ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 21/12/2020

הסכנה לנוסעים בכביש 5856 לברטעא

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה


הכנסת



21
הוועדה המיוחדת לפניות הציבור
21/12/2020

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
הוועדה המיוחדת לפניות הציבור
21/12/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 41
מישיבת הוועדה המיוחדת לפניות הציבור
יום שני, ו' בטבת התשפ"א (21 בדצמבר 2020), שעה 13:00
סדר היום
הסכנה לנוסעים בכביש 5856 לברטעא
נכחו
חברי הוועדה: יעקב טסלר – היו"ר
חברי הכנסת
יוסף ג'אברין
בועז טופורובסקי
מוזמנים
עאמר רשרש - ראש מינהלת הגליל והנגב, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אושרית קלפוס - מנהלת תחום תקציבי פיתוח, משרד התחבורה

אריאל הבר - רפרנט תחבורה באגף תקציבים, משרד האוצר

רוברט דרייצר - ראש אגף פרויקטים יעודיים, נתיבי ישראל

ראיד כפהא - ראש המועצה, מועצה מקומית בסמ"ה

ראיד כליפה - גזבר המועצה, מועצה מקומית בסמ"ה
מנהלת הוועדה
אתי שבתאי
רישום פרלמנטרי
אתי אפלבוים


הסכנה לנוסעים בכביש 5856 לברטעא
היו"ר יעקב טסלר
אני פותח את ישיבת הוועדה המיוחדת לפניות הציבור. על סדר-היום: הסכנה לנוסעים בכביש 5856 לברטעא.

לפני שניכנס לדברים. ידידי ממהר אז בבקשה תגיד מה שאתה רוצה.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
הנושא נוגע אליכם אבל חשוב לי מאוד שישמע את זה נציג האוצר.

אני יושב-ראש ועדת המשנה לקידום הביטחון בדרכים. מה שקורה אצלכם הוא איום ונורא וזה חלק משורת מוקדי סיכון שמשרד התחבורה כבר מזמן ניפה. זה לא משהו שעכשיו אנחנו מופתעים ואף אחד לא מכיר. אלה מוקדי סיכון שמשרד התחבורה מכיר, מיפה ותקצב. בא משרד האוצר ב-2018, לקח 218 מיליון שקלים לטובת קניית קרונות לרכבת. בקיצור, אנחנו מגיעים עכשיו למצב שב-2020 אין תקצוב.

בדיונים ועדה אמרו נתיבי ישראל שיש להם צוות מוכן, יש להם דרך והם יודעים איך לטפל בזה. בכל מקום שבו הם תיקנו, מספר התאונות ירד ב-50%. זאת אומרת, אנחנו יודעים שיש פתרון שיוריד את מספר התאונות אצלם ב-50%.

בא משרד התחבורה ואומר, חבר'ה, אין לי תקציב. בא משרד התקציב אומר שיש 19 מיליארד שקלים תקציב, תעביר מכאן ומכאן.
היו"ר יעקב טסלר
כל אחד מעביר את הכדור לשני.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
היתה לי שיחה עם מנכ"ל משרד התחבורה. הוא אמר לי שהוא מצא מקור, משהו מנתיבי אופניים. אני אפילו לא מתייחס למקור. הוא לא מאשר את זה כי הוא אומר שזה פרויקט חשוב שהוא לא מאשר לא לבצע. אז בעצם נוצר מצב שיש משרד תחבורה עם שורה של פקידים, מנכ"ל, שר התחבורה והבטיחות בדרכים, אבל בעצם מי שמחליט וקובע מדיניות, קובע ביצוע, קובע לוחות זמנים, זה משרד האוצר.

עד עכשיו הייתי יחסית רגוע ובסדר עם כל הגורמים, אבל בגלל שמשרד האוצר מאשים את משרד התחבורה ומשרד התחבורה אומר שהם ביקשו ולא קורה. אנשים מתים. צר לי שאני צריך ללכת, אני ממש נדרש ללכת לוועדת הכנסת, אבל בואו נפתור את זה.

כל הכבוד לך אדוני היושב-ראש על-כך שהעלית את הפנייה הכול כך חשובה. בוא נפתור את זה ואת שאר מוקדי הסיכון. יש מעל 70 מוקדי סיכון מאוד קריטיים שצריך לפתור וזה אחד מהם. זה עוד מעקות בטיחות לרוכבי אופנועים. צריך בשביל כמה מיליונים, לא יותר, ואנחנו נמנע מוות מיותר. בואו נציל חיים ואחר-כך נדבר על שאר הדברים. יש לזה מקור.
היו"ר יעקב טסלר
אכן זה נושא מאוד חשוב אבל אני רוצה לדייק שמי שהעלה את הנושא הזה זה ידידי חבר הכנס יוסף ג'אברין.
בועז טופורובסקי (יש עתיד-תל"ם)
הוא בבידוד?
היו"ר יעקב טסלר
פקקים בדרך לירושלים. הרבה עולים לירושלים אז כנראה שיש פקקים.
קריאה
הוא יגיע עוד רבע שעה.
היו"ר יעקב טסלר
נחכה לו שיצטרף.

אני אמשיך הלאה עם מה שאמר חבר הכנסת. בתקופה האחרונה אנחנו עוסקים בהצלת חיים. משקיעים מיליארדים בהצלת חיים. כרגע מנסים דרך החיסונים. אני לא יודע כמה עלו החיסונים אבל זה עלה הון תועפות והכול על-מנת להציל חיים.

גם במה שאנחנו דנים היום מדובר בהצלת חיים. אכן זה לא נגיף אבל צר לי לומר שלפעמים זה יותר גרוע מנגיף. אף אחד לא יודע עד שהוא מגיע למקום הזה. אני קצת נברתי בחומרים. אני ממש הזדעזעתי. ראיתי לנגד עיניי שיש פה עוולה, יש פה מקום מועד לפורענות, מועד למוות מול העיניים. רואים בדוחות המשטרה שזה עולה משנה לשנה. רק ב-2019 היו 26 הרוגים.
ריאד כפהא
זה המדווח. הלא מדווח זה יותר.
היו"ר יעקב טסלר
אני מתאר לעצמי.

עוד יותר, כפי שהוא ציין. יש תכנית מסודרת, תקצבו, יש אומדנים. מה הולך פה? מה קורה? אולי יש איזה נוהל מסוים, אני לא מכיר. אולי נשמע מהחברים שמשתתפים בזום. רק כשיש איקס הרוגים מתחילים לעשות משהו. אם יש הרוג אחד או שניים – ככה זה נראה, אחרת אני לא מבין את ההתנהגות המוזרה הזאת. אנחנו רואים שהמקום הזה הוכרז כמוקד סיכון מ-2017 ו-2019. אני באמת לא מבין. ישבו, דנו, הגיעו להחלטה, ראו לנכון לקטלג ולהגדיר את הכביש הזה ובעצם לא קרה שום דבר.

אני מתרשם שכל אחד זורק את הכדור לשני. אני מקווה שהיום נקבל תשובות. אם לא נקבל תשובות, אדוני ראש המועצה והגזבר, לא נשתוק ולא ננוח. הצלת חיים זה לא סתמי. נעקוב עד שימצאו פתרון ומשאבים למקום הזה.

אני רוצה לפנות לראש המועצה ולשמוע את התייחסותך לנושא.
ריאד כפהא
תודה לך כבוד היושב-ראש. אני מקווה שבאמת נצא היום עם תובנות ופתרונות לכביש הזה. קודם כל, אני אשים אתכם במרחב שלנו. המועצה שלנו מונה שלושה כפרים שיש להם רצף טריטוריאלי. זה ברטעא, מועאוויה, עין אלה סהלה. אני מדבר על שני הכבישים. אני חייב להודות שנעשו עבודות בשני הכפרים אל סהלה ומועאוויה ובכפר ברטעא יש לנו כביש שהוכרז כמוקד סיכון. כמובן גם קודמיי ברשות פעלו להסדרת הכביש הזה. 30 שנה לא נעשה דבר בכביש הזה, כמה תיקונים פה ושם, כמה דברים פשוטים.

בתקופה האחרונה, עקב ההתפתחות הכלכלית באזור שלנו ועקב פתיחות לכפר ברטעא, שהוא כמובן כפר חצוי בין הרשות הפלסטינית לישראל, הכביש הזה הפך להיות מוקד סיכון. זה כביש צר מאוד, בלי שוליים. יש מדרונות שהם מסוכנים. הרבה תאונות קרו שם. הוא לא משמש רק את תושבי הכפר, זה ציר מרכזי שלפעמים עוברים בו 30,000 ו-40,000 בשעות שיא. אנשים נוסעים לברטעא המזרחית וגם מחריש באים לכיוון ערערה וכפר ערה. זה בעצם כביש מרכזי שמשרת אוכלוסייה. אם עושים סטטיסטיקה אנחנו מגיעים ל-10,000 – 20,000 בני אדם שעוברים שם. בימי השיא, 30,000 עד 40,000 מבקרים במקום הזה. זה מאוד מסוכן. יש הרבה תאונות דרכים, הרבה זעם, הרבה פקקים. הגיעו מים עד נפש.

פנינו לכל המשרדים. צריך להגיד גם את הטוב וגם את הרע. יש דברים שהם באו לקראתנו. הכביש הזה אושר תכנונית. ישבו ודנו בנתיבי ישראל כשהוא עבר לרשותם. הם דנו איך ייראה הכביש מבחינה תכנונית ואושר מה שיעשו. ישבנו בכמה ישיבות עם נתיבי ישראל וגם עם משרד התחבורה. בישיבה האחרונה נפל לנו האסימון. כלומר, יש לנו תקציב אבל התקציב לא מספיק.
היו"ר יעקב טסלר
כמה כסף אושר? כמה נדרש?
ריאד כפהא
אושרו 9 מיליון לביצוע. אמרתי שלא חושפים בפניי את התקציבים אז כמה צריך עוד? אמרו לי שצריך עוד 9 מיליון. רק אתמול נודע לי שצריך עוד 9 מיליון. אז שאלנו מה הפתרון? הפתרון הראשון היה שיעשו את חצי הכביש. אמרתי, ריבונו של עולם, אתה הולך לחתונה, אתה נותן לחתן ללבוש חליפה ומעיל בלי מכנסיים? איך זה ייראה? זה באמת ייתפס ככלום. אז אמרו שבגלל שזה מוקד סיכון צריך לחפש פתרונות.
היו"ר יעקב טסלר
אז למה לא חיפשו פתרונות כשישבו ותכננו את הכביש? אז עשו חצי עבודה או שלא עשו עבודה בכלל או עשו עבודה בעיניים.
ריאד כפהא
עשו עבודה אבל כנראה ככל שעשו והתקדמו בעבודה – אני לא יודע מה קרה שם תכנונית. לכן זה בא לנקודה הזאת. כלומר, יש לי חצי כוס ואין לי את הכוס וזה כאילו לא עשינו שום דבר.

כאן אנחנו באים וזועקים שהכביש מסוכן. אם אני את המצגת אתם תראו כמה תושבים עוברים שם ואיזה כפרים הוא מחבר. כמו שאמרת, אני לא רוצה שיהיו 5-10 בני אדם נפגעים אז מצילים נפש אחת כאילו הצילו את העולם כולו.
היו"ר יעקב טסלר
ממתי אתה יודע שאושר 9 מיליון שקלים?
ריאד כפהא
מאתמול.
היו"ר יעקב טסלר
אני לא מדבר על מה שחסר.
ריאד כפהא
לגבי מה שחסר נודע לי לפני חודש ימים.
היו"ר יעקב טסלר
מתי אושר הדבר הזה?
ראיד כליפה
זה מאושר כבר 3 שנים.
היו"ר יעקב טסלר
מתי נפל להם האסימון שצריך עוד 9 מיליון?
ריאד כפהא
לפני חודש.
היו"ר יעקב טסלר
אז מה עשו במשך שלוש השנים האלה?
ריאד כפהא
אני לא יודע.
היו"ר יעקב טסלר
אני שואל את עצמי. ישבו ב-2017 עשו תכנון שאושר. האומן היה 9 מיליון שקל. למה לא יצאו לביצוע? אני לא יודע לומר, תכף נשמע. אם ישבו בשקט, הלכו לישון ואחרי 3 שנים התעוררו ואז מגלים שמה שאמרו אז זה לא. למה לא? ראו שצריכים לעשות תכנון אחר. יכול להיות שמבחינת עלויות החומרים עלו יותר.

אני לא מבין למה לא יצאו לביצוע ברגע שאושר. אם היו יוצאים לביצוע במיידי היו מגלים אז שיכול להיות שצריך לעשות שיפור לתכנון ואז לתקצב. זה שאנחנו שומעים על זה רק אחרי 3 שנים, זה אומר דרשני.
ריאד כפהא
כבוד היושב-ראש. הכביש הזה לפני 5-6 שנים היה באחריות משרד התחבורה. גם כן אז אושרה העבודה. לאחר מכן הוא עבר לאחריות נתיבי ישראל ואחר-כך הוא עבר לוועדה למיקוד סיכון. לא נעשו דברים חוץ מפלסטיק פה, פלסטיק שם, מעקה פה, מעקה שם. המצב של הכביש הוא מצב קשה מאוד. כל הגורמים מתריעים שהכביש הזה מסוכן מאוד. לא די בדיבורים. הכנתי סרטון שמציג איך הכביש נראה כשהוא ריק בשעות הבוקר מוקדמות ואיך הוא נראה בשעות השיא.
היו"ר יעקב טסלר
בבקשה, תציגו.

(מוצגת מצגת)
ריאד כפהא
תראו את השוליים. הכביש הזה צר מאוד, אפילו בלי שוליים. תראו כמה עמודי חשמל מצד שמאל. יש סיבובים מסוכנים. בסיבוב הזה מישהו נכנס בעמוד חשמל. גם כן נתיבי ישראל שמו גבולות לכביש אבל בתכלס העבודה לא התחילה כי חסר כסף. אגב, את התאורה אנחנו מתחזקים. אנחנו מדברים על 1,300 מטר מהכיכר לכיכר. לא מדובר על כביש של 20 קילומטר. אלה עמודי חשמל מסוכנים. זאת שעת השיא. זה צולם באוקטובר בשיא הקורונה.
היו"ר יעקב טסלר
כמה תושבים גרים בכפר?
ריאד כפהא
בכפר הזה גרים 5,000 אבל נכנסים אליו 30,000 ו-40,000. יש שוק ומסחר בצד הפלסטיני. הוא מגיע עד כביש 65.
היו"ר יעקב טסלר
באיזה שעות זה?
ריאד כפהא
זה היה ביום שבת. כמעט כל יום זה ככה. זאת כיכר שמשרד התחבורה עשה. יש עוד סיבות למה הכביש הזה הפך להיות מוקד סיכון. גם מפקדי המשטרה בעירון הקודם והנוכחי נתנו לנו חוות דעת עד כמה הכביש מסוכן.
היו"ר יעקב טסלר
ראיתי את המכתבים שנשלחו למשרדי הממשלה כפי שציינת.
ריאד כפהא
זה שנים על גבי שנים. כשהגענו לרגע האמת שמחנו. ראינו את הגדרות, ראינו שהתחילו לעבוד. התחילו ניצנים של תקווה ואז אין כסף להשלים.
היו"ר יעקב טסלר
רצו שהשמחה תימשך.

אדוני הגזבר, אתה רוצה להתייחס? הכסף אצלך.
ריאד כליפה
הכסף במרכב"ה ואי-אפשר להוציא אותו. לא חושפים בפנינו איך בנו את האומדנים. זה דברים פנימיים שלהם.
היו"ר יעקב טסלר
חבר הכנסת ג'אברין, שמענו את ראש המועצה. לפני כן היה פה חבר הכנסת טופורובסקי. אני מזדהה עם כל מילה שאומר ראש המועצה. ראינו את הסרטון וזה אכן מקומם. לפני שאגש יותר לעומק העניין אני רוצה לומר שאני לא רוצה לדבר כרגע על כסף. הכול מתחיל עם כסף ומסתיים בכסף.

אני רוצה להבין משהו מאוד פשוט. משנת 2017 היה אישור תכנוני והיה אומדן. היום אנחנו ב-21.12. מה קרה? מה עשו ומה לא עשו? מי יודע לענות לי על השאלה הזאת?

אני פונה למשרד התחבורה, לנתיבי ישראל. מי יודע לספר לי?
עאמר רשרש
שלום, אני נציג משרד התחבורה כרגע. היו צריכים לעלות נציגים נוספים ומשום מה לא הצלחתי.
היו"ר יעקב טסלר
אדוני, אחרי התשובות שלך אני אבין אם יש סיבה מסוימת למה לא הצטרפו.
אושרית קלפוס
גם אני פה.
היו"ר יעקב טסלר
אני חוזר בי.
עאמר רשרש
אני ראש מנהלת הגליל והנגב במשרד התחבורה.
היו"ר יעקב טסלר
ספר לי קצת על הכביש הזה.
עאמר רשרש
שלום לכולם. אני מכיר את הכביש הזה. הייתי בישיבות אצל ראש המועצה כמה פעמים. האחרונה שבהן היתה בערך לפני כחודש וחצי יחד עם נתיבי ישראל. פעם הכביש היה ללא אבא והיום הכביש שייך לנתיבי ישראל. עד כמה שמוכר לי, הכביש מוכר כמוקד סיכון. הוא תוכנן בנתיבי ישראל ויש לו תקציב חלקי מאחר ואנחנו לא קיבלנו את כל התקציב הנדרש מהאוצר עבור מוקדי סיכון.
היו"ר יעקב טסלר
מתי נודע לכם שיש לכם רק תקציב חלקי? באותו זמן שאושר התכנון?
עאמר רשרש
לי אישית נודע כשהייתי בישיבה יחד עם ראש המועצה לפני חודש וחצי. תקציב למוקדי סיכון מגיע בחוסר ובגלל זה הכביש לא בוצע. הכביש כבר מתוכנן על-ידי נתיבי ישראל והוא לקראת ביצוע. לא מבצעים אותו בגלל חוסר בתקציב. התקציב לא הגיע ולכן לא התחילו בכביש.

אני אבקש מאושרית להתייחס.
אושרית קלפוס
אני מנהלת תחום תקציבי פיתוח במשרד התחבורה. אני רוצה להודות למועצה המקומית בסמה שהעלתה את המקרה הזה. המקרה הזה הוא מקרה אחד מיני רבים של מוקדי סיכון. אנחנו מדברים על 163 מוקדי סיכון, שמתוכם 18 מוכנים לביצוע, 45 ותכנוניים, שמשרד התחבורה לא מקדם כיוון שלא קיבל תקציב. בשנת 2019 היה קיצוץ של 40 מיליון, בשנת 2020 קיבלנו 50 מתוך 230 שאנחנו צריכים לקבל, בהתאם לסיכום תקציבי 2017-2018.

בסמה עבר לאחריות נתיבי ישראל בשנת 2018. הוא הוכר כמוקד סיכון בשנת 2019. התקציב היחיד שמשרד האוצר נתן זה 2 מיליון לתכנון. הפרויקט עולה 21 מיליון. בסמה, כמו הרבה מקים, כמו דבורייה ששמענו לא מזמן בחדשות, כמו מחלף סומך, כמו צומת עוזה, כמו צומת עלית, צומת ענתה, פרויקטים שמוכנים לביצוע, נמצאים בשלבי תכנון מתקדמים ולא תוקצבו. הם לא תוקצבו בגלל שהמשרד לא קיבל כלל תקציב למוקדי סיכון, למעט 50 מיליון מתוך 230 מיליון לשנת 2020.
היו"ר יעקב טסלר
שמעתי שלכביש הזה לא היה אבא. בואי תעשי סדר. אני לא מכיר את זה כמו שאתם מכירים. ב-2017 הכביש הזה הוגדר כמקום מסוכן. מי הגדיר את זה? מי היה האבא של הכביש?
אושרית קלפוס
בשנת 2017 זה עדיין לא עבר לאחריות נתיבי ישראל. זאת אומרת, שזה לא תחת משרד התחבורה. החל משנת 2012 משרד התחבורה החליט שהוא לוקח אחריות. יצאו למבצע לוקחים אחריות על כבישים שהם לא רשומים שהם תחת משרד התחבורה, לא רשומים תחת שום מקור אחר, או שהם רשומים תחת מועצות מקומיות אבל למועצות אין יכולת לתחזק אותם מכיוון שיש בהם הרבה תנועה חוצה. לכן המשרד עשה סדר, קבע נוהל שנקרא נוהל לוקחים אחריות. במסגרת הנוהל הזה נקבע אלו כבישים המשרד לקח. במסגרת הזאת הוא לקח המון כבישים. בזמנו הוא קיבל הרבה תקציבים. במהלך השנים גם כבישים שלא עברו למשרד התחבורה וקיבלנו פניות מאזרחים, וממועצות מקומיות, היו עולים לוועדת גבולות במשרד התחבורה ובהתאם לקריטריונים נקבע האם הם ראויים ועומדים בקריטריונים של לוקחים אחריות ויכולים לעבור לאחריות משרד התחבורה.

כמו שציינתי, לגבי הכביש הזה, רק משנת 2018 הוא הועבר לאחריות משרד התחבורה, קרי נתיבי ישראל. בשנת 2019 אושר כמוקד סיכון, בעקבות המלצת משטרת ישראל. גם האוצר תקצב אותו למעשה לתכנון, אבל רק לתכנון. לכן אני רוצה לדייק. רק 2 מיליון יש לפרויקט הזה. רק תכנון, זה מה שמשרד האוצר הביא לנו בשנת 2019.
היו"ר יעקב טסלר
אז ב-2017 לא קרה שום דבר?
אושרית קלפוס
בשנת 2017 הוא עדיין לא היה של משרד התחבורה.
היו"ר יעקב טסלר
אז מי תכנן את זה?
אושרית קלפוס
בשנת 2019, כשהוכר כמוקד סיכון, ניתנה לנתיבי ישראל הרשאה לתכנון בסך 2 מיליון והם התחילו לתכנן.
היו"ר יעקב טסלר
אז זאת טעות שלי. חשבתי שהם תכננו את זה כבר ב-2017.
אושרית קלפוס
התקציב נעשה בצורה שמקבלים כסף לתכנון ורק כשהוא מוכן לביצוע הוא מקבל הרשאה לביצוע.
ריאד כליפה
בדוחות שאנחנו מוציאים מהמרכבה, תחת הכותרת משרד התחבורה, יש תקצוב לפרויקט הזה של 6 מיליון שקלים משנת 2017. מה ההסבר של הדבר הזה? זה לא תואם למה שאת אומרת.
אושרית קלפוס
ההרשאה ניתנה לחברת נתיבי ישראל. אם זה מופיע אצלך במערכת, אז כנראה שלא מדובר באותו פרויקט. אם יש פרויקט ישן שבאותו אזור, לא ניתן להשתמש בדבר הזה.
ריאד כליפה
זה אותו קטע כביש, אותם מספרים. ההרשאה רשומה אצלי והיא עדיין בתוקף משנת 2017 של 6,161,000. יש עוד הרשאה עוד יותר ישנה של 3 מיליון שקלים.
אושרית קלפוס
אנחנו לא משתמשים בהרשאות ישנות. אנחנו משתמשים בהרשאות שניתנו למטרה מסוימת בהתאם לאישורים של החשב הכללי ואגף התקציבים.
ריאד כליפה
לא, זה עניין שתקצבתם רק לא ביצעתם.
אושרית קלפוס
אם יש הרשאה ישנה שהיא מתאימה, צריך לקבל אישור ספציפי. גם אז, כמו שאתה מציין, עדיין לא יהיה מספיק לביצוע הפרויקט. כדי שאפשר יהיה לבצע את הפרויקט הזה ועוד פרויקטים רבים אחרים, משרד התחבורה צריך לקבל את כל התקציב שהובטח לו בסיכום תקציבי 2017-2018. זה אומר 230 מיליון לשנה. 230 מיליון בשנת 2020 ולא 50 מיליון ואז להגיד לנו לעשות תיעדוף ב-50 מיליון כי ברור שצריך לעשות תיעדוף בתוך 23% זה לא באמת תיעדוף וזה פשוט להעביר את הבעיה אלינו. ל-2021 אנחנו גם צריכים לקבל 230 ואני לא יודעת אם נקבל.
היו"ר יעקב טסלר
את יודעת להגיד לי ספציפית כמה חסר בכביש הזה שאנחנו מדברים עליו?
אושרית קלפוס
לכביש הזה ניתנו 2 מיליון לתכנון והוא עולה 21 מיליון אז חסר לנו 19. שוב, בסוף אנחנו מוציאים רשימה של פרויקט בהתאם למספר התאונות בהם. כדי שהכביש הזה יוכל להיכנס, כמו הרבה כבישים שיש בהן תאונות דרכים של מעל 8 הרוגים ב-3 שנים, המשרד צריך לקבל את כל ההרשאה שהובטחה לו. הוא לא צריך להחליט מה גרוע יותר.
היו"ר יעקב טסלר
אם אתם מקבלים רק חלק, איך בכל זאת אתם עושים את החלוקה?
אושרית קלפוס
התיעדוף נעשה בהתאם למספר תאונות הדרכים. שוב, מה זה חלק? קיבלנו 23. אי-אפשר לעשות 23%. לעשות תיעדוף מתוך 23% של מוקדי סיכון שהובטחו לנו ובהתאם לזה יצאנו לתכנונים, זה בלתי אפשרי.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
שלום לך. הכביש הזה עבר לאחריות נתיבי ישראל ב-2014. לי ידוע שמה שחסר זה 9 מיליון. רק אתמול ידעתי שחסרים 9 מיליון. לפני חודש וחצי ישבנו גם עם מר עאמר רשרש, שאני מכבד מאוד והוא עוזר לנו מאוד ורוצה כמובן לפתח ולקדם אבל כל הזמן חסר כסף.
היו"ר יעקב טסלר
היא אומרת שחסרים 19 מיליון ואתה אומר שחסר 10 מיליון.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
יש 9 מיליון שמאושרים בנתיבי ישראל אבל חסרים להם כדי להשלים את הפרויקט עוד 9 מיליון. פה אני שומע שחסר 19 מיליון. מה באמת קורה? כשאני שומע את זה זה מקומם אותי. מה, הוליכו אותי שולל? ישבתי על תכנונים ימים ולילות. מ-2017 אנחנו מתכננים ולא מ-2019. ישבנו עם המתכננים, דאגנו, רצנו. למה שמו גדר של ברזל ותחמו את הכביש הזה משני הצדדים? למה מקדמים את התאורה? למה מקדמים ולמה מקדמים? משהו מוזר קורה פה. אני לא ישן טוב כי מה שאת אומרת זה לא מה שהם אומרים. חבר'ה, תדברו את האמת. אתם לא רוצים לעשות? תגידו שלא רוצים לעשות וזהו. אם אתם רוצים לעשות אז תדברו אחד עם השני, תראו מה טוב לכם, מה רע לכם, מה כן אפשר לעשות. את יודעת מה? חסר לכם כסף? את רוצה שאני אתן לכם הלוואה? תבואו אלי, אני אתן לכם הלוואה כדי להציל חיים. תתנו לי או על תתנו לי. אתמול ידעתי שחסרים 9 מיליון ואת אומרת שחסר 19. ההוא אומר לי שחסר 9. אני לא יודע מי מביא את הכסף. סליחה שאני כועס, זה מקומם.
היו"ר יעקב טסלר
אני מקווה שנפתור בהמשך את הפתרון לחידה.
אושרית קלפוס
באמת חשוב לשים את הדגש. העניין הוא לא רק ה-19 מיליון שחסרים כאן. העניין הוא כל ה-180 מיליון שלא קיבלנו השנה.
היו"ר יעקב טסלר
סליחה שאני אומר לך. את צודקת אבל אני כרגע לא עושה פה דיון איך לפתור את העברת הכסף ממשרד האוצר למשרד התחבורה, את כל ה-180 מיליון. זה לא כרגע הדיון. אפשר לעשות דיון בנפרד שאתם לא יכולים לבצע בגלל משרד האוצר. כרגע אנחנו מדברים על כביש 5856. על זה אני מדבר כרגע.
אושרית קלפוס
אני מבינה, אבל שבוע הבא תגיע עוד רשות מקומית עם מוקד סיכון אמיתי ואז נחזור עוד פעם. אנחנו רק נכבה שריפות ולא נפתור את הבעיה.
היו"ר יעקב טסלר
לצערנו זה המצב ואף אחד לא רוצה לכבות שריפות. לא מדובר פה במותרות אלא בהצלת חיים. בהצלת חיים צריך לעשות את הכול. אני בטוח שיש עוד כבישים שהם מוקדי סיכון, אני לא מזלזל. כרגע אנחנו דנים ספציפית בכביש הזה. אם באמת מדובר שחסרים עוד 9 מיליון שקלים אז זאת בושה. הצלת חיים בשביל 9 מיליון שקלים?

אם אני מתחבר למה שאדוני אומר פה שהוא מרגיש שעובדים עלי, צוחקים עלי. לפני שלוש שנים אני יושב, מתכננים, יושבים יחד, יש רצון טוב. רואים את המצב בשטח. אני לא מדבר כרגע על פקקים ועל נוחות. יש הרבה כבישים בארץ שיש בהם פקקים. אני גר באשדוד גם שם יש מחלף שיש בו פקקים כל בוקר אבל זה לא מוגדר כמוקד סיכון. פה אנחנו מדברים בהצלת חיים. אני לא מדבר על עמודי חשמל וכל הדברים שיש שם. בעצם התחושה היא, יש לי כסף, אין לי כסף, יהיה, לא יהיה, עוד שנה, עוד שנתיים, עוד שלוש.

שלא תחשבי שאני פונה אלי בטענה אישית. הדבר הזה כואב וזועק לשמים. איך אמרתי קודם? יכול להיות שצריך להיות איזה רף של אנשים, חס ושלום, שיעברו לעולם שכולו טוב ואז נתעורר. למה אנחנו לא יכולים למנוע כאשר אתם הגדרתם את הדבר הזה, לפי בקשת משטרת ישראל וכל הגורמים הרלוונטיים שמוסמכים לתת את האינפורמציה. הגדרתם את זה כמוקד סיכון. צריך להתיישב יחד ולחשוב איך אנחנו מצילים חיים. אנחנו פה כרגע נלחמים בקורונה ומוציאים מיליארדים לחיסונים כדי להציל חיים. פה אנחנו גם מדברים על הצלת חיים.

עוד מעט נגיע לאוצר אבל אני רוצה לפנות לנתיבי ישראל. בוא תעשה לי סדר מה קורה.
רוברט דרייצר
אני מנהל אגף פרויקטים יעודיים. האגף שלי מטפל בפרויקטים שהם מוקדי סיכון. בין היתר גם פרויקט ברטעא. רק כדי לעשות סדר. יש שני פרויקטים שנקראים ברטעא. אחד הוא כביש 6513. זאת הכיכר שראיתם בסרטון. היא נבנתה בערך ב-2017 וזה אולי מסביר את השורות התקציביות שדיברתם עליהן, על תקציבים שהועמדו ב-2017.

הפרויקט הנוכחי שלנו, כמו שנציגי משרד התחבורה ציינו, הוא אכן 21 מיליון שקלים והוא מטפל בדרך גישה מכביש 6513 עד יישוב ברטעא. בעצם, בין שתי הכיכרות שראינו בסרטון. אורך הכביש הוא 1,400 מטר. הכביש במצב תחזוקתי מאוד ירוד. הסיבה לכך היא שכנראה לאורך שנים הוא לא תוחזק על-ידי אף אחד. כפי שצוין מדויק, לפני כשנתיים הוא עבר לאחריות של נתיבי ישראל, לאחר שהיה כביש ללא אבא.

אחרי שב-2019 קיבלנו את הכביש לאחריות שלנו והמקום הוגדר כמוקד סיכון, עסקנו בתכנון של הקטע. כרגע אנחנו בשלבים מאוד מתקדמים של התכנון. בעצם כמעט וסיימנו אותו. מרגע שיועמד התקציב המלא שזה 21 מיליון נוכל במיידי לצאת למכרז ולכל המאוחר בעוד חודשיים להיות כבר עם קבלן בשטח. נציג המועצה ציין שהתחילו לעשות כל מיני עבודות בשטח. מדובר בהפקעות שעשינו כדי להתקדם לקראת הביצוע ולקראת המכרז.
היו"ר יעקב טסלר
אם הבנתי נכון, אתה אומר שבתוך חודשיים יש לכם את התקציב?
רוברט דרייצר
אמרתי שבהינתן התקציב, תוך חודשיים אנחנו יכולים להיות מוכנים.
היו"ר יעקב טסלר
הצליחו לבלבל אותי.

אדוני ראש העיר, מתי אושר התכנון? אני שומע פה שכרגע מתכננים.
ריאד כפהא
התכנון מאושר - - -
היו"ר יעקב טסלר
לפני שנתיבי ישראל נכנסו לתמונה?
ריאד כפהא
לא, הם תכננו.
היו"ר יעקב טסלר
זה ב-2019?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לא, הם כבר בתמונה מ-2014. אני לא יודע. זה מסמך רשמי ממנהל אגף תשתיות וגורמי חוץ. כתוב שם שבתאריך 10.2.2014 סוכם כי קטע הכביש עבר לאחריות חברת נתיבי ישראל בהתאם למפת החלוקה החדשה שפרסם משרד התחבורה.
היו"ר יעקב טסלר
יכול להיות שבפועל זה התחיל ב-2019. רוברט, אתה מכיר את המסמך הזה?
רוברט דרייצר
אני לא שמעתי.
ריאד כפהא
אני אומר שב-10.2.2014 נשלח אלינו מכתב ממר גונן סער מנהל אגף רשויות וגורמי חוץ. במכתב נאמר: סוכם כי קטע הכביש עבר לאחריות חברת נתיבי ישראל בהתאם למפת החלוקה החדשה שפרסם משרד התחבורה.

המכתב נשלח ב-19.2.2014 והוא סוכם ב-10.2.2014.
היו"ר יעקב טסלר
רוברט, אתה מכיר כזה דבר?
רוברט דרייצר
לא.
ריאד כפהא
יש עוד מסמכים שזה באחריות נתיבי ישראל. היה תכנון גם כן של משרד התחבורה לפני שנכנסתי אנוכי לתפקיד ב-2012 או 2011. מר עאמר רשרש יודע על ידי חברה אחרת של הכביש הזה. כלומר, כל הזמן הכביש הזה גלגולים. אולי רוצים להשתיק אותנו שיש תכנון ואחר-כך לוקחים את ה-2 מיליון של התכנון וזורקים את מה שתכננו לפח. תחפשו, תחכו עד שנקבל את הכסף.

רוברט, אני רוצה להזכיר לך ש-6513 זה נעשה כיכר לכניסה של הכפר ברטעא אבל זה לא רק לכפר ברטעא. העבודות נעשו למטה מהכביש. הם עברו לקציר, עברו לשקד, עברו לכל היישובים האלה. נכון שהכפר זוכר ומעריך שיש מעגל תנועה אבל זה לא תקציב שצריך לחשב אותו לבסמה. זה בכלל לא נוגע אלינו התקציב הזה. כשאמרו 6513, אמרתי שזה הכביש שמדובר עליו. מתברר לי שבכלל לא מדובר עליו. זה משרת את ערערה ואת כל האזור שם ולא רק אותנו. כמובן תבורך העשייה, אנחנו עשייה לכל האזור ולא רק לנו. אנחנו לא חמדנים באחרים אבל יש כביש שמשרת 30,000 – 40,000 איש בתקופות השיא. 20,000 עוברים בו יום יום. מצבו של הכביש זועק לשמים. בואו לא נחכה.

ראיתם כמה עמודי חשמל ירדו שם מרוב פגיעות. צירפתי למצגת שלי גם תמונות מתאונות דרכים. אנחנו לא רוצים לאבד חיי אדם. אז בואו נתגייס כולנו יחד ונמצא את הכסף. אני לא צריך לנקוט בשמות, אבל אמר לי איזה בכיר, בואו נתגייס כולנו לדרוש את הכסף. זה פרויקט גמור, צריך לצאת כבר לדרך. למה גידרו? בואו נעשה את העבודה כמו שצריך. התכנון הוא טוב, הוא מעולה ומשרת את כולם. התכנון, אדוני היושב-ראש אושר מזמן. צריך רק לעבוד, השטח מוכן.
היו"ר יעקב טסלר
לצאת לעבוד תוך חודשיים מקבלת הכסף, כפי שאמר רוברט.

בואו נפנה למשרד האוצר, מר אריאל הבר, רפרנט תחבורה באגף התקציבים.
אריאל הבר
כן.
היו"ר יעקב טסלר
יש רצון טוב ממשרד התחבורה, יש רצון טוב מנתיבי ישראל. מה קורה באוצר?
אריאל הבר
צר לי קצת על הדברים הלא מדויקים שנאמרו על-ידי משרד התחבורה. התקציבים שהובטחו, כפי שאושרית אמרה, הוקצבו במלואם ומכאן ואילך מדובר בסדרי עדיפויות של משרד התחבורה.
היו"ר יעקב טסלר
אתה יכול לחזור? לא הבנתי.
אריאל הבר
כפי שאושרית הציגה, נחתמה תכנית חומש לחברת נתיבי ישראל במסגרתה תוקצבו מוקדי הסיכון.
היו"ר יעקב טסלר
בכמה תוקצבו?
אריאל הבר
כל הכספים עבור המוקדים האלה תוקצבו במלואם.
היו"ר יעקב טסלר
כמה תוקצבו למוקדי סיכון?
אריאל הבר
230 מיליון שקלים כפי שסוכם.
היו"ר יעקב טסלר
230 מיליון הועברו למשרד התחבורה?
אריאל הבר
עברו. חלקם משרד התחבורה הסיט לטובת צרכים אחרים.
היו"ר יעקב טסלר
זה כבר לא שייך אליך. מבחינת משרד האוצר כל מה שסוכם והוגדר כמוקד סיכום הועבר למשרד התחבורה?
אריאל הבר
אני לא מדבר על ייעוד ספציפי, אני מדבר על סכומים. הסכומים שסוכמו הועברו בהתאם לסיכומים. נעשה סיכום צד בשנה שעברה, במסגרתו חלק מהכספים הללו אכן הוסתו למטרות אחרות. אבל זה סיכום בינינו לבין משרד התחבורה. משרד התחבורה לא יכול לטעון עכשיו שהכסף לא עבר.
היו"ר יעקב טסלר
אני המום.
אושרית קלפוס
אני אשמח להגיב.
היו"ר יעקב טסלר
בוודאי, רציתי לפנות אליך.
אושרית קלפוס
אז באמת תכנית החומש של נתיבי ישראל סוכם 230 מיליון השנה למוקדי סיכון. אגב, גם 120 מיליון לפניות שמאלה שגם נועדו להציל חיים. זה גם פרויקטים מצילי חיים כי אנחנו יודעים שפניות שמאלה הן מסוכנות. משרד התחבורה קיבל מוקדי סיכון בשנת 2017 18,230,000 כל שנה. בשנת 2019 הוא קיבל 190,000,000 ובשנת 2020 הוא קיבל 50 מיליון. הסתת התקציב שעליה מדבר נציג משרד האוצר – קשה לי להגיד את זה ואני מנסה לחפש מילים עדינות, אבל בוא נגיד שמהמשרד נשלל שיקול הדעת בהחלטה להיכן להסיט את התקציב. כאשר הממשלה מחליטה על קיצוץ רוחבי או כאשר יש גירעונות וצריך לממן דברים, משרד התחבורה בא ומציע מקורות. אבל אם בסוף משרד האוצר אומר לא על כל דבר, זה כדאי כלכלית, זה כדאי כלכלית, אז ברור לך שבסוף אין לנו באמת שיקול דעת ותיעדוף. זה לא באמת תיעדוף אמיתי. בסוף אומרים שמשרד התחבורה תיעדף את זה. לא, מהמשרד נשלל שיקול הדעת.
היו"ר יעקב טסלר
אושרית, אני לא יודע חשבון כל-כך. כל הכסף וכל הסכומים שהוגדרו כמוקד סיכון קיבלו במשרד התחבורה או לא קיבלו. אני לא נכנס למספרים, קיבלו או לא קיבלו?
אושרית קלפוס
לא קיבלנו את כל המוקדי סיכון לשנת 2020 ולא לשנת 2019.
היו"ר יעקב טסלר
הסכומים שכרגע דובר עליהם, 200 או 230. קיבלתם או לא קיבלתם? אני כרגע לא מדבר על הקיצוצים. קיבלתם או לא? האוצר אומר שכן. אתם אומרים שלא?
אושרית קלפוס
קיבלנו רק 190 מיליון לשנת 2019 ו-50 מיליון לשנת 2020. זה מה שקיבלנו. המספרים מאוד חשובים פה. לו היינו מקבלים יותר, הכול היה יוצא. גם ברטעא, גם דבורייה, גם עוד צמתים שהם מוקדי סיכון ומחכים לביצוע. לא קיבלנו את כל מה שהיינו צריכים לקבל. זאת העמדה שלנו.
היו"ר יעקב טסלר
אושרית, אני לא נמצא בוועדת התחבורה ואני לא אומר מה עדיף, יש לכם את אנשי המקצוע והם מחליטים. אני שואל שאלה מאוד פשוטה ואני לא יודע למה אני לא מבין. יכול להיות שידידי חבר הכנסת ג'אברין יעזור לי.

הרבה מקומות בארץ הוגדרו כמוקדי סיכון. אחד ממוקדי הסיכון הוא ברטעא. את יודעת מה? אני אשאל אחרת. הכסף שאתם מקבלים, אתם מקבלים את זה צבוע לפי מוקדי סיכון? לפי מה אתם יודעים לומר שהסכום של 200 מיליון שקלים הוא עבור מוקדי סיכון? איך אתם יודעים את הסכומים?
אושרית קלפוס
יש ועדה בין משרדית - - -
היו"ר יעקב טסלר
דקה, אני אסביר את עצמי. הרי מאיפה הוועדה לוקחת את הסכומים? אני מניח שבדקו איזה סוג אומדן באופן כללי, שיש כך וכך מוקדים בארץ. פה זה עולה 20 מיליון, פה 10 מיליון עד שמגיעים לסכומים הזה. אחרי שמקום מסוים הוגדר כמוקד סיכון, האם הכסף שאתם מקבלים צבוע עבור ברטעא או עבור מקום אחר או שלא צבוע שום דבר? אומרים ש-200 מיליון שקלים הוא עבור כל מוקדי הסיכון? איך זה עובד?
אושרית קלפוס
הוא צבוע.
היו"ר יעקב טסלר
האם הגיע ממשרד האוצר כסף עבור ברטעא, כן או לא?
אושרית קלפוס
הגיע לתכנון בלבד.
היו"ר יעקב טסלר
כמה כסף הגיע? 2 מיליון?
אושרית קלפוס
2 מיליון לתכנון בשנת 2019.
היו"ר יעקב טסלר
תודה בשלב הזה.

אריאל, האם אתה יודע לומר לי כמה כסף הועבר מהאוצר למשרד התחבורה כמוקד סיכון ברטעא.
אריאל הבר
לא. התיעדוף הוא בתוך משרד התחבורה ונתיבי ישראל, אפשר לבדוק איתם.
היו"ר יעקב טסלר
יש לי זמן עד מחר בבוקר, חברים. אין היום מליאה, אין שום דבר, שהתקציב יידחה, לא מעניין אותי שום דבר. את המשחקים האלה אני לא אוהב. מה אני אעשה? במגרש הזה אני לא יודע לשחק. אני אוהב להיות ישר, אמיתי, כנה ובלי כל הקשקושים האלה.

אם אתה לא יודע לומר לי כמה כסף – מה שאלתי? לא שאלתי אותך מה משרד התחבורה עשה? אני שואל אם אתה יודע לומר לי, במשרד האוצר, כמה כסף עבר על ברטעא? אם אתה לא יודע לבדוק, תבדוק לי. אני רוצה לעזור לך.
אלון הבר
אפשר לבדוק. אני אבדוק את זה בדיוק עם משרד התחבורה עם הנציגים שיושבים פה. לכן אפשר להפנות את השאלה אליהם.
היו"ר יעקב טסלר
הם אמרו לי 2 מיליון שקלים.
אלון הבר
כנראה שזה מה שנתנו.
היו"ר יעקב טסלר
כמה ביקשו? משהו לא מסתדר.
אלון הבר
הם לא מבקשים עבור ברטעא אלא עבור כלל מוקדי סיכון. לא מגישים בקשה ספציפית.
היו"ר יעקב טסלר
הרגע שמעתי מאושרית שהכסף מגיע מבחינתם צבוע. שאלתי כמה כסף והיא ענתה 2 מיליון שקלים. אתה אומר שאתה לא יודע. אני לא אומר שמה שהיא אומרת או מה שאתה אומר לא נכון. אני בעצם רוצה לנסות להבין האם הכסף הועבר כמו שאתה אומר ומשרד התחבורה ונתיבי ישראל לא ביצע את העבודה למרות שזה אושר והחליטו במשרד התחבורה לקחת את התקציב לטובת פרויקטים אחרים או לא? כדי לדעת את הדבר הזה אני רוצה לקבל את התמונה המלאה.
אלון הבר
אני אחזור שוב. 230 מיליון שקלים בשנה הועברו למשרד התחבורה. בסיכום בין משרד האוצר למשרד התחבורה סוכם שחלק מהכספים יופנו לצרכים אחרים של משרד התחבורה.
היו"ר יעקב טסלר
מי סיכם את זה?
אלון הבר
זה סיכום שנערך בין משרד האוצר לבין משרד התחבורה.
היו"ר יעקב טסלר
אתה יודע להגיד לי את הסיכום?
אלון הבר
בדומה לסיכום שבו הוחלט שהתקציב השנתי יעמוד על 230 מיליון שקלים. זה סיכום דומה.
היו"ר יעקב טסלר
איך אני יודע כמה כסף עבור צבוע עבור ברטעא. מישהו יכול לענות לי על זה?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני יכול לנסות.
היו"ר יעקב טסלר
אתה מייצג את משרד התחבורה או את משרד האוצר או את שניהם יחד?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אני מייצג משרד אוצר שמותח את היד.

זאת הזדמנות לדבר אז באמת תודה, חבר הכנסת טסלר על הצגת הנושא. זה הקושי בדיוק שהביא אותנו לכאן. בנתיבי ישראל זורקים על האוצר ובאוצר אומרים נתיבי ישראל. אם לא היינו מנסים לקדם את זה, יכול להיות שזה היה נמרח לעוד כמה שנים. אנחנו רוצים לקדם את זה.

האמת היא, שיש משהו לא הגיוני בדברים שאנחנו שומעים. האוצר העביר את התקציבים והוא אומר שסדרי העדיפויות הם של נתיבי ישראל. זה לא מתיישב לי שבנתיבי ישראל יגידו שבגלל שאין להם כל הכסף לכל הפרויקטים אז הם לא עושים כלום. זה לא מתקבל על הדעת. נכון אושרית? את לא יכולה לומר שבגלל שאין לך את מלוא התקציב לכל הפרויקטים שנתבקשו אז את לא תעשי כלום?
אושרית קלפוס
לא, אני לא אומרת את זה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אנחנו מודעים. כחבר כנסת אני מטפל לא רק בברטעא. אני מקבל פניות לכל כבישי הסיכון הללו. אבל בינתיים אנחנו מדברים על ברטעא. לגבי ברטעא יש משהו מאוד חשוב שאני מניח שהם דיברו עליו ואת בטח מכירה אותו. זה לא כביש לברטעא, זה כביש שמשרת אלפי נוסעים.

כבוד היושב-ראש, בטח שמעת על זה ביום שבת. קודם כל, המועצה המקומית נושאת בנטל של לשמר את המקום ולתחזק עבור אלפי המבקרים. אגב, יותר יהודים מאשר ערבים בימי שבת.
היו"ר יעקב טסלר
זה אני לא מאמין. נוסעים יהודים בשבת?
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
יש כאן משהו מאוד ייחודי ובעייתי. הנטל על המועצה המקומית הוא מאוד כבד. היתה הרשאה של 6 מיליון שאני גם מכיר אותה. צריך עוד תוספת. אי-אפשר שאת מקפיאה את ההקצאות ליישובים ואומרת שבינתיים אין את כל התקציב. גם לך יש סדרי עדיפויות. אני חושב שבברטעא, בהתחשב במצב הייחודי שם, זה בהחלט סדר עדיפות ממדרגה ראשונה. זה כבר מחכה כמה שנים. בינתיים בטח עשיתם עבודות במקומות אחרים.

אנחנו כאן כדי לבקש ממך פתרון. אין לך כאן את כל 100 האנשים שמבקשים פתרונות. בינתיים אנחנו מבקשים פתרון. יש תקציב שהועבר אליכם. אנא, השתדלי למצוא פתרון. לא באנו סתם כדי להעצים את הדברים ולצאת.
היו"ר יעקב טסלר
חבר הכנסת ג'אברין, בעצם אתה אומר שבעדיפות שיש למשרד התחבורה ונתיבי ישראל, ברגע שאין להם את כל התקציב, הם לא מחכים בצד עד שיביאו את הכול. שלא יסתכלו על ברטעא כמשהו נקודתי אלא משהו הרבה יותר רוחבי. זה לא מענה ספציפי ל-5,000 אנשים שגרים שם.

אושרית, ההסתכלות צריכה להיות רחבה יותר. אני מצטרף לבקשה להכליל את זה בפנים בתוך הכסף שיש לכם עד שתקבלו את הכול. בואו לא נשכח שהכול מתחיל בהצלת חיים. מתחיל ומסתיים בהצלת חיים.
אושרית קלפוס
אני רוצה להתייחס להצלת החיים. אם קיבלנו 23% מהסל שהיינו צריכים לקבל השנה, זה ממש קשה לתעדף בין הגרוע מאוד לגרוע מאוד. כל הפרויקטים שאנחנו צריכים להוציא עכשיו לביצוע, כולם מוגדרים כמוקדי סיכון. בכולם היו מעל 8 תאונות דרכים בשלוש שנים. לפני שאנחנו יוצאים לביצוע אנחנו בודקים כמה תאונות דרכים היו בשלוש השנים האחרונות ובהתאם לתעדוף של תאונות הדרכים. מה אתה מבקש ממני?
היו"ר יעקב טסלר
אושרית, אני מבקש לקבל את כל הפרויקטים שאתם הוצאת, למרות שלא קיבלתם את התקציב ולפי סדר העדיפויות.
אושרית קלפוס
אני יכולה להגיד לך שחבר הכנסת בועז טופורובסקי ביקש את זה לפני כחודשיים. הוא קיבל את זה אחרי יומיים. הוא קיבל את כל הרשימה של כל הפרויקטים שמוכנים לביצוע ולא יוצאים, שהם בשלבי תכנון והם לא יצאו לביצוע.
היו"ר יעקב טסלר
אני לא אכעס אם נקבל את זה תוך 4 ימים. אני רוצה לראות מה היו סדרי העדיפויות. חבר הכנסת ג'אברין, אז נקבל תמונה יותר ברורה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אבל בין לבין אפשר כמובן לפנות לאושרית כאחראית על הנושא ולבדוק איך אפשר לקדם את העבודות שם.
היו"ר יעקב טסלר
על האוצר לעשות את העבודה ולבוא ולהשלים. אבל כרגע, ממה שיש להם – כמו שאתה אומר, אי-אפשר לשבת בחיבוק ידיים וצריך למצוא את הפתרון איך אפשר בכל זאת להתחיל להתקדם. להישאר ככה כמה שנים זה ממש לא.

אושרית, מה את אומרת? תוכלי לעזור לנו?
אושרית קלפוס
אנחנו נעביר את כל הנתונים. המשרד וחברת נתיבי ישראל יש לנו שקיפות. יש לנו את כל נתוני תאונות הדרכים וכיצד נעשה התיעדוף בין כל הדברים המסוכנים שדורשים השקעה ושיפור. אנחנו נעביר את כל הנתונים לוועדה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
מה את מציעה לגבי ברטעא?
אושרית קלפוס
אני אעביר לכם את הנתונים. אני חושבת שכשהוועדה תראה את הנתונים ותראה איך אנחנו צריכים להחליט בין מקומות עם 20 תאונות דרכים, 15 תאונות דרכים, אני חושבת שלבד תקבלו את התשובה שאנחנו צריכים לקבל את כל הסל שהובטח לנו בחומש.
ריאד כפהא
ב-2019 היו 29 תאונות דרכים באותו כביש ויש גם מה שלא מדווח.

אושרית, אני לא רוצה תשובה, רק שאלה באוויר כדי שחברי הוועדה ישמעו וכולם ישמעו. למה נאמר לראש רשות שחסר לפרויקט הזה רק 9 מיליון ולא 18 מיליון? אני לא רוצה תשובה. זאת שאלה שעולה באוויר ומכאן אנחנו נתחיל. אני מקווה שיהיה רק כל טוב שאף אחד לא ייפגע ושנהיה בריאים ושלמים בלי תאונות דרכים וגם מהקורונה.
היו"ר יעקב טסלר
אושרית, אתה יכולה להתייחס למה שהגזבר הזכיר לגבי ה-6 מיליון שקלים? את יודעת על מה מדובר?
אושרית קלפוס
אני לא יודעת במה מדובר. אנחנו נבדוק את זה עם אגף רשויות מקומיות אצלנו.
קריאה
אני יכול להתייחס. כמו שציינתי, אנחנו יזמנו את הפרויקט בנובמבר 2019. אומדן לייזום הפרויקט היה 9 מיליון. שלב הייזום זה שלב מאוד מוקדם כשרב הנסתר על הגלוי ואנחנו עדיין לא יודעים מה קורה בתת קרקע. אנחנו עדיין בשלב תכנון מאוד מוקדם. כאשר הדברים הבשילו והגענו לאורך נכון, שזה 1,400 מטר ולא 700 מטר כמו שהיה בייזום, לאחר שידענו שצריך להזיז תשתיות כדי לשפר את הכביש. יש שם קו מקורות באורך קילומטר שצריך להזיז. אז הגענו ל-21 מיליון. הפגישה שהיתה עם ראש המועצה היתה בערך לפני כחודשיים עם אנשים שלי בעצם שמסרו לו שחסרים 9 מיליון מתוך הבנה שנקבל את התקציבים שהובטחו בשלב של ייזום. אז הפער היה באמת 9, כי חשבנו שנקבל את ה-9 של הייזום.

היות שלא קיבלנו שום דבר וגם הצורך הלך ועלה, אז היום אנחנו עומדים על סך הכול פרויקט 21 מיליון, כאשר מתוכו תוקצבו רק 2 לשלב של התכנון.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
ומה עם ה-9 מיליון?
היו"ר יעקב טסלר
הם לא קיבלו.
אושרית קלפוס
הם לא קיבלו. הם בנו על זה שיש להם גיבוי תקציבי.
היו"ר יעקב טסלר
לדבריהם הם לא קיבלו. זה לא מסתדר לי, צריך לברר יותר לעומק.
ריאד כפהא
כבוד היושב-ראש, אני רוצה להודות לך באופן אישי. אני אצא מפה אופטימי כי באמת יש יושב-ראש שיש לו רצון עז להוציא את הצדק לאור.
היו"ר יעקב טסלר
נשתדל.
ריאד כפהא
זה כמובן נותן לי להירגע.

אם לא הייתי בא לוועדה הזאת לכנסת ואם לא הייתי פונה, האמן לי, היו לי עוד 10 שנים לחכות. יש כבישים אחרים בארץ במקומות אחרים. אני לא דואג רק לעצמי כי גם אני אסע בהם והם באותו מצב. צר לי שהמצב הולך ונהיה כך.

אני מודה לחברי יוסף ג'אברין. אני מודה לאתי ולחברים שנמצאים פה ושנחשפתי אליהם. אני מודה גם לגזבר שליווה אותי. אני מקווה באמת שכולנו נצא נשכרים.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
גם אני וגם היושב-ראש נמשיך ללוות את הנושא ולראות איך מקדמים אותו. אני רואה בזה תחילת חידוש הדיון.
היו"ר יעקב טסלר
אור בקצה המנהרה.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
אדוני היושב-ראש, הערה קטנה. גם לפני 6-7 שנים היה כסף לתכנון והכביש תוכנן ולא יצא לביצוע.
היו"ר יעקב טסלר
לא היה אבא.
יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת)
לצערי, כשיש אבא גם יצא לתכנון. אני מקווה ומתפלל יום ולילה שהאבא הפעם ידאג שהתכנון הזה ייצא לביצוע ולא עוד 6-7 יהיה תכנון חדש. כל הזמן אנחנו מתכננים ולא מספיקים. אני מקווה שתהיה באמת עבודת מטה טובה.
היו"ר יעקב טסלר
אני רוצה לסכם. לא ברור לי ממתי נתיבי ישראל נהיה אבא לכביש הזה? האם ב-2014 או ב-2019?
אושרית קלפוס
2018.
היו"ר יעקב טסלר
לראש המועצה יש מסמך שזה מ-2014.
אושרית קלפוס
אפשר לבדוק ברשומות. זה רק ברגע שזה עובר ברשומות.
היו"ר יעקב טסלר
נבדוק את זה.

חברים, כל אחד יעשה את המאמץ. נכון שיש בפתרון הזה גם נוחות אבל בראש ובראשונה זה הצלת חיים. ברגע שעסקינן בהצלת חיים ויש רצון טוב – אם מדובר בסדרי עדיפויות אז אם לא שקלו נכון אז אפשר לשקול מחדש. כל אחד יכול לטעות ולראות איך אנחנו יכולים לתקן.

במידה ולא, בואו נתגייס יחד. כבר כמה שנים שהתושבים במקום סובלים. אני פונה למשרד התחבורה ולנתיבי ישראל. אנחנו מודים לכם על כל העזרה שאתם נותנים, לאו דווקא באזור הזה אלא בכל מדינת ישראל. אתם עושים עבודה חשובה ובזכותכם נמנעים תאונות דרכים ואתם מצילים חיים בעבודה שלכם. בואו נמשיך עם העבודה הנפלאה שלכם.

אני פונה גם למשרד האוצר. אתם הברז, אתם השיבר, מה לעשות? בעצם כל משרדי הממשלה מתנקזים במשרד האוצר. למשרד האוצר יש שלט למעלה, בריאות, תחבורה, כלכלה, הכול נמצא במשרד האוצר. יש לכם עוצמה גדולה ומצד שני יש לכם גם חובה וזכות. יש לכם זכות לעזור ומחובתכם גם לעזור.

אנחנו נעקוב. תעבירו לנו את סדרי העדיפויות במוקדי סיכון. יחד נמשיך הלאה ולא נרפה עד שנתבשר שהעבודות בכביש ברטעא יצאו לדרך.

תודה לך אושרית, תודה לרוברט, אריאל וכל מי שהשתתף.

הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 14:00.

קוד המקור של הנתונים