ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 08/12/2020

דיווח משרדי הממשלה על הגשת התקנות לוועדה לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



20
ועדת משנה לעניין תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות
08/12/2020


מושב שני

פרוטוקול מס' 2
מישיבת ועדת המשנה של ועדת העבודה הרווחה והבריאות
לעניין תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות
יום שלישי, כ"ב בכסלו התשפ"א (08 בדצמבר 2020), שעה 9:36
סדר היום
דיווח משרדי הממשלה על הגשת התקנות לוועדה לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998
נכחו
חברי הוועדה: טלי פלוסקוב – היו"ר
משה אבוטבול
חברי הכנסת
סמי אבו-שחאדה
מוזמנים
הדס אגמון - ממונה משפטית, נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות

נתי ביאליסטוק-כהן - מנכ"ל, המרכז לעיוור בישראל
משתתפים באמצעים דיגיטליים
שרונה עבר-הדני - משרד הבריאות

אורלי בוני - ממונה שוויון ונגישות מנהלת שירות ארצי משרד הבריאות

יעל אגמון - רכזת בטחון, אג"ת, משרד האוצר

רועי קאהן - רפרנט בריאות, אג"ת, משרד האוצר

ישי יודקביץ' - יועמ"ש, משרד הבטחון

יהודה מירון - פרויקטור, משרד הבטחון

מרים גראזי-רוזנבאום - יועצת משפטית מוסדות תורניים, משרד החינוך

אלעד לב - מנהל אגף תכנון ובניה, משרד הפנים

אופיר בנט - אגף בכיר תכנון אסטרטגי ומדיניות, משרד הבינוי והשיכון

יובל וגנר - יו"ר, עמותת נגישות ישראל

דנה לוי - רכזת הדרכה, עמותת "מעגלי שמע"

שי גליק - מנכ"ל, ארגון בצלמו
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
אייל לב-ארי
מנהלת הוועדה
אורית ארז
רישום פרלמנטרי
עופרה ארגס – חבר תרגומים


דיווח משרדי הממשלה על הגשת התקנות לוועדה לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות,
התשנ"ח-1998
היו"ר טלי פלוסקוב
היום ה-8 בדצמבר 2020 השעה 9:36. אני מתכבדת ונרגשת אפילו לפתוח את ישיבת ועדת המשנה של ועדת העבודה הרווחה והבריאות לעניין תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. היום אנחנו מציינים בכנסת יום מיוחד בנושא הזה, ואנחנו צריכים לקחת בחשבון שבשנת 2020 במדינתנו, כ-20% מהתושבים הינם עם מוגבלות. אחד מכל חמישה.

מוגבלות בעיני זה עניין של גורל. לעתים נולדים איתה, לפעמים נפצעים בתאונת דרכים, תאונת עבודה או בצבא ולעתים מתמודדים עם מחלה. אף אחד לא רוצה להיות עם מוגבלות. אבל זה יכול לקרות לכל אחד ואחת מאיתנו. לכן אנחנו כחברה ישראלית, כחברה שמכבדת את עצמה, כחברה של המאה ה-21, צריכים לעשות את הכול כדי שכל האנשים האלה שנמצאים בקבוצה הזאת לא ירגישו שהם מיוחדים. אני רוצה שהם ירגישו חלק מהחברה הישראלית, וכל מה שאנחנו, האנשים הבריאים יכולים לקבל מהמצב של היום במדינה שלנו, אני רוצה שכל אחד ואחת מהם יידע לקבל את זה גם.

אני כרגע מדברת גם על מוגבלות פיזית, מוגבלות שפתית, מוגבלות של אנשים חירשים ואנחנו מדברים על מוגבלות של אנשים עיוורים והרבה הרבה אחרים.

לכן אני רוצה כמובן להודות ליו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות, ח"כ חיים כץ על כך שבעצם נתן בידי את הניהול של הוועדה הזאת. כל מטרתנו היא באמת כל הפעילות, התכניות, הפרויקטים, היוזמות שבאים מצד הממשלה, כולם צריכים להיות מראש מותאמים לאנשים עם מוגבלויות.

כשישבנו בפגישת העבודה הפנימית עם היועצים המשפטיים שנמצאים איתנו פה, אני יודעת שאייל מלווה את עבודת הוועדה כבר שנים רבות כאן, ונעה היועצת המשפטית של הוועדה עצמה שנמצאת איתנו, אנחנו חשבנו שיהיה נכון להבין מה מצבנו מבחינת המשרדים הרלוונטיים, ונמצאים כאן הנציגים של כל המשרדים הרלוונטיים, איפה אנחנו נמצאים, מה אנחנו צריכים לעשות כדי שבסוף התקנות כן יגיעו לכאן מכל משרד ומשרד בכל נושא ונושא.

מהבוקר כבר קיבלתי כמה בשורות משמחות ואשתף אתכם בהמשך. אנחנו נתחיל בדיון. הראשונה שאני רוצה שתתן לנו תמונת מצב זו עו"ד הדס אגמון, נציגת הנציבות לשוויון לאנשים עם מוגבלויות. דיברנו בשיחה המקדימה עם כל השותפים שלנו ואני חייבת להגיד לפני שאת מתחילה שקיבלתי המון ברכות מארגונים שונים עם איחולי הצלחה לוועדה שלנו, כי ההצלחה שלנו זו ההצלחה שלהם, כי כל צעד שנצליח לעשות בוועדה הזאת בקידום התקנות כמובן שיקרב את האנשים הללו לחיים נורמליים, וזאת מטרתנו. כמובן אני מברכת את ח"כ סמי אבו שחאדה שנמצא איתנו כאן. אין היום חברי כנסת רבים, אני מאמינה שהרבה חברי כנסת מחוברים לנושא ויצטרפו אלינו גם בהמשך, אבל אנחנו נתחיל בדיון.

הדס, אני מתנצלת, אנחנו בדרך כלל נותנים לחברי הכנסת לומר כמה מילים בתחילה. בבקשה ח"כ אבו שחאדה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
גבירתי היו"ר אני קודם כל רוצה לברך אותך על הנהגת ועדת המשנה החשובה מאוד הזאת. הרבה פעמים נשים חושבים שהעשייה הפוליטית זה הדברים הגרנדיוזיים שיוצאים ותופסים הרבה כותרות וכולי. אני חושב שפוליטיקה הופכת להיות יותר מוסרית ברגע שהיא משרתת את האנשים שיותר זקוקים לעזרה ותמיכה.

אני לא חושב שיש אדם מוגבל, גבירתי היו"ר. אני משוכנע שיש חברה מגבילה. והתפקיד שלנו הוא להסיר את החסמים בפני אנשים שונים שיש להם אתגרים שונים, וכך נהיה חברה יותר שוויונית ויותר צודקת. אני שמח על הצעדים החשובים שנעשו לאחרונה לגבי זכויות של אנשים עם מוגבלויות. האמת שהייתי מופתע מכמות חברי הכנסת שהגיעו לשדולה שהקמנו יחד עם ח"כ אלהרר וח"כ מלכיאלי, ואני גם שמח על היום המיוחד שיש בו כבר כמה דיונים. אני התחלתי בוועדת חוקה חוק ומשפט, עכשיו אנחנו פה, יש לנו גם דיון חשוב בוועדת המדע והטכנולוגיה ויש את ציון היום המיוחד במליאה. אז יש קצת עשיה, אני מקווה שנוכל להספיק לעשות ולקדם דברים.

אני חושב שהעניין הזה של התקנות הוא מאוד חשוב כאדם שסובל מבעיית עיניים מאוד חמורה ויודע מה החשיבות של הדברים הקטנים, בכמה דברים ובכמה שלבים בחיים שלי זה עזר לי, יש עוד הרבה מה לעשות. חלק גדול מהתקנות הן מיושנות, חלק גדול מהתקנות כבר לא רלוונטיות. יש שינויים גדולים שקרו ואנחנו צריכים לעדכן. אני באתי היום לשמוע את הבשורות שאת מבטיחה לנו ואני מקווה שתמיד יהיו לנו בשורות. תודה.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה. אני כמובן גם מברכת על היוזמה של ציון יום כזה בכנסת. אני מסכימה איתך שהפוליטיקה והכותרות בתקשורת, אני מקווה מאוד שהתקשורת תבין שהכותרות לדוגמה בנושאים החברתיים, כמו החקיקה שעברה אתמול וראינו איך אנחנו ביחד בלי שום חילוקי דעות העברנו הצעת חוק חברתית שאני אישית מאוד - - -
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
באמת, דברים הרבה יותר חשובים.
היו"ר טלי פלוסקוב
בוודאי. שיתחילו לדבר על זה. למה כל הזמן לדבר על מריבות? קורים בבית הזה גם דברים טובים למען הציבור, ואנחנו צריכים יותר ויותר לדבר על זה כי הציבור צריך להבין שיש פה חברי כנסת שהנושאים החברתיים מאוד חשובים להם. אני הבנתי שאתה ואני נמצאים בקבוצה הזאת.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני מקווה שנוכל לעשות, כן.
היו"ר טלי פלוסקוב
זה לא סוד שבעשרים השנים האחרונות באמת מדינת ישראל עשתה צעדים משמעותיים מאוד בנוגע לזכויות האנשים עם מוגבלויות. אנחנו רואים את הצעדים.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
האמת שהחקיקה התקדמה מאוד, גבירתי היו"ר. הבעיה שלנו היא האכיפה.
היו"ר טלי פלוסקוב
הבעיה שלנו היא אכיפה, ודבר שני, אנחנו לא יודעים לחשוב לטווח ארוך. זו הבעיה שלנו. זה כבר לא נושא ראשון שאני מסתכלת טיפה קדימה ואני רואה שבאמת שם ריק. אז אני מקווה מאוד שנצליח. סמי מאוד מעניין אותי כמה אנשים מהתקשורת עוקבים היום אחרינו.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
אני מקווה שזה מעניין אותם.
היו"ר טלי פלוסקוב
גם אני מאוד מקווה.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
כי זה משנה את התודעה של החברה. ברגע שהם גם אומרים שזה חשוב והם מציינים את זה ומעלים כותרות שעובדים וכולי.
היו"ר טלי פלוסקוב
נכון. תראו את החברה שלנו. החברה שלנו לא בדיוק כפי שמתארים לנו בתקשורת שכולנו אחד נגד השני. לא. יש פה הרבה בעד ואת הבעד הזה כולנו צריכים להראות, והנושאים שאנחנו מעלים כאן זה בדיוק דוגמה לבעד, לביחד, לדאגה אחד לשני.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
וגם לסבל האנושי המשותף, ולאתגרים האנושיים המשותפים שהם הרבה מעבר לזהות כזו ואחרת.
היו"ר טלי פלוסקוב
בדיוק. אנחנו נתחיל. אני אחזור לעו"ד הדס אגמון לתת לנו תמונת מצב מהצד שלכם. אני רוצה שנדבר גם וגם, גם משרדי ממשלה וגם נציגים של הארגונים, או יותר נכון נציגים של הארגונים כדי שמשרדי הממשלה יתנו תשובות גם לדברים שאתם תעלו ונראה איך נתקדם בהמשך. בבקשה הדס.
הדס אגמון
תודה רבה. דבר ראשון כמובן ברכות על כינוס הוועדה. זאת ועדת משנה חשובה מאין כמותה. התקנות היו צריכות להיות מוגשות ומאושרות בכנסת בשנת 2006 והן מהוות נדבך קריטי במימוש העקרונות של חוק השוויון כיוון שהן באמת הופכות את העקרונות הכלליים, מיישמות אותו בחיי היום-יום.

הרבה מהתקנות גם אושרו, גם הרבה בזכות לחץ שהוועדה הפעילה וגם הוגשו בצורה אחת וקיבלו פה עיבוד מאוד מאוד משמעותי בתקנות. לוועדה יש תפקיד, גם כמו שאמרת גבירתי, לוודא, להיות בייבי-סיטר וללחוץ שהתקנות יגיעו אבל גם יש לה תפקיד מאוד מאוד חשוב לוודא ששומעים אנשים עם מוגבלות. הוועדה הכניסה הרבה מאוד תיקונים בעבר בתקנות והוציאה תוצר שהוא טוב יותר ממה שהגיע לכאן.

צריך גם להגיד שהתקנות מאפשרות לנו, לנציבות, לאכוף אותן. בלי תקנות אין לנו סמכות, ולכן גם עשייה שקיימת, שהיא לא מכוח התקנות אבל לתקנות יש חשיבות שהן יוצרות סטנדרט אחיד ושהן מאפשרות לנו כנציבות ולאנשים עם מוגבלות לקבוע את הזכויות שלהם משפטית.

חסרות תקנות בהיבטים קריטיים. בראש ובראשונה תקנות נגישות דרכים שבאחריות שר הפנים, שמחייבות הנגשה של המרחב הציבורי, נגישות שירותי בריאות ומרפאות, נגישות במצבי חירום, נגישות בהשכלה תורנית, ומדובר בתקנות שמשרדי הממשלה כבר הגישו לכנסת בעבר מספר פעמים ולכן בעינינו המשימה הראשונה היא להזכיר לממשלה לעמוד בהתחייבויות שלה ולהגיש בדחיפות את התקנות, כדי שתוכל להימשך עבודת הוועדה, מהמקום שהעבודה על התקנות נעצרה בכנסת הקודמת שבה היו דיונים כסדרם.

כמובן, אנחנו היינו רוצים להיות היום במקום שאנחנו כבר מתקנים את התקנות שהן כבר מיושנות. אני נותנת בתור דוגמה את התקנות של תחבורה שהותקנו ב-2003 ויש בהן כבר הרבה מאוד היבטים שדורשים תיקון וגם זו משימה שאנחנו מקווים שהוועדה תוכל לעסוק בה, אבל לצערנו אנחנו עדיין נמצאים במקום שיש תחומים שלמים שהתקנות עדיין לא הותקנו, ולכן המאמץ הראשון ופה באמת משרדי הממשלה צריכים לעדכן מה לוח הזמנים, איפה כל דבר נמצא.

אנחנו עודכנו בפעם האחרונה במסגרת הודעה שניתנה לבית המשפט העליון בסוף חודש אוקטובר, שלפיה מרבית התקנות חיכו להסכמת שר האוצר וחלקן עוד לא הועברו בזמנו להסכמת השר. לכן צריך להתחיל מזה. צריך להתחיל מזה שהממשלה בדחיפות תעביר את התקנות לכנסת.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה. אנחנו מתחברים כמובן לכל הדברים ובעזרת השם אנחנו ביחד נגיע למטרה המשותפת שלנו. בבקשה ח"כ משה אבוטבול.
משה אבוטבול (ש"ס)
קודם כל הדיון הוא חשוב ביותר ואני רוצה באמת קודם כל להודות לך טלי, ממלאת מקום היו"ר, כי באמת המצב הוא - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
אני רק אעדכן, זו לא הוועדה הראשית, זו ועדת משנה שאני עומדת בראשה.
משה אבוטבול (ש"ס)
את היו"ר, אבל בוועדה הקלאסית את ממלאת מקום ואני חושב שגם זה תואר מאוד מכובד. אני רוצה לומר בנקודה הזו כמה דברים מאוד חשובים. ראשית, לנגישות יש חשיבות עצומה ביותר. אנשים לא מבינים כמה זה יכול מאוד לעזור, גם בנושא של דברים שבמחשוב לעזור לאותם אנשים בעלי המוגבלויות, לבוא לעזור להם בנושא של המחשוב. בנושא של תחנות האוטובוסים, בתחבורה, בכיתות לימוד.

אנחנו כראש רשות בעבר נתקלנו במקרים מאוד כואבים כמו מעליות לתלמידות, אפילו שהיא תלמידה בודדה שם במקום הזה - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
גם לי היה מקרה כזה בדיוק.
משה אבוטבול (ש"ס)
את מכירה. והיו גם בעיות של כבדי שמיעה, והיינו צריכים לאותם כבדי שמיעה לעשות מכשור מיוחד כשהם מגיעים לכנסים שהרשות מארגנת, וזה באמת היה עולה המון כסף, אבל זה היה שווה. כי אתה משמח עוד קבוצה של ילדים ועוד דברים מהסוג הזה.

אבל יש לנו בעיה אחת שהייתי רוצה דווקא פה להעלות אותה כי בעצם אי אפשר להתנתק מהנושא הזה של אותם מעסיקים שחייבים, גם על פי חוק, לקבל בעלי מוגבלויות אצלם בעבודה והם חייבים לשלב אותם. צריכים לתת את הדעת בנושא הזה, למודעות לנושא הזה גם באמצעות פרסום ממוקד לנושא הזה.

היום לצערנו יש הרבה סטיגמות ודעות מוקדמות כלפי אותם אנשים, ואומרים "אני לא רוצה אנשים מוגבלים אצלי בעבודה". אני חושב שהם חוטאים למטרה. קודם כל הומניות. עסקים זה לא רק מקור להכנסה, אתה צריך לפעול גם בעניין חברתיים. הרי היום הם מצפים מאתנו בקורונה לעזור להם כי הם מעסיקים, אבל אני הייתי עוזר יותר למפעל שמעסיק בעלי מוגבלויות מאשר לסתם מפעל רגיל. למה, אם הם תורמים את עצמם לחברה, החברה חייבת לתרום את עצמה.

כאן אני מצפה מהמדינה. יש חוק והחוק לא נאכף, המדינה לא עושה מספיק בנושא הזה וזה מאוד כואב. אני יודע שישנם ארגונים שעושים עבודת קודש קודשים בנושא הזה, ואני רוצה לציין את אחד הארגונים "אוהל שרה" שעושים עבודה בעניין הזה עשרות שנים ומשלבים אנשים עם מוגבלויות בכל מיני מקומות, אם זה במכולת ואם זה ברשות מקומית. אוהל שרה עושה עבודה מצוינת ואני רוצה שאת כיו"ר הוועדה תוכלי אפילו לבוא לעשות סיור במקום, את תהיי המומה לראות איך לוקחים את אותם אלה, גם נערים וגם נערות וגם כאלה שמשלבים אותם, קודם כל זה נותן אוירה שפה זה לא רק כסף, יש גם חיים אחרי הכסף. והדבר השני, לאותם נערים ונערות זה עושה טוב. הוא קם בבוקר לסוג של עבודה.

אני רוצה לספר לכם מקרה אישי שאני מכיר אחד מהשכנים שלנו בבית שמש, ילד מתוק בחינוך מיוחד, אבל ידעו להשכיל לשלב אותו, הארגון שהוא למד בו "סוד שיח", שילבו אותו באחת המכולות, הוא בא, ואת רואה איך שהוא פורח. אז אם יש ארגונים כאלה טובים, כפי שציינתי את "אוהל שרה" או כל הארגונים שעוסקים בנושא.
היו"ר טלי פלוסקוב
אנחנו נציין. כל מה שאנחנו מכירים, בואו ניקח אצלנו מנהג, אלה שטובים ומשלבים את האנשים, אנחנו נאמר את שמם בוועדה כדי באמת להראות לכולם.
משה אבוטבול (ש"ס)
לא רק זה. אני גם מציע, שוב פעם, הוועדה יוצאת הרי להרבה סיורים מפעם לפעם. היא חייבת לראות את זה בעיניים את השדר וגם את הפתרון. וגם לקרוא. את כיו"ר הוועדה שלנו, את חייבת לקרוא למשרדי הממשלה, גם במשרדי הממשלה, בכל המשרדים, יש לנו 36 שרים. אם כל אחד יקלוט רק 50 עובדים במשרד שלו את תראי ישראל אחרת.
קריאה
ח"כ אבוטבול, יש חוק שמחייב את המדינה לקלוט 5% אנשים עם מוגבלות והיא לא עומדת בזה.
משה אבוטבול (ש"ס)
היא לא עומדת בזה כמו שהיא לא עומדת בהרבה יעדים. גם יש חוק שצריך לקלוט מהקהילה החרדית ומהקהילה הערבית. מישהו עומד בזה? זה לא תמיד מיושם 100%. אנחנו פה לפחות בנושא הזה שהוא אוניברסלי, נושא שהוא באמת בקונצנזוס, בואו לפחות נדאג לזה. ואוהל שרה במקרה הזה כפי שציינתי, היא אחת הדוגמאות.
סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת)
גבירתי היו"ר כפי שאת יודעת אני חייב להתרוצץ, אני מקווה שאספיק לחזור לשמוע את הבשורות.
היו"ר טלי פלוסקוב
בסדר גמור. מקסימום אנחנו ניפגש. אחרי דבריו של ח"כ אבוטבול אני מבקשת ממנהלת הוועדה, נבחר איזה שהוא מקום ונצא לסיור של הוועדה ונבקר שם. כמו שאמרתי, אני רוצה לציין את הטובים, שכולם ידעו.
משה אבוטבול (ש"ס)
ולסייר. כי אז את נותנת להם גם כוח.
היו"ר טלי פלוסקוב
אמרתי. לסייר. אנחנו נזמין ונודיע מתי אנחנו נצא לסיור מסוג כזה.
משה אבוטבול (ש"ס)
יישר כוח. אני מאוד מודה לך.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה רבה אדוני. יש את עמותת נגישות ישראל שבראשה עומד יובל וגנר והוא נמצא איתנו היום בזום. אני שוחחתי איתו כבר רבות והבנתי שהוא אדם שבאמת דואג לנושא. אני רוצה להעלות אותו בבקשה.
יובל וגנר
שלום לכולם. קודם כל כבוד יו"ר ועדת המשנה, ברכות על הוועדה, אנחנו מאוד שמחים שהיא הוקמה ומקווים שיהיה לך זמן פעולה עד הבחירות, שנקווה שלא יהיו.

חייבים להתייחס לעניין הזה – אני לא מוצא את המילים הנכונות כי העמותה מלווה את זה כבר 21 שנה, וכמו שעו"ד הדס מהנציבות אמרה שהתקנות האלה היו אמורות לעבור ב-2006. תקשיבו טוב. 2006. זה לא איחור של שנה, לא של שנתיים, זה 15 שנה. יבואו כאלה שיגידו "זה מסובך, זה מורכב", אבל אני רוצה להגיד לך שבעיני זה גובל בשערוריה. אני אומר גם למה. כי אם לא היה הבג"צ שעמותת נגישות ישראל הגישה ביחד עם "בזכות" בעזרת עו"ד תומר רייף שנמצא איתנו כאן היום בדיון, שאולי תתני לו גם את זכות הדיבור, אני לא יודע מה היה קורה עם כל התקנות, אבל שלושת התקנות האלה של משרד הבטחון, משרד הפנים ומשרד הבריאות, אני רוצה לדבר על זה במובן האקטואלי.

תחשבו רגע מה היה קורה אם התקנות האלה היו קיימות לפני הקורונה ולא היו צריכים לבקש ב-SOS כל מיני הסדרים מול משרד הבריאות, כדי שנקבל טיפול בריאותי שוויוני גם בתקופת הקורונה. זה פשוט לא יאומן שעדיין בשנת 2020 בואכה 2021, עדיין אין תקנות שמגדירות את זה שברשויות המקומיות יסמנו חניות נכים ברחובות מתוקף חוק.

אני רוצה לסיים בסיפור אישי קטן שהוא גם בעיני לא יאומן, נכון ל-2020. סיפור אמיתי. השבוע רציתי להזמין תור לרופא עיניים. זה הכול. יש לי דלקת בעין. אני רוצה תור לרופא עיניים, משהו שכיח ופשוט לכל אחד. אני נכנס לאתר הקופה, אני מחפש רופא עיניים באזור מגוריי, בסביבה, ואין מידע על נגישות המרפאה. אומרים לך "אם אין מידע, תתקשר". אתה מתקשר, אבל לא מצליח לקבל מידע. ואני פשוט לא מצליח לקבוע תור למרפאה נגישה. זה הזוי. זה לא יכול להיות, זה בלתי נסבל שאדם עם מוגבלות שבסך הכול מחפש מרפאה נגישה לא יכול לעשות את זה 16 שנה אחרי שהתקנות כבר היו אמורות להסדיר את זה.

אני אגלה לך סוד, שגם אם הייתי בא למרפאה, גם לא הייתי יכול להיבדק כי אין הגדרה שמכשירי הרפואה, אותם מכשירי בדיקה יהיו חייבים להיות נגישים ולאפשר בכלל לאדם עם מוגבלות להיבדק.

מה שאני בא לומר, זה גם בג"צ אמר שהוא כבר לא יאריך יותר את הזמנים להשלמת התקנות. אני קורא לוועדה פשוט לשים לזה סוף. לקבוע תאריך יעד סופי שעד אליו מסיימים את התקנות האלה שנותרו. האויב של הטוב הוא הטוב ביותר, כל מה שאנחנו יודעים, צריך לכתוב, אנחנו יודעים מספיק יש לנו המון ידע, אנחנו יודעים לעשות את הדברים בצורה ריאלית שמבינה את הצדדים השונים שמעורבים אבל צריך לעשות לזה סוף אחת ולתמיד ולהתחיל לעבור בראשותך, לרביזיות של הרבה תקנות שכבר צריכות חידושים כדי שהחיים שלנו, האנשים עם מוגבלויות, יהיו יותר טובים, משולבים ונגישים. תודה רבה לך ובהצלחה.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה רבה לך. המון תודה יובל על הליווי לפני הדיון והמידע והידע הרב. נכנסתי לנושא יחסית חדש עבורי ואתה באמת נתת לי הרבה כלים היום להיות בעניינים אז תודה לך.

יש לנו כ-50 דקות לדיון ואני מאוד רוצה לשמוע את המשרדים. יש כאן עוד נציגים מהארגונים ואני אנסה בין לבין גם לתת להם לדבר אבל אני מאוד רוצה להתחיל לשמוע את המשרדים. אני רוצה להתחיל עם משרד הבריאות. נמצאת איתנו אורלי בוני שהיא ממונה שוויון ונגישות מנהלת שירות ארצי. אם אפשר לתת לנו תמונת מצב מצד משרד הבריאות. אורלי איתנו?
אורלי בוני
אני מבקשת שעו"ד שרונה עבר-הדני תדבר.
היו"ר טלי פלוסקוב
אנחנו רואים ושומעים אותך, שימו לב, הדיון שלנו מונגש היום לאנשים עיוורים. אני מפנה את תשומת לבם של מי שנמצא בזום שיש לנו כתוביות למטה, שאנשים שאינם שומעים יכולים גם הם להיות חלק מהדיון. בבקשה.
שרונה עבר-הדני
בוקר טוב. כפי שאורלי אמרה, שמי עו"ד שרונה עבר הדני מהלשכה המשפטית במשרד הבריאות. מבחינת משרד הבריאות התהליך המורכב של התקנת תקנות הנוגעות להנגשת מערכת הבריאות על רכיבי השונים, ומערכת הבריאות כוללת את המערכת הציבורית ואת המערכת הפרטית, התחיל למעשה – אמנם באיחור אבל בכל אופן נעשה מאמץ גדול - בשנת 2013, כאשר משרד הבריאות הגיש לוועדה קובץ תקנות שעבר את כל ההליכים שנדרשו כטיוטה, כל ההתייעצויות, קבלת אישור שר האוצר, והם כללו את כל רכיבי מערכת הבריאות.

למרבה הצער, הדיון בתקנות האלה לא הסתיים בכנסת ה-18, זה 2013, הטיוטה הונחה שוב בכנסת ה-19 אחרי ששוב קיבלנו אישור של השר החדש ושר האוצר, החל דיון במסגרת הכנסת ה-19 בטיוטה הזו, כאשר החלו בפרק אחד מרכזי מתוך הטיוטה, הדיון בפרק הזה לא הסתיים בכנסת ה-19, הוגש החלק שכמעט נגמר בכנסת ה-19 לכנסת ה-20, לאחר ששוב קיבל את כל האישורים הנדרשים, כולל אישור שר הבריאות ושר האוצר וב-2016 פרק אחד מתוך הטיוטה הזו אכן אושר ואלה התקנות שקיימות כיום.

לצערי מסיבות שונות בכנסת ה-21, בהמשך לכנסת ה-20 ואז בכנסות המאוד קצרות 21, 22, לא התאפשר לחדש את הדיון. אנחנו עכשיו מנסים לעשות בדיוק מה שעו"ד אגמון ציינה, לחדש איפה שהדבר נעצר. כדי לעשות כן אנחנו מעוניינים להגיש חזרה לוועדה את הטיוטה, את החלקים שטרם נדונו. לשם כך אנחנו צריכים שוב אישור שר אוצר. אני מזכירה שהטיוטה הקודמת, החלק שכן עבר קיבל אישור של שלושה שרי אוצר, החלק הזה רק קיבל אישור של שניים, אני מניחה שגם שר האוצר הנוכחי יאשר. נעשתה אליו פניה ובהתחשב באירועים שעוברים על מדינת ישראל אין לי אלא להניח שטרם הגיע אל שולחנו אבל אני בטוחה שכאשר זה יקרה, בדומה לשני שרי אוצר קודמים שאישרו את הפרקים האלה, גם שר האוצר הנוכחי יאשר וניתן יהיה לחדש את היום.

עם זאת, חשוב לציין והדברים גם נאמרו על ידי מר וגנר, שבכל אופן חלו שינויים בשנים שחלפו, ודאי מאז שגובשה הטיוטה, ואנחנו מכירים בזה שיהיה צריך לבצע עדכונים שונים וגם להפיק לקחים מדברים שנעשו בתקנות אחרות שמסתבר שהן פחות מתאימות, גם יש דברים שכבר אין צורך בהם כי הם הוסדרו בתקנות אחרות. כדי לעשות את זה ובהכנה, ובתקווה שזה יגיע לדיון בוועדה, אנחנו כבר עובדים בעצם במקביל על נוסח מעודכן.

נמצא איתנו מר יהודה מירון שמשקיע בנושא הזה עבודה רבה מאוד מזה שנים ואכן גם מגבש נוסח יותר מעודכן שאפילו הדברים הופצו לאחרונה כטיוטה לא רשמית כי אנחנו באמת מנסים לעבוד במקביל, ובצורה שאכן תאפשר דיון בדברים.
היו"ר טלי פלוסקוב
שרונה, סליחה שאני עוצרת אותך. את סיפרת לנו עכשיו סיפור של 15 שנים. מה היה בכנסת ה-18, ה-19, ה-20 וכן הלאה. הכנסת הזאת כבר פועלת יותר מחצי שנה. איפה זה נמצא? מתי הגשתם בקשה למשרד האוצר? למה זה לוקח כל כך הרבה זמן כאשר הדברים מוכנים. את אמרת שזה עובר מכנסת לכנסת, זה לא משהו שצריך להתחיל לעבוד.
שרונה עבר-הדני
גבירתי בוודאי צודקת שאפשר היה להתנהל בצורה יעילה יותר, באותה מידה גבירתי יכלה לטעון ובצדק מדוע עוד בכנסת ה-20 לא קידמו את הדברים. לצערי המערכת כולה ומערכת הבריאות בפרט תמיד מתמודדת עם שלל אתגרים והתיעדוף של הדברים, משימה בלתי אפשרית.
היו"ר טלי פלוסקוב
עדיף שלא היית אומרת את המשפט הזה כי - - -
שרונה עבר-הדני
במסגרת הכנסת הנוכחית - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
- - -אם את שמה את האנשים עם מוגבלות איפה שהוא בסוף, זה נקרא תיעדוף. עדיף שלא היית אומרת את המשפט הזה.
שרונה עבר-הדני
במסגרת הכנסת הנוכחית, מרגע ששר בריאות חדש נכנס לתמונה, הוא נדרש ללמוד דברים רבים ומגוונים והנושא הזה הובא לפתחו לפני תקופה מסוימת, לא הדבר הראשון שהובא לפתחו מטבע הדברים, מרגע שהשר נכנס לעובי הקורה זה לא התעכב אצלו בכלל וזה עבר לשר האוצר לקבל את אישורו. אני לא יכולה לומר את התאריך המדויק אבל זה כבר לפני כמה שבועות, וחזקה על שר האוצר שבמהרה מאוד הוא יאשר את זה. גם אצל שר האוצר מן הסתם וצוותיו, הצטברו המון דברים. לצערי בלי שיש לנו אישור האוצר אנחנו לא יכולים להניח את זה מחדש.
היו"ר טלי פלוסקוב
אז ככה, היום בבוקר בשעה 9:34 קיבלנו מייל ממשרד האוצר, רכזת בטחון באג"ת יעל אגמון, "בהמשך לשיחתנו אגף תקציבים מסיר את התנגדותו לתקנות הנוגעות למשרד הבריאות וקופות החולים". איך זה מקדם אותך עכשיו?
שרונה עבר-הדני
נהדר. גבירתי קיבלה עדכון לפני שאני קיבלתי.
היו"ר טלי פלוסקוב
בסדר. אני הכנתי את זה כהפתעה לוועדה. שאלה לי אליך עכשיו. אחרי שיש לי בשורה כזו, איך אנחנו מתקדמים? מתי אני רואה את התקנות?
שרונה עבר-הדני
ברגע שיש לנו את האישור של שר האוצר אנחנו מגישים את הטיוטה לוועדה ואנחנו יכולים להגיש במקביל, אם גבירתי תרצה, גם את הטיוטה של העדכונים וההתאמות שאנחנו סבורים שצריך לטיוטה המקורית.
היו"ר טלי פלוסקוב
מתי, שרונה. מתי?
שרונה עבר-הדני
הטיוטה היא מורכבת בסופו של דבר. הכנסות הקודמות לא הספיקו להגיע אליה. גם הדיון בפרק שעבר לקח הרבה מאוד זמן והרבה מאוד דיונים בוועדה.
היו"ר טלי פלוסקוב
שרונה, מתי זה אצלי שאני אוכל להתחיל את הדיון? מתי הטיוטה שלכם אצלי?
שרונה עבר-הדני
ברגע ששר הבריאות יקבל את האישור של שר האוצר, ואיני מזלזלת באגף תקציבים אבל נדרש אישור שר אוצר, שר הבריאות יעביר את התקנות האלה לוועדה.
היו"ר טלי פלוסקוב
אז על סמך המכתב הזה אנחנו פונים לשר האוצר כדי שיקדם את האישור מול משרד הבריאות ושר הבריאות. אני חושבת שאנחנו כבר יכולים עוד שבועיים לראות את הטיוטה.
משה אבוטבול (ש"ס)
משפט קצר, אני פשוט צריך לרוץ לעוד ועדות. אני מבין, היות שבאמת היום זה ממש חשוב לעם ישראל שדנים בנושא של הנגישות, אני מבקש גם כן מגבירתי שני דברים קטנים, גם לדון בנושא הקשה ביותר שקיים, נגישות בתוך בתי הכנסת, יש שם בעיה קשה.
היו"ר טלי פלוסקוב
אנחנו נדון בזה כאן.
משה אבוטבול (ש"ס)
נמצא איתנו בזום ידיד חשוב של כולנו.
היו"ר טלי פלוסקוב
שמאי גליק.
משה אבוטבול (ש"ס)
כן. אם את מכירה אותו ואת יודעת, אני אשמח שיתנו לו גם לדבר כי הוא בקיא בחומר.
היו"ר טלי פלוסקוב
כן. הוא ברשימת הדוברים. אנחנו ניתן לו.
משה אבוטבול (ש"ס)
תודה רבה.
היו"ר טלי פלוסקוב
טוב. אני פונה שוב למשרד הבריאות, היות ואני מחזיקה ביד, ובעיני זה כבר אישור של משרד האוצר, זה שאנשי אגף תקציבים יעבירו את זה לשר, זה נותן אור ירוק להתקדם.
שרונה עבר-הדני
בהחלט.
היו"ר טלי פלוסקוב
אני אומרת שבעיני תוך שבועיים אני יכולה לראות כבר טיוטה כאן ואנחנו נתחיל כמובן דיון על זה ונראה איך אנחנו מתקדמים. זו אחת מהבשורות שרציתי לומר מהבוקר.
שרונה עבר-הדני
וזו אכן בשורה.
היו"ר טלי פלוסקוב
כן. שרון, אני שוב מבקשת מכם לא לשים את זה בצד בגלל יש דברים יותר חשובים. לצערי האמירה שלך בנושא הזה לא הייתה נכונה, היא שגויה. אני חושבת שזה אחד מהנושאים שתמיד צריך להיות למעלה. תמיד, במיוחד במשרד הבריאות.

אני גם אדבר עם שני השרים ואבקש מהם להתקדם עם זה. ושוב אני פונה, תוך שבועיים אני מבקשת שהטיוטה תהיה כאן בדיון. תודה לשרונה ואורלי.
הדס אגמון
אם אפשר לבדוק האם האוצר נמצאים ולראות, כי אם הדברים נמצאים אצלם - - -
היו"ר טלי פלוסקוב
לא, זה מה שהקראתי. זו תשובת האוצר.
הדס אגמון
זו תשובת הגורמים המקצועיים.
היו"ר טלי פלוסקוב
בוודאי.
הדס אגמון
גם הם יכולים לתת מידע מתי השר שלהם ייתן את ההסכמה.
היו"ר טלי פלוסקוב
תני לי לטפל בזה.
יעל אגמון
ח"כ פלוסקוב אני כאן אם אתם רוצים שאתייחס.
היו"ר טלי פלוסקוב
יעל אגמון אני מכירה אותך עוד מהכנסת ה-20 ואני יודעת עד כמה את יעילה בנושאים החשובים. אני באמת מאוד שמחה על המכתב מהבוקר. בבקשה.
יעל אגמון
אני מתייחסת לנוסח תקנות שהגיש שר הבטחון, הוא כולל בתוכו מספר חלקים רחב. בגדול אנחנו ממש בשלבים הסופיים של גיבוש חוות הדעת המקצועית, נשאלנו ספציפית על החלק של הבריאות ועליו גם עניתי שהייתה לנו איזו שהיא התנגדות לגביו והיא הוסרה. אנחנו מניחים שההתייחסות המקצועית אל שר האוצר בנושא התקנות שהגיש שר הבטחון יועברו לשר ממש בימים הקרובים.
היו"ר טלי פלוסקוב
את מדברת על משרד הבטחון וגם בריאות. זה בדיוק מה שחשוב לי להבין?
יעל אגמון
התקנות שהגיש שר הבטחון כוללות תקנות שנוגעות להרבה מאוד משרדים כמו רווחה, שיכון, בריאות, הוא בעצם הגיש תקנות לפי חוק שוויון שנוגעות למצבי חירום. אלה התקנות שהגיש שר הבטחון, עליהם אני מתייחסת. אלה בעצם תקנות שמסדירות איך אמורים גופים שמטפלים באנשים עם מוגבלות להתנהג בעיתות חירום. יש שם מספר משרדים שונים שהתקנות נוגעות אליהם ולכן חוות הדעת שלנו לוקחת זמן כי היא כוללת גם משהו כמו חמישה צוותים באגף. החלק שמתייחס לבריאות בתוך התקנות הללו, הייתה לנו התנגדות עליו והיא הוסרה, עדיין יש לנו כמה דברים סופיים לסגור לגבי משרד השיכון שכרגע יש לנו שם עוד התנגדות של המשרד אבל חוות הדעת שלנו לשר האוצר תועבר בימים הקרובים.
היו"ר טלי פלוסקוב
תעשי לנו סדר כאן. במכתב שלך, ואני שוב מקריאה מה שכתוב: "מסירים התנגדות לתקנות הנוגעות למשרד הבריאות וקופות החולים". ועכשיו את מדברת על תקנות של משרד הבטחון. זה לא אותו דבר.
יעל אגמון
לא, שוב. שר הבטחון הגיש תקנות בחמישה-שישה נושאים שונים. הייתה לצוות בריאות אצלנו התנגדות לחלק של התקנות ששר הבטחון הגיש בנושא משרד הבריאות והיא הוסרה. אם המענה לא היה ברור אני מתנצלת ואני מבהירה שוב. אני אחראית היום על משרד הבטחון ולכן אלו התקנות שאני מטפלת בהן.
היו"ר טלי פלוסקוב
את יכולה לכוון אותנו מי מטפל בתקנות של משרד הבריאות?
יעל אגמון
אני אבקש מהרפרנט שיעלה.
היו"ר טלי פלוסקוב
אני אשמח מאוד עוד במהלך הדיון. תודה רבה. הבנו שמכתב הסרת ההתנגדות לא שייך לתקנות של משרד הבריאות אלא לתקנות של משרד הבטחון, שזו גם בשורה, אבל אני רוצה לדעת מה קורה במשרד הבריאות.
יעל אגמון
אני אבקש מרועי קאהן שהוא רפרנט בריאות אצלנו שיעלה בקשר לתקנות של הבריאות. כי אני פשוט לא מכירה אותן.
היו"ר טלי פלוסקוב
את אומרת שחוות הדעת המקצועית שלכם תוגש לשר בימים הקרובים, כך אני מבינה?
יעל אגמון
כן.
היו"ר טלי פלוסקוב
בסדר גמור. תודה יעל. יש לנו שאלה, היועץ המשפטי של הוועדה שואל האם יש שינוי בנוסח התקנות בהשוואה לנוסח שהוגש בכנסת ה-20?
יעל אגמון
אני לא רוצה לשלוף. לדעתי יש כמה שינויים קלים, אני לא מכירה שינוי מאוד מהותי אבל אני באמת לא זוכרת עד הסוף.
היו"ר טלי פלוסקוב
אוקיי. תודה רבה יעל. רועי קאהן בבקשה.
רועי קאהן
בוקר טוב. תקנות משרד הבריאות זה התקנות שהגיש שר הבטחון ולכן כשיעל אומרת שהסרנו את ההתנגדות זה לתקנות המדוברות, אותן אלה שרלוונטיות למשרד הבריאות ולקופות החולים, שמי שהגיש אותן זה שר הבטחון.
היו"ר טלי פלוסקוב
אתה מדבר ואני שומעת מכל הצדדים "לא". אז כנראה שיש פה איזו שהיא טעות. אני רוצה לתת ליועץ המשפטי שליווה את עבודתה של הוועדה גם בעבר לעשות קצת סדר כי התבלבלנו. בבקשה.
אייל לב-ארי
יש שני סטים של תקנות שמתייחסים לשירותי בריאות. אחד באמת שירותי בריאות לשעת חירום שאותו מגיש שר הבטחון וזה לפי מה שיעל אמרה בטיפולה, יש תקנות של שירותי הבריאות בכלל, ושל ההנגשה הפיזית של המרפאות הפרטיות שמגיש שר הבריאות, ועל התקנות האלה בעצם עכשיו הוועדה ביקשה להתמקד, והבנו שאתה הרפרנט באגף תקציבים שמטפל בתחום.
היו"ר טלי פלוסקוב
אתה מכיר את הנושא, רועי?
רועי קאהן
אני אשמח שתעבירו לנו את נוסח התקנות שאתם מדברים עליהן. מה שלנו היה התנגדות ומה שהגיע לפתחנו ממשרד הבריאות וביקשו שנאשר, זה את התקנות לנגישות בקהילה בשעת חירום, אלה תקנות שרלוונטיות למערכת הבריאות ומי שהגיש אותם זה שר הבטחון.
היו"ר טלי פלוסקוב
הבנו. שרונה האם את שומעת? זה אומר שהרפרנט של משרד הבריאות במשרד האוצר לא מכיר את התקנות של משרד הבריאות. יש לך מה לומר בנושא או לכוון אותנו?
שרונה עבר-הדני
לא ברור לי מה התקלה שקרתה פה. אני אעביר את המכתב של שר הבריאות לכל מי שמבקש.
רועי קאהן
שרונה, בואי נוודא שאין בינינו תקלות. אנחנו מדברים על תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, נגישות שירותי בריאות בקהילה במצב חירום.
שרונה עבר-הדני
לא. אנחנו מדברים על התקנות של משרד הבריאות. לא התקנות של משרד הבטחון. שר הבריאות פנה לשר האוצר לקבל בפעם השלישית אישור לטיוטה הזאת. הטיוטה מתגלגלת מ-2013 וכבר אושרה על ידי שני שרי אוצר קודמים.
היו"ר טלי פלוסקוב
רועי, אני עושה לך סדר. אנחנו מדברים פה לא על מסמך אחד, אנחנו פה מעלים ודנים תקנות של כמה משרדים. התקנות שכרגע עומדות על הפרק זה תקנות של משרד הבריאות, תקנות של משרד הבטחון ותקנות של משרד הפנים. אלה שלושה משרדים שצריכים להגיש תקנות לוועדה, והבנתי שכרגע הם לא מקבלים מענה ומי שעוצר את זה, הוא משרד האוצר. אז עצם העובדה שאתה עוד לא ראית את התקנות של משרד הבריאות מדאיגה אותי, אני חייבת להגיד לך.

אני מבקשת ממך רועי להכנס אל תוך הנושא יותר עמוק, לשבת עם שרונה, תדברו בשיחה אישית ביניכם, שיהיו דברים ברורים, מה זה משרד הבטחון ומה זה משרד הבריאות ומה בעצם מתבקש מכם. כי בוודאי ובוודאי ששר האוצר לא יקדם את הדברים בלי שאתם אנשי המקצוע לא תתנו לו את התמונה המלאה ואת חוות הדעת שלכם בנושא. לצורך העניין, מה שהבנו מיעל אגמון, שכן בתקנות של משרד הבטחון בחלק של משרד הבריאות, עברנו את זה. אבל התקנות של משרד הבריאות כלל לא על הפרק. לכן אני אומרת, בבקשה תדברו ביניכם, תתאמו את העמדות, שרונה בבקשה תסבירי לרועי מה בדיוק עומד בפניו ואיפה הוא צריך לקדם אותנו.
שרונה עבר-הדני
זה יעבור אליו מיידית.
היו"ר טלי פלוסקוב
מצוין. שוב פעם אני אומרת, אני רוצה תוך שבועיים את התקנות אצלי בשולחן. אני לא רוצה להכנס להסטוריה שבכנסת ה-24 תגידו שהכנסת ה-23, מהכנסת ה-18. אני רוצה שהכנסת הזאת, לא יודע תכמה נשאר לה, אבל מה שנשאר לה אנחנו צריכים להביא פה בשורות. לכן אני רוצה שתוך שבועיים התקנות יהיו כאן. אנחנו גם צריכים לדון עליהן ולהכניס לשם דברים חשובים שא נחנו חושבים לנכון. אנחנו לא יכולים להמתין פה לפעולה שלכם, עד שתהיו מוכנים לתת לנו. אני חוזרת ואומרת, אני דורשת שתוך שבועיים תקנות משרד הבריאות – ואני כבר לא מדברת על משרד הבטחון, עוד מעט ניכנס גם לזה – יהיו מונחים פה אצלי על שולחן הוועדה, כדי שנוכל להתחיל לעבוד. כי זו גם לא עבודה של יום אחד. אני רוצה בכנסת ה-23 לסיים, כי בטח גם אף אחד מכם לא רוצה להמשיך עם הסיפורים שזה החל מהכנסת ה-18.

אני מבקשת להעלות את ישי יודקביץ' ממשרד הבטחון. תן לנו תמונת מצב מהמשרד שלך, איפה אנחנו נמצאים.
ישי יודקביץ'
אנחנו שלחנו אתמול טבלת סטטוס לוועדה. ראש הממשלה החליפי ושר הבטחון באוגוסט שנה זו שלח לשר האוצר סדרה של תקנות לבקש הסכמה מחדש משר האוצר המכהן לפי הכללים, התקנות האלה גם הוגשו לשר כחלון, שר האוצר בממשלה ה-34 וקיבלו את הסכמתו. אנחנו ממתינים להסכמת שר האוצר, שמחנו לשמוע שחלק מהמכשולים, הסתייגויות, שאלות, הבהרות הוסרו, ואנחנו מצפים לקבל את מכתב ההסכמה של שר האוצר.

לגבי התקנות שדובר כאן בדקות האחרונות, התקנות לגבי שירותי בריאות בקהילה בשעת חירום, הנוסח שלהם מבחינתנו בשנים האחרונות לא שונה. אנחנו מתכוונים להגיש אותן לכנסת מיד כאשר נקבל את מכתב שר האוצר. יש סדרה נוספת של תקנות לגבי שירותי פינוי וקליטה ולגבי מאגר מידע ברשויות מקומיות, אלה תקנות שהחלו הדיונים בהן בכנסת ה-20 והתקנות של נגישות במסגרות בהם מתגוררים או פעילים אנשים עם מוגבלות, אלה תקנות שנמצאות על סדר היום.

לפני כשמונה שנים משרד הבטחון שכר את שירותיו הטובים של עו"ד יהודה מירון שהוא הפרויקטור מבחינתנו לסדרת התקנות, במהלך השנים וגם בשנתיים האחרונות, מדצמבר 2018 כשהכנסת התפזרה ועד עכשיו, דצמבר 2020 כשלא ניתן היה לדון בכנסת וגם כל חילופי הממשלות לא בדיוק הקלו על הטיפול בנושא, הוא המשיך לעבוד מול משרדי הממשלה בנסיון לחבר את הקצוות ולהגיע להסכמות, ואני יכול להגיד שאנחנו נמצאים במצב טוב יחסית לפני ההגשה לכנסת, כי כבר באוגוסט כפי שציינתי, פנה שר הבטחון לשר האוצר בבקשה לאפשר לו לחזור לוועדת העבודה בכנסת ה-23.

אני יודע שיהודה מירון נמצא גם בישיבה, אם אתם רוצים הרחבה ממנו על פרטי פרטים מעבר לכך, אתם יכולים לצרפו לדיון.
היו"ר טלי פלוסקוב
טוב. אני רק אומר ישי, שאני ממש מבקשת מכם שדברים שמוכנים לא להשאיר על המדפים אלא להעביר אלינו.
ישי יודקביץ'
מבחינתנו ברגע שיתקבל מכתב שר האוצר, שר הבטחון יניח את סדרת התקנות על שולחן הוועדה.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה ישי. יהודה מירון בבקשה.
יהודה מירון
שלום וברכה. אני לא רוצה להוסיף הרבה אחרי מה שישי אמר. מבחינתנו ברגע שהתקנות יונחו על שולחן הכנסת אנחנו מוכנים להתחיל מיד בדיון. בעיקר אני רוצה עוד פעם לשמוע מהאוצר בבקשה האם הוא הוריד את התנגדותו מכל חמשת הסטים ששר הבטחון כבר הגיש בכנסות הקודמות ורוצה להגיש אותן עכשיו שוב, בזה אני עדיין לא מבין מה המצב נכון לעכשיו.
היו"ר טלי פלוסקוב
לא יהודה. לצערי הרב המסמך שאני מחזיקה ביד זה לא אישור של כל הסעיפים. יש פה אישור של תקנות שנוגעות למשרד הבריאות וקופות החולים בחלק שלכם. זאת אומרת, בשעת חירום יש לכל משרד ומשרד. לחלק הזה בתקנות של שעת חירום של משרד הבטחון, ההתנגדות הוסרה.
ישי יודקביץ'
אני רוצה לציין שלגבי התקנות של משרד הבטחון, אנחנו קצת נתקלים, יש כאן איזה קושי מבני בתקנות של שר הבטחון מאחר וחמשת הקבצים של התקנות הם באחריות משרדי ממשלה אחרים, ואנחנו תלויים במשרדי הממשלה האחרים. אנחנו שכרנו את שירותיו הטובים של יהודה לדרבן את משרדי הממשלה האחרים לחבר ולגבש את המדיניות לגבי הנגשת השירותים שלהם בשעת חירום. אנחנו לא מתחמקים מאחריות, מאחר ושר הבטחון אחראי על נושא התמודדות המדינה במצבי החירום. אבל התקנות מכח סעיף 19/מ לחוק השוויון הן תקנות קצת מורכבות מאחר ואנחנו תלויים בהרבה פעילות של משרדי הממשלה האחרים, משרדי הבריאות, הפנים, הרווחה, ומולם בעיקר אנחנו עובדים בנושאים הללו. לכן יש קושי מובנה לגבי התקנות הספציפיות של משרד הבטחון, אבל אני מקווה שנגיע לגמר באמת בימים הקרובים, כשנקבל את מכתב שר האוצר.
יהודה מירון
גבירתי, עוד הצעה קטנה לסדר היום. נמצאים פה נציגי משרדי ממשלה שנוגעים לתקנות החירום, אם תוכלי מהם לבקש להתייחס.
היו"ר טלי פלוסקוב
בוודאי. לכן אמרתי. אני רוצה להגיד, אחרי ששמעתי את ישי אני אומרת שאנחנו כאן כדי לעזור לכם לחבר את כולם בחדר אחד. אמנם זה בזום, אבל שנוכל לדבר אחד עם השני ולהבין איפה זה תקוע. אז בוודאי שנעלה אותם ואתם תקבלו תמונת מצב מלאה.

אני רק רוצה בכל אופן לעשות סדר. הנציבות הכינה לי מסמך שאומר למה ממתינים מכל משרד ואיפה זה נמצא ומה הנושאים שהם מטפלים בהם. אני חושבת שאולי הייתי צריכה להתחיל מזה אבל חשוב מאוד להגיד. יש לנו את משרד הפנים שדיברתי איתם, בנושא דרכים נגישות. שר הפנים צריך לקיים היוועצות עם שרת התחבורה ולאחר מכן להעביר לשר האוצר. עוד פעם, פה אנחנו נמצאים בשלבים הרבה יותר מוקדמים ממה ששמענו עכשיו.
נתי ביאליסטוק-כהן
ואלה תקנות חשובות מאין כמותן.
היו"ר טלי פלוסקוב
חשובות מאוד. אני מסכימה איתך נתי. משרד הבריאות – נגישות לשירות בבתי החולים וקופות החולים, מחכה להסכמת שר האוצר. שוב משרד הבריאות – נגישות מקום ושירות במרפאות עצמאיות וגופים פרטיים, את זה כבר העלינו – הופץ להערות הציבור. זה חשוב. שרון, אני רוצה להבין עד מתי יש לנו זמן להערות הציבור? זה אומר שזה כבר מוכן, וזה אחר כך צריך להגיע כבר לוועדה אם זה להערות הציבור.
קריאה
אני מבקשת רשות דיבור.
היו"ר טלי פלוסקוב
רגע. מי שמבקש את רשות הדיבור תכתבו בבקשה בצ'ט ולא להתפרץ. משרד הבטחון – נגישות מסגרות אנשים עם מוגבלות בשעת חירום. זה מה שדיברנו עליו, זה מחכה להסכמת שר האוצר. משרד הבטחון – מאגר מידע על אדם עם מוגבלות לצורך נגישות לשירותי שעת חירום, מחכה להסכמת שר האוצר. משרד הבטחון – נגישות לשירותי בריאות בקהילה, מחכה להסכמת שר האוצר. משרד הבטחון – נגישות לשירותי פינוי וקליטה, מחכה להסכמת שר האוצר. משרד הבטחון – צרכים קיומיים במצב חירום, מחכה להסכמת שר האוצר. משרד החינוך – נגישות במוסדות על תיכוניים להשכלה תורנית או דתית, אנחנו נדבר על זה בהמשך, מחכה להסכמת שר האוצר. משרד התחבורה – תיקון כולל לתקנות נגישות שירותי תחבורה משנת 2003 בעבודה במשרד התחבורה, טרם הופץ לציבור.
קריאה
זה רביזיה על תקנות.
היו"ר טלי פלוסקוב
זה תיקון. נכון. ומשרד התחבורה – תיקון זמני לתקנות הנגישות לתגבור אוטובוסים לא נגישים בשל הקורונה. מה שהעליתם. הופץ להערות הציבור.

אתם מבינים כמה עבודה יש לנו? מה שאני אומרת שאנחנו רוצים לעבוד וכדי שנתחיל לעבוד אתם צריכים להביא את המסמכים האלה אלינו לוועדה. אני כבר אומרת לכם ולכל מי ששומע אותנו. אם אתם חושבים שאפשר לשים את הנושא הזה מתחת לכל הדברים החשובים יותר בעיניהם, לא יקרה. אנחנו עכשיו כל פעם נזכיר לכם שאנחנו ממתינים לתקנות.

עכשיו המצב קצת התבהר מבחינת משרד הבטחון, ושמענו את משרד הבריאות. נעלה את נציג משרד הפנים.
אלעד לב
שלום. אני מנהל אגף תכנון ובניה במשרד הפנים, אני נמצא כאן יחד עם עו"ד רעות שוורץ. שר הפנים אחראי על התקנת תקנות דרכים נגישות שעוסקות בכל המקומות שהולכי רגל צריכים לעבור בהם, מדרכות, צמתים, מעברים עיליים ותחתיים שהם בעיקר בתחום הרשויות המקומיות.

התקנות הוגשו לוועדה בפעם הראשונה ב-2012, פעם שניה ב-2016. לאחר תהליך שהתקיים בוועדת המשנה לתקנות והנחיות, ועדת המשנה של המועצה הארצית, ואושרו על ידי המועצה הארצית ב-2010. בוועדות האלה השתתפו גם נציגי השלטון המקומי, אבל כשהגענו לוועדה בכנסת הייתה מחלוקת קשה עם נציגי השלטון המקומי בנוגע לעלויות של ביצוע ההנגשות האלה. משרד הפנים אמנם הוא משרד האם או משרד האב של השלטון המקומי, לא תמיד אנחנו רואים עין בעין בכל הנושאים, והייתה מחלוקת קשה וזה גולגל חזרה אלינו ב-2016.

מאמצע 2016 גם אני מלווה את הנושא הזה, בזמן הזה לא ישבנו בחיבוק ידיים, התקנו גם תקנות הנגשת מוסד חינוך חדש יחד עם היועץ המשפטי של הוועדה, אייל, והשלטון המקומי ביחד עם נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות שגם שם התחלפו אנשים, מונה נציב חדש וגם הדס הצטרפה, ביחד עם השלטון המקומי הם הגישו בתחילת 2018 הצעה למתווה מוסכם ביניהם, הגישו את זה להסכמת משרד הפנים. אנחנו קיימנו על זה כמה דיונים, בסופו של דבר לא הגענו להסכמה ולמעשה אנחנו מגישים את התקנות בפעם השלישית. אתמול הן הועברו להיוועצות עם שרת התחבורה ואחרי שנקבל את אישורה ובתקווה שנקבל את אישורה, נבקש את הסכמתו של שר האוצר ונניח את זה על שולחן הוועדה שוב.
היו"ר טלי פלוסקוב
זה אותו נוסח מהפעם הקודמת?
אלעד לב
זה אותו נוסח מהפעם הקודמת. לאורך השנים אנחנו דנו גם בנוסח עם נציבות שוויון ועם משרד התחבורה וגם תחת אכסניית היועץ המשפטי של הוועדה, אבל בסופו של דבר אלה לא הדברים המהותיים. המחלוקות הן לא על הניסוחים שעליהן כמובן נשוב ונדון בוועדה אחרי כל השנים שעברו, אלא על נושאים של עלויות ונושאים שונים. נושא העלויות של ההנגשה לרשויות המקומיות הוא נושא המחלוקת המרכזי.
היו"ר טלי פלוסקוב
אני רוצה לחלוק אתכם את החוייה האישית שלי. כשהייתי ראש עיר יום אחד הגיע אלי יועץ משפטי ואמר לי "טלי אני רוצה שתדעי שאת עוברת על החוק, ולא סתם עוברת, יש גם חיוב אישי". אמרתי "מה קרה" . הוא סיפר לי שהייתי צריכה לעשות הנגשה של מבני ציבורי מסוימים – הייתי ראש עירית ערד כמו שאתם מבינים, רשות לא עשירה, וכדי שאעמוד בחוק הייתי צריכה מליונים שבעירית ערד לא היו אותם. אני מדברת בשם ראשי רשויות, מכניסים אותנו לסיטואציה שמחוקקים משהו אבל לא נותנים גיבוי, במיוחד לרשויות ברמה סוציו-אקונומית נמוכה שאין להם תקציבים לעשות את הדברים האלה.

אז צריך לקחת את זה בחשבון. ואני מבינה את הקושי. לכן אנחנו נחזור ונדבר על זה קצת יותר לעומק. ברור שבדיון הראשון שלנו, בדיון של היום, אנחנו לא נפתור את כל ה סוגיות לכן התכנית שלי היא שבדיון הבאה ניקח משרד-משרד ונראה איפה אתם תקועים, מול מי אנחנו פועלים, עכשיו אמרת שזה במשרד התחבורה, אז אני צריכה נציג של משרד התחבורה שבמקום זה ייתן לנו תשובה ואם יש לו שאלות הוא ישאל אותך בשידור חי, אני רוצה לשמוע. ואז נדע איך אנחנו מתקדמים אחר כך גם מול האוצר וכך אנחנו נתקדם. אם אתם לא יודעים להתקדם במשרדים אז נתקדם בשידור חי, אין לי בעיה. זה מה שנעשה. תודה רבה בכל אופן.

נציגת משרד החינוך בבקשה. הבנתי שמשרד החינוך הוא המשרד היחיד שהגיש תיקון תקנות לוועדה.
מרים גראזי-רוזנבאום
אני שמחה לבשר שהשר חתם כבר על הפניה לוועדה הנכבדת שתוכל לדון בתקנות שמוגשות אליה זו הפעם הרביעית לצערי, ואני מקווה שהפעם הן גם יידונו ויאושרו.
היו"ר טלי פלוסקוב
התקנות אצלנו, אנחנו נקבע דיון כדי לדון על התקנות ולאישור בעזרת השם. אז קודם כל ברכות לשר ולכם על הפעילות ואני מקווה מאוד לשמוע את המשפט הזה מכל משרד רלוונטי שאנחנו היום מדברים איתו.

ברשותכם בכל אופן אני רוצה לתת אפשרות לנציגי ארגונים לומר כמה מילים. נשמע את דנה לוי, רכזת הדרכה בעמותת מעגלי שמע.
דנה לוי
בוקר טוב. תודה על ההזמנה. אני דנה מ"מעגלי שמע". קודם כל אני חירשת, 24 שעות אני לא שומעת שום דבר. כואב לי. כואב לי בלב. התקנות לא מוכנות ועוד מעט אנחנו ב-2021, יש הרבה הרבה אנשים עם מוגבלות עצמאיים, רוצים להיות עצמאיים ובגלל זה מאוד חשוב שהתקנות יהיו מוכנות. חלקן בדרך, חלקן תקועות כבר הרבה זמן. אני רוצה להגיד לכם כמה מילים בקצרה.

אם אני רואה שכאו נמצא משרד התחבורה, אני רוצה את ההזדמנות להגיד לו כמה מילים בקשר לאדם עם מוגבלות שמיעתית שקורות לו המון בעיות, רוצה להגיע לאוטובוס, לעלות על האוטובוס, הנהג עם מסיכה, הוא לא רוצה להוריד את המסכה בגלל שא נחנו נמצאים בתקופת קורונה וזה בסדר, אבל מחפשים חיים קלים וראש קטן. רואים שמגיע אדם חירש, לא מבינים, מנפנפים. לא נותנים לו אפילו לעלות. דווקא כן, צריך את הקו הזה, הוא נמצא בקו הנכון, הוא נמצא בתחנה הנכונה, אבל בגלל התקשורת הוא מנופנף. וזו לא פעם ראשונה. יש המון כבדי שמיעה וחירשים שאומרים שקושי לאנשים שעובדים ומקבלים הכנה והפנמה ברגע שהאדם עם מוגבלות ההתמודדות שלו היא קשה. צריך להעריך אותם, לפתח יותר רגישות, ואין אותה. צריך בתקנות בנוסף לציין גם את כל הרגשות. לא רק להתרכז בתקנות אלא גם להתייחס לאנשי מקצוע, התנהגות נאותה ומתאימה.

לדוגמה מערכת הבריאות. מעגלי שמע עובדת איתה בשיתוף פעולה במהלך המון שנים אבל מדי פעם צצות בעיות לדוגמה, אנשים מתורגמנים, רוצים להכנס לפגישה עם המטופל החירש או כבד השמיעה או - - - עוד אדם, מסלקים אותו. זה יותר מדי אנשים בחדר. אבל הם לא מלווים, המטרה של המתורגמנים לא ללוות, ובגלל זה עד היום יש אנשים שחושבים שהם מלווים וזה לא נכון. התחושה שלי זה לחזור 30 שנה אחורה, בלי תרגום, בלי לקרוא שפתים, לא לקרוא, לא לכתוב. הדרה. מה זה? אנחנו בשנת 2021. צריך באמת באופן דחוף תקנות, יש כל כך הרבה מצבי חירום שאנחנו מודרים מהם. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שיקרה מה שקרה לפני שנים, אישה חירשת בבית לבד בלילה, הרגישה לא טוב, הייתה חסרת אונים, לא יכלה להתקשר באופן חירום לאמבולנס או לרופא, התעלפה ונפטרה.

מאז עד היום הקימו במד"א וואסטאפ. מה, חיכיתם שמשהו יקרה כדי להפוך להיות נגישים? צריכים תקנות. אנחנו לא מוכנים לחכות ולהמתין שמישהו ימות בשביל תקנות. תנו לאנשים עם מוגבלות את הכבוד להיות שווים.

יש יותר ויותר אנשים, רכזי נגישות. זה דבר מבורך מאוד ויפה, שנותנים את התוספת של כוח האדם הזה, לרכזי נגישות לתת פתרונות לאנשים בעלי מוגבלויות אבל לפעמים יש חוסר תשומת לב. יש המון מוקדים טלפוניים לא ניגשים לאנשים חירשים וכבדי שמיעה בכלל, וגם למנוע מאנשים להגיע באופן פרונטלי בגלל שהאדם החירש או כבד השמיעה צריך להגיע פיזית כדי לקרוא שפתיים או לכתוב או להגיע עם מתורגמן, עדיין הוא מגיע פרונטלית, צריך להתחשב בתקנות, עם אנשים עם מוגבלות אין חובה להגיע פרונטלית.

הדבר האחרון, מוסדות ממשלתיים, רשויות מקומיות כמו דואר לדוגמה, אנשים חירשים מגיעים ממתינים בתור בסבלנות, מחכים עד שיגיע תורם, באופן מסודר עם מסיכה כפי שתקנות משרד הבריאות מחייבות. אבל בדלפק כשהוא רואה שמדובר באדם חירש הוא אומר לו 'אל תוריד את המסכה', למרות שיש שקף ביניהם, למרות שיש אלכוג'ל, אבל החירש, כשהוא מוריד את המסכה ומדבר, אותו בעל שירות אומר לו "לא, החוצה". משפיל, בפני כולם, "החוצה" בגלל שהוא הוריד את המסכה. הוא רצה להוריד את המסכה כדי שיבינו אותו טוב יותר. ועם כל זה אמרו לו "לא". הוא חיכה למספר שלו אמרו לו "לא, אתה ממתין עכשיו". חיכו עם כל המספרים האחרים, כשהסניף התרוקן אז תקשרו איתו.

יש אנשים מוגבלים שמקבלים פטור מהמתנה בתור וזה בסדר וזה מקובל. חירש לא רוצה פטור. הוא עומד, המתין בתור כמו כולם ואף על פי כן הדירו אותו. אנשים המשיכו לקבל את השירות ורק בסוף הוא קיבל, כי לא רצו להפריע, כי התקשורת איתו היא ארוכה יותר. זה ממש לא מקובל עלי. זה קרה בהרבה מקומות, חוסר סבלנות, יודעים שזה תקשורת ארוכה במקומות, צריך להיות מסודר לתת לאנשים בעלי מוגבלויות את הזמן הראוי להם. תודה.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה רבה. אני רוצה להגיד לך שאחת מהמטרות והסיבות שאני עומדת בראש הוועדה הזאת זה באמת להפוך את החברה הישראלית ליותר רגישה ויותר קשובה. אני מקווה מאוד, הסיפור שסיפרת לנו עכשיו נוגע ללב. אני לא מבינה איך אדם יכול להרשות לעצמו לתת יחס כזה לאדם שהוא קצת פחות יודע לעשות מאשר אתה יודע לעשות. וזאת המטרה שלי, לא רק תקנות. תקנות זה מצוין. יושבים פה עורכי דין ויעשו את העבודה שלהם.

המטרה העיקרית שלי בוועדה הזאת זה באמת לקרוא לאנשים יותר לגלות את האכפתיות, יותר לפתוח את הלב לאנשים כמוכם, ואני מקווה מאוד שגם עם זה נסתדר. אז אני רק יכולה לשלוח לך חיבוק ולהתנצל בפנייך בשם האנשים האלה שכך מתנהגים לאנשים במקרה שלך, כבדי שמיעה. אז תודה רבה שוב דנה על החלק שלך בדיון.
דנה לוי
תודה רבה.
היו"ר טלי פלוסקוב
דיברנו על כבדי שמיעה ונמצא כאן מנכ"ל המרכז לעיוור בישראל נתי ביאליסטוק כהן שעבדנו הרבה ביחד בכנסת ה-20 ואני מכירה את היכולות ואת הנחישות שלך בקידום נושאים שקשורים לעיוורים. בבקשה.
נתי ביאליסטוק-כהן
תודה רבה. אני אשתדל לדבר באופן כללי ולא רק על אנשים עם עיוורון ולקויות ראיה כי זה חובק את כולנו. נתחיל מהתקנות האחרונות שהעלית. הנושא הוא בסופו של דבר כסף. בגלל כסף, אני לא רוצה להראות לך כמה צלקות יש לי על הגוף בגלל שהדרכים בישראל לא נגישות. בגלל כסף, במקרים אחרים לא מונגשים שירותים ודוחים. באמת, יש ויכוח והוא מוצדק לחלוטין ויש רשויות מקומיות שבאמת לא יכולות לעמוד אולי בסדרי הגודל האלה. תקציב המדינה צריך לשאת בזה בצורה כזאת או אחרת. אין דרך אחרת. אבל לא בגלל כסף למנוע מאנשים את הזכות הבסיסית של היכולת להתנהל באופן עצמאי מהבית לקופת החולים לבית המרקחת, לסופר או לתחנת האוטובוס הקרובה.

זה העניין. ואנחנו נדון בוועדה שלך, תיכף יגיעו תקנות שמאריכות תקנות קודמות שמאריכות תקנות קודמות-קודמות שהמדינה לא טורחת להנגיש את המבנים שבאחריותה ולא עושה את זה בזמן למרות שהיא הייתה צריכה לעשות את זה כבר ב-2014 וב-2018 וב-2019 וב-2020 יש קורונה. בסדר. ותראי שזה יגיע לפה, זה פשוט עניין, כפי שאמרת, של תיעדוף. אז כשמדובר בתיעדוף אנחנו תמיד נמצאים בסוף.

וגם משרדי הממשלה צריכים לעשות את בדק הבית שלהם. אני אתן לך דוגמה נחמדה. יכול להיות שגם לי יש אשמה בזה בגלל כובע קודם שהיה לי. בשנת 2008, די מוקדם יחסית, התקין שר התקשורת תקנות נגישות. זה ששנה אחרי זה נולד האייפון הראשון, אף אחד לא טרח לתקן את התקנות האלה מאז. זה פשוט עניין של תשומת לב ושל החשיבות של הדברים. אגב, זה לא קשור לכסף. כל מה שקשור שם לכסף, לא נופל על המדינה בתקנות תקשורת.

תקנות התחבורה – התקנות נכתבו לפני עידן הרב קו אפילו. ומאז השתנתה התחבורה בישראל בצורה משמעותית. ואגב, כל התקנות שאנחנו מדברים עליהן הן תקנות שעוסקות בעיקר בתחבורה העירונית. אבל בתחבורה הבין-עירונית, את יודעת טלי, שאין שום תחבורה בין-עירונית נגישה לאנשים שנעזרים בכסאות גלגלים, למעט רכבת ישראל. אין. אם אדם גר באיזה שהוא מושב וצריך לאסוף אותו אוטובוס לרכבת ישראל, אין לו אוטובוס נגיש.
היו"ר טלי פלוסקוב
עצוב לשמוע.
נתי ביאליסטוק-כהן
אלה הן העובדות. ואנחנו מדברים על הדברים האלה ואנחנו דנים עליהם פה, ויש את הקושי האמיתי שיש למשרד, באמת, אני לא מקנא בהם. הם צריכים מצד אחד לשמור על היציבות ועל החשיבות של הזכיינים של הקווים ושל התקשורת ועל הרשויות המקומיות ומצד שני הם באמת רוצים לעזור. אבל בסופו של דבר אין מה לעשות, זו שאלה של כסף. זה מה שמכריע את הכף. למרות שאת ואני כשאנחנו יושבים ומדברים פה אנחנו מבינים שכסף זה הדבר האחרון שצריך לעצור את הנגישות. אין כזה דבר חצי נגישות. זה לא שאם באיזה שהוא מקום במוסד ממשלתי צריך לעלות היום ארבעה מדרגות אז מחר יורידו שתיים והכל ייפתר. אין כזה דבר.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה נתי. אני מסכימה עם כל מילה. יש לנו פה הרבה עבודה, זו לא עבודה קלה. הוועדה תצטרך לעבוד קשה מאוד כדי לקדם את הדברים אבל אני נחושה, ובדרך כלל אנחנו גם מצליחים.

לפני שאתן עוד לשני משרדים להתייחס אני רוצה לתת לעוד ארגון אחד. יש לי רשימה ארוכה כאן ואני מתנצלת מראש שלא אוכל כבר הדיון הראשון לתת לכולם לדבר, אבל כל דיון אנחנו נעלה עוד ועוד אנשים וגם נכיר אחד את השני קצת יותר מקרוב ואני מבטיחה לתת לכל אחד בדיונים הבאים גם להביע את עמדתם. אני מקווה שאתם מבינים שבשעה וחצי אי אפשר לשמוע את כולם כאשר נורא חשוב לי היה גם לשמוע את משרדי הממשלה כדי להבין איפה אנחנו נמצאים. האחרון מנציג הארגונים שי גליק, מארגון "בצלמו" בקצרה בבקשה.
שי גליק
אני נכנסתי לתחום של הנגישות לפני כמה שנים, התחום שהכי לוקה בחסר הוא תחום הדת. רוב בתי הכנסת בארץ, למעלה מ-95% מבתי הכנסת לא נגישים. צריך להבין, אנשים אומרים "בתי כנסת זה אוכלוסיה דתית". זה לא. כמעט כל אזרח במדינה הולך לבתי כנסת. חתונות, בר מצווה, מקרי אבל, כולם מגיעים לבית כנסת. כמעט כל אחד נכנס לבית כנסת. פגשתי מקרה של תושב חולון, בכל העיר שלו הוא לא מצא בית כנסת נגיש, הוא היה צריך ללכת למלון לעשות בר מצווה לבן שלו. אנחנו מדברים על עיר שלמה.

לצערי יש איזו לקונה בחוק שמדלגת איך שהוא על בתי כנסת מכל מיני סיבות כאלה ואחרות, ואני מקווה מאוד שהוועדה תמצא לנכון לקיים דיון בעניין הזה כדי למצוא פתרון לנושא שלבתי הכנסת, מקומות קדושים, גם קברי צדיקים אגב לא נגישים, לא ציון הרשב"י שמבקרים בו מליוני אנשים בשנה. בציון הרשב"י בל"ג בעומר יש שם קרוב למיליון איש בשנה. האתר הכי מתוייר ביום אחד. הוא לא נגיש בכלל. מערת המכפלה, 2 מיליון איש בשנה, מקום לא נגיש בכלל. ואני יכול להמשיך עוד, כל המקומות הקדושים לא נגישים בכלל. זה פוגע לא רק בחופש התנועה, יש גם חופש דת. את בוודאי יודעת שחופש הפולחן הוא אחד מהיסודות הכי חשובים שיש, חופש דת, וזה נפגע ולא יכול להיות שזה ייפגע.

אני סומך על הועדה ועליך שאת אישה עם המון מרץ, את תמצאי לזה סוג של פתרון, לפחות התחלה של פתרון לבעיה הזאת, ואנחנו נתראה בעוד דיונים.
היו"ר טלי פלוסקוב
תודה שי. עוד פעם, נתתי לך אפשרות לדבר על פי בקשתו של ח"כ אבוטבול. הנושא מוכר, יש פה כמה דברים שצריכים לעשות באמצעות חקיקה. עכשיו שוחחתי עם היועץ המשפטי ויש דברים שלא בסמכות הוועדה, אבל יש דברים שכן ואנחנו כמובן נתייחס לזה.

אני רוצה לחזור לתקנות משרד הבטחון. האם נמצאים איתנו נציגי משרד הבינוי והשיכון ונציגי משרד הקליטה? כי הבנתי שגם להם הייתה התנגדות מסוימת. משרד הבינוי והשיכון בבקשה. איפה ההתנגדות שלכם עומדת.
אופיר בנט
גבירתי היו"ר, עמדת המשרד באופן עקרוני היא לתמוך בתקנות שמשרד הבטחון מקדם, אך עם שינויים מסוימים קטנים בנוסח הקיים כדי שיתאימו לאופי ולהגדרה הספציפית של בתי גיל הזהב שהמשרד מנהל. אני רק אציין שבתי גיל הזהב מיועדים בהגדרה לזכאים עצמאים ומכאן גם נגזר כטח האדם המוגבל שעובד במבנים האלה אז בעצם יש שני פערים שאנחנו רוצים עוד לגשר עליהם ולעשות את השינויים הרלוונטיים. אנחנו בשיח שוטף עם הגורמים הרלוונטיים במשרד הבטחון שמקדמים את התקנות ואני מאמינה שזה יהיה בסדר.
היו"ר טלי פלוסקוב
מה זה "אנחנו בשיח"? מתי אתם חושבים שתסיימו? אנחנו רוצים להתקדם.
אופיר בנט
אנחנו פועלים במהירות האפשרית, אני יכולה להבטיח את זה. אני מאמינה שכבר בשבוע הבא נמשיך בישורת האחרונה מול יהודה וגורמים נוספים ואנחנו גם רוצים לקדם את זה כמה שיותר מהר.
היו"ר טלי פלוסקוב
מה שאני מבינה, גבירתי מנהלת הוועדה – ואני מברכת אותך על ניהול הוועדה, תודה, אנחנו נעשה דיון נפרד רק לתקנות שעת חירום של משרד הבטחון, נזמין את כל המשרדים הרלוונטיים ואנחנו צריכים להבין איפה זה תקוע וננסה להתקדם, משרד-משרד. אני מקווה שנעשה את זה אפילו תוך שבועיים. תודה. תזדרזו בבקשה. שוב אני אומרת, אם יתקיים דיון בעוד שבועיים אני רוצה מכם דברים קצת יותר מדויקים.

היות והזמן קצר, אני אסכם את הדיון. חברים, שוב, אני ממש מתנצלת בפני כל הארגונים שהיו איתנו היום ולא הספקתי לתת להם לדבר. בדיונים הבאים אני אשמח לשמוע את כולכם.

אני מציעה את הדיון הבא של הוועדה כולו לעשות בנושא של תקנות משרד הבטחון שיש שם שותפים רבים, הרבה משרדי ממשלה, להזמין את כל המשרדים בבקשה שיהיו איתנו. נראה איפה אנחנו תקועים ואיפה אנחנו יכולים להתקדם, בתקווה כמה שיותר מהר להביא לכאן, כי אני חושבת שהנושא הזה בשל יותר מכולם, להביא אותם לכאן כדי שנוכל לדון בוועדה ולאשר.

ברשותכם אני אומרת לכל מי ששומע ורואה אותנו. הנגשה זה טוב, מדרכות זה טוב, הנגשה לאנשים שלא שומעים זה מצוין וגם לאנשים שלא רואים, אבל אין תחליף ללב. תפתחו את הלב לאנשים האלה. אם עדיין המדינה לא הגיעה לשם אבל אזרחי המדינה נמצאים לצידם.

אמרתי ואני אומרת שוב, אחת ממטרות הוועדה וגם הסיבה שלקחתי את הנושא על עצמי זה גם חינוך של החברה הישראלית. אנחנו צריכים לעזור ולתמוך באנשים האלה כי הם בדיוק כמונו. אין הבדל. תודה רבה לכל השותפים, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:04.

קוד המקור של הנתונים