ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 15/12/2020

סכנת סגירת המאפייה המרחבית בקרית שמונה ופיטורי מאות עובדים

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



16
ועדת הכספים
15/12/2020


מושב שני


פרוטוקול מס' 209
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, כ"ט בכסלו התשפ"א (15 בדצמבר 2020), שעה 11:40
סדר היום
סכנת סגירת המאפייה המרחבית בקרית שמונה ופיטורי מאות עובדים
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
קרן ברק
ניר ברקת
אופיר כץ
אלכס קושניר
שלמה קרעי
קטי קטרין שטרית
חברי הכנסת
אופיר סופר
מוזמנים
אבי שרקה - סגן סמנכ"ל וראש מנה"ר לרכש לוגיסטי, משרד הביטחון

שני בן איבגי צברי - עו"ד, ייעוץ משפטי, משרד הביטחון

יורם ממן - סגן ראש העיר קריית שמונה

גלעד אהרונסון - מנהל תפעול, מאפייה מרחבית קריית שמונה

יצחק מלכה - מאפייה מרחבית קריית שמונה

יצחק דהן - יושב ראש ועד העובדים, מאפייה מרחבית קריית שמונה

יורם דדון - נציג העובדים, מאפייה מרחבית קריית שמונה



משתתפים באמצעים מקוונים



דוד לפלר - מנכ"ל משרד הכלכלה

דוד שטיינמץ - משרד הכלכלה

תמר פרנקל - הסוכנות לעסקים קטנים, משרד הכלכלה

אביחי שטרן - ראש העיר קריית שמונה
ייעוץ משפטי
שגית אפיק
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים
סכנת סגירת המאפייה המרחבית בקרית שמונה ופיטורי מאות עובדים
היו"ר משה גפני
אנחנו דנים בסכנת סגירת המאפייה המרחבית בקריית שמונה ופיטורי מאות עובדים. בינתיים מה שנעשה עם העניין הזה, אני דיברתי כמה פעמים עם אמיר אשל מנכ"ל משרד הביטחון. בשבוע שעבר קיימנו דיון בנושא. ינון, אתה ניהלת את הישיבה. אתה יכול לומר במשפט או שניים מה סיכמתם?
ינון אזולאי (ש"ס)
כן. סיכמנו שישבו עם המאפייה יחד עם משרד הכלכלה, משרד הביטחון וועד העובדים וינסו ביחד לראות איך מגיעים להבנות. גם ראש העיר היה מעורב. לצערי, אני מעודכן מהבוקר אין הבנות אלא יש אטימות. כנראה שמשרד הביטחון לא מסתכל על העובדים. ניסינו להביא כמה פתרונות, גם כפי שאתה אמרת לי היושב ראש, להחליף את הדרום בצפון אבל זה אפילו לא עלה בצד של המאפייה כי משרד הביטחון בדיון הקודם אמר שאין מה לעשות. ההצעה הזאת לא הגיעה אל המאפייה שיכול להיות שהיא מסכימה או לא. לא התייחסנו לזה כי משרד הביטחון לא מאשר את ההחלפה הזאת ולא מוכן לזוז מילימטר מהמכרז.

יש היום הצעה אחרת ואם תרצה אני אומר אותה, אבל לגביה אני לא יודע מה דעת משרד הביטחון. יש הצעה שידחו את מועד האספקה של הלחם, במקום 1 בינואר ל-1 פברואר וזה ייתן להם את האפשרות של תחנת יציאה ויוכלו לגשת למכרז אחר. יש להם חוות דעת משפטית שהם העבירו אותה לפיה זה אפשרי אבל זאת חוות דעת משפטית של עורך דין פרטי חיצוני. משרד הביטחון, כפי שאני מבין, לא מעוניין בזה. כפי שאני מבין, הם אומרים שהעובדים ילכו הביתצה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
בקיצור אדוני, משרד הביטחון, מנה"ר, דחה את הבקשה של הוועדה כדי לבדוק את אופציית ביטול המכרז. גם כשיש חוות דעת משפטית חיצונית, זו עדיין חוות דעת משפטית. זה משרד וכסלר שהוא לא משרד קטן. אפשר למצוא פתרון שימנע את פיטורי 120 או 140 עובדי המאפייה. מה שמפליא אותי זה שמשרד הכלכלה לא כאן. אנחנו נלחמים.
היו"ר משה גפני
מי אמר שהוא לא כאן? תכף נראה אם הוא כאן.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
למשרד הכלכלה יש את האופציה לבוא ולדפוק על השולחן ולומר עד כאן. הוא יכול לומר שמכיוון שהזכיין זכה במחיר לא הגיוני, מחיר טורף, המכרז הזה הוא מכרז שאיננו חוקי ואני מורה לפקידים אצלי במשרד לבטל אותו ובבקשה בואו נתמודד עכשיו בבית המשפט. קודם כל נבטל את המכרז הזה כי המחיר שניתן, 2.70 לכיכר לחם, הוא מחיר טורף, הוא מחיר הפסדי כדי למנוע את המשך קיומה של המאפייה.
ינון אזולאי (ש"ס)
דודו שטייניץ אמר שארבעה שקלים, זאת העלות.
אופיר סופר (ימינה)
אדוני היושב ראש, תודה רבה על הדיון החשוב הזה. הדיון הקודם עסק בטבריה ועכשיו אנחנו עסוקים בקריית שמונה ואני רוצה לחזק את ידיך בעניין. אני חושב שנוכח משבר הקורונה, הנושא של הפריפריה, של הצפון, של הנגב, מקבל משמעות יותר חזקה ומשמעותית.

אני רוצה להתייחס לגופו של עניין. בדיון הקודם שהיה כאן הועלו טענות חמורות ואמר אותן נציג משרד הכלכלה, שלכאורה המחיר שהוצע הוא מתחת למחיר מינימום. זאת אומרת, אנחנו רואים שבן אדם נכנס למכרז כדי להפסיד – אני מסתמך על הדברים שנאמרו כאן על ידי נציג משרד הכלכלה – אז כנראה שמשהו כאן לא התבצע עם השכל הישר ומשהו במכרז דורש חשיבה מחודשת.

יש המלצה שמונחת במשרד הכלכלה – אני לא יודע אם זאת טיוטה או המלצה סופית – לגבי מחיר מינימום בצו המחירים ליצרן. הדבר הזה, נוכח המקרה הספציפי עליו אנחנו מדברים, מקבל משמעות אמיתית. אנחנו רואים שאין מחיר מינימום בצו המחירים ליצרן ואנחנו רואים מקרים שהגדולים טורפים את הקטנים וזה קורה סביב משבר הקורונה ובטח כאן בעניין הזה. לכן מה שאמר חברי חבר הכנסת ינון, הבקשה לדחות את ההזמנה שבעצם תיתן לזה תוקף של הסכם - ההזמנה בניגוד למכרז - למכרז עצמו, אנחנו מבקשים לדחות את הוצאת ההזמנה בחודש. בזמן הזה משרד הכלכלה יעשה את מה שהוא צריך לעשות בהקשר של צו המחירים ליצרן.
אופיר כץ (הליכוד)
אנחנו נתקלים בחומה בצורה מבחינה משפטית לגבי המכרז הזה, אולי צריך לבדוק מסלול שהוא דווקא כלכלי, לסייע להם מבחינה תקציבית. בעוד שלוש שנים מרכז... יעבור לדרום וזה קצת ישנה את מה שאתם משווקים היום. כך הבנתי. הבסיסים של צה"ל עוברים מהמרכז לדרום. זאת אומרת, המצוקה העיקרית היא בשלוש השנים האלה שהם נכנסים להפסד. אני יודע שבמשרד הכלכלה יש קרן לעסקים קטנים לשימור עובדים. אם הבעיה שלנו היא למנוע את הפיטורים במשך שלוש השנים האלה ואחר כך המצב אמור להשתפר ולדרום ישווקו יותר, שמשרד הביטחון – אני לא יודע מה הסכום לשנה, חמישה-שישה מיליון שקלים – ומשרד הכלכלה, כל אחד יעביר לקרן הזאת את הסכום הזה לשנה ויעבירו למפעל למשך שלוש שנים ואחר כך יוכלו להתנהל לבד בזכות עצמם.
היו"ר משה גפני
מי נמצא כאן ממשרד הכלכלה?
טמיר כהן
תמר. הסוכנות לעסקים קטנים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
צריך לעצור את המכרז הזה. ההצעה היא מחיר טורף. לא הגיוני.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
בדיון הקודם אמר נציג משרד הכלכלה שמשהו לא נראה לו טוב עם כל הסיפור של המכרז הזה.
היו"ר משה גפני
מה מציע משרד הכלכלה לעשות?
תמר פרנקל
מבחינתנו ככל שהמאפייה תרצה לשנות משהו מהמודל העסקי, היא יכולה לקבל ייעוץ מאתנו. אנחנו נוכל לסייע.
היו"ר משה גפני
לא הבנתי.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
שעות ייעוץ.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם הם רוצים להעיף עובדים, שיתייעצו עם צוותי המעוף.
היו"ר משה גפני
אני לא בא לקבל ייעוץ. אני רוצה לדעת. הציע כאן הצעה חבר הכנסת אופיר כץ. אתם משרד שהוקם כדי לעזור למקרה הזה. הוא אומר, בואו נדחה את זה בחודש, נשב וננסה למצוא פתרון, אתם תסייעו להם בכסף, משרד הביטחון יסייע להם בכסף. אני לא יכול לבקש לבטל מכרז אבל אני יכול לבקש לדחות. אם אתם עומדים מאחורינו, אתם משרד שצריך לדאוג לעובדים, לא לתת להם ייעוץ, האם אתם יכולים לעזור למאפייה בסיוע כספי כדי שבחודש הזה נחפש פתרון. אנחנו מקווים שבעוד שלוש שנים יהיה יותר קל. מה את אומרת?
תמר פרנקל
מבחינת סיוע כספי, יש את הקרן למפעלים במצוקה. צריך לבדוק לפי הנהלים של התוכנית הזאת, אם יש להם אפשרות לסייע.
היו"ר משה גפני
אני אדבר עם השר.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אדוני היושב ראש, אתה לא היית בדיון הקודם. בדיון הקודם עלה אדם ממשרד הכלכלה ואמר שמחיר הלחם הוא ארבעה שקלים. המאפייה שזכתה נתנה את זה במחיר של 2.70 שקלים. לא הגיוני. הוא כבר אמר שמשהו לא בסדר במכרז. צריך לבטל את המכרז. נקודה. למה אנחנו הולכים סחור סחור?
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
נתנו מחיר כדי להשתלט.
היו"ר משה גפני
דודו שטיינמץ כאן?
טמיר כהן
לא. הוא לא ב-זום.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אדוני היושב ראש, יש כאן משהו מסריח.
היו"ר משה גפני
אני מבקש להביא ל-זום את דודו שטיינמץ.
אופיר כץ (הליכוד)
בוא נעזוב רגע את הסכום, אם יש אותו או אין אותו. מבחינה תפעולית אפשר דרך הקרן הזאת להעביר כסף ישירות למאפייה?
היו"ר משה גפני
לא. היא לא מהקרן לעסקים קטנים.
תמר פרנקל
לגבי הקרן לעסקים, יש שם קריטריונים וצריך לבדוק יותר לעומק כדי לדעת אם הם יכולים להיכנס לתוכנית הזאת יחד עם תוכנית הבראה.
אופיר כץ (הליכוד)
אין לך את הנתונים של המאפייה? זאת פעם ראשונה שאת נחשפת אליהם?
היו"ר משה גפני
תישארי אתנו. תכף נדבר אתך לגבי הפתרון.
ינון אזולאי (ש"ס)
דיברתי עם שר הכלכלה והוא אמר שהמנכ"ל שלו מטפל בזה באופן אישי. אולי בינתיים היא תעשה בדיקה מול המנכ"ל.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
כל המכרז נראה לי לקוי. לא הגיוני.
היו"ר משה גפני
בסדר. את חוזרת על הדברים. גברת פרנקל, תבדקי עם המנכ"ל שלך. הוועדה מבקשת לדעת, מכיוון שאני שומע שהוא מטפל בזה באופן אישי. אני רוצה לקבל ממנו תשובה. או שהוא יעלה ב-זום או שאת תדברי בשמו אחרי שדיברת אתו.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אתה מדבר על הממונה על ההגבלים העסקיים?
היו"ר משה גפני
לא. על מנכ"ל משרד הכלכלה. הממונה על ההגבלים העסקיים, תקבלו תשובה בעוד שלוש שנים שזה בסדר. היועצת המשפטית שם אמרה שזה בסדר. כבר היה לי עסקים אתם. אני צריך פתרון היום.
ניר ברקת (הליכוד)
אני מציע שנסתכל על המקרה הזה כעל מקרה בוחן. העובדים בקריית שמונה, זאת הצלת נפשות ולא פחות מזה. אם מישהו יאבד את מקום העבודה שלו בפריפריה, במקרה הזה בקריית שמונה, אין לו תחליף תעסוקתי. מדינת ישראל, כל הגורמים – כלכלה, משרד הביטחון, משרד האוצר ואחרים – כולם צריכים למצוא דרך איך אנחנו במבחן התוצאה מאפשרים למפעל הזה להמשיך לפעול. אנחנו צריכים לתעדף את כל התעסוקה בפריפריה ואם לא נותנים לאנשים חלופה תעסוקתית אסור לנו לא להיכשל בעניין הזה. אני מציע לכולנו לקחת את זה כמקרה בוחן. אם לא נצליח בזה, אחרי המקרה הזה יבואו עוד הרבה עסקים שיתמוטטו.
היו"ר משה גפני
תודה. מי נמצא כאן ממשרד הביטחון? אני הולך לבקש מכם שתדחו את המכרז בחודש.
ניר ברקת (הליכוד)
למה בחודש? תציע לתקופת הקורונה.
היו"ר משה גפני
חבר הכנסת ברקת, אני יודע מה שלפנינו. ועדת הכספים לא יכולה להתערב במכרז שהתבצע בחוק. אנחנו לא יכולים להתערב בזה.
ניר ברקת (הליכוד)
חודש לא ייתן מענה.
היו"ר משה גפני
ייתן מענה.
ניר ברקת (הליכוד)
לפחות לתקופת הקורונה, עד שתהיה תקופה.
היו"ר משה גפני
ניר, ייתן מענה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אני אמרתי את זה בשיחה הקודמת. יש כאן עיר שלא בחרה בכחול לבן וזה נושא פוליטי. נקודה.
היו"ר משה גפני
קטי, זה מפריע לי. אני דיברתי עם המנכ"ל כמה פעמים. יש בעיה משפטית לבטל את המכרז. אני מבקש, יש לנו כאן את משרד הכלכלה, יש את משרד הביטחון, יש גם מערכות לאומיות שאנחנו צריכים לחשוב עליהן. עם כל הכבוד, בגמרא כתוב שלא חרבה ירושלים בגלל שהעמידו דבריהם על דין תורה. יש מצב שבו משרד הביטחון לא יכול לעמוד מהצד. אתם הולכים לעשות מעשה והמעשה הזה יהיה חוקי אבל הוא יהיה נורא ואיום מכיוון ש-120 עובדים יצאו לרחוב בקריית שמונה ואתם יודעים מה המשמעות של זה. אמר לי מנכ"ל משרד הביטחון שהוא הסכים לעשות החלפה בין המאפיות בדרום ובצפון אלא שהלשכה המשפטית לא מאפשרת. אני לא יכול להתערב בזה. אף אחד מאתנו לא יכול להתערב. אני יכול לבקש לדחות בחודש. דחייה בחודש תאפשר לנו לעבוד מול משרד הכלכלה, תאפשר לנו לעבוד מול המשרד שלכם, תאפשר לנו לעבוד מול המאפיות ונוכל להתקדם עם העניין. יכול להיות שנוכל להביא תקציב כדי לפתור את הבעיה של הפער. אני לא מדבר על זה שהעובדים ייזרקו לרחוב בשעה שיש כאן משהו שלא מריח טוב, אבל אני לא יכול להגיד את זה. אני אבקש תשובה.
שלמה קרעי (הליכוד)
אדוני היושב ראש, נעשה את זה קצר. בהמשך לדיון הקודם שהיה, לא יתכן להשאיר במקום שאין חלופת תעסוקה כמו בקריית שמונה ובכלל בפריפריה. לא יתכן לזרוק עשרות משפחות לרחוב ולהרוס את מטה לחמן, במיוחד בתקופה כל כך קשה. משרד הביטחון היה צריך לעשות חושבים ובמכרז מראש לא להגיע למצב כל כך אבסורדי שמי שגר בקצה הצפוני של הארץ משרת את הקצה הדרומי והדבר הזה מייקר את העלויות ולכן גם בסופו של דבר המחירים הטורפים שהזכירו קודם במכרז גרמו לכך שהמצב האבסורדי הזה מתרחש.

אנחנו כוועדת הכספים שטיפלה בהמון בעיות בתקופה של הקורונה, בעצמאים ובמובטלים, חייבים לא לאפשר לדבר הזה לקרות. אסור שייזרקו עשרות משפחות בקריית שמונה לרחוב .
היו"ר משה גפני
תודה. אביחי שטרן, ראש עיריית קריית שמונה.
אביחי שטרן
שלום לחברי הוועדה. תודה אדוני היושב ראש גם על הדיון הקודם וגם על הדיון הזה ועל כך שאתה מגלה חשיבות רבה יחד עם כל חברי הוועדה. אני באמת אסיר תודה על כך.

חברים, שמעתי את הדברים. אני חייב להבהיר נקודה אחת, קודם כל לחבר הכנסת אופיר כץ ידידי. עיר הבה"דים בדרום היא לא חלק מהמכרז הזה ולכן העתקת הבסיסים היא לא רלוונטית. אנחנו לא מדברים על הבה"דים. עד כמה שאני יודע, שם יש להם חברה שהיא מפעילה את הכול כולל הלחם. לכן העניין של המעבר לדרום הוא לא רלוונטי ואנחנו לא מדברים רק על שלוש שנים. אנחנו מדברים על מפעל שמשנת 1950 עושה את זה בקצה הצפוני של הארץ ואנחנו מדברים על כך שבעזרת השם הוא גם יוכל להמשיך לעשות את זה עוד שנים רבות ולא עוד שלוש שנים או עוד חודש.
שגית אפיק
לכמה זמן המכרז?
אופיר כץ (הליכוד)
שנתיים פלוס שנה.
אביחי שטרן
גם לגור בצפון וזה שבוקר אחד סוגרים לך את המפעל ואין לך יותר אפשרויות אחרות לאותם 120 עובדים, גם לזה יש מחיר. גם להיות בקצה של הארץ ולספק את הלחם הזה תחת אש ותחת אלפי טילים, בקור ובגשם ולפעמים גם מחוץ לגבולות הארץ, מה שהעובדים המסורים האלה עשו במשך עשרות שנים כדי שכל חייל בכל מוצב ובכל בסיס יקבל את הלחם שלו, ולכולנו יש ילדים בצבא והיו ילדים בצבא או אנחנו בעצמנו היינו בצבא – זה הזמן שלנו לדאוג להם שגם להם יהיה את הלחם שלהם. נכון לעכשיו ההחלטה הזו מובילה בהכרח לסגירת המאפייה ופיטורים של כ-120 עובדים, מתוכם תושבי קריית שמונה. לא הגיוני שיש חלקים בממשלה שמפתחים את הגליל ויש החלטת ממשלה לפתח את הגליל, בזמן שחלקים אחרים בממשלה תוקעים מקלות בגלגלים ופוגעים לנו בבטן הרכה של כולנו, בתעסוקה, שזה גם כך אחד האתגרים הקשים של הפריפריה.

אני הייתי מעדיף היום לשבת ולכתוב את הסיפור החדש של קריית שמונה עם פודטק, החממות הטכנולוגיות, לייצר תעסוקה חדשה ואוכלוסייה איכותית לגליל אבל אי אפשר לפרוץ קדימה כשכל הזמן צריך לכבות שריפות וכל הזמן לראות שהחלטות של חלקים מסוימים בממשלה מחזירות אותנו אחורה. חברים, לא מדובר כאן בכסף גדול. אני יודע שהממשלה הזאת רצתה להוביל תעסוקה עם חברת אינטל למשל, אז העבירו החלטה של 3.2 מיליארד כדי לייצר 1,000 משרות. אם אני אחלק את זה, זה 3.2 מיליון למשרה. כאן אנחנו מדברים על סכום דומה ל-120 משרות, אז נכון, זה לא היי-טק וזה לא אינטל אבל יש כאן ציונות, יש פה ישוב שיושב בקצה ו-120 משרות ולא משרה אחת.

חברים, לא מדובר בכסף גדול. מדובר כאן באנשים שמסרו נפשם עשרות שנים כדי שחיילי צבא הגנה לישראל יוכלו לאכול לחם ולקבל אותו בכל נקודה. בואו, אנא מכם, חברים, הוועדה הנכבדה הזו, אני שומע את כולכם, אנחנו יודעים שכולכם בעד, בואו נעשה הכול. אני לא יודע, הפתרונות הם אצלכם אבל אסור לנו לתת לכל אותם 120 עובדים ללכת לחפש עבודה, לא בזמן שגרה וקל וחומר לא בזמן קורונה. אנחנו יודעים כמה קשה למצוא תעסוקה ושהאבטלה במדינת ישראל היא פי שלוש. אין ספק שבזמן קורונה זה לא הוגן כלפי אף אזרח במדינה ובטח לא לאזרחים האלה. אם אנחנו רוצים לצמצם, צריך לעשות את זה בצורה שקולה והדרגתית. לא הגיוני לחתוך בוקר אחד 70 אחוזים מההכנסות בבת אחת ולא לתת אפשרות להסתגל. אי אפשר בוקר אחד להחליט.
היו"ר משה גפני
בסדר. תודה. תודה. הבנו. אני מודה לך אדוני ראש העיר.
אופיר כץ (הליכוד)
כמה הרווחתם השנה? כמה הפסדתם?
גלעד אהרונסון
הפסד של שלושה מיליון שקלים. בגלל חמש שנים של מחירי הפסד בגלל עבודה מול המדינה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
זאת הסיבה שהם פנו למשרד הביטחון.
גלעד אהרונסון
השנה צופים שתיגמר בהפסד של שלושה מיליון שקלים.
אופיר כץ (הליכוד)
ובשנה הבאה, בלי המכרז הצפוני?
גלעד אהרונסון
צפוי להיות הפסד של קרוב לחמישה מיליון, שישה מיליון שקלים.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
כרגע אתם מפסידים כסף?
גלעד אהרונסון
כן.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
למה את נמצאים בהתקשרות?
גלעד אהרונסון
יצאו למכרז הזה בגלל מחירי הפסד. יצאו למכרז הזה בגלל שאמרנו שאנחנו לא יכולים לשאת.
היו"ר משה גפני
יש לך תשובה ממשרד הביטחון? לדחות את ביצוע תפעול המכרז הזה בחודש.
גלעד אהרונסון
לדחות את הוצאת ההזמנה. לדחות את הביצוע.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אתה לא מסביר את זה שיש עליכם עכשיו חרב שמונחת על הצוואר.
קריאה
ההזמנה אמורה לצאת מחר בבוקר. הוצאת הזמנה דורשת הסכם. הסכם, אף אחד לא יכול לאתר. צריך לדחות בחודש את הוצאת ההסכם, ל-1 בפברואר.
היו"ר משה גפני
שאלתי האם אתם מסכימים לדחות את זה.
אבי שרקה
אדוני, אנחנו צריכים לבדוק את הבקשה הזאת. לבדוק מה הישימות המשפטית. ברשותך, אני רוצה לומר מספר משפטים. צר לנו מאוד על הסיטואציה שנוצרה עם העובדים, במיוחד בתקופה הזאת. דובר כאן על נושא של יישובי קווי עימות ופריפריה, ואני בוודאי לא מחדש לכלל הנכבדים שיושבים באולם שמשרד הביטחון מקפיד לתת עדיפויות לישובים שנמצאים בקווי עימות.
היו"ר משה גפני
בסדר. אני לא רוצה לשמוע את זה. אני רוצה לספר לך את מה שסיפרתי לחברי הוועדה. היה כאן דיון - היו הרבה דיונים – לגבי המתפרה של משרד הביטחון שהזמין במצפה רמון. היו שם 50 עובדות עולות חדשות מאתיופיה ויכול להיות שזה המספר גם היום. ביטלו את ההזמנה הזאת. היו כאן 2.5 מיליארד שקלים על השולחן, העברה של משרד הביטחון. אני כמובן לא מקשר בין הדברים. אני שוקל האם להעביר את הכסף הזה או לא להעביר אותו. אז מנכ"ל משרד הביטחון דאז שאל אותי למה אני מעכב את זה. אמרתי לו שאני לא מעכב, אני רק רוצה לשאול אותו שאלה אחרת שלא קשורה לכסף הזה, למה אתם ביטלתם את ההזמנה. זה נושא לאומי. נשים, עולות חדשות מאתיופיה, נמצאות במצפה רמון ואתם ביטלתם את ההזמנה. עד סוף הישיבה קיבלתי הזמנה של משרד הביטחון שהם העבירו להזמין במתפרה הזאת.

לצערי הרב אתם מנצלים את המצב הזה שכאן אין עכשיו העברות ואם יש, יש בשוליים. אני אומר לך שאני אזכור את התאריך הזה. 120 עובדים מקריית שמונה נזרקים לרחוב. אני מבקש דחייה. תאפשרו לנו לחפש פתרון. אני רוצה להביא את משרד הכלכלה שזה התפקיד שלו. אני רוצה להביא את משרד הביטחון שהוא צריך להיות חלק מהעניין הזה. אף אחד לא הולך להיפגע. תדחו את ההזמנה של מחר לעוד חודש. על זה אני רוצה תשובה. התשובה תהיה שלילית, גם אתם תקבלו תשובות שליליות. אני רוצה תשובה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אולי יש לו פתרון.
היו"ר משה גפני
אם יש לו, בבקשה. קרן, את ביקשת להתייחס. אני תכף חוזר אליך.
קרן ברק (הליכוד)
אני קצת מבולבלת. כל הדיון הזה שמתקיים היום אחרי הדיון בשבוע שעבר קורה כאשר את הבעיות הצגנו בשבוע שעבר והיום התכנסנו כאן כדי לקבל תשובות ממשרד הביטחון. כולנו שאלנו מדוע מתקיים היום דיון ואמרו שיגיעו עם תשובות כדי שנוכל לראות מה הדרכים המשפטיות. אני מצטערת שאנחנו מפנים אליך את השאלות, אבל אתה חייב להבין את האירוע. ראש העיר מדבר על תעסוקה בעיר ואומר שהוא לא יכול עכשיו לתקן את מצב האבטלה ובטח לא יכול להגדיל אותה, בטח לא בתקופת קורונה. אני אמרתי בדיון, ואני חוזרת על זה בקצרה, כיושבת ראש הוועדה לעסקים קטנים ובינוניים, שבתקופה הזאת צריך להילחם על כל עסק כאילו הוא העסק היחיד בארץ כדי שהמשק שלנו לא יצטמצם עוד יותר. מבחינתי זה נקרא עסק קטן ובינוני, זה גודל העסק, ולכן אנחנו צריכים להילחם כדי שהם ימשיכו לפעול כי אחרת נסגור את המדינה, משני הכיוונים האלה – תעסוקה ועסקים. אני שואלת אותך היושב ראש, אולי שווה, כשאתה אומר שאין העברות תקציביות, אולי הם לא ממש רואים את חשיבות הוועדה הזאת, אולי שווה על הנושא הזה לבקש דיון יחד עם ועדת החוץ והביטחון. אולי דיון משותף עם חוץ וביטחון.
היו"ר משה גפני
אין יושב ראש.
קרן ברק (הליכוד)
אם אין יושב ראש, אין ועדה? גם בממשלת מעבר, הוועדה מתפקדת. שהם ייקחו אותם מצד אחד ומצד שני נשב יחד אתם כי אולי את ועדת חוץ וביטחון הם סופרים יותר.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. דודו שטיינמץ נמצא ב-זום. אני רוצה שתעלו אותו. קרן, אני רוצה לומר לך שיושב ראש הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון זה אני. אני גם בכובע הזה ואני די גאה מכיוון שאין ממשלה שמתפקדת עם תקציב, עם העברות ועם הדברים האלה שזה דבר נורא ואיום מבחינת ניהול המדינה. צריך לעשות הכול ולדבר עם האנשים שידעו שיש עתיד למדינה. זה לא אנחנו נעלמים.
אבי שרקה
אני גם אשמח להשלים, אדוני היושב ראש.
היו"ר משה גפני
אני אמנם פוליטיקאי אבל מה שאני מבטיח, אני מקיים. אני לא יכול לסיים את הישיבה הזאת מבלי שתיתן לי תשובה חיובית כי אחרת תישאר כאן עד הלילה, עד הדלקת נרות.
קריאה
רק שלא יכבו לנו את האור בקריית שמונה.
היו"ר משה גפני
דודו שטיינמץ, אני רוצה לדעת. משרד הכלכלה, אם זה יעלה לנו בסופו של דבר בקרן לעסקים קטנים, יעלה לנו בין שניים לשלושה מיליון שקלים כדי שנוכל להמשיך את זה בדרך שהעובדים לא יפוטרו, אתם יכולים להעביר את הכסף הזה? אתם תוכלו להיכנס לזה? אני שומע שהמנכ"ל שלכם בעניין.
דוד שטיינמץ
המקרה הזה בקריית שמונה, הוא מקרה בו גוף גדול היה חלק די גדול מהביקוש שהמאפייה המרחבית הייתה משווקת לו, בעצם המכרז הזה בו הוא בחר גוף אחר, התנתק מהם וכתוצאה מכך הביקוש קטן. אנחנו במסגרת פיקוח על המחירים, גם אם נגדיל את המחיר או נוריד את המחיר, לא נצליח לשנות את העניין הזה שאין ביקוש. משרד הכלכלה יכול באמצעים שיש לו, כמו שאתה אמרת, קרן לעסקים קטנים או במסגרת הרשות להשקעות, לעזור לו אבל לאו דווקא בעזרה הזאת שתגדיל לו את הביקוש. הביקוש של משרד הביטחון, במידה והוא לא יהיה ביקוש קיים, זה יהיה אבן ריחיים על החברה עצמה. אנחנו יכולים להגדיל להם את ההשקעות שם, אנחנו יכולים לתת להם עזרה במסגרת הקרן לעסקים קטנים אבל עדיין אנחנו צריכים לשמור את זה שהביקוש לחם שלהם שהיה להם עד כה, הוא ביקוש שיצטרך להמשיך. במידה וזה לא יהיה, גם הקרן לעסקים קטנים לא תעזור כאן כל כך. צריכים לשמור את זה שיהיה להם ביקוש. אנחנו במשרד נעשה את כל האמצעים האחרים.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לדעת האם אתם יכולים לעזור במציאות הזאת של 120 עובדים בקריית שמונה שיוצאים לרחוב, נזרקים לרחוב, אני שואל האם תוכלו לעזור בשניים-שלושה מיליון שקלים מהקרן לעסקים שנמצאים במצוקה. את זה אני מבקש.
דוד שטיינמץ
אין בעיה אבל שניים-שלושה מיליון שקלים שניתן, זה לא יגרום לכך שהביקוש יתקיים.
גלעד אהרונסון
הם יכולים לתקן את הביקוש דרך תיקון מחיר המינימום. זה בידיים שלהם.
דוד שטיינמץ
הם יקבלו שני מיליון אבל בעוד חצי שנה עוד פעם זה יקרה. אם הביקוש ייחתך בשליש, שום דבר לא יעזור.
היו"ר משה גפני
מר שטיינמץ, תקשיב לי. לא דיברתי על ביקוש ולא נכנסתי לפרטים האלה. יש כאן בעיה עם מכרז, יש כאן בעיה חוקית.
דוד שטיינמץ
נכון.
היו"ר משה גפני
תקשיב לי. אני שואל אותך שאלה. אם אנחנו נגיע לפתרון והפתרון הזה עולה כסף, הוא עולה שני מיליון שקלים, שלושה מיליון שקלים, כדי שהעובדים לא יצאו כי להקים מקומות עבודה לעובדים האלה יהיה מאוד קשה, האם תוכלו במסגרת משרד הכלכלה, במסגרת הקרן לעסקים קטנים, לעזור בשניים-שלושה מיליון שקלים?
דוד שטיינמץ
אני לא יכול לומר לך כן או לא.
היו"ר משה גפני
אני מבקש תשובה.
דוד שטיינמץ
אנחנו נעשה את כל המאמץ כדי לעזור להם במסגרת הקרן שאתה ציינת.
שגית אפיק
יש מחיר מינימום?
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
זאת בדיוק השאלה. שאלנו אותו בדיון הקודם והוא אמר שתמוה בעיניי, הוא חזר על זה, שאין מחיר מינימום והמחיר שניתן הוא לא מחיר נורמלי. הוא אמר את זה בישיבה הקודמת.
שגית אפיק
זה לא אמור להיות קבוע בצו הפיקוח על המחירים?
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
אני רוצה שתביני מה קרה כאן. לא היה אמור להיות מכרז. בעלי המאפייה פנו למשרד הביטחון ואמרו להם שכתוצאה מהתשומות החדשות, צריך לבדוק. הם הלינו על המחיר. מה עשה משרד הביטחון? הנה, מצא הזדמנות, יצא למכרז. יצא למכרז בלי מחיר מינימום. תקשיבי, שוק פרוע. זה לא הגיוני. איך אפשר שמאפייה באזור מסוים – בוא נאמר, משפחתית, גם 120 עובדים בהשוואה לברמן שזה מפעל ענק עם 1,000 עובדים, אי אפשר לעשות השוואה.

אני אגיד לך מה יקרה. מאפיית ברמן ייקחו אותם כקבלני משנה וזה דבר שהוא חמור. כאן צריך משרד הכלכלה לצאת בקריאה חד משמעית שאצלו אין את הדבר הזה. זה לא הגיוני. פשוט לא הגיוני. אין מכרז כזה שאין מחיר מינימום. בעיניי זה פשוט לא הגיוני.
שגית אפיק
אתה צריך את הממונה על צווי הפיקוח במשרד הכלכלה.
היו"ר משה גפני
לא. אני צריך את המנכ"ל.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
זה מה שאמר נציג משרד הכלכלה. נציג משרד הכלכלה, מר שטיינמץ היקר, אמר את זה בדיון הקודם.
היו"ר משה גפני
אני צריך את מנכ"ל משרד הכלכלה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
יש עוד נתון שאתם לא יודעים. משרד הביטחון אומר שהם זכו בדרום, ולכן למה אתם מלינים? הם זכו בדרום והמחיר שהם הגישו בדרום היה זול יותר. למה? כי מדובר ב-40 אחוזים ובצפון זה 20 אחוזים. לכן זה יקר יותר בצפון. לכן הם נתנו מחיר יקר יותר בצפון לעומת הדרום. ומה הם עושים להם היום? הם אומרים להם שאם אתם עד סוף השבוע לא תתחילו, ניקח לכם גם את הדרום. תגידי לי משפטית אם משהו כאן לא מסריח.
היו"ר משה גפני
מה את רוצה ממנה? היא יודעת את הפרטים? איך היא יכולה להיכנס לזה?
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
תראו כמה סימני שאלה יש כאן. צריך לבטל את המכרז.
היו"ר משה גפני
תודה. בבקשה, אבי שרקה.
אבי שרקה
אני אשמח להתייחס למספר נקודות, ברשותך, כולל הנקודה שחברת הכנסת העלתה בנושא אולטימטום. אני רוצה לציין דבר מאוד חשוב שהוא נוגע לכולנו. ב-1 בינואר 2021 חיילי צבא הגנה לישראל בצפון, בדרום ובמרכז צריכים להתחיל לקבל מזון שנוגע ללחם ומוצרי מאפה.
גלעד אהרונסון
והם יקבלו. אמרנו שהם יקבלו. מותר לכם ל האריך את ההזמנה עד חודש מארס.
יצחק דהן
אני נכנס לבסיסים בצפון נותן את הלחם. אני נותן את הלחם בבסיסים ולא אתה. אני קם ב-2:00 לפנות בוקר.
היו"ר משה גפני
יש לי בקשה אליך, משרד הביטחון. אני שאלתי שאלה.
אבי שרקה
אני עונה לך, כבודו. יש לי תשובה בשבילך.
היו"ר משה גפני
מה השאלה ששאלתי?
אבי שרקה
לגבי הארכה בחודש.
היו"ר משה גפני
אני לא רוצה להיכנס לתוך המכרז. אני דיברתי עם המנכ"ל ואני הבנתי את רוח הדברים. אני מציע שתתייחס לעניין הזה.
אבי שרקה
אני מתייחס.
היו"ר משה גפני
החיילים יקבלו את הלחם ואין ויכוח לגבי זה. אף אחד מאתנו לא רוצה לעשות פעולה שהפעולה הזאת תגרום לכך שלחם לא יגיע לבסיסים. הלחם יגיע לבסיסים. אנחנו מבקשים בקשה אחת. היות ואמר לי המנכ"ל שיש בעיה משפטית עם העניין הזה. הוא אמר ששתי המאפיות הסכימו להחליף, משרד הביטחון הסכים להחליף, הוא אמר שיש בעיה משפטית. בסדר, הבנו. יש כאן גם בעיה כספית שצריך לראות איך פותרים אותה. אני צריך חודש. את החודש הזה אני צריך כדי לנסות להגיע לפתרון. אני יכול אחרי חודש להרים ידיים ולהגיד שלא הצלחתי אבל תנו לי, אחרי שאמרתם אתם משרד הביטחון שאתם מוכנים לפתרון הזה אלא שיש בעיה, אני רוצה את החודש הזה לפתרון. אני אדבר עם מנכ"ל משרד הכלכלה, אני אדבר עם מנכ"ל משרד הביטחון וננסה לראות שמבחינה משפטית אנחנו יכולים לסדר את העניין הזה. אני מבקש את הדחייה הזאת.
אבי שרקה
אני עונה לכבודו שסמנכ"ל וראש מנה"ר אבי דדון שהפריפריה מאוד מאוד חשובה לו והוא פועל לילות כימים עבור הפריפריה ועבור אזורים בקווי עימות, מאשר ויפעל לאשר דחייה של חודש עבור המשך ההתקשרות עם המאפייה בתקווה שבחודש הזה יימצא פתרון. אני רק רוצה לציין אדוני שאישור של חודש נוסף דורש תהליך מסודר במשרד הביטחון, בוועדת פטור וכדומה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
תעשו, מה הבעיה? זה בשם הפריפריה.
אבי שרקה
עניתי לשאלת כבודו לגבי החודש.
היו"ר משה גפני
בסדר. אני מבקש להשיג לי את מנכ"ל משרד הכלכלה ואם לא ישיגו אותו עכשיו, אני אדבר אתו יותר מאוחר. אני הולך לדבר עם מנכ"ל משרד הביטחון. אנחנו לא נאפשר את המציאות הזאת שבה במקום כמו קריית שמונה, משרד הביטחון הוא זה שיגרום ל-120 עובדים לצאת לרחוב. אפשר להגיד את מה שאמר לי המנכ"ל שיש בעיות כאלה וכאלה, אני לא אפרט אותן. אני יודע, יש בעיות אבל הסכמתם. אילולא הבעיה המשפטית הסכמתם. אני מדבר אליך כי אתה מייצג את משרד הביטחון ואני מתכוון למשרד. אין לי טענות למשרד. המציאות היא שהסכמתם שמחליפים את המאפיות. זאת אומרת, המאפייה הזאת בקריית שמונה, המאפייה המרחבית, תמשיך לפעול בקריית שמונה. הסכמתם, עם כל הבעיות. יש בעיה משפטית ועם זה אני לא יכול להתווכח. יבוא מישהו ויגיד שמבחינת החוק אתה לא יכול לעשות. לכן אני צריך את החודש ובחודש הזה ננסה לפתור את הבעיה.
ניר ברקת (הליכוד)
ברשותך, אם אפשר להוסיף משהו קטן על דבריך. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו איך מונעים מכרז כזה שוב.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
פיקוח מחירים. שקודם כל ייתן מחיר מינימום.
היו"ר משה גפני
ניר, רגע. אתה יותר חכם ממני אבל אני רוצה להגיד לך משהו. אנחנו מתמקדים במאפייה המרחבית בקריית שמונה. אני יודע שמה שאתה אומר נכון, אני יודע שצריך לעשות את זה. אם אנחנו ניכנס עכשיו לדברים נוספים, אנחנו יכולים לאבד את זה. אנשים עם ראש לא גדול יגידו, מה אני צריך להיכנס לכל הבעיות האלה. אני מבקש פתרון מאוד מקומי, להביא כסף ממשרד הכלכלה שזה התפקיד שלו. יש את הקרן לעסקים במצוקה. משרד הביטחון מסכים שהמאפייה תמשיך לעבוד והחודש הזה הוא הקייס שלנו.
ניר ברקת (הליכוד)
אני מסכים אתך.
היו"ר משה גפני
יכול להיות שאחר כך נצטרך לקיים דיון אחר.
ניר ברקת (הליכוד)
במקביל לזה, באותם דיונים שאתה מקיים, אני חושב ששווה לשאול אותם איך אנחנו מונעים שדבר כזה לא יקרה למאפייה ב' ולמאפייה ג' ולעסק אחר בקריית שונה או במקום אחר.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
משרד הכלכלה יקבע מחיר מינימום.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני לא חושב ששמענו עדיין אמירה ברורה ממשרד הביטחון שדוחים את ההזמנה. כלומר, לא מוציאים להם הזמנה וממתינים כחודש, כמו שביקש היושב ראש. הוא לא אמר את זה ברור. הוא אמר שיש להם את המשרד שלהם והם יצטרכו לבדוק.
אבי שרקה
הייתי די ברור.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
נדחה בחודש.
אבי שרקה
נוכל לדחות בחודש.
ינון אזולאי (ש"ס)
תודה רבה.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
נרשם בפרוטוקול.
ינון אזולאי (ש"ס)
בחודש הזה באמת ננסה למצוא פתרון. תודה רבה. אני חושב שזו אמירה ברורה שהיא למען העובדים. אני רוצה לומר לך דבר אחד שאמרנו גם בדיון הקודם.
יצחק דהן
אל תכבו לנו את האור בחג האור. אנחנו סומכים עליכם. תשמרו עלינו.
יורם דדון
קשה לנו לישון בשקט.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתם באתם ואנחנו כאן עבורכם, כדי להדליק לכם את האור. אנחנו לא באים לדאוג למאפייה. אנחנו באים לדאוג רק לעובדים. אני מבקש בזמן הזה לעשות את הכול על מנת להגיע לפתרון. אנחנו רוצים לפתור את זה אחת ולתמיד. תודה רבה ליושב ראש על ההישג הגדול הזה.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
עוד הצעה אחת למשרד הביטחון. עלה השר שאני מאוד מעריכה אותו, מיכאל ביטון, כדי לתת תשובה לשאילתה שהגשנו. אני מבקשת מכם, אל תכפישו את שמה של המאפייה. עלה השר ואמר דברים מאוד קשים על המאפייה. הוא דיבר על לחם לא טרי, דיבר על לחם קפוא, אמר הרבה דברים ואני עשיתי בדיקה בנושא הזה. לא היה ולא נברא. אז בבקשה מכם משרד הביטחון, זאת כבשת הרש, אל תפגעו. ניסית בהתחלה לתת נאום לגבי הפריפריה. לא פוגעים באנשים האלה ששומרים על הגבול הצפוני של מדינת ישראל. אתם משרד הביטחון, אתם האחרונים שצריכים לדבר עליהם בסגנון הזה.
אופיר סופר (ימינה)
אדוני היושב ראש, קודם כל אני רוצה לברך על הפעולה. אני חושב שזה הישג משמעותי. אגב, למדתי להכיר את החשיבות של הזיכרון שלך, כמה הוא אפקטיבי. אני רוצה להדגיש שמשרד הביטחון הוא כאן ב-לופ. משרד הכלכלה, כמו שאנחנו שומעים, אמר בדיון הקודם דברים אחרים ובדיון הזה לא אמר דברים דומים. לכן החשיבות של העבודה על הנושא של מחיר המינימום היא חשובה מאוד.
אופיר כץ (הליכוד)
אני מקווה שאני טועה אבל אני לא רואה איך אפשר לשנות את המכרז הזה. הדגש בחודש הזה צריך להיות על משרד הביטחון ומשרד הכלכלה, להעביר את הכסף לשלוש שנים ואחר כך יהיה מכרז חדש ובעזרת השם הוא יהיה יותר בסדר.
היו"ר משה גפני
זה מה שאמרתי. רבותיי, אני רוצה לסכם.
יורם ממן
אם אפשר ברשותך, כמה מילים. אני סגן ראש העיר קריית שמונה. בהמשך לדבריו של ראש העיר, גם בדיון הקודם הדברים שנאמרו על ידי חברי הוועדה, אני בהחלט חושב שיש כאן אמירה ברורה ומוחלטת וכולם מבינים את הצורך של אותן משפחות, 120 משפחות על כל הנגזרות שלהן, ויש יותר מהמספר הזה, שאמורים ביום שאחרי, אני לא רוצה לומר להיזרק לרחוב. אמנם הייתה החלטת ממשלה מ-2004 שאמרה להעצים את הצפון, ליצור המון מנועי צמיחה אבל משום מה אנחנו רואים כאן אוזלת יד.

למרות שהתוצאה כרגע היא טובה והיא נכונה לעת הזו, הייתי חושב שאפשר, בגלל התקופה הרעה הזו שפוקדת את העולם כולו ואת קריית שמונה בפרט, אולי כדאי לחשוב על הקפאת המכרז. אנחנו היינו שם ונישאר אחרי ואנחנו שם בזכות. לפחות את מה שיש לנו, תשאירו לנו. אל תתקעו לנו מקלות בגלגלים.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. זה לא תפקיד של ועדת הכספים לעסוק בעניין הזה. זה לא התפקיד שלנו. אני לקחתי על עצמי מאז אני כאן לטפל בבעיות האלה. אני חושב שאלה בעיות של פיקוח נפש. זה גובל במציאות שאי אפשר לתאר אותה. המציאות הזאת, עיר כמו קריית שמונה, אותו דבר היה לנו בחצור הגלילית, אותו הדבר היה לנו עם תע"ש ואני יכול להביא עוד הרבה דוגמאות. אנחנו צריכים למצוא פתרון. הכוח שלנו היום הוא יותר חלש ואמרתי קודם למה הוא יותר חלש. זאת המציאות. הכנסת יותר חלשה, הממשלה יותר חלשה, המציאות הזאת היא מציאות שמאוד קשה להתמודד אתה.
טמיר כהן
מנכ"ל משרד הכלכלה עולה עכשיו ל-זום.
היו"ר משה גפני
בסדר. אני תכף אדבר אתו. המציאות הזאת בה אנחנו יודעים מה כוחנו, אין לנו יכולת להתערב במכרז וזה גם לא יעזור כי מיד תתחיל מלחמה בין עורכי דין, בין יועצים משפטיים והתוצאה תהיה שהעובדים יהיו בבית או שיהיו ברחוב. זה בלתי אפשרי.

אני מודה למשרד הביטחון, ותמסור את זה בשמי למנכ"ל, שהסכים לדחות את זה בחודש. אני לא יודע אם נצליח, אני מתפלל לקדוש ברוך הוא שנצליח ובחודש הזה נוכל להביא את משרד הכלכלה, שזה התפקיד שלו ולשם כך הוא קם וקיים, שהוא יוכל לעזור גם מבחינה כספית. המציאות הזאת היא מציאות שאנחנו נצטרך לראות איך אנחנו משאירים את המאפייה הזאת באופן כזה שבו יהיה גם סיוע כספי לצורך העניין. אמרתי, אני מודה למנכ"ל משרד הביטחון. אני מודה לך, על שהסכמתם לדחות את זה. החודש הזה יכול להיות קריטי. יכול להיות שנישא ידיים לשמיים ונגיד שניסינו ולא הצלחנו. אני בטוח שנצליח בעזרת השם. למה אני בטוח? כי אם יש רצון טוב ואין בעיה עם המאפיות, כי גם המאפייה השנייה הסכימה להחליף, יכול להיות שנוכל להגיע מבלי להיתקל בבעיות משפטיות עם סיוע, כפי שאמרו אופיר וינון.

אופיר וינון, אני מבקש שתעזרו לי עם העניין הה של משרד הכלכלה. שגית, אני מבקש לבדוק את העניין הזה בצד המשפטי. אני יודע שזאת לא הסמכות שלנו אבל שלא נהיה עמי הארצות האלה שלא יודעים כלום, שיאמרו לנו אסור ואסור ואסור. יש דברים שמותר.
קרן ברק (הליכוד)
אגב, רק שתדע, יש כבר יושב ראש לוועדת חוץ וביטחון, איתן גינזבורג.
היו"ר משה גפני
בסדר. אני מבקש את העזרה שלכם.
גלעד אהרונסון
כבוד היושב ראש, משפט אחד. אני רק רוצה לומר שהאירוע שאנחנו הגענו למצב הזה הוא תוצאה של זה שהמדינה קונה לחם במחיר הפסד של שלושה שקלים לאורך שנים ולכן אנחנו במקום הזה. למשרד הכלכלה יש את הפתרון במחיר המינימום ושם צריך להיות הלחץ.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אני מודה לכולם. יש לנו את מנכ"ל משרד הכלכלה ב-זום. יש לי בקשה אליך. אני אהיה אתך בקשר אבל אני רוצה לומר לך שהיה לנו דיון שני לגבי הנושא של המאפייה המרחבית בקריית שמונה. יש שם מכרז של משרד הביטחון שהם זוכים בדרום וההם זוכים בצפון. בקיצור, ברוך גדול מבחינת העובדים במקום כמו קריית שמונה ולא צריך להסביר לך את זה. זה היה צריך להתבצע מחר. אנחנו מבקשים דחייה של חודש ובחודש הזה אנחנו נראה מה משרד הכלכלה בקרן לעסקים קטנים או בגופים אחרים במשרד יכול לעזור - לפי דעתי זה פער של בין שניים לשלושה מיליון שקלים – כדי שהמאפייה הזאת תמשיך לעבוד. אנחנו ננסה להתגבר על הבעיות המשפטיות שיש בעניין הזה. משרד הביטחון הודיע לנו כאן עכשיו שהוא מסכים לכך שמחר לא תצאנה ההזמנות והוא דוחה את זה בחודש.

אני מבקש את המעורבות שלך בעניין. גם מנכ"ל חדש באופן יחסי וגם מנכ"ל מוכשר – זה אני לא אומר באופן יחסי – אני מבקש את המעורבות שלך בעניין ומבקש שנהיה בקשר. אנחנו שלושה חברים כאן שעוסקים בעניין הזה – אופיר כץ, ינון אזולאי ואני יחד עם היועצת המשפטית של הוועדה – ואני מבקש את המעורבות שלך בעניין הזה כדי לפתור את הבעיה.
דוד לפלר
אני מעורב בעניין הזה כמה שבועות. אני מעדיף לומר לך את הדברים בשיחה בינינו.
היו"ר משה גפני
אנחנו נדבר.
דוד לפלר
בשמחה אני אדבר אתך מתי שנוח לך.
היו"ר משה גפני
תדע לך שאחרי השיחה הזאת אני רוצה תשובה חיובית.
דוד לפלר
קודם כל, אני תומך בדחייה כדי לתת לנו עוד זמן. נדבר מתי שנוח לך.
היו"ר משה גפני
תודה רבה לך אדוני המנכ"ל.
קטי קטרין שטרית (הליכוד)
גפני, אתה צריך להבין שבמכרז לא היה מחיר מינימום. זה לא נורמלי. אין דבר כזה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אנחנו עוברים לדיון הבא.


הישיבה ננעלה בשעה 12:29.

קוד המקור של הנתונים