיובית. חלק יהיה באיזו השלמה תקציבית בכלי הסיוע המוכרים שיש למשרד הפנים כאשר אנחנו עומדים בסיטואציה הספציפית של קצרין. אנחנו מנסים להתאים את ההיקף ואת הכלים המתאימים.

הדאגה של הוועדה והרצון לקיים דיון הוא ברור. קצרין רשות פריפריאלית. היא כן סובלת מחד, מהפחתה מסוימת בתקציבים ייעודיים שהיו לה. יחד עם זאת, אנחנו חושבים שהתקציבים הייעודיים האלה, צריך לעבור תהליך גמילה מהם. אנחנו לא מתביישים לומר את זה.
היו"ר ינון אזולאי
צחי, גם הם אומרים.
צחי דוד
עוד חצי משפט כי הוא חשוב לי. ביקשתם שאני אנצל את הבמה אז אגיד שאנחנו גם מלאי הערכה לצורה שבה דימה מנהל בסופו של דבר. אנחנו יודעים שזה לא תמיד פשוט. הוא מנהל את המועצה תוך שמירה על איזון תקציבי, תוך שמירה על רמת שרות נאותה. אנחנו מעריכים את המאמץ הזה. אנחנו חושבים שקצרין עושה עבודה טובה וגם את זה צריך להגיד.

לכן, בין היתר, אנחנו גם מסייעים. יחד עם זאת, אנחנו מסייעים בכלים שיש. הבנתי שזה עלה פה קודם, אבל אנחנו לא מעוניינים ליצור עוד פעם החלטות ממשלה ייעודיות שאחריהן מגיעות עוד החלטות ממשלה ייעודיות. מרוב תעדוף כבר כולם מתועדפים ולא יודעים איך יצאת לדרך.

אז יש כלי סיוע. אנחנו מנהלים את הדיאלוג המקצועי השוטף עם קצרין. אנחנו מעמידים להם ומסייעים להם ומתייחסים למצב המיוחד שלהם. יחד עם זאת צריך לומר שזאת תקופה שרשויות נדרשות לשנס מותניים, להדק חגורה וגם ליטול הלוואות. בסוף זאת סיטואציה זמנית. אני מקווה שלאור קצב החיסונים, כולנו ברמה הלאומית מלאי הערכה לגורמי הבריאות על הקצב המדהים של החיסונים. יש אופק ורשות יכולה ליטול הלוואה כדי להתאזן ולתת רמת שירות נאותה.
היו"ר ינון אזולאי
צחי, אמרת שתעזרו ושתהיה הלוואה. בוא נפרוט את זה קצת לסכומים. דימה ראש המועצה אומר שב-2021 הוא נכנס לבור תקציבי של 9.5 מיליון פלוס מינוס. גם הוא אומר שמבחינתו החלטת ממשלה היא פחות טובה. הוא היה רוצה להעמיד את הרשות שלו על הרגליים לבד. זה הרצון של כל רשות. כמובן שלקבל כסף יותר זה טוב לרשות. הוא אומר שהוא מבין, אבל לפני 5 שנים כשהיתה ההחלטה הזאת הם התריעו ואמרו שצריך את ההחלטה ל-10 שנים ורק כך הם יוכלו לעמוד בזה.

עכשיו הוא אומר לך שה-5 שנים האלו חסרות להם. צריכים אותן בשביל להיגמל מזה כמו שאתה אומר. הם מסכימים שצריך להיגמל מזה. אבל אי-אפשר עכשיו בתוך 5 שנים שנותנים להם את החלטת הממשלה ותוך כדי להיגמל מזה.

היתה גם איזו הבנה שתביאו כסף תוספתי של 4 מיליון שתעבירו אותו למשרד הפנים כדי שהוא יוכל לעזור. תעשו את זה איך שאתם רוצים אבל ה-4 מיליון לא קשורים לכלום. זה כסף תוספתי. עשיתם את זה במקומות אחרים ואפשר לעשות את זה גם פה. גם דיברו איתו ואמרו לו את המספרים האלה.

לכן היה חשוב שנשמע דווקא ממך, שאתה יודע ומכיר ומוקיר את דימי ואת המועצה. את דימי בגלל שהוא יושב ראש של מועצה של יישוב כזה חשוב. תפרוט לנו את זה במספרים כדי שנוכל להבין ולהיות רגועים כי אנחנו באמת רוצים להיות רגועים בעניין.
דימי אפרצב
רק משפט הבהרה. אני רוצה לפרוטוקול שהדברים יהיו מאוד ברורים. אנחנו הצגנו למשרד האוצר תכנית כלכלית מסודרת והצגנו אותה עוד לפני 3 שנים. כל שנה אנחנו מקפידים לבצע את התכנית הזאת. הרשות הזאת לא עומדת כמו קבצן בפתח בית הכנסת עם יד נטויה. אנחנו מבצעים תכנית מסודרת כלכלית שבעוד 5 שנים תביא את המועצה הזאת לאיזון תקציבי ועם הכנסות עצמיות מאוד גדולות ומאוד רציניות. אגב, לשבחם של משרד האוצר ומשרד הפנים אני אגיד שהתכנית הזאת מוכרת ויודעים. אנחנו מבקשים לגשר על התהליך. אנחנו מבקשים לגשר על הפער. זה בעצם הסיפור. כל אחד יודע שכדי לבנות קריית ממשלה, כמו שהתחלנו לבנות בשטח של 4,000 מ', ההכנסות מהארנונה ומהשכירות יבואו בעוד 3 שנים כשזה ייבנה. מעונות סטודנטים שאנחנו בונים זה יבוא בעוד 3 שנים. אנחנו מממשים באזור תעשייה קרוב ל-450 דונם של קרקע לתעשייה ומפעלים חדשים באים, זה יקרה בעוד שנתיים שלוש. אנחנו מבקשים גישור. אבל לא יכול להיות מצב שמצאנו את עצמנו שבשנת 2021, כשאנחנו בשיא השיווקים וסוף סוף הצלחנו להתגבר גם על הדימוי הנמוך של הרשות וכל השאר, בבת אחת כל המענקים מסתיימים ומדברים איתנו על זה שאנחנו רשות מונשמת. אם אנחנו רשות מונשמת - -
היו"ר ינון אזולאי
עזוב, צא מהמונשמת.
דימי אפרצב
שיביאו מכונת אקמו ושיגידו ש- 9.5 מיליון שקלים – משרד הפנים אומר בפה מלא, תרשמו את זה כהוצאה מותנית בהכנסות ובינתיים בוא נראה איך משרד האוצר נותן לנו את הסכום הנדרש כדי שנוכל לשרוד את ההנשמה הזאת.
היו"ר ינון אזולאי
צחי, בבקשה.
צחי דוד
לא ניכנס פה לפרטי פרטים. אנחנו לא מקבלים במאה אחוז את הניתוח של דימה. היה פה תהליך מקצועי איתו בשבועות האחרונים. אנחנו חושבים שהפערים לקראת שנת 2021 הם קצת יותר קטנים ממה שדימה מתאר. הם לא מגיעים לכדי 9 מיליון שקלים.

כמו שאמרתי ואולי לא חידדתי, אנחנו נמצאים עכשיו בסגירת שנה יחד עם משרד הפנים. שנה לא פשוטה של תקציב ממשלתי כשחלק מהתקציבים הגיעו בשלב מאוחר. למרות שאנחנו ביומיים האחרונים של השנה, נמצאים גם ברגע זה בסגירה של חלק מההקצאות. אנחנו מעריכים, כמו שכבר נאמר, שבמסגרת כלי הסיוע קצרין תיהנה מסכום של כמה מיליוני שקלים בודדים והיתרה תצטרך להיות בהלוואה לצורך איזון תקציב 2021 או לייצר הוצאה מותנית בהכנסה. אנחנו כמובן נמשיך איתה את התהליך בשנת 2021.

צריך לומר, כמו שגם נאמר פה קודם, זה לא שגר ושכח. קצרין עלתה להחלטת ממשלה. היתה ציפייה בהחלטת הממשלה כנגד תקציבים שניתנו, שייווצרו כלים תקציביים שיפחיתו את הצורך בהסתייעות. אני שוב אומר שאנחנו לא חושבים שנכון להמשיך את החלטת הממשלה הזאת אבל אנחנו לא עוזבים באמצע המערכה.
היו"ר ינון אזולאי
אתה אומר שב-2021 אתה לא בעד המשך החלטה של ממשלה? זאת אומרת, כשתקום ממשלה חדשה בשנת התקציב, אתה לא בעד החלטת ממשלה חדשה בעניין?
צחי דוד
נכון, אנחנו לא בעד החלטות כאלה.
היו"ר ינון אזולאי
אז איך אתם חושבים שהם יכולים לפתור את הבעיה?
צבי האוזר (דרך ארץ)
אבל הוא צודק, אדוני היושב-ראש. יש פה חוסר הבנה מבני של אירוע קצרין. יושב פה סגן הממונה ומדבר על קצרין כאילו מדובר בעוד מועצה בעוד מקום בארץ. הוא איננו מסתכל על התמונה הגדולה. הוא איננו מסתכל על האינטרסים הלאומיים. הוא מנהל את העניין כאילו אנחנו מדברים במהלך עסקים רגיל.

צחי ידידי, אם אנחנו לא נייצב את קצרין אנחנו צפויים בשנים הקרובות לעמוד בפני תביעות בינלאומיות לסגת מרמת-הגולן. אתה צריך להסתכל על זה בראייה רחבה. אתה צריך לשכלל את זה בהבנה איפה אנחנו נמצאים. זה לא שאלה של עוד 2 מיליון או 3 מיליון, כן הליך גמילה או לא הליך גמילה. הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות. אנחנו נוגעים פה באינטרסים הרבה הרבה יותר גדולים ממה שאתה רואה אותם. אתה רואה את התמונה קטנה.

יכול להיות שאתה יכול לשחק ראש קטן כי אתה לא קיבלת הנחייה מראש הממשלה ומשר האוצר ואתה מה אכפת לך. אבל ברגעים האלה צריך להתעלות. צריך להבין שאתה בתור סגן ממונה על התקציבים יש לך תפקיד היסטורי לא רק תפקיד יומיומי. לא רק כאן ועכשיו אתה נבחן. אתה תיבחן בעוד 50 שנה מה עשית או לא עשית בראייה לאומית. זאת ההסתכלות שצריכה להיות. היא חייבת להיות אינטגרטיבית. לצד הדברים הרגילים שאתה עוסק אתה צריך להבין שזאת לא קצרין ב"ק". אין פה חוסר הבנה מול מה אנחנו מתמודדים. ראייה קצרת רואי, אתה לא מבין לאן אנחנו הולכים? מתעסקים פה כן מיליון או 2 מיליון. עומד פה ראש מועצה כמו עני בפתח ומבקש פה עוד שקל עוד שניים. מה נגיד לילדינו בעוד עשר שנים כשלא יישבנו את הגולן, שלא הבאנו 150,000 איש לרמת הגולן? מה אנחנו נגיד כשבשעת אמת ניבחן על הדברים האלה?
היו"ר ינון אזולאי
תודה רבה.

אני רק רוצה להגיד לך שאם אנחנו נמשיך במצב הזה מה יקרה עם קצרין? היא תקרוס ונביא לה תכנית הבראה. תכנית הבראה תעלה פי כמה וכמה מה-9 מיליון האלה או מה-5 מיליון. אתה יודע את זה יותר טוב מאיתנו. בסופו של דבר, ברגע שמועצה קורסת ועושים תכנית הבראה, עולה למדינה יותר מאשר להזרים לה עכשיו כסף.

לכן הבקשה שלנו והדרישה שלנו היא לראות מה עכשיו ניתן לעשות. אמר את זה צביקה בצורה הכי ברורה. הוא אמר שאל תסתכלו על זה כעוד איזה יישוב במרכז הארץ. אתה יודע מה? גם לא כעוד יישוב פריפריאלי במקום רגיל. זה במקום אסטרטגי.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אתה מתעסק בליבת האינטרס הלאומי ואתה מסתכל על זה כמו איזה קופאי.
היו"ר ינון אזולאי
לפעמים יש החלטות שאתה מביא, צמודי גדר וכדומה. יש פה מקום שאתה חייב להסתכל עליו בראייה אסטרטגית לאומית של מדינת ישראל. אמר את זה צביקה במילים הכי ברורות שיש ואת זה אנחנו מבקשים ודורשים.
צחי דוד
אני אתחיל ממה שאתה אמרת. אני לא חושב שקצרין בדרך לקריסה ואני לא חושב שהיא בדרך לתכנית הבראה. אני חושב שזאת רשות שמנוהלת טוב. אמרתי את זה ואני חוזר ואומר את זה. אני חושב שדימה מנהל את הרשות - - -
היו"ר ינון אזולאי
כן, אבל אם לא יהיה לו כסף הוא לא יוכל לנהל אותה. תתייחס לזה. תיקח שנתיים, עד הבחירות הבאות תראה אותו שהוא קורס.

לא טוב להיות ראש מועצה טוב, אתה מבין?
צחי דוד
הדיאלוג שלנו מול קצרין הוא דיאלוג שוטף ובמסגרת כלי הסיוע של תקציב משרד הפנים קצרין מקבלת מענה, לעיתים גם מענה ייחודי בלי החלטת ממשלה. היא בוודאי ובוודאי מקבלת אוזן קשבת. אני בטוח שגם דימה יעיד על כך, גם במשרד הפנים וגם במשרד האוצר.
דימי אפרצב
צחי, היום בשעה שש יש לי ישיבת מליאה ואני אין לי איזון תקציבי. ביום ראשון אני צריך להוציא 50 מכתבי פיטורין, לסגור מתנ"ס. אני צריך לצמצם פעילות של רווחה. אני צריך לסגור מרכז צעירים שמתחילת הקורונה קלט 150 משפחות צעירות שמביאות לנו כאן חוזק לאומי. איך אני מסתכל בעיניים של עובדי מועצה והתושבים שלי כשאני לא מצליח להסביר את חשיבותה של קצרין על כל תהליך הצמיחה שאנחנו עוברים במשך 10 שנים ברמת הגולן. איך אתם רוצים שחיילים שכל יום וכל לילה עושים פעילות מבצעית מעבר לגבול חוזרים אחר-כך ופוגשים תושבים שלא מסוגלים להתקיים? איך אני מסביר את זה. אני ראש רשות כנראה לא רע אם אני מצליח גם בתקופת קורונה להגיע למצב של איזון תקציבי, אבל אני מרגיש כמו חייל שזרקו אותו קדימה וכולם נסוגו ואני לבד בלי תחמושת, בלי כלום. איך אני יכול להתנהל?

זה לא קורה לי בעוד חודש, זה קורה לי מחר, צחי. אני מודה ומתוודה שיש דין ושיח מאוד טוב ונעים גם עם פקידי האוצר וגם עם פקידי משרד הפנים. שר הפנים מעורב באופן אישי אבל השר לא יכול לתת הנחיות להעביר מתקציב לתקציב. אנחנו כולנו מכירים את זה.
היו"ר ינון אזולאי
אז למה יש שרים? אם שר האוצר לא יכול ושר הפנים לא יכול אז למה יש שרים?
דימי אפרצב
אני יודע ששר הפנים נתן הנחיות אבל בשביל זה צריך מנכ"ל וצריך בעלי תפקידים שיודעים להיות יצירתיים ולהוציא את זה לפועל.
היו"ר ינון אזולאי
צחי, לפני שאתה עונה, חבר הכנסת קושניר רצה להגיד מילה ואז תענה לנו הכול.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
את האמת, אני לא מצפה לתשובות מצחי כי הבעיה היא לא אצל צחי. הבעיה היא גם לא אצל פקידי משרד הפנים. הבעיה היא בממשלה. אני מבין את גבולות הגזרה שנמצאים.
היו"ר ינון אזולאי
התחלת לדבר לא לעניין אז אני חייב לעבור. התחלת לדבר על הממשלה אז אני חייב לעבור לנושא אחר.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אני מדבר על הממשלה שאין ושלא מתפקדת.

לכן אני חושב שהדיון הזה צריך להתקיים ברמה אחרת. הוא צריך להתקיים עם מקבלי ההחלטות. מבחינתי, מקבלתי ההחלטות הם השרים וראש הממשלה. אין שום סיבה שדימה ירגיש את מה שהוא מרגיש, כחייל עזוב בחזית ללא תחמושת.

אני שומע פה סקירות היסטוריות על מה היה פעם וזה נחמד וחשוב. אני גם מבין שאף אחד פה לא רוצה לתת פתרונות. מתי ירצו לתת פתרונות? כשהשר יגיד שצריך להביא פתרון. ברגע שהשר אומר שצריך למצוא פתרון אז מביאים פתרון.
צבי האוזר (דרך ארץ)
בימים שאין בדיוק שר ויש מובלקה, מתפקידים גם של הפקידים לראות את גודל השעה, זאת האחריות.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
הפקידים יראו את גודל השעה ויהיו יצירתיים כשהשר יגיד להם להיות יצירתיים.

לכן אני מבקש, אדוני היושב-ראש, שאנחנו נקיים דיון מחר או בשבוע הבא בנוכחות השרים. שיבואו לפה ויגידו איך עושים את הדברים.
היו"ר ינון אזולאי
תודה. צחי, התייחסות שלך לקראת סיכום. לאחר מכן נשמע את משרד הפנים.
צחי דוד
אני לא אחזור על הדברים. אמרתי שאנחנו לא רואים אחד לאחד עם דימה. אנחנו כן מזהים את הצורך בהתערבות בכלי סיוע מוכרים. אנחנו מתכוונים לעשות את זה ואני חושב שהרשות גם תישאר מאוזנת וגם תמשיך לתת רמת שירותים נאותה. אנחנו חולקים בניתוח ברמה מסוימת.

רק התייחסות לחבר הכנסת האוזר. אירוע הפיתוח של קצרין לא עסקנו בו עכשיו. בשביל פיתוח צריך גם שוטף מתפקד ואנחנו חושבים שהשוטף מתפקד ונעשית עבודה טובה בהקשר הזה על-ידי המועצה. תקציבי פיתוח יש בקצרין. יש קליטה, יש בנייה חדשה.
היו"ר ינון אזולאי
לגבי המספרים, לא נתת לנו את הפתרונות.
צחי דוד
דימה פה הרחיב עליהם. אני חושב שהדברים נעשים. אני לא רואה את הקשר לנושא התקציב השוטף. כמובן שהרשות צריכה לתפקד ואנחנו חושבים שזה כך.
היו"ר ינון אזולאי
צחי, יש לך מספרים לגבי מה ששאלנו? אתה אומר שאתה יודע לתת מענה בהלוואות.
צחי דוד
אני אהיה קצת יותר ברור. דימה דיבר על בעיה של 9 מיליון. אנחנו חושבים שהבעיה נמוכה יותר.
היו"ר ינון אזולאי
בכמה אצלכם היא נמוכה יותר?
צחי דוד
המטרה היא שקצרין תקבל עוד תוספת תקציבית לשנת 2021 של 2.5 מיליון שקלים ותקרת הפער תסגור בכ-5 מיליון של הוצאה מותנית בהכנסה ומתן הלוואה. שוב, לפי שיקול הדעת - - -
היו"ר ינון אזולאי
כלומר, אתם טוענים שכל הסיפור זה 7.5 מיליון.
דימי אפרצב
תראו, פעמים נכשלתי בחשבון דיפרנציאלי באוניברסיטה הפתוחה. מודה ומתוודה, לא הצלחתי. אבל בור תקציבי של 9.6 זה מוכח, אני לא ממציא.
היו"ר ינון אזולאי
הם טוענים שיש לך 7.5.
צחי דוד
אנחנו לא מקבלים. אני לא חושב שזאת הבמה לעשות את הניתוח הזה.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
7.5 יש להם לתת?
היו"ר ינון אזולאי
הוא אמר ש-2.5 הם יודעים לתת ועוד 5 מיליון בהלוואות.
צבי האוזר (דרך ארץ)
לא הבנתי מאיפה אפשר לתת 2.5 מיליון? אם אפשר לתת 2.5 מיליון, האם אפשר לתת 3.5 מיליון או 4.5 מיליון?
צחי דוד
התשובה היא שלא.
צבי האוזר (דרך ארץ)
למה? יש איזה גג בחוק היסוד של 2.5?
היו"ר ינון אזולאי
כשמדברים על 2.5 מיליון זה תוספתי שאתם מביאים את זה ממקום אחר.
צחי דוד
אתם מנהלים כרגע דיון על קצרין. יש במדינת ישראל למעלה מ-200 רשויות.
היו"ר ינון אזולאי
אנחנו מנהלים דיון על מקום לאומי ואסטרטגי למדינת ישראל.
צחי דוד
השימוש בהם צריך להיות מדתי. הם מתחלקים בין רשויות שונות. היום על המוקד אומרת קצרין אבל היא לא הרשות היחידה שצריכה את כלי הסיוע האלה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
אבל הטעות שלך כאן, המשמעויות הן מאוד מאוד גדולות. זה מה שאני מנסה להבין, צחי. זאת טעות שלך ואני לא מזלזל באף יישוב אחר, אבל אנחנו לא מדברים על אירוע. אנחנו מדברים על אירוע ייחודי ברמה הישראלית. אין עוד מקום בישראל שמישהו תובע את הריבונות בו. צריך להיאחז בו. תסתכל על זה בראייה בן-גוריוניסטית.
היו"ר ינון אזולאי
צביקה, מניסיוני הדל בוועדת הכספים, אנחנו בדרך-כלל לא מבינים את האוצר ולכן גם הפעם אני לא מצפה. אתה יותר חכם ממני ולמדת ליבה, אבל אני אומר לך שאנחנו לא מבינים אותם ואל תנסה להבין. מניסיון, אתה גם לא תצליח להבין.

צחי, אנחנו מאוד מודים לך. אני אבקש מסיוון להבי ממשרד הפנים לדברי סיכום.
סיון להבי
אין לי הרבה מה להוסיף על מה שנאמר למעט זה שאנחנו והאוצר מתואמים לגבי הרצון לסייע לקצרין. נעשה ככל שביכולתנו לסייע עוד השנה.
היו"ר ינון אזולאי
אני רוצה שתייחס להוצאה המותנית של ה-9.5 מיליון שביקש ראש המועצה. היום הוא צריך לנסות והוא לא יודע מה יהיה. לפחות שנצא עם אמירה ברורה כי אנחנו רוצים לדעת איפה הוא עומד.
סיון להבי
אני חושב שזה אפשרי. מי שעוסק במיקרו של התקציבים זה המחוז. המחוז יושב עם הרשות. הם נמצאים פה גם בזום. נראה לי שזה פתיר.
היו"ר ינון אזולאי
מה פתיר?
סיון להבי
לאפשר לרשות הוצאה מותנית בהכנסה בסדרי גודל כאלה שהיא לא תצטרך לצאת לפיטורים בתקופה הקרובה אלא תתחיל את השנה עם הוצאה מותנית בהכנסה. ככל שנתקדם בשנה התקציבים שיגיעו, המתווים שייסגרו, החלטות הממשלה, נעקוב אחריהם באופן כזה שיראה כמה מתוך ה-10 מיליון יהיו וכמה לא. יתכן שחלק מההוצאות בסוף לא נוכל לגשר עליהן, אולי נגשר עליהן באשראי. כולם רוצים את טובת העירייה.
דימי אפרצב
היום בשעה שש יש לי ישיבת תקציב. איזה בשורה אני מביא לשולחן המליאה?
היו"ר ינון אזולאי
ראש המועצה, אני רוצה לסכם את הישיבה. אני מוכן לאפשר לך להגיד עוד משפט.
דימי אפרצב
אני מאוד מעריך את הרצון של הכנסת לעזור. אני מבין שלא הכול נמצא בידיים שלכם. אני מאוכזב עד עמקי נשמתי. המסר שלי הוא מאוד פשוט ואני כמובן אשתף את הציבור גם בארץ וגם בקצרין.

עם רצון לא הולכים למכולת. אני היום נאלץ להעביר תקציב בגירעון של 10.5 מיליון שקלים. משמעות העניין מאוד פשוטה. מיום ראשון בשבוע הבא אני נכנס לקיפאון שנשלם על זה במחיר מאוד מאוד כבד. אני הולך להודיע למשרד השיכון שהם יצטרכו לדחות את כל התהליכים, את כל המכרזים ואת כל מה שרצינו להמשיך עם 10,000 תושבים חדשים שאמורים להגיע. קצרין, לצערי הרב, באוזלת יד ממשלתית, נכנסת לקיפאון מאוד קשה. אני לא יודע מה ייצא מזה.
צבי האוזר (דרך ארץ)
זאת אמירה שלא מבינים עד כמה השוטף קשור לפיתוח במקרה של קצרין.
היו"ר ינון אזולאי
אני רוצה לסכם את הדיון.

קודם כל, אני רוצה להודות לסיוון להבי ממשרד הפנים ולצחי דוד שטרחו לעלות לשידור. אני מצפה שפעם הבאה זה יהיה לכתחילה גם ממשרד האוצר. משרד הפנים נענו מייד ושלחו לנו את סיוון. יישר כוח על זה.

הוועדה קוראת לממשלה ולאוצר לתקצב ולסייע באופן מיידי למועצה מקומית קצרין על-מנת שלא תקרוס. על הממשלה גם לתת סיוע לקצרין ולא רק בגלל השיקולים הצרים של מועצה מקומית פריפריאלית אלא שיקולים רחבים יותר. שיקולים לאומיים, מקום אסטרטגי. היא צריכה להקדים כדי שלא נגיע למצב שנבוא לפה והמועצה קרסה ונגיע לתכניות הבראה.

הוועדה תמשיך ותעקוב אחרי הנושא הזה. אנחנו מקווים שלא נצטרך להתכנס ולדון בקריסה של מועצה מקומית קצרין.

אני רוצה להודות לכל המשתתפים, לטמיר, לשיר היועצת המשפטית ולכל הצוות.

אני עוד פעם אומר. אמרתי קודם כשצחי עלה שאין לנו שום בעיה עם שום פקיד בממשלה. אנחנו מכבדים את כולם אבל אנחנו רוצים להתקדם ורוצים להביא דברים טובים ומועילים ולכן ביקשנו דרג בכיר יותר. אנחנו מכבדים את כל הפקידים, מכבדים את כל היועצים, כל אחד כבודו במקומו מונח.

תודה רבה לכולם. דימי, תהיה חזק, אנחנו איתך. אתה יודע שאני עושה את זה באמת לשם שמים כי ממך לא ייצא ש"ס אבל בסדר. אוהבים אתכם, תמשיכו.

הישיבה נעולה, תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:40.

קוד המקור של הנתונים