ישיבת ועדה של הכנסת ה-23 מתאריך 08/12/2020

תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (הוראת שעה) (תיקון), התשפ"א-2020

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-ושלוש

הכנסת



7
ועדת הכלכלה
08/12/2020


מושב שני



פרוטוקול מס' 142
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שלישי, כ"ב בכסלו התשפ"א (08 בדצמבר 2020), שעה 9:00
סדר היום
הצעת תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (הוראת שעה) (תיקון), התשפ"א-2020 בדבר הוראת שעה - הארכה בשנה- אגרות
נכחו
חברי הוועדה: יעקב מרגי – היו"ר
אימאן ח'טיב יאסין
מוזמנים
אורנן שטיינברג - עו"ד, עוזר ראשי ליועצת המשפטית, משרד התקשורת

יעל מלם יפה - עו"ד, ממונה בכירה, ייעוץ משפטי, משרד התקשורת

עמרי בן חורין - רפרנט תקשורת, אגף התקציבים, משרד האוצר




משתתפים באמצעים מקוונים



אורן מור - מנהל תחום רגולציה, משרד התקשורת

יובל קלר - מנהל מערך המשדרים והתמסורות, תאגיד השידור הישראלי
ייעוץ משפטי
נעמה דניאל
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים




הצעת תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (הוראת שעה) (תיקון), התשפ"א-2020 בדבר הוראת שעה - הארכה בשנה- אגרות
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת, היום ה-8 בדצמבר 2020, כ"ב בכסלו התשפ"א. על סדר היום הצעת תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (הוראת שעה) (תיקון), התשפ"א-2020 בדבר הוראת שעה, הארכה בשנה, אגרות.

מי מתרגם לנו את שפת הטלגרף. לפי הכותרת, זה מסובך, בואו נראה את התוכן.
יעל מלם יפה
זה לא מסובך. הייעוץ המשפטי של משרד התקשורת. אני מבקשת שהדרג המקצועי יתייחס. נמצא ב-זום מר אורן מור מאגף כלכלה במשרד התקשורת.
היו"ר יעקב מרגי
בוקר טוב. תסביר לנו מה אתה רוצה מהוועדה.
אורן מור
אני אסביר את הרקע ואז נסביר מה אנחנו מבקשים. בשנת 2016 תיקנו שורה מסוימת של אגרות שנכנסו להוראת שעה. זה היה בעצם טיפול בבעיות דחופות. זה נכנס להוראת שעה כי זה היה טיפול בעניינים דחופים שדרשו טיפול מהיר עוד בטרם אנחנו ניכנס לעבודת חריש מאוד מאוד עמוקה לקביעת כל האגרות. טיפלנו בעניינים שצצו והיו דחופים והכנסנו אותם להוראת שעה כיוון שהיינו צריכים לעשות עבודת חריש הרבה יותר מעמיקה ולקבוע אגרות קבועות. עד אז זה נכנס להוראת שעה.

העניינים שטופלו אז בהוראת השעה והתיקונים שנכנסו היו תיקונים בתחום המיקרוגל – מיקרוגל זה תקשורת אלחוטית מנקודה לנקודה ושם הפחתנו את האגרות בממוצע ב-20 אחוזים כדי להיות דומים לממוצע העולמי. תיקנו שם תיקון מאוד חשוב בכל תחום התדרים הגבוהים. זה גם מיקרוגל ואלה תדרים גבוהים שמשמשים לתקשורת מנקודה לנקודה, שהן נקודות קרובות. הן מאוד חשובות לתקשורת סלולרית בערים צפופות כיוון שההפרעה בהן היא מאוד מוגבלת. שם הפחתנו את האגרות בצורה מאוד דרמטית, במשהו כמו 90 אחוזים.
היו"ר יעקב מרגי
אם הפחתתם, למה בהוראת שעה?
אורן מור
כמו שאמרתי קודם, היה צורך לעשות עבודה כלכלית עם יועץ בין-לאומי לקביעת אגרות קבע.
היו"ר יעקב מרגי
בסדר אבל מ-2016 עד 2017, מומחה בין-לאומי, זמן סביר. אבל אנחנו ב-2020, בפתחה של 2021, ואתה רוצה הוראת שעה לעוד שנה. זאת אומרת, ב-2022 תבוא לבקש הארכה.
אורן מור
לא.
היו"ר יעקב מרגי
הביקורת נאמרה לאורך כל השנים האלה. אני בכוונה שאלתי. אני אומר לך בכנות שאם זאת לא הייתה הפחתה, הייתי נועל את הישיבה והייתי אומר לך שמשרד התקשורת יחפש את החברים שלו, וסליחה על הביטוי. לכו לעבוד. אבל זו הפחתה ואני לא יכול להעניש את המשתמשים. אי אפשר. זה לא נראה טוב וזה לא רציני. מ-2016, תאמין לי, לא רוצה לתת לך דוגמאות לאן הגענו. לעשות עבודה שיודעת לעשות עבודה, להעריך מחירים, תעריפים ריאליים, ארבע-חמש שנים? מה קרה?
אורן מור
מדובר בעבודה מאוד מורכבת. מדובר כאן על כל האגרות. זה מתחיל מסלולר, עובר דרך מיקרוגל, טלוויזיה, רדיו וכל אחד זאת עבודה בפני עצמה.
היו"ר יעקב מרגי
החללית שהייתה צריכה לנחות על הירח התרסקה וכבר בנו אחת אחרת.
אורן מור
אני מסכים אתך אבל לקח הרבה זמן להוציא את המכרז. רצו לעשות מכרז בין-לאומי.
היו"ר יעקב מרגי
בירוקרטיה. אני לא אומר שזה אתה.
אורן מור
עכשיו אנחנו בעיצומה של העבודה.
היו"ר יעקב מרגי
אני לא אומר שאתה התרשלת וישנת. הבירוקרטיה, כל הסיפורים האלה. אם אתם רוצים משהו, אתם יודעים לעשות אותו גם תוך שלושה, ארבעה וחמישה חודשים. הבעיה אם אתם רוצים את זה. קל לכם לבוא כל שנה לדיונים.
אורן מור
העבודה עכשיו בעיצומה.
היו"ר יעקב מרגי
תן לי לוחות זמנים.
אורן מור
עכשיו אגרות המיקרוגל, הגלים המילימטריים מגיעים לכאן לתיקון. זה חלק מהעבודה הזאת. אנחנו מעבירים את זה פרוסות פרוסות עד שנסיים.
היו"ר יעקב מרגי
אני חושב שקביעת תעריפים ואגרות בעבודה מחקרית הייתה צריכה להסתיים תוך שנה. אתה יודע מה? אילוצים כאלה ואחרים – שנה וחצי עד שנתיים. אתה אומר לי עכשיו פרוסות וזה אומר שאני אתגלגל אתך כל המילניום הזה כדי שתסיים את כל תעריפי הטלגרף. זה לא רציני. אני רוצה לדעת שאתם לוקחים את זה כפרויקט במשרד התקשורת וכמו שאתם רוצים לעשות דברים אחרים, תעשו זאת. תתקדמו, תמנו אחד שממונה על זה ורק על זה כדי לסיים את זה ואז אני יודע שתיעשה עבודה רצינית, אבל לא למרוח את זה. אולי התעריפים האלה שקבעתם, גם הם לא ריאליים? למה שאני אתן לך עוד שנה ועוד שנה ועוד שנה? אולי גם הם לא ריאליים.

אני מבקש לדעת לוחות זמנים. אני אומר לך – לך קשה להתחייב אבל אני אומר לך וזה יירשם בפרוטוקול ולא משנה מה יהיה ומי יהיה כאן – שזאת תהיה הארכה אחרונה. אתם תבואו לכאן עם תעריפי קבע אחרי עבודה שתסיימו אותה. מצדי תמנו פרויקטור לנושא, תוציאו מכרז לחברה שתעשה לכם את זה. זה לא סיפור מההפטרה. נקודה.
אורן מור
בסדר.
היו"ר יעקב מרגי
תודה. יובל קלר, מנהל מערך המשדרים והתמסורות. תציג את עצמך.
יובל קלר
בוקר טוב. מנהל מערך המשדרים בתאגיד השידור הישראלי. אני מבקש להביא לתשומת לב חברי הוועדה המכובדים עיוות שקיים בתקנות נשוא דיון זה. כיום יש שלושה גופים שמפעילים תחנות שידור רדיו באזורי פריפריה. יש את גלי צה"ל, את קול ישראל של תאגיד השידור הישראלי ותחנות רדיו אזוריות. גלי צה"ל פטורים מתשלום אגרת תדרים עקב שיוך למשרד הביטחון. תחנות רדיו אזוריות באזורי הפריפריה משלמות אגרה בשיעור של 70 אחוזים. כלומר, הנחה של 30 אחוזים. רק תאגיד השידור משלם אגרה בשיעור מלא.
היו"ר יעקב מרגי
אתה רוצה תשובות? הרדיו האזורי מסחרי ותאגיד השידור מתוקצב. גלי צה"ל עם כל המגבלות שהמדינה השיתה עליו, הוא לא יכול להתחרות בך. כך אני עונה. אם משרד התקשורת רוצה לענות או משרד האוצר, בבקשה.
יובל קלר
אני יכול לומר משהו? בהמשך למה שאתה אמרת, המשתמע מזה זה שהכנסות של תחנה אזורית מפרסומות שמזינות את שורת הרווח של התחנה ובעליה, הן עדיפות על פני תקציב התאגיד שמביא פיתוח טכנולוגי ותוכן עשיר והוקם על פי חוק במטרה לספק שירות חיוני לציבור. איך אנחנו משווים בין הדברים?
היו"ר יעקב מרגי
בוא נשמע את משרד האוצר, אם לא סיפקתי אותך בתשובתי.
עמרי בן חורין
אגף התקציבים, משרד האוצר. קודם כל, מה שאמרת אדוני היושב ראש זה נכון. שנית, זה גם מתקשר למה שאורן אמר שכל הבדיקה של כל האגרות שנקבעו לפני הרבה זמן יש השפעות מאוד רחבות לשינויים כאלה ואחרים. אם עכשיו משנים את ההנחה שניתנת למי שמשדר אזורי, לכל מי שמפיץ ברמה ארצית, יש לזה השלכות הרבה יותר רחבות מאשר על תאגיד השידור כפי הוסבר לתאגיד השידור מספר פעמים גם על-ידי נציגי משרד התקשורת וגם על ידי. אי אפשר לעשות את זה כך על הדרך. יש לזה השלכות מאוד רחבות על כל מי שמשתמש בתדרים בשימוש כלל ארצי וזה לא משהו שאפשר לעשות על הדרך.

לגבי הנושא הקודם שאמרת. גם אנחנו וגם משרד התקשורת היינו רוצים שזה יסתיים יותר מהר. גם אנחנו מן הסתם לא ששים לצמצם את הכנסות המדינה או לא להגדיל את הכנסות המדינה בהיבט הצר הזה.
היו"ר יעקב מרגי
או להקטין. אי אפשר לדעת. אם לא עשתה בדיקה, זה לכאן ולכאן.
עמרי בן חורין
בסוגיית הארכת הוראת השעה.
היו"ר יעקב מרגי
הבנתי. אם ייקבעו אגרות, בין נמוכות ובין אם גבוהות, הבחינה צריכה להיעשות.
עמרי בן חורין
קודם כל הן צריכות להיות מקצועיות. נכון. לכן מבקשים שנתיים ולא שנה, כדי לא לעשות את הדיון הזה עוד פעם בעוד שנה ולבוא עם תירוצים שאתה כנראה לא תרצה לשמוע, ובצדק.
היו"ר יעקב מרגי
מאחר שיש לכם 16, בכוונה פתחתי את הדיון בזה, לא יהיו שנתיים. יהיה שנה. לכו לעבוד.
יעל מלם יפה
אדוני היושב ראש, אם יורשה לי, גם אם העבודה הכלכלית תסתיים במהלך 2021, עדיין אנחנו צריכים את הזמן לערוך את התיקונים הנדרשים.
היו"ר יעקב מרגי
בכמה אגרות מדובר? אני אולי נראה צעיר, אבל זקנתי וסבתי במגזר הציבורי. אני יודע תהליכי עבודה ואני יודע את הזמן ואז מישהו אחר או שמשלם מחיר או שנהנה. עם כל הכבוד, שנה. כמה תעריפים? תאמרי לי כמה.
יעל מלם יפה
אורן יכול להתייחס לזה. הוא התחיל להסביר קודם את ההיקף של העבודה הכלכלית.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מ-2016.
יעל מלם יפה
צודק אדוני היושב ראש אבל כמו שהוסבר, העבודה בעיצומה והיא צפויה להסתיים במהלך 2021. בחלק השני של השנה.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו ניתן שנה. עד סוף 2021. אני לא נועל את הישיבה ולא אומר לכם ללכת הביתה אבל אני נותן לכם שנה. תעבדו.

מר בן חורין, אם חסר להם תקן לפרויקטור, תעזור להם.
עמרי בן חורין
אני בטוח שאנחנו נדע להסתדר.
היו"ר יעקב מרגי
משרד התקשורת, עוד התייחסות? נקרא ובהתאם נתקן את התאריכים. מי מקריא?
אורנן שטיינברג
אני. הלשכה המשפטית של משרד התקשורת.


תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (הוראת שעה) (תיקון), התשפ"א-2020

בתוקף סמכותי לפי סעיף 13 לפקודת הטלגרף האלחוטי (נוסח חדש), התשל"ב-1972 (להלן – הפקודה), באישור שר האוצר לפי סעיף 39ב(א) לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 13(ב) לפקודה, אני מתקין תקנות אלה:

1. תיקון תקנה 1

בתקנה 1 לתקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (הוראת שעה), התשע"ו-2015, ברישה, במקום "חמש שנים" יבוא "שבע שנים".
היו"ר יעקב מרגי
שש שנים.
אורנן שטיינברג
נתקן לשש שנים.
היו"ר יעקב מרגי
אני מוכן להמר על זמן העבודה של הוועדה בעוד שנה מאשר להמר על כך שאולי יש כאן עיוות.
יעל מלם יפה
אם תרשה לי לנסות להסביר שוב אדוני היושב ראש.
היו"ר יעקב מרגי
בבקשה.
יעל מלם יפה
העבודה הכלכלית נעשית על בסיס או באמצעות או בעזרת יועץ כלכלי בין-לאומי. זאת העבודה המקצועית. הסביר אורן שזו עבודה רחבת היקף.
היו"ר יעקב מרגי
מתי התחיל לעבוד היועץ הכלכלי?
יעל מלם יפה
תן לי להשלים בבקשה. גם אם יש מקום לביקורת, אני מדברת על מה שמתקדם. עדיין אנחנו צריכים את הזמן.
היו"ר יעקב מרגי
קחי את הזמן. אף אחד לא עצר אותך.
יעל מלם יפה
אדוני היושב, אם תרשה לי בבקשה להשלים את דבריי. לאחר שנקבל את העבודה הכלכלית המקצועית, עדיין יהיה לנו פרק זמן מסוים - ואני מקווה שהוא יהיה קצר. כולנו שואפים שהוא יהיה קצר – בו אנחנו נפנים את התובנות הכלכליות לתוך הוראות התקנות.
היו"ר יעקב מרגי
מתי היועץ המקצועי אמור להגיש לכם את המסקנות?
יעל מלם יפה
בסוף שנת 2021. לקראת הסוף. אני חוששת שאנחנו לא נספיק לעשות את העבודה המשפטית ולתקן את התקנות בהתאם עד סוף השנה.
היו"ר יעקב מרגי
מתי נחתם אתו החוזה? תקשיבי, אנחנו מדברים כאן במשאב ציבורי. עם כל הכבוד, אני רוצה להיות נחמד, רך ועדין, אבל אני צריך לשאול את השאלות שיירשמו בפרוטוקול. מתי נחתם אתו החוזה?
אורן מור
בתחילת 2018. בפברואר 2018.
היו"ר יעקב מרגי
ובחוזה נתתם לו שלוש שנים לעבודה כלכלית?
אורן מור
הוא כבר הגיש את המסקנות אבל אתה מקבל על זה עכשיו בטפטופים. זאת עבודה שהיא דורשת גם עבודה מקצועית של היועץ ואחר כך עבודה פנימית בתוך המשרד לאשר את זה. מדובר כאן הרבה פעמים בסכומי כסף מאוד גדולים עם השלכות. לכן זה לוקח קצת יותר זמן. אני מסכים אתך שהיה אפשר לקצר את זה אם היו מקצים לזה כוח אדם יותר גדול ומשקיעים בזה הרבה יותר כסף, אבל זה המצב.
היו"ר יעקב מרגי
אני עדיין מתעקש על שש שנים. תבואו לכאן ונראה לאן התקדמתם ומה עשיתם. לא נותן שנתיים.

אימאן, את רוצה להתייחס?
אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת)
לא.
היו"ר יעקב מרגי
אנחנו מצביעים על שנה. מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
אושר
היו"ר יעקב מרגי
אין מתנגדים ואין נמנעים. הצעת תקנות הטלגרף האלחוטי (רישיונות, תעודות ואגרות) (הוראת שעה) (תיקון), התשפ"א-2020 אושרה.


הישיבה ננעלה בשעה 09:18.

קוד המקור של הנתונים