ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 15/12/2020

דיווח על תשלום הפיצויים לעסקים ולעיריית נהריה בעקבות פגעי מזג האוויר בשנת 2019- מעקב

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



3
ועדת הכספים
15/12/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 210
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, כ"ט בכסלו התשפ"א (15 בדצמבר 2020), שעה 12:33
סדר היום
דיווח על תשלום הפיצויים לעסקים ולעיריית נהריה בעקבות פגעי מזג האוויר בשנת 2019- מעקב
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי – מ"מ היו"ר
ניר ברקת
מיקי לוי
אלכס קושניר



משתתפים באמצעים מקוונים



מעין ספיבק - רכזת תחום פנים, אגף התקציבים, משרד האוצר

ואיל כיוף - תיירות כפרית, משרד התיירות

רונן מרלי - ראש העיר נהריה
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים


דיווח על תשלום הפיצויים לעסקים ולעיריית נהריה בעקבות פגעי מזג האוויר בשנת 2019- מעקב
היו"ר משה גפני
על סדר היום דיווח על תשלום הפיצויים לעסקים ולעיריית נהריה בעקבות פגעי מזג האוויר בשנת 2019, ישיבת מעקב.

כאשר היו השיטפונות הגדולים בעיר נהריה, ביקשנו וקיבלנו החלטה שאנחנו גם מסייעים לרשת המקומית שנקלעה לקשיים גדולים בעקבות השיטפונות האלה כתוצאה מנחל הגעתון. קיבלנו כאן החלטה לסייע לעירייה ולסייע לתושבים בקניון שנסגר וכולי.

אני מבקש לדעת ממשרד האוצר מה נעשה בעניין הסיוע לנהריה. מעין ספיבק. אני רוצה לדעת מה נעשה מבחינת הסיוע לנהריה. לסיוע הזה יש שני חלקים, האחד הוא לעירייה או לקניון, לבעלי העסקים שם. אני יודע, ואני רוצה לדעת ממך באופן מוסמך, שלעירייה זה עזר. קיימנו דיונים על דברים אחרים ועלה העניין הזה. אני יודע שלעירייה העבירו כסף ולתושבים או לבעלי העסקים או לבעלי הקניון הכסף לא הועבר. אני רוצה שתגידי לנו היכן זה עומד.
מעין ספיבק
החלטת הממשלה, כמו שהיא נוסחה על הסעיפים שלה, ממומשת ומבוצעת. אגף התקציבים כמובן תקצב את כלל התקציבים. בנוגע לסיוע לעסקים, לא ניתן סיוע לעסקים. הוא לא נקבע בהחלטת הממשלה ואנחנו גם מזהים בעיות במתן סיוע כזה. אם תסתכלו על החלטת הממשלה עבור נוף הגליל או החלטת הממשלה לגבי השרפות בכרמל, בשני המקרים האלה לא ניתן סיוע לפרטים אלא ניתן סיוע לרשויות מקומיות על הנזקים שנגרמים להן.
היו"ר משה גפני
מה ניתן לעירייה בנהריה?
מעין ספיבק
אני אפתח את הטבלה. אני מתנצלת שאני צריכה לפתוח אותה. ניתן סיוע דרך משרד הפנים בתשתיות לניקוז. קרן הניקיון נתנה שמונה וחצי מיליון שקלים להקמת מערכת ניקוי פסולת. 1.5 מיליון שקלים לשיקום מפגעי אסבסט. משרד התיירות הקצה שלושה מיליון שקלים לטיפול בתשתיות התיירות שם. תאגוד מים, גם הוא תוקצב וטרם בוצע בגלל קשיי ביצוע של הרשות המקומית. כמו כן, בלי קשר, נחתמה תוכנית הבראה מול עיריית נהריה שמסייעת להם גם להגדיל את ההכנסות העצמיות שלהם ובין היתר גם להגדיל את ההכנסות שלהם בתקציבי פיתוח, כך שיתאפשר להם לשקם תשתיות גם מעבר למה שההחלטה אמרה.
היו"ר משה גפני
יש לי שאלה אליך. אנחנו קיבלנו החלטה גם לסייע לרשות המקומית, וזה בסדר מה שאת אומרת, אבל גם קיבלנו החלטה לסייע לקניון שם שנסגר בעקבות השיטפונות בנחל הגעתון. למה לא אמרתם לנו עד היום שזה בלתי אפשרי? הרי הייתה החלטה של ועדת הכספים. אנחנו לא אוויר. למה לא אמרתם לנו את מה שאת אומרת עכשיו?
מעין ספיבק
אני מתנצלת. לא נכחתי בדיון בו זה סוכם.
היו"ר משה גפני
אני יודע. אני פניתי לשרים. פניתי לכולם. פניתי אליהם ולא פעם.
מעין ספיבק
אני באמת לא יודעת מה לענות על זה.
היו"ר משה גפני
אני רוצה תשובה. אני לא אוותר על העניין הזה. יש החלטת ועדת הכספים וצריך לכבד אותה.
מעין ספיבק
אני אשמח להיכנס לפרטים.
היו"ר משה גפני
בסדר. תיכנסי. היה צריך להיכנס. כבר שלחתי מכתבים על זה.
מעין ספיבק
צריך לראות מאיזה מקורות אמורים לסייע.
היו"ר משה גפני
אני לא יודע. את זה אתם צריכים להגיד. הייתם צריכים להגיד שצריך מקור. אין בעיה, היינו מוצאים לכם, חבל על הזמן. יש כמה דברים שאתם לא צריכים לעשות.
מעין ספיבק
אני מצטערת, לא אני נכחתי בדיון עליו אתה מדבר.
היו"ר משה גפני
מה זה משנה? שלחתי לשר שלך מכתב. שלחתי ולא פעם אחת. מה, אנחנו אוויר? אחר כך אתם באים לכאן ומתחננים על נפשכם שנעשה כך ונעשה כך.
ינון אזולאי (ש"ס)
את אומרת שלא נכחת. באחד הדיונים על נהריה גם היושב ראש גפני לא היה אלא מישהו אחר היה היושב ראש באותה ישיבה אבל הרב גפני לא אומר שהוא לא נכח אלא הוא לוקח את הנושא. אנחנו כחברי כנסת לוקחים את הנושא כי מסתכלים על המקום שצריך לעזור לו ולסייע לו. אם מחר במקומך יהיה מישהו אחר, הוא יגיד שהוא לא היה ונתחיל את הכול מהתחלה?
היו"ר משה גפני
אני רוצה להגיד לך. יש כאן מכתב מחבר הכנסת עודד פורר כיושב ראש זמני של ועדת הכספים שהוא שולח לראש הממשלה על סיוע לבעלי עסקים. אחר כך יש שלושה מכתבים שלי לשר האוצר הקודם ולראש הממשלה. אנחנו כותבים. קיבלנו החלטה. לא קיבלתי כל תשובה אלא מה שאת אומרת עכשיו. אתם תבואו לכאן ואני אומר לכם שאני לא יודע כי ינון אזולאי או פינדרוס ניהל את הישיבה.
ינון אזולאי (ש"ס)
פינדרוס ניהל את הישיבה.
היו"ר משה גפני
מה זה משנה? לא רלוונטי.
מעין ספיבק
כבוד היושב ראש, אני יותר מאשר אשמח לבחון לראות מי נתן את התשובות.
היו"ר משה גפני
לא נתנו תשובות.
מעין ספיבק
למי הגיעו המכתבים.
היו"ר משה גפני
המכתבים הגיעו לדובאי או למרוקו. תודה רבה. רונן מרלי, ראש עיריית נהריה.
רונן מרלי
שלום. צוהריים טובים.
היו"ר משה גפני
ראש העיר, הרבה זמן לא הייתי אצלך. מה שלומך?
רונן מרלי
אני בסדר גמור. תודה רבה. ברוך השם, מתכוננים להצפות של הלילה.
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא אומר שבאישי טוב, בעירוני על הפנים.
רונן מרלי
הנזק שנעשה ועוד לא שופץ, הערב אולי יחזור על עצמו. מעין דיברה על תקציב החלטת הממשלה שחלקו הגיע וחלקו לא. משרד הפנים הוא היחידי שעד עכשיו עמד בהסכם. חמישה מיליון שקלים לשיקום.
ינון אזולאי (ש"ס)
מי זה שר הפנים שעמד במילה? שכחו כאן.
היו"ר משה גפני
למה זה חשוב?
רונן מרלי
גם הוא עדיין חייב לי 400,000 שקלים. 4,600 מיליון מתוך חמישה מיליון שקלים קיבלנו ואת היתרה אני מקווה שנקבל כמה שיותר מהר.

לגבי איכות הסביבה, התחייבו לשמונה וחצי מיליון שקלים וכרגע קיבלנו 4.252 מיליון שקלים. אני חושב שזה לא בסדר. אנחנו מחכים לארבעה מיליון השקלים הנוספים. עוד מיליון וחצי לנושא של אסבסט. כל הכסף הזה, דרך אגב, כל העשרה מיליון שקלים אלה, זה בעצם כסף של המשרד להגנת הסביבה וזה לא קשור לשיטפון. כשנכנסתי לתפקיד התחייבתי להיכנס לאשכול גליל מערבי והמענק של הצטרפות לאשכול, התנו אותו בתוך החלטת הממשלה. לפחות שיביאו את הכסף. חסרים כאן חמישה וחצי מיליון שקלים ואנחנו כמעט שנה אחרי האירוע.

דרך אגב, הכסף של איכות הסביבה, אני נדרשתי – וזה לא כתוב בהחלטת הממשלה – לשאת בנטל של עשרה אחוזים מצ'ינג. זאת אומרת, בערך מיליון שקלים על חשבון הרשות כמצ'ינג.

תיירות העבירו לנו לפני שבוע הרשאה.

(היו"ר ינון אזולאי)
היו"ר ינון אזולאי
זה לא היה בהחלטת הממשלה, העשרה אחוזים מצ'ינג?
רונן מרלי
לא כתוב בהחלטת הממשלה.
היו"ר ינון אזולאי
על סמך מה הם דורשים?
רונן מרלי
גם במשרד התיירות אותו סיפור.
היו"ר ינון אזולאי
אם הם כאן, נבקש את ההתייחסות שלהם.
רונן מרלי
ממשרד התיירות אנחנו צריכים לקבל שלושה מיליון ב-2021. בשבוע שעבר קיבלנו שלושה מיליון שקלים הרשאה לשנת 2020. כאן אני מבקש את עזרתכם. אני קיבלתי את ההרשאה על שלושה מיליון שקלים וגם כאן נאמר לי 750,000 שקלים השתתפות של הרשות ובלי קשר יש הרבה דברים שעשינו בקו החוף כי ההרשאה היא רק על קו החוף. עשינו חלק מהדברים, התחלנו בפעולות ואני מבקש ממשרד התיירות להיות גמיש כיוון שהעניין הוא עד השיטפון ולא משהו אחר. גם כאן יש עניין של מצ'ינג.

לגבי ה-11 מיליון שקלים לבעלי העסקים בקניון. אני מדבר אל לבכם כרגע. הקניון ארנה הוצף והיה סגור מה-8 בינואר. הוא נפתח ליומיים ונסגר מאז לכל תקופת הקורונה. בעלי העסקים בקניון ארנה בנהריה הם בעלי עסקים חריגים בנוף הישראלי גם בתקופת הקורונה. הרצף הזה עם השיטפון פגע פגיעה קשה ואנושה ואני לא יודע אם הם יצליחו להתאושש ממנה. אני חושב שיש כאן מחויבות של מדינת ישראל במקרה מאוד קיצוני עם נזק כזה גדול לעזור לבעלי העסקים לפחות בקניון, גם אם יוחלט שלא יעזרו לשאר בעלי העסקים ליד הגעתון, למרות שאני חושב שכן מגיע להם. הקניון ספציפית ספג פגיעה אנושי. אם אפשר בבקשה לוודא שההרשאות מגיעות. המשרד להגנת הסביבה מעביר ארבעה וחצי מיליון שקלים דרך אשכול גליל מערבי, אני מקווה שמשרד התיירות לא יעכב את הכסף של שנת 2021 כמו שהתעכב עד עכשיו.

(היו"ר משה גפני)
היו"ר משה גפני
משרד התיירות. למה צריך מצ'ינג?
ואיל כיוף
זה נוהל המשרד לעניין הקצאת תקציבים בתשתיות. בדרך כלל 20 אחוזים. אנחנו עכשיו מקיימים שיחה עם מי שאחראי על הנושא ואנחנו נבחן איך אפשר לפחות ב-2021 להתגבר על המכשול הזה. אני מבין שנהריה מתקשה להעמיד את המצ'ינג הזה.
היו"ר משה גפני
אני רוצה שתקשיב לי רגע. אנחנו עסקנו בעניין של נהריה בעקבות ההצפה בגעתון עם כל מה שנלווה לעניין הזה. נהריה לא יכולה לעמוד בזה. אפשר להגיד שלא רוצים לעזור להם אפילו שהם נפגעו באופן כלכלי מאוד קשה. אני לא מדבר על פגיעה אחרת שהייתה שם מאוד קשה. אני מדבר על הכסף. אתם לא יכולים לבקש מצ'ינג. אתם חלק ממדינת ישראל, אתם חלק מהמערך שבו ראינו כולנו את מה שקרה שם וגם אתם ראיתם. אני מבקש לקבל החלטה שהם לא צריכים להביא מצ'ינג אלא לעזור להם מכיוון שהתפקיד של המדינה הוא לעזור להם. אתה תוכל לתת לנו תשובה?
ואיל כיוף
ראש העיר יקבל תשובה ישירה. אנחנו נעשה את הכול.
היו"ר משה גפני
ראש העירייה הוא איש מאוד מכובד בעינינו וגם בעיניי. אני רק מבקש העתק של התשובה של מה שאתם נותנים לו גם בטלפון, לומר גם לי. אם התשובה תהיה חיובית, אני רוצה לומר שמשרד התיירות הוא משרד טוב. אני לא רוצה לומר מה אני אומר אם התשובה תהיה שלילית. אני צוחק. אני רוצה תשובה חיובית.
ינון אזולאי (ש"ס)
ראש העיר גם ביקש איזושהי גמישות בפרויקטים שלהם. כנראה שהם נתנו את הכסף, הם נתנו אותו רק לקו החוף אבל יש להם שם עוד דברים תיירותיים ואומר ראש העיר שיהיו גמישים ויבינו את הצרכים של העיר.
היו"ר משה גפני
בסדר. רבותיי, מישהו מחברי הכנסת רוצה להתייחס?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
ביקשתי את ההצעה הזו לסדר כי העסקים הקטנים לא מטופלים. נכון שהעבירו לעיריית נהריה 90 אחוזים מהפיצוי שהוא היה צריך לקבל, אבל העסקים הקטנים בסך הכול נזרקו לצדי הדרך. בנוסף לכך, מכיוון שהם נסגרו בעקבות השיטפון, הם אינם יכולים להראות דוחות כספיים לרשות המסים ולכן גם לא זוכים לפיצוי. איפה ההיגיון? 40 העסקים האלה, תנו להם אפשרות להביא דוחות כספיים של 2018.
ינון אזולאי (ש"ס)
צריך להתקיים דיון נפרד רק על זה.
ניר ברקת (הליכוד)
אני חושב שהמעקב הזה הוא ראוי ונכון. זה מעקב אחר החלטות שאנחנו מקבלים. כואב לי כמה זמן עובר עד שנותנים מענה אמיתי. הזמן הוא חלק מהבעיה. התרופה צריכה להגיע במידה הנכונה ובזמן הנכון. ברגע שהסיוע מתעכב, אנשים מאבדים אמון ונראה שהתגובות של הממשלה או של המשרד הרלוונטי, אי אפשר לסמוך עליו. היכולת לקצר את הזמן בין החלטה למימוש היא קריטית. יישר כוח למיקי לוי על ההצעה וכל הכבוד שהולכים לעקוב אחרי הנושא הזה.
היו"ר משה גפני
תודה. אני מבקש להעביר את המכתב הזה לשר האוצר פעם נוספת. זה מכתב שאני שלחתי ב-9 בנובמבר 2020 עם העתק אליך, מיקי. ביקשתי להתייחס ייחודית לבעלי העסקים בנהריה. אני אבקש לשלוח את זה שוב לישראל כץ.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
יש לי שאילתות לשר במליאה בדיוק בנושא הזה.
היו"ר משה גפני
אני לא מקבל את האמירה הזאת של משרד האוצר. היו צריכים להגיד לנו שיש בעיה עם בעלי העסקים. אני לא מסכים לדבר הזה. אני אפנה שוב לשר כץ לגבי הנושא של בעלי העסקים עם הייחודיות של נהריה. דיברתי לגבי המצ'ינג של הרשות המקומית ואתרי התיירות.
ינון אזולאי (ש"ס)
גם באיכות הסביבה שהם לא ב-זום וגם בתיירות.
היו"ר משה גפני
כן. נכון. אני מבקש להתייחס בהתאם. אנחנו נמשיך לעקוב אחרי זה. אני לא אשאיר את זה כך. משרד הפנים יצא בסדר?
ינון אזולאי (ש"ס)
הוא אומר שכן.
היו"ר משה גפני
סיכמנו שאני פונה פעם נוספת לשר האוצר. שלחתי לו מכתב בנובמבר ואני אשלח לו שוב את המכתב הזה ואני גם אדבר אתו. צריך להתייחס לבעלי העסקים בנהריה באופן שונה מכפי שמתייחסים במקומות אחרים. ביקשנו לגבי הרשות המקומי, ממשרד התיירות ומהמשרד להגנת הסביבה, שהיא לא תצטרך להביא מצ'ינג. נהריה נקלעה למצוקה כלכלית קשה בגלל השיטפונות שהיו שם .

אני מודה לחבר הכנסת מיקי לוי שהפנה את תשומת לבי ואנחנו בעצמנו כאן בוועדה העלינו את זה. אנחנו נמשיך לעקוב אחרי הנושא של נהריה.

אני מודה לכם על ההשתתפות. תודה רבה. הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:52.

קוד המקור של הנתונים