ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 23/12/2020

הצעת צו תכנון משק החלב (הארכת תקופת הוראות המעבר לפי סעיף 44(א) לחוק), התשפ"א-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



25
ועדת הכלכלה
23/12/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 165
מישיבת ועדת הכלכלה
יום רביעי, ח' בטבת התשפ"א (23 בדצמבר 2020), שעה 10:00
סדר היום
הצעת צו תכנון משק החלב (הארכת תקופת הוראות המעבר לפי סעיף 44(א) לחוק), התשפ"א-2020
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
אימאן ח'טיב יאסין
מוזמנים
ד"ר אסף לוי - סמנכ"ל גורמי ייצור, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

חגית איגרמן - ממונה שירותים וטרינריים ורגולציה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אלי מורגנשטרן - רכז מים וחקלאות, אגף תקציבים, משרד האוצר

גלעד קצב - רפרנט מים וחקלאות, אגף תקציבים, משרד האוצר

איציק שניידר - מנכ"ל, המועצה לענף החלב בישראל

ליאור שמחה - מנכ"ל, התאחדות מגדלי הבקר
משתתפים באמצעים מקוונים
אילנה דרור - כלכלנית, התאחדות חקלאי ישראל

אבשלום וילן - מזכ"ל, התאחדות חקלאי ישראל

עמוס סער - רפתן, מושב עזריקם
ייעוץ משפטי
אביגל כספי
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
הדר אביב



הצעת צו תכנון משק החלב (הארכת תקופת הוראות המעבר לפי סעיף 44(א) לחוק), התשפ"א-2020
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה בנושא: הצעת צו תכנון משק החלב (הארכת תקופת הוראות המעבר לפי סעיף 44(א) לחוק), התשפ"א-2020. מי מגיש לנו את הצו, משרד האוצר או משרד החקלאות?
קריאה
משרד החקלאות.
היו"ר יעקב מרגי
משרד החקלאות, תסבירו לנו מה אתם רוצים.
אסף לוי
בוקר טוב, אדוני. אני ד"ר אסף לוי, סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות ופיתוח הכפר. תודה רבה לכבודו ולוועדה על הזמן.

האמת היא שהרבה התרחש בשלושת החודשים האחרונים מאז שדיברנו עם היושב-ראש והיושב-ראש ביקש מאתנו לגשת למשא ומתן, גם עם החקלאים וגם עם האוצר, להגיע לסיכום ארוך טווח שייתן ודאות לענף החלב ושייתן אופק תכנוני ואפשרות להשקיע בענף כדי שיוכל להתחרות לטובת כלל הציבור.

כשלראשונה הגענו לכבודו וביקשנו להאריך את מנגנון מחיר המטרה בשנה, הוועדה ביקשה שיהיה חצי שנה ועדו חצי שנה באישור הוועדה, ולכן אנחנו כאן בבקשה משותפת של שר האוצר לבקש את חצי השנה. מאז, כמו שכבודו יודע, הרבה מים זרמו בירדן, ולצערנו, הכנסת התפזרה, ויש כל מיני כוחות לכאן ולכאן.

אני חייב לציין לפרוטוקול שכמשרד החקלאות הופתענו. אחרי משא ומתן ממושך של כשלושה חודשים, בהובלה של מנכ"ל המשרד והצוותים המקצועיים, יחד עם ציבור החקלאים ומייצגי הענף, שאתמול באופן חד צדדי, לא מוסכם, קיבלנו נייר כוונות של האוצר, שמבחינת המשרד לא נותן ודאות למחיר המטרה, לא נותן ודאות לענף הרפת, פותח את ענף החלב ואת היצרנים לתחרות לא הוגנת מייבוא, כובל את שיקול הדעת של שר החקלאות שמוקנה לו מכוח חוק החלב, ומנכס לשר האוצר סמכויות שאין לו בחוק תכנון משק החלב. ואנחנו כמשרד מתנגדים חד משמעית לסיכום הזה.

את זה אני חייב להגיד לפרוטוקול לפני תחילת הדיון. ואם כבודו יאשר לי, אני אענה על שאלות או נשמע את האוצר או את החקלאים.
היו"ר יעקב מרגי
אם אני מבין ומסכם את הנקודה הראשונה בעמדה של משרד החקלאות, זה מוגש ללא הסכמה. יוצא מצב שהשרים חתמו, כי קודם כל חתם שר החקלאות, ואחר כך שר האוצר צירף את חתימתו.

נקודה שנייה, אתה סובר שאם אתם מאשרים בחצי שנה עכשיו את הצו, אתם מייצרים אי ודאות בענף החלב וזה חושף את משק החלב לתחרות לא הוגנת מול היבוא.
אסף לוי
מאחר שבסיכום של האוצר, שעוד פעם, נשלח באופן חד צדדי, הסעיף הראשון אומר שמנגנון מחיר המטרה יוארך בהסכמה, אני חושש שאם הוועדה תאשר את בקשת השרים שהתקבלה שלושה שבועות לפני, במנותק מהסיכום הזה – אני לא רוצה שמישהו יטען שאם הוועדה מאשרת את הבקשה המשותפת של השרים, יתפרש באופן כזה או אחר שהמשרד תומך בסיכום הזה.

ולכן, אני כמשרד אומר שיש לי בעיה גדולה עם הסיכום הזה, ואני לא יכול לעשות צעד שיתפרש שכאילו אני מסכים לסיכום הזה, כאשר הסעיף הראשון זה הארכה של חצי שנה.
היו"ר יעקב מרגי
לו יצויר שאני שר האוצר ואני יכול לתקן את נוסח הצו עכשיו, מה היית מבקש שיהיה כתוב בצו?
אסף לוי
עוד פעם. לא שמעתי, כבודו.
היו"ר יעקב מרגי
לו יצויר שיש לי את המנדט לתקן את ניסוח הצו, מה היית מבקש שיהיה בצו?
אסף לוי
שלא תהיה הגבלת זמן בכלל, שמחיר המטרה מוארך ללא מגבלת זמן במנגנון הקיים ליצור ודאות לענף, לא לחפש את זה כל שנה, להיות חשוף לכוחות כאלה או אחרים שמנסים להשפיע על הענף, או לגנוב – סליחה שאני משתמש במילה – לאיים על ביטול מנגנון מחיר המטרה ולאלץ את המשרד ואת החקלאים להגיע לסיכום לא טוב.
היו"ר יעקב מרגי
רגע. מה התרגום לזה, מבחינה משפטית? פה זה הארכת תקופת הוראות מעבר. לו יצויר שיש הסכמה להיענות לבקשה, זאת אומרת שאני לא צריך לאשר את הצו. המצב הנוכחי הוא המצב?
אסף לוי
המצב הנוכחי, כפי שחוק החלב כתוב, אומר שמנגנון מחיר המטרה עובר לוועדת מחירים אם אנחנו לא מקבלים את השינוי. ולכן אני אומר שכרגע הסעיף הזה בעייתי בגלל שהוא קשור להסכם. חצי שנה הייתה נדרשת עד הפעולות שקרו לצערנו אתמול בערב.

אם הכנסת לא הייתה מתפזרת, כי יש לנו הרבה דברים שאנחנו צריכים לקדם עם הכנסת, אז היינו חייבים את חצי השנה. אם הכנסת לא הייתה מתפזרת וסעיף 38 לא היה חל, וההארכה הזאת לא הייתה מתקבלת, היינו נמצאים במצב יותר גרוע של אי ודאות למחיר המטרה. אבל בקונסטלציה שקרתה כרגע - - -
היו"ר יעקב מרגי
מעבר לוועדת מחירים היא לא טובה למשק החלב?
אסף לוי
היא טובה כל עוד המנגנון נקבע באופן מוסכם, ולא באופן כמו שהאוצר. העמדה של המשרד שמנגנון מחיר המטרה באמצעות ועדת המחירים צריך להיות זהה למנגנון הקיים כיום, באופן אוטומטי שוועדת המחירים לוקחת את כל הפרמטרים שהיום ועדת היישום לוקחת וקובעת כטייס אוטומטי. זו המדיניות של המשרד. המשרד הפיץ תקנות כאלה להערות הציבור. לצערנו, האוצר, בגלל שזה תקנות משותפות, עוצר את זה, לקח את התקנות שלנו, מחק הכול ויצר אי ודאות גדולה. ופה נוצרה הבעיה.

אלי, כבר ייתנו לך להגיב.
אלי מורגנשטרן
רק בסיפור הזה שאתם הגשתם ואנחנו עצרנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
אלי, סליחה. אסף, מה, אתה רוצה לנהל את הישיבה במקומי?
אסף לוי
חס ושלום.
היו"ר יעקב מרגי
מה אתה מכשיל אותו, נותן לו זכות דיבור? סיים את הדברים שלך, ונראה.
אסף לוי
אז כדי לסכם את הדברים. אם הכנסת לא הייתה מתפזרת, היינו חייבים לאשר את הצו של חצי השנה כדי לייצר את הוודאות, כי לא היה לנו זמן לייצר מנגנון אחר.
היו"ר יעקב מרגי
כמה זמן אתם יושבים על המנגנון האחר הזה?
אסף לוי
כמשרד, לפחות שנתיים על המנגנון של מעבר למחיר מטרה. לא הגענו להסכמות עם האוצר. אנחנו הצענו מנגנון שלדעתנו מעתיק את המנגנון הקיים מוועדת היישום למנגנון ועדת המחירים. האוצר לא הסכים, ובזה זה נעצר. ואז התחיל כל התהליך של המשא ומתן עם החקלאים ועם המשרד, שאתמול בשעה חמש וחצי עלה על שרטון, ובשעה 12:03 קיבלנו מכתב חד צדדי שמנוגד לכל ההסכמות או מה שהמשרד מבקש.
היו"ר יעקב מרגי
משרד האוצר, בבקשה. אתה רוצה שאני אשאל או שיש לך מה לומר?
אלי מורגנשטרן
איך שאתה בוחר. אולי עדיף שתשאל - - -
היו"ר יעקב מרגי
למה לא להגיע להסכמות?
אלי מורגנשטרן
אנחנו נמצאים במשא ומתן מתמשך של מספר שבועות - - -
קריאה
מספר חודשים.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבקש לא להפריע.
אלי מורגנשטרן
ואני חייב להגיד שאנחנו יזמנו אותו ודחפנו אליו בכל הכוח. גם בצד השני היו אנשים שהיו בעד. משרד החקלאות לא הביע עניין רב בהסכם לכל אורך הדרך. מנכ"ל משרד החקלאות הצהיר בכמה הזדמנויות שהוא לא מעוניין בהסכם.
היו"ר יעקב מרגי
איזה מנכ"ל?
אלי מורגנשטרן
המנכ"ל הנוכחי. מנכ"ל משרד החקלאות אמר, אם יהיה הסכם ממש ממש טוב, אז הוא לא יתנגד. אבל הוא לא שש לעשות הסכם, להבנתי. אבל בכל זאת, אנחנו עשינו מאמצים רבים להגיע להסכם. היו לנו הרבה מאוד שיחות ודיונים בהשתתפות המנכ"ל, בהשתתפות השר, בהשתתפות של סמנכ"לים אחרים במשרד החקלאות. לצערי, ואני לא יודע אם להגיד שזה מאוד חריג, אבל אני חושב שזה די חריג שאנחנו הרגשנו שהרבה פעמים הצלחנו להגיע להסכמות מאוד טובות, וכל יום ההסכמות נפתחו מחדש, כל דבר שהוסכם, למחרת באו וחזרו אחורה מכל ההסכמים.

אחד הדברים המעניינים מאוד בשינוי העמדה הוא ששר האוצר הנחה בפגישה המשותפת שהייתה אצלו, של נציגי ענף החלב, הוא אמר שההסדר יהיה לשלוש שנים פלוס אופציה להארכה בשנתיים נוספות, ועם זה מתקדמים. התקדמנו עם זה במשך תקופה די ארוכה, לא ארוכה במונחי זמן של ימים, אבל במונחי משא ומתן. ולפני 24 שעות, פתאום מסתבר שהם לא מסכימים בשום פנים ואופן לחתום על ההסכם לשלוש שנים.
היו"ר יעקב מרגי
מי זה הם? אתה אומר, הגענו להסכמות וחזרו בהם – עם מי?
אלי מורגנשטרן
בעיקר משרד החקלאות.
היו"ר יעקב מרגי
מי? אסף, זה לא אתה במשרד החקלאות?
אסף לוי
גם אני. אני, קודם כל, חייב להגיב למה שאלי אמר. אני מוצא דיסוננס גדול במה שהוא אומר. איך הוא אומר שמנכ"ל משרד החקלאות לא רצה הסכם כאשר הוא אישית הוביל לפחות 12 דיונים. נכון, הוא לא רוצה הסכם רע שיפגע בענף. את זה אי אפשר להגיד עליו. אבל להגיד שהוא לא רוצה הסכם? בן אדם שלא רוצה הסכם לא מפנה שעות ארוכות - - -
אלי מורגנשטרן
אני לוקח חזרה, אני לוקח חזרה - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אלי. אלי, רגע. לא, אתה לא יכול לזרוק ולקחת את הדברים בחזרה. אתה יודע איזו תחושה זה משדר?
אלי מורגנשטרן
אני אנסח מחדש.
היו"ר יעקב מרגי
תנסח, ותנסה גם לכבד את הדוברים. יש בזה גם זלזול. אם אתה אומר, אני לוקח בחזרה, אחרי שאמרת דברים חד משמעיים ומשמעותיים, זה אומר שיש פה זלזול - - -
אלי מורגנשטרן
אני מקבל את הדברים. אני לא רוצה לזלזל.
היו"ר יעקב מרגי
על הדרך, תסביר מה העמדה שלכם בכלל על הסוגיה של קיום הרפת הישראלית. בכלל, אני רוצה לדעת מה העמדה שלכם על משק החלב הישראלי.
אלי מורגנשטרן
אני אשמח לענות על זה.

אני אתחיל עם העניין של המשא ומתן עם המנכ"ל. יש במשא ומתן עמדות, ואפשר להבין שמי שהגיע עם העמדה הזו לא רוצה ללכת להסכם, אבל יכול להיות שזו פרשנות שלי. הפרשנות שלי היא שהם לא כל כך רצו הסכם, אבל יכול להיות שאני טועה. יכול להיות.
היו"ר יעקב מרגי
ההבהרה התקבלה.
אלי מורגנשטרן
לגבי ענף החלב באופן כללי. אנחנו הצענו לחקלאים, וזה תואם גם את עמדת שר האוצר, שאנחנו לא משנים את הקיים. כל מי שמייצר היום חלב, יוכל להמשיך לייצר חלב, לא מורידים לו מיליליטר אחד מהייצור שלו. אבל יחד עם זאת, מאחר שמחירי החלב בישראל גבוהים ב-80% מממוצע האיחוד האירופי - - -
אסף לוי
האיחוד האירופי גם תומך ב-60 מיליארד אירו.
היו"ר יעקב מרגי
אסף, אסף.
אלי מורגנשטרן
ובסוף אזרחי ישראל הם צד לסיפור הזה, אז אמרנו, בו אנעשה הפרדה, כמו דור א' - - -
היו"ר יעקב מרגי
מאחר שהפרעת לי, אסף, ויש לי הפרעת קשב וריכוז – אל תבנה על זה, מדינת ישראל מתנהגת בחזירוּת. היא בונה על הסבסוד שלה ללימודי רפואה של מדינות בחוץ לארץ, היא בונה על סבסוד מחיר הביצים בחוץ לארץ. היא בונה גם על סבסוד. הם מסבסדים את אזרחי מדינתם וגם את מדינת ישראל. היא מאפשרת את זה. מה אתה יכול להלין על זה?

אם הכול מעניין אותי דרך החור של הגרוש, אז הטיעון שאתה מעלה לא מעניין אותי.
אסף לוי
מסכים.
אלי מורגנשטרן
אז ההצעה שלנו הייתה שנשמור על הייצור הקיים, ואת כל הייצור התוספתי, כל הגידול העתידי יגיע מתוך ייבוא.
היו"ר יעקב מרגי
למה? מה הרציונל? מה אכפת לך שהגידול העתידי יהיה מתוך הרפת הישראלית? בגלל שזה יותר יקר?
אלי מורגנשטרן
כן. בגלל שהוא יותר יקר ויש עוד סיבה. יש עוד סיבה שחשוב להגיד אותה. יש מחסור של מוצרי חלב במדינת ישראל. היחס בין הצריכה במדינת ישראל לבין מדינות העולם המערבי הוא 30% פחות. אנחנו צורכים 30% פחות מוצרי חלב. יש שיגידו שזה בגלל ששומרים כשרות או בגלל זה או בגללו. אבל בשנות ה-90 היינו בדיוק כמו העולם המערבי. משנות ה-90 יש ירידה עקבית ייצור, ובשלוש השנים האחרונות במיוחד יש ירידה בייצור. ראינו את זה במחסור בחמאה. ראינו מחסור קל אומנם, אבל היה מחסור קל בחגים בחלב בקרטון. מועצת החלב החליטה להקטין את הייצור. אמרנו להם, תשמעו, חוץ מהעניין של העלות, של המחיר, יש גם עניין שלאזרחי ישראל תהיה אספקה רציפה כמו שהם רוצים לצרוך. אנחנו לא בולשביקים, שנגיד להם, אל תקנו חמאה עכשיו כי אין מספיק ונחלק את זה עם תלושים. מי שרוצה לצרוך חמאה, שיצרוך חמאה.
היו"ר יעקב מרגי
בדקת מה מקור המחסור בחמאה?
אלי מורגנשטרן
כן, בדקתי - - -
היו"ר יעקב מרגי
ואתה מסתמך על החמאה ומסיק מזה על כל מוצרי החלב?
אלי מורגנשטרן
לא, אני מביא דוגמה. אני בדקתי את כל אחד מהדברים בנפרד.
היו"ר יעקב מרגי
מה הסיבה שלא נתקלנו במחסור בגבינה לבנה, בגבינה צהובה, בקוטג'? שלל הגבינות, ממסקרפונה ותיקח כל מה שאתה רוצה, המדפים מלאים ואנשים קונים. אם פעם אנשים היו קונים במידה ובמשורה – רמת החיים גבוהה, ואני לא יודע איך אתה מצייר את הירידה בצריכה.
אלי מורגנשטרן
תמיד הסיפור של מחסור הוא נושא שקשה מאוד להגדיר אותו. הוא קצת חמקמק. איך אנחנו יודעים שאין? כשיש מחסור חמור זה מאוד קל. כשאין ביצים בסופר במשך שבועיים, כולם יודעים שיש מחסור, אין שאלה. כשאין חמאה בסופר במשך שנה, כולם יודעים את זה. אבל כשיש מחסור קל, מאוד מאוד קשה לתפוס אותו. אז משתמשים במדדים. אנחנו רואים מה קורה בצריכת חלב לנפש. יש ירידה משמעותית בצריכת חלב לנפש.
היו"ר יעקב מרגי
בגלל הייצור או בגלל שאני לא רוצה לקנות?
אלי מורגנשטרן
בגלל שאין, אין אפשרות, יש מגמה.
היו"ר יעקב מרגי
מה זה אין אפשרות? אני רוצה לברר את הסוגיה הזו. מישהו יכול לתת לי נתונים על גידול בייצור של מוצרי חלב? אני שואל אתכם שאלה, יש לי תהייה, אני תוהה.
אלי מורגנשטרן
אגב, בדוח של הממ"מ שיצא - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע. אני מדבר. אני באתי מהפריפריה, גר במושב, פלאח. אני יודע, כשמישהו מדבר, אני לא, ואם מישהו אוכל, אני לא מפסיק אותו, כי לא חוסמים שור בדישו.

בדיון כזה, אני מקווה, יכול להיות שהם נמצאים בזום. היצרנים – אין להם מה לומר?
קריאה
לי יש מה לומר.
היו"ר יעקב מרגי
לא יצרני החלב. אתם ספקי החלב. לא הרפתנים. או שזה היינו הך?
קריאה
אולי מועצת החלב בשם כולנו.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע, רגע. גם כשאני רוצה לעקוץ, אנשים לא מבינים. אולי זה היינו הך? גם בדיונים על הביצים, כשאני באתי בתמימות, שמתי את הכול, וקיבלתי את הנתונים כעובדות מוגמרות, אחרי שלושה שבועות לא הבנתי ממה הכאבים, הלכתי לרופא, הוא אמר לי, זרמים תת קרקעיים קיבלת מכל האינטרסנטים. אז בואו תקשיבו - - -
קריאה
אדוני, מועצת החלב בשם כל הענף - - -
היו"ר יעקב מרגי
אדוני, אני אתן לך רשות דיבור. ראיתי. ולא צריך להרים יד. תגיד גם לאסף שלא צריך לעשות ככה כל הזמן. אני אומר את הדברים כדי שייכתבו ויירשמו לפרוטוקול.

הדיון הזה הוא עמוק יותר מכל מה שדיברתם. הנה אני אומר לך הנחת יסוד שלנו כאן בכנסת. לא הכול הוא יוקר המחיה. נכון, יוקר המחיה חשוב. ואם המדינה צריכה להיות בדלתא הזו, שתיכנס לדלתא הזו. הפתרון הקל, ייבוא – לא, לא מעניין אותי. נכון שיש ראייה כלכלית שמסתכלת ומתכללת תועלות לטווח רחוק, ויש ראייה כלכלית של מה יש לנו עכשיו, מטר מהפנס. אנחנו גם משק עבודה, שוק עבודה, ואנחנו גם, מה לעשות, מדינה קטנה עם אתגרים רבים, ויש סוגיה של קרקעות, סוגיה של גבולות, וצריך לתכלל את כל השיקולים. ואם רוצים לסגור ענף מסוים או לחסל חצי ממנו, מישהו צריך לתת את המנה, ולא אחריי המבול.

לכן כל השיקולים האלה צריכים להיות פה, והדיון הוא לא אם מאשרים את הצו או לא מאשרים את הצו, אם נעשה בהסכמה או לא נעשה בהסכמה. אם אני רוצה להצביע על משהו, אני רוצה לדעת שאני לא קלקלתי, שלא באתי לתקן ומצאתי את עצמי מקלקל. נכון, יש תפיסות עולם, כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות. מה לעשות, יש כאלה, ונחשפנו לזה שהאמת המוחלטת שלהם בביצים הייתה, לא מעניין אותי, אני, והאחר שימות, וכל אחד משך לעצמו. ואחד, לי ולך לא יהיה. יש גם תפיסה כזאת, שלי ולך לא יהיה.

ולי אין את הפריבילגיה הזאת. אני מקנא באנשים האלה שיש להם אמת אחת והולכים אותה, ולא מעניין אותם, והכול ירוק להם וטוב להם. ואני תמיד בוחר את השביל האמצעי ואני רק חוטא, אבל אני אמשיך בשביל הזה. וזו הנחת היסוד של הדיון הזה. אנחנו לא באנו לנהל פה עסק, כי בעסקים היינו טובים בחוץ לארץ. סבלנו מזה שהיינו טובים בעסקים. אנחנו באנו לקיים פה מדינה, עם הסולידריות ועם התמיכה, עוד לא בטלו סעיפי התמיכה. כשאני אדע שמשרד האוצר והחשב הכללי ביטל את כל סעיפי התמיכה בתקציב וכל דאלים גבר, אז גם בחלב כל דאלים גבר. אי אפשר להגיד, פה אני תומך בגלל שאני רוצה, ופה אני לא תומך בגלל שאני לא רוצה, פה אני מסבסד בגלל שאני רוצה, יש קבוצת לחץ כזו.

אני חרד, אני אומר לכם. פעם החרדה הייתה מסוג המרצים לכלכלה באוניברסיטאות, שהיה גוון אחד, עד 2003 הייתה תפיסה כלכלית שבאה מהפקולטות, ופחות או יותר נמצאו האיזונים. עכשיו אני חרד מזה שגופים כלכליים מממנים מכוני מחקר כאלה שמשתלטים על הפוליטיקה הישראלית. מחדירים רעל של קפיטליזם חזירי לכל תהליך קבלת החלטות של מקבלי ההחלטות במדינת ישראל ולמפלגות הפוליטיות השונות.

בבקשה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
בוקר טוב, כבוד היו"ר. תחילה אני רוצה לחזק כל מילה שאמרת. אין ספק, לצערנו הרב, שזאת המציאות שאנחנו חיים בתוכה במדינה הזאת. ואכן גם בשבילי, השאלה העיקרית היא לאשר או לא לאשר. השאלה העיקרית והסוגיה העיקרית בשבילי זה הביטחון התזונתי של אזרחי המדינה. זה מה שצריך לכוון אותנו בכל דיון ובכל סוגיה. לצערנו הרב, גם בנושא הזה אף אחד לא יתווכח שחלב זה לא מוצר בסיסי. זה מוצר בסיסי שאנחנו צריכים כדי לגדול ולחיות חיים נורמטיביים. כולנו צריכים את זה, מהטף עד לזקן.

ואם אנחנו ניכנס לסופר ונסתכל במדף של המוצרים ושל המחירים, אנחנו נסתכל ונצא – רובנו יסתכלו ויצאו בלי לקחת כלום, אולי שקית חלב מניילון ולא מקרטון, כי זה יותר זול בכמה אגורות. זאת הסוגיה העיקרית. לא משהו אחר. ואני חושבת, כן, כבודו, הגיע הזמן שהמדינה הזאת תסדר ותגיד מה סדר העדיפויות שלה, האם היא רוצה בטובת האזרחים או בטובות העסקים או בטובת עצמה. וכנראה שהאחרונה היא הנכונה.

אבל אתם שיושבים כאן, יש עליכם אחריות, כי אתם יושבים במקום שאתם יכולים להשפיע על ההחלטות ועל הדברים שקורים. תודה.
היו"ר יעקב מרגי
כששאלתי איפה תנובה, איפה שטראוס, איפה טרה, אני ידעתי את התשובה.
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
סופרים את הכסף.
היו"ר יעקב מרגי
הקפיטליזם החזירי, זה שהמדינה לא - - -
קריאה
- - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע. הדיון היה רדום עד עכשיו, מנומנם. אני לא אוהב דיונים מנומנמים. היה גיבור אחד, איציק אלרוב, שאמר, המלך ערום, ומאז הוא נהיה או יחצ"ן או יועץ תקשורת, לא יודע מה. חבל שהוא לא המשיך מהקוטג' לשאר מוצרי הצריכה. הוא הצליח.

הלוואי שהיינו כמו חברות אחרות במדינות אירופה, שיכולות להוריד את השאלטר ולייבש לכם את כל הסחורה במחסנים עד שתירקב, ולא תיקחו 300% פער רווח בשיווק עד לצרכן, ונראה מי יותר יקר ומי יותר זול. והיא צודקת, נכון, יש לנו קהות חושים, יכולים לעבור ליד מדף בסופר, ברשתות השיווק, לראות מחיר מופקע, וממשיכים הלאה. ובמקרים מסוימים גם משתפים פעולה וקונים את זה. קונים ושמים את זה אצלנו בסל ומשתפים פעולה עם העושקים הראשיים, עם החזירוּת שיש בכלכלה הישראלית והאטימות.

והנה אני אומר לכם, בדיון שיהיה היום זה מה שינחה אותי – איך אנחנו משמרים את הרפת הביתית של החקלאים, מסייעים לתהליך של התייעלות. בוא נאמר שאני עכשיו מייצר מצב – ואנחנו כבר שם, כמו בענפים אחרים – של שלושה-ארבעה יצרנים גדולים, יעילים, הכי יעילים שבעולם, זה מועיל לי? מישהו הוכיח שיעילות של הייצור הועילה בסוף לצרכן? היא הועילה רק להעצמת רווחים של אותם שלושה גדולים. ואני מצר על כך. הלוואי שהייתי יכול לרדת עם היעילות הזו, עם ההתייעלות הזו, גם לרפת המשקית של החקלאי הקטן, והלוואי שהוא היה יכול למכור לי את החלב בצורה ישירה ולא שהיצרנים הגדולים יעשו על זה מניפולציות של ייצור וינווטו לי איפה הם מרוויחים הכי הרבה, ומה הם זורקים לי למדף ואת האיכות ששמים לי במדף.

מישהו מהרגולטורים נתן על זה את הדעת? אז מגיעים ליוקר המחיה, בסדר, מפריע לי יוקר המחיה. בינתיים מי שמשלם מחיר על יוקר המחיה זה הצרכן, ואף אחד לא מבטיח לי שהשיטה או השיטה הזו בסוף מביאה שהיצרנים הגדולים מצמצמים את הרווחים שלהם לטובת המחיר לצרכן. זה לא הוכיח, לא בירקות, לא בחלב, לא בבשר, לא בכלום. כן, יצרנו מצב ששלושה-ארבעה גורמים חזקים שולטים בשוק הבשר והפטם, ויצרנו מצב ששלושה-ארבעה גופים גדולים שולטים בכל סוגיית ייצור החלב.

בבקשה, אדוני, תציג את עצמך.
איציק שניידר
אני איציק שניידר, מנכ"ל מועצת החלב. לפני שנתייחס לדברים, אני רוצה להתייחס למה שנאמר פה על ידי נציג משרד האוצר. ולצערי, הם חוזרים ואומרים את זה כל פעם. הם חושבים שבסוף, אם יגידו את זה הרבה פעמים, זה ייתפס כאמת.

אין 80%. יש הבדל במחירים בין ישראל לאירופה, אבל זה לא 80%. זה לא מייצג את הממוצע. זה מייצג אולי מוצר אחד במדינה מסוימת. בטח שאם נוריד מזה את המע"מ שאין בחלק מהמדינות, ואת התמיכה הישירה, התמונה תיראה אחרת.
היו"ר יעקב מרגי
לא, אתה יודע מה המדד אצלי? הפער בין מה שעולה לרפתן לבין המחיר שהוא מקבל. לא הצרכן. לא מעניין אותי המחיר לצרכן, כי בדרך יש חזירוּת לא מבוקרת. אותי מעניינת עלות ייצור, בין עלות הייצור שלי, מה עולה לי, ומה אני מקבל.
ליאור שמחה
הרווחיות של הרפתן הישראלי היא הרווחיות הכי נמוכה ב-OECD.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע שהפרוטוקול לא יודע מי דיבר.
ליאור שמחה
אני ליאור שמחה, יצרני החלב.
היו"ר יעקב מרגי
תמשיך, בבקשה.
איציק שניידר
נרטיב נוסף שמנסים בשבועות האחרונים לשרש ממשרד האוצר זה כאילו שחסר חלב במדינת ישראל, ואנחנו מייצרים פחות חלב, לא יודע למה. עובדה היא שבמדינת ישראל יש תחרות גדולה על המדף. בשנה האחרונה הושקו כ-500 מוצרי חלב חדשים. במקרר במדינת ישראל הבעיה היא לא מחסור. מבחינת מוצרי חלב זו חגיגה. מועצת החלב שמנהלת את הענף, כל שנה גומרת את השנה במלאי של אבקת חלב. אבקת חלב מייצגת עודף שאחרי זה אנחנו צריכים לפנות אותה ולממן כי אנחנו עשינו בעודף.

משרד האוצר נתלה בשנה מסוימת כשהיה מנכ"ל מסוים במשרד החקלאות שהכריח אותנו להעלות את המכסות מעבר למה שהיה צריך, בניגוד להמלצה של הדרג המקצועי במשרד החקלאות, בניגוד להמלצה של מועצת החלב.
היו"ר יעקב מרגי
כמה שנים הוא היה מנכ"ל? אומרים, על שלושה פשעי דמשק, אני כבר ספרתי שם 18 פשעים. כמה שנים הוא היה במשרד?
קריאה
ארבע שנים, ארבע פלוס.
היו"ר יעקב מרגי
בארבע שנים הוא עשה את כל העוולות האלה?
איציק שניידר
היושב-ראש, כתוצאה מההחלטה הזאת להעלות בצורה לא מדודה את המכסות, נוצרו עודפים בשנה מסוימת שחייבו הקטנת הייצור בשנה אחרת. מבחינת חלב לצרכן לא חסר חלב במדינת ישראל, תמיד אנחנו בעודף.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע מה, לטובת האזרחים שאולי צופים בנו – מה המניפולציה שהביאה למחסור בחמאה?
אסף לוי
חסר שומן במדינת ישראל כדי לא ליצור עודפים של חלבון שעולים הרבה כסף לענף.
היו"ר יעקב מרגי
לאן הם הולכים? למה חסר? לאן הם הולכים?
אסף לוי
פרה שמייצרת ליטר חלב, יש 3.5% שומן, כ-3.2% חלבון, השאר מים וסוכר. כדי לייצר שומן בכמות שאנחנו צריכים, יש לנו עודפים של חלבון. החלבון, ששומרים אותו בצורת אבקת חלב, מייצר נטל כלכלי גדול על הענף, כי אנחנו בהשוואה לעולם, אבקת החלב שלנו יקרה ואנחנו לא צריכים להיפטר ממנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
אין מה לעשות עם החלבון הזה?
אסף לוי
אין מה לעשות איתו.
היו"ר יעקב מרגי
הבן שלי קונה פח של חלבון, אתה יודע כמה זה עולה לו?
ליאור שמחה
החלבון הזה נוצר בגלל עודף הייבוא של הגבינה הצהובה עוד מלוקר, מההסכמים הקודמים - - -
אסף לוי
רגע, אבל אני אסיים, כבודו, על החמאה. ולכן, עוד ב-2018 כשזיהינו שחסר שומן, המלצנו לפתוח מכסת ייבוא. לצערנו, משרד האוצר ומשרד הכלכלה חילקו, אני לא אגיד באופן מכוון, את המכסות לא נכון כך שלא אפשרו לייבוא להתבצע, כי אם הייבוא היה מתבצע, אז לא היה חסר על המדפים. אני לא אומר שהם עשו את זה בכוונה - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה זה, חילקו את הייבוא? לא הבנתי.
אסף לוי
המשרד המליץ על פתיחה של 4,000 ו-6,000 טון חמאה, ולצערנו, התנאים שנקבעו על ידי משרד הכלכלה שחילק את המכסות ליבואנים, לא אפשרו לחמאה להגיע לארץ.
היו"ר יעקב מרגי
כמה יבואנים יש בענף?
קריאה
שניים, שלושה, ארבעה.
אסף לוי
לא, את המכסות חילקו ליותר. חלק מהבעיות היה שחילקו את זה להרבה ולא יצר יתרון לגודל, ולא חילקו את זה למי שהיה באמת יכול להביא. ולכן ב-2019 נוצר מחסור במדפים, ולראיה, בסוף 2019, כשהשתנו התנאים בשוק והייתה קצת הקלה בתנאים, החמאה הגיעה לארץ. את 2019 סיימנו בכמות שהייתה חסרה, אבל לקח זמן שנראה את זה במדפים. בסוף 2019 ובמהלך 2020 לא הייתה חסרה חמאה במדפים. הייתה חסרה לפעמים חמאה מייצור מקומי, אבל חמאה לא הייתה חסרה.
היו"ר יעקב מרגי
ליאור שמחה, אמרת שבזה שפתחו את הייבוא לגבינה צהובה, יש פחות שימוש בחלבון שמיוצר?
ליאור שמחה
יש יחס שנקרא חלבון-שומן. ככל שאתה מביא גבינה צהובה - - -
היו"ר יעקב מרגי
פה אני נהניתי. הנה אני אומר לך, עם תפיסת העולם הכלכלית שלי, נהניתי מהייבוא של גבינה צהובה, כי לפני כן המחירים היו כמו לקנות טבעת לאשתי ביום הולדת.
קריאה
לא. מחיר גבינה צהובה מפוקח.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר. ואני צרכן גדול של גבינה צהובה, שלא ישמע אותי הרופא שלי, ואני אומר לך, המחיר זול, המחיר זול. ואתה יודע מה, תתפלא, גם המחלבות הישראליות הורידו קצת, לא הרבה, הורידו קצת את המחיר.

סיימת, אסף?
אסף לוי
יש עוד הרבה, אבל ניתן לחברים.
איציק שניידר
אני יכול לסיים, היושב-ראש?
היו"ר יעקב מרגי
תסיים, אבל בקצרה.
איציק שניידר
אחרי שהתייחסתי לדברים שהיה חשוב לי לתקן, אני רוצה להתייחס לאירוע שאנחנו נמצאים בו היום. האמת היא שחשבתי שאנחנו נשב פה היום הרבה יותר מחויכים, ונבוא ונודה ליושב-ראש על חלקו בתהליך שדחף אותנו לתהליך ובהחלט היה לו חלק בזה שניהלנו משא ומתן, וכמו ששמעת פה, כל הצדדים אמרו שהתנהל משא ומתן ארוך.

לזכותו של שר האוצר ייאמר שלפני כשבועיים וחצי, כשהוא הבין שהמשא-ומתן הזה לא מתקדם, הוא לקח אחריות, זימן את הצדדים אליו, ודרש לסיים ולמצות את המשא-ומתן הזה. אתמול, עד הרגע האחרון, ניסינו לסיים, אבל בגלל התפזרות הכנסת לא הצלחנו לסיים - - -
היו"ר יעקב מרגי
מה זה מעניין, התפזרות הכנסת? למה לא סיימתם? מי לחץ אתכם לסיים? מי ברח מהמשא-ומתן?
איציק שניידר
אף אחד לא ברח מהמשא-ומתן. עד אתמול בשעה שתים-עשרה בלילה לא הצלחנו לסיים את המשא-ומתן. לתחושתי, רוב הדברים סגורים וחסרות לנו מספר שעות על מנת שנסיים את זה ונגיע להבנות מלאות של כל הצדדים.
היו"ר יעקב מרגי
מה אתה מבקש? אלי מהאוצר יסכים. תגיד לי איזה תאריך אתה רוצה, אני ארשום.
איציק שניידר
היום בערב.
היו"ר יעקב מרגי
לא. איזה תאריך בצו אתה רוצה – אני ארשום, הוא יסכים.
קריאה
2030.
איציק שניידר
2040. למה 2030? כמה שיותר - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע איזו הצהרת כוונות זו, שאתה לא תגיע איתו להסכמות אף פעם. אתה רואה, אתה לא חכם. פעם הייתי חולה בית, המפקד שלי אמר לי, שמע, התנהגת טוב, הוא תקע את כל היחידה שבת - - - יעקב, אני משאיר את כולם, אתה, אם אני מאפשר לך לצאת, מה אתה עושה? אמרתי, אני יוצא. הוא אמר לי, טוב, אתה נשאר עם כולם. אם הייתי מגלה סולידריות, הוא לא היה עוזב אותי עד שהיה הולך איתי הביתה. מה אתה אומר לו 2030, 2040? זה הצהרת כוונות שאתה רוצה - - - במשא ומתן?
איציק שניידר
לא, אדוני. אנחנו סיכמנו. אנחנו קרובים לסיכום. אנחנו צריכים עוד כמה שעות בשביל למצות את הסיכום הזה. מה זה קשור לדיון היום? הרי לכאורה הדיון היום נקבע מראש ואין לו שום קשר לסיפור הזה.

אז ככה, מכיוון שבמכתב של שר האוצר הסעיף הראשון היה שהיום מאריכים את זה בהסכמה, אנחנו מפחדים שייווצר פה איזשהו קשר משפטי, ויגידו - - -
היו"ר יעקב מרגי
שר האוצר יודע שזה לא בהסכמה?
איציק שניידר
שר האוצר יודע שיש מספר סעיפים שעדיין לא הוסכמו. אגב, אתמול בשיחה טלפונית איתנו, הוא הסכים להם, הם רק לא מנוסחים בתוך הדברים.
היו"ר יעקב מרגי
אבל בסוף מה שמחייב זה החתימה שלו, אז איך הוא חתם?

בבקשה, ליאור.
ליאור שמחה
כבוד היושב-ראש, אני רוצה להתייחס בראשית הדברים למה שאתה אמרת. אני חושב שהסיפור פה זה הערכים. וזו המחלוקת הגדולה בינינו לבין אגף תקציבים.
היו"ר יעקב מרגי
את מי אתה מייצג? תגיד לפרוטוקול.
ליאור שמחה
אני מנכ"ל התאחדות יצרני החלב, הרפתנים והחקלאים.
היו"ר יעקב מרגי
כמה התאחדויות ואיגודים יש בסוג הזה?
ליאור שמחה
ברפתנים? ביצרני החלב?
היו"ר יעקב מרגי
כן.
ליאור שמחה
רק אנחנו. אין עוד.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא כמו הצמחים, ירקות, עשבים, תבלינים - - -
ליאור שמחה
לא. אצלנו גם אחד זה בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
מפא"י 40 שנה בתוך האדמה, עדיין יש לה ספיחים.
ליאור שמחה
רק אנחנו. אין לי עוד.

אני חושב שהסיפור פה זה שאלה של איך אנחנו רוצים לראות את המדינה שלנו. האם אנחנו רוצים לגלות ערבות הדדית? האם אנחנו רוצים לדאוג לחלש? לדאוג ליצרן הקטן? האם אנחנו רוצים לחזק את הייצור המקומי או להיות סוג של מתווכים? האם אנחנו רוצים שהכסף יישאר אצל שלושה או ארבעה, או עשרה – לשיטת אגף תקציבים, יבואנים גדולים? או שאנחנו רוצים לפזר את זה ל-1,000, 2,000, 10,000 יצרנים בכל רחבי הארץ? וזו השאלה המרכזית.

אני חושב שהפער הזה בין תפיסת עולם שלנו, שאגב, היא נכנסת גם לסיפור של המוצרים המפוקחים, ואנחנו טוענים שחייבים לשמור על הפיקוח של המוצרים, ו-50% ממוצרי החלב הם מוצרים בפיקוח, וצריכים להיות יותר, בעיניי. וצריכים לדאוג לרווח הסביר, לא הגדול, ולא צריכים לדאוג ליבואנים - - -
אלי מורגנשטרן
- - -
היו"ר יעקב מרגי
אלי, אלי.
ליאור שמחה
אלי, תן לי רגע לסיים.

ולא צריכים לאפשר לשניים, שלושה, ארבעה בעלי הרשתות הגדולות גם להיות יבואניות ולקטוע את כל שרשרת הערך הזאת של החלב הישראלי - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אגע. אתה רוצה להגיד לי שתנובה, שטראוס, טרה, יש להן גם אישורי ייבוא של מוצרי חלב מוגמרים?
ליאור שמחה
אלי יענה לך.
היו"ר יעקב מרגי
מה?
ליאור שמחה
כן. זה בדיוק הסיפור - - -
עמוס סער
בוודאי, בוודאי. יש להם אישורים. הם היבואנים הכי גדולים.
היו"ר יעקב מרגי
זה בטוח רפתן כורדי מאחד המושבים. תמתין, אל תתפרץ. תמתין
ליאור שמחה
עמוס הוא משלנו, ואנחנו מאוד גאים בו.

בעיניי, חשוב למדינת ישראל גם ביטחון המזון, כמו שחברת הכנסת אמרה, וגם דברים אחרים, חשוב לחזק את הפריפריה, שהכסף לא ילך במענקים ובתמיכות, אלא בזכות, בזכות הייצור, בזכות זה שאנשים קמים בבוקר ועובדים לפרנסתם, ולעבוד ברפת זה עבודה קשה מאוד.
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
ליאור שמחה
משפט אחרון, ברשותך.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
ליאור שמחה
הסיפור של פקיעת מנגנון מחיר המטרה בעצם מוריד את המסכה מהפנים של האוצר.
היו"ר יעקב מרגי
הם לא שמו מסכה, הם אמרו – בצרפתית אומרים - - -, שמו את זה על השולחן.
ליאור שמחה
מה הם אומרים במילים אחרות? הם אומרים, אנחנו נגדע את מחיר המטרה, הוא יפוג, ולא נמשיך אותו לאורך זמן, כדי שאחר כך אנחנו נבוא ונוכל לייצר לכם לחץ ובעצם נאנוס אתכם.
קריאה
מחיר המטרה לא פג.
ליאור שמחה
המשק הישראלי צריך ודאות.
אלי מורגנשטרן
אני לא מוכן שיגידו את הדברים האלה ולא נגיב.
היו"ר יעקב מרגי
אלי, אתה יכול לבקש רשות - - -
אלי מורגנשטרן
אז אני מבקש.
היו"ר יעקב מרגי
אז אני אתן לך אותה. נראה לך שאני אוותר לך על תגובה?
ליאור שמחה
המשק הישראלי חייב ודאות. ומנגנון מחיר המטרה שנמשך לאורך זמן, וירצו אגף תקציבים – אלה הפערים במשא ומתן למעשה. ירצו אגף תקציבים לגדוע אותו, יבואו אלינו בסמכות השרים ויגדעו אותו, אבל שהוא לא יגדע אוטומטית.
היו"ר יעקב מרגי
אגף תקציבים אומר לך, סלח לי, מי אתה? הוא אומר לך היום, סלח לי, מי אתה?
ליאור שמחה
זה נכון.
היו"ר יעקב מרגי
הוא כמעט אמר אפילו לשר האוצר בתקופה אחרונה, מי אתה?
ליאור שמחה
אז זה בדיוק הסיפור, - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה.
ליאור שמחה
- - שר האוצר הסכים איתנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
אתה לא חייב לאשר את הדברים שאני אמרתי. לי יש חסינות פרלמנטרית.
ליאור שמחה
לא, אני רק רוצה להגיד מילים טובות לשר האוצר.
היו"ר יעקב מרגי
עמוס סער איתנו?
ליאור שמחה
עמוס תער.
עמוס סער
בוקר טוב, כבוד היושב-ראש, ובוקר טוב לכולם. אני רפתן מעזריקם כבר 60 שנה.
היו"ר יעקב מרגי
מי שלא יודע איפה זה עזריקם, תסביר להם. יש פה אנשים שלא למדו ידיעת הארץ.
עמוס סער
עזריקם זה ליד קרית מלאכי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה.
עמוס סער
אנחנו רפתנים, אנחנו עובדים במחיר מטרה, משק קטן. אם עכשיו יבטלו את מחיר המטרה, כמובן שהמחלבות יגידו, אנחנו רוצים חלב בפחות חצי שקל, אין בעיה, אנחנו לא נוכל לעמוד בזה ונסגור, פשוט מאוד, חד וחלק. אם רוצים לשמור עלינו, צריך לשמור על מחיר המטרה ועל התכנון. אם לא יהיה מחיר מטרה, כל המשק המשפחתי נסגר כי המחלבות יחנקו אותנו.
היו"ר יעקב מרגי
עמוס, רגע, אני רוצה ללמוד מה זה רפתן של משק. תן לי לשאול כמה שאלות. מי מביא לך את הפרות?
עמוס סער
מה זאת אומרת, מי מביא לי את הפרות?
היו"ר יעקב מרגי
אתה קונה אותן?
עמוס סער
אני מייצר אותן. אני מזריע את הפרות שלי - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, אני יודע מה אני שואל. תאמין לי, אני יודע מה אני שואל.
עמוס סער
לא הבנתי.
היו"ר יעקב מרגי
את האוכל והתערובות, מי מספק לך?
עמוס סער
האוכל זה מרכז מזון, באר טוביה.
היו"ר יעקב מרגי
מי הבעלים שלו?
עמוס סער
המפעלים של באר טוביה במקרה שלי.
קריאה
החקלאים.
היו"ר יעקב מרגי
בקיצור, אין לך בעלים מעל הראש, איזו מחלבה גדולה? אתה קשור לתנובה?
עמוס סער
לא. אני יכול גם לייצר את האוכל לבד, אם אני רוצה, אבל אין לי אפשרות, אין לי מספיק אדמות, אז אני קונה אוכל.
היו"ר יעקב מרגי
זה חשוב שידעו. יש רפתות שהן פרטיות ויש שהן לא פרטיות, זה אריסים ופיאודלים, מה שהיה פעם.
קריאה
לא, במשק החלב כל הרפתות שייכות ליצרנים המקומיים, למושבניקים ולקיבוצים.
היו"ר יעקב מרגי
תאמין לי. אני גר ליד המושבים שלהם. אני יודע מה אני אומר. תאמין לי שאני יודע.
עמוס סער
כבוד היושב-ראש, לא הבנתי את השאלה שלך.
היו"ר יעקב מרגי
לא משנה. אני הבנתי. דבר.
עמוס סער
בקיצור, לגבי השומן – לא חסר שומן, פשוט המחלבות לקחו את השומן ועשו מוצרים שלא בפיקוח, שם הם יכולים להרוויח יותר כסף. למה שיעשו חמאה? חמאה זה מפוקח, הם מרוויחים מעט כסף. יעשו יוגורט מהשומן הזה, ירוויחו יותר כסף.
היו"ר יעקב מרגי
כמה אתה מקבל על ליטר חלב?
עמוס סער
1.91 שקל.
היו"ר יעקב מרגי
מה הוא מייצר מליטר חלב? אתה יודע להגיד לי?
עמוס סער
בליטר חלב נורמטיבי שאני נותן, יש 3.85% שומן ו-3.4% חלבון. מזה הוא מוציא את השומן והחלבון, ונותן בשקית 3% שומן וחלבון, ומכל השאר הוא מייצר מוצרים, ואני מקבל על זה 1.91 שקל.
היו"ר יעקב מרגי
מה אתה רוצה שיהיה? לבטל את מחיר המטרה?
עמוס סער
לא. חס וחלילה. לשמור על מחיר המטרה. הוא מנגנון מאוד חשוב, המנגנון שומר עלינו. בלי מחיר מטרה אין לנו זכות קיום.
היו"ר יעקב מרגי
ואולי נעבור לוועדת מחירים, כמו שרוצים באוצר?
עמוס סער
אם ישימו שם את כל הרכיבים של הרווח שלנו, אז אין לי בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
ולא משנה לך מי יהיה בוועדה?
עמוס סער
ברור שמשנה. שיהיו חקלאים, ולא יהיו רק בעלי עניין שישחטו אותנו. אם יש ועדת מחירים שתדע לדאוג לאינטרסים שלנו, אז אין לי בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
אבל אומר לך אלי מהאוצר שאתה יותר יקרן מהרפת באיטליה, לצורך העניין.
עמוס סער
נכון, שייתן לי מחירים של מים כמו באיטליה, שייתן לי כוח עבודה כמו באיטליה, שייתן לי מסים כמו באיטליה, שייתן לי קופסאות, ירוקה וצהובה, תמיכות שיש באיטליה, אז אני אתחרה עם איטליה. תן לי כמו איטליה, אני אתחרה איתה. אבל אם אני לא איטליה, איך אני אתחרה איתה?
היו"ר יעקב מרגי
עמוס, הפרוטוקול אמר לי להודות לך שאמרת לו את הנתונים האלה. תודה.
עמוס סער
תודה, כל טוב.
היו"ר יעקב מרגי
יש מישהו בזום שרוצה להתייחס?
אבשלום וילן
מרגי, אני רוצה. אבו וילן.
היו"ר יעקב מרגי
אבו, כמעט אמרתי לך, אכלנו מאותו מסטינג, אבל ברגע שזה אבו זה בסדר.
אבשלום וילן
אנחנו לא רחוקים מהסכם, ושר האוצר אמר, לא פקידי האוצר, שר האוצר אמר שהוא מבין שברפת אין דבר כזה טווח קצר. ולכן, מה שאלי הציג בהתחלה על שלוש שנים, שר האוצר אמר שלוש פלוס שתיים, כלומר מדובר על חמש שנים. זה שהאוצר מנסה כל הזמן להקטין את זה, זה אומר שבעצם לא רוצים הסכם.

עמוס תיאר את זה מאוד נכון. כל הסיפורים על אירופה ועל פולין זה בלוף אחד גדול. בוא אני אספר לך מה קרה באירופה. לפני חמש שנים פתחו, גמרו את התכנון, ושם הרפתות יותר קטנות מאשר בארץ, והייתה מפולת נוראית. היא נגמרה כשהביאו פרות לתוך הסופרמרקטים, טרקטורים חסמו את בריסל, והם חזרו לתת תמיכות די משמעותיות. כשאתה בודק מה הם נותנים לחקלאים, ואין להם שם צורך לשמור כשרות, והמחלבות שם עומדות על ליין של מוצר אחד בלבד, 365 יום בשנה, ואצלנו יש דברים נוספים שזה החברה הישראלית. וגם אני לא מוותר שבישראל תהיה כשרות, וכל מי שרוצה לשמור, בהתאם לצרכים של כלל האוכלוסייה.

כך אנחנו בנויים, זה אנחנו, ואת זה צריך להבין. כשאתה מנטרל את הדברים האלה אתה רואה שהמרחקים הם לא גדולים. פה אין - - - פה אנחנו מייבאים גרעינים, ולכן יש איזו דלתא שהיא יותר יקרה. אבל בסופו של יום, הרפתות הישראליות הן לאורך כל הגבולות, לאורך כל היישובים, והן מייצרות את כל החלב והגבינות, פרט לגבינות קשות מיוחדות שמייבאים מחו"ל.

ולכן צריך לקחת את זה בחשבון. הענף הזה, אם הוא לא מתוכנן בתנאים של ישראל, כל הקטנים ייפלו והגדולים ישרדו. זה מה שרוצים. אנחנו לא רוצים את זה. אנחנו רוצים שכולם ייצרו. ואני אומר לך שבשעת עבודה אחת אפשר לגמור הלילה הסכם. צריך להוריד את הפקידוּת מהעקשנות המיותרת.
היו"ר יעקב מרגי
אבו, לי יש צו שמבקש להאריך עד 30 ביוני 2021. אתה אומר, אם תגיעו בהסכם לחמש שנים, במקום שלוש שנים, זה ייתן אופק מסוים, ביטחון מסוים, לענף.
אבשלום וילן
בוודאי. הבעיה השלנו היא המשקים הקטנים. הגדולים יסתדרו כמעט בכל מקרה. אבל אותי לא מעניינים הגדולים, הגדולים יסתדרו. מי כמוך מכיר, יש מאות רפתות במושבים בעיקר, שאין שם סיבה שיסגרו, הרפתנים מעולים. אז על מה מדובר פה בסך הכול?

הם כל הזמן צועקים, יוקר המחיה, יוקר המחיה. אתה יודע כמה מוציאה משפחת ישראלי בחודש? 16,400 שקלים. זה המספרים. מתוך זה, על מזון מוציאים רק 16%. מתוך זה, המזון שמיוצר בארץ הוא 8%. אז יעשו חיסכון גדול בחלב ויצעקו – אתה יודע כמה זה יוריד למשפחה? 40, 50 שקלים בחודש, 60 שקלים בחודש. זה כל הסיפור. אז כשמשפחה מוציאה 16,400 שקל בחודש, על 50 שקל כל הקרבות? נראה לי לחלוטין לא לעניין.

אם אתה שואל אותי, הסכם שלוש פסיק שתיים, ואפשר גם לגמור את התקנות האלה. הכול מסתדר אם רק רוצים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אילנה דרור, בבקשה.
אילנה דרור
לא, לא. זה אבו. זה בסדר.
היו"ר יעקב מרגי
זה בסדר?
אילנה דרור
כן, תודה.
היו"ר יעקב מרגי
ואחר כך אתן מתלוננות שהעולם גברי.

אלי, זכות תגובה. ואני אומר לכם מה אני הולך לעשות. אחת האופציות זה להפוך את השולחן, אבל יש עוד אופציות אחרות.
אלי מורגנשטרן
אני רוצה כמה תיקונים קטנים על דברים שנאמרו פה, כי חורה לי שאומרים - - -
היו"ר יעקב מרגי
שמתי לב שאתה רגיש בדיונים קודמים. בבקשה, תאמר. עם תפיסת עולם כמו שלך כדאי שתפתח לך תכונות של עור של פיל, כי אתה תחטוף פה בכנסת הזו. הנה, גירית אותי, הרמת לי. עם תפיסת עולם כלכלית כמו שלך, אם אתה לא רגיש, אתה מזוכיסט, ואם אתה לא מזוכיסט, תפתח לך שריון עב.
אלי מורגנשטרן
מפה ישר לפסיכולוג.
היו"ר יעקב מרגי
אז קדימה.
אלי מורגנשטרן
משהו אחד שממש ממש הפתיע אותי, זה לשמוע את ליאור שמחה שמייצג את מגדלי הבקר אומר שיש לו בעיה עם ריכוזיות ועם זה שאנחנו לא דואגים לרפתנים, כשאתמול בלילה הוא אמר לי, אני לא יכול לחתום על ההסכם כי זה פוגע בתנובה.
ליאור שמחה
לא בתנובה. בעובדים, בפריפריה - - -
אלי מורגנשטרן
בתנובה, אלו היו המילים שלך.
ליאור שמחה
בעובדים - - -
אלי מורגנשטרן
אז אל תבוא ותגיד בוועדה שאתה דואג - - -
ליאור שמחה
אלי, זה לא נכון. זה לא נכון.
היו"ר יעקב מרגי
ליאור, ליאור, אני אוציא אותך מהדיון. אתה אמרת דברים ולא נתתי לו להפריע לך.
ליאור שמחה
אבל זה לא נכון - - -
היו"ר יעקב מרגי
אל תפריע.
אלי מורגנשטרן
עכשיו אני רוצה לחזור לחמאה. חוק תכנון משק החלב קובע שהייצור המקומי ייתן ביטחון לשני צדדים של המגרש הזה. צד אחד זה היצרנים, צד אחד זה הצרכנים. חוק משק החלב קובע שהיצרנים צריכים לייצר את כל מה שהמשק המקומי מתכוון לצרוך.

הגיעו מועצת החלב למסקנה לפני שלוש שנים שלא משתלם להם לייצר שומן כי הם נתקעים עם עודפים, אז הם החליטו להקטין. והם אומרים לי במפורש, אנחנו לא שומרים את החוק.
היו"ר יעקב מרגי
אני מרגיש נפגע ממך. אני אמרתי דברים ולא התייחסת. לא ביקשת זכות תגובה. הוא אמר, ומיד קפצת. אני שואל אותך שאלה – דיברתי כאן מדם ליבי על הפער בין המחיר שיוצא מהרפתן עד שזה מגיע אליי למדף, הן במחלבות והן ברשתות. שם אתה לא משקיע את אותה מוטיבציה.
אלי מורגנשטרן
אנחנו משקיעים. הם לא מוכנים.
היו"ר יעקב מרגי
איך? איך? תסביר לי, תגיד לי, איך אתה משקיע מוטיבציה.
אלי מורגנשטרן
אנחנו אמרנו בהצעה הזו, נעשה משהו שהרפתנים ירוויחו כי הם יקבלו ביטחון והם יקבלו מחיר מטרה שהוא ב-20 אגורות יותר גבוה ממה שהוצע בהסכם הקודם שהם נסוגו ממנו. הם קיבלו תוספת של 20 אגורות בממוצע.
עמוס סער
על מה אתה מדבר? איזו תוספת? רצית לשחוט את האנשים בלי, בלי, בלי - - -
היו"ר יעקב מרגי
תשתיק את הזום. תשתיק את הזום. גילינו כמה יתרונות בקורונה. תראה איזה דיון נעים, בלי התפרצויות. גם האזרח רואה פתאום, ואומר, אני לא יודע מה עשתה הקורונה לכנסת. הדיונים יותר מתונים, יותר איכותיים.
קריאה
יחי ה-mute.
היו"ר יעקב מרגי
תקשיב, אנחנו צריכים לסיים את הדיון. אתה יודע מה הפחד? הם לא אמרו לי, אני מנסה להבין. כשנותנים לי, אני נכנס לחרדות, במיוחד כשזה בא מהאוצר, מאגף תקציבים, לא כל האוצר.

מצד אחד, הוא מברך על ההגדלה, אבל ברגע שאתה מקצר את הטווח לשלוש שנים, ואתה לא מגביל גם את סוגיית הייצור באותן שנים, אתה מצהיר הצהרת כוונות שאתה חושף אותו לתחרות בלתי אפשרית, ומנו לך פה את הפרמטרים שהם לא יכולים להתמודד איתם – אנחנו מייבאים זרעים, מחיר המים במדינת ישראל גבוה מאוד, אין תמיכה, אין סובסידיה, אז הוא פוחד, הוא פוחד מהתחרות העתידית. לכן הוא לא מוכן להתפתות ולקחת את הסוכרייה הזו בדמות 20 אגורות לטווח של שנה, שנתיים, שלוש. הוא פוחד שאתה הולך לחשוף – ואתה מצהיר זאת – את שוק החלב לתחרות פרועה, שבסוף כל דאלים גבר.

והנה, אני אומר לכם, אני לא פוחד על הרפתות הגדולות, הן ימצאו את הדרכים, הן ישתלטו על הייבוא, הן ינווטו. ואתם גדולים רק בפה גדול להשיג את החתימה. אתם זה הממשלה. ברגולציה, בפיקוח, אנחנו לא טובים, מדינת ישראל לא טובה. ולכן, אם הייתי במקומם, לא הייתי לוקח את הסוכרייה הזאת. אז אל תנפנף ב-20 אגורות.

אסף, זכות תגובה, בבקשה.
אסף לוי
רק להגיד של-20 אגורות היה תג מחיר של תמיכה של 450 מיליון שקל. אז שלא יגיד את הדברים האלה, כי גם בהסכם החד-צדדי כביכול, החקלאים ויתרו על התמיכה של ה-450. שלא יגיד שלא - - - אגורות כי היה לזה תג מחיר מאוד גבוה.
היו"ר יעקב מרגי
מה, ביטלו סובסידיה?
אסף לוי
לא. היו מענקי תמיכות של 450 מיליון שקל לרפתנים תמורת הירידה של ה-20 אגורות. אז שלא יגיד שפה הוא מוותר על זה, כי הוא הוריד את הצד השני של המשוואה.
היו"ר יעקב מרגי
אני נזכר בבדיחה על אגף התקציבים, עם הנקניקייה, הלחמנייה והחרדל. אתה מושך, ונשארת הנקניקייה בידיים שלהם.
אלי מורגנשטרן
רק להגיד שיש עוד צד אחד בכלה דיון הזה, והם אזרחי מדינת ישראל. כמו שאתה, כבוד היושב-ראש, אמרת, אני משלם פחות על גבינה היום, יש פה תשעה מיליון אזרחים שמשלמים יותר.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע למה אני לא קונה את זה? מעבר לזה שאני צריך להסתכל על הגבולות, על השטחים במדינת ישראל, על שוק העבודה, שלא נתתם מענה לכל החלופות – בוא נחסל את ענף הייצור המקומי, אין לי בעיה, תביא לי תוכנית מה אני עושה עם כל השברים שנשארים לי ביד, אם אני יודע שהאוצר הולך איתי לתת, אני מוכן. אבל אי אפשר ללחוץ על כפתור אחד, ולא מעניין אותי שכל המערכות יקרסו או לא יקרסו.

ולכן אני אומר, אנחנו למדנו זאת מיוזמות טובות אחרות, ניהלנו פה מאבקים, הורדת המע"מ ב-1%, ניהלנו פה הרבה מאבקים למען האזרח שבסוף נתקעו בדרך ולא הגיעו לאזרח. זה החשש. אף אחד פה לא נלחם בהורדת יוקר המחיה. ההיפך הוא הנכון. אבל רוצים ודאות, ודאות לטווח ארוך, לא לשנה, שנתיים, ואחר כך נמצא את עצמנו עם שוקת שבורה. ואני יכול להביא לך עשרות דוגמאות מהמשק הישראלי.

אסף, בבקשה.
אסף לוי
איך אפשר להגיד שהצרכן לא נהנה כש-65% מהתוצרת החקלאית מפוקחת מחירים ונקבעת על ידי האוצר?

דבר שני, הניסוי של האוצר בחמאה הראה לנו שהייבוא רק מייקר את המחיר לצרכן. מחיר החמאה ירד בחמישה שקלים, והמחיר לצרכן עלה ביותר – לא שהפער ירד, הפער נשאר אצל רשתות השיווק והיבואנים.
היו"ר יעקב מרגי
מישהו רוצה להוסיף משהו לדיון? בבקשה.
איציק שניידר
אני רוצה לחזור על התקווה שבימים הקרובים נמצה את המשא-ומתן ונגיע לסיכום שמקובל על שני הצדדים. אני חוזר ואומר, הפערים קטנים, אפשר לגמור את זה.
היו"ר יעקב מרגי
סיכום הדיון: אני קורא לשר האוצר להיכנס לעובי הקורה, להביא לידי ביטוי את האמירה שלו ואת ההתחייבות שלו להגיע למחיר מטרה בזה שהוא יתייחס גם לצו שהוא הגיש לנו, א', שיהיה בהסכמה עם משרד החקלאות, ב', שייתן אופק וביטחון לענף החלב.

אמרו לי פה שאתם הייתם על סף סגירה וזה התפוצץ אצלכם. הנה, אני נותן לכם. אני לא מאשר היום את הצו. נראה עד שבוע הבא. אני מקווה שתבואו בשבוע הבא עם צו אחרי הסכמה ורגיעה.
עידית חנוכה
אחרי הסכמה וועדת הסכמות.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר. מה זה מעניין אותם? יש לנו שימור דינים בפיזור הכנסת. שום דבר לא בהול.

רק קחו בחשבון שאנחנו במצב פוליטי מסוים. ולכן אני אומר לכם, יש לכם שבוע. אני לא ממהר לאשר את הצו. תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים