ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 09/12/2020

הצעת תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2020) (תיקון), התשפ"א-2020, תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2021), התשפ"א-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



59
ועדת הכלכלה
09/12/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 148
מישיבת ועדת הכלכלה
יום רביעי, כ"ג בכסלו התשפ"א (09 בדצמבר 2020), שעה 9:00
סדר היום
1. הצעת תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2020) (תיקון), התשפ"א-2020
2. הצעת תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2021), התשפ"א-2020
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
תמר זנדברג
אימאן ח'טיב יאסין
אוסנת הילה מארק
יבגני סובה
יצחק פינדרוס
עידן רול
אנטאנס שחאדה
הילה שי וזאן
חברי הכנסת
רם בן ברק
עוזי דיין
עמית הלוי
יוראי להב הרצנו
מיקי חיימוביץ'
טלי פלוסקוב
מוזמנים
אסף לוי - סמנכ"ל גורמי ייצור, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אפרת ורד - סגנית בכירה ליועצת המשפטית, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

טל גלבוע - יועצת רה"מ לזכויות בע"ח, משרד ראש הממשלה

אבשלום וילן - מזכ"ל, התאחדות חקלאי ישראל

שמואל לויט - מנכ"ל, המועצה לענף הלול

מרדכי אלקבץ - מנכ"ל, ארגון מגדלי עופות

שמעון ביטון - חבר הנהלה, ארגון מגדלי עופות
מוזמנים באמצעים מקוונים
רם כץ - ווטרינר ראשי לבריאות העוף, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

תמיר גשן - מנהל השירותים הווטרינריים, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אלי מורגנשטרן - רכז מים וחקלאות באגף תקציבים, משרד האוצר

הילה קרן - מנהלת פעילות ציבורית, עמותת אנימלס, ארגונים להגנה על בעלי חיים

אלעד מלכא - מנכ"ל, האינטרס שלנו

לאה יוגב - נציגת מגדלים ענף ההטלה, נציגי מגדלים

אמנון קרן - עו"ד, הקליניקה לצדק סביבתי באוניברסיטת תל אביב
ייעוץ משפטי
מרב תורג'מן
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי













































1. הצעת תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2020) (תיקון), התשפ"א-2020
2. הצעת תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2021), התשפ"א-2020
היו"ר יעקב מרגי
שלום לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת, 9 בדצמבר 2020, כ"ג כסלו תשפ"א. הנושא: הצעת תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2020) (תיקון), התשפ"א-2020; הצעת תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2021), התשפ"א-2020.

אני שמח שגם התקנות של 2021 הספיקו להגיע לוועדה. אני אומר בקצרה בלי לפתוח דיונים כי עשינו עכשיו שני דיונים: אחד בסיבוב הראשון לפני כן והחזרנו אתכם לעשות שיעורי בית. לקח כמה חודשים והבאתם מוצר מוגמר. אף פעם לא נגיע למאה אחוז מרוצים, כל אחד עם תפיסת העולם שלו, כל אחד בוכה מהמקום שכואב לו. לפעמים בוכים גם כשלא כואב. אתה יודע, אבו, אני חשבתי שכל אחד בוכה מאיפה שכואב לו זה דבר אבסולוטי כי אם לא כואב לא בוכים. מסתבר שכשאתה בא לחקיקה בכנסת ולתקנות הרבה בוכים גם כשלא בוכים. לפעמים צריך להכאיב כדי לדעת מה זה כואב. מי שהבין את הרמז מה טוב; מי שלא הבין יבין לפי תוצאות הדיון היום.

אני אסביר: קיימנו דיונים ולכן היום אני אשאל כמה שאלות הבהרה ואני אומר בקצרה מה היה בדיון הקודם. אני שמח שהבאתם גם את 2021 כי ממילא כשאנחנו דנים על 2020 בפרקטיקה עד שזה נכנס – אנחנו לא יודעים מה יהיה המצב הפוליטי. המצב הפוליטי לא ברור ואני שמח שלחצתי כי קיבלתי תחושה בדיון הקודם שהלחץ שלי לא רציונלי, ואפילו קיבלתי מבט שאני כאילו מתעמר בזה שאמרתי לכם להביא את 2021 ואם לא, לא יהיה. יש חשש כזה, אם לא היינו מביאים את זה היום, שזה לא יהיה. דבר שני, ועדת כלכלה דנה בנושאים כבדים שצריך לרדת לפרטים. אני אומר לכם שבהרבה ועדות בכנסת אפשר להגיע מהמיטה לדיון ותוך כדי כך להיכנס לנהל את הדיון. פה צריך להכין שיעורי בית.

אני אומר לכם שבתקנות הביצים – מזעקות השבר, חלקן המדומות, ירדתי וצללתי לעומק ושאלתי. לכן הגעתי למסקנה שמה שקבעו חז"ל: "שמוע בין אחיכם ושפטתם" – זה הדבר הכי נכון לעשות, לשמוע את שני הצדדים.

היו סוגיות פתוחות, ואני אומר קודם כול את האני מאמין שלי.
עמית הלוי (הליכוד)
- - -
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו נצביע כשנגיע להצבעה. הדיון התחיל ב-9:00. מנהג כזה עוד לא שמעתי אף פעם. שיקומו ב-5:20 בבוקר וב-8:30 פותח דיון ראשון בוועדת כנסת. אז מה, עם כל הכבוד, אני צריך לחכות למי שרוצה לשמוע ולא בא? ואם הוא בדרך שידליק את הזום ברכב. לא היו דברים כאלה, בחייכם.
עמית הלוי (הליכוד)
זה לא ימים רגילים.
היו"ר יעקב מרגי
מכובדי, אני מכבד אותך, תכבד גם את הדיון.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
הוא יושב-ראש הקואליציה.
היו"ר יעקב מרגי
אני מאוד מעריך ומוקיר. לכן כל אחד יעשה את עבודתו.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
זה נכון.
היו"ר יעקב מרגי
אחד מדליק מזגן, את מגייס את הרוב ואחד מנהל את הדיון.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
הגעתי ב-8:55.
היו"ר יעקב מרגי
אתה עשר.

אני אומר את זה עכשיו למגדלים, אני אומר לנו חברי הכנסת, אני אומר את זה גם למשרד: בסוף, כפי שאמרתי בדיון הקודם, נצטרך ליישר קו עם הלולים החדשים. אני רוצה שהמגדלים והמועצה ישמעו: אנחנו יכולים לתת לכם סעד ככל שביכולתנו, אבל יש שלב מסוים שאי אפשר להמשיך עם המצב הזה כפי שהוא. לכן היום נאשר את המכסות של 2021. יש לכם שנה שלמה – תפעילו את כל הלחצים. משרד האוצר, מבחינתו, לבטל את התכנון. אני אומר לכם את האמת – אם לא הייתי שומע את המגמות החדשות שמפחידות – ימין ליברלי כלכלי חדש – במילים פחות מכובסות: הקפיטליזם החזירי רוצה לחזור במלוא מיטבו למדינת ישראל. אני גם לא חסיד של כל התכנונים והארגונים וקרוב לחזה מצד אחד, ומצד שני אני לא יכול להפקיר חבלי ארץ, להפקיר משפחות רבות, ענף שלם חיוני במדינת ישראל לתחרות פרועה של אנשים חסרי אחריות עם סיסמאות נבובות חסרות אחריות. לכן אני אומר לאוצר: אתם רוצים לבטל את התכנון – לא ניתן לכם. לעבור לולים חדשים – כן. מהשנה הבאה אני אתחיל להיות קשה. ואל תחכו למכסות, תתחילו לעבוד. תתחילו לעבוד עם כל הכוחות שיש לכם ואתם יודעים להפעיל כמו שהרגשתי בשבועיים האחרונים. כולנו עם ערכים כלפי צער בעלי חיים – גם אנחנו צריכים לעבוד. אם אנחנו רוצים לשפר את המצב אנחנו צריכים להתחיל לעבוד מהיום. לא רק להגיד: לולי חופש, לולי מעוף בלבד. גם להסתכל על אנשים ששלחנו ליישב את הספר, משפחות שזה הקיום שלהן; שהאוצר יביא את הדלתא הזאת, היא לא גדולה. בואו נשלב ידיים יחד: גם המגדלים, גם מי שרוצה כאן לשמור על ערכים של צער בעלי חיים ורווחת העוף – ביחד נשלב ידיים ונביא לכאן את הרפורמה המיוחלת. זאת לא חוכמה לבוא לפה לוועדה, לזרוק כל מיני סיסמאות, להיעלם ובעוד שנה נבוא ונעשה דיונים פומפוזיים ונאשר שוב. בסוף אנחנו עומדים כאן.

אז, הנה, אני אומר את זה בפתיח: היום נדון ב-2021 תרתי משמע. 2020 ו-2021 – אבל זה לא יהיה יותר. כל עוד זה תלוי בי ואם אני יושב-ראש ועדת כלכלה זה לא יהיה יותר. אל תחכו ואל תמתינו למכסות הבאות. תתחילו לעבוד ממחר. בסוף כולנו רוצים לעבור ללולי מעוף, לולים חדשים, לולי חופש – איך שתקראו לזה. המצב הנוכחי הוא בלתי אפשרי, הוא הכרח מצד אחד יגונה ולא יגונה בגלל שהמציאות היא כזאת. לכן האוצר צריך לבוא ולשים את הדלתא הזאת. זה לא כסף גדול. המגדלים רוצים את זה. אי אפשר לצייר את המגדלים כמי שלא רוצה את רווחת העוף. אבל גם אנחנו כחברי כנסת צריכים לשלב ידיים ולבוא מול האוצר ולהביא את הדלתא הזאת. כי בסוף לא תהיה ברירה – המכסות לא יעודכנו בעתיד, ובעוד כמה שנים אפילו יהיו גם צווי סגירה. אני רואה את המגמות. אז תעבדו על זה מהיום. תודה רבה.

התגברנו על התקלה? מרב תורג'מן, היועצת המשפטית, איתנו בזום?
מרב תורג'מן
עכשיו אני שומעת. בוקר טוב.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה לך.

אסף ממשרד החקלאות. יש לי מספר שאלות לפני שנעבור להצבעות. אמרתי – אין דיון היום כי קיימנו את הדיונים האלה. אלא אם נצטרך. אם יהיו שינויים מהותיים גם ב-2021. אם אין שינויים מהותיים לא יהיה דיון. תסביר לי מה זה אומר, כפי שאמרתי בפתיח – מסתבר שכולם מתעסקים בביצים, מסתבר שלא כולם יודעים מה הביצים אומרות בתקנות האלה. לכן שמענו הרבה דברים והרבה סיסמאות – מה זה אומר כשאנחנו מאשרים היום את 2021?
אסף לוי
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, אני ד"ר אסף לוי, סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות ופיתוח הכפר. אנחנו מבקשים להביא לאישור בידי הוועדה את תקנות מכסות הביצים ל-2021. בחוק כתוב שבכל שנה השר יקבע את המכסות, ולכן אם התקנות לא יאושרו יש חשש, כמו שאמרת, כבודו, שלא תהיה ודאות לגבי התכנון. במסגרת התקנות ל-2021 אנחנו מצלמים תמונת מצב של תקנות 2020 שאושרו ביוני על-ידי הוועדה, והכנסנו בילד-אין את טיוטת התקנות ל-2020 שלא קראנו אבל דנו בהן בדיון הקודם. עשינו חיבור בין שתי התקנות כי באמת, כמו שכבודו אמר, אין משמעות לתוספות ל-2020 כשאנחנו נמצאים כבר ב-9 בדצמבר. לכן שילבנו את התוספות של 2020 בתוך התקנות של 2021, ואת זה אנחנו מבקשים להביא בפני הוועדה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. כמה שאלות שעלו בדיון הקודם: לגבי היישובים החדשים – בטענה שהיו שלוש שנים שלא חולקו מכסות, לא לספור להם את השנים? אני מבין שיש מגבלה, ככה נאמר לי. זאת החלטת ממשלה להגדיר מהו יישוב חדש. אני הבנתי גם בשיחה איתך וגם בשיחות עם אחרים שמבחינתכם במשרד החקלאות זה לא משהו עקרוני. אם החלטת הממשלה הייתה אומרת שהשנים האלה לא נספרות לא הייתם מתעקשים. אז אני שואל - -
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
גם אני רוצה לשאול.
היו"ר יעקב מרגי
נראה לך שמישהו שיושב פה וכיבד את הוועדה, אני לא אתן לו לדבר?
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה שתרשום אותי.
היו"ר יעקב מרגי
פה בוועדה לא רושמים, כולם מדברים.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אני לא חבר ועדה.
היו"ר יעקב מרגי
בוועדת כלכלה לא נרשמים. הלוואי שכולם ינהיגו את זה. מי שבא לוועדה, יש לו רשות דיבור.

אני יכול להגיד לפרוטוקול שמבחינת משרד החקלאות לו נאשר את התקנות היום, התהליך הוא 60 יום להגשת בקשות – אם הממשלה תשנה את החלטתה ותעדכן אותה והם ייכנסו לקריטריונים, מבחינתכם הם נכנסים, אין לכם התנגדות עקרונית.
אסף לוי
לגמרי, כבודו.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה. סיימנו את הסיפור של היישובים החדשים.

שנית, עלתה השאלה שהבהרתי איתכם, והמגדלים צריכים לשמוע: הייתה שאלה שבתקנות נכנס סעיף שבלולים הישנים נכנסת בדלת האחורית מחויבות לרישוי עסקים בזמן שיש הבנה שהלולים הישנים לא מחויבים ברישוי עסקים פרט ללולים חדשים שהוקמו ב-2016, 2017 ו-2018. אכן כן. זה לא מחייב את הלולים הישנים לפני 2016 היום, אלא אם כן הייתה הגדלה.
אסף לוי
נכון. למכסתם הרגילה לא יידרש כלום. גם למתן התוספת לא יידרש רישוי עסקים, רק יידרש מקום.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי. תודה. ההבהרה נאמרה לפרוטוקול חד-משמעית. אחר כך תתייחס. תן לי לשאול את השאלות שלי.
שאלה שלישית
עלתה דרישה שיישובים צמודי גדר שבעבר היה להם משקים עם פטם והמדינה כדי לעודד אותם לעבור מפטם להטלה נתנה מכסות. היו 50 מכסות וחילקתם את זה לשתי תקנות: 25, 25. החבר'ה שנשארו ביישובים האלה שיש בהם גם פטם וגם הטלה באים בטענה שמאחר שבמשק שלהם אין 50 לולי הטלה, שזה תנאי סף לחלוקה של המכסה הזאת, הם לא נכנסים לחלוקה. המכסות שם מחולקות ל-25, 25, אם אני לא טועה. אני רוצה לשמוע את העמדה של משרד החקלאות בסוגיה הזאת.
אסף לוי
כבודו, אני רק מבקש לחדד ולדייק: אנחנו מחלקים בסך הכול כ-160 מכסות חדשות וניסינו לאזן בין כל הדרישות והפרמטרים. לכל מי שהיה מגדל פטם יש 50 מכסות ואין לגביהם שום תנאי של לולי הטלה. זה מופיע בסעיף 5. 50 מכסות זה הגדרה שלנו כדי לקבוע אותם כיישובי הטלה. זה לא מופיע למי שהיה בעבר מגדלי פטם. מגדלי פטם מופיעים בסעיף 5 כמי שיש להם 50 מכסות ללא קשר ליישובי הטלה. אכן יש מגבלה של יישובים הטלה ל-50 מכסות נוספות. חילקנו 50 מכסות ליישובי הטלה, 50 מכסות למגדלי פטם, 15 מכסות לאוכלוסיות המיעוטים, 10 מכסות ליישובים חדשים, 10 מכסות ליישובי עוטף עזה ו-15 מכסות ליישובי לאומית כללית. אני אציין שגם היישובים החדשים שלא נכללים ביישובים החדשים יכולים להיכלל בתוך ה-15 של עדיפות כללית. לכן הדלת לא סגורה בפניהם. זה רק לסעיף הקודם. לגבי 50 מכסות ליישובי הטלה – אכן חילקנו את הקבוצה הזאת לשניים: נתנו בתוך הקבוצה הזאת העדפה לצמודי גדר – מתוך 50 ליישובי הטלה, 25 לצמודי גדר ו-25 ליישובי הטלה שאינם צמודי גדר.
היו"ר יעקב מרגי
לדעתי, זה הוגן והגון. הייתי חייב שתפתח את הסוגיה הזאת ותשים אותה פה. לא צריך להשתולל, צריך להיות הגון. אני רוצה שתיתן עוד כמה נתונים בסיסיים כי במשקים של צמודי גדר יכול להיות מצב של מגדל שיש לו גם הטלה וגם פטם. זאת הסוגיה. חלק מחברינו נכנסו לדיון כאילו עכשיו יש רק מכסות לחלוקה לפי קריטריונים, ומה שלי שלי – 4% זה כאילו מובן מאליו. אז תן רקע גם לפרוטוקול, גם למי שצופה בנו, גם לחברים פה מה המשמעות של מכסה – כמה זה ביצים במכסה? כמה הולך בחלוקה אוניברסלית של 4%, כמה ביצים זה בחלוקה בתעדוף. זה חשוב. אי אפשר לבוא לדיון ולשים את הדברים ככה, וכולם מתנפלים על כולם בלי להבין.
אסף לוי
תודה רבה, כבודו. אני אבקש לעשות סדר ולהסביר את הדברים: במסגרת התקנות הללו אנחנו מבקשים לאפשר שני סוגי תוספות הן למגדלים קיימים והן למגדלים חדשים. בערך 110 מיליון ביצים למגדלים קיימים, וכ-80 מיליון ביצים למגדלים חדשים. מכסה חדשה זה 500 אלף ביצים, כ-2,500 מטילות, ובתנאים המסוימים שאנחנו נותנים העדפה גם ללולי מעוף וגם במכסות הקיימות אנחנו נותנים העדפה. יכול להיות שהיא לא מספיקה, אבל זה מראה מקום של תוספת 1% ללולים ללא כלובים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
למה אתם לא מוציאים את המעוף מזה? אם אתה רוצה לעודד מעוף תוציא את זה מהמכסות בכלל.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא אתן את זה. גם אני חשבתי כמוך. זה לתת לאוצר להכניס רגל בדלת ואחר כך כל הגוף בפנים ובלי שישפו. זה תהליך מתגלגל שבסוף המשקים המשפחתיים האלה ששלחנו אותם לקו הגבול לא יעבדו. לדעתי, צריך לתעדף את המעוף. אמרתי בפתיח כשלא היית כאן. אני אומר לכם – זה לא כצעקתה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה להבין את עמדתך.
היו"ר יעקב מרגי
עמדתי היא – כמה ביצים יש בכל המדינה?
אסף לוי
2.2 מיליארד.
היו"ר יעקב מרגי
עמדתי היא שכל 2.2 מיליארד ביצים יוטלו בלולי חופש, לולי מעוף, ולא יהיו לולים, איך שתקרא להם.
אסף לוי
רק לא יהיו לנו שטחים ירוקים יותר.
היו"ר יעקב מרגי
לא אכפת לי.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
מה הקשר?
היו"ר יעקב מרגי
נעשה את זה בקומות כמו שעשיתי קבורה בקומות.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
מה הקשר?
אסף לוי
צריך פי שלושה לולים.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
זה פשוט לא נכון.
היו"ר יעקב מרגי
אסף, לא למדת כלום מהדיון הקודם. כל פעם כשמאיימים עליי בשטחים ירוקים אני אומר, תעשה בקומות כמו שעשיתי קבורה בקומות. תיסעו בכביש מס' 5, תסתכלו שמאלה – תראו "מגדלי מרגי". כשהייתי שר דחפתי לשם.

עמדתי היא שהכול יהיה מעוף וחופש. אבל אין. צריך להיות גם עם שכל. האוצר לא ישחק בנו ואסור לכם לתת לנו לשחק בנו. אנחנו צריכים מהיום להתחיל לעבוד ולהסביר לו. אבל לכם, המגדלים, אני אומר – בסוף לא תהיה ברירה. אני מעריך שכבר משנה הבאה יהיו הליכים בעייתיים אפילו של פסיקה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אני רק רוצה לחדד: לפי עמדתך, איך מתמרצים עכשיו לולי מעוף?
היו"ר יעקב מרגי
נותנים להם מכסות. אתה יודע איך מתמרצים לולי מעוף? יש חלוקה אוניברסלית לכולם, ובנוסף רק הם מקבלים – כמה מכסות?
אסף לוי
לפחות 30% מסך המכסות הכלליות.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא תעדוף?
מרדכי אלקבץ
זה 25% נוספים.
היו"ר יעקב מרגי
מה קרה לך? אנחנו שנים מתעדפים אותם על תעדוף. הלוואי שהייתי יכול לתת את כל ה-100%. אבל זאת לא המציאות. זה ההבדל בין מי שיושב פה לבין מי שיושב בטריבונה, אין מה לעשות. הבנת, חבר הכנסת פינדרוס? אי אפשר היום להוציא אותם מהתכנון.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
- - -
היו"ר יעקב מרגי
אני אתן לחברי הכנסת לדבר בקצרה, ואני אשמע את היועצת המשפטית וניגש להקראה. בבקשה, חבר הכנסת פינדרוס.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
קודם כול משהו שנראה לי מוזר: אתה מתנה את זה בכך שהיה לו 50 בשנה שעברה. זאת אומרת מי שיש לו – רק לו נותנים תוספת? אם היה לו 40 בשנה שעברה אתה לא נותן לו? נשמע לי מוזר.
אסף לוי
לא הבנתי את ההתחלה, כבודו.
היו"ר יעקב מרגי
אתה לא עונה אחד-אחד, אתה רושם את ההערות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני שואל שאלה – מי שהיה לו 50 בשנה שעברה, רק הוא יכול לקבל תוספת - -
היו"ר יעקב מרגי
לא, לא.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
- - מי שהיה לו 40 בשנה שעברה לא. זה מה שכתוב בסעיף שדיברת עליו.
היו"ר יעקב מרגי
תסביר לו אחר כך.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
שנית, אני העליתי בפניך וגם דיברתי עם היועצת המשפטית של המשרד, אבל אני שוחחתי שוב עם היועצת המשפטית של הוועדה. אני לא רואה שום סיבה הגיונית בעולם שכשאנחנו באים לאשר תקנות בכנסת לא נתייחס בעניין היישובים העוטפים לחקיקה הראשית שהייתה בכנסת. עם כל הכבוד להחלטת הממשלה, אנחנו יכולים להכניס שזה כפוף להחלטה בחקיקה. מי שנמצא שבעה ורבע קילומטרים במצב ביטחוני כמו כל היישובים סביבו, באותה סיטואציה וגם יותר רחוק – מה לעשות, אלה מקומות שיותר רחוק להגיע אליהם מאשר לשדרות – אני מבקש לתקן את זה ולהכניס שזה כפוף לחקיקה ולא להחלטת ממשלה. בדקתי גם עם היועצת המשפטית של הוועדה, ואין עם זה שום בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
היועצת המשפטית של הוועדה תתייחס לזה אחר כך.

חבר הכנסת יבגני סובה, רוצה להתייחס? אנחנו לא מקיימים דיון אבל אמרתי – אני אתן סט התייחסויות כדי שנצלול להקראה ולהצבעה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
בקצרה: הדיון על הביצים בהקשר להודעה אתמול – מישהו גידל ביצים במערכת הפוליטית.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו בביצה מקושקשת כבר חצי שנה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
קודם כול אני מצטרף למה שחבר הכנסת פינדרוס אמר. פה אנחנו כן מסכימים. זאת סוגיה שצריכה להיפתר. אני קיבלתי הרבה פניות של אנשים שרוצים לעבוד לפי החוק, ואני מבקש שתיתן דעתך בעניין הזה, ונראה איך אנחנו עוזרים לזה.
היו"ר יעקב מרגי
אמרתי בהתחלה וחשוב שתדע: כל מה שקשור לשינוי החלטת ממשלה, אם יצליחו לשנות החלטת ממשלה בתוך 60 יום של הגשת הבקשות - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אבל למה צריך החלטת ממשלה?
היו"ר יעקב מרגי
רגע. אני עונה. אם זה אפשרי אז אפשרי עכשיו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הם לא הבוסים שלי. אם היועצת המשפטית של הוועדה תגיד לי שאי אפשר זה משהו אחר.
היו"ר יעקב מרגי
זה יחול על זה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אני לא מצליח להבין אותו.
היו"ר יעקב מרגי
אם החלטות הממשלה ישונו כמו שאנחנו רוצים לגבי העוטף או לגבי יישובים חדשים והשנים שלא חולקו להם לא ייספרו, המכסות האלה יחולו עליהם. יוראי, בבקשה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אני נערך לישיבות שלך, אדוני היושב-ראש. במקורות חובה עלינו לנהוג בזכויות בעלי החיים ביתר הקפדה. זה מדאורייתא, זה ציווי.
היו"ר יעקב מרגי
ומה נעשה עם בעלי החיים על שתיים שהמדינה שלחה אותם 70 שנה לגבול?
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אני אחזק את הדברים שאמרת בפתיח, שהלוואי שהיינו היום בכל משק הביצים בלולי מעוף.
היו"ר יעקב מרגי
ותוסיף שאמרתי: ראו הוזהרתם – בשנה הבאה יהיה קשה יותר מהשנה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
יחד עם זאת, אדוני, אני עדיין לא הבנתי, ואני אשמח שנציג משרד החקלאות יאזין לדברים כדי שיוכל גם לדעת מה להשיב לי.
היו"ר יעקב מרגי
היועצת המשפטית פה, היא מקשיבה לך.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אבל אני רוצה את נציג משרד החקלאות.
היו"ר יעקב מרגי
יועצת משפטית של משרד החקלאות.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אוקיי. אני לא הבנתי איך תוספת המכסים משקפת את הרצון שלנו לתמרץ.
היו"ר יעקב מרגי
אני אענה לך. ברגע שאני מגדל בלול ישן ואתה מגדל בלול חדש אני לא מקבל את המכסות לחלוקה שמיועדות ללולים החדשים. אתה עודף עליי.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אני לא מדבר על החלוקה הקיימת, אני מדבר עכשיו על תוספת המכסות שתביא לידי ביטוי את העובדה שהכלובים הם פרקטיקה אכזרית שצריך להפסיק אותה. אני מבין שהתקציבים לא עברו ממשרד האוצר באופן שיתמרץ את בעלי הלולים שזה העסק שלהם, וצריך להתחשב בהם. אבל אני רוצה לוודא שיש תנאים, כלומר שתוספת המכסות לא תגיע על חשבון הרחבה של הלולים הקיימים. אני רוצה לשמוע את זה.
היו"ר יעקב מרגי
הוא אמר. אסף, תסביר לו את זה אחר כך.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
וכן ההצעה של פינדרוס שמחריגה לגמרי את לולי המעוף מתוך המכסות היא נכונה. היא תתמרץ - -
היו"ר יעקב מרגי
שוק פראי בלי תכנון.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
לא שוק פראי. היא תתמרץ.
היו"ר יעקב מרגי
אתה מוציא קבוצה מסוימת מהתכנון – אין תכנון. אי אפשר לומר חצי תכנון.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה לתמרץ כמה שיותר בעלי לולים - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני איתך. הוא יענה לך.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
- - זאת דרך נהדרת לעשות את זה. ואני תומך בהצעה של חבר הכנסת פינדרוס.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. מיקי, את רוצה להוסיף?
מיקי חיימוביץ' (כחול לבן)
לא כרגע. חברת הכנסת זנדברג, בבקשה.
תמר זנדברג (מרצ)
אמרתי בדיון הקודם שמכסות ותכנון זה אבני היסוד של המשק החקלאי באופן כללי בישראל, וטוב שכך. זה מאפשר למשק שלנו חוסן ופרנסה. כל שוק מתבסס על מכסות אז למה שאנחנו נסבסד את השוק הסיני, האיטלקי או היווני או לא משנה מה. העניין הוא שאי אפשר לאחוז את החבל משני קצותיו. יש פה גם צומת דרכים שאם שוב נרחיב את המכסות תוך התעלמות מוחלטת מהרפורמה ולא נצעד בנתיב העולמי שכל העולם הולך בו של לולים עם מינימום שאנחנו יכולים לעשות גם לטובת בעלי החיים המסכנים האלה, גם לטובת הבריאות והתברואה – מכל זווית אפשרית שלא נסתכל על זה חייבים לעשות את זה. אדוני היושב-ראש, אם לא ננצל עכשיו את שעת הכושר הזאת ונלחץ ונדרוש ונסובב את הכפתור – זה שהאוצר יודע שנדחה את התקנות בשבוע ואז שבוע אחרי כן נאשר אותן כאילו כלום, זאת לא שיטה. אנחנו בשעת כושר טובה ונכונה ואפשר לדרוש את הדבר הזה עכשיו.
היו"ר יעקב מרגי
אני חושב שלא שמעת אותי בפתיחה.
תמר זנדברג (מרצ)
סליחה, אני מתנצלת.
היו"ר יעקב מרגי
אני מצר כי אני אמרתי גם למגדלים וגם לנו – אסור לנו לחכות למכסות הבאות. היום אנחנו צריכים לעבוד ולשלב ידיים כולנו כי האוצר רוצה את הבלגן הזה. האוצר רוצה להפסיק את התכנון.
תמר זנדברג (מרצ)
האוצר רוצה שנאשר וכאילו כלום.
היו"ר יעקב מרגי
הנה, אני אומר: יהיה קשה לאשר מכסות עתידיות בלי סיום הסאגה הזאת.
תמר זנדברג (מרצ)
די, נו, עתידיות – כל פעם אומרים את זה. אמרו את זה גם בפעם הקודמת ובפעם לפניה. אני שמונה שנים בכנסת – אתה יודע כמה פעמים הצבעתי על התקנות האלה?
היו"ר יעקב מרגי
אני פעם ראשונה בוועדת כלכלה. את יודעת כמה פעמים הצבעתי על תשלומי הורים כשידעתי כיושב-ראש ועדת חינוך שלא יהיה?
תמר זנדברג (מרצ)
נכון, זה אותו דבר. אבל מגיע הרגע שבו אנחנו צריכים להגיד: די, עד כאן, לא יהיה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אמרת. חבר הכנסת עמית הלוי, בבקשה.
עמית הלוי (הליכוד)
- - - ההתרוצצות כאן לחקלאים היקרים שנמצאים בחוץ וגם לרפורמה שהיא רפורמה חשובה גם למען בעלי החיים וגם למען ההולכים על שתיים, בני אדם. לדעתי, זאת רפורמה חשובה.

אדוני היושב-ראש, יש לי שלושה דברים שבעיניי זאת הצעה שאפשר להתכנס אליה כולנו ולהצביע עליה פה-אחד – קבלת הרפורמה בשלושה דברים: הראשון הוא שמעכשיו היתר בנייה שיינתן – לא היתר בנייה שכבר ניתן ואנשים תכננו והשקיעו מאות אלפי שקלים לתכנן אותם, אלא מעתה והלאה אדם שמבקש היתר בנייה ללול זה יהיה לול בהגדרות. שנית, הדלתא של התקציב יינתן כדי לאפשר לחקלאים להתארגן; ושלישית, הסעיף - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
7(ג).
עמית הלוי (הליכוד)
- - שווטרינר ייתן גם ללולים קיימים היתר רק בהינתן אישור וטרינר למטרז', זה דבר בלתי אפשרי כי זה שומט את הקרקע מתחת ל-2000 לולים.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
כי הרעיון הוא שהחקלאים רוצים לעבור לחופש.
עמית הלוי (הליכוד)
שיהיה אישור וטרינר ללולים הקיימים לבריאות הלול והעוף – מצוין וחשוב; אבל לא בתנאים של המטרז' בשלב הזה. אלה שלושת הדברים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אבו וילן ברח לי? דני, אתה רוצה לדבר? לא. טל גלבוע, בבקשה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
טל, תתייחסי לשלושת הסעיפים שדיברנו עליהם.
טל גלבוע
מכיוון שאני מבינה את הלך הרוח גם שלך - -
היו"ר יעקב מרגי
תעזרו לי עם הלך הרוח הזה. זה לא הצהרתי בלבד.
טל גלבוע
אני מנסה בכל כוחי – ומי כמוך יודע עד כמה הנושא הזה חשוב לי - -
היו"ר יעקב מרגי
אני סובל מזה שזה חשוב לך.
טל גלבוע
אני יודעת שאתה סובל מזה.

אני מנסה בכל כוחי להפעיל את כל המערכת להתכנס לדבר הזה. אני יודעת שאנחנו יכולים. אני יכולה לעזור גם בעזרת משרד האוצר. יש לי שיח איתם בנוגע לרפורמה. יחד עם זאת אנחנו נתקלים שוב ושוב בקיר אטום מצד משרד החקלאות. כל התקדמות שאנחנו מנסים לעשות – לא מצליחים.
היו"ר יעקב מרגי
אני יכול לבקש רשות דיבור ממך?
טל גלבוע
כן.
היו"ר יעקב מרגי
אני מזמין את עצמי. אנחנו נעשה ישיבה בשולחן עגול: את, נציגת משרד ראש הממשלה, תקבלי את המנדט; אני כיושב-ראש ועדת כלכלה; נצרף חבר כנסת אחד או שניים, נציג משרד החקלאות, נציג משרד האוצר. נתחיל לעבוד מהיום, כמו שאמרתי. נסיים את הסגה הזאת אחת ולתמיד.
טל גלבוע
תודה. האם אנחנו יכולים רק לסכם שכל לול חדש שייבנה במדינת ישראל, כל היתר חדש, יהיה ללול ללא כלובים? חייבים להתחיל - - -
היו"ר יעקב מרגי
בוודאי, אמרנו את זה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
כן, זה הכיוון.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
מה זה "זה הכיוון"?
היו"ר יעקב מרגי
אתה רוצה שייבנו היום לולים חדשים שהם לא לפי הקריטריונים?
תמר זנדברג (מרצ)
אבל למה זה לא מופיע בתקנות?
היו"ר יעקב מרגי
זה לא קשור.
מיקי חיימוביץ' (כחול לבן)
לפי דעתי, זה במצב. איפה השינוי?
תמר זנדברג (מרצ)
מה לא קשור? זה אמור להיות המצב.
היו"ר יעקב מרגי
זה המצב היום.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
זה המצב.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו רוצים לוודא שזה מצב. זהו.
תמר זנדברג (מרצ)
אבל זה לא קורה.
היו"ר יעקב מרגי
יש כאלה שרוצים לשמוע את זה לפרוטוקול. זה קורה. למה זה לא קורה? זה קורה.
תמר זנדברג (מרצ)
לא הבנתי. אבל זה המצב היום והוא לא קורה.
היו"ר יעקב מרגי
תמר, קבלי תשובה.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
זה קורה. תמר, לא מקבלים היום אישור - - -
היו"ר יעקב מרגי
רם, תודה, אני מבקש לא לעזור לי. מוטי אלקבץ, בבקשה.
מרדכי אלקבץ
כבוד היושב-ראש, נדמה לי שכאילו לא היינו ברורים בישיבה בשבוע שעבר. אני חושב שהיינו ברורים מאוד.
היו"ר יעקב מרגי
אז תחזור שוב.
מרדכי אלקבץ
אנחנו חד וחלק מצהירים שאם המדינה תשים את התקציב שאנו דורשים אנחנו לא נתנגד למעבר ללולי חופש וללולי - - -
היו"ר יעקב מרגי
מעוף.
מרדכי אלקבץ
אנחנו לא נתנגד לזה. אנחנו נפעל כדי ליישם את זה. אנחנו דורשים כסף. אתם צריכים לעזור לנו, לא רק לדבר. אם רוצים לחסל אותנו היום בישיבה הזאת – תודיעו לנו, אני אחזור לצפון ואני אומר לחברים שם: הכושי סיים את שלו, הכושי יכול ללכת. ואנחנו נלך, וזה בסדר.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אבל זה בכלל לא הכיוון. למה אתה אומר את זה?
היו"ר יעקב מרגי
מוטי, תודה.
מרדכי אלקבץ
אנחנו מותקפים. יום לפני ישיבה כזאת ישראל היום - - -
היו"ר יעקב מרגי
מוטי, אל תקרא עיתונים כמוני. אני לא קורא עיתונים. תודה.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אל תקרא ישראל היום. זה לא עיתון.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. בבקשה, אדוני.
שמואל לויט
אני מנכ"ל המועצה לענף הלול. אני רוצה לחדד שתי סוגיות: קודם כול המגדלים הם בעד רווחת בעלי חיים, לא רק בגלל רווחת בעלי החיים עצמם, אלא כי הם יודעים שהתפוקה המקסימלית מעוף מגיעה כשיש לו יותר רווחה מקסימלית. לכן להציג את החקלאים כמתנגדים לרווחת בעלי החיים זה לא נכון.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
אף אחד לא מציג אותם ככאלה.
היו"ר יעקב מרגי
יוראי, לא להפריע. יוראי, אצלי זה לא ועדה אחרת. כל אחד מדבר לבד.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד-תל"ם)
לא, חס וחלילה.
שמואל לויט
שנית, לולים חדשים שמאושרים היום עם תוספות מכסות מאושרות היום הם במרווחים שקבועים בתקנות העתידיות של צער בעלי חיים שעוד לא נקבעו. זאת אומרת לולים נטולי כלובים או לפחות 750 סמ"ר למטילה. זה לגבי הלולים החדשים, וזה כבר קיים היום.
הנקודה השלישית
עד שתהיה רפורמה – ואני שמח מאוד על היוזמה של יושב-ראש הוועדה – לכתוב היום את התקנות כאילו כבר יש רפורמה, זה הרס החקלאים. זה בלתי ניתן. כשיגבשו את כל השולחן העגול, אז לזה צריכות להתלוות תקנות חדשות, לא אלה של היום.

אני רוצה לומר מה שהזכרתי אתמול: כולם מוזמנים ללול בספסופה ששודרג כי המגדל לא היה יכול לחכות עד שהתב"ע הארצית או האזורית תאושר, ושדרג את הלול ללול נטול כלובים מהמעלה הראשונה. אלא מה, השירותים הווטרינריים לא נותנים לו לאכלס את הלול שהוא לול חופש, ומכריחים אותו להשאיר את הלול הישן בגלל סעיף טיפשי שנמצא פה בתקנות. לא נותנים לו לאכלס את הלול. כולם מוזמנים לספסופה. לכן הסעיף הווטרינרי חייב לרדת מפה.
היו"ר יעקב מרגי
אבו וילן ואסף, בקצרה, ואנחנו ניגשים להקראת התקנות.
אבשלום וילן
אני מחזק את ידיהם של שני חבריי: של מולי ושל מוטי, ארגון מגדלי עופות. אנחנו לא נגד לולי חופש, נהפוך הוא. אבל מי שחושב שאפשר מלול ביצים שמתפרנסים ממנו אנשים 50-40 שנה, לעשות השקעות בלי תמיכה ממשלתית לא יודע על מה הוא מדבר. יותר מזה, בתקציב 2018 – אתה זוכר שהיה דבר כזה?
היו"ר יעקב מרגי
כן.
אבשלום וילן
- - שמו כסף, ומי עצר אותו? המדינה. אז - - - יקיריי חברי הכנסת, חוזרת אל המדינה. החקלאים והמגדלים הם לא נגד, הם בעד.
היו"ר יעקב מרגי
אסף, בבקשה, התייחסות טלגרפית, בבקשה.
אסף לוי
אני מציע שתוך כדי תנועה אני אתייחס לדברים.
היו"ר יעקב מרגי
אז תתחיל להקריא.
אסף לוי
תודה.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, מרב תורג'מן איתנו?
מרב תורג'מן
כן. אולי לפני שאסף יתייחס אני רוצה לומר שבאופן כללי לאור הנחת התקנות שקובעות את המכסות לשנת 2021, כפי שציינת, אכן המשרד ביקש למשוך את התיקון לתקנות המכסות לשנת 2020 והביאו את כל המכסות ל-21', וכללו בתקנות האלה את תוספות המכסות החדשות שהם ביקשו לכלול כתיקון לשנת 20'. אוקיי?
היו"ר יעקב מרגי
כן.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
היא מדברת על 100 אלף מכסות?
מרב תורג'מן
לא, אני מדברת באופן טכני. על שולחן הוועדה מונחות כרגע שתי תקנות: סט אחד הוא תיקון לתקנות המכסות שנקבעו כבר ביוני לגבי שנת 2020 ולאור הנחת התקנות הקובעות מכסות לשנת 21' המשרד ביקש למשוך את התיקון לשנת 20'.
היו"ר יעקב מרגי
זאת אומרת שברגע שאנחנו מאשרים את התקנות שהוגשו לנו של 20'-21', אין צורך לדון בתקנות 20' כי הם מכסים אותם.
מרב תורג'מן
אכן.
היו"ר יעקב מרגי
אוקיי, זאת ההקצאה האחרונה. ייצא מצב שלא הוקצו מכסות 18', 19', 20'. תודה.
מרב תורג'מן
אוקיי. באשר להערתו של חבר הכנסת יצחק פינדרוס, אכן הוא שוחח איתי באמצעות העוזר שלו. הם ביקשו לבצע שינוי בהגדרה של אזור עוטף עזה שמוצע בתקנות. הם ביקשו להפנות להגדרה שבחוק סיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי שלמעשה מסמיך את שר האוצר לקבוע בצו יישובים נוספים השוכנים מעבר לשבעה קילומטרים מהגדר. אני אזכיר שהחוק הזה נחקק בשנת 2007. ואכן, שר האוצר בזמנו קבע צו שהיה רלוונטי להטבות שנקבעו באותו חוק והוא הוסיף רשימה של תשעה יישובים נוספים בצו שנכללו בהטבות שניתנו מכוח אותו חוק.

אז כמו שאמרתי לחבר הכנסת פינדרוס, אני סבורה שטכנית אפשר להפנות להגדרה של יישובי קו עימות דרומי בחוק, אבל מהותית הצעתי לבחון האם יש רציונל בהרחבת ההטבה לאותם יישובים שנוגעת למכסות ביצים. החלטת הממשלה שהתקבלה מכוח ההסמכה בחוק ההתייעלות הכלכלית נקבעה בהתאם לקריטריונים שנקבעו למתן עדיפות לאומית לאזורים מסוימים במדינה. לכן כל עוד לא ברור יש צורך לתת העדפה כזאת, והאם הקריטריונים מתקיימים כאן, אז יהיה קושי משפטי להפנות להגדרה הרחבה.

אני אשמח בכל מקרה גם לקבל את ההתייחסות של משרד החקלאות בעניין. אני מציעה לחברי הוועדה לקבל החלטה שמבוססת על אותם נתונים ומידע.
היו"ר יעקב מרגי
הצדקה ורציונל, נכון?
מרב תורג'מן
כן.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, משרד החקלאות, נתחיל מהסוף להתחלה – עם השאלה המהותית ורצינית של היועצת המשפטית של הוועדה.
אפרת ורד
אני עורכת הדין אפרת ורד ממשרד החקלאות. בהתאם לעמדה משפטית שניתנה לנו בעבר ממשרד המשפטים זה שנים רבות כאשר מעוגנת בתקנות הוראה בעניין קביעת מכסות חדשות למבקשים מיישובי עדיפות לאומית, ההפניה היא להגדרות שנקבעו באותן החלטות ממשלה בעניין אזור עדיפות לאומית. להבנתנו, הבקשה לכלול בתקנות הגדרה מחוק הסיוע לשדרות וליישובי הנגב המערבי - -
היו"ר יעקב מרגי
פינדרוס, אתה לא מקשיב. זה בשבילך. ההשקעה הזאת היא שלך.
אפרת ורד
- - נובעת מהרצון לקבוע העדפה לשני יישובים ספציפיים שבעבר ניתנה להם העדפה לפי ההחלטות הכלליות של אזורי עדיפות לאומית.
היו"ר יעקב מרגי
כמה עופות יש בלולים האלה ביישובים החדשים?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא הבנתי - - -
היו"ר יעקב מרגי
טוב, תמשיכי בסקירה המשפטית.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
היא מדברת על יישובי העוטף.
אפרת ורד
אני אשלים ואחר כך אפשר להתייחס.
היו"ר יעקב מרגי
היא מדברת על הרציונל אם בכלל צריך ואפשר. אז תקשיב לה, אחר כך נתווכח.
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אבל אתה קטעת אותה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אמרת את העמדה שלה, אני אמרתי את העמדה שלה. היא מתנגדת, הממשלה מתנגדת – גמרתי.
היו"ר יעקב מרגי
אתה לא רוצה לשמוע אותה?
אפרת ורד
לעמדתנו המקצועית, אין הצדקה לקביעה כאמור, מה גם שאותם תושבים מהיישובים האלה יכולים להגיש בקשה למכסות חדשות בהתאם למפת העדיפות הכללית, וההיעתרות לבקשה הזאת תהיה פגיעה בעיקרון השוויון.
קריאה
רגע, היא אמרה שני יישובים.
היו"ר יעקב מרגי
נווה ובני נצרים.
אפרת ורד
ספציפית לגבי הבקשה לשינוי ההגדרה של עוטף עזה – ההחלטה בעניין קביעת מכסות חדשות לעוטף עזה מעוגנת באותה החלטת ממשלה. לכן התעלמות מאותה החלטת ממשלה היא שגויה, בעינינו.
מרב תורג'מן
אני רוצה להוסיף עוד משהו.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, מרב.
מרב תורג'מן
צריך גם לקחת בחשבון שיש מסגרת כוללת של המכסות החדשות, ובהצעת התקנות מדובר ב-160 מכסות חדשות. אני מניחה שחלוקה מחדש של המכסות או מתן עדיפות לקבוצה אחת תגרור אחריה שינוי של כל המספרים.
היו"ר יעקב מרגי
ודאי, ודאי. לקחנו בחשבון. לכן כדי לתת פרופורציות – אסף, כמה לולים יש בנווה?
אסף לוי
בנווה הקימו לול משותף של נווה ובני נצרים.
היו"ר יעקב מרגי
כמה - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רוצה לענות גם לך.
היו"ר יעקב מרגי
רגע, לא, לא.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כמה משפחות זה? כמה משפחות יש?
היו"ר יעקב מרגי
סליחה, לא רוצה לתת לך. אני באמצע רשות דיבור אז אתה מפריע לי?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני השתקתי אותך אחר כך?

אני שואל אותך שאלה: בנווה ובבני נצרים הקימו לול משותף. תן לנו סקירה – מה הגודל שלו?
אסף לוי
הם הקימו לול גדול שלדעתי, אם אני זוכר נכון: הם קיבלו חמש מכסות, והם בנו אותו לעשר מכסות ויותר.
היו"ר יעקב מרגי
כמה זה מכסות? תסביר לאנשים.
אסף לוי
כרגע יש להם 2.5 מיליון ביצים. זאת מכסה לא קטנה של חמש מכסות שהם קיבלו לראשונה ב-2017. פעם ראשונה שהשתמשנו בהגדרה של יישובים חדשים, והם קיבלו חמש מכסות.
היו"ר יעקב מרגי
כמה עופות זה 2.5 מיליון ביצים?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כמה משפחות זה?
אסף לוי
בערך 10,000 עופות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כמה משפחות יש שם?
היו"ר יעקב מרגי
פינדרוס, אתה יודע מה ההבדל ביני לבינך? אתה לוקח את כל הראות ונחנק. אני לא רואה ממטר. אני רוצה להיות ענייני – לתת לוועדה את הנתונים ולשים אותם על השולחן. אז בוא נשים אותם על השולחן. למה אתה כועס? כמה משפחות יש בנווה ובבני נצרים?
אסף לוי
אין לי הנתון הזה. אבל זה לא רלוונטי - -
היו"ר יעקב מרגי
זה לא רלוונטי, אתה צודק.
אסף לוי
זה גם לא רלוונטי כי יש הרבה משפחות, גם ביישובים בצפון וגם - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מאוד רלוונטי.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע מה ההבדל? המגדלים באביבים, אם אין להם לולים, הם יושבים ולוקחים קופסאות של טבק ונושמים כל היום. זה מה שיש להם לעשות שם. ולשמוע את הנקישות של החיזבאללה מתחת לסלע.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
מה המרחק בין בני נצרים לבאר-שבע? לא לירושלים, לבאר-שבע. מה יש שם באזור לעשות חוץ מטבק?
היו"ר יעקב מרגי
בנווה ובבני נצרים לא כולם מתעסקים בחקלאות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זאת ההכנסה - - -
היו"ר יעקב מרגי
הלוואי שהייתי יכול לתת להם. אני לא אפתח את כל המכסות. אתה הולך לערוץ אחד בזמן שלא היית פה בתחילת הדיון כשנתנו להם ערוץ יותר מעשי ויישומי בלי לדפוק את כל המכסות. יש להם 60 יום ללכת, הם מסוגלים להביא את זה. שינוי בהחלטת הממשלה – לתת להם על שלוש השנים שהם לא קיבלו מכסות, להכניס אותם להגדרה של יישוב חדש. הם ייכנסו אוטומטית. למה אני צריך עכשיו לשנות מעשה בראשית? אני לא מבין אתכם. עם כל הכבוד, גם אני רוצה - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יעקב, הם נפגעו פעמיים: פעם ראשונה כשהממשלה לא החליטה. מ-2017, ואתה יודע שהם היו יישוב חדש - -
היו"ר יעקב מרגי
כולם נפגעו בזה שלא החליטו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
ברור שנפגעו. אם הם היו יישוב חדש לא הייתה בעיה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אני מבקש להתחיל להקריא את התקנות.
מרב תורג'מן
אני רוצה להוסיף עוד משהו.
היו"ר יעקב מרגי
מרב, שנייה. רם בן ברק, בקצרה, בבקשה.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
אני רוצה להסב את תשומת לבכם לשני דברים: קודם כול ברור לגמרי שצריך לעבור ללולי מעוף, זה ברור לגמרי שלול חדש שנבנה יהיה לול מעוף ולא לול אחר, וצריך להכניס את זה לתוכנית מסודרת - -
תמר זנדברג (מרצ)
זה לא קורה, רם.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
זה לא קורה כי המדינה לא נתנה את מה שצריך כדי שזה יקרה.
היו"ר יעקב מרגי
תמר, הוא יודע שזה לא קורה.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
זה לא לא קורה בגלל החקלאים, זה קורה בגלל הממשלה. ולכן הממשלה צריכה לעשות תוכנית ולעמוד בה, כולל מנהל מקרקעי ישראל שיפשיר את הקרקעות ויעברו את הוועדות המחוזיות ויבנו את הלולים, וייתנו את הכסף. אחרת זה לא יקרה.

דבר נוסף יש פה הסתייגות לגבי התגמול של לולי המעוף בכך שלא יהיו להם מכסות. יש כאן קבוצה אולטרה-קפיטליסטית שרוצה לבטל את התכנון של ענף הביצים, והיא רוצה לעשות את זה דרך האגף של הירוקים או דרך אגף של מי שדואג לרווחת בעלי החיים, ואסור לתת לזה לקרות. בשום פנים ואופן אסור לבטל את התכנון ואסור לתת לאנשים לגדל ללא מכסה.

דבר אחרון – צריך לשים לב – ובזה אני פונה אליכם: יש הרבה מאוד מגדלים שחוברים יחד – משכירים את המכסה ויוצרים מצב של תאגידים, של הרבה מאוד שותפים. אנחנו צריכים לראות שהשותפות היא של אחד, שניים, שלושה מקסימום אבל לא לולי ענק. כי בסוף אנחנו רוצים את המשק המשפחתי והמקומות - -
היו"ר יעקב מרגי
רם, אני לא ברפורמה הזאת. נגיע לרפורמה – אני אתן לך יום עיון מלא.

אסנת מארק, בבקשה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אין לי יותר מדי מה להוסיף על כל מה שנאמר כאן. אני מאוד מחזקת את מה שאמרה טל גלבוע והחבר'ה של יישובי הגדר. אין ספק שצריך לתקן את התקנה שאנחנו מדברים עליה בסעיף 2, שכל מי שיבנה ויגיש היתר ללולים חדשים יגיש את זה ללולי חופש ללא כלובים. זאת בשורה, ואנחנו מתקדמים.
היו"ר יעקב מרגי
אסף, בבקשה, תקריא.
אסף לוי
תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2021), התשפ"א-2020
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 31 ו-53 לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד-1963 (להלן – החוק), לאחר התייעצות עם המועצה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977, אני מתקין תקנות אלה:

הגדרות
1.
בתקנות אלה –



"אזור עדיפות לאומית", "ישוב חדש" ו"ישוב צמוד גדר" –כמשמעותם בסעיף 1 להחלטת הממשלה מס' 3738, מיום ל' בניסן התשע"ח (15 באפריל 2018), שהתקבלה לפי פרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית;



"אזור עוטף עזה" - יישובי עוטף עזה כהגדרתם בסעיף 1 להחלטת הממשלה מס' 566, מיום ו' בחשון התשפ"א (22 בנובמבר 2020) שהתקבלה לפי פרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית;



"אפרוחות" – אפרוחים משעת בקיעתם מהביצה עד גיל שבעה ימים;



"אתר חדש" – אתר שיוקם בשנת התכנון או שהוקם בשנת התכנון הקודמת, אשר יועתק אליו לול הבסיס ומתקיימים לגבי הלול שהוקם בו התנאים הקבועים בתקנה 9(ב)(4)(א) ו-(ב);



"בעל מכסה" – מי שנקבעה לו מכסה לשנת התכנון לפי תקנות אלה;



"בעל משק לול לייצור פטמים" - חקלאי שהיה בעל מכסה לייצור פטמים לפי החוק והפסיק לייצר פטמים לפני יום י"ד בטבת התשע"ח (1 בינואר 2018);



"גיל אחד" – עופות שבקעו בפרק זמן שלא יותר מ-10 ימים;



"חוק ההתייעלות הכלכלית" - חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009;



"המועד הקובע" – ט"ז' בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020);



"המועצה" – המועצה לענף הלול שהוקמה לפי סעיף 2 לחוק;



"כללי 2020" – תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2020), התשפ"א 2020;



"כללי 2018" – תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2018), התשע"ח-2018;



"כללי 2016" – תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2016), התשע"ו-2015;



"להקה" – מטילות בגיל אחד שמחזיק מגדל;



"לול בלא כלובים" – לול שהמטילות שבו מוחזקות במבנה בלא כלובים;



"לול הבסיס" – לול המצוי במשקו של בעל מכסה במען הרשום שלו או במשק של בעל מכסה אחר בתחום אותו יישוב;



"לול חדש" – לול שהוקם במהלך שנת התכנון או במהלך שנת התכנון הקודמת ומתקיימים לגביו התנאים הקבועים בתקנה 9(ב)(4)(א) ו-(ב), ובלבד שהשטח שיעמוד לרשות כל תרנגולת מטילה בתא לא יפחת משבע מאות וחמישים סמ"ר; לעניין הגדרה זו, "לול שהוקם" – לרבות לול קיים שהותאם לדרישות הקבועות בהגדרה זו;



"מגדל פטם" - בעל משק ובו לול לייצור פטמים, אשר הלול המצוי במשקו היה מאוכלס בעופות בשנת התכנון או בשנת התכנון הקודמת;



"מטילות" – תרנגולות שגילן עולה על חמישה חודשים;



"מכסת הבסיס" – מכסה אישית שנקבעה למגדל לראשונה לפי כללים או תקנות שהותקנו מכוח סעיפים 31 ו-53 לחוק, כולל תוספות קבועות שהוקצו להם מכוח הכללים והתקנות כאמור;



"עופות להטלה" – מטילות, פרגיות ואפרוחות;



"פטמים" – תרנגולים ותרנגולות שגילם אינו עולה על חמישה חודשים המיועדים לגידול לצרכי מאכל;



"פרגית" – תרנגולת בגיל שמונה ימים עד חמישה חודשים;



"שנת התכנון" – שנת 2021;



"שנת התכנון הקודמת" – שנת 2020.
היו"ר יעקב מרגי
הערות לסעיף ההגדרות, אם יש.
שמואל לויט
כן.
היו"ר יעקב מרגי
מה שונה ממה שהיה קיים? בבקשה, קח את ההימור. אני עוקב. אם זה לא יהיה - - - בסיבוב הבא לא תקבל התייחסות.
שמואל לויט
אני מנסה בתור אלה שמיישמים בסוף את התקנות.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, אדוני. תציג את עצמך לפרוטוקול.
שמואל לויט
שמואל לויט, מנכ"ל המועצה לענף הלול. בתור אלה שמיישמים את התקנות אחר כך בפועל - -
היו"ר יעקב מרגי
על איזו הגדרה אתה מדבר?
שמואל לויט
להוסיף הגדרה חדשה: "מגדל חדש", היות שמשתמשים במונח הזה בהמשך. "מגדל חדש בעל מכסה שנקבעה לראשונה לפי כללי 20' או כללים אלה". זה לשם הדיוק. אנחנו אחרי זה מתמודדים בוועדה עם כל מיני פרשנויות, ואנחנו מעדיפים שתיקבע הגדרה מדויקת של מגדל חדש.
היו"ר יעקב מרגי
יש אתר חדש, למה צריך מגדל חדש?
שמואל לויט
אתר זה לולים. מגדל זה מגדל.
קריאה
זה לא אותו דבר.
מרב תורג'מן
בתקנות יש התייחסות לשנה שבה ניתנה לו המכסה. למה צריך להגיד "מגדל חדש"? אפרת, את יכולה להתייחס לזה, בבקשה?
היו"ר יעקב מרגי
היא הסכימה איתך.
אפרת ורד
אני מסכימה איתך.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. עוד הערות להגדרות? אם לא אנחנו ממשיכים לסעיף הבא.
מרב תורג'מן
אדוני, אני מציעה שתעלה להצבעה לפני ההתקדמות בהקראה.
היו"ר יעקב מרגי
לא, אני אצביע אחר כך במרוכז.
מרב תורג'מן
אוקיי, סליחה.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, אסף, המשך הקראה.
אסף לוי
תודה, כבודו.

מכסה ארצית
1.
גודל משק הלול לייצור ביצי מאכל לשיווק בהיקף ארצי בשנת התכנון, יהיה גידול מטילות לייצור 2,440 מיליון ביצי מאכל לשיווק (להלן – המכסה הארצית).



הסעיף הזה כולל הגדלה - -
היו"ר יעקב מרגי
מאחר שנתקעת – 2,440 מיליון. זאת אומרת - -
אסף לוי
זה 2.440 מיליארד.

הסעיף הזה כולל תוספת של 110 מיליון ביצים כדי להוסיף את כל התוספות שאנחנו נותנים בשנת 2021.
היו"ר יעקב מרגי
יש הערות לסעיף 2? אין הערות. אנחנו מתקדמים. סעיף 3, בבקשה.
אסף לוי
קביעת מכסות אישיות
1.
העקרונות לקביעת מכסות אישיות לייצור ביצי מאכל לשיווק לכל מגדל לשנת התכנון, במסגרת המכסה הארצית, יהיו כאמור בתקנות 4 עד 8.

מכסה אישית
1.
לכל מגדל תיקבע מכסה אישית לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת התכנון, שתהיה שווה למכסה האישית לייצור ביצי מאכל לשיווק שנקבעה לו לשנת התכנון הקודמת.
היו"ר יעקב מרגי
הערות לסעיפים 3, 4.
שמואל לויט
יש הערה רק ל-4.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, אדוני.
שמואל לויט
ב-30 השנה האחרונות תוספות המכסות האישיות מפורטות בסעיף 4 שזה מכסות קבועות. עמדתנו היא שמה שהופיע היום בסעיף 8 כמכסות זמניות צריך להופיע פה בסעיף 4 כמכסות קבועות.
היו"ר יעקב מרגי
עוד הערות? יש לך התייחסות, אסף?
אסף לוי
כן, כבודו. אכן זה היה בעבר. לא ניתנו תוספות מ-2018, וב-2019 כשרצינו לתת תוספת זה כבר הופיע בסעיף 8. לצערנו, גילינו שאנשים שמקבלים תוספת מכסה כדי שמכסתם תגדל והם יתפרנסו יותר, מתפרנסים ממכירת המכסה. לכן אנחנו מבקשים כאן לקבוע שהתוספת תהיה תוספת זמנית שתהפוך לקבועה בשנה העוקבת לאחר שהמגדל גידל את התוספת הזאת צמוד למכסתו. מטרתנו שהתוספת הזאת תהיה קבועה,. רק הפרקטיקה שבחרנו היא פרקטיקה שהמכסה קודם נקבעת כזמנית ואי אפשר למכור אותה, ולאחר שהוא ייצר אותה צמוד למכסתו בלול שהוא מייצר את מכסתו, היא תהפוך מיד לקבועה בשנה העוקבת.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע לומר לי אם כל המגדלים מגדלים את מלוא המכסות?
אסף לוי
שוב, סליחה?
היו"ר יעקב מרגי
לא הייתי ברור?
אסף לוי
לא שמעתי.
היו"ר יעקב מרגי
המכסות שהוקצו עד היום – המגדלים מגדלים - -
אסף לוי
כן.
היו"ר יעקב מרגי
מוטי, בבקשה.
מרדכי אלקבץ
קודם כול זה לא נכון. לא כולם מגדלים. יש כאלה שאין להם מקום אז הם לא מגדלים. דבר שני - -
אסף לוי
אז למה לתת להם תוספת?
היו"ר יעקב מרגי
שנייה. אסף.
מרדכי אלקבץ
אני אסביר לך גם למה.
היו"ר יעקב מרגי
יש לי תחושה שאתה ומולי לא רוצים את התקנות. זאת התחושה שלי, אם מולי הבין. אם הוא לא הבין אני אסביר לו בפרקטיקה של השנים שלו.
אסף לוי
בפעם הבאה אני אוציא את עצמי.
מרדכי אלקבץ
כבוד היושב-ראש, אולי אסף יגיד כמה כאלה מכרו את התוספת, ואם אני רוצה להתחכם – מי אמר שאני מוכר את התוספת ולא את הבסיס? הרי אף אחד לא יכול לצבוע את זה. אז זאת סתם אמירה שאין לה בסיס.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
מוטי, אבל אתה מבין - -
מרדכי אלקבץ
כן, אני מבין.
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
אתה מבין שיש בעיה עם זה שאנחנו עושים תקנות כדי לעודד את המשק המשפחתי ובסופו של דבר אנשים מוכרים את המכסה שלהם למגדלים אחרים. עכשיו אני מפחד שיהיה מצב שהם יעזבו רק בשביל - -
יבגני סובה (ישראל ביתנו)
אם אתה מוכר מכסה זה לא נחשב חדש?
היו"ר יעקב מרגי
יש הערות נוספות לסעיף 3 ו-4 לאורחים בזום? אם אין הערות ספציפיות ל-3 ו-4 אני עובר לסעיף 5.
אלי מורגנשטרן
יש לי הערה. אני אלי מורגנשטרן מאגף תקציבים.
היו"ר יעקב מרגי
איזו הערה?
אלי מורגנשטרן
הערה לסעיפים 2 ו-3. ניסיתי להצביע כמה פעמים.
היו"ר יעקב מרגי
אז תקבל את הזכות בגלל שלא הייתה לך אפשרות. בבקשה, אדוני.
אלי מורגנשטרן
אני רוצה להציע שבסעיף 2 יתוסף המשפט בסוף הסעיף שלולי חופש ולולי מעוף לא יימנו לעניין המכסה הזאת, ולהוסיף תקנה בין 2 ל-3 שבתקנה 4 יבוא: "למעט בלולים ללא כלובים אשר לא יימנו במכסה זו".
היו"ר יעקב מרגי
אלי, אתה רוצה שאני אגיד לך מה אני חושב באמת? אני אגיד לכם מה אני חושב: כל עוד אתם באוצר לא תיענו לדרישה שלנו לשפות אתה לא בר שיח בדיון הזה.
קריאה
זה חיסול התכנון.
היו"ר יעקב מרגי
יש לך אפשרות להגיד לשר האוצר למשוך את התקנות.
אלי מורגנשטרן
כבוד היושב-ראש, אנחנו הצענו מספר פעמים - -
היו"ר יעקב מרגי
לא הצעתם כלום, לא עשיתם כלום למען זה. תודה. תעשה לי טובה אל תתחכם איתי בדיונים הבאים, אלא אם כן יש לך הערה מהותית. הערה מהותית אני מוכן לשמוע. את השקפת העולם שלכם באוצר לגבי התכנון – לא בדיון הזה. תודה. כשנעשה דיון של שולחן עגול אני מוכן לשמוע את העמדה שלכם.
אלי מורגנשטרן
אני מבקש שלפחות תיתנו לי לענות.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. סעיף 5, בבקשה.
אמנון קרן
כבוד היושב-ראש, אני אשמח - -
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, כן. מי זה "אני אשמח"?
אמנון קרן
עורך דין אמנון קרן.
היו"ר יעקב מרגי
ל-3 ו-4 בלבד.
אמנון קרן
אני לא הספקתי לדבר על סעיף 2.
היו"ר יעקב מרגי
4-1, בבקשה.
אמנון קרן
כל שנה המכסה הארצית מאריכה בעודף משמעותי לעומת גובה הייצור בפועל. נשמח לקבל הסבר ממשרד החקלאות מדוע מגדילים את המכסה כאשר גם הייצור בשנה זאת צפוי להיות נמוך יותר מהמכסה של שנה שעברה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. הערות נוספות?
אלעד מלכא
אדוני היושב-ראש, אפשר להעיר בבקשה?
היו"ר יעקב מרגי
לאיזה סעיפים?
אלעד מלכא
אני אלעד מלכא מהאינטרס שלנו.
היו"ר יעקב מרגי
לאיזה סעיפים אתה רוצה להעיר?
אלעד מלכא
לסעיף 4.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, אדוני.
אלעד מלכא
בסעיף 4 יש תקנה שמאפשרת ללולים חדשים בקווי גבול הצפון לקבל מכסות חדשות

בתנאי שביישוב יש 50 בעלי מכסה קיימים.
היו"ר יעקב מרגי
זה ב-4? זה ב-4? תודה, תנתקי אותו.
מרב תורג'מן
זה לא 4.
היו"ר יעקב מרגי
תנתקי את אלעד מלכא. אנחנו משקיעים בדיון הזה – אל תעבדו עלינו. אני מוכן להקשיב לך לכל טענה בכל התקנות. כשאני אומר ל-4, תגיד לי ל-4.

סעיף 5, בבקשה.
אלעד מלכא
אם טעיתי בסעיף אז אני מתנצל.
היו"ר יעקב מרגי
אז תתנצל בסעיף הבא בדיון הבא.

סעיף 5, בבקשה.
אסף לוי
מכסות חדשות
1.
1. ועדת המכסות תקבע עד 160 מכסות אישיות בהיקף של 500,000 ביצי מאכל כל אחת (להלן – ההיקף הכולל של המכסות החדשות) למגדלים חדשים כמפורט להלן:




1. עד 10 מכסות אישיות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות יוקצו למגדלי פטם המייצרים את מכסתם במשקם ביישובים שבהם מגדלים מטילות לפי מכסות; מכסה לפי פסקה זו תיקבע למגדל פטם כאמור בהתמלא כל אלה:





1. הלול המצוי במשקו נמצא במרחק של פחות מ- 300 מטרים מלול מטילות מאוכלס;





1. מספר בעלי המכסות ביישוב עולה על מספר מגדלי הפטם;





1. המבקש הצהיר כי הוא לא יאכלס את הלול או לול אחר המצוי במרחק של פחות מ- 300 מטרים מלול מטילות מאוכלס, בעופות משלוחה שאינה עופות להטלה, ואם הוא מגדל בלול עופות משלוחה כאמור הוא יתחייב להפסיק את הגידול בתום המדגר; בתקנת משנה זו, "שלוחה" – אחת מאלה: עופות לרבייה, עופות להטלה או עופות לפיטום;




1. עד 25 מכסות אישיות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות יוקצו למגדלים חדשים מיישובים באזור עדיפות לאומית, שגודל נחלתם לא עולה על 30 דונם ומספר בעלי המכסה ביישוב שבו מצוי משקם בשנת התכנון הקודמת עולה על 50, ובלבד שלא נקבעה להם או לבני זוגם, בעבר, מכסה לייצור פטמים לשיווק לפי החוק; נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים הקבועים בתקנות אלה, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (4);




1. עד 25 מכסות אישיות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות יוקצו למגדלים חדשים שמתקיימים בהם התנאים האמורים בפסקה (2) מיישובים צמודי גדר; נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים הקבועים בתקנות אלה, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (4);




1. עד 50 מכסות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות, בתוספת יתרת המכסה לפי פסקאות (2) ו-(3), יוקצו למגדלים חדשים מיישובים באזור עדיפות לאומית, בעלי משק לול לייצור פטמים, אשר הצהירו כי לא יגדלו עוד פטמים, אם מספר בעלי משק לול לייצור פטמים ביישובם עולה על 20; נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים הקבועים בתקנות אלה, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (8);




1. עד 10 מכסות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות יוקצו למגדלים חדשים ביישובים באזור עוטף עזה אשר יקימו לול ללא כלובים; נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים הקבועים בתקנות אלה, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (8);




1. עד 10 מכסות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות יוקצו למגדלים חדשים ביישובים חדשים; נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים הקבועים בתקנות אלה, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (8);




1. 15 מכסות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות יוקצו למגדלים חדשים באזור עדיפות לאומית מקרב האוכלוסייה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית בלבד; נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים הקבועים בתקנות אלה, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (8);




1. 15 מכסות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות, בתוספת יתרת המכסות לפי פסקאות (4) עד (7) יוקצו למגדלים חדשים ביישובים באזור עדיפות לאומית ולמגדלים העומדים בתנאים הקבועים בפסקה (7) שלא נקבעה להם מכסה לפי הפסקה האמורה.



1. על אף האמור ברישה לתקנת משנה (א), קביעת מכסה לפי תקנת משנה (א)(1) למגדל פטם שהוא בעל מכסה, תהיה בהיקף של 250,000 ביצי מאכל בלבד, ובלבד שמתקיימים לגביו שאר התנאים הקבועים בתקנת משנה (א)(1).



1. קביעת מכסה לפי תקנות משנה (א) ו-(ב) תותנה בהתקיים כל אלה:




1. המגדל הוא תושב ישראלי; לעניין זה "תושב" – כהגדרתו בחוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה-1965;




1. המגדל הוא בעלים של קרקע חקלאית שנועדה לשמש לגידול בעלי חיים ושניתן לפי כל דין להקים עליה לול לגידול מטילות; לעניין זה, "בעלים" – לרבות מי שזכאי על פי דין להירשם כבעלים – אם זו קרקע פרטית, וכן בעל זכויות בנחלה, שהוא מחזיק כמשמעותו בסעיף 2 לחוק ההתיישבות החקלאית (סייגים לשימוש בקרקע חקלאית ובמים), התשכ"ז-1967 (להלן – מחזיק);




1. המגדל מתגורר מגורי קבע בסמוך לקרקע החקלאית הנזכרת בתקנת משנה (ג)(2), ואם הוא מחזיק – הוא מתגורר בנחלתו;




1. המגדל ייצר את מלוא מכסתו בלול שמתקיים לגביו אחד מאלה:





1. בלול חדש שבבעלותו, המצוי בקרקע החקלאית הנזכרת בתקנת משנה (ג)(2);





1. בלול חדש המצוי ביישוב שבו מצויה הקרקע החקלאית הנזכרת בתקנת משנה (ג)(2), במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר, ובלבד שמספר המגדלים שייצרו בלול זה לא יעלה על 10, והכל אם שיעור המגדלים החדשים שייצרו באותו הלול מבין המגדלים החדשים ביישוב לא יפחת מ- 50% והבעלות בלול היא של כל המגדלים שמייצרים בו;





1. אם מספר בעלי המכסה ביישוב שבו מצויה הקרקע החקלאית הנזכרת בתקנת משנה (ג)(2) נמוך מ- 10 – גם בלול חדש ביישוב אחר המצוי באותה מועצה אזורית או בלול כאמור בישוב אחר שאינו מצוי באותה מועצה אזורית אם המרחק בין מרכז היישוב שבו מצוי הלול למרכז היישוב שבו מצויה הקרקע האמורה אינו עולה על 30 קילומטרים, במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר, ובלבד שאם מכסתו נקבעה לפי תקנת משנה (א)(5), היישוב מצוי באזור עוטף עזה, והכל אם שיעור המגדלים החדשים שייצרו באותו הלול לא יפחת מ- 50% והבעלות בלול היא של כל המגדלים המייצרים בו;





1. אם הוא מגדל פטם – גם בלול מהמפורטים להלן:






1. בלול חדש ביישוב שבו מצוי משקו, במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר;






1. היה המגדל בעל מכסה קודם לשנת התכנון – רשאי הוא לייצר את המכסה החדשה במשקו, בלול שבו יוצרה מכסתו בשנת התכנון הקודמת או בלול כאמור וגם בלול אחר המצוי במשקו, אם ניתן אישור מאת מנהל השירותים הווטרינריים ובריאות המקנה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר או מאת מי שהוא הסמיכו לכך כי הלול האחר מתאים לגידול מטילות, והכל בלבד שהוא לא ייצר פטמים במשקו, שהעופות בגיל אחד ושהשטח שיעמוד לרשות כל מטילה ללא הרחבה של הלול לא יפחת משלוש מאות וחמישים סמ"ר;






1. בלול שמצוי ביישוב שבו מצוי משקו, ושנמצא במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר, אשר מתקיימים בו כל אלה: יוצרו בלול פטמים בשנת התכנון או בשנת התכנון הקודמת, לפחות; למגדלים שיצרו פטמים בלול קודם לשנת התכנון נקבעה לראשונה מכסה לפי תקנות אלה; מספר המגדלים שייצרו בלול לא יעלה על 10; הבעלות בלול היא של כל המגדלים; ניתן אישור מאת מנהל השירותים הווטרינריים ובריאות המקנה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר או מאת מי שהוא הסמיכו לכך כי הלול מתאים לגידול מטילות; מתקיימים לגבי הלול התנאים הקבועים בתקנה 9(ב)(4)(א) ו-(ב); והשטח שיעמוד לרשות כל תרנגולת מטילה בתא לא יפחת משבע מאות וחמישים סמ"ר;





1. אם הוא בעל משק לול לייצור פטמים – גם בלול כאמור בפסקת משנה (ד)(3), אם הוא ייצר קודם לשנת התכנון פטמים בלול זה;





1. לעניין פסקאות משנה (א) עד (ג), "לול חדש" - לול שאוכלס לראשונה בשנה שבה נבחנת העמידה בתנאי זה ומתקיימים לגביו התנאים הקבועים בתקנה 9(ב)(4)(א) ו-(ב), ובלבד שהשטח שיעמוד לרשות כל תרנגולת מטילה בתא לא יפחת משבע מאות וחמישים סמ"ר;




1. המגדל, או בן זוגו, לא היה במועד כלשהו קודם לשנת התכנון אחד מאלה:





1. בעל מכסה לייצור ושיווק ביצי מאכל מכוח החוק, למעט מגדל פטם שהוא גם בעל מכסה ומתקיימים לגביו התנאים הקבועים בתקנת משנה (א)(1);





1. בעל מכסה מכוח צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור חלב), התשכ"ז-1967, או מכוח חוק תכנון משק החלב, התשע"א-2011 (להלן – חוק תכנון משק החלב), למעט מי שנקבעה לו רק מכסת חלב עזים, וועדת המכסות שהוקמה מכוח סעיף 5 לחוק תכנון משק החלב, הכירה במשקו כמשק סגור.



1. בקשה לקבלת מכסה תוגש בתוך 60 ימים מיום פרסומן של תקנות אלה ותהיה ערוכה לפי הנוסח שבתוספת הראשונה; ועדת המכסות תהיה רשאית לקבוע מועד נוסף להגשת בקשות מטעמים שיירשמו ובלבד שהודעה על כך תפורסם בשני עיתונים יומיים לפחות, מהם אחד בשפה הערבית ובאתר האינטרנט של המועצה שכתובתו www.ofot.org.il (להלן – אתר האינטרנט של המועצה); הדרך והמועדים להגשת בקשה לפי תקנת משנה זו יפורסמו באתר האינטרנט של משרד החקלאות ופיתוח הכפר שכתובתו www.moag.gov.il.



1. בקשה לקבלת מכסה ניתן להגיש רק לפי אחת מפסקאות (1) עד (8) שבתקנת משנה (א), בהתאם לבחירת המבקש; ואולם מבקש העומד בתנאים הקבועים בפסקה (7) שלא נקבעה לו מכסה לפי הפסקה האמורה, ייכלל גם ברשימת המבקשים לפי פסקה (8).



1. ראתה ועדת המכסות כי קביעת מכסה לכל המבקשים שעומדים בתנאים לפי תקנות משנה (א)(1) או (ב) וכן בתנאים לפי תקנת משנה (ג), תביא לכך שהיקף המכסות הכולל יעלה על היקף המכסות הכולל הקבוע בתקנת משנה (א)(1), תפעל כדלקמן:




1. תחילה תקבע מכסה לקבוצת מבקשים שהיחס בינם לבין סך כל מגדלי הפטם המגדלים את הפטמים בלול הנמצא במרחק של פחות מ-300 מטרים מאותו לול מטילות הוא 1, ושמספר המבקשים באותה קבוצה הוא הקטן ביותר, בסדר עולה; ראתה ועדת המכסות כי בשתי קבוצות או יותר יש אותו מספר מבקשים וכי הביקוש עולה על ההיצע, תערוך הגרלה בין הקבוצות;




1. נותרה מכסה לאחר קביעת מכסות לפי פסקה (1), תחילה תיקבע מכסה לקבוצת מבקשים שהיחס בינם לבין סך כל מגדלי הפטם באותו יישוב המייצרים בלול הנמצא במרחק של פחות מ-300 מטרים מאותו לול מטילות הוא הגדול ביותר, בסדר יורד; ראתה ועדת המכסות כי לשתי קבוצות או יותר יש אותו יחס וכי הביקוש עולה על ההיצע תערוך הגרלה בין הקבוצות;




1. ראתה ועדת המכסות כי בקביעת מכסות לפי פסקאות (1) ו-(2) לאותה קבוצת מבקשים, הביקוש עולה על ההיצע, תערוך הגרלה בין חברי הקבוצה;




בתקנת משנה זו, "קבוצת מבקשים" – סך כל המבקשים העומדים בתנאי הקבוע בתקנת משנה (א)(1)(א) ביחס לאותו לול מטילות.



1. ראתה ועדת המכסות כי קביעת מכסה לכל המבקשים שעומדים בתנאים לפי פסקאות (2) עד (8) לתקנת משנה (א) וכן בתנאים לפי תקנת משנה (ג) תביא לכך שהיקף המכסה הכולל יעלה על היקף המכסה הכולל הקבוע באותה פסקה, תפעל כדלקמן:




1. תחילה תקבע מכסה למגדלים שייצרו את מלוא מכסתם בלול בלא כלובים; מספר המכסות שיקבעו כאמור יהיה בהיקף של עד 30 אחוזים מהמכסות שנקבעו באותה פסקה;




1. ראתה ועדת המכסות כי בקביעת מכסות לפי פסקה (1) לכלל המגדלים שהתחייבו לייצר את מכסתם בלול בלא כלובים, הביקוש עולה על ההיצע, תערוך ביניהם הגרלה;




1. לאחר קביעת מכסה לפי פסקאות (1) ו- (2) תערוך ועדת המכסות הגרלה בין כלל המבקשים לעניין אותה פסקה לתקנת משנה (א) ותקבע מכסה אישית כאמור באותה פסקה לתקנת משנה (א) לזוכים בהגרלה;



1. הגרלה לפי תקנה זו תהיה פומבית, תיערך בפיקוח עורך דין, ויוזמנו אליה כל המבקשים; הוועדה תערוך רשימות של כל המבקשים לפי תקנת משנה זו בהתאם לתוצאות ההגרלות.



1. ועדת המכסות תעביר לשר, אחת לחודש, מידע אודות קביעת מכסה לפי תקנה זו; בתקנת משנה זו, "מידע" - שמות המגדלים להם נקבעה מכסה ותקנת המשנה שלפיה היא נקבעה ושמות המגדלים שהחלו לייצר את מכסתם.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. הערות לסעיף 5, בבקשה.
שמואל לויט
נלך לפי הסדר, זה סעיף ארוך מאוד. נתחיל בפסקאות של קבוצות המגדלים שמקבלות תוספות.
היו"ר יעקב מרגי
תאמר מספר.
שמואל לויט
סעיף (א)(7) לגבי ההקצאה במכסה של המגזר הלא יהודי. כפי שבמגזר היהודי לא יכולים לבקש מבעל נחלה מכסה גם מהבעל וגם מהאישה אנחנו ממליצים שתהיה הגבלה שרק אחד מאותה משפחה - -
היו"ר יעקב מרגי
אני מתנגד. כשנגיע למצב ריאלי ואידיאלי שם נכניס מגבלות. אנחנו עדיין לא שם בכלל. המכסות במגזר הערבי עדיין קיבלו את מה שהם צריכים לקבל. בואו לא נתחיל לשים עכשיו מגבלות.
שמואל לויט
מבחינת הכמות הכוללת אין בעיה, שיישאר 15 מכסות. אבל שלא ייווצר מצב ששניים מאותה - -
היו"ר יעקב מרגי
לא מממשים שם.
שמואל לויט
מממשים.
היו"ר יעקב מרגי
לא מממשים. אני אומר לך, אל תתווכח איתי.
שמואל לויט
טוב.
היו"ר יעקב מרגי
אסף, תתקן אותי בסוף. הערות נוספות, בבקשה.
שמואל לויט
בסעיף (ב) שבא אחרי (8) – "על אף האמור ברישא" – אנחנו מציעים שיהיה כתוב במקום "למגדל פטם" שיהיה "לבעל משק לייצור פטמים או למגדל פטם".
היו"ר יעקב מרגי
מה ההבדל?
שמואל לויט
מגדל פטם זה מי שממשיך לגדל עד היום בהגדרות, ובעל משק לייצור פטמים זה מי שהפסיק לגדל ב-2018. נוצר מצב שהתקנות האלה שהיו ב-2018 רצו מבחינה וטרינרית – ואנחנו תמכנו בעניין הזה – שמי שמגדל פטם בתוך קבוצת לולי הטלה יפסיק לגדל.
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי. תקבל התייחסות. הלאה, הערות נוספות, בבקשה.
שמואל לויט
בסעיף (ג) להוריד את פסקה (2), כמובן.

בסעיף (4)(ב): "בלול חדש המצוי ביישוב" – אנחנו מבקשים שתהיה אפשרות "בלול זה לא יעלה על 20" במקום 10. "שיעור המגדלים החדשים מהיישוב שבו מצוי משקו" – להוסיף ולהוריד את הסיפא: "הבעלות בלול היא של כל המגדלים שמייצרים בו" – זה דבר שאנחנו לא יכולים לקבוע בו בעלות. אם משרד החקלאות יודע לקבוע בעלות שיקבע, אבל אנחנו לא יכולים לקבוע בעלות. זה הליך ארוך מאוד לאישור, ולכן אנחנו מציעים להוריד.

בסעיף (ג) אחריו: "ביישוב אחר המצוי באותה מועצה אזורית" – אנחנו חושבים שצריך להיות: "שאליו הוא משתייך"; ובהמשך הסעיף למחוק "והיישוב מצוי בעוטף עזה" ולעשות הגדרה קצת יותר רחבה לכל הדרום, כי יש מצב שבהרבה מועצות אזוריות יש פחות מ-10 – בבקעת הירדן ובערבה.
היו"ר יעקב מרגי
תרשום.
שמואל לויט
לכן אנחנו חושבים שצריך להוריד את המגבלה שזה רק בעוטף עזה. גם פה אנחנו רוצים להוריד את החלק "בעלות בלול היא של כל המגדלים המייצרים בו" כי בוודאי שכשעין יהב בא לחצבה הוא לא יכול להוכיח בעלות בחצבה על הקרקע שם.
בהמשך ב-(ד)(2): צריך להיות: "היה המגדל בעל משק לייצור פטמים", ולהוריד: "מכסה קודם לשנת התכנון". הכי משמעותי בסעיף המשנה הזה – הוסיפו בגרסה האחרונה ללא הרחבה של הלול, ואנחנו רוצים שאם מגדל רוצה להתאים את הלול שלו ואת תקנות צער בעלי חיים אז שיתאפשר לו להרחיב את הלול ושהווטרינרים לא יתערבו בעניין.
מרדכי אלקבץ
זה לא הרחבה של הלול. לפני כשנה נדרשנו להתאים את שטח הגידול של העוף ל-350 מינימום. המצב הקודם היה שלא הקפדנו והיום אנחנו מאוד רוצים; אלא שלא כל אחד יכול לגדל את מכסתו בלי שנשפר את הלול הישן. אנחנו נעמוד בדרישה - -
היו"ר יעקב מרגי
של 350.
מרדכי אלקבץ
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
בשלב ראשון.
מרדכי אלקבץ
כמובן. עד היציאה החוצה.
שמעון ביטון
בלולים הישנים.
מרדכי אלקבץ
בלי לשים את הנושא של ההטלה של הלול ללא הרחבה של הלול אנחנו לא נוכל לעמוד בדרישות צער בעלי חיים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אסף, תתייחס לטענות. עוד הערות?
שמואל לויט
אני לא סיימתי.
היו"ר יעקב מרגי
חייב לסיים?
שמואל לויט
חייב.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה. לי יש מלאי של ביצים במקרר, אין לך מה לדאוג. קח את כל הזמן שלך. רק קח בחשבון שהוועדה לא עובדת אצלך, והשבוע הבא כולו לפריסת הסיבים האופטימיים בוועדת הכלכלה. היום אין מקצה שיפורים, זה ייגמר היום. אם לא ייגמר חפשו בשביעיות.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בעיקר אלה שיש להם, יהיה להם עוד.
שמואל לויט
בסעיף משנה (3) אחרי כן אנחנו רוצים להוריד את המילים: "יוצרו בלול פטמים בשנת התכנון או בשנת התכנון הקודמת", ואנחנו שוב רוצים לשנות במקום 10 ל-20, ו"הכול אם שיעור המגדלים מהאישור - - - שייצרו באותו לול לא יפחת מ-50%".
היו"ר יעקב מרגי
אסף, למה לא נתת לו לנסח את כל התקנות?
שמואל לויט
לא ישבו איתנו.
היו"ר יעקב מרגי
לא חבל לך? אני אומר בציניות. אני לא אתן לך ככה. התקנות היו אצלך, הן לא שונות מ-2020. הן ישבו אצלך, יכולת לשלוח הערות.
שמואל לויט
שלחנו. כל ההערות נשלחו.
היו"ר יעקב מרגי
אז לא התייחסו. סימן שכנראה לא הולכים לתקן אותן. בגמרא לומדים שכשיש קושייה אדם לא מת מקושייה.
שמואל לויט
בשביל זה יש ועדת כלכלה, כדי לשאול.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, אני נותן לך שתיים, שלוש דקות כדי לגמור את הטענות שלך.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
את ההסתייגויות שלי אתה רוצה רשום?
היו"ר יעקב מרגי
תגיש אותן.
שמואל לויט
בסעיף (ג) כתוב: "המגדל או בן זוגו". זה טעות דפוס, זה צריך להיות "בן או בת זוגו".
תמר זנדברג (מרצ)
מצאת למי להגיד את זה.
שמואל לויט
הערה אחרונה לסעיף הזה.
היו"ר יעקב מרגי
זאת הערה אחרונה לסבב הזה. יש עוד אחרים, אתה לא בן יחיד.
שמואל לויט
חס וחלילה. בסעיף (ז)(1) אנחנו מבקשים שתיקבע הגבלה כפי שהייתה מקובלת בכל השנים הקודמות שלא תהיה מיוריזציה של כמות מכסות מאותו יישוב, ולהוסיף מגבלה שלא יוקצו מכסות חדשות למגדלים חדשים בשיעור הגבוה יותר מ-35% מכלל המשק. זה היה בעבר בשנים הקודמות.
היו"ר יעקב מרגי
זה נוגד את דברי הפתיחה שלנו שאנחנו הולכים לעודד מגדלים חדשים בתנאים חדשים. אני לא רוצה להגביל. תודה.

הערות נוספות, בבקשה.
שמעון ביטון
תודה, אדוני היושב-ראש, בסעיף (2) בחלוקה של 25 מכסות בעדיפות לאומית: "ובלבד שלא נקבעה להם או לבני זוגם בעבר מכסה לייצור פטמים". היום אין מכסה לייצור פטמים, ואני מבקש שגם משרד החקלאות ימליץ ויתמוך בביטול ההגבלה הזאת של ייצור פטמים - - -
רם בן ברק (יש עתיד-תל"ם)
או שיחזיר את המכסה ואז יהיה בסדר.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו יודעים את הרציונל, רם. חבל להתעכב על זה.
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
כן, אבל - -
היו"ר יעקב מרגי
אוסנת, תני לו לגמור ואחר כך תדברי.
שמעון ביטון
זה לא העניין של הסעיף הזה אלא העניין שהציגו מולי וגם מוטי – הרחבה של לול. אנחנו רוצים להיצמד וליישם את הדרישות - -
היו"ר יעקב מרגי
מוטי אמר את זה.
שמעון ביטון
אבל אני רוצה להגיד שוב: מי אוכף הרחבת לול? מה זה הרחבת לול? זה משהו גדול מאוד. מדובר בלולים ישנים שהם בדרך לשדרוג לחופש ולמעוף. עניין התוספת הוא נקודתי עד שנעבור ללולים האלה. ואני מבקש לא להגביל אותנו בסעיף הזה. זה מעולם לא היה. אין פה עניין של ועדת בניין ערים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. התייחסות נוספת לתקנות. לא לענות לו.
טל גלבוע
אם מציבים לול פטמים ללול מטילות זה צריך לעמוד בסטנדרטים של לול חדש.
היו"ר יעקב מרגי
ודאי.
טל גלבוע
המינימום הוא 750 - - -
אוסנת הילה מארק (הליכוד)
אין בעיה.
טל גלבוע
אין בעיה - - -
היו"ר יעקב מרגי
אני שמח שאותה תקנה אחד מבין ככה ואחד מבין ככה. סימן שצריך הכרעה. תודה. הערות נוספות לאורחים בזום.
לאה יוגב
שלום. אני לאה יוגב, אני נציגת מגדלים במועצת הלול. אני מודה לוועדת הכלכלה שמאפשרת להציג את עמדתנו. אני מבקשת להעלות סוגיה שראוי שכל הוועדה - -
היו"ר יעקב מרגי
לא שומעים אותך. מישהו אחר שבינתיים שומעים אותו?
אלעד מלכא
אפשר, אדוני היושב-ראש?
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, מי זה?
אלעד מלכא
אלעד מלכא, האינטרס שלנו. הפעם זה על סעיף 5.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
אלעד מלכא
סעיף (א)(2) מגביל מכסות אישיות ליישובים באזורי עדיפות לאומית בתנאי שכבר יש שם 50 בעלי מכסה. אם רוצים לעודד מגדלים חדשים, כפי שהיושב-ראש אמר, זה נראה לי קריטריון מיותר שרק מקשה על לולנים חדשים להיכנס לענף.
היו"ר יעקב מרגי
נשמע התייחסות. הערות נוספות?
לאה יוגב
אני יכולה להמשיך?
היו"ר יעקב מרגי
גברתי, תחזרי, בבקשה.
לאה יוגב
אני מבקשת להעלות כאן סוגיה שראוי שהוועדה תדע אותה. השירותים הווטרינריים – מהחלת תנאים נאותים וראויים לשדרוג המשק המשפחתי – שאפשר לעשות אותם בנחלה המשפחתית – מאחר שהם ראו שזה אפשרי במשק המשפחתי הם המציאו גזרה שנקראת "מרחק 300 מטר". אלא שעל-פי הדוחות הווטרינריים, בלולים הכי מבוקרים, מבודדים ומצוידים מבחינה ביולוגית ווטרינרית, שם התחוללו כל המגפות וההשמדות של מיליוני עופות. השירות הווטרינרי מציין בדוחות שלו שהמחלות מגיעות מנדידה של ציפורים. אין פיזית אפשרות לעצור נדידה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. הערות נוספות?
תמיר גשן
אני מנהל השירותים הווטרינריים. אני מבקש להתייחס.
לאה יוגב
אני מבקשת לסיים את דבריי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, גברתי, סיימת את דברייך. הבנו. תמיר גשן, בהמשך. לא עכשיו. הערות נוספות?
אמנון קרן
אני עורך דין אמנון קרן, הקליניקה לצדק סביבתי לזכויות בעלי חיים באוניברסיטת תל-אביב. הסעיף שנוגע למכסות חדשות למגדלים חדשים שנכנסים לענף זה, לכל הפחות, צריך להיות הסעיף שבו התמריצים קיימים וקובעים מדיניות שמתגמלת הקמה של לולים ללא כלובים. זה לא מה שקיים פה כרגע. תחת זה אנחנו רואים סעיפים שמאפשרים לגדל תרנגולות בכלובים של 350 סנטימטר – פחות ממשבצת של 20X20 ס"מ. זה תת תקן שלא קיים בעולם במקומות שהסדירו את הנושא הזה. משרד החקלאות עצמו ביקש כבר לפסול אותו בעבר, ועכשיו מבקשים לתגמל אותו.
היו"ר יעקב מרגי
אני מודיע לכם: אני לא מתכוון לבקש מהיושב-ראש להאריך את הישיבה מעבר ל-10:55. שלא יאושרו המכסות ותצביעו על מולי.
טלי פלוסקוב (הליכוד)
גם בוועדת הכנסת יש רביזיה ב-10:45. תיקח את זה בחשבון.
היו"ר יעקב מרגי
משפט סיכום, אדוני.
אמנון קרן
העדפה של 30% לולים ללא כלובים זה רק בתרחיש הלא סביר בעליל שבו יהיה עודף של ביקוש על היצע. זה לא קרה מ-2018 עד היום. גם 10 מכסות חדשות מתוך 160 לולים ללא כלובים באזור גאוגרפי מוגבל זה התמריץ היחידי האמיתי שקיים במכסות האלה ללולים ללא כלובים. 10 מכסות חדשות מתוך 160 זה מעט מדי.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. 30% זה מעט מדי. אתה צודק. תודה.
אמנון קרן
- - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
אמנון קרן
- - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה.
אמנון קרן
- - - פשוט התרחיש של 30% זה לא נכון.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. תפסיק אותו, בבקשה. מיקי חיימוביץ', בבקשה. אני אוהב ששומעים אותי בפעם הראשונה והשנייה, לא מעבר לזה.
מיקי חיימוביץ' (כחול לבן)
אדוני היושב-ראש, אני רוצה להפנות אתכם לסעיף 5(א) שוועדת המכסות תקבע עד 160 מכסות אישיות. שמענו פה הסכמה גם של המגדלים שכל מכסה חדשה תהיה בלול מעוף או בלול חופש. למה שלא יהיה כתוב כאן בצורה מפורשת שהמכסות החדשות האלה יהיו רק בלולי מעוף או חופש?
היו"ר יעקב מרגי
בסוף הקראת התקנות נשמע הבהרה חד-משמעית של המשרד איפה זה מופיע. אני אדרוש את זה.
מיקי חיימוביץ' (כחול לבן)
כי זה לא כתוב.
היו"ר יעקב מרגי
נכון. אני חושב שזה כתוב. אם לא נשמע את זה בסוף. אני לא מפספס את זה.
הילה קרן
אפשר - - - סעיף 5, בבקשה?
היו"ר יעקב מרגי
האחרונה שתתייחס לסעיף 5, בבקשה.
הילה קרן
אני מעמותת אנימלס. תקנה 5 נוגעת למכסות ללולים חדשים, כלומר לולים שייבנו עם או בלי קשר לרפורמה – זה הון פרטי – בין יהיה סיוע ממשלתי ובין לא יהיה סיוע ממשלתי. בתקנות יש כל מיני קריטריונים לחלוקה של המכסות, ובהם צריך להיות גם קריטריון של צער בעלי חיים. להתנות את התוספת ללולים חדשים בכך שהם יהיו ללא כלובים זאת לא בקשה גדולה - -
היו"ר יעקב מרגי
תודה, תודה. אני אוהב לשמוע פעם אחת. אמרנו זאת, לא לכלות את זמננו.
הילה קרן
- - -
היו"ר יעקב מרגי
תשתיק אותה. אמרנו זאת 20 פעם. אני מקווה שנקבל הבהרה בסוף הדיון גם על זה.

בבקשה, תקריא את סעיף 6.
אסף לוי
מכסות מיוחדות למוסדות להכשרה מקצועית ולבתי ספר חקלאיים
5.
ועדת המכסות, לאחר אישור מנהל האגף לחינוך התיישבותי במשרד החינוך או מנהל האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, לפי העניין, רשאית לקבוע מכסה חדשה בהיקף של עד 100,000 ביצי מאכל לבית ספר חקלאי או לבית ספר מקצועי שבפיקוח האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים שמתוכננת לקום בו מגמת לימוד חקלאי הכוללת לול הטלה, אם מספר התלמידים הרשומים ללימוד במגמה זו הוא 20 לפחות, ובלבד שהמכסה הכוללת שתוקצה לפי תקנה זו לא תעלה על 1,000,000 ביצים; מכסה לפי תקנה זו תיקבע לפי בקשת בית הספר החקלאי או בית הספר המקצועי, לפי העניין.
אסף לוי
שאלות על 6? אני ממשיך.
היו"ר יעקב מרגי
גמרת את 6?
אסף לוי
כן.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
תגיד לי, כתוב השם של העמותה שמנהלת את בית הספר החקלאי או זה לא בתקנות?
אסף לוי
התקנה הזאת קיימת, ולצערי, אף אחד לא מממש אותה, ואנחנו עדיין מאפשרים את זה. כי היא קיימת מ-2018 ולא הגישו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אף אחד לא הגיש?
אסף לוי
לא הגישו. זה לא תפור לאף אחד.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
- - - אף אחד לא הגיש לך את זה.
אסף לוי
נכון.
מרב תורג'מן
לדעתי, היא קיימת אפילו לפני 2018. זה כל שנה חוזר, מכסה מיוחדת שחברי הכנסת התבקשו בזמנו לתת לבתי ספר מקצועיים ללימודי חקלאות במטרה לסייע וללמד תלמידים חדשים. זה מה שידוע לי.
היו"ר יעקב מרגי
ודאי. כי בית ספר לא יכול להחזיק לולים בלי אישור. חייבים לתת להם - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הוא אומר שזה לא קיים.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא קיים?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
זאת תקנה שנמצאת אבל לא מתקיימת.
היו"ר יעקב מרגי
אבל אם ירצו?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
היא אומרת שלא.
אסף לוי
יש בתי ספר, אין ביקוש. אני לא יכול להכריח.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כן, כן, אמרתי – לא קיים. לא אמרתי שבית הספר לא קיים. הוא לא קיים.
היו"ר יעקב מרגי
נראה. אם ירצו. זה לא יעכב אותנו עכשיו. נעשה דיון משולב על 6 ו-7. תקריא את 7.
אסף לוי
תוספות קבועות
1.
1. ועדת המכסות תקבע לבעל מכסה שוויתר בשנת התכנון או בשנת התכנון הקודמת על שימוש חקלאי בקרקע שעיבד כדין עד אותו מועד, לטובת האגודה החקלאית שבה נמצא משקו, לצורך הקמת אתר חדש, תוספת מכסה בהיקף של עד 25,000 ביצים לכל דונם קרקע שעובד כדין במועד עקירת הגידול, אם התקיימו כל אלה:




1. הקרקע אינה קרקע בחלקה א'; בפסקה זו, "חלקה א'" – חלק מנחלה שהוא שטח רצוף של קרקע המיועד בתכנית תקפה למגורים, למבני משק של בעל הזכויות בנחלה ולעיבוד חקלאי;




1. זכות השימוש בקרקע שעליה יוקם האתר החדש תינתן לכל בעלי הנחלות באותו היישוב המגדלים את מכסתם בלול זה;




1. הבעלות על הלול שיוקם באתר תהיה של כל בעלי המכסה מאותו יישוב המגדלים בלול;




1. הוכח להנחת דעתה של ועדת המכסות שהמגדל עתיד להעתיק את גידול מכסתו לאתר החדש ביישוב שבו מצוי משקו;




1. לבקשה לוועדת המכסות יצורף אישור מנהל המחוז במשרד החקלאות ופיתוח הכפר שבתחומו מצויה הקרקע, על עיבוד הקרקע כדין במועד עקירת הגידול;



בתקנת משנה זו, "אגודה חקלאית" – כמשמעותה בתקנה 2(1) לתקנות האגודות השיתופיות (סוגי אגודות), התשנ"ו-1995.



1. תוספת מכסה לפי תקנת משנה (א) תתבטל אם בעל המכסה לא יגדל את כל מכסתו באתר חדש ביישוב שבו מצוי משקו בתוך 24 חודשים מיום עקירת הגידול או אם יפסיק להתקיים תנאי אחר מהתנאים האמורים בתקנת המשנה האמורה.



1. ועדת המכסות תקבע לבעל מכסה שבשנת התכנון העתיק את הגידול שלו, במלואו, לראשונה, מלול שאינו עומד בדרישות האמורות בתקנה 9(ב)(4)(ב), ללול חדש המצוי במשקו או באתר חדש המצוי בישוב שבו מצוי משקו, ושאינו במשקו של בעל מכסה אחר, תוספת מכסה של עד 100,000 ביצים, אם אין בצמידות לאותו הלול מבנה לול נוסף בבעלות של בעל מכסה המייצר באותו הלול ויש בלול מערכות הפעלה הנפרדות מכל לול אחר, ובלבד שמתקיים אחד מאלה:




1. יכולת הייצור בלול היא בהיקף של עד 18,000 מטילות ולא יהיה בתוספת המכסה כדי להגדיל את מספר המטילות בלול החדש מעבר ל-18,000 מטילות ונוסף על כך, אם הלול הוקם בשנת התכנון הקודמת, לא יוצרה בו מכסה בהיקף של למעלה מ-18,000 מטילות;




1. הלול הוא לול בלא כלובים שיכולת הייצור בו היא בהיקף של עד 22,500 ולא יהיה בתוספת המכסה כדי להגדיל את מספר המטילות בלול מעבר ל-22,500 מטילות, ובנוסף לכך, אם הלול הוקם בשנת התכנון הקודמת, לא יוצרה בו מכסה בהיקף של למעלה מ-22,500 מטילות;



בתקנת משנה זו , "מערכות הפעלה" – מערכת אספקת מזון, מערכת לאיסוף זבל, מערכת איסוף ביצים ומערכת קירור ביצים.



1. תוספת כאמור בתקנת משנה (ג) תקבע בעת העתקת הגידול והאכלוס לראשונה בלול החדש ובלבד שהמגדל שיווק כדין ביצים, באחת מן השנים, 2018 , 2019 ו- 2020, בכמות העולה על 87 אחוזים מהמכסה שנקבעה לו לאותה שנה; לבקשה לוועדת המכסות יצורף אישור מנהל המחוז במשרד החקלאות ופיתוח הכפר שבתחומו מצוי הלול על העברת כל הגידול ללול חדש כאמור; המכסה הכוללת שתוקצה לפי תקנת משנה (ג) לא תעלה על 20 מיליון ביצים.



1. ועדת המכסות תקבע לבקשתו של בעל מכסה שמכסת הבסיס שלו קטנה מ-500,000 ביצים, תוספת מכסה שתשלים את מכסת הבסיס שלו ל-500,000 ביצים, אם הוא מייצר את מלוא מכסתו בשנת התכנון בלול חדש ביישוב שבו מצוי משקו, במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר, וכל עוד הוא ייצר את מלוא מכסתו באותו הלול.
היו"ר יעקב מרגי
נוסיף גם את הסעיף הזה בתוספות ונדון על כל סוגיית המכסות ביחד.
שמעון ביטון
בואו נתייחס לזה, לא?
היו"ר יעקב מרגי
לא. 6, 7, ו-8 זה עניין אחד. נדון בהם. כי אני מכיר כאלה שלא מבינים. אחד יחזור על השני.

בבקשה, סעיף 8.
אפרת ורד
תוספת חד-פעמית

1.
1. ועדת המכסות תקבע לבעל מכסה שהעתיק בשנת התכנון את הגידול שלו מלול הבסיס שאינו עומד בדרישות האמורות בתקנה 9(ב)(4)(ב) לאתר חדש שאוכלס לראשונה בשנת התכנון, בהתאם לבקשתו, תוספת מכסה חד-פעמית בהיקף השווה לכמות הביצים שתטיל הלהקה המצויה בלול הבסיס בתקופה שממועד העתקתו כאמור עד תום שנת התכנון או עד הגעת הלהקה לגיל 26 חודשים, לפי המוקדם מביניהם; בתום התקופה האמורה בתקנת משנה זו לא יגדל בעל המכסה את מכסתו או חלק ממנה בלול הבסיס, אלא אם כן בזמן שחלף ממועד העתקת הגידול ניתן ללול הבסיס אישור כי הוא עומד בדרישות לפי תקנה 9(ב)(4)(א) ו-(ב).



1. מכסה לפי תקנת משנה (א) תינתן בכפוף לתנאים האלה:




1. לבקשה לוועדת המכסות תצורף התחייבות של המגדל, חתומה בפני עורך דין, לפיה המגדל מתחייב כי בתום התקופה האמורה בתקנת משנה (א), יפסיק את הגידול בלול הבסיס, אלא אם כן בזמן שחלף ממועד העתקת הגידול ניתן ללול הבסיס אישור כי הוא עומד בדרישות לפי תקנה 9(ב)(4)(א) ו-(ב);




1. הבקשה לוועדת המכסות תכלול את פרטי האתר החדש, שנת הקמתו, ותאריך האכלוס של הלהקה;




1. לבקשה לוועדת המכסות יצורף אישור מנהל המחוז במשרד החקלאות ופיתוח הכפר שבתחומו מצוי האתר החדש, כי מדובר באתר חדש, וכי אכלוסו הראשוני של הלול הוא בשנת התכנון.



1. המכסה הכוללת שתוקצה לפי תקנת משנה (א) לא תעלה על 34 מיליון ביצים.



1. בעל מכסה שנקבעה לו תוספת חד-פעמית מכוח תקנה 8(א) לכללי 2016 לא יגדל את מכסתו או חלק ממנה בלול הבסיס, אלא אם כן בזמן שחלף ממועד העתקת הגידול ניתן ללול הבסיס אישור כי הוא עומד בדרישות לפי תקנה 9(ב)(4)(א) ו-(ב).



1. ועדת המכסות תקבע לבעל מכסה שבאחת מן השנים 2018, 2019 ו- 2020 שיווק כדין ביצים בכמות העולה על 87 אחוזים מהמכסה שנקבעה לו לאותה שנה, תוספת מכסה חד-פעמית של 4 אחוזים מהמכסה שנקבעה לו לפי תקנה 4, ואם הוא מייצר את מכסתו בלול המצוי ביישוב באזור עוטף עזה - תוספת של 4.4 אחוזים מהמכסה כאמור.



1. בנוסף לאמור בתקנת משנה (ה), ועדת המכסות תקבע לבעל מכסה תוספת של 1 אחוז מהמכסה שנקבעה לו לפי תקנה 4 אם הוא מייצר את מכסתו בלול בלא כלובים.
אסף לוי
אדוני, אפשר לעצור ולתת פתיח לפני הסעיף הבא?
היו"ר יעקב מרגי
לא. תגמור את (ז).
אסף לוי
אנחנו רוצים להציע נוסח אחר כדי לענות על בקשה של בעיה שנוצרה.
היו"ר יעקב מרגי
איזו בעיה?
אסף לוי
הערה שהעירו. יכול להיות שמהנוסח לא הובן שלכולם נקבעת תוספת מכסה גם אם הם לא עומדים בתנאים שקבועים באותה תקנה. כפי שהבהרנו לכבודו, בכוונתנו שהמכסה תיקבע לכולם, רק היישום שלה יהיה תלוי בתנאי. לכן, מרב, אנחנו מתנצלים - -
מרב תורג'מן
אני שומעת, ואני מנסה להבין על איזה סעיף אתם מדברים.
אסף לוי
אנחנו מדברים על סעיף (ז). אנחנו מנסים לשנות קצת את הנוסח כדי שיהיה ברור שהמכסה נשמרת לכולם.
היו"ר יעקב מרגי
זה כמו האוצר: נותנים לך לחמנייה עם נקניקייה וקושרים לך חוט דיג שקוף לנקניקייה, את לוקחת את הלחמנייה ונשארת עם החרדל והלחמנייה בלי הנקניקייה. מה זה משנה אם תיתן לו מכסה והוא לא יכול לממש אותה?
אסף לוי
כי היא נשמרת לו בזמן שהוא יעבור. היא נשמרת לו, זה מה שחשוב. אין לי בעיה להישאר עם הנוסח הקיים, כבודו.
היו"ר יעקב מרגי
אסף, תקרא את (ז) ותשמע פעם אחר פעם לעצות של יושב-ראש ועדה. חשבתי שאתה הולך להציע לי משהו - - - תגמור את זה ותסביר עליו. בבקשה. תקשיבו היטב, מי ששאל.
אסף לוי
1. תוספת לפי תקנות משנה (ה) ו- (ו) תיקבע אך ורק למגדל אשר ייצר את מלוא מכסתו בלול שבו השטח שעומד לרשות כל מטילה בלול לא יפחת משלוש מאות וחמישים סמ"ר, ואם הלול הוא לול חדש – השטח שעומד לרשות כל מטילה בלול לא יפחת משבע מאות וחמישים סמ"ר, ובלבד שניתן אישור מאת מנהל השירותים הווטרינריים ובריאות המקנה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר או מאת מי שהוא הסמיכו לכך כי הלול עומד בדרישה האמורה, וכי אם לא מתקיימים בלול התנאים הקבועים בתקנה 9(ב)(4)(ב) – ניתן היה לייצר את מלוא המכסה, לרבות התוספת בהתאם לתקנת משנה (ה), בהתאם לדרישה האמורה קודם לשנת התכנון; בתקנת משנה זו, "לול חדש" – כהגדרתו בתקנה 1, לרבות לול שראו בו לול חדש לפי כללי 2016, כללי 2017, כללי 2018 או כללי 2020.
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו תסביר מה שרצית להסביר.
אסף לוי
אנחנו הבנו שמאחר שהיה כתוב "תוספת לפי תקנת משנה (ה)ו-(ו) תיקבע אך ורק למגדל אשר ייצר את מלוא מכסתו בלול", הבנו שהמילה "אך ורק" יוצרת אי ודאות לגבי אלה שלא יכולים לממש את מכסתם.
היו"ר יעקב מרגי
למה הם לא יכולים לממש את מכסתם?
אסף לוי
אנחנו לא רוצים להגדיל את הצפיפות בלולים הקיימים. אני רוצה להדגיש ולומר שהסמכות של השירותים הווטרינריים ללא קשר לתקנה פה נתונה להם, וגם אם זה יימחק מפה לא יינתן היתר אכלוס לתוספות אם זה לא יתאפשר. אנחנו רק רצינו ליצור אחידות בין תקנות שלא מאפשרות לבין תקנות שנותנות; שלא יבואו אלינו בטענות ויגידו – מצד אחד אתם לא מאפשרים, מצד אחד אתם נותנים לי תוספות, ואז יגררו אותנו לבתי משפט. לכן רצינו ליצור אחידות בין מה שהשירותים הווטרינריים יכולים מכוח סמכותם לבין התוספת הזאת.
היו"ר יעקב מרגי
אתה יודע מה ההבדל בין חכם לפיקח?
אסף לוי
כן.
היו"ר יעקב מרגי
זה מה שקרה לכם פה. בבקשה, מרב.
מרב תורג'מן
אני מבינה שאתם רוצים להוריד את המילה "אך ורק", אבל ברגע שתוריד אותה ותשאיר "למגדל אשר ייצר את מלוא מכסתו" זה עדיין לא מספיק. אולי צריך לומר: שייצר או שלא יתאפשר לו לייצר את מכסתו".
אסף לוי
לא, יש לנו עוד נוסח שלא הקראתי.
היו"ר יעקב מרגי
מה הנוסח שאתה מציע?
אסף לוי
הנוסח שאנחנו מציעים זה לקרוא את הפתיח של סעיף (ז) ככה: "מגדל שנקבעה לו תוספת לפי תקנת משנה (א) או (ו) יהיה רשאי לייצר את מכסה זו אך ורק עם מלוא מכסתו". כלומר היא נקבעת לו אבל הוא יהיה רשאי לייצר רק אם הוא עומד בתנאים.
שמעון ביטון
למה אתה מכניס את התנאים עכשיו? זה לול ישן. הוא לא יעמוד בדרישות.
היו"ר יעקב מרגי
אז חכה, סליחה.
שמעון ביטון
אני רוצה להתייחס, בבקשה.
היו"ר יעקב מרגי
עזוב את שינוי הנוסח. אם אתה מבהיר שעשיתם זאת - -
תמר זנדברג (מרצ)
זה אני ואתה מצביעים, אדוני היושב-ראש?
היו"ר יעקב מרגי
מי אמר לך שמצביעים? חכי, למה את ממהרת, תמר?
תמר זנדברג (מרצ)
אה, סליחה, לא ראיתי אותך. שלושתנו?
היו"ר יעקב מרגי
מי אמר לך? יש פה לחצן מצוקה. אני לוחץ וכולם באים.
תמר זנדברג (מרצ)
אבל כבר לחצו עליו כמה פעמים היום, באו והלכו.
היו"ר יעקב מרגי
אני לוחץ על לחצן מצוקה וכולם באים.

אני מבין שהמגדלים רוצים שלא תגביל אותם. מצד אחד אתה אומר שגם אם לא תגביל אותם השירותים הווטרינריים - - - בסדר, חכה.
קריאה
כי זה לא מה שאנחנו - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע. אתה אומר שהשירותים הווטרינריים לא יאשרו את האכלוס גם אם התנאי הזה של 9(ב)(4)(ב), נכון?
אסף לוי
לא. סעיף 9(ב)(4)(ב) זה רק ללולים חדשים שכבר מראש היו אמורים לעמוד ב-750 סמ"ר ושיהיה להם רישוי עסקים. בתקנה הזאת אנחנו במיוחד מפרידים בין הלולים הוותיקים לבין לולים חדשים שאמורים לעמוד ברישוי עסקים כי לא רצינו שיהיה down grade. כי אם לא היינו מוסיפים את זה היה ניתן להבין שגם הלולים החדשים יכולים לאכלס ב-350 סמ"ר. לכן כתבנו כאן והפרדנו בין לול שיש לו רישוי עסקים כלול חדש שכבר היה אמור להיות ב-750 עם רישוי עסקים, ולכן רשמנו את זה כאן. יש הפרדה בין השניים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רוצה להבין: אפשר להפריד אישור של השירותים הווטרינריים מרישוי עסקים?
אסף לוי
כן, לגמרי.
קריאה
חייבים להפריד.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
תאמינו לי, חבר'ה, כשיושב פקיד במינהל מקרקעי ישראל ושוכח לחתום על המסמך החקלאי יכול לעבוד 20 שנה ולא לקבל רישוי עסקים. אני מכיר את זה, לצערי הרב.
אסף לוי
אני אחדד ואדגיש לפרוטוקול, וזה מה שכתוב בנוסח: הדרישה של רישוי עסקים זה לול שמהיסוד היה צריך לקבל רישוי עסקים כדי להיות לול חדש. ואנחנו לא רוצים שהוא יחזור אחורה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני רוצה לדאוג לעופות, לא מתחיל לדאוג למועצה.
היו"ר יעקב מרגי
הוא אומר את זה לפרוטוקול. לי אתה הסברת שזה נכנס לפה כדי שלא יהיה הווה אמינא לגבי הלולים של 2016, 2017 ו-2018.
אסף לוי
נכון, חד-משמעית.
היו"ר יעקב מרגי
אז למה לא אמרת את זה עכשיו?
אסף לוי
אמרתי.
היו"ר יעקב מרגי
תאמר את זה עכשיו חד-משמעית.
אסף לוי
אמרתי: הסעיף הזה הוא רק ללולים שהוגדרו לולים חדשים שהוקמו מ-2016 והלאה, שהיו מחויבים מעת ההקמה ברישוי עסקים, אחרת הם לא - - -
היו"ר יעקב מרגי
ולא באנו לפטור אותם.
אסף לוי
ולא באנו לפטור אותם.
היו"ר יעקב מרגי
אני גם לא רוצה לפטור אותם.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אבל אני גם לא רוצה לחייב אותו.
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה לחייב את החדשים.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
לא, בשירותים וטרינריים אני גם רוצה לחייב.
היו"ר יעקב מרגי
בשירותים וטרינריים - - -
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אתה יודע כמה חנויות מחכות לרישוי עסקים בבאר-שבע בגלל - - -
היו"ר יעקב מרגי
זאת בעיה שלהם.
אסף לוי
הלול לא היה מקבל היתר אכלוס בזמן הקמתו אם לא היה לו אישור רישוי עסקים כי זה התנאי בעת הקמתו.
היו"ר יעקב מרגי
נקודה.
אסף לוי
אנחנו פשוט חושבים - -
היו"ר יעקב מרגי
נקודה. מספיק לי הבהרות לפרוטוקול. בבקשה, שמעון ביטון.
שמעון ביטון
לעניין ההערות – אני אתייחס קודם לסעיף הזה שהוא המהותי ביותר. אנחנו מבקשים את התוספת של 4% לכלל המגדלים בלי שום התניה. אין ספק שלולים חדשים שהוקמו הם ממילא עם היתר בנייה, והם עומדים בתנאי של 750 סמ"ר. אי אפשר היום לאכוף בנקודת הזמן הזאת את ההגבלה ולתת את האפשרות לשירותים הווטרינריים להחליט מי כן ומי לא. אנחנו עם הפנים לשדרוג הענף.
היו"ר יעקב מרגי
ביטון, תעצור. ד"ר גשן, אני רוצה לשאול שאלה ואני רוצה לשמוע דברים ברורים לא בניסוח של התקנות. אני אשאל שאלות ותענה לי תשובות ברורות. בסדר?
תמיר גשן
בסדר. אני מבקש שגם ד"ר רם כץ, הרופא הראשי לבריאות העוף, יוכל לענות.
היו"ר יעקב מרגי
חן-חן, תודה. שאלה ראשונה: המכסות החדשות – הן 4% והן התעדופים – כולם, אם אני מבין את החשש שלהם – יקבלו היתר אכלוס אך ורק באישור השירותים הווטרינריים. מעבר לזה הבנתי תוך כדי הקראה שגם בלולים שאין עדיין 350 סמ"ר - -
קריאות
350 יש.
שמואל לויט
יש בכולם.
היו"ר יעקב מרגי
בניסוח ולא רק בניסוח, אלא גם בהבהרות שלכם היה ניתן להבין שיש היום לולים ישנים, וטל כמעט התכווצה כשדיברתם על זה.
שמעון ביטון
יש - - -
היו"ר יעקב מרגי
רגע, רגע. איך אתה רוצה להעיר לדברים שלי כשעוד לא סיימתי ולא הבנת אותי? גם מהדברים שלכם ניתן היה להבין שיש מציאות - -
שמואל לויט
לא נכון.
היו"ר יעקב מרגי
תנו לי רגע לדבר. אחר כך תגיד לי "לא נכון". מותר לי לא להבין, זה אפשרי, אני לא גאון. אבל תחכו לסוף. היה ניתן להבין שיש לולים ישנים שבמצב הנוכחי לא עומדים ב-350 סמ"ר. זה נכון?
קריאות
לא.
היו"ר יעקב מרגי
לא. תודה.

אז נשארה השאלה – המכסות החדשות הן ב-4% והן בתעדופים למי שזכאי יאוכלסו גם בלולים הישנים אך ורק אם יש להם שטח אכלוס; שנית, ניצלו 87% מהמכסות הקיימות, ויש להם אישורים מהשירותים הווטרינריים. השירותים הווטרינריים, יש להם כללים אחרים שלא מופיעים בתקנות כאן?
אסף לוי
יש להם סטים שלמים של תקנות.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, נשמע אתכם.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
כתוב "לפי סעיף זה". זה מה שהוא יכול לאשר.
אסף לוי
יש להם עוד.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אבל פה כתוב שהוא יכול לאשר האם זה עומד ב-750 או לא. אתה כותב ככה: "כי הלול עומד בדרישה האמורה" – לא בדרישות אחרות שלו.
היו"ר יעקב מרגי
חכה, בוא ניתן לו.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
הוא לא יכול. לא מה הוא אומר.
היו"ר יעקב מרגי
בוא נשמע. אחרי שהוא יגיד תגיד לו שהוא לא יכול, אבל אתה מקיים דיון על מה שעדיין לא נאמר.
בבקשה, שירותים וטרינריים.
אסף לוי
אני חייב מילה אחת.
היו"ר יעקב מרגי
אתה לא חייב כלום. בבקשה, רם או תמיר, תחליטו ביניכם.
רם כץ
ד"ר רם כץ, אדוני.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה, אדוני. שמעת את השאלות שלנו?
רם כץ
אנחנו עשינו ספירה של כל הכלובים בלולים, מה שטח הכלובים, וקבענו קיבולת לול.
היו"ר יעקב מרגי
יש לך היום תמונת מצב על כל הלולים בארץ?
רם כץ
כן.
היו"ר יעקב מרגי
יכולת האכלוס.
רם כץ
כן. יכולת האכלוס. קיבולת הלול תוך כדי עמידה במינימום של 350 סמ"ר למטילה בלולים הישנים. זאת אומרת ראינו כמה מטילות יכולות להיכנס בכל כלוב ובהכפלה של מספר הכלובים זאת קיבולת הלול. יש אנשים שלא ניצלו את כל שטח הלולים שלהם ויש להם מקום להוסיף עוד מטילות. הם יוכלו לגדל עוד מטילות.
היו"ר יעקב מרגי
איזו מגבלה תטילו על המכסות שיוקצו היום?
רם כץ
אנחנו לא מתעסקים עם מכסות, אנחנו מתעסקים עם כמות מטילות. אני מסביר שוב: אנחנו מאפשרים ללולים לאכלס מקסימום ביכולת הלול.
היו"ר יעקב מרגי
זה התנאי היחיד שלכם – יכולת הקיבול ולא מעבר לזה.
רם כץ
כרגע בלולים הקיימים יש עוד תנאים. יש איגרת של מנהל השירותים הווטרינריים שאומרת שכל לול שאינו עומד בכל הדרישות, החל מ-1 בינואר לא יקבל היתר אכלוס, אלא אם כן הוא נמצא כבר בהליך תכנוני ללול שכן עומד בכל הדרישות.
שמעון ביטון
1 במרץ.
היו"ר יעקב מרגי
1 במרץ, אוקיי.
רם כץ
1 במרץ.
היו"ר יעקב מרגי
אז אני שואל שאלה: יש דרישות שדרשתם בשנה שעברה להתחיל להתכוונן אליהן ל-1 במרץ?
רם כץ
כן.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. אתה רוצה להתייחס, ד"ר גשן?
תמיר גשן
תודה על רשות הדיבור. אני רוצה להזכיר בקצרה לוועדה המכובדת שמעבר לדאגה המוצדקת לרווחת העוף יש לדאוג גם לבריאות הציבור ולבריאות העופות - -
שמעון ביטון
וגם לרווחת המגדלים.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא התפקיד שלו, זה התפקיד שלי. בבקשה, ד"ר גשן.
תמיר גשן
הדרישות הווטרינריות נועדו למנוע את התפשטות המחלות, לא את החדירה של המחלות. ככל שאנחנו מצופפים את העופות במרווחים לא נאותים ובתנאים לא נאותים היכולת שלנו לשלוט על התפשטות מחלות, כפי שאנחנו רואים היום: אם מחלת הניוקסל בחגורת ההטלה בצפון מתאיינת – אני רוצה להזכיר לוועדה שכבר היום אנחנו נמצאים בהתפרצות שפעת עופות - -
היו"ר יעקב מרגי
ד"ר גשן, לפני שאני נועל את הדיון – הטענה שאמרה המגדלת שדווקא החדשים שבודדו, שם הייתה התפרצות. זה נכון?
תמיר גשן
השאלה לא איפה הייתה התפרצות, השאלה היא אם ההתפרצות התפשטה בלולים אחרים. ברגע שהצוות של רם ושאר האנשים של משרד החקלאות הצליחו לבודד ולגרום לכך שמוקד ההתפרצות לא יתפשט ללולים בסביבה הם קיימו את מטרת השירותים הווטרינריים.
היו"ר יעקב מרגי
תודה, רבותיי.

אנחנו הגענו לשעה שאני חייב לנעול את הדיון. הקראנו עד סעיף 8 כולל. לקראת הדיון הבא כל מי שיש לו הערות, אם אני לא אקבל אותן לפני הדיון הבא – לא יהיה הפיליבסטר שהיה היום. מי שיש לו הערות שיביא לי אותן. אנחנו נדאג שמשרד החקלאות יתייחס. אם יש תשובות – יקבל; לא יקבל, יאמר מה התנאים. בדיון הבא נסיים את ההקראה והתייחסות להערות שהוגשו לנו ונצביע. תודה, הישיבה נעולה.

מה אתה רוצה להגיד לי?
שמעון ביטון
אם אפשר לבקש ממשרד החקלאות לשבת איתנו.
היו"ר יעקב מרגי
אין זמן לשבת. תתכתבו. אם צריך אני מוכן לדאוג לכך שיפגשו אתכם.
שמעון ביטון
תודה.
היו"ר יעקב מרגי
תודה רבה, הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:00.

קוד המקור של הנתונים