ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 29/12/2020

הצעת אישור דרך הפרטת חברת נמל חיפה בע"מ (החברה) בהתאם לסעיף 59ב(ח) לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה- 1975

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



3
ועדת הכספים
29/12/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 223
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, ז' בטבת התשפ"א (22 בדצמבר 2020), שעה 11:30
סדר היום
הצעת אישור דרך הפרטת חברת נמל חיפה בע"מ (החברה) בהתאם לסעיף 59ב(ח) לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה- 1975
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי – מ"מ היו"ר
קרן ברק
אחמד טיבי
אופיר כץ
מיקי לוי
חברי הכנסת
משה אבוטבול
מוזמנים
איליה כץ - רכז תשתיות, משרד האוצר

עופר אליישר - מנהל אגף תכנון פיננסי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

שלמה ברימן - מנהל כללי, חברת נמלי ישראל

אשל ארמוני - יו"ר דירקטוריון, חברת נמל חיפה

מנדי זלצמן - מנכ"ל, חברת נמל חיפה

גל סומך - יועץ משפטי, חברת נמל חיפה

רועי כחלון - סגן מנהל רשות החברות, רשות החברות הממשלתיות

דניאל וייצמן - רפרנטית, רשות החברות הממשלתיות

עינת קליש רותם - ראשת עיריית חיפה, עיריית חיפה

מיכאל אלפר - יו"ר ועדת ה משנה לתכנון ובנייה ומ"מ ראשת העיר

ימית קליין - יועמ"ש עיריית חיפה, עיריית חיפה

שלומי פוגל - בעלים- נמל מספנות ישראל
משתתפים (באמצעים מקוונים)
גיא עודי - יו"ר ועד נמל חיפה
ייעוץ משפטי
שקית אפיק
אייל לב ארי
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח


הצעת אישור דרך הפרטת חברת נמל חיפה בע"מ (החברה) בהתאם לסעיף 59ב(ח) לחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה- 1975
היו"ר משה גפני
אני פותח את הישיבה בנושא: אישור דרך הפרטת חברת נמל חיפה. אנחנו קיימנו דיון על העניין הזה. אני מבקש להמשיך את הדיון. ניסיתי להגיע לאיזו שהיא פשרה – אני מבקש לעדכן את החברים ואני רוצה להגיד גם את עמדתי: תראו, חיפה סובלת עשרות שנים מהעניין של זיהום האוויר שם וזה גם לא תלוי באיזו קדנציה אנחנו מדברים, יש שם בעיות שהן מאוד קשות, גם במפרץ וגם בנמל וגם בכל מה שנלווה לעניין הזה. תפקיד של המשרדים הנוגעים בדבר והתפקיד של הרשות המקומית זה לדאוג לזה שהזיהום הזה ייפסק ושחייהם ובריאותם של תושבי חיפה יישמרו.

בדיון הקודם לא ראיתי שיש איזו שהיא הסכמה בין נציגי המשרדים או רשות החברות הממשלתיות או חנ"י וכל מה שנלווה – שיש איזו שהיא הסכמה או נגישות בין הרשות המקומית, עיריית חיפה, לבין המשרדים. אני מבקש לראות האם יש התקדמות בעניין הזה? רועי, מרשות החברות הממשלתיות – אתם מבקשים את דרך ההפרטה, אתם אמורים להגיע לכאן בעוד שלושה חודשים פעם נוספת. האם יש לך הצעה, כפי שהצעת אותה אצלי בחדר? אני מבקש שתאמר אותה לחברים ונראה איך אנחנו מתקדמים. בבקשה.

אחרי זה, ראש העיר, אני אבקש שתדברי גם כן. בבקשה.
רועי כחלון
תודה אדוני, תודה לכולם. אכן, בישיבה הקודמת, רשות החברות ביקשה מוועדת הכספים לאשר את דרך הפרטת חברת נמל חיפה, בהמשך לאסיפת ועדת שרים מיום 21 בינואר השנה הזאת. גם אמרנו שההליך נמצא בעיצומו, יש התעניינות בין-לאומית מאוד נרחבת ואנחנו באמת מקווים ומאמינים שנצליח להביא משקיע חזק, בין-לאומי, כמובן בשיתוף גורם ישראלי, שייקח את הנמל הזה כמה צעדים קדימה, ואז אנחנו נוכל לקבל תחרות מדהימה בעולם הנמלים שתשפר את כל חיי החברה הישראלית, זה בטוח.

קיבלנו את הנחיית יו"ר הוועדה בנוגע לממשק עם עיריית חיפה. אני קיימתי יחד עם עוד גורמים וגם עם הנהלת החברה ואשל ארמוני, יו"ר דירקטוריון החברה, מספר שיחות עם עיריית חיפה, אחת מהן גם כללה הגעה למשרדי העירייה ביום רביעי לפני כשבועיים. הגענו לפגישה, צירפנו גם את שלמה ברימן, מנכ"ל חברת נמלי ישראל, שנרתם לעניין וניסה להרגיע, והיום הוא גם הגיע הנה לבקשת הוועדה כדי להציג את העמדה.

אני יכול לומר כמה דברים: דבר ראשון – חד-משמעית, כל פרויקט חזית הים העירונית הוא פרויקט שלא ניתן לקדם אותו במילימטר אחד ללא מעורבות ושיתוף פעולה בין החברה לבין העירייה. כולנו רוצים שפרויקט חזית הים יקודם, זו המטרה, ודרך אגב, זה גם אינטרס של המדינה בהליך המכירה כי ברגע שמבצעים הליך מכירה, אתה רוצה בסוף להציג למשקיעים, המשקיעים שואלים אותי מה יהיה פה, אבנים? יהיה פה פרויקט? יהיה פה באמת מה שאתם חוזים?
ינון אזולאי (ש"ס)
תוך כמה זמן פרויקט חזית הים אמור להיות?
רועי כחלון
הפרויקט של חזית היום הוא פרויקט שיכול להתחיל באופן מידי – אני מדבר על שנים ספורות אבל יש דברים שיכולים לקחת גם חמש או עשר שנים כי זה דברים שצריך לבנות אותם. התפעול עצמו של חזית הים, איך הוא יתבצע, זה לא התפקיד של רשות החברות, זה לא התפקיד שלי אלא בשיתוף פעולה בין העירייה לבין החברה. רשות החברות עובדת על הליך המכירה של חברת הנמל.
ינון אזולאי (ש"ס)
ואיך מתבצע שיתוף הפעולה שלכם מול העירייה?
רועי כחלון
מי זה "שלנו", אדוני?
ינון אזולאי (ש"ס)
שלכם, רשות החברות.
רועי כחלון
אז אני אסביר עכשיו: מה שהצענו, גם בפגישות שהיינו בעיריית חיפה וגם בשיחות מרובות שקיימנו עם מרבית הגורמים כאן - -
היו"ר משה גפני
עזוב את ה... בסדר, הייתם, נפגשתם, רק תגיד את ההצעה, זה יותר חשוב.
רועי כחלון
אני אגיד שני דברים: דבר ראשון - -
קרן ברק (הליכוד)
- - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
- - -
היו"ר משה גפני
כן. אחמד, עם כל הכבוד, יש פה מתח גדול באוויר ואתה צריך לפוגג אותו.
רועי כחלון
שני דברים שרשות החברות מציעה פה, בתיאום עם החברה לעיריית חיפה: דבר ראשון, בנושא של הליך מכירת החברה – אנחנו מוכנים תחת חתימה על הסכם הסודיות שהיועצת המשפטית של עיריית חיפה תוכל להיכנס לחדרי המידע כדי לקבל מידע מלא בנוגע למה קורה בהליך המכירה. דבר נוסף, אנחנו מוכנים לשתף את העירייה בזהות של המציעים. נוכל לזמן את עיריית חיפה לדיון בוועדת המכרזים שמטפלת בזה כדי שתגיד את מה שיש לה להגיד לגבי מציעים מסוימים, ככל שהיא חושבת שיש לה רצון להגיד.
היו"ר משה גפני
אני רוצה להסביר לחברי הוועדה – הרי יכול להיות שבמכרז, לפי הנהלים, תיבחר חברה שכל המציאות שלה זה לזיהום האוויר, הרי יש חלק מהם הגישו בקשות. ואז המשמעות של העניין – אם אני, ראש הרשות, במכרז הזה שאני ראש העיר, אני נותן את זה למי שאני נותן.
קרן ברק (הליכוד)
כן אבל רשות החברות בעצמה, בתנאי המכרז, היא לא מתייחסת לאיכות הסביבה?
קריאות
לא, לא.
קרן ברק (הליכוד)
לא הרשות המקומית, רשות החברות?
היו"ר משה גפני
אז זה מה שהוא מציע עכשיו. על כל פנים, קחו את זה בחשבון. יש לי טענות על המכרז ואני לא רוצה להעלות את זה כאן, בדיון - -
קרן ברק (הליכוד)
אז אולי נעשה דיונים על איך בונים מכרזים.
היו"ר משה גפני
- - יש בעיה, יש גם בעיות ביטחוניות. יש בעיות. אנחנו נמשיך לעקוב אחרי זה, זה לא סיפור של מה בכך, בלי קשר לנושא של עיריית חיפה.
ינון אזולאי (ש"ס)
הם מבקשים מהיועצת המשפטית של עיריית חיפה לגשת ולראות את הכל – מה זה נותן תכלס. היא ראתה שזה באמת - -
היו"ר משה גפני
היא תעלה את העניין הזה והיא תאמר גם לנו.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש לך סמכות לעשות משהו?
היו"ר משה גפני
אין לה סמכות, זה מכרז אבל הסמכות היא שלנו, לבוא ולהגיד: שתדעו שאם זה קורה, אתם תצטרכו לבוא לפה בעוד שלושה חודשים לאישור ולא נאשר לכם.
רועי כחלון
אדוני, אני רק אומר שאחד השיקולים הוא עמידה בתנאי הסף של יושר ויושרה. כלומר, תאגידים שרוצים להשתתף במכרז, שיש להם עבירות פליליות לנושאי משרה או לתאגיד עצמו ובעיות כאלה ואחרות – זה חלק מתנאי הסף שקבועים בנוהל המכירה, והוועדה חד-משמעית צריכה לקבל אינפורמציה וטוב שהיא תגיע.

בנוגע לדבר השני, אדוני, זה הנושא של הקמת מינהלת משותפת. אני בעד כבר מחר בבוקר לפעול בצורה מידית לכרות את ההסכם בין החברה לבין העירייה ולהקים תאגיד משותף. צריך לבחון איזו ישות משפטית זו צריכה להיות, וזה כבר היועצים המשפטיים ידאגו לעשות, ובתאגיד הזה יהיה ברור שחברת נמל חיפה ועיריית חיפה ינהלו אותו במשותף, והתאגיד הזה יפעל ליישום ולהפעלת הפרויקט של חזית הים מהתכנון ועד הביצוע, מינוי מנכ"ל, מינוי נושאי משרה – כל הדברים האלה זה משהו שאפשר לעשות מחר בבוקר, ואני, יחד בתיאום עם החברה, מתחייב לפעול מול עיריית חיפה כדי שזה יקרה. וכך לעיריית חיפה יהיה את כל הכוח בנושא חזית הים להחליט על כל החלטה שרלוונטית. זה כמו ממשלה פריטטית, זה ניהול פריטטי - -
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה יודע מה יקרה? ממשלה פריטטית לא הלכה. אתה מדבר על זה שעוד שבעה חודשים נצטרך לפרק את זה.
רועי כחלון
אז נקווה שבעזרת השם - -
אופיר כץ (הליכוד)
זו דוגמה ממש לא מוצלחת.
ינון אזולאי (ש"ס)
הרב גפני, הוא אמר שהם מתחייבים שרשות החברות יקימו ביחד מינהלת עם עיריית חיפה, והוא אומר שזה יהיה כמו בוועדה פריטטית - - -
קריאות
- - -
רועי כחלון
אבל אני מקווה מאוד שזה יתנהל בצורה יותר טובה.
היו"ר משה גפני
אבל הוא צודק, אני מסכים לזה, לא לממשלה הפריטטית... אני מסכים שזה היה צריך להיות מלכתחילה. יש פה איזה מתח, שאת המתח הזה צריך לפרק. אנחנו רוצים את ההפרטה, אנחנו רוצים שזה יתקדם, אנחנו רוצים שזה יימשך. אי אפשר בלי הרשות המקומית, הכל יעלה על מוקש ואז זה יהיה באמת כמו ממשלה פריטטית, זה ימשוך לפה וזה ימשוך לפה ובסוף, אנחנו ניפול באמצע.
רועי כחלון
אני רק אומר ששוחחתי רבות עם השר אמסלם, השר האחראי על רשות החברות - -
היו"ר משה גפני
כן, גם אני שוחחתי איתו.
רועי כחלון
- - אני יודע, והוא זימן את ראש העיר לפגישה בשבוע הבא ביום שלישי, ואני מאוד מקווה שבפגישה הזאת גם נצליח לבוא ולגבש את ההסכמות כדי ליישם אותן כמה שיותר מהר.
היו"ר משה גפני
בסדר. אמרה לי אתמול מירי רגב – לא מירי רגב, שרת התחבורה, שהיא תיפגש עם ראש העיר. אתמול היא אמרה... לא חשוב, בסדר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, מירי רגב ושרת התחבורה זה שתי נשים שונות?
היו"ר משה גפני
לא, התכוונתי לא מירי רגב האישה אלא התפקיד.
ינון אזולאי (ש"ס)
הבנתי. זה כמו מיקי זוהר הממלכתי.
היו"ר משה גפני
בסדר, אני ממתין לראות את התוצאה. אני גם אומר לחברי הוועדה מי הכשיל, אם חס וחלילה יהיה כישלון של המהלך.

הלאה. ראשת העיר, בבקשה.
עינת קליש רותם
תודה אדוני, על האירוח, על המפגש, על ההזמנה, על הניסיון לגשר ולפשר. אני רוצה להתחיל דווקא מסיפור אחר: לפני שנה וקצת ישב אצלנו, בלשכה בחיפה, ראש העיר לשעבר של קופנהגן, וסיפר לנו איך הפריטו את הנמל, איך כל המתחם הזה הפך להיות לאחד המרכזים הכי מדהימים להתחדשות עירונית בערי אירופה. הם הגדילו אחר-כך את המרחב של קופנהגן. אני ישבתי שם והקשבתי בעיניים דומעות ואמרתי: הלוואי שאפילו רבע מזה היה יכול לקרות אצלנו במדינה. דרך אגב, גם מנדי זלצמן היה יחד אתנו, אנחנו הזמנו אותו למפגש בשביל לראות איך עושים שיתוף פעולה אמתי. אנחנו שם, אנחנו רוצים לראות את הנמל מופרט, אנחנו רוצים לראות אותו מקדם את העיר, וחזית הים העירונית זה הפרויקט הכי קריטי לעתיד העיר חיפה. יש עוד כמה פרויקטים מאוד-מאוד חשובים כמו ניקוי מפרץ חיפה, ובואו נשים את זה בצד לרגע – חזית הים העירונית זה השטח המשמעותי ביותר לקידום העיר. אנחנו שם, אנחנו רוצים לקדם ואם אנחנו לומדים ממקרה קופנהגן ויש עוד כמה ערים בעולם – העיר חיפה היא היחידה שיכולה לעזור להרים את המקום הזה. עם כל הכבוד, לא חברת ספנות ולא חברת כימיקלים ולא חברת דלקים ולא חברות של ממגורות גרעינים – לא יודעות ולא ידעו לעולם להוביל רובע עירוני.

אחד הדברים שאנחנו למדנו אחרי שקיבלנו בעקבות הישיבה הקודמת שהייתה פה, אנחנו קיבלנו רק חלק מהמידע ואנחנו אוספים שברי מידע. אחד הדברים שאנחנו למדנו זה שאין באמת ביציאה להפרטה שום רצון אמתי לראות את חזית הים מתקדמת, מהסיבה הפשוטה שאנחנו מדברים על טווח של 35 שנים. 35 שנים, עם כל הכבוד, כל אחד צריך לדעת שלא יגיע משקיע גדול ויבנה עיר בשביל 35 שנים - -
היו"ר משה גפני
את מבקשת שזה יהיה 49 ב-49, ואני חושב שהם מסכימים.
עינת קליש רותם
נכון. אני חושבת שאנחנו צריכים לדבר במונחים אחרים לגמרי.
רועי כחלון
חברת נמל חיפה ברשות החברות בעד וזה לא רק חונה אצלנו, אנחנו צריכים שיתוף פעולה עם רמ"י. אני מקווה מאוד שמינהל רשות החברות יסייע בזה.
היו"ר משה גפני
בסדר. אנחנו מדברים על 49 ב-49 – זאת טענה צודקת.
עינת קליש רותם
זה צריך להיות תנאי.
היו"ר משה גפני
אתם מסכימים?
רועי כחלון
אני אפעל לעשות את זה, אני אפעל לקדם את זה.
היו"ר משה גפני
בסדר, אז אני מבקש שתפעל לעשות את זה. הלאה.
שגית אפיק
אם הוא יתקל בבעיה? יש לך קשרים עם רמ"י...
היו"ר משה גפני
בסדר, אז אני מבקש שתאמרו לנו. אם תהיה בעיה עם רמ"י, אני אדבר – בקיצור, זו טענה נכונה.
עינת קליש רותם
זה אוסף של הרבה דברים, זאת מציאות מאוד מורכבת. חלק מרסיסי המידע שאנחנו קיבלנו זה על כל מיני חברות שמתמודדות. לא קיבלנו את כל ה-18, קיבלנו רק חלק, וחלק מהן זה חברות של כימיקלים.

רוצה הגורל, אנחנו מגלים רק לפני יומיים, אנחנו מקבלים ממהנדס העיר שביקשו להשמיש רציף של דלקים שנמצא 150 מטר מחזית הים העירונית. מה שקורה עכשיו, אומרים לנו: זה לא עסק שלכם. זה לא עסק שלנו אבל 150 מטר ליד המקום שאמור להיות המרכזי ולב העיר – אנחנו מגלים שהולכים להפשיר לנו רציף של דלקים, ואז אומרים: לא, זה לא קשור. אז בואו נפריד את זה ובואו נפריד את זה ואת זה, ועיריית חיפה, אתם תיכנסו רק לתוך הנישה הקטנה הזאת ואתם תהיו מעורבים שם, אבל גם אחרי שההפרטה תיגמר ואתם תקבלו את הפרטנר – אולי זה פרטנר בכלל שרוצה להגדיל את הכימיקלים בעיר? אולי זה פרטנר שעסוק בדלקים, אבל זה יהיה הפרטנר שלנו להקים חזית הים - -
היו"ר משה גפני
עינת דקה, אני נותן לך יותר ממשפט אבל אני רק מציע ככה: אנחנו נמצאים בתהליך, התהליך הזה לא הולך להסתיים היום והוא הולך להימשך לעוד כמה חודשים. אם אנחנו מאשרים, אנחנו מאשרים את דרך ההפרטה. הם צריכים לבוא לפה עם צו, אנחנו צריכים לאשר בעוד שלושה חודשים, אני מעריך ככה, כדי להתקדם עם העניין הזה ואני את דעתי אומר: אני מציע שתציעי – את הבעיות אנחנו יודעים, אמרת את זה בפעם הקודמת וזה בסדר, בטוב טעם – תגידי מה את מציעה? הוא אומר: אני רוצה שיתוף פעולה. מה את מציעה?
עינת קליש רותם
לא שיתוף פעולה. עם כל הכבוד, אני רוצה להיות חלק מהתהליך - - - אני רוצה לשבת בדירקטוריון ולדעת מה קורה גם בתוך שטח חזית הים העירונית וגם 150 מטר מחזית הים העירונית. עיריית חיפה חייבת להיות חלק בתהליך הזה, חד-משמעית.
היו"ר משה גפני
כן אבל יש דברים שאי אפשר. את מבקשת משקיף – יש דברים שאי אפשר מבחינה חוקית.
עינת קליש רותם
אני רוצה להגיד את המשפט האחרון, שהוא הכי חשוב: עיריית חיפה חתמה על הסכמים, יש שם תכנית מתאר ארצית שחתומה ומאושרת על-ידי - - - עיריית חיפה ויתרה, תושבי העיר חיפה ויתרו על ארנונה וויתרו על היטלים ועל מיסים בהיקפים של מאות-מיליוני שקלים. ועד העובדים יושב בתוך הדירקטוריון כי יש לו זכויות. עיריית חיפה, שוויתרה על מאות-מיליוני שקלים לא יושבת בתוך הדירקטוריון כי פתאום אין לה זכויות אחרי שב-2017, זה לא היה מזמן, ויתרנו על מאות-מיליוני שקלים. זה לא יכול לעבור, זה לא הגיוני.
היו"ר משה גפני
תודה.
מיכאל אלפר
אני יו"ר ועדת המשנה וממלא מקום ראש העיר – היתר לבניין משרדים בתוך העיר חיפה – אנחנו לא מצליחים להוציא בגלל סוגיה של מסילות רכבת והיתר הרעלים של הרכבת. זאת אומר שהסמיכות של אותן תעשיות בסמוך לעיר מייצרות מגבלות. אם אין לנו יכולת או שליטה על מה שקורה בגבול שנמצא עם חזית הים, שזה אותו נמל שהולך להפרטה, אנחנו לא נוכל לממש את אותה הפרטה. אם יש שם דלקים וכימיקלים ותעשיות כאלה שלא מאפשרות מגורים – אין לנו שום שליטה - -
קריאות
- - -
רועי כחלון
אדוני, חבר כנסת הגפני, אני הבהרתי בצורה מאוד ברורה ואני בדקתי את זה באופן אישי – בשטח ההפרטה של חברת נמל חיפה אין מסוף כימיקלים, לא "טוונטי אייקרס", לא רציף דלק, שום דבר. הכל נמצא באחריות חברת נמלי ישראל וזה לא חלק מחברת נמל חיפה בע"מ. מה לעשות? אולי יש דברים אחרים בעולם - -
היו"ר משה גפני
רבותי, דקה, אי אפשר ככה.
עינת קליש רותם
רגע, סליחה, הוא מעלה טענה והיום ה"טוונטי אייקרס" הוא חלק מה - -
רועי כחלון
אדוני, מר ברימן, מנכ"ל חברת נמלי ישראל אולי יגיד - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אז רגע, יש כימיקלים או אין כימיקלים, שיהיה בפרוטוקול.
קריאות
- - -
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
הוא אומר שאין כימיקלים.
היו"ר משה גפני
אני מבקש להפסיק, מספיק עם הדבר הזה. שלמה ברימן, בבקשה, לגבי מה שהעלתה ראשת העיר.
אופיר כץ (הליכוד)
המשרד להגנת הסביבה לא באירוע הזה?
היו"ר משה גפני
הוא כן, הוא צריך להיות באירוע הזה.
עינת קליש רותם
אגב, אפילו בתנאי הסף - - - לא מופיע הנושא הסביבתי.
היו"ר משה גפני
רגע, שלמה ברימן, בבקשה.
שלמה ברימן
אני מנכ"ל חברת נמלי ישראל, אני רק אתייחס למה שנאמר פה ולא יותר: מסוף הכימיקלים, מסוף הדלק, ה"טוונטי אייקרס", הם כולם לא בשטח חברת נמל חיפה שיוצא להפרטה. אני מדגיש – הם לא בשטח חברת הנמל, זה כדי להבהיר פה את - -
היו"ר משה גפני
כן אבל ראשת העיר מעלה פה טענה שמדברים על העניין הזה, לוקחים את העניין של ההפרטה, משאירים אותו בצד ואומרים ששם לא יהיו כימיקלים, ו-150 מטר משם, שאתה נמצא שם, יהיו כימיקלים. איך אפשר לחיות עם הדבר הזה? היא אומרת: אני רוצה להיות שותפה במה שאתם עושים.
שלמה ברימן
יש שותפות מלאה דרך כל הכלים החוקיים הסטטוטוריים שקיימים. אם חברת נמלי ישראל רוצה לבצע משהו, להרחיב משהו, לשדרג משהו, היא צריכה ללכת לקבל היתרים במוסדות - -
היו"ר משה גפני
למה היא לא יכולה להיות שותפה אתך?
שלמה ברימן
במה?
היו"ר משה גפני
במה שאתה רוצה לשדרג.
שלמה ברימן
ברגע שאני רוצה לשדרג, אני מביא תכנית לוועדה - -
היו"ר משה גפני
בסדר, לא תכנית. אני שואל למה הם לא יכולים להיות שותפים? הרי כל האזור הזה הוא אזור שיכול להיות מסוכן ויכול להיות עתיד לעיר.
עינת קליש רותם
ויש הסכמים חתומים.
שלמה ברימן
זה לא אזור חדש שנולד לפני שנה, זה אזור שפועל כבר עשרות שנים. אם המדינה או הממשלה יחליטו לסגור את האזור – הוא ייסגר.
היו"ר משה גפני
אני אומר לכם את דעתי: דעתי היא שמה שהיה לא יהיה יותר. אמרתי את זה במליאת הכנסת עשרות פעמים, שלא יכולים לבוא ולהגיד ובאים גם משרדי ממשלה וגם רשויות מקומיות ואומרים: בסדר, זה היה ככה מקום המדינה. מה היה מאז קום המדינה? אתם רוצים שיתפוצץ שם משהו, כמו שהיה חס וחלילה בבירות? אני לא רוצה לפתוח פה לשטן. באה ראשת עיר ואומרת: אני רוצה להיות שותפה לעניין הזה. אז מה אם זה היה? אז מה אם זה עומד עשרות שנים? אני אומר לכם וזאת דעתי ואני נמצא פה באופן זמני, אני לא יודע מתי אני מתחלף וזה בסדר. אנחנו בדור אחר, אנחנו נמצאים במצב אחר. אומרת ראשת עיר: אני לא רוצה זכויות כלכליות, אני מוותרת על הכסף, אני לוקחת כספים של ארנונה שאני מוותרת עליהם מראש. היא צריכה להיות חלק מהעניין, באמת על-פי החוק. לא לעשות דברים שהם בניגוד לחוק, זה ברור לגמרי אבל להיות חלק מהעניין ולא להגיד: אני אצטרך להגיש בקשה לעיריית חיפה, כרשות מקומית, אז אני מגיש בקשה. להיות חלק מהתכניות של מה ההולכים לעשות ולא להגיד את המשפט הכי מקומם: כך היה כל הזמן. כך היה כל הזמן? יש מזל שהקדוש ברוך הוא שומר עלינו. אתם יודעים מה היה יכול לקרות שם? אני הייתי יושב-ראש ועדת הפנים כאן, בכנסת, ואני לא רוצה להעלות על דל שפתותי, היו ישיבות חסויות שניהלתי. מה זה? אי אפשר להמשיך בדבר הזה.

אני בעד הפרטה ואני לא אאשר פה את הצו שיבוא בעוד שלושה חודשים אם עיריית חיפה לא תהיה שותפה לעניין הזה, חד וחלק. באמת, גם לכם יש אחריות, אתם משרדי ממשלה ואתם חברות ממשלתיות – יש אחריות. גם לנו, חברי הוועדה, יש אחריות.

אני אבקש שכל מה שהוצע בעניין הזה וכל מה שדובר – אני מבקש שזה יהיה יחד עם העירייה. אנחנו נעקוב אחרי זה ונראה מה אפשר לעשות.

היועצת המשפטית, בקצרה בבקשה.
ימית קליין
אני היועצת המשפטית של עיריית חיפה. בהמשך למסמך שהעברנו אליכם - -
היו"ר משה גפני
תעזבי אותי ממסמכים, תגידי מה את מציעה.
ימית קליין
אנחנו אומרים שהשותפות צריכה להיות שותפות אמת. שאלנו מישהו קודם מחברי הכנסת והוא אמר: ויראו ליועצת המשפטית את המסמכים. אתה צודק, אני לא אוכל לעשות אתם כלום. אנחנו לא יכולים לשנות את כללי המשחק עכשיו, זה התפקיד שלכם, של חברי ועדת הכספים, להגיד שעכשיו משנים את כללי המשחק ולא להגיד לנו: תהיו שותפים ולשלוח אותנו לעבר השקיעה כי זה לא יצליח, מר גפני, עם כל הכבוד והנכונות, ואנחנו מאוד מודים לך על זה. תנאי הסף של המכרז, של - - - מעבר לעובדה שלא רואים בכלל את חזית הים כמשהו שהוא ישים ובר מימוש, וזה כתוב שחור על גבי לבן בתנאי הסף של המכרז, שלא כוללים - - - בחזית הים, המשך במסמכים שלא מגלמים שום מחויבות. נושא - - - כמו שנאמר, לא מופיע במסמכי המכרז אז מה זה יעזור, גפני שאני אלך מחר הביתה ואני אראה דרך ה - - - את המסמכים. הם יחזרו אליכם בעוד שלושה חודשים ואז מה, אתם מבינים את מצבכם מבחינה משפטית? משום שאנחנו מציעים ו - - - על תום לב ולהגיד למציע: תתקדם עם התנאים הקיימים או יותר נכון עם החורים שיש פה יותר מאשר יש בגבינה שוויצרית בתנאי המכרז האלה, ואנחנו אחרי שלושה חודשים נגיד לך: לא. אני חושבת שנקודת ה - - - צריכה להיות כאן ועכשיו. אני לא רוצה לטעון את הטיעונים המשפטיים, שלדעתי ועדת השרים להפרטה בכלל קיבלה החלטה בכוח אדם מאוד חלקית וחסרה מבחינת - - - וועדת הכספים לפחות אמורה היום לקבל החלטה, שבהרבה מאוד מקרים היא אמורה לשים בליבה את כל הפעולות שעיריית חיפה אומרת ולא להגיד לנו: תתקדמו, בעוד שלושה חודשים - - -

כתבתי מפורשות שאם בתנאי המכרז לא מופיע הנושא של 49 שנים אלא רק 35 שנים, לא מופיע בתנאי המכרז ניסיון ב - - -, לא מופיע התאגיד המשותף, לא מופיע שמירה על תנאי איכות הסביבה – דרך אגב, עם כל הכבוד, איפה התכנית הלאומית ל - - - שבכלל לא מגולמת בתנאי המכרז?

אז אנחנו מעבר לזה גם, וזאת דרישה של ראשת העיר שאנחנו מפספסים, שאומרת ש - - - זה חזית הים, ומחוץ לגדר ראשת העיר מבקשת להיות דירקטורית בלי זכויות כלכליות, בלי יכולת... בחברה עצמה שמופרטת, בתוך ה-100% של חברת - - - אנחנו חוזרים ואומרים שמדובר בהסכם עם הממשלה, לא עם גורם פרטי. אנחנו יודעים שגורמים פרטיים, שהם גם ככה בקונפליקט עם העירייה, ולבוא ולהגיד שאנחנו מתעלמים ממה שקורה בשטח, וזה מה שאולי אומרים בסאב-טקסט – אי אפשר להתקדם מפה, זה רק להציע - -
היו"ר משה גפני
תודה רבה.
שגית אפיק
אני רוצה רק להתייחס לחברי הכנסת, לסמכות שיש לכם לפי החוק, ואחר-כך איל יתייחס קצת לטענות שבמכתב אבל הסמכות שיש לכם לפי החוק היא סמכות מאוד-מאוד-מאוד מצומצמת. חוק החברות הממשלתיות קובע שוועדת הכספים מאשרת את דרך ההפרטה בלבד. אנחנו לא חלק מההפרטה, אנחנו לא יכולים לשנות את כללי המשחק, אנחנו לא יכולים לקבוע כללים חדשים ואנחנו גם לא יכולים להיכנס בתוך ההפרטה ולקבוע כללים.

יש לכם כן סמכויות לפקח על רשות החברות הממשלתיות. יש לכם סמכויות לברר את הסוגיות באופן כללי אבל לשאלתך, אדוני היושב-ראש, האם אתם יכולים לשנות את כללי המשחק? התשובה לזה היא לא. הסמכות פה מאוד-מאוד מצומצמת, היא אך ורק לדרך ההפרטה. זה נכון שמרגע שאנחנו מאשרים את דרך ההפרטה, לכאורה העניין יוצא מהידיים של הוועדה ומתקדם הלאה ברשות המבצעת, בדרכים שלה. זה נכון גם שבעוד שלושה חודשים הם יצטרכו להגיע לכאן לאישור צו אינטרסים חיוניים, וכל השאלות שעולות כאן וזקוקות לבירור – הם יצטרכו לחזור ולדווח שדברים אכן נעשו ובוצעו אבל מעבר לזה, בסופו של דבר, החוק מקנה לוועדה סמכות מאוד-מאוד מצומצמת, האם אתם מסכימים שהם יצאו לדרך הזאת, לדרך ההפרטה המוצעת, כן או לא.
היו"ר משה גפני
אז לפי מה שאת אומרת, אנחנו יכולים לאשר או לא לאשר.
שגית אפיק
בדיוק.
ינון אזולאי (ש"ס)
שאלה: לגבי מה שהם דורשים מעיריית חיפה, חברי דירקטוריון – יש בסמכות של החוק?
שגית אפיק
בסמכות של החוק לגבי מה שלכם?
ינון אזולאי (ש"ס)
לא, לא לנו.
שגית אפיק
התשובה היא לא. זה לא דבר שנהוג, זה לא דבר שנעשה, זה לא דבר שמקובל.
היו"ר משה גפני
אבל אם היה רצון, היה אפשר לשים משקיף.
עינת קליש רותם
גם לא מקובל כי בשום מקום לא הייתה הפרטה של חזית ים עירונית - - -
היו"ר משה גפני
בסדר.
עינת קליש רותם
סליחה, אני אשמח להתייחס ליועצת המשפטית ול - - -
היו"ר משה גפני
אנחנו לא הולכים נגד היועצת המשפטית פה, אנחנו יכולים לא לאשר.
עינת קליש רותם
להיפך, אני רוצה לקרוא לכם לא לאשר מהסיבה הפשוטה שאם אנחנו רק על דרך ההפרטה, אז במסמכים שאנחנו נתנו על הפרטה של 100% של חברת הנמל, אנחנו שומעים פה שיש חלקים בחלקת הנמל שבכלל לא הולכים להיות מופרטים והפרידו אותם, יש משהו לא תקין בכל הדרך. אנחנו שמים את הדברים האלה ואי אפשר יהיה להגיד מחר בבוקר: לא ידענו.

היועצת המשפטית של העירייה, ימית קליין, דיברה על חוסר תום לב. שמנו הרבה לקונות והרבה חורים בתוך תהליך ההפרטה כי אם אנחנו עוסקים אך ורק בדרך ההפרטה, אנחנו מבקשים לא לאשר כי התהליך לא נעשה כראוי.
היו"ר משה גפני
טוב. אייל בבקשה.
אייל לב ארי
נקודה אחת שעלתה במכתב שקיבלנו אתמול מהיועצת המשפטית של עיריית חיפה, שטענה שלוועדה אין סמכות עכשיו להתכנס או לקבל החלטות בעניינים שונים – כיוון שאני נמצאים בתקופה של פגרת בחירות, אני רוצה להדגיש שני דברים: אמנם הכנסת התפזרה באופן אוטומטי בשבוע שעבר אבל אנחנו עדין לא נמצאים בתקופה של פגרת הבחירות כיוון שלא נקבעה החלטה בעניין. אז לוועדה כן יש את האפשרות לבוא ולהתכנס באופן חופשי, בשים לב שאנחנו נמצאים במצב של התפזרות אוטומטית ולכן, אנחנו נמצאים יותר במצב של ניקוי שולחן ודיון בנושאים דחופים ומשמעותיים לוועדה, ולכן הדיון הזה מתקיים כיוון שהוא התחיל גם לפני שהכנסת התפזרה, הוא התחיל לפני כמעט חודש ולא התקבלה החלטה בפעם הקודמת כיוון שיושב-ראש הוועדה והוועדה החליטו להיענות לבקשה של עיריית חיפה ושיתקיים שיח בינה לבין רשות החברות וחברת נמלי ישראל וחברת נמל חיפה.

לגבי הטענות שעולות במכתב למידע חסר אולי שהיה בפני ועדת השרים – זה היה דבר שצריך היה להעלות אותו מלכתחילה מול רשות החברות, מול ועדת השרים. אמנם זה שיקול שיכולים להביא בפני הוועדה אבל התחנה הייתה כבר שם עוד מינואר.
ימית קליין
אני רוצה להגיד בבקשה - -
היו"ר משה גפני
לא, לא, הדיון הסתיים.
ימית קליין
ברשותך, אני רק רוצה - -
היו"ר משה גפני
לא, עם כל הכבוד, לא היה דבר כזה כאן, בוועדה. אייל, עוד משהו?
אייל לב ארי
לא.
אשל ארמוני
רק לגבי - - -
היו"ר משה גפני
כן, שכחתי.
אשל ארמוני
אני יושב-ראש נמל חיפה. אני לא אתייחס לעבר, זה מיותר, פנינו קדימה. אנחנו בעד המתווה שהציגה רשות החברות. אנחנו נירתם לעשות את כל מה שניתן ביחד עם עיריית חיפה על-מנת לייצר את מתכונת הפעולה של המינהלת המשותפת. אני מאוד מקווה שלמרות המשקעים שהיו, אנחנו נוכל לייצר פה איזה תהליך שמיוצר על אמון. אנחנו נבנה צוות מקצועי שיעבוד, אנחנו נעדכן אתכם תוך כדי, גם בכתב וגם בעל-פה, וכפי שאמרת, כבוד היושב-ראש, יש פה תהליך ארוך ויש פה עוד תחנות, אחת מהן חונה פה. יש תחנות גם אצל השרים, ואנחנו נבוא ונעדכן ונדווח, וגם תשמעו את עיריית חיפה.

אני מאוד מקווה שהחזון של ראשת העיר, שאני מצטרף אליו בכל מה שנוגע לפיתוח התיירותי של חזית הים וגם לדברים שנוגעים לאיכות הסביבה וגם לדברים שנוגעים לפרויקט של עמק החדשנות הגדול – כל הדברים האלה באמת יצעידו ויביאו את חיפה להיות מטרופולין מוביל במדינת ישראל, ולחזון הזה הנמל יצטרף ב-100%.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. בבקשה.
עופר אליישר
אני ממשרד התחבורה, מנהל אגף תכנון כלכלי. עמדת משרד התחבורה – אנחנו מדברים פה על סיום של תהליך רב-שנים עם הרבה מאוד אנרגיה. ההפרטה הזאת היא סיום של תהליך רב-שנים של שינוי המבנה הארגוני בנמלים וספציפית בניהול חברת נמל חיפה. השינוי הזה צפוי להביא ליעילות משמעותית ושיפור התפקוד של המשק ה - - -. משרד התחבורה היה מעורב יחד עם משרד האוצר ורשות החברות הממשלתיות בסגירת סדרה של הסכמים עם חברת נמל חיפה והעובדים וההסתדרות. משרד התחבורה רואה בהפרטה דבר מאוד-מאוד חשוב, ולוח הזמנים להפרטה הוא דבר חשוב מאוד בפני עצמו.

יש כאן מרקם עדין של הסכמים עם העובדים, עם ההסתדרות, עם חנ"י, הנהלת חברת הנמל וגורמים שונים במדינה. כל עיכוב ושינוי עלול להביא לדעתנו לירידת ערך החברה בעיני רוכשים פוטנציאליים בשוק הבין-לאומי ובתדמית של מדינת ישראל בכלל, כמדינה שלא מפגינה חזית אחידה עם הרשות המקומית, וזה אסור שיקרה.

בנושא חזית הים העירונית – תינתן בכתב ההסמכה – כתב ההסמכה זה הרישיון, המסמך שמסמיך את חברת הנמל לעשות את הפעילות – יוקדש חלק לחזית הים העירונית ויוסדר שם הדבר הזה.

(היו"ר ינון אזולאי, 13:30)
עינת קליש רותם
אבל עדין לא הוסדר - - -
היו"ר ינון אזולאי
תודה רבה. גיא עודי, יושב-ראש הוועד, בבקשה.
עינת קליש רותם
זה לא הוסדר ועכשיו מאוחר מדי להגיד דבר כזה.
גיא עודי
תודה. צוהרים טובים לכולם. קודם כל, אני רוצה להתייחס בבקשה לדובר האחרון ממשרד התחבורה: - - - אנחנו כבר 24 שנים רצים על עניין ההפרטה ואנחנו הגענו לישורת האחרונה. לגבי יעילות של הנמל - - - יודעת כמה אנחנו יעילים ולא היו כל ההפרשות שאנחנו מפרישים עד עכשיו. יש מקום לשיפור מבחינת התייעלות.

לגבי ראשת העיר – אני רוצה לשאול: איפה הייתם עד עכשיו? למה רק עכשיו נזכרתם? אתם כרגע עושים כל מיני - - - בגלגלים.
היו"ר ינון אזולאי
תודה.
גיא עודי
אנחנו רוצים שהנושא הזה ייגמר כבר ואצה לנו הדרך, ויפה שעה אחת קודם.
היו"ר ינון אזולאי
תודה רבה. שלומי פוגל, הבעלים של מספנות ישראל.
רועי כחלון
אדוני, כנציג רשות החברות, אני לא יודע למה משקיעים – הוא מדבר כמשקיע?
קרן ברק (הליכוד)
כן, זה אלה שרוצים לקנות.
רועי כחלון
אני לא חושב שזה נכון להליך המכרזי.
היו"ר ינון אזולאי
אוקי, מקבל. תודה.
עינת קליש רותם
- - -
היו"ר ינון אזולאי
תודה. יש עוד מישהו רוצה להתייחס מלבד הבעלים? המשקיעים?
רועי כחלון
אני קודם כל מודה לוועדת הכספים על הדיון השני ועל שני הדיונים הענייניים. אני מודה לכל הגורמים ששיתפו פעולה. אני באמת באמת אעשה כל שביכולתי, יחד עם הגורמים הנוספים ברשות החברות ובחברת נמל חיפה, כדי לפעול מול העירייה ומול רמ"י וגורמים נוספים על מנת להסדיר את כל מערכת ההסכמים בחודש-חודשיים הקרובים, ואני מאוד מקווה שברבעון הראשון של 2021 אנחנו נעדכן את הוועדה שהצלחנו להגיע להבנות, וכך זה יהיה טוב גם לחברה, גם לעירייה, גם למדינה וגם לכלל הציבור. תודה.
היו"ר ינון אזולאי
ראשת העיר מבקשת גם מאלה שיושבים ב-150 מטר מחזית הים לבדוק את זה. צודק? זה חלק מהדרישות.

(היו"ר משה גפני, 13:35)
עינת קליש רותם
שוב, אני רוצה להגיד שהנמל היום, יש לו שטח מסוים והפריטו רק חלקים ממנו. בחלקים שכביכול לא מפריטים אותם עדין מתרחשת פעילות שהיא מאוד משמעותית לעיר והיא גם מסוכנת. לא רק שהפעילות ממשיכה, היא הולכת להשתדרג. אנחנו רק השבוע עברנו על הדוחות הכלכליים של חנ"י לגבי הפעילות בחנ"ח, באזור הזה, ואנחנו רואים שכמות הדלק הולכת לגדול לפי הערכות עוד מ-2015 שפורסמו ב-2018. אנחנו רואים שהפעילות הנמלית והפעילות המסוכנת של חומרים מסוכנים הולכת לגדול, ואנחנו רוצים להיות חלק מכל התהליך, לא רק מחלקים ממנו.
היו"ר משה גפני
תודה. אפשר לשנות ל-49 את המכרז?
רועי כחלון
רק להגיד לאדוני – אנחנו כרגע מונחים מעוד חברה, שלחברה יש רישיון לפעול כנמל עד 2054. מה שניתן לעשות כדי לפתור את נושא חזית הים זה שבמישור ההסכמי בין רמ"י, חנ"י, עיריית חיפה וחברת נמל חיפה יוסדר הנושא של חזית הים גם לתקופה שהיא ארוכה מ-2054, ואז ב-2054 עיריית חיפה מן הסתם תמשיך להיות צד, ובגלל שחברת נמל חיפה ב-2054 אין לה הסמכה - -
היו"ר משה גפני
אתה יכול לדבר אתם ולתת לי תשובה?
רועי כחלון
כן אדוני.
שגית אפיק
אתה תפעל מול רמ"י ותדווח לוועדה תוך שבוע?
רועי כחלון
זה לא רק רמ"י, זה גם משרד התחבורה וגם משרד האוצר. אני צריך זמן - -
היו"ר משה גפני
שבוע.
רועי כחלון
אדוני, אני לא יודע אם אוכל בשבוע.
היו"ר משה גפני
תכף נראה מה אעשה. הסמכות שלנו זה לאשר או לא לאשר.
קרן ברק (הליכוד)
כן, בואו נצביע.
שגית אפיק
את דרך ההפרטה.
היו"ר משה גפני
דרך ההפרטה. אני מציע גם מנקודת ראותנו וגם מנקודת ראותה של הממשלה והחברות הממשלתיות וגם מנקודת ראותה של עיריית חיפה – אני מציע שאנחנו נלך בדרך הזאת, שיש לנו תחנות ובתחנות האלה נעצור ונראה מחדש מה שקורה. אנחנו לא עושים את זה בכל נושא אבל אני רואה חשיבות רבה בעניין הזה.

אני בשיג ושיח עם השר דודי אמסלם, אני מבין שיש לכם פגישה בשבוע הבא? טוב. אני מציע ככה: אנחנו עכשיו מבקשים את כל הדברים שאמרנו ואנחנו נעקוב אחרי זה. אני מבקש שתיתן לנו דיווח ואני רוצה שבתוך שבוע תגיד לנו מה יצא עם הדברים האלה, ויש לנו עכשיו את ההצעה ואנחנו צריכים לאשר את דרך ההפרטה, נכון?
אז נעשה ככה
מי בעד אישור דרך ההפרטה כפי שהובאה? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

האישור אושר.
היו"ר משה גפני
האישור ניתן. אני מגיש רביזיה לשבוע, עד הפגישה עם השר אמסלם, ואני אבקש לדעת האם באמת התקדמנו עם העניין הזה של כל הדברים שעלו - -
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני מצטרף לרביזיה משיקוליי שלי.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה את הצריך? בוא נבדוק...
היו"ר משה גפני
אחמד, תן לי כוח.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
אני מצטרף לרביזיה שלך.
היו"ר משה גפני
בסדר, אבל אני מבטל אותה גם בלי הוועדה.
אחמד טיבי (הרשימה המשותפת)
איך התנהגנו באופן היסטורי - - -
היו"ר משה גפני
בסדר, סיעת גפני-טיבי הגישה רביזיה אבל אחמד, אתה מבטל את זה ברגע שאני מבטל את זה.

אני מבקש תשובות במהלך השבוע הזה ואני אדבר עם השר אמסלם, אני רוצה לראות מה יצא בפגישה הזאת. אין לנו סמכות – אני מקבל את מה שהיועצת המשפטית אומרת, כמו תמיד, הסמכות שלנו היא סמכות מוגבלת, ובסמכות הזאת אני עושה שימוש עד קצה גבול היכולת בגלל שאני חושב שהמטרה ראויה, ואני מבקש מכם, מר ארמוני וכולם, רועי, אני מבקש להתכנס לעניין הזה ולא להגיד יותר את המשפט: כך היה פעם. אין כך היה פעם, עכשיו אנחנו רוצים שזה יהיה עם חזון של מקום שראוי לגור בו, בטוח לגור בו ולהתקדם עם העניין.

תודה רבה. אני מודה לכם על הדיון הזה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:50.

קוד המקור של הנתונים