ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 08/12/2020

דיון מהיר בנושא: "הפסקת אפליית תושבי אשקלון - העיר המופגזת והמאוימת בישראל"

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



2
ועדת הכספים
08/12/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 200
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, כ"ב בכסלו התשפ"א (08 בדצמבר 2020), שעה 11:18
סדר היום
דיון מהיר בנושא: "הפסקת אפליית תושבי אשקלון - העיר המופגזת והמאוימת בישראל", הצעתם של חברי הכנסת קרן ברק, מאיר כהן, אלכס קושניר, אופיר סופר, יעקב אשר
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
קרן ברק
מיקי לוי
אלכס קושניר
שלמה קרעי
הילה שי וזאן
חברי הכנסת
יעקב אשר
מאיר כהן


משתתפים באמצעים מקוונים



ליאור פרבר - סמנכ"ל ממשל וחברה, משרד ראש הממשלה

טל ישראלי - רפרנטית תקציבים, אגף התקציבים, משרד האוצר

אנדרי בלאוסוב - רע"ן הנדסה, משרד הביטחון

תומר גלאם - ראש עיריית אשקלון
ייעוץ משפטי
שיר שפר
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים
דיון מהיר בנושא
"הפסקת אפליית תושבי אשקלון - העיר המופגזת והמאוימת בישראל", של ח"כ אופיר סופר, אלכס קושניר, יעקב אשר, מאיר כהן, קרן ברק (מס' 216).
היו"ר משה גפני
אנחנו מחדשים את ישיבת ועדת הכספים. על סדר היום דיון מהיר בנושא: "הפסקת אפליית תושבי אשקלון - העיר המופגזת והמאוימת בישראל", של חברי הכנסת אופיר סופר, אלכס קושניר, יעקב אשר, מאיר כהן, קרן ברק.

נשמע את קרן ברק ואחר כך אני אומר את דעתי בעניין וכמובן אני אתן לראש העיר שאני מקדם אותך בברכה. כאן זאת ועדת הכספים של הכנסת, אי של יציבות כלכלית. כאן קואליציה ואופוזיציה זה לא הדבר הכי חשוב אלא חשוב לסייע – במקרה הזה עליו אנחנו דנים – לאשקלון. אנחנו חושבים שהכותרת של הדיון היא נכונה.

אני רוצה שנוציא סדר יום. מחר לא תהיה ועדת משנה כי אופיר כץ בבידוד. במקום זה אני שם על סדר היום את הנושא של המאפיה בקריית שמונה. אני יודע שזה יהיה גם במליאה. אני ביקשתי את מנכ"ל משרד הביטחון, דיברתי אתו, ואני צריך לקבל תשובה. הדיון בנושא יתקיים מחר ב-10:00.
קרן ברק (הליכוד)
תודה רבה ליושב ראש. אני מודה לכם. גם למנהל הוועדה וגם ליושב ראש שבאמת הכנסתם את הדיון הזה. אנחנו מכירים את סדר היום של ועדת הכספים, אנחנו מכירים את העומס שיש כאן ואנחנו מאוד מודים לכם ששמתם את זה על סדר היום במהירות האפשרית.

אני אהיה קצרה כי יותר חשוב לשמוע את חברי ראש העיר תומר גלאם שהוא יסביר. כולנו שומעים כל היום בחדשות על מצבה של אשקלון ברמה הביטחונית. אני חושבת שאם תעשה סקר בקרב אזרחי מדינת ישראל, כולם יאמרו לך שאשקלון היא אחת הערים שנמצאת מבחינה ביטחונית הכי מופגזת וברמה ביטחונית בעייתית. עדיין מתייחסים אליה שונה לחלוטין מאשר לכל יישובי עוטף עזה. לדבר הזה היינו אמורים לשים סוף כבר מזמן. ראש הממשלה הבטיח את זה מזמן, שרי הממשלה הבטיחו את זה מזמן וזה היה אמור להגיע לסדר היום בישיבת הממשלה האחרונה, ביום ראשון האחרון, וזה היה על סדר היום. פתחת את סדר היום וראית שאמורה להיות הצעת המחליטים על הפיכת העיר אשקלון לאזור עדיפות לאומית, לאזור פיתוח א', אבל כל זה ירד בגלל המצב הפוליטי הבעייתי. גם ועדת שרים לא התכנסה ושוב אשקלון נכנסה לסיפור הזה.

אני רוצה לתת כמה נתונים כי באמת יותר חשוב לי שישמעו את ראש העיר. באשקלון חיים כ-135,000 תושבים. קו השיפוט שלה מרוחק 4.2 קילומטרים מרצועת עזה. היא נכנסה לטווח הרקטות כבר ב-2003 ועל פי נתוני משרד הביטחון היא העיר המופגזת ביותר בישראל. אלה נתוני משרד הביטחון ולא שלנו.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אלה 14 קילומטרים. לא 4.2 קילומטרים.
מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם)
אנחנו בעד אבל תבינו שאי אפשר למכור סתם נתונים. אלה 14 קילומטרים.
קרן ברק (הליכוד)
סליחה. טעות שלי. היא מקבלת הכי פחות תמיכה מטעם המדינה. לצורך המחשה, ל-25 אחוזים מתושבי אשקלון אין מענה מיגוני הולם. הסכמי הגג, היא בחוסר לעומת ערים אחרות. תעשיות. כל זה מוביל לזה שהמציאות שבה אשקלון מצד אחד, זה המצב הביטחוני שלה עליה כרגע דיברתי ומהצד השני היעדר תמיכה מהותית מצד המדינה, מובילה לכך שתעשיות רבות לא מגיעות לאשקלון ולכן יש פחות הכנסות מארנונה לעיר, אנשים מעדיפים ללכת לאזורי תעשייה מסביב. גם התושבים, ישבנו כאן בדיונים על חוק עכו, שעות על גבי שעות, ומה דיברנו בהם? דיברנו על ההגירה השלילית. אנשים שרוצים לשפר דיור, קופצים מעל עכו וקופצים לנהריה ולכן, כדי לאזן את זה, נתנו את ההטבות לעכו, כדי שלא יקפצו מחיפה ישר לנהריה אלא שיעצרו בעכו כדי שנשווה את ההטבות. אותו דבר קורה באזורים האלה. יש שם מושבים, יש שם משפרי דיור שעוברים לישובים מסביב כמשפרי דיור, במקום להישאר שם.
היו"ר משה גפני
הטבות מס לא יתאים כאן. אזור עדיפות מתאים וצריך לעשות את זה.
קרן ברק (הליכוד)
לכן אנחנו צריכים לעזור להם גם בהטבות מס וגם הנחות בארנונה. אני חייבת לספר שאני החתמתי רבים מהחברים כאן על חוק עידוד השקעות הון כאשר גם העיר אשקלון תיהנה מהמענקים לתעשייה וגם זה חלק מסדר היום אותו אנחנו רוצים להביא לאשקלון.

אני מבקשת ממך וגם מהחברים שנצא מכאן עם החלטה שהייתה אמורה להגיע ביום ראשון אבל נקרא שוב שזה יקרה השבוע ואשקלון תוכר כאזור עדיפות לאומית א' באופן מלא.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. חבר הכנסת מאיר כהן, ראש עיריית דימונה שלשעבר והשר לשעבר.
מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם)
תודה רבה אדוני. שלום אדוני ראש העיר. תודה לכל חברי הכנסת שהצטרפו, כולנו הצטרפנו, לבקשה הזאת.

שלושה דברים חשובים. לפי נתוני צבא הגנה לישראל ומשרד הביטחון, אשקלון היא העיר הכי מופגזת. בסבבים האחרונים, הכי מופגזת. כשר הרווחה הייתי שם בצוק איתן ואני חייב לומר שתושבי אשקלון גילו עמידה יוצאת מן הכלל. צוותי הרווחה של אשקלון פעלו – אני או מר כאן חד וחלק – בצורה המיטבית ביותר וכשביקרתי שם, נפגשתי עם אזרחים נהדרים.

מה שני הדברים שחסרים אדוני ואתה אמרת את זה. העיר אשקלון אינה מוגדרת על ידי הממשלה כאזור עדיפות לאומית והיא צריכה להיכנס לתוך ההכללה הזאת. הדבר השני, העיר אינה באזור פיתוח א'. אזור התעשייה של אשקלון הוא אזור תעשייה שחוטף כל כך הרבה ואתה יכול לנסוע ארבעה או חמישה קילומטרים קצת יותר דרומה, לפתוח שם עסק, תקבל כל מה שאתה רוצה אבל אם אתה עושה את זה באשקלון, אתה ממש נמצא אחורה בסדר העדיפות.
היו"ר משה גפני
זו החלטה אנכרוניסטית כשלא היו אז הפגזות.
מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם)
כן. זו החלטה ישנה.
היו"ר משה גפני
לא מותאמת לתקופה.
מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם)
הירי הרקטי הופך את אשקלון, ומי שקצת מבין, בדיוק מקום בו אתה לוחץ על הכפתור, זה עוקף את שדרות ונופל באשקלון. אשקלון נמצאת ממש מאחור. יש שם פיתוח יוצא מן הכלל. בצפון העיר יש פיתוח חסר תקדים, באמת חסר תקדים, שמראה על הרצינות של פרנסי העיר. לכן ללא שייכות פוליטית, בהחלטה של כל המפלגות, חיים שם אנשים שזיקתם הפוליטית לא צריכה לגעת בהם, ואני אומר שזה אחד הדברים שאפשר למצוא באמת תמימות דעים בין כל חברי הבית הזה, שבאמת את הדבר הזה עם אשקלון אנחנו נדע לפתור, ומי כמוך יודע להזיז דברים. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. אלכס קושניר.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אני קודם כל חייב גילוי נאות. אני תושב אשקלון. לעניין עצמו. אני אספר את הסיפור איך שהוא. תושבי העיר אשקלון הם תמיד נכס אלקטורלי מדהים במהלך מערכות הבחירות. אין שר, כולל ראש הממשלה, כולל השר דרעי, כולל גבי אשכנזי, כולל אלי כהן שלא הגיעו לאשקלון במהלך מערכות הבחירות ולא אמרו און רקורד, מולה המצלמה, שאשקלון צריכה לקבל עדיפות א' ותושבי אשקלון צריכים לקבל הטבות מס. אבל ברגע שהבחירות הסתיימו, כל ההבטחות האלה נעלמות.

בקיץ הקודם, באוגוסט, הגשתי הצעת חוק שהייתה אמורה להגדיר את אשקלון כישוב תחת איום מיידי על פי ההגדרה של פיקוד העורף. חצי דקה התרעה לנפילת הרקטה. החוק נפל. קראו לי פופוליסט. אחר כך חלק מחברי הנכנסת העתיקו את הצעת החוק הזאת ואני מקווה שהיא תעלה שוב.

לעניין החלטת הממשלה. תומר גלאם הגיע לכאן לכנסת, קיבל הבטחות מראש הממשלה, מכל השרים, מיושב ראש הקואליציה, מכולם, אבל בסוף עבדו גם עליו. יש לזה שלושה הסברים. או שזה חוסר אכפתיות או שזאת שלומיאליות או שזה פשוט ההרגל שאפשר לשקר בפנים לתושבי העיר ולא יקרה שום דבר.

אני מאוד מאוד מברך על הדיון הזה. נמצאים כאן חברי כנסת מכל סיעות הבית, בואו נקבל החלטה שאשקלון תקבל עדיפות א' וגם כל הנושא הה של הטבות המס, אמרת שזה רלוונטי אבל זה רלוונטי. הדבר היחיד שצריך לעשות זה לשנות את ההגדרה, לשנות את התפיסה, לא לחשב מרחק אלא לחשב תוך כמה זמן הרקטה נופלת. בדרום אשקלון תושבי העיר אינם ממוגנים ואני לא צריך לספר לך מה זה כשאימא צריכה לקחת את התינוק שלה ולרוץ למטה מקומה רביעית בלי מעלית ולנסות למצוא איזשהו מחסה או קשיש שצריך לעשות את אותה פעולה.

לכן מעבר לדברים שכתובים כאן בהחלטת הממשלה, שאני מקווה שבסופו של דבר איכשהו תגיע, אני לא רואה כאן שום פתרון לנושא של מיגון של דרום העיר. זה פשוט לא קיים. זו התעלמות שבסופו של דבר תעלה בחיי אדם לתושבי אשקלון.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. יעקב אשר.
יעקב אשר (יהדות התורה)
תודה אדוני היושב ראש. אני רוצה לשבח את ראש העיר תומר גלאם שבאמת הוא בולדוזר שלוקח את העיר לפיתוח גדול מאוד, לתוספת אדירה של יחידות דיור ואשקלון הולכת להיות אחת הערים הגדולות בארץ בזמן הקרוב, אבל הקטע המיוחד בו צריך לשבח אותו זה שגם בתוך הדברים האלו ליבו ועיניו כל הזמן בנושאים הקטנים כביכול שזה חינוך, רווחה, אוכלוסיות במצוקה וזה בעצם הדבר החשוב.

אני רוצה לומר דבר אחד ואמר את זה קודם מאיר כהן ידידי וזאת כנראה נקודת מבט של ראשי עיר לשעבר. כאשר עיר נמצאת בתנופה כזאת של בנייה של עשרות אלפי יחידות דיור, ואלה מאות אלפי אנשים, נדמה לי שבתוכנית מדובר ב-25,000 יחידות דיור.
תומר גלאם
31,000.
יעקב אשר (יהדות התורה)
זה אומר שזאת הולכת להיות עיר ענקית. כשיגיעו תושבים, ומצד שני מסחר, תעסוקה, אזורים רוויי ארנונה לא יהיו שם בגלל החשש מטילים או דברים מהסוג הזה, האפשרות שאתה יכול להקים את אותם מפעלים או את אותם משרדים בערים אחרות שכן יש להן את ההטבות הללו, בעצם אנחנו חייבים לגרום לתמריץ האנשים והמשקיעים שיבואו להשקיע בעיר הזאת כי הארנונה הזאת שלהם תחזיק את העיר הגדולה הזאת שתהיה עם מאות אלפי אנשים. לכן החשיבות כאן היא גדולה מאוד. מבחינתנו כל מקום שנמצא בקו האש – ואשקלון נמצאת בקו האש, ולא ספרתי כמה פעמים היה שם וכמה פעמים במקומות אחרים – זאת עיר שצריך לתת לה את הפתרון ובמיוחד גם את החלק של הגדרה של אזור עדיפות לאומית אבל גם את החלק עליו דיברת קודם, אדוני היושב ראש, התיקון בחוק השקעות הון שזה דבר קריטי לעיר. אם זה לא יהיה, העיר הזאת תהיה ענייה, לא תהיה לעיר את באר הנפט שנקראת תעסוקה, תעשייה וכולי. בסופו של דבר זה אסון. או שמפסיקים ולא בונים עשרות אלפי יחידות דיור, ואני לא ממליץ על כך, או שנותנים להם אזור עדיפות לאומית ועידוד השקעות הון וכולי כדי שהעיר הזאת תגדל בצורה טובה, כלכלית, ולא חלילה תזדקק למענקים או למענקי תמיכה מהממשלה שמי כמוך יודע כמה הם לא רצויים. תודה רבה.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. הילה שי וזאן.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
אני חושבת שהגיע הזמן להפסיק להשתמש באשקלון רק כשרוצים לנהל קמפיינים, אז אנחנו יורדים לעיר להצטלם כל אחד עם הנציג שלו במועצה. לפני חודש הגשתי שאילתה בקשר להנחה בארנונה לתושבי אשקלון. אני רוצה להזכיר שבמשך שנים אשקלון כן קיבלה הנחה בארנונה במסגרת ערי עולים אבל כתוצאה מקיצוץ שנעשה לפני מספר שנים, ביטלו את ההטבה הזאת. אני חושבת שהמעט שאנחנו יכולים עכשיו לעשות למען תושבי אשקלון זה להחריג אותם מהנוהל החדש. מדובר בתוספת של למעלה מ-8,5 מיליון שקלים שיכולים מאוד לעזור בארנונה, במיוחד לעסקים, בעת הקשה הזאת.

הדבר השני עליו אני רוצה לדבר זה על כל העניין של קצ"א באשקלון. לפני שנים – כי אשקלון לדעתי הייתה מקובעת כמגרש האחורי של המדינה – הקימו את צינור הנפט שנועד להעביר את הנפט מאשקלון למצרים. הוא עובר דרך אשקלון והוא עובר גם באילת. כבר 50 שנים שקצ"א לא משלמת ארנונה, שום תשלום שהוא, לא לאשקלון ולא לאילת, בגין העובדה שהיא מחזיקה מיתקנים שלה בשתי הרשויות האלה. אני חושבת שדווקא עכשיו החלת הסכמי אברהם משנים את התמונה הכלכלית. מכיוון שכל הזמן אנחנו אומרים שאין תקציב, אנחנו מבקשים – חברי הכנסת ואנכי – להפוך את אשקלון לאזור עדיפות א' ואומרים לנו שאין תקציב, הנה, בבקשה. אני שוחחתי גם עם ראש עיריית אילת ונמצא כאן ראש עיריית אשקלון, שוחחתי גם עם חבר מועצת אשקלון איתי סער שבאמת נלחם עבורכם, עבור העיר שלכם, בכל מקום אפשרי. הגיע הזמן שכעת, כתוצאה מההסכמים, חיפשנו מקור תקציבי, הנה מקור תקציבי. ראשית, קצ"א צריכה לשלם ארנונה, מה שהיא לא עשתה במשך 50 שנים. שתתחיל לשלם ארנונה על זה שהיא מחזיקה את המיתקנים שלה גם באילת וגם באשקלון.
היו"ר משה גפני
אם לא, ניקח לה חלק מהמקום, כמו שעשיתי באילת. שם לקחתי את החוף של קצ"א והעברתי אותו לעירייה. עם קצ"א באילת, עשינו ועדה חסויה, לקחנו חלק מקצ"א שם והעברנו אותו לעיריית אילת. היה מי שהלך להצטלם בחוף הזה. לא אני. לא רוצה לדבר לשון הרע בחודש כסלו.
הילה שי וזאן (כחול לבן)
או בכל חודש שהוא. אני אסכם ואומר שאם אילת ואשקלון שותפות, אז גם עכשיו הן צריכות להיות שותפות והן צריכות לקבל חלק מההכנסות שייכנסו כתוצאה המעבר הצינור וזה בלי קשר לארנונה שהיא אמורה לשלם כי המיתקנים שלה שם. זה התפקיד שלנו, לראות מה אנחנו יכולים לעשות כדי לגלות את היצירתיות הזאת בעניין. אם זה מה שאנחנו צריכים כדי להעביר את אשקלון להיות אזור עדיפות א', זה מה שצריך לעשות ואנחנו עומדים לרשותכם ולרשות כל מי שפועל בעניין.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. שלמה קרעי.
שלמה קרעי (הליכוד)
תודה אדוני היושב ראש. אני כתושב עוטף עזה מכיר ואומר לך שאשקלון סובלת לפעמים בסבבי הלחימה שאנחנו רואים גם יותר מישובים אחרים שנמצאים בעוטף למרות שהיא 7 נקודה משהו קילומטרים. היא סובלת יותר במיוחד בסבבי הלחימה האחרונה. ראינו שזאת עיר שסופגת מכות והתושבים שם אמיצים, גיבורים והם כיפת הברזל של מדינת ישראל ואסור לנו כאן כנבחרי הציבור להפקיר את העיר הזאת.

אני שוחחתי עם ראש הממשלה. אני יודע שמתגבשת חבילת הטבות לעיר אבל אנחנו נפעל בכל הערוצים, אם זה של החוק לעידוד השקעות הון או התיקון הזה של אזור עדיפות לאומית א' או משהו דומה לזה ואם זה בנושא של הטבות המס. כל דבר שאפשר לפעול ושיבוא לכאן, אנחנו בוועדה נרים את האצבע בעד ונחזק את ראש העיר שימשיך להוביל את העיר הזאת.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ינון אזוזלאי.
ינון אזולאי (ש"ס)
אי אפשר שלא לחזור על הדברים ובטוח שכולם אמרו את רוח הדברים. אני גר קרוב לאשקלון, באשדוד. כשיש באשקלון אזעקה, אנחנו שומעים ואנחנו רואים את הרצף. אני חושב שאשקלון היא עיר שאנחנו זקוקים וחייבים לתת לה מענה בדוגמת הטבות מס או כל דבר אחר שיעזור לה. אני חושב שזה המקום ומכאן אנחנו צריכים לדחוף את זה. יישר כוח לחברי אלכס קושניר וכל מי שהעלה את הדיון הזה, דבר שהוא חשוב.
היו"ר משה גפני
גם חברי הכנסת מאיר כהן ויעקב אשר.
ינון אזולאי (ש"ס)
חבר הכנסת כהן, קודם כל ברוך הבא. מגיע לו פעמיים ברוך הבא. אני מתנצל שלא הזכרתי. אני מודה לכל המגישים. מגיע על זה יישר כוח. יחד עם זאת אני חושב שבמקום הדיבורים, אנחנו חייבים לעשות מעשה. לי למשל מחר יש הצעת חוק שעולה ואני מקווה שהיא באמת תעלה שבאה להגדיר את הרשות לפיתוח הנגב ולהכניס כמחוז דרום כשאשקלון גם היא בפנים כאשר היום היא נמצאת כפריפריה במשרד לפריפריה. אני הצעתי שזה יהיה מחוז דרום והוא ייכנס גם לרשות לפיתוח הנגב וכאשר יהיה צורך בפיצויים, לא תהיה לנו את הבעיה כמו שקורה לנו בעוטף עזה.
מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם)
הנגב הוא על פי החלטה מנדטורית.
ינון אזולאי (ש"ס)
נכון.
מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם)
הגליל, לא.
מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם)
הנגב הוא בהחלטה מנדטורית, קו 115, טיפה דרומית לקריית גת. הגליל, לא. בחלוקה שהיא כבר אחרי קום המדינה.
ינון אזולאי (ש"ס)
בדיוק. הגליל הוא מחוז גליל. האבסורד הוא שהיום יוקנעם נמצאת כביכול בגליל אבל מחוז דרום, עשו קו 115 ואשקלון נמצאת שם, קריית מלאכי נמצאת ואשדוד לא. מחר בעזרת השם אני מעלה את זה להצבעה ואני מקווה שתהיה הסכמה, מה שיעזור ויועיל לכולנו.
היו"ר משה גפני
תודה רבה. ראש העיר, תומר גלאם, לפני שאתה מציג את הדברים. ביקשתי מהחברים הנכבדים שהגישו את הדיון המהיר, יש דברים שנדחים בגלל לחץ שיש על ועדת הכספים ואני מצאתי לנכון לקיים את הדיון. אנחנו גם נפגשנו לפני כמה ימים. אשקלון היא עיר, כפי שאמרו החברים, שנמצאת כל היום על סדר היום. לצערנו הרב, יש הפגזה, אשקלון היא עיר מאוימת והיא באמת המופגזת ביותר. לא בדקתי את זה אבל אני מעריך שזו תמונת המצב.

מאז שהכרתי אותך אני רואה ראש עיר שבאמת דואג לכל תושבי העיר בלי משוא פנים. לפעמים יש ראש עיר שדואג לזה ולא דואג לזה. אצלך ראיתי, גם את החיוך שלך וזה שבה את לבי. המציאות הזו שבה אתה נוסע גם סמוך לאשקלון וגם כשאני מגיע לאשקלון לחברים שלנו, אני רואה את תנופת הבנייה כפי שיעקב אשר אמר קודם. תנופת בנייה בלתי רגילה. 31,000 יחידות דיור. המדינה חייבת לצאת מהעניין האנכרוניסטי של מה שהיה פעם. מה שהיה פעם, לא נכון היום. היום אשקלון הולכת להיות עיר ענקית, אשקלון היא עיר מופגזת, מה שגם לא היה פעם בצורה הזאת, אם אנחנו מדברים על עשרות שנים קודם, ולכן אנחנו נעשה כל מאמץ יחד עם כל החברים מכל המפלגות לסייע לך. אני מעמיד את הבמה לרשותך. בבקשה, ראש העיר.
תומר גלאם
אפשר קודם להראות סרטון?
היו"ר משה גפני
אם זה קצר, אפשר.
תומר גלאם
כן. זה קצר.

(הקרנת סרטון).
תומר גלאם
אדוני היושב ראש, חברות הכנסת, חברי הכנסת. כמו שאתם רואים, הסרטון הזה משקף את המציאות. אני היום החלטתי שאני לא כועס אלא אני מדבר מדם לבי. מדובר באשקלון, היא של 160,000 תושבים, עיר מאוד מתפתחת. לצד זה כ-25 אחוזים מהאוכלוסייה שלי לא ממוגנים בשכונות המוחלשות, בשכונות הישנות ומדובר על 40,000 תושבים. מצד אחד אני כראש עיר רוצה להמשיך להיות ציוני ולבנות את ארץ ישראל וממשיך בצורה ניכרת להגדיל ולהרחיב את העיר ולא עוצר את הבנייה, מה שכל ראש עיר אחר היה עושה במידה והיה נקלע לצרה הזאת. באותה נשימה, מה שקורה במשך העשור האחרון זה שאשקלון לא נספרת בגלל המספרים. מעל 40,000 תושבים לא ממוגנים. אנחנו מדברים על העוטף כעוטף. חברים, שלא נתבלבל, עיני לא צרה בעוטף, העוטף ממוגן, אשדוד ממוגנת, אשקלון לא ממוגנת. אין לנו את הכלים הבסיסיים כדי לתת לאנשים להתמגן. מדובר בהחלטת ממשלה שעברה לפני הבחירות, העבירו 38 מיליון שקלים שזה לעג לרש כדי לטפל בכמה מפגעים ביטחוניים ואמרו שיעבירו במקביל. שנה אני מכתת רגליים ואף אחד לא עבד עלי אלא הם עובדים על עצמם. מי שמבטיח, עובד על עצמו, לא עלי. על ראש העיר אי אפשר לעבוד.

אני אומר לכם שכיתתי רגליים והגעתי לכל משרדי הממשלה וגם לכאן. עצוב לי לומר אבל זאת האמת, אבל לצערי גם בהחלטת הממשלה הזאת לא נרתם כל מי שהיה צריך להירתם. מפלגה כזאת ואחרת ולא השלימו את מה שהיה צריך להשלים בגדול ואת כל מה שבאמת מגיע לעיר. שלא נתבלבל, אף אחד לא עושה טובות לתושבים שלנו. התושבים שלנו נותנים את החוסן הלאומי למדינת ישראל, לשרים, לקבינט, לצבא הגנה לישראל. המספרים מדברים בעד עצמם.

האלוף מגיש דוח לשולחן של שר הביטחון ומבקשים להגיש אותו לישיבת הממשלה הקרובה, ביום ראשון קודם, ואני מתחנן. רק מתי שאני מתחיל להפעיל אתה תקשורת, כולם רצים כדי לתת לי תשובות כאלה ואחרות. חבר'ה, תפסיקו פוליטיקה, מדובר בדיני נפשות. בעיר אשקלון מדובר בדיני נפשות. רקטות עתירות משקל של 350 קילוגרם יודעות להגיע רק לעיר אשקלון ונפלה את כזאת בשטח פתוח ופערה חור בעומק של 15 מטרים ו-30 מטרים קוטר. אם זה היה נופל ליד הבניינים, כולם היו קורסים. מה יגידו אז לתושבים ברגע שייהרגו שם 250, 300 ו-400 אנשים? שאין למדינה כסף? מה ההבדל בין 40 או 50 נגעי חרדה מהעוטף ל-4,000 ילדים שאני לא יכול לתת להם מענה? בעוטף כל שנתיים מחדשים. כל הכבוד, שיחדשו, אבל חבר'ה, אתם לא נותנים לנו אפילו את הבסיס. לא נגב וגליל, לא אזור פיתוח א', לא אזור עדיפות לאומית. כלום.

אדוני היושב ראש, אני אומר לך שזה ביזיון. ביזיון שאני כראש עיר צריך שנה להתרוצץ ולשים את הדברים. חברים יושבים בקבינט הביטחוני, כולם יודעים את רמת הסיכון של העיר אשקלון. כולם יודעים. באחת הישיבות שקראו לי בעוטף, כשניסו להגלות אותי אבל בסופו של דבר לא עזר להם ובאתי, אמרתי לאלוף, גם לנציגות הדרום וגם לכל הבכירים שהיו שם שיהיו אמיצים ויגידו לי שאני יכול לשבת ויכול להיות רגע. אף אחד לא קם כי הם יודעים בדיוק מה רמת הסיכון של הקו הכחול, של החדירה הימית, של רקטות עתירות משקל, של המיתקנים האסטרטגיים שאני לא רוצה אותם אצלי אבל נכפה עלי. הפכו את העיר אשקלון לחצר האחורית של מדינת ישראל והעבירו את כל פי גלילות אלינו וכולם שתקו.

דיברת על קצ"א. קצ"א עושה היום הסכמים עם האמירויות ואני צריך להתחנן להגיע לאיזה הסכם כזה או אחר שזה נמצא בידיים של המדינה. על 400 דונם משלמים לי כמו מפעל של 15 דונם בעיר אשקלון. הם נזקקים? אבל המדינה מקבלת דיבידנד של 700 מיליון שקלים. הם מקבלים 700 מיליון שקלים בשנה. לא אכפת לי מהיכן יגיע הכסף, אדוני היושב ראש, שיגיע מהאמירויות, שיגיע מהקטארים, שיגיע מהחמאס, אבל שייתנו לתושבים שלי מה שמגיע להם. כל שנה אני מכתת רגליים כדי לשמור על עיר איתנה, אני עושה הכול כדי לשמור על עיר מאוזנת וכל המטרה היא חוק השוויון. מסחר ותעשייה, למה שיבואו אלי? ילכו לשדרות, לקריית מלאכי, לנתיבות, לשדרות ויקבלו חוק עידוד השקעות הון. מה הם יחפשו באשקלון? למה?

אני תורם את תרומתי, ויושבים כאן ראשי ערים שמבינים את המשמעות שאתה חייב לשמור על התמהיל של 60 אחוזים הכנסות ממסחר ותעשייה ו-40 אחוזים ממגורים. כל שנה אני אהפוך להיות גירעוני ב-30 ו-40 מיליון שקלים כי מי יפנה את הזבל? מי ייתן את השירות? מוסדות חינוך, היינו צריכים להתחנן כדי לקבל את התקציבים שאני צריך לקבל.

חבר'ה, די. בואו לא נתבלבל. אף אחד לא עושה טובה. אני מאוד מעריך את כל מי שיושב כאן ליד השולחן ואני לא תוקף אתכם. אני שמח על כך שנרתמתם. למה הגעתי לתהליך הזה? כי אני סומך על כל מי שיושב סביב השולחן כאן שבאמת יעשה את מה שצריך לעשות. כשהילד שלי מרטיב בגיל 14 ואני צריך להתמודד עם זה ולא רק אני. למה? כי אין פתרון. עד שאתה מקבל מרכז חוסן, אתה מקבל מבנה יביל ולמרות הכול בגלל כוח האדם המדהים שיש לי בעיר, ודיבר על זה חבר הכנסת כהן, ברווחה, אנחנו עושים את הכול אבל זה לא אותו הדבר. זה לא אותו אמל"ח. האמל"ח שמגיע לאשקלון הוא מסוכן והוא מורכב יותר. המיתקנים האסטרטגיים הם מסוכנים יותר.

אדוני היושב ראש, אני נמנע, בגלל ההיבטים הביטחוניים, לא להעלות את הדברים.
היו"ר משה גפני
אל תעלה את זה.
תומר גלאם
אבל מצד שני מה אני אומר לתושבים שלי כשיהיה לי מקרה, וקורים מקרים שהם חמורים? גם בשוטף אי אפשר לטפל בילדים, לא בילדים ולא במבוגרים. הייתי מרים ידיים בסבב הקודם, 36 רקטות קסאם התפוצצו מעלה ראש ואנחנו מגוננים על המבוגרים. אמר לי האלוף שזה מטורף מה שהולך שם כי זה באמת מטורף.

אני אמשיך להילחם גם אם זה יהיה בחוקה וגם אם זה יהיה בכל דרך אבל אתם, אתם, נציגי הציבור, הנבחרים, כולם באו לאשקלון וראש העיר כיבד את כולם כשהגעתם, לא מחפש כותרות מי הביא, לא מעניין אותי מאיפה זה יבוא ומאיזו מפלגה, באמת שלא מעניין אותי. לי אכפת רק מהתושבים שלי, איזה תשובות אני יכול לתת לתושבים ולומר להם, חבר'ה, למה אתם מופלים לרעה. למה? גם אתה ציוני וגם אתה בונה. אני עם 12.000 יחידות דיור באוויר. אתם מבינים את המשמעויות? ראש העיר בא, נרתם, תורם את תרומתו. אני יכול להזניח את השכבות המוחלשות?
היו"ר משה גפני
יש לך דיון עם קצ"א? אתה ביקשת ארנונה?
תומר גלאם
לצערי נחתם הסכם עם ראש העיר הקודם. היה להם את חוק הזיכיון. נגמר חוק הזיכיון. הבעיה היא שאם אתה הולך לבית משפט, הם יביאו לך משפטנים ב-50 מיליון שקלים.
היו"ר משה גפני
מה הם עונים לך?
תומר גלאם
הם אומרים זה מה שאנחנו משלמים. גם היום הייתה לי איזו פגישה, בו אני אתן לך 20, בוא ניתן לך 22, זה כמו ביזנס. חבר'ה, די. תנו לי מה שמגיע לי. הם עוסקים שם במסחר, תן לי ארנונה. אתה יודע מה? תן לי ארנונה שמגיעה לי. 400 דונם, אני מקבל קרוב ל-25 דונם.
קרן ברק (הליכוד)
תסביר למה לא הייתה החלטת ממשלה.
תומר גלאם
החלטת הממשלה לא כוללת את הכול.
קרן ברק (הליכוד)
יש את החלטת הממשלה מצד אחד, יש את חוק עידוד השקעות הון מצד שני. הכול ביחד.
תומר גלאם
החלטת הממשלה היא קודם כל לפתור את האפליה של המסחר ותעשייה.
היו"ר משה גפני
זה ברור. שאלתי אל קצ"א.
תומר גלאם
אני אומר מה בהחלטה, כדי שתבין. בנושא של המיגון הצלחתי לשכנע את משרד השיכון ורמ"י והוסיפו לנו בהתחדשות עירונית 25 אחוזים במקום 15 אחוזים, שזה יותר היתכנות כלכלית. אמרתי שאין למדינה כסף לבנות את המיגון, תנו לי, יש לי קרקעות, אנחנו ניתן קרקע משלימה והם יבנו להם בתים חדשים וכך ניצור אינטגרציה בין אוכלוסייה מוחלשת לאוכלוסייה חזקה וגם נפתור את בעיית המיגון. אבל ריבונו של עולם, זה לא הגיוני. אדוני היושב ראש, אני יודע את היכולות שלך.
היו"ר משה גפני
אין לי יכולות. היכולות צריכות לחול על משהו.
תומר גלאם
אני מבקש ממך אדוני היושב ראש שתצאו בקריאה שלפני שתיפול הכנסת, לפחות נעביר את ההחלטה.
היו"ר משה גפני
אנחנו חברי כנסת. אנחנו מקבלים משכורת. אם אתה תגיד לנו את ההחלטות, זה לא טוב.
תומר גלאם
אמרתי שאני מבקש.
היו"ר משה גפני
אנחנו הולכים לזה. תודה רבה אדוני ראש העיר. אם אתה עוזב, תבוא לכנסת, אתה מדבר חבל על הזמן.
אנדרי בלאוסוב
כמו שראש העיר הציג, עיר קיימים פערי מיגון לכ-10,000 בתי אב. אנחנו כפיקוד העורף לא עוסקים בתעדוף של עיר זו או אחרת. אנחנו נסייע בכל פתרון שיקדם את הקטנת הפער במיגון שקיים היום.
היו"ר משה גפני
יש לכם תקציב למגן את המקומות הלא ממוגנים באשקלון?
אנדרי בלאוסוב
אנחנו עושים פרויקטים בתקציב ייעודי שמתקבל.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, אתם מחכים למשרד האוצר.
אנדרי בלאוסוב
כל מנת תקציב שתתקבל, אנחנו נממש אותה.
היו"ר משה גפני
לכם יש תקציב לעניין הזה?
אנדרי בלאוסוב
לא.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
אדוני היושב ראש, יש לי שאלה. אתה זוכר שהיה כאן תקציב המשכי?
היו"ר משה גפני
כן.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
הועבר כסף למשרד הביטחון, שלושה ומשהו מיליארד שקלים. הייתה אמורה לקום ועדה משותפת, ועדת חוץ וביטחון וועדת הכספים.
היו"ר משה גפני
לא. על משהו אחר. יש ועדה משותפת. לא הייתה ישיבה אבל יש ועדה משותפת.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
יש ועדה בלי ישיבה, יופי. אולי אפשר לדרוש הקצאה מהתקציב ההמשכי.
היו"ר משה גפני
זה לא המקום. המקום הוא להביא כסף. הוא אומר לך שאין להם כסף במשרד הביטחון. כל הכספים שהם סיכמו עם משרד האוצר לא כוללים את הכסף הזה.

משרד האוצר. טל ישראלי. אני מזהיר אותך, שלא תגידי אין כסף. לא ביקשנו ממך לתת נאומים. אנחנו יודעים שאת יודעת לנאום. יש לנו מטרה בישיבה הזאת. יש בעיה בעיר אשקלון. יש שם 40,000 אזרחים לא ממוגנים והעיר אשקלון היא העיר המופגזת ביותר, בוודאי מהראשונות שמופגזות ביותר באזור הזה או בכלל במדינת ישראל. האם יש תקציב כדי לעזור לעיר אשקלון כדי למגן את התושבים? כמו שעשיתם בעוטף עזה, כמו שעשיתם בשדרות. האם יש כסף לעניין הזה? אל תתני לי נאום ציוני. רק תגידי לי אם יש כסף.
טל ישראלי
הועבר תקציב במסגרת החלטת הממשלה 4265 שעברה בפברואר השנה. הועבר תקציב בהתאם להחלטה. כרגע מגובשת עוד החלטה במסגרתה ניתן מה שנידרש.
היו"ר משה גפני
כמה כסף עבר?
טל ישראלי
בהחלטת הממשלה הקודמת? אני לא יודעת להגיד לך בעל פה.
היו"ר משה גפני
אבל את אומרת שעבר כסף. כמה כסף עבר ולאן הוא הגיע?
טל ישראלי
הכסף הגיע בהתאם להחלטת הממשלה. אפשר יהיה לבדוק.
היו"ר משה גפני
אני רוצה לדעת על איזה סכום מדובר.
טל ישראלי
אני אבדוק לך בהחלטת הממשלה הקודמת. בהחלטת הממשלה הנוכחית, אנחנו כרגע מדברים על סכום שעדיין לא התגבש באופן סופי .
היו"ר משה גפני
בערך?
טל ישראלי
אני לא יודעת מה יהיה הסכום הסופי.
ינון אזולאי (ש"ס)
את המינימום את יודעת? בין לבין? אם זה מתגבש, יש איזושהי הערכה. על ההחלטה הקודמת את לא יודעת ועל זה את לא יודעת, אז בואו נקצר, למה עלית ל-זום, מה לומר לנו?
היו"ר משה גפני
הוועדה מבקשת לדעת. תגידי לנו, אם את יכולה עדיין במהלך הישיבה, באיזה סכום מדובר. אם לא, אני מבקש תשובה בתוך שלושה ימים. בכמה כסף מדובר כדי לעזור לעיר אשקלון במיגון.
ליאור פרבר
אני יכול לעזור לטל מבחינת ההיבטים התקציביים ההחלטה כרגע היא בהיקף של קצת למעלה מ-200 מיליון שקלים. ייתכן שיידרשו תקציבים נוספים. ההחלטה היא דו שלבית, ל-2021 ו-2022. ה-200 מיליון מפוצלים.
היו"ר משה גפני
כמה כסף צריך למיגון?
תומר גלאם
זה לא לטובת מיגון. עברתי משרד משרד וכל משרד נתן את חלקו כמו שעשו בעוטף. חינוך נתנו 20 מיליון וכולי.
היו"ר משה גפני
ליאור, מה עם המיגון?
ליאור פרבר
אני אומר מה הפתרון וכמובן הוא לא נותן את הפתרון המלא, אבל זה פתרון שבעינינו הוא יצירתי וחדשני והוא יכול לתת פתרון לפחות חלקי. אנחנו בעצם נותנים קרקע משלימה, 25 אחוזים במקום 15 אחוזים ולכן האטרקטיביות בהתחדשות העירונית באזורים הלא ממוגנים, יש שם כ-6,000 תושבים, זה אמור לסייע ולהוציא לפועל את הפרויקט הזה. לכן בראייתנו זה צעד מאוד מאוד חשוב ומרכז. אין עלות תקציבית. לא תמיד ההיבט כאן הוא היבט תקציבי אלא לפעמים הוא ההיבט המהותי ובמקרה הזה זה מאוד חשוב שנוציא לדרך את ההתחדשות העירונית.
היו"ר משה גפני
מה עם ההחלטה על אזור עדיפות א'?
ליאור פרבר
אנחנו עדיין בשיג ושיח ביחד עם משרד האוצר, משרד הכלכלה ומשרד המשפטים כדי לענות על השאלות שהם יציגו בפנינו בהקשר הזה.
היו"ר משה גפני
למה זה לא היה בישיבת ממשלה.
ליאור פרבר
בגלל שעשו תהליך מאוד מאומץ. ההנחיה שהתקבלה אצלנו במשרד ראש הממשלה התקבלה לפני כשבוע וחצי, שבועיים, יצאנו לעבוד ועשינו תהליך מאומץ. ההחלטה, אני לא יודע אם היא מורכבת.
היו"ר משה גפני
כולם מסכימים להחלטה הזאת? גם האוצר.
ליאור פרבר
האוצר משתף פעולה ומסכים. שר האוצר מוביל אתנו ביחד את התהליך הזה. כרגע אני לא מזהה בעיות בהיבט התקציבי.
יעקב אשר (יהדות התורה)
איזה תהליך, של הקרקע החלופית?
היו"ר משה גפני
לא. אזור עדיפות. על מה אתה מדבר? על איזו החלטה?
ליאור פרבר
ההחלטה בכללותה.
היו"ר משה גפני
רגע. אני מדבר על אזור עדיפות לאומית.
תומר גלאם
לגבי הנושא של אזור עדיפות לאומית, שאף אחד לא יתבלבל, בהחלטה אנחנו מעבירים מה שאישרו באוצר ובמשרד הכלכלה, זה אזור עדיפות לאומית א' למסחר ותעשייה, שזה למעשה נותן את המענה לתחרות שיש בינינו לבין האזור.
היו"ר משה גפני
ההחלטה עליה ליאור מדבר, גם היא על אזור עדיפות לאומית.
אלכס קושניר (ישראל ביתנו)
כל העיר?
תומר גלאם
כל אשקלון ואזורי תעשייה.
קרן ברק (הליכוד)
זה כדי שלא ילכו לאזור תעשייה אחר אלא יבואו לשם.
היו"ר משה גפני
מתי זה יהיה?
ליאור פרבר
מה שהוצג על ידי ראש העיר, אזור פיתוח א' לכל העיר אשקלון, כרגע בתוך ההמלצה, משרד המשפטים ביקש ללבן אתנו את הנושא הזה ואנחנו עונים על כל השאלות ביחד עם משרד הכלכלה ומשרד האוצר בתקווה שהסעיף הזה יישאר שם. אנחנו כרגע מתעקשים שהסעיף יישאר בתוך ההחלטה.
היו"ר משה גפני
מתי זה אמור להגיע לממשלה?
ליאור פרבר
ביום ראשון הקרוב. קיימנו דיון אצל ראש הממשלה ביום ראשון בערב והיום בשעה 14:00 יש דיון עם כל הגורמים הרלוונטיים אצלי והמטרה היא שנתכנס ונעלה את זה ביום ראשון לישיבת הממשלה.
קרן ברק (הליכוד)
למה זה לא הגיע ביום ראשון האחרון?
ליאור פרבר
משרד המשפטים חשב שלא ניתן מענה לנושאים משפטיים ולכן ביקשו שנדחה את זה בשבוע.
קרן ברק (הליכוד)
והם הורידו את ההתנגדות?
היו"ר משה גפני
הוא אומר שהם מעלים את זה.
ליאור פרבר
אנחנו בליבו של השיח עם שר המשפטים. רק כדי לסבר את האוזן, הם ביקשו גם כל מיני הבהרות. יש חוות דעת ביטחונית והם ביקשו לקבל הבהרות ממשרד הביטחון כדי שאפשר יהיה לעשות הערכה בצורה טובה יותר.
תומר גלאם
קיבלת את הנושא הזה של משרד הביטחון? בלי משרד הביטחון עם אותה חוות דעת לא תוכל להתקדם.
ליאור פרבר
נכון. אנחנו ממתינים. משרד הביטחון אומר שהם יעבירו את חוות הדעת במהלך היום.
תומר גלאם
חשוב מאוד. אדוני היושב ראש, במידה ולא תתקבל חוות הדעת, לא נוכל להעלות להחלטה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לגבי חוק עידוד השקעות הון, זה קשור לזה או שזה בנפרד?
קרן ברק (הליכוד)
זה בנפרד. זה חוק פרטי שלנו .
תומר גלאם
זה בחוקה.
יעקב אשר (יהדות התורה)
לגבי החוק של עידוד השקעות הון.
תומר גלאם
הוא על המסחר והתעשייה, על אזור עדיפות לאומית א'.
יעקב אשר (יהדות התורה)
בלי חקיקה הממשלה לא יכולה לעשות את זה?
תומר גלאם
לא. לגבי אזורי תעשייה זה כן תופס. לגבי הנושא של התושבים וההטבות במס, זה צריך לעבור בוועדה.
היו"ר משה גפני
ליאור, תודה.

לגבי אזור עדיפות לאומית ואזור פיתוח א', זאת החלטת ממשלה. זה מסור בידי הממשלה. אני פשוט עושה סיכום ואתה בוודאי יודע את זה. כדי לקחת עיר כמו אשקלון שהיא מופגזת, שיש צורך לאומי לעודד אנשים לבוא לתעשייה באשקלון – אמרת קודם נכון, העיר הולכת לגדול במספר התושבים שזאת ברכה גדולה אבל לא יהיו לה מקומות עבודה ולא אזורי מסחר ולא תעשייה. לכן ברגע הופך להיות אזור עדיפות לאומית בהחלטת ממשלה ואזור פיתוח א', הנושא הזה מקדם את זה בכמה צעדים קדימה. אני לא יודע אם זה בסוף פותר את הבעיה, אבל ברור שזה מקדם.

אני מציע להמתין עם החלטת הממשלה. ליאור פרבר מדבר על יום ראשון הקרוב. הוא אומר שהיה צריך לזה את משרד המשפטים. אני מכין את הלשכה המשפטית אצלנו.

שיר, במידה ולא תהיה החלטת ממשלה, אני מציע שאנחנו נכין הצעת חוק שלנו שכל חברי הוועדה יחתמו עליה. אני לא מבקש להכין את זה כי ליאור נשמע – והוא איש אמין – שהם הולכים לכיוון הזה והכיוון הזה הוא חלק גדול של פתרון הבעיה.

לגבי הנושא של הטבות מס, אני מציע להמתין עם זה. הטבות מס, כדי לשנות, אנחנו צריכים לשנות את המפה. כדי לשנות את המפה, הטבות מס זה חוק, זאת לא החלטת ממשלה, זה סיפור אחר כי השלכות הרוחב הן גדולות.
תומר גלאם
אדוני היושב ראש, רק לסבר את האוזן, דרך משרד הפנים את ההקלות בארנונה.
היו"ר משה גפני
אני מגיע לזה.
תומר גלאם
זה יכול להיות בהחלטת ממשלה. רק בגלל המספרים הם לא הכניסו את זה לסדר היום.
היו"ר משה גפני
אני מגיע לזה. לגבי הנחות בארנונה, שזה דבר שלישי שדיברנו עליו, הוא גם לא מופיע בהחלטת הממשלה. הוא מופיע כללית. אני מבקש שהוועדה תקבל החלטה שיש לשנות את הנושא הזה של הארנונה באשקלון. אנחנו נפנה למשרד הפנים לבקש שיהיו הנחות בארנונה, שהמצב של הארנונה באשקלון יהיה שונה. זה משהו אחר. אם יש החלטה על אזור עדיפות לאומית ואזור פיתוח א', אנחנו נפנה למשרד הפנים ונבקש ארנונה אחרת.
תומר גלאם
דיברתי עם שר הפנים והוא כן מאשר את זה אבל הוא אומר שהוא צריך תוספת תקציבית. מדובר ב-200 מיליון שקלים בשנה. אני פונה לאוצר שייתן לי את הכסף הזה. אני לא זה שאתנגד אבל אני צריך את הכסף.
היו"ר משה גפני
בסדר. אנחנו מחליטים שאנחנו מבקשים תוספת תקציב כדי לפתור את הבעיות של הארנונה ואנחנו מבקשים את זה משר הפנים.
קרן ברק (הליכוד)
אנחנו כוועדת הכספים.
היו"ר משה גפני
כן. אנחנו כוועדה נמשיך לעקוב אחרי תמונת המצב. אם יש החלטת ממשלה, הנה מה טוב. אם אין החלטת ממשלה, אנחנו נכין הצעת חוק שאנחנו כולנו נחתום עליה. אני מקווה שלא נגיע לזה כי הצעת חוק פרטית שלנו זה עימות עם הממשלה שאתה לא מעוניין בזה וגם אני לא מעוניין בזה. אני רוצה שזה ילך על מסלול של אוטוסטרדה ואנחנו רוצים גם את העזרה למשרד הפנים לגבי הארנונה.

לגבי הטבות המס, אמרתי, זה צריך תיקון חקיקה קשה ולא פשוט. לא יהיה לנו את רשות המסים אבל בואו נלך צעד אחד או שני צעדים, נעצור, נראה שאנחנו מבצעים את זה, ואם לא, נמשיך לעקוב אחרי העניין.

אני מודה לכל החברים שהגישו את ההצעה, לכל אלה שהשתתפו בדיון, אני מודה לך אדוני ראש העיר, חזק ואמץ ויהיה השם עמך.

תודה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:10.

קוד המקור של הנתונים