ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 02/12/2020

תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות) (תיקון מס' 14), התשפ"א-2020, תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות) (תיקון מס' 15), התשפ"א-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



12
ועדת החוקה, חוק ומשפט
02/12/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 153
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, ט"ז בכסלו התשפ"א (02 בדצמבר 2020), שעה 9:30
סדר היום
1. הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות)(תיקון מס' 14), התשפ"א-2020
2. הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות)(תיקון מס' 15), התשפ"א-2020
נכחו
חברי הוועדה: יעקב אשר – היו"ר
ניצן הורוביץ
אוסאמה סעדי
מוזמנים
שי סומך - עו"ד, משרד המשפטים



משתתפים באמצעים מקוונים



נינא כהן קרן - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד הבריאות
ייעוץ משפטי
גור בליי
מנהל הוועדה
אסף פרידמן
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים


הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות)(תיקון מס' 14), התשפ"א-2020


הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות)(תיקון מס' 15), התשפ"א-2020
היו"ר יעקב אשר
בוקר טוב לכולם. אני פותח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. הנושא לדיון הוא הצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות) (תיקון מס' 14), התשפ"א-2020 והצעת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות) (תיקון מס' 15), התשפ"א-2020.

זה כולל את מה שהיה לנו בישיבות הקודמות?
גור בליי
ביום דיברנו על 14, על הפיילוט של הקניונים והמוזיאוניים והשווקים. עכשיו עושים תיקון של זה.
היו"ר יעקב אשר
לפני הדיון אני רוצה לומר כוועדה שמטפלת בחלק גדול מתקנות הקורונה, במיוחד במה שקשור להגבלות ולדברים שהם משמעותיים מאוד לחיים של כל אזרח ואזרח, שאני חרד מאוד למה שהולך לקרות בתקופה הקרובה. אני מתפלא מאוד על אנשים שרוממות הקורונה הייתה בגרונם במשך כל החודשים הללו, שדיברו על כך שצריך להתנהל באחריות ולשים את הכול בצד ולהתמקד כרגע בדבר שמצפים מאתנו האזרחים לעשות וזה טיפול יעיל ונכון גם בהתמודדות אל מול הקורונה וגם בהתמודדות של שגרת החיים עם הקורונה. אגב, זה דבר שאנחנו ניסינו ואולי קצת הצלחנו לאחרונה - למרות שאני עדיין לא רואה את זה - להכניס לדיסקט של משרד הבריאות שהחכמה הגדולה יותר היא לא רק המלחמה בקורונה שבסוף תסתיים עם חיסון בעזרת השם – השאלה מתי הוא יגיע – אלא איך חיים לצד הקורונה וממשיכים בחיים ולא הולכים צעד קדימה, צעד אחורה, סוגרים, פותחים, פותחים, סוגרים. מדובר כאן גם על עסקים, מדובר כאן על חיים של אנשים, על חינוך של ילדים. תחשבו אם מישהו היה אומר לכם לפני שנה וחצי שהילדים שלכם ילמדו חודשיים בשנה, הינו מתקוממים, על זה הייתה כאן הפיכה, וזה מה שקורה. אנחנו שנה ואם ניקח נטו את הזמן שהילדים היו בצורה מסודרת בבית הספר, אנחנו מדברים על דברים הזויים.

לכן אני קורא מכאן – אני הקטן ביחד עם חבריי בוועדה – לאותם אנשים שמתיימרים להנהיג את המדינה או מנהיגים את המדינה, ואני מצטט אתכם, עזבו הכול וטפלו בקורונה. עזבו את הפוליטיקה, עזבו את הדברים שפחות חשובים, נסיים עם הקורונה – אם אנחנו רואים חיסון באופק של חצי השנה הקרובה – ונחליט שנתחיל לדבר פוליטיקה בעוד חצי שנה אבל לא עכשיו כי אני ממש חרד. כמו שאמר קודם ניצן הורוביץ, לפני שנפתחה הישיבה עת דיברנו כאן, תחשבו על החלטות שיצטרכו לקבל בקבינט במצב כזה, שיושבות שתי מפלגות שמתמודדות ומפרקות את הממשלה, איך הן יקבלו החלטה על פרנסה של אנשים, איך הן יקבלו החלטה על החיים של האנשים, איך הן יקבלו החלטה על החינוך של הילדים שלנו?
ניצן הורוביץ (מרצ)
גם איך נקיים מערכת בחירות כאשר עשרה מיליון אנשים צריכים ללכת להצביע.
היו"ר יעקב אשר
זאת שאלה טכנית בריאותית. כאן דווקא נראה לי שאתה תראה יצירתיות של הקלות כאלה ואחרות כדי להגיע לזה. אני אומר שאני פוחד מהחלטות שצריכות להיות יום יום או מדי שבוע בקבינט. איך הן יתקבלו? מה יהיה הטריגר שלהן? מה יהיה ההיגיון והלוגיקה שלהן? האם הלוגיקה תהיה מה טוב מבחינת ההתנהלות מול המגיפה הזאת או מה טוב לכל אחד בקלפי? זה מדאיג מאוד. זה חמור מאוד. זה מפחיד מאוד.

אני פונה מכאן לראש הממשלה ולראש הממשלה החלופי, תמנעו את הפרסה הזאת של בחירות במהלך מגיפה. זה לא יכול להיות, אין לכם מנדט ציבורי לעניין הזה ואני אומר את זה ואני חושב שאני יכול לומר את זה כי אנחנו כבר – לא עשיתי סיכום – חצי שנה כמעט יום יום נמצאים כאן בחדר ודנים ומנסים לטייב, לעשות את הדברים טוב יותר ולתקן. פעם מצליחים, פעמיים לא מצליחים. אני חושב שזאת האחריות הלאומית של כולם.

יש לנו עוד כמה שעות עד להחלטות של הערב ואני מקווה שאולי יסירו את זה מסדר היום. לי יש הצעה יותר טובה לדיון הערב והיא לדון על אפשרות כמו שעשינו כאן את הפיילוט הזה של איים ירוקים. אני שמעתי אתמול גם את פרופסור רמות שהייתה בזמנו בצוות של רוני גמזו מספרת לנו על דבר חדשני. אני התפלאתי שהוא חדש כי אני יודע שבוועדה אצלנו דנו בזה לפני כחודש-חודש וחצי, באותה תוכנית של המרכז לשלטון מקומי שגיבשנו ביחד, שגיבשו יחד עם הוועדה, בה דיברנו על כך שניצור לא רק איים ירוקים אלא ניצור את הכרטיס הירוק שיהיה בנוי לא רק על מחלימים - כולם קופצים על המחלימים וכולי – אלא יהיה בנוי גם על בדיקות מהירות. זאת אומרת, אנשים שיעשו בדיקה, יהיו להם לפחות 72 שעות שהם יכולים לתפקד, הם יכולים ללכת לאירועי תרבות וכולי. זה וולנטרי. מי שירצה ויתאמץ ויעשה בדיקה, אנחנו גם נגרום לכך שנדע יותר מה קורה. יש מערכות דיגיטליות שיודעות לעבוד עם זה, עם ברקוד, או דרך הפלאפון, בסמרטפון או בכרטיס מגנטי כזה או אחר. הדיסקט צריך להיות שם. אם נעשה את הדברים הללו ואם נעשה את הבדיקות הסרולוגיות ונדע לגבי אלה שעברו את המחלה והחלימו ממנה או שיש להם כרגע את הנוגדנים, אנחנו נדע לתפקד בתוך התהליך הזה – ביחד עם הנבדקים - הרבה יותר טוב.
ניצן הורוביץ (מרצ)
משרד הבריאות אמרו שהם מתנגדים לזה.
היו"ר יעקב אשר
כן, שמעתי.
ניצן הורוביץ (מרצ)
כי זה יעודד הדבקה.
היו"ר יעקב אשר
כן, שמעתי. מסיבות הדבקה. אני שואל אותך, אתה ראית אנשים קופצים מתחת לרכב להידרס כדי לקבל משהו מהביטוח?
ניצן הורוביץ (מרצ)
הזוי.
היו"ר יעקב אשר
יכול להיות שיהיה אדם הזוי אחד או שניים או פרומיל, אבל לכן אתם מונעים מעצמכם לשחרר את הכלכלה בצורה יותר טובה, לשחרר את החינוך בצורה יותר טובה. אני לא מצליח להבין את זה. במקום לשבת כל היום ולהתווכח כמה אנשים ייכנסו לחנות. הנה, קחו את הפיילוט של הקניונים, הרי הפיילוט הזה היה יכול להיות הפיילוט הראשון שעובד על הברקוד. הקניונים היו מחר קונים את המכשיר הזה של ברקוד ומי שהיה אחרי בדיקה מעביר את זה והוא ירוק, ומי שהוא לא ירוק, מיד שולחים אותו לבדיקה נוספת וכולי. מי שהחלים ויש לו נוגדנים בגופו, יכול ללכת והוא לא צריך להיכנס לבידוד.
ניצן הורוביץ (מרצ)
בהתחלה הם בכלל התנגדו לבדיקות המוניות. אתה זוכר. הם לא רצו לעשות בדיקות.
היו"ר יעקב אשר
נכון והיום הם מאשימים כשמנסים לבוא ולומר להם. כאן אני חייב לומר משהו גם בפן החרדי כי היינו כל כך הרבה על הגריל בתקופות ההן. היום, כשברוך השם אנחנו לא על הגריל, לא בראש ההדבקה אלא אולי אפילו הפוך, כשמתחילים קצת למחוא כפיים לציבור שכנראה כן ממושמע וכן עושה את הדברים, אומרים, לא, יש פחות בדיקות. זה לא נכון. כמו שאתה אומר, בזמנו הם התנגדו לבדיקות המוניות והיום בדיקות המוניות הן כלי.

לכן אני מציע לממשלת ישראל, מציע לראש הממשלה, מציע לבני גנץ, שבו היום ותביאו לנוב שורה של דרכון ירוק ולא רק למחלימים. למחלימים ולנבדקים.
ניצן הורוביץ (מרצ)
לזכותך ייאמר שאתה דיברת על תעודת מחלים כבר לפני חודש וחצי.
היו"ר יעקב אשר
חודשיים. מסוכות.
ניצן הורוביץ (מרצ)
נכון.
היו"ר יעקב אשר
אז הובטח לנו על ידי פרופסור גרוטו שעוזב את תפקידו ואולי בגלל שבאמת הוא היה יצירתי יותר מאחרים, את זה אני שם בסוגריים, הובטחו שהם הולכים על הכיוון הזה והוא הקים צוות לעניין הזה, אבל מישהו במשרד הבריאות מעדיף לעלות ולדבר על מסיבות הדבקה, על דברים הזויים כאלה ולהתעסק כל היום עם ה-R, אם הו הולך קצת ימינה או שמאלה. תפסיקו לטפל בדיאגנוזה של המחלה ותתחילו לטפל באפשרות של לחיות עם הנגיף הזה.

עד כאן קריאתי הנואשת לשני ראשי הממשלה, החלופי והלא חלופי.
ניצן הורוביץ (מרצ)
צודק.
היו"ר יעקב אשר
ניצן, אם אתה רוצה לומר משהו, בבקשה.
ניצן הורוביץ (מרצ)
קודם כל, אתה צודק ולא יוצא לי להגיד את זה הרבה. הנה, אני אומר, אתה צודק. יש ליקויים גדולים בהתנהלות של הממשלה מול המגיפה הזאת ואני חושב שהסיפור של איתור מחלימים וגם דרך בדיקות סרולוגיות, הוא כלי.
היו"ר יעקב אשר
ובדיקות.
ניצן הורוביץ (מרצ)
כן. ובדיקות. הוא כלי בידיהם. הדרך למשל לפתוח חלק מענף התרבות, עוברת שם.
היו"ר יעקב אשר
נכון.
ניצן הורוביץ (מרצ)
הדרך לפתוח מלונות נוספים, לא רק באיים הירוקים, עובר שם.
היו"ר יעקב אשר
נכון.
ניצן הורוביץ (מרצ)
יש כבר מאות אלפים ואולי יותר שהחלימו ואין אתם שום בעיה, למה למנוע את הפעילות של האנשים האלה?

צריך לעשות את זה בין אם יקראו לזה תעודת מחלים או דרכון ירוק או כל דבר אחר. זה לא מעודד הדבקה. שטות לומר את זה. אנשים לא רוצים להידבק במחלה ובטח לא בקורונה שהיא מחלה קשה ואפילו קטלנית ואנשים ייזהרו אבל מי שנדבק, מי שכבר חלה והחלים ויש לו נוגדנים והוא עם בדיקות שליליות, למה למנוע ממנו פעילות? מדובר במאות אלפי אנשים.
היו"ר יעקב אשר
גם כאלה שלא חלו ועשו בדיקה עכשיו, יש להם 72 שעות להיות ירוקים. תן לבן אדם 72 שדעות בשבוע, פתחת שלושת-רבעי מדינה.
ניצן הורוביץ (מרצ)
נכון. שלושה ימים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
כבוד היושב ראש, לא הגעתי בזמן כי יש עוד ועדה שדנה בחוק שלקחו מוועדת החוקה.
היו"ר יעקב אשר
לקחת.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אני לקחתי?
היו"ר יעקב אשר
כן. תגיד באומץ. לפחות תבטיח שזה יהיה החוק האחרון שאתה עושה כך.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אמרתי שוועדת החוקה היא הוועדה המוסמכת והטבעית לדון בחוק. דחיתי בשאט נפש כל מה שמכוון - - -
היו"ר יעקב אשר
ובסוף מה הצבעת?
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לא הצבעתי.
היו"ר יעקב אשר
אתה לא. אחרים. ספרת שאחד יספיק והוא הספיק. אני אגיד לך היכן הייתי מאוכזב.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
ראיתי שנועה שם.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אבל זאת ועדת הבית. הצוות המשפטי וצוות הוועדה.
היו"ר יעקב אשר
אתה מנסה למזער נזקים. בסדר. אני מבין. הנזק כבר נעשה. עזוב. מה שהיה אתנו כבר לא יהיה. אני רוצה לומר לך משהו ברצינות. אני חושב שאני הייתי עושה אותו הדבר, אם זה היה הפוך. אתה יודע שגור והצוות המקצועי אומרים לי את הדברים לפי הבנתם ולא תמיד אני אוהב לשמוע כל דבר אבל כאן באמת העניין היה שזה המקום הטבעי לדבר כזה. זה רצח, אלה דברים שקשורים לכך. כבודה של הוועדה במקומו מונח.

יש עוד דבר שהוא מה שנקרא בינינו כחברים. כולם יודעים שגם אם אתה באופוזיציה ואני בקואליציה, אנחנו משתפים כאן פעולה, כולנו. אם יש מצב כזה שבו יכול לעמוד ראש מפלגה בישראל ולומר גם בריאיון רדיופוני ולאחר מכן גם בישיבת הסיעה ביום שני שהחרדים ניסו לקבור את החוק של רוצחי נשים, בנושא האפוטרופוס, אם עומד אביגדור ליברמן ואומר שהחרדים ניסו לעזור לרוצחים – ואני מצטט, אני יכול להשמיע לכם את דבריו – רק על הדבר הזה אני רוצה את החוק הזה אצלי כי ראשית זה נכון וכך צריך להיות וגם כדי להוציא את הלעז וההסתה שבן אדם רק בשביל לקושש עוד כמה קולות עושה את הדבר הזה. האמת היותר גדולה, שאתה יודע אוסאמה ואולי אני אחשוף את זה כאן – אני מקווה שהעיתונאים עוד ישנים ולא שומעים – שהסיבה שאתם הצבעתם בעניין הזה על הצעת החוק הזאת שתעבור לוועדה לקידום מעמד האישה הייתה כי שמעתי – אני לא יכול לחתום על זה אבל שמעתי - שהיה עוד חוק של עאידה תומא סלימאן שהיא רצתה שהחוק הזה יידון בוועדה לקידום מעמד האישה כי היא חברה בוועדה והיא חלק מהעניין, בעבר היא הייתה יושבת ראש הוועדה, ואני הסכמתי לכך. אחמד יודע ואתה יודע. אבל אז אומרים – אני לא אחראי – שאמר לה יושב ראש הוועדה לקידום מעמד האישה שאם הצעת החוק שלו תעבור לוועדת החוקה והצעת החוק שלה תעבור בקולותיכם לוועדה לקידום מעמד האישה, אני אדאג שהחוק שלה לא יעבור. אני רק שמעתי וקשה לי להאמין שזה נאמר.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אנחנו לא נתונים לאיומים ולא נקבל שום איומים. אני אמרתי את הדברים בצורה המפורשת ביותר ואפילו הגנתי עליך יותר מאשר אתה מגן על עצמך.
היו"ר יעקב אשר
כשאני מגן על עצמי, אני גם מצליח. כשאתה מגן עלי, משום מה זה לא מצליח. הייתה התבטאות כזאת של יושב ראש הוועדה שאמר שאם זה לא יעבור אליו, אצלי זה לא יעבור וכך דואגים לקידום האישה. זה קידום האישה. זה לא קידום האישה, אלא זה קידום הגבר שעומד בראשות הוועדה לקידום מעמד האישה. זאת הוועדה לקידום היושב ראש הגבר. אני מקווה שאף אחד לא שמע את זה.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
לענייננו. כמובן אנחנו דיברנו ודנו בתקנות האלה ואתה בדקת עוד כמה דברים ואני מבין שהוכנסו כמה שינויים שמרחיבים ומגדילים את מספר האנשים בחנות לפי שטח החנות.
היו"ר יעקב אשר
מצמצמים ומרחיבים אבל זה עושה שכל.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת)
אנחנו באמת לא רוצים לראות את המראות שראינו ואני אמרתי שהעיתוי שנבחר, ביום שישי, ב-בלק פריידי, זה היה קורה גם אם היית שם את כל המגבלות שאפשר לשים. ראינו בכל המקומות האלה מה קרה ולכן עדיף שהפיילוט הזה יצליח. כבר מזהירים אותנו מסגר שלישי, ואני לא יודע על סמך מה, אבל אנחנו באמת מקבלים פניות נואשות. אתמול קיבלנו פניות ואני וחברים שלי מהמשותפת הולכים לפגוש בעלי מסעדות בצפון שבאמת הם בפני פשיטת רגל והם לא מבינים למה בקניונים ובמקומות האלה אפשר ולמה לא יקבעו להם תו סגול מיוחד, לשבת בפנים או בחוץ, ויש מסעדות שיש להן שטח רחב ביותר. הם לא יכולים להכניס אפילו עשרה למסעדה ו-20 סועדים בחוץ? הם אומרים שהפיצוי הוא לעג לרש, שהוא בקושי מכסה את הדברים הפשוטים ביותר, את ההוצאות הפשוטות ביותר שיש להם וחלקם על סף פשיטת רגל וסגירה.

אני פונה למשרד הבריאות שיתחיל לשקול את העניין הזה. דיברנו על מכוני כושר, על בריכות וכולי. כפי שעשו את הפיילוט הזה בקניונים ובאיים הירוקים עם התיירות, צריך למצוא פתרונות כי אחרת הענף הזה ירד לטמיון.
היו"ר יעקב אשר
לפני שהגעת דיברנו על הדבר. דיברנו גם בישיבה הקודמת ואלה גם המסקנות שלנו לישיבה היום. אמרנו שאנחנו עומדים על כך שהפיילוט שהיה ועומד להסתיים ביום ראשון, יסתיים ביום ראשון והחלטת הממשלה צריכה להיות מבחינתי אחת והיא להמשיך את הדבר הזה ולהרחיב אותו. אני אומר שוב, היו כאן חילוקי דעות, יש אפשרות שזה ייפתח לגמרי בכל הקניונים הקטנים, הגדולים והבינוניים ואני אומר שמבחינתי – מה לעשות, זה לפעמים הראש שלי – אני אהיה מוכן ללכת לשלביות אבל שלביות של קפיצה שתיתן עוד כמות גדולה ואחר כך תגיע לחלק האחרון. הפיילוט הזה לא יכול להישאר. אמרנו על דעת כל חברי הסיעה, ואני חוזר ואומר את זה גם כאן לאוזני משרד הבריאות, לאוזני משרד המשפטים שהצהירו בפנינו כאן בוועדה וגם בשיחות פרטיות שהיו לי עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שלא יהיה מצב שלוקחים פיילוט של ה-15 קניונים ועושים לו גזור הדבק על אותם 15. זה לא יהיה. יש פיילוט, שבו ותסיקו את המסקנות, אם הוא הצליח או לא הצליח וקבלו החלטה בהתאם. אני חושב, וחבריי חושבים, שצריך כמובן להגדיל את האירוע הזה בצורה משמעותית.

לכן ידידי אוסאמה, אני טקטית לא הייתי מתחיל לפתוח עכשיו ענפים נוספים ולדבר עליהם כי אז יגידו שאם אנחנו עכשיו נגדיל את הפיילוט, יבוא עכשיו הלחץ השני. אנחנו אמרנו קודם שאם הממשלה, הקבינט ומשרד הבריאות היו הולכים דווקא על האפשרות לנסות למצוא את הדרך ללכת לבדיקות המוניות רגילות, PCR, שנותנות לאנשים 72 שעות, אם הם היו הולכים על בדיקות סרולוגיות, אז אנחנו יודעים להבדיל בין האוכלוסייה. ואגב, חשוב לנו לעשות את זה כי כאשר יגיעו החיסונים, נדע מי לא צריך להתחסן כרגע וייתנו עדיפות. זה צריך להיות הדבר ואז יהיה אפשר לפתוח מכוני כושר, אז יהיה אפשר לפתוח תרבות, אפשר יהיה לפתוח בתי כנסת, אפשר יהיה לפתוח כל דבר שהוא ובתנאי שהאיש שבא לשם הוא ירוק, ירוק או בגלל שהיה לו או בגלל שאין לו כרגע כי הוא נבדק. זה הלחץ שאנחנו צריכים להפעיל. כבר חודשיים אני צועק את זה.
ניצן הורוביץ (מרצ)
יש כאן מיס-קונספציה. כמו אמרנו, משרד הבריאות התנגד בהתחלה לעשות בדיקות רחבות, שהיום זה נראה הזוי. אני רק רוצה להעיר הערה ואני לא בא לפגוע בענפים אחרים. אני הייתי בעד פתיחת הקניונים ואני בעד פתיחת המסעדות. נאבקתי כאן אפילו על ה-טק אווי שבסוף קרה. בכל זאת יש ענף אחד שהוא ענף התרבות שכולו סגור מאז מארס. לחשוב רק כמה אנשים עובדים בנושא הזה ואין אופק לפתיחה. גם המוזיאונים שפתחו בסוף, זה רק בשולי השוליים. זה ענף גדול, המון אנשים מתפרנסים, יש כבר פיילוט כמו שהיושב ראש אמר, לפחות המחלימים יוכלו ליהנות מזה, כבר יש היקף כזה של מחלימים שאפשר להפעיל עבורם.
היו"ר יעקב אשר
הם ירוקים. איים ירוקים קטנים.
ניצן הורוביץ (מרצ)
נכון. אגב, זה כאן או שזה בוועדת חינוך?
היו"ר יעקב אשר
זה פה. תרבות זה פה.
ניצן הורוביץ (מרצ)
נדמה לי שהם עושים על זה דיון ביום שני.
גור בליי
רק מערכת החינוך זה שם.
ניצן הורוביץ (מרצ)
אבל הם עשו דיון על התרבות בוועדת חינוך.
גור בליי
התקנות הן אצלנו.
ניצן הורוביץ (מרצ)
זה ענף שלם ובכלל אין עבודה.
היו"ר יעקב אשר
לא רק זה אלא גם האופי של הענף הזה, ואני אזכיר לכם נשכחות. בזמנו דיברתי על תרבות ועלך בתי כנסת ולא סתם אמרתי. מסעדות זה סוג מסוים. כושר זה דבר מסוים, לטוב ולמוטב. קניונים זה דבר מסוים. כאן זה דבר שאנשים מגיעים למקום, יושבים, אנחנו כמובן נאסור אכילה שם, יושבים עם מסכות ומאזינים או להרצאה או לאיזה מופע סטנד-אפ או לחזן בבית הכנסת. למה לא? איפה ההיגיון?
ניצן הורוביץ (מרצ)
אני מסכים אתך.
היו"ר יעקב אשר
אין היגיון. כפי שנאמר, יהיו מסיבות הדבקה. את זה אומר מנכ"ל משרד הבריאות, מנהל בית חולים לשעבר שאני מאוד מעריך אותו. לדעתי יש כאן התקבעות, לא יציאה מהקופסה. אנחנו מדינה יותר משוכללת, יותר נועזת, היינו צריכים לבוא עם תרגילים איך לעבוד על הקורונה ולא איך לעבוד על עצמנו, איך לחיות אתה עד שיגיע החיסון.

אדוני היועץ המשפטי, אני מציע להקריא את התקנות. אני חושב שאין לנו כאן חילוקי דעות ונוכל להצביע. הכיוון שלנו, הוא גם מה אמרנו בישיבה הקודמת. אנחנו נאשר – עוד לא הקראנו את התיקון שהיה בזכותנו – את התקנות מתוך קריאה ואני רוצה את זה גם בנוסח ההחלטה, אם זה אפשרי, במכתב שיגיע למזכיר הממשלה. אני רוצה שיהיה כתוב שם שמבחינתנו אישרנו את הפיילוט לתקופה הזאת של הפיילוט ואנחנו מודיעים לממשלה שהיא חייבת לקבל מסקנה מהפיילוט הזה ולפעול רחב. תמצאו את הדרך איך המסר הזה יעבור בצורה הכי ברורה. זאת הכוונה שלי לעשות.

אני רוצה עוד דבר אחד, אולי לפני שאתה מקריא. ניצן, גם זה דבר מעניין. בעצם התיקון שהם עשו עכשיו שנקריא אותו, נתנו אפשרות להיכנס ליותר אנשים לחנויות לפי אחד ל-15 מטרים, בחנויות הגדולות, וראיתי שיש שילוט מאוד יפה בתוך הקניונים. אני מתחיל לדבר כמו אדם מבוגר שמספר שכמה שנים הוא כבר צעק על משהו. דיברתי על כך שחנויות צריכות שיהיה להן בחוץ שילוט או של העירייה או של בעלי הקניון בקניונים או של בעל החנות עצמו, שילוט שאומר שבחנות זאת יש 200 מטרים, מותר להיכנס איקס אנשים. אז גם הקונים עצמם הם פקחים. אתה לא צריך פקחים כי אדם מתורבת שנכנס ורואה שבעל החנות מכניס הרבה יותר, הוא אומר לו שיפעל לפי מה שמותר לו.

לכן אני אומר את התיקון שעשו לגבי החנויות בקניונים, צריך לעשות את התיקון הזה בחנויות ב-ביגים, בחנויות גדולות אחרות שהן לא ביגים. אותו היגיון. היגיון אני מאוד מסכים אתו כפי מה שאנחנו הולכים לקרוא תכף בהחלטת הממשלה. אני מבקש, הוועדה מבקשת, שהתיקון הזה יהיה. אגב, גם מבחינת שוויוניות יש בזה משהו.
גור בליי
נכון. רצינו לשאול אותך על כך.
היו"ר יעקב אשר
בסדר. בוא ניכנס לעניין הזה ונתחיל להתקדם כי עד 11:00 אני רוצה לסיים את הדיון. תקריאו את מה שעוד לא הקראנו, שזה בעצם התיקון האחרון, תיקון מספר 15, נדון בו ונצביע.
גור בליי
טיוטת תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות) (תיקון מס' 15), התשפ"א-2020

בתוקף סמכותה לפי סעיפים 4, 8, 12, 23, 35, 25 ו-27 לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020 (להלן – החוק), ואישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, מתקינה הממשלה תקנות אלה:

1. תיקון תקנה 26

בתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות), התש"ף-2020 (להלן - התקנות העיקריות), בתקנה 26 ברישה, במקום "ט"ז בכסלו תשפ"א (2 בדצמבר 2020)" יבוא "כ"ג בכסלו תשפ"א (9 בדצמבר 2020)".

2. בתקנה 27 לתקנות העיקריות –

(1) בתקנת משנה (ב2), פסקה (2) להגדרה תפוסה מרבית המותרת המובאת בה - והנוסח המשולב הוא בטבלטים שבפניכם – אחרי "ובכל מקרה לא פחות מארבעה אנשים" יבוא "ואולם בחנות ששיטחה מעל 150 מטרים רבועים, מספר האנשים שלא יעלה על יחס של אדם לכל 15 מטרים רבועים בשטח המקום".

(2) בתקנת משנה (ג2), פסקה משנה (ב), בהגדרה תפוסה מרבית המותרת המובאת בה, במקום "לכל שבעה מטרים רבועים" יבוא "לכל 15 מטרים רבועים" ובסופה יבוא "ולמעט שטח מקום ציבורי או עסקי שהפעלתו בדרך של פתיחה לציבור אסורה לפי תקנה 7".

אולי שי יאמר כמה מלים.
שי סומך
משרד הבריאות יסביר. נינה נמצאת ב-זום.
היו"ר יעקב אשר
בבקשה. שמעת את הכול עד עכשיו?
נינא כהן קרן
כן.
היו"ר יעקב אשר
הפנמת? משרד הבריאות הפנים?
נינא כהן קרן
אני אעביר את זה הלאה.
היו"ר יעקב אשר
בסדר, אבל בצורה הכי ברורה שיכולה להיות.
גור בליי
כשאת מתייחסת, אם את יכולה להתייחס, מעבר להסבר, גם לשאלה שקודם העלה היושב ראש לגבי למה לא מחילים את הכלל הזה לגבי חנויות גדולות, גם על חנויות גדולות שהן מחוץ לקניונים בפרט ב-ביגים אבל האמת היא שזה יכול להיות לא רק ב-ביגים.
היו"ר יעקב אשר
נכון. לא רק ב-ביגים.
גור בליי
זה יכול להיות בכל חנות גדולה. הכלל הזה, אין סיבה שהוא יחול רק על חנויות גדולות בקניונים סגורים. חנות מאוד גדולה ששיטחה הוא מעל 150 מטרים רבועים, אם תוכלי להסביר מדוע לא יחול בכל חנות גדולה באשר היא. אני חושב שראוי שכך יהיה וזאת כדי לשמור על השוויון.
היו"ר יעקב אשר
לא רק על השוויון אלא גם לשמור על ההיגיון. אני דווקא שיבחתי את התיקון שעשיתם כי הוא תיקון הגיוני. מצד אחד צמצמתם את הכניסה לקניון במה שנקרא ברוטו. הפקתם לקחים תוך כדי תנועה. אני אומר שתפיקו גם את הדבר הזה שאני חושב שהוא נחוץ.
נינא כהן קרן
לגבי ההסדר עצמו. באמת הרעיון הוא לעשות פיזור וריווח של מספר האנשים בקניון כך שיהיו פחות אנשים על כל מטר רבוע. זה נעשה בשתי דרכים. דבר ראשון, לגבי השטח של הקניון כולו שכולל גם את השטחים המשותפים. במקום אדם לשבעה מטרים רבועים, זה יהיה אדם ל-15 מטרים רבועים. הדבר השני, בתוך החנויות עצמן הרעיון היה שחנויות שהיום יכולות להכניס עד עשרה אנשים, לא נפגע בזה ונאפשר להן להכניס עד עשרה אנשים, אבל מ-150 מטרים רבוע, הכלל שיש גם בשטחים הציבוריים יחול על חנויות גדולות. הן יוכלו להכניס אדם לכל 15 מטרים רבועים בלי התקרה המספרית של עד עשרה אנשים.

לגבי השאלה למה זה הוחל רק על חנויות בקניונים. באמת הרעיון היה לבחון את זה במסגרת הפיילוט בלבד. ברור שבסופו של דבר לאחר שיסתיים הפיילוט, ככל שתהיה החלטה על פתיחה מלאה של הקניונים, הכלל שייקבע לגבי תפוסה בחנויות, זה כלל שלוקח בחשבון את גודל החנות, ייקבע לגבי כל החנויות מאותו סוג, בין אם הן בתוך קניון ובין אם הן מחוץ לקניון. כרגע אנחנו בוחנים את הכלל הזה ואנחנו בוחנים אותו במסגרת הפיילוט לתקופה מוגבלת בזמן שמסתיימת, כאמור, ביום ראשון.
גור בליי
יש לכם כבר כיוון מה יהיה ביום ראשון בהיבט הזה?
היו"ר יעקב אשר
לא הייתי שואל את השאלה. מהשאלה של היועץ המשפטי שהיא שאלה מצוינת משתמע כביכול שיכול להיות שאתם לא הולכים לקבל החלטות לכאן או לכאן מבחינתי. לכן לא הייתי רוצה לשאול את השאלה הזאת. אני מודיע לכם שזה חייב להיות לכאן או לכאן.
נינא כהן קרן
זה ברור ואנחנו הבהרנו את זה בדיון שעבר. אני חושבת שכל אחד מנציגי הממשלה שדיבר הבהיר שהמטרה של הפיילוט היא פיילוט תקופה מוגבלת בזמן. אחר כך ההחלטה שתתקבל תהיה החלטה רוחבית, גם לעניין התפוסה בחנויות, גם לעניין עצם הפתיחה. יש כוונה לקראת סוף השבוע לקבל את ההמלצות. למשרד הכלכלה יש את הצוות המקצועי שלו שאמור להעביר את ההמלצות שלו לאור הממצאים מהפיילוט ובהתאם להמלצות הממשלה תקבל החלטה. זה תלוי כמובן בנתוני התחלואה.
גור בליי
עוד הערה לסדר שנינא לא התייחסה אליה. התקנה הראשונה כאן לא עוסקת בקניונים אלא עוסקת בהארכת ההסדר שמאפשר הצבעה. אני מבין שבתל מונד יש סיבוב שני ומאריכים בשבוע את ההסדר של ההצבעה בקלפיות.
היו"ר יעקב אשר
המתח הורג אתי, מה בסוף יהיה בתל מונד?
גור בליי
במענה למה שהיושב ראש העלה קודם, יש בתקנות – אני לא יודע כמה אוכפים את זה בצורה אפקטיבית – בתקנה 9(ב), יש דרישה שמחזיק או מפעיל של מקום ציבורי או עסקי יציב שלט לעניין מספר השוהים המותר במקום. זאת אומרת, יש את זה בתקנות. אני לא רואה שמקפידים על זה בכל המקומות.
היו"ר יעקב אשר
אני הייתי מציע למשרד הבריאות שבמהלך הישיבות משרד הבריאות או שר הבריאות יפנה לשר הפנים – אני מכיר אותו, הוא איש ביצוע והוא יודע לעשות דברים מהר - ויגיד לו שהוא ייקח את זה לידיים, רשויות מקומיות, מחלקת שילוט של עירייה עם עוד כמה עובדי עירייה בתוך שלוש-ארבעה ימים יודעים לרשת עיר שלמה עם חנויות כאלה, עם שלט. יש להם מדידות מארנונה והם יודעים כמה מטרים יש. זה חלק משגרת החיים עם קורונה. אנשים יודעים, אנשים באים. יש גם אנשים נורמטיביים ולא רק כאלה שהולכים למסיבות הדבקה המוניות כדי לקבל דרכון ירוק ולא רק מפירי חוק. יש גם אנשים נורמטיביים שהם באים לחנות והם לא יודעים לספור כמה מטרים יש בה. הם סומכים על בעל החנות. בל אם יש שלט של העירייה שאומר כאן מותר להכניס 12 אנשי, כאן מותר להכניס שבעה אנשים, האנשים עצמם יהיו האוכפים שלכם. תפסיקו להתעסק כל היום עם ה-R ועם המקדם ההוא והמקדם ההוא, סגר בערב וסגר בבוקר, אלא קודם כל תעשו איך אנחנו חיים בלי סגר. לחיות בלי סגר, זה אומר שההוראות הן ברורות, והוראות הן חכמות. כמו שתיקנתם את התיקון הזה שהיום אנחנו מאשרים, הוא תיקון חכם והוא תוך כדי תנועה. זה מה שאני מצפה ממשרדי הממשלה לעשות שמתנהלים מול מגיפה, מול דבר שצריך לחיות אתו, אי אפשר לנצח אותו אלא בעזרת חיסון בעזרת השם ואי אפשר לברוח ממנו.

סתם עצה טובה. אם יש הפסקה בדיונים, ששר הבריאות יבקש את זה משר הפנים, שהשלטון המקומי ייקח את זה על עצמו.
נינא כהן קרן
אנחנו כמובן לא נתנגד לרעיון כזה. זה מעביר את הנטל מאכיפה בדיעבד לסוג של בדיקה מראש, ולכן זה דורש עמדה של משרד הפנים, של השלטון המקומי. כמובן שאנחנו כמשרד הבריאות נתמוך בכל רעיון מהסוג הזה.
היו"ר יעקב אשר
אתם לא צריכים לתמוך. אתם צריכים ליזום. אם משרד הפנים לא ישתף פעולה, ספרי לי על זה אבל לא נראה לי שזה יקרה. זה לא לתמוך אלא ליזום כי בינתיים אתם אלה שמנהלים את האירוע ולא משרד הפנים.

אנחנו סיימנו לומר את מה שיש לנו לומר בעניין?
גור בליי
כן.
היו"ר יעקב אשר
אני מבקש שוב. אני רוצה שבנוסח יהיה ברור לחלוטין, וגם שומעים אותנו נציגי משרד המשפטים. אני אומר במפורש שהפיילוט היה פיילוט, שבו, תהפכו אבן על אבן ותבדקו את כל המסקנות שלכם. אנחנו בתקנות עד יום ראשון חייבים שתהיה החלטה לכאן או לכאן. לא עוד כמה ימים דחייה ולא עוד סיפורים כאלה ואחרים.

על סמך זה ובגלל זה אני רוצה להעלות להצבעה את שתי התקנות הללו.
תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות) (תיקון מס' 14), התשפ"א-2020.
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד – 1
נמנעים – 1
אושר
היו"ר יעקב אשר
אחד בעד ואחד נמנע. התקנות אושרו.

מי בעד אישור תקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות והוראות נוספות) (תיקון מס' 15), התשפ"א-2020? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד – 1
נמנעים – 1
אושר
היו"ר יעקב אשר
אחד בעד ואחד נמנע. התקנות אושרו.

תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 10:17.

קוד המקור של הנתונים