ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 08/12/2020

תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון והוראת שעה), התשפ"א-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



14
ועדת הכלכלה
08/12/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 143
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, כ"ב בכסלו התשפ"א (08 בדצמבר 2020), שעה 9:18
סדר היום
הצעת תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון והוראות שעה), התשפ"א-2020 בדבר מכרז דור 5
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
אימאן ח'טיב יאסין
מוזמנים
יעל מלם יפה - עו"ד, ממונה בכירה, ייעוץ משפטי, משרד התקשורת

אורנן שטיינברג - עו"ד, עוזר ראשי ליועצת המשפטית, משרד התקשורת

טל אלימלך - מנהל תחום רגולציה, אגף כלכלה, משרד התקשורת

עמרי בן חורין - רפרנט תקשורת, אגף התקציבים, משרד התקשורת
ייעוץ משפטי
נעמה דניאל
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים





הצעת תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון והוראות שעה), התשפ"א-2020 בדבר מכרז דור 5
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב. אנחנו דנים בתקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון והוראות שעה), התשפ"א-2020 בדבר מכרז דור 5.

מי מסביר?
טל אלימלך
אגף הכלכלה במשרד התקשורת. אני אתן רקע קצר לדברים. בחודש אוגוסט האחרון קיימנו את מכרז התדרים דור חמישי. הוצאנו... בסכום של 2,600 ו-3,500. אלה תדרים שמשמשים אותנו לשדרג את ה-... הקיימות ולשפר את איכות הסלולר במדינת ישראל בצורה משמעותית.

במסגרת העבודה בוצעה עבודה כלכלית להערכת השווי הכלכלי של התדרים ובהתאם לכך קביעת גובה האגרות. תחומי התדרים 2,600 ו-3,500. כיום העמלות קבועות החל משנת 1995 והאגרה היא בסדר גודל של כמיליון שקלים למגה-הרץ. .. כתוצאה משינויים שחלו במהלך השנים. כמובן שאלה שינויים טכנולוגיים מאוד מאוד משמעותיים.
היו"ר יעקב מרגי
כשאתה אומר מיליון שקלים, לאורך כל תקופת הזיכיון.
טל אלימלך
זה מיליון שקלים לשנה לכל תקופת ה-... חלו שינויים טכנולוגיים ואנחנו משתמשים היום בתדרים שהם בעלי איכות שונה וגלישה כמותית מוגברת. חלו המון שינויים בסלולר, גם מבחינה תחרותית ומבנית. לכן במסגרת עבודת הייעוץ נבחנו התדרים ולאחר קבלת המלצת היועץ, אגף הכלכלה מנסה לקבוע את האגרות על בסיס מודל כלכלי בסכומים הבאים. בתחום ה-2,600 – 215,000 שקלים לשנה. בתחום ה-3,500 – 120,000 לשנה. אני מדבר על מגה הרץ ולכל סכום.

בנוסף, במסגרת עבודת הוועדה לקדם את תשתיות התקשורת בישראל כאשר בשיתוף עם אגף התקציבים במשרד האוצר בנינו מודל תמרוץ שנועד להקדים השקעות ולשדרג את התשתיות בצורה מאוד מאוד... בישראל. בנינו מודל תמרוץ של 700 מיליון שקלים. הוא מבוסס על הערכה שלנו לגבי גובה ההשקעות הנדרשות בשנים הקרובות, בארבע השנים הקרובות לביצוע, גם לחיבור הרשתות וגם להשקת הדור החמישי והטמעתו. אנחנו בנינו מודל שייתן סדר גודל של 30 אחוזים מההשקעה והוא מחולק לשני חלקים כאשר חלק אחד הוא בצורה של מענק, בסכום של כ-200 מיליון שקלים, וחלק שני הוא נובע מהפחתה ב-... התדרים וכאן אנחנו מציעים מודל של הפחתה לארבע שנים בהוראת שעה. ההפחתה ניתנת בתחילת השנה ובתמורה ליעדים.... שאנחנו נותנים אותם בסוף כל השנה מתוך מטרה שהכספים לא יהיו כספים תוספתיים כתוצאה מהוספת כמות עצומה מאוד של תדרים אלא שהכספים האלה יופנו להשקעות ולשדרוגים ויקדמו את ההשקעות. ראינו את התוצאות של זה כבר במכרז. קבענו שני יעדים שנבדקים כל שנה כאשר האחד הוא שדרוג התדרים והוספת תדר. אפשר לדמיין את זה ככבישים, מוסיפים הרבה מאוד נתיבי נסיעה כדי לאפשר תעבורה יותר גדולה. הדבר השני זה... שיחות טלפון שמבוצעות היום בסלולר מרשת לא מתקדמת כמו הדור השלישי אלא הדור הרביעי והלאה כדי שנוכל לפנות את התדר לשימושים המתקדמים ולייצר... הרבה יותר גבוהה. אנחנו מאוד מאמינים במודל הזה ובתוצאות שהוא יכול להביא ונשמח מאוד... תודה.
היו"ר יעקב מרגי
כאן הסתמכתם על כלכלנים ישראלים.
טל אלימלך
בחלק הראשון של תמחור האגרות השתמשנו בעבודה של היועץ. פרק מיוחד שהוא עשה לטובת התדרים שהיו במכרז. על העבודה הזאת אנחנו, הכלכלנים בראשות סמנכ"ל כלכלה באגף, עשינו חוות דעת, עשינו מודל כלכלי בשיתוף עם אגף התקציבים, עיבדנו את הנתונים ושמנו מודל והבאנו את המספרים.
היו"ר יעקב מרגי
כמה זמן אתם עובדים על זה?
טל אלימלך
את העבודה קיבלנו בשלהי 2018. ב-2019 עבדנו על המודל. השלמנו את המכרז. את ההמלצה פרסמנו, עם פרסום המכרז, ביולי 2019.
היו"ר יעקב מרגי
מה הביא אתכם לבחון מחדש? את סוגיית התמרוץ, אני מבין. זה לעבור לשיטות חדשניות.
טל אלימלך
כפי שציינתי, אנחנו מוסיפים 480 מגה הרץ תדרים. המשמעות היא שאם לא היינו עושים את השינוי, היה עוד 480 מיליון שקלים בשנה הוצאה על אגרות התדרים. אנחנו מבינים שיש חשש ממשי לכך שהתדרים האלה לא היו מבצעים בהם את ההשקעות הנדרשות כתוצאה מחוסר כדאיות וזה נטל שהוא מאוד מאוד גבוה. אנחנו לא רצינו להגדיל את הנטל בצורה משמעותית. ציינתי שהתחלנו המון שינויים, בעיקר כאשר נכנסים לטכנולוגיות החדשות, אנחנו נחשפים לתחומי תדר חדשים שלא היו עד היום. אלה תדרים שנבדלים באיכויות שונות. זה אומר כדי לתפוס אותם צריך יותר אתרים. ייחסנו חשיבות לכך שאתרים יתפרסו ב-... תשתיות.
היו"ר יעקב מרגי
זה אינטרס לאומי.
טל אלימלך
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
אלה אותם צוותים כלכליים?
טל אלימלך
לא. אני מוביל צוות כלכלי בנושא הסלולר ויש צוותים שעובדים בתחום אחר. הם אצלנו באגף אבל אנחנו עובדים בנפרד.
היו"ר יעקב מרגי
אני מאמין שבעקבות ההתעקשות שלנו – וכאן אני חוזר לדיון הקודם – ההתייחסות תהיה יותר רצינית ויותר אינטנסיבית.

מי מקריא?
יעל מלם יפה
הצעת תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון והוראות שעה), התשפ"א-2020

בתוקף סמכותי לפי סעיף 13 לפקודת הטלגרף האלחוטי (נוסח חדש), התשל"ב-1972 (להלן – הפקודה), בהסכמת שר האוצר לפיט סעיף 39ב לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 13(ב) לפקודה, אני מתקין תקנות אלה:

1. תיקון התוספת הראשונה

בתקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות), התשמ"ז-1987 (להלן – התקנות העיקריות), בתוספת הראשונה המפרטת ---

היושב ראש, אני עושה רגע עצירה. היו לנו ישיבות אינטנסיביות הצוות המקצועי המסור של הוועדה ונכנסו כמה שינויים שסימנו אותם והעברנו אותם לוועדה לפני יומיים על גבי הנוסח. אני פשוט מקריאה ברצף ואני אסביר.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מכירים את הפרקטיקה ואנחנו מודים לך על הפרגון לצוותים שלנו. לא תמיד אנחנו טורחים לעשות את זה. אין ספק שהם עושים עבודה טובה ואני תמיד אומר למשרדי הממשלה, כשהם באים לחקיקה, ראו, הוזהרתם.
יעל מלם יפה
את סכומי האגרות (להלן – התוספת הראשונה), בחלק ג', בנשוא "תחנות עסק רט"ן" בפרט 1, בטור שכותרתו "האגרה לשנה אחת בשקלים חדשים בעד רישוי והקצאת תדרים לכל פס תדרים ברוחב 1 מגה-הרץ –

(1) אחרי פרט משנה (א) יבוא:

"(א1) על אף האמור בפרט משנה (א) לעניין סכום האגרה, עבור תדרים בתחום התדרים 2,500 עד 2,690 מגה-הרץ, בעל עסק רט"ן שהוקצו לו לראשונה תדרי רדיו כלשהם לצורך מתן שרותי רט"ן –

בעד השנה הראשונה ממועד ההקצאה - 43,000

בעד השנה השנייה ממועד ההקצאה - 86,000

בעד השנה השלישית ממועד ההקצאה - 129,000

בעד השנה הרביעית ממועד ההקצאה -172,000

בעד השנה החמישית ממועד ההקצאה - 215,000

אני רוצה לעצור ולהסביר מה אני מקריאה גם בפסקה הזה וגם בפסקה הבאה.
היו"ר יעקב מרגי
זה אותו רעיון.
יעל מלם יפה
כן. זה אותו רעיון והוא מתיישב על גבי החלוקה שקיימת היום בתקנות העיקריות. בתקנות העיקריות, כמו שהסביר חברי, האגרה קבועה למגה אחד, היא מיליון שקלים. זה הכלל. אבל יש גם הסבר בתקנות העיקריות והוא מיועד למפעיל סלולר חדש שנכנס לשוק. מפעיל כזה, במהלך חמשת השנים הראשונות שהוא פועל, יש לו הנחה מדורגת באגרות. הוא לא ישלם מיליון שקלים אלא הוא ישלם כל שנה לפי המדרגה הקבועה בתקנות. בהתאמה למדרגות האלה, גם כשאנחנו מדברים על הסכומים המופחתים עליהם דיבר טל קודם לכן בתדרים 2,500 עד 2,690 מגה-הרץ ולאחר מכן בתדרים 3,500 עד 3,800 מגה-הרץ, שמנו את אותו מדרג.
היו"ר יעקב מרגי
זה לחדשים.
יעל מלם יפה
זה לחדשים.
היו"ר יעקב מרגי
מה עם הישנים?
יעל מלם יפה
הקיימים משלמים מיליון על כל התדרים.
היו"ר יעקב מרגי
ימשיכו לשלם מיליון?
יעל מלם יפה
ימשיכו לשלם למעט אותם תדרים שאנחנו באנו אתם לוועדה היום לקבוע להם אגרה יותר נמוכה, כמו שהסביר טל.
היו"ר יעקב מרגי
יש פרקטיקה שהוא יכול לומר לך שהתדר הזה כבר לא והוא רוצה הכול חדש?
יעל מלם יפה
זה לא בדיוק עובד כך.
היו"ר יעקב מרגי
תסבירו. אני לא מכיר מזוכיסטיים שאוהבים לשלם סתם ככה. הוא רואה את השכן שלו החדש מקבל טכנולוגיה חדישה והסלולר שיש לו כמוהו.
יעל מלם יפה
זה לא בדיוק כמוהו.
טל אלימלך
זה לא בדיוק כמוהו כי כל תחום תדר משמש לשימוש שהוא טיפה שונה. יש תדרים שמשמשים לכיסוי כי הם מתפשטים בצורה מאוד ... ויש תדרים שהם משמשים ל-... יש יותר מהם בכמות אבל ההתפשטות שלהם היא יותר קצרה. בסופו של דבר כדי לענות על כל הביקושים והטכנולוגיה, הולכים ל-... שיכול להיות תיאורטית שיבוא ויגיד, והיו מקרים.
היו"ר יעקב מרגי
עכשיו מפעיל חדש. אני לא רוצה להיכנס לפרטים הטכניים. יש מפעיל חדש שהולך לספק את אותו שירות שאני מספק. אני משלם מיליון שקלים. אני מבין את הרציונל, הסכמתי עם הרציונל, בחמש השנים הראשונות השקעה, אני אתמרץ אותו ועוזר לו אבל ברגע שהוא חי ונושא את עצמו, מגיע לשלב הדאייה, שלם 215 או 120, מה שתחליטו. אני מבין שהמפעיל החדש נותן את מה שאני נותן. אולי בטכנולוגיה אחרת אבל נותן. אלא אם כן תאמרו לא, שזה מפיץ מסוג אחר.
טל אלימלך
מפיץ סלולר חדש, הוא נהנה מהגנת הינוקא שאנחנו נותנים.
היו"ר יעקב מרגי
חמש שנים אבל עדיין לא מגיע למיליון.
טל אלימלך
כולם יגיעו לסכום האגרה החדש.
היו"ר יעקב מרגי
גם הקיימים?
טל אלימלך
כן.
היו"ר יעקב מרגי
זה מה שרציתי לדעת.
טל אלימלך
כולם יגיעו לאותו סכום.
היו"ר יעקב מרגי
גם הקיים יגיע?
טל אלימלך
כולם מגיעים לאותו סכום.
יעל מלם יפה
היום יש לנו מפעיל אחד שהגיע לשנה הרביעית ולכן על התדרים החדשים שאנחנו קובעים להם אגרה, הוא נכנס לשנה הרביעית. הוא לא מתחיל מהתחלה. ההסדר הזה נועד כי אם יהיו עוד מפעילים חדשים אי פעם שיקבלו את התדרים האלה לראשונה, הם יתחילו מהתחלה אבל כרגע אנחנו מדברים על שוק שרוב המפעילים משלמים מלא. יש מפעיל אחד הוא במדרגה הרביעית היום.
היו"ר יעקב מרגי
אני רוצה לסטות מהנושא. תגידו, למה חברות הסלולר שמחתימות לקוח על חבילה לשנה, ואם הוא לא טורח לבוא בתום השנה לחדש, הוא נאלץ לשלם. זה מחויב המציאות או שזה סתם עניין צרכני כלכלי שהחברה רוצה לקרוא ללקוח לחדש? המסך לא מסתיר את החיוך שלי.
טל אלימלך
השאלה ברורה. בסופו של דבר, אני מניח, שיש הצעות אטרקטיביות והן מציעות איזשהו מודל של מחיר מופחת לשנה הראשונה ואחר כך המחיר מתעדכן.
היו"ר יעקב מרגי
זה אקט צרכני.
טל אלימלך
כן.
היו"ר יעקב מרגי
זה לא מחויב המציאות.
טל אלימלך
זה אקט צרכני שיווקי. אני יכול להגיד שבשנים האחרונות ראינו הרבה מאוד שינויים. יצאו מגוון חבילות אפילו עם התחייבות לכל החיים. זאת פרקטיקה שהייתה נהוגה והיא משתנה בהתאם לתוכניות התחרותיות.
היו"ר יעקב מרגי
ברגע שזה לא כורח טכנולוגי או הנדסי, בסדר.
נעמה דניאל
התדרים האלה כיום מוקצים למישהו?
יעל מלם יפה
הם יוקצו בעקבות המכרז. התדרים האלה הוקצו בעקבות המכרז דור 5, בינתיים לארבע מתוך חמש הזוכות במכרז.
היו"ר יעקב מרגי
אבל ציינת רק את ההוא שהוא בשנה הרביעית. מה עם השאר.
טל אלימלך
הם לא חדשים.
יעל מלם יפה
כבר הוקצו להם אבל הם לא בהסדר. דיברתי על זה רק כדי להבחין בין ההסדר לחדשים וההסדר לקיימים.

אני ממשיכה להקריא.

(א2) על אף האמור בפרט משנה –

על אף האמור בפרט משנה (א) לעניין סכום האגרה, עבור תדרים בתחום התדרים 3,500 עד 3,800 מגה-הרץ, בעל עסק רט"ן שהוקצו לו לראשונה תדרי רדיו כלשהם לצורך מתן שרותי רט"ן –

בעד השנה הראשונה ממועד ההקצאה - 24,000

בעד השנה השנייה ממועד ההקצאה - 48,000

בעד השנה השלישית ממועד ההקצאה - 72,000

בעד השנה הרביעית ממועד ההקצאה -96,000

בעד השנה החמישית ממועד ההקצאה - 120,000".

(2) אחרי פרט (ב) יבוא:

"(ג) על אף האמור בפרט משנה (ב), בעל עסק רט"ן שהוקצו לו תדרים – כתוב תדרים אבל אנחנו סבורים שלא צריך לומר תדרים כי זה נאמר לאחר מכן - לצורך הרחבת רישיון כללי משולב למתן שירותי רט"ן בשיטה התאית, שניתן לו לפי חוק התקשורת (בזק ושידורים) התשמ"ב-1982 ולפי הפקודה -

(1) תדרים בחום התדרים 2,500 עד 2,690 מגה-הרץ - 215,000

(2) תדרים בתחום התדרים 3,500 עד 3,800 מגה-הרץ - 120,000".

2. הוראת שעה

(1) בתקנה זו –

"בעל רישיון רט"ן מתקדם" – בעל עסק רט"ן שרישיונו הכללי המשולב למתן שירותי רט"ן בשיטה התאית הורחב בשל זכייתו במכרז.

"היום הקובע" – היום שבו הוקצה תדר לבעל רישיון רט"ן מתקדם בשל זכייתו במכרז.

"מוקד רדיו תאי" – מיתקן אלחוטי הפועל בתדרי ההפעלה של מערכת הרט"ן והמשמש ליצירת קשר רדיו בין יחידות ציוד קצה רט"ן שברשות המנויים באזור הכיסוי שלו לבין מרכזת הרט"ן.

"המכרז" – מכרז 015/2019 שפרסם משרד התקשורת וכותרתו "רישיון משולב למתן שירותי רדיו טלפון נייד בשיטה התאית (רט"ן) בישראל, הרחבת רישיון קיים או הענקת רישיון מיוחד חדש לשירותי רט"ן ברוחבי פס מתקדמים", הניתן לצפייה באתר האינטרנט של המשרד.

"מערכת רט"ן" – מערכת של מתקני אלחוט הבנויה בשיטה התאית ומיתקנים אחרים, באמצעותה ניתנים שירותי רדיו טלפון נייד לציבור, לרבות מרכזת רט"ן, מוקדי רדיו תאיים ועורקי תמסורת אלחוטיים או פיזיים המקשרים בין מוקדי רדיו תאיים, בין מוקד רדיו תאי למרכזת רט"ן ובין מרכזות רט"ן.

"מרכזת" – מיתקן בזק בו נמצאים ומופעלים אמצעי מיתוג ותמסורת, המאפשרים יצירת קשר בין יחידות ציוד קצה שונות המחוברות או קשורות אליו, והעברת מסרי בזק ביניהם, לרבות מתקני בקרה וניטור ומיתקנים אחרים המאפשרים מתן שירותים שונים למנויים של בעל רישיון הרט"ן המתקדם או למנויים של בעל רישיון אחר.

"ציוד קצה רט"ן" – ציוד קצה כהגדרתו בחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982, שהוא ציוד רדיו טלפון נייד.

"רט"ן" – רדיו טלפון נייד.

"רשת רט"ן דור רביעי" – רשת רט"ן המאפשרת העברת נתונים בקצב גבוה (כ-100 מיליון סיביות לשנייה, מס"ש) בטכנולוגיית רט"ן בהתאם לתקן 3GPP TS 36.104 Last relese לצורך אספקת כלל שירותי בעל עסק רט"ן לפי רישיונו, כגון טכנולוגיית LTE.

"תקופת ההפחתה" - התקופה שמהיום הקובע עד תום ארבע שנים מהיום האמור.

"VolTE" – יכולת ביצוע שיחות דיבור מקצה לקצה באמצעות רשת רט"ן דור רביעי.

כל ההגדרות האלה ישמשו אותנו עכשיו בהוראת השעה. רוב ההגדרות שהקראתי הן לצורך הבהרת המונח... וישמשו אותנו לתנאי ההנדסיים שצריכים לעמוד בהם כדי לקבל את התמריץ.

(2) על אף האמור בחלק ג' לתוספת הראשונה לתקנות העיקריות (להלן – חלק ג'), בתקופת ההפחתה, בכל שנה, תחול לגבי בעל רישיון רט"ן מתקדם אגרה מופחתת שתעמוד על שיעור של 72 אחוזים מסכום האגרות הקבועות בחלק ג', בעד כלל תדרי הרט"ן שהוקצו לו להפעלת המערכת כמשמעותה בטור "הגדרה ותיאור" בחלק ג', ובלבד שלדעת המנהל עמד בעל רישיון הרט"ן המתקדם בכל התנאים המצטברים הקבועים לגבי אותה שנה בתקופת ההפחתה כמפורט להלן:

מה שאמרתי עד עכשיו, במילים פשוטות, קח את כל התדרים שיש לך, תכפיל אותם בסכום האגרה שקבוע בתקנות העיקריות ותשלם עליהם 72 אחוזים מהסכום שיצא. כך במשך ארבע שנים בתקופת ההפחתה אבל אתה צריך להראות לנו בכל שנה שעמדת בתנאים ההנדסיים.

(1) בשנה הראשונה –

(1) 350 מוקדי רדיו תאיים לפחות ברשת רט"ן דור רביעי של בעל רישיון הרט"ן המתקדם מאפשרים אספקת שירותי רט"ן באמצעות שימוש בתדרי רדיו ברוחב פס מצרפי של 45 מגה-הרץ בכל אחד מהמוקדים.

(2) 20 אחוזים לפחוות מכלל שיחות הדיבור ברשת של בעל רישיון הרט"ו המתקדם שהתקיימו בחמשת ימי העבודה הראשונים בחודש ה-11 לאחר תחילת השנה הראשונה לתקופת ההפחתה מבוצעות תוך שימוש ב-VoLTE.

אנחנו מדברים על תנאים מצטברים בכל שנה. אם אדוני רוצה הסבר לגבי התנאים ההנדסיים, בבקשה עצור אותי וניתן.
היו"ר יעקב מרגי
תתקדמי.
יעל מלם יפה
(2) בשנה השנייה –

(1) 700 מוקדי רדיו תאיים לפחות ברשת רט"ן דור רביעי של בעל רישיון הרט"ן המתקדם מאפשרים אספקת שירותי רט"ן באמצעות שימוש בתדרי רדיו ברוחב פס מצרפי של 45 מגה-הרץ בכל אחד מהמוקדים.

(2) 40 אחוזים לפחות מכלל שיחות הדיבור ברשת של בעל רישיון הרט"ן המתקדם שהתקיימו בחמשת ימי העבודה הראשונים בחודש ה-11 לאחר תחילת השנה השנייה לתקופת ההפחתה מבוצעות תוך שימוש ב-VoLTE.

(3) בשנה השלישית –

(1) 1,100 מוקדי רדיו תאיים לפחות ברשת רט"ן דור רביעי של בעל רישיון הרט"ן המתקדם מאפשרים אספקת שירותי רט"ן באמצעות שימוש בתדרי רדיו ברוחב פס מצרפי של 45 מגה-הרץ בכל אחד מהמוקדים.

(2) 50 אחוזים לפחות מכלל שיחות הדיבור ברשת של בעל רישיון הרט"ן המתקדם שהתקיימו בחמשת ימי העבודה הראשונים בחודש ה-11 לאחר תחילת השנה השנייה לתקופת ההפחתה מבוצעות תוך שימוש ב-VoLTE.

(4) בשנה הרביעית -

(1) 1,500 מוקדי רדיו תאיים לפחות ברשת רט"ן דור רביעי של בעל רישיון הרט"ן המתקדם מאפשרים אספקת שירותי רט"ן באמצעות שימוש בתדרי רדיו ברוחב פס מצרפי של 45 מגה-הרץ בכל אחד מהמוקדים.

(2) 60 אחוזים לפחות מכלל שיחות הדיבור ברשת של בעל רישיון הרט"ן המתקדם שהתקיימו בחמשת ימי העבודה הראשונים בחודש ה-11 לאחר תחילת השנה השנייה לתקופת ההפחתה מבוצעות תוך שימוש ב-VoLTE.
היו"ר יעקב מרגי
אני מבין שהפריסה המקסימלית היא 1,500. מה ההבדל בין רמת השירות בשנה הראשונה לשנה הרביעית?
טל אלימלך
ככל שהפעילות היא... כמות של ערוצי שידור שייכנסו להם לתדר, איכות השירות תגדל לאותו איזור. כך נראה פריסה יותר גדולה.
היו"ר יעקב מרגי
איכות השירות.
טל אלימלך
נכון.
היו"ר יעקב מרגי
אבל השירות מתקיים.
טל אלימלך
השירות מתקיים.
היו"ר יעקב מרגי
כבר ב-350.
טל אלימלך
הוא מתקיים.
היו"ר יעקב מרגי
מה זה ה-VoLTE? מה זו היחידה הזאת?
טל אלימלך
זה רשת IP... מאפשר העברת דיבור על בסיס רשת IP. זה התקן על הרשת הזאת. זה יקטין לנו את התלות בדורות הישנים ויאפשר לנו לעבור לדורות אחרים.
יעל מלם יפה
(ג) המנהל יבדוק, בכל שנה בתקופת ההפחתה כי בעל רישיון רט"ן מתקדם עומד בתנאים המפורטים בתקנת משנה (ב), לפי העניין, ביחס לתקופות המפורטות להלן. המנהל יבצע את הבדיקה כאמור במועדים המפורטים להלן, על בסיס הדיווחים שיעביר לו בעל רישיון הרט"ן המתקדם על פי תנאי רישיונו – כאן אני עושה תיקון בהמשך לשיחתי אתמול עם נעמה, היועצת המשפטית של הוועדה לגבי זה שהמנהל יפעיל שיקול דעתו – ורשאי המנהל לפי שיקול דעתו להיעזר בין היתר בבדיקות ומדידות שיערוך... לפי סעיף 11(א) לפקודה.
היו"ר יעקב מרגי
מי זה המנהל, בהגדרות?
יעל מלם יפה
המנהל מוגדר בפקודת הטלגרף. "עובד המשרד הממונה על ניהול תדרי רדיו וכפוף במישרין למנהל הכללי של המשרד".
היו"ר יעקב מרגי
יש לו הגדרת תפקיד? הוא ראש אגף?
טל אלימלך
מנהל מינהל ההנדסה והמשנה...
היו"ר יעקב מרגי
חשוב לנו לדעת, לא ברמה השמית אלא ברמה של המעמד.
יעל מלם יפה
(1) ביחס לשנה הראשונה לתקופת ההפחתה – במהלך החודש ה-12 שלאחר היום הקובע.

(2) ביחס לכל שנה אחרי השנה הראשונה לתקופת ההפחתה – בחלוף 12 חודשים ממועד הבדיקה האחרונה שביצע המנהל לפי הוראות תקנת משנה זו.

זה סעיף שמסביר את הבדיקה שהמשרד יערוך כל שנה בתקופת ההפחתה. אמרנו שבתחילת השנה בעל הרישיון המתקדם מקבל את התמריץ ובסוף השנה רואים אם הוא עמד בו, אם הוא עמד בתנאים ההנדסיים הכמותיים שקבעו. בעיקרון הבדיקה הזאת מתבצעת על פי דיווחים שיעבירו בעלי הרישיון ולמנהל יש שיקול דעת אם לערוך בדיקות נוספות ככל שהוא יחשוב שיש בכך צורך.
נעמה דניאל
אני רוצה להעיר כאן לעניין מועדי הבדיקה. דיברנו ויכול להיות שיש אי בהירות בנוסח. הכוונה היא שביחס לשנה הראשונה הבדיקה נערכת במהלך החודש ה-12. במהלך החודש. וביחס לכל שנה שאחרי השנה הראשונה, כתוב כאן בחלוף 12 חודשים אבל הכוונה היא...
יעל מלם יפה
כן. הכוונה היא שכל שנה יקרה אותו הדבר. תחלוף שנה, מגיע החודש ה-12 ובמהלך החודש ה-12 מתבצעת בדיקה ובתום הבדיקה רואים אם הוא עמד או לא עמד, האם צריך להחזיר או לא צריך להחזיר וכן הלאה במשך ארבע שנים.
נעמה דניאל
אנחנו נראה אם צריך לעדכן את זה.
יעל מלם יפה
בסדר.

(ד) מצא המנהל בבדיקה שביצע לפי תקנת משנה (ג) כי בעל רישיון הרט"ן המתקדם לא עמד בכל התנאים המצטברים המפורטים בתקנת משנה (ב) לעניין שנה מסוימת, יודיע על כך לבעל הרישיון בתוך תקופה של חודש ממועד הבדיקה. הודיע המנהל כאמור, ישיב בעל הרישיון, בתוך שלושה ימים ממועד קבלת הודעת המנהל, סכום השווה לשיעור של 28 אחוזים מסכום האגרות החלות עליו לפי חלק ג' בעד אותה שנה לכלל תדרי הרט"ן שהיו מוקצים לו במהלך אותה שנה, בתוספת ריבית והצמדה כאמור בתקנה 17(ד) לתקנות העיקריות, בשינויים המחויבים שתחול מיום התשלום שקבע המנהל בדרישת תשלום האגרה המופחתת.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מפקיעים ממנו את התמרוץ שהוא קיבל.
יעל מלם יפה
אם הוא לא עמד ולא עשה את מה שציפו ממנו לעשות.

3. תחילה והוראות מעבר

(1) תחילתן של תקנות אלה ביום י"א בתשרי התשפ"א (29 בספטמבר 2020) (להלן – יום התחילה).

אנחנו עושים תחילה רטרואקטיבית מכיוון שכמו שהסברנו, המכרז הסתיים ובעקבותיו הוקצו תדרים. התאריך הזה הוא התאריך הראשון שבו הוקצו התדרים בהמשך למכרז ובעצם ממנו מתחילה תקופת ההפחתה, ממנו מתחיל ההסדר.
היו"ר יעקב מרגי
זאת פרקטיקה שלא אוהבים להשתמש בה. משתמשים בה אבל לא אוהבים להשתמש בה. הרטרואקטיביות.
יעל מלם יפה
במקרה הזה אנחנו חושבים שצריך להשתמש בה.
היו"ר יעקב מרגי
התחייבתם למפרע.
יעל מלם יפה
כל המטרה של המכרז היא שדרוג תשתיות. התדרים הוקצו זה מכבר.

(2) בעל רישיון רט"ן מתקדם שחלה לגביו אגרה מופחתת כמשמעותה בתקנה 2(ב) לתקנות אלה ושילם אגרה לפני יום פרסומן של תקנות אלה (להלן – יום הפרסום) בעד התקופה שמיום התחילה – אני עושה חידוד לנוסח, בהמשך לשיחתי עם היועצת המשפטית לוועדה - יוחזר לא יאוחר מתום שנת 2020 ההפרש בין סכום האגרה ששילם כאמור לבין סכום האגרה שהיה עליו לשלם מיום התחילה על פי הוראות תקנה 2(ב).
היו"ר יעקב מרגי
זה לא היה מובן מאליו? צרות של משפטנים. זה שהחלנו את זה רטרואקטיבית, זה לא היה מובן מאליו? היה צריך לכתוב את זה?
יעל מלם יפה
אני אסביר. האגרה משולמת מראש אבל למי שמשלם הרבה כסף היא מחולקת על פני השנה לארבעה רבעונים. זאת אומרת, מפעילי הרט"ן שילמו ובעצם ברבעון האחרון של שנת 2020, בתחילת הרבעון, הם שילמו את האגרות שהיה עליהם לשלם על כל התדרים שברשותם. כל התדרים שברשותם נכנסים כאן לתוך ההסדר של תקופת ההפחתה. הם שילמו ברבעון האחרון תשלום שהוא תשלום יותר גדול ממה שהיו אמורים לשלם לו ההסדר הזה היה בתוקף. לכן עד סוף השנה, במהלך אותו רבעון, גם מתבצע החזר.
היו"ר יעקב מרגי
זה ברור לי אבל לא ענית לשאלתי.
יעל מלם יפה
לא הבנתי את השאלה.
היו"ר יעקב מרגי
שאלתי אם זה כורח משפטי לפרט. אם החלתי את זה רטרואקטיבית, זה לא מובן מאליו שצריך להחזיר?
יעל מלם יפה
הייעוץ המשפטי המסור שלך ביקש שנחדד ונבהיר את זה.
קריאה
ביקשנו לקבוע איך התשלום יוחזר ומתי.
נעמה דניאל
יש לי שתי שאלות קצרות על תקופת המעבר. רק לוודא שאין גופים ששילמו עבור הרבעון הראשון בשנת 2021. כלומר, אגרה שחלה עליה הפחתה, היא שולמה עד 2020 כמו שכתבנו בהוראת השעה.
יעל מלם יפה
כן. התשובה היא כן. עוד לא שולמו האגרות לשנת 2021.
נעמה דניאל
קבענו כאן הוראת מעבר לעניין הפחתה של כלל האגרות החלות על בעל הרישיון. לא נקבעה הוראה דומה לעניין התדרים שדיברנו עליהם בהתחלה, תדרים ספציפיים, 2,500 עד 2,690 ו-3,500 עד 3,800 שהם כן הוקצו כבר בעבר. האם יש צורך לקבוע כאן הוראה?
יעל מלם יפה
בהתאם להסדר ככל שהוא יעבור היום בוועדה, יש לו תחולה רטרואקטיבית וזה ייכנס לתוקף. ספציפית, בפועל, האם חברות שילמו, יש להן עד סוף הרבעון הזה לשלם את התשלומים עבור התדרים החדשים האלו וההתחשבנות תיעשה בהתאם.
נעמה דניאל
כלומר, לא יהיה צורך.
יעל מלם יפה
מי ששילם, יחזירו לו. הייתה להם את האפשרות לשלם עד סוף הרבעון את התדרים הללו החדשים. ההתחשבנות תיעשה בהתאם.
טל אלימלך
דרישת תשלום ואז הם ישלמו.
נעמה דניאל
גם את זה נעדכן.
יעל מלם יפה
לדעתי זה ברור מכיוון שברגע שההסדר נכנס לתוקף, זה נקבע.
נעמה דניאל
כפי שקבענו לגבי 2(ב). השאלה אם אין מקום לקבוע את זה גם לגבי התדרים...
יעל מלם יפה
2(ב) מדבר על ההפחתה של 72 אחוזים. סכום האגרות החלות בעד כלל התדרים שהוקצו. התדרים האלה הוקצו ובינתיים הם יכנסו לתחשיב. אנחנו נדבר על זה אחר כך ואם יהיה צורך לחדד משהו בנוסח, נחדד.
היו"ר יעקב מרגי
אם יהיה צורך, אתן מוסמכות לכך.

אנחנו נצביע. מי בעד אישור תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (תיקון והוראות שעה), התשפ"א-2020 בדבר מכרז דור 5? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושר
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים ואין נמנעים. התקנות אושרו. כל הסעיפים אושרו. הצבענו על כל הסעיפים בתקנות כולל התיקונים הטכניים במידה ויש וכולל התיקונים שהקראנו אותם.

תודה. אנחנו עוברים לנושא הבא.


הישיבה ננעלה בשעה 09:40.

קוד המקור של הנתונים